"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
's Ochtends ben ik zowat heel het huis aan het verwarmen alleen voor het douchen en daarna even ontbijten en aankleden. En soms ben ik aan het werk aan m'n bureau en denk ik 'hmm ok ik zit naast de radiatoren, dus die geven me direct warmte - maar ik zit ook naast de ramen en die zijn koud... en ik ben nu heel de ruimte onnodig aan het opwarmen omdat de thermostaat weer ergens anders staat'.
Dus ik dacht: misschien is een ventilatorkacheltje wel wat, tijdens het werken en aankleden wat 'persoonsgerichte warmte. Ook te gebruiken om mijn natte wasrek in de kleding te drogen wellicht
Ben ik nou heel dom bezig?
Da tkan je zelf het beste inschatten, voor ellk uur da thij aanstaat ben je 2Kwh verder.TTMJ! schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:27:
Ben ik nou heel dom bezig?
Je weet wat 1 Kwh kost en hoe lang/vaak je hem gebruikt, zet dat af tegen je gasrekening en klaar.
Als je hem alleen gebruikt voor douchen/aankleden kan het maar zo redelijk voordelig zijn. Gebruik je hem langer gaat het rekensommetje hard de andere kant op.
Kan overigens ook op 1000W of ventilatiestand gezet worden. Ventilatiestand kan ook helpen bij het drogen van was, heb je niet eens extra warmte voor nodig.
Dus steeds de vraag over investeringskosten vs gebruikskosten, wat is voordeliger.
A'dam PVOutput
Ik ben echt geïnteresseerd in het verhaal hier achter. Hoe ben je op deze opstelling gekomen?Mark Borninkhof schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:37:
In onze nieuwe woning twee 400L elektrische boilers voor de verwarming.
Verbruikt momenteel zo'n 100kWh per dag...
Snel op zoek naar wat anders![]()
[Afbeelding]
Er is dus meer loos of @Mark Borninkhof overdrijft graag
Blijft van de zotte om dat COP1 op te warmen natuurlijk.
Waarom zou het maar 1x per dag opwarmen dan?vassago schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:46:
Niet alleen dat, maar als je 2x400L water elke dag 50C opwarmt kom je nog niet op de helft van 100Kwh.
Hmmm dat is dus bijna €5,50 als ik 'm op m'n bureau zou richten voor 8 uurtjes... een volle dag gas is bij mij (thuiswerken+avond+douchen) ongeveer 2,5-3 kuub, dus rond de €3-4 euro....vassago schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:35:
[...]
Da tkan je zelf het beste inschatten, voor ellk uur da thij aanstaat ben je 2Kwh verder.
Je weet wat 1 Kwh kost en hoe lang/vaak je hem gebruikt, zet dat af tegen je gasrekening en klaar.
Als je hem alleen gebruikt voor douchen/aankleden kan het maar zo redelijk voordelig zijn. Gebruik je hem langer gaat het rekensommetje hard de andere kant op.
Die dingen worden zoals ik het begrijp als elektrische cv ketel gebruikt.vassago schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:46:
Niet alleen dat, maar als je 2x400L water elke dag 50C opwarmt kom je nog niet op de helft van 100Kwh.
Blijft van de zotte om dat COP1 op te warmen natuurlijk.
Dus dan waait er 100kwh aan warmte de woning uit.
Mijn warmtepomp heeft gister (het is 00:00 geweest) 16 kwh gebruikt, doe dat keer conservatief een cop van 4 dan zit ik op 64kwh aan warmte dus zo gek hoeft het niet te zijn.
Dan was het hier wel 22,5 graden in de hele woning..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat zeg ik niet, ik zeg dat je nooit aan die 100Khwh gaat komen, ook niet als je het volledige vat op zou warmen.ASW1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:51:
[...]
Waarom zou het maar 1x per dag opwarmen dan?
Dat water gaat de CV door, koelt af en wordt weer opgewarmd. Er is geen enkele reden waarom daar geen 100 kWh op een dag door kan.vassago schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:39:
[...]
Dat zeg ik niet, ik zeg dat je nooit aan die 100Khwh gaat komen, ook niet als je het volledige vat op zou warmen.
Dat werd mij uit die post niet duidelijk of ik heb er snel overheen gelezen.ASW1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:05:
[...]
Dat water gaat de CV door, koelt af en wordt weer opgewarmd. Er is geen enkele reden waarom daar geen 100 kWh op een dag door kan.
Dan nog blijft er met een WP van b.v. COP 4 25Kwh per dag over, dat met een flinke hut zijn of er klopt meer niet.
Dus laten we maar weer on-topic gaan.
is het niet een vorm van cop=1 verwarming?ThinkPad schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:27:
De betreffende post past naar mijn idee ook niet helemaal in dit topic. Is meer iets voor een eigen topic.
Dus laten we maar weer on-topic gaan.
Maar niet schaamtevrij misschien?Notehoutelade schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:47:
[...]
is het niet een vorm van cop=1 verwarming?
Elektrische deken is echt underrated, en zouden we meer moeten gebruiken. Leg er een in de bureaustoel, met een verwarmde muismat/bureaulegger, en je bent voor minder dan 300w lekker toasty.ThinkPad schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:42:
De elektrische deken is ook een geliefd COP1 apparaat hier in huis trouwens. Twee uurtjes voor we gaan slapen leggen we hem even in bed. Op slaapkamer stoken we niet, raam staat zelfs in de winter een stuk open, slaapt heerlijk zo.
Je kunt met een elektrische deken echt heel lokaal verwarmen.
Ik heb tegenwoordig ook een elektrisch verwarmde mat onder het bureau liggen. Minder efficiënt dan een deken, maar wel lekker.
Stoov heeft een verwarmde deken met accu... heb er even naar gekeken, maar biedt slechts 36w aan warmte. Dat is IMO te weinig om lekker comfy te zijn. 100w is naar mijn idee het minimum. Dus ik zou er wel een met een stekker nemen.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ja, alles wat geen warmtepomp bevat in principe. 100% rendement, want de wet van behoud van energie stelt dat de totale hoeveelheid energie in een geïsoleerd systeem te allen tijde constant blijft. Dus ook een electrische CV ketel, een e-boilertje, zelfbouwmeuk met boilers en slangenolie producten als inductieketels.LankHoar schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:40:
Ik heb de eerste pagina + alle comments met "COP1" doorgelezen, al zeker 5 minuten gegoogled, maar ik snap het nog niet echt. Coefficient of Performance, duidelijk. Maar hoe zich dat nou vertaald naar COP1 verwarming? Alle elektrische verwarming/radiatoren die je "plug and play" gebruikt zijn COP1?
1kw in zo'n kacheltje is 1kw warmte. Nu kan die 1kw op verschillende manieren verspreid worden, straling, convectie en lucht en is een olieradiator bijvoorbeeld veel trager met de afgifte dan een ventilatorkachel, maar uiteindelijk komt die 1kw vrij.
[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 15-12-2023 10:51 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Aha op die fiets. Ik stook op petroleum in huis, met laser kachels. Is dat dan ook COP1? Immers komt er 1:1 energie uit, toch?silverball schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:47:
[...]
Ja, alles wat geen warmtepomp bevat in principe. 100% rendement, want de wet van behoud van energie stelt dat de totale hoeveelheid energie in een geïsoleerd systeem te allen tijde constant blijft. Dus ook een electrische CV ketel, een e-boilertje, zelfbouwmeuk met boilers en slangenolie producten als inductieketels.
1kw in zo'n kacheltje is 1kw warmte. Nu kan die 1kw op verschillende manieren verspreid worden, straling, convectie en lucht en is een olieradiator bijvoorbeeld veel trager met de afgifte dan een ventilatorkachel, maar uiteindelijk komt die 1kw vrij.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Zit ik niet zo in, maar die zal niet precies 100% efficiënt zijn.LankHoar schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:54:
[...]
Aha op die fiets. Ik stook op petroleum in huis, met laser kachels. Is dat dan ook COP1? Immers komt er 1:1 energie uit, toch?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
COP=1 slaat op de hoeveelheid energie die je er in stopt en hoeveel warmte je er uit haaltLankHoar schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:54:
[...]
Aha op die fiets. Ik stook op petroleum in huis, met laser kachels. Is dat dan ook COP1? Immers komt er 1:1 energie uit, toch?
1 kilowattuur elektriciteit levert je 1 kilowattuur warmte-energie op middels een traditionele elektrische kachel
dus will je in je huis 100kilowattuur warmte inbrengen dan kost dat 100kWh aan stroom middels een elektrische kachel
(huidige prijs 32,82 euro) bij 0,32/kwh
met een warmtepomp ( COP=(+/-) 4,5) heb je dan 22,2 kWh stroom nodig
(huidige prijs 7,28 euro) bij 0,32/kwh
of met petroleum (10kWh warmte/1liter) heb je dan 10 liter petroleum nodig
(huidige prijs 37,50) bij 3,75/1liter
en met gas (8.5kWh warmte/1m3 gas) heb 11,8 m3 gas nodig
(huidige prijs 16,01 euro) bij 1,35/m3
Je weet dat je in het COP=1 topic zit? Een electrische kachel heeft een rendement van 100%, ook die goedkope van 10€ in de aanbieding bij de bouwmarkt. Wil je boven de 100%, moet je naar warmtepomp (airco aan de muur zal het goedkoopst zijn), dan ga je naar 400% (en naar een ander topic).vso schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:43:
...ik gebruik mijn elektrische kachel(s) ook om mijn PV overschot op te stoken .. houd tevens mijn gasverbruik erg laag werkte enorm goed tijdens corona we gebruiken nauwelijks meer dan zomer's
ik zoek alleen beetje efficient(ere) elektrische kachels ..ik heb 2-5kW aan verwarmings capaciteit nodig met een goeie convenctie (lees je hoeft niet bij de kachel te staan om ervan te genieten)
Bij gas onstaat waterdam bij de verbranding, als je die kan laten condenseren (in je CV) raak je boven de 100%.LankHoar schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:54:
[...]Aha op die fiets. Ik stook op petroleum in huis, met laser kachels. Is dat dan ook COP1? Immers komt er 1:1 energie uit, toch?
Bij een petroleumkachel wil je geen condensatie (schimmel op de muur), en heb je extra ventilatie nodig om de verbrandingsgassen af te voeren, dus zal je zeker geen 100% rendement halen (en het kunnen navertellen

[ Voor 26% gewijzigd door naftebakje op 15-12-2023 12:32 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
gaat me meer om een verwarming die de ruimte goed warm krijgt elektrisch, bv ventilators erinnaftebakje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:30:
[...]
Een electrische kachel heeft een rendement van 100%, ook die goedkope van 10€ in de aanbieding bij de bouwmarkt.
Tja vanalles
Zolang er een stekker aan zit en geen warmtepomp is en blijft het altijd COP=1Peeters1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:47:
Is er iets te zeggen over de COP van een speksteenradiator?
's Morgens een uurtje de ventilatorkachel aan om het van 19 naar 21 graden te krijgen. Lekker even een kWh er doorheen jagen op COP1. Vervolgens blijft het de hele dag wel boven de 20 graden.
Met de maximaal 100kWh die ik daar op een jaar verstook (€45 per jaar), duurt het nog wel even voor ik een warmtepomp/airco met hogere COP heb terugverdiend, dus ik vind het best zo
Als later die dag de wasmachine en droger aan gaan, komt de temp nog wel boven de 22 uit.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Iemand een voorstel?
Alles wat wel elektrisch maar geen warmtepomp is, heeft ongeveer cop=1. Het voordeel van speksteen is dat dit warmte buffert en langzaam afgeeft. Maar dat zorgt er niet voor dat er meer warmte vrij komt.Peeters1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:47:
Is er iets te zeggen over de COP van een speksteenradiator?
Om maar even een duit te doen in dit topic. Ik ben groot voorstander van warmtepompen, maar heb toch ook een paar cop=1 apparaten. De eerste is een quooker. Reden om die toch te installeren is dat ik in de keuken uberhaubt geen warmwateraanvoer heb en kan aanleggen. Verder een infraroodpaneel om zeer plaatselijk een werkplek extra te verwarmen. Tenslotte warmtedekens voor twee kinderen. Voor de centrale verwarming en de douches zweer ik bij mijn warmtepomp en warmtepompboiler.
When life gives you lemons, start a battery factory
Hier een Aliexpress mat al tijden in gebruik en niets op aan te merken.Kanoet schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:27:
COP 1 vraag: op thuiswerkplek heb ik koude handen en zit eigenlijk te denken over een verwarmde bureaumat/onderlegger oid. Echter de enige 'professionele' (lees: veilige) die ik zie (De Warme Mat) kost 130 euro. Anderen de helft of minder maar daar heb ik niet echt vertrouwen in qua veiligheid: aliexpress meuk.
Iemand een voorstel?
Nadat de WP echt goed draait, we over zijn op inductie en de gasaansluiting de deur uit is kunnen we een warmtepompboiler heroverwegen. Het wordt een beetje duur en ingewikkeld nu ook zo'n ding in huis te hangen en de TVT met de PV en ons douchegedrag ging ook om 8+ jaar.
Al bij al een kleine investering (<150euro) om mn zonnepanelen-overcapaciteit af te fakkelen
Ik gebruik al een aantal jaar een aliexpress meuk variant, ziet er goed uit, ik heb geen veiligheids issue kunnen ontdekken en ik heb lekker warme handenKanoet schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:27:
COP 1 vraag: op thuiswerkplek heb ik koude handen en zit eigenlijk te denken over een verwarmde bureaumat/onderlegger oid. Echter de enige 'professionele' (lees: veilige) die ik zie (De Warme Mat) kost 130 euro. Anderen de helft of minder maar daar heb ik niet echt vertrouwen in qua veiligheid: aliexpress meuk.
Iemand een voorstel?
https://www.aliexpress.co...t_main.190.581479d2WDAwu0
[ Voor 9% gewijzigd door mr-schultzz op 15-12-2023 15:16 ]
(Verwarmde) handschoenen? Eventueel met zonder vingers.Kanoet schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:27:
Iemand een voorstel?
Dit heeft mijn schoonvader ook gedaan. Werkt prima!mr-schultzz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:11:
ik heb een 50L (COP=1) boiler die (gedurende zonnige dagen) mn warmwater op 60gr voorverwarmt voordat het de CV ingaat (die slaat dan ook niet meer aan). Als het warmwater op is krijgt de ketel kouder water en verwarmt dan netjes tot de ingestelde waarde .
Al bij al een kleine investering (<150euro) om mn zonnepanelen-overcapaciteit af te fakkelen
Je schrijft CV, gebruik je het hier ook voor? Of bedoel je dat je het gebruikt voor SWW (Sanitair Warm Water)?mr-schultzz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:11:
ik heb een 50L (COP=1) boiler die (gedurende zonnige dagen) mn warmwater op 60gr voorverwarmt voordat het de CV ingaat (die slaat dan ook niet meer aan). Als het warmwater op is krijgt de ketel kouder water en verwarmt dan netjes tot de ingestelde waarde .
Ik heb meer dan 1 jaar een koperen daalder van 80L met een een 1000W element voor mijn CV ketel hangen als voorverwarmer van SWW. Deze gaat alleen aan op de momenten dat ik aan het net aan het terugleveren ben met meer dan 1300 W. Werkt perfect, ons gasverbruik voor SWW is 6 maanden per jaar 0 m3.
Ik heb hier bewust een bolier met 1000W element voor gebruikt ipv een boiler met 2500W element zodat op meer dagen per jaar de boiler aan gezet wordt.
Bovenstaande in eerste instantie omdat ik op jaarbasis meer teruglever dan verbruik, dus dat wat bij mij de boiler in gaat kost mij slechts €0.08/kWh in plaats van de €1.zoveel per m3 gas.
Daarnaast is dit vooruitlopend op afbouw van salderen een hele mooie omdat het aanzetten van de boiler planbaar/automatiseerbaar is terwijl we er in huis niets van merken wanneer hij aan gaat.
Kosten waren voor mij net geen €110 incl aansluitmateriaal.
Van klussen krijg je grijze haren
Wel heeeel kort (2mins).
Doen nu zon 15 a 20kw per week.
Inderdaad SWW..fenrir schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:15:
[...]
Je schrijft CV, gebruik je het hier ook voor? Of bedoel je dat je het gebruikt voor SWW (Sanitair Warm Water)?
Eddi moduleert tussen 100 watt en 3680 watt op max 2 warmte elementen
MyPV ac-thor kan zelfs drie elementen tot 9 KW moduleren
Er zijn nog meer leveranciers met iets dergelijks.
Ik vind dit een waardig alternatief voor een warmtepompboiler. Wel COP 1 maar beperkt vanaf het net.
Ik heb een aantal weken geleden een topic geopend met een inschatting hoeveel panelen een woning zou moeten hebben om zelfs een acceptabel gedeelte van de warmtevraag af te kunnen dekken met power to heat. Dat lijkt voor een zuinige of kleine woning haalbaar te zijn icm een groot buffervat. Als er te weinig zon is dan kunnen dynamische lage tarieven worden gebruikt om alsnog warmte toe te voegen.
Het grote voordeel van COP1 is dat een vat tot hoge temperaturen kan worden verwarmd.
Ik ben verbaasd over het feit dat dit bestaat als conceptmr-schultzz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:13:
[...]
Ik gebruik al een aantal jaar een aliexpress meuk variant, ziet er goed uit, ik heb geen veiligheids issue kunnen ontdekken en ik heb lekker warme handen
https://www.aliexpress.co...t_main.190.581479d2WDAwu0

Heb deze 20W variant die eigenlijk 40W is (20w per baan). Met de draaiknop kan je het vermogen beperken heb hem zelf op 30W staan.
Samen met een 300W infrarood paneel die ik aan de muur heb gehangen aan een tv beugel zodat ik hem naar voren kan trekken en kan richten op mijn bureaustoel en als ik hem niet gebruik vlak tegen de muur kan doen.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Ik heb hier een 100W matje van Ali, die kan van 35 tot 50 graden worden ingesteld. Op een normale houten ondergrond is hij heerlijk warm met 40c (en straalt er zelfs warmte door het buro heen naar de bovenbenen).jvanderkroon schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:45:
Ik gebruik zelf een reptielen verwarming matje onder mijn muismat maar zo'n kant en klaar product ziet er wel handiger uit.
Heb deze 20W variant die eigenlijk 40W is (20w per baan). Met de draaiknop kan je het vermogen beperken heb hem zelf op 30W staan.
Samen met een 300W infrarood paneel die ik aan de muur heb gehangen aan een tv beugel zodat ik hem naar voren kan trekken en kan richten op mijn bureaustoel en als ik hem niet gebruik vlak tegen de muur kan doen.
Dit is overigens wel een mat waar muis, toetsenbord en onderarmen op rusten, dus stuk groter.
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 18-12-2023 08:59 ]
Ik had geen idee van al deze mogelijkheden. Dus even 'reptielen mat' opgezocht en kom die van jou tegen op Bol.jvanderkroon schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:45:
Ik gebruik zelf een reptielen verwarming matje onder mijn muismat maar zo'n kant en klaar product ziet er wel handiger uit.
Ik heb alleen altijd meer de polsen koud en niet eens zo zeer de handen. En het lijkt mij niet goed als ik de laptop die al probeert zich te koelen ook nog even ga bij verwarmen.
Ik houd het bij handschoenen.
Wel wil ik ook nog iets voor de voeten, zo'n grote verwarmde slof, maar ik heb het geld er nog niet voor over*. En ik lees te veel dat ze niet echt lekker warm zijn.
*Nu ik deze zie, met die prijs, ga ik toch weer twijfelen...
Edit: Ik heb een hond, daar stop ik ook nog wel eens mijn voeten onder. Dat helpt. Maar dat vindt zij niet leuk. En dan moet ik haar juist ook weer (extra) opwarmen... En ik denk dat ze in brokken en in extra warmte, zelfs meer verbruikt dan COP1...
[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 18-12-2023 14:35 ]
ik gebruik thuis en op kantoor een infrarood bureauonderlegger, drie standen 40-45-50 graden en gaat na drie uur automatisch uit.Kanoet schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:27:
Iemand een voorstel?
komt uit Alkmaar, CE keur en nederlandse ondersteuning mocht het nodig zijn, prijs € 59,00: https://www.elektrische-verwarming.nl/de-verwarmde-bureau-onderlegger-zwart-70-x-45-cm-m.html
Wij deden cop1 in het badkametje (3.5m2) met een losse ventilatorkachel. De directie wilde graag af van het losse snoer dus happy wife, happy life en onderstaand apparaat besteld.
Zoals gewoonlijk was alleen het beste van het beste goed genoeg:
https://www.bol.com/nl/nl...iTQzjd6iSzywaAstSEALw_wcB
Die pas precies in een nisje dus vandaar de keuze.
Nou, kan ik het apparaat de mensen thuis aanbevelen?
Mwaoh.
Hij doet wat hij moet doen, Er komt goed veel warmte uit. De ingebouwde thermostaat geeft na een minuut al 42 graden rt aan dus das lekker warm.
Er komt ook goed veel herrie uit. Voor de badkamer/schuur niet zo'n probleem maar ergens anders zeker storend.
Hij is ontzettend plastic. een keer ophangen en nooit meer aanzitten. Bediening via app en afstandbediening is wel prima. De afstandbediening is een minuscuul ielig ding en kwam deels gesmolten uit de verpakking, beetje vreemd.
Het aansluitsnoer is 1mm2. Ik heb heb even opgezocht, die mogen tot 2300 watt belast worden maar of dit uren achter elkaar een goed idee is? Die losse ventilatorkachel had overigens 0.75mm en was ook 2000 watt.
Conclusie: het hangt, het verwarmd, je kan hem beneden vanaf de bank aanzetten en de vrouw is blij.
Maar helemaal senang voelt het niet. Ik zou hem niet op afstand aan durven zetten en dan een paar uur zonder ouderlijk toezicht z'n gang laten gaan. Nou hoeft dat ook niet in dit geval dus dat scheelt.
Er zit een CE keurmerk op maar stelt dat eigenlijk voor?
Hij is verzonden vanuit Duisterland en was er na twee dagen._JGC_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:53:
@Sarcomorbato 1-2 weken levertijd... is dat een ding dat gedropshipt wordt uit China? Zo ja, zou ik het idd niet onbeheerd laten werken.
Volgens mij zit er een heel groot Ali magazijn in Duitsland. Mijn laatste Ali bestellingen komen bijna allemaal uit DuitslandSarcomorbato schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:57:
[...]
Hij is verzonden vanuit Duisterland en was er na twee dagen.
Ok oppassen dus. Ik heb me net even ingelezen of dat CE keurmerk.S.J.Onnie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:07:
[...]
Volgens mij zit er een heel groot Ali magazijn in Duitsland. Mijn laatste Ali bestellingen komen bijna allemaal uit Duitsland
Komt neer op pay peanuts get monkey's.
Ik heb datzelfde ding op de badkamer hangen. Hij is inderdaad heel goed in het verwarmen van zijn eigen thermostaat. Ik heb wel gemerkt dat 'ie langer blijft verwarmen als je de swing van de luchtuitvoer aanzet. Maar met de afstandsbediening moet je dat elke keer doen als je 'm aanzet.Sarcomorbato schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 06:13:
Reviewtijd!
Wij deden cop1 in het badkametje (3.5m2) met een losse ventilatorkachel. De directie wilde graag af van het losse snoer dus happy wife, happy life en onderstaand apparaat besteld.
Zoals gewoonlijk was alleen het beste van het beste goed genoeg:
https://www.bol.com/nl/nl...iTQzjd6iSzywaAstSEALw_wcB
Die pas precies in een nisje dus vandaar de keuze.
Nou, kan ik het apparaat de mensen thuis aanbevelen?
Mwaoh.
Hij doet wat hij moet doen, Er komt goed veel warmte uit. De ingebouwde thermostaat geeft na een minuut al 42 graden rt aan dus das lekker warm.
Er komt ook goed veel herrie uit. Voor de badkamer/schuur niet zo'n probleem maar ergens anders zeker storend.
Hij is ontzettend plastic. een keer ophangen en nooit meer aanzitten. Bediening via app en afstandbediening is wel prima. De afstandbediening is een minuscuul ielig ding en kwam deels gesmolten uit de verpakking, beetje vreemd.
Het aansluitsnoer is 1mm2. Ik heb heb even opgezocht, die mogen tot 2300 watt belast worden maar of dit uren achter elkaar een goed idee is? Die losse ventilatorkachel had overigens 0.75mm en was ook 2000 watt.
Conclusie: het hangt, het verwarmd, je kan hem beneden vanaf de bank aanzetten en de vrouw is blij.
Maar helemaal senang voelt het niet. Ik zou hem niet op afstand aan durven zetten en dan een paar uur zonder ouderlijk toezicht z'n gang laten gaan. Nou hoeft dat ook niet in dit geval dus dat scheelt.
Er zit een CE keurmerk op maar stelt dat eigenlijk voor?
Ik had overigens twee (niet gesmolten) afstandsbedieningen (en handleidingen en schroefjes) in de verpakking zitten, dus ik heb wat op reserve
Ik ben nog altijd van plan om het ding eens open te maken om te kijken of ik de temperatuurvoeler niet kan verlengen tot ergens buiten de unit. Maar ik zie ook al dat na volgens voorschriften en voorzichtig ophangen er ook al een klein scheurtje in de behuizing zit.
Ow ja, en het logootje op de voorkant zit er scheef op geplakt
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
S.J.Onnie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:07:
[...]
Volgens mij zit er een heel groot Ali magazijn in Duitsland. Mijn laatste Ali bestellingen komen bijna allemaal uit Duitsland
Volgens mij zitten er ook grote China magazijnen in Polen.
Maar als je wat terug wil sturen omdat 'ze' het verkeerde model hebben gestuurd moet het terug naar vreemd adres in ChinaTruus01 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:31:
[...]
offtopic:
Volgens mij zitten er ook grote China magazijnen in Polen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Heeft gewoon een nette CE markering. Net zoveel zekerheid als je bij de blokker je spullen koopt._JGC_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:53:
@Sarcomorbato 1-2 weken levertijd... is dat een ding dat gedropshipt wordt uit China? Zo ja, zou ik het idd niet onbeheerd laten werken.
CE markering zegt niet zoveel... dat kan iedereen erop zetten.Scheurbuik schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:17:
[...]
Heeft gewoon een nette CE markering. Net zoveel zekerheid als je bij de blokker je spullen koopt.
Maargoed, betreffende kachel is van een Spaanse fabrikant die al sinds de jaren 90 huishoudelijke producten verkoopt. Niet een vage dropshipper die zonder garantie spul bij Ali bestelt zonder garantie.
CE is ook helemaal geen keurmerk... (die discussie is al vaker langsgekomen hier op tweakers)Sarcomorbato schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:20:
[...]
Ok oppassen dus. Ik heb me net even ingelezen of dat CE keurmerk.
FYI:
Wikipedia: CE-markering
...
Een CE-markering wordt niet gezien als een keurmerk maar als label in de vorm van een logo dat de fabrikant zelf moet aanbrengen op een product of verpakking met bijhorende verplichte EU-conformiteitsverklaring. In deze conformiteitsverklaring geeft de fabrikant aan verantwoordelijk te zijn en alle Europese richtlijnen in acht te hebben genomen voor de geldende eisen qua gezondheid, veiligheid, prestatie en milieu.[2]
...
A'dam PVOutput
Als ik google kom ik weinig voorbeelden tegen, zou dit kunnen of zie ik een groot (brand)gevaar over het hoofd?
Dat is een fabeltje.ericplan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:11:
Het is jammer dat de EU niet kan optreden tegen gebruik van het China Export label dat verdacht veel lijkt op het Europese CE label
Wikipedia: CE marking
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Wat is je doel hier mee? De vloer onder je bank te verwarmen?Flatisa schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:07:
Ik zat wel eens na te denken om elektrische vloerverwarming onder mijn bankstel te monteren, dus echt erop lijmen/plakken.
Als ik google kom ik weinig voorbeelden tegen, zou dit kunnen of zie ik een groot (brand)gevaar over het hoofd?
Soort stoelverwarming zoals in auto's. Veel lokaler verwarmen dan het oppervlak waar op ligt bestaat niet. Ik weet alleen niet of het bankstel wel voldoende warm wordt, ook al plak je de elektrische verwarming er rechtstreeks onder.Truus01 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:54:
[...]
Wat is je doel hier mee? De vloer onder je bank te verwarmen?
Op zich heb ik 5cm ruimte onder de bank, dus de warmte kan wel weg. Vraag is of je je bankstel verwarmt of, inderdaad de vloer onder de bank.
De lucht vooral en je dromen. Stoelverwarming in een stoel van een auto zit in het zit- en rugkussen.Flatisa schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:58:
[...]
Soort stoelverwarming zoals in auto's. Veel lokaler verwarmen dan het oppervlak waar op ligt bestaat niet. Ik weet alleen niet of het bankstel wel voldoende warm wordt, ook al plak je de elektrische verwarming er rechtstreeks onder.
Op zich heb ik 5cm ruimte onder de bank, dus de warmte kan wel weg. Vraag is of je je bankstel verwarmt of, inderdaad de vloer onder de bank.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik zou denken dat een bank te dik/isolerend is om daar dan echt warmte van te krijgen.Flatisa schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:58:
[...]
Soort stoelverwarming zoals in auto's. Veel lokaler verwarmen dan het oppervlak waar op ligt bestaat niet. Ik weet alleen niet of het bankstel wel voldoende warm wordt, ook al plak je de elektrische verwarming er rechtstreeks onder.
Zou je niet beter een simpele elektrisch deken op de bank kunnen leggen? Daar zit je rechtstreeks op.
Je kunt dan gaan voor een onderdeken. Bv deze: https://www.action.com/nl...n-elektrische-onderdeken/
(De 'knuffeldekens' en die je juist over je heen kunt doen, zijn duurder.)
Ze hebben ook verwarmde broeken, sokken, mutsen en handschoenen.
Degelijk spul maar als je het hele gezin daarmee wil uitrusten ben je een halve warmtepomp verder.
Metalfreak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:06:
[...]
Ik heb datzelfde ding op de badkamer hangen. Hij is inderdaad heel goed in het verwarmen van zijn eigen thermostaat. Ik heb wel gemerkt dat 'ie langer blijft verwarmen als je de swing van de luchtuitvoer aanzet. Maar met de afstandsbediening moet je dat elke keer doen als je 'm aanzet.
Ik had overigens twee (niet gesmolten) afstandsbedieningen (en handleidingen en schroefjes) in de verpakking zitten, dus ik heb wat op reserve![]()
Ik ben nog altijd van plan om het ding eens open te maken om te kijken of ik de temperatuurvoeler niet kan verlengen tot ergens buiten de unit. Maar ik zie ook al dat na volgens voorschriften en voorzichtig ophangen er ook al een klein scheurtje in de behuizing zit.
Ow ja, en het logootje op de voorkant zit er scheef op geplakt
:strip_exif()/f/image/24YedaD1I56HGMP1MzOZcQKj.jpg?f=fotoalbum_large)
thermostaat
:strip_exif()/f/image/2hTpF8hJlYHjzsxpisEK5mhi.jpg?f=fotoalbum_large)
Wifi stekker zat los
:strip_exif()/f/image/TrPMul4mFoBq4kQi5d11Saed.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoop dat dit lijm is
Ja, dat is lijmSarcomorbato schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:49:
[...]
[Afbeelding]
thermostaat
[Afbeelding]
Wifi stekker zat los
[Afbeelding]
Hoop dat dit lijm is
Maar die thermostaat, hoe werkt die dan? Ik had verwacht dat het een losse temperatuursensor was gezien je ook de temperatuur ziet op het display. Dit komt mij echter onbekend voor.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Lijkt me eerder een simpele bi-metaal beveiliging tegen oververhittenMetalfreak schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:37:
[...]
Ja, dat is lijm
Maar die thermostaat, hoe werkt die dan? Ik had verwacht dat het een losse temperatuursensor was gezien je ook de temperatuur ziet op het display. Dit komt mij echter onbekend voor.
A'dam PVOutput
Aha! Dat is inderdaad wel logischer, maar dan is dat dus ook niet de aansturing voor de verwarmingsunit.ericplan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:05:
[...]
Lijkt me eerder een simpele bi-metaal beveiliging tegen oververhitten
Had er wat spanbandjes aan genaaid die ik aan de onderkant van het kussen aan elkaar knoopte om verschuiven tegen te gaan.
Hoekhuis 1986, 112m2 woonoppervlak.
Dakisolatie, spouwmuurisolatie, sinds 3e week januari 2024 triple glas.
0,38m3/graaddag in stookseizoen 2021/2022.
0,22m3/graaddag gemiddeld stookseizoen 2022/2023 na waterzijdig inregelen, ketel afstellen en spouwmuurisolatie.
Vooralsnog zit ik voor 2023/2024 (november tot en met maart) op 1,01kwh. Oktober had ik alles nog niet ingesteld maar had ik amper verwarmd, april komt hier nog bij maar in maart had ik 0,66kwh/graaddag dus het gemiddelde gaat nog verder omlaag.
Gas factor 4,19 duurder dan electriciteit, €1,30 en €0,31 maakt 0,92 kwh/graaddag waarbij ik quitte speel.
Het verwarmen kost mij met COP1 dus vooralsnog niet meer dan wat ik deed met mijn CV.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat wanneer ik een warmtepomp aanschaf met COP 4 naar de 0,25kwh/graaddag kan gaan gezien de verbruikscijfers van rond de 0,6-0,7kwh die ik in een topic over warmtepompen tegenkwam. Zeker niet gezien ik nergens vloerverwarming heb en zo niet het maximale rendement uit een warmtepomp kan halen. En buiten de forse investering van een warmtepomp dus ook nog vloerverwarming aan zou moeten leggen. Een airco/lucht-lucht warmtepomp zou nog wel een oplossing voor de woonkamer kunnen zijn.
Verwarming met COP1 is niet per ze efficiënt maar wel heel effectief als je het lokaal toepast.
Al het verbruik is trouwens volledig gecompenseerd door de opwek van zonnepanelen.
[ Voor 3% gewijzigd door jeroenulfman op 31-03-2024 21:39 ]
A'dam PVOutput
Heb je wel ventilatoren onder de convectors van CV ?
Vloerverwarming is een fabeltje bij een warmtepomp, er zijn meer manieren die ook efficient zijn.
Omdat het kabinet weigert saldering te versoberen en het gevolg daarop energieleveranciers een "zonnepanelen boete" invoeren gaan mensen met kacheltjes alles opmaken in de winter.
[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 01-04-2024 09:51 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hier toch even op inhaken, want de meeste energieleveranciers die een boete ingevoerd hebben, hebben dat over het totaal aantal ingevoede kWh (bruto teruglevering), dus niet alleen over het overschot na salderen (netto teruglevering). Dan helpt het opmaken je niet. Dan kun je toch beter wel een overschot terugleveren en compenseert de terugleververgoeding de boete nog een beetje.mr_evil08 schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:26:
offtopic:
Omdat het kabinet weigert saldering te versoberen en het gevolg daarop energieleveranciers een "zonnepanelen boete" invoeren gaan mensen met kacheltjes alles opmaken in de winter.
A'dam PVOutput
Exact. Onze warmtepomp heeft sinds begin oktober een SCOP 4,3. Op dit moment pruttelt deze nog rustig verder op COP > 5 en dus verwacht ik een nog iets hoger SCOP. Dat met grotendeels T33 radiatoren + heatfans in een 100 jaar oud huis.mr_evil08 schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:26:
@jeroenulfman Je maakt 1 fout door volledig gebruik te maken van de salderingsregeling, je moet het huidige stroomtarief gebruiken, COP 1 verwarming is nooit goedkoper dan gas als de zaak efficient is afgesteld.
Heb je wel ventilatoren onder de convectors van CV ?
Vloerverwarming is een fabeltje bij een warmtepomp, er zijn meer manieren die ook efficient zijn.
On topic vind ik het erg interessant om dit mee te lezen. Afgelopen jaar mijn thuis kantoor voorzien van elektrische vloerverwarming (soort van schuurtje achter de woning). Hiervoor geruikte ik een elektrisch kacheltje dat de lucht verwarmde. De (infrarood) vloerverwarming geeft een aangenaam gevoel bij een zeer lager ruimte temperatuur van ongeveer 15 graden en verbruikt daardoor een stuk minder energie. Met Home Assistant stuur ik deze zoveel als mogelijk op PV.
warmwater/douche komt ook uit de convectorkachel ?ericplan schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:48:
@mr_evil08 Zeg nooit nooit. Bij laag gasverbruik (<500 m3) kan cop=1 goedkoper uitvallen, vanwege wegvallen vastrecht en onderhoud(scontract). We gaan voor het gemak maar even uit van een klassieke CV, dus zonder kostbare grappen als Tado of Evohome. Bovendien is de afschrijving op elektrische radiatoren veel lager. Vervanging kan stapsgewijs wanneer een radiator EOL is, dus financieel beter te spreiden. En je zit niet helemaal in de kou wanneer een radiator het begeeft, de kans dat al je elektrische radiatoren tegelijk EOL zijn is nihil.
Onderhoudskosten maakt niets uit.
lager dan 500m3 gas praat je over 40 euro op jaarbasis.
Mensen verwarmen niet een heel huis met de convectorkachel maar slechts een kleine ruimte.
Ik verwarm ook bij met een electrische kachel maar zal nooit de volledige verwarming kunnen vervangen zonder dief van portomonnee te zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 01-04-2024 13:18 ]
Weet niet waar jij die €40 vandaan haalt. Liander wil toch echt veel meer €€€ zien. https://www.liander.nl/-/...erkkosten-gas-2024v11.pdfmr_evil08 schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:16:
[...]
warmwater/douche komt ook uit de convectorkachel ?
Onderhoudskosten maakt niets uit.
lager dan 500m3 gas praat je over 40 euro op jaarbasis.
Mensen verwarmen niet een heel huis met de convectorkachel maar slechts een kleine ruimte.
Ik verwarm ook bij met een electrische kachel maar zal nooit de volledige verwarming kunnen vervangen zonder dief van portomonnee te zijn.
Waarom zouden de onderhoudskosten niets uitmaken? Een convectorradiator is onderhoudsvrij, cv-onderhoud is meestal verplicht vanwege garantie, maar ook vaak vanuit een VvE. Al snel €100,- per jaar.
Wat betreft SWW, dat is nu typisch iets waar een CV-ketel niet zo goed in is wat betreft rendement. Een e-boiler van een goed merk is ook onderhoudsvrij en gaat zeer lang mee.
En waarom zou je hele huis warm moeten zijn, terwijl je alleen in de kamer bent?
[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 01-04-2024 15:13 ]
A'dam PVOutput
Wij betaalde tot 2018 €40,- per maand aan vaste kosten en gemiddeld €30,- per maand voor het daadwerkelijke verbruik bij Ennatuurlijkericplan schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:46:
[...]
Weet niet waar jij die €40 vandaan haalt. Liander wil toch echt veel meer €€€ zien. https://www.liander.nl/-/...erkkosten-gas-2024v11.pdf
Dat gezegd hebbende, wij hebben sinds dat we in dit huis wonen elektrische warmwater voorziening. Eerst met een 120L boiler en sinds 2018 dus met een 13kW doorstroomverwarmer. Effectief heeft dat geen impact gehad op het stroomverbruik, met als voordeel dat we geen stilstandverlies hebben en warm water wanneer we dat willen.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Die van mij heeft nog geen "terugleverboete" maar verwerkt in de gasprijs waar ik weinig van afneem.Truus01 schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:40:
[...]
Hier toch even op inhaken, want de meeste energieleveranciers die een boete ingevoerd hebben, hebben dat over het totaal aantal ingevoede kWh (bruto teruglevering), dus niet alleen over het overschot na salderen (netto teruglevering). Dan helpt het opmaken je niet. Dan kun je toch beter wel een overschot terugleveren en compenseert de terugleververgoeding de boete nog een beetje.
5 cent per kwh teruglevering levert niks op, dat mag je weer inkopen voor 40 cent.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 02-04-2024 08:33 ]
Dat is dus inderdaad als je het op probeert te maken. Of nee, dan ook niet, dan saldeer je het en is het 0.mr_evil08 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:30:
[...]
Die van mij heeft nog geen "terugleverboete" maar verwerkt in de gasprijs waar ik weinig van afneem.
5 cent per kwh teruglevering levert niks op, dat mag je weer inkopen voor 40 cent.
Maar als je het niet bewust met COP 1 opmaakt, maar overhoudt, krijg je er wel 5ct voor. Dat is meer dan 0.
Gedachte is om deze toe te passen in de retour van de vloerverwarming richting stadsverwarming om de dT te verlagen en zo de Gj teller minder enthousiast te laten zijn.
Zoiets als deze https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html
Ik stel me voor dat het stukken duurder is om cop1 te verwarmen dan stadsverwarming te gebruiken, maar dat moet je zelf even narekenen met behulp van je warmtetarief en elektriciteitstatief.Simpel360 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 04:44:
Gedachte is om deze toe te passen in de retour van de vloerverwarming richting stadsverwarming om de dT te verlagen en zo de Gj teller minder enthousiast te laten zijn.
Klopt & al aan gerekend.ASW1 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:51:
[...]
Ik stel me voor dat het stukken duurder is om cop1 te verwarmen dan stadsverwarming te gebruiken, maar dat moet je zelf even narekenen met behulp van je warmtetarief en elektriciteitstatief.
Het gaat bij mij dat ook om het schaamtevrij cop=1 opsoeperen van overschot PV en goedkope dynamische uren.
Vandaar ook het doorstroom principe, geen spanning er op is geen na/herverwarming van SVwater richting de Kamstrup meter.
[ Voor 12% gewijzigd door Simpel360 op 11-04-2024 08:16 ]
Duur systeem, zet dan een oliekachel neer, ja ervaring mee.Simpel360 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 04:44:
Zijn er hier die ervaring hebben met een doorstroom verwarmer, E CV of backup verwarmer?
Gedachte is om deze toe te passen in de retour van de vloerverwarming richting stadsverwarming om de dT te verlagen en zo de Gj teller minder enthousiast te laten zijn.![]()
Zoiets als deze https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html
Als doel is de dT verlagen kun je ook de pompsnelheid verhogen.
Met lagere dT krijg je juist meer warmteafgifte waardoor in theorie de meter nog sneller gaat lopen.
De doorstromer functioneert overigens prima met wat het hoort te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2024 08:40 ]
mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:39:
[...]
Duur systeem, zet dan een oliekachel neer, ja ervaring mee.
Als doel is de dT verlagen kun je ook de pompsnelheid verhogen.
Met lagere dT krijg je juist meer warmteafgifte waardoor in theorie de meter nog sneller gaat lopen.
De doorstromer functioneert overigens prima met wat het hoort te doen.
Alles kost geld
Het gaat mij er om het PV overschot rendement, door de lage tlv, wat te verhogen zonder mega (lees WP) investering.
Ik heb geen issues met de vloerverwarming die werkt zeer naar behoren met hoog comfort.
Ben ook tevreden met het comfort en gemak van SV. De kosten is een ander verhaal

Het gaat er om om de dT te verlagen van de SV.
De pompsnelheid van een SV net is nogal lastig aan te passen
Met een dT van 0 (nul) en bij welke flow dan ook is toch echt het Gj verhaal ook 0 (nul)
(Op wat meterafwijking na)
Heb je ook wat ervarings getallen?
(Flow, T, dT en of e-kWh verbruik)
Wat het in theorie (moet) doen is wel helder.

Mijn getallen voor de doorstromer zijn: max flow 65l/min, max dT 35 graden, 2 of 3kW 3fase element.
Ik betwijfel of dat wel gaat werken.Simpel360 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:49:
[...]
![]()
Alles kost geld![]()
Het gaat mij er om het PV overschot rendement, door de lage tlv, wat te verhogen zonder mega (lees WP) investering.
Ik heb geen issues met de vloerverwarming die werkt zeer naar behoren met hoog comfort.
Ben ook tevreden met het comfort en gemak van SV. De kosten is een ander verhaal![]()
Het gaat er om om de dT te verlagen van de SV.
De pompsnelheid van een SV net is nogal lastig aan te passen![]()
Met een dT van 0 (nul) en bij welke flow dan ook is toch echt het Gj verhaal ook 0 (nul)
(Op wat meterafwijking na)
Heb je ook wat ervarings getallen?
(Flow, T, dT en of e-kWh verbruik)
Wat het in theorie (moet) doen is wel helder.
Mijn getallen voor de doorstromer zijn: max flow 65l/min, max dT 35 graden, 2 of 3kW 3fase element.
Hang een airco op als het goedkoop moet, verdient zich snel terug en je kan het ook combineren.
Dit is de 1 fase element van 3kw zonder beveiliging of thermostaat dus lekker goedkoop, gewoon stekker in stopcontact en niet vergeten uit te zetten(wel 2 thermonstaten aanwezig) het element houdt de CV water op een bepaald temp.
Intern heeft het 3 elementen van 1kw per stuk, waarbij ik op moment maar 1 element gebruik ofwel 1kw.
300 euro voor een elementje wordt wel erg duur, ik heb er veel minder voor gegeven vroeger.
Waarom de 1Kw element fors duurder is dan de 3kw element bij hun is vreemd, intern kun je ze gewoon loskoppelen of ze hebben inmiddels andere modellen geen idee.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2024 12:03 ]
Helder, thanks voor de input.mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:56:
[...]
Ik betwijfel of dat wel gaat werken.
Hang een airco op als het goedkoop moet, verdient zich snel terug en je kan het ook combineren.
Dit is de 1 fase element van 3kw zonder beveiliging of thermostaat dus lekker goedkoop, gewoon stekker in stopcontact en niet vergeten uit te zetten(wel 2 thermonstaten aanwezig) het element houdt de CV water op een bepaald temp.
Intern heeft het 3 elementen van 1kw per stuk, waarbij ik op moment maar 1 element gebruik ofwel 1kw.
300 euro voor een elementje wordt wel erg duur, ik heb er veel minder voor gegeven vroeger.
Waarom de 1Kw element fors duurder is dan de 3kw element bij hun is vreemd, intern kun je ze gewoon loskoppelen of ze hebben inmiddels andere modellen geen idee.
Ps.
Die airco hangt er al, maar daar wordt de vloer niet zo lekker warm van
Wel als de vloer bijverwarming is/gebruikt, op die manier bespaar je nog behoorlijk.Simpel360 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:54:
[...]
Helder, thanks voor de input.
Ps.
Die airco hangt er al, maar daar wordt de vloer niet zo lekker warm van
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2024 12:56 ]
mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:55:
[...]
Wel als de vloer bijverwarming is/gebruikt, op die manier bespaar je nog behoorlijk.

Is ook het experiment waard.
(Is een aparte config met een kanaalunit die ook de bovenverdieping doet, zit ook de thermostaat. Moeten daar weer kleppen in

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 11-04-2024 13:19 ]
Dagelijks verbruikscijfers noteren en mee spelen, mja stookseizoen loopt ten einde...Simpel360 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:18:
[...]
daar heb je een punt.
Is ook het experiment waard.
(Is een aparte config met een kanaalunit die ook de bovenverdieping doet, zit ook de thermostaat. Moeten daar weer kleppen in)
Is het normaal dat je wat last krijgt van waterslag (bonk geluid bij uitzetten kraan) bij het gebruik van een boiler i.p.v. CV ketel? De boiler is op de aanvoer voorzien van een inlaatcombinatie 6 bar en verder gewoon direct met knel 15mm aangesloten op bestaand leidingwerk. De waterdruk op de douche is merkbaar hoger uiteraard t.o.v. de CW3 ketel.
Zoals je zelf al hebt gemerkt, zit er nu een hogere waterdruk in de leidingen. Dit is met name op de warmwaterleiding het geval, want daar staat nu vrijwel dezelfde druk op als koud en wordt niet gestremd door de omloopspiraal in de CV.
Het kan dus zijn dat een beetje losliggende warmwaterleiding voorheen niet opviel, maar nu wel.
Bovendien heb je nu bij eerste opendraaien van de kraan heel kortstondig een schok van de 6 bar druk in de boiler. Hoe merkbaar dit is, hangt ook af van de lengte van de leidingen.
[ Voor 18% gewijzigd door JukeboxBill op 12-04-2024 11:58 ]
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Vanwaar geen elektrische doorstromer op 3x 25A ?silverball schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:44:
Ik douche sinds gisteren op een COP=1 boiler van 80 liter. Ben benieuwd hoe het verbruik in de praktijk uit gaat pakken; een warmtepompboiler (of een vat op de l/w) zit in de overweging.
Is het normaal dat je wat last krijgt van waterslag (bonk geluid bij uitzetten kraan) bij het gebruik van een boiler i.p.v. CV ketel? De boiler is op de aanvoer voorzien van een inlaatcombinatie 6 bar en verder gewoon direct met knel 15mm aangesloten op bestaand leidingwerk. De waterdruk op de douche is merkbaar hoger uiteraard t.o.v. de CW3 ketel.
Altijd wanneer je wil warmwater zonder stilstandverlies of dat de boiler nog moet opwarmen.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 12-04-2024 12:28 ]
De logging loopt al een paar jaar.mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:17:
[...]
Dagelijks verbruikscijfers noteren en mee spelen, mja stookseizoen loopt ten einde...
Is klusje voor volgend stookseizoen.
Opwarmen op zonnestroom of dynamisch tarief?mr_evil08 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:27:
[...]
Vanwaar geen elektrische doorstromer op 3x 25A ?
Altijd wanneer je wil warmwater zonder stilstandverlies of dat de boiler nog moet opwarmen.
Ik kom vrij lastig met 3P+N bij de plek waar de boiler nu staat. Daarnaast zit er vermoedelijk een enorme gelijktijdigheid op douchen, beetje een vervelend moment om zoveel vermogen te trekken.mr_evil08 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:27:
[...]
Vanwaar geen elektrische doorstromer op 3x 25A ?
Nu warmt de boiler volgens een tijdsschema (met inachtneming van legionellapreventie) zoveel mogelijk op 'zonnestroom' op, dan heb ik nog een beetje de illusie dat ik goed bezig ben. Wellicht dat ik z'n printje op termijn eruit haal en zelf iets maak met een esp32 om dit nog accurater te doen.
Maar de voornaamste reden is dat er een probleem ontstond aan de gasinstallatie tijdens het sleutelen van de keuken en ik wel graag die avond wilde douchen; de boiler had ik al liggen.
Plan eens in om de boiler te vervangen door een warmtepompboiler. Die zijn doorgaans gemakkelijk aan te sturen op opwek van je zonnepanelen, je krijgt subsidies, en ze verbruiken veel minder waardoor ze belachelijk snel terugverdienen (~1 jaar als je electrisch met COP=1 opwarmt).silverball schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:00:
[...]Nu warmt de boiler volgens een tijdsschema (met inachtneming van legionellapreventie) zoveel mogelijk op 'zonnestroom' op, dan heb ik nog een beetje de illusie dat ik goed bezig ben....
Er is wel een nadeel: je past niet meer in dit topic bij de stoere veelverbruikers

(nofi trouwens, alle begrijp voor tijdelijke COP=1 oplossingen tot een goeie oplossing behapbaar is).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ja dat overweeg ik ook, het energieverbruik blijkt stevig. Ik heb de boiler destijds berekend op mijn eigen douchegedrag, nu woon ik samen.naftebakje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:24:
[...]
Plan eens in om de boiler te vervangen door een warmtepompboiler. Die zijn doorgaans gemakkelijk aan te sturen op opwek van je zonnepanelen, je krijgt subsidies, en ze verbruiken veel minder waardoor ze belachelijk snel terugverdienen (~1 jaar als je electrisch met COP=1 opwarmt).
Er is wel een nadeel: je past niet meer in dit topic bij de stoere veelverbruikers![]()
(nofi trouwens, alle begrijp voor tijdelijke COP=1 oplossingen tot een goeie oplossing behapbaar is).
Echter een tvt van 1 jaar moet ik eerst zien. Als ik subsidie ga aanvragen moet het waarschijnlijk weer door een bedrijf geïnstalleerd worden en ben ik de subsidie aan installatiekosten dubbel en dwars kwijt.
Daarnaast zijn het zover ik in het topic zie echt enorme apparaten met ditto geluidsproductie, ik moet mij er eerst eens goed in verdiepen; het kan eigenlijk niet veel groter zijn dan de 80L boiler die ik nu heb; en ik ga er ook niet met gehoorbeschermers naast werken
Maar in principe heb ik daar wel oren naar ja, het is niet zo dat ik uit principe geen wp-boiler heb.