hupie679 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:07:
Nog even inhaken op de discussie over wel of niet genoeg warm water, gestart door @
shoof.
Ik heb nu een tijdje een Calypso Split 270 liter en ik ben daar best tevreden mee. Toch hebben wij (gezin met 2 kleine kinderen) hem regelmatig leeg gedoucht. Ik heb een watermeter van Homewizard en ik kan dus vrij nauwkeurig bijhouden hoeveel liter water we gebruiken tijdens het douchen.
Met het setpoint op 55 graden kan je ongeveer 375 liter water gebruiken (gemeten dus op de watermeter). Dit was op 20 maart, en dan is het water vanuit de waterleiding vrij koud. In de zomer zal je dus iets meer water hebben.
Soms was dit niet toereikend. En daarom heb ik een circulatiepomp en een relais toegevoegd, waarmee ik handmatig de temperatuur van het hele vat kan verhogen. En ja ik heb de originele beveiliging nog intact gelaten, en ja ik heb elektromechanische temperatuurbegrenzer geïnstalleerd.
Als ik het setpoint van het vat op 65 graden zet, dan kan je ongeveer 425 liter water gebruiken (22 maart).
Zelfs dit hebben we wel eens leeg gedoucht. Maar, ik denk ook, dat je gebruikt wat je hebt. Dus als je meer hebt, ga je ook meer gebruiken.
Het handigste vind ik zelf nog, dat ik een LilyGO TTGO T-Display-S3 in de badkamer heb staan, die aangeeft hoeveel liter warm water er nog is, en hoe lang je ongeveer kan douchen. De Cozytouch app van Atlantic is erg onnauwkeurig. Ik meet de temperatuur van het vat op 3 plekken (waar de standaard sensoren ook zitten) en bereken hiermee de hoeveelheid water van 40 graden in het vat. De Homewizard watermeter geeft aan met hoeveel liter per minuut we douchen, en zo kan je uitrekenen hoe lang je nog te douchen hebt. Hij is nog niet heel nauwkeurig, maar het begin is er:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus mijn advies zou zijn @
shoof, koop een Split 270L, want dan red je het net om 2x achter elkaar in bad te gaan. Maar pas wel enigszins je verbruik aan zodat jullie niet onder een koude douche komen te staan

En ohja, ga zelf als eerste douchen/in bad zodat je zelf altijd warm water hebt

.