WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 128 129 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:52:
Hoe kan je veilig water afsluiten om een tapwater kraan te monteren als de warmtepompboiler op zolder staat ivm imploderen?

Warmwaterkraan open dan hoofdkraan dicht?

Nee geen ontluchters aanwezig...

Het vat hoeft niet leeg, als er maar geen schade komt.

Alle tappunten zitten lager dan de boiler.
Ik heb nu wel na de ombouw afsluiters voor en na de boiler zitten zodanig dat de inlaatcombinatie functioneel blijft. Voor vervangen van een kraan kun je de hoofdkraan sluiten en een paar kranen open zetten. Na verloop van tijd komt er geen water mee uit de kraan.

Imploderen kan vacuum is sneller schadelijk dan 6 bar. Dit gebeurt als de aanvoer lang dicht staat en de afvoer ook.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:40
Met de hoofdkraan dicht en de kraan open trek je juist het vat in een negatieve druk. Het beste lijkt me de hoofdkraan (en evt inlaaticombinatie) dichtzetten en dan de bovenste koppeling op de boiler losmaken. Let er wel op dat de boiler niet te warm is en hier een paar liter uit zal komen. Daarna kun je de kranen (koud en warm) beneden openzetten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-05 22:21
edddy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:17:
Binnenkort wordt er bij mij op zolder een warmtepompboiler geplaatst. Ik zag in dit topic al een paar keer wat voorbij komen over de lucht in- en uitvoer, en daar heb ik een vraag over.

Stel: je hebt twee kanalen naar buiten (aanvoer en afvoer). Als je daar een T-stuk met een klep tussen zet, kun je in de zomer de boiler de warmte uit de woning laten halen (met wat koeling als bijeffect), en in de winter juist buitenlucht gebruiken door de juiste kanalen open of dicht te zetten.

Heeft iemand hier praktijkervaring mee? Levert dit merkbaar extra koeling in huis op, of maak je de installatie hiermee onnodig complex?

De rest van de woning heeft al airco (en WTW), maar “gratis” koeling is natuurlijk mooi meegenomen.
Het hangt er vanaf waar de lucht die je inblaast de woning uiteindelijk weer verlaat.
Bovenin de woning bevindt zich normaliter de warmste lucht. Als de lucht daar weg kan: prima.
Maar als de lucht ergens op, bijvoorbeeld, de begane grond de woning uit gaat dan is dat meestal niet zo handig. Zeker niet als je daar gekoelde lucht hebt.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:35
mr_evil08 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:52:
Hoe kan je veilig water afsluiten om een tapwater kraan te monteren als de warmtepompboiler op zolder staat ivm imploderen?
Ik kan hier mn wpb afsluiten, en dan de hoofdkraan dicht. Tapkraan monteren duurt geen uren toch? Dus imploderen zie ik in dat half uurtje niet als risico. Of mis ik dan iets?

Imploderen zie ik vooral als risico bij langere tijd afsluiting icm afkoeling boilervat.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 22:59
edddy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:17:
Binnenkort wordt er bij mij op zolder een warmtepompboiler geplaatst. Ik zag in dit topic al een paar keer wat voorbij komen over de lucht in- en uitvoer, en daar heb ik een vraag over.

Stel: je hebt twee kanalen naar buiten (aanvoer en afvoer). Als je daar een T-stuk met een klep tussen zet, kun je in de zomer de boiler de warmte uit de woning laten halen (met wat koeling als bijeffect), en in de winter juist buitenlucht gebruiken door de juiste kanalen open of dicht te zetten.

Heeft iemand hier praktijkervaring mee? Levert dit merkbaar extra koeling in huis op, of maak je de installatie hiermee onnodig complex?

De rest van de woning heeft al airco (en WTW), maar “gratis” koeling is natuurlijk mooi meegenomen.
Ik heb precies dezelfde afweging gemaakt. In theorie klinkt het slim om met kleppen tussen binnen/buitenlucht te schakelen, maar in de praktijk valt het koel-effect vaak tegen omdat een WPB in de zomer relatief kort draait. Wel merk je meestal duidelijk ontvochtiging en een paar graden lagere temperatuur op zolder.

Persoonlijk zou ik de installatie zo simpel mogelijk houden: standaard buitenlucht aan/afvoer en hooguit later uitbreiden als je merkt dat je echt extra koeling wilt benutten

Bereken wat een thuisbatterij jou oplevert: www.ufit.nl

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:05
MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Ik kan hier mn wpb afsluiten, en dan de hoofdkraan dicht. Tapkraan monteren duurt geen uren toch? Dus imploderen zie ik in dat half uurtje niet als risico. Of mis ik dan iets?

Imploderen zie ik vooral als risico bij langere tijd afsluiting icm afkoeling boilervat.
Een vat kan ook imploderen a.g.v. aftappen op een lagere verdieping. Als je een nieuwe warmwaterkraan monteert, dan heb je geen keus. Bij een koudwaterkraan even iedereen even een half uurtje het huis uit. Je wilt niet dat iemand per ongeluk de handen wast met warm water of onder de douche stapt.

• Jim423
MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Een vat is bij negatieve druk veel zwakker dan bij een positieve druk. Daarnaast wil je elke vorm van stress vermijden voor je vat, zeker als die op zolder staat wil je niet dat er opeens een lek in springt. :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
Martin7182 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:28:
Als je een nieuwe warmwaterkraan monteert, dan heb je geen keus.
Jawel, ik kan mn warmwaterleiding afsluiten bij de boiler... dan kan er dus niks getapt worden :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:09

Kingpinda

Citizenship is earned.

MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Jawel, ik kan mn warmwaterleiding afsluiten bij de boiler... dan kan er dus niks getapt worden :)
Dan doe je dat toch EN zet je de inlaatcombinatie dicht? En schakel je hem uit?Dan heb je hem geïsoleerd en eventueel overdruk kan nog wel afvoer in maar hij kan niet leeglopen.

Ik heb een afsluit hendel op de warm water buis van het vat af en afsluit voor de inlaatcombinatie. Uiteraard NIET tussen vat en inlaatcombinatie. Uitschakelen en beide dichtzetten. Zo heeft mijn monteur dat ook gezegd als ze donderdag mijn afleverleverset komen verwijderen.

Zit even te twijfelen of de inlaatcombinatie een keerklep heeft. Zal neem ik aan wel moeten.

Een tip die ik lees is ook. Zet de boiler uit en tap veel warm water om hem af te laten koelen voor de afvoer en aanvoer af te sluiten.

Kijk: als je zegt “ik kan mijn wpb afsluiten”… wie kan dan weten wat je precies bedoelt? Het is belangrijk te weten “wat” je precies afsluit.

[ Voor 22% gewijzigd door Kingpinda op 25-05-2026 14:34 ]

Life is like living only without the peaches

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Martin7182 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Een vat kan ook imploderen a.g.v. aftappen op een lagere verdieping. Als je een nieuwe warmwaterkraan monteert, dan heb je geen keus. Bij een koudwaterkraan even iedereen even een half uurtje het huis uit. Je wilt niet dat iemand per ongeluk de handen wast met warm water of onder de douche stapt.
Dan moet wel de waterkolom zo groot zijn dat ie echt vacuüm trekt. Natuurkundig zou ik eerder verwachten dat bij kraan open juist de druk stabiliseert en dus lucht aanzuigt door de kraan ? Bij meerdere etages is wellicht het gewicht van de waterkolom zo hoog dat dat niet gebeurt. Maar goed, is niet iets wat je proefondervindelijk wil uittesten >:)

• Martin7182
MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Het ging hier om de situatie van @mr_evil08 waar dus geen afsluiter aanwezig is.
Kingpinda schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Dan doe je dat toch EN zet je de inlaatcombinatie dicht? En schakel je hem uit?Dan heb je hem geïsoleerd en eventueel overdruk kan nog wel afvoer in maar hij kan niet leeglopen.

Ik heb een afsluit hendel op de warm water buis van het vat af en afsluit voor de inlaatcombinatie. Uiteraard NIET tussen vat en inlaatcombinatie. Uitschakelen en beide dichtzetten. Zo heeft mijn monteur dat ook gezegd als ze donderdag mijn afleverleverset komen verwijderen.
Dat kan alsnog fout gaan als de boiler warm is. Als alles dicht staat en je hebt geen beluchter, dan krijg je onderdruk bij het afkoelen.
jurjen_g schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Dan moet wel de waterkolom zo groot zijn dat ie echt vacuüm trekt. Natuurkundig zou ik eerder verwachten dat bij kraan open juist de druk stabiliseert en dus lucht aanzuigt door de kraan ? Bij meerdere etages is wellicht het gewicht van de waterkolom zo hoog dat dat niet gebeurt. Maar goed, is niet iets wat je proefondervindelijk wil uittesten >:)
Nee, er zuigt geen lucht aan door een smalle buis. De druk neemt af met 1 bar per 10 meter. Met een huis van twee verdiepingen gaat dat best hard. Ik zou het niet proberen, zeker niet met een RVS vat. Zuig maar eens aan een lege petfles, dat effect krijg je.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:25
Kingpinda schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:29:
[...]
Ik heb een afsluit hendel op de warm water buis van het vat af en afsluit voor de inlaatcombinatie. Uiteraard NIET tussen vat en inlaatcombinatie.
De meeste (in Nederland gebruikte) inlaatcombinaties hebben zelf een afsluiter (draaiknop) die je handmatig dicht kan zetten. Een losse afsluithendel plaatsen in de aanvoer is meestal dus niet nodig.
[...]
Zit even te twijfelen of de inlaatcombinatie een keerklep heeft. Zal neem ik aan wel moeten.
[...]
Ja, dat is een verplicht onderdeel van een inlaatcombinatie.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:30
Mbt imploderen staat niks in de handleiding.

De fabrikant schrijft niks over imploderen in de handleiding, Het apparaat legen bijvoorbeeld:
  1. Koppel het apparaat van netspanning
  2. Sluit de koudwater afsluiter(die zit op de inlaatcombinatie).
  3. Open warmwaterkraan
  4. Open inlaatcombinatie
Het is een stalen 110 litervat.
Als ik deze foto,s zie(wel extreem voorbeeld natuurlijk om in kruipruimte de waterleiding door te knippen)

https://www.klusidee.nl/F...systeem-implodeerd.86795/

[ Voor 78% gewijzigd door mr_evil08 op 25-05-2026 19:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

mr_evil08 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:00:

De fabrikant schrijft niks over imploderen in de handleiding, Het apparaat legen bijvoorbeeld:
  3. Open warmwaterkraan
  4. Open inlaatcombinatie
Als ik deze foto,s zie(wel extreem voorbeeld natuurlijk om in kruipruimte de waterleiding door te knippen)

de warmwater kraan word dan je beluchter. de inlaatcombinatie open je zodat het water loost in de afvoer.

op die foto zal neem ik aan de warm water leiding doorgeknipt zijn waardoor het vat implodeerde

• Martin7182
Kingpinda schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 04:03:
[...]

de warmwater kraan word dan je beluchter. de inlaatcombinatie open je zodat het water loost in de afvoer.

op die foto zal neem ik aan de warm water leiding doorgeknipt zijn waardoor het vat implodeerde
Niet als de warmwaterkraan lager dan de boiler zit. Implosiegevaar is er juist als de boiler op zolder staat. De oplossing is een beluchter (of kraan) boven de boiler.

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:30
Implosiegevaar geldt volgens mij wel vooral bij RVS boilers, die hebben een veel dunnere wand. Een stalen vat zal niet zo snel imploderen.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:42
Swelson schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:28:
Implosiegevaar geldt volgens mij wel vooral bij RVS boilers, die hebben een veel dunnere wand. Een stalen vat zal niet zo snel imploderen.
Daarnaast zal bij een kleine indeuking van de wand, de onderdruk al verdwenen zijn (deukje in een cola-blikje). Het vat is volledig gevuld met water, dus er is amper ruimte om in te deuken. Niet te vergelijken met die onderzeeer Titan die implodeerde.

Ik denk dat het risico met een stalen vat erg klein is. Maar heb er zelf toch een beluchter op gezet ;)
(maakt onderhoud / legen vat, wel een stukje makkelijker)

• Martin7182
jj85 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Daarnaast zal bij een kleine indeuking van de wand, de onderdruk al verdwenen zijn (deukje in een cola-blikje). Het vat is volledig gevuld met water, dus er is amper ruimte om in te deuken. Niet te vergelijken met die onderzeeer Titan die implodeerde.
Behalve wanneer er een warmwater kraan onder de boiler open staat, dan komt er wat extra water vrij en herstelt het vacuum zich waardoor het vat verder kan indeuken.
Ik snap al die bagatellisatie en afwegingen niet, voor een paar tientjes voorkom je het probleem voorgoed :)

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:17
mr_evil08 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:00:

3. Open warmwaterkraan
  4. Open inlaatcombinatie

Aangezien nr2 de afsluiter in de inlaatcombinatie betreft zou je denken dat met nr4 bedoeld wordt dat je de overstort van de inlaatcombinatie opend. Daar wordt dan belucht. Echter de overstort klikt meestal vanzelf dicht als je hem loslaat

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-06 18:39
Surfari schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:58:
[...]

Aangezien nr2 de afsluiter in de inlaatcombinatie betreft zou je denken dat met nr4 bedoeld wordt dat je de overstort van de inlaatcombinatie opend. Daar wordt dan belucht. Echter de overstort klikt meestal vanzelf dicht als je hem loslaat
je belucht niet via je overstort , je laat de boiler leeg lopen via de overstort en belucht via de open warmwater kraan , de uitgang van het warmwater in de boiler zit het hoogst

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:06
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met warmtepomp(boilers) van Nibe? En dan specifiek met de myUpplink-app die erbij hoort? Ik heb m'n oog laten vallen op de Nibe MT-WH 21 (link). Nou lees ik over de bijbehorende app echt vernietigende reviews, maar ik kan me daarbij ook niet aan de indruk onttrekken dat het ook vooral slechte reviews zijn die achtergelaten zijn na een slechte update waarna mensen nooit meer hun review updaten.

• Surfari
Louwm schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:12:
[...]

je belucht niet via je overstort , je laat de boiler leeg lopen via de overstort en belucht via de open warmwater kraan , de uitgang van het warmwater in de boiler zit het hoogst
Het topic onderwerp was hoe beluchten om imploderen te voorkomen als de boiler boven in het huis staat en de kraan beneden. Maar als er nog druk is komt er inderdaad water uit.

Een open verbinding in de buurt van de boiler (tijdens aftappen) voorkomt het vacuüm trekken in de boiler.

[ Voor 3% gewijzigd door Surfari op 27-05-2026 19:31 ]

• Louwm
Surfari schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:29:
[...]

Het topic onderwerp was hoe beluchten om imploderen te voorkomen als de boiler boven in het huis staat en de kraan beneden. Maar als er nog druk is komt er inderdaad water uit.

Een open verbinding in de buurt van de boiler (tijdens aftappen) voorkomt het vacuüm trekken in de boiler.
volgens mij is er alleen maar druk door de waterkolom in de boiler en dit water loopt er uit via de draaiknop op het overstort en via de open warmwaterkraan wordt er dan lucht in de boiler gezogen zodat er geen vacuum ontstaat , net zoals in de beschrijving staat om hem leeg te laten lopen

• Surfari
Louwm schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:39:
[...]

volgens mij is er alleen maar druk door de waterkolom in de boiler en dit water loopt er uit via de draaiknop op het overstort en via de open warmwaterkraan wordt er dan lucht in de boiler gezogen zodat er geen vacuum ontstaat , net zoals in de beschrijving staat om hem leeg te laten lopen
Het scenario is dat de boiler zich bovenin de woning bevindt en de kraan beneden.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-06 16:13
Hier staat de WPB ook op zolder. Met behulp van dit forum het volgende aangesloten; Boven het hoogste punt van het vat zit een beluchter in de warmwater leiding. Ongeveer een halve meter van de aansluiting van de koudwater leiding zit een aftapkraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6leI8uhNNAndhFCY7i4-mGd_BgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4SDHK7ymd5GMOof2hVlq6OC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVorwPqBtcUpJMAIUbGwTFJEbsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeZlPiRIKyVNWM1jzpsMyrpU.jpg?f=fotoalbum_large

• ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 09:46
Goed nieuws over de HACS voor de home assist gebruikers. Zie onderstaand bericht;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Hallo allemaal,
We hebben jullie feedback over het verdwijnen van bepaalde condensatoren in jullie Home Assistant-integraties ter harte genomen.

We hebben 11 condensatoren opnieuw geïmplementeerd om aan jullie behoeften te voldoen. Deze zullen eind juni beschikbaar zijn.

📋 Lijst met herstelde capaciteiten
234 Instelbare watertemperatuur in Boost-modus
258 Inhoud van de tank
264 Watertemperatuur onderin de tank
265 Watertemperatuur in het midden van de tank
266 Watertemperatuur bovenin de tank
267 Gemiddelde watertemperatuur in de tank
268 Resterend V40-volume in de tank
270 Maximaal beschikbaar V40-volume bij de maximale instelling
278 Direct elektrisch vermogen van de tank
281 Verwarmingsbehoefte voor warm tapwater (DHW)
288 Status van de DHW-service
code:
1

• amro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 12:58
Heeft iemand nog AquaMQTT pcb's v.2 van tspopp voor de Atlantic Explorer v4 ter overname over?
Ben zeer geïnteresseerd en ik zie dat je ze eigenlijk alleen per 5 bij JLCPCB kan bestellen...

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:23
bassie221188 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:27:
Hier staat de WPB ook op zolder. Met behulp van dit forum het volgende aangesloten; Boven het hoogste punt van het vat zit een beluchter in de warmwater leiding. Ongeveer een halve meter van de aansluiting van de koudwater leiding zit een aftapkraan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je het leidingwerk van de warme kant meteen naar bovengebracht?

Want dan kun je nog wel eens 1pijps circulatie krijgen.

• Martin7182
Terechte vraag. Het zou ook beter zijn om de beluchter aan de koude kant te zetten, dat scheelt warmteverlies tijdens en na het tappen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:56:
Terechte vraag. Het zou ook beter zijn om de beluchter aan de koude kant te zetten, dat scheelt warmteverlies tijdens en na het tappen.
Dat staat ook vaak in de handleiding van de beluchter: In koude leiding hoger dan boilervat.

• bassie221188
Kindrih schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:50:
[...]

Heb je het leidingwerk van de warme kant meteen naar bovengebracht?

Want dan kun je nog wel eens 1pijps circulatie krijgen.
Nee, hij gaat eerst ongeveer 50-60cm omlaag, dan omhoog naar de beluchter en vanaf daar weer omlaag richting badkamer en de rest van het huis

• Louwm

[Afbeelding]

[Afbeelding]
zit je aftap kraan voor of na je inlaat combinatie ,? als deze er voor zit houd de keerklep het water tegen wat je uit je boiler wilt laten lopen

• bassie221188
Louwm schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:32:
[...]

zit je aftap kraan voor of na je inlaat combinatie ,? als deze er voor zit houd de keerklep het water tegen wat je uit je boiler wilt laten lopen
Hij zit er na. Ik denk ongeveer 80cm van de inlaat van de boiler, en 50cm daarna de inlaatcombinatie.

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 18:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarvoor dient zon beluchter? Is dit verplicht?

• RichieB
@Cannonballl Het antwoord kan je vinden via de zoekknop bovenaan.

• bvernail
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 20:28
ariebakker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:29:
Goed nieuws over de HACS voor de home assist gebruikers. Zie onderstaand bericht;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Hallo allemaal,
We hebben jullie feedback over het verdwijnen van bepaalde condensatoren in jullie Home Assistant-integraties ter harte genomen.

We hebben 11 condensatoren opnieuw geïmplementeerd om aan jullie behoeften te voldoen. Deze zullen eind juni beschikbaar zijn.

📋 Lijst met herstelde capaciteiten
234 Instelbare watertemperatuur in Boost-modus
258 Inhoud van de tank
264 Watertemperatuur onderin de tank
265 Watertemperatuur in het midden van de tank
266 Watertemperatuur bovenin de tank
267 Gemiddelde watertemperatuur in de tank
268 Resterend V40-volume in de tank
270 Maximaal beschikbaar V40-volume bij de maximale instelling
278 Direct elektrisch vermogen van de tank
281 Verwarmingsbehoefte voor warm tapwater (DHW)
288 Status van de DHW-service
code:
1
Is dit voor de Atlantic Cozytouch? Waar heb je deze info gevonden? Alvast bedankt

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

bvernail schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:14:
[...]

Is dit voor de Atlantic Cozytouch? Waar heb je deze info gevonden? Alvast bedankt
Op de GitHub pagina van de gduteil hacs Cozytouch. Het was gepost in het Frans. Vermoedelijk van iemand die antwoord heeft gekregen van Atlantic. Issue #129

• RichieB
@Kingpinda Een linkje zegt meer dan 100 woorden..

• RichieB
Bedankt, @ariebakker ! Wel jammer dat er nog geen commits zijn om te zien wat er nu precies is veranderd.

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

RichieB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:51:
Bedankt, @ariebakker ! Wel jammer dat er nog geen commits zijn om te zien wat er nu precies is veranderd.
Ja sorry hoor het was een beetje laat voor mij. Ik probeerde zoveel mogelijk relevante info te geven.

Maarre waarom zou er een commit moeten komen? De implementatie werkt. Alleen komen sommige waarden niet binnen omdat Atlantic deze niet meer uitstuurt. Eind juni worden pas de waarden weer vrijgegeven.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
Toevallig al iets van hem vernomen? ik woon namelijk ook nog in zijn werk gebied :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
amro schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:42:
Heeft iemand nog AquaMQTT pcb's v.2 van tspopp voor de Atlantic Explorer v4 ter overname over?
Ben zeer geïnteresseerd en ik zie dat je ze eigenlijk alleen per 5 bij JLCPCB kan bestellen...
Ik heb er een liggen (versie 1), gemonteerd maar hij is nooit gebruikt dus er zal oude software in zitten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:53
Tinusvolkel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:13:
[...]

Toevallig al iets van hem vernomen? ik woon namelijk ook nog in zijn werk gebied :)
Nog niet geprobeerd maar ineens komen er reacties los en staan er voor woensdag twee bezoekjes gepland en is een derde in de maak. Fingers crossed.

• RichieB
Kingpinda schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:10:
[...]
Maarre waarom zou er een commit moeten komen? De implementatie werkt. Alleen komen sommige waarden niet binnen omdat Atlantic deze niet meer uitstuurt. Eind juni worden pas de waarden weer vrijgegeven.
Dus het is een aanpassing aan de Atlantic kant die ze in juni gaan herstellen, zodat dat er een aanpassing in de API nodig is? Zo had ik hem niet gelezen. Ik dacht dat de sensoren nu op een andere plek of onder een andere naam zouden verschijnen ofzo.

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

RichieB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Dus het is een aanpassing aan de Atlantic kant die ze in juni gaan herstellen, zodat dat er een aanpassing in de API nodig is? Zo had ik hem niet gelezen. Ik dacht dat de sensoren nu op een andere plek of onder een andere naam zouden verschijnen ofzo.
Dat is de vraag. Misschien is er helemaal geen aanpassing nodig. Als je van 2 weken geleden had gelezen met iedereen met een explorer v5 en calypso split etc dan was er een moment dat de Atlantic cloud bepaalde gegevens niet meer doorstuurde. Nu gaan ze dat herstellen. Dus technisch gezien is een reload van de integratie dan hopenlijk voldoende. Dus de hacs gduteil onderhouder kan nog niets doen ook al zou hij willen. Want.. de gegevens worden nog niet doorgestuurd.

• ariebakker
Klopt, dat is inderdaad het probleem. Ook mensen met andere nieuwe types hadden hier last van in het buitenland. Wel heel erg fijn als ze de api weer herstellen en uitbreiden.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:14
Hoe kan ik achtethalen of de atlantic een communicatie mogelijkheid heeft om te koppelen met cosytouch. ?

Heb al in in installateurs menu gezocht maar daar zie ik niets.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• ariebakker
Bij de explorer V5 zit er een sticker op met een qr code. Als je deze scant download hij de app en dan is het een kwestie van je wifi zoeken en juiste wachtwoord invullen. Als dat gelukt is maakt hij vanzelf verbinding met de server. Op internet een lijst gevonden met apparaten waarbij het ook zou moeten werken.

Boilers en warmtepompboilers
  • Calypso
  • Calypso Split
  • Aquacosy Evolution
  • Egéo (2022-model)
  • Aquéo
  • Linéo
  • Lucht/water-warmtepompen
    • Alféa Excellia A.I.
    • Alféa Excellia Duo A.I.
    • Alféa Extensa A.I. R32
    • Alféa Extensa Duo A.I. R32
    • Ixtra M
    • Alfea Excellia M
    • Alfea Extensa M
    • Alfea Excellia S
    • Synea
    • Hybea
    • Hybrellia
    • Hysolina
In de app zelf kun je niet zoveel doen. m.b.v. de Hacs en Home assist hem je veel meer opties. En de ontbrekende waardes worden dus eind Juni weer in ere hersteld. Dit ziet er nagenoeg hetzelfde uit al de MQTT bij de versie V3 en V4 van de atlantic explorer.

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 08:51
ariebakker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:29:
code:
1
2
3
4
5
Hallo allemaal,

,,,
De automatische vertaling heeft er wel wat leuks van gemaakt.
De vertaling van "capacités" en "capa" moet iets van "capabilities" (niet echt lekker nederlands woord voor) zijn en niet condensatoren :P.

Origineel hier.

[ Voor 7% gewijzigd door argusb79 op 30-05-2026 12:01 ]

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

• mversluis
ariebakker schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:24:
Bij de explorer V5 zit er een sticker op met een qr code. Als je deze scant download hij de app en dan is het een kwestie van je wifi zoeken en juiste wachtwoord invullen. Als dat gelukt is maakt hij vanzelf verbinding met de server. Op internet een lijst gevonden met apparaten waarbij het ook zou moeten werken.

Boilers en warmtepompboilers
  • Calypso
  • Calypso Split
  • Aquacosy Evolution
  • Egéo (2022-model)
  • Aquéo
  • Linéo
  • Lucht/water-warmtepompen
    • Alféa Excellia A.I.
    • Alféa Excellia Duo A.I.
    • Alféa Extensa A.I. R32
    • Alféa Extensa Duo A.I. R32
    • Ixtra M
    • Alfea Excellia M
    • Alfea Extensa M
    • Alfea Excellia S
    • Synea
    • Hybea
    • Hybrellia
    • Hysolina
In de app zelf kun je niet zoveel doen. m.b.v. de Hacs en Home assist hem je veel meer opties. En de ontbrekende waardes worden dus eind Juni weer in ere hersteld. Dit ziet er nagenoeg hetzelfde uit al de MQTT bij de versie V3 en V4 van de atlantic explorer.
Dank voor je antwoord , ik denk dat ik versie 4 heb.
Dit staat op type plaatje HS-V270V4E-xxxxxxxxx

Is het daar ook mogelijk om die te connecten , te sturen via Homey / Homewizzard ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• ariebakker
Dat heb je inderdaad een extra printje nodig. De V5 is namelijk voorzien van wifi.

Voor de V3 en V4 kun je hier de nodige info terug vinden.

https://github.com/tspopp/AquaMQTT/blob/main/img/homeassistant.png

• mversluis
Was even aan zoeken waar ik die printies kan bestellen , maar zie het niet zo.

Heeft iemand een linkje voor mij ?

Andere denkwijze

Ik gebruik al pv schakeling samen met homewizzard en homey. Weet niet of het mogelijk is om wpb alleen maar op deze schakeling aan te laten gaan ?

Dus eigenlijk een tijdschema die altijd off is en alleen maar op pv schakeling aangaat.

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-06 20:42
hupie679 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:07:
Nog even inhaken op de discussie over wel of niet genoeg warm water, gestart door @shoof.
Ik heb nu een tijdje een Calypso Split 270 liter en ik ben daar best tevreden mee. Toch hebben wij (gezin met 2 kleine kinderen) hem regelmatig leeg gedoucht. Ik heb een watermeter van Homewizard en ik kan dus vrij nauwkeurig bijhouden hoeveel liter water we gebruiken tijdens het douchen.

Met het setpoint op 55 graden kan je ongeveer 375 liter water gebruiken (gemeten dus op de watermeter). Dit was op 20 maart, en dan is het water vanuit de waterleiding vrij koud. In de zomer zal je dus iets meer water hebben.

Soms was dit niet toereikend. En daarom heb ik een circulatiepomp en een relais toegevoegd, waarmee ik handmatig de temperatuur van het hele vat kan verhogen. En ja ik heb de originele beveiliging nog intact gelaten, en ja ik heb elektromechanische temperatuurbegrenzer geïnstalleerd.

Als ik het setpoint van het vat op 65 graden zet, dan kan je ongeveer 425 liter water gebruiken (22 maart).
Zelfs dit hebben we wel eens leeg gedoucht. Maar, ik denk ook, dat je gebruikt wat je hebt. Dus als je meer hebt, ga je ook meer gebruiken.

Het handigste vind ik zelf nog, dat ik een LilyGO TTGO T-Display-S3 in de badkamer heb staan, die aangeeft hoeveel liter warm water er nog is, en hoe lang je ongeveer kan douchen. De Cozytouch app van Atlantic is erg onnauwkeurig. Ik meet de temperatuur van het vat op 3 plekken (waar de standaard sensoren ook zitten) en bereken hiermee de hoeveelheid water van 40 graden in het vat. De Homewizard watermeter geeft aan met hoeveel liter per minuut we douchen, en zo kan je uitrekenen hoe lang je nog te douchen hebt. Hij is nog niet heel nauwkeurig, maar het begin is er:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus mijn advies zou zijn @shoof, koop een Split 270L, want dan red je het net om 2x achter elkaar in bad te gaan. Maar pas wel enigszins je verbruik aan zodat jullie niet onder een koude douche komen te staan ;)
En ohja, ga zelf als eerste douchen/in bad zodat je zelf altijd warm water hebt :P.
Ik heb sinds kort een Explorer V5. Jij geeft aan dat jouw Calipso op 3 plekken standaard temperatuur sensoren heeft. Ik ben ook bezig om zelf temp sensoren te plaatsen maar kan voor de watertemperatuur maar 1 sensor origineel vinden (in het midden). Waar zitten de andere sensoren bij jou?

Hoe maak je de berekeningen om de hoeveelheid water te berekenen?

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 62kWh LFP | WH-MDC09J3E5-1 | Explorer V5 | Rijssen | Twente | Tibber

• Louwm
beste mensen

ik ben van plan een explorer v5 te gaan plaatsen maar heb een dak doorvoer van 180 mm en een van 125 mm hoe kan ik nu het beste de 160 mm aan en afvoer aan sluiten ,de aanvoer bijvoorbeeld met een 160 /125/ 160 mm t stuk op de 125 mm met hier op de slang naar de wpb en op de andere zijde van het t stuk een klep die ik een beetje open kan zetten zodat hij meer lucht kan aantrekken wat dan van binnen zou komen (of kan ik met alleen 125 mm toe )en de afvoer op de 180 mm met een verloopstuk of is het omgedraaid beter de aanvoer op de 180 mm en de afvoer op de 125 mm met een verloop stuk 160/125 mm , de afstanden van de wpb naar de doorvoeren is 3 meter , (de 125 mm dakdoorvoer vergroten is niet mogelijk)

bvd voor jullie advies

• Jim423
Ik zou de 125mm als aanvoer gebruiken. Ik verwacht eigenlijk dat je hiermee geen problemen ondervind. Als je een T stuk in de aanvoer plaatst met een regelklep zorg er dan voor dat er ook een terugslagklep achter de regelklep zit. Je wilt geen buitenlucht naarbinnen zuigen als de WPB uit is.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een vraag over het beperken van het uitgaande water. Dit uitgaande warme water (ingesteld op 55 graden), gaat alleen naar de douche.

Ik wil de boiler uitvoer beperken tot 5 liter per minuut. Omdat het uitgaande water meer dan de ingestelde 38 graden douche temperatuur zal zijn, zal er nog bijgemengd worden met koud water waardoor er minimaal 6 of 7 liter water uit de douchekop komt. Genoeg lijkt me.

Ik heb deze begrenzer gevonden die in de uitgaande leiding gemonteerd kan worden:

https://www.energiebespaarshop.nl/Control-Flow-Volumestroombegrenzer---Control-Flow---Inline---1P-12-F-M-15514

Heeft iemand ervaring met deze aanpak? Of een andere oplossing? (De ringetjes die je in de douchekop draait heb ik al geprobeerd, werkt helaas niet)

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• Jim423
6L/min is wel een heel zwak douchestraaltje hoor. Maar is het niet makkelijker de knop op de inlaatcombinatie van de boiler gewoon een beetje dichter te draaien tot je het gewenste effect hebt?

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Richard28 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:13:
[...]
Waar zitten de andere sensoren bij jou?
Dit is de enige foto die ik zo snel kan vinden. Achter de schuim isolatie zitten ze bij mij geplakt met een stukje aluminium tape. De middelste zit in een buisje. Daar is zeer weinig ruimte nog over dus daarvoor heb ik deze gebruikt:
https://www.tinytronics.n...emperatuursensor-max31855
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRA8Z17G9T7y8MHWacmsYMsBMqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhsbJSTb9woMan0HcYVpoVty.jpg?f=fotoalbum_large
Richard28 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:13:
[...]
Hoe maak je de berekeningen om de hoeveelheid water te berekenen?
Ik verzamel alle relevante sensoren in Home Assistant en daarna heb ik aan ChatGPT gevraagd om een mooi model te maken. Ik zal morgen de code posten want dat lukt nu niet vanaf mn telefoon.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
@Richard28, dit is de sensor in Home Assistant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
- sensor:
    - name: "WPB Warm Water Liters Over 5"
      unit_of_measurement: "L"
      state: >
          {% set tank_height = 160 %}
          {% set tank_volume = 270 %}
          {% set layers = 10 %}

{% set liters_per_layer = tank_volume / layers %}
          {% set layer_height = tank_height / layers %}

{% set h_outlet = 159 %}
          {% set h_boven = 120 %}
          {% set h_midden = 100 %}
          {% set h_onder = 60 %}

{% set cold_temp = 10 %}
          {% set shower_temp = 38 %}

{% set t_outlet = states('sensor.wpbsensors_wpb_vat_tapwater') | float(0) %}
          {% set t_boven = states('sensor.wpbsensors_wpb_vat_boven') | float(0) %}
          {% set t_midden = states('sensor.wpbsensors_wpb_vat_midden') | float(0) %}
          {% set t_onder = states('sensor.wpbsensors_wpb_vat_onder') | float(0) %}

{% set ns = namespace(total=0) %}

{% for i in range(layers) %}
            {% set layer_pos = tank_height - (i + 0.5) * layer_height %}
            {# temperatuur interpolatie #}
            {% if layer_pos >= h_outlet %}
              {% set temp = t_outlet %}
            {% elif layer_pos >= h_boven %}
              {% set f = (layer_pos - h_boven) / (h_outlet - h_boven) %}
              {% set temp = t_boven + f * (t_outlet - t_boven) %}
            {% elif layer_pos >= h_midden %}
              {% set f = (layer_pos - h_midden) / (h_boven - h_midden) %}
              {% set temp = t_midden + f * (t_boven - t_midden) %}
            {% elif layer_pos >= h_onder %}
              {% set f = (layer_pos - h_onder) / (h_midden - h_onder) %}
              {% set temp = t_onder + f * (t_midden - t_onder) %}
            {% else %}
              {% set temp = t_onder %}
            {% endif %}
            {# douchefactor #}
            {% if temp > shower_temp %}
              {% set factor = (temp - cold_temp) / (shower_temp - cold_temp) %}
              {% if factor > 2 %}
                {% set factor = 2 %}
              {% endif %}
              {% set ns.total = ns.total + liters_per_layer * factor %}
            {% endif %}
          {% endfor %}
          {{ ns.total | round(1) }}
Maar zoals eerder gezegd is het model niet perfect. ChatGPT en/of Claude kan je zeker helpen hierbij.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• mr_evil08
Jim423 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:53:
6L/min is wel een heel zwak douchestraaltje hoor. Maar is het niet makkelijker de knop op de inlaatcombinatie van de boiler gewoon een beetje dichter te draaien tot je het gewenste effect hebt?
Daarmee maak je boiler stuk omdat de zaak vacuum kan gaan trekken(als je tappunten lager zitten), werkt enkel met een doorstromer.

Eens geprobeerd en je hoort de douche dan lucht aanzuigen, wat wij tot heden doen is de douchekraan een stuk dicht laten(met thermostaat kraan makkelijk), ook ik zoek naar een goede oplossing want de doorstromer dopjes werkt voor geen meter ze laten alsnog teveel water door want tot heden geen goede dopjes kunnen vinden die werkelijk goed passen.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2026 10:46 ]

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:53:
Is een inlaatcombinatie daar wel geschikt voor?

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• mr_evil08
@--Erik--
douchekop vervangen voor een waterbesparende (label Z) ze bestaan rond 6 l/m doorlaten.
Hansgrohe Activera S hoofddouche 240 1jet EcoSmart+ - chroom 28057000

De douchekoppen die veel doorlaten zijn niet echt geschikt om te "knijpen" dan gaan ze "druppelen"

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2026 10:57 ]

• Jim423
mr_evil08 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Daarmee maak je boiler stuk omdat de zaak vacuum kan gaan trekken(als je tappunten lager zitten), werkt enkel met een doorstromer.

Eens geprobeerd en je hoort de douche dan lucht aanzuigen, wat wij tot heden doen is de douchekraan een stuk dicht laten(met thermostaat kraan makkelijk), ook ik zoek naar een goede oplossing want de doorstromer dopjes werkt voor geen meter ze laten alsnog teveel water door want tot heden geen goede dopjes kunnen vinden die werkelijk goed passen.
Dat is een goed punt als je hem te ver dichtdraait. De boiler zal inprincipe niet stuk gaan i.v.m. de beluchter die iedereen hier netjes geplaatst heeft :+ Ik heb dit probleem niet omdat er een cv-ketel in serie zit maar is een kogelkraan (KIWA) geen optie op de warmwaterleiding?

• mr_evil08
Jim423 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Dat is een goed punt als je hem te ver dichtdraait. De boiler zal inprincipe niet stuk gaan i.v.m. de beluchter die iedereen hier netjes geplaatst heeft :+ Ik heb dit probleem niet omdat er een cv-ketel in serie zit maar is een kogelkraan (KIWA) geen optie op de warmwaterleiding?
Waar halen jullie die beluchters vandaan?
Is dit hem?
Caleffi beluchter voor drinkwater installatie, 1/2" bu.dr., 350015 | Groothandel Van Walraven

Deze zag ik ook nog.
Watts N36 beluchter / vacuumklep, 1/2" NPT - Wasco

Technisch kan de boiler tot 8 bar bedrijfsdruk, moet uiteraard KIWA zijn.

• ariebakker

• RichieB
mr_evil08 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:41:
[...]
Waar halen jullie die beluchters vandaan?
[...]
Deze zag ik ook nog.
Watts N36 beluchter / vacuumklep, 1/2" NPT - Wasco
[...]
Die heb ik geplaatst. Ziet er degelijk uit en werkt prima.

• Surfari
--Erik-- schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:12:
Een vraag over het beperken van het uitgaande water. Dit uitgaande warme water (ingesteld op 55 graden), gaat alleen naar de douche.

Ik wil de boiler uitvoer beperken tot 5 liter per minuut. Omdat het uitgaande water meer dan de ingestelde 38 graden douche temperatuur zal zijn, zal er nog bijgemengd worden met koud water waardoor er minimaal 6 of 7 liter water uit de douchekop komt. Genoeg lijkt me.

Ik heb deze begrenzer gevonden die in de uitgaande leiding gemonteerd kan worden:

https://www.energiebespaarshop.nl/Control-Flow-Volumestroombegrenzer---Control-Flow---Inline---1P-12-F-M-15514

Heeft iemand ervaring met deze aanpak? Of een andere oplossing? (De ringetjes die je in de douchekop draait heb ik al geprobeerd, werkt helaas niet)
Dat zou waarschijnlijk met een restrictie kunnen. Een klein rond dingetje, te monteren tussen douchekraan en warmwater aansluiting, daar waar de pakking en evt. een filtertje zit.

Inlaat kraan knijpen gaat waarschijnlijk veel geluid maken.

• Surfari
Surfari schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:09:
[...]

Dat zou waarschijnlijk met een restictie kunnen. Een klein rond dingetje, te monteren tussen douchekraan en warmwater aansluiting, daar waar de pakking en evt. een filtertje zit.

Inlaat kraan knijpen gaat waarschijnlijk veel geluid maken.
Het heet een doorstroombegrenzer. Net ff gegoogled , ze zijn er ook voor tussen kraan en douchekop.

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:58
Dag allen, ik ben een complete leek, dus ik ben mij nu een beetje aan het oriënteren. Ik wil mijn huis verduurzamen en denk er aan om als eerste een warmtepompboiler aan te schaffen en wellicht later een losse warmtepomp voor de verwarming van het huis. Zo op het oog lijkt dat enerzijds goedkoper uit te vallen dan wanneer ik bv een all electric quatt of weheat aanschaf. Anderszijds moet ik wellicht nog wat aanpassingen doen om het huis met een warmtepomp te verwarmen (verbeteren van het afgiftesysteem). Om wel al beter gebruik van mn zonnestroom te maken wil ik daarom wel alvast de warmtepompboiler. Nu past de warmtepompboiler prima op zolder. Daar is wel een kanaal naar buiten toe, maar die is aangesloten op de cv ketel. De cv heeft een rookgaskanaal en een luchttoevoer kanaal. Kan je een warmtepompboiler met een t-stuk aansluiten op dat luchttoevoer kanaal of moet er een heel nieuw kanaal naar buiten worden gemaakt? Hieronder is de zwarte buis het luchttoevoerkanaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V_n9pE2f9EdwUsU0lQAE_bMNIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Og2MIzt9Z5g97E8NBgbLB4Yg.jpg?f=fotoalbum_large

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:30
Mokum4life schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:19:
Dag allen, ik ben een complete leek, dus ik ben mij nu een beetje aan het oriënteren. Ik wil mijn huis verduurzamen en denk er aan om als eerste een warmtepompboiler aan te schaffen en wellicht later een losse warmtepomp voor de verwarming van het huis. Zo op het oog lijkt dat enerzijds goedkoper uit te vallen dan wanneer ik bv een all electric quatt of weheat aanschaf. Anderszijds moet ik wellicht nog wat aanpassingen doen om het huis met een warmtepomp te verwarmen (verbeteren van het afgiftesysteem). Om wel al beter gebruik van mn zonnestroom te maken wil ik daarom wel alvast de warmtepompboiler. Nu past de warmtepompboiler prima op zolder. Daar is wel een kanaal naar buiten toe, maar die is aangesloten op de cv ketel. De cv heeft een rookgaskanaal en een luchttoevoer kanaal. Kan je een warmtepompboiler met een t-stuk aansluiten op dat luchttoevoer kanaal of moet er een heel nieuw kanaal naar buiten worden gemaakt? Hieronder is de zwarte buis het luchttoevoerkanaal.

[Afbeelding]
NIET doen. Nooit aanpassingen maken aan de kanalen van je CV-ketel!

• Jim423
In navolging daarop, ik zou 2 nieuwe kanalen 160 laten maken door het dak, dat kan ook met ventilatiedakpannen i.p.v. pijpjes.

• maren0
  • Laatst online: 06-06 20:42
kiefty14 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:04:
Sinds gisteren een WPB geïnstalleerd -> Atlantic Explorer 270L V5

Vorige week het onding op zolder gezet, even 15 min vloeken want is best onhandig maar wel te doen. Gisteren WPB geïnstalleerd tegelijk met de WP. De afvoer van de ketel gaat hergebruikt worden voor afvoer of aanvoer van de lucht, deze zijn nu nog tijdelijk allebei binnen.

Hadden om 15:00 de WPB gevuld en aangesloten. De boostmodus aangezet richting 62 graden en deze was rond 21:00 klaar.

Eerste indruk; ja maakt geluid maar staat langs de wasmachine en droger. geen irritant geluid oid.
Tijdens het opwarmen merkte je goed dat de WPB veel warme lucht gebruikte want leek wel een koelcel boven. Nu op ECO modus gezet en ingesteld dat deze tussen 0900 en 19:00 mag opwarmen.

Nu komende tijd even afwachten hoe het gaat
Ik wil het zelfde doen.

Heb je nog tips om hem boven te krijg met 2 man?

Aanvoer vanuit de ruimte en afvoer naar buiten ?

Alle tips zijn welkom :)

• Wolly
  • Niet online
maren0 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Ik wil het zelfde doen.

Alle tips staan in dit topic (en deel 1).

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:51
[...]

Ik wil het zelfde doen.

- Aanvoer en afvoer moet nog gerealiseerd worden, pakt nu de binnenruimte.

- voor het naar boven krijgen; 1 persoon beneden en een persoon die boven stuurt. Mijn zwager tilde de onderkant en die is lomp sterk ;)

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:32
[...]

Bij mij werkte een steekwagen uitstekend. Maar ik heb rechte trappen.

Er bestaan ook traploper steekwagens. Nooit zelf geprobeerd.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• mr_evil08
Mokum4life schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:19:

[Afbeelding]
De luchtkanalen dienen geïsoleerd te zijn voor de warmtepompboiler, kan sowieso niet bij de luchtkanaal van de ketel op, laat staan dat gevaarlijk kan worden.

Waarom neem je geen binnen opstelling?

Eigenlijk is het niet logisch, je kan beter eerst verwarming aanpakken en daarna tapwater.

Tapwater is minimaal kwa gasverbruik en staar je niet blind op een "wateraccu" idee, minder zon energie terugleveren, echter in praktijk heeft het maar weinig invloed bij een warmtepompboiler.

Tapwater is juist een gasketel goed in vanwege geen stilstand verlies.

Bij mij zorgde dat de warmtepompboiler gasloos kon dan is het beter te verantwoorden.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2026 19:41 ]

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHF8Iv5aAhzsIW8ug3GS9BOXoSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ze516G66Njvwo2DzOQYBdk9I.jpg?f=fotoalbum_large Mijn monteur zei dat er geen kiwa gekeurde beluchters waren dus heeft hij een kiwa afsluit kraan gemonteerd en geadviseerd om als ik de boiler leeg laat lopen het zwarte kraantje open moet zetten. Uiteraard mag ik de hendel niet gebruiken want dan spuit het tegen het dak.

Nu zie ik de geposte beluchters van een pagina terug. Kan ik die gewoon boven op monteren? Of moet er nog een stukje koperen buis tussen en dan 2 knel moeren voor beiden kanten?

• Surfari
Kingpinda schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:15:
[Afbeelding] Mijn monteur zei dat er geen kiwa gekeurde beluchters waren dus heeft hij een kiwa afsluit kraan gemonteerd en geadviseerd om als ik de boiler leeg laat lopen het zwarte kraantje open moet zetten. Uiteraard mag ik de hendel niet gebruiken want dan spuit het tegen het dak.

Nu zie ik de geposte beluchters van een pagina terug. Kan ik die gewoon boven op monteren? Of moet er nog een stukje koperen buis tussen en dan 2 knel moeren voor beiden kanten?
Aan de ene kant van de kraan zit een knelkoppeling aan de andere kant zal dan dan ook wel zo zijn(zat er een wartelmoer op?). Dat wordt dan nog een stukje buis knellen want die schroefdraad past niet op schroefdraadverbindingen.

Het wordt een flinke puist zo aan de bovenkant van het vat, dat gaat warmteverlies opleveren. Dit deel eventueel isoleren of aanpassen.

• jj85
Kingpinda schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:15:
[Afbeelding] Mijn monteur zei dat er geen kiwa gekeurde beluchters waren dus heeft hij een kiwa afsluit kraan gemonteerd en geadviseerd om als ik de boiler leeg laat lopen het zwarte kraantje open moet zetten. Uiteraard mag ik de hendel niet gebruiken want dan spuit het tegen het dak.

Even out of de box denkend, zou je dan ook gewoon zo'n kraan er bovenop kunnen zetten, die heeft een beluchter én is KIWA ;) Heb je meteen een warm-water tappunt boven 8)

https://www.sanitairwinke...op-kiwa-1-2-zonder-wartel

Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/plieger/2000x2000/3a8639c4d407d386d96bce4017a33c4d.jpg/beluchterkraan-verchroomd-knop-kiwa-1-2-zonder-wartel-1500678.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door jj85 op 03-06-2026 21:14 ]

• Wolly
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:13:
[...]

Even out of de box denkend, zou je dan ook gewoon zo'n kraan er bovenop kunnen zetten, die heeft een beluchter én is KIWA ;) Heb je meteen een warm-water tappunt boven 8)

https://www.sanitairwinke...op-kiwa-1-2-zonder-wartel

[Afbeelding]
Werkt die beluchter als de kraan in gesloten toestand is?

@Kingpinda Zo'n afsluitkraan biedt geen bescherming als iemand een fout maakt, daar is de beluchter juist zo geschikt voor. Ander ding: Zoek ook eens op thermosifon.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 03-06-2026 22:12 ]

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Wolly schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:08:
[...]

Werkt die beluchter als de kraan in gesloten toestand is?

@Kingpinda Zo'n afsluitkraan biedt geen bescherming als iemand een fout maakt, daar is de beluchter juist zo geschikt voor. Ander ding: Zoek ook eens op thermosifon.
Ja net buiten de foto gaat de warme buis meteen naar beneden. Je ziet de schaduw nog net dat hij naar beneden gaat. In principe had hij eerder naar beneden kunnen gaan als de buis niet naar de muur ging maar rechts van het vat. Warmte verlies valt mee moet ik zeggen. Die extra 50cm zal vast wat meer warmteverlies geven maar het is wel netjes afgewerkt zo.

Ik zit te denken. Ik kan natuurlijk ook de bovenste afsluit hendel met kraantje helemaal verwijderen en dan meteen boven het t-stuk de beluchter plaatsen. Dan heb ik alleen geen aftap punt meer daar.

• Martin7182
Aftappen kan niet boven, tappen wel :) Maar hoe vaak ga je daar water tappen? Alleen een knietje en dan langs de boiler gelijk naar beneden is het beste tegen warmteverlies. Eventueel in plaats daarvan een t-stuk met beluchter. Zo'n beluchter kan trouwens ook wel iets lager zitten, bij voorkeur aan de koude kant. Boven het boilervat is het beste, er ontstaat per meter lager ongeveer 0.1 bar onderdruk zodra je ergens aftapt.

• Spek
  • Laatst online: 06-06 15:03
Hier staat sinds twee weken een Tosot HOMBASK 200L op zolder. Dat bevalt tot nu toe goed. In standby-modus verbruikt de boiler 6W en in bedrijf een goede 620W. Momenteel wordt de lucht aangezogen en uitgeblazen op zolder.

Ook de Home-Assistant integratie is inmiddels voor elkaar. Oké, gebruikmakend van de Gree-cloud, maar iets is beter dan niets.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Spek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:29:
Hier staat sinds twee weken een Tosot HOMBASK 200L op zolder. Dat bevalt tot nu toe goed. In standby-modus verbruikt de boiler 6W en in bedrijf een goede 620W. Momenteel wordt de lucht aangezogen en uitgeblazen op zolder.

Ook de Home-Assistant integratie is inmiddels voor elkaar. Oké, gebruikmakend van de Gree-cloud, maar iets is beter dan niets.
Dank voor het delen van der ervaringen, vraagje: hoe groot is de zolder qua m3 en hoe is het geluidsniveau tijdens werking?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Spek
  • Laatst online: 06-06 15:03
Speedfight schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Dank voor het delen van der ervaringen, vraagje: hoe groot is de zolder qua m3 en hoe is het geluidsniveau tijdens werking?
De zolder is ong. 67m3. Ik moet mijn best doen om hem te horen, daarbij moet ik wel zeggen dat we de tussenvloer naar zolder hebben geïsoleerd met Knauf inblaasisolatie en er geen open trap is naar die ruimte.

• maren0
Is het aan te bevelen om een Lekbak met een dempingsmat te plaatsen onder een WPB?

dit ivm geluid/brommen etc of maakt dit het juist erger

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:51
maren0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:19:
Is het aan te bevelen om een Lekbak met een dempingsmat te plaatsen onder een WPB?

ik denk dat een WPB weinig resoneert omdat het gewicht richting de 400KG gaat. Hier hoor je alleen de luchtverplaatsing.

• jj85
kiefty14 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:24:
[...]

ik denk dat een WPB weinig resoneert omdat het gewicht richting de 400KG gaat. Hier hoor je alleen de luchtverplaatsing.
Precies, je hebt 200-300kg aan demping :)

• mr_evil08
Een WP boiler resoneert niet tenzij ophangt aan een holle wand of houten vloer.

Beide scenario's zou ik sowieso afraden i.v.m gewicht.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2026 16:02 ]

• Martin7182
maren0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:19:

Lekbak met afvoer :)

• maren0
Thanks voor de antwoorden.

Had gelezen dat lekbak adviseren, mja noet alles is altijd nodig

• da1lbi3
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-06 23:32
Ik ga binnenkort mijn Atlantic explorer v5 aansluiten. Daarbij ga ik gebruik maken van Henco meerlagenbuis.

Hoe hebben jullie dit aangesloten? Is het verstandig om de meegeleverde diëlectrische koppeling te gebruiken of is dit niet nodig door de meerlagenbuis?

Is een koppeling met 3/4” binnendraad → naar x mm meerlagenbuis/Henco dan voldoende? Wordt hier nog fiber ringen of loctide / teflontape voor gebruikt?

Alvast bedankt.

• Jim423
Ik heb Kolmat fibre seal gebruikt. De die-e koppeling moet met fiberingen en moet erop.

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:26
da1lbi3 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:55:
Ik ga binnenkort mijn Atlantic explorer v5 aansluiten. Daarbij ga ik gebruik maken van Henco meerlagenbuis.

Hoe hebben jullie dit aangesloten? Is het verstandig om de meegeleverde diëlectrische koppeling te gebruiken of is dit niet nodig door de meerlagenbuis?

Is een koppeling met 3/4” binnendraad → naar x mm meerlagenbuis/Henco dan voldoende? Wordt hier nog fiber ringen of loctide / teflontape voor gebruikt?

Alvast bedankt.
Ik zou niet de meegeleverde gebruiken maar fatsoenlijk merk kopen zoals de Watts variant.

Je kunt m op meerlagenbuis aansluiten vast met 3/4" en bv loctite of met twee/driedelig met wartel. Ik heb dat laatste gedaan zodat je op meer plekken kan loshalen of bijstellen.

• Surfari
da1lbi3 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:55:

Alvast bedankt.
Is bij meerlagenbuis niet nodig. Ik zou een koppeling met wartel en pakkingring gebruiken zodat deze later ook weer losgehaald kan worden zonder de buis door te knippen.

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:23
Ik wil graag de warmtepompboiler wat stiller maken, hij draait nu in een binnen-binnen configuratie. Ik lees veel over mogelijke flexibele demperbuizen. Iemand advies?

Het zou mooi zijn als ik die over een tijdje kan "hergebruiken" tbv een dakdoorvoer... Ik zit vooral met de afstand tot het schuine dak, iemand tips? Ik lees in dit topic over de renson design doorvoer (https://www.solyd.be/nl/renson-design-dakdoorvoer-d150-160mm-terracotta-8753.html) en de Ubbink Ventus (https://www.ventilatieshop.com/ventus-dakdoorvoer-15-55-160-150-mm). Hoe ervaren mensen de upgrade in geluid als je van binnen-binnen naar buiten-buiten gaat?

Maat is 160mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNmK_PiM-8eS3uMoe5FwV3R4SlA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvbRc3WSlzw0a3bjv5WLa7rv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRQTwgb1rMwBYKcmbReS_J3-HPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uk0oKL4hq6mGz1q5oKXumNDl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgwNaAUB1Z4vStqXOyAwevSQ-a0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxCM0ADrvA0ojfiURZ1QmEiu.jpg?f=fotoalbum_tile

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:27
Thomox schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:07:
Ik wil graag de warmtepompboiler wat stiller maken, hij draait nu in een binnen-binnen configuratie. Ik lees veel over mogelijke flexibele demperbuizen. Iemand advies?

Het zou mooi zijn als ik die over een tijdje kan "hergebruiken" tbv een dakdoorvoer... Ik zit vooral met de afstand tot het schuine dak, iemand tips? Ik lees in dit topic over de renson design doorvoer (https://www.solyd.be/nl/renson-design-dakdoorvoer-d150-160mm-terracotta-8753.html) en de Ubbink Ventus (https://www.ventilatieshop.com/ventus-dakdoorvoer-15-55-160-150-mm). Hoe ervaren mensen de upgrade in geluid als je van binnen-binnen naar buiten-buiten gaat?

Maat is 160mm
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Is die laatste foto hoe je standaard draait? Dan moet je sowieso aan de slag. Nu zuigt de wpb zijn eigen koude lucht weer aan die dan nog verder afkoelt. Heel inefficiënt.

Als je naar buiten-buiten gaat dan gaat de fan harder draaien, ik heb nooit veel verschil gemerkt.

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:23
@Knielen

Ik draai nu zoals de middelste foto, met het piepschuim deel op de inlaat

• Jim423
Ik gebruik 1 meter geluidsdempers werkt zeer goed. Je kan ze alleen niet inkorten en ze zijn niet erg flexibel dus hou hier rekening mee.

Pagina: 1 ... 128 129 Laatste