Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:02
Sjamo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Mijn partner heeft de reparatie gedaan, ik zal straks even de details vragen en hier melden. Uiteraard is het niet te zeggen of een reparatie als deze ook bij iemand anders kan helpen of dat het misschien juist schade aan zal richten. Dat blijft altijd een risico. Maar ik kan straks aangeven wat wij hebben gedaan.
Ok, gevraagd.

Allereerst kopieer ik dit nog even van mijn eerdere post.

------
Er leek een probleem te zijn met de temperatuur-sensor van de verdamper. Deze gaf een verkeerde temperatuur aan waardoor de wpb niet verwarmde. Deze sensor gaf aan dat de verdamper 23 graden was, terwijl deze in werkelijkheid 15 graden was.
-------

De temperatuur-sensor van de verdamper gaf een andere temperatuur aan in het menu van de wpb dan wat mijn partner gemeten had. Daarop heeft hij de warmtegeleidende pasta weggehaald van de sensor en uit het buisje, droog met een doekje, dus geen middelen gebruikt om het weg te halen.

Daarna de sensor voorzichtig weer in buisje geduwd en met ty-rap klem gezet zodat de sensor klem zat tegen het te meten vlak.

Toen gaf hij hier in het menu van de wpb wel de goede temperatuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:15
Vraag aan jullie ervaringsdeskundigen:
Ik krijg pas op 1 oktober de sleutel, maar ben alvast wat onderzoek aan het doen naar een warmtepompboiler. Voor een éénpersoonshuishouden (eventueel later twee) overweeg ik een 150-liter variant.

De ruimte in de woning is beperkt. De huidige ketel gaat eruit, zou zo’n boiler in die ketelruimte passen?
Ik heb helaas nog geen exacte afmetingen, want ik woon er nog niet. Ik moet het dus doen met de foto's.
Alternatief is misschien nog de vliering, maar ook daar wordt het spannend. En geen idee of dit het gewicht mag dragen (jaren 30 woning)

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNDFvjFbWO3tAsTJUvxKEHhma7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpskLWbWobTA4QxWTeRHVEN0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door 0re0 op 15-07-2025 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-08 08:07
Sjamo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:34:
[...]

Ok, gevraagd.

Allereerst kopieer ik dit nog even van mijn eerdere post.

------
Er leek een probleem te zijn met de temperatuur-sensor van de verdamper. Deze gaf een verkeerde temperatuur aan waardoor de wpb niet verwarmde. Deze sensor gaf aan dat de verdamper 23 graden was, terwijl deze in werkelijkheid 15 graden was.
-------

De temperatuur-sensor van de verdamper gaf een andere temperatuur aan in het menu van de wpb dan wat mijn partner gemeten had. Daarop heeft hij de warmtegeleidende pasta weggehaald van de sensor en uit het buisje, droog met een doekje, dus geen middelen gebruikt om het weg te halen.

Daarna de sensor voorzichtig weer in buisje geduwd en met ty-rap klem gezet zodat de sensor klem zat tegen het te meten vlak.

Toen gaf hij hier in het menu van de wpb wel de goede temperatuur aan.
Dank hiervoor. Ik heb het probleem vandaag bij Vaillant gemeld. Wacht even af wat daaruit komt en zet de boiler voorlopig op de spiraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-08 20:53
jj85 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:00:
[...]

Als ik het goed begrijp is de v5 wel een stukje stiller met 47dB (volgens energielabel)

[Afbeelding]

Hier in de brochure overigens nog wat meer specs
[Afbeelding]

Ook wifi (@klump4u )
[Afbeelding]
Ik zag dat op de website van Thermonoord wat documenten te vinden, waaronder de handleiding.
https://thermonoord.nl/Pr...armtepompboiler/p/1591106

Zelf ben ik ook aan het rondkijken en was op zoek naar een goede wpb met R290. Ik ben wel benieuwd wanneer de V5 beschikbaar komt.

Edit: Nog een kleine toevoeging. Ik heb de stoute schoenen aan gedaan en Atlantic Nederland benaderd. Zij geven aan dat de V5 beschikbaar zou moeten komen vanaf augustus.

[ Voor 5% gewijzigd door EnergyExplorer op 16-07-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-08 13:29

Judge Ming

Full electric per 8/2024

0re0 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:45:
Voor een éénpersoonshuishouden (eventueel later twee) overweeg ik een 150-liter variant.

De ruimte in de woning is beperkt. De huidige ketel gaat eruit, zou zo’n boiler in die ketelruimte passen?
Ik heb helaas nog geen exacte afmetingen, want ik woon er nog niet. Ik moet het dus doen met de foto's.
Alternatief is misschien nog de vliering, maar ook daar wordt het spannend. En geen idee of dit het gewicht mag dragen (jaren 30 woning)
Het lijkt me dat niet een 'goede' wpb de leidraad moet zijn maar allereerst welke ruimte je beschikbaar hebt. Voor 2 personen is 150 liter ruim te noemen tenzij je regelmatig een bad wil laten vullen. Met 100-120 liter is het voor 2 personen prima te doen (zonder bad). Die boilers kunnen vaak aan de muur bevestigd worden. Wel even opletten waar de leidingen moeten komen. Niet alleen water maar ook de lucht in- en outlet.
Muurmontage moet natuurlijk wel op een echte muur geen gipswandje. Blijft toch 120 kilo aan een ijzeren strip of een paar haken.

Vliering: hangt van de vloer draagkracht af. 4x4 balkjes? doe maar niet. Maar wellicht is muurmontage daar ook mogelijk. Wel gemakkelijker met lucht in/uit. Mogelijk nadeel: badkamer op de BG is een lange warmwaterleiding, dat wil je voorkomen.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Ik had mijn Vaillant Arostor altijd op handbediening staan, maar heb nu de kloktijden geprogrammeerd (denk ik). Maar hoe zet ik die klokprogramma's aan Zodat hij ook wat doet met die ingestelde tijden. Ik vind de gebruikersinterface en de handleiding zo ontzettend onduidelijk. Kan iemand mij helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:20
EnergyExplorer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Ik zag dat op de website van Thermonoord wat documenten te vinden, waaronder de handleiding.
https://thermonoord.nl/Pr...armtepompboiler/p/1591106

Zelf ben ik ook aan het rondkijken en was op zoek naar een goede wpb met R290. Ik ben wel benieuwd wanneer de V5 beschikbaar komt.

Edit: Nog een kleine toevoeging. Ik heb de stoute schoenen aan gedaan en Atlantic Nederland benaderd. Zij geven aan dat de V5 beschikbaar zou moeten komen vanaf augustus.
Ah die handleiding stond er laatst nog niet, mooi dat er langzaam meer informatie beschikbaar komt.

Krijg ook augustus te horen van Atlantic :)
De verwachting is dat we Explorer V5 medio augustus kunnen leveren. Het komt beschikbaar in 200, 240 en 270l. De 200 en 270l zijn zowel met als zonder spiraal voor hybride werking met een zonnecollector beschikbaar. De 240l enkel met spiraal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:11
De Explorer V5 was al gevonden door de Google search engine op de download page van Atlantic, maar nog niet zichtbaar op die webpagina. Vandaar dat ik even in de broncode keek en in de broncode van de webpagina staat oa:
code:
1
2
3
<h5><strong><span style="color: #ff0000">NIEUW: </span></strong><strong>Atlantic Warmtepompboilers</strong></h5>
<p>Explorer en Calypso V5</p>
<p><em>Laatste update 28-07-2025</em></p>

Het lijkt erop dat er een nieuw Explorer V5 aankomt, maar ook een nieuwe Calypso V5.
De datum 28-7 verwijst vermoedelijk naar de datum waarop dit op de website zichtbaar wordt.
Van de Explorer V5 kom ik ook de gebruiksaanwijzing tegen, deze is zelfs al te downoaden van de Atlantic website:
https://atlanticclimate.nl/download/8710/?tmstv=1752588342 (met en zonder coil)
Ik zie nog geen documenten over de Calypso V5.

[ Voor 9% gewijzigd door marnie op 20-07-2025 12:25 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie.
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:45
midas00 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:09:
Ik had mijn Vaillant Arostor altijd op handbediening staan, maar heb nu de kloktijden geprogrammeerd (denk ik). Maar hoe zet ik die klokprogramma's aan Zodat hij ook wat doet met die ingestelde tijden. Ik vind de gebruikersinterface en de handleiding zo ontzettend onduidelijk. Kan iemand mij helpen
Het is al even geleden dat ik ze geprogrammeerd heb Midas, maar volgens mij was het gewoon instellen en dan deed hij het gelijk. Let op met programmeren welke instelling je kiest. Ik dacht dat ik zonnetje had bij tijden dat hij aan moet zijn.

Gelijk een vraag voor jou @midas00 , heb je zelf bij Vaillant het gemeld? Hoe heb je dat gedaan? Ik lees op hun site dat ze alleen via de installateur aanvragen voor garantie willen krijgen. (Mijn wpb begint steeds vaker hoge druk error te geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-08 20:26
Ik heb bij AquaMQTT het setpoint ingesteld op 55 °C en 50°C maar ik zie continue dat de water temperatuur doorschiet naar +/- 58-60 graden. Hoe kan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpKXktMQnoWKrkPe3JV6EwYwGqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cO78wGCxhwkLwZkqmxk87u8P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quCq65J08fjyCwgpjHbIMXMr9Rs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FGJmeGCW743s3CiPhQNosEYc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

sebastiaanwezen schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:16:
Ik heb bij AquaMQTT het setpoint ingesteld op 55 °C en 50°C maar ik zie continue continu dat de water temperatuur doorschiet naar +/- 58-60 graden. Hoe kan dit?
Hoe start je een sww-run? Als je aquamqtt_dhw_heat_pump_pv_mode_heat_pump gebruikt, gaat hij naar de 62 graden C.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
timovd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Hoe start je een sww-run? Als je aquamqtt_dhw_heat_pump_pv_mode_heat_pump gebruikt, gaat hij naar de 62 graden C.
Die staat op off.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8YZ5d8LVm-mzNU8EkS4AO1N4BU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d8iPXGJg4rhD6F5WlHIDOL4f.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGt9g7OLyBF3Uyu5qqu719KPtCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p4O16d8WWmLkrVy8yCbC1maN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 10:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie dat hij op AUTO staat, dan bepaalt de wpb de temperatuur aan de hand van het gebruik.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
Speedy-Andre schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:50:
Ik zie dat hij op AUTO staat, dan bepaalt de wpb de temperatuur aan de hand van het gebruik.
Dat was hem, nu gaat hij netjes naar 55 °C!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U87jFg6kC-2wm6KXwZsGMOpc120=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdIK61OT49G8uHidTWtxz2eC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@sebastiaanwezen Je hebt wel een erg beperkt stilstandsverlies. :o Waar is dat aan te wijten? Hoge temperatuur in de omgeving waar de boiler staat? Geen coil? ...?

Ter indicatie mijn stilstandsverlies (met de opwarm momenten erbij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbM0up6MA9e-RhPejkINrervDK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/soAqKMWnaCH9ovsZqyFQ9bnl.png?f=fotoalbum_large

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:51
@Tanuki Jij verliest zo te zien 5 °C in 24 uur. Bij @sebastiaanwezen gaat het net iets harder (5 °C in 22 uur) maar best vergelijkbaar, toch?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
Tanuki schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:18:
@sebastiaanwezen Je hebt wel een erg beperkt stilstandsverlies. :o Waar is dat aan te wijten? Hoge temperatuur in de omgeving waar de boiler staat? Geen coil? ...?

Ter indicatie mijn stilstandsverlies (met de opwarm momenten erbij):
[Afbeelding]
Ik vond mijn stilstandsverlies juist vrij hoog. Ik gebruik de Atlantic Explorer V4 met coil, maar de coil is nog niet aangesloten, afgedopt of geïsoleerd.

Ook de afgedopte circulatie aansluiting (wit) rechtsboven is vrij heet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0zDavtzgYk8JEhlVVCJZYEmAKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWGKXwwCFPW31vfDF5pIi7Ls.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sebastiaanwezen Vergeleken met de uitvoering zonder "Coil" en zonder circulatieaansluiting
zou het warmteverlies hoger kunnen zijn. Als je de circulatie niet gebruikt -> goed isoleren, zeker de bovenste aansluiting.
Wat ben je trouwens aan stroom actueel kwijt voor een opwarmcyclus van ca. 50 °C -> 55 °C?
Wat is de luchtaanvoer- en ruimtetemperatuur bij de wpb?
Bij mijn 200 l Atlantic IV (zonder "C" etc.) van ca. 40°C -> 45°C @23,5 °C luchtaanvoer=ruimtetemperatuur
= 0,32 kWh

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@sebastiaanwezen
Voel eens of de koud waterleiding warm wordt, die gaat recht omhoog terwijl het aan de warme kant goed zit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:43
KEUZE GEMAAKT
Met dank aan allen die nuttige dingen hebben gepost en ook mijn vragen hebben beantwoord is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de Weheat Sparrow P60 icm een Honeywell T6 en een 50 liter buffervat . Die buffer heb ik misschien niet nodig maar het geeft stabiliteit en een nadeel heeft het niet voorzover ik weet .
( behalve de kosten ) . Een en ander wordt door Coolblue geleverd en geïnstalleerd. Alle voorgaande stappen , offerte , inspectie , advies en planning verliepen vlekkeloos en dat heeft mijn keuze mede doen bepalen . Daikin ( via veh ) viel af vanwege de slechte advisering , en bij Quatt ging er ook heg een en ander niet goed in het voortraject , zodat ik Weheat met Coolblue over hield . Begin Augustus wordt eea geïnstalleerd. Hopelijk blijft het allemaal goed gaan . Ik zal ervan een verslag uitbrengen t.z.t. en als het spul eenmaal up ( en hopelijk ook) running is heb ik vast wel weer vragen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@RayDelft Maar belangrijker (in dit topic) is; welke WPB wordt er geïnstalleerd?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
timovd schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:03:
@RayDelft Maar belangrijker (in dit topic) is; welke WPB wordt er geïnstalleerd?
Bedoel je de boiler ? Geen . Het gas blijft tapwater verwarmen voorlopig . En we hebben hier ook een sfeerhaard die af en toe (op gas ) brandt , dus vandaar dat we het met gas nog even aanzien .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@RayDelft Dan zit je in het verkeerde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
timovd schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:08:
@RayDelft Dan zit je in het verkeerde topic.
Sorry . Niet opgelet 😨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
dunklefaser schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:19:
@sebastiaanwezen Vergeleken met de uitvoering zonder "Coil" en zonder circulatieaansluiting
zou het warmteverlies hoger kunnen zijn. Als je de circulatie niet gebruikt -> goed isoleren, zeker de bovenste aansluiting.
Wat ben je trouwens aan stroom actueel kwijt voor een opwarmcyclus van ca. 50 °C -> 55 °C?
Wat is de luchtaanvoer- en ruimtetemperatuur bij de wpb?
Bij mijn 200 l Atlantic IV (zonder "C" etc.) van ca. 40°C -> 45°C @23,5 °C luchtaanvoer=ruimtetemperatuur
= 0,32 kWh
Ik heb nog geen opwarmcyclus van 50 graden naar 55 graden gehad.

Vandaag 32,4 °C naar 55 °C 1,9 kWh gemeten met Homewizard Energy Socket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI1cqLxp1lXI7cteCg-Fmu553Gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BctYvKqrBOOd5pbeJsrBSAtr.png?f=fotoalbum_large

Volgens AquaMQTT 1,889 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHEFe7yEpawSOwN1Ap4Dm3CTWZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U9PXYKlWfdg00nSK0C0P8J4S.png?f=fotoalbum_large

Temperaturen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6-_Ckst4-7AU4IPfYKGMcGvEgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTbeQlqv0uybq7gUP5fkZBEC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
De Atlantic Explorer V5 staat nu ook op de website (helaas nog wel achter een wachtwoord). Kan iemand hem raden 😜

https://atlanticclimate.n...gorie/warmtepomp-boilers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:42
EnergyExplorer schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:03:
De Atlantic Explorer V5 staat nu ook op de website (helaas nog wel achter een wachtwoord). Kan iemand hem raden 😜

Ik heb welkom123 geprobeerd. Werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sebastiaanwezen Wij weten eigenlijk niet wat de waterinhoud van jouw Atlantic IV C is.
Kan je ons wijzer maken? Ik vermoed dat het om 270 l gaat, anders zou de COP te laag zijn.

Als ik het plaatje van gisteren, 55°C bereikt om ca. 14:25, met het temperatuurverloop tot ca. 8:30 vanochtend combineer is het temperatuurverlies ca. 5,5? K in ca. 18,1 uur
extrapoleert zou dit ca. 7,3 K in 24 uur zijn.
Met 270 waterinhoud en 7,3 K kom ik op ca. 2,3 kWh warmteverlies per dag met de huidige temperaturen (grove schatting) - met de veronderstelde COP van 3,7 zou je ca. 0,62 kWh aan stroom nodig hebben om het verlies te compenseren. Ik ben benieuwd naar jouw eerste opwarmcyclus als je geen warmwater gebruikt hebt.

[ Voor 59% gewijzigd door dunklefaser op 23-07-2025 21:16 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
dunklefaser schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:36:
@sebastiaanwezen Wij weten eigenlijk niet wat de waterinhoud van jouw Atlantic IV C is.
Kan je ons wijzer maken? Ik vermoed dat het om 270 l gaat, anders zou de COP te laag zijn.
Zo te zien 270l als het HA/aquamqtt plaatje van een paar posts terug klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
EnergyExplorer schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:03:

De NL brochure + handleiding is in ieder geval wel inzichtelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
dunklefaser schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:36:
Speedy-Andre schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:39:
Zo te zien 270l als het HA/aquamqtt plaatje van een paar posts terug klopt.
Klopt, een Atlantic Explorer v4 270 Coil.
Speedy-Andre schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:53:
@sebastiaanwezen
Voel eens of de koud waterleiding warm wordt, die gaat recht omhoog terwijl het aan de warme kant goed zit.
De koudwaterleiding is op het horizontale stuk iets warmer, maar in het omhooglopende deel heeft deze dezelfde temperatuur als de rest van de leiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txu_h4IaiUaNUR-K__560EV33Bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kwBS8RErMMYvG09Ux9qYfwh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUBKOO_zOsu6lpvGV_ur8Adj0Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRqumoXwmhB8ORAQNn31zDPL.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem zit hem vooral in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWxHpPzWSmD6Ac8tusXoFypUm4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjWfH2umdBkFDOuyI8aapn1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfbYoHSIAHU3xmEptagrfO89J_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxCJ7WiVXxZCfSmpACdUJwv8.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week is de circulatiepomp Wilo STAR-Z NOVA A met terugslagklep binnen gekomen. Ik mis nu alleen 2x de 1"x 15 pers wartelkoppeling (https://dunninkzwolle.nl/...er-wartelkoppeling-1x15mm) nog om het circulatiecircuit klaar te maken. Zodra dit is gebeurd kan ik beginnen met isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJjzzOgs9ArmJ0F-lsd-3lF_S24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNd2RzEVISeWumcWLPFmWxEy.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ook bericht van het RVO dat de subsidieaanvraag voor de warmtepompboiler is goedgekeurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sebastiaanwezen Je weet dat je blank metaal niet goed met een IR-camera/IR-thermometer kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-08 15:21
Soepstengel schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:19:
Huh interessant. Ik heb in de afgelopen paar maanden (sinds ik de AquaMQTT heb) twee keer last gehad van een koude boiler die een aantal opwarm momenten had gemist. De stekker eruit en er weer in lost het probleem op en dan gaat het weer een tijdje goed. Qua sensors zag ik niets bijzonders waarop je zou kunnen aflezen dat het ding in storing staat. Op de Github pagina van AquaMQTT zag ik ook geen issues volgens mij die hier mogelijk iets mee te maken konden hebben.

Laatste keer zat er volgens mij een maand ofzo tussen. Om te detecteren of er een probleem is heb ik HA een automation gemaakt die checkt of het verbruik van het aparaat 24 uur onder een bepaalde drempel ligt + of de water temperatuur onder de 40 graden is, als dat zo is krijg ik een notification om even na te kijken of alles wel werkt zodat er geen vrouw of kinderen onder een koude douche terecht komen.

Laatste keer heb ik de een update uitgevoerd just to be sure. Mocht het probleem zich weer voordoen dan ga ik wel even kijken of ik een aparte 5V input kan realiseren en dan zal ik ook een issue op de Github pagina van AquaMQTT aanmaken zodat er centraal over gediscussieerd kan worden eventueel.
Een maand verder en gisteren weer dit probleem gehad. Wederom weer niks te zien in de sensors, blijkbaar wel gewoon verbinding want o.a. de temperatuur wordt wel gewoon bijgewerkt. Lijkt wel bijna maandelijks terug te keren? Iemand een idee wat hier het issue zou kunnen zijn? Die 5v aansluiting gaat waarschijnlijk niet de oplossing zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXQ6CMvN0wJnqPGV_TEPHfgZ_o4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTpAfv0haoaQoq6iF1oeBqEp.png?f=fotoalbum_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dit lijkt toch een bug te zijn aangezien dit op meer V4's gebeurt en niet bij een V3.
Een oplossing is denk ik de Esp om de x tijd te laten herstarten, iets ingewikkelder is een watchdog.
Er zit een stukje code in dat continu als i2c proxy werkt, mogelijk loopt er een keer een buffer vol in dat deel.
De watchdog kan misschien alleen dat proxy stukje bewaken maar het is ook zo dat HA hem regelmatig pollt en dat ie dan een keer te weinig tijd heeft om wat het display doet door te sturen.
I2c is 2-richting verkeer, ik weet niet of hij checkt op valide data die HA stuurt of dat hij gewoon alles doorstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:34
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:13:
Dit lijkt toch een bug te zijn aangezien dit op meer V4's gebeurt en niet bij een V3.
Een oplossing is denk ik de Esp om de x tijd te laten herstarten, iets ingewikkelder is een watchdog.
Er zit een stukje code in dat continu als i2c proxy werkt, mogelijk loopt er een keer een buffer vol in dat deel.
De watchdog kan misschien alleen dat proxy stukje bewaken maar het is ook zo dat HA hem regelmatig pollt en dat ie dan een keer te weinig tijd heeft om wat het display doet door te sturen.
I2c is 2-richting verkeer, ik weet niet of hij checkt op valide data die HA stuurt of dat hij gewoon alles doorstuurt.
Ik heb een AquaMQTT met een Esp32-S3-Nano clone, ESP32-S3-R8 en die loopt vanaf januari al probleemloos in mijn V4 zonder externe voeding.

Het is interessant om de gemene deler te achterhalen.
Ligt het aan de gebruikte hardware, voeding, software...

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
MuadDib007 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:32:
[...]

Ik heb een AquaMQTT met een Esp32-S3-Nano clone, ESP32-S3-R8 en die loopt vanaf januari al probleemloos in mijn V4 zonder externe voeding.

Het is interessant om de gemene deler te achterhalen.
Ligt het aan de gebruikte hardware, voeding, software...
Dat wordt een aardig verhaal, ik neem aan dat het nu met de timer van de wpb fout gaat.
Die komt kennelijk niet door en dan is het handig om te weten of er 1 of 2 blokken in gebruik zijn.

Bij @Soepstengel zie ik dat het steeds na een legionella run gebeurt en dat het element dan wordt gebruikt.
Dat soort dingen naast elkaar leggen om te zien of bepaalde combinaties het probleem verergeren.
Mijn pcb van @AUijtdehaag is volgens HA een esp32-s3-devkitc-1 of M5stack Atom S3 lite in een shop.

De pcb is trouwens aangepast zodat er een extra i2c aansluiting op gpio 38 is, dit zit niet in de software en zou geen invloed mogen hebben op de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Dat wordt een aardig verhaal, ik neem aan dat het nu met de timer van de wpb fout gaat.
Die komt kennelijk niet door en dan is het handig om te weten of er 1 of 2 blokken in gebruik zijn.

Bij @Soepstengel zie ik dat het steeds na een legionella run gebeurt en dat het element dan wordt gebruikt.
Dat soort dingen naast elkaar leggen om te zien of bepaalde combinaties het probleem verergeren.
Mijn pcb van @AUijtdehaag is volgens HA een esp32-s3-devkitc-1 of M5stack Atom S3 lite in een shop.

De pcb is trouwens aangepast zodat er een extra i2c aansluiting op gpio 38 is, dit zit niet in de software en zou geen invloed mogen hebben op de werking.
Mocht jij (of iemand anders )willen, ik heb een AquaMQTT over, die staat nu op marktplaats.
Die wil ik wel beschikbaar stellen zodat er getest kan worden of het veranderen van de hardware de situatie verandert.

Die is qua hardware identiek aan degene die in mijn Explorer V4 zit.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-08 15:21
Ik heb deze toendertijd gekocht: v&a aangeboden: AquaMQTT Warmtepompboiler Controller met de Arduino Nano ESP32.

Ik denk eraan om de Shelly Power meter te gaan vervangen door eentje die ook kan schakelen, dan doe ik elke maand (iets korter denk ik) een power flip en dan is het probleem in principe ook 'opgelost'. Niet heel erg netjes, maar dit probleem debuggen gaat lastig worden aangezien het elke keer bijna een maand duurt voordat het weer optreedt.

Overigens, volgens mij heb ik dit probleem niet altijd al gehad. Ik moet even in mijn history terug kijken of het vaker teurg komt, maar dat moet mijn vakantie data ook even overheen omdat dan de unit uiteraard niet opwarmt.

edit: in plaats van de Shelly aanpak kan ik inderdaad beter kijken of ik via de software een reboot van de esp kan doen, binnenkort maar even kijken of ik met Copilot wat voor elkaar kan krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Soepstengel op 24-07-2025 12:36 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
jj85 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:57:
[...]

De NL brochure + handleiding is in ieder geval wel inzichtelijk
Is er iemand die een duidelijk verschil ziet tussen de V4 en de V5? Zijn er duidelijke verschillen te zien? Of is dit te verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:30
bassie221188 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:31:
[...]

Is er iemand die een duidelijk verschil ziet tussen de V4 en de V5? Zijn er duidelijke verschillen te zien? Of is dit te verwaarloosbaar?
Er is een 230 volt aansluiting voor Smart Grid bij gekomen, maar wat je daar echt mee kan?
En verder Wifi voor Cozytouch

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 25-07-2025 18:53 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-08 22:14
Zo te lezen is het een blokkeercontact(ingang).
Wij misbruikten daar doorgaans nog wel eens de afwezigheidsmodus voor.
Het PV-contact is zo te zien weinig aan veranderd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
[...]

Ze gebruiken nu R290 ipv R513A. Dit zou de cop ten goede moeten komen en presteert beter bij lagere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
[...]

Stiller - 47dB vs 53dB
Ander koudemiddel - R290 vs R513A
Recirculatie aansluiting zit een stuk lager
V5 ook in 240l verkrijgbaar

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 26-07-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Ik heb op de afvoer van mijn ventilatiebox een 26cm t-stuk gezet en deel de afvoer naar buiten met mijn warmtepompboiler. Beiden blazen dus uit op dezelfde 26
Cm buis. Kan dat kwaad? Alternatief is dat ik een extra gat laat
Borrn door een 20cm dik betonnen dak. Dat doe ik liever niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:11
midas00 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:33:
Ik heb op de afvoer van mijn ventilatiebox een 26cm t-stuk gezet en deel de afvoer naar buiten met mijn warmtepompboiler. Beiden blazen dus uit op dezelfde 26
Cm buis. Kan dat kwaad? Alternatief is dat ik een extra gat laat
Borrn door een 20cm dik betonnen dak. Dat doe ik liever niet
Zolang er niet te veel geluid afkomt van deze constructie en zolang de afvoer van de een niet terug geblazen wordt in de afvoer van de ander zal dat wel goed gaan. Misschien voor de veiligheid in beide afvoerkanalen voor het T stuk een terugslapklep monteren?

Risico is misschien dat de tegendruk te hoog is voor één van de ventilatoren en dat deze daardoor slechter presteert.

[ Voor 8% gewijzigd door marnie op 26-07-2025 12:58 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

jj85 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:38:
Als ik een WPB op zolder plaats en de uitgaande SWW leiding vervolgens vrijwel direct naar beneden laat lopen (naar de badkamer een verdieping lager); in hoeverre moet ik dan nog rekening houden met het thermosifon / éénpijpscirculatie effect?

Volgens mij moet dit dan toch geen probleem meer zijn? Het warme water bevindt zich altijd op het hoogste punt in het vat.
(maar wellicht mis ik nog iets, vandaar toch hier nog even deze vraag)
Je hebt waarschijnlijk nog niet goed in dit topic (en diverse wp-topics) gezocht. Enkele trefwoorden: eenpijpscirculatie, Einrohrzirkulation, thermo-sifon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb in de wpb sheet (zie TS) een tab voor AquaMQTT (problemen) toegevoegd, nu nog met een beperkt aantal kolommen maar dat is zo uit te breiden.
Dat is wat makkelijker om te inventariseren dan alles in dit topic opzoeken.
Vul maar in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
We zijn ons nog aan het oriënteren op een WPB en aangezien de V5 nog niet uit is heb ik nog even dit topic doorgenomen.

Gisteren een test gedaan met onze huidige douchekop en kom op 10l per minuut uit. Als ik de specsheet van de 270l variant erbij pak betekent dit ongeveer 35 minuten douchen? Zou dit nog op te rekken zijn door een circulatiepomp toevoeging? Met huishouden van 5 personen betekent dit max 7 min douchen per persoon en het bad is dan zeker niet meer bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@hpmkruit hangt van de temperatuur af. Als je allemaal achter elkaar gaat douchen, gaat een douche-wtw ook flink helpen (maar vraagt vaak om een flinke verbouwing).
Douchekop vervangen voor een zuiniger exemplaar heb je dan ook snel terugverdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:59
Het komt uit de lengte of de breedte. Is een douchekop met 10 lpm echt nodig? Ik denk het niet. Neem je er eentje met 5 lpm, verdubbel je je douchetijd! Maar goed, dat is persoonlijk.

Is een WPB voor jullie wel de oplossing? Is er nog gas in huis, dan zou ik lekker met de gasketel verwarmen. Douchewater is relatief helemaal niet de grootverbruiker.

Heb je een WP, dan misschien overwegen een boilervat te nemen, een echte WP warmt het vat véél sneller op dan een WPB.

Dus ja. Het zijn een paar knoppen waar je aan kunt draaien.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:37
hpmkruit schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:03:
We zijn ons nog aan het oriënteren op een WPB en aangezien de V5 nog niet uit is heb ik nog even dit topic doorgenomen.

Gisteren een test gedaan met onze huidige douchekop en kom op 10l per minuut uit. Als ik de specsheet van de 270l variant erbij pak betekent dit ongeveer 35 minuten douchen? Zou dit nog op te rekken zijn door een circulatiepomp toevoeging? Met huishouden van 5 personen betekent dit max 7 min douchen per persoon en het bad is dan zeker niet meer bruikbaar.
Zeker niet circuleren, door de gelaagdheid blijft het koude water onderin, en het bruikbare warme blijft bovenin beschikbaar. Ik heb zelf mijn douche kop naar 5 liter terug gebracht, en daar wen je best snel aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
timovd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:12:
@hpmkruit hangt van de temperatuur af. Als je allemaal achter elkaar gaat douchen, gaat een douche-wtw ook flink helpen (maar vraagt vaak om een flinke verbouwing).
Douchekop vervangen voor een zuiniger exemplaar heb je dan ook snel terugverdiend.
Bij een volgende verbouwing zit een douche WTW wel in de planning, voor de komende 5-10 jaar zit dat er nog niet in.

Denk dat we eerst een proefronde met een waterbesparende douchekop (5 liter per minuut) proberen. Als dat door de commissie komt dan zit daar de snelste winst.

Op dit moment is SWW nog 50% van ons totale gasverbruik en de laatste stap voor ketelvervanging zou dan een L/W warmtepomp voor verwarming zijn. Mogelijk kunnen we die stap in 1 keer nemen als er een boilervat bijgeplaatst wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:10

Volgens mij geeft een extra circulatiepomp juist een averechts effect want die verstoort de gelaagdheid van het vat. Bij de anti-legionellarun met elektrisch element heeft het wel zin omdat je zo het hele vat op temperatuur kunt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
dunklefaser schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:16:
[...]

Je hebt waarschijnlijk nog niet goed in dit topic (en diverse wp-topics) gezocht. Enkele trefwoorden: eenpijpscirculatie, Einrohrzirkulation, thermo-sifon
Ik heb, voordat ik gepost had, mn uiterste best gedaan om hier en andere bronnen wat informatie te vinden.
Dat was niet succesvol, vandaar mijn vraag.

Kun je me wat berichten aanbevelen om mn vraag te beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

jj85 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Ik heb, voordat ik gepost had, mn uiterste best gedaan om hier en andere bronnen wat informatie te vinden.

Kun je me wat berichten aanbevelen om mn vraag te beantwoorden?
Kan je niet zelf zoeken? Voorbeeld: "eenpijpscirculatie" en de diverse links - heb je notabene zelf genoemd.
Hier op tweakers Casestudy eenpijpscirculatie.
Als bonus een recent artikel van september 2024. Op Internep kan je beter met "Einrohrzirkulation" zoeken
Ik hoop dat het e.e.a. nu duidelijker is.
@Speedy-Andre Vreemd genoeg staat er nog niets in de topicstart, ook niet van diverse gerelateerde topics

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 29-07-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Dat heb ik gedaan. Daarom gaf ik ook aan: Ik heb, voordat ik gepost had, mn uiterste best gedaan om hier en andere bronnen wat informatie te vinden.
Voorbeeld: "eenpijpscirculatie" en de diverse links - heb je notabene zelf genoemd.
Hier op tweakers "Casestudy eenpijpscirculatie".
Als bonus een recent artikel van september 2024. Op Internep kan je beter met "Einrohrzirkulation" zoeken
Ik hoop dat het e.e.a. nu duidelijker is.
@Speedy-Andre Vreemd genoeg staat er nog niets in de topicstart, ook niet van diverse gerelateerde topics.
Bovengenoemde topics etc heb ik allemaal al wel doorgenomen. Op basis daarvan was mijn conclusie dat het eenpijpscirculatie effect minimaal is als ik met de leidingen recht naar beneden ga. Waarbij de WPB op het hoogste punt in huis staat.
Hiervoor zocht/zoek ik een stukje bevestiging, that's all :)

Even de juiste link voor die Casestudy

En idd, in de TS staat hier nog maar heel weinig over. Voor zo'n belangrijk onderwerp verdient dat idd wel wat meer aandacht.

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 29-07-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
dunklefaser schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:00:
[...]

@Speedy-Andre Vreemd genoeg staat er nog niets in de topicstart, ook niet van diverse gerelateerde topics.
Die bal kaats ik naar je terug, er staat een kopje Warmte sifon in de TS.
Niet met allerlei linkjes die mogelijk vervallen, dan zou ik dat ook nog bij moeten gaan houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jj85 Dat met de "Casestudy" link was een testje :+ .
@Speedy-Andre Misschien nog "eenpijpscirculatie" en "Einrohrzirkulation" additioneel noemen?
En een of twee plaatjes opnemen (zeggen meer dan 1.000 woorden) en links op tweakers?

[ Voor 65% gewijzigd door dunklefaser op 29-07-2025 11:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-08 07:27
Hallo allen,

Ik heb sinds 2017 een Panasonic Aquarea WP-boiler (120 liter).
Ik zie die hier nooit voorbij komen.
Is dat zo iets uitzonderlijks?

Ik vond het een beetje lastig, dat de legionella-run (ik dacht in dit geval opwarmen naar 75°C) niet specifiek is in te stellen.
Hij gaat dat doen, 2 weken nadat voor het laatst een temperatuur van 65°C is gemeten.
Ik heb de watertemperatuur op 52°C staan, dus die 65°C wordt voor het laatst gemeten als de boiler na de legiionella-run aan het afkoelen is.

Maar dat verschuift dus qua tijd. Immers het tijdstip waarop de boiler weer is afgekoeld naar 65°C is o.a. afhankelijk van je warm water verbruik.
Maar aangezien ik de legionella-run graag overdag heb (ivm zoveel mogelijk eigen PV-stroom gebruiken), is dat dus een beetje vervelend.

Ik heb de draad naar het verwarmingselement onderbroken en daar een relais in gezet. Het relais wordt aangestuurd door een simpele tijdschakelaar. Vrijgave om 12:00 uur 's middags.
Op deze wijze gaat hij eens in de twee weken wel de legionella-run maken, maar dan op het door mij gewenste tijdstip.
Het symbool van de legionella-run is dan wel op het display te zien, maar vanwege het relais gebeurt er dus niets.
Uiteraard kan het dan langduren voordat de legionella-run daadwerkelijk is afgelopen, maar dat geeft verder geen foutmeldingen oid op het display.

Overigens gebruik ik maar 1 van de 2 elementen van 1000 Watt elk, ook om daarmee het aandeel PV-stroom zo groot mogelijk te maken.
Het totale verbruik zal mogelijk iets stijgen, omdat de boiler op deze wijze iets langer op een hogere temperatuur is.

Ik heb overigens het boilervat wel ingebouwd in een omkasting met extra isolatie waardoor ik het stilstandsverlies tot ongeveer de helft heb beperkt.

Misschien kennen anderen deze problematiek van instellen legionella-run ook?

[ Voor 7% gewijzigd door Zwerius op 29-07-2025 11:47 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Goed dan, ik verwijs naar de post met linkjes van @dunklefaser en heb een plaatje met tekst uit een artikel erbij gezet.
De andere linkjes verwijzen o.a. naar een grote startpost waar je je een ongeluk zoekt ipv een exacte beschrijving of de plek waar die staat.
Als ik dat oversla dan doet een ander dat wellicht ook ;)

@jj85 Mooi maar veel te groot voor een TS en dan ook nog in het Duits...

@Zwerius [Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie
Dat topic blijkt de aanzet voor mij te zijn geweest voor een algemeen wpb topic :)
Bij de meeste wpb's kan je de legionella run uitschakelen en het zelf regelen via een PV contact of vergelijkbaar, dan hoef je niet met de bedrading te gaan klooien.
Zorg dat indien er een maximaal thermostaat tussen zit dat deze actief blijft.
Dat zo'n kleine wpb 2 elementen heeft is apart maar wel handig, je hebt idd vaker 1kW pv over dan 2kW.

[ Voor 49% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-07-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuwmeeuw3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-08 11:49
Explorer V5 (200-270l) wordt in augustus leverbaar vernam ik. Er staat al e.e.a. online op de NL website: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:43

Als al het douchen op vaste tijden gebeurt heeft een circulatiepomp zeker nut.
Dan kan je het hele vat vantevoren op temperatuur brengen.
Zo doe ik het ook als ik in bad wil.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour

Een V5 met extra spiraal waarop je een externe wp of wat dan ook dat warm water kan maken op aansluit, is dat geen mogelijkheid om sneller het sanitaire water mee te verwarmen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuwmeeuw3
natural colour schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:22:
[...]

Een V5 met extra spiraal waarop je een externe wp of wat dan ook dat warm water kan maken op aansluit, is dat geen mogelijkheid om sneller het sanitaire water mee te verwarmen?
Dat lijkt mij een goede optie, vooral als er op de spiraal een zonnecollector kan worden aangesloten (gratis energie). Aan de andere kant is zo'n installatie met coil vrij complex, of er nu een warmtepomp, cv-ketel of zonnecollector op de coil wordt aangesloten. Ik ben daarom wel voorstander van het aansluiten van de combiketel (met NZ keurmerk) in serie op de warmwateruitgang van de warmtepompboiler. De ketel springt dan bij als het water in de warmtepompboiler onder de drempelwaarde van de gasketel komt.

Aan de andere kant kan je in mijn opinie best wel wat met 350l gemengd warm tapwater. De warmtepompboiler zou evt. twee laadcycli per dag kunnen doen. Kan je toch 70min douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-08 09:03
Soepstengel schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:29:
Ik heb deze toendertijd gekocht: v&a aangeboden: AquaMQTT Warmtepompboiler Controller met de Arduino Nano ESP32.

Ik denk eraan om de Shelly Power meter te gaan vervangen door eentje die ook kan schakelen, dan doe ik elke maand (iets korter denk ik) een power flip en dan is het probleem in principe ook 'opgelost'. Niet heel erg netjes, maar dit probleem debuggen gaat lastig worden aangezien het elke keer bijna een maand duurt voordat het weer optreedt.

Overigens, volgens mij heb ik dit probleem niet altijd al gehad. Ik moet even in mijn history terug kijken of het vaker teurg komt, maar dat moet mijn vakantie data ook even overheen omdat dan de unit uiteraard niet opwarmt.

edit: in plaats van de Shelly aanpak kan ik inderdaad beter kijken of ik via de software een reboot van de esp kan doen, binnenkort maar even kijken of ik met Copilot wat voor elkaar kan krijgen.
Ik zag je berichten over dit probleem en je bent niet de enige: Ik heb het ondertussen ook al een keer of 3 gehad in een half jaar tijd. In de avond ontdekken dat de WPB zijn ochtendrun niet gedaan had. Ook bij mij een power cycle om het op te lossen.

Hardware : Atlantic Explorer v4, AquaMQTT bordje gekocht bij @Tanuki .

Zelf heb ik er nog niet de tijd voor gevonden om erin te duiken. Hij zit bij mij achter een slimme stekker, dus ik kan hem evt schakelen als hij zijn moment mist, maar is inderdaad geen nette oplossing.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Speedy-Andre
@jj85 Mooi maar veel te groot voor een TS en dan ook nog in het Duits...
Je mag de plaatjes natuurlijk ook kleiner maken en idd. de Duitsers hebben het eerder en diepgaander onderzocht. In het Nederlands vindt je dit nog niet.
Toen was het in NL blijkbaar geen thema - ook nu vaak nog niet bij veel installateurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb wel weer genoeg aangepast, dit is een NL forum en ik heb goed leesbare bronnen erin gezet.
Dat ik alles van anderen nog mag aanpassen ook vind ik niet redelijk, wees blij dat ik na zo veel jaar het topic nog een beetje bij hou.
Ergo het Duitse bericht staat nu in een post en zo'n lap wil je met een mobieltje eigenlijk niet tegenkomen vind ik als (aspirant) web designer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EnergyExplorer
Voor degene die dat interessant vinden. De informatie van de Atlantic Explorer V5 is open gezet op de website van Atlantic:

https://atlanticclimate.n...armtepompboiler-atlantic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Zeeuwmeeuw3 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:36:
[...]

Dat lijkt mij een goede optie, vooral als er op de spiraal een zonnecollector kan worden aangesloten (gratis energie). Aan de andere kant is zo'n installatie met coil vrij complex, of er nu een warmtepomp, cv-ketel of zonnecollector op de coil wordt aangesloten. Ik ben daarom wel voorstander van het aansluiten van de combiketel (met NZ keurmerk) in serie op de warmwateruitgang van de warmtepompboiler. De ketel springt dan bij als het water in de warmtepompboiler onder de drempelwaarde van de gasketel komt.

Aan de andere kant kan je in mijn opinie best wel wat met 350l gemengd warm tapwater. De warmtepompboiler zou evt. twee laadcycli per dag kunnen doen. Kan je toch 70min douchen.
Een andere optie voor meer douchebeurten is de Atlantic Calypso warmtepompboiler met buitenunit, opwarm tijd van ruim 10 en half uur naar ruim 3 en half uur, heeft geen extra spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-08 22:06
Net ook bij mij bevestigd. De v5 modellen basis beginnen bij 2000euro ex btw en zonder subsidie. Deze worden uitgeleverd 3de week augustus.
Mooi nieuw product met r290 en warmtewisselaar. Erg aan het twijfelen om deze aan te schaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:59
Ja, laat je niet afschrikken, dit zijn bruto adviesprijzen. Bij Wasco koop je de V5 270L voor €1470 ex in als installateur.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
In de Explorer V5 handleiding worden een aantal verboden configuraties genoemd.

Iemand een idee wat er met aansluiting op zolder bedoeld wordt? Wil hem juist op zolder hebben :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRAgVU24PwX2VC-A3V3YdWe6tx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mP1uamZhAWEDcVch54E2pp2f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
jj85 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:50:

Iemand een idee wat er met aansluiting op zolder bedoeld wordt? Wil hem juist op zolder hebben :)

[Afbeelding]
Ze zijn bij Atlantic bang dat de fantômes dans le grenier in de boiler zich ophopen en bij het douchen uit de kraan komen.. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuwmeeuw3

Je moet dat zien als een Explorer die op de eerste verdieping of begane grond staat, waarvan de kanalen voor aanzuig en uitblaas naar zolder of vliering worden geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

[Afbeelding]
Als je beneden in je huis je waterleiding los koppelt heeft hij de neiging om leeg te lopen, die kan ervoor zorgen dat hij implodeerd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Als je beneden in je huis je waterleiding los koppelt heeft hij de neiging om leeg te lopen, die kan ervoor zorgen dat hij implodeerd
Nah, inlaatcombinatie bevat een keerklep. Dus aan koude kant onmogelijk.
Warme kant zit bovenop, dus leeglopen is ook niet echt relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
jj85 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Nah, inlaatcombinatie bevat een keerklep. Dus aan koude kant onmogelijk.
Warme kant zit bovenop, dus leeglopen is ook niet echt relevant.
Hoe groter het hoogteverschil, hoe groter het vacuüm. Je loopt wel degelijk risico op implosie als er warm water getapt wordt terwijl de koude kant dicht staat voor b.v. onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martin7182 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:20:
[...]

Hoe groter het hoogteverschil, hoe groter het vacuüm. Je loopt wel degelijk risico op implosie als er warm water getapt wordt terwijl de koude kant dicht staat voor b.v. onderhoud.
Zeker een rvs versie, is maar flinter dun, sla je zo een deuk in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Martin7182 Het mogelijke vacuüm is waarschijnlijk een stuk kleiner dan bij leegloop via de koude kant, of niet? Immers de leegloop stopt als het waterpeil onder de warmwateraansluiting zakt.

Niet te onderschatten is dat veel mengkranen met keramische schijven intern kunnen lekken tussen warme en koude kant. Dat merk je pas als aan beide kanten niet dezelfde druk heerst.
Dus als je bijvoorbeeld de boiler moet aftappen, natuurlijk zo dat er geen vacuüm kan ontstaan,
kan het zijn dat via de warmwaterleiding en een lekkende mengkraan water in de boiler druppelt of loopt.
Via een passende afsluiter is dit eventueel te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:22
Zeeuwmeeuw3 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:18:
Explorer V5 (200-270l) wordt in augustus leverbaar vernam ik. Er staat al e.e.a. online op de NL website: link
De split blijft op V3 hangen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuwmeeuw3
Johan-1986 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:23:
[...]

De split blijft op V3 hangen lijkt het.
De split V3 is al voorzien van het laatste display met direct wifi, gelijk aan Explorer V5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
dunklefaser schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:10:
@Martin7182 Het mogelijke vacuüm is waarschijnlijk een stuk kleiner dan bij leegloop via de koude kant, of niet? Immers de leegloop stopt als het waterpeil onder de warmwateraansluiting zakt.
Het waterpeil kan alleen zakken als er lucht bijkomt. Dat gebeurt niet via de smalle waterleiding, dus je trekt het vat vacuüm. Je kunt dit voorkomen met een beluchter/vacuümklep. Ik heb er zelf eentje in de toevoer zitten die dus opent bij negatieve druk in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Martin7182 Als het waterpeil in het vat niet kan zakken kan er waarschijnlijk ook geen (gedeeltelijk) vacuüm ontstaan, of zie ik dit verkeerd? - Natuurkundig gezien kan het waterpeil natuurlijk (maximaal 10 m) zakken zonder dat er lucht bijkomt mits het vat tegen de 1 bar atmosferische druk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@dunklefaser misschien moet je het eens nabootsen met een petfles met tuinslang. Een (met name RVS) boilervat is net een petfles; kan hoge positieve druk hebben, maar geen negatieve.

De 1 bar atmosferische druk waar je het over hebt is de luchtdruk op het water dat de leiding verlaat of erin hangt. In de boiler heerst een sterk negatieve druk a.g.v. de 10 m waterkolom die eronder hangt.

[ Voor 36% gewijzigd door Martin7182 op 01-08-2025 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeeuwmeeuw3
Gangbaar is om bij meer dan 1 verdieping verschil tussen warmtepompboiler en laagste tappunt (tappunt lager dan boiler) een vacuümbreker toe te passen. Dat geldt dus voor de meeste woningen bij plaatsing op de zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Zeeuwmeeuw3 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:57:
Gangbaar is om bij meer dan 1 verdieping verschil tussen warmtepompboiler en laagste tappunt (tappunt lager dan boiler) een vacuümbreker toe te passen. Dat geldt dus voor de meeste woningen bij plaatsing op de zolder.
Interessant om te weten en goed dat installateurs dit eventueel toepassen.
Dus bij een hoogteverschil van meer dan pakweg 3 m (=> ca. 0,3 bar "negatieve" druk)
tussen boiler en laagste tappunt, als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Ik hoorde zojuist van een monteur dat Vaillant binnenkort met een nieuwe warmtepompboiler komt als opvolger van de Arostor. Heeft iemand daar al informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zeeuwmeeuw3 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:57:
Is er nog een specifieke plek waar die vacuumbreker geplaatst zou moeten worden? In elke afgaande leiding, of gewoon bij de boiler nog voordat de afgaande leidingen vertakken?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:51
@Tanuki Ivm de temperatuur wordt over het algemeen aangeraden om de beluchter te plaatsen bij de WPB in de aanvoer maar dan wel boven de afvoer. Dat betekent dat je de aanvoer omhoog moet trekken tot boven het vat zelf en daar de beluchter plaatsen. Ik heb hem zelf in de afvoer zitten, zo’n 30cm onder het hoogste punt. Dat werkt prima (en qua temperatuur ook in het werkbereik van mijn beluchter).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
In de aanvoer maar wel na de inlaatcombinatie. Hoger is inderdaad beter, maar hier zit hij op halve hoogte en dat werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Weer iets over AquaMQTT :)

Ik zie in Configuration.h deze regel:
code:
1
2
3
4
/**
 * Choose if the time and date values sent to the main controller should override the ones sent by the hmi controller.
 */
constexpr bool OVERRIDE_TIME_AND_DATE_IN_MITM = false;

False is wat ik er van probeer te maken, standaard staat deze op true.
Nu bedacht ik me dat bij power up de Esp niet zo snel de tijd via de ntp binnenhaalt en dat ie dus een 'lege' tijd naar de wpb stuurt waar deze over struikelt maar het kan ook zo zijn dat de Esp nog niet is gestart.

Helaas lukt het me (alweer) niet om te compileren (VSC met platformio), ik krijg deze fout tig keer achter elkaar omdat dezelfde file met een fout wordt opgeroepen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Compiling .pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\message\next\MainEnergyMessage.cpp.o
In file included from src/handler/RTC.cpp:5:
include/config/Configuration.h:152:11: error: 'EOperationMode' does not name a type
  152 | constexpr EOperationMode OPERATION_MODE = EOperationMode::MITM;
      |           ^~~~~~~~~~~~~~
Compiling .pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\message\next\MainStatusMessage.cpp.o
In file included from src/main.cpp:4:
include/config/Configuration.h:152:11: error: 'EOperationMode' does not name a type
In file included from src/handler/Wifi.cpp:3:
In file included from src/handler/OTA.cpp:6:
*** [.pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\handler\RTC.cpp.o] Error 1
*** [.pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\handler\Wifi.cpp.o] Error 1
In file included from include/task/MQTTTask.h:8,
                 from src/main.cpp:11:
*** [.pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\handler\OTA.cpp.o] Error 1
*** [.pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\main.cpp.o] Error 1
======================================================= [FAILED] Took 9.19 seconds =======================================================

Kennelijk komt de regel met EOperationMode er niet door, het maakt niet uit of daar MITM staat of iets anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bassie221188
  • Nu online
Martin7182 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:43:
In de aanvoer maar wel na de inlaatcombinatie. Hoger is inderdaad beter, maar hier zit hij op halve hoogte en dat werkt ook prima.
Dus als ik het goed begrijp, bij een plaatsing op zolder:
(Excuus voor mijn slechte paint skills😅)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXL97dtFGJMyb1IEI8QgdeImg80=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dmPXeWg9tvqiS9MOfeUO1nth.png?f=user_large

- Vanaf koud water aanvoer naar inlaatcombinatie. Deze mag verticaal geplaatst worden?
- Hierna omhoog, voorbij het hoogste punt van het vat. Hier komt de beluchter, verticaal geplaatst, in t-stuk.
- Vervolgens helemaal omlaag (zo laag mogelijk?) dit om eenpijpscirculatie tegen te gaan
- Als laatste weer een klein stukje omhoog naar de aansluiting op het boilervat

Mijn vraag;
Klopt het als het zo aangesloten zit? Moet ik nog ergens anders rekening mee houden? Moet er ook nog iets geplaatst worden tussen de warm water afvoer leiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bassie221188 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:57:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, bij een plaatsing op zolder:
(Excuus voor mijn slechte paint skills😅)

[Afbeelding]

- Vanaf koud water aanvoer naar inlaatcombinatie. Deze mag verticaal geplaatst worden?
- Hierna omhoog, voorbij het hoogste punt van het vat. Hier komt de beluchter, verticaal geplaatst, in t-stuk.
- Vervolgens helemaal omlaag (zo laag mogelijk?) dit om eenpijpscirculatie tegen te gaan
- Als laatste weer een klein stukje omhoog naar de aansluiting op het boilervat

Mijn vraag;
Klopt het als het zo aangesloten zit? Moet ik nog ergens anders rekening mee houden? Moet er ook nog iets geplaatst worden tussen de warm water afvoer leiding?
De beluchter is qua plek prima, maar je kan het linkerknietje vervangen met het t stuk, scheelt je een koppeling.

Verder zou je nog een aftapkraan kunnen overwegen in de koude leiding op het laagste punt in je tekening.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 04-08-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie221188
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:28:
[...]

De beluchter is qua plek prima, maar je kan het linkerknietje vervangen met het t stuk, scheelt je een koppeling.

Verder zou je nog een aftapkraan kunnen overwegen in de koude leiding op het laagste punt in je tekening.
@Wolly bedankt voor de aanvullingen! Ik neem ze mee in de voorbereidingen👍🏼

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Gieliovd520 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:34:
Ja, laat je niet afschrikken, dit zijn bruto adviesprijzen. Bij Wasco koop je de V5 270L voor €1470 ex in als installateur.
Nu ook bij warmteservice op de site

270L met coil model blijft net onder de 2k.
Voordeliger dan de v4?

https://www.warmteservice...boiler-V5-COIL/p/03180055

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 05-08-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:33
Sinds halverwege vorige maand draait hier de Atlantic Explorer v4 270L zonder coil. Na enkele dagen zag ik dat er tijdens de eerste seconden warm water roestig/bruin/geel water uit de leiding kwam. Een week na het aansluiten zijn wij 2 weken op vakantie gegaan. Tijdens deze periode hebben opa en oma op het huis gepast en hen heb ik niet gehoord over dit probleem. Nu we weer terug zijn merk ik nog steeds op dat het eerste warme water bruin/geel is dus ik verwacht niet dat tijdens onze vakantie het probleem weg was.

Het gaat om een boiler geleverd door Warmteservice (vestiging Haaksbergen als ik het mij goed herinner). Ik ga vanavond wat water opvangen om te kijken of ik ook roestdeeltjes zie en of het roestig ruikt. Ik merk op dat meer mensen last hebben (gehad) van dit probleem, vandaar dat ik hier ook even een melding doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
.joepiedepoepie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:58:
Sinds halverwege vorige maand draait hier de Atlantic Explorer v4 270L zonder coil. Na enkele dagen zag ik dat er tijdens de eerste seconden warm water roestig/bruin/geel water uit de leiding kwam. Een week na het aansluiten zijn wij 2 weken op vakantie gegaan. Tijdens deze periode hebben opa en oma op het huis gepast en hen heb ik niet gehoord over dit probleem. Nu we weer terug zijn merk ik nog steeds op dat het eerste warme water bruin/geel is dus ik verwacht niet dat tijdens onze vakantie het probleem weg was.

Het gaat om een boiler geleverd door Warmteservice (vestiging Haaksbergen als ik het mij goed herinner). Ik ga vanavond wat water opvangen om te kijken of ik ook roestdeeltjes zie en of het roestig ruikt. Ik merk op dat meer mensen last hebben (gehad) van dit probleem, vandaar dat ik hier ook even een melding doe.
Wil je eens foto's delen van je aansluitingen op het vat? Zit daar een goede dielectrische koppeling op indien je naar koperen leidingen gaat?
De koppeling wordt er normaliter eentje bij de boiler geleverd voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:33
MuadDib007 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

Wil je eens foto's delen van je aansluitingen op het vat? Zit daar een goede dielectrische koppeling op indien je naar koperen leidingen gaat?
De koppeling wordt er normaliter eentje bij de boiler geleverd voor zover ik weet.
Ik heb zo geen foto's, maar kan je wel direct vertellen dat de bijgeleverde dielektrische koppeling niet is gebruikt. In plaats daarvan heb ik die van Amazon gebruikt (die zijn hier vaker in dit topic gepost). Deze zit aangesloten op zowel de koudwater- als warmwaterleiding.
Pagina: 1 ... 110 111 Laatste