Judge Ming schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:01:
Ik heb een Ariston (ATAG) Nuos Evo A+ van 110 liter geinstalleerd en gisteren in gebruik genomen. Wat maakt dat ding een herrie! Ik heb de parameter 'silent' geactiveerd maar dat scheelt zo goed als niets. Ik heb geen kelder en de zolder is te laag en dus staat ie naast de badkamer op de overloop. Maar dit geluid is niet leuk meer. Ik heb 'm al van 'green' (eco) naar 'auto' (element+pomp gebruiken) gezet, maar dan wordt het natuurlijk veel meer een elektrische boiler. Kost ook wat. Wat zijn de adviezen / ervaringen ?
Nog eentje: Er komt behoorlijk wat condens op de uitgaande luchtpijp. Is daar wat aan te doen? De unit gebruikt buitenlucht en stuurt dat ook weer naar buiten.
Inmiddels 3jr verder, maar antwoord op je vraag, De uitgaande luchtpijp moet dampdicht geïsoleerd zijn, is dat niet het geval krijg je condens dat is normaal bij elke warmtepompboiler omdat de uitblazende lucht koud is en binnen warm slaat condens op de pijp.
De positie is niet handig geplaatst zie ik, Ik heb de nieuwere S2 variant die is +/- 30% stiller op papier.
Hangt boven de trap op zolder, geluid valt mij reuze mee ondanks binnenopstelling wat harder zou klinken dan een buitenopstelling.
Je kan verbeteringen toevoegen zoals je ruimte beter akoestisch maken(echo versterkt het geluid) dat was hier niet noodzakelijk, uiteraard het apparaat overdag laten draaien zeker bij zonnepanelen.
Het is niet veel meer dan een koelkastgeluid hier als ik er naast sta.
De slaapkamers daaronder niet hoorbaar tenzij je weet op welk geluid je moet letten dan moet het buiten wel echt stil zijn zoals geen wind of ritselende bladeren, hier draait die enkel overdag dus sowieso een non-issue.
[
Voor 11% gewijzigd door
mr_evil08 op 19-06-2026 14:24
]