Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
bassie221188 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:56:
[...]

Hier staat ie ook op zolder (Atlantic v5) met binnen-binnen config. Het doet bij ons niet veel aan de temperatuur. We hebben een open trap naar zolder en het wordt er niet kouder door.
Er komt wel koude lucht uit toch?

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:10
Olaf van der Spek schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

Er komt wel koude lucht uit toch?
Ja dat wel. Ik heb niet het idee dat het de zolder of bovenverdieping afkoelt, in ieder geval geen merkbaar verschil.

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-08 14:14
Speedy-Andre schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:53:
Verwacht je nu echt een zinnig antwoord als we letterlijk niets weten over de wpb, hoe vaak die wordt gebruikt, de zolder grootte enz.?
Ja sorry, dat had ik er natuurlijk bij moeten zeggen. Het gaat om een wpb dat in principe sochtends en savonds even gebruikt wordt voor korte douchebeurten. Het opwarmen zal ik waarschijnlijk willen instellen op momenten dat de zon zou kunnen schijnen, dus de tijden dat hij draait zal vooral tussen 12 en 4 zijn. De technische ruimte is ongeveer 12 a 14 m3. Het is een ruimte met deur. Daarnaast een open trap en een naastgelegen zolderkamer van om en nabij de 30m3. Het gaat om een Atlantic v5 of een Ariston Nuos plus s2, redelijk nieuwe modellen.

En bedankt voor de andere reacties!

[ Voor 10% gewijzigd door Mokum4life op 03-08-2026 21:05 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Atlantic noemt een ruimte van >20m3, dat wordt lastig tenzij het niet hermetisch afgesloten is.
Staat gewoon in de handleiding die je via de TS kan vinden dus begin daar maar mee.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-08 15:48
Zoals volgens dit topic meerderen voor mij, heb ik bij boiler-shop.be een Atlantic Explorer v5 besteld omdat het goedkoper is dan in Nederland.
Nu krijg ik van Boiler-shop een mail met de vraag of ik aan Atlantic Nederland kan vragen of zij garantie aanbieden voor Belgische toestellen in Nederland.

Daarnaast wordt aangegeven dat wanneer het apparaat in Nederland wordt geïnstalleerd, garantie alleen kan worden gegeven wanneer het toestel op eigen kosten wordt teruggestuurd naar België en dat de herstelling weken in beslag kan nemen.

Ik vind het gek klinken dat er al over garantie wordt begonnen terwijl het apparaat het toch gewoon moet gaan doen. Is iemand hiermee bekend?

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
Misschien omdat ze gezeik voor willen zijn in het geval dat het er komt? boiler-shop is gewoon een dozenschuiver pur-sang (ik heb er ook mijn WP gekocht, bij een zustersite) en in BE is dat geen probleem, want ze verkopen toestellen voor de Belgische markt, maar ik kan me inbeelden dat het voor een Nederlandse klant wat gevoeliger ligt (is er in het verleden niet al een BE shop over de kop gegaan met veel NL klanten (met de Arostor WPB?)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:12
Toen ik mijn V3 in BE bestelde jaren geleden was de communicatie ongeveer hetzelfde. @Speedy-Andre weet dit ook nog wel. Die hele toko is ook gestopt volgens mij, hadden ook enorm veel NL klanten. Toendertijd werden er nog onderdelen opgestuurd bij storingen vanuit AtlanticFR volgens mij, dus als je handig was kon je soms zelf de boiler repareren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jim423 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:38:
Toen ik mijn V3 in BE bestelde jaren geleden was de communicatie ongeveer hetzelfde. @Speedy-Andre weet dit ook nog wel. Die hele toko is ook gestopt volgens mij, hadden ook enorm veel NL klanten. Toendertijd werden er nog onderdelen opgestuurd bij storingen vanuit AtlanticFR volgens mij, dus als je handig was kon je soms zelf de boiler repareren.
Klopt. Was Esanico, gratis boiler O+
De Belgische garantieprocedure is niet geldig voor toestellen die
in Nederland worden verkocht en geplaatst.
- Atlantic België zal geen techniekers ter plaatse sturen op
toestellen die in Nederland worden verkocht en geplaatst.
- De dienst na verkoop van Atlantic België kan dus niet ingeschakeld
worden.

Om een oplossing aan te bieden voor de Nederlandse situatie stelt
Atlantic België het volgende voor:

- Een geregistreerde Nederlandse koeltechnieker zal ter plaatse
moeten komen om een grondige en volledig onderbouwde diagnose op te
stellen en zijn verslag met de huidige technologie ( mail, beeldverslag,
foto, geluidsopname etc) doorsturen naar Esanico en na evaluatie door
esanico zal dit doorgestuurd worden naar de technische dienst Atlantic.
Atlantic België moet hier telkens een uitgebreid verslag hebben met
geschreven rapport/foto’s installatie/video/analyse waterkwaliteit en
alle gegevens van het toestel zelf. Indien blijkt dat wij niet over
voldoende info beschikken, kan Atlantic België bijkomende gegevens
vragen. Na analyse door onze dienst, kunnen we bepalen of dit onder
garantie kan vallen of niet.
- Nadien kunnen wij u de stukken opsturen die nodig zijn voor het
herstellen van het toestel, indien na onze analyse blijkt dat de stukken
vallen onder garantie.
- De expertise die de klant uitvoert zal in geen enkel geval vergoed
worden door Atlantic België.

Deze expertise zal ook door Esanico bvba in geen enkel geval vergoed
worden.

• Jim423
Uiteindelijk werd je eigen expertise dus ook geaccepteerd als je wist waarover je het had :P

Maar in feite komt het dus gewoon neer op geen ''echte'' garantie. Het voorstel om de boiler zelf terug te brengen en daarna weer gerepareerd op te halen in BE lijkt mij persoonlijk prima.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 14:46

Judge Ming

Full electric per 8/2024

De beperkingen aan de manier van garantieverlening zijn gewoon een marktbeschermingstruc. Daikin doet dat ook. Aangeschaft in non-NL land? Dan geen garantie door de NL organisatie. Op de achtergrond spelen diverse financiële motieven: Als NL iets zou vergoeden moeten ze dat verhalen op de buitenlandse leverancier die er mogelijk anders over denkt; toestanden en administratieve last dus kosten.

Natuurlijk is die beschermingsmaatregel tegen de EU regelgeving (vrij verkeer van goederen en diensten), maar men weet heel goed dat er eerst iemand op moet staan om dit voor de rechter te brengen en dan krijg je voor de uitspraak waarschijnlijk een 'deal' met zwijgplicht aangeboden.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• FutureTrunksZ
Bedankt voor jullie reacties. Atlantic Nederland heeft aangegeven geen garantie te willen geven op in België bestelde modellen.
Ik ga dezelfde boiler dus gewoon in Nederland bestellen zodat er 'zonder gezeur' garantie op zit :)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:50
Heeft iemand een atag lydos oid in een kast staan en hoe is dan de lucht aanvoer en afvoer geregeld. Ik kan bij mn zoon in een vrij kleine cv kast deze lydos net kwijt, maar zit te puzzelen hoe dan voor goede aan en afvoer van lucht te zorgen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-08 21:17
Ik wil graag een warmtepompboiler kopen om zo van het gas af te kunnen. De Atlantic Explorer v5 200 Liter spreekt mij erg aan. De warmtepomp komt op de voorzolder te staan. Ik vraag me af hoe luid de Explorer v5 is?
ik zie dat de LG WH20STR2.FA 38dB produceert vs 47dB van de atlantic. Maar de LG heeft de uitlaten op een gekke plek zitten, en HA integratie is lastig(?)
De andere warmtepompen zitten qua geluidsdruk ook rond de 47dB lijkt het.

En dan had ik nog de vraag; ik moet de boiler naar zolder zien te krijgen. Hoe is jullie ervaring hiermee? Til je die 90 kilo met 2-3 man wel omhoog, trede voor trede? Ik moet ook per trap 180 graden draaien.

Ik moet ook nog even laten berekenen of mijn NeHoBo vloer van de zolder dit wel kan dragen, Claude geeft aan dat de puntbelasting te groot lijkt te zijn. Anders moet ik opzoek voor een oplossing daarvoor.

• Quadrupool
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:10
meridin schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:02:
Ik wil graag een warmtepompboiler kopen om zo van het gas af te kunnen. De Atlantic Explorer v5 200 Liter spreekt mij erg aan. De warmtepomp komt op de voorzolder te staan. Ik vraag me af hoe luid de Explorer v5 is?
ik zie dat de LG WH20STR2.FA 38dB produceert vs 47dB van de atlantic. Maar de LG heeft de uitlaten op een gekke plek zitten, en HA integratie is lastig(?)
De andere warmtepompen zitten qua geluidsdruk ook rond de 47dB lijkt het.

En dan had ik nog de vraag; ik moet de boiler naar zolder zien te krijgen. Hoe is jullie ervaring hiermee? Til je die 90 kilo met 2-3 man wel omhoog, trede voor trede? Ik moet ook per trap 180 graden draaien.

Ik moet ook nog even laten berekenen of mijn NeHoBo vloer van de zolder dit wel kan dragen, Claude geeft aan dat de puntbelasting te groot lijkt te zijn. Anders moet ik opzoek voor een oplossing daarvoor.
Je zult hem wel horen op een voor zolder, hier zit er een opdekdeurtje tussen maar dan hoor je hem wel geluid maken. Als je het instelt dat hij alleen verwarmt wanneer je toch niet thuis bent, heb je er geen last van. Hier dus vanaf 11 uur smorgens als de zonnepanelen lekker draaien.

Heb de 270 liter hier met 3 man wel naar zolder gekregen, was eigenlijk wel goed te doen. Met zijn tweeën was hij vooral toch wel onhandig groot geweest, niet eens achterlijk zwaar ofzo

5400 Wp ZZW, Arotherm 75/6, Explorer v5

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:54

The Legend

*Plop*

Hier dezelfde ervaring. Hij staat bij mij op zolder op een betonnen vloer (kanaalplaat). Het geluid dat je hoort is niet van de compressor maar van de lucht in- en uitlaat. Het blazen hoor je, maar dat is geluid dat zich makkelijk laat dempen door een deur. Ik heb hem nog op Eco+ staan en dan bedenkt ‘ie zelf wanneer hij gaat draaien. Dat kan dus ook ‘s nachts zijn, maar tot op heden heb ik er geen last van.

Ik ben toch malle pietje niet!

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-08 21:17
Oke dat klinkt goed! Ik heb een constructeur gemaild om te kijken of mijn vloer dit gewicht aankan. Ik ben heel benieuwd..

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:11
meridin schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:36:
Oke dat klinkt goed! Ik heb een constructeur gemaild om te kijken of mijn vloer dit gewicht aankan. Ik ben heel benieuwd..
Het is een verdiepingsvloer dus nooit vochtig geweest .Er is dan geen betonrot (geen verzwakking aan de wapening ) wat vaak ontstaat bij begane grondvloeren .Als je hem bij een wand zet op een plaat wordt het gewicht verdeelt,dan zal er geen probleem zijn met die holle vloer stenen

[ Voor 3% gewijzigd door Louwm op 10-08-2026 19:10 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:26
@Louwm Ik mis in je verhaal de punten en hoofdletters. Nu weet ik niet precies wat je wil zeggen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
BarryH schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:09:
Heeft iemand een atag lydos oid in een kast staan en hoe is dan de lucht aanvoer en afvoer geregeld. Ik kan bij mn zoon in een vrij kleine cv kast deze lydos net kwijt, maar zit te puzzelen hoe dan voor goede aan en afvoer van lucht te zorgen
Ik heb wel een Ariston, de in/uitgaande lucht zit aan de bovenzijde, is de ruimte te klein dan aansluiten op luchtpijpen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• BarryH
mr_evil08 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

Ik heb wel een Ariston, de in/uitgaande lucht zit aan de bovenzijde, is de ruimte te klein dan aansluiten op luchtpijpen.
Dus de Ariston Lydos?

Ik zoek namelijk een smalle/ondiepe wpb (max 47cm) en kon niet iets vinden waar ik luchtkanalen aan kon klussen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• mr_evil08
BarryH schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

Dus de Ariston Lydos?

Ik zoek namelijk een smalle/ondiepe wpb (max 47cm) en kon niet iets vinden waar ik luchtkanalen aan kon klussen
Bij jou zit de compressor onder, ik zie idd geen buisinvoer.
Ik heb de Nuos_plus_S2, op eerste oog lijken ze veel op elkaar waardoor ik ervan uit ging maar bij mij zit de compressor bovenop en daarmee ook de mogelijkheid tot in/uitgaand buisdoorvoer.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-08-2026 11:25 ]

• BarryH
mr_evil08 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Bij jou zit de compressor onder, ik zie idd geen buisinvoer.
Ik heb de Nuos_plus_S2, op eerste oog lijken ze veel op elkaar waardoor ik ervan uit ging maar bij mij zit de compressor bovenop en daarmee ook de mogelijkheid tot in/uitgaand buisdoorvoer.
Jammer, die is 52 cm doorsnee. Dat krijg ik er niet in.

• mr_evil08
@BarryH Kleine woningen/ruimtegebrek is plaatsing boven het opentrapgat naar zolder toe nog een optie.

Als je met ruimtegebrek zit bedenk ook dat het apparaat onderhoud nodig heeft of je daar nog wel bij kan.

Filters schoonmaken etc, wordt wel eens vergeten etc of de anode na x jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 10-08-2026 16:16 ]

• BarryH
mr_evil08 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:15:
@BarryH Kleine woningen/ruimtegebrek is plaatsing boven het opentrapgat naar zolder toe nog een optie.

Als je met ruimtegebrek zit bedenk ook dat het apparaat onderhoud nodig heeft of je daar nog wel bij kan.

Filters schoonmaken etc, wordt wel eens vergeten etc of de anode na x jaar.
Ik ga nog even puzzelen. Heb ook berekend dat het ding meer energievraagt aan het standaard warmteverlies dan aan het warmteverbruik (Want gaat om 1 persoon die zuinig doucht). dus dan is een kleine elektrische boiler die ik naisoleer (Wat dan kan ik een 28cm boiler pakken waar ik 5 cm rondom isolatie omheen doe (pif??) en dan halveer ik het warmteverlies. Dat tikt harder aan dan de wp compressor... ook al is het voor het energielabel minder handig

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:50

Jerra

Beunhaas in wording

Zou je dan geen doorstroomverwarmer overwegen?

Flinke isolatie trouwens om het te winnen van een WPB lijkt me.

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:11
RichieB schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:51:
@Louwm Ik mis in je verhaal de punten en hoofdletters. Nu weet ik niet precies wat je wil zeggen.
tevreden?😉

• BarryH
Jerra schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:56:
Zou je dan geen doorstroomverwarmer overwegen?

Flinke isolatie trouwens om het te winnen van een WPB lijkt me.
70% van de energie is voor stilstandsverlies. Dus warmteverlies halveren en je bent een heel end. een wpb heeft een scop van ca 2 en dan moet je de legionella run al eigenlijk niet meetellen.

woning heeft 1x35A, dus een doorstroomverwarmer wordt wel een fanatieke spaardouchekop

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 10-08-2026 21:32 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Scop van 2 en dan ook nog zonder legionallarun als deel van dat cijfer? Dan ben je wel erg negatief ingesteld.

Maar ik heb niets tegen een e-boiler, maar als je stilstandverlies wil tegengaan moet je simpelweg geen warm water in stilstand achterlaten :)

Elke isolatie die je om een boiler plaatst kan ook rondom een warmtepomp boiler, ik snap dat het vinden van de juiste lastig is gezien de beperkte ruimte. Misschien een 100 liter wpb na-isoleren?

Verzwaring onmogelijk?

• BarryH
Jerra schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:14:
Scop van 2 en dan ook nog zonder legionallarun als deel van dat cijfer? Dan ben je wel erg negatief ingesteld.

Maar ik heb niets tegen een e-boiler, maar als je stilstandverlies wil tegengaan moet je simpelweg geen warm water in stilstand achterlaten :)

Elke isolatie die je om een boiler plaatst kan ook rondom een warmtepomp boiler, ik snap dat het vinden van de juiste lastig is gezien de beperkte ruimte. Misschien een 100 liter wpb na-isoleren?

Verzwaring onmogelijk?
Verzwaring waarschijnlijk flink wachten

Kast waar WPB in zou moeten staan is 47cm diep. Daar past net een atag lydos in, met volgens het boekje scop=1.9. Maar dan geen ruimte voor isolatiemateriaal.

1fase 16A doorstroom verwarmer levert 1,5 liter per minuut van 40 graden.... das nie fijn douchen

Bovendien wil je steeds meer warmte maken op een bepaald moment op de dag (B.v. als de zon schijnt

Zodra we de sleutel hebben nog eens kijken naar opties.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 10-08-2026 22:35 ]

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08 08:59
Hier draait sinds kort de Atlantic Explorer V5 met 270L.
Gekoppeld met homewizard op L1 om extra te verwarmen bij zon overschot.

Van de week vier douche beurten achter elkaar gehad en dat ging prima. Genoeg reserve.
Mooie is nu ook dat al het water tot nu toe nog steeds is verwarmd met zonne energie.

• Ivanhow
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-08 08:18
stefanv010 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:45:
Iemand ervaring hier met Ariston Nuos Evo 110 of 150. Heb het volgende issue , bij zn ingestelde programma's P1 (bijv om 17.00 55 graden water) toch altijd z'n elektrische warmte element aanzet ipv enkel de warmtepomp terwijl die alletijd heeft . behoorlijk waardeloos eigenlijk omdat ie dan alsnog veel energie verbruikt.
Enkel in greenmode kan ik het enkel laten draaien op de warmtepomp, maar dan kan je weer geen tijdsblokken erin zetten.
Kan het elektrische element intern worden uitgeschakeld ofzo of een andere oplossing hiervoor ?
Toevallig stuitte ik op dit topic, ik vond het ook gek dat met de programma mode niet enkel met de warmtepomp verwarmd kan worden. Ik heb dit opgelost met een slimme stekker, die de wpb inschakeld wanneer de stroomprijs het laagst is en in een aaneengesloten tijdsblok enkel op de Greenmode draait.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 14:46

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Ivanhow schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:21:
[...]

Toevallig stuitte ik op dit topic, ik vond het ook gek dat met de programma mode niet enkel met de warmtepomp verwarmd kan worden. Ik heb dit opgelost met een slimme stekker, die de wpb inschakeld wanneer de stroomprijs het laagst is en in een aaneengesloten tijdsblok enkel op de Greenmode draait.
Hoe zeker is dat de 'legionella teller' door deze aan/uit acties niet verstoord wordt?

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• Ivanhow
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-08 08:18
Judge Ming schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Hoe zeker is dat de 'legionella teller' door deze aan/uit acties niet verstoord wordt?
Deze wordt wel verstoord. Althans hoe ik hem nu heb ingesteld, gaat de wpb elke dag aan en uit. De tijd wordt gereset, maar de warmteinstelling voor de greenmodus niet. Deze heb ik op 62 gr. C staan en derhalve is legionella geen issue.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Judge Ming schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Ik heb een Ariston Nuos Plus S2 en verwarm op 54 graden. Daarna verlaag ik de target temperatuur naar 42 graden. Zo gaat hij niet ongewenst verwarmen. Op het goedkoopste uur (winter) of om 15:00 (zomer) zet ik hem weer op 54 graden (of op zondag op 65 graden met boost ivm Legionella run) zodat hij op dat moment verwarmt. Wordt er niets verstoort.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu

• mr_evil08
@Flesym hier ook zo geregeld, via planner op 55 graden en verlaagtemperatuur op 40 graden, in de planner kun je ook nog aangeven of je Green, Comfort of Snel modus wil.

Er zit ook een PV contact op, zie ik het nut niet van bij een kleine boiler, extra kalkaanslag en leidingwerk in woning moet dat aankunnen.

@Judge Ming Bij elke spanningsuitval gaat de S2 bijvoorbeeld eerst zijn legionellaprogramma weer starten(wel uitschakelbaar), bovendien zit de Anode voor het beschermen van het vat zonder stroom, een slimme stekker bij een WP boiler is niet handig.

Net als continue "onveilig" afsluiten lijkt me niet bevordelijk voor de levensduur.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 14-08-2026 09:06 ]

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:00:
@Flesym hier ook zo geregeld, via planner op 55 graden en verlaagtemperatuur op 40 graden, in de planner kun je ook nog aangeven of je Green, Comfort of Snel modus wil.

Er zit ook een PV contact op, zie ik het nut niet van bij een kleine boiler, extra kalkaanslag en leidingwerk in woning moet dat aankunnen.
Bij mij vergelijkbaar, alleen heb ik de Legionella run uit staan. Ik heb hem:
- in de zomer op 52 graden en comfort staan (zonopwek genoeg dus hij mag direct verwarmen)
- in de winter op 57 graden en green staan met verlaging naar 42 graden om voldoende warm water te hebben en het opwarmen uit te stellen tot de goedkoopste uren.
- via mijn automation iedere zondag de Legionella run laten lopen op het gunstigste moment (zomer op zonopwek en winter op goedkoopste uren).

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:29

resusaapje

h less

Allereerst bedankt voor alle wijsheid die ik hier heb opgepikt. Op basis daarvan en mijn eigen situatie gekozen voor een Tesy AquaThermica 150L Compact.

Installateur gezocht en gevonden. Offerte gekregen en getekend. En nu komt het: jaja, de marge is wel erg smal en we zijn er veel tijd aan kwijt. We moeten even bedenken of we de klus wel willen.

8)7

Iemand nog weet van een installateur in Noord-Holland die het wel interessant zou vinden?

En nee, ik ga het niet zelf doen. Gas- plus waterleidingen zijn me iets te veel risicovol en ik loop de subsidie niet graag mis.

Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:46
@resusaapje wellicht heeft @koevlaas2 interesse in deze klus?

• RichieB
@resusaapje Kan je niet aan de installateur vragen met welke marge het wel interessant voor ze is? Nu heb je niets.

• resusaapje

resusaapje

h less

RichieB schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:53:
@resusaapje Kan je niet aan de installateur vragen met welke marge het wel interessant voor ze is? Nu heb je niets.
Heb ik al besproken met ze. Ze mogen ook een nieuwe ventilatie monteren en gaten in hun agenda met deze klus opvullen. Er is altijd wel iemand thuis. Vorige week zouden ze er op terugkomen. Niet gebeurd. Vandaag hen maar gebeld. Ik ga zekurwetuh vandaag gecontacteerd worden. Ben benieuwd.

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-08 19:52
Als ik het zo lees in dit topic ben ik toch wel blij dat ik 2 rechterhanden heb (niet lullig bedoeld). Ik denk dat je het bedrag van de subsidie al wel kwijt bent aan een installateur tegenwoordig ipv zelf doen.

12946Wp aan PV van Oost naar West.. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. SF2400pro 13.9 kWh PIB.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
Doggieman schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:18:
Als ik het zo lees in dit topic ben ik toch wel blij dat ik 2 rechterhanden heb (niet lullig bedoeld). Ik denk dat je het bedrag van de subsidie al wel kwijt bent aan een installateur tegenwoordig ipv zelf doen.
En ik ben als linkshandige,blij dat ik 2 goede handen heb. Zou het zelf kunnen doen maar zou zelf die subsidie er voor gebruiken voor een goede monteur met garantie

• Matn61
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-08 19:43
Onze case...

Vorig woning, 1904, 401m³. Uiteindelijk A++ na veel isoleren, glas vervangen en verduurzamen.14 zonnepanelen.Verwaming dmv kanaalairco 12kW. Warm water dmv WBP Atlantic Explorer 195 ltr > te krap voor 4 personen

Huidige woning, 1879 en deels 1785, totaal 589m³. Was D, inmiddels geïsoleerd, 28 stuks glas vervangen en verduurzamen. 6 zonnepanelen rood, 4 zonnepanelen zwart. Verwarming dmv Quatt Duo. Twee stuks Quatt Chill (moet ik nog aansluiten). Warm water dmv 11 jaar oude Remeha Avanta 28C CW4.

Start B&B, één badkamer prive, één badkamer B&B.

De Remeha redt het niet om twee douches gelijktijdig te voorzien van warm water, afstand te lang (?), druk te laag (?), Wellicht nog iets met instelling te bereiken, maar om het beoogde comfort voor twee douches te bereiken lijkt het een illusie dat de ketel dat zou halen. Dus voor keuzes…

A: Ketel behouden en extra WPB 195ltr voor B&B

B: WPB 300 ltr…. haalt deze het comfort voor twee douches…?

C: 2x WPB (neemt veel ruimte, maar niet onmogelijk)

D: Quatt all electric (integraal systeem, kostbaar en max 285 ltr, haalt deze het comfort voor twee douches)

• Jim423
De vraag is denk ik hoelang wordt er gedouched (bijv. 2x 30min pd) en hoeveel liter pm doet zo'n douche (13L?) Zonder bad zou een Explorer 270L die continu op 62 staat wel moeten voldoen denk ik. Een CW4 is onvoldoende voor 2 douches zonder WTW. Hier moet je minimaal CW6 voor hebben.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:46
Voor een B&B lijkt me dat je een aparte warmwater voorziening wilt. Want afhankelijk van je gasten zijn om zelf wel/niet meer te kunnen douchen lijkt mij erg onhandig. En andersom ook.

• Daan_96
  • Laatst online: 21:57
Matn61 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:22:
Onze case...

Vorig woning, 1904, 401m³. Uiteindelijk A++ na veel isoleren, glas vervangen en verduurzamen.14 zonnepanelen.Verwaming dmv kanaalairco 12kW. Warm water dmv WBP Atlantic Explorer 195 ltr > te krap voor 4 personen

Huidige woning, 1879 en deels 1785, totaal 589m³. Was D, inmiddels geïsoleerd, 28 stuks glas vervangen en verduurzamen. 6 zonnepanelen rood, 4 zonnepanelen zwart. Verwarming dmv Quatt Duo. Twee stuks Quatt Chill (moet ik nog aansluiten). Warm water dmv 11 jaar oude Remeha Avanta 28C CW4.

Start B&B, één badkamer prive, één badkamer B&B.

De Remeha redt het niet om twee douches gelijktijdig te voorzien van warm water, afstand te lang (?), druk te laag (?), Wellicht nog iets met instelling te bereiken, maar om het beoogde comfort voor twee douches te bereiken lijkt het een illusie dat de ketel dat zou halen. Dus voor keuzes…

A: Ketel behouden en extra WPB 195ltr voor B&B

B: WPB 300 ltr…. haalt deze het comfort voor twee douches…?

C: 2x WPB (neemt veel ruimte, maar niet onmogelijk)

D: Quatt all electric (integraal systeem, kostbaar en max 285 ltr, haalt deze het comfort voor twee douches)
Ik zelf ben hier ook over aan het twijfelen, alleen dan voor een dubbele vakantie woning en onze eigen woning. (dus totaal 3 douches)
Het pand staat 25m van ons woonhuis af dus ik denk dat sowieso teveel verlies op gaat leveren om het direct te koppelen, dan blijft er over dat er dus 2 douches in de vakantie woning voorzien moeten worden.
Ik ga daarom waarschijnlijk voor een eigen WPB in de vakantie woning. Hopelijk is 1 270L voldoende voor beide maar ik hou er rekening mee dat ik er altijd een 2e bij kan plaatsen zodat beide woningen een eigen krijgen.
De woning wordt aangeboden voor max 4 personen dus voor de 2 woningen kan het voorkomen dat er 8 personen zijn, ik ga er niet vanuit dat die kunnen douchen op 1 WPB 270L.
Via domotica wil ik de WPB laten verwarmen tijdens de goedkope uren of tijdens PV overschot.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_96 op 20-08-2026 08:45 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

met 8 potentiële douchers en dan ook nog de capaciteit beperken (door de verwarming van het vat tijdelijk te onderbreken) ga je het sowieso niet redden nee.
Bestel er maar direct 2.

Het lastige van vakantiegebruikers is ook als het korte douchers van nature zijn, ze deze keer misschien net even wat langer willen kunnen douchen, ze zijn er immers even tussenuit.

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:54
Met Jerra eens, wij hebben een 270l wp boiler met 3 personen. Als we allemaal ruim gedouched hebben is de boiler aardig afgekoeld en weinig warm water meer over. De boiler verwarmd enkel tussen 10 en 22 uur om maximaal gebruik te maken van de zonnestroom. Met 4 personen douchen zal nog gaan. Maar 8 is wel heel erg optimistisch

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• Daan_96
Dan hoeven we daar niet meer over te twijfelen ;)
Dan blijven we voor de 300L indirecte boiler voor ons eigen woonhuis en worden het 2 WPB voor beide vakantie woningen.

Om dan ook terug te komen op @Matn61
Wellicht is het dan ook verstandig om je B&B op te splitsen van je woning.
Mocht je een keer een huurder hebben die het lekker vind om een half uur te douchen dan zou het lullig zijn als jullie dan niet meer kunnen douchen. Met bijkomend voordeel dat als je wel een keer zulke gasten hebt, op = op...

[ Voor 47% gewijzigd door Daan_96 op 20-08-2026 09:34 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• resusaapje

resusaapje

h less

RichieB schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:53:
En ik zet de vraag weer uit. De klus is blijkbaar te klein voor ze. Nota bene na tekenen contract. Dan nog maar even langer op gas douchen...

• Matn61
Daan_96 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:32:
Om dan ook terug te komen op @Matn61
Wellicht is het dan ook verstandig om je B&B op te splitsen van je woning.
Mocht je een keer een huurder hebben die het lekker vind om een half uur te douchen dan zou het lullig zijn als jullie dan niet meer kunnen douchen. Met bijkomend voordeel dat als je wel een keer zulke gasten hebt, op = op...
Dat is ook zeker de mening van mijn vrouw en dochter "gasten mag je niet teleur stellen" echter ik ben van mening dat men in deze tijden ook gewezen mag worden op duurzaamheid. Anders gezegd, wanneer (2) gasten dagelijks 285 ltr op zouden douchen, dan gaat je verbruik ook significant omhoog met dito kosten, een totaal onwenselijke situatie die je beter kan voorkomen.

Voor het gastenverblijf, geschikt voor 2 personen, eventueel met 2 kinderen zou ik hooguit 195 ltr beschikbaar willen maken, afwassen hoeven ze niet.

Gescheiden is in de basis ideaal, maar neemt tweemaal zoveel ruimte en nagenoeg tweemaal de kosten. Eén vat met 285ltr zou het mooiste zijn. mar ik twijfel of dit voldoende comfort levert.

All electric lijkt ideaal, echter opwarmen water gaat wel ten koste van opwarmen woning en het blijft een oud huis, ondanks het isoleren is het natuurlijk zo lek als een mandje.

• mr_evil08
resusaapje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

En ik zet de vraag weer uit. De klus is blijkbaar te klein voor ze. Nota bene na tekenen contract. Dan nog maar even langer op gas douchen...
Installateurs werken met een bepaald assortiment en storten zich daar volledig op kwa kennis, heeft niks met geld te maken ze willen niet te brede portfolio.

• Jim423
Matn61 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:41:
[...] een totaal onwenselijke situatie die je beter kan voorkomen.
Financieel valt het wel mee hoor, je kijkt dan ongeveer tegen 2€ p/d incl water. Maar is dit echt een ding dan? Vrienden hebben een B&B nabij Purmerend, daar komen mensen op af uit de hele wereld maar geen enkele die uren staan te douchen. Hou er ook rekening mee dat 800L aan tapwater nogal wat stilstandsverlies met zich meebrengt. Dit kan zomaar 4-5€ p/d zijn. Ook zou je (en Daan) nog kunnen kijken naar een koppeling voor het geval 1 van de 2 (of 3) boilers uitvalt.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
resusaapje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

Is het niet een idee om de installatie zelf te doen en dan maar rustig rond te shoppen voor iemand die de inbedrijfstelling wil doen op papier?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Matn61
Jim423 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:26:
[...]

Hou er ook rekening mee dat 800L aan tapwater nogal wat stilstandsverlies met zich meebrengt. Dit kan zomaar 4-5€ p/d zijn. Ook zou je (en Daan) nog kunnen kijken naar een koppeling voor het geval 1 van de 2 (of 3) boilers uitvalt.
Stilstand verlies begrijp ik niet helemaal?

Ik heb ook gedacht om twee boilers in cascade te op te stellen, de ene verwarmd en voedt de ander met warm water, op deze wijze heb je een veel grotere back up. Of dat in de praktijk ook snel werkt en je effectief 2x 195 ltr warm water hebt zal niet 100% waar zijn, daarnaast is de druk natuurlijk ook lager. Ik werk bij een technisch bedrijf die veel in HVAC doen, ook boilers, echter klaarblijkelijk is er niet één 'beste' oplossing.

Ook CV retourwater (ca. 30-40gr) door de boiler laten lopen helpt... maar louter in de winter, zomers doet het niets en warmt de boiler dan het CV water, niet wenselijk. Op te lossen met zomer/winter stand dmv afsluiters.

• Jim423
Zou ik niet doen. Minder druk zal wel meevallen, er zitten geen restricties in de boiler, echter gaat je SCOP dalen. De spiraal zal alleen helpen bij die temperaturen als de boiler is afgekoeld. Op dat moment moet de CV ook maar net draaien. Ook die moeite zou ik je besparen. Stilstandsverlies is wanneer je gasten hebt en je dus 2 of 3 boilers op 55 of 60 graden hebt staan. Deze dalen zonder verbruik een halve graad per uur bij 20 graden omgeving. Hoe meer/hoe groter de boiler hoe meer verlies. Dit moet allemaal weer opgewarmd worden met electriciteit.

• ahjwinth
Ik verlies in 12 uur tijd 2 graden in mijn WP boiler (Nibe), dus van 46 naar 44 graden bij omgevings temperatuur van 22 graden. En dan moet ik nog steeds een de uitgaande leiding isoleren omdat ik hier wat warmte verlies in een horizontaal deel voordat ik naar beneden ga.

Is een half graad per uur niet erg veel?

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• resusaapje

resusaapje

h less

Tanuki schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:34:
[...]

Is het niet een idee om de installatie zelf te doen en dan maar rustig rond te shoppen voor iemand die de inbedrijfstelling wil doen op papier?
Dank voor de suggestie, maar daar voel ik me niet ervaren genoeg bij. Zou mijn eerste keer klussen aan gas én water zijn.

Mijn vrouw heeft een feilloos geheugen van dingen die mis gaan. Ik heb liever dat iemand anders daar het slachtoffer van is 8)

• Jim423
ahjwinth schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:24:
Nee, dat komt je op 46 graden staat. Ik heb maximaal ruimte voor 200L waardoor deze op 62+ graden staat en verlies zelfs meer dan een halve graad per uur.

• Daan_96
Heb je een thermosifon toegepast?
Ik vind een halve graad per uur wel veel namelijk, dat is bijna 120watt continu.
Nu kan ik er zelf nog niet over meepraten want ik heb nog niks staan.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik verlies in 12 uur tijd 2 graden in mijn WP boiler (Nibe), dus van 46 naar 44 graden bij omgevings temperatuur van 22 graden. En dan moet ik nog steeds een de uitgaande leiding isoleren omdat ik hier wat warmte verlies in een horizontaal deel voordat ik naar beneden ga.

Is toch wel fors hoor, het is bij een goed geïsoleerde boiler volgens mij eerder een kwart graad per uur.
Die van jou scoort wel heel erg goed met 1 graad per 6 uur, ik denk persoonlijk wel dat daar een onnauwkeurigheid in zit of je hebt hem heel goed nageisoleerd.

• RichieB
@ahjwinth Kan je een foto posten van je in- en uitgang? Waarschijnlijk lekt daar continue warmte uit via 1-pijpscirculatie.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:17
ahjwinth schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:24:Is een half graad per uur niet erg veel?
Ik heb een 200L Atlantic Explorer V4 op zolder staan, ik denk dat mijne ook wel zoiets doet. Heb ook niet de indruk dat er superveel isolatie omheen zit.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Jim423
Daan_96 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:09:
Heb je een thermosifon toegepast?
Ik vind een halve graad per uur wel veel namelijk, dat is bijna 120watt continu.
Nu kan ik er zelf nog niet over meepraten want ik heb nog niks staan.
Er is geen circulatie maar het is wel zo dat een franse WPB het doorgaans wat minder nauw neemt met de isolatie :+ Het is dus continu een balans vinden tussen: hoeveel ruimte wil je kwijt zijn? wil je een backup hebben? wat is je opwarmstrategie (vattemperatuur)?

• bassie221188
Hier staat een V5 op zolder, 270 liter. Ik verkies ongeveer 1 graden per 8 uur. Niet nageïsoleerd, wel thermosifon toegepast, leidingen geïsoleerd en de koppelingen die 'bloot' liggen geïsoleerd. Het is nu wel wat warmer op zolder natuurlijk vanwege de zomer, in de winter zal dit wat anders zijn. Zolder is momenteel 24 graden.
edit:
Dagelijks wordt de WPB naar 50 graden verwarmd, gemeten in het midden van het vat.

[ Voor 17% gewijzigd door bassie221188 op 21-08-2026 11:28 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
Mijn Atlantic V4 200l heeft gisteren/vandaag een verlies van 0,26°C per uur (omgevingstemperatuur in de ruimte 22°C).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Jim423
Deze statements hebben we natuurlijk niet veel aan zonder vattemperatuur bovenin+onderin.

Als je de Atlantic op 22 graden zet heb je helemaal geen verlies :)

• Henk Vriesma
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22-08 08:53
Ik ga een warmtepompboiler installeren (Atlantic Explorer V5). Ik kan maar 200L kwijt ivm hoogte maar ik heb meer nodig ( ook 240 past niet). Daarom wil ik daarnaast een (boiler)vat van 80/100L plaatsen die zich vult via de WPB. Het vat krijgt bijvoorbeeld 58 graden van de WPB geleverd en staat zelf op 54 graden zodat het spaarzaam af en toe aanspringt + 1 maal per week 63 graden legionella

Ik dacht eerst een boiler er naast te plaatsen, maar die zijn meestal hangend (of exorbitant duur) en bij voorkeur staat het tweede vat op de grond. Ik denk bijvoorbeeld aan een RVS buffertank van Nexus. Maar ik lees dat ik voor SWW een zogenaamd hygiene vat nodig heb, en niet een buffervat gebruiken mag?
  • Vraag 1: wat is dan het verschik tussen een buffervat en hygienevat?
  • Vraag 2: heeft iemand suggesties voor aan juist vat of staande 80/100 boiler? Ik kan die niet vinden.... 8)7

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Henk Vriesma schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:33:
  • Vraag 2: heeft iemand suggesties voor aan juist vat of staande 80/100 boiler? Ik kan die niet vinden.... 8)7
AW1: Vooral marketing, een mooiere naam, zolang je een buffervat besteld wat geschikt is voor drinkwater zou je het ook een hygiene vat mogen noemen.

Er zijn overigens ook nog een type hygiënevaten waarin een geribbelde RVS buis zit als omgekeerde warmtewisselaar. Je drinkwater komt dan niet in aanraking met het warme water uit het vat. Dit zie je bij voor-verwarming van SWW door bijvoorbeeld het buffervat van vuil-CV-water. Maar komt niet zo vaak voor.

• Henk Vriesma
Jerra schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

AW1: Vooral marketing, een mooiere naam, zolang je een buffervat besteld wat geschikt is voor drinkwater zou je het ook een hygiene vat mogen noemen

Dus omdat het duplex RVS is, is het sowieso geschikt voor rechtstreeks contact met SWW? en dus deze priam te gebruiken om rechtreeks SWW uit te tappen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZMcBpdogi3XSdQusv9uf8klYiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MXkr4oDbNqakEJqx4lQ2LYB8.png?f=fotoalbum_large

• ahjwinth
Jerra schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:06:
[...]

Is toch wel fors hoor, het is bij een goed geïsoleerde boiler volgens mij eerder een kwart graad per uur.
Die van jou scoort wel heel erg goed met 1 graad per 6 uur, ik denk persoonlijk wel dat daar een onnauwkeurigheid in zit of je hebt hem heel goed nageisoleerd.
Als er de meting niet goed zou zijn dan maakt dat niet uit want het gaat om het verschil over tijd. Als de meting 2 graden afwijkt bij 46 gr dus dan kan het 48 of 44 graden zijn zal de afwijking bij 2 graden lager nog steeds 2 graden zijn. Misschien 1.9 of 2.1 maar dat is te verwaarlozen.

Net nog even gekeken, gisteren de boiler verwarmd naar 60 graden. Na 16 uur was de temperatuur 4 graden gezakt aan de bovenkant. Aan de onderkant van het vat was de temperatuur van 59 naar 54 gezakt, dus 5 graden. Blijkbaar is de Nibe goed geïsoleerd in vergelijk met andere.

Ik heb wel een thermosifon maar ga eerst een stukje recht en daar verlies ik wat warmte. Dat wil ik nog naisoleren.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-08 15:29
Ik ga een warmtepompboiler installeren (Atlantic Explorer V5). Ik kan maar 200L kwijt ivm hoogte maar ik heb meer nodig ( ook 240 past niet). Daarom wil ik daarnaast een (boiler)vat van 80/100L plaatsen die zich vult via de WPB. Het vat krijgt bijvoorbeeld 58 graden van de WPB geleverd en staat zelf op 54 graden zodat het spaarzaam af en toe aanspringt + 1 maal per week 63 graden legionella

Ik dacht eerst een boiler er naast te plaatsen, maar die zijn meestal hangend (of exorbitant duur) en bij voorkeur staat het tweede vat op de grond. Ik denk bijvoorbeeld aan een RVS buffertank van Nexus. Maar ik lees dat ik voor SWW een zogenaamd hygiene vat nodig heb, en niet een buffervat gebruiken mag?
Buffervat is een vat en een hygiënevat is een vat met een tap spiraal, in het hygiënevat zit dus geen voorraad met tapwater maar een voorraad met cv-water/verwarmings medium.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:32

Je zou ook kunnen overwegen om het kleine vat ervoor te zetten i.p.v. erna. En dan b.v. alleen verwarmen voordat je meer dan 200 liter warm water nodig hebt. Dan hoef je denk ik geen legionellarun te doen (in dat kleine vat).
Heeft de Explorer geen recirculatieaansluiting? Je zou zo misschien een passief vat kunnen gebruiken.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:54

The Legend

*Plop*

ahjwinth schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

Als er de meting niet goed zou zijn dan maakt dat niet uit want het gaat om het verschil over tijd. Als de meting 2 graden afwijkt bij 46 gr dus dan kan het 48 of 44 graden zijn zal de afwijking bij 2 graden lager nog steeds 2 graden zijn. Misschien 1.9 of 2.1 maar dat is te verwaarlozen.

Net nog even gekeken, gisteren de boiler verwarmd naar 60 graden. Na 16 uur was de temperatuur 4 graden gezakt aan de bovenkant. Aan de onderkant van het vat was de temperatuur van 59 naar 54 gezakt, dus 5 graden. Blijkbaar is de Nibe goed geïsoleerd in vergelijk met andere.

Ik heb wel een thermosifon maar ga eerst een stukje recht en daar verlies ik wat warmte. Dat wil ik nog naisoleren.
Heb je ook bij de koudwateraansluiting een thermosifon? Zeker als je je boiler heet opstookt, kun je daar net zo goed veel warmte verliezen. Doe eens een foto van je installatie.

Ik verwarm naar 50 graden. Dat punt heeft ‘ie afgelopen nacht om 2 uur bereikt. Ik zit nu op 49 graden.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

ahjwinth schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

Ah je bedoelde 2,0 graden afkoeling ;) ik doelde er oprecht op dat het er ook bijna 3 hadden kunnen zijn. Ik ken je boiler en HMI daarvan niet.

• ahjwinth
The Legend schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:40:
[...]

Heb je ook bij de koudwateraansluiting een thermosifon? Zeker als je je boiler heet opstookt, kun je daar net zo goed veel warmte verliezen. Doe eens een foto van je installatie.

Ik verwarm naar 50 graden. Dat punt heeft ‘ie afgelopen nacht om 2 uur bereikt. Ik zit nu op 49 graden.
Goed punt, ik heb geen thermosifon in de aanvoer leiding. Die moet ik maar eens goed gaan inpakken. In de zomer maakt het niet uit dan heb ik toch teveel zonne energie maar in de winter is een besparing welkom.

• Henk Vriesma
Surfari schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:18:
[...]

Buffervat is een vat en een hygiënevat is een vat met een tap spiraal, in het hygiënevat zit dus geen voorraad met tapwater maar een voorraad met cv-water/verwarmings medium.
Check dus door de tap spiraal loopt het SWW wat daar verwarmd wordt. En dat komt dus niet in aanraking met de verwarmings medium bedoel je?

• Henk Vriesma
Surfari schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:18:
[...]

Maar ik kan dus wel gewoon een duplex RVS buffervat gebruiken voor wat ik wil? Of is dat niet verstandig. ?

• Henk Vriesma
Martin7182 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Je zou ook kunnen overwegen om het kleine vat ervoor te zetten i.p.v. erna. En dan b.v. alleen verwarmen voordat je meer dan 200 liter warm water nodig hebt. Dan hoef je denk ik geen legionellarun te doen (in dat kleine vat).
Ja is een optie maar wil het vat ook gebruiken om overtollige stroom af te fakkelen . Ik denk niet dat de atlantic explorer er heel blij van wordt als ik die ga voeden met 75 graden? Hoewel ik daar natuurlijk ook een mengventieL voor kan zetten om te verlagen naar bv 40 graden. Zou dat werken? Dus bij overschot verwarm ik het vat /COP1 en wordt het bad gevuld dan vult de WPB zich met 40 graden. Goed idee?

• Henk Vriesma
Martin7182 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:14:
[...]
Heeft de Explorer geen recirculatieaansluiting? Je zou zo misschien een passief vat kunnen gebruiken.
wat zou dat betekenen/opleveren. Bedoel je dat ik dan het spiraal in het extra daarmee verwarm? Of snap ik niet voldoende wat je bedoelt?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:32
Henk Vriesma schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:14:
[...]

wat zou dat betekenen/opleveren. Bedoel je dat ik dan het spiraal in het extra daarmee verwarm? Of snap ik niet voldoende wat je bedoelt?
Met een recirculatieaansluiting en extra pomp kun je een extern vat meeverwarmen op de compressor. In feite creeer je zo een grotere WPB.

• Surfari
Henk Vriesma schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:00:
[...]

Check dus door de tap spiraal loopt het SWW wat daar verwarmd wordt. En dat komt dus niet in aanraking met de verwarmings medium bedoel je?
Precies.

• Surfari
Henk Vriesma schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:02:
[...]

Maar ik kan dus wel gewoon een duplex RVS buffervat gebruiken voor wat ik wil? Of is dat niet verstandig. ?
Weet niet zo goed wat je met duplex bedoeld maar een vat wat voor drinkwater geschikt is, materiaal is een keuze. En het vat zal verwarmd moeten worden.

Weet niet of je ook al naar alternatieven hebt gekeken zoals een douche WTW. Dan kan een kleinere boiler misschien wel.

• Konstantins
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-08 08:25
Hoi allemaal,

Ik zou graag jullie advies willen vragen over het plaatsen van een zware warmtepompboiler op een houten zoldervloer.

Ik overweeg een DeWarmte Pomp T 300 L op mijn houten zoldervloer te plaatsen. Gevuld weegt de boiler ongeveer 380–400 kg.

Het huis is uit de jaren 60. De vloerbalken zijn ongeveer 30×150 mm, h.o.h. 70 cm, met een overspanning van ongeveer 3,2 m. De balken rusten op de dragende muur en de boiler komt dicht bij die muur te staan: de boiler begint ongeveer 25 cm vanaf de muur (zwaartepunt dus ongeveer 57 cm vanaf de oplegging).

Omdat de zoldervloer al volledig afgewerkt is, wil ik hem liever niet openbreken. Mijn idee is daarom om bovenop de bestaande vloer een stijve lastverdelende constructie te maken: 2–3 stalen kokerprofielen loodrecht op de houten balken, die meerdere balken kruisen, met daarop ongeveer 24 mm multiplex. De profielen en multiplex vormen samen één stijve plaat, maar worden niet aan de bestaande balklaag bevestigd.

Denken jullie dat dit een constructief redelijke oplossing is om de belasting van ~400 kg voldoende over meerdere balken te verdelen, of zouden jullie in deze situatie toch adviseren om de bestaande balklaag zelf te verstevigen?

Ervaringen met vergelijkbare WPB’s op een houten zoldervloer zijn zeer welkom. Alvast bedankt voor het meedenken!

• RichieB
@Konstantins Ik heb mijn WPB op een vergelijkbare houten vloer geplaatst van 100 jaar oud. Ik heb met 4cm dikke houten balkjes een verhoging gemaakt die meerdere vloerbalken overspant. Daarop een kunstof dempingsmat gelijmd. Werkt prima.

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Ik zie het merk Nibe niet vaak langskomen hier als het gaat om warmtepompboilers. Welk model heb je en hoe zijn je ervaringen daarmee?

• ahjwinth
Ik heb een Nibe MT-WH21-026-FS, Hij doet wat hij moet doen, hij staat nu ongeveer een 10 maanden te draaien zonder problemen. Je hoort hem wel maar ik vind het moeilijk om daar over te oordelen hoe dit is in verhouding tot andere. De boiler is ipv de ventilatiebox gekomen en maakt dus gebruik van de lucht uit huis die vervolgens weer door een nieuwe afvoer naar buiten wordt geblazen.

Ik stuur hem aan met home assistant en een ESP32 waar dmv seriële modbus de data wordt uitgelezen en geschakeld tussen de verschillende modus.

https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/warmtepompen/ventilatielucht-water-warmtepompen/mt-wh21

• FutureTrunksZ
Ik heb sinds afgelopen weekend een Atlantic Explorer v5 en vind het erg jammer dat ik minimaal 8 uur per dag moet instellen waarin die mag verwarmen.

Het liefste stel ik maximaal 5 uur in waarin die mag verwarmen o.b.v. dynamische tarieven. Hoe hebben anderen dit opgelost?

De wpb heb ik in Home Assistant toegevoegd middels de cozytouch integratie en ik zie een schakelaar voor 'Domestic Hot Water'. Weet iemand wat deze schakelaar doet?

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:12

Cbr

FutureTrunksZ schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:44:
Ik heb sinds afgelopen weekend een Atlantic Explorer v5 en vind het erg jammer dat ik minimaal 8 uur per dag moet instellen waarin die mag verwarmen.

Het liefste stel ik maximaal 5 uur in waarin die mag verwarmen o.b.v. dynamische tarieven. Hoe hebben anderen dit opgelost?

De wpb heb ik in Home Assistant toegevoegd middels de cozytouch integratie en ik zie een schakelaar voor 'Domestic Hot Water'. Weet iemand wat deze schakelaar doet?
Zoals ik het begrijp wordt in de meeste situaties de temperatuur behaald in 3-5 uur. Geen antwoord op je vraag, maar wellicht is je concentreren op de eerste vijf uur die ingesteld worden voldoende?

• bassie221188

Je zou hem slim aan kunnen sturen via het smart grid contact, dan zit je niet aan de 8 uur vast. Hier heb ik hem met een Shelly in Homey gehangen en dat werkt dikke prima! Meestal is ie met 2 a 3 uur wel klaar, tenzij er in bad gegaan wordt natuurlijk.

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:42
ahjwinth schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:01:
Ik heb een Nibe MT-WH21-026-FS, Hij doet wat hij moet doen, hij staat nu ongeveer een 10 maanden te draaien zonder problemen. Je hoort hem wel maar ik vind het moeilijk om daar over te oordelen hoe dit is in verhouding tot andere. De boiler is ipv de ventilatiebox gekomen en maakt dus gebruik van de lucht uit huis die vervolgens weer door een nieuwe afvoer naar buiten wordt geblazen.

Ik stuur hem aan met home assistant en een ESP32 waar dmv seriële modbus de data wordt uitgelezen en geschakeld tussen de verschillende modus.

https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/warmtepompen/ventilatielucht-water-warmtepompen/mt-wh21
Ik heb dezelfde thuis staan, maar ik heb ‘m nog niet gekoppeld aan mijn domotica (Domoticz). Ben een beetje huiverig om te knutselen aan de boiler. Was het moeilijk?

Verder inderdaad prima boiler, maar vergeleken met de prijzen die ik hier soms zie wel erg duur. Inclusief installatie was ik volgens mij wel 4000-5000 euro kwijt. Wel moest hij met kraan naar de zolder en moest de oude weggehaald worden.

Heb je een beeld van jouw stilstandsverliezen? Ik zag dat er vorige week woensdag in onze vakantie een legionellarum gedraaid was (60gr) en vandaag was de watertemperatuur 38,7 graden. Viel me nog niet tegen.

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-08 10:26
Hallo iedereen, ik heb al eens eerder in dit topic gereageerd maar sindsdien ben ik verhuist en is onze situatie veranderd.

Wij hebben een Remeha Elga ace 4kW die onze goed geïsoleerde vrijstaande woning in de winter eigenlijk altijd op temperatuur kan houden. Daarnaast hebben we een airco als backup (MHI). Het huis verwarmen is dus al goed voor elkaar. Nu verwarmen wij het tapwater nog op gas maar eigenlijk wil ik daar ook vanaf. Ik heb nog vast contract tot en met april 2027 dus het staat niet in de brand.

Mijn vraag is. Kan ik de CV ketel geheel vervangen door een WTB. Dus voor tapwater en eventueel bijspringen als het erg koud is (bij -5 kreeg de remeha de woning nog steeds keurig op 20 graden). We hebben een huishouden van 3 personen en zat te denken aan een 120 ~ 180 liter wtb.

• mr_evil08
@Annihilism De Remeha Elga ace 4kW kan officieel niet in solobedrijf functioneren, nu zijn er wat "hacks" waardoor sommige Tweakers het redelijk is gelukt maar toch.

Zelf heb ik het op jouw idee gedaan, hier is gas gewoon opgezegd en een WP boiler geplaatst, in mijn geval gebruik ik een Valliant Arotherm Plus dat is oorspronkelijk een all-electric WP die in hybride bedrijf draaide.

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-08 10:26
mr_evil08 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:02:
@Annihilism De Remeha Elga ace 4kW kan officieel niet in solobedrijf functioneren, nu zijn er wat "hacks" waardoor sommige Tweakers het redelijk is gelukt maar toch.

Zelf heb ik het op jouw idee gedaan, hier is gas gewoon opgezegd en een WP boiler geplaatst, in mijn geval gebruik ik een Valliant Arotherm Plus dat is oorspronkelijk een all-electric WP die in hybride bedrijf draaide.
Oke dat klinkt goed, heb jij misschien ook een soort schema hoe jij het hebt aangesloten? Als jij ook een remeha Ace hebt en dat werkt dan ga ik wellicht voor dezelfde setup (valliant Arotherm Plus).

• mr_evil08
Annihilism schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Oke dat klinkt goed, heb jij misschien ook een soort schema hoe jij het hebt aangesloten? Als jij ook een remeha Ace hebt en dat werkt dan ga ik wellicht voor dezelfde setup (valliant Arotherm Plus).
https://www.familie-kleinman.nl/energie/ons-huis/

Ik heb een Arotherm plus die is ontworpen voor solo bedrijf, de Elga ace oorspronkelijk niet.

Je kan deze vraag beter hier stellen.

Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2026 19:44 ]

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:38

Ik ben mijzelf aan het verdiepen in de AquaMQTT. Ik heb zelf een calypso 150L. Ik zag dat sommige Explorer modellen ook te integreren zijn(zie: https://github.com/tspopp/AquaMQTT )Lijkt meer mogelijkheden te hebben dan de cozybridge.
Kan alleen nergens vinden waar ik de v2.0 bordjes vandaan kan krijgen…

[ Voor 8% gewijzigd door RemySoeters op 26-08-2026 21:20 ]

• ahjwinth
Pellicaantje schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 00:51:
[...]

Ik heb dezelfde thuis staan, maar ik heb ‘m nog niet gekoppeld aan mijn domotica (Domoticz). Ben een beetje huiverig om te knutselen aan de boiler. Was het moeilijk?

Verder inderdaad prima boiler, maar vergeleken met de prijzen die ik hier soms zie wel erg duur. Inclusief installatie was ik volgens mij wel 4000-5000 euro kwijt. Wel moest hij met kraan naar de zolder en moest de oude weggehaald worden.

Heb je een beeld van jouw stilstandsverliezen? Ik zag dat er vorige week woensdag in onze vakantie een legionellarum gedraaid was (60gr) en vandaag was de watertemperatuur 38,7 graden. Viel me nog niet tegen.
Ik heb de boiler zelf geïnstalleerd. Maar ik heb hem ook met een kraan door een kiepraam van de zolder naar binnen gehesen met een spiderkraan. Dat ging geweldig want ik zag het niet zitten om 120kg omhoog te tillen over de trap.

Of de extra prijs het waard is zal de toekomst leren.

Ik zal je even een trend sturen in het weekend. Door klus werkzaamheden heb ik iedere dag gedoucht na het schuren afgelopen weken. Maar morgen wordt er niet gedouched dus heb ik een langere trend.

Ik heb de verbinding met home assistant met een lilygo t-can 485. https://lilygo.cc/products/t-can485. Je kan de kap redelijk makkelijk los maken door het schroefje aan de onderkant los te maken waardoor de grijze kap aan de voorkant weg kan worden genomen. Vervolgens display lost maken en de aard kabel. Vervolgens kan je de ronde stalen plaat rondom de bovenkant los maken en kom je bij de electronica. Met een paar langere draden kan je de lilygo aansluiten, voeding komt van de bestaande printplaat.

Een modbus lijst kon ik moeilijk vinden die compleet is maar na wat proberen heb ik het volgende programma gemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
esphome:
  name: nibe-mt-mb21
  friendly_name: nibe mt-mb21

##THIS CONFIG IS ONLY FOR THE LILYGO T-CAN485, ITS NOT TESTET ON ANY OTHER DEVICE##

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: esp-idf
    sdkconfig_options:
      CONFIG_BOOTLOADER_LOG_LEVEL_WARN: "y"
      CONFIG_BT_ENABLED: "n"
      CONFIG_COMPILER_HIDE_PATHS_MACROS: "y"
      CONFIG_COMPILER_OPTIMIZATION_PERF: "y"
      CONFIG_ESP32_ALLOW_RTC_FAST_MEM_AS_HEAP: "y"
      CONFIG_ESP32_DEFAULT_CPU_FREQ_240: "y"
      CONFIG_ESP32_WIFI_AMPDU_RX_ENABLED: "y"
      CONFIG_ESP32_WIFI_AMPDU_TX_ENABLED: "y"
      CONFIG_ESP32_WIFI_IRAM_OPT: "y"
      CONFIG_ESP32_WIFI_RX_IRAM_OPT: "y"
      CONFIG_ESP_TASK_WDT_TIMEOUT_S: "10"
      CONFIG_ESPTOOLPY_FLASHFREQ_80M: "y"
      CONFIG_ESPTOOLPY_FLASHMODE_QIO: "y"
      CONFIG_ESPTOOLPY_FLASHSIZE_4MB: "y"
      CONFIG_LOG_MAXIMUM_LEVEL_WARN: "y"
      CONFIG_LWIP_IRAM_OPTIMIZATION: "y"
      CONFIG_LWIP_IPV6: "n"
      CONFIG_LWIP_SO_REUSE: "y"
      CONFIG_LWIP_STATS: "n"
      CONFIG_LWIP_TCPIP_RECVMBOX_SIZE: "32"
      CONFIG_LWIP_TCP_MSS: "1436"
      CONFIG_LWIP_TCP_SND_BUF_DEFAULT: "5744"
      CONFIG_LWIP_TCP_WND_DEFAULT: "5744"
      CONFIG_NEWLIB_NANO_FORMAT: "y"
      CONFIG_SPIRAM_SUPPORT: "n"
      CONFIG_UART_ISR_IN_IRAM: "y"

logger:
  baud_rate: 0
  level: WARN

api:
  encryption:
    key: "**"
  batch_delay: 50ms

ota:
  - platform: esphome
    password: **
  - platform: web_server

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  fast_connect: true
  reboot_timeout: 15min
  power_save_mode: none
  #output_power: 12dB
  #use_address: 192.168.178.160
  #manual_ip:
  #  static_ip: 192.168.178.160
  #  gateway: 192.168.178.1
  #  subnet: 255.255.255.0
  #  dns1: 192.168.178.220
  #  dns2: 192.168.178.1

web_server:
  port: 80
  version: 3
  include_internal: false
  local: true
  sorting_groups:
    - id: Info
      name: "Info"
      sorting_weight: -40
    - id: Control
      name: "Control"
      sorting_weight: -30
    - id: Warnings
      name: "Warnings"
      sorting_weight: -20
    - id: Diagnostic
      name: "Diagnostic"
      sorting_weight: -10

##Time Server Optional, comment if you dont have a Timeserver like Chrony,setup your TimeServer IP!!!###
#time:
#  - platform: sntp
#    id: local_time
#    timezone: "Europe/Berlin"
#    servers:
#      - 192.168.178.250

##You can use Home Assistant for Time sync, just umcomment this section##
time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

##Pins required for LilyGo T-CAN485 board
output:
  - platform: gpio
    id: ENABLE_PIN # Enable the chip
    pin:
      number: GPIO19
      inverted: true
    id: SE_PIN # Enable autodirection
    pin:
      number: GPIO17
    id: ENABLE_5V_PIN # Enable 5V pin for RS485 chip
    pin:
      number: GPIO16

uart:
  - id: mod_bus
    rx_pin: GPIO21
    tx_pin: GPIO22
    baud_rate: 19200    #Change the baudrate to match the setting on the Nibe
    data_bits: 8        #Change the data bits to match the setting on the Nibe
    stop_bits: 1        #change the stop bits to match the setting on the Nibe
    parity: Even        # Change the parity to match the setting on the Nibe

modbus:
  - uart_id: mod_bus
    id: modbus30
    send_wait_time: 50ms

modbus_controller:
  - id: mt
    address: 30
    modbus_id: modbus30
    setup_priority: -10
    command_throttle: 50ms
    update_interval: 10s
    offline_skip_updates: 5

button:
  - platform: restart
    name: "LilyGo Restart"
    web_server:
      sorting_group_id: Diagnostic
      sorting_weight: 1

binary_sensor:
  - platform: status
    name: "ESP WiFi Status"
    id: "esp_wifi_status"
    web_server:
      sorting_weight: 5

select:
  - platform: modbus_controller
    name: "Mode (Auto, Eco)"
    address: 0
    #register_type: "holding"
    value_type: U_WORD
    optionsmap:
      "Auto": 0
      "Eco": 1
      "Boost": 2
      "Backup": 3
      "Silent": 4
      "Holiday": 5

number:
    name: "Set T Auto"
    address: 8
    register_type: "holding"
    unit_of_measurement: "°C"
    value_type: S_WORD
    multiply: 10
    min_value: 45
    max_value: 60

name: "Set T Eco"
    address: 9
    min_value: 45
    max_value: 55

name: "Set T Boost"
    address: 10
    min_value: 50
    max_value: 65

sensor:
    name: "T air in"
    icon: mdi:thermometer-high
    device_class: temperature
    address: 11
    register_type: "read"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
    - multiply: 0.1

name: "T air out"
    icon: mdi:snowflake-thermometer
    address: 12
    filters:

id: "watertop"
    name: "T water top"
    icon: mdi:pool-thermometer
    address: 13
    filters:

name: "T water low"
    icon: mdi:thermometer
    address: 14
    filters:

name: "SG2 Input"
    address: 26

name: "Status compressor"
    icon: mdi:hvac
    address: 22

name: "Status el heater"
    icon: mdi:radiator
    address: 23

name: "El Power"
    icon: mdi:flash
    address: 30
    device_class: power
    unit_of_measurement: "W"

name: "Total Power"
    icon: mdi:flash
    address: 31

name: "T Avg Ambient"
    address: 28
    icon: mdi:thermometer-high
    filters:

name: "T Avg Exh"
    address: 29
    icon: mdi:snowflake-thermometer
    filters:

name: "Test3"
    address: 33

name: "Test4"
    address: 34

- platform: wifi_signal
    name: "ESP WiFi Signal Strength"
    icon: mdi:wifi
    id: "esp_wifi_signal_strength"
    update_interval: 300s
    filters:
      - delta: 5.0 
    web_server:
      sorting_weight: 6

• Tanuki
  • Niet online
RemySoeters schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

Ik ben mijzelf aan het verdiepen in de AquaMQTT. Ik heb zelf een calypso 150L. Ik zag dat sommige Explorer modellen ook te integreren zijn(zie: https://github.com/tspopp/AquaMQTT )Lijkt meer mogelijkheden te hebben dan de cozybridge.
Kan alleen nergens vinden waar ik de v2.0 bordjes vandaan kan krijgen…
Let op, de AquaMQTT kun je niet gebruiken met de Atlantic explorer v5. Met de v4 wel.

De v2 is er niet om de v5 te ondersteunen, maar om een bepaalde setup met Calypso VM werkend te krijgen. De seriële lijn was daar iets gevoeliger blijkbaar.
Toen heeft iemand besloten om de RTC eraf te halen en het bordje om te zetten naar een versie die je bij jlpcb makkelijk kan bestellen.

Dus de v2 ziet er uit als een complete overhaul, maar dat is dus niet zo. :)

Thomas geeft aan dat de v5 een compleet ander communicatie protocol volgt en dat dat uitgezocht moet worden voordat we een implementatie ervan kunnen verwachten. Hij zal zelf ook geen v5 hebben. Dus dat maakt het ook lastiger.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30
@TanukiFYI; er is inmiddels een draft pr die v5 support geeft
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/pull/127

• Tanuki
  • Niet online
Oh, dat is helemaal top! :D Hopelijk gaat hij dat in zijn codebase opnemen, maar zo te zien zijn ze daar al over aan het discussieren. :)

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste