Rickown schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:20:
[...]
Wij overwegen ook een warmtepompboiler en denken eraan om geen mengkraan toe te passen. Ik vraag me alleen af hoe dat zit met legionellapreventie: moet er daarvoor niet ook regelmatig water van minimaal 60 °C door de warmwaterleidingen stromen?
Ik lees dat sommige mensen hun warmtepompboiler op een lagere temperatuur instellen. Er is dan mogelijk wel een legionellaprogramma dat het water in de boiler periodiek opwarmt, maar wanneer stroomt dat hete water ook daadwerkelijk door de leidingen naar de tappunten? Of haal ik hier twee dingen door elkaar?
Meeste legionella incidenten ontstaan bij koudwaterleidingen boven de 25 °C, bij warmwater installaties komt het minder voor.
Hier zorgt het legionellaprogramma elke 10 dagen opwarmt naar 65 °C, dat water bereikt de douche uiteindelijk.
Meestal doe ik de legionellarun handmatig elke 7 dagen, vervolgens reset de timer automatisch.
Vergeet ik het dan doet de boiler na 10 dagen.
(Mijn boiler is te dom laat ik het zijn gang gaan wordt het vrolijk midden in de nacht gedaan met duur stroom, ik heb zonnepanelen etc...).
Hier staat de boiler op 48 °C doordeweeks en we leven nog.
De grotere boilers kiest men vaak een hygiëneboiler.
Uiteindelijk ga ik dat nog automatiseren, de tijdklok op de boiler werkt wel voor regulier opwarmen maar niet voor het legionellaprogramma gezien dat een domme timer is.
[
Voor 34% gewijzigd door
mr_evil08 op 30-09-2026 21:30
]