Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:15
@thedaywalker2 ik denk dat ervaringen erg uiteen lopen; de één doucht enkele minuten met 6 l/min (~20 l), de ander een 20 min met 20 l/min (~400 l). Een "regendouchekop" kan tegenwoordig ook behoorlijk zuinig zijn, afhankelijk van het merk/model.
Dan heb je inderdaad nog de watertemperatuur. Met een WP zou ik altijd uitgaan van de laagste temperatuur; ~45 °C. Dan heb je na de wekelijkse legionellarun een behoorlijke extra hoeveelheid warm water.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:32
En wij merkte het bij onze dochter hoe ouder ze wordt hoe langer ze nu douchet 😉

270 is goed te doen met 3 personen , moet die kleine gup niet 45 minuten douchen.......

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:08
Als de WPB binnen je isolatie schil staat is het ook niet direct extra verlies als je een grotere boiler neemt met meer "verlies".
Alleen de COP van je stilstandsverlies naar de omgeving is wat lager dan wanneer je de omgeving verwarmt met je LT verwarming natuurlijk.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• maren0
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10 21:56
CPM schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:22:
[...]

Ik heb een soort gelijke vraag. Garage zit bijna geheel ondergronds. Er zit één zijde ongeveer 30cm boven het het maaiveld. Er zit een sectionaaldeur in. Garage Hoogte 230, breedte 240, lengte 750cm. De garage mag niet te vochtig worden en niet te koud. Garage grenst aan andere vertrekken in de "kelder".

Is het werken met ducts dan aanbevolen?

En klopt de inschatting van ChatGPT qua kosten? (Even de Enoco weglaten).

[Afbeelding]
Heb zelf ook de V5.

Als ik deze liet plaatsen, was ik 4700 kwijt incl plaatzen, cv weghalen, dakdvoervoor vergroten etc.

uit eindelijk kosten naar beneden gehaald door zelf doen te doen.

CV weg laten halen door iemand dat ze zo kon.
handige oom heeft de dadkdoorvoer gemaakt.
Met 2 personen zelf naar boven getild.
Zelf de koppelingen erop gezet

Daarvoor bleef over installtie kosten (500) en aanschaf van wat koppelingen aerfoam en de WPB zef) bij elkaar 2800 - 725 subsidie totaal kosten om en na bij 2000

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:15
Daan_96 schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:27:
Als de WPB binnen je isolatie schil staat is het ook niet direct extra verlies als je een grotere boiler neemt met meer "verlies".
Alleen de COP van je stilstandsverlies naar de omgeving is wat lager dan wanneer je de omgeving verwarmt met je LT verwarming natuurlijk.
Dat is alleen wanneer je het hele huis warm stookt. Er zijn zat huishoudens met een boilervat op zolder waar nooit gestookt wordt. Toegegeven, een iets warmere zolder a.g.v. stilstandverlies geeft minder warmteverlies van omliggende ruimtes die je wel stookt. Maar dat is niet 1 op 1. Op zich ook wel logisch; stel de muur naast het boilervat wordt 20 °C i.p.v. 18 °C, en het is buiten rond het vriespunt. Dan is het warmteverlies van die muur ~10 % meer.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
@thedaywalker2 Ik denk heel simpel: hoe groter hoe beter (tot 300L). Geeft je het comfort en de ruimte om altijd te voldoen aan je behoefte (minder behoefte = lagere temperatuur = zuiniger).
En hoeveel extra ruimte neemt 200 vs 300L nou eigenlijk? En mis je die ruimte ook echt?
Ik ben in elk geval blij met m'n 270L, want altijd voldoende water na 1 run.
En stilstandverlies, tja, zover achter de komma reken ik niet ;) WPB is sowieso stukken goedkoper dan cv op gas of COP1 boiler, dus die paar euro extra maak ik me niet druk om.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-10 22:42
Daan_96 schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:27:
Het grote verlies is het legionella protocol denk ik dan. 70l extra opwarmen naar 65°C.

• thedaywalker2
mversluis schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:57:
En wij merkte het bij onze dochter hoe ouder ze wordt hoe langer ze nu douchet 😉

270 is goed te doen met 3 personen , moet die kleine gup niet 45 minuten douchen.......
Het vrouwtje kennende zou ze douchen tot het warm water op is. Of het een vatn van 230l of 300l is.

• thedaywalker2
Martin7182 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:56:
@thedaywalker2 ik denk dat ervaringen erg uiteen lopen; de één doucht enkele minuten met 6 l/min (~20 l), de ander een 20 min met 20 l/min (~400 l). Een "regendouchekop" kan tegenwoordig ook behoorlijk zuinig zijn, afhankelijk van het merk/model.
Dan heb je inderdaad nog de watertemperatuur. Met een WP zou ik altijd uitgaan van de laagste temperatuur; ~45 °C. Dan heb je na de wekelijkse legionellarun een behoorlijke extra hoeveelheid warm water.
Het legionalla protocol is een van de zaken die nadelig is bij een groter vat (70l extra).
Maar in het ideale geval loopt dit de zondag en maken we de zondag het bad moment van ^^.

• thedaywalker2
MisterMailman schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:01:
@thedaywalker2 Ik denk heel simpel: hoe groter hoe beter (tot 300L). Geeft je het comfort en de ruimte om altijd te voldoen aan je behoefte (minder behoefte = lagere temperatuur = zuiniger).
En hoeveel extra ruimte neemt 200 vs 300L nou eigenlijk? En mis je die ruimte ook echt?
Ik ben in elk geval blij met m'n 270L, want altijd voldoende water na 1 run.
En stilstandverlies, tja, zover achter de komma reken ik niet ;) WPB is sowieso stukken goedkoper dan cv op gas of COP1 boiler, dus die paar euro extra maak ik me niet druk om.
230l is een frigo model, dus de grote van frigo. Als ik naar 300l zou gaan moet er een apart vat naast, maar dit komt in de berging die groot genoeg zal zijn.

• thedaywalker2
Martin7182 schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:06:
[...]

Dat is alleen wanneer je het hele huis warm stookt. Er zijn zat huishoudens met een boilervat op zolder waar nooit gestookt wordt. Toegegeven, een iets warmere zolder a.g.v. stilstandverlies geeft minder warmteverlies van omliggende ruimtes die je wel stookt. Maar dat is niet 1 op 1. Op zich ook wel logisch; stel de muur naast het boilervat wordt 20 °C i.p.v. 18 °C, en het is buiten rond het vriespunt. Dan is het warmteverlies van die muur ~10 % meer.
De boiler zou in de berging komen (gelijkvloers). Waar eigenlijk ook vloerverwarming wordt voorzien.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:15
Het ''probleem'' is het bad. Douchen na badderen ga je niet redden op 230L of je moet een heel klein bad hebben.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L V3 WPB met cv-ondersteuning

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:50
thedaywalker2 schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:06:
[...]

Het grote verlies is het legionella protocol denk ik dan. 70l extra opwarmen naar 65°C.
Btw het is geen weggegooid warmte.
Als hier het legionellaprogramma is geweest draait de WPB 2 dagen niet.

Wij hebben een 110l maar geen bad, wel een degelijk regendouche op 6 l/m.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2026 16:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

maren0 schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:51:
[...]

Heb zelf ook de V5.

Als ik deze liet plaatsen, was ik 4700 kwijt incl plaatzen, cv weghalen, dakdvoervoor vergroten etc.

uit eindelijk kosten naar beneden gehaald door zelf doen te doen.

CV weg laten halen door iemand dat ze zo kon.
handige oom heeft de dadkdoorvoer gemaakt.
Met 2 personen zelf naar boven getild.
Zelf de koppelingen erop gezet

Daarvoor bleef over installtie kosten (500) en aanschaf van wat koppelingen aerfoam en de WPB zef) bij elkaar 2800 - 725 subsidie totaal kosten om en na bij 2000
Tja, ik kan ook een extra verwarming installeren dus soms denk ik dat ik het zelf kan. Gas afsluiten, ketel verwijderen waterleidingen op de boiler aansluiten. Doorstroom verwarmer plaatsen in CV circuit.

Maar je heeft aan alles zelf gedaan te hebben maar wel met subsidie, hoe dan?

Hier tekenen aub ......

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
CPM schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:55:
Die 500 euro installatiekosten ;) Dus niet alles zelf zo te lezen. Ik heb hier hetzelfde gedaan.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• CPM
  • Niet online

CPM

Bijzondere constructie en een welwillende installateur dus.

Maar mag je dat ding zelf aanschaffen en op basis van een installatie factuur subsidie aanvragen? Want dat is me niet helemaal duidelijk.

Hier tekenen aub ......

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18

fxs81

Julianadorp

CPM schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:55:
Bijzondere constructie en een welwillende installateur dus.

Maar mag je dat ding zelf aanschaffen en op basis van een installatie factuur subsidie aanvragen? Want dat is me niet helemaal duidelijk.
Ja je mag zelf alles aanschaffen, de complete installatie moet echter door een installateur gedaan worden en ook zo op de factuur staan. Dus bv installatie geplaatst en in bedrijf gesteld. Dat toevallig van de week uitgezocht aangezien er blijkbaar geen bedrijf is wat de atlantic wpb ook levert en installeerd in mijn omgeving. Ik ga dus samen met de installatuer een bestellijst maken, besteld dan zelf de spullen en laat de rest aan hem. Staat ook als antwoord bij veel gestelde vragen op de site van rvo.nl https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/woningeigenaren/veelgestelde-vragen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o_A8GwXVWsen-d53zgDEll9JCU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xluXv6YgymatSKcF9HbFII0K.png?f=user_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• CPM
  • Niet online

CPM

@fxs81 heldere info. Ik heb hetzelfde probleem hier in de regio. Mocht je je uiteindelijke bestellijst compleet hebben en geverifieerd (plaatsing) zou je die dan willen delen?

Hier tekenen aub ......

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 16:33
Ik heb een vraag. Afgelopen zaterdag is er een warmtepompboiler Atlantic v5 geïnstalleerd. Op zich werkte hij goed. Hij stond nog op binnen/binnen omdat er een dakdoorvoer gemaakt moest worden. Nu is die gemaakt voor de uitlaat (inlaat nog geen plek voor), maar ik denk dat hij nu niet goed functioneert. De buis lijkt te condenseren en op de temperatuur sensoren geeft hij hele hoge en lage temperaturen aan (zie fotos). Hij geeft geen foutmelding maar lijkt ook elk half uur een soort antivries run te doen waarbij ik bij de inlaat warme lucht voel. Dit lijkt mij niet normaal. Ik zie ook condens ontstaan bij de buis van de uitlaat. Kan iemand helpen wat hier aan de hand kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfRsXEKVPm-X6f9RixjXrhOV8ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFj3IrC9ypKiR2pTheOrkCvy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xNEO69jb6vm1_kH3_wfZlxBd7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9YCBdFOjlJ8DayhDUFDOCSI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PejRGKssBzkmOS_LKVfe6tRsfTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWfmmW8fEV68CAcq8L9i7KbE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmFypaiBxqWkYLNchZFWWBGI-JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBosarYTgd1LMfzHEPBUzhdR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U3RsZQISNV3lDWnNrH7XDRbCeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BE2QDNWoUGNDmNyfTxxxsszS.jpg?f=fotoalbum_large

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:12
Mokum4life schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:53:
Ik heb een vraag. Afgelopen zaterdag is er een warmtepompboiler Atlantic v5 geïnstalleerd. Op zich werkte hij goed. Hij stond nog op binnen/binnen omdat er een dakdoorvoer gemaakt moest worden. Nu is die gemaakt voor de uitlaat (inlaat nog geen plek voor), maar ik denk dat hij nu niet goed functioneert. De buis lijkt te condenseren en op de temperatuur sensoren geeft hij hele hoge en lage temperaturen aan (zie fotos). Hij geeft geen foutmelding maar lijkt ook elk half uur een soort antivries run te doen waarbij ik bij de inlaat warme lucht voel. Dit lijkt mij niet normaal. Ik zie ook condens ontstaan bij de buis van de uitlaat. Kan iemand helpen wat hier aan de hand kan zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is de buis geïsoleerd of niet ?

• Mokum4life
De buizen van schuim zijn niet geïsoleerd. De pijp naar buiten wel.

Dit zijn die buizen van schuim:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LMLh0YwwTJE2FMcil0rWxCHHLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5i4RniShIOYnLB1zDXX2nTGS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Mokum4life op 30-09-2026 14:59 ]

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:36
Mokum4life schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je de setting hebt verandert van binnen/binnen naar binnen/buiten? Nadat de dak doorvoer is aangesloten?

• Mokum4life
Zeker. Ik kijk sinds ik de binnen/buitenopstelling heb ook pas op de diagnose, dat deed ik toen het een binnen/binnen opstelling was nog niet, dus ik weet ook niet of het normaal is dat de afvoer temperatuur zo hoog is en de verdamper rond het vriespunt. Misschien hoort dat zo, maar het viel me nu pas op. Omdat hij eerder bij een binnen/binnen opstelling voor mijn gevoel niet af en toe in antivries modus ging en sinds de binnen/buiten aanpassing wel raakte ik getriggerd.

• Jim423
Zuigt de inlaat wel hard als hij geen antivriesrun doet? Zonee, dan is er iets niet goed.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L V3 WPB met cv-ondersteuning

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:10
Ik heb van mijn Atlantic een serie foto’s van temperatuur verloop, misschien geeft het wat houvast. https://imgur.com/a/Srw9eIY

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• F0RMaTC
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-10 13:24
Hoi!

Ik zit even met een interessante aansluit vraag over de plek van de inlaatcombi.
Welke situatie is juist? De aanvoer (koud) van thermostaatkraan kan direct (situatie 2) en hoeft niet via inlaatcombi toch (situatie 1)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsAl33Efy4wIPbOLbEr_auNDwkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQH7IXSK14N0QAPKEvKC9dVF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX4E8JZFM6YvOS_QIUTa07O9vsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3YvXDw6wv4YFNj1AT4hvXKhb.png?f=fotoalbum_large

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:49
Is er een speciale reden dat je die mengkraan erin hebt? Ik weet dat die in de installatie-handleiding staat maar ik zou liever bij de warmwater verbruiker pas gaan mengen. Bij een CV installatie zit er ook geen mengkraan en kan potentieel veel warmer worden dan 60 graden.

• F0RMaTC
Ik had gelezen dat na een samonella run het water warmer was en ik dacht extra veiligheid

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:49
F0RMaTC schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:47:
Ik had gelezen dat na een samonella run het water warmer was en ik dacht extra veiligheid
Legionella, maar ik snap wat je bedoelt.

Klopt, dan is het warmer (62) dan normaal met enkel de compressor (55). Ook als je het PV contact gebruikt gaat die iets hoger. Maar nog steeds niet heel schokkend eerlijk gezegd. Ik heb zelf ook nooit helemaal begrepen of het iets te maken heeft met de drinkwatervoorschriften in Nederland. Zelf wil ik ook een V5 gaan aanschaffen maar ik was eigenlijk niet van plan deze van zo'n mengkraan te voorzien.

• mr_evil08
MzKzM73 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:41:
Is er een speciale reden dat je die mengkraan erin hebt? Ik weet dat die in de installatie-handleiding staat maar ik zou liever bij de warmwater verbruiker pas gaan mengen. Bij een CV installatie zit er ook geen mengkraan en kan potentieel veel warmer worden dan 60 graden.
Is voor mensen met geestelijke beperking of het vat boven 70c willen opwarmen.

Hier nooit issues ervaren als de legionellarun is geweest op 65c, douche heeft thermostaatknop etc, heeft zijn eigen beveiliging.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2026 19:23 ]

• F0RMaTC
Samonella hahaha idd ik bedoel legionella.Dat van geestelijke beperking snap ik niet helemaal omdat dit gewoon in de handleiding staat als tip (even los van het feit dat je er vanuit ga dat ik een thermostaatkraan gebruik bij de douche).

Maar dan even ontopic, niet echt antwoord op mijn vraag

• Jim423
Zoals er al staat in het schema: mengkraan voor als je max. 50 graden wilt aan de tappunten. Dit is voor NL dus niet van toepassing. Mensen met een geestelijke beperking willen nog wel eens hun handen of armen onder de hete kraan houden, daarom is de temperatuur maximaal 50 graden om brandwonden te voorkomen. De koudwaterleiding voor de douchethermostaatkraan en tappunten mag voor de inlaatcombinatie worden aangesloten en dit kan ook bijvoorbeeld vlak na de watermeter zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 30-09-2026 20:09 ]

• Rickown
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:03
Jim423 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:07:
Zoals er al staat in het schema: mengkraan voor als je max. 50 graden wilt aan de tappunten. Dit is voor NL dus niet van toepassing. Mensen met een geestelijke beperking willen nog wel eens hun handen of armen onder de hete kraan houden, daarom is de temperatuur maximaal 50 graden om brandwonden te voorkomen. De koudwaterleiding voor de douchethermostaatkraan en tappunten mag voor de inlaatcombinatie worden aangesloten en dit kan ook bijvoorbeeld vlak na de watermeter zijn.
Wij overwegen ook een warmtepompboiler en denken eraan om geen mengkraan toe te passen. Ik vraag me alleen af hoe dat zit met legionellapreventie: moet er daarvoor niet ook regelmatig water van minimaal 60 °C door de warmwaterleidingen stromen?

Ik lees dat sommige mensen hun warmtepompboiler op een lagere temperatuur instellen. Er is dan mogelijk wel een legionellaprogramma dat het water in de boiler periodiek opwarmt, maar wanneer stroomt dat hete water ook daadwerkelijk door de leidingen naar de tappunten? Of haal ik hier twee dingen door elkaar?

www.boilerkeuze.nl

• Jim423
Na het legionellaprogramma is het water 62-65 graden. Wanneer je de kraan opendraait of gaat douchen stroomt deze temperatuur ook door de warmwaterleidingen. Het is niet toegestaan om de temperatuur lager in te stellen en geen legionellaprogramma te doen.

• F0RMaTC
Jim423 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:07:
Dus wat je zegt zijn beide situaties/tekeningen dus goed?

• Jim423
Ik zou situatie 1 niet gebruiken. In NL is het gebruikelijk dat de koudwateringang van de boiler op de inlaatcombinatie zit aangesloten.

• F0RMaTC
Jim423 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:22:
Na het legionellaprogramma is het water 62-65 graden. Wanneer je de kraan opendraait of gaat douchen stroomt deze temperatuur ook door de warmwaterleidingen. Het is niet toegestaan om de temperatuur lager in te stellen en geen legionellaprogramma te doen.
Bedoel je dan dat als je een thermostaatkraan plaatst na de warmwater uitgang van de WPB dat je dan kans hebt op legionella op het stuk tot je thermostaatkraan van je douche?

• F0RMaTC
Jim423 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:24:
Ik zou situatie 1 niet gebruiken. In NL is het gebruikelijk dat de koudwateringang van de boiler op de inlaatcombinatie zit aangesloten.
Ja ik probeer de snappen waarom situatie 1 verkeerd is tov situatie 2 (waarbij letter B dan de IC is)

• Jim423
Als water opwarmt drukt dit terug de koudwaterleiding in. In situatie 1 zit hier er geen inlaatcombinatie tussen wat niet is toegestaan in NL.

• F0RMaTC
Ja als ik het goed begrijp kan het warme water van de inlaat van de boiler botsen met de aanvoer omdat deze niet rechtstreeks is onderbroken door een IC omdat er een T stuk zit?
Ik dacht hij drukt het dan weg via T stuk en dan IC.
Dan is dus situatie 2 de way to go (even afgezien van het feit een thermostaatkraan of niet)

• Jim423
Nee, de druk in de boiler is veel hoger dan de druk in het leidingnet voordat de inlaatcombinatie opengaat om water te lozen. Nu zit er wel een keerklep in de meeste moderne watermeters zodat het water niet terug kan naar bijvoorbeeld de buren.

• F0RMaTC
thnx @Jim423 duidelijk zo

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25

JWT

Marc001 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:00:
[...]

Ik neem aan dat je de setting hebt verandert van binnen/binnen naar binnen/buiten? Nadat de dak doorvoer is aangesloten?
Wat zou het de boiler eigenlijk uitmaken hoe die is aangesloten?

Maar de outlet zou toch kouder moeten zijn dan de inlet? Sensor stuk? 80oC lijkt me sterk :)

• mr_evil08
Rickown schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:20:
[...]

Wij overwegen ook een warmtepompboiler en denken eraan om geen mengkraan toe te passen. Ik vraag me alleen af hoe dat zit met legionellapreventie: moet er daarvoor niet ook regelmatig water van minimaal 60 °C door de warmwaterleidingen stromen?

Ik lees dat sommige mensen hun warmtepompboiler op een lagere temperatuur instellen. Er is dan mogelijk wel een legionellaprogramma dat het water in de boiler periodiek opwarmt, maar wanneer stroomt dat hete water ook daadwerkelijk door de leidingen naar de tappunten? Of haal ik hier twee dingen door elkaar?
Meeste legionella incidenten ontstaan bij koudwaterleidingen boven de 25 °C, bij warmwater installaties komt het minder voor.

Hier zorgt het legionellaprogramma elke 10 dagen opwarmt naar 65 °C, dat water bereikt de douche uiteindelijk.

Meestal doe ik de legionellarun handmatig elke 7 dagen, vervolgens reset de timer automatisch.
Vergeet ik het dan doet de boiler na 10 dagen.

(Mijn boiler is te dom laat ik het zijn gang gaan wordt het vrolijk midden in de nacht gedaan met duur stroom, ik heb zonnepanelen etc...).

Hier staat de boiler op 48 °C doordeweeks en we leven nog.
De grotere boilers kiest men vaak een hygiëneboiler.

Uiteindelijk ga ik dat nog automatiseren, de tijdklok op de boiler werkt wel voor regulier opwarmen maar niet voor het legionellaprogramma gezien dat een domme timer is.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2026 21:30 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb het legionella programma uitstaan, bij lage dynamische tarieven verwarm ik sowieso na 60c om goedkope stroom op te slaan.

Zo heb je een win-win :)

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 20:56
Cannonballl schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Voor degene die ook Homey hebben en producten van Atlantic (in mijn geval de Explorer 270L V5) heb ik de repository voor de Cozytouch homey app publiekelijk gemaakt:

https://github.com/WebBuildsNL/cozytouch-homey

Als er genoeg animo is zal ik nog wat meer ontwikkelingen doen (denk aan widget card voor op dashboards) en hem ook daadwerkelijk in de Homey App Store publishen.
Ik heb eindelijk even de tijd genomen om de app te optimaliseren en te publishen in de Homey app store, dus voor Atlantic gebruikers, bij deze:

https://homey.app/nl-nl/app/nl.webbuilds.cozytouch/Cozytouch/

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Onze vaillant arostor 150 liter heeft na 4 jaar de geest gegeven, volle sluiting in de compressor dus die elektrisch afgekoppeld en we verwarmen nu op het element.

150 liter was afdoende de afgelopen 4 jaar en gezien de plaats waar ik de wpb kwijt moet kom ik uit bij de Atlantic Calypso V5 van 150 liter.
Die is net iets dikker en iets lager als de vaillant maar die zou ik kwijt kunnen op dezelfde plaats.

Hoe zijn hier de ervaringen met de Atlantic Calypso V5? Of een alternatief in ongeveer dezelfde afmetingen.
Ik vind de Atlantic Calypso V5 nu voor rond de 1200 tot 1300 euro dus prijstechnisch lijkt dat ook wel netjes.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:41
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:23:
Onze vaillant arostor 150 liter heeft na 4 jaar de geest gegeven, volle sluiting in de compressor dus die elektrisch afgekoppeld en we verwarmen nu op het element.

150 liter was afdoende de afgelopen 4 jaar en gezien de plaats waar ik de wpb kwijt moet kom ik uit bij de Atlantic Calypso V5 van 150 liter.
Die is net iets dikker en iets lager als de vaillant maar die zou ik kwijt kunnen op dezelfde plaats.

Hoe zijn hier de ervaringen met de Atlantic Calypso V5? Of een alternatief in ongeveer dezelfde afmetingen.
Ik vind de Atlantic Calypso V5 nu voor rond de 1200 tot 1300 euro dus prijstechnisch lijkt dat ook wel netjes.
Ik heb een jaar geleden deze opgehangen bij vrienden opgehangen en gaat daar prima.

Afvoer naar buiten, aanzuig uit de ruimte.

In de zomer had hij de afvoer losgehaald om de ruimte te koelen.

Maakt weinig lawaai maar draait wel de nodige uren. Kleine wp.

WPB Atag Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Ronald.42
  • Niet online
ron321 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:13:
[...]

Ik heb een jaar geleden deze opgehangen bij vrienden opgehangen en gaat daar prima.

Afvoer naar buiten, aanzuig uit de ruimte.

In de zomer had hij de afvoer losgehaald om de ruimte te koelen.

Maakt weinig lawaai maar draait wel de nodige uren. Kleine wp.
Ik ga er maar vanuit dat met hetzelfde watergebruik de Atlantic Calypso V5 ook net zoveel zal draaien als de vaillant ze zijn beide r290 ze zullen ook hoop ik ongeveer even efficient zijn toch?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ben ook aan het kijken naar een Atlantic Calypso 150 of Explorer 200, maar een installateur vinden valt nog niet mee.

De lokale installateurs voeren het merk niet en nu heb ik wel een loodgieter/installateur gevonden die het wel wil 'proberen', maar daar heb ik dan ook niet zo'n vertrouwen in. Hoe kan ik een bekwame installateur vinden van Atlantic?

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:54
rokil schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:26:
Ik ben ook aan het kijken naar een Atlantic Calypso 150 of Explorer 200, maar een installateur vinden valt nog niet mee.

De lokale installateurs voeren het merk niet en nu heb ik wel een loodgieter/installateur gevonden die het wel wil 'proberen', maar daar heb ik dan ook niet zo'n vertrouwen in. Hoe kan ik een bekwame installateur vinden van Atlantic?
Voor het aansluiten van de Atlantic lijkt mij toch voor een installateur met ervaring niet moeilijk. het is leiding omleggen naar de Atlantic ipv de CV.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:14
Slechts 4 jaar, valt me tegen, hoop dat mijn WPB het toch echt wat langer gaat uithouden.
Je zou toch mogen verwachten dat deze een wat langere levensduur zou hebben.
Ik heb de Calypso V5 sinds een paar maanden en ben er prima tevreden mee, de app is wat aan de magere kant daarom stuur hem zelf aan via de smartgrid ingang op de dynamische prijzen.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | WPB | Tubbergen

• Ronald.42
  • Niet online
workzone schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:19:
[...]

Slechts 4 jaar, valt me tegen, hoop dat mijn WPB het toch echt wat langer gaat uithouden.

[...]

Ik heb de Calypso V5 sinds een paar maanden en ben er prima tevreden mee, de app is wat aan de magere kant daarom stuur hem zelf aan via de smartgrid ingang op de dynamische prijzen.
Het schijnt dat de 200 liter uitvoering van de vaillant dezelfde compressor had die ploften er vaak binnen de garantie al uit volgens mij. Ik hield wel zo nu en dan het opgenomen vermogen in de gaten als hij bijna op temperatuur was maar heb daar nooit in kunnen ontdekken dat hij minder werd. Maar de 150 liter heeft dus schijnbaar een levensduur van een jaar of 4 a 5 :+

Ik heb inmiddels de Atlantic Calypso V5 in 150 liter al besteld en die wordt volgende week vrijdag geleverd. Het kon ook maandag al maar dat past mij even niet.
Ik zie er nu al tegen op om dat spul te wisselen in die nauwe kast :X
Maar we gaan het beleven.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:41
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:27:
[...]

Ik ga er maar vanuit dat met hetzelfde watergebruik de Atlantic Calypso V5 ook net zoveel zal draaien als de vaillant ze zijn beide r290 ze zullen ook hoop ik ongeveer even efficient zijn toch?
Dat denk ik ook.

WPB Atag Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• mr_evil08

Ben even benieuwd heeft het apparaat onderhoud gehad zoals verdamper schoonmaken, filters etc.
Draaide het altijd op hoge temperaturen of rond 50 graden.

Ik zeg niet dat het de oorzaak is maar zet me wel aan het denken gezien warmtepomp boilers (ook andere merken) vaak een korter levensduur hebben dan verwacht.

Om wellicht 50 i.p.v 55 als comforttemp aan te houden als daarmee de levensduur verlengt wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 02-10-2026 20:34 ]

• Jim423
mr_evil08 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:31:
[...]

Ben even benieuwd heeft het apparaat onderhoud gehad zoals verdamper schoonmaken, filters etc.
Dat heeft er niks mee te maken, kijk maar even in het Arostor topic.
workzone schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:19:
[...]

Maak je geen zorgen, mijn Atlantic loopt nog als nieuw na 8,5 jaar en dat bij ruim 2500kWh per jaar elektra.

• Ronald.42
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:31:
[...]

Ik zeg niet dat het de oorzaak is maar zet me wel aan het denken gezien warmtepomp boilers (ook andere merken) vaak een korter levensduur hebben dan verwacht.

Om wellicht 50 i.p.v 55 als comforttemp aan te houden als daarmee de levensduur verlengt wordt.
Draaide altijd op 55 graden en 1 wekelijks op het element naar 60 tegen de legionella.
Onderhoud was niks maar de verdamper ziet er na een royale 4 jaar eigenlijk nog uit als nieuw.
Een klein beetje stof rechtsboven maar verder schoon. Onder links en rechts wat sporen van roest maar niks indrukwekkends. Ik heb wel beroerder foto's voorbij zien komen. Die dingen hadden gewoon een serie beroerde compressoren in de begin tijd. Ik kwam daar vrij kort na de aanschaf achter dat diezelfde compressor in de 200 liter het regelmatig begaf.
Ik kan morgen eventueel wel wat foto's maken hoe het eruit ziet na 4 jaar zonder onderhoud.

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:17
rokil schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:26:

Heb ook met dit vraagstuk gezeten maar heb toen Atlantic support gemaild en gevraagd of hun een installateur konden aanraden in mijn regio. Heb toen een paar dagen later een lijst met installateurs gekregen. Een aantal hiervan gemaild en uiteindelijk een keuze kunnen maken.

Strava Profile

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat heb ik vorige week al gedaan, maar krijg helaas geen reactie van Atlantic.

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:36
Even een vraag aan de gebruikers van de Atlantic Explorer V5.

Ik heb op L1 een ingangs signaal ivm zonnepanelen.
Op L2 zit geen signaal.

De setting in de Atlantic staat dan ook op:
  • Fotovoltaisch - alleen overdag
  • Handmatig op 55 graden (Geen ECO+)
Het valt mij op dat je wel tijdsblokken kan aanmaken in de Cozyapp maar niet op de Unit / Display zelf?

• maren0
CPM schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:55:
[...]

Tja, ik kan ook een extra verwarming installeren dus soms denk ik dat ik het zelf kan. Gas afsluiten, ketel verwijderen waterleidingen op de boiler aansluiten. Doorstroom verwarmer plaatsen in CV circuit.

aja sorry, dat bedoelde ik met; alleen installatie kosten van 500 euro door een loodgieter.

Daardoor kon ik de subsidie terug vragen

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:50
Vraagje; ik wil de keukenkraan vervangen maar ik heb bij de warmwater uitlaat geen kogelkraan geplaatst, hoe koppel ik nu de kraan beneden af zonder dat daar ladingen warm water uit gaan stromen?

Er zit wel een inlaatcombinatie voor de koudwater ingang en een beluchter na de warmwater uitgang.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Koud water ingang afsluiten en je allerlaagste-niet-keukenkraan (en de andere kranen alsnog ook) gebruiken om zovele mogelijk warm water te lozen.

De rest is emmertjes werk en dweilen, en een mooi moment voor die kogelkraan :)

• CPM
  • Niet online

CPM

Zijn er mensen die hun CV ketel hebben opgenomen in het WPB circuit?

Ik wil namelijk mijn CV ketel behouden als backup op propaan voor mijn Hybride warmtepomp. Dat scheelt namelijk een doorstroomverwarmer of e-cv. En ik heb backup als de WPB kapot is.

Ik zit alleen te twijfelen hoe ik het dan het beste kan aansluiten. De WPB staat 7 meter van de CV af. Bij de CV ketel is ook de plek waar de warm en koude leiding "binnen" komen. Zet je de boel in serie, dus WPB->CV of ga je de CV parallel zetten en afsluiten met kogelkranen. Dus koud en warm met T-stuk en dan direct de 4 kogelkranen aansluiten waarvan er dan maar 2 open mogen staan.

In serie zou het warme water alsnog door de CV stromen (SWW wel uitschakelen of een lagere temperatuur instellen dan wat de WPB levert).

Ikzelf denk parallel zetten. Wat jullie.

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 06-10-2026 16:10 ]

Hier tekenen aub ......

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:21
CPM schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:09:

Ik wil namelijk mijn CV ketel behouden als backup op propaan voor mijn Hybride warmtepomp. Dat scheelt namelijk een doorstroomverwarmer of e-cv. En ik heb backup als de WPB kapot is.

Ik zit alleen te twijfelen hoe ik het dan het beste kan aansluiten. De WPB staat 7 meter van de CV af. Bij de CV ketel is ook de plek waar de warm en koude leiding "binnen" komen. Zet je de boel in serie, dus WPB->CV of ga je de CV parallel zetten en afsluiten met kogelkranen. Dus koud en warm met T-stuk en dan direct de 4 kogelkranen aansluiten waarvan er dan maar 2 open mogen staan.

In serie zou het warme water alsnog door de CV stromen (SWW wel uitschakelen of een lagere temperatuur instellen dan wat de WPB levert).

Ikzelf denk parallel zetten. Wat jullie.
Je behoud een cv als backup ?

Is dat niet een dure backup 😅

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• mr_evil08
Toppertje schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:36:
Vraagje; ik wil de keukenkraan vervangen maar ik heb bij de warmwater uitlaat geen kogelkraan geplaatst, hoe koppel ik nu de kraan beneden af zonder dat daar ladingen warm water uit gaan stromen?

Er zit wel een inlaatcombinatie voor de koudwater ingang en een beluchter na de warmwater uitgang.
Inlaatcombinatie dicht, warmwaterkraan op hoogste punt open en dan beneden afkoppelen komt maar minimaal water uit wat zeer waarschijnlijk al koud is, even een emmertje/doekje onder houden.

De boiler stroomt niet leeg.

En ik zou de hoofdkraan even dichtdoen mocht je toch de verkeerde hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 06-10-2026 16:33 ]

• fxs81

fxs81

Julianadorp

De installateur is net weg, ergens deze week komt de offerte. Cv ketel verwijderen, Atlantic Explorer V5 200 liter plaatsen, 160 mm uitlaat naar buiten op de plaats waar nu de afvoergassen zit van de ketel. Hij levert alle benodigde spullen, goed gevoel bij, veel vragen gesteld die ik in dit topic tegenkwam en alle antwoorden die ik kreeg kwamen netjes overeen met de ervaringen in dit topic, hij weet dus echt waar hij het over heeft en ze plaatsen vaker wpb's van diverse merken. Nu afwachten wat het prijskaartje gaat worden, bijkomend voordeel, de beste man woont in hetzelfde dorp en ontzorgt van A tot Z dus ook gewoon 1 aanspreekpunt als er iets mis is of bij een garantieclaim. Als ik akkoord ga komen ze medio januari plaatsen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Daan_96
camel1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:28:
[...]

Met een losse propaan fles valt dat wel mee toch?
Als het puur als backup is.
Kun je nog steeds van het gas af en het vastrecht vervalt daarmee.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• CPM
  • Niet online

CPM

camel1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:28:
[...]

Nee. CV is nog geen 4 jaar oud. Ik ga van het gas af, verbruik 150 SWW en 10m3 voor de WP (Hoewel dat niet noodzakelijk is). CV gaat dus uit. Scheelt weer 500-700 euro voor een doorstroomverwarmer (en de noodzakelijke elektra aanpassingen).

[ Voor 14% gewijzigd door CPM op 06-10-2026 16:44 ]

Hier tekenen aub ......

• workzone

De meeste (alle?) warmtepompboilers hebben een 'noodprogramma' mocht het warmtepomp gedeelte de geest geven je verder kunt met het electrische verwarmings element.

Dus een backup functie zit er min of meer al in.

[ Voor 4% gewijzigd door workzone op 06-10-2026 16:45 ]

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | WPB | Tubbergen

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Maar een 4 jaar oude CV brengt best wat op, op Marktplaats, en een doorstroomverwarmer of e-cv is een stuk compacter en dan heb je geen propaan nodig. Ben je echt duurder uit met verkoop meegerekend?

Maar met de propaan CV heb je wel het voordeel van een alternatieve brandstof, als je een accu hebt voor de CV elektra zelf.

• CPM
  • Niet online

CPM

Nee de CV blijft omdat ik anders het leidingwerk van de Quatt moet gaan aanpassen (bypass verwijderden) en dat wil ik niet vanwege garantie. En verder heb ik ruimte genoeg. :X

En met backup bedoel ik echt nood backup. En ik hou er van om opties open te houden. :P Noem me geen prepper.

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 06-10-2026 16:50 ]

Hier tekenen aub ......

• maren0
Iemand een idee?

Atlantic v5 heeft geen verbinding meer met de app en HA.

Opnieuw koppeling lukt niet, blijft hangen op apparaat registratie. Ook als ik alles weg gooi en opnieuw probeer, andere wifi ssid.

Android of ios ook geen verschil

• camel1987
Daan_96 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:38:
[...]

Met een losse propaan fles valt dat wel mee toch?
Als het puur als backup is.
Kun je nog steeds van het gas af en het vastrecht vervalt daarmee.
Ah op deze manier wel.

• camel1987
Maar wat de vraagsteller wilt om een cv als backup te houden met de gasaansluiting aanhoudende is een duur grapje

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:16
Ik wil namelijk mijn CV ketel behouden als backup op propaan voor mijn Hybride warmtepomp. Dat scheelt namelijk een doorstroomverwarmer of e-cv.
Volgens mij moet je de ketel aanpassen om op propaan te laten werken. Vervolgens moet je ook nieuwe rookgasafvoer metingen laten doen. En dit mag je volgens de nieuwe wetgeving niet meer zelf doen (mocht je dat al kunnen). Dus misschien is een alternatief wel goedkoper en veiliger.

• CPM
  • Niet online

CPM

timenator schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:57:
[...]

Volgens mij moet je de ketel aanpassen om op propaan te laten werken. Vervolgens moet je ook nieuwe rookgasafvoer metingen laten doen. En dit mag je volgens de nieuwe wetgeving niet meer zelf doen (mocht je dat al kunnen). Dus misschien is een alternatief wel goedkoper en veiliger.
Voor de HRE is een ombouwsetje €30 te krijgen. Het afstellen is een goede opmerking, even wachten op het 2 jaarlijkse onderhoud en de monteur €50 in de handen drukken. Verder waardevolle opmerkingen.

Maar de belangrijkste vraag, serie of parallel?

Hier tekenen aub ......

• workzone
maren0 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:57:
Iemand een idee?

Opnieuw koppeling lukt niet, blijft hangen op apparaat registratie. Ook als ik alles weg gooi en opnieuw probeer, andere wifi ssid.

Ik heb dit zelf één keer gehad, oplossing voor mij was gewoon spanning eraf en spanning er weer op. Daarna maakte de app en ha direct weer verbinding.

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:16
CPM schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:41:
[...]

Maar de belangrijkste vraag, serie of parallel?
Ik zou ze in serie zetten, ik heb voor mijn warmtepompboiler een domme boiler gehad die 'voor' de CV stond. Hierdoor kon ik de boiler opwarmen met zonne-energie of goedkope energie uit het net. En als hij niet meer warm genoeg was dan ging de CV na-verwarmen.

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:28

Kingpinda

Citizenship is earned.

Iemand een idee?

Had ik laatst ook met mijn split v3 is volgens mij zelfde architectuur als de explorer v5.

Bij mij werkte alleen spanning er af niet.

Wat bij mij uiteindelijk werkte was spanning van de boiler en router af. App deïnstalleren herinstalleren, in boiler de verbinding weggooien en op de telefoon wifi uitzetten. Dus primair verbinden via Bluetooth. Dan als hij om wifi vraagt wel aan doen. Toen ik dit niet allemaal deed liep hij vast tijdens verbinden met cloud. Dus kan ook zijn dat de cloud er gewoon uit lag.

Life is like living only without the peaches

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:10
Iemand een idee?

Zelfde issue hier, helaas nog niet weten te fixen

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: 9860WP

• mr_evil08
Het probleem van een elektrische doorstroomverwarmer is dat die draait op de duurste tijden van de dag, met een (warmtepomp)boiler kan je zelfs zonenergie meepakken.

Zonder water komen te zitten zit hoofdzakelijk tussen de oren.

En de drang van even geen verwarming begrijp ik ook niet, bij stroomuitval zijn er wel belangrijker zaken, iedereen heeft wel dekens in huis.

Met de gasketel had je ook geen back-up waarom dat ineens wel moet bij een warmtpomp ontgaat me(warmtepomp heeft die wel overgens).

Je hebt ook geen 2e koelkast of 2e diepvries als back-up achter de hand...

[ Voor 64% gewijzigd door mr_evil08 op 06-10-2026 22:28 ]

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Het was alleen maar om alternatieven te overwegen, zou zelf de keuze überhaupt niet maken voor een backup. Zet dan wel even een kacheltje in de ruimte.

Duurste uren? Je gaat er van uit dat je installatie defect is op dit moment, maken die duurdere uurtjes nou uit :)

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:22

The Legend

*Plop*

mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:24:
[...]

Het probleem van een elektrische doorstroomverwarmer is dat die draait op de duurste tijden van de dag, met een (warmtepomp)boiler kan je zelfs zonenergie meepakken.

Zonder water komen te zitten zit hoofdzakelijk tussen de oren.

En de drang van even geen verwarming begrijp ik ook niet, bij stroomuitval zijn er wel belangrijker zaken, iedereen heeft wel dekens in huis.

Met de gasketel had je ook geen back-up waarom dat ineens wel moet bij een warmtpomp ontgaat me(warmtepomp heeft die wel overgens).

Je hebt ook geen 2e koelkast of 2e diepvries als back-up achter de hand...
Het is wat offtopic, maar het is wel een gegeven dat iedere installateur op de hoek een gasketel kan repareren of desnoods direct vervangen. Langer dan 24-48hh met een gasketel defect zitten is echt een uitzondering. Een defecte WP heeft een veel grotere kans op een langere reparatietijd.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:28

Kingpinda

Citizenship is earned.

raven22 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:51:
[...]

Zelfde issue hier, helaas nog niet weten te fixen
Heb je stappen van mij ook geprobeerd? Zie net 1 post boven die van jou.

Life is like living only without the peaches

• mr_evil08
The Legend schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:15:
[...]

Het is wat offtopic, maar het is wel een gegeven dat iedere installateur op de hoek een gasketel kan repareren of desnoods direct vervangen. Langer dan 24-48hh met een gasketel defect zitten is echt een uitzondering. Een defecte WP heeft een veel grotere kans op een langere reparatietijd.
Ha dat klopt dus niet, gasketel kent ook lange reparatietijden het is sterk afhankelijk in welke periode dit gebeurt.

Bij een warmtepomp is het belangrijk om niet meteen op de goedkoopste offerte te duiken en een merk pakken die goed bekend is in NL.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2026 09:00 ]

• Daan_96
Ik zou me daar niet zo druk om maken...

In het alle ergste geval huur of leen je een paar elektrische kacheltjes en neem je de stroomkosten een paar dagen voor lief.
Hoe vaak komt het nou voor dat er iets kapot gaat? Zelf heb ik ten alle tijden hout verwarming achter de hand maar zolang je geen slecht geïsoleerde vrijstaande villa hebt is het ook wel leefbaar te houden met wat elektrische kacheltjes. Paar dagen zonder warm water overleef je ook wel, douchen kun je dan vast wel bij een familielid.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:22

The Legend

*Plop*

Tja, n=1, maar bij mij duurde het meer dan een maand voordat Bosch mijn WP gefixt kreeg 8)7 Gelukkig toen nog hybride, dus alleen CV, en had ik nog de gasketel achter de hand.

[ Voor 31% gewijzigd door The Legend op 07-10-2026 13:11 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:10
Kingpinda schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:32:
[...]

Heb je stappen van mij ook geprobeerd? Zie net 1 post boven die van jou.
Ben even weekje op vakantie, daarna ga ik het proberen.

L1 en L2 aansturing werkt nog wel gelukkig, die zijn belangrijkste.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: 9860WP

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:32
We zitten toch in Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 en niet in verwarmings topic , hoe komen we dan ineens uit op electrische kachels uit :?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25

JWT

mversluis schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:44:
We zitten toch in Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 en niet in verwarmings topic , hoe komen we dan ineens uit op electrische kachels uit :?
Lijkt me geen goed idee daar water mee te verwarmen 😂

• Rickown
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:03
Ik heb zojuist de Atlantic Explorer V5 270 besteld! Na flink wat vergelijken en uitzoeken voelt het als een opluchting dat de knoop eindelijk is doorgehakt.

Als het goed is, wordt hij volgende week geleverd. Hij gaat bij ons een indirect gestookte boiler van 200 liter vervangen, die nu via de cv-ketel wordt verwarmd.

Vandaag is er een installateur langs geweest die de installatie voor ons gaat verzorgen. Wij doen zelf de voorbereidingen. De warmtepompboiler komt voorlopig in een binnen/binnen-opstelling in onze schuur te staan. Later bekijken we of we alsnog kanalen naar buiten aanleggen.

Ik houd jullie op de hoogte! :)

www.boilerkeuze.nl

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Net de offerte binnen voor een Atlantic Explorer V5 van 200 liter. Installatie is inclusief alle materialen, 160mm geisoleerde afvoer naar buiten door het dak (aanvoer hou ik binnen), het verwijderen en afvoeren van de cv ketel, 5 jaar volledige garantie (inclusief voorijkosten en arbeidsloon) op de gehele installatie. Prijs 3696,55 euro. Na subsidie dus net geen 3k. Ga zo akkoord geven en dan zal hij ergens medio januari geplaatst worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb1PI5s1-K-KzhSYDJjkRCvWzkc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/icM98xMjQvbM3tA3i4vnkkyV.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door fxs81 op 08-10-2026 09:53 ]

• mr_evil08
Wat is de reden van kiezen voor een één pijp naar buiten systeem eigenlijk, ik zie het nu en dan voorbij komen.

Je ontregelt het ventilatiesysteem, onderdruk in huis etc, behalve in een kelder wellicht om op die manier extra te kunnen ventileren zou ik mij kunnen indenken.

Lijkt mij logisch dat je of binnen/binnen of buiten/buiten kiest.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2026 11:33 ]

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:04

Wuursj

want worst is al bezet

mr_evil08 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:29:
Wat is de reden van kiezen voor een één pijp naar buiten systeem eigenlijk, ik zie het nu en dan voorbij komen.

Je ontregelt het ventilatiesysteem, onderdruk in huis etc.

Ligt aan het huis:
Met een type C ventilatie is het hele ventilatie systeem ontworpen op afzuiging. Alleen haal je met een WPB nog wat warmte uit de lucht voor je die naar buiten gooit.
Met type D ga je wel onbalans krijgen als je met de WPB lucht naar buiten gaat gooien.
Huizen zonder noemenswaardige ventilatie zijn vaak juist gebaat met wat afzuiging :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• mr_evil08
Wuursj schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:36:
[...]

Ligt aan het huis:
Met een type C ventilatie is het hele ventilatie systeem ontworpen op afzuiging. Alleen haal je met een WPB nog wat warmte uit de lucht voor je die naar buiten gooit.
Met type D ga je wel onbalans krijgen als je met de WPB lucht naar buiten gaat gooien.
Huizen zonder noemenswaardige ventilatie zijn vaak juist gebaat met wat toevoegen van afzuiging :P
In de handleiding van de fabrikant (bij mijn WP boiler) staat nadrukkelijk om dat niet te doen bij type C ventilatie om daarachter via een T stuk eraan te hangen.

Zelf gebruik ik binnen/binnen opstelling gezien kleine boiler van 110l de meerprijs voor dak doorvoer niet opweegt.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2026 11:50 ]

• Jim423
Ik heb bi/bu ook wel eens getest in de winter (type C hier). Maar dan voel ik via het kattenluik+voordeur wel een flinke hoeveelheid kou naarbinnen komen. Het is natuurlijk ook 250m3+ wat afgezogen wordt. Ik zou dus even goed nagaan of er geen tweede doorvoer gemaakt moet worden. Daarnaast mag een T-stuk op de uitgang van de MV-box inderdaad niet voor de WPB aanvoer, stel je bent aan het douchen en het vriest buiten zie je ook dat de WPB soms in storing valt.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

mr_evil08 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:29:

Je ontregelt het ventilatiesysteem, onderdruk in huis etc, behalve in een kelder wellicht om op die manier extra te kunnen ventileren zou ik mij kunnen indenken.

Ik kies bewust voor binnen/buiten. Wil niet dat de koude lucht weer naar binnen word geblazen omdat het dan wellicht te koud word en de aanzuig juist van binnen omdat de zolder groot genoeg is en altijd boven de 10 graden is wat het rendement weer ten goede komt. Ik heb geen ventilatiesysteem dus word er ook niets ontregelt, er is voldoende aanzuig van binnen uit dus onderduk in huis is niet van toepassing. Bijkomend voordeel is dat we de was altijd ophangen op zolder (geen droger in huis) en die dus sneller droog is doordat de wpb de ruimte ontvochtigt. Het is trouwens ook gewoon een ondersteunde optie als de ruimte groot genoeg is, uit mijn hoofd moet het dan minimaal 20m3 inhoud zijn, ik heb het dubbele. Ik ben me ervan bewust dat hij ongetwijfeld ook wat warme lucht uit huis aan gaat zuigen en dat we wellicht een fractie meer moeten stoken met de airco maar dat is verwaarloosbaar en toch alleen van toepassing op de koudste maanden van het jaar. Heb de kachel (lees airco) nog niet aan gehad hier en het is nog steeds 23 graden in huis. Huis trouwens een tussenwoning uit 1980 met matige isolatie maar wel rondom HR++ glas en een afgesloten terrasoverkapping vol op zuid die zodra het zonnetje schijnt erg warm word als de glazen pui dicht is. Hebben dan ook regelmatig in de winter op een zonnige dag de achterdeur open staan omdat het 20+ graden is dan daar.

[ Voor 22% gewijzigd door fxs81 op 08-10-2026 13:39 ]

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Met binnen/buiten wordt er geen zolder ontvochtigd, tenzij je bedoeld dat er (mits de timing juist is) er toevallig wat vochtige lucht word afgevoerd.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Jerra schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:35:
Met binnen/buiten wordt er geen zolder ontvochtigd, tenzij je bedoeld dat er (mits de timing juist is) er toevallig wat vochtige lucht word afgevoerd.
Ja klopt, dat is alleen zo bij binnen/binnen. Foutje van mij, post aangepast. Bedankt.

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste