Nee een hele rij WPB’s van een anderRichieB schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:45:
@Technician- Heb je je eigen Atlantic Explorer vervangen? Was er iets mis mee of gewoon vanwege beroepsdeformatie?
Snap inderdaad nog niet echt hoe en of je een wpb kunt combineren met een wtw unit... zie nu wel dit topic: iemand dit al zo aangesloten?walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:36:
[...]
Uitlaat van de wpb in huis; ik denk dat je dat niet goed hebt doordacht ;-).
Ventilatie WTW afvoer aansluiten op toevoer WarmtePompBoiler
[ Voor 37% gewijzigd door savale op 08-11-2025 19:00 ]
dat is een optie; als het debiet van de WPB laag genoeg is, heb je de extra buitenaansluiting misschien niet nodig.savale schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:49:
[...]
Snap inderdaad nog niet echt hoe en of je een wpb kunt combineren met een wtw unit... zie nu wel dit topic: iemand dit al zo aangesloten?
Ventilatie WTW afvoer aansluiten op toevoer WarmtePompBoiler[Afbeelding]
Als ik weet hoeveel de WPB aanzuigt in bedrijf kan ik de wtw daarop afregelen. Enige is dat als de WPB even niks doet dat de wtw wel moet kunnen afvoeren. Geen idee of de lucht dan gewoon door de WPB naar buiten kan...walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:08:
[...]
dat is een optie; als het debiet van de WPB laag genoeg is, heb je de extra buitenaansluiting misschien niet nodig.
@savale hierboven gaf ik al aan dat een wpboiler al gauw 300m3/h aan lucht verzet…
Check de specs van de wpboiler die je op het oog hebt.
Franciesco in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Check de specs van de wpboiler die je op het oog hebt.
Franciesco in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Die 300m3/h is een maximale waarde.savale schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:35:
[...]Ja daar zit ik dus nog wel mee... Dat ontregelt de huidige balansventilatie / wtw lijkt me...
Ik zou dan een onderdruk creëren. Of ik moet de uitlaat van de WPB in huis laten of de WTW in zodat er geen drukverschil optreed, maar dat is denk ik niet handig?
Je zou ervoor kunnen kiezen de WPB buiten/buiten aan te sluiten. Maar de toevoer voorzien van een T-stuk met een regelbare klep. Zo kun je traploos warmte uit je technische ruimte bijmengen bij de buitenlucht. Ik gebruik zo'n constructie zelf ook voor afzuiging op zolder indien nodig.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Lijkt mij goed te werken wantsavale schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:49:
[...]
Snap inderdaad nog niet echt hoe en of je een wpb kunt combineren met een wtw unit... zie nu wel dit topic: iemand dit al zo aangesloten?
Ventilatie WTW afvoer aansluiten op toevoer WarmtePompBoiler[Afbeelding]
- als WPB lucht aanzuigt, zuigt hij lucht van WTW ook aan (als lucht WTW warmer is dan buitenlucht zit er dan extra warmte in de lucht)
- als WPB geen lucht aanzuigt zoekt lucht WTW makkelijkste weg en dus via pijp omhoog naar buiten.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Dit is de meest geniale oplossing volgens mij. Dan heb je in de zomer ook nog eens de "verkoeling" van je WPB. Moet nog even kijken hoe dit praktisch in te richten met (automatische?) kleppen en het is wel opletten "geblazen"
[ Voor 8% gewijzigd door savale op 08-11-2025 22:36 ]
Hoeveel extra rendement krijg je met die WTW aansluiting nu echt?
Ik heb het idee dat het rendement van de WPB pas inkakt als hij regelmatig moet gaan defrosten. En juist met inblaas uit huis krijg je in de winter relatief vochtige lucht in je WPB.
Zou hier wel eens een onderbouwing van willen zien met cijfers, een test met de praktijk.
Ik heb het idee dat het rendement van de WPB pas inkakt als hij regelmatig moet gaan defrosten. En juist met inblaas uit huis krijg je in de winter relatief vochtige lucht in je WPB.
Zou hier wel eens een onderbouwing van willen zien met cijfers, een test met de praktijk.
Vergeleken met welke andere situatie? Met de intake van de WPB naar buiten aangesloten bedoel je?Swelson schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:19:
defrosten heb ik nog niet over nagedacht...
Het mooie van de opstelling van wizzopa is dat ik met die bypass dampers daar nog mee kan spelen / experimenteren.
Een wtw heeft al een rendement van 95%, die 5% extra tegenover buitenlucht waarbij je waarschijnlijk <100m3 uit de wtw en >200m3 buitenlucht pakt lijkt mij verwaarloosbaar.Swelson schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:19:
En je loopt ook nog de kans dat de lucht door je wtw wordt gezogen ipv genomen.
De wtw zou ik wat harder kunnen laten draaien als de WPB aan het verwarmen is. Hij draaitt nu hier al op 100m3 in de lage stand en rond de 200m3 in de hoge stand. (de max van deze unit is 240 m3) Je hebt wel een punt dat de meeste warmte al ontrokken is door de Wtw. Zodra het weer eens vriest buiten zal ik eens meten wat de luchttemperatuur bij de uitgang van Wtw is,Wolly schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:50:
[...]
Een wtw heeft al een rendement van 95%, die 5% extra tegenover buitenlucht waarbij je waarschijnlijk <100m3 uit de wtw en >200m3 buitenlucht pakt lijkt mij verwaarloosbaar.
En je loopt ook nog de kans dat de lucht door je wtw wordt gezogen ipv genomen.
De keerzijde: werkt een WPB überhaupt nog wel als je lucht van buiten haalt als het bijvoorbeeld -10 graden is buiten? Een lage efficiëntie vind ik niet zo belangrijk, maar vermogen wel. Ik zie dat bijvoorbeeld een atlantic explorer v5 maximaal 600watt stroom trekt. Als blijkt dat bij -10 graden de COP 1 is, dan kom ik wel warmtevermogen tekort... Bij 2 graden zou de COP nog boven de 2.5 liggen (bij bijvoorbeeld de atlantic explorer v5). Lagere temperaturen staan er helaas niet in.
[ Voor 16% gewijzigd door savale op 09-11-2025 11:18 ]
-10c 24 uur lang is wel heel extreem, dat heb ik hier nog nooit meegemaakt. Tot -5 geloof ik wel, de wpb doet er dan met bu/bu gerust 8 uur over.savale schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:08:
[...]
De wtw zou ik wat harder kunnen laten draaien als de WPB aan het verwarmen is. Hij draaitt nu hier al op 100m3 in de lage stand en rond de 200m3 in de hoge stand. (de max van deze unit is 240 m3) Je hebt wel een punt dat de meeste warmte al ontrokken is door de Wtw. Zodra het weer eens vriest buiten zal ik eens meten wat de luchttemperatuur bij de uitgang van Wtw is,
De keerzijde: werkt een WPB überhaupt nog wel als je lucht van buiten haalt als het bijvoorbeeld -10 graden is buiten? Een lage efficiëntie vind ik niet zo belangrijk, maar vermogen wel. Ik zie dat bijvoorbeeld een atlantic explorer v5 maximaal 600watt stroom trekt. Als blijkt dat bij -10 graden de COP 1 is, dan kom ik wel warmtevermogen tekort... Bij 2 graden zou de COP nog boven de 2.5 liggen (bij bijvoorbeeld de atlantic explorer v5). Lagere temperaturen staan er helaas niet in.
In zulke gevallen is het dus wel aan te raden om even over te schakelen naar het element of de invoer van binnen te laten komen. Gelukkig zijn dat soort buitentemperaturen bijna niet meer aan de orde.
Ik heb mijn WTW (Orcon) nog nooit lucht onder de 0 naar buiten zien blazen.
In mijn idee kan een T-stuk op de WTW afvoerlucht dus zeker wel helpen.
De V3 bij mij stopt na een tijdje -1 graden aangezogen te hebben maar bij de V4 en V5 ging dit wat lager heb ik begrepen.
In mijn idee kan een T-stuk op de WTW afvoerlucht dus zeker wel helpen.
De V3 bij mij stopt na een tijdje -1 graden aangezogen te hebben maar bij de V4 en V5 ging dit wat lager heb ik begrepen.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik zit toch aan iets simpelers te denken dan de fraaie oplossing die @wizzopa poste.
De technische ruimte is hier best wel warm dankzij de servers die daar staan: als ik nou die kasten aanpas en de intake en outtake van die servers tussen de intake van buiten zet dan warm ik eerst de lucht al wat op voordat het de WPB in gaat. Voordeel is dat het volledig losstaand van de WTW draait en dat ik in de zomer ook de warmte van de servers meteen naar buiten kan werken. Eventueel een beetje regelbaar met een klep zodat niet de volledige 300m3 door de servers heen hoeven.
De technische ruimte is hier best wel warm dankzij de servers die daar staan: als ik nou die kasten aanpas en de intake en outtake van die servers tussen de intake van buiten zet dan warm ik eerst de lucht al wat op voordat het de WPB in gaat. Voordeel is dat het volledig losstaand van de WTW draait en dat ik in de zomer ook de warmte van de servers meteen naar buiten kan werken. Eventueel een beetje regelbaar met een klep zodat niet de volledige 300m3 door de servers heen hoeven.
@savale "eenvoudig" https://imgur.com/yiiQP1v dit is sinds 2018 in bedrijf.
De temperaturen https://imgur.com/CpfAEKN en de meetpunten https://imgur.com/9UrSkg2
Gemiddelde scop over ca 8 jaar 2,8
De temperaturen https://imgur.com/CpfAEKN en de meetpunten https://imgur.com/9UrSkg2
Gemiddelde scop over ca 8 jaar 2,8
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
In de winter; wat je ook doet, je moet de lucht van ergens halen en die is koud...savale schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:25:
Ik zit toch aan iets simpelers te denken dan de fraaie oplossing die @wizzopa poste.
In de zomer; je blaast de lucht niet naar buiten maar terug in de server ruimte....
En de fix is inmiddels released: https://github.com/tspopp/AquaMQTT/releases/tag/v1.8.0Soepstengel schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:58:
Voor de mensen die issues hebben met dat 1 keer per maand met een AquaMQTT de tijdsplanning lijkt te stoppen; die van mij staat nu in een staat dat het niet meer werkt en daar kan ik hem voorlopig even in laten om te debuggen. Als Claude gelijkt heeft dan lijkt het erop dat na ~24 dagen de signed long integer vol zit waardoor de tijd vast loopt (letterlijk). Ben geen C++ programmeur, dus geen idee, maar komt wel overeen met hoe vaak dit issue terug lijkt te komen. Fingers crossed!
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/issues/92
Waarom dit niet op de V3 gebeurt is mij nog steeds een raadsel. Code-wise zou dat toch echt het geval moeten zijn, maar misschien niet als je die time overwrite uit hebt staat?
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Volgens HA staat die aan, ik heb firmware 1.7.0 dus niet de nieuwste.Soepstengel schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:27:
[...]
En de fix is inmiddels released: https://github.com/tspopp/AquaMQTT/releases/tag/v1.8.0
Waarom dit niet op de V3 gebeurt is mij nog steeds een raadsel. Code-wise zou dat toch echt het geval moeten zijn, maar misschien niet als je die time overwrite uit hebt staat?
Mogelijk is het euvel in 1.7.1 of 1.7.2 ontstaan...
Opmerkelijk is dat het NEXT protocol de EX V3 is en LEGACY de EX V4 en andere.
Beide versies doen iets met time/date.
Misschien start mijn V3 met 1.8.0 wel normaal bij power up, dwz dat de tijd door komt ipv op 0 te staan.
Tenminste als compileren hier een keer geen fout geeft en voortijdig stopt
1.7.1.vermeldt:
Fixes several issues with the NEXT (V3) heatpump protocol:
fix parsing and control of "allow heat element" switch #75
fix parsing and control of "operation type" such as ALWAYS ON (24/24h), TIME WINDOW #78
fix pv modes which were unrelieable due to the above issues
1.7.2:
LEGACY protocol
fix broken mqtt value "setting boiler brand" #79.
NEXT protocol
fix date overrides which were broken in the second half of the year 946f047
ODYSSEE protocol
fix operation mode and type overrides #77 .
fix date overrides 946f047
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Dat zou goed kunnen. Ik kan niet goed terug zien of ik de problemen voor die update ook al had, maar voor mijn gevoel komt dat wel overeen!Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:55:
[...]
Volgens HA staat die aan, ik heb firmware 1.7.0 dus niet de nieuwste.
Mogelijk is het euvel in 1.7.1 of 1.7.2 ontstaan...
Opmerkelijk is dat het NEXT protocol de EX V3 is en LEGACY de EX V4 en andere.
Beide versies doen iets met time/date.
Misschien start mijn V3 met 1.8.0 wel normaal bij power up, dwz dat de tijd door komt ipv op 0 te staan.
1.7.1.vermeldt:
Fixes several issues with the NEXT (V3) heatpump protocol:
fix parsing and control of "allow heat element" switch #75
fix parsing and control of "operation type" such as ALWAYS ON (24/24h), TIME WINDOW #78
fix pv modes which were unrelieable due to the above issues
1.7.2:
LEGACY protocol
fix broken mqtt value "setting boiler brand" #79.
NEXT protocol
fix date overrides which were broken in the second half of the year 946f047
ODYSSEE protocol
fix operation mode and type overrides #77 .
fix date overrides 946f047
Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Laat je het ons weten?Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:55:
[...]
<knip>
<knip>
Gisteren voor de 2e keer, sinds de AquaMQTT is igebouwd in mijn Explorer V3, er achter gekomen dat hij niet gestart is in zijn time window terwijl de temperatuur te laag was. Dat terwijl het maanden goed gaat.
Kan ook niet terug vinden wat de oorzaak ervan is. Enige is dat we geen warm water meer hebben.
Nu ga ik maar iets in HA maken zodat ik een melding krijg als het water te koud is.
Kan ook niet terug vinden wat de oorzaak ervan is. Enige is dat we geen warm water meer hebben.
Nu ga ik maar iets in HA maken zodat ik een melding krijg als het water te koud is.
[ Voor 4% gewijzigd door loyske op 12-11-2025 10:17 ]
Heb je hem al geupdate? Klinkt namelijk precies als waar de update 1.8.0 van AquaMQTT een oplossing voor biedt.loyske schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:15:
Gisteren voor de 2e keer, sinds de AquaMQTT is igebouwd in mijn Explorer V3, er achter gekomen dat hij niet gestart is in zijn time window terwijl de temperatuur te laag was. Dat terwijl het maanden goed gaat.
Volgens mij is namelijk de enige oplossing hem weer vlot te trekken om de WPB stroomloos te maken.
Dan lijkt me updaten van je AquaMQTT een slimmere permanente oplossing.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
@MuadDib007 Ik las het inderdaad net, maar wel dat de V3 er geen last van zou hebben!?
Kan ik hem OTA updaten? Hebben jullie hem toegevoegd in ESP Home Builder onder HA?
Bij mij staat hij namelijk alleen onder MQTT.
Kan ik hem OTA updaten? Hebben jullie hem toegevoegd in ESP Home Builder onder HA?
Bij mij staat hij namelijk alleen onder MQTT.
Ja, je kunt hem OTA updaten als het goed is.
Nee, het is niet gebaseerd op ESPHome.
Ik raad je aan eens te beginnen met de GitHub van AquaMQTT te bestuderen.
Daar staan installatie en ook OTA updaten instructies.
Nee, het is niet gebaseerd op ESPHome.
Ik raad je aan eens te beginnen met de GitHub van AquaMQTT te bestuderen.
Daar staan installatie en ook OTA updaten instructies.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Zit er +- 24 dagen tussen de laatste restart van je AquaMQTT en gisteren? Zo ja, dan is het waarschijnlijk het timing issue dat met 1.8.0 verholpen is.loyske schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:15:
Volgens mijn gevoel is het langer geleden dat ik een restart heb moeten doen.Soepstengel schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:01:
[...]
Zit er +- 24 dagen tussen de laatste restart van je AquaMQTT en gisteren? Zo ja, dan is het waarschijnlijk het timing issue dat met 1.8.0 verholpen is.
Vandaag ook weer geen start in time window, dus restart is inderdaad enige oplossing.
Voor nu maar even vanaf werk de PV Mode aangezet.
Misschien is mijn V3 nog niet in de fout gegaan omdat ie door een andere oorzaak geen prik kreeg zoals een aardlek die tript of het moet door een herstartende HA komen als ik weer eens iets wijzig of test.
Bij active override time/date zie ik geen periodes van langer dan 2 weken in de history van HA.
Een update ga ik toch weer proberen nu er een bug uit is die mijn power up probleem misschien verhelpt.
Bij active override time/date zie ik geen periodes van langer dan 2 weken in de history van HA.
Een update ga ik toch weer proberen nu er een bug uit is die mijn power up probleem misschien verhelpt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Net de AquaMQTT bijgewerkt naar 1.8.0, toen me inviel hoe ik dat gedaan had in het verleden
Benieuwd of het is opgelost nu.
Edit: Bij het van de spanning halen, verliest hij in ieder geval de date/time nog en begint te piepen
Benieuwd of het is opgelost nu.
Edit: Bij het van de spanning halen, verliest hij in ieder geval de date/time nog en begint te piepen
[ Voor 31% gewijzigd door loyske op 12-11-2025 20:32 ]
Goed om te lezen! Ik ben zelf van plan om de Calypso VM150 te laten installeren maar nog niet veel ervaringen over deze variant kunnen terugvinden. Mijn huishouden bestaat uit 4 personen waarvan er 2 in de ochtend en 2 in de avond 5-10 minuten douchen. Het is wat krap maar leek mij voldoende. Liever had ik een grotere boiler maar beperkte ruimte in de badkamer....Glenfiddich schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:19:
Halverwege september hebben we onze Calypso VM100 geïnstalleerd, en eind september een Cozytouch er aan gehangen. Nu oktober er op zit, hebben we dus de eerste volle maand er op zitten waarin we het verbruik hebben bijgehouden.
In ons tweepersoons huishouden waarin de WPB enkel wordt gebruikt voor de badkamer heeft Cozytouch 22,93 kWh aan opgenomen verbruik genoteerd. Ik ben niet ontevreden!
Daarmee douche ik elke dag (5-10 minuten), mijn partner doucht elke twee dagen en staat er dan 15-20 minuten onder. Tot mijn verbazing heeft hij het overigens nog niet voor elkaar gekregen de boiler leeg te douchen, al scheelt het soms niet veel vermoed ik want de temperatuur in het midden van de boiler loopt tijdens zijn douchebeurt soms tot ruim onder de 30 graden terug. Verder douchen we zo nu en dan tussendoor nog eens kort na het sporten.
Met jouw ervaring denk ik het wel aan te durven, ook omdat hij in nood nog wel elektrisch zou kunnen bijverwarmen... killing voor het rendement natuurlijk maar ja, dan wel helemaal van het gas af.
Belangrijkste zorg voor nu:
De badkamer zit bij ons beneden, direct naast de huiskamer. Ik wil daar niets van de warmtepomp horen.
Ik ben van plan om de warmtepomp in een kast te plaatsen. Hiernaast natuurlijk nog een badkamerdeur
Wanneer ik de rest van mijn leven in de huiskamer deze warmtempompboiler hoor dan zal namelijk ik eeuwig spijt houden en was ik liever op gas gebleven
Wat zijn de ervaringen met de geluidsproductie van de 100 en 150 liter variant?
Net nog eens gekeken naar de overzichtlijst in de startpost.
Zie best wel wat mensen die 50 of 55 graden als instelling gebruiken.
Zijn er nog mensen die in de winter hun WPB op hogere temperatuur instellen?
Zelf gebruik ik in de zomer 50 graden en in de winter 55 graden op mijn V3 200L.
Zelf gebruik ik in de zomer 50 graden en in de winter 55 graden op mijn V3 200L.
Ik niet in elk geval, om welke reden doe je dat?loyske schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:17:
Net nog eens gekeken naar de overzichtlijst in de startpost.
Wellicht warmteverlies naar omgeving? In de winter is onze zolder toch wel een stuk koeler dan in de zomerASW1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:22:
[...]
Ik niet in elk geval, om welke reden doe je dat?
Of misschien vanwege bijmenging van kouder water in de winter waardoor je effectief minder douchewater van 38⁰ hebt?
Dit was inderdaad mijn gedachte! In de zomer is/lijkt het inkomende leidingwater minder koud.ASW1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:00:
Of misschien vanwege bijmenging van kouder water in de winter waardoor je effectief minder douchewater van 38⁰ hebt?
Nog een AquaMQTT dingetje: Bij het instellen van de target temp naar 55 via MQTT, blijft op het display van Explorer V3 gewoon de oude instelling van 50 staan. Benieuwd bij welke waarde hij afslaat straks.
Zeker niet "misschien bijmenging van kouder water in de winter" . Het is vaak/meestal het geval namelijk.
In de zomer bijvoorbeeld 20°C en in de winter 8°C - hangt natuurlijk o.a. af van de leidingvoering/diepte in de grond. - Makkelijk uit te rekenen wat je dan aan "compensatie" nodig hebt.
P.S.: Zie ook hier voor een toepasselijk plaatje van @cville
In de zomer bijvoorbeeld 20°C en in de winter 8°C - hangt natuurlijk o.a. af van de leidingvoering/diepte in de grond. - Makkelijk uit te rekenen wat je dan aan "compensatie" nodig hebt.
P.S.: Zie ook hier voor een toepasselijk plaatje van @cville
[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 13-11-2025 14:50 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bij ons staat hij op de zolderverdieping in de ruimte waar voorheen de CV-ketel hing. Die ruimte heeft een deur die dicht is. Als de boiler aan het verwarmen is dan hoor ik hem zachtjes als ik direct naast de deur sta, en als ik een verdieping lager in het trapgat ga staan luisteren hoor ik ook heel zachtjes nog wel iets als het verder stil is in huis, maar in andere kamers zoals de slaapkamer hoor ik niks.htoorman schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:15:
[...]
Wat zijn de ervaringen met de geluidsproductie van de 100 en 150 liter variant?
Ik vind hem dus heel stil.
Maar goed, dit is zo subjectief als wat. Misschien hoor jij veel beter dan ik, of is mijn beleving van "zachtjes" wel heel anders dan van jou. Metingen heb ik niet verricht in elk geval
Catch a smile out there!
Kom je zonder de hogere temperatuur in de winter water tekort?loyske schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:13:
Dit was inderdaad mijn gedachte! In de zomer is/lijkt het inkomende leidingwater minder koud.
Wil je hem aan de muur monteren? En zo ja, is dat de muur die grenst aan de woonkamer? Zo ja, hang hem dan op met van die geluiddempende pluggen. Bij het monteren op een stoel wordt de boiler doorgaans ook nog aan de muur bevestigd, dus ook dan zijn die isolatiepluggen goed om te zoen mijn inziens.htoorman schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:15:
[...]
Belangrijkste zorg voor nu:
De badkamer zit bij ons beneden, direct naast de huiskamer. Ik wil daar niets van de warmtepomp horen.
Ik ben van plan om de warmtepomp in een kast te plaatsen. Hiernaast natuurlijk nog een badkamerdeur
Ik heb zelf geen Calypso maar een Vaillant 150 liter (hangt in de bijkeuken). En met de deur dicht hoor ik die zonder verdere extra demping een klein beetje in de keuken. In een goed geisoleerde kast (met 40mm metisse ofzo?) zal dat geluid denk ik aardig weg zijn.
Wel is het uitschakelen bij mij duidelijk hoorbaar in de aangrenzende keuken en werkkamer: dat uitschakelen gaat met een soort van klap die door de muur heen dreunt. Is natuurlijk maar heel kort, maar kun je waarschijnlijk verminderen met de genoemde pluggen (die ik destijds niet heb gebruikt).
Dank voor de reacties!
Hij komt niet direct aan de woonkamerwand te hangen maar ik ga wel alles doen om het geluid te minimaliseren. Die geluidsdempende pluggen om te beginnen en daarna de kast aan binnenzijde met die metisse lijkt mij helemaal geen verkeerd idee!
Nu nog de laatste horde: de ruimte
Ik heb een nis van 62 cm diep waar ik de wpb wil ophangen in een kast op maat. Daar gaat in dit geval dan nog 4 cm af voor de metisse...
Wanneer ik de technische informatie bekijk dan geven ze een minimale diepte van 67 cm aan.
Ik heb dus eigenlijk 9 cm te weinig ruimte aan de voorzijde (misschien nog enkele cm extra te creëren)
Is dit een harde richtlijn of is hier nog wat speelruimte?
:strip_exif()/f/image/lHHzcI55v0FAJWesRL2t1Zp6.png?f=user_large)
Hij komt niet direct aan de woonkamerwand te hangen maar ik ga wel alles doen om het geluid te minimaliseren. Die geluidsdempende pluggen om te beginnen en daarna de kast aan binnenzijde met die metisse lijkt mij helemaal geen verkeerd idee!
Nu nog de laatste horde: de ruimte
Ik heb een nis van 62 cm diep waar ik de wpb wil ophangen in een kast op maat. Daar gaat in dit geval dan nog 4 cm af voor de metisse...
Wanneer ik de technische informatie bekijk dan geven ze een minimale diepte van 67 cm aan.
Ik heb dus eigenlijk 9 cm te weinig ruimte aan de voorzijde (misschien nog enkele cm extra te creëren)
Is dit een harde richtlijn of is hier nog wat speelruimte?
:strip_exif()/f/image/lHHzcI55v0FAJWesRL2t1Zp6.png?f=user_large)
Nee eigenlijk niet.Olaf van der Spek schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:16:
[...]
Kom je zonder de hogere temperatuur in de winter water tekort?
Maar ik zie wel dat hij soms in de avond na het douchen/bad van de kids, nog aan een 2e run begint en dat wil ik eigenlijk voorkomen. Tijdsblok nu is van 12:00 tot 20:00. Dus die 2e run stopt toch al snel om 20:00.
Dan kun je ook de eindtijd vervroegen toch?loyske schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:45:
[...]
Nee eigenlijk niet.
Maar ik zie wel dat hij soms in de avond na het douchen/bad van de kids, nog aan een 2e run begint en dat wil ik eigenlijk voorkomen. Tijdsblok nu is van 12:00 tot 20:00. Dus die 2e run stopt toch al snel om 20:00.
Misschien je tijdsblok inkorten tot max 17:00/18:00, oor wegens de energieprijzen en dan ergens in de nacht hem bij laten tanken?loyske schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:45:
[...]
Nee eigenlijk niet.
Hier staat hij van 11:00-17:00 en van 01:00-05:00.
Dan zit ik in de ochtend nooit zonder warm water en warmt hij gemiddeld gezien op prima prijzen op.
En wellicht afhankelijk van het weer tot een hogere temperatuur laten opwarmen overdag?
Zelf kies ik er voor om bij PV overschot en of lage tarieven ipv tot 52 tot 62 graden te gaan.
@Olaf van der Spek en @MuadDib007 Bij de Explorer V3 moet het tijdsblok minimaal 8 uur zijn.
Eerder dan 12:00 beginnen wil ik niet ivm lagere buiten temperatuur. En opwarmen doe ik het liefst overdag ivm PV opbrengst. Als salderen weg valt of er een terugleverboete komt, ga ik zeker iets doen met het PV contact.
Eerder dan 12:00 beginnen wil ik niet ivm lagere buiten temperatuur. En opwarmen doe ik het liefst overdag ivm PV opbrengst. Als salderen weg valt of er een terugleverboete komt, ga ik zeker iets doen met het PV contact.
Heb je PV pas vanaf 12:00?loyske schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:59:
@Olaf van der Spek en @MuadDib007 Bij de Explorer V3 moet het tijdsblok minimaal 8 uur zijn.
Als je nog volledig kunt salderen is het wel begrijpelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-11-2025 11:05 ]
Nee PV opwek is al eerder. Maar na 12:00 zijn de buiten temperaturen gemiddeld hoger ivm aanzuigen lucht van buiten door de WPB.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:04:
[...]
Heb je PV pas vanaf 12:00?
Als je nog volledig kunt salderen is het wel begrijpelijk.
Ik zit op een modelcontract. Verbruik en opwek zijn bijna gelijk voor mij.
Jammer dat hij bij de V3 niet gesplitst kan worden.loyske schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:59:
Al kan ik me indenken dat je met de AquaMQTT zelf wellicht wat kunt overriden?
Door bijvoorbeeld de temperatuur laag te zetten wanneer je niet wil dat hij opwarmt en hem verder op always on te laten staan?
Bij mijn Atlantic split zit ook een fysieke aansluiting voor piek/daltarief met de mogelijkheid de WPB alleen in dal te laten werken. Die regeling kun je ook aansturen door met een slimme schakelaar 230v op dat contact te zetten.
Op die manier is het mogelijk ook een blok van minder dan 8 uur aan te wijzen.
Mijn split draait op die manier maar 1,5 uur per dag (maar die heeft wel meer vermogen dan een niet-split)
Op die manier is het mogelijk ook een blok van minder dan 8 uur aan te wijzen.
Mijn split draait op die manier maar 1,5 uur per dag (maar die heeft wel meer vermogen dan een niet-split)
Ben je hier nog verder mee gekomen? Ik ben aan het wachten op onderdelen om een sniffer te bouwen en die ertussen te zetten, maar misschien heb jij al meer informatie.thomk schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:11:
Ik heb nog geen idee of die in HA gekoppeld kan worden.
Volgens de specs is het display verbonden via rs485 connectie met de rest van de elektronica. Misschien is dat nog een optie via reverse engineering.
Kunnen jullie mij verder helpen met de Explorer v5 en verbinden aan smart grid of PV contact? Praktische vraag:tweakers122018 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:03:
[...]
Heb de plus(bruin) en min(blauw) op allebij de contacten gezet l1 en l2
De smartgrid op de V5 werkt. Ik stuur het aan met 2 Shelly's en heb nu 4 extra mogelijkheden buiten de Cozytouch om.
Dank jullie allen voor de ondersteuning. Superrrr!
[Afbeelding]
- Bij aansluiting op pv: sluit ik dan beide aders van de kabel aan op beide contactpunten van L1? Dus net zoals je een lamp aan een stekker aansluit zeg maar.
- mijn voorkeur is smart grid: is een enkele ader op een van beide contactpunten van L1 en een andere enkele ader op een van beide contactpunten van L2 dan voldoende? Waar komt de neutraal dan vandaan?
@tweakers122018 jij hebt vervolgens 2 shellys gebruikt, maar dat kan toch ook met 1 shelly die twee uitgangen heeft? Kun je een foto plaatsen van de aansluiting op de shellys?
Ik heb een 4-relais bordje gebruikt (met ESPhome / Home Assistant)jansd schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:04:
[...]
Kunnen jullie mij verder helpen met de Explorer v5 en verbinden aan smart grid of PV contact? Praktische vraag:
- Bij aansluiting op pv: sluit ik dan beide aders van de kabel aan op beide contactpunten van L1? Dus net zoals je een lamp aan een stekker aansluit zeg maar.
- mijn voorkeur is smart grid: is een enkele ader op een van beide contactpunten van L1 en een andere enkele ader op een van beide contactpunten van L2 dan voldoende? Waar komt de neutraal dan vandaan?
@tweakers122018 jij hebt vervolgens 2 shellys gebruikt, maar dat kan toch ook met 1 shelly die twee uitgangen heeft? Kun je een foto plaatsen van de aansluiting op de shellys?
https://templates.blakadder.com/assets/ESP12F_Relay_X4.pdf
Voeding gepakt van Explorer v5 voeding; vlak voor main board de kabels met wat wago's gesplitst.
relais bordje zit dus mooi verstopt onder kap. Geen extra draden aan de buitenkant.
Je hebt er ook wel een 2-relais versie van, zou ook voldoen.
Je moet 230V zetten op L1 / N1 om dit contact in te schakelen. Hetzelfde voor L1/N2.
[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 14-11-2025 21:24 ]
Nee behalve dat het inderdaad een rs485 communicatie protocol is waarin register gezet en uitgelezen kunnen worden. Er zit alleen een 24 of 12 volt dc spanning op die je eruit moet filteren. Of ergens anders op de print een connectie maken. Was eigenlijk wel van plan om het binnen kort weer op te pakken . Ben nu bezig met een DIY thuis batterij van 132kwhDylanf97 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:39:
[...]
Ben je hier nog verder mee gekomen? Ik ben aan het wachten op onderdelen om een sniffer te bouwen en die ertussen te zetten, maar misschien heb jij al meer informatie.
Ik meet tussen de klemmen A/B met de multimeter een 1.7VDC spanning en met mijn AC duspol idd een spanning tussen 12 en 24V.....thomk schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:30:
[...]
Nee behalve dat het inderdaad een rs485 communicatie protocol is waarin register gezet en uitgelezen kunnen worden. Er zit alleen een 24 of 12 volt dc spanning op die je eruit moet filteren. Of ergens anders op de print een connectie maken. Was eigenlijk wel van plan om het binnen kort weer op te pakken . Ben nu bezig met een DIY thuis batterij van 132kwh
Ik weet niet welk L1/N1 contact je bedoelt, maar in de handleiding lees ik klem L1 en klem L2. Mijn vraag is of je op beide klemmen 1 ader per klem moet zetten of 2 aders per klem?jj85 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:23:
[...]
Ik heb een 4-relais bordje gebruikt (met ESPhome / Home Assistant)
https://templates.blakadder.com/assets/ESP12F_Relay_X4.pdf
Voeding gepakt van Explorer v5 voeding; vlak voor main board de kabels met wat wago's gesplitst.
relais bordje zit dus mooi verstopt onder kap. Geen extra draden aan de buitenkant.
Je hebt er ook wel een 2-relais versie van, zou ook voldoen.
Je moet 230V zetten op L1 / N1 om dit contact in te schakelen. Hetzelfde voor L1/N2.
Voor l1 moet je beide contacten aansluiten op 230v om in te schakelen. Hetzelfde voor l2jansd schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:29:
[...]
Ik weet niet welk L1/N1 contact je bedoelt, maar in de handleiding lees ik klem L1 en klem L2. Mijn vraag is of je op beide klemmen 1 ader per klem moet zetten of 2 aders per klem?
Dus onder elk schroefje moet een kabel.
Dankje helder. Dan sluit ik dus een 4-aderige kabel aan op de klemmen L1 en L2, die aan de andere kant worden geschakeld door 2 shelly"s of met stekker op 2 slimme schakelaars.jj85 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:35:
[...]
Voor l1 moet je beide contacten aansluiten op 230v om in te schakelen. Hetzelfde voor l2
Dus onder elk schroefje moet een kabel.
[Afbeelding]
Hallo allemaal,
Wij zijn een gezin (2 volwassenen, 1 kind) en hebben nog een gasboiler van 190L (= nog de enige gasverbruiker in huis) voor warm water in de bijkeuken (keuken heeft een Quooker) en twee badkamers waarvan één met bad. Bad gebruiken we 1 á 2 keer per maand en nemen dagelijks een douche van 4 á 8 minuten per persoon. Verwarmen doen we met airco en hebben zonnepanelen.
Nu is de WPB een ontdekking voor me en zou de laatste stap zijn om van het gas af te komen. Ik heb de Tesy al zien staan bij BoilerGarant in Nijkerk maar lees op dit forum dat jullie vooral te spreken zijn over de Atlantic Explorer.
Hij kan op de plek van de huidige boiler waar de lucht invoer/afvoer geen probleem zijn (schuin dak of gat in de muur). Ik heb geen handigheid in dergelijke installaties dus als iemand een installateur weet in de buurt van Ermelo hou ik me aanbevolen. Hebben jullie nog tips?
Wij zijn een gezin (2 volwassenen, 1 kind) en hebben nog een gasboiler van 190L (= nog de enige gasverbruiker in huis) voor warm water in de bijkeuken (keuken heeft een Quooker) en twee badkamers waarvan één met bad. Bad gebruiken we 1 á 2 keer per maand en nemen dagelijks een douche van 4 á 8 minuten per persoon. Verwarmen doen we met airco en hebben zonnepanelen.
Nu is de WPB een ontdekking voor me en zou de laatste stap zijn om van het gas af te komen. Ik heb de Tesy al zien staan bij BoilerGarant in Nijkerk maar lees op dit forum dat jullie vooral te spreken zijn over de Atlantic Explorer.
Hij kan op de plek van de huidige boiler waar de lucht invoer/afvoer geen probleem zijn (schuin dak of gat in de muur). Ik heb geen handigheid in dergelijke installaties dus als iemand een installateur weet in de buurt van Ermelo hou ik me aanbevolen. Hebben jullie nog tips?
@Airmeleaux
Voor veel deelnemers hier zijn de (zelf) instelmogelijkheden van de unit (direct of via HA) van groot belang. Dat is niet noodzakelijk voor iedereen een belangrijk criterium. Ik kan in mijn unit bijna niets regelen (zoals start/stop van legionella of uitlezen temperatuur op diverse hoogtes) maar het voordeel is dat ik er dus ook niet over na hoef te denken: hij draait, levert warm water en gebruikt geen gas. Zal vast niet de meest efficiënte unit zijn maar heeft dus andere voordelen.
Voor veel deelnemers hier zijn de (zelf) instelmogelijkheden van de unit (direct of via HA) van groot belang. Dat is niet noodzakelijk voor iedereen een belangrijk criterium. Ik kan in mijn unit bijna niets regelen (zoals start/stop van legionella of uitlezen temperatuur op diverse hoogtes) maar het voordeel is dat ik er dus ook niet over na hoef te denken: hij draait, levert warm water en gebruikt geen gas. Zal vast niet de meest efficiënte unit zijn maar heeft dus andere voordelen.
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Hoi,
Inmiddels een klein jaar in het bezit van een Atlantic explorer v4. Bij de warmwater uitvoer heb ik de diëelektrische koppeling gebruikt die standaard bij de Atlantic geleverd wordt. Nu lekt deze sinds een aantal weken minimaal tussen de "2 koppelvlakken" Ik heb hem al een extra slag gegeven aan de kant van de wpb maar nu lekt hij nog iets meer
Nu had ik alvast een nieuwe diëelektrische koppeling besteld van Amazon. (Gevonden hier in het topic).
Nu vraag ik me af ik de koppeling (bovenste stuk in onderstaande foto) gewoon met loctite kan afdichten. Dit stuk komt dus direct aan de warme kant van de WPB. Is dit de juiste manier of zouden jullie dit anders / beter oplossen?
Alvast bedankt!
Inmiddels een klein jaar in het bezit van een Atlantic explorer v4. Bij de warmwater uitvoer heb ik de diëelektrische koppeling gebruikt die standaard bij de Atlantic geleverd wordt. Nu lekt deze sinds een aantal weken minimaal tussen de "2 koppelvlakken" Ik heb hem al een extra slag gegeven aan de kant van de wpb maar nu lekt hij nog iets meer
Nu vraag ik me af ik de koppeling (bovenste stuk in onderstaande foto) gewoon met loctite kan afdichten. Dit stuk komt dus direct aan de warme kant van de WPB. Is dit de juiste manier of zouden jullie dit anders / beter oplossen?
Alvast bedankt!
LG-HM123MR.U34
@tinusit zo heb ik het iig wel gedaan. Bovenste deel met Loctite 55 op de warmwateraansluiting.
Ah bedankt. En hoe heb je het onderste stuk opgelost? Ik heb die koppeling nu vast als ik deze via loctite ook wil afdichten naar een "3/4 naar 15 mm knel koppeling" hoe krijg ik dit vast? Heb jij het onderste stuk gewoon klem gezet met een baco oid en vervolgens met een 2e sleutel die koppeling aangedraaid?jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:33:
@tinusit zo heb ik het iig wel gedaan. Bovenste deel met Loctite 55 op de warmwateraansluiting.
LG-HM123MR.U34
Met een radiatorsleutel in een 3/4 naar 22mm koppeling gedraaid (met wat teflontape, Loctite 55 kreeg ik hier niet lekdicht...)tinusit schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:51:
[...]
Ah bedankt. En hoe heb je het onderste stuk opgelost? Ik heb die koppeling nu vast als ik deze via loctite ook wil afdichten naar een "3/4 naar 15 mm knel koppeling" hoe krijg ik dit vast? Heb jij het onderste stuk gewoon klem gezet met een baco oid en vervolgens met een 2e sleutel die koppeling aangedraaid?
Let er ook op of de flens van de aansluiting onderop de Atlantic wel vlak is, heb het zelf gehad en ook bij anderen gelezen dat die onregelmatig gevormd en dus niet vlak was waardoor de afdichtr8ng niet goed aansluit. Is heel simpel met een fijne vijl of vlakschuren te verhelpen mocht dat het geval zijn.
Volgens mij speelt dit probleem niet omdat je met teflon / loctite de "buitenkant" van de schroefdraad afdicht en op deze manier te verbinding waterdicht maakt. (Op dit moment heb ik de koppeling direct op de uitgang van de WPB gescrhoefd. Nu dicht hij af op de kopse kant middels een fiber ringetje. (daar lekt ie ook niet trouwens).ASW1 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:24:
Let er ook op of de flens van de aansluiting onderop de Atlantic wel vlak is, heb het zelf gehad en ook bij anderen gelezen dat die onregelmatig gevormd en dus niet vlak was waardoor de afdichtr8ng niet goed aansluit. Is heel simpel met een fijne vijl of vlakschuren te verhelpen mocht dat het geval zijn.
Ik ga er mee aan de slag! Bedankt voor de input allemaal.
LG-HM123MR.U34
Ik heb een Explorer V3 via de MQTTAqua aangesloten. Ik krijg het niet goed voor elkaar om het element aan te zetten bij genoeg zonnestroom. Dit speelt nu even niet natuurlijk maar straks rond maart april wil ik dit wel weer gebruiken. Weet iemand welke schakelaar(s) ik om om moet zetten? Van mij de compressor ook wel mee blijven draaien, maar hoeft niet. Ik heb er recent nog nieuwe software opgezet ivm wijziging setup, is dus up to date.
[ Voor 5% gewijzigd door Pos2007 op 19-11-2025 12:05 ]
PV Mode Heating Element aanzetten!? En als dat niet werkt ook nog Allow Heating Element aanzetten?
Ik heb dat wel geprobeerd maar soms werkt het wel en soms niet en sommige schakelaars schakelen ook weer terug. Ik heb het idee dat er twee of meer aan moeten staan?
Moet je wellicht de installation configuration ook aanpassen voordat het heating element zijn werk mag doen?
Hij staat nu op Heatpump only namelijk.
Daarnaast uiteraard Allow heating element en PV mode heating element inschakelen verwacht ik (wellicht ook in die volgorde)
Hij staat nu op Heatpump only namelijk.
Daarnaast uiteraard Allow heating element en PV mode heating element inschakelen verwacht ik (wellicht ook in die volgorde)
Ik wil mijn explorer op pv overschot momenten laten draaien via het pv contact. Dat wil ik laten aansturen door mijn SolarEdge omvormer, daarvoor is een Home Load controller te koop van SolarEdge.
Maar nu twijfel ik over het aansluiten.
Handleiding zegt dat ik twee mogelijkheden heb, potentiaal 230 of potentiaalvrij
:strip_exif()/f/image/pPU5MyqZsTbqjp0e8yDn67lA.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Solaredge ding levert dit aan als aansluitschema.
:strip_exif()/f/image/WQlhHJ40YnfqIOWEQhpFcmNC.jpg?f=fotoalbum_large)
als ik de bijbehorende video van solaredge bekijk dan zou dit potentiaalvrij zijn.
Is er iemand die deze al gebruikt?
Maar nu twijfel ik over het aansluiten.
Handleiding zegt dat ik twee mogelijkheden heb, potentiaal 230 of potentiaalvrij
:strip_exif()/f/image/pPU5MyqZsTbqjp0e8yDn67lA.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Solaredge ding levert dit aan als aansluitschema.
:strip_exif()/f/image/WQlhHJ40YnfqIOWEQhpFcmNC.jpg?f=fotoalbum_large)
als ik de bijbehorende video van solaredge bekijk dan zou dit potentiaalvrij zijn.
Is er iemand die deze al gebruikt?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Zoals ik hem lees zijn de Se contacten potentiaal vrij. Dus je kan dan gewoon de voeding van de boiler A1 via dat SE contact laten lopen, terug naar B1.
Als je van A1 naar b1 een draadbrug legt zou hij ook in de pv stand moeten gaan, maar in dit geval wil je de SE omvormer dit laten schakelen?
Ene contact is potentiaal vrij, serie, en de andere is een wisselcontact zo te zien.
Als je van A1 naar b1 een draadbrug legt zou hij ook in de pv stand moeten gaan, maar in dit geval wil je de SE omvormer dit laten schakelen?
Ene contact is potentiaal vrij, serie, en de andere is een wisselcontact zo te zien.
de omvormer meet dat er pv overschot is en schakelt dan deze schakelaar ja.Doesnotcompute schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:43:
Zoals ik hem lees zijn de Se contacten potentiaal vrij. Dus je kan dan gewoon de voeding van de boiler A1 via dat SE contact laten lopen, terug naar B1.
wat ik niet snap is wat ik nu waar aansluit. ik snap het 'schema ingang potentiaalvrij' maar dan krijgt de schakelaar dus aan de andere kant nog een voeding?
[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 19-11-2025 20:11 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Er staat op 1 pool voeding, maar daar kan dat relais tegen.
Voor jezelf is het wel handig om te weten dat je een spanning voerende kabel er aan hebt zitten.
Voor jezelf is het wel handig om te weten dat je een spanning voerende kabel er aan hebt zitten.
Ik krijg binnen 2 weken de Airwell Eleo M TFMW-200L geleverd, na een defecte Auer-Edel Airmr_evil08 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:57:
Heeft ook iemand van de Airwell TFHW Eleo 120L gehoord?
één van de weinige met RVS vat en klein waterinhoud.
Ervaringen goed/slecht?
Vreemd: op de website van klimaatshop.nl staat dat de aansluiting 3x 2.5mm2 vereist maar in de specs https://lh.airwell-res.co...AFLET-TFHW-EN-1023_V1.pdf staat 1 fase apparaat.mr_evil08 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:57:
Heeft ook iemand van de Airwell TFHW Eleo 120L gehoord?
één van de weinige met RVS vat en klein waterinhoud.
Ervaringen goed/slecht?
Ik hoop dat 3x 2.5 niet betekent: positief, negatief, aarde
[ Voor 6% gewijzigd door Judge Ming op 21-11-2025 09:48 ]
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Wat zou het anders betekenen bij een 1-fase apparaat? Voor 3-fasen heb je 5x 2.5mm2 nodig: L1, L2, L3, N, aarde.Judge Ming schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:47:
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
als je googled op 3x2,5 ploppen ook alleen maar plaatjes van een 1-fase kabel op.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Is 1 fase, 3x 2.5mm2 is de standaard voor gebouwen NEN1010 zaken met stopcontacten voor 16A.Judge Ming schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:47:
[...]
Vreemd: op de website van klimaatshop.nl staat dat de aansluiting 3x 2.5mm2 vereist maar in de specs https://lh.airwell-res.co...AFLET-TFHW-EN-1023_V1.pdf staat 1 fase apparaat.
Vermoedelijk hebben ze het daar van, fouten op de website zijn niet ongebruikelijk.
De technische handleiding van de fabrikant aanhouden.
3x 2.5mm2 is ook 1 fase.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2025 10:15 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hoi,
heb een atlantic explorer v4 met AquaMQTT ook.
Draai normaal op tijdvenster tussen 10.15 en 19.00. Het is al 2x voorgekomen dat dit er mee stopte (start dan gewoon niet - moet hem spanningsvrij maken en opnieuw instellen of het tijdschema er af halen zodat ie 24/7 kan lopen).
Heb nu een nieuwe bevinding. De afgelopen 2 dagen lijkt de warmtepomp niets meer te doen. Hij verwarmt alleen met het element zo te zien. 1,8kWh verbruik consequent wat met het element overeenkomt en zie in AquaMQTT module ook alleen het hitte element.
Als ik normaal het hitte element aanzet loopt de warmtepomp er ook gewoon naast.
:strip_exif()/f/image/vxve1zwyo7AolPXHSnPEwewU.png?f=user_large)
Hij draait normaal alleen op de warmtepomp.
Iemand enig idee wat dat kan zijn? Buiten temperatuur te koud? Volgens de handleiding zou die het tot -5 moeten doen echter.
heb een atlantic explorer v4 met AquaMQTT ook.
Draai normaal op tijdvenster tussen 10.15 en 19.00. Het is al 2x voorgekomen dat dit er mee stopte (start dan gewoon niet - moet hem spanningsvrij maken en opnieuw instellen of het tijdschema er af halen zodat ie 24/7 kan lopen).
Heb nu een nieuwe bevinding. De afgelopen 2 dagen lijkt de warmtepomp niets meer te doen. Hij verwarmt alleen met het element zo te zien. 1,8kWh verbruik consequent wat met het element overeenkomt en zie in AquaMQTT module ook alleen het hitte element.
Als ik normaal het hitte element aanzet loopt de warmtepomp er ook gewoon naast.
:strip_exif()/f/image/vxve1zwyo7AolPXHSnPEwewU.png?f=user_large)
Hij draait normaal alleen op de warmtepomp.
Iemand enig idee wat dat kan zijn? Buiten temperatuur te koud? Volgens de handleiding zou die het tot -5 moeten doen echter.
[ Voor 15% gewijzigd door freaky op 21-11-2025 15:59 ]
@freaky heb je jou AquaMQTT al van de laatste nieuwe firmware voorzien?
Daarin is een probleem opgelost mbt het niet meer opwarmen van de WPB.
Waarom hij nu alleen op je element gaat opwarmen kan ik je niets zinnigs over zeggen helaas.
Waarom hij nu alleen op je element gaat opwarmen kan ik je niets zinnigs over zeggen helaas.
Ik heb een nieuwe vaillant arostor plus (= tesy aquathermica 260 pro) warmtepompboiler en ga die in plaats van mijn oude arostor ( edel auer) installeren. Helaas zijn de aansluitingen anders en zitten ze soms op een andere plek. Toch wil ik zo min mogelijk aanpassingen doen aan mijn huidige installatie. Daarom even twee vragen:
De nieuwe arostor plus heeft 1 inch aansluitingen en gebruikt kunststof nippels als dielektrische scheiding ( zie zwarte nippels op foto)
:strip_exif()/f/image/lwrS7ZH784I04bjuZsqHsW13.jpg?f=fotoalbum_large)
nu heeft mijn huidige installatie 3/4 inch leidingen en fittingen. Ik wil daarom de zwarte kunststof nippels vervangen voor nylon verloopnippels ( witte nippels op foto) die zijn geschikt tot 90 graden en 16 bar.
Lijkt mij dus te kunnen of zie ik iets over het hoofd?
De nieuwe arostor adviseert een 8 bar veiligheidsgroep terwijl mijn huidige installatie een 6 bar type heeft. Als het niet al te veel extra water verspilling oplevert wou ik die laten zitten. Of heeft dat ook negatieve gevolgen voor de werking.
Graag even jullie kijk en of advies over deze twee zaken alsjeblieft
De nieuwe arostor plus heeft 1 inch aansluitingen en gebruikt kunststof nippels als dielektrische scheiding ( zie zwarte nippels op foto)
:strip_exif()/f/image/lwrS7ZH784I04bjuZsqHsW13.jpg?f=fotoalbum_large)
nu heeft mijn huidige installatie 3/4 inch leidingen en fittingen. Ik wil daarom de zwarte kunststof nippels vervangen voor nylon verloopnippels ( witte nippels op foto) die zijn geschikt tot 90 graden en 16 bar.
De nieuwe arostor adviseert een 8 bar veiligheidsgroep terwijl mijn huidige installatie een 6 bar type heeft. Als het niet al te veel extra water verspilling oplevert wou ik die laten zitten. Of heeft dat ook negatieve gevolgen voor de werking.
Ik snap de Smart Grid aansluitingen van de Explorer V5 niet zo goed.
Onderstaande staat in de manual. Dat lijkt an sich goed te werken.
Zet ik contact 1 aan, dan gaat hij op de warmtepomp verwarmen.
Zet ik contact 1 en 2 aan, dan is het warmtepomp + warmteweerstand
Zet ik contact 2 aan, dan stopt hij.
So far so good.
Maar nu zie ik ook dat hij in 'heat pump only' mode (dus contact 1 ingeschakeld) na enige tijd toch de warmteweerstand ook inschakelt. Iemand enig idee hoe dit zit / werkt?
(niet zo erg nu, beetje PV overschot, dus 'gratis' energie
)
:strip_exif()/f/image/WsW3HD2XJxTJHlQxKheFwhjQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstaande staat in de manual. Dat lijkt an sich goed te werken.
Zet ik contact 1 aan, dan gaat hij op de warmtepomp verwarmen.
Zet ik contact 1 en 2 aan, dan is het warmtepomp + warmteweerstand
Zet ik contact 2 aan, dan stopt hij.
So far so good.
Maar nu zie ik ook dat hij in 'heat pump only' mode (dus contact 1 ingeschakeld) na enige tijd toch de warmteweerstand ook inschakelt. Iemand enig idee hoe dit zit / werkt?
(niet zo erg nu, beetje PV overschot, dus 'gratis' energie
:strip_exif()/f/image/WsW3HD2XJxTJHlQxKheFwhjQ.jpg?f=fotoalbum_large)
@jj85 Je moet waarschijnlijk in de instellingen het element uitschakelen bij normaal bedrijf.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
6 bar lijkt mij altijd beter: minder druk op je leidingen geeft minder kans op problemen.midas00 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:32:
Ik heb een nieuwe vaillant arostor plus (= tesy aquathermica 260 pro) warmtepompboiler en ga die in plaats van mijn oude arostor ( edel auer) installeren. Helaas zijn de aansluitingen anders en zitten ze soms op een andere plek. Toch wil ik zo min mogelijk aanpassingen doen aan mijn huidige installatie. Daarom even twee vragen:
[Afbeelding]
Extra waterverspilling zal ook niet veel zijn? Want je systeem kan amper minder water kwijt bij 8 bar tov 6 bar want water kun je niet goed comprimeren.
Welke kunststof nippels je gebruikt: lijkt me niets uitmaken. Kan beide prima als ze geschikt zijn voor die hoge temperatuur.
[ Voor 3% gewijzigd door Swelson op 22-11-2025 13:25 ]
Wij hebben nu al een half jaartje een Atlantic Explorer V4 staan;
Nou ben ik dit weekend weer wat verder gegaan met de ombouw maken voor wat extra isolatie en toen kwam ik dit tegen.
:strip_exif()/f/image/ueKKOUcB2JzZAcqmphxgteKw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fMcWdzrXQHKKie7O9XqXqTbV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ym3Tr013XC4PAizN4YVxErxv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fh5ud12tHWwhftOsMZheWYf2.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijkbaar is de onderste plastic rand op meerdere punten "gebroken", en zit op elk breekpunt dit rare gele spul. Het lijkt bijna alsof ze het ooit hebben proberen te lijmen?
Dit was tijdens de levering zeker niet zo maar ik snap ook niet echt hoe dit kan gebeuren want er is niet echt iets mee gebeurt ofzo.
Is dit gewoon puur cosmetisch of wat "ergers" waar ik achteraan moet gaan?
Nou ben ik dit weekend weer wat verder gegaan met de ombouw maken voor wat extra isolatie en toen kwam ik dit tegen.
:strip_exif()/f/image/ueKKOUcB2JzZAcqmphxgteKw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fMcWdzrXQHKKie7O9XqXqTbV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ym3Tr013XC4PAizN4YVxErxv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fh5ud12tHWwhftOsMZheWYf2.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijkbaar is de onderste plastic rand op meerdere punten "gebroken", en zit op elk breekpunt dit rare gele spul. Het lijkt bijna alsof ze het ooit hebben proberen te lijmen?
Dit was tijdens de levering zeker niet zo maar ik snap ook niet echt hoe dit kan gebeuren want er is niet echt iets mee gebeurt ofzo.
Is dit gewoon puur cosmetisch of wat "ergers" waar ik achteraan moet gaan?
Is het niet tijdens het plaatsen gebeurd?
Volgens mij is dit niet dragend.
Niet dat ik weet, na de installatie heb ik alles geïnspecteerd en waren er geen scheuren, of geligheid te zien zoals nu. Het zou natuurlijk kunnen dat ze toen al gebroken waren.Jim423 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:45:
Is het niet tijdens het plaatsen gebeurd?
Het lijkt inderdaad op een sierrand die een stukje van de isolatie beschermd.
Dat dacht ik eerst ookSurfari schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:28:
Op de onderste foto komt ook wat van bovenaf lopen?
/f/image/10RKA8gwwZfXDvEM9HwvLsUM.png?f=fotoalbum_large)
Maar "komt" echter nergens vandaan. Het loopt ook niet zo door naar de andere plekken; de onder ring heeft het namelijk vrijwel geheel rondom zitten en extra bij elke breuk.
Het is droog en een beetje plakkerig. Je kunt het er eigenlijk vanaf krabben.
Lijkt mij wat op niet goed gemixed PUR schuim van de isolatie. Waarschijnlijk niet echt lekker uit gehard door verkeerde meng verhouding oid en naar onder gelopen/gekropen in de schil?
Iets in die geest misschien?
Condens afvoer verstopt?
Kap er al eens afgehad? Misschien iets naar binnen geregend oid? Via de lucht aan/afvoer. Dat kan gaan lekken als die afvoer verstopt zit of de boel niet waterpas staat
Condens afvoer verstopt?
Kap er al eens afgehad? Misschien iets naar binnen geregend oid? Via de lucht aan/afvoer. Dat kan gaan lekken als die afvoer verstopt zit of de boel niet waterpas staat
[ Voor 45% gewijzigd door Doggieman op 23-11-2025 02:06 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Nou ik hem mijn nieuwe Vaillant Arostor Plus aangesloten en hij heeft keurig warm water gemaakt. Maar het lijkt wel of er helemaal geen condenswater uit de doorzichtige condensafvoer loopt. Hij zuigt de lucht van binnnen uit de overloop op de 1e verdieping en voert de koude lucht af via een dakafvoer.
Is dit normaal bij het huidige weer of had er toch echt wat water uit moeten komen? Wat adviseren jullie om te doen?
Is dit normaal bij het huidige weer of had er toch echt wat water uit moeten komen? Wat adviseren jullie om te doen?
Zijn er hier mensen die naar het rendement van de Explorer V5 gekeken hebben?
Net een run achter de rug van 32 naar 62grC (circulatiepompje stond aan, dus eventuele lagen heb ik om zeep geholpen).
Lucht in (vanaf zolder): 17grC
Lucht uit: naar buiten
230L water opwarmen met een dT=30grC kost 8kWh aan energie.
Utility meter geeft aan dat er 3kWh elektrisch is gebruikt
COP = 2,7 (verwarmen tot 62grC)
Kijk ik naar de specs, dan wordt een COP van 3,9 genoemd.
Maar bij een referentietemp van ongeveer 55grC.
Kijk ik naar deze temperatuur, dan kost het 6,2 kWh om 230L water op te warmen van 32 naar 55grC.
Op dat moment is er 2 kWh verbruikt.
COP = 3,1 (verwarmen tot 55grC).
Allemaal niet slecht, maar nog zeker geen 3,9
Hoe gaat dit bij anderen?
Net een run achter de rug van 32 naar 62grC (circulatiepompje stond aan, dus eventuele lagen heb ik om zeep geholpen).
Kijk ik naar deze temperatuur, dan kost het 6,2 kWh om 230L water op te warmen van 32 naar 55grC.
Allemaal niet slecht, maar nog zeker geen 3,9
Is die 3.9 niet de COP van het hele vat van 10 naar 55 graden brengen? Dan lijkt mij van 32 naar 62 wel in lijn met wat jij ervaart. ("gemiddelde" afgifte temperatuur is dan 47 bij jouw ipv 32.5 graden)jj85 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:00:
Gewoon niet druk om maken, ding moet doen waar het voor is: warm water maken en gewoon eenmaal per maand kijken wat het verbruik is.jj85 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:00:
Zijn er hier mensen die naar het rendement van de Explorer V5 gekeken hebben?
Allemaal niet slecht, maar nog zeker geen 3,9![]()
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Goed punt, dat eerste stuk zal wat makkelijker verlopen dat het laatste stuk. Dan zal hij idd verder naar die 3,9 trekken. Thanks!AndRo555 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:00:
[...]
Is die 3.9 niet de COP van het hele vat van 10 naar 55 graden brengen? Dan lijkt mij van 32 naar 62 wel in lijn met wat jij ervaart. ("gemiddelde" afgifte temperatuur is dan 47 bij jouw ipv 32.5 graden)
Maak me er gelukkig niet druk om, maar ben wel nieuwsgierig hoe de V5 presteert (opgave vs praktijk). Ben er verder gewoon tevreden meeklump4u schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:05:
[...]
Gewoon niet druk om maken, ding moet doen waar het voor is: warm water maken en gewoon eenmaal per maand kijken wat het verbruik is.
je hebt hem volgens mij op een pir plaat staan ?Vetracious schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:03:
[...]
Niet dat ik weet, na de installatie heb ik alles geïnspecteerd en waren er geen scheuren, of geligheid te zien zoals nu. Het zou natuurlijk kunnen dat ze toen al gebroken waren.
Het lijkt inderdaad op een sierrand die een stukje van de isolatie beschermd.
zakt hij hier niet in zodat er druk op die rand komt testaan?
zo ja , er een houtenplaat onderleggen zodat de druk over de hele pir plaat wordt verdeeld
Er komt een lekspoor onder die grijze rand uitlopen. Ik zou die rand eens losmaken (twee schroefjes, heel makkelijk) en kijken of de pakking van de anode nog wel goed afdicht.Louwm schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:02:
[...]
je hebt hem volgens mij op een pir plaat staan ?
zo ja , er een houtenplaat onderleggen zodat de druk over de hele pir plaat wordt verdeeld
Voor een andere mogelijke oorzaak https://imgur.com/a/6OsAB#dD4FV0N en https://imgur.com/a/6OsAB#fOBes72
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben qua pur, waarschijnlijk tijdens productie oid.Doggieman schreef op zondag 23 november 2025 @ 01:50:
Lijkt mij wat op niet goed gemixed PUR schuim van de isolatie. Waarschijnlijk niet echt lekker uit gehard door verkeerde meng verhouding oid en naar onder gelopen/gekropen in de schil?
Condens afvoer verstopt?
Condens en toevoer zijn schoon; toevoer is van binnen met een filter ervoor. Naar binnen regenen is ook niet mogelijk.
Klopt! Je kunt het ietsjes minder goed zien op de foto, maar er tussen zit nog een dikke plastic plaat, juist om verzakking te voorkomen.Louwm schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:02:
[...]
je hebt hem volgens mij op een pir plaat staan ?
Maar dank voor de poging me lasten te besparen
@Yucon @wizzopa
Bedankt voor de suggesties.
Ik heb vandaag zowel de grijze kap als de boven kap er af gehaald, maar ik ben het spoor eigenlijk nog bijster; het zit in mijn ogen allemaal goed uit?
Alles is droog en ziet er schoon uit.
:strip_exif()/f/image/pKhB1WxkneyXrQ9N69HaJMjx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/COSq6GyJbnDVFJ5Do6KHJoBE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vjjTmkfATvuMG8ndGhNlIJF0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5WvhCe8E4fJH5vMCuBeXBbXK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie wel een kleine beschadiging aan de binnenkant van het bovenste gedeelte, waar ook weer wat van dat geel te zien is.
:strip_exif()/f/image/HqlP4SvtBdeOLHzeBLgjWZZi.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt bijna alsof ze een refurb hebben opgestuurd en dat na genoeg oxidatie de lijm/reparatie verkleurd.
[ Voor 6% gewijzigd door Vetracious op 24-11-2025 01:40 ]
Lijkt stabiel sinds upgrade van AquaMQTT. Heb de boiler niet herstart.MuadDib007 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:17:
@freaky heb je jou AquaMQTT al van de laatste nieuwe firmware voorzien?
Bedankt
:strip_exif()/f/image/wXY9oIdl7uP2btD5PSA4d97o.png?f=user_large)