Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:51
Sorry, het gaat om een Atlantic Explorer V5.
Het staat nu ook in m'n onderschrift.

Daikin Altherma 3M 8kW - Atlantic Explorer V5 200L - Gasloos

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hallo luitjes, ik wil ook over naar een WP boiler en heb wat vragen en zoek jullie advies gezien vanuit jullie eigen ervaringen.

Allereerst de situatieschets:
Ruitjeshuis, al diverse dingen aan gedaan zoals vloerisolatie en kunststof kozijnen en hr++ glas. Ook zijn er 3 airco's geplaatst (de laatste nog meer net). 1x 5Kw beneden en een 2,5 en 3,5 Kw op 2 slaapkamers boven.
Ook liggen er 8 400w panelen op Z-ZO
3 personen aanwezig, waarvan er altijd wel iemand thuis is, vaak thuiswerken, op verwarmen wordt niet bezuinigd. En dat gaat ook prima met de airco.
Onlangs een 2e airco boven geplaatst omdat die ene de boel net niet comfortabel kon houden bij langere periodes van kou.
De ketel die we nu gebruiken is een remeha 4cw.
Er is nog een bad aanwezig in de badkamer waar de kleinkids 1x per week in zitten, maar die gaat weg, er komt alleen een douche terug.

Huidig gebruik gas: tussen de 220 en 270 kuub per jaar. Warmwater zal daar zo'n 15-20 per maand van zijn.
Afrekening vorig jaar +/- 1000 euro. Het extra gasverbruik bovenop het SWW gebruik is puur incidenteel een keer stoken voor comfort boven en straks niet meer nodig.
Omdat vastrecht nu al een erg groot deel van de kosten voor gas is en met het oog op stijgende gas kosten en zelf meer opgewekte energie willen gebruiken, willen we van het gas af.

Plannen:
Binnen enkele maanden wordt de badkamer gerenoveerd en zal er een electrische radiator geplaatst worden, de badkamer werd eigenlijk alleen koud na lange periodes van kou, dus meer voor het comfort.
Binnenkort willen we om tafel met de keukenboer, de keuken wordt gesloopt en er komt een nieuwe in, met inductie plaat.

Ik realiseer me dat dit in fases moet, de WP boiler kan pas worden geplaatst als de keuken af is. Dat is ook wel zo handig ivm de plaatsing en verwijdering huidige ketel.

Vragen:
Allereerst: 200ltr boiler lijkt me prima voor ons, gezien de vrouw wat langer doucht, is dat een correcte aanname ?

Plaatsing:
Ik wil deze op zolder plaatsen, kan dit i.v.m. puntlast ? Het huis is uitgevoerd met 150mm kanaalplaten van 2,55kN/m2

Werking:
De zolder is altijd redelijk aangenaam, er hoeft niet gestookt te worden, wordt verder alleen voor de was gebruikt en opslag. Mijn idee was: aanzuigen lokaal, afvoeren naar buiten. Ik heb namelijk in de hoek van het dak een buis zitten, die vroeger gebruikt wordt voor de hele oude verwarming (aanvoer lucht).

Hamvraag: welk merk type in 2026 ? Hij moet stil en efficiënt zijn, makkelijk te bedienen (WAF factor) én werken met Home-Assistant.

Extra vraag:
Zouden jullie nog een boiler/cooker nemen in de keuken ? Waarom wel of juist niet ?

Extra vraag 2: Als jullie dit zo lezen, is er dan iets waarvan jullie zegen: als je toch de keuken en de badkamer doet en een WP boiler neemt: denk dan ook eens aan dit of dat ?

Zoldervloer en plaats boiler (rood)
https://i.postimg.cc/RVVfX2kg/zoldervloer.jpg
Huidige plaatsing ketel en luchtafvoer:
https://i.postimg.cc/KvwPjJW0/IMG-0304.jpg
Waar nu de ketel en het vat hangen komt dus de WP boiler en de wasmachine en droger gaan naar links.
https://i.postimg.cc/xCfHh7Xt/IMG-0305.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door KillerAce_NL op 23-03-2026 11:06 ]

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:48
Wat is de maximale afstand voor de inlaatcombinatie vanaf de boiler? Ik heb namelijk een inlaatcombinatie met vul systeem voor het CV water. Deze wil ik eigenlijk laten zitten, maar die komt op ongeveer 2 meter afstand van de boiler aansluiting.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:42
Atlantic Explorer V5 zijn bizar goedkoop bij Wasco momenteel.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:37
Technician- schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:34:
Atlantic Explorer V5 zijn bizar goedkoop bij Wasco momenteel.
Ik vind €2250 bruto voor de 200l versie toch best stevig aan de prijs hoor...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MzKzM73 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:05:
[...]

Ik vind €2250 bruto voor de 200l versie toch best stevig aan de prijs hoor...
1400 met de juiste inlog.
Kindrih schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Wasco, met de installateurs korting. 1400 in de btw.

[ Voor 27% gewijzigd door Wolly op 24-03-2026 23:28 ]

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:28:
[...]

[...]
En hoe kom je daar aan? Ik denk niet dat de gemiddelde tweaker een installateursaccount heeft.

• maren0
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-04 13:59
KillerAce_NL schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:01:
Hallo luitjes, ik wil ook over naar een WP boiler en heb wat vragen en zoek jullie advies gezien vanuit jullie eigen ervaringen.

Ruitjeshuis, al diverse dingen aan gedaan zoals vloerisolatie en kunststof kozijnen en hr++ glas. Ook zijn er 3 airco's geplaatst (de laatste nog meer net). 1x 5Kw beneden en een 2,5 en 3,5 Kw op 2 slaapkamers boven.
3 personen aanwezig, waarvan er altijd wel iemand thuis is, vaak thuiswerken, op verwarmen wordt niet bezuinigd. En dat gaat ook prima met de airco.
Onlangs een 2e airco boven geplaatst omdat die ene de boel net niet comfortabel kon houden bij langere periodes van kou.
Er is nog een bad aanwezig in de badkamer waar de kleinkids 1x per week in zitten, maar die gaat weg, er komt alleen een douche terug.

Huidig gebruik gas: tussen de 220 en 270 kuub per jaar. Warmwater zal daar zo'n 15-20 per maand van zijn.
Afrekening vorig jaar +/- 1000 euro. Het extra gasverbruik bovenop het SWW gebruik is puur incidenteel een keer stoken voor comfort boven en straks niet meer nodig.
Omdat vastrecht nu al een erg groot deel van de kosten voor gas is en met het oog op stijgende gas kosten en zelf meer opgewekte energie willen gebruiken, willen we van het gas af.

Plannen:
Binnen enkele maanden wordt de badkamer gerenoveerd en zal er een electrische radiator geplaatst worden, de badkamer werd eigenlijk alleen koud na lange periodes van kou, dus meer voor het comfort.
Binnenkort willen we om tafel met de keukenboer, de keuken wordt gesloopt en er komt een nieuwe in, met inductie plaat.

Ik realiseer me dat dit in fases moet, de WP boiler kan pas worden geplaatst als de keuken af is. Dat is ook wel zo handig ivm de plaatsing en verwijdering huidige ketel.

Vragen:
Allereerst: 200ltr boiler lijkt me prima voor ons, gezien de vrouw wat langer doucht, is dat een correcte aanname ?

Plaatsing:
Ik wil deze op zolder plaatsen, kan dit i.v.m. puntlast ? Het huis is uitgevoerd met 150mm kanaalplaten van 2,55kN/m2

Werking:
De zolder is altijd redelijk aangenaam, er hoeft niet gestookt te worden, wordt verder alleen voor de was gebruikt en opslag. Mijn idee was: aanzuigen lokaal, afvoeren naar buiten. Ik heb namelijk in de hoek van het dak een buis zitten, die vroeger gebruikt wordt voor de hele oude verwarming (aanvoer lucht).

Hamvraag: welk merk type in 2026 ? Hij moet stil en efficiënt zijn, makkelijk te bedienen (WAF factor) én werken met Home-Assistant.

Extra vraag:
Zouden jullie nog een boiler/cooker nemen in de keuken ? Waarom wel of juist niet ?

Extra vraag 2: Als jullie dit zo lezen, is er dan iets waarvan jullie zegen: als je toch de keuken en de badkamer doet en een WP boiler neemt: denk dan ook eens aan dit of dat ?

Waar nu de ketel en het vat hangen komt dus de WP boiler en de wasmachine en droger gaan naar links.
ik ben zelf al een tijdje aan het zoeken naar een wpb 270 L, daarbij zijn 3 modellen naar voren gekomen.

Tosot homebask (1650)
Atlantic Explorer V5 (2000)
Lg wh27s (2200)

gesorteerd op laagste prijs, voor mijn gevoel is de LG het beste kwa garantie, aantal DB, desgin cop etc.

De 200Liter van LG heeft R290 en de 270 (nog) niet

Heb ook weer wat voorbijzien komenvan SmartGrid ready, wat alleen de Atlantic heeft.
connectie met HA heb ik nog niet echt actief of gezocht,

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:40
Kindrih schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:08:
Wat is de maximale afstand voor de inlaatcombinatie vanaf de boiler? Ik heb namelijk een inlaatcombinatie met vul systeem voor het CV water. Deze wil ik eigenlijk laten zitten, maar die komt op ongeveer 2 meter afstand van de boiler aansluiting.
Ik zie niet direct een probleem. Druk kan dan ook prima weg.

Belangrijkste is dat je geen afsluiter (kogelkraan bijv.) plaatst tussen het overdrukventiel en de boiler.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:33
Sinds de Atlantic explorer V5 270 liter uit is, kost deze 1875 bij Warmteservice. Zonder installateurs account, gewoon voor de consument. Inclusief gratis levering.

• GerardG
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-03 17:36
Ons vrijstaand huis van 138m2 woonoppervlak, twee verdiepingen, label b gaat gasloos worden met een WP. Beneden hebben we de gehele woning vvw. De ruime hal heeft een open verbinding met trapgat/boven. Omdat we boven de radiatoren altijd dicht hebben zegt de installateur: dan kun je ze net zo goed verwijderen en eventueel bij-verwarmen met een airco, indien nodig.

Is dit verstandig ivm rendement van de WP?
Wie heeft een soort gelijke situatie (met bijvoorbeeld de radiatoren boven dicht) en wat is je ervaring?

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-04 11:59
GerardG schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:52:
Ons vrijstaand huis van 138m2 woonoppervlak, twee verdiepingen, label b gaat gasloos worden met een WP. Beneden hebben we de gehele woning vvw. De ruime hal heeft een open verbinding met trapgat/boven. Omdat we boven de radiatoren altijd dicht hebben zegt de installateur: dan kun je ze net zo goed verwijderen en eventueel bij-verwarmen met een airco, indien nodig.

Is dit verstandig ivm rendement van de WP?
Wie heeft een soort gelijke situatie (met bijvoorbeeld de radiatoren boven dicht) en wat is je ervaring?
Dat zal je toch echt in een warmtepomp-toppic moeten plaatsen. Dit topic gaat over Warmtepompboilers.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:44
Een groot SWW-vat weegt gemakkelijk richting de 400kg, water inbegrepen. Hoe plaatsen mensen dit bv in jaren 30 woningen? Hoe weet je of de vloerbalken dit gewicht houden? Je leest af en toe het advies om er een constructeur naar de laten kijken, maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat iedereen hier een berekening laat uitvoeren.

Als je wel een berekening hebt laten uitvoeren, hoeveel kostte dat, hoe is dat gelopen en wat kwam eruit?

[ Voor 14% gewijzigd door marvel27 op 25-03-2026 16:25 ]

• GerardG
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-03 17:36
@Destynx
Klopt. My bad

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:27
marvel27 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:14:
Een groot SWW-vat weegt gemakkelijk richting de 400kg, water inbegrepen. Hoe plaatsen mensen dit bv in jaren 30 woningen? Hoe weet je of de vloerbalken dit gewicht houden? Je leest af en toe het advies om er een constructeur naar de laten kijken, maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat iedereen hier een berekening laat uitvoeren.

Als je wel een berekening hebt laten uitvoeren, hoeveel kostte dat, hoe is dat gelopen en wat kwam eruit?
Misschien kun je kosten in besparen door de situatie zelf op te nemen. Dus als het gaat om een verdieping op houten balken, wat is het formaat van de balken, wat is de onderlinge afstand, zijn er onderbrekingen of beschadigingen, waar zitten dragende muren etc. (En fotootjes nemen.).
Op internet valt best vinden wat het draagvermogen zou zijn met balkenmaat en hartafstand.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:14
En zorgen dat je een onder constructie hebt om het gewicht beter te verdelen.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Groningen84
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02:06
Wolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:28:
[...]

[...]
Gaat dan van die €1400,- ook nog weer de ISDE subsidie vanaf? Dus dan voor € 650,-? Of reken ik mij dan rijk? ;)

• Kindrih
Groningen84 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:02:
[...]

Gaat dan van die €1400,- ook nog weer de ISDE subsidie vanaf? Dus dan voor € 650,-? Of reken ik mij dan rijk? ;)
Correct, je hebt natuurlijk nog wel wat installatie materiaal nodig. En de installatie dient door een installateur zijn uitgevoerd voor de isde subsidie.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:30
Over prijzen gesproken: is de Calypso Split V3 (met binnen- en buitenunit samen) ook zo aantrekkelijk geprijsd bij Wasco?

Edit: de 200 liter versie bedoel ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Franciesco op 26-03-2026 09:57 ]

• marvel27
Surfari schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:01:
Misschien kun je kosten in besparen door de situatie zelf op te nemen. Dus als het gaat om een verdieping op houten balken, wat is het formaat van de balken, wat is de onderlinge afstand, zijn er onderbrekingen of beschadigingen, waar zitten dragende muren etc. (En fotootjes nemen.).
Op internet valt best vinden wat het draagvermogen zou zijn met balkenmaat en hartafstand.
Kan natuurlijk, maar als leek is dit wel best een risicovolle optie. De kans dat het misgaat zal klein zijn, maar als het misgaat, dan zijn de gevolgen groot.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:24
Graag wat advies.
Ik wil graag een atlantic v5 200 liter in de kelder willen instaleren. Daar zijn alle aansluitingen.
De temperatuur gaat op koude dagen in de winter naar maximaal 12 graden. Is dit nog een acceptabele temperatuur voor de atlantic? Ik heb geen ventilatie installatie, maar huis wordt nog passief geventileerd. In kelder wel mogelijk om kanalen naar buiten te maken voor de warmtepomp boiler. Kelder is wel niet erg hoog 1.70m tot aan houten balken. wel mogelijk om nog gedeelte van kelder eventueel ui te diepen naar 1.83 wat de minimale hoogte is voor V5. Is dit een mogelijke/efficiënte installatie methode voor de warmtepomp?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02:01

Jerra

Beunhaas in wording

berrieberrie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:17:
Graag wat advies.
Ik wil graag een atlantic v5 200 liter in de kelder willen instaleren. Daar zijn alle aansluitingen.
De temperatuur gaat op koude dagen in de winter naar maximaal 12 graden. Is dit nog een acceptabele temperatuur voor de atlantic? Ik heb geen ventilatie installatie, maar huis wordt nog passief geventileerd. In kelder wel mogelijk om kanalen naar buiten te maken voor de warmtepomp boiler. Kelder is wel niet erg hoog 1.70m tot aan houten balken. wel mogelijk om nog gedeelte van kelder eventueel ui te diepen naar 1.83 wat de minimale hoogte is voor V5. Is dit een mogelijke/efficiënte installatie methode voor de warmtepomp?
Met die beperkte hoogte zou ik heel snel een los vat overwegen met een losse warmtepomp (Hewalex PCWU bijvoorbeeld) of aansluiten op de CV WP met een driewegklep.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-04 15:03
berrieberrie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:17:
Graag wat advies.
Lijkt mij geen probleem, in mijn inpandige onverwarmde garage is in de winter ook regelmatig tussen de 10-13 graden. Kost je wel iets meer aan standby verliezen.
Qua hoogte: zolang je de aan/afvoer maar naar buiten krijgt is het geen probleem om wat te verdiepen indien dat goed te doen is.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:24
raven22 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:35:
[...]

Lijkt mij geen probleem, in mijn inpandige onverwarmde garage is in de winter ook regelmatig tussen de 10-13 graden. Kost je wel iets meer aan standby verliezen.
Qua hoogte: zolang je de aan/afvoer maar naar buiten krijgt is het geen probleem om wat te verdiepen indien dat goed te doen is.
De afvoer wil ik sowieso naar buiten.
De aanvoer; bestaan daar mogelijkheden om deze dmv klep te kiezen voor intern of externe aanvoer?
En kan dat eventuel automatisch gebeuren?
Of moeten de parameters in de warmtepomp dan ook anders ingesteld worden?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• raven22
berrieberrie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:41:
[...]

De afvoer wil ik sowieso naar buiten.
De aanvoer; bestaan daar mogelijkheden om deze dmv klep te kiezen voor intern of externe aanvoer?
En kan dat eventuel automatisch gebeuren?
Of moeten de parameters in de warmtepomp dan ook anders ingesteld worden?
Ik doe het handmatig, in de winter zet ik de buis naar buiten op de afvoer en zuigt de wpb uit de ruimte.
In de zomer zet ik de buis (aerfoam van ubbink) op de aanvoer opening en blaast de uitvoer in de ruimte.

• Surfari
marvel27 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:09:
[...]

Kan natuurlijk, maar als leek is dit wel best een risicovolle optie. De kans dat het misgaat zal klein zijn, maar als het misgaat, dan zijn de gevolgen groot.
Je kunt de opgenomen informatie aan een bouwkundig ondelegt persoon voorleggen. Als het een dertien-in-een-dozijn constructie betreft kost het oordeel waarschijnlijk minder dan dat iemand dat op locatie op komt nemen.
En de vraag was ook hoe weet je hoeveel gewicht zoiets zou kunnen dragen. Balkmaat en h-o-h afstand zijn daarbij belangrijke factoren.
Met zelf kijken en opzoeken kan misschien duidelijk worden dat de constructie dusdanig karig is dat het geen zin heeft om een constructeur in te huren, en het verduidelijkt wat je op de foto moet zetten en opmeten als je het aan een constructeur voor wilt leggen.
Dat was meer wat ik bedoelde. Zelf kijken en opnemen en dat aan een constructeur voorleggen. Met een beetje geluk is het aan de hand van vuistregels zo bepaald. De constructie laten berekenen is veel complexer.
Ps weet je iets over het verleden van het huis, komt de boiler op de plek waar in de jaren 70/80/90/00 misschien een cv met gietijzeren warmtewisselaar naast een boiler stond? Dat weegt ook wel wat.
Je vroeg ook hoe plaatsen mensen een groot vat 400l. Ligt natuurlijk aan de situatie. Maar in een eenvoudig jaren dertig huis denk ik dat je zo'n boiler niet zomaar door het trapgat krijgt laat staan een vlizotrapje. Wel belangrijk om eerst te bepalen of de boiler wel op de locatie kan komen anders heeft de constructie bekijken geen zin.

• Knopsje
  • Laatst online: 00:52

Ik heb het hier in onze jaren 30 woning zelf gedaan. Originele balkenlaag was berekend op 200kg/m2. Ik heb de oude balken (ingemetseld in de muur) weggehaald, een hoeklijn geplaatst en het aantal balken verdubbeld. Daar bovenop een dikke multiplex plaat om het gewicht te verdelen en daar staat de WPB (LG WH270) op. Niet iets wat je zomaar even doet, maar aangezien hier toch alles open moest was het goed te doen. De WPB naar boven krijgen was moeilijker :X
Wat foto's van het proces:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amwiNTGEWOd_oXp68yUG0LQZNHU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvOJgDBZ0k2OmBnVgkKTD7ft.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ2jWqbKiQf5BVX0kihe9G236jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaViVjHfvZmI0UulD9c98NCc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtZNTEC8p-RLnblJMLcfJ_7yI6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaxZsu7jiFPL6NC7RvGpPwR7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNcidg8ybn1fu8rTWMMc2WhInkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YUSiDQNHi2RcxiJjtRi0eMb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0P3h7hJ0K7SQKW1Vz0yLRpOvSWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mpOVJYHHrakpFni3GPivvVf.jpg?f=fotoalbum_tile

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-04 15:29
-

[ Voor 113% gewijzigd door Elsdeniep op 27-03-2026 09:30 ]

• Elsdeniep
Ik doe het handmatig, in de winter zet ik de buis naar buiten op de afvoer en zuigt de wpb uit de ruimte.
In de zomer zet ik de buis (aerfoam van ubbink) op de aanvoer opening en blaast de uitvoer in de ruimte.
@raven22
Winterstand: Je kunt je woning niet vacuum trekken dus waarmee wordt de aangezogen binnenlucht aangevuld, denk je?

• Kindrih
Weet iemand of je de dopjes op de hydraulische aansluiting van de Explorer V5 er uit moet pulken? Of blijven deze er in zitten? Kan zo niks in dit topic vinden.

• Swelson
  • Laatst online: 18:40
Kindrih schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:21:
Weet iemand of je de dopjes op de hydraulische aansluiting van de Explorer V5 er uit moet pulken? Of blijven deze er in zitten? Kan zo niks in dit topic vinden.
Blader even een paar pagina's terug. Of doorzoek ff de laatste posts met foto's. Meermaals aan de orde gekomen.

• Surfari
Kindrih schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:21:
Bedoel je de nylon bus die in de aansluitingen?
De meesten laten dit zitten.
Voor montage controleren of dit glad is evenwijdig met het uiteinde van de koppeling, evt glad maken.
Dit komt hier regelmatig voorbij, maar het is idd lastig zoeken in 495 pagina's

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik ben van plan een Calypso split 270l te plaatsen, met een aftapkraan bij de inlaat. Als ik de hoofdleiding dicht draai en de aftapkraan gebruik dan kan het vat vacuum trekken. Om dit te voorkomen ga ik een vacuumklep plaatsen. Deze klep komt bij de warmwater uitvoer, met een T-stuk zodat de klep op het hoogste punt van de installatie komt.

Is dit een goed plan of zeg ik nou hele domme dingen?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12
Voggy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:18:
Ik ben van plan een Calypso split 270l te plaatsen, met een aftapkraan bij de inlaat. Als ik de hoofdleiding dicht draai en de aftapkraan gebruik dan kan het vat vacuum trekken. Om dit te voorkomen ga ik een vacuumklep plaatsen. Deze klep komt bij de warmwater uitvoer, met een T-stuk zodat de klep op het hoogste punt van de installatie komt.

Is dit een goed plan of zeg ik nou hele domme dingen?
zo heb ik het ook gedaan, op de warme uitlaat (er is wat discussie soms over de positie van de vacuumklep, inlaat vs warme uitlaat).

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:52

Kingpinda

Citizenship is earned.

Al tijden dit topic aan het doorspitten en eindelijk helemaal bij. Halverwege al duidelijk dat ik het best voor de calypso split 270l v3 kon gaan en zoveel bedrijfjes en offertes verder eindelijk een regionale stek monteur gevonden die ondanks het type niet te kennen deze wel enthousiast wil plaatsen voor mij. Veelal ligt zijn ervaring meer bij airco’s en monoblock wpb’s.

Sinds vorig jaar februari al puur aan het verwarmen met 1 MHI 3.5KW in de woonkamer en 1 ME 3.5KW op de overloop. Makkelijk woonkamer op 21 graden te houden en bovenverdieping op 20.

Begin januari bij -6 18kwh verbruikt op 1 dag als piek. Normale winterse dagen schommelende meer tussen de 3 en 10/14kwh per dag.

Dus laatste stap om van de criminele stadsverwarming af te gaan. We hebben geen gas aansluiting.

Maandag is het zover :)

Eerst maar met Shelly mini 1 en Shelly monitoring in de werkschakelaar voor monitoring en pv/smargrid relais.

Aquamqtt klinkt super veelbelovend maar nog erg daunting voor mij. Ook wegens de bugs maar ook de handelingen en dat ik overzicht mis op dit gebied.

Heb liever een drop in module zoals bijvoorbeeld LEDmaniacs Climacontrol oplossing voor local wifi modules.

Ik heb proberen te zoeken naar een aquamqtt topic maar niet kunnen vinden. Bestaat dat ergens?

Life is like living only without the peaches

• raven22
Elsdeniep schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:29:
[...]

@raven22
Winterstand: Je kunt je woning niet vacuum trekken dus waarmee wordt de aangezogen binnenlucht aangevuld, denk je?
Voor het grootste deel van buiten door een ventilatie rooster en een tochtige garagedeur
Voor een klein deel uit de woning/hal door een nauwe spleet onder de deur.

• Elsdeniep
raven22 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:38:
[...]

Voor het grootste deel van buiten door een ventilatie rooster en een tochtige garagedeur
Voor een klein deel uit de woning/hal door een nauwe spleet onder de deur.
OK. Dus hij zuigt niet "uit de ruimte" zoals je eerder zei maar hij zuigt uiteindelijk gewoon (koude/frisse) buitenlucht aan.
Daar is op zich niks op tegen want dan heb je een beetje verse lucht in je woning, maar je kunt dus net zo goed, of beter, direct aanzuigen van buiten.
Bovendien: als de wpb minder weerstand ondervindt bij het aanzuigen door direct van buiten aan te zuigen, is dat efficenter voor de werking van de wpb.

• raven22
Elsdeniep schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:10:
[...]

OK. Dus hij zuigt niet "uit de ruimte" zoals je eerder zei maar hij zuigt uiteindelijk gewoon (koude/frisse) buitenlucht aan.
Daar is op zich niks op tegen want dan heb je een beetje verse lucht in je woning, maar je kunt dus net zo goed, of beter, direct aanzuigen van buiten.
Bovendien: als de wpb minder weerstand ondervindt bij het aanzuigen door direct van buiten aan te zuigen, is dat efficenter voor de werking van de wpb.
Zoals ik zei is de garagedeur niet heel goed tocht vrij. Dus er komt voldoende lucht naar binnen. Bovendien scheelt me dit een gat extra in de muur laten zagen.

• Groningen84
Kindrih schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:04:
[...]

Correct, je hebt natuurlijk nog wel wat installatie materiaal nodig. En de installatie dient door een installateur zijn uitgevoerd voor de isde subsidie.
Thanks! Ik heb nu een installateur gevonden die eventueel deze pomp zou kunnen bestellen.

Maar zit nog met een aantal vragen. Bij aankoop zou de boiler komen in de garage waar de cv ook hangt. Er zit nog een ouwe garagedeur in maar de wanden zijn geïsoleerd en het dak zometeen ook. Het dak wordt met een 3 week vervangen. Is voor de boiler ook nodig om 2 dakdoorvoeren te plaatsen? Wat is het beste? Want aangezien het dak toch vervangen wordt kan ik het direct goed doen. Of heb ik dan aan 1 dakdoorvoer genoeg?

En dan heb ik ook een waterontharder. En deze levert volledig onthardt water. Kan de Atlantic er tegen? Of werkt de boiler niet met volledig onthardt water?

We hebben een gemiddelde opbrengst van de zonne panelen van rond de 3700 a 4000 kWh per jaar. Terwijl het verbruik per jaar rond de 200 kWh is. Kan ik nog iets doen met dit overschot?
De cv blijft sowieso, de boiler komt voor de cv zodat ik altijd beschik over warm water.

En dan als laatste; ik zou kiezen voor de Atlantic aangezien deze hier op het forum vaak voorbij komt en de prijs nu dan zeer voordelig geprijsd is. Maar waarom een Atlantic ten faveure andere warm water boilers?

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:12
2 dakdoorvoeren 160mm krijg je heen spijt van. Dan kun je later alle kanten op. Heb ik zelf ook en is ideaal. Heb beide doorvoeren verbonden met geisoleerd flexibele slang aan de WPB en kan handmatig slangen er op en af zetten. In de zomer blaas ik de koude lucht de utility ruimte in en in de winter neem ik soms lucht overdag van de utility ruimte en blaas dan naar buiten. Bij koud weer is het vaak gewoon ook buiten/buiten.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Groningen84 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:24:
[...]

En dan heb ik ook een waterontharder. En deze levert volledig onthardt water. Kan de Atlantic er tegen? Of werkt de boiler niet met volledig onthardt water?
Ik heb geen ervaring met een waterontharder maar volgens mij moet de titaniumanode een bepaalde waterhardheid hebben om te werken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:49

martijn v o

Certified by Enphase.

Alle spullen verzameld om onderhoud uit te voeren aan (beide) boilers.

Wij hebben een Ferroli 90 liter warmtepompboiler met in serie een 200 liter Tesy boiler.

In de Ferroli zit een anode aan de onderkant, dus boiler leeg laten lopen, het onderkantje moet er dan af om de anode te verwijderen. Boiler spoelen en weer een verse anode erin. Dan de Tesy die heeft er twee een grote aan de bovenkant en een kleintje aan de onderkant (of andersom maar daar komen we vanzelf achter). Dus die moet ook leeg en op zijn kant (hoe kun je het zo ontwerpen). Binnen kun je reinigen met een waterstofzuiger via het mangat.

Dan maak ik gelijk de verdamper schoon met perslucht en de condensafvoer even doorsteken met een prop (ik gebruik daar een verse dus niet gebruikte :-) gele oorplug voor).

Als alles weer dicht zit, vullen en ontluchten en dan weer opwarmen in een uurtje of 16. En dan kunnen we er weer 4 jaar tegenaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpG2uFFqGHypJO6kqy72YKXpaME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XLNbWCiuuQAgIUK8EYrOI3i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door martijn v o op 28-03-2026 17:50 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:30
@martijn v o hoe was de staat van de anode na 4 jaar? Was het nodig deze te vervangen of kon hij in theorie nog wel een tijdje mee?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:17
@martijn v o Tsjeumig.. hoeveel goedkoper was deze WPB ten opzichte van eentje die onhoudsvrij is? Ik zou graag een paar honderd euro extra betalen om dit niet te hoeven doen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Laat staan wanneer je dat niet zelf kan doen, je mag hopen dat er na x jaar nog passende anodes zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Doggieman
Was voor mij destijds 1 van de redenen om een Atlantic Explorer te kopen. Geen anode wissel.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Franciesco schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:55:
@martijn v o hoe was de staat van de anode na 4 jaar? Was het nodig deze te vervangen of kon hij in theorie nog wel een tijdje mee?
Ik moet het nog doen, ik wilde eerst de spullen verzamelen, is toch een beetje werk. De eerste keer had ik het na een jaar gedaan en toen was de slijtage minimaal. De tweede keer na 2 jaar gedaan is toen viel het ook nog mee, dus nu na 4 jaar, ik zal een foto nemen van de anode en die hier posten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

RichieB schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:23:
@martijn v o Tsjeumig.. hoeveel goedkoper was deze WPB ten opzichte van eentje die onhoudsvrij is? Ik zou graag een paar honderd euro extra betalen dit niet te hoeven doen.
Geen idee, omdat ik dat zelf kan doen heb ik er niet naar gekeken, en als de slijtage nu ook nog meevalt dan zou ik dan met een nieuwe boiler ook weer om de 4 of 5 jaar doen. En als je dat zelf niet kan dan huur je iemand in die dat wel kan. Ik denk dat het al met al een uurtje of 4 kost. Dus 400 euro. De anodes zelf kosten iets van 100 euro. dus 500 euro totaal en dat is dan 100 euro per jaar. De Ferroli had ik toen gekocht als proef om te kijken of het wat was, maar dat ding draait dus al 7 jaar elke dag om ons van warm water te voorzien. en hij moet best werken om de boiler van 200 liter er bij te doen.

Reden van deze opstelling was meer de beschikbare ruimte, en ik was al blij dat ik iets kon plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn v o op 28-03-2026 19:25 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:07
Doggieman schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:02:
Was voor mij destijds 1 van de redenen om een Atlantic Explorer te kopen. Geen anode wissel.
Volgens mij heeft ook de Atlantic een anode, al zou deze 10+ jaar mee moeten gaan met ons drinkwater.
Als je het element eruit haalt kun je hem zien hangen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Speedy-Andre schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:51:
Laat staan wanneer je dat niet zelf kan doen, je mag hopen dat er na x jaar nog passende anodes zijn.
Die zijn er altijd wel, het zijn standaard diameters met afdichtdoppen in 1/2" of 3/4" of 1" of zoals bij TEsy 1-1/2". Bij diverse winkels kun je ze zo verkrijgen soms wat langer, zoals bij de Ferroli zit er origineel eentje in van 30 cm en komt er nu een in van 50cm.

• polsen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-04 21:25
Is de calypso vm150 ook zelf aan te sturen? Er zitten verschillende opties op maar ik zou hem graag aansturen op het tarief of zonnenpalen productie. Wel kan hij het element schakelen bij min tarief of zon productie. Maar ik zou graag de wp aansturen.

• Doggieman
Jim423 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:19:
[...]

Volgens mij heeft ook de Atlantic een anode, al zou deze 10+ jaar mee moeten gaan met ons drinkwater.
Als je het element eruit haalt kun je hem zien hangen.
Ja...klopt, heeft inderdaad ook wel een anode maar 1 deel daarvan is van titanium en electronisch aangestuurd (geloof ik) Deze slijt verder niet. Vandaar dat er ook altijd stroom op de Explorer moet staan voor de aansturing.
Deze anode gaat net zo lang mee als het apparaat zelf en hoeft dus niet gewisseld te worden.
Dat andere deel slijt inderdaad wel maar heb ik nog nooit vervangen of gecontroleerd. Ga ik waarschijnlijk ook nooit doen zolang ik geen klachten heb over de water kwaliteit. Die van mij is nu ruim 6,5 jaar oud en nog nooit wat mee gehad. Ook geen problemen met de water kwaliteit oid tot nu toe. Fingers crossed!

Ik denk dat het aantal mensen wat van een explorer de anode laat controleren en of vervangen op 1 hand te tellen is. Ga voor mezelf er maar van uit dat de levensduur zo'n 12 tot 15 jaar is. Vooral ook omdat die van mij veel zonder compressor draait dus weing "draaiuren" heeft.

• Wolly
  • Niet online
Doggieman schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Ik denk dat het aantal mensen wat van een explorer de anode laat controleren en of vervangen op 1 hand te tellen is. Ga voor mezelf er maar van uit dat de levensduur zo'n 12 tot 15 jaar is. Vooral ook omdat die van mij veel zonder compressor draait dus weing "draaiuren" heeft.
Anode en compressor staan los van elkaar. Anode is ter voorkoming van corrosie.

• Doggieman
Dat zeg ik toch ook? Dat dat los van elkaar staat snap ik ook. Ik heb het als aanvulling over minder draaiuren op de compressor. Dus denk/hoop dat die van mij wat langer leeft dan normaal. Voor corrosie zelf ben ik niet zo bang.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:52

strandbal

Was het maar zo'n feest.

strandbal schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:27:
Heeft iemand hier maatregelen genomen tegen motorgeluid van de wpb? De mijne is best lawaaiig en bij rustig weer zelfs buiten goed te horen, terwijl ie op zolder staat...

Zou zoiets helpen? https://www.ventilatiesho...s-o-160mm-lengte-1-meter/

Het is echt het loeien van de ventilator en niet de luchtstroom zelf die je hoort.
Ik kan inmiddels bevestigen dat het aanzienlijk scheelt in geluid, buiten is hij bijna niet meer waarneembaar, en binnen is er in ieder geval een hoop dB vanaf :)
Stil zal ie helaas nooit echt worden maar zo is het voor mij (en mijn buren) iig te doen.

Hier stond een dode link.

• Surfari
Bij mijn passieve boiler zit de anode aan de bovenkant, het kost ongeveer 10 minuten om dat te vervangen. Zonder af tappen.

• Groningen84
klump4u schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:36:
[...]

Ik heb geen ervaring met een waterontharder maar volgens mij moet de titaniumanode een bepaalde waterhardheid hebben om te werken.
Ik kan op het interwebs nergens vinden wel of niet, heb je misschien een bron zodat ik uitsluiten wat het antwoord is?

• Groningen84
Doggieman schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:31:
2 dakdoorvoeren 160mm krijg je heen spijt van. Dan kun je later alle kanten op. Heb ik zelf ook en is ideaal. Heb beide doorvoeren verbonden met geisoleerd flexibele slang aan de WPB en kan handmatig slangen er op en af zetten. In de zomer blaas ik de koude lucht de utility ruimte in en in de winter neem ik soms lucht overdag van de utility ruimte en blaas dan naar buiten. Bij koud weer is het vaak gewoon ook buiten/buiten.
Thanks! Neem ik mee in de overweging!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Groningen84 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:04:
[...]

Ik kan op het interwebs nergens vinden wel of niet, heb je misschien een bron zodat ik uitsluiten wat het antwoord is?
In de handleinding op pagina 131 hoofstuk 7, ik krijg het hier niet gekopieerd. Handleiding link staat op de eerste pagina

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:49

Wokschotel

Op 6 wielen

Mijn Atlantic Explorer V5 200L is binnen en kan geïnstalleerd worden. Zodra de WPB er is schakel ik de warm-water functie op de CV uiteraard uit. Vraag die ik heb is hoe om te gaan met de bestaande warm water leiding vanaf de CV-ketel. De leiding weghalen is geen optie. De bedoeling is om ergens halverwege de huidige leiding, de warmwaterleiding vanuit de WPB aan te takken. Het makkelijkste/goedkoopste lijkt me een simpele 3 weg kogelkraan oid. Nadeel is dat er dan in de leiding vanuit CV tot de nieuwe kogelkraan water blijft staan en daar waarschijnlijk voor de eeuwigheid blijft staan. En ik weet niet of de CV ketel het accepteert dat ie (warm) water niet kwijt kan, maar daar lijkt me het overdruk ventiel en sifon bij de CV-ketel voor bedoeld. Iemand een goede suggestie?

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-04 14:30
Wokschotel schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:50:
Mijn Atlantic Explorer V5 200L is binnen en kan geïnstalleerd worden. Zodra de WPB er is schakel ik de warm-water functie op de CV uiteraard uit. Vraag die ik heb is hoe om te gaan met de bestaande warm water leiding vanaf de CV-ketel. De leiding weghalen is geen optie. De bedoeling is om ergens halverwege de huidige leiding, de warmwaterleiding vanuit de WPB aan te takken. Het makkelijkste/goedkoopste lijkt me een simpele 3 weg kogelkraan oid. Nadeel is dat er dan in de leiding vanuit CV tot de nieuwe kogelkraan water blijft staan en daar waarschijnlijk voor de eeuwigheid blijft staan. En ik weet niet of de CV ketel het accepteert dat ie (warm) water niet kwijt kan, maar daar lijkt me het overdruk ventiel en sifon bij de CV-ketel voor bedoeld. Iemand een goede suggestie?
Eerst testen of de ketel het naar zijn zin heeft zonder waterdruk van sww. Warn water uitschakelen in het menu van de ketel. Hoofdkraan dicht, druk eraf en proberen of de CV het nog doet..
Als dat lukt kun je hem bij de ketel afkoppelen, en dode einden weghalen.
Zo heb ik het tenminste gedaan. Je schrijft dat weghalen geen optie is, maar andersom zijn voor mij lange dode stukken ook geen optie.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Groningen84
klump4u schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:21:
[...]

In de handleinding op pagina 131 hoofstuk 7, ik krijg het hier niet gekopieerd. Handleiding link staat op de eerste pagina
Ik lees dit in de handleiding. Het is dus juist belangrijk dat er waterontharder aanwezig is lees ik hier uit of zie ik dat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRLgxNOCClVrkt41TCfQt-tYTFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WgUzm364kaq3qcNgIi2Dv3H.jpg?f=fotoalbum_large

• Surfari
Groningen84 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:13:
[...]

Ik lees dit in de handleiding. Het is dus juist belangrijk dat er waterontharder aanwezig is lees ik hier uit of zie ik dat verkeerd?

[Afbeelding]
Over welk apparaat gaat dat verhaal? Er wordt op diverse plekken gerept over een cv-systeem.
En je boiler vullen met 3x de watercapaciteit??
Lijkt niet over een wpb te gaan.

Maar je hebt gelijk het ontharder systeem en de boiler moeten matchen anders loop je het risico dat de boiler snel wegrot.
Heb hier weinig kaas van gegeten maar als ik me niet vergis stijgen de chloriden als je een ontharder op basis van zout hebt.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

[Afbeelding]
Daar doelde ik niet op, ik had het over pagina 131, hoofdstuk 7 ;)

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewGXu91qvwQhQwWL7V5JcOYTkFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYRz5KLpvsSwrPPSr3z7IJgi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg mijn pv relais niet aan de gang. Calypso split kon kiezen uit pv, smart grid of dal tarief. Op pv ingesteld en opwarmen overdag. Dan neemt hij zelf blok van 10 - 17 volgens mij en bij pv contact zal die dan moeten opwarmen tot 62 graden.

Op de foto te zien onder vanuit werkschakelaar nul via lasklemmen naar boiler, Shelly pm mini gen 3 en Shelly 1 mini gen 3.

Fase onderuit van werkschakelaar naar Shelly pm mini en vandaar de bridged o naar boiler en Shelly 1 mini.

Vanuit Shelly 1 mini drie polig draad waarvan 1 niet aangesloten naar boiler poort 11 en 12.

Shelly 1 mini op toggle gezet. Open bij power on.

Hoor relais wel klikken maar er gebeurt niets op de boiler. Wat oh wat doe ik verkeerd?

edit: inmiddels de krimpschoentjes op I en O op de juiste manier gekrimpt!

[ Voor 9% gewijzigd door Kingpinda op 31-03-2026 11:25 . Reden: krimpschoentjes ]

• marvel27

Ter info, ik heb aan meerdere constructeurs een offerte voor een constructieberekening gevraagd. Inmiddels heb ik twee reacties ontvangen.

Offerte 1: 719,5€
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjuXT0JcLBAb2qq9Mt7WIc6iULQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8HZjxGvdk4BSo8PZfyC3qOvU.png?f=user_large

offerte 2: 700€, ex btw. Gelukkig krijg ik wel 150€ korting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF_shIGE9biJhPgaDhRFBdxvtkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/paABysR7kTjOVIX3IkEA0hNL.png?f=fotoalbum_large

Dit kan toch niet? Kent iemand een constructeur die een redelijker bedrag vraagt?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40

Yucon

*broem*

[...]

[Afbeelding]
5,6 dH is trouwens echt erg weinig. Daar zit je bijna overal boven: http://saniweb.nl/over/ni...aterhardheid-in-nederland

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:41

Waarom bereken je het zelf niet? Je kunt het SWW vat ook aan de muur vastmaken zodat de vloer minder hoeft the dragen. En als het toch gaat doorzakken, dan zie je dat dan wel weer :) Ik denk dat het zo'n vaart niet loopt met een redelijke schatting en dat b.v. ×2 of ×3 als marge.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-04 10:11

Jan2023

KISS

Ik ben wat aan het mee lezen vanwege intresse in de Atlantic Calypso Split.
Uit de berichten krijg ik de indruk dat de aansturing m.b.t verwarmen wanneer je wil maar beperkt is.
Zelf zou ik de boiler willen verwarmen wanneer er overschot aan zonne energie is.
En ik zou willen verwarmen als het elektra tarief van mijn dynamische kontrakt laag is.
Is dat mogelijk?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Jan2023 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:32:
Ik ben wat aan het mee lezen vanwege intresse in de Atlantic Calypso Split.
Uit de berichten krijg ik de indruk dat de aansturing m.b.t verwarmen wanneer je wil maar beperkt is.
Zelf zou ik de boiler willen verwarmen wanneer er overschot aan zonne energie is.
En ik zou willen verwarmen als het elektra tarief van mijn dynamische kontrakt laag is.
Is dat mogelijk?
Met home assistant hacs cozytouch heb ik behoorlijk wat meer functionaliteit verkregen dan met de standardaard cozytouch app.
Boost kan ik zonodig aansturen via home assistant. bijvoorbeeld als elektra goedkoop is via zonneplan hacs implementatie. maar je kunt ook pv contact/smartgrid of daluren aanzetten. echter daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ik heb een shelly droog contact aangesloten op poort 11 en 12 van de boiler maar blijkbaar verwacht deze toch 230. dus hopenlijk met een simpele aanpassing krijg ik pv contact voor elkaar. dan kan ik zelf legionella runs inplannen met home assistant of inderdaad bij overschot pv ook aanslingeren als mijn aircos bijvoorbeeld al lopen. In de zomer verkoel ik namelijk alleen op overschot. overloop airco begint eerst te loeien op nucleare winter stand bij meer dan 500 watt export voor 5 minuten. als nog steeds 500 watt overschot is 5 minuten erna gaat woonkamer airco aan en schakelen weer in omgekeerde volgorde af bij 5 minuten langer import van meer dan 0 watt. dan wil ik de wpb ook daarachter hangen straks met pv of smartgrid contact.

• Jim423
Je moet natuurlijk wel een apparaat hebben om dit te sturen, bijvoorbeeld een tijdklok, domotica, stroomrelais.
Heb je de handleiding al gelezen? Hier staat in dat er gewoon een HCinput aanwezig is (11,12) om dit te doen.

@Kingpinda Dit staat toch gewoon bij elektrische aansluitdoos binnenunit? Overigens ''lijkt'' het alsof je de voedingsspanning naar de boiler onderbreekt, doe dit niet i.v.m. corrosie.
Nu snap je waarom je nooit iemand hoort hierover in dit topic :+

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 01-04-2026 17:56 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Jim423 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:55:

@Kingpinda Dit staat toch gewoon bij elektrische aansluitdoos binnenunit? Overigens ''lijkt'' het alsof je de voedingsspanning naar de boiler onderbreekt, doe dit niet i.v.m. corrosie.
die witte shelly die de boiler "onderbreekt" is PM only. dus hij onderbreekt niet maar leest alleen uit. Ik weet dat er prik op moet blijven staan voor de elektrischa anode. Dus als ik de werkschakelaar gebruik is het maar voor even.

maak je dat trouwens uit van mijn reactie daar vlak boven of van mijn foto paar posts terug?

[ Voor 8% gewijzigd door Kingpinda op 01-04-2026 18:24 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Kingpinda schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:51:
[...]

Met home assistant hacs cozytouch heb ik behoorlijk wat meer functionaliteit verkregen dan met de standardaard cozytouch app.
Boost kan ik zonodig aansturen via home assistant. bijvoorbeeld als elektra goedkoop is via zonneplan hacs implementatie. maar je kunt ook pv contact/smartgrid of daluren aanzetten. echter daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ik heb een shelly droog contact aangesloten op poort 11 en 12 van de boiler maar blijkbaar verwacht deze toch 230. dus hopenlijk met een simpele aanpassing krijg ik pv contact voor elkaar. dan kan ik zelf legionella runs inplannen met home assistant of inderdaad bij overschot pv ook aanslingeren als mijn aircos bijvoorbeeld al lopen. In de zomer verkoel ik namelijk alleen op overschot. overloop airco begint eerst te loeien op nucleare winter stand bij meer dan 500 watt export voor 5 minuten. als nog steeds 500 watt overschot is 5 minuten erna gaat woonkamer airco aan en schakelen weer in omgekeerde volgorde af bij 5 minuten langer import van meer dan 0 watt. dan wil ik de wpb ook daarachter hangen straks met pv of smartgrid contact.
Dat PV kontakt heb ik over gelezen maar verder gaat het blijkbaar niet , gewoon on/off.
Dat zou ik kunnen sturen middels een slimme stekker van Homewizard ,( 230 V op pin 11 en 12 ), die kan je laten triggeren op zonnestroom overschot of het laagste tarief bij Zonneplan.
Veel verder gaat het dus niet met de logica van de boiler zelf?

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Jan2023 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:08:
[...]

Dat PV kontakt heb ik over gelezen maar verder gaat het blijkbaar niet , gewoon on/off.
Dat zou ik kunnen sturen middels een slimme stekker van Homewizard ,( 230 V op pin 11 en 12 ), die kan je laten triggeren op zonnestroom overschot of het laagste tarief bij Zonneplan.
Veel verder gaat het dus niet met de logica van de boiler zelf?
Misschien toch nog iets verder lezen. je kunt er best wat mee in plaats van simpelweg on of off. je kunt met dag schemas werken wanneer hij mag werken. je kan hem zelf laten uitzoeken op eco stand hoe warm hij moet worden of op manueel temperatuur instellen dat hij standaard gaat opwarmen op 45 of 55 graden of alles daartussen..

zonneplan laag tarief en dan een smartplug aansturen hoe wil je dat doen? zelf kijken om 3 uur snachts en dan aan zetten? als je home assistant gebruikt zou het kunnen maar niet met alleen een smartplug.

edit: ik heb mij nooit verdiept in homewizard dus wist ik niet dat dat kon.

[ Voor 3% gewijzigd door Kingpinda op 01-04-2026 19:05 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Kingpinda schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:22:
[...]

Misschien toch nog iets verder lezen. je kunt er best wat mee in plaats van simpelweg on of off. je kunt met dag schemas werken wanneer hij mag werken. je kan hem zelf laten uitzoeken op eco stand hoe warm hij moet worden of op manueel temperatuur instellen dat hij standaard gaat opwarmen op 45 of 55 graden of alles daartussen..

zonneplan laag tarief en dan een smartplug aansturen hoe wil je dat doen? zelf kijken om 3 uur snachts en dan aan zetten? als je home assistant gebruikt zou het kunnen maar niet met alleen een smartplug.
Bij Homewizard geef je aan dat je een dynamisch kontrakt hebt.
Dan kan je een slimme stekker van homewizard een taak geven , dat deze schakeld op het laagste tarief.
Dat werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WyfGoZvFUfGyzf0SKYknhAWcAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JERu6m37a8SuRBMXhnhza32i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Jan2023 op 01-04-2026 18:35 ]

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Sinds een week ofzo maakt mijn Atlantic een piepend geluid nadat er water getapt is (douchen, niet met kleine hoeveelheden). Het begint zoals in het filmpje, en een paar minuten later wordt het tempo langzamer, en weer een paar minuten later stopt het weer. Iemand dit ooit gehoord?

https://streamable.com/ywxvbn

Nomen nescio

• Jim423
Jan2023 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:08:
[...]Veel verder gaat het dus niet met de logica van de boiler zelf?
Het is natuurlijk ook maar een cilinder met water met een compressor eraan.
Als fabrikant (die internationaal levert) zou ik mij ook niet bezighouden met dit soort (energie)software, dit moet je dus gewoon zelf oplossen met bijv. zo'n Homewizard smartplug of iets anders.

• Groningen84
Kingpinda schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:22:
[...]

edit: ik heb mij nooit verdiept in homewizard dus wist ik niet dat dat kon.
En dit kun je dan allemaal instellen met Homewizard en een smart plug of juist alleen met Home Assistant? Aangezien wij ook een gekocht hebben lijkt mij dat heel handig.

Waar zou ik daar documentatie over kunnen vinden? Ik heb namelijk wel begrepen dat de standaard app niet veel soeps is.

Op dit moment hebben we nog een enkele meter, maar ik zal er ook aan geloven moeten vandaar dat ik ook zeker weten wil hoe ik de zonnepanelen op de boiler kan schakelen. Dat scheelt mij ook weer uren van de compressor.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

KillerAce_NL schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:01:

Plannen:

Vragen:

Plaatsing:

Werking:

Extra vraag:

Het wordt denk ik de explorer 5 of de nieuwe LG.
Ik zit voornamelijk nog met het gewicht, gaat dit goed en heeft iemand wellicht tips etc hieromtrent ?

• Elsdeniep
KillerAce_NL schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:09:
[...]
Het wordt denk ik de explorer 5 of de nieuwe LG.
Ik zit voornamelijk nog met het gewicht, gaat dit goed en heeft iemand wellicht tips etc hieromtrent ?
Antwoorden:
1. 200 liter is prima voor 2 personen.
Verkoopbaarheid neemt toe als je een grotere boiler plaatst en er komt een gezin kijken.

2. Plaatsing op een flinke plaat van 22 mm multiplex. Als je kanaalplaten hebt eigenlijk niet eens nodig.

3. NIET lokaal aanzuigen. Er bestaat niet zoiets als lokaal aanzuigen tenzij je je woning goed vacuum trekt.
Komt rendement ook niet ten goede want de wpb moet harder werken. Eventueel in de zomer binnen uitblazen maar ook dan geldt: zorg dat die uitgeblazen lucht makkelijk de woning uit kan, maw dat je ergens (te) warme lucht afvoert.

4. boiler/cooker. Persoonlijke mening: inbouwboiler of plintboiler plaatsen aangezien je wpb op zolder staat.

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:37
Deze wil ik graag met jullie delen, wellicht interessant:

Op zoek naar een horizontaal plaatsbare WP Boiler ben ik deze tegengekomen:
https://www.heizer.hu/en/..._and_horizontal_heat_pump

Deze lijkt alleen wall-mounted, in mijn use case zoek ik een niet ingrijpende oplossing voor onder een schuine kap op zolder. Ik heb geen ruimte om een horizontale model te plaatsen zonder ingrijpende wijziging aan de technische ruimte daar. Voor mij zou een floor-mounted horizontale monobloc oplossing ideaal zijn. Voor zover niet kunnen vinden helaas.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:11

Judge Ming

Full electric per 8/2024

bokkie72 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:11:

Deze lijkt alleen wall-mounted, in mijn use case zoek ik een niet ingrijpende oplossing voor onder een schuine kap op zolder. Ik heb geen ruimte om een horizontale model te plaatsen zonder ingrijpende wijziging aan de technische ruimte daar. Voor mij zou een floor-mounted horizontale monobloc oplossing ideaal zijn. Voor zover niet kunnen vinden helaas.
De muurbevestiging lijkt me nog het minste probleem. Je kunt ook 2 U shaped houders op de vloer plaatsen waarin de unit rust. Wat me belangrijker lijkt (en niet in de specs staat) is waar de temp sensor zit. Een horizontale boiler heeft een groot wateroppervlak waardoor de scheiding warm/koud water ook over een groter oppervlakte uitgesmeerd wordt. Ik vermoed dat daardoor effectief minder warm water ter beschikking is. Alleen als de temp sensor 'laag' in de unit zit kan de hoeveelheid koud water beperkt worden. Verticale modellen zijn daarin gemakkelijker: een kolom water is gemakkelijker te verdelen in koud/warm met een sensor op zeg 30% van de onderzijde.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• marvel27
bokkie72 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:11:

Interessant inderdaad. Wel erg kleine waterinhoud...

• Martin7182
Elsdeniep schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:05:
[...]

3. NIET lokaal aanzuigen. Er bestaat niet zoiets als lokaal aanzuigen tenzij je je woning goed vacuum trekt.
Komt rendement ook niet ten goede want de wpb moet harder werken. Eventueel in de zomer binnen uitblazen maar ook dan geldt: zorg dat die uitgeblazen lucht makkelijk de woning uit kan, maw dat je ergens (te) warme lucht afvoert.
Je bedoelt met "lokaal" toch niet exact hetzelfde als binnen aanzuigen? In een afgesloten ruimte aanzuigen is inderdaad niet goed, maar binnen aanzuigen met voldoende debiet (uit kieren/roosters e.d.) lijkt me niet echt een probleem. Sterker nog, het kan wel eens voor minder weerstand zorgen dan aanzuigen van buiten via een apart kanaal. Rendement zal niet veel uitmaken als het luchtdebiet voldoende is.

• Wali
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-04 14:56
rjve schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Mijn Auer is ook kapot gegaan en vervangen door de TFHA 200L.
@andre75 Heb je misschien modbus documentatie voor de TFHA 200L ? Ik kan het nergens vinden. Alvast bedankt.
@rjve Hoe bevalt de Airwell WPB?

• bvernail
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-04 06:42
Ik heb de Atlantic sinds dit weekend staan en werkt perfect. Aangesloten aan ha in ingesteld op smart grid. Hierdoor kan ik compressor en weerstand aansturen afhankelijk van de overschot dat ik heb van de pv panelen.

• ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-04 08:04
zou je hier een voorbeeld van willen sturen? Ik heb de atlantic V5 270 liter nu ook een aantal weken naar volle tevredenheid draaien. In middels de integratie via binnengehaald via HA. Hierdoor is inderdaad veel meer zichtbaar geworden. De app zelf heb je eigenlijk niks aan. Zou de aansturing ook graag willen gaan sturen op overschot of op lage prijzen ivm dynamisch contract. Als je de code zou willen delen kan ik daar eerst eens even mee gaan experimenteren.

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
Wij willen ook van het gas af zodra de WP er staat. De bedoeling is om een warmtepompboiler te plaatsen aan het eind van de gang in een hok/ruimte van 80x80x175cm. Als er dus 8cm aan alle kanten ruimte is, mag/kan de wpboiler daar dan staan, met afvoer naar buiten en aanvoer van boven?
Hoeveel ruimte is er echt nodig rondom de warmtepompboiler?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12
@Maarten58
rtfm pagina 127 bijv

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:51
ariebakker schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:04:
zou je hier een voorbeeld van willen sturen? Ik heb de atlantic V5 270 liter nu ook een aantal weken naar volle tevredenheid draaien. In middels de integratie via binnengehaald via HA. Hierdoor is inderdaad veel meer zichtbaar geworden. De app zelf heb je eigenlijk niks aan. Zou de aansturing ook graag willen gaan sturen op overschot of op lage prijzen ivm dynamisch contract. Als je de code zou willen delen kan ik daar eerst eens even mee gaan experimenteren.
Ik ben ook wel geïnteresseerd. Heb nu nog geen HA maar dat is wel een wens. Al ben ik totaal onbekend met het programma en weet niets van programmeren, mocht dat nodig zijn.

Daikin Altherma 3M 8kW - Atlantic Explorer V5 200L - Gasloos

• Maarten58
Dank @jj85 ! Is het een probleem (vacuüm) als er luchtaanvoer van de gang wordt gebruikt (binnen/buiten)?
Ik dacht dat relatief warme lucht minder moeite kost voor de WPB kost om warm water te maken dan koude lucht van buiten (buiten/buiten) 8)7

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maarten58 ] Ieder voordeel hep't z'n nadeel - de warme binnenlucht moet natuurlijk eerst warm gemaakt worden en er stroomt koude lucht van buiten het huis in (ca. 150 m³/h?).
Niet vergeten - de aanzuigbuis werkt samen met de uitblaas standaard als schoorsteen/grote kier - ook als de wp ventilator niet draait - continu ventilatieverlies.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 04-04-2026 11:09 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Elsdeniep
@dunklefaser @Maarten58 @KillerAce_NL @Martin7182 e.a. de handleiding bevestigt mijn advies om niet binnen aan te zuigen (en buiten uit te blazen), TENZIJ de wpb is geplaatste in een onverwarmde ruimte die voldoende buitenventilatie heeft (bijvoorbeeld een onverwarmde garage).
5. Verboden configuraties
Waterverwarmers die lucht aanzuigen uit een verwarmde ruimte.
• Aansluiting op de mechanische ventilatie.
• Aansluiting op de ruimte onder het dak.
• Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele lucht binnen.
• Aansluiten op een zonneschouw.
• Waterverwarmer in een ruimte met daarin geïnstalleerd een verwarmingsketel met natuurlijke trek en luchtkanaal op extern met alleen een enkele afvoer.
• Aansluiting apparaat op ventilatie van een droogkast.
• Installatie in een stoffige ruimte.
• Aanzuigen van lucht verontreinigd met oplosmiddelen of explosieve materialen.
• Aansluiten op afzuigkappen die vette of vervuilde lucht afzuigen.•Installatie in een ruimte waar het kan vriezen.
• Voorwerpen geplaatst bovenop de waterverwarmer
Uit diezelfde handleiding:
Installatieconfiguratie met halve luchtkanaal (1 leiding naar afvoer)
- Onverwarmde ruimte bij temperatuur boven de 5°C en geïsoleerd vanverwarmde delen in de ruimte.
- Parameter « Luchtleidingen" instellen op « Binnenste/Buitenste"
- Aanbevolen ruimte = ingegraven of half ingegraven, waar de temperatuurboven de 10ºC is gedurende het hele jaar. Een lagere druk in de ruimte door het afvoeren van de lucht aan de buitenlucht kan tochtveroorzaken via het schrijnwerk (deuren en ramen). Voorzie een luchtstroom (Ø160mm) vanbuitenaf om aanzuiging van lucht uit verwarmde ruimten te voorkomen.In de winter kan de lucht die binnenkomt langs de luchtinlaat de ruimte afkoelen.
Voorbeelden van de ruimten:
• Garage: recuperatie van de vrije calorieën vrijgegeven door de motor van de auto na diens werking, of andere elektromagnetische apparaten in werking.
• Wasserij: Ontvochtigen van de ruimte en recuperatie van de verloren calorieën van de wasmachine en droogkast

• Jim423
Ik vind verboden altijd wat hard klinken, maar je moet inderdaad zorgen voor een goede toevoer. Ik heb daarvoor een kattenluik :)
Elsdeniep schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:05:
[...]Eventueel in de zomer binnen uitblazen maar ook dan geldt: zorg dat die uitgeblazen lucht makkelijk de woning uit kan, maw dat je ergens (te) warme lucht afvoert.
Ik zou in dit geval juist voor binnen/binnen kiezen. Dit geeft het meeste effect.

• Maarten58
@Jim423 Maar hij blaast toch zeer koude lucht uit? Dat wil je niet binnen hebben..

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten58 op 04-04-2026 12:15 ]

• Jim423
Wel als het buiten 39 graden is :)

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Ik ben er achter dat mijn Atlantic calypso split 270L v3 wat anders werkt dan wat ik las over de explorer.

Eindelijk gelukt pv contact te maken. Moest inderdaad gewoon 230v op en geen droogcontact. Met leesbril kon ik dat uiteindelijk ontcijferen op het aansluit schema.

PV contact echter verwarmt tot maximale temperatuur van 55 graden. Net zoals boost dus maar die gebruikt sneller het weerstand.

Dus beiden niet te gebruiken voor manuele legionella run wat ik eigenlijk wilde en waarvoor ik het Shelly relais had gehaald. Enige manier om tor de 62 graden te kome (of 65/70 als zo ingesteld) is door de legionella run in te programmeren in het menu.

Ook geen geheim menu kunnen vinden zoals bij de explorer. Er zit geen draai knop op.

Dus enige waar ik pv contact voor kan gebruiken is als ik de normale temp op 50 graden zet en met pv contact dan naar 55 graden ga, of om buiten de geprogrammeerde tijden op te warmen. Helaas kleine teleurstelling maar daar ik wel weer boven ;) voor de rest loopt hij als een zonnetje. Wat is hij stil zeg! Staat 6 meter hoog op betonnen badkamer dakkapel. Als ik vanaf zolder raam op 2 meter afstand luister hoor ik hem nauwelijks. Op de warmtepomp is hij nog niet hoger gegaan dan 800 watt dus mogelijk als het kouder is dat hij iets meer lawaai maakt maar niemand zal er last van hebben. Dus ‘s nachts zou ik hem ook makkelijk kunnen laten lopen.

• Wolly
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:16:
De waarde van die koude lucht is erg weinig, als het zo heet is zal de wpb snel klaar zijn en is het koeleffect zeer klein.

• Martin7182
Elsdeniep schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:59:
@dunklefaser @Maarten58 @KillerAce_NL @Martin7182 e.a. de handleiding bevestigt mijn advies om niet binnen aan te zuigen (en buiten uit te blazen), TENZIJ de wpb is geplaatste in een onverwarmde ruimte die voldoende buitenventilatie heeft (bijvoorbeeld een onverwarmde garage).
Dit geldt zeker voor de Explorer-5? Ik weet niet wat er in de handleiding van de nieuwe LG staat. Hoe dan ook, ik heb een WPB met handleiding waar binnenlucht aanzuigen gelukkig is "toegestaan". In de winter moet hij zelfs op binnenlucht heel af en toe ontdooien, waar ik niet echt op zit te wachten. Het ontdooien gaat overigens wel heel snel; in enkele minuten.

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:45
Maarten58 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:14:
@Jim423 Maar hij blaast toch zeer koude lucht uit? Dat wil je niet binnen hebben..
Jim423 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:16:
Ik denk dat je er anders tegenaan moet kijken. Een warmtepompboiler verwarmt water door warmte te onttrekken uit de lucht. Er gaat relatief warme lucht in, en er komt relatief koude lucht uit. Voor de warmtepomp zelf is het het meest efficiënt als de inkomende lucht lekker warm is. Maar als die warme lucht van binnenshuis komt raak je die warme lucht dus kwijt in je huis en dat gaat om best wel grote hoeveelheden. Je verwarming moet dus extra gaan stoken. Je kan daarin een warmtepompboiler het beste vergelijken met een airconditioning want het nettoresultaat is dat hij lucht koelt.
Er zijn vier opstellingen mogelijk met betrekking tot inkomende en uitgaande lucht:
1. Inkomende lucht van buiten, uitgaande lucht naar buiten. Hiermee houd je de luchtstroom volledig gescheiden van je huis. De efficiëntie van de warmtepomp zal wat lager zijn wanneer het buiten kouder is, maar per saldo lijkt mij dit jaar rond de beste oplossing.
2. Inkomende lucht van buiten, uitgaande lucht naar binnen. Hiermee blaas je frisse koude lucht naar binnen. Dit is een verstandige oplossing wanneer het buiten erg warm is en je binnen het een beetje koel wilt houden.
3. Inkomende lucht van binnen, uitgaande lucht naar buiten. Dit lijkt mij de minst efficiënte opstelling. Puur voor de warmtepomp zelf is het wel efficiënt, maar wanneer het buiten koud is zit je alleen maar koude lucht naar binnen te trekken de hele tijd en wanneer het buiten warm is zit je alleen maar warme lucht naar binnen te trekken.
4. Inkomende lucht van binnen, uitgaande lucht naar binnen. Dit is feitelijk een airconditioning.

De meest ideale situatie lijkt mij dat je met een systeem van schotjes en luikjes op de luchtbuizen zelf kan bepalen wat de luchtstroom doet.
Ik zou opstelling 1 gebruiken wanneer het buiten relatief koud is en je verwarming aan moet.
Opstelling 2 zou ik gebruiken wanneer het buiten echt warm is en je je huis wilt koelen.
Opstelling 3 zou ik gebruiken wanneer het buiten relatief koud is maar je toch wat meer frisse lucht in je huis wilt.
Opstelling 4 zou je kunnen gebruiken wanneer het buiten redelijk koud is maar het binnen toch aan de warme kant is omdat je bijvoorbeeld veel zonlicht in je huis hebt.

Ik zeg er overigens eerlijk bij dat ik nog geen warmtepompboiler heb dus dit zijn geen gebruikerservaringen. Ik heb echter wel enige kennis van natuurkunde en dit lijkt mij vanuit de theorie het meest logisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Kerngezond op 04-04-2026 17:09 ]

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste