Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Nieuwe kraan er op, alle problemen opgelost en nu douches ze met 3-4 man achter elkaar door. Vat temp is ook flink omlaag gegaan wat ten goede komt voor de COP.
Dus daar zou ik eerst eens zoeken. :-)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ja.Doesnotcompute schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:16:
Kan ook gewoon troep uit de leidingen in het megngedeelte van je thermostaatkraan terecht zijn gekomen. Collega had ook niet genoeg aan 200l zogenaamd. Steeds koude douches als je als tweede aan de beurt was. Toen gevraagd of hij eens de kraan van de wasbak vol open kon zetten. En die werd gewoon nog 55c.
Nieuwe kraan er op, alle problemen opgelost en nu douches ze met 3-4 man achter elkaar door. Vat temp is ook flink omlaag gegaan wat ten goede komt voor de COP.
Dus daar zou ik eerst eens zoeken. :-)
Misschien ook wel handig om dan de bestaande thermostaatkraan los te schroeven en in de warme aansluiting te kijken, want vaak zit daar een zeefje, om te voorkomen dat de rommel in het menggedeelte komt.
Dat zeefje zit dan op het zelfde vlak als de pakking van de aansluiting. Makkelijk schoon te maken en kan misschien de kosten van een nieuwe kraan sparen.
Heb je een thermostaatkraan? ALLE thermostaatkranen mengen ALTIJD ook koud water bij.mijgmae schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:44:
Wij hebben een warmtepompboiler geïinstalleerd. Hewalex 3kw + 300 liter boilervat. Setpoint staat op 56c.
Nu heb ik het volgende probleem: mijn vriendin geeft aan dat ze niet meer zo heet kan douchen als voorheen.
Dan gebeurd al als het water 52c is.
Ik heb het vermoeden dat dit ligt aan de douche zelf, misschien is het een simpele mengkraan en geen thermostatisch mengventiel? Heeft iemand anders een soortgelijke ervaring? Een setpoint van 56c op 300 liter is IMO vrij hoog, we zijn (nu nog) maar met z'n tweeën.
Voor wp boiler bezitters een behoorlijk groot nadeel waar tot nu toe geen enkele thermostaatkraanmaker op inspeelt terwijl daar toch een prachtig "groen" USP mee te claimen is.
Dat zeg je, maar als ik de druk van mijn warmwaterleiding afhaal, dan komt er geen water uit mijn thermostaatkraan (Grohe grohterm 2000) hoor, dus dat sluit best wel de koudwaterleiding af. (dit heb ik proefondervindelijk ervaren).Elsdeniep schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:41:
[...]
Heb je een thermostaatkraan? ALLE thermostaatkranen mengen ALTIJD ook koud water bij.
Voor wp boiler bezitters een behoorlijk groot nadeel waar tot nu toe geen enkele thermostaatkraanmaker op inspeelt terwijl daar toch een prachtig "groen" USP mee te claimen is.
Het zal geen vanzelfsprekendheid zijn dat thermostaatkranen koudafsluitend zijn, maar echt niet alle kranen
Het is volgens mij ook niet iets waar ze mee adverteren, dus lastig rekening mee te houden tijdens de aankoop; wij hebben daar ook niet op gelet.
Ik weet dat het bij thermostaatmengventielen (als je het in je waterleiding wil verwerken) wel een ding is inderdaad, of zo'n ventiel koudafsluitbaar is.
Its me...
Dat bewijst toch niet de stelling dat er altijd koud water wordt bijgemengd.Kingiez schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:00:
[...]
Dat zeg je, maar als ik de druk van mijn warmwaterleiding afhaal, dan komt er geen water uit mijn thermostaatkraan (Grohe grohterm 2000) hoor, dus dat sluit best wel de koudwaterleiding af. (dit heb ik proefondervindelijk ervaren).
Als mijn warm water 42 graden is kan ik nog steeds comfortabel douchen. Dus als er bij mij koud water wordt bijgemengd zal dit extreem weinig zijn. Ik merk wel in zo'n situatie dat de kraan moeite heeft de temperatuur helemaal stabiel te houden.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Het bewijst helemaal niets. Het bewijst niet dat er wel altijd koud water wordt bijgemengd en het bewijst ook niet dat er geen koud water wordt bijgemengd.Jim423 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:12:
Volgens mij is dat ook juist het punt. Het bewijst dat er niet altijd koud water wordt bijgemengd.
Dan zou je de kraan uit elkaar moeten halen om te kijken hoe e.e.a. werkt.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik heb dit onderzocht, ongeveer 2 jaar geleden.Kingiez schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:00:
[...]
Dat zeg je, maar als ik de druk van mijn warmwaterleiding afhaal, dan komt er geen water uit mijn thermostaatkraan (Grohe grohterm 2000) hoor, dus dat sluit best wel de koudwaterleiding af. (dit heb ik proefondervindelijk ervaren).
Het zal geen vanzelfsprekendheid zijn dat thermostaatkranen koudafsluitend zijn, maar echt niet alle kranen
Het is volgens mij ook niet iets waar ze mee adverteren, dus lastig rekening mee te houden tijdens de aankoop; wij hebben daar ook niet op gelet.
Ik weet dat het bij thermostaatmengventielen (als je het in je waterleiding wil verwerken) wel een ding is inderdaad, of zo'n ventiel koudafsluitbaar is.
Grohe schrijft:
Ik zal morgen mijn mails van destijds er nog even op nazoeken.Een thermostaankraan is in zijn algemeenheid niet geschikt voor uw situatie. Wij adviseren u om een gewone mengkraan aan te schaffen, deze past het beste bij uw situatie.
Als je mij zo'n kraan kunt noemen, hoor ik dat graag. Ik koop 'm direct!Kingiez schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:00:
[...]
...
Het zal geen vanzelfsprekendheid zijn dat thermostaatkranen koudafsluitend zijn, maar echt niet alle kranen...
Klinkt voor min altijd een vage gek klinkende term, maar iets met delta T.Voggy schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:07:
Maakt dat zo veel verschil dan? Een cv ketel maakt warm water van 60 graden. Een boiler van 50 (?) graden. Douchen doe je op 38 graden. Er moet toch altijd koud water bij?
Afijn 10 graden 10 liter en 20 graden 10 liter maakt 15 graden 20 liter. uiteraard heb je in de leiding zelf ook nog heel kort stilstaande verliezen en koude leiding waar het door heen moet maar is te verwaarlozen.
Ja dat maakt zoveel verschil. Je begint met 50C maar na een tijdje is je aanvier bijv maar 45 of 42C. Dat zou prima zijn als je er heel.weinig koud bijmengt maar kan dus ook zorgen voor te koud douchewater. Koud water is in de winter maar 10C, als je daar een klein beetje bijmengt bij 42C zit je al snel op 'koud'Voggy schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:07:
Maakt dat zo veel verschil dan? Een cv ketel maakt warm water van 60 graden. Een boiler van 50 (?) graden. Douchen doe je op 38 graden. Er moet toch altijd koud water bij?
Waar gaan die slangen heen dan als zowel aan en afvoer binnen zijn? Gewoon anderhalve meter de kamer in?Flatisa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:34:
[...]
Die van ons is binnen/binnen, maar er zitten wel geluidsdempende geisoleerde slangen op. Dat dempt behoorlijk.
Waarom koop je niet gewoon zo'n ouderwetse kraan met twee draaiknoppen? Juist bij een boiler waar water van wisselende temperatuur uitkomt, werkt dat altijd perfect.Elsdeniep schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:04:
[...]
Als je mij zo'n kraan kunt noemen, hoor ik dat graag. Ik koop 'm direct!
Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater?
Zelf heb ik een HansGrohe Raindance select air 300 showerpipe en deze doet het prima op lage temperaturen van 42 graden.
Mijn Grohe heeft cooltouch (of hoe ze dat ook noemen), er is dus geen kans dat je je verbrandt aan hete onderdelen.Jim423 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:24:
Hoeft niet hoor, gewoon bij inkomende watertemperatuur van 42-45 graden de uitgaande watertemperatuur meten als de kraan lekker heet staat. Verlies je hier temperatuur weet je genoeg. Daarnaast denk ik dat de kraan uit elkaar halen weinig zin heeft, het is niet te zeggen wat die Turbostat allemaal uitvoert in bedrijfsmodus als die op je bureau uit elkaar ligt. Desondanks heb ik met 3 verschillende thermostaatkranen (waarvan 2 Grohes) geen problemen bij een aanvoer van 45 of lager, ik durf alleen niet te stellen dat er geen mL koud water wordt bijgemengd.
Dat kan volgens mij alleen als ze koud water gebruiken, een ander middel om de kraan af te koelen zie ik niet zo snel.
Kraan werkt overigens prima met lage wpb temperatuur.
Klopt inderdaad. Met name de afvoer maakt anders behoorlijk wat geluid.Fr33z schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:19:
[...]
Waar gaan die slangen heen dan als zowel aan en afvoer binnen zijn? Gewoon anderhalve meter de kamer in?
Ja, dat maakt verschil voor elke boiler of combiketel. Niet "zo veel", maar het maakt wel uit.Voggy schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:07:
Je wilt water niet eerst opwarmen om het daarna weer af te koelen. Dat is verlies.
Zeker voor een warmtepompboiler wil je de temperatuur in het vat natuurlijk zo laag mogelijk hebben (tussen de legionella runs door).
[ Voor 6% gewijzigd door Elsdeniep op 01-03-2026 10:48 ]
Dat is de discussie niet. Het gaat erom dat een thermostaatkraan altijd koud bijmengt; niet dat een andere kraan dat niet doet.Martin7182 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Waarom koop je niet gewoon zo'n ouderwetse kraan met twee draaiknoppen? Juist bij een boiler waar water van wisselende temperatuur uitkomt, werkt dat altijd perfect.
Belangrijk om te melden is wel dat de warmwater temperatuur aan het tappunt in Nederland 55°C moet zijn.Elsdeniep schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Zeker voor een warmtepompboiler wil je de temperatuur in het vat natuurlijk zo laag mogelijk hebben (tussen de legionella runs door).
Het is geen verlies door afkoeling, je doet koud bij mengen waardoor liters TOENEMEN, dus juist extra winst...Elsdeniep schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Ja, dat maakt verschil voor elke boiler of combiketel. Niet "zo veel", maar het maakt wel uit.
Je wilt water niet eerst opwarmen om het daarna weer af te koelen. Dat is verlies.
1 PVoutput . Dongen NB
Er is wel degelijk verlies: de voorraad warm water in het vat verliest meer warmte naarmate het verschil tussen de temperatuur in het vat en buiten het vat groter is.reneeke1970 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:12:
[...]
Het is geen verlies door afkoeling, je doet koud bij mengen waardoor liters TOENEMEN, dus juist extra winst...
Dit geldt ook voor het temperatuurverschil in de leiding.
NEN 1006: De installatie moet zó zijn ontworpen dat bij normaal gebruik 55 °C aan het tappunt kan worden bereikt.Wolly schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:56:
[...]
Belangrijk om te melden is wel dat de warmwater temperatuur aan het tappunt in Nederland 55°C moet zijn.
Dat je de boiler zelf op 40 graden zet, mag best hoor.
Je bent ook niet verplicht om legionella runs te doen.
Dat het niet handig is om die runs niet te doen, is een ander verhaal.
Ligt er een beetje aan hoe je verlies definieert. Je verliest meer energie als je het boilervat heter maakt, maar qua hoeveelheid warm water win je natuurlijk door je vat warmer te zetten. Praktisch gezien: qua aanschafkosten is een kleiner vat goedkoper maar qua gebruikskosten is een groter vat goedkoper.reneeke1970 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:12:
[...]
Het is geen verlies door afkoeling, je doet koud bij mengen waardoor liters TOENEMEN, dus juist extra winst...
Lijkt er op dat ze dat kunststof ding er in meppen ergens mee en dat je daardoor dit krijgt.
Volgens mij dus handiger om de rafels weg te snijden. In de handleiding staat ook niet dat je hier een dop moet verwijderen nl.
Bij mij zat er iets een deuk in. Ik heb hem vlak gemaakt met een nieuw afbreekmes.
[ Voor 12% gewijzigd door Swelson op 01-03-2026 18:48 ]
:strip_exif()/f/image/CbjfMtpOuvYDRNRIhGQWvf7B.jpg?f=fotoalbum_medium)
Volgens mij hoort het zo eruit te zien. Oftewel flush met het staal. Ik zou in ieder geval geen afsluiting gaan maken op dat plastic.
[ Voor 81% gewijzigd door Jim423 op 01-03-2026 20:35 ]
Zoals ik al zei heb ik een grohe thermostaat mengkraan. Deze sluit naar mijn idee de koudwater leiding echt wel af.Martin7182 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Waarom koop je niet gewoon zo'n ouderwetse kraan met twee draaiknoppen? Juist bij een boiler waar water van wisselende temperatuur uitkomt, werkt dat altijd perfect.
Ik merkte toevallig gister nog, toen de wpb zo goed als leeg was (en er dus geen koud water werd bijgemengd), dat het cooltouch de warmte aannam van het water (kan ook niet anders, want er was geen koud water meer om te koelenWolly schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Mijn Grohe heeft cooltouch (of hoe ze dat ook noemen), er is dus geen kans dat je je verbrandt aan hete onderdelen.
Dat kan volgens mij alleen als ze koud water gebruiken, een ander middel om de kraan af te koelen zie ik niet zo snel.
Kraan werkt overigens prima met lage wpb temperatuur.
Its me...
Zie mijn eerdere antwoord: volgens Grohe mengen thermostaatkranen altijd koud water bij.Kingiez schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:33:
[...]
Zoals ik al zei heb ik een grohe thermostaat mengkraan. Deze sluit naar mijn idee de koudwater leiding echt wel af.
[...]
Ik merkte toevallig gister nog, toen de wpb zo goed als leeg was (en er dus geen koud water werd bijgemengd), dat het cooltouch de warmte aannam van het water (kan ook niet anders, want er was geen koud water meer om te koelen. En voor mij nog een indicatie dat het koud water echt dicht was, want normaal is het idd koud)
Het zit er inderdaad ingeperst in, zal hem voorzicht bijwerken, hij steeks wet iets meer uit dan de middelste en de bovenste aansluiting.Swelson schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:47:
Dat witte ding er af? Volgens mij niet. Zie de foto’s van hoe die van mij er uit zag, eerder in dit topic.
Lijkt er op dat ze dat kunststof ding er in meppen ergens mee en dat je daardoor dit krijgt.
Volgens mij dus handiger om de rafels weg te snijden. In de handleiding staat ook niet dat je hier een dop moet verwijderen nl.
Bij mij zat er iets een deuk in. Ik heb hem vlak gemaakt met een nieuw afbreekmes.
Als je afdicht op het schroefdraad: waarom levert Antlantic dan een rode fiber ring mee bij hun veiligheidsgroep (die je direct op de WPB moet plaatsen)?jj85 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:55:
@raven22 afdichting doe je op het schroefdraad, teflon, Loctite 55, etc. Dus braampjes eraf en lekker laten zitten
Waarom zou je 'natuurlijk' de temperatuur zo laag mogelijk willen? In absolute getallen valt er op SWW niet heel veel te besparen. En er zijn genoeg redenen om hem juist warmer te willen, bijvoorbeeld hoeveelheid beschikbaar warm water, legionella gevoelig buizenstelsel, of voldoende warm water druk? Ik snap dat sommigen graag alles zo zuinig / efficiënt mogelijk doen, maar ik denk niet dat het een natuurlijke wetmatigheid zou moeten zijn om de temperatuur zo laag mogelijk te houden?Elsdeniep schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Ik heb de mijne standaard op 52 graden staan. In combinatie met een douche WTW geeft dat geen merkbaar verschil met de oude CV ketel (die op 60 stond voor SWW), afgezien van het feit dat het water nu veel sneller warm is.
Bij een WPB zou efficiency een belangrijke factor moeten zijn. Anders kun je net zo goed een COP 1 oplossing nemen. Niets op tegen overigens. Als ik vanaf 2027 moet gaan betalen bij teruglevering, dan stop ik mijn stroomoverschot met een elektrisch element in het vat. Op zulke momenten van de dag telt efficiency niet (je kunt de zon niet dimmen of uitzetten
Wat een onzin... waarom MOET iedereen die perfecte COP nastreven en anders maar een COP1 oplossing nemen.Anders kun je net zo goed een COP 1 oplossing nemen.
Waaarom kun je niet genieten van het idee dat je met COP 2,5-3 ook een mooie duurzame en comfortabele oplossing gevonden hebt...
COP zegt niets over de duurzaamheid van de energiebron. COP 1 verwarmen met je eigen zonnestroom is namelijk ook 100% duurzaam.Jerra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Wat een onzin... waarom MOET iedereen die perfecte COP nastreven en anders maar een COP1 oplossing nemen.
Waaarom kun je niet genieten van het idee dat je met COP 2,5-3 ook een mooie duurzame en comfortabele oplossing gevonden hebt...
Overigens mee eens, maar in de winter en tussen seizoenen van nederland bestaat er geen overschot van zonne- en/of windstroom.
Dus iets verder dan je eigen portomonnee kijkend is inzetten op een vermindering van energieverbruik volgens mij altijd waardevol, voor de medemens en de toekomst
Ik snap nog steeds niet waarom je dus "Anders net zo goed een COP 1 oplossing nemen." kan?
Maar niets moet he. 52 graden is ook prima. COP 1 ook.
Je kunt uitrekenen hoe lang je een WPB moet gebruiken om de meerwaarde terug te verdienen. Ik denk dat dat bij hoge watertemperaturen tegen kan vallen. Juist ook omdat de compressor dan een stuk harder slijt.
Voor mij is comfort het meest belangrijke. Die van mij staat standaard op 55 graden. De 300 liter boiler is dan goed voor ca. 430 liter water van 40 graden, dus we kunnen er langer mee douchen. Ik heb een schakeling dat hij bij overproductie van de PV door gaat verwarmen naar 65 graden, wat dan weer goed is voor 570l water van 40 graden.Martin7182 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:25:
Omdat je een WPB neemt om te besparen. Het douchecomfort met water boven de 40 graden is niet beter, er moet alleen meer koud water bij.
Maar niets moet he. 52 graden is ook prima. COP 1 ook.
Je kunt uitrekenen hoe lang je een WPB moet gebruiken om de meerwaarde terug te verdienen. Ik denk dat dat bij hoge watertemperaturen tegen kan vallen. Juist ook omdat de compressor dan een stuk harder slijt.
Die laatste 10 graden extra watertemperatuur kost relatief veel energie, maar dit doet ie alleen op momenten dat er wordt teruggeleverd, dus ik krijg het altijd gratis met daarbij veel meer comfort!
Er MOET natuurlijk niets maar we zijn hier op Tweakers. Eén van de betekenissen van tweaken is het optimaliseren van instellingen.Jerra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Wat een onzin... waarom MOET iedereen die perfecte COP nastreven en anders maar een COP1 oplossing nemen.
Trouwens: ik stoorde mij een klein beetje aan jouw kwalificatie "onzin" van een post die best goed onderbouwd was.
Aardig duurt het langst.
Tegelijkertijd sta ik nog steeds achter mijn opmerking, maar dan aardiger, ik vind dat iemand die zijn boiler op 52 graden zet niet in het verdomhoekje hoeft te worden gezet met een COP1 oplossing. Dat is toch verre van optimaliseren, ook verre van aardig.
Is ok hoor, ik kom ook niet echt subtiel uit de hoek.Jerra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:50:
Nou is het daadwerkelijk niet de bedoeling geweest om wie dan ook te beledigen hoorMaar mij deze dan mijn oprechte excuses aan @Martin7182 en anderen.
Tegelijkertijd sta ik nog steeds achter mijn opmerking, maar dan aardiger, ik vind dat iemand die zijn boile rop 52 graden zet niet in het verdomhoekje heoft te worden gezet met een COP1 oplossing. Dat is toch verre van optimaliseren, ook verre van aardig.
Ik denk dat er, zeker met een R32 machine, een bovengrens is waarboven je beter met een elektrisch element kunt gaan verwarmen. Misschien ben ik bang gemaakt door de handleiding met waarschuwingen. Ik heb gisteren mijn WPB per ongeluk tot 58 °C door laten lopen (a.g.v. nog niet geautomatiseerde legionella-run). Normaal gesproken stop ik bij 55 °C (de rest met element) en met regulier verwarmen bij 45 °C.
METROAIR Aqua 201L is inmiddels geleverd, maar na het doorlezen van dit forum begin ik te twijfelen of het wel zo verstandig is om de uitgang van de ventilatiebox rechtstreek te koppelen op de WPB. Omdat er dan twee ventilatoren tegen elkaar in staan te werken.
Het idee wat er nu dan ook in mijn hoofd zit is om de ventilatiebox helemaal niet te plaatsen (moet nog besteld worden) en de WPB voor de ventilatie te laten zorgen. De BENG berekening zegt dat er maximaal 280 m3/h afgezogen dient te worden. Nu is de METROAIR volledig instelbaar kwa ventilatie snelheden. Maar de optimale luchtverplaatsing is 450 m3/h dat is toch wel een stukje meer dan 280 m3/h.
Ik lees hier op het forum dat een lager hoeveelheid lucht opzich geen probleem is, alleen duurt het dan langer. Plus is deze snelheid alleen nodig tijdens de verwarmings fase. (eventuele integratie met Home Assistant kan de snelheid dynamisch regelen)
Wat is wijsheid ? Ventilatiebox en WPB of alleen WPB ?
Ik zou het lekker apart houden. Dan trek je geen vieze vochtige lucht door je WPB. En je kan je box laten draaien als het nodig, terwijl je bij je WPB gebonden bent aan verwarmingscycli.Victor_M schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:21:
Hier draait de WPB overdag tussen 10 en 18.00 uur i.v.m. PV-panelen, maar ik douche 's ochtends of 's avonds: dan wil ik afzuiging.
Kortom: ze hebben beide een ander doel, dus samenvoegen kan niet.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Ik snap het idee, maar omdat de BENG berekening(=vergunning) er vanuit gaat dat de afgezogen lucht, die toch al naar buiten gaat, hergebruikt wordt om de WPB te 'voeden'. Als ik dat niet doe, moet er een nieuwe berekening komen en die zal waarschijnlijk ongunstiger zijn. (dit betekend nog meer PV panelen plaatsen, waar ik geen ruimte voor heb)MisterMailman schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:25:
[...]
Ik zou het lekker apart houden. Dan trek je geen vieze vochtige lucht door je WPB. En je kan je box laten draaien als het nodig, terwijl je bij je WPB gebonden bent aan verwarmingscycli.
Hier draait de WPB overdag tussen 10 en 18.00 uur i.v.m. PV-panelen, maar ik douche 's ochtends of 's avonds: dan wil ik afzuiging.
Kortom: ze hebben beide een ander doel, dus samenvoegen kan niet.
Maar het is misschien wel een optie nadat de woning gereed is en de vergunning 'afgetekend' is.
Kan je het zo maken dat de venitaliebox uit gaat zodra de boiler loopt en dan dus de venitlatie over neemt?
Sowieso werken de fans niet tegen elkaar in maar met elkaar mee? Ze werken allebei toch de lucht naar buiten?
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
De WPB is instelbaar om altijd een minimum ventilatie snelheid aan te houden. Eventueel via Home assistant te sturen bij douchen enzo. Maar als er tap water wordt gebruikt ga ik er een beetje vanuit dat de WPB dan (uiteindelijk) ook aanslaat.Wuursj schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:05:
@Victor_M Alleen de warmtepompboiler laten opdraaien voor de ventilatie lijkt me een slecht plan. Hier draait de boiler soms maar een uurtje per dag, de rest zit je zonder isolatie. En ik hoop dat je venitlatiebox ook gestuurd kan venitileren bij bijv. hoge vochtigheid (bij douchen) of co2.
Kan je het zo maken dat de venitaliebox uit gaat zodra de boiler loopt en dan dus de venitlatie over neemt?
Sowieso werken de fans niet tegen elkaar in maar met elkaar mee? Ze werken allebei toch de lucht naar buiten?
In de het topic start staat:
Vandaar het idee en de opmerking over de twee ventilatoren.Er zijn wpboilers op de markt die bedoeld zijn om op de MV (mechanische ventilatie) aan te sluiten.
Deze vervangt dan in feite de MV, 2 ventilators achter elkaar is geen goed idee dus de MV box gebruik je dan alleen nog als lucht verdeelpunt en verder is hij niet meer actief.
Interessant want ik heb het ook zo geïnstalleerd. Stiebel Eltron WPB achter de mechanische afzuiging. Daar is vooral in de winter veel voor te zeggen want er zit nog veel warmte in de lucht en dat is zonde om af te blazen naar buiten! Ik heb nog wel een extra aansluiting naar buiten want de mechanische ventilatie kan het benodigde debiet niet leveren. Uiteindelijk zuigt de WPB dus een mengsel van warme en koude lucht aan.Victor_M schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:21:
Ik begin nu wel wat problemen te krijgen die er voor zorgen dat de aardlek automaat heel soms uitslaat. Waarschijnlijk komt dit dat in situaties waarin wat langer en heter wordt gedoucht, op momenten dat de WPB niet zelf draait, er dus vochtige lucht door de WPB wordt geblazen die daar waarschijnlijk op plekken condenseert waar dat beter niet kan... Om dit uit te sluiten ga ik een klep aanbrengen die de inlaat van de WPB sluit op het moment dat die niet draait. Het is niet nodig om de lucht van de mechanische ventilatie ook nog eens door de WPB te blazen. Geeft toch wat vuil en stofophoping en kans op storingen... Zie schema hieronder. De roodomcirkelde klep moet ik nog plaatsen.
Wpb's met een MV functie zijn net als een MV instelbaar wat de ventilatie betreft.
Een Atlantic heeft een zeer beperkte mogelijkheid waarbij hij continu op 1 snelheid ventileert die zeer waarschijnlijk niet passend is.
Nibe heeft een paar speciale modellen, die zijn echter vrij onbetaalbaar.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Ik ga er een elektrisch bediende klep tussen zitten. Deze is normaal gesloten en gaat alleen open als de boiler draait.Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:32:
Je kan daar een keerklep voor gebruiken, die sluit met een veer maar die is wel gevoelig voor vervuiling.
[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 04-03-2026 08:15 ]
Als je in de winter een uur je wpb aan zet, blaast hij ongeveer 400 m3 dure, warme lucht naar buiten.
De lucht die hij uitblaast wordt aangevuld met koude lucht van buiten.
In het geval je weinig ventilatieroosters of kieren hebt, moet de wpb extra hard werken om voldoende lucht naar binnen te trekken.
In de zomer is het een iets ander verhaal maar dan zou ik juist binnen aanzuigen én binnen uitblazen omdat je dan koele lucht de woning in brengt.
Als je in de zomer buiten aanzuigt en binnen uitblaast, zit je weer met het probleem dat je voldoende ventilatieopeningen moet hebben.
Al aan een wtw gedacht?
Volgens mij maakt een wpb juist koude lucht.... geen warme lucht.Elsdeniep schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:50:
@Victor_M binnen aanzuigen en buiten uitblazen heeft nadelen.
Als je in de winter een uur je wpb aan zet, blaast hij ongeveer 400 m3 dure, warme lucht naar buiten.
De lucht die hij uitblaast wordt aangevuld met koude lucht van buiten.
In het geval je weinig ventilatieroosters of kieren hebt, moet de wpb extra hard werken om voldoende lucht naar binnen te trekken.
In de zomer is het een iets ander verhaal maar dan zou ik juist binnen aanzuigen én binnen uitblazen omdat je dan koele lucht de woning in brengt.
Als je in de zomer buiten aanzuigt en binnen uitblaast, zit je weer met het probleem dat je voldoende ventilatieopeningen moet hebben.
Al aan een wtw gedacht?
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3
@Elsdeniep met weinig ventilatieroosters of kieren heb je natuurlijk ook nadeel als je de WPB aansluit op de MV box. Die lucht moet ook via roosters en kieren naar binnen komen.
[ Voor 30% gewijzigd door Martin7182 op 04-03-2026 10:30 ]
Daarom is mijn opstelling zo gek nog niet. Hij krijgt de warme lucht van de mechanische ventilatie die toch naar buiten zou worden afgevoerd en om het debiet te halen wordt dit aangevuld met lucht van buiten. Zo gaat er in ieder geval geen warmte verlorenMartin7182 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:24:
Eens. Hij zuigt wel warme lucht op, maar het alternatief, koude lucht van buiten nemen, kost uiteindelijk ongeveer net zoveel. Bij strenge vorst kunnen de meeste WPB sowieso niet volledig op buitenlucht draaien.
Ja dat vind ik ook. Maar i.p.v. een elektrische klep zou je net zo goed de MV box kunnen uitzetten en gewoon WPB op binnenlucht laten draaien. Dan gaat er ook geen warmte verloren die je anders via MV naar buiten zou blazen.Sharky2000 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Daarom is mijn opstelling zo gek nog niet. Hij krijgt de warme lucht van de mechanische ventilatie die toch naar buiten zou worden afgevoerd en om het debiet te halen wordt dit aangevuld met lucht van buiten. Zo gaat er in ieder geval geen warmte verloren
Deze wpb heeft veel weg van een (oude) Nibe of een Daikin, de prijs is er ook naar.Victor_M schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:34:
[...]
De WPB is instelbaar om altijd een minimum ventilatie snelheid aan te houden. Eventueel via Home assistant te sturen bij douchen enzo. Maar als er tap water wordt gebruikt ga ik er een beetje vanuit dat de WPB dan (uiteindelijk) ook aanslaat.
Een paar dingen die ik anno nu niet zou willen:
- R134a (hoge GWP)
- magnesium anode (verslijt, na x jaar vervangen (water deels uit de wpb laten lopen) en elk jaar checken)
Ik zie een (lucht)filter melding, niet duidelijk is waar dit filter zit en welk type volstaat.
Er zit een uitgebreide ventilatieregeling in, hij heeft een MV functie maar je hebt dan nog wel iets nodig om de diverse buizen aan te kunnen sluiten.
Blijkbaar kan hij werken met een een sensor voor RV.
Het is mosterd na de maaltijd maar het lijkt een apparaat met verouderde techniek te zijn.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Niet mee eens, want welk probleem los je daarmee op? Als de WPB niet draait omdat er geen vraag is, dan blaas je de afgezogen warme lucht alsnog naar buiten af. Daarnaast is mijn mechanische ventilatie met zijn CO2 meter en vochtmeter veel slimmer dan de warmtepomp.Martin7182 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:34:
[...]
Ja dat vind ik ook. Maar i.p.v. een elektrische klep zou je net zo goed de MV box kunnen uitzetten en gewoon WPB op binnenlucht laten draaien. Dan gaat er ook geen warmte verloren die je anders via MV naar buiten zou blazen.
Op momenten dat de WPB draait scheelt het echt heel veel als je hem zoveel mogelijk warme lucht kunt aanbieden, zeker als dat lucht is die anders toch wordt afgeblazen naar buiten.
/f/image/OoEbqJDVsTihlvvSa7p2lOoT.png?f=fotoalbum_large)
Deze opstelling werkt al zo’n jaar of 8. De MV wordt geregeld op CO2 in de woonkamer en RV in de Douche en hoog,midden en laag met de hand in de keuken.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Vergelijkbaar met mijn opstelling! Ik denk alleen dat mijn WPB er niet zo goed tegen kan als er vochtige lucht doorheen wordt geblazen wanneer de WBP zelf niet in bedrijf is. Ik denk dat er teveel vochtige lucht gaat condenseren op plekken waar dat niet handig is, gelet het feit dat de aardlekautomaat af en toe uitvalt... Daarom ga ik binnenkort een klep plaatsen.wizzopa schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:39:
[Afbeelding]
Deze opstelling werkt al zo’n jaar of 8. De MV wordt geregeld op CO2 in de woonkamer en RV in de Douche en hoog,midden en laag met de hand in de keuken.
Je hebt dan geen buizen en elektrische klep nodig. We zijn het denk ik eens over de situatie wanneer de WPB niet draait; dan voorziet de MV box in de ventilatie. Zodra de WPB wel draait, zuig jij een klein deel warme lucht aan uit de MV box en de rest van buiten. In mijn oplossing zuig ik alle lucht van binnen aan (buiten de MV box om) en zet elektrisch de MV box stil.Sharky2000 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Niet mee eens, want welk probleem los je daarmee op? Als de WPB niet draait omdat er geen vraag is, dan blaas je de afgezogen warme lucht alsnog naar buiten af. Daarnaast is mijn mechanische ventilatie met zijn CO2 meter en vochtmeter veel slimmer dan de warmtepomp.
Op momenten dat de WPB draait scheelt het echt heel veel als je hem zoveel mogelijk warme lucht kunt aanbieden, zeker als dat lucht is die anders toch wordt afgeblazen naar buiten.
Nu is alleen nog de vraag: wat is efficiënter, lucht van binnen aanzuigen of van buiten? Volgens mij is die vraag al vaker beantwoord in dit topic.
Inderdaad. Vandaar mijn uitleg.(RSH) schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:04:
[...]
Volgens mij maakt een wpb juist koude lucht.... geen warme lucht.
Ik ben geen voorstander van aansluiten op MV box. Gewoon aparte kanalen die voor de wpb allebei naar buiten gaan. Eventueel een klep in het uitblaaskanaal zodat je in de zomer koele lucht naar binnen kunt blazen.Martin7182 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:24:
Eens. Hij zuigt wel warme lucht op, maar het alternatief, koude lucht van buiten nemen, kost uiteindelijk ongeveer net zoveel. Bij strenge vorst kunnen de meeste WPB sowieso niet volledig op buitenlucht draaien.
@Elsdeniep met weinig ventilatieroosters of kieren heb je natuurlijk ook nadeel als je de WPB aansluit op de MV box. Die lucht moet ook via roosters en kieren naar binnen komen.
Ik ben vooralsnog van plan te beginnen met de volgende configuratie:
- De MetroTherm METROAIR Aqua 201L als warmtepompboiler, ik realiseer mij dat ik vooraf beter onderzoek had moeten doen. Maar deze staat al op zolder. (was advies vanuit de BENG berekening)
- Warme ingangslucht aanzuigen via de al gemonteerde afzuig/spiro buizen. Dit zijn twee relatief korte buizen van 125 mm. Deze wil ik op zolder samenvoegen naar een 160 mm buis en dan via een stukje flexibel aansluiten op de WPB aansluiten. Er zijn afdoende rooster boven de ramen geplaatst om de flow van 450m3/h te kunnen aanvoeren.
- De WPB heeft de mogelijkheid tot het plaatsen van een lucht filter. Dit wil ik wel gaan doen ivm vervuiling. Ik vervang liever een filter dan een condensor. Lucht aanzuigen via het trapgat is niet echt een optie. Omdat we verwarmen met airco's zijn de afzonderlijk ruimtes, juist met deuren 'afgesloten'. De productpagina van de fabrikant geeft expliciet aan dat de WPB ook geschikt is om vochtige ruimtes af te zuigen, daar maak ik me niet echt zorgen om.
- De WPB heeft een externe input (0-10 Volt) waarmee de ventilatiesnelheid in drie standen ingesteld kan worden (buiten de verwarmingscyclus). Ik wil beginnen met een handmatige schakelaar en dat later uitbouwen met een vochtsensor en co2 sensor. De WPB heeft ook een ModBus wat sturing via Home Assistant mogelijk zou moeten maken.
Normaals dank voor het meedenken.
Stook je op binnenlucht?
Ontdek nu ik dit opzoek de instelling . Elektrische weerstand instellen om doel te behalen. Heb hem nu veranderd naar zo min mogelijk. Even kijken wat er gebeurt
[ Voor 3% gewijzigd door hydex op 07-03-2026 12:15 ]
Zit er nog wel genoeg koudemiddel in?
Het vermogen op compressor ziet er wel normaal uit, dit moet zo rond de 250-280 Watt liggen, dus ik zou het niet gelijk in die hoek zoeken.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Hier ik heb ik wel gedoe mee gehad. Wat is jouw configuratie binnen/buiten? welke diameter buis heb je gebruikt?SpongeRob schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:25:
@hydex Is de luchtstroom wel goed, mijn 150l Thermor schakelt over naar de spiraal wanneer de luchtstroom teveel weerstand heeft?
2 vragen:
- wat kies ik in de cozyapp voor apparaat? ik zie boiler of warmtepomp, maar geen warmtepompboiler.
- ivm mijn wat complexere installatie zit het sifonnetje wat aan de lage kant. Waarom zit er eigenlijk een sifon in de condens afvoer? Kan ik die losschroeven en wat hoger hangen?
Ik heb een buiten/buiten configuratie met 125mm leidingen gecombineerd met de aan- en afvoer van de WTW ventilatie.hydex schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:56:
[...]
Hier ik heb ik wel gedoe mee gehad. Wat is jouw configuratie binnen/buiten? welke diameter buis heb je gebruikt?
Ik heb er ook een paar terugslagkleppen in zitten omdat de Thermor luchttechnisch zo lek als een zeef is. Eén van die terugslagkleppen doet wel eens moeilijk en zorgt dan voor het gebruik van de spiraal.
Dit gebeurt allemaal wel met een generieke foutmelding in het display, soms ook met een waarschuwingspiep.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Wat zijn de nadelen van een RVS-tank? En wat bedoel je met € 50? Ik neem niet aan dat hij echt € 50 kostte.Jim423 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:30:
Het is een bewezen machine. Daarnaast was deze in het begin voordelig te krijgen (voor een prijs van 50€ met DHZ). Het zou nog mooier zijn als die een RVS tank had maar dat heeft weer andere nadelen.
Rvs is op zich leuk (lichter dan staal) maar blijkbaar is het lastig om een goede kwaliteit te maken (o.a. lassen die gaan lekken bij een ander Frans merk).
Dat staat allemaal in dit topic en de voorganger, lees zelf maar ipv ons dat te laten doen.
Bedankt voor de info. Ik probeer me in te lezen, maar je zult me verexcuseren dat ik niet 500+ pagina’s ga lezen.Speedy-Andre schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:56:
Toch wel, toen de ISDE voor wpb's erg hoog was en hij in België voor weinig te koop was.
Rvs is op zich leuk (lichter dan staal) maar blijkbaar is het lastig om een goede kwaliteit te maken (o.a. lassen die gaan lekken bij een ander Frans merk).
Dat staat allemaal in dit topic en de voorganger, lees zelf maar ipv ons dat te laten doen.
Ja...dat waren mooie tijden hahaha! Heeft hier destijds netto ongeveer 150 euro gekost ivm wat aansluitmateriaal. Ik weet van sommige mensen dat ze er zelfs 2 hebben gekocht toen.Kerngezond schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:46:
[...]
.....
En wat bedoel je met € 50? Ik neem niet aan dat hij echt € 50 kostte.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Als de condensafvoer op het riool is aangesloten, dan voorkomt de sifon dat er rioollucht in het apparaat komt.raven22 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:10:
- ivm mijn wat complexere installatie zit het sifonnetje wat aan de lage kant. Waarom zit er eigenlijk een sifon in de condens afvoer? Kan ik die losschroeven en wat hoger hangen?
Vooral relevant als je de WPB met kanalen hebt aangesloten.
[ Voor 15% gewijzigd door Martin7182 op 08-03-2026 14:29 ]
Voor vermijden van rioollucht kun je eventueel een 2e sifon toevoegen, als je de condensafvoer aansluit op je riolering.
Als je hem rechtstreeks op het riool aansluit (wat vreemd zou zijn) kan die dubbel fungeren als waterslot, je wilt namelijk geen rioollucht in je WPB hebben.
Ja, je moet op beide leidingen een U bocht maken.raven22 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:22:
Nu ik de mijne actief in gebruik heb vraag ik me af of het ook niet wenselijk is om een warmtesifon bij de koude aansluiting te maken.
Die leiding voelt best wel aardig warm waar hij er uitkomt tot iets lauw waar hij de veiligheidsgroep ingaat.
[Afbeelding]
En dan nog wordt die een beetje warm tijdens het opwarmen van de boiler. Dan stroomt een klein beetje water naar de inlaatcombinatie om daar te worden afgevoerd.Wolly schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:00:
[...]
Ja, je moet op beide leidingen een U bocht maken.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Ja inderdaad, maar dat zijn maar druppels, zou je denken dat daar niet de hele buis warm van wordt.Mjier schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:56:
[...]
En dan nog wordt die een beetje warm tijdens het opwarmen van de boiler. Dan stroomt een klein beetje water naar de inlaatcombinatie om daar te worden afgevoerd.
Kan hem altijd nog wat isoleren.
De isolatie kun je beter weglaten zodat de leiding snel afkoelt. I.v.m. legionella.raven22 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:48:
[...]
Ja inderdaad, maar dat zijn maar druppels, zou je denken dat daar niet de hele buis warm van wordt.
Kan hem altijd nog wat isoleren.
Catch a smile out there!
Hier werkt het nog wel, maar ik zie wel deze boodschap.Glenfiddich schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:49:
Ligt het aan mij of zijn er meer mensen bij wie Cozytouch al sinds gisteren begin van de avond geen verbinding meer wil maken?
Hier werkt het inmiddels ook weer; verbinding heeft er uiteindelijk 14 uur uit gelegen.EnergyExplorer schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:12:
[...]
Hier werkt het nog wel, maar ik zie wel deze boodschap. [Afbeelding]
Catch a smile out there!
:strip_exif()/f/image/nH0dQZriZjM7SHacw4XCrVPJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1mHE9HrTxJqouhxe5xVc31gl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CDoHcXUFEPBHiicWSsUwas3c.jpg?f=fotoalbum_large)