PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Bepaalt dat niet of de FAN altijd blijft draaien ongeacht of het nodig is voor de warmteopwek of dat hij uit gaat als het apparaat op temperatuur is?Sebazzz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:50:
Wat is "FAN EXHAUST CONFIGURATION" in AquaMQTT?
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Oh ja, dat ding kan ook werken als een shitty mechanische afzuiging.MuadDib007 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:25:
[...]
Bepaalt dat niet of de FAN altijd blijft draaien ongeacht of het nodig is voor de warmteopwek of dat hij uit gaat als het apparaat op temperatuur is?
Hoe dan ook, die instelling lijkt op de aquamqtt niets te doen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja, dat klopt inderdaad - want hij is geinstalleerd als binnen/buiten. Dan maakt het ding significant minder herrie en hij lijkt nog net zo efficient.
Daar staat het gewoon op 'Atlantic'. Alles oke gegeven in dat menu, geen wijziging. Kan wel even kijken als ik morgen thuis ben om het merk even aan te passen te terug te zetten. Geen idee of dat gevolgen heeft voor andere defaults. Lijkt meer esthetisch dan wat anders ook, tenzij de code andere beslissingen maakt op basis van die waarde.TiBoD schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:25:
[...]
Ik bedoelde het Geavanceerd menu. In de TS staat hoe je daar in komt.
Daar kun je een aantal dingen doorlopen zoals hoeveel liters, merk, wattage element, etc. Succes!
flagPVModeHeatElement = 1
Echter gebeurt er niks. Als je het element via de controller zelf in en uitschakelt, dan zie je flagPVModeHeatElement niet veranderen. Terwijl dit gister dus wel het geval was.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Probleem is dat hij in 2020 met heel veel moeite naar boven is getakeld via het trapgat met een automatische lier die hiervoor aan een dakbalk was bevestigd. Het huis was toen verder nog niet geverfd dus weinig kans op schade onderweg.
Ik zit er dus totaal niet op te wachten om deze te moeten vervangen voor een andere tank. Mijn back-up plan is dus een klein warmtepompje van 2,5 - 3 kW die ik los op het vat aansluit als de WP het daadwerkelijk begeeft.
Ik heb echter grote moeite een beetje betaalbaar los lucht-water warmtepompje te vinden. In de topic start staat er 1'tje maar ik vind het lastig te geloven dat zoiets evenveel moet kosten als een hele boiler. Het is ten slotte niet meer dan een compressortje met een ventilator. Je ziet wel veel zwembad warmtepompjes voor betere prijzen maar dat gaat hem natuurlijk niet worden. Is er iemand die iets in die richting kent? Ik zoek vooral ook even de juiste zoekterm voor op google. Moet toch wat te vinden zijn voor <1000 euro.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja die had ik gezien inderdaad. Lijkt me prima maar 1900 euro vind ik nog best prijzigtimovd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:31:
@Niltag misschien is een Hewalex aan te sluiten op de tank van het huidige systeem.
Als ik dit zelf installeer zal een subsidie wel lastig worden tegenwoordig?
Op welke stand maakt 'ie precies minder herrie?Sebazzz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:19:
[...]
Ja, dat klopt inderdaad - want hij is geinstalleerd als binnen/buiten. Dan maakt het ding significant minder herrie en hij lijkt nog net zo efficient.
Die van mij is ook binnen/buiten geïnstalleerd, maar als dat met een instelling stiller kan worden, houd ik me aanbevolen.
Hier is na 3 jaar de compressor van de Valliant Arostor defect geraakt. Heb geen zin om veel negatieve energie te steken in Valliant of de installateur daarom heb ik maar besloten om gewoon met het verwarmingselement te gaan werken. Zoals ik dat zie met het verbruik en de geleverde warmte zou volledig verwarmen met het element in ons geval maar EUR 85 tot 100 per jaar duurder zijn. Dit volgens de gegevens zoals Domoticz die gemeten heeft afgelopen jaren. Vandaag ook even gekeken naar een Hewalex oplossing. Maar dat is toch weer een heel gedoe om dat gekoppeld te krijgen met de WPB. En dan heb je nog energie nodig voor extra pomp(en).Niltag schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:18:toon volledige bericht
Ik zit met het volgende. Ik heb een Junkers SupraEco W Swi 270 liter geinstalleerd rond 2020. Deze begint wat kuren te vertonen (regelmatig in anti-freeze terwijl de temperaturen gewoon goed zijn). Na een reset en even met het verwarmingselement erbij (die heb ik normaal uit staan) trekt hij dan wel weer bij maar dit is dit jaar al 3 keer gebeurd. Ben dus bang dat het warmtepompje bovenop het aan het begeven is. Ik ga nog even kijken of er niks verstopt is maar ik zie het einde al aankomen.
Probleem is dat hij in 2020 met heel veel moeite naar boven is getakeld via het trapgat met een automatische lier die hiervoor aan een dakbalk was bevestigd. Het huis was toen verder nog niet geverfd dus weinig kans op schade onderweg.
Ik zit er dus totaal niet op te wachten om deze te moeten vervangen voor een andere tank. Mijn back-up plan is dus een klein warmtepompje van 2,5 - 3 kW die ik los op het vat aansluit als de WP het daadwerkelijk begeeft.
Ik heb echter grote moeite een beetje betaalbaar los lucht-water warmtepompje te vinden. In de topic start staat er 1'tje maar ik vind het lastig te geloven dat zoiets evenveel moet kosten als een hele boiler. Het is ten slotte niet meer dan een compressortje met een ventilator. Je ziet wel veel zwembad warmtepompjes voor betere prijzen maar dat gaat hem natuurlijk niet worden. Is er iemand die iets in die richting kent? Ik zoek vooral ook even de juiste zoekterm voor op google. Moet toch wat te vinden zijn voor <1000 euro.
Het element schakelt hier nu aan wanneer de stroomprijs van die dag lager is dan het laagste uur + 2 cent. Hiermee wordt de boiler op 55 graden gebracht. Dat is hier voldoende voor een hele dag.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Als je de configuratie op binnen/binnen zet dan gaat de ventilator minder hard draaien. Scheelt een hoop.TiBoD schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:29:
[...]
Op welke stand maakt 'ie precies minder herrie?
Die van mij is ook binnen/buiten geïnstalleerd, maar als dat met een instelling stiller kan worden, houd ik me aanbevolen.
Ik zit er over te denken een warmtepompboiler op de zolderverdieping te plaatsen ter vervanging van de CV-ketel die enkel nog voor warm water in de badkamer dient.
We hebben een ventilatiesysteem met WTW.
Nu zat ik te denken aan de volgende aansluiting, schematisch weergegeven:
- warmtepompboiler voert lucht af naar buiten met gebruikmaking van de bestaande opening in het dak waar de CV-aan/afvoer nu op zit
- op de afvoer vanuit de WTW naar buiten maak ik een aftakking (T-stuk) naar de aanvoer voor de warmtepompboiler. Mijn gedachte daarbij is dat dat in de winter warmere lucht is dan de buitenlucht dus efficiënter voor de warmtepompboiler. En het bespaart een dakdoorvoer omdat die gedeeld wordt met die van de WTW.
Traject van WTW naar buiten toe is 200mm diameter. Hoeveelheid afgevoerde lucht hangt er van af hoe hard de WTW op dat moment draait.
Mijn gedachte is dat als de warmtepompboiler minder lucht aanzuigt dan wat de WTW afvoert, de warmtepompboiler door de overdruk grotendeels de lucht uit de WTW zal gebruiken, en dat als de WTW minder lucht afvoert dan de warmtepompboiler nodig heeft, door de onderdruk de warmtepompboiler de dakdoorvoer van de WTW dan zal gebruiken om lucht van buiten aan te zuigen.
Echter, als ik in bijvoorbeeld de installatiehandleiding van de Atlantic Calypso VM kijk dan zie ik onder het kopje "Verboden configuraties" staan:
• Boiler die lucht aanzuigt uit een verwarmde ruimte of lucht die oplosmiddelen of explosieve stoffen bevat.
• Aansluiting op de mechanische ventilatie of op zolderruimtes.
• Plaatsen van kanalen op de luchtinlaat voor aanzuiging van buitenlucht en uitblazen van koele lucht binnen.
Dat zou betekenen dat wat ik wil, van de fabrikant van de warmtepompboiler niet mag. (Sterker nog, dat het hele ding niet eens op zolder zou mogen hangen

Ik snap echter niet waarom dit een verboden configuratie zou zijn. Wat is het bezwaar? Zou het niet werken?
Catch a smile out there!
Maar aansluiting op zolderruimtes bedoelen ze mee dat je niet de aan en afvoer op een zolder mag aansluiten.
Niet dat het apparaat niet op zolder mag hangen. Dit komt omdat een zolder niet teveel mag afkoelen.
Officieel is het inderdaad niet toegestaan via een T-stuk (en ook je cv pijpje voldoet niet volgens mij) maar in de praktijk zal dit wel gewoon werken.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Er komt dan natuurlijk een nieuwe doorvoer in, ik bedoelde aan te geven dat ik het gat dat er al zit kan benutten. Mogelijk moet het gat iets vergroot als de warmtepompboiler een grotere diameter moet hebben.Jim423 schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:26:
Die redenen hierachter zijn verschillend.
Maar aansluiting op zolderruimtes bedoelen ze mee dat je niet de aan en afvoer op een zolder mag aansluiten.
Niet dat het apparaat niet op zolder mag hangen. Dit komt omdat een zolder niet teveel mag afkoelen.
Officieel is het inderdaad niet toegestaan via een T-stuk (en ook je cv pijpje voldoet niet volgens mij) maar in de praktijk zal dit wel gewoon werken.
[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 13-04-2025 14:36 ]
Catch a smile out there!
Officieel is het 160mm maar een 150mm doorvoer werkt ook prima.
De doorvoer (200) van de WTW is dermate groot dat deze geen storing zal veroorzaken op de WTW unit (verwacht ik).
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Een WTW haalt 95% efficientie en verplaatst veel minder lucht dan je wpb. Is het in de winter 4 graden buiten dan blaast je wtw iets van 5 graden uit.Glenfiddich schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:45:
Vraagje.
- op de afvoer vanuit de WTW naar buiten maak ik een aftakking (T-stuk) naar de aanvoer voor de warmtepompboiler. Mijn gedachte daarbij is dat dat in de winter warmere lucht is dan de buitenlucht dus efficiënter voor de warmtepompboiler. En het bespaart een dakdoorvoer omdat die gedeeld wordt met die van de WTW.
Ik denk dat je er qua efficientie dus niet veel van moet verwachten. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de wpb een open geheel is, er zitten geen kleppen op oid dus het kan 'doorwaaien' door je wpb. Geen idee of dat nog nadelig kan zijn voor je wtw.
Maar de rendementswinst zal inderdaad beperkt zijn.
Dat de WTW ook een deel door de WPB naar buiten blaast zal voor de WTW geen effect hebben lijkt me, hoogstens een iets hogere weerstand door het T-stuk op stand 3.
Ik heb het element inmiddels kunnen activeren in het installateursmenu van de Atlantic Explorer V4. Ik had per ongeluk ook NOOD aangezet dus inmiddels kunnen merken dat het element het doet.RichieB schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:10:
[...]Kijk even in je handleiding hoe je in het installatiemenu komt, daar kan je kiezen of het element aan mag springen. En zet de Eco modus uit. Als die aan staat zal het element ook niet gebruikt worden.
Ik krijg uit de handleiding de indruk dat je uit verschillende scenario's kunnen selecteren wanneer het element aan moet gaan. Die instellingen heb ik niet kunnen vinden. Mis ik iets of heb ik het niet goed gelezen/begrepen?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz
Ik heb de aquapura 270i laten installeren.. Het apparaat doet het perfect.
Echter na alle discussies met monteurs en dingen die ik gelezen heb kwam ik recentelijk pas erachter dat wpb's (niet alle blijkt) helemaal onthard water niet leuk vinden..Dit is mij door niemand verteld..erg handig.. dit had de keuze kunnen beïnvloeden..
Amysoft zegt in een mailtje doodleuk,vraag je leverancier maar, wij adviseren altijd 100% kalk vrij water. Hier heb ik natuurlijk weinig aan.
Aquapura een mailtje sturen levert mij ongetwijfeld de contra reactie op; wij adviseren geen onthard water.
Eventueel de anode vervangen voor een titanium versie? iemand die zoiets geprobeerd heeft?
Het leidingwerk aanpassen zodat de boiler alleen onthard water krijgt vind ik eigenlijk doodzonde voor onze nieuwe doucheruimte.. De wasmachine en droger zitten tevens op dezelfde leidingwerk aangesloten..
ik hoor graag wat jullie gedaan hebben in deze situatie.
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
Ik ben in principe tegen ontharders die kilo's zout in het riool dumpen, er zijn andere mogelijkheden.
In de TS staat iets over ontharden, echter is er niet per merk en type bekend wat wel of niet kan.
Voor zo ver ik weet gaat er mogelijk iets fout bij wpb's met een zwerfstroom anode, die doen een meting.
Het lijkt me lastig om dat achteraf aan te brengen vanwege de montage, aansturing en dimensionering.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
@CurlyMo heeft dit een keer tot de bodem uitgezocht. Staat ook in de OP.Speedy-Andre schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:14:
Waarom zou je naar 0dH ontharden, zo'n apparaat is instelbaar en iets minder ontharden scheelt zout.
Ik ben in principe tegen ontharders die kilo's zout in het riool dumpen, er zijn andere mogelijkheden.
In de TS staat iets over ontharden, echter is er niet per merk en type bekend wat wel of niet kan.
Voor zo ver ik weet gaat er mogelijk iets fout bij wpb's met een zwerfstroom anode, die doen een meting.
Het lijkt me lastig om dat achteraf aan te brengen vanwege de montage, aansturing en dimensionering.
CurlyMo in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 14-04-2025 12:19 ]
Een linkje naar zijn post staat in de TS bij ontharden, maar ja wie leest er nog een TS (found one!)Wolly schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:18:
[...]
@CurlyMo heeft dit een keer tot de bodem uitgezocht. Staat ook in de OP.
CurlyMo in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
ik heb dit gelezen, echter heeft hij het direct over de titanium anode.. en niet over bv de magnesium node die in de aquapura zit.. (of ik moet het echt verkeerd begrijpenSpeedy-Andre schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:21:
[...]
Een linkje naar zijn post staat in de TS bij ontharden, maar ja wie leest er nog een TS (found one!)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
De meeste Tweakers zijn bezig met een apparaat dat ze zelf hebben, toch staat er aardig wat info in de posts er na.furian88 schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:51:
[...]
ik heb dit gelezen, echter heeft hij het direct over de titanium anode.. en niet over bv de magnesium node die in de aquapura zit.. (of ik moet het echt verkeerd begrijpen)
Het is niet alleen de samenstelling van de anode die bepaalt hoe snel hij wordt opgeofferd, in de Atlantic en anderen met een lange levensduur zit elektronica die er een dc spanning op zet en de geleiding meet.
De werking is vooraf getest en berekend op het soort vat, de constructie en de inhoud.
Dat zou je allemaal zelf moeten uitzoeken als je een standaard opoffer anode wil vervangen voor iets anders.
De fix staat hier:
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/releases/tag/v1.7.1
Inmiddels getest en hij werkt bij mijn V3 naar behoren. Laat maar weten of jullie nog tegen andere zaken aanlopen.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Draait nu een dag en krijg de wp wel toegevoegd aan de Tosot+ app maar die wordt daar alleen getoond als een onbekend apparaat
Verder blijft de ventilator altijd aan ook als die niet verwarmt. Het verbruik is dan 39 watt.
Het apparaat heeft een wp van 800 watt en kan daarnaast 2000w aan verwarmings element toevoegen.
Ik heb nog geen idee of die in HA gekoppeld kan worden.
Volgens de specs is het display verbonden via rs485 connectie met de rest van de elektronica. Misschien is dat nog een optie via reverse engineering.
:strip_exif()/f/image/pn7YWE9Kc015DzdZKmcp6DWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand nog tips voor de Tosot?
[ Voor 9% gewijzigd door thomk op 14-04-2025 21:52 ]
Er staat OTA update, hoe werkt dat als er geen web toegang is?Possible schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:46:
Voor diegene met het bordje van @AUijtdehaag , heb ik samen met de developer voor v3 het element en time modes bug opgelost.
De fix staat hier:
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/releases/tag/v1.7.1
Inmiddels getest en hij werkt bij mijn V3 naar behoren. Laat maar weten of jullie nog tegen andere zaken aanlopen.
Je moet hem inderdaad opnieuw compilen en dan ota updaten. Zo doe ik dat.Speedy-Andre schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:33:
[...]
Er staat OTA update, hoe werkt dat als er geen web toegang is?
Ging dit dan specifiek op dat bordje fout? Of ook op de normale AquaMQTT?Possible schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:46:
Voor diegene met het bordje van @AUijtdehaag , heb ik samen met de developer voor v3 het element en time modes bug opgelost.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Dit klinkt gelijkaardig aan de Atlantic.thomk schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:11:
Ik heb een Tosot hombask 200L aangeschaft.
Draait nu een dag en krijg de wp wel toegevoegd aan de Tosot+ app maar die wordt daar alleen getoond als een onbekend apparaat
Verder blijft de ventilator altijd aan ook als die niet verwarmt. Het verbruik is dan 39 watt.
Het apparaat heeft een wp van 800 watt en kan daarnaast 2000w aan verwarmings element toevoegen.
Ik heb nog geen idee of die in HA gekoppeld kan worden.
Volgens de specs is het display verbonden via rs485 connectie met de rest van de elektronica. Misschien is dat nog een optie via reverse engineering.
[Afbeelding]
Iemand nog tips voor de Tosot?
Geen idee of de boiler bepaalde aansluitingen heeft en/of interfaces waar je data uit kunt halen.
Ik denk dat je op dezelfde manier te werk kan gaan als bij de AquaMQTT: plaats een component tussen de display en de rest van de elektronica, dan kun je alle berichten opvangen en weer doorsturen. En uiteraard kun je dan die berichten ook gaan snappen en beschikbaar maken als sensoren.
Maar dat betekent dus ook dat je het hele protocol mag gaan reverse engineeren, of toch in ieder geval er voldoende van moet gaan snappen om iets nuttigs te doen.
Stap 1 zou al eens kunnen zijn om de kap eraf te halen en bij die stekkers en elektronica te gaan kijken. Misschien lijkt het wel heel erg op de Atlantic Group boilers, wat me totaal niet zou verbazen.
Misschien kun je je eens melden in de Discord zodat je samen met Thomas e.e.a. zou kunnen bekijken?
Ideaal zou de WPB de lucht van buiten nemen in de zomer en de lucht van binnen in de windermaanden. En dan afwisselend, in de zomer de afvoer in de garage, in de winter de afvoer naar buiten.
Iemand voorbeelden hoe je aan en afvoer kan omwisselen naa 1 zelfde buis die naar buiten loopt??
Eventueel een flexibele buis? Welke?
Walter
https://github.com/tspopp...ME.md#over-the-air-updateSpeedy-Andre schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:33:
[...]
Er staat OTA update, hoe werkt dat als er geen web toegang is?
Moet het er al wel op staan. Tenminste, ik heb een Atom S3 Lite, daar stond initieel niet iets op wat OTA kon (sws lastig gezien het dan nog niet met WiFi verbonden is
Nee het heeft met de software te maken. Bordje zelf is perfect.Tanuki schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:08:
[...]
Ging dit dan specifiek op dat bordje fout? Of ook op de normale AquaMQTT?
Als je in dit topic zoekt naar 'klep' dan vind je wel e.e.a.walter_321 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:43:
Iemand voorbeelden hoe je aan en afvoer kan omwisselen naa 1 zelfde buis die naar buiten loopt??
Eventueel een flexibele buis? Welke?
Walter
Teken je leidingen even uit in hoe je het zou willen, en of je het netjes met kleppen wil kunnen regelen of dat je 2x per jaar je buizen ombouwt. Hou er ook rekening mee dat je je configuratie dan moet aanpassen.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Daar wil ik juist niet aan, te veel gedoe die IDE en er bestaat een kans om hem te brickenfreaky schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:27:
[...]
https://github.com/tspopp...ME.md#over-the-air-update
Moet het er al wel op staan. Tenminste, ik heb een Atom S3 Lite, daar stond initieel niet iets op wat OTA kon (sws lastig gezien het dan nog niet met WiFi verbonden is).

Mogelijk is de versie van Alfons al wel geschikt voor OTA...
Ik lees dat ze bezig zijn om een image te maken, voor je hem upload kan je wifi en mqtt instellen.
Dat zullen er dan 2 worden, 1 voor de Arduino nano en een met een Esp32-S3.
OTA wordt gewoon ondersteund hoor.Speedy-Andre schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:37:
[...]
Daar wil ik juist niet aan, te veel gedoe die IDE en er bestaat een kans om hem te bricken![]()
Ik lees dat ze bezig zijn om een image te maken, voor je hem upload kan je wifi en mqtt instellen.
En je hebt geen IDE nodig; het zijn gewoon command line tools.
Welke IDE? Ik draai linux, installeer platformio in een python venv en push update van uit daar.Speedy-Andre schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:37:
[...]
Daar wil ik juist niet aan, te veel gedoe die IDE en er bestaat een kans om hem te bricken![]()
Niets anders dan een console nodig.
Ik ga eens kijken hoe ik dat met een cli op een Pi doe, de IDE en Visual Studio hebben te veel opties.
Het stomme is dat ik met VS prima html, css en javascript kan doen maar daar heb ik ruim een jaar voor 'geleerd'.
Nou... Hier is dat nog nooit gelukt in ieder geval. Steeds maar de usb-c-kabel aangesloten om de firmware bij te werken.Tanuki schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:10:
[...]
OTA wordt gewoon ondersteund hoor.het is zo simpel als het IP adres invullen en het upload protocol instellen op "espota".
En je hebt geen IDE nodig; het zijn gewoon command line tools.
Ik gebruik de cli in VSCode met PlatformIO plugin, maar iedere keer mislukt het. Foutmelding moet ik even opzoeken.
[ Voor 7% gewijzigd door vinom op 15-04-2025 19:06 ]
Toen ik de laatste versie uploadde naar de ESP had ik het ook.freaky schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:07:
Wordt 'brand' gevuld bij andere aquamqtt gebruiken? Heb een explorer v4.
Bijna al het andere lijkt inmiddels bekend, maar brand blijft op unknown staan.
De fix is dit: https://github.com/tspopp/AquaMQTT/pull/79 (voor mij iig)
Its me...
Top, die doet het inderdaad. Geeft nu netjes Atlantic aan.Kingiez schreef op woensdag 16 april 2025 @ 00:04:
[...]
Toen ik de laatste versie uploadde naar de ESP had ik het ook.
De fix is dit: https://github.com/tspopp/AquaMQTT/pull/79 (voor mij iig)
Dat stond al goed in het diepere menu overigens. Na herstart gaf het ook eerst 'Unknown' aan en versprong daarna naar 'UNKNOWN'.
Heb het net opnieuw gebouwd. Let wel in draai zelf zo'n beetje overal linux, dus heb het hier makkelijk voorhanden. Met een recente python versie zou dit moeten werken op x86_64 in ieder geval, geen idee of het netjes functioneert op je Pi (ws ARMv8 ofzo).Speedy-Andre schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:30:
Zo hoog is de nood niet, het is vandaag een 'lukt me niet' dag![]()
Ik ga eens kijken hoe ik dat met een cli op een Pi doe, de IDE en Visual Studio hebben te veel opties.
Het stomme is dat ik met VS prima html, css en javascript kan doen maar daar heb ik ruim een jaar voor 'geleerd'.
Maak in je home directory een venv-platformio map en installeer daar een python venv in en installeer met pip de platformio module (en deps)
1
2
3
4
| mkdir ~/venv-platformio python -m venv ~/venv-platform.io source ~/venv-platformio/bin/activate pip install platformio |
Voor het gemak clonen we hier AquaMQTT naar de home folder, maar andere map is uiteraard ook prima:
1
2
3
| cd ~ git clone https://github.com/tspopp/AquaMQTT.git cd AquaMQTT/AquaMQTT/include/config |
In de directory waar je nu in staat staan 2 config bestanden. Ik pas zelf in Configuration.h de NTP server nog aan naar nl.pool.ntp.org, maar ws zijn hier geen wijzigingen nodig.
In ExampleConfiguration.h moet de WiFi geconfigureerd worden. Ik moet ook een gebruiker/wachtwoord zetten voor de MQTT broker op m'n homeassistant, zonder werkt het niet.
Code bouwen moet vanaf 2 directories hoger.
1
| cd ../.. |
Gebruik zelf een Atom S3 Lite en moet daardoor ander platform mee gegeven. Voor arduino e.d. is het:
1
| pio run -e arduino_nano_esp32 |
Heb je net als ik een Atom S3 Lite of vergelijkbaar:
1
| pio run -e esp32-s3-devkitc-1 |
Bovenstaande zou de firmware moeten bouwen en zal het nodige aan deps installeren in ~/.platformio, zou moeten eindigen met een melding dat de code succesvol gebouwd is.
Wil je via netwerk updaten zal je het IP adres van je device moeten weten en het platformio.ini bestand moeten bewerken in de directory waar je in staat (uitgaande van voorbeeld hier ~/AquaMQTT/AquaMQTT).
Hierin # t.b.v. commentaar verwijderen voor de regels:
1
2
| upload_protocol = espota upload_port = 192.168.188.85 |
En het IP adres bij upload_port aanpassen naar het IP van je ESP32 device / AquaMQTT bordje. Ik kon het uit de DHCP tabel van m'n router trekken, was simpel genoeg te herkennen aan de hostname.
Als je aangepast hebt zal het volgende flashen via het netwerk, zo niet via USB.
Flashen met (voor Arduino):
1
| pio run -t upload -e arduino_nano_esp32 |
Of in het geval van Atom S3 Lite of vergelijkbaar:
1
| pio run -t upload -e esp32-s3-devkitc-1 |
Mocht je alles hierna willen schonen zou dit alles moeten verwijderen:
1
2
| cd ~ rm -rf ~/venv-platformio ~/.platformio ~/AquaMQTT |

Het gedrag van de wpb was datum/tijd instellen alsof de prik weg is geweest en blijkbaar start ie dan als de temperatuur laag genoeg is.
Stel dat de 5V van de wpb niet al te schoon is, dan zou dat met een usb voeding erbij beter moeten gaan.
De wpb voedt een Sonoff 4-voudige schakelaar, die is volgens het log niet herstart.
Bij het kopje Status van AquaMQTT is te zien dat hij even offline was toen het gebeurde.
Mogelijk piekt er iets bij mij omdat ik rond de tijd dat de wpb startte diverse apparatuur inschakel.
Nog niet eerder gezien dit, het moet de Esp haast wel geweest zijn.
Omdat ik het overschot van mijn PV wil gebruiken en ik het erg leuk vindt om met home assistent alles te koppelen overweeg ik een warmtepompboiler
Twijfel nog een beetje tussen Ariston en LG
Maar waar ik bang voor ben…… Ik douche nu met een cw5 ketel. Dus lekker hete douche met een prima straal. Sta ik met een wpb straks niet onder een p.s straaltje ?
Ps. Fijne Pasen
Maar zeker geen slappestraal nee. Komt er met zelfde druk als koud uit hier.
Heb wel een Atlantic v4.
Meten is weten. hoe lang douche je nu en hoeveel liter gaat er dan doorheen?frans3 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:01:
Een vraagje tussendoor:
Omdat ik het overschot van mijn PV wil gebruiken en ik het erg leuk vindt om met home assistent alles te koppelen overweeg ik een warmtepompboiler
Twijfel nog een beetje tussen Ariston en LG
Maar waar ik bang voor ben…… Ik douche nu met een cw5 ketel. Dus lekker hete douche met een prima straal. Sta ik met een wpb straks niet onder een p.s straaltje ?
Ps. Fijne Pasen
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Eventueel nog via eBus maar das me net te pittig
Maar op zich Atlantic ook niet verkeerd, Zet hem er bij
@klump4u Ga straks douchen. Met een emmer en stopwatch 😏
Mijn WPB zuigt binnen aan en ook binnen weer af.
In dezelfde ruimte hangt ook de omvormer van de zonnepanelen.
Dus er komt bij daglicht steeds warmte lucht in die ruimte, die vervolgens weer afgekoeld wordt door de WPB.
Ik had echter het plan opgevat om de omvormer iets gerichter te koelen.
Daarom een flexible buis aangebracht die van de uitgang WPB naar de omvormer loopt.
Een afstand van ongeveer 5 meter inclusief bochten.
Voor de temperatuur in de ruimte zal het waarschijnlijk niet veel doen, maar de omvormer is iets meer gekoeld (hoop ik)
Moet het allemaal nog goed hangen met tie wraps e.d.
:strip_exif()/f/image/XDzeiJLLrQqBex7Hg4qyVD6L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XFMv6QvKMcGCUnXoWhqV2BT7.jpg?f=fotoalbum_large)
Uurtje koelen zet ook geen zoden aan de dijk, zonde van de investering.Rzaan schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:27:toon volledige bericht
Zojuist even een proefopstelling gemaakt.
Mijn WPB zuigt binnen aan en ook binnen weer af.
In dezelfde ruimte hangt ook de omvormer van de zonnepanelen.
Dus er komt bij daglicht steeds warmte lucht in die ruimte, die vervolgens weer afgekoeld wordt door de WPB.
Ik had echter het plan opgevat om de omvormer iets gerichter te koelen.
Daarom een flexible buis aangebracht die van de uitgang WPB naar de omvormer loopt.
Een afstand van ongeveer 5 meter inclusief bochten.
Voor de temperatuur in de ruimte zal het waarschijnlijk niet veel doen, maar de omvormer is iets meer gekoeld (hoop ik)
Moet het allemaal nog goed hangen met tie wraps e.d.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En meterstand noteren ervoor en ernafrans3 schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:47:
-@AUijtdehaag had begrepen dat de Ariston en LG al direct een integratie in HA hebben en je dus zo kan inlezen en sturen. Zonder MQTT dus.
Eventueel nog via eBus maar das me net te pittig
Maar op zich Atlantic ook niet verkeerd, Zet hem er bij
@klump4u Ga straks douchen. Met een emmer en stopwatch 😏
Investering is een groot woord.klump4u schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:39:
[...]
Uurtje koelen zet ook geen zoden aan de dijk, zonde van de investering.
Leek me wel geinig.
Een wpb draait maar kort, idd weinig zinvol om daarmee een omvormer een uurtje te koelen.
Die slang zou je beter op een MV ventiel kunnen zetten indien daar aanwezig.
Sinds ik een 5V adapter op de AquaMQTT heb is het niet meer gebeurd dat hij zomaar herstartte.
Plaatjes erbij die iets vertellen over de online status:
:strip_exif()/f/image/65O3oOheBMtQJw49A37FWsqk.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/St948vgAVss24ojz0iFiY1rf.jpg?f=fotoalbum_medium)
Raad eens wanneer de usb adapter erop werd gezet
Nu is mijn situatie wellicht ongebruikelijk omdat ik een 4-voudige Sonoff schakelaar vanuit de wpb voed, het schakelen geeft wellicht wat storing op de wpb voeding en die is al wat jaartjes in gebruik (feb 2018).
Ik veronderstel dat de 5V van de wpb niet is gedimensioneerd op een extra belasting die de AquaMQTT is, mogelijk geeft dat het minder stabiele gedrag.
Geeft bij mijn neefje in ieder geval geen problemen. (maar zit verder ook niks op)
Ik weet niet of het kwaad kan maar je zet nu wel extern 5V op de atlantic via de Atom S3 lite
:strip_exif()/f/image/RBi7StB1N4xONoHKEoqlOPlN.jpg?f=fotoalbum_large)
Meteen maar even inwendig gestofzuigt met een zachte borstel.
Na 4 jaar stofhappen wel nodig
En een filtertje geplaatst met vilidon
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2025 20:19 ]
Misschien is een batterijtje ook nog een oplossing om de spanning konstant te houden.
Zal eens kijken of dat werkt om op te laden via de atlantic aansluiting en te verbreken.
Edit: helaas laad de batterij niet op via de 5V spanning vanaf de atom zelf.
![]() |
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2025 09:52 ]
Zo’n filter gaat je airflow en dus COP en dus kWh kosten.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
En een verdamper waar de helft aan flow door stof verstopping doorheen gaat niet?
Filtertje is simpel te vervangen. De verdamper heb je meer werk aan om die te reinigen met kans op beschadigingen.
Ik zal binnenkort eens wat fotos nemen van een atlantic die ook al een paar jaar staat te draaien.
Dat is bij een airco monteur, dus ik hoop dat de verdamper nog vuil is
[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2025 09:55 ]
Een filter met een groter oppervlak zoals een zakfilter geeft minder weerstand, maar ja dan heb je een filter box nodig die je er niet even aan hangt.AUijtdehaag schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:46:
@RichieB
En een verdamper waar de helft aan flow door stof verstopping doorheen gaat niet?
Filtertje is simpel te vervangen. De verdamper heb je meer werk aan om die te reinigen met kans op beschadigingen.
Bij een standaard filter box is het filter diagonaal geplaatst en al een stuk groter.
Wat die batterij betreft is dat weer een extra belasting, in de schema's zie ik dat er wel wat aan afvlakking is gedaan op de 5V maar dat kan wellicht beter.
Niet te veel op focussen, ik ben de enige waar het tot nu toe speelt of je moet het soms niet meer starten van een wpb wat ik in dit topic las mee rekenen.
Drukval over een viledon filter is vaak lager dan van een zakkenfilter (zoek maar eens op de PA, aanvangsweerstand)
Viledon filter doe ik ook door de helft zodat de weerstand nog kleiner is.
Uiteraard is het ook afhankelijk van de werkingsduur en mate van vervuiling/oppervlak
Maar dit filter is altijd in het zicht, terwijl het zakkenfilter vaker vergeten zal worden.
Maar weer terug ontopic ;-)
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2025 10:35 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Daar hoef je verder geen expert voor te laten komen, meer dan 10cm dode leiding is teveel.hpmkruit schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:14:
Bedankt voor advies. Ik denk dat de ketelboer (cv onderhoudsmonteur) niet veel weet over de leidinglengtes, maar ook een inschatting moet maken. Eerste warme tappunt vanaf de zolder is de douche. Warm water aanvoer zou in nieuwe situatie vanaf beneden komen waardoor er boven de douche zo'n 5-10m dode leiding ontstaat naar de huidige CV ketel toe. Zelfde geldt voor de koudwater aanvoer naar CV.
Je kan anders wel een kraan maken op de plaats van je cv en de leidingen af en toe doorspoelen.
Anders kun je ook de leidingen naar zolder doorzagen en afdoppen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Gaat meer om ruimte en geluid. CV hangt nu in kleine kastruimte op slaapkamer op zolder. Hier paar nu geen WPB zonder kleine verbouwing in. Aangezien het een slaapkamer is probeer ik daar ook geen extra geluidsoverlast te introduceren. Hier nu al paar goede tips gehad. Kan er ook een wasbakje met koud/warm water maken. Afvoer ligt er ook al...dunklefaser schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:43:
@hpmkruit Als de zolder gemiddeld even koud/warm is als de garage is het warmteverlies van de wpb op beide locaties gelijk. Een eventueel (klein) verschil hangt o.a. ook van je warm water verbruik af.
Wasbakje is een oplossing, maar wellicht kun je het stuk loze leiding ook wel afkoppelen (bij de laatste splitsing). Maar dan moet je even op onderzoek uit hoe je leidingen lopen.
[ Voor 3% gewijzigd door MisterMailman op 21-04-2025 14:45 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Ik wil juist de WPB op de beste plek. Dat lijkt garage, aanpassen van leidingwerk doe ik het liefst. Huis is gebouwd met breedplaatvloeren en al het leiding werk is ingestort. Afkoppelen op max 10cm van laatste t-stuk betekent dat ik het tegelwerk in de badkamer eraf moet halen. Daar zit ik dan niet zo op te wachten eerlijk gezegdMisterMailman schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:45:
@hpmkruit ik zou altijd uitgaan van de beste plek voor je wpb, en daar het leidingwerk op aanpassen. Niet je wpb op een minder geschikte plek zetten omdat dat makkelijker is.
Wasbakje is een oplossing, maar wellicht kun je het stuk loze leiding ook wel afkoppelen (bij de laatste splitsing). Maar dan moet je even op onderzoek uit hoe je leidingen lopen.
heb het opgemeten..... lekker warm / heet water 9,5 liter per min.
gemiddeld douchbeurt 3 tot max 10 min per keer max 2 keer op een dag
ook douche je lekker heet (wat dan dan ook betekent).
Nu is alleen de vraag hoe je de Atlantic Explorer v4 goed leeg kan laten lopen. Want ik heb in het verleden geen aftapkraan gemaakt.
Als ik nu eerst de hoofdkraan sluit, en dan het warm water laat stromen tot er geen water meer komt. Kan ik dan “veilig” de koud water aansluiting op de boiler losdraaien (water blijft hangen). Hier een slang aan koppelen. En dan door de warmwater kraan open te draaien het vacuüm doorbreken? Of zie ik dan iets over het hoofd?
Pv 4KwP, Atlantic WPB, Techneco Loria 8kw, gasloos sinds 29-8-2019
Een diëlektrische koppeling is alleen aan de warme kant nodig en die leverde Atlantic als het goed is mee.
Dan is het geen probleem dat ik er een adapter op heb zitten, die probeert de wpb niet te compenseren.AUijtdehaag schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:14:
@Speedy-Andre
Misschien is een batterijtje ook nog een oplossing om de spanning konstant te houden.
Zal eens kijken of dat werkt om op te laden via de atlantic aansluiting en te verbreken.
Edit: helaas laad de batterij niet op via de 5V spanning vanaf de atom zelf.
[Afbeelding]
Pv 4KwP, Atlantic WPB, Techneco Loria 8kw, gasloos sinds 29-8-2019
Waarom zou je hem leeg willen laten lopen? Als hij iets vacuüm heeft, komt er geen water uit als je een aansluiting loshaalt.Babbel1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:32:
Binnenkort toch maar dielektrische koppelingen aanbrengen. Flexibele rvs omwikkelde slangen doen toch niet helemaal hetzelfde.
Nu is alleen de vraag hoe je de Atlantic Explorer v4 goed leeg kan laten lopen. Want ik heb in het verleden geen aftapkraan gemaakt.
Als ik nu eerst de hoofdkraan sluit, en dan het warm water laat stromen tot er geen water meer komt. Kan ik dan “veilig” de koud water aansluiting op de boiler losdraaien (water blijft hangen). Hier een slang aan koppelen. En dan door de warmwater kraan open te draaien het vacuüm doorbreken? Of zie ik dan iets over het hoofd?
Als je WPB op zolder staat, dan wel oppassen met vacuüm trekken (risico op implosie), al geldt dat met name voor RVS vaten.
Het ontkoppelen heeft vooral betrekking op tapwater, omdat dat zuurstofrijk is. De zonneboiler moet geen probleem zijn, in ieder geval niet met een glycolgevuld systeem dat op druk blijft(hoe dat zit bij een leegloop systeem weet ik niet ik neem aan dat de spiraal dan gevuld blijft).Babbel1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:16:
@Speedy-Andre Ik weet niet hoe goed het boilervat ontkoppelt is op andere plekken. Ik gebruik ook de spiraal gekoppeld aan de zonneboiler (flexibele rvs omwikkelde slangen), en ook hier lijkt zich iets van roest te ontwikkelen. Daarnaast lees ik van veel mensen dat ze hem op zowel koud als warm dielektrisch ontkoppelen. Dus ik was het van plan op alle 4 de plaatsen te doen. Om hopelijk daarna probleem nog door te kunnen draaien.
Nu we het toch weer hebben over dielektrische koppelingen; ik zie deze altijd geadviseerd worden van Somatherm , of van Watts. Alleen is de kant die op de WPB wordt aangesloten dan gegalvaniseerd staal. Zijn de aansluitingen van de besproken WPB's hier ook echt gegalvaniseerd staal, of is dat niet zo en wellicht mede de verklaring dat er toch corrosie optreedt? Of is de keten dan toch onderbroken, en is er dan geen probleem meer?Babbel1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:32:
Binnenkort toch maar dielektrische koppelingen aanbrengen. Flexibele rvs omwikkelde slangen doen toch niet helemaal hetzelfde.
In dit topic kwam ik ook eerder de dielektrische koppelingen van Atag / Aristron (65118634) zien langskomen, maar klopt het dat die niet als stevig genoeg gezien worden?
Na veel te veel zoekwerk zag ik in Spanje mooie exemplaren die er wat steviger uitzagen volgens mij door één van deze fabrikanten gemaakt worden c.q. van deze distribiteur vandaan komen (1) (2)
![]() | ![]() |
Ben overigens wel benieuwd wat de binnendiamer c.q. DN is van deze koppelingen, kon die in de specificaties niet vinden.
Het was wel eens speciale bestelling die enkele weken op zich liet wachten omdat ze vanuit Frankrijk moesten komen.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ik heb een tosot van 200Liter op zolder staan en hier onder een houten plaat van 2cm dik en 2m2 groot. Dat zou genoeg moeten zijn voor 180kg/m2. Als die aanstaat dan is er wel een lage brom te horen. Misschien had ik een rubbermat er ondermoeten leggen want de vloer is alles behalve vlak.
Verder haalt die zijn warmte nog vanuit binen wat tot gevolg heeft dat de zolder tijdelijk 3 a 5 graden afkoelt.
De wifi en bluetooth module zitten in het display waarvan mijn wifi module geen signaal afgeeft. Hiervan krijg ik nog een nieuwe (vermoedelijk een heel nieuw display).
Omdat ze in het display zitten hebben ze een voeding nodig die via de rs485 verbinding loopt
Dit is als volgt opgelost.
200 ms seconde lang wordt er 24 volt op D+/D- gezet.
100 ms seconden is gereserveerd voor data.
De baudrate is 9600 met een start en een stopbit.
Via de scope zie het volgende gebeuren
Het display stuurt na 10ms wat data. Vervolgens stuurt de WP wat data terug.
Je ziet ook de 50Hz ruis hierin terug. De display heeft hier last van maar de WP natuurlijk niet.
/f/image/dfLoOiR8qEiScjpXRQEJR0NW.png?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dat de data die verzonden en ontvangen wordt gelijk is aan wat ook via de wifi module loopt. Via HA is al een gree oplossing van een gewone airco. Ik vermoed dat hombask ongeveer gelijk zal zijn.
Dat afkoelen komt niet omdat je de warmte van binnen haalt (aanvoer) maar omdat je de afgekoelde lucht naar binnen uitblaast (afvoer).thomk schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:23:
[…]
Verder haalt die zijn warmte nog vanuit binen wat tot gevolg heeft dat de zolder tijdelijk 3 a 5 graden afkoelt.
[…]
Ja klopt stond er ook niet heel duidelijkRichieB schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:28:
[...]
Dat afkoelen komt niet omdat je de warmte van binnen haalt (aanvoer) maar omdat je de afgekoelde lucht naar binnen uitblaast (afvoer).
[ Voor 0% gewijzigd door Voogel op 02-05-2025 20:16 . Reden: Typo ]
4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896
Tja R134a, hij is van 2020 en de magnesium anode zit heel handig onderaan bij de water aansluiting.
Ofwel 40-50cm onder het ding vrij houden om de anode er uit te kunnen halen en hopen dat hij te bestellen is.
Het hele ding losmaken en een slag draaien is ook erg handig.
Dan toch iets met een liggende boiler doen bij (hoe is het mogelijk) Praxis?
Voor de subsidie een Hewalex warmtepomp en dan maar zien of je het kwijt kunt

[ Voor 19% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-05-2025 21:49 ]
4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896
Misschien kan je je afvragen of een wpb met 100l inhoud gezien de kosten en moeite die je er voor doet wel opweegt tegen een eenvoudige boiler omdat het verbruik wellicht niet al te hoog zal zijn.
Of 2 kleine boilers die je apart kan laten verwarmen.
Nu viel mijn oog op Airwell.
https://lh.airwell-res.co...AFLET-TFHX-EN-0922_V2.pdf
Voordelen wmb:
RVS tank, slank slechts 470mm
Maar Airwell is dat wat?
Kent iemand ze?
Zijn er opties?
Ja Atlantic spit maar vind de stalen tank dan jammer (en zwaar)
https://device.report/m/b...26f885bc9270ca13a3bd7.pdf
R134a is jammer in deze tijd, iets met kosten of veel compressors ingekocht?
Vreemd dat in een rvs tank ook nog een magnesium anode zit, volgens de handleiding verslijt hij.
Laat ik het maar op de 'Franse slag' houden
https://group.systemair.c...quires-airwell-in-france/
De documenten vind ik onsamenhangend en vrij lastig om te vinden, de split heeft geen isde meldcode.
Atlantic is toch ook Frans?Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:55:
https://warmtepompboilers...t-WP-boilers-brochure.pdf
https://device.report/m/b...26f885bc9270ca13a3bd7.pdf
R134a is jammer in deze tijd, iets met kosten of veel compressors ingekocht?
Vreemd dat in een rvs tank ook nog een magnesium anode zit, volgens de handleiding verslijt hij.
Laat ik het maar op de 'Franse slag' houden![]()
https://group.systemair.c...quires-airwell-in-france/
En ik kwam erachter dat RVS boilers bijna altijd een anode hebben. Ook rvs heeft in mindere mate last van galvanische corrosie. Alleen hoef je die ws nooit te vervangen.
Nou wil ik niet Airwell promoten, ik ken ze van de grotere koelmachines al heel lang en is redelijk gerenomeerd als merk.
Maar goed, welke andere WPB met iets moderner gas, rvs tank en split is er dan?