Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:08
ik denk ook het laatste

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ook wel aardig van de V5. Naast de (witte) circulatie-aansluiting zit een opening voor een temperatuursensor. In de isolatie zit een soort holte waardoor een sensor tegen het stalen vat komt te liggen.

Afgewerkt met een magnetische sticker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZg5kigUfRpRYyL-Ag_3PtNDBqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MquF2LEVURhI7yvQ1gJUG6dk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upO6esgn05P3l3mbw_F4TH4AJXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7Zy07USpfLtwUvc2ANc3QnE.jpg?f=fotoalbum_tile

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jj85 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:19:
Ook wel aardig van de V5. Naast de (witte) circulatie-aansluiting zit een opening voor een temperatuursensor. In de isolatie zit een soort holte waardoor een sensor tegen het stalen vat komt te liggen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Zit er nu in de doorzichtige slang al een sifon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

jj85 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:19:

[Afbeelding][Afbeelding]
Zit in mijn V3 met coil ook, alleen geen magneet. Lijkt me ook logisch om de temperatuur te meten voor de als je de coil gebruikt

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• jj85
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:22:
[...]

Zit er nu in de doorzichtige slang al een sifon?
Klopt idd. Zit vastgeschroefd aan de buitenkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:53
Op dit moment heb ik een klassieke 60 liter Daalderop boiler met 3,3 kWh zonnepanelen, 10 stuks (reëele maximale opbrengst per uur op een topdag, niet fabriekswaarden) die ik helemaal slim heb gemaakt middels Calex stekkers en Home Assistant.

Op een dag als vandaag dat onze kleine boef in 2 uur tijd 5 van de meest vreselijke poepluiers produceert en iedere keer de douche in moet en het ook nog eens grijs is, is dat gwn niet meer afdoende. Ik zat sws al een tijdje te denken over vervangen want ook als hij straks groot is gaat het sws spaak lopen.

1) Is de uitspraak gerechtvaardigd dat een wpb altijd, dus echt altijd, zuiniger is dan een klassieke boiler? Ik warm tot nu namelijk gratis m’n water op. De zon hoeft maar even te schijnen en dan zet HA het krachtige warmte element van de klassieke boiler direct in werking en die heeft in relatief korte tijd het water warm. Een wpb verbruikt minder energie, maar moet ook langer werken dan denk ik? (Note; zonnepanelen heb ik in juni geplaatst, ik ben dus nog op de roze wolk)

2) Ik ben echt gek op alles de moeder automatiseren in HA. Dat gaat redelijk eenvoudig met Calex en m’n Enphase json die super snel levert. Is dat met een WPB ook zo? Die kan je wellicht niet zo mishandelen als een klassieke boiler waar ik gwn de stroom aan en uit zet? Volgens ChatGPT zou HA direct kunnen werken met de Cozytouch, maar ik zie hier berichten over een MQTT plaatje oid wat ha gebruikers ertussen zetten, is dat lastig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je mag je nog wel iets meer inlezen wat wpb's betreft ;)
Bij de Atlantic modellen is er een 'PV' contact waarmee je hem kan starten (230V signaal, voeding is permanent).
Hij stopt niet direct als de PV ingang wegvalt maar draait een paar minuten door.
Je kan het ingebouwde element (vaak 1800W), eventueel tegelijk aan laten gaan zodat hij sneller opwarmt.
Of overweeg een split model als je een buitenunit kwijt kan, die heeft meer vermogen en werkt sneller.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jupijn schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:42:
Op dit moment heb ik een klassieke 60 liter Daalderop boiler met 3,3 kWh zonnepanelen, 10 stuks (reëele maximale opbrengst per uur op een topdag, niet fabriekswaarden) die ik helemaal slim heb gemaakt middels Calex stekkers en Home Assistant.

Op een dag als vandaag dat onze kleine boef in 2 uur tijd 5 van de meest vreselijke poepluiers produceert en iedere keer de douche in moet en het ook nog eens grijs is, is dat gwn niet meer afdoende. Ik zat sws al een tijdje te denken over vervangen want ook als hij straks groot is gaat het sws spaak lopen.

1) Is de uitspraak gerechtvaardigd dat een wpb altijd, dus echt altijd, zuiniger is dan een klassieke boiler? Ik warm tot nu namelijk gratis m’n water op. De zon hoeft maar even te schijnen en dan zet HA het krachtige warmte element van de klassieke boiler direct in werking en die heeft in relatief korte tijd het water warm. Een wpb verbruikt minder energie, maar moet ook langer werken dan denk ik? (Note; zonnepanelen heb ik in juni geplaatst, ik ben dus nog op de roze wolk)

2) Ik ben echt gek op alles de moeder automatiseren in HA. Dat gaat redelijk eenvoudig met Calex en m’n Enphase json die super snel levert. Is dat met een WPB ook zo? Die kan je wellicht niet zo mishandelen als een klassieke boiler waar ik gwn de stroom aan en uit zet? Volgens ChatGPT zou HA direct kunnen werken met de Cozytouch, maar ik zie hier berichten over een MQTT plaatje oid wat ha gebruikers ertussen zetten, is dat lastig?
Je bent het makkelijkste af als je gewoon de wpb laat draaien tussen bijvoorbeeld 1200 en 1600u.
Echt op de minuut schakelen kan niet, dat wil je met de compressor ook niet want die is gebouwd om lang te draaien en niet de hele tijd korte momentjes. Qua besparing zal het ook niks doen, de wpb trekt maar 600W dus 10 minuten wolken voor je panelen kost je 0,1KwH.

In de winter kan je wpb wel langer bezig zijn als je deze de lucht van buiten laat aanzuigen, denk aan 6-8 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

3,3 kWh panelen moet ook in de winter voldoende zijn voor de wp boiler. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrCfPKL7pzX61HPi23BeFlbuyG4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cTtPWZ1j4CRwqfTC2BWbKiGg.jpg?f=user_large

Ik wacht met smart tot @jj85 de slangen aan zijn v5 heeft zitten en kijkt of ook zijn mqtt plaatje compatibel is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2025 16:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:45:
[...]
3,3 kWh panelen moet ook in de winter voldoende zijn voor de wp boiler. ;)
Ja, die produceren het hele jaar door 3,3kWh per dag _O-
Waarom heet dat '3,3kWh', dat kan ik echt nergens bestellen :z
Ik heb lows gezien van 122Wh in december.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41
Wanneer de zonnepanelen niet dekkend zijn zal dit met een e-boiler ook zo zijn.
Alleen maar meer voordeel met een WPB dus. Daarnaast verwacht ik dat we over een paar jaar wel naar piekvermogen gaan betalen, zonder thuisbatterij ook een puntje.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:58

Cbr

Jim423 schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:33:
Wanneer de zonnepanelen niet dekkend zijn zal dit met een e-boiler ook zo zijn.
Alleen maar meer voordeel met een WPB dus. Daarnaast verwacht ik dat we over een paar jaar wel naar piekvermogen gaan betalen, zonder thuisbatterij ook een puntje.
De netbeheerders onderzoeken op dit moment een tarief per kWh afname afhankelijk van het uur van de dag. "Drukke uren" = meer betalen. Het lijkt geen piektarief zoals in België meer te gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:57
1) Is de uitspraak gerechtvaardigd dat een wpb altijd, dus echt altijd, zuiniger is dan een klassieke boiler? (...) Een wpb verbruikt minder energie, maar moet ook langer werken dan denk ik? (Note; zonnepanelen heb ik in juni geplaatst, ik ben dus nog op de roze wolk)
Financieel zuiniger of energetisch zuiniger?

Om een hoeveelheid water op te warmen heb je een vaste hoeveelheid energie nodig. Een elektrische boiler doet dat 100% efficiënt. Een warmtepomp doet dat 300+% efficiënt. Dus ja, energetisch is het altijd zuiniger dan een traditionele boiler. Tijd heeft daar niets mee te maken. Maar...
2) Ik ben echt gek op alles de moeder automatiseren in HA...
Een warmtepompboiler moet je langere tijd op lager vermogen aaneengesloten laten draaien en heeft vaak meer volume dan een traditionele boiler vanwege de iets lagere temperatuur in het vat. Ik kan me voorstellen dat er scenarios zijn waarop een zeer slim aangestuurde traditionele boiler met heel veel vermogen financieel voordeliger uit kan pakken met bijv een dynamisch contract dan een warmtepompboiler. Hoewel ik net als vele hier er wel achter sta dat het 95% van de gevallen financieel gunstiger uitpakt, juist omdat je dat lagere vermogen sneller uit eigen PV kan halen, ook op grijze dagen.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
Onze mazoutbrander heeft het begeven (de sturing) en ik ben in allerijl aan het kijken om terug SWW te verkrijgen in onze woning alsook verwarming (die binnen enkele weken nodig zal zijn).

Gelukkig volg ik dit topic al even en had ik al uitgemaakt dat ik ooit een Atlantic Explorer 270L ging kopen. Afgelopen vrijdag mocht ik bij FACQ (Belgische handelaar) de Atlantic Explorer 270L ophalen. Met 5 man hebben we dit toestel afgelopen zaterdag op zolder gekregen. Ik wil die nu zo snel mogelijk aansluiten en wil nog even bevestiging of ik alles goed heb begrepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYB2D6-lHPnzwKWtzN42XpuHTLs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dqjyt2tDrqj1XPl1SVpIUDc5.png?f=user_large

- Vanaf de koudwaterleiding sluit ik een bolkraan aan zodat ik de watertoevoer naar de WPB kan afsluiten
- Na de bolkraan zet ik eventueel nog een aftapkraantje zodat ik de boiler kan laten leeglopen. Of kan ik dit ook door de rode knop om te draaien van de veiligheidsgroep?
- Hierna de veiligheidsgroep van 7Bar
- aan de koudwaterinlaat warmwateruitlaat de diëlektrische koppeling

langs de warme kant ga ik zo snel mogelijk naar beneden met de warmwaterleiding om éénpijpscirculatie tegen te gaan.

Stel dat ik ooit de de WPB wil laten leeglopen, heb ik dan ergens een beluchter nodig? Stel dat ik in het warmwatercircuit een kraan open zet (warm water stand), dan kan de lucht via die kraan naar de WPB trekken en creëer ik geen vacuum in de WPB. Of ben ik verkeerd?

En zoals aangegeven en misschien niet onbelangrijk, de WPB staat dus effectief op zolder, dus op 1 van de hoogste punten in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
argon007 schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:04:
Onze mazoutbrander heeft het begeven (de sturing) en ik ben in allerijl aan het kijken om terug SWW te verkrijgen in onze woning alsook verwarming (die binnen enkele weken nodig zal zijn).

Gelukkig volg ik dit topic al even en had ik al uitgemaakt dat ik ooit een Atlantic Explorer 270L ging kopen. Afgelopen vrijdag mocht ik bij FACQ (Belgische handelaar) de Atlantic Explorer 270L ophalen. Met 5 man hebben we dit toestel afgelopen zaterdag op zolder gekregen. Ik wil die nu zo snel mogelijk aansluiten en wil nog even bevestiging of ik alles goed heb begrepen.

[Afbeelding]

- Vanaf de koudwaterleiding sluit ik een bolkraan aan zodat ik de watertoevoer naar de WPB kan afsluiten
- Na de bolkraan zet ik eventueel nog een aftapkraantje zodat ik de boiler kan laten leeglopen. Of kan ik dit ook door de rode knop om te draaien van de veiligheidsgroep?
- aan de koudwaterinlaat de diëlektrische koppeling

langs de warme kant ga ik zo snel mogelijk naar beneden met de warmwaterleiding om éénpijpscirculatie tegen te gaan.

Stel dat ik ooit de de WPB wil laten leeglopen, heb ik dan ergens een beluchter nodig? Stel dat ik in het warmwatercircuit een kraan open zet (warm water stand), dan kan de lucht via die kraan naar de WPB trekken en creëer ik geen vacuum in de WPB. Of ben ik verkeerd?

En zoals aangegeven en misschien niet onbelangrijk, de WPB staat dus effectief op zolder, dus op 1 van de hoogste punten in huis.
Ik zou de diëlektrische koppeling aan de warme kant zetten, conform handleiding

Tevens, zeker bij installatie op zolder, ook een beluchter toepassen om eventuele onderdruk te voorkomen.

Een andere mogelijke oorzaak voor onderdruk is het dichtzetten van de koud-water toevoer + uitschakelen van de WPB (misschien niet een heel reeel scenario...). Dan koelt de boiler +inhoud af en 'krimpt' het water. Dat kan ook schade aan de WPB geven. Ook daarvoor is een beluchter geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 10:07
argon007 schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:04:
In theorie kan dat, maar de veiligheidsgroep is niet bedoelt om je boiler mee leeg te laten lopen. Een aftapkraantje tussen je bolkraan en veiligheidsgroep gaat ook niet werken, want die veiligheidsgroep zorgt ervoor dat er niks terug loopt. Een aftapkraantje moet dus tussen de boiler en de veiligheidsgroep, maar volgens mij zegt de handleiding dat daar eigenlijk niets tussen mag (weet het niet zeker meer).

Overigens is het verstandig om in je koudwater leiding ook nog een lus te maken zodat de warmte niet terug straalt je koudwater leiding in. Ik heb dat niet gedaan en ik koud water leiding wordt dus warm tot aan de veiligheidsgroep. Dat resulteert in warmteverlies en een vergroot risico op legionella volgens mij.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:13
Soepstengel schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:16:
[...]

Een aftapkraantje moet dus tussen de boiler en de veiligheidsgroep, maar volgens mij zegt de handleiding dat daar eigenlijk niets tussen mag (weet het niet zeker meer).
Er mag niets tussen dat de waterstroom blokkeert. Zonder dat laatste zouden er anders ook geen leiding, koppelingen en beluchter tussen mogen. Een aftapkraantje is in principe gewoon een stukje leiding met parallel een kraantje. Het kraantje zelf zit dus nergens tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Poging 2:
Koudwaterleiding:
- Afsluitkraan
- Veilgheidsgroep (die ook fungeert als terugslagklep)
- Aftapkraantje om het vat leeg te laten lopen bij problemen

Warmwaterleiding:
- diëlektrische koppeling (zoals aangegeven in de handleiding aan de warme kant)
- kort stukje buis opzij om dan over te gaan in een T stuk waarop zo kort als mogelijk de beluchter aangesloten zit

Is dit het dan zo ongeveer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxVssNBHqiE8xwojWet2P5extbQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZxcPIGbHnJvAII0jKcIP3UlO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:13
Dat is het zo ongeveer ja. Een afvoer met sifon naar het riool is ook nog handig. Je kunt ook een emmer gebruiken, maar die vergeet je misschien eens te legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:18

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Martin7182 Voor opstellingen op zolder of een verdiepingsvloer boven een bewoonde ruimte:
De handleiding zegt ook dat de wpb in een lekbak moet staan (voor het geval dat)
met aansluiting op het riool.
Tenminste bij mijn V4 staat dit in de handleiding op p.90 "Plaatsing van het product".
Er staan zoveel dingen in die vaak niet gedaan worden, bijvoorbeeld de verplichte bevestigingspin
(conform artikel 20 van de norm 60335-1) op dezelfde pagina.
@argon007 De beluchter hierboven wordt dan weer niet eens genoemd, misschien wel bij de V5?

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 15-09-2025 14:58 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
De beluchter noemt men inderdaad niet neen...
De lekbak staat dan wel weer vermeld in de handleiding. Op zich is dit een mooi theoretisch verhaal die u kan redden, maar wat als een koppeling lek is en het water spuit er uit (over de lekbak heen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
argon007 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:22:
De lekbak staat dan wel weer vermeld in de handleiding. Op zich is dit een mooi theoretisch verhaal die u kan redden, maar wat als een koppeling lek is en het water spuit er uit (over de lekbak heen)...
Of je moet hem verankeren aan de vloer, door de lekbak heen?
Hier geen verankering en geen lekbak op zolder in ieder geval.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-09 18:51
argon007 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:22:
dunklefaser schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:54:
@Martin7182 Voor opstellingen op zolder of een verdiepingsvloer boven een bewoonde ruimte:
De handleiding zegt ook dat de wpb in een lekbak moet staan (voor het geval dat)
met aansluiting op het riool.
Tenminste bij mijn V4 staat dit in de handleiding op p.90 "Plaatsing van het product".
Er staan zoveel dingen in die vaak niet gedaan worden, bijvoorbeeld de verplichte bevestigingspin
(conform artikel 20 van de norm 60335-1) op dezelfde pagina.
@argon007 De beluchter hierboven wordt dan weer niet eens genoemd, misschien wel bij de V5?
Ik heb inderdaad ook een bak gemaakt met een opstaande rand van ongeveer 15cm. De wasmachine staat er ook in. Afvoerputje aangesloten op de standleiding.

Mocht er een leiding op zolder klappen, heb ik dit als volgt aangepakt:
- Op zowel de koud water leiding als de warm water leiding een kogelstopkraan geplaats. Hier zit een slimme afsluiter op geplaatst.
- Aan beide kanten van de lekbak een waterlek sensor geplaatst.
Wanneer er water wordt gedetecteerd bij de sensor gaan de kranen op zolder dicht. De rest van het huis blijft bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
jj85 schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:10:
[...]

Ik zou de diëlektrische koppeling aan de warme kant zetten, conform handleiding

Tevens, zeker bij installatie op zolder, ook een beluchter toepassen om eventuele onderdruk te voorkomen.

Een andere mogelijke oorzaak voor onderdruk is het dichtzetten van de koud-water toevoer + uitschakelen van de WPB (misschien niet een heel reeel scenario...). Dan koelt de boiler +inhoud af en 'krimpt' het water. Dat kan ook schade aan de WPB geven. Ook daarvoor is een beluchter geen slecht idee.
Ik heb ipv een beluchter 2 afsluiters met aftapfunctie geplaatst zodat ik alle kanten op kan, 1 voor de koud en 1 voor de warm.

Ik lees hier 5 man nodig om de warmtepompboiler naar zolder te krijgen, moest deze via een vlizotrap ?
Ansich als je een beetje getraind ben red je het prima met 2 man, de v5 zeker want de kap hiervan kan wel wat hebben.
De v4 kap vond ik maar fragiel.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Daannn1987 schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:11:
[...]

Ik heb ipv een beluchter 2 afsluiters met aftapfunctie geplaatst zodat ik alle kanten op kan, 1 voor de koud en 1 voor de warm.
Bij een WPB op het hoogste punt:
Als je in de meterkast (of waar dan ook) je koud water dicht draait en vervolgens je warm water kraan opent, dan trek je een onderdruk in je WPB. Er hangt dan immers een x aantal meter vloeistofkolom aan te trekken. De onderdruk die de WPB mag hebben is niet opgegeven, dus ik kies toch het zekere voor het onzekere. Het is dus niet enkel vanwege onderhoudsaspecten :)
Ik lees hier 5 man nodig om de warmtepompboiler naar zolder te krijgen, moest deze via een vlizotrap ?
Ansich als je een beetje getraind ben red je het prima met 2 man, de v5 zeker want de kap hiervan kan wel wat hebben.
De v4 kap vond ik maar fragiel.
Hier ging de 240L v5 met 3 man naar zolder. Was met 2 echt niet gelukt. Maar de definitie van 'beetje getraind' is natuurlijk verschillend :+

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 15-09-2025 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
jj85 schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:15:
[...]

Bij een WPB op het hoogste punt:
Als je in de meterkast (of waar dan ook) je koud water dicht draait en vervolgens je warm water kraan opent, dan trek je een onderdruk in je WPB. Er hangt dan immers een x aantal meter vloeistofkolom aan te trekken. De onderdruk die de WPB mag hebben is niet opgegeven, dus ik kies toch het zekere voor het onzekere. Het is dus niet enkel vanwege onderhoudsaspecten :)

[...]
Hier ging de 240L v5 met 3 man naar zolder. Was met 2 echt niet gelukt. Maar de definitie van 'beetje getraind' is natuurlijk verschillend :+
Ja klopt ben het met je eens, enig risico bestaat er nog wel met alleen afsluiters zoals je schetst wat je vrijwel ontneemt met een ontluchter. Als je je van deze risico's bewust bent is het prima natuurlijk..

Haha :+ de 240 is standaard met coil zo te zien en is alweer 15 kilo zwaarder, nu zat die marge er nog wel in maar snap wat je bedoelt.

Je loopt elkaar alleen zo in de weg met z'n 3en lijkt mij? En hoe je 5 man positioneer snap ik al helemaal niet, behalve als je met spanbanden oid werkt. Wat ik wil zeggen indirect is dat we elkaar niet extreem bang moeten maken dat het echt niet naar boven te krijgen is. Ik ben zelf eerder ook wel bang gemaakt hier door berichten van spanbanden, takels etc.

Die v5 is best goed te tillen, en je kan zelfs nog iets helpen boven omdat de kap best wat kan hebben. Die van de v4 is extreem slap

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 15-09-2025 20:28 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Daannn1987 schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:27:
[...]

Ja klopt ben het met je eens, enig risico bestaat er nog wel met alleen afsluiters zoals je schetst wat je vrijwel ontneemt met een ontluchter. Als je je van deze risico's bewust bent is het prima natuurlijk..
Eens! Het is een stukje risico-inschatting wat we doen :)
Haha :+ de 240 is standaard met coil zo te zien en is alweer 15 kilo zwaarder, nu zat die marge er nog wel in maar snap wat je bedoelt.

Je loopt elkaar alleen zo in de weg met z'n 3en lijkt mij? En hoe je 5 man positioneer snap ik al helemaal niet, behalve als je met spanbanden oid werkt. Wat ik wil zeggen indirect is dat we elkaar niet extreem bang moeten maken dat het echt niet naar boven te krijgen is. Ik ben zelf eerder ook wel bang gemaakt hier door berichten van spanbanden, takels etc.

Die v5 is best goed te tillen, en je kan zelfs nog iets helpen boven omdat de kap best wat kan hebben. Die van de v4 is extreem slap
Met 3: twee onderop duwen (idd was iets krap) en één aan de bovenkant trekken / sturen. Zeker wel prettig als het geen rechte trap is.
Maar wat je zegt; ik had ook veel erger verwacht. Het is zeker goed te doen. En die v5 kap is ook erg degelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• argon007
De WPB moest inderdaad door zo'n trapgat naar de zolder (vlizotrap/Fakro zoldertrap). De opening was niet breed genoeg om via de trap te gaan. Wanneer de trap ingeklapt was, dan kon de WPB er net door (loodrecht naar boven)
Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/10144427/s01/424x424/origin.webp

Om de WPB loodrecht omhoog te krijgen maakten we gebruik van sterke PVC bakken zoals je hier kan zien op de foto:
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/654236086838755340/1417455638291939380/Afbeelding_van_WhatsApp_op_2025-09-12_om_20.44.27_b6d8d74d.jpg?ex=68ca8bef&is=68c93a6f&hm=89c4d3114aa46f17970addf7ab4c2a4403d5855acd82e21ce1ff015d0de5d1be&=&format=webp&width=523&height=930

Dan met 3 a 4 man de WPB opheffen en iemand die er een bijkomende bak bijplaatst. Herhaal dit een 7-tal keer en de WPB stond al hoog in het gat. Daarna op de zolder (door de velux) om met riemen de WPB het laatste stukje omhoog te tillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:08
Was en liftje met een lier niet een veiliger plan geweest? :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Dat kon ook ja. Maar die bakken waren stabiel en zeer stevig. Kon je perfect met 2 man (~150kg) op staan. Eens de WPB op de 2de bak stond, dan stond de bovenkant van de pomp al gefixeerd tussen de zoldertrap en bleef die mooi op zijn plaats staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Een ander vraagje: de V5 draait momenteel (in boost modus). Ik heb de CozyTouch app gedownload, toestel toegevoegd, maar ik zie daar geen enkele manier om uit te lezen wat de temperatuur van het water is? Ik zie alleen dat de "boost" modus ingeschald is en een druppelvorm die volloopt. Ik mag hopen dat je vanuit de app toch de temperatuur kan uitlezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kingiez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:00
De cozytouch app is wat beperkt, ook ik zie geen temperatuur in de app zelf. Als je home assistant koppelt met cozytouch (overkiz integratie), dan krijg je dit wel te zien

Its me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-09 14:43
Ik overweeg om een wtb aan te schaffen en veel posten gaan over de Atlantic v5.

Ik probeer al zeer lange tijd uit te dokteren hoe een wtb mijn hybride warmtepomp kan ondersteunen in perioden dat het koud weer is. Ik ben hier nog niet uit en weet ook niet of dit mogelijk is.

Doel is om de cv ketel uiteindelijk los te koppelen en van het gas af. Gebruik nu 180m3 gas per jaar waarvan ongeveer 130 douchen/bad.

Weet niet of mijn streven haalbaar is maar zou graag adviezen van jullie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Kingiez schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:31:
De cozytouch app is wat beperkt, ook ik zie geen temperatuur in de app zelf. Als je home assistant koppelt met cozytouch (overkiz integratie), dan krijg je dit wel te zien
Hmm, ik ben duidelijk aan het sukkelen. Ik heb de CozyTouch app gedownload op mijn smartphone en een profiel aangemaakt. Via de QR code heb ik de WPB toegevoegd.

In Home Assistant ga ik naar settings --> integrations --> Add integration en kies ik voor Overkiz.
Die vraagt mij een server te kiezen. Ik selecteer "Atlantic Cozytouch", daarna moet ik een "username" en "password" invullen. Ik gebruik het emailadres en wachtwoord waarmee ik de Cozytouch app heb gedownload op mijn gsm toestel maar krijg de fout: "unexpected error".

code:
1
pyoverkiz.exceptions.OverkizException: {'errorCode': 'AUTHENTICATION_ERROR', 'error': 'No such user account : GACOMA_Production_1326938'}

Reeds afgemeld uit CozyTouch op de gsm en terug aangemeld met het emailadres en wachtwoord en dit lukt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Buis07 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:17:

Ik probeer al zeer lange tijd uit te dokteren hoe een wtb mijn hybride warmtepomp kan ondersteunen in perioden dat het koud weer is. Ik ben hier nog niet uit en weet ook niet of dit mogelijk is.

Doel is om de cv ketel uiteindelijk los te koppelen en van het gas af. Gebruik nu 180m3 gas per jaar waarvan ongeveer 130 douchen/bad.

Weet niet of mijn streven haalbaar is maar zou graag adviezen van jullie ontvangen.
Gezien je dan 50m3 moet vervangen bij (strenge?) vorst kan je beter een paar elektrische kacheltjes erbij kopen. De wpb heeft niet voldoende capaciteit om een kamer of huis te verwarmen, misschien een klein badkamertje maar dat is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
Buis07 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:17:

Bedoel je met ondersteunen echt de verwarming uitvoeren als de hybride tekort komt of de defrosts opvangen?

Dat laatste doe ik namelijk met mijn V4.
Afgelopen jaar heb ik halverwege de winter deze situatie gecreëerd (CV van de muur, WPB als "backup" voor de Elga Ace).
Daarbij heb ik een keer startproblemen gehad omdat de systeem temperatuur te laag was, zo lang de hybride constant bleef werken ging het als een zonnetje.

Dus even kijken hoe het deze winter gaat voordat ik anderen het zelfde aan raadt 😅

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• Kingiez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:00
argon007 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:30:
[...]

In Home Assistant ga ik naar settings --> integrations --> Add integration en kies ik voor Overkiz.
Die vraagt mij een server te kiezen. Ik selecteer "Atlantic Cozytouch", daarna moet ik een "username" en "password" invullen. Ik gebruik het emailadres en wachtwoord waarmee ik de Cozytouch app heb gedownload op mijn gsm toestel maar krijg de fout: "unexpected error".

code:
1
pyoverkiz.exceptions.OverkizException: {'errorCode': 'AUTHENTICATION_ERROR', 'error': 'No such user account : GACOMA_Production_1326938'}
Ik heb een Explorer V4, en daar zijn het de stappen die jij aangeeft. Ik heb idd ook gekozen voor atlantic cozytouch met mijn email en pwd... Misschien dat iemand anders met een V5 hier al ervaring mee heeft?

Its me...

• argon007
Zonet nog eens getest en ik krijg dezelfde fout terug. Ik vind het eerlijk gezegd nogal belachelijk dat je in die CozyTouch app eigenlijk niets ziet. Ik heb de V5 toegevoegd, ik zie het setpoint, ik kan de boost in/uitschakelen en tijdsprogramma aanpassen. Verder kan je daar precies niets mee aanvangen. Ik had toch verwacht dat ik op een manier ging kunnen zien als de WPB ingeschakeld is of niet en welke temperatuur het water momenteel heeft.

Niet dus... :-)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
https://github.com/home-assistant/core/issues/143439

Daar zie ik de Thermor Aeromax 5 VS die lijkt op de Explorer V5, echter een Frans product dat mogelijk dichter bij de bron zit wat de Cozytouch server e.d. betreft en behalve de Away stand lijkt die goed te werken.
De fout die @argon007 laat zien is een account dat niet beschikbaar is op een server, wellicht loopt de NL kant (app, server) synchronisatie achter.

• argon007
Bestaat er toevallig een webpagina om in te loggen op CozyTouch/Overkiz om te zien of my credentials daar werken? Verder weet ik niet wat ik nog kan proberen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
argon007 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:18:
Bestaat er toevallig een webpagina om in te loggen op CozyTouch/Overkiz om te zien of my credentials daar werken? Verder weet ik niet wat ik nog kan proberen.
Nee, maar je kan het log van HA bekijken.

• jj85
  • Nu online
argon007 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:18:
Het ligt niet aan je credentials. Bij fout wachtwoord krijg je een andere foutmelding.
Ik heb dezelfde foutmelding als jij als ik inlog. Heb echter m'n V5 nog niet gekoppeld, wellicht dat dat ook niet meehelpt :X

• jj85
  • Nu online
Ik heb een circulatiepomp voorzien tussen de warm en koud aansluitingen van de Explorer V5 ivm legionellapreventie en eventeel de gelaagheid wat te doorbreken als ik een grote warmwatervraag verwacht.
Eigenlijk dezelfde setup als hier in dit topic meermalen voorbij gekomen is (met een Wilo Star-Z Nova pompje).

Nu zie ik in de handleiding wederom een 'verbod' staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itCj1bxrqvW5XxT1FCztmZ0W96Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSDkkH1UOTECy0z6f1k4AqkM.png?f=fotoalbum_large

Zou het aan te bevelen zijn om de circulatie op de circulatieaansluiting te plaatsen. Deze zit ongeveer midden tussen warm en koud.
Deze heeft natuurlijk een iets ander doel mbt een warme circulatieleiding (en muurverwarming :+ ) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gRzEF5ACGxlMKHYIWhzjuxAMm4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TcJWzDt9ejur62ac03LkX5Jn.png?f=user_large

Ik begin een beetje te twijfelen waar ik nu goed aan doe. Ik neig ernaar om toch een circulatie tussen warm/koud aan te brengen. Zijn hier nog Tweakers met een helder inzicht?

• argon007
jj85 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:42:
[...]

Het ligt niet aan je credentials. Bij fout wachtwoord krijg je een andere foutmelding.
Ik heb dezelfde foutmelding als jij als ik inlog. Heb echter m'n V5 nog niet gekoppeld, wellicht dat dat ook niet meehelpt :X
Bah :) . Ik voeg praktisch alles toe aan Home Assistant. Voor ik zo'n dingen koop kijk ik zelfs in hoeverre het compatibel is met HA. Ik loop nu wel wat verloren zonder data. Zal eens kijken om er een Shelly Plug tussen te zetten zodat ik wel al kan zien wanneer de WPB effectief schakelt. Zo heb ik toch al ergens zicht op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
argon007 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:16:
[...]

Bah :) . Ik voeg praktisch alles toe aan Home Assistant. Voor ik zo'n dingen koop kijk ik zelfs in hoeverre het compatibel is met HA. Ik loop nu wel wat verloren zonder data. Zal eens kijken om er een Shelly Plug tussen te zetten zodat ik wel al kan zien wanneer de WPB effectief schakelt. Zo heb ik toch al ergens zicht op.
Ik heb een aquaMQTT bordje van @AUijtdehaag. Zodra ik de boel aangesloten heb, zal ik proberen of dit ook voor de V5 werkt.

• abbeyrules
  • Laatst online: 21:11
Ik heb een warmtepompboiler gekregen. Nu valt het op dat de waterdruk onder de douche echt minder is dan eerder met de CV. Er is meer dan genoeg heet water in de boiler, douchen kan lang zat, maar het water komt er niet hard genoeg uit. Misschien nu meer weerstand in de leiding? Kan een hydrofoorpomp helpen?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@abbeyrules Zeker een regendouche, of niet?
Waarschijnlijk meer leidingweerstand - alleen nu even zoeken wat er is veranderd in de leidingsvoering.
De 2de vraag kan ik niet beantwoorden - zinvol of niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@abbeyrules Een wpb staat doorgaans minder heet dan een gasketel (met reden). Hierdoor gaat er meer debiet door de langere en soms dunnere warmwaterleiding dan vroeger. Meer flow bij gelijke weerstand = meer drukval = minder druk.

Oplossingsrichtingen zijn dus bijvoorbeeld:
* Douche-wtw: omdat 'koud' dan lauw is, wordt er minder warm bijgemengd.
* Waterdruk verhogen (hydrofoor)
* (Boiler heter zetten)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Nou, de Explorer V5 (240L) staat en werkt *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiXfarBHoVgj_ouV4ArT0-eq5cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FDNudIh8zfvveGILGeJJLL2.jpg?f=fotoalbum_large

Had 5 uurtjes nodig om (in boost) naar 62grC op te warmen (7kWh elektrisch).

Kleine druppellekkage op de diëlektrische koppeling (de bekende van Amazon), dus die moet ik nog een keer loshalen.
Daar heb ik eigenlijk een 16mm inbus voor nodig, maar die is bijna nergens te krijgen :(

Al met al positief! :)

Tzt de AquaMQTT er eens in drukken en zien of die wat doet met de V5

@argon007 Helemaal eens met jouw constatering, die Cozytouch app is redelijk jammer :X
Krijg hem net als jij niet in HA via de Overkiz integratie. Heb er een issue voor aangemaakt op Github.

[ Voor 37% gewijzigd door jj85 op 20-09-2025 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:04
jj85 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:31:

Daar heb ik eigenlijk een 16mm inbus voor nodig, maar die is bijna nergens te krijgen :(
Daar gebruik je meestal een radiator sleutel voor(sanitairsleutel).
https://www.bol.com/nl/nl...1DOA.4_32.39.ProductImage

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• jj85
  • Nu online
redbullwaning schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:43:
[...]

Daar gebruik je meestal een radiator sleutel voor(sanitairsleutel).
https://www.bol.com/nl/nl...1DOA.4_32.39.ProductImage
Held! Daar was ik nooit zelf achter gekomen _/-\o_

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:36
jj85 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:48:
[...]

Held! Daar was ik nooit zelf achter gekomen _/-\o_
Mss zie ik het verkeerd, maar die koppeling is toch met een steeksleutel vast en los te draaien?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
manusjevanalles schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:29:
[...]

Mss zie ik het verkeerd, maar die koppeling is toch met een steeksleutel vast en los te draaien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6l984Stp76u6x1LubS3aBwJitSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epdk0o95E4B72khPUbEH6IJz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHP0YK60ksRY_eNKeQNDUdb6Y4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spG6JNzYzLttctEXcY4C4AjF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2icvrhpaWU-cSztcpnRIuGLnOYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nr0FSSU9KbU9HoGi4y7420ch.jpg?f=fotoalbum_tile
Het probleem hier is de messing insert

Jeah! Het past, moest er wel even met de slijptol langs :+ deze radiatorsleutel van Karwei was blijkbaar ook 17mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0qNCvo2BEwcMpwEfjY70e-vj_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkXz7sCXXIr81gzkhAkhM8yx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door jj85 op 19-09-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Hier afgelopen weekend ook de WPB geplaatst, een Atlantic Calypso VM100.

Al met al best een klusje, eerst de CV-ketel en aanverwanten weggehaald, daarna de koud- en warmwaterleidingen met alles wat er tussen moet (inlaatcombi, drukmeter, beluchter, aftapkraan) monteren en op druk zetten om te testen op lekkages, nieuwe sifon en afvoeren voor de inlaatcombi en condensleiding, en daarna uiteindelijk de boiler zelf.

Ik gebruik aan de "warme kant" de meegeleverde diëlektrische koppeling, omwille van de garantie. Aan de koude kant gebruik ik óók een diëlektische koppeling ook al wordt het strikt genomen niet vereist. Ik heb de Watts ISO-RID daarvoor gekocht, die er overigens een heel stuk degelijker uit ziet en aanvoelt dan de meegeleverde koppeling. Ik gebruik flexibele slangen met een siliconen binnenslang, omdat ik had begrepen dat dat minder gevoelig is voor "aanhechten" van biofilm (zoals legionella).

Afijn. Boiler vol laten lopen.

Vervolgens nog een tijd lopen klooien met de meegeleverde diëlektrische koppeling; uitgerekend dat meegeleverde koppelstuk was in de hele installatie met alle koppelingen het enige dat lekte en heb ik tot drie keer toe weer los moeten halen en uiteindelijk afgedicht met een nieuwe rubberen ring in plaats van dat "harde" rode meegeleverde ringetje.

Toen een spannend moment: de boiler op laten warmen, waarbij de druk natuurlijk verder opliep dan dat ik kon testen vóór de inbedrijfstelling. Zou alles nog steeds lekvrij blijven?

Gelukkig wel :D

Door middel van de drukmeter kunnen vaststellen dat de inlaatcombi open gaat net vóór de druk op 6 bar komt.

Zo staat hij er nu bij. Let niet op de niet-geïsoleerde luchtkanalen. Dat is tijdelijk. Ik moet eerst (hopelijk komend weekend) de dakdoorvoer nog vervangen (zit nu op de oude af/aanvoer van de CV-ketel). Daarna komen er geïsoleerde luchtkanalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HzTiKQ0NWVEqN9LZ_gvsd7wYXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VX17TvOA3k8Kjqtxy3kwrETh.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-09 15:27
@Glenfiddich Waar zitten bij de Calypso de aansluitingen? Ook aan de rechterzijde van het apparaat? Ik wil een Explorer V5 laten plaatsen en net zo als bij jou in een rechter hoek van een (bad)kamer. Maar dat is natuurlijk erg knullig omdat daar alle aansluitingen zitten. Hoeveel ruimte zal je dan vrij moeten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Musicus schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:03:
@Glenfiddich Waar zitten bij de Calypso de aansluitingen? Ook aan de rechterzijde van het apparaat? Ik wil een Explorer V5 laten plaatsen en net zo als bij jou in een rechter hoek van een (bad)kamer. Maar dat is natuurlijk erg knullig omdat daar alle aansluitingen zitten. Hoeveel ruimte zal je dan vrij moeten houden?
Beide aansluitingen zitten aan de onderzijde.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-09 14:43
MuadDib007 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:39:
[...]

Bedoel je met ondersteunen echt de verwarming uitvoeren als de hybride tekort komt of de defrosts opvangen?

Dat laatste doe ik namelijk met mijn V4.
Afgelopen jaar heb ik halverwege de winter deze situatie gecreëerd (CV van de muur, WPB als "backup" voor de Elga Ace).
Daarbij heb ik een keer startproblemen gehad omdat de systeem temperatuur te laag was, zo lang de hybride constant bleef werken ging het als een zonnetje.

Dus even kijken hoe het deze winter gaat voordat ik anderen het zelfde aan raadt 😅
Ik weet niet hoe mijn Wp functioneert bij -10, maar bij heldere dagen met beetje vorst kan hij het prima aan.
Het systeem komt in de problemen bij koud vochtig weer zoals afgelopen januari. Dan slaat de buitenunit vaak dicht.

Vraag: stuurt je Wp een driewegklep aan zodat de wpb warm water naar je Wp systeem laat lopen ter ondersteuning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-09 18:51
Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben met de prestaties van de Atlantic V5. Gisteren avond in bad geweest (180 liter a 39-40 graden), daarna nog gedoucht. Vanochtend even snel gedoucht en mijn vriendin uitgebreid haar haren staan wassen.
Volgens de boiler was het warme water zo goed als op (ingesteld op 50 graden). Vanaf 10:00 is hij begonnen met verwarmen, en ik vind het verbruik alsnog zuinig. Dit allemaal terwijl het zonnetje scheen, dus eigenlijk gratis👌🏼
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STXB-B1sDCHqQXRMbTeWry-wPIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruzEBzLrIGwxMdFGTGJWuV4H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
Buis07 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:12:
[...]

Ik weet niet hoe mijn Wp functioneert bij -10, maar bij heldere dagen met beetje vorst kan hij het prima aan.
Het systeem komt in de problemen bij koud vochtig weer zoals afgelopen januari. Dan slaat de buitenunit vaak dicht.

Vraag: stuurt je Wp een driewegklep aan zodat de wpb warm water naar je Wp systeem laat lopen ter ondersteuning?
Mijn Wp stuurt via On/Off de "backup" aan.
Dit gooit een 3-wegklep open zodat de Wp stroming ook door de coil van de WPB circuleert, ondersteunt door een circulatiepomp.

Zodra de vraag van de Elga stopt gaat de klep weer om en de circulatiepomp uit.

Er komt dus nooit SWW in contact met CV water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat kan hier ook, mijn wpb heeft een extra spiraal die op het cv circuit zit met een elektrische klep er tussen.
Echter ontdooit mijn Pana 7J prima met de >80l van de radiatoren, geen buffervat of wpb voor nodig.
Andersom is het wel eens praktisch om de wpb snel te verwarmen, ik kan de radiatoren op de BG met een klep sluiten als ik de wp een SWW run laat doen.
Geen 3-wegklep en (dus) geen last van een verkeerde stand of net niet goed afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Fr33z even hier verder
Ik vind hier een W/W boiler voor €2460, meldcode KA26528 levert €725 op.
Anders uit België de 100 liter variant voor €2.039,00, staat niet op de lijst maar als je 'm aanmeldt krijg je vast meer dan €40.

Het punt was dat het principe van tapwater met een boosterwarmtepomp niet uniek is voor Quatt en DeWarmte en zonder de integratie op één of andere manier flink goedkoper is, ook met 200 liter of meer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wel ja hier kan tenslotte alles, ook als we niet weten waar het vandaan komt :+
Voor een W/W wpb kan je beter naar het Edel wpb topic verwijzen, die worden in de linkjes genoemd.
Ik neem aan dat het om een betaalbaarder alternatief gaat dan als je er een bij DeWarmte of Quatt zoekt wanneer je FE wil gaan.
Niet echt optimaal, dan heb je een brommend ding in huis en in de zomer mogelijk een (te) koude vloer of te weinig capaciteit terwijl die wp's met hun eigen wil raar kunnen reageren op een koude stroom water.
Nog afgezien van de bouwkwaliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Voor de Explorer V5 gebruikers onder ons, slecht nieuws en goed nieuws wat betreft HA integratie ;)

:-( Overkiz
Werkt niet, waarschijnlijk afwijkend protocol

:-( AquaMQTT
Werkt helaas niet. Waarschijnlijk ook een ander protocol. Systeem schiet meteen in een systeem-error (W.10)
Lijkt zelfde probleem als met de nieuwe Atlantic Calipso en Sanibel CV5

:) Cozytouch, custom integratie
Deze integratie (via HACS) geeft heel veel input in HA. Er is dus hoop op wat meer controls (@argon007 )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yd7HlrCeUViHdHa0-geBPDtQ8fk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BWGQ37Zp3PYX8Fh3P21ccOHV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKh32R9rz2lz0NUPCN6n5nnDj2o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NNPxxBfaOWLnOAjsRJsc0Kbz.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij de Cozytouch mag je op hun server wachten, maar het is beter dan niks en er is geen bridge nodig :)
Er is nog wat werk te doen met die integratie, dubbele items en vreemde getallen.
AquaMQTT is maatwerk, deze wpb is nog niet bekend dus er zal test data nodig zijn en iemand die het verwerkt.
Of hij is wel bekend van een ander merk, dan is het een kwestie van identificeren en verwerken.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@bassie221188 2,1 kWh voor een 180 l wpb van ca. 35°C? naar ca. 50°C lijkt me op dit moment een beetje veel. Misschien kloppen de temperaturen niet helemaal.
Bij mijn 200 l V4 verbruikt een legionellarun van ca. 38 °C naar ca. 63 °C ca. 2,0 - 2,2 kWh in de zomermaanden, netto natuurlijk op zonnestroom.
Onderstaand een run van 10:02 tot 13:32 = 3,5 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48NBdzFs5A7Ffeisr4Vt4sLhpqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfDfdEsvhBpOHgMG2BXrnvsE.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:07:
@bassie221188 2,1 kWh voor een 180 l wpb van ca. 35°C? naar ca. 50°C lijkt me op dit moment een beetje veel. Misschien kloppen de temperaturen niet helemaal.
Bij mijn 200 l V4 verbruikt een legionellarun van ca. 38 °C naar ca. 63 °C ca. 2,0 - 2,2 kWh in de zomermaanden, netto natuurlijk op zonnestroom.
Onderstaand een run van 10:02 tot 13:32 = 3,5 uur
[Afbeelding]
Hij heeft een 270l versie. Alleen bad was 180 liter. Daar kwamen nog 3 douchebeurten bij.

270 liter, deltaT van 15grC geeft zo'n 4,7 kWh thermisch. Met 2,1 kWh elektrisch een COP van 2,4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
Na de zoveelste terrorluier vanochtend waarna ik in een douche van 29 graden stond is de kogel door de kerk, ik ga een Atlantic Explorer kopen.

Ik wil m in het schuurtje naast de keuken zetten ivm geluidsoverlast. Ik heb nu een liggende boiler op zolder en dat gaat qua geluid en locatie niet, dus ik moet sws iets anders doen.

In de grijze koof op de foto zitten m’n bestaande leidingen dus ik wil m vanaf daar oppakken. Nu lees ik in verschillende berichten dat de warm water leiding niet gelijk omhoog mag. Is dat altijd zo? Ik moet namelijk vanuit de boiler omhoog naar het plafond.

Zien jullie verder nog impediments aan deze set up? Voor de zekerheid; hij komt dus aan de andere kant van de muur op de foto te staan. Ik maak twee gaten en pak m’n leidingen op in de koof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Jr8I4x1z43ChT0exa-kFLBEv5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlytwOykKq49E6ApR2jpQH2V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Jupijn op 21-09-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jupijn schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:29:
In de grijze koof op de foto zitten m’n bestaande leidingen dus ik wil m vanaf daar oppakken. Nu lees ik in verschillende berichten dat de warm water leiding niet gelijk omhoog mag. Is dat altijd zo?
Heb je ook gelezen waarom, en wat de consequentie is als je geen sifonnetje maakt?
Zie ook de topicstart "Warmte sifon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-09 15:27
Ik zie nu dat de Atlantic Explorer V5 R290 (propaan) als koudemiddel heeft. Zijn er nog bedenkingen hieromtrent? Ik lees nog regelmatig dat tweakers de R290 links laten liggen omdat deze zich nog niet echt bewezen heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
Proton_ schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:03:
[...]

Heb je ook gelezen waarom, en wat de consequentie is als je geen sifonnetje maakt?
Zie ook de topicstart "Warmte sifon".
Excuus ik mis nog wat teminologie, zie dat er al aadig wat over geschreven is inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:20
Goedemorgen,

Ik heb al ruim een jaar de Atlantic V4 200 L, aangesloten op 2 zonnecollectoren op het dak. Deze had ik nog van een vorige zonneboiler zonder warmtepomp. De combinatie met warmte van de zon in de zomer en de warmtepomp functie op dagen met nauwelijks zon werkt zeer goed.
Wat ik nu nog zou willen is dat de zonneboiler wordt geschakeld op overcapaciteit van mijn zonnepanelen en thuisbatterij. Ik lees dat er een aansluiting aanwezig is om een PV installatie te koppelen, maar kom er niet helemaal uit. Ze geven namelijk 2 opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/do1-gXJe0XmEeEV2ILxgw02zbkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5LrJqqLRTf08djtljnwvX2W.jpg?f=fotoalbum_large

Opzich snap ik de rechter configuratie wel.Je koppelt A2 aan B1 en A1 en B2 maken een verbinding als de schakelaar sluit en zal hij in PV modis gaan werken. Dit kan ik met een relais oplossen.

Het schema aan de linkerkant laat echter een 230V aansluiting zien op B1 en B2. Dan zou ik met een slimme schakelaar in combinatie met home assistant dit kunnen doen. Uiteraard ook navraag gedaan bij ChatGPT en die komt met een antwoord terug, dat je dit absoluut niet met een slimme schakelaar moet oplossen. Ik zou de voorkeur geven aan de werking met een slimme schakelaar, dit is het makkelijkst op te lossen, anders moet ik een relais gaan plaatsten die wordt aangestuurd door de PV installatie.

Wat is jullie advies/ervaring in deze situatie.

Erik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:39
@WirelessErik Wat is het verschil tussen een slimme schakelaar die 230V op B1 en B2 zet en een relais die A1 aan B2 koppelt terwijl A2 en B1 een permanente koppeling hebben? Het resultaat is precies hetzelfde. Dus gewoon zelf kiezen ipv het denkwerk aan matige AI over proberen te laten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WirelessErik
Ik heb het zo gemaakt bij een vriend:
AUijtdehaag in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Maar met een aquamqtt bordje kan je ook veel

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2025 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:14
Buis07 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:12:
[...]

Kan je niet simpeler lucht van binnenshuis gebruiken?

Een dubbel systeem is altijd wel complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
RichieB schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:44:
@WirelessErik Wat is het verschil tussen een slimme schakelaar die 230V op B1 en B2 zet en een relais die A1 aan B2 koppelt terwijl A2 en B1 een permanente koppeling hebben? Het resultaat is precies hetzelfde. Dus gewoon zelf kiezen ipv het denkwerk aan matige AI over proberen te laten.
Nu je het zegt. Zo had ik er nog niet eens naar gekeken, maar inderdaad. Plaatje 2 zorgt ook voor 230 op B1 en B2.
Atlantic heeft mij ook geantwoord. Slimme schakelaar, 230 op de B klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
Vanavond maar eens 230 opde klemmen gezet. Niks???
Vreemd. Vind ook geen instelling mbt pv installatie, wel voor zonne collectoren.

Erik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
jj85 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:25:
Voor de Explorer V5 gebruikers onder ons, slecht nieuws en goed nieuws wat betreft HA integratie ;)

:-( Overkiz
Werkt niet, waarschijnlijk afwijkend protocol

:-( AquaMQTT
Werkt helaas niet. Waarschijnlijk ook een ander protocol. Systeem schiet meteen in een systeem-error (W.10)
Lijkt zelfde probleem als met de nieuwe Atlantic Calipso en Sanibel CV5

:) Cozytouch, custom integratie
Deze integratie (via HACS) geeft heel veel input in HA. Er is dus hoop op wat meer controls (@argon007 )
[Afbeelding][Afbeelding]
Aha, dat is toch al iets! Ik kon de V5 op deze manier inderdaad ook toevoegen. Maar zoals je zelf zegt nog veel "unknown entities".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
WirelessErik schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:57:
Vanavond maar eens 230 opde klemmen gezet. Niks???
Vreemd. Vind ook geen instelling mbt pv installatie, wel voor zonne collectoren.

Erik
natural colour in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
Mjier schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:37:
[...]

Staat in de installateursmodus:
menuknop indrukken en tegelijkertijd de ronde knop een halve slag draaien.
Ik heb hetzelfde probleem. Uiteraard de installateur modus ingeschakeld, maar heb daar de pv optie niet. Wel zonnecollectoren.
Betreft een Atlantic Explorer V4.

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
argon007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:02:
[...]

Aha, dat is toch al iets! Ik kon de V5 op deze manier inderdaad ook toevoegen. Maar zoals je zelf zegt nog veel "unknown entities".
iig kun je setpoint etc nu via HA aanpassen of bijv boost inschakelen. Best aardig als begin :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 18:39
Musicus schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:21:
Ik zie nu dat de Atlantic Explorer V5 R290 (propaan) als koudemiddel heeft. Zijn er nog bedenkingen hieromtrent? Ik lees nog regelmatig dat tweakers de R290 links laten liggen omdat deze zich nog niet echt bewezen heeft...
Ik zie geen enkele reden waarom R290 een probleem zou zijn. Het is een uitstekend koudemiddel met als enige nadeel dat het brandbaar is. Het wordt al jaren succesvol toegepast in kleine koel en vriesinstallaties. Neem trouwens ook niet meteen alle marketing kreten van fabrikanten als waar aan. De voordelen van R290 komen vooral de fabrikant ten goede.

Ik ben koeltechnisch monteur en kom eigenlijk nooit problemen tegen met r290 installaties die er niet ook geweest zouden zijn met andere koudemiddelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41
Geen idee of het al langsgekomen is maar bij een controle van de verdamper (V3) lagen er 2 grote stukken isolatie afkomstig uit de onderkant kap tegen de compressor. Dit blokkeert cq. halveert de airflow natuurlijk naar de verdamper. Blijkbaar wordt deze isolatie bros/droog door de warmte van de compressor en valt er dan af. Goed om even te checken/weg te snijden als je een V3 hebt denk ik. :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurv
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:09
Goedemiddag, ik woon in BE en overweeg de Atlantic Explorer V5 270L aan te gaan schaffen om mijn huidige elektrische boiler en stookolie boiler te vervangen. Kan iemand bevestigen of je bij de Explorer V5 ook lagere temperatuur setpoints in kan stellen via het expertmenu? Bv. ~46 graden. Ik heb dit topic en de handleiding doorgespit maar dit nog niet kunnen vinden.

Daarnaast wil ik de Explorer op termijn laten draaien in de smart grid modus waarbij ik L1 en L2 schakel via 2 KNX relais. In het hele huis ligt KNX. Ik wil dagelijks op tijdsprogramma laten opwarmen tussen 10:00 en 18:00 naar ~46 graden. Bij weinig PV overschot, gemiddeld ~400W over een paar uur (thuisbatterij) wil ik de Explorer laten draaien als warmtepompboiler naar de hoogste temp, 62 graden, bij veel PV overschot wil ik ook het element aanzetten. Uit de handleiding, pagina 138 en 148, maak ik op dat dit mogelijk is: L1 en L2 beide uit zorgt voor normale werking op ingestelde setpoint in het geprogrammeerde tijdsblok. Bij gemiddeld ~400W overschot het KNX relais L1 laten schakelen zodat max setpoint wordt ingesteld met warmtepomp, bij ~1500W overschot ook L2 erbij schakelen zodat ook thermisch element aanspringt. Heb ik zo de L1/L2 sturing juist geinterpreteerd? :)

Evt. zou ik om capaciteitstarief op piekverbruik te drukken, nog kunnen overwegen bij het koken L1 Off L2 On te schakelen, dan zou ie moeten uitschakelen volgens mij.

Kan je de Explorer zo instellen dat wanneer hij lang genoeg warm is geweest (bv 20 min >60 graden) hij de legionellarun met 1 week uitstelt? Is natuurlijk mogelijk via HA o.i.d. maar zou graag dit standaard aan hebben staan op de WPB als backup mocht HA een keer niet werken.

Daarnaast vroeg ik me af hoeveel je nu buiten van de Explorer hoort. Ik overweeg de ingangs- en uitgangsluchtkanalen zo'n 6 meter boven mijn terras te laten uitkomen. Denken jullie dat dit storend geluid gaat opleveren in de zomer wanneer je op het terras zit? Zal overigens gaan draaien in korte-kanaal modus

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07:51
WirelessErik schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:11:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Uiteraard de installateur modus ingeschakeld, maar heb daar de pv optie niet. Wel zonnecollectoren.
Betreft een Atlantic Explorer V4.

Erik
Dat is de optie fotovoltaïsch.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• WirelessErik
Ja, nogmaals, geen fotovoltaïsch in het keuze menu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZI_V7o_jEWN9S3LdL3tYLJO4PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGAQlt3CoLo1i789w0BwpjSW.jpg?f=fotoalbum_large

• WirelessErik
natural colour schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:20:
[...]

Aansluiting: Sectie 9.3 ; Menu: sectie 10.4 <fotovoltaisch / Smartgrid> (in mijn handleiding)

Bij PV bedrijf moet er 230 Volt op de aansluitingen B1 en B2 worden gezet.
Staat ook in mijn handleiding, echter niet te vinden op die plaats in het menu. Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZI_V7o_jEWN9S3LdL3tYLJO4PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGAQlt3CoLo1i789w0BwpjSW.jpg?f=fotoalbum_large

• RichieB
@WirelessErik De instellingen voor Fotovoltaïsch / Smart-Grid zitten volgens de handleiding 1 niveau hoger. Dus waar je nu "Installatie" hebt gekozen kies je voor "Fotovoltaïsch / Smart-Grid".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
Heb je recirculatie aangezet in het menu?
Ik weet dat het voor de temperatuur instelling gevolgen heeft.
Wellicht ook voor het PV contact?

• WirelessErik
MuadDib007 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:10:
Heb je recirculatie aangezet in het menu?
Ik weet dat het voor de temperatuur instelling gevolgen heeft.
Wellicht ook voor het PV contact?
Euh,
Waar vind ik die optie?

• RichieB
@WirelessErik De instelling voor "Circulatieleiding" is volgens mij alleen beschikbaar voor de versies met coil. Die parameter moet op "Nee" staan, anders dan gaat de WPB proberen het water continue op 62 graden te houden.

• WirelessErik
En waar vind ik die optie. Ik heb de coil versie. Tenminste, als dat betekent dat ik hem ook kan verwarmen met zonnecollectoren

• WirelessErik
Want ook die mogelijkheid heb ik niet. Kun je met wat fotos laten zien waar ik dit kan wijzigen.
Ik kan gewoon zelf instellen welke temperatuur ik wil hebben, staat op hand eco modus. Op hand, of automaat, geen verschil. Op automaat gaat hij vermoedelijk wel naar 62 graden. Maar ik krijg de optie fotovoltaïsch niet.
Blijkbaar vind Atlantic het ook lastig. Nog geen antwoord op dit issue.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

WirelessErik schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:44:
En waar vind ik die optie. Ik heb de coil versie. Tenminste, als dat betekent dat ik hem ook kan verwarmen met zonnecollectoren
Staat dat niet in de handleiding?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• WirelessErik
Helaas niet, anders vroeg ik er niet naar 😁
Nogmaals, een paar fotos zou mij vast helpen. Eventueel om de verschillen te zien.

[ Voor 13% gewijzigd door WirelessErik op 24-09-2025 21:14 ]

• MuadDib007
  • Nu online
WirelessErik schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:08:
Helaas niet, anders vroeg ik er niet naar 😁
Nogmaals, een paar fotos zou mij vast helpen. Eventueel om de verschillen te zien.
Installateurs modus activeren door menu ingedrukt te houden en dan de knop een halve slag naar rechts draaien.

Dan kun je de volgende opties vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDeT6KKexbJia2DcaavBvTLyDQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8xZCX1gX6oybcFMWboI4giK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sumv-2HjDn8441M2j44lVfiu-0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiGP9xFRZPNmx4JlNTZmVzHH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0AYpx0CnG9EpsBkzPJV1Amu-hA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VAv6mue9fthVymqNGz1JDyr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-v4vMwDE0CpHPiIHucbalzIt68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRe5LgkaDpwAuOZedTRGO7XW.jpg?f=fotoalbum_large

• WirelessErik
Dat heb ik dus niet staan op jouw laatste foto. Alleen config warmtewisselaar en afblaaslucht.
Kun je ook wat laten zien van de softwareversie. Vind die info trouwens zeer beknopt. Lees alleen maar versie B.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR5kxiqz6gbQd3INHvHyhIyvug4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mOW0KycEA4jX0j1LLGK7VlZ.jpg?f=fotoalbum_large

• MuadDib007
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h72jvFygOsbtx-sxd8CxlT0wVuM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0OZcUusJxKfuP0LNxcvdZxf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0LuOh_uxVQyiUcY4fHPavgVz9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdSmH59sXB1XlorbU3S95DTK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u0ngeOtZx4QW2AjwMzKw4zK0MA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTjr5UBd9ZVnhpfJ2vhytGB6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YHVPmn_af1CKrFfdlHRoyFFtxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEqbNgOK9m2jZIbSncwratc0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9scRBSMoWUZGUzCmKIO1P1jW1ig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aC9DA69sDqHkARWBabdUAHP.jpg?f=fotoalbum_tile

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Gister begonnen met het aansluiten van mij Wpb een explorer v5. Gas ketel eruit en boiler erin. Iemand nog tips waar je de veiligheidsgroep 7bar voor een redelijk prijs kan kopen ? En platdak doorvoer 160mm ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kth3O5PbFq2fupYu9FMU9g3GGyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o7154nblBWtXwfMakxZ7UyAQ.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EigYRz5L07UdTPv-PPYFa2n07TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGeuyBXpIZNSIQnM5jVaZXTy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Derpie1234 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 05:11:
Gister begonnen met het aansluiten van mij Wpb een explorer v5. Gas ketel eruit en boiler erin. Iemand nog tips waar je de veiligheidsgroep 7bar voor een redelijk prijs kan kopen ? En platdak doorvoer 160mm ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan er ook een van 6 bar pakken, bijv
https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200

Lees de TS nog eens mbt warmtesifon. Dat gaat nu niet helemaal goed .
Pagina: 1 ... 113 114 Laatste