Ventilatie WTW afvoer aansluiten op toevoer WarmtePompBoiler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:02

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
In een ander topic had ik er al over bericht, maar daar leidde het wellicht tot topicvervuiling.

Daarom maar even een apart topic gemaakt.

Ik was een beetje (theoretisch nog) aan het stoeien met de aan- en afvoer van een WTW en een WPB.
Ze hebben beiden hun eigen aan- en afvoersysteem.
De essentie van Balans Ventilatie is dat er een balans is tussen het aantal m3 dat je aanvoert en weer afvoert.
Als je deze balans verstoort (door bijvoorbeeld roosters) dan werkt het niet meer optimaal.

Mocht je dus voor je WPB lucht van binnen (op zolder bijvoorbeeld) aanzuigen, dan wordt de balans van de ventilatie ook verstoord.
Nu kun je altijd van buiten aanzuigen, maar bij -10 graden moet je WPB harder werken.
Dus vooral in de winter is van binnen aanzuigen dan fijner. Maar ja, dat kan dus niet, want 'verstoring balans'.

Nu had ik gedacht om de afvoer van de WTW op de aanvoer van de WPB te zetten.
Maar o.a. @Onno ! , @Slonzo , @Glenfiddich , @KMarco en @wizzopa wezen me erop dat dit niet zomaar kan.
Omdat bijvoorbeeld de WPB niet altijd draait. En omdat het debiet van beide apparaten niet gelijk is.

Na wat proef-opstellingen op papier ben ik uiteindelijk tot onderstaande tekening gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6Gu7vPK7rUnVImmaquT1-Kk0UU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6yk28r7PHM3gEdadwO3olZyr.jpg?f=user_large

De afvoer van de WTW gaat richting de aanvoer van de WPB.
Staat de WPB aan, dan wordt de lucht in de WPB getrokken.
Staat de WPB uit, dan verdwijnt de lucht van de WTW naar buiten.
Door de aanvoer of afvoer op het dak te combineren, kan de WPB nooit teveel lucht uit de WTW trekken.
Dus deze laatste wordt niet geforceerd (als dit al zou gebeuren)
De WPB kan altijd nog buitenlucht erbij trekken indien nodig.

Dit was 'mijn' hersenspinsel.
Niet van mij, want ik ben niet de enige die hier mee bezig is, en o.a. Wizzopa doet zoiets met Centrale afzuiging.

Maar werkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:22
Mooi dat dit een eigen topic krijgt, ik ben heel benieuwd naar de resultaten!

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skyrip
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-05 07:11
de afvoer van de wtw zou in de perfecte wtw net zo warm/koud zijn als de buitenlucht. De winst die je kan maken is dus maximaal het efficientie verlies van de WTW.
Behalve natuurlijk als de voorverwarmer of anti bevries stand van de bypass klep geactiveerd wordt, dan heb je iets meer winst.

is het niet handiger om gewoon lucht uit de ruimte te nemen en die ook weer in de ruimte te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:42
Waarom wil je de afvoer van de WTW naar je WPB sturen. Dit lijkt me niet slim aangezien dit een koude stroom is en net boven dauwpunt, lijkt mij niet wenselijk voor je WPB. Ik zou juist de afvoer van beide apparaten combineren en de WPB zijn eigen aanvoer geven. Ben wel benieuwd naar de oplossingen, aangezien er vast wel meer mensen zijn met een bestaand huis die waarschijnlijk in de toekomst graag een WPB erbij zouden willen plaatsen. Een WPB in combinatie met PV is in de zomer een mooie combi voor als er niet meer gesaldeerd kan worden.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
skyrip schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:14:
de afvoer van de wtw zou in de perfecte wtw net zo warm/koud zijn als de buitenlucht. De winst die je kan maken is dus maximaal het efficientie verlies van de WTW.
Dit is een interessante opmerking, want inderdaad is de bedoeling van de WTW dat in de winter de warmte van de af te voeren lucht afgegeven wordt aan de lucht die naar binnen komt.
Maar ik ging er (wellicht ten onrechte) vanuit dat dit maar tot een bepaalde grens gaat.
Dat dus de uitgaande lucht van de WTW nog steeds aanzienlijk warmer is dan de buitenlucht.
Maar ik heb het nooit gemeten.
(omdat ik nog geen WTW heb)
skyrip schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:14:
is het niet handiger om gewoon lucht uit de ruimte te nemen en die ook weer in de ruimte te blazen?
Dat zou ik ook kunnen doen.
De warmte voor de WPB aanzuigen in de ene kamer op zolder en afblazen in een andere.
Geen idee wat dit met de temperatuur van het huis doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:44
Prima schema.
Bij Duco ecobox staat dit ook zo volgens mij
Wellicht goed kijken naar kanaaldiameters en eventuele onderdruk voor de wtw.
Voornaamste voordeel is natuurlijk bij gebruik stand-by en 1 dakdoorvoer minder

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Binnen lucht aanzuigen en ook weer binnen inblazen is alleen slim als je dat vertrek bewust kouder wil/kan hebben.
Bv. Alleen in avond verwarmen en de wpb daarna laten draaien

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tupolev schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:15:
Waarom wil je de afvoer van de WTW naar je WPB sturen. Dit lijkt me niet slim aangezien dit een koude stroom is en net boven dauwpunt, lijkt mij niet wenselijk voor je WPB. Ik zou juist de afvoer van beide apparaten combineren en de WPB zijn eigen aanvoer geven.
De afvoer zou je sowieso kunnen combineren en dan heb je maar 1 dakdoorvoer nodig.
Dat scheelt alweer.

Maar als de WPB zijn eigen aanvoer heeft, dan moet ie van buiten komen. En dan trek je in de winter bij -10 hele koude lucht naar binnen. Dat wilde ik juist voorkomen.
Als de aanvoer van binnen zou komen, doorbreek je de balans. Dus dat kan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BarryH schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:33:
Binnen lucht aanzuigen en ook weer binnen inblazen is alleen slim als je dat vertrek bewust kouder wil/kan hebben.
Bv. Alleen in avond verwarmen en de wpb daarna laten draaien
Geen idee wat die invloed van dat afblazen zou zijn.
Ik lees wel eens dat mensen in de zomer naar binnen afblazen en dat dit voor korte duur een klein verschil is, maar dat de temperatuur weer in no time terug is op de temperatuur die er ervoor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Voor type C afzuiging zou dit nog beter/eenvoudiger werken, volgens mij is dat ook het idee van de itho daalderop vincent.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 15-08-2022 16:17 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 13:49
Rzaan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

De afvoer zou je sowieso kunnen combineren en dan heb je maar 1 dakdoorvoer nodig.
Dat scheelt alweer.

Maar als de WPB zijn eigen aanvoer heeft, dan moet ie van buiten komen. En dan trek je in de winter bij -10 hele koude lucht naar binnen. Dat wilde ik juist voorkomen.
Als de aanvoer van binnen zou komen, doorbreek je de balans. Dus dat kan ook niet.
Ik snap niet wat je wint met de (warme) lucht van binnen aanzuigen. Als je warmte uit de lucht in je huis trekt, koelt je huis af, en moet je verwarming het weer warmer stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

borft schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

Ik snap niet wat je wint met de (warme) lucht van binnen aanzuigen. Als je warmte uit de lucht in je huis trekt, koelt je huis af, en moet je verwarming het weer warmer stoken.
Je gebruikt alleen lucht die de (in dit geval WTW) ventilatie al naar buiten aan het afvoeren is. Vooral in de koude periode van het jaar scheelt dat toch een paar graden met buiten, en het is warmte die je dus al naar buiten aan het afvoeren was.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:42
Rzaan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

Volgens mij heb je een aardige technische ruimte nodig (minimaal 20m3) of een goede luchtaanvoer als je zo'n WPB lucht van binnen laat gebruiken, zal ook een aardige tochtstroom opleveren. Als zo'n ding 700W elektrisch vermogen trekt dan zal er een aardige luchthoeveelheid nodig zijn, normaliter een aantal keer hoger dan wat je gewone ventilatie doet.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bij eea verder uitzoeken kijken naar:
1/ werking wtw bij vorst (hoe koud wordt uitgeblazen lucht)
2/ debiet van de wpb versus de wtw: bij een kleine WPB (qua wp capaciteit) is er een lager debiet nodig en benut je meer van je wtw afvoer m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tupolev schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:25:
[...]

Volgens mij heb je een aardige technische ruimte nodig (minimaal 20m3) of een goede luchtaanvoer als je zo'n WPB lucht van binnen laat gebruiken, zal ook een aardige tochtstroom opleveren. Als zo'n ding 700W elektrisch vermogen trekt dan zal er een aardige luchthoeveelheid nodig zijn, normaliter een aantal keer hoger dan wat je gewone ventilatie doet.
Als je op internet kijkt, zie je toch vaak genoemd dat een WPB zijn lucht van binnen moet betrekken.
Niet dat ik dat ook denk, maar het wordt wel genoemd.

Mijn technische ruimte is ± 27 m³ groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
borft schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

Het zal inderdaad een rekensommetje worden en ik denk niet dat je van de besparing op vakantie kunt.
Maar wat je er wellicht mee 'wint' is dat je WPB veel efficiënter gaat werken.
En zoals gezegd door @uniquorn : De restwarmte die nog in de lucht uit je WTW komt, gaat anders sowieso verloren.
Nu gebruik je die nog om de ingaande lucht van de WPB op te warmen.
Want die moet het anders met de koude buitenlucht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BarryH schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:27:
Bij eea verder uitzoeken kijken naar:
1/ werking wtw bij vorst (hoe koud wordt uitgeblazen lucht)
Geen idee.
Wellicht heeft iemand dit op het forum ooit gemeten.
BarryH schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:27:
2/ debiet van de wpb versus de wtw: bij een kleine WPB (qua wp capaciteit) is er een lager debiet nodig en benut je meer van je wtw afvoer m3
Volgens mij hef je elk verschil of mismatch op doordat er altijd de doorvoer naar het dak zit.
Trekt de WPB meer dan de WTW geeft, dan zuigt de WPB van buiten af.
Geeft de WTW meer dan de WPB kan verwerken, dan ontsnapt dit door de dakdoorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Dit werkt prima, de WTW afvoer naar buiten is nog best wel warm, ik heb een sensor en deze ligt toch wel minimaal 5 graden boven de buitentemperatuur. (WTW toevoer vanaf buiten dus)
Er zijn wel 2 dingen waar je rekening mee moet houden: de dakdoorvoer voor de toevoer + kanaal moet niet teveel restrictie hebben voor de 300m3/h, anders gaat de WPB door de WTW heen trekken. En bepaalde WPB vinden het niet fijn als er vochtige (douche) lucht wordt ingeblazen, hou dus tijdens vriesdagen in de gaten dat de WPB niet in storing valt. (Ontdooistoring).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Rzaan de debiet verschillen gaan over performance.
Stel je hebt een wpb die werkt bij 50-80m3/uur.
Als je wtw dan 100m3 doet in de standaard situatie, dan gebruik je dus nagenoeg altijd lucht die door de wtw wordt aangevoerd.

Stel je neemt een krachtigere vwp, die sneller opwarmt of in dezelfde tijd meer liter, dan heb je bv 200-360 debiet.
Dan levert je wtw dus op z’n best 50% aan en is de rest buitenlucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BarryH schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:11:
@Rzaan de debiet verschillen gaan over performance.
Stel je hebt een wpb die werkt bij 50-80m3/uur.
Als je wtw dan 100m3 doet in de standaard situatie, dan gebruik je dus nagenoeg altijd lucht die door de wtw wordt aangevoerd.

Stel je neemt een krachtigere vwp, die sneller opwarmt of in dezelfde tijd meer liter, dan heb je bv 200-360 debiet.
Dan levert je wtw dus op z’n best 50% aan en is de rest buitenlucht
Duidelijk.
Maar dat zou dan toch niks geven?
(in de zin van: Dat er één van de apparaten minder gaat functioneren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Klopt. Je systeem kan dat prima hebben, maar iets minder performance.
Qua performance wil je eigenlijk een WP die minder debiet nodig heeft dan je WTW levert. Dat betekent dan dat de wp wellicht meer uren nodig heeft om het water te verwarmen maar je benut je restwarmte het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:02
@wizzopa doet dit volgens mij al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BarryH schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:40:
Klopt. Je systeem kan dat prima hebben, maar iets minder performance.
Qua performance wil je eigenlijk een WP die minder debiet nodig heeft dan je WTW levert. Dat betekent dan dat de wp wellicht meer uren nodig heeft om het water te verwarmen maar je benut je restwarmte het beste
Maar als je WTW een hoger debiet heeft, en je WPB dat niet nodig heeft, dan verdwijnt het teveel aan lucht toch door de afvoer naar buiten?
Of forceer je dan alsnog de lucht naar de WPB?

Maar ik ga je berichtje eerst nog eens goed laten bezinken.... :)

EDIT: Bedoel je om dit systeem optimaal te kunnen gebruiken, zou het mooi zijn als je WTW bijvoorbeeld 300m³ doet en je WPB maar 250m³ nodig heeft?

[ Voor 15% gewijzigd door Rzaan op 15-08-2022 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Ja, dan gebruik je 100 procent de warmere lucht uit de wtw ipv de (koude) buitenlucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zit ook naar ventilatielucht/water warmtepompen te kijken, en ik heb nu een paar modellen van https://www.nibe.eu/en-eu...ps/exhaust-air-heat-pumps en https://www.inventum.com/producten/modul-air-blue/ en https://www.inventum.com/producten/modul-air-red/ gevonden.

Zie dit maar even als een tvp voor mijzelf ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:50
Hé @Rzaan, hoe staat het met dit project? Al aangesloten en wellicht nieuwe inzichten?

Ik sta voor dezelfde uitdaging, met dezelfde hardware (Q600 & Altantic 270).

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb het niet zo uitgevoerd.
Gewoon toch beide systemen op zichzelf staand.

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:50
Interessant!

Wil je ook vertellen waarom niet?

Hoe heb je het nu aangesloten? Beide aanvoer en afvoer via buiten? Nog dakdoorvoeren gecombineerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Vond het toch allemaal net iets te complex.
En als dan het ene effe niet goed werkt, kan dat meteen invloed hebben op het andere.
Bovendien heb ik al een wirwar van buizen. Dit zou het alleen maar moeilijker maken.

Nu heeft de WTW een aan- en afvoer naar buiten.
De WPB zuigt lucht in de technische ruimte aan. Want daar is het redelijk warm omdat daar dus de WTW staat en de omvormer van de zonnepanelen hangt.
Afblazen doe ik op de overloop op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard.heet
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-02 14:29
Ik ga het morgen uitvoeren om mijn wtw te koppelen aan mijn warmtepomp boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Ga je het aansluiten via een T-stuk of rechtstreeks op de WTW-box?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard.heet
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-02 14:29
Met een T-stuk zodat als de boiler niet nodig heeft dan naar buiten kan en als het niet genoeg is ook nog aanvullen met buiten lucht.
Ga kijken en goed in de gatten houden of alles goed gaat.
Als dit werkt neem ik het mee in mijn werk als ik bij klant hun huis gaat verbouwen.
Dus het is een proefproject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-05 08:45
@richard.heet Draait het al? Ben erg benieuwd!
Pagina: 1