Hoe vaak komt die batterij nog voorbij?

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Hoe vaak komt die batterij nog voorbij?
Door op fossiele subsidies van maar liefst 46 miljard per jaar zeg 5 a 10 % belasting te verhogen.is omstreeks 2,3 of 4,6 miljard tegen 385 miljoen salderings kosten per jaar. Waar een wil is is een weg.Pinsa schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:11:
Miljoenen slimme meters nu al aan vervanging toe https://www.nu.nl/tech/63...l-aan-vervanging-toe.html
Vraag is natuurlijk wat er na 2025 gaat gebeuren. Voor nu ben je veilig, daarna zal er hoe dan ook geld in het laatje van de overheid moeten komen, misschien door extra belasting te heffen oid?
Hopen dat dan de thuisbatterijen aantrekkelijker geworden zijn of toch voor een dynamisch contract gaan?
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
nee, dat is bij wet (bouwbesluit) verplicht. Zo ver ik weet mag je geen eiland bedrijf in Nederland hebben. wat wel kan is een off-grid systeemje in een tuinhuisje of camper te hebben, maar dat is natuurlijk is heel anders.Pinsa schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:11:
Miljoenen slimme meters nu al aan vervanging toe https://www.nu.nl/tech/63...l-aan-vervanging-toe.html
Vraag is natuurlijk wat er na 2025 gaat gebeuren. Voor nu ben je veilig, daarna zal er hoe dan ook geld in het laatje van de overheid moeten komen, misschien door extra belasting te heffen oid?
Hopen dat dan de thuisbatterijen aantrekkelijker geworden zijn of toch voor een dynamisch contract gaan?
Ben je trouwens verplicht om aangesloten te zijn bij eennetbeheerder? Stel je hebt zoveel zonnepanelen dat je zelfvoorzienend bent, heb je eigenlijk toch geen tussenpartij nodig?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ja behoorlijk irritant. Is hier nu zo vaak opgewezen dat dat met de huidige batterij technology totaal onhaalbaar is.MotorBeast schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:29:
[...]
Hoe vaak komt die batterij nog voorbij?Hoe ram ik 4000kWh in een batterij voor de winterperiode?
[ Voor 12% gewijzigd door Snarfie31 op 13-02-2024 18:36 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
[ Voor 70% gewijzigd door Snarfie31 op 14-02-2024 04:22 ]
Ja, dat kan, echter als jij dat nu vraagd zegt eigenlijk al genoeg, daarvoor het je wel kennis, veel kennis van hebben, dat leer je je niet door youtube filmpjes en of wat posts hier op tweaker te lezen.Pinsa schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:28:
[...]
Jij gaat uit van een koopbatterij, valt ook zelf iets te makenen wie weet wat die dingem over eem paar jaar kosten
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Mijn thuisbatterij:MotorBeast schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:29:
[...]
Hoe vaak komt die batterij nog voorbij?Hoe ram ik 4000kWh in een batterij voor de winterperiode?
Zero.
Er zijn uitzonderingen mogelijk, hangt van de gemeente af. Dat zie je met name bij tiny-house projecten (dat kan je natuurlijk zien als een tuin-houseMacD007 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:33:
[...]
nee, dat is bij wet (bouwbesluit) verplicht. Zo ver ik weet mag je geen eiland bedrijf in Nederland hebben. wat wel kan is een off-grid systeemje in een tuinhuisje of camper te hebben, maar dat is natuurlijk is heel anders.
Leuk stukje inderdaad, en geheel verbruiken gaat idd niet lukken.Snarfie31 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:40:
[...]
Aardig stukje uit Trouw met zeer goed argumenten Zelf efficient stroom verbruiken kansloos. Gewoon een verdienmodel voor Voor Holland Solar meer niet. Katjinggg
Snarfie31 in "De toekomst van de saldeer-wetgeving"
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Iets creatiever graagSnarfie31 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:34:
[...]
Ja behoorlijk irritant. Is hier nu zo vaak opgewezen dat dat met de huidige batterij technology totaal onhaalbaar is.
Stuk uit Trouw.
Snarfie31 in "De toekomst van de saldeer-wetgeving"
Waarschijnlijk ga ik mijn contract boetes bij Vattenfall maar voor lief nemen, dat contract is nog krap jaar maar ik verwacht dat het de komende tijd hard zal gaan met de teruglever boetes. En met ruim 6000kwh saldering loopt dat hard op dan heb ik die ontbindings boete binnen een jaar wel terugNovax schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:10:
[...]
Greenchoice heeft nog steeds de energiecoöperatie optie voor 3 jaar en kan je 6 maanden van tevoren aanvragen https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ik wacht het nog 7 maanden af (einde 3 jaarscontract) en verwacht dat er vast wel een consumentencollectief een zaak hierover gaat aanspannen. Mijn weddenschap op voortzetting saldering heb ik ook gewonnen.Osxy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:55:
[...]
Waarschijnlijk ga ik mijn contract boetes bij Vattenfall maar voor lief nemen, dat contract is nog krap jaar maar ik verwacht dat het de komende tijd hard zal gaan met de teruglever boetes. En met ruim 6000kwh saldering loopt dat hard op dan heb ik die ontbindings boete binnen een jaar wel terug
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 13-02-2024 19:06 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Om terugleververgoedingen moet je je niet druk maken, gewoon meer verbruiken dan. Een lang contract lijkt mij momenteel zeker nog waardevol om onder boetes uit te kunnen komen.Figo112 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:07:
Als je nou bij vattenfall zit en huidig contract loopt nog tot december dit jaar, kan je nog gewoon verlengen met 3 jaar?
Is het uberhaupt waard? Huidige terugleververgoeding is namelijk bijna 17 cent en de nieuwe zijn rond 4cent?
Eneco, een van de drie grote energieleveranciers met zo’n 2 miljoen klanten, meldt desgevraagd dat het nu ‘door dit politieke besluit en de huidige marktontwikkelingen’ geen andere keuze meer heeft ‘dan de kosten neer te leggen bij de klanten waar deze ontstaan’.
Ook Eneco en Vattenfall brengen terugleverkosten in rekeningOok energiereus Vattenfall zegt dat er wordt gewerkt aan een regeling waarbij klanten die salderen daarvoor moeten gaan betalen. ,,Op dit moment verwerken we die kosten in onze tarieven en worden daardoor met name gedragen door klanten zonder zonnepanelen. Dat is niet eerlijk’’, meldt Hidde Kuik van Vattenfall.
heel simpel, wettelijk mag het niet, maar er wordt in bepaalde gevallen, bv de tiny-house waar gewoon geen kabels liggen en het dus mogelijk nog jaren kan duren voor dat deze aangesloten kan worden wordt het gedoogd. maar dat zijn uitzonderingen en die heb je altijd wel ergens.Novax schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:48:
[...]
Er zijn uitzonderingen mogelijk, hangt van de gemeente af. Dat zie je met name bij tiny-house projecten (dat kan je natuurlijk zien als een tuin-house)
Of een heel oud huis kopen https://www.omropfryslan....r-reacties-stromen-binnen
[ Voor 19% gewijzigd door Snarfie31 op 13-02-2024 19:48 ]
Dat is dan lekker jammer voor Vattenfall, contract loop nog tot midden 2027.Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:11:
Op dit moment verwerken we die kosten in onze tarieven en worden daardoor met name gedragen door klanten zonder zonnepanelen. Dat is niet eerlijk’’, meldt Hidde Kuik van Vattenfall.
[ Voor 40% gewijzigd door ELD op 13-02-2024 19:18 ]
Wat wel vreemd is aan je betoog: Je bent voor salderen wat door links is gered, je bent tegen NPO wat een rechts geluid is, en je bent tegen het geluid van WNL wat is opgericht voor het rechtse geluid. Make up your mind please.Snarfie31 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:16:
Kan het nog eenzijdig er totaal geen weerwoord puur salderen negatief framen vlak voor de stemming niet toevallig natuurlijk nu ook de NPO. Laten we die NPO opheffen is die 800 miljoen en nog veel meer zo terug verdiend. En ook die 800 miljoen is uit zn verband gerukt. Ik verwacht van een publieke omroep onpartijdigheid objectiviteit en dus dat ze zich eerst goed informeren en dan voor en tegenstanders uitnodigen hier wil ik geen belasting geld aan uitgeven. Te dom voor woorden.
https://wnl.tv/2024/02/13...panelen-typisch-den-haag/
Heb je nou verlengd? Dat is langer dan 3 jaar?ELD schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:18:
[...]
Dat is dan lekker jammer voor Vattenfall, contract loop nog tot midden 2027.
Daar dus precies mijn reden om nu toch maar mijn lopende 3 jarige Vattenfall contract op te breken om het wat langer te rekken
Ja moet WNL zijn dacht dat is een onderdeel van de NPO even aanpassenMotorBeast schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:21:
[...]
Wat wel vreemd is aan je betoog: Je bent voor salderen wat door links is gered, je bent tegen NPO wat een rechts geluid is, en je bent tegen het geluid van WNL wat is opgericht voor het rechtse geluid. Make up your mind please.
[ Voor 62% gewijzigd door Snarfie31 op 13-02-2024 19:45 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Ronald.42 op 13-02-2024 19:28 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ja ook wel logisch als je ziet hoeveel je daar moet betalen per kWh.MotorBeast schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:23:
Greenchoice kan ook nog gewoon 3 jaar zonder kosten.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Liep jou contract nog voorlopig door? Of was die al bijna afgelopenSponge schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:25:
Via de WhatsApp van Vattenfall heb ik toch wel drie jaar aanbieding weten te krijgen. Deze was tot vannacht 0:00 geldig (en vergelijkbaar met een nieuwe klant - 3 jaar keuze), dus net maar even gedaan. En er is toch nog die 14 dagen periode, mocht er opeens iets heel anders gaan,
Het gaat mij ook niet om de TLV (maandbedrag is sowieso maar -8 euro ofzo, we hebben net een beetje meer dan nodig op jaar basis).
€0,29 per kWh. Is dat veel? Nee toch? https://www.greenchoice.nl/bres/John245 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:27:
[...]
Ja ook wel logisch als je ziet hoeveel je daar moet betalen per kWh.
[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 13-02-2024 19:40 ]
In ieder gaval minder duur met jou regeling. Maar nog steeds niet goedkoop.MotorBeast schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:37:
[...]
€0,29 per kWh. Is dat veel? Nee toch? https://www.greenchoice.nl/bres/
En tja, ik verbruik na bijleggen denk ik toch nog maar zo'n 750 a 1000kWh.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Wat denk je dat die energieleveranciers gaan doen met die modelcontracten? Vaste leverkosten op €1000 zetten en terugleververgoeding op nul.RoD schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:33:
Ik zie een aantal mensen die zich nu zorgen maken over wat er met de terugleverboetes gaat gebeuren nu salderen niet wordt afgeschaft. Maar als ik het goed begrijp blijven de modelcontracten gewoon bestaan, en daar mag geen terugleverboete in. Die zijn wel duurder per KWh dus vooral handig als je je gehele gebruik kan salderen, maar toch. Voor degenen die hun dak vol hebben liggen (zoals ik) blijft dat een aantrekkelijke optie.
Start is eind maart, maar je hebt gelijk is meer begin q2Figo112 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:22:
[...]
Heb je nou verlengd? Dat is langer dan 3 jaar?
Gasprijs is nog behoorlijk. Dynamische gasprijs is de hele winter al zo'n 1 euro( 1,10 euro met hogere belastingen). Ik heb voor gas een dynamisch contract genomen(bij ANWB), en stroom een vast contract omdat ik na het salderen niet zoveel verbruik meer overhou.Snarfie31 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:26:
[...]
Daarom.heb ik afgelopen vrijdag voor een 3 jarig contract bij Vattenfall gekozen en mijn kontrakt loopt in april af.
[Afbeelding]
Vattenfall is 1 cent duurder. Ik krijg met zonnepanelen alleen 1 jaar vast te zien.John245 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:43:
[...]
In ieder gaval minder duur met jou regeling. Maar nog steeds niet goedkoop.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 13-02-2024 20:02 ]
Ik ben er ook nog niet uit mijn contract loopt tot eind april. Zou nu 2x50,- (gas en electra,) moeten betalen als boete. Kan dus alleen stroom afnemen bij Vattenfall en later gas zodat de boete 50,- word. Echter dan loop je weer prijs risico's. Krijg bijna 600, terug snel uitgerekend. Die 100 euro boete incasseer ik dan wel.Kurios schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:53:
[...]
Gasprijs is nog behoorlijk. Dynamische gasprijs is de hele winter al zo'n 1 euro( 1,10 euro met hogere belastingen). Ik heb voor gas een dynamisch contract genomen(bij ANWB), en stroom een vast contract omdat ik na het salderen niet zoveel verbruik meer overhou.
De publieke omroep bestaat juist uit verenigingen met eigen signatuur die zij uitdragen, waarom zou je daar onpartijdigheid en objectiviteit van verwachten??Snarfie31 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:16:
. Ik verwacht van een publieke omroep onpartijdigheid objectiviteit en dus dat ze zich eerst goed informeren en dan voor en tegenstanders uitnodigen hier wil ik geen belasting geld aan uitgeven. Te dom voor woorden. Je zou bijna in een deep state geloven.
https://wnl.tv/2024/02/13...panelen-typisch-den-haag/
Nogmaals, die modelcontracten gaan net zo goed aan banden.RoD schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:33:
Ik zie een aantal mensen die zich nu zorgen maken over wat er met de terugleverboetes gaat gebeuren nu salderen niet wordt afgeschaft. Maar als ik het goed begrijp blijven de modelcontracten gewoon bestaan, en daar mag geen terugleverboete in. Die zijn wel duurder per KWh dus vooral handig als je je gehele gebruik kan salderen, maar toch. Voor degenen die hun dak vol hebben liggen (zoals ik) blijft dat een aantrekkelijke optie.
VoorbeeldVaste leveringskosten € 2,117500 (per dag per aansluiting)
Ja dat is ook weer zo. Het klinkt alleen zo dom oplepelen wat je voorgeschoteld krijgt je kijkers niet echt serieus nemen zo komt het over. Op dit onderwerp kan je zowel links als rechts voor en tegenstander zijn. Gaat dan toch om objectief te zijn.Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:19:
[...]
De publieke omroep bestaat juist uit verenigingen met eigen signatuur die zij uitdragen, waarom zou je daar onpartijdigheid en objectiviteit van verwachten??
[ Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 13-02-2024 20:24 ]
Via Whatsapp nu ook een verlengingsaanbod gekregen. Echter word er mij gewaarschuwd dat in het contract van Vattenfall het teruglevertarief en eventuele boetes niet worden vast gezet en dat deze dus alsnog kan worden toegevoegd tijdens de loopduur van het contract!Sponge schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:25:
Via de WhatsApp van Vattenfall heb ik toch wel drie jaar aanbieding weten te krijgen. Deze was tot vannacht 0:00 geldig (en vergelijkbaar met een nieuwe klant - 3 jaar keuze), dus net maar even gedaan. En er is toch nog die 14 dagen periode, mocht er opeens iets heel anders gaan,
Het gaat mij ook niet om de TLV (maandbedrag is sowieso maar -8 euro ofzo, we hebben net een beetje meer dan nodig op jaar basis).
[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 13-02-2024 20:50 ]
Dat zag je van mijlenver aan komen. Vorige week dus maar een 3 jarig contract afgeloten bij Vattenval.
Dat mag niet van de ACM bij een vast contract.Osxy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:48:
[...]
Via Whatsapp nu ook een verlengingsaanbod gekregen. Echter word er mij gewaarschuwd dat in het contract van Vattenfall het teruglevertarief en eventuele boetes niet worden vast gezet en dat deze dus alsnog kan worden toegevoegd tijdens de loopduur van het contract!
Vind dit bijzonder maar acht het helaas volledig plausibel.
Pakken ze ruim de 631 eurie vermindering energiebelasting van je af..Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:21:
[...]
Nogmaals, die modelcontracten gaan net zo goed aan banden.
Bij SamenOm was het iets van 7 euro per maand, nu per 1-1-2024:
[...]
Voorbeeld
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik haal dat toch niet uit het contract dat ik heb ontvangen. Daarin staat onder meer:Osxy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:48:
[...]
Via Whatsapp nu ook een verlengingsaanbod gekregen. Echter word er mij gewaarschuwd dat in het contract van Vattenfall het teruglevertarief en eventuele boetes niet worden vast gezet en dat deze dus alsnog kan worden toegevoegd tijdens de loopduur van het contract!
Als jij geen energie wil afnemen kun je je aansluiting laten verwijderen. Kun je via https://www.mijnaansluiting.nl/ regelen. Maar ik denk dat een dieselaggregaat in de achtertuin wel wat weerstand bij de buurt oproept.Pinsa schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:11:
Ben je trouwens verplicht om aangesloten te zijn bij eennetbeheerder? Stel je hebt zoveel zonnepanelen dat je zelfvoorzienend bent, heb je eigenlijk toch geen tussenpartij nodig?
Mijn contract liep tot juni, maar kon na gesprek via chat (whats app) wel verlengen. Initieel werd die afgekeurd met ingang van juni nu gaat het 14 april in en lukt het wel. Had wel het idee dat de medewerker niet helemaal doorhad waarom ik woj verlengen..Figo112 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:07:
Als je nou bij vattenfall zit en huidig contract loopt nog tot december dit jaar, kan je nog gewoon verlengen met 3 jaar?
Is het uberhaupt waard? Huidige terugleververgoeding is namelijk bijna 17 cent en de nieuwe zijn rond 4cent?
Mijn contract loopt af over 10 dagen (de 22 of 23e) en de nieuwe begint nu op 1 maart. Dat komt dan als het goed is, goed uit met de saldering. Daarom had ik het ook al niet eerder gedaaan, omdat ik anders de eerdere extra opbrengst in geld zou krijgen ipv. weggestreept.Osxy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:33:
[...]
Liep jou contract nog voorlopig door? Of was die al bijna afgelopen
Dat lijkt me sterk. In artikel 19.3 van de algemene voorwaarden zegt men er wel wat over, maar in mijn contract staat toch echt dat we vaste tarieven hebben afgesproken conform artikel 19.5. (Contract van 4 weken terug)Osxy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:48:
[...]
[ Voor 18% gewijzigd door Sponge op 13-02-2024 21:26 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Davidrrr op 13-02-2024 21:33 ]
Dat vervalt bij lid 5 van artikel 19.Davidrrr schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:31:
Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kosten-structuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Deze voorwaarden zijn voor variabel en voor vast. Bij een vast contract is 19,5 van toepassing.Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven
niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet
voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de
overheidsheffingen of de belastingen.
Dat staat letterlijk in 19.5, je spreekt het leveringstarief af voor een vaste periode.Davidrrr schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:38:
Waar staat dat dan?
Dat blijkt uit "Wij kunnen met elkaar afspreken" oftewel je hebt dat met elkaar afgesproken in het contract.Davidrrr schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:38:
Waar staat dat dan?
Als dit tot 0:00 geldig is, waarom kun je dit dan niet meer kiezen als bestaande klant via de site?Sponge schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:25:
In 19.3 wordt wel specifiek vermeld "wijzigingen in de kostenstructuur" en "wijzigingen in onze algemene kostenstructuur", dat niet genoemd wordt in 19.5. Als een terugleverboete daaronder valt lijkt dat wel doorberekend te kunnen worden?HansL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:44:
Het enige dat ik kan bedenken is het volgende:
Artikel 19 gaat over wijziging van de leveringstarieven. Met een vast contract lijkt mij een wijziging niet mogelijk.
Er wordt niet gesproken over een extra component of wijziging “vaste leveringskosten”. Persoonlijk lijkt me een vast contract ook hier bescherming tegen te bieden. (Tenzij overheid natuurlijk verhoogd)
Het was een "persoonlijk" aanbod. Ik denk dat het in de app vergelijkbaar werkt: Er staat altijd dat het aanbod morgen anders kan zijn._jero_813 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:43:
[...]
Als dit tot 0:00 geldig is, waarom kun je dit dan niet meer kiezen als bestaande klant via de site?
Zou een mail/whatsapp sturen voor 0:00 met het verzoek om het 3 jarige contract dan nog mogen/geldig zijn?
Als dit de terugleverboete kan voorkomen de komende 3 jaar dan zie ik dat ook wel zitten namelijk.
De kern zit in de eerste zin. "Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven_jero_813 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:48:
[...]
In 19.3 wordt wel specifiek vermeld "wijzigingen in de kostenstructuur" en "wijzigingen in onze algemene kostenstructuur", dat niet genoemd wordt in 19.5. Als een terugleverboete daaronder valt lijkt dat wel doorberekend te kunnen worden?
[ Voor 4% gewijzigd door ELD op 13-02-2024 21:52 ]
Eigenlijk wel beetje mee eens, het gaat inderdaad (zelf ook schuldigmarcelcee schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:51:
Is het wellicht een idee om verder te praten over jullie energiecontracten in de desbetreffende topics? Zoals het beste terugleververgoeding of energieleveranciers aanbiedingen topic.
Verwijderd
Primaire zaken zoals tarieven en kosten mogen niet slechts in AV, die moeten in de overeenkomst. Dat was ook de kern van mijn concept dagvaarding naar Engie waarna ze de keutel ingetrokken hebben en iedereen weer naar de oude voorwaarden wordt teruggezet._jero_813 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:48:
[...]
In 19.3 wordt wel specifiek vermeld "wijzigingen in de kostenstructuur" en "wijzigingen in onze algemene kostenstructuur", dat niet genoemd wordt in 19.5. Als een terugleverboete daaronder valt lijkt dat wel doorberekend te kunnen worden?
Voor zover ik weet is de teruggave energiebelasting hoger dan de kosten van een aansluiting plus de vaste kosten van een goedkope energieleverancier. Dus een elektriciteitsmeter waar niets op aangesloten is levert netto geld op. Dan kan je die meter beter laten zitten.Pinsa schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:11:
"digitaal" is niet hetzelfde als "slim". Er zijn ook domme digitale meters, alleen draaien die niet terug maar hebben ze losse telwerken voor levering en teruglevering. Maar die domme digitale meters hebben geen communicatiemodule en sturen dus niet automatisch data door.Yamy_Daffy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:59:
Als ze nu een beetje wakker zijn geworden in Den Haag dan gaan ze nu alvast regelen dat iedereen met een Ferraris meter verplicht wordt om deze te laten vervangen voor een digitale (slimme) meter.
Ze hadden de deadline nooit gehaald van 1 januari 2025 om de salderings regeling afbouw in te laten gaan.
Ikzelf heb ook nog een Ferraris meter, en laat die net zo lang hangen totdat ik echt verplicht wordt.
In Den Haag zijn ze nu bezig met de nieuwe energiewet, dat is een gedrocht waar de Raad van State sterk negatief over adviseerde. De kans dat ze allerlei andere wetten daar nog doorheen laten lopen is niet groot. Tenzij het belang heel groot is, maar dat is bij die paar Ferraris meters natuurlijk niet het geval.Yamy_Daffy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:59:
Als ze nu een beetje wakker zijn geworden in Den Haag dan gaan ze nu alvast regelen dat iedereen met een Ferraris meter verplicht wordt om deze te laten vervangen voor een digitale (slimme) meter.
Ze hadden de deadline nooit gehaald van 1 januari 2025 om de salderings regeling afbouw in te laten gaan.
Ikzelf heb ook nog een Ferraris meter, en laat die net zo lang hangen totdat ik echt verplicht wordt.
Die paar, dat zijn er toch al snel 300.000. En die paar hadden toch al snel roet in het eten gegooid van heel die afbouw regeling.phicoh schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:04:
[...]
In Den Haag zijn ze nu bezig met de nieuwe energiewet, dat is een gedrocht waar de Raad van State sterk negatief over adviseerde. De kans dat ze allerlei andere wetten daar nog doorheen laten lopen is niet groot. Tenzij het belang heel groot is, maar dat is bij die paar Ferraris meters natuurlijk niet het geval.
Dat valt natuurlijk wel mee. Als er met een latere ingangsdatum wel een meerderheid was geweest, dan was dat wel aangepast. Dan had de oude 2e kamer nog even gestemd over een latere ingangsdatum. Nu was het een mooie stok om te slaan.Yamy_Daffy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:07:
Die paar, dat zijn er toch al snel 300.000. En die paar hadden toch al snel roet in het eten gegooid van heel die afbouw regeling.
Over welke periode? Essent doet per tariefperiode verrekenen. Dus dan zou je in de zomermaanden van april tot september (als dat 1 periode is) meer opwekken dan verbruiken en dus terugleverkosten verrekenen? Mag dat?djeck schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:39:
Terugleverkosten worden die nou alleen berekend als je meer terugleverd dan dat je verbruikt?
Maw je eigen gebruik mag je altijd eerst salderen alvorens er terugleverkosten komen?
Afhankelijk van je contract, maar doorgaans is salderen altijd per contractperiode (1jaar)MajaMestreech schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:17:
[...]
Over welke periode? Essent doet per tariefperiode verrekenen. Dus dan zou je in de zomermaanden van april tot september (als dat 1 periode is) meer opwekken dan verbruiken en dus terugleverkosten verrekenen? Mag dat?
Nee, je krijgt die teruggaaf alleen bij een minimaal verbruik van 1kWh.phicoh schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:01:
[...]
Voor zover ik weet is de teruggave energiebelasting hoger dan de kosten van een aansluiting plus de vaste kosten van een goedkope energieleverancier. Dus een elektriciteitsmeter waar niets op aangesloten is levert netto geld op. Dan kan je die meter beter laten zitten.
Slimme meters kun je door je netbeheerder op ADMINISTRATIEF UIT (AU) laten zetten en dan kan niemand jouw standen opvragen. Dan zul je voor je eind afrekening de meterstanden zelf moeten doorgeven, maar daar kies je dan voor.Yucon schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:03:
[...]
"digitaal" is niet hetzelfde als "slim". Er zijn ook domme digitale meters, alleen draaien die niet terug maar hebben ze losse telwerken voor levering en teruglevering. Maar die domme digitale meters hebben geen communicatiemodule en sturen dus niet automatisch data door.
[ Voor 5% gewijzigd door MajaMestreech op 13-02-2024 22:23 ]
Vandebron is niet teruggefloten en hanteert nog steeds terugleverheffingen.mheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:16:
Ik vraag mij sowieso af hoeveel energieleveranciers daadwerkelijk kosten in rekening gaan brengen voor het Salderen. Er zijn er wellicht ook een aantal die juist daarop hun business model hebben gebaseerd. Toen VanDeBron aan kwam zetten met deze kosten werden ze eigenlijk best gauw teruggefloten door de politiek.
Er zijn nu talloze bedrijven die terugleverheffingen hanteren.Eigenlijk isner destijds geen enkel andere leverancier geweest die zich heeft aangesloten bij VanDeBron.
Het aanbieden van een modelcontract was al jaren verplicht.Wettelijk mag het ook gewoon niet in een modelcontract. En volgensmij heeft politiek Den Haag, na aanleiding van de inval in Oekraïne, elke energieleverancier verplicht gesteld minimaal een modelcontract aan te moeten bieden.
Leveranciers verhogen bij modelcontracten de leverkosten al aanzienlijk. Den Haag doet daar niets aan want 'het staat de consument vrij om een andere leverancier te kiezen".Enige was zo'n leverancier dus kan doen is zijn vaste leverkosten aanzienlijk vehogen. Echter denk ik dat ook daar politiek Den Haag een stokje voor steekt. Dus ik ben benieuwd of wij ons wellicht onnodig druk maken over iets wat wellicht niet zo zwaar is.
Nee, die worden berekend op basis van invoeding. Effectief omzeilt de energieleverancier daarmee de saldering. Tussen de mazen van de wet door. De "overwinning" van vandaag is waardeloos als de energiewet niet wordt dichtgetimmerd.djeck schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:39:
Terugleverkosten worden die nou alleen berekend als je meer terugleverd dan dat je verbruikt?
Maw je eigen gebruik mag je altijd eerst salderen alvorens er terugleverkosten komen?
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Toch heb ik vertrouwen in de politiek om middels een motie o.i.d. hierin de consument te beschermen.Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:24:
[...]
Leveranciers verhogen bij modelcontracten de leverkosten al aanzienlijk. Den Haag doet daar niets aan want 'het staat de consument vrij om een andere leverancier te kiezen".
Bijzonder. De Tweede Kamer en minister hebben de afgelopen jaren een broertje dood aan particulieren met zonnepanelen. Geen idee waar je je vertrouwen op baseert.mheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:39:
[...]
Toch heb ik vertrouwen in de politiek om middels een motie o.i.d. hierin de consument te beschermen.
1. Is in strijd met de wet.hanev001 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:11:
[...]
Punt1 kan. De ander 3 niet.
2 is in strijd met de wet.
3 is in strijd met de regel om minimaal een contract te hebben met een looptijd van 1 jaar.
4. Netwerkbeheerders zijn een aparte instanties en hebben over salderen geen zeggenschap.
Omdat er geen goed verdienmodel aan een particulier zit met pv.Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:41:
[...]
Bijzonder. De Tweede Kamer en minister hebben de afgelopen jaren een broertje dood aan particulieren met zonnepanelen. Geen idee waar je je vertrouwen op baseert.
[ Voor 7% gewijzigd door Yamy_Daffy op 13-02-2024 22:53 ]
Welke markt is dat?gAzu schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:55:
In een recent rapport over fossiele subsidies pleit het Planbureau voor de Leefomgeving ervoor om de belasting op stroom flink te verlagen. In plaats daarvan zou een volgend kabinet er beter voor kunnen kiezen gasgebruik en het opwekken van elektriciteit met fossiele bronnen zwaarder te belasten.
Met name dat laatste geeft nu eens de energiebedrijven een prikkel om iets nuttigs te gaan doen met onze zomerzonnestroom.
Als ze op fossiel blijven hangen prijzen ze zich vanzelf uit de markt
Klopt, ik snap wat je zegt. Echter na de verkiezingen is die verdeling in de 2e kamer totaal anders.Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:41:
[...]
Bijzonder. De Tweede Kamer en minister hebben de afgelopen jaren een broertje dood aan particulieren met zonnepanelen. Geen idee waar je je vertrouwen op baseert.
Minister kan alleen praten als brugman en een toezegging krijgen van de energieleverancier, zonder een aparte wet kan die dat niet met zeker regelen en dat is wel wat meer dan een motiemheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:39:
[...]
Toch heb ik vertrouwen in de politiek om middels een motie o.i.d. hierin de consument te beschermen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Om dit te onderstrepen: als ik energieboer ben dan kan ik nu voor 10ct/kWh energie inkopen voor januari 2025. Maar voor juni 2024 6ct/kWh. En Mei 2024 contracten kosten 4,5 cent/kWh. Het gaat dan om Dutch Power Peak Futures.Yamy_Daffy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:50:
[...]
Omdat er geen goed verdienmodel aan een particulier zit met pv.
Leveranciers willen stroom leveren, geen stroom inkopen van particulieren in de zomer en gratis leveren in de avond en in de winter. De overheid wil btw innen en niet gratis weg geven. Alles draait om geld.
1 Opkomen voor consumenten of populisme? Ik neig meer naar dat laatste met de drogredenatie dat nu eindelijk de huishoudens met weinig budget kunnen gaat profiteren van de regeling. Immers wie de laatste jaren geen budget voor PV had, heeft dat nu plotseling wel. De groep die het meeste profiteert zijn diegene met bovengemiddeld veel panelen en verbruik (al dan niet door electrificatie).mheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:58:
[...]
Klopt, ik snap wat je zegt. Echter na de verkiezingen is die verdeling in de 2e kamer totaal anders.
PVV, BBB, PVDA en GL zullen in deze iedergeval opkomen voor de consument en niet zozeer voor de grote energiereuzen. En dit kan ook vóór dat er een nieuw kabinet is gevormd, middels een inactief wet.
Ik snap je wantrouwen overigens volledig hoor, maar heb tóch wel iets meer vertrouwen in de politiek m.b.t. tot onze basisrechten waaronder Energie/Gas.
bij punt 1. vergeet je een groep en wel de particuliere huurder.Oilman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:14:
[...]
1 Opkomen voor consumenten of populisme? Ik neig meer naar dat laatste met de drogredenatie dat nu eindelijk de huishoudens met weinig budget kunnen gaat profiteren van de regeling. Immers wie de laatste jaren geen budget voor PV had, heeft dat nu plotseling wel. De groep die het meeste profiteert zijn diegene met bovengemiddeld veel panelen en verbruik (al dan niet door electrificatie).
2. Salderen is geen basisrecht voor energie. Sterker nog we zijn het enige land in de wereld met zo'n belachelijk lucratieve regeling. Het is niet zonder reden dat enkel in Australie per hoofd er meer WP ligt.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Of het populisme is laat ik in het midden.Oilman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:14:
[...]
1 Opkomen voor consumenten of populisme? Ik neig meer naar dat laatste met de drogredenatie dat nu eindelijk de huishoudens met weinig budget kunnen gaat profiteren van de regeling. Immers wie de laatste jaren geen budget voor PV had, heeft dat nu plotseling wel. De groep die het meeste profiteert zijn diegene met bovengemiddeld veel panelen en verbruik (al dan niet door electrificatie).
2. Salderen is geen basisrecht voor energie. Sterker nog we zijn het enige land in de wereld met zo'n belachelijk lucratieve regeling. Het is niet zonder reden dat enkel in Australie per hoofd er meer WP ligt.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq