Acties:
  • +48 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-04 20:41
Mede-auteur:
  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

Allen,

momenteel zitten we in een interessante periode waarin de energie tarieven tot ongekende hoogtes zijn gestegen. Gelukkig hebben sommigen van ons hier minder last van aangezien die zelf energie opwekken met zonnepanelen of zelfs energie producent zijn op jaarbasis!

Voorlopig hebben we in Nederlands nog de zogenaamde salderings regeling waar ingenomen en afgeleverde kWh tegen elkaar weggestreept worden. In de nabije toekomst zal deze regeling zeer waarschijnlijk afgebouwd gaan worden.

Jullie terugleververgoedingstarieven gevraagd

Door deze afbouw is het meer en meer belangrijk om te weten wat de terugleververgoeding (TLV) is van de energie leverancier waarbij je een contract afsluit. Het lijkt me daarom handig om hier jullie (gunstige) terugleververgoedingstarieven te posten, mention @cj1, zodat onze mede Tweakers ook profiteren.

Als het kan de volgende informatie invullen mits beschikbaar:
  • Normaal Tarief ¹:
  • Dal Tarief ¹:
  • BTW-percentage van normaal/dal tarief: 9% of 21%
  • Normaal TLV ²:
  • Dal TLV ²:
  • Engergieleverancier:
  • Duur contract:
  • Afgesloten per:
  • Energieopwek uit zon (kWh/jaar):
  • Energie teruglevering (kWh/jaar):
  • Bron van deze informatie (schermafbeelding):
¹) inclusief belastingen (dus met BTW, ODE, EB omdat consumenten die moeten betalen)
²) exclusief belastingen (zonder BTW omdat consumenten en KOR-ondernemers die niet terug mogen krijgen)

Bij het ontbreken van vaste contracten, levert een modelcontract soms de hoogste TLV.
Modelcontract, versie 2016:
• Tarieven van een modelcontract staan een ½ kalenderjaar vast. De prijzen van een afgesloten modelcontract kunnen in principe slechts op twee momenten in het jaar wijzigen, namelijk op 1 januari en op 1 juli.
• Nieuwe tarieven moeten 30 dagen voor ingang aan bestaande klanten persoonlijk worden meegedeeld. Voor nieuwe klanten is publiceren van nieuwe tarieven op 1 januari en 1 juli toegestaan en tijdig (bron: telefoongesprek ACM).
Ten aanzien van wijzigingen op andere momenten dan 1 januari en 1 juli benadrukt ACM dat deze alleen mogelijk zijn bij zeer uitzonderlijke en onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden waardoor het onhoudbaar zou zijn om te tarieven ongewijzigd te laten.
• Bij de meeste e-leveranciers gaan modelcontracten op 1 januari en 1 juli automatisch over naar lagere prijzen en lagere TLV's. Dit betekent dat er minimaal 2 keer per jaar werk aan de winkel is: rond 1 januari en 1 juli om een nieuw Modelcontract met hoge TLV af te sluiten. Zodat de TLV weer 6 maanden "vast" staat.
Algemene Voorwaarden zijn altijd de geldende AV van Energie-Nederland, niet die van de energieleverancier zelf.

PS Als je veel teruglevert en dynamische prijzen/uurtarieven overweegt, dan heeft Hezelaer VolFlex een lage inkoopvergoeding van 1,44 cent/kWh/incl. BTW.

Secundair AllocatiePunt (SAP)

Heb je nog een vast contract voor 3 jaar met lage prijzen? Dan kun je misschien meer verdienen aan jouw zonnestroom door die terug te leveren via een andere leverancier en een tweede slimme meter. Zie topic "secundair allocatiepunt".

PS Salderen, gas en vragen over overstappen naar een nieuwe energieleverancier bespreken we aldaar.

Overzichten Terugleververgoedingen over de tijd

Met dank aan:
TLV's (voornamelijk modelcontracten) stand 6 december 2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNcfRZB1Jxwdxqe2ob7W9_pAAFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rjyVUci7nZDWcYvZYYYSXpx7.png?f=fotoalbum_large
• De naam van de energieleverancier (soms dubbel vermeld, omdat bronnen verschillende tarieven melden, of omdat er verschillen in het modelcontract zijn) (s=semester, s1=jan-jun, s2=jul-dec)
• TLV daalt of stijgt
• TLV normaal tarief (exclusief BTW)
• TLV normaal tarief (inclusief BTW)
• Is de TLV online vindbaar op de website van de leverancier? PC betekent achter een postcodemuur. Twee vinkjes is makkelijk zonder derde-partij scripts en verplichte trackers vindbaar in html, enkel vinkje in PDF-documenten, drie vinkjes als de tarieven direct op de modelcontract pagina staan en de BTW niets aan duidelijkheid te wensen over laat.
• Levering Normaal tarief exclusief ODE en EB inclusief BTW (dit is een hulpkolom omdat TLV vaak daarvan afgeleid is)
• Levering Normaal tarief inclusief ODE en EB inclusief BTW (hulpkolom omdat TLV vaak daarvan afgeleid is)
• De verhouding tussen de normale terugleververgoeding en het leveringstarief
• De dal terugleveringsvergoeding
• Een gemiddelde van normaal versus laag tarief ter vergelijking met het enkeltarief, om te zien of normaal-laag dan wel enkel-tarief afrekening van de TLV gunstiger is.
• De TLV bij enkel tarief incl. BTW.
• De bron van de tarieven.

[ Voor 218% gewijzigd door cj1 op 06-12-2024 16:38 . Reden: TLV tabel update 6 december 2024: Hallostroom nieuw, ook de hoogste TLV. Vandebron flink omlaag per 1.1.25. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-04 12:14

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Normaaltarief : 0,2271
Daltarief : 0,2064
Normaal TLV : 0,11
DalTLV : 0,11
Greenchoice
5 jaar contract
Afgesloten per : 01-07-2020
TLV zijn moment opnames, wat iemand (ik) in het verleden heb afgesloten zegt niets over nieuw af te sluiten contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Jagerr63 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:14:
Normaaltarief : 0,2271
Daltarief : 0,2064
Normaal TLV : 0,11
DalTLV : 0,11
Greenchoice
5 jaar contract
Afgesloten per : 01-07-2020
TLV zijn moment opnames, wat iemand (ik) in het verleden heb afgesloten zegt niets over nieuw af te sluiten contracten.
Bedankt voor de eerste post!
Het zijn idd zeker momentopnames. Het kan echter wel mede tweakers helpen die op dit moment aan het oriënteren zijn op een nieuw contract of alvast een selectie kunnen maken van partijen die in het verleden ook gunstige TLV hebben gehanteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:56
knip, onjuist wat ik zei

[ Voor 85% gewijzigd door corporalnl op 23-11-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Produceren van kWh is mijns inziens iets anders dan optimale contractvoering en winstmaximalisatie van je PV systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:56
Klopt had te snel gelezen.

Maar denk dat het eerder hier thuis hoort:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Het is gewoon onderdeel van het contract

[ Voor 12% gewijzigd door corporalnl op 23-11-2021 14:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mathijshooi
corporalnl schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:24:
Klopt had te snel gelezen.

Maar denk dat het eerder hier thuis hoort:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Het is gewoon onderdeel van het contract
Heeft inderdaad raakvlakken.

Al zou ik van dit topic meer willen insteken voor de mensen die zoveel mogelijk willen verdienen aan hun PV systeem. Mensen met veel terug levering kunnen namelijk gebaat zijn bij een contract met zo hoog mogelijke tarieven, terwijl dat andere topic meer gebaat is bij elec. en gas tarieven die zo laag mogelijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:26
Normaaltarief : 0,24
Daltarief : 0,22
Normaal TLV : 0,073
DalTLV : 0,059
Greenchoice
3 jaar contract
Afgesloten per : 01-07-2019

Wat een verschil trouwens met Jagerr63.

Op dit moment sta ik totaal voor dit jaar op een teruglevering van 1.500 kWH, ik kan echter niet zien hoeveel hiervan dal en hoeveel piek is. Het meeste piek lijkt me, maar mijn omvormer (Goodwe) houdt dat niet apart bij volgens mij.

[ Voor 40% gewijzigd door Roofingburner op 23-11-2021 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:48
Normaal Tarief: 0.086152 + 0.1504*
Dal Tarief: 0.086152 + 0.1504*
Normaal TLV: 0.11
Dal TLV: 0.11
Energieleverancier: Powerpeers
Duur contract: 1 jaar
Afgesloten per: 28/4/2021 ingaande 30/05/2021
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): ~6500
Energie teruglevering (kWh/jaar): ~4000

* Belasting saldeert toch weg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 17:16
mathijshooi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:28:
[...]

Heeft inderdaad raakvlakken.

Al zou ik van dit topic meer willen insteken voor de mensen die zoveel mogelijk willen verdienen aan hun PV systeem. Mensen met veel terug levering kunnen namelijk gebaat zijn bij een contract met zo hoog mogelijke tarieven, terwijl dat andere topic meer gebaat is bij elec. en gas tarieven die zo laag mogelijk zijn.
handig is om eens uit te zoeken wat de minimale eisen zijn die opgelegd worden aan energie leveranciers door de regering.
zo is 70% van de kale energie prijs het minimum wat je behoord te krijgen als je meer opwekt dan gebruikt per jaar.
(dan heb je ook nog een onduidelijkheid of daar nu wel BTW over mag worden uitgekeerd, maar is even een los verhaal)

en uit eindelijk heb je ook nog het contract versus marketing.
zo kun je nu bij greenchoise een contract afsluiten voor 26ct kaal tarief.
maar dan heb je in het zelfde scherm de melding staan:" Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan tot 2.000 kWh een vergoeding van 8 cent per kWh voor de netto teruglevering. Lever je netto meer terug dan 2.000 kWh dan ontvang je een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief."
die 8ct die was eerst een leuk cadeautje want de kale prijs was toen lager.
maar nu is dat dus een straf want eigenlijk moeten ze wettelijk 70% van het kale tarief minimaal leveren.
hoe zou je aan de juiste gegevens willen komen als het al niet juist verteld word. :?

en een andere zaak, leuk dat soms je aardig hogere kWh prijzen terug kunt krijgen, maar als je dan een hoog vast recht moet betalen, wat heb je er aan.
(greenchoise is ook zo een leuk voorbeeld: je krijgt wel meer voor je kWh's die je over hebt na salderen.
maar je betaald wel een woeping 150€ aan vast recht, verzus 70€ die meer normaal is.
tja dan betaal je het dus zelf voor een groot gedeelte die 80€ extra moet je dan wel eerst even terug verdienen door meer op te wekken voor 2000kWh waar je extra voor krijgt dan is de de eerste 4ct extra gewoon zelf betaald. :? )

tja als dit soort grote partijen niet eens duidelijk kunnen vertellen wat het nu echt is.
hoe wil jij hier een lijstje gaan samen stellen, en dat ook nog controleren. :?

mijn mening: maak de energie rekening totaal ondoorgrondelijk in een geliberaliseerde energie markt.
en je kunt vragen wat je wil, er is toch geen hond die dit kan checken.
en dan ook nog je recht halen, bijna niet te doen.
kastje muurtje, contracten zijn gewoon niet heilig, worden gebroken waar je bij staat.
informatie voorziening is om te huilen, tot idioot er aan toe.

het leuke was afgelopen jaar kon ik een leuk contract af sluiten, maar het contract had 1 nadeel.
20€ per product dus voor mij elektra + gas = 40€ per maand aan voorschot moeten betalen.
dit was na een jaar opgelopen tot 512€ voor mij persoonlijk (12x40 + halve maand).
maar door heffing korting en laag gas gebruik en 1kWh (altijd 1 kWh door geven en nooit 0kWh, dan heb je de popen aan het dansen. :? ) was mijn kosten 95€ voor dat jaar.
heb 10x geklaagd geroepen gedreigd etc etc... om mijn voorschot omlaag te krijgen.
maar nee, ik kreeg pas op het einde van het jaar mijn geld terug, en ik moest 40€ per maand blijven betalen.
sorrie, maar ik ben geen bank, dus weer rap weg daar.

(nu heb ik een contract die betaald geen BTW uit voor mijn overschot.
en eigenlijk staat er in mijn contract dat ik voor mijn overschot niet eens de 70% die minimaal word geëist door de regering word gehaald. en toch ben ik beter af met dit contract als een te duur contract die wel netjes is en meer betaald, het overschot is te klein. ;) )

verder ben niet tegen dit verhaal en dit initiatief, maar wil je wel waarschuwen, dat dit behoorlijke moeilijke materie is, met erg veel haken en ogen.
maar pas op dat je niet te veel hooi op mathijs zijn vork neemt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 21:31

Pazo

Mroaw?

Normaal Tarief: €0,23
Dal Tarief: €0,23
Normaal TLV: €0,11
Dal TLV: €0,11
Energieleverancier: Power Peers
Duur contract: 1 jaar vast
Afgesloten per: 10-3-2020

Energie opwek en teruglevering kan ik niet zo veel over zeggen, zit nog geen vol jaar bij deze energieleverancier. Volgens de website zou ik momenteel ca 2200kWh hebben teruggeleverd en is de verwachting ca 3360kWh.

[ Voor 33% gewijzigd door Pazo op 23-11-2021 15:46 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@migjes De regering doet niets...
Pure energy mag aan de schandpaal: 44ct levertarief, 6ct teruglevertarief.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:09
Leveringstarief Stroom:
€ 0,53192 per kWh (Normaal)
€ 0,42146 per kWh (Dal)
Teruglevertarief Stroom:
€ 0,38154 per kWh (Normaal)
€ 0,27108 per kWh (Dal)
Vaste leveringskosten Stroom:
€ 8,33 per maand

Energieleverancier: United Consumers (Engie) via Independer
Afgesloten per: 01-01-2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-04 12:14

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Vaste leveringskosten: 0,18903 per dag dus 69 euro per jaar bij Greenchoice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Ronald schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:39:
jep, is een voorbeeld, slappe regering mee eens.
rechten consument, niet bestaand.

maar ook die powerpeers?
is dat zuivere koffie?

ik zie b.v. : Vaste leveringskosten Powerpeers platform 365 dagen x € 0.591122 € 215,76
(maar weet niet of dit een beetje klopt, en vaak zijn dit soort partijen wel leuk als je een welkoms bonus krijgt, kun je het een jaar proberen, maar dan moet je weer weg wezen zijn.)

dan denk ik damn, ik betaal 70€ aan vaste levering kosten (2 producten dus eigenlijk 35€)?
dan heb je heel veel kWh's nodig die je over hebt om dat een beetje goed te maken.
neem ik dan de 6ct verschil met jouw contract versus die van mij voor stroom die over is per jaar.
dan moet je al snel 2400kWh meer terug leveren als gebruiken om dat beter te maken.

(dit is 1 van de dingen waar ik mensen toch wel een beetje voor waarschuw, over productie is een goed plan denk aan de warmtepomp/elektra wagen etc etc....
maar over productie om geld te verdienen, dat is gewoon lastig, je bent een speel balletje voor de kat.
je moet heel slim zijn en veel begrijpen om dat te kunnen doen ;) )

@Ebbie
nice one. ;)
heb je de TLV contractueel vast kunnen leggen?
dan ben je wel spekkoper met over productie. ;)
(hell de stroom markt is in paniek, prijzen reizen de pan uit. soms ook de TLV.)

jammer dat je bij engie wel verplicht bent om 10€ per maand per product aan voorschot te betalen.
en 12x8,33€ = bijna 100€ versus de 35€ die meer normaal is.
maar ach het kan wel uit zo te zien. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@migjes Er zit 200 welkombonus bij... dus ja... volgend jaar waarschijnlijk door naar de volgende...
Zijn dochter van Vattenval... Dus hopelijk kukelen ze niet om... Ze hebben na navraag aangegeven dat ze voldoende termijncontracten hebben om de vraag af te kunnen dekken (Lees zouden niet om moeten gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
migjes schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:34:
[...]

handig is om eens uit te zoeken wat de minimale eisen zijn die opgelegd worden aan energie leveranciers door de regering.
zo is 70% van de kale energie prijs het minimum wat je behoord te krijgen als je meer opwekt dan gebruikt per jaar.
(dan heb je ook nog een onduidelijkheid of daar nu wel BTW over mag worden uitgekeerd, maar is even een los verhaal)

en uit eindelijk heb je ook nog het contract versus marketing.
zo kun je nu bij greenchoise een contract afsluiten voor 26ct kaal tarief.
maar dan heb je in het zelfde scherm de melding staan:" Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan tot 2.000 kWh een vergoeding van 8 cent per kWh voor de netto teruglevering. Lever je netto meer terug dan 2.000 kWh dan ontvang je een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief."
die 8ct die was eerst een leuk cadeautje want de kale prijs was toen lager.
maar nu is dat dus een straf want eigenlijk moeten ze wettelijk 70% van het kale tarief minimaal leveren.
hoe zou je aan de juiste gegevens willen komen als het al niet juist verteld word. :?

en een andere zaak, leuk dat soms je aardig hogere kWh prijzen terug kunt krijgen, maar als je dan een hoog vast recht moet betalen, wat heb je er aan.
(greenchoise is ook zo een leuk voorbeeld: je krijgt wel meer voor je kWh's die je over hebt na salderen.
maar je betaald wel een woeping 150€ aan vast recht, verzus 70€ die meer normaal is.
tja dan betaal je het dus zelf voor een groot gedeelte die 80€ extra moet je dan wel eerst even terug verdienen door meer op te wekken voor 2000kWh waar je extra voor krijgt dan is de de eerste 4ct extra gewoon zelf betaald. :? )

tja als dit soort grote partijen niet eens duidelijk kunnen vertellen wat het nu echt is.
hoe wil jij hier een lijstje gaan samen stellen, en dat ook nog controleren. :?

mijn mening: maak de energie rekening totaal ondoorgrondelijk in een geliberaliseerde energie markt.
en je kunt vragen wat je wil, er is toch geen hond die dit kan checken.
en dan ook nog je recht halen, bijna niet te doen.
kastje muurtje, contracten zijn gewoon niet heilig, worden gebroken waar je bij staat.
informatie voorziening is om te huilen, tot idioot er aan toe.

het leuke was afgelopen jaar kon ik een leuk contract af sluiten, maar het contract had 1 nadeel.
20€ per product dus voor mij elektra + gas = 40€ per maand aan voorschot moeten betalen.
dit was na een jaar opgelopen tot 512€ voor mij persoonlijk (12x40 + halve maand).
maar door heffing korting en laag gas gebruik en 1kWh (altijd 1 kWh door geven en nooit 0kWh, dan heb je de popen aan het dansen. :? ) was mijn kosten 95€ voor dat jaar.
heb 10x geklaagd geroepen gedreigd etc etc... om mijn voorschot omlaag te krijgen.
maar nee, ik kreeg pas op het einde van het jaar mijn geld terug, en ik moest 40€ per maand blijven betalen.
sorrie, maar ik ben geen bank, dus weer rap weg daar.

(nu heb ik een contract die betaald geen BTW uit voor mijn overschot.
en eigenlijk staat er in mijn contract dat ik voor mijn overschot niet eens de 70% die minimaal word geëist door de regering word gehaald. en toch ben ik beter af met dit contract als een te duur contract die wel netjes is en meer betaald, het overschot is te klein. ;) )

verder ben niet tegen dit verhaal en dit initiatief, maar wil je wel waarschuwen, dat dit behoorlijke moeilijke materie is, met erg veel haken en ogen.
maar pas op dat je niet te veel hooi op mathijs zijn vork neemt. ;)
helemaal mee eens, je moet altijd natuurlijk de kleine lettertjes checken en zie dit ook meer als startpunt voor de Tweaker mensen.

En naar de toekomst toe waar de energie tarieven hoog zullen blijven en salderen minder en minder zal kunnen wordt het des te belangrijker om naar TLV (en de kleine lettertjes) te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Ebbie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:49:
Leveringstarief Stroom:
€ 0,42146 per kWh (Dal)
Teruglevertarief Stroom:
€ 0,27108 per kWh (Dal)
€ 8,33 per maand

Ook nog kWh over om voor dat mooie TLV tarief te verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
@migjes hoe kom je aan deze uitspraak?
Op mijn afrekening van afgelopen jaar staat nog geen 60 euro.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebbie
mathijshooi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:20:
[...]

Ook nog kWh over om voor dat mooie TLV tarief te verkopen?
Dat is wel de bedoeling ja. Installatie wordt zeer binnenkort flink uitgebreid. Overigens gisteren pas afgesloten dus wie weet is het aanbod nog beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbie
migjes schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:01:
[...]

@Ebbie
nice one. ;)
heb je de TLV contractueel vast kunnen leggen?
dan ben je wel spekkoper met over productie. ;)
(hell de stroom markt is in paniek, prijzen reizen de pan uit. soms ook de TLV.)

jammer dat je bij engie wel verplicht bent om 10€ per maand per product aan voorschot te betalen.
en 12x8,33€ = bijna 100€ versus de 35€ die meer normaal is.
maar ach het kan wel uit zo te zien. ;)
Jazeker, per mail bevestigd dat de kale leveringstarieven de TLV zijn. Overigens ook nog bonus van €50 bij einde contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
mathijshooi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:16:
[...]

helemaal mee eens, je moet altijd natuurlijk de kleine lettertjes checken en zie dit ook meer als startpunt voor de Tweaker mensen.

En naar de toekomst toe waar de energie tarieven hoog zullen blijven en salderen minder en minder zal kunnen wordt het des te belangrijker om naar TLV (en de kleine lettertjes) te kijken.
of de hoge prijzen blijvend zijn?
geen idee, geen mening, geen voorspelling van mijn kant.
ik weet het gewoon echt niet. ;)

maar goed we weten dat 70% van de kale elektra prijs verplicht is.
en dan nog heb je boefjes die zich daar niet aan houden.
aan de schandpaal vind ik dat ze moeten. :-(

dan heb je ook nog de vastrecht kosten, tja leuk dat je X krijgt voor je kWh's die je over hebt.
maar als je dan 2x te hoge vast recht voor moet betalen, dan betaal je dat dus zelf.
en daar schiet je niks mee op.

daarna komt het BTW probleem.
als je gebruik maakt van de vrijstelling van aangifte, dan mag je eigenlijk geen BTW in rekening brengen.
hier zijn dus al een aantal leveranciers achter gekomen en betalen dus geen BTW, en ja dat is toch 21% en een flinke hap in de opbrengst.
wil je wel de BTW terug, dan moet je die in rekening brengen bij je leverancier, maar ja dat mag dan weer niet.
dit kan ook nog wel een probleem gaan worden.

en dan komend jaar, de heffing korting gaat misschien nog verhoogt worden met 230€
(heffing korting is de oude benaming voor de Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting.
ik vind de oude benaming duidelijker dus gebruik die ook.)
mij nog niet duidelijk of die nu inc BTW of ex BTW word.
maar dit is een pleister voor de hoge energie prijzen van de regering.
hier vind je alle gegevens:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
voor dit jaar is hij gesteld op € 461,62.
dit bedrag word afgetrokken van je ex BTW bedrag, en daar na word er BTW berekend. (dus je krijgt hier ook de BTW terug, dus je kunt ook rekenen met € 558,56 en daar komt dan misschien die 230€ nog boven op.)
als je dus 0kWh hebt gebruikt dan zijn je vast recht kosten en netbeheer kosten dus lager als de korting die je krijgt.
en kom je in een negatief bedrag uit, hier op moeten ze dus ondanks hier boven dus wel BTW over betallen.
of te wel, dit conflicteert met punt je hier boven. :?
No Hands schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:51:
@migjes hoe kom je aan deze uitspraak?
[...]

Op mijn afrekening van afgelopen jaar staat nog geen 60 euro.
staat gewoon op hun website. ;)
6,3333€/maand
dit 12x en dan voor elektra en dan voor gas, maakt een grove 150€.
(die 60€ is dat dan ook, doe die 2x voor elektra en gas, en dan 21% BTW er bij en dan ben je ook op een grove 150€)
Ebbie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:30:
[...]
Jazeker, per mail bevestigd dat de kale leveringstarieven de TLV zijn. Overigens ook nog bonus van €50 bij einde contract.
netjes hoor.
het is jammer van die 10€ per product die je dan nog moet betalen.
je krijgt het terug op het einde van het jaar, maar het blijft een beetje vreemd dat je geld moet betalen per mand om het terug te krijgen per jaar.
(mijn ervaring met engie is dat het 10tje niet zo heel hard gehandhaafd word, dus soms lukt het wel om hem lager te krijgen.)

hoeveel denk je te kunnen over produceren?

als je dan rond kijkt en ik pak even een random paneel:
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-350.html
tja dat ex BTW maakt +/-110€ of eigenlijk 110/350Wp = 0,31€/Wp
10ct voor omvormer + 10 ct voor bevestiging spul als voorbeeld.
maakt dan hele korte TVT's voor zelfs over productie.
Ronald schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:07:
@migjes Er zit 200 welkombonus bij... dus ja... volgend jaar waarschijnlijk door naar de volgende...
Zijn dochter van Vattenval... Dus hopelijk kukelen ze niet om... Ze hebben na navraag aangegeven dat ze voldoende termijncontracten hebben om de vraag af te kunnen dekken (Lees zouden niet om moeten gaan)
verstandig, gewoon geen medelijden hebben met die clubjes, gewoon elk jaar weer zoeken naar de grootste sukkel die niet heeft lopen opletten en het beste er uit slepen wat kan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:26
Goed topic.

Ik zit nu op een variabel contract bij Vandebron en de overproductie wordt deze week geïnstalleerd.

Topic gaat dus precies mijn vraag beantwoorden denk ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04 16:23
Green Choice is er ook zo eentje.
Leveringstarief (normaal): € 0,52351 per kWh
Leveringstarief (dal): € 0,40682 per kWh
Teruglevertarief: € 0,08000 per kWh
Vaste leveringskosten: € 6,33 per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@stomley Niet... Best... Maar zij hebben tenminste jarenlang boven marktgemiddeld betaald... Dus mogen iets lager aan de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04 16:23
Ronald schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:14:
@stomley Niet... Best... Maar zij hebben tenminste jarenlang boven marktgemiddeld betaald... Dus mogen iets lager aan de paal.
Wat zou de reden kunnen zijn dat ze opeens zo laag zitten, Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
migjes schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:59:

staat gewoon op hun website. ;)
6,3333€/maand
dit 12x en dan voor elektra en dan voor gas, maakt een grove 150€.
(die 60€ is dat dan ook, doe die 2x voor elektra en gas, en dan 21% BTW er bij en dan ben je ook op een grove 150€)
Ah, ik heb alleen elektra, ik denk er nooit bij na dat mensen ook nog gas hebben en daar vastrecht voor betalen :O

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@stomley Dezelfde reden dat het al die jaren hoger gehad hebben gok ik: het is een tarief wat ze gesteld hebben wat niet op de marktprijs gebaseerd was... En ze hebben het (zonder echt goed excuus) niet aangepast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@migjes
Bron?

Normaal Tarief: €0,11195 per kWh
Dal Tarief: €0,09895 per kWh
Normaal TLV: €0,0726
Dal TLV: €0,0726
Energieleverancier: Pure Energie
Duur contract: 3 jaar
Afgesloten per: 27/08/2021
Vaste leveringskosten: €0,19890 per dag
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): onbekend
Energie teruglevering (kWh/jaar): ~4900kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
stomley schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:15:
[...]

Wat zou de reden kunnen zijn dat ze opeens zo laag zitten, Enig idee?
geen idee dat moet je aan greenchoise vragen.

maar de markt is nu heel vreemd.
paniek is misschien wel de beste omschrijving voor het geheel.

vroeger was die 8ct een 2 a 4ct hoger als de markt prijs.
maar nu is dat dus niet meer zo.
nu staat er nog op hun website:"Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan tot 2.000 kWh een vergoeding van 8 cent per kWh voor de netto teruglevering. Lever je netto meer terug dan 2.000 kWh dan ontvang je een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief."
tja leuk maar pas na 2000kWh over productie krijg je in eens 3 tot 4x zoveel geld voor je kWh's. :?

ik denk dat ze dit gewoon nooit verwacht hadden, en de paniek is nu best hoog.
er zal vast nog wel een verandering komen, want dit is best absurd te noemen. ;)
No Hands schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:19:
[...]

Ah, ik heb alleen elektra, ik denk er nooit bij na dat mensen ook nog gas hebben en daar vastrecht voor betalen :O
lol, het wisselt ook veel en zo veel mensen zoveel verschillen.
maar dan nog dan moet je het 60€ ex BTW ook vergelijken met de 35€ inc BTW.
en dan betaal je toch een flink deel van de hoger kWh prijs weer zelf. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 24-11-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@TMDC gaslicht.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Ebbie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:49:
Leveringstarief Stroom:
€ 0,42146 per kWh (Dal)
Teruglevertarief Stroom:
€ 0,27108 per kWh (Dal)
€ 8,33 per maand

0.53192 - 21% = 0,4202168 - 0,09428 (EB) = 0,3259368 - 0,0137 (ODE) = 0,3122368€ per kWh wat je dus in hoog tarief gaat krijgen voor over productie.
kun je ook nog een keer na rekenen voor laag tarief.

op de site van engie staat ook:"Inclusief btw en overheidsheffingen. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."
en ik kan ook nog toevoegen dat het zonder de ODE zal zijn, ze zien dus de EB en de ODE als energie belasting. ;)

maar reken even na, ik kan een foutje hebben gemaakt. :?
maar het is dus nog steeds mooi, maar niet zo mooi als je denkt. ;)
(en dan hoop ik er maar op dat ze dan wel hoog en laag tarief goed doen :? , en niet gewoon laag tarief pakken, het blijven boefjes die leveranciers. :P
maar misschien trekken ze het ex BTW teruglever tarief van je ex BTW gas kosten af, en dan kom je er wel aardig goed mee van af, dat zou ook kunnen, wie kan dat vertellen. :? )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 25-11-2021 15:51 ]

• Ebbie
migjes schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:43:
[...]

0.53192 - 21% = 0,4202168 - 0,09428 (EB) = 0,3259368 - 0,0137 (ODE) = 0,3122368€ per kWh wat je dus in hoog tarief gaat krijgen voor over productie.
kun je ook nog een keer na rekenen voor laag tarief.

op de site van engie staat ook:"Inclusief btw en overheidsheffingen. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."
en ik kan ook nog toevoegen dat het zonder de ODE zal zijn, ze zien dus de EB en de ODE als energie belasting. ;)

maar reken even na, ik kan een foutje hebben gemaakt. :?
maar het is dus nog steeds mooi, maar niet zo mooi als je denkt. ;)
(en dan hoop ik er maar op dat ze dan wel hoog en laag tarief goed doen :? , en niet gewoon laag tarief pakken, het blijven boefjes die leveranciers. :P )
ik weet niet of je gelijk hebt. Dit staat op de site van UC:
Indien u meer teruglevert dan verbruikt, ontvangt u voor het overige gedeelte het kale tarief per terug geleverde kWh. Dit is het leveringstarief zonder overheidsheffingen.
Dat zou betekenen dat ze de BTW ook betalen.

• Ebbie
maar misschien trekken ze het ex BTW teruglever tarief van je ex BTW gas kosten af, en dan kom je er wel aardig goed mee van af, dat zou ook kunnen, wie kan dat vertellen. :? )
Voor gas heb ik een andere leverancier gekozen :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-04 17:07
Ebbie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:54:
[...]

[...]

Dat zou betekenen dat ze de BTW ook betalen.
Van de UC site zag ik voor teruglevering (incl BTW):
Variabele leveringskosten normaal € 0,38154 per kWh
Variabele leveringskosten dal € 0,27108 per kWh

Had in il-Principe in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" al geschreven dat UC standaard minimaal €15 voorschot voor stroom lijkt te rekenen en niet aan negatieve bedragen doet, dus als je extra overschot teruglevert, duurt het een jaar voordat je de beschikking erover hebt. Des te groter je overschot, des te ongunstiger dit is. Bij 2000 kWh overschot is dat dan ca €900, bij 5000kWh is dat ca €1750 waar je een jaar op moet wachten. Met nog gas erbij wordt het nog gecompliceerder.

• migjes
Ebbie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:54:
[...]

[...]
tja UC, het is een reclame buro, met een verhullend naampje.
reclame en waarheid, wat was daar ook alweer de overeenkomst daar tussen. ;)

ik trek de info van de engie website, dat is waar je een echt contract mee hebt.
en die zeggen zonder de BTW.
en omdat je daar een contract hebt, dan denk ik toch zonder BTW.

en ja dat ook nog, voor gas een andere leverancier.
dan word hij helemaal leuk. :?

op je elektra rekening betaal je dus grofweg (zelf even precies uitrekenen):
250€ netbeheerder kosten
12x6,25€ = 75€ vastrecht aan engie.
we gaan uit van 0kWh gebruiken na salderen, we komen eens een jaar precies uit (gebeurd nooit, maar voor berekening).
0kWh = 0€
dan krijg je nog 1/12 van de 540€ korting = 45€.
en 11/12 van 770€ korting = 705€. (ja waarschijnlijk krijgen we een 1x een extra korting vanwege de hoge gas prijzen.)

dan heb je het volgende:
250 + 75 + 0 - 45 - 705€ = -425€ inc BTW wat je zou verwachten.
maar dit is niet de normale manier.
normaal worden de bedragen dus ex BTW uit gerekend (mag je even zelf doen.)
en komt er een ex BTW - bedrag uit.
en dat bedrag word dan weer af getrokken van het bedrag wat je betaald voor gas ex BTW.
daarna pas een berekening voor de BTW.

dus ja, de heffings korting, we kennen hem als inc BTW feestje.
maar als je de gas rekening ergens anders hebt, ehhhh wat gaat er dan gebeuren.
(ik meen mij te herinneren, dat er een uitspraak is dat de - heffings korting dus inc BTW moest zijn.
dus daar zou je dan wel de BTW van krijgen, maar als ze dan het overschot weer ex BTW gaan doen, wat voor vreemde knoop gaan we dan krijgen.)

ik geef je vast deze, misschien ga je hem nodig hebben.
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie
(maar het is een tandeloze tijger, heb er zelf nooit wat aangehad. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbie
il-Principe schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:15:
[...]

Van de UC site zag ik voor teruglevering (incl BTW):
Variabele leveringskosten normaal € 0,38154 per kWh
Variabele leveringskosten dal € 0,27108 per kWh

Had in il-Principe in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" al geschreven dat UC standaard minimaal €15 voorschot voor stroom lijkt te rekenen en niet aan negatieve bedragen doet, dus als je extra overschot teruglevert, duurt het een jaar voordat je de beschikking erover hebt. Des te groter je overschot, des te ongunstiger dit is. Bij 2000 kWh overschot is dat dan ca €900, bij 5000kWh is dat ca €1750 waar je een jaar op moet wachten. Met nog gas erbij wordt het nog gecompliceerder.
Tsja, dan moet ik wachten tot einde jaar. Maakt me niet uit, als de centen maar komen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-04 16:14
Allen,

Ik neem momenteel nog 850kwh ofzo per jaar af na salderen.

Nu gaat mijn broer z’n dak vervangen en daarna nieuwe panelen plaatsen. (Hij heeft niet genoeg aan wat er nu ligt).

Nu kan ik panelen en omvormer overnemen voor een zachte prijs 150€ voor een sunnyboy(sma) 2100tl en 8 stuks samsung mba1bg255.

Totaal was dit ooit 2100kwh. Samen met wat montage materiaal en kabelwerk en emat in de meterkast zal het totaal 500€ worden denk ik.

Als ik ervanuit ga dat deze zo’n 1500-1700 kwh opwekken lijkt het me een straks plan of mis ik iets?

En weet iemand de terugleververgoeding van oxxio? Ze zeggen nl bij de helpdesk daltarief maar ik verwacht dat dat ex btw en ex energiebelaating is of niet?

Meningen en hulp is welkom voordat ik een zaterdag op het dak ga zitten zonder return🤔

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-03 23:34
Nog niet afgesloten maar krijg onderstaand voorstel via Gaslicht.com en Eneco zelf. We leveren tegen de 8.000 kwh terug, dus deze teruglevertarieven zien er heel aantrekkelijk uit. Zit er nog ergens een adder onder het gras? Ons huidige contract loopt op 1-3-22 af. Stel dat ik nu afsluit, kan Eneco de tarieven dan voor die tijd nog wijzigen (1 jaar Vast contract, alleen stroom)?

Normaal Tarief: 0, 6361
Dal Tarief: 0,5126
Normaal TLV: 0,4585
Dal TLV: 0,4585
Engergieleverancier: Eneco
Duur contract: 1 jaar Vast HollandseWind & Zon
Afgesloten per: nog niet, voorstel via Gaslicht.com / Eneco
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): 13.000
Energie teruglevering (kWh/jaar): 8.000

[ Voor 4% gewijzigd door wiljums op 27-12-2021 21:19 ]

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
wiljums schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:33:
Nog niet afgesloten maar krijg onderstaand voorstel via Gaslicht.com en Eneco zelf. We leveren tegen de 8.000 kwh terug, dus deze teruglevertarieven zien er heel aantrekkelijk uit. Zit er nog ergens een adder onder het gras? Ons huidige contract loopt op 1-3-22 af. Stel dat ik nu afsluit, kan Eneco de tarieven dan voor die tijd nog wijzigen (1 jaar Vast contract, alleen stroom)?

Ik ben niet de perfecte adderspotter, maar dit soort gunstige TLV tarieven hoor je wel vaker. Het is gewoon een absurde markt tegenwoordig.

Zou wel mooi zijn met 8000kwh terug levering. Even een boostershot voor je terugverdientijd van je panelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Fantastic_fox Wat Oxxio betaald in je huidige contract is redelijk irrelevant. Of ga je je hele leven bij hun zitten? Je volgende contract vul je je verbruik en opwek in en dan bepaal je welke partij het gunstigste is... (Hint: bij netto terugleveren waarschijnlijk niet Oxxio)

@wiljums Het addertje is als de leverancier tijdens de contracttermijn failliet gaat...Nu is die kans bij Eneco vrij klein en mocht het gebeuren zouden de rapen in de energie markt dermate gaar zijn dat er een paar ministers een paar weken wakker zullen liggen.
Ze betalen zo veel omdat er domweg een energie tekort is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:10:
@Fantastic_fox Wat Oxxio betaald in je huidige contract is redelijk irrelevant. Of ga je je hele leven bij hun zitten? Je volgende contract vul je je verbruik en opwek in en dan bepaal je welke partij het gunstigste is... (Hint: bij netto terugleveren waarschijnlijk niet Oxxio)

@wiljums Het addertje is als de leverancier tijdens de contracttermijn failliet gaat...Nu is die kans bij Eneco vrij klein en mocht het gebeuren zouden de rapen in de energie markt dermate gaar zijn dat er een paar ministers een paar weken wakker zullen liggen.
Ze betalen zo veel omdat er domweg een energie tekort is...
Ene Johan D zou zegge: :"Ik zeg doen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wiljums schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:33:

Wat is je verbruik dat door de meter gaat?
Dat noem je nu niet, al kan ik er wel 5000kWh uit filteren die niet door de meter gaat.
Er zit toch 5 tot 18cent/kWh verschil tussen inkopen en verkopen die op je afrekening komt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:34:
[...]

Dat noem je nu niet, al kan ik er wel 5000kWh uit filteren die niet door de meter gaat.
Er zit toch 5 tot 18cent/kWh verschil tussen inkopen en verkopen die op je afrekening komt.
Momenteel geld de salderingsregeling nog. Dus kosten voor inkoop zijn 0 aangezien er terug geleverd wordt. Enige wat momenteel dus geldt is hoe hoog is de TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mathijshooi schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:58:
[...]

Momenteel geld de salderingsregeling nog. Dus kosten voor inkoop zijn 0 aangezien er terug geleverd wordt. Enige wat momenteel dus geldt is hoe hoog is de TLV.
Dat is in theorie zo, de getallen die ik quote laten wat anders zien :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Engie, heeft alleen nog maandcontracten met de volgende teruglevertarieven, zie afbeelding:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJHVAHDE-MUwtviO_e85yGtj81E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhihZCwrUK7OeQ2GfeMfM0ZJ.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:46:
[...]

Dat is in theorie zo, de getallen die ik quote laten wat anders zien :)
De vraag is of die 8000kwh netto terug levering is, ik denk van wel. Dus geen leveringskosten en op 8000 kwh TLV.

@wiljums klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:34:
[...]

Dit jaar ongeveer 3.500kWh verbruik door de meter, opwek 14.000 (volgens omvormer), teruggeleverd door de meter 11.100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
mathijshooi schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:44:
[...]

De vraag is of die 8000kwh netto terug levering is, ik denk van wel. Dus geen leveringskosten en op 8000 kwh TLV.

@wiljums klopt dit?
Ja dat klopt. Al zou het zomaar minder kunnen worden in 2022 als de electrische auto minder stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wiljums schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:04:
[...]

Dit jaar ongeveer 3.500kWh verbruik door de meter, opwek 14.000 (volgens omvormer), teruggeleverd door de meter 11.100.
De TLV is excl. btw, vandaar het verschil met verbruik.
Bij Gc krijg ik btw betaald over de TLV t/m het verbruik, maar niet over een overschot.
Je krijgt een vergoeding die gelijk is aan het normaaltarief voor het product dat je bij ons afneemt exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Het normaaltarief vind je in je contract.
De adder kan de btw zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:38:
[...]

De TLV is excl. btw, vandaar het verschil met verbruik.
Bij Gc krijg ik btw betaald over de TLV t/m het verbruik, maar niet over een overschot.

[...]

De adder kan de btw zijn ...
Het verschil tussen wel of niet belastingen is precies het verschil tussen de salderingsregeling en de TLV.

Zo lang de saldering bestaat, en je hebt overschot qua productie dan maakt het dus niet uit hoe hoog de dal en normaal tarieven zijn, het gaat er dan dus om dat je een zo hoog mogelijke TLV prijs krijgt. En bij TLV tarieven van boven de 40 cent de kwh krijgt je terugverdientijd van je panelen dus een echte boostershot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zit nog een beetje in het oude normaal toen je maar 11ct kreeg voor een overschot :P
Vreemd dat er hier geen verschil zit tussen de saldeervergoeding en de kale vergoeding die ik gewend ben ...

[edit]
Àls je naar de vergoeding na salderen zoekt kom je behalve de oude kale prijs (5-8 cent sinds juli) geen bedragen tegen, bij Eneco werd geklaagd dat ze per 1 april het kale tarief hanteren ondanks een hoger afgesproken bedrag in het contract.
Iemand die zijn beklag deed kreeg een schikkingsvoorstel om zo te voorkomen dat Eneco bij alle klanten die dit betreft de hogere contractuele vergoeding moet blijven betalen.

Het addertje is dat je het kale teruglever tarief niet kent en dat Eneco dat blijkbaar eenzijdig wijzigt.
Als ik bij Eneco invul dat ik na mijn verbruik veel teruglever wordt niet duidelijk hoe de termijn tot stand komt.

[ Voor 62% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-12-2021 11:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebbie
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:51:
Ik zit nog een beetje in het oude normaal toen je maar 11ct kreeg voor een overschot :P
Vreemd dat er hier geen verschil zit tussen de saldeervergoeding en de kale vergoeding die ik gewend ben ...

[edit]
Àls je naar de vergoeding na salderen zoekt kom je behalve de oude kale prijs (5-8 cent sinds juli) geen bedragen tegen, bij Eneco werd geklaagd dat ze per 1 april het kale tarief hanteren ondanks een hoger afgesproken bedrag in het contract.
Iemand die zijn beklag deed kreeg een schikkingsvoorstel om zo te voorkomen dat Eneco bij alle klanten die dit betreft de hogere contractuele vergoeding moet blijven betalen.

Het addertje is dat je het kale teruglever tarief niet kent en dat Eneco dat blijkbaar eenzijdig wijzigt.
Als ik bij Eneco invul dat ik na mijn verbruik veel teruglever wordt niet duidelijk hoe de termijn tot stand komt.
Zie hier een screenshot uit mijn contract. Knappe jongen die mij die 45 ct niet gaat betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6TejBlnFG-9wYUFlSTSs4kpDKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x85Y15UXTKT3W43yaGIh7lly.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben benieuwd, daar kan Eneco toch goed het schip mee in gaan zodra de marktprijs daalt.
Stiekem denk ik dat dit tarief alleen geldt tot waar je saldeert en daarboven (overschot) heb ik mijn twijfels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@Speedy-Andre 1600piek+800dal - 6500opwek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1CkPJSCL7FvGMm_myDOXEta1oo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r7eXCQtG9pIlHixoaIHqolHO.png?f=user_large

Hoeveel explicieter kunnen ze het maken?

Weinig teken dat na de winter grote dalingen gaan komen... Dit is met de VS-schaliegas-flotilla onderweg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oké jij wint, hier staat het wel heel duidelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
Ebbie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:35:
[...]

Zie hier een screenshot uit mijn contract. Knappe jongen die mij die 45 ct niet gaat betalen.

[Afbeelding]
Ik heb het contract ook afgesloten voor start per 4mrt. Ik hoop op een zonopbrengst zoals die van 2020!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Speedy-Andre schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:23:
Oké jij wint, hier staat het wel heel duidelijk :)
Welkom in de nieuwe wereld, je hebt eindelijk de rode pil genomen.

Benieuwd wanneer de eerste kranten artikelen komen over de mensen die hun daken vol hebben leggen en massaal profiteren van deze energie gekte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier kriebelt het flink, de oude panelen van 2012 eraf en nieuwe erop van 495Wp die maar €213 kosten 8)
Meer lengte is niet zo lastig, wel dat ze breder zijn (1134mm tegen nu 1000mm).
Er ligt nog een omvormer voor de oude panelen (2350 of 2700Wp) en op de grote kan 9x 495Wp.
Dat wordt dan 4455Wp op Z/W en de rest op N/O wat nu nog 1600kWh/jaar oplevert met 2350Wp.
Omdat het N/O is zal 2700Wp ook wel goed gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Speedy-Andre man... tegen deze tarieven had ik mijn 45 graden helling pal noord erbij moeten doen... opwekkosten waren toen ik het systeem ontwierp 10ct/kWh; wat toen niet rendabel was.... Nu... vrij duidelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:53:
@Speedy-Andre man... tegen deze tarieven had ik mijn 45 graden helling pal noord erbij moeten doen... opwekkosten waren toen ik het systeem ontwierp 10ct/kWh; wat toen niet rendabel was.... Nu... vrij duidelijk wel.
Zie ik hier ook niet vol leg spijt aankomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Speedy-Andre schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:39:
Hier kriebelt het flink, de oude panelen van 2012 eraf en nieuwe erop van 495Wp die maar €213 kosten 8)
Meer lengte is niet zo lastig, wel dat ze breder zijn (1134mm tegen nu 1000mm).
Er ligt nog een omvormer voor de oude panelen (2350 of 2700Wp) en op de grote kan 9x 495Wp.
Dat wordt dan 4455Wp op Z/W en de rest op N/O wat nu nog 1600kWh/jaar oplevert met 2350Wp.
Omdat het N/O is zal 2700Wp ook wel goed gaan :)
Je maakt zelf al de berekening, dus ik zeg doen. Bedenk wel dat die TLV natuurlijk niet voor altijd zo zal blijven. Kan omhoog en omlaag. Maar het zal wel sowieso meer opleveren dan lege dakpannen en geld op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mathijshooi Ik denk dat een warmtepomp nuttiger is... dat gas van een dubbele WimLex de kuub gaat ook hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:50

de Peer

under peer review

Voor mensen met een leaseauto en een laadpaal thuis. Je kunt dan volgens mij ook die hoge normaaltarief KWh prijs declareren. Dus bijvoorbeeld 64 eurocent per KWh. Dat levert vaak nog meer op dan de terugleververgoeding. Zijn hier al ervaringen mee?

Ik ga overigens ook 10 zonnepanelen zelf bijleggen vanwege de hoge terugleverprijzen nu. De investering is binnen 1 jaar al terugverdiend. bizar :)

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 30-12-2021 09:23 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mathijshooi schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:13:
[...]

Je maakt zelf al de berekening, dus ik zeg doen. Bedenk wel dat die TLV natuurlijk niet voor altijd zo zal blijven. Kan omhoog en omlaag. Maar het zal wel sowieso meer opleveren dan lege dakpannen en geld op de bank.
De tvt maakt me niet zo heel veel uit, een gegarandeerd overschot is mooi als ik straks minder mag salderen.
Gemiddeld wek ik nu 4600kWh op en dat dekt mijn verbruik vaak wel en soms niet.
Oude panelen kan ik wellicht op het platte dak naar de buren doorschuiven die dan ook spekkoper zijn :)
Ruim 1000kWh extra moet wel lukken dus dat wordt mijn overschot.
Gas heb ik al jaren niet meer dus eigenlijk valt er alleen met panelen nog winst te behalen (en isolatie).
Elektrisch rijden zal van een (nog te regelen) werkgever moeten komen, dat kan ik nu niet opbrengen.

• Stefangrp
Mooie deal van Eneco qua stroom. Jammer dat ik nog eenhalf jaar aan gas vast zit, in afwachting van de installatie van de grondwaterpomp.

Mijn United Consumers contract gaat over een paar dagen in. Iets lagere tlv, maar gas echt alweer ~50 cent duurder bij eneco!

• mathijshooi
Speedy-Andre schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:33:
[...]

De tvt maakt me niet zo heel veel uit, een gegarandeerd overschot is mooi als ik straks minder mag salderen.
Gemiddeld wek ik nu 4600kWh op en dat dekt mijn verbruik vaak wel en soms niet.
Oude panelen kan ik wellicht op het platte dak naar de buren doorschuiven die dan ook spekkoper zijn :)
Ruim 1000kWh extra moet wel lukken dus dat wordt mijn overschot.
Gas heb ik al jaren niet meer dus eigenlijk valt er alleen met panelen nog winst te behalen (en isolatie).
Elektrisch rijden zal van een (nog te regelen) werkgever moeten komen, dat kan ik nu niet opbrengen.
Ik zou zeggen: Doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Laatst online: 21-04 19:43
Stefangrp schreef op donderdag 30 december 2021 @ 03:24:
Mooie deal van Eneco qua stroom. Jammer dat ik nog eenhalf jaar aan gas vast zit, in afwachting van de installatie van de grondwaterpomp.

Mijn United Consumers contract gaat over een paar dagen in. Iets lagere tlv, maar gas echt alweer ~50 cent duurder bij eneco!
Je kan meen ik je contract ook per deel opzeggen, stroom en gas bij verschillende leveranciers afnemen is mogelijk maar niet heel gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:41

ewf

Wat mij zo tegen staat aan het regeringsbeleid over zonnepanelen is het negatief framen door het terugleversubsidie te noemen...!!!

Net of subsidie iets slechts is en de overheid geld kost!! De Kwh's die ik teruglever worden toch gewoon gebruikt door de buurman die geen panelen heeft, dus de overheid krijgt daar dus gewoon de belasting over.
Nu willen ze dus feitelijk twee keer belasting heffen!!

Dan ook nog eens een subsidieapparaat optuigen dat ook weer schimmig is met tarieven en alleen maar geld kost.

Goedkoopste uitvoeringsoptie is het gewoon zo laten als het is, handig en transparant en kost de overheid niets extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:42
thafusion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Je kan meen ik je contract ook per deel opzeggen, stroom en gas bij verschillende leveranciers afnemen is mogelijk maar niet heel gebruikelijk.
Het teruglevertarief van Eneco is aangepast naar 0,31 cent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJBZLx0D13v48aLtwF58kWk0fYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ekKPKzJ7ZcixlPhAqEO9b5tJ.png?f=user_large

Welke andere interessante opties zien jullie kwa terugleververgoedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ewf schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:17:

Net of subsidie iets slechts is en de overheid geld kost!!
Natuurlijk kost dat geld en het is zijn doel voorbij geschoten. PV is veel te goedkoop momenteel. Mijn totale energierekening is -4000 euro dit jaar dankzij PV. Dat moet ik niet hardop zeggen op een verjaardag want dan krijg ik de wind van voren. Profiteur!!

Het was bedoeld om PV aan te moedigen. Inmiddels is dat goed gelukt en verdient PV zich terug zonder subsidie of salderingsregeling.

Wees blij dat je terug mag leveren.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 15:20 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ewf schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:17:

Goedkoopste uitvoeringsoptie is het gewoon zo laten als het is, handig en transparant en kost de overheid niets extra.
400-700 miljoen per jaar dacht ik.
https://solarmagazine.nl/...-adviseren-1-jaar-uitstel

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Voor de verandering de tarieven uit een regio waar de saldering voor de digitale meter al is afgeschaft (wie nog een analoge meter heeft behoudt de saldering tot uiterlijk 2025).

Dal- en piektarief: voor 31/12/2021: 0,2595 €/kWh - van 01/01/2022 tot 30/06/2022: 0,2868 €/kWh*
Terugleververgoeding: voor 31/12/2021: 0,044 €/kWh - van 01/01/2022 tot 30/06/2022: 0,064 €/kWh **(vrijgesteld van BTW heffing).

Leverancier: Ecopower (coöperatieve leverancier met beperkt aantal leden => leden beperkt tot groene energie die de coöperatie zelf kan produceren).

Vaste kosten (onafhankelijk van leverancier): 5,40 + 13,95 €/jaar (bijdrage energiefonds en databeheer).
Vaste productievergoeding: 0,33 €/KWh (geregistreerd op MID kWh productiemeter - PV installatie van voor 2015).

In 2021 ben ik vrijwillig overgestapt van de salderingsmeter naar de digitale meter met injectievergoeding maar zonder saldering en zonder vaste salderingskost (prosumentenvergoeding aangerekend per kVA van de geïnstalleerde omvormer). Dat was - voor mij - op jaarbasis goedkoper dan de salderingsregeling (waarbij je op jaarbasis, tussen 2 meteropnames, maar net zoveel kWh uur kon terug opnemen als je op jaarbasis hebt teruggeleverd aan het net. Neem je meer af betaalde je de volle kWh prijs, injecteerde je meer dan kreeg je daar niets voor).

* Prijs bevat leverancierprijs, netkosten, heffingen en 21% BTW voor de regio centraal Vlaanderen (bij eenzelfde leveranciersprijs verschilt de totale energiekost naargelang het netgebied waar men woont, leverancier is vrij te kiezen, netbeheerder is vast verbonden aan de woonplaats en opgelegd).

** Het betreft hier een op het eerste zicht relatief lage TLV doch het is een vaste vergoeding die even hoog is gedurende de looptijd van het contract. Je kan ook contracten afsluiten bij een andere leverancier met een hogere TLV (tot 19-29 c€/kWh) doch het betreft hier maandelijks herzienbare vergoedingen (die hoog zijn in de winter met normaal lage injectieproductie en laag in de zomer met hoge injectieproductie).

Eén van de gevolgen van het wegvallen van de saldering en het invoeren van de TLV bij netinjectie is dat kleine energieproducenten zonder eigen productie aan eigenaars van zonnepanelen nu boetes beginnen op te leggen a rato van 1.5 €/maand per kVA omvormervermogen omdat ze voor onevenwicht zorgen op het net waardoor de leverancier over het laagspanningsnet boetes krijgt opgelegd door de beheerder van het hoogspanningsnet (en nu begint door te rekenen aan de PV-eigenaars).

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 11-01-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
de Peer schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:29:
Voor mensen met een leaseauto en een laadpaal thuis. Je kunt dan volgens mij ook die hoge normaaltarief KWh prijs declareren. Dus bijvoorbeeld 64 eurocent per KWh. Dat levert vaak nog meer op dan de terugleververgoeding. Zijn hier al ervaringen mee?
Hangt van de werkgever af. Hier werkt dat iets anders.
Werkgever bepaalt de prijs van de kWh afgenomen aan de laadpaal. En dat is de gemiddelde prijs van de afgelopen maand bepaalt door de federale energiewaakhond (CREG).
Deze zal de komende maanden dus inderdaad stijgen maar niet tot het niveau van 64 c€/kWh want dat is geen gemiddelde maar eerder een extreme prijs.
Voor wie zelf zijn kWh prijs vrij mag bepalen en declareren kan het idd anders uitvallen. Maar meestal zal hun dan ook meet betalen aan de leverancier.

Uiteraard is het nooit een slechte zaak. Wij laden de leaseauto thuis voornamelijk bij overproductie (ipv 6.4 c€/kWh krijgen we dan de kWh-prijs die langs de MID teller van de laadpaal stroomt).

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 11-01-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-04 17:08

j4y

_Uploader_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Het teruglevertarief van Eneco is aangepast naar 0,31 cent.

Welke andere interessante opties zien jullie kwa terugleververgoedingen?
Misschien Engie?

€ 0,48062 normaal
€ 0,33887 dal

wel minimaal 10,- p/m termijnbedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

j4y schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:09:
[...]

Misschien Engie?

€ 0,48062 normaal
€ 0,33887 dal

wel minimaal 10,- p/m termijnbedrag...
wat is hun teruglevertarief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j4y

j4y

de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:21:
[...]

wat is hun teruglevertarief?
Bovenstaande in mijn berekening https://www.engie.nl/energie/aanvragen/

"Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
j4y schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:24:
[...]

Bovenstaande in mijn berekening https://www.engie.nl/energie/aanvragen/

"Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."
Ah en laat ik nou net bij Engie klant zijn voor stroom en gas en momenteel goede tarieven hebben zonder contract. Ik denk niet dat ze alleen voor stroom mij een nieuw contract willen aanbieden :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:41

ewf

de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Natuurlijk kost dat geld en het is zijn doel voorbij geschoten. PV is veel te goedkoop momenteel. Mijn totale energierekening is -4000 euro dit jaar dankzij PV. Dat moet ik niet hardop zeggen op een verjaardag want dan krijg ik de wind van voren. Profiteur!!

Een hoezo kost het de overheid geld?? Jouw kwh's worden gewoon aan een ander geleverd en brengen dus belasting op. Het totaal van de geleverde stroom gaat de komende jaren al erg omhoog wegens de electrificatie van verwarming en wagenpark.

Het was bedoeld om PV aan te moedigen. Inmiddels is dat goed gelukt en verdient PV zich terug zonder subsidie of salderingsregeling.

Wees blij dat je terug mag leveren. << Wat een onzin, we helpen juist om de groei te dempen en CO2 te besparen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y

j4y

Wat ik niet begrijp aan de kosten van Engie:

Op het tarieven tabje wordt genoemd:
Normaal: € 0,48062 per kWh
Dal: € 0,41003 per kWh
* Inclusief btw en overheidsheffingen. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Als ik vervolgens de berekening doe, wordt er bij mijn overschot op normaal * 0,48062 gedaan. Dat klopt toch niet? Want dat is immers incl btw en overheidsheffingen. Dus je krijgt volgens de berekening meer terug dan in werkelijkheid het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
j4y schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:03:
Wat ik niet begrijp aan de kosten van Engie:

Op het tarieven tabje wordt genoemd:

[...]

Als ik vervolgens de berekening doe, wordt er bij mijn overschot op normaal * 0,48062 gedaan. Dat klopt toch niet? Want dat is immers incl btw en overheidsheffingen. Dus je krijgt volgens de berekening meer terug dan in werkelijkheid het geval is.
Ja, dat lijkt mij ook niet te kloppen. Het normaal tarief zonder BTW zou dan uitkomen op 0,396 cent en dan moeten de overheidsheffingen (die ik zo snel niet kan vinden) er nog af. Ook kan ik geen staffels vinden van > 10kw opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y

j4y

_Uploader_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Ja, dat lijkt mij ook niet te kloppen. Het normaal tarief zonder BTW zou dan uitkomen op 0,396 cent en dan moeten de overheidsheffingen (die ik zo snel niet kan vinden) er nog af. Ook kan ik geen staffels vinden van > 10kw opwek.
Ik heb even gechat met Engie.
Het totale tarief voor elektra is €0,66297 en €0,49145

€0,48062 en €0,33887 zijn de kale leveringstarieven.

De website geeft het inderdaad niet goed weer. Alles wat je afneemt zal een tarief inclusief heffingen en btw zijn, alles wat je terugleverd wordt verrekend zonder heffingen en btw
In mijn geval lever ik terug op normaal tarief en verbruik ik wat in dal tarief. De website berekening klopt daardoor niet. Scheelt bij mij 150 euro t.o.v. de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

j4y schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Ik heb even gechat met Engie.

[...]

In mijn geval lever ik terug op normaal tarief en verbruik ik wat in dal tarief. De website berekening klopt daardoor niet. Scheelt bij mij 150 euro t.o.v. de berekening.
Dit klinkt meer alsof ze je proberen uit te leggen wat salderen is? omdat ze het over 'verrekenen' hebben.
En dus niet over de terugleververgoeding.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Dit klinkt meer alsof ze je proberen uit te leggen wat salderen is? omdat ze het over 'verrekenen' hebben.
Het blijft voor de mensen allemaal maar ingewikkeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y

j4y

de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:44:
[...]

8)7 Dan snap ik het zelf ook niet meer....

Ze hebben geen terugleververgoeding, althans hij is gelijk aan het kale tarief.

Tot nu toe zat ik bij partijen met een vaste vergoeding. Dat was gewoon teruglevering-verbruik * vergoeding.
Deze partij, heeft dus 2 tarieven 0,48 en 0,33. Maar in de daluren lever ik niet terug. Dus dat verbruik moet ik afrekenen * 0,49. Terwijl het voorstel op de website die 0,33 noemt.

[ Voor 4% gewijzigd door j4y op 12-01-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
even een dummy vraag. Ik zit bij United consumer met 2 tarieven (normaal en dal).

Ik straks kw overschot dankzij de panelen. Dan is een constructie met normaal-dal gunstiger toch dan enkel? Immers het normaal tarief is hoger dan enkel, en normaliter lever ik vooral normaal-tarief kw's terug (doordeweeks overdag).

Of maak ik nou een hele stomme denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stefangrp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:47:
even een dummy vraag. Ik zit bij United consumer met 2 tarieven (normaal en dal).

Ik straks kw overschot dankzij de panelen. Dan is een constructie met normaal-dal gunstiger toch dan enkel? Immers het normaal tarief is hoger dan enkel, en normaliter lever ik vooral normaal-tarief kw's terug (doordeweeks overdag).

Of maak ik nou een hele stomme denkfout?
het verschilt per aanbieder hoe ze piek en dal verrekenen. Sommigen salderen alleen piek met piek en dal met dal. Bij anderen mag je je piek verbruik gewoon salderen met dal-opwekking.

Dat moet je dus opzoeken voor United consumers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:48:
[...]

het verschilt per aanbieder hoe ze piek en dal verrekenen. Sommigen salderen alleen piek met piek en dal met dal. Bij anderen mag je je piek verbruik gewoon salderen met dal-opwekking.

Dat moet je dus opzoeken voor United consumers.
En het antwoord zal waarschijnlijk ergens in de krochten verstopt zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
j4y schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:04:
[...]

8)7 Dan snap ik het zelf ook niet meer....

Ze hebben geen terugleververgoeding, althans hij is gelijk aan het kale tarief.

Tot nu toe zat ik bij partijen met een vaste vergoeding. Dat was gewoon teruglevering-verbruik * vergoeding.
Deze partij, heeft dus 2 tarieven 0,48 en 0,33. Maar in de daluren lever ik niet terug. Dus dat verbruik moet ik afrekenen * 0,49. Terwijl het voorstel op de website die 0,33 noemt.
Er zijn 2 hoofdopties. Eerste is dat je zelf niet meer produceert dan verbruikt. Je valt dan nog binnen de salderingsregeling. Hoe jouw leverancier saldeert zal je moeten uitzoeken. Doorgaans is het eerst normaal vs normaal, dal vs dal en heb je dan nog nodig normaal naar dal of dal naar normaal.

Tweede optie is de casus waar je meer produceert dan dat je zelf gebruikt op jaarbasis. Je krijgt dan te maken met de terugleververgoedingen. Alsnog wordt er ook hier eerst gesaldeerd volgens de regels van de leverancier. Daarna krijg je denk ik een vergoeding voor de kwh die je tijdens normaal terug levert en de vergoeding die tijdens dal geldt. Je kan dan dus beter tijdens normaal proberen terug te leveren, mits je dal verbruik helemaal gesaldeerd is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:58
Stefangrp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:47:

Zo redeneer ik ook, maar het hangt natuurlijk wel van je tarieven af.

Maar nu bij UC (en veel overschot) is het helemaal niet meer gunstig om zoveel mogelijk overdag direct van PV te gebruiken, maar is het erg interessant om weer zoveel mogelijk 's nachts te verbruiken. De vaatwasser draait hier tegenwoordig in ieder geval na 23 uur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Even gecheckt bij UC (zie whatsapp conversatie hieronder), gaat inderdaad per meter. Dus ik ben dan het beste af met een normaal- en een daltarief, en al het verbruik in huis dus zoveel mogelijk tijdens de dal-tijden doen.
Zodat het kw-overschot tegen zo hoog mogelijk tarief verrekend wordt.
[16:31, 12-01-2022] Stefangrp: Hoi. Stel ik switch van normaal-dal naar enkel tarief. Wat doet dat voor de tarieven?
[16:31, 12-01-2022] +31 6 15382673: Hallo! Leuk dat je ons appt. Kun je alvast de postcode en het huisnummer doorgeven van het adres waar je app over gaat? Dan zoeken wij de gegevens er vast bij en reageren we op je bericht.
[16:31, 12-01-2022] Stefangrp: xyz
[16:38, 12-01-2022] +31 6 15382673: Goedemorgen! Dit is mogelijk je gaat dan naar een tarief van 0,41256 per kWh. Als wij dat wijzigen gaat dat in per 13 januari 2022.
[16:44, 12-01-2022] Stefangrp: en wat betekent dat voor mijn teruglevertarieven? wat heb ik nu en wat wordt het bij enkel?
[17:17, 12-01-2022] +31 6 15382673: Dit wordt dan 0,34827 per kWh
[17:18, 12-01-2022] Stefangrp: en wat is het nu?
[17:19, 12-01-2022] +31 6 15382673: Voor stroom normaal: 0,40351 per kWh en dal: 0,28639 per kWh
[20:21, 12-01-2022] Stefangrp: hmm. laat het maar even zoals het nu is :)
[20:22, 12-01-2022] Stefangrp: andere vraag; hoe werkt het salderen bij jullie? per meter, of wordt alles op 1 grote hoop gegooid?
[20:31, 12-01-2022] +31 6 15382673: Dit gaat per meter
[20:33, 12-01-2022] Stefangrp: ok. en in de situatie dat ik op de ene meter op jaarbasis teruglever, en op de andere meter niet, wordt dat dus niet met elkaar verrekend?
[20:33, 12-01-2022] Stefangrp: (in kw's)
[20:33, 12-01-2022] Stefangrp: (wel in euro's op de jaarnota natuurlijk)
[20:34, 12-01-2022] +31 6 15382673: Van de teruglevering op normaal krijg je per kWh het leveringstarief van normaal terug en bij dal net zo. Uiteindelijk wordt natuurlijk gekeken naar wat u heeft betaald of wat u teveel heeft betaald en daarin gekeken wat je terug krijgt.
[20:36, 12-01-2022] Stefangrp: ja die snap ik. Als ik op normaaltarief bijvoorbeeld -/-2000 kw heb en op dal +2000 kw, lees ik op mijn jaarnota dus -/-2000 * tariefnormaal en +2000*tariefdal. Correct?
[20:40, 12-01-2022] +31 6 15382673: Ja correct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Zo redeneer ik ook, maar het hangt natuurlijk wel van je tarieven af.

Maar nu bij UC (en veel overschot) is het helemaal niet meer gunstig om zoveel mogelijk overdag direct van PV te gebruiken, maar is het erg interessant om weer zoveel mogelijk 's nachts te verbruiken. De vaatwasser draait hier tegenwoordig in ieder geval na 23 uur.
Dit is hoe het bij Eneco gaat:
Hoe salderen jullie als ik een dubbele meter heb, met normaal- en daltarief?
Bestaat je tarief uit een normaal- en daltarief, dan saldeert Eneco eerst het normaaltarief leeg en daarna pas het daltarief.

Dat is voor jou als klant gunstig: de uren waarvoor je betaalt, worden tegen daltarief in rekening gebracht.
Dan maakt het voor mij niet uit wanneer ik mijn elektrische auto oplaad toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-04 15:49
ik heb offerte liggen bij Delta voor variabel (modelcontract)
daar geven ze volgens offerte 0.55 normaaltarief en 0.45 daltarief terug.
normaal wordt elk half jaar het tarief veranderd.
gevaar is dat na akkoord de prijs na bijvoorbeeld 2 maanden veranderd wordt.
na salderen lever ik circa 5300 kwh terug.
zijn serieuze bedragen op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRjFmB968_SJK4acMcdQOBjP8lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yssAVczmbthJXAqSloOUBXvj.png?f=fotoalbum_large

wat denken we hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Laatst online: 21-04 19:43
sjampeter schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:43:
ik heb offerte liggen bij Delta voor variabel (modelcontract)
daar geven ze volgens offerte 0.55 normaaltarief en 0.45 daltarief terug.
normaal wordt elk half jaar het tarief veranderd.
gevaar is dat na akkoord de prijs na bijvoorbeeld 2 maanden veranderd wordt.
na salderen lever ik circa 5300 kwh terug.
zijn serieuze bedragen op deze manier.

[Afbeelding]

wat denken we hier van?
Ik zie dat je via de Delta websit geen contract meer kan afsluiten. Wellicht, als je voor zekerheid gaat dan kijken of ze nog steeds een drie jaar contract afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-04 15:49
1 jaar en 3 jaar kan ook
tarieven gaan wel wat onderuit dan.

34 en 27 cent voor 1 jarig contract
25 en 21 voor 3 jarig contract

normaal gesproken vanaf maart al redelijke zonkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ook ik probeer te ontdekken wat nou de beste keus is met zonnepanelen en de huidige energiemarkt.

Per 1 januari zijn kennelijk onze nieuwe tarieven ingegaan, loopt tot juli. Toen we gingen kijken zagen we een dubbeltarief, terwijl ik niet anders wist dan dat wij enkeltarief hadden. Daarover stelden we een vraag en nu hebben ze het meteen naar enkeltarief gezet, zal wel redelijk neutraal zijn denk ik. Stroomslurpende apparaten draaien wij overdag als de zon schijnt dus daltarief doet voor ons vermoedelijk weinig.

Wat ik voor de switch naar enkeltarief zag was:
Engergieleverancier: Greenchoice
Normaal Tarief: 0,35936
Dal Tarief: 0,28095
TLV: 0,08 (geen apart normaal en dal genoemd)
Duur contract: Halfjaarcontract, nu tot juli.
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): 4800
Energie teruglevering (kWh/jaar): 1000

Waarbij we dus wel gestegen tarieven hebben maar de TLV hetzelfde gebleven is, die was al 8 cent. Dat lijkt mij een slechte deal. Kan ik niet beter overstappen naar de duurste leverancier die ook de hoogste terugleververgoeding heeft? Als ik op de site van de consumentenbond zo'n rekentool invul komt hij met Eneco met een TLV van 0,3112. Scheelt dik 200 euro als de opbrengst dit jaar hetzelfde is.

Heeft er iemand ervaring met aanvragen van TLV-middeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Jheroun schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:12:
Ook ik probeer te ontdekken wat nou de beste keus is met zonnepanelen en de huidige energiemarkt.

Per 1 januari zijn kennelijk onze nieuwe tarieven ingegaan, loopt tot juli. Toen we gingen kijken zagen we een dubbeltarief, terwijl ik niet anders wist dan dat wij enkeltarief hadden. Daarover stelden we een vraag en nu hebben ze het meteen naar enkeltarief gezet, zal wel redelijk neutraal zijn denk ik. Stroomslurpende apparaten draaien wij overdag als de zon schijnt dus daltarief doet voor ons vermoedelijk weinig.

Waarbij we dus wel gestegen tarieven hebben maar de TLV hetzelfde gebleven is, die was al 8 cent. Dat lijkt mij een slechte deal. Kan ik niet beter overstappen naar de duurste leverancier die ook de hoogste terugleververgoeding heeft? Als ik op de site van de consumentenbond zo'n rekentool invul komt hij met Eneco met een TLV van 0,3112. Scheelt dik 200 euro als de opbrengst dit jaar hetzelfde is.

Direct overtappen idd. Opzegboete is rond de 50 euro.

Kijk ook naar Engie, die had gister nog hogere tarieven dan Eneco.

Je kan ook naar prijsvechters kijken, maar dat is meer risico zoals we de afgelopen maanden hebben gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
mathijshooi schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Het blijft voor de mensen allemaal maar ingewikkeld...
jep en er is niet uit te komen door een boven gemiddeld intelligent persoon.
maar heb weer een leuke gevonden.

stel je hebt geen gas en gebruikt alleen maar elektra die je dekt met voldoende panelen.
dus je saldeert 100% en voor de berekening gebruik je dan per jaar maar 1kWh.
en laten we even stellen dat 1kWh dan 0,50€/kWh kost dit all in.
als casus:

dan heb je al een probleem bij:
https://www.innovaenergie.nl/
https://gewoonenergie.nl/
https://www.dgbenergie.nl/

ondanks dat je precies opwekt wat je nodig hebt.
moet je bij deze clubs per maand 5€ betalen.
12x5€=60€

maar met de hoge heffing korting die je nu hebt van +/-830€.
krijg je op het einde van het jaar dus die 60€ terug +/- 410€ :?
dus je word verplicht om ze een lening van 470€ te verschaffen.
(dit komt door dat al die bedrijven het zelfde systeem gebruiken, maar willen mij niet vertellen of ze bij het zelfde moederbedrijf zitten of een iets anders gezamenlijk doen.)

nu ben ik zelf wel van mening, ik ben geen bank.
waarom zou ik een lening aan een energie bedrijf moeten geven?
(en sommige die ik noem is het niet duidelijk of ze het wel gaan redden, riskante lening dus met 0% rente.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
migjes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:09:
[...]

jep en er is niet uit te komen door een boven gemiddeld intelligent persoon.
maar heb weer een leuke gevonden.

stel je hebt geen gas en gebruikt alleen maar elektra die je dekt met voldoende panelen.
dus je saldeert 100% en voor de berekening gebruik je dan per jaar maar 1kWh.
en laten we even stellen dat 1kWh dan 0,50€/kWh kost dit all in.
als casus:

dan heb je al een probleem bij:
https://www.innovaenergie.nl/
https://gewoonenergie.nl/
https://www.dgbenergie.nl/

ondanks dat je precies opwekt wat je nodig hebt.
moet je bij deze clubs per maand 5€ betalen.
12x5€=60€

maar met de hoge heffing korting die je nu hebt van +/-830€.
krijg je op het einde van het jaar dus die 60€ terug +/- 410€ :?
dus je word verplicht om ze een lening van 470€ te verschaffen.
(dit komt door dat al die bedrijven het zelfde systeem gebruiken, maar willen mij niet vertellen of ze bij het zelfde moederbedrijf zitten of een iets anders gezamenlijk doen.)

nu ben ik zelf wel van mening, ik ben geen bank.
waarom zou ik een lening aan een energie bedrijf moeten geven?
(en sommige die ik noem is het niet duidelijk of ze het wel gaan redden, riskante lening dus met 0% rente.)
Bij die 3 genoemde bedrijven is het inderdaad een riskante lening.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel raar dat jij een contract afsluit met een leverancier en dat die leverancier dan jou maandelijks gaat betalen. Maar dit is dus wel de harde werkelijkheid waar het op neer komt tegenwoordig.

Denk alleen niet dat veel mensen zo slim genoeg zijn om hiervan te profiteren. Weet van 1 partij ook waar in ieder geval de betreffende medewerken die aan de lijn kwam ook verbaasd was dat ze flinke hoeveelheden geld aan een klant zouden moeten gaan betalen wanneer ze het contract zouden afsluiten met die klant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jheroun schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:12:

ik snap even greenchoise helemaal niet meer.
er was even afgestapt van die 0,08€/kWh en je kreeg in eens een stuk meer.
maar nu staat er weer die 0,08€/kWh. :?

maar dit is nog beter als https://www.dgbenergie.nl/
daar staat in contract van 4-1-2022 punt 3.2:
de terugleververgoeding bedraagt €0,025(zegge: twee en een halve cent).
maar ze durven wel geld te vragen.
elektriciteit enkel 100% groen voor €0,4980 kaal tarief.

dit word door hun dus een redelijke vergoeding genoemd.
mijn redelijkheid: steek dat contract maar ergens waar de zon niet schijnt. >:)
mathijshooi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:23:
[...]
Bij die 3 genoemde bedrijven is het inderdaad een riskante lening.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel raar dat jij een contract afsluit met een leverancier en dat die leverancier dan jou maandelijks gaat betalen. Maar dit is dus wel de harde werkelijkheid waar het op neer komt tegenwoordig.

Denk alleen niet dat veel mensen zo slim genoeg zijn om hiervan te profiteren. Weet van 1 partij ook waar in ieder geval de betreffende medewerken die aan de lijn kwam ook verbaasd was dat ze flinke hoeveelheden geld aan een klant zouden moeten gaan betalen wanneer ze het contract zouden afsluiten met die klant...
jep, maar dit was dus een casus van iemand die geen gas gebruikt.
bij die 3 bedrijven worden elektra en gas dus ook nog apart af gerekend.
mocht je dus wel gas gebruiken dan word die 35€ ook niet van het gas afgetrokken in je maand voorschotten.
dus ook iemand die gas gebruikt is daar de gewoon de lul.

een vriend van me, woont in appartement via de woningbouwvereniging.
verwarming via de stadsverwarming.
en van de woningbouw 6 panelen gehuurd.
die betaald nu dus 40€ teveel voor zijn elektra rekening en betaald nog huur voor de zonnepanelen.
hier door is zijn uitkering dus al gouw 50€ minder per maand, leuk dat hij dan per jaar een aardig bedrag krijgt, maar met uitkering heb je niet zo veel te makken.
(die gaat dus ook heel hard overstappen, zodra mogenlijk.)

maar eigenlijk, dit zou gewoon niet moeten kunnen.
niemand die je daar voor waarschuwt, en laten we wel wezen, dit is zo ingewikkeld daar komt toch geen hond meer uit.

Pagina: 1 2 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2