Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04 21:33
migjes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:34:
[...]

ik snap even greenchoise helemaal niet meer.
er was even afgestapt van die 0,08€/kWh en je kreeg in eens een stuk meer.
maar nu staat er weer die 0,08€/kWh. :?

maar dit is nog beter als https://www.dgbenergie.nl/
daar staat in contract van 4-1-2022 punt 3.2:
de terugleververgoeding bedraagt €0,025(zegge: twee en een halve cent).
maar ze durven wel geld te vragen.
elektriciteit enkel 100% groen voor €0,4980 kaal tarief.

dit word door hun dus een redelijke vergoeding genoemd.
mijn redelijkheid: steek dat contract maar ergens waar de zon niet schijnt. >:)

[...]

jep, maar dit was dus een casus van iemand die geen gas gebruikt.
bij die 3 bedrijven worden elektra en gas dus ook nog apart af gerekend.
mocht je dus wel gas gebruiken dan word die 35€ ook niet van het gas afgetrokken in je maand voorschotten.
dus ook iemand die gas gebruikt is daar de gewoon de lul.

een vriend van me, woont in appartement via de woningbouwvereniging.
verwarming via de stadsverwarming.
en van de woningbouw 6 panelen gehuurd.
die betaald nu dus 40€ teveel voor zijn elektra rekening en betaald nog huur voor de zonnepanelen.
hier door is zijn uitkering dus al gouw 50€ minder per maand, leuk dat hij dan per jaar een aardig bedrag krijgt, maar met uitkering heb je niet zo veel te makken.
(die gaat dus ook heel hard overstappen, zodra mogenlijk.)

maar eigenlijk, dit zou gewoon niet moeten kunnen.
niemand die je daar voor waarschuwt, en laten we wel wezen, dit is zo ingewikkeld daar komt toch geen hond meer uit.
Je hebt altijd mitsen en maren en verborgen lettertjes, maar je kan het wel gewoon simpel voor jezelf maken.

Produceer je flink meer (>500kwh) dan wat je zelf verbruikt, zoek dan een (betrouwbare) leverancier met een zo hoog mogelijke TLV. Rest maakt niet uit dit jaar want er is saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:09:
[...]

jep en er is niet uit te komen door een boven gemiddeld intelligent persoon.
maar heb weer een leuke gevonden.

stel je hebt geen gas en gebruikt alleen maar elektra die je dekt met voldoende panelen.
dus je saldeert 100% en voor de berekening gebruik je dan per jaar maar 1kWh.
en laten we even stellen dat 1kWh dan 0,50€/kWh kost dit all in.
als casus:

dan heb je al een probleem bij:
https://www.innovaenergie.nl/
https://gewoonenergie.nl/
https://www.dgbenergie.nl/
Dat heb ik, misschien nog ietsje door 0
ondanks dat je precies opwekt wat je nodig hebt.
moet je bij deze clubs per maand 5€ betalen.
12x5€=60€
Betaal ik ook, bij budget energie nu
maar met de hoge heffing korting die je nu hebt van +/-830€.
Van 560 naar 825,- inderdaad
https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/
krijg je op het einde van het jaar dus die 60€ terug +/- 410€ :?
Einde looptijd krijg je (even gerekend dat het een vol jaar is maar is het niet natuurlijk, dat zou toevallig zijn) 60,- plus 825-293(vaste kosten)=592,- +hoeveelheid terugleveren in geld :)
dus je word verplicht om ze een lening van 470€ te verschaffen.
(dit komt door dat al die bedrijven het zelfde systeem gebruiken, maar willen mij niet vertellen of ze bij het zelfde moederbedrijf zitten of een iets anders gezamenlijk doen.)
Hoe kom je daar bij? Waar leen ik ze 470,- ?
nu ben ik zelf wel van mening, ik ben geen bank.
waarom zou ik een lening aan een energie bedrijf moeten geven?
(en sommige die ik noem is het niet duidelijk of ze het wel gaan redden, riskante lening dus met 0% rente.)
Bedoel je dat de energieleverancier het krijgt aan het begin van de looptijd en jij aan het eind of bedoel je wat anders? Dan wil je ook weten wanneer de netbeheerder betaald wordt anders leen je nog meer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:23
@Rol-Co
je betaald 5€ per maand, maar behoord eigenlijk +/-35€ per maand te krijgen, door de belastingvermindering/heffingskorting die een vast gesteld bedrag is.
dus ja, dan leen je ze per jaar dus +/- 470€ of je dit leuk vind of niet.

de netbeheerder word betaald uit de heffing korting, per dag maand jaar, is niet mijn probleem maar die van de leverancier. je betaald aan de leverancier en hebt verder niks met de netbeheerder te maken.
net zo goed als je niks te maken hebt met de belastingdienst voor de belastingvermindering/heffingskorting.

je behoord gewoon 35€ per maand te krijgen.
de rest van de kosten worden gedekt door de regering.
willen ze niet per maand betalen, oke ook goed dan betaal mij maar per jaar, maar dan vraag je ook geen 5€ per maand, dan maak je er een lening van. ;)

voor ons is dit eigenlijk niet zo heel belangrijk, wij hebben centen genoeg en kunnen dit wel voorschieten.
maar niet iedereen kan zomaar 40€ per maand missen.
en dat word nog meer als je b.v. panelen moet huren (woningbouwvereniging). ;)

(energie leveranciers is eigenlijk halve belasting kantoor, maar dan geprivatiseerd.
met moeilijke berekeningen en onduidelijkheden, zo dat niemand het snapt en ze geld van je rekening kunnen halen na hun gelieven.
je kop boven het maaiveld steken word niet in dank afgenomen.)

voorstel van de DGBenergie wat ik kreeg:
5€ per maand voor elektriciteit.
58,72€ per maand voor gas.
dit met een SJV van 1kWh + 232m3 gas. (werkelijk heb ik een 1kWh + 150m3 gas gebruik, maar duurt lang voordat de SJV van gas is aangepast.)
dan is het leuk dat ik op het einde van het jaar nog 480€ korting krijg op het restje gas.
maar ik heb het geld liever nu, zodat ik vast 2 paneeltjes extra kan kopen. ;)

het lastige voor mij, is dat ik gedwongen naar DGBenergie moet.
https://www.naked-energy.nl/
best wel een kut situatie, dit gaat me geld kosten ben ik bang. ;)
(en misschien zelfs een flinke verschuiving ten nadelen van mij voor mijn SJV. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
mathijshooi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Direct overtappen idd. Opzegboete is rond de 50 euro.

Kijk ook naar Engie, die had gister nog hogere tarieven dan Eneco.

Je kan ook naar prijsvechters kijken, maar dat is meer risico zoals we de afgelopen maanden hebben gezien.
Als ik op de Engie site mijn gegevens invoer komen ze met een verbruik van 2300 kWh en teruglevering van 3300kWh doodleuk met een maandbedrag van 126 euro |:( En tarieven vond ik daar ook niet.

Leveranciers lijken nog steeds niet echt klaar voor mensen met zonnepanelen, suf hoor.

Ik denk dat wij Greenchoice eerst eens om opheldering gaan vragen, ze prijzen zichzelf wel uit de markt zo, in ieder geval voor mensen met overproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jheroun schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:24:
[...]

Als ik op de Engie site mijn gegevens invoer komen ze met een verbruik van 2300 kWh en teruglevering van 3300kWh doodleuk met een maandbedrag van 126 euro |:( En tarieven vond ik daar ook niet.

Leveranciers lijken nog steeds niet echt klaar voor mensen met zonnepanelen, suf hoor.

Ik denk dat wij Greenchoice eerst eens om opheldering gaan vragen, ze prijzen zichzelf wel uit de markt zo, in ieder geval voor mensen met overproductie.
als ik invul bij engie 1kWh (geen gas.)
dan betaal je daar 10€ per maand, dus 120€ per jaar.
maar krijg je aan het eind van het jaar € -498,39 terug van hun (dit is inc BTW).

de 1000kWh die je over hebt, die krijg je dan een paar weken/maanden later pas uit betaald.
dit is maximaal het kale levering tarief (dus zonder de BTW en EB en ODE) tot minimaal 0,00€/kWh.
maar ik kon ook zo snel niet vinden hoeveel dat is, er word verwezen naar een afspraak in de algemene voorwaarde, maar die is er nog niet. (lekker duidelijk)

maar misschien heb je iets van gas ingevuld?
alleen die gegevens heb ik niet, dus ja kan ik niks over zeggen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-01-2022 16:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Jheroun schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:24:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpQ6AHx-Cwpr0SIa62JU6rmYehQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jAM47qUdyIppPZU6wcROuW0c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:23:
@Rol-Co
je betaald 5€ per maand, maar behoord eigenlijk +/-35€ per maand te krijgen, door de belastingvermindering/heffingskorting die een vast gesteld bedrag is.
dus ja, dan leen je ze per jaar dus +/- 470€ of je dit leuk vind of niet.
Je vergeet de tijd variabele, wanneer krijgt de leverancier jouw heffingskorting van het rijk? Die 5,- is ook een voorschot terwijl we al weten dat ik niets hoeft te betalen....
de netbeheerder word betaald uit de heffing korting, per dag maand jaar, is niet mijn probleem maar die van de leverancier. je betaald aan de leverancier en hebt verder niks met de netbeheerder te maken.
net zo goed als je niks te maken hebt met de belastingdienst voor de belastingvermindering/heffingskorting.
Weer die tijd, wanneer krijgen zij dat van het rijk? Per maand? Per jaar? Anders schieten hun dus jouw netbeheerder kosten voor als bijv per maand aan de netbeheerder betaald moet worden en per jaar van het rijk de heffingskorting krijgt.
je behoord gewoon 35€ per maand te krijgen.
de rest van de kosten worden gedekt door de regering.
willen ze niet per maand betalen, oke ook goed dan betaal mij maar per jaar, maar dan vraag je ook geen 5€ per maand, dan maak je er een lening van. ;)
Tja, dat past natuurlijk niet in het plaatje van de energieleverancier, die is nog gefocust op de verbruikende betalende klant.
voor ons is dit eigenlijk niet zo heel belangrijk, wij hebben centen genoeg en kunnen dit wel voorschieten.
maar niet iedereen kan zomaar 40€ per maand missen.
en dat word nog meer als je b.v. panelen moet huren (woningbouwvereniging). ;)
Tja, die panelen had je ook niet kunnen doen, die 24,- die je de woningbouwvereniging betaald voor die panelen is toch niet veel, plus de 5,- is totaal nog niet wild, dat is 1 jaar "lastig" voor die mensen maar na het jaar krijgen ze wel ruim 500,- terug en kunnen ze die opzij leggen om het volgende jaar te betalen, maar vaak is dat het probleem en gebeurd niet, je legt het probleem nu bij de energieleverancier maar eigenlijk heeft je kennis een probleem met geld en uitgaven, die kan je beter daar mee helpen.
(energie leveranciers is eigenlijk halve belasting kantoor, maar dan geprivatiseerd.
met moeilijke berekeningen en onduidelijkheden, zo dat niemand het snapt en ze geld van je rekening kunnen halen na hun gelieven.
je kop boven het maaiveld steken word niet in dank afgenomen.)

voorstel van de DGBenergie wat ik kreeg:
5€ per maand voor elektriciteit.
58,72€ per maand voor gas.
dit met een SJV van 1kWh + 232m3 gas. (werkelijk heb ik een 1kWh + 150m3 gas gebruik, maar duurt lang voordat de SJV van gas is aangepast.)
dan is het leuk dat ik op het einde van het jaar nog 480€ korting krijg op het restje gas.
maar ik heb het geld liever nu, zodat ik vast 2 paneeltjes extra kan kopen. ;)

het lastige voor mij, is dat ik gedwongen naar DGBenergie moet.
https://www.naked-energy.nl/
best wel een kut situatie, dit gaat me geld kosten ben ik bang. ;)
(en misschien zelfs een flinke verschuiving ten nadelen van mij voor mijn SJV. :? )
Ah als je belt is er best veel te regelen, ik kreeg meermaals een bedrag van 170,- pm vanwege historisch verbruik, dat was 5000kWh volgens hun maar heb al jaren 0, blijkbaar wordt teruglevering nog steeds niet meegerekend, ondanks de slimme meter.
Geld van hun per maand heb ik nog nergens gezien, ze zijn altijd bang dat je moet bijbetalen, zeggen ze maar eigenlijk willen ze niet dat je het straks niet kan betalen of niet wil betalen en ze een incasso moeten inschakelen wat geld kost, wat ze alvast hebben is binnen....

Familie van me zat bij welkom, ook een leuk geintje geworden wat geld kost... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Het is voor mij een beetje gissen wat het punt van je plaatje is. Wellicht bedoel je dat jij van Engie wel een detailoverzicht krijgt? Ik krijg die niet te zien. Wellicht later in het proces maar ik ga geen persoonsgegevens invullen als ik geen indicatie heb van kosten :)

Via welke url kom jij tot dat overzicht?

Ik krijg alleen dit, dus vermoedelijk zit jij ergens anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkLTM2LGL4fFn1lLe1cacbD0qUY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nBwWynq7Y9DU1hKkewLEIwUe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Rol-Co
nop ik vergeet variabelen tijd niet,
belasting vermindering gaat per dag, en word per jaar uitgekeerd aan leverancier.
dit valt dan ook op 31 december, maar komt veel later pas echt binnen.
eigenlijk is het niet uitkeren nog dat het binnen komt bij de leverancier, het is een korting op belasting die ze moeten betalen.
maar er is ook een voorbelasting voor die bedrijven, kleintjes doen dit per kwartaal en grotere per maand.
dus eigenlijk krijgen ze het per maand dus binnen.
dus geen probleem om dan de netbeheerder te betalen per maand.
en daar mij niet mee lastig te vallen. ;)

kennis, tja had die wel of geen zonnepanelen moeten nemen?
ik gun het hem wel, want hij heeft een uitkering.
maar die 40€+26€ die hij daardoor minder te besteden heeft per maand is wel een probleem.
en heeft niks met geld omgaan te maken, niemand die je daar voor waarschuwt.
en mensen die genoeg geld hebben beschuldigen dan zo iemand dat die het slecht doet.
ik zou zo een on empathische opmerking niet zo maar maken. (maar niet te heet eten hoor. ;) )

bij DGB geen kut te regelen.
krijg geen 35€ korting op mijn gas gebruik. punt uit.
wacht de jaar afrekening maar af, dan zie je die 35x12 wel.
en daar heb ik dus geen zin in.
(en nog veel meer dingen zo als 0,025€ per kWh die ik per ongeluk over heb.
ze kunnen van mij de boom in dus.)
Jheroun schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Het is voor mij een beetje gissen wat het punt van je plaatje is. Wellicht bedoel je dat jij van Engie wel een detailoverzicht krijgt? Ik krijg die niet te zien. Wellicht later in het proces maar ik ga geen persoonsgegevens invullen als ik geen indicatie heb van kosten :)

[Afbeelding]
je moet ook iets in vullen voor stroom dal en teruglevering dal.
weet je ze niet vul dan even 1 in, dan zie je ineens dat de berekening wel goed gaat. ;)
(vrij standaard, vul nooit 0 in, meerdere berekeningen gaan dan fout, gebruik altijd 1kWh of -1kWh ;) )

en jep, je moet daar 10€ per maand betalen, en dan krijg je iets van 900€ op het einde van het jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Jheroun schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:59:
[...]

[Afbeelding]
Excuses, mijn screenshot bij Eneco.

Bij Engie ben je er al bijna, iets naar beneden zie je de header kosten staan. Die kan je dan uitklappen en zie je de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:07:
@Rol-Co

kennis, tja had die wel of geen zonnepanelen moeten nemen?
ik gun het hem wel, want hij heeft een uitkering.
Zeker, maar dat wist ie toen hij er aan begon toch? Dat het 26,- zou kosten aan extra huur.
maar die 40€+26€ die hij daardoor minder te besteden heeft per maand is wel een probleem.
Dat is het niet, 26,- aan extra huur, maar zijn energie maandbedrag kon vanaf die dag naar 5,- waar ie ervoor vast meer betaalde, hoe jij bij die 66,- komt?
en heeft niks met geld omgaan te maken, niemand die je daar voor waarschuwt.
en mensen die genoeg geld hebben beschuldigen dan zo iemand dat die het slecht doet.
ik zou zo een on empathische opmerking niet zo maar maken. (maar niet te heet eten hoor. ;) )
Genoeg geld? En niet on empatisch maar veelal liggen de prioriteiten op een ander vlak bij mensen met een uitkering, terwijl je het simpel iets kan verbeteren. ( uitzonderingen daargelaten)
Ik kon ze in 2012 niet huren voor 26,- maar moest ze kopen, weet je nog? De 10 paneeltjes met effekta? Slechtste (financieel) tijd uit mijn leven, pv gekocht van rood staan op de bank, gokje maar pakt goed uit en uiteindelijk goed gekomen, grapje incl bewustwording en zoeken naar onzinnige verbruikers scheelde me wel 150,- per maand.

Maar we dwalen af en heeft niet zoveel meer met terugleveren te maken, al doe ik dat wel >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 13-01-2022 18:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb mij aangemeld bij Engie voor een 1-jarig contract - enkel stroom dus.

De tarieven:

ENGIE Opgewekt elektriciteit excl. btw (€) incl. btw (€)
enkeltarief incl. overheidsheffingen 0,47785 0,57820
enkeltarief excl. overheidsheffingen 0,41056 0,49678
vaste leveringskosten per dag 0,16982 0,20548

Bij teruglevering staat er:
Terugleververgoeding en salderen
Als u zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor u de volgende regelingen.
 Wanneer u zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op uw jaarafrekening. U ziet hier het aantal kWh dat u bij ENGIE heeft afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij uw totale kosten.
 Als u meer opwekt dan u verbruikt, levert u stroom terug aan het net. Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)
Ik heb net nog even gebeld (lange wachttijd) - het teruglevertarief is straks 0,41056 euro. Ik ben daar blij mee - kan ik mijn contract met Eneco cancellen in de bedenktermijn. Daar was ik net te laat voor de ca 45 cent teruglevering en krijg daar nu 38 cent.

Ik verwacht nu significant terug te leveren, dus dat scheelt ca. 500 eu/jaar. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-04 15:49
prijs wordt elke maandag aangepast bij eneco.
mogelijk dat ie weer stijgt?
komende 2 weken toch veel kou in de lucht.
iemand in beeld wat de prijs bij eneco laatste 2 maanden gedaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:33
j4y schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:04:
[...]

8)7 Dan snap ik het zelf ook niet meer....

Ze hebben geen terugleververgoeding, althans hij is gelijk aan het kale tarief.

Tot nu toe zat ik bij partijen met een vaste vergoeding. Dat was gewoon teruglevering-verbruik * vergoeding.
Deze partij, heeft dus 2 tarieven 0,48 en 0,33. Maar in de daluren lever ik niet terug. Dus dat verbruik moet ik afrekenen * 0,49. Terwijl het voorstel op de website die 0,33 noemt.
Weekend is toch daltarief?

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:17

j4y

Niek_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:31:
[...]

Weekend is toch daltarief?
Klopt, maar ik heb een warmtepomp. Die deed op zondag legionellarun (nu veranderd naar vrijdag). Ook in de winter 24/7 draaien. Dus snachts. Mijn dalverbruik is daardoor hoger dan teruglevering. Terwijl ik ruim genoeg teruglever over het jaar gezien. Bij de Engie site moet ik dus wel voor daluren betalen. Maar het tarief op hun website klopt dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
j4y schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Klopt, maar ik heb een warmtepomp. Die deed op zondag legionellarun (nu veranderd naar vrijdag). Ook in de winter 24/7 draaien. Dus snachts. Mijn dalverbruik is daardoor hoger dan teruglevering. Terwijl ik ruim genoeg teruglever over het jaar gezien. Bij de Engie site moet ik dus wel voor daluren betalen. Maar het tarief op hun website klopt dan niet.
Ze doen niet eerst salderen binnen de tarieven, mocht er productie overblijven in de ene tarief groep dan salderen in de andere tariefgroep zolang daar ruimte is en dan pas terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:45

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:57:
[...]

Ze doen niet eerst salderen binnen de tarieven, mocht er productie overblijven in de ene tarief groep dan salderen in de andere tariefgroep zolang daar ruimte is en dan pas terugleveren?
Volgens mij doet eneco dat, maar engie niet.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y

j4y

mathijshooi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:57:
[...]

Voorbeeldje van teruglevering in normaal en verbruik in dal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLBMqT4_p7EjTyxr2TAX4DRD-5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7QAC4PAugqM8MExDW2eemBa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
j4y schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:47:
[...]

Voorbeeldje van teruglevering in normaal en verbruik in dal
[Afbeelding]
Deze berekening van engie ken ik.

Maar stel je hebt 1000 kwh verbruik in dal en 500 teruglever in dal.
Daarnaast 1000 kwh verbruik in normaal en 2000 teruglever in normaal.

Bij normaal heb je dus 1000kwh over, wordt hiervan dan eerst 500 kwh gesaldeerd met het gebrek in dal en dan de laatste 500 via TLV? Of meot je nog 500 kwh inkopen op dal en heb je 1000 op de TLV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y

j4y

mathijshooi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:33:
[...]

Deze berekening van engie ken ik.

Maar stel je hebt 1000 kwh verbruik in dal en 500 teruglever in dal.
Daarnaast 1000 kwh verbruik in normaal en 2000 teruglever in normaal.

Bij normaal heb je dus 1000kwh over, wordt hiervan dan eerst 500 kwh gesaldeerd met het gebrek in dal en dan de laatste 500 via TLV? Of meot je nog 500 kwh inkopen op dal en heb je 1000 op de TLV?
Dat laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Foutje :+

[ Voor 75% gewijzigd door TvanW op 14-01-2022 20:34 ]

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ok, iets minder gunstig dus. Deze kleine lettertjes van hoe het salderen werkt zijn altijd lastig te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 18:40
sjampeter schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:37:
iemand in beeld wat de prijs bij eneco laatste 2 maanden gedaan heeft?
Die werd hoger en hoger.
Ik heb 27-12 afgesloten voor 0,46 euro teruglever vergoeding. In de weken daarvoor heb ik 2 keer geannuleerd binnen de 14 dagen bedenktijd en opnieuw afgesloten aangezien de prijs significant omhoog ging iedere keer.
Ik lever veel terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
mathijshooi schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Ok, iets minder gunstig dus. Deze kleine lettertjes van hoe het salderen werkt zijn altijd lastig te vinden.
Premieberekening doen op de site van de betreffende leverancier. Dan zie je meestal wel hoe ze verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
jobr schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:20:
[...]

Premieberekening doen op de site van de betreffende leverancier. Dan zie je meestal wel hoe ze verrekenen.
ook daar moet @mathijshooi mee oppassen.
vaak staat er daar ook bij: "aan deze berekening kunnen geen rechten worden onttrokken" of iets dergelijks in die trant. ;)

zelf bellen met de helpdesk heeft weinig zin, als het niet in het contract staat, dan ben je aan de goden over geleverd en kunnen ze dit tussen door aanpassen naar hun eigen dunken.

(gelukkig val het vaak mee, en is de zaak niet zo erg, maar reken op niks, wees blij als je geluk hebt. ;) )

voorbeeld:
https://www.dgbenergie.nl...salderen-en-terugleveren/
nice daar krijg je dus voor overschot het kale tarief inclusief de BTW.
neeee, noppes.
in het contract staat dus 0,025ct per overige kWh(na salderen) en geen BTW.
zwaar kut dus.

ik zie wel trouwens dat deltaenergie nog +/-0,50€/kWh heeft staan.
contrakt:
Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt
u hiervoor van ons de afgesproken terugleververgoeding.
bron:
https://www.deltaenergie....-en-gas-2017_30062021.pdf
en dan het model contract:
Wekt u elektriciteit op? Bij teruglevering aan het net ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan de
totale prijs per kWh. Levert u meer terug aan het net dan u verbruikt? Dan ontvangt u over het verschil
de leveringsprijs per kWh exclusief de belastingen. Meer informatie vindt u op deltaenergie.nl/
terugleververgoeding.
bron:
https://www.deltaenergie....delta-gas-24-dec-2021.pdf
dus als iemand zin heeft om die uit te zoeken, succes.

(met mijn 150m3 gas per jaar kom ik daar door de 2,62€/m3 nog steeds te hoog uit, dus die zoek ik niet uit verder.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
jobr schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Die werd hoger en hoger.
Ik heb 27-12 afgesloten voor 0,46 euro teruglever vergoeding. In de weken daarvoor heb ik 2 keer geannuleerd binnen de 14 dagen bedenktijd en opnieuw afgesloten aangezien de prijs significant omhoog ging iedere keer.
Ik lever veel terug.
ik zag die prijs staan op een zondag avond. dacht, eerst eens uitzoeken hoe of wat. helaas de volgende dag meer dan 10 cent gezakt. in principe zou vandaag een nieuwe prijs moeten komen. straks eens kijken.
ik leverde (nog zonder warmtepomp) dit jaar meer dan 5000 kwh terug. serieus de moeite waard om te shoppen. echter geloof het pas echt als het op de rekening staat, gezien contractbreuk en dergelijke afgelopen jaar....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sjampeter schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:10:
[...]
echter geloof het pas echt als het op de rekening staat, gezien contractbreuk en dergelijke afgelopen jaar....
Daarom heb ik eneco gekozen (45 cent terugleveren).
Die vallen niet zo maar om en zullen zich dus ook niet daarop kunnen beroepen om contract open te breken.

Ik ga deze maand het dak op om mijn zonnepanelen uit te breiden van 7600Wp naar 18500 Wp.
Ik ga dan 8000-9000 Kwh terugleveren. Investering is dan binnen 2 jaar terug verdiend.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
de Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:45:
[...]

Die vallen niet zo maar om en zullen zich dus ook niet daarop kunnen beroepen om contract open te breken.

Ik ga deze maand het dak op om mijn zonnepanelen uit te breiden van 7600Wp naar 18500 Wp.
Ik ga dan 8000-9000 Kwh terugleveren. Investering is dan binnen 2 jaar terug verdiend.
Held, zo willen we het graag zien. Iemand die de mogelijkheden van de markt goed in schat :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motion-m
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-04 13:42
Bij mij is de kogel ook door de kerk: volgende maand gaan de panelen het dak op, ik verwacht ook ca 8000-9000kWh terug te kunnen gaan leveren.

Ik heb nu helemaal geen panelen en mijn contract is al verlopen (nu op flex).
Is het verstandig om nu alvast over te stappen?
Maandbedrag gaat dan eerst omhoog, maar na plaatsen panelen dat dan laten aanpassen? of meteen al aangeven dat ik panelen heb?

ik heb al even via gaslicht gekeken en als ik aangeef dat ik panelen heb krijg ik veel mooiere aanbiedingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Motion-m schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:34:
Bij mij is de kogel ook door de kerk: volgende maand gaan de panelen het dak op, ik verwacht ook ca 8000-9000kWh terug te kunnen gaan leveren.

Maandbedrag gaat dan eerst omhoog, maar na plaatsen panelen dat dan laten aanpassen? of meteen al aangeven dat ik panelen heb?

ik heb al even via gaslicht gekeken en als ik aangeef dat ik panelen heb krijg ik veel mooiere aanbiedingen..
ik zou het zsm afsluiten. Wie weet is het teruglevertarief straks weer fors lager. Die van Eneco ging al van 45 naar 31 cent vorige week.

met 45 cent ga je dan naar naar meer dan 4000 euro per jaar, net als bij mij.

Dat je maandbedrag om hoog gaat maakt niet uit, het gaat om de jaarafrekening. Je hoeft geen aanpassing van je contract te laten doen als je panelen neemt.

Uiteraard, als je aangeeft dat je panelen hebt, dan wordt die opbrengst meegenomen in het totale kostenplaatje.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 17-01-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion-m
45 cent zie ik niet meer terug. Eneco zit nu op 31 cent en Budget energie op 37 cent. Dus ik denk dat het die wordt, kan altijd nog binnen 14 dagen wisselen.

ik denk dat ik het opwekken maar even conservatief opgeef, en dan zsm de panelen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Motion-m schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:56:
45 cent zie ik niet meer terug. Eneco zit nu op 31 cent en Budget energie op 37 cent. Dus ik denk dat het die wordt, kan altijd nog binnen 14 dagen wisselen.

ik denk dat ik het opwekken maar even conservatief opgeef, en dan zsm de panelen erop.
Je kunt beter niet naar vergelijkers kijken, die nemen niet (meer) alles mee.
Engie had recent nog 45 of 46 cent terugleververgoeding. Direct op hun site kijken.

Wat je opgeeft wordt niets mee gedaan, is alleen maar voor je proefberekening.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 17-01-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion-m
Bij Engie geven ze een maandbedrag van 305 euro op?
Heel vreemd.

het teruglevertarief staat ook niet duidelijk vermeld, wel dat het gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw). Hoe bereken je dat kale tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruderodeo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-04 20:06
Dank voor deze discussie!

Ik heb de boel net vastgezet bij Engie op 48ct/kwh. Prijscalculator bij Engie deed bij mij ook niet wat die moest doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:10
ruderodeo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:38:
Dank voor deze discussie!

Ik heb de boel net vastgezet bij Engie op 48ct/kwh. Prijscalculator bij Engie deed bij mij ook niet wat die moest doen.
Maar hoe weet je dat van die 48 cent dan?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:05
Bravertal schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:47:
Maar hoe weet je dat van die 48 cent dan?
En is dat het dal of normaal tarief? Ik heb ook wat zitten prutsen op de site van Engie, en daarbij geprobeerd de teruglevertarieven te achterhalend oor met de hoeveelheden kWh te spelen, maar kwam er toen uit dat het normaaltarief rond de 47 ct lag, en het daltarief rond de 29.
Of heeft @ruderodeo dit telefonisch geregeld?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Motion-m schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:34:

Heb je de panelen al in huis :? ....anders zou ik dat ff afwachten, iedereen wil ineens panelen...hoe zou dat nou komen :)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruderodeo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-04 20:06
Andrehj schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:00:
[...]

En is dat het dal of normaal tarief? Ik heb ook wat zitten prutsen op de site van Engie, en daarbij geprobeerd de teruglevertarieven te achterhalend oor met de hoeveelheden kWh te spelen, maar kwam er toen uit dat het normaaltarief rond de 47 ct lag, en het daltarief rond de 29.
Of heeft @ruderodeo dit telefonisch geregeld?
Dat is normaaltarief inderdaad. Nee, wel gechat na afsluiting om te checken of ik het goed begrepen had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:05
ruderodeo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:42:
Dat is normaaltarief inderdaad. Nee, wel gechat na afsluiting om te checken of ik het goed begrepen had
Maar wat is terugleverdaltarief (voor in het weekend) dan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:05
Hier ook overgestapt naar Engie, met bijna 2.000 kWh overproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Engie Energie
Ik heb ontdekt dat wanneer je invult dat je meer terug levert dan dat je verbruikt dat Engie bij de tarieven de terug lever vergoeding laat zien. Vul je meer in dan dat he verbruikt dan verandert die in tarieven wanneer je afneemt.

Op dit moment is vergoeding
Dag € 0,48062 per kWh
Dal € 0,41003 per kWh

Ik heb snel een contract bij ze afgesloten. Voor het gas overweeg ik een contract bij een ander partij af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
volgens mij zijn die prijzen incl btw en overheidsheffing. krijgt dus een stuk minder denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFgNWy4GckQcM-mKuvZMoGYXt4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4QnIB7GVvKonPIrNNhTFNo8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
Benieuwd of iemand het Engie contract al binnen heeft met daarin de daadwerkelijke tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Zit er overigens ook een beetje aan te rekenen nu. Als ik het goed heb wordt (bijvoorbeeld bij Engie) als je hoog/laag tarief hebt de teruglevering ook tegen hoog/laag tarief verrekend. Kan ik de aanname doen dat de teruglevering hoog 71,5% is tegen 28,5% laagtarief? Dit ivm 5 dagen in de week hoog tarief teruglevering en in het weekeinde 2 dagen laagtarief teruglevering?

Als ik dan nog meer verbruik in het laagtarief kan duwen kan dit de weegschaal nog verder laten doorslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Niek_ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:50:
Zit er overigens ook een beetje aan te rekenen nu. Als ik het goed heb wordt (bijvoorbeeld bij Engie) als je hoog/laag tarief hebt de teruglevering ook tegen hoog/laag tarief verrekend. Kan ik de aanname doen dat de teruglevering hoog 71,5% is tegen 28,5% laagtarief? Dit ivm 5 dagen in de week hoog tarief teruglevering en in het weekeinde 2 dagen laagtarief teruglevering?

Als ik dan nog meer verbruik in het laagtarief kan duwen kan dit de weegschaal nog verder laten doorslaan.
Als Engie idd niet aan salderen tussen de tariefgroepen doet dan klopt dat ja. Maar je moet natuurlijk wel zorgen dat ook je dal verbruik gesaldeerd is op 0, anders betaal je hier meer dan wat je als TLV terug krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door mathijshooi op 18-01-2022 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-03 23:34
Niek_ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:02:
Benieuwd of iemand het Engie contract al binnen heeft met daarin de daadwerkelijke tarieven.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eCeggm5.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vj3yAbp.png

Ik lees dit als dat ik 0,33887 krijg voor teruglevering in dal en 0,48062 voor teruglevering in normaal, na salderen.

[ Voor 15% gewijzigd door wiljums op 18-01-2022 11:20 ]

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
mathijshooi schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Als Engie idd niet aan salderen tussen de tariefgroepen doet dan klopt dat ja. Maar je moet natuurlijk wel zorgen dat ook je dal verbruik gesaldeerd is op 0, anders betaal je hier meer dan wat je als TLV terug krijgt.
Klopt helemaal, ik ben er nog niet achter hoe ze salderen. Maar goed, ook daarmee kan ik genoeg schuiven (2 elektrische auto's en een warmtepomp).
wiljums schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik lees dit dat ik 0,33887 krijg voor teruglevering in dal en 0,48062 voor teruglevering in normaal.
Zo lees ik het ook. Ik heb zojuist ook het contract aangevraagd. Tarieven die ik voor teruglevering (en afname) kreeg waren: normaal 0,46409 en dal 0,32234. Ook nog even gekeken wat er gebeurt als ik fors meer teruglever (3000kWh als voorbeeld) maar ze rekenen gewoon door met deze tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
Niek_ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:50:

Bij mij is het 70-30%, maar is natuurlijk ook afhankelijk van het verbruik (waar je ook weer mee kunt sturen).

[ Voor 6% gewijzigd door wiljums op 18-01-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Feestdagen zijn natuurlijk ook daltariefdagen, dat zal dan mogelijk net het verschil zijn. Maar goed om te zien dat ik aardig in de richting zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:52
Niek_ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Klopt helemaal, ik ben er nog niet achter hoe ze salderen. Maar goed, ook daarmee kan ik genoeg schuiven (2 elektrische auto's en een warmtepomp).

[...]
Met zonnepanelen wek je je eigen stroom op. Maar wat gebeurt er met de stroom die je niet direct nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je niet thuis bent? Stroom die je niet direct nodig hebt, wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. De energie die je teruglevert, wordt verrekend met jouw totale energieverbruik. Als je overdag dus 10 kWh teruglevert en ’s avonds 10 kW gebruikt, wordt dit met elkaar verrekend en betaal je dus niets. Dit principe heet salderen.

https://www.engie.nl/prod...tie/salderen-zonnepanelen

Impliceert deze regel niet dat ze sowieso dal en normaal tegen elkaar wegstrepen.

Ik zit heel erg te twijfelen. Willen zowel PV uitbreiden als elektrisch gaan verwarmen met met L/L WP en dan zou gas bij Engie met 500 euro cashback (die volgens mij nergens meegerekend wordt) wel helemaal interessant kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Rctworld schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:35:
[...]

Met zonnepanelen wek je je eigen stroom op. Maar wat gebeurt er met de stroom die je niet direct nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je niet thuis bent? Stroom die je niet direct nodig hebt, wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. De energie die je teruglevert, wordt verrekend met jouw totale energieverbruik. Als je overdag dus 10 kWh teruglevert en ’s avonds 10 kW gebruikt, wordt dit met elkaar verrekend en betaal je dus niets. Dit principe heet salderen.

Impliceert deze regel niet dat ze sowieso dal en normaal tegen elkaar wegstrepen.

Ik zit heel erg te twijfelen. Willen zowel PV uitbreiden als elektrisch gaan verwarmen met met L/L WP en dan zou gas bij Engie met 500 euro cashback (die volgens mij nergens meegerekend wordt) wel helemaal interessant kunnen worden.
Zou je wel zeggen als je het zo leest. Helaas niemand met zonnepanelen en Engie in m’n omgeving waar ik dit even na zou kunnen gaan.

Die €500 cashback wordt voor zover ik zie toegekend op de jaarafrekening, dus niet al in de prijzen verwerkt. Voor ons ook erg interessant met 100m3 gas per jaar. Vandaar ook afgesloten. Tijdens het proces screenshots gemaakt.

Edit: als je de berekening op de website van Engie maakt en een hoge teruglevering op de verschillende tarieven invoert dan berekent hij nog steeds het totaal onderaan de streep uit waarbij eerst alle telwerken gesaldeerd worden voor zover ik kan zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Niek_ op 19-01-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rctworld schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:35:
[...]

Nee zo werkt het niet bij Engie volgens mij. zie ook de eerdere discussie hierover in dit topic:
mathijshooi in "Het grote terugleververgoeding topic"

De informatie op hun eigen website is dus incorrect. Tenzij ze het over een weekenddag hebben, want dat is allemaal daltarief neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:20
Bij Engie krijg je de 500 euro cashback. alleen als je gas en elektra afsluit, voor alleen elektra is de cashback 0 euro. Nu verbruik ik geen gas, maar heb nog wel een gasmeter die ik eigenlijk wilde (laten) verwijderen. Maar zoals ik het nu bekijk kan ik deze beter laten zitten, 500 euro cashen, en de ~280 euro aftikken voor leveringskosten/netbeheerkosten, is toch weer 220 euro makkelijk verdiend....

Kan/mag dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Xqlusive schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:40:
Bij Engie krijg je de 500 euro cashback. alleen als je gas en elektra afsluit, voor alleen elektra is de cashback 0 euro. Nu verbruik ik geen gas, maar heb nog wel een gasmeter die ik eigenlijk wilde (laten) verwijderen. Maar zoals ik het nu bekijk kan ik deze beter laten zitten, 500 euro cashen, en de ~280 euro aftikken voor leveringskosten/netbeheerkosten, is toch weer 220 euro makkelijk verdiend....

Kan/mag dit?
Ja hoor, tenzij er in de algemene voorwaarden iets over staat, maar dat verwacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Waarom kiezen jullie niet voor enkeltarief ipv daltarief? Dan is je berekening een stuk simpeler en wordt alles op een grote hoop gegooid en gesaldeerd. Wij draaien de was en de vaatwasser als de zon het hoogst staat, dat is toch het meest efficiënt als je zelf productie hebt? Maar dan zit je wel in piektarief en heb je in dal een wat lager verbruik. Daar zit toch nauwelijks winst in? Of hebben jullie het totaal uitgepuzzeld zodat je tegen piektarief levert en je verbruik zoveel mogelijk tegen daltarief afneemt? Die rekensom snap ik maar zo ga ik niet leven :P Daarnaast wil ik gewoon zo min mogelijk energie uit het net halen, niet noodzakelijk de laagste rekening.

Maar over die rekening:

Wij hebben nog contact gehad met Greenchoice en 8 ct per kWh zit bij hun vast in alle contracten nu, ze doen geen andere aanbiedingen. Die moeten alle nettoleveranciers nu toch als klant verliezen lijkt me, terwijl dat dus ook goedkope stroomleveranciers voor ze zouden kunnen zijn als ze het iets slimmer zouden spelen.

Ik neig dus sterk naar overstappen. Engie berekening laat met 2300 verbruik en 3300 teruglevering zien dat we ~900 terugkrijgen. Da's met die 8 cent per kWh bij Greenchoice een stuk minder lijkt me en die 50 euro overstapkosten zijn wellicht snel terugverdiend. Maar een goed totaalbeeld krijg ik niet. Weet iemand hoe ik dit uit kan rekenen? Op de site van greenchoice krijg ik geen invulformulier waar ik mijn teruglevering ook op kan zetten en in het bedrag dat we volgens Engie terugkrijgen (900 euro) zitten allerlei andere subsidies en tegemoetkomingen want 90ct/kWh krijgen we daar zeker niet :)

Eneco overweeg ik ook nog, die zeggen -67,50 per maand, iets van 800 euro dus. Maar die betalen dus wel per maand terug terwijl je bij Engie iedere maand eerst een tientje moet betalen. En of dat tientje per maand voorschot wel of niet in die -900 op jaarbasis zit is ook niet erg duidelijk bij Engie. AAARGH!!! |:( :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jheroun schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:55:
Waarom kiezen jullie niet voor enkeltarief ipv daltarief?
Omdat soms een aanbieder met dubbel tarief goedkoper is.
Wij draaien de was en de vaatwasser als de zon het hoogst staat, dat is toch het meest efficiënt als je zelf productie hebt?
Nee? Je kunt gewoon salderen dus dat boeit niet. Pas als je niet meer kunt salderen wordt dat interessant. Echter is de vaatwasser geen grootverbruiker dus is de moeite niet waard.
Daarnaast wil ik gewoon zo min mogelijk energie uit het net halen, niet noodzakelijk de laagste rekening.
Serieus? Die mentaliteit zou mij duur komen te staan. bij mij gaat het juist om zo veel mogelijk geld krijgen voor mijn opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom kiezen jullie niet voor enkeltarief ipv daltarief? Dan is je berekening een stuk simpeler en wordt alles op een grote hoop gegooid en gesaldeerd. Wij draaien de was en de vaatwasser als de zon het hoogst staat, dat is toch het meest efficiënt als je zelf productie hebt? Maar dan zit je wel in piektarief en heb je in dal een wat lager verbruik. Daar zit toch nauwelijks winst in? Of hebben jullie het totaal uitgepuzzeld zodat je tegen piektarief levert en je verbruik zoveel mogelijk tegen daltarief afneemt? Die rekensom snap ik maar zo ga ik niet leven :P Daarnaast wil ik gewoon zo min mogelijk energie uit het net halen, niet noodzakelijk de laagste rekening.

Maar over die rekening:

Wij hebben nog contact gehad met Greenchoice en 8 ct per kWh zit bij hun vast in alle contracten nu, ze doen geen andere aanbiedingen. Die moeten alle nettoleveranciers nu toch als klant verliezen lijkt me, terwijl dat dus ook goedkope stroomleveranciers voor ze zouden kunnen zijn als ze het iets slimmer zouden spelen.
ik denk niet dat 45 cent aanbieden voor een jaar terugleveren valt onder de noemer slim. ik ben er blij mee hoor,, maar bij Greenchoice zijn ze in dat opzicht dan een stuk slimmer. Eneco betaald mij in de zomer 45 cent terwijl het dan voor minder dan een paar cent uit hun eigen zonneparken komt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi

Maar over die rekening:

Ik neig dus sterk naar overstappen. Engie berekening laat met 2300 verbruik en 3300 teruglevering zien dat we ~900 terugkrijgen. Da's met die 8 cent per kWh bij Greenchoice een stuk minder lijkt me en die 50 euro overstapkosten zijn wellicht snel terugverdiend. Maar een goed totaalbeeld krijg ik niet. Weet iemand hoe ik dit uit kan rekenen? Op de site van greenchoice krijg ik geen invulformulier waar ik mijn teruglevering ook op kan zetten en in het bedrag dat we volgens Engie terugkrijgen (900 euro) zitten allerlei andere subsidies en tegemoetkomingen want 90ct/kWh krijgen we daar zeker niet :)

Eneco overweeg ik ook nog, die zeggen -67,50 per maand, iets van 800 euro dus. Maar die betalen dus wel per maand terug terwijl je bij Engie iedere maand eerst een tientje moet betalen. En of dat tientje per maand voorschot wel of niet in die -900 op jaarbasis zit is ook niet erg duidelijk bij Engie. AAARGH!!! |:( :?
Je vult als teruglevering 3300 in maar eigenlijk is je netto teruglevering 1000kwh. Hierop krijg je de TLV.

Als je tarieven wilt vergelijken moet je naar het kale tarief kijken, dus zonder heffingen, vermindering energiebelasting en btw. Bij Engie staat dit gewoon netjes uitgesplits.

En weest niet roomser dan de paus, stap over en geef die 50 euro uit aan de boete. En kijk of het financieel gunstiger is om dubbel tarief te nemen. Doe je wasjes en vaatwas in de nacht of weekend en je bespaart direct geld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqKpJVZOEoLThktuzguWMAlr8Wc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IVocFj3961IXeGUEChCpOxiS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-04 14:46
mathijshooi schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Je vult als teruglevering 3300 in maar eigenlijk is je netto teruglevering 1000kwh. Hierop krijg je de TLV.

Als je tarieven wilt vergelijken moet je naar het kale tarief kijken, dus zonder heffingen, vermindering energiebelasting en btw. Bij Engie staat dit gewoon netjes uitgesplits.

En weest niet roomser dan de paus, stap over en geef die 50 euro uit aan de boete. En kijk of het financieel gunstiger is om dubbel tarief te nemen. Doe je wasjes en vaatwas in de nacht of weekend en je bespaart direct geld.

[Afbeelding]
Hoi allemaal, sta voor dezelfde keuze. Ik kies tussen Engie of Eneco. Er van uitgaande dat de invul oefening klopt (exact dezelfde waarden gebuikt, alleen bij engie moet ook de teruglevering in dal en normaal gesplitst) kom ik iets voordeliger uit bij Engie..... maar of de tarieven die ik voorgeschoteld krijg, in exact hetzelfde plaatje als hierboven nu met of zonder btw/opslag zijn krijg ik niet duidelijk. Alleen maar afgaan op de rekenmodule op de website voelt ook wat risicovol...

Nb ik reken met 5000 verbruik 8000 opwek (voor het gemak even 50/50 verdeeld, want ik heb nog geen idee hoe de werkelijkheid gaat zijn mbt dal/normaal...

Wat is wijsheid......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bkruyver schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Hoi allemaal, sta voor dezelfde keuze. Ik kies tussen Engie of Eneco. Er van uitgaande dat de invul oefening klopt (exact dezelfde waarden gebuikt, alleen bij engie moet ook de teruglevering in dal en normaal gesplitst) kom ik iets voordeliger uit bij Engie..... maar of de tarieven die ik voorgeschoteld krijg, in exact hetzelfde plaatje als hierboven nu met of zonder btw/opslag zijn krijg ik niet duidelijk. Alleen maar afgaan op de rekenmodule op de website voelt ook wat risicovol...

Nb ik reken met 5000 verbruik 8000 opwek (voor het gemak even 50/50 verdeeld, want ik heb nog geen idee hoe de werkelijkheid gaat zijn mbt dal/normaal...

Wat is wijsheid......
Bij Eneco maakt dat in ieder geval niet uit, want die salderen eerst normaal-normaal en daarna normaal-dal. Dus zolang je overschot hebt is de berekening simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
bkruyver schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Wat is wijsheid......
Als je het zeker wilt weten sluit je bij beide een contract af. Bekijkt dan goed alle voorwaarden en annuleert dan 1 van de twee binnen de 14 dagen wettelijke bedenktijd.

Bij 3000kwh teruglevering sowieso overstappen! Makkelijker is die 1000 euro niet te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@de Peer @mathijshooi Wij hebben zonnepanelen, een groendak, en veel groen in de tuin omdat we het belangrijk vinden om een beetje te compenseren voor alle flora en fauna die bruut van ons perceel afgejaagd is toen ons huis gebouwd werd :) Daarbij betekent bijdragen aan de energietransitie voor mij ook zoveel mogelijk stroom uit de zonnepanelen zelf gebruiken.

Of om het anders te zeggen, ik vind lage kWh uit het net belangrijker dan een lage rekening. Serieus ja. Dus de vaatwasser en de wasmachine programmeren we hier zo dat die gaan draaien als de zon schijnt. Nu uiteraard vaak ook niet aangezien januari tot nu toe dramatisch mistig is maar vanaf volgende maand wordt dat weer zinniger. Blijft nog lastig hoor, vorig jaar hebben we van de 4800 kWh uit de panelen er 1500 direct zelf verbruikt, de rest is gesaldeerd en dan blijven er ongeveer 1000 netto als teruglevering over. Wij zijn dus ook niet extreem zuinig ofzo (*kuch* wijnkoelkast :X ) maar ik vind het wel leuk om er een beetje rekening mee te houden qua timing. Als batterijoplossingen betaalbaarder of gesubsidieerd worden ga ik daar zeker naar kijken. Dat is meer een ideologische dan een economische rekensom maar daardoor niet minder geldig :)

Ik hoef de energiemaatschappijen echter niet meer te verrijken dan noodzakelijk dus die overstap van Greenchoice naar iets anders komt er waarschijnlijk wel maar door de verschillende weergaven is de rekensom wat ondoorzichtig. Maar zowel Engie als Eneco gaan voor die 1000kWh meer betalen dan de 8 cent van Greenchoice. En dan verdienen die panelen zichzelf ook sneller terug (nog zo'n niet puur economisch gedreven keuze overigens: Sunpower)

@bkruyver Ik zit met dezelfde twee partijen te rekenen. Ik zit alleen op de websites. Van Engie zie ik daar geen detaillering van de terugleverprijs, van Eneco wel. Vermoedelijk zit Engie hoger want die vragen ook meer :) Voordeel van Eneco vind ik wel dat die dus kennelijk maandelijks terugbetalen terwijl je bij Engie minimaal een tientje per maand betaalt en dus een hoop terug moet krijgen aan het einde van het jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTG5pRjGNprX5Pqeo2ZuBPRWkWQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tyqn25ykaqWCsGXCUm2vnw4S.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oh3vNFgDClYS__PTk7dzPsgGJPc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o3Vf7a9lity2OGSyHIXrzQy2.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Jheroun op 19-01-2022 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jheroun schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:13:
@de Peer @mathijshooi Wij hebben zonnepanelen, een groendak, en veel groen in de tuin omdat we het belangrijk vinden om een beetje te compenseren voor alle flora en fauna die bruut van ons perceel afgejaagd is toen ons huis gebouwd werd :) Daarbij betekent bijdragen aan de energietransitie voor mij ook zoveel mogelijk stroom uit de zonnepanelen zelf gebruiken.

Of om het anders te zeggen, ik vind lage kWh uit het net belangrijker dan een lage rekening. Serieus ja. Dus de vaatwasser en de wasmachine programmeren we hier zo dat die gaan draaien als de zon schijnt. Nu uiteraard vaak ook niet aangezien januari tot nu toe dramatisch mistig is maar vanaf volgende maand wordt dat weer zinniger. Blijft nog lastig hoor, vorig jaar hebben we van de 4800 kWh uit de panelen er 1500 direct zelf verbruikt, de rest is gesaldeerd en dan blijven er ongeveer 1000 netto als teruglevering over. Wij zijn dus ook niet extreem zuinig ofzo (*kuch* wijnkoelkast :X ) maar ik vind het wel leuk om er een beetje rekening mee te houden qua timing. Als batterijoplossingen betaalbaarder of gesubsidieerd worden ga ik daar zeker naar kijken. Dat is meer een ideologische dan een economische rekensom maar daardoor niet minder geldig :)

Ik hoef de energiemaatschappijen echter niet meer te verrijken dan noodzakelijk dus die overstap van Greenchoice naar iets anders komt er waarschijnlijk wel maar door de verschillende weergaven is de rekensom wat ondoorzichtig. Maar zowel Engie als Eneco gaan voor die 1000kWh meer betalen dan de 8 cent van Greenchoice. En dan verdienen die panelen zichzelf ook sneller terug (nog zo'n niet puur economisch gedreven keuze overigens: Sunpower)

@bkruyver Ik zit met dezelfde twee partijen te rekenen. Ik zit alleen op de websites. Van Engie zie ik daar geen detaillering van de terugleverprijs, van Eneco wel. Vermoedelijk zit Engie hoger want die vragen ook meer :) Voordeel van Eneco vind ik wel dat die dus kennelijk maandelijks terugbetalen terwijl je bij Engie minimaal een tientje per maand betaalt en dus een hoop terug moet krijgen aan het einde van het jaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het maandbedrag is vaak via e-mail of telefonisch wel bij te stellen, ook naar een negatieve waarde. Maar hangt erg van provider af inderdaad.
Eneco was een paar weken terug, toen ik het afsloot, nog 46 cent per KWh terugleveren, maar dat is nu dus helaas lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512757

Beste mensen,

Bijzondere situatie.

Ik verbruik stroom (+- 6 kWh per dag), geen zonnepanelen, zit bij Vattenfall en krijg dagelijks een minuscuul bedrag á € -0,80 terug.

Kan iemand dit verklaren? ik zag dit topic en wellicht iets voor hier :)

Dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:36
Anoniem: 512757 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:49:
Beste mensen,

Bijzondere situatie.

Ik verbruik stroom (+- 6 kWh per dag), geen zonnepanelen, zit bij Vattenfall en krijg dagelijks een minuscuul bedrag á € -0,80 terug.

Kan iemand dit verklaren? ik zag dit topic en wellicht iets voor hier :)

Dank!
€ -824,77
De 'vermindering energiebelasting' is een vast bedrag wat u terug krijgt van de overheid. Deze ontvangt u als uw leveringsadres bestemd is om te wonen, werken of een andere verblijfsfunctie heeft.

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
de Peer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Nee zo werkt het niet bij Engie volgens mij. zie ook de eerdere discussie hierover in dit topic:
mathijshooi in "Het grote terugleververgoeding topic"

De informatie op hun eigen website is dus incorrect. Tenzij ze het over een weekenddag hebben, want dat is allemaal daltarief neem ik aan.
@mathijshooi als ik de berichten nog eens teruglees lijkt het een interpretatie van de informatie van Engie je te zijn. Ben benieuwd of er al 100% duidelijkheid is over de wijze van salderen bij Engie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

de Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:45:
[...]

Ik loop ook met zulke plannen, maar mijn dak is te klein :+
Huidige voor grotere vervangen kan deels, een paar cm langer en even breed beperkt me aardig in de keus.
Althans ik heb liever geen nieuwe steunen op mijn platte dak als ik de huidige kan gebruiken.
Helaas is er een boete die ik mee moet rekenen maar van 11 cent tlv naar >30 cent geeft wel wat ruimte.
Snel gerekend kan ik 1000kWh overschot realiseren en dat kost me €1800-2000 aan materiaal.
Mijn SMA Sb4000tl2 zal 7840Wp ook niet echt kunnen waarderen :9
Dat kan ik met m'n Diehl opvangen die eigenlijk met 2350Wp vol zit maar op N/O moet 2700Wp wel kunnen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Niek_ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:06:
[...]

@mathijshooi als ik de berichten nog eens teruglees lijkt het een interpretatie van de informatie van Engie je te zijn. Ben benieuwd of er al 100% duidelijkheid is over de wijze van salderen bij Engie?
Nee, ik weet het niet. Volgens @j4y doet Engie niet salderen binnen de tarief groepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j4y

j4y

mathijshooi schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Nee, ik weet het niet. Volgens @j4y doet Engie niet salderen binnen de tarief groepen.
Dubbelcheck met de chat
Hoog wordt weggestreept in hoog en dal met dal.
edit: Engie staat nu ook op gaslicht.com.

[ Voor 6% gewijzigd door j4y op 20-01-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou bijna een secundair allocatiepunt aanvragen: een keer een extra meter ophangen, en dan gescheiden leveranciers voor verbruik en levering :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
teacher schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:22:
Je zou bijna een secundair allocatiepunt aanvragen: een keer een extra meter ophangen, en dan gescheiden leveranciers voor verbruik en levering :Y
Haja, ben benieuwd hoe de klantenservice reageert wanneer je vraagt om alleen een leveringscontract en dat je niks wilt terugleveren.

Sommige medewerkers vinden de huidige werkelijkheid van 1000 euro terugbetalen omdat iemand 3000kwh terugleverd al moeilijk te bevatten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:10
Geeft Engie ook geld terug per maand (als je meer teruglever dan dat je gebruikt).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Bravertal schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:58:
Geeft Engie ook geld terug per maand (als je meer teruglever dan dat je gebruikt).
Ik geloof dat minimaal bedrage per maand 10 euro is, dus zal aan het eind van het jaar verrekenen.

Denk wel dat Engie een partij is die het wel een jaar zou moeten overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ou812
  • Laatst online: 23-04 08:55
Ik heb nu een contract voor stroom en gas bij Essent. Helaas 0,055 terugleververgoeding. Zou ik bij Essent alleen het stroom gedeelte kunnen opzeggen en dit dan vervolgens bij Engie/Eneco kunnen onderbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
ou812 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:20:
Ik heb nu een contract voor stroom en gas bij Essent. Helaas 0,055 terugleververgoeding. Zou ik bij Essent alleen het stroom gedeelte kunnen opzeggen en dit dan vervolgens bij Engie/Eneco kunnen onderbrengen?
ik heb van meerdere mensen gehoord dat dit kan. Je zou misschien wel een opzegboete van 50-100 euro moeten betalen.

Bel essent en vraag naar de mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:20
Zojuist een contract afgesloten bij Engie voor gas en elektra. :)
Gas heb ik niet nodig, maar voor 500 euro korting wil ik best de leveringskosten betalen van ~280 euro.
Daarnaast heb ik gekozen voor dubbeltarief om de maximale terugleververgoeding te vangen.

Misschien ga ik ook nog wat panelen bijplaatsen op het schuurtje, bij deze bedragen gaat de terugverdientijd erg hard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Jheroun schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:13:
Voordeel van Eneco vind ik wel dat die dus kennelijk maandelijks terugbetalen terwijl je bij Engie minimaal een tientje per maand betaalt en dus een hoop terug moet krijgen aan het einde van het jaar.
Bij eneco is het zo dat als het maandbedrag kleiner is dan 9 euro dat het maandbedrag 0 wordt en aan het einde wordt alles verrekend.
Dat is in ieder geval wat ze mij vertelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Ik check graag even bij jullie of ik nou een denkfout maak of niet.
Als Engie normaaltarief tegen normaaltarief verrekent en daltarief tegen daltarief, dan is dat toch juist gunstiger dan salderen over alle tarieven heen?

Fictief voorbeeld
€0,40/kWh normaaltarief
€0,30/kWh daltarief

Situatie 1: salderen binnen de tariefgroepen, daarna terugleververgoeding in het bijbehorende tarief
verbruik normaal 1000kWh
teruglevering normaal 3000kWh
verbruik dal 2000kWh
teruglevering dal 1000kWh
normaaltarief heeft dan een netto teruglevering van 2000kWh tegen €0,40/kWh en dat levert €800,- op.
daltarief heeft een netto verbruik van 1000kWh tegen €0,30/kWh en dat kost €300,-
Totaal onderaan de streep €500,- terug te ontvangen vanuit Engie

Situatie 2: salderen over de tariefgroepen heen, daarna terugleververgoeding in het bijbehorende tarief
verbruik normaal 1000kWh
verbruik dal 2000kWh
normaaltarief heeft netto 2000kWh 'over', daltarief komt 1000kWh te kort qua salderen. Netto dus 1000kWh normaaltarief teruglevering tegen €0,40/kWh en dat levert €400,- op.

Verschil tussen de 2 varianten is €100,- in het voordeel van situatie 1 waarbij binnen het tarief gesaldeerd wordt en niet over de tarieven heen.

LET OP: Bovenstaande blijkt onjuist te zijn. Zie deze post.

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 23-01-2022 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Niek_ schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Als Engie normaaltarief tegen normaal tarief verrekend en daltarief tegen daltarief, dan is dat toch juist gunstiger dan salderen over alle tarieven heen?

Fictief voorbeeld
€0,40/kWh normaaltarief
€0,30/kWh daltarief

Situatie 1: salderen binnen de tariefgroepen, daarna terugleververgoeding in het bijbehorende tarief
verbruik normaal 1000kWh
verbruik dal 2000kWh
normaaltarief heeft dan een netto teruglevering van 2000kWh tegen €0,40/kWh en dat levert €800,- op.
daltarief heeft een netto verbruik van 1000kWh tegen €0,30/kWh en dat kost €300,-

Situatie 2: salderen over de tariefgroepen heen, daarna terugleververgoeding in het bijbehorende tarief
verbruik normaal 1000kWh
verbruik dal 2000kWh
normaaltarief heeft netto 2000kWh 'over', daltarief komt 1000kWh te kort qua salderen. Netto dus 1000kWh normaaltarief teruglevering tegen €0,40/kWh en dat levert €400,- op.

Verschil tussen de 2 varianten is €100,- in het voordeel van situatie 1 waarbij binnen het tarief gesaldeerd wordt en niet over de tarieven heen.
Daar heb jij helemaal gelijk in. Spelen met verbruik binnen de groepen kan dan extra lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Als Engie normaaltarief tegen normaaltarief verrekent en daltarief tegen daltarief, dan is dat toch juist gunstiger dan salderen over alle tarieven heen?

Fictief voorbeeld
€0,40/kWh normaaltarief
€0,30/kWh daltarief

verbruik normaal 1000kWh
verbruik dal 2000kWh

verbruik normaal 1000kWh
verbruik dal 2000kWh

Dit is niet hoe het werkt (bij Eneco in ieder geval) en niet helemaal een realistisch plaatje. Wie heeft er nu 1000 kWh normaal-verbruik? Als je een warmtepomp hebt en elektrische auto ziet het plaatje er anders uit.
Het normaaltarief wordt eerst volledig leeg gemaakt, dus met zowel normaal als dal opwekking. Pas daarna wordt het dalverbruikgesaldeerd.

Bij een hoog stroomverbruik en geen overschot aan zonnepanelen, is het dan dus voordeliger.

Maar zoals je merkt het hangt erg af van de specifieke situatie qua verbruik en opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
de Peer schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:16:
[...]

Dit is niet hoe het werkt (bij Eneco in ieder geval) en niet helemaal een realistisch plaatje. Wie heeft er nu 1000 kWh normaal-verbruik? Als je een warmtepomp hebt en elektrische auto ziet het plaatje er anders uit.
Het normaaltarief wordt eerst volledig leeg gemaakt, dus met zowel normaal als dal opwekking. Pas daarna wordt het dalverbruikgesaldeerd.

Bij een hoog stroomverbruik en geen overschot aan zonnepanelen, is het dan dus voordeliger.

Maar zoals je merkt het hangt erg af van de specifieke situatie qua verbruik en opwek.
Het ging mij even om het voorbeeld. Als je andere getallen invult dan kom je op hetzelfde resultaat: de wijze van salderen van Engie is bij normaal-/daltarief gunstiger dan die van de meeste andere aanbieders.

Hier 2 elektrische auto’s en een warmtepomp. Als ik de auto’s volledig in daltarief kan laden dan heb ik de eerste 9000kWh al te pakken. Warmtepomp moet ik even in gaan duiken maar zal ongetwijfeld meer richting de nacht kunnen qua verbruik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-04 17:52
Ik ben overgestapt naar Engie en heb dezelfde avond 12x 415Wp PV panelen besteld.
De terugverdientijd wordt zo wel heel kort.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
[...]

Fictief voorbeeld
€0,40/kWh normaaltarief
€0,30/kWh daltarief

Kloppen de tarieven die je in dit voorbeeld hanteert? Het levertarief is hoger dan het kale teruglevertarief, zowel voor normaal als dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
wiljums schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Kloppen de tarieven die je in dit voorbeeld hanteert? Het levertarief is hoger dan het teruglevertarief, zowel voor normaal als dag.
In de berekening van Engie op de website niet. Tarieven zijn niet volledig correct, maar komen aardig overeen. Ging mij meer even om het principe.

[ Voor 14% gewijzigd door Niek_ op 20-01-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Niek_ schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:31:
[...]

In de berekening van Engie op de website niet. Tarieven zijn niet volledig correct, maar komen aardig overeen. Ging mij meer even om het principe.
Dat geven ze duidelijk aan, het verschil is de energiebelasting en BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
wiljums schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Dat geven ze duidelijk aan, het verschil is de energiebelasting en BTW.
Als je in de berekening zorgt voor een verschil tussen afname en teruglevering dan zie je dat ze in de berekening gewoon het normaal-/daltarief gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
mathijshooi schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:35:
[...]

ik heb van meerdere mensen gehoord dat dit kan. Je zou misschien wel een opzegboete van 50-100 euro moeten betalen.

Bel essent en vraag naar de mogelijkheden.
Hoi, ik ben precies hiermee bezig. Zit nu variabel bij essent. Gas 1.69, laat ik nog even zo bij essent, gok op daling tarieven in de zomer, dan misschien overstappen.
Electra eerst eneco aangevraagd, binnen 14dgn geannuleerd en nu in bedenk termijn bij engie. Ik denk dat engie net ff beter teruglevertarieven heeft... uitgaande van de voorbeeld berekeningen....

Ik heb op de chat bij essent gevraag of ik alleen stroom elders kon gaan contracteren, dat was mogelijk zeiden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
[...]

Meestal is bij afname de prijs per kWh hoger dan de terugleververgoeding. Dat komt omdat de terugleververgoeding meestal ex btw is (en meestal nog wat extra).
Daar hou je geen rekening mee in je voorbeeld.
En het is dan maar net hoe het exact uit gaat komen.

Als ik nu op gaslicht.com kijk dan zie ik bij engie een afname prijs van daltarief wat iets hoger is dan teruglever vergoeding normaaltarief. Dus is salderen over alle tarieven goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
Vandaag contract engie binnen.
Tarieven engie excl. Btw en excl. overheidstarieven: dal 0.32234, normaal 0.46409. (Incl. rond 0.47 en 0.64)
Zoals ik het lees zijn dit dus ook de teruglevertarieven..... mij alleen niet duidelijk hoe de saldering werkt. Per dal/normaal, volgorde enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bkruyver schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:39:
Vandaag contract engie binnen.
Tarieven engie excl. Btw en excl. overheidstarieven: dal 0.32234, normaal 0.46409. (Incl. rond 0.47 en 0.64)
Zoals ik het lees zijn dit dus ook de teruglevertarieven..... mij alleen niet duidelijk hoe de saldering werkt. Per dal/normaal, volgorde enz.
Lees dan dit topic even door. Het gaat er al dagen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:31
Medetweakers!
Ik ben ook al enige tijd aan het meelezen hier en ook ik ben aan het kijken naar het overstappen naar een andere leverancier.

Wij wonen nu nog net niet een volledig jaar in onze nieuwbouwwoning. (Ingetrokken in april vorig jaar)En sinds dat moment dus ook een energiecontract op dit adres. Greenchoice in dit geval. Eind Juni hebben we de zonnepanelen op het dak gekregen (+_ : 10.000WP).

Ik vond het ontzettend lastig in te schatten hoeveel onze warmtepomp zou gaan verbruiken, dus hebben we het hele dak gewoon vol gelegd met panelen. (Gasloze woning).
Het idee was om op nul-op-de-meter uit te gaan komen, maar het lijkt er wel op dat we nu een mooi overschot realiseren.
Hoewel ik dus nog geen volledig jaarverbruik heb en dus ook nog geen volledig jaar zonnepanelen heb liggen blijft dit een beetje lastig in te schatten.

Kan iemand mij in de juiste richting helpen? Is het nou de moeite waard om inderdaad voor dubbeltarief te kiezen of voor de 'simpelere' enkeltarief optie?
Als ik terug lees in dit draadje lijkt de beste keuze dus een beetje te gaan tussen Eneco en Engie. Of sla ik de plank nu mis?

De standen die ik op dit moment heb zijn:
(De warmtepomp verbruikt denk ik toch wat minder dan we verwacht hadden):

Levering 1 laag: 2231
Levering 2 hoog: 2209
Teruglevering 1 laag: 1355
Teruglevering 2 hoog: 3204

Dit is dus van laten we zeggen 1 mei 2021 t/m 22jan 2022. De productiemaanden komen er nog aan. Terwijl als het goed is de warmtepomp straks weer stukken minder gaat verbruiken.

Wat zouden jullie adviseren? Een zetje in de juiste richting wordt erg gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
NileZ_ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:18:
Medetweakers!
Ik ben ook al enige tijd aan het meelezen hier en ook ik ben aan het kijken naar het overstappen naar een andere leverancier.

Wij wonen nu nog net niet een volledig jaar in onze nieuwbouwwoning. (Ingetrokken in april vorig jaar)En sinds dat moment dus ook een energiecontract op dit adres. Greenchoice in dit geval. Eind Juni hebben we de zonnepanelen op het dak gekregen (+_ : 10.000WP).

Ik vond het ontzettend lastig in te schatten hoeveel onze warmtepomp zou gaan verbruiken, dus hebben we het hele dak gewoon vol gelegd met panelen. (Gasloze woning).
Het idee was om op nul-op-de-meter uit te gaan komen, maar het lijkt er wel op dat we nu een mooi overschot realiseren.
Hoewel ik dus nog geen volledig jaarverbruik heb en dus ook nog geen volledig jaar zonnepanelen heb liggen blijft dit een beetje lastig in te schatten.

Kan iemand mij in de juiste richting helpen? Is het nou de moeite waard om inderdaad voor dubbeltarief te kiezen of voor de 'simpelere' enkeltarief optie?
Als ik terug lees in dit draadje lijkt de beste keuze dus een beetje te gaan tussen Eneco en Engie. Of sla ik de plank nu mis?

De standen die ik op dit moment heb zijn:
(De warmtepomp verbruikt denk ik toch wat minder dan we verwacht hadden):

Levering 1 laag: 2231
Levering 2 hoog: 2209
Teruglevering 1 laag: 1355
Teruglevering 2 hoog: 3204

Dit is dus van laten we zeggen 1 mei 2021 t/m 22jan 2022. De productiemaanden komen er nog aan. Terwijl als het goed is de warmtepomp straks weer stukken minder gaat verbruiken.

Wat zouden jullie adviseren? Een zetje in de juiste richting wordt erg gewaardeerd.
Afhankelijk van de oriëntatie en hellingshoek van je panelen zijn er wel grafieken te vinden die de procentuele opbrengst per maand laten zien. Daarmee moet je je jaaropbrengst aardig kunnen berekenen.
Volgens mij zijn we krap halverwege de winter. Ook in februari kan het nog hard vriezen dus de warmtepomp zal echt nog wel even aan de bak moeten. Je zou naar de graaddagen kunnen kijken van de afgelopen periode en dit tegen het verbruik van de warmtepomp kunnen aanhouden. Dan moet het aardig lukken om het verbruik in de komende maanden goed in te schatten.
Met bovenstaande moet dan ook duidelijk worden of en zo ja hoeveel kWh je per jaar haar overhouden.

Paar post terug heb ik een fictieve berekening gepost. Daaruit blijkt dat het normaal/daltarief voordeliger kan zijn dan het enkeltarief. Vooral als je een beetje kan schuiven met het verbruik. Met een warmtepomp kan dat zeker. SWW ‘s nachts opwarmen, legionellarun ‘s nachts of in het weekeinde, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@Niek_

Bedankt voor je reactie. En je hebt gelijk hoor dat de warmtepomp nog even aan de bak moet. Volgens het overzicht in warmtepomp zelf heeft deze in december ongeveer 500 kWh verbruikt. November was lager en januari gaat ook wat lager uitkomen. Dus als ik er even voor het gemak vanuit ga dat deze in februari en maart ook nog eens 550 kWh gaat verbruiken, dan is dat hoog ingeschat (hoop ik).
In de zomermaanden had ik volgens het maandelijkse overzicht van greenchoice een teruglevering van 800-1000 kwh per maand. Even puur uit het hoofd en zonder ingewikkelde berekening denk ik dus wel dat ik op een overschot mag gaan rekenen. Gezien ik nu min of meer op 0 sta..
Of maak ik nu een denkfout? De zonnepanelen liggen overigens allemaal op zuid, geen schaduw.

Klopt het dat Engie en Eneco nu de topkeuzes zijn?

En inderdaad het schuiven naar toch nog iets meer verbruik in daltarief kan zeker nog interessant zijn.

In eerste instantie had ik dezelfde benadering als @Jheroun, namelijk niet uit het net halen maar van het dak. Echter is dat financieel gezien inderdaad niet perse de beste keuze.

Wat mij alleen nog steeds niet helemaal duidelijk is , en ik weet dat dit de laatste paar dagen echt wel besproken is.. is hoe er nu precies tussen die tarieven gesaldeerd wordt. Op dit moment is mijn dalverbruik een stuk hoger dan daloplevering. Het hoogverbruik kan nog wel een stukje anders. Maar dit komt omdat we afgelopen zomer juist de insteek hadden.. apparaten aan wanneer het dak opwekt. Daarin zouden we komende zomer natuurlijk ons gedrag in kunnen aanpassen.

Maar dat salderen in de daltarieven blijft me nog steeds een beetje vaag klinken. Excuus daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NileZ_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:41:
@Niek_
Wat mij alleen nog steeds niet helemaal duidelijk is , en ik weet dat dit de laatste paar dagen echt wel besproken is.. is hoe er nu precies tussen die tarieven gesaldeerd wordt.
Dat hangt dus van de aanbieder af. Hier een overzicht: https://www.consumentenbo...en/opbrengst-zonnepanelen
Maar dit komt omdat we afgelopen zomer juist de insteek hadden.. apparaten aan wanneer het dak opwekt. Daarin zouden we komende zomer natuurlijk ons gedrag in kunnen aanpassen.
Gedrag aanpassen is maar heel beperkt mogelijk hoor, eigenlijk alleen met je warmtepomp en elektrische auto. De rest in je huis is peanuts, dat zijn geen grootverbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@de Peer
Klopt ben ik wel met je eens hoor. Ik had al gekeken of ik makkelijk dingen kan veranderen in de warmtepomp, maar ik zal daar denk ik iets dieper in moeten duiken. (Mitsubishi).
Elektrische auto is (nog) niet aan de orde.

Het lijkt er op dat nu de boete pakken vanwege niet een volledig jaar afmaken bij greenchoice in elk geval wel handig lijkt te zijn. En op dit moment ook nog kostenneutraal gezien ik ongeveer op 0 sta nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Niek_ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:03:
Paar post terug heb ik een fictieve berekening gepost. Daaruit blijkt dat het normaal/daltarief voordeliger kan zijn dan het enkeltarief.
En een paar posts terug geef ik aan dat dat niet zo is als ik op gaslicht.com kijk voor Engie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
jobr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:39:
[...]

En een paar posts terug geef ik aan dat dat niet zo is als ik op gaslicht.com kijk voor Engie. :)
Klantenservice van Engie heeft het per whatsapp aan mij bevestigd na navraag. Dus ja, zeg het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Niek_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Klantenservice van Engie heeft het per whatsapp aan mij bevestigd na navraag. Dus ja, zeg het maar.
Dit staat op de site van Engie:
Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Je voorbeeld wat je gaf klopt dus niet want daar waren tarief verbruik en teruglevering identiek.
Op de engie site genoemde tarieven (identiek aan gaslicht.com) zijn excl btw en overheidsheffingen (die komen er later nog bij 8,14 cent). Dan komt je net niet goed uit.
Maar misschien heb jij nu net een iets ander tarief waardoor het wel uitkomt. De verschillen in je voorbeeld kloppen in ieder geval niet (veel te hoog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-04 17:52
Dit zijn mijn teruglever tarieven van engie. Vorige week afgesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9GmICn9rFrv1jH_InGc1UJ60p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmftD7WqmdiYqBgkxTEcrv4E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwztuPbeSlp189YMWzPrzADFOA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBv2IBltT16o7MynomUZCefQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg dus 32 en en 46 cent terug per netto terug geleverde kWh.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Pagina: 1 2 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2