• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26
Onderstaand de passage uit het contract dat ik ontvangen heb van Engie:
Als u zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor u de volgende regelingen.
 Wanneer u zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op uw jaarafrekening. U ziet hier het aantal kWh dat u bij
ENGIE heeft afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij
uw totale kosten.
 Als u meer opwekt dan u verbruikt, levert u stroom terug aan het net. Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Onderstaand de reactie per whatsapp:
De verrekening hiervan vindt precies zo plaats als hoe je verbruik verdeeld wordt.
Dus hetgeen wat je teruglevert op normaaltarief wordt verrekend met je verbruik op normaal tarief. En dat geldt dus net zo voor het dal tarief.
Mits je natuurlijk een dubbeltarief hebt.

Als je kiest voor een enkeltarief wordt alles bij elkaar opgeteld en met elkaar verrekend.
ENGIE
Leveringskosten normaaltarief: €0,46409
Leveringskosten daltarief: €0,32234
Leveringskosten enkeltarief: €0,39403

Bovenstaande betreffen dus de teruglevertarieven. Bij verbruik komt daar onderstaande nog bovenop:
energiebelasting €0,0368
opslag duurzame energie €0,0305
btw 21%

Zoals gezegd waren de voorbeelden in m'n berekening fictief. Heb alles hier in een Excel gezet waarmee ik voor mijn situatie alles kan doorrekenen en kan zien wat het verschuiven van verbruik van normaal naar dal kan opleveren.

#spuit11, was iets te druk met klooien in de Excel :)

Denk toch dat ik m'n post iets moet rectificeren. Zat toch een foutje in m'n Excel. Mocht iemand zin hebben om eens door deze versie heen te lopen cq. hem te gebruiken voor de eigen berekening met Engie-tarieven en zonnepanelen, wees welkom: Gewijzigd bestand

Lijkt erop dat enkeltarief toch voordeliger is dan normaal/dal. Zelfs bij extreme verhoudingen als normaal/dal 20/80%.

[Voor 24% gewijzigd door Niek_ op 24-01-2022 16:47]

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-03 20:40
Haha @Niek_ heerlijk droge reactie. Ik ga dan niet alle mogelijke verschuivingen/verhoudingen van dal/piek proberen uit te vogelen..
Maar mag ik dan concluderen dat enkeltarief bij Engie in dit geval de betere keuze is voor diegenen die een overschot hebben op jaarbasis?

Even stomme vraag maar klopt het dat ze alleen een 1jarig contract aanbieden?

• Niek_
NileZ_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:41:
Haha @Niek_ heerlijk droge reactie. Ik ga dan niet alle mogelijke verschuivingen/verhoudingen van dal/piek proberen uit te vogelen..
Maar mag ik dan concluderen dat enkeltarief bij Engie in dit geval de betere keuze is voor diegenen die een overschot hebben op jaarbasis?

Disclaimer: volgens mijn huidige Excel is het enkeltarief voordeliger.
Ja, ze hebben momenteel enkel een 1jaar contract.

• aka Razorback
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-03 17:34
NileZ_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:41:

Afhankelijk van hoe je verbruik is verdeeld.

In mijn situatie heb ik een verbruik van 2500 kWh en een opwekking van 3500 kWh (70% normaal en 30% dal)

Wanneer ik dan 1950 kWh verbruik in normaal en 550 kWh in dal krijg ik bij enkel tarief en dubbel tarief (op een paar cent na) jaarlijks evenveel terug.

Wanneer mijn normaal verbruik minder word levert dubbel tarief meer op.

EDIT: Ik heb het in een Excel weten te verwerken mocht je met andere waardes willen proberen.

[Voor 5% gewijzigd door aka Razorback op 23-01-2022 17:12]

• NileZ_
Als ik een beetje kijk naar een vriend van mij met panelen op dezelfde oriëntatie dan lijkt het er toch wel op dat ik op een mooi overschot uitkom.
Natuurlijk wel gebaseerd op opwekcijfers van afgelopen jaar (En mijn opwek is x3 min of meer elke maand).
Dan denk ik dat ik maar gewoon de boete voor lief neem en nu over ga stappen.
Aangezien het toch maar een contract voor 1 jaar is, dan ga ik voor de makkelijke optie, enkeltarief.
Tenzij ik een interessante partij kan vinden voor een 3jarig contract, maar die optie lijkt wat minder voor de hand liggend.
Mijn verbruik lijkt min of meer 50/50 te zijn.
Hier een hele grote verschuiving in teweeg brengen, lijkt me niet heeeel makkelijk. En de enige grote verbruiker waar ik invloed op heb is de warmtepomp..

• aka Razorback
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-03 17:34
NileZ_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:47:
Als ik een beetje kijk naar een vriend van mij met panelen op dezelfde oriëntatie dan lijkt het er toch wel op dat ik op een mooi overschot uitkom.
Natuurlijk wel gebaseerd op opwekcijfers van afgelopen jaar (En mijn opwek is x3 min of meer elke maand).
Dan denk ik dat ik maar gewoon de boete voor lief neem en nu over ga stappen.
Aangezien het toch maar een contract voor 1 jaar is, dan ga ik voor de makkelijke optie, enkeltarief.
Tenzij ik een interessante partij kan vinden voor een 3jarig contract, maar die optie lijkt wat minder voor de hand liggend.
Mijn verbruik lijkt min of meer 50/50 te zijn.
Hier een hele grote verschuiving in teweeg brengen, lijkt me niet heeeel makkelijk. En de enige grote verbruiker waar ik invloed op heb is de warmtepomp..
Hoe meer dalverbruik hoe beter maar bij 50/50 (normaal/dal) is dubbel tarief goedkoper.

• Niek_
Net contact met Engie op de chat over enkeltarief en normaal/daltarief:
Niek_: Even samenvattend: we krijgen zometeen een enkeltarief contract. indien gewenst kunnen we bij wijze van spreken dagelijks wisselen tussen enkel en normaal/dal.
Engie: Dat klopt inderdaad. Dit kun je altijd wijzigen.
Niek_: het tarief voor het enkeltarief is 0,55820 inclusief alle heffingen en btw
Engie: Dit is inderdaad het all-in tarief.

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:19
Niek_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:48:

Net contact met Engie op de chat over enkeltarief en normaal/daltarief:Niek_: Even samenvattend: we krijgen zometeen een enkeltarief contract. indien gewenst kunnen we bij wijze van spreken dagelijks wisselen tussen enkel en normaal/dal.
Engie: Dat klopt inderdaad. Dit kun je altijd wijzigen.
Niek_: het tarief voor het enkeltarief is 0,55820 inclusief alle heffingen en btw
Engie: Dit is inderdaad het all-in tarief.
[...]
Je kan altijd wisselen? Betekent dat dat je in de zomer vol kan terugleveren gebruikmakende van normaal/daltarief, om het 's winters te switchen naar enkeltarief? >:)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-03 21:30
Xqlusive schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Je kan altijd wisselen? Betekent dat dat je in de zomer vol kan terugleveren gebruikmakende van normaal/daltarief, om het 's winters te switchen naar enkeltarief? >:)
Het wordt steeds interessanter idd.

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:58
Niek_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:47:
Onderstaand de passage uit het contract dat ik ontvangen heb van Engie:

[...]

Onderstaand de reactie per whatsapp:

[...]

ENGIE
Leveringskosten normaaltarief: €0,46409
Leveringskosten daltarief: €0,32234
Leveringskosten enkeltarief: €0,39403

Bovenstaande betreffen dus de teruglevertarieven. Bij verbruik komt daar onderstaande nog bovenop:
energiebelasting €0,0368
opslag duurzame energie €0,0305
btw 21%

Zoals gezegd waren de voorbeelden in m'n berekening fictief. Heb alles hier in een Excel gezet waarmee ik voor mijn situatie alles kan doorrekenen en kan zien wat het verschuiven van verbruik van normaal naar dal kan opleveren.

#spuit11, was iets te druk met klooien in de Excel :)

Denk toch dat ik m'n post iets moet rectificeren. Zat toch een foutje in m'n Excel. Mocht iemand zin hebben om eens door deze versie heen te lopen cq. hem te gebruiken voor de eigen berekening met Engie-tarieven en zonnepanelen, wees welkom: WeTransfer.

Lijkt erop dat enkeltarief toch voordeliger is dan normaal/dal. Zelfs bij extreme verhoudingen als normaal/dal 20/80%.
Als je alleen stroom afneemt in deze berekening en bij verbruik 8000kwh en bij pv opwekking 19000, dan klopt het totaal niet, lijkt wel of dat de sheet niet om kan gaan met negatieve totaalkosten.

Zelf zit ik nu bij Engie (variabel) en ben aan het kijken of Eneco voordeliger is of dat ik alleen voor stroom een nieuw Engie contract kan afsluiten.

• mathijshooi
_Uploader_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Als je alleen stroom afneemt in deze berekening en bij verbruik 8000kwh en bij pv opwekking 19000, dan klopt het totaal niet, lijkt wel of dat de sheet niet om kan gaan met negatieve totaalkosten.

Zelf zit ik nu bij Engie (variabel) en ben aan het kijken of Eneco voordeliger is of dat ik alleen voor stroom een nieuw Engie contract kan afsluiten.
Hoe zou het wel moeten dan?

• _Uploader_
Ah, de formule klopt volgens mij wel, alleen door de "currency" opmaak wordt het bedrag niet negatief, maar positief.

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:02
Niek_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:47:
Zat toch een foutje in m'n Excel. Mocht iemand zin hebben om eens door deze versie heen te lopen cq. hem te gebruiken voor de eigen berekening met Engie-tarieven en zonnepanelen, wees welkom: WeTransfer.

Is dit de bijgewerkte versie? Want de formule in G28 roept het inclusieve tarief aan bij berekenen van teruglever vergoeding. Dat moet het kale tarief zijn.

• Niek_
@mathijshooi @Xqlusive
Wederom even navraag gedaan:
Niek_: Dag Engie. Ik had vanochtend even contact met je collega over het enkel en normaal/daltarief.
Niek_: Er werd aangegevendat ik hiertussen gewoon kan wisselen en dit in mijnEngie kan aanpassen.
Niek_: Zijn hier nog kosten aan verbonden oid?
Engie: Er zijn geen extra kosten aan verbonden.
Niek_: Ok. Ik zat even te rekenen, dus ik zou bij wijze van spreken tot 1-5 enkeltarief kunnen gebruiken en dan van 1-5 tot 1-10 normaal/daltarief om vervolgens weer terug naar enkeltarief te gaan?
Engie: Dat zou kunnen, je kunt het normaliter altijd wijzigen. Of er iets misgaat wanneer je het elke dag 2 keer wijzigt zou ik even na moeten vragen. Zelf zou ik een enkel tarief adviseren, dat is uiteindelijk het voordeligst. Heb je voor mij een ogenblik? Dan vraag ik het voor je na.
Niek_: Oh nee
Niek_: dat ben ik zeker niet van plan :)
Niek_: meerdere keren per dag wisselen is net even te gek
Niek_: bedoelde 1 mei en 1 oktober
Engie: Oh excuses, ik dacht dat je dit bedoelde.
Engie: Dacht al , daar ben je dan wel druk mee.
Engie: Ja dat is mogelijk hoor!
Ik kan weer even verder met prutsen in Excel denk ik :)

@_Uploader_ Ik probeer even te reproduceren wat je bedoelt maar bij mij lijkt alles goed door te rekenen. Heb je wellicht meer info?

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-03 18:36
Ben momenteel met een partij in gesprek voor zonnepanelen. Heb een mooie offerte en bij goedkeuring kunnen de zonnepanelen binnen ci 4 weken worden geïnstalleerd.

Zit momenteel bij Greenchoice (met variabel contract) waar ik een lage terugleververgoeding krijg. Kan dus zo overstappen naar bijv Engie of een andere aanbieder.

Mijn vraag is: welke route is beste? Eerst zonnepanelen, daarna overstappen of eerst overstappen daarna zonnepanelen?

• Niek_
j4y schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Is dit de bijgewerkte versie? Want de formule in G28 roept het inclusieve tarief aan bij berekenen van teruglever vergoeding. Dat moet het kale tarief zijn.
Gewijzigd bestand.

• mathijshooi
aaaido schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:44:
Ben momenteel met een partij in gesprek voor zonnepanelen. Heb een mooie offerte en bij goedkeuring kunnen de zonnepanelen binnen ci 4 weken worden geïnstalleerd.

Zit momenteel bij Greenchoice (met variabel contract) waar ik een lage terugleververgoeding krijg. Kan dus zo overstappen naar bijv Engie of een andere aanbieder.

Mijn vraag is: welke route is beste? Eerst zonnepanelen, daarna overstappen of eerst overstappen daarna zonnepanelen?
Maakt niet uit. Je zou nu al Engie kunnen bellen en zeggen dat je per 1 maart je contract wilt laten ingaan.

Let wel dat overstappen naar betere TLV alleen gunstig is wanneer je netto producent bent!

En je moet dus even @Niek_ zijn super optimalisatie afwachten of je beter enkel/dubbel tarief moet afsluiten of dus gaan wisselen door het jaar heen misschien zelfs!

• mathijshooi
En hoe ziet dan de casus er uit wanneer je dus door het jaar heen wisselt van enkel naar dubbel?

• _Uploader_
Niek_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:42:
@mathijshooi @Xqlusive
Wederom even navraag gedaan:

[...]

Ik kan weer even verder met prutsen in Excel denk ik :)

@_Uploader_ Ik probeer even te reproduceren wat je bedoelt maar bij mij lijkt alles goed door te rekenen. Heb je wellicht meer info?
Als je bv 19000 kwh opwekt en dit invult, dan zie ik bv €6450 ipv €-6450. Ik verwacht dan een negatief bedrag.

• Niek_
mathijshooi schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:52:
[...]

En hoe ziet dan de casus er uit wanneer je dus door het jaar heen wisselt van enkel naar dubbel?
Daar moet ik heel even op studeren. Je zit nogal met een paar afhankelijkheden. Denk dat ik hem eerst eens hard vastzet op een wissel op 1-5 van enkel naar normaal/dal en een wissel op 1-10 van normaal/dal naar enkel. Zal dit op het 2e tabblad doen. Alleen even de percentages qua opbrengsten over de maanden heen erin zetten. Zou je dan eigenlijk ook voor verbruik moeten doen. De warmtepomp is vrij rustig in deze maanden, enkel het warm water, verwarming nagenoeg niet. Ik zal de komende dagen nog even verder prutsen, maar voel je vrij om het bestand op te pakken en aan te passen.

2e tabblad toegevoegd met onderaan rekenvelden voor de opbrengst door de maanden heen in normaal en daltarief.

Volgende stap is dit verder in de calculatie verwerken, Gewijzigd bestand.
_Uploader_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Als je bv 19000 kwh opwekt en dit invult, dan zie ik bv €6450 ipv €-6450. Ik verwacht dan een negatief bedrag.
Kan je jouw bestand met de wijzigingen eens doorsturen? Die 19000kWh pv opwekking stond al in het originele bestand.
Of heeft het te maken met de opmaak? Bij negatieve getallen staat nu geen - voor het bedrag.

[Voor 69% gewijzigd door Niek_ op 24-01-2022 17:09]

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-03 13:02
Hey!
Wij waren afgelopen jaar 1 van de lucky few bij Welkom energie.
In November even kort door Eneco overgenomen en nu overgestapt voor 1 jaar vast bij Delta.
Mede daardoor in November begonnen met een PV-Installatie uitzoeken.
Inmiddels besteld. 8830 Wp, ~7030 kWh opbrengst, verbruik ~3160 kWh.

Ik dacht dat wij al een redelijk goede TLV hadden bij Delta maar wat ik hier lees van Engie is echt bizar :*)

OmschrijvingTL Tarief hoogTL Tarief laag
Delta€0,18608€0,13803
Engie€0,46409€0,32234

Heb getracht te rekenen aan de situatie met de TLV van Delta:

Er zitten wel een aantal aannames in het model (zoals % terugleveren en het verbruik).

Ik wil dit nog even vergelijken met een ev. overstap naar Engie.
€100 Boete; €50 voor gas en €50 voor elek. Wel €500 welkomstkorting.
Een zorg is wel de mate van liquiditeit van Engie, niet dat ze op de fles gaan en we (weer) met niets blijven zitten 8)7 Dat was ook een factor bij de keus voor Delta (onderdeel van Vattenfall). Weten jullie hier iets over?

8910 Wp / 16x Jinko-N 405 Wp / 6x JA Solar 405 Wp / SolarEdge SE8K - S500B

• mathijshooi
_Slick_Rick_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:48:
Hey!
In November even kort door Eneco overgenomen en nu overgestapt voor 1 jaar vast bij Delta.

Ik dacht dat wij al een redelijk goede TLV hadden bij Delta maar wat ik hier lees van Engie is echt bizar :*)

Delta€0,18608€0,13803
Engie€0,46409€0,32234

[Afbeelding]

Er zitten wel een aantal aannames in het model (zoals % terugleveren en het verbruik).

Een zorg is wel de mate van liquiditeit van Engie, niet dat ze op de fles gaan en we (weer) met niets blijven zitten 8)7 Dat was ook een factor bij de keus voor Delta (onderdeel van Vattenfall). Weten jullie hier iets over?
Heel goed bezig! Je kan ook alleen overstappen met je elektra contract als dat gunstiger is. Hoeft niet beide.

En Engie is een zeer groot Frans bedrijf waar de overheid circa een kwart van de aandelen heeft. Risico is dus denk ik vrij laag. Al weet je nooit of ze de contractvoorwaarden aanpassen gedurende het jaar.

• mathijshooi
Niek_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Daar moet ik heel even op studeren. Je zit nogal met een paar afhankelijkheden. Denk dat ik hem eerst eens hard vastzet op een wissel op 1-5 van enkel naar normaal/dal en een wissel op 1-10 van normaal/dal naar enkel. Zal dit op het 2e tabblad doen. Alleen even de percentages qua opbrengsten over de maanden heen erin zetten. Zou je dan eigenlijk ook voor verbruik moeten doen. De warmtepomp is vrij rustig in deze maanden, enkel het warm water, verwarming nagenoeg niet. Ik zal de komende dagen nog even verder prutsen, maar voel je vrij om het bestand op te pakken en aan te passen.

2e tabblad toegevoegd met onderaan rekenvelden voor de opbrengst door de maanden heen in normaal en daltarief.

Volgende stap is dit verder in de calculatie verwerken, Gewijzigd bestand.

[...]

Kan je jouw bestand met de wijzigingen eens doorsturen? Die 19000kWh pv opwekking stond al in het originele bestand.
Of heeft het te maken met de opmaak? Bij negatieve getallen staat nu geen - voor het bedrag.
Ik lees dat jee warmtepomp hebt, is dit een hybride? Wanneer je gascontract nog onder een redelijk oud en gunstig tarief valt is het vrijwel zeker gunstiger om weer meer op gas te gaan stoken en dan die kwh die vrijkomen terug te verkopen op het TLV tarief.

• Niek_
mathijshooi schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Ik lees dat jee warmtepomp hebt, is dit een hybride? Wanneer je gascontract nog onder een redelijk oud en gunstig tarief valt is het vrijwel zeker gunstiger om weer meer op gas te gaan stoken en dan die kwh die vrijkomen terug te verkopen op het TLV tarief.
Nee, volledige warmtepomp. Gas aansluiting enkel nog voor de (sfeer)gashaard.

• mathijshooi
_Slick_Rick_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:48:
Hey!

Delta€0,18608€0,13803
Engie€0,46409€0,32234

[Afbeelding]

Ik zie de opbrengsten via de TLV toenemen door de tijd. Dit klopt op zich want salderen wordt afgeschaft. Je mist alleen de post dat je extra moet gaan inkopen voor het volle tarief omdat je dus niet meer mag salderen.

• mathijshooi
Niek_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Nee, volledige warmtepomp. Gas aansluiting enkel nog voor de (sfeer)gashaard.
Ah, duidelijk.

Ik heb wel offertes aangevraagd voor (hybride)warmtepomp. Maar ik denk dat ik dat voor minimaal 1 jaar uitstel. Die business case vliegt absoluut niet bij deze hoge TLV tarieven.

• _Slick_Rick_
mathijshooi schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:26:
[...]

Heel goed bezig! Je kan ook alleen overstappen met je elektra contract als dat gunstiger is. Hoeft niet beide.

En Engie is een zeer groot Frans bedrijf waar de overheid circa een kwart van de aandelen heeft. Risico is dus denk ik vrij laag. Al weet je nooit of ze de contractvoorwaarden aanpassen gedurende het jaar.
Hey Mathijs, gaaf Topic trouwens :)
Maar klopt inderdaad, al loop je dan de welkomstkorting mis zag ik in de voorwaarden.
Die is €500, dus moet nog even kijken of dat de hogere gasprijs verantwoordt.

En goed te weten, dat is nuttige info.
mathijshooi schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:32:
[...]
Ik zie de opbrengsten via de TLV toenemen door de tijd. Dit klopt op zich want salderen wordt afgeschaft. Je mist alleen de post dat je extra moet gaan inkopen voor het volle tarief omdat je dus niet meer mag salderen.
Klopt, goed gezien.
Dat is 1 van de aannames. Het percentage van je totale opbrengst wat je gaat terugleveren.
Ik heb dat (>2030) gezet op 60%. Overige 40% is opbrengst wat je zelf verbruikt.
<=2030 is wat lastiger in te schatten, omdat je een deel nog mag salderen. Zie kolom opbrengst na salderen.Heb dat maar met een aflopend percentage van 100% (2022) naar 60% (2031) ingeschat.

En inderdaad, dat heb ik hier bewust niet meegenomen. Wilde puur kijken of ik kon rekenen aan de TLV.
Model gaat ook uit van gelijkblijvende tarieven, TLV en dus ook verbruikstarieven. Dit zal in de praktijk anders zijn :)

• mathijshooi
_Slick_Rick_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Hey Mathijs, gaaf Topic trouwens :)
Maar klopt inderdaad, al loop je dan de welkomstkorting mis zag ik in de voorwaarden.
Die is €500, dus moet nog even kijken of dat de hogere gasprijs verantwoordt.

En goed te weten, dat is nuttige info.

[...]

Klopt, goed gezien.
Dat is 1 van de aannames. Het percentage van je totale opbrengst wat je gaat terugleveren.
Ik heb dat (>2030) gezet op 60%. Overige 40% is opbrengst wat je zelf verbruikt.
<=2030 is wat lastiger in te schatten, omdat je een deel nog mag salderen. Zie kolom opbrengst na salderen.Heb dat maar met een aflopend percentage van 100% (2022) naar 60% (2031) ingeschat.

En inderdaad, dat heb ik hier bewust niet meegenomen. Wilde puur kijken of ik kon rekenen aan de TLV.
Model gaat ook uit van gelijkblijvende tarieven, TLV en dus ook verbruikstarieven. Dit zal in de praktijk anders zijn :)
Je denkwijze is helemaal goed maar je moet ook de inkoopprijs gaan mee nemen. Wanneer saldering afgebouwd wordt zal je meer en meer stroom tegen inkoopsprijs moeten inkopen. Bij Engie mag dan wel bijvoorbeeld de TLV veel hoger zijn dan de partij waar je nu zit maar als de inkoopsprijs ook veel hoger is wordt het in de toekomst stukken minder gunstig.

Dit is natuurlijk meer iets theoretisch want de Engie/Eneco casus geld alleen voor een nieuw jaarcontract dit jaar waar de saldering nog 100% is. Hoe het weer er volgend jaar bij staat moeten we dan maar weer bekijken.

• _Slick_Rick_
mathijshooi schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:01:
[...]

Je denkwijze is helemaal goed maar je moet ook de inkoopprijs gaan mee nemen. Wanneer saldering afgebouwd wordt zal je meer en meer stroom tegen inkoopsprijs moeten inkopen. Bij Engie mag dan wel bijvoorbeeld de TLV veel hoger zijn dan de partij waar je nu zit maar als de inkoopsprijs ook veel hoger is wordt het in de toekomst stukken minder gunstig.

Dit is natuurlijk meer iets theoretisch want de Engie/Eneco casus geld alleen voor een nieuw jaarcontract dit jaar waar de saldering nog 100% is. Hoe het weer er volgend jaar bij staat moeten we dan maar weer bekijken.
Precies. Dat maakt het zo lastig om er iets zinnigs over te zeggen.
En hogere TLV gaat hand in hand met hoge verbruikstarieven. Ben zelf nog niet van het gas, dus bij een pakketdeal ook iets om in de gaten te houden. Wat je zegt, met toenemende mate als salderen afgebouwd wordt.

Heb de kosten van verbruik er nog even buiten gelaten om niet door te rekenen met aannames.
En...het is nog een work-in-progress document, en had geen zin meer haha :*)

Heb het verbruik na salderen -> daarvan (aanname) 40% in te kopen verbruik -> verdelen over laag-hoog -> vermenigvuldigen met het verbruikstarief. Zal hem nog even aanvullen.

Hebben we met een daadwerkelijk kabinet inmiddels al wat meer duidelijkheid over de salderingsregeling trouwens? Of is het officieel nog steeds een wetsvoorstel?

• mathijshooi
_Slick_Rick_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Precies. Dat maakt het zo lastig om er iets zinnigs over te zeggen.
En hogere TLV gaat hand in hand met hoge verbruikstarieven. Ben zelf nog niet van het gas, dus bij een pakketdeal ook iets om in de gaten te houden. Wat je zegt, met toenemende mate als salderen afgebouwd wordt.

Heb de kosten van verbruik er nog even buiten gelaten om niet door te rekenen met aannames.
En...het is nog een work-in-progress document, en had geen zin meer haha :*)

Heb het verbruik na salderen -> daarvan (aanname) 40% in te kopen verbruik -> verdelen over laag-hoog -> vermenigvuldigen met het verbruikstarief. Zal hem nog even aanvullen.

Hebben we met een daadwerkelijk kabinet inmiddels al wat meer duidelijkheid over de salderingsregeling trouwens? Of is het officieel nog steeds een wetsvoorstel?
Ik zou het niet te moeilijk maken nog, in de toekomst kunnen we toch niet kijken.

Ik zou gewoon een scenario maken met wat je nu kan doen dit komende jaar. Dan weet je precies wat voor tarieven je moet vergelijken en de saldering is nog 100%.

• mathijshooi
Voor de speculatie liefhebber zou je hier ook nog over kunnen nadenken: https://www.frankenergie....-ook-voor-mij-interessant

• _Slick_Rick_
Je hebt helemaal gelijk hoor. Jaar voor jaar.
Sluit contract ook altijd af voor max een jaar.

Thanks. Kijkend naar enkel dit jaar. Salderen = 100%.
In het geval van overcapaciteit: ben je gebaat bij een zo hoog mogelijk TLV.
En waarschijnlijk ook een hoog verbruikstarief, maar dat is niet interessant want verbruik is 0.

• aaaido
Vanmiddag gaf een dame van gaslicht.com aan dat de terugleververgoeding niet vaststaat bij energieleveranciers. Deze kunnen de tarieven aanpassen maar dit gebeurd zelden.

Klopt dit?

• Niek_
aaaido schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:11:
Vanmiddag gaf een dame van gaslicht.com aan dat de terugleververgoeding niet vaststaat bij energieleveranciers. Deze kunnen de tarieven aanpassen maar dit gebeurd zelden.

Klopt dit?
Dat zou dan in de voorwaarden vermeld moeten zijn, daar ben ik nog niet ingedoken.
Ergens lijkt het me sterk gezien de opmerking in het contract dat de tlv de kale leveringsprijs is. Dan zouden ze die dus aan moeten passen en dat was nou net niet het idee van een jaarcontract met vaste prijzen.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-03 09:44
Mooi topic en heeft mij ook even onderzoek doen starten aangezien ik ook verwacht 5 tot 7000 kWh terug te leveren. Ik zit bij greenchoice, met variabel tarief.

Jongen op het callcenter weigerde te geloven dat er partijen bestaan met een terugleververgoeding van meer dan 8 ct. Hij leefde nog met een draaiboek dat Greenchoice een van de beste teruglever deals had. Heb hem door het tootlje van Eneco en Engie heen moeten loodsen om hem te overtuigen. Voor niets, want voor zover hem bekend ging Greenchoice hier niets mee doen. Wel gaf hij aan dat het mogelijk was mijn elektra contract op te zeggen en mijn gas contract te behouden. Dan loop ik wel die 500 euro tekenbonus mis, maar met 2000 m3 en 50 ct verschil is switchen toch duurder.

Mijn tarieven nu:

Normaal € 0,32284
Dal € 0,25677
Terugleveren normaal -€ 0,08000
Terugleveren dal -€ 0,08000
Terugleveren boven 2000 kWh kale leveringstarief (19 en 14 ct)
Gas € 1,43968

Ik heb bij Engie een contract afgesloten voor stroom, met volgende terugleververgoedingen:
€ 0,46409
€ 0,32230

maar overweeg nog even naar Delta te kijken. Hier is de terugleververgoeding mogelijk nog hoger.
Delta biedt enkel nog variabele contracten aan, waardoor je tarieven niet vastliggen.

[Voor 3% gewijzigd door lredev op 25-01-2022 13:28. Reden: delta gecontroleerd]

• mathijshooi
lredev schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:16:
Mooi topic en heeft mij ook even onderzoek doen starten aangezien ik ook verwacht 5 tot 7000 kWh terug te leveren. Ik zit bij greenchoice, met variabel tarief.

Jongen op het callcenter weigerde te geloven dat er partijen bestaan met een terugleververgoeding van meer dan 8 ct. Hij leefde nog met een draaiboek dat Greenchoice een van de beste teruglever deals had. Heb hem door het tootlje van Eneco en Engie heen moeten loodsen om hem te overtuigen. Voor niets, want voor zover hem bekend ging Greenchoice hier niets mee doen. Wel gaf hij aan dat het mogelijk was mijn elektra contract op te zeggen en mijn gas contract te behouden. Dan loop ik wel die 500 euro tekenbonus mis, maar met 2000 m3 en 50 ct verschil is switchen toch duurder.

Mijn tarieven nu:

Normaal € 0,32284
Dal € 0,25677
Terugleveren normaal -€ 0,08000
Terugleveren dal -€ 0,08000
Terugleveren boven 2000 kWh kale leveringstarief (19 en 14 ct)
Gas € 1,43968

Ik heb bij Engie een contract afgesloten voor stroom, met volgende terugleververgoedingen:
€ 0,46409
€ 0,32230

maar overweeg nog even naar Delta te kijken. Hier is de terugleververgoeding mogelijk nog hoger.
Delta biedt enkel nog variabele contracten aan, waardoor je tarieven niet vastliggen.
Gekkenboel toch, ik had ook een mannetje bij Essent die het niet wilde geloven. Goed marktonderzoek doen ze dus....

Hoop wel dat er niet snel belletjes gaan rinkelen bij Engie en dat ze het gaan aanpassen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-03 17:25

Klopt dit?
Bij Eneco staat dit bij een jaarcontract ook vast. Heb ik nagevraagd voordat ik het contract af sloot.
Bij anderen even de contractvoorwaarden uitpluizen.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-03 09:44
Nog een kleine update. Ik hoor van greenchoice net dat de limiet van 2000kWh naar 100000 kWh is verhoogd. Niet te rijmen met hun eerdere ambitie om een goede teruglevergoeding te bieden.

Maar wel een fijne dag :)

• aaaido
Wat zijn jullie ervaringen met Innova Energie? Die komt in alle gevallen goedkoper uit dan Engie in de vergelijkers.

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:02
aaaido schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:05:
Wat zijn jullie ervaringen met Innova Energie? Die komt in alle gevallen goedkoper uit dan Engie in de vergelijkers.
Ik weet dat het een oud plaatje is maar ik vertrouw er niet op met veel teruglevering

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

aaaido schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:05:
Kijk goed uit, het doel van dit topic is om een zo hoog mogelijke teruglevergoeding (tlv)te krijgen. Hier zitten dus meestal mensen met een overschot aan stroom na salderen. Hier is men dus niet op zoek naar de goedkoopste.

Engie is bijvoorbeeld best duur, maar omdat ze een hoge tlv hebben wordt het weer interessant, zeker als je geen gas nodig hebt.

Daarover gesproken, ik ben overgestapt naar Engie, want ook ik heb geen gas nodig en heb offertes liggen om energie producent te worden. 8100Wp naast de bestaande 6600Wp. Daar moet wel iets overblijven om te verkopen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• aaaido
Moby schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Kijk goed uit, het doel van dit topic is om een zo hoog mogelijke teruglevergoeding (tlv)te krijgen. Hier zitten dus meestal mensen met een overschot aan stroom na salderen. Hier is men dus niet op zoek naar de goedkoopste.

Engie is bijvoorbeeld best duur, maar omdat ze een hoge tlv hebben wordt het weer interessant, zeker als je geen gas nodig hebt.

Daarover gesproken, ik ben overgestapt naar Engie, want ook ik heb geen gas nodig en heb offertes liggen om energie producent te worden. 8100Wp naast de bestaande 6600Wp. Daar moet wel iets overblijven om te verkopen.
Ja precies, ik heb wel gas nodig... Maar ook als goedkoopste met gas erbij komt Engie nog steeds in de top 3 naar boven hoor ;)

[Voor 5% gewijzigd door aaaido op 26-01-2022 10:23]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-03 16:54

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

jobr schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:29:
[...]

Bij Eneco staat dit bij een jaarcontract ook vast. Heb ik nagevraagd voordat ik het contract af sloot.
Bij anderen even de contractvoorwaarden uitpluizen.
Ik wilde ook switchen naar Eneco. Ik zag echter online dat ze in het verleden wel dat soort ongein hebben doorgevoerd (opeens de terugleververgoeding flink naar beneden).

Hoe komt dat uit met de jaarverrekening, want het is natuurlijk extra lullig als ze de terugleververgoeding vlak voor de zomer omlaag trekken. In de wintermaanden heb je dan waarschijnlijk nog weinig tegen het hoge tarief terug geleverd.

Dit soort ongein dus, lekker vanaf 1 april, dus de hele zomermaanden een flink lagere vergoeding dan je had verwacht:
https://www.gaslicht.com/...t%20wordt%20teruggeleverd.

Met daarbij specifiek vermeld: dit is geen reden om het contract zonder boete te verbreken.

[Voor 20% gewijzigd door Jeroenneman op 26-01-2022 10:36]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-02 07:37
Ik heb bij Powerpeers een negatief termijnbedrag. Mijn contract loopt af en ik wilde switchen naar Budget Energie. Op jaarbasis gebruik ik 280 kuub gas en lever ik per saldo 2.000 kWh terug. Op jaarbasis zou dat bij Budget Energie neerkomen op -/- € 750 (incl. € 330 welkomstkorting). Budget Energie wilde het termijnbedrag echter vaststellen op € 110. Gebeld met de helpdesk maar het termijnbedrag kan niet lager dan € 50 per maand. Meteen het contract weer geannuleerd, veel te veel risico.

Wie heeft ervaring met een energieleverancier die akkoord gaat met een negatief termijnbedrag?

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:20

de Peer

under peer review

Zubadan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:44:
Ik heb bij Powerpeers een negatief termijnbedrag. Mijn contract loopt af en ik wilde switchen naar Budget Energie. Op jaarbasis gebruik ik 280 kuub gas en lever ik per saldo 2.000 kWh terug. Op jaarbasis zou dat bij Budget Energie neerkomen op -/- € 750 (incl. € 330 welkomstkorting). Budget Energie wilde het termijnbedrag echter vaststellen op € 110. Gebeld met de helpdesk maar het termijnbedrag kan niet lager dan € 50 per maand. Meteen het contract weer geannuleerd, veel te veel risico.

Wie heeft ervaring met een energieleverancier die akkoord gaat met een negatief termijnbedrag?
Dat is me tot nu toe alleen bij power peers gelukt, maar dat was meer vanwege de verlaging energiebelasting vanuit de overheid.
Vaak kreeg ik hem wel tussen de 0 en 20 euro per maand (positief) maar negatief willen ze meestal niet.

Ik krijg aan het einde van het jaar 4000 euro terug van Eneco. Maar ze willen het maandbedrag niet lager maken dan 9 euro, 'om betalingsproblemen te voorkomen'. Terwijl ik me juist zorgen maak over betalingsproblemen bij de aanbieder ;) , al zal dat bij Eneco wel meevallen natuurlijk.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Bij Greenchoice kan het negatief maar dan moet je wel bellen denk ik, en bij Engie minimaal 10 euro

Edit: warm welkom bij Engie trouwens
Beste meneer, mevrouw,

Bij ENGIE doen we er alles aan om de gegevens van onze klanten zo goed mogelijk te beveiligen. Helaas is er in een van de systemen van onze partner Storyteq een lek ontstaan. Daardoor kunnen we niet uitsluiten dat er iemand van buitenaf tijdelijk toegang heeft gehad tot jouw gegevens. In deze e-mail vertellen we je hier meer over.

Wat is er gebeurd?
Door een fout in de beveiliging hebben derden mogelijk toegang gehad tot één van de systemen van onze partner. Onze partner heeft dit recent bij ons gemeld. Naar aanleiding hiervan zijn zij direct een onderzoek gestart. Inmiddels is dit beveiligingslek gedicht.

Om welke gegevens gaat het?
Nieuwe klanten van ENGIE ontvangen van ons een welkomstvideo. Het lek is ontstaan in het systeem dat de klantgegevens voor deze video opslaat. Het kan zijn dat jij in jouw specifieke geval geen welkomstvideo van ons ontvangen hebt. Het gaat om jouw naam, straatnaam, klantnummer en e-mailadres. Betaalinformatie, zoals rekeningnummers zijn niet getroffen.

Wat hebben wij gedaan?
De beveiligingsspecialisten van onze partner hebben het lek opgespoord en gedicht. Er is onderzocht of derden jouw gegevens hebben ingezien. Dit is niet geconstateerd, maar dit valt ook niet volledig uit te sluiten.

Wat betekent dit voor jou?
Kwaadwillenden kunnen je een e-mail sturen die je niet wilt (spam) of afkomstig lijkt te zijn van een betrouwbare instantie (bijvoorbeeld een bank). Hiermee proberen ze jouw bankgegevens te achterhalen. Klik nóóit op linkjes in een e-mail die je niet vertrouwt en verstuur géén bankgegevens per e-mail. Lees hier meer over phishingmails.

Wij vinden de ontstane situatie erg vervelend en bieden onze excuses aan voor het ongemak. Uiteraard stellen wij alles in werking om te voorkomen dat dit in de toekomst opnieuw gebeurt.

Hartelijke groet,

[Voor 90% gewijzigd door Moby op 26-01-2022 15:58]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:19
Niek_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:48:
Net contact met Engie op de chat over enkeltarief en normaal/daltarief:

[...]
Hoe weet je wat het enkeltarief is als je een contract hebt met dubbeltarief, en andersom? Of zie je dat in de Engie portal op het moment dat het contract actief is?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• mathijshooi
wiljums schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Hoe weet je wat het enkeltarief is als je een contract hebt met dubbeltarief, en andersom? Of zie je dat in de Engie portal op het moment dat het contract actief is?
Dat weet je dan niet want je hebt een dubbeltarief contract. Je zou dan dus contact moeten opnemen en waarschijnlijk nieuw contract moeten nemen of laten omzetten.

• Niek_
wiljums schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Goede vraag. Ik zie daar in mijn contract niets over terug. @mathijshooi Wederom even gechat (kunnen jullie natuurlijk ook doen hé.. ;) )
Niek_: Begreep dat ik tijdens de looptijd van het contract kan wisselen tussen normaal/dal en enkeltarief
Niek_: hoe zit het dan met de tarieven als ik in het portal wissel tussen normaal/dal en enkeltarief.
Niek_: Welke tarieven krijg ik dan. De tarieven zoals ze bij aangaan van m'n contract waren? Of wordt er bij het wisselen naar de dan geldende tarieven gekeken?
Engie: De tarieven gelden dan van in je overeenkomst met ENGIE. Dus niet van dit moment. Wijzigen kan wanneer je contract actief is. Ik wil je van harte welkom heten bij ENGIE! :)
Niek_: Top, ok. Dan nog een laatste vraag.
Niek_: In m'n overeenkomst staan alleen de normaal/daltarieven. Niet het enkeltarief
Engie: Klopt, het enkele tarief kan ik je pas geven zodra je contract is ingegaan omdat nog niet al je gegevens ingeladen zijn. Het enkele tarief zit altijd tussen het hoge en lage tarief in.
Engie: Later kan je deze ook inzien en het tarief aanpassen via MijnENGIE.
Niek_: AH, ok. Maar dan zal het enkeltarief het tarief zijn dat ik nu ook in de calculator op jullie website zie toch?
Niek_: Daar zie ik ook m'n normaal/daltarief
Engie: Klopt :)
Niek_: Ok, dan zou het enkeltarief voor mij dus € 0,39403 zijn excl. heffingen en excl. btw.
Niek_: Toch?
Engie: Klopt!

• Niek_

Klopt dit?
Van de website van Engie:
Terugleververgoeding

Voor de stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet ontvang je een terugleververgoeding. De hoogte verschilt. Deze vergoeding is gelijk aan het geldende kale leveringstarief dat in jouw contract staat. Ligt het stroomverbruik hoger dan je teruglevert? Dan verrekenen wij dit op de energierekening. Lever je meer terug dan je verbruikt, dan krijg je de terugleververgoeding teruggestort op jouw rekening. Zo kun je dus zelfs geld van ons terugkrijgen in plaats van dat je ons betaalt! Dit heeft een gunstig effect op de terugverdientijd van jouw investering.
Zou zeggen dat ze dit dus niet zomaar kunnen wijzigen.

• jobr
Jeroenneman schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:29:
Ik wilde ook switchen naar Eneco. Ik zag echter online dat ze in het verleden wel dat soort ongein hebben doorgevoerd (opeens de terugleververgoeding flink naar beneden).
Ik heb het zwart op wit via facebook messenger.
Het is trouwens ook gelijk aan de regeling uit dat artikel (gelijk is aan het normaaltarief (piekuren) voor het stroomproduct dat u bij Eneco afneemt, exclusief btw, energiebelasting en Opslag Duurzame Energie.)

Ik heb er alle vertrouwen in :-)

[Voor 26% gewijzigd door jobr op 26-01-2022 19:19]

• _Slick_Rick_
‘Terugleververgoeding

Voor de stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet ontvang je een terugleververgoeding. De hoogte verschilt.’

Uit dit stukje van de website van Engie maak ik juist op dat ze wel kunnen variëren.
Als het maar niet zo is dat de dan geldige tarieven geldend zijn voor de gehele looptijd.
Maar dat zal wel niet neem ik aan.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-03 20:52
_Slick_Rick_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:29:
‘Terugleververgoeding

Voor de stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet ontvang je een terugleververgoeding. De hoogte verschilt.’

Uit dit stukje van de website van Engie maak ik juist op dat ze wel kunnen variëren.
Als het maar niet zo is dat de dan geldige tarieven geldend zijn voor de gehele looptijd.
Maar dat zal wel niet neem ik aan.
Waarom stop je met lezen na de punt? 8)7 "De hoogte verschilt. Deze vergoeding is gelijk aan het geldende kale leveringstarief dat in jouw contract staat."

De hoogte verschilt omdat het kale leveringstarief per contract kan verschillen... Er staat niet "het ligt er een beetje aan hoe wij ons vandaag voelen of wij je vandaag 3 cent of 30 cent terugleververgoeding willen geven" :+

• _Slick_Rick_
Wel verder gelezen, anders geïnterpreteerd. Kan gebeuren lijkt me. Maar goed.....

• Barth1234
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-01 18:47
Hallo allemaal,

Wij krijgen een nieuwe woning met eveneens een overschot aan stroom.

Ik lees een paar keer dat Eneco per maand je zou “terugbetalen”. Ik kan dit nergens terug vinden op de site van Eneco.

Kan iemand dit bevestigen / ontkrachten?

• de Peer

de Peer

under peer review

Barth1234 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:43:
Hallo allemaal,

Ik lees een paar keer dat Eneco per maand je zou “terugbetalen”. Ik kan dit nergens terug vinden op de site van Eneco.

Wat bedoel je?

Ik krijg dit jaar 4200 euro van eneco, maar pas aan het einde van het jaar want ze willen het maandbedrag niet lager maken dan 9 euro per maand.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Barth1234
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-01 18:47
Jheroun schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:13:

@bkruyver Ik zit met dezelfde twee partijen te rekenen. Ik zit alleen op de websites. Van Engie zie ik daar geen detaillering van de terugleverprijs, van Eneco wel. Vermoedelijk zit Engie hoger want die vragen ook meer :) Voordeel van Eneco vind ik wel dat die dus kennelijk maandelijks terugbetalen terwijl je bij Engie minimaal een tientje per maand betaalt en dus een hoop terug moet krijgen aan het einde van het jaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier wordt dat bijvoorbeeld gezegd.., net als bij 2 andere posters

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:31
@Barth1234 @de Peer OM Nieuwe Energie betaald per maand uit.

[Voor 10% gewijzigd door BTS op 27-01-2022 22:11]

www.highflow.nl

• NileZ_
Mijn god wat een drama die energiemaatschappijen. Volgens mij maakt het nogal uit welke medewerker je spreekt.
Engie geeft aan alleen maar offertes te kunnen doen aan de telefoon, en niet via de chat. Prima op zich, maar eneco daarentegen doet er helemaal niet moeilijk over.

Mag ik jullie eens vragen wat jullie nu overwegend kiezen?
Op dit moment nog steeds Engie of Eneco bij een overschot?

Overigens heb ik een offerte gekregen van Greenchoice (huidige leverancier).. bedroevend zeg. Die 8 cent terugleververgoeding is echt een aanfluiting op dit moment natuurlijk.

[Voor 18% gewijzigd door NileZ_ op 28-01-2022 16:58]

• aaaido
NileZ_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:56:
Mijn god wat een drama die energiemaatschappijen. Volgens mij maakt het nogal uit welke medewerker je spreekt.
Engie geeft aan alleen maar offertes te kunnen doen aan de telefoon, en niet via de chat. Prima op zich, maar eneco daarentegen doet er helemaal niet moeilijk over.

Mag ik jullie eens vragen wat jullie nu overwegend kiezen?
Op dit moment nog steeds Engie of Eneco bij een overschot?

Overigens heb ik een offerte gekregen van Greenchoice (huidige leverancier).. bedroevend zeg. Die 8 cent terugleververgoeding is echt een aanfluiting op dit moment natuurlijk.
Waarom geen mooi contract zoeken via vergelijking websites als gaslicht etc? Heb daar best mooie aanbiedingen gezien.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-03 16:54

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Barth1234 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:43:
Hallo allemaal,

Volgens mij doen zowel Engie als Eneco dit niet, en hanteren ze een minimaal maandbedrag van 9/10 euro.

Engie is alleen iets transparanter, en geeft dit vantevoren duidelijk aan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-03 20:13
Is het interessant om Engie / Eneco als leverancier voor stroom te kiezen, en een andere leverancier voor goedkoper gas? Of zit er ergens een addertje?

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI

• _Uploader_
Ik las in ergens dat Engie de tarieven gaat aanpassen per morgen, klop dit en hoeverre heeft dit invloed op de terugleververgoeding?

• mathijshooi
V-8 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:44:
Is het interessant om Engie / Eneco als leverancier voor stroom te kiezen, en een andere leverancier voor goedkoper gas? Of zit er ergens een addertje?
Dit hangt compleet van je situatie af.

• V-8
mathijshooi schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Dit hangt compleet van je situatie af.
Ik ben gebaat bij een zo hoog mogelijk teruglevertarief (Eneco / Engie / OM Nieuwe Energie) en een zo laag mogelijk gastarief (ZonderGas Energie wellicht).

Betreft een tussenwoning uit '69 met 10 nieuw te plaatsen zonnepanelen en een houtkachel waarmee behoorlijk veel gestookt gaat worden. Tweepersoonshuishouden.

- Geschat stroomverbruik 2.500kWh
- Geschatte opbrengst zonnepanelen >3.600kWh
- Geschat gasverbruik: maximaal 700m3

Zie ook post 2 op pagina 609 in topic 'Overstappen naar een nieuwe energieleverancier'.

• mathijshooi
V-8 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Ik ben gebaat bij een zo hoog mogelijk teruglevertarief (Eneco / Engie / OM Nieuwe Energie) en een zo laag mogelijk gastarief (ZonderGas Energie wellicht).

Betreft een tussenwoning uit '69 met 10 nieuw te plaatsen zonnepanelen en een houtkachel waarmee behoorlijk veel gestookt gaat worden. Tweepersoonshuishouden.

- Geschat stroomverbruik 2.500kWh
- Geschatte opbrengst zonnepanelen >3.600kWh
- Geschat gasverbruik: maximaal 700m3

Zie ook post 2 op pagina 609 in topic 'Overstappen naar een nieuwe energieleverancier'.
Vergelijk ook gewoon meerdere degelijke aanbieders. En bekijk ook gas en stroom apart. Het hangt ook van de looptijd van je huidige contract af, misschien heb je nu nog een gunstig gascontract.

Moet je wel snel overstappen dan is waarschijnlijk Engie het beste. Hoogste TLV en je krijgt 500 euro cashback als je ook nog Gas afsluit.

• V-8
mathijshooi schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Vergelijk ook gewoon meerdere degelijke aanbieders. En bekijk ook gas en stroom apart. Het hangt ook van de looptijd van je huidige contract af, misschien heb je nu nog een gunstig gascontract.

Moet je wel snel overstappen dan is waarschijnlijk Engie het beste. Hoogste TLV en je krijgt 500 euro cashback als je ook nog Gas afsluit.
Ik heb nog geen enkel contract, het is mijn eerste (koop)huis. Ik huur nu incl. alles.

Onderstaand mijn berekening (schiet er gerust op!)

Stroom
Verbruik Normaal: 1.350kWh
Verbruik Dal: 1.150kWh

Teruglevering Normaal: 3.000kWh
Teruglevering Dal: 600kWh

Totaalopbrengsten per jaar bij Engie:
€1.077,99 /jaar (contract 1 jaar)

Gas
Verbruik 700m2 (i.c.m. houtkachel)

Totaalkosten per jaar bij ZonderGas:
€1.077,36 (contract 5 jaar)

Iemand tips, zijn er wellicht zaken die ik over het hoofd zie?

• mathijshooi
V-8 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Ik heb nog geen enkel contract, het is mijn eerste (koop)huis. Ik huur nu incl. alles.

Onderstaand mijn berekening (schiet er gerust op!)

Stroom
Verbruik Normaal: 1.350kWh
Verbruik Dal: 1.150kWh

Teruglevering Normaal: 3.000kWh
Teruglevering Dal: 600kWh

Totaalopbrengsten per jaar bij Engie:
€1.077,99 /jaar (contract 1 jaar)

Gas
Verbruik 700m2 (i.c.m. houtkachel)

Totaalkosten per jaar bij ZonderGas:
€1.077,36 (contract 5 jaar)

Iemand tips, zijn er wellicht zaken die ik over het hoofd zie?
Ik persoonlijk zal nooit een 5 jaar contract afsluiten, al zouden mensen dat met de huidige prijzen niet met mij eens zijn.

Is Engie inclusief die 500 cash back? Anders een zeer duidelijke keuze. Vandaag afsluiten. Je hebt nog 14 dagen bedenktijd en van contract af komen kost anders 50 euro.

• V-8
mathijshooi schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Is Engie inclusief die 500 cash back? Anders een zeer duidelijke keuze. Vandaag afsluiten. Je hebt nog 14 dagen bedenktijd en van contract af komen kost anders 50 euro.
Nee, omdat het om alleen stroom gaat en niet om gas is er geen enkele bonus / cashback helaas..

• aaaido
Zit in soortgelijke situatie. Zit momenteel bij Greenchoice. Wil bij Greenchoice blijven met gas en voor stroom overstappen naar Engie. Volgens mijn berekening is dat het goedkoopst. Ook met of zonder die cashback..

• aaaido
_Uploader_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:44:
Ik las in ergens dat Engie de tarieven gaat aanpassen per morgen, klop dit en hoeverre heeft dit invloed op de terugleververgoeding?
Waar las je dat dan? Heb je een bron?

• _Uploader_
aaaido schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Waar las je dat dan? Heb je een bron?
Ik heb het ff nagevraagd in ATS in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

• mathijshooi
V-8 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Nee, omdat het om alleen stroom gaat en niet om gas is er geen enkele bonus / cashback helaas..
Ik snap het even niet. Je zegt dat het om een nieuw contract gaat want je hebt een nieuw huis. Dan heb je toch ook een gascontract nodig?

• jobr
Gewoon kijken waar je het goedkoopst mee uit bent: alles bij 1 of 2 leveranciers.
Ik heb het ook gesplitst.
Er zijn geen addertjes bij het te splitsen. Alleen de cashback (als die er is) is bij gescheiden meestal lager.
Dus gewoon op prijs vergelijken.

• V-8
mathijshooi schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:31:
[...]

Ik snap het even niet. Je zegt dat het om een nieuw contract gaat want je hebt een nieuw huis. Dan heb je toch ook een gascontract nodig?
Klopt helemaal. Maar ik ben voornemens om wellicht stroom en gas bij twee verschillende leveranciers af te nemen. Dit in verband met de hoge teruglever-vergoeding bij Engie en de lage gasprijs bij ZonderGas. Ik denk dat dit, ondanks een lagere of geen bonus, misschien toch nog voordeliger is.

• Julianl
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-03 18:04
Jeroenneman schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Hoe komt dat uit met de jaarverrekening, want het is natuurlijk extra lullig als ze de terugleververgoeding vlak voor de zomer omlaag trekken. In de wintermaanden heb je dan waarschijnlijk nog weinig tegen het hoge tarief terug geleverd.

Dit soort ongein dus, lekker vanaf 1 april, dus de hele zomermaanden een flink lagere vergoeding dan je had verwacht:
https://www.gaslicht.com/...t%20wordt%20teruggeleverd.

Met daarbij specifiek vermeld: dit is geen reden om het contract zonder boete te verbreken.
Ik vind dit wel een slechte zaak als ze dat komend jaar met de huidige terugleververgoedingen gaan flikken. Zo sluit je contracten op basis van levertarieven die wél vast staan, maar de TLV niet. Dat is pas een klotestreek. Dan kan je als Tweaker die een beetje teruglevert nooit een goede keuze maken. Is dit de praktijk bij meer partijen? Want hier zit ik niet op te wachten.

• mathijshooi
V-8 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Klopt helemaal. Maar ik ben voornemens om wellicht stroom en gas bij twee verschillende leveranciers af te nemen. Dit in verband met de hoge teruglever-vergoeding bij Engie en de lage gasprijs bij ZonderGas. Ik denk dat dit, ondanks een lagere of geen bonus, misschien toch nog voordeliger is.
Maak een excel en zet in iedere kolom een mogelijk scenario, dan kon je onderaan de streep je keuze maken. Zo doe ik dat ook altijd.

• V-8
mathijshooi schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Maak een excel en zet in iedere kolom een mogelijk scenario, dan kon je onderaan de streep je keuze maken. Zo doe ik dat ook altijd.
Heb ik inderdaad net gedaan, haha! Ik denk dat ik er uit ben. Alles bij Engie.

• mathijshooi
V-8 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Topshow.

Die 500 euro cashback bij redelijk laag gasverbruik maakt waarschijnlijk het verschil.

• V-8
mathijshooi schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Topshow.

Die 500 euro cashback bij redelijk laag gasverbruik maakt waarschijnlijk het verschil.
Denk ik ook idd! Alleen als ik iets meer verbruik dan de schatting, ben ik wel iets duurder uit. Maar die gok neem ik wel. En een gerenommeerde, grote leverancier is ook iets waard.

Bedankt voor alle tips!

• Rocket-III
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-02-2022
Mag ik vragn waarom TS geen xcelletje met de bedragen in het starttopic plaatst ter bevordering van het overzicht?

• mathijshooi
Rocket-III schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:27:
Mag ik vragn waarom TS geen xcelletje met de bedragen in het starttopic plaatst ter bevordering van het overzicht?
Wat bedoel je precies met "de bedragen"? Als het de TLV tarieven zijn dan zou ik hier aan dagtaak aanhebben namelijk.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 19:58
V-8 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:25:
[...]

simpel gesteld vind ik dit ook verstandig, maar soms is het anders.
persoonlijk uitzoeken dus. ;)

de grote adder onder het gras is eigenlijk: de heffing korting.
mijn rekening als voorbeeld (met versimpelde getallen):
0 kWh + 150m3
bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

0kWh = 0€ per jaar
1 elektra aansluiting hebben netbeheerder = 250€
1 elektra leverancier hebben = 100€
kom ik op 350€ per jaar uit, zou je dan denken.
maar dan is er ook nog de heffingskorting die is nu € 681,63 ex BTW maar word van het ex BTW bedrag afgetrokken en dan pas BTW gerekend, dus die krijg je eigenlijk inc BTW en dan is hij +/-.€ 824
€ 350 - € 824 = - 474€
jep 0kWh gebruiken levert dus geld op per jaar, je hoort dan een maand bedrag als voorschot te krijgen ongeveer 40€.
dit doen ze niet, veel partijen hebben een minimum bedrag wat je moet betalen, soms is dat 10€.
dus die 11x 50€ betaal je en krijg je weer terug van je leverancier, je mag dan bank spelen voor je leverancier. (alleen nu zonder risico dekking)

dan heb je leveranciers die trekken dit bedrag af van je gas rekening.
en dat is soms wel tof.
ik betaal eigenlijk 90% gasgebruik + alle kosten met die korting.
150m3x1,80€ = 270€
1 gas aansluiting hebben netbeheerder = 175€
1 gas leverancier hebben = 100€
maakt € 545 per jaar als daar dan de 474€ van de energie rekening word afgetrokken betaal ik niet veel meer.

maar een leverancier vinden die dit ook wil doen is soms een ramp.
je hebt dan te maken met kleine lettertjes die soms niet eens in je contract staan.

vul je bij gaslicht b.v. mijn gegevens in: 0kWh(in werkelijkheid vul 1kWh in, anders gaat het soms fout) 150m3.
dan krijg ik een hele lijst van leveranciers waar ik 10-30€ per maand zou moeten krijgen.
maar de werkelijkheid is dan ik 10-20€ per maand moet betalen, en dat geld na een jaar weer terug krijg.
(voor mij geen probleem, voor sommige anderen kan dit erg lastig zijn.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:24
Even een reactie in het juiste topic:
DjAntoon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:11:
Engie Opgewekt 1 jaar, gisteren ingegaan: (500 euro bonus aan einde contract)
Teruglevertarief normaal: €0,64297
Teruglevertarief dal: €0,47145
Gas €2,12718
Sodemieter, dat helpt! Maar dat tarief kwam bij mij bij Gaslicht.com niet naar boven. Kan het zijn dat je een andere tarief krijgt omdat je ook gas afneemt?
Het loont al bijna weer de moeite om maar weer over te stappen van United Consumers naar Engie (daar krijg ik 38 normaal, 27 dal).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:19
Andrehj schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:34:
Even een reactie in het juiste topic:

[...]

Sodemieter, dat helpt! Maar dat tarief kwam bij mij bij Gaslicht.com niet naar boven. Kan het zijn dat je een andere tarief krijgt omdat je ook gas afneemt?
Het loont al bijna weer de moeite om maar weer over te stappen van United Consumers naar Engie (daar krijg ik 38 normaal, 27 dal).
Dit is inclusief alle heffingen als ik het goed zie:

code:
1
2
3
4
5
Stroomtarief (all-in)
Leveringskosten normaaltarief : 64,30 ct. (0 - 10000 kWh)
Leveringskosten daltarief : 47,15 ct. (0 - 10000 kWh)
Teruglevering normaaltarief excl. btw  : 46,41 ct. (0 - 20000 kWh)
Teruglevering daltarief excl. btw  : 32,23 ct. (0 - 20000 kWh)

De echte vergoedingen zijn dus 46,4 ct, en 32,23 ct. Nog steeds prima trouwens!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-03 15:19
Zoals eerder aangegeven zijn mijn prijzen uit de app.
Wat zou beter zijn in dit geval, aan het einde van de looptijd?

stroom ongeveer 0, en gas een beetje?
of
Stroom terugleveren, en gas betalen a €2,13

Verwarmen doe ik voor een groot gedeelte al met pellets en een beetje airco.
SWW nu met gas (kan ook met boilers COP=1) maar COP=1 warm water is nu niet meer zo slim...

• theonlymarco83
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:29
Ook al even gepost in het "overstap topic" maar hier zitten natuurlijk de zonnepanelen salderingexperts;

Resteert me nog de vraag of ik beter Enkel of dubbel tarief nemen kan? Situatie is een beetje lastig in te schatten omdat ik afgelopen jaar de helft van de tijd bij mijn ex woonde. Gas gebruik ik alleen om te koken, maar met cashbacks valt dat vaak nog mee. Verwarming loopt via blokverwarming

Situatie verbruik afgelopen jaar:

Energie piek: ca 200 (komend jaar 450?)
Energie Dal ca 200 (komend jaar 450?)

Teruglevering Piek: ca 750
Teruglevering Dal: ca 300

Nu zal mijn verbruik wel minimaal verdubbelen verwacht ik dus. Wat is bij de onderstaande prijzen dan voordeliger? Enkel of dubbeltarief? De man van engie raadde dubbeltarief aan maar een Energie prijs van 0.64 ct vind ik ook wel psychologisch gezien heel schofterig hoog.

Tarieven:

Enkel: 0,55820 ct

Normaal Dubbeltarief 0,64297 ct
Dal Dubbeltarief 0,47145 ct

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-03 21:52
Kan iemand mij vertellen waarom de terugleveringsvergoedingen ineens zo hoog zijn geworden?

• de Peer

de Peer

under peer review

Arievd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:53:
Kan iemand mij vertellen waarom de terugleveringsvergoedingen ineens zo hoog zijn geworden?
Vanwege de hoge gasprijzen stegen ook de elektraprijzen, en bij sommige aanbieders is het teruglevertarief direct gekoppeld daaraan. Ik heb daarom het 'duurste' contract afgesloten dat ik kon vinden.

[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 04-02-2022 15:56]

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-03 21:52
Ok bedankt,

Ben nu dan even in twijfel. Wat is wijsheid? Nu overstappen naar budget energie, of wachten op lagere prijzen in juli. (En dan hopen dat Rusland een beetje rustig blijft)

Zit nu bij greenchoice en de 10e loopt mijn contract af. Ga dan over op variabel €2.05 gas en €0.48 momenteel.

Huidig verbruik:

Gas 300m3
Teruglevering ca 1000kwh
Analoge meters

• Rocket-III
mathijshooi schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Wat bedoel je precies met "de bedragen"? Als het de TLV tarieven zijn dan zou ik hier aan dagtaak aanhebben namelijk.
Kun je nagaan hoeveel werk het is om alles na te lezen en er deze info uit te halen...

Een overzichtje is niet zo lastig op te stellen lijkt me, met een top 3 en een wekelijkse update ofzo.

• Niek_
Rocket-III schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:12:
[...]

Kun je nagaan hoeveel werk het is om alles na te lezen en er deze info uit te halen...

Een overzichtje is niet zo lastig op te stellen lijkt me, met een top 3 en een wekelijkse update ofzo.
Ik zie je overzichtje wel verschijnen. Kunnen we hem pinnen en kan jij hem bij blijven werken. Top!

• mathijshooi
Niek_ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:40:
[...]

Ik zie je overzichtje wel verschijnen. Kunnen we hem pinnen en kan jij hem bij blijven werken. Top!
Precies, ik stem voor!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 07:10
Ik verbruik zo'n 5000 kWh vermoed ik, waarvan 3500 van de warmtepomp. Misschien iets meer als er straks een WP boiler staat.

Ik wek 7000 kWh per jaar op met mijn huidige 27 panelen (mei 2019).

Momenteel zit ik bij energiedirect, krijg zo'n 8 cent teruglevering geloof ik. Dat was in juni 2021 een prima deal.

Tegenwoordig... Lees ik overal dat mensen tussen de 40 en zelfs 65 cent terug krijgen (!!).

Wie kan mij helpen. Is het open breken van mijn contract met looptijd tot 21-6, €250 bonus, verstandig?

En zo ja, bij welke leverancier heb je nou echt de hoogste teruglevering? Op de bekende vergelijkers sites kun je momenteel maar een fractie van de aanbieders vinden.

Als ik echt een aantrekkelijke teruglevering heb, overweeg ik zelfs nog (een deel van) mijn woning vol te leggen, 13x6 meter met een cafetaria schoorsteen erop. Want ja. 15.000 extra opwekken tegen €0,65 is een no-brainer qua TVT.

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:24
Gieliovd520 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:42:
Ik verbruik zo'n 5000 kWh vermoed ik, waarvan 3500 van de warmtepomp. Misschien iets meer als er straks een WP boiler staat.

Momenteel zit ik bij energiedirect, krijg zo'n 8 cent teruglevering geloof ik. Dat was in juni 2021 een prima deal.

Tegenwoordig... Lees ik overal dat mensen tussen de 40 en zelfs 65 cent terug krijgen (!!).

Wie kan mij helpen. Is het open breken van mijn contract met looptijd tot 21-6, €250 bonus, verstandig?

En zo ja, bij welke leverancier heb je nou echt de hoogste teruglevering? Op de bekende vergelijkers sites kun je momenteel maar een fractie van de aanbieders vinden.

Als ik echt een aantrekkelijke teruglevering heb, overweeg ik zelfs nog (een deel van) mijn woning vol te leggen, 13x6 meter met een cafetaria schoorsteen erop. Want ja. 15.000 extra opwekken tegen €0,65 is een no-brainer qua TVT.
Wat nou, als je dit topic (het zijn maar 12 pagina's) eens doorleest? Dan zijn al je vragen al 10x beantwoord...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 07:10
Ik heb het blijkbaar niet goed genoeg gelezen... Sorry.

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• aaaido
Gieliovd520 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:42:

Engie komt over het algemeen het beste uit de bus. Degene met soms een iets betere prijs zijn vaak de prijsvechters en die kunnen mogelijk omvallen bij een mogelijke gas/energie crisis.

Een hogere terugleververgoeding kan mogelijk wel een hogere energieprijs geven dan je nu hebt (voor je verbruik). Die boete kan je mogelijk weer terugverdienen.

Echter denk dat jij vooral moet nadenken of je wel voldoende gaat terugleveren om rendabel te zijn. Het is wel belangrijk dat je gaat terugleveren om rendabel te zijn.

• Rocket-III
Ik weetniet hoe jullie aan de tarieven van Engie komen, maar wanneer ik op de site kijk naar tarieven, en en berekening maak, krijg ik alleen de volledige prijs te zien en niet de opbouw per Kw.
Er staat dan onder dat het meer teruggeleverde wordt betaald volgens het kale leveringstarief excl. btw, maar wat dat tarief dan is, staat nergens?

• Rocket-III
Nog even een andere, wellicht interessante casus:

Wanneer de verschillen in piek en dal weer interessant worden zoals momenteel het geval is, zou het dan een inmiddels al levensvatbare optie zijn om een solar accu aan te schaffen?
In de zomer kun je deze volladen om je volledige verbruik gedurende geen-zon tijd te compenseren en dus je piektarief tot nulte reduceren, maar in de winter zou je er voor kunnen kiezen om hem tijdens de goedkope stroom periode uit het net vol te laden zodat ie op de dag volledig vol is, en je dit tegen het hogere tarief kunt terugleveren (uiteraard minus eigen gebruik) zodat je ook in de winterperiode geen piektarief hoeft te betalen.

Iemand hier wel eens an gerekend?
Huawei heeft met de Luna2000 een mooi en redelijk betaalbaar, stackable en uitbreidbaar systeem.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Rocket-III schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:29:
Ik weetniet hoe jullie aan de tarieven van Engie komen, maar wanneer ik op de site kijk naar tarieven, en en berekening maak, krijg ik alleen de volledige prijs te zien en niet de opbouw per Kw.
Er staat dan onder dat het meer teruggeleverde wordt betaald volgens het kale leveringstarief excl. btw, maar wat dat tarief dan is, staat nergens?
BTW en dan de andere 2 belastingen eraf trekken. Google is you friend!

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

Pagina: 1 2 3 ... 143 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

offtopic posten kan direct een ban opleveren

- De situatie omtrent Eneco die een hoge TLV bood kan besproken worden in Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee