Onderstaand de passage uit het contract dat ik ontvangen heb van Engie:
Leveringskosten normaaltarief: €0,46409
Leveringskosten daltarief: €0,32234
Leveringskosten enkeltarief: €0,39403
Bovenstaande betreffen dus de teruglevertarieven. Bij verbruik komt daar onderstaande nog bovenop:
energiebelasting €0,0368
opslag duurzame energie €0,0305
btw 21%
Zoals gezegd waren de voorbeelden in m'n berekening fictief. Heb alles hier in een Excel gezet waarmee ik voor mijn situatie alles kan doorrekenen en kan zien wat het verschuiven van verbruik van normaal naar dal kan opleveren.
#spuit11, was iets te druk met klooien in de Excel
Denk toch dat ik m'n post iets moet rectificeren. Zat toch een foutje in m'n Excel. Mocht iemand zin hebben om eens door deze versie heen te lopen cq. hem te gebruiken voor de eigen berekening met Engie-tarieven en zonnepanelen, wees welkom: Gewijzigd bestand
Lijkt erop dat enkeltarief toch voordeliger is dan normaal/dal. Zelfs bij extreme verhoudingen als normaal/dal 20/80%.
Onderstaand de reactie per whatsapp:Als u zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor u de volgende regelingen.
Wanneer u zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op uw jaarafrekening. U ziet hier het aantal kWh dat u bij
ENGIE heeft afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij
uw totale kosten.
Als u meer opwekt dan u verbruikt, levert u stroom terug aan het net. Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
ENGIEDe verrekening hiervan vindt precies zo plaats als hoe je verbruik verdeeld wordt.
Dus hetgeen wat je teruglevert op normaaltarief wordt verrekend met je verbruik op normaal tarief. En dat geldt dus net zo voor het dal tarief.
Mits je natuurlijk een dubbeltarief hebt.
Als je kiest voor een enkeltarief wordt alles bij elkaar opgeteld en met elkaar verrekend.
Leveringskosten normaaltarief: €0,46409
Leveringskosten daltarief: €0,32234
Leveringskosten enkeltarief: €0,39403
Bovenstaande betreffen dus de teruglevertarieven. Bij verbruik komt daar onderstaande nog bovenop:
energiebelasting €0,0368
opslag duurzame energie €0,0305
btw 21%
Zoals gezegd waren de voorbeelden in m'n berekening fictief. Heb alles hier in een Excel gezet waarmee ik voor mijn situatie alles kan doorrekenen en kan zien wat het verschuiven van verbruik van normaal naar dal kan opleveren.
#spuit11, was iets te druk met klooien in de Excel

Denk toch dat ik m'n post iets moet rectificeren. Zat toch een foutje in m'n Excel. Mocht iemand zin hebben om eens door deze versie heen te lopen cq. hem te gebruiken voor de eigen berekening met Engie-tarieven en zonnepanelen, wees welkom: Gewijzigd bestand
Lijkt erop dat enkeltarief toch voordeliger is dan normaal/dal. Zelfs bij extreme verhoudingen als normaal/dal 20/80%.
[Voor 24% gewijzigd door Niek_ op 24-01-2022 16:47]