Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocket-III
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-02-2022
klump4u schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:41:
[...]

BTW en dan de andere 2 belastingen eraf trekken. Google is you friend!
Kan toch niet waar zijn dat je dat niet via de website waar je de tarieven afspreekt, kunt vinden, maar hier voor moet googlen??

In hoeverre garanderen ze dat dan, ze hebben het tenslotte niet gepubliceerd of afgesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rocket-III schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:11:
[...]

Kan toch niet waar zijn dat je dat niet via de website waar je de tarieven afspreekt, kunt vinden, maar hier voor moet googlen??

In hoeverre garanderen ze dat dan, ze hebben het tenslotte niet gepubliceerd of afgesproken...
Staat toch op de site en waarschijnlijk ook in je contract dan "terug levering is het kale leveringstarief".

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocket-III
ja, maar specificeer dan ook even dat kale leveringstarief, toch? Staat helaas dus niet op de site, althans ik kan het er nergens vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

de Peer schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Wat bedoel je?

Ik krijg dit jaar 4200 euro van eneco, maar pas aan het einde van het jaar want ze willen het maandbedrag niet lager maken dan 9 euro per maand.
Bij mij is het 0 euro per maand, via Twitter afgesproken. Vreemd dat het niet lager kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rocket-III schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:17:
ja, maar specificeer dan ook even dat kale leveringstarief, toch? Staat helaas dus niet op de site, althans ik kan het er nergens vinden...
https://www.engie.nl/prod...atie/terugleververgoeding

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocket-III
En waar zie jij daar tarieven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:49
Gieliovd520 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:42:
Ik verbruik zo'n 5000 kWh vermoed ik, waarvan 3500 van de warmtepomp. Misschien iets meer als er straks een WP boiler staat.

Ik wek 7000 kWh per jaar op met mijn huidige 27 panelen (mei 2019).

Momenteel zit ik bij energiedirect, krijg zo'n 8 cent teruglevering geloof ik. Dat was in juni 2021 een prima deal.

Tegenwoordig... Lees ik overal dat mensen tussen de 40 en zelfs 65 cent terug krijgen (!!).

Wie kan mij helpen. Is het open breken van mijn contract met looptijd tot 21-6, €250 bonus, verstandig?

En zo ja, bij welke leverancier heb je nou echt de hoogste teruglevering? Op de bekende vergelijkers sites kun je momenteel maar een fractie van de aanbieders vinden.

Als ik echt een aantrekkelijke teruglevering heb, overweeg ik zelfs nog (een deel van) mijn woning vol te leggen, 13x6 meter met een cafetaria schoorsteen erop. Want ja. 15.000 extra opwekken tegen €0,65 is een no-brainer qua TVT.
Nu maximaal dak vol leggen icm Engie contract geeeft TVT van ongeveer 2-3 jaar, dus dat is een no-brainer.

Mocht je een hybride WP hebben en je gascontract is nog enigzins gunstig dan zou het ook zomaar kunnen zijn dat je maar beter die WP uit zet. Bij 40 cent TLV en een COP van 4-5 moet je gasprijs wel heel hoog zijn wil een WP nog gunstig uitpakken. (Dit is voor mij een reden om de WP minimaal een jaar uit te stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 15:45
@klump4u @Rocket-III
Ik heb ook naar de tarieven gekeken van Engie, omdat dat teruglevertarief+bonus als "too good to be true" klonk. Ik heb op de diverse vergelijkingssites en direct bij Engie gekeken, maar die gaven verschillende informatie. De prijsvergelijkers kwamen op de 64/47 ct levering en 46/32 ct teruglevering (ex BTW en heffingen), maar op de site van Engie staat dat de 46/32 ct inclusief BTW en overheidsheffingen is (dus zou dit in werkelijkheid nog lager moeten zijn). Echt duidelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
Zie hier:
Terugleververgoeding
Voor de stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet ontvang je een terugleververgoeding. De hoogte verschilt.

Deze vergoeding is gelijk aan het geldende kale leveringstarief dat in jouw contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rocket-III schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:22:
En waar zie jij daar tarieven staan?
Kun je uitrekenen mede met de info die de site geeft, even opzoeken wat de energiebelastingen zijn en BTW.
Is blijkbaar moeilijk iets zelf doen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

il-Principe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:03:
@klump4u @Rocket-III
Ik heb ook naar de tarieven gekeken van Engie, omdat dat teruglevertarief+bonus als "too good to be true" klonk. Ik heb op de diverse vergelijkingssites en direct bij Engie gekeken, maar die gaven verschillende informatie. De prijsvergelijkers kwamen op de 64/47 ct levering en 46/32 ct teruglevering (ex BTW en heffingen), maar op de site van Engie staat dat de 46/32 ct inclusief BTW en overheidsheffingen is (dus zou dit in werkelijkheid nog lager moeten zijn). Echt duidelijk is het niet.
Leverprijs in je contract is bepalend, gewoon aanvragen want je kunt binnen 14 dagen annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.B.te L.
@klump4u Je kunt ook bij gaslicht snel zien wat de kale leveringsprijs van Engie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
il-Principe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:03:
Als je een prijs berekening maakt op gaslicht en engie dan zie je exact dezelfde bedragen voor variabele leveringskosten dal en hoog.
Dus die 46/32 is ex btw en overheidsheffingen. Ook logisch want dat past bij die 62/47 ct als je de btw en overheidsheffing erbij doet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evad123456
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-09 07:06
Contract van ENGIE ontvangen:

ENGIEĀ OpgewektĀ elektriciteit
excl.Ā btwĀ (€) incl.Ā btwĀ (€)

dubbeltariefĀ normaalĀ incl.Ā overheidsheffingen
0,53138 0,64297
dubbeltariefĀ dalĀ incl.Ā overheidsheffingen
0,38963 0,47145

dubbeltariefĀ dalĀ excl.Ā overheidsheffingen
0,32234 0,39003
dubbeltariefĀ normaalĀ excl.Ā overheidsheffingen
0,46409 0,56155

vasteĀ leveringskostenĀ perĀ dag
0,16982 0,20548

TerugleververgoedingĀ enĀ salderen
AlsĀ uĀ zelfĀ energieĀ opwektĀ enĀ eventueelĀ eenĀ deelĀ daarvanĀ terugĀ levert,Ā danĀ geldenĀ voorĀ uĀ deĀ volgendeĀ regelingen.
  • WanneerĀ uĀ zelfĀ energieĀ opwekt,Ā verrekentĀ ENGIEĀ ditĀ opĀ uwĀ jaarafrekening.Ā UĀ zietĀ hierĀ hetĀ aantalĀ kWhĀ datĀ uĀ bij
    ENGIEĀ heeftĀ afgenomenĀ minusĀ hetĀ aantalĀ teruggeleverdeĀ kWhĀ terug.Ā OpĀ basisĀ vanĀ ditĀ nettoĀ verbruikĀ bepalenĀ wij
    uwĀ totaleĀ kosten.
  • AlsĀ uĀ meerĀ opwektĀ danĀ uĀ verbruikt,Ā levertĀ uĀ stroomĀ terugĀ aanĀ hetĀ net.Ā VoorĀ deĀ stroomĀ dieĀ uĀ teruglevertĀ ontvangtĀ u eenĀ vergoedingĀ dieĀ gelijkĀ isĀ aanĀ hetĀ kaleĀ leveringstariefĀ (zonderĀ energiebelastingenĀ enĀ btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
Evad123456 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:11:
Contract van ENGIE ontvangen:

ENGIEĀ OpgewektĀ elektriciteit
excl.Ā btwĀ (€) incl.Ā btwĀ (€)

dubbeltariefĀ normaalĀ incl.Ā overheidsheffingen
0,53138 0,64297
dubbeltariefĀ dalĀ incl.Ā overheidsheffingen
0,38963 0,47145

dubbeltariefĀ dalĀ excl.Ā overheidsheffingen
0,32234 0,39003
dubbeltariefĀ normaalĀ excl.Ā overheidsheffingen
0,46409 0,56155

vasteĀ leveringskostenĀ perĀ dag
0,16982 0,20548

TerugleververgoedingĀ enĀ salderen
AlsĀ uĀ zelfĀ energieĀ opwektĀ enĀ eventueelĀ eenĀ deelĀ daarvanĀ terugĀ levert,Ā danĀ geldenĀ voorĀ uĀ deĀ volgendeĀ regelingen.
  • WanneerĀ uĀ zelfĀ energieĀ opwekt,Ā verrekentĀ ENGIEĀ ditĀ opĀ uwĀ jaarafrekening.Ā UĀ zietĀ hierĀ hetĀ aantalĀ kWhĀ datĀ uĀ bij
    ENGIEĀ heeftĀ afgenomenĀ minusĀ hetĀ aantalĀ teruggeleverdeĀ kWhĀ terug.Ā OpĀ basisĀ vanĀ ditĀ nettoĀ verbruikĀ bepalenĀ wij
    uwĀ totaleĀ kosten.
  • AlsĀ uĀ meerĀ opwektĀ danĀ uĀ verbruikt,Ā levertĀ uĀ stroomĀ terugĀ aanĀ hetĀ net.Ā VoorĀ deĀ stroomĀ dieĀ uĀ teruglevertĀ ontvangtĀ u eenĀ vergoedingĀ dieĀ gelijkĀ isĀ aanĀ hetĀ kaleĀ leveringstariefĀ (zonderĀ energiebelastingenĀ enĀ btw).
Hier precies hetzelfde binnengekregen. En in de bepalingen staat heel duidelijk dat het een vast tarief is voor de looptijd. Krijg nu voor 2500 kWh afgerond 1000 euro meer terug. Dankbaar voor degene die deze thread heeft geopend en de reacties daarin. Anders weet ik niet of het me was opgevallen. Omdat ik al jaren netto teruglever, vond ik het volgen van de tarieven namelijk niet heel interessant. En geen gas, dus geen overstap beloningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 18:37
Ik verbruik jaarlijks 2500 kWh en zou volgens mij ongeveer 5000 kWh moeten terugleveren. Zo'n contract bij Engie is wel erg interessant dan of niet? Dan kan ik daar alleen stroom afnemen en gas elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
turkeyhakan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:20:
Ik verbruik jaarlijks 2500 kWh en zou volgens mij ongeveer 5000 kWh moeten terugleveren. Zo'n contract bij Engie is wel erg interessant dan of niet? Dan kan ik daar alleen stroom afnemen en gas elders.
Even dit topic teruglezen (zijn maar 12 pagina's), die vraag is al erg vaak behandeld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
jerh schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Hier precies hetzelfde binnengekregen. En in de bepalingen staat heel duidelijk dat het een vast tarief is voor de looptijd. Krijg nu voor 2500 kWh afgerond 1000 euro meer terug. Dankbaar voor degene die deze thread heeft geopend en de reacties daarin. Anders weet ik niet of het me was opgevallen. Omdat ik al jaren netto teruglever, vond ik het volgen van de tarieven namelijk niet heel interessant. En geen gas, dus geen overstap beloningen.
Mag ik een Tikkie sturen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
turkeyhakan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:20:
Kort gezegd, ja! Vandaag afsluiten! Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocket-III
klump4u schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Kun je uitrekenen mede met de info die de site geeft, even opzoeken wat de energiebelastingen zijn en BTW.
Is blijkbaar moeilijk iets zelf doen tegenwoordig.
Nee, is niet moeilijk, maar ik ben van mening dat je, als je iets aanbiedt, de volledige info moet geven.

Als jij in de winkel staat en je ziet een product waar alleen een prijsje bij staat, loop je ook naar de volgende winkel waar er wel gegevens bij staan en de winkel de moeite neemt om iets te verkopen.

Kwestie van mindset denk ik.
Ik heb niet de tijd om continue overal alles bij te zoeken; dan kijk ik wel een aanbieder verder, dat is sneller, en tijd is geld, en zowel geld als tijd is beperkt.
Kennelijk heb jij die tijd wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rocket-III schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Nee, is niet moeilijk, maar ik ben van mening dat je, als je iets aanbiedt, de volledige info moet geven.

Als jij in de winkel staat en je ziet een product waar alleen een prijsje bij staat, loop je ook naar de volgende winkel waar er wel gegevens bij staan en de winkel de moeite neemt om iets te verkopen.

Kwestie van mindset denk ik.
Ik heb niet de tijd om continue overal alles bij te zoeken; dan kijk ik wel een aanbieder verder, dat is sneller, en tijd is geld, en zowel geld als tijd is beperkt.
Kennelijk heb jij die tijd wel...
Yep, tijd is goud waard voor mij en gelukkig heb ik heel veel tijd, geld neem je niet mee later maar leuke herinneringen blijven voort bestaan, succes met zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocket-III
exact waarom ik daar geen tijd aan kwijt wil zijn.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

En al die tijd dat je hier op mij hebt gereageerd had je ook aan het opzoeken kunnen besteden toch? Had je tijd en geld bespaard šŸ¤—

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:23
Zijn er hier mensen die ook al naar het Eneco modelcontract hebben gekeken?

Wel maar t/m Juni, maar terugleveren na salderen is tegen het normaaltarief van €0,57 per kWh (exc. belasting)) volgens de site.

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:21
Noshi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:29:

Wel maar t/m Juni, maar terugleveren na salderen is tegen het normaaltarief van €0,57 per kWh (exc. belasting)) volgens de site.
Eneco is zeker interessant, maar na 1 juli kunnen de kaarten weer zomaar anders liggen. Uiteraard kan je dan overstappen naar een andere aanbieder op dat moment en kan je optimaal gebruik maken van het voorjaar.

Hoewel ik verwacht dat de prijzen hoger zullen blijven, zullen ze op termijn wel weer wat gaan zakken. Ik ga mijn contract voor gas en elektriciteit splitsen.
offtopic:
Voor gas ga ik voor 5 jaar naar Zondergas (Ć” €1,12 per m3 incl. BTW), dat is het meest gunstige op dit moment. Als de prijzen fors zakken betaal ik de opzegvergoeding en verhuis ik weer.

Voor stroom zit ik er aan te denken om de tarieven vast te zetten voor 3 jaar bij Shell. Daar krijg je weliswaar niet het hoogste tarief, maar ik ben wel 3 jaar zeker van een goede prijs voor mijn overschot (ca. 1MWh). Of zie ik dat verkeerd?
Enige nadelen zijn dat de welkomstbonus pas aan het einde wordt uitgekeerd en dat de salderingsregeling (naar verwachting) eind 2023 op de helling gaat en ik dan nog vast zit.

• ViperĀ®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mathijshooi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Kort gezegd, ja! Vandaag afsluiten! Punt.
Ik zat toevallig vandaag net zelf te kijken en kwam ook op engie uit wegens het redelijke overschot energie.
6615WP liggen en 1 persoons huishouden. Dus ongeveer 4500 kWh overschot.
Zit nu nog bij powerpeers met variabel contract (elek + gas), contract is verlopen dus dagelijks opzegbaar.

Zal dit weekend voor energie over stappen. Zit nog wel te twijfelen over 1 of 3 jarig contract.

Ik vroeg me wel af loop je geen risico met eventueel failliet gaan van engie. Kan je je maandbedrag negatief opgeven of moet je die op 0 zetten en bij de jaarafrekening hopen dat je het geld terug krijgt?

zie ik nog iets over het hoofd verder.

[ Voor 17% gewijzigd door ViperĀ® op 10-02-2022 18:04 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

ViperĀ® schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:01:
[...]

Ik zat toevallig vandaag net zelf te kijken en kwam ook op engie uit wegens het redelijke overschot energie.
Zit nu nog bij powerpeers met variabel contract (elek + gas), contract is verlopen dus dagelijks opzegbaar.

Zal dit weekend voor energie over stappen. Zit nog wel te twijfelen over 1 of 3 jarig contract.

Ik vroeg me wel af loop je geen risico met eventueel failliet gaan van engie. Kan je je maandbedrag negatief opgeven of moet je die op 0 zetten en bij de jaarafrekening hopen dat je het geld terug krijgt?

bieden ze 3 jaar aan dan???
je loopt risico ja, ze gaan je niet vooruit betalen helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 10-02-2022 18:18 ]

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:35

j4y

[...]

Kan je je maandbedrag negatief opgeven of moet je die op 0 zetten en bij de jaarafrekening hopen dat je het geld terug krijgt?

Sterker nog, het maandbedrag is minimaal 10 euro. Dus je gaat voor 120,- extra het schip in.

• mathijshooi
[...]

Engie is voor een groot deel eigendom van de Franse staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Nou bij mij zijn de tarieven een stuk hoger!

dubbeltarief normaal incl. overheidsheffingen: 0,64297

dubbeltarief dal incl. overheidsheffingen: 0,47145

Beide incl. btw

Ik zou dan nu 2 keer zo veel voor energie moeten gaan betalen…

[ Voor 16% gewijzigd door turkeyhakan op 11-02-2022 06:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:35
turkeyhakan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 06:58:
Nou bij mij zijn de tarieven een stuk hoger!

dubbeltarief normaal incl. overheidsheffingen: 0,64297

dubbeltarief dal incl. overheidsheffingen: 0,47145

Beide incl. btw

Ik zou dan nu 2 keer zo veel voor energie moeten gaan betalen…
Dit topic gaat er dan ook vooral vanuit dat je netto teruglevert, dan maakt de energieprijs dus niks uit, en wil je die juist zo hoog mogelijk hebben (aangenomen dat terugleveren hetzelfde bedrag is, wat bij bijvoorbeeld Engie zo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Xqlusive schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:04:
[...]

Dit topic gaat er dan ook vooral vanuit dat je netto teruglevert, dan maakt de energieprijs dus niks uit, en wil je die juist zo hoog mogelijk hebben (aangenomen dat terugleveren hetzelfde bedrag is, wat bij bijvoorbeeld Engie zo is)
Ik begrijp de denkwijze! Stel dat ik de komende maanden de beschikking krijg over een elektrische auto, dan valt het contract bij Engie wel erg nadelig uit.

Volgens mij is dit contract een hele goede optie als je het komend jaar geen verschillen verwacht in je energieverbruik t.o.v. eerdere jaren (dus je hebt een overschot die je teruglevert).

PS: Engie heeft de tarieven bijgesteld op de website! Ze zijn een stuk lager geworden. Zijn die tarieven excl. overheidsheffingen? Zou iemand graag kunnen meekijken?

[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 11-02-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

turkeyhakan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Ik begrijp de denkwijze! Stel dat ik de komende maanden de beschikking krijg over een elektrische auto, dan valt het contract bij Engie wel erg nadelig uit.

Volgens mij is dit contract een hele goede optie als je het komend jaar geen verschillen verwacht in je energieverbruik t.o.v. eerdere jaren (dus je hebt een overschot die je teruglevert).

PS: Engie heeft de tarieven bijgesteld op de website! Ze zijn een stuk lager geworden. Zijn die tarieven excl. overheidsheffingen? Zou iemand graag kunnen meekijken?
Misschien even een link erbij vermelden, wordt wel erg makkelijk allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
klump4u schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:17:
[...]

Misschien even een link erbij vermelden, wordt wel erg makkelijk allemaal.
Engie.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ja tarieven in de berekening zijn excl. overheidsheffingen en btw, die staan er toch apart bij vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
klump4u schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Ja tarieven in de berekening zijn excl. overheidsheffingen en btw, die staan er toch apart bij vermeld.
De tarieven zijn gedaald, want ik kom 500 euro lager uit t.o.v. 2 dagen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
turkeyhakan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:37:
[...]

De tarieven zijn gedaald, want ik kom 500 euro lager uit t.o.v. 2 dagen terug.
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 15:45
Verbruik 2021 (tevens verwachting voor 2022):
Stroom: 3200 kwh
Gas: 930 m3
Opbrengst zonnepanelen: 4361 kwh

Zit momenteel bij Greenchoice met zowel gas als stroom.
Tarief stroom: normaal 0,34755 dal 0,28773, terugleververgoeding 0,08
Tarief gas: 1,48978
Met huidige verbruik zijn de maandelijkse kosten ci 180 euro.

Ik wil graag overstappen naar Engie daar deze een mooi tarief heeft als terugleververgoeding. Nu heb ik twee opties: met zowel gas als energie overstappen of alleen met stroom overstappen.

Optie 1: met zowel gas als energie overstappen: kosten 70,91
Optie 2: gas behouden bij Greenchoice. Blijft over kosten per maand van 135: is telefonisch doorgegeven adv huidige variabele tarief. Kosten voor overstappen enkel stroom naar Engie: -67,41. 135-67,41= 67,59

Je zou zeggen: optie 2 komt het beste uit de bus. Er komen wellicht nog wel wat kosten bij het stroom abo van Engie daar ik nooit volledig zelfvoorzienend ga zijn in stroom (lees als de zon niet schijnt).

Mis ik wat of hebben jullie een ander advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:10
Cashback bij Engie is van €500 naar €250 gegaan bij afname van gas Ć©n stroom.
Enkeltarief van €0,39403 naar €0,27424.
Gas van €1,30828 naar €1,01005.
Aardige teruggang.

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 11-02-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 21:36
theonlymarco83 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:45:
...

Tarieven:

Enkel: 0,55820 ct

Normaal Dubbeltarief 0,64297 ct
Dal Dubbeltarief 0,47145 ct
Engie huidig normaal en dal tarief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYDAOPhOAGdZCCK3sYLNhAcyXFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uc7eJKBljnGtvSwiLWwI5eDX.jpg?f=fotoalbum_large

En zoals @Niek_ al aangaf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GT5RHLQ9GpsktOw--6ITX313piQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84GGvJNfW001PGhlocxwkp1T.jpg?f=fotoalbum_large

De leveringstarieven bij Engie in 8 dagen: 8)7

Normaal: €0,64297 naar €0,30243 (-€0,34054)
Dal: €0,47145 naar €0,23838 (-€0,23307)
Enkel: €0,55820 naar €0,27424 (-€0,28396)

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

aaaido schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:33:
Verbruik 2021 (tevens verwachting voor 2022):
Stroom: 3200 kwh
Gas: 930 m3
Opbrengst zonnepanelen: 4361 kwh

Zit momenteel bij Greenchoice met zowel gas als stroom.
Tarief stroom: normaal 0,34755 dal 0,28773, terugleververgoeding 0,08
Tarief gas: 1,48978
Met huidige verbruik zijn de maandelijkse kosten ci 180 euro.

Ik wil graag overstappen naar Engie daar deze een mooi tarief heeft als terugleververgoeding. Nu heb ik twee opties: met zowel gas als energie overstappen of alleen met stroom overstappen.

Optie 1: met zowel gas als energie overstappen: kosten 70,91
Optie 2: gas behouden bij Greenchoice. Blijft over kosten per maand van 135: is telefonisch doorgegeven adv huidige variabele tarief. Kosten voor overstappen enkel stroom naar Engie: -67,41. 135-67,41= 67,59

Je zou zeggen: optie 2 komt het beste uit de bus. Er komen wellicht nog wel wat kosten bij het stroom abo van Engie daar ik nooit volledig zelfvoorzienend ga zijn in stroom (lees als de zon niet schijnt).

Mis ik wat of hebben jullie een ander advies?
Snel iets afsluiten. Annuleren kan altijd nog binnen 14 dagen.
Je bent nu al te laat eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
de Peer schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:57:
[...]

Dat is maar de vraag want voor mij is omlaag in gas bij Engie wellicht in het totaal op plaatje juist beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperĀ®
  • Niet online
Ik zie Engie helemaal niet meer terug als optie op pricewise/independer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
ViperĀ® schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:37:
Ik zie Engie helemaal niet meer terug als optie op pricewise/independer
Op gaslicht net in ieder geval nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperĀ®
  • Niet online
Met alleen stroom staat Engie nu op plek 4 ipv bovenaan bij mij in de vergelijking
Teruglevertarief: 30,24 ct.

Wilde dit weekend even gaan zitten, maar dat hoeft dus ook niet meer lijkt het.
Misschien dat de prijzen nog weer veranderen als de olie prijs blijft stijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door ViperĀ® op 11-02-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
ViperĀ® schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:54:
Met alleen stroom staat Engie nu op plek 4 ipv bovenaan bij mij in de vergelijking
Teruglevertarief: 30,24 ct.

Wilde dit weekend even gaan zitten, maar dat hoeft dus ook niet meer lijkt het.
Misschien dat de prijzen nog weer veranderen als de olie prijs blijft stijgen.
Ik had precies hetzelfde. Maar mijn huidige (variabele) teruglevertarief ligt nog 8-9 cent lager. Denk dat ik het toch maar vast ga zetten bij Eneco, net wat betere deal dan Engie (iets lager teruglevertarief maar ook lagere vaste kosten) en die vind ik net wat betrouwbaarder dan Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocket-III
Hoe zit het momenteel met een dubbeltariefmeter eigenlijk?
Mijn digitale niet slimme (duuuh) meter dtaat al een tijdje niet meer op dal sinds ze het toonsignaal hebben verwijderd.
Ik ben niet voornemens een slimme meter te nemen om dubbeltarief te kunnen hebben.
Ik moet ook zeggen dat dat tot een maand of -6 geleden ook geen bal uitmaakte, wat er zat hooguit een cent verschil tussen ofzo. Met de energiehoussee echter, scheelt het weer enorm.

Zijn er andere opties om dubbeltarief te kunnen krijgen?
Ik wil absoluut niet zo'n uitleesbaar zogenaamd slim geval in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rocket-III schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:36:
Hoe zit het momenteel met een dubbeltariefmeter eigenlijk?
Mijn digitale niet slimme (duuuh) meter dtaat al een tijdje niet meer op dal sinds ze het toonsignaal hebben verwijderd.
Ik ben niet voornemens een slimme meter te nemen om dubbeltarief te kunnen hebben.
Ik moet ook zeggen dat dat tot een maand of -6 geleden ook geen bal uitmaakte, wat er zat hooguit een cent verschil tussen ofzo. Met de energiehoussee echter, scheelt het weer enorm.

Zijn er andere opties om dubbeltarief te kunnen krijgen?
De enigste optie is een slimme meter die je administratief uit laat zetten verder is er niks mogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kwestie van tijd, ga je echt niet aan ontkomen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
cryptapix schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:57:
[...]

Ik had precies hetzelfde. Maar mijn huidige (variabele) teruglevertarief ligt nog 8-9 cent lager. Denk dat ik het toch maar vast ga zetten bij Eneco, net wat betere deal dan Engie (iets lager teruglevertarief maar ook lagere vaste kosten) en die vind ik net wat betrouwbaarder dan Engie.
Gistermiddag waren op pricewise de tarieven voor Engie nog niet veranderd. Direct maar snel nog jaarcontract opgesloten met de oudere hoge tarieven. Afwachten nu of het goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Leuk voor ons PV-bezitters, maar maatschappelijk slaat dit natuurlijk nergens op. Deze regeling zorgt er namelijk voor dat de energierekening van de PV-bezitters (voor hun stroom in de winter, en het netbeheer) door de niet-PV-bezitters worden betaald. Over het algemeen zijn dat de mensen die in een huurwoning wonen, of eigenwoningbezitters die PV niet kunnen betalen. En die betalen nu onze energierekening....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Andrehj schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Leuk voor ons PV-bezitters, maar maatschappelijk slaat dit natuurlijk nergens op. Deze regeling zorgt er namelijk voor dat de energierekening van de PV-bezitters (voor hun stroom in de winter, en het netbeheer) door de niet-PV-bezitters worden betaald. Over het algemeen zijn dat de mensen die in een huurwoning wonen, of eigenwoningbezitters die PV niet kunnen betalen. En die betalen nu onze energierekening....
Er zijn genoeg eigenwoning bezitters en huurders die wel degelijk zonnepanelen kunnen betalen en laten plaatsen maar die kiezen liever voor een duurdere auto of vakantie of andere luxe dingen. Investeringen uitsmeren over jaren is ook een mogelijkheid en voor de echte minima kunnen ze wel een regeling maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:04
Voor het geval hier grote terug leveraars lezen, het kan lonend zijn om je oude contract te behouden, er vervolgens een tweede meter bij aanschaft, daar een nleuwe leverancier bij nemen die een hoge vergoeding geeft, maar intussen op je andere meter goedkoop stroom blijft inkopen.
Als je de tweede meter snel besteld word hij grotendeels door regering betaald dankzij de extra hoge heffing korting dit jaar, want ook die krijg je dan dubbel uiteraard.
Ik koop stroom voor 13 cent en verkoop voor 22 cent, ik doe niet salderen en geen eigen stroom rechtstreeks op maken.

Meer info bij google op tweede allocatie punt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:57:
Voor het geval hier grote terug leveraars lezen, het kan lonend zijn om je oude contract te behouden, er vervolgens een tweede meter bij aanschaft, daar een nleuwe leverancier bij nemen die een hoge vergoeding geeft, maar intussen op je andere meter goedkoop stroom blijft inkopen.
Als je de tweede meter snel besteld word hij grotendeels door regering betaald dankzij de extra hoge heffing korting dit jaar, want ook die krijg je dan dubbel uiteraard.
Ik koop stroom voor 13 cent en verkoop voor 22 cent, ik doe niet salderen en geen eigen stroom rechtstreeks op maken.

Haha wtf. Slim gevonden hoor. Heb je dat zelf bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
[...]

Volgens mij is de energiemarkt geprivatiseerd, daardoor ook die faillissementen ;)
De minima betalen mijn energierekening niet, net zoals ik de zijne ook niet betaal. Dat er door verouderde kabels netbeheerders meer kosten gaan maken kan ook komen door bijvoorbeeld openbare laadpalen. Nieuwbouw wijken zonder gas aansluiting (waar overigens ook sociale huurwoningen tussen kunnen zitten)
Dat iedereen mee betaald via hun energieleverancier aan de netbeheerders kosten klopt maar die schuld is echt niet alleen bij PV bezitters te leggen.
Algeheel energie verbruik is namelijk per huishouden ook hoger geworden. ( ja elektrische auto's en PV hebben dit wel erg versneld)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
The-Source schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:07:
[...]

Volgens mij is de energiemarkt geprivatiseerd, daardoor ook die faillissementen ;)
De minima betalen mijn energierekening niet, net zoals ik de zijne ook niet betaal. Dat er door verouderde kabels netbeheerders meer kosten gaan maken kan ook komen door bijvoorbeeld openbare laadpalen. Nieuwbouw wijken zonder gas aansluiting (waar overigens ook sociale huurwoningen tussen kunnen zitten)
Dat iedereen mee betaald via hun energieleverancier aan de netbeheerders kosten klopt maar die schuld is echt niet alleen bij PV bezitters te leggen.
Algeheel energie verbruik is namelijk per huishouden ook hoger geworden. ( ja elektrische auto's en PV hebben dit wel erg versneld)
Het gaat niet om schuld, maar om wie de kosten betaalt. Ik, als PV-bezitter ben dat niet, want ik krijg op jaarbasis dik geld toe op mijn energierekening. Iemand anders betaalt dus het netwerk waar ik ook gebruik van maak, en mijn stroom in de winter.
En goed beschouwd klopt dat natuurlijk van geen kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
aaaido schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:06:
[...]

Haha wtf. Slim gevonden hoor. Heb je dat zelf bedacht?
Nou ik had toevallig al een paar jaar een tweede meter, maar dit trucje kwam snel in me op ja.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:10:
[...]

Het gaat niet om schuld, maar om wie de kosten betaalt. Ik, als PV-bezitter ben dat niet, want ik krijg op jaarbasis dik geld toe op mijn energierekening. Iemand anders betaalt dus het netwerk waar ik ook gebruik van maak, en mijn stroom in de winter.
Jij betaald het netwerk ook, anders had je namelijk nog meer geld terug gekregen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Dan laat je het uitlezen toch administratief uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
de Peer schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:57:
Of even afwachten tot Poetin OekraĆÆne binnen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_

Wow! Interessant :*)
Als je het niet erg vindt; Hoe werkt dit? Kan er snel nog niet wat over vinden.
Een installateur plaatst een tweede (slimme) meter erbij naast, en je neemt per meter een energiecontract. Met de PV installatie achter meter 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:31
Andrehj schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:10:
[...]

Als er geen saldering was had niemand zonnepanelen genomen, voor de minima zijn er ook regelingen beschikbaar.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
_Slick_Rick_ schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:11:
[...]

Wow! Interessant :*)
Als je het niet erg vindt; Hoe werkt dit? Kan er snel nog niet wat over vinden.
Een installateur plaatst een tweede (slimme) meter erbij naast, en je neemt per meter een energiecontract. Met de PV installatie achter meter 2?
Klopt, alleen het installeren gebeurt door netbeheerder.
Je hebt dan twee aansluitingen over 1 hoofd zekering, dus het vergroot niet je maximale vermogen!
Als je tweede hoofd zekering wilt kost het 800 ,deze kost rond 500,scheelt per netbeheerder.
Door de verhoogde heffing korting is ie in anderhalf jaar betaald door mark rutte

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Als er geen saldering was had niemand zonnepanelen genomen, voor de minima zijn er ook regelingen beschikbaar.
Precies, gratis koelkast, gratis klusjesman etc

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49

Is de heffingkorting niet per aansluiting i.p.v. per meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
aa4ever schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:20:
[...]

Is de heffingkorting niet per aansluiting i.p.v. per meter?
De meter is een aansluiting, krijgt eigen ean code

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:19:
[...]

Klopt, alleen het installeren gebeurt door netbeheerder.
Je hebt dan twee aansluitingen over 1 hoofd zekering, dus het vergroot niet je maximale vermogen!
Als je tweede hoofd zekering wilt kost het 800 ,deze kost rond 500,scheelt per netbeheerder.
Door de verhoogde heffing korting is ie in anderhalf jaar betaald door mark rutte
Bedankt!! :*) Gaaf, en erg interessant, wist niet dat dit kon. En natuurlijk, de netbeheerder moet die werkzaamheden uitvoeren.
Ok, dat zijn eenmalige kosten neem ik aan. Ga uit van 2 hoofd zekeringen.

Krijg je dan de heffingskorting van €681,63 (2022) x2? Of wordt dit verrekend met het aantal maanden in 2022 dat je de 2de meter had?

Over 2 weken wordt bij ons de 9000 Wp PV geĆÆnstalleerd, huidig verbruik 3200 kWh / jaar.
Ga er eens even aan rekenen (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMKuPiqG8_ye_dowahMXP1cQb_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FR7o3SZwCTNoVMkT41NEOpMK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
_Slick_Rick_ schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Bedankt!! :*) Gaaf, en erg interessant, wist niet dat dit kon. En natuurlijk, de netbeheerder moet die werkzaamheden uitvoeren.
Ok, dat zijn eenmalige kosten neem ik aan. Ga uit van 2 hoofd zekeringen.

Krijg je dan de heffingskorting van €681,63 (2022) x2? Of wordt dit verrekend met het aantal maanden in 2022 dat je de 2de meter had?

Over 2 weken wordt bij ons de 9000 Wp PV geĆÆnstalleerd, huidig verbruik 3200 kWh / jaar.
Ga er eens even aan rekenen (y)

[Afbeelding]
Word zelfs per dag gerekend

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Ok! (y) Vandaar.
Schat je in dat met mijn opbrengst (~7000 kWh) en verbruik (3200 kWh) het zin heeft?
Of praat je dan echt over grotere PV installaties voordat dit rendabel is?
Het loslaten van salderen voelt nog wel beetje onnatuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
_Slick_Rick_ schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:23:
[...]

Ok! (y) Vandaar.
Schat je in dat met mijn opbrengst (~7000 kWh) en verbruik (3200 kWh) het zin heeft?
Of praat je dan echt over grotere PV installaties voordat dit rendabel is?
Het loslaten van salderen voelt nog wel beetje onnatuurlijk :)
Hangt van je huidige contract af, en wat je kunt krijgen op het moment dat je tweede actief word.
Die gok mag je zelf bepalen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:31:
[...]
Hangt van je huidige contract af, en wat je kunt krijgen op het moment dat je tweede actief word.
Die gok mag je zelf bepalen
Zeker! In ieder geval bedankt voor het delen en de info. Top!
Goed om even mee te rekenen en in het achterhoofd te houden voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:51
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:21:
[...]

De meter is een aansluiting, krijgt eigen ean code
nee hier gaat iets belangrijks fout maar @reneeke1970 heeft mazzel. de heffingskorting die je krijgt is per WOZ-object/verblijfsobject. maar omdat het eigenlijk altijd zo is dat een 1 adres gewoon 1 meter heeft is dat het uitgangslunt bij het uitbetalen.

het klopt niet maar de systemen bij de leveranciers en belastingdienst checken er niet op en dus hebben sommige mensen mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
[...]

Dat klopt niet. Dit is de schuld van de politiek zelf. Die maakt allerlei ingewikkelde regelingen met uitzonderingen. De energiebelasting was oorspronkelijk bedoeld om minder verbruik te stimuleren en daarom werd een gedeelte vrijgesteld. Op een gegeven moment is het gewoon een ordinaire belastinginkomsten bron geworden. Met weinig pv geen enkel probleem, maar door de verkeerde regelgeving wordt er dus een beweging gecreeerd in de markt, die nadelig voor de schatskist werkt.

Wat veel beter is, dat de hele energiebelasting wordt opgeheven, het is in de praktijk een oneerlijke belasting, omdat vooral veel "armeren" die weinig mogelijkheden hebben, relatief hogere kosten er door hebben. De anderen leggen pv, isoleren etc. Als het opgeheven is praat niemand meer over salderen, dat is dan een zaak van leverancier en afnemer. De overheid werkt dus marktverstorend.

De kosten van het net zitten in de beheers- en netkosten en zijn al jaren stijgend. Ook door kun je het nodig van zeggen. De gemiddelde netbeheerder deelt haar winst uit als dividend aan gemeentes en provincies ipv (extra) te investeren in het netwerk. En met een monopolie positie gaat daar niks aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 22:36

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

mr_evil08 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Gebruik van het netwerk betaalt elke aansluiting het capaciteitstarief voor.
Zonder saldering nog altijd pakweg 50% korting op je elektriciteitsrekening (salderen achter de meter + redelijke vergoeding netinvoer) Denk je werkelijk dat er dan niemand zonnepanelen had gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fr33z schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:41:
[...]

nee hier gaat iets belangrijks fout maar @reneeke1970 heeft mazzel. de heffingskorting die je krijgt is per WOZ-object/verblijfsobject. maar omdat het eigenlijk altijd zo is dat een 1 adres gewoon 1 meter heeft is dat het uitgangslunt bij het uitbetalen.

het klopt niet maar de systemen bij de leveranciers en belastingdienst checken er niet op en dus hebben sommige mensen mazzel.
Laat maar zien waar dit uitgelegd staat?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViperĀ®
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:22:
[...]

o.a.
https://www.eneco.nl/groo...nergiebelasting/tarieven/
per WOZ-object met verblijfsfunctie
https://energiebelastingteruggaaf.nl/teruggaaf/
U kunt energiebelasting terugvragen als er voor 1WOZ-object, meer dan 1 elektra-aansluiting in gebruik is.
Het lijkt dus te kunnen, maar dit is meer voor appartementen, of een woz object met 2 losse woningen.
Voor een normale woning lijkt me dit niet geschikt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:51
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:22:
[...]

alsof je dit niet weet.... komt jaar wel een keer voorbij. het tweede allocatiepunt is een soort administratieve hack voor een paar hele specifieke dingen.

Hoe wordt energiebelasting berekend?
De energiebelasting wordt over het verbruik per aansluiting (EAN) berekend naar een
gestaffeld degressief tarief. Het kan zijn dat u twee of meer fysieke EAN’s heeft, die
voor de energiebelasting toch moeten worden aangemerkt als ƩƩn aansluiting. Dit
hangt af of uw eigendommen als ƩƩn of meerder onroerende zaken worden
aangemerkt in de zin van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ, zie hierna
voor meer uitleg). Als volgens de Wet WOZ sprake is van ƩƩn WOZ object dan is voor
de energiebelasting ook sprake van ƩƩn aansluiting, ook al zijn er meerdere fysieke
EAN’s.

Heeft u meerdere aansluitingen binnen ƩƩn onroerende zaak in gebruik? Dan
dienen de verbruiken opgeteld te worden voor de berekening van de
energiebelasting. We spreken dan van ā€œcumulatieā€ van het verbruik.
Het aantal aansluitingen bepaalt ook hoeveel (heffings)korting u ontvangt. Het is
daarom van belang om vast te stellen of uw eigendommen als ƩƩn of meerdere
onroerende zaken worden aangemerkt in de zin van de Wet WOZ en daarmee te
bepalen hoeveel aansluitingen u heeft om de juiste energiebelasting te berekenen.

edit: ik verwacht van niemand dat hij/,zij slapende honden wakker maakt. Maar het aanraden van deze dubieuze constructie aan anderen gaat me te ver.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 12-02-2022 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ViperĀ® schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:44:
[...]

o.a.
https://www.eneco.nl/groo...nergiebelasting/tarieven/

[...]

https://energiebelastingteruggaaf.nl/teruggaaf/

[...]

Het lijkt dus te kunnen, maar dit is meer voor appartementen, of een woz object met 2 losse woningen.
Voor een normale woning lijkt me dit niet geschikt
Het moet een WOZ object zijn inderdaad, maar niet dat het maar ƩƩn per object is.
Het word zelfs aangeraden voor kamer verhuur die zijn eigen stroom betaald. Zo kan de huurder ook zijn heffing korting krijgen waar hij recht op heeft.
Volgens uitleg website netbeheerder mogen er geloof ik zes meters op ƩƩn object.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Noshi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:29:

Dit is toch extreem interessant voor ons ā€œnetto-terugleveraarsā€? Of zie ik iets over het hoofd?

Ervan uitgaande dat je voor alleen stroom kan overstappen, is er toch geen enkele leverancier die aan deze terugleververgoeding kan tippen?

En wat is nu het risico. Dat je in juli andere tarieven krijgt? Zeker, maar hoe groot is de kans dat je dan, in juli, nergens anders een deal kan vinden die vergelijkbaar is met wat we op dit moment voor een jaar vast kunnen vinden? En zelfs als de tarieven dan lager liggen, dan moeten ze wel heel hard zijn gedaald wil je de marge die je dan hebt opgebouwd (circa 25-30 cent per teruggeleverd kWh) volledig teniet doen. In juni heb ik al de helft van m’n totale verwachte opwek binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 13-02-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:31
Jan Workum schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:15:
[...]

Gebruik van het netwerk betaalt elke aansluiting het capaciteitstarief voor.
Zonder saldering nog altijd pakweg 50% korting op je elektriciteitsrekening (salderen achter de meter + redelijke vergoeding netinvoer) Denk je werkelijk dat er dan niemand zonnepanelen had gekocht?
Ja dan was de investering te hoog en dus niet rendabel, meeste mensen doen het voor eigen economisch belang, de 50% korting klopt niet als je elektrisch verwarmd het voordeel is veel groter.

Zonder saldering en BTW teruggave was bij mij de tvt te hoog en waren er geen panelen gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 13-02-2022 10:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Laatst online: 14:05
Tja, ik wek ongeveer 9.500 kWh - 10.000 kWh per jaar op. Mijn verbruik is ongeveer 6.000 kWh - 6.500 kWh per jaar.

Iets in mij zegt dat dit niet correct is. Misschien mag het formeel wel maar ik denk dat de wetgever dit niet bedoeld heeft voor standaard huishoudens.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen Ć” 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen Ć” 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bravertal schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:00:
Tja, ik wek ongeveer 9.500 kWh - 10.000 kWh per jaar op. Mijn verbruik is ongeveer 6.000 kWh - 6.500 kWh per jaar.

Iets in mij zegt dat dit niet correct is. Misschien mag het formeel wel maar ik denk dat de wetgever dit niet bedoeld heeft voor standaard huishoudens.
Dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Het is simpelweg gebruik maken van het aanbod van Eneco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cryptapix schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Dit is toch extreem interessant voor ons ā€œnetto-terugleveraarsā€? Of zie ik iets over het hoofd?

Ervan uitgaande dat je voor alleen stroom kan overstappen, is er toch geen enkele leverancier die aan deze terugleververgoeding kan tippen?

En wat is nu het risico. Dat je in juli andere tarieven krijgt? Zeker, maar hoe groot is de kans dat je dan, in juli, nergens anders een deal kan vinden die vergelijkbaar is met wat we op dit moment voor een jaar vast kunnen vinden? En zelfs als de tarieven dan lager liggen, dan moeten ze wel heel hard zijn gedaald wil je de marge die je dan hebt opgebouwd (circa 25-30 cent per teruggeleverd kWh) volledig teniet doen. In juni heb ik al de helft van m’n totale verwachte opwek binnen.
Ik lever nu terug voor 45 cent bij Eneco, het gehele jaar.
57 cent tot en met juni vind ik niet aantrekkelijk genoeg. Want ik denk inderdaad dat er daarna geen goede deals meer zullen zijn. Dit soort tarieven hebben we nog nooit eerder gezien en kan prima een tijdelijk fenomeen zijn vanwege de gascrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperĀ®
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Het moet een WOZ object zijn inderdaad, maar niet dat het maar ƩƩn per object is.
Het word zelfs aangeraden voor kamer verhuur die zijn eigen stroom betaald. Zo kan de huurder ook zijn heffing korting krijgen waar hij recht op heeft.
Volgens uitleg website netbeheerder mogen er geloof ik zes meters op ƩƩn object.
Dat zou best kunnen.
Voor normale gebruikers was dit natuurlijk niet heel interessant tot nu toe.
Kan wel interessant zijn voor mensen die heel veel terugleveren en een oud contract hebben met lage prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ViperĀ® schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:54:
[...]

Dat zou best kunnen.
Voor normale gebruikers was dit natuurlijk niet heel interessant tot nu toe.
Kan wel interessant zijn voor mensen die heel veel terugleveren en een oud contract hebben met lage prijzen.
Dat klopt, voorheen was een drie of vijf jaar contract vaak niet slim, maar als je die nu toevallig nog hebt ben je de lachende....
Stel je verbruikt 5000 kWh, heel normaal met een wp, en je wekt ook 5000 op, dan is je rekening nu ongeveer nul want heft elkaar op.
Kun je nu 5000 inkopen voor 15 cent en 5000 verkopen voor 45 cent, maakt dat toch 1500 euro winst op eind van het jaar.
Maar moet je wel een tweede meter hebben, en twee leveranciers...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:15:
[...]

Ik lever nu terug voor 45 cent bij Eneco, het gehele jaar.
57 cent tot en met juni vind ik niet aantrekkelijk genoeg. Want ik denk inderdaad dat er daarna geen goede deals meer zullen zijn. Dit soort tarieven hebben we nog nooit eerder gezien en kan prima een tijdelijk fenomeen zijn vanwege de gascrisis.
Ik ging wel uit van de situatie dat je nu een minder goede deal hebt. Als je nu 45ct vast hebt zou ik inderdaad niet overstappen naar 57ct variabel.

Ik heb nu een variabel contract met een teruglevertarief van 21ct (tot 1 juli, want variabel). Dus ik kan naar 57ct tot 1 juli, of naar circa 28-29ct voor 1 jaar vast. Die 57ct levert me dus nu 28-29ct per kWh meer op dan 1 jaar vast.

Op basis van de prognose heb ik eind juni de helft van m’n opwek binnen en ook ongeveer de helft van m’n jaarverbuik erop heb zitten. Dat betekent toch gewoon dat ik met Eneco enkel de boot in ga in als de beste deal in juli voor de rest van het jaar 28-29ct lager ligt dan voornoemde 28-29ct verschil? Lijkt me niet reeel.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 13-02-2022 11:17 . Reden: Verkeerde berekening ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Dat klopt, voorheen was een drie of vijf jaar contract vaak niet slim, maar als je die nu toevallig nog hebt ben je de lachende....
Stel je verbruikt 5000 kWh, heel normaal met een wp, en je wekt ook 5000 op, dan is je rekening nu ongeveer nul want heft elkaar op.
Kun je nu 5000 inkopen voor 15 cent en 5000 verkopen voor 45 cent, maakt dat toch 1500 euro winst op eind van het jaar.
Dat klopt toch niet? Je koopt toch niet in voor 15ct inclusief alle belastingen/toeslagen? En die moet je wel betalen op de inkoop want je kan daar niet salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:07:
[...]

probeer je het dan toch weer om het uit te leggen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:13:
[...]

probeer je het dan toch weer om het uit te leggen? :+
Ja best dom van mij eigenlijk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
cryptapix schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:12:
[...]

Dat klopt toch niet? Je koopt niet in voor 15ct inclusief alle belastingen/toeslagen. En die moet je wel betalen op de inkoop want je kan daar niet salderen?
Ik koop zelfs voor 13 in, dacht ik kies makkelijk getal...
Weet niet of je het weet maar dit jaar krijg je als kado 7 cent belasting verlaging van mark rutte.

En het is juist de bedoeling dat je niet soldeer maar alles verkoopt

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 13-02-2022 11:19 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Ik koop zelfs voor 13 in, dacht ik kies makkelijk getal...
Weet niet of je het weet maar dit jaar krijg je als kado 7 cent belasting verlaging van mark rutte.
Oh ja had even geen rekening gehouden met de extra korting op energiebelasting die je krijgt voor die extra aansluiting.

Als je zulke lage inkooptatievrn hebt loont het misschien ja, maar er zijn maar weinig die dat hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cryptapix schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:19:
[...]

Oh ja had even geen rekening gehouden met de extra korting op energiebelasting die je krijgt voor die extra aansluiting.

Als je zulke lage inkooptatievrn hebt loont het misschien ja, maar er zijn maar weinig die dat hebben denk ik.
Korting is niet voor extra aansluiting, is voor compensatie hoge energie prijzen.
Alle contracten van voor oktober 2021 hebben deze prijzen nog schat ik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
cryptapix schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:19:
[...]

ik moest gokken of lage inkoop of hoge teruglevereing omdat ik nog geen tweede meter heb.. ik heb gekozen om mijn goedkope contract op te geven. ik hoop over een maand een laag genoeg contract terug te scoren.

het kan er best wel op neer komen dat je de komende jaren je inkoop contract in de zomer moet scoren en je verkoop contract in de winter. ik ga in iedergeval een poging wagen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:22:
[...]

ik moest gokken of lage inkoop of hoge teruglevereing omdat ik nog geen tweede meter heb.. ik heb gekozen om mijn goedkope contract op te geven. ik hoop over een maand een laag genoeg contract terug te scoren.

het kan er best wel op neer komen dat je de komende jaren je inkoop contract in de zomer moet scoren en je verkoop contract in de winter. ik ga in iedergeval een poging wagen. 8)
Prijzen gaan nog wel wat dalen, maar de verwachting is dat ze tot 2025 aan hoge kant blijven, dus je zit voorlopig nog goed met de gok...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Korting is niet voor extra aansluiting, is voor compensatie hoge energie prijzen.
Alle contracten van voor oktober 2021 hebben deze prijzen nog schat ik.
Ja, maar de winst zit er toch mede in dat je 2x die energiebelasting korting krijgt?

De extra aansluiting brengt ook extra (aansluit)kosten met zich mee. Wil je dat terugverdienen, dan moet je je inkooptatieven wel voor lange termijn laag hebben/houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Laatst online: 14-09 22:36

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

mr_evil08 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Ja dan was de investering te hoog en dus niet rendabel, meeste mensen doen het voor eigen economisch belang, de 50% korting klopt niet als je elektrisch verwarmd het voordeel is veel groter.

Zonder saldering en BTW teruggave was bij mij de tvt te hoog en waren er geen panelen gekomen.
20 jaar geleden kochten ze hier zonnepanelen voor €6/Wp wĆØl met subsidie dan, maar de prijzen zijn inmiddels zo laag (en van elektriciteit zo hoog) dat salderen een doorsnee huishouden niet meer boeit om over de streep getrokken te worden. Gelukkig maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
twain4me schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Ik was eigenlijk nog niet van plan met 2 meters te gaan werken. Ben er nog niet helemaal van overtuigd en zal me er ook in moeten verdiepen. Maar zolang ik netto-terugleveraar ben, heb ik baat bij hoge verkoop. Ik neig nu naar variabel Eneco omdat wij wellicht tegen het einde van het jaar richting een WP gaan. Dan is er geen overschot meer.
Pagina: 1 ... 4 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2