• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-08 21:35
Ik blijf tot 01 juli bij gc. Daarna neig ik naar een dynamisch contract met thuisbatterij 15 kwh.

Mogelijk.met handel op de onbalans markt. Mijn panelen ga ik voor een groot deel verplaatsen van zuid naar oost west. Dit lijkt mij voorlopig het minst slechte na salderen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:52

de Peer

under peer review

Rick43 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:05:
Ik blijf tot 01 juli bij gc. Daarna neig ik naar een dynamisch contract met thuisbatterij 15 kwh.

Mogelijk.met handel op de onbalans markt. Mijn panelen ga ik voor een groot deel verplaatsen van zuid naar oost west. Dit lijkt mij voorlopig het minst slechte na salderen.
1 juli 2027 bedoel je dan denk ik? Want waarom zou je eerder opzeggen?

• Rick43
1 juli 2027 idd. Lekker nog een tijdje zonder terugleverkosten.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-07 07:26
Rick43 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:05:

Als je een batterij neemt kun je ze weer beter op zuid laten, meer opbrengst, dus beter voor de 'schoudermaanden'

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:16

Oekol

waka waka hey hey

Vast al bekend hier, maar ik had het nog niet voorbij zien komen. Wellicht al een apart topic voor?

Essent biedt momenteel een pilot/programma aan rondom thuisbatterijen voor mensen met zonnepanelen. Het idee is dat je overtollige stroom slimmer opslaat en gebruikt, waarbij ook een maandelijkse vergoeding genoemd wordt (tot ongeveer €120) en mogelijke fiscale voordelen zoals btw-teruggave.

Mijn huidige 3-jarige contract bij Essent loopt nog tot 30 juni 2027, maar met het oog op de afschaffing van de salderingsregeling ben ik alvast aan het onderzoeken wat straks handig is. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:15
Oekol schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:25:
Vast al bekend hier, maar ik had het nog niet voorbij zien komen. Wellicht al een apart topic voor?

Essent biedt momenteel een pilot/programma aan rondom thuisbatterijen voor mensen met zonnepanelen. Het idee is dat je overtollige stroom slimmer opslaat en gebruikt, waarbij ook een maandelijkse vergoeding genoemd wordt (tot ongeveer €120) en mogelijke fiscale voordelen zoals btw-teruggave.

Mijn huidige 3-jarige contract bij Essent loopt nog tot 30 juni 2027, maar met het oog op de afschaffing van de salderingsregeling ben ik alvast aan het onderzoeken wat straks handig is. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Een offerte gekregen, in 1 woord: duur

Verdienmodel voor essent, niet voor jou.

Net zoals hun slim laden app, die niet lijkt te kunnen snappen dat hij je auto moet laden als de zon schijnt, maar in plaats daarvan lijkt te optimaliseren op zoveel mogelijk terugleveren met terugleverboete en dan snachts zoveel mogelijk uit het net te trekken.

• Rick43
Het zou mooi zijn als kia met een actie komt voor vth techniek. Dat vergt wel.een flinke investering voor auto met 100 kwh accu. Icm een thuisbatterij en handel op de onbalans markt zou je zo'n 1000 euro per jaar kunnen besparen.op de energiekosten. Althans in mijn.situatie met 10.000 kwh overschot.

Liever zou ik een energiecontract met redelijke netto tlv afsluiten maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Waarschijnlijk verleden tijd. Of zien jullie in 2027 nog een energiemaatschappij met een goed contract komen?

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-08 20:34
de Peer schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:53:
[...]

1 juli 2027 bedoel je dan denk ik? Want waarom zou je eerder opzeggen?
Je zou ook tussentijdse afrekening op 31-12 kunnen vragen toch.

• de Peer

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Je zou ook tussentijdse afrekening op 31-12 kunnen vragen toch.
Ohja hoe zat het ook alweer. Werken ze daar altijd aan mee en realiseer je op die manier een mooi geschikt moment om te salderen?

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:55
de Peer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Ohja hoe zat het ook alweer. Werken ze daar altijd aan mee en realiseer je op die manier een mooi geschikt moment om te salderen?
Als je op 31-12 een positief saldeersaldo hebt, dan lijkt me dat een goede optie toch? Je saldeert alle belastingen en leverkosten weg. Op 1-1 begin je met een schone lei. Maar weet niet of GC daaraan meewerkt.

☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
manusjevanalles schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Als je op 31-12 een positief saldeersaldo hebt, dan lijkt me dat een goede optie toch? Je saldeert alle belastingen en leverkosten weg. Op 1-1 begin je met een schone lei. Maar weet niet of GC daaraan meewerkt.
Maar als je contractcontractjaar van 1 juli 2026 tot 1 juli 2027 duurt en het salderen halverwege sowieso stopt, wat maakt het dan voor verschil om een tussentijdse rekening te krijgen? Saldering zal toch al alleen over het eerste half jaar zijn.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:53
manusjevanalles schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Ik weet niet of Greenchoice dat nog steeds doet. Maar jaren geleden kreeg ik een afrekening als ik de meterstanden per 31-12 door gaf. Voor mij eigen privé administatie wel leuk(voor ondernemers nog beter.)(ik had toen nog geen zonnepanlen, dus had toen niets met saldering te maken), maar ik weet niet of je nog steeds afrekeningsdatum zelf kan kiezen.
(Daarnaast loopt mijn huidige contract begin november af, en volgens mij zenden ze dan automatisch een jaarafrekening. En onafhankelijk van eventuele overstap ga ik er vanuit dat nov-dec(verbruik hoger dan opwekking) altijd wel gesaldeerd wordt.)

[ Voor 7% gewijzigd door sipjohn op 28-05-2026 22:41 ]

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:52
Ik heb het nog niet helemaal gelezen en me verder in verdiept, maar zou dit (tzt, na GC...) niet een interessante optie zijn als beste terugleververgoeding?!
Het grote Zonnedimmer topic
Lijkt mij op zich wel interessant.

(Discussie hierover kan in dat topic natuurlijk, maar het leek me hier wel het melden waard.)

[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 02-06-2026 17:57 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:56:
Ik heb het nog niet helemaal gelezen en me verder in verdiept, maar zou dit (tzt, na GC...) niet een interessante optie zijn als beste terugleververgoeding?!
Het grote Zonnedimmer topic
Lijkt mij op zich wel interessant.

(Discussie hierover kan in dat topic natuurlijk, maar het leek me hier wel het melden waard.)
Dat denk ik niet. sowieso is het natuurlijk geen terugleververgoeding en ik zou ook niet verwachten dat de dimvergoeding de moeite waard is op landelijk niveau.

• uaex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 17:22
Ik was aan het kijken voor 3 jaar vast bij budget thuis maar weet iemand of de terugleververgoeding van €0,056/kWh en de terugleverkosten van €0,036/kWh gedurende de volledige contractduur van 3 jaar ongewijzigd blijven?

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
uaex schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:09:
Ik was aan het kijken voor 3 jaar vast bij budget thuis maar weet iemand of de terugleververgoeding van €0,056/kWh en de terugleverkosten van €0,036/kWh gedurende de volledige contractduur van 3 jaar ongewijzigd blijven?
Als dat in je contract de tarieven zijn vanaf 1 januari 2027 dan ja, die blijven ongewijzigd tenzij er een wetswijziging komt.

• ASW1
  • Nu online
uaex schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:09:
Bij budget zit er toch ook nog een staffel aan vast met maandelijkse kosten voor terugleveren?

• Novax
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Bij budget zit er toch ook nog een staffel aan vast met maandelijkse kosten voor terugleveren?
Die staffels doen de leveranciers gelukkig niet meer vanaf 2027, is dan een tarief per kWh.

• uaex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 17:22
ASW1 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Bedankt zijn er nog nadelen aan budget thuis? Komt voor mij beste uit en heel misschien united consumers door de cashback.

Energie

Afname:

663 kwh normaal

2278 kwh dal

Teruglevering

2917 normaal

1302 dal

• Superhoi
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-08 05:15
Mijn Greenchoice contract loopt komende maand af en weet niet goed wat nu de beste keus qua type contract of aanbieder/aanbieding 8)7 . Hieronder mijn opwek/verbruik. Ik heb de volgende gegevens:

Stroomverbruik van het net:
dalpiekTotaal
jan-jun370030006700
jul-dec6500510011600
totaal10200810018300
Teruglevering zonnestroom:
dalpiekTotaal
jan-jun51001100016100
jul-dec3100750010600
totaal82001850026700
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, momenteel neig ik naar dynamisch zonneplan, maar dan mis ik de saldering over de laatste 6 maanden van het jaar. Ik ontwijk dan wel de terugleverkosten.

Alvast bedankt! _/-\o_

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:28
Superhoi schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:40:
Mijn Greenchoice contract loopt komende maand af en weet niet goed wat nu de beste keus qua type contract of aanbieder/aanbieding 8)7 . Hieronder mijn opwek/verbruik. Ik heb de volgende gegevens:

Stroomverbruik van het net:
dalpiekTotaal
jan-jun370030006700
jul-dec6500510011600
totaal10200810018300
Teruglevering zonnestroom:
dalpiekTotaal
jan-jun51001100016100
jul-dec3100750010600
totaal82001850026700
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, momenteel neig ik naar dynamisch zonneplan, maar dan mis ik de saldering over de laatste 6 maanden van het jaar. Ik ontwijk dan wel de terugleverkosten.

Alvast bedankt! _/-\o_
Hoezo mis je de saldering? 3 maanden met meer zon strepen de energiebelasting nog weg tegen de 3 met minder zon opbrengst lijkt mij als je nu een contract aan gaat

• Superhoi
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-08 05:15
jeeedeee schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:49:
[...]

Hoezo mis je de saldering? 3 maanden met meer zon strepen de energiebelasting nog weg tegen de 3 met minder zon opbrengst lijkt mij als je nu een contract aan gaat
Ik bedoel, als ik voor dynamisch contract ga, dan mis ik de volledige saldering. Alleen de energiebelasting en btw worden gesaldeerd begrijp ik? Of is dat dan evengoed als een saldering bij een variabel of vast contract waar alle kwh tegen elkaar worden weggestreept voor de komende 6 maanden?

Is een variabel contract voor een half jaar in dat geval beter? En dan na 1 jan dynamisch?

[ Voor 16% gewijzigd door Superhoi op 26-06-2026 07:56 ]

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:49

ThaDude

Hang Loose

Nou Greenchoice heeft net een mail gestuurd dat het o zo mooie contract van hun dat nog loopt tot 07-08-2027 per 1 januari stopt..
Beste klant,

Per 1 januari 2027 stopt de wettelijke salderingsregeling. Daardoor veranderen de regels voor het terugleveren van stroom.  Daarom kun je nu als een van de eersten kiezen voor Zon&Wind Voordeeluren. Met dit contract betaal je vanaf januari 2027 tijdens vaste voordeeluren een lager stroomtarief. Ook ontvang je een vergoeding voor de stroom die je teruglevert.  

Goed om te weten  
  • Je hebt vanaf de verzenddatum van deze e-mail 30 dagen de tijd om voor dit aanbod te kiezen.  
  • Kies je voor dit contract? Dan verandert er vóór 1 januari 2027 niets. Je huidige contract loopt door tot die datum. Vanaf 1 januari 2027 gaat je nieuwe contract in en vervalt je huidige contract automatisch.  
Maak je nu liever nog geen keuze? Dan ontvang je later dit jaar ook nog ons reguliere verlengaanbod. Houd er wel rekening mee dat dit specifieke aanbod voor Zon&Wind Voordeeluren tijdelijk is. Wat je ook kiest: uiterlijk eind november informeren we je over de tarieven en voorwaarden die vanaf 1 januari 2027 voor je huidige contract gaan gelden.

Maak je nu liever nog geen keuze? Dan ontvang je later dit jaar ook nog ons reguliere verlengaanbod. Houd er wel rekening mee dat dit specifieke aanbod voor Zon&Wind Voordeeluren tijdelijk is. Wat je ook kiest: uiterlijk eind november informeren we je over de tarieven en voorwaarden die vanaf 1 januari 2027 voor je huidige contract gaan gelden.
Meer mensen?

[ Voor 12% gewijzigd door ThaDude op 19-08-2026 17:09 ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
ThaDude schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:55:
Nou Greenchoice heeft net een mail gestuurd dat het o zo mooie contract van hun dat nog loopt tot 07-08-2027 per 1 januari stopt..

[...]

Meer mensen?
Yes, mijn contract loopt tot eind mei 2027 (met salderen) en stopt volgens GreenChoice ook op 1/1/27. Ik heb mijn contract en de voorwaarden er nog eens bijgepakt en ik zie nog geen reden waarom ze het contract mogen beeindigen.

- Ja salderen van de energiebelasting kan / mag niet meer. In mijn contract staat dan ook een passage dat GreenChoice geen invloed heeft op belastingen en dat ik bij een verhoging extra kosten moet betalen --> Dit is voor mij geen probleem

- Salderen volgens het leveringstarief (het GreenChoice deel) is volgens mij gewoon een tarief afspraak die ik met mijn energie leverancier heb. naar mijn verwachting verandert hier niets in. Deze tariefsafspraak is volgens mij niet wettelijk verboden.

Geen idee waarom GreenChoice vindt dat mijn contract per 1/1 eenzijdig opgezegd kan worden. Zijn hier experts die dat wel begrijpen?

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:09
Dan zal ik de mail ook wel elk moment ontvangen... Mijn contract loopt tot 20-6-27...

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• de Peer

de Peer

under peer review

peter13579 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:00:
[...]

Yes, mijn contract loopt tot eind mei 2027 (met salderen) en stopt volgens GreenChoice ook op 1/1/27. Ik heb mijn contract en de voorwaarden er nog eens bijgepakt en ik zie nog geen reden waarom ze het contract mogen beeindigen.

- Ja salderen van de energiebelasting kan / mag niet meer. In mijn contract staat dan ook een passage dat GreenChoice geen invloed heeft op belastingen en dat ik bij een verhoging extra kosten moet betalen --> Dit is voor mij geen probleem

- Salderen volgens het leveringstarief (het GreenChoice deel) is volgens mij gewoon een tarief afspraak die ik met mijn energie leverancier heb. naar mijn verwachting verandert hier niets in. Deze tariefsafspraak is volgens mij niet wettelijk verboden.

Geen idee waarom GreenChoice vindt dat mijn contract per 1/1 eenzijdig opgezegd kan worden. Zijn hier experts die dat wel begrijpen?
Je contract blijft gelden maar ze wijzigen de tarieven, vervolgens mag jij gratis ontbinden.

Hoe kom je er bij dat ze je contract willen ontbinden?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 19-08-2026 17:09 ]

• peter13579
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:08:
[...]

Je contract blijft gelden maar ze wijzigen de tarieven, vervolgens mag jij gratis ontbinden.

Zo zit het toch?

Maar vraag me ook af wat toegestaan is. Heb zelf overigens geen bericht van ze gehad.
Maar met een vast contract mogen ze toch de tarieven niet aanpassen gedurende de looptijd?

• de Peer

de Peer

under peer review

peter13579 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:09:
[...]

Maar met een vast contract mogen ze toch de tarieven niet aanpassen gedurende de looptijd?
Wel als de wet wijzigt. Staat ook in de voorwaarden volgens mij

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:08:
Ik heb nog geen brief van ze gehad, maar het idee van een vast contract voor 3 jaar is nou juist dat een leverancier tussendoor die tarieven helemaal niet mag aanpassen. Dat is nou net het hele idee van dat vaste contract....
(De mijne loopt tot 1-7-2027)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:11:
[...]

Ik heb nog geen brief van ze gehad, maar het idee van een vast contract voor 3 jaar is nou juist dat een leverancier tussendoor die tarieven helemaal niet mag aanpassen. Dat is nou net het hele idee van dat vaste contract....
(De mijne loopt tot 1-7-2027)
Wel als de wet wijzigt

• de Peer

de Peer

under peer review

2 users hierboven melden dat het contract eindigt of ontbonden gaat worden. Dit is niet aan de orde.

Het enige dat aan de orde is dat ze je een ander contract proberen aan te smeren. Ga je daar niet op in dan hoor je in november hoe de tarieven per 1 januari zullen wijzigen.

• peter13579
  • Nu online
De wet geeft toch enkel aan dat de belastingen anders worden berekend (volgens het contract worden wijzigingen in belastingen 1 op 1 aan ons doorbelast)?

Het kale leveringstarief blijft volgens mij gelden zoals in het contract staat, er staat in het contract nergens dat GreenChoice dit mag aanpassen. En in de wet verbiedt volgens mij geen saldering...

• de Peer

de Peer

under peer review

peter13579 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:15:
[...]

De wet geeft toch enkel aan dat de belastingen anders worden berekend
Nee niet alleen de belastingen, salderen gaat ook over het kale tarief.

Het kunnen salderen kun je niet los zien van het salderen. De tarieven zijn ten slotte gebaseerd op het kunnen salderen.

Maargoed we zullen zien waar ze mee komen in november. Ik denk dat het gewoon bangmakerij is. Wie weet verandert er nauwelijks iets...

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 19-08-2026 17:23 ]

• Andrehj
  • Niet online
Waarom? In mijn contract + de bijbehorende voorwaarden staat enkel dat GC de veranderde overheidsheffing, belastingen en tarieven van de netbeheerder mag doorberekenen. Ik heb voor drie jaar een vast tarief met ze afgesproken. Hierover staat letterlijk in de voorwaarden van 2017 (waarnaar mijn contract verwijst):
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.6 De netbeheerder kan zijn tarieven ook veranderen. In zijn algemene voorwaarden staan de regels hiervoor.
Over het opzeggen door de leverancier staat er enkel:
2.7 Ook bieden wij u geen overeenkomst aan of mogen wij de overeenkomst in deze periode beëindigen in de volgende situaties:
- u geeft ons niet de informatie waar wij om vragen;
- u moet ons nog een rekening betalen en u doet dat niet;
- wij hebben u om zekerheden gevraagd, maar die geeft u ons niet;
- u houdt zich niet aan de regels van onze overeenkomst, deze voorwaarden, de wet of andere regels van de overheid, waardoor het niet redelijk is dat wij u elektriciteit en/of gas gaan leveren.
Daar staat nergens dat GC mijn contract mag opzeggen als de salderingsregels veranderen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Waarom? In mijn contract + de bijbehorende voorwaarden staat enkel dat GC de veranderde overheidsheffing, belastingen en tarieven van de netbeheerder mag doorberekenen. Ik heb voor drie jaar een vast tarief met ze afgesproken. Hierover staat letterlijk in de voorwaarden van 2017 (waarnaar mijn contract verwijst):

[...]

Over het opzeggen door de leverancier staat er enkel:

[...]

Daar staat nergens dat GC mijn contract mag opzeggen als de salderingsregels veranderen.
Dan denk ik dat ze alleen de overheidsheffingen wijzigen maar de suggestie wekken van meer zodat sommige mensen ingaan op het (waarschijnlijk) beroerde aanbod dat ze nu doen

• Andrehj
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:25:
Dan denk ik dat ze alleen de overheidsheffingen wijzigen maar de suggestie wekken van meer zodat sommige mensen ingaan op het (waarschijnlijk) beroerde aanbod dat ze nu doen
Dat idee heb ik ook. Overigens staan in mijn contract best hoge levertarieven (van 37 cent). Maar omdat ik in de eerste 6 maanden van het jaar ca 1500 kWh afneem, en ca 5700 teruglever, kom ik toch nog zo'n 100 euro in de plus uit (op basis van het huidige contract). En dat is nog zonder eventueel salderen van het leveringstarief.
Een nieuw contract zal altijd ongunstiger zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 19-08-2026 17:34 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:51
de Peer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:25:
[...]

Dat aanbod was waardeloos inderdaad. Ik wacht gewoon de uitleg af die in november komt. Alle afname betalen,en alle terug levering de afgesproken 11 cent. Niks tegen elkaar meer weg strepen wat ook logisch is. Ik heb die mail trouwens al maand geleden gehad geloof ik....

Zal me verder ook worst wezen,vanaf november gaat alles op dynamisch,dan brengt pv veel meer op dan 11 cent ,als het tenminste net zo gaat als vorig jaar..

1 PVoutput . Dongen NB

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-08 20:45

[...]

Meer mensen?
Yep hier ook een mail ontvangen, contract loopt nog tot aug 2027
Beste klant,

Per 1 januari 2027 stopt de wettelijke salderingsregeling. Daardoor veranderen de regels voor het terugleveren van stroom.  Daarom kun je nu als een van de eersten kiezen voor Zon&Wind Voordeeluren. Met dit contract betaal je vanaf januari 2027 tijdens vaste voordeeluren een lager stroomtarief. Ook ontvang je een vergoeding voor de stroom die je teruglevert.  
Bekijk je contractvoorstel
Inclusief €100,- cashback als je nu kiest voor Zon&Wind Voordeeluren
Nieuw: Zon&Wind Voordeeluren

Je huidige contract loopt nog tot 12/08/2027, maar je kunt nu kiezen voor Zon&Wind Voordeeluren. Met dit contract betaal je op vaste voordeeluren minder voor je stroom. De voordeeluren staan vast, zodat je altijd weet waar je aan toe bent.

De voordelen op een rij:  
Goed om te weten  
  • Je hebt vanaf de verzenddatum van deze e-mail 30 dagen de tijd om voor dit aanbod te kiezen.  
  • Kies je voor dit contract? Dan verandert er vóór 1 januari 2027 niets. Je huidige contract loopt door tot die datum. Vanaf 1 januari 2027 gaat je nieuwe contract in en vervalt je huidige contract automatisch.  

Heb je nog vragen? We helpen je natuurlijk graag.  

Met positieve groet,

Greenchoice
Er staat wel :

Je huidige contract loopt nog tot 12/08/2027, maar je kunt nu kiezen voor Zon&Wind Voordeeluren. Met dit contract betaal je op vaste voordeeluren minder voor je stroom. De voordeeluren staan vast, zodat je altijd weet waar je aan toe bent.

Weet nu niet wat voordeliger is.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:57
Inmiddels hier ook de mail binnen, maar dit is gewoon een hele goedkope sluwe manier om de terugleverkosten eerder in te voeren.
Wat je ook kiest: uiterlijk eind november informeren we je over de tarieven en voorwaarden die vanaf 1 januari 2027 voor je huidige contract gaan gelden
Mijn contract loopt tot 25/05/2027. Salderen houdt per 1 januari op, maar Greenchoice moet gewoon dezelfde tarieven blijven hanteren inclusief de royale terugleververgoeding zonder terugleverkosten.

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:49

ThaDude

Hang Loose

Boeven zijn het dus gewoon.. zo hopen ze dat er aantal mensen op in gaan en ze dus van aantal van die contracten af zijn.

Ik wacht het wel af. Tzt naar dynamisch als het mee niet meer bevalt

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• manusjevanalles
Ik heb nog geen brief of mail ontvangen. Heb een contract t/m 31-6-2027, met teruglevertarief van 5 cent en levertarief van bijna 30 cent. Helaas heb ik de mogelijkheid voor 11 cent destijds even gemist.

Ik heb het idee dat met die 5 cent tlv het nog steeds heel gunstig is. Ik lever veel terug (6k kWh op jaarbasis), en met dynamisch zou ik daar overdag meestal niets voor krijgen.

Wat is jullie plan? Blijven jullie zitten bij GC of stappen jullie over naar dynamisch?

☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Novax
  • Niet online
manusjevanalles schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:58:
Ik heb nog geen brief of mail ontvangen. Heb een contract t/m 31-6-2027, met teruglevertarief van 5 cent en levertarief van bijna 30 cent. Helaas heb ik de mogelijkheid voor 11 cent destijds even gemist.

Ik heb het idee dat met die 5 cent tlv het nog steeds heel gunstig is. Ik lever veel terug, en met dynamisch zou ik daar overdag meestal niets voor krijgen.

Wat is jullie plan? Blijven jullie zitten bij GC of stappen jullie over naar dynamisch?
Voor jou en anderen met een TLV van €0,05 en een tarief van €0,30 is Greenchoice vanaf 2027 wettelijk verplicht de TLV te verhogen naar ~€0.078 omdat het dan wettelijk minimaal 50% van het kale levertarief moet zijn. In dat opzicht kunnen de tarieven dus ook positief veranderen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
manusjevanalles schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:58:

Ik heb het idee dat met die 5 cent tlv het nog steeds heel gunstig is. Ik lever veel terug (6k kWh op jaarbasis), en met dynamisch zou ik daar overdag meestal niets voor krijgen.

Voor 2024 zou dynamisch voor ons huishouden er zo uitzien:
Gemiddelde prijs verbruik: 9.5 cent/kWh
gemiddelde prijs teruglevering: 3.5 cent/kWh

5 cent teruglevertarief is een stuk meer dan 3.5 cent, maar 30 cent levertarief is ook een stuk meer dan 9.5 cent. Als je je slimme meter logging bekijkt dan kun je het voor jezelf beoordelen.

• manusjevanalles
Martin7182 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:20:
[...]

Voor 2024 zou dynamisch voor ons huishouden er zo uitzien:
Gemiddelde prijs verbruik: 9.5 cent/kWh
gemiddelde prijs teruglevering: 3.5 cent/kWh

5 cent teruglevertarief is een stuk meer dan 3.5 cent, maar 30 cent levertarief is ook een stuk meer dan 9.5 cent. Als je je slimme meter logging bekijkt dan kun je het voor jezelf beoordelen.
Zijn dat bedragen inclusief belastingen? De gemiddelde prijs van het verbruik lijkt erg laag.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
@manusjevanalles nee, exclusief belastingen en evt. opslag per kWh.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:47

[...]

Meer mensen?
Ja wij ook,

Bijzonder dat ze alle tarieven en teruglevering aanpassen

• Andrehj
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:05:
Voor jou en anderen met een TLV van €0,05 en een tarief van €0,30 is Greenchoice vanaf 2027 wettelijk verplicht de TLV te verhogen naar ~€0.078 omdat het dan wettelijk minimaal 50% van het kale levertarief moet zijn. In dat opzicht kunnen de tarieven dus ook positief veranderen.
Heb je een bron voor die 50%? Want dat heb ik hier de afgelopen maanden (of jaar?) nog niet voorbij zien komen. En ook als je nu een jaarcontract afsluit via bijvoorbeeld gaslicht.com wordt dat echt niet genoemd. Dan krijg je enkel contracten waarin ook na 1-1-2027 een netto TLV van net boven de 0 (denk aan 0.1 cent of zo) wordt aangeboden.

• Novax
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:42:
[...]

Heb je een bron voor die 50%? Want dat heb ik hier de afgelopen maanden (of jaar?) nog niet voorbij zien komen. En ook als je nu een jaarcontract afsluit via bijvoorbeeld gaslicht.com wordt dat echt niet genoemd. Dan krijg je enkel contracten waarin ook na 1-1-2027 een netto TLV van net boven de 0 (denk aan 0.1 cent of zo) wordt aangeboden.
Bron is de wet beëindiging van de salderingsregeling, artikel 2.34, lid 9
Indien een marktdeelnemer een leverings- en terugleveringsovereenkomst heeft met een actieve afnemer, dan bedraagt de redelijke vergoeding, bedoeld in het zevende lid, tot 1 januari 2030 niet minder dan 50% van de voor de te leveren elektriciteit overeengekomen prijs.
De nieuwe contracten voldoen aan die regeling maar de leveranciers doen dat teniet met de terugleverkosten waardoor er inderdaad netto vrijwel niets overblijft van de TLV. Echter bij deze contracten van Greenchoice zitten geen terugleverkosten en die mag Greenchoice ook niet toevoegen.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-08 13:09
nico_09 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:17:
[...]

Ja wij ook,

Bijzonder dat ze alle tarieven en teruglevering aanpassen
Ze passen toch niets aan? Alleen gaan de nieuwe regels omtrent salderen in werking; die wordt helemaal afgeschaft. GC wil hier opportunistisch mee om gaan door je een zogenaamd lucratief contract aan te bieden, die ' beperkt en slechts tijdelijk is '

Gewoon niet op in gaan en je contract loopt door tot de einddatum, alleen mag je vanaf 2027 het verbruik niet meer verrekenen met je teruglevering. Je gaat dus het leveringstarief en de belastingen betalen over de stroom die je afneemt. En hierdoor zal er ook veel meer stroom vallen onder het terugleverings tarief, waarbij bij de desbetreffende contracten geen teruglever'boete' op van toepassing is. Daar wil GC dan nu op een creatieve manier van af komen.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Andrehj
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:51:
Bron is de wet beëindiging van de salderingsregeling, artikel 2.34, lid 9

De nieuwe contracten voldoen aan die regeling maar de leveranciers doen dat teniet met de terugleverkosten waardoor er inderdaad netto vrijwel niets overblijft van de TLV. Echter bij deze contracten van Greenchoice zitten geen terugleverkosten en die mag Greenchoice ook niet toevoegen.
Je hebt gelijk, het staat inderdaad zo in de wet.
En nu ik nog eens naar die contracten op Gaslicht kijk klopt het ook nog.
Je neemt de stroomkosten per kWh. Haalt daar de energiebelasting van af. Dat deel je door 1.21 (om de excl BTW prijs te krijgen). En dat dan weer door 2 is de TLV.
En dan trekken ze er daarna een bijna net zo hoog bedrag aan terugleverkosten vanaf.... 8)7
Netto heeft de consument dus geen ene moer aan die wet. :-(

• Novax
  • Niet online
Voor diegenen met zo'n Greenchoice contract heb ik een speciaal topic aangemaakt, Einde van het Greenchoice contract zonder terugleverkosten . Discussie hierover kan dan daarheen.

• Andrehj
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:59:
Voor diegenen met zo'n Greenchoice contract heb ik een speciaal topic aangemaakt, Einde van het Greenchoice contract zonder terugleverkosten . Discussie hierover kan dan daarheen.
Leuk, maar zo'n (soortelijk) topic was er al → Blijven salderen volgens contract, ondanks afschaf
Wellicht een admin vragen om die twee samen te voegen?

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 19-08-2026 20:01 ]

• Novax
  • Niet online
Maar dit gaan niet specifiek over blijven salderen.

• Andrehj
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:01:
Maar dit gaan niet specifiek over blijven salderen.
Daar heb je ook wel weer gelijk in.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:00
Voor de GC discussie maakt het ook nog uit op welke datum je je contract hebt afgesloten (dus niet wanneer het is ingegaan).

Contracten afgesloten na (ik meen) 1 juli 2024 mogen per 1 januari 2027 aangepast worden en je mag dan inderdaad kosteloos opzeggen. Contracten die afgesloten zijn voor die datum mogen niet zomaar eenzijdig gewijzigd worden.

In de contracten en voorwaarden die ik van GC heb staat helemaal niets over wijzigen per 1 januari 2027. Er staat alleen in dat de teruggeleverde stroom verrekend wordt met de afgenomen stroom. Wel staat er in dat de belastingen kunnen wijzigen (logisch).

Het is dus heel belangrijk om te kijken naar de voorwaarden die je toegestuurd hebt gekregen toen je het contract afsloot. Die zijn leidend. Ik heb van GC overigens nog helemaal geen mails gehad en mijn contract loopt tot midden 2027. Wel hebben ze me een paar keer gemaild met de vraag om mijn contactvoorkeuren aan te passen zodat ze me mogen bellen. Nou, nee, bedankt.

[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 20-08-2026 08:40 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• ASW1
  • Nu online
Blihi schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:38:
Contracten die afgesloten zijn voor die datum mogen niet zomaar eenzijdig gewijzigd worden.
Een contract dat eenzijdig gewijzigd kan worden is volgens mij geen contract; in welke zin zou het gewijzigd kunnen worden?

• Novax
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

Een contract dat eenzijdig gewijzigd kan worden is volgens mij geen contract; in welke zin zou het gewijzigd kunnen worden?
Het kan gewijzigd worden om aan de nieuwe wet te voldoen, zie passage in Novax in "Einde van het Greenchoice contract zonder terugleverkosten"

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:00
ASW1 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

In de wetgeving is expliciet opgenomen dat contracten afgesloten na (ik meen) 1 juli 2024 en die die doorlopen na 1 januari 2027 door de aanbieder per 1 januari 2027 gewijzigd mogen worden. Je hebt dan het recht op op te zeggen.

Dat is waarom GC nu met die aanbiedingen komt: Zij willen dat jij de keuze maakt om een ander contract af te sluiten, dan kunnen zij niet beschuldigd worden van het eenzijdig wijzigen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

Pagina: 1 ... 221 222 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2