Greenchoice/Univé 3-jarig contract overstappen?

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:06
Ik heb, zoals meerderen, vorig jaar het 3-jarig contract afgesloten bij Greenchoice, met die Univé deal.
Maar nu twijfel ik, of het niet toch slim is om over te stappen.

Ikzelf denk dat ik overstap naar Engie, 1 jaar vast.* Die hebben een hoge TLV en ik heb zonnepanelen. Je krijgt er €150 cashback, dus dat maakt als het ware de boete bij GC goed. En hun tarief is iets lager.

Maar oa mijn zusje heeft geen zonnepanelen. Ik wil haar adviseren wat ze het beste kan doen. Zelf denk ik dat ze beter nog kan wachten, omdat het gasverbruik nu toch laag is, de prijzen nog niet zo heel veel verschillen en ik vermoed dat in de zomer de prijzen nog verder zullen dalen en dus dat dan overstappen gunstiger is. Zelfs met de boetes op de koop toe. (En dan wellicht al 1 jaar uitgediend en de boete dus lager is.)

Zijn er al mensen die nu al overgestapt zijn vanuit het 3-jarige GC/Univé contract? En waar naar toe?
Of meer die (hard) twijfelen over wat te doen? En wat doe je (voorlopig)?

Wellicht een optie om hier de interessante mogelijkheden te delen specifiek gezien vanuit het overstappen vanuit GC/Univé. Want het lijkt me toch net anders dan gewoon naar de beste deal te kijken in Energieleveranciers aanbiedingentopic
Of vergis ik me daarin? En is het wel gewoon afwachten (althans, ik denk dat mijn zusje dat wel echt moet doen) en dan in de zomer de beste deal uit dat topic aangaan?!

*Voor mijzelf is TLV echt het belangrijkste. Ik zit met stroom nu nog bij UC. Ik zou het gas zelfs bij GC/Univé kunnen laten, maar denk dus met die cashback toch weer net iets goedkoper uit te kunnen zijn bij Engie. Die cashback krijg ik niet als ik alleen met stroom overstap.

UPDATE:
Truus01 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:49:
Ik heb gebeld (010-7470222) en mij werd in eerste instantie verteld dat ik wel de opzegvergoeding zou moeten betalen.
Dus ik heel verbaasd gereageerd, en dat ik juist gehoord had dat het zonder kon.
Ze ging even overleggen, want er was van de week al veel discussie op de zaak of de opzegvergoeding nu wel of niet van toepassing was.
En toen kwam ze met het goede nieuws. Het contract kon opengebroken worden, zonder opzegvergoeding.
Ik krijg nu per 1-6 het 2-jarig contract (alleen gas).

(En daarna heb ik het ook gelijk voor mijn zusje kunnen regelen!)

Helemaal toppie van GreenChoice!

[ Voor 16% gewijzigd door Truus01 op 27-05-2023 11:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 18:40
Truus01 schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:01:
en ik vermoed dat in de zomer de prijzen nog verder zullen dalen en dus dat dan overstappen gunstiger is.
Knap hoor zo'n glazen bol. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:46
Er valt niks te zeggen zonder de huidige contract tarieven te vermelden. En de nieuwe.

Je zit nu vast met duidelijkheid. Toekomst is nog onzeker wat er gaat gebeuren en je hebt dan 1 jaar vast ( met mogelijk voorwaarden )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
I
. Zelf denk ik dat ze beter nog kan wachten, omdat het gasverbruik nu toch laag is, de prijzen nog niet zo heel veel verschillen en ik vermoed dat in de zomer de prijzen nog verder zullen dalen en dus dat dan overstappen gunstiger is.
Niks is lastiger dan de huidige wereld te voorspellen. In ieder geval zit op de wereldhandel voor gas komend jaar een flinke risicoopslag tov "vroeger" of 5 jaar handel. Dus de markt is ziet nog flink wat risicos op juist weer een flinke stijging (niet zo hoog als afgelopen jaar). Recessie of juist sterk azie kan de prijs flink verschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bearmun
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:22
Ik heb ook zo'n contract van Greenchoice en voor nu blijf ik daar zitten. Rond juni ga ik weer eens echt verder kijken. Dan heb ik tegen die tijd het contract 1 jaar en is als het goed is de boete ook weer gedaald met 25 euro naar 75 euro per product.
Voor nu is er toch het prijsplafond. Veel goedkoper ga ik het ook niet vinden op het moment.

Voor de geïnteresseerde. Dit zijn de tarieven bij mijn contract op dit moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKM15VNvSGbxLpURobaeujUWVeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GeGWxTzhlFtCaRRMgN3ZCiLY.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN8Z0V2RLkNIWiO3fPyvwH8-QsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6gA0H1NfxGBHsVR3VFKMdAuv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Begrijp mensen met een variabel contract nu niet zo.. kijk dan naar dynamisch, zelfs het hoogste tarief van de dag komt niet in de buurt van de variabele tarieven. De "risicoopslag" die energiemaatschappijen rekenen is gewoon schofterig te noemen.
En mocht het opeens heel duur worden wordt.je gedekt door het prijsplafond (en variabel volgt net zo goed 1 maand later)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Bolderkar schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:58:
Begrijp mensen met een variabel contract nu niet zo.. kijk dan naar dynamisch, zelfs het hoogste tarief van de dag komt niet in de buurt van de variabele tarieven. De "risicoopslag" die energiemaatschappijen rekenen is gewoon schofterig te noemen.
En mocht het opeens heel duur worden wordt.je gedekt door het prijsplafond (en variabel volgt net zo goed 1 maand later)
Precies dit, dynamisch is toch veel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Die glazen bol zou ik wel willen hebben. Maar het is maar een vermoeden, mijn eigen inschatting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Allen zover bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik in ieder geval mijn zusje nog niks adviseer, oftewel lekker laten zitten.
En voor mezelf denk ik er nog even goed over na. Ik zal Engie vragen of ik bv die €150 ook nog krijg als ik later nog overstap naar hun, met gas (en een jaar blijf).
Maar waarschijnlijk blijf ik zitten. Inderdaad zekerheid is ook wel prettig. En als ik toch vrij snel helemaal van het gas af zou kunnen, maakt het al helemaal niks uit.

[ Voor 47% gewijzigd door Truus01 op 23-04-2023 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb hetzelfde contract (GC Unive 3 jaar dalen). Het leek een prachtige deal toentertijd, maar door het prijsplafond en de nu lagere inkooptarieven verwacht ik ook vanaf deze zomer wat lagere tarieven. Gegokt en verloren helaas, het had ook totaal anders kunnen lopen.

Zodra de nieuwe regels omtrent opzeggen intreden (wordt duurder voor de consument) zullen waarschijnlijk meer leveranciers weer interessante contracten aanbieden.

Ik ga wachten totdat ik in ieder geval 1 jaar erop heb zitten zodat de opzegboete wat is afgenomen. Daarna maar weer vergelijken en kijken of opzeggen loont. Maar dan moet de opzegboete kleiner zijn dan de besparing :)

Edit:

Nieuwe regels per 1 juni 2023
De regels voor de opzegvergoeding van energiecontracten gaan op 1 juni 2023 veranderen. De opzegboete wordt gelijk aan het verlies dat uw leverancier maakt omdat u het contract niet uitzit. Hij heeft namelijk energie voor u ingekocht en u gaat het niet meer afnemen.

Dat zal dus gelden voor alle vanaf dan afgesloten contracten. Het gerucht gaat rond dat veel leveranciers wachten op deze nieuwe wetgeving alvorens weer leuke (jaar)contracten aan te bieden.

[ Voor 33% gewijzigd door stin00 op 24-04-2023 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koekjebakker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-03 17:46
Als je in de toekomst wil kijken kan je het beste naar de gas futures kijken.

https://www.ice.com/produ...-Natural-Gas-Futures/data

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:41

P_Tingen

omdat het KAN

Hier ook een 3-jarig GC contract, zelfs een Univé verzekering er voor afgesloten. Ondertussen heb ik extra panelen en nu dus een overschot. Toch blijf ik denk ik zitten. Zo heel groot is het verschil niet, ik ben wel een beetje van "een man een man, een woord een woord" dus contracten zit ik uit. De tarieven zijn op zich goed en zekerheid is ook wat waard

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:19

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Vind het wel interessant dat jullie het als zo'n verlies beschouwen. Je hebt er toch niet echt op verloren?
En wie weet wordt volgende winter wel een strenge winter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Mr_gadget schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:35:
Vind het wel interessant dat jullie het als zo'n verlies beschouwen. Je hebt er toch niet echt op verloren?
Wat is jouw definitie van 'niet echt op verloren'? Je verliest er toch gewoon geld mee dat je anders had bespaard? Dat is mijn definitie van een verlies. Als ik wist dat er een prijsplafond aan zou komen had ik het nooit afgesloten, dan zou ik nu lekker profiteren van dynamische energie uurprijzen. Vervolgens zou ik rond juni een 1 jarig contract afsluiten dat ingaat op 1 januari, bij het einde van het prijsplafond. Daarmee zijn - momenteel - beduidend lagere m³ tarieven te krijgen al. Het is gewoon een kwestie van 'gegokt en verloren', omdat het mogelijk ook anders had kunnen lopen. Maar nu in hindsight heeft het uitgepakt als een verlies.

Zodra ik het tweede jaar van m'n GC contract inga dan wordt m'n m³ prijs €1,76704. Als ik nu een contract afsluit voor 1 jaar vanaf januari met €1,40/m³ en ik verbruik 800 m³, dan bespaar ik al bijna 300 euro. Dan is m'n opzegboete van €150 dus al rendabel. Vanaf 450m³ verbruik is het al rendabel zelfs. Uiteraard reken ik dan wel vanaf 1 januari, na het prijsplafond.
Die volg ik niet. Als het een strenge winter wordt dan verlies ik toch dubbel? Want dan heb ik 1) een gegarandeerd hoger m³ verbruik en 2) zit ik dus nog steeds met m'n te hoge m³ prijs. Dan wordt het dus een dure winter.

Via de consumentenbond kan je nu een 1 jarig contract afsluiten bij Coolblue Energie met € 1,32220/m³. Dat zal vanaf januari dus 44 cent per m³ schelen met GC. Dat vind ik persoonlijk erg fors. Ik wacht nog even wat andere aanbieders af per juni en ga dan waarschijnlijk overstappen per 1 januari omdat m'n boete dan net wat lager is (€150 totaal) en het plafond weg is.

Als ik wat geld kan besparen dan doe ik dat graag :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-04 05:16
Ik had ook een 3 jaar contract, in laten gaan voor alleen gas op 1 oktober 2022.

Onlangs het prijsplafond stond in mijn contract wel 2,75 euro per m3 het eerste jaar, 2e jaar 2,35 derde jaar 1,90.

100 euro boete betaald en per 1 mei ook weer bij GC voor 1,31 per m3 vastgezet voor een jaar. Hiermee heb ik zekerheid in begin 2024.

Te gek voor woorden als mensen met deze tarieven bij GC uit gaan zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door hoihoi66 op 28-04-2023 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:07
Mr_gadget schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:35:
Tot nu toe zie ik het niet als verlies. Door na afloop van het eenjarig contract dat ik toen had over te stappen op dynamische tarieven voor gas, had ik achteraf gezien minder betaald. Maar dan had ik in juni de gasprijs van de winter moeten voorspellen -ik geloof niet dat iemand dat kon. Dat er een energieplafond zou komen was toen ook nog niet duidelijk.

Door het plafond is het nu niet interessant om over te stappen; het verschil met de tarieven in een eenjarig contract is te klein. Na 1 januari 2024 is er waarschijnlijk geen plafond meer, dan wordt het rekenen met de tarieven van dat moment, dat van mijn contract bij Greenchoice (€ 1,585 per m3) en de opzegboete.

Voor stroom blijf ik zeer waarschijnlijk bij Greenchoice, het tarief daarvoor maakt weinig uit omdat de zonnepanelen meer opwekken dan het verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-04 09:15
Ik heb dat contract ook afgesloten maar met mijn lage inkomen weet ik nu heel zeker dat ik 3 jaar geen stress heb omdat ik de rekenig nog kan betalen. Ik ben er nog steeds blij mee. Ik kon/kan kiezen tussen zekerheid of misschien de schulden in, dan is de keus voor mij gemakkelijk gemaakt. Ik heb trouwens wel zonnepanelen maar geen slimme meter dus dat is ook gunstiger.

[ Voor 20% gewijzigd door Madeliefxxx op 28-04-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
hoihoi66 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:30:
Te gek voor woorden als mensen met deze tarieven bij GC uit gaan zitten.
Dat ligt natuurlijk vooral aan het verbruik. Bij een laag verbruik is de boete veel meer van belang en moeilijker 'recht te trekken' met een iets lager tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Laatst online: 11:47
Truus01 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:27:
[...]

Dat ligt natuurlijk vooral aan het verbruik. Bij een laag verbruik is de boete veel meer van belang en moeilijker 'recht te trekken' met een iets lager tarief.
Yep. Voor mij is vooral het gasdeel van belang (denk ik), omdat ik hoop rond 0 uit te komen nu ik mijn overschot van de zonnepanelen inzet voor de airco's. Mocht ik toch meer gaan verbruiken zal dat max. 500kWh zijn (gokje). Mijn gasverbruik zal daardoor gelimiteerd zijn tot zo'n 400m3 op jaarbasis.
De logica van wachten totdat het contract 'voorbij' z'n eerste jaar is, scheelt idd weer 25 euro per contractdeel, slim.

Ter info, mijn huidige tarieven:
Stroom:
Normaal tarief per kWh: €0,61147
Daltarief per kWh: €0,52014

Gas:
per m3: €2,22316

Vanaf 1 september (ga ik jaar 2 in):
Stroom:
Normaal tarief per kWh: €0,49672
Daltarief per kWh: €0,42822

Gas:
per m3: €1,81553

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:37
Bearmun schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:52:
Ik heb ook zo'n contract van Greenchoice en voor nu blijf ik daar zitten. Rond juni ga ik weer eens echt verder kijken. Dan heb ik tegen die tijd het contract 1 jaar en is als het goed is de boete ook weer gedaald met 25 euro naar 75 euro per product.
Voor nu is er toch het prijsplafond. Veel goedkoper ga ik het ook niet vinden op het moment.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zijn wel vrij hoge tarieven. Je kan inmiddels een vast contact krijgen voor 34 cent per kWh en de gemiddelde kWh prijs bij dynamische contracten ligt nog lager.

Ik weet niet hoeveel je verbruikt maar wellicht loont het om eens na te rekenen of overstappen niet toch voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Ik werd gisteren gebeld door een leverancier waar ik eerder klant ben geweest;

1 jarig vast contract:
€1,42 per m3 (all in)
€0,39 per kWh (all in)

3 jarig vast contract:
€1,45 per m3 (all in)
€0,42 per kWh (all in)

De vraag is nu dus wat wijsheid is. Zit nog ruim 2 jaar en 3 maanden "vast" aan GC/Unive, maar de boetes zijn te overzien natuurlijk (per contractdeel). Maar die boetes worden op korte termijn een stuk hardnekkiger. Daarnaast; wat gebeurt er als ik bij wijze van 1 juni overstap met mn saldering? Bij Greenchoice wordt nu gesaldeerd immers (van 1 sept - 1 sept neem ik aan, contractjaar). Die vraag is misschien wel de belangrijkste in dit geheel als je het uitrekent onder de streep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
@KoningPaulus als je per 1 juni overstapt, wordt er gesaldeerd over de periode 1 september tot 1 juni ;)

Deze aanbieding zou voor mij niet interessant zijn. Zolang het stroomverbruik niet structureel wijzigt, kan ik dat weg salderen. In mijn geval is de gasprijs dus het belangrijkst. Bij Greenchoice betaal ik vanaf 1 januari volgend jaar 1,58 per m3 -het tarief in het tweede contractjaar, ik neem aan dat het energieplafond er dan niet meer is. Het verschil met de jaaraanbieding van 1,42 per kuub is te klein. In mijn derde jaar bij GC is het tarief 1,45 per kuub, hetzelfde als in de aanbieding voor drie jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
antidote schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:14:
@KoningPaulus als je per 1 juni overstapt, wordt er gesaldeerd over de periode 1 september tot 1 juni ;)

Deze aanbieding zou voor mij niet interessant zijn. Zolang het stroomverbruik niet structureel wijzigt, kan ik dat weg salderen. In mijn geval is de gasprijs dus het belangrijkst. Bij Greenchoice betaal ik vanaf 1 januari volgend jaar 1,58 per m3 -het tarief in het tweede contractjaar, ik neem aan dat het energieplafond er dan niet meer is. Het verschil met de jaaraanbieding van 1,42 per kuub is te klein. In mijn derde jaar bij GC is het tarief 1,45 per kuub, hetzelfde als in de aanbieding voor drie jaar.
Ah thanks, dus van begindatum contract tot opzegging dus. Duidelijk. Ik had voor ik airco's liet installeren 1400 kWh overschot (a 5 ct 8)7 ). Deze wil ik nu dus 'opmaken' en lijkt er op dat ik aardig op weg bent. Is dus nu alleen wel zaak dat ik dat ga halen. Anders kan het alsnog een dure grap worden.

Ik ga er iig vanuit dat het moet lukken, en dan kom ik, net als jij uit bij gas als 'belangrijkste' factor. Waar naar verwachting 400 m3 verbruik overblijft met winters zoals afgelopen winter. Vanaf 1 sept '23 dus €1,81 per m3. Vanaf 1 sept '24 €1,57 per m3. Dusja, dat wegstrepen tegen de opzegboete (50-75-100), lijkt vooralsnog weinig zin te hebben zolang de gasprijs niet onder de 1,30 duikt (bierviltjes werk dit hoor).

Toch voelt het wat tegenstrijdig op dit moment om dit contract te hebben met relatief hoge tarieven terwijl de marktprijzen flink dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennie schild
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:08
Voor de mensen met een greenchoice contract. Hou je termijnbedrag goed in de gaten die klopt niet met de werkelijkheid. Volgens medewerker klantenservice altijd bellen!!! En samen met de medewerker het termijnbedrag goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-04 11:37
KoningPaulus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:10:

(...)Zit nog ruim 2 jaar en 3 maanden "vast" aan GC/Unive, maar de boetes zijn te overzien natuurlijk (per contractdeel). Maar die boetes worden op korte termijn een stuk hardnekkiger.

(...)

Daarnaast; wat gebeurt er als ik bij wijze van 1 juni overstap met mn saldering? Bij Greenchoice wordt nu gesaldeerd immers (van 1 sept - 1 sept neem ik aan, contractjaar).

1. De boetes veranderen toch niet voor bestaande contracten?

2. Greenchoice saldeert alleen zoals het hoort als je meer teruglevert dan verbruikt. Andersom gaan ze 'verrekenen' en is het maar de vraag wat de uitkomst is. En ja: dat kan ook gelden als je een jaarcontract hebt. Je hebt hier potentieel last van als er btw- maar in ieder geval als er tariefwijzigingen zijn tijdens een jaar (zoals dit jaar en volgend jaar alleen al door de start en het einde van het prijsplafond).

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
KoningPaulus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:10:
Zit nog ruim 2 jaar en 3 maanden "vast" aan GC/Unive, maar de boetes zijn te overzien natuurlijk (per contractdeel). Maar die boetes worden op korte termijn een stuk hardnekkiger.

Daarnaast; wat gebeurt er als ik bij wijze van 1 juni overstap met mn saldering? Bij Greenchoice wordt nu gesaldeerd immers (van 1 sept - 1 sept neem ik aan, contractjaar). Die vraag is misschien wel de belangrijkste in dit geheel als je het uitrekent onder de streep.
1. De boetes veranderen toch niet voor bestaande contracten?

2. Greenchoice saldeert alleen zoals het hoort als je meer teruglevert dan verbruikt. Andersom gaan ze 'verrekenen' en is het maar de vraag wat de uitkomst is. En ja: dat kan ook gelden als je een jaarcontract hebt. Je hebt hier potentieel last van als er btw- maar in ieder geval als er tariefwijzigingen zijn tijdens een jaar (zoals dit jaar en volgend jaar alleen al door de start en het einde van het prijsplafond).

* Kopie van mijn vorige post, die ik per ongeluk in de quote had gebakken.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:23
Interessant topic, dezelfde vraag spookt al een tijdje door mijn hoofd.
Elektra zal door de zonnepanelen rondom nul uitkomen, gaat bij mij dus alleen om gas. Hoeveel exact weet ik niet, we wonen hier pas dik een half jaar, maar ik vermoed max 1200m3 en vermoedelijk minder.

Eind juli daalt mijn gasprijs naar 1,76704. Volgend jaar naar 1,52246.

Ik ga de prijzen in de gaten houden en de rekensom maken. Dat ik nu nog dik twee jaar weet waar ik aan toe ben is mij ook wel wat waard, dus een nieuw contract moet dan het liefst ook meerjarig zijn.

Al met al voel ik mij nog steeds spekkoper. Eind vorig jaar verhuist waarbij ons maandbedrag gelijk is gebleven, maar dat wel met de huidige hoge tarieven. De vorige woning had nog een oud pre Oekraïne/Rusland-gedoe contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
B-Real schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:58:
Interessant topic, dezelfde vraag spookt al een tijdje door mijn hoofd.
Elektra zal door de zonnepanelen rondom nul uitkomen, gaat bij mij dus alleen om gas. Hoeveel exact weet ik niet, we wonen hier pas dik een half jaar, maar ik vermoed max 1200m3 en vermoedelijk minder.

Eind juli daalt mijn gasprijs naar 1,76704. Volgend jaar naar 1,52246.

Ik ga de prijzen in de gaten houden en de rekensom maken. Dat ik nu nog dik twee jaar weet waar ik aan toe ben is mij ook wel wat waard, dus een nieuw contract moet dan het liefst ook meerjarig zijn.

Al met al voel ik mij nog steeds spekkoper. Eind vorig jaar verhuist waarbij ons maandbedrag gelijk is gebleven, maar dat wel met de huidige hoge tarieven. De vorige woning had nog een oud pre Oekraïne/Rusland-gedoe contract.
Met zo'n hoog gas verbruik zou ik per 1 november overstappen op Coolblue Consumentenbond 1 jarig, en dan alleen gas. Je opzegboete is dan aardig laag en je gaat dan 1.32 per m³ betalen.. dat komt bij 1000m³ al neer op +- €440 euro besparing. De besparing is in realiteit wel iets lager omdat je dan nog 2 maanden plafond hebt + de opzegboete gaat er van af. Dus laten we €300 zeggen.

Nadeel is dan wel dat je minder zekerheid hebt vanwege een 1 jarig contract. Maar ik vind de besparing alsnog behoorlijk fors.. stel dat de gasprijs daarna weer omhoog schiet naar 1.52 dan heb je alsnog winst (want dat wordt je GC laatste jaar tarief ook). Pas een stuk boven dat tarief draai je quitte of verlies.

Wel snel zijn want het kan alleen vandaag nog en nog maar 20 gas only contracten beschikbaar :+ Maar het blijft uiteraard altijd een gok, mogelijk knalt alles weer naar 2 tot 3 euro per kuub. Noone knows.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 18-05-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Met zo'n aanbod van Greenchoice, is het helemaal twijfelen. "Bij Greenchoice nu 2 jaar gas € 1,3135 (stroom rond de 0,39) en voor 3 jaar 1.38 (stroom rond 0,395)."
Ook UC, met een welkomstbonus, is interessant.

Maar ik ben eruit... Ik wacht nog even tot juni, als de boeteclausule veranderd. Ik verwacht dan nog wel meer aantrekkelijke langere termijn contracten.
En dan eigenlijk voornamelijk voor mijn zusje, die met een redelijk (tov mij) gas en stroomverbruik zit (900m3 en 1300kWh) en ook (op mijn aanraden) de Univé deal is aangegaan.
Voor mijzelf, alleen een beetje gas (dit jaar nog geen 18m3, over een heel jaar verwacht ik onder de 100m3 te zitten), wacht ik nog wel langer af.

En ik zit me net te bedenken, ik wil eigenlijk van het gas af. Ik hoop dat dit jaar te doen, maar dat lukt me misschien niet. Hoe dan ook is de restboete bij deze deal toch aanzienlijk (in verhouding met het verbruik en zo). Als ik ergens naartoe over kan stappen met een bonus die mijn boete afbetaald, en de nieuwe boete is over een heel laag verbruik, dan is dat misschien gunstiger. Met ook gunstigere tarieven, natuurlijk.
Eea eens in de gaten houden en tzt doorrekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 19-05-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ikzelf denk dat ik overstap naar Engie, 1 jaar vast.* Die hebben een hoge TLV en ik heb zonnepanelen. Je krijgt er €150 cashback, dus dat maakt als het ware de boete bij GC goed. En hun tarief is iets lager.

*Voor mijzelf is TLV echt het belangrijkste. Ik zit met stroom nu nog bij UC. Ik zou het gas zelfs bij GC/Univé kunnen laten, maar denk dus met die cashback toch weer net iets goedkoper uit te kunnen zijn bij Engie. Die cashback krijg ik niet als ik alleen met stroom overstap.
Overigens voor mijn stroom heb ik inderdaad (op tijd) het 1jr vast contract van Engie geregeld, met een mooie TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:10
Ook hier die 3-jarige Univé deal. Was een mooie verzekering tegen meer ellende, maar inmiddels is het een dure grap geworden. Zeker omdat het prijsplafond is gecombineerd met nog hogere belasting op elektra boven het plafond.
Mijn EV staat nu in de straat te laden :+

Ik heb wel wat zitten rekenen, het kan (in ieder geval voor ons) nu uit om over te stappen. Maar daar lever je dus wel weer zekerheid op in.
Terwijl het (door het prijsplafond) nu nog niet bijzonder veel scheelt.

Wij overwegen iig jaar 1 van het contract op te maken, zodat we weer 25 euro per contract aan opzegvergoeding besparen.
Het gascontract kan sowieso, zolang het prijsplafond blijft bestaan, voor ons heel 2023 doorlopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 19-05-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Tja, schreef ik 28 april nog dat ik nog steeds blij was met de zekerheid van het 3 jaar dalen contract begin ik nu toch ook wel te twijfelen aangezien GC een aantrekkelijk aanbod heeft voor 1 jaar vast. Als ik het goed heb berekend zou me dat zo'n 416 euro op een jaar schelen na afschaffing prijsplafond vanaf januari 2024.

Vanaf 1 jan 2024 ga ik 1,76 m3 gas betalen
Aanbod jaarcontract is 1,34 m3
Edit: ook een 2-jarig contract 1,31 m3

Stroom heb ik 800 kwh overschot ivm zonnepanelen en zonder slimme meter.

Mijn vraag is wat de mogelijkheden zijn want zo erg thuis in alle regels en voorwaarden ben ik niet en het is voor mij best lastig.

Mijn eerste gedachte (geen idee of dat kan hoor???) is dit jaarcontract nu afsluiten en pas in laten gaan na einde prijsplafond dus vanaf 1 januari 2024 zodat ik tot 1 januari 2025 goed zit. Echter loopt dat contract dan wel midden in de winter af en wie weet wat de prijzen dan weer zijn. En wat is mijn opzegboete dan nu?

Mijn 2e jaar jaar GC 3 jaar dalen gaat overigens 2 oktober in.

Is er misschien iemand die er met me mee zou willen denken over wat ik het beste kan doen? Toch blijven zitten? Opzeggen (wanneer en wat is de boete dan?) Het jaarcontract afsluiten maar per wanneer in laten gaan? Zie ik het goed dat dit jaarcontract pas interessant is als ik het pas ná het prijsplafond in kan laten gaan?

Ik zie door de bomen het bos niet meer.🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Truus01 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:34:
Met zo'n aanbod van Greenchoice, is het helemaal twijfelen. "Bij Greenchoice nu 2 jaar gas € 1,3135 (stroom rond de 0,39) en voor 3 jaar 1.38 (stroom rond 0,395)."
Ook UC, met een welkomstbonus, is interessant.

Maar ik ben eruit... Ik wacht nog even tot juni, als de boeteclausule veranderd. Ik verwacht dan nog wel meer aantrekkelijke langere termijn contracten.
En dan eigenlijk voornamelijk voor mijn zusje, die met een redelijk (tov mij) gas en stroomverbruik zit (900m3 en 1300kWh) en ook (op mijn aanraden) de Univé deal is aangegaan.
Voor mijzelf, alleen een beetje gas (dit jaar nog geen 18m3, over een heel jaar verwacht ik onder de 100m3 te zitten), wacht ik nog wel langer af.

En ik zit me net te bedenken, ik wil eigenlijk van het gas af. Ik hoop dat dit jaar te doen, maar dat lukt me misschien niet. Hoe dan ook is de restboete bij deze deal toch aanzienlijk (in verhouding met het verbruik en zo). Als ik ergens naartoe over kan stappen met een bonus die mijn boete afbetaald, en de nieuwe boete is over een heel laag verbruik, dan is dat misschien gunstiger. Met ook gunstigere tarieven, natuurlijk.
Eea eens in de gaten houden en tzt doorrekenen.
Mag ik vragen waar ik dat 2-jarig contract vind? Ik kom alleen een jaarcontract tegen. Edit: gevonden op hun eigen site. Begrijp alleen het grote verschil in maandprijs niet t.o.v. de berekening van gaslicht . com.

[ Voor 3% gewijzigd door Madeliefxxx op 19-05-2023 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Madeliefxxx schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:04:
Mag ik vragen waar ik dat 2-jarig contract vind? Ik kom alleen een jaarcontract tegen. Edit: gevonden op hun eigen site. Begrijp alleen het grote verschil in maandprijs niet t.o.v. de berekening van gaslicht . com.
Als ik naar de site ga en wat gegevens invul, krijg ik 4 'pakketen' te zien, 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar en variabel.
Edit: Maandprijzen moet je niet naar kijken, het gaat om de werkelijke kosten. En vooral met terugleveren gaat dat nog wel eens mis in de maandprijzen.

En ter advies; ik zou (wat ik dus ook zelf doe voor mijn zusje) nog even wachten. Ik verwacht door die veranderde boeteclausule echt meer 1 of meerjarige contracten per 1-6. Greenchoice lijkt hierop voor te lopen (want als je nu daarnaar overstapt zit je met twee weken bedenktijd net in de eerste week van juni*).
En ik zou dan (vooral als ik nu alleen kijk naar het aanbod van GC) wel weer gaan voor de zekerheid van 3 jaar (voor mijn zusje dus). Dan zit je niet over een jaar weer zo te zoeken. Maar misschien wel weer te twijfelen (of zeker te zijn dat de keuze niet de juiste was), als de prijzen nog meer dalen. Dus dat is wel en lastige.

Ik zou in jouw geval stroom en gas scheiden. Alleen zijn er momenteel maar weinig leveranciers met een hoge TLV en is misschien het overstappen samen en het krijgen van een bonus of cashback of zo, wat vaak alleen is als je met gas én stroom overstapt, toch voordeliger. Want ik meen dat Powerpeers, op dit moment de hoogste in TLV, alleen met slimme meter kan.
Voor meer info over de TLV kun je in dit topic terecht.

Per 1-1-2024 in laten gaan zal lastig zijn, bij de meeste energieleveranciers kun je maximaal 3 maanden later de levering laten starten.

*Is dus wel ook een optie, nu overstappen en mochten er per 1-6 nog gunstigere contracten zijn, kun je GC kosteloos annuleren en overstappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 19-05-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
KoningPaulus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:23:
(..)
Ik ga er iig vanuit dat het moet lukken, en dan kom ik, net als jij uit bij gas als 'belangrijkste' factor. Waar naar verwachting 400 m3 verbruik overblijft met winters zoals afgelopen winter. Vanaf 1 sept '23 dus €1,81 per m3. Vanaf 1 sept '24 €1,57 per m3. Dusja, dat wegstrepen tegen de opzegboete (50-75-100), lijkt vooralsnog weinig zin te hebben zolang de gasprijs niet onder de 1,30 duikt (bierviltjes werk dit hoor).

Toch voelt het wat tegenstrijdig op dit moment om dit contract te hebben met relatief hoge tarieven terwijl de marktprijzen flink dalen.
Door het wat bredere aanbod aan contracten ben ik ook weer gaan rekenen. Als ik nu een jaarcontract afsluit voor € 1,36 per m3 (prijs die GC nu aanbiedt), zou ik o.b.v. het verbruik in de afgelopen 12 maanden en met een overstap per 1 juni besparen:
-in 2023 (onder prijsplafond) een kleine 30 euro
-januari t/m mei 2023 ruim 90 euro
Tegenover de opzegvergoeding van 100 euro levert een overstap naar een jaarcontract dus twee tientjes op.

Voor mij blijft het afwachten: tot eind van het eerste contractjaar (november), einde van het energieplafond, of lagere tarieven. Wat dat laatste betreft lijkt het of de prijzen voor consumenten op hetzelfde niveau blijven hangen; twee maanden geleden was het aanbod van Vereniging Eigen Huis / Budget Energie ook €1,36 voor een kuub gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:17
Vrijdag gebeld met Greenchoice. Heb ook 3-jaar dalen contract, maar op de website staat nu een veel voordeliger 3-jarig contract. Gevraagd of ik eventueel met boete kan opzeggen en nieuw 3-jarig contract kan aangaan, maar dat mag niet.
Dus 1 juni maar eens overstappen naar een concurrent. Met mijn verbruik is een boete zo terugverdiend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
detulp050 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:06:
Vrijdag gebeld met Greenchoice. Heb ook 3-jaar dalen contract, maar op de website staat nu een veel voordeliger 3-jarig contract. Gevraagd of ik eventueel met boete kan opzeggen en nieuw 3-jarig contract kan aangaan, maar dat mag niet.
Dus 1 juni maar eens overstappen naar een concurrent. Met mijn verbruik is een boete zo terugverdiend!
Vreemd dat dat niet zou mogen. Want jij mag inderdaad gewoon opzeggen met die boete en dan overstappen. Dus waarom mag je dan niet overstappen naar hun? Beetje dom, want dan zo raken ze je als klant kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:33
antidote schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Door het wat bredere aanbod aan contracten ben ik ook weer gaan rekenen. Als ik nu een jaarcontract afsluit voor € 1,36 per m3 (prijs die GC nu aanbiedt), zou ik o.b.v. het verbruik in de afgelopen 12 maanden en met een overstap per 1 juni besparen:
-in 2023 (onder prijsplafond) een kleine 30 euro
-januari t/m mei 2023 ruim 90 euro
Tegenover de opzegvergoeding van 100 euro levert een overstap naar een jaarcontract dus twee tientjes op.

Voor mij blijft het afwachten: tot eind van het eerste contractjaar (november), einde van het energieplafond, of lagere tarieven. Wat dat laatste betreft lijkt het of de prijzen voor consumenten op hetzelfde niveau blijven hangen; twee maanden geleden was het aanbod van Vereniging Eigen Huis / Budget Energie ook €1,36 voor een kuub gas.
Je kan nu voor 1.31 euro afsluiten bij budget energie, en dan krijg je voor alleen gas nog 50 euro terug ook. Met stroom erbij is dat 100 euro. Dus compenseert al een aardig deel van je opzegboete. Daarnaast zal vanaf januari het prijsplafond weg zijn. Dus dan ga je denk ik iets van 2 a 2,30 euro per kuub betalen? Als je een euro per kuub gaat besparen dan gaat het hard. En let wel; ook per januari heb je nog een opzegboete.

Ik zal dus zelf na 6 maanden overstappen en 100 euro boete pakken voor mn gas aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Waarom mag dit niet? Hebben ze dat verteld? Dan houdt het voor mij ook op want ik zou graag bij GC willen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Veel goedkoper ga ik het ook niet vinden op het moment.
O jawel. Dynamisch
kale prijzen die ik betaald heb sinds ik ben overgestapt naar dynamisch. Ik houd verder 0 rekening met wanneer stroom precies het goedkoopste is:

April: 13,2
Maart: 13,9
Jan: 14,1
Dec: 22,6
Nov: 18,6

Als we corregeren voor belasting komt het er in principe op neer dat ik muv November altijd zo'n 30ct/kwh heb betaald.

@detulp050 Mocht je perse bij Greenchoice willen blijven; opzeggen en onder de naam van iemand anders (die op dat adres woont bij voorkeur) een nieuw contract aangaan. Probleem opgelost.

Net als velen pleit ik voor dynamisch als contractvorm: als er iets is dat ik heb geleerd afgelopen jaar, dan is het dat de overheid toch wel iedereen beschermt als de prijzen te hoog worden. :+

[ Voor 29% gewijzigd door scoobs op 21-05-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-06-2023

fps

.

[ Voor 99% gewijzigd door fps op 28-06-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
scoobs schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:49:
[...]

@detulp050 Mocht je perse bij Greenchoice willen blijven; opzeggen en onder de naam van iemand anders (die op dat adres woont bij voorkeur) een nieuw contract aangaan. Probleem opgelost.
Bedankt voor de tip, ik wacht nog even tot 1 juni en anders dat maar doen idd.
Net als velen pleit ik voor dynamisch als contractvorm: als er iets is dat ik heb geleerd afgelopen jaar, dan is het dat de overheid toch wel iedereen beschermt als de prijzen te hoog worden. :+
Ware het niet dat ik ruim boven het plafond verbruik nog (panelen komen er aan), dus ik heb liever een lang vast tarief tegen een iets hoger tarief dan de wisseling als het weer uit de klauwen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
Madeliefxxx schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:43:
[...]

Waarom mag dit niet? Hebben ze dat verteld? Dan houdt het voor mij ook op want ik zou graag bij GC willen blijven.
"Het mag niet"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:05
Ik zit met dezelfde deal van vorig jaar en was me ook aan het orienteren. Ik was in de veronderstelling dat de opzegvergoeding per 1 juni wijzigt, ook voor bestaande contracten. Maar dat geldt dus blijkbaar alleen voor nieuwe contracten?

Dus ik kan rustig nog even wachten tot 1 augustus en dan overstappen naar een andere aanbieder met verbeterde contracten vanaf 1 juni?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Inderdaad, de nieuwe opzegvergoeding geldt voor nieuwe contracten, dus je kunt met een gerust hart wat langer wachten en kijken wat er nog komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fps

fps

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
marteltor schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Je kan nu voor 1.31 euro afsluiten bij budget energie, en dan krijg je voor alleen gas nog 50 euro terug ook. Met stroom erbij is dat 100 euro. Dus compenseert al een aardig deel van je opzegboete. Daarnaast zal vanaf januari het prijsplafond weg zijn. Dus dan ga je denk ik iets van 2 a 2,30 euro per kuub betalen? Als je een euro per kuub gaat besparen dan gaat het hard. En let wel; ook per januari heb je nog een opzegboete.

Ik zal dus zelf na 6 maanden overstappen en 100 euro boete pakken voor mn gas aansluiting.
Mijn tarieven bij Greenchoice zijn relatief laag: na einde prijsplafond ga ik € 1,58 betalen, en in de winter 2024-2025 wordt het € 1,45. Een euro per kuub ga ik dus niet besparen. Overstappen naar Budget zou (inclusief welkomstkorting en na aftrek van de overstapboete) ruim 100 euro opleveren. Dat begint er interessant uit te zien, maar ik neig er nog steeds naar om pas na 2023 over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
Ik blijf nog even zitten in ieder geval. September gaat mijn tweede jaar in, dus dan maar eens kijken wat er voor contracten liggen en of het in mijn geval uitkan om te switchen. Voor twee tientjes bij wijze van stap ik niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
KoningPaulus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:48:
Ik blijf nog even zitten in ieder geval. September gaat mijn tweede jaar in, dus dan maar eens kijken wat er voor contracten liggen en of het in mijn geval uitkan om te switchen. Voor twee tientjes bij wijze van stap ik niet over.
Als je maar zorgt dat je voor september nog net iets meer hebt teruggeleverd dan verbruikt....en zorgt dat dat ook geldt voor het contractjaar daarna. Want daar zit ook weer een knip (op 31-12-23), tenzij je contracttarief dan al onder de 40ct zit, maar dat lijkt me obv. je contractdatum niet waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Heintje schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Als je maar zorgt dat je voor september nog net iets meer hebt teruggeleverd dan verbruikt....en zorgt dat dat ook geldt voor het contractjaar daarna. Want daar zit ook weer een knip (op 31-12-23), tenzij je contracttarief dan al onder de 40ct zit, maar dat lijkt me obv. je contractdatum niet waarschijnlijk.
Nee toch? Saldering gaat toch gewoon per contractjaar ongeacht prijsplafond. En stel ik zou in oktober overstappen op een nieuw vast contract wordt oktober mn nieuwe meetmoment voor salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
KoningPaulus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Nee toch? Saldering gaat toch gewoon per contractjaar ongeacht prijsplafond. En stel ik zou in oktober overstappen op een nieuw vast contract wordt oktober mn nieuwe meetmoment voor salderen.
"Ongeacht prijsplafond" geldt alleen:
- als je meer teruglevert dan verbruikt:
- of: als je meer verbruikt dan teruglevert ėn er geen tariefperiodes ontstaan in je contractjaar.

Door het prijsplafond kan er - ook bij een vast-/jaarcontract! - een 'tariefperiode' ontstaan, wanneer het prijsplafond-tarief lager is dan je contracttarief.

Als je in oktober overstapt op een contract met een lager tarief dan het prijsplafond is er waarschijnlijk niets aan de hand voor dat komende jaar. Dan geldt dat contracttarief voor de hele periode (tenzij de overheid weer iets uit de hoge hoed tovert).

Maar de GC rekenmethode kan dus nog wel invloed hebben op je rekening tot oktober dit jaar ivm het prijsplafond.

Is een heel topic over (Greenchoice jaarrekening incorrect?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Inderdaad, door het prijsplafond is de besparing nog niet enorm. In ieder geval wacht ik nog af wat voor contracten er komende tijd komen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik heb een mailtje gestuurd. En twee reacties gekregen:
U heeft nu een vastcontract dat afloopt op 2 september 2025 waarin de prijs hoger is dan het vaste contract dat Greenchoice nu aanbied. Als u dit wilt wijzigen kunt u contact opnemen met de afdeling sales 0107470222 zij kunnen u hierover informeren.
Goed dat u contact opneemt met ons. Tot mijn spijt moet ik u melden dat uw contract niet word aangepast naar de huidige tarieven. Dit is zo ,omdat u een 3 jarig contract hebt afgesloten in een ongunstige tijd met vrij hoge tarieven. U kan dit contact eventueel openbreken, maar daar zit wel een opzegboete aan vast. Deze boete zal €100 zijn voor u als u dit voor juni opzegt. Mijn excuses voor het ongemak.
Ze zeggen dus niet dat het niet kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Nu online
Hoezo? Het kan wel. Je betaalt alleen de boete. Niet anders dan wanneer je de hypotheekrente omlaag zou willen bijstellen.

Besef trouwens wel dat de volgende overstapboete van het nieuwe driejarige contract niet mals is. Die is dan gelijk aan het verschil tussen de tarieven oud en nieuw, vermenigvuldigd met je verwacht verbruik tot het einde van je contractperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps

fps

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
fps schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Is dat eigenlijk het te verwachten gebruik volgens de energiemaatschappij of de verwachting die de klant invoert bij het aangaan van een nieuw contract? Greenchoice heeft namelijk de verwachting hier flink bijgesteld boven de ingevoerde verwachting. Zij gebruiken namelijk gegevens van de netbeheerder, maar de vorige bewoners gebruikten veel meer energie.
Daarover wordt hier ook al gediscussieerd en duidelijk is het nog niet. In ieder geval niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Heintje schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:52:
[...]

"Ongeacht prijsplafond" geldt alleen:
- als je meer teruglevert dan verbruikt:
- of: als je meer verbruikt dan teruglevert ėn er geen tariefperiodes ontstaan in je contractjaar.

Door het prijsplafond kan er - ook bij een vast-/jaarcontract! - een 'tariefperiode' ontstaan, wanneer het prijsplafond-tarief lager is dan je contracttarief.

Als je in oktober overstapt op een contract met een lager tarief dan het prijsplafond is er waarschijnlijk niets aan de hand voor dat komende jaar. Dan geldt dat contracttarief voor de hele periode (tenzij de overheid weer iets uit de hoge hoed tovert).

Maar de GC rekenmethode kan dus nog wel invloed hebben op je rekening tot oktober dit jaar ivm het prijsplafond.

Is een heel topic over (Greenchoice jaarrekening incorrect?).
Hm, dat is vaag zeg. Of ik nu nog meer ga opwekken dan ik verbruik is lastig in te schatten. Vorig jaar was natuurlijk een extreem goed jaar qua zonopwek. Ik streef ernaar om op 0 uit te komen, maar aan welke kant van de weegschaal dat gaat zijn; no clue. Wat raad je aan?
scoobs schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:39:

Besef trouwens wel dat de volgende overstapboete van het nieuwe driejarige contract niet mals is. Die is dan gelijk aan het verschil tussen de tarieven oud en nieuw, vermenigvuldigd met je verwacht verbruik tot het einde van je contractperiode.
Niet als je het voor 1 juni laat in gaan als ik het goed begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
KoningPaulus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:22:
[...]

Hm, dat is vaag zeg. Of ik nu nog meer ga opwekken dan ik verbruik is lastig in te schatten. Vorig jaar was natuurlijk een extreem goed jaar qua zonopwek. Ik streef ernaar om op 0 uit te komen, maar aan welke kant van de weegschaal dat gaat zijn; no clue. Wat raad je aan?

[...]

Tja.
Voor de huidige contractperiode/contractjaar: zo weinig mogelijk stroom gebruiken en boven de nul uitkomen. En probeer alvast een sommetje te maken wat het jou kost als je net boven of net onder de nul uitkomt. Het kan ook in je voordeel uitvallen, maar ja: de jaarrekening mag geen gokken zijn natuurlijk.

Kijk in het eerdergenoemde topic om te zien hoe Greenchoice rekent (en dus niet saldeert) bij netto verbruik. Hieronder een voorbeeld om het scherp te stellen:

1 juli t/m 31 december 2023 (tarief 55 cent, maar is 40 cent door prijsplafond). 
Verbruik 2000 x 40ct = 800 euro. 
Opwek 3000 x 40ct = - 1200 euro
1 Jan t/m 30 juni 2024 (tarief 55 cent: prijsplafond is afgeschaft). 
Verbruik 3000 x 55ct = 1650 euro. 
Opwek 1999 x 55ct = - 1099 euro.
Som verbruik over het contractjaar: 800 + 1650 = 2450 euro
Som teruglevering over het contractjaar: -1200 en -1099 euro = -2299 euro
2450 – 2299 = +151 euro te betalen voor 1 kwh.

Ik zou vervolgens overstappen naar een aanbieder voor 1 jaar, met stroomtarieven onder het prijsplafond om het ontstaan van tariefperiodes te voorkomen. Dat kan ook GC zijn, want daar gaat het dan in principe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pas nog bij Frank gekeken. E1,30 m3 gas en 34c p/kWh

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Nu online
KoningPaulus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:22:

Verrek ja. Ik dacht dat dit 1 april was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Heintje schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:10:
[...]

Tja.
Voor de huidige contractperiode/contractjaar: zo weinig mogelijk stroom gebruiken en boven de nul uitkomen. En probeer alvast een sommetje te maken wat het jou kost als je net boven of net onder de nul uitkomt. Het kan ook in je voordeel uitvallen, maar ja: de jaarrekening mag geen gokken zijn natuurlijk.

Kijk in het eerdergenoemde topic om te zien hoe Greenchoice rekent (en dus niet saldeert) bij netto verbruik. Hieronder een voorbeeld om het scherp te stellen:

1 juli t/m 31 december 2023 (tarief 55 cent, maar is 40 cent door prijsplafond). 
Verbruik 2000 x 40ct = 800 euro. 
Opwek 3000 x 40ct = - 1200 euro
1 Jan t/m 30 juni 2024 (tarief 55 cent: prijsplafond is afgeschaft). 
Verbruik 3000 x 55ct = 1650 euro. 
Opwek 1999 x 55ct = - 1099 euro.
Som verbruik over het contractjaar: 800 + 1650 = 2450 euro
Som teruglevering over het contractjaar: -1200 en -1099 euro = -2299 euro
2450 – 2299 = +151 euro te betalen voor 1 kwh.

Ik zou vervolgens overstappen naar een aanbieder voor 1 jaar, met stroomtarieven onder het prijsplafond om het ontstaan van tariefperiodes te voorkomen. Dat kan ook GC zijn, want daar gaat het dan in principe goed.
Ik zal dat topic eens gaan doorspitten, want dat klinkt natuurlijk te raar om waar te zijn. Dat er op basis van tarieven wordt verrekend ipv op kWh zoals het hoort. Ik ga er in duiken en kijken of ik op basis daarvan nog iets ga doen. Als ik iets ga doen zou dat dus "moeten" zijn vanaf de start van het 2e jaar van dit drie jarige contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• detulp050
UPDATE
Vandaag gebeld naar 0107470222 (via de mail van Truus01 hier in het topic) en daar kon het wel.

Ze hebben me afgemeld alsof ik ga verhuizen, betaal wel de boete en gelijk weer aangemeld (voor 1 juni 8) )

Het zijn niet de meest sexy tarieven, maar het is ruim 200 euro goedkoper voor mij per maand en voor die zekerheid en besparing vind ik het wel goed zo. Mocht er de komende 2 weken een lager aanbod komen voor 3-jaar dan kan ik nog annuleren en alsnog overstappen.

39,6 cent voor stroom, 1,38 euro voor gas. Scheelt me flink versus vorige contract en dan ben ik in ieder geval onder de pannen

[ Voor 9% gewijzigd door detulp050 op 23-05-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Heintje schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Tsja, onbekend dus nog. Als ik uit ga van vorig jaar kom ik 600 in de plus (maar aangezien het tot nu toe wat tegenvalt qua opbrengst, reken ik met 400). En vanaf september worden de stroom tarieven 50 (normaal) en 42 (dal). Als je dan die rekensom maakt is het nog steeds tientjeswerk, maar toch, die hou ik liever in eigen zak dan dat ik GC ga lopen spekken door een wazige manier van "salderen". En als het nou toch weer flink warm wordt dan ga ik uiteraard koelen met de airco's wat ten koste gaat van het overschot, maar ik per saldo officieel nog steeds op 0 hoor uit te komen +-

[ Voor 10% gewijzigd door KoningPaulus op 23-05-2023 14:08 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:05
Ik ben sinds gisteren overgestapt naar een nieuw contract van GC, zelfs zonder opzegboete :)

Ik had een contract tot 1-8-2025 en heb gebeld. Uitleg gegeven dat ik over wilde stappen omdat mijn tarief (2,22 EUR en vanaf 1-8 ging die naar 1,85 EUR) veel hoger lag dan de markt nu. Ook gezegd dat ik graag bij GC wilde blijven, maar dan wel tegen hun huidige 2 jaar vast tarief (EUR 1,31).

Wat ze hebben gedaan is mijn contract verlengd per direct en met een looptijd van 2 jaar. Dus nu zelfs tegen de <1 juni voorwaarden een nieuw contract waar ik eventueel later nog een keer onderuit kan tegen een vergoeding van 100 EUR of lager. Top service van GC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Nu online
Op zich ook wel slim van hun om het zo aan te pakken. Overstappen doen de mensen anders toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-10-2024
B-Force schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:56:
Ik ben sinds gisteren overgestapt naar een nieuw contract van GC, zelfs zonder opzegboete :)

Ik had een contract tot 1-8-2025 en heb gebeld. Uitleg gegeven dat ik over wilde stappen omdat mijn tarief (2,22 EUR en vanaf 1-8 ging die naar 1,85 EUR) veel hoger lag dan de markt nu. Ook gezegd dat ik graag bij GC wilde blijven, maar dan wel tegen hun huidige 2 jaar vast tarief (EUR 1,31).

Wat ze hebben gedaan is mijn contract verlengd per direct en met een looptijd van 2 jaar. Dus nu zelfs tegen de <1 juni voorwaarden een nieuw contract waar ik eventueel later nog een keer onderuit kan tegen een vergoeding van 100 EUR of lager. Top service van GC!
Welk nr had je gebeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
KoningPaulus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Doordat we dit jaar het prijsplafond hebben, verloopt de berekening van de saldering anders dan normaal.

Per 01-01-2023 ben je voor de saldering op 0 begonnen. En per 01-01-2024 word je weer op 0 gezet. Als voorbeeld: mijn eindafrekening heb ik in augustus. Mijn leverancier gaat voor mijn eindafrekening dus de volgende verbruiksperiodes berekenen voor de saldering:
  • 01-08-2022 - 31-12-2022
  • 01-01-2023 - 01-08-2023
  • 01-08-2023 - 31-12-2023
Dit is iets om rekening mee te houden. Als je nu besluit bijv. per 01-10-2023 een nieuw contract in te laten gaan, heb je tot 13-12-2023 veel verbruik en heel weinig opbrengst om te salderen. Wat dat betreft is het dus interessanter om bijv. per 1 juli een nieuw contract aan te gaan, zodat je deze zomer nog voldoende saldering opbouwt voor de eerste helft van het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:50
wtenboske schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Doordat we dit jaar het prijsplafond hebben, verloopt de berekening van de saldering anders dan normaal.

Per 01-01-2023 ben je voor de saldering op 0 begonnen. En per 01-01-2024 word je weer op 0 gezet. Als voorbeeld: mijn eindafrekening heb ik in augustus. Mijn leverancier gaat voor mijn eindafrekening dus de volgende verbruiksperiodes berekenen voor de saldering:
  • 01-08-2022 - 31-12-2022
  • 01-01-2023 - 01-08-2023
  • 01-08-2023 - 31-12-2023
Dit is iets om rekening mee te houden. Als je nu besluit bijv. per 01-10-2023 een nieuw contract in te laten gaan, heb je tot 13-12-2023 veel verbruik en heel weinig opbrengst om te salderen. Wat dat betreft is het dus interessanter om bijv. per 1 juli een nieuw contract aan te gaan, zodat je deze zomer nog voldoende saldering opbouwt voor de eerste helft van het stookseizoen.
Als ik het voorbeeld van Greenchoice bekijk lijkt het wel dat saldering van het stukje 2022 wordt berekend op normaal/dal tarief, niet het teruglevertarief. Wat dus vervolgens verrekend wordt met het deel in 2023 (het prijsplafondtarief). Het overschot op je termijnsaldo gaat dan pas naar teruglevertarief. Per saldo maakt het dan toch niet veel uit?

https://www.greenchoice.n...r%20je%20contracttarieven.

[ Voor 5% gewijzigd door Maurice- op 27-05-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

Ik heb gebeld (010-7470222) en mij werd in eerste instantie verteld dat ik wel de opzegvergoeding zou moeten betalen.
Dus ik heel verbaasd gereageerd, en dat ik juist gehoord had dat het zonder kon.
Ze ging even overleggen, want er was van de week al veel discussie op de zaak of de opzegvergoeding nu wel of niet van toepassing was.
En toen kwam ze met het goede nieuws. Het contract kon opengebroken worden, zonder opzegvergoeding.

Inderdaad, helemaal toppie van GreenChoice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
detulp050 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:14:
UPDATE
Vandaag gebeld naar 0107470222 (via de mail van Truus01 hier in het topic) en daar kon het wel.

Ze hebben me afgemeld alsof ik ga verhuizen, betaal wel de boete en gelijk weer aangemeld (voor 1 juni 8) )

Het zijn niet de meest sexy tarieven, maar het is ruim 200 euro goedkoper voor mij per maand en voor die zekerheid en besparing vind ik het wel goed zo. Mocht er de komende 2 weken een lager aanbod komen voor 3-jaar dan kan ik nog annuleren en alsnog overstappen.

39,6 cent voor stroom, 1,38 euro voor gas. Scheelt me flink versus vorige contract en dan ben ik in ieder geval onder de pannen
Ik hoop dat je meeleest en meegelezen hebt, want als ik jou was zou ik snel even bellen en dan heb je het zonder opzegvergoeding!
Tenminste, ik ben gegaan voor het 2-jarigcontract, maar dat zou toch ook gewoon voor het 3-jarig moeten kunnen, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:20
Truus01 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Inderdaad, helemaal toppie van GreenChoice!
Net ook zo geregeld; huidig 3-jarig G/U contract open gebroken en per 1/6 'verlengd' met 2 jaar nieuwe tarieven O+
De term opzegvergoeding is niet eens gevallen.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps

fps

.

[ Voor 98% gewijzigd door fps op 28-06-2023 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
fps schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:44:
Dinsdag maar even opnieuw bellen dan. Gisteren kon ik alleen mijn contract openbreken voor een nieuw driejarig contract met de hoogste gasprijs voor nu bij GC.
Je hebt ook vandaag nog tot 17:00

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fps

fps

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
fps schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:40:
Ja, de lijnen zijn wel open, maar ik moet zelf ook even de tijd hebben om rustig te bellen. Bedankt voor de suggestie in ieder geval!
Mag ik dan nog de suggestie geven, het is heerlijk weer, wandel een blokje om en vind in de natuur een rustig plekje om even te bellen. ;)
Maar waarschijnlijk ben je druk met het gras maaien en dat soort dingen... Hihi. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-04 15:59
Nnoitra schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Net ook zo geregeld; huidig 3-jarig G/U contract open gebroken en per 1/6 'verlengd' met 2 jaar nieuwe tarieven O+
Ik heb dit ook gedaan net. Het schijnt dat ze per gister toestemming hebben om dit te doen. Er werd ook gezegd dat vandaag al meerdere mensen gebeld hadden en ze doen ook niet moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
Maurice- schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Als ik het voorbeeld van Greenchoice bekijk lijkt het wel dat saldering van het stukje 2022 wordt berekend op normaal/dal tarief, niet het teruglevertarief. Wat dus vervolgens verrekend wordt met het deel in 2023 (het prijsplafondtarief). Het overschot op je termijnsaldo gaat dan pas naar teruglevertarief. Per saldo maakt het dan toch niet veel uit?

https://www.greenchoice.n...r%20je%20contracttarieven.
In hun voorbeeld maakt het niet veel uit omdat er meer wordt teruggeleverd dan afgenomen.

Stel dat mijn jaarnota dit jaar op 1 oktober zou komen. Dan heb ik alleen okt-nov-dec om te produceren (vrijwel niets dus). Dat wordt dan verrekend met mijn verbruik diezelfde maanden, wat behoorlijk is met mijn warmtepomp. Dat zou dan dus flink betalen worden over die drie maanden. Alles wat ik volgend jaar opwek helpt daar niets aan, vanwege die knip eind van dit jaar.

Overigens heb ik vanochtend met mijn huidige leverancier Greenchoice gebeld met de vraag of ik mijn jaarafrekening ook eerder kon laten plaatsvinden. Was geen enkel probleem. Heb 'm nu op 1 juli laten zetten, mooi in het midden van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Nnoitra schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Vraag: omdat jouw contract per 1/6 in gaat, heb jij dan het contract met de oude of nieuwe voorwaarden voor wat betreft opzegging? Is nogal een belangrijk detail :)

Immers exact 1/6 verandert die regeling.
detulp050 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:14:
[...]

UPDATE

Voor jou dezelfde vraag:)

[ Voor 31% gewijzigd door Caros op 27-05-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps

fps

.

[ Voor 106% gewijzigd door fps op 28-06-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-04 15:59
Caros schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:37:
[...]

Vraag: omdat jouw contract per 1/6 in gaat, heb jij dan het contract met de oude of nieuwe voorwaarden voor wat betreft opzegging? Is nogal een belangrijk detail :)

[...]

De contractvoorwaarden spreken bij mij nog over de oude voorwaarden. Dus de leukere bedragen.
fps schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Daarnet even wat tijd gehad. Het gesprek ging lekker vlot, binnen zeven minuten klaar, inclusief wachttijd. Het was alleen helaas niet mogelijk om open te breken zonder boete. Waarschijnlijk was zij nog niet op de hoogte van de nieuwe afspraken, als ik hier alles lees.
Zou dan even opnieuw bellen. Tijdens mijn gesprek is er niets over een boete gezegd. Het zou vanuit de baas gecommuniceerd zijn naar de werknemers dat ze dit mogen doen.

[ Voor 45% gewijzigd door Adiposed op 27-05-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Caros schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:37:
[...]

[...]

In het initiële aanbod stond "gewenste ingangsdatum 01/06".
In de bevestiging staat per 28/05.

Maar die '01/06' had ook niet uitgemaakt omdat je het contract vóór 01/06 aangaat; ook in de geleverde voorwaarden bij het initiële aanbod stonden nog de oude opzegvergoedingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik heb zojuist ook gebeld.
Wat ongelooflijk meewerkend was de medewerker.

Ze bood zelfs aan om een kort contract aan te bieden tot 1 oktober zonder opzegvergoeding.

Ik heb de 2 jaar gedaan. Mijn looptijd was namelijk nog 2.5 jaar met een heel erg hoog tarief. De opzegboete is voor mij dus zelfs minder geworden omdat de looptijd 5 maanden korter is (alleen gas).

Ze gaf aan dat opzeggen nog onder oude voorwaarden is, ondanks dat het op 1 juni in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps

fps

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
@Caros Het gaat om de datum van afsluiten en niet om de datum van start levering op het contract.
Zo heb ik mijn stroomcontract eind april geregeld, maar pas 1-7 begint de levering (Engie, terugleveren, dus maakt eigenlijk niet uit). Alles voor 1-6 afgesloten is de oude boeteregeling.
(Iets meer info en discussie daarover, vind je hier: ACM: afkoopregeling energiecontract versoberen)

@fps Ik zou zeker nog een keer bellen ja. Gewoon zeggen dat je kennissen hebt die het zonder opzegboete konden regelen.
Misschien iemand die nog niet op de hoogte was dat het mag.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Let wel op
Ik had de mijne aangevraagd per 1 juli
Specifiek gevraagd, is zonder boete
Bevestiging staat 1 juli
2 min erna contract staat daar 28 mei
Heb maar een mail gestuurd want hing al 2x 30 min aan de lijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Aanvulling
Ook offerte was 1 juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-04 22:14
Zelf ook een GC 3 jaar dalen contract dacht ergens in eind augustus '22 afgesloten

Lekker aan het meelezen geweest. Leuke tip!

Betaal nu 1,81 per kuub gas zonder plafond en stroom rond de 34 cent.

Zoals ik het lees ga ik dinsdag ook maar bellen en alleen het gascontract oversluiten.

Ik vraag mij af of dat ook zo kan zonder opzegvergoeding.
Zijn er meer die dit pad bewandeld hebben. En degenen die ook nog elektriciteit meenamen in contract, zitten er hier voordelen aan, ondanks de hogere prijs nu?

Want dit kan nog 2x dalen mijn 34 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Phantasist schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:11:
Zelf ook een GC 3 jaar dalen contract dacht ergens in eind augustus '22 afgesloten

Lekker aan het meelezen geweest. Leuke tip!

Betaal nu 1,81 per kuub gas zonder plafond en stroom rond de 34 cent.

Zoals ik het lees ga ik dinsdag ook maar bellen en alleen het gascontract oversluiten.

Ik vraag mij af of dat ook zo kan zonder opzegvergoeding.
Zijn er meer die dit pad bewandeld hebben. En degenen die ook nog elektriciteit meenamen in contract, zitten er hier voordelen aan, ondanks de hogere prijs nu?

Want dit kan nog 2x dalen mijn 34 cent.
Weet je zeker dat het complete/totaal tarief voor stroom 34 cent is?
Ik het eind juni 2022 afgesloten en toen was het al 46/55 cent. Ik denk dat je zit te kijken naar het tarief zonder belastingen en opslag duurzame energie én het verlaagde BTW tarief. Dat zat bij mij op 32 cent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:52
Ook ik overweeg om alleen het gas deel van het 3 jarig contract op te zeggen. Zelf wacht ik nog even af aangezien ik verwacht (prachtige bol van kristal in de bijkeuken) dat de bodem van de gasprijs nog niet bereikt is. Goed om in ieder geval te lezen dat GC zich bewust is van de gewijzigde omstandigheden en gezien de lage aflossingsboete die voor ons nog geldt, mee wil denken.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-04 22:14
Nnoitra schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:21:
[...]

Weet je zeker dat het complete/totaal tarief voor stroom 34 cent is?
Ik het eind juni 2022 afgesloten en toen was het al 46/55 cent. Ik denk dat je zit te kijken naar het tarief zonder belastingen en opslag duurzame energie én het verlaagde BTW tarief. Dat zat bij mij op 32 cent :)
Toch even gekeken! De BTW heeft mij een beetje in de war gebracht, maar klopte inderdaad niet.
Heb echter 12 zonnepanelen, die wekken vaak net genoeg op (installatie: 3680 KW, opwekking rond de 3200 KW jaarlijks)

Hieronder een copy paste van de tarieven huidig contract.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mns3lMbtFDQ1_KSBSPDw5HXe1Qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5tz29gQrEahxM1WXaJBpoEaM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Bij mij staat er in de overeenkomst ook opeens 28-5, maar ik vind het prima. Hoe eerder naar het goedkopere tarief (en hoe eerder de boete weer minder wordt), hoe beter voor mij.

Het voordeel van ook stroom nu mee te nemen is dat die wel iets lager is en je nu nog overstapt met een nieuw contract met de oude boeteregeling. Na 1-6 overstappen is bij het nieuwe contract de nieuwe boeteregeling.

En, maar dat is wellicht persoonlijk, het contract zit er eerder op. Want ik zat nog op €100 boete met het oude contract. Nu gaat direct het nieuwe 2-jarig contract in en zit ik gelijk nog maar op €75 (per product).
Maar voor een ander kan dat nadelig zijn, die wil wellicht zo lang mogelijk van zijn vast contract genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
peacelord schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:47:
Ook ik overweeg om alleen het gas deel van het 3 jarig contract op te zeggen. Zelf wacht ik nog even af aangezien ik verwacht (prachtige bol van kristal in de bijkeuken) dat de bodem van de gasprijs nog niet bereikt is. Goed om in ieder geval te lezen dat GC zich bewust is van de gewijzigde omstandigheden en gezien de lage aflossingsboete die voor ons nog geldt, mee wil denken.
Als je wacht tot ná 1 juni, heb je een contract met nieuwe opzegtarieven.
Als je nu je contract openbreekt heb je goedkoper gas/stroom én behoud je de oude opzegtarieven.
Als de prijzen verder kelderen kun je altijd nog weer tegen de gunstige tarieven overstappen.
Phantasist schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:56:
[...]

Toch even gekeken! De BTW heeft mij een beetje in de war gebracht, maar klopte inderdaad niet.
Heb echter 12 zonnepanelen, die wekken vaak net genoeg op (installatie: 3680 KW, opwekking rond de 3200 KW jaarlijks)

Hieronder een copy paste van de tarieven huidig contract.[Afbeelding]
Maar voor die keren dat ze niet genoeg opwekken, is het toch fijn om na 1-1-2024 zo'n 10 cent per kWh minder te betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Kan iemand me helpen? Ik lees dat het blijven bij GC dus toch kan tegen de nieuwe tarieven. Ik lees ook info over het salderen. Mijn contract is ingegaan op 2 okt 2022. Op 1 januari ging het prijsplafond in. Ik heb zonnepanelen (gehuurd woningbouw) en op jaarbasis heb ik ongeveer 800 kwh overschot. Ik heb echter geen slimme meter maar wel elke maand de meterstand doorgegeven.

Kan iemand me uitleggen of ik nu beter wel of niet dinsdag ook kan belllen om het nieuwe contract te vragen of zit ik dan met een salderingsprobleem?

En wat is jullie advies? 1,31 m3 voor 2 jaar of 1,38 voor 3 jaar?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Welk nieuwe stroomtarief betalen de mensen die Greenchoice hebben opengebroken zonder boete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps

fps

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madeliefxxx
fps schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Als je verwacht dat over 2 jaar de standaardprijs voor gas boven die 1,38 komt (met de toeslagen zoals die nu gelden) of graag zekerheid hebt over het te betalen tarief, zal ik 3 jaar nemen. Wanneer je bereid bent minder zekerheid te hebben of je verwacht dat de gasprijs niet veel gaat stijgen, kan je 2 jaar nemen. Het is dus tijd voor glazen bol of kijken naar de (on)zekerheid die je wilt hebben.
Ja dat snap ik. Maar als ik een goed werkende glazen bol had gehad had ik ook nooit dat 3 jaar dalen contract afgesloten.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Omfe3H3OImxPrDlpw0X2C9CCBC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gmBaU7z1wLSggrztp527h9D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFBSOZGwRcIKEjw2mLIOtnkpjTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inBTioNAI7GtzTV5waieRyNc.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand dit verschil verklaren trouwens? Exact hetzelfde verbruik ingevuld bij GC en bij gaslicht, exact dezelfde tarieven maar toch een totaal verschil van 30 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online

Goed dat ik dit lees, ik ga dinsdag direct bellen! Ik heb nog 2 jaar en 4 maanden looptijd, hopelijk krijg ik hetzelfde aanbod :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Madeliefxxx schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:47:
Kan iemand dit verschil verklaren trouwens? Exact hetzelfde verbruik ingevuld bij GC en bij gaslicht, exact dezelfde tarieven maar toch een totaal verschil van 30 euro per maand.
Nooit kijken naar die maandbedragen.
Blijkbaar is GC voorzichtiger en betalen ze bij een eind-/jaarafrekening liever terug. En gaat Gaslicht meer op de grens zitten en dat je bij een eind-/jaarafrekening misschien moet bij betalen.
Kijk naar de werkelijke kosten (en die zijn hetzelfde). Het termijnbedrag kan je meestal redelijk eenvoudig aan laten passen aan de waarde die je zelf wilt.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste