Toevallig heb ik vanochtend een berekening gemaakt voor een soortgelijke situatie.
- 5 jarig energiecontract van 1-12-2020 - 1-12-2025
- De hogere welkomsbonus van het langere contract kon je al wegstrepen tegen de opzegvergoedingen. Dus zelfs met de prijzen van 2020 klopte er al niets van.
- Opwek: 1900 kwh
- Verbruik: 1200 kwh waarvan 800 kwh vanuit het net.
- Terugleveren: 700 kwh meer dan gesaldeerd kan worden.
Met andere woorden 440 euro winst over 3 jaar (iets te rooskleurig want dit voorjaar zit erbij). Aanname is dat het modelcontract van VanOns gelijk blijft qua LV/TLV in 2023/2024. In 2025 afbouw naar 64% salderen maar wel 80% TLV kaal tarief volgens huidig wetvoorstel.
Risico's bij verschillende scenario's
Scenario's bij doorgang wetvoorstel
1. Risico lagere LT/TLV tarieven bij toekomstige contracten = minder winst maar geen verlies (aanname geen terugkeer huidig lage LT). Koppeling LT/TLV volgens wetvoorstel 80% meegenomen in berekening 2025
Scenario's bij behoud huidige salderingsregeling
2. Toekomstige contracten met lagere TLV. Huidige TLV is nu al vaak 5-11 cent. De hoge TLV zijn immers buitenbeentjes met soms wat haken en ogen(zie TLV contractvoorwaarden Van Ons). Consequentie: Géén verlies want er kan blijvend gesaldeerd worden. Bij een lagere TLV dan ik nu hebt (van 8 cent naar 5 cent) is het verlies 35 euro/jr. Weinig risico dus.
3. Toekomstige contracten met een hogere LT en gelijkblijvende TLV. Consequentie: in 2025 meer kosten, dus minder winst.
Ik vind scenario 1 en 2 heel reëel. Gezien de huidige doorsnee TLV en de huidige negatieve TLV bij dynamische contracten is scenario 2 heel reëel. In dat geval kan ik enkel uit gaan van de winst van één periode onder het modelcontract. Ik moet eigenlijk zeggen dat ik niet de ballen hebt om over te stappen en mijn huidige tarieven te verliezen
Saillant detail: in de zomer van 2022 heb ik Greenchoice gebeld met de vraag of ze
mij een opzegvergoeding voor mijn lage gasprijzen wilden geven, dan zou ik een warmtepomp nemen. Dat vonden ze een hele gekke vraag en gingen ze niet mee akkoord want mijn elektraverbruik zou dan omhoog gaan.