Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Locolau schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:16:
Ik heb een aanbod van Eigen Huis binnen en het ziet er wel beter uit, maar ben in de war hoe het zit met die teruglevering...

Mijn verbruik over 2025 (schatting)
Stroom normaal: 236
Stroom dal: 223
Teruglevering normaal: 1.500
Teruglevering dal: 1.125
Gasverbruik: 150.

De twee aanbieders: grote verschil ils €360 of €200.
[Afbeelding]
Uitgebreider:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar waarom kom ik als ik het uitreken met Google Sheets van beiden op andere getallen? Bij die eerste van Pricewsie 80€ per jaar en van Eigen Huis op 250 pj.
Hierzo: https://docs.google.com/s...dZJ760tE/edit?usp=sharing

De berekening die ik maak:
Normaal stroom * normaal tarief + dal stroom * daltarief + teruglevering totaal * terugl tarief + Netbeheerskosten stroom + Gasgebruik * gastarief + Netbeheerskosten gas - cashback.

Ik denk dat ik iets fout doe met die teruglevering? Kan iemand dat uitleggen?
Volgens mij ontbreekt het salderen bij jouw berekening?

• Novax
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:41:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
✔ Lagere stroomtarieven (levering)

Vattenfall 2025 → €0,293

Vattenfall 2026 → €0,267

Essent → €0,28185

→ Vattenfall is hier goedkoper.

✔ Hogere terugleververgoeding

Vattenfall: €0,168

Essent: €0,09

→ Vattenfall is hier veel beter.

✔ Gas was goedkoper bij Vattenfall

Vattenfall: €1,3069

Essent: €1,3995

→ Vattenfall wint hier.

Dat was allemaal 100% correct.

Maar…

❗Wat ik op dat moment nog niet wist:

Jij levert netto 1.171 kWh méér terug dan je verbruikt.

Dat draai je rekentechnisch volledig om:

→ Jij betaalt meer voor terugleverkosten dan voor verbruik.

→ Cashback beïnvloedt jouw totalen extreem sterk.

Zonder de terugleverkosten-structuur en de cashback kun je niet eerlijk vergelijken.

Zodra dat wél bekend was → veranderde de totale jaarrekening.

Niet omdat Essent opeens goedkoper is in tarief…
maar omdat jouw profiel uniek is:

👉 Een huishouden dat netto meer teruglevert dan het verbruikt, reageert heel anders op vaste kosten en cashback.

---

⭐ STAP 2 — DE ENIGE BELANGRIJKE TABEL

Totale jaarrekening gebaseerd op jouw echte verbruik + teruglevering

Hier komt de volledige, correcte en definitieve vergelijking:

---

📊 Vergelijking totale kosten (jouw profiel)

Opsomming per jaar (incl. alles: levering, teruglevering, vastrecht, netbeheer)

Vattenfall 2026 (1 jaar)

Component   Kosten

Stroom verbruik € 603,93
Stroom teruglevering (–168 €/MWh)   –€ 896,33
Vaste terugleverkosten  +€ 544
Vaste leveringskosten stroom    +€ 107,88
Netbeheer stroom    +€ 489,24
Gas variabel    € 985,42
Gas vast    +€ 95,83
Netbeheer gas   +€ 245
Totaal Vattenfall   € 2.474,00

---

Essent 3 jaar vast — Jaar 1 (incl. €400 cashback)

Component   Kosten

Stroom verbruik € 644,47
Stroom teruglevering (–€0,09)   –€ 310,0
Variabele terugleverkosten (€0,03)  +€ 103,32
Vaste leveringskosten stroom    +€ 120
Netbeheer stroom    +€ 489,24
Gas variabel    € 1.055,76
Vaste leveringskosten gas   +€ 110
Netbeheer gas   +€ 245
Cashback    –€ 400
Totaal Essent Jaar 1    € 2.053,51

---

Essent 3 jaar vast — Jaar 2 & 3 (zonder korting)

Jaar    Kosten

Jaar 2  € 2.453,51
Jaar 3  € 2.453,51

---

⭐ EINDCONCLUSIE OVER 1 JAAR

Leverancier Totaal

Vattenfall 2026 € 2.474
Essent (met €400 cashback)  € 2.053
Verschil    Essent is €420 goedkoper

---

⭐ EINDCONCLUSIE OVER 3 JAAR

Leverancier Totaal 3 jaar

Vattenfall (3× 2026 prijzen)    € 7.422
Essent (incl cashback)  € 6.960
Verschil    Essent is €462 goedkoper

---

🔍 Waarom lijkt Essent uiteindelijk goedkoper — ondanks dat alle tariefonderdelen van Vattenfall beter zijn?

Door twee factoren die extreem hard meewegen bij jouw profiel:

1) Je levert 1.171 kWh netto terug

→ Dan is een hoge terugleververgoeding minder belangrijk
→ Vast bedrag bij Vattenfall (€544) is duurder dan Essent’s variabele systeem

2) De €400 cashback drukt je eerste jaar enorm omlaag

→ Dat geld krijg je bij jouw profiel praktisch direct uitbetaald
→ Dit trekt Essent’s totale 3-jaarkosten onder Vattenfall

(ik dacht dat /code het vak klein hield met schuifbalken)

Anyhow, deze berekening geeft dus wel Essent aan als de goedkopere (mits de 2026 Vattenfall niet gaan dalen in de komende jaren).

/had ik hem maar niet binnengelaten.

Maar.
Als ik dit zo lees (en de berekening klopt), dan is het niet een heel verkeerd idee om over te stappen.
Het enige risco wat ik loop is een eventuele gunstigere markt komende 3 jaar, waarbij ik dus vast zit.
Waar komen die teruglevertarieven in één keer vandaan?
Stroom teruglevering (–€0,09) –€ 310,0
Variabele terugleverkosten (€0,03) +€ 103,32
Dat was eerst 0,15000 €/kWh en terugleverkosten met het schalen systeem. Die berekening is sowieso raar, is dat met of zonder saldering? Die saldering gaat er af in je tweede jaar dus die berekening voor jaar 2 en 3 kan nooit hetzelfde zijn als voor jaar 1, het is dus niet zo simpel als: kosten jaar 1 + cashback bedrag
→ Dan is een hoge terugleververgoeding minder belangrijk
Als je meer teruglevert dan verbruikt is een hoge terugleververgoeding juist heel belangrijk.
→ Vast bedrag bij Vattenfall (€544) is duurder dan Essent’s variabele systeem
Dit is onzin, Vattenfall en alle leveranciers gaan per 1 januari 2027 naar hetzelfde "variabele" systeem. Essent heeft nu ook nog hetzelfde systeem als Vattenfall, dat waren die schalen in de eerdere berekening.
2) De €400 cashback drukt je eerste jaar enorm omlaag
Dit klopt maar dit is dan ook het enige. En je korting was eerst €450 en nu €400?

En de vergelijking is dus met je huidige variabele Vattenfall contract en het verschil is maar €462 over 3 jaar, goh dat is iets meer dan de cashback die je krijgt omdat je overstapt, dat noem ik niet veel goedkoper. En zo'n cashback krijg je bij ongeveer elke leverancier als je overstapt, vrijwel alles is momenteel goedkoper dan je huidige contract, met name gas.

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-11 16:07
Novax schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:07:
[...]

Volgens mij ontbreekt het salderen bij jouw berekening?
Ah dat zal het zijn, maar met dat erbij - nu mist het in beiden dus is het wel hetzelfde vergelijken maar past het wel aan. Van het weekend eens voor zitten. Thanks!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:47
Slickk schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:55:
Ik heb in oktober een contract afgesloten met United Consumers, welke vanaf eind december stroom aan mij levert. De 14 dagen bedenktijd qua overeenkomst zijn inmiddels verstreken, maar oude leverancier levert nog stroom tot eind december.

Alleen nu wil ik toch liever naar een andere energieleverancier. Klantenservice geeft mij niet echt inzicht in wat er mogelijk is, bijv opzegboete kunnen ze niks over zeggen. Maar ze zeggen ook dat opzeggen niet kan want ze "hebben al energie voor mij ingekocht".

Wat zijn hierin mijn mogelijkheden of rechten? Ik kan er moeilijk wat over vinden, omdat alle voorbeelden gaan over een contract wat al loopt of als er al energie geleverd wordt. In mijn geval krijg ik nu nog energie van oude leverancier tot aan december.

Ben ik simpelweg te laat geweest met de annulering van de overeenkomst en is dit wat het is?
Zoals al gezegd, het maakt geen verschil of je levering al is gestart of niet, het gaat hierin om de bedenktermijn. Die is verstreken geef je aan, dus zit je 'vast'.
Aanhalingstekens, want opzeggen kan wel gewoon maar dan moet je mogelijk een opzegvergoeding betalen. Die is van teveel factoren afhankelijk voor klantenservicemedewerkers om uitspraken over te kunnen doen, zelfs niet indicatief. Je kunt wel zelf, na inloggen, een voorlopige berekening laten maken met de nodige disclaimers er bij gebaseerd op een zelf te kiezen opzegdatum: Energie > Overeenkomst > Bereken mijn opzegboete (ik ben daar nu ook klant toevallig :))

Een andere optie is gewoon dat andere aanbod wat je hebt gezien accepteren:
  • Je nieuwe leverancier geeft dan in het Centraal Aansluitingenregister (C-AR) aan dat zij jouw leverancier zijn vanaf datum X .
  • Het C-AR geeft dat weer door aan UnitedConsumers omdat zij jou dan zo snel mogelijk op de hoogte moeten gaan stellen over de hoogte van je definitieve opzegvergoeding omdat dit belangrijk kan zijn voor jouw afwegingen in de bedenktermijn van de nieuwe leverancier.
  • Hou die 14 dagen nu wel even goed in de gaten ;) Zodra je dat bericht van UnitedConsumers hebt moet je besluiten of het bedrag het waard is of niet.
  • Geen of lage boete en is het het waard? Niks doen en laten gebeuren.
  • Boete te hoog, is het niet waard? Gebruik je bedenktermijn bij de nieuwe leverancier en annuleer je aanvraag. Op datum X stap je dan dus niet over en gebeurt er niets. Je hoeft UnitedConsumers hier niet van op de hoogte te stellen, dat gaat automatisch. Die zien op datum X in het C-AR 'Hey die Slickk zit nog steeds bij ons, gezellig, geen boete voor hem' en je levering loopt gewoon door alsof er niets gebeurt is.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:02
Melkunie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:58:
[...]

Zoals al gezegd, het maakt geen verschil of je levering al is gestart of niet, het gaat hierin om de bedenktermijn. Die is verstreken geef je aan, dus zit je 'vast'.
Aanhalingstekens, want opzeggen kan wel gewoon maar dan moet je mogelijk een opzegvergoeding betalen. Die is van teveel factoren afhankelijk voor klantenservicemedewerkers om uitspraken over te kunnen doen, zelfs niet indicatief. Je kunt wel zelf, na inloggen, een voorlopige berekening laten maken met de nodige disclaimers er bij gebaseerd op een zelf te kiezen opzegdatum: Energie > Overeenkomst > Bereken mijn opzegboete (ik ben daar nu ook klant toevallig :))

Een andere optie is gewoon dat andere aanbod wat je hebt gezien accepteren:
  • Je nieuwe leverancier geeft dan in het Centraal Aansluitingenregister (C-AR) aan dat zij jouw leverancier zijn vanaf datum X .
  • Het C-AR geeft dat weer door aan UnitedConsumers omdat zij jou dan zo snel mogelijk op de hoogte moeten gaan stellen over de hoogte van je definitieve opzegvergoeding omdat dit belangrijk kan zijn voor jouw afwegingen in de bedenktermijn van de nieuwe leverancier.
  • Hou die 14 dagen nu wel even goed in de gaten ;) Zodra je dat bericht van UnitedConsumers hebt moet je besluiten of het bedrag het waard is of niet.
  • Geen of lage boete en is het het waard? Niks doen en laten gebeuren.
  • Boete te hoog, is het niet waard? Gebruik je bedenktermijn bij de nieuwe leverancier en annuleer je aanvraag. Op datum X stap je dan dus niet over en gebeurt er niets. Je hoeft UnitedConsumers hier niet van op de hoogte te stellen, dat gaat automatisch. Die zien op datum X in het C-AR 'Hey die Slickk zit nog steeds bij ons, gezellig, geen boete voor hem' en je levering loopt gewoon door alsof er niets gebeurt is.
Dankjewel, hier heb ik wat aan. :)

Ik dacht dat ik een goed contract had afgesloten met United Consumers, maar het 1-jarig aanbod van VEH is een stuk beter. Met name de stroomprijs; bij UC zou ik €0,26 kwijt zijn en bij Budget Energie via VEH zou dat €0,19 zijn. Kleine verschillen in terugleververgoedingen en dergelijke, maar gezien we met gasloos huis en een EV auto relatief veel stroom verbruiken gaat het vooral om de kWh-prijs. Het verschil is zo'n €250 op jaarbasis. Geen idee wat zo'n opzegvergoeding zou kosten, maar als dat €100 is dan kan het al uit.

• Novax
  • Niet online
Slickk schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:03:
[...]

Dankjewel, hier heb ik wat aan. :)

Ik dacht dat ik een goed contract had afgesloten met United Consumers, maar het 1-jarig aanbod van VEH is een stuk beter. Met name de stroomprijs; bij UC zou ik €0,26 kwijt zijn en bij Budget Energie via VEH zou dat €0,19 zijn. Kleine verschillen in terugleververgoedingen en dergelijke, maar gezien we met gasloos huis en een EV auto relatief veel stroom verbruiken gaat het vooral om de kWh-prijs. Het verschil is zo'n €250 op jaarbasis. Geen idee wat zo'n opzegvergoeding zou kosten, maar als dat €100 is dan kan het al uit.
Houdt ook rekening met een korting (loyaliteitsbonus) die je eventueel nog bij je United Consumers contract hebt, bij Budget VEH is die €100.

Uitleg van de opzegvergoeding met rekenvoorbeeld staat hier: https://www.unitedconsumers.com/energie/info/opzegvergoeding

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:02
Novax schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:21:
[...]

Houdt ook rekening met een korting (loyaliteitsbonus) die je eventueel nog bij je United Consumers contract hebt, bij Budget VEH is die €100.

Uitleg van de opzegvergoeding met rekenvoorbeeld staat hier: https://www.unitedconsumers.com/energie/info/opzegvergoeding
Ja die korting is €200 bij UC, €100 bij Budget Energie VEH. Maar alsnog €250 verschil op jaarbasis.

Dat rekenvoorbeeld had ik inderdaad ook gezien, maar daar gaan ze uit van een marktprijs die lager ligt. In mijn geval ligt de marktprijs hoger.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:06
Slickk schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:23:
[...]
Dat rekenvoorbeeld had ik inderdaad ook gezien, maar daar gaan ze uit van een marktprijs die lager ligt. In mijn geval ligt de marktprijs hoger.
Als de marktprijs hoger ligt, zou de opzegvergoeding €0 moeten zijn. (Omdat ze de voor jou ingekochte energie nu duurder kunnen verkopen.)

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:17:
Zojuist Essent hier aan de deur gehad, na flink twijfelen aan de deur toch maar binnen gelaten (aanhouder wint, chapeau).

Zit nu bij Vattenfall dynamisch, en verkoper gaf aan dat ik al vrij zuinig zat in verbruik (en hoge opwek), dat de prijzen elkaar niet veel ontlopen, maar dat hun fractie goedkoper waren.
Plus de zekerheid van 3 jaar vast, en nu een welkomstbonus van €450.
En hij gaf aan dat ze na stoppen saldering ook gunstiger waren voor mij.
Ik heb geen ervaring met opwek, wel met overstappen.
-De korting bij 3 jaar contract krijg je maar 1x, c.q. wordt verdeeld over 3 jaar.
-De algemene voorspelling is dat er veel gas op de markt komt de komende jaren > inkoopprijzen zullen dalen.
-Ik vergelijk altijd bij gaslicht.com, en vind de vergelijking tussen de aanbieders érg goed: allemaal volgens dezelfde criteria.
-Het komt vaak voor dat de prijs lager wordt nadat ik contract afsloot. Ik sluit dan gewoon (binnen 14 dagen) nieuw contract af. Bij Vattenfall deed ik het ooit 5x binnen die 14 dagen :) en ze nemen dan automatisch de laatste aanmelding. Bij Engie lukte het ook maar die deden iets lastiger (aanvankelijk alsof de eerste melding verplicht was).
- Bij Vattenfall heb je soms de kans op een jaarcontract van 11 maanden waarvoor je wel een jaar korting scoort, dus eigenlijk 9% meer korting per maand.
-Ik streef er naar mijn jaarlijkse overstap in de (na-)zomer te laten verlopen. Dat is de periode dat je weinig gas (= dure compnent) verbruikt zodat je wat meer speling hebt om eventueel wat langer te blijven.
-Men wisselt wat met prijzen "Vaste leveringskosten" tegenover iets ander energietarief. Kijk gewoon wat bij gaslicht.com wat je maandbedrag wordt.
-Vaak krijg je hogere korting als je iets meer verbruik invult. Dat gaat in trappen omhoog. Van 999m3 naar 1000m3 scheelde het bij Vattenfall ooit €25 extra korting. :) 100m3 teveel ingevuld kost je aanvankelijk €120/jaar, maar dat krijg je uiteindelijk terug. €25 aan "rente" op €120 is niet verkeerd. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Bruin Poeper op 28-11-2025 18:15 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor de liefhebber, mijn 100% doorgerekend en accuraat verbruik gebaseerd op P1 meter, kWh meter voor PV en kWh meter voor WP en het daarbij horende VEH collectieve inkoopaanbod voor mijn verbruik/gebruik/teruglevering/eigen gebruik gesaldeerd over de meter.
  • 6415 opwek
  • 5920 gebruik
  • 5190 teruglevering
  • 4690 verbruik over meter
Bij een echt strenge winter moet ik hier nog zo'n 500 kWh bij plussen i.v.m. lagere COP van Hybride WP.

Met het aanbod van CB 3jr moet ik een sCOP hebben van meer dan 2,16 om goedkoper te stoken op kWh dan op gas. Ik doe namelijk gemiddeld 50/50 qua stroom gebruik of misschien net 45/55 (normaal/dal) met de WP door de nachttemperaturen.

Dit is qua prijs al met <500m3 netbeheerdertarief voor gas, dit is helaas nog niet herberekend door mijn netbeheerder.

Ik heb altijd moeite met deze dingen:
Terugleveren na 2027
Vanaf 2027 verdwijnt de salderingsregeling, waardoor je voor iedere teruggeleverde kWh een vergoeding gaat ontvangen en kosten moet betalen.
  • Bij Budget Energie bedragen de terugleverkosten vanaf 2027 € 0,0258 per kWh en de terugleververgoeding € 0,0308
  • Bij Coolblue Energie bedragen de terugleverkosten vanaf 2027 € 0,064977 per kWh en de terugleververgoeding € 0,070
En:
Alle vermelde bedragen zijn inclusief 21% btw.
Op de terugleververgoeding na, want die wordt standaard zonder btw uitgekeerd.
Wat ik ook niet kan vinden is de uitleg op 'Vaste terugleverkosten per jaar'
Want als ik naar de tarieven kijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWrH1ZbrrWMtTxn74anC8Mg7eaU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fyh9NySNg8lPZQc8Dvk86USJ.png?f=user_large
En ik doe mijn 5200 kWh * € 0,064977 kom ik uit op €337,88 en niet op € 598,00. En ik snap het idee van 'vast' maar doelen ze dan op het feit dat het niet uitmaakt of ik 1 kWh of 5200 kWh terug zou leveren? Of zit er nog enige vorm van staffel achter die ik onder tarieven niet kan vinden?
Want als ik mijn 3500/1700 kWh teruglevering naar 350/170 kWh aanpas gaat de 'Vaste terugleverkosten per jaar' ook van €598,00 naar €59,80 wat mij het idee geeft dat het helemaal niet zo vast is als ze zeggen, maar bereken lukt mij niet.
Waar doe ik dit fout?

Het hele aanbod:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8YxOnMsooQ9Q3Fg1lXDzPBnCTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5XCcQuwniJUhcS2txKyeTr1U.png?f=fotoalbum_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:52
timvanloon schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:49:
Vattenvall TijdprijsTrend
Toch wel interessant denk ik voor mensen die niet al teveel risico willen lopen met dynamisch maar redelijk hun verbruik kunne sturen en een keer duidelijk uitgelegd / gevisualiseerd ook is;

Denk dat ik hier ook van gebruik ga maken , heb batterijen 15kw en 2 EV 's die ik wel kan sturen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ziet er inderdaad erg interessant uit! Vattenfall hun vaste tarief is overigens 22 cent zag ik, dat is ook niet gek. Alleen zo jammer van die terugleverkosten etc. Ik zie Vattenfall ook bijna in geen een vergelijkingssite terugkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mooper op 29-11-2025 12:46 ]

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32

AirX

Tweak Guru

Weet iemand of je op één elektriciteitsaansluiting (EAN) twee verschillende leveranciers kunt hebben? Namelijk één voor afname en één voor teruglevering?

De ACM lijkt hierop te hinten op hun website: https://www.consuwijzer.n...an-een-energieleverancier
Hebt u zonnepanelen, en levert u elektriciteit terug? Het kan gunstig zijn om aparte leveranciers te kiezen voor levering en teruglevering.
Als dat kan: hoe dan? :?

[ Voor 54% gewijzigd door AirX op 29-11-2025 21:56 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:56
AirX schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:54:
Weet iemand of je op één elektriciteitsaansluiting (EAN) twee verschillende leverancier kunt hebben? Namelijk één voor afname en één voor teruglevering?
Nee dat kan nog niet

1 PVoutput . Dongen NB

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32

AirX

Tweak Guru

Enig idee wanneer wel?
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.