• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 19:05
peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:51:
@thijsh02
Als ik jou foto's bekijk van de AB3000X is er intern niks aan de hand.
Conclusie de connector zelf is het probleem.
Het blijft wel zorgelijk.
Ik heb in HA een template gemaakt die per batterij het vermogen berekent dat tussen elke batterij en de omvormer verbruikt wordt.
Ik weet natuurlijk niet waar er precies gemeten wordt maar het is in ieder geval een maat voor het vermogen dat daartussen verbruikt wordt.
Bedenk wel dat dit een berekening is die per batterij werkt en niet alles over de connectoren zegt, want de eerste connector krijgt alle stroom te verwerken en dat neemt per batterij af,

Heb even een tijdje de boel geforceerd laten ontladen met 2400W en zie dan dat het vermogen per batterij naar ongeveer 6W oploopt.
Niet heel zorgwekkend, maar het zijn wel goed indicatoren om in de gaten te houden of het niet oploopt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 19:31
peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Ik vraag het ook allemaal af hoe het zit.
Zoals ik in het bericht al zeg het is allemaal gissen.
Ik heb gelukkig nog geen problemen.
De plug van de 2400AC.
[Afbeelding]
Heb je ook een foto van waar het 'data' deel vd connector heen gaat?

Geheel ziet er wel uit alsof het relatief eenvoudig te vervangen cq repareren is. Niet dat je dat zelf moet willen, maar voor zendure zou connector vervangen voor een ander type daarmee een mogelijkheid zijn.
Treur schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Geheel ziet er wel uit alsof het relatief eenvoudig te vervangen cq repareren is. Niet dat je dat zelf moet willen, maar voor zendure zou connector vervangen voor een ander type daarmee een mogelijkheid zijn.
Dat zijn die kleine draadjes, die uit de connector komen.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83274784

Hier de accu kant.

[ Voor 14% gewijzigd door geert1992 op 13-05-2026 22:14 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

Treur schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Ja hoor.
Deze zit gesoldeerd op de printplaat en ingegoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Qh2QNaXminis1We2qO-CO3syXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTBYw4QVwI5ZdE38PPWuKDVp.jpg?f=fotoalbum_large

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:06
knorde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:39:
Sorry als dit al vaker is gevraagd, maar hoe werkt het eigenlijk als je een 2de batterij toevoegt (aan dezelfde omvormer). Worden deze dan beide gebruikt bij weinig zon of gaat eerst de eerste vol en daarna pas de 2de?

En als er in de winter amper terug levering is, en de batterijen zijn een aantal weken/maanden leeg of bijna leeg, worden deze dan af en toe bijgeladen via het net omdat het slecht is om ze langdurig leeg te hebben?

Mocht hij dit automatisch doen, werkt dat dan ook in de slimme meter (via p1 meter) modus?
Nee, hij gaat hem helemaal vol laden, zonder naar de meter te kijken. Ik weet alleen niet met welk vermogen eigenlijk, ik verwacht eerlijk gezegd met 800W

Het is een mogelijkheid om daarom in de wintermaanden, als je alleen NOM doet, om wat capaciteit weg te nemen. Aan de andere kant, het is een centenkwestie want het kost feitelijk alleen wat je qua RTE verliest. dus max 0,5kWh per accu of zo. Dat is per maand gezien niet echt iets om veel moeite voor te willen doen denk. Een laadcyclus is in principe van helemaal leeg naar helemaal vol, dus steeds 10% erbij en eraf is ook geen hele cyclus.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Ja hoor.
[Afbeelding]
Vermoedelijk niet gesoldeerd, gezien de rest ook allemaal connectors zijn. En bij productie doen ze vaak dat witte lijm over connectors.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Treur
geert1992 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:11:
[...]

Dat zijn die kleine draadjes, die uit de connector komen.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83274784

Hier de accu kant.
Aan de accu kant ziet het er wel na uit dat het goed te vervangen is
peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Ja hoor.
[Afbeelding]
De besturingskant wordt al wel wat uitdagender, maar ook niet onmogelijk
Treur schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:24:
[...]

[...]

Zolang alleen de plus- en minpool gesmolten zijn, zou je de communicatiepinnen in principe kunnen laten zitten.

Je zou dan de + en - kunnen uitboren, en een nieuw stuk kabel icm kabelschoenen monteren. Die kabelschoenen kun je vervolgens onder de schroefverbindingen vastzetten, zowel aan de accuzijde als aan de omvormerzijde.

Wel zou ik dit alleen doen als je zeker weet dat de rest van de connector en behuizing geen hitteschade heeft opgelopen.

Maar er zit garantie op, en zou er zelf niet aan beginnen, zolang het niet hoeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQLR_HTwkOVILopgjhASdWD8O3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7B1zmlUUVKitATVQfSDbktKw.png?f=fotoalbum_large Grote kans dat de communicatie kabels met dezelfde connector in de omvormer geplugd zit.

[ Voor 20% gewijzigd door geert1992 op 13-05-2026 22:39 ]

Treur schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:24:
[...]

[...]

De connector is wel te vervangen.
De + en - doormiddel van schroeven.
De buskabel (aansturing) kan ook wel vervangen worden doormiddel van koppelen op de bestaande draden.
Omdat de huidige gesoldeerd zitten en ingegoten.
Het is wel mogelijk.

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De AB3000L is op AliExpress bij de Zendure shop weer in de aanbieding voor €575,82

Knip, referral verwijderd

[ Voor 67% gewijzigd door Taro op 13-05-2026 22:49 ]

• Treur
geert1992 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:30:
[...]

Zolang alleen de plus- en minpool gesmolten zijn, zou je de communicatiepinnen in principe kunnen laten zitten.

Je zou dan de + en - kunnen uitboren, en een nieuw stuk kabel icm kabelschoenen monteren. Die kabelschoenen kun je vervolgens onder de schroefverbindingen vastzetten, zowel aan de accuzijde als aan de omvormerzijde.

Wel zou ik dit alleen doen als je zeker weet dat de rest van de connector en behuizing geen hitteschade heeft opgelopen.

Maar er zit garantie op, en zou er zelf niet aan beginnen, zolang het niet hoeft.
Uitboren en enkel de DC aansluiting vervangen daar zou ik niet aan beginnen.Eerder 4 schroeven los, kabels/bedrading los, connector eruit en dan bijv de connector vd 2400+ erop.

De behuizing ziet er wel solide uit, daarvan verwacht ik zo geen grote schade op basis vd foto's die ik gezien heb in dit topic

Dit alles is inderdaad niet van toepassing als het onder garantie valt, maar meer gedacht in de oplossing sfeer voor Zendure.

• Mistraller
jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Waarom zou je dat fase-bewust uberhaupt willen? Dat is eigenlijk alleen interessant als je verschillende merken thuisbatterijen hebt, en ze zo gaat instellen dat ieder zijn eigen fase op nul houdt.

Voor de rest echt een non-issue. Het gaat erom wat de 4 telwerken aangeven. Dit is ook niet zomaar te wijzigen. Niet door de netbeheerder, niet door de elektraboeren en niet door de politiek. Het zou een wijziging van de energiewet betekenen, vervangen van ALLE digitale meters (ze hebben al moeite de oude draaischijven te vervangen op tijd), alle backend in de systemen van de energieboeren, etc.

Ketelklets heeft daar een mooie video over gemaakt.
Ik zal eens met meneer ketelklets overleggen, hij werkt bij mij op de zaak. In een ouder filmpje spreekt hij zichzelf namelijk nogal tegen, we zijn het regelmatig oneens over diverse zaken. ;) Mijn P1 registreert alle fases apart en ook verbruik/productie al apart, qua vermogen dan. (vaak zie je productie en verbruik tegelijk, dat is de fase onbalans) De tellerstanden qua energie zijn inderdaad gesaldeerd. Maar ik denk dat het heel simpel is om die data te verzamelen in elk geval. Misschien hoogstens firmware, maar als Enexis de data die mijn P1 toont ook 1 op 1 ontvangt (denk het wel) dan is de fase onbalans ook bij hun allang zichtbaar. De energieboeren zouden natuurlijk allang willen dat dit ook meegenomen wordt. Maar dit is amper uitgelegd te krijgen, en je wilt ook niet dat klanten en-masse weer naar 1 fase terugwillen. Het zal nog wel een hele poos duren, daar ben ik het helemaal mee eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 13-05-2026 22:50 ]

---------------

Treur schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Uitboren en enkel de DC aansluiting vervangen daar zou ik niet aan beginnen.Eerder 4 schroeven los, kabels/bedrading los, connector eruit en dan bijv de connector vd 2400+ erop.

De behuizing ziet er wel solide uit, daarvan verwacht ik zo geen grote schade op basis vd foto's die ik gezien heb in dit topic

Dit alles is inderdaad niet van toepassing als het onder garantie valt, maar meer gedacht in de oplossing sfeer voor Zendure.
Voordeel van uitboren is dat de kabels mechanisch opgesloten zitten in kunstof, wat vriendelijker is dan metalen randen.

Misschien kan je ook de connector vervangen voor een m23 connector welke bestemd is voor hogere stromen.

Maar zendure pakt het goed op. En met de aantallen die verkopen, zou ik mij niet direct druk gaan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIaBNaAX2KQubVt0VyB9JLNL3LA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZAW03eAG7sRo01FKt4FMumb.jpg?f=fotoalbum_large laatste meting met de flir, na een uur of 6 geladen te hebben op 2400w.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V6xDUmWA9Z9cgzRm7-ejcw9ItA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/owEQFThOR6V83hTixleWBljk.png?f=fotoalbum_large tussenstand, alles op 2400w, zowel laden als ontladen.

[ Voor 37% gewijzigd door geert1992 op 13-05-2026 23:03 ]

• Mistraller
Fest schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:35:
De AB3000L is op AliExpress bij de Zendure shop weer in de aanbieding voor €575,82

[mbr]Knip, referral verwijderd[/]
Als nieuwe ali klant, ik zie 605 euro. Voor het kleine prijsverschil zou ik hem dan toch liever direct in NL kopen denk ik. Komt ie in mijn mandje voor 643 tevoorschijn.

---------------

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:00
Mistraller schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:59:
[...]

Als nieuwe ali klant, ik zie 605 euro. Voor het kleine prijsverschil zou ik hem dan toch liever direct in NL kopen denk ik. Komt ie in mijn mandje voor 643 tevoorschijn.
offtopic:
Als je de zomercoupon van 30e gebruikt (SRNL30) kom je wel op de 575. Het is wel een beetje omslachtig en zoeken hoe je die coupon kan toevoegen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:48
Mistraller schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Ik zal eens met meneer ketelklets overleggen, hij werkt bij mij op de zaak. In een ouder filmpje spreekt hij zichzelf namelijk nogal tegen, we zijn het regelmatig oneens over diverse zaken. ;) Mijn P1 registreert alle fases apart en ook verbruik/productie al apart, qua vermogen dan. (vaak zie je productie en verbruik tegelijk, dat is de fase onbalans) De tellerstanden qua energie zijn inderdaad gesaldeerd. Maar ik denk dat het heel simpel is om die data te verzamelen in elk geval. Misschien hoogstens firmware, maar als Enexis de data die mijn P1 toont ook 1 op 1 ontvangt (denk het wel) dan is de fase onbalans ook bij hun allang zichtbaar. De energieboeren zouden natuurlijk allang willen dat dit ook meegenomen wordt. Maar dit is amper uitgelegd te krijgen, en je wilt ook niet dat klanten en-masse weer naar 1 fase terugwillen. Het zal nog wel een hele poos duren, daar ben ik het helemaal mee eens.
Niet onaardig bedoeld... maar ik denk dat je Ketelklets maar eens op lunch moet trakteren want hij heeft wel degelijk gelijk.

Iets aflezen en in een app opslaan (fase) is iets heel anders dan een wettelijk geregistreerde meter. Nog los van het feit dat de backend van de energie maatschappijen die informatie niet kunnen verwerken, zit je met de fysieke beperking van de energie meter. Daarnaast de politieke consequenties.

Zorg dat het een goede lunch wordt :) en doe hem de groeten van een trouwe kijker

• Mistraller
jelleeelco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:54:
[...]

Niet onaardig bedoeld... maar ik denk dat je Ketelklets maar eens op lunch moet trakteren want hij heeft wel degelijk gelijk.

Iets aflezen en in een app opslaan (fase) is iets heel anders dan een wettelijk geregistreerde meter. Nog los van het feit dat de backend van de energie maatschappijen die informatie niet kunnen verwerken, zit je met de fysieke beperking van de energie meter. Daarnaast de politieke consequenties.

Zorg dat het een goede lunch wordt :) en doe hem de groeten van een trouwe kijker
Ik lees rechtstreeks de data uit mijn Kaifa meter met een ftdi kabeltje. Vermogensmeting is in W, die per fase, in beide richtingen, in het P1 telegram door de meter wordt verstuurd. Dat is natuurlijk niet de Energieeenheid in kWh die in de tellerdata geregistreerd staat. Dat klopt gewoon en die is absoluut gesaldeerd. Maar zo stellig beweren dat de netbeheerder slechts de tellerwaardes binnenkrijgt en geen inzage krijgt over fase onbalans, zeker als er een snellere data connectie is met een DSMR5 meter durf ik niet te beweren. Aangezien ketelklets niet bij een energiebedrijf werkt, lijkt me dit een aanname. In de specs van dsmr5 zie ik wel degelijk heel wat informatie over gebruiksdata per fase. https://www.netbeheernede...p1_companion_standard.pdf
Maar met nuance, als die al uitgelezen cq verwerkt worden, dan blijven ze momenteel bij de netbeheerder en gaan zeker niet naar de energieleverancier.
Fase onbalans zal op dit moment absoluut niet de eerste zorg van de netbeheerder zijn momenteel dus dit speelt nog lang niet.

Overigens zijn er wel degelijk issues bekend waarbij het intern salderen niet goed ging, getuige dit topic van een mede tweaker. Onlangs heeft Stedin daar issue toegegeven, meter gewisseld; opgelost.

---------------

• Pinsa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:22
Mijn ac2400+ is gisteren binnen gekomen en heb deze gelijk geinstalleerd, alleen de p1 meter van Zendure weigert te verbinden met wifi, en daardoor kan ik geen nieuwe firmware upgrade installeren.

De ac2400+ ging ook moeizaam om te verbinden met wifi maar die staat nu ingesteld op een eigen wifi booster.

Wat ik al heb geprobereerd met het modem:

- 5ghz dicht gezet, dus alleen het 2,4ghz staat open, smart wifi uitgezet.

Voor mensen met Ziggo zijn er nog meer handmatige instellingen die ik zou kunnen toepassen?

ik heb de p1 meter ook van stroom voorzien met de usb c aansluiting, ook geen effect.

Als de batterij met de wifibooster is verbonden moet de p1 meter dan ook op de wifibooster staan? Overigens werkt de p1 meter met beide netwerken niet.

Oh en de bridge word nu nog niet meer eens gevonden in de app…

Alle tips zijn van harte welkom!

Grtz Pinsa

[ Voor 3% gewijzigd door Pinsa op 14-05-2026 08:07 ]

Pinsa schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 06:59:
Mijn ac2400+ is gisteren binnen gekomen en heb deze gelijk geinstalleerd, alleen de p1 meter van Zendure weigert te verbinden met wifi, en daardoor kan ik geen nieuwe firmware upgrade installeren.

De ac2400+ ging ook moeizaam om te verbinden met wifi maar die staat nu ingesteld op een eigen wifi booster.

Wat ik al heb geprobereerd met het modem:

- 5ghz dicht gezet, dus alleen het 2,4ghz staat open, smart wifi uitgezet.

Voor mensen met Ziggo zijn er nog meer handmatige instellingen die ik zou kunnen toepassen?

ik heb de p1 meter ook van stroom voorzien met de usb c aansluiting, ook geen effect.

Als de batterij met de wifibooster is verbonden moet de p1 meter dan ook op de wifibooster staan? Overigens werkt de p1 meter met beide netwerken niet.

Oh en de bridge word nu nog niet meer eens gevonden in de app…

Alle tips zijn van harte welkom!

Grtz Pinsa
Beide moeten op het zelfde netwerk zitten, dus zowel de Zendure zelf als ook de combinatie P1 en dongle.
Wat je zou kunnen doen is bv voor de Zendure het gastnetwerk te gebruiken en deze alleen op het 2,4 GHz instellen, dus geen gecombineerde 2,4/5 GHz (wat de standaard instelling is).
Vergeet hierbij niet dat de P1 dongle zelf geen WFI heeft maar alleen de brigde ( vierkant blokje met stekker) over WiFi beschikt, die moet dus wel op de plek waar deze staat, net als de Zendure zelf over voldoende wifi ontvangst beschikken ( waar heb je deze brigde ingeplugd en waar staat je Zendure?)

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33
[...]

Eerder 4 schroeven los, kabels/bedrading los, connector eruit en dan bijv de connector vd 2400+ erop.
Dat is niet echt oplossing omdat de aansluiting van de 2400 fysiek anders is dan de 2400+, zie de volgende foto peterbier in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic" en je dus niet meer kan wisselen naar andere niet aangepaste AB3000X batterijen.

• Pinsa
Jan-tweak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:22:
[...]

Beide moeten op het zelfde netwerk zitten, dus zowel de Zendure zelf als ook de combinatie P1 en dongle.
Wat je zou kunnen doen is bv voor de Zendure het gastnetwerk te gebruiken en deze alleen op het 2,4 GHz instellen, dus geen gecombineerde 2,4/5 GHz (wat de standaard instelling is).
Vergeet hierbij niet dat de P1 dongle zelf geen WFI heeft maar alleen de brigde ( vierkant blokje met stekker) over WiFi beschikt, die moet dus wel op de plek waar deze staat, net als de Zendure zelf over voldoende wifi ontvangst beschikken ( waar heb je deze brigde ingeplugd en waar staat je Zendure?)
De batterij werkt nu met het gast netwerk tnx voor de tip, alleen de bridge word niet meer gevonden door de zendure app. Heb de bridhe en de p1 meter ook al meerdere keren van de stroom afgehaald. Zodra ik de bridge insteek rood lampje, als ik paar keer op de iot knop druk word die groen, maar de app vind de bridge niet meer.
Pinsa schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:40:
[...]

De batterij werkt nu met het gast netwerk tnx voor de tip, alleen de bridge word niet meer gevonden door de zendure app. Heb de bridhe en de p1 meter ook al meerdere keren van de stroom afgehaald. Zodra ik de bridge insteek rood lampje, als ik paar keer op de iot knop druk word die groen, maar de app vind de bridge niet meer.
Heeft je mobiel het zelfde netwerk (wifi) als de Zendure batterij ?
Link naar de handleiding P1 meter.

Lees m’n even:
2.2 Resetten/Herstarten

Druk 3 seconden op de knop van de Bridge Wi-Fi-verbinding resetten
Koppel de stroom van de P1-lezer los en sluit deze opnieuw aan TIC-lezer herstarten en Bridge opnieuw verbinden

[ Voor 29% gewijzigd door Jan-tweak op 14-05-2026 08:57 ]

• Astra
  • Laatst online: 21:27
08.30 geweest, dus e-mail van Zendure :D

Ik vind de schrijfwijze altijd wat lastig daar, zal wel door Chinees > Engels komen, maar volgens mij ga ik dus nu eerst de vervangende set krijgen en kan ik daarna de oude retour sturen:

“Hello,
Thank you for your reply!

We will apply for priority delivery of the replacement device for you.

Thank you for your support and understanding of Zendure!

Sincerely,
Zendure Team”

• Pinsa
Jan-tweak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Heeft je mobiel het zelfde netwerk (wifi) als de Zendure batterij ?
Link naar de handleiding P1 meter.

Lees m’n even:
2.2 Resetten/Herstarten

Druk 3 seconden op de knop van de Bridge Wi-Fi-verbinding resetten
Koppel de stroom van de P1-lezer los en sluit deze opnieuw aan TIC-lezer herstarten en Bridge opnieuw verbinden
De bridge werkt na heel veel resetten. Hartelijk dank voor je tips, het gasten netwerk was de oplossing :)

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
@Astra Hun customer service is idd wat lastig soms 😀 Ze sturen standaard reacties waarin ze aangeven dat ze het vervelend vinden en ze een nieuwe opsturen.

Ik heb dit vooralsnog geweigerd en wil eerst wat antwoorden. Tot nu toe zien ze het probleem niet...
[...]

Gezien de 10 jaar garantie zou ik zelf niets aan de batterij veranderen.
Formeel verlies je daardoor zelf de CE conformiteit en ben je wettelijk zelfs de producent van deze batterij geworden, oa dat je de batterij daarna niet meer mag gebruiken voordat je zelf het ( onmogelijke ) CE opnieuw zelf hebt opgetuigd.

Dus elke oplossing van dit probleem zal toch echt door Zendure uitgevoerd moeten worden.
Ik baal hiermee behoorlijk van, m’n omdat ik eerst overtuigd was van de brouwkwaliteit van de Zendure, en dit probleem lijkt steeds groter te worden terwijl vanuit Zendure hier weinig tot niets hoort.
Als Zendure dit niet goed oppakt en het probleem oplost kan dit voor het merk Zendure zeer grote gevolgen hebben, iets waar wij niet op zitten te wachten.

• thijsh02
  • Nu online
Ben ook wel benieuwd of resellers van Zendure al om een verklaring hebben gevraagd. Ik neem aan dat zij ook dit topic volgen. Vooralsnog blijft het stil en dat is niet okey.

• Treur
geert1992 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Voordeel van uitboren is dat de kabels mechanisch opgesloten zitten in kunstof, wat vriendelijker is dan metalen randen.

Misschien kan je ook de connector vervangen voor een m23 connector welke bestemd is voor hogere stromen.

Maar zendure pakt het goed op. En met de aantallen die verkopen, zou ik mij niet direct druk gaan maken.

[Afbeelding] laatste meting met de flir, na een uur of 6 geladen te hebben op 2400w.

[Afbeelding] tussenstand, alles op 2400w, zowel laden als ontladen.
Met een directe verbinding sluit je het stukje overgangsweerstand uit en is zeker geen verkeerde oplossing, dan krijg je het precies zoals het bij de 2400+ zit.
Je verliest hiermee wel de mogelijkheid batterij #1 met eventueel opvolgende te wisselen. En het is een iets uitgebreidere oplossing tov een andere connector variant

En maak me niet direct zorgen. Is een stukje technisch hart wat mee probeert te denken in een oplossing richting nu het aantal gevallen begint op te lopen.
Joove schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:30:
[...]

Dat is niet echt oplossing omdat de aansluiting van de 2400 fysiek anders is dan de 2400+, zie de volgende foto peterbier in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic" en je dus niet meer kan wisselen naar andere niet aangepaste AB3000X batterijen.
De gedachtengang was dan om natuurlijk wel alle connectoren te vervangen voor eenzelfde variant ;)
Jan-tweak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:09:
[...]

Gezien de 10 jaar garantie zou ik zelf niets aan de batterij veranderen.
Formeel verlies je daardoor zelf de CE conformiteit en ben je wettelijk zelfs de producent van deze batterij geworden, oa dat je de batterij daarna niet meer mag gebruiken voordat je zelf het ( onmogelijke ) CE opnieuw zelf hebt opgetuigd.

Dus elke oplossing van dit probleem zal toch echt door Zendure uitgevoerd moeten worden.
Ik baal hiermee behoorlijk van, m’n omdat ik eerst overtuigd was van de brouwkwaliteit van de Zendure, en dit probleem lijkt steeds groter te worden terwijl vanuit Zendure hier weinig tot niets hoort.
Als Zendure dit niet goed oppakt en het probleem oplost kan dit voor het merk Zendure zeer grote gevolgen hebben, iets waar wij niet op zitten te wachten.

[...]
Je hebt helemaal gelijk dat het niet verstandig is om zelf aan de verbinding te gaan knutselen om de redenen die je al benoemd.

Het ging mij vooral om het idee dat het technisch mogelijk is dat Zendure een aanpassing kan doen waardoor de huidige connector vervangen kan worden door een alternatief

[ Voor 23% gewijzigd door Treur op 14-05-2026 09:28 ]

thijsh02 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:03:
@Astra Hun customer service is idd wat lastig soms 😀 Ze sturen standaard reacties waarin ze aangeven dat ze het vervelend vinden en ze een nieuwe opsturen.

Ik heb dit vooralsnog geweigerd en wil eerst wat antwoorden. Tot nu toe zien ze het probleem niet...
Het is natuurlijk zo dat wat wij hier zien maar het topje van de ijsberg is. Ik dacht ook eerst dat het hier om een enkel probleem zou gaan, maar daar lijkt het steeds minder op.
Gezien de aantallen die alleen al hier in Nederland verkocht zullen zijn zal het om behoorlijke aantallen gaan.
Ik denk dat het ook in het belang van Zendure ligt om de oorzaak asap te achterhalen en daar ook dan de geëigende maatregelen te nemen en niet te wachten tot dat het bij de gebruikers mis gaat.
Tot nu toe ( tenminste hier bij tweakers bekend ) is het effect dat dat batterij zich zelf uitschakelt en dan vervangen moet worden.
Zolang het hier bij blijft is de schade te overzien maar geeft wel een behoorlijke deuk in het vertrouwen naar het merk toe, iets wat je als merk Zendure zeker niet wilt hebben.
Echter bij de eerste openbaar bekende grote schade die verder gaat als de uitval, kans op brand e.d. ben je als merk in een ramp beland,
Ik denk dat we hier als tech communitie graag Zendure willen helpen, Zendure moet deze hulp echter ook willen aannemen.

• thijsh02
  • Nu online
@Jan-tweak Helemaal mee eens. Het is gewoon jammer dat ze het vooralsnog niet serieus nemen. Het is een mooi merk en ik zal ook niet snel overstappen, maar dan moeten ze het wel goed oplossen.

Ik heb gister de NVWA om advies gevraagd en zij willen dat ik een officiele melding ga maken. Ze vinden dat Zendure sneller moet handelen in dit soort gevallen. Ik wacht alleen nog even met de melding, omdat ik Zendure een kans wil geven. Al is mijn deadline wel maandag, want vooralsnog heel weinig response van hun 😒
Treur schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Met een directe verbinding sluit je het stukje overgangsweerstand uit en is zeker geen verkeerde oplossing, dan krijg je het precies zoals het bij de 2400+ zit.
Je verliest hiermee wel de mogelijkheid batterij #1 met eventueel opvolgende te wisselen. En het is een iets uitgebreidere oplossing tov een andere connector variant

En maak me niet direct zorgen. Is een stukje technisch hart wat mee probeert te denken in een oplossing richting nu het aantal gevallen begint op te lopen.

[...]

De gedachtengang was dan om natuurlijk wel alle connectoren te vervangen voor eenzelfde variant ;)
Moeten we niet eerst eens de echte oorzaak(en) van dit probleem gaan vinden ? ( Zendure )
Het probleem zou kunnen liggen aan bv of spec connectoren of toch een verkeerde keuze ( sorry pure speculatie nu van mijn kant )
Alinment problemen waardoor te veel speling cq kracht op de koppeling komt ?
En ga zo maar door.
Zendure zal dat moeten onderzoeken ( en ik verwacht ook dat ze daar al vol mee bezig zijn ) alleen vraag ik me af of het niet ook verstandig is om hier openbaarheid te zoeken en ja, hier speelt natuurlijk ook de cultuur verschillen tussen China en het Westen een grote rol in.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09

koboy

Heb een idee voor een icon

Mistraller schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 01:51:
[...]

Ik lees rechtstreeks de data uit mijn Kaifa meter met een ftdi kabeltje. Vermogensmeting is in W, die per fase, in beide richtingen, in het P1 telegram door de meter wordt verstuurd. Dat is natuurlijk niet de Energieeenheid in kWh die in de tellerdata geregistreerd staat. Dat klopt gewoon en die is absoluut gesaldeerd. Maar zo stellig beweren dat de netbeheerder slechts de tellerwaardes binnenkrijgt en geen inzage krijgt over fase onbalans, zeker als er een snellere data connectie is met een DSMR5 meter durf ik niet te beweren. Aangezien ketelklets niet bij een energiebedrijf werkt, lijkt me dit een aanname. In de specs van dsmr5 zie ik wel degelijk heel wat informatie over gebruiksdata per fase. https://www.netbeheernede...p1_companion_standard.pdf
Maar met nuance, als die al uitgelezen cq verwerkt worden, dan blijven ze momenteel bij de netbeheerder en gaan zeker niet naar de energieleverancier.
Fase onbalans zal op dit moment absoluut niet de eerste zorg van de netbeheerder zijn momenteel dus dit speelt nog lang niet.

Overigens zijn er wel degelijk issues bekend waarbij het intern salderen niet goed ging, getuige dit topic van een mede tweaker. Onlangs heeft Stedin daar issue toegegeven, meter gewisseld; opgelost.
Het is prima mogelijk dat een meter tegelijk verbruik en terugleveren rapporteert. Heeft niets te maken met fases, maar puur met de rapportage interval.

De meter meet namelijk niet per seconde, maar in een (min of meer) continu proces. Als je dan een Quooker hebt die over de hoeveelheid PV productie heengaat ben je dus inderdaad regelmatig even netto aan het afnemen.
De meter in het topic dat je aanhaalt is dan ook nog een landys-gyr, dat ding dat pas per 10 seconde daadwerkelijk nieuwe data geeft en dus veel makkelijker ook korte heftige pulsen zichtbaar maakt. Ik heb niet het hele topic uitgelezen (gestopt ergens op pagina 1), maar het zou me niet verbazen als Stedin dat ding heeft vervangen omdat het een GPRS meter was, of om van het gezeur af te zijn (klantenservice is ook niet goedkoop). Defect is natuurlijk ook een optie, maar in het eerste stuk zag ik nog geen bewijs voor defect.

De rapportage in de P1 telegrammen van W per fase is puur om load balancing mogelijk te maken. De afgesproken meeteenheid voor afrekenen is kWh, dus er ontbreekt een tijd component die niet eenvoudig is toe te voegen (is het een gemiddelde wat wordt gerapporteerd of een momentopname?). Fase onbalans opsporen is veel te veel werk voor de netbeheerders; gaan ze pas doen als het qua uitwisselen op wijktrafo niveau uit de klauwen loopt. Voor het aansluiten van een PV omvormer geldt gewoon een richtlijn obv. huisnummer bijvoorbeeld.

De hoofdreden dat er niet per fase afgerekend gaat worden is dat dit niet voor de gebruiker eenvoudig af te lezen/rapporteren/controleren is. Als je op dat knopje drukt krijg je alleen de 4 totalen te zien, dus er is een firmware update nodig. Aangezien het vervangen van die laaste draaischijf meters nou niet echt soepel gaat en de GPRS meters ook nog vervangen moeten worden zitten de netbeheerders echt niet te wachten op het vervangen van gebrickte meters en het vervangen van de domme meters met 4 telwerken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Manatwork
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:50
thijsh02 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:33:
@Jan-tweak Helemaal mee eens. Het is gewoon jammer dat ze het vooralsnog niet serieus nemen. Het is een mooi merk en ik zal ook niet snel overstappen, maar dan moeten ze het wel goed oplossen.

Ik heb gister de NVWA om advies gevraagd en zij willen dat ik een officiele melding ga maken. Ze vinden dat Zendure sneller moet handelen in dit soort gevallen. Ik wacht alleen nog even met de melding, omdat ik Zendure een kans wil geven. Al is mijn deadline wel maandag, want vooralsnog heel weinig response van hun 😒
Misschien ook maar eens een berichtje sturen naar AvroTros Radar over deze perikelen. Bedrijven weten vaak niet hoe snel ze in beweging moeten komen als ze in dat programma worden besproken.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 11:42

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Hier een RTE van 90% met de Solarflow 2400 Pro. Ik laad wel enkel vanaf solar en nooit van de grid. Accu's laad ik dan ver leeg totdat de zon weer schijnt.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:02
Manatwork schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Misschien ook maar eens een berichtje sturen naar AvroTros Radar over deze perikelen. Bedrijven weten vaak niet hoe snel ze in beweging moeten komen als ze in dat programma worden besproken.
Is er een reden dat je dit graag wil? Zendure neemt actie, stuurt zelfs eerst vervangende units op. Geef ze even wat tijd om dit uit te zoeken en op te lossen. Als het nou stil bleef maar dit is allemaal heel recent.

• thijsh02
  • Nu online
Spekkie99 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Is er een reden dat je dit graag wil? Zendure neemt actie, stuurt zelfs eerst vervangende units op. Geef ze even wat tijd om dit uit te zoeken en op te lossen. Als het nou stil bleef maar dit is allemaal heel recent.
Denk dat niemand dit graag wil doen, maar geloof me... die customer support gaat echt niet soepel en is frustrerend. Alleen maar standaard antwoorden en niemand heeft nog echt de indruk gehad dat ze het serieus oppakken. Ze ontwijken vragen en het opsturen van hetzelfde apparaat is geen oplossing.

Maar laten we nog even afwachten of er volgende week duidelijkheid komt. Meerdere personen zijn in contact met Zendure
REDFISH schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:36:
Hier een RTE van 90% met de Solarflow 2400 Pro. Ik laad wel enkel vanaf solar en nooit van de grid. Accu's laad ik dan ver leeg totdat de zon weer schijnt.
Goed om ook even aan te geven hoe je dit exact meet (MID, Socket, APP/Zensdk). Hoe je de batterij gebruikt is dit NOM op 150 watt, 800 watt of op max ontlaadvermogen. En of wij het hier hebben over inmiddels 1000 kwh import of maar 10 kwh import. *O*

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

Manatwork schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Laten we nu eerst eens Zendure de kans geven om dit goed op te pakken, we weten natuurlijk ook niet wat er al door Zendure hieraan gedaan is, escaleren kunnen we altijd nog als blijkt dat het probleem niet serieus door Zendure wordt opgepakt.
Een goed onderzoek heeft ook gewoon tijd nodig, en vaak veel meer dan de meeste mensen hier denken.

• REDFISH

REDFISH

gielz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Goed om ook even aan te geven hoe je dit exact meet (MID, Socket, APP/Zensdk). Hoe je de batterij gebruikt is dit NOM op 150 watt, 800 watt of op max ontlaadvermogen. En of wij het hier hebben over inmiddels 1000 kwh import of maar 10 kwh import. *O*
Draait nog niet zo lang (weekje). Pas op 2 zonnepanelen (max 1000W).

Data uit de app. NOM 800 Watt voor nu. Tot nu toe rond de 20kWh dus nog niet heel veel (was ook slecht weer).

• Astra
thijsh02 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Denk dat niemand dit graag wil doen, maar geloof me... die customer support gaat echt niet soepel en is frustrerend. Alleen maar standaard antwoorden en niemand heeft nog echt de indruk gehad dat ze het serieus oppakken. Ze ontwijken vragen en het opsturen van hetzelfde apparaat is geen oplossing.

Maar laten we nog even afwachten of er volgende week duidelijkheid komt. Meerdere personen zijn in contact met Zendure
Hmm. Ik vind dit wel een beetje ongenuanceerd. De communicatie met Zendure is misschien wel wat houterig, maar denk dat dat eerder een taalbarrière is dan onwelwillendheid.

Natuurlijk is het vervelend dat dit gebeurd (ik baal er goed van), maar er is niks ernstigs gebeurd (ik had laatst de vlammen uit mijn Bosch accuboormachine, dat was pijnlijker kan ik je zeggen) en ze zijn erg meewerkend; zo te zien krijg ik nu eerst nieuwe apparatuur alvorens ik de kapotte terug hoef te sturen, en je wordt niet eerst wekenlang aan het lijntje gehouden met vragen, bewijs opsturen etc.

Vooralsnog krijgt Zendure het voordeel van de twijfel en ga hier ook zeker nog nergens een melding van maken. Wél ben ik benieuwd of ik eenzelfde unit krijg of toch misschien eentje met een verbeterde (?) connector.

• Spekkie99
[...]

Je wil kwaliteit tegen een goede prijs en komt uit bij een Chinees merk en dan verwacht je een Nederlandse opstelling van de klantenservice. Er is niets wat er niet op wijst dat het niet opgelost gaat worden en geloof me dat als China ergens goed in is dan is het implementeren van oplossingen van probleem naar de productie lijnen.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
[...]

Persoonlijk vind ik dat je te snel wilt gaan. Zo'n bedrijf krijgt een paar meldingen en gaat hiermee om als een individueel incident. Je zag ook dat de eerste melders, eerst hun batterij moesten opsturen alvorens ze een nieuwe kregen en inmiddels worden eerst de units opgestuurd. Het getuigd van een erkenning van het probleem. Nu is het; units binnenkrijgen en fout opsporen. Dit gaat echter niet binnen de twee maanden dat de aantallen nu oplopen, zoiets duurt nou eenmaal langer.

Dan het stukje vervangen voor gelijken. Ik denk niet dat Zendure jouw unit gaat vervangen voor een nieuwe generatie, dit zijn ze tot dusver ook niet verplicht. Mocht een definitieve oorzaak bepaald worden, mag de fabrikant ook een fix on site of omruil aanbieden. Als het zo makkelijk was om een nieuwe 2400 AC+ te leveren en hop op de stapel, was dat misschien wel gebeurt maar je zit met het feit dat je dan voor iedereen de complete stapels moet vervangen aangezien de AB3000X niet ondersteund word door een ander type omvormer.

De problematiek van de storing is een flinke, dit ga ik niet ontkennen maar ik ken bedrijven waar je meer moeite moet doen voor vervanging.

• thijsh02
  • Nu online
Spekkie99 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:58:
[...]

Je wil kwaliteit tegen een goede prijs en komt uit bij een Chinees merk en dan verwacht je een Nederlandse opstelling van de klantenservice. Er is niets wat er niet op wijst dat het niet opgelost gaat worden en geloof me dat als China ergens goed in is dan is het implementeren van oplossingen van probleem naar de productie lijnen.
En daarom geef ik ook aan nog even een week te wachten 😉 maar moeizaam verloopt het wel.

En ja, het is een chinees merk net zoals zoveel andere. Maar dat wil niet zeggen dat de klantenservice dan anders mag zijn.

En vooralsnog is er ook niets op wijst dat het wel opgelost gaat worden 😉

We wachten af...

• Mistraller
koboy schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Het is prima mogelijk dat een meter tegelijk verbruik en terugleveren rapporteert. Heeft niets te maken met fases, maar puur met de rapportage interval.
Nee, dit zijn echt losse meetwaardes. Alle productiewaardes van de fases, en de consumptiewaardes. En het verbruik, dus inderdaad mét de tijdseenheid, die is bij mij keurig intern gesaldeerd.
Ik heb voor mijn Zendure een helper sensor aangemaakt zodat ik de netto waarde heb, want er komt uit de Kaifa geen meetwaarde die ooit negatief gaat. En de waarde was ook in kW dus de helper verrekent dit netjes zodat Gielz ermee overweg kan :) Werkt prima; dat kabeltje zat er toch al jaren, helemaal geen extra P1 sensor nodig gehad. Beetje traag soms voor NOM, maar goed ik heb nog geen dsmr5, maar ik zie al een fors verschil, dus ik ben tevreden.

Wat wel gewoon wijsheid is in dit hele verhaal, is om je Zendure op dezelfde fase aan te sluiten als je PV (of je grootverbruiker evt) dan gaat het simpelweg niet door je meter. Zowel technisch beter als fijn voor de netbeheerder.

---------------

• Spekkie99
thijsh02 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:17:
[...]

Jawel want je krijgt nieuwe units opgestuurd. Zolang oorzaak niet bekend is kan het ook een slechte serie stekkers zijn en is het wel hiermee opgelost.

• koboy

koboy

thijsh02 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:17:
[...]

En daarom geef ik ook aan nog even een week te wachten 😉 maar moeizaam verloopt het wel.

En ja, het is een chinees merk net zoals zoveel andere. Maar dat wil niet zeggen dat de klantenservice dan anders mag zijn.

We wachten af...
Je gaat zeker niet naar Frankrijk op vakantie? Als je geen Frans spreekt sta je 10-0 achter, en van problemen bagatelliseren hebben de Fransen het handboek geschreven.

Als je Nederlandse klantenservice wilt moet je daar vaak gewoon voor in de buidel tasten. Door ofwel veel langer bestaand merk te kopen waardoor het voor dat merk lonend is om een Nederlandse klantenservice te hebben, of een Nederlands merk.

Tot slot nog even advocaat van de duivel: het kan ook best zijn dat het smelten van de connector een laatste fail-safe by design in de connector is. Je wilt niet dat het optreedt, maar als het gebeurt op een manier die veilig is. Denk maar aan de verzegelde smelt hoofdzekering van vroeger....
Daarnaast is er een fors verschil in smelt temperatuur en onstekingstemperatuur van plastic. Smelten met als gevolg verlies van connectie hoeft dus geen brandgevaar te betekenen, zeker als door afdichtingen de toevoer van zuurstof beperkt is. De NVWA is uiteraard geïnteresseerd, maar gaat eerst met de fabrikant in overleg.

Radar doet pas wat als een flinke groep mensen stevig financieel benadeeld wordt. Daar is hier nog lang geen sprake van.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• thijsh02
  • Nu online
Spekkie99 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:24:
[...]

Jawel want je krijgt nieuwe units opgestuurd. Zolang oorzaak niet bekend is kan het ook een slechte serie stekkers zijn en is het wel hiermee opgelost.
De oorzaak is blijkbaar wel bekend bij hun, want er komt een nieuwe batch met technical improvements aan.

Er is alleen nog geen antwoord gegeven wat die improvement is en of ze al beschikbaar zijn.

• REDFISH

REDFISH

Ik kreeg net bericht dat de brackets voor zonnepanelen eind van de maand op voorraad zijn, en geleverd zullen worden zodra beschikbaar.

Ze hebben hiervoor op mijn aankoop een RMA aangemaakt. Misschien om het in het systeem te houden als niet afgehandeld?

Support is inderdaad standaard Chinees, traag, maar ik zie ook geen onwil en men handelt zover ik kan inschatten naar correctheid.

Ik was ook pissed toen ik 1 maand moest wachten op mijn hoofdunit, dus ik snap wel als er dan iets mis gaat dat je redelijk over de flos bent, maar geduld is een schone zaak.

• koboy

koboy

Mistraller schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Nee, dit zijn echt losse meetwaardes. Alle productiewaardes van de fases, en de consumptiewaardes. En het verbruik, dus inderdaad mét de tijdseenheid, die is bij mij keurig intern gesaldeerd.
Ik heb voor mijn Zendure een helper sensor aangemaakt zodat ik de netto waarde heb, want er komt uit de Kaifa geen meetwaarde die ooit negatief gaat. En de waarde was ook in kW dus de helper verrekent dit netjes zodat Gielz ermee overweg kan :) Werkt prima; dat kabeltje zat er toch al jaren, helemaal geen extra P1 sensor nodig gehad. Beetje traag soms voor NOM, maar goed ik heb nog geen dsmr5, maar ik zie al een fors verschil, dus ik ben tevreden.

Wat wel gewoon wijsheid is in dit hele verhaal, is om je Zendure op dezelfde fase aan te sluiten als je PV (of je grootverbruiker evt) dan gaat het simpelweg niet door je meter. Zowel technisch beter als fijn voor de netbeheerder.
Als jij een halve seconde een last van 10kW hebt, terwijl je PV 6kW staat te stampen loopt de verbruiken loopt de afname teller echt wel op tegelijk met de teruglever teller. Dit met een DSMR5 meter. Bij een DSMR4 meter treedt dit nog makkelijker op door de langere rapportage interval van 10 seconde.

De kWh metingen (afname, retour voor piek en dal)die in het telegram staan zijn de gemiddelden over de rapportage periode (1 of 10 seconde). De Smart meter kabel integratie rekent deze weer om naar een gemiddelde W last voor afname en terugleveren. Deze moet je inderdaad van elkaar aftrekken om op negatieve waardes bij terugleveren te komen voor de aan te sturen andere integraties.

Over het aansluiten van een accu en PV op dezelfde fase kunnen we discussiëren. Er zijn (niet zo waarschijnlijke) scenarios denkbaar waarbij zowel de accu als de PV staan te leveren, en dat moet de fase/bekabeling maar net aankunnen.

• jelleeelco
Mistraller schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 01:51:
[...]

Die data gaat niet naar de netbeheerder. Dit zou ook de requirements van hun backend database zo groot maken dat het onbetaalbaar wordt.

Wat betreft het feit dat jij het kan uitlezen via de P1. Dat is actuele data. Ook jij kan niet in de slimme meter zien wat je verbruik per fase was, over een bepaalde periode. Je kan alleen zien wat het nu is. Die data wordt gewoon niet opgeslagen, anders dan het totaal in de 4 telwerken. En te veronderstellen dat het actuele verbruik per fase zou worden doorgestuurd naar de netbeheerder, die daar vervolgens een 'meter' van bijhoudt is echt onzin (lees: onbetaalbaar).

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Weer even wat anders dan. Mijn SF2400AC+ was vannacht even van het padje. De Zendures gingen natuurlijk de warntepomp compenseren voor NoM. Maar veel te veel, waardoor teruglevering plaats vond. Daarna was hij leeg. Nu doet hij weer normaal. Wat zou dat geweest kunnen zijn? Calibratie-actie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMEvEPkdaOBKbcg4ab-9Aal8PsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g38GH1SM3Lp7lA5fkhSpaXtS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 14-05-2026 12:06 ]

• Mistraller
koboy schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Als jij een halve seconde een last van 10kW hebt, terwijl je PV 6kW staat te stampen loopt de verbruiken loopt de afname teller echt wel op tegelijk met de teruglever teller. Dit met een DSMR5 meter. Bij een DSMR4 meter treedt dit nog makkelijker op door de langere rapportage interval van 10 seconde.

De kWh metingen (afname, retour voor piek en dal)die in het telegram staan zijn de gemiddelden over de rapportage periode (1 of 10 seconde). De Smart meter kabel integratie rekent deze weer om naar een gemiddelde W last voor afname en terugleveren. Deze moet je inderdaad van elkaar aftrekken om op negatieve waardes bij terugleveren te komen voor de aan te sturen andere integraties.

Over het aansluiten van een accu en PV op dezelfde fase kunnen we discussiëren. Er zijn (niet zo waarschijnlijke) scenarios denkbaar waarbij zowel de accu als de PV staan te leveren, en dat moet de fase/bekabeling maar net aankunnen.
Ze staan in het telegram voor elke fase apart. Dat is dus data vóór de berekening van de meter erover heen gaat. Zo staat het ook in de datasheet van netbeheer nederland. Vermogen en Energie is niet hetzelfde, want energie zit een tijdsfactor aan, en vermogen is momentaan.
jelleeelco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Die data gaat niet naar de netbeheerder. Dit zou ook de requirements van hun backend database zo groot maken dat het onbetaalbaar wordt.

Wat betreft het feit dat jij het kan uitlezen via de P1. Dat is actuele data. Ook jij kan niet in de slimme meter zien wat je verbruik per fase was, over een bepaalde periode. Je kan alleen zien wat het nu is. Die data wordt gewoon niet opgeslagen, anders dan het totaal in de 4 telwerken. En te veronderstellen dat het actuele verbruik per fase zou worden doorgestuurd naar de netbeheerder, die daar vervolgens een 'meter' van bijhoudt is echt onzin (lees: onbetaalbaar).
Dat zeg ik ook nergens. Vermogen is een momentane waarde zonder tijdseenheid en er kan dus niet over afgerekend worden want er is geen telwerk en geen wettelijke basis. Maar je kunt wel degelijk heel goed zien aan die waardes als je een fase onbalans hebt. Zonder dat je er verbruikscijfers aan kunt koppelen want je weet immers de tijdsduur per fase niet nee. Maar het zijn wel heel goede indicatoren waaraan je fase onbalans kunt herkennen. En de retentie hoeft echt niet heel hoog te zijn om terug te kunnen kijken als een netbeheerder in een gebied een grote onbalans over fases ziet ontstaan.
En NEE dat zal niet leiden tot extra betalen, maar er kan wel door de netbeheerde gekeken worden of er wellicht enkelfasige aansluitingen anders verdeeld kunnen worden etc. En niemand weet of er in de toekomst wellicht wél iets op dit gebied zal veranderen.
Ik blijf erbij dat er nu ongefundeerde aannames gedaan worden hierover.

Zullen we ook hier agree-to-disagree besluiten en overgaan tot ontopic discussie? ;)

---------------

• Ben(V)
Even de boel kortsluiten.

Alle data van de elektriciteitsmeter zoals die gedeeld worden via de p1 uitgang gaat ook naar de netbeheerder.
Dus ook alle info per fase.

Zie bijvoorbeeld dit document ter illustratie:
https://www.netbeheernederland.nl/sites/default/files/2025-07/goedgekeurde_usecases_.pdf
Welke dat zijn staat hierin:
https://www.netbeheernederland.nl/sites/default/files/2024-02/dsmr_5.0.2_p1_companion_standard.pdf

Alleen de verbruiks data daarvan wordt gedeeld met de energiemaatschappij.
Dat zijn dus KWh geleverd en KWh geproduceerd beide in hoog en laag tarief (vier waarden dus).

Hoe vaak is afhankelijk van waar jij toestemming voor gegeven hebt.
Heb je geen toestemming gegeven dan wordt die data 1 maal per dag doorgegeven aan energiemaatschappij.
Heb je wel toestemming gegeven dan wordt er elk kwartier die data doorgegeven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jelleeelco
thijsh02 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:36:
[...]

De oorzaak is blijkbaar wel bekend bij hun, want er komt een nieuwe batch met technical improvements aan.
Dit is interessant nieuws! Waar hebben ze dit bevestigd, kun je dit delen?

PS even miezeren, maar dit soort apparatuur is serialized. En dus niet batch managed. :) maar snap wat je bedoelt.

• jelleeelco
Ben(V) schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:27:
Even de boel kortsluiten.

Alle data van de elektriciteitsmeter zoals die gedeeld worden via de p1 uitgang gaat ook naar de netbeheerder.
Dus ook alle info per fase.

Zie bijvoorbeeld dit document ter illustratie:
https://www.netbeheernederland.nl/sites/default/files/2025-07/goedgekeurde_usecases_.pdf
Welke dat zijn staat hierin:
https://www.netbeheernederland.nl/sites/default/files/2024-02/dsmr_5.0.2_p1_companion_standard.pdf

Alleen de verbruiks data daarvan wordt gedeeld met de energiemaatschappij.
Dat zijn dus KWh geleverd en KWh geproduceerd beide in hoog en laag tarief (vier waarden dus).

Hoe vaak is afhankelijk van waar jij toestemming voor gegeven hebt.
Heb je geen toestemming gegeven dan wordt die data 1 maal per dag doorgegeven aan energiemaatschappij.
Heb je wel toestemming gegeven dan wordt er elk kwartier die data doorgegeven.
In dat eerste document staat toch echt wat anders. Nee, niet alle data die uit te lezen is van de P1 meter "gaat ook naar de netbeheerder".

Los daarvan, discussie ontstond of de netbeheerder/energiebedrijven de mogelijkheid hebben om per fase af te rekenen. Technisch kan dat nu niet, juridisch mag het nu niet.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Zullen we de (niet-Zendurespecifieke) fasediscussie hier laten rusten? Is off-topic, en er zijn daar prima andere topics voor.

• Ben(V)
jelleeelco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:37:
[...]

In dat eerste document staat toch echt wat anders. Nee, niet alle data die uit te lezen is van de P1 meter "gaat ook naar de netbeheerder".

Los daarvan, discussie ontstond of de netbeheerder/energiebedrijven de mogelijkheid hebben om per fase af te rekenen. Technisch kan dat nu niet, juridisch mag het nu niet.
Alle data van de p1 gaat ook echt naar de netbeheerder en wat er in dat document staat zijn use cases die illustreren dat het zo is.
En de netbeheerder kan echt alles van de energiemeter bekijken, wat ze daar van opslaan is een andere zaak, dat is minimaal wat ze aan de energiemaatschappijen leveren, maar ze zullen echt niet alle overige data zonder reden bewaren dat is ondoenlijk.

Wat er echt naar de netbeheerder gaat staat staat in het tweede document uitgebreid beschreven.

• jelleeelco
Ben(V) schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Alle data van de p1 gaat ook echt naar de netbeheerder en wat er in dat document staat zijn use cases die illustreren dat het zo is.
En de netbeheerder kan echt alles van de energiemeter bekijken, wat ze daar van opslaan is een andere zaak, dat is minimaal wat ze aan de energiemaatschappijen leveren, maar ze zullen echt niet alle overige data zonder reden bewaren dat is ondoenlijk.

Wat er echt naar de netbeheerder gaat staat staat in het tweede document uitgebreid beschreven.
Je hebt helemaal gelijk kerel.

• thijsh02
  • Nu online
jelleeelco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:27:
[...]

Dit is interessant nieuws! Waar hebben ze dit bevestigd, kun je dit delen?

PS even miezeren, maar dit soort apparatuur is serialized. En dus niet batch managed. :) maar snap wat je bedoelt.
Er lopen verschillende tickets bij Zendure met vragen omtrent dit probleem. Één van de antwoorden was dat er improvements zijn doorgevoerd. We zijn nog aan het doorvragen 😉

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-05 13:19
Het lijkt erop dat er mensen echt te snel willen met verschillende stappen nemen vind ik. Een bedrijf als Zendure start echt wel een onderzoek waar het vandaan komt. We weten iig wel dat het systeem de fout herkend en het niet laat escaleren. Iets wat misschien nog wel het belangrijkste is lijkt mij.

Ik heb mijn sf2400ac gewoon weer op 2400 watt op en ontladen gezet. Opladen gebeurt nooit met mijn zonnepanelen. Ontladen wel af en toe als de auto staat te laden.

De accu staat in mijn losstaande garage. Na dit alles is het zeker zo belangrijk dat de accu nooit in een vluchtroute of trapkast staat.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:57
Bart-sss schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:55:
Het lijkt erop dat er mensen echt te snel willen met verschillende stappen nemen vind ik. Een bedrijf als Zendure start echt wel een onderzoek waar het vandaan komt. We weten iig wel dat het systeem de fout herkend en het niet laat escaleren. Iets wat misschien nog wel het belangrijkste is lijkt mij.

Ik heb mijn sf2400ac gewoon weer op 2400 watt op en ontladen gezet. Opladen gebeurt nooit met mijn zonnepanelen. Ontladen wel af en toe als de auto staat te laden.

De accu staat in mijn losstaande garage. Na dit alles is het zeker zo belangrijk dat de accu nooit in een vluchtroute of trapkast staat.
Ik heb een geval gezien waarbij het ontladen/laden bezig was met 2000w. Het lijkt dus niet aan het vermogen te liggen. Hier staat hij ook gewoon vol te laden/ontladen als dat nodig is (dynamisch handelen) en tot nu toe gaat het goed.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 15:55
Zouden de vermogenkabels dan misschien onvoldoende strak aan de connector bevestigd zijn?

• jelleeelco
thijsh02 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Er lopen verschillende tickets bij Zendure met vragen omtrent dit probleem. Één van de antwoorden was dat er improvements zijn doorgevoerd. We zijn nog aan het doorvragen 😉
Heb je hier een link van? Ik heb alle tickets op het zendure forum doorgenomen over dit onderwerp, maar kan nergens vinden dat ze hardware improvements hebben gedaan, of dat ze weten waar het vandaan komt?

• thijsh02
  • Nu online
jelleeelco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:48:
[...]

Heb je hier een link van? Ik heb alle tickets op het zendure forum doorgenomen over dit onderwerp, maar kan nergens vinden dat ze hardware improvements hebben gedaan, of dat ze weten waar het vandaan komt?
Is ook geen openbare ticket 😉 En zoals gezegd ben ik met Zendure in contact en zodra ik een acceptabele oplossing heb, dan laat ik het weten.
Heb contact gezocht met Zendure mbt de 2400 AC connectors. Vanochtend met ze gesproken en zojuist onderstaande communicatie ontvangen.

Voor de volledigheid: Ik werk zelf niet voor Zendure, maar gezien de situatie vind ik het belangrijk dat dit de juiste aandacht krijgt. Daarnaast heb ik het betreffende product ook, heb ik er een aantal DM's over gekregen en samen uit, samen thuis.

Zendure wil graag de issues inventariseren, zodat de ticketnummers die dit betreft aan hun zijde kunnen worden gebundeld onder hetzelfde onderwerp. Ik zal even met ze afstemmen wat daarvoor de beste route is. Wordt vervolgd.
---------

Dear Zendure Customers,

We have recently noticed reports from a small number of users regarding overheating at the
connection interfaces and thermal damage to the exterior of the SolarFlow 2400 AC during use.
Please be assured that the Zendure team takes this matter very seriously, and a specialized
technical task force was immediately established to conduct a thorough investigation.

Our investigation has found that the physical flatness and alignment during stacked installation are
critical to the long-term stable operation of the terminals. To prevent any abnormal overheating,
ensure the safety of your system, and prolong the lifespan of your device, please be sure to verify
the following important safety items after completing your stacked installation:

1. Safety Notice
To ensure your system’s operational safety and extend the life of your equipment, please confirm
the following after stacking:
 Ensure a Flush Connection: After installation, please check the contact surface between the
SolarFlow 2400 AC and the battery to ensure that the gaps are even and level on all sides.
 No Tilting: If you find the unit is misaligned or tilted, please reposition it correctly. Any
improper alignment will result in insufficient contact area for the internal terminals, which
may affect device performance and long-term stability.
 Bracket Reinforcement: Once proper alignment is confirmed, please use the mounting
brackets and M4 screws to physically secure the connection between the inverter and the
battery.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZIYEt2MaOIctzXvqwKIwRbERwg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GwNmEWx5JlguCrJYw1scFsli.png?f=user_large

2. Exclusive Fast-Track Channel for Priority Response
To demonstrate our highest commitment to every user's electrical safety, Zendure has established a
"Safety Inspection & Rapid Response Channel," effective immediately. If you encounter any abnormal heating, interface deformation, or unusual odors during use, please stop using the device
immediately and contact us.

Fast-Track Contact Information: Please send an email to support@zendure.com and include
the following in the body of the email:
 Proof of purchase (Order number or screenshot)
 Product Serial Number (SN Code)
 Clear photos or videos of the damaged interface or the area of overheating
 Your shipping address and phone number

We would like to express our sincere apologies for any distress or concern this incident may have
caused. We are grateful for the oversight provided by our community based on factual evidence.
Zendure will continue to handle every after-sales case with a responsible attitude and will never
shy away from addressing issues.

If you have any questions, please feel free to reach out to us through our official customer service
channel at support@zendure.com .

Zendure Customer Care Team
May 14, 2026

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-05 18:07
Misschien interessant om duidelijk te krijgen : iedere keer (hopelijk niet vaak) dat de stapel opnieuw opgebouwd of verplaatst wordt kan dit dus fout gaan. Ook als je na 10 jaar het ding moet verplaatsen om wat voor reden dan ook.

Hoe lang beloven zij deze problemen, duidelijk door een ondeugdelijk product(onderdeel) kosteloos te verhelpen?

One cookie a day keeps the doctor away !

• Astra
Dank voor het contact dat je hebt gezocht en de informatie @Taro!

Mocht je info van mij nodig hebben, laat maar weten.

Dat gezegd hebbende, de klemmen luisteren erg nauw, volgens mij krijg je die er met goed fatsoen niet op als de omvormer scheef op de accu staat.

[ Voor 37% gewijzigd door Astra op 14-05-2026 16:57 ]

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:48
Enige tijd geleden is de vraag gesteld of een type B aardlekschakelaar met DC detectie nodig is voor Zendure thuis batterijen.

Blijkbaar was er (nog) geen verklaring van de nodige conformiteit als de batterij met een vaste verbinding, dus niet met een stekker, is aangesloten.

Is die vraag al beantwoord met een officiële reactie?

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:14

R.K

Ik heb ooit een berichtje voorbij zien komen of het offgrid stopcontact zowel stroom kan leveren alswel gevoed kan worden door zonnepanelen.

Ik weet nu dat het werkt, vanmiddag twee uur stroomstoring gehad. De UPS nam de stroom over voor modem, HA-server, Synology etc. Echter maar voor 70 minuten. Ik heb toen de UPS aangesloten op het offgrid stopcontact, geen probleem. Later dacht ik aan het berichtje wat ooit eens voorbij was gekomen en ook de plug-in zonnepanelen op het off=grid stopcontact aangesloten, dat werkte ook. De panelen gaven direct stroom aan het modem etc via de UPS. Kon dat mooi zien in HA, in principe hadden ze ook de SF 2400 kunnen opladen maar daar gaven de panelen niet genoeg stroom voor (bewolkt) maar dus wel even een leuk experiment.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
thijsh02 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:58:
@Astra Dit is idd niet best. Ik had dus hetzelfde vorige week en wacht nog op reactie van Zendure. In de app kan je bij de statistieken zien wanneer de batterij is gestopt. Bij mij was het 08-05, zie screenshot

[Afbeelding]
Ik probeer deze grafiek nog te begrijpen. Hoe kun je hieruit halen dat er iets fout gaat? Mijn sf800plus toont regelmatig iets soortgelijks. Het grijze is ‘input’ en groene is ‘opladen’. De input is toch de zonnestroom via de p1 meter?
Taro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:41:
Heb contact gezocht met Zendure mbt de 2400 AC connectors. Vanochtend met ze gesproken en zojuist onderstaande communicatie ontvangen.

Voor de volledigheid: Ik werk zelf niet voor Zendure, maar gezien de situatie vind ik het belangrijk dat dit de juiste aandacht krijgt. Daarnaast heb ik het betreffende product ook, heb ik er een aantal DM's over gekregen en samen uit, samen thuis.

Zendure wil graag de issues inventariseren, zodat de ticketnummers die dit betreft aan hun zijde kunnen worden gebundeld onder hetzelfde onderwerp. Ik zal even met ze afstemmen wat daarvoor de beste route is. Wordt vervolgd.
---------

Dear Zendure Customers,

We have recently noticed reports from a small number of users regarding overheating at the
connection interfaces and thermal damage to the exterior of the SolarFlow 2400 AC during use.
Please be assured that the Zendure team takes this matter very seriously, and a specialized
technical task force was immediately established to conduct a thorough investigation.

Our investigation has found that the physical flatness and alignment during stacked installation are
critical to the long-term stable operation of the terminals. To prevent any abnormal overheating,
ensure the safety of your system, and prolong the lifespan of your device, please be sure to verify
the following important safety items after completing your stacked installation:

1. Safety Notice
To ensure your system’s operational safety and extend the life of your equipment, please confirm
 Ensure a Flush Connection: After installation, please check the contact surface between the
SolarFlow 2400 AC and the battery to ensure that the gaps are even and level on all sides.
 No Tilting: If you find the unit is misaligned or tilted, please reposition it correctly. Any
improper alignment will result in insufficient contact area for the internal terminals, which
 Bracket Reinforcement: Once proper alignment is confirmed, please use the mounting
brackets and M4 screws to physically secure the connection between the inverter and the
battery.

[Afbeelding]

To demonstrate our highest commitment to every user's electrical safety, Zendure has established a
"Safety Inspection & Rapid Response Channel," effective immediately. If you encounter any abnormal heating, interface deformation, or unusual odors during use, please stop using the device

Fast-Track Contact Information: Please send an email to support@zendure.com and include

We would like to express our sincere apologies for any distress or concern this incident may have
caused. We are grateful for the oversight provided by our community based on factual evidence.
Zendure will continue to handle every after-sales case with a responsible attitude and will never

If you have any questions, please feel free to reach out to us through our official customer service

May 14, 2026
Dear Customer:

Thank you for your patience during this process.
[.......]
2. The maximum safe operating temperature for this connector is 60°C.
[.......]
Sincerely,

Zendure Support Team
Zelf ook even gevraagd, wat een normale temperatuur is, en alles onder de 60 graden zou veilig moeten zijn. Ik zal het komende tijd eens blijven monitoren.

• brommetje
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
R.K schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:34:
Ik heb ooit een berichtje voorbij zien komen of het offgrid stopcontact zowel stroom kan leveren alswel gevoed kan worden door zonnepanelen.

Ik weet nu dat het werkt, vanmiddag twee uur stroomstoring gehad. De UPS nam de stroom over voor modem, HA-server, Synology etc. Echter maar voor 70 minuten. Ik heb toen de UPS aangesloten op het offgrid stopcontact, geen probleem. Later dacht ik aan het berichtje wat ooit eens voorbij was gekomen en ook de plug-in zonnepanelen op het off=grid stopcontact aangesloten, dat werkte ook. De panelen gaven direct stroom aan het modem etc via de UPS. Kon dat mooi zien in HA, in principe hadden ze ook de SF 2400 kunnen opladen maar daar gaven de panelen niet genoeg stroom voor (bewolkt) maar dus wel even een leuk experiment.
Hallo @R.K welke plug-in zonnepanelen (model/type) heb je aangesloten, handig om te weten dat dit werkt?

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:14

R.K

brommetje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Hallo @R.K welke plug-in zonnepanelen (model/type) heb je aangesloten, handig om te weten dat dit werkt?
Dit setje https://solago.nl/products/1000w-balkonkraftwerk-jolywood-500w-bifazial-speicher

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:00
thijsh02 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Er is alleen nog geen antwoord gegeven wat die improvement is en of ze al beschikbaar zijn.
Welke batch?

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

Taro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:41:

---------

Dear Zendure Customers,

1. Safety Notice
battery.

[Afbeelding]

May 14, 2026
Bedankt @Taro voor je post, wordt zeer gewaardeerd

• Budgie
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:23
Spekkie99 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Ik moet gewoon eerst mn omvormer retour sturen, na onderzoek krijg ik te horen of er een andere geleverd wordt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buHdEvFFvNJjQ_7bc5zsIRJbcpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEyJv0QeLE6bMTT9rdl4gGQX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Budgie op 14-05-2026 22:55 ]

• Budgie
peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:51:
@thijsh02
Als ik jou foto's bekijk van de AB3000X is er intern niks aan de hand.
Conclusie de connector zelf is het probleem.
Het blijft wel zorgelijk.
Ik heb mijn verbinding tussen de omvormer en de accu ook gecontroleerd, wat mij opvalt is dat de pen van de negatief / min korter is dan de positief. terwijl dit op de accu gelijk van diepte lijkt te zijn. Mogelijk ontstaat hierdoor een slechtere connectie, en dus een slechte verbinding waardoor de warmte ontstaat.

Maar ik ga het onderzoek afwachten. Voorlopig heb ik nog nergens een foto gezien waarbij de aansluiting bij de lange pen / positief is verbrand.

[ Voor 11% gewijzigd door Budgie op 14-05-2026 23:25 ]

Budgie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:53:
[...]

Ik heb mijn verbinding tussen de omvormer en de accu ook gecontroleerd, wat mij opvalt is dat de pen van de negatief / min korter is dan de positief. terwijl dir op de accu gelijk van diepte lijkt te zijn. Mogelijk ontstaat hierdoor een slechtere connectie, en dus een slechte verbinding waardoor de warmte ontstaat
Heb zelf laatste een test gedaan door de omvormer 1,5mm te laten zakken, dit deed niets met de temperatuur van de connector.

Als het probleem een te korte pin was, zou ik bij het verder inbrengen van de pen ook een temperatuur verandering verwachten.

[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 14-05-2026 22:59 ]

• Budgie
geert1992 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:57:
[...]

Heb zelf laatste een test gedaan door de omvormer 1,5mm te laten zakken, dit deed niets met de temperatuur van de connector.

Als het probleem een te korte pin was, zou ik bij het verder inbrengen van de pen ook een temperatuur verandering verwachten.
Mogelijk wordt bij bepaalde gevallen een pen tijdens het stapelen terug de connector in geduwd. Een kortere pen geeft zeker een slechtere verbinding, waarbij bij hogere stromen zeker extra warmte ontwikkeld wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Budgie op 14-05-2026 23:09 ]

Budgie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:05:
[...]

Mogelijk word bij bepaalde gevallen een pen tijdens het stapelen terug de connector in geduwd.

En kortere pen geeft zeker en slechtere verbinding, waar bij hogere stromen deze zeker extra warmte ontwikkeld.
Er zit inderdaad lengteverschil in de pennen. Dat is bij accupakketten/connectoren niet ongebruikelijk: daarmee zorg je ervoor dat de accu polen niet tegelijkertijd worden losgekoppeld.

Bij mij is de minpool ook korter dan de pluspool. Als het temperatuurprobleem puur door die kortere pen zou komen, dan zou ik verwachten dat de temperatuur duidelijk verandert wanneer ik de omvormer weer in de originele positie zet. Dat zie ik echter niet terug in mijn test.

Daarom lijkt het mij niet logisch om het lengteverschil van de pen als hoofdoorzaak aan te wijzen.

Budgie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:53:
[...]

Ik heb mijn verbinding tussen de omvormer en de accu ook gecontroleerd, wat mij opvalt is dat de pen van de negatief / min korter is dan de positief. terwijl dit op de accu gelijk van diepte lijkt te zijn. Mogelijk ontstaat hierdoor een slechtere connectie, en dus een slechte verbinding waardoor de warmte ontstaat
Dat die pen korter is is normaal kennelijk.
Zie de foto van mijn oude Hyper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wqKgggALpTRk0ymXt23vYlaqqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbw4HNwVo8dgCpjCGHCvL8U1.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ik trouwens heel raar vindt (mijn mening) maar het schijnt zo te horen.

En eerder genoemd in het topic. (Over pen lengte)
Dit heeft totaal niks met vlamboog te maken.
Wie trekt zijn/haar Zendure van elkaar in bedrijf.
Maar los van dit zijn kennelijk zo die connectoren gefabriceerd.

• Budgie
peterbier schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:19:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

Is de contra stekker gelijk aan het nieuwe model?

Of zitten beide aansluitpunten daarop ook even diep?
[...]

[Afbeelding]

Zonder datasheet van de exacte connector blijft het uiteindelijk gissen. We kunnen dezelfde foto’s blijven herhalen en blijven focussen op het lengteverschil, maar daarmee is nog niet bewezen dat dit ook daadwerkelijk de oorzaak is van de hogere temperatuur of connectorproblemen. Wel gaven ze terug;

The maximum safe operating temperature for this connector is 60°C.

Waar mijn connector, direct onder de omvormer dus keurig onderblijft.

Ik heb vandaag reactie van Zendure ontvangen dat zij deze datasheet niet hebben of in ieder geval niet gaan/kunnen verstrekken. Daarmee blijft dit punt dus helaas speculatie, tenzij de connectorfabrikant achterhaald kan worden....

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 14-05-2026 23:37 ]

Budgie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:29:
[...]

[...]

Is de contra stekker gelijk aan het nieuwe model?

Of zitten beide aansluitpunten daarop ook even diep?
De connector is in basis hetzelfde, alleen heeft het kunstof een andere vorm.

• Budgie
geert1992 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:31:
[...]

De connector is in basis hetzelfde, alleen heeft het kunstof een andere vorm.
Ok. In mijn 36 jaren ervaring in de elektrotechniek kan ik geen andere conclusie trekken dan dat dit ontstaat door een slecht contact / verbinding. Maar ik verwacht eerdaags de resultaten van het onderzoek.

Elektronen stromen van negatief naar positief

Bij DC stromen de elektronen altijd van de negatieve pool naar de positieve pool. De negatieve contact is dus het punt waar de elektronen vertrekken.

Waarom verbrand de negatief meer?

1. Elektronemissie aan de kathode (negatief)
  • Op dat vertrekpunt is de energieconcentratie het hoogst
  • De negatieve pool geeft elektronen af → dit kost energie → warmteontwikkeling op dat punt
  • Dit noem je het kathodepunt
  • Op dit kleine oppervlak concentreert zich enorme energie
  • Temperaturen kunnen hier lokaal oplopen tot 3000-6000°C
2 .Positieve pool gedraagt zich anders
  • De positieve pool trekt elektronen aan maar geeft ze niet af
  • De energieoverdracht is daar meer verspreid over het oppervlak
  • • Daardoor minder lokale verhitting

[ Voor 53% gewijzigd door Budgie op 15-05-2026 00:04 ]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXL6mf6koDZe_KcJCNWpvsRnrjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzoez8mQpQWKs5A7luGceQsd.jpg?f=fotoalbum_large
Ha ha dat ze de datasheet niet hebben of delen kom op he. (Hoe amateuristisch uitspraak van hun)
En ook heel toevallig dat het probleem bij de - (korte bus) plaats vindt.

Maar goed we gaan hopelijk nog een bericht krijgen wat het werkelijk probleem is.
Dat is afwachten.
Budgie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:37:
[...]

Ok. In mijn 36 jaren ervaring in de elektrotechniek kan ik geen andere conclusie trekken dan dat dit ontstaat door een slecht contact / verbinding. Maar ik verwacht eerdaags de resultaten van het onderzoek.
Zou het ook een connector kunnen zijn, die simpelweg niet toereikend is? Of sluit je dat uit?

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:18
peterbier schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:40:
[Afbeelding]
Ha ha dat ze de datasheet niet hebben of delen kom op he. (Hoe amateuristisch uitspraak van hun)
En ook heel toevallig dat het probleem bij de - (korte bus) plaats vindt.

Maar goed we gaan hopelijk nog een bericht krijgen wat het werkelijk probleem is.
Dat is afwachten.
Het lijkt niet uitsluitend de korte pin. In een Frans topic op het Zendure forum kwam ik deze tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXq0Wo4WWTooQy8WS1OZsj2WyZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXwYfwRZvLbknfmU1xPK5ynb.jpg?f=fotoalbum_large
BizzieBis schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:52:
[...]

Het lijkt niet uitsluitend de korte pin. In een Frans topic op het Zendure forum kwam ik deze tegen:

[Afbeelding]
Dit bevestigt eigenlijk ook waarom ik voorzichtig ben met de conclusie dat het puur aan de kortere minpool of insteekdiepte ligt. En tegelijkertijd ook waarom ik geen temperatuur verschillen zie bij een andere diepte. Bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 14-05-2026 23:59 ]

BizzieBis schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:52:
[...]

[Afbeelding]
Dat is inderdaad de +.
Meestal is het de -.
Welke conclusie moet je dan trekken.
Eigenlijk simpel deze toegepaste connector is niet geschikt voor de hoge stroom. (50 Ampère)
Mijn 2400AC pruttelt mooi op max 2000 watt. (Scheelt 8 Ampère tegenover 2400 watt)

• Budgie
geert1992 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:47:
[...]

Zou het ook een connector kunnen zijn, die simpelweg niet toereikend is? Of sluit je dat uit?
Naar mijn mening zeker.

Als de contactoppervlakten elkaar niet goed raken, ontstaan er zeer hoge temperaturen.
peterbier schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:02:
[...]

Dat is inderdaad de +.
Meestal is het de -.
Welke conclusie moet je dan trekken.
Eigenlijk simpel deze toegepaste connector is niet geschikt voor de hoge stroom. (50 Ampère)
Mijn 2400AC pruttelt mooi op max 2000 watt. (Scheelt 8 Ampère tegenover 2400 watt)
Mijn connector blijft ruim onder de opgegeven veilige temperatuur van 60c en ziet in de praktijk nooit anders dan vol vermogen. Dat draait inmiddels al zo’n 3600 kWh(import+export) zonder zichtbare problemen.

Zou het daarom niet ook kunnen gaan om een productiefout in een bepaalde batch, in plaats van een structureel ontwerpprobleem bij alle connectoren?

geert1992 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:09:
[...]

Mijn connector blijft ruim onder de opgegeven veilige temperatuur van 60c en ziet in de praktijk nooit anders dan vol vermogen. Dat draait inmiddels al zo’n 3600 kWh(import+export) zonder zichtbare problemen.

Zou het daarom niet ook kunnen gaan om een productiefout in een bepaalde batch, in plaats van een structureel ontwerpprobleem bij alle connectoren?
Geert ik heb geen idee.
Maar ik heb meer vertrouwen in mijn Abb stopcontacten met 10 Ampère dan die connector die tussen de omvormer en batterijen onderling wordt gebruikt.
Bij direct onder de 2400AC 50 Ampère moet verwerken.
Maar zolang we geen antwoord hebben van Zendure weten we nog niks.

Ik heb zelf geen probleem met mijn 2400AC.
Maar de vertrouwen erop heb ik niet 100% en daarom op max 2000 watt staan. (Op afwachten uitslag van het probleem)

Vandaag netjes een retourlabel ontvangen en kan mijn ab3000x naar een post punt brengen.
Hopelijk kan ik in de toekomst een setje van 4x ab3000x gebruiken zonder problemen.
Mijn Hyper en sf800pro draaien ook mooi mee.
Uiteindelijk vindt ik Zendure een geweldig product. (Op dat connector probleem na dan)
peterbier schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:36:
[...]

Geert ik heb geen idee.
Maar ik heb meer vertrouwen in mijn Abb stopcontacten met 10 Ampère dan die connector die tussen de omvormer en batterijen onderling wordt gebruikt.

Maar de vertrouwen erop heb ik niet 100% en daarom op max 2000 watt staan. (Op afwachten uitslag van het probleem)

Vandaag netjes een retourlabel ontvangen en kan mijn ab3000x naar een post punt brengen.
Hopelijk kan ik in de toekomst een setje van 4x ab3000x gebruiken zonder problemen.
Uiteindelijk vindt ik Zendure een geweldig product. (Op dat connector probleem na dan)
Dat klinkt al een stuk genuanceerder.

En daar zit voor mij precies de kern: zolang Zendure inhoudelijk nog niet heeft gereageerd, weten we niet of dit een structureel ontwerpprobleem is, een batch-/productiefout, een contactprobleem of iets dat alleen onder bepaalde omstandigheden optreedt.

Dat jij hem voorlopig op 2000 watt zet begrijp ik prima. Zelf draai ik juist continu op vol vermogen en zit ik inmiddels op ruim 3600 kWh import/export zonder zichtbare schade, waarbij de connector binnen de door Zendure genoemde temperatuurgrens blijft.

De vergelijking met ABB-stopcontacten vind ik alleen niet zo sterk. Een 10A Schuko/WCD is technisch gezien een heel andere situatie dan een DC-connector tussen omvormer en accu. Dat kun je niet zomaar één-op-één naast elkaar leggen. Daarbij had ik eigenlijk gehoopt dat we dit onderwerp inmiddels wat meer konden laten rusten.

Ik zeg dus niet dat er niets aan de hand is, maar wel dat “de connector is ongeschikt” mij nog te stellig is zolang de oorzaak niet duidelijk is.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:58
geert1992 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:43:
[...]

Dat klinkt al een stuk genuanceerder.

En daar zit voor mij precies de kern: zolang Zendure inhoudelijk nog niet heeft gereageerd, weten we niet of dit een structureel ontwerpprobleem is, een batch-/productiefout, een contactprobleem of iets dat alleen onder bepaalde omstandigheden optreedt.
Volgens mij is wel duidelijk dat er een contactprobleem aan ten grondslag ligt. Dat resulteert namelijk weerstand en dus warmte.

De vraag is wel waardoor dat contactprobleem ontstaat: slecht ontwerp waardoor het moeilijk correct te stapelen is, slechte batch met verkeerde toleranties, etc etc

Als het probleem inderdaad is dat de specs van de connector niet voldoende zijn voor de stroom die erdoor gaat zou Zendure eigenlijk al die producten moeten herroepen. Dat doen ze nu in elk geval niet.

• Pakhaas
[...]

Bij DC stromen de elektronen altijd van de negatieve pool naar de positieve pool. De negatieve contact is dus het punt waar de elektronen vertrekken.

• De negatieve pool geeft elektronen af → dit kost energie → warmteontwikkeling op dat punt
Met 36 jaar ervaring in de elektrotechniek, heb je toch geen AI nodig?

• Pakhaas
peterbier schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:36:
[...]

Geert ik heb geen idee.

Er zijn ook gevallen dat het mis ging bij 2000w. Dus lager zetten in vermogen lijkt niets te helpen.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:46

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]

Dit is met alle respect toch klinkklare onzin? Ten eerste is er in een stroomkring niet één plek waar energie zich 'concentreert'. Bij elke overgangsweerstand ontstaat een spanningsval, of dat nou bij de negatieve of positieve pool is. Warmteontwikkeling is een functie van de wet van Ohm. Meer niet.

Ten tweede is er niet één plek die elektronen afgeeft. De minpool van de accu doet dat aan de omvormer, en de pluspool van de omvormer doet dat weer net zo hard aan de accu. Anders is er geen stroomkring.

En temperaturen van 3000-6000 graden? Gebaseerd op welke overgangsweerstand, stroom en thermische weerstand? Dit zijn gegevens die wij niet hebben en elk willekeurig getal noemen is speculatie of (zoals @Pakhaas ook vermoedt) hallucinatie van een AI.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:49

Mimiix

Professioneel Prutser

REDFISH schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:42:
Ik kreeg net bericht dat de brackets voor zonnepanelen eind van de maand op voorraad zijn, en geleverd zullen worden zodra beschikbaar.

Ze hebben hiervoor op mijn aankoop een RMA aangemaakt. Misschien om het in het systeem te houden als niet afgehandeld?

Support is inderdaad standaard Chinees, traag, maar ik zie ook geen onwil en men handelt zover ik kan inschatten naar correctheid.

Ik was ook pissed toen ik 1 maand moest wachten op mijn hoofdunit, dus ik snap wel als er dan iets mis gaat dat je redelijk over de flos bent, maar geduld is een schone zaak.
Jep hier precies hetzelfde bericht.

De pv brackets waren nooit onderdeel van de order zelf(staan niet op de factuur of bestelling). Ik denk dat ze het daarom zo doen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Aardedraadje schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 06:45:
[...]

Dit is met alle respect toch klinkklare onzin? Ten eerste is er in een stroomkring niet één plek waar energie zich 'concentreert'. Bij elke overgangsweerstand ontstaat een spanningsval, of dat nou bij de negatieve of positieve pool is. Warmteontwikkeling is een functie van de wet van Ohm. Meer niet.

Ten tweede is er niet één plek die elektronen afgeeft. De minpool van de accu doet dat aan de omvormer, en de pluspool van de omvormer doet dat weer net zo hard aan de accu. Anders is er geen stroomkring.

En temperaturen van 3000-6000 graden? Gebaseerd op welke overgangsweerstand, stroom en thermische weerstand? Dit zijn gegevens die wij niet hebben en elk willekeurig getal noemen is speculatie of (zoals @Pakhaas ook vermoedt) hallucinatie van een AI.
Tijd voor een andere elektricien of andere ai denk ik. Chatgtp zegt:

Ja, dit verhaal klopt grotendeels niet of haalt meerdere concepten door elkaar.

De basis klopt deels:
  • In een DC-circuit bewegen elektronen fysiek inderdaad van negatief naar positief.
  • De conventionele stroomrichting in schema’s is andersom: van plus naar min.
Maar de conclusie “de negatieve pool verbrandt daarom meer” is veel te simplistisch en meestal onjuist.

Een paar dingen lopen hier door elkaar:

1. “Elektronen afgeven kost energie”

Dat is in een normaal elektrisch contact of accuklem niet hoe het werkt.

Bij een gewone DC-verbinding:
  • ontstaat warmte door weerstand:
P = I^2 R

Dus:
  • hoge stroom
  • slechte verbinding
  • klein contactoppervlak
  • oxidatie of los contact
→ veroorzaken warmte.

Dat gebeurt niet specifiek omdat het de negatieve pool is.

2. Kathode/anode wordt verkeerd toegepast

De termen kathode en anode zijn contextafhankelijk:
  • bij batterijen
  • elektrolyse
  • booglassen
  • vacuümbuizen
hebben ze niet altijd dezelfde polariteit.

Bij een ontladende accu is:
  • anode = negatief
  • kathode = positief
Maar bij laden draait dat chemisch weer om.

Dus “kathode = negatief” is al niet universeel waar.

3. Die 3000-6000°C gaat over elektrische bogen/plasma

Die temperaturen horen bij:
  • vonkvorming
  • booglassen
  • plasma-ontladingen
Niet bij normale accukabels of DC-connectoren.

Bij een DC-vonk of elektrische boog kan de warmteverdeling inderdaad asymmetrisch zijn. In sommige situaties slijt één elektrode meer dan de andere. Dat hangt af van:
  • materiaal
  • polariteit
  • boogtype
  • stroomsterkte
Maar dat is totaal iets anders dan:
“de negatieve pool van een thuisbatterij verbrandt meer omdat elektronen daar vertrekken”.

4. In praktijk bij thuisbatterijen

Bij thuisaccu’s worden warme of verbrande connectoren meestal veroorzaakt door:
  • slecht aangedraaide verbinding
  • te dunne kabel
  • slechte krimpverbinding
  • corrosie
  • hoge overgangsweerstand
  • DC-bogen bij losnemen onder belasting
Niet doordat het de minpool is.

Dus als iemand beweert:
“de negatieve pool wordt heter omdat elektronen daar vertrekken”
dan is dat geen correcte verklaring voor een warm wordende DC-connector of accupool.
Pagina: 1 ... 247 248 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.