• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-08 16:51
Gerry1982 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Op zich ben ik erg tevreden hoor hoe het allemaal werkt en de digitale meter word wellicht binnen een jaar vervangen heb ik begrepen.

Woensdag komen er nog 2x 800 plus bij en dan heb ik er 5 totaal 👹🤘

Wil uiteindelijk alles in de berging plaatsen in een kast en dan op het dakje + overkapping nog 6 zonnepanelen extra en direct aansluiten op de batterijen.
Hoe wil je dit uiteindelijk dan aansluiten in de berging? Er mag maar 1 800 plus per wandcontactdoos. Ik had eenzelfde setup in m'n hoofd maar stoei met de aansluting.

[ Voor 6% gewijzigd door GlitchBug op 04-08-2026 14:03 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GlitchBug schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Hoe wil je dit uiteindelijk dan aansluiten in de berging? Er mag maar 1 800 plus per wandcontactdoos. Ik had eenzelfde setup in m'n hoofd maar stoei met de aansluting.
3 fase neem ik aan...

• Gerry1982
  • Laatst online: 19:57
GlitchBug schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Ik ben geen elektricien maar volgens mij kan dit als volgt:

Er loopt reeds een aparte 3 fase groep naar de berging daarop zit nu alleen nog de 1 fase autolader en zijn de 2 andere schakelaars vrij.
Stel ik trek nog een kabel met een aparte 3 fase groep en maak in totaal 5 losse stopcontacten op elke fase 1 en de laatste blijft voor de auto lader dan moet dit lukken toch?
Naar mijn weten mag elke aparte fase dan max iets van 3640w gebruiken.

Is er iemand die kan bevestigen of dit daadwerkelijk technisch kan?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - 4x Zendure Solarflow 800 plus 7,68kw

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:00
Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:00:
[...]

Twee verschillende merken, ben benieuwd of dat goed gaat, als je toch al twee Zendures had zou ik eerder het bij een merk laten en de Zendure mix 4000 is even duur
Voor baseload maakt het überhaupt niet uit. Je kunt een vast laadschema maken met 200W ontladen vanaf 19:00 tot en met 6:00. Opladen hoeft hij niet, daar zijn de PV voor aangesloten. Extra load balancing om de 0 te bewaken kan de anker blijven doen op basis van p1 data.

Uiteindelijk wil ik een stapje verder gaan en alles via assistant aan elkaar te koppelen. Zo wil ik zonneladen ondersteunen door de 2 800+ units maximaal te laten ontladen zodra er na 17:00 een Peblar sessie actief. Dan kan ik minimaal 4.8 uur doorladen, mogelijk langer indien er in die tijd nog wordt aangevuld vanuit PV.

Prijs verschil is overigens nog altijd 270 euro dus dat noem ik zelf niet even duur. Maar de reden dat ik niet voor de Mix AC is gegaan heeft voor mij meer te maken met de verschillende insteek. Bij Zendure heb ik best wat heen en weer gemaild over de powerdock maar daaruit bleek vooral dat het allemaal nog niet af is, sterker nog er is zelfs nog geen handleiding. Bij Anker is de logica omgekeerd; die bieden nu officieel geen 3 fase ondersteuning maar komen daar later met een update voor. Hetzelfde met de stekker. Bij Anker kun je voor 13 euro een stekker mee bestellen zodat je netjes vanaf de accu naar een vaste installatie kunt zonder te hoeven knippen en rommelen. Dat vind ik bij vergelijkbare kosten een prettigere insteek. De form factor van de 4000 Mix AC+ met karretjes vind ik overigens ook onhandiger dan het stapelbare design. Mocht het later anders uitkomen dan kan ik de Anker altijd nog wel kwijt en vervangen. Prima tilbaar.

Welk systeem echt beter is ga ik binnenkort ervaren. Ik hoop dat Zendure prima werkt en heb daar an sich wel vertrouwen in anders had ik het niet besteld.

[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 04-08-2026 14:55 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:38
sdk1985 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:48:
[...]

Weet niet waar je dat op baseert?

[Afbeelding]

Ik heb zelf flink getwijfeld tussen 2x een SolarFlow 4000 Mix AC+ en 2x een Anker Solix Max AC. De prijs is daarbij niet persé heel verschillend; 2100 voor de Anker voor 7 kWh en 2399 voor de 8 kWh. Dat is € 359,54 per bruto kWh vs € 344,68 per bruto kWh. Momenteel is de Anker zelfs 1890, ik heb 2099 betaald en dan krijg ik als het goed is nog 139,64 terug via cashback.

Ik heb trouwens ook 2x Zendure 800+ besteld na inspiratie van iemand in dit topic. Ik was namelijk net aan het kijken voor een zelfbouw PV van 4 panelen voor de westkant van mijn garage om zo ná 17:00 mijn zuid opstellen aan te vullen. Die 800+ gebruik ik dan meteen als omvormer dus dan heb je voor €300 extra (omvormers zijn niet gratis!) 3,84 kWh opslag. Mijn baseload zit rond de 200-300W dus dan drukt deze setup zelfstandig het sluipverbruik weg en dan kan de Anker met zijn 3500W de pieken opvangen. Levering Aug 05 - 10 ben benieuwd.
De reviews op Tweakers.

.plan: Review-recap: wat vinden tweakers van de Anker SOLIX Solarbank Max AC?

Jij hebt de Anker op 5 - 80 staan?
sdk1985 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

Voor baseload maakt het überhaupt niet uit. Je kunt een vast laadschema maken met 200W ontladen vanaf 19:00 tot en met 6:00. Opladen hoeft hij niet, daar zijn de PV voor aangesloten. Extra load balancing om de 0 te bewaken kan de anker blijven doen op basis van p1 data.

Uiteindelijk wil ik een stapje verder gaan en alles via assistant aan elkaar te koppelen. Zo wil ik zonneladen ondersteunen door de 2 800+ units maximaal te laten ontladen zodra er na 17:00 een Peblar sessie actief. Dan kan ik minimaal 4.8 uur doorladen, mogelijk langer indien er in die tijd nog wordt aangevuld vanuit PV.

Prijs verschil is overigens nog altijd 270 euro dus dat noem ik zelf niet even duur. Maar de reden dat ik niet voor de Mix AC is gegaan heeft voor mij meer te maken met de verschillende insteek.
Solarbank Max AC plug-in thuisbatterij met interne 3.500 watt omvormer en 7 kWh aan opslagcapaciteit. kost normaal gesproken 2.499,- dat is dus 500W minder vermogen en 1 kWh minder capaciteit voor meer.
ondertussen zie ik de Zendure 400AC ook al voor 2.100 euro in de aanbieding. dus nog altijd gelijk aan prijs als ik een aanbieding van de anker er bij neem, maar wel minder vermogen en capaciiteit.
het is maar een keuze die je maakt, zeker als je HA wilt is Zendure duidelijk de betere keuze.
Bij Zendure heb ik best wat heen en weer gemaild over de powerdock maar daaruit bleek vooral dat het allemaal nog niet af is, sterker nog er is zelfs nog geen handleiding. Bij Anker is de logica omgekeerd; die bieden nu officieel geen 3 fase ondersteuning maar komen daar later met een update voor. Hetzelfde met de stekker. Bij Anker kun je voor 13 euro een stekker mee bestellen zodat je netjes vanaf de accu naar een vaste installatie kunt zonder te hoeven knippen en rommelen. Dat vind ik bij vergelijkbare kosten een prettigere insteek. De form factor van de 4000 Mix AC+ met karretjes vind ik overigens ook onhandiger dan het stapelbare design. Mocht het later anders uitkomen dan kan ik de Anker altijd nog wel kwijt en vervangen. Prima tilbaar.

Welk systeem echt beter is ga ik binnenkort ervaren. Ik hoop dat Zendure prima werkt en heb daar an sich wel vertrouwen in anders had ik het niet besteld.
simso1 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:01:
[...]

De reviews op Tweakers.

.plan: Review-recap: wat vinden tweakers van de Anker SOLIX Solarbank Max AC?
sorry, dit is gewoon betaalde advertentie in een review jasje gestoken, dit soort info wil en kan ik niet serieus nemen, maar maak vooral je eigen beeld.

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-08 00:19
Best kwalijk dat een eerst werkend apparaat opeens niets meer doet via een lokale api. Nu na de update werkt het gelukkig weer. Extra reden om toch Europese batterijen te kopen... Hopelijk komt sessy met een mooie 3 fase batterij met huisbackup optie.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:07

Mimiix

Professioneel Prutser

Bij mij schiet de SF2400pro vandaag (en gister blijkbaar ook) ineens naar "duitsland" en blokeert de "overtollig energie exporteren".

Iemand anders dit ook gezien?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• sdk1985
Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:33:
[...]
Solarbank Max AC plug-in thuisbatterij met interne 3.500 watt omvormer en 7 kWh aan opslagcapaciteit. kost normaal gesproken 2.499,- dat is dus 500W minder vermogen en 1 kWh minder capaciteit voor meer.
ondertussen zie ik de Zendure 400AC ook al voor 2.100 euro in de aanbieding. dus nog altijd gelijk aan prijs als ik een aanbieding van de anker er bij neem, maar wel minder vermogen en capaciiteit.
het is maar een keuze die je maakt, zeker als je HA wilt is Zendure duidelijk de betere keuze.

[...]
An sich mooie deal voor €2.159,10 maar voor mij is het niet persé logisch om de ene aanbieding met een adviesprijs te vergelijken?

Zelf heb ik 28 juni besteld voor de pre order prijs via anker zelf a 2099 (+13 euro voor de stekker) en wacht ik op de cashback van 139,64=1959,36. Op dat moment was de 4000 Mix AC+ 2.399,00. Dat scheelt 439,64. Afgelopen week had techpunt de prijzen van de ankerwebsite + 10% korting, kwam je op 1889 in je mandje. Er was ook iemand die kortingscodes kon stapelen en nog minder kwijt was. Dus die prijs vergelijking is heel situationeel.

Doorslaggevend was voor mij niet de prijs maar de
1) De stekker:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0726/0736/7225/files/AE1033Z1-82_1000x.png?v=1779440947
2) De onduidelijkheden rondom de 'gratis' powerhub (via Zendure zelf bij 2399x2=4798) en de mogelijkheden daarvan met betrekking tot het aansluiten van een laadpaal die niet van zendure zelf is (vereist aparte aardlek achter de powerhub), de beperkingen indien je eventueel direct pv op die powerhub wil aansluiten (dan ben je de laadpaal poort kwijt), onduidelijke faseherverdeling bij offgrid, ze de handleiding nog niet af hebben en kritische details pas willen delen nadat die handleiding af is en je de powerhub via een voucher krijgt die je pas kunt verzilveren ná ontvangst en vervolgens met onbekende levertijd van die powerhub zit en dus óf moet wachten en mogelijk buiten je retourrecht zit óf twee keer een installatie moet opbouwen.

Ergens volgende week heb ik iig beide merken dus dan ga ik vanzelf wel merken of er inderdaad een functioneel verschil is tussen Zendure en Anker icm HA.

Seroendeng schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:18:
Best kwalijk dat een eerst werkend apparaat opeens niets meer doet via een lokale api. Nu na de update werkt het gelukkig weer. Extra reden om toch Europese batterijen te kopen... Hopelijk komt sessy met een mooie 3 fase batterij met huisbackup optie.
juist, vooral omdat je om de haverklap een stroomstoring hebt en je toch minimaal 3000W per fase geduurende de dag gaat trekken.
in praktijk heb je eens in de zoveel jaren een stroomstoring die na gemiddeld 3 uur is opgelost en je gemiddeld verbruik in de lente t/m heftstmaanden ligt in de donkere periode op circa 200-500W en dat voor alle 3-fase samen.
dus wensdenken en de echte realiteit ligt denk ik behoorlijk uitelkaar, en waar denk je dat Sessy zijn LFP cellen gaat halen, want die zijn er nauwelijks en die er wel zijn wil je of niet in je thuis-batterij ( te slechte kwaliteit ) of je betaald 4 keer de prijs.
sdk1985 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:29:
[...]

An sich mooie deal voor €2.159,10 maar voor mij is het niet persé logisch om de ene aanbieding met een adviesprijs te vergelijken?
nee, beide zijn aanbiedingsprijzen, als je adviesprijs wilt weten; anker 3500W 7 kWh is 2.499 euro en de Zendure 4000Ac is 4000W en 8 kWh voor 2.399 euro (bij Zendure.nl)
dus zelfs als je graag adviesprijzen wilt vergelijken is de Anker gewoon duurder voor minder en hebben we het nog niet eens over de mogelijke software gehad.
maar nochmaals iedereen mag zelf kiezen, maar als je toch al een Zendure hebt zou ik daar bij blijven of je moet volledig onttevreden zijn, dat kan.
Zelf heb ik 28 juni besteld voor de pre order prijs via anker zelf a 2099 (+13 euro voor de stekker) en wacht ik op de cashback van 139,64=1959,36. Op dat moment was de 4000 Mix AC+ 2.399,00. Dat scheelt 439,64. Afgelopen week had techpunt de prijzen van de ankerwebsite + 10% korting, kwam je op 1889 in je mandje. Er was ook iemand die kortingscodes kon stapelen en nog minder kwijt was. Dus die prijs vergelijking is heel situationeel.

Doorslaggevend was voor mij niet de prijs maar de
1) De stekker:

[Afbeelding]
2) De onduidelijkheden rondom de 'gratis' powerhub (via Zendure zelf bij 2399x2=4798) en de mogelijkheden daarvan met betrekking tot het aansluiten van een laadpaal die niet van zendure zelf is (vereist aparte aardlek achter de powerhub), de beperkingen indien je eventueel direct pv op die powerhub wil aansluiten (dan ben je de laadpaal poort kwijt), onduidelijke faseherverdeling bij offgrid, ze de handleiding nog niet af hebben en kritische details pas willen delen nadat die handleiding af is en je de powerhub via een voucher krijgt die je pas kunt verzilveren ná ontvangst en vervolgens met onbekende levertijd van die powerhub zit en dus óf moet wachten en mogelijk buiten je retourrecht zit óf twee keer een installatie moet opbouwen.

Ergens volgende week heb ik iig beide merken dus dan ga ik vanzelf wel merken of er inderdaad een functioneel verschil is tussen Zendure en Anker icm HA.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:45
Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

juist, vooral omdat je om de haverklap een stroomstoring hebt en je toch minimaal 3000W per fase geduurende de dag gaat trekken.
in praktijk heb je eens in de zoveel jaren een stroomstoring die na gemiddeld 3 uur is opgelost en je gemiddeld verbruik in de lente t/m heftstmaanden ligt in de donkere periode op circa 200-500W en dat voor alle 3-fase samen.
dus wensdenken en de echte realiteit ligt denk ik behoorlijk uitelkaar, en waar denk je dat Sessy zijn LFP cellen gaat halen, want die zijn er nauwelijks en die er wel zijn wil je of niet in je thuis-batterij ( te slechte kwaliteit ) of je betaald 4 keer de prijs.
Dat de cellen uit China komen daar ontkom je niet aan, maar dat het volledige apparaat ook uit China komt of lokaal gefabriceerd met Chinese cellen, daar zit het verschil. China alles in handen geven of de Cloud aansturing binnen Europa houden zit wel het verschil.

Ik heb zelf Zendure in huis gehaald met het zal wel los lopen, alu hoedjes waren ff op.
Maar als ze nu al op afstand je device aanpassen om dingen er door te drukken zullen ze dat in de toekomst zeker vaker doen. Wel of niet onschuldig... Daar heb ik persoonlijk heel veel moeite mee.
Grootste probleem is dat China lichtjaren voor loopt op gebied van accu's, welke soort dan ook.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant

• sdk1985
simso1 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:01:
[...]

Nee het wisselt per dag. Ik heb via HA een script gemaakt wat per dag in de ochtend de maximale SoC instelt afgestemd op mijn verbruikspatroon voor die dag/avond die daarop volgt. Hierbij is 80% overigens het minimaal instelbare getal. Er zijn dagen dat hij hoger staat. Ik zat zaterdag bijvoorbeeld op 0.1 kW import en 27.4 kWh export. Zonder batterij zou ik dan 4-5 kWh import hebben gehad.

• sdk1985
Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:41:
[...]
nee, beide zijn aanbiedingsprijzen, als je adviesprijs wilt weten; anker 3500W 7 kWh is 2.499 euro en de Zendure 4000Ac is 4000W en 8 kWh voor 2.399 euro (bij Zendure.nl)
dus zelfs als je graag adviesprijzen wilt vergelijken is de Anker gewoon duurder voor minder en hebben we het nog niet eens over de mogelijke software gehad.
maar nochmaals iedereen mag zelf kiezen, maar als je toch al een Zendure hebt zou ik daar bij blijven of je moet volledig onttevreden zijn, dat kan.

[...]
Heb zo'n voorgevoel dat Anker nooit die adviesprijs op de website gaat hanteren en dat het meer een marketing strategie is, maar wie weet.

Verder inderdaad logisch als je al een systeem hebt om bij dat systeem te blijven. Alleen in mijn geval was de Anker dus al aanwezig en heb ik 2 dagen geleden 2x de Zendure 800+ voor erbij besteld voor de ingebouwde omvormer :).

sdk1985 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

Nee het wisselt per dag. Ik heb via HA een script gemaakt wat per dag in de ochtend de maximale SoC instelt afgestemd op mijn verbruikspatroon voor die dag/avond die daarop volgt. Hierbij is 80% overigens het minimaal instelbare getal. Er zijn dagen dat hij hoger staat. Ik zat zaterdag bijvoorbeeld op 0.1 kW import en 27.4 kWh export. Zonder batterij zou ik dan 4-5 kWh import hebben gehad.
bij LFP is het vrij onzinnig om deze niet op 100% te zetten, dan had je net zo goed ook een kleinere capaciteit kunnen kopen. Qua levensduur zul je dat namelijk niet merken.
Acidrain schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:44:
[...]

Dat de cellen uit China komen daar ontkom je niet aan, maar dat het volledige apparaat ook uit China komt of lokaal gefabriceerd met Chinese cellen, daar zit het verschil. China alles in handen geven of de Cloud aansturing binnen Europa houden zit wel het verschil.
deels mee eens, maar ik heb eigenlijk nog een veel beter idee, namelijk de data gewoon locaal bij mij thuis neerzetten. en laten we eerlijk zijn, waar wordt dit soort zaken nog in de werkeld geproduceerd, al helemaal als het om grote aantalen gaat.
die trein is allang vertrokken.
Ik heb zelf Zendure in huis gehaald met het zal wel los lopen, alu hoedjes waren ff op.
Maar als ze nu al op afstand je device aanpassen om dingen er door te drukken zullen ze dat in de toekomst zeker vaker doen. Wel of niet onschuldig... Daar heb ik persoonlijk heel veel moeite mee.
Grootste probleem is dat China lichtjaren voor loopt op gebied van accu's, welke soort dan ook.

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Gerry1982 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

Ik ben geen elektricien maar volgens mij kan dit als volgt:

Er loopt reeds een aparte 3 fase groep naar de berging daarop zit nu alleen nog de 1 fase autolader en zijn de 2 andere schakelaars vrij.
Stel ik trek nog een kabel met een aparte 3 fase groep en maak in totaal 5 losse stopcontacten op elke fase 1 en de laatste blijft voor de auto lader dan moet dit lukken toch?
Naar mijn weten mag elke aparte fase dan max iets van 3640w gebruiken.

Is er iemand die kan bevestigen of dit daadwerkelijk technisch kan?
Fase is niet hetzelfde als groep: je zou best op 1 fase een aardlekschakelaar kunnen plaatsen en daar dan 1-4 automaten achter zetten voor 1-4 groepen. Dat was de standaard met een 1-fase huis aansluiting en 2 aardlekschakelaars voor 8 groepen.

Misschien is het verstandig om een professionele installateur in te schakelen om rekening te houden met onder meer:
  • Selectiviteit van de automaten;
  • Het gebruik een “rem” als je op de een of andere manier met je net-aansluiting + PV + batterijen over de maximale stroomsterkte van een component heen kunt gaan;
  • Warmte ontwikkeling in de kast als alles vol aan staat en de logische verdeling.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:31
Ben(V) schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:39:
Vannacht om 4:22 uur op 3-8-2026 stopte mijn 2400AC er ineens mee en wilde niet meer laden of ontladen.
De oplossing bleek dat ik een firmware upgrade moest uitvoeren van 1.023 naar 2.01 en toen ging de boel weer werken.

Ik las op de website van Fireson dat meer mensen op exact hetzelfde moment dit ondervonden.
Dus als iemand dit ook merkt weet je nu de fix.

Blijkbaar heeft Zendure een verplichte firmware upgrade afgedwongen.
Ik heb een paar weken geleden de internet access van de Zendures geblokkeerd :+ .
Hier is alles braaf blijven draaien.

@Theetjuh , bij deze.

• Gerry1982
  • Laatst online: 19:57
sir_knudde schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

Fase is niet hetzelfde als groep: je zou best op 1 fase een aardlekschakelaar kunnen plaatsen en daar dan 1-4 automaten achter zetten voor 1-4 groepen. Dat was de standaard met een 1-fase huis aansluiting en 2 aardlekschakelaars voor 8 groepen.

Misschien is het verstandig om een professionele installateur in te schakelen om rekening te houden met onder meer:
  • Selectiviteit van de automaten;
  • Het gebruik een “rem” als je op de een of andere manier met je net-aansluiting + PV + batterijen over de maximale stroomsterkte van een component heen kunt gaan;
  • Warmte ontwikkeling in de kast als alles vol aan staat en de logische verdeling.
Ik leg het waarschijnlijk verkeerd uit maar ik heb reeds 1x een 3 fase aansluiting in de berging. Als ik het mis heb verbeter me gerust.

En wat ik dan bedoel om nog een zelfde aansluiting te creëren als dat technisch mogelijk is. edit: volgens Claud is het zelfs mogelijk nog 3 groepen toe te voegen op de bestaande aansluiting zodat ik er 6 heb.

De andere punten zijn ook zeker iets om rekening mee te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzR7U7fD05AoBgZprGdScC0EjqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9oDfTRDLeoqVobbkdfqBRUy.jpg?f=fotoalbum_large

Schneider DomA49 B20, 3-polig, 400V in de hoofdmeterkast voedt deze aansluiting in de berging

[ Voor 7% gewijzigd door Gerry1982 op 04-08-2026 23:32 ]

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - 4x Zendure Solarflow 800 plus 7,68kw

Gezien niet iedereen alle topics volgt, en het wel relevant is voor de 2400ac;

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85856626

Waarin ik de bekabeling verder onder de loep heb genomen.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• sdk1985
Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

bij LFP is het vrij onzinnig om deze niet op 100% te zetten, dan had je net zo goed ook een kleinere capaciteit kunnen kopen. Qua levensduur zul je dat namelijk niet merken.
Dat is een misverstand over de werking van LFP. LFP degradeert ook (veel) harder bij een volle lading. De reden dat hij voel moet is dat de BMW bij LFP gekalibreerd moet worden omdat de voltage daling te laag is om betrouwbaar de resterende lading vast te stellen. Maar dat verandert scheikundig niets aan chemische degradatie. Die gaat harder op basis van tijd, warmte én hoe vol een accu zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXbEPsjkeAlfs1SFDN7btX67Z5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v4CJrmM4okQmApgNL8pG7yHy.png?f=fotoalbum_large

Is er dan reden voor paniek? Niet persé want deze data gaat uit van 40c en op dit moment is mijn accu bijvoorbeeld 36c dus dat helpt alweer. Uitgaande van de data die er wel is (dus met 40c) kom ik op een schatting van 90% na 5 jaar tegen 83% na jaar, ongeveer 0.5 kW permanent verlies op 7 kW. Wat dus weer lager zal uitpakken in verband met de 40c. Geen mega probleem, maar wanneer je dat kunt voorkomen door een paar minuten te besteden om je maximale SoC te laten wijzigen dan zou ik dat zeker doen.

Mbt de capaciteit; ik weet niet hoe dat bij jou zit maar mijn stroomverbruik wisselt heel erg over de week én de seizoenen voor zowel totaal verbruik, grid import als pv opwek. Momenteel wek ik tot een uurtje of 20:00 nog wel 300W op met PV, in mei gaat de zon 45 mintuten eerder onder. In de historische zomerdata zie ik in het weekend regelmatig letterlijk 2.5x tot 5x meer grid import dan doordeweeks.

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 05-08-2026 01:01 ]

• sdk1985
geert1992 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:15:
Gezien niet iedereen alle topics volgt, en het wel relevant is voor de 2400ac;

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85856626

Waarin ik de bekabeling verder onder de loep heb genomen.
Phoe 32 incidenten :X . Dan kun je onderhand wel naar https://productenmeldwijzer.nl/.

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 00:54:
[...]

Dat is een misverstand over de werking van LFP. LFP degradeert ook (veel) harder bij een volle lading. De reden dat hij voel moet is dat de BMW bij LFP gekalibreerd moet worden omdat de voltage daling te laag is om betrouwbaar de resterende lading vast te stellen. Maar dat verandert scheikundig niets aan chemische degradatie. Die gaat harder op basis van tijd, warmte én hoe vol een accu zit.
Dank voor de uitleg. Wat is je suggestie voor het maximumpercentage? 95 procent?

• Acidrain
Tha Deo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:09:
[...]

Dank voor de uitleg. Wat is je suggestie voor het maximumpercentage? 95 procent?
Gewoon 100%
Dit filmpje staat niet voor niets in de topic start.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:38
Acidrain schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:32:
[...]

Gewoon 100%
Daar wordt ook verteld dat je de gehele capaciteit van de accu moet gebruiken tot aan het moment dat de BMS ingrijpt, zolang er maar meer dan 2,6V op de accu cellen blijft staan

• Acidrain
simso1 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:01:
[...]

Daar wordt ook verteld dat je de gehele capaciteit van de accu moet gebruiken tot aan het moment dat de BMS ingrijpt, zolang er maar meer dan 2,6V op de accu cellen blijft staan
Dat is een ding voor Zendure om in te programmeren, niet iets waar de consument op zou moeten letten.
De variant die Zendure heeft bedacht is dat ze geforceerd gaan laden bij 5% of 10% net wat de consument heeft ingesteld.
De 100% voor calibratie hebben ze overigens ook iets op verzonnen, die gebeurd maandelijks geforceerd bij de mensen die geen 100% willen laden.

[ Voor 12% gewijzigd door Acidrain op 05-08-2026 09:06 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
elektriekert schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:39:
[...]

Ik heb een paar weken geleden de internet access van de Zendures geblokkeerd :+ .
Hier is alles braaf blijven draaien.

@Theetjuh , bij deze.
Heb ik inmiddels ook geblokkeerd in m'n firewall.

Om volledig te zijn moet je dan ook de Zendure app blokkeren of helemaal uitzetten.
Ik heb hem uitstaan en toen ik hem weer aanzette ging hij meteen zichzelf updaten en zo gauw die app draait kan hij je batterij besturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 05-08-2026 09:27 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Heb ik inmiddels ook geblokkeerd in m'n firewall.

Om volledig te zijn moet je dan ook de Zendure app blokkeren of helemaal uitzetten.
Ik heb hem uitstaan en toen ik hem weer aanzette ging hij meteen zichzelf updaten en zo gauw die app draait kan hij je batterij besturen.
Als ik de batterij ontsluit van het internet, gaat hij bij mij in de app op offline, mogelijk omdat mijn batterijen in een gescheiden netwerk zitten.
sdk1985 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:19:
[...]

Daar is eerlijk gezegd geen enkele aanwijzing voor. Chemisch werkt dat namelijk niet zo. Een batterij boven de 75% komt onder meer voltage en meer hitte en dus meer slijtage. Dat is ook bij LFP zo; zie bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek. Voor V2G wordt dan ook 20-50% SoC range voorgesteld in dat onderzoek. De reden dat een Tesla 100% vereist is dat die 100% lading nodig hebben om de BMS te calibreren, tussen de 100% en 25% moet de BMS 'gokken' hoeveel vermogen er nog beschikbaar is zodat je niet eens uit het niets halverwege je reis veel minder ver komt dan je dacht, niet omdat het letterlijk beter is voor de levensduur van de batterij.

Verder heb ik specifiek voor Zendure tot heden ook geen aanwijzingen gezien dat er überhaupt nominaal meer capaciteit is dan aan de gebruiker beschikbaar wordt gesteld (wat bij EV wel zo is). Maar als jij dat wel hebt ontdekt deel dit gerust.
jouw link werkt niet, en het onderzoek waar je eerder naar refereerde is gedaan in geheel andere situatie, namelijk binnen het EV segment, en daar spelen o.a. sneladen ( iets wat je bij een thuis-batterij eigenlijk nooit zult tegenkomen een behoorlijke rol in, En juist dat sneladen is een veel grotere factor voor je veroudering.
Aan de andere kant, de angst van bij m.n. auto-batterijen dat deze al na 8 jaar vrijwel onbruikbaar zouden zijn is ondertussen al duidelijk door praktijkvoorbeelden duidelijk ontkracht, en dat met eigenlijk de eerste generaties van auto-batterijen. De huidige batterijen die je o.a. ook in de huidige thuis-batterijen tegen gaat komen is dat nog veel minder een probleem.
De huidige batterijen geven met gemak een garantie af van tussen de 6.000 en 10.000 cycli, bij een gemiddel gebruik van 250 cycli per jaar hebben we het over 24 tot 40 jaar.
Ook omdat nog andere factoren hier een rol spelen zou een iets hogere slijtage nog geen praktisch effect hebben, met de huidige batterij systemen moet je afvragen of je al de 15 jaar gaat halen, niet zo zeer dat de batterij defect of versleten is, maar gewoon dat zowel jouw energiebehoefte en nieuwe technieken een eerdere vervanging veel sterker beinvloeden.
Dat is het grote verschil tussen een lab-omgeving en de echte wereld.

• Acidrain
Theetjuh schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:41:
[...]

Als ik de batterij ontsluit van het internet, gaat hij bij mij in de app op offline, mogelijk omdat mijn batterijen in een gescheiden netwerk zitten.
Bij mij zit de accu in het zelfde lan als mijn mobiel en ik zie de accu op offline in de app nadat ik hem van internet heb gegooid in de firewall.
De app maakt ook verbinding met de accu via de cloud en niet via local lan daarom blijft het ook werken als je buiten wifi bereik op de 4g zit..

Anders is het als je met bluetooth verbind, maar via bluetooth kun je geen firmware updaten, de opties die je dan hebt zijn heel beperkt. Geen idee welke opties Zendure zelf tot zijn beschikking heeft als jij via bluetooth met je accu connect.

• sdk1985
Acidrain schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:32:
[...]

Gewoon 100%
Hij verwijst dus netjes naar een studie, dat is deze studie over calendar aging.
The calendar degradation of Li-ion batteries is influenced by the storage time, SOC, and temperature
Waar ze dus bevestigen dat SoC bij 'calendar aging' één van de factoren is. Ze testen die dus ook mee;
...

Consequently, when designing a test matrix, at least three stress levels should be considered for each stress factor. In this work, we considered three stress levels for both the SOC (i.e., 10%, 50% and 90%) and temperature (i.e., 40 °C, 47.5 °C and 55 °C), as illustrated in Figure 1
Ze plaatsen ook resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnNsxghkqsqqmVwCuFZ2u7Fdub0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZgF5NCPQRhPI4SaHBlMo85VF.png?f=user_large

Wat in dat onderzoek mist is een duidelijke interpretatie en conclusie met betrekking tot de gerapporteerde resultaten. Dat doen ze in de 3 jaar nieuwere studie waar ik aan refereer wél:
Cycling near the top of charge (75%–100% SOC) is detrimental to LFP/graphite cells. Our results show a correlation between the average SOC of battery operation and capacity fade rate, meaning that the lower the average SOC, the longer the lifetime, in these 2500 h of testing. The average SOC was found to be the most critical factor influencing capacity fade for LFP cells, over the factors of temperature, depth of discharge, electrolyte salt choice or graphite choice. Cells cycled in the conventional 0%–100% SOC window showed capacity fade rates intermediate to 0%–25% and 75%–100%. Therefore, the time spent cycling at high states of charge is critical to minimize.
Waarbij goed is om te benadrukken dat ze dus concluderen dat de gemiddelde SOC is het aller belangrijkste is. Dus het aantal uren dat je boven de 75% zit niet dat je een keertje naar 100% gaat.

Voor V2G raden ze specifiek 20-50% aan 'in a Vehicle to Grid (V2G) scenario, electric vehicle owners could choose to operate their LFP cells between 20 to 50% SOC when they are supplying power to the grid, to maximize the cells’ lifetime for their vehicle'. Voor thuisbatterijen doen ze geen specifieke uitstpraken.

Met name relevant voor 'ons' is dat ik zie dat de accu vaak in de ochtend tussen 10:00 en 11:00 al vol is en dan dus ook vol blijft omdat de PV opwek zo lang doorloopt. Dat gecombineerd met hoge temperaturen momenteel (39c weer hier op moment van schrijven) maakt de zomer eigenlijk extra ongunstig. De rest van het jaar zal het allemaal wel loslopen. Dan lijkt het niet altijd om de batterij vol te krijgen en is het minder warm.

@Jan-tweak Het gaat niet om onbruikbaar maar om hoeveel capaciteitsverlies er optreed. De industrie ziet 20% capaciteitsverlies überhaupt als acceptabel. Maar daar mag je zelf prima anders over denken.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 05-08-2026 10:39 ]

• Acidrain
sdk1985 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Hij verwijst dus netjes naar een studie, dat is deze studie over calendar aging.

[...]

Waar ze dus bevestigen dat SoC bij 'calendar aging' één van de factoren is. Ze testen die dus ook mee;

[...]

[Afbeelding]

Wat in dat onderzoek mist is een duidelijke interpretatie en conclusie met betrekking tot de gerapporteerde resultaten. Dat doen ze in de 3 jaar nieuwere studie waar ik aan refereer wél:

[...]

Waarbij goed is om te benadrukken dat ze dus concluderen dat de gemiddelde SOC is het aller belangrijkste is. Dus het aantal uren dat je boven de 75% zit niet dat je een keertje naar 100% gaat.

Voor V2G raden ze specifiek 20-50% aan 'in a Vehicle to Grid (V2G) scenario, electric vehicle owners could choose to operate their LFP cells between 20 to 50% SOC when they are supplying power to the grid, to maximize the cells’ lifetime for their vehicle'. Voor thuisbatterijen doen ze geen specifieke uitstpraken.

Met name relevant voor 'ons' is dat ik zie dat de accu vaak in de ochtend tussen 10:00 en 11:00 al vol is en dan dus ook vol blijft omdat de PV opwek zo lang doorloopt. Dat gecombineerd met hoge temperaturen momenteel (39c weer hier op moment van schrijven) maakt de zomer eigenlijk extra ongunstig. De rest van het jaar zal het allemaal wel loslopen. Dan lijkt het niet altijd om de batterij vol te krijgen en is het minder warm.

@Jan-tweak Het gaat niet om onbruikbaar maar om hoeveel capaciteitsverlies er optreed. De industrie ziet 20% capaciteitsverlies überhaupt als acceptabel. Maar daar mag je zelf prima anders over denken.
Als je accu 's ochtends al vol zit heb je of te weinig accu capaciteit of te veel zonnepanelen.
Aangezien het zomer is en je voor het hele jaar een gebalanceerd systeem wil hebben gok ik op het eerste.
Maar dat betekend dat je alleen in de zomer periode te veel boven de 80% zit, de rest van het jaar gaat het dus prima en in de winter mogelijk zelfs te weinig.

Ik denk dat onbalans of continue rond 1C laden/ontladen veel meer schade kan aanrichten dan te veel boven de 80% hangen.
Dus ik laad gewoon naar 100% en over 10 a 15 jaar heb ik allang een ander systeem staan.

Voor mij persoonlijk heb ik mijn accu's niet in de ochtend al vol want in de ochtend pakt eerst mijn boiler alle zonnestroom die niet direct verbruikt wordt. Tussen 10.00 en lunch beginnen mijn accu's pas te laden afhankelijk van hoeveel warm water is verbruikt in de avond.

• Ben(V)
Acidrain schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Bij mij zit de accu in het zelfde lan als mijn mobiel en ik zie de accu op offline in de app nadat ik hem van internet heb gegooid in de firewall.
De app maakt ook verbinding met de accu via de cloud en niet via local lan daarom blijft het ook werken als je buiten wifi bereik op de 4g zit..

Anders is het als je met bluetooth verbind, maar via bluetooth kun je geen firmware updaten, de opties die je dan hebt zijn heel beperkt. Geen idee welke opties Zendure zelf tot zijn beschikking heeft als jij via bluetooth met je accu connect.
Bedankt voor deze post.

Ik kwam er zo achter dat ik een foutje gemaakt had in de firewall configuratie en de Zendure nog steeds het internet op kon.
Nu ik dat gecorrigeerd heb gaat in de app de Zendure ook offline en wil hij met Bluetooth gaan connecten.

PS
Die Zendure blijft maar proberen het internet te bereiken, weet niet of ik daar zo blij mee ben.
De hele firewall log loopt er mee vol.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 05-08-2026 11:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RemmyB83
  • Nu online
Acidrain schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Als je accu 's ochtends al vol zit heb je of te weinig accu capaciteit of te veel zonnepanelen.
Aangezien het zomer is en je voor het hele jaar een gebalanceerd systeem wil hebben gok ik op het eerste.
Maar dat betekend dat je alleen in de zomer periode te veel boven de 80% zit, de rest van het jaar gaat het dus prima en in de winter mogelijk zelfs te weinig.

Ik denk dat onbalans of continue rond 1C laden/ontladen veel meer schade kan aanrichten dan te veel boven de 80% hangen.
Dus ik laad gewoon naar 100% en over 10 a 15 jaar heb ik allang een ander systeem staan.

Voor mij persoonlijk heb ik mijn accu's niet in de ochtend al vol want in de ochtend pakt eerst mijn boiler alle zonnestroom die niet direct verbruikt wordt. Tussen 10.00 en lunch beginnen mijn accu's pas te laden afhankelijk van hoeveel warm water is verbruikt in de avond.
Persoonlijk heb ik momenteel een zo'n groot mogelijke zonnepanelenset en een zo klein mogelijke accu(nachtverbruik). Omdat wat je namelijk niet opwekt ook niet kan opslaan, maar je kan je verbruik wel een beetje sturen. En ik vindt de opslag inverhouding tot wat je kunt opwekken nogal duur. Ik verwacht dat over een paar jaar de betere en grotere systemen betaalbaarder worden, en wil daarom niet nu all in gaan.

🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West

[...]

kan zijn, mijn punt was dat ik gewoon zijn link niet kon zien, was blijkbaar onbekend.

jouw punt gaat dan weer over iets heel anders dan waar wij het over hadden, en dit aspect is dus een van de andere aspecten (Calendar Aging versu no. cycli) die mede bepalen hoe een batterij ( in dit geval dus met LFP cel-chemie) gaat verouderen.
het nadeel is van steeds één aspect is dat het op zich wel klopt maar de connectie met de werkelijkheid dus heel anders kan uit zien dan als je slechts op eé'n punt focused.
En juist deze combinatie en de veelheid van beinvloedbare factoren maakt het eigenlijk ontzettend lastig om daar een exact antwoord op te kunnen geven.
[...]

[...]

[Afbeelding]

[...]

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:29
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

[...]

Als je de grafiekjes ziet zie je dat cyclen tussen 0-100% maar een klein beetje meer degradatie veroorzaakt dan cyclen tussen 0-25% wat dus het minste degradatie veroorzaakt. Let ook op dat deze data uit de labomstandigheden voortvloeien (moet je ook lezen in de studie, maar waarschijnlijk continuous cycling met vrij hoge C-rate omdat de studie anders te lang duurt) en niet direct vertalen naar real life use.

Maar 0-25% cyclen is onzinnig. Net zoals een advies om tussen 20-50% te cyclen. In het laatste geval heb je dus 70% van de batterij voor niks gekocht. Je bent dan beter af met een batterij op de juiste capaciteit, cyclen tussen 10-100% en het iets snellere verlies accepteren.

Maar stel dat je 10 kWh hebt en je gebruikt maar 3 kWh per dag, dan kun je inderdaad beter tussen 20-50% cyclen dan tussen 70-100%. Beetje jammer dat je dan 6 kWh teveel capaciteit hebt gekocht, maar zo minimaliseer je het verlies.

Cyclen tussen 10-90% is overigens ook een heel slecht advies voor LFP. Door het missen van de kalibratie op 100% kunnen de cellen dan uit balans raken en dat kan ook tot versnelde degradatie van een battery pack leiden. Zo gaan veel e-bike batterijen voortijdig kapot, waarbij 1 slecht gebalanceerde cel de hele pack slecht laat presteren. Bij EVs is het BMS meestal wel erg precies om dit te voorkomen, maar bij thuisbatterijen zou ik daar niet op rekenen.

10-100% aanhouden dus voor de gemiddelde gebruiker met een juist gedimensioneerde batterij. Als je je er zelf beter bij voelt om 80% als bovenlimiet in te stellen en zelf regelmatig de kalibratie te veroorzaken moet je dat uiteraard vooral lekker doen. Maar het standaard advies is gewoon die 10-100%.

[ Voor 12% gewijzigd door bilgy_no1 op 05-08-2026 15:30 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:02
Een wetenschappelijke 100% is volgens mijn bescheiden mening ook iets heel anders dan de 100% melding die wij krijgen en die suggereert dat batterij vol is. Als voorbeeld mijn Victron omvormer met twee accupacks van verschillende merken. Als de accupacks 56V bereiken volgt de 100% melding. Dagelijks. Eens in de geloof 14 dagen vindt Victron het zaak om de accupacks te balanceren, dan worden ze tot 56V geladen, volgt de 100% melding en dan wordt doorgeladen naar 57V, accu1 en 57,5V voor accu 2. Die dagelijkse 100% kan nooit een wetenschappelijke 100% vulling van de cel zijn. En zelfs die 57V en 57,5V zullen niet 100% zijn, als het wel zo is zou dat mij hogelijk verbazen, een beetje ongemakkelijk onveilig gevoel geven een accupack dat helemaal op zn max geladen is, dat kapot zal gaan als er een kwart millivoltje bijkomt of de temperatuur een tiende graad stijgt?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:29
Vdvmark schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:40:
Een wetenschappelijke 100% is volgens mijn bescheiden mening ook iets heel anders dan de 100% melding die wij krijgen en die suggereert dat batterij vol is. Als voorbeeld mijn Victron omvormer met twee accupacks van verschillende merken. Als de accupacks 56V bereiken volgt de 100% melding. Dagelijks. Eens in de geloof 14 dagen vindt Victron het zaak om de accupacks te balanceren, dan worden ze tot 56V geladen, volgt de 100% melding en dan wordt doorgeladen naar 57V, accu1 en 57,5V voor accu 2. Die dagelijkse 100% kan nooit een wetenschappelijke 100% vulling van de cel zijn. En zelfs die 57V en 57,5V zullen niet 100% zijn, als het wel zo is zou dat mij hogelijk verbazen, een beetje ongemakkelijk onveilig gevoel geven een accupack dat helemaal op zn max geladen is, dat kapot zal gaan als er een kwart millivoltje bijkomt of de temperatuur een tiende graad stijgt?
Iedere fabrikant zal het kalibreren inderdaad anders regelen.

Het gaat uiteindelijk om een elektrochemisch proces: door een spanning te zetten op de polen van de batterij zullen de Lithium-ionen door het elektrolyt bewegen naar de anode-kant en daar weer elektronen opnemen. Dat is dus beperkt door de totale hoeveelheid ionen in de cel die beschikbaar zijn voor de reactie.

Degradatie ontstaat (oa) doordat een deel van de lithium ionen kunnen blijven vastzitten in het materiaal van de elektrodes of dendrites kunnen vormen. Dan zijn er dus minder beschikbaar voor de reactie en verandert de capaciteit van de cel door de tijd heen.

Verder is het zoals alle chemische processen onderhevig aan de invloed van de temperatuur. In de winter haal ik aanzienlijk minder kWh uit de batterij dan nu in de zomer.

Omdat je niet de atomen kunt tellen in een cel, is de spanningscurve de belangrijkste aanwijzing voor de SOC en ook voor het bepalen van de capaciteit. Bij LFP is deze curve over een groot gebied heel vlak en moet je dus echt de extremen gebruiken om dat juist vast te stellen.

NB dit is een versimpelde weergave, zonder de wetenschappelijke termen te gebruiken.

• sdk1985
bilgy_no1 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:23:
[...]

Als je de grafiekjes ziet zie je dat cyclen tussen 0-100% maar een klein beetje meer degradatie veroorzaakt dan cyclen tussen 0-25% wat dus het minste degradatie veroorzaakt. Let ook op dat deze data uit de labomstandigheden voortvloeien (moet je ook lezen in de studie, maar waarschijnlijk continuous cycling met vrij hoge C-rate omdat de studie anders te lang duurt) en niet direct vertalen naar real life use.
Precies, dat was ook hetgeen ik in de conclusie aanhaalde, het gaat om de tijd besteed op een hoge lading. Elk uur dat je daar zit geeft hogere degradatie. Het opladen naar 100 an sich is geen probleem, lang op die 100 blijven hangen is een probleem. De suggestie om een eventuele zonneboiler eerst laten laden vóórdat de accu's starten vond ik daarom een prima suggestie.
Maar 0-25% cyclen is onzinnig. Net zoals een advies om tussen 20-50% te cyclen. In het laatste geval heb je dus 70% van de batterij voor niks gekocht. Je bent dan beter af met een batterij op de juiste capaciteit, cyclen tussen 10-100% en het iets snellere verlies accepteren.
Voor V2G is dat an sich niet zo raar, maar wel erg onpraktisch. In het artikel geven ze ook aan dat ze begrijpen dat er een verschil zit tussen wat het beste is voor de batterij en wat praktisch haalbaar is. Maar V2G lijkt me offtopic voor dit topic :X .
Maar stel dat je 10 kWh hebt en je gebruikt maar 3 kWh per dag, dan kun je inderdaad beter tussen 20-50% cyclen dan tussen 70-100%. Beetje jammer dat je dan 6 kWh teveel capaciteit hebt gekocht, maar zo minimaliseer je het verlies.
Daar begon de discussie. Stroomverbruik zal normaliter heel erg wisselend zijn, per dag maar ook per jaargetijde. Je kan een discussie en bijbehorende rekensom maken of je voor piekverbruik of gemiddeld verbruik wil dimensioneren. Maar per definitie ga je dagen houden waarbij je onder het gemiddelde zit. Juist wanneer midden zomer dagelijks het ding helemaal leeg trekt had je waarschijnlijk een grotere batterij nodig gehad.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Cyclen tussen 10-90% is overigens ook een heel slecht advies voor LFP. Door het missen van de kalibratie op 100% kunnen de cellen dan uit balans raken en dat kan ook tot versnelde degradatie van een battery pack leiden. Zo gaan veel e-bike batterijen voortijdig kapot, waarbij 1 slecht gebalanceerde cel de hele pack slecht laat presteren. Bij EVs is het BMS meestal wel erg precies om dit te voorkomen, maar bij thuisbatterijen zou ik daar niet op rekenen.

10-100% aanhouden dus voor de gemiddelde gebruiker met een juist gedimensioneerde batterij. Als je je er zelf beter bij voelt om 80% als bovenlimiet in te stellen en zelf regelmatig de kalibratie te veroorzaken moet je dat uiteraard vooral lekker doen. Maar het standaard advies is gewoon die 10-100%.
Zo ver ik kan vinden doet zowel anker als zendure aan kalibratie vanuit de firmware wanneer nodig. Maar ook dat is een andere discussie. Je kunt prima op maandag op 80 draaien en vrijdag op 100 mocht je je druk maken om de BMS. Kleine moeite om een schema in te stellen. Daarin kun je ook prima een periodieke 100% opnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 05-08-2026 16:28 ]

remcoXP schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:38:
[...]

vind dat echt jammer, onnodig en flauw dat ze de support eruit hebben gehaald.
nee, helemaal niet onnodig, omdat ze daarmee en dus ook andere mensen daar gewoon problemen mee hadden, ze kregen deze gewoon niet meer voor de 100% aan het draaien.

overigens in HA is dat helemaal geen probleem, dus als je toch je P1 van HW wilt gebruiken gewoon de software van giels HA gebruiken, heb je zelfs ook nog meer opties en mogelijkheden.

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:26
Ik snap eerlijk gezegd totaal niet wat het probleem was van de P1 van HomeWizard, maar dat terzijde.

Sinds vorige week heb ik een Zendure Solarflow 2400AC+ en ben er erg blij mee. Wel geupgrade van firmware 1.0.1 (waar hij mee geleverd werd) naar 2.0.1, maar ik gebruik HEMS niet. Ik heb de aansturing via HA geprobeerd (van Gielz), maar had EVCC al draaien i.v.m. mijn auto. Toch werkte het niet vlekkeloos (HA en EVCC hadden beiden een net andere cadans met op het ophalen van wat er nou verbruikt werd), je zag namelijk vrij vaak oscillaties in de laadpaal en de batterij (en de batterij mag de auto niet opladen).

Afgelopen week druk bezig geweest met mijn eigen "brein" om alles aan te sturen. En dit werkt vrij goed moet ik zeggen. Er wordt eerst bepaald (op basis van wanneer ik moet vertrekken, hoe vol de auto zit, hoe veel % er nog bij moet, hoe laat ik terug ben etc) waar het stroom heen moet (auto of thuis batterij) en stuurt zowel de laadpaal of de Zendure aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olgSzG6J9Hob12e8ieeryylPYa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IRzjmBcWpjD2hFuQuXun4rjD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzIUrJWflnjO0lbu6VruKh8cULU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/30kMVhSiy5gis8ZJYgbZAkaR.png?f=fotoalbum_large

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:14
Hallo, ik wil mijn 2400 AC+ updaten, draai nu in Gielz tot volle tevredenheid.
Is er een stappenplan voor het updaten?
lijkt mij het volgende...

Batterij op zeg maar 30% stand-by zetten in HA
Overzetten naar HEMS in de Zendure app
Firmware updaten.
Terugzetten naar HA, en weer op NOM, zoals hij stond.

Ik ben altijd een beetje huiverig met het updaten van firmware (uit de vroegere BIOS tijd) dus daarom wil ik zeker weten dat ik het goed doe.

Ik wil echter niet wachten tot ik geen keuze meer heb, en wellicht geen capaciteit genoeg heb om te updaten.

• Ben(V)
Je hoeft helemaal niet over te schakelen naar Hems en ook niet van HA af te koppelen.
Gewoon de App opstarten en je Zendure daarmee updaten is voldoende.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

jannus66 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:56:
lijkt mij het volgende...

Batterij op zeg maar 30% stand-by zetten in HA
Overzetten naar HEMS in de Zendure app
Firmware updaten.
Terugzetten naar HA, en weer op NOM, zoals hij stond.

Ik ben altijd een beetje huiverig met het updaten van firmware (uit de vroegere BIOS tijd) dus daarom wil ik zeker weten dat ik het goed doe.

Ik wil echter niet wachten tot ik geen keuze meer heb, en wellicht geen capaciteit genoeg heb om te updaten.
Het is geen bom wat je gaat ontmantelen, gewoon op de update knop drukken, de rest gaat vanzelf

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:12
jannus66 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:56:
Let er wel op dat je voor het doorknippen het groengele draadje door knipt en niet het geelgroene draadje.

• knorde
  • Registratie: April 2005
Ik heb een Solarflow 800 Plus met 1 uitbreidingsbatterij van 1.9 kWh. Totaal 3.8 kWh dus. Nu merkte ik dat ik toch op best wel wat dagen de batterij niet vol kreeg dus heb ik een paar extra zonnepanelen bijgeplaatst. Echter doen deze het zo goed dat ik gemiddeld 4 kWh terug lever per dag. Dit is uiteraard wel in de vorige en deze maand gemeten dus misschien niet heel realistisch.

Nu twijfel ik of ik er nog 1 extra uitbreidingsbatterij bij zal kopen van 1.8 kWh. Totaal 5.7 kWh dan. Nu zal ik (ongeveer) in de maanden april - augustus regelmatig de batterij vol krijgen maar in de overige maanden niet. Nu red ik vaak de nacht tot ongeveer 3 - 4 uur in de nacht. Het is dus ook mooi wat langer de nacht/ ochtend overbruggen.

Ik ben alleen dus wel bang dat ik ook maanden zal hebben dat ze niet vol komen. Is het evengoed aan te raden om opslag bij te plaatsen en kan het verder geen kwaad als je ze in een bepaalde periode niet vol krijgt?

Die 10% vol houden geldt dat per batterij of is dat totaal verdeeld over alle batterijen?

Ik vind het ook wel jammer dat die krengen nog zo duur zijn, 599 euro kost nog meer dan een complete solarflow 800 Plus. Echter kan ik geen andere groep meer benutten dus ik moet het met 1 solarflow doen.

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 05-08-2026 22:53 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:14
maartend schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:43:
[...]

Let er wel op dat je voor het doorknippen het groengele draadje door knipt en niet het geelgroene draadje.
Je kunt daar gekscherend over doen, maar ik vind dat soort dingen spannend. Mag dat?

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:25
jannus66 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:34:
[...]

Je kunt daar gekscherend over doen, maar ik vind dat soort dingen spannend. Mag dat?
Er zijn verschillende Zendure gebruikers die met eerdere updates last hadden van een brick. Volgens mij was dat o.a. bij een Hyper 2000 update. Ook zie je regelmatig dat er na een FW update nog een update lijkt klaar te staan, en de app dus nog niet door heeft dat de update geslaagd is. Al met al vind ik het updaten van mijn Zendure set tot op heden ook nog geen hele fijne ervaring.

• gratiz
  • Laatst online: 17:52
knorde schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:51:
Ik heb een Solarflow 800 Plus met 1 uitbreidingsbatterij van 1.9 kWh. Totaal 3.8 kWh dus. Nu merkte ik dat ik toch op best wel wat dagen de batterij niet vol kreeg dus heb ik een paar extra zonnepanelen bijgeplaatst. Echter doen deze het zo goed dat ik gemiddeld 4 kWh terug lever per dag. Dit is uiteraard wel in de vorige en deze maand gemeten dus misschien niet heel realistisch.

Nu twijfel ik of ik er nog 1 extra uitbreidingsbatterij bij zal kopen van 1.8 kWh. Totaal 5.7 kWh dan. Nu zal ik (ongeveer) in de maanden april - augustus regelmatig de batterij vol krijgen maar in de overige maanden niet. Nu red ik vaak de nacht tot ongeveer 3 - 4 uur in de nacht. Het is dus ook mooi wat langer de nacht/ ochtend overbruggen.

Ik ben alleen dus wel bang dat ik ook maanden zal hebben dat ze niet vol komen. Is het evengoed aan te raden om opslag bij te plaatsen en kan het verder geen kwaad als je ze in een bepaalde periode niet vol krijgt?

Die 10% vol houden geldt dat per batterij of is dat totaal verdeeld over alle batterijen?

Ik vind het ook wel jammer dat die krengen nog zo duur zijn, 599 euro kost nog meer dan een complete solarflow 800 Plus. Echter kan ik geen andere groep meer benutten dus ik moet het met 1 solarflow doen.
Waarom neem je niet een extra SF800plus voor 330,- (zie de aanbiedingen die steeds voorbij komen). Voordeel is dat je laad- en ontlaadvermogen ook keer 2 gaat.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• knorde
gratiz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Waarom neem je niet een extra SF800plus voor 330,- (zie de aanbiedingen die steeds voorbij komen). Voordeel is dat je laad- en ontlaadvermogen ook keer 2 gaat.
Staat in mijn bericht, ik heb geen groep meer over waar ik er een kan bijzetten.

• harald66
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:01
loop al 2 weken te proberen mijn solar flow 2400ac+ werkend te krijgen in HA green met Gielz. echter als ik het dashboard laad krijg ik fout meldingen bij alle entiteiten. IP zendure en HW p1 op vast ip gezet en in gegeven in de yaml. ook de kwartierprijzen via nordpool worden niet geladen.
Wat doe ik fout

• Acidrain
harald66 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:28:
loop al 2 weken te proberen mijn solar flow 2400ac+ werkend te krijgen in HA green met Gielz. echter als ik het dashboard laad krijg ik fout meldingen bij alle entiteiten. IP zendure en HW p1 op vast ip gezet en in gegeven in de yaml. ook de kwartierprijzen via nordpool worden niet geladen.
Wat doe ik fout
Ik zou je vraag hier stellen als ik jou was:
Zendure in HA

• maartend
jannus66 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:34:
[...]

Tuurlijk. Ik zou het ook spannend vinden. Vind ik altijd met firmware updates. I snou niet dat je dat zomaar kan terugdraaien.

• maartend
knorde schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:04:
[...]

Staat in mijn bericht, ik heb geen groep meer over waar ik er een kan bijzetten.
hoezo kun je geen andere groep meer benutten? Je hebt maar 1 solarflow, je hebt toch wel maar dan 1 groep in je huis mag ik hopen?

• knorde
maartend schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:39:
[...]

hoezo kun je geen andere groep meer benutten? Je hebt maar 1 solarflow, je hebt toch wel maar dan 1 groep in je huis mag ik hopen?
Ja 7 groepen plus 1 aparte zonnepaneel groep (met 6 panelen) en 1 aparte kookgroep.

De Solarflow 800 Plus zit op een gedeelde (niet veel gebruikte) groep. Een andere zonnepaneleninstllatie (800 watt omvormer) met 2 panelen zit op een andere (niet veel gebruikte) groep.

De overige groepen zijn (of kunnen door incidenteel gebruik) wat meer belast (worden).

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
knorde schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Ja 7 groepen plus 1 aparte zonnepaneel groep (met 6 panelen) en 1 aparte kookgroep.

De Solarflow 800 Plus zit op een gedeelde (niet veel gebruikte) groep. Een andere zonnepaneleninstllatie (800 watt omvormer) met 2 panelen zit op een andere (niet veel gebruikte) groep.

De overige groepen zijn (of kunnen door incidenteel gebruik) wat meer belast (worden).
(verwijderd want slecht gelezen)

[ Voor 10% gewijzigd door ppaulv op 06-08-2026 11:29 ]

One cookie a day keeps the doctor away !

• perryenmandy
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:06
Hi,

Beetje rond lopen snuffelen op dit forum en nu had ik een aantal vragen.
  • 1. iemand ervaring met kopen van de Zendure in Duitsland?
    Zag dat de prijs daar vele malen goedkoper is dan bij Zendure zelf.
  • 2. Heeft iemand er ook zonnepanelen op? heb zelf een goodwe omvormer die keuren begint te vertonen, dus dacht 1+1 = 2 en neem een Zendure SolarFlow 2400 Pro + AB3000L
Zou dat werken voor 8 panelen van 290kw.

Zit op een aparte groep in de meter kast, dacht dan de kabel af hergebruiken op de Zendure om snel te kunnen ontladen indien nodig.

Bedankt voor jullie hulp.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:49
perryenmandy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:50:
Hi,

• 2. Heeft iemand er ook zonnepanelen op? heb zelf een goodwe omvormer die keuren begint te vertonen, dus dacht 1+1 = 2 en neem een Zendure SolarFlow 2400 Pro + AB3000L

Zit op een aparte groep in de meter kast, dacht dan de kabel af hergebruiken op de Zendure om snel te kunnen ontladen indien nodig.

Antwoord op vraag 1: ja! Vorige week besteld op MarcMax.de en na 3 dagen ontvangen. Helemaal prima.

Let op dat je wel verplicht bent om voor de prijs inclusief btw te kiezen als je in NL wil installeren. Sommige webshops laten de prijs zonder btw zien, die geldt alleen voor Duitsers met bepaalde regels.

Je kan wel bestellen voor de prijs zonder btw. Ik weet niet wat er dan gebeurt, wellicht niets. Maar weet dat je dan wel illegaal bezig bent.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:27
perryenmandy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:50:
Hi,

Ik neem aan dat je 8 panelen van 290 Wp bedoeld?
Zit dat in 1 string?, nee, dat kun je niet op een 2400pro kwijt.
Je hebt 4 trackers van 750 Wp in een 2400pro
Je zult alle DC kabels van de panelen naar de 2400pro moeten brengen en dan steeds 2 parallel op een tracker aansluiten er staan wel voorbeelden in de handleiding die op op de site kunt downloaden.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:39
Ik zag deze bij de instellingen van de Zendure app er opeens bij staan, wat houdt dit in en waarop moet je die instellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3JvYG9qXzMtRpth1Rmnt9o5Gyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSJHaue1gMMG2O2lw3WWDW2y.jpg?f=fotoalbum_large

• perryenmandy
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:06
Polvo176 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:31:
[...]

Ik neem aan dat je 8 panelen van 290 Wp bedoeld?
Zit dat in 1 string?, nee, dat kun je niet op een 2400pro kwijt.
Je hebt 4 trackers van 750 Wp in een 2400pro
Je zult alle DC kabels van de panelen naar de 2400pro moeten brengen en dan steeds 2 parallel op een tracker aansluiten er staan wel voorbeelden in de handleiding die op op de site kunt downloaden.
Ok, dat wordt een paar extra draadjes trekken dan :)
Bedankt voor je antwoord.
B-Force schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:06:
[...]

Antwoord op vraag 1: ja! Vorige week besteld op MarcMax.de en na 3 dagen ontvangen. Helemaal prima.

Let op dat je wel verplicht bent om voor de prijs inclusief btw te kiezen als je in NL wil installeren. Sommige webshops laten de prijs zonder btw zien, die geldt alleen voor Duitsers met bepaalde regels.

Je kan wel bestellen voor de prijs zonder btw. Ik weet niet wat er dan gebeurt, wellicht niets. Maar weet dat je dan wel illegaal bezig bent.
Thank, illegaal zijn we niet bezig aangezien je btw kan terugvragen ;).

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:39
knorde schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:04:
[...]

Geen eigen groep of ook geen gedeelde groep meer?

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
Vraag tav garantie op de batterijen van zendure:
Zendure geeft aan alleen maar garantie te geven op producten die via hun eigen webshop, amazon, of officiele dealers zijn gekocht. Een lijst met officiele dealers is er overigens niet, lijkt.

Hoe zien jullie dit? Dit zou betekenen dat wanneer je via één van de 100 webwinkels koopt, maar die winkel over 6j failliet is (net als met legio zonnepaneel-boeren is gebeurd), je dus niet direct bij zendure kan aankloppen voor garantie.

Heb met zendure contact gehad, omdat ik via marktplaats een AB3000L zou willen aanschaffen die volledig legit, maar via een ander kanaal (promotie overeenkomst met tussen-bedrijf) is verkregen. Hier zegt zendure in mail dus geen garantie op te willen geven.

Dat maakt het allemaal wel een stuk lastiger en ik weet niet of dit conform nederlandse wetgeving is, ook

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:57

koboy

Heb een idee voor een icon

perryenmandy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:49:
[...]

Ok, dat wordt een paar extra draadjes trekken dan :)
Bedankt voor je antwoord.

[...]

Wel illegaal want het gaat om de Duitse BTW regeling die expliciet zegt dat de apparatuur in Duitsland moet opgesteld worden.

Dus netjes Duitse BTW afdragen, wat zo goed als elke webshop doet bij verzending naar Nederland. Daarna hier de BTW terugvragen, en de Belastingdiensten de zaak onderling laten afhandelen.

N.B. bij de Nederlandse BTW teruggaaf reken je ook de (forfaitaire) BTW over de handel opbrengst af met de belastingdienst. Je krijgt dus niet alles terug!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• knorde
AquilaXL schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Geen eigen groep of ook geen gedeelde groep meer?

De overige groepen zijn gedeelde groepen en kunnen door incidenteel gebruik wat meer belast worden.

• gratiz
knorde schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

De overige groepen zijn gedeelde groepen en kunnen door incidenteel gebruik wat meer belast worden.
Een 16A groep is 3680 watt. Zet je er een SF800 bij, dan heb je toch ruimte genoeg om op hetzelfde moment andere apparaten te gebruiken? Lijkt mij stug dat je op elke groep groot verbruikers hebt....

• knorde
gratiz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:36:
[...]

Een 16A groep is 3680 watt. Zet je er een SF800 bij, dan heb je toch ruimte genoeg om op hetzelfde moment andere apparaten te gebruiken? Lijkt mij stug dat je op elke groep groot verbruikers hebt....
Het punt is dat ik dat dus nooit zeker weet. En je mag totaal niet boven die 3680 watt uitkomen. Het zal vrijwel nooit tot amper gebeuren maar ik wil geen risico op brand. Er wordt duidelijk vermeld (althans dat lees ik overal terug) dat een gedeelde groep niet wenselijk is maar als het dan toch moet dat er zeer weinig gebruik op mag. Wat daar precies onder valt weet ik niet maar daarom heb ik voor mijn situatie de 2 lichtste groepen al gebruikt. Stel iemand gaat stofzuigen en toevallig net de waterkoker tegelijk gebruiken en weer iemand anders (heel toevallig) de föhn, dan zit je alweer. Op de huidige 2 gedeelde groepen ben ik er zeker van dat je nooit aan het maximum gaat komen. Ik wil geen enkel risico lopen. Zou natuurlijk wel veel fijner zijn omdat je dan ook sneller kan laden en ontladen ondanks geen eigen groep. Nu loop ik er ook tegenaan dat ik bijvoorbeeld nog naar 1000 watt laden bijvoorbeeld 700 watt aan het terugleveren ben.

Hoe zit dat eigenlijk als je 1 solarflow met extra batterij hebt en 1 zonder. Verdeeld hij dan ook het laden en ontladen over de 2. Of is degene zonder extra batterij eerder leeg dan degene met extra batterij?

[ Voor 13% gewijzigd door knorde op 06-08-2026 13:46 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Aeien schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:06:
Vraag tav garantie op de batterijen van zendure:
Zendure geeft aan alleen maar garantie te geven op producten die via hun eigen webshop, amazon, of officiele dealers zijn gekocht. Een lijst met officiele dealers is er overigens niet, lijkt.

Hoe zien jullie dit? Dit zou betekenen dat wanneer je via één van de 100 webwinkels koopt, maar die winkel over 6j failliet is (net als met legio zonnepaneel-boeren is gebeurd), je dus niet direct bij zendure kan aankloppen voor garantie.

Heb met zendure contact gehad, omdat ik via marktplaats een AB3000L zou willen aanschaffen die volledig legit, maar via een ander kanaal (promotie overeenkomst met tussen-bedrijf) is verkregen. Hier zegt zendure in mail dus geen garantie op te willen geven.

Dat maakt het allemaal wel een stuk lastiger en ik weet niet of dit conform nederlandse wetgeving is, ook
Zendure vraagt bij garantieclaim een bewijs van aankoop. Kan me voorstellen dat dat bij MP niet is dan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
klump4u schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:43:
[...]

Zendure vraagt bij garantieclaim een bewijs van aankoop. Kan me voorstellen dat dat bij MP niet is dan.
je kan in principe je aankoopbewijzen erbij geven als je verkoopt, natuurlijk. Net als dat je bij een cadeau ook niet de originele koper bent, maar wel de garantie claimt.

punt is dat zendure de garantie niet wilt geven als je bij een webwinkel hebt gekocht die niet zendure, amazon of van hun lijst (die ik niet kan vinden) is.

En dat is heel onhandig, want hoeveel van de huidige webwinkels bestaan gedurende de 10j garantieperiode? Dit is dus een interessante vraag voor iedereen die níet via bovenstaande lijst wil kopen, en dat is een groot deel van dit forum?

• Ben(V)
Volgens de Nederlandse wet moet de verkoper garantie verlenen en niet de fabrikant.
Bij particuliere verkoop kun je de garantie overdragen door het originele verkoop bewijs met het product mee over te dragen.

Formeel heb je helemaal geen recht op garantie van Zendure.
Als de verkopende partij failliet gaat heb je pech en kun je alleen hopen op coulance van Zendure.

Als je dus ergens een Zendure wilt kopen zou ik even aan Zendure vragen of desbetreffende partij een officiele dealer is.

[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 06-08-2026 14:01 ]

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:13
perryenmandy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:49:
[...]

[...]

Hoe vraag je dat terug? Als particulier? Zakelijk? Kor?

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Polvo176
Ik heb bij 2 verschillende Duitse webshops en bij zendure.nl gekocht, maar weet door verplaatsen en wisselen echt niet meer welke losse batterij waar vandaar gekomen is, de omvormers zelf wel.
Als er al een stuk gaat dan gebruik ik gewoon een van de NL nummers die ik heb.
Is wel een nadeel als je via MP wat koopt, vaak nog duurder dan via een webshop en dan nergens recht op hebben als de bon er niet bij is.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
Polvo176 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:15:
Ik heb bij 2 verschillende Duitse webshops en bij zendure.nl gekocht, maar weet door verplaatsen en wisselen echt niet meer welke losse batterij waar vandaar gekomen is, de omvormers zelf wel.
Als er al een stuk gaat dan gebruik ik gewoon een van de NL nummers die ik heb.
Is wel een nadeel als je via MP wat koopt, vaak nog duurder dan via een webshop en dan nergens recht op hebben als de bon er niet bij is.
idem hier, maar op de originele facturen / bestelbevestigingen stonden alle nummers. Bij jou niet dan?

One cookie a day keeps the doctor away !

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:39
knorde schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Het punt is dat ik dat dus nooit zeker weet. En je mag totaal niet boven die 3680 watt uitkomen. Het zal vrijwel nooit tot amper gebeuren maar ik wil geen risico op brand. Er wordt duidelijk vermeld (althans dat lees ik overal terug) dat een gedeelde groep niet wenselijk is maar als het dan toch moet dat er zeer weinig gebruik op mag. Wat daar precies onder valt weet ik niet maar daarom heb ik voor mijn situatie de 2 lichtste groepen al gebruikt. Stel iemand gaat stofzuigen en toevallig net de waterkoker tegelijk gebruiken en weer iemand anders (heel toevallig) de föhn, dan zit je alweer. Op de huidige 2 gedeelde groepen ben ik er zeker van dat je nooit aan het maximum gaat komen. Ik wil geen enkel risico lopen. Zou natuurlijk wel veel fijner zijn omdat je dan ook sneller kan laden en ontladen ondanks geen eigen groep. Nu loop ik er ook tegenaan dat ik bijvoorbeeld nog naar 1000 watt laden bijvoorbeeld 700 watt aan het terugleveren ben.

Hoe zit dat eigenlijk als je 1 solarflow met extra batterij hebt en 1 zonder. Verdeeld hij dan ook het laden en ontladen over de 2. Of is degene zonder extra batterij eerder leeg dan degene met extra batterij?
Je praat nu over verbruikers, zitten die allemaal op één groep?

• Polvo176
ppaulv schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

idem hier, maar op de originele facturen / bestelbevestigingen stonden alle nummers. Bij jou niet dan?
Nee, alleen de types, geen snrs o.i.d.

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:27
Op mijn factuur staat ook enkel het type, maar geen nummers (gekocht bij Techpunt).
Ik heb wel achteraf voor de Bebat (België) alle nummers moeten doorgeven, maar op facturen kan ik dit nergens terugvinden.

• knorde
AquilaXL schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

Je praat nu over verbruikers, zitten die allemaal op één groep?
Niet vast maar dit zou in theorie kunnen gebeuren zeg maar.

Achteraf had ik veel beter voor de Solarflow 1600+ kunnen gaan denk ik, dan had ik genoeg laad vermogen voor mijn situatie. Zit je alleen nog met de vrij dure extra uitbreidingsbatterij. Maar het kost een kapitaal van de 800 plus naar de 1600 plus dus die optie is nu niet realistisch.

• gratiz
knorde schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:44:
[...]

Niet vast maar dit zou in theorie kunnen gebeuren zeg maar.

Achteraf had ik veel beter voor de Solarflow 1600+ kunnen gaan denk ik, dan had ik genoeg laad vermogen voor mijn situatie. Zit je alleen nog met de vrij dure extra uitbreidingsbatterij. Maar het kost een kapitaal van de 800 plus naar de 1600 plus dus die optie is nu niet realistisch.
Dan zet je ipv 1 1600 toch 2x een 800 op die groep?! Eventueel met max. laadvermogen van 1400. Als je denkt dat je er ook nog een waterkoker bij aanwilt doen op die groep/

• knorde
gratiz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:55:
[...]

Dan zet je ipv 1 1600 toch 2x een 800 op die groep?! Eventueel met max. laadvermogen van 1400. Als je denkt dat je er ook nog een waterkoker bij aanwilt doen op die groep/
Dat mag toch niet? Je mag er toch maar 1 op een gedeelde groep zetten?

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:59
knorde schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

Dat mag toch niet? Je mag er toch maar 1 op een gedeelde groep zetten?
Dat snap ik niet... 2x800 of 2x1000 is toch ver onder de max van 3600w?

• knorde
sender schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:25:
[...]

Dat snap ik niet... 2x800 of 2x1000 is toch ver onder de max van 3600w?
Bij een gedeelde groep mag je (ondanks dat een gedeelde groep amper belast wordt, al is het maar een led lampje) maxinaal 800 watt terugleveren en maar 1 batterij hebben staan.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:59
knorde schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:29:
[...]

Bij een gedeelde groep mag je (ondanks dat een gedeelde groep amper belast wordt, al is het maar een led lampje) maxinaal 800 watt terugleveren en maar 1 batterij hebben staan.
Hm... en waar is dit van afhankelijk? Welke regel of norm?

Ik denk dat ik het antwoord al heb, logisch. Dus als er niets anders bij zit mag het wel...

Waarom 800W: de automaat in je meterkast (meestal 16A, ~3600W) beveiligt tegen stroom die van het net komt. Maar bij ontladen voegt de batterij stroom toe aan de groep, en die stroom loopt niet door de automaat — de beveiliging ziet dus niet wat er werkelijk door de kabels stroomt. Concreet voorbeeld: als frituurpannen samen al 3600W trekken op een groep en er komt ook nog 800W uit een batterij bij, wordt de kabel zwaarder belast dan bedoeld, met oververhitting/brandgevaar als risico.

[ Voor 45% gewijzigd door sender op 06-08-2026 16:33 ]

• Acidrain
sender schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:30:
[...]

Hm... en waar is dit van afhankelijk? Welke regel of norm?

Ik denk dat ik het antwoord al heb, logisch. Dus als er niets anders bij zit mag het wel...

Waarom 800W: de automaat in je meterkast (meestal 16A, ~3600W) beveiligt tegen stroom die van het net komt. Maar bij ontladen voegt de batterij stroom toe aan de groep, en die stroom loopt niet door de automaat — de beveiliging ziet dus niet wat er werkelijk door de kabels stroomt. Concreet voorbeeld: als frituurpannen samen al 3600W trekken op een groep en er komt ook nog 800W uit een batterij bij, wordt de kabel zwaarder belast dan bedoeld, met oververhitting/brandgevaar als risico.
Je mag max 800W terugleveren op een gedeelde groep, dus een 1600 moet je terug schroeven naar 800W terugleveren (een 2400ac variant overigens ook) als er meer apparaten op zitten.

Deze discussie is echt al 100 keer gevoerd in elke willekeurig batterij of stekker zonnepaneel topic met ook minstens 100 verschillende meningen of interpretaties. Aub niet nog een keer.
Als je vind of denkt dat het wel veilig is, lekker doen, eigen verantwoordelijkheid.
Edit: ik zie nu je edit ;)

• knorde
Acidrain schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

Je mag max 800W terugleveren op een gedeelde groep, dus een 1600 moet je terug schroeven naar 800W terugleveren (een 2400ac variant overigens ook) als er meer apparaten op zitten.

Deze discussie is echt al 100 keer gevoerd in elke willekeurig batterij of stekker zonnepaneel topic met ook minstens 100 verschillende meningen of interpretaties. Aub niet nog een keer.
Als je vind of denkt dat het wel veilig is, lekker doen, eigen verantwoordelijkheid.
Edit: ik zie nu je edit ;)
De 1600 zou als voordeel hebben dat ik 1600 watt kan laden (en 800 kan ontladen).

• Acidrain
knorde schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:43:
[...]

De 1600 zou als voordeel hebben dat ik 1600 watt kan laden (en 800 kan ontladen).
Jup en dat is ook waarom de meesten gelijk voor de 2400 gaan. Maar volgens mij had jij een capaciteit issue en niet zo zeer een vermogens issue toch? Dat los je niet op met nog sneller opladen ;)
Zou je er niet een 2de 800 bij kunnen kopen en ze beide beperken tot 400W terugleveren? Kun je met 2000 watt (evt) laden en dubbele capaciteit voor weinig.

[ Voor 17% gewijzigd door Acidrain op 06-08-2026 16:50 ]

• knorde
Acidrain schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:47:
[...]

Jup en dat is ook waarom de meesten gelijk voor de 2400 gaan. Maar volgens mij had jij een capaciteit issue en niet zo zeer een vermogens issue toch? Dat los je niet op met nog sneller opladen ;)
Zou je er niet een 2de 800 bij kunnen kopen en ze beide beperken tot 400W terugleveren? Kun je met 2000 watt (evt) laden en dubbele capaciteit voor weinig.
Eigenlijk heb ik beide problemen haha :)

Ik had eerst de Solarflow 800 Plus met 1 uitbreidingsbatterij gekocht. Later heb ik 2 extra zonnepanelen geplaatst zodat ik de accu wat vaker vol kreeg. Echter doen die het zo goed dat ik regelmatig behoorlijk aan het terugleveren ben. Zowel tijdens het laden (omdat 1000 watt het maximale is van de Solarflow 800 Plus) en later omdat ik geen opslagcapaciteit meer heb :)

Ik zie regelmatig dat ik rond de 1600 watt aan het terugleveren ben. Dan was 1600 watt laden (nu achteraf) beter passend en nog 1 extra batterij erbij zodat ik ook de hele nacht kan overbruggen. Maar in verhouden is de 1600 plus erg duur in aanschaf en de ab2000x batterij ook.

Ik zie nu je edit.