• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:12
Wimploo schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:25:
In voorbereiding tot de aanschaf van een Zendure 2400 pro heb ik vorige week alvast een kabel gelegd van de meterkast onder het huis door naar de garage. Het is een 3 aderige dcs kabel met 4 mm aders. Het liefst sluit ik hem aan op een enkelvoudig opbouw wandcontactdoos. Alleen kan ik zo snel geen geschikte wandcontactdozen vinden voor 4mm, de meeste gaan maar tot 2,5mm.

Heeft iemand hier tips voor wandcontactdozen of maakt het niet uit? Ik zag zelf de BUSCH-JAEGER Wandcontactdoos Ocean opbouw IP44 lichtgrijs/blauwgroen Spatwaterdicht
Ik heb zelf een Attema Ak2 deksel met enkelvoudige wandcontactdoos gebruikt met EAN: 8712259164359.

Alleen moet je er nog de juiste contactdoos bij bestellen en een goede lasklem van wago bijvoorbeeld. Is ook veel gemakkelijker om af te monteren.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:25
In voorbereiding tot de aanschaf van een Zendure 2400 pro heb ik vorige week alvast een kabel gelegd van de meterkast onder het huis door naar de garage. Het is een 3 aderige dcs kabel met 4 mm aders. Het liefst sluit ik hem aan op een enkelvoudig opbouw wandcontactdoos. Alleen kan ik zo snel geen geschikte wandcontactdozen vinden voor 4mm, de meeste gaan maar tot 2,5mm.

Heeft iemand hier tips voor wandcontactdozen of maakt het niet uit? Ik zag zelf de BUSCH-JAEGER Wandcontactdoos Ocean opbouw IP44 lichtgrijs/blauwgroen Spatwaterdicht
ABB HAF ?
ABB montagedeksel met 4-voudig stopcontact 105x105mm IP3X - grijs (1SPA007130F9260)

Overigens vermoed ik dat er geen enkele WCD met 4mm bestaat. Schuko is denk ik maar tot 16A rated. Je kunt wel tot de doos met 4mm gaan en dan met 2.5mm (voorbedraad) in de doos verder. Verlies je niets mee. Ik zou echt niet meer dan 16A door die wcd halen... (is ook de max volgens de specs).

[ Voor 22% gewijzigd door sender op 12-09-2026 12:19 ]

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:53

Legrand heeft een EV wandcontactdoos, die kan wel tot 4mm maar je kan ook simpelweg het laatste stuk naar 2,5mm in een lasdoos.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
sender schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:14:
[...]

ABB HAF ?
ABB montagedeksel met 4-voudig stopcontact 105x105mm IP3X - grijs (1SPA007130F9260)

Overigens vermoed ik dat er geen enkele WCD met 4mm bestaat. Schuko is denk ik maar tot 16A rated. Je kunt wel tot de doos met 4mm gaan en dan met 2.5mm (voorbedraad) in de doos verder. Verlies je niets mee. Ik zou echt niet meer dan 16A door die wcd halen... (is ook de max volgens de specs).
Watvoor nut heeft het dan om 4mm draad te trekken? Je introduceert hierdoor toch enigszins een zwakke punt tot aan de "lasdoos" en als het niet uitmaakt waarom dan 4mm denk ik dan..

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:34
Prima dan pak ik zon ABB doos die is voorbedraad en met een wago met in dat de koppeling.

Simpel deze kabel omdat ik nog precies die lengte had liggen.

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:55
Nieuw in deze groep, sinds 3 dagen , heb ik op 2 aparte groepen een zendure solarflow 800 plus aangesloten. Het zonnetje schijnt, de ev wordt opgeladen en de rest gaat de accu's in.. ga dit forum volgen en hoop veel te leren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-GMQNHO5KorQAy-ih0uy5f-Y_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ltk8mHWwaAVc4ycZQvd04PQK.jpg?f=fotoalbum_large

• beyazz06
  • Niet online
Wimploo schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:34:
Prima dan pak ik zon ABB doos die is voorbedraad en met een wago met in dat de koppeling.

Simpel deze kabel omdat ik nog precies die lengte had liggen.
Snap ik, reden dat ik het vroeg is omdat ik op het punt sta de nodige kabel te bestellen..

• sender
beyazz06 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:15:
[...]

Watvoor nut heeft het dan om 4mm draad te trekken? Je introduceert hierdoor toch enigszins een zwakke punt tot aan de "lasdoos" en als het niet uitmaakt waarom dan 4mm denk ik dan..
Minder weerstand, dus minder warmte. Vergelijk het met een waterleiding. Als je 20 meter 15mm hebt en een klein stukje 12mm dan doet dat niks met de flow. Totdat je een langer stuk 12mm neemt.

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:57
Mimiix schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:00:
[...]

Gaat hem vandaag niet worden, accu komt niet vol. Ik zal morgen kijken als ik er aan denk.

Je wilt dat ik hem op -2400 zet zodra ie vol zit?
Als de accu vol is (soc 100%) en in standby staat, dan inderdaad -2400 instellen.
beyazz06 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:15:
[...]

Je zou dus ook met die 4mm2 tot aan de WCD ( alleen nu geen standaard type F WCD = schuko) maar direct een 32A CEE 230V 3-aderig H6 Type, de aansluitingen van deze hebben geen problemen met 4 mm2. Uiteraard zul je dan ook de stekker in CEE 230V 32A moeten uitvoeren.
Alternatief zou je ook een CEE 16A 230V kunnen gebruiken, ook deze kan maximaal 16A aan, alleen dan wel continue over meerdere uren cq dagen. Alleen kom je boven de 16A uit kom je ook boven de specs uit, de volgende is de genoemde 32A uitvoering, die overigens niet op elkaar passen. Zeker voor de 3000 of 4000 een prima oplossing.

• beyazz06
  • Niet online
sender schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:23:
[...]

Minder weerstand, dus minder warmte. Vergelijk het met een waterleiding. Als je 20 meter 15mm hebt en een klein stukje 12mm dan doet dat niks met de flow. Totdat je een langer stuk 12mm neemt.
Nvmd te snel gelezen

Edit 2:

Maar is 4mm nu een noodzaak of een luxe in deze situatie?

[ Voor 26% gewijzigd door beyazz06 op 12-09-2026 20:08 ]

• AquilaXL
beyazz06 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:04:
[...]

Nvmd te snel gelezen

Edit 2:

Puur een luxe. Alleen bij flinke lengtes kan het echt winst ten opzichte van de extra uitgave opleveren.
beyazz06 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:04:
[...]

Nvmd te snel gelezen

Edit 2:

Hangt m.n. van de afstand = lengte kabel af, ook de manier en type kabel hebben daar invloed op. Dat zal dus berekend moeten worden, zit je op de rand kun je beter de grotere nemen, zeker omdat je bij een batterij net als bij een PV en laadpaal toch over langere tijd hoge belasting gaat krijgen.

• beyazz06
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:19:
[...]

Hangt m.n. van de afstand = lengte kabel af, ook de manier en type kabel hebben daar invloed op. Dat zal dus berekend moeten worden, zit je op de rand kun je beter de grotere nemen, zeker omdat je bij een batterij net als bij een PV en laadpaal toch over langere tijd hoge belasting gaat krijgen.
Oke thanks, uitgaande van ca. 20m wat zou het advies dan zijn?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:12
beyazz06 schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:33:
[...]

Technisch zou volgens mij 2,5 mm² voldoende zijn. Persoonlijk zou ik zelf 4 mm² trekken als je er daarna lastig bij kunt komen. Of — als ik het me goed herinner en hij er al ligt — dan zou ik hem zo laten. Ik zou deze 4 mm² dan gewoon afmonteren in een goede lasdoos, en daarna vanuit die lasdoos naar de WCD (of CEE) gaan. Een goede WCD had ik al op de vorige pagina aangegeven.
Misschien is het een idee om, als dit een mogelijkheid is, er ook een UTP-kabel bij te trekken, zeker als je er lastig bij kunt. Eventuele wifi issues, zijn dan snel op te lossen.

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:07
Ik weet dat jullie geen glazen bol hebben, maar is de verwachting dat de prijs van de 2400 AC+ nog goedkoper wordt de komende periode? Gezien de aanbieding bij Zendure zelf nu...

Ik overweeg ook de Marstek maar lees toch slechte verhalen over de support en firmware updates. Ook de gewone 2400 AC is nu voor een leuke prijs te krijgen maar daar twijfel ik over mbt het verhaal over de gesmolten connectoren.. en als je die koopt en je wilt upgraden zit je aan de oude batterijen vast.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:39
Worker123 schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:01:
Ik weet dat jullie geen glazen bol hebben, maar is de verwachting dat de prijs van de 2400 AC+ nog goedkoper wordt de komende periode? Gezien de aanbieding bij Zendure zelf nu...

Ik overweeg ook de Marstek maar lees toch slechte verhalen over de support en firmware updates. Ook de gewone 2400 AC is nu voor een leuke prijs te krijgen maar daar twijfel ik over mbt het verhaal over de gesmolten connectoren.. en als je die koopt en je wilt upgraden zit je aan de oude batterijen vast.
Gezien de prijzen voor de batterijen zelf nog in vrije val zitten kan de prijs van plugin batterijen waaronder de Zendure zeker nog omlaag. Mogelijk ook door de vele concurrentie van andere thuisbatterijen.

Hier zelf ook een Marstek, maar zou door het gedoe met support en brakke firmware updates er niet meer opnieuw mee in zee gaan. Als de batterij defect gaat weet je gewoon dat je eerst door AI support moet wringen om dan maanden op een vervanging te wachten.

Hier zelf ook de 2400 AC overwogen (de 2400 AC+ met geïntegreerde batterij vind ik juist niet zo interessant), maar gezien Zendure zo vaag blijft over oorzaak en of je batterij mogelijk vatbaar is in de toekomst, heb ik hier ook geen zin in gedoe. Als er in de toekomst toch duidelijkheid komt (en zekerheid dat deze serie ook blijft bestaan) is het misschien toch een optie.
[...]

Even een vraag, wat gaat je maximale belasting (Watt) zijn? En hoe wordt die kabel gelegd, in een buis, of worden het losse installatie-kabels 3 stuks) of ga je deze in opbouw plaatsen?
sender schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:14:
[...]

ABB HAF ?
Even nog een opmerking over deze specifieke 4-voudige opbouw doos ( desksel).
Ik heb in het verleden met ABB service exact over deze doos gesproken.
Daar werd mij heel duidelijk aangegeven dat net als voor veel andere WCD ook van toepassing is dat deze tot 16A is geschikt echter met de duidelijke waarschuwing dat dit de maximale piekbelasting betreft.
Dus kortstondige belasting van 16A is geen probleem echter ga je het over langdurige >30 minuten hebben is de limiet maximaal 80%, ( 0,8*16=12,8A), langer dan 1 uur is de veilige limiet 10A.
Dat was voor mij de reden om af te zien om deze voor mijn Zendure SF 2400AC ( er zit nu een SF 2400 pro op. ) batterij te gebruiken. Deze is nu voorzien van een CEE 230V 16A H6 WCD en stekker, met een totale kabellengte van circa 5m tot de groepenkast, dus gewoon 2,5 mm2.
Avenger 2.0 schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:13:
[...]

Gezien de prijzen voor de batterijen zelf nog in vrije val zitten kan de prijs van plugin batterijen waaronder de Zendure zeker nog omlaag. Mogelijk ook door de vele concurrentie van andere thuisbatterijen.

Hier zelf ook een Marstek, maar zou door het gedoe met support en brakke firmware updates er niet meer opnieuw mee in zee gaan. Als de batterij defect gaat weet je gewoon dat je eerst door AI support moet wringen om dan maanden op een vervanging te wachten.

Hier zelf ook de 2400 AC overwogen (de 2400 AC+ met geïntegreerde batterij vind ik juist niet zo interessant), maar gezien Zendure zo vaag blijft over oorzaak en of je batterij mogelijk vatbaar is in de toekomst, heb ik hier ook geen zin in gedoe. Als er in de toekomst toch duidelijkheid komt (en zekerheid dat deze serie ook blijft bestaan) is het misschien toch een optie.
Is een Zendure SF 3000 mix of 4000 mix geen interesse optie?
Heeft als voordeel:
- duidelijk meer vermogen tot 3000W cq 4000W en meer.
- capaciteit van 8 kWh met optie tot uitbreiding (alleen 4000)
- zeer hoge RTE tot wel 90%.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:39
Jan-tweak schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:08:
[...]

Heeft als voordeel:
Inderdaad als die in synergrid lijst voor BE komt in toekomst zeker interessante optie.
Avenger 2.0 schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:41:
[...]

Inderdaad als die in synergrid lijst voor BE komt in toekomst zeker interessante optie.
Dat denk ik wel, helaas is synergrid niet zo snel, in mijn ogen overigens een volledig overbodige regeling die absoluut niets toevoegd.
Ik zal eens mijn voelsprieten uitzetten om te kijken of daar al iets meer over bekend is.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 13-09-2026 12:45 ]

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
Jan-tweak schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:08:
[...]

Heeft als voordeel:
Het is nog even de vraag hoe uitbreidbaar en tegen welke prijs toch? Ik wil graag uitbreidbaarheid maar alleen van de 2400 AC+ is het voor mij duidelijk nu.

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:03
[...]

20 meter 2400watt (10.5amp) verlies je met 2.5mm2 draad 1,3% en met 4mm2 is je verlies 0,8%

Over de vraag om van 4mm2 naar 2.5mm2 te gaan voor een stukje, dat kan prima, het is juist geen waterleiding. Bij een waterleiding van 15mm naar 12mm al zou het maar voor 1 cm zijn, knijp je de hele leiding af naar 12mm.

Bij stroomdraden is het weerstand juist over lengte.

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W | 2x Zendure 800+

rscheper schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:56:
[...]

Het is nog even de vraag hoe uitbreidbaar en tegen welke prijs toch? Ik wil graag uitbreidbaarheid maar alleen van de 2400 AC+ is het voor mij duidelijk nu.
Zowel de Zendure SF 4000AC+ als de 4000pro kun je met een uitbreiding van 7 kWh uitbreiden, prijs is nog niet bekend.
Deze uitbreiding plaats je er dus niet onder de bestaande unit maar er naast.
De SF 3000 kun je niet direct met aparte batterij-modules uitbreiden, maar je kunt er wel gewoon een tweede of derde met of zonder de powerhub aansluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door Jan-tweak op 13-09-2026 15:21 ]

• sender
Super Cow schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:02:
[...]

20 meter 2400watt (10.5amp) verlies je met 2.5mm2 draad 1,3% en met 4mm2 is je verlies 0,8%

Over de vraag om van 4mm2 naar 2.5mm2 te gaan voor een stukje, dat kan prima, het is juist geen waterleiding. Bij een waterleiding van 15mm naar 12mm al zou het maar voor 1 cm zijn, knijp je de hele leiding af naar 12mm.

Bij stroomdraden is het weerstand juist over lengte.
Klopt niet wat je zegt. Maar ik hoef er geen discussie over. Over het kleinere deel stroomt het gewoon even wat sneller. Totdat de lengte lang wordt, dan gaat het tegenwerken.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:22
[...]

20 meter, 16A over 2,5mm2 is geen probleem. Met een stekkerbatterij doe je tot 2400W ~11A, dus helemaal prima.

Als je later toch meer zou willen kun je beter voorbereiden op 3-fase dan 4mm2 aan te leggen. Dus 5x2,5mm2 (L1, L2, L3, N, A) en nu maar 1 fase aansluiten in de groepenkast en de lasdoos aan de andere kant. L2 en L3 dop je dan af. Dan kun je later nog batterijen toevoegen op een andere fase en groep zonder weer nieuwe kabels te moeten trekken.

Bij twijfel kun je een elektricien raadplegen. Informeer je sowieso goed over hoe je de installatie in gedachte hebt.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:47
bilgy_no1 schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:27:
[...]

20 meter, 16A over 2,5mm2 is geen probleem. Met een stekkerbatterij doe je tot 2400W ~11A, dus helemaal prima.

Als je later toch meer zou willen kun je beter voorbereiden op 3-fase dan 4mm2 aan te leggen. Dus 5x2,5mm2 (L1, L2, L3, N, A) en nu maar 1 fase aansluiten in de groepenkast en de lasdoos aan de andere kant. L2 en L3 dop je dan af. Dan kun je later nog batterijen toevoegen op een andere fase en groep zonder weer nieuwe kabels te moeten trekken.

Bij twijfel kun je een elektricien raadplegen. Informeer je sowieso goed over hoe je de installatie in gedachte hebt.
ga je dan niet, worst case, 3 x 2400W trekken (of leveren) wat dan zo'n 33A is die door de N draad gaat?

One cookie a day keeps the doctor away !

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:24
ppaulv schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:52:
[...]

ga je dan niet, worst case, 3 x 2400W trekken (of leveren) wat dan zo'n 33A is die door de N draad gaat?
Nee, extra fases heffen elkaar op. Daarom mag je ook werken met 3 fases en 1 nuldraad.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• bilgy_no1
ppaulv schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:52:
[...]

Nee een 2,5mm2, 3-fasedraad kan tot 3x16A. Door de faseverschuiving loopt bij een goede verdeling en installatie op ieder moment juist maar een heel kleine stroom door de nulgeleider.

• Ronnie27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKfndeKB8Jp6P7bVwBe-_JPb_AM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OY0MoNp68m3v1VIGcTLtv82.jpg?f=fotoalbum_large op ali zijn ze weer in de aanbieding

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:01
maar hoe dan met garantie? neemt NL dat gewoon over?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• AquilaXL
Hansieo schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:54:
[...]

De garantie loopt eigenlijk altijd via Zendure zelf.

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:25
Ik heb sinds dit weekend een SolarFlow 2400 AC+. Ik had al HomeWizard (incl. P1 meter) en nu heb ik met een splitter zowel de HomeWizard als de Zendure P1 meter aangesloten. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de grafieken in de Zendure app moet aflezen. Hoewel de zon deze dagen af en toe schijnt, vertoont de grafiek in de tegel Zonne op het thuisscherm van de Zendure app een flat line (0 kWh). Het lijkt net of de zonnepanelen niets opwekken terwijl ik in de HomeWizard en Enphase app kan zien dat ze wel degelijk stroom opwekken. In de app is, als je op de SF2400 klikt, ook een real time grafiek te zien met als naam Invoer (van elektriciteitsnet/zonnepanelen op het dak) en die laat van tijd tot tijd wel de nodige hoeveelheden zien. Maar vanwege de titel van de grafiek is het mij niet duidelijk of die stroom nu van de panelen of van het dak komt. Daarnaast is er een cirkeldiagram met als titel Verdeling van energiebronnen en daar staat Van zonne-energie: 0 Wh - 0% en Van het net: 676.43 Wh - 100%. Ten slotte is er een diagram

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBKCsWBlQ6hBFxfid6tkMt7rAkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f4GA9DdZf23ED7Dd99reH2KF.png?f=fotoalbum_large

en daar zie ik een bolletje van linksboven (openbaar elektriciteitsnet) via SolarFlow 2400 AC+ naar Batterij lopen terwijl op hetzelfde scherm wordt aangegeven dat de batterij wordt opgeladen.

Ik krijg dan ook het gevoel dat de Zendure (af en toe?) gewoon stroom van het net afneemt om zichzelf op te laden. En dat is niet de bedoeling want ik wil NOM en heb dan ook het profiel Eigen Gebruik in de Zendure app gekozen. Maar hoe zou ik dit met zekerheid kunnen vaststellen?

Of komt dit misschien omdat de SF niet kan zien hoeveel de panelen precies opwekken omdat de omvormer niet rechtstreeks op de SF is aangesloten en hij de data alleen uit de P1 gegevens moet halen?

• Ronnie27
Hansieo schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:54:
[...]

Je krijgt er een factuur bij, met alle gegevens. Bij problemen ga je rechtstreeks naar zendure. Dit wordt mijn derde accu, allemaal op een aparte groep. Ik hoef de meterkast niet aan te passen, groepen genoeg in huis. Heb nog weinig ervaring met thuisaccu's maar volgens Google heb ik ze snel terug verdient.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjA506UEVcLnHB2inm03AiFv3xY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbqTYqLYdye1FBIqymVhvY00.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Ronnie27 op 14-09-2026 11:20 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:43
JazzMatazz schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:16:
Ik heb sinds dit weekend een SolarFlow 2400 AC+. Ik had al HomeWizard (incl. P1 meter) en nu heb ik met een splitter zowel de HomeWizard als de Zendure P1 meter aangesloten. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de grafieken in de Zendure app moet aflezen. Hoewel de zon deze dagen af en toe schijnt, vertoont de grafiek in de tegel Zonne op het thuisscherm van de Zendure app een flat line (0 kWh). Het lijkt net of de zonnepanelen niets opwekken terwijl ik in de HomeWizard en Enphase app kan zien dat ze wel degelijk stroom opwekken. In de app is, als je op de SF2400 klikt, ook een real time grafiek te zien met als naam Invoer (van elektriciteitsnet/zonnepanelen op het dak) en die laat van tijd tot tijd wel de nodige hoeveelheden zien. Maar vanwege de titel van de grafiek is het mij niet duidelijk of die stroom nu van de panelen of van het dak komt. Daarnaast is er een cirkeldiagram met als titel Verdeling van energiebronnen en daar staat Van zonne-energie: 0 Wh - 0% en Van het net: 676.43 Wh - 100%. Ten slotte is er een diagram

[Afbeelding]

en daar zie ik een bolletje van linksboven (openbaar elektriciteitsnet) via SolarFlow 2400 AC+ naar Batterij lopen terwijl op hetzelfde scherm wordt aangegeven dat de batterij wordt opgeladen.

Ik krijg dan ook het gevoel dat de Zendure (af en toe?) gewoon stroom van het net afneemt om zichzelf op te laden. En dat is niet de bedoeling want ik wil NOM en heb dan ook het profiel Eigen Gebruik in de Zendure app gekozen. Maar hoe zou ik dit met zekerheid kunnen vaststellen?

Of komt dit misschien omdat de SF niet kan zien hoeveel de panelen precies opwekken omdat de omvormer niet rechtstreeks op de SF is aangesloten en hij de data alleen uit de P1 gegevens moet halen?
De crux zit 'm in je laatste zin. De Zendure kijkt naar de waarde van je P1-meter, maar weet niet hoe die waarde tot stand komt.

• R1chardTM
  • Laatst online: 15-09 15:48

[Afbeelding]

Als je de zonnepanelen niet hebt aangesloten op de Zendure unit weet die niet wat jouw zonnepanelen opwekken. Hij weet alleen de P1 waarden, maar dat staat niet gelijk aan de opwek je huis verbruikt stroomt en dat is al van die waarde af.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:02
Ik heb er 1 besteld. Inmiddels is Home Assistant ook ingekocht en draait. Moet alleen nog de specifieke 'software' draaien. Wordt vervolgt.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:38
Vanochtend hadden we hier een stroomstoring. Het was vrij eenvoudig om via de app met bluetooth het offgrid stopcontact te activeren.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Zou graag zien dat ze de losse batterijen eens in de aanbieding doen. Ik heb nu een 2400pro en een 800plus en eigenlijk geen behoefte aan nog een omvormer. (Heb wel wat usecases, maar geen tijd.)

• AquilaXL
m-vw schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:39:
[...]

Zou graag zien dat ze de losse batterijen eens in de aanbieding doen. Ik heb nu een 2400pro en een 800plus en eigenlijk geen behoefte aan nog een omvormer. (Heb wel wat usecases, maar geen tijd.)
Dat is uiteraard de truc om wat meer marge te pakken.

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

AquilaXL schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:51:
[...]

Dat is uiteraard de truc om wat meer marge te pakken.
Zoals ze het nu doen trekken ze gewoon mensen naar hun ecosysteem.
Lage instapkosten.

[ Voor 14% gewijzigd door m-vw op 14-09-2026 13:31 . Reden: Stond niet goed verwoord. ]

• bilgy_no1
m-vw schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:39:
[...]

Ik heb in februari of maart zo'n aanbieding gepakt voor een extra batterij. Was ook Zendure zelf via AliE. Dus het komt soms wel langs.

• Hansieo
bilgy_no1 schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:24:
[...]

Ik heb in februari of maart zo'n aanbieding gepakt voor een extra batterij. Was ook Zendure zelf via AliE. Dus het komt soms wel langs.
vertrouwen jullie ALi zo'n bedrag toe? of betaal je ná ontvangst?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 09:28
Hansieo schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:56:
[...]

En hoe zou je dat voor elkaar moeten krijgen, betalen na ontvangst?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:43
Met een creditcard kom je een heel eind toch?

• AquilaXL
[...]

Creditcard zou ik doen maar je betaald welliswaar via Ali maar krijgt hem vanuit Zendure zelf. Dit is al zo vaak gedaan door mensen op dit forum

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:29
jannus66 schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:13:
[...]

En hoe zou je dat voor elkaar moeten krijgen, betalen na ontvangst?
Paypal

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Iemand een suggestie hoe dit probleem bij Zendure aan te lopen? Ik heb een Solarflow 2400AC+ set met nog 3 extra AB3000L batterijen en ik heb al een paar keer het probleem gezien van een, vind ik, te grote cel spreiding. Een van de verschijnselen hierbij is dat de BMS in een keer naar 100% schiet, vandaag van 83%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-mAm_Of7iwvUNwdZqjUC-NXKgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EaeU9fYh1yhufqs2bMS1Fc2n.png?f=fotoalbum_large

Er zijn 2 AB3000L modules waar de cellspreiding idioot hoog is, 160mV en 110 mV. Serienummer 502894 had een celspreiding van ruim 180mV vlak voordat de BMS de soc naar 100% gezet had. Dit lijkt mij gewoon een probleem en nu is de vraag hoe ik dit ga aanlopen bij Zendure. Want heb ik uberhaupt iets om mee te slaan of is dit gewoon een geval van vette pech, voor je kijken en doorlopen?
Vandaag heb ik de eerst met 500w geladen en daarna afgeknepen naar 250w voor de laatste 15%.

Dit is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxDOK3ewFlM2-2LfKuEbbWaDECk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lqXgEtX8vhZr5UhPTSPWUrr5.png?f=fotoalbum_large

De set staat nu ruim een uur stil op 100% soc met nul vermogens afgifte omdat ik de sturing stil heb gezet, en nog is de celspreiding van batterij pack 502895 100mV en die van 402391 90mV.

Wat ik vreemd vind is dat ik uit de API met /properties/report achterhaal dat faultlevel 2 is en is_error 0, geen idee wat dit betekend en je ziet er ook niets van terug in de Zendure app, je zou bijna zeggen dat er vanuit het perspectief van Zendure niets aan de hand is, fault level != 0 lijkt mij gewoon een issue.

Een paar uur later en de celspreiding is weer 0 mV:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIW3ZTsDsbxizsSgvag8pA2E7d8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/riv8w1lOAMLj2jI4NYxhcpea.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Martijn-V4 op 14-09-2026 18:59 ]

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 09:28
Gramser schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:22:
Met een creditcard kom je een heel eind toch?
Niet aan gedacht...... 8)7

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:25

Ik heb een klein scriptje geschreven dat de gegevens van de HomeWizard P1 en de Zendure P1 om de seconde laat uitlezen en heb dit scriptje 2 uur lang laten draaien. Het was zonnig met af en toe wat wolkenvelden. Ik kreeg gelukkig niet het idee dat de batterij structureel uit het net oplaadt. Wat ik wel zie is dat de HEMS-regelaar een vertraging heeft van tussen de 25 en 30 seconden. Want steeds waar de HomeWizard een omslag aangaf van teruglevering van stroom naar stroomafname van het net, bleef de Zendure vaak rustig nog een halve minuut doorladen (en dus stroom van het net in de batterij stoppen). Pas rond de 23 seconden zie ik een vermindering van de laadcurve en pas na rond de 35 seconden stopt hij helemaal met laden. In de volledige twee-uursmeting zag ik:1.842,9 Wh geladen waarvan 213,2 Wh tijdens duidelijke netto-import. Dus 11,6% van het laadvolume viel samen met een netto-importsituatie.

Komt dit jullie bekend voor?

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

[...]

Wat is er mis met Ali? En dit is eigenlijk te vergelijken met Amazon of BOL die als marktplaats fungeren, want de verkoper is vaak Zendure zelf.

• AquilaXL
JazzMatazz schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:06:
[...]

Ik heb een klein scriptje geschreven dat de gegevens van de HomeWizard P1 en de Zendure P1 om de seconde laat uitlezen en heb dit scriptje 2 uur lang laten draaien. Het was zonnig met af en toe wat wolkenvelden. Ik kreeg gelukkig niet het idee dat de batterij structureel uit het net oplaadt. Wat ik wel zie is dat de HEMS-regelaar een vertraging heeft van tussen de 25 en 30 seconden. Want steeds waar de HomeWizard een omslag aangaf van teruglevering van stroom naar stroomafname van het net, bleef de Zendure vaak rustig nog een halve minuut doorladen (en dus stroom van het net in de batterij stoppen). Pas rond de 23 seconden zie ik een vermindering van de laadcurve en pas na rond de 35 seconden stopt hij helemaal met laden. In de volledige twee-uursmeting zag ik:1.842,9 Wh geladen waarvan 213,2 Wh tijdens duidelijke netto-import. Dus 11,6% van het laadvolume viel samen met een netto-importsituatie.

Nee deze vertraging is normaal gesproken niet zo lang. Niet via HEMS en niet via HA of Homey

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

[...]

Dit is zeker niet de bedoeling.

Geven de Homewizard P1 en de Zendure P1 wel ongeveer dezelfde waardes?

Als dat zo is dan gok ik dat er iets niet goed gaat tussen de Zendure bridge en je installatie.

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
[...]

Ik zie bij NOM, HEMS eigenlijk op de seconde reageren. DSMR5 meter, P1 meter van Zendure, twee accu's die via UTP direct aan het netwerk hangen.

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

g-j-t schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:11:
[...]

Ik zie bij NOM, HEMS eigenlijk op de seconde reageren. DSMR5 meter, P1 meter van Zendure, twee accu's die via UTP direct aan het netwerk hangen.
Dacht dat die poort geen "echte" netwerkpoort was.

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:29
Dank, maar hoe kom je aan deze prijs, lukt mij niet. Codes die erbij staan geprobeerd, maar die werken niet (meer?).

• DeHardeWerker
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:48
stat schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:29:
[...]

Dank, maar hoe kom je aan deze prijs, lukt mij niet. Codes die erbij staan geprobeerd, maar die werken niet (meer?).
Gebruik anders de code die Ali Express momenteel hanteert bij de prijzenactie "Fall Sale",loopt t/m 20 september, je krijgt €45 korting met kortingscode FSNL45

[ Voor 8% gewijzigd door DeHardeWerker op 14-09-2026 19:39 ]

• stat
DeHardeWerker schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:38:
[...]

Gebruik anders de code die Ali Express momenteel hanteert bij de prijzenactie "Fall Sale",loopt t/m 20 september, je krijgt €45 korting met kortingscode FSNL45
Dank, net ook gevonden, lijkt me mooie prijs. Dus ik ga ook aan de accu kennelijk ;-).

• meesje
  • Laatst online: 15:48
stat schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:51:
[...]

Dank, net ook gevonden, lijkt me mooie prijs. Dus ik ga ook aan de accu kennelijk ;-).
En bij de volgende aanbieding koop je er nog één. Daarna nog één. Vervolgens draai je Home Assistant en stuur je middels Gielz/gast777 de drie batterijen (omvormers) aan. :)

• stat
meesje schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:55:
[...]

En bij de volgende aanbieding koop je er nog. Daarna nog één. Vervolgens draai je Home Assistant en stuur je middels Gielz/gast777 de drie batterijen (omvormers) aan. :)
Home Assistant draai ik al, Gielz was ik me net over aan het inlezen (wil dit combineren met DAO). Volgens mij moet dat gaan lukken, leuk voor de hobby... (en tvt met zo'n klein batterijtje is echt belachelijk laag, 2-3 jaar in mijn berekening).

• onlinaius
meesje schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:55:
[...]

En bij de volgende aanbieding koop je er nog. Daarna nog één. Vervolgens draai je Home Assistant en stuur je middels Gielz/gast777 de drie batterijen (omvormers) aan. :)
Voordeel van die oplossing is een hoger maximaal vermogen , nadeel is dat je ook je standby verbruik verhoogt met 3 omvormers ten opzichte van 1 omvormer met 3 batterijen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Pr088
  • Laatst online: 13:21
Ronnie27 schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:17:
[...]

Je krijgt er een factuur bij, met alle gegevens. Bij problemen ga je rechtstreeks naar zendure. Dit wordt mijn derde accu, allemaal op een aparte groep. Ik hoef de meterkast niet aan te passen, groepen genoeg in huis. Heb nog weinig ervaring met thuisaccu's maar volgens Google heb ik ze snel terug verdient.

[Afbeelding]
Google vergeet een verlies door je accu van ongeveer 20% en vergeet dat je zonnestroom -althans met een dynamisch contract- ook vaak een centje of 3-5 waard is. Dan zit je op 20 cent spread. Je gebruikt waarschijnlijk 90% van de 5,76 kWh (DoD).

Dus afgerond 5,2 kWh x 20 cent is € 1 per dag. 180 tot 200 per jaar. Op € 1000 heb je het dan over minstens 5 jaar.

Ik vind Google wel optimistisch hoor. Check altijd de aannames van zo'n AI model!

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• bilgy_no1
Martijn-V4 schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:47:
Iemand een suggestie hoe dit probleem bij Zendure aan te lopen? Ik heb een Solarflow 2400AC+ set met nog 3 extra AB3000L batterijen en ik heb al een paar keer het probleem gezien van een, vind ik, te grote cel spreiding. Een van de verschijnselen hierbij is dat de BMS in een keer naar 100% schiet, vandaag van 83%.

[Afbeelding]

Er zijn 2 AB3000L modules waar de cellspreiding idioot hoog is, 160mV en 110 mV. Serienummer 502894 had een celspreiding van ruim 180mV vlak voordat de BMS de soc naar 100% gezet had. Dit lijkt mij gewoon een probleem en nu is de vraag hoe ik dit ga aanlopen bij Zendure. Want heb ik uberhaupt iets om mee te slaan of is dit gewoon een geval van vette pech, voor je kijken en doorlopen?
Vandaag heb ik de eerst met 500w geladen en daarna afgeknepen naar 250w voor de laatste 15%.

Dit is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurd:

[Afbeelding]

De set staat nu ruim een uur stil op 100% soc met nul vermogens afgifte omdat ik de sturing stil heb gezet, en nog is de celspreiding van batterij pack 502895 100mV en die van 402391 90mV.

Wat ik vreemd vind is dat ik uit de API met /properties/report achterhaal dat faultlevel 2 is en is_error 0, geen idee wat dit betekend en je ziet er ook niets van terug in de Zendure app, je zou bijna zeggen dat er vanuit het perspectief van Zendure niets aan de hand is, fault level != 0 lijkt mij gewoon een issue.

Een paar uur later en de celspreiding is weer 0 mV:

[Afbeelding]
Draai je vooral NOM? In dat geval zouik zeggen dat het aan de kalibratie kan liggen. Misschien een paar keer ontladen to 5% en dan helemaal tot 100% laden. Liefst met een constant hoog vermogen.

En beetje verschil tussen de batterijen na ontladen is normaal en ook dat het daarna weer uitvlakt.

Maar die fault level 2 zou ik niet weten.

• Ronnie27
Pr088 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:25:
[...]

Google vergeet een verlies door je accu van ongeveer 20% en vergeet dat je zonnestroom -althans met een dynamisch contract- ook vaak een centje of 3-5 waard is. Dan zit je op 20 cent spread. Je gebruikt waarschijnlijk 90% van de 5,76 kWh (DoD).

Dus afgerond 5,2 kWh x 20 cent is € 1 per dag. 180 tot 200 per jaar. Op € 1000 heb je het dan over minstens 5 jaar.

Ik vind Google wel optimistisch hoor. Check altijd de aannames van zo'n AI model!
5 jaar zou nog helemaal top zijn.

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Ik krijg binnenkort een SF2400AC+ en wil deze bij voorkeur met mijn bestaande Homewizard P1 meter aansturen. Nu lees ik gemengde berichten over de compatibiliteit.
Zijn er mensen hier die dit al naar tevredenheid gebruiken ?

• topscoder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:30
martinusv schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:41:
Ik krijg binnenkort een SF2400AC+ en wil deze bij voorkeur met mijn bestaande Homewizard P1 meter aansturen. Nu lees ik gemengde berichten over de compatibiliteit.
Ja, maar dat kan niet via de Zendure app zelf. Daar kun je de HW P1 niet meer kiezen. Ik heb de HW P1 in Home Assistant samen met de SF2400AC+ en kan zodoende via de Gielz integratie (https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK) in HA eea prima besturen.

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:46
martinusv schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:41:
werkt (nog) niet. Ik zou een zendure P1 bij bestellen, is ook het geld niet.

Zendure 3 x AC2400+ 24.5kWh, Alfen Eve Single pro, Enphase 6000WP, Home assistant running on Proxmox

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:02
Ik ben momenteel bezig met verbouwen en wil binnen één jaar drie Zendure AC2400+ accu's installeren (één per fase). Nu wil ik mijn meterkast hierop voorbereiden en heb ik drie vragen:
  1. Kabelvoering naar garage: Is het verstandiger om drie aparte kabels naar de garage te trekken (elk fase apart afgezekerd in de meterkast), of volstaat één dikke kabel die ik ter plekke onderverdeel? Wat is de beste optie? Qua werk maakt het niet veel uit.
  1. Aardlekautomaat specificaties: Bij de keuze voor drie losse kabels – is dan een B16 1P+N 30mA Type A aardlekautomaat per fase voldoende?
  1. Aansturing via Home Assistant: Uiteindelijk wil ik alles via Home Assistant aansturen. Gezien ik al Enphase-zonnepanelen heb en dus in principe weet wat er in huis gebeurt, heb ik dan nog een Smart Meter 3CT-S nodig? Moeten er ook drie UTP-kabels naar de garage worden getrokken, of kunnen deze doorlussen? In de handleiding kon ik hier geen duidelijk antwoord op vinden. In de garage komt overigens ook een acces point te hangen.

• rscheper
Grompoe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:00:
Ik ben momenteel bezig met verbouwen en wil binnen één jaar drie Zendure AC2400+ accu's installeren (één per fase). Nu wil ik mijn meterkast hierop voorbereiden en heb ik drie vragen:

[list=1]
Kabelvoering naar garage: Is het verstandiger om drie aparte kabels naar de garage te trekken (elk fase apart afgezekerd in de meterkast), of volstaat één dikke kabel die ik ter plekke onderverdeel? Wat is de beste optie? Qua werk maakt het niet veel uit.
Dit is ook mijn plan. Ik heb een 5x6mm2 ymvk kabel vanuit de groepenkast in huis naar de schuur gelegd. In de schuur een hoofdschakelaar en 3x een alamat b16 die ik nog had liggen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:06
  1. Kabelvoering naar garage: Is het verstandiger om drie aparte kabels naar de garage te trekken (elk fase apart afgezekerd in de meterkast), of volstaat één dikke kabel die ik ter plekke onderverdeel? Wat is de beste optie? Qua werk maakt het niet veel uit.
  1. Aardlekautomaat specificaties: Bij de keuze voor drie losse kabels – is dan een B16 1P+N 30mA Type A aardlekautomaat per fase voldoende?
  1. Aansturing via Home Assistant: Uiteindelijk wil ik alles via Home Assistant aansturen. Gezien ik al Enphase-zonnepanelen heb en dus in principe weet wat er in huis gebeurt, heb ik dan nog een Smart Meter 3CT-S nodig? Moeten er ook drie UTP-kabels naar de garage worden getrokken, of kunnen deze doorlussen? In de handleiding kon ik hier geen duidelijk antwoord op vinden. In de garage komt overigens ook een acces point te hangen.
Een vijf aderige kabel van 4mm2 per ader volstaat.

Je kunt een 3P+N aardlekautomaat ( of een 3P=N aardlekschakelaar + 3P+N installatie automaat) van 30mA nodig, maar drie losse aardlekautomaten kan ook( heeft niets met de kabel te maken).

Als je wifi bereik in de garage hebt dan is een netwerkkabel niet nodig, is dat niet het geval dan hebt je een netwerkkabel nodig en moet je in de garage een Accesspoint plaatsen.
De 2400 AC+ heeft geen netwerkaansluiting en werkt enkel via wifi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• glennoo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:24
In principe zou een 5x6mm2 (zoals @rscheper ook benoemd) ruim voldoende moeten zijn. Daar mag je, afhankelijk van de afstand, 32A overheen trekken. Met 3x AC2400+ kun je dus max 10,4A per draad trekken. Dat dat allemaal door 1 kabel loopt maakt daarin niet veel uit, een laadpaal kabel zal ook meer dan dit trekken. Zou mogelijk wel kiezen voor een YMVK-as als je hem onder de grond wilt leggen, toch wel zo fijn mocht je een keer de schep in de grond steken.
klinkt als een plan!
Wat is de reden dat je UTP kabels wilt gebruiken? De zendure's hebben hier geen aansluiten voor en verbinden met wifi, dus aan een access point heb je voldoende. Ik gebruik zelf de (inmiddels vrij standaard hier) Gielz1986 zendure integratie voor home assistant, daarmee kom je met de meeste p1 meters wel uit de voeten, in mijn geval een homewizard p1.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Is het verstandiger om drie aparte kabels naar de garage te trekken (elk fase apart afgezekerd in de meterkast), of volstaat één dikke kabel die ik ter plekke onderverdeel? Wat is de beste optie? Qua werk maakt het niet veel uit.~~~[/li]
Nee, verstandiger is 1 kabel. Want als je er ooit een echte 3 fase omvormer wilt neerhangen heb je meteen al de juiste kabel liggen. In je MK een 4 polig beveiligde groep, dan heb je ook de nul begrensd.
Ik heb 5x4mm aangelegd. 6mm zou ik pas doen bij grotere lengtes; ik heb 8meter naar de garage. (Of als je door de grond gaat is 4 aders uiteraard voldoende met YMVK-as)

Dikker draad bij 16A leg je niet alleen vanwege stroomsterkte maar ook om spanningsval. Als er in je wijk heel veel PV ligt, en in de zomer piekt de spanning tot 253V dan worden omvormers afgeschakeld. Dat geldt niet alleen voor PV maar ook voor een accu.
Stel dat je kabel heel lang (en dun) is, dan moet je de spanningsval er ook nog vanaf trekken.

In je garage heb je wifi nodig; de ac2400+ heeft (helaas!) geen utp. Als je er geen bereik hebt volstaat 1 kabel uiteraard en een eenvoudige accesspoint, maar anders had je er ook een eenvoudige switch kunnen plaatsen. Goede wifi is een must.
rscheper schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:12:
[...]

Dit is ook mijn plan. Ik heb een 5x6mm2 ymvk kabel vanuit de groepenkast in huis naar de schuur gelegd. In de schuur een hoofdschakelaar en 3x een alamat b16 die ik nog had liggen.
En wat heb je in je meterkast voor groep zitten?

[ Voor 23% gewijzigd door Mistraller op 15-09-2026 10:38 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• rscheper
Mistraller schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:31:
[...]

En wat heb je in je meterkast voor groep zitten?
In huis zit er een Eaton installatieautomaat 3P+N B20 PLS6-B20/3N-MW op de kabel die naar de schuur gaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:06
glennoo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:27:
[...]

In principe zou een 5x6mm2 (zoals @rscheper ook benoemd) ruim voldoende moeten zijn. Daar mag je, afhankelijk van de afstand, 32A overheen trekken. Met 3x AC2400+ kun je dus max 10,4A per draad trekken. Dat dat allemaal door 1 kabel loopt maakt daarin niet veel uit, een laadpaal kabel zal ook meer dan dit trekken. Zou mogelijk wel kiezen voor een YMVK-as als je hem onder de grond wilt leggen, toch wel zo fijn mocht je een keer de schep in de grond steken.

[...]

klinkt als een plan!

[...]

Wat is de reden dat je UTP kabels wilt gebruiken? De zendure's hebben hier geen aansluiten voor en verbinden met wifi, dus aan een access point heb je voldoende. Ik gebruik zelf de (inmiddels vrij standaard hier) Gielz1986 zendure integratie voor home assistant, daarmee kom je met de meeste p1 meters wel uit de voeten, in mijn geval een homewizard p1.
5x 6 mm2 is wel heel erg veel overkill en tenzij hij een paar honderd meter hebt volkomen onnodig.
De net aansluiting van je energiebedrijf is ook maar 4 mm2

5x4mm2 is meer dan voldoende.

PS Die 32A is per ader en niet de hele kabel en is ook geen voorschrift, het gaat hier enkel om de kabelverliezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 15-09-2026 12:13 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Larssbu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-09 15:26
Goedemiddag, ik heb een vraag over de 2400AC+ waar ik maar niet uitkom. Ik heb gezocht in dit topic maar geen antwoord gevonden. Excuses als de vraag al eerder is gesteld.

Ik heb geen ruimte meer in mijn meterkast (3 fase huis) voor extra groepen dus volgens mij zit ik dan aan de 800 watt ontlaad vermogen vast, dus mijn plan was om 3x 2400AC+ aan te schaffen (en ook de Zendure p1 meter) en die units in een eigen stopcontact verdeeld over de 3 fasen te steken. Naar mijn idee is dat gewoon veilig, zeker als het een stopcontact is die op een groep zit waar verder niet veel op zit.

Waar ik geen concreet antwoord op kan vinden, krijg ik dan 3x 800 watt ontlaad vermogen, dus 2400 watt. Of maakt de Zendure app/besturing er 800 watt in totaal van? Dat laatste zou zeer teleurstellend zijn.

Weet een van jullie hoe dit zit? Alvast bedankt.
Larssbu schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:25:
Goedemiddag, ik heb een vraag over de 2400AC+ waar ik maar niet uitkom. Ik heb gezocht in dit topic maar geen antwoord gevonden. Excuses als de vraag al eerder is gesteld.

Ik heb geen ruimte meer in mijn meterkast (3 fase huis)
Wel eens aan een PV verdeler gedacht die in je meterkast komt, wat jij bedoeld is eerder dat je groepenkast vol zit.
Andere mogelijk is dat je de bestaande kast uit gaat breiden.
voor extra groepen dus volgens mij zit ik dan aan de 800 watt ontlaad vermogen vast, dus mijn plan was om 3x 2400AC+ aan te schaffen (en ook de Zendure p1 meter) en die units in een eigen stopcontact verdeeld over de 3 fasen te steken. Naar mijn idee is dat gewoon veilig, zeker als het een stopcontact is die op een groep zit waar verder niet veel op zit.
dat worden dus wel drie afzonderlijke WCD elk op een andere groep en ook fase en voldoende hoofdruimte in die groepen, de vraag is of je die wel hebt ?.
Waar ik geen concreet antwoord op kan vinden, krijg ik dan 3x 800 watt ontlaad vermogen, dus 2400 watt. Of maakt de Zendure app/besturing er 800 watt in totaal van? Dat laatste zou zeer teleurstellend zijn.
binnen de Zendure app (software) worden de 3 batterijen als een grote batterij gezien en dus totaal max op 800W. (Standaard instelling )
Die kun je echter op max 2.400W zetten mits je groepen dit ook aan kunnen.
De software verdeeld deze dan weer redelijk gelijk zodat je per batterij op die 800W gaat komen.
Zou isme hter niet doen, mijn keuze zou dan eerder een PV verdeler cq groepenkast uitbreiding zijn waardoor je ook de volledige capaciteit van de batterijen kunt gebruiken.

Zelfs zou ik nu niet eens voor de SF 2400AC+ kiezen maar direct naar een 3000 mix of zelfs 4000mix gaan, qua kosten is deze denk ik goedkoper met meer mogelijkheden.
Weet een van jullie hoe dit zit? Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 15-09-2026 12:48 ]

• Mistraller
  • Nu online
rscheper schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:42:
[...]

In huis zit er een Eaton installatieautomaat 3P+N B20 PLS6-B20/3N-MW op de kabel die naar de schuur gaat.
Die is 3 polig beveiligd. Dus klein puntje van aandacht is je nul want die wordt weliswaar meegeschakeld maar is niet beveiligd.
Dus er kan nu wel veel stroom door je nul gaan in een specifieke situatie. Met 2 of 3 zendure 2400 alsnog niet meer dan ~20A (dus had toch niet geschakeld met een B20) als er in een gek geval max geleverd+geladen wordt.
Maar is misschien niet wat je op eerste gezicht verwacht had door de verdelers met B16. :)

Als je nog een automaat moet aanschaffen zou ik in een dergelijke situatie altijd een 4 polig beveiligde nemen. (Was het advies van mijn Electricien die mijn MK heeft geplaatst destijds)

---------------

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:02
Mistraller schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:31:
[...]

Nee, verstandiger is 1 kabel. Want als je er ooit een echte 3 fase omvormer wilt neerhangen heb je meteen al de juiste kabel liggen. In je MK een 4 polig beveiligde groep, dan heb je ook de nul begrensd.
Ik heb 5x4mm aangelegd. 6mm zou ik pas doen bij grotere lengtes; ik heb 8meter naar de garage. (Of als je door de grond gaat is 4 aders uiteraard voldoende met YMVK-as)
Okee goed punt haal je hier aan!
5x6mm2 voor de zonnepanelen was een heel gedoe om die te trekken dus 5x4mm2 heeft zeker mijn voorkeur. Met 4mm2 heb ik ongeveer 2,6V spanningsval op de 20 meter afstand. Lijkt me heel netjes.

In de garage komt, als ik het zo goed doe, dan een paneel met:
  • Hager hoofdschakelaar 4-polig 40A (SBN440)
  • 3x Hager aardlekautomaat B16 1P+N 30mA Type A (ADA916G)
  • Eventueel 3x CEE stekkers voor de aansluitingen.
Maar hoe moet ik dit dan aansluiten in de meterkast zelfs? Komt daar dan ook een hoofdschakelaar richting de garage direct achter de hoofdschakelaar van het huis?
Ik ben nog redelijk nieuw met 3 fase dus er zal voor jullie af en toe een knullige vraag tussen zitten. De zonnepanelen aansluiten op 3 fase en de meterkast daarvoor verbouwen vond ik toch simpeler dan dit. :? Het kwartje moet nog even vallen denk ik...
glennoo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:27:

Dat dacht ik te lezen met die Smart Meter 3CT-S, maar als een P1 meter genoeg is scheelt dat weer werk. De UTP voor het access point ligt er al en dat is enkel nog aansluiten.

• Moksel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 14:24
Gramser schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Nou nee, maar ik weet ook niet hoe ik dat zou moeten kunnen zien. Hoe heb jij dat inzichtelijk gekregen? Gebruik je daar een programma voor? Ik zou dat ook wel eens willen zien. Overigens heb ik het AP waarmee de Zendures verbinden afgesloten van het internet. In theorie zou dat bij mij dus niet moeten gebeuren.
Sorry voor de late reactie: Ja ik kan via mijn eigen Ubiquiti Router zien welke apparaten met welke servers verbinden. Dan kan ik zien dat hij deze chinese servers gebruikt. Het is inmiddels wel een stuk minder, en ik bedenk me dat er een paar updates zijn geweest die veel data zullen hebben gebruikt. Hem helemaal offline maken is natuurlijk een optie, door de poorten te blokkeren.

• Mistraller
  • Nu online
Nooit ongezekerd de MK verlaten. En als die kabel door de grond gaat is 4x4mm YMVK-as genoeg, de litze langs het aardscherm is immers je aarddraad.

Ik denk dat omgekeerd zelfs wel kan, dus in de garage verdelen maar niet nogmaals zekeren; en daar bijv een werkschakelaar. Daar zijn de meningen wel over verdeeld overigens. En is meer een vraag voor het grote huisinstallatie topic.

---------------

• Pr088
  • Laatst online: 13:21
Ronnie27 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:33:
[...]

5 jaar zou nog helemaal top zijn.
Zeker, maar ik heb niet kritiek geleverd op alle input van de AI modellen. 200 dagen per jaar een volle cyclus met een spread van 20 cent is nog steeds ambitieus -denk ik-.
Het is 5 jaar totdat je je investering terug hebt hè. Het rendement gaat daarna pas lopen.

Er zijn bijvoorbeeld ook wel uren dat mijn zonnepanelen tegen tarieven van 10-15 cent marktprijs (zonder belastingen) terugleveren. De spread bepaalt in hoge mate de uitkomst.

[ Voor 18% gewijzigd door Pr088 op 15-09-2026 15:46 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Grompoe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:59:
[...]

5x6mm2 voor de zonnepanelen was een heel gedoe om die te trekken dus 5x4mm2 heeft zeker mijn voorkeur. Met 4mm2 heb ik ongeveer 2,6V spanningsval op de 20 meter afstand. Lijkt me heel netjes.

Maar hoe moet ik dit dan aansluiten in de meterkast zelfs? Komt daar dan ook een hoofdschakelaar richting de garage direct achter de hoofdschakelaar van het huis?
Ik zou deze met een krachtgroep 3p+n c-kar. afzekeren, dus 4 polig ( daarmee zeker je eigenlijk alleen de kabel tot aan de onderverdeling af.)
Ik ben nog redelijk nieuw met 3 fase dus er zal voor jullie af en toe een knullige vraag tussen zitten. De zonnepanelen aansluiten op 3 fase en de meterkast daarvoor verbouwen vond ik toch simpeler dan dit. :? Het kwartje moet nog even vallen denk ik...

[...]

Dat dacht ik te lezen met die Smart Meter 3CT-S, maar als een P1 meter genoeg is scheelt dat weer werk. De UTP voor het access point ligt er al en dat is enkel nog aansluiten.

• Hansieo
AquilaXL schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:27:
[...]

Creditcard zou ik doen maar je betaald welliswaar via Ali maar krijgt hem vanuit Zendure zelf. Dit is al zo vaak gedaan door mensen op dit forum
maar dan je toch ook "gewoon" in duitsland kopen met 0% btw? als je tóch gewoon kunt registreren? of zie ik iets over het hoofdje?

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:47
Hansieo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:36:
[...]

maar dan je toch ook "gewoon" in duitsland kopen met 0% btw? als je tóch gewoon kunt registreren? of zie ik iets over het hoofdje?
omdat je dan de wet overtreedt denk ik?

One cookie a day keeps the doctor away !

[...]

Ja, omdat jij als Nederlander niet aan de voorwaarden kunt voldoen maar je wel een kruisje zet waarmee je aangeeft dat wel te doen. Juridisch gezien heeft deze actie een naam en wat vervelender is dat deze strafbaar is.
Dus de weg via Ali om daar een Zendure batterij cq batterij-module te kopen is de betere optie want dat is volledig legaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 15-09-2026 17:55 ]

• AquilaXL
[...]

In Nederland zijn we btw plichtig. In Duitsland is dit zonder btw als je de batterij dan ook op een Duits adres plaatst. Via Ali betaal je btw.

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

[...]

Zie eerste paragraaf topicwarning.

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 23:17
Al eens gekeken naar mijn app voor homey? https://slim-laden.app

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Grompoe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:59:
[...]

[...]

Ik heb een 5g4 kabel naar de garage (inpandig).
Deze heeft in de hoofdverdeling een b 25.
Mijn netaansluiting heb ik nu 3x40 Ampère (was 3x63)
Dit is mijn onderverdeling wat ik in de garage heb met de Zendures.
Elke wcd heeft een aardlekautomaat b16.
En verdeeld over 3 nieuwe dubbele wcd,s van Abb.
Je kan hiervoor ook cee wcd gebruiken maar dan moet je stekker knippen en aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J76-zeJP0gCVEs-fdoKnwusHGEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlWSVmi1rJ3iI2GdoKcLgAZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmRDkm5N4wOniuXOxIrOr8cMpvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ljadprivt06YjtH6Awd52f5y.jpg?f=fotoalbum_large
Dit als voorbeeld en een HomeWizard kWh meter voor de Zendures.
Succes met aansluiten.👍

• Lumen_765
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:49
Heb 2 x 800 plus besteld en ben van plan deze app te gaan gebruiken op Homey! Dus ben benieuwd :)

• sender
Lumen_765 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:14:
[...]

Heb 2 x 800 plus besteld en ben van plan deze te gaan gebruiken! Dus ben benieuwd :)
Ja het zou zonde zijn als je ze niet gebruikt 😄

• LDriessen
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:18
Hallo allemaal,

Zijn aan het kijken naar een Zendure 4000 mix ac. komt op 10m van de meterkast en hebben 3x25A.

Volgens Nederlandse voorschriften zou ik toch gewoon 3x2.5mm2 kunnen gebruiken? Ik stel de zendure in dat hij niet hoger gaat dan 3000w...

Waarom zit Zendure op zo'n absurd hoge 6mm2 en 32A afzekering?
LDriessen schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:33:
Hallo allemaal,

Zijn aan het kijken naar een Zendure 4000 mix ac. komt op 10m van de meterkast en hebben 3x25A.

Volgens Nederlandse voorschriften zou ik toch gewoon 3x2.5mm2 kunnen gebruiken? Ik stel de zendure in dat hij niet hoger gaat dan 3000w...

Waarom wil je zo'n absurd zware batterij?

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Hallo allemaal,

Omdat iedereen ze zo lastig valt over type B aardlek en andere veiligheidsvraagstukken dat ze het ook niet meer weten, hun eigen techneuten niet meer vertrouwen en er qua veiligheid een stapje bovenop gooien >:) })

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Zijn er al goede efficiency testen / RTE testen bij lage vermogens voor de 2400+, 3000 en 4000 versie?

Je verbruikt 80 a 95% van de tijd slechts 150 a 300 watt (als je geen warmtepomp of airco hebt). Zijn deze accu’s met zwaardere omvormers dan ook efficient?

Edit: Toelichting van de vraag:
Energynerds meet het tegenwoordig bij 800 watt, precies een vermogen dat ik zelf nagenoeg nooit gebruik. Het is < 300 watt (sluip-/standbyverbruik) of > 2000 watt (wasmachine, vaatwasser, oven, etc.). In mijn geval zonder airco of warmtepomp is het zeker >80% minder dan <300 watt.

[ Voor 37% gewijzigd door awhatever op 16-09-2026 13:25 ]

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:46
awhatever schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:40:
Zijn er al goede efficiency testen / RTE testen bij lage vermogens voor de 2400+, 3000 en 4000 versie?

Je verbruikt 80 a 95% van de tijd slechts 150 a 300 watt (als je geen warmtepomp of airco hebt). Zijn deze accu’s met zwaardere omvormers dan ook efficient?

Edit: Toelichting van de vraag:
Energynerds meet het tegenwoordig bij 800 watt, precies een vermogen dat ik zelf nagenoeg nooit gebruik. Het is < 300 watt (sluip-/standbyverbruik) of > 2000 watt (wasmachine, vaatwasser, oven, etc.). In mijn geval zonder airco of warmtepomp is het zeker >80% minder dan <300 watt.
Mijn basis (nacht) verbruik is ongeveer 500 Watt (zonder airco of warmtepomp).

Zendure 3 x AC2400+ 24.5kWh, Alfen Eve Single pro, Enphase 6000WP, Home assistant running on Proxmox

• onlinaius
Mscroos schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:46:
[...]

Dat kan, het is maar net hoe zuinig je apparatuur in standby is, (daar erger ik me regelmatig aan, waarom moet een kookplaat die uitstaat nog steeds meerdere watts gebruiken?), wat voor apparatuur je allemaal hebt, hoe oud, hoe je er mee omspringt, etc.

Mijn woning doet tussen de 120 en de 300 watt gedurende de nacht (zo lang de warmtepomp niet aan staat), en die range komt door de koelkast en de vriezer (die ik nu ook met een ouderwetse tijdschakelaar als batterij probeer te gebruiken: wat verder afkoelen tijdens de dag, en dan tijdens de uren dat er geen zon is uit.)

• bilgy_no1
Hallo allemaal,

Het advies zal zijn afgegeven op de maximale vermogens, niet op wat een gebruiker misschien lager instelt.

Maar voor de Mix serie is een ander topic.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:29
Mscroos schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:46:
[...]

Ik zit elke ochtend (na 24.00, gemeten met HomeWizard P1) op 0,2 kW. Op 3-fasen, Mix 3000 op 1 fase en gestuurd met Shelly Pro EM 3CT63.
Ik vind het prima. En bekommer me niet om eventuele RTE. Het is toch allemaal gratis zonne-energie wat ik in de accu pomp. En daar kunnen we niets aan regelen....

En de Solarflow 800 Plus schijnt onderweg te zijn. Om iets reserve te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door GJzon op 16-09-2026 15:29 ]

Pagina: 1 ... 299 300 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu&#039;s met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu&#039;s graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu&#039;s met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4. Het aansluiten van de Zendure mag besproken worden maar eigen inzet wordt verwacht! Dus zoek eerst even.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren