jeremyotten schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:56:
[...]
Deels met je eens. Maar als je overal in de media hoort dat je na 7-8 jaar ze wel terug hebt verdient... Dan ga je daar ook vanuit. In de Zomer lever ik zo 30kw per dag terug. Dan zou ik niet zeggen dat die 17kw te groot is.
Volgens de media lonen zonnepanelen ook niet meer, zijn EV's een slechte aankoop, is het thuisladen van een EV enorm duur, etc. etc. Als je klakkeloos afgaat op wat de media zegt en niet goed zelf onderzoek doet wordt het lastig navigeren.
Voor de zomer is 17 kWh (niet kw) erg fijn, maar maak je die 17 kWh ook weer op voordat de volgende dag begint? En wat doe je in de winter met die 17 kWh, niets of vul je die met goedkope dynamische energie?
kWh's en vermogen dat je niet gebruikt verdien je ook nooit terug. Daarom is het belangrijk om vooraf het vermogen (kW) en opslagcapaciteit (kWh) te bepalen aan de hand van een aantal stelregels en meetdata die je vooraf hebt verzameld van je eigen huishouden.
Wij gebruiken hier op dit moment nog de volledige capaciteit, gelukkig ben ik in de positie dat ik niet 100% van de aankoopprijs heb hoeven te betalen, anders was er met de "winst" van 780 Euro per jaar die we met de accu's maken een terugverdientijd van 21,9 jaar op basis van dynamisch handelen. Vanaf 1-1-2027 verandert echter de business case en dan kan de terugverdientijd maar zo naar 7-10 jaar gaan. Daarnaast speelt de RTE ook een rol: Dynamisch handelen doe je met volle bak vermogen en dus vaak een mooie RTE. Sla je alleen zonnestroom op en gebruik je dat later weer (NOM), dan daalt een RTE vaak een stuk. Een Hyper levert een mindere RTE dan een SF800Pro en die zit op zijn beurt nog weer iets onder de 2400AC RTE.
Begrijp mij ook zeker niet verkeerd: Je boodschap is in het algemeen goed. Maar ik vind de nuance persoonlijk wel belangrijk of het over thuisaccu's in het algemeen of over Zendure thuisaccu's gaat in combinatie met een vooraf goed onderzochte persoonlijke situatie vs aanschaf op basis van een bericht in de media. Ik weet hoe snel men op verjaardagen iets dat is gelezen gaat verspreiden en herhalen (gisteren ook nog weer ervaren

) en sommige dingen zijn heel erg hardnekkig. Daarom heb ik een bovengemiddelde allergie opgebouwd voor dergelijke stellingen zonder nuance en de juiste context.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV