Acties:
  • 0 Henk 'm!
@xobdorp Overigens: Om 18:00 was de dynamische prijs wel relatief hoog tov de eerdere uren vandaag en na 21/22:00 zijn de prijzen weer lager. Dus op zich niet onlogisch dat die om 18:00 met 2400 Watt aan het terugleveren was.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:54
Taro schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:31:
@xobdorp Overigens: Om 18:00 was de dynamische prijs wel relatief hoog tov de eerdere uren vandaag en na 21/22:00 zijn de prijzen weer lager. Dus op zich niet onlogisch dat die om 18:00 met 2400 Watt aan het terugleveren was.
Tarief staat nu constant op 27 cent. Dan is het echt AI d:)b ?

Ook met Smart Meter Mode is ie nu weer volle bak aan het ontladen. WTF.

[ Voor 8% gewijzigd door xobdorp op 21-09-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xobdorp schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:37:
[...]

Tarief staat nu constant op 27 cent. Dan is het echt AI d:)b ?
27,60 ct/kWh op dit moment. Volgende 2 uren boven de 28 ct/kWh, normaal gesproken zou ik zelf in deze 3 uren ook maximaal terugleveren. Maar aangezien de tarieven morgen niet mooi zijn, alles nu op NOM staan.

NextEnergy (Geladen met PV overschot) en Zinvolt/AlphaESS (Geladen met lage dynamische tarieven) accu's zijn nu maximaal aan het terugleveren en de Zendure's vullen dat aan wanneer nodig om de oven, kookplaat, afzuigkap en een laatste wasje te compenseren :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
Taro schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:41:
[...]

27,60 ct/kWh op dit moment. Volgende 2 uren boven de 28 ct/kWh, normaal gesproken zou ik zelf in deze 3 uren ook maximaal terugleveren. Maar aangezien de tarieven morgen niet mooi zijn, alles nu op NOM staan.

NextEnergy (Geladen met PV overschot) en Zinvolt/AlphaESS (Geladen met lage dynamische tarieven) accu's zijn nu maximaal aan het terugleveren en de Zendure's vullen dat aan wanneer nodig om de oven, kookplaat, afzuigkap en een laatste wasje te compenseren :)
Ik bedoel eigenlijk dit: 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiZR0NRr46cnnxAWTccbsWUSK70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OklMwRkXBpoaJFX463N6fxjd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Krijg overigens komende week als het goed is de Marstek Venus D binnen, dat is een directe concurrent voor de Zendure 2400 AC, heel erg benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0Jo2rQnpV6IjzFQqtqF3rcuSh8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Nlln9Y0wpKMpXPNg0bLZzq5p.png?f=user_large

Wél met MPPT ingangen overigens.

Onze (mijn vrouw en ik ;) ) afdronk van de Marstek Venus E 3.0 was: Zendure heeft de RTE en software beter voor elkaar. De Marstek is mooier om te zien. Persoonlijk kijk ik niet naar looks en MPPT's los ik liever anders op (SF800), dus vermoed dat de Zendure 2400AC de favoriet blijft, maar toch wel heel erg benieuwd. En net als de aanbieding voor een nieuwe job: Open vizier, altijd ingaan op uitnodigingen bij andere bedrijven, kan ook een prima bevestiging zijn dat je nog steeds goed zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik begrijp het denk ik niet goed, je zegt op dynamische tarieven voor te bereiden en kiest een vaste prijs ipv een dynamische prijs. Daarna gaat die ontladen op een hoge prijs, exact wat je bij een dynamisch tarief zou verwachten en dan is dat niet goed?

Wat verwacht je qua gedrag op dit moment dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:06

HHF

Taro schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:49:
Krijg overigens komende week als het goed is de Marstek Venus D binnen, dat is een directe concurrent voor de Zendure 2400 AC, heel erg benieuwd.

[Afbeelding]

Wél met MPPT ingangen overigens.

Onze (mijn vrouw en ik ;) ) afdronk van de Marstek Venus E 3.0 was: Zendure heeft de RTE en software beter voor elkaar. De Marstek is mooier om te zien. Persoonlijk kijk ik niet naar looks en MPPT's los ik liever anders op (SF800), dus vermoed dat de Zendure 2400AC de favoriet blijft, maar toch wel heel erg benieuwd. En net als de aanbieding voor een nieuwe job: Open vizier, altijd ingaan op uitnodigingen bij andere bedrijven, kan ook een prima bevestiging zijn dat je nog steeds goed zit ;)
Krijg je ook nog de Venus A?

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
Taro schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:52:
[...]

Ik begrijp het denk ik niet goed, je zegt op dynamische tarieven voor te bereiden en kiest een vaste prijs ipv een dynamische prijs. Daarna gaat die ontladen op een hoge prijs, exact wat je bij een dynamisch tarief zou verwachten en dan is dat niet goed?

Wat verwacht je qua gedrag op dit moment dan wel?
Wilde gewoon Zenki AI laten draaien (blijkbaar kost dat een week om in te laten leren). Afgelopen dagen heeft ie daarmee gewoon NOM gedraaid, waarom ie dat nu niet doet is de vraag. De verwachting was dus ook dat ie gewoon de meter blijft volgen…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HHF schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:53:
[...]

Krijg je ook nog de Venus A?
Waarschijnlijk wel, maar die komt pas later uit de fabriek dan de Venus D. Hoor ik als het goed is komende week. De Venus A is dus een concurrent voor de SF800Pro/Hyper2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xobdorp schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:54:
[...]

Wilde gewoon Zenki AI laten draaien (blijkbaar kost dat een week om in te laten leren). Afgelopen dagen heeft ie daarmee gewoon NOM gedraaid, waarom ie dat nu niet doet is de vraag. De verwachting was dus ook dat ie gewoon de meter blijft volgen…?
Zenki AI icm dynamische tarieven zal op dure momenten terugleveren, op goedkope momenten inkopen en bij overschot laden. Als je wil dat ie de meter blijft volgen moet je de Slimme meter mode instellen incl. AC-laden bij overschot en dus niet Zenki AI, want die gaat proberen geld voor je te verdienen en daarom levert die nu duur terug, exact wat ik normaal gesproken ook zou doen.

Je denkt nog in vast tarief + NOM, dat is niet hoe je met dynamische tarieven omgaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 21-09-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Iemand enig idee waarom de uitrol van v1.0.7 zo langzaam gaat? Mijn tweede SF kreeg alleen de update naar v1.0.6 terwijl mijn andere SF al op 1.0.7 stond. Tweede SF met 6xAB3000X laat weer vergelijkbare issues zien. Eerste SF met 1.0.7 waarvan 1 accu nog steeds vervangen moet worden, en momenteel dus met 5x draait, heeft meer capaciteit... Heb een ticket voor aangemaakt maar was even benieuwd of ik wat had gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
masterant schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:27:
Iemand enig idee waarom de uitrol van v1.0.7 zo langzaam gaat? Mijn tweede SF kreeg alleen de update naar v1.0.6 terwijl mijn andere SF al op 1.0.7 stond. Tweede SF met 6xAB3000X laat weer vergelijkbare issues zien. Eerste SF met 1.0.7 waarvan 1 accu nog steeds vervangen moet worden, en momenteel dus met 5x draait, heeft meer capaciteit... Heb een ticket voor aangemaakt maar was even benieuwd of ik wat had gemist.
1.0.7 wordt naar mijn weten alleen nog uitgerold naar mensen die een ticket hebben aangemaakt voor de devices waarvan ze het SN hebben doorgegeven. Als je dus een 2400AC toevoegt, die niet in een ticket is behandeld, zie je nog steeds 1.0.6.

Waarom ze dat zo traag doen heb ik al eerder toegelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:06

HHF

Taro schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:54:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar die komt pas later uit de fabriek dan de Venus D. Hoor ik als het goed is komende week. De Venus A is dus een concurrent voor de SF800Pro/Hyper2000.
Gezien de prijs ook mogelijk een concurrent voor de 2400AC. (als je twee Venus A naast elkaar zet heb je ook 2400w :) ) Een 2400 AC is 1448 euro voor 2.88 kWh (= 502 Euro/kWh), 2x Venus A = 1206 Euro voor 4.24 kWh (= 284 Euro kWh). Nogal een verschil per kWh zelfs als de MPPT's niet wil gebruiken.
We wachten de ontwikkelingen af.

[ Voor 16% gewijzigd door HHF op 21-09-2025 20:00 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
  • Nu online
Taro schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:32:
[...]

1.0.7 wordt naar mijn weten alleen nog uitgerold naar mensen die een ticket hebben aangemaakt voor de devices waarvan ze het SN hebben doorgegeven. Als je dus een 2400AC toevoegt, die niet in een ticket is behandeld, zie je nog steeds 1.0.6.

Waarom ze dat zo traag doen heb ik al eerder toegelicht.
Ik zie inderdaad je post van 10 september. Het klinkt opzicht logisch maar het is nogal een kritische fix als je het mij vraagt dus ik had zelf verwacht dat de uitrol in de tussentijd al volop gaande was. Ticket is aangemaakt dus zal ongetwijfeld ook gepushed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:07
Taro schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:56:
[...]

Zenki AI icm dynamische tarieven zal op dure momenten terugleveren, op goedkope momenten inkopen en bij overschot laden. Als je wil dat ie de meter blijft volgen moet je de Slimme meter mode instellen incl. AC-laden bij overschot en dus niet Zenki AI, want die gaat proberen geld voor je te verdienen en daarom levert die nu duur terug, exact wat ik normaal gesproken ook zou doen.

Je denkt nog in vast tarief + NOM, dat is niet hoe je met dynamische tarieven omgaat.
Hier ook sinds een dag zenki draaien, maar hij doet maar een dotje.
De voorspel grafiek is ook geen peil aan te trekken.
Mijn vermoeden is is dat zenki in de achtergrond een 7 daags schema maakt en daar mee gaat regelen.
Laat ik nu eens een fixed ploegenschema lopen wat mijn week theoretisch 10 dagen maakt.
Dit maakt deze “ai” dus redelijk nutteloos.
Ook houd hij geen rekening met het laden van de auto, als dan de prijs goedkoop is verwacht je dat hij dan niet gaat ontladen als je de auto gaat laden, maar helaas.
En nu gaat hij ook niet ontladen omdat de prijs wat hoger is.

Binnenkort me toch maar is gaan verdiepen inbde gielz automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Gyrolion schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:22:
[...]

Hier ook sinds een dag zenki draaien, maar hij doet maar een dotje.
De voorspel grafiek is ook geen peil aan te trekken.
Mijn vermoeden is is dat zenki in de achtergrond een 7 daags schema maakt en daar mee gaat regelen.
Laat ik nu eens een fixed ploegenschema lopen wat mijn week theoretisch 10 dagen maakt.
Dit maakt deze “ai” dus redelijk nutteloos.
Ook houd hij geen rekening met het laden van de auto, als dan de prijs goedkoop is verwacht je dat hij dan niet gaat ontladen als je de auto gaat laden, maar helaas.
En nu gaat hij ook niet ontladen omdat de prijs wat hoger is.

Binnenkort me toch maar is gaan verdiepen inbde gielz automation.
Ik draai Zenki AI nu ruim een maand en hij gaat steeds beter werken. Ook de voorspellingen worden steeds beter. Maar ik heb dan ook bijna wel hetzelfde patroon dagelijks.

Dus geef hem de tijd om te leren.
En hoe had je gedacht dat hij weet dat je de auto aan het laden bent? Er is geen enkele communicatie met andere verbruikers dus het is logisch dat hij gaat ontladendan. Net als hij dat zal dan met elektrisch koeken e.d.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
avdl72 schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:54:
[...]

Ik draai Zenki AI nu ruim een maand en hij gaat steeds beter werken. Ook de voorspellingen worden steeds beter. Maar ik heb dan ook bijna wel hetzelfde patroon dagelijks.

Dus geef hem de tijd om te leren.
En hoe had je gedacht dat hij weet dat je de auto aan het laden bent? Er is geen enkele communicatie met andere verbruikers dus het is logisch dat hij gaat ontladendan. Net als hij dat zal dan met elektrisch koeken e.d.
Zelf had ik meer verwacht dat de ai wel snapt dat als de prijs op het laagst is hij niet bij moet gaan suppleren op het net als er veel afname is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Gyrolion schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:35:
[...]

Zelf had ik meer verwacht dat de ai wel snapt dat als de prijs op het laagst is hij niet bij moet gaan suppleren op het net als er veel afname is.
Dat is juist zijn functie om zoveel mogelijk NOM te bereiken. Je zal echter ook merken dat hij daarmee stopt als de energieprijs weer omhoog gaat. Vlak voor de verhoging zal hij zorgen dat de batterijen weer vol geladen worden. Het zei met de zon of van het net.

Nadeel is wel dat je de drempelwaardes in je prijsplan goed moet zetten. Hopelijk komen ze nog met een variabele optie hiervoor.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:21
Hier in de app ook weer 1.0.6 (terwijl ik 1.0.7 heb gekregen)

[ Voor 35% gewijzigd door dotternetta op 22-09-2025 06:55 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-09 12:51
Zijn er mensen die hier in electriciteitsprijs mode draaien via de Zendure App?
Deze heeft vanacht geladen van 00:01 -01:39 op mijn ingesteld vermogen. Waar de electriciteitsprijs helemaal niet laag genoeg was om te laden, (Bovendien zou die prijs nooit om 1:39 stoppen)
Beetje wat aparte kuurtjes laatste week bij mij in de app waar ie t tot nu toe super heeft gedaan.
dotternetta schreef op maandag 22 september 2025 @ 06:46:
Yup hier ook!

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gyrolion
avdl72 schreef op maandag 22 september 2025 @ 06:19:
[...]

Dat is juist zijn functie om zoveel mogelijk NOM te bereiken. Je zal echter ook merken dat hij daarmee stopt als de energieprijs weer omhoog gaat. Vlak voor de verhoging zal hij zorgen dat de batterijen weer vol geladen worden. Het zei met de zon of van het net.

Nadeel is wel dat je de drempelwaardes in je prijsplan goed moet zetten. Hopelijk komen ze nog met een variabele optie hiervoor.
Drempelwaardes instellen dat kan volgens mij niet met Zenki, of zie ik wat over het hoofd.

Maar vannacht heeft hij bij 24 cent 2,5 kwh bijgeladen.

Als proef op de som laat ik Zenki even een paar weken draaien zonder ergens aan te komen. Kijken wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:00
dotternetta schreef op maandag 22 september 2025 @ 06:46:
Hier nog gewoon overal (app/properties) netjes 1.07 en die werkt ook helemaal naar wens dus zal even wat feedback naar Zendure sturen. Eigenlijk zoals 1.04 met behoud van de minimale SOC bij leegstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC0HELIJ7pSSSQlSHWY6DgnZflo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQYUSieP3Yf5jSfqXqNNP1jh.jpg?f=fotoalbum_large

Uit voorzorg maar even de batterij weer van het internet gehaald (lang leve 100% lokale aansturing). :+

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Gyrolion schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:01:
[...]

Drempelwaardes instellen dat kan volgens mij niet met Zenki, of zie ik wat over het hoofd.
Zit in HEMS bij Set Electricity Price en dan Set Target Price

Acties:
  • +6 Henk 'm!
De Marstek Venus D is zojuist gearriveerd, hopelijk valt ie tegen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Een nieuwe P1 Meter van Zendure ontvangen met aangepaste kabel om te testen.
Deze week ga ik hem testen volgens het protocol dat ze hebben meegeleverd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iECfR50xz-IJ7nxrTbRcl75q1D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8riYMsVjjSXmjKxA9SRHOT1J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
Voor de zenSDK (Home Assistant) ben ik bezig met plug-n-play modus voor dynamisch opladen in de goedkoopste uren. Hierbij is een integratie als Nordpool en Cheapest hours niet meer nodig. Uiteraard is dit allemaal nog deels theoretisch.

Heef iemand enig idee hoe dit werkt in de Zendure APP (wat is hier instelbaar)? Mijn gedachte is opladen in x goedkoopste uren waarbij hij naar de x duurste uren kijkt en dan met beide gegevens de gemiddelde spread automatisch berekend om te bepalen of de goedkoopste uren ook echt zinvol zijn.

Hierbij zijn dan een 3 tal instelmogelijkheden; x goedkoopste uren, x duurste uren en de gewenste spread.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:52
avdl72 schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:44:
Een nieuwe P1 Meter van Zendure ontvangen met aangepaste kabel om te testen.
Deze week ga ik hem testen volgens het protocol dat ze hebben meegeleverd.[Afbeelding]
Wat ga je precies testen? Wel benieuwd, mijn incompatabiliteit heeft 0 prio bij hun helaas lijkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Achiel007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:07:
[...]

Wat ga je precies testen? Wel benieuwd, mijn incompatabiliteit heeft 0 prio bij hun helaas lijkt wel.
Het is een vernieuwde P1 meter en Bridge.
Ze vragen om mijn bestaande als de nieuwe P1 en Bridge te testen met als zonder de meegeleverde verloopkabel. En wel en niet in een splitter.
Dan moet ik allemaal foto’s en screenshots toevoegen.

[ Voor 3% gewijzigd door avdl72 op 22-09-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Laatst online: 09:33
Mijn 2400AC negeert de ingestelde SOC-limiet. Wanneer ik deze op 98% zet, laadt hij toch door tot 100%.
Ik heb dit zowel via de app als via Home Assistant ingesteld, maar beide opties lijken niet te werken.
Zijn er meer mensen met dit "probleem"?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
  • Nu online
gielz schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:43:
Voor de zenSDK (Home Assistant) ben ik bezig met plug-n-play modus voor dynamisch opladen in de goedkoopste uren. Hierbij is een integratie als Nordpool en Cheapest hours niet meer nodig. Uiteraard is dit allemaal nog deels theoretisch.

Heef iemand enig idee hoe dit werkt in de Zendure APP (wat is hier instelbaar)? Mijn gedachte is opladen in x goedkoopste uren waarbij hij naar de x duurste uren kijkt en dan met beide gegevens de gemiddelde spread automatisch berekend om te bepalen of de goedkoopste uren ook echt zinvol zijn.

Hierbij zijn dan een 3 tal instelmogelijkheden; x goedkoopste uren, x duurste uren en de gewenste spread.
Mooi initiatief! Dit komt 1-op-1 overeen met de feedback die ik Zendure heb gegeven van wat ik zou willen zien in de app. In de app kun je niets met betrekking tot spread en/of RTE opgeven, alleen low-mid-high range voor de prijzen en binnen die ranges kun je bepaalde acties doen. Het vervelende in de app is dat die ranges dus "vast" zitten aan elkaar, maw als je hebt geladen met 17cent dan gaat die al ontladen met 18cent. Er zou naar mijn mening een minimale spread moeten zijn, al is dat lastig en niet altijd van toepassing.

Smart Meter mode kun je niet gepland ontladen of bij een bepaalde prijs, boven eigen verbruik. Bij electricity mode kun je wel gepland laden/ontladen onder/boven een bepaalde prijs, maar bij de mid range (wat je als normale prijs zou beschouwen) kun je alleen een fixed waarde opgeven en volgt die geen NoM. Maw beide zijn het gewoon net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
  • Nu online
geert1992 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:28:
Mijn 2400AC negeert de ingestelde SOC-limiet. Wanneer ik deze op 98% zet, laadt hij toch door tot 100%.
Ik heb dit zowel via de app als via Home Assistant ingesteld, maar beide opties lijken niet te werken.
Zijn er meer mensen met dit "probleem"?
Dit is mij opgevallen, als ik bijv. 90% instel dan stopt ie vaak pas bij 95-96%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
masterant schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:34:
[...]

Dit is mij opgevallen, als ik bijv. 90% instel dan stopt ie vaak pas bij 95-96%.
Inmiddels weet ik wat er aan de hand is:
Hij slaat bepaalde percentages over, waardoor hij soms kan doorschieten. Vandaag heeft hij 98% overgeslagen, en daardoor kon hij ongestoord verder gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door geert1992 op 22-09-2025 15:38 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22-09 16:32

Geen idee hoe het in de zendure APP werkt, maar met de combinatie Solcast/Cheapest hours gaan bij mij de batterijen vol.
Het aantal uren is gebaseerd op het vermogen dat ik moet laden om 4 batterijen vol te krijgen.
Let wel: dit is overdag als er zonuren zijn. 's Nachts is een ander verhaal.

PV 4340 Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 22:04
[...]

NOM draaien lijkt me niet per definitie de functie van Zenki.

NOM draaien is, zeker na 1 januari 2027, financieel gezien vaak de beste keuze. Maar op basis van de weersvoorspelling of uurprijzen (is vaak een afspiegeling van de weervoorspelling) zou AI ook andere beslissingen kunnen nemen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende twee voorbeelden;
- op een zonnige dag in de vroeg ochtend energieoverschot van de zonnepanelen niet in de batterij laten lopen maar aan het net terugleveren omdat de prijzen in de ochtend relatief hoog zijn. Vanaf een uur of 11 worden de prijzen lager en dan zou het overschot wel in de batterij kunnen.
- ‘s nachts tijdelijk niet NOM draaien maar nog wat in de batterij laten zitten om in de dure ochtenduren dan wel weer NOM te kunnen draaien.

Met het combineren van een basis gebruiksprofiel met de day ahead prijzen zit je per saldo al snel vaak goed. Vraagt ook weer niet zoveel intelligentie. Hopen dat Zendure daar snel mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22-09 16:32
geert1992 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:37:
[...]

Hij slaat bepaalde percentages over, waardoor hij soms kan doorschieten. Vandaag heeft hij 98% overgeslagen, en daardoor kon hij ongestoord verder gaan.
Vreemd. Als ik het laadpercentage op b.v. 95% zet, heb ik heeeeel af en toe een overshoot (2% max), maar het laden gaat zeker niet door tot de 100%.
Evenzo met het ontladen... 10% = 10%

PV 4340 Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
c0mplex1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:32:
[...]

Vreemd. Als ik het laadpercentage op b.v. 95% zet, heb ik heeeeel af en toe een overshoot (2% max), maar het laden gaat zeker niet door tot de 100%.
Evenzo met het ontladen... 10% = 10%
Hier stopt hij vaak bij 11% als 10% staat ingesteld. In de ochtend staat hij dan op 10%. Balanceren?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:46

bert pit

asdasd

Wat ook van belang is, is de tijd die nodig is om te laden/ontladen, zodat het juiste aantal goedkope/dure uren wordt ingesteld. Maar wat bedoel je met "hoe het in de app werkt". Bedoel je wat er op de achtergrond gebeurt, of gewoon wat je kunt instellen?

[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 22-09-2025 17:00 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:41
Achiel007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:07:
[...]

Ik heb dezelfde stroommeter thuis hangen - maar volgens @Taro en geloof nog eentje werkt de P1 meter prima met de actieve splitter van HW.

Heb je die ook? :)

Geen prio herken ik wel, bij mij reageerden ze met koop maar niet haha :P Misschien dan toch maar die review afwachten van die Mastek O-) maar bij hun het gevoel dat ze continu nieuwe versies uitpoepen.

[ Voor 22% gewijzigd door Kees_frl op 22-09-2025 17:16 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
Kees_frl schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:13:
[...]

Ik heb dezelfde stroommeter thuis hangen - maar volgens @Taro en geloof nog eentje werkt de P1 meter prima met de actieve splitter van HW.

Heb je die ook? :)

Geen prio herken ik wel, bij mij reageerden ze met koop maar niet haha :P Misschien dan toch maar die review afwachten van die Mastek O-) maar bij hun het gevoel dat ze continu nieuwe versies uitpoepen.
Heb een passieve splitter, maar ook de Zendure P1 rechtstreeks in de meter of de Everhome werkten niet. Als test toch de HW besteld, morgen zullen we het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:41
Achiel007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:35:
[...]

Heb een passieve splitter, maar ook de Zendure P1 rechtstreeks in de meter of de Everhome werkten niet. Als test toch de HW besteld, morgen zullen we het zien.
Ben erg benieuwd, misschien moet ik als test ook maar eens de P1 meter van Zendure bestellen om te kijken wat die hier aangeeft.
:)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.trimble
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:06
Kees_frl schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:53:
[...]

Ben erg benieuwd, misschien moet ik als test ook maar eens de P1 meter van Zendure bestellen om te kijken wat die hier aangeeft.
:)
ik heb vandaag de active homewizard binnen gekregen.
Voordien had ik problemen met de P1 meter van zenduro. Ik heb 3 fasen en hij telde de waarden van de fasen niet op waardoor het hele systeem raar deze. Na het installeren van de splitter is het probleem opgelost en draait alles perfect. Nu kan ik ook de esp32 P1 meter gebruiken met mijn home assistant, dit werkte eerder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Devke schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:49:
[...]

Hier stopt hij vaak bij 11% als 10% staat ingesteld. In de ochtend staat hij dan op 10%. Balanceren?
Balanceren is ook echt de reden dat je beter minstens 1x in de week naar 100% kunt laden en niet op 98% moet blijven hangen. Pas bij 100% weet het BMS zeker wat de staat van de batterij is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09 21:21
Weet iemand of je ergens een vervangende AC-inputkabel kunt bestellen voor de 2400 AC?

Afgelopen weekend een set met 3 accu’s opgehaald bij een reseller, maar de kabel kwam beschadigd uit de doos. De metalen kabelbinder zat erg strak en heeft een snede gemaakt in het kabelomhulsel.

Zendure verwijst naar de reseller en heeft zelf geen nieuwe kabel niet beschikbaar. Reseller zegt niks aan de hand, het zijn dikke kabels. Probeer maar en als er problemen zijn wisselen we hem alsnog om. Ik wil met dit soort apparatuur eigenlijk geen risico nemen en een nieuwe kabel.

Edit: krijg net bericht dat ze morgen een nieuwe opsturen. Opgelost dus.

[ Voor 6% gewijzigd door FastForwardNL op 22-09-2025 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
  • Nu online
FastForwardNL schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:38:
Weet iemand of je ergens een vervangende AC-inputkabel kunt bestellen voor de 2400 AC?

Afgelopen weekend een set met 3 accu’s opgehaald bij een reseller, maar de kabel kwam beschadigd uit de doos. De metalen kabelbinder zat erg strak en heeft een snede gemaakt in het kabelomhulsel.

Zendure verwijst naar de reseller en heeft zelf geen nieuwe kabel niet beschikbaar. Reseller zegt niks aan de hand, het zijn dikke kabels. Probeer maar en als er problemen zijn wisselen we hem alsnog om. Ik wil met dit soort apparatuur eigenlijk geen risico nemen en een nieuwe kabel.
Nogal een vreemde gang van zaken. Gewoon nieuwe kabel vragen/eisen en inderdaad geen risico nemen, de reseller moet dit gewoon regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:10
geert1992 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:37:
[...]
Het is hier al vaker besproken, maar LFP accu's hebben een hele vlakke curve bovenaan. Het schijnt vrij normaal te zijn dat tussen de 90 en 100% er grote stappen kunnen zijn in het schatten van het batterij percentage. Het lijkt me dus ook vrij weinig zin hebben om een limiet aan de bovenkant in te stellen in die range van bv 95 of 98%. Gewoon altijd naar 100% om zeker te weten dat 't 100% is, en minimaal 1x per maand even naar de bodem (ik doe tegenwoordig 5% omdat ie daar nu goed op lijkt te stoppen). En dan vanaf de bodem in 1x door weer naar vol.

[ Voor 15% gewijzigd door CopyCatz op 22-09-2025 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
daemonix schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:33:
[...]

Balanceren is ook echt de reden dat je beter minstens 1x in de week naar 100% kunt laden en niet op 98% moet blijven hangen. Pas bij 100% weet het BMS zeker wat de staat van de batterij is.
100% haalt hij hier iedere dag. Ik dacht dat hij onderin misschien ook wat beter de balans zoekt mbt de lichte afwijking in SoC.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:57

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hier zat de kabelbinder ook erg strak. Strakker dan waar ik eigenlijk comfortabel mee zou zijn en inderdaad een behoorlijke afdruk te zien. Geen snee hier.

In mijn mening zou je kabel als er echt een snee in zit, gewoon vervangen moeten worden. De dubbele isolatie is nu teniet gedaan waardoor hij minder veilig is. Die tweede laag zit er niet voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[..]. Probeer maar en als er problemen zijn wisselen we hem alsnog om. Ik wil met dit soort apparatuur eigenlijk geen risico nemen en een nieuwe kabel.
Eens, wat wou hij doen, de kabel pas omruilen nadat ipv voordat je huis is afgebrand?

Cowboys...Gewoon direct een nieuwe eisen, maakt ie maar een andere doos voor open. Als reseller moet je je verantwoordelijkheid nemen en geen dozenschuiver zijn/worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
CopyCatz schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:05:
[...]

Het is hier al vaker besproken, maar LFP accu's hebben een hele vlakke curve bovenaan. Het schijnt vrij normaal te zijn dat tussen de 90 en 100% er grote stappen kunnen zijn in het schatten van het batterij percentage. Het lijkt me dus ook vrij weinig zin hebben om een limiet aan de bovenkant in te stellen in die range van bv 95 of 98%. Gewoon altijd naar 100% om zeker te weten dat 't 100% is, en minimaal 1x per maand even naar de bodem (ik doe tegenwoordig 5% omdat ie daar nu goed op lijkt te stoppen). En dan vanaf de bodem in 1x door weer naar vol.
Ik had het door laden na het het instellen van een bovengrens nog niet eerder gezien. Volgens mij wil je een lfp thuisbatterij niet te lang -onnodig- op 100 procent laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09 21:21
Aardedraadje schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:18:
[...]

Hier zat de kabelbinder ook erg strak. Strakker dan waar ik eigenlijk comfortabel mee zou zijn en inderdaad een behoorlijke afdruk te zien. Geen snee hier.

In mijn mening zou je kabel als er echt een snee in zit, gewoon vervangen moeten worden. De dubbele isolatie is nu teniet gedaan waardoor hij minder veilig is. Die tweede laag zit er niet voor niks.
Misschien valt het mee. Ik kan niet goed zien hoe diep het is, maar wil geen risico’s nemen met 2400 watt erdoorheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OW3k_WijzeQoxONX93cKITmEPNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9RHnIf1sfpzulZhrfr5HDfT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2X8AVyJorBPW32lyMvFHKalQKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmMLD5547DurmbgdUerhowr9.jpg?f=fotoalbum_tile
Edit: krijg net bericht dat ze morgen een nieuwe opsturen. Opgelost dus.

[ Voor 5% gewijzigd door FastForwardNL op 22-09-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FastForwardNL schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:28:
[...]

Misschien valt het mee. Ik kan niet goed zien hoe diep het is, maar wil geen risico’s nemen met 2400 watt erdoorheen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Wordt weer zo’n kastje-muur spelletje, ben daar niet zo goed in.
Motto hier is : Bij twijfel niet doen. Foto zou ik dan ook even mee sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
[...]

Ik heb nog even wat zitten googlen en doen.
Maar het lijkt er toch op dat Zenki niet goed functioneert als deze niet direct de zonnestroom ziet. (Hij ziet het nu alleen via de p1 meter)
Hij kan dan niet goed voorspellen wat de zonnestroom gaat doen wat dus resulteert in ongewenst gedrag.

Kan ook verklaren waarom hij zojuist na 7e vandaag ineens met 2400 watt ging laden op een stroomprijs van 36 cent terwijl de accu nog op 80% staat…

Het niet aan zenki zitten heb ik niet kunnen weerstaan, hij staat weer ff op de NOM modus.

Zolang er geen intergratie komt met de solis omvormers of een kwh meter en de Tesla Laadpaal integratie (deze komt er wel aan) houd Zenki voor mij denk ik even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-09 21:01
Hmm.. wat is deze? Een glitch of iets mis met BMS?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFmrvFAD3vX6ocuy-Xtl_5FTgUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKJW8uFBua9lAMctQ5pG7URa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
  • Nu online
Chupachups schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:01:
Hmm.. wat is deze? Een glitch of iets mis met BMS?
[Afbeelding]
Zag ik toevallig ook in Home Assistant, ik had hem even offline gehaald om een fan op te monteren, dus waarschijnlijk was die even niet benaderbaar oid. Zou je eventueel aan je wifi-logs kunnen zien als je die hebt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Mijn torentje staat alweer een aantal dagen te snorren en ondertussen heb ik wat tijd gehad om te testen wat de efficiëntie van de omvormer is tijdens het laden en ontladen bij verschillende vermogens.

De AB3000X hebben een BMS die aangeeft wat het vermogen in- of uit is. Door via de ZendSDK de Power-property per BMS uit te lezen, kun je het totale DC-vermogen krijgen. Ik heb hiervoor een aantal sensors en een template toegevoegd aan de ZenSDK (Gielz).

Het verschil tussen AC-vermogen en DC-vermogen geeft een indicatie van je omvormerverliezen. Ik zeg indicatie, want o.a. verliezen in de cellen zitten hier niet in. Toch kun je zo denk ik een vrij goede schatting krijgen van je RTE. Efficiëntie Laden x Efficiëntie Ontladen.

Ik zag terwijl ik bezig was dat @geert1992 dit ook al had uitgevoerd. Maar goed, voor de wetenschap toch maar verder gegaan. :D

Dit leverde de volgende plaatjes op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-4tvrtT_T77VBSb7cu2T7fsmKw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bRoJAF42hQz5ClPetzIVYXWN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLVziFru98813SkqcebDLRFyNwE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3yq6MGlr4RBO2cTkgAr7m4lV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6Z3zCbm0jkaAQqmL6HapFQfegk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nFZBUrZDA6rlNYCiTvyCkTuG.png?f=fotoalbum_tile
Mijn conclusie is dat de omvormer een prachtige efficiëntie kan halen van (iets hoger dan) 94%. Vooral bij ontladen is de omvormer ook al vrij snel efficiënt genoeg dat NOM met lagere vermogens (150-200W) interessant kan zijn. Laden met lagere vermogens is daarentegen vrij slecht wat efficiëntie betreft.

Dit geeft wel een indicatie maar zegt verder weinig over RTE. Verliezen in de cellen zullen lager zijn bij lagere vermogens, wat een (klein) deel van de omvormerverliezen weer zal compenseren.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 23-09-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:34
Iemand kan mij vast uitleggen hoe dit zit. Tussen 21:00 en 7:00 wordt er niet geladen of ontladen en toch loopt het laadpercentage van de accu's terug van 37% naar 32,5%. Temperatuur of iets anders?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_2m7AVnVROabkE-dQRf_dXOR24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YdJEnk1NOuP7PQcWbWgFV6h4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Aardedraadje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:11:
Mijn torentje staat alweer een aantal dagen te snorren en ondertussen heb ik wat tijd gehad om te testen wat de efficiëntie van de omvormer is tijdens het laden en ontladen bij verschillende vermogens.

De AB3000X hebben een BMS die aangeeft wat het vermogen in- of uit is. Door via de ZendSDK de Power-property per BMS uit te lezen, kun je het totale DC-vermogen krijgen. Ik heb hiervoor een aantal sensors en een template toegevoegd aan de ZenSDK (Gielz).

Het verschil tussen AC-vermogen en DC-vermogen geeft een indicatie van je omvormerverliezen. Ik zeg indicatie, want o.a. verliezen in de cellen zitten hier niet in. Toch kun je zo denk ik een vrij goede schatting krijgen van je RTE. Efficiëntie Laden x Efficiëntie Ontladen.

Ik zag terwijl ik bezig was dat @geert1992 dit ook al had uitgevoerd. Maar goed, voor de wetenschap toch maar verder gegaan. :D

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mijn conclusie is dat de omvormer een prachtige efficiëntie kan halen van (iets hoger dan) 94%. Vooral bij ontladen is de omvormer ook al vrij snel efficiënt genoeg dat NOM met lagere vermogens (150-200W) interessant kan zijn. Laden met lagere vermogens is daarentegen vrij slecht wat efficiëntie betreft.

Dit geeft wel een indicatie maar zegt verder weinig over RTE. Verliezen in de cellen zullen lager zijn bij lagere vermogens, wat een (klein) deel van de omvormerverliezen weer zal compenseren.
Dat is een hele mooie grafiek! Bedankt voor het uitzoeken!👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolli
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-09 18:00
jk-d schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:42:
Iemand kan mij vast uitleggen hoe dit zit. Tussen 21:00 en 7:00 wordt er niet geladen of ontladen en toch loopt het laadpercentage van de accu's terug van 37% naar 32,5%. Temperatuur of iets anders?
[Afbeelding]
Hi, dat probleem heb ik ook. Volgens mij is de oorzaak dat de batterijstatus op discharging blijft staan, ipv naar sleeping gaat. Denk dat dit komt als je bij discharging het vermogen naar 0 watt zet een vervolgens de mode naar Off zet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielz

Gaaf hoor, ik heb hier zon identieke excel en je brengt mij meteen op een idee. Ik zal dit inbouwen in mijn Gielz aansturing dat hij daadwerkelijk aangeeft hoeveel % efficiency hij realtime op draait bij laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robtelecom1960
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 16:48
Heb gekeken of ik hier een antwoord kon vinden, dus dan maar op deze manier…
Vandaag eindelijk de Zendure 2400AC beginnen gekregen (bestelling van mei…) en ik moet zeggen installatie is fluitje van een cent😃.
Waar ik wel over twijfel is het volgende en ik denk zo maar eens dat de ervaren gebruikers daar een antwoord op hebben:
Bij het instellen van de ekectriciteitsprijzen (Tibber) kan ik bij de dynamische tarieven een hoge en lage prijs ingeven.
Jullie werken hier al een poosje mee, wat is de meest effectieve instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:34
Tolli schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:16:
[...]

Hi, dat probleem heb ik ook. Volgens mij is de oorzaak dat de batterijstatus op discharging blijft staan, ipv naar sleeping gaat. Denk dat dit komt als je bij discharging het vermogen naar 0 watt zet een vervolgens de mode naar Off zet.
Aha, dan ga ik die commando’s maar eens omdraaien en dan kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jk-d schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:23:
[...]

Aha, dan ga ik die commando’s maar eens omdraaien en dan kijken wat er gebeurt.
Eerst een laden commando geven op 0 Watt daarna 0 Watt op ontladen. Zet er maar eens een socket tussen dan meet je een 25W. Laat de app niet zien. Ik heb dat ergens eerder in het topic al eens benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992

Waar ik heel benieuwd naar ben, welke meet gegevens(welk meet device) heb jij gebruikt aan de ac-kant van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-09 19:35
Kan iemand hier soep van maken? Currently in storm watch mode. Dit komt van de Zendure P1 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlBD_3mo70883Okivh87NIQ33ws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xWFMZ6rOF96VFrlrzg6SolLs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door alexander.hagen op 23-09-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En dan schrik je toch ff :

Morgen komt de electricien hier een paar groepen bij plaatsen. HW en beide Zendure sets op eigen groepen. 3 dus. Ik moest even wat ruimte maken zodat de beste man ruimte heeft om te werken. Zoonlief even gevraagd om de boel de verplaatsen. Blessure zelf waardoor hij even mocht knallen. Hij vond de handvaten een genot aan de batterijen maar vroeg zich wel af "pap moet dit echt zo zwaar zijn".

Oke boel eindje verderop weer opgebouwd. Stekker in WCD. Uhhhh een rood knipperend lampje van de power. Wtf. Oke nog een x stapelen dan (uiteraard met de stekker er weer uit). Weer. Oke. Lichtelijke paniek.

Wat blijkt....... ik denk een veiligheid in het Zendure systeem. Prik hem maar eens op een niet geaarde WCD. Even een verlengsnoer ertussen naar het geaarde WCD. Voila. Werkt weer. Verlengsnoer weer verwijderd.

Goed om te zien, al was het ff schrikken 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
De magische HW P1 hub is binnen, werkt nog niet helaas. Bij everHome zijn ze er nog steeds naar aan het kijken/programmeren.

Heb vandaag nieuwe slimme meter aangevraagd, die komt de 23e oktober, dus op zijn laatst dan gaat het werken.

*Edit 22:00 kreeg van de everHome een berichtje, we zien ineens data van de meter en ja hoor, de everHome is met het installeren van de HW hub gaan werken. Dat kastje doet dus wel degelijk wat. De Zendure P1 tot nu toe nog altijd niets.

[ Voor 33% gewijzigd door Achiel007 op 23-09-2025 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alexander.hagen schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:33:
Kan iemand hier soep van maken? Currently in storm watch mode. Dit komt van de Zendure P1 meter.
[Afbeelding]
Zit je wel in de goede regio? Deze mode wordt geactiveerd als er forse storm op komst is en dan wordt uit voorzorg de batterij zo spoedig mogelijk vol geladen. Zodat je bij een eventuele stroomuitval terug kunt vallen op je noodstroomvoorziening van je batterijen

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.trimble
  • Registratie: Oktober 2006
alexander.hagen schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:33:
dit heb ik gisteren ook gehad, na een paar keer de app opnieuw op te starten was het verdwenen

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vandaag nieuwe accu's binnengekregen en in tegenstelling tot eerdere batches zit er nu een soort piskleurige verzegeling op de plastic zak. Zo kan je dus een 2e hands goed/beter herkennen, goede zet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-d6gjzOntUdWZerBoDX8i17qJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeQln71bW3SuvWKC6UkQcf3t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7r1F8Z43xCwZYNO0v6Nve25Jhww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UD3lONvDs4hUZMV3OGIIXW29.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

geert1992 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:28:
[...]

Waar ik heel benieuwd naar ben, welke meet gegevens(welk meet device) heb jij gebruikt aan de ac-kant van de omvormer?
Dit is gebaseerd op de properties outputPackPower en inputPackPower, dus gerapporteerd door de SF2400AC zelf. Ik heb vooralsnog geen goed device om aan de AC-kant te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
Ik ben bezig met het lokaal koppelen, via ZenDSK, van mijn SF800Pro aan mijn OpenHab smart home systeem. Dat lukt inmiddels heel aardig, ik kan de stats/reports uitlezen en opslaan in de database. Ook het schrijven van parameters gaat goed en zelfs een eerste NOM script draait al incl het throttlen van de SMA Tripower.

Alles draait nog in de 'DryRun' modus qua aansturing, dus niet voor het eggie. Als het script loopt en verander laden>ontladen handmatig via de Zendure app, dan lijkt, zowel in de app als in het OpenHab script, de Zendure voor 30-60 sec 'op slot' te gaan. properties/report geeft een timeout en pakt de draad weer op na een minuut. De app geeft ook geen update van de status terwijl de SF800 de opdracht wel opgepakt lijkt te hebben en wel begint met laden of ontladen.

Is dat een onhebbelijkheid van de App/Cloud en moet ik daar bij gebruik van ZenSDK gewoon vanaf blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
emielbf schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:29:
Ik ben bezig met het lokaal koppelen, via ZenDSK, van mijn SF800Pro aan mijn OpenHab smart home systeem. Dat lukt inmiddels heel aardig, ik kan de stats/reports uitlezen en opslaan in de database. Ook het schrijven van parameters gaat goed en zelfs een eerste NOM script draait al incl het throttlen van de SMA Tripower.

Alles draait nog in de 'DryRun' modus qua aansturing, dus niet voor het eggie. Als het script loopt en verander laden>ontladen handmatig via de Zendure app, dan lijkt, zowel in de app als in het OpenHab script, de Zendure voor 30-60 sec 'op slot' te gaan. properties/report geeft een timeout en pakt de draad weer op na een minuut. De app geeft ook geen update van de status terwijl de SF800 de opdracht wel opgepakt lijkt te hebben en wel begint met laden of ontladen.

Is dat een onhebbelijkheid van de App/Cloud en moet ik daar bij gebruik van ZenSDK gewoon vanaf blijven?
Wanneer je lokaal gaat aansturen zou ik de app alleen nog gebruiken voor inzage. Maar het werkt wel want ik kan hier hem op standby zetten via Home Assistant en daarna via HEMS handmatig laden en ontladen.

Komt de vastloper niet ergens anders vandaan? Wanneer het wifi signaal slecht is klapt zenSDK er soms ook even uit.

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:49
Vraagje aan de specialisten:
Opstelling: 3 x hyper (3x4ABS2000s) in cluster; met Shelly.
Ik merkte dat een doorsnee nacht ergens tussen de 23% en 27% opgebruikt. Stelde me daar verder weinig vragen bij, omdat de opslagcapaciteit meer dan voldoende is.

Maar heb afgelopen nacht eens een Marstek 5,1kW de boel laten injecteren. En, tot mijn verbazing: 1 nacht verbruikte 40% van zijn capaciteit.
Nu, ik hou geen detail bij van alle verbruikers 's nachts. Misschien moet ik dat maar eens doen, maar grosso modo er dat stabiel.

Maar omdat het verschil zo groot is - is mijn vraag: hebben jullie een idee, waarom een Hyper cluster doorsnee (25% van 23kW) 5,75 per nacht opsoepeert, terwijl de Marstek slechts (40% van 5,1kW) 2kW lijkt te gebruiken?
Ik begrijp wel:
- een cluster heeft drie omvormers, die allemaal wat verbruiken
- de Marstek (via P1) reageert ogenschijnlijk wat trager, en het huis zal dus wel enkele seconden wat meer van het net halen
- de Marstek lijkt te balanceren op een verbruik van ong. 10w, terwijl de hypers lijken te mikken op een injectie van 1w
Maar kan dat alleen zo'n verschillen verklaren? Kan het zijn dat de %aanduiding van de Zendures dermate verkeerd is? Ik heb namelijk nog nooit naar onderen (5%) gekalibreerd, zou ik dat eens moeten doen?

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 10:12

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Jerryvh schreef op woensdag 24 september 2025 @ 06:54:
Ik merkte dat een doorsnee nacht ergens tussen de 23% en 27% opgebruikt. Stelde me daar verder weinig vragen bij, omdat de opslagcapaciteit meer dan voldoende is.

Maar heb afgelopen nacht eens een Marstek 5,1kW de boel laten injecteren. En, tot mijn verbazing: 1 nacht verbruikte 40% van zijn capaciteit.
Nu, ik hou geen detail bij van alle verbruikers 's nachts. Misschien moet ik dat maar eens doen, maar grosso modo er dat stabiel.

Maar omdat het verschil zo groot is - is mijn vraag: hebben jullie een idee, waarom een Hyper cluster doorsnee (25% van 23kW) 5,75 per nacht opsoepeert, terwijl de Marstek slechts (40% van 5,1kW) 2kW lijkt te gebruiken?
Ik begrijp wel:
- de Marstek (via P1) reageert ogenschijnlijk wat trager, en het huis zal dus wel enkele seconden wat meer van het net halen
- de Marstek lijkt te balanceren op een verbruik van ong. 10w, terwijl de hypers lijken te mikken op een injectie van 1w
Maar kan dat alleen zo'n verschillen verklaren? Kan het zijn dat de %aanduiding van de Zendures dermate verkeerd is? Ik heb namelijk nog nooit naar onderen (5%) gekalibreerd, zou ik dat eens moeten doen?
Er valt moeilijk wat van te zeggen als je niet in absolute getallen rekent. We weten niet wat je exacte verbruik van de ene nacht VS de andere nacht is, dit kan zo maar verschillen. Daarbij heeft de Zendure meer capaciteit als de Marstek. Verder, zonder verbruik en absolute cijfers kun je er weinig van zeggen. Mogelijk heb je nog 3 fases en ligt hier nog een oorzaak. En heb je de batterijen wel eens 100% opgeladen, dit heeft ook invloed op percentage berekeningen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 10:12

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

..

[ Voor 99% gewijzigd door martinvdm op 24-09-2025 07:21 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Taro schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:56:
Vandaag nieuwe accu's binnengekregen en in tegenstelling tot eerdere batches zit er nu een soort piskleurige verzegeling op de plastic zak. Zo kan je dus een 2e hands goed/beter herkennen, goede zet:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gisteravond even 1 doosje van de nieuwe set opengemaakt. Was ook al even naar de vouw aan het zoeken. Inderdaad een beter oplossing. Hier zijn ze ook zo verpakt 😊.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
Jerryvh schreef op woensdag 24 september 2025 @ 06:54:

Ik begrijp wel:
Het verschil is grotendeels te verklaren dat je 3 omvormers hebt die elk hun eigen energie opslurpen.
Ik zie hier met 2 Hypers en een SF800Pro een vergelijkbaar verschijnsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-09 12:51
robtelecom1960 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:07:
Heb gekeken of ik hier een antwoord kon vinden, dus dan maar op deze manier…
Vandaag eindelijk de Zendure 2400AC beginnen gekregen (bestelling van mei…) en ik moet zeggen installatie is fluitje van een cent😃.
Waar ik wel over twijfel is het volgende en ik denk zo maar eens dat de ervaren gebruikers daar een antwoord op hebben:
Bij het instellen van de ekectriciteitsprijzen (Tibber) kan ik bij de dynamische tarieven een hoge en lage prijs ingeven.
Jullie werken hier al een poosje mee, wat is de meest effectieve instelling?
Ik doe dit op dit moment nog handmatig.
Speel geregeld tussen slimme modus en de elektriciteitsprijs modus.
Dan kijk naar de prijzen, bepaal wat ik hoog/laag vind en kies daar vermogens voor afhankelijk hoe vol de accu op dat moment is.
Soms zet ik even een wekkertje/alarm op mijn telefoon om 'm van slimme modus terug naar de elektriciteitsprijs modus te gaan.

Heb wel al suggesties gedaan naar Zendure om met duurste xx uren te werken, meer mogelijkheden om te kiezen ipv alleen laden/ontladen/notificatie. Er ook slimme modus e.d. tussen te zetten.

Maargoed, ik doe dit nu om het zo optimaal mogelijk te doen met goedkoop inkopen en duur verkopen.
Als ik Home Assistant beter onder de knie heb, ga ik het via daar regelen.
Zal waarschijnlijk niet zo efficient zijn als ik het nu doe, maar dat kost me in ieder geval minder (denk)werk ;)

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik kreeg vandaag bericht dat mijn bestelling van 8 juli nu eindelijk wordt verzonden. Later dan beloofd, maar goed — nu moet het dan toch gebeuren. De pakketten zijn aangemeld, maar nog niet ontvangen door de pakketvervoerders. Wel vrij bizar: één bestelling wordt verstuurd via drie verschillende vervoerders! Ik krijg kennelijk zowel GLS, DPD als FedEx aan de deur. Ben benieuwd...

• robtelecom1960
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 16:48
Mmmm, tot op heden ging alles zo soepel. Lukt mij alleen niet om de Growatt omvormer van de zonnepanelen toe te voegen in de Zendure app. Heb een beschrijving gevonden dat dit via HomeWizzard gaat en op zich geen probleem omdat ik die ook gebruik, alleen kan ik in de Zendure app nergens vinden waar ik dan iets moet toevoegen.
Waarschijnlijk is het heel simpel en doe ik iets fout maar nu zie ik “niets” van de zonnepanelen in de de Zendure app…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQ-mSqFJ-gcPygy15v0ljjzWxaw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c5Cc4y17v8ZzHLldQ7Nlknuf.png?f=fotoalbum_large

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:02
robtelecom1960 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:21:
Mmmm, tot op heden ging alles zo soepel. Lukt mij alleen niet om de Growatt omvormer van de zonnepanelen toe te voegen in de Zendure app. Heb een beschrijving gevonden dat dit via HomeWizzard gaat en op zich geen probleem omdat ik die ook gebruik, alleen kan ik in de Zendure app nergens vinden waar ik dan iets moet toevoegen.
Waarschijnlijk is het heel simpel en doe ik iets fout maar nu zie ik “niets” van de zonnepanelen in de de Zendure app…[Afbeelding]
Misschien vergis ik me, maar het is volgens mij niet mogelijk 'iets te zien' van zonnepanelen die niet rechtstreeks op een Zendure set zijn aangesloten. Mijn enphase systeem op het dak zie ik ook niet, alleen HEMS detecteert dat er een invoedende hoeveelheid stroom is via de P1. De zonnepanelen zijn dus bij mij altijd 5x 0 - omdat geen van de 5 aansluitingen van de SF800pro ergens mee verbonden is. Homewizard kan inderdaad verbonden worden met omvormers van zonnepanelen (dat is bij mijn Enphase en Homewizard app ook zo), alleen de homewizard data kun je dan weer niet koppelen aan Zendure*

*een aantal mensen gebruiken de Homewizard P1 om via home assistant de zendure set aan te sturen, maar dat is een andere situatie.

[ Voor 17% gewijzigd door frankj030 op 24-09-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
frankj030 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:51:
[...]

Misschien vergis ik me, maar het is volgens mij niet mogelijk 'iets te zien' van zonnepanelen die niet rechtstreeks op een Zendure set zijn aangesloten. Mijn enphase systeem op het dak zie ik ook niet, alleen HEMS detecteert dat er een invoedende hoeveelheid stroom is via de P1. De zonnepanelen zijn dus bij mij altijd 5x 0 - omdat geen van de 5 aansluitingen van de SF800pro ergens mee verbonden is. Homewizard kan inderdaad verbonden worden met omvormers van zonnepanelen (dat is bij mijn Enphase en Homewizard app ook zo), alleen de homewizard data kun je dan weer niet koppelen aan Zendure*

*een aantal mensen gebruiken de Homewizard P1 om via home assistant de zendure set aan te sturen, maar dat is een andere situatie.
Klopt, AC gekoppelde zonnepanelen zie je eigenlijk alleen terug in een negatieve net/grid waarde. Alleen direct aan Zendure gekoppelde panelen worden als zonnepanelen zichtbaar in de Zendure App.

• Baij
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-09 21:00
Laatst hadden we hier een stroomstoring. Ik dacht mooi, kan ik de off-grid uitgang van mijn SF800Pro mooi testen. Ik had de uitgang wel vaker gebruikt, maar dan on-grid.
In de app was de uitgang geactiveerd, maar hij deed het niet... Toen de storing voorbij was de uitgang weer on-grid geprobeerd. Werkte prima. Stekker er weer uitgehaald en de off-grid uitgang deed het weer niet.

De off-grid uitgang doet het dus alleen maar on-grid, dit in tegenstelling tot wat er op de website van Zendure vermeld staat.

Daarop ticket aangemaakt met mijn bevindingen en na een aantal keren heen en weer gemaild te hebben zonder dat ik het idee kreeg dat ze het probleem begrepen, de volgende reactie gekregen:
Dear customer,

we are pleased to serve you.

Based on your description, the promotional off-grid micro-inverters can be used during a power outage. However, the micro-inverters need to be connected to the grid in order to operate. Therefore, they cannot work during a power outage.
Thank you for your patience and understanding.

Sincerely,
Zendure
Snap ik het nou niet of snappen zij het niet?

Mijn vraag is of hier iemand de off-grid uitgang al een keer off-grid getest heeft op de SF800Pro???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Hup hup ik zou je niet zo druk maken om dat hupje. Zie ik hier al sinds Mei en draai nu op 1.07. Heerlijk om de werkelijke capaciteit te kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe7vwJYTR2cHbsb3ckBVdtj1g7M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9cRq8wFbC3zC8hDYbwvyGsd0.jpg?f=user_large

• dotternetta
gielz schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:59:
[...]

Hup hup ik zou je niet zo druk maken om dat hupje. Zie ik hier al sinds Mei en draai nu op 1.07. Heerlijk om de werkelijke capaciteit te kunnen gebruiken.

[Afbeelding]
Ik hou het in de gaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Baij schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:25:
Laatst hadden we hier een stroomstoring. Ik dacht mooi, kan ik de off-grid uitgang van mijn SF800Pro mooi testen. Ik had de uitgang wel vaker gebruikt, maar dan on-grid.
In de app was de uitgang geactiveerd, maar hij deed het niet... Toen de storing voorbij was de uitgang weer on-grid geprobeerd. Werkte prima. Stekker er weer uitgehaald en de off-grid uitgang deed het weer niet.

De off-grid uitgang doet het dus alleen maar on-grid, dit in tegenstelling tot wat er op de website van Zendure vermeld staat.

Daarop ticket aangemaakt met mijn bevindingen en na een aantal keren heen en weer gemaild te hebben zonder dat ik het idee kreeg dat ze het probleem begrepen, de volgende reactie gekregen:

[...]

Snap ik het nou niet of snappen zij het niet?

Mijn vraag is of hier iemand de off-grid uitgang al een keer off-grid getest heeft op de SF800Pro???
Even voor je getest.
Hier werkt de offgrid wcd goed van de sf800pro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaWQ7CMrlpjhIlMOHHn0mdh5wZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaPJwAlb8SvarsyoP1t3KBlG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0MkOX6sUTEfa9-ziiRX47lFcW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6HjCGfAfHrfjCl6uvI8zjPP.jpg?f=fotoalbum_large

• Baij
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-09 21:00
peterbier schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:27:
[...]

Even voor je getest.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor je reactie. Ik zal aan Zendure terugkoppelen dat het wel mogelijk is. Vreemd dat die van mij dat dan weer niet doet en dat zij erop reageren dat het ook niet mogelijk is.. :?
Vraagje:

Even gezocht in het topic. Set 2 batterij Zendure is aangesloten. Set 1 was al aangesloten maar op een eigen groep nu. Het ontladen kan op max 800 Watt. Als ik in HA 2400 ingeef dan reageerd hij daar niet op. Ik zie in de app wel dat de instelling is veranderd naar 2400 maar de batterij blijft op 800 Watt ontladen staan. Ik heb al even rond gezocht. Met aansturing HA is dit te omzeilen, wel raar dat daar nu niet op gereageerd wordt. Iemand?

• dotternetta
Devke schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:05:
Vraagje:

Even gezocht in het topic. Set 2 batterij Zendure is aangesloten. Set 1 was al aangesloten maar op een eigen groep nu. Het ontladen kan op max 800 Watt. Als ik in HA 2400 ingeef dan reageerd hij daar niet op. Ik zie in de app wel dat de instelling is veranderd naar 2400 maar de batterij blijft op 800 Watt ontladen staan. Ik heb al even rond gezocht. Met aansturing HA is dit te omzeilen, wel raar dat daar nu niet op gereageerd wordt. Iemand?
En als je het in de Zendure app instelt? Heb je de handtekening al gezet? Je moet er wel voor tekenen, anders werkt hoger dan 800W niet

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 24-09-2025 21:09 ]

dotternetta schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:07:
[...]

En als je het in de Zendure app instelt? Heb je de handtekening al gezet? Je moet er wel voor tekenen, anders werkt hoger dan 800W niet
Net uitvoer staat in de app op 2400. Yep handtekening gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 24-09-2025 21:13 ]

• dotternetta
Devke schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:13:
[...]

Net uitvoer staat in de app op 2400. Yep handtekening gezet.
Vreemd

Ik stuur via HA. Het heeft gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Devke schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:05:
Vraagje:

Zie ook DM,
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
----------------------------------------
Je kunt een Restapi command sturen naar je batterij om het vermogen anders in te stellen als je eens gek wilt doen. Zou eerst even kijken waar het op ingesteld staat per batterij

http://<IP batterij>/properties/report

Deze waarde bepalen je maximum;
"inverseMaxPower":2400
"chargeMaxLimit":2400

Command voor in CDM om de inverseMaxPower op bijvoorbeeld 1200 te zetten;
code:
1
curl -X POST "http://<IP>/properties/write" -H "Content-Type: application/json" -d "{\"sn\": \"<SERIALNR>\",\"properties\":{\"inverseMaxPower\":1200}}"

[ Voor 30% gewijzigd door gielz op 24-09-2025 21:21 ]

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30
markduffy schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:27:
[...]

Ik doe dit op dit moment nog handmatig.
Speel geregeld tussen slimme modus en de elektriciteitsprijs modus.
Dan kijk naar de prijzen, bepaal wat ik hoog/laag vind en kies daar vermogens voor afhankelijk hoe vol de accu op dat moment is.
Soms zet ik even een wekkertje/alarm op mijn telefoon om 'm van slimme modus terug naar de elektriciteitsprijs modus te gaan.

Heb wel al suggesties gedaan naar Zendure om met duurste xx uren te werken, meer mogelijkheden om te kiezen ipv alleen laden/ontladen/notificatie. Er ook slimme modus e.d. tussen te zetten.

Maargoed, ik doe dit nu om het zo optimaal mogelijk te doen met goedkoop inkopen en duur verkopen.
Als ik Home Assistant beter onder de knie heb, ga ik het via daar regelen.
Zal waarschijnlijk niet zo efficient zijn als ik het nu doe, maar dat kost me in ieder geval minder (denk)werk ;)
Maar kan dit ook automatisch?

Ik gebruik mijn Hyper2000 nu als NOM en dat werkt perfect, maar ik wil over naar dynamisch met Zonneplan, maar ik zie niet in hoe ik Zenki/HEMS/AI kan gebruiken, als ik nog steeds handmatig een high/normal/low price moet invullen.

Dat is nou juist wat ik Zenki/HEMS automatisch wil laten doen: kan dat?
Kan ik, zonder handmatig in te voeren wat high/normal/low is, Zendure zelf laten laden op basis van prijs? Zoja, hoe?
thaan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:25:
[...]

Maar kan dit ook automatisch?

Ik gebruik mijn Hyper2000 nu als NOM en dat werkt perfect, maar ik wil over naar dynamisch met Zonneplan, maar ik zie niet in hoe ik Zenki/HEMS/AI kan gebruiken, als ik nog steeds handmatig een high/normal/low price moet invullen.

Dat is nou juist wat ik Zenki/HEMS automatisch wil laten doen: kan dat?
Kan ik, zonder handmatig in te voeren wat high/normal/low is, Zendure zelf laten laden op basis van prijs? Zoja, hoe?
Daarvoor is Home Assistant of Homey aan te raden, dat is niet voor niets zo populair want HEMS/ZENKI AI doet voor niemand precies wat nodig is, tenzij je alleen NOM wil draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30
Taro schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:36:
[...]

Daarvoor is Home Assistant of Homey aan te raden, dat is niet voor niets zo populair want HEMS/ZENKI AI doet voor niemand precies wat nodig is, tenzij je alleen NOM wil draaien.
Urgh, ik had gehoopt dat de release van Zenki dit probleem zou oplossen, ik wil liever een hands-off oplossing aangezien ik juist Home Assistant het huis uit heb gegooid een paar jaar geleden en, kennelijk op dit punt na, prima afkan zonder HA..

Ik heb nog 2 extra AB2000X’s onderweg (momenteel AB2000’s in huis) en had gehoopt met dit zonder HA af te kunnen.
thaan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:13:
[...]

Urgh, ik had gehoopt dat de release van Zenki dit probleem zou oplossen, ik wil liever een hands-off oplossing aangezien ik juist Home Assistant het huis uit heb gegooid een paar jaar geleden en, kennelijk op dit punt na, prima afkan zonder HA..

Ik heb nog 2 extra AB2000X’s onderweg (momenteel AB2000’s in huis) en had gehoopt met dit zonder HA af te kunnen.
Er is op de IFA2025 wel aangegeven dat er een nieuwe verbeterde versie aan zou komen, dus mogelijk volgt dat nog. Maar als je hier had teruggelezen had je al gezien dat Zenki wat dat betreft helaas niet lekker werkt.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
peterbier schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:27:
[...]

Even voor je getest.
Kun je met de sf800pro de wcd schakelen via de lokale api?

Volgens de manual kan deze wcd ook een ups functie hebben met overschakeling van uit mijn hoofd 15ms. Heb je dat al getest?

En er kunnen "micro" omvormers op aangesloten worden. Kan ik er een paar van mijn Enphase micros op aansluiten icm wat verbruikers en dus een micro grid maken? Of moet je kiezen tussen AC ingang / uitgang?

Ik overweeg de sf800pro dus dacht even in te haken ;-) ben erg benieuwd.

• masterant
  • Nu online
Volgens mij loopt het snel uit de pas omdat de eerste accu veel meer wordt gebruikt, zal ongetwijfeld aan gewerkt worden om dit beter te verdelen. Ik had na twee dagen niet tot 100% geladen te hebben zelfs een groter effect, daar is BMS voor ook maar het lijkt het meteen te "vergeten" oid. Capaciteit is in ieder geval op orde met 1.0.7, ik wacht zelf nog op de push van mijn tweede stapel (die doet met 1.0.6 rond de 10-11kWh met 6 accu's).
Pagina: 1 ... 125 126 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.