WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:26
Hier gemiddeld 27 graden op zolder de afgelopen week, zonder 20cm fan op m’n ac2400+, was de inverter tussen de 39 en 42 graden, maar met de fan tussen de 28 en 34 graden, scheelt dus aanzienlijk.

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 22:32
Mijn AC+ en 3000L staan in de kelder. Temperatuur van de AC+ is nooit hoger geweest dan 31 graden, de 3000L komt niet verder dan 21 graden.
edit:
laden doe ik overigens vooralsnog tot max 800W (ook niet onbelangrijk om te vermelden)

[ Voor 27% gewijzigd door Tosti Ham-Kaas245 op 01-06-2026 22:31 ]

• H3ras
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 21:22
Hier staat hij in de garage en de temperatuur is hier zeker ook niet hoger geweest dan een 25-27 graden.

De stapel staat op dit moment zelfs nog niet volledig tegen de muur gemonteerd met de beugels, wat gaat dit geven als ik hem op een paar cm van een muur monteer.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06:38
smeerbartje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:40:
Ik overweeg de aanschaf ofwel de Zendure 2400 AC+ ofwel de 2400 AC pro. In beide gevallen wil ik er 5 aanvullende batterijen bij hebben. In totaal dus 14.4 kWh. Nu heb ik wat vragen en hoop hier wat antwoorden te kunnen vinden.

Allereerst de plaatsing.
Ik overweeg het plaatsen van de batterijen op het oprit. De voornaamste reden hiervoor is dat ik vanuit het oprit heel snel bij de meterkast kom, zodat ik er een eigen groep van kan maken zonder moeilijk te hoeven doen met loze leidingen e.d. En een ander voordeel is dat ik vanuit het oprit heel snel de kabels naar het platte dak kan leggen (mocht ik kiezen voor de AC pro variant. Vraag: hoe “erg” is het om de batterijen buiten neer te zetten? Ik ben wel van plan om er een houten omhulsel o.i.d. omheen te zetten.

Nieuwe set zonnepanelen.
We hebben al een 12-tal panelen op het dak liggen. Deze worden uitgelezen door home assistant, alles prima. Maar wat nu als ik een nieuwe set panelen aansluit op een AC 2400 PRO? Kan ik deze simpelweg “toevoegen” in home assistant en gaan alle metingen goed?

Dan nog twee kleinere vragen:
  1. Werkt de Zendure 2400AC+/PRO goed samen met een homewizard P1 meter?
  2. En stel nu dat ik aan 14.4 kWh niet genoeg blijk te hebben, kan ik dan in de toekomst nóg zo’n set plaatsen? Kennen beide batterij-systemen dan wel de status? M.a.w gaat batterij 1 batterij 2 dan niet leegtrekken en vice versa?
Ik kan misschien niet alle vragen exact beantwoorden want ik draai met Homey maar hier komt ie.

Het is niet erg dat de unit buiten staat hij is daar voor gemaakt, het standaard verhaaltje geldt hier dat de warmte en kou invloed hebben op de prestaties van een batterij. Een houten omhulsel help voor eventuele diefstal en direct zonlicht maar zorg voor ventilatie.

Ik kan je niet vertellen of je de panelen in HA kan zien, maar de gegevens die de batterij levert aan HA zijn genoeg om zonder conflict dit te kunnen naast je huidige panelen.

De Honewizard P1 wordt niet meer ondersteund door Zendure maar je draait via HA dus dan is het weer geen probleem omdat de aansturen niet via Zendure gaat.

Later een set erbij zetten kan gewoon. Binnen de integratie in HA kan je meerdere units kwijt en regelen ze het ontladen zo dat een stapel bijspringt of het overneemt als de andere aan zijn vermogen zit of leeg is.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:42
jelleeelco schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Laden kan dacht ik wel met max 3x 2400W maar ontladen is begrensd tot 3000W tenzij je goedkeuring van Zendure krijgt
Stel je hebt die goedkeuring (denk dat mijn installateur de offerte cq factuur nog wel zo wil verduidelijken dat het goed is, mocht ik dit willen) en nadat je HEMS gebruikt hebt; ga je weer een tijdje HA draaien. Als je daarna weer opnieuw in HEMS wilt, is die goedkeuring dan gewoon blijven bestaan, of zou dat vervallen?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:58
m-vw schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:18:
Aliexpress lijkt NL geblokkeerd te hebben voor losse AB3000L batterijen.

In de app geen resultaat en via google vind je ze wel, maar krijg je een melding dat er niet geleverd kan worden.
Ik vroeg me al af waarom er niets meer op stond bij de Zendure store, ik zie ze wel met de vpn maar niet als ik met mijn account inlog. 2 weken geleden nog mooie deals te vinden. Misschien heeft de Zendure store het geblokkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Tiesert op 01-06-2026 22:50 ]

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• Mistraller
AquilaXL schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:36:
[...]

De warmte afvoer van een + en PRO lijkt minder goed te werken dan een "oude" AC
Ik vind de heatsink van de plus ook niet echt heel lange ribben hebben. Ze hadden die minstens 4/5 cm moeten maken of zo. Op mijn pv omvormer zit dat namelijk ook. Scheelt enorm met afgifte oppervlak, en dan ontstaat er vanzelf veel meer natuurlijke convectie.

---------------

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Mistraller schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:54:
[...]

Ik vind de heatsink van de plus ook niet echt heel lange ribben hebben. Ze hadden die minstens 4/5 cm moeten maken of zo. Op mijn pv omvormer zit dat namelijk ook. Scheelt enorm met afgifte oppervlak, en dan ontstaat er vanzelf veel meer natuurlijke convectie.
Ik pleit voor waterkoeling. Het ding is toch gemaakt voor opstelling buiten? 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

gielz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Zou je eens je properties hier kunnen posten van de Zendure;
http://<IPZENDURE>/properties/report
Het duurde even, maar ik heb een capture, vanmiddag trad het weer op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qRvbR3O3kuRWynz61-QQFhArc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPt3cEI0XbCJvLGIYZPEWUQY.jpg?f=fotoalbum_large
Ineens gaan solar input en power export weer naar 0, terwijl de Solis-omvormer (zelfde soort panelen en oriëntatie) vrolijk doordraait.
JSON:
1
{"timestamp":1780326958,"messageId":2,"sn":"xxx","version":2,"product":"solarFlow2400Pro","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":0,"outputHomePower":0,"remainOutTime":59940,"packState":0,"electricLevel":100,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"pass":0,"reverseState":1,"socStatus":0,"hyperTmp":3241,"gridOffPower":0,"dcStatus":0,"pvStatus":0,"acStatus":1,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":5213,"socLimit":1,"faultLevel":0,"acCouplingState":57344,"offGridState":0,"dryNodeState":1,"writeRsp":0,"acMode":1,"inputLimit":363,"outputLimit":0,"socSet":1000,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":2400,"lampSwitch":1,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"Fanmode":1,"Fanspeed":0,"bindstate":0,"factoryModeState":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"oldMode":0,"VoltWakeup":0,"ts":1780325337,"tsZone":14,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":2400,"phaseSwitch":1,"batCalTime":0,"packNum":3,"rssi":-69,"is_error":0},"packData":[{"sn":"yyy","packType":500,"socLevel":100,"state":0,"power":0,"maxTemp":3171,"totalVol":5200,"batcur":0,"maxVol":350,"minVol":340,"softVersion":4352},{"sn":"zzz","packType":350,"socLevel":100,"state":0,"power":0,"maxTemp":3071,"totalVol":5200,"batcur":0,"maxVol":349,"minVol":339,"softVersion":4352},{"sn":"aaa","packType":350,"socLevel":100,"state":0,"power":0,"maxTemp":3041,"totalVol":5200,"batcur":0,"maxVol":352,"minVol":335,"softVersion":4352}]}
De batterij is op dat moment al twee uur op 100% en de spanning redelijk hoog? Op 52V. Als het systeem drie (!) uur later weer gaat functioneren, zakt de spanning in een paar minuten naar onder de 50V.
KNDS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:37:
[...]

@CodeCaster Treedt dit probleem toevallig op als de accu van laden/ontladen naar bypass mode springt omdat hij vol is?

Ik heb een soortgelijk probleem en ook de Pro versie. Ook ik dacht dat het om een hitte probleem ging, maar heb nu een ventilator. Temperatuur stabiel laag, maar nog steeds hetzelfde euvel.
Dat heb ik één keer gezien ja, maar wat ik ervaar, is dat het hele systeem met een figuurlijke klap ineens uitgaat terwijl de batterij allang vol is.

Laat maar weten wanneer je wat terugkrijgt...

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 02-06-2026 00:05 ]

• Mistraller
Hippe Lip schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:47:
[...]

Ik pleit voor waterkoeling. Het ding is toch gemaakt voor opstelling buiten? 8)
Mwa....onderhoudsgevoelig. Er is niks mis met luchtkoeling, maar de ribben zijn echt karig. Heel eerlijk verbaast het mij ook dat er op 40 graden al getrottled wordt. Hoe zit dat bij een EV die in de hete zon staat te laden? Of een Zendure in middenSpanje? Die dingen moeten het tenslotte van de zon hebben anders doen ze hun naam geen eer aan ;)

---------------

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:03:
[...]

Mwa....onderhoudsgevoelig. Er is niks mis met luchtkoeling, maar de ribben zijn echt karig. Heel eerlijk verbaast het mij ook dat er op 40 graden al getrottled wordt. Hoe zit dat bij een EV die in de hete zon staat te laden? Of een Zendure in middenSpanje? Die dingen moeten het tenslotte van de zon hebben anders doen ze hun naam geen eer aan ;)
Helemaal akkoord, ik vind het vreemd dat we hier allerlei dingen moeten opbouwen om die temperatuur onder controle te kunnen houden. Het is alsof je een ICE wgen koopt en er zelf gaat moeten organiseren dat de motor niet over verhit... Dat ding zou out of the box moeten functioneren, als ze moeten throttelen ok, maar dan moetenz e dat ook aangeven dat vanaf bv 40° je nog max 1800W kan laden ontladen..
An sich gebruik ik dit niet, ik laad op 1500W en ontlaad nog op 800W (telkens 1 omvormer + batterij op 2 fases vd 3 hier) maar vind dat best bizar...

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:15
Tom35 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:56:
[...]

Helemaal akkoord, ik vind het vreemd dat we hier allerlei dingen moeten opbouwen om die temperatuur onder controle te kunnen houden. Het is alsof je een ICE wgen koopt en er zelf gaat moeten organiseren dat de motor niet over verhit... Dat ding zou out of the box moeten functioneren, als ze moeten throttelen ok, maar dan moetenz e dat ook aangeven dat vanaf bv 40° je nog max 1800W kan laden ontladen..
An sich gebruik ik dit niet, ik laad op 1500W en ontlaad nog op 800W (telkens 1 omvormer + batterij op 2 fases vd 3 hier) maar vind dat best bizar...
Omdat er meer mensen zijn zoals jij:

https://spanjevandaag.com/05/08/2025/anwb-en-wegenwacht-overspoeld-met-hulpvragen-van-nederlandse-vakantiegangers-in-spanje/

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:53
smeerbartje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:40:

Allereerst de plaatsing.
Ik overweeg het plaatsen van de batterijen op het oprit.
Als je dat doet moet je wel een vaste aansluiting maken, wat toch moet als je meer dan 800W wilt gebruiken.
Zendure zegt weliswaar dat ze IP65 zijn en dus in de regen mogen staan, maar geen enkel schuko contactdoos is IP65 en ook een CEE is slechts IP44 (al zijn er moeilijk te krijgen IP68 versies).

En de kabel doorknippen en verlengen heeft ook nog een gietmof nodig om hem IP65 te maken.

Alternatief is een een normale CEE gebruiken en in een IP65 kastje plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 02-06-2026 08:41 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mistraller schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:03:
[...]

@Mistraller Bij mij wordt er zeken niet al vanaf 40 graden gethrottled.
Bij het laden zie ik bij 45 graden geen effect en bij het ontladen ook boven de 50 nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgONnsJPCntR6ZGNINtVDQkBTm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRtInysgcbanp7OPEAFuoMnh.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:33
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:05:
[...]

@Mistraller Bij mij wordt er zeken niet al vanaf 40 graden gethrottled.
Bij het laden zie ik bij 45 graden geen effect en bij het ontladen ook boven de 50 nog niet.

[Afbeelding]
De 2400AC+/Pro hebben geen aansluiting voor een koeler (i.t.t. de oude 2400AC), dus dan mag je toch verwachten dat je onder 'normale omstandigheden' het apparaat kan gebruiken zoals het wordt verkocht? Dus uren lang achter elkaar met 2400W opladen/ontladen zonder throttlen (een stapel van 14,4kWh doet er zo'n zes uur over om volledig te ontladen, of op te laden), bij een 'normale' ruimtetemperatuur.

Nou is 'normale' ruimtetemperatuur een rekbaar begrip. Ik zou zeggen 18-24 graden, maar dat zou Zendure dan in de specs moeten opnemen, vind ik. Dus de maximale temperatuur waarbij het apparaat continu op vol vermogen kan werken (bijvoorbeeld 15 graden), en/of hoe lang het apparaat op vol vermogen kan werken bij een bepaalde temperatuur (bijvoorbeeld 60 minuten bij 20 graden), en/of op welk vermogen 'ie continu kan werken bij een bepaalde temperatuur (bijvoorbeeld 2000W bij 20 graden).

De temperatuur van de omvormer is leuk om bij te houden voor een Tweaker, maar de gemiddelde consument moet je vertellen hoe het apparaat zich gedraagt onder omstandigheden die in huis/garage/schuur voordoen, als dat afwijkt van wat je op basis van de brochure mag verwachten.

• jaybocca
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-06 18:14
Setup:
  • Enkelfase 1x50A huisaansluiting
  • 2x (SolarFlow 2400AC+ + AB3000L)
  • Op een aparte 25A-groep
  • Gielz HA-integratie + gast777-proxy. Dank aan deze heren voor dit mooie stukje software.
Het systeem draaide een aantal weken probleemloos op NOM. Sinds een paar dagen ben ik overgestapt op dynamic trading. Dat ging aanvankelijk ook goed.

Maar nu wil één unit niet meer laden met meer dan 600W. Ontladen gaat wel gewoon tot 2400W. De andere unit laadt en ontlaadt zonder problemen.

Troubleshooting-stappen die ik al heb uitgevoerd:
  • Setpoint per device ingesteld via de Zendure-app
  • Grid code / land gewijzigd
  • Aan HEMS gekoppeld en verschillende base load-setpoints geprobeerd
  • Unit volledig van het net gehaald
  • AB3000L losgekoppeld en de 2400AC+ standalone getest
  • Netwerkconfiguratie opnieuw ingesteld
Heeft iemand nog tips, of heeft iemand een soortgelijk probleem gehad?

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:30

Mimiix

Professioneel Prutser

jaybocca schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:17:
Setup:
  • Enkelfase 1x50A huisaansluiting
  • 2x (SolarFlow 2400AC+ + AB3000L)
  • Op een aparte 25A-groep
  • Gielz HA-integratie + gast777-proxy. Dank aan deze heren voor dit mooie stukje software.
Het systeem draaide een aantal weken probleemloos op NOM. Sinds een paar dagen ben ik overgestapt op dynamic trading. Dat ging aanvankelijk ook goed.

Maar nu wil één unit niet meer laden met meer dan 600W. Ontladen gaat wel gewoon tot 2400W. De andere unit laadt en ontlaadt zonder problemen.

Troubleshooting-stappen die ik al heb uitgevoerd:
  • Setpoint per device ingesteld via de Zendure-app
  • Grid code / land gewijzigd
  • Aan HEMS gekoppeld en verschillende base load-setpoints geprobeerd
  • Unit volledig van het net gehaald
  • AB3000L losgekoppeld en de 2400AC+ standalone getest
  • Netwerkconfiguratie opnieuw ingesteld
Heeft iemand nog tips, of heeft iemand een soortgelijk probleem gehad?
Geen gesmolten connector ?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Praat het ene het andere goed, en het gaat over vooral oude wagens in je artikel, geen nieuwe..

Het lijkt me of je iets gaan opzoeken bent om het probleem hier af te doen als onbestaand.

Ik moet hier in benelux ook geen radiator op mijn wagen gaan inbouwen om die te gebruiken zoals ik nu zou moeten doen op de zendure ...
Ik verwacht van een product dat het binnen spec dient te werken, dat is toch niet teveel gevraagd...

Vreemd dat wat terechte kritiek onmiddelijk als een aanval aanzien wordt...

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:22
Mimiix schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Geen gesmolten connector ?
Heb je de berichten hierover wel gelezen?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

jannus66 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Heb je de berichten hierover wel gelezen?
Uiteraard.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:29
Probleem van gesmolten connectoren betreft de 2400AC. Zijn probleem is met een 2400AC+

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:01
Dat zou de eerste 2400+ zijn dan. De theorie is dat het probleem daar niet voor komt (omdat er minder ampere door de connectoren gaat, bovendien lijkt daar gecapped te worden (ik geloof 1750 watt max).
Maar dat maakt het niet onmogelijk. En het blijft een aanname.

Het gedrag is wel verdacht.
Wellicht zinnig/interessant de bovenste unit (invertor) eens los te koppelen van de eerste losse batterij en te kijken hoe het er aan toe is.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• jaybocca
@Mimiix @ctrl-tab

Inderdaad 2400AC+. Net de connector nog een keer double gecheckt, ziet er gewoon nog “gezond” uit.

Als er en software matige throttling vanuit Zendure in zit om de connector te “beschermen” dan zal mijn verwachting zijn dat die beide kanten (laden/ontladen) moet ingrijpen. Hij kan gewoon nog 2,4kW ontladen.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

jelleeelco schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:43:
[...]

Probleem van gesmolten connectoren betreft de 2400AC. Zijn probleem is met een 2400AC+
Maar dan kan het nog wel gebeuren :) Zou de eerste zijn, maar toch.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

jaybocca schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:45:
@Mimiix @ctrl-tab

Inderdaad 2400AC+. Net de connector nog een keer double gecheckt, ziet er gewoon nog “gezond” uit.

Als er en software matige throttling vanuit Zendure in zit om de connector te “beschermen” dan zal mijn verwachting zijn dat die beide kanten (laden/ontladen) moet ingrijpen. Hij kan gewoon nog 2,4kW ontladen.
Lijkt eerder dan een "vastzittende" setting te zijn.

Heb je ooit de invoer op 600 beperkt? Dat de accu simpelweg de memo niet gehad heeft?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 23:01
Mimiix schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Maar dan kan het nog wel gebeuren :) Zou de eerste zijn, maar toch.
De batterij laadt en ontlaadt nog wel. Ontladen zelfs gewoon op op vol vermogen. Alleen laden is beperkt tot 600W.

Dat is totaal niet in lijn met wat er bij een gesmolten connector gebeurt: helemaal niet meer laden en ontladen.

Laten we nu niet bij ieder probleem meteen 'slechte connector' gaan roepen...

• Ben(V)
@jaybocca

Klinkt als een software probleem, aanmelden bij Zendure.

[ Voor 74% gewijzigd door Ben(V) op 02-06-2026 13:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nlrobert
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 15:18
Kwam deze deal net tegen voor de Solarflow 800 plus (https://nl.pepper.com/aanbiedingen/zendure-solarflow-800-plus-406008). Dat is toch een vrije nette deal?

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 09:08
Reactie van Zendure ontvangen dat mijn SolarFlow 2400 AC+ met 5 accu's naar Standby gaat omdat de temperatuur te hoog zou zijn. Zelf heb ik hem nooit boven de 40 graden gezien.

Zelf heb ik wat testen gedaan afgelopen week en op 2400W laden gaat hij altijd bij 87/88% in Standby. Bij 2000W, 2200W of 2300W gaat hij netjes naar 100% zonder in Standby te gaan.

Wanneer het systeem in Standby staat komt hij hier niet meer uit zonder het hele systeem een reboot te geven (stekker eruit en 10 sec. de aan/uit knop indrukken).

Zijn er meer mensen met het probleem dat het systeem in Standby gaat bij vol laden rond de 87/88% want ik geloof werkelijk niet dat dit een temperatuur probleem is.

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 10:02
Hippe Lip schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:07:
@H3ras, @AquilaXL, @ctrl-tab, @Luuk741 en @Maarten60
Leuk al die plaatjes en waardes die jullie hier neerzetten, maar eigenlijk zijn die maar van zeer beperkte waarde zolang je er de geldende omgevingstemperatuur niet ook bij zet.
In een kelder van 15 graden kun je allicht veel beter koelen dan op zolder als het daar al 27 graden is.
Apparaat staat in de garage die langzaam de buitentemperatuur overneemt.

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:57
Het valt me op dat de Zendure 800 plus goedkoper is dan de accu's zelf. Kan je ook een extra 800 plus kopen en de accu op een bestaande kopppelen?

• Akki
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:10
Xenophoben schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:12:
Het valt me op dat de Zendure 800 plus goedkoper is dan de accu's zelf. Kan je ook een extra 800 plus kopen en de accu op een bestaande kopppelen?
Bij de 800plus zijn bij de hoofdunit de omvormer en batterij geïntegreerd

6.6 kWp SolarEdge O/W, Zendure SF 2400AC 2.88 kWh, Alpha Innotec w/w warmtepomp, HomeAssistant, all electric

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:09
nlrobert schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:46:
Kwam deze deal net tegen voor de Solarflow 800 plus (https://nl.pepper.com/aanbiedingen/zendure-solarflow-800-plus-406008). Dat is toch een vrije nette deal?
Dat is inderdaad een nette prijs en daarom heb ik hem gisteren op Ali besteld. Zodat ik dadelijk 2 800plus heb, de eerste komt van Zendure direct toen nog voor €480 incl P1. De 1600+ staat ook op Ali met korting voor €565,-, dan heb je wel een noodstroomstopcontact, maar geen zonnepaneelstekkers.

• jaybocca
@Ben(V) ja heb nu en ticket aangemaakt.

Da naar toch nog een poging gedaan om te trouble-shooten:
  • Uit de Zendure app deleted/removed
  • Afgekoppeld van het net
  • Knop 3 sec ingedrukt
  • Dikke 1h laten staan
  • Nu weer alles terug aan het wifi verbonden en op nieuw an de app gelinkt en hij doet het weer normal…

Dank voor het mee denken

• jelleeelco
jaybocca schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:21:
@Ben(V) ja heb nu en ticket aangemaakt.

Da naar toch nog een poging gedaan om te trouble-shooten:
  • Uit de Zendure app deleted/removed
  • Afgekoppeld van het net
  • Knop 3 sec ingedrukt
  • Dikke 1h laten staan
  • Nu weer alles terug aan het wifi verbonden en op nieuw an de app gelinkt en hij doet het weer normal…

Dank voor het mee denken
Als het blijft rommelen in HEMS, mss proberen aan te sturen via HA en kijken of je hetzelfde gedrag ziet? (er even vanuit gaande dat HA deze ook kan aansturen, dat weet ik eigenlijk niet)

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
Magnetronkip schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:06:
Heeft er iemand toevallig al een houder geprint/gedesigned voor fans op de Zendure Solarflow 2400 AC+?
Scheelt dat nou daadwerkelijk zo veel? Als het echt nodig was dan had Zendure toch wel zelf fans geinstalleerd?

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:16
Mausssie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:32:
[...]

Scheelt dat nou daadwerkelijk zo veel? Als het echt nodig was dan had Zendure toch wel zelf fans geinstalleerd?
ik weet niet of het veel scheelt want ik heb nog geen fans geinstalleerd. wat ik wel weet is dat ze bij mij in de garage staan en dat het daar wat warmer is als ik zou willen.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• Tiesert
4Reload schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:53:

Zijn er meer mensen met het probleem dat het systeem in Standby gaat bij vol laden rond de 87/88% want ik geloof werkelijk niet dat dit een temperatuur probleem is.
ja, dat patroon heb ik ook gezien op mijn AC+

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
[...]

Magnetronkip schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:37:
[...]

ik weet niet of het veel scheelt want ik heb nog geen fans geinstalleerd. wat ik wel weet is dat ze bij mij in de garage staan en dat het daar wat warmer is als ik zou willen.
Ik heb gisteravond nog benoemd wat het ongeveer scheelt in mijn situatie: Theetjuh in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
Theetjuh schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:12:
[...]

[...]

Ik heb gisteravond nog benoemd wat het ongeveer scheelt in mijn situatie: Theetjuh in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Het scheelt dus zo'n 10 graden, de ene keer wat meer de andere weer wat minder.

Ik bedoel meer of het qua prestaties echt een verschil maakt. Misschien dat de accu iets sneller slijt, maar dat zal met 10 graden niet significant zijn. En ik mag toch hopen dat Zendure dit goed heeft getest en dat als het qua prestaties veel zou schelen, zij wel zelf een koeling hadden gemonteerd.

• Archibaltus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 21:54
Wat voor fans gebruiken jullie? In mijn geïsoleerde schuur is het niet heel erg warm maar toch wel een keer met flink ontladen de 41 graden aangetikt.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Archibaltus schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:52:
Wat voor fans gebruiken jullie? In mijn geïsoleerde schuur is het niet heel erg warm maar toch wel een keer met flink ontladen de 41 graden aangetikt.
Wat meet je? Batterij of omvormer? 41 graden voor de batterij is vrij fors maar voor de omvormer niet.

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:25
4Reload schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:53:

Nee geen last van, hier Ac2400+ met 4 accu’s. Ook geen last van throttling zoals sommige ervaren, zelfs niet richting de 50~ graden, alleen als de hoofdaccu richting vol gaat.

3960wp SE | Model Y RWD

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 20:38
Gramser schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:05:
[...]

Wat meet je? Batterij of omvormer? 41 graden voor de batterij is vrij fors maar voor de omvormer niet.
Mijn Solarflow 800 Plus geeft bij de batterij (de geïntrigeerde) bij full load ook 39 a 40 graden aan.
Gekke is wel, de uitbreidingsbatterij is dan ongeveer 7 graden lager.

Of is bij de geïntrigeerde batterij de temperatuursensor eigenlijk van de omvormer?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• H3ras
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 21:22
Magnetronkip schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:37:
[...]

één fan erop plaatsen en wat airflow creëeren helpt zeker. Hieronder was mijn fan net geleverd en direct geplaatst. Op een half uur was de temperatuur gezakt van 52.5 naar 38 graden.
Batterij-temp met fan

De fan die ik aangeschaft had was deze, die was hier ook al eens vermeld en doet goed zijn werk.

[ Voor 13% gewijzigd door H3ras op 02-06-2026 21:21 ]

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:17
Wat is een betrouwbaar adres waar ik de 2400AC PRO met 5 additionele batterijen aan kan schaffen? En hoe staat het met de levertijden tegenwoordig? Iemand recente ervaring?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Magnetronkip schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:06:
Heeft er iemand toevallig al een houder geprint/gedesigned voor fans op de Zendure Solarflow 2400 AC+?
Nou, geprint niet echt. Ik heb gekozen voor een minimalistische opstelling met per 2400AC+ een 200 mm Noctua fan en dat werkt zeker niet slechter, lijkt me.
Zie hier.

<John O`Mill>

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
Iemand ervaring met een Zendure (800 Pro Gen 1) waarbij regelmatig "Het energieopslagapparaat is losgekoppeld" in de app komt te staan? De data blijft nog periodiek updaten en de NOM strategie wordt nog steeds netjes gevolgd (dus hij communiceert nog steeds op het netwerk met de HomeWizard P1), maar de enige manier om de real-time data weer te zien is door een WiFi reset uit te voeren op de omvormer...

Maar waarom die dan wel data levert, maar toch offline lijkt is mij echt een raadsel.
[...]

Ik kan mij voorstellen dat het standaard leveren van de fan twee nadelen heeft: 1. IP-rating. 2. mogelijk (kleine impact) op RTE.

[ Voor 39% gewijzigd door Rctworld op 02-06-2026 22:10 ]

• AquilaXL
Rctworld schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:00:
Iemand ervaring met een Zendure (800 Pro Gen 1) waarbij regelmatig "Het energieopslagapparaat is losgekoppeld" in de app komt te staan? De data blijft nog periodiek updaten en de NOM strategie wordt nog steeds netjes gevolgd (dus hij communiceert nog steeds op het netwerk met de HomeWizard P1), maar de enige manier om de real-time data weer te zien is door een WiFi reset uit te voeren op de omvormer...

Maar waarom die dan wel data levert, maar toch offline lijkt is mij echt een raadsel.
Klinkt als grens gevalletje wifi netwerk.

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Medetweakers, ik ben op zoek naar jullie advies voor een usecase.

Mijn ouders hebben zonnepanelen, verbruiken ontzettend weinig stroom en hebben nog een ferrarismeter op een 1 fase aasnluiting.

Toch willen zij alvast voorbereiden op het wegvallen van de salderingsregeling en een set Zendure accu's aanschaffen.

Vragen:
  1. Zolang zij nog een analoge meter hebben en deze wordt niet vervangen. Blijven zij ook in 2027 toch nog "salderen"? De meter draait immer nog terug bij een overschot aan zonnestroom. In mijn optiek is er geen legitieme usecase in dit geval.
  2. Stel we doen het toch. Dan missen zij een slimme meter met P1 aansluiting. Om dan toch het eea te monitoren qua verbruik en opbrengst, is dan de Zendure Smart Meter 3CT een goede optie?
  3. Is deze dan met de 120 ampere transformatoren voldoende om het verbruik en de opbrengst te meten. Én dan ook HEMS

30 dagen EvE online trial

• AquilaXL
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:42:
Medetweakers, ik ben op zoek naar jullie advies voor een usecase.

Mijn ouders hebben zonnepanelen, verbruiken ontzettend weinig stroom en hebben nog een ferrarismeter op een 1 fase aasnluiting.

Toch willen zij alvast voorbereiden op het wegvallen van de salderingsregeling en een set Zendure accu's aanschaffen.

Vragen:
  1. Zolang zij nog een analoge meter hebben en deze wordt niet vervangen. Blijven zij ook in 2027 toch nog "salderen"? De meter draait immer nog terug bij een overschot aan zonnestroom. In mijn optiek is er geen legitieme usecase in dit geval.
  2. Stel we doen het toch. Dan missen zij een slimme meter met P1 aansluiting. Om dan toch het eea te monitoren qua verbruik en opbrengst, is dan de Zendure Smart Meter 3CT een goede optie?
  3. Is deze dan met de 120 ampere transformatoren voldoende om het verbruik en de opbrengst te meten. Én dan ook HEMS
  1. Ja zolang de meter er hangt, is er geen use case. Wel gaat deze binnen afzienbare tijd vervangen worden en dit mag je niet weigeren.
  2. Ja die is een goede optie maar gezien het feit dat een analoge meter geen use case heeft en je waarschijnlijk toch een nieuwe meter krijgt kan je beter op dit moment wachten en die P1 nemen.
  3. Ja dit is perfect, je meet alleen niet je zonnepanelen daarmee dus dit zie je niet in HEMS. Voor de werking maakt dit echter niet uit.

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

AquilaXL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:52:
[...]
  1. Ja zolang de meter er hangt, is er geen use case. Wel gaat deze binnen afzienbare tijd vervangen worden en dit mag je niet weigeren.
  2. Ja die is een goede optie maar gezien het feit dat een analoge meter geen use case heeft en je waarschijnlijk toch een nieuwe meter krijgt kan je beter op dit moment wachten en die P1 nemen.
  3. Ja dit is perfect, je meet alleen niet je zonnepanelen daarmee dus dit zie je niet in HEMS. Voor de werking maakt dit echter niet uit.
Tnx voor deze antwoorden.

Zij weten dat ze niet meer mogen weigeren maar weten ook dat de netbeheerders hier best lang over kunnen gaan doen. Zij houden er wel rekening mee dat ze best wel eens de eerste op de lijst kunnen zijn die worden vervangen.

Als toevoeging op antwoord 3: deze CT meet dan of er terug wordt geleverd en kan daardoor via Zenki bepalen dat de terug geleverde energie naar de accu moet? In principe dezelfde werking als de P1 toch?

30 dagen EvE online trial

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 22:45
smeerbartje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:23:
Wat is een betrouwbaar adres waar ik de 2400AC PRO met 5 additionele batterijen aan kan schaffen? En hoe staat het met de levertijden tegenwoordig? Iemand recente ervaring?
Ik heb mijn 2400 pro set in 2 delen bij Techpunt.nl besteld. Vandaag besteld, morgen geleverd. Supersnel en keurig door DHL afgeleverd. Bij afrekenen ZENDURE10 code gebruiken voor 10% korting.

Zendure 2400 AC 17,28 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

• AquilaXL
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:01:
[...]

Zij weten dat ze niet meer mogen weigeren maar weten ook dat de netbeheerders hier best lang over kunnen gaan doen. Zij houden er wel rekening mee dat ze best wel eens de eerste op de lijst kunnen zijn die worden vervangen.

Als toevoeging op antwoord 3: deze CT meet dan of er terug wordt geleverd en kan daardoor via Zenki bepalen dat de terug geleverde energie naar de accu moet? In principe dezelfde werking als de P1 toch?
Eerste op de lijst zal niet volgende week zijn want je krijgt eerst een brief met een uitnodiging tot afspraak, die afspraak duurt vervolgens nog wel even want ze hebben teveel werk.

Een CT meter werkt exact als een P1 meter. Er zijn in het geval van Zendure eigenlijk 2 die daarvoor gebruikt namelijk die van Zendure zelf en van Shelly.

Die van Shelly is handig als je (in de toekomst) verder gaat met je huis automatiseren maar je moet dan wel een Shelly account aanmaken en hem daar eerst inleren. Die van Zendure werkt via de Zendure app deze is dus niet handig als je meer wilt automatiseren maar wat wel handig is zijn de extra bij te bestellen 50A klemmen die eventueel je PV kunnen meten en inzichtelijk kunnen maken in de app.

Hier is een volledige review van de CT meter:

https://energienerds.nl/i...indrukken-energienerds-nl

[ Voor 11% gewijzigd door AquilaXL op 02-06-2026 23:42 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Archibaltus schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:52:
Ik heb er 2 140mm noctua redux op gezet. Onhoorbaar.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:05
Devke schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:54:
Wat ik hiervan geleerd heb
Voor mij waren er drie belangrijke lessen:

* Een werkende wifi-verbinding is niet hetzelfde als een stabiele wifi-verbinding.
* Apparaten kunnen prima reageren op pings terwijl applicatieverkeer toch problemen ondervindt.
* De oorzaak zit soms juist in het onderdeel dat je als eerste hebt uitgesloten.

Het wifi-spook bleek uiteindelijk dus echt te bestaan.

"Soms is troubleshooting niet het vinden van het defecte onderdeel, maar het loslaten van de verkeerde aannames."
mooie analyse! heb je ook netwerktraces gemaakt en geanalyseerd? op mijn 800Pro heb ik hetzelfde probleem, de netwerk trace liet geen connectieproblemen zien. Wel een stortvloed aan mDNS verkeer. De trace liet dus zien dat op IP niveau alles prima werkte, verbindingen kwamen tot stand. Maar geen verkeer, en dus geen waarden in mijn systeem (OpenHab). Conclusie: de interne webserver van zendure crasht te pas en te onpas als er teveel op het netwerk gebeurt. En dat kunnen dus ook externe factoren zijn, en als die wegvallen loopt alles ineens veel beter. En de app blijft gewoon doorwerken want dat is mqtt.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:17
MacFan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:08:
[...]

Ik heb mijn 2400 pro set in 2 delen bij Techpunt.nl besteld. Vandaag besteld, morgen geleverd. Supersnel en keurig door DHL afgeleverd. Bij afrekenen ZENDURE10 code gebruiken voor 10% korting.
Thanks; hier staan alle Zendure producten nu op "pre-order". Ik zal ze eens mailen met de vraag hoe lang de levertijd dan is.

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 22:45
smeerbartje schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:44:
[...]

Thanks; hier staan alle Zendure producten nu op "pre-order". Ik zal ze eens mailen met de vraag hoe lang de levertijd dan is.
Besteld voor 20:00 uur, de volgende dag geleverd. Staat ook gewoon in de tekst bij de de 2400 PRO.

Zendure 2400 AC 17,28 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

emielbf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:27:
[...]

mooie analyse! heb je ook netwerktraces gemaakt en geanalyseerd? op mijn 800Pro heb ik hetzelfde probleem, de netwerk trace liet geen connectieproblemen zien. Wel een stortvloed aan mDNS verkeer. De trace liet dus zien dat op IP niveau alles prima werkte, verbindingen kwamen tot stand. Maar geen verkeer, en dus geen waarden in mijn systeem (OpenHab). Conclusie: de interne webserver van zendure crasht te pas en te onpas als er teveel op het netwerk gebeurt. En dat kunnen dus ook externe factoren zijn, en als die wegvallen loopt alles ineens veel beter. En de app blijft gewoon doorwerken want dat is mqtt.
Nee en helaas zijn de issues weer terug. Ik heb de gegevens in het draadje van het HA topic gezet. Wellicht ervaren we hetzelfde. Tweakers bericht

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 09:08
Tiesert schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:55:
[...]

ja, dat patroon heb ik ook gezien op mijn AC+
Heb je nog iets aangepast aan het maximaal vermogen of het maar geaccepteerd?

• jelleeelco
Vraagje, zijn de stekkers/aansluitingen van de 2400AC en de 2400AC+ hetzelfde? Ik bedoel de stekker waarmee de omvormer op het net wordt aangesloten.

Ik heb namelijk de shuko van de 2400AC vervangen voor een CEE stekker, en zou graag dezelfde kabel gebruiken ipv te moeten ombouwen (vervangende set met 2400AC+ is onderweg).

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
jelleeelco schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:56:
Vraagje, zijn de stekkers/aansluitingen van de 2400AC en de 2400AC+ hetzelfde? Ik bedoel de stekker waarmee de omvormer op het net wordt aangesloten.

Ik heb namelijk de shuko van de 2400AC vervangen voor een CEE stekker, en zou graag dezelfde kabel gebruiken ipv te moeten ombouwen (vervangende set met 2400AC+ is onderweg).
Ik ga er wel vanuit. @geert1992 zal het nu wel weten. Hier ook omgebouwd naar CEE stekker en als ze gelijk zijn gebruik ik de oude stekkers.

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
nlrobert schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:46:
Vanochtend besteld voor 319 euries, mooie deal lijkt mij zo, maar volgens mij is hij nu idd weer wat duurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLHN2mfdC6NZcQqFXUAkDBgXGrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpuB97MEtq4P0T68QzccGuxz.jpg?f=fotoalbum_large

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ralphkeb schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Vanochtend besteld voor 319 euries, mooie deal lijkt mij zo, maar volgens mij is hij nu idd weer wat duurder.

[Afbeelding]
Nice! Ik heb hem zondag besteld voor €358,-. Toen dacht ik al een goede deal te hebben. Bizar dat het kennelijk nog goedkoper kan.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Pakhaas schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:17:
[...]

Ik ga er wel vanuit. @geert1992 zal het nu wel weten. Hier ook omgebouwd naar CEE stekker en als ze gelijk zijn gebruik ik de oude stekkers.
Yes, stekker past 1 op 1.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• JerMad
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:36
koenvdlinden schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:31:
Komt onderstaande gedrag bij jullie ook wel eens voor?
Mijn Zendure 2400AC+ lijkt wel te pendelen. Dit lijkt vooral te gebeuren aan het begin van de zon-opwek.

Ik gebruik de HA Zendure integratie in ZenSDK connectie mode met mqtt. Wanneer ik met de hand zaken inregel reageert het prima. Wanneer ik het op NOM zet, werkt hij prima nadat de ergste PV/zon pieken voorbij zijn.

Het lijkt vooral voor te komen als de spanning op de fase te hoog wordt. De charge kan wordt dan telkens aangepast aan de P1 meter, maar de opgegeven charge haalt de batterij nooit. Hij lijk helemaal van padje te zijn. Er is zeker PV-overschot, dus hij zou makkelijk 1200W moeten kunnen laden.

Zet ik hem handmatig op 800W, dan wilt hij dat redelijk vast houden, maar soms ook niet, dan springt hij alle kanten op (tussen 0 - 800W).

Iemand tips, of uitleg waardoor dit zou kunnen komen en hoe het eventueel te voorkomen is?

[Afbeelding]
Ontdekte daarstraks dat mijn AC+ dit sinds 23/5 ook doet, alleen bij laden op vol vermogen. Dan is het om de paar seconden 2400w en 0w. Na een Powercycle (stekker eruit, knop 6 sec indrukken) is het probleem weg. Zie plaatje, rond 1310 was de powercycleAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vh3hTQfJMwewxCGdFtdmpgoFEzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7zLtmXvgalOeAkPDmgbQ8i1.jpg?f=fotoalbum_large

• Tiesert
4Reload schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Heb je nog iets aangepast aan het maximaal vermogen of het maar geaccepteerd?
eigenlijk verder nog niks gedaan. Ik kijk aan of het probleem zich opnieuw voordoet, maar tot op heden gaat het nog goed (afkloppen). Als het weer gebeurt ga ik verder zoeken naar oorzaak en oplossing.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:01
gratiz schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Nice! Ik heb hem zondag besteld voor €358,-. Toen dacht ik al een goede deal te hebben. Bizar dat het kennelijk nog goedkoper kan.
iemand een idee wat voor marges er op dit soort producten zitten?

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• jelleeelco
ctrl-tab schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:07:
[...]

iemand een idee wat voor marges er op dit soort producten zitten?
Dat zal niemand met zekerheid kunnen zeggen, dat soort info houden bedrijven redelijk geheim.

• Mvdm
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11:48
Hallo,

Ik heb al sinds eind maart een Solarflow 2400 Pro staan, die het behoorlijk goed doet, afgezien van wat kleine issues bij het installeren (zie mijn eerdere posts).

Homewizard P1 meter (omdat ik die al had, maar die lijkt het ook gewoon goed te doen). Nul op de meter (of toch ongeveer) lukt behoorlijk. Verder zonnepanelen met klassieke SMA omvormer, en ook een tweetal kleinere zonnepanelen rechtstreeks op een MPPT ingang. Werkt allemaal naar verwachting.

Een maand later een extra batterijmodule toegevoegd, ook dat ijkt verder geen speciale problemen op te leveren.

Er is echter een kleinere, maar toch wat vreemde kwestie. In de avond, als er geen zonneopbrengst meer is en de batterij meestal vol is, lijkt de omschakeling naar ontladen van de batterij nogal traag te gaan. Er is bijna elke avond een periode van ongeveer een uur (niet altijd even lang, en ook niet altijd op hetzelfde uur) dat het huis toch stroom afneemt van het net, ondanks de volle batterij. Daarna gaat het vanzelf weer goed, en wordt batterijstroom gebruikt tot de volgende dag (of tot ze leeg is). Dit gebeurt in meerdere scenario's: zowel bij gebruik van Zenki, als bij Expert modus ->slimme meter.

Als je op dat moment geen groot verbruik hebt , maakt het weinig uit. Maar als je in dat tijdsslot toevallig een vaatwas of wasmachine gebruikt, neemt die alles van het net. Buiten dat tijdsslot wordt wel alles netjes uit de batterij gehaald.

Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Beste groeten van Marc

• Magnetronkip
Hier is zojuist de extra verdeelkast in de garage geplaatst waardoor ik nu ook op 2400 watt kan laden en ontladen. (en ja de verwarming gaat nog weg op deze plek.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8xqZgnpsRTkJtKuCrn8DXunKLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/At9zuxrO2WG3UZ00lwc7C7Yk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjuVd-A_XDb7jWFzh-Zuc0sNRSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUPVG9ReyUORbGs4hdP0RVZx.jpg?f=fotoalbum_large

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• Pakhaas
  • Nu online
Magnetronkip schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:15:
Hier is zojuist de extra verdeelkast in de garage geplaatst waardoor ik nu ook op 2400 watt kan laden en ontladen. (en ja de verwarming gaat nog weg op deze plek.)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hangt die bijna buiten? Let dan wel op IP klasse van de kast.

• Magnetronkip
Pakhaas schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:37:
[...]

Hangt die bijna buiten? Let dan wel op IP klasse van de kast.
ja bijna buiten, maar goed geisoleerde garage water kan er niet in de buurt komen

• Pakhaas
  • Nu online
Magnetronkip schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:43:
[...]

ja bijna buiten, maar goed geisoleerde garage water kan er niet in de buurt komen
Hier ook, maar vlak bij de uitgang heb ik voor waterdichte IP klasse gekozen. Ook ivm condensvorming wat je niet altijd kunt zien.

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 20:38
knorde schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:37:
[...]

Mijn Solarflow 800 Plus geeft bij de batterij (de geïntrigeerde) bij full load ook 39 a 40 graden aan.
Gekke is wel, de uitbreidingsbatterij is dan ongeveer 7 graden lager.

Of is bij de geïntrigeerde batterij de temperatuursensor eigenlijk van de omvormer?
Iemand die dit weet?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

De omvormer zit in dezelfde ruimte, en geeft meer warmte af aan de batterij. Zie het hier ook met de 2400AC+.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:38
Magnetronkip schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Buiten dat jullie een aparte groep maken in de meterkast, denken jullie ook aan een REM automaat in de meterkas om overbelasting te verkomen? Uitleg zie link:

https://welkekiezen.nl/elektriciteit/remautomaat

• AquilaXL
Rolbird schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:09:
[...]

Buiten dat jullie een aparte groep maken in de meterkast, denken jullie ook aan een REM automaat in de meterkas om overbelasting te verkomen? Uitleg zie link:

En ik vraag me altijd af hoe je de selectiviteit met een onderverdeling regelt op een 3x 25A aansluiting. Factor 1.6 houd ik dat je geen 20A mag plaatsen in je hoofd verdeling dus dan moeten het wel 10 A automaten zijn in de onderverdeling en dan is 2400 watt laden wel erg pittig voor de automaat. Of is er een andere oplossing?

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:38
AquilaXL schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:13:
[...]

En ik vraag me altijd af hoe je de selectiviteit met een onderverdeling regelt op een 3x 25A aansluiting. Factor 1.6 houd ik dat je geen 20A mag plaatsen in je hoofd verdeling dus dan moeten het wel 10 A automaten zijn in de onderverdeling en dan is 2400 watt laden wel erg pittig voor de automaat. Of is er een andere oplossing?
Ik wil ook accu’s aanschaffen, maar ben terughoudend met de regelgeving en de verzekering als je dit zelf doet. Volgens de regels van de netbeheerder mag je niet zelf batterijen plaatsen en moet dit door een erkende installateur laten doen met certificaten en als je batterijen heb, moet je deze altijd registreren bij de netbeheerder.

Hieronder een link:

https://schulte-energie-techniek.nl/Kennisbank/thuisbatterijen/welke-technische-eisen-stelt-de-netbeheerder-aan-thuisbatterijen/

Wie weet wat de verzekering of de netbeheerder doet als er iets in de meterkast of met de batterijen gebeurt en je hebt het zelf aangesloten?

Zou de netbeheerder actie ondernemen als hij ziet dat je in de avond teruglevert en je de batterijen niet hebt geregistreerd?

• bilgy_no1
Rolbird schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:29:
[...]

Ik wil ook accu’s aanschaffen, maar ben terughoudend met de regelgeving en de verzekering als je dit zelf doet. Volgens de regels van de netbeheerder mag je niet zelf batterijen plaatsen en moet dit door een erkende installateur laten doen met certificaten en als je batterijen heb, moet je deze altijd registreren bij de netbeheerder.

Hieronder een link:

https://schulte-energie-techniek.nl/Kennisbank/thuisbatterijen/welke-technische-eisen-stelt-de-netbeheerder-aan-thuisbatterijen/

Wie weet wat de verzekering of de netbeheerder doet als er iets in de meterkast of met de batterijen gebeurt en je hebt het zelf aangesloten?

Zou de netbeheerder actie ondernemen als hij ziet dat je in de avond teruglevert en je de batterijen niet hebt geregistreerd?
Heb je de zoekfunctie al gebruikt in dit topic? Een keer zoeken op verzekering doet wonderen. En daarna een keer zoeken op registreren...

Beide vragen zijn overigens niet specifiek over Zendure.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

Die heb je toch al vanwege de zonnepanelen? Er vanuit gaande dat iedereen die hier een accu heeft ook panelen heeft…

Ik heb in ieder geval netjes eentje zitten

• AquilaXL
PeaceNlove schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Die heb je toch al vanwege de zonnepanelen? Er vanuit gaande dat iedereen die hier een accu heeft ook panelen heeft…

Ik heb in ieder geval netjes eentje zitten
Dit is geen zekerheidje. Ik gok dat 90 procent van de PV installaties in NL geen rem automaat hebben.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leya7FmbY1AGcoVMsTsGF2OLiqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKKjP7fRd7Ff5nuQ48ZUPHUR.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie dat er een update is voor de sf800plus.
Iemand die weet waar ik info kan vinden over de update?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]

Natuurlijk: gewoon 16A plaatsen. Selectiviteit is in je huisintallatie handig maar niet verplicht. De netbeheerder heeft wel graag dat je eigen spulletjes met factor 1,6 onder hun hoofdzekeringen zitten. Dat doet dus (vrijwel) iedereen. In je eigen huis hoef je niet per se selectief te zijn. Die regel is er vooral voor bedoelt dat het makkelijker is fouten op te sporen in bijv echt grote installaties (school/fabriek/etc). Er ontstaat niet meer of minder veiligheid door 16A groepen in een onderverdeelkast te plaatsen. Kijk ook voor de lol naar 'pv-verdelers'. Die mogen ook en zijn niet selectief.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:01:
[...]

100% wachten tot ze aan de beurt zijn en dan pas geld uitgeven/actie ondernemen. De prijzen dalen elke week en er komt razendsnel nieuw spul uit. Zonde om.nu alvast geld uit te geven.

• bilgy_no1
[...]

Die situatie die daar wordt geschetst is niet overal van toepassing. En het artikel is ook duidelijk dat het niet overal en altijd hoeft te worden toegepast.

Verder is dit niet echt een onderwerp voor dit topic, hoewel installatiegerelateerde discussies wel met regelmaat voorkomen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
@AquilaXL Selectiviteit (die factor 1.6) is uit de tijd van de smeltzekeringen. Die wordt niet meer vereist.
Bovendien interesseert het de netbeheerder weinig, want die heeft zijn hoofdzekeringen. Wat daarachter gebeurt is meer jouw probleem. Als de helft eruit klapt na overbelasting op 1 punt bijvoorbeeld.

Maar dit soort dingen hoort meer thuis in een topic over huisinstallaties.

<John O`Mill>

• jelleeelco
[...]

Ik heb een verdeelkast in de schuur, met 3x B16 en een hoofdschakelaar. Dan loopt er een 5x4mm2 naar de meterkast. Die kabel is afgemonteerd op een 3-fase automaat, deze:

ABB Aardlekautomaat 3P+N B20A 300mA DS203NC B20 A300

Is dat dan een REM automaat?

• Acidrain
  • Laatst online: 11:00
jelleeelco schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:51:
[...]

Ik heb een verdeelkast in de schuur, met 3x B16 en een hoofdschakelaar. Dan loopt er een 5x4mm2 naar de meterkast. Die kabel is afgemonteerd op een 3-fase automaat, deze:

ABB Aardlekautomaat 3P+N B20A 300mA DS203NC B20 A300

Is dat dan een REM automaat?
Nee, zowel in de schuur als in huis kun je nog over de 40a heen.
Het wordt voor je huis evt een remautomaat als je zowel de hoofdschakelaar als de schuur er achter hebt zitten ten opzichte van de rest van de aardleks.

Edit:
We gaan wel weer zwaar offtopic btw..

[ Voor 3% gewijzigd door Acidrain op 04-06-2026 08:59 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant

• jelleeelco
Acidrain schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Nee, zowel in de schuur als in huis kun je nog over de 40a heen.
Het wordt voor je huis evt een remautomaat als je zowel de hoofdschakelaar als de schuur er achter hebt zitten ten opzichte van de rest van de aardleks.

Edit:
We gaan wel weer zwaar offtopic btw..
Ah ok, dat is idd zwaar offtopic en VER boven mijn kennis niveau. Al mijn automaten hebben hun eigen aardlek ingebouwd, geen idee of dat nog iets veranderd. Mijn elektricien heeft dit zo ontworpen en gebouwd, ik ga ervan uit dat het goed is.

• Ben(V)
Als je een drie fasen aansluiting hebt kan er enkel een wat hogere stroom door klein stukje bedrading in de groepenkast gaan lopen afhankelijk waar de bedrading van de batterij precies wordt aangesloten.
Die zal meestal op de kamrail zijn en die kan dat zo wie zo prima aan.

Die maximale stroom is dan 25A vanaf de hoofdautomaat plus 10A van de batterij dus totaal 35A wat bij elke bedrading prima kan.

Het je een enkel fase dan kan er 35A plus 10A is 45A en dat kan een kamrail prima aan en als je geen kamrail hebt zal als het het goed is er 10mm2 bedrading zitten.

En een 16A rem automaat plaatsen is natuurlijk onzin, je beperkt je belasting per fase dan tot 16A terwijl je die 25A meestal wel nodig zult hebben

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 04-06-2026 10:23 ]

• jelleeelco
Ben(V) schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:20:
Als je een drie fasen aansluiting hebt kan er enkel een wat hogere stroom door de bedrading in de groepenkast gaan lopen afhankelijk waar de bedrading van de batterij precies wordt aangesloten.
Die zal meestal op de kamrail zijn en die kan dat zo wie zo prima aan.

Die maximale stroom is dan 25A vanaf de hoofdautomaat plus 10A van de batterij dus totaal 35A wat bij elke bedrading prima kan.

Het je een enkel fase dan kan er 35A plus 10A is 45A en dat kan een kamrail prima aan en als je geen kamrail hebt zal als het het goed is er 10mm2 bedrading zitten.
Ja heb 3-fasen, en die kabel vanuit de schuur (waar dus de verdeelkast op is aangesloten met de accu), is dus in de meterkast afgemonteerd op een ABB Aardlekautomaat 3P+N B20A 300mA DS203NC B20 A300. En een volledige ABB groepenkast met kamrail (zover ik er verstand van heb, allemaal aangelegd door de bevriende elektricien).

• Ben(V)
Helemaal prima in orde dus.

• Acidrain
  • Laatst online: 11:00
Met die 10A ga je er wel van uit dat de accu het enige apparaat op die fase is de levert. Als er nog zonnepanelen in het spel zijn wordt het een heel ander verhaal (en die zullen er zijn anders was die accu vermoedelijk niet gekocht).
En de kamrail zal het probleem niet zijn. De aardleks daar achter wel.

Edit:
Met nog 5A van de zonnepanelen zit je al over de 40A van een aardlek.
Om daar overheen te gaan heb je maar 3 groepen (van de 4) met maximale vraag nodig en je hebt een probleem.
De aardlek klapt er niet uit boven de 40A die heeft namelijk een andere taak, dus die zal uiteindelijk doorbranden. (Uiteraard niet direct bij 40A want er zal een veiligheidsmarge in zitten...)

Een remautomaat kan hierin helpen, en je gaat dan natuurlijk niet per fase 1 16A plaatsen maar gewoon een 3fase 40A.

[ Voor 36% gewijzigd door Acidrain op 04-06-2026 11:00 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant

• jelleeelco
Acidrain schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Met die 10A ga je er wel van uit dat de accu het enige apparaat op die fase is de levert. Als er nog zonnepanelen in het spel zijn wordt het een heel ander verhaal (en die zullen er zijn anders was die accu vermoedelijk niet gekocht).

Edit:
Om daar overheen te gaan heb je maar 3 groepen (van de 4) met maximale vraag nodig en je hebt een probleem.
De aardlek klapt er niet uit boven de 40A die heeft namelijk een andere taak, dus die zal uiteindelijk doorbranden. (Uiteraard niet direct bij 40A want er zal een veiligheidsmarge in zitten...)

Een remautomaat kan hierin helpen, en je gaat dan natuurlijk niet per fase 1 16A plaatsen maar gewoon een 3fase 40A.
Domme vraag en weliswaar volledig offtopic - maar iedere automaat heeft zijn eigen aardlek. Is het dan nog steeds een probleem?

En hoeveel moeten de zonnepanelen en accus dan op 1 fase leveren voordat het een probleem wordt?

• Ben(V)
[...]

Edit:

Een batterijgroep met eigen aardlek wordt tussen de groep aardlek en de groep automaat aangesloten dus die stroom gaat helemaal niet door de aardlek van de groepen.

Het is hoofdautomaat -- groep aardlek -- camrail -- groep automaten.

• jelleeelco
Ben(V) schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Een batterijgroep met eigen aardlek wordt tussen de groep aardlek en de groep automaat aangesloten dus die stroom gaat helemaal niet door de aardlek van de groepen.

Het is hoofdautomaat -- groep aardlek -- camrail -- groep automaten.
Plus iedere groep heeft in mijn groepenkast zijn eigen aardlek... (aardlekautomaten)

• Ben(V)
Bij aardlek automaten is er uiteraard helemaal nooit een probleem, alleen als je per fase een aardlek schakelaar hebt en je de batterijstroom daar ook doorheen zou voeren wordt die potentieel overbelast maar zoals ik al zei mag je dat niet zo aansluiten.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Dit lijkt inmiddels wel Het Grote Elektra/Huisinstallatietopic… daarheen met deze materie..?

• Pakhaas
  • Nu online
[...]

Edit:

Met 3 fase aansluiting en een 1 fase pv omvormer kan je toch prima alleen de remautomaat op de fase waar de pv omvormer zit?
Pagina: 1 ... 262 263 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren