Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Eens de ondergrond moet vlak zijn. Gelukkig ligt er hier in de garage een gietvloer maar dat is niet overal het geval. Iedereen moet goed voor zichzelf de afweging maken. Wat zou een alternatief zijn zonder dat de kou omhoog trekt? Hoeven geen wielen onder te zitten.Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:06:
[...]
Iedereen moet het zelf weten maar ik heb ook wel eens zo'n hondje door een wiel zien zakken met ruim minder dan 200 kg.
Die 200 kg is in totaal en zo'n wiel kan maar 50kg aan, er hoeft maar iets scheef erop te staan of de ondergrond is ongelijk dan wordt de belasting niet meer gelijk verdeelt.
En er is ook nog eens een enorm verschil tussen een 2400AC met drie batterijen of bijvoorbeeld een 2400 AC+ met vijf batterijen.
Met een DSMR integratie heb je dan een optimale combi.
Wel moet je dan een actieve P1 splitter kopen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Als je HA al hebt draaien, en je de batterij toevoegd dan maakt het niets meer uit, en heb je sowieso geen zendure p1 nodig.koekjah schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:15:
[...]
Ik ben toevallig sinds deze week met HA bezig. Kortom als ik dit lees: vooral eerst met de HWp p1 proberen?
Mocht je hems willen gebruiken, dan is er een kans dat de HW p1 het niet doet. Maar dat is een loterij.
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Twee houten balkje zou in mij ogen al een betere oplossing zijn, of zoiets.Pakhaas schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:17:
[...]
Eens de ondergrond moet vlak zijn. Gelukkig ligt er hier in de garage een gietvloer maar dat is niet overal het geval. Iedereen moet goed voor zichzelf de afweging maken. Wat zou een alternatief zijn zonder dat de kou omhoog trekt? Hoeven geen wielen onder te zitten.
https://nl.aliexpress.com...54465%7C_p_origin_prod%3A
De laagste zijn 2,5 cm hoog en kosten voor vier stuks maar een tientje.
[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 04-04-2026 09:25 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ja werkt prima met HA, draait hier goed met de Gielz software, hoef je niks anders voor aan te schaffen. Bij mij draait hij ook voor de laadpaal.koekjah schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:15:
[...]
Ik ben toevallig sinds deze week met HA bezig. Kortom als ik dit lees: vooral eerst met de HWp p1 proberen?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Een stuk calcium silicaat lijkt mij beter. Ietjes minder brandbaar dan hout.Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:22:
[...]
Twee houten balkje zou in mij ogen al een betere oplossing zijn, of zoiets.
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Die dingen van ome Ali zou ik nou weer niet gebruiken. Als de accu eens om wat voor reden wat warmer wordt heb je kans dat dit gaat smelten. Nee, dank je wel!Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:22:
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Kan een energieboer voor jou bepalen wat je met je stroom doet....? Lijkt me toch niet.Aardedraadje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:37:
[...]
Let je op dat je hiermee de voorwaarden schendt; mogelijk word je dan afgesloten van deze actie.
[...]
Als jouw batterij slim oplaad en dat leller 'automatisch' doet dan kunnen ze daar toch niets van vinden?
Lijkt wel of ze de accu ineens als dreiging gaan zien.
PS. Is een beetje mijn eerste ingeving, ik ken het exacte contract niet.
Klinkt een beetje als dat je een auto huurt maar dat de verhuurder je verplicht om alleen te rijden als het droog weer is.
Dat is toch juist het hele idee, dat zodra de stroom niet meer groen is, dat je het dan gebruikt ipv kolenstroom? Budget draait het dus om naar geld.De gratis stroom is bedoeld voor eigen gebruik en, daarnaast, niet bedoeld om een thuisbatterij op te
laden (zodat je buiten de uren dat de stroom gratis is, ook nog de gratis stroom uit de thuisbatterij kunt
gebruiken).
[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 04-04-2026 09:42 ]
Hierbij heb ik eerst via de Gielz integratie de batterij op standby geplaatst. Ik las namelijk een zinnetje dat je tijdens de upgrade het apparaat niet mag gebruiken.
De update ging vlekkeloos, duurde ongeveer 4 minuten.
Hierna via de integratie weer op NOM gezet en hij draait nu alweer 15 minuten als een zonnetje.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Vast wel, maar waarom heb je het over ‘brandbaar’? Wie zou dat hout aan gaan steken dan?geert1992 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:27:
Een stuk calcium silicaat lijkt mij beter. Ietjes minder brandbaar dan hout.
Tegen de tijd dat de omgevingstemperatuur zó hoog is dat dit hout gaat branden, dan liggen jouw zorgen echt wel ergens anders.
En als de accu zo heet wordt dat het hout brandt, dan lijkt er sowieso geen stoppen meer aan, toch?
<John O`Mill>
Mijn verzekering heeft in de voorwaarden opgenomen dat de accu niet in de buurt van brandbaar materiaal mag staan, daarom zou ik zelf voor iets onbrandbaar gaan.Hippe Lip schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:42:
[...]
Vast wel, maar waarom heb je het over ‘brandbaar’? Wie zou dat hout aan gaan steken dan?
Tegen de tijd dat de omgevingstemperatuur zó hoog is dat dit hout gaat branden, dan liggen jouw zorgen echt wel ergens anders.
En als de accu zo heet wordt dat get hout brandt, dan lijkt er sowieso geen stoppen meer aan, toch?
Dan is dat in zo’n geval duidelijk. Daar heeft mijn ANWB-verzekering gelukkig geen last van.geert1992 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:45:
Mijn verzekering heeft in de voorwaarden opgenomen dat de accu niet in de buurt van brandbaar materiaal mag staan, daarom zou ik zelf voor iets onbrandbaar gaan.
Nu ben ik wel benieuwd wat de verzekering dan onder ‘in de buurt’ verstaat. Da’s een nogal rekbaar begrip. Dan kan die helemaal niet neer in huis staan? In de garage kan nog, mits met betonnen dak en 3 meter vrije zone er omheen? Dan offer je meteen je halve garage er aan op…
<John O`Mill>
Bij mij is dit vannacht dus faliekant mis gegaan.schnumi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:40:
[...]
Hopen het maar ben benieuwd of het bij mij dan goed gaat met het opladen van de batterijen die staat op slimme meter modus en dan volg de elektriciteitsprijs.
Heeft vanaf middernacht alles teruggeleverd tegen €0,15 gemiddeld in plaats van op te laden voor de ochtendpiek.
De prijzen klopten gisteren ook helemaal niet met Zonneplan. Na een vorige update heb ik 1 dag uurtarieven gezien precies in lijn met Zonneplan, maar dat is ook weer weg.
Ook de statistieken zijn nog steeds weg.
Er gebeuren echt rare dingen met die app. Dit was een heel brakke update wat mij betreft.
Niet dus.wallieweb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:05:
Komt wel vaker voor. Iets na middernacht zullen ze er vermoedelijk wel in staan.
Ik mis nu de directe grafieken van de zonnepanelen van de hyper, alle zon opbrengsten op de home pagina, alle statistieken en de kwartierprijzen.
Sinds begin februari zie ik de Hypers na een update ook al niet meer in Homey.
Wordt zo langzamerhand een kreupel gevalletje.
Nou ik heb gisteren voor de zekerheid nog de energie provider weer opnieuw geselecteerd (zonneplan) en toen stonden daar gelijk al de goede tarieven voor vandaag etc weer in en begon hij netjes te laden.bilgy_no1 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:59:
[...]
Bij mij is dit vannacht dus faliekant mis gegaan.
Heeft vanaf middernacht alles teruggeleverd tegen €0,15 gemiddeld in plaats van op te laden voor de ochtendpiek.
De prijzen klopten gisteren ook helemaal niet met Zonneplan. Na een vorige update heb ik 1 dag uurtarieven gezien precies in lijn met Zonneplan, maar dat is ook weer weg.
Ook de statistieken zijn nog steeds weg.
Er gebeuren echt rare dingen met die app. Dit was een heel brakke update wat mij betreft.
Maar is natuurlijk niet de bedoeling nee dat je elke dag dat in de gaten moet gaan houden.
"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"
Ik heb gisteren even uitgelogd en weer ingelogd in de app en toen waren de grafieken er ook weer.Polvo176 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:02:
[...]
Niet dus.
Ik mis nu de directe grafieken van de zonnepanelen van de hyper, alle zon opbrengsten op de home pagina, alle statistieken en de kwartierprijzen.
"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"
Dat werkt bij mij niet.schnumi schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:11:
[...]
Ik heb gisteren even uitgelogd en weer ingelogd in de app en toen waren de grafieken er ook weer.
Ik heb wel de elektriciteitsprijzen weer terug gekregen nadat ik een keer tussen Zenki en auto modus heb geswitched.
Of ze vanmiddag weer worden geüpdatet is nog even afwachten.
[ Voor 27% gewijzigd door Polvo176 op 04-04-2026 10:16 ]
Ik heb een schuur met een houten dak. Dit zou dus wel een best probleem kunnen zijn 😂Hippe Lip schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:50:
[...]
Dan is dat in zo’n geval duidelijk. Daar heeft mijn ANWB-verzekering gelukkig geen last van.
Nu ben ik wel benieuwd wat de verzekering dan onder ‘in de buurt’ verstaat. Da’s een nogal rekbaar begrip. Dan kan die helemaal niet neer in huis staan? In de garage kan nog, mits met betonnen dak en 3 meter vrije zone er omheen? Dan offer je meteen je halve garage er aan op…
in principe een volmondig JA, echter maar dat is eerder spijkers op laag water zoeken, is welke beveiliging zit daar achter? bij een standaard gebruikelijke is dat een combinatie van een installatieautomaat B16 ( wat prima is) en een aardlekautomaat 30mA 40A wat met andere groepen gedeeld word.koekjah schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:39:
Ik ben ook serieus aan het overwegen om de Zendure Solarflow 2400AC aan te schaffen met 3 AB3000.
Waar ik alleen niet helemaal uit kom in dit topic zijn 2 dingen:
Ik heb één stopcontact volledig op eigen groep (tbv een elektrische verwarming die niet gebruikt en weggehaald wordt). Kan ik nu zelf het teruglever vermogen verhogen van 800 naar 2400?
hier zit een klein probleem, en probleem is eigenlijk al een groot woord, asls namelijk de aardlek door een van de andere groepen wordt getriggerd dan gaat je batterij dus mee, geen groot probleem zolang je dat maar zelf bewust van wordt, de oplossing ligt in het het gebruik van een alamat, dan staat de batterij volledig zelfstandig.
de HW P1 blijkt bij veel niet of niet goed te werken, men is daar mee bezig, echter je kunt prima een tweede P1 dongle van Zendure erbij plaatsen,m het enige wat je los van die tweede Zendure P1 meter nodig hebt is een actieve splitter (belangrijk is dat een goedkope passieve splitter NIET werkt. de HW splitter is een perfecte keuze. Dat is als je een DSMR 5 SM hebt, heb je nog een oudere SM dan is eerder de Zendure 3CT smart meter mogelijk een betere keuze, maar die moet wel in de groepenkast worden ingebouwd, dus een stuk lastiger.Ik gebruikt nu de HW P1 meter. Is het aan te raden om daarnaast de P1 meter van Zendure te gebruiken? Waarom wel/niet?
De HW p1 verzorgt o.a. de load balancing van mn laadpaal.
daar is overrigens een prima oplossing voor, mogelijk heb je nog wat oude cq reserve tegels liggen, als je deze tussen de houten plaat en je batterijen plaatst heb je een scheiding tussen de batterijen en het "brandbaar deel" geplaatst, wat ook kan zijn brandwerende gipsplaten, ik zou deze dan wel dubbel doen. krijg je ook 60 min. brandwerendheid mee.Hippe Lip schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:42:
[...]
Vast wel, maar waarom heb je het over ‘brandbaar’? Wie zou dat hout aan gaan steken dan?
En als de accu zo heet wordt dat het hout brandt, dan lijkt er sowieso geen stoppen meer aan, toch?
overigens heb je echt gelijk als de temperatuur zo hoog van de omkasting van de batterij is opgelopen heb je een duidelijk ander probleem, een goede rookmelder helpt hierbij, niet zozeer tegen de oplopende temperaturen maar meer richting dat jij op tijd wordt gewaarschuwd en je familie in veiligheid kunt brengen en de jongens met die mooie rode auto's kunt waarschuwen.
Die toveren je huis dan om in een groot aquarium, de beste oplossing bij batterij-branden.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 04-04-2026 11:00 ]
Even letterlijk gekopieerd:Hippe Lip schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:50:
[...]
Dan is dat in zo’n geval duidelijk. Daar heeft mijn ANWB-verzekering gelukkig geen last van.
Leg geen (brandbare) materialen vlakbij van de thuisaccu.
wat dacht je van een oversized harde isolatieplaat en dat dan weer met een gipsplaat afdekken? die kun je mooi op maat ( iets groter dan de batterij zelf ) gaan maken.Pakhaas schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:17:
[...]
Eens de ondergrond moet vlak zijn. Gelukkig ligt er hier in de garage een gietvloer maar dat is niet overal het geval. Iedereen moet goed voor zichzelf de afweging maken. Wat zou een alternatief zijn zonder dat de kou omhoog trekt? Hoeven geen wielen onder te zitten.
Edit, ik heb inmiddels alles terug, ik heb de hele app er af gegooid en opnieuw geinstalleerd.Polvo176 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:12:
[...]
Dat werkt bij mij niet.
Ik heb wel de elektriciteitsprijzen weer terug gekregen nadat ik een keer tussen Zenki en auto modus heb geswitched.
Of ze vanmiddag weer worden geüpdatet is nog even afwachten.
Kennelijk is er iets misgegaan met de update.
Op het forum kom die klachten ook tegen.
Na herinstallatie opnieuw inloggen en een paar vragen bevestigen en alles werkt weer.
Je energieboer kan voorwaarden stellen aan actie tarieven. In dit geval is de achterliggende voorwaarde dat je niet gaat handelen. Ja het draait alleen om geld, maar dat draait iets onhoudbaars als de salderingsregeling ook.Fairy schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:40:
[...]
Kan een energieboer voor jou bepalen wat je met je stroom doet....? Lijkt me toch niet.
Als jouw batterij slim oplaad en dat leller 'automatisch' doet dan kunnen ze daar toch niets van vinden?
Lijkt wel of ze de accu ineens als dreiging gaan zien.
PS. Is een beetje mijn eerste ingeving, ik ken het exacte contract niet.
Klinkt een beetje als dat je een auto huurt maar dat de verhuurder je verplicht om alleen te rijden als het droog weer is.
[...]
Dat is toch juist het hele idee, dat zodra de stroom niet meer groen is, dat je het dan gebruikt ipv kolenstroom? Budget draait het dus om naar geld.
Als je een paar kWh gaat opladen voor eigen gebruik zal er geen haan naar kraaien, zeker niet als er geen verbod op EV laden in de actievoorwaarden staat. Als je ineens in het (bijna) donker bakken gaat lopen terugleveren loop je kans ogepikt te worden door de fraude detectie.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Materialen zijn mobiele spullen. Als je een lithium brand ziet dan weet je waarom er best niks in de buurt staat.geert1992 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:10:
[...]
Even letterlijk gekopieerd:
Leg geen (brandbare) materialen vlakbij van de thuisaccu.
YouTube: NTA 8133 test | Lithium ion battery fires
Je kunt er ook een paar aluminium kokerprofielen onderleggengeert1992 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:27:
[...]
Een stuk calcium silicaat lijkt mij beter. Ietjes minder brandbaar dan hout.
https://www.steigerbuisgr...0e8AtnEAQYASABEgKcUPD_BwE
of iets dergelijks.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Met die dingen ondersteun je alleen de hoeken. Lijkt me met 100-200kg niet zo lekker, zeker met connectors die dan onder stress komen te staan.Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:22:
[...]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Maar zijn twee losse balkjes onder de accu aan te merken als "minder mobiele" materialen?Kapotto schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:41:
[...]
Materialen zijn mobiele spullen. Als je een lithium brand ziet dan weet je waarom er best niks in de buurt staat.
YouTube: NTA 8133 test | Lithium ion battery fires
Ik denk dat de strekking is, dat je moet nadenken welke materialen je direct in de buurt gebruikt.
[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 04-04-2026 12:10 ]
Ik ben weekend weg, dus wil het niet risico lopen dat de boel nog meer vastloopt. Zal er thuis weer even naar kijkenschnumi schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:10:
[...]
Nou ik heb gisteren voor de zekerheid nog de energie provider weer opnieuw geselecteerd (zonneplan) en toen stonden daar gelijk al de goede tarieven voor vandaag etc weer in en begon hij netjes te laden.
Maar is natuurlijk niet de bedoeling nee dat je elke dag dat in de gaten moet gaan houden.
nog beter, bouw er een bunker omheen, uiteraard met ingebouwde airco en ventilatie, branddetectie en een automaisch blussysteem ? iets wat de PGS-37-1 aangeeft bijvoorbeeld.HHF schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:44:
[...]
Je kunt er ook een paar aluminium kokerprofielen onderleggen
https://www.steigerbuisgr...0e8AtnEAQYASABEgKcUPD_BwE
of iets dergelijks.
overigens zijn de verzendkosten a 13,50 meer dan de 50cm 2 stuks profielen, lijkt me een dure oplossing,
je kunt er dus ook gewoon vier metselstenen (heb je mogelijk nog wel ergens liggen) gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 04-04-2026 12:30 ]
Nu maar hopen dat er niet een vliegtuig op ons huis stort.Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:25:
[...]
nog beter, bouw er een bunker omheen, uiteraard met ingebouwde airco en ventilatie, branddetectie en een automaisch blussysteem ? iets wat de PGS-37-1 aangeeft bijvoorbeeld.![]()
![]()
overigens zijn de verzendkosten a 13,50 meer dan de 50cm 2 stuks profielen, lijkt me een dure oplossing,
je kunt er dus ook gewoon vier metselstenen (heb je mogelijk nog wel ergens liggen) gebruiken.
laminaat vloer is brandbaar en bij bepaalde verzekeraars mag er blijkbaar geen brandbaar spul in de directe omgeving van je batterij zitten, dus check even je voorwaarden van jouw verzekering.Luuk741 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:28:
Ik heb de aanleiding even gemist, maar wat is de reden dat men zoekt naar manieren om de toren van de grond te plaatsen? Hij staat toch gewoon stevig normaliter lijkt me? Heeft het iets met warmteontwikkeling aan de onderzijde te maken, of gaat het om de mogelijkheid hem te verplaatsen als hij op een hondje staat? Even voor de beeldvorming of ik hier ook iets mee moet, was namelijk gewoon van plan hem op een laminaat vloertje te zetten
een ander punt (ik denk niet voor jouw situatie) is mogelijk optrekend vocht (bv in een garage).
kijk in ieder geval even wat Brandweer Nederland over een goede locatie voor een thuis-batterij zegt, dat lijkt mij namelijk nog veel belangrijker.
kijk, jij denkt tenminste mee en komt ook nog met een praktische invulling.Pakhaas schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:31:
[...]
Nu maar hopen dat er niet een vliegtuig op ons huis stort.
[Afbeelding]
De discussie slaat wat door. Ik denk dat de conclusie te trekken valt dat de verzekering geraadpleegd dient te worden. Bij @geert1992 wordt de batterij expliciet benoemd met randvoorwaarden. Mijn verzekering heeft laten weten dat de accu meeverzekerd is en er geen aanvullende voorwaarden zijn. In theorie blijken de extra voorwaarden een brede uitleg te kennen en zou in het gekste geval een laminaatvloer ook als brandbaar kunnen worden gezien. Ik denk persoonlijk dat het allemaal wel mee valt als je maar normaal doet. Het aankloten met de aansluiting en niet conform de gestelde voorschriften, vormt denk ik een groter probleem.Luuk741 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:28:
Ik heb de aanleiding even gemist, maar wat is de reden dat men zoekt naar manieren om de toren van de grond te plaatsen? Hij staat toch gewoon stevig normaliter lijkt me? Heeft het iets met warmteontwikkeling aan de onderzijde te maken, of gaat het om de mogelijkheid hem te verplaatsen als hij op een hondje staat? Even voor de beeldvorming of ik hier ook iets mee moet, was namelijk gewoon van plan hem op een laminaat vloertje te zetten
Als je het advies van @Pakhaas volgt, hoef je je nergens meer zorgen over te maken.Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:35:
[...]
laminaat vloer is brandbaar en bij bepaalde verzekeraars mag er blijkbaar geen brandbaar spul in de directe omgeving van je batterij zitten, dus check even je voorwaarden van jouw verzekering.
een ander punt (ik denk niet voor jouw situatie) is mogelijk optrekend vocht (bv in een garage).
kijk in ieder geval even wat Brandweer Nederland over een goede locatie voor een thuis-batterij zegt, dat lijkt mij namelijk nog veel belangrijker.
Overigens vraag ik me af of die naam wel zo passend is, gezien zijn ‘bunker’ komt angsthaas misschien dichter in de buurt 😉
even een vraag ? wat bedoel je met "aankloten met de aansluiting en niet conform de gestelde voorschriften" .AquilaXL schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:36:
[...]
De discussie slaat wat door. Ik denk dat de conclusie te trekken valt dat de verzekering geraadpleegd dient te worden. Bij @geert1992 wordt de batterij expliciet benoemd met randvoorwaarden. Mijn verzekering heeft laten weten dat de accu meeverzekerd is en er geen aanvullende voorwaarden zijn. In theorie blijken de extra voorwaarden een brede uitleg te kennen en zou in het gekste geval een laminaatvloer ook als brandbaar kunnen worden gezien. Ik denk persoonlijk dat het allemaal wel mee valt als je maar normaal doet. Het aankloten met de aansluiting en niet conform de gestelde voorschriften, vormt denk ik een groter probleem.
Pak staat voor brandweerPak.geert1992 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:37:
[...]
Als je het advies van @Pakhaas volgt, hoef je je nergens meer zorgen over te maken.
Overigens vraag ik me af of die naam wel zo passend is, gezien zijn ‘bunker’ komt angsthaas misschien dichter in de buurt 😉
Een pak van mijn hart, en inderdaad, mooi bruggetje zo.
Maar als je het over dat brandweerpak hebt, dan wek je wel een beetje de indruk dat je weet waar je het over hebt. Daarom ben ik wel benieuwd: welke maatregelen heb je zelf eigenlijk getroffen om het veilig te houden?
Bij mij staan ze binnen gewoon op de grond (plavuizen)Luuk741 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:28:
In de schuur liggen stoeptegels op de grond, daar heb ik HPL plaat onder geschoven, maar er ook achter tegen de (houten) wand.
Het op wielen zetten zie ik geen nut in.
Als je er een hondje onder wil moet je de specs wat die kan dragen met een korrel zout nemen.
Het zelfde hondje bij verschillende verkopers zit som 50 kg verschil in.
Neem dan in ieder geval een met gelagerde wielen, die zullen niet zo snel breken.
Stel je plaatst het op een plek waar je het naar buiten kan rollen, zie ik er nog wel een meerwaarde in. Maar als ik het mij goed herinner heb jij het buiten in een schuur staan toch?Polvo176 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:41:
[...]
Bij mij staan ze binnen gewoon op de grond (plavuizen)
In de schuur liggen stoeptegels op de grond, daar heb ik HPL plaat onder geschoven, maar er ook achter tegen de (houten) wand.
Het op wielen zetten zie ik geen nut in.
Als je er een hondje onder wil moet je de specs wat die kan dragen met een korrel zout nemen.
Het zelfde hondje bij verschillende verkopers zit som 50 kg verschil in.
Neem dan in ieder geval een met gelagerde wielen, die zullen niet zo snel breken.
[ Voor 202% gewijzigd door geert1992 op 04-04-2026 12:48 ]
Goede vraag.geert1992 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:41:
[...]
Een pak van mijn hart, en inderdaad, mooi bruggetje zo.
Maar als je het over dat brandweerpak hebt, dan wek je wel een beetje de indruk dat je weet waar je het over hebt. Daarom ben ik wel benieuwd: welke maatregelen heb je zelf eigenlijk getroffen om het veilig te houden?
Hier staat hij in de garage op een hondje 3m van de garagedeur op een gladde betonvloer. Eromheen alleen stenen muren en boven aan de balk een brandalarm. Hij staat niet in een een vluchtroute en tussen de garage en woning is een spouwmuur. Verder heb ik gekozen voor Zendure omdat er een airosol brandvertraging in zit en hoop ik dat hij snel genoeg uitschakelt als het er te heet in wordt. Meer kan je niet doen. Ik stap ook gewoon dagelijks in een auto, is ook niet helemaal veilig, maar meer dan aan de verkeersregels houden en gordel om kan ik er niet aan doen.
Ja dat klopt, staat er ook toch?geert1992 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:44:
[...]
Stel je plaatst het op een plek waar je het naar buiten kan rollen, zie ik er nog wel een meerwaarde in. Maar als ik het mij goed herinner heb jij het buiten in een schuur staan toch?
Twee staan binnen in de bijkeuken en twee in de schuur buiten.
In de meeste gevallen zal een drempel een obstakel zijn om ze naar buiten te rollen.
Ze staan boven elkaar, alleen de onderste zou verrolbaar zijn.
Ik kon tot dusver niets vinden over Domoticz integratie voor Zendure, en overstappen op HA via Docker vond ik nog iets teveel gedoe voor nu. Eigenlijk wil ik alleen meten.
Aangezien de API open is, is het uitlezen eigenlijk vrij eenvoudig. Stappenplan:
- Maak in Domoticz een virtual P1 Smart Meter (Electic) aan. De Smart Meter widget is handig, aangezien laden en ontladen worden samengenomen
- Evenzo een Percentage en een Temperature
- Kopiëer onderstaand Python script, en vul zowel het IP van de Zendure als de ELEC_IDX, PERC_IDX en TEMP_IDX van de gecreëerde virtual meters.
- Start het script met python3, en kijk of het werkt
- Leest bij de start de huidige meterstanden uit Domoticz
- Vervolgens:
- Leest elke 5 seconden het rapport van de omvormer uit
- Pakt de actuele vermogens
- Rekent het verbruik uit over de tijd
- Leest de lading en temperatuur van de accupacks uit
- Schrijft deze naar de metertjes
Die laatste vind ik nog wel lastig om goed mee te nemen. Als de accu vol is, dan wordt de offgrid gebruik in de netafname geregistreerd (wat technisch juist is), terwijl anderzijds de accu zou ontladen (dus teruglevering). Als iemand hier wat beters weet hoor ik het wel. Ik heb zelf de intentie om de offgrid alleen in nood te gebruiken.
Verder pak ik nu de temperatuur en lading van beide accus zelf (socLevel, maxTemp) ipv de samenvattende (electricLevel, hyperTmp). De acculading kan duidelijk beiden, maar qua temperatuur is deze 2981 en 2911, accus en voor de behuizing (hyperTmp) 3041 geeft. Ook middelen, of de hoogste van de drie laten zien?
Enfin, als alles werkt, heb je zoiets
/f/image/P1MRD2EgpX9RHyGZOysTdFfN.png?f=fotoalbum_large)
Wat goed overeenkomt met de Zendure app:
/f/image/IVugYncREzjWOcBmlNCKxizz.png?f=fotoalbum_large)
(Perfect eigenlijk mits je gelijktijdig een screenshot neemt én het script niet herstart voor de handleiding hier
/f/image/89vMIgx0VDpMybuE1VyOnsFj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3Gpd8a7DTEUYPJf2EFeE7GE6.png?f=fotoalbum_large)
Dit is dus alleen uitlezen, en dat is prima zo voor mij. Binnen Domoticz kun je deze input dan weer gebruiken voor verdere aansturing. De accu behoort het sluitstuk te zijn, en met NOM reageert hij prima op alle andere dingen die in huis gebeuren.
Ben je tevreden, stop dan het script en maakt het een service. Voor een Raspberry Pi gaat dat zo:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [Unit] Description=Start Zendure battery meter script at Startup After=domoticz.service [Service] ExecStart=/home/ZWARTOOG/scripts/zendure_accu.py [Install] WantedBy=multi-user.target |
1
2
3
4
5
6
| sudo chmod a+x /home/ZWARTOOG/scripts/zendure_accu.py sudo chmod 664 /etc/systemd/system/zendure_accu.service sudo systemctl daemon-reload sudo systemctl enable zendure_accu.service sudo systemctl start zendure_accu.service sudo service zendure_accu start |
Het script is overigens sterk gebaseerd op een kWh meterscript van @klump4u
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
| #!/usr/bin/env python3 import time import json import urllib3 from urllib.request import urlopen import threading import logging import logging.handlers ZENDURE_URL = 'http://192.168.1.123/properties/report' ELEC_IDX = 156 PERC_IDX = 177 TEMP_IDX = 178 GET_URL = 'http://localhost:8080/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid=%d' SET_URL = 'http://localhost:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=%d&nvalue=0&svalue=%d;%d;%d;%d;%d;%d' SET_URL_GENERIC = 'http://localhost:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=%d&nvalue=0&svalue=%d' syslog = logging.handlers.SysLogHandler(address='/dev/log', facility='local1') syslog.setFormatter(logging.Formatter('zendure_accu.py: %(levelname)s %(message)s')) logging.getLogger().addHandler(syslog) logging.getLogger().setLevel(logging.INFO) logging.info('Started, measuring Zendure thuisaccu') # Here we wait until Domoticz is started while True: try: res = json.load(urlopen(GET_URL % ELEC_IDX)) if res['status'] != 'OK': raise Exception('Error reading Zendure') logging.info('Read current meter start data as: ' + res['result'][0]['Data']) currentMeters = res['result'][0]['Data'].split(';'); # Read current values consumptionInput = float(currentMeters[0]); offGridInput = float(currentMeters[1]); consumptionOutput = float(currentMeters[2]); offGridOutput = float(currentMeters[3]); logging.info('Read current meter start data: Home Output %f, Home Input %f, Grid Output %f, Grid Input %f' % (consumptionOutput , consumptionInput , offGridOutput , offGridInput)); break except Exception as e: logging.warning( e ) time.sleep(30.0) while True: TIME_PREV = time.time(); try: time.sleep(5) # Read values from Zendure values = json.load(urlopen(ZENDURE_URL)) outputPower = float(values['properties']['outputHomePower']); inputPower = float(values['properties']['gridInputPower']); offGridOutputPower = float(values['properties']['gridOffPower']); offGridInputPower = float(values['properties']['solarInputPower']); TIME_NOW = time.time(); TIME_ELAP = TIME_NOW - TIME_PREV; consumptionInput += inputPower*TIME_ELAP/3600; # Charging battery - tariff 1 consumptionOutput += outputPower*TIME_ELAP/3600; # Discharging battery - tariff 1 offGridInput += offGridInputPower*TIME_ELAP/3600; # Charging battery - tariff 2 offGridOutput += offGridOutputPower*TIME_ELAP/3600; # Discharging battery - tariff 2 # Average state of charge and temperature over the battery pack currentSoC = 0; currentTemp = 0; for batteryIdx in range(0, len(values['packData'])): currentSoC += float(values['packData'][batteryIdx]['socLevel'])/len(values['packData']); currentTemp += float(values['packData'][batteryIdx]['maxTemp'] - 2731)/len(values['packData'])/10.0; TIME_PREV = TIME_NOW # Update counters try: res = json.load(urlopen((SET_URL) % (ELEC_IDX, int(consumptionInput), int(offGridInput), int(consumptionOutput), int(offGridOutput), int(inputPower), int(outputPower)))) if res['status'] != 'OK': raise Exception('Domoticz json error') logging.info('Zendure accu usage %d %d' % (int(inputPower), int(outputPower) ) ) res = json.load(urlopen((SET_URL_GENERIC) % (PERC_IDX, int(currentSoC) ))); if res['status'] != 'OK': raise Exception('Domoticz json error') logging.info('Zendure accu SoC level %d ' % int(currentSoC) ) res = json.load(urlopen((SET_URL_GENERIC) % (TEMP_IDX, currentTemp ))); if res['status'] != 'OK': raise Exception('Domoticz json error') logging.info('Zendure accu temperature %d ' % currentTemp ) except Exception as e: logging.warning( e ) except Exception as e: logging.warning( e ) |
Er zijn meer zaken die de profielen verkopen, als je dit wilt omdat het niet brandbaar is is er meestal wel ergens een verkooppunt in de buurt te vinden. Persoonlijk denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen, zelfs als je ze op houten balkjes zet. Bij de meeste foto's zie ik nogal zaken boven en opzij van de batterijen staan en de hitte zal toch hoofdzakelijk naar boven gaan.Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:25:
[...]
nog beter, bouw er een bunker omheen, uiteraard met ingebouwde airco en ventilatie, branddetectie en een automaisch blussysteem ? iets wat de PGS-37-1 aangeeft bijvoorbeeld.![]()
![]()
Overigens denk ik dat deze discussie nu wel genoeg "uitgemolken" is.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Wel Schuko bij 2400 watt, geen Schuko maar CEE, Powercon stekkers die niet bedoeld zijn voor residentiël gebruik en het vast gaan aansluiten maar eigenlijk geen idee hebben hoe. Ik geloof best dat er weinig gebeurt en dat er meer opties zijn dan een vaste aansluiting maar als een verzekering moeilijk wil gaan doen dan kijken ze eerder hiernaar.Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:38:
[...]
even een vraag ? wat bedoel je met "aankloten met de aansluiting en niet conform de gestelde voorschriften" .
Ik keek deze ochtend omstreeks 8u en bij mij staat alles keurig in de grafieken. Ik heb geen leverancier geselecteerd, maar een formule ingesteld.Polvo176 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:02:
[...]
Niet dus.
Laten we eerlijk zijn, als een stapel met die accu's de lucht in gaat en je huis fikt af dan vraag ik me af wat er nog terug te vinden is over welke stekker hoe of wat.AquilaXL schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:10:
[...]
Wel Schuko bij 2400 watt, geen Schuko maar CEE, Powercon stekkers die niet bedoeld zijn voor residentiël gebruik en het vast gaan aansluiten maar eigenlijk geen idee hebben hoe. Ik geloof best dat er weinig gebeurt en dat er meer opties zijn dan een vaste aansluiting maar als een verzekering moeilijk wil gaan doen dan kijken ze eerder hiernaar.
Ik heb gewoon een nieuwe aardlekautomaat in de meterkast gezet, 2,5mm2 ymvk naar onder (kelder) en daar een 16A geschikte Schuko wandcontactdoos gemonteerd. Alles netjes gemonteerd inclusief PVC buis. Kelder is van beton, vloer bestaat uit tegels.. Buiten dat het altijd verstandig is de voorwaarden van de verzekering te lezen is dit op geen manier te verkopen als 'grof nalatig' zijn met de installatie mocht het wel in brand vliegen. 10A continue mag nooit voor problemen zorgen.
Ik heb voor de bijverwarmer van de warmtepomp die max 3000W doet wel een CEE gemonteerd aangezien die met 6mm2 draad kwam (theorie kun je hem instellen op 32A enkelfase namelijk) en dan kom je niet uit met een normale stekker.
Ik heb inmiddels mijn tweede en derde module opgehaald voor de AC2400
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Is niet batterij type afhankelijk, de app hangt gewoon.gigi64 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:53:
Heeft er iemand dit ook voor bij zendure2400 ac : bij statistieken dan energie aanvraag geweigerd? Geen statistieken? Hoe oplossen
[Afbeelding]
Bij sommige is uit en in loggen voldoende, ik heb de app er afgegooid en opnieuw geïnstalleerd voor het weer werkte.
ik heb hier verder geen verstand van, dus het lijkt mij dat als het de ene kant op 2400 watt mag zijn, dat de andere kant op ook zou mogen, maar, wellicht zeg ik wel iets ontzettend raars. Hoe dan ook, hoe veilig is die 800 watt dan?
Ik wil alleen maar het grootste deel van het jaar de nachten (vrijwel volledig) overbruggen, en dan is 5 kWh voldoende. Ik ga dus geen torens bouwen of wat dan ook, het zal bij die 5 kWh blijven, of wellicht nog een 2e erbij mocht blijken dat die 5 stelselmatig te weinig is, maar wat maakt die 800 watt nou veiliger als via diezelfde stekker wel met 2400 watt geladen kan worden?
Of haal ik hier dingen door elkaar?
Och ja, je moet toch wat he.
Netjes gedaan, mooi te zien hoe men hier zo mee bezig is.Zwartoog schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:02:
Domoticz metertjes
Ik kon tot dusver niets vinden over Domoticz integratie voor Zendure, en overstappen op HA via Docker vond ik nog iets teveel gedoe voor nu. Eigenlijk wil ik alleen meten
...
Have fun
Er is een topic over hoe zendure te integreren met HA, misschien hier ook je post plaatsen? Kan altijd mensen helpen. Of maak nieuw draadje.
Evt de code in github zetten zodat hij makkelijk in een topic start vermeld kan worden en evt wat klussers hier aan kunnen mee werken om het verder uit te werken.
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
"Wel Schuko bij 2400 watt" ; dat is zo'n dingetje, formeel is een type F stekker (of CEE 7/4) is eigenlijk gewoon hiervoor gedacht, het probleem zit hem niet zo zeer in het type als mn in de combinatie met het stopcontact waar deze stekker ingaat, en dan eigenlijk de staat van onderhoud cq hoe goed e.e.a. in geinstalleerd. (versleten of juist niet versleten contacten bv een onjuiste installatie). Dat deze stekker mn bij langdurige hoge belasting hier aan zijn grenzen komt is dus wel een punt. Bedenk dat de standaard vermogensuitgifte van een PiB met zijn 800W output echter prima bij deze stekker past.AquilaXL schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:10:
[...]
Wel Schuko bij 2400 watt, geen Schuko maar CEE, Powercon stekkers die niet bedoeld zijn voor residentiël gebruik en het vast gaan aansluiten maar eigenlijk geen idee hebben hoe. Ik geloof best dat er weinig gebeurt en dat er meer opties zijn dan een vaste aansluiting maar als een verzekering moeilijk wil gaan doen dan kijken ze eerder hiernaar.
"geen Schuko maar CEE", eigenlijk zou dit dus een beter alternatief zijn voor de F-stekker, dus wat je nu weer bedoeld met "aankloten met de aansluiting"ontgaat me hier. Mn omdat juist een CEE stekker en WCD juist bedoeld zijn voor duidelijk hogere en vooral continue belastingen.
"Powercon stekkers" ben ik het met je eens, of stekkers ( de F-types dan) nu wel of geen CE moeten hebben is de vraag, ik heb in ieder geval geen enkele stekker gezien die deze niet heeft.
"vast gaan aansluiten maar eigenlijk geen idee hebben hoe" is eigenlijk wel een punt, en dat gaat eigenlijk over alles wat met werken aan een electrische installatie te maken heeft, en geld eigenlijk voor alles wat je doet.
Ja, je moet wel verstand hebben van dingen die je doet, en zeker als je dat doet met een vaste aansluiting, je moet dan gewoon wel over ten minste de basiskennis van een huisinstallatie weten, zeker als je ook nog een ingreep in je groepenkast gaat uitvoeren, want bij een vaste installatie eigenlijk een vast onderdeel van je werkzaamheden zou moeten zijn en in mijn ogen wordt daar ook hier op tweakers vaak veel te licht over gedaan.
kijk maar de lui die met nagenoeg geen kennis van electra gewoon zelf met een victron systeem aan de gang gaan, en volgen blindelinks een of andere checklist of stappenplan.
Werkte super vlot. Kon vooralsnog alleen basis laden en ontladen met een schema omdat de Shelly Pro 3EM 3ct63 nog niet is aangesloten. (Weinig tijd gehad)
Fun fact:
In de Android app willen ze allerlei info van je weten (privacy gerelateerd) en volgens de Apple app zou de app geen data van je inzien.
Opzetten was in een paar minuutjes gepiept.
Ik ga zo het tweede setje uitpakken en testen.
Binnenkort de onderverdeelkast ophangen met, HS, Alamats en een paar groepen. Shelly aansluiten en dan kan het feest beginnen.
:strip_exif()/f/image/ZQyIaJ98t2J07O4thC6QW0P3.jpg?f=fotoalbum_large)
Zappi kan niet overweg met negatieve stroom
[ Voor 16% gewijzigd door elektriekert op 04-04-2026 15:02 ]
- De discussie over de hondjes en de balken eronder ging niet over de warmte maar over de kou.
LifePo batterijen kunnen heel slecht tegen de kou en als je ze dus buiten of in de schuur van de grond afhaalt blijven ze aanzienlijk warmer, mits dat die optrekkende kou tegenhoud. - Schuko's zijn wel gespecificeerd voor 16A maar niet gemaakt om dat continue te verdragen, zoek maar eens op het internet naar verbrande wcd's, neem dus liever een CEE.
Er is natuurlijk al veel over geschreven, maar tldr:Just_A_User schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:59:
In hoeverre is zo'n 800 watt veilig? Want je kunt 'm in 't stopcontact pluggen, en dat is wat ik dus van plan ben, maar in hoeverre is dat veilig? Want van wat ik er van begrijp is dat het ding via datzelfde stopcontact wel met 2400 watt kan laden, maar ontladen gaat dan met 800 watt?
ik heb hier verder geen verstand van, dus het lijkt mij dat als het de ene kant op 2400 watt mag zijn, dat de andere kant op ook zou mogen, maar, wellicht zeg ik wel iets ontzettend raars. Hoe dan ook, hoe veilig is die 800 watt dan?
Ik wil alleen maar het grootste deel van het jaar de nachten (vrijwel volledig) overbruggen, en dan is 5 kWh voldoende. Ik ga dus geen torens bouwen of wat dan ook, het zal bij die 5 kWh blijven, of wellicht nog een 2e erbij mocht blijken dat die 5 stelselmatig te weinig is, maar wat maakt die 800 watt nou veiliger als via diezelfde stekker wel met 2400 watt geladen kan worden?
- De bedrading in huis is gemaakt om achter een 16A zekering te zitten, met nog enige marge
- Bij 2400W laden gaat de stroom keurig door de zekering en zal de stroom door de draden nooit boven de 16A uitkomen
- Bij 2400W ontladen (10A!) kun je dus een situatie krijgen dat er 26A door de draden gaat: 16 A door de zekering, en 10A vanaf de accu. Dat is te veel en de draden worden warm, brandgevaar etc.
- Door ontladen te begrenzen op 800W (3,5A) blijf je over het algemeen nog wel binnen de marge die er in de bedrading zit.
10A van de batterij naar de meterkast en maximaal 16A van de meterkast naar een groep met verbruiker(s).
Alleen als je zware verbruiker samen met de Zendure op een groep zet kan er teveel stroom gaan lopen.
Die 800W is enkel een aanbeveling voor als je geen eigen groep hebt voor de Zendure, maar mijn visie is dat je dat gewoon niet moet doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 04-04-2026 15:09 ]
Ik had een gelijksoortig iets. Kreeg het uiteindelijk verholpen door de app volledig te verwijderen en opnieuw te installeren.gigi64 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:53:
Heeft er iemand dit ook voor bij zendure2400 ac : bij statistieken dan energie aanvraag geweigerd? Geen statistieken? Hoe oplossen
[Afbeelding]
Niemand?EnWe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:45:
Aangezien de shelly plug s gen3 nu wordt ondersteund in Zendure heb ik er gisteravond direct twee besteld om eens wat te proberen.
Ik heb de plug in de shelly app toegevoegd en vervolgens in de zendure app het shelly account gekoppeld en de shelly plug als apparaat toegevoegd.
Ik kan de plug nu vanuit de zendure app inderdaad handmatig aan en uit zetten, dit lijkt dus goed te gaan 🥳
Verder van belang om te weten, ik heb de Zendure smartmeter P1 in gebruik.
Wat ik zou willen bereiken via de zendure app is het volgende schema / prioriteit instelling:
1. Overtollige energie (zonnepanelen op dak) laad eerst de zendure solarflow 800 pro accu op.
2. Indien de accu zijn % heeft bereikt, en er is nog steeds sprake van overtollige opgewekte zonne energie, wil ik dat dan de shelly plug aan schakelt.
Momenteel is de auto modus geactiveerd.
Ik heb al het nodige in de zendure app geprobeerd maar snap nog niet helemaal hoe dit nu ingesteld moet worden.
Ook AI gevraagd maar afhankelijk van hoe je de vraag stelt krijg je verschillende antwoorden.
Iemand die mij hier mee op weg kan helpen?
Ik zag een waarschuwing voorbij komen over het plaatsen van een accu onder de omvormer. Waarschijnlijk door het recente probleem. Nu dacht ik gezien/gelezen te hebben dat je de accu met beugeltjes moest vast zetten. Maar er zitten helemaal geen beugels bij de accu?
Het gaat hier om de 2400ac+ icm 3000L accu. Ik dacht nadat ik eerst alleen even de 2400ac+ zelf gebruikt te hebben om nu eens een accu er onder te plaatsen.
De "oude" 2400 AC is een losse omvormer met veel minder gewicht.
en laten we juist hebben afgesproken dat die speciale Zendure (cq thuis-batterij) groep waarmee je dus die 10A kunt gaan halen daar dus geen andere ding (verbruiker of niet) op gaan aansluiten, dus het enige ding wat door die groep en dus bedrading zal gaan lopen is maximaal die 10A.Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:07:
Die 26A kan alleen gaan lopen als je die Zendure niet op een eigen groep zet.
10A van de batterij naar de meterkast en maximaal 16A van de meterkast naar een groep met verbruiker(s).
Alleen als je zware verbruiker samen met de Zendure op een groep zet kan er teveel stroom gaan lopen.
wat hier bedoeld is dat het dus een heel slecht idee is om toch maar die thuis-batterij van zijn limiet instelling te zetten ondanks dat deze NIET over zijn eigen groep beschikt.
dat snap ik even niet, want dat is namelijk via de netcode en andere wettelijke regels wel vastgesteld, dus niets aanbeveling maar gewoon een wettelijke bepaling indien de thuis-batterij op een normale groep (gemeenschappelijk gebruik) is aangesloten.Die 800W is enkel een aanbeveling voor als je geen eigen groep hebt voor de Zendure, maar mijn visie is dat je dat gewoon niet moet doen.
Nee dat was het doel van mijn vraag niet. Het was puur interesse want no way dat ik, op stekker aangesloten, die instelling zou aanpassen dat ie dan 2400 alsnog gaat leveren.Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:52:
[...]
en laten we juist hebben afgesproken dat die speciale Zendure (cq thuis-batterij) groep waarmee je dus die 10A kunt gaan halen daar dus geen andere ding (verbruiker of niet) op gaan aansluiten, dus het enige ding wat door die groep en dus bedrading zal gaan lopen is maximaal die 10A.
wat hier bedoeld is dat het dus een heel slecht idee is om toch maar die thuis-batterij van zijn limiet instelling te zetten ondanks dat deze NIET over zijn eigen groep beschikt.
[...]
dat snap ik even niet, want dat is namelijk via de netcode en andere wettelijke regels wel vastgesteld, dus niets aanbeveling maar gewoon een wettelijke bepaling indien de thuis-batterij op een normale groep (gemeenschappelijk gebruik) is aangesloten.
Ik heb geen verstand van stroom maar ik ben ook weer geen debiel.
Och ja, je moet toch wat he.
Nee dat is nergens wettelijk vastgelegd.
Zelfs de NEN1010 is enkel via het bouwbesluit in wet verankerd, maar dat geld alleen voor nieuwbouw en verbouw.
Maar ook de NEN1010 spreekt zich hier niet expliciet over uit (ik heb tenminste niets kunnen vinden).
Theoretisch kunnen energiemaatschappijen dingen eisen in hun aansluit voorwaarden maar daar staat ook niets in zulke details in.
Wat wel overal geëist wordt is een veilige aansluiting, maar dat is natuurlijk een vaag begrip
En een controle is er al helemaal niet.
Wat verzekering maatschappijen er van vinden is overigens een ander verhaal
ja, volledig veilig mits het stopcontact nog volledig in orde is en je de groep zelf al niet tot zijn maximum hebt belast.Just_A_User schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:59:
In hoeverre is zo'n 800 watt veilig? Want je kunt 'm in 't stopcontact pluggen, en dat is wat ik dus van plan ben, maar in hoeverre is dat veilig? Want van wat ik er van begrijp is dat het ding via datzelfde stopcontact wel met 2400 watt kan laden, maar ontladen gaat dan met 800 watt?
om dat te bekijken kijk gewoon naar de maximale vermogens wat de aangesloten apparaten verbruiken, kom je dan in de buurt van de 2.800 W dan wordt het opletten ( 2.800 = 3600 - 800 ). Op een normale 16A groep kan dus maximaal 3600W (afgerond, exact is dat 230V*16A=3.680W).
bij het laden ziet dat de zekering echter bij ontladen gaat dat dus niet eerst door je zekering en ziet deze deze 800W dus niet, die 800W is juist gekozen omdat normaal gezien je deze reserve wel beschikbaar hebt.
ja, dit zijn infeite twee zaken die wel in verbinding met elkaar staan.ik heb hier verder geen verstand van, dus het lijkt mij dat als het de ene kant op 2400 watt mag zijn, dat de andere kant op ook zou mogen, maar, wellicht zeg ik wel iets ontzettend raars. Hoe dan ook, hoe veilig is die 800 watt dan?
om te kunnen kijken of die 5 kWh voor jou voldoende is zul je dus moeten kijken wat zowel je verbruik (per dag) is en wat je PV op die zelfde dag kan leveren (dus in feite wat je nu nog ongebruikt terug het net opstuurt (de zogenamde overhead PV)
het beste is om naar je verbruik in de maanden maart, april, augustus, september en oktober te gaan kijken, tijdens de zomer maanden heb je waarschjijnlijk toch al te veel PV stroom en in de winter juist te weinig terwijl je vraag dan juist veel groter is, dat los je dus met een thuis-batterij niet op.
m.b.t. die 800W versu 2.400W ligt dus zoals al aangegeven in het feit dat de eene (2.400W) een gewone verbruiker is, en dus geen probleem (tenslotte bij meer dan 16A verbruik zal je zekering gaan aanspreken), de 800W is de veilige limiet voor een gezamelijk gebruikte groep, wil je meer zul je dus een aparte groep alleen voor die Zendure thuis-batterij moeten laten aanleggen, dan kun je ook vol vermogen veilig afgeven.
jawel, kijk maar naar de netcode en in de warenwet (NVWA), een stekker thuis-batterij valt namelijk onder de warenwet.Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:02:
@Jan-tweak
Nee dat is nergens wettelijk vastgelegd.
Zelfs de NEN1010 is enkel via het bouwbesluit in wet verankerd, maar dat geld alleen voor nieuwbouw en verbouw.
Maar ook de NEN1010 spreekt zich hier niet expliciet over uit (ik heb tenminste niets kunnen vinden).
Theoretisch kunnen energiemaatschappijen dingen eisen in hun aansluit voorwaarden maar daar staat ook niets in zulke details in.
Wat wel overal geëist wordt is een veilige aansluiting, maar dat is natuurlijk een vaag begrip
En een controle is er al helemaal niet.
Wat verzekering maatschappijen er van vinden is overigens een ander verhaal
Het bouwbesluit bestaat niet meer, in de Bbl (=opvolger bouwbesluit) is zowel dit bij nieuwbouw als verbouw vastgelegd dat de NEN1010 van toepassing is, en daarmee heb je alle fases van gebruik van een woning bepaald, zo snel je ook maar iets met je electrische installatie doet val je automatisch in de "verbouw" sectie.
Dus ga je bv een WCD vernieuwen val je al in de "verbouw" sectie van de Bbl.
een PIB valt echter niet onder de NEN1010, dat geld overigens voor alle aangesloten apparatuur met een stekker, vast aangesloten thuis-batterijen vallen daartegen wel onder de NEN1010.
[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 04-04-2026 16:55 ]
Ga nog wel een extra AB3000L bestellen, het doel is hier om zoveel mogelijk opwek te verbruiken vanuit de batterij, hierbij is voor mij terug verdien tijd van de installatie niet relevant. Ik het leuk dat het verbruik uit het lichtnet de afgelopen week nihil is geweest en er maar een klein beetje terug geleverd is.
Waarom niet? Het staat stil, stabiel en wordt alleen verplaatst als er brand zou uitbreken.gielz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:29:
[...]
Is zon hondje dan bedoelt om constant te belasten? Dacht dat dit alleen voor verhuizingen was.
Maar ik zou er zeker niet 1 van de nieuwe modellen op zetten. Deze zijn te onstabiel met meerdere 3000Ls.
Dus hiermee zeg je ook, koop geen Zendure, want onlangs waren er berichten dat er 2 gesmolten waren?geert1992 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:31:
[...]
Na het bericht van laatst, zou ik niemand meer een hondje adviseren, en dat was met een 2400ac, welke super stabiel staat.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84989434
Vind dat er hier te snel over 1 nacht ijs wordt gevaren met adviezen en dus in deze niet meer doen...
Niks op de persoon zelf, maar was het geen onkunde? Wat voor hondje was het, wat was de ondergrond waar het hondje op stond, lag er iets in de weg etc, zonder details is het makkelijk oordelen en sowieso op 1 verhaal, gelijk deze conclusie trekken vind ik te snel.
Dank je! Het past niet in het HA, topic maar ik kan een crosspost in het Domoticz topic plaatsen. Of een link in de OP.DrNickB schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:03:
[...]
Netjes gedaan, mooi te zien hoe men hier zo mee bezig is.
Er is een topic over hoe zendure te integreren met HA, misschien hier ook je post plaatsen? Kan altijd mensen helpen. Of maak nieuw draadje.
Evt de code in github zetten zodat hij makkelijk in een topic start vermeld kan worden en evt wat klussers hier aan kunnen mee werken om het verder uit te werken.
Apart draadje of github heb ik echt de tijd niet meer voor om te onderhouden, maar wie wil mag het overnemen
Leuk, maar dit zou 500kg moet kunnen dragen, heb toch meer vertrouwen in mijn hondje dan of ben ik te sceptisch omdat het Ali is?Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:22:
[...]
Die dingen kunnen 500 kg per stuk dragen, dus 2000 kg met z'n vieren.
We hebben ze hier onder een vierzit bank zitten, staan echt rotsvast.
of je dat nu wel of niet doet, is natuurlijk helemaal aan je zelf, echter met een eigen groep kun je gewoon veilig een thuis-batterij (Zendure of ander merk) prima gebruiken en dat ook op 2.400W ( dat is 10,5A ).Just_A_User schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:59:
[...]
Nee dat was het doel van mijn vraag niet. Het was puur interesse want no way dat ik, op stekker aangesloten, die instelling zou aanpassen dat ie dan 2400 alsnog gaat leveren.
zeker als je dat door een deskundige laat installeren en met goed matterieel, en als je een stekker niet vertrouwd gebruik dan de hier al vaak genoemde CEE stekker en WCD.
![]() | ![]() |
ik zou niet durven om ook maar iets in die richting aan te geven.Ik heb geen verstand van stroom maar ik ben ook weer geen debiel.
Net even de netcode doorgespit maar daar staat echt helemaal niets in over hoe iets aangesloten moet worden.Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:12:
[...]
jawel, kijk maar naar de netcode.
Het bouwbesluit bestaat niet meer, in de Bbl (=opvolger bouwbesluit is zowel dit bij nieuwbouw als verbouw vastgelegd dat de NEN1010 van toepassing is, en daarmee heb je alle fases van gebruik van een woning bepaald, zosnel je ook maar iets met je electrische installatie doet val je automatisch in de "verbouw" sectie.
een PIB valt echter niet onder de NEN1010, dat geld overigens voor alle aangesloten apparatuur met een stekker, vast aangesloten thuis-batterijen vallen daartegen wel onder de NEN1010.
Enkel eisen aan de omvormers, zoals spanning stabiliteit, frequentie en afschakelen als er geen netspanning meer is.
Ook de NE1010 zegt er niets specifiek over.
de oude netcode is dit jaar door de Systeemcode elektriciteit 2026 vervangen.Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:54:
[...]
Net even de netcode doorgespit maar daar staat echt helemaal niets in over hoe iets aangesloten moet worden.
Enkel eisen aan de omvormers, zoals spanning stabiliteit, frequentie en afschakelen als er geen netspanning meer is.
Ook de NE1010 zegt er niets specifiek over.
in art. 3.2 t/m 3.9 staan de specifieke voorwaarden voor wat wij thuis-batterijen bedoelen (§ 3.2 Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W).
zoals al eerder is aangegeven, dat je niets in de NEN1010 kunt vinden is vrij logisch, de NEN1010 stopt bij het WCD, alles daarachter (dus ook de stekker ed) valt niet meer onder de NEN1010.
Waar lees je dat ik het iemand zou afraden?Catdogsf schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:35:
[...]
Dus hiermee zeg je ook, koop geen Zendure, want onlangs waren er berichten dat er 2 gesmolten waren?
Vind dat er hier te snel over 1 nacht ijs wordt gevaren met adviezen en dus in deze niet meer doen...
Niks op de persoon zelf, maar was het geen onkunde? Wat voor hondje was het, wat was de ondergrond waar het hondje op stond, lag er iets in de weg etc, zonder details is het makkelijk oordelen en sowieso op 1 verhaal, gelijk deze conclusie trekken vind ik te snel.
“Iemand niet adviseren” is wat mij betreft iets anders dan “afraden”. Dat eerste is terughoudendheid, dat tweede is een actief negatief advies.
Ik heb mijn setup op een aparte groep aangesloten en naar buiten gevoerd (de meterkast uit) met een CEE connector, werkt prima met 2400 watt ontladen er word niets warm.Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:51:
[...]
of je dat nu wel of niet doet, is natuurlijk helemaal aan je zelf, echter met een eigen groep kun je gewoon veilig een thuis-batterij (Zendure of ander merk) prima gebruiken en dat ook op 2.400W ( dat is 10,5A ).
zeker als je dat door een deskundige laat installeren en met goed matterieel, en als je een stekker niet vertrouwd gebruik dan de hier al vaak genoemde CEE stekker en WCD.[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
ik zou niet durven om ook maar iets in die richting aan te geven.
Zoals ik al zei staat er niets over in de netcode, met betrekking hoe je het moet aansluiten enkel de zaken die ik al genoemd heb.Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:02:
[...]
de oude netcode is dit jaar door de Systeemcode elektriciteit 2026 vervangen.
in art. 3.2 staan de specifieke voorwaarden voor wat wij thuis-batterijen bedoelen (§ 3.2 Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W).
zoals al eerder is aangegeven, dat je niets in de NEN1010 kunt vinden is vrij logisch, de NEN1010 stopt bij het WCD, alles daarachter (dus ook de stekker ed) valt niet meer onder de NEN1010.
Heb je het wel gelezen?
En voor vaste aansluitingen zou er best iets over in de NEN1010 kunnen staat maar dat doet het niet.
ja, wat verwacht je van de "netcode" dan, daar staat dus duidelijk <800W, hoe duidelijker wil je het hebben ?Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:08:
[...]
Zoals ik al zei staat er niets over in de netcode, met betrekking hoe je het moet aansluiten enkel de zaken die ik al genoemd heb.
Heb je het wel gelezen?
en nee, daar staat dus niet hoe je de stekker in het WCD moet stoppen, daar is deze regelgeving ook niet voor bedoeld, het stelt alleen de randvoorwaarden vast.
nogmaals, zelfs als er iets over PIB in de NEN1010 zou staan (doet het niet), dat valt dit gewoon buiten de werkingsveld van die norm, en dus daarom niet van belang.En voor vast aansluitingen zou er best iets over in de NEN1010 kunnen staat maar dat doet het niet.
Die 800W komt overigens vanuit EU normering, zoals zo veel van onze regelgeving, ook is de NEN1010 in feite niets anders dan een nederlandse vertaling van EU normering.
En geen van beiden specificeren hoe je dat moet aansluiten of over groepen verdelen.
Enkel hoe ze moeten functioneren.
En dat is alles wat ik beweerde, terwijl jij zei dat het in de netcode geregeld is.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Zojuist de balans opgemaakt voor de RTE van de 1600 AC+ en die is 81% met NOM.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Ik heb 1 klem aan de zonnepanelen hangen, in het plaatje van het huis (in de app) zie ik netjes het gele lijntjes richting de accu gaan en ook het vermogen klopt met wat de Enphase app aangeeft.
Alleen de grafiek werk soms wel en soms niet. Daarom heb ik de app op een andere telefoon geïnstalleerd om te zien of een fresh install dit zou oplossen. Maar dat was niet zo.
Nu zie ik op de originele telefoon een melding “aanvraag geweigerd”
Iemand dit ook ervaren ? Een oplossing?
Zou het gewoon een 2400 AC+ zijn die ze hebben afgeknepen?Taro schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:05:
Ah, het gaat weer over NEN1010... En weer ontopic aub.
Zojuist de balans opgemaakt voor de RTE van de 1600 AC+ en die is 81% met NOM.
Omvormers hebben over het algemeen het hoogste rendement bij maximale belasting.
- Taro
- Niet online
De 1600 AC+ is qua model en uitvoering eerder een zwaardere 800 Plus met noodstroomuitgang en zonder MPPT dan een kleinere 2400 AC+.Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:47:
[...]
Zou het gewoon een 2400 AC+ zijn die ze hebben afgeknepen?
Omvormers hebben over het algemeen het hoogste rendement bij maximale belasting.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
- Taro
- Niet online
Waarschijnlijk moet je opnieuw inloggen, je kunt niet met dezelfde login op meerdere devices zijn ingelogd.Jetro schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:41:
Ik zit een beetje te klooien met de weergave van de CT50 klemmen (Zendure CT3) in de app.
Ik heb 1 klem aan de zonnepanelen hangen, in het plaatje van het huis (in de app) zie ik netjes het gele lijntjes richting de accu gaan en ook het vermogen klopt met wat de Enphase app aangeeft.
Alleen de grafiek werk soms wel en soms niet. Daarom heb ik de app op een andere telefoon geïnstalleerd om te zien of een fresh install dit zou oplossen. Maar dat was niet zo.
Nu zie ik op de originele telefoon een melding “aanvraag geweigerd”
Iemand dit ook ervaren ? Een oplossing?
[Afbeelding]
Wat betreft de CT-klem van de 3CT-meter: Daar durf ik niets over te zeggen, geen ervaring mee.
- Taro
- Niet online
Nee, moet je zelf berekenen, bij voorkeur bij de stekker en niet via de eigen App, dan neem je alle factoren mee.Gramser schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:50:
Ik lees hier net over RTE - dat is geen cijfer dat de app zelf weergeeft toevallig?
- Taro
- Niet online
Dan krijg je dus wel een andere RTE dan met vol op 2400 Watt laden/ontladenGramser schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:54:
Ah! Dan zou ik er voor een dagje wel een keer een HW-plug tussen kunnen zetten. Maar dan beperk ik ‘m wel even tot 1500-2000W ofzo.
Voor de 2400 AC/AC+/Pro kan je rekenen op 85.5-88% RTE bij vol vermogen.
voor een niet continu gebruik gaat ook 2400W gewoon prima, die van mij werd niet echt super warm, ik heb echter voor een vaste meting toch maar gekozen voor een kWh meter in de groepenkast, ook omdat de socket in combinatie met een 230V CEE stekker toch niet zo lekker paste.Gramser schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:54:
Ah! Dan zou ik er voor een dagje wel een keer een HW-plug tussen kunnen zetten. Maar dan beperk ik ‘m wel even tot 1500-2000W ofzo.
Dan gaan we gewoon voor de volle 2400 😈!!Taro schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:08:
[...]
Dan krijg je dus wel een andere RTE dan met vol op 2400 Watt laden/ontladen
Voor de 2400 AC/AC+/Pro kan je rekenen op 85.5-88% RTE bij vol vermogen.
Is een HW plug bi-directional?Gramser schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:54:
Veel pluggen zijn dat niet.
Yes, dat is de hw plug.Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:18:
[...]
Is een HW plug bi-directional?
Veel pluggen zijn dat niet.
Hoop niet dat dit lang gaat duren, heb al een feedback erover doorgestuurd.
Ik heb ze gewoon hoor. Ik zit ook bij zonneplan. Morgenmiddag 7ct incl belastingen. Zonder belasting -4 ct.schnumi schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:35:
En weer staan de uurtarieven van morgen niet in de app voor een dynamisch contract, tenminste wij zitten bij zonneplan.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/Tgi17Kj84deotRe8fcAuCicL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jhpSGgvotxIOHubnCSUgoDzo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Yzedp11Rb6Vo8RistnNr8N1c.jpg?f=fotoalbum_tile)