QuietQueue schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Ik zou mijn AC2400+ ook wat frisse lucht willen bezorgen en ben gecharmeerd door de koeler van @geert1992 . Ik zit wel met een paar vraagjes:
  1. De koeler wordt achterop gemonteerd. Dit wil zeggen dat de 2400+ niet meer met de bijgeleverde beugels aan muur gemonteerd kan worden?
    Wat is de ideale afstand tussen de 2400+ en de muur, rekening houdend met de dikte van de koeler en de nodige luchtspleet?
    Zijn er ergens langere beugels te vinden die montage aan de muur in dat geval mogelijk maken?
  2. Zijn de limieten van de ingebouwde thermostaat bij te regelen? Of is het eenvoudigste een smart plug met HA aansturen?
Rechtop op een aluminium koellichaam met fans met een hoge statische druk is mijns inziens de beste oplossing. Je wilt de lucht met voldoende druk door de finnen van het koelblok blazen, zodat je de warmte zo efficiënt mogelijk kunt afvoeren.
  1. In de nieuwste versie heb ik ook gaten voorzien om de originele montagebeugels te kunnen gebruiken. Zo kun je de complete set met koeler weer netjes en stevig bevestigen.
  2. Het mooiste is om de koeler via een smart plug of een off-grid stopcontact te schakelen. De temperatuursensor zit tegen de binnenzijde van het koelblok. Hierdoor zal de sensor sneller reageren op temperatuurveranderingen dan wanneer deze aan de buitenzijde zou zitten. Beide opties zullen uiteindelijk goed koelen, maar met de sensor aan de binnenzijde zal het systeem sneller reageren.
Via de zijkant met een kamer ventilator kan ook, maar je blaast dan haaks op de koel ribben, en dit zal veel minder effect hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 21-08-2026 14:56 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• QuietQueue
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 12:31
geert1992 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Rechtop op een aluminium koellichaam met fans met een hoge statische druk is mijns inziens de beste oplossing. Je wilt de lucht met voldoende druk door de finnen van het koelblok blazen, zodat je de warmte zo efficiënt mogelijk kunt afvoeren.
  1. In de nieuwste versie heb ik ook gaten voorzien om de originele montagebeugels te kunnen gebruiken. Zo kun je de complete set met koeler weer netjes en stevig bevestigen.
Dus je schroeft de koeler op de AC2400+ en de montagebeugels langs 1 kant aan de koeler en aan de andere kant aan de muur? Ik ga er van uit dat deze genoeg heeft met de 5 cm luchtspleet van de Zendure afstandshouders om zijn ding te kunnen doen?

Hoe dik is de koeler?
Het mooiste is om de koeler via een smart plug of een off-grid stopcontact te schakelen. De temperatuursensor zit tegen de binnenzijde van het koelblok. Hierdoor zal de sensor sneller reageren op temperatuurveranderingen dan wanneer deze aan de buitenzijde zou zitten. Beide opties zullen uiteindelijk goed koelen, maar met de sensor aan de binnenzijde zal het systeem sneller reageren.
Kan je, in geval van smart plug, de default waarden van de sensor van de koeler verlagen? Heeft weinig zin om de smart plug aan te schakelen, als de koeler vervolgens zegt "naah, ik vind het nog niet warm genoeg" ;)
Via de zijkant met een kamer ventilator kan ook, maar je blaast dan haaks op de koel ribben, en dit zal veel minder effect hebben.
Duidelijk, hoewel ik met mijn houtje-touwtje opstelling hier net wel al een mooi effect zag (10 graden op grofweg 10 minuten).

Een eventueel voordeel van kolom ventilator is dat de batterijen ook wat van de wind kunnen genieten?

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:55
Heb mijn oog laten vallen op de 2400AC+ met 1 AB3000L, nu zie ik deze bij techpunt vrij aardig aangeprijsd, met p1 meter nu voor 1514.-.

Hebben de mensen die zendure langer volgen de verwachting/ervaring of bijv. blackfriday een betere prijs gaat geven?
Weet dat ze in het verleden wel eens tot 45% korting gaven, maar volgens mij niet op een net-nieuw product. Heb met salderen tot eind vh jaar in principe natuurlijk de tijd om te wachten.
QuietQueue schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:55:
[...]

Dus je schroeft de koeler op de AC2400+ en de montagebeugels langs 1 kant aan de koeler en aan de andere kant aan de muur? Ik ga er van uit dat deze genoeg heeft met de 5 cm luchtspleet van de Zendure afstandshouders om zijn ding te kunnen doen?

Hoe dik is de koeler?
De koeler steekt ongeveer 5 cm uit aan de achterkant. De originele beugels (metalen hoekjes) kun je vervolgens weer aan de koeler bevestigen.

Het koelen van de behuizingen zal waarschijnlijk wel enig effect hebben, maar dat zal naar mijn verwachting marginaal zijn. Vooral de bekabeling in de behuizing wordt warm. Omdat deze bekabeling niet direct tegen de zijkant van de behuizing aanligt, zal het koelen van de buitenkant maar beperkt effect hebben.

Als je met een smart plug wilt werken, zou ik voor een uitvoering zonder thermostaat kiezen. Er kan tenslotte maar 1 kapitein aan het roer staan.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:49
geert1992 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:16:
[...]

De koeler steekt ongeveer 5 cm uit aan de achterkant. De originele beugels (metalen hoekjes) kun je vervolgens weer aan de koeler bevestigen.

Het koelen van de behuizingen zal waarschijnlijk wel enig effect hebben, maar dat zal naar mijn verwachting marginaal zijn. Vooral de bekabeling in de behuizing wordt warm. Omdat deze bekabeling niet direct tegen de zijkant van de behuizing aanligt, zal het koelen van de buitenkant maar beperkt effect hebben.
waarom koelen op de koelribben aan de achterkant. is het niet slimmer om bovenop aan de achterkant een aantal ventilatoren (grootte van radiator ventilatoren) te monteren en daarmee de lucht langs de ribben omhoog te trekken?

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:09
Hier ook besloten om de AC2400+ op een aparte groep te zetten. Heb deze een kleine 2 weken maar merk op dat 800w opnemen gewoon niet snel genoeg is. Er gaat nog teveel van ons verbruik terug naar het stroomnet/verloren omdat 800w heel beperkt is in opname op niet-zonnige dagen.

Eerste week van september wordt dit aangepast.
HiBe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:40:
[...]

waarom koelen op de koelribben aan de achterkant. is het niet slimmer om bovenop aan de achterkant een aantal ventilatoren (grootte van radiator ventilatoren) te monteren en daarmee de lucht langs de ribben omhoog te trekken?
Allemaal al geprobeerd bij de vorige modellen. Als je echt wilt koelen, heb je statische druk nodig. Iemand gebruikte laatst een mooie metafoor: je gaat thuis ook niet achter een ventilator zitten, maar juist ín de luchtstroom.

Blazen is beter dan zuigen.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 21-08-2026 17:54 ]

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:03
Aeien schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:13:
Heb mijn oog laten vallen op de 2400AC+ met 1 AB3000L, nu zie ik deze bij techpunt vrij aardig aangeprijsd, met p1 meter nu voor 1514.-.

Hebben de mensen die zendure langer volgen de verwachting/ervaring of bijv. blackfriday een betere prijs gaat geven?
Weet dat ze in het verleden wel eens tot 45% korting gaven, maar volgens mij niet op een net-nieuw product. Heb met salderen tot eind vh jaar in principe natuurlijk de tijd om te wachten.
Volgens mij was deze van de week nog goedkoper....

• Aeien
AquilaXL schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:04:
[...]

Volgens mij was deze van de week nog goedkoper....
Nu is die combi 1855e bij zendure?

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:28
Bij het koelen van je omvormer ☝️

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:36

koboy

Heb een idee voor een icon

geert1992 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:53:
[...]

Allemaal al geprobeerd bij de vorige modellen. Als je echt wilt koelen, heb je statische druk nodig. Iemand gebruikte laatst een mooie metafoor: je gaat thuis ook niet achter een ventilator zitten, maar juist ín de luchtstroom.

Blazen is beter dan zuigen.
Je hebt toch net als de "officiële" fan unit voor de 2400AC een spleet van een cm of 2 a 3 zitten tussen de fan unit en het koellichaam?
Je zou denken dat een flow fan dan beter is omdat die meestal meer lucht verplaatst en dus een hogere druk genereert. Een pressure fan is bedoeld om om door obstakels direct voor de fan heen te blazen met minimaal terugkaatsen van de verplaatste wind. Dit gaat wel ten koste van de hoeveelheid verplaatste lucht.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• QuietQueue
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 12:31
geert1992 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:16:
[...]

Top!
.

Als je met een smart plug wilt werken, zou ik voor een uitvoering zonder thermostaat kiezen. Er kan tenslotte maar 1 kapitein aan het roer staan.
Jouw uitvoering is altijd met thermostaat, denk ik?
Voordeel daarvan is dan wel weer dat die nog aan het werk schiet als bv. wifi of HA plat ligt ...
QuietQueue schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:20:
[...]

Top!

[...]

Jouw uitvoering is altijd met thermostaat, denk ik?
Voordeel daarvan is dan wel weer dat die nog aan het werk schiet als bv. wifi of HA plat ligt ...
Kan zowel met als zonder.

koboy schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:31:
[...]

Je hebt toch net als de "officiële" fan unit voor de 2400AC een spleet van een cm of 2 a 3 zitten tussen de fan unit en het koellichaam?
Je zou denken dat een flow fan dan beter is omdat die meestal meer lucht verplaatst en dus een hogere druk genereert. Een pressure fan is bedoeld om om door obstakels direct voor de fan heen te blazen met minimaal terugkaatsen van de verplaatste wind. Dit gaat wel ten koste van de hoeveelheid verplaatste lucht.....
Casefans heb je grofweg in twee types:

Hoge statische druk: bedoeld om lucht door een weerstand heen te drukken, bijvoorbeeld door de koelribben van een CPU-koeler of radiator.

Hoge airflow: bedoeld om vooral veel lucht te verplaatsen wanneer er weinig weerstand is, zoals voor de in- en uitlaat van een computerbehuizing.

Hier botst de lucht als het ware direct op het koellichaam van de omvormer. Je wilt de lucht dus daadwerkelijk door de koelribben heen drukken. Daarom is hier vooral een ventilator met voldoende statische druk belangrijk, en niet alleen een hoge airflow.

• koboy

koboy

geert1992 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:47:
[...]

Casefans heb je grofweg in twee types:

Hoge statische druk: bedoeld om lucht door een weerstand heen te drukken, bijvoorbeeld door de koelribben van een CPU-koeler of radiator.

Hoge airflow: bedoeld om vooral veel lucht te verplaatsen wanneer er weinig weerstand is, zoals voor de in- en uitlaat van een computerbehuizing.

Hier botst de lucht als het ware direct op het koellichaam van de omvormer. Je wilt de lucht dus daadwerkelijk door de koelribben heen drukken. Daarom is hier vooral een ventilator met voldoende statische druk belangrijk, en niet alleen een hoge airflow.
Eens, en wat ik ook eerder zei....
Maar dit is vooral van belang als je de fan (vrijwel) direct tegen het obstakel aan hebt. Bij een flow-fan komt een deel van de lucht dan gewoon door de dan heen terug.
Maar wanneer je een afstand hebt van 2 a 3 cm, zoals de Zendure fan zou dat wel eens niet zo kunnen zijn, de lucht kan dan rondom wegvloeien en het penetreren van de koelribben is dan meer afhankelijk van de daadwerkelijke luchtsnelheid/druk die hoger is bij een flow fan.

Vandaar dat ik begon met de vraag: heb je een spleet tussen de fans en het koellichaam. Wanneer dat het geval is, heb je het verschil getest?

Ik heb momenteel een 20cm (flow) fan bijna direct op het koellichaam zitten. Hierbij komt een flink deel van de lucht terug door de fan. Het losser maken van de bevestiging naar een spleet van 4mm zorgde al voor een merkbare verbetering zowel in temperatuur als in terugkaatsende lucht.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

koboy schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:59:
[...]

Eens, en wat ik ook eerder zei....
Maar dit is vooral van belang als je de fan (vrijwel) direct tegen het obstakel aan hebt. Bij een flow-fan komt een deel van de lucht dan gewoon door de dan heen terug.
Maar wanneer je een afstand hebt van 2 a 3 cm, zoals de Zendure fan zou dat wel eens niet zo kunnen zijn, de lucht kan dan rondom wegvloeien en het penetreren van de koelribben is dan meer afhankelijk van de daadwerkelijke luchtsnelheid/druk die hoger is bij een flow fan.

Vandaar dat ik begon met de vraag: heb je een spleet tussen de fans en het koellichaam. Wanneer dat het geval is, heb je het verschil getest?

Ik heb momenteel een 20cm (flow) fan bijna direct op het koellichaam zitten. Hierbij komt een flink deel van de lucht terug door de fan. Het losser maken van de bevestiging naar een spleet van 4mm zorgde al voor een merkbare verbetering zowel in temperatuur als in terugkaatsende lucht.
Je gebruikt nu ook een flow fan, om lucht ergens tegen aan te drukken. Zo'n 20cm fan is gemaakt om lucht zonder weerstand te verplaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 21-08-2026 21:26 ]

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:18
HiBe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:24:
ik heb inmiddels ook het probleem met de 2400AC en de smeltende connector. nu krijg ik van zendure de optie om de hele stapel te vervangen door een identieke 2400AC stapel of door een 2400AC+ stapel (met iets minder capaciteit).

Op zich ben ik tevreden over de 2400AC, en deze past optimaal in de ruimte die ik beschikbaar heb. nu is de vraag of de connector problemen een specifieke batch is of dat dit een ontwerp probleem van het product is.

Ik kan me nl. niet herinneren dat dit vorig jaar al speelde, maar pas sinds dit voorjaar. Ben benieuwd naar de ervaringen hier.
Ikzelf heb ook de 2400AC, (nog nergens last van) maar als ik in jou situatie zou zitten en die optie zou krijgen dat je wederom een 2400AC als vervanging krijgt aangeboden, zou ik in de mail vragen of het probleem met de connectors is verholpen als ze daar ja op zeggen, zou ik vragen welke batch valt dan wel onder die connector problemen...

• koboy

koboy

geert1992 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:24:
[...]

Je gebruikt nu ook een flow fan, om lucht ergens tegen aan te drukken. Zo'n 20cm fan is gemaakt om lucht zonder weerstand te verplaatsen.
Ik weet waar het probleem zit in mijn huidige opstelling, maar uit interesse ben ik benieuwd naar jouw ervaringen met jouw product. Geen kritiek dus, maar kijken of er al data beschikbaar is en ik dus niet zelf het wiel aan het uitvinden bent.

Op een zekere afstand ben je het voordeel van de pressure fan kwijt. Deze heeft bladen die geoptimaliseerd zijn om terugkaatsende lucht toch "mee naar de uitgang te nemen", ten koste van pure luchtverplaatsing. Op een gegeven afstand gaat dan dus de pure luchtsnelheid en luchtverplaatsing van de flow fan winnen. De hamvraag is: is dit bij meer of minder dan 3 cm?
Vandaar mijn vraag:
1. Heeft jouw koeler ook pootjes van 3 cm net als de Zendure fan voor de 2400AC en dus rondom vrije ruimte voor de wegstromen de lucht?
2. Heb je jouw koeler ooit eens getest met flow geoptimaliseerde fans?

N.B. ik heb hier nog een perfect werkende Zendure unit liggen. Een ontwerp voor een adapter plate zit al in mijn hoofd, maar als ik voldoende koeling krijg met de lekker stille 20 cm noctua op 3 cm afstand heeft dat mijn voorkeur. Grootste probleem zit in het punt dat ik zelf geen 3d printer heb, en het dus niet een kwestie van een avondje knutselen is. Die noctua fan is trouwens geen weggegooid geld, die gaat gewoon de voorraad bak voor een volgende PC in als dat zo uitkomt.

koboy schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:08:
[...]

Ik weet waar het probleem zit in mijn huidige opstelling, maar uit interesse ben ik benieuwd naar jouw ervaringen met jouw product. Geen kritiek dus, maar kijken of er al data beschikbaar is en ik dus niet zelf het wiel aan het uitvinden bent.

Op een zekere afstand ben je het voordeel van de pressure fan kwijt. Deze heeft bladen die geoptimaliseerd zijn om terugkaatsende lucht toch "mee naar de uitgang te nemen", ten koste van pure luchtverplaatsing. Op een gegeven afstand gaat dan dus de pure luchtsnelheid en luchtverplaatsing van de flow fan winnen. De hamvraag is: is dit bij meer of minder dan 3 cm?
Vandaar mijn vraag:
1. Heeft jouw koeler ook pootjes van 3 cm net als de Zendure fan voor de 2400AC en dus rondom vrije ruimte voor de wegstromen de lucht?
2. Heb je jouw koeler ooit eens getest met flow geoptimaliseerde fans?

N.B. ik heb hier nog een perfect werkende Zendure unit liggen. Een ontwerp voor een adapter plate zit al in mijn hoofd, maar als ik voldoende koeling krijg met de lekker stille 20 cm noctua op 3 cm afstand heeft dat mijn voorkeur. Grootste probleem zit in het punt dat ik zelf geen 3d printer heb, en het dus niet een kwestie van een avondje knutselen is. Die noctua fan is trouwens geen weggegooid geld, die gaat gewoon de voorraad bak voor een volgende PC in als dat zo uitkomt.
Ik heb destijds behoorlijk wat getest en mijn bevindingen ook in dit topic gedeeld.

Mijn beste ervaring was met een fan met hoge statische druk. In mijn testen nam de luchtsnelheid van een flow fan sneller af naarmate deze dichter bij het oppervlak werd geplaatst. Volgens mij ook door jou ondervonden.

Ik heb dit getest met een luchtsnelheidsmeter, waarbij ik op verschillende afstanden heb gemeten hoe snel de airflow afnam. Een fan met hoge statische druk kun je behoorlijk dicht op het oppervlak plaatsen, zonder dat dit direct ten koste gaat van de airflow.

Ik heb de fan geplaatst op een afstand waarbij ik geen verlies in airflow zag.

• vati69
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:15
sir_knudde schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:14:
[...]

Krijg je het dan voor elkaar om in te stellen, dat de batterij moet worden geladen en dat dit primair uit de PV komt met een aanvulling uit het net?

Bijvoorbeeld:
laden totaal met 1000W
waarvan 750W uit de PV direct aan de sf800+
en de andere 250W uit het net.
ik zie in de zendure app dat op de NOM stand dit - jouw voorbeeld - grofweg werkt. niet perfect overigens, zie genoeg eigenaardigheden die ik niet verwacht. de opstellling draait hier in deze setup nu een maand. deze periode is zeker niet representatief, ook niet om alles goed/optimaal in te regelen. ik heb ook nog niet van deze periode alle gegevens goed bekeken om te bepalen wat "niet perfect" concreet betekent in verbruik, RTE, enz. ook nog niet hoe het zit met jouw voorbeeld.

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-08 21:19
stefan14 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:24:
[...]

Ik draai sinds een paar dagen 2.0.2 op mijn 2400 ac+ en pro (beide met 2x ab3000l). Had de max soc bewust op 98% laten staan vanwege die issues. Vanmorgen op 100% gezet, vol geladen, en nu zijn ze beide aan het ontladen. Eens kijken of dat de komende dagen ook zo blijft.
Helaas, na meer dan een week geen issues moest ik zojuist weer ingrijpen bij mijn 2400 Pro. Soc 100%, geen bypass meer, en reageerde niet op ontlaadcommandos.

• sanderjohan
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-08 21:20
Hoi allemaal

Ik heb twee vrijwel identieke Zendure SolarFlow 2400 AC’s, één in de werkkamer en één in de bijkeuken. Beide hebben 3× AB3000X en firmware V2.0.1.

Het vreemde is dat de SolarFlow in de werkkamer met dezelfde configuratie normaal laadt en in de bijkeuken ergens een vaste vermogenslimiet van ongeveer 75% toepast.

Bij de bijkeuken laadt de SolarFlow structureel maar ongeveer 75% van het ingestelde vermogen:
  • 1000 W ingesteld → ± 750 W werkelijk
  • 1500 W ingesteld → ± 1100 W werkelijk
  • 2200 W ingesteld → ± 1600–1700 W werkelijk
HEMS staat uit en de Home Assistant-automatisering die de Zendure aanstuurt is via gielz. De accu’s zijn volgens de app in goede staat en de temperaturen zijn normaal. Ik heb ook testen uitgevoerd met de automatisering uit en rechtstreeks via de Zendure app, maar dat maakte geen verschil

Iemand enig idee waar dit door veroorzaakt kan worden? Firmware, hardware, een verborgen instelling of een andere limiet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK-SXSYqh-wFhfIb77VQaWHbqCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jEYw75aA2spH7M9uua1tllZC.png?f=fotoalbum_large
sanderjohan schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:56:
Hoi allemaal

Ik heb twee vrijwel identieke Zendure SolarFlow 2400 AC’s, één in de werkkamer en één in de bijkeuken. Beide hebben 3× AB3000X en firmware V2.0.1.

Het vreemde is dat de SolarFlow in de werkkamer met dezelfde configuratie normaal laadt en in de bijkeuken ergens een vaste vermogenslimiet van ongeveer 75% toepast.

Bij de bijkeuken laadt de SolarFlow structureel maar ongeveer 75% van het ingestelde vermogen:
HEMS staat uit en de Home Assistant-automatisering die de Zendure aanstuurt is via gielz. De accu’s zijn volgens de app in goede staat en de temperaturen zijn normaal. Ik heb ook testen uitgevoerd met de automatisering uit en rechtstreeks via de Zendure app, maar dat maakte geen verschil

Iemand enig idee waar dit door veroorzaakt kan worden? Firmware, hardware, een verborgen instelling of een andere limiet?

[Afbeelding]
Heb je misschien een gesmolten connector.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2336400

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:56
Dat klopt helemaal niet met wat hij beschrijft. De batterij werkt wel maar niet op vol vermogen. Met een gesmolten connector werkt het helemaal niet meer.

@sanderjohan heb je in de app wel het totale vermogen goed ingesteld? Via die app moet je verklaringen uploaden als je boven 2400W wilt gaan in totaal. Misschien dat je daar tegenaan loopt? Just guessing.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:12
@sanderjohan je geeft aan dat je de gielz aansturing gebruikt, heb je dan ook de node red oplossing van gast777 omdat je meer dan 1 omvormer hebt?

Er is ook een apart topic specifiek voor Zendure in HA, je zou daar ook even navraag kunnen doen.

• sanderjohan
  • Laatst online: 25-08 21:20
Bedankt voor alle reacties en meedenken. Mijn terugkoppeling:

- De tweeede set is nieuw dus zeker geen gesmolten connector

- ik heb de nodered zeker ingebruik in die werkt uitstekend. Echter ik denk niet dat het een HA probleem is. Ook als ik rechtstreeks via de Zendure app aanstuur zie ik hetzelfde probleem.

- vermogen gaat > 800w dus dat is geen probleem. Echter wordt deze op ca 75% afgetopt tot ca 1600w.

Ik heb een ticket aangemaakt bij Zendure en hopelijk wordt dit snel opgelost

Mvg, Sander

Zendure 2x AC2400 17,3kWh, Zaptec Go2, Enphase 5600WP, Home assistant running on Proxmox, KIA EV6 and Mini Cooper SE

[ Voor 11% gewijzigd door sanderjohan op 23-08-2026 14:33 ]

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19:40
Aeien schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:13:

Uit interesse: waarom kies je voor deze en niet voor de SolarFlow 3000 Mix AC+? Die is bij Techpunt 1754,10 en dan heb je 8kwh capaciteit ipv 5,28kwh. En eventueel nog wat extra vermogen (3kw vs 2,4kw). Voor iets meer dan 200 euro extra

• Aeien
JeroenVerweij schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Uit interesse: waarom kies je voor deze en niet voor de SolarFlow 3000 Mix AC+? Die is bij Techpunt 1754,10 en dan heb je 8kwh capaciteit ipv 5,28kwh. En eventueel nog wat extra vermogen (3kw vs 2,4kw). Voor iets meer dan 200 euro extra
Goede vraag!

De overweging was:
Ik kom in de analyse (jeroen.nl) uit op een batterij van 5-8kwh als meest rendabel. Daarom wilde ik met 5.28kwh beginnen, met evt later uitbreiden met extra AB3000L's naar 8.2kwh of 11kwh.
Aanvankelijk vond ik de 3000 mix ook beter, maar ik zag als nadelen:
- niet makkelijk modulair uit te breiden in kleine stappen.
- actieve koeling met mogelijk (veel?) lawaai?

Toegegeven: van 8 naar 10kwh uitbreiden is economisch ws niet snel rendabel en de batterij komt in het washok op zolder, waar lawaai niet veel uit maakt.
Maar je hebt gelijk, wellicht moet ik dit heroverwegen.
Ik neem verder aan dat het in praktisch gebruik hetzelfde werkt, vnl in home assistant aansturing?

Ik kwam met doorlezen van dit topic niet makkelijk posts tegen met dit dilemma, maar ben absoluut geinteresseerd in andermans visie :) Thanks dus voor je interesse

[ Voor 3% gewijzigd door Aeien op 23-08-2026 15:30 ]

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:45
Aeien schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:30:
[...]

Goede vraag!

De overweging was:
Ik kom in de analyse (jeroen.nl) uit op een batterij van 5-8kwh als meest rendabel. Daarom wilde ik met 5.28kwh beginnen, met evt later uitbreiden met extra AB3000L's naar 8.2kwh of 11kwh.

Toegegeven: van 8 naar 10kwh uitbreiden is economisch ws niet snel rendabel en de batterij komt in het washok op zolder, waar lawaai niet veel uit maakt.
Ik neem verder aan dat het in praktisch gebruik hetzelfde werkt, vnl in home assistant aansturing?

Ik kwam met doorlezen van dit topic niet makkelijk posts tegen met dit dilemma, maar ben absoluut geinteresseerd in andermans visie :) Thanks dus voor je interesse
die 5~8kWh is dat netto? (let op 12% tot 95% SoC)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19:40
Aeien schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:30:
[...]

Goede vraag!

De overweging was:

Ik snap je overweging wat betreft het uit kunnen breiden. Maar in hoe verre denk je dat dat echt gaat gebeuren als je met 5-8kwh op de sweet spot zit?

En heb je een 3-fase aansluiting? Mocht je in de toekomst helemaal los willen gaan qua uitbreiding, dan zou ik in dat geval eerder voor een batterij per fase gaan zodat je fases mooi in balans zijn. In plaats van 1 stack uitbreiden met extra modules.

Voor HA aansturing zou ik even de reviews lezen, dat is een punt wat ik zelf namelijk ook nog moet uitvogelen :)

• Aeien
Hansieo schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

die 5~8kWh is dat netto? (let op 12% tot 95% SoC)
JeroenVerweij schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:47:
[...]

Ik snap je overweging wat betreft het uit kunnen breiden. Maar in hoe verre denk je dat dat echt gaat gebeuren als je met 5-8kwh op de sweet spot zit?

En heb je een 3-fase aansluiting? Mocht je in de toekomst helemaal los willen gaan qua uitbreiding, dan zou ik in dat geval eerder voor een batterij per fase gaan zodat je fases mooi in balans zijn. In plaats van 1 stack uitbreiden met extra modules.

Voor HA aansturing zou ik even de reviews lezen, dat is een punt wat ik zelf namelijk ook nog moet uitvogelen :)
Yeah, tis batterij capaciteit, waarbij ze rekening houden met 75% RTE en 90% depth of discharge. Níet helemaal de representatief, maar goed.

Besparing bij capaciteit 8kwh ~430e/j, bij 5kwh ~360e/j.

Zo kwam ik aanvankelijk op 5kwh uit, maar uiteraard ligt het eraan hoeveel die extra 3kwh kosten :) dus de mix 3000 zou goed kunnen, als ie qua functionaliteit ook past

[ Voor 37% gewijzigd door Aeien op 23-08-2026 16:02 ]

• AquilaXL
Aeien schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:02:
[...]

[...]

Yeah, tis batterij capaciteit, waarbij ze rekening houden met 75% RTE en 90% depth of discharge. Níet helemaal de representatief, maar goed.

Besparing bij capaciteit 8kwh ~430e/j, bij 5kwh ~360e/j.

Zo kwam ik aanvankelijk op 5kwh uit, maar uiteraard ligt het eraan hoeveel die extra 3kwh kosten :) dus de mix 3000 zou goed kunnen, als ie qua functionaliteit ook past
De mix is een mooie machine hoor maar ik lees washok en zolder. Dit apparaat staat op wieltjes maar weegt wel 81kg wat je even naar boven moet sjouwen. Ik snap daarin dat modulair wint.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-08 22:22
Recent heb ik 3 van de 800 Plus modellen aangeschaft met de intentie deze aan te sluiten in de garage op de 3 PV groepen. Voor de veiligheid hebben de stopcontacten die op deze groepen zitten natuurlijk een extra 16A automaat.

Graag zou ik een P1 meter toevoegen en die data terugkoppelen aan de batterijen, maar hoe slim is de slimme meter? Die slimme meter ziet uit die groep stroom afkomstig uit PV zowel als uit batterijen. De batterijen zien vervolgens hun eigen geleverde vermogen toegevoegd als PV input op de balans.

Stel het is eind van de middag en het gevraagde vermogen is 1000W, PV aanbod is 400W en de batterijen zijn vol. De batterij begint te ontladen met 600W. Nu ziet de batterij dus 400W+600W = 1000W 'pv' aanbod en een resterende vraag van 0. Kan de Zendure hiermee omgaan?

Zo niet dan zal ik de batterijen over andere groepen moeten verdelen, helaas zijn die qua veiligheid allemaal op minder wenselijke locaties in het huis.

• AquilaXL
maarten12100 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:16:
Recent heb ik 3 van de 800 Plus modellen aangeschaft met de intentie deze aan te sluiten in de garage op de 3 PV groepen. Voor de veiligheid hebben de stopcontacten die op deze groepen zitten natuurlijk een extra 16A automaat.

Graag zou ik een P1 meter toevoegen en die data terugkoppelen aan de batterijen, maar hoe slim is de slimme meter? Die slimme meter ziet uit die groep stroom afkomstig uit PV zowel als uit batterijen. De batterijen zien vervolgens hun eigen geleverde vermogen toegevoegd als PV input op de balans.

Stel het is eind van de middag en het gevraagde vermogen is 1000W, PV aanbod is 400W en de batterijen zijn vol. De batterij begint te ontladen met 600W. Nu ziet de batterij dus 400W+600W = 1000W 'pv' aanbod en een resterende vraag van 0. Kan de Zendure hiermee omgaan?

Zo niet dan zal ik de batterijen over andere groepen moeten verdelen, helaas zijn die qua veiligheid allemaal op minder wenselijke locaties in het huis.
Nee dit werkt niet zoals geschetst en het wordt ook niet aangeraden om ze op dezelfde groep als je PV te zetten. Een meter is "slim" door zijn manier van communiceren, dit heeft niets met het meten te maken. Jouw kWh meter ziet een vermogen, en of deze het net in vloeit of het huis ingaat. Bij een stroomvraag naar het huis toe zullen dus de batterijen gaan leveren, ongeacht hoeveel PV er opgewekt word.

• Aeien
AquilaXL schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:13:
[...]

De mix is een mooie machine hoor maar ik lees washok en zolder. Dit apparaat staat op wieltjes maar weegt wel 81kg wat je even naar boven moet sjouwen. Ik snap daarin dat modulair wint.
Goed punt.

Ansich zou ik het met z'n 2en wel boven krijgen, als het daarna 15 jaar mee gaat :P
Ga ik er even vanuit dat het washok (gewapend betonnen vloer) de miele wasmachine, droger én mix 3000 kan dragen ;)

Weet iemand hoe actief/luid de ventilator van de mix 3000 is?

[ Voor 12% gewijzigd door Aeien op 23-08-2026 17:26 ]

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Aeien schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Goed punt.

Ansich zou ik het met z'n 2en wel boven krijgen, als het daarna 15 jaar mee gaat :P
Ga ik er even vanuit dat het washok (gewapend betonnen vloer) de miele wasmachine, droger én mix 3000 kan dragen ;)

In het Mix topic (Het grote Zendure Mix thuisaccu, PowerHub en EVFlow topic) heb je denk ik meer kans op goede feedback, hier hangen vooral de plug-en-play Zenduristen uit.

• bilgy_no1
Aeien schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Goed punt.

Als je met volwassenen samen naast de wasmachine kan staan weet je zeker dat de vloer een stapeltje batterijen en 2 personen ook kan dragen.

• bilgy_no1

Een P1 meter rapporteert alleen netto vermogens. Je kunt die data wel gebruiken om op 0W afname te sturen op huisniveau. De batterij zelf 'ziet' niets. De aansturing gebeurt vanuit de Zendure applicatie.

De Zendure app kan vziw niet per groep of fase balanceren. Ik denk dat je met Home Assistant wel meer kunt regelen per groep. Of dat nuttig is kun je je afvragen. Check voor de mogelijkheden het daarvoor bestemde HA+Zendure topic.

Tot slot, het is niet helemaal duidelijk hoe je de installatie voor ogen hebt. Kennelijk heb je 3 PV groepen (1 per fase?) en wil je op iedere groep ook een batterij aansluiten. Je schrijft dat 'het stopcontact wel een eigen 16A IA heeft'. Is dat dan via een PV-verdeler?

Lijkt me beter om vanuit de groepenkast nieuwe leidingen te trekken naar die garage.

• VlugVlug
  • Laatst online: 24-08 23:53

Ik heb toevallig net 3 van die batterijen geïnstalleerd. Zoals AquilaXL al stelt werkt het niet zoals jij denkt. Ik heb de Zendure p1 meter in mijn slimme meter geprikt, die ziet of er stroom van óf naar het net stroomt. Komt er stroom van het net dan gaan de batterijen samen die hoeveelheid stroom ontladen. Gaat er stroom naar het net dan gaan de batterijen opladen met de hoeveelheid stroom die je op dat moment terug naar het net stuurt.

Ik heb ze verdeeld over 3 vrijwel onbelaste groepen die elk op een andere fase zitten.

Werkt via de app van Zendure eigenlijk al helemaal goed. Volgende stap is ze bedienen via Home Assistant.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verkoopt Zendure ook losse kabels? Ik wil de kabel met stekker graag houden voor experimenten, bijv. als ik een extra batterij toevoeg, oid. Maar ik wil graag normaal een vaste aansluiting gebruiken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Milmoor schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:11:
Verkoopt Zendure ook losse kabels? Ik wil de kabel met stekker graag houden voor experimenten, bijv. als ik een extra batterij toevoeg, oid. Maar ik wil graag normaal een vaste aansluiting gebruiken.
Nee, helaas. Heb ze wel een paar keer die tip gegeven, maar hebben ze vooralsnog niets mee gedaan.

Je beste kans: Mensen die de 2400 AC terugsturen, de kabels houden en ze via Marktplaats aanbieden :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Taro schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:24:
[...]
Nee, helaas. Heb ze wel een paar keer die tip gegeven, maar hebben ze vooralsnog niets mee gedaan.

Je beste kans: Mensen die de 2400 AC terugsturen, de kabels houden en ze via Marktplaats aanbieden :)
Goede tip. Wat er nu staat is gereserveerd, maar er komen er vast meer. Ik heb ook een advertentie op V&A gezet.

[ Voor 13% gewijzigd door Milmoor op 24-08-2026 12:14 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-08 22:32
Taro schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:24:
[...]

Is toch wel raar.

Als iemand per ongeluk zijn kabel sloopt moet je toch wel aan een nieuwe kabel moeten komen zou je denken?

@Milmoor Heb je Zendure al gevraagd?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:49
knorde schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:45:
[...]

Is toch wel raar.

Als iemand per ongeluk zijn kabel sloopt moet je toch wel aan een nieuwe kabel moeten komen zou je denken?

@Milmoor Heb je Zendure al gevraagd?
ik verwacht dat je die dan via de support desk kunt regelen. Vanuit mijn werk heb ik ervaring met producten en reserve componenten etc. maar om een onderdeel apart bestelbaar te maken is best duur, dus soms is het goedkoper om dit via de support desk af te handelen (Afhankelijk van de prijs van het onderdeel en hoe vaak dit voorkomt).

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:00
sanderjohan schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:56:
Hoi allemaal

[Afbeelding]
Ik heb sinds kort hetzelfde. Het heeft voorheen altijd prima gewerkt, maar sinds kort gaat het laden op minder vermogen dan ingesteld. Dat geldt voor alle vermogens, en ook met en zonder HEMS. Ook in P1-mode wordt met gereduceerd vermogen geladen. Ontladen via P1 is ook van slag. Dat volgt niet meer de nul-lijn. Zodra ik met meer dan 1000W ontlaad zakt ontladen naar 0W en komt daar ook niet meer van af. Heb alle instellingen al opnieuw langsgelopen. Ook maar een ticket bij Zendure geopend.

[ Voor 4% gewijzigd door alexander.hagen op 24-08-2026 22:59 ]

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-08 23:05
Weet iemand hoe het volgende zit:

In de Zendure App zie je het kopje inkomen is dit voor de Nederlandse markt een goede juiste berekening?

En veranderd in de berekening straks nog iets in als de saldering per 1-1-2027 wegvalt?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - 4x Zendure Solarflow 800 plus 7,68kw

• bilgy_no1
Gerry1982 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:10:
Weet iemand hoe het volgende zit:

In de Zendure App zie je het kopje inkomen is dit voor de Nederlandse markt een goede juiste berekening?

En veranderd in de berekening straks nog iets in als de saldering per 1-1-2027 wegvalt?
Dat lijkt me een soort grove inschatting. Om dit te kunnen bepalen moet Zendure immers precies alle voorwaarden van je contract kennen.

Per 1-1-2027 krijg je geen energiebelasting (en BTW daarover) meer vergoed. Dat verandert dus sowieso. Verder hangt het ook weer af van je contract.

Bij vast contract heeft bijv Greenchoice al een tijd terug aangekondigd dat je netto nog maar €0,0025 per kWh krijgt (dus een kwart cent) voor wat je teruglevert. En wat je zelf gebruikt streep je weg tegen je piek en daltarief. Maar er zijn er ook die meerdere tijdvakken hanteren of bijvoorbeeld gratis stroom in het weekend leveren.

Bij dynamisch zijn er aanbieders die wel de inkoopvergoeding terugbetalen bij levering, er zijn er die dat niet doen en dan zijn er die zowel inkoopkosten rekenen bij afname en terugleverkosten rekenen bij teruglevering. Dan heb je er nog die binnen bepaalde tijden een zonnebonus uitkeren.

Maar wat zou je op basis daarvan willen doen? Als je het precies wilt weten moet je het precies berekenen. Is wel te doen in Home Assistant mits je de juiste metingen hebt.

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-08 23:05
bilgy_no1 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:56:
[...]

Dat lijkt me een soort grove inschatting. Om dit te kunnen bepalen moet Zendure immers precies alle voorwaarden van je contract kennen.

Per 1-1-2027 krijg je geen energiebelasting (en BTW daarover) meer vergoed. Dat verandert dus sowieso. Verder hangt het ook weer af van je contract.

Bij vast contract heeft bijv Greenchoice al een tijd terug aangekondigd dat je netto nog maar €0,0025 per kWh krijgt (dus een kwart cent) voor wat je teruglevert. En wat je zelf gebruikt streep je weg tegen je piek en daltarief. Maar er zijn er ook die meerdere tijdvakken hanteren of bijvoorbeeld gratis stroom in het weekend leveren.

Bij dynamisch zijn er aanbieders die wel de inkoopvergoeding terugbetalen bij levering, er zijn er die dat niet doen en dan zijn er die zowel inkoopkosten rekenen bij afname en terugleverkosten rekenen bij teruglevering. Dan heb je er nog die binnen bepaalde tijden een zonnebonus uitkeren.

Maar wat zou je op basis daarvan willen doen? Als je het precies wilt weten moet je het precies berekenen. Is wel te doen in Home Assistant mits je de juiste metingen hebt.
Is meer voor de fun om te weten en een beetje te kijken hoe snel je alles mogelijk terugverdiend.

Je kunt dit contract soort + tarief in de app natuurlijk zelf invullen.

Nu 2 maanden bezig en de teller staat op 52,72 Euro echter is mijn verbruik met in vergelijking met vorig jaar is het verbruik met zo'n 65%-75% gedaald over die 2 maanden dus vond dit bedrag wat laag.

Gaat om 400KW minder * 0,29ct = 116 Euro?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - 4x Zendure Solarflow 800 plus 7,68kw

• bilgy_no1
Gerry1982 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:15:
[...]

Is meer voor de fun om te weten en een beetje te kijken hoe snel je alles mogelijk terugverdiend.

Je kunt dit contract soort + tarief in de app natuurlijk zelf invullen.

Nu 2 maanden bezig en de teller staat op 52,72 Euro echter is mijn verbruik met in vergelijking met vorig jaar is het verbruik met zo'n 65%-75% gedaald over die 2 maanden dus vond dit bedrag wat laag.

Gaat om 400KW minder * 0,29ct = 116 Euro?
Daar ga je al. Ik denk dat je eigen inschatting beter is dan die 'berekening' van Zendure... Misschien rekent die alleen als je netto nog iets hebt teruggeleverd, maar niet de besparing op inkoop. Geen idee verder.

• Moksel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-08 12:42
Ha allen,

Ik kon via de zoekfunctie niet een andere post hierover vinden: als ik in mijn netwerk kijk, dan verbindt de Zendure 2400 Pro bij mij naar Alieexpress. Dit leek mij in eerste instantie gewoon een cloud systeem via waar ik hem online kan opzoeken. Echter heeft hij in de afgelopen drie maanden 5,7gb! aan data verstuurd.

Is iemand anders dit ook opgevallen? Is er iemand er dan ook achter gekomen welke data hij dan stuurt?

Joe! Nick

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:09
Moksel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:41:
Ha allen,

Ik kon via de zoekfunctie niet een andere post hierover vinden: als ik in mijn netwerk kijk, dan verbindt de Zendure 2400 Pro bij mij naar Alieexpress. Dit leek mij in eerste instantie gewoon een cloud systeem via waar ik hem online kan opzoeken. Echter heeft hij in de afgelopen drie maanden 5,7gb! aan data verstuurd.

Is iemand anders dit ook opgevallen? Is er iemand er dan ook achter gekomen welke data hij dan stuurt?

Joe! Nick
Nou nee, maar ik weet ook niet hoe ik dat zou moeten kunnen zien. Hoe heb jij dat inzichtelijk gekregen? Gebruik je daar een programma voor? Ik zou dat ook wel eens willen zien. Overigens heb ik het AP waarmee de Zendures verbinden afgesloten van het internet. In theorie zou dat bij mij dus niet moeten gebeuren.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:54
Moksel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:41:
Ha allen,

Joe! Nick
Zie ctrl-tab in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

Grootste brok data naar mqtteu.zen-iot.com zou ik zeggen; want dat zijn de metrics (Die je in de app ook terug kunt halen ook al draai je HA).

Om te blocken met oudere firmwares is al eens een oplossing gebouwd (anders gaat de internet webserver steeds rebooten)
https://codeberg.org/Daan...poof-european-mqtt-broker

Wat er precies naar Alibaba gaat; weet niet of dat al eens is uitgezocht maar de nieuwere firmwares kan je zonder spoofing blokkeren op je router, dat scheelt je inderdaad verkeer mbt metrics en Chinese oogjes. (Voor wat het waard is want je weet nooit 100% zeker of er andere hardware aanwezig is)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09
Voor de AC2400 is er een nieuwe firmware beschikbaar V2.0.2

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:51
wallieweb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:31:
Voor de 800 plus ook. Ik durf niet te updaten :+ Nu draait alles goed met lokale HA integratie.

🔋 4 x Zendure Solarflow 800 Plus + 4 x AB2000X - 4,7 kWp panelen

• Geert de Graaf
  • Laatst online: 17:37
Taro schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:50:
[...]

In een ander topic is dat recent besproken. En ik heb dit vorige week van Zendure als uitleg ontvangen, dus ja, Type B wordt aangeraden:

For off-grid scenarios, please refer to the following information:
1. Protective Earth (PE) and electrical system type of the backup output
Is the PE of the backup output connected to the input PE? What type of electrical system is used for the backup output—IT or TN-S?
  • When the device is operating in grid-tied mode, the PE of the backup output is connected to the input PE, and the grounding reference comes from the grid grounding system.
  • When switching to off-grid mode, the device disconnects the direct connection to the input PE via a relay and internally simulates a local system, in compliance with relevant IEC standards.
  • For loads that are Class II double-insulated devices (e.g., plastic-housed chargers or lighting), grounding is not required and the leakage risk is relatively low.
  • However, for Class I devices (e.g., metal-cased refrigerators or washing machines), the casing may become live in the event of leakage, so extra attention is required.

2. Residual Current Device (RCD) and protection functions
Is an RCD integrated? Does the backup output socket include short-circuit detection/protection?
  • The device does not integrate an RCD, but it does include residual current monitoring functionality as well as short-circuit detection and protection, in compliance with IEC standards.
  • Users typically connect loads or power strips directly to the off-grid output without external RCD or overcurrent protection devices.
  • The risk remains low unless there is cable damage, internal load failure, or improper installation/use.

For grid-tied scenarios, it is generally recommended to use a Type B RCD instead of Type A.

These questions fall under installation compliance and safety requirements, and the final configuration should be designed and assessed by a locally certified electrician based on the specific building and energy storage system setup.

As the manufacturer, Zendure ensures that the product complies with relevant design, quality, and grid-connection standards. EU Declaration of Conformity (EU DoC), grid certification documents, and user manuals can be provided to customers and electricians for reference.
Zou dit een oplossing kunnen zijn?
Brennenstuhl Veiligheidsstekker - Veiligheidsadapter voor buiten IP54 - 1290660 | bol

Mijn situatie
RCD->GROEP->STOPCONTACT->Zendure 2400->Wasmachine

Zou onderstaande setup de zorgen wegnemen?
RCD->GROEP->STOPCONTACT->Zendure 2400->Brennenstuhl ->Wasmachine

Geert

• wallieweb
doobieters schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:44:
[...]

Voor de 800 plus ook. Ik durf niet te updaten :+ Nu draait alles goed met lokale HA integratie.
Ik heb m gelijk geïnstalleerd.
Geen idee wat gewijzigd is, het werkt nog zoals voorheen :)
Geert de Graaf schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Zou dit een oplossing kunnen zijn?
Brennenstuhl Veiligheidsstekker - Veiligheidsadapter voor buiten IP54 - 1290660 | bol

Mijn situatie
RCD->GROEP->STOPCONTACT->Zendure 2400->Wasmachine

Zou onderstaande setup de zorgen wegnemen?
RCD->GROEP->STOPCONTACT->Zendure 2400->Brennenstuhl ->Wasmachine
wat denk je hiermee te bereiken ? dit is een externe RCCB die jij met je aardlekbeveiling toch al op jouw groep hebt (zou moeten) zitten. dus eigenlijk dubbel op.
Deze kan ook maximaal 3500W aan, dat is dus minder dan 16A ! dit zijn echter piekwaarden, dergelijke stekkers zijn zeker niet bedoeld voor een langdurige belasting van een thuis-batterij, tevens heb je hier ook nog twee stekkerovergangen iets wat je eigenlijk niet zou willen.
Wil je gewoon een betere verbinding met je thuis-batterij heb je eigenlijk maar twee opties:
1) wil je toch meer mobiel kies dan voor een CEE 230V 16A H6 stekker ( mijn advies)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EamQa6xEpbb2umeWXcV01mDTVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lns6ZRKPpouVWlzrRLWIE3ae.jpg?f=user_large
2) vaste aansluiting, maar laat dat dus wel een deskundige doen, dat is toch meer werk dan een lampje vervangen.
voor beide geld eigenlijk wel dat je het beste een thuis-batterij op zijn eigen groep kunt zetten waarop ook (ook later) niets anders op wordt aangesloten, want dan kun je de thuis-batterij ook hoger dan 799W voor het ontladen instellen. Anders blijft die 799W toch echte je maximale limiet.

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:52
wallieweb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:31:
Die is er al een weekje of zo, draait prima.

Zendure 3 x AC2400+ 24.5kWh, Alfen Eve Single pro, Enphase 6000WP, Home assistant running on Proxmox

• wallieweb
Sorry, had de aankondiging hier niet gezien en stond vandaag pas in mijn app.
Voor de AC2400+ had ik wel gezien dat de update er al was enige tijd geleden.

• Geert de Graaf
Jan-tweak schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:52:
[...]

wat denk je hiermee te bereiken ? dit is een externe RCCB die jij met je aardlekbeveiling toch al op jouw groep hebt (zou moeten) zitten. dus eigenlijk dubbel op.
Deze kan ook maximaal 3500W aan, dat is dus minder dan 16A ! dit zijn echter piekwaarden, dergelijke stekkers zijn zeker niet bedoeld voor een langdurige belasting van een thuis-batterij, tevens heb je hier ook nog twee stekkerovergangen iets wat je eigenlijk niet zou willen.
Wil je gewoon een betere verbinding met je thuis-batterij heb je eigenlijk maar twee opties:
1) wil je toch meer mobiel kies dan voor een CEE 230V 16A H6 stekker ( mijn advies)
[Afbeelding]
2) vaste aansluiting, maar laat dat dus wel een deskundige doen, dat is toch meer werk dan een lampje vervangen.
voor beide geld eigenlijk wel dat je het beste een thuis-batterij op zijn eigen groep kunt zetten waarop ook (ook later) niets anders op wordt aangesloten, want dan kun je de thuis-batterij ook hoger dan 799W voor het ontladen instellen. Anders blijft die 799W toch echte je maximale limiet.
Ik begrijp dat je me niet helemaal begrijpt.

Het doel is om een RCD te hebben op de AC output van de zendure (welke ik gebruik voor mijn wasmachine).

De thuisaccu zal in alle gevallen de enige zijn in het stopcontact op de losse groep, op de zendure (met rcd) de wasmachine.

Geert

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03:12
Weet iemand hier hoe de 2400 ac+ de cellen balanceert? Best groot verschil in voltage van de cellen bij 100%, 0.12v en 0.15v nu. Ik lees ergens dat dit passief gebeurt, ipv actief door het BMS. Dat lijkt te kloppen, ik zie geen actief balanceerproces tot vlak bij of op 100%. Dat klinkt alsof ik hem gewoon eigenlijk een dag op 100% moet laten staan, wat in normaal gebruik niet zo snel gebeurt. Next calibration lijkt elke keer op 100% gewoon een maand na nu te verspringen.

Is dit bij jullie beter, of zit er ergens een proces verstopt die dat af en toe toch doet?
Geert de Graaf schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:21:
[...]

Ik begrijp dat je me niet helemaal begrijpt.

Het doel is om een RCD te hebben op de AC output van de zendure (welke ik gebruik voor mijn wasmachine).
oke, ik snap je inderdaad niet, welke AC in/uitgang bedoel je ?
Is dat mogelijk de noodstroom uitgang, want die kost je dus circa 40W per uur, in 24 uur is dat dus al bijna 1 kWh, dan hoef ik je dus niet vertellen dat je dan een kleine 350 kWh aan stroom verbruikt, wat je circa bijna 90 euro per jaar kost terwijl je met die externe stekker nog steeds geen extra meerwaarde hebt, want zolang dat jij een netaansluiting hebt loopt die noodstroom gewoon via je netstroom en dus ook je beveiliging.
die externe RCCB zou alleen zin hebben tijden een off-grid situatie, alleen weet ik niet welke beveiliging Zendure op die off-grid uitgang heeft gezet. Dat zou namelijk wel een goede vraag geweest zijn.
De thuisaccu zal in alle gevallen de enige zijn in het stopcontact op de losse groep, op de zendure (met rcd) de wasmachine.
formeel heeft die Zendure in een on-grid situatie dus geen eigen groep en val dus onder de limiet van 799W, ik hoop dat je dat wel bewust bent. je lust namelijk in on-grid situatie de groep gewoon door aan een andere gebruiker op dezelfde groep.

• bilgy_no1
Jan-tweak schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:02:
[...]
oke, ik snap je inderdaad niet, welke AC in/uitgang bedoel je ?
Is dat mogelijk de noodstroom uitgang, want die kost je dus circa 40W per uur, in 24 uur is dat dus al bijna 1 kWh, dan hoef ik je dus niet vertellen dat je dan een kleine 350 kWh aan stroom verbruikt, wat je circa bijna 90 euro per jaar kost terwijl je met die externe stekker nog steeds geen extra meerwaarde hebt, want zolang dat jij een netaansluiting hebt loopt die noodstroom gewoon via je netstroom en dus ook je beveiliging.
die externe RCCB zou alleen zin hebben tijden een off-grid situatie, alleen weet ik niet welke beveiliging Zendure op die off-grid uitgang heeft gezet. Dat zou namelijk wel een goede vraag geweest zijn.

[...]

formeel heeft die Zendure in een on-grid situatie dus geen eigen groep en val dus onder de limiet van 799W, ik hoop dat je dat wel bewust bent. je lust namelijk in on-grid situatie de groep gewoon door aan een andere gebruiker op dezelfde groep.
Maar als de Zendure stroom levert via de noodstroom uitgang kan hij niet gelijk afnemen of terugleveren via de aansluiting naar het huis toch?

Verder met je eens dat zo'n constructie niet echt zinvol is qua efficiency.

@Geert de Graaf heb je die wasmachine bijv in een schuur of bijkeuken staan en zit die nu op de groep? Oftewel is het je bedoeling die groep te gaan gebruiken voor de batterij en dan wanneer nodig de wasmachine aansluiten op de noodstroomuitgang?

Eigenlijk mis je dan toch een aparte groep denk ik. Heb je geen mogelijkheid om een extra draad te trekken en apart aan te laten sluiten in de groepenkast?

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:35
wallieweb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

Ik heb m gelijk geïnstalleerd.
Geen idee wat gewijzigd is, het werkt nog zoals voorheen :)
Hier idem. De installatie was ook zo gedaan. Jammer dat er geen release notes zijn.

• Geert de Graaf
bilgy_no1 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

Maar als de Zendure stroom levert via de noodstroom uitgang kan hij niet gelijk afnemen of terugleveren via de aansluiting naar het huis toch?

@Geert de Graaf heb je die wasmachine bijv in een schuur of bijkeuken staan en zit die nu op de groep? Oftewel is het je bedoeling die groep te gaan gebruiken voor de batterij en dan wanneer nodig de wasmachine aansluiten op de noodstroomuitgang?

Eigenlijk mis je dan toch een aparte groep denk ik. Heb je geen mogelijkheid om
een extra draad te trekken en apart aan te laten sluiten in de groepenkast?
In mijn situatie gebruikt hij het extra vermogen alleen als de machine aanstaat (niet wanneer de machine op standby staat maar de off the grid poort aanstaat).

Testmethode remote want ik ben niet thuis: (Siemens Home connect - Wasmachine aan -> 30 sec -> Siemens Home connect - Wasmachine uit) de off the grid port stond aan tijdens de hele test, screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0Pxg9R8DoucW7U1vEGuhQzfJRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKEmrJ59qznvjNS4GbmorUnr.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft het punt van de RCD openstaan.

Geert

bilgy_no1 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

dat is on-grid gewoon de zelfde groep, alleen zit daar de batterij er tussen. maar de stroom komt gewoon uit het net. Die stroom komt namelijk NIET uit de batterij zelf.

Eigenlijk mis je dan toch een aparte groep denk ik. Heb je geen mogelijkheid om een extra draad te trekken en apart aan te laten sluiten in de groepenkast?
als dat het geval is zou je eigenlijk een onderverdeling kunnen plaatsen. en dan zowel de wasmachine als ook de batterij zijn eigen groep kunnen geven, maar ik verwacht in een schuur eigenlijk geen wasmachine, eerder in een bijkeuken, maar ook daar zou je een eenvoudige onderverdeling kunnen laten maken, want gezien zijn eerdere opmerkingen kan hij dat beter niet zelf doen. En beste @Geert de Graaf dit is echt niet negatief bedoeld, maar dit soort zaken kun je ook vooral voor je eigen veiligheid beter aan de echte deskundigen overlaten.

[ Voor 25% gewijzigd door Jan-tweak op 25-08-2026 19:27 ]

Geert de Graaf schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:31:
[...]

In mijn situatie gebruikt hij het extra vermogen alleen als de machine aanstaat (niet wanneer de machine op standby staat maar de off the grid poort aanstaat).
oke, maar wat jij blijkbaar vergeet is dat (en dat zie je bij vrijwel alle thuis-batterijen ) de "off-grid" poort als deze aan staat ook gewoon stroom verbruikt, de zendure is met circa 40W nog redelijk zuinig andere merken verbruiken dus nog een heel stuk meer. dat dat verbruik gebeurt dus ook als er op de poort zelfs niets verbruikt wordt, alleen al het aktief houden kost dus ook stroom (wordt heel vaak vergeten).
echter als je deze poort gebruik tijdens on-grid als je dus geen noodstroom scanario hebt lust hij de netstroom gewoon door ( m.n. om de eigen batterij te ontzien) en heb je dus op dat moment twee apparaten op één groep, en dus max 799W voor de batterij als output.
Testmethode remote want ik ben niet thuis: (Siemens Home connect - Wasmachine aan -> 30 sec -> Siemens Home connect - Wasmachine uit) de off the grid port stond aan tijdens de hele test, screenshot:

[Afbeelding]

Blijft het punt van de RCD openstaan.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:26
Zojuist mijn 2400AC aangesloten na heel wat gedoe. Wifi werd eerst niet gevonden en P1 meter ging ook niet soepel.

Wat nu helemaal niet lijkt te werken is de Zendure P1 meter op de Homewizard P1 Splitter. De app ziet simpelweg de P1 meter niet meer. Zonder de splitter werkt die direct.
Ik heb de splitter met en zonder usb voeding gebruikt.

Dsmr 5 meter.

Iemand een idee?

Tevens ontlaad die nu met 200w, lijk het nergens te kunnen veranderen. Lijkt allemaal niet intuitief zo

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• wallieweb
@PASware Steek de Zendure P1 als eerste in de splitter, en dan pas je HW P1.
Eventueel een extra voedingskabel gebruiken voor de HW splitter als het dan nog niet lukt.

[ Voor 3% gewijzigd door wallieweb op 25-08-2026 21:36 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:35
wallieweb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:35:
@PASware Steek de Zendure P1 als eerste in de splitter, en dan pas je HW P1.
Eventueel een extra voedingskabel gebruiken voor de HW splitter als het dan nog niet lukt.
Vooral dat laatste. Voorzie de splitter van een externe voeding. Destijds heb ik dat gelijk gedaan en nooit problemen ervaren met de Zendure P1 meter.
PASware schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:34:
Zojuist mijn 2400AC aangesloten na heel wat gedoe. Wifi werd eerst niet gevonden en P1 meter ging ook niet soepel.
op welke plaats heb je de bridge geplaatst?, dichtbij de batterij of in de meterkast?
Wat nu helemaal niet lijkt te werken is de Zendure P1 meter op de Homewizard P1 Splitter. De app ziet simpelweg de P1 meter niet meer. Zonder de splitter werkt die direct.
Ik heb de splitter met en zonder usb voeding gebruikt.
de HW splitter werkt perfect met de P1 van Zendure, werkt bij zonder problemen.
Ik denk eerder dat jouw probleem bij de bridge ligt.
Bedenk dat de verbinding tussen P1 en bridge niet via WiFi gaat maar via een eigen LoRa verbinding.
Dsmr 5 meter.

Iemand een idee?

Tevens ontlaad die nu met 200w, lijk het nergens te kunnen veranderen. Lijkt allemaal niet intuitief zo
Dat is de standaard “veilige” instelling bij een storing met je P1.

• PASware
@wallieweb, @meesje , @Jan-tweak

Als ik de Zendure P1 meter rechtstreeks in de Landis meter steek werkt alles naar behoren, accu toegevoegd aan HEMS en dan verdwijnt ook de 200w base discharge.

Als ik de Homewizard P1 meter inclusief externe voeding aansluit lijkt het niet meer te werken. In de app ververst het verbruik/load niet meer als de ik pagina van de Zendure P1 meter open. Zodra ik de P1 meter weer rechtstreekts aansluit werkt het direct weer.

Mijn homewizard P1 meter werkt perfect als:
• direct aangesloten op de Landis
• Op Splitter zonder externe voeding
• Op splitter met externe voeding
• Op splitter met externe voeding en de Zendure P1 meter aangesloten.

Morgen maar weer verder aanpielen.

[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 25-08-2026 22:27 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• nsttu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:42
Ik ben nieuw op dit draadje omdat ik een zendure 2400ac heb aangeschaft met 2x een ab3000x.

Ik heb een dynamisch energie contract en daarom de zendure ingesteld op tou. Alleen lijkt deze op te laden als ik nog dure zonnestroom opwek en zit hij vol zodra de zonnestroom niets meer waard is. Ook het ontladen gaat alleen maar gelijk met het eigen verbruik terwijl ik zou verwachten dat ie alle stroom op een duur moment zou dumpen op het net.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9L_ObKi04C6CFVhyvcqwgNdcTgg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MiS6SVeV2NUzQFjfTIWGqbtm.png?f=fotoalbum_large

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:25
Bij vast contract heeft bijv Greenchoice al een tijd terug aangekondigd dat je netto nog maar €0,0025 per kWh krijgt (dus een kwart cent) voor wat je teruglevert. En wat je zelf gebruikt streep je weg tegen je piek en daltarief. Maar er zijn er ook die meerdere tijdvakken hanteren of bijvoorbeeld gratis stroom in het weekend
Zeg je hier dat Greenchoice bij een vast (lopend) contract vooralsnog saldeert (kale prijs/uiteraard niet de belasting vanaf 2027)?

En zo ja is er ook een bron?

• koboy

koboy

Rojado schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:23:
[...]

Zeg je hier dat Greenchoice bij een vast (lopend) contract vooralsnog saldeert (kale prijs/uiteraard niet de belasting vanaf 2027)?

Dit is voor nieuwe contracten....

Voor huidige contracten gaat in principe gelden wat er ook voor nieuwe contracten geldt: dat je het teruglevertarief minus de terugleverkosten gaat krijgen voor teruggeleverde stroom. In een aantal gevallen zal dit een negatieve getal zijn.
Er zijn een aantal rechtszaken gestart waarin het salderen van het reguliere kale tarief wordt geclaimd op basis van algemene voorwaarden en mogelijke onduidelijkheden in het contract. Of hier al definitieve uitspraken over zijn heb ik niet paraat. Voor mij met een dynamisch contract niet interessant.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:37
Rojado schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:23:
[...]

Nee, ze pikken bijna alles in op een kwart cent na door terugleverkosten.

Dus niet 25 cent, maar 0,25 cent per kWh. Stel dat je 3000 kWh opbrengst hebt, 1000 kWh direct gebruikt, 2000 kWh teruglevert en 2000 kWh weer op een ander moment afneemt, dan krijg je dus 5 euro per jaar terug voor je overschot, maar moet je de volle mep inclusief energiebelasting betalen voor de 2000 kWh die je weer inkoopt.

Stel dat dit 25 cent per kWh inclusief energiebelasting kost, dan betaal je effectief 500 euro dus 100x zo veel, zelfs als je het op dezelfde dagen gebruikt door een piekende wasmachine.

Zelf ben ik weg gegaan van Greenchoice omdat de terugleverkosten gewoon niet realistisch zijn. Zelfs bij een dynamische stroomprijs van 0 cent krijg ik van mijn nieuwe energieleverancier al 2 cent per kWh terug. Effectief betaal ik dit jaar sinds maart gemiddeld 24,3 cent voor mijn tekort en krijg ik gemiddeld 20,8 cent terug voor wat ik terug lever.

Volgend jaar krijg ik de energiebelasting niet meer terug, dus dat scheelt 11 cent. Maar dan nog is 9,8 cent een stuk meer dan die trieste 0,25 cent van Greenchoice. Ik begrijp best dat wat ik terug lever niet hetzelfde kost als wat ik afneem door de timing, maar met zo'n verschil ga ik wel dynamisch, zeker nu ik een thuisbatterij heb.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:35
nsttu schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:20:
Ik ben nieuw op dit draadje omdat ik een zendure 2400ac heb aangeschaft met 2x een ab3000x.

Ik heb een dynamisch energie contract en daarom de zendure ingesteld op tou. Alleen lijkt deze op te laden als ik nog dure zonnestroom opwek en zit hij vol zodra de zonnestroom niets meer waard is. Ook het ontladen gaat alleen maar gelijk met het eigen verbruik terwijl ik zou verwachten dat ie alle stroom op een duur moment zou dumpen op het net.[Afbeelding]
Ik had ook dit idee over TOU, maar kreeg meer de indruk dat het een variant is op "eigen verbruikmodus". Waarbij "Eigen verbruikmodus" meteen gaat opladen zodra er zonnestroom over is, waar TOU dit alleen doet als de stroomprijs gunstig is.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
netappie schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:37:
[...]

Nee, ze pikken bijna alles in op een kwart cent na door terugleverkosten.

Dus niet 25 cent, maar 0,25 cent per kWh. Stel dat je 3000 kWh opbrengst hebt, 1000 kWh direct gebruikt, 2000 kWh teruglevert en 2000 kWh weer op een ander moment afneemt, dan krijg je dus 5 euro per jaar terug voor je overschot, maar moet je de volle mep inclusief energiebelasting betalen voor de 2000 kWh die je weer inkoopt.

Stel dat dit 25 cent per kWh inclusief energiebelasting kost, dan betaal je effectief 500 euro dus 100x zo veel, zelfs als je het op dezelfde dagen gebruikt door een piekende wasmachine.

Zelf ben ik weg gegaan van Greenchoice omdat de terugleverkosten gewoon niet realistisch zijn. Zelfs bij een dynamische stroomprijs van 0 cent krijg ik van mijn nieuwe energieleverancier al 2 cent per kWh terug. Effectief betaal ik dit jaar sinds maart gemiddeld 24,3 cent voor mijn tekort en krijg ik gemiddeld 20,8 cent terug voor wat ik terug lever.

Volgend jaar krijg ik de energiebelasting niet meer terug, dus dat scheelt 11 cent. Maar dan nog is 9,8 cent een stuk meer dan die trieste 0,25 cent van Greenchoice. Ik begrijp best dat wat ik terug lever niet hetzelfde kost als wat ik afneem door de timing, maar met zo'n verschil ga ik wel dynamisch, zeker nu ik een thuisbatterij heb.
De media hebben Greenchoice tot een 'representatieve' leverancier voor 2027 gebombardeerd, maar ik vraag me af of dat zo blijft. € 0,25 cent (een kwart van een cent) is veel te weinig, ik haal dit jaar met een dynamisch contract circa 4 cent kaal tarief op de markt en ik heb daar verkoopkosten van mijn leverancier vanaf gehaald. En die 4 cent is jaarrond, dus ook inclusief de vele zonnige zomerdagen waar de prijs nagenoeg 0 is op de EPEX.
De doemscenario's zijn niet zo zwart als iedereen voorschotelt, mensen moeten op zoek naar een gunstigere aanbieder.
Als je al een thuisbatterij hebt dan zou ik zeker dynamisch gaan. Wat is dan nog de waarde van een vast contract, als je de negatieve aspecten van een dynamisch contract (de dure avondpiek) kunt opvangen met je eigen zonnestroom?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• nsttu
  • Laatst online: 21:42
Robino schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Ik had ook dit idee over TOU, maar kreeg meer de indruk dat het een variant is op "eigen verbruikmodus". Waarbij "Eigen verbruikmodus" meteen gaat opladen zodra er zonnestroom over is, waar TOU dit alleen doet als de stroomprijs gunstig is.
Ik heb automatisch, zenki en TOU geprobeerd maar ze lijken allemaal precies hetzelfde te doen. Met al deze profielen begint hij somorgen direct het dure zonne stroom op te slaan en dan zit hij bij mijn in de ochtend rond 11 uur vol en dan wordt de zonnestroom bijna waardeloos maar dan gaat dus alles het net op.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:37
Pr088 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

De media hebben Greenchoice tot een 'representatieve' leverancier voor 2027 gebombardeerd, maar ik vraag me af of dat zo blijft. € 0,25 cent (een kwart van een cent) is veel te weinig, ik haal dit jaar met een dynamisch contract circa 4 cent kaal tarief op de markt en ik heb daar verkoopkosten van mijn leverancier vanaf gehaald. En die 4 cent is jaarrond, dus ook inclusief de vele zonnige zomerdagen waar de prijs nagenoeg 0 is op de EPEX.
De doemscenario's zijn niet zo zwart als iedereen voorschotelt, mensen moeten op zoek naar een gunstigere aanbieder.
Als je al een thuisbatterij hebt dan zou ik zeker dynamisch gaan. Wat is dan nog de waarde van een vast contract, als je de negatieve aspecten van een dynamisch contract (de dure avondpiek) kunt opvangen met je eigen zonnestroom?
Ik denk dat dynamisch gewoon de toekomst is. Een jaar vooruit inkopen is niet meer van deze tijd. En natuurlijk zal er een markt blijven voor vaste contracten, maar dat zijn vooral huishoudens zonder zonnepanelen of veel te weinig opwek om noemenswaardig terug te leveren als die thuisbatterij er eenmaal staat.

• koboy

koboy

Probleem met de prijs gestuurde aansturing van Zendure is dat deze op harde prijzen stuurt ipv de laagste prijzen op een dag. Waarschijnlijk is Zendure hierin niet de enige....

Enige mogelijkheid die je nu nog hebt hierin is om de aansturing in eigen hand te nemen. Dat kan door dagelijks de prijzen in de app aan te passen, maar ook door de aansturing over te nemen met Home Assistant (of homey?) waarmee er nog een wereld van extra mogelijkheden open gaat.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:41
koboy schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:45:
Probleem met de prijs gestuurde aansturing van Zendure is dat deze op harde prijzen stuurt ipv de laagste prijzen op een dag. Waarschijnlijk is Zendure hierin niet de enige....

Enige mogelijkheid die je nu nog hebt hierin is om de aansturing in eigen hand te nemen. Dat kan door dagelijks de prijzen in de app aan te passen, maar ook door de aansturing over te nemen met Home Assistant (of homey?) waarmee er nog een wereld van extra mogelijkheden open gaat.
Dat sturen op prijzen zal volgend jaar vrijwel niet meer interessant zijn.
Meestal zet ik hem op eigenverbruiksmode en krijg met zonne energie de batterijen wel vol, maar als het bewolkt is ook wel op auto mode, als er even geen zon is pakt hij de goedkope uren mee.
Maar neem nu een dag als vandaag, goedkoopste inkoop (uur tarief) is bijna 20 cent en hoogste tarief voor verkoop is bijna 39 cent, een leuk verschil.
Maar als je naar de kale maximale verkoop prijs kijkt is die net boven de 21 cent, dan zit er tussen in en verkoop nog geen 1,5 cent verschil, dat is de situatie volgend jaar.
Dat is waardoor handel volgend jaar zo goed als dood is.
Bij mij zal de app volgen jaar vrijwel altijd op eigengebruiksmode staan.

• Treur
  • Laatst online: 20:28
PASware schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:15:
@wallieweb, @meesje , @Jan-tweak

Als ik de Zendure P1 meter rechtstreeks in de Landis meter steek werkt alles naar behoren, accu toegevoegd aan HEMS en dan verdwijnt ook de 200w base discharge.

Als ik de Homewizard P1 meter inclusief externe voeding aansluit lijkt het niet meer te werken. In de app ververst het verbruik/load niet meer als de ik pagina van de Zendure P1 meter open. Zodra ik de P1 meter weer rechtstreekts aansluit werkt het direct weer.

Mijn homewizard P1 meter werkt perfect als:
• direct aangesloten op de Landis
• Op Splitter zonder externe voeding
• Op splitter met externe voeding
• Op splitter met externe voeding en de Zendure P1 meter aangesloten.

Morgen maar weer verder aanpielen.
Volgens mij zit er een 'input' poort op de splitter. Check even of je die wel hebt aangesloten en de rest op de versterkende kant

• PASware
Treur schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Volgens mij zit er een 'input' poort op de splitter. Check even of je die wel hebt aangesloten en de rest op de versterkende kant
Dat zit correct, want de homewizard op 1 van de 3 overige poorten werkt goed. Ik heb de homewizard al zeker +1 jaar op de actieve splitter aangesloten.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:09
En heb je ook geprobeerd de P1-meters te wisselen in de poorten van de splitter..? Ik roep maar wat he, is een raar probleem.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:53
nsttu schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:20:

Ik heb een dynamisch energie contract en daarom de zendure ingesteld op tou. Alleen lijkt deze op te laden als ik nog dure zonnestroom opwek en zit hij vol zodra de zonnestroom niets meer waard is. Ook het ontladen gaat alleen maar gelijk met het eigen verbruik terwijl ik zou verwachten dat ie alle stroom op een duur moment zou dumpen op het net.[Afbeelding]
Hoewel dit zou moeten werken is het vaak eenvoudiger om de unit aan te sturen via Energieplan | Afspraak. De tijdstippen variëren vaak minder dan de bedragen, waardoor het gedurende een heel seizoen praktisch niets hoeft te veranderen.

Dus als je totale laadduur bijvoorbeeld 3 uur is, starten op 12.00 uur, ontladen vanaf 19.00 uur.

Het kan soms een uur verschillen en dan laat je een dubbeltje liggen als je geen aanpassing doet. Via Home Assistant (of soortgelijk) is dit verder te perfectioneren.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
koboy schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:45:

Homey zou dat inderdaad ook moeten kunnen met Advanced Flows. In de Energy-omgeving van Homey zitten nu zelfs 'PowerbytheHour'-achtige commando's zoals 'laad op de 3 laagste dynamische uren'

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• bilgy_no1
Polvo176 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Dat sturen op prijzen zal volgend jaar vrijwel niet meer interessant zijn.
Meestal zet ik hem op eigenverbruiksmode en krijg met zonne energie de batterijen wel vol, maar als het bewolkt is ook wel op auto mode, als er even geen zon is pakt hij de goedkope uren mee.
Maar neem nu een dag als vandaag, goedkoopste inkoop (uur tarief) is bijna 20 cent en hoogste tarief voor verkoop is bijna 39 cent, een leuk verschil.
Maar als je naar de kale maximale verkoop prijs kijkt is die net boven de 21 cent, dan zit er tussen in en verkoop nog geen 1,5 cent verschil, dat is de situatie volgend jaar.
Dat is waardoor handel volgend jaar zo goed als dood is.
Bij mij zal de app volgen jaar vrijwel altijd op eigengebruiksmode staan.
  1. Vandaag is niet per se representatief voor het gemiddelde dat we volgend jaar gaan hebben
  2. De marge hangt af van hoe de BTW wordt berekend. Het deel dat sowieso niet meer wordt vergoed is de energiebelasting en de BTW daarover. Dat is ongeveer €0,135. Dus als de Leverancier ((EPEX+vergoeding) * 1,21) betaalt zou je ongeveer €0,26 krijgen ipv €0,39. Waarschijnlijk net te weinig voor handel via de batterij, maar op veel dagen is de dalprijs ongeveer €0,13 en dan is de marge juist wel weer genoeg.
Kortom, we zullen echt moeten afwachten wat de prijzen gaan doen. Duidelijk is wel dat PV opwekking zoveel mogelijk zelf gebruiken (al dan niet via een batterij) de beste strategie zal zijn voor de meeste mensen.

Maar mocht je nog wat extra capaciteit hebben met je batterij dan zullen er ook echt nog wel momenten zijn dat je nog wat extra kunt verdienen door terug te leveren. NB ik maak hier wel een onderscheid tussen uitgesteld terugleveren van PV en zuivere arbitrage handel (afnemen tegen lage prijs, terugleveren bij piek).

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:41
bilgy_no1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:25:
[...]
  1. Vandaag is niet per se representatief voor het gemiddelde dat we volgend jaar gaan hebben
  2. De marge hangt af van hoe de BTW wordt berekend. Het deel dat sowieso niet meer wordt vergoed is de energiebelasting en de BTW daarover. Dat is ongeveer €0,135. Dus als de Leverancier ((EPEX+vergoeding) * 1,21) betaalt zou je ongeveer €0,26 krijgen ipv €0,39. Waarschijnlijk net te weinig voor handel via de batterij, maar op veel dagen is de dalprijs ongeveer €0,13 en dan is de marge juist wel weer genoeg.
Kortom, we zullen echt moeten afwachten wat de prijzen gaan doen. Duidelijk is wel dat PV opwekking zoveel mogelijk zelf gebruiken (al dan niet via een batterij) de beste strategie zal zijn voor de meeste mensen.

Maar mocht je nog wat extra capaciteit hebben met je batterij dan zullen er ook echt nog wel momenten zijn dat je nog wat extra kunt verdienen door terug te leveren. NB ik maak hier wel een onderscheid tussen uitgesteld terugleveren van PV en zuivere arbitrage handel (afnemen tegen lage prijs, terugleveren bij piek).
Ik heb bij de voorbeeldbedragen even gespiekt bij Jeroen.nl.
De laagste kostprijs is dan bijna 19 cent en de hoogste kale prijs is net boven de 21 cent.
Daar krijg je mogelijk nog een vergoeding van 2 cent bovenop, maar afhankelijk van de energie leverancier kan er ook nog 3 cent of meer vanafgaan.
Je krijgt geen btw terug over de kale marktprijs waar jij kennelijk wel vanuit gaat met jou 26 cent.
Een dag als vandaag zou zeker met een RTE verlies van 15 tot 20% eerder geld kosten dan opleveren.
Op een enkel uitzondering na wordt de automode nutteloos.

• koboy

koboy

Polvo176 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

De laagste kostprijs is dan bijna 19 cent en de hoogste kale prijs is net boven de 21 cent.
Daar krijg je mogelijk nog een vergoeding van 2 cent bovenop, maar afhankelijk van de energie leverancier kan er ook nog 3 cent of meer vanafgaan.
Je krijgt geen btw terug over de kale marktprijs waar jij kennelijk wel vanuit gaat met jou 26 cent.
Een dag als vandaag zou zeker met een RTE verlies van 15 tot 20% eerder geld kosten dan opleveren.
Mijn gemiddelde inkoop/verkoop was in mei 11,8/29,9 cent. Dit zijn gemiddelden; sommige dagen was de spread groter, soms kleiner.

Zullen er volgend jaar dagen zijn waarbij handel lonend is? Absoluut, ik verwacht een groot deel van de zaterdagen en zondagen in het zon-seizoen.
Zal het veel opbrengen? Ten opzichte van NOM zal het niet om schokkende bedragen gaan.

Maar kijk eens naar de tarieven van morgen....

• bilgy_no1
Polvo176 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

Dat BTW punt is hier in het dynamische prijzen topic diepgaand besproken en blijft nog zonder uitsluitsel. Dat zullen we gaan merken.

Aan voorbeeldbedragen van Jeroen of wie dan ook heb ik geen boodschap. Er zijn zoveel invloeden op de elektriciteitsprijs. Met dynamisch heeft iedereen immers zijn eigen gewogen gemiddelde uiteindelijk.

Mijn gemiddelde inkoopprijs dit jaar is €0,2056 en de gemiddelde teruglevering is €0,3233. Daarmee is dat verschil van de EB dus al bijna gedekt. Maar zijn dus voldoende dagen waarop dat verschil groter is. Uiteindelijk zal het per dag verschillen wat nou wijsheid is (ervan uitgaande dat kostenoptimalisatie het doel zou zijn).

Ik ontken niet dat handel na 1-1-2027 gemiddeld genomen minder aantrekkelijk wordt, maar ik zie wel een nuance bij de stelling dat er amper nog gehandeld zou worden. En dat maakt een slimme aansturing wel wat complexer.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:35
bilgy_no1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:55:
[...]

Dat BTW punt is hier diepgaand besproken en blijft nog zonder uitsluitsel. Dat zullen we gaan merken.

Aan voorbeeldbedragen van Jeroen of wie dan ook heb ik geen boodschap. Er zijn zoveel invloeden op de elektriciteitsprijs. Met dynamisch heeft iedereen immers zijn eigen gewogen gemiddelde uiteindelijk.

Mijn gemiddelde inkoopprijs dit jaar is €0,2056 en de gemiddelde teruglevering is €0,3233. Daarmee is dat verschil van de EB dus al bijna gedekt. Maar zijn dus voldoende dagen waarop dat verschil groter is. Uiteindelijk zal het per dag verschillen wat nou wijsheid is (ervan uitgaande dat kostenoptimalisatie het doel zou zijn).

Ik ontken niet dat handel na 1-1-2027 gemiddeld genomen minder aantrekkelijk wordt, maar ik zie wel een nuance bij de stelling dat er amper nog gehandeld zou worden. En dat maakt een slimme aansturing wel wat complexer.
De eerste maanden van het nieuwe jaar worden sowieso interessant, want midden in de winter en een gasvoorraad die lager lijkt te zijn dan andere jaren. Wordt het een koude of warme winter, veel of weinig zon/wind?

Ik hoop dat Zendure HEMS en de mogelijkheden in de app voor die tijd doorontwikkelt: eigen verbruik dekken op de dure uren en niet meteen bijladen zodra er even zon is :D

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

let op, dit is het zendure topic, niet het contracten topic, of het meterkast topic

Wise enough to play the fool

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zit te kijken om een Zendure SolarFlow 2400 AC+ Thuisbatterij met 3 extra modules(totaal 11kw) te kopen. Ik wil graag de 2400W modus gebruiken zodat ook mijn warmtepomp hier gebruik van zou kunnen maken ’s avonds(gebruikt 2000 W). Ik vroeg het eerder in het algemene plug-and-play-topic, maar kom er toch niet zo goed uit wat nou de beste aansluitmanier is. Ik heb een losse B16-automaat in de groepenkast, die exclusief door de accu gebruikt kan worden(gedeelde 40A aardlek op 1 fase van mijn 3 fase aansluiting). Hier wil ik een aansluiting(via 2.5mm2 draad) op maken. Maar wat kan ik nou het beste doen:
  1. Standaard opbouw stopcontact op de specifieke groep(Gira 444011) en bestaande Zendur stekker. Dit lijkt de makkelijkste optie en ook zo in de handleiding beschreven
  2. Speciale CEE stekker - mogelijk veiliger? Maar niet in de handleiding beschreven en zover ik het begrijp moet ik hiervoor ook de stekker van het zendure snoer knippen
  3. Vaste aansluiting met wagos in een lasdoos -> staat in de handleiding als optioneel, ik weet dan ook niet of hier echt meerwaarde aan zit. Ook geeft dit het nadeel dat je hem niet eenvoudig meer kan afkoppelen.
  4. Vaste aansluiting met werkschakelaar -> lijkt onnodig en eigenlijk alleen gedaan voor vaste batterijen.
Hoe hebben jullie de Zendure SolarFlow 2400 AC+ aangesloten en wat zou de beste/veiligste manier zijn om de 2400W ontlaad functie te gebruiken.

• AquilaXL
Vaez schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:47:
Ik zit te kijken om een Zendure SolarFlow 2400 AC+ Thuisbatterij met 3 extra modules(totaal 11kw) te kopen. Ik wil graag de 2400W modus gebruiken zodat ook mijn warmtepomp hier gebruik van zou kunnen maken ’s avonds(gebruikt 2000 W). Ik vroeg het eerder in het algemene plug-and-play-topic, maar kom er toch niet zo goed uit wat nou de beste aansluitmanier is. Ik heb een losse B16-automaat in de groepenkast, die exclusief door de accu gebruikt kan worden(gedeelde 40A aardlek op 1 fase van mijn 3 fase aansluiting). Hier wil ik een aansluiting(via 2.5mm2 draad) op maken. Maar wat kan ik nou het beste doen:
  1. Standaard opbouw stopcontact op de specifieke groep(Gira 444011) en bestaande Zendur stekker. Dit lijkt de makkelijkste optie en ook zo in de handleiding beschreven
  2. Speciale CEE stekker - mogelijk veiliger? Maar niet in de handleiding beschreven en zover ik het begrijp moet ik hiervoor ook de stekker van het zendure snoer knippen
  3. Vaste aansluiting met wagos in een lasdoos -> staat in de handleiding als optioneel, ik weet dan ook niet of hier echt meerwaarde aan zit. Ook geeft dit het nadeel dat je hem niet eenvoudig meer kan afkoppelen.
  4. Vaste aansluiting met werkschakelaar -> lijkt onnodig en eigenlijk alleen gedaan voor vaste batterijen.
Hoe hebben jullie de Zendure SolarFlow 2400 AC+ aangesloten en wat zou de beste/veiligste manier zijn om de 2400W ontlaad functie te gebruiken.
Here we go again...... Je krijgt hier geen eenduidig antwoord op want zoveel mensen zoveel meningen.

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:50
De Zendure 800 plus is met NLNS50 coupon op dit moment voor € 317,41 te koop op aliexpress https://nl.aliexpress.com/item/1005011939391745.html

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Super Cow schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:01:
De Zendure 800 plus is met NLNS50 coupon op dit moment voor € 317,41 te koop op aliexpress https://nl.aliexpress.com/item/1005011939391745.html
Hij wordt steeds goedkoper…. Met coupon eerst 350 euro, toen 330 euro en nu rond de 318.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:53
voor contracten en prijzen zijn andere topics.

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 26-08-2026 19:10 ]

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:28
Mijn sf800pro heeft PV aangesloten via DC. Daarmee blijft het sowieso interessant om op de duurste uren te ontladen als ik niet alle stroom nodig heb om nom te blijven.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:29
Vaez schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:47:
Wat @AquilaXL hierbocen ook zegt. Ik heb zelf een paar weken ook een set gekocht en ga deze aansluiten met wago klemmen en een werkschakelaar. Laatste is niet per se nodig, maar gewoon handig. Eerste is wel nodig om veilig 2400W te kunnen doorsturen.
Pagina: 1 ... 294 295 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4. Het aansluiten van de Zendure mag besproken worden maar eigen inzet wordt verwacht! Dus zoek eerst even.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren