Rechtop op een aluminium koellichaam met fans met een hoge statische druk is mijns inziens de beste oplossing. Je wilt de lucht met voldoende druk door de finnen van het koelblok blazen, zodat je de warmte zo efficiënt mogelijk kunt afvoeren.QuietQueue schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:36:
[...]
Ik zou mijn AC2400+ ook wat frisse lucht willen bezorgen en ben gecharmeerd door de koeler van @geert1992 . Ik zit wel met een paar vraagjes:
- De koeler wordt achterop gemonteerd. Dit wil zeggen dat de 2400+ niet meer met de bijgeleverde beugels aan muur gemonteerd kan worden?
Wat is de ideale afstand tussen de 2400+ en de muur, rekening houdend met de dikte van de koeler en de nodige luchtspleet?
Zijn er ergens langere beugels te vinden die montage aan de muur in dat geval mogelijk maken?- Zijn de limieten van de ingebouwde thermostaat bij te regelen? Of is het eenvoudigste een smart plug met HA aansturen?
- In de nieuwste versie heb ik ook gaten voorzien om de originele montagebeugels te kunnen gebruiken. Zo kun je de complete set met koeler weer netjes en stevig bevestigen.
- Het mooiste is om de koeler via een smart plug of een off-grid stopcontact te schakelen. De temperatuursensor zit tegen de binnenzijde van het koelblok. Hierdoor zal de sensor sneller reageren op temperatuurveranderingen dan wanneer deze aan de buitenzijde zou zitten. Beide opties zullen uiteindelijk goed koelen, maar met de sensor aan de binnenzijde zal het systeem sneller reageren.
[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 21-08-2026 14:56 ]
5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
/f/image/jEYw75aA2spH7M9uua1tllZC.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gKEmrJ59qznvjNS4GbmorUnr.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/MiS6SVeV2NUzQFjfTIWGqbtm.png?f=fotoalbum_large)