• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Arwbo schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:48:
[...]

@Martijn-V4 de nul en fase zorgen alleen voor de voeding van de 3CT. De spoel verzorgt de meting van de fase draad waarop die zit. Het maakt niet uit waar je de fase vanaf haalt om je 3CT te voeden.
Als je een 1-fase aansluiting hebt, sluit je de fase aan op L3. Optioneel kan je dan L3 op de 3CT doorlussen naar L2 en naar L1, dat zorgt er alleen voor dat je geen melding krijgt dat er een fase mist, maar heeft geen enkel effect op de echte werking can de 3CT. Bij een 3 fase aansluiting geldt dit niet en natuurlijk individueel aansluiten.
Let op! Om een CT spoelen meter het vermogen te kunnen laten bepalen moet ook de spanning ter plekke worden gemeten. Per klem is er dus ook een L aansluiting!
Aangezien er een kleine spanningsval kan zijn tussen de uitgang van de omvormer en verderop in de meterkast is het het beste de L aansluiting van de betreffende spoel zo dicht mogelijk bij de spoel te doen.

P=V x I. De spoel levert de I, de L draad de V.

Als de CT meter een aparte voeding aansluiting heeft maakt het niet uit waar je de voeding plaatst, maar dit is afhankelijk van de uitvoering van de meter. Kan ook dat de L aansluiting van de eerste klem voor de voeding wordt gebruikt.

Edit: uitgaande van het vervangen van een P1 meter door spoelen in een 1 fase aansluiting: eerste spoel om de netaansluiting en ook de L1 en nul draad daar afnemen. Tweede (en derde) spoel en betreffende L draad daar waar je extra wilt meten zoals bijvoorbeeld bij een PV omvormer groep.

[ Voor 11% gewijzigd door koboy op 23-04-2026 12:29 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:52
koboy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:24:
[...]

Edit: uitgaande van het vervangen van een P1 meter door spoelen in een 1 fase aansluiting: eerste spoel om de netaansluiting en ook de L1 en nul draad daar afnemen. Tweede (en derde) spoel en betreffende L draad daar waar je extra wilt meten zoals bijvoorbeeld bij een PV omvormer groep.
Het plan is niet om de Zendure kwh mijn huidige P1 meter te laten vervangen, ik wil dat ding alleen gebruiken om de opbrengst van mijn panelen zichtbaar te maken. Dus de fase en nul van de panelen op de Zendure khw meter aansluiten (L3 en N) en de meetspoel op de fase van de panelen. Als dat niet kan dan heb ik er ook geen problemen mee om de Zendure kwh meter te gebruiken als alternatief voor mijn huidige P1 meter. Dan word het de fase van het net op L3 en N en de fase van de panelen op bijvoorbeeld L2. De 120A meetspoel komt dan op de inkomende fase in de groepenkast en de 50A meetspoel op de fase van de panelen. Dan mijn huidige P1 meter uit de Zendure setup halen de de Zendure kwh meter toevoegen als P1 meter.

En als ik dan ga sleutelen in de meter kast maak ik wel zwart licht in huis en sluit ik de koelkast aan op de noodstroom aansluiting van de Solarflow.

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn-V4 op 23-04-2026 13:22 ]

• koboy
  • Nu online

koboy

Martijn-V4 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:17:
[...]

Het plan is niet om de Zendure kwh mijn huidige P1 meter te laten vervangen, ik wil dat ding alleen gebruiken om de opbrengst van mijn panelen zichtbaar te maken. Dus de fase en nul van de panelen op de Zendure khw meter aansluiten (L3 en N) en de meetspoel op de fase van de panelen. Als dat niet kan dan heb ik er ook geen problemen mee om de Zendure kwh meter te gebruiken als alternatief voor mijn huidige P1 meter. Dan word het de fase van het net op L3 en N en de fase van de panelen op bijvoorbeeld L2. De 120A meetspoel komt dan op de inkomende fase in de groepenkast en de 50A meetspoel op de fase van de panelen. Dan mijn huidige P1 meter uit de Zendure setup halen de de Zendure kwh meter toevoegen als P1 meter.

En als ik dan ga sleutelen in de meter kast maak ik wel zwart licht in huis en sluit ik de koelkast aan op de noodstroom aansluiting van de Solarflow.
Als je een 1 fase aansluiting hebt, en toch in de meterkast aan het sleutelen gaat: gewoon inzetten op vervangen van de P1 meter door CT klemmen. Heb je maar 1 systeem/meter. Sla even goed de handleiding van de accu en van de CT klemmen er op na om alles te dubbelchecken.
Maar persoonlijk zou ik even wachten op de release van zenki/HEMS2.0, daar zit volgens sommigen het opnemen van externe PV in. Ook kun je HA als alternatief bekijken, geeft een betere aansturing in wat ingewikkelder situaties dan HEMS op dit moment kan bieden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:24
koboy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:31:
[...]

Als je een 1 fase aansluiting hebt, en toch in de meterkast aan het sleutelen gaat: gewoon inzetten op vervangen van de P1 meter door CT klemmen. Heb je maar 1 systeem/meter. Sla even goed de handleiding van de accu en van de CT klemmen er op na om alles te dubbelchecken.
Maar persoonlijk zou ik even wachten op de release van zenki/HEMS2.0, daar zit volgens sommigen het opnemen van externe PV in. Ook kun je HA als alternatief bekijken, geeft een betere aansturing in wat ingewikkelder situaties dan HEMS op dit moment kan bieden.
Ik dacht dat HEMS 2.0 al gereleased was?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:24
[...]

Als daar de levering van externe PV systemen in komt dan zal dat toch echt via een aparte verbruiks monitor moeten gaan zoals een extra opnemer met CT klemmen.
Die gegevens rechtstreeks van de PV omvormer krijgen kun je wel vergeten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:36
[...]

Zie het regelmatig voorbij komen dat externe PV ondersteund word in HEMS 2.0. Waar komt dit vandaan, ik heb hier geen screenshots van gezien. En zit geloof ik ook niet in de HEMS 2.0 beta app.

Jij wel?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Martijn-V4
Ben(V) schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:37:
[...]

Als daar de levering van externe PV systemen in komt dan zal dat toch echt via een aparte verbruiks monitor moeten gaan zoals een extra opnemer met CT klemmen.
Al helemaal met een GoodWe omvormer want daar heeft HW ook niet al te beste ervaringen mee als het gaat om API limieten.

• Martijn-V4
[...]

Tot die conclusie ben ik inmiddels ook gekomen, dat gaat wel lukken ;-)

• Martijn-V4
Ben(V) schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:37:
[...]

En dat is precies waar ik nu meer bezig ben, uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat ik mijn huidige P1 setup ga vervangen door een Zendure 3CT kwh meter in mijn 1-fase systeem waardoor ik ook mijn pv opbrengst zichtbaar kan maken in de Zendure app met een van de resterende meet spoelen/fase aansluitingen.

• gielz
Martijn-V4 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:45:
[...]

En dat is precies waar ik nu meer bezig ben, uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat ik mijn huidige P1 setup ga vervangen door een Zendure 3CT kwh meter in mijn 1-fase systeem waardoor ik ook mijn pv opbrengst zichtbaar kan maken in de Zendure app met een van de resterende meet spoelen/fase aansluitingen.
Maar dan ga je dus van een P1 sturing die sneller is (mits een 5.0 slimme meter) naar een minder nauwkeurige CT sturing alleen om je PV in de Zendure APP te krijgen? -O-

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Martijn-V4
gielz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:48:
[...]

Maar dan ga je dus van een P1 sturing die sneller is (mits een 5.0 slimme meter) naar een minder nauwkeurige CT sturing alleen om je PV in de Zendure APP te krijgen? -O-
Volgens de reviews even snel, wellicht iets minder nauwkeurig maar dat zien we wel als de boel draait.

• koboy
  • Nu online

koboy

gielz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:41:
[...]

Zie het regelmatig voorbij komen dat externe PV ondersteund word in HEMS 2.0. Waar komt dit vandaan, ik heb hier geen screenshots van gezien. En zit geloof ik ook niet in de HEMS 2.0 beta app.

Jij wel?
Is iets wat Zendure heeft geroepen rond te tijd van de aankondiging van HEMS 2.0. Maar gezien de "Chinese marketing" kan het natuurlijk ook betekenen dat je via de AC poort kan opladen vanaf PV.....

Normaal ben ik heel stil op dit punt, juist omdat ik ook de berichten vanuit de bèta versie gebruikers langs heb zien komen, maar nu HEMS 2.0 op het punt staat uitgerold te worden (was eind april toch?) zou ik zelf dit even afwachten voor je in de meterkast aan de gang gaat.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:41
Martijn-V4 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:45:
[...]

Waarom niet een Shelly EM gebruiken. Lekker klein en nauwkeurig. Geschikt voor 16A

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Martijn-V4
raven22 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:06:
[...]

Waarom niet een Shelly EM gebruiken. Lekker klein en nauwkeurig. Geschikt voor 16A
Had ook gekund ware het niet dat losse meetspoelen mij beter uitkomen.

• gielz
Martijn-V4 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:59:
[...]

Volgens de reviews even snel, wellicht iets minder nauwkeurig maar dat zien we wel als de boel draait.
De reviews van "wij van wc eend adviseren wc eend?"

*P1 Restapi VS P1 Homewizard integratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iV6DwBbot6Ex_0s9OoFh5leGea4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1wPuF1SJkUJXFtNw3r8bgtua.png?f=user_large

*CT 1 seconden VS P1 Homewizard integratie (dus nog langzaam)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iv6YEttfBA10mr8ywu0B2RSarMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nlLXMeM9V3f5NwecTxLPC8fw.png?f=user_large

P1 die per seconden data heeft is altijd beter. Heb hier ook de CT getest in het verleden en vergeleken. Als je het echt goed wilt doen zou ik die KWH meter heerlijk laten zitten en met HA of Homey aan de slag gaan als je data wilt combineren en presenteren.

Je NOM minder nauwkeurig maken omdat je PV wilt zien als grafiekje in de Zendure APP zou ik niet doen.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:09
Vandaag mijn 1600AC+ binnen gekregen.
Volgens de track en trace is hij nog onderweg met het vliegtuig, maar stond vanmorgen op het deksel van de kliko.

Een tegenvaller is de SF800Pro, de batterij heeft tenminste 1 dode cel en gaat retour, traject is al in gang gezet.

De P1 van Zendure blijft ook problemen geven.
Na wat fysieke veranderingen ging het weer een weekje goed, maar gisteren was het weer hommeles.
Met name op het eind van de dag als er nog maar weinig zonne energie binnenkomt kan hij maar moeilijk of helemaal geen nul punt weer vinden.
Daarom gisteren maar weer even geswitched naar de Shelly pro 3em.
Die heeft er geen moeite mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RK4Z4PV0efnGBm6wI6moN43Xjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9ozH8mntYJ9ij3jRtcKTVn0.jpg?f=fotoalbum_large

• Henkoes
Nu ik een kleine ventilator gericht heb op de AC+ 2400 lijkt het er op dat deze op 2,4kw blijft laden.
Gisteren viel deze terug naar 1,8KW met laden.

Komt dit door oververhitting?

• Henkoes
Polvo176 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:21:
Vandaag mijn 1600AC+ binnen gekregen.
Volgens de track en trace is hij nog onderweg met het vliegtuig, maar stond vanmorgen op het deksel van de kliko.

Een tegenvaller is de SF800Pro, de batterij heeft tenminste 1 dode cel en gaat retour, traject is al in gang gezet.

De P1 van Zendure blijft ook problemen geven.
Na wat fysieke veranderingen ging het weer een weekje goed, maar gisteren was het weer hommeles.
Met name op het eind van de dag als er nog maar weinig zonne energie binnenkomt kan hij maar moeilijk of helemaal geen nul punt weer vinden.
Daarom gisteren maar weer even geswitched naar de Shelly pro 3em.
Die heeft er geen moeite mee.
[Afbeelding]
Hoe weet je dat deze een dode cel heeft? Moeten we dit meten bij in gebruikname?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:19
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:24:
Nu ik een kleine ventilator gericht heb op de AC+ 2400 lijkt het er op dat deze op 2,4kw blijft laden.
Gisteren viel deze terug naar 1,8KW met laden.

Komt dit door oververhitting?
Warmteontwikkeling kan inderdaad een reden zijn waarom de 2400AC+ omvormer throttelt. Als je in dit topic zoekt dan zijn daar genoeg aanwijzingen voor. Dus ja, dat is een mogelijkheid.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:42

Mimiix

Professioneel Prutser

Vandaag een eerste levering van mijn bestelde 2400 Pro + panelen + 1 extra accu.

Heb nu enkel de extra accu binnen gehad via GLS. Morgen komen de kabels via DPD en de zonnepanelen (met hopelijk de bevestiging) moeten door DSV nog worden opgehaald in duitsland.

Waar de 2400 Pro zelf is: geen idee.

Ik ben toch lichtelijk teleurgesteld...

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:59
Als je de stekker van de Zendure afknipt, heb je dan vast draad of allemaal losse draadjes uit het snoer? Dit ivm de adereindhulzen die ik da nodig heb.
Ik ga voor een oplossing met CEE-stekker op een CEE-stopcontact.

Hij komt in de garage. Nu is deze niet geïsoleerd, met een platdak van dakleer en stel dat het 35 graden wordt dan wordt het denk ik in de garage nog warmer. Kan ik beter direct die extra ventilator van hun mee bestellen?

[ Voor 34% gewijzigd door PindaRots op 23-04-2026 14:48 ]

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:53
gielz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:16:
[...]

De reviews van "wij van wc eend adviseren wc eend?"

*P1 Restapi VS P1 Homewizard integratie
[Afbeelding]

*CT 1 seconden VS P1 Homewizard integratie (dus nog langzaam)
[Afbeelding]

P1 die per seconden data heeft is altijd beter. Heb hier ook de CT getest in het verleden en vergeleken. Als je het echt goed wilt doen zou ik die KWH meter heerlijk laten zitten en met HA of Homey aan de slag gaan als je data wilt combineren en presenteren.

Je NOM minder nauwkeurig maken omdat je PV wilt zien als grafiekje in de Zendure APP zou ik niet doen.
Vraagje, is dat bovenste plaatje een vergelijking tussen de P1 meter van HomeWizard (in Home Assistant) versus een directe kabel van de P1 naar Home Assistant middels de slimme meter integratie?

Dus als ik jouw integratie zal gaan gebruiken, moet ik dan de HW P1 pakken of de DSMR integratie, wat adviseer je?

• Polvo176
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:25:
[...]

Hoe weet je dat deze een dode cel heeft? Moeten we dit meten bij in gebruikname?
Je kunt in HA zien hoe hoog de hoogste cel spanning is en de laagste.
Normaal lopen die maar een paar honderdste uit elkaar, maar bij mij meer dan 2 tiende.
Een cel kwam gewoon niet mee en de batterij bleef door laden tot de andere cellen te hoog werden opgeladen.
Ook zijn er grote sprongen in laad niveau te zien, zakt in een minuut van 30% naar 10% of stijgt in een minuut van 85% naar 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0oHSPjyV76Usqer2f27smru5O8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1SQta5LE5kU7JKeW8kCONhms.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Jn5yFyLIWuK5AFUJSFvixHUTMA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uLCaTiCLL2TcbxhppwtcFZho.jpg?f=user_large

• Henkoes
Polvo176 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:50:
[...]

Normaal lopen die maar een paar honderdste uit elkaar, maar bij mij meer dan 2 tiende.
Een cel kwam gewoon niet mee en de batterij bleef door laden tot de andere cellen te hoog werden opgeladen.
Ook zijn er grote sprongen in laad niveau te zien, zakt in een minuut van 30% naar 10% of stijgt in een minuut van 85% naar 100%
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb alleen de gielz integratie, kan ik dit daarin zien?

• Polvo176
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:51:
[...]

Kun je dat niet beter aan @gielz vragen?
Ik heb alleen de fireson integratie omdat ik ook nog Hypers heb.
Voor de goede orde, ik gebruik voor de sturing tot nu alleen de Zendure app, HA voor monitoring omdat daar veel meer parameters te zien zijn.

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:43

Eboman

Ondertitel

Mimiix schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:42:
Vandaag een eerste levering van mijn bestelde 2400 Pro + panelen + 1 extra accu.

Heb nu enkel de extra accu binnen gehad via GLS. Morgen komen de kabels via DPD en de zonnepanelen (met hopelijk de bevestiging) moeten door DSV nog worden opgehaald in duitsland.

Waar de 2400 Pro zelf is: geen idee.

Ik ben toch lichtelijk teleurgesteld...
Zelfde voor mij, na contact konden ze de panelen niet leveren en hebben ze dus de pro en accu naar voren geschoven via DSV, die zijn nu onderweg sinds maandag. Wat ik begrijp na contact is dat DSV eerst contact opneemt voor levering. Maar het lijkt erop dat ze eerst naar een lokale distributie gaan en dan verder. Als je nog hulp nodig hebt, bel even met de NL support nummer. De man daarachter is behulpzaam met informatie geven en het processs controleren. Maar het is wel jammer dat ze levertijden aangeven die ze niet halen en ik daardoor niet aanwezig kan zijn voor leveringen.

Signature

• gielz
jelleeelco schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:43:
[...]

Vraagje, is dat bovenste plaatje een vergelijking tussen de P1 meter van HomeWizard (in Home Assistant) versus een directe kabel van de P1 naar Home Assistant middels de slimme meter integratie?

Dus als ik jouw integratie zal gaan gebruiken, moet ik dan de HW P1 pakken of de DSMR integratie, wat adviseer je?
Je hebt voor de Homewizard P1 een eigen integratie (word standaard herkend) maar die is niet snel genoeg. In plaatje 1 is de vergelijking tussen de eigen integratie en een restapi regel om het uit te lezen.

In de Gielz kun je direct je Homewizard P1 vullen om verbinding te maken. Heb je een andere meter dan kun je deze eenvoudig uitlezen via een restapi mits ondersteund; https://github.com/Gielz1...0%90-P1-CT-meters-(API's). (ook goed bruikbaar met Zendure HA HACS)

Een CT zou ik alleen gebruiken als laatste redmiddel in Home Assistant. Er zijn namelijk genoeg alternatieven om het energie verbruik goed en snel te meten zonder spoelen. Gebruik je de Zendure APP dan ben je wel gebonden aan bepaalde meters.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:28
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:51:
[...]

Pak de @gast777 proxy mee, dan heb je dit als optie.

• Henkoes
Gramser schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:07:
[...]

Pak de @gast777 proxy mee, dan heb je dit als optie.
Die heb ik, maar ik zie geen cell voltage in de dashboard entry?

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:53
gielz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:01:
[...]

Je hebt voor de Homewizard P1 een eigen integratie (word standaard herkend) maar die is niet snel genoeg. In plaatje 1 is de vergelijking tussen de eigen integratie en een restapi regel om het uit te lezen.
aha... dus in beide plaatjes wordt de P1 van HW gebruikt, maar de manier hoe de data wordt opgevraagd is anders? Die restAPI is dan middels het IP address dat je in moet vullen?

En dit is ook sneller dan de P1 van Zendure in de HEMS?

• Gramser
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:07:
[...]

Die heb ik, maar ik zie geen cell voltage in de dashboard entry?
Heb je ook zijn sensorenpakketje gebruikt? Ik kan nu even niet kijken, ben niet thuis en heb geen remote access.

En is trouwens ook het verkeerde topic hiervoor.

[ Voor 20% gewijzigd door Gramser op 23-04-2026 15:12 ]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Eboman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:57:
[...]

Zelfde voor mij, na contact konden ze de panelen niet leveren en hebben ze dus de pro en accu naar voren geschoven via DSV, die zijn nu onderweg sinds maandag. Wat ik begrijp na contact is dat DSV eerst contact opneemt voor levering. Maar het lijkt erop dat ze eerst naar een lokale distributie gaan en dan verder. Als je nog hulp nodig hebt, bel even met de NL support nummer. De man daarachter is behulpzaam met informatie geven en het processs controleren. Maar het is wel jammer dat ze levertijden aangeven die ze niet halen en ik daardoor niet aanwezig kan zijn voor leveringen.
Op je aanraden net even gebeld: Inderdaad een erg vriendelijke en behulpzame meneer. Hij gaat ervan uit dat de 2400pro met DSV mee komt en ik het voor het weekend nog ontvang. Ik betwijfel het, maar gaan het zien.

Als hij daar niet bij zit, moet ik volgende week weer bellen. de PV bevestiging hebben ze niet meer en komen halverwege mei waarschijnlijk pas.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:54
Polvo176 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:50:
Een cel kwam gewoon niet mee en de batterij bleef door laden tot de andere cellen te hoog werden
Wat zijn 'normale' waarden? Mijn twee AB3000X batterijen lijken zich normaal te gedragen, en zijn momenteel allebei 100% geladen. Heb geen HA draaien, maar kan wel zelf kijken in /properties/report en daar zie ik nu maxVolt van 345 en 351, met een minVolt van allebei 337. Dat scheelt 0,08V resp 0,14V, dus meer dan een paar honderdste, maar wel minder dan de twee tienden die jij had.

Moet ik me zorgen gaan maken? Mijn laagste celspanning is, bij beide batterijen, maar 0,01V hoger dan jouw 'dode cel'...

Paar minuten later: 342-335 en 344-334, dus ze zitten alweer wat dichter bij elkaar.

• Polvo176
a2aan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:10:
[...]

Wat zijn 'normale' waarden? Mijn twee AB3000X batterijen lijken zich normaal te gedragen, en zijn momenteel allebei 100% geladen. Heb geen HA draaien, maar kan wel zelf kijken in /properties/report en daar zie ik nu maxVolt van 345 en 351, met een minVolt van allebei 337. Dat scheelt 0,08V resp 0,14V, dus meer dan een paar honderdste, maar wel minder dan de twee tienden die jij had.

Moet ik me zorgen gaan maken? Mijn laagste celspanning is, bij beide batterijen, maar 0,01V hoger dan jouw 'dode cel'...

Paar minuten later: 342-335 en 344-334, dus ze zitten alweer wat dichter bij elkaar.
Het kan zijn dat de AB3000 iets anders reageert, ik heb uitsluitend AB2000 batterijen.
Bij het laden kan het verschil tussen de cellen wel iets meer zijn, maar zodra dat stopt moeten ze dicht bij elkaar zitten.
Maar houd ook grote laad of ontlaad sprongen in de gaten.

• gielz
jelleeelco schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:07:
[...]

aha... dus in beide plaatjes wordt de P1 van HW gebruikt, maar de manier hoe de data wordt opgevraagd is anders? Die restAPI is dan middels het IP address dat je in moet vullen?

En dit is ook sneller dan de P1 van Zendure in de HEMS?
Je heb inderdaad een standaard Homewizard integratie of je eigen Restapi aansturing van de P1. Die laatste kan per seconden data ophalen wat eigenlijk iedereen doet.

Ga je HEMS gebruiken dan zou ik voor de Zendure P1 gaan de Homewizard P1 is daar langzamer of werkt uberhaupt niet. NOM HEMS en NOM Home Assistant zijn beide goed waarbij je bij de laatste gewoon veel meer mogelijkheden hebt. In HEMS 2.0 heb je gelukkig ook wat minder vinkjes waar het fout kan gaan met instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door gielz op 23-04-2026 15:23 ]

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:54
Polvo176 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:16:
Het kan zijn dat de AB3000 iets anders reageert, ik heb uitsluitend AB2000 batterijen.
Bij het laden kan het verschil tussen de cellen wel iets meer zijn, maar zodra dat stopt moeten ze dicht bij elkaar zitten.
Maar houd ook grote laad of ontlaad sprongen in de gaten.
Ik zie zowel aan de onderkant (22%-16%), als aan de bovenkant (92%-100%) dat de grafiek soms een 'sprongetje' maakt (de ene dag meer dan de andere), maar naar mijn idee viel dat binnen de 'gebruikelijke' marge van LFP in combinatie met de toch wat onnauwkeurige SoC-tracking van Zendure.

Voor statistieken ben ik afhankelijk van de Zendure app (dus lastig 'te zien', en met een lage resolutie), maar op dagen dat ik van 5% naar 100% ga met mijn 5,76kWh aan gespecificeerde totale batterijcapaciteit, zie ik er wel 6,3-6,5kWh aan energie in gaan, dus ik had niet het idee dat ik iets 'te kort' kom. RTE (volgens HomeWizard) is in april tot nu toe zo'n 84%, dus wat mij betreft ook prima.

• Henkoes
Klopt het dat de AC+ 2400 minder vermogen pakt bij het opladen naarmate deze richting de 80% gaat?

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:00
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:40:
Klopt het dat de AC+ 2400 minder vermogen pakt bij het opladen naarmate deze richting de 80% gaat?
Wanneer de batterijen vol raken bouwt hij vermogen af inderdaad. Het exacte percentage weet ik niet

• AquilaXL
PindaRots schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:43:
Als je de stekker van de Zendure afknipt, heb je dan vast draad of allemaal losse draadjes uit het snoer? Dit ivm de adereindhulzen die ik da nodig heb.

Hij komt in de garage. Nu is deze niet geïsoleerd, met een platdak van dakleer en stel dat het 35 graden wordt dan wordt het denk ik in de garage nog warmer. Kan ik beter direct die extra ventilator van hun mee bestellen?
Als je een 2400 AC (zonder +) of een 800 pro heb kan je die beter bij bestellen. De 2400 AC+ en Pro hebben deze uitgang niet. In een warme garage is het wel aan te raden om te koelen.

Het snoer is soepel, met losse adertjes dus. Bij vaste draad hadden adereindhulzen niet nodig geweest.

• Polvo176
a2aan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:28:
[...]

Ik zie zowel aan de onderkant (22%-16%), als aan de bovenkant (92%-100%) dat de grafiek soms een 'sprongetje' maakt (de ene dag meer dan de andere), maar naar mijn idee viel dat binnen de 'gebruikelijke' marge van LFP in combinatie met de toch wat onnauwkeurige SoC-tracking van Zendure.

Voor statistieken ben ik afhankelijk van de Zendure app (dus lastig 'te zien', en met een lage resolutie), maar op dagen dat ik van 5% naar 100% ga met mijn 5,76kWh aan gespecificeerde totale batterijcapaciteit, zie ik er wel 6,3-6,5kWh aan energie in gaan, dus ik had niet het idee dat ik iets 'te kort' kom. RTE (volgens HomeWizard) is in april tot nu toe zo'n 84%, dus wat mij betreft ook prima.
Dit sprong gedrag zag ik de laatste paar weken, daarvoor niet en het totaal vermogen liep ook terug.
Dat er bij jou 6,5 kWh ingaat lijkt mij normaal, voor 2 stuks 3000 batterijen. lijkt mij bij jou niks aan de hand.

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:59
AquilaXL schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:44:
[...]

Als je een 2400 AC (zonder +) of een 800 pro heb kan je die beter bij bestellen. De 2400 AC+ en Pro hebben deze uitgang niet. In een warme garage is het wel aan te raden om te koelen.

Het snoer is soepel, met losse adertjes dus. Bij vaste draad hadden adereindhulzen niet nodig geweest.
Het gaat om de 2400 AC+, daar moet ik dus adereindhulzen voor bestellen.
De koeler zal ik dan ook maar bestellen. Alternatief is in een voorraad kast maar daar zit hij wel in een afgesloten ruimte met minimale ventilatie. Maakt een groep maken en kabeltrekken wel een stuk makkelijker.
Kan zo'n koeler dan ook uitkomst bieden? Het is daar namelijk nooit warmer dan 22 graden.

• Henkoes
1 AC+ 2400 laad met 2200 watt op 85/85%. De andere laad op 1790 watt op ook 85%.

Is er een accu stuk of minder optimaal bij de tweede AC+? Of is die AC+ gaar?
Eerder vandaag hadden ze wel hetzelfde laadvermogen.

Maak mij een beetje zorgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Henkoes op 23-04-2026 16:42 ]

• Polvo176
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:26:
1 AC+ 2400 laad met 2200 watt op 85/85%. De andere laad op 1790 watt op ook 85%.

Ik zie ook wel laad verschillen bij gelijke percentages.
Het probleem is dat je niet 100% op die percentages aan kunt.
Zolang je nog steeds de volle capaciteit hebt zou ik me er niet erg druk over maken.

• Henkoes
Polvo176 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:54:
[...]

Ik zie ook wel laad verschillen bij gelijke percentages.
Het probleem is dat je niet 100% op die percentages aan kunt.
Zolang je nog steeds de volle capaciteit hebt zou ik me er niet erg druk over maken.
Ik heb al een paar uur dat dit vermogen achterblijft t.o.v. de andere AC+.

Hoe weet ik of ik nog wel de volle capaciteit heb?

• Polvo176
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:00:
[...]

Ik heb al een paar uur dat dit vermogen achterblijft t.o.v. de andere AC+.

Hoe weet ik of ik nog wel de volle capaciteit heb?
Door gewoon een keer volledig te op en te ontladen tussen 10 en 100% met een vast vermogen van b.v. 800 Watt met 1 batterij of 1200 Watt met meerder batterijen.
Ik heb dat met de Hyper in het begin ook gedaan, maar dan met 600 Watt omdat de AB2000 wat minder capaciteit heeft, ik kwam toen net boven de 2 kWh uit bij ontladen.
Vond ik wel netjes voor een 1,92 kWh batterij.
Als ze straks een jaar oud zijn doe ik het nog wel een keer.
Het is maar een idee, geen wet van meden en persen.

• Gramser
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:26:

Jij gebruikt Gielz toch? Die regelt de optimale laadvermogens voor je. Beetje meer vertrouwen, beetje minder kijken 🙂

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Het lijkt opgelost. Via Gielz de tip gekregen om de omvormer van de batterijen af te halen en dan op te starten. Pakte toen meteen 2400 watt. Batterijen er weer onder en opladen meteen ook rond 2400 watt. Dus het lijkt nu goed te werken. Gielz dank voor de gouden tip.
a2aan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:54:
[...]

Hmja, goeie, om naar eventuele 3-fase-effecten te kijken, al kan ik zelf zo snel niet bedenken hoe dat kan aangezien:
  • Met 5kW productie het onwaarschijnlijk is dat er op één fase continu precies 600W 'over' is (en 600 is 1/4 van de ingestelde 2400, dus ook niet 1/3)
  • De P1-weergave in de Zendure app gewoon die 5kW export naar het net weergeeft (totaal over de drie fasen), dus dan lijkt het gek als de aansturing maar 1 fase zou 'zien'
Wel een zeer interessante casus. Als @mavical ooit achter de oorzaak komt (bijvoorbeeld via Zendure support) zou ik het wel nuttig vinden als die hier gedeeld wordt.

• AquilaXL
PindaRots schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:02:
[...]

De koeler zal ik dan ook maar bestellen. Alternatief is in een voorraad kast maar daar zit hij wel in een afgesloten ruimte met minimale ventilatie. Maakt een groep maken en kabeltrekken wel een stuk makkelijker.
Kan zo'n koeler dan ook uitkomst bieden? Het is daar namelijk nooit warmer dan 22 graden.
De 2400 AC+ heeft geen ventilator uitgang dus daarom zou je een andere oplossing moeten bedenken om je ventilator te voeden en aan te sturen. Ik had zelf nog radiator ventilatoren die ik laat blazen op de omvormer. Alles wordt aangestuurd vanuit Homey die schakelt op de temperatuur die de batterij aangeeft

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:30

HHF

AquilaXL schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:51:
[...]

De 2400 AC+ heeft geen ventilator uitgang dus daarom zou je een andere oplossing moeten bedenken om je ventilator te voeden en aan te sturen. Ik had zelf nog radiator ventilatoren die ik laat blazen op de omvormer. Alles wordt aangestuurd vanuit Homey die schakelt op de temperatuur die de batterij aangeeft
Op MP worden veel radiator ventilatoren aangeboden met temperatuurvoelers, dan heb je alles in 1 keer. Hoef je niet met Homey (tenzij je dat leuk vind) te gaan stoeien. Zijn vaak magnetisch dus kun je er tegenaan klikken.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Henkoes
Gramser schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:16:
[...]

Jij gebruikt Gielz toch? Die regelt de optimale laadvermogens voor je. Beetje meer vertrouwen, beetje minder kijken 🙂
Opladen stond op maximum

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:00
PindaRots schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:02:
[...]

Een goed geventileerde plek is wel aannte raden. Ook niet in een vluchtweg (trap, overloop).

Als zo'n batterij faalt is brand niet de grootste zorg (daarvoor zitten er blusmiddelen in en andere bescherming), maar vooral het vrijkomen van gevaarlijke gassen.

De handleiding benoemt ook de vereiste van ventilatie.

• AquilaXL
HHF schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:57:
[...]

Op MP worden veel radiator ventilatoren aangeboden met temperatuurvoelers, dan heb je alles in 1 keer. Hoef je niet met Homey (tenzij je dat leuk vind) te gaan stoeien. Zijn vaak magnetisch dus kun je er tegenaan klikken.
Eens en je kan de buitenkant van de batterij gebruiken voor de magneet. Maar de koelribben en omvormer bovenkant zijn van aluminium en daar werkt die magneet niet op, dit is wel je warmste gedeelte. Tevens is de aangegeven temperatuur, waar de omvormer op gaat terug regelen, niet de temperatuur aan buitenkant van de batterij.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:30

HHF

AquilaXL schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:46:
[...]

Eens en je kan de buitenkant van de batterij gebruiken voor de magneet. Maar de koelribben en omvormer bovenkant zijn van aluminium en daar werkt die magneet niet op, dit is wel je warmste gedeelte. Tevens is de aangegeven temperatuur, waar de omvormer op gaat terug regelen, niet de temperatuur aan buitenkant van de batterij.
Er is wel een directe relatie tussen de temperatuur aan de binnenkant en buitenkant. En bij b.v. de Speedcomfort kun je de temperatuur instellen.
Dat de magneet niet op aluminium werkt klopt helemaal. (ik heb nog geen Zendure dus kan het niet controleren). Maar je kunt ws. met een paar stukjes draad de ventilator wel bevestigen. De complete sets zijn meestal voor een paar tientjes te krijgen op MP.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:00
PindaRots schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:43:

Zelf bouwen scheelt je knaken

• FMudde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:39

FMudde

Solarflow 800 pro. 3,8 kWh

Mijn solarflow 800 pro draait op automodus, dan laadt de accu bij op de goedkope uren. Omdat het de afgelopen dagen zonniger was heb ik hem op slimme meter modus gezet. Nu valt het mij op dat hij gisteren tijdens het goedkoopste tijdvak van 12.00 tot 13.00 de overtollige zonne energie terug het net op stuurde in plaats van naar de batterij. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.
Zien andere mensen dit ook, of staat er een instelling niet juist.
Dit gedrag heb ik in het verleden namelijk ook al eens gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VO6xrncnClAsjBDool6YUrGUIF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ReJ8JFQ3FFjsvKfTBmHpYXZM.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60C_MQDa3sGRfIhh0M5EbvL8sC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HPRTkXFkEwmotjuFjT15Xm0a.png?f=fotoalbum_large

Frank

• Polvo176
FMudde schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:45:
Mijn solarflow 800 pro draait op automodus, dan laadt de accu bij op de goedkope uren. Omdat het de afgelopen dagen zonniger was heb ik hem op slimme meter modus gezet. Nu valt het mij op dat hij gisteren tijdens het goedkoopste tijdvak van 12.00 tot 13.00 de overtollige zonne energie terug het net op stuurde in plaats van naar de batterij. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.

[Afbeelding][Afbeelding]
Als de batterij vol is zal het overschot terug geleverd worden.
Ik weet niet of je zonnepanelen direct hebt aangesloten, maar mocht dit zo zijn dan kun je dat blokkeren.
Maar waarom zou je van de auto modus af willen gaan?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:44

m-vw

Dus?

Eboman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:57:
[...]

Ben benieuwd wat er nu naar mij onderweg is. De meldingen zijn niet te tellen. GLS en DHL.
Ik heb enkele weken geleden wel gezegd dat ik wilde wachten op de originele 515Wp panelen, dus of die nu in aantocht zijn of niet, geen idee.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

m-vw schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:26:
[...]

Ben benieuwd wat er nu naar mij onderweg is. De meldingen zijn niet te tellen. GLS en DHL.
Ik heb enkele weken geleden wel gezegd dat ik wilde wachten op de originele 515Wp panelen, dus of die nu in aantocht zijn of niet, geen idee.
Staat in je mails.

Mijn vermoeden: GLS = een accu (kwam bij mij uit frankrijk).

De 2400 pro is bij mij helaas nog niet verzonden.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:44

m-vw

Dus?

Mimiix schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:28:
[...]

Staat in je mails.

Mijn vermoeden: GLS = een accu (kwam bij mij uit frankrijk).

De 2400 pro is bij mij helaas nog niet verzonden.
Volgens de mail zou het alles zijn, maar heb geen bevestiging gehad dat de panelen in orde waren.

We gaan het zien.

• FMudde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:39

FMudde

Solarflow 800 pro. 3,8 kWh

Polvo176 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:18:
[...]

Als de batterij vol is zal het overschot terug geleverd worden.
Ik weet niet of je zonnepanelen direct hebt aangesloten, maar mocht dit zo zijn dan kun je dat blokkeren.
Maar waarom zou je van de auto modus af willen gaan?
Mijn batterij was nog niet vol. Maar ik zie dat bij auto modus de batterij aan het begin van de middag al vol is op een zonnige dag. Dit komt omdat er naast de opbrengst van de panelen dan ook stroom inkocht wordt. Vervolgens ga ik dan ongeveer evenveel stroom terugleveren dan dat ik eerder heb ingekocht.
Dit wilde ik met slimme meter modus voorkomen. Maar die stopt op het goedkoopste uur.

Frank

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:05
Slimme meter modus zal laden via overschot aan energie (dus als je zonnepanelen opwekken).
Automodus doet dit ook, maar combineert hier ook de ingestelde prijzen die je bij dynamisch tarief hebt ingesteld en de bijhorende acties die er aan gekoppeld zijn.

Momenteel draai ik op slimme meter modus, in de winterperiode draaide ik op automodus.
Iedere avond zet ik nu wel met zonnige periodes basislastmodus aan zodat in de ochtend mijn batterij wordt ontladen tussen 6 en 10 als de stroom duur is.

Op dit moment is er 's middags overschot aan energie, daarom dat de goedkoopste momenten tussen 11 en 16 uur zijn, dat ga je toch niet kunnen voorkomen, tenzij je veel batterijen en omvormers hebt. Je hebt een beperkte batterijcapaciteit. Daarom dat ik in de ochtend mijn batterijen momenteel ontlaad en erna vol zal opladen aan 2400 watt + ik zet dan een wasmachine of vaatwas op.
Ik ben van België, wij kennen saldering al lang niet meer (met een digitale meter).

[ Voor 24% gewijzigd door wallieweb op 24-04-2026 10:23 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Over dynamische tarieven gesproken. Weet iemand (@Taro zit wat dichter op het vuur) of ze binnenkort nou eindelijk eens ECHT dynamisch gaan ondersteunen? Dus instellen: "op de goedkoopste 2 uur van de dag" en "op de duurste 2 uur van de dag". Zelf die bedragen instellen slaat natuurlijk volledig nergens op aangezien 23 cent vandaag duur kan zijn terwijl het morgen goedkoop is.

Heb dat ooit als enhancement ingediend bij Zendure maar nooit meer iets van gehoord. Ik stuur de units (Ecoflow EN Zendure) dus nu aan met homewizard (die ondersteunt dat wel) en wat Home Assistant plugins als AIO energy mangement waarbij je ook gewoon die slots zo kan instellen (https://github.com/kotope/aio_energy_management) maar ik wil het eigenlijk gewoon in de app kunnen.

UNOX: The worst operating system

• bilgy_no1
FMudde schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:45:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik gebruik zelf de Elektriciteitsprijs modus. Wel een dagelijkse handeling om de ingestelde tarieven te checken, want die instellingen zijn niet automatisch op basis van het prijsverschil door de dag heen.

Voor dit jaar nog prima: zo goedkoop mogelijk laden en zo duur mogelijk terugleveren. Voor volgend jaar kan de logica worden:
  • Hoge prijs: ontladen op 2400W (heb de SF 2400AC)
  • Gemiddelde prijs: ontladen op 250W (dekt 's nachts zeker het eigen verbruik)
  • Lage prijs: AC-laden op 2400W
De vermogens om te ontladen kan ik dan wat tweaken om het grotendeels te optimaliseren. Maar als ik het ontladen op 250W instel en ik verbruik in werkelijkheid maar 200W dan is het ook niet zo erg dat er 's nachts 50W niet tegen het hoogste tarief is teruggeleverd...

Dus niet set-and-forget, maar daarmee werkt het wel betrouwbaar en heb ik er controle over. Dat black-box gevoel bij Auto en Zenki zit me niet lekker. Ben een beetje een control-freak...

Alternatief is uiteraard een HA automation gebruiken

• bilgy_no1
Korvaag schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:39:
Over dynamische tarieven gesproken. Weet iemand (@Taro zit wat dichter op het vuur) of ze binnenkort nou eindelijk eens ECHT dynamisch gaan ondersteunen? Dus instellen: "op de goedkoopste 2 uur van de dag" en "op de duurste 2 uur van de dag". Zelf die bedragen instellen slaat natuurlijk volledig nergens op aangezien 23 cent vandaag duur kan zijn terwijl het morgen goedkoop is.

Heb dat ooit als enhancement ingediend bij Zendure maar nooit meer iets van gehoord. Ik stuur de units (Ecoflow EN Zendure) dus nu aan met homewizard (die ondersteunt dat wel) en wat Home Assistant plugins als AIO energy mangement waarbij je ook gewoon die slots zo kan instellen (https://github.com/kotope/aio_energy_management) maar ik wil het eigenlijk gewoon in de app kunnen.
Ja, goede vraag. Ik heb het ook ingediend destijds. Zou wel echt iets zijn voor een HEMS 2.0 update... Oh en fix dan ook ff die uurtarieven van Zonneplan...

• Polvo176
FMudde schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:15:
[...]

Mijn batterij was nog niet vol. Maar ik zie dat bij auto modus de batterij aan het begin van de middag al vol is op een zonnige dag. Dit komt omdat er naast de opbrengst van de panelen dan ook stroom inkocht wordt. Vervolgens ga ik dan ongeveer evenveel stroom terugleveren dan dat ik eerder heb ingekocht.
Dit wilde ik met slimme meter modus voorkomen. Maar die stopt op het goedkoopste uur.
Ik snap wat je bedoeld, ik heb op zonnige dagen mijn batterijen ook voor de piek al vol.
Ik doe het nu anders, maar ben ook benieuwd wat Zenki 2.0 straks er van bakt.
Ik wissel nu tussen basislast met zelf ingestelde blokken en ontlaad waarden en auto mode afhankelijk van de situatie.
Die is voor iedereen anders en bijna geen richtlijn voor aan te geven.
Het hangt af van hoeveel zonnepanelen heb je, hoeveel batterij capaciteit, krijg je die batterijen vol met zon of heb je ook laagtarief netstroom er bij nodig en dan veranderd het ook nog door weersomstandigheden en wat je zelf gebruikt.

• Polvo176
wallieweb schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:20:

Momenteel draai ik op slimme meter modus, in de winterperiode draaide ik op automodus.
Iedere avond zet ik nu wel met zonnige periodes basislastmodus aan zodat in de ochtend mijn batterij wordt ontladen tussen 6 en 10 als de stroom duur is.

Op dit moment is er 's middags overschot aan energie, daarom dat de goedkoopste momenten tussen 11 en 16 uur zijn, dat ga je toch niet kunnen voorkomen, tenzij je veel batterijen en omvormers hebt. Je hebt een beperkte batterijcapaciteit. Daarom dat ik in de ochtend mijn batterijen momenteel ontlaad en erna vol zal opladen aan 2400 watt + ik zet dan een wasmachine of vaatwas op.
Ik ben van België, wij kennen saldering al lang niet meer (met een digitale meter).
Ik gebruik het ongeveer op de zelfde manier, ik reken de ontlading op dure uren zo uit dat de batterijen leeg zijn tegen de tijd de zon ze weer kan vullen.
Als er geen zon is maar wel lage tarieven vul ik ze daar mee, komt zo nu en dan ook voor, dan is auto weer handig.

• sk0o
  • Registratie: Juni 2009
m-vw schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:43:
[...]

Volgens de mail zou het alles zijn, maar heb geen bevestiging gehad dat de panelen in orde waren.

We gaan het zien.
Ben benieuwd, mocht je een update hebben hoor ik het graag

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:38
Polvo176 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:10:
[...]

Ik gebruik het ongeveer op de zelfde manier, ik reken de ontlading op dure uren zo uit dat de batterijen leeg zijn tegen de tijd de zon ze weer kan vullen.
Als er geen zon is maar wel lage tarieven vul ik ze daar mee, komt zo nu en dan ook voor, dan is auto weer handig.
ik vind het op die manier best bewerkelijk. dat zou toch volautomatisch moeten kunnen optimaliseren. we lijken wel in het ICT steentijdperk met al dat manuele gedoe dat nodig is om deftig te optimaliseren.
Fairy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:32:
Er is al een paar keer wat over gezegd, maar niemand weet het definitieve antwoord.

De stroomconnector aan de 2400 AC(+) lijkt heel erg op een Betteri BC01. Echter heeft niemand nog eenduidig kunnen zeggen of dat werkelijk klopt, of dat dit toch anders is

Ik heb ze wel besteld, maar ik heb de accu niet, maar wil graag het e.e.a. voorbereiden voor de komst.

Zendure zegt gewoon knip de stekker eraf en maak er iets aan wat je wil, zoals campingstekker, maar ik wil graag alles 2.5mm² + hebben. Mijn traject vanaf de meterkast naar de onderverdeler en het CEE stopcontact is 4mm². Het voelt dan een beetje gek om die laatste meter op 1,5mm² te doen. Ik heb dit liever ietsje overgedimensioneerd, of het nou per sé nodig is of niet.

Iemand met een definitief antwoord? Kan me niet voorstellen dat iedereen het ding aan het standaardsnoer gebruikt, voor de tweakers die we zijn :) .
De grote vraag is echter of bij de SF 2400 AC+ of de Pro niet de zelfde voedingskabel wordt gebruikt als bij de SF 2400AC en die is 3*1,5mm2 en dus geen 2,5mm2, waarbij die 1,5mm2 litze kabel met deze lengte van circa 3m meer dan voldoende is.
Zou je dus prima met CEE kunnen doen.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:00
Jan-tweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:34:
[...]

De grote vraag is echter of bij de SF 2400 AC+ of de Pro niet de zelfde voedingskabel wordt gebruikt als bij de SF 2400AC en die is 3*1,5mm2 en dus geen 2,5mm2, waarbij die 1,5mm2 linze kabel met deze lengte van circa 3m meer dan voldoende is.
Zou je dus prima met CEE kunnen doen.
Litze*
;)

• Polvo176
Zoomzoom schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:34:
[...]

ik vind het op die manier best bewerkelijk. dat zou toch volautomatisch moeten kunnen optimaliseren. we lijken wel in het ICT steentijdperk met al dat manuele gedoe dat nodig is om deftig te optimaliseren.
Klopt, maar de huidige Zenki werkt helemaal voor geen meter, dus swap ik voorlopig even met de hand.
Als je op prijs wilt laden cq ontladen dan is dat ook elke dag anders en handwerk.
Wat ik mis in de app is het op bepaalde tijden of voorwaarden kunnen wisselen van mode.
Dat zou al een hoop schelen.
Ik wacht nu eerst even op Zenki 2.0

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Wat ik nog een beetje mis is een enkele opdracht te geven aan de batterijen. Vanochtend was mijn batterij vol bij vertrek, dus ik hem hem handmatig op ontladen gezet want de stroom was nog duur.

Daarna vergeten tot nu, dus de batterij is de hele ochtend en begin middag leeg geweest en ging er 8000 watt het net op.

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:55
Gisteren de @geert1992 fan op mijn AC2400plus gemonteerd. Voorlopig gewoon fans in stopcontact, dus 100% van tijd aan.
Waarnemingen
1 met de fan gaat de temperatuur van de omvormer significant naar beneden (Groene pijlen)
2 hoewel lagere omvormer temperatuur, heeft de fan geen invloed op the throttelen, dat blijft zo. (rode lijnen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWcH2aWtCaNw_ogohG42KldSR2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vpypylKMndzG8kg75wu2UlJq.png?f=fotoalbum_large

3 het lijkt erop dat de temperatuur wel lager wordt door het throttelen (grijze pijlen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvBpJ1YSVUflipJuWxxxpcIIULM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/udT6gKsNjVnw6ExZXERyX3Az.png?f=fotoalbum_large
Voorzichtige conclusie is dat de omvormer temperatuur niet de oorzaak voor de terugregelen van laadvermogen is.
Iemand nog suggesties?

[ Voor 2% gewijzigd door Maarten60 op 24-04-2026 14:10 . Reden: conclusie 2, scherper gemaakt ]

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:51
Maarten60 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:08:
Gisteren de @geert1992 fan op mijn AC2400plus gemonteerd. Voorlopig gewoon fans in stopcontact, dus 100% van tijd aan.
Waarnemingen
1 met de fan gaat de temperatuur van de omvormer significant naar beneden (Groene pijlen)
2 hoewel lagere omvormer temperatuur, heeft de fan geen invloed op the throttelen, dat blijft zo. (rode lijnen)

[Afbeelding]

3 het lijkt erop dat de temperatuur wel lager wordt door het throttelen (grijze pijlen)
[Afbeelding]
Voorzichtige conclusie is dat de omvormer temperatuur niet de oorzaak voor de terugregelen van laadvermogen is.
Iemand nog suggesties?
De temperatuur bereikt nog steeds de 60 graden. Dan is het normaal dat die gaat throttlen (tenminste bij mijn SF2400AC voordat ik er fans op had).

Conclusie lijkt dus eerder dat de fan hier niet effectief is. Hij moet op een betere plaats of harder blazen. Of stond hij per ongeluk uit na 12:00 uur (iemand het stopcontact gebruikt voor stofzuigen ;))?

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Maarten60
gast777 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:13:
[...]
De temperatuur bereikt nog steeds de 60 graden.
De garage wordt niet veel gestofzuigd O-)
Wat je ziet is het verschil tussen gisteren (zonder fan) en vandaag met fan. Dan zie je inderdaad dat gisteren de temperatuur opliep tot ca 60° C, maar vandaag niet verder kwam dan 32°. En toch ging de batterij throttelen.
Ik had verwacht dat er vandaag, bij lagere temperatuur geen throttel meer zou zijn.

• ojawel
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:25
Hoi allen misschien een domme vraag maar ik wil mijn 2400 Pro uitzetten, volgens documentatie 6sec op de knop drukken maar hij blijft aan iemand een idee?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:24
Stekker er eerst uit, dan 6 seconden knop indrukken.
Staat in de handleiding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ojawel
Ben(V) schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:59:
Stekker er eerst uit, dan 6 seconden knop indrukken.
Staat in de handleiding.
Stekker er uit 6sec ingedrukt wacht tot na de 2piepjes maar de lampjes blijven aan en zie hem nog steeds in ha en in de zendure app🤷

• Polvo176
Zoomzoom schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:34:
[...]

Morgen 3 echte negatieve uren, dus zonnepanelen uitzetten en de batterijen van het net opladen.
Dat uitzetten van zonnepanelen zie ik Zenki 2.0 ook nog niet doen.
Als het zonnetje schijnt wordt hier 6,5 kW opgewekt en de batterijen laden met maximaal 3 kW, al kan ik dat omzeilen en tot ruim 4,5 kW gaan laden, maar blijf dan toch nog 2 kW terug leveren.
Blijft dus op die momenten handwerk.

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:51
Maarten60 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:22:
[...]

De garage wordt niet veel gestofzuigd O-)
Wat je ziet is het verschil tussen gisteren (zonder fan) en vandaag met fan. Dan zie je inderdaad dat gisteren de temperatuur opliep tot ca 60° C, maar vandaag niet verder kwam dan 32°. En toch ging de batterij throttelen.
Ik had verwacht dat er vandaag, bij lagere temperatuur geen throttel meer zou zijn.
Ah OK je hebt gelijk. Rechterkant van de grafiek blijft de temperatuur mooi laag. Dan is het wel een vreemde zaak.

Je zou tijdens zo'n throttle eens met je browser deze status data kunnen verzamelen: http://<Zendure IP Adres>/properties/report

Misschien is daar een reden te zien voor het gedrag. Anders zou ik zeker een ticket bij Zendure aanmaken.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• gielz
ojawel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:30:
[...]

Stekker er uit 6sec ingedrukt wacht tot na de 2piepjes maar de lampjes blijven aan en zie hem nog steeds in ha en in de zendure app🤷
Ik zou het nog een keer proberen hier ging hij ook niet direct uit. Stekker eruit, 6 seconden drukken, nog niets, nog een keer 6 seconden drukken. En uiteraard zorgen dat er geen PV aan hangt.

Daarna waren alle lampjes uit.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:37
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:08:
Aangezien verschillende media er inmiddels al over publiceren hebben we besloten nu alvast kort te informeren, het embargo verloopt echter pas om 10:00, dus tot die tijd delen we nog niet meer:

Zendure heeft zojuist de SolarFlow Mix Serie aangekondigd. Pas om 10:00 mogen anderen erover publiceren en kan er meer informatie worden gedeeld. Dat kan vanaf nu in het specifiek voor de Mix Serie opgezette topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Zojuist even in het topic gekeken, het zijn leuke systemen, maar overstappen ga ik niet doen, ben supertevreden met mijn solarflow 2400AC ((11.52 kWh), zie over 15 jaar wel weer wat er dan allemaal te koop is, tot die tijd lekker ervan genieten, waar morgen een zeer mooie dag is met die best wel negatieve prijsjes.

• Maarten60
gast777 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:42:
[...]
Je zou tijdens zo'n throttle eens met je browser deze status data kunnen verzamelen: http://<Zendure IP Adres>/properties/report
Ik heb een actieve Gielz integratie, die veel datapunten opslaat. Idee waar ik op zou moeten letten?
Ik heb al een ticket open staan. Hun reactie was dat ik een upgrade naar V1.0.3 moet doen. Heb eerst de fan laten werken op V1.0.2 en gemeten met bovenstaand resultaat.
Daarna een upgrade gedaan. We gaan het resultaat morgen zien.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:32
Korvaag schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:39:

Koop en homey pro/Reduxi/Loxone en je bent van dat gezeik af.

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:38
Polvo176 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:36:
[...]

Morgen 3 echte negatieve uren, dus zonnepanelen uitzetten en de batterijen van het net opladen.
Dat uitzetten van zonnepanelen zie ik Zenki 2.0 ook nog niet doen.
Als het zonnetje schijnt wordt hier 6,5 kW opgewekt en de batterijen laden met maximaal 3 kW, al kan ik dat omzeilen en tot ruim 4,5 kW gaan laden, maar blijf dan toch nog 2 kW terug leveren.
Blijft dus op die momenten handwerk.
mijn solaredge panelen gaan nu uit bij prijzen lager dan minus 13cent... erboven is salderen nog nuttig eronder kan je inderdaad beter van het net halen... goed voor de balans... de panelen doen het bij mij wel automatisch.

• benme
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Even mijn ervaring met Zendur. Getwijfeld met Marstek, stuk goedkoper maar vanwege stabiliteit, goede HA integratie (voor later) en veiligheid Zendur gekozen, vooral gevoed door ervaringen in treffende tweakers fora.
Gisteren 2400ac+ met ab3000l binnengekregen.
Vandaag eens proberen. Kon mijn HW P1 niet selecteren, een update verhielp dit (dankzij dit forum niet lang hoeven zoeken, wel jammer dat de update niet in mijn gezicht gedrukt werd. ). Helaas geen input. Dan maar de Zendure P1, geen zin in troubleshooten. Met vooruitziende blik had ik al een HW actieve P1 splitter in huis gehaald zodat zonneplan, HW en Zendure nu gebroederlijk staan te verlichten/ knipperen. Helaas weeer een wcd bezet en de meterkast. Er zou toch eigenlijk een DC rail in huishoudens moeten komen, om van al die adapters af te komen (even off-topic) . Met Zendur P1 werkt het wel. Tijd om een aparte groep te maken, blijk ik de verkeerde automaat gekocht te hebben. Gelukkig wat kunnen schuiven in de groepenkast. Aangesloten met Schuko, zodra ik zeker ben dat alles werkt zoals ik verwacht gaat er een CEE op, nu al de stekker er afknippen vindt ik wat grof.
Ervaring: plug.n.play niet helemaal, moet best nog wat in menuutjes spitten.
Benieuwd hoe het morgen gaat bij de negatieve stroomprijzen. Ik schat in dat mijn opslag capaciteit minimaal verdubbeld moet worden om richting NOM te komen, maar dat ga ik in de levensduur niet terugverdienen. 6000 verbruik, 3000 teruglevering over 1 jaar genomen, er moet zomers dus wel wat winst te halen zijn.
Ik zag in de app trouwens dat ik veel hogere waardes dan 2400 in kan vullen, weet iemand of dat werkt (alleen nieuwsgierig, lijkt me niet verstandig)?
En weet iemand de power connector te koop? Ik lees veel over pogingen maar niet over succes.
Dat was even mijn ervaring. Niet erg wetenschappelijk, wel leuk om te doen. Volgend projectdeel wordt HA integratie.

• AquilaXL
Mijn 800PRO doet al de hele tijd dit nadat hij op 100% was gekomen. Ik heb nog een 800 plus, die heb ik voor de screenshot even uit HEMS gehaald want die blijft netjes op 100% staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZySjiMpZpFZWtRtt3zU7oNLsZAU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4xchNZsCN89zAOe7wiS1juOh.png?f=fotoalbum_largeIemand een idee?

• AquilaXL
benme schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:41:
Even mijn ervaring met Zendur. Getwijfeld met Marstek, stuk goedkoper maar vanwege stabiliteit, goede HA integratie (voor later) en veiligheid Zendur gekozen, vooral gevoed door ervaringen in treffende tweakers fora.
Gisteren 2400ac+ met ab3000l binnengekregen.
Vandaag eens proberen. Kon mijn HW P1 niet selecteren, een update verhielp dit (dankzij dit forum niet lang hoeven zoeken, wel jammer dat de update niet in mijn gezicht gedrukt werd. ). Helaas geen input. Dan maar de Zendure P1, geen zin in troubleshooten. Met vooruitziende blik had ik al een HW actieve P1 splitter in huis gehaald zodat zonneplan, HW en Zendure nu gebroederlijk staan te verlichten/ knipperen. Helaas weeer een wcd bezet en de meterkast. Er zou toch eigenlijk een DC rail in huishoudens moeten komen, om van al die adapters af te komen (even off-topic) . Met Zendur P1 werkt het wel. Tijd om een aparte groep te maken, blijk ik de verkeerde automaat gekocht te hebben. Gelukkig wat kunnen schuiven in de groepenkast. Aangesloten met Schuko, zodra ik zeker ben dat alles werkt zoals ik verwacht gaat er een CEE op, nu al de stekker er afknippen vindt ik wat grof.
Ervaring: plug.n.play niet helemaal, moet best nog wat in menuutjes spitten.
Benieuwd hoe het morgen gaat bij de negatieve stroomprijzen. Ik schat in dat mijn opslag capaciteit minimaal verdubbeld moet worden om richting NOM te komen, maar dat ga ik in de levensduur niet terugverdienen. 6000 verbruik, 3000 teruglevering over 1 jaar genomen, er moet zomers dus wel wat winst te halen zijn.
Ik zag in de app trouwens dat ik veel hogere waardes dan 2400 in kan vullen, weet iemand of dat werkt (alleen nieuwsgierig, lijkt me niet verstandig)?
En weet iemand de power connector te koop? Ik lees veel over pogingen maar niet over succes.
Dat was even mijn ervaring. Niet erg wetenschappelijk, wel leuk om te doen. Volgend projectdeel wordt HA integratie.
De kabel/connector is niet te verkrijgen. De waardes kan je tot ver boven de 2400 instellen maar daar gebeurt niets mee met 1 toren aangezien de batterij zijn eigen maximaal aanhoud.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zojuist nog een omvormer en een batterij bijbesteld. Ga van 1*4 naar 2+3 accus. Was even vergeten dat ze de gasmeter hebben weg gehaald recent. Daar past mooi een stapeltje accus. :)

• AquilaXL
AquilaXL schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:36:
Mijn 800PRO doet al de hele tijd dit nadat hij op 100% was gekomen. Ik heb nog een 800 plus, die heb ik voor de screenshot even uit HEMS gehaald want die blijft netjes op 100% staan. [Afbeelding]Iemand een idee?
Nu de zon ondergaat en ik dus geen opwek meer heb van mijn panelen blijkt dat de Pro niet meer dan 10 watt teruglevert en de plus wel dat wel dus dat zorgt voor conflicten binnen HEMS.

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Mijn zendure p1 is offline. Is wel aangemeld bij mijn tp link Deco. Staat er gewoon tussen dat er verbinding is met wifi. De 2400ac+ is gewoon netjes aan het ontladen. Is dit een bekend probleem met de zendure p1? De bridge uit stopcontact getrokken en het werkt weer. Ontladen wat de ac2400+ deed wat te weinig. Nu de bridge weer werkt is het ontladen opgehoogd.

[ Voor 26% gewijzigd door mavical op 24-04-2026 21:07 ]

• Pinsa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:15
Hier ook aan het kijken voor een setje 2400AC+ met 2x de 3000L (8,14Kwh totaal).

Nu vroeg ik mij af of iemand weet wat de max temperatuur gaat zijn van de AC2400AC+ met en zonder fans ik ga de accu natuurlijk we met het volle vermogen laten ontladen dus niet met de stnd 800watt.

Verder kwam ik ook de fan van Geert langs komen en vroeg mij tegelijk af hoeveel geluid van deze fans af komt? Is het hoorbaar zeg maar in een kamer er naast?

Als laatst zag ik het laatste nieuwe model voorbij komen de Solarflow 4000mix AC+, is jullie verwachting dat dit model nou bv beter koelt als een ac2400+?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

• zagreus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:58
Ik loop tegen het volgende probleem aan met de solarflow 2400AC+: de aansturing werkt goed en lokaal via HA (Gielz). Maar zodra ik de Solarflow volledig block in de router voor naar buiten, is er elke grofweg 12 minuten zo'n 20-50seconde geen verbinding mee te maken via zenSDK/ping (niet alleen in HA, maar ook met eg curl: komt geen reply meer). In eerste instantie dacht ik aan instabiel WiFi, maar daar mee gespeeld en dat maakt weinig uit: het unblocken in de firewall lost het wel direct op.

Op zich blijft het allemaal in de lucht, maar het is een beetje irritant: sensor waardes missen en uiteraard wordt NoM minder netjes. Ik heb ook het idee dat het een paar dagen wel heeft gewerkt met block, maar kan dat dus niet meer reconstrueren (wellicht een foutieve configuratie in de firewall toen). Mijn doel is (hoofdreden om voor zendure te gaan) om volledig lokaal te draaien: dus geen data naar hun cloud etc.

Iemand enig idee waar het kan zitten? Of is het probleem niet herkenbaar?

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:07
Pinsa schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:40:
Hier ook aan het kijken voor een setje 2400AC+ met 2x de 3000L (8,14Kwh totaal).

Nu vroeg ik mij af of iemand weet wat de max temperatuur gaat zijn van de AC2400AC+ met en zonder fans ik ga de accu natuurlijk we met het volle vermogen laten ontladen dus niet met de stnd 800watt.

Verder kwam ik ook de fan van Geert langs komen en vroeg mij tegelijk af hoeveel geluid van deze fans af komt? Is het hoorbaar zeg maar in een kamer er naast?

Als laatst zag ik het laatste nieuwe model voorbij komen de Solarflow 4000mix AC+, is jullie verwachting dat dit model nou bv beter koelt als een ac2400+?

Ik heb ook fans van @geert1992 op de 2400AC en als ik ervoor sta moet ik het licht aan doen om te kijken of ze draaien.

• Maarten60

Ik ben bezig met het throttle probleem. Ik ontlaad niet langdurig met 2400W maar laad wel met dat vermogen. Iets terug staat een grafiek zonder en met fan. Max temp gaat significant naar beneden, maar effect is beperkt bij een AC2400plus

Ik heb de fan van Geert, mijn batterij staat in garage en je hoort ze op 2m afstand. Verwacht niet dat je ze door een muur hoort.

• Pinsa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:15
Dankjewel @Pakhaas en @Maarten60 daar kan ik wat mee.

@Maarten60 Hoe ga je dit probleem dan verhelpen en hoe komt het? Is de omgevingstemperatuur te warm oid?

Iemand nog iets zinnigs te zeggen over de oudere ac2400 versie met zendure koelventilator of deze misschien beter koelt als een ac2400+ met een ventilator?

[ Voor 5% gewijzigd door Pinsa op 24-04-2026 22:00 ]

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
Maarten60 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:08:
Waarnemingen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand nog suggesties?
Is dit gedrag toevallig alleen aanwezig bij een SOC van 80% tot 90%? Want daar zie ik het soms ook bij mij. Lijkt er op dat hij dan het een en ander gaat balanceren. Je merkt ook dat daarna de stroom curve geleidelijk afloopt naarmate de SOC 100% nadert.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:32

Mijn 2400 AC+ tikt bij mij eigenlijk altijd wel de 55-60 graden aan en vrij snel. Batterij staat op zolder in een nieuwbouw woning van 3 jaar oud dus word niet extreem warm op zolder o.i.d. Ik merk dat hij na 2 uur vol vermogen wat minder gaat laden dan 2400 watt. Dan zakt t naar 2300 watt ongeveer en daarna zakt het vermogen maar dat komt omdat de batterijen dan al bijna vol zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvwRQiBCxsGpt4vU4lnr-7zR_YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzqvEZp1KPC5KawJxKaivNTe.jpg?f=fotoalbum_large

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:32
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door Flexiilex op 24-04-2026 22:58 ]

• luckyl
  • Laatst online: 23:16
a2aan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Uit de berichten van @luckyl begrijp ik dat in beide gevallen (dus twee 2400AC systemen, op verschillende adressen), het systeem eerst is gestopt met werken, en dat ze daarna de omvormer van de batterij(en) hebben gehaald. In een latere post zie je dat @luckyl (in ieder geval op enig moment) zijn omvormer met de beugeltjes vast had aan de bovenste batterij.

De overeenkomsten tussen deze twee gevallen zijn, tot nu toe, familiaire band tussen de eigenaren, leveringsmomenten én serienummers die dicht bij elkaar liggen. We hebben inderdaad meer gevallen nodig om te bevestigen (óf ontkennen) dat er een verband is met een batch. Ik hoop niet dat mijn set hetzelfde gaat overkomen: mijn omvormer zit ook in dezelfde range als de twee met gesmolten connectoren (laatste drie cijfers verschillen), en één van mijn batterijen ook, al is dat bij mij wel de onderste.
Even een update over mijn defecte SF2400AC en de bovenste accu:

Afgelopen week heb ik eindelijk de vervangende apparatuur terug ontvangen. Deze heb ik vandaag volgens de instructies bevestigd/aangesloten en alles werkt gelukkig weer. Wel heb ik ervoor gekozen om het vermogen te beperken tot max 2000W(Laden/Ontladen). De reden hiervoor is dat er inmiddels nog een paar vergelijkbare incidenten zijn gemeld via zendure forum.

https://forum.zendure.com/d/23916/14
https://forum.zendure.com/d/24952

Het ticket is nog niet afgesloten en heb vandaag gevraagd of ze mijn ongerustheid kunnen wegnemen met een duidelijke verklaring:
Hello,

Thank you for sending the replacement equipment. Today I was finally able to connect the equipment, and everything appears to be functioning again.

However, I am still left with an uneasy feeling about how this issue could have occurred in the first place. I have reviewed my personal logs of the inverter and battery, and I can clearly see under which circumstances the problem arose. It occurred very suddenly during an idle period, approximately 20 minutes after a discharge session in the evening.

I am aware that this same issue has occurred for a family member, and I have also found other individuals who reported the same problem. This leads me to suspect that the issue may be more widespread.

https://forum.zendure.com/d/23916
https://forum.zendure.com/d/24952

I hope you can understand my situation and help alleviate the concerns that I and others have. I can provide additional information if needed, and perhaps you could share details of your investigation so I can better understand that the issue has been resolved and will not occur again.

At this point, I find it difficult to accept simply replacing the product without a clear explanation as a sufficient solution. Until my confidence is restored, I will not expand my system further and will avoid running the current setup at the full 2400W load.

Sincerely,
Pagina: 1 ... 233 234 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.