3 fase neem ik aan...GlitchBug schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:02:
[...]
Hoe wil je dit uiteindelijk dan aansluiten in de berging? Er mag maar 1 800 plus per wandcontactdoos. Ik had eenzelfde setup in m'n hoofd maar stoei met de aansluting.
Ik ben geen elektricien maar volgens mij kan dit als volgt:GlitchBug schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:02:
[...]
Hoe wil je dit uiteindelijk dan aansluiten in de berging? Er mag maar 1 800 plus per wandcontactdoos. Ik had eenzelfde setup in m'n hoofd maar stoei met de aansluting.
Er loopt reeds een aparte 3 fase groep naar de berging daarop zit nu alleen nog de 1 fase autolader en zijn de 2 andere schakelaars vrij.
Stel ik trek nog een kabel met een aparte 3 fase groep en maak in totaal 5 losse stopcontacten op elke fase 1 en de laatste blijft voor de auto lader dan moet dit lukken toch?
Naar mijn weten mag elke aparte fase dan max iets van 3640w gebruiken.
Is er iemand die kan bevestigen of dit daadwerkelijk technisch kan?
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - 4x Zendure Solarflow 800 plus 7,68kw
Voor baseload maakt het überhaupt niet uit. Je kunt een vast laadschema maken met 200W ontladen vanaf 19:00 tot en met 6:00. Opladen hoeft hij niet, daar zijn de PV voor aangesloten. Extra load balancing om de 0 te bewaken kan de anker blijven doen op basis van p1 data.Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:00:
[...]
Twee verschillende merken, ben benieuwd of dat goed gaat, als je toch al twee Zendures had zou ik eerder het bij een merk laten en de Zendure mix 4000 is even duur
Uiteindelijk wil ik een stapje verder gaan en alles via assistant aan elkaar te koppelen. Zo wil ik zonneladen ondersteunen door de 2 800+ units maximaal te laten ontladen zodra er na 17:00 een Peblar sessie actief. Dan kan ik minimaal 4.8 uur doorladen, mogelijk langer indien er in die tijd nog wordt aangevuld vanuit PV.
Prijs verschil is overigens nog altijd 270 euro dus dat noem ik zelf niet even duur. Maar de reden dat ik niet voor de Mix AC is gegaan heeft voor mij meer te maken met de verschillende insteek. Bij Zendure heb ik best wat heen en weer gemaild over de powerdock maar daaruit bleek vooral dat het allemaal nog niet af is, sterker nog er is zelfs nog geen handleiding. Bij Anker is de logica omgekeerd; die bieden nu officieel geen 3 fase ondersteuning maar komen daar later met een update voor. Hetzelfde met de stekker. Bij Anker kun je voor 13 euro een stekker mee bestellen zodat je netjes vanaf de accu naar een vaste installatie kunt zonder te hoeven knippen en rommelen. Dat vind ik bij vergelijkbare kosten een prettigere insteek. De form factor van de 4000 Mix AC+ met karretjes vind ik overigens ook onhandiger dan het stapelbare design. Mocht het later anders uitkomen dan kan ik de Anker altijd nog wel kwijt en vervangen. Prima tilbaar.
Welk systeem echt beter is ga ik binnenkort ervaren. Ik hoop dat Zendure prima werkt en heb daar an sich wel vertrouwen in anders had ik het niet besteld.
[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 04-08-2026 14:55 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
De reviews op Tweakers.sdk1985 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:48:
[...]
Weet niet waar je dat op baseert?
[Afbeelding]
Ik heb zelf flink getwijfeld tussen 2x een SolarFlow 4000 Mix AC+ en 2x een Anker Solix Max AC. De prijs is daarbij niet persé heel verschillend; 2100 voor de Anker voor 7 kWh en 2399 voor de 8 kWh. Dat is € 359,54 per bruto kWh vs € 344,68 per bruto kWh. Momenteel is de Anker zelfs 1890, ik heb 2099 betaald en dan krijg ik als het goed is nog 139,64 terug via cashback.
Ik heb trouwens ook 2x Zendure 800+ besteld na inspiratie van iemand in dit topic. Ik was namelijk net aan het kijken voor een zelfbouw PV van 4 panelen voor de westkant van mijn garage om zo ná 17:00 mijn zuid opstellen aan te vullen. Die 800+ gebruik ik dan meteen als omvormer dus dan heb je voor €300 extra (omvormers zijn niet gratis!) 3,84 kWh opslag. Mijn baseload zit rond de 200-300W dus dan drukt deze setup zelfstandig het sluipverbruik weg en dan kan de Anker met zijn 3500W de pieken opvangen. Levering Aug 05 - 10 ben benieuwd.
.plan: Review-recap: wat vinden tweakers van de Anker SOLIX Solarbank Max AC?
Jij hebt de Anker op 5 - 80 staan?
Solarbank Max AC plug-in thuisbatterij met interne 3.500 watt omvormer en 7 kWh aan opslagcapaciteit. kost normaal gesproken 2.499,- dat is dus 500W minder vermogen en 1 kWh minder capaciteit voor meer.sdk1985 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:49:
[...]
Voor baseload maakt het überhaupt niet uit. Je kunt een vast laadschema maken met 200W ontladen vanaf 19:00 tot en met 6:00. Opladen hoeft hij niet, daar zijn de PV voor aangesloten. Extra load balancing om de 0 te bewaken kan de anker blijven doen op basis van p1 data.
Uiteindelijk wil ik een stapje verder gaan en alles via assistant aan elkaar te koppelen. Zo wil ik zonneladen ondersteunen door de 2 800+ units maximaal te laten ontladen zodra er na 17:00 een Peblar sessie actief. Dan kan ik minimaal 4.8 uur doorladen, mogelijk langer indien er in die tijd nog wordt aangevuld vanuit PV.
Prijs verschil is overigens nog altijd 270 euro dus dat noem ik zelf niet even duur. Maar de reden dat ik niet voor de Mix AC is gegaan heeft voor mij meer te maken met de verschillende insteek.
ondertussen zie ik de Zendure 400AC ook al voor 2.100 euro in de aanbieding. dus nog altijd gelijk aan prijs als ik een aanbieding van de anker er bij neem, maar wel minder vermogen en capaciiteit.
het is maar een keuze die je maakt, zeker als je HA wilt is Zendure duidelijk de betere keuze.
Bij Zendure heb ik best wat heen en weer gemaild over de powerdock maar daaruit bleek vooral dat het allemaal nog niet af is, sterker nog er is zelfs nog geen handleiding. Bij Anker is de logica omgekeerd; die bieden nu officieel geen 3 fase ondersteuning maar komen daar later met een update voor. Hetzelfde met de stekker. Bij Anker kun je voor 13 euro een stekker mee bestellen zodat je netjes vanaf de accu naar een vaste installatie kunt zonder te hoeven knippen en rommelen. Dat vind ik bij vergelijkbare kosten een prettigere insteek. De form factor van de 4000 Mix AC+ met karretjes vind ik overigens ook onhandiger dan het stapelbare design. Mocht het later anders uitkomen dan kan ik de Anker altijd nog wel kwijt en vervangen. Prima tilbaar.
Welk systeem echt beter is ga ik binnenkort ervaren. Ik hoop dat Zendure prima werkt en heb daar an sich wel vertrouwen in anders had ik het niet besteld.
simso1 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:01:
[...]
De reviews op Tweakers.
.plan: Review-recap: wat vinden tweakers van de Anker SOLIX Solarbank Max AC?
sorry, dit is gewoon betaalde advertentie in een review jasje gestoken, dit soort info wil en kan ik niet serieus nemen, maar maak vooral je eigen beeld.
Jij hebt de Anker op 5 - 80 staan?
Best kwalijk dat een eerst werkend apparaat opeens niets meer doet via een lokale api. Nu na de update werkt het gelukkig weer. Extra reden om toch Europese batterijen te kopen... Hopelijk komt sessy met een mooie 3 fase batterij met huisbackup optie.
Bij mij schiet de SF2400pro vandaag (en gister blijkbaar ook) ineens naar "duitsland" en blokeert de "overtollig energie exporteren".
Iemand anders dit ook gezien?
Iemand anders dit ook gezien?
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
An sich mooie deal voor €2.159,10 maar voor mij is het niet persé logisch om de ene aanbieding met een adviesprijs te vergelijken?Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:33:
[...]
Solarbank Max AC plug-in thuisbatterij met interne 3.500 watt omvormer en 7 kWh aan opslagcapaciteit. kost normaal gesproken 2.499,- dat is dus 500W minder vermogen en 1 kWh minder capaciteit voor meer.
ondertussen zie ik de Zendure 400AC ook al voor 2.100 euro in de aanbieding. dus nog altijd gelijk aan prijs als ik een aanbieding van de anker er bij neem, maar wel minder vermogen en capaciiteit.
het is maar een keuze die je maakt, zeker als je HA wilt is Zendure duidelijk de betere keuze.
[...]
Zelf heb ik 28 juni besteld voor de pre order prijs via anker zelf a 2099 (+13 euro voor de stekker) en wacht ik op de cashback van 139,64=1959,36. Op dat moment was de 4000 Mix AC+ 2.399,00. Dat scheelt 439,64. Afgelopen week had techpunt de prijzen van de ankerwebsite + 10% korting, kwam je op 1889 in je mandje. Er was ook iemand die kortingscodes kon stapelen en nog minder kwijt was. Dus die prijs vergelijking is heel situationeel.
Doorslaggevend was voor mij niet de prijs maar de
1) De stekker:

2) De onduidelijkheden rondom de 'gratis' powerhub (via Zendure zelf bij 2399x2=4798) en de mogelijkheden daarvan met betrekking tot het aansluiten van een laadpaal die niet van zendure zelf is (vereist aparte aardlek achter de powerhub), de beperkingen indien je eventueel direct pv op die powerhub wil aansluiten (dan ben je de laadpaal poort kwijt), onduidelijke faseherverdeling bij offgrid, ze de handleiding nog niet af hebben en kritische details pas willen delen nadat die handleiding af is en je de powerhub via een voucher krijgt die je pas kunt verzilveren ná ontvangst en vervolgens met onbekende levertijd van die powerhub zit en dus óf moet wachten en mogelijk buiten je retourrecht zit óf twee keer een installatie moet opbouwen.
Ergens volgende week heb ik iig beide merken dus dan ga ik vanzelf wel merken of er inderdaad een functioneel verschil is tussen Zendure en Anker icm HA.
juist, vooral omdat je om de haverklap een stroomstoring hebt en je toch minimaal 3000W per fase geduurende de dag gaat trekken.Seroendeng schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:18:
Best kwalijk dat een eerst werkend apparaat opeens niets meer doet via een lokale api. Nu na de update werkt het gelukkig weer. Extra reden om toch Europese batterijen te kopen... Hopelijk komt sessy met een mooie 3 fase batterij met huisbackup optie.
in praktijk heb je eens in de zoveel jaren een stroomstoring die na gemiddeld 3 uur is opgelost en je gemiddeld verbruik in de lente t/m heftstmaanden ligt in de donkere periode op circa 200-500W en dat voor alle 3-fase samen.
dus wensdenken en de echte realiteit ligt denk ik behoorlijk uitelkaar, en waar denk je dat Sessy zijn LFP cellen gaat halen, want die zijn er nauwelijks en die er wel zijn wil je of niet in je thuis-batterij ( te slechte kwaliteit ) of je betaald 4 keer de prijs.
nee, beide zijn aanbiedingsprijzen, als je adviesprijs wilt weten; anker 3500W 7 kWh is 2.499 euro en de Zendure 4000Ac is 4000W en 8 kWh voor 2.399 euro (bij Zendure.nl)sdk1985 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:29:
[...]
An sich mooie deal voor €2.159,10 maar voor mij is het niet persé logisch om de ene aanbieding met een adviesprijs te vergelijken?
dus zelfs als je graag adviesprijzen wilt vergelijken is de Anker gewoon duurder voor minder en hebben we het nog niet eens over de mogelijke software gehad.
maar nochmaals iedereen mag zelf kiezen, maar als je toch al een Zendure hebt zou ik daar bij blijven of je moet volledig onttevreden zijn, dat kan.
Zelf heb ik 28 juni besteld voor de pre order prijs via anker zelf a 2099 (+13 euro voor de stekker) en wacht ik op de cashback van 139,64=1959,36. Op dat moment was de 4000 Mix AC+ 2.399,00. Dat scheelt 439,64. Afgelopen week had techpunt de prijzen van de ankerwebsite + 10% korting, kwam je op 1889 in je mandje. Er was ook iemand die kortingscodes kon stapelen en nog minder kwijt was. Dus die prijs vergelijking is heel situationeel.
Doorslaggevend was voor mij niet de prijs maar de
1) De stekker:
[Afbeelding]
2) De onduidelijkheden rondom de 'gratis' powerhub (via Zendure zelf bij 2399x2=4798) en de mogelijkheden daarvan met betrekking tot het aansluiten van een laadpaal die niet van zendure zelf is (vereist aparte aardlek achter de powerhub), de beperkingen indien je eventueel direct pv op die powerhub wil aansluiten (dan ben je de laadpaal poort kwijt), onduidelijke faseherverdeling bij offgrid, ze de handleiding nog niet af hebben en kritische details pas willen delen nadat die handleiding af is en je de powerhub via een voucher krijgt die je pas kunt verzilveren ná ontvangst en vervolgens met onbekende levertijd van die powerhub zit en dus óf moet wachten en mogelijk buiten je retourrecht zit óf twee keer een installatie moet opbouwen.
Ergens volgende week heb ik iig beide merken dus dan ga ik vanzelf wel merken of er inderdaad een functioneel verschil is tussen Zendure en Anker icm HA.
Dat de cellen uit China komen daar ontkom je niet aan, maar dat het volledige apparaat ook uit China komt of lokaal gefabriceerd met Chinese cellen, daar zit het verschil. China alles in handen geven of de Cloud aansturing binnen Europa houden zit wel het verschil.Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
juist, vooral omdat je om de haverklap een stroomstoring hebt en je toch minimaal 3000W per fase geduurende de dag gaat trekken.
in praktijk heb je eens in de zoveel jaren een stroomstoring die na gemiddeld 3 uur is opgelost en je gemiddeld verbruik in de lente t/m heftstmaanden ligt in de donkere periode op circa 200-500W en dat voor alle 3-fase samen.
dus wensdenken en de echte realiteit ligt denk ik behoorlijk uitelkaar, en waar denk je dat Sessy zijn LFP cellen gaat halen, want die zijn er nauwelijks en die er wel zijn wil je of niet in je thuis-batterij ( te slechte kwaliteit ) of je betaald 4 keer de prijs.
Ik heb zelf Zendure in huis gehaald met het zal wel los lopen, alu hoedjes waren ff op.
Maar als ze nu al op afstand je device aanpassen om dingen er door te drukken zullen ze dat in de toekomst zeker vaker doen. Wel of niet onschuldig... Daar heb ik persoonlijk heel veel moeite mee.
Grootste probleem is dat China lichtjaren voor loopt op gebied van accu's, welke soort dan ook.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant
Nee het wisselt per dag. Ik heb via HA een script gemaakt wat per dag in de ochtend de maximale SoC instelt afgestemd op mijn verbruikspatroon voor die dag/avond die daarop volgt. Hierbij is 80% overigens het minimaal instelbare getal. Er zijn dagen dat hij hoger staat. Ik zat zaterdag bijvoorbeeld op 0.1 kW import en 27.4 kWh export. Zonder batterij zou ik dan 4-5 kWh import hebben gehad.
Heb zo'n voorgevoel dat Anker nooit die adviesprijs op de website gaat hanteren en dat het meer een marketing strategie is, maar wie weet.Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:41:
[...]
nee, beide zijn aanbiedingsprijzen, als je adviesprijs wilt weten; anker 3500W 7 kWh is 2.499 euro en de Zendure 4000Ac is 4000W en 8 kWh voor 2.399 euro (bij Zendure.nl)
dus zelfs als je graag adviesprijzen wilt vergelijken is de Anker gewoon duurder voor minder en hebben we het nog niet eens over de mogelijke software gehad.
maar nochmaals iedereen mag zelf kiezen, maar als je toch al een Zendure hebt zou ik daar bij blijven of je moet volledig onttevreden zijn, dat kan.
[...]
Verder inderdaad logisch als je al een systeem hebt om bij dat systeem te blijven. Alleen in mijn geval was de Anker dus al aanwezig en heb ik 2 dagen geleden 2x de Zendure 800+ voor erbij besteld voor de ingebouwde omvormer
bij LFP is het vrij onzinnig om deze niet op 100% te zetten, dan had je net zo goed ook een kleinere capaciteit kunnen kopen. Qua levensduur zul je dat namelijk niet merken.sdk1985 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:10:
[...]
Nee het wisselt per dag. Ik heb via HA een script gemaakt wat per dag in de ochtend de maximale SoC instelt afgestemd op mijn verbruikspatroon voor die dag/avond die daarop volgt. Hierbij is 80% overigens het minimaal instelbare getal. Er zijn dagen dat hij hoger staat. Ik zat zaterdag bijvoorbeeld op 0.1 kW import en 27.4 kWh export. Zonder batterij zou ik dan 4-5 kWh import hebben gehad.
deels mee eens, maar ik heb eigenlijk nog een veel beter idee, namelijk de data gewoon locaal bij mij thuis neerzetten. en laten we eerlijk zijn, waar wordt dit soort zaken nog in de werkeld geproduceerd, al helemaal als het om grote aantalen gaat.Acidrain schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:44:
[...]
Dat de cellen uit China komen daar ontkom je niet aan, maar dat het volledige apparaat ook uit China komt of lokaal gefabriceerd met Chinese cellen, daar zit het verschil. China alles in handen geven of de Cloud aansturing binnen Europa houden zit wel het verschil.
die trein is allang vertrokken.
Ik heb zelf Zendure in huis gehaald met het zal wel los lopen, alu hoedjes waren ff op.
Maar als ze nu al op afstand je device aanpassen om dingen er door te drukken zullen ze dat in de toekomst zeker vaker doen. Wel of niet onschuldig... Daar heb ik persoonlijk heel veel moeite mee.
Grootste probleem is dat China lichtjaren voor loopt op gebied van accu's, welke soort dan ook.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren