Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mede-auteur:
  • MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-05 18:13

MacD007

Versie: laatste update 1-3-2025.

Thuisaccu's zijn in opkomst en er zijn veel verschillende merken, types en varianten. In dit topic staan de kant en klare thuisaccu's centraal die je met een (schuko, CEE type F) stekker op het stopcontact kunt aansluiten. Voor thuisaccu's die niet op een stopcontact worden aangesloten of die je zelf uit meerdere componenten opbouwt (Lader, omvormer, accu, kabels, zekering, etc.) kan je terecht in andere topics.

Let op: dit betreft een eerste versie van de topicstart, deze zal de komende periode verder worden uitgebreid.

Voorbeelden voor het gebruik van een thuisaccu
  • Eigenverbruik zonnestroom opwek maximaliseren
  • Handelen met EPEX Day ahead dynamische tarieven
  • Handelen op de onbalansmarkt
  • Goedkoop dynamisch inkopen en daarna nul op de meter
  • Hobby & leuk om met techniek bezig te zijn

Is een thuisaccu (al) rendabel
Als je zowel de afschrijving als (ont)laadverliezen meeneemt is een positieve businesscase op dit moment lastig. Maar niet iedereen kiest voor een thuisaccu om deze terug te verdienen of er winst op te maken. In dit topic gaat het specifiek over een thuisaccu met stekker en de voor- en nadelen van de verschillende modellen. Het gaat dus niet per se om het terugverdienen van de thuisaccu, voor sommigen is de techniek en het ermee bezig zijn gewoon een leuke hobby.

Round Trip Efficiency
Bij een omzetting van AC naar DC en andersom gaat energie verloren die in warmte wordt omgezet. Als je een accu laadt, bijv. vanaf het stroomnet (AC), daarna de energie in de accu opslaat (DC) en daarna weer in het huishouden gebruikt (AC), dan gaat er gaandeweg stroom verloren. Het kan bijv. zijn dat je om 3 kWh in de accu te krijgen 3,3 kWh (-10%) nodig hebt en daarna van de 3 kWh uit de accu maar 2,7 (-10%) in het huishouden kunt gebruiken of aan het net terug kunt leveren. Dit heet omzetverliezen of Round Trip Efficiency (RTE). Hoeveel dit verlies is heeft te maken met een aantal factoren, waaronder de efficiency van de omvormer. HomeWizard geef een RTE verlies van 10-30% op, bij Sessy gebruikers komt vaak een waarde van zo'n 20% verlies langs. Bij andere systemen zoals Victron is dit verlies ook nog weleens wat lager.

Wil je bijv. je eigen zonnestroom opslaan en verbruiken, dan is dit een factor die je doorgaans al snel accepteert. Ga je echter met stroom handelen om er winst op te maken, dan ineens moet je rekening houden met bijv. 20% extra afwijking die je weer in de spread tussen inkooptarieven en verkooptarieven moet meenemen. Anders denk je winst te maken, maar ben je indirect heel snel de cycles van je thuisaccu aan het doorlopen en eigenlijk verlies aan het maken.

Wet- en regelgeving ivm aansluiting thuisaccu op stopcontact
Gezien dit zeker voor Nederland nog vrij nieuwe producten zijn is er blijkbaar wat onduidelijkheid wat nu wel en niet mag met deze apparatuur.
Daarnaast zie je dat de verschillende belanghebbenden daar (ook via de media) hun eigen belangen willen promoten en zodoende hopen invloed op mogelijke wetwijzigingen (zeker nu met een nieuwe regering en de problemen bij de energietransitie).
Het artikel van de NEN (linkje volgt nog) past hier prima in, helaas is voor de niet deskundige lezer hier al heel snel op het verkeerde been gezet.

hoe is het nu dan geregeld ?
Om het duidelijk te maken heb je in feite 3 systemen, het openbare stroomnet waar wij met zijn allen op aangesloten zijn, je eigen huisinstallatie (ik beperk me hier nu uitsluitend tot woningen) en als laatste de op die huisinstallatie aan te sluiten apparatuur.
Het openbare stroomnet wordt oa door de netcode bepaald (los van een hoop EN en IEC normen die hierbij worden toegepast, daarnaast worden echter ook in deze netcode een aantal spelregels vastgesteld die ook een uitwerking voor de thuisinstallatie en de daarop aangesloten apparatuur hebben.
De thuis installatie moet conform de Bbl (dat is het nieuwe bouwbesluit) aan oa de NEN1010 voldoen, welke NEN1010 is afhankelijk van waneer de eerste installatie is gebouwd (normaal gelijk met de bouw van het huis en de dan geldende NEN1010 norm en als er een belangrijke wijziging (dus ook uitbreiding) heeft plaatsgevonden. Ook is in de Bbl niet de gehele NEN1010 van toepassing verklaard maar slechts belangrijke veiligheidsdelen daarvan.
In de huidige Bbl is overigens niet de laatste NEN1010 van toepassing verklaard maar de versie NEN1010:2015.
Belangrijk om te weten is dat de NEN1010 Laagspanningsinstallaties bij het stopcontact ook stopt. De NEN1010 heeft dus geen bepalingen die gelden voor apparatuur die via een stopcontact (WCD) worden aangesloten.
Electrische apparatuur moet in Nederland voldoen aan EU eisen, die veelal via de CE en in Nederland via de warenwet verankert zijn.

In de netcode (uitgegeven door de ACM) zijn ook aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden ( = dus ook een thuis-batterij) opgenomen (Hdst 3)
Voor een speciale groep (<800W ) zijn vereenvoudigde aansluitvoorwaarden van toepassing. (par. 3.3) waardoor het mogelijk wordt om deze via een stekker aan het thuis-stroomnetwerk aan te mogen sluiten.

De oorsprong van deze 800W grens komt uit EU en internationale normen.

Dus per elektriciteitsproductie-eenheid ( = dus oa een thuis batterij / balkon PV installatie met eigen batterij ) aansluiting ( = stekker) mag je dus niet meer dan deze 800W in je thuis stroomnet invoeren en dit dus ook niet het net opsturen ( als je deze zelf dat dat moment niet (deels) zelf verbruikt. Dus deze grens geld voor zowel het openbare net als ook als voorwaarde voor je thuis stroomnetwerk (NEN1010). In de NEN1010 is dit echter (nog) niet geregeld, de verwachting is echter wel dat dit in de toekomst (gaat echt nog wel een aantal jaren duren) ook in de NEN1010 terug te vinden zal zijn.

Wat dus wel mag is meerdere eenheden elk mat max 800W gebruiken, zolang elk met zijn eigen stekker is verbonden.
Hier loop je echter wel heel snel tegen de limieten van ons normale thuis stroomnetwerk aan omdat in Nederland veelal een enkele groep slechts met 16A ( = 3680W) is afgezekerd en op de groep van die WCD zeer waarschijnlijk al de nodige andere verbruikers op zijn aangesloten.
Hierbij zul je dus elk apparaat wat aangesloten is op deze groep moeten bekijken welke aansluitwaarde deze bezit om te zorgen dat je a) niet boven de zekeringswaarde gaat komen en b) je stroomkabels dermate te veel belast zodat deze in brand kunnen vliegen ( = oorzaak nummer 2 bij huisbranden veroorzaakt door de elektrische installatie, oorzaak 1 is kortsluiting / vlamboog, effect is het zelfde)

nu is de vraag gelden deze zaken dan ook voor mij als consument ?
het antwoord even per onderdeel kort uitgelegd.
Netcode geld voor iedereen dus ook voor ons als consument
Bbl en dus dat deel van de NEN1010 wat in de Bbl is benoemd is voor de eigenaar van de woning van toepassing. Bepaalde delen zijn zelfs voor de bewoners van toepassing.
De warenwet is natuurlijk voor ons consumenten ook gewoon van toepassing.

Vergeet ook niet je systeem op https://www.energieleveren.nl/ aan te melden als je aan het net gaat terugleveren.

België
Voor België mogen plug-and-play thuisaccu's vanaf 17-04-2025 aangesloten worden als ze toegelaten zijn door Synergrid. Op 17-03-2025 worden de tot dan toe toegelaten plug-and-play-toestellen op de lijst "C10/26" gepubliceerd in de spreadsheet https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx. Synergrid deelt wegens privacy-redenen geen informatie over geplaatste aanvragen, het is dus afwachten welke merken en types binnenkort worden toegestaan.

Mogelijkheden software
De meeste thuisaccu's met stekker zijn via Bluetooth of Wifi icm een App aan te sturen. De opties en mogelijkheden verschillen per merk en type, maar een aantal mogelijkheden om rekening mee te houden zijn bijv.:
  • Wordt teruglevering aan het net ondersteund of is het doel alleen het eigen verbruik te compenseren
  • Is koppeling met dynamische tarieven mogelijk voor goedkoop inkopen en evt. duur terugleveren?
  • Het aanmaken van schema's voor laden, ontladen en nul op de meter
  • Ondersteuning voor nul op de meter door koppeling aan bijv. een P1-meter, Shelly of ander device
HA (Home Assistant Link HA bied veel mogelijkheden en is ook merkonafhankelijk en daarmee kun je zelf verschillende merken aan elkaar knopen.
heel veel merken bieden daar ook diverse mogelijkheden (oa API) aan om deze binnen HA te integreren. Kijk dus ook even als je dit wilt of er binnen HA een koppeling mogelijk is.

kijk mn ook wat je bv al in huis hebt en wat je zelf graag wilt. Niet elk product ondersteund ook elke "mogelijke" functie zoals handelen, gezien de beperkte teruglevering en vaak ook beperkte capaciteit van de batterij moet je ook afvragen of handelen met dit soort thuis batterijen wel zo geschikt is ? Voor handelen wil je a) veelal een grotere capaciteit maar zeker ook b) geen limiet van 800W van terugleveren. want dit beperkt namelijk je teruglevering behoorlijk, en dus de winst die je kunt maken.
Systemen die direct aan je groepenkast (dus niet via een stekker) aangesloten zijn zoals bv Victron en Sessy systemen hebben dit nadeel dus niet en zijn in het algemeen ook een heel stuk groter. (deze vallen echter buiten dit topic)

Mogelijkheden hardware
Aansluiting voor zonnepanelen
<Volgt>

IP-rating
Een aantal fabrikanten produceren thuisaccu's met een IP rating, waardoor ze bijv. geschikt zijn om in een vochtige of stoffige omgeving te plaatsen. Let hierbij op de verschillen tussen de verschillende IP waarden of zelfs het ontbreken hiervan. Welke je wilt en nodig hebt is dus ook afhankelijk van de locatie waar je deze wilt plaatsen.

Heel een korte uitleg over deze IP-rating (voluit International Protection Rating, ook soms Ingress Protection genoemd).
De IP-aanduiding is internationaal genormaliseerd in de norm IEC 60529.
De IP-aanduiding heeft twee cijfers: het eerste geeft de beschermingsgraad tegen aanraken en indringen van voorwerpen (en dus ook stof), het tweede de beschermingsgraad tegen vocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZzlOHamdfw5EhC2HJOVK8MC1hQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pz4WlJgW7bFrLGcv4SrQRq8O.png?f=fotoalbum_large
bron: wiki

Beschermingsgraad tegen aanraken en indringen van voorwerpen (1...6)
vanaf 5x heeft het toestel in feite een stofbescherming en bij 6x (hoogste getal) is het geheel stofvrij.

Beschermingsgraad tegen vocht (1...9)
voor dit onderwerp zijn mn deze IP .X waarden belangrijk:
IP-x4 Plensdicht Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek
IP-x5 Sproeidicht Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek
IP-x6 Waterbestendig Geen waterindringing indien bespoten (100 l/min) onder eender welke hoek
IP-x7 Dompeldicht Geen waterindringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m)

Dus voor een buitenopstelling kijk dan naar de IP waarde van tenminste IP 65.
Plaats je deze beschermd in bv een tuinhuisje of garage dan is IP 44 de minimale waarde, meer kan echter ook.

UPS (achtige) functies thuis-batterij
Een echte (automatische) UPS functie waarbij bij spanningsverlies van het net (stroomstoring) een dergelijke batterij tijdelijk de stroomvoorziening zou kunnen overnemen is voor dit type thuis-batterij door eisen vanuit de netcode niet mogelijk.
art. 3,8 omschrijft hier een een aantal zaken waarbij je dus kunt zien dat een automatische functie niet mogelijk zal zijn.
Wat bepaalde merken / modelen wel (soms) bieden zijn aparte (buiten je huis-stroomnetwerk om) aansluitingen (bijna altijd in de vorm van een of meerdere WCD) die een AC 230V uitgang bezitten.
Hier kun je dus apparatuur op aansluiten.
Let op, deze uitgangen mag je dus ook niet verbinden met je huis aansluitingen (bv via een WCD).

In het art. 3.8 van de netcode staat:
1) De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt.

opmerking: Selectiviteit van beveiligingen is geen verplichting meer in de NEN1010, maar in dit geval dus vanuit de netcode dus wel. De vraag is of een China product met een NL label (rebrand) hier wel voldoende mee rekening heeft gehouden.

2) De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:

a.een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;
opm: dus bij uitval van de spanning (of deze komt onder 184V) moet de unit binnen 2 seconden uitvallen.

b.een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;
opm: dit is de zelfde waarde waar ook een omvormer van een PV installatie moet uitvallen.

c.een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.

3) De installatie met een synchrone elektriciteitsproductie-eenheid is voorzien van een inrichting die binnen 0,2 seconden een scheiding met het net bewerkstelligt in geval de netspanning in één of meer fasen daalt tot 70% van de nominale waarde, tenzij uit een berekening blijkt dat een snellere uitschakeling noodzakelijk is.
opm: een thuis-batterij is een dergelijke synchrone elektriciteitsproductie-eenheid. (loopt synchron met de AC fase van het net).

Handige links en aanverwante topics

Links van merken van thuis-batterijen en balcon PV systemen incl batterijen (met stekker)

Hier onder staan links incl korte omschrijving naar andere mogelijk nuttige aanvullende zaken, die dus geen thuis-batterij cq balkon PV systeem zijn maar wel met deze gebruikt kunnen worden.
link naar zendure.com - ac-to-mc4-adapter, adapter om ipv zonnepanelen de normale huis-aansluiting (230V AC) als bron te gebruiken en hierdoor hierboven beschreven balkonsystemen die geen eigen functie laden via AC hebben via de MC-4 stekkers te kunnen laden.

[ Voor 99% gewijzigd door Taro op 04-05-2025 18:20 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Persoonlijk ben ik op dit moment op zoek naar een thuisaccu met als doel:
  • Stroom van het net inkopen of eigen zonnestroom opslaan tijdens de goedkoopste dynamische tarieven
  • Het aansluiten van 2, 4 of meer extra zonnepanelen in de achtertuin gedurende herfst, winter en begin van de lente gericht op het zuiden en in de juiste hoek voor die seizoenen om het verbruik van de 3 warmtepompen waarmee wij koelen en verwarmen zoveel mogelijk te compenseren. In lente, zomer en begin van de herfst hebben wij voldoende aan het bestaande zonnepanelensysteem. De stroom die dit systeem opwekt wil ik niet terugleveren, maar zelf opslaan voor later gebruik.
  • Terugleveren tijdens hele dure dynamische uren en verder NOM
  • Omdat het leuk en interessant is
De afgelopen periode heb ik o.a. naar een Victron en Sessy systeem gekeken, maar ik wil een minder permanente oplossing en de accu's dus evt. kunnen verplaatsen afhankelijk van het seizoen. Gaandeweg kwam de HomeWizard Plug-in Battery als optie langs, maar die is mij op dit moment té beperkt in de mogelijkheden en sluit (nog) niet goed aan bij dynamische tarieven, laden met een EV, etc.

Daarna heb ik ook nog overwogen zelf een accu te bouwen nav Eenvoudige thuisaccu samenstellen. Inmiddels dus wel 2x Ecoflow Powerstream in huis en heb ik voorbereidingen getroffen voor het zelf bouwen van een simpel systeem met een 24V 100Ah LFP accu. Echter wil ik afhankelijk van het seizoen ook bijv. wat extra panelen aansluiten en wilde ik eigenlijk geen extra omvormer in de garage laten plaatsen met 4 panelen op het dak, die installatiekosten haal je er niet snel uit. De Ecoflow biedt een optie voor het aansluiten van zonnepanelen, maar met een wat grotere accucapaciteit komen er al snel veel extra stekkers bij kijken voor de laders en Powerstreams.

Daar kwam al wel het "balkon systeem" om de hoek kijken en daar ben ik verder ingedoken. Echter zijn de officiële Ecoflow accu's per kWh relatief duur.

Op dit moment zijn er een aantal andere aanbieders die "balkon systemen" aanbieden zoals Deye met de Deye AE-FS2.0-2H2 (https://deye.com/product/ae-fs2-0-2h2/), Ecoflow met de River accu's + zonnepanelen + Powerstream, Anker met de Solix serie en een aantal anderen. In een ander topic noemde iemand recent Zendure met de Hyperflow 2000 icm AB2000/AB2000S accu's (https://eu.zendure.com/pr...00?variant=49317553668434). Die laatste sprak mij wel aan aangezien er ook native ondersteuning voor dynamische tarieven is, de omvormer 2 MPPT's heeft, IP65, verwarming van de accu's (handig voor in de koude garage gedurende de winter) en de AB2000S ook een brandblusser heeft ingebouwd. Ik heb zowel Deye als Zendure benaderd vanuit een domotica website die ik heb en Zendure was bereid mij ter review 2 omvormers en 2x 2 kWh accu's op te sturen. Die verwacht ik volgende week binnen. Van Deye helaas nog niets gehoord.

Ik zal uiteraard de bevindingen delen als ik de set binnen krijg, nadeel is wel de prijs en dat ze geen ondersteuning voor aansturen via Home Assistant hebben (wel het tonen van de waardes, maar aansturen naar mijn weten nog niet). Ondertussen kijk ik wat ik alsnog met de 2x Ecoflow Powerstreams ga doen, een testset met 24V 100Ah accu maken voor ernaast is natuurlijk wel leuk, echter kunnen de 2 systemen elkaar in het vaarwater gaan zitten. Eerst maar eens zien of het Zendure product überhaupt wat is. Ze gaven ook aan nog met de goedkeuring voor Nederland bezig te zijn, in Duitsland en Frankrijk zijn ze al goedgekeurd, maar in NL kan je ze dus nog niet via de website aanschaffen.

Heel benieuwd of anderen nog soortgelijke systemen kennen en hun ervaringen willen delen. Steeds meer producenten komen met interessante stekkeraccu's, wat voor mij de kers op de taart zou zijn is native Home Assistant ondersteuning zodat het mooi integreert met bijv. Nordpool, dynamische providers, je EV, laadpaal, etc.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik was ook al een tijdje bezig met een thuisaccu verhaal.
Sessy had eerst mijn aandacht maar nadat er een prijsverhoging kwam daar vanaf gezien, ook mede omdat salderen nog geen enkel bezwaar was met terugleverkosten en dergelijke.
Toen zelf wat in elkaar geknutseld met een China omvormer en een paar lood/gel accu's.
Die China omvormer is uiteindelijk geploft.
Daarna een ecoflow omvormer besteld.
Die doe ik nu opladen met een domme tijdklok op het hoogtepunt van de opbrengst.
Met onze hoeveelheid pv gaat dat meestal wel goed.
Dwz de stroom komt van de panelen en niet uit het net.
Terugleveren in de avond nacht zijn ingestelde taken in de ecoflow app.

Maar goed om een toch iets slimmer systeem te hebben dat stuurt op nom gelijk bij de aankondiging van de Homewizard accu een preorder geplaats.
Ondertussen staat de markt niet stil maar goed ik had dat ding besteld en hij zou november uitgeleverd worden.
Helaas loopt dat wat anders en kon ik kostenloos annuleren.

Dus het wordt nu de Duravolt 5 kwh thuisaccu.
Is het wat? Geen idee.
Prijs per kwh is lager dan HW prijs voor het apparaat is wat hoger.
Hij doet NOM wat voor mij voldoende is.
Unlocked kan hij 2500watt laden en ontladen maar zoals door @Taro aangegeven is dat voor de capaciteit van de accu eigelijk te veel.

We gaan het zien de uitlevering voor mij staat op 16 december.
En als alles goed gaat zal ik de ervaringen hier delen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@Ronald.42 Ook wel benieuwd naar jouw ervaringen. Las dat zij ook nog bezig zijn met de documenten om in Nederland de markt op te mogen met dit "white label" product.

2.7 kWh is voor veel mensen voldoende om de nacht door te komen, maar als je bijv. elektrisch koelt of verwarmt en net even een wat groter buffertje wil hebben is 5-5.4 kWh een mooie capaciteit. Kon je er daar ook meer van aansluiten die onderling communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 00:03:
@Ronald.42 Ook wel benieuwd naar jouw ervaringen. Las dat zij ook nog bezig zijn met de documenten om in Nederland de markt op te mogen met dit "white label" product.

2.7 kWh is voor veel mensen voldoende om de nacht door te komen, maar als je bijv. elektrisch koelt of verwarmt en net even een wat groter buffertje wil hebben is 5-5.4 kWh een mooie capaciteit. Kon je er daar ook meer van aansluiten die onderling communiceren?
Ik kan over het "stapelen" van meerdere accu's niks vinden.
Mischien dat het met die duramonitor kan maar dat maakt de prijs per kwh wel meteen een stuk hoger.
De informatie is allemaal wat summier te noemen.
Wat dat betreft was homewizard wat duidelijker in communicatie.
@Duramotion reageert ook even niet in het desbetreffende topic.
De keuze voor 5kwh is hier denk ik ook meer ondersteund door gemakzucht.
Ik weet wat ik nodig heb per nacht, maar de waf denkt daar wel eens wat anders over :+
Eigenlijk is het laksheid of gebrek aan planning compenseren met dan maar wat meer accu.
En dat kun je dan vertalen naar comfort als je niet voor de tigste keer hoeft te proberen om uit te leggen dat het gebruik van sommige apparaten handiger is als de zon schijnt :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Electrificatie en opslag interesseert mij al een tijdje. De stap naar een EV is gezet en heb daar geen spijt van. Echter wil ik verder. Heb op dit moment 3330 Wp aan panelen liggen. Opbrengst een 3000 kWh per jaar die ik ook verbruik. Betaal wel een TerugLeverBoete (TLB).

In 1e instantie raakte ik enthousiast van Zonneplan met de Nexus. Had er 1 in bestelling staan maar vrij snel gecanceld. Het voor mij ontransparante verhaal, niet kunnen volgen van je woningverbruik, het idee dat de accu gekocht is door jezelf en een ander daar gebruik van maakt gaf me daar een minder goed gevoel over ondanks de prijs die je betaald best oke is. Echter hij is niet zelf aan te sturen.

Dan kom je al bij 1 van mijn wensen. Het systeem moet aan te sturen zijn door HA. Graag zie ik dat ik dynamisch kan laden en ontladen. Zit nog op een variabel contract op dit moment.

Onbalanshandel? Weet ik nog niet. Zolang dit niet transparant is denk ik dus een Nee.

In de zomermaanden red ik de nacht met 2.7 kWh wel. De panelen vullen de batterij dan prima. Alleen dat is nu al steeds lastiger. De HW batterij biedt een NOM setting. Prima. Echter als het nu al lastiger wordt om te vullen dan is de optie dynamisch laden dus een zeer welkome optie. Die heeft HW (nog) niet.

Sessy etc super flexibel. Echter dit soort systemen kosten je (nog) geld waardoor je beter in mijn geval de TLB kunr betalen. Dus ja ik kijk ook naar een stukje TVT maar het is ook zeker een zeer interessant onderwerp. Veel hangt of valt ook met de salderingsafschaf of niet.

Ik ga binnenkort maar eens een simulatie toevoegen binnen HA van deze batterij. 800 Watt laden en 800 Watt onladen om de case te zetten naast de HW batterij. Bevindingen zal ik delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@Ronald.42 Ik begrijp en "voel" je ;)

Heb dat hier thuis opgelost door aan het Home Assistant dashboard op het koffiezetapparaat waar o.a. een aantal camera's en de bediening van de MHI Airco/WP's (die ik dus ook via Home Assistant aanstuur icm dynamische tarieven) een overzichtje van de dynamische tarieven te tonen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNkdgFI2FP9qFjca_JX9d_S_wxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v0NwfZ29SbNHZfddIuRnubZu.png?f=fotoalbum_large

Vrouw en kinderen doen echt netjes en goed mee. De vaatwasser wordt ingeruimd, paar keer op de uitgesteld +1 uur knoppen drukken en die draait in de goedkoopste uren. De wasmachine en droger gaan hier standaard op zondag in de goedkoopste uren van de week aan. Wat mij betreft blijft dat allemaal zo als de accu's er zijn, want dat zijn ook de uren waarop de accu's geladen gaan worden en die zijn bedoeld om het standaard verbruik van de duurdere uren op te vangen.

Heb je inderdaad echter overcapaciteit, dan zou je de accu's op de goedkoopste momenten kunnen laden en daarna het timen van andere apparaten wat minder strict doen. Enige waar je dan iets last van hebt is extra verbruik door omzetverliezen. Dat zal per merk en type verschillen, maar vermoed zo'n 20% extra.

Voorbeeldje van vorige week, hier zie je dat 2x per dag inkopen om daarna de 2 hogere pieken NOM + terugleveren bij de eerste piek op "vandaag" waarschijnlijk niet lonend is door omzetverliezen en afschrijving, maar bij de rode piek is het zeker wel lucratief :) Bij die eerste piek voelt het wel goed om eerder al de accu te hebben geladen en dan NOM te draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8ieW7LPzUwoNvCSfix_oI8tJ-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uaLbNsz7rzY3RUo0Ypr7VONX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 14:12
Taro schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:30:
Versie: laatste update 26-10-2024

Handige links en aanverwante topics
De komende dagen voegen we meer onderwerpen en inhoud toe d:)b
Plug and play zonnepanelen + NEN:1010
Ook dit onderwerp mag wat mij betreft gekoppeld worden. Zelfde principe: generator of opwek via "de stekker". Veel thuisbatterijen hebben ook MC4-aansluitingen voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Komt zo'n accu met een P1 meter of hoe werkt dat precies? Ik heb bijvoorbeeld een Homewizzard P1 meter, dan zou ik hun batterij moeten kopen? (of andersom want de batterij is veel duurder dan de meter ;) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:06
Heb de Anker Solix Solarbank E1600pro nu een aantal dagen in gebruik.

Set bestaat uit de E1600 pro, een extra accu, smartmeter en 4x 440wp glas/glas panelen

Installatie is kinderlijk eenvoudig. Panelen op het dak leggen kabels richting de omvormer trekken en stekkers aansluiten en je ben eigenlijk al klaar.

Het stapelen van de extra batterij & omvormer unit is letterlijk stapelen. Aan de onderzijde van de omvormer unit en bovenzijde van de batterij zit een speciale stekker, zet de twee op elkaar en ze zijn gekoppeld.

Smartmeter moet ik nog installeren, dus voorlopig heb ik hem met een schema ingesteld op 100watt terugleveren.
Dit is per half uur in te stellen tussen de 0 en 800watt in stappen van 10watt.

De app is best wel uitgebreid, zie screenshot hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O5873DmjTSqqsIJO9GXpehJre8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gpa6oTwCLoEQuIpHTSFimidZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nI1EKekw_vux7kIgVWy1UXBpqW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLeXv2k5L8SXHswcpn3JndyY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp9fawvakKJ_I4auNKvj41vf2jk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VefHk7VxojTyZAUiwz6kgbVz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cn9rnPCN5BuIdJaXri7AYGbB4l8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HZEnqjYAlzdEeOtNv3EeabtO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjkUOMg4Bw92XzDVVFfw1JmkXFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvKGC8QMdi2SX4t4Pd1snzwz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f3PS3dyOO5_vgVZ65mSRw_z2wg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YUwCm1lGxicp90zRjzX05I8U.png?f=fotoalbum_large

Wat valt me dan nu al op na een week gebruik:
  • Meegeleverde pv kabels zijn 3 meter lang, en 2,5mm2, voor mijn installatie te kort. Dus let hierop bij aankoop dat je extra pv kabel moet bijkopen
  • 100 watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 95/96 watt op de homewizard meter
  • 200watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 196watt op de homewizard meter
  • Laad/ontlaad verliezen in de accu, afgelopen dagen varieren de metingen van 20% tot 5% verlies, ben er nog niet helemaal achter waar dat door komt. Ik vermoed het feit dat de accu altijd 10% lading wil hebben en of de warmte van de accu. En dan kijk ik naar het verschil wat de PV panelen opwekken en er uiteindelijk terug in huis komt.

Bijv.
    Dinsdag HW meting: 0,7kWh, PV opwek: 0,9kWh (77%)
    Woensdag HW meting: 1,0kWh, PV opwek: 1,07 kWh (93%)
  • Laden en terugleveren doet hij gelijktijdig, dus 100watt richting het huis en 400watt de accu in bij 500watt instraling
Waarom ik hiervoor heb gekozen. Wilde al sinds mijn verhuizing pv panelen. Echter met toekomstige afschaffing van de saldering en teruglever boetes vond ik dat een lastige investering.

Daarnaast wilde mijn vrouw geen panelen op het dak.
Toevallig kwam ik de Anker balkon sets tegen.
Dit kon ik allemaal eenvoudig zelf installeren en hoefde geen ingrijpende handelingen in de meterkast uit te halen.
Mede daarom was ook de wederhelft snel overtuigd

De terugverdientijd is denk ik wel wat langer dan bij “normale” panelen. Maar het is deels ook hobby en interesse of dit concept kan werken.
Met een bierviltjes berekening kwam ik op 6 á 7 jaar.
Maar zal alsnog meer geld opleveren dan ik voor het bedrag aan rente zou krijgen op de bank :)

Anker zelf stuur overigens niet naar Nederland, via Amazon deze set dus besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
@whazaaaa , uitgebreid verslag en leerzaam, dankjewel.

Met wat voor frames zitten de panelen op het dak, het lijkt alsof ze horizontaal liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
Sonero schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:43:
@whazaaaa , uitgebreid verslag en leerzaam, dankjewel.

Met wat voor frames zitten de panelen op het dak, het lijkt alsof ze horizontaal liggen?
Beton steunen van:
https://betonfabriek.nl/p...trait-of-dubbel-landscape

Liggen op 6 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marzman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:08:
Komt zo'n accu met een P1 meter of hoe werkt dat precies? Ik heb bijvoorbeeld een Homewizzard P1 meter, dan zou ik hun batterij moeten kopen? (of andersom want de batterij is veel duurder dan de meter ;) )
Bij HW thuis-batterij heb je daarnaast wel nog de P1 dongel nodig, die zit er dus niet bij. Heb je die al dan hoef je dus alleen de thuis-batterij te kopen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
whazaaaa schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:27:

Set bestaat uit de E1600 pro, een extra accu, smartmeter en 4x 440wp glas/glas panelen
glas/glas panelen hebben echter in deze opstelling geen meerwaarde.
wat is de dikte van de bovenste glas plaat van deze panelen.?
Installatie is kinderlijk eenvoudig. Panelen op het dak leggen kabels richting de omvormer trekken en stekkers aansluiten en je ben eigenlijk al klaar.

Het stapelen van de extra batterij & omvormer unit is letterlijk stapelen. Aan de onderzijde van de omvormer unit en bovenzijde van de batterij zit een speciale stekker, zet de twee op elkaar en ze zijn gekoppeld.

Smartmeter moet ik nog installeren, dus voorlopig heb ik hem met een schema ingesteld op 100watt terugleveren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Meegeleverde pv kabels zijn 3 meter lang, en 2,5mm2, voor mijn installatie te kort. Dus let hierop bij aankoop dat je extra pv kabel moet bijkopen
  • 100 watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 95/96 watt op de homewizard meter
  • 200watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 196watt op de homewizard meter
  • Laad/ontlaad verliezen in de accu, afgelopen dagen varieren de metingen van 20% tot 5% verlies, ben er nog niet helemaal achter waar dat door komt. Ik vermoed het feit dat de accu altijd 10% lading wil hebben en of de warmte van de accu. En dan kijk ik naar het verschil wat de PV panelen opwekken en er uiteindelijk terug in huis komt.

Bijv.
  • Laden en terugleveren doet hij gelijktijdig, dus 100watt richting het huis en 400watt de accu in bij 500watt instraling
Waarom ik hiervoor heb gekozen. Wilde al sinds mijn verhuizing pv panelen. Echter met toekomstige afschaffing van de saldering en teruglever boetes vond ik dat een lastige investering.

Dit kon ik allemaal eenvoudig zelf installeren en hoefde geen ingrijpende handelingen in de meterkast uit te halen.

De terugverdientijd is denk ik wel wat langer dan bij “normale” panelen. Maar het is deels ook hobby en interesse of dit concept kan werken.
Maar zal alsnog meer geld opleveren dan ik voor het bedrag aan rente zou krijgen op de bank :)

Anker zelf stuur overigens niet naar Nederland, via Amazon deze set dus besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
MacD007 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:09:
[...]
glas/glas panelen hebben echter in deze opstelling geen meerwaarde.
wat is de dikte van de bovenste glas plaat van deze panelen.?

[...]
Ja dat weet ik had ik ook al gelezen ergens.

Echter kwamen deze met de set mee, dus had ik daar geen keus in
Het wordt in Duitsland als “balkonset” verkocht, aan je balkon heeft dit wel meerwaarde.

Diktew van de plaat, geen idee.

Dikte:
2mm voor en 2mm achter

[ Voor 13% gewijzigd door whazaaaa op 26-10-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
whazaaaa schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Ja dat weet ik had ik ook al gelezen ergens.

Echter kwamen deze met de set mee, dus had ik daar geen keus in
Het wordt in Duitsland als “balkonset” verkocht, aan je balkon heeft dit wel meerwaarde.

Diktew van de plaat, geen idee.

Dikte:
2mm voor en 2mm achter
Dank, dan heb je gelukkig wel de betere, wat deze worden soms ook met slechts 1,4mm verkocht, bij hagel heb je dan wel een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:08:
Helaas is daar nog niet echt een standaard voor. Veel partijen gebruiken de Shelly (Pro) 3EM, anders ben je op een gegeven moment overgeleverd aan een actieve P1 splitter. Ik heb hier: Zonneplan, HomeWizard & ESP32Home P1-meters en heb een Shelly 3EM Pro klaarliggen voor in de meterkast ten behoeve van de Zendure set die er aan komt.

De laadpaal heeft ook al CT-klemmen, net als de Shelly, dus straks kan ik wel 5x de 3-fases uitlezen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Sonero schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Plug and play zonnepanelen + NEN:1010
Ook dit onderwerp mag wat mij betreft gekoppeld worden. Zelfde principe: generator of opwek via "de stekker". Veel thuisbatterijen hebben ook MC4-aansluitingen voor zonnepanelen.
Toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-05 16:25

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bijv.

Leuke review, 2 vraagjes die ik hier nog wel over heb:
- Ik heb nu een "balkon" setje van 2 panelen gekoppeld aan een Ecoflow Powerstream (zonder accu). Daarnaast liggen op het huis nog 9 panelen aan een normale omvormer. Kan ik met de Anker oplossing ook de accu's laden van de stroom die van deze 9 panelen af komt?
- Kan je met de smartmeter ook nul-op-de-meter realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
AWEF schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Leuke review, 2 vraagjes die ik hier nog wel over heb:
- Ik heb nu een "balkon" setje van 2 panelen gekoppeld aan een Ecoflow Powerstream (zonder accu). Daarnaast liggen op het huis nog 9 panelen aan een normale omvormer. Kan ik met de Anker oplossing ook de accu's laden van de stroom die van deze 9 panelen af komt?
- Kan je met de smartmeter ook nul-op-de-meter realiseren?
Er zitten 4 mppt trackers op, dus als je 4 van de 9 rechtstreeks koppel zal dat kunnen.
Alleen dan draait je omvormer weer inefficient.
Hij kan niet AC laden

De smartmeter zorgt er als het goed is voor dat er vanuit de accu precies wordt teruggeleverd als er gebruikt wordt op dat moment met een max van 800w uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-05 14:28
Omdat de netbeheerders de aankomende 5 jaar regelmatig groot onderhoud moeten uitvoeren, kan een thuisaccu met een stekker ook als UPS dienen.

Tijdens deze onderhoudsmomenten zal de stroom van het net gehaald worden, maar is toch weer even vervelend als de vriezer compleet ontdooit in die tijd.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:36
Als je dat wilt moet je wel opletten welke accu je neemt. Verreweg de meeste accu's doen geen off-grid/eiland modus. En als je een ecoflow achtige oplossing hebt waar je direct apparatuur op kunt inpluggen moet je die wel bewust op die momenten aan je vriezer hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D_Jeff schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:50:
Omdat de netbeheerders de aankomende 5 jaar regelmatig groot onderhoud moeten uitvoeren, kan een thuisaccu met een stekker ook als UPS dienen.

Tijdens deze onderhoudsmomenten zal de stroom van het net gehaald worden, maar is toch weer even vervelend als de vriezer compleet ontdooit in die tijd.
zeker niet alle thuis-batterijen zullen deze functie hebben, bv de HW thuis-batterij heeft dit duidelijk niet.
Echter geen enkele 800W thuis-batterij zal een echte UPS functie kunnen hebben die bij uitval van de netspanning je huis in de lucht houd. Dat is namelijk verboden conform de netcode (art. 3.8).

de eisen in de netcode voor deze thuis-batterijen
Artikel 3.8
1) De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt.

opmerking: Selectiviteit van beveiligingen is geen verplichting meer in de NEN1010, maar in dit geval dus vanuit de netcode dus wel. De vraag is of een China product met een NL label (rebrand) hier wel voldoende mee rekening heeft gehouden.

2) De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:

a.een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;

b.een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;

c.een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.

3) De installatie met een synchrone elektriciteitsproductie-eenheid is voorzien van een inrichting die binnen 0,2 seconden een scheiding met het net bewerkstelligt in geval de netspanning in één of meer fasen daalt tot 70% van de nominale waarde, tenzij uit een berekening blijkt dat een snellere uitschakeling
noodzakelijk is.

dus uit zowel 2) a als uit 3) kun je dus geen UPS direct op je thuis-installatie krijgen, dat mag namelijk conform de netcode niet.

Wat je ziet dat apparaten die dit wel aanbieden zij een aparte veelal als WCD uitgevoerde aansluiting hebben waar je bij netuitval een beperkte hoeveelheid stroom kunt tappen. Maar hiervoor zul je dit wel handidmatig moeten omzetten en met verlengkabels moeten werken.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 27-10-2024 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

De momenten dat de stroom er echt af moet zullen (denk ik) vrij beperkt zijn en zeker kwa tijd. Een vriezer houdt de boel wel bevroren voor enkele uren. (Toen wij een keer stroomstoring hadden gaven ze aan 24u, maar is natuurlijk afhankelijk van je vriezer).
Dus om nu alleen daardoor een accu te kopen, lijkt mij wat overdreven.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:27

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ZeRoC00L schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

De momenten dat de stroom er echt af moet zullen (denk ik) vrij beperkt zijn en zeker kwa tijd. Een vriezer houdt de boel wel bevroren voor enkele uren. (Toen wij een keer stroomstoring hadden gaven ze aan 24u, maar is natuurlijk afhankelijk van je vriezer).
Ik had pas een foutje in huis gemaakt, waardoor de vriezer 8 uur geen stroom had. De vriezer was van -18 naar -12 graden gedaald. Ik vond dat wel erg snel gaan.
Een thuisbatterij voor de vriezer moet dan wel wat groter zijn dan een ups.

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 27-10-2024 13:16 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZeRoC00L schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Ja, dat is zeker ook waar, los daarvan zul je dus wel de vriezer handmatig moeten om omzetten naar de batterij, die waarschijnlijk niet direct daarnaast zal staan. ook in de nacht zul je het vaak ook niet eens merken en kom je daar pas de volgende ochtend achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
Anker heeft de E1600 pro versie uitgerust met een wcd
Dus bij stroomuitval kan je daar nog dingen inpluggen tot een max van 1000w

De vriezer zou ik dus met een verlengsnoer kunnen aansluiten.
Maar ideaal is dat zeker niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
whazaaaa schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:45:
Anker heeft de E1600 pro versie uitgerust met een wcd
Dus bij stroomuitval kan je daar nog dingen inpluggen tot een max van 1000w

De vriezer zou ik dus met een verlengsnoer kunnen aansluiten.
Maar ideaal is dat zeker niet.
De Zendure Ace 1500 heeft ook een stopcontact en voor de Hyper 2000 komt er een aanvulling die dat ook ondersteunt. Net als de Anker set icm zonnepanelen wel een mooie oplossing voor eventuele minder toffe situaties in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 09:07

DJ

Hallo Allen.
Ik ben op zoek naar een thuis batterij die ik kan gebruiken om mijn zonne-stroom op te slaan, en ook om te handelen op de energie markt. Zelf ben ik niet handig genoeg om het zelf te bouwen, maar heb wel voldoende verstand (denk ik) :-)

De situatie:
- 23 panelen op het dak (2 onder 1 kap woning, met oost en west richting van de schuine zijden). 10 panelen aan de oost zijde en 13 aan de west zijde => panelen zijn JA Solar 385Wp
- SolarEdge 3 fase omvormer in de garage (SE5K)
- aparte 3 fase groepenkast geplaatst in de garage, aangesloten door een elektricien, met een schakelaar in de originele groepenkast en een schakelaar in de garage groepenkast
- SolarEdge aangesloten op de garage groepenkast (op een 3 fase groep)

Mijn idee is nu dat ik ofwel met 'standaard' thuis accu's ga werken (met een normale stekker) en dan in totaal drie accus koop => elke accu op een eigen groep in de garage, die dan dus direct van de groepenkast komt (laat ik dan aanleggen door een elektricien).
Of ik koop een 3 fase accu systeem, dat dan dus geïnstalleerd moet worden.

Mijn jaar verbruik ligt rond de 4kWh en de opbrengst van mijn panelen zit op de 5kWh. Ik heb twee split units (2x buiten en 2x2 binnen units) voor verwarmen en koelen in 4 kamers. De rest is nog standaard CV met vloerverwarming op de begane grond.

Ik zoek dus advies, het liefste van mensen die het al gebruiken, van wat voor mij de beste optie zou zijn. Ik snap dat opslaan van zonne-stroom zichzelf niet terug verdient, dus dat je het beste ook kan gaan handelen. Hierdoor valt de HW accu al af.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Ik heb het met een apc 1500 (~ 960 VA) geprobeerd, maar na +/- 3 uur was die ook leeg (het onderhoud duurde toen nog zo'n 4 uur)

Mijn inschatting is dat we toch vaker een aantal uur zonder stroom komen te zitten vanwege gepland onderhoud.
Daarom ben ik aan het nadenken om modem + vriezer achter een opvangaccu te kunnen zetten. Dat ik daarvoor stekkers moet omsteken, Is niet boeiend

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_Jeff schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:16:
Ik heb het met een apc 1500 (~ 960 VA) geprobeerd, maar na +/- 3 uur was die ook leeg (het onderhoud duurde toen nog zo'n 4 uur)

Mijn inschatting is dat we toch vaker een aantal uur zonder stroom komen te zitten vanwege gepland onderhoud.
Daarom ben ik aan het nadenken om modem + vriezer achter een opvangaccu te kunnen zetten. Dat ik daarvoor stekkers moet omsteken, Is niet boeiend
Jup, voor gepland onderhoud cq werkzaamheden is dat natuurlijk een prima oplossing, zou je bv ook een bezine generator bij bv boels kunnen huren, onder de streep een heel stuk goedkoper dan een thuis-batterij (ten minste alleen voor dat doel dan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8oKMcVoIuOkwDBZwfjqQ2DMeB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XnQyRTALXY8z9bFRkObXYDfR.png?f=fotoalbum_large

of voor minder dan 100 euro koop je een kleine (met zijn 720W meer dan voldoende voor de genoemde zaken) generator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fzf_OSuqm_jDWk0o2dRbWyzhIpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/veXyZ44DmtjkFOrZezOmKi4a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 27-10-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Zoiets plaats je net even minder snel in de woonkamer (uitlaatgassen). En omdat 960VA het 3 uurtjes heeft kunnen overbruggen, zou ~2400VA voldoende moeten zijn om lange dag te kunnen overbruggen

Geen idee hoe groot zoiets zou moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D_Jeff schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:19:
Zoiets plaats je net even minder snel in de woonkamer (uitlaatgassen). En omdat 960VA het 3 uurtjes heeft kunnen overbruggen, zou ~2400VA voldoende moeten zijn om lange dag te kunnen overbruggen

Geen idee hoe groot zoiets zou moeten zijn
Nee, dat klopt, binnen zou ik deze zeker niet opstellen, maar buiten lijkt me dat geen probleem.
circa 700W is voor de genoemde verbruikers meer dan genoeg.
overigens bereken je het vermogen iets anders, de hoeveelheid energie van 960VA in 3 uur is dus een vermogen van 320W of de hoeveelheid einergie van 320Wh (in één uur).
de getoonde generator (de kleine) heeft een vermogen van 720W, dus ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-05 17:49

ewf

Slinger mijn aggregaat wel aan.... (kan natuurlijk mijn aardlek een zwieper geven en invoeden op vrije groep achter de aardlek;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert Luiten
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-05 22:17
daar moet je mee oppassen, je krijgt last met je buren als je zonnepanelen licht gaan geven..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:34
MacD007 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:22:
[...]

Jup, voor gepland onderhoud cq werkzaamheden is dat natuurlijk een prima oplossing, zou je bv ook een bezine generator bij bv boels kunnen huren, onder de streep een heel stuk goedkoper dan een thuis-batterij (ten minste alleen voor dat doel dan)
[Afbeelding]

of voor minder dan 100 euro koop je een kleine (met zijn 720W meer dan voldoende voor de genoemde zaken) generator.
[Afbeelding]
Dat is i.d.d. prima te gebruiken.
Ik heb die van de Lidl en dan de 4takt uitvoering. (Gewone benzine)
Die van het onderste op het plaatje is 2 takt.
Dan moet je benzine en olie mixen.
Of Aspen rood gebruiken.
Ik gooi er in ieder geval altijd Aspen (blauw) in.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Interessant hoe we van thuisaccu's met een stekker uitkomen bij fossiele 2-takt benzinegeneratoren... Zullen we weer ontopic gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Taro schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:15:
Interessant hoe we van thuisaccu's met een stekker uitkomen bij fossiele 2-takt benzinegeneratoren... Zullen we weer ontopic gaan?
En vooral Aspen benzine gebruiken.
Ach ja als tijdelijke backup kan dat prima.
Net of batterijen geen grondstof bevatten.
Deze bij de Lidl 99 euro in de aanbieding gekocht.
https://www.lidl.nl/p/parkside-stroomgenerator/p100257671

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
peterbier schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:22:
[...]

En vooral Aspen benzine gebruiken.
Ach ja als tijdelijke backup kan dat prima.
Net of batterijen geen grondstof bevatten.
Deze bij de Lidl 99 euro in de aanbieding gekocht.
https://www.lidl.nl/p/parkside-stroomgenerator/p100257671
Het gaat mij niet om de grondstoffen, het gaat erom dat dit topic over thuisaccu's met een stekker gaat en niet over stroomgeneratoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Taro schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:24:
[...]

Het gaat mij niet om de grondstoffen, het gaat erom dat dit topic over thuisaccu's met een stekker gaat en niet over stroomgeneratoren...
Ja je hebt gelijk.
Maar een aggregaat wordt ook meer en meer toegepast.
Dan op gas ik bedoel er mee dat de thuisaccu ook niet de oplossing is.
Maar goed nu weer terug naar de plug en play thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04
...

Lijkt mij een interessante set. Meer updates zijn welkom als de saldering wordt stopgezet.

Het opmaken van die 3 kWh gaat 's avonds en 's nachts wel lukken maar kun je in de app ook aangeven wanneer hij wel en niet moet opladen? Bijv alleen tussen 11 en 17 uur. Of alleen bij meer dan 800 watt opbrengst. Als ik het goed begrijp wordt bij een volle accu de opbrengst boven de 800 watt afgefakkeld. Die zal meestal toch weinig waard zijn.

En zou je deze set met meegeleverde steunen ook op een golfplaten dak kunnen monteren?

Volgens mij wordt het toch wel in Nederland verkocht.
https://www.tink.nl/p/ank...larbank-dual-system-rs40b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat mag niet als hij aangesloten zit op je huisinstallatie/energienet, dus ik denk dat alle goedgekeurde accu's zullen uitschakelen (net als dat zonnepanelen dan niet leveren).

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 28-10-2024 06:14 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
peterbier schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:28:
[...]

Ja je hebt gelijk.
Maar een aggregaat wordt ook meer en meer toegepast.
Dan op gas ik bedoel er mee dat de thuisaccu ook niet de oplossing is.
Maar goed nu weer terug naar de plug en play thuisaccu.
Over een jaar of 5 hebben we het waarschijnlijk over de thuis-elektrolyser, de techniek gaat vaak harder dan regelgeving het bij kan houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:15:
sorry, dat was ook erder mijn fout richting een post van iemand vrees ik. Dat was natuurlijk even niet de bedoeling geweest. Wil je meer die weg in gaan ( nood ups ) dan beter een eigen topic hiervoor aanmaken. De in dit topic bedoelde apparatuur is hiervoor gewoon niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
Sendak239 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:47:
[...]

Lijkt mij een interessante set. Meer updates zijn welkom als de saldering wordt stopgezet.

Het opmaken van die 3 kWh gaat 's avonds en 's nachts wel lukken maar kun je in de app ook aangeven wanneer hij wel en niet moet opladen? Bijv alleen tussen 11 en 17 uur. Of alleen bij meer dan 800 watt opbrengst. Als ik het goed begrijp wordt bij een volle accu de opbrengst boven de 800 watt afgefakkeld. Die zal meestal toch weinig waard zijn.

En zou je deze set met meegeleverde steunen ook op een golfplaten dak kunnen monteren?

Je moet wel even opletten bij de Anker Solarbank.

Er zijn 3 versies:

Solarbank E1600
Solarbank 2 E1600 Plus
Solarbank 2 E1600 Pro

De Solarbank E1600 heeft geen ingebouwde MPPT tracker, dus heeft een externe micro-omvormer nodig.
Nadeel hieraan is dat deze niet gelijktijdig kan laden en ontladen.

De Solarbank 2 E1600 plus & Pro hebben respectievelijk 2 en 4 ingebouwde MPPT trackers, daarmee laden ze dus met maximaal 1200 of 2400 Watt.

In de app kun je het opladen niet aanpassen, althans ik heb het nog niet gevonden. De accu's worden opgeladen als de zon schijnt.
Indien de accu vol is schakelt de omvormer over naar 800Watt richting het huis, en de rest van de stroom zal verloren gaan.

Als je handig ben krijg je alles gemonteerd op een dak lijkt me :+
Op Amazon worden ze ook met stokschroeven verkocht, dat is makkelijker denk ik op een golfplaatdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sendak239 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:47:
[...]

even off topic; verwacht ik niet, voor golfplaten heb je iets afwijkende bevestiging nodig.
Link valksolarsystems tbv golfplaten.

Ik heb al wat langer naar deze Anker E1600 gekeken, zover ik echter kon vinden kun je deze wel alleen laden door de eigen aangesloten zonnepanelen en helaas niet via de extern gevoede AC stroom, want als dit wel zou kunnen zou de E1600 zeker een interessant product kunnen zijn die eigenlijk alleen het batterij deel zouden willen gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 28-10-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:30
MacD007 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:11:
[...]
even off topic; verwacht ik niet, voor golfplaten heb je iets afwijkende bevestiging nodig.
Link valksolarsystems tbv golfplaten.

Ik heb al wat langer naar deze Anker E1600 gekeken, zover ik echter kon vinden kun je deze wel alleen laden door de eigen aangesloten zonnepanelen en helaas niet via de extern gevoede AC stroom, want als dit wel zou kunnen zou de E1600 zeker een interessant product kunnen zijn die eigenlijk alleen het batterij deel zouden willen gebruiken.

[...]
Ik houd 'm ook al een tijdje in de gaten idd via tink.nl, de versie zonder zonnepanelen, en met accu en microinverter. Er zit geen adapter bij de accu om 'm op te laden, dus dat kan alleen via de MC4 poorten waar je normaal je zonnepanelen op aansluit. Maar wat mij mogelijk lijkt is dat je op die zonnepanelenpoort gewoon een adapter/voeding aansluit die tussen 30-55V en circa 410W levert. Dat zou dan overeenkomen met wat een zonnepaneel doet. Ik vind het te veel geld om het even te proberen dus ik hoop dat als er meer tweakers op dit topic stuiten ze deze vraag kunnen beantwoorden.
Q2: What kind of solar panels and inverters are compatible with Solarbank? What are the exact specifications?
Please use a solar panel that meets the following specifications for charging:
Total PV Voc (open circuit voltage) between 30-55V. PV Isc (short circuit current) with 36A max input voltage (60VDC max).
Your micro inverter can match Solarbank's output specifications: Solarbank MC4 DC output: 11-60V, 30A (Max 800W)

Bron: https://www.anker.com/eu-...em?variant=42860639256766

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freebeeezz
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-11-2024
Duravolt 5kw batterij plug en play met stekker.

Wat ik lees is dat deze batterij op goedkope momenten stroom kan opslaan en op dure momenten de stroom weer aan het net afgeeft.

Nu is het volgens mij zo per wet geregeld dat bij invoer via een stekker niet meer ingevoerd mag worden dan 800 watt

Weet iemand hoe dat bij de batterijen het geval is, kan deze inderdaad maximaal 800 watt laden en op dure momenten weer 800 watt terugleveren?

In dat geval zou het niet echt handig zijn, de dure momenten op het dynamische net zijn vaak maar een 2 tot 3 uurtjes met het terugleveren zou je dan 1,6 tot max 2 kw kunnen terugleveren, dat is een behoorlijke bottleneck.

Elders op dit forum wordt er ook gesproken van 2,4 kw/u wat de accu kan leveren, maar klopt dit inderdaad of is dat via het stopcontact aan de achterzijde van de batterij die als noodstroomvoorziening gebruikt kan worden?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Belt één van de kids vanmiddag op terwijl ik op het werk ben: Pap, er staat hier een man met een enorme pallet voor de deur met een paar dozen erop, wat moet ik doen? Toen ik doorhad wat het was (ik zou de T&T code nog ontvangen na het versturen uit Duitsland, dus had hier nog helemaal niet op gerekend...) uiteraard direct neerzettoestemming gegeven :Y

Inmiddels thuisgekomen en als jullie mij de komende uren missen, dan weten jullie wat ik aan het doen ben :) Morgen ben ik toevallig vrij, kan niet wachten om de eerste zonnestralen op te gaan vangen en uiteraard zal ik de bevindingen delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gcd5hpOG0mxnr8HUt0IatAY87I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUaaZHEjE4muuPlOTiZpAabT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Nice, omvormer 1 draait. Helaas wordt Nederland inderdaad nog niet ondersteund dus heb hem nu op Duitsland gezet. Ingesteld vermogen kan daarom op 100-1200 ipv 100-800 Watt, maar heb zowel laad- als ontlaadvermogen op 400 Watt ingesteld omdat er nog maar 1 accu op zit: 2 kWh / 400 Watt = 0.2C, een nette waarde. Morgen de 2e omvormer en 2e accu aansluiten, of 2 accu's op 1 omvormer en dan 800 Watt instellen, zie wel even.

Heb voor de AB2000S accu's gekozen, incl. ingebouwde "brandblusser". De AB2000 en AB1000 hebben dat niet, vind ik wel zo veilig voor in de aangebouwde garage.

Er zit ondersteuning voor Nordpool & dynamische tarieven in de app, dat geeft ook mooi visueel weer wanneer er geladen of ontladen gaat worden. Morgen verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:50:
Belt één van de kids vanmiddag op terwijl ik op het werk ben: Pap, er staat hier een man met een enorme pallet voor de deur met een paar dozen erop, wat moet ik doen? Toen ik doorhad wat het was (ik zou de T&T code nog ontvangen na het versturen uit Duitsland, dus had hier nog helemaal niet op gerekend...) uiteraard direct neerzettoestemming gegeven :Y

Inmiddels thuisgekomen en als jullie mij de komende uren missen, dan weten jullie wat ik aan het doen ben :) Morgen ben ik toevallig vrij, kan niet wachten om de eerste zonnestralen op te gaan vangen en uiteraard zal ik de bevindingen delen.
[Afbeelding]
Lekker bezig hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Taro schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:50:

[Afbeelding]
Succes, Taro! Vraagje: wat is nu de complete set-up geworden, wat heb je nu aan accu's, inverter, panelen, frames, etc?
(Misschien heb je het al ergens gedeeld maar daar heb ik dan volledig overheen gekeken, excuses...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Interessant topic en de set-up van @Taro is eentje die ik ook op het oog heb. Ik had ook al gekeken naar de Growatt NOAH 2000 configuratie.

Begrijp ik het nu goed dat de Anker oplossing (nog) geen ondersteuning heeft voor dynamische energietarieven en de Zendure oplossing dit al standaard heeft (de Growatt heeft dit ook niet trouwens)? (tenminste, ik baseer dit op deze review https://www.computerbild....rk-Speicher-36594871.html)

Reden waarom ik het vraag is simpelweg een stukje kosten, een (zo goed als) soortgelijke configuratie van Anker kost om en nabij de 1000 euro minder tov de Zendure configuratie, maar aan de andere kant is ondersteuning voor dynamische tarieven wel een nice-to-have. En we blijven Nederlanders natuurlijk :+

[ Voor 28% gewijzigd door nwagenaar op 30-10-2024 08:44 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@Sonero Kom ik nog even op terug.

@nwagenaar De Anker ondersteunt naar mijn weten het opslaan van zonnestroom om dat later aan het huishouden/net terug te leveren. Op basis van dynamische tarieven werken kan Anker naar mijn weten nog niet, ik heb daarvoor enige tijd geleden gekeken naar de Anker Solix X1 specs, destijds ook de Anker thuisaccu app geïnstalleerd en kon er toen niets over vinden. Als de Anker Solix X1 al in Nederland verkrijgbaar zou zijn én dynamische tarieven ondersteunt, dan had ik hem denk ik al thuis staan. Heb er ook al maanden een battery_sim simulatie van in Home Assistant draaien, maar die valt slecht uit omdat ik die dus bewust "dom" laad aangezien slim aansturen naar mijn weten nog niet kan. De andere producten uit de Anker lijn zoals hier langskomen doen dat dus volgens mij ook nog niet.

Zendure heeft inderdaad dynamische tarieven via Nordpool ondersteuning in de app zitten. Je stelt een min en max prijs in en kunt dan voor zowel laag, midden als hoog instellen welk gedrag (laden/ontladen) en met welk vermogen dat moet zijn. Zal ik binnenkort nog wel even op inzoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
Taro schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:43:
@Sonero Kom ik nog even op terug.

@nwagenaar De Anker ondersteunt naar mijn weten het opslaan van zonnestroom om dat later aan het huishouden/net terug te leveren. Op basis van dynamische tarieven werken kan Anker naar mijn weten nog niet, ik heb daarvoor enige tijd geleden gekeken naar de Anker Solix X1 specs, destijds ook de Anker thuisaccu app geïnstalleerd en kon er toen niets over vinden. Als de Anker Solix X1 al in Nederland verkrijgbaar zou zijn én dynamische tarieven ondersteunt, dan had ik hem denk ik al thuis staan. Heb er ook al maanden een battery_sim simulatie van in Home Assistant draaien, maar die valt slecht uit omdat ik die dus bewust "dom" laad aangezien slim aansturen naar mijn weten nog niet kan. De andere producten uit de Anker lijn zoals hier langskomen doen dat dus volgens mij ook nog niet.

Zendure heeft inderdaad dynamische tarieven via Nordpool ondersteuning in de app zitten. Je stelt een min en max prijs in en kunt dan voor zowel laag, midden als hoog instellen welk gedrag (laden/ontladen) en met welk vermogen dat moet zijn. Zal ik binnenkort nog wel even op inzoomen.
Het terugleveren tegen "hogere" stroomtarieven zou wel kunnen bij Anker.
Alleen is handwerk,

In de app kan je per half uur aangeven hoeveel stroom er uit de accu komt.
Als je dat match met de day-ahead prijzen elke dag heb je de teruglevering op de hoogste tarieven.

Zit je alleen elke avond op de bank dat in te stellen handmatig, absoluut niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

whazaaaa schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:50:
[...]
Het terugleveren tegen "hogere" stroomtarieven zou wel kunnen bij Anker.
Alleen is handwerk,

In de app kan je per half uur aangeven hoeveel stroom er uit de accu komt.
Als je dat match met de day-ahead prijzen elke dag heb je de teruglevering op de hoogste tarieven.

Zit je alleen elke avond op de bank dat in te stellen handmatig, absoluut niet ideaal.
Ik zag dat er wel een integratie is icm HA, de vraag is dan meer of dit alleen gaat om waardes uit te lezen of dat je mogelijk ook zaken kunt aanpassen icm automation.

Met betrekking tot de Zendure configuratie, de EU webshop is wat spartaans. Je kunt vrolijk zaken selecteren die in een bundelkorting ook beschikbaar zijn maar niet worden verwerkt als je het los selecteert.

In any case, ik vermoed dat ik de volgende configuratie nodig heb (of eigenlijk wil):

* SolarFlow Hub 2000 met 2XAB2000 batterijen (incl. gratis Ace 1500)
* Plug and play Solar Kit (4x420W met Micro Inverter EZ1-M)
* Zendure Solawrflow Battery Cable 5M (in mijn geval nodig, de 1.5M is niet genoeg)

Totale kosten: € 3023,- incl. BTW en belasting. Met een coupon kan ik eventueel nog 50 euro eraf krijgen.

De Anker variant (bron: tink) lijkt neer te komen op € 2399,- incl. BTW en verzending.

Daar zitten wel verschillen in:

* 3.2Kw (Anker) vs 3.8Kw (Zendure) qua opslag
* 520W (Anker) vs 420W (Zendure) qua PV opwekking (theoretisch, I know)
* Anker lijkt geen Micro Inverter te hanteren, de Zendure wel (staat iig expliciet aangegeven)
* Anker heeft (vooralsnog?) geen ondersteuning voor dynamische energietarieven, de Zendure configuratie wel

[ Voor 45% gewijzigd door nwagenaar op 30-10-2024 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:30
Goh dat Zendure ziet er ook interessant uit.

Hiermee wordt ook mijn vraag beantwoord; bestaat er iets dat de zonnepanelen kan vervangen voor een AC-adapter. Ja, dat is er, de Zendure AC to Solar Connector Adapter.

Het is een 54V 3A lader die je op je zonnepanelen poort aansluit. Je kunt hiermee de accu opladen.

Voor een simpele thuisbatterij kom je dan op

Hub 1200 + EZ1-M omvormer €408
AC -Solar connector € 79
AB1000 €439 of AB2000 € 759

Dan zit je op € 926 voor 1kWh en €1246 voor 2kWh.

Enige puntje is dat ik weinig kan vinden over de integratie met Home Assistant. Misschien dat @Taro daar straks meer over kan vertellen.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05 15:54
wautah91 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:14:

Hiermee wordt ook mijn vraag beantwoord; bestaat er iets dat de zonnepanelen kan vervangen voor een AC-adapter. Ja, dat is er, de Zendure AC to Solar Connector Adapter.

Het is een 54V 3A lader die je op je zonnepanelen poort aansluit. Je kunt hiermee de accu opladen.

AC -Solar connector € 79

Enige puntje is dat ik weinig kan vinden over de integratie met Home Assistant. Misschien dat @Taro daar straks meer over kan vertellen.
Zou je hier dan nog van die shelly plugs tussen moeten knallen om het laden te activeren door bijv bij X teruglevering vanuit P1 (via Homeassistant)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Sonero schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:03:
[...]

Succes, Taro! Vraagje: wat is nu de complete set-up geworden, wat heb je nu aan accu's, inverter, panelen, frames, etc?
(Misschien heb je het al ergens gedeeld maar daar heb ik dan volledig overheen gekeken, excuses...).
Thx! De samenvatting: Ik wilde voor 1x Hyper2000 gaan met 2x AB2000S accu en dan later bijv. upgraden naar 3x Hyper2000 met 6x AB2000S en ook evt. wat zonnepanelen voor in de herfst/winter en die ergens lokaal ophalen. Toen ik in contact kwam met Zendure, bleek dat levering van de omvormer in NL nog niet mogelijk is en ze in nov/dec verwachten goedkeuring voor NL te krijgen. Toen heb ik voorgesteld om 2-4x AB2000S bij ze te kopen en of ze dan een omvormer als "sponsoring" wilden meesturen in ruil voor wat aandacht op een ander platform waar ik actief ben. Als reactie kreeg ik te horen dat ik 2 omvormers en 2 accu's zou ontvangen en mocht houden, dat was een mooie verrassing. En gisteren werd ik dus nog extra verrast door niet alleen die 4 producten, maar blijkbaar een soort reviewpack incl. aanvullende producten :)

Dit bestaat uit:
  • 2x Hyper2000 omvormer
  • 2x AB2000S accu (In de andere reviews, voornamelijk Frans/Duits waar ze al actief zijn, zie ik niet de S versie, maar daar had ik dus zelf specifiek naar gevraagd ivm ingebouwde brandblusser)
  • 1x ACE1500 offgrid omvormer (Kan volgens niet actief terugvoeden aan het net, maar heeft wel 2x een eigen WCD/stopcontact en USB aansluitingen, daar moet ik nog verder induiken. Handig voor als de stroom uitvalt, een mooie powerbank of UPS dus)
  • 1x Shelly Pro 3EM
  • 2x Zonnepanelen (Volgens mij Longi 425, duik ik nog verder in)
Sinterklaas was dus vroeg dit jaar, want al met al gaat het denk ik wel om een set van 4250+ Euro. Voor de volledigheid: Ik heb geen enkele verplichting om ergens een positief verhaal te vertellen, er hier aandacht aan te schenken, het product te shillen, etc. en zal ook het andere platform niet linken/noemen. Ik kom hier om kennis op te doen en te delen en als het product of de software bagger is, of mijn huis erdoor afbrandt dan deel ik dat ook. Wel ben ik van plan om in nov/dec als de aangekondigde black friday deals er zijn en ze hopelijk goedkeuring in NL hebben een paar extra accu's erbij te kopen want 4 kWh is leuk, maar niet voldoende. Nadeel van dit product is wel dat het fors aan de prijs is per kWh, maar daar staan wel een aantal positieve punten tegenover.

Bijkomend voordeel: Ik hoef de afschrijving niet mee te nemen in de cycles die ik ga maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
BreiTech schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Zou je hier dan nog van die shelly plugs tussen moeten knallen om het laden te activeren door bijv bij X teruglevering vanuit P1 (via Homeassistant)?
Je kunt bij Zendure 2 opties gebruiken: Automatisch het verbruik van 1 of meerdere compatible pluggen compenseren OF een Shelly (Pro) 3EM plaatsen om heel het huis op NOM te kunnen draaien. P1/Home Assistant worden niet ondersteund. HA wel via een 3rd party tool om inzicht te bieden, maar er is op dit moment helaas nog geen "write API" om de accu's vanuit bijv. Home Assistant aan te sturen.

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 30-10-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
Ah balen van die missende API anders had ik het besteld voor onder de kerstboom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
De accu's zijn vanmiddag beide automatisch tot 100% opgeladen in de goedkoopste uren en de dynamische tarieven zitten nu in de hoogste piek van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wh7OQcsYAvcijWbF6TVr97JUWrg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zNNs3xA8a3to5gfpF30mURG4.png?f=user_large

Heb inmiddels 1x omvormer met 2x accu buiten onder de overkapping staan en is conform het ingestelde dynamische schema nu 800 Watt aan het terugleveren. Het huisverbruik wordt gedekt en er wordt aanvullend nog iets teruggeleverd, mooi om te zien :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8z4g2eSo0VSBC2egszc84mKTQE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3U2pYUZJzQAnywH26bGdBYZm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzma0jd-5Hi-RPhx4KP7bDb944w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9pZVOJzmFSm7uu1XydgO16X.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het geheel nu op de wasmachine groep in de bijkeuken aangesloten, die toevallig ook op dezelfde fase als de zonnepanelen zit. Daar een HomeWizard Plug tussen gezet om in- en uitgaande kWh's te kunnen monitoren. Als het goed is komen dit weekend de PV-verlengkabels binnen en ik ga betonvoeten bestellen om de zonnepanelen weerbestendig in de achtertuin te kunnen plaatsen. Benieuwd of ik zo een deuk in de energierekening kan slaan dit seizoen :)

Ook interessant om de RTE te zien, er komt dus 838-840 Watt uit de accu om 800 Watt terug te leveren via het stopcontact:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDm2hk-x-Fas8tYCi-FV8Ci9kcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CIKUeayGKxJRIBglOBsQXEN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 30-10-2024 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
BreiTech schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:09:
Ah balen van die missende API anders had ik het besteld voor onder de kerstboom.
Wat zou je daarmee precies willen bereiken? Heb zelf ook het liefst API aansturing icm bijv. HA Cheapest Hours, Zonneplan en andere integraties, maar wat voor mij het belangrijkste is: De accu mag niet leeggetrokken worden als de EV laadt, ik wil laag inkopen en hoog NOM/terugleveren en dat lukt met de huidige mogelijkheden ook, aangezien ik de auto ook altijd op de laagste dynamische tarieven laad.

Hiermee heb ik in ieder geval de huidige tekortkomingen (voor mijn situatie) van bijv. de HomeWizard Battery getackeld.

Het zou wel mooi zijn om NOM zonder Shelly 3EM te kunnen bereiken of het verschil in spread tussen de tarieven via HA Cheapest Hours te kunnen berekenen zodat je kunt bepalen of laden/ontladen voor die dag wel lucratief is of niet, of je zelfs ivm RTE en afschrijving geld zou kunnen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AC -Solar connector € 79

dank, ik heb de Zendure AC to Solar Connector Adapter ook even toegevoegd in de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreiTech
Mijn doel zou zijn om de huidige PV setup te nutten om de batterij te vullen. Daarmee straks (voorjaar/zomer) eerst accu vullen voordat ik ga terugleveren. Ik heb flink overschot tov verbruik en zou daar graag snachts naar 0 op de meter willen.

Volgens mij ben je daar bijna met lijstje van wautah91 alleen het laden van de accu wil je dan op een bepaald moment doen. In mijn geval tot mijn P1 meter X kW aan het terugleveren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

MacD007 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:48:
[...]
dank, ik heb de Zendure AC to Solar Connector Adapter ook even toegevoegd in de TS.
Klein puntje: deze is pas leverbaar na 22-11 (gaat om presale, vandaar de EZ-1M optie).

[ Voor 6% gewijzigd door nwagenaar op 30-10-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
BreiTech schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:48:
Mijn doel zou zijn om de huidige PV setup te nutten om de batterij te vullen. Daarmee straks (voorjaar/zomer) eerst accu vullen voordat ik ga terugleveren. Ik heb flink overschot tov verbruik en zou daar graag snachts naar 0 op de meter willen.

Volgens mij ben je daar bijna met lijstje van wautah91 alleen het laden van de accu wil je dan op een bepaald moment doen. In mijn geval tot mijn P1 meter X kW aan het terugleveren is.
Hierbij 2 screenshots van de Zendure opties icm Shelly 3EM, de laatste optie op het 2e screenshot zou volgens mij passend zijn voor jouw situatie? Kan het zelf nog niet testen, zal de elektricien vragen wanneer hij langs kan komen want dat is ook exact wat ik wil bereiken :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KmjHA8yYJ7I5OM0ucV1XBJH-y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssGKELiJej3AgZpl0HTEEv24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_gkE16H4E_gTYHVRk4raAOCM9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDtLBWRmYDXbmR7cUas3R9gH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

Das dan balen, ik had niet goed de handleiding doorgenomen dat ik voor Slimme CT de Shelly moest gebruiken..

Das jammer omdat ik al de Homewizard variant gebruik en al mijn plugs, etc hier op is aangeschaft en ik ook geen ruimte heb voor de Shelly 3EM (pro of niet pro)

@Taro had jij wel de mogelijkheid voor dynamisch opladen zonder de Shelly?

[ Voor 55% gewijzigd door nwagenaar op 30-10-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
nwagenaar schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:13:
@Taro had jij wel de mogelijkheid voor dynamisch opladen zonder de Shelly?
Ja, er zit Nordpool integratie in de app, dus hij (ont)laadt gewoon met het ingestelde vermogen onder/boven een bepaald prijspunt. Hij pakt dan dus niet alleen het overschot, maar 100% van bijv. 800 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

@Taro thanks! Dat vind ik an sich geen probleem, zolang ie maar ook (automatisch) teruglevert op de dure dynamische momenten zelfs al is er geen opwekking

[ Voor 10% gewijzigd door nwagenaar op 30-10-2024 18:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
nwagenaar schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:46:
@Taro thanks! Dat vind ik an sich geen probleem, zolang ie maar ook (automatisch) teruglevert op de dure dynamische momenten zelfs al is er geen opwekking
Jazeker, dat ziet er als volgt uit (Geel = hoog/ontladen, blauw = laag/laden en verandert realtime mee als je de tarieven eronder aanpast. Heb ze even ingesteld zodat het voor dit screenshot goed zichtbaar is. De tarieven zijn van Nordpool, zonder BTW/toeslagen, dus wel ff puzzelen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koqlPxOulPksNOVSz95vdgmWkpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13iWlYHWnSZfP5CZ1KLC7D78.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12Aw3GTYo8veH4ME_CYm2cpzHkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQPSkqenvfF70SXRnGtgPYLL.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt dus ook een actie instellen voor het gemiddelde tarief, bijv. laden of ontladen en met welk vermogen.

Ps. Eén van de verbeteringen in de app is de vermogen slider bij dit onderdeel, ik heb gisteren 10 minuten lang geprobeerd exact 800 Watt in te stellen, daarna opgegeven en de telefoon aan mijn vrouw gegeven. Vanuit OCD heeft ze er ook een paar minuten aan besteed, daarna beide maar opgegeven, vandaar de 801 Watt :)

Ze gebruiken 3 verschillende soorten sliders door de app heen, soms een "wiel" met stappen van 100 Watt, soms een nauwkeurige slider met stappen van 1 Watt, die werken beide prima, maar hier net een andere slider die alles doet, behalve ronde getallen weergeven :D

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 30-10-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
Taro schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:10:
[...]

Hierbij 2 screenshots van de Zendure opties icm Shelly 3EM, de laatste optie op het 2e screenshot zou volgens mij passend zijn voor jouw situatie? Kan het zelf nog niet testen, zal de elektricien vragen wanneer hij langs kan komen want dat is ook exact wat ik wil bereiken :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt het inderdaad te zijn. Maar vind een meterkast aanpassing weer onnodig als ik die informatie al ergens uit kan halen. Hoop dat ze dit gaan toevoegen, want de rest spreekt me erg aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:52
Hoi,

Ik heb de Zendure Hyper 2000 nu een paar weken met shelly Pro 3EM op een stopcontact op zolder.
Werkt perfect, ook de installatie was eenvoudig.
Deze week de derde accu erbij gekocht.

Ik ga nu 3 groepen leggen naar zolder voor de toekomst om 3 van deze systemen te installeren langs elkaar op 3 fasen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93W5Y8R6NBgiSKx_AyI0anjQgH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qMkYUXq5DxT1uSweUCc8Sf4t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCPfFyhhGEjaZku5nmfhiX6LqFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dPg51mK5jJjxskIE5uicPMMk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sPHv-zLoNA38RPuNyTtC5YfVjk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gQnjKuhVzaQD6570mJm6l4XC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5iLZeuA9H2_ghcWjGZBGjB1mnA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JdLSiMDvUnGcGxDbXqH1rkVL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@Bikkelreal Leuk, woon je in Duitsland of Frankrijk of ook via een omweg in NL geregeld? Of een adres in Duitsland gebruikt?

Zie bij jou ook dat de bovenste accu warmer wordt door de omvormer/stijgende warmte, wel benieuwd of dat verschil nog verder toeneemt met een 4e accu en of het op termijn voor een verschil in degradatie gaat zorgen. Zag hier 31 graden langskomen bij het laden met 1200 Watt (even geprobeerd) terwijl ze buiten stonden.

Ga er vanuit dat je tevreden bent, zou je de Shelly integratie aanraden of voegt het weinig toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Shelly heb je nodig voor "0" op de meter, en laden via zonnen pannelen die niet aangesloten zitten op de Hyper

Heb de Hyper2000 via een omweg gekocht "DHL Postnummer", de batterijen kun je gewoon hier bestellen.

De bovenste accu is altijd een beetje warmer omdat daarop de Hyper2000 is geplaatst.
Scheelt een paar graden.

[ Voor 14% gewijzigd door Bikkelreal op 30-10-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Bikkelreal schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:11:
Heb de Hyper2000 via een omweg gekocht "DHL Postnummer"
Ah :)
de batterijen kun je gewoon hier bestellen.
De AB2000 wel, de AB2000S volgens mij nog niet. Neem aan dat je een 3e AB2000 hebt besteld? Edit: Ah, zit er al bij, was al binnen dus. Zie jij de AB2000S wel ergens? Op zowel de website als in de app kan ik hem niet apart vinden/kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 30-10-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Op de site:

https://eu.zendure.com/

Zoek je " rechtsboven" naar de AB2000S
Zijn wel een stuk duurder, net gekeken maar wordt niet naar NL gestuurd

Bij amazon.de koop je de AB2000 al voor 700+20 Euro verzendkosten en wordt naar nederland verstuurd :)

[ Voor 42% gewijzigd door Bikkelreal op 30-10-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Zoeken naar de AB2000S geeft idd een eigen productpagina (https://eu.zendure.com/pr..._psq=AB2000S&_ss=e&_v=1.0) die ik nog niet via een andere weg had gevonden, kreeg tot nu toe alleen de pop-up met de specs te zien. Zie in de URL ook AB1000S staan, die heb ik ook nog niet eerder gezien.

Maar ik geef echt de S de voorkeur ivm "interne brandblusser", dan maar iets meer betalen, helemaal omdat ze nog niet voor NL zijn goedgekeurd en je geen gezeik met de verzekering wil als het wel mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:09:
Zoeken naar de AB2000S geeft idd een eigen productpagina (https://eu.zendure.com/pr..._psq=AB2000S&_ss=e&_v=1.0) die ik nog niet via een andere weg had gevonden, kreeg tot nu toe alleen de pop-up met de specs te zien. Zie in de URL ook AB1000S staan, die heb ik ook nog niet eerder gezien.

Maar ik geef echt de S de voorkeur ivm "interne brandblusser", dan maar iets meer betalen, helemaal omdat ze nog niet voor NL zijn goedgekeurd en je geen gezeik met de verzekering wil als het wel mis gaat.
De verzekering accepteerd het nu wel dan omdat ze nog niet goed gekeurd zijn voor de Nederlandse markt?

Had ik het nu goed gelezen. Je hebt ze voor nop zonder tegenprestatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

Wellicht interessant, op Github is een HACS-integratie voor Anker icm HomeAssistant (https://github.com/thomlu...-solix?tab=readme-ov-file) met een topic voor mogelijke automation: https://github.com/thomluther/ha-anker-solix/discussions/81

Dit maakt de aanschaf van de Anker oplossing erg interessant in 1 keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:50:
[...]

De verzekering accepteerd het nu wel dan omdat ze nog niet goed gekeurd zijn voor de Nederlandse markt?

Had ik het nu goed gelezen. Je hebt ze voor nop zonder tegenprestatie?
Ik heb ze buiten onder de overkapping staan op een halve meter afstand van de muur totdat ze ook in NL goedgekeurd zijn, daar mogen ze in de fik vliegen zonder dat mijn huis gevaar loopt. Maar ik bedoel meer: Als er wat gebeurt kan je dat mogelijk voorkomen door die brandblusser en dan heb je als alles goed werkt de verzekering helemaal niet nodig.

En ja, ik heb alles voor nop gekregen, op natuurlijk een tegenprestatie in de vorm van een paar uurtjes tijd na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Keek zojuist naar de dynamische tarieven in de Zendure app en vond het vreemd dat de accu om 0:00 zou gaan laden. Zie ik dat de tarieven afwijken van Zonneplan... Landkeuze staat natuurlijk op Duitsland, dus krijg je niet de Nederlandse tarieven te zien. Afijn, balen, maar hopelijk binnen 1-2 maanden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
nwagenaar schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:26:
Wellicht interessant, op Github is een HACS-integratie voor Anker icm HomeAssistant (https://github.com/thomlu...-solix?tab=readme-ov-file) met een topic voor mogelijke automation: https://github.com/thomluther/ha-anker-solix/discussions/81

Dit maakt de aanschaf van de Anker oplossing erg interessant in 1 keer.
Zit nog te wachten op een goede intergratie voor Zendure het is nu alleen een intergratie voor het uitlezen maar niet voor het aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:58:
Keek zojuist naar de dynamische tarieven in de Zendure app en vond het vreemd dat de accu om 0:00 zou gaan laden. Zie ik dat de tarieven afwijken van Zonneplan... Landkeuze staat natuurlijk op Duitsland, dus krijg je niet de Nederlandse tarieven te zien. Afijn, balen, maar hopelijk binnen 1-2 maanden opgelost.
Ik hoorde gisteren dat ze ook bezig zijn met Tiber in duitsland, zou mooi zijn als het over twee maanden hier in NL ook is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 18:48
Ik zie op de site 48kg staan. Is zo'n steun 48kg of kan ie 48kg houden? Zit te dubben om wat panelen op mijn schuurtje te leggen.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:58:
Niet zelf aan te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 12:52
DikkieDick schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:46:
[...]

Ik zie op de site 48kg staan. Is zo'n steun 48kg of kan ie 48kg houden? Zit te dubben om wat panelen op mijn schuurtje te leggen.
De betonsteun weegt zelf 48 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:49:
[...]

Niet zelf aan te sturen?
Jawel, maar je kiest een modus. In de dynamische modus kan je natuurlijk niet meer zelf aansturen. Heb gisteren eens een keertje de tijdschema modus voor vandaag ingesteld, kijken hoe dat werkt. Is de komende 3 uur aan het ontladen, daarna 3 uur laden en daarna tussen 16:00 en 20:00 weer ontladen.

De HomeWizard stekker houdt ingaande en uitgaande kWh's + bijbehorende dynamische tarieven bij, eens kijken wat het resultaat om 20:00 is.

Voor de volledigheid: Normaal gesproken is deze spread te klein om incl. laadverliezen en afschrijving aan te verdienen, nu een kwestie van het apparaat en de app leren kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
DikkieDick schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:46:
[...]

Die 48 kilo per stuk

Meteen een workout om die dingen naar de achtertuin en op een dak te tillen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:34:
[...]

Jawel, maar je kiest een modus. In de dynamische modus kan je natuurlijk niet meer zelf aansturen. Heb gisteren eens een keertje de tijdschema modus voor vandaag ingesteld, kijken hoe dat werkt. Is de komende 3 uur aan het ontladen, daarna 3 uur laden en daarna tussen 16:00 en 20:00 weer ontladen.

De HomeWizard stekker houdt ingaande en uitgaande kWh's + bijbehorende dynamische tarieven bij, eens kijken wat het resultaat om 20:00 is.

Voor de volledigheid: Normaal gesproken is deze spread te klein om incl. laadverliezen en afschrijving aan te verdienen, nu een kwestie van het apparaat en de app leren kennen.
Blijf je ervaringen delen. Spread zijn te klein idd maar voor een kadootje van dit bedrag kun je wel wat testen erop los laten 😉

Dat laadschema maak je nu even handmatig. Kun je hem zelf straks automatisch laten sturen op dynamisch mbv HA bijvoorbeeld?

Nu zie je inkomende kWh's en uitgaande mbv de HW socket. Doe jij meer met.HW waardoor je grafieken die je al hebt in HW mooi gescheiden blijven? Zodat je huisverbruik, opwek etc goed te volgen blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

Gezien de (initiele) HA-integratie icm Dynamische Energietarieven heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de Anker configuratie besteld. Weliswaar via tink, simpelweg omdat Anker niet rechtstreeks verstuurd richting Nederland en de artikelen op Amazon duurder waren.

Vooralsnog de 3.2Kw configuratie met 4 zonnepanelen, deze worden geplaatst op het dak van de (losstaande) schuur en de batterijen in de schuur zelf (meer dan genoeg ruimte). Dit weekend maar alvast wat zaken prepareren voor het plaatsen van de batterijen en de panelen op het dak.

Wellicht dat ik tijdens Black Friday een extra batterij bestel voor extra capaciteit ivm de aankomende winter periode, maar vooralsnog lijkt mijn verbruik tijdens de huidige momenten voldoende dekkend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
nwagenaar schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:07:
Gezien de (initiele) HA-integratie icm Dynamische Energietarieven heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de Anker configuratie besteld. Weliswaar via tink, simpelweg omdat Anker niet rechtstreeks verstuurd richting Nederland en de artikelen op Amazon duurder waren.

Vooralsnog de 3.2Kw configuratie met 4 zonnepanelen, deze worden geplaatst op het dak van de (losstaande) schuur en de batterijen in de schuur zelf (meer dan genoeg ruimte). Dit weekend maar alvast wat zaken prepareren voor het plaatsen van de batterijen en de panelen op het dak.

Wellicht dat ik tijdens Black Friday een extra batterij bestel voor extra capaciteit ivm de aankomende winter periode, maar vooralsnog lijkt mijn verbruik tijdens de huidige momenten voldoende dekkend te zijn.
Ik ga je even volgen want ik twijfel tussen een aantal merken momenteel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:27:
[...]

Blijf je ervaringen delen. Spread zijn te klein idd maar voor een kadootje van dit bedrag kun je wel wat testen erop los laten 😉
Idd, alsnog iets aan verdiend vandaag incl. laadverliezen :)
Dat laadschema maak je nu even handmatig. Kun je hem zelf straks automatisch laten sturen op dynamisch mbv HA bijvoorbeeld?
Heb bij Zendure nagevraagd of ze een "write API" optie overwegen zodat aansturing via bijv. Home Assistant ook mogelijk wordt.
Nu zie je inkomende kWh's en uitgaande mbv de HW socket. Doe jij meer met.HW waardoor je grafieken die je al hebt in HW mooi gescheiden blijven? Zodat je huisverbruik, opwek etc goed te volgen blijft.
Laat ik het er op houden dat ik alle producten van HomeWizard heb op de Battery na, maar dat ik er vanuit historisch oogpunt eigenlijk weinig mee doe, vervuiling van de grafieken is voor mij niet belangrijk. Ik gebruik voornamelijk Home Assistant. Vind de HW Display overigens ook wel nice, die staat in de woonkamer en gebruik ik meer dan de App.

De accu is nu op 10% aangekomen en dat is ook het punt waarop ik heb aangegeven dat hij automatisch moet stoppen met ontladen. Zo ziet het resultaat er van vandaag uit in de HomeWizard Energy App via een HomeWIzard Plug. De -0,55 Euro klopt niet helemaal ivm verschil van 1 kWh, dus zal over langere tijd moeten kijken wat de laadverliezen en verdiensten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpvWtcYSxxtvjHiH5Won-pKyuJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dm11nKlaPbl6T7KKO8bqXyLf.png?f=fotoalbum_large

En zo in Home Assistant, de blauwe lijn is het verbruik op dat moment, met een kleine afwijking in de tijd (de blauwe lijn moet je eigenlijk iets naar rechts zien). Let op: De 0 van de Y-as zit op enige hoogte, die as begint bij -2000. Ik heb dus mooi wat uurtjes teruggeleverd vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trLTQ0pjttokPx3irLIdcsyOxvw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AWBMe2ij4yyeKB1uYdD1tStm.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 01-11-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:09:
[...]

Idd, alsnog iets aan verdiend vandaag incl. laadverliezen :)

[...]

Heb bij Zendure nagevraagd of ze een "write API" optie overwegen zodat aansturing via bijv. Home Assistant ook mogelijk wordt.

[...]

Laat ik het er op houden dat ik alle producten van HomeWizard heb op de Battery na, maar dat ik er vanuit historisch oogpunt eigenlijk weinig mee doe, vervuiling van de grafieken is voor mij niet belangrijk. Ik gebruik voornamelijk Home Assistant. Vind de HW Display overigens ook wel nice, die staat in de woonkamer en gebruik ik meer dan de App.

De accu is nu op 10% aangekomen en dat is ook het punt waarop ik heb aangegeven dat hij automatisch moet stoppen met ontladen. Zo ziet het resultaat er van vandaag uit in de HomeWizard Energy App via een HomeWIzard Plug. De -0,55 Euro klopt niet helemaal ivm verschil van 1 kWh, dus zal over langere tijd moeten kijken wat de laadverliezen en verdiensten zijn.
[Afbeelding]

En zo in Home Assistant, de blauwe lijn is het verbruik op dat moment, met een kleine afwijking in de tijd (de blauwe lijn moet je eigenlijk iets naar rechts zien). Let op: De 0 van de Y-as zit op enige hoogte, die as begint bij -2000. Ik heb dus mooi wat uurtjes teruggeleverd vandaag.
[Afbeelding]
Zat er niet nog vulling in de batterij Ff op de 7 laden en 8 eruit lijkt daar op. Vollebak ontladen gezet dus.

Zou wel mooi zijn als je idd via HA kunt sturen. Automatisch proces maken beter dan het handwerk steeds.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 01-11-2024 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:28:
[...]

Zat er niet nog vulling in de batterij Ff op de 7 laden en 8 eruit lijkt daar op.
Staat in het bericht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
10% over zie ik. Ik had dan verwacht dat de getallen omgedraaid zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:33:
[...]

10% over zie ik. Ik had dan verwacht dat de getallen omgedraaid zouden zijn.
Nee, want ze zijn ook vanaf 10% naar 100% opgeladen ipv van 0% naar 100%. Vermoed 1 kWh van gisteren naar vandaag meegenomen.

Ook wel interessant trouwens om de laadcurve hierin terug te zien, van 99% naar 100% gaat steeds langzamer zoals je ook kunt verwachten.

Wat ik inmiddels wel duidelijk heb: De minimaal 2 extra accu's die ik nog wil toevoegen doe ik op de 2e omvormer ipv op deze omvormer erbij, zodat je sneller kunt (ont)laden in dezelfde tijd. Al heb je aan de andere kant wel wat extra standby verliezen door de 2e omvormer, maar het is ook gewoon erg leuk :)

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 02-11-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Zou mooi zijn ben benieuwd naar het antwoord _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:48:
[...]

Nee, want ze zijn ook vanaf 10% naar 100% opgeladen ipv van 0% naar 100%. Vermoed 1 kWh van gisteren naar vandaag meegenomen. Wat trouwens voor de stekker "verbruik" is, is voor de accu "teruglevering", exact andersom dus.

Ook wel interessant trouwens om de laadcurve hierin terug te zien, van 99% naar 100% gaat steeds langzamer zoals je ook kunt verwachten.

Wat ik inmiddels wel duidelijk heb: De minimaal 2 extra accu's die ik nog wil toevoegen doe ik op de 2e omvormer ipv op deze omvormer erbij, zodat je sneller kunt (ont)laden in dezelfde tijd. Al heb je aan de andere kant wel wat extra standby verliezen door de 2e omvormer, maar het is ook gewoon erg leuk :)
Dat van die stekker en verbruik gaat even compleet langs me op.

Als ik een HW socket koppel aan de batterij (stekker batterij in socket), dan zit de batterij als een soort verbruiker aangesloten. Even ter illustratie.. een ontvochtiger aansluiten op dit socket kent alleen maar verbuik dus de HW socket zal dus alleen verbruik meten. De ontvochtiger vraagt stroom.

De batterij kent 2 richtingen. Helder. Op het moment dat de batterij gaat laden is hij imo dus een verbruiker en zal de socket dat ook zo registreren. Op het moment dat hij gaat ontladen via die socket dan stopt hij stroom terug op je huisnetwerk. Daar vindt dus levering plaatst.

Gebruik je die levering bv om een ontvochtiger met eigen socket de levering op te laten maken dan zal die socket het zien als verbruik (van de ontvochtiger).

Zo klinkt het voor mij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Kon in Home Assistant bij het Energy Dashboard de HomeWizard Socket import bij Thuisbatterij wel selecteren, maar de export niet. Moest de entiteit handmatig aanzetten, maar ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nJniH0c2s9tQbjD_4c017EHDok=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X35bXju50VKavDwgeKyj5swd.png?f=user_large

Eens kijken of dat goed werkt.
Devke schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:49:
[...]

Dat van die stekker en verbruik gaat even compleet langs me op.

Als ik een HW socket koppel aan de batterij (stekker batterij in socket), dan zit de batterij als een soort verbruiker aangesloten. Even ter illustratie.. een ontvochtiger aansluiten op dit socket kent alleen maar verbuik dus de HW socket zal dus alleen verbruik meten. De ontvochtiger vraagt stroom.

De batterij kent 2 richtingen. Helder. Op het moment dat de batterij gaat laden is hij imo dus een verbruiker en zal de socket dat ook zo registreren. Op het moment dat hij gaat ontladen via die socket dan stopt hij stroom terug op je huisnetwerk. Daar vindt dus levering plaatst.

Gebruik je die levering bv om een ontvochtiger met eigen socket de levering op te laten maken dan zal die socket het zien als verbruik (van de ontvochtiger).

Zo klinkt het voor mij logisch.
Ik heb het niet duidelijk/goed uitgelegd. Je kunt het ook zo zien: De socket levert aan de accu en daarna levert de accu het terug, wat voor de stekker import is, is voor de accu ook import en bij beide is export export. Maar wat voor de stekker als verbruik wordt aangeduid, is voor de accu eigenlijk levering, er komt immers ook weer wat terug, het wordt niet verbruikt. In de HW app spreken ze op de detailpagina van de socket over import en export, dat is denk ik beter en duidelijker. Heb als type product ook "Batterij" geselecteerd bij deze socket, zou mooi zijn als ze dat in de grafiek dan per type product ook een andere naamgeving geven ipv zoals er nu staat: verbruik.

Maar afijn, we raken offtopic.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 02-11-2024 09:39 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: