Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Plug and play zonnepanelen + NEN:1010

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• [m]engineer
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11-05 14:49
Mag je terug zonne-energie leveren via een wandcontactdoos?

Vanmorgen kwam ik tot mijn verbijstering een advertentie tegen voor plug and play zonnepanelen.
(https://supersola.com/)
Ligt het aan mij of rijmt dit niet met de laatste NEN:1010? (Refererende naar het volgende artikel:
https://www.installatiejo...-aparte-eindgroep-1014372 )

Ik was in de veronderstelling dat je nooit terug mag leveren via een wandcontactdoos. Laat staan op een gedeelde groep!

Alle reacties

• DutX
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:04
[m]engineer schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:35:
Mag je terug zonne-energie leveren via een wandcontactdoos?

Vanmorgen kwam ik tot mijn verbijstering een advertentie tegen voor plug and play zonnepanelen.
(https://supersola.com/)
Ligt het aan mij of rijmt dit niet met de laatste NEN:1010? (Refererende naar het volgende artikel:
https://www.installatiejo...-aparte-eindgroep-1014372 )

Ik was in de veronderstelling dat je nooit terug mag leveren via een wandcontactdoos. Laat staan op een gedeelde groep!
Heeft te maken met vermogen op een groep... staat ook op hun site:
Geen ingrepen in de meterkast
Er kunnen wel 3 supersola's op één groep

Edit: Ah, excuus, nieuwe NEN inderdaad!

Wel mooi product als het wel toepasbaar is. Niet goedkoop voor €600 voor een paneel, miniomvormer en ballast (dmv water), maar dat is een installatie laten monteren ook niet en dit kan je zelf.

[Voor 13% gewijzigd door DutX op 04-06-2020 12:42]

• [m]engineer
Def1ant schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:38:
[...]

Heeft te maken met vermogen op een groep... staat ook op hun site:
Geen ingrepen in de meterkast
Er kunnen wel 3 supersola's op één groep

Edit: Ah, excuus, nieuwe NEN inderdaad!

Wel mooi product als het wel toepasbaar is. Niet goedkoop voor €600 voor een paneel, miniomvormer en ballast (dmv water), maar dat is een installatie laten monteren ook niet en dit kan je zelf.
Inderdaad, ik heb al wel wat ruime ervaring met het aansluiten van zonnepanelen. Vandaar dus ook mijn verbazing. Ik was dit sowieso niet van plan aan te schaffen met het oog op veiligheid.

Wat ik over het hoofd gezien had op de website:
Apparatuur die door middel van aansluitsnoeren en verlengsnoeren op de elektriciteitsvoorziening wordt aangesloten vallen niet onder de het bouwbesluit uit 2012. De NEN1010 is dan ook niet van toepassing op plug & play zonnepanelen, zoals de Supersola.
Ik vind dit een vreemde redenatie. Als ik de nieuwsberichten van de NEN 1010:2015 lees lijkt het expliciet niet toegestaan omvormers aan te sluiten via een wandcontactdoos. Maar als ik de omvormer op de panelen schroef en er een product van maak mag het in eens wel?

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:37

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• rvdgaag
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19:51
Tot 2,25 ampere is toegestaan met een stekker in te voeren, is dus 517 watt max onder de voorwaarde dat het een gedeelde eindgroep is. Wanneer het een aparte eindgroep is is het maximum 9 ampere.

[Voor 69% gewijzigd door rvdgaag op 04-06-2020 18:46]

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:55
rvdgaag schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:42:
Tot 2,25 ampere is toegestaan met een stekker in te voeren. Is dus 517 watt max.
Al lang niet meer.

Zie bijvoorbeeld de info in de TS.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• rvdgaag
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19:51
Nee die publicatie die jij aanwijst is later gerectificeerd omdat die niet klopt.

• Xander
rvdgaag schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:48:
Nee die publicatie die jij aanwijst is later gerectificeerd omdat die niet klopt.
Heb je daar een bron voor?

• [m]engineer
Naar aanleiding van het bericht van @rvdgaag heb ik even gegoogled: https://hollandsolar.nl/n...e-gecombineerde-eindgroep

Afgaande van deze publicatie is het dus wel toegestaan.
Of je het moet willen is een tweede ;)

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 22:52
De stekker-stopcontactverbinding is onder de nieuwe norm niet langer toegestaan. Bij invoeden op een aparte eindgroep blijft deze verbinding overigens wel geoorloofd.

Voldoet dan toch alsnog niet aan de norm?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:04

Erasmo

Laadpaaljager

Als je trouwens kijkt naar het product in de topicstart kijkt, dat is iets wat je zelf véél goedkoper kan realiseren. Het is letterlijk een kwestie van een paneel en een micro-omvormer(envertech of enphase) en je kun voor minder dan €250-300 per paneel klaar zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Xander
[m]engineer schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:10:
Naar aanleiding van het bericht van @rvdgaag heb ik even gegoogled: https://hollandsolar.nl/n...e-gecombineerde-eindgroep

Afgaande van deze publicatie is het dus wel toegestaan.
Dat refereert denk ik naar deze nieuwsbrief? http://www.nieuws1010.nl/...jlage-december-2015-2.pdf

Een nieuwsbrief uit november 2015 waarin men aangeeft dat er een tegenstrijdigheid is tussen paragraaf 551.7.1 (omvormer moet op een aparte eindgroep) en 551.7.2 (het mag mits IZ >= IN + Ig). Die nieuwsbrief sluit af met "Totdat er duidelijkheid is verkregen..."

Spoel even door naar augustus 2016, toen bracht de NEN comissie NEN1010 correctieblad C1:2016 naar buiten. Een paar highlights:

Oftewel, duidelijkheid is verkregen, die bepaling die mensen aangrepen om te zeggen dat het toch nog mag is vervallen. :Y)

En dit mag dus niet...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
rvdgaag schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:42:
Tot 2,25 ampere is toegestaan met een stekker in te voeren, is dus 517 watt max onder de voorwaarde dat het een gedeelde eindgroep is.
Volgens jou eigen link geldt dat dus alleen voor installaties van voor 2016.
Wanneer het een aparte eindgroep is is het maximum 9 ampere.
Dat gaat juist over een gemengde eindgroep, afhankelijk van de installatiemethode etc en onder voorwaarde dat het vast wordt aangeslote... Op een aparte eindgroep mag je gelukkig wel meer dan 9A invoeden, anders zouden er heel veel installaties niet meer voldoen. ;)

Maar dat artikel is dus weer achterhaald. Zie bijvoorbeeld mijn screenshot of dit citaat uit het PV topic:
onetime schreef op donderdag 2 april 2020 @ 02:52:

Update maart 2017 Wijziging invoeding eind groepen.

Volgend onderstaande link (zie hoofdstuk 55) is het niet meer toegestaan om op een bestaande eindgroep met verbruikers 2000 W in te voeden. Maximum is de oude situatie met 500 W.

https://www.ei-woerden.nl...0_2015_met_C1_2016_V8.pdf
@[m]engineer bovenstaande reactie als "beste antwoord" markeren lijkt me een beetje voorbarig want er staat volgens mij niets in wat klopt. ;)

• [m]engineer
@Xander dat was inderdaad wat voorbarig.

Uit interesse heb ik ook contact opgenomen met de leverancier met de vraag hoe het terugleveren via een stopcontact rijmt met de nen1010 welke het volgende meld:
Via het ministerie van economische zaken die ons verwees naar de RvO hebben we begrepen dat panelen met stekker onder de warenwet vallen en niet onder het bouwbesluit waar verwezen wordt naar de NEN1010. Daarmee dienen wij net als andere laagspanningsapparatuur te voldoen aan de CE voorwaarden. En dat doen we. Dit laten we nu ook nog extra keuren door een onafhankelijke instelling.

Ter extra toelichting de reactie op het artikel uit het bouwbesluit, dat omschrijft dat wij er niet onder vallen.

In de algemene toelichting bij het Bouwbesluit (dat is een stuk uitleg dat wordt meegepubliceerd met wetgeving) staat over deze afdeling het volgende:

Afdeling 6.2 Voorziening voor het afnemen en gebruiken van energie, nieuwbouw en bestaande bouw Algemeen Afdeling 6.2 stelt eisen aan elektriciteits-, gas- en warmtevoorzieningen. Het is in afdeling 6.2 niet voorgeschreven een elektriciteitsvoorziening te hebben en er worden geen eisen meer gesteld aan de omvang van de installatie, zoals bijvoorbeeld het aantal stopcontacten. Maar als er een elektriciteitsvoorziening is dan gelden de eisen uit deze afdeling. Een elektriciteitsvoorziening is in ieder geval nodig indien er op grond van afdeling 6.1 een verlichtingsinstallatie of noodverlichting nodig is. Elektrische apparatuur die door middel van aansluitsnoeren en verlengsnoeren op de elektriciteitsvoorziening wordt aangesloten valt niet onder de reikwijdte van deze afdeling. De veiligheid van dergelijke elektrische apparatuur, snoeren en verlichtingsornamenten is geregeld in de Warenwet. Het veilig gebruik van dergelijke zaken en van niet in de handel gebrachte (onveilige) apparatuur onttrekt zich in het algemeen aan de beoordeling, maar kan zo nodig met behulp van het zogenoemde vangnetartikel 7.10 (restrisico brandgevaar en ontwikkeling van brand) worden afgedwongen. Ook gasvoorzieningen zijn niet meer voorgeschreven, maar moeten als ze aanwezig zijn voldoen aan de eisen in deze afdeling.
Uhhm, dat is in mijn opinie nogal een vrije interpretatie. Oftewel: alles met een stekker hoeft niet te voldoen aan de NEN 1010. En hoe het op je net is aangesloten maakt ook in eens niet meer uit :?

[Voor 6% gewijzigd door [m]engineer op 04-06-2020 22:56]

• Xander
[m]engineer schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:48:

Uit interesse heb ik ook contact opgenomen met de leverancier met de vraag hoe het terugleveren via een stopcontact rijmt met de nen1010 welke het volgende meld:

[...]

Uhhm, dat is in mijn opinie nogal een vrije interpretatie. Oftewel: alles met een stekker hoeft niet te voldoen aan de NEN 1010. En hoe het op je net is aangesloten maakt ook in eens niet meer uit :?
Ik vind het een bijzondere zienswijze van deze leverancier. :P

Ik kan er wel in mee gaan dat het bouwbesluit niet van toepassing is op dit product. Net zo min als dat het bouwbesluit niet van toepassing is op een oven, CV-ketel of wasmachine.

Maar betekent dit dat het bouwbesluit en de daarin aangewezen normen niets te zeggen hebben over hoe je dergelijke producten in je woning aansluit? Hoeven die oven en wasmachine niet op een aparte eindgroep, want er zit een stekker aan? Mag ik die oven onder de douche gebruiken, want normen die iets over zones etc. zeggen zijn niet van toepassing? Kun je doen wat je wilt met de rookgasafvoer, want er zit een CE keur op de CV-ketel? Bepaalt de fabrikant van de wasmachine of er een keerklep / beluchter op de watertoevoer moet of komt die eis vanuit het bouwbesluit?

Het product mag zondermeer verkocht worden (mits CE markering etc.) en kan natuurlijk prima gebruikt worden. Als je die omvormer op een aparte eindgroep aansluit is er ook volgens NEN1010 niets mis mee. Aansluiten met een stekker op een bestaande eindgroep is echter op 2 manieren fout volgens NEN1010. En hoewel er niemand zegt dat die set zonnepanelen aan NEN1010 moet voldoen, is er wel een wet die zegt dat de installatie aan jouw woning aan NEN1010 moet voldoen (of minstens net zo veilig moet zijn). Maar daar is die leverancier natuurlijk niet verantwoordelijk voor, dat ben jij.

Hoe dit verder juridisch in elkaar zit durf ik ook niet te zeggen.

Dat ze nu een externe partij laten kijken of het product aan de CE voorwaarden voldoet is mooi. Dat zal het ongetwijfeld wel doen. Maar dat wil toch niet zeggen dat je het zomaar op iedere manier aan kunt sluiten?

Wat zou die fabrikant er van vinden als ik 10 van die sets op mijn schuur leg en alle 10 de stekkers op een stekkerdoos prik? :+

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22:23
De Supersola zit in de incubator Yes Delft van de TU Delft en bestaat al sinds 2016.
De relatief hoge prijs zal door kleinschaligheid en (hopelijk) Nederlandse assemblage worden verklaard.
Het is een sympathieke manier van zonne-energie opwekken en zou wel sneu zijn als dat niet meer mag (en slordig als ze dat zelf niet doorhebben).

Natuurlijk moeten we normen respecteren.
Maar dat is een stuk makkelijker als er een verklaring voor eisen is.
Weet iemand wat de de gevaren zijn om relatief kleine vermogens (in dit geval dus max 3x300w) via een wandcontactdoos in het net te voeden?

[Edit: De link naar het Installatiejournaal bevat de verklaring:
"Dat de nominale stroom binnen die groep op kon lopen tot 18,25 ampère werd voor lief genomen."
Dus in het geval van max. 900 W voeding uit panelen (=3.9 A) + max. 16 A via de installatieautomaat zou er dus voor lange tijd 20 A door een groep kunnen vloeien. Dat zou dan in theorie brandgevaar opleveren, neem ik aan.]

[Voor 24% gewijzigd door WackoH op 04-06-2020 23:41]

• Xander
WackoH schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:36:

Natuurlijk moeten we normen respecteren.
Maar dat is een stuk makkelijker als er een verklaring voor eisen is.
Weet iemand wat de de gevaren zijn om relatief kleine vermogens (in dit geval dus max 3x300w) via een wandcontactdoos in het net te voeden?
Het gevaar zit niet in de contactdoos, het gevaar zit in het feit dat je teruglevering en afname op dezelfde eindgroep aansluit.

Wanneer die panelen volop terugleveren, kun je via andere contactdozen op diezelfde groep 900W (PV) + 3680W (230V * 16A installatieautomaat) afnemen. Totaal dus 4580W / 20A. Daar zijn het schakelmateriaal (contactdozen) en mogelijk ook de bedrading en verbindingsmiddelen niet op berekend.

Het zal wel loslopen met "maar 25%" overschrijding en natuurlijk alleen maar als je ondoordacht teveel gebruikers inschakelt. Maar het mag dus niet volgens NEN1010.

Die bronnen uit 2015 dat het mag mits "IZ >= IN + Ig" vind ik ook wel bijzonder. Als ik dan 4mm² bedrading gebruik achter een 16A eindgroep, mag ik er dan verbruikers + 3500Wp PV op aansluiten? 8)7 Die bedrading kan dat prima hebben in dat geval. Het is de rest van de componenten waar ik me zorgen over maak. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22:23
Een mogelijkheid als er bv. geen groept kan worden bijgeplaats, is om de 16A installatieautomaat door een van 10A te vervangen. Dat zou er tot 6A via de wandcontactdoos kunnen worden geleverd, zonder dat een component (bv. lasklemmen) in de groep meer dan 16A te verduren krijgt.

Dan is het denk ik wel veilig, maar het mag natuurlijk nog steeds niet ;-)
De juiste oplossing is dan een PV verdeler waarbij tussen de groepenkast en die verdeler geen afnemers zitten. Maar dan is de charme van een stekkertje inpluggen wel weg.

Er staat dan schijnbaar nog veel foute info op het internet, zelfs bij bedrijven die toch beter zouden moeten weten als Legrand, een van de grootste producten van schakelmateriaal: "PV-omvormers tot een vermogen van 2,25A mogen direct op het lichtnet aangesloten worden, bijvoorbeeld via een wandcontactdoos." https://www.legrand.nl/si...deler_Leaflet_A5_2019.pdf (een folder uit mei 2019)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:06
@Xander Vreemd genoeg mogen pv-omvormers gewoon met een schuko stekker aangesloten worden op het lichtnet, bepaling 551.7.2 welke een vaste aansluiting voorschrijft is in zijn geheel geschrapt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Als je iets met een stekker aansluit hoef je niet ineens te voldoen aan de nieuwste versie van de NEN1010. Het is geen wijziging van de huis installatie, zeker geen grote. Je sluit er alleen iets op aan.
Dus als je huis nog niet aan de nieuwste versie hoeft te voldoen blijf je prima binnen de NEN1010 versie die bij jouw huis hoort. Dat vergeten de meeste mensen.
In het geval zich onwaarschijnlijke situatie op onwaarschijnlijke situatie stapelt zou het met een extra 2A iets sneller fout kunnen gaan. Als je ergens problemen in je installatie hebt dus.
ik zou me er in mijn eigen situatie niet druk om maken. Ik weet dat die goed genoeg is.

edit: @Dre heeft selectiviteit eens nagevraagt bij een netbeheerder; bij consumenten interesseert dat ze niet, dus een 25A teruglever groep achter een 25A hoofdzekering maakt ze niet uit.
Zelf wil ik mijn hoofdzekering heel houden en ga dus niet heel veel apparaten apart afzekeren. Ik wil juist dat mijn eigen groep eruit gaat voordat de hoofdzekering eruit gaat. Ik heb geen hoofdautomaten.

En dan nog iets; als je micro-omvormers gebruikt; moet je die dan niet eigenlijk per 8A afzekeren, omdat er anders in theorie in een fout situatie langdurig meer dan 16A kan lopen? Of is 10A ook goed?
Nou? Overdreven toch?

[Voor 32% gewijzigd door onetime op 05-06-2020 23:05]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
205Gutmann schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:42:
@Xander Vreemd genoeg mogen pv-omvormers gewoon met een schuko stekker aangesloten worden op het lichtnet, bepaling 551.7.2 welke een vaste aansluiting voorschrijft is in zijn geheel geschrapt.
Maar bepaling 511.7.1 schrijft voor dat het op een aparte groep moet. Dat mag inderdaad met een stekker ja. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:07
Zou het dus wel bij oudere huizen van voor 2016 mogen?

[Voor 81% gewijzigd door lothar op 05-06-2020 23:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Bouwbesluit is bepalend voor de NEN1010. Voor een nieuwe groepenkast heb je geen bouwvergunning nodig, dus het bouwbesluit van de bouw is dan bepalend. Waarschijnlijk wil je niet een nieuwe groepenkast ophangen met de techniek uit 1930*, maar het mag wel gewoon als je bouwvergunning uit die tijd dateert.

*=fictief jaartal
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True