Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-09 13:23
Hallo mede-Tweakers,

Na weken zoeken tussen PV-cowboys met whitelabel-accu’s kreeg ik via mijn PV-installateur een Sunpura S2400 in handen. Inmiddels draai ik op de tweede generatie. Ik ben een van de eersten in Nederland die ermee aan de slag mocht. Dit topic gebruik ik om mijn ervaringen te delen en te kijken hoe integraties lopen. De fabrikant en installateur leest mee, dus inhoudelijke vragen of feedback kunnen hier ook geplaatst worden.

---
Context
Ik ben bezig met een verhuizing naar een nieuwbouwwoning en wilde alvast praktijkervaring opdoen met energieopslag. Duurzaamheid en zoveel mogelijk eigen verbruik staan voor mij centraal. In mijn huidige huis staat nu een set met negen Jinko 420 full black panelen (oost/west), APSystems DS3 micro-omvormers en Home Assistant voor de monitoring. Ik heb geen warmtepomp of EV, dus de overtollige energie wil ik in een batterij kwijt. Zo kwam ik uit bij de Sunpura.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP4PfMPmPAA8gbiXcOSoxYEfJBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmWjfYYDIaZ95W0xB9DgfUZX.jpg?f=fotoalbum_large

---
Waarom deze batterij?
Veel bekende oplossingen zoals Tibber of Enphase zijn duur of te gesloten. Tibber heeft een interessante aanpak maar is prijzig. En scroll een paar minuten op Instagram en je ziet alleen maar vage merken en gladde verkooppraatjes. Ik wilde iets dat betaalbaar is, plug & play werkt, en liefst zonder rare beperkingen. Mijn installateur was net in China geweest en startte een proef met de Sunpura. Ik mocht meedoen.

De S2400 gebruikt LiFePO4-cellen en komt standaard als 2,4 kWh accu. Ik heb de 4,8 kWh variant staan, maar het systeem is uit te breiden tot 9,6 kWh. De batterij heeft een geïntegreerde omvormer en werkt via wifi. Je kunt hem aansluiten op een stopcontact (800W) of aansluiten op één fase van het net. In dat laatste geval lever je 800W terug. Bij het aansluiten op 1-fase haalt hij 2400W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZCKJh6P8f6gFUhk5AW1Dl0f5o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gEb4ARcdCw2OQqGGPGYWDvk.jpg?f=fotoalbum_large

---
De app
De Sunpura-app is vrij basic maar wel overzichtelijk. Je ziet het laadniveau, actuele in- en output en grafieken per dag, maand en jaar. Je kunt laadlimieten instellen, vensters kiezen waarin hij wel of niet mag laden, en er is een zero-export modus. Ook zit er een AI-functie in die je gebruikspatroon probeert te leren en daar alvast op anticipeert. Firmware-updates gaan OTA. Maar er zijn ook duidelijke beperkingen: de app werkt alleen via de Sunpura-cloud, je kunt maar weinig andere systemen (PV) koppelen en de Tibber P1 wordt niet ondersteund.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-n5E3VNQA56qXAjOjYPm4aaxwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lnQCZZJZO5pIrP7L124zA01.jpg?f=fotoalbum_large

---
Integratie met Home Assistant
Via de app krijg je toegang tot twee integraties: een cloud-variant en een lokale. Bij mij werkt de uitlezing prima, ik zie SOC, laadvermogen en de basisdata. Voor sturing is het nog wachten op ondersteuning vanuit de fabrikant. Zelf heb ik een template sensor gemaakt zodat de batterij netjes in het energiedashboard van HASS staat. In de community zijn al oplossingen opgedoken (bijvoorbeeld van smartenergycontrol-be) waarmee je ook aansturing voor elkaar krijgt. Voor de P1-data gebruik ik een HomeWizard P1-meter. Deze ben ik nog aan het testen, dus ik zal later dit topic blijven bijwerken.

---
Specificaties
* 48V LiFePO4 batterij
* Standaard 2,4 kWh opslag, uitbreidbaar tot 9,6 kWh (mijn variant: 4,8 kWh)
* Twee MPPT-kanalen van elk 1000W (tot 16A)
* Conversie-efficiëntie rond 98%
* IP65 behuizing
* On-grid output: 800W continu
* Off-grid (UPS): 2400W continu, piek 3600W
* Max. laad-/ontlaadstroom: 65A / 52A
* Communicatie via wifi en Bluetooth
* OTA-firmware updates
* Europese certificeringen (CE, VDE, enz.)

---
Prijzen
CapaciteitPrijs (incl. btw)
2,4 kWh€ 1.209,00
4,8 kWh€ 1.884,00
7,2 kWh€ 2.559,00
9,6 kWh€ 3.234,00
2,4 kWh uitbreiding€ 725,00
---
AI & Zero-export
In de app zitten een paar slimme functies die nog in ontwikkeling zijn. Er is een AI-module die je gebruikspatroon leert en daar automatisch op probeert te sturen, bijvoorbeeld door alvast te laden bij verwacht overschot. Werkt aardig, maar nog niet superverfijnd en niet te koppelen met externe data. Daarnaast kun je een zero-export modus aanzetten, zodat er geen vermogen wordt teruggeleverd aan het net.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzQ3Ce1j6jMxdkb2eLXhclXvzwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7HUKdqrd2r0eVbozzAqsNdd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IZPwx_BZgoXxHpTgsEktrKks-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a60JoKsDiQpFiZttdilKV7UY.jpg?f=fotoalbum_tile
---
Doel van dit topic
Ik wil mijn ervaringen blijven delen en tegelijk input ophalen. Denk aan integraties, verbeterpunten of workarounds. Alles wat helpt om dit systeem slimmer te maken is welkom. Ook negatieve ervaringen of vergelijkingen met andere merken zijn interessant, juist om een compleet beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-09 13:23
Ik reserveer deze ruimte alvast... Je weet maar nooit! :D

[ Voor 4% gewijzigd door markee op 30-08-2025 21:44 ]