Acties:
  • +5 Henk 'm!

• markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-09 15:47
Mede-auteur:
  • My Green ENergy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-09 12:06

My Green ENergy

Hallo mede-Tweakers,

Na weken zoeken tussen PV-cowboys met whitelabel-accu’s kreeg ik via mijn PV-installateur een Sunpura S2400 in handen. Inmiddels draai ik op de tweede generatie. Ik ben een van de eersten in Nederland die ermee aan de slag mocht. Dit topic gebruik ik om mijn ervaringen te delen en te kijken hoe integraties lopen. De fabrikant en installateur leest mee, dus inhoudelijke vragen of feedback kunnen hier ook geplaatst worden.

---
Context
Ik ben bezig met een verhuizing naar een nieuwbouwwoning en wilde alvast praktijkervaring opdoen met energieopslag. Duurzaamheid en zoveel mogelijk eigen verbruik staan voor mij centraal. In mijn huidige huis staat nu een set met negen Jinko 420 full black panelen (oost/west), APSystems DS3 micro-omvormers en Home Assistant voor de monitoring. Ik heb geen warmtepomp of EV, dus de overtollige energie wil ik in een batterij kwijt. Zo kwam ik uit bij de Sunpura.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP4PfMPmPAA8gbiXcOSoxYEfJBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmWjfYYDIaZ95W0xB9DgfUZX.jpg?f=fotoalbum_large

---
Waarom deze batterij?
Veel bekende oplossingen zoals Tibber of Enphase zijn duur of te gesloten. Tibber heeft een interessante aanpak maar is prijzig. En scroll een paar minuten op Instagram en je ziet alleen maar vage merken en gladde verkooppraatjes. Ik wilde iets dat betaalbaar is, plug & play werkt, en liefst zonder rare beperkingen. Mijn installateur was net in China geweest en startte een proef met de Sunpura. Ik mocht meedoen.

De S2400 gebruikt LiFePO4-cellen en komt standaard als 2,4 kWh accu. Ik heb de 4,8 kWh variant staan, maar het systeem is uit te breiden tot 9,6 kWh. De batterij heeft een geïntegreerde omvormer en werkt via wifi. Je kunt hem aansluiten op een stopcontact (800W) of aansluiten op één fase van het net. In dat laatste geval lever je 800W terug. Bij het aansluiten op 1-fase haalt hij 2400W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZCKJh6P8f6gFUhk5AW1Dl0f5o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gEb4ARcdCw2OQqGGPGYWDvk.jpg?f=fotoalbum_large

---
De app
De Sunpura-app is vrij basic maar wel overzichtelijk. Je ziet het laadniveau, actuele in- en output en grafieken per dag, maand en jaar. Je kunt laadlimieten instellen, vensters kiezen waarin hij wel of niet mag laden, en er is een zero-export modus. Ook zit er een AI-functie in die je gebruikspatroon probeert te leren en daar alvast op anticipeert. Firmware-updates gaan OTA. Maar er zijn ook duidelijke beperkingen: de app werkt alleen via de Sunpura-cloud, je kunt maar weinig andere systemen (PV) koppelen en de Tibber P1 wordt niet ondersteund.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-n5E3VNQA56qXAjOjYPm4aaxwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lnQCZZJZO5pIrP7L124zA01.jpg?f=fotoalbum_large

---
Integratie met Home Assistant
Via de app krijg je toegang tot twee integraties: een cloud-variant en een lokale. Bij mij werkt de uitlezing prima, ik zie SOC, laadvermogen en de basisdata. Voor sturing is het nog wachten op ondersteuning vanuit de fabrikant. Zelf heb ik een template sensor gemaakt zodat de batterij netjes in het energiedashboard van HASS staat. Sunpura heeft aangegeven met een update van de integraties te komen.

In de community zijn al oplossingen opgedoken (bijvoorbeeld van smartenergycontrol-be) waarmee je ook aansturing voor elkaar krijgt kreeg. Helaas heeft sunpura de API-endpoint aangepast waardoor deze custom integratie op dit moment niet functioneert.

Voor de P1-data gebruik ik een HomeWizard P1-meter. Deze ben ik nog aan het testen, dus ik zal later dit topic blijven bijwerken.

---
Specificaties
* 48V LiFePO4 batterij
* Standaard 2,4 kWh opslag, uitbreidbaar tot 9,6 kWh (mijn variant: 4,8 kWh)
* Twee MPPT-kanalen van elk 1000W (tot 16A)
* Conversie-efficiëntie rond 98%
* IP65 behuizing
* On-grid output: 800W / 2400W (aparte groep)
* Off-grid (UPS): 2400W continu, piek 3600W
* Max. laad-/ontlaadstroom: 65A / 52A
* Communicatie via wifi en Bluetooth
* OTA-firmware updates
* Europese certificeringen (CE, VDE, enz.)

---
Prijzen
CapaciteitPrijs (incl. btw)
2,4 kWh€ 1.209,00
4,8 kWh€ 1.884,00
7,2 kWh€ 2.559,00
9,6 kWh€ 3.234,00
2,4 kWh uitbreiding€ 725,00
---
AI & Zero-export
In de app zitten een paar slimme functies die nog in ontwikkeling zijn. Er is een AI-module die je gebruikspatroon leert en daar automatisch op probeert te sturen, bijvoorbeeld door alvast te laden bij verwacht overschot. Werkt aardig, maar nog niet superverfijnd en niet te koppelen met externe data. Daarnaast kun je een zero-export modus aanzetten, zodat er geen vermogen wordt teruggeleverd aan het net.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzQ3Ce1j6jMxdkb2eLXhclXvzwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7HUKdqrd2r0eVbozzAqsNdd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IZPwx_BZgoXxHpTgsEktrKks-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a60JoKsDiQpFiZttdilKV7UY.jpg?f=fotoalbum_tile
---
Doel van dit topic
Ik wil mijn ervaringen blijven delen en tegelijk input ophalen. Denk aan integraties, verbeterpunten of workarounds. Alles wat helpt om dit systeem slimmer te maken is welkom. Ook negatieve ervaringen of vergelijkingen met andere merken zijn interessant, juist om een compleet beeld te krijgen.
Notes

[ Voor 3% gewijzigd door markee op 30-09-2025 15:24 . Reden: Uitbreiding van de 'Notes' sectie met relevante informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markee
Ik reserveer deze ruimte alvast... Je weet maar nooit! :D

[ Voor 4% gewijzigd door markee op 30-08-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:27
Interessante thuisbatterij. Twijfel tussen deze of een Zendure. Van deze zijn nog weinig ervaringen te vinden op het internet.

Hoe zijn de ervaringen tot nu toe? Integratie met P1 van HomeWizard werkt goed?
Heb je ook foto’s van je installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markee
FastForwardNL schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:54:
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe? Integratie met P1 van HomeWizard werkt goed?
Heb je ook foto’s van je installatie?
De integratie met de p1 van HomeWizard werkt hier prima! Ik ben over het algemeen zeker tevreden over het systeem.

We hebben wat struggles gehad met de HA intagratie, maar door de integratie van smartenergycontrol-be werkt ook dat prettig.

Dit is mijn 4,8 kWh installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnEo1DZvgxVxNoJBnqyPEwfmz40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdwKxeaFwW5tmgaxbm3vEIA5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door markee op 14-09-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:09
Inderdaad interessante batterij, en voor de Belgen Synergrid goedgekeurd al zie ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markee
Avenger 2.0 schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:10:
… voor de Belgen Synergrid goedgekeurd al zie ik 8)
Klopt, vrij recent geloof ik.

• EddyF
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-09 22:52
Ik heb een vraag ivm het opladen van de batterij. Je kunt de batterij opladen door zonnepanelen rechtstreeks aan te sluiten op de batterij.
Maar is het ook mogelijk de batterij op te laden met alleen je eigen bestaande zonnepanelen (die op je dak liggen)? Of is dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markee
EddyF schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:08:
Ik heb een vraag ivm het opladen van de batterij. Je kunt de batterij opladen door zonnepanelen rechtstreeks aan te sluiten op de batterij.
Maar is het ook mogelijk de batterij op te laden met alleen je eigen bestaande zonnepanelen (die op je dak liggen)? Of is dat niet mogelijk?
Dat kan en is ook de situatie bij mij. De zonnepanelen kunnen op de batterij aangesloten, maar de batterij kan ook gevoed worden vanaf het net.

Helaas heeft de app nu nog geen mogelijkheid om omvormers van andere fabrikanten te koppelen. Via de P1 meter ziet de batterij dat er energie geproduceerd word, maar in de data in de app zie je dit niet terug als daadwerkelijke energie uit een PV-systeem.

Als je de batterij, P1 en je eigen omvormer aan (bijvoorbeeld) Home Assistant koppelt, zie je dat natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Qua prijs vind ik het een niet zo interessante als je naar Marstek kijkt.
Welk voordeel heeft deze boven de Marstek? Heeft deze bijvoorbeeld ook lokale modbus sturing?

Edit: pas de specificaties eens aan: Dit is verwarrend
On-grid output: 800W continu / 2400 W continu na acceptering eigen risico voorwaarden

[ Voor 128% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-09-2025 23:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• EddyF
Vraagje: kun je off grid een wasmachine aansluiten gedurende 1 uur ( eerste 20 min is het vermogen ongeveer 2300 W, daarna tussen 50 W en max 600 W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scruysberghs
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:06
EddyF schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:08:
Jawel, in dat geval is laden van je zonnepanelen die aan een aparte omvormer hangen eigenlijk hetzelfde als laden van het net. De sunpûra app kan dan ook nul op meter gaan sturen.

Ik gebruikte de sunpura eerst zo, samen met een Marstek Venus, beide werden geladen van de panelen die aan mijn SMA omvormer hangen.
Ondetussen heb ik ook 2x1000W (4 panelen in totaal) solar aan de Sunpura bijgeplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scruysberghs
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:38:
Welk voordeel heeft deze boven de Marstek? Heeft deze bijvoorbeeld ook lokale modbus sturing?
Momenteel geen lokale modbus sturing, uitlezen en sturen enkel mogelijk via cloud API of de sunpura app. Uitlezen kan ook wel lokaal via een tcp connectie maar dat is niet de volledige API.
In vergelijking met de Marstek (ik heb hier beide staan, en stond mee aan de wieg van de Marstek modbus sturing in HA trouwens) zijn de voordelen, modulaire en dus geen rugbrekende modules van 2.5kwh, tot 4 stuks mogelijk en op de controllermodule kan je ook 2x 1000W solar aankoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My Green ENergy
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:38:

Edit: pas de specificaties eens aan: Dit is verwarrend
On-grid output: 800W continu / 2400 W continu na acceptering eigen risico voorwaarden
Het vermogen naar het net toe kan je verhogen tot maximaal 2400W. Echter hebben we een standaard van 800W op een normaal stopcontact die je in je woning of waar dan ook kan vinden. Als je deze waarde wil verhogen zegt Sunpura heel simpel: Deze standaard van 800W word overschreden, raadpleeg een elektricien om je elektrische installatie te controleren. Er word doormiddel van een knop gevraagd dit te bevestigen. Er word niet gevraagd om voorwaarden te aanvaarden. Wel is het zo dat in de eerdere versie van de app een andere vraag werd gesteld.

Het is ten alle tijden aan te raden om je elektrische installatie in de woning na te laten kijken door een gecertificeerd persoon als er een veranderingen in de installatie plaats heeft gevonden.

Ik zal de tekst enig sinds aanpassen : 800 on-grid en op een aparte groep maximaal 2400W on-grid

Zie datasheet:
https://mygreenenergy.nl/...sheet_S2400_202507_V2.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door My Green ENergy op 20-09-2025 17:23 ]

• My Green ENergy
EddyF schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:47:
Vraagje: kun je off grid een wasmachine aansluiten gedurende 1 uur ( eerste 20 min is het vermogen ongeveer 2300 W, daarna tussen 50 W en max 600 W).
Dat is zeker mogelijk, echter moet er even naar het piekvermogen gekeken worden van de wasmachine.

Sunpura heeft een maximaal piek vermogen van 3600W van 5 Sec.

Het verbruik wat je schets zou voldoende moeten zijn met 1 batterij.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Hoe verhoud deze zich tot een Anker Solix Solarbank 3? Is dat een beetje om-het-even of zitten er grote verschillen in deze batterijen. Ik zit nu te kijken naar een 2700wh batterij van Anker. Maar deze batterij lijkt ook wel in datzelfde straatje te passen.

• EddyF
Waar kun je de SUNPURA s2400 kopen.
Bij mygreenenergy.nl ( is deze firma betrouwbaar?)? Of bij andere firma of bedrijven?

• My Green ENergy
Powergrim schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:09:
Hoe verhoud deze zich tot een Anker Solix Solarbank 3? Is dat een beetje om-het-even of zitten er grote verschillen in deze batterijen. Ik zit nu te kijken naar een 2700wh batterij van Anker. Maar deze batterij lijkt ook wel in datzelfde straatje te passen.
Beide systemen kunnen hetzelfde echter zijn de specs even wat anders,

Sunpura:
Pv input: 2 mppt van totaal 2000Wp
Maximaal AC output: 2400W
Werkt met de P1 van homewizard
Uit te bereiden tot 9.6kWh
Cycles: 8000

Anker solix:
PV input: 4x mppt van totaal 3600Wp
Maximaal AC output 1200W
Werkt met de anker smart meter.
uit te bereiden tot: 16,1kWh
Cycles: 6000

• JCQ
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online

JCQ

My Green ENergy schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:28:
Beide systemen kunnen hetzelfde echter zijn de specs even wat anders,

Sunpura:
Pv input: 2 mppt van totaal 2000Wp
Maximaal AC output: 2400W
Werkt met de P1 van homewizard
Uit te bereiden tot 9.6kWh
Cycles: 8000

Anker solix:
PV input: 4x mppt van totaal 3600Wp
Maximaal AC output 1200W
Werkt met de anker smart meter.
uit te bereiden tot: 16,1kWh
Cycles: 6000
Even advocaat van de duivel spelen—iedereen kan natuurlijk beweren dat zijn/haar opslagsysteem een betere cycle-life heeft. ;)

Wordt hier ook daadwerkelijk garantie op gegeven? (Resterende capaciteit van 80% of meer na 8k deep cycles.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
He leuk dat hier ook al een topic voor bestaat. Wij gaan deze vandaag ook ontvangen om te reviewen, dus ga dit forum zeker volgen! En ik heb hem ook op de IFA in Berlijn gezien, ziet er goed strak uit. Ik vind het een veelbelovende batterij op basis van specificaties op papier en ondersteuning voor Home Assistant en P1 Homewizard. En mooi dat er steeds meer concurrentie komt.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My Green ENergy
JCQ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:25:
[...]

Even advocaat van de duivel spelen—iedereen kan natuurlijk beweren dat zijn/haar opslagsysteem een betere cycle-life heeft. ;)

Wordt hier ook daadwerkelijk garantie op gegeven? (Resterende capaciteit van 80% of meer na 8k deep cycles.)
Ik begrijp het doel achter de opmerking. Ik kan daar geen antwoord op geven op dit moment. Ze geven aan dat dit nog steeds 80% moet zijn nar de 8000 Cycles. Echter hebben we nog geen echte voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My Green ENergy
mrme12345 schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:15:
He leuk dat hier ook al een topic voor bestaat. Wij gaan deze vandaag ook ontvangen om te reviewen, dus ga dit forum zeker volgen! En ik heb hem ook op de IFA in Berlijn gezien, ziet er goed strak uit. Ik vind het een veelbelovende batterij op basis van specificaties op papier en ondersteuning voor Home Assistant en P1 Homewizard. En mooi dat er steeds meer concurrentie komt.
Tof! ben benieuwd wat jullie ervan vinden, hou ons op de hoogte !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Is inderdaad vandaag binnen gekomen, ziet er mooi uit. Wel al wat problemen met HA integratie, maar vragen terug gelegd bij Sunpura Gaan deze uitgebreid testen komende week en dan review publiceren. Hou jullie op de hoogte!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLR2Iwftfbnwh1qxSghXcBtj_yI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dvJCuJxvO8IIfqwy8t0cKuAb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HC_WqPXhJjyGEg67d2opPuwLGsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQ7C6YijD8RtZmFhXFxF0zr4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markee
mrme12345 schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:50:
Is inderdaad vandaag binnen gekomen, ziet er mooi uit. Wel al wat problemen met HA integratie, maar vragen terug gelegd bij Indevolt. Gaan deze uitgebreid testen komende week en dan review publiceren. Hou jullie op de hoogte!
Heb je de integratie van smartenergycontrol-be geprobeerd? Die werkt voor mij top! De maker zit hier op Tweakers; scruysberghs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
markee schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:00:
[...]

Heb je de integratie van smartenergycontrol-be geprobeerd? Die werkt voor mij top! De maker zit hier op Tweakers; scruysberghs.
Ok interessant gaan we bekijken en meenemen in review!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45
markee schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:00:
[...]

@scruysberghs bedankt voor je werk! Ik krijg echter een "device_fetch_error" als ik de app user/pw ingeef bij het toevoegen van de integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scruysberghs
Mediacj schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:11:
[...]

@scruysberghs bedankt voor je werk! Ik krijg echter een "device_fetch_error" als ik de app user/pw ingeef bij het toevoegen van de integratie.
Ik wacht (al) even op feedback van het R&D team van Sunpura voor ik verder werk aan de integratie. Heb al wat tijd gestoken in het uitvogelen van die verschillende opties in de API maar ik kijk pas verder als ik iets meer documentatie heb.

Voorlopig ga je best aan de slag met de HA integraties (local en cloud) in de zip die je via de Sunpura app kan downloaden. Onze integratie werkt nu idd niet meer na de aanpassingen van het API endpoint.
I’d like to inform you of a change. The domain for Sunpura’s API has been updated. It has changed from
monitor.ai-ec.cloud:8443
to
server-nj.ai-ec.cloud:8443.
Ik kan via manual/timed mode de batterij laten laden en ontladen vanuit Home Assistant/emhass planning maar liep dan bijvoorbeeld tegen het probleem dat als de batterij vol is en ik "doe niets" stuur de PV productie ook ook uitgezet wordt. Om dat op te lossen moest ik de batterij dan weer in AI mode zetten...

De vraag waarvoor ik op antwoord wacht moest iemand tijd hebben om er verder naar te kijken op't moment :
Thank you for your response. Let me clarify the "Energy
Modes" and "Power Modes" I'm referring to - these terms
come from the actual API parameters in your endpoints,
not from written documentation.

*API Parameters I'm referring to:*

When calling /aiSystem/setAiSystemTimesWithEnergyMode,
the payload includes:

- energyMode: Values 0, 1, 2 (we see in responses:
0=Manual, 1=Auto, 2=AI)
- powerMode: Values 0, 1 (we see: 0=Intelligent,
1=Zero-feed)
- aiMode: Values 0, 1 (seems to control actual AI
automation)

*The confusion:*

Through testing, we discovered some counterintuitive
behavior:
- To get *manual battery control* to work (especially
forced discharge), we need energyMode: 2 ("AI mode")
- But with aiMode: 0, this disables actual AI
automation
- For forced discharge to override solar charging, we
need powerMode: 1 (zero-feed mode)

*My questions:*

1. *Could you provide official definitions* for these
parameters and their values?
- What does energyMode: 0, 1, 2 actually control?
- What does powerMode: 0, 1 actually control?
- What does aiMode: 0, 1 actually control?

2. *Original question about solar export*: Is there a
combination of settings that allows solar to export to
grid even when the battery is full?

3. *Manual control clarification*: Why does manual
battery control (forced charge/discharge) require
energyMode: 2 instead of energyMode: 0 (Manual)?

This information would help us integrate properly with
your API
If you look at the sunspec standard, these controls are normally availalble on a hybrid (bat+solar) inverter:
Battery Controls
Charge/Discharge Management:

Set charging power limits (kW)
Set discharging power limits (kW)
Enable/disable battery charging
Enable/disable battery discharging
Set minimum and maximum state of charge (SOC) limits
Configure charge/discharge schedules

Operating Modes:

Self-consumption mode
Time-of-use optimization
Backup/reserve mode
Grid export limitation
Force charge/discharge commands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
scruysberghs schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:47:
[...]

Ik wacht (al) even op feedback van het R&D team van Sunpura voor ik verder werk aan de integratie. Heb al wat tijd gestoken in het uitvogelen van die verschillende opties in de API maar ik kijk pas verder als ik iets meer documentatie heb.

Voorlopig ga je best aan de slag met de HA integraties (local en cloud) in de zip die je via de Sunpura app kan downloaden. Onze integratie werkt nu idd niet meer na de aanpassingen van het API endpoint.

[...]

Ik kan via manual/timed mode de batterij laten laden en ontladen vanuit Home Assistant/emhass planning maar liep dan bijvoorbeeld tegen het probleem dat als de batterij vol is en ik "doe niets" stuur de PV productie ook ook uitgezet wordt. Om dat op te lossen moest ik de batterij dan weer in AI mode zetten...

De vraag waarvoor ik op antwoord wacht moest iemand tijd hebben om er verder naar te kijken op't moment :
Thank you for your response. Let me clarify the "Energy
Modes" and "Power Modes" I'm referring to - these terms
come from the actual API parameters in your endpoints,
not from written documentation.

*API Parameters I'm referring to:*

When calling /aiSystem/setAiSystemTimesWithEnergyMode,
the payload includes:

- energyMode: Values 0, 1, 2 (we see in responses:
0=Manual, 1=Auto, 2=AI)
- powerMode: Values 0, 1 (we see: 0=Intelligent,
1=Zero-feed)
- aiMode: Values 0, 1 (seems to control actual AI
automation)

*The confusion:*

Through testing, we discovered some counterintuitive
behavior:
- To get *manual battery control* to work (especially
forced discharge), we need energyMode: 2 ("AI mode")
- But with aiMode: 0, this disables actual AI
automation
- For forced discharge to override solar charging, we
need powerMode: 1 (zero-feed mode)

*My questions:*

1. *Could you provide official definitions* for these
parameters and their values?
- What does energyMode: 0, 1, 2 actually control?
- What does powerMode: 0, 1 actually control?
- What does aiMode: 0, 1 actually control?

2. *Original question about solar export*: Is there a
combination of settings that allows solar to export to
grid even when the battery is full?

3. *Manual control clarification*: Why does manual
battery control (forced charge/discharge) require
energyMode: 2 instead of energyMode: 0 (Manual)?

This information would help us integrate properly with
your API
If you look at the sunspec standard, these controls are normally availalble on a hybrid (bat+solar) inverter:
Battery Controls
Charge/Discharge Management:

Set charging power limits (kW)
Set discharging power limits (kW)
Enable/disable battery charging
Enable/disable battery discharging
Set minimum and maximum state of charge (SOC) limits
Configure charge/discharge schedules

Operating Modes:

Self-consumption mode
Time-of-use optimization
Backup/reserve mode
Grid export limitation
Force charge/discharge commands
bedankt voor je antwoord!

Met de local integratie krijgen de entities enkel waarden bij het opstarten van HA of het herladen van deze integratie. Ik zie verder nergens aanstuur mogelijkheden ook niet bij acties, klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mediacj
Ik heb inmiddels contact gehad met Sunpura over diverse onderwerpen:

1. er ontbreekt een max SOC instelling binnen algemene instellingen: zou in een app update van eind september beschikbaar moeten zijn
2. ik kon de grid standaard niet op Nederland/België zetten: hier komt een firmware update voor
3. ik kon niet checken op een firmware update: zal ook in de komende firmware update opgelost zijn, maar ik moet eerst mijn SN doorgeven want anders kan ik die niet installeren dus ik denk dat ze iets op afstand gaan initiëren
4. vwb HA: het is voor nu enkel uitlezen en dat het niet goed werkt het uitlezen zal als het goed is volgende week opgelost zijn. Verder komt er in November een versie die ook het aansturen binnen HA mogelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scruysberghs
Mediacj schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:04:
[...]

bedankt voor je antwoord!

Met de local integratie krijgen de entities enkel waarden bij het opstarten van HA of het herladen van deze integratie. Ik zie verder nergens aanstuur mogelijkheden ook niet bij acties, klopt dat?
die updates van de entities via de local integratie was op zich een easy fix, die heb ik hier lokaal nog wel ergens staan.
heb dan ook wat experimenten gedaan om te kijken of ik die api call's voor aansturing ook via de locale interface kon doen maar dat bleek niet het geval te zijn.

ook in hun cloud integratie zit nu niets van aansturing.

In afwachting van documentatie of een werkende integratie van Sunpura zelf stuur ik de batterij hier aan via een simpel appdaemon scriptje dat api call's maakt om x minuten te (ont)laden aan x watt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
De RTE van de Sunpura is erg goed met 83,4% bij het laden en ontladen met 800W. Een goede score dus. Ook de koppeling met P1 van HW werkt feilloos, wel moet de API qua schrijven nog ontwikkeld worden. Dit gebeurt uiterlijk in november is door Sunpura aangegeven.

REVIEW: Mocht je de complete review willen lezen, dan kun je hem hier vinden!

Pagina: 1