Beide, ik heb zowel een Enphase systeem als panelen rechtstreeks op de batterij via de PV ingangen. De Enphase panelen blijven uiteraard leveren aan het net maar de panelen op de batterij niet.FZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:11:
[...]
Heb je je panelen aangesloten op de MPPT aansluiting van je Sunpura batterij? Of wordt je batterij gevoed via je PV huis installatie? Dat maakt ook wel verschil.
Ah kijk, het wordt wat duidelijker. Voorzover ik weet leveren de panelen direct aangesloten op de batterij niet naar het net wanneer deze vol is, raar maar waar.Splendid schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:47:
[...]
Beide, ik heb zowel een Enphase systeem als panelen rechtstreeks op de batterij via de PV ingangen. De Enphase panelen blijven uiteraard leveren aan het net maar de panelen op de batterij niet.
Voor komend jaar, zonder salderen is dat alleen maar een mooie plus. Je hebt geen salderen meer, maar ook geen teruglever boete door teveel opgewekte stroom van je panelen die direct op je batterijen aangesloten zijn.
Dat ga ik ook doen. Mijn Enphase systeem op het dak is Oost en West, op het dak van de schuur leg ik nog 3 extra panelen op Zuid die direct m’n batterij in gaan. Die gaan mooi niet terugleveren op het net in de zomer, maar wel in de herfst en winter de batterij extra bijladen wanneer er minder zon is. Dikke win zou ik zeggen.
[ Voor 37% gewijzigd door FZRein op 08-07-2026 19:33 ]
Ah. Duidelijk verhaal.ivo1969 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:13:
[...]
Nee het is niet mogelijk zijn om ze binnen een app te kunnen gebruiken AEG gebruikt een andere cloud omgeving en welke sunpura aanbieding heb je dan gezien?
Ik heb zelf de aeg cube
Deze is voor mij interessant, want woon vlakbij de grens en scheelt bijna 1000 euro. Voor dat prijsverschil dacht ik 'm wel even te kunnen oppikken; maar er staat bij mij ook al een AEG Solarcube en ik wil ze graag in één omgeving.
Ik snap je , maar ik zelf zou eventueel een sunpura s2400 erbij willen hebben, ik had ergens gelezen dat het niet ging, maar ik zal eens contact opzoeken met helpdesk van SunpuraHayke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:25:
[...]
Ah. Duidelijk verhaal.
Deze is voor mij interessant, want woon vlakbij de grens en scheelt bijna 1000 euro. Voor dat prijsverschil dacht ik 'm wel even te kunnen oppikken; maar er staat bij mij ook al een AEG Solarcube en ik wil ze graag in één omgeving.
Trouwens bij amazon:
https://www.amazon.nl/Sun...P-&hvexpln=0&gad_source=1
[ Voor 25% gewijzigd door ivo1969 op 10-07-2026 12:14 ]
Ik kreeg zojuist onderstaande via de mail van AEG binnen:
Beste klant,
U heeft een AEG Solarcube thuisbatterij bij ons gekocht. Wij hebben vastgesteld dat er in een specifieke productiebatch een klein percentage producten zit waarbij de connector van de omvormer mogelijk eerder defect kan raken dan binnen de verwachte levensduur gebruikelijk is.
Hoewel dit niet betekent dat er bij uw batterij sprake is van een probleem, nemen AEG en wij kwaliteit, veiligheid en garantie zeer serieus. Om mogelijke toekomstige problemen voor te zijn, nemen wij op korte termijn contact met u op om een inspectie van uw thuisbatterij in te plannen.
Tijdens deze controle wordt het product nagekeken. Indien nodig wordt het betreffende onderdeel of product kosteloos vervangen.
U hoeft op dit moment zelf niets te doen. Wij nemen tussen 10 juli en 31 juli contact met u op voor het maken van een afspraak.
Wilt u meer weten over deze servicecontrole?
Heeft u in de tussentijd vragen? Stel uw vraag via info@aegthuisbatterij.nl.
Alvast bedankt voor uw begrip.
Met vriendelijke groet,
AEG Aftersales
Namens Apex Power Supplies
Officiële distributeur van de AEG Solarcube
https://aegthuisbatterij....g-solarcube-thuisbatterij
Toch netjes dat ze het zelf komen controleren
Beste klant,
U heeft een AEG Solarcube thuisbatterij bij ons gekocht. Wij hebben vastgesteld dat er in een specifieke productiebatch een klein percentage producten zit waarbij de connector van de omvormer mogelijk eerder defect kan raken dan binnen de verwachte levensduur gebruikelijk is.
Hoewel dit niet betekent dat er bij uw batterij sprake is van een probleem, nemen AEG en wij kwaliteit, veiligheid en garantie zeer serieus. Om mogelijke toekomstige problemen voor te zijn, nemen wij op korte termijn contact met u op om een inspectie van uw thuisbatterij in te plannen.
Tijdens deze controle wordt het product nagekeken. Indien nodig wordt het betreffende onderdeel of product kosteloos vervangen.
U hoeft op dit moment zelf niets te doen. Wij nemen tussen 10 juli en 31 juli contact met u op voor het maken van een afspraak.
Wilt u meer weten over deze servicecontrole?
Heeft u in de tussentijd vragen? Stel uw vraag via info@aegthuisbatterij.nl.
Alvast bedankt voor uw begrip.
Met vriendelijke groet,
AEG Aftersales
Namens Apex Power Supplies
Officiële distributeur van de AEG Solarcube
https://aegthuisbatterij....g-solarcube-thuisbatterij
Toch netjes dat ze het zelf komen controleren
[ Voor 14% gewijzigd door ivo1969 op 10-07-2026 16:19 ]
Hmmm... nu ga ik me toch afvragen of we ook een melding van Sunpura (of van de verkoper, Apollosolarenergy) over dit mogelijk defect gaan krijgen....
Of ik ga de vraag zelf stellen aan Sunpura. Wij hebben een 14,4Kwh opstelling (B4800).
Of ik ga de vraag zelf stellen aan Sunpura. Wij hebben een 14,4Kwh opstelling (B4800).
Kreeg ook problemen met de AEG (10kwh). Na paar maanden geen problemen blijft soc op 30% hangen. Na uit aan zetten bms ging de batterij weer laden en ontladen om vervolgens weer op 58% te blijven staan. In de app melding gemaakt en paar dagen later reactie gekregen om de connectoren te checken. De BMS kreeg ik niet los van batterij. Tilde de batterij eronder gewoon op maar bms niet los te krijgen. Uiteindelijk wel en de connectoren zagen er niet goed uit. Na zoeken begrijp ik waarom: connectoren samengesmolten. Ohja kreeg ook meldingen mbt overstroom. Na fotos teruggestuurd te hebben gaan ze bms en batterij vervangen.
Nu vraag ik mij wel af of de initiële problemen van niet opladen en ontladen hiermee te maken heeft gehad of dar de kapotte connectoren aan het licht is gekomen door losmaken van bms. Wel blij dat het ontdekt is. Zit niet op brand te wachten hoewel AEG aangeeft dat het niet gevaarlijk is.
Ben benieuwd wanneer eea vervangen gaat worden.
Heb je problemen meldt het in de app, ze reageren best snel.
Mail AEG
Geachte klant,
Hartelijk dank voor uw terugkoppeling.
Allereerst bieden wij onze oprechte excuses aan voor het ongemak en de hierdoor ontstane situatie.
Na interne evaluatie hebben wij vastgesteld dat dit probleem in zeldzame gevallen kan optreden als gevolg van tolerantieschommelingen tijdens het plaatbewerkingsproces, waardoor de behuizing iets groter kan uitvallen. Dit kan de stabiliteit van de aansluitingen beïnvloeden en tot oververhitting leiden. Bij gebruik van het energieopslagsysteem kan het in- en uittrekken van de omvormer en batterij onder spanning ook tijdelijk tot oververhitting van de contactpunten leiden.
Wees gerust: hoewel dit in principe de connector kan beschadigen, breidt dit zich niet uit naar andere componenten van het systeem en vormt het geen extra veiligheidsrisico.
Om dit probleem op te lossen, zullen we de omvormer en de batterij voor u vervangen.
Nogmaals onze excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip en medewerking. We kijken uit naar uw reactie.
Nu vraag ik mij wel af of de initiële problemen van niet opladen en ontladen hiermee te maken heeft gehad of dar de kapotte connectoren aan het licht is gekomen door losmaken van bms. Wel blij dat het ontdekt is. Zit niet op brand te wachten hoewel AEG aangeeft dat het niet gevaarlijk is.
Ben benieuwd wanneer eea vervangen gaat worden.
Heb je problemen meldt het in de app, ze reageren best snel.
Mail AEG
Geachte klant,
Hartelijk dank voor uw terugkoppeling.
Allereerst bieden wij onze oprechte excuses aan voor het ongemak en de hierdoor ontstane situatie.
Na interne evaluatie hebben wij vastgesteld dat dit probleem in zeldzame gevallen kan optreden als gevolg van tolerantieschommelingen tijdens het plaatbewerkingsproces, waardoor de behuizing iets groter kan uitvallen. Dit kan de stabiliteit van de aansluitingen beïnvloeden en tot oververhitting leiden. Bij gebruik van het energieopslagsysteem kan het in- en uittrekken van de omvormer en batterij onder spanning ook tijdelijk tot oververhitting van de contactpunten leiden.
Wees gerust: hoewel dit in principe de connector kan beschadigen, breidt dit zich niet uit naar andere componenten van het systeem en vormt het geen extra veiligheidsrisico.
Om dit probleem op te lossen, zullen we de omvormer en de batterij voor u vervangen.
Nogmaals onze excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip en medewerking. We kijken uit naar uw reactie.
[ Voor 42% gewijzigd door Ariekanariewari op 13-07-2026 10:48 ]
Al zeer snel een goede reactie mogen ontvangen van Sunpura (navraag via verkoper gedaan):Margraten schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 06:51:
Hmmm... nu ga ik me toch afvragen of we ook een melding van Sunpura (of van de verkoper, Apollosolarenergy) over dit mogelijk defect gaan krijgen....
Geachte klant,
Hartelijk dank voor uw brief. We hebben de feedback van Rachel ontvangen met betrekking tot uw spoedaanvraag.
Naar aanleiding van uw recente bezorgdheid over mogelijke oververhitting of smelten van de omvormerconnectoren, hebben we uw apparatuur geïnspecteerd. De officiële inspectieresultaten en de meest recente informatie zijn als volgt:
Ons back-endsysteem voert dagelijks routinematige risicocontroles en operationele monitoring uit van geleverde apparatuur. Op basis van langdurige continue gegevensregistratie en apparatuurverificatie functioneert uw gehele apparatuur momenteel stabiel, zijn alle indicatoren normaal en zijn er geen veiligheidsrisico's zoals oververhitting of smelten van de omvormerconnectoren. U hoeft zich geen zorgen te maken en kunt de apparatuur met een gerust hart gebruiken.
Wat betreft preventieve inspecties en vervanging van connectoren, voeren we momenteel interne technische beoordelingen uit en verfijnen we de oplossingen. De relevante plannen voor preventieve inspecties en vervangingen zijn nog niet definitief vastgesteld of geïmplementeerd. Indien er in de toekomst officiële, uniforme inspectie-, upgrade- of vervangingsregelingen worden getroffen, zullen we u hiervan via de officiële kanalen formeel op de hoogte stellen en u zo spoedig mogelijk proactief informeren.
In dit stadium vereist uw apparatuur geen stilstand, extra zelfinspectie of onderhoud op locatie. We blijven uw apparatuur nauwlettend in de gaten houden en zullen u rechtstreeks op de hoogte stellen van eventuele nieuwe beleidsmaatregelen, technische oplossingen of risicowaarschuwingen.
Hartelijk dank voor uw vertrouwen in en interesse in Sunpura-producten. Neem gerust contact met ons op als u vragen heeft over de apparatuur of het gebruik ervan.
Best regards,
Sunpura Support Team
Je kan dit heel simpel zelf proberen om de sunpura app te downloaden en dan met je AEG inlog gegevens te gebruiken. Software en cloud zijn hetzelfde. net nog even gecontroleerd en werkt nog steeds.Hayke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:25:
[...]
Ah. Duidelijk verhaal.
Wij hebben gewoon een sunpura kunnen toevoegen in de AEG app en werkt naar behoren.
We hebben de S4800 en S2400 ook bij ons op voorraad.
[ Voor 4% gewijzigd door My Green ENergy op 17-07-2026 10:39 ]
Krijgen jullie ook nog de B4800 in jullie assortiment?My Green ENergy schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:38:
[...]
Je kan dit heel simpel zelf proberen om de sunpura app te downloaden en dan met je AEG inlog gegevens te gebruiken. Software en cloud zijn hetzelfde. net nog even gecontroleerd en werkt nog steeds.
Wij hebben gewoon een sunpura kunnen toevoegen in de AEG app en werkt naar behoren.
Maar dit is toch echt wat Sunpura heeft geantwoord op mijn mail:My Green ENergy schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:38:
[...]
Je kan dit heel simpel zelf proberen om de sunpura app te downloaden en dan met je AEG inlog gegevens te gebruiken. Software en cloud zijn hetzelfde. net nog even gecontroleerd en werkt nog steeds.
Sunpura
Beste Ivo, Bedankt voor uw bericht. Helaas is dit niet mogelijk. De AEG Cube en de Sunpura S2400 zijn twee verschillende merken met hun eigen batterijmanagementsysteem en app-platform. De Sunpura App kan alleen Sunpura-systemen beheren en kan geen AEG Cube-batterij toevoegen of aansturen. U kunt de Sunpura S2400 uiteraard wel zelfstandig gebruiken en volledig beheren via de Sunpura App. Met vriendelijke groet, Bob | Sunpura Support Team
Dat begrijp ik maar al te goed dat ze dat aangeven, we hebben het zelf getest en ervaren dat het wel kan. Zoals aangegeven kan je het zelf gewoon proberen in de app. of in de sunpura of in de AEG app.ivo1969 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:47:
[...]
Maar dit is toch echt wat Sunpura heeft geantwoord op mijn mail:
Sunpura
Beste Ivo, Bedankt voor uw bericht. Helaas is dit niet mogelijk. De AEG Cube en de Sunpura S2400 zijn twee verschillende merken met hun eigen batterijmanagementsysteem en app-platform. De Sunpura App kan alleen Sunpura-systemen beheren en kan geen AEG Cube-batterij toevoegen of aansturen. U kunt de Sunpura S2400 uiteraard wel zelfstandig gebruiken en volledig beheren via de Sunpura App. Met vriendelijke groet, Bob | Sunpura Support Team
Deze hebben we nu bij ons op voorraad, je mag me een pb doen.Splendid schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:20:
[...]
Krijgen jullie ook nog de B4800 in jullie assortiment?
Ik kwam er net toevallig achter dat de nieuwe Sunpura app niet als update is aangeboden in de Play Store maar als nieuwe app Sunpura Plus. Hier helemaal geen communicatie over gezien.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sunpuraplus.nky
Het is een beetje stil bij Sunpura.
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1
Gelijk even in de Apple store gekeken en daar is 'ie ook.BarryS schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:35:
Ik kwam er net toevallig achter dat de nieuwe Sunpura app niet als update is aangeboden in de Play Store maar als nieuwe app Sunpura Plus. Hier helemaal geen communicatie over gezien.
Vreemd dat daar niet over gecommuniceerd is. En jammer dat er functionaliteit minder overzichtelijk is geworden: de PV informatie (PV1 Current, PV1 Power, PV2 Voltage, PV2 Current) / Batterij informatie vond ik best nuttig en overzichtelijk. Da's nu niet zo vindbaar.
Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.2.212 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1
Ook gelijk gekeken in de App Store en geïnstalleerd.
Batterij informatie is gewoon te zien als je op batterij klikt.
Batterij informatie is gewoon te zien als je op batterij klikt.
Het is best stil in dit topic in vergelijking met de topics van de andere batterijmerken.
Zijn er niet veel gebruikers of is dit gewoon een prima batterij?
Ik vind m namelijk best interessant qua prijs
Zijn er niet veel gebruikers of is dit gewoon een prima batterij?
Ik vind m namelijk best interessant qua prijs
Hoi @theo.leijen ,
Ik vind het echt een fantastische batterij. Na wat opstartproblemen heb ik geen enkele issues ervaren en draait de batterij hier nu al 5 maanden perfect.
Opstartproblemen:
Zeer stabiele batterij, en met de AI modus en de nieuwe Sunpura Plus app, geen omkijken naar de batterij, het werkt gewoon. Geef wel je P1 meter en de batterij een vast IP adres op je router. Support van Sunpura reageert snel en is behulpzaam. Er komen mooie nieuwe ontwikkelingen aan. Zorg dat je batterij op een eigen groep staat aangesloten. De ventilator hoor je wel wanneer de batterij in gebruik is, dus plaats hem niet in de woonkamer maar op zolder bijvoorbeeld.
AI setting:
Ik vind het echt een fantastische batterij. Na wat opstartproblemen heb ik geen enkele issues ervaren en draait de batterij hier nu al 5 maanden perfect.
Opstartproblemen:
- De 1ste omvormer had een defecte zeer luide ventilator. Deze omvormer is zonder problemen door Sunpura omgeruild. Heb een nieuwe opgestuurd gekregen, en daarna pas de andere hoeven terug sturen. Zodat ik in de tussentijd niet zonder systeem zat. Ik ben echter voor zover ik weet de enigste die dit probleem heeft ervaren.
- Ik heb een stack van 4 batterijen 9.6 kWh totaal. Initieel werd steeds maar één of twee van de batterijen herkend. Sunpura heeft toen binnen een dag de verschillende modules van de omvormer voorzien van de nieuwste firmware versies (deze waren out of sync) waarna alles perfect herkend werd en sinds dien perfect gewerkt heeft.
- De batterij heeft een iets hoger standby verbruik dan sommige concurrenten als ik de reviews moet geloven. Echter heb ik hier niet zo veel problemen mee. Ja het is verbruik, maar dit systeem stelt me in staat mijn eigen bestaande PV systeem op te slaan en in de avond te gebruiken, of om via de AI modus op de goedkoopste momenten van de dag bij te laden wanneer er te weinig PV opwek is om de batterij voordat het weer duur wordt geheel opgeladen te hebben.
- Ik gebruik eigenlijk de Nul op de Meter modus niet meer, ik heb hem gewoon standaard op de AI modus staan en heb er geen omkijken meer naar. De batterij is altijd vol voordat het dure avond stroom begint (dynamisch contract) danwel met PV danwel met een deel extra inkoop op de goedkope momenten (vaak tussen 11:00 en 17:00). Let op bij het instellen van de AI Modus dat je de juiste Energieleverancier kiest en even de BTW op 21 cent instelt en je levertarief goed instelt, bij Zonneplan is dat 10.82 cent. Levertarief dus even uitrekenen en invullen. De batterij kiest zelf het voordeligste blok om bij te laden, is de PV opwek voldoende koopt hij niet bij, is het bewolkt en schat hij in dat hij niet op tijd vol is, of verbruik je op dat moment te veel, dan gaat hij slim bijkopen.
- Opmerking: De huidige AI modus kijkt nu nog naar de uur prijzen. De nieuwe 2de generatie AI modus die er binnenkort aankomt gaat ook kijken naar de kwartierprijzen die de meeste energieleveranciers hanteren.
- In gebruik, met de HomeWizzard P1 meter, reageert de batterij heel snel op stroomvraag. Ik zie dus ook geen rare pieken in het verbruik op de HomeWizzard, Zonneplan of HomeAssistant. Enige momenten waar ik pieken zie die hij niet snel genoeg kan oppakken is bij inductie koken en de oven. Maar ja, dat is maar 30 a 40 minuten op een dag en die apparaten vragen sowieso veel meer vermogen dan wat de batterij kan leveren. De rest van de dag vangt hij alles met zijn 2400 Watt vermogen perfect op en heb ik nul op de meter verbruik.
- Er zijn een aantal mensen die gesmolten connectoren hebben vermeld, dit is echter niet alleen een Sunpura probleem, andere merken gebruiken dezelfde connectoren. Niet iedereen heeft er last van, mijn systeem laad en ontlaad op 2400 Watt vol vermogen (uiteraard aangesloten op een eigen groep in de meterkast) en werkt perfect. Er is vermoedelijk een batch geweest van die conectoren die minder betrouwbaar waren. Voor zover ik weet is dit wel allemaal netjes door Sunpura vervangen.
- Wil je de batterij op zijn volle vermogen kunnen gebruiken (2400 Watt) en niet vastzitten aan de 800 Watt limiet, dien je deze wel op een eigen groep waar geen andere apparaten op staan aan te sluiten in de meterkast. Dus controleer of je een groep vrij hebt (dus niet een vrij stopcontact op een gedeelde groep, echt een stopcontact wat naar zijn eigen groep gaat). Heb je geen vrije groep, laat deze dan aanleggen.
- Ik ben al enige tijd de nieuwe app aan het beta testen, en hier zitten mooie verbeteringen in. Deze app wordt nu op kleine schaal uitgerold, je kan hem vinden in de PlayStore onder de naam "Sunpura Plus".
- AI schedule wordt netjes iedere nacht om 12 uur opnieuw bepaald en ingesteld, je hoeft dus niet steeds meer zelf je AI schedule te saven. Dus één keer instellen en geen omkijken meer naar. Let wel, heb je een 3-fase systeem, en maar één Sunpura stack op één van die fases, kies voor Single Phase en niet 3-Phase, anders levert en laad hij maar op één fase. Je slimme meter doet "intern-salderen" dus je ziet dit niet terug op je energie rekening.
- Er komen een aantal mooie nieuwe ontwikkelingen aan waar ze nu druk mee bezig zijn. Deze informatie heb ik van Sunpura ontvangen:
- Local data privacy and local control: This feature allows users to control devices via Bluetooth and local network. It is designed to provide a more secure and private way to access and manage device data in certain scenarios. Since this involves device communication, data security, connection stability, and compatibility across different network environments, the development and testing work is relatively complex. We have therefore invested more time to ensure that it works reliably.
- 2nd generation AI control: Regarding the AI Schedule and 15-minute electricity prices, I would like to explain the current logic first.
At the moment, when users select 15-minute pricing, the chart below can display the price data in a more detailed 15-minute resolution. However, the current version of the AI energy management strategy itself does not yet control the device at such a fine 15-minute granularity. This is one of the limitations of our first-generation AI strategy.
This is also why we have recently been working on a more powerful second-generation AI intelligent energy management system. The new AI management strategy is currently being deployed and will soon enter the testing and release stage.
Compared with the current version, the second-generation AI strategy will cover a wider range of scenarios. It will not only consider electricity prices, but also combine weather conditions and even actual operating conditions in AC-coupled scenarios. It will be able to monitor and make decisions more intelligently based on the real status of the device and environment.
- Er is een zeer stabiele en complete HomeAssistant integratie gemaakt door "StekkerDeal". Deze integratie werkt volledig via LocalTCP. Je kan je batterij vanuit HomeAssistant aansaturen en uitlezen. Ik gebruik de AI modus, maar stel, op een moment zijn de energieprijzen negatief. Dan wil ik dat mijn PV omvormer uitgaat, en de batterij op vol vermogen gaat laden. Dit heb ik via een automation in HomeAssistant zo kunnen inrichten met deze inetegratie. Verder gebruik ik de integratie voor het Energy Dashboard in HomeAssistant, alle benodigde sensoren zijn aanwezig. Hier vind je de integratie, hij is via HACS te installeren: StekkerDeal/aecc-battery-local: Control AECC plug-and-play batteries over local TCP
Zeer stabiele batterij, en met de AI modus en de nieuwe Sunpura Plus app, geen omkijken naar de batterij, het werkt gewoon. Geef wel je P1 meter en de batterij een vast IP adres op je router. Support van Sunpura reageert snel en is behulpzaam. Er komen mooie nieuwe ontwikkelingen aan. Zorg dat je batterij op een eigen groep staat aangesloten. De ventilator hoor je wel wanneer de batterij in gebruik is, dus plaats hem niet in de woonkamer maar op zolder bijvoorbeeld.
AI setting:
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1
Leuk om hier weer een beetje activiteit te zien! Ik zat ook al steeds te kijken of er nog iets nieuws was maar niks helaas. Het is jammer dat er weinig winkels zijn die Sunpura verkopen, dat maakt het voor veel mensen toch minder interessant.
Ik zelf heb het een maand draaien zonder ook maar één probleem, gewoon perfect. Als je kijkt naar wat je krijgt voor specificaties voor dit geld is het is mijn opties gewoon de beste keus van alle batterijen die aangeboden wordt. Al is dit natuurlijk wel afhankelijk van je wensen/eisen maar puur op specificaties is dit gewoon een van de meest uitgebreide en complete. IP 65 batterij icl blussysteem én verwarmingsysteem en kan tot 2400Wp terugleveren en dat voor €1099 (voor 4.8Kwh) (indien je hem zelf op haalt in DE) is echt onovertroffen. Ik heb hem zelf ook buiten staan onder een afdakje dus de enige nadeel die mensen melden, de fan, heb ik geen last van.
Maar omdat het systeem zo vlekkeloos werkt heb ik hier ook weinig te melden en te vragen, hij doet gewoon exact wat je er van verwacht.
Leuk om jouw ervaringen te lezen @BarryS Ik switch zelf nu nog met HA tussen zelfgebruik en planningloos omdat ik wil blijven terugleveren, maar dat zal vanaf 1 januari ook anders worden. Fijn om te lezen dat bij jouw de AI versies goed werkt. Dat geeft hoop voor het nieuwe jaar.
Ik zelf heb het een maand draaien zonder ook maar één probleem, gewoon perfect. Als je kijkt naar wat je krijgt voor specificaties voor dit geld is het is mijn opties gewoon de beste keus van alle batterijen die aangeboden wordt. Al is dit natuurlijk wel afhankelijk van je wensen/eisen maar puur op specificaties is dit gewoon een van de meest uitgebreide en complete. IP 65 batterij icl blussysteem én verwarmingsysteem en kan tot 2400Wp terugleveren en dat voor €1099 (voor 4.8Kwh) (indien je hem zelf op haalt in DE) is echt onovertroffen. Ik heb hem zelf ook buiten staan onder een afdakje dus de enige nadeel die mensen melden, de fan, heb ik geen last van.
Maar omdat het systeem zo vlekkeloos werkt heb ik hier ook weinig te melden en te vragen, hij doet gewoon exact wat je er van verwacht.
Leuk om jouw ervaringen te lezen @BarryS Ik switch zelf nu nog met HA tussen zelfgebruik en planningloos omdat ik wil blijven terugleveren, maar dat zal vanaf 1 januari ook anders worden. Fijn om te lezen dat bij jouw de AI versies goed werkt. Dat geeft hoop voor het nieuwe jaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Splendid op 12-08-2026 17:42 ]
Ik zelf heb de AEG uitvoering en ding bevalt mij meer dan prima.
Helpdesk reageert snel op vragen en geeft duidelijke antwoorden.
Helpdesk reageert snel op vragen en geeft duidelijke antwoorden.
Hier ook een tevreden gebruiker. Ik heb 4,8 kWh (2x 2,4) staan en draai de zelfconsumptie modus. Slaat overdag genoeg op om de avond en nacht door te komen. Nu met veel aircoverbruik één nacht, maar als hij vol is en het is een paar dagen bewolkt dan overbrug ik er nog wel een nacht of twee mee. (1 persoons huishouden met 5 daagse werkweek en laag basisverbruik).
Mijn SoC grafiek is vannacht om 02:50 gestopt bij 65%. Liveverbruik op de startpagina van de app loopt wel gewoon door. Dit één keer eerder gehad, ben benieuwd of er meer mensen zijn bij wie zich dit voordoet.
Mijn SoC grafiek is vannacht om 02:50 gestopt bij 65%. Liveverbruik op de startpagina van de app loopt wel gewoon door. Dit één keer eerder gehad, ben benieuwd of er meer mensen zijn bij wie zich dit voordoet.
Ik heb het zojuist hier gecontroleerd en ja hier op 02.50 is grafiek gestopt.mickeutech schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 06:22:
Hier ook een tevreden gebruiker. Ik heb 4,8 kWh (2x 2,4) staan en draai de zelfconsumptie modus. Slaat overdag genoeg op om de avond en nacht door te komen. Nu met veel aircoverbruik één nacht, maar als hij vol is en het is een paar dagen bewolkt dan overbrug ik er nog wel een nacht of twee mee. (1 persoons huishouden met 5 daagse werkweek en laag basisverbruik).
Ter opmerking, ik heb de AEG Batterij
Hier nu ookSplendid schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:10:
Ik heb dit probleem niet met mijn Sunpura opstelling, SOC loopt netjes door.
Hier staat vanaf 13-08 de SOC op 48%.... (Sunpura 14,4kWh systeem)
Bij mij sinds vanmiddag 15:05 weer een correcte grafiek van de SoC. Daarvoor dalende lijnen tijdens het laden en stijgende bij ontladen. Hoofdscherm gaf wel telkens de juiste gegevens weer.
Heeft er iemand zonnepanelen aangesloten op zijn batterij? Welk merk/model hebben jullie gebruikt dat compatibel is met de eisen van de omvormer?
Ja, ik heb deze erop aangesloten: https://www.warmteservice.nl/Duurzaam/Zonnepanelen/Zonnepaneel/JA-Solar-Mono-Zonnepaneel-N-Type-Glas-Glas/p/07158487Gwen Vanheusden schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:13:
Heeft er iemand zonnepanelen aangesloten op zijn batterij? Welk merk/model hebben jullie gebruikt dat compatibel is met de eisen van de omvormer?
Ik heb deze.Gwen Vanheusden schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:13:
Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.2.212 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1
De prijzen zijn ineens verhoogd op de sunpura site, is dit een trend die we hadden verwacht?
Als ik kijk bij lokale aanbieders of aanbieders in Duitsland, dan zie ik nog dezelfde prijzen als de afgelopen periode. Misschien was er een tijdelijke actie/aanbieding?theo.leijen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:13:
De prijzen zijn ineens verhoogd op de sunpura site, is dit een trend die we hadden verwacht?
Ik heb hetzelfde, ik zie nog maar de helft van mijn maximale opslag.Margraten schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:17:
Dit is zeer vreemd....een 14,4 kW batterij en dan zie ik vanochtend deze waardes??
[Afbeelding]
Hij doet nu zelfs niets meer.....Geen output en geen opladen??!!
Als jij en @Splendid hetzelfde hebben, ben ik benieuwd of het "did you try to turn it off and on" principe werkt? Dus app afsluiten, dan voeding eraf, S2400+B2400's uitzetten, B2400's weer aanzetten, S2400 aan en weer checken?Margraten schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:22:
Hij doet nu zelfs niets meer.....Geen output en geen opladen??!!
(sidenote: in de nieuwe SunpuraPlus app heb ik nu ook een paar keer vreemde waardes bij de capaciteit gehad, terwijl de originele Sunpura app het nog wèl goed weergaf)
Herstarten helpt niet. Ik heb het idee dat het enkel een probleem is met de S4800. Hij blijft hangen op de S2400 configuratie zo lijkt het. Lijkt voor de werking niks uit te maken, in HA heb ik gewoon de juiste waardes staan.
M'n vriendin en ik hebben beide de AEG versie (van de appie) met 2 modules, dus 9,6 kWh, maar bij ons beide geeft de app nu ook maar de helft van de capaciteit bij apparaatstatus.
Maar bij batterijgegevens (binnen het apparaatstatus menu) geeft hij wel de volledige 9,6 kWh...
Maar bij batterijgegevens (binnen het apparaatstatus menu) geeft hij wel de volledige 9,6 kWh...
Er is vandaag denk ik iets raars aan de hand bij Sunpura aan hun server side. Mij viel op vandaag dat het AI programma ook stopte met bijladen/inkopen bij circa 50% ook al was er te weinig zonnestroom om vol te laden.
S4800 ook herstart, maar geen resultaat. Mailtje naar verkoper gestuurd met screenshots.
Communicatie met verkoper is goed, zeer snelle response. Die hebben direct een uitgebreid mailtje naar Novgen Service gestuurd. De vorige keer kreeg ik de eerste werkdag direct een reactie van Novgen.
Benieuwd, ik heb het gevoel dat er iets met de BMS is... Ook omdat ik een dag ervoor een "Batterijstroom overstroom" waarschuwing heb gekregen. Maar daarna werkte nog alles perfect....
Communicatie met verkoper is goed, zeer snelle response. Die hebben direct een uitgebreid mailtje naar Novgen Service gestuurd. De vorige keer kreeg ik de eerste werkdag direct een reactie van Novgen.
Benieuwd, ik heb het gevoel dat er iets met de BMS is... Ook omdat ik een dag ervoor een "Batterijstroom overstroom" waarschuwing heb gekregen. Maar daarna werkte nog alles perfect....
Hier alleen rare SoC waardes:
-Een daling van 86 naar 69% tussen 20:20 en 20:30 gisteravond (alleen de basisverbruikers stonden aan)
-Een stijging van 64 naar 72% tussen 02:10 en 02:55 vannacht (ik laad alleen overschot PV)
-Geen data vanaf 04:30
Ik gebruik de 'oude' app met een Sunpura S2400 plus 2x B2400.
-Een daling van 86 naar 69% tussen 20:20 en 20:30 gisteravond (alleen de basisverbruikers stonden aan)
-Een stijging van 64 naar 72% tussen 02:10 en 02:55 vannacht (ik laad alleen overschot PV)
-Geen data vanaf 04:30
't Is dat ik daaruit concludeer dat je dus in Self-Consumption mode draait, anders zou ik denken dat de AI mode weer kuren heeft (merk ik namelijk zelf).mickeutech schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:05:
(ik laad alleen overschot PV)
Batterij levert weer spanning.... Echter ook al 2 keer de melding "Batterijstroom overstroom" gehad.
Echter de batterij status klopt niet, 65% en 4,66kWh.
In de nieuwe SunpuraPlus app staat dat de capaciteit van de batterij 7,20 kWh is, terwijl het een 14,6kWh opstelling is (3 keer 4,8). Het lijkt erop dat hij denkt dat het 3 keer een 2400 is!?
Maar ik maak me ook zorgen over de melding Batterijstroom overstroom.
Hopelijk krijg ik vandaag een reactie van Novgen.
Echter de batterij status klopt niet, 65% en 4,66kWh.
In de nieuwe SunpuraPlus app staat dat de capaciteit van de batterij 7,20 kWh is, terwijl het een 14,6kWh opstelling is (3 keer 4,8). Het lijkt erop dat hij denkt dat het 3 keer een 2400 is!?
Maar ik maak me ook zorgen over de melding Batterijstroom overstroom.
Hopelijk krijg ik vandaag een reactie van Novgen.
Ik draai inderdaad op 'Eigenverbruik '. Qua functionaliteit doet de batterij gewoon wat hij moet doen, weergave in het hoofdscherm is ook correct. Alleen de grafieken en statistieken in de app kloppen niet qua hoeveelheid en lijken verschoven in de tijd. Doet mij denken aan een synchronisatieprobleem aan de serverzijde.dasystemcheck schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:25:
[...]
't Is dat ik daaruit concludeer dat je dus in Self-Consumption mode draait, anders zou ik denken dat de AI mode weer kuren heeft (merk ik namelijk zelf).
Dat verklaart echter niet de halvering van capaciteit die anderen waarnemen.
vanochtend in de AEG app de volgende melding:
SolarCube Safety Inspection
Beste AEG-klanten,
Om de veilige en betrouwbare werking binnen de garantieperiode te waarborgen, moeten bepaalde productiebatches een inspectie aan huis ondergaan.
U kunt via de volgende link controleren of uw systeem een inspectie nodig heeft:
https://cdn.shuoxd.com/aeg/html/index.html.
Als uw product binnen de inspectiereeks valt, reserveer dan alstublieft een afspraak via:
https://solarcube.simplybook.asia/v2/.
Als uw systeem al is geïnspecteerd, hoeft u geen nieuwe afspraak te maken. Dank voor uw medewerking.
AEG Technisch Team
Beste AEG-klanten,
Om de veilige en betrouwbare werking binnen de garantieperiode te waarborgen, moeten bepaalde productiebatches een inspectie aan huis ondergaan.
U kunt via de volgende link controleren of uw systeem een inspectie nodig heeft:
Als uw product binnen de inspectiereeks valt, reserveer dan alstublieft een afspraak via:
Als uw systeem al is geïnspecteerd, hoeft u geen nieuwe afspraak te maken. Dank voor uw medewerking.
AEG Technisch Team
Dat is al langer bekend, 18 augustus is hier iemand langs geweest.Bekers schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:18:
vanochtend in de AEG app de volgende melding:
Beste AEG-klanten,
AEG Technisch Team
Connectoren waren niet gesmolten, wel is de afstand van connector naar boven gedeelte gemeten , connector heeft een pakking gekregen en bij de onderkant van omvormer zit een "deksel" die wordt los geschroefd en dan gekeken met lange meetlat of de zijde helemaal recht is en die is hier wat omhoog getrokken.
Oeps dat in de app is pas inderdaad sinds vandaag, maar ik had al tijd geleden hierover een mail gehad.
Maar net voor de gein nog serie nr ingevuld en ik viel inderdaad binnen de getroffen batch.
Echter zoals gemeld 18 augustus is technicus hier geweest en handelingen uitgevoerd zoals hierboven beschreven.
Connectoren waren hier niet gesmolten.
Na afloop klein rapport
Terminal burned : no
Spacer added : yes
Inverter Base Plate Leveled : yes
[ Voor 16% gewijzigd door ivo1969 op 24-08-2026 09:51 ]
@ivo1969 Ik heb ook een tijdje terug een mail gekregen hierover. Bij mij komen ze 8 september.
Wat ik wel opvallend vind is dat ik hem bij de Appie heb gehaald (2e keer dat hij in de aanbieding was) M'n vriendin heeft dezelfde batterij direct bij de importeur/dealer gekocht (aegthuisbatterij.nl). Zij had had hem eerder dan ik, heeft geen mail gekregen, maar zit toch bij de mogelijke probleemgevallen, dus heeft net ook een afspraak ingepland.
We hebben hem sinds ik een mail heb gehad wel iets teruggeschroefd dat hij niet meer vol vermogen kan (ont)laden tot hij nagekeken is. Ik weet niet of het wat doet, maar het voelt toch wat veiliger.
Wat ik wel opvallend vind is dat ik hem bij de Appie heb gehaald (2e keer dat hij in de aanbieding was) M'n vriendin heeft dezelfde batterij direct bij de importeur/dealer gekocht (aegthuisbatterij.nl). Zij had had hem eerder dan ik, heeft geen mail gekregen, maar zit toch bij de mogelijke probleemgevallen, dus heeft net ook een afspraak ingepland.
We hebben hem sinds ik een mail heb gehad wel iets teruggeschroefd dat hij niet meer vol vermogen kan (ont)laden tot hij nagekeken is. Ik weet niet of het wat doet, maar het voelt toch wat veiliger.
Wij hebben hem ook toen via Appie en 2 boekjes van Appie gelijk ingeleverd 🙃Bekers schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:36:
@ivo1969 Ik heb ook een tijdje terug een mail gekregen hierover. Bij mij komen ze 8 september.
Hier werkt plots sinds gisteren ook alles weer normaal.
Wat betreft de vreemde waardes kan ik me voorstellen dat hier een gemeenschappelijk probleem was, maar waarom mijn batterij ook niets meer deed, dat blijf ik vreemd vinden. Hopelijk hoor ik hier nog iets van n.a.v. de mail richting de fabrikant.
Wat betreft de vreemde waardes kan ik me voorstellen dat hier een gemeenschappelijk probleem was, maar waarom mijn batterij ook niets meer deed, dat blijf ik vreemd vinden. Hopelijk hoor ik hier nog iets van n.a.v. de mail richting de fabrikant.
Batterij werkte weer niet en in de tussentijd een mail ontvangen van SUNPURA om de connector te controleren. Vervolgens gaan ze zorgen voor vervanging.
De connector blijkt dus inderdaad gesmolten te zijn, de BMS kwam moeilijk los van de batterij en het stonk enorm naar verbrande plastic toen deze loskwam....
Wordt vervolgd....
De connector blijkt dus inderdaad gesmolten te zijn, de BMS kwam moeilijk los van de batterij en het stonk enorm naar verbrande plastic toen deze loskwam....
Wordt vervolgd....
@Margraten en op welk vermogen had je hem staan? 800W? Vol? Iets daartussen?
Ik heb de mijne (AEG) wat teruggeschroefd (1600 laden, 2000 ontladen in de hoop dat dit iets doet om verbrande connectoren te voorkomen.
(laden kan uren aaneengesloten op vol vermogen, dus daarom die wat verder teruggeschroefd. Ontladen is nooit superlang achter elkaar op vol vermogen, dus die mag wat meer hebben. In mijn hoofd klinkt dit logisch
).
Ik heb de mijne (AEG) wat teruggeschroefd (1600 laden, 2000 ontladen in de hoop dat dit iets doet om verbrande connectoren te voorkomen.
(laden kan uren aaneengesloten op vol vermogen, dus daarom die wat verder teruggeschroefd. Ontladen is nooit superlang achter elkaar op vol vermogen, dus die mag wat meer hebben. In mijn hoofd klinkt dit logisch
Ik heb een AEG Solarcube 4.8 (sinds maart '26 via Albert Heijn).
Heb hem altijd in AI mode gehad, maar sinds vannacht om 00.00 sprong hij in de beschermmodus en ging opladen (terwijl hij moest ontladen normaal) Nu maar even in eigenverbruik gezet (doe ik zelden).
Weet iemand hoe van de beschermmodus af te komen?
Dank alvast!
Heb hem altijd in AI mode gehad, maar sinds vannacht om 00.00 sprong hij in de beschermmodus en ging opladen (terwijl hij moest ontladen normaal) Nu maar even in eigenverbruik gezet (doe ik zelden).
Dank alvast!
Hey Hansschu, je had hem beter op de AI modus kunnen laten staan. Deze "beschermmodus" wordt eens in de circa 3 maanden uitgevoerd, de batterij blijft dan 24 of 48 uur lang op 100% staan.Hansschu schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:13:
Ik heb een AEG Solarcube 4.8 (sinds maart '26 via Albert Heijn).
Dank alvast!
Dit is om alle accu cellen weer goed te calibreren en de voltage variaties tussen de accu-cellen weer gelijk te trekken. Iedere thuis-batterij merk heeft deze calibratie rondes nodig. Bij de Sunpura wordt dit alleen automatisch geregeld in de AI modus. Gebruik je de zelfverbruik functie dan ben je zelf verantwoordelijk voor het periodiek opladen tot 100% en deze vervolgens 48 uur zo te laten staan.
De BMS regelt vervolgens alles weer perect na deze ronde.
Edit: Vanuit mijn test effort voor de nieuwe applicatie/features, zal ik ook een suggestie indienen bij de developer om de terminologie van de "beschermmodus" aan te passen. Zodat het duidelijker is voor de gebruiker wat er gebeurd.
[ Voor 10% gewijzigd door BarryS op 27-08-2026 10:24 ]
En even ter aanvulling , hier is 18 augustus iemand van AEG / meer denk dat ie van Sunpura was met een AEG t shirt aan, dat over een half jaar de software mbt de AI modus op de schop gaat en wordt verbeterd en alles in de app zou beter worden uitgelegd.
[ Voor 9% gewijzigd door ivo1969 op 27-08-2026 10:26 ]
Dat klopt. Er komt een AI 2nd Gen. aan.ivo1969 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:25:
En even ter aanvulling , hier is 18 augustus iemand van AEG / meer denk dat ie van Sunpura was met een AEG t shirt aan, dat over een half jaar de software mbt de AI modus op de schop gaat en wordt verbeterd en alles in de app zou beter worden uitgelegd.
Deze zal veel slimmer sturen op actuele (ook 15 minuut) tarieven, verwachte weersvoorspellingen en PV opwek etc.
Zier hieronder de reactie die ik van de developer hierover heb ontvangen:
"Regarding the AI Schedule and 15-minute electricity prices, I would like to explain the current logic first.
At the moment, when users select 15-minute pricing, the chart below can display the price data in a more detailed 15-minute resolution. However, the current version of the AI energy management strategy itself does not yet control the device at such a fine 15-minute granularity. This is one of the limitations of our first-generation AI strategy.
This is also why we have recently been working on a more powerful second-generation AI intelligent energy management system. The new AI management strategy is currently being deployed and will soon enter the testing and release stage.
Compared with the current version, the second-generation AI strategy will cover a wider range of scenarios. It will not only consider electricity prices, but also combine weather conditions and even actual operating conditions in AC-coupled scenarios. It will be able to monitor and make decisions more intelligently based on the real status of the device and environment.
Once the new version is available, I would be very happy if you could try it more and continue to share your suggestions with us. Your real-world feedback is very helpful for improving our product."
[ Voor 7% gewijzigd door BarryS op 27-08-2026 11:10 ]
Dank je wel BarryS!!!!!!BarryS schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:17:
[...]
Hey Hansschu, je had hem beter op de AI modus kunnen laten staan. Deze "beschermmodus" wordt eens in de circa 3 maanden uitgevoerd, de batterij blijft dan 24 of 48 uur lang op 100% staan.
Dit is om alle accu cellen weer goed te calibreren en de voltage variaties tussen de accu-cellen weer gelijk te trekken. Iedere thuis-batterij merk heeft deze calibratie rondes nodig. Bij de Sunpura wordt dit alleen automatisch geregeld in de AI modus. Gebruik je de zelfverbruik functie dan ben je zelf verantwoordelijk voor het periodiek opladen tot 100% en deze vervolgens 48 uur zo te laten staan.
Edit: Vanuit mijn test effort voor de nieuwe applicatie/features, zal ik ook een suggestie indienen bij de developer om de terminologie van de "beschermmodus" aan te passen. Zodat het duidelijker is voor de gebruiker wat er gebeurd.
Dat wist ik niet. Ik heb hem (AEG) eigenlijk alleen op eigenverbruik staan. Hij is dan nu in de zomer iedere dag wel een tijdje vol, maar dat is dan niet genoeg neem ik aan?BarryS schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:17:
[...]
Hey Hansschu, je had hem beter op de AI modus kunnen laten staan. Deze "beschermmodus" wordt eens in de circa 3 maanden uitgevoerd, de batterij blijft dan 24 of 48 uur lang op 100% staan.
Ik snap de AI modus eigenlijk niet zo qua configureren, dus daar ben ik maar van afgebleven. Is 'handmatig' tot 100% opladen en dan 1-2 dagen zo laten ook goed voor die kalibratie?
[ Voor 14% gewijzigd door Bekers op 27-08-2026 12:02 ]
Ik zal onderstaande ook nog op de hoofdpagina opnemen. Tevens zal ik een instructie schrijven voor het inrichten van de AI module, omdat deze toch wel erg fijn functioneerd al moet ik het zelf zeggen.Bekers schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:01:
[...]
Dat wist ik niet. Ik heb hem (AEG) eigenlijk alleen op eigenverbruik staan. Hij is dan nu in de zomer iedere dag wel een tijdje vol, maar dat is dan niet genoeg neem ik aan?
Ik snap de AI modus eigenlijk niet zo qua configureren, dus daar ben ik maar van afgebleven. Is 'handmatig' tot 100% opladen en dan 1-2 dagen zo laten ook goed voor die kalibratie?
Richtlijnen voor het onderhoud en de levensduur van LiFePO4-batterijen
Voor zover mijn kennis reikt, zijn de volgende punten cruciaal om een LiFePO4-batterij in optimale staat te houden:
- Regelmatige laadcycli: Zorg ervoor dat de batterij regelmatig volledig wordt ontladen (tot het minimum van 10%) en dagelijks wordt opgeladen tot 100%. Het is geen probleem als de 100% een keer niet wordt gehaald, als er maar een constant ritme van laden en ontladen is.
- Juiste capaciteit: Kies geen te grote batterij. Bij een overcapaciteit krijg je de batterij simpelweg niet vaak genoeg leeg, of niet vaak genoeg vol.
- BMS-balancering: Naast het regelmatige laden en ontladen is het goed als de batterij regelmatig 1 tot 2 uur op 100% blijft staan. Dit geeft het Battery Management System (BMS) de tijd om de cellen te balanceren. Bij voldoende zonne-energie en een overschot gebeurt dit vaak automatisch.
Wanneer de AI-module besluit om stroom in te kopen bij onvoldoende zonnestroom, laadt deze de batterij op tijdens het goedkoopste urenblok van de dag. Omdat het systeem daarna direct weer stroom gaat verbruiken, blijft de batterij niet langdurig op 100% staan. Dit is echter geen reden tot zorg, hiervoor is de periodieke kalibratieronde bedoeld.
Periodieke BMS-kalibratie
Voer ongeveer elke 3 maanden een handmatige BMS-kalibratieronde uit:
- Minimumniveau: Laat de batterij eerst volledig ontladen tot het minimum (10%) en laat hem hier een paar uur op staan.
- Volledige lading: Laad de batterij vervolgens op en laat deze 24 tot 48 uur constant op 100% staan.
LiFePO4-batterijen (lithium-ijzerfosfaat) hebben een unieke eigenschap: ze hebben een extreem vlakke spanningscurve. Dit betekent dat de spanning tussen 20% en 90% lading bijna exact hetzelfde blijft. Hierdoor kan een batterijbeheersysteem (BMS) niet aan de spanning zien hoe vol de batterij écht is.
Dit is waarom regelmatige kalibratie (meestal door de batterij volledig te laden tot 100% en te ontladen) essentieel is:
- Voorkomt 'State of Charge' (SoC) afwijking: Zonder kalibratie gaat het BMS gissen naar de resterende capaciteit. Dit percentage wijkt na verloop van tijd steeds verder af van de werkelijkheid.
- Voorkomt plotselinge uitval: Zonder kalibratie kan de batterijindicator 20% aangeven, terwijl de accu in werkelijkheid al helemaal leeg is en plotseling uitschakelt.
- Celbalancering activeren: LiFePO4-cellen balanceren zichzelf pas effectief aan de absolute top van de laadcurve. Kalibratie naar 100% zorgt dat alle cellen weer even vol worden.
- Bescherming van de levensduur: Het BMS kan de batterij pas optimaal beschermen tegen diepontlading of overladen als het de exacte status van de cellen kent.
Bedankt voor deze informatie! Ik moet eerlijk bekennen dat ik niks af wist van deze "Periodieke BMS-kalibratie" die je zelf handmatig moet uitvoeren iedere 3 maanden. Ik kende deze kalibratie wel maar dacht dat de batterij die zelf zou managen, niet altijd dus. Nou zal ik vanaf 1 jan 2027 ook overstappen op AI-mode maar voor die tijd moet ik het dus wel een keertje gedaan hebben.BarryS schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:58:
[...]
Ik zal onderstaande ook nog op de hoofdpagina opnemen. Tevens zal ik een instructie schrijven voor het inrichten van de AI module, omdat deze toch wel erg fijn functioneerd al moet ik het zelf zeggen.
Richtlijnen voor het onderhoud en de levensduur van LiFePO4-batterijen
Voor zover mijn kennis reikt, zijn de volgende punten cruciaal om een LiFePO4-batterij in optimale staat te houden:De rol van de AI-module
- Regelmatige laadcycli: Zorg ervoor dat de batterij regelmatig volledig wordt ontladen (tot het minimum van 10%) en dagelijks wordt opgeladen tot 100%. Het is geen probleem als de 100% een keer niet wordt gehaald, als er maar een constant ritme van laden en ontladen is.
- Juiste capaciteit: Kies geen te grote batterij. Bij een overcapaciteit krijg je de batterij simpelweg niet vaak genoeg leeg, of niet vaak genoeg vol.
- BMS-balancering: Naast het regelmatige laden en ontladen is het goed als de batterij regelmatig 1 tot 2 uur op 100% blijft staan. Dit geeft het Battery Management System (BMS) de tijd om de cellen te balanceren. Bij voldoende zonne-energie en een overschot gebeurt dit vaak automatisch.
Wanneer de AI-module besluit om stroom in te kopen bij onvoldoende zonnestroom, laadt deze de batterij op tijdens het goedkoopste urenblok van de dag. Omdat het systeem daarna direct weer stroom gaat verbruiken, blijft de batterij niet langdurig op 100% staan. Dit is echter geen reden tot zorg, hiervoor is de periodieke kalibratieronde bedoeld.
Periodieke BMS-kalibratie
Voer ongeveer elke 3 maanden een handmatige BMS-kalibratieronde uit:Let op: De AI-module voert deze voorafgaande diepe ontlading momenteel niet automatisch uit. Wel initieerd de AI-module regelmatig deze kalibratie ronde.
- Minimumniveau: Laat de batterij eerst volledig ontladen tot het minimum (10%) en laat hem hier een paar uur op staan.
- Volledige lading: Laad de batterij vervolgens op en laat deze 24 tot 48 uur constant op 100% staan.
LiFePO4-batterijen (lithium-ijzerfosfaat) hebben een unieke eigenschap: ze hebben een extreem vlakke spanningscurve. Dit betekent dat de spanning tussen 20% en 90% lading bijna exact hetzelfde blijft. Hierdoor kan een batterijbeheersysteem (BMS) niet aan de spanning zien hoe vol de batterij écht is.
Dit is waarom regelmatige kalibratie (meestal door de batterij volledig te laden tot 100% en te ontladen) essentieel is:Kortom: kalibratie is nodig om de 'brandstofmeter' van je LiFePO4-batterij accuraat te houden en de cellen in balans te brengen.
- Voorkomt 'State of Charge' (SoC) afwijking: Zonder kalibratie gaat het BMS gissen naar de resterende capaciteit. Dit percentage wijkt na verloop van tijd steeds verder af van de werkelijkheid.
- Voorkomt plotselinge uitval: Zonder kalibratie kan de batterijindicator 20% aangeven, terwijl de accu in werkelijkheid al helemaal leeg is en plotseling uitschakelt.
- Celbalancering activeren: LiFePO4-cellen balanceren zichzelf pas effectief aan de absolute top van de laadcurve. Kalibratie naar 100% zorgt dat alle cellen weer even vol worden.
- Bescherming van de levensduur: Het BMS kan de batterij pas optimaal beschermen tegen diepontlading of overladen als het de exacte status van de cellen kent.
:strip_exif()/f/image/oTNoolTi3H7jPFgk28s6Qaaa.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/TxaIOJSWntv0JMK1gS8qMM7e.png?f=fotoalbum_large)