Beide, ik heb zowel een Enphase systeem als panelen rechtstreeks op de batterij via de PV ingangen. De Enphase panelen blijven uiteraard leveren aan het net maar de panelen op de batterij niet.FZRein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:11:
[...]
Heb je je panelen aangesloten op de MPPT aansluiting van je Sunpura batterij? Of wordt je batterij gevoed via je PV huis installatie? Dat maakt ook wel verschil.
Ah kijk, het wordt wat duidelijker. Voorzover ik weet leveren de panelen direct aangesloten op de batterij niet naar het net wanneer deze vol is, raar maar waar.Splendid schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:47:
[...]
Beide, ik heb zowel een Enphase systeem als panelen rechtstreeks op de batterij via de PV ingangen. De Enphase panelen blijven uiteraard leveren aan het net maar de panelen op de batterij niet.
Voor komend jaar, zonder salderen is dat alleen maar een mooie plus. Je hebt geen salderen meer, maar ook geen teruglever boete door teveel opgewekte stroom van je panelen die direct op je batterijen aangesloten zijn.
Dat ga ik ook doen. Mijn Enphase systeem op het dak is Oost en West, op het dak van de schuur leg ik nog 3 extra panelen op Zuid die direct m’n batterij in gaan. Die gaan mooi niet terugleveren op het net in de zomer, maar wel in de herfst en winter de batterij extra bijladen wanneer er minder zon is. Dikke win zou ik zeggen.
[ Voor 37% gewijzigd door FZRein op 08-07-2026 19:33 ]
Ah. Duidelijk verhaal.ivo1969 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:13:
[...]
Nee het is niet mogelijk zijn om ze binnen een app te kunnen gebruiken AEG gebruikt een andere cloud omgeving en welke sunpura aanbieding heb je dan gezien?
Ik heb zelf de aeg cube
Deze is voor mij interessant, want woon vlakbij de grens en scheelt bijna 1000 euro. Voor dat prijsverschil dacht ik 'm wel even te kunnen oppikken; maar er staat bij mij ook al een AEG Solarcube en ik wil ze graag in één omgeving.
Ik snap je , maar ik zelf zou eventueel een sunpura s2400 erbij willen hebben, ik had ergens gelezen dat het niet ging, maar ik zal eens contact opzoeken met helpdesk van SunpuraHayke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:25:
[...]
Ah. Duidelijk verhaal.
Deze is voor mij interessant, want woon vlakbij de grens en scheelt bijna 1000 euro. Voor dat prijsverschil dacht ik 'm wel even te kunnen oppikken; maar er staat bij mij ook al een AEG Solarcube en ik wil ze graag in één omgeving.
Trouwens bij amazon:
https://www.amazon.nl/Sun...P-&hvexpln=0&gad_source=1
[ Voor 25% gewijzigd door ivo1969 op 10-07-2026 12:14 ]
Ik kreeg zojuist onderstaande via de mail van AEG binnen:
Beste klant,
U heeft een AEG Solarcube thuisbatterij bij ons gekocht. Wij hebben vastgesteld dat er in een specifieke productiebatch een klein percentage producten zit waarbij de connector van de omvormer mogelijk eerder defect kan raken dan binnen de verwachte levensduur gebruikelijk is.
Hoewel dit niet betekent dat er bij uw batterij sprake is van een probleem, nemen AEG en wij kwaliteit, veiligheid en garantie zeer serieus. Om mogelijke toekomstige problemen voor te zijn, nemen wij op korte termijn contact met u op om een inspectie van uw thuisbatterij in te plannen.
Tijdens deze controle wordt het product nagekeken. Indien nodig wordt het betreffende onderdeel of product kosteloos vervangen.
U hoeft op dit moment zelf niets te doen. Wij nemen tussen 10 juli en 31 juli contact met u op voor het maken van een afspraak.
Wilt u meer weten over deze servicecontrole?
Heeft u in de tussentijd vragen? Stel uw vraag via info@aegthuisbatterij.nl.
Alvast bedankt voor uw begrip.
Met vriendelijke groet,
AEG Aftersales
Namens Apex Power Supplies
Officiële distributeur van de AEG Solarcube
https://aegthuisbatterij....g-solarcube-thuisbatterij
Toch netjes dat ze het zelf komen controleren
Beste klant,
U heeft een AEG Solarcube thuisbatterij bij ons gekocht. Wij hebben vastgesteld dat er in een specifieke productiebatch een klein percentage producten zit waarbij de connector van de omvormer mogelijk eerder defect kan raken dan binnen de verwachte levensduur gebruikelijk is.
Hoewel dit niet betekent dat er bij uw batterij sprake is van een probleem, nemen AEG en wij kwaliteit, veiligheid en garantie zeer serieus. Om mogelijke toekomstige problemen voor te zijn, nemen wij op korte termijn contact met u op om een inspectie van uw thuisbatterij in te plannen.
Tijdens deze controle wordt het product nagekeken. Indien nodig wordt het betreffende onderdeel of product kosteloos vervangen.
U hoeft op dit moment zelf niets te doen. Wij nemen tussen 10 juli en 31 juli contact met u op voor het maken van een afspraak.
Wilt u meer weten over deze servicecontrole?
Heeft u in de tussentijd vragen? Stel uw vraag via info@aegthuisbatterij.nl.
Alvast bedankt voor uw begrip.
Met vriendelijke groet,
AEG Aftersales
Namens Apex Power Supplies
Officiële distributeur van de AEG Solarcube
https://aegthuisbatterij....g-solarcube-thuisbatterij
Toch netjes dat ze het zelf komen controleren
[ Voor 14% gewijzigd door ivo1969 op 10-07-2026 16:19 ]
Hmmm... nu ga ik me toch afvragen of we ook een melding van Sunpura (of van de verkoper, Apollosolarenergy) over dit mogelijk defect gaan krijgen....
Of ik ga de vraag zelf stellen aan Sunpura. Wij hebben een 14,4Kwh opstelling (B4800).
Of ik ga de vraag zelf stellen aan Sunpura. Wij hebben een 14,4Kwh opstelling (B4800).
Kreeg ook problemen met de AEG (10kwh). Na paar maanden geen problemen blijft soc op 30% hangen. Na uit aan zetten bms ging de batterij weer laden en ontladen om vervolgens weer op 58% te blijven staan. In de app melding gemaakt en paar dagen later reactie gekregen om de connectoren te checken. De BMS kreeg ik niet los van batterij. Tilde de batterij eronder gewoon op maar bms niet los te krijgen. Uiteindelijk wel en de connectoren zagen er niet goed uit. Na zoeken begrijp ik waarom: connectoren samengesmolten. Ohja kreeg ook meldingen mbt overstroom. Na fotos teruggestuurd te hebben gaan ze bms en batterij vervangen.
Nu vraag ik mij wel af of de initiële problemen van niet opladen en ontladen hiermee te maken heeft gehad of dar de kapotte connectoren aan het licht is gekomen door losmaken van bms. Wel blij dat het ontdekt is. Zit niet op brand te wachten hoewel AEG aangeeft dat het niet gevaarlijk is.
Ben benieuwd wanneer eea vervangen gaat worden.
Heb je problemen meldt het in de app, ze reageren best snel.
Mail AEG
Geachte klant,
Hartelijk dank voor uw terugkoppeling.
Allereerst bieden wij onze oprechte excuses aan voor het ongemak en de hierdoor ontstane situatie.
Na interne evaluatie hebben wij vastgesteld dat dit probleem in zeldzame gevallen kan optreden als gevolg van tolerantieschommelingen tijdens het plaatbewerkingsproces, waardoor de behuizing iets groter kan uitvallen. Dit kan de stabiliteit van de aansluitingen beïnvloeden en tot oververhitting leiden. Bij gebruik van het energieopslagsysteem kan het in- en uittrekken van de omvormer en batterij onder spanning ook tijdelijk tot oververhitting van de contactpunten leiden.
Wees gerust: hoewel dit in principe de connector kan beschadigen, breidt dit zich niet uit naar andere componenten van het systeem en vormt het geen extra veiligheidsrisico.
Om dit probleem op te lossen, zullen we de omvormer en de batterij voor u vervangen.
Nogmaals onze excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip en medewerking. We kijken uit naar uw reactie.
Nu vraag ik mij wel af of de initiële problemen van niet opladen en ontladen hiermee te maken heeft gehad of dar de kapotte connectoren aan het licht is gekomen door losmaken van bms. Wel blij dat het ontdekt is. Zit niet op brand te wachten hoewel AEG aangeeft dat het niet gevaarlijk is.
Ben benieuwd wanneer eea vervangen gaat worden.
Heb je problemen meldt het in de app, ze reageren best snel.
Mail AEG
Geachte klant,
Hartelijk dank voor uw terugkoppeling.
Allereerst bieden wij onze oprechte excuses aan voor het ongemak en de hierdoor ontstane situatie.
Na interne evaluatie hebben wij vastgesteld dat dit probleem in zeldzame gevallen kan optreden als gevolg van tolerantieschommelingen tijdens het plaatbewerkingsproces, waardoor de behuizing iets groter kan uitvallen. Dit kan de stabiliteit van de aansluitingen beïnvloeden en tot oververhitting leiden. Bij gebruik van het energieopslagsysteem kan het in- en uittrekken van de omvormer en batterij onder spanning ook tijdelijk tot oververhitting van de contactpunten leiden.
Wees gerust: hoewel dit in principe de connector kan beschadigen, breidt dit zich niet uit naar andere componenten van het systeem en vormt het geen extra veiligheidsrisico.
Om dit probleem op te lossen, zullen we de omvormer en de batterij voor u vervangen.
Nogmaals onze excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip en medewerking. We kijken uit naar uw reactie.
[ Voor 42% gewijzigd door Ariekanariewari op 13-07-2026 10:48 ]
Al zeer snel een goede reactie mogen ontvangen van Sunpura (navraag via verkoper gedaan):Margraten schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 06:51:
Hmmm... nu ga ik me toch afvragen of we ook een melding van Sunpura (of van de verkoper, Apollosolarenergy) over dit mogelijk defect gaan krijgen....
Geachte klant,
Hartelijk dank voor uw brief. We hebben de feedback van Rachel ontvangen met betrekking tot uw spoedaanvraag.
Naar aanleiding van uw recente bezorgdheid over mogelijke oververhitting of smelten van de omvormerconnectoren, hebben we uw apparatuur geïnspecteerd. De officiële inspectieresultaten en de meest recente informatie zijn als volgt:
Ons back-endsysteem voert dagelijks routinematige risicocontroles en operationele monitoring uit van geleverde apparatuur. Op basis van langdurige continue gegevensregistratie en apparatuurverificatie functioneert uw gehele apparatuur momenteel stabiel, zijn alle indicatoren normaal en zijn er geen veiligheidsrisico's zoals oververhitting of smelten van de omvormerconnectoren. U hoeft zich geen zorgen te maken en kunt de apparatuur met een gerust hart gebruiken.
Wat betreft preventieve inspecties en vervanging van connectoren, voeren we momenteel interne technische beoordelingen uit en verfijnen we de oplossingen. De relevante plannen voor preventieve inspecties en vervangingen zijn nog niet definitief vastgesteld of geïmplementeerd. Indien er in de toekomst officiële, uniforme inspectie-, upgrade- of vervangingsregelingen worden getroffen, zullen we u hiervan via de officiële kanalen formeel op de hoogte stellen en u zo spoedig mogelijk proactief informeren.
In dit stadium vereist uw apparatuur geen stilstand, extra zelfinspectie of onderhoud op locatie. We blijven uw apparatuur nauwlettend in de gaten houden en zullen u rechtstreeks op de hoogte stellen van eventuele nieuwe beleidsmaatregelen, technische oplossingen of risicowaarschuwingen.
Hartelijk dank voor uw vertrouwen in en interesse in Sunpura-producten. Neem gerust contact met ons op als u vragen heeft over de apparatuur of het gebruik ervan.
Best regards,
Sunpura Support Team