• hvdzwaag
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-08 09:27
De AEG SolarCube is in feite een Sunpura batterij. De organisatie AEG Solar lijkt een beetje overrompeld door het eigen succes. Het is soms lastig om contact te krijgen. Op tweakers.net worden al wat vragen over het instellen en het gebruik van de SolarCube gesteld. Dit topic kunnen we gebruiken om primair over deze thuisbatterij ervaringen met elkaar te delen. Omdat het een Sunpura variant is, kunnen we dat eventueel hier meenemen.

• hvdzwaag
Alvast mijn eerste bijdrage aan dit topic. De AEG SolarCube met 9,6kWh capaciteit hebben we in maart van dit jaar ontvangen en zelf geïnstalleerd in de berging van ons appartement. De batterijmodules zijn loodzwaar. Meer dan twee modules hebben we niet nodig maar je moet echt met twee man de modules op hun plek zetten.

In onze berging is een wandcontactdoos achter een onafhankelijke 16A groep in de groepenkast. Deze wandcontactdoos heb ik regelmatig gebruikt voor het opladen van de hybride auto en leverde zonder problemen de volle 3,68 kW onafgebroken gedurende ca. 4-5 uren. De wandcontactdoos werd ook niet noemenswaardig warm. Het leek mij dus verantwoord om het “AC-laadvermogen” van de batterij op het maximum van 2400W te zetten. Het “Net-gekoppeld uitgangsvermogen” van de batterij heb ik ingesteld op 1800W. Zo komen we op zomerse dagen heel netjes de 24 uur door. In de nacht is het stroomgebruik in de woning ca. 450W. We hebben de batterij ingesteld op “Eigenverbruik”.

Ervaringen tot nu toe

Volgens de HomeWizard app gebruiken we in deze zomerperiode inderdaad nauwelijks nog stroom van het net. Dat wordt ook bevestigd door de app van onze energieleverancier Vattenfall: In juni 33 kWh en in juli 29 kWh. Gemiddeld 1 kWh per dag. Dat was vorig jaar (2025) wel anders met 220 kWh en 288 kWh per maand respectievelijk in juni en juli. Ook de terug geleverde stroom van onze 11 zonnepanelen is veel lager dankzij het eigenverbruik met de batterij. Er draait in de zomermaanden in de nacht regelmatig een airco en dan is het stroomgebruik nog wat hoger. Meestal is de lading (SOC) van de batterij ook dan om 07:00 nog ca. 20-30%. De zonnepanelen leveren zoveel stroom dat de SOC rond 11:30 alweer op 100% staat. Dankzij de batterij is het eigengebruik van de zonnepanelen in deze glorieuze (2026) zomermaanden (met een incidentele donkere dag tussendoor) zo rond de 95%. Dat gaan we in de donkere 6 maanden natuurlijk never nooit halen. Maar toch.

Zoals het nu lijkt, gaan we ook niet over op handelen met een dynamisch contract. Terugverdientijd wordt vaak genoemd als reden aanschaf thuisbatterij, maar dat vinden we minder belangrijk. Verminderen van het leveren van zonnestroom aan het net en een hoger eigengebruik is net iets belangrijker. We gaan vanaf 1-1-2027 eerst een jaar kijken hoe het uitpakt met de beëindigde salderingsregeling. Als een dynamisch contract dan toch beter uitkomt ten opzichte van de kosten/baten van teruglevering onder een vast contract, kunnen we altijd nog overstappen. Zodra we gedifferentieerde leveringstarieven per 24 uur opgelegd krijgen - duurt nog wel een paar jaar - kunnen we de instelling “Aangepaste modus” van de batterij gebruiken in combinatie met een vast energiecontract. Dan laden we (vnl. in de winter) de batterij tijdens de goedkope tijdsblokken en gebruiken tijdens de dure tijdsblokken.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:02
Nou ik heb dus ook de AEG solar cube en dat ding bevalt mij uitstekend, doet wat het moet doen en daar gaat het ook gewoon om.
Ik zelf heb hier nog NOM en dat past in ieder geval dit jaar nog goed bij me.
Is alles perfect, nee.
De app is zeg maar in nachtstand en ik denk dat AEG dat sjiek de friek vind, maar de rode lijnen zijn bijna niet te lezen , dus dat donkere zwarte mogen ze van mij grijs maken

• hvdzwaag
Helemaal mee eens. Het kleurenschema voor de grafieken is niet erg goed gekozen. Ik heb er al een opmerking over gemaakt in de Apple app-store. Maar dat de batterij goed werkt heeft voor mij prioriteit.

• hvdzwaag
Ook een uitnodiging ontvangen voor een inspectie van de batterij?

• hvdzwaag
Sinds 11 augustus staat de batterij helaas in storing. Eerst gedacht dat de communicatie met de HomeWizard P1-dongle het probleem was. Maar dat lijkt nu zeker niet het geval. De batterij stopte eerst op 11-8 om 11:00 uur met laden na het bereiken van 80% SOC. Bleef daar op staan ook al was er vraag/aanbod. Op 12-8 om ca. 15:30 begint het laden plotseling opnieuw en om 17:00 is de batterij opgeladen naar 100%. Mijn hoop was dat het op te lossen zou zijn door een uit/aan reset. Dat hielp dus niet. Vanaf 12-8 17:00 tot 16-8 15:00 stond de batterij op 100% en zakte de SOC heel langzaam naar 97%. Op 16-8 15:00 uur de omvormer en de batterijen maar afgeschakeld uit veiligheidsoverweging. Mijn vermoeden is dat de omvormer naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken.

Op 12-8 de storing gemeld aan AEG Solar gemeld via plug-in-service@aeg-solar.com. Tot op heden geen enkele reactie. Niet erg professioneel. Nog even wachten voordat mijn geduld met de service afdeling op is.

• ivo1969
Er zou vandaag om 08.00 een monteur langs komen om de batterij te controleren.
Maar ja je snapt al reden van dit bericht, de monteur is niet op komen dagen.
Ik heb al een mailtje gestuurd, en maar eens kijken of er een reactie terug gaat komen.

Ik heb voor de zekerheid maar weer een nieuwe afspraak ingeboekt en heb er weer een bevestigingsmail van ontvangen.

[ Voor 19% gewijzigd door ivo1969 op 18-08-2026 09:15 ]

• ivo1969
hvdzwaag schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:12:
Sinds 11 augustus staat de batterij helaas in storing. Eerst gedacht dat de communicatie met de HomeWizard P1-dongle het probleem was. Maar dat lijkt nu zeker niet het geval. De batterij stopte eerst op 11-8 om 11:00 uur met laden na het bereiken van 80% SOC. Bleef daar op staan ook al was er vraag/aanbod. Op 12-8 om ca. 15:30 begint het laden plotseling opnieuw en om 17:00 is de batterij opgeladen naar 100%. Mijn hoop was dat het op te lossen zou zijn door een uit/aan reset. Dat hielp dus niet. Vanaf 12-8 17:00 tot 16-8 15:00 stond de batterij op 100% en zakte de SOC heel langzaam naar 97%. Op 16-8 15:00 uur de omvormer en de batterijen maar afgeschakeld uit veiligheidsoverweging. Mijn vermoeden is dat de omvormer naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken.

Op 12-8 de storing gemeld aan AEG Solar gemeld via plug-in-service@aeg-solar.com. Tot op heden geen enkele reactie. Niet erg professioneel. Nog even wachten voordat mijn geduld met de service afdeling op is.
En al wat vernomen?

• ivo1969
Ter aanvulling:
Er was schijnbaar een misverstand want de afspraak was volgens de monteur tussen 08.00 en 10.00
Maar goed alles is nagekeken, volgende is gedaan: er is een pakking geplaatst bij de omvormer zodat de afstand 16 is.
En de onderplaat van de omvormer is verwijder om deze iets omhoog te trekken ,
Alles weer geïnstalleerd en nu moet de batterij weer laden naar 20%

• hvdzwaag
Eindelijk iets vernomen. Op verzoek van de support afdeling heb ik de omvormer afgekoppeld en aan de onderzijde geïnspecteerd. Het systeem had ik al uitgezet met de power on/off knopjes aan de zijkant van de batterijmodules en de omvormer. Voor alle zekerheid ook maar even de stekker uit de wandcontactdoos zodat er absoluut geen spanning op de installatie staat. Blijkt dat de aansluiting van zowel de omvormer als de batterijmodule zijn gesmolten. Het is dus zeker van belang dat je de installatie laat controleren. Helaas ontstond het probleem eerder dan de geplande inspectie.

[ Voor 2% gewijzigd door hvdzwaag op 19-08-2026 16:26 . Reden: foutje ]

• hvdzwaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7e5s0u23arerD3TYymCeokxD54=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RVB0ynllKSirEzwi9SSfF3LA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4nkUH0hwxj_6WJybwUG7iK0-vY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UQCEmuLcKnLxF9OMflcAs0gx.jpg?f=user_large

Not good. Gelukkig is er geen brand ontstaan omdat op enig moment de doorvoer van stroom werd geblokkeerd. Ondertussen wordt er door de support afdeling wel gewerkt aan vervanging van de defecte omvormer en batterijmodule. Dat geeft hoop op een vlotte afhandeling van het probleem. Ben ondanks deze tegenslag nog steeds blij met de thuisbatterij.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:01
hvdzwaag schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Not good. Gelukkig is er geen brand ontstaan omdat op enig moment de doorvoer van stroom werd geblokkeerd. Ondertussen wordt er door de support afdeling wel gewerkt aan vervanging van de defecte omvormer en batterijmodule. Dat geeft hoop op een vlotte afhandeling van het probleem. Ben ondanks deze tegenslag nog steeds blij met de thuisbatterij.
Zendure is dus niet de enige die connector-problemen heeft.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• hvdzwaag
Ben er nog niet helemaal over uit wat nou de oorzaak is van dit soort problemen. Hitte ontstaat o.a. bij een slechte verbinding in een stroomcircuit. De oorzaak kan zijn een hoge overgangsweerstand op de connectoren door oxidatie van de polen of doordat de polen in de connector net wel/net niet contact maken waardoor met gelijkspanning een vlamboog ontstaat. Ik heb er eigenlijk te weinig verstand van en dan blijft het gissen.

• Shandara
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 10:37
Vandaag is bij mij een service monteur van AEG langs geweest, of in ieder geval met een shirt van...

Dit naar aanleiding van de mailing die ik van AEG After Sales had ontvangen omtrent een mogelijk defect in de connector van het BMS.

Ik had even de tijd om goed te kijken wat hij precies deed:

Onderplaat van het BMS losschroeven, deze inspecteren of hij wel vlak was. Er was een duidelijk bolling naar binnen van zowel de plaat als de behuizing. Met een schuifmaat werd ook de diepte de uitsparing waarin de connector zat gemeten

Met enige kracht en een tang boog hij de onderplaat en de behuizing recht, controleerde met een metalen lineaal of ze na installatie echt vlak waren.

Daarna demonteerde hij de connector uit de uitsparing, monteerde hij een spacer onder de connector. Na montage van de connector controleerde hij nogmaals de 4 hoeken van de uitsparing, waarschijnlijk om te kijken of de connector recht zat.

=

Door de verbogen plaat/onderkant maakte de connector van het BMS dus niet goed contact met het batterypack er onder, waardoor hij in sommige gevallen te heet werd en smolt..

Bij mij was gelukkige niets gesmolten.

[ Voor 3% gewijzigd door Shandara op 01-09-2026 15:26 ]

Pagina: 1