De AEG SolarCube is in feite een Sunpura batterij. De organisatie AEG Solar lijkt een beetje overrompeld door het eigen succes. Het is soms lastig om contact te krijgen. Op tweakers.net worden al wat vragen over het instellen en het gebruik van de SolarCube gesteld. Dit topic kunnen we gebruiken om primair over deze thuisbatterij ervaringen met elkaar te delen. Omdat het een Sunpura variant is, kunnen we dat eventueel hier meenemen.
Alvast mijn eerste bijdrage aan dit topic. De AEG SolarCube met 9,6kWh capaciteit hebben we in maart van dit jaar ontvangen en zelf geïnstalleerd in de berging van ons appartement. De batterijmodules zijn loodzwaar. Meer dan twee modules hebben we niet nodig maar je moet echt met twee man de modules op hun plek zetten.
In onze berging is een wandcontactdoos achter een onafhankelijke 16A groep in de groepenkast. Deze wandcontactdoos heb ik regelmatig gebruikt voor het opladen van de hybride auto en leverde zonder problemen de volle 3,68 kW onafgebroken gedurende ca. 4-5 uren. De wandcontactdoos werd ook niet noemenswaardig warm. Het leek mij dus verantwoord om het “AC-laadvermogen” van de batterij op het maximum van 2400W te zetten. Het “Net-gekoppeld uitgangsvermogen” van de batterij heb ik ingesteld op 1800W. Zo komen we op zomerse dagen heel netjes de 24 uur door. In de nacht is het stroomgebruik in de woning ca. 450W. We hebben de batterij ingesteld op “Eigenverbruik”.
Zoals het nu lijkt, gaan we ook niet over op handelen met een dynamisch contract. Terugverdientijd wordt vaak genoemd als reden aanschaf thuisbatterij, maar dat vinden we minder belangrijk. Verminderen van het leveren van zonnestroom aan het net en een hoger eigengebruik is net iets belangrijker. We gaan vanaf 1-1-2027 eerst een jaar kijken hoe het uitpakt met de beëindigde salderingsregeling. Als een dynamisch contract dan toch beter uitkomt ten opzichte van de kosten/baten van teruglevering onder een vast contract, kunnen we altijd nog overstappen. Zodra we gedifferentieerde leveringstarieven per 24 uur opgelegd krijgen - duurt nog wel een paar jaar - kunnen we de instelling “Aangepaste modus” van de batterij gebruiken in combinatie met een vast energiecontract. Dan laden we (vnl. in de winter) de batterij tijdens de goedkope tijdsblokken en gebruiken tijdens de dure tijdsblokken.
In onze berging is een wandcontactdoos achter een onafhankelijke 16A groep in de groepenkast. Deze wandcontactdoos heb ik regelmatig gebruikt voor het opladen van de hybride auto en leverde zonder problemen de volle 3,68 kW onafgebroken gedurende ca. 4-5 uren. De wandcontactdoos werd ook niet noemenswaardig warm. Het leek mij dus verantwoord om het “AC-laadvermogen” van de batterij op het maximum van 2400W te zetten. Het “Net-gekoppeld uitgangsvermogen” van de batterij heb ik ingesteld op 1800W. Zo komen we op zomerse dagen heel netjes de 24 uur door. In de nacht is het stroomgebruik in de woning ca. 450W. We hebben de batterij ingesteld op “Eigenverbruik”.
Ervaringen tot nu toe
Volgens de HomeWizard app gebruiken we in deze zomerperiode inderdaad nauwelijks nog stroom van het net. Dat wordt ook bevestigd door de app van onze energieleverancier Vattenfall: In juni 33 kWh en in juli 29 kWh. Gemiddeld 1 kWh per dag. Dat was vorig jaar (2025) wel anders met 220 kWh en 288 kWh per maand respectievelijk in juni en juli. Ook de terug geleverde stroom van onze 11 zonnepanelen is veel lager dankzij het eigenverbruik met de batterij. Er draait in de zomermaanden in de nacht regelmatig een airco en dan is het stroomgebruik nog wat hoger. Meestal is de lading (SOC) van de batterij ook dan om 07:00 nog ca. 20-30%. De zonnepanelen leveren zoveel stroom dat de SOC rond 11:30 alweer op 100% staat. Dankzij de batterij is het eigengebruik van de zonnepanelen in deze glorieuze (2026) zomermaanden (met een incidentele donkere dag tussendoor) zo rond de 95%. Dat gaan we in de donkere 6 maanden natuurlijk never nooit halen. Maar toch.Zoals het nu lijkt, gaan we ook niet over op handelen met een dynamisch contract. Terugverdientijd wordt vaak genoemd als reden aanschaf thuisbatterij, maar dat vinden we minder belangrijk. Verminderen van het leveren van zonnestroom aan het net en een hoger eigengebruik is net iets belangrijker. We gaan vanaf 1-1-2027 eerst een jaar kijken hoe het uitpakt met de beëindigde salderingsregeling. Als een dynamisch contract dan toch beter uitkomt ten opzichte van de kosten/baten van teruglevering onder een vast contract, kunnen we altijd nog overstappen. Zodra we gedifferentieerde leveringstarieven per 24 uur opgelegd krijgen - duurt nog wel een paar jaar - kunnen we de instelling “Aangepaste modus” van de batterij gebruiken in combinatie met een vast energiecontract. Dan laden we (vnl. in de winter) de batterij tijdens de goedkope tijdsblokken en gebruiken tijdens de dure tijdsblokken.
Nou ik heb dus ook de AEG solar cube en dat ding bevalt mij uitstekend, doet wat het moet doen en daar gaat het ook gewoon om.
Ik zelf heb hier nog NOM en dat past in ieder geval dit jaar nog goed bij me.
Is alles perfect, nee.
De app is zeg maar in nachtstand en ik denk dat AEG dat sjiek de friek vind, maar de rode lijnen zijn bijna niet te lezen , dus dat donkere zwarte mogen ze van mij grijs maken
Ik zelf heb hier nog NOM en dat past in ieder geval dit jaar nog goed bij me.
Is alles perfect, nee.
De app is zeg maar in nachtstand en ik denk dat AEG dat sjiek de friek vind, maar de rode lijnen zijn bijna niet te lezen , dus dat donkere zwarte mogen ze van mij grijs maken