Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.1.8 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1
Apart of eigenlijk ook niet, maar hier dus exact hetzelfde bij mijn AEG , ik dacht het zal wel , maar nu lees ik dus exact hetzelfde hier.dasystemcheck schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:42:
[...]
Ja. Soms heel lang op 95% laden, daarna binnen ~10 minuten snel oplopend naar 100%.
Ps bij mij ergens in de handleiding wordt ook een keer ongegeneerd verwezen naar de sunpura app, maar AEG heeft eigen schil over de app
Het lijkt erop dat de app alleen een donkere modus heeft met hier en daar een instelling die anders is als de Sunpura.ivo1969 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:45:
[...]
Apart of eigenlijk ook niet, maar hier dus exact hetzelfde bij mijn AEG , ik dacht het zal wel , maar nu lees ik dus exact hetzelfde hier.
Ps bij mij ergens in de handleiding wordt ook een keer ongegeneerd verwezen naar de sunpura app, maar AEG heeft eigen schil over de app
Beide systemen kunnen gezamenlijk in de Sunpura app werken. Als je als Sunpura gebruiker de AEG app installeert werkt deze hier ook mee.
De AEG heeft alleen de optie om een batterij module 4,8 in te stellen. En Sunpura alle 2.
Mochten er personen dit ook checken en op of aanmerkingen hebben horen we dat graag uiteraard.
Aankomende week zal deze beschikbaar zijn. Dan zal de prijs bekend zijn.BarryS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:59:
[...]
O nice. Ik houd me ten zeerste aanbevolen. Is er al bekend tegen welke prijs?
Bij interesse kan je me een bericht doen.
[ Voor 7% gewijzigd door My Green ENergy op 18-04-2026 15:23 ]
knip
Behandeld zijn onder andere het gemeten rendement (AC-DC-AC), piekvermogen, het gedrag van de MPPT-ingangen in AI-modus, een noodstroom-test met 2.000W belasting en de ervaring met de Sunpura-app (inclusief de beta).
Als er interesse is in specifieke testcondities of metingen die ik niet heb gedaan, laat het weten.
PS: ben deze week op vakantie, dus reacties kunnen wat later komen.
[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 04-05-2026 23:14 ]
Ik volg dit topic al een paar weken en zag ook de (erg goede) aanbieding vanuit Duitsland voorbij komen.
Nu heel even wachten op alle 2026 reviews van alle andere aanbieders en dan neig ik (zeker na deze review en het kostenplaatje als deze in Duitsland wordt gehaald) naar de Sunpura met B4800 (1 of 2 modules).
Ziet er solide en goed uit met een duidelijke app (ze hebben allemaal wel een paar kinderziektes) en vooral in combinatie met de (Duitse) prijs een goede investering (tov van de concurrentie).
Nette review. De gebruiker waarbij de ventilator 65dB meette ben ik. Dit is netjes door Sunpura opgelost. Ik heb een nieuwe omvormer opgestuurd gekregen en deze is niet alleen veel stiller maar ook het geproduceerde geluid is een stuk aangenamer. Het lag dus echt een een defecte ventilator in de eerste omvormer. Wanneer ik nu meet dan komt dit uit op zo'n 50 a 55 dB. Zeker niet stil, maar ook niet storend. Met de deur van het wasmachine hok dicht amper hoorbaar nu. Hij komt niet boven de mechanische ventilatie unit uit (wanneer deze vol aan het blazen is).Sleepyhead schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:34:
Mijn Sunpura S2400 review staat online, met meetresultaten uit een testperiode van ruim twee weken.
https://stekkerdeal.nl/reviews/sunpura-s2400/
Behandeld zijn onder andere het gemeten rendement (AC-DC-AC), piekvermogen, het gedrag van de MPPT-ingangen in AI-modus, een noodstroom-test met 2.000W belasting en de ervaring met de Sunpura-app (inclusief de beta).
Als er interesse is in specifieke testcondities of metingen die ik niet heb gedaan, laat het weten.
PS: ben deze week op vakantie, dus reacties kunnen wat later komen.
Ik ga nog een tweede toren plaatsen maar dan in de schuur met nog 4 paneeltjes er bij. Nog even moed verzamelen om op het schuurdak te klimmen haha.
[ Voor 3% gewijzigd door BarryS op 21-04-2026 09:30 ]
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1
Ja, ik zie bij een volle batterij een zelfde stand-by verbruik van zo’n 27w gemeten met een HW Energy Socket. Misschien dat het stand-by verbruik ook afhangt van het aantal batterijmodulles (in mijn geval 4 stuks). Nu vind ik dat verwaarloosbaar waneer er veel zon is, maar in de winter kan dat wel wat impact hebben over 24 uur.Gwen Vanheusden schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:54:
In de review lees ik een standby verbruik van 12W, maar bij mijn Sunpura batterij is dat tussen 25W en 27W. Gemeten door een homewizard stopcontact. Zijn er nog mensen die hun standby verbruik al gemeten hebben?
Hier dan een AEG maar dit ligt standby ook rond 25 - 27 W en dat klopt met gene wat ik gelezen hebGwen Vanheusden schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:54:
In de review lees ik een standby verbruik van 12W, maar bij mijn Sunpura batterij is dat tussen 25W en 27W. Gemeten door een homewizard stopcontact. Zijn er nog mensen die hun standby verbruik al gemeten hebben?
Mooi, eerlijk en heel herkenbare review. Was erg leuk en informatief om te lezen. Het stukje over waar Sunpura vandaan komt wist ik nog niet maar ook dat geeft me een wel weer een extra bevestiging dat ik een goede keuze gemaakt heb met dit set thuisbatterijen. Zoals geschreven, niet de goedkoopste maar wel een zeer flexibel set waarmee je veel kan in veel verschillende scenario’s.Sleepyhead schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:34:
Mijn Sunpura S2400 review staat online, met meetresultaten uit een testperiode van ruim twee weken.
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1
Ik denk je battery verwijderen en opnieuw toevoegen in de app. Mocht na verwijderen het toevoegen niet lukken, dan is er ook nog de Reset IOT knop aan de zijkand. Zorg wel dat je hem in hetzelfde netwerk (IP address range) houd als je P1 Meter of Sunpura CT meter en andere gekoppelde apparaten zoals de slimme stekkers.ivo1969 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:19:
[Afbeelding]
Hier ook.
Maar ik heb een klein ding wat ik niet kan vinden, hoe kan je binnen de app het wifi netwerk veranderen?!
[ Voor 11% gewijzigd door BarryS op 22-04-2026 13:24 ]
/f/image/adz7YBbfkBOyTBrmmj0qeeDz.png?f=fotoalbum_large)
Even een sanity check. De DOD (Depth of Discharge) van 90% betekend toch dat het veilig is om de batterij elke dag te ontladen tot 10% en te laden tot 100%? Met die range is de 8000 cycles haalbaar?
Het standbyverbruik van 11,8W dat we gemeten hebben geldt voor de geteste configuratie met één B2400-module. Gebruikers met vier modules rapporteren 25-27W, wat logisch is omdat elk extra module zijn eigen BMS-elektronica meebrengt. Dat staat nu vermeld in de review.
De geluidsmetingen zijn ook bijgewerkt: de 65dB is vervangen door de 50-55dB van de vervangende omvormer, inclusief de noot dat Sunpura dit proactief heeft opgelost.
Ik ga daar van uit ja. Sunpura zal het zo gemaakt (de app geprogrammeerd) hebben dat je veilig kan laden en ontladen om het maximale uit je batterijen te halen qua levensduur. Die 10% als ondergrens zal denk ik te maken hebben met een langere tijd niet laden (winter) zodat de batterijen niet diep-ontladen. Als het echt niet veilig zou zijn, zou je niet zelf van 10% naar 0% kunnen omschakelen in de app. Ze geven niet voor niets 10 jaar garantie.BarryS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:54:
[Afbeelding]
Even een sanity check. De DOD (Depth of Discharge) van 90% betekend toch dat het veilig is om de batterij elke dag te ontladen tot 10% en te laden tot 100%? Met die range is de 8000 cycles haalbaar?
Wat ik wel heel bijzonder vind is het plaatje met specs in jou post.
De B2400 8000 cycles 70% SOH
De B4800 6000 cycles 70% SOH
Dat is een aanzienlijk verschil vind ik. Dan ben je beter uit met 2x B2400 (iets duurder) dan 1 B4800.
Dat kan met de huidige app helaas niet. Hopelijk met de app update (nu nog beta) wel.ivo1969 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:38:
Misschien rare vraag , maar waar binnen de app kan je het aantal cycles zien?
Aha oke, ik dacht al🙃FZRein schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:46:
[...]
Dat kan met de huidige app helaas niet. Hopelijk met de app update (nu nog beta) wel.
Wat ik ook raar vind is mijn woonplaats niet in de lijst staat, volgens AEG zou dat in volgende update komen, dus ben benieuwd.
Verder bevalt de batterij mij zeer goed, ik had vorig jaar een ander merk maar dat was hier een compleet drama, deze batterij doet voor mij precies wat ik wil en dat is nul op de teller.
En nu heb ik nog een vast energie contract, maar denk volgend jaar misschien dynamisch contract , want volgens mij is de batterij zeer geschikt voor
Geldt voor meer mensenivo1969 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:44:
[...]
Wat ik ook raar vind is mijn woonplaats niet in de lijst staat...
Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.1.8 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1
Mooie review Sleepyhead, dankjewel. Een opmerking: je geeft een overzicht van verschillen tussen de S2400 en S4800 en je meldt: "Het enige verschil zit in de batterijmodules." Maar volgens de opgave van Sunpura bestaat er ook een verschil in laadcycli. 8000 vs 6000. Geen idee waarom dit verschil bestaat als alles zo hetzelfde is, maar wel een significant verschil.Sleepyhead schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:44:
Kleine update op de review naar aanleiding van feedback hier in het topic.
Het standbyverbruik van 11,8W dat we gemeten hebben geldt voor de geteste configuratie met één B2400-module. Gebruikers met vier modules rapporteren 25-27W, wat logisch is omdat elk extra module zijn eigen BMS-elektronica meebrengt. Dat staat nu vermeld in de review.
De geluidsmetingen zijn ook bijgewerkt: de 65dB is vervangen door de 50-55dB van de vervangende omvormer, inclusief de noot dat Sunpura dit proactief heeft opgelost.
20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22
Goed punt, ga het aanpassen. En ga het ook nog even checken bij Sunpura zelf, want blijf dat verschil vreemd vinden...Tiesert schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:05:
[...]
Mooie review Sleepyhead, dankjewel. Een opmerking: je geeft een overzicht van verschillen tussen de S2400 en S4800 en je meldt: "Het enige verschil zit in de batterijmodules." Maar volgens de opgave van Sunpura bestaat er ook een verschil in laadcycli. 8000 vs 6000. Geen idee waarom dit verschil bestaat als alles zo hetzelfde is, maar wel een significant verschil.
Ja ben er zelf ook wel benieuwd naar want bij de AEG wordt ook over 6000 cycli gesprokenSleepyhead schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:43:
[...]
Goed punt, ga het aanpassen. En ga het ook nog even checken bij Sunpura zelf, want blijf dat verschil vreemd vinden...
[ Voor 12% gewijzigd door Margraten op 28-04-2026 18:05 ]
Voor mij wel, omdat ik er vanuit ga dat het apparaat dat een hoger totaal aantal cycli aankan, tussentijds (dus op 1.000 of 2.000 cycli etc) evenredig minder batterijdegradatie heeft.Margraten schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:03:
Staat ook gewoon in specs hoor, dus die laadcycli kloppen (+/- 16 jaar versus 21 jaar, dus maakt voor mij niet veel uit)
20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22
Andere modi werken zoals verwacht, zonder beschermmodus.
Heeft iemand van jullie dit wel eens gehad?
[ Voor 42% gewijzigd door visuel op 01-05-2026 21:28 ]
Hetzelfde bij Sunpura. Geen idee wat het betekend.visuel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:26:
Mijn AEG SolarCube 4,8 kWh bevat sinds vanmiddag in de slimme modus maar 1 tijdsblok met beschermmodus. En gaat vervolgens 2400W laden.
Andere modi werken zoals verwacht, zonder beschermmodus.
Heeft iemand van jullie dit wel eens gehad?
[Afbeelding]
Is het jou gelukt om van de beschermmodus af te komen?
10 minuten spanningsloos heeft bij mij niet geholpen.
Ik heb maar om support gevraagd bij SolarNRG.
Nope, geen AI schedule vandaag. Lijkt me eerder er bug aan hun kant. Weinig zon vandaag, wil wel bijkopen straks op de goedkoopste uren. Dus denk maar handmatig schedule.visuel schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:41:
Heb jij hetzelfde?
Is het jou gelukt om van de beschermmodus af te komen?
10 minuten spanningsloos heeft bij mij niet geholpen.
Ik heb maar om support gevraagd bij SolarNRG.
Ga dit uiteindelijk automatiseren in HomeAssistant maar met de kleine nog iets aan toegekomen.
Verder niet iets veranderd.
Ik had gisteren het Guardian programma genegeerd dus kreeg hem vandaag weer aangeboden. Nu maar laten draaien.visuel schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:19:
Vandaag toch weer een AI programma gekregen (gelukkig).
Verder niet iets veranderd.
Kun je bij aangepaste modus nog wel ontladen?
Hij geeft geen storing. Ook kan ik wel via de app de module benaderen en instellen. Zie screenshot (-882watt zijn mijn zonpanelen.
[ Voor 112% gewijzigd door ideneef op 03-05-2026 16:32 ]
Welk programma geeft de AI modus aan? Toevallig ook Guardian? Ik vermoed dan een kalibratie ronde. Bij andere merken is het ook zo, dat wanneer de batterij zich in kalibratie bevind dat de normale settings genegeerd worden.ideneef schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:24:
Nee. In geen enkele modus wil hij ontladen. Uitgangs vermogen op 800 of 2400 watt maakt niet uit. Blijft hangen op 98%.
Hij geeft geen storing. Ook kan ik wel via de app de module benaderen en instellen.
Probeer eens een verbruiker (waterkoker o.i.d.) op de off-grid uitgang met de batterij los van het net gekoppeld om te kijken of hij dan wel ontlaadt.
Ontladen via de off grid uitgang werkt wel. Hij laadt dan echter ondertussen net zo hard de accu vol. Zonder netstekker gaat de module dan binnen 30sec uit.
Ik ga een melding aanmaken bij Aeg. Hopelijk snel opgelost.
Misschien heb je het al vermeld, maar waar heb je de aeg gekocht? Ik zelf via voordeelwinkel AH, maar leverancier reageerd niet, maar gelukkig rechtstreeks contact via AEG loopt tot heden gewoon perfectideneef schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:13:
De rode uitroepteken is van de keren dat ik de module opnieuw heb opgestart en deze dus op dat moment niet bereikbaar was.
Ontladen via de off grid uitgang werkt wel. Hij laadt dan echter ondertussen net zo hard de accu vol. Zonder netstekker gaat de module dan binnen 30sec uit.
Ik ga een melding aanmaken bij Aeg. Hopelijk snel opgelost.
Ik ben benieuwd of de leverancier reageerd, op mijn mail nooit enige reactie terug gekregen, terwijl mij telefonisch werd gezegd te mailen.ideneef schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:24:
Ook via de ah. Ik heb aeg alsook de leverancier aangeschreven. Aeg zegt binnen 3 werkdagen te reageren.
Aan AEG heb ik 3x wat moeten vragen en daar kreeg ik wel snel een reactie en goede uitleg .
De wifi-verbinding valt steeds weg en de omvormer blijft 'crashen' (je ziet de lichtstrip ongeveer elke minuut even groen worden en dan terug groen knipperen). De aangepaste modus in de app laadt de batterij niet op en de instellingen aanpassen duurt heel lang met vaak een timeout als popup. Heel soms als die de batterij toch wil opladen (geele lichtstrip), gaat die na even gewoon terug uit en naar groen. Alles werkte ongeveer twee maanden goed, maar nu lijkt het alsof het apparaat defect is.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- De battery 30 minuten uitschakelen
- Apparaat ontkoppelen en opnieuw toevoegen via de app (dit heb ik 7 keer geprobeerd)
- De router gereset
- De router voor mijn IoT doet alleen 2,4 GHz, zoals aanbevolen
- Verschillende kanalen geprobeerd waar weining andere wifi's op zitten
- Een ander access point
- De app opnieuw geïnstalleerd
Edit: Via mijn local tpc integratie wil die ook niet. (Die van @Sleepyhead ook getest, maar helaas hetzelfde resultaat)
Screenshot om te zien hoevaak die nu uitvalt:
:strip_exif()/f/image/rGtsIQES3SCa4V6AnkTLbzNC.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie een idee wat het kan zijn?
[ Voor 19% gewijzigd door MathieuL op 05-05-2026 17:10 ]
Maar er werd wel 250 W van stroomnet getrokken en batterij werd met 10W opgeladen?
Geen foutmelding.
Ik heb geheel uitgezet even gewacht en daarna weer opgestart.
Nu is batterij weer gewoon aan het ontladen en verbruik op moment is 0 / terug levering 5W
Ik zag het trouwens gebeuren op display van HW. Zoals gezegd geen melding vanuit batterij zelf
[ Voor 12% gewijzigd door ivo1969 op 05-05-2026 19:17 ]
Had wel de buurman nodig om de derde accu bovenop de eerste 2 accu's te plaatsen (ivm gewicht!).
Deze set voor een mooie prijs in Duitsland gekocht (voordeel van aan de grens wonen....).
Het koppelen van de Homewizard P1 meter lukte in eerste instantie niet, maar na 2 software updates (welke plots te voorschijn kwamen in de app) lukte het meteen en sindsdien gelukkig met deze set.
Bij veel vermogen laden en of leveren gaat inderdaad de ventilator draaien, dit is niet irritant, ik vind deze set ook echt een set om bv in een garage of buiten te plaatsen (niet binnen in een leefruimte ivm de grootte).
Ik heb het nagevraagd bij Sunpura en het klopt inderdaad, dit is hun antwoord:Tiesert schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:05:
[...]
Mooie review Sleepyhead, dankjewel. Een opmerking: je geeft een overzicht van verschillen tussen de S2400 en S4800 en je meldt: "Het enige verschil zit in de batterijmodules." Maar volgens de opgave van Sunpura bestaat er ook een verschil in laadcycli. 8000 vs 6000. Geen idee waarom dit verschil bestaat als alles zo hetzelfde is, maar wel een significant verschil.
The difference in cycle life is indeed real, and it mainly comes down to the battery cells used.
Both S2400 and S4800 use LiFePO₄ chemistry, but the specific cell models and configurations are different, which leads to different cycle life ratings. So your original point is still valid — the battery module is the key difference, and the cycle life variation essentially comes from that.
Dat klinkt dan toch dat de omvormer mogelijk stuk is.. Al contact opgenomen met de winkel/Sunpura?MathieuL schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:37:
Heb sinds gisteren problemen met de Sunpura s2400.
.....
[ Voor 26% gewijzigd door Sleepyhead op 06-05-2026 10:37 ]
Er is ergens de afgelopen 24 uur een update geweest van de Collectorversie. Wellicht dat er server-side activiteiten geweest zijn; heb je er nu nog last van?MathieuL schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:37:
Heb sinds gisteren problemen met de Sunpura s2400.
Screenshot om te zien hoevaak die nu uitvalt:
[Afbeelding]
Hebben jullie een idee wat het kan zijn?
Collectorversie 1.4.9.9.9.1.1 -> 1.4.9.9.9.1.5
N.B. Als dit samenvalt met een oplossing voor mijn eerder gemelde issue met overtollig PV -> grid beperking, dan ben ik benieuwd of anderen dat ook opgevallen is.
Hier loopt de batterij nog op de 1.4.9.9.9.1.1 zonder firmware update (zegt nog dat die up to date is). Deze nacht minder last gehad. deze ochtend terug meer..dasystemcheck schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:49:
[...]
Er is ergens de afgelopen 24 uur een update geweest van de Collectorversie. Wellicht dat er server-side activiteiten geweest zijn; heb je er nu nog last van?
Collectorversie 1.4.9.9.9.1.1 -> 1.4.9.9.9.1.5
N.B. Als dit samenvalt met een oplossing voor mijn eerder gemelde issue met overtollig PV -> grid beperking, dan ben ik benieuwd of anderen dat ook opgevallen is.
:strip_exif()/f/image/cy2sIl4o8kapp796J07AEqtY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gisteren via Sunpura app een mail naar support verzonden. Wacht nu op antwoord. Lijkt me ook eerder een invertor of wifi modulle dat kapot is.. I'll keep you postedSleepyhead schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:36:
Dat klinkt dan toch dat de omvormer mogelijk stuk is.. Al contact opgenomen met de winkel/Sunpura?
De collector version wordt naar mijn ervaring automatisch gepusht en staat los van de BMS/gewone firmware. Correct me if I'm wrong; de collector version heeft vooral te maken met de aansturings-instructies vanuit de Sunpura server.MathieuL schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:02:
[...]
Hier loopt de batterij nog op de 1.4.9.9.9.1.1 zonder firmware update (zegt nog dat die up to date is). Deze nacht minder last gehad. deze ochtend terug meer.
Zeker een mooie set he. Hier ook tevreden met de Sunpura set. Ikzelf heb een 9.6kWh opstelling met 4x de 2400 batterij. Maar ga een tweede stack plaatsen van 4.8kWh. Ik twijfel nog om dan de stacks te verdelen naar twee van 7.2 kWh. Maar dat kan ik altijd aanpassen.Margraten schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:42:
Ondertussen alweer een week een 14,4 kWh Sunpura S4800 in bedrijf.
Had wel de buurman nodig om de derde accu bovenop de eerste 2 accu's te plaatsen (ivm gewicht!).
Deze set voor een mooie prijs in Duitsland gekocht (voordeel van aan de grens wonen....).
Het koppelen van de Homewizard P1 meter lukte in eerste instantie niet, maar na 2 software updates (welke plots te voorschijn kwamen in de app) lukte het meteen en sindsdien gelukkig met deze set.
Bij veel vermogen laden en of leveren gaat inderdaad de ventilator draaien, dit is niet irritant, ik vind deze set ook echt een set om bv in een garage of buiten te plaatsen (niet binnen in een leefruimte ivm de grootte).
De eerste stack staat op zolder maar ben van plan eigenlijk beide stacks (uiteraard op eigen groepen) in de schuur te plaatsen. Het is een gewone schuur. Dus niet geïsoleerd. Gezien het Nederlandse klimaat, zouden jullie tegen argumenten hebben op deze setup? In principe gaan de specs van -10 tot en met 60 graden.
Mijn exacte plaatsing; in de schuur. De hele winter zonder problemen mee gedraaid.BarryS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:55:
[...]
Het is een gewone schuur. Dus hier geïsoleerd. In principe gaan de specs van -10 tot en met 60 graden.
Een korte hickup (stoppen met laden) in Eigenverbruik modus; is het anderen ook opgevallen?
Ik heb wel vaker gezien dat tijdens firmware updates het laden/ontladen uitstaat. Het apparaat is dan geheel idle.dasystemcheck schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:24:
Vanmorgen update collector version V1.4.9.9.9.1.5 -> V1.4.9.9.9.1.6
Een korte hickup (stoppen met laden) in Eigenverbruik modus; is het anderen ook opgevallen?
Bij mij staat de Collector version echter nog op V1.4.9.9.9.1.1. de .5 en .6 komen hier dus niet binnen op de een of andere mannier.
Ik zag wel een klein dingetje wat niet veel voorstelt maar het viel mij op dat % van de batterij verschillend wordt weergegeven (1%)
:strip_exif()/f/image/XG4pAEGFud2gFdinQL1PSUxe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 87% gewijzigd door ivo1969 op 08-05-2026 13:19 ]
Dat is wel bijzonder ja. Dat heb ik zelf nog niet ervaren in de app. Ik maak me niet heel druk om de SOC weergave, het is een schatting en die is vaak niet geheel correct. Zo zie ik nog steeds dat de SOC van c.a. 90 naar 100% in eens omhoog schiet. Terwijl tussen de 96 en 100% de de batterij rond de 500 watt gaat laden, ook al heb je meer PV stroom. Logisch dat de laadstroom omlaag gaat aan t eind, maar de SOC waardes blijven rond die laatste 10% een mysterie.ivo1969 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:01:
Hier de AEG en die blijft tot heden ook opde V1.4.9.9.9.1.1 staan
Ik zag wel een klein dingetje wat niet veel voorstelt maar het viel mij op dat % van de batterij verschillend wordt weergegeven (1%)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zulke ‘schoonheidsfoutjes’ zullen wel opgelost worden. Wil je echt weten hoe het zit, dan zal je moeten meten met je P1 meter en een smart socket, dan zie je werkelijk wat er in en uit gaat, en moet je rekening houden met omvormerverliezen.
En heb jij je batterijen al retour kunnen sturen? Ik heb na ontvangst van de vervangende batterijmodule niets meer gehoord. Had nog een mail gestuurd van wat te doen, maar niets meer vernomen van Sunpura.Qoon3x schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:59:
[...]
Hier precies hetzelfde, stonden ineens voor de deur..
(Terwijl ik niet thuis was, niet helemaal ideaal)
Ik heb ook al meermaals.gevraagd wat ik met de batterijen met doen die niet goed zijn, maar nog geen antwoord, hopelijk morgen.
Als het nog even duurt, dan houd ik de defecte batterij en ga ik hem openschroeven om te zien wat er in zit en zal ik foto’s maken. Die zal ik delen hier. Mooi voor spare-parts en leuk om te ziet hoe t er vanbinnen uit ziet.
Ik heb ook netjes nieuwe batterijen gekregen, maar met het terugsturen hadden ze niet veel haast..FZRein schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:41:
[...]
En heb jij je batterijen al retour kunnen sturen? Ik heb na ontvangst van de vervangende batterijmodule niets meer gehoord. Had nog een mail gestuurd van wat te doen, maar niets meer vernomen van Sunpura.
Als het nog even duurt, dan houd ik de defecte batterij en ga ik hem openschroeven om te zien wat er in zit en zal ik foto’s maken. Die zal ik delen hier. Mooi voor spare-parts en leuk om te ziet hoe t er vanbinnen uit ziet.
Was allemaal lastig voor ze want moest weer met een pallet en special vervoer blablabla.
Uiteindelijk heb ik ze meegegeven met mijn buurman die daar de batterijen ging ophalen, dat vonden ze een goed idee ( snap ik wel, geen vervoerders kosten voor hun 😅)
Maar als ik er zelf niet achteraan was gegaan stonden ze nog steeds thuis denk ik...
Hmm… oke. Ja mooi dat je het zo kon regelen inderdaad. Ik wil ook gewoon m’n plichten nakomen, zoals zij dat naar mij deden naar volle tevredenheid. Ik wil de defecte batterij retour sturen zodat ze die weer kunnen her-gebruiken. Maar ik heb ook geen zin om te smeken. Ik kan me voorstellen dat 1 enkele retour een bak geld kost t.o.z van nieuw. Maar ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben. Nu een doos in de woonkamer die steeds in de weg staat. (In de woonkamer omdat ik rugproblemen heb, en ik m’n vriendin ook niet de trap op wil sturen met alle risico’s van dien. Ik ben zuinig op m’n meisje en wil haar niet laten zeulen met batterijmodulles)Qoon3x schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:29:
[...]
Ik heb ook netjes nieuwe batterijen gekregen, maar met het terugsturen hadden ze niet veel haast..
Was allemaal lastig voor ze want moest weer met een pallet en special vervoer blablabla.
Uiteindelijk heb ik ze meegegeven met mijn buurman die daar de batterijen ging ophalen, dat vonden ze een goed idee ( snap ik wel, geen vervoerders kosten voor hun 😅)
Maar als ik er zelf niet achteraan was gegaan stonden ze nog steeds thuis denk ik...
[ Voor 3% gewijzigd door FZRein op 08-05-2026 21:17 ]
M.b.t de firmware update heb ik dat maar gewoon eens aan AEG gevraagd en echt ze zijn best snel met antwoord , was ik bij een andere batterij aanbieder totaal niet gewend, maar dit is dus de reden:BarryS schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:03:
[...]
Ik heb wel vaker gezien dat tijdens firmware updates het laden/ontladen uitstaat. Het apparaat is dan geheel idle.
Bij mij staat de Collector version echter nog op V1.4.9.9.9.1.1. de .5 en .6 komen hier dus niet binnen op de een of andere mannier.
Bedankt voor uw vraag.
Momenteel is slechts een zeer beperkt aantal apparaten vanuit de backend bijgewerkt naar versie V1.4.9.9.9.1.6. Deze update werd uitgevoerd om specifieke problemen bij enkele gebruikers op te lossen.
Om te voorkomen dat gebruikers binnen korte tijd meerdere firmware-updates ontvangen, voeren wij updates stapsgewijs en volgens planning in batches uit. De huidige officiële programmaversie is daarom nog V1.4.9.9.9.1.1.
Toekomstige versie-updates zullen worden uitgerold op basis van de nog op te lossen problemen en de voortgang van de backend-updates. Op dit moment kunnen wij nog geen exacte planning of releasedatum bevestigen.
Toevallig heb ik vandaag de RMA label gekregen voor het terug sturen van de omvormer (met luide fans). Terwijl ik toch al een week of 4 de nieuwe omvormer in gebruik heb.FZRein schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:42:
[...]
Hmm… oke. Ja mooi dat je het zo kon regelen inderdaad. Ik wil ook gewoon m’n plichten nakomen, zoals zij dat naar mij deden naar volle tevredenheid. Ik wil de defecte batterij retour sturen zodat ze die weer kunnen her-gebruiken. Maar ik heb ook geen zin om te smeken. Ik kan me voorstellen dat 1 enkele retour een bak geld kost t.o.z van nieuw. Maar ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben. Nu een doos in de woonkamer die steeds in de weg staat. (In de woonkamer omdat ik rugproblemen heb, en ik m’n vriendin ook niet de trap op wil sturen met alle risico’s van dien. Ik ben zuinig op m’n meisje en wil haar niet laten zeulen met batterijmodulles)
Wel jammer haha, ergens dacht ik, wat als ik zelf de fans vervang dan heb ik een tweede omvormer gratis. Maar ja helaas, ze hebben toch alsnog de RMA gestuurd.
Dat vermoeden had ik al, maar is dus nu bevestigd. Ik ben er één van die een specifiek probleem had met aangesloten PV panelen; dat is overigens nog maar ten dele opgelost.ivo1969 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:15:
[...]
Momenteel is slechts een zeer beperkt aantal apparaten vanuit de backend bijgewerkt naar versie V1.4.9.9.9.1.6. Deze update werd uitgevoerd om specifieke problemen bij enkele gebruikers op te lossen.
Echter was mij ook opgevallen dat de afgelopen dagen de AI Strategie, nu er weinig zon is en niet voldoende PV om de 9.6kWh vol te krijgen, eigenlijk niet laad vanaf de Grid. Ik heb dat probleem gerapporteerd. Hieronder hun antwoord. Een veel belovend antwoord vind ik zelf. Gezien ze dus slimmer gaan importeren en rekening gaan houden met bestaande PV.
"Based on our current investigation, the issue you are experiencing is very likely caused by the reason mentioned above.
At the moment, in some device configurations, the AI mode may incorrectly identify the total battery capacity. As a result, the charging strategy can also be calculated incorrectly, causing the system to believe that only a very small charging power is required. This may lead to the system not importing power from the grid at the expected charging level.
The original design logic of the AI mode is to intelligently manage charging during off-peak electricity pricing periods, while also trying to maximize the use of available PV generation whenever possible. The goal is to achieve a more energy-efficient and cost-effective charging process, rather than always charging from the grid at maximum power continuously.
However, due to the current compatibility issue, the actual charging behavior in AI mode may not match the expected behavior.
We are actively working on resolving this root cause issue, and future versions will further optimize battery capacity recognition and the AI charging strategy logic.
Thank you again for your patience, understanding, and for helping us identify this issue."
Ik vermoed dat deze nog niet breed uitgerold wordt i.v.m. een nog on-going issue met specifieke PV configuratie.
Wat er nu precies fout gaat is mij totaal niet duidelijk, Ik had gisteren wel een waarschuwing m.b.t. de omvormer , maar die waarschuwing is hersteld.
:strip_exif()/f/image/ljgZxNLN8TlSiu8kmodXoRaL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ervaar nu het zelfde. In mijn geval 77% terwijl de batterij in het hoofdscherm wel de juiste weergave geeft bij laden en ontladen. Wat mij opvalt is dat de SOC grafiek ook op 77% hangt sinds 4:40 (zie screenshot). Ik denk dat het aan de Sunpura-server kant ligt.ivo1969 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:12:
Ik heb momenteel bij de AEG een hele rare, ik heb maar screenshots gemaakt omdat dat de tijd zichtbaar is Hoofdscherm batterij 15% gevuld (en de klopt) en bij apparaten staat percentage op 62%.
Wat er nu precies fout gaat is mij totaal niet duidelijk, Ik had gisteren wel een waarschuwing m.b.t. de omvormer , maar die waarschuwing is hersteld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had gisteren nog een waarschuwing mbt de omvormer, maar die was later hersteld
Ik heb bij mij ook even naar de waarschuwingen gekeken, maar ik had verder geen meldingen.ivo1969 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:59:
Bedankt voor je reactie @FZRein , ik dacht al zoiets, maar nu toch eigenlijk wel de bevestiging.
Ik had gisteren nog een waarschuwing mbt de omvormer, maar die was later hersteld
Alles is weer in orde sinds vannacht 👍Margraten schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:43:
Hier zie ik nu hetzelfde...bij de SOC tot 4:40 uur ontladen, daarna geen data meer. Dus op het hoofdscherm is de accu vandaag alweer opgeladen tot 100%, maar 74% bij de accu (en zoals gezegd, laatste data 4:40 uur)
Op advies van Sunpura‑support heb ik zowel de batterij als de controller volledig afgekoppeld en opnieuw aangesloten. Tijdens deze controle ontdekte ik dat de connector tussen de controller en de batterij gesmolten was. De foto’s hiervan heb ik direct met Sunpura gedeeld.
Sunpura heeft bevestigd dat dit probleem voorkomt bij bepaalde productiebatches. Zij hebben daarom een nieuwe controller en één nieuwe batterij voor mij in bestelling gezet.
Hoewel ik deze oplossing waardeer, blijft voor mij de vraag of het verstandig en veilig is om de batterij opnieuw in bedrijf te nemen. Een gesmolten connector wijst op een serieuze thermische of elektrische fout, en ik wil voorkomen dat dit opnieuw gebeurt of mogelijk schade veroorzaakt aan mijn installatie of woning.
Daarom wacht ik op duidelijkheid over de oorzaak en de zekerheid dat het nieuwe materiaal wél veilig en betrouwbaar is voordat ik de installatie weer volledig in gebruik neem.
Hmm zouden we hier de foto's mogen zien of mag dat niet?yektags schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:09:
Sinds een paar dagen bleef de laadstatus van mijn Sunpura‑batterij hangen op 48%. De batterij wilde niet meer laden en ik kreeg telkens de foutmelding “Battery EOD (hersteld)”.
Op advies van Sunpura‑support heb ik zowel de batterij als de controller volledig afgekoppeld en opnieuw aangesloten. Tijdens deze controle ontdekte ik dat de connector tussen de controller en de batterij gesmolten was. De foto’s hiervan heb ik direct met Sunpura gedeeld.
Sunpura heeft bevestigd dat dit probleem voorkomt bij bepaalde productiebatches. Zij hebben daarom een nieuwe controller en één nieuwe batterij voor mij in bestelling gezet.
Hoewel ik deze oplossing waardeer, blijft voor mij de vraag of het verstandig en veilig is om de batterij opnieuw in bedrijf te nemen. Een gesmolten connector wijst op een serieuze thermische of elektrische fout, en ik wil voorkomen dat dit opnieuw gebeurt of mogelijk schade veroorzaakt aan mijn installatie of woning.
Daarom wacht ik op duidelijkheid over de oorzaak en de zekerheid dat het nieuwe materiaal wél veilig en betrouwbaar is voordat ik de installatie weer volledig in gebruik neem.
Begrijp ik dat het dan een probleem betreft van de productie batch van de omvormer? Of toch van de batterij? Zou jij het serie nummer kunnen delen, kunnen andere kijken of we een module uit dezelfde batch hebben en dus potentieel risico zouden lopen.yektags schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:09:
Sinds een paar dagen bleef de laadstatus van mijn Sunpura‑batterij hangen op 48%. De batterij wilde niet meer laden en ik kreeg telkens de foutmelding “Battery EOD (hersteld)”.
Ik heb hem op een aparte groep en gebruik hem gewoon via een stekker. Dit kan makkelijk. Een standaard/goed stopcontact mag 230V/16A dat is 3680W dat mag. Daarnaast, mijn inbouw oven, zit ook gewoon op een standaard stopcontact, dus geen perilex of zo, en die verbruikt 3000 watt continu, en die kan ik ook uren lang aanzetten zonder problemen. De 2400 watt van de Sunpura is echt geen probleem m.i..Kartmans1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:43:
Hebben mensen hier de Sunpura op een aparte groep en gebruiken ze dan de volledige 2400 watt via de stekker? In het Zendure topic lees ik dat sommige mensen zeggen dat dit het stopcontact te heet kan maken als je langdurig op ongeveer 10 ampere laad/ontlaad. Zij knippen de stekker eraf en gebruiken bijvoorbeeld een CEE stekker. Hier mensen die dat ook doen of gewoon in het stopcontact?
Ik zit eraan te denken om hem in Duitsland te bestellen bij de shop die hier in de thread genoemd wordt omdat dit een stuk goedkoper is maar ik lees bij hen overal dat hij maar max 800W kan terugleveren.
Ik gebruik ook 2400W. Uiteraard wel rekening te houden met de totale belasting van de groep. De app zal een melding geven dat dit te hoog is, maar deze kan je wegklikken.biertjuh? schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:22:
@Kartmans1 en @BarryS, zoals ik het dus nu bij jullie lees kan de Sunpura ook gewoon op 2400W ingesteld worden?
Ik zit eraan te denken om hem in Duitsland te bestellen bij de shop die hier in de thread genoemd wordt omdat dit een stuk goedkoper is maar ik lees bij hen overal dat hij maar max 800W kan terugleveren.
Dit kan je idd in de app instellen. Als je boven de 800 gaat wel zorgen dat hij op een eigen groep staat waar geen andere apparaten op aangesloten staan. Dus eigen groep op de meterkast.biertjuh? schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:22:
@Kartmans1 en @BarryS, zoals ik het dus nu bij jullie lees kan de Sunpura ook gewoon op 2400W ingesteld worden?
Ja dat leek mij ook, helemaal met moderne stopcontacten. Stopcontact wordt dus niet heet bij bijvoorbeeld 2 uur laden op 2400 watt?BarryS schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:36:
[...]
Ik heb hem op een aparte groep en gebruik hem gewoon via een stekker. Dit kan makkelijk. Een standaard/goed stopcontact mag 230V/16A dat is 3680W dat mag. Daarnaast, mijn inbouw oven, zit ook gewoon op een standaard stopcontact, dus geen perilex of zo, en die verbruikt 3000 watt continu, en die kan ik ook uren lang aanzetten zonder problemen. De 2400 watt van de Sunpura is echt geen probleem m.i..
Niks om je zorgen over te maken volgens mij.Kartmans1 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:19:
[...]
Ja dat leek mij ook, helemaal met moderne stopcontacten. Stopcontact wordt dus niet heet bij bijvoorbeeld 2 uur laden op 2400 watt?
Zoals al door meerdere geschreven, gewoon op een aparte groep aansluiten, in de app het wattage aanpassen (en in mijn geval het batterij type (4800) aanpassen) en alles werkt perfect. Wordt echt niet warm bij 2400W hoor (wel een degelijke wcd monteren).biertjuh? schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:22:
Ik heb het set ook in Duitsland besteld en opgehaald, alle communicatie loopt erg goed en het ophalen ook!
Een flinke lap tekst voor wie daar van houdt 🤓
https://syscheck.nl/nl/sunpura-s2400-review/
Zelf heb ik ook een S2400 met 2x B2400 en zit ik ook in een huurwoning met PV op Oost, alleen geen dynamisch contract. Mijn primaire doel is van maart t/m oktober de opwekking op te slaan voor avondverbruik.
Mijn setje draait sinds 8 april en sindsdien verbruik ik 0,1 tot 0,3 kWh per dag van het net. Ben alvast aan het uitproberen voor als saldering straks wegvalt.
Je spoiler maakt me wel nieuwsgierig naar het tweede deel omdat ik overweeg een los setje balkonpanelen op de mppt-aansluitingen te plaatsen aan de westkant voor de avondzon, in combinatie met een derde B2400.
Fff wachten tot eind juni voor het vervolg... Maar vooruit, tweakers zijn niet van spoilers, dus:mickeutech schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:26:
Je spoiler maakt me wel nieuwsgierig naar het tweede deel omdat ik overweeg een los setje balkonpanelen op de mppt-aansluitingen te plaatsen aan de westkant voor de avondzon, in combinatie met een derde B2400.
Sinds April al in overleg met Sunpura i.v.m. een concreet traag oplopend vermogen van de PV als de SOC op 100% zit. (Eerst drop van vol PV vermogen, dan minimaal een kwartier wachten in stapjes van 30 seconden tot vol PV vermogen weer terug is in de Eigenverbruik mode). Tijdelijk op no-mode zetten (of vol vermogen terug leveren) zorgt ervoor dat je wèl direct (bij 100% SOC) je max. PV-back-to-grid behoudt.
Het is nog véél erger geweest, maar inmiddels in de 'finetune' fase van firmware testen. Het kan aan mijn specifieke setup liggen, hoor! Maar als je m'n review gelezen hebt, dan snap je inmiddels dat ik niet snel tevreden ben.
Klopt. Dus functioneel enkel en alleen Eigenverbruik.mickeutech schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:04:
Even voor mijn beeldvorming, dat is bij de modus Eigenverbruik, met de slider Geen invoer op Uitgeschakeld ?
Ik heb je review gelezen, en! zoals je zelf al zei veel tekst maar het las lekker weg. Veel herkenning in wat ik zelf al ervaarde en ook leuke nieuwe weetjes die ik nog niet wist over de donkere wintermaanden die ik ook nog moet uitzoeken.dasystemcheck schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Fff wachten tot eind juni voor het vervolg... Maar vooruit, tweakers zijn niet van spoilers, dus:
Ik kan me helemaal vinden ‘in wat je schreef over je eigen ervaringen en de support vanuit Sunpura in je review’ en ik kijk uit naar je vervolg.
:strip_exif()/f/image/xhLJGIp2gB6XAZYGpWzsdB3x.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/uJ9uJoJe6bGikhrfpxGvlnM9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7XP4Da7m2Xwq5OmrNvX4y6ui.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v15p2swPETiAt55phBf3rIJM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/929zY0rnefjfL3vKrg3DGfd5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zhKLcodgzyan7gXceANSupHc.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/9sCwOPVCphriZAT57yawn2Wm.jpg?f=fotoalbum_small)
/f/image/gB7AFTqbpZAYUNPtsdSW9web.png?f=fotoalbum_small)