• visuel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:28
Zou je een AEG Solarcube (AS-BBL09) kunnen uitbreiden met een Sunpura B2400 uitbreidingsbatterij.

Als 4,8 kWh te weinig is en 9,6 kWh te veel is voor je huishouden, dan zou je een 2,4 kWh uitbreidingsbatterij van Sunpura kunnen nemen.

• Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 22:51

Sleepyhead

Sleepy as always....

BarryS schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:20:
Op de site van Sunpura is de nieuwe app te zien. Ziet er goed uit!
https://sunpuraenergy.com/sunpura-app/

Helaas nog niet te downloaden. Benieuwd wanneer die uit komt.
Dat zou een hele verbetering zijn!
dasystemcheck schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:29:
[...]

Ik hoop dat ze in de backend in ieder geval de AI mode beter gaan optimaliseren; ik heb tot nu toe gemiddeld 2x per maand dat als de "tariff/cents" een waarde bevat (al dan niet met/zonder komma waardes), de AI mode beslist dat de enige respons 00:00-23:59 ontladen is.
Enkel 21% BTW waarde ingevuld werkt wèl altijd, maar geeft dan vaak een te uitgebreid schema.
Meer mensen last van? Meestal is het na 24-48 uur opgelost.

Ikzelf heb overigens Zonneplan, dus de uur-planning is voor mij afdoende, maar ik kan me voorstellen dat er in de app nog steeds een kwartier-planning gewenst is.
Is me nog niet opgevallen, ga het in de gaten houden. Ik zit bij Tibber en hij ziet wel kwartierprijzen, maar AI blokken zijn inderdaad per uur.
BarryS schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:53:
[...]

Nou bij mij was het een grote fix. Met de oudere versies werd er maar één of soms twee batterijen gedetecteerd van de 4. Maakte niet uit in welke volgorde ik ze stapelde of aan zette. Met deze laatste versies werken ze alle 4 perfect.

De app gaf geen beschikbare firmware update aan, ze hebben het vanuit Sunpura moeten pushen.
Ik heb hem dit weekend voor het eerst aangesloten en kreeg wel de update voor firmware in de app te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JVZ4f62L6hQBRU2LIXRFfX2Sjc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OaS3BV0Wmxk9tDjdWx9SZaIF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Sleepyhead op 28-03-2026 17:18 . Reden: screenshot met versies toegevoegd ]

stekkerdeal.nl

• FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-04 10:12
visuel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:52:
Zou je een AEG Solarcube (AS-BBL09) kunnen uitbreiden met een Sunpura B2400 uitbreidingsbatterij.

Als 4,8 kWh te weinig is en 9,6 kWh te veel is voor je huishouden, dan zou je een 2,4 kWh uitbreidingsbatterij van Sunpura kunnen nemen.
Samenwerking van B2400 en B4800 batterijen kan niet aldus Sunpura zelf, en alle verkopende partijen die daar wat over schrijven.

Twee verschillende merken samen lijkt me ook geen goed idee. De hardware kan misschien wel het zelfde zijn. Of de Firmware ook identiek is, is absoluut niet zeker.

• My Green ENergy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16-04 20:40
markee schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:37:
Sinds enkele weken de trotse bezitter van een PHEV. Met het oog op het verdwijnen van de salderingsregeling overweeg ik een tweede (en derde) Sunpura of extra cellen.

Op facebook vond ik bij een groep van de NVVPZ een kortingscode voor de Sunpura bij My Green Eenergy: nvvpz30. Weet alleen niet wat de geldigheid is.
Zo lang de samenwerking er is met NVVPZ zal deze blijven werken.

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-04 09:30
Ik overweeg deze Sunpura aan te schaffen. Ik leun zwaar op HASS, en de berichten vind ik niet bemoedigend mbt. de integratie van Sunpura in HASS. Read-only vind ik niet genoeg. Er wordt gesproken / half toegezegd dat local API (write) access er aan komt, maar wanneer (en hoe) is mij niet helder.

Is daar enig zicht op?
@My Green ENergy kunnen jullie dit nagaan bij jullie warme contacten?

🙏🏼 hoop op enig perspectief.

• MathieuL
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14-04 22:18
Na heel wat versies (28) via Claude heb ik de lokale TCP van de batterij kunnen ontwikkelen in een HA plugin. (Waarom Claude voor de naam AECC Battery heeft gekozen, weet ik niet)

Graag deel ik deze met jullie: https://github.com/Mathieuleysen/Sunpura-Local-TCP

Het totale opgeladen/ontladen krijg ik jammer genoeg lokaal niet in orde. Hiervoor gebruik ik de plugin van @markee :-)

Verder kan je via deze plugin lokaal (dus niet via de trage cloud) de batterij aansturen voor te laden/ontladen. Een interval van +- 6 tot 8 seconde is haalbaar. Sneller is de batterij jammer genoeg niet. Dit is wel veel stabieler is tegenover de cloud plugin (loopt nu al 8 dagen zonder problemen)

Bestanden kan je uploaden naar custom_components/aecc_local. Dan gewoon even je IP van de batterij (via router te vinden) ingeven met poort 8080.

Hopelijk werkt deze ook bij jullie! Enjoy & bij vragen mag je gerust reageren.

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:24
MathieuL schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:23:
Na heel wat versies (28) via Claude heb ik de lokale TCP van de batterij kunnen ontwikkelen in een HA plugin. (Waarom Claude voor de naam AECC Battery heeft gekozen, weet ik niet)

Graag deel ik deze met jullie: https://github.com/Mathieuleysen/Sunpura-Local-TCP

Het totale opgeladen/ontladen krijg ik jammer genoeg lokaal niet in orde. Hiervoor gebruik ik de plugin van @markee :-)

Verder kan je via deze plugin lokaal (dus niet via de trage cloud) de batterij aansturen voor te laden/ontladen. Een interval van +- 6 tot 8 seconde is haalbaar. Sneller is de battery jammer genoeg niet. Dit is wel veel stabieler is tegenover de cloud plugin (loopt nu al 8 dagen zonder problemen)

Bestanden kan je uploaden naar custom_components/aecc_local. Dan gewoon even je IP van de batterij (via router te vinden) ingeven met poort 8080.

Benieuwd, ik ga hier eens naar kijken.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

Verder kan je via deze plugin lokaal (dus niet via de trage cloud) de batterij aansturen voor te laden/ontladen. Een interval van +- 6 tot 8 seconde is haalbaar. Sneller is de batterij jammer genoeg niet. Dit is wel veel stabieler is tegenover de cloud plugin (loopt nu al 8 dagen zonder problemen)

Hulde! _/-\o_ Ik was dit zelf ook van plan uit te gaan zoeken!

stekkerdeal.nl

• _Maarten
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-03 10:44
Qoon3x schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:37:
[...]

Helaas lijkt ik pech te hebben.
Ben veel in contact met Sunpura, maar lijkt erop dat er iets met de hardware mis is.

Ze hebben alles geüpdate en gecheckt, maar de BMS error blijft komen zodra meer dan 1 batterij wordt aangezet.

Ze denken goed mee, dus hopelijk snel een oplossing.
Je hebt ook nog zoiets als Nederlands recht.
Product is niet goed. Dus de leverancier moet deze binnen 30 dagen vervangen. Je moet ze wel op de hoogte stellen binnen korte tijd. Daarna afspraken maken voor vervanging. En als ze dat niet willen he rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Soms is een product niet goed en dan mag je deze ruilen. Ook als er speciale voorwaarden worden gesteld als niet gebruiken...

Succes.

• markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:25
ivarv schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:47:
Ik overweeg deze Sunpura aan te schaffen. Ik leun zwaar op HASS, en de berichten vind ik niet bemoedigend mbt. de integratie van Sunpura in HASS. Read-only vind ik niet genoeg. Er wordt gesproken / half toegezegd dat local API (write) access er aan komt, maar wanneer (en hoe) is mij niet helder.

Is daar enig zicht op?

Zie comment van MathieuL onder die van jou: https://github.com/Mathieuleysen/Sunpura-Local-TCP!

Mocht je Custom Components acceptabel vinden dan zou je deze kunnen proberen.

• markee
Mooie dingen! Ga ik zeker proberen. Voeg je later nog de mogelijkheid toe om deze ook via HACS te installeren?

• BarryS
_Maarten schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Product is niet goed. Dus de leverancier moet deze binnen 30 dagen vervangen. Je moet ze wel op de hoogte stellen binnen korte tijd. Daarna afspraken maken voor vervanging. En als ze dat niet willen he rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Soms is een product niet goed en dan mag je deze ruilen. Ook als er speciale voorwaarden worden gesteld als niet gebruiken...

Succes.
Ik zal ook even een update geven over mijn contact met support van Sunpura.

Gelukkig had de firmware update mijn probleem met het niet detecteren van de batterijen opgelost.
Echter heb ik nog wel het probleem dat mijn omvormer ontzettend luid is wanneer de ventilator aan staat. Zij hebben dit nu erkend als een hardware defect een een RMA opgestart. Ik krijg een nieuwe omvormer toegezonden en een retourlabel om de defecte omvormer terug te sturen. Nette service dus.

Via wie loopt jou support contact?

Daarnaast ben ik bezig geweest de batterij mooi zichtbaar te krijgen in HomeAssistant. Heb wat template sensors moeten inrichten, maar met de HACS integratie "givtcp-battery-card" onderstaande card op mijn dashboard kunnen plaatsen, volledig werkend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uG-QOGlNpnQoZXKl9f82rOb6BU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VMyQ3viDV75De9mwBTLzVuIy.png?f=user_large

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• MathieuL
markee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Mooie dingen! Ga ik zeker proberen. Voeg je later nog de mogelijkheid toe om deze ook via HACS te installeren?
Intergratie aangepast! Kan nu via HACS gedownload worden.

Heb verder ook ineens de naam aangepast van AECC battery naar Sunpura Local TCP Control. Ook wat extra info in de readme :-)

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:18
_Maarten schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Succes.
Ze zijn nog steeds heel behulpzaam, dus heb goede moed 🙂 Als het goed is worden all 3 de batterijen volgende week omgewisseld.

• markee
BarryS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:29:
[...]
Jou Home Assistant integratie werkt vrij goed. Heb hem hiermee ook kunnen hangen in de Energy panel.
Echter missen er twee sensors die wel erg handig zijn voor de energy panel. De Discharge Power en de Charge Power.
...
Zou jij deze kunnen/willen toevoegen? Ik kan hier eventueel mee helpen mocht je willen.
Ik test dit momenteel lokaal en zal de update vanavond of morgen publiek maken. :henk

• BarryS
MathieuL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:32:
[...]

Intergratie aangepast! Kan nu via HACS gedownload worden.

Heb verder ook ineens de naam aangepast van AECC battery naar Sunpura Local TCP Control. Ook wat extra info in de readme :-)
Ik hoop er vanavond aan toe te komen deze te testen. Anders zeker later deze week. Dank je wel voor het werk so far.

• BarryS
markee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Ik test dit momenteel lokaal en zal de update vanavond of morgen publiek maken. :henk
Top! Zal dit testen!

Een andere RFC/verbetering zou zijn om de optie toe tevoegen om bepaalde sensoren zoals die charge/discharge power sensoren elke 5 seconden te refreshen. Voor de overige meer statische sensoren is de 30 seconde meer dan voldoende.

• BarryS
Helaas er gister avond nog niet aan toegekomen om bovenstaande nieuwe / geüpdatet integraties te testen. Will do asap.

Ander vraagje, gebruiken jullie de AI Smart Mode? En zo ja, klopt het dat je elke dat ok save moet drukken wil hij het schema aanpassen?

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:17
BarryS schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:17:
Ander vraagje, gebruiken jullie de AI Smart Mode? En zo ja, klopt het dat je elke dat ok save moet drukken wil hij het schema aanpassen?
Ja, dat klopt.
Wat ook klopt (voor geval je het nog niet gemerkt had), is dat je bij het aanpassen van de waardes van de AI Parameters je daarna opnieuw de Rate (Cent/kWh) en VAT meot invullen bij "Set Electricity Price".

Sunpura S2400 (2x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.6.7 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V0.05); HW P1

• My Green ENergy
ivarv schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:47:

Is daar enig zicht op?

Hi Ivar,

We hebben hier helaas geen zicht op, ze zijn constant bezig met het verbeteren van het product en een nieuwe op de markt te brengen dit jaar. Ik zal deze vraag nog eens stellen.

Ik zie hier een aantal dingen voorbij komen die wellicht snel te verhelpen zijn door Sunpura.
Mochten jullie een aantal dingen verbeterd willen zien in de app of juist rare dingen zien. Zou ik graag een lijstje ontvangen zodat ik dit met Sunpura kan bespreken. Uiteraard zonder beloftes echter staan ze open voor feedback.

Hoe ?
Reageer dan op dit bericht en kopieer en plak het in je bericht en voeg je eigen punten toe. Dan zal ik dit met hun bespreken. :*) eind datum toevoegingen: 14 April
  • begin hier.

• visuel
dasystemcheck schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Ja, dat klopt.
Wat ook klopt (voor geval je het nog niet gemerkt had), is dat je bij het aanpassen van de waardes van de AI Parameters je daarna opnieuw de Rate (Cent/kWh) en VAT meot invullen bij "Set Electricity Price".
Wat vul je hier (Rate en VAT) in als je bij het bovenste veld een dynamische energieleverancier (Netherlands/Zonneplan) hebt ingevuld?
Ik heb ze maar gewoon op 0 laten staan, maar het valt me op dat de prijzen dan te laag worden weergegeven en zonder belasting.

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

My Green ENergy schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Hi Ivar,

We hebben hier helaas geen zicht op, ze zijn constant bezig met het verbeteren van het product en een nieuwe op de markt te brengen dit jaar. Ik zal deze vraag nog eens stellen.

Ik zie hier een aantal dingen voorbij komen die wellicht snel te verhelpen zijn door Sunpura.
Mochten jullie een aantal dingen verbeterd willen zien in de app of juist rare dingen zien. Zou ik graag een lijstje ontvangen zodat ik dit met Sunpura kan bespreken. Uiteraard zonder beloftes echter staan ze open voor feedback.

Hoe ?
Reageer dan op dit bericht en kopieer en plak het in je bericht en voeg je eigen punten toe. Dan zal ik dit met hun bespreken. :*) eind datum toevoegingen: 14 April
  • begin hier.
Goed initiatief, mijn ervaringen met de huidige app:
- Vertalingen zijn rommelig; meerdere teksten zijn duidelijk niet goed vertaald
- Overzicht is rommelig, en er wordt bij mij geen besparing data getoond terwijl ik wel dynamische prijzen en AI modus aan heb staan
- AI Smart Mode: je moet elke dag handmatig op Save drukken om het schema bij te werken, het past zich niet automatisch aan

Ik ben zelf net uitgenodigd voor het beta-programma van de nieuwe app (link vandaag per mail ontvangen, ben aan het opzetten) en zal komende week testen en delen.

[ Voor 0% gewijzigd door Sleepyhead op 31-03-2026 13:42 . Reden: spelling ]

stekkerdeal.nl

• dasystemcheck
visuel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:52:
[...]

Wat vul je hier (Rate en VAT) in als je bij het bovenste veld een dynamische energieleverancier (Netherlands/Zonneplan) hebt ingevuld?
Ik heb ze maar gewoon op 0 laten staan, maar het valt me op dat de prijzen dan te laag worden weergegeven en zonder belasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeM9Bn002jnwkP8rgpIMt9zZM5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuIX2wS7X2T8L9zvskSx6pM8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QEugtGiEU1rDmzyDe3kzoKuKfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wnrekpkqD4s4sLOodtQqT9A.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit is wat ik ingevuld heb en wat absoluut andere uren genereert dan enkel BTW of niets invullen.
Let er op dat je komma vermelding doet, geen punt (10,82).

Sunpura S2400 (2x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.6.7 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V0.05); HW P1

• dasystemcheck
Sleepyhead schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:51:
[...]
- AI Smart Mode: je moet elke dag handmatig op Save drukken om het schema bij te werken, het past zich niet automatisch aan
Het zou kunnen dat je net een ‘misser’ hebt; dit probleem heb ik ongeveer 2x per maand. En lost zich bij mij gedurende de nacht toch op (tussen 00:00-03:00).
Wat mij sowieso opviel is dat het in december/januari veel vaker niet geladen werd en inderdaad dan in de ochtend handmatig gedaan moest worden.
Wat wèl consistent werkt is als alleen VAT ingevuld wordt en geen waarde bij tariff/cents.

• dasystemcheck
My Green ENergy schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:38:
[...]
…ze zijn constant bezig met het verbeteren van het product en een nieuwe op de markt te brengen dit jaar.

…zodat ik dit met Sunpura kan bespreken. Uiteraard zonder beloftes echter staan ze open voor feedback.
Ze staan zéker open voor feedback, dat kan ik bevestigen n.a.v. m’n eigen ervaringen van de afgelopen maanden.
Nog sterker; er kwam van hun kant de vraag of ze zich als fabrikant kunnen aanmelden op het forum zodat ze ook hier kunnen ondersteunen? Ik heb aangegeven dat ze er goed aan doen om ook jou als partner daarvoor te benaderen.
Mag een fabrikant zich überhaupt onder de Tweakers mengen?

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

dasystemcheck schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Het zou kunnen dat je net een ‘misser’ hebt; dit probleem heb ik ongeveer 2x per maand. En lost zich bij mij gedurende de nacht toch op (tussen 00:00-03:00).
Wat mij sowieso opviel is dat het in december/januari veel vaker niet geladen werd en inderdaad dan in de ochtend handmatig gedaan moest worden.
Wat wèl consistent werkt is als alleen VAT ingevuld wordt en geen waarde bij tariff/cents.
Goed punt, want ik kijk vaak voor het slapen gaan rond 01:00 wat het schema voor de volgende dag is!
Sleepyhead schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:51:
[...]
Ik ben zelf net uitgenodigd voor het beta-programma van de nieuwe app (link vandaag per mail ontvangen, ben aan het opzetten) en zal komende week testen en delen.
Beta app is geinstalleerd en eerste indruk is goed, veel overzichtelijker en meer inzicht in besparing en dergelijke. Voelt soms wel nog wat slomer aan als de oude, maar is nog in beta.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWO8aO7FIloqOdTmc5qzt6L_FTw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PSEg6MbMag2WUIVeelGqU0G7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ2S4KXnbNaFDuyx7ivjkUxYkFE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/47IvEeW2YYqhv6zEo0XJ7dOU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XAcLD8WLP5OGnHEP9gS5kReUEA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/E6VhqMCTdvoyqafx320pxrT7.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmuqytk7M9sjgnw5BAvvb1L5g5M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EGHrRnWuL2Oj8Axvdsq8FhjT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akruq07lqOIXUbW32aYj6Hamvm4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wPX4saBmeuXBenRbAWeyqL1f.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-zeQkJbp72FqrADmEFRqjtRRSo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/y3nad8G55WwtD0hOFvQnjJuz.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 67% gewijzigd door Sleepyhead op 31-03-2026 13:39 ]

stekkerdeal.nl

• visuel
dasystemcheck schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:53:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit is wat ik ingevuld heb en wat absoluut andere uren genereert dan enkel BTW of niets invullen.

Is 500W niet erg weinig voor het vermogen dat je huis/meter aan kan?

[ Voor 4% gewijzigd door visuel op 31-03-2026 15:50 ]

• dasystemcheck
visuel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:49:
[...]
Is 500W niet erg weinig voor het vermogen dat je huis/meter aan kan?
Ja en nee.
Ik heb 'm op 0,5 kwh gezet, omdat ik niet wil dat 'ie op volle 2500W gaat laden op de lage prijs uren, want;
dat zijn ná half maart vaak de 10:00-15:00 uren (ongeveer). Op die momenten wil ik dat 'ie maximaal 500W van het net haalt náást de zonne-energie.
Voor je beeldvorming; 'k heb 6x380W op oost liggen en 3x420W op zuid.
Van begin maart - laatste week maart kon ik in de middaguren de 4,8kW nèt niet vol krijgen; in die goedkoopste uren is die 500W uit het net nèt genoeg.
Sinds deze week gebruik ik Self-consumption, want de lichturen zijn inmiddels genoeg om 'm vol te krijgen.

In Dec/Jan/Feb stond 'ie wèl op de volle 2,5 kWh, want dan wilde ik dat 'ie in de nacht-goedkoopste uren binnen 2 uur vol was.

... Eerlijkheidshalve bij deze even de melding dat ik een tester ben, ik wil zo veel mogelijk scenario's uitgeprobeerd hebben vóór 2027...

• visuel
Ok, bedankt voor de uitleg.
Ik begreep dat die instelling gebruikt wordt om aan te geven hoeveel vermogen er veilig langs je slimme meter kan gaan, zonder dat deze over-belast wordt. Dus bij 1 fase 25A is dat bij 220V precies 5500. Volgens mij is het daarom ook de default instelling. Dus als ik in huis 3000W nodig heb, dan weet de AI-regelmodus dat er nog veilig 2500W extra geladen kan worden in de batterij.
Het maximaal AC vermogen wat de batterij aan kan voor het laden en ontladen stel ik in bij de instellingen van de batterij op 2400W.
Of begrijp ik het helemaal verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPla3yWHKBL4TyXh5unyWvmxhL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gS27cb3gQWxpcgadyYDinD3M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door visuel op 31-03-2026 22:03 ]

• BarryS
dasystemcheck schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:53:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb hem met Zonneplan ook op 10.82 cent staan en 21% btw.

• visuel
Met 10.82 ct/kWh en 21% BTW komt de prijs inderdaad meer in de buurt van de werkelijke zonneplan-prijzen.
Vandaag bijvoorbeeld geeft de zonneplan app: 23.92/35.67 en de waarde in de thuisbatterij app geeft: 23.93/39.51.
Is dit uit ervaring de beste waarde of is het ergens anders op gebasseerd?

• dasystemcheck
visuel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:33:
Met 10.82 ct/kWh en 21% BTW komt de prijs inderdaad meer in de buurt van de werkelijke zonneplan-prijzen.
Vandaag bijvoorbeeld geeft de zonneplan app: 23.92/35.67 en de waarde in de thuisbatterij app geeft: 23.93/39.51.
Is dit uit ervaring de beste waarde of is het ergens anders op gebasseerd?
Het is absoluut ergens anders op gebaseerd en niet ervaring (vorig jaar had ik Tibber en was er op het forum iemand die de waarde daarvoor toen gepost had). In het geval van dit jaar komt de waarde 10,82 uit een uitgebreide discussie met Claude of Perplexity of ChatGPT… ik heb de conversatie even niet bij de hand, maar ik kan je vertellen dat AI soms oerdom is, ook al geef je ‘m alle benodigde data (ik mijn geval screenshots, bergen beredenatie, ‘m om de oren slaan met een concrete, uitgebreide prompt). Uiteindelijk bleek de berekening heel simpel te zijn en zou het me niet verbazen als er ergens op het forum een topic over is.

• visuel
Vanochtend zag ik met de 10.82 instelling dit programma:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mf3j8CJZA6PMIpmz6F0ZKoyQOcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVbp7tbydjI4mFgd9eZeZ6u0.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik alles op 0.0 zet krijg ik dit programma:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XGbSQeGcHbPr_RG1CGtsJS89B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DN9wko9J9gFrzlnFwuU7acj4.jpg?f=fotoalbum_large

Snap je dat nou?

• BarryS
visuel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:31:
Vanochtend zag ik met de 10.82 instelling dit programma:
[Afbeelding]

Als ik alles op 0.0 zet krijg ik dit programma:

[Afbeelding]

Snap je dat nou?
Heel raar, idd. Ik kreeg vandaag ook geen goed scenario met die leveringskosten ingevuld. Gisteren maakte hij een perfect schema nog. Ook al paste ik de price gap aan van 8 cent naar bijvoorbeeld 3 cent alsnog koos hij geen moment om te laden (of bij te laden bovenop de Zonne opwek van mijn bestaande installatie). Terwijl de accu wel leeg was.

Daarnaast vraagje aan jullie. Zien jullie bij het AI-schema als je die opslaat de batterij capaciteit? Bij mij wordt 0 weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3M51rZfw5_bqaTZn_mmpPYRQbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjUWZMpc1aQrOjdjsdyVrkFy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door BarryS op 02-04-2026 14:14 ]

• visuel
Bij mij ook 0 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7449N38HqsGrvtGEGS201Lf5NI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6wcqA3mOWdricmLd4xXFkMt.jpg?f=fotoalbum_large

• dasystemcheck
@BarryS & @visuel , ik heb dit zelfde ervaren. Het is een inconsistent verschijnsel: voer 5 cent in en dan maakt hij nog wel een schema, blijkbaar is dat bij vandaag een drempel om wel een schema te krijgen.
'k Heb dit vastgelegd en bij Sunpura gemeld; ik raad jullie aan om dat ook te doen, want dit is een repetitief probleem dat om onverklaarbare reden om de zoveel tijd gebeurd. Ik heb wel een beredenatie, maar kan die nog niet hard maken; De 5 cent (van vandaag) is namelijk precies het verschil van de gemiddelde dagprijs en laagste prijs. 6 cent zit daar boven en dan maakt hij geen schema, <= 5 cent maakt wel een schema.
Echter; die logica gaat niet elke keer op volgens mij.

• visuel
Je uitleg snap ik.
Maar ik dacht zelf gewoon 0ct te gaan gebruiken.
De laagste prijs blijft toch ook met 0 de laagste prijs. Zo ook de hoogste prijs. Alleen de prijzen komen niet precies overeen met de werkelijke prijzen. Maar het programma wordt wel goed opgesteld.

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-04 20:41
Ok, "help".

Ik heb een paar dagen de Sunpura met 1 batterij gedraaid. Even uitproberen en spelen met de juiste plek (en omdat ik door een knieoperatie niet zoveel zijn had om die batterijen de trap op te tillen... :P )

Maar ik zet de stack uit uit, bouw hem op met 2 extra batterijen (dus 3 totaal), zet alles weer aan en hij ziet nog steeds 1 batterij. Dus de vragen:

- Zit er nog een volgorde waarin je de batterijen moet aanzetten (heb nu van onder tot boven alles aangezet (en andersom uit). Dus de omvormer als laatste aanzetten
- Duurt het misschien even voordat de omvormer de nieuwe batterijen ziet?
- Iets anders?

Firmware:
BMS Versie 2.01, DSP 6.31, Collector 1.4.9.9.7, DSP Library 1.17

• visuel
Moet je extra batterij niet eerst als nieuw apparaat toevoegen?

• BarryS
visuel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:04:
Moet je extra batterij niet eerst als nieuw apparaat toevoegen?
Nee dat is alleen bij de inverter.

• mickeutech
  • Laatst online: 21:54
https://youtu.be/Z2MVGwefoHQ

Rond 3:25 '...van boven naar beneden...'

• My Green ENergy
HI All !

Voor degene die de beta versie willen testen: https://www.pgyer.com/sunpura-android-5

Feedback kan gestuurd worden naar: frank@novgen-ess.com

Vorige post over feedback naar Sunpura met de huidige app komt te vervallen. Dit heeft weinig zin nu ze de Beta uitgegeven hebben om te testen.

IOS gebruikers: Mail even naar: lauren@sunpuraenergy.com En vraag om de Beta versie van de app en dat je hem wilt testen. Daarna je feedback sturen naar: frank@novgen-ess.com

LET OP:
-Omschrijf duidelijk wat de aanbevelingen zijn met foto's desnoods aangeduid met pijltjes.
-Wat er als advies word gegeven wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk veranderd, houd daar rekening mee.
-Mail niet elke dag losse punten, verzamel deze in het liefst 1 mail en stuur deze op.
-Eind april stopt de beta versie. (naar mijn weten)

Good luck !

• dasystemcheck
My Green ENergy schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:54:
IOS gebruikers: Mail even naar: lauren@sunpuraenergy.com En vraag om de Beta versie van de app en dat je hem wilt testen. Daarna je feedback sturen naar: frank@novgen-ess.com
LET OP:
-Omschrijf duidelijk wat de aanbevelingen zijn met foto's desnoods aangeduid met pijltjes.
-Wat er als advies word gegeven wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk veranderd, houd daar rekening mee.
-Mail niet elke dag losse punten, verzamel deze in het liefst 1 mail en stuur deze op.
-Eind april stopt de beta versie. (naar mijn weten)
Ik heb meerdere punten die in de beta (nog) niet functioneel zijn, of door mijn setup komen:
1. De Stroom Analyse geeft bij mij een "De huidige meter ondersteunt geen energieflowdiagram".
Zou dat door het gebruik van de HW P1 meter komen, of door mijn oudere slimme meter die DSMR 4.2 hanteert?
2. Maand/Jaar/Totaal gegevens blijven leeg, enkel 'Dag' werkt.
3. Besparingen bevat vaste waarde '€12.7', Maand/Jaar/Totaal blijven leeg.
4. (Nog) Geen uitleg over hoe de berekening van 'inkomsten' en 'CO2 reduction' de waardes bepaald (sowieso een 'model' waarde op basis van theoretische stellingen, neem ik aan?)
5. Wie/Waarom is er een 'ranking' toegevoegd? Het nut daarvan ontgaat mij volledig.

Ik zou bovenstaande uiteraard kunnen mailen naar frank@novgen-ess.com, maar ik gun ze hun holiday nog even. Hier op 't forum zijn er misschien al mensen die bovengenoemde punten óók doorgegeven hebben en/of al een antwoord op hebben?

• bove027
bove027 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:37:
Ok, "help".

Ik heb een paar dagen de Sunpura met 1 batterij gedraaid. Even uitproberen en spelen met de juiste plek (en omdat ik door een knieoperatie niet zoveel zijn had om die batterijen de trap op te tillen... :P )

Maar ik zet de stack uit uit, bouw hem op met 2 extra batterijen (dus 3 totaal), zet alles weer aan en hij ziet nog steeds 1 batterij. Dus de vragen:

- Zit er nog een volgorde waarin je de batterijen moet aanzetten (heb nu van onder tot boven alles aangezet (en andersom uit). Dus de omvormer als laatste aanzetten
- Duurt het misschien even voordat de omvormer de nieuwe batterijen ziet?
- Iets anders?

Firmware:
BMS Versie 2.01, DSP 6.31, Collector 1.4.9.9.7, DSP Library 1.17
Ok, de omvormer ziet alleen de bovenste batterij. Alle 3 de batterijen individueel aangesloten en verschillend opgeladen (zodat ik ze uit elkaar kan halen) en als ik stapel (2 of 3 batterijen) dan pakt hij alleen de bovenste. Op naar support!

En ja, de bescherm rubbertjes zijn uit de onderkant ;)
Klassiek gevalletje Plug&Pray :D

[ Voor 23% gewijzigd door bove027 op 05-04-2026 13:16 ]

• superwuppie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-04 22:06

Ik krijg deze melding:

Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: No valid response from 10.0.0.52:8080 after 1 consecutive failures

Ip adres is 100% goed.
Wat kan hier een oorzaak van zijn?

• BarryS
bove027 schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:24:
[...]

Ok, de omvormer ziet alleen de bovenste batterij. Alle 3 de batterijen individueel aangesloten en verschillend opgeladen (zodat ik ze uit elkaar kan halen) en als ik stapel (2 of 3 batterijen) dan pakt hij alleen de bovenste. Op naar support!

En ja, de bescherm rubbertjes zijn uit de onderkant ;)
Klassiek gevalletje Plug&Pray :D
Je moet even contact opnemen met Sunpura hun moeten vervolgens de Collector Version en de DSP Library version updaten.

Dat was bij de oplossing. Vervolgens werden alle 4 de batterijen direct herkend. Je kan dit helaas niet zelf doen. Moet via hun support.

Mijn omvormer is vervangen vanwege een hele luide ventilator, helaas weer eentje ontvangen met oude firmware en nu wordt er weer maar één batterij herkend. Ik wacht nu op dat hun de firmware weer updaten.

• BarryS
superwuppie schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:09:
[...]

Ik krijg deze melding:

Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: No valid response from 10.0.0.52:8080 after 1 consecutive failures

Ip adres is 100% goed.
De integration werkte bij mij perfect. Nu een nieuwe omvormer ontvangen omdat mijn vorige een extreem luide ventilator had. Deze heeft de oudere Collector Version en DSP Library Version, en nu krijg ik ook die foutmelding. Ik vermoed dat het daardoor komt. Of anders door de recente HomeAssistant update.

• MathieuL
superwuppie schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:09:
[...]

Ik krijg deze melding:

Ip adres is 100% goed.
BarryS schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:57:
[...]

De integration werkte bij mij perfect. Nu een nieuwe omvormer ontvangen omdat mijn vorige een extreem luide ventilator had. Deze heeft de oudere Collector Version en DSP Library Version, en nu krijg ik ook die foutmelding. Ik vermoed dat het daardoor komt. Of anders door de recente HomeAssistant update.
Zou inderdaad mogelijks door de Library Version kunnen komen. Alles in mijn HA is up to date en de integratie werkt nog perfect. Mijn batterij zit op: BMS v0.9, collector 1.4.9.9.7, DSP Main v6.31, DSP Library v1.17

Ben je verder ook zeker dat je HA op hetzelfde netwerk zit en dat hij rechtstreeks kan praten met de batterij? Ik moet mijn HA bijvoorbeeld met hetzelfde wifi netwerk verbinden, omdat de LAN er niet bij kan (access point zit er tussen)

[ Voor 3% gewijzigd door MathieuL op 06-04-2026 14:21 ]

• BarryS
MathieuL schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:19:
[...]

[...]

Zou inderdaad mogelijks door de Library Version kunnen komen. Alles in mijn HA is up to date en de integratie werkt nog perfect. Mijn batterij zit op: BMS v0.9, collector 1.4.9.9.7, DSP Main v6.31, DSP Library v1.17

Ben je verder ook zeker dat je HA op hetzelfde netwerk zit en dat hij rechtstreeks kan praten met de batterij? Ik moet mijn HA bijvoorbeeld met hetzelfde wifi netwerk verbinden, omdat de LAN er niet bij kan (access point zit er tussen)
Ik weet zeker dat hij in hetzelfde netwerk zit, gezien hij met mijn vorige inverter wel werkte. Zodra Sunpura mijn nieuwe inverter heeft bijgewerkt zak ik direct weer testen.

• bove027
BarryS schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:55:
[...]

Je moet even contact opnemen met Sunpura hun moeten vervolgens de Collector Version en de DSP Library version updaten.

Dat was bij de oplossing. Vervolgens werden alle 4 de batterijen direct herkend. Je kan dit helaas niet zelf doen. Moet via hun support.

Mijn omvormer is vervangen vanwege een hele luide ventilator, helaas weer eentje ontvangen met oude firmware en nu wordt er weer maar één batterij herkend. Ik wacht nu op dat hun de firmware weer updaten.
Inmiddels via de app een mailtje gestuurd, hopelijk kunnen ze wat doen. Volgens mij zit ik al op de laatste firmware, maar gezien de berichten hier heb ik goede hoop

• FZRein
bove027 schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:11:
[...]
Inmiddels via de app een mailtje gestuurd, hopelijk kunnen ze wat doen. Volgens mij zit ik al op de laatste firmware, maar gezien de berichten hier heb ik goede hoop
Ik begon met 2 batterijen en had ook het probleem dat er maar 1 gezien werd. De SOC was wel juist en via een Home Wizard plug zag ik dat er meer in ging en uit kwam dan de 2,4 kWh van 1 batterij. Na een Firmware update was het probleem nog niet opgelost.
Nadat ik 2 batterijen bijkocht, omdat ik (mijn dank aan mygreenenergy.nl, had ik het eerder geweten, had ik mijn eerste set ook bij jullie gekocht), sowieso niet uitkwam met 2, kon ik testen. Ik heb een stack van 3 kunnen maken die wel goed gezien werd. Daardoor heb ik kunnen uitsluiten dat 1 B2400 module niet goed werkt. Hij laad en ontlaad wel maar gooit de stack helemaal in de war. In de tussentijd had ik goed contact met Sunpura en samen het probleem kunnen vinden.. Mijn defecte batterij wordt snel vervangen. Helaas geen voorraad in Nederland dus hij moet vanuit het buitenland komen.

Kortom, ik weet zeker dat jou problemen ook worden opgelost. Helaas kost het even wat tijd en misschien ergernis. Maar ik moet zeggen dat de support van Sunpura wel goed en snel is.

• FZRein
Heeft iemand hier al eens getest wat er gebeurt als je de S2400 batterij aansluit op zowel de AC als de MPPT aansluiting?

Aangezien wij op het dak van ons huis 3 panelen op oost en 7 op west hebben (10x 430Wp), hebben wij in de zonnige maanden lang veel zon om de batterijen te laden, maar minder in de wintermaanden. Mijn idee is om een paar panelen bij te kopen, omdat ze niet zo duur meer zijn, en die op het dak van onze schuur richting zuid te zetten. Direct aangesloten op de MPPT ingangen (2x 1000W) dus geen micro omvormer kosten en verliezen. Voor wat ik begreep is in de wintermaanden op zuid de meeste zon. Gewoon om zo lang en veel mogelijk naar NOM te gaan.

ik hoor graag jullie ideeën hier over, denk ik de juiste kant op, of is het totale onzin?

• dasystemcheck
FZRein schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:51:
Heeft iemand hier al eens getest wat er gebeurt als je de S2400 batterij aansluit op zowel de AC als de MPPT aansluiting?

...

Direct aangesloten op de MPPT ingangen (2x 1000W) dus geen micro omvormer kosten en verliezen. Voor wat ik begreep is in de wintermaanden op zuid de meeste zon. Gewoon om zo lang en veel mogelijk naar NOM te gaan.
Ik heb zelf 3x 400W panelen op de MPPT ingangen aangesloten; 1x 400W op de ene en 2x 400-450W in serie op de andere. Panelen liggen op 20 graden zuid. Voltage en Ampere zitten op deze manier goed en ruim binnen de marges (3 verschillende merken panelen, maar elk ~34V-39V en 11A-13A).
Ik ben nog aan het testen/reviewen en ben even voorzichtig met m'n conclusie:
Het lijkt er namelijk op dat de MPPT-tracking vroegtijdig ingrijpt als er totaal (dus de combinatie) meer dan 1000W opgewekt wordt, want dan dropt het vermogen naar 0 W voor ongeveer 10 seconden (soms langer).
Echter, omdat dat nog maar 2x gebeurd is kan ik dat niet met zekerheid zeggen wat de oorzaak is, omdat S2400 rond het middaguur al vol was en er volop teruggeleverd werd.
Er zijn al momenten geweest waarbij ik nagenoeg maximaal vermogen opving (op zich al bijzonder; in deze jaargetijde 1100~1200W vangen).

[ Voor 2% gewijzigd door dasystemcheck op 06-04-2026 21:14 . Reden: A, V, W verduidelijking ]

• FZRein
dasystemcheck schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:02:
[...]

Ik heb zelf 3x 400W panelen op de MPPT ingangen aangesloten; 1x 400W op de ene en 2x 400-450W in serie op de andere. Panelen liggen op 20 graden zuid. Voltage en Ampere zitten op deze manier goed en ruim binnen de marges (3 verschillende merken panelen, maar elk ~34V-39V en 11A-13A).
Ik ben nog aan het testen/reviewen en ben even voorzichtig met m'n conclusie:
Het lijkt er namelijk op dat de MPPT-tracking vroegtijdig ingrijpt als er totaal (dus de combinatie) meer dan 1000W opgewekt wordt, want dan dropt het vermogen naar 0 W voor ongeveer 10 seconden (soms langer).
Echter, omdat dat nog maar 2x gebeurd is kan ik dat niet met zekerheid zeggen wat de oorzaak is, omdat S2400 rond het middaguur al vol was en er volop teruggeleverd werd.
Er zijn al momenten geweest waarbij ik nagenoeg maximaal vermogen opving (op zich al bijzonder; in deze jaargetijde 1100~1200W vangen).
interessant verhaal, dus ik begrijp uit jou test opstelling dat de beide MPPT aansluitingen goed balanceren ondanks dat ze niet het zelfde aan PV opbrengst hebben. wat ik graag wil weten is;

wat doe de S2400 als die aangesloten is aan het huis dmv de AC stekken en!. aangesloten op de MPPT stekkers... dus echt hybride..

ik ga dit morgen zelf testen. ik laat de batterij aangesloten aan het huis, laden en ontladen, opbrengst van de PV en vraag van grootverbruikers.. daarnaast zal ik mijn camping 60Wp paneel met MC4 stekkers en verlengkabels aansluiten op 1 van de MPPT aansluitingen en zal ik in de Sunpura app kijken wat er gebeurt. of de een, de ander of beide de batterijen laden.

• dasystemcheck
FZRein schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:32:
[...]
interessant verhaal, dus ik begrijp uit jou test opstelling dat de beide MPPT aansluitingen goed balanceren ondanks dat ze niet het zelfde aan PV opbrengst hebben.
Ja, ze balanceren goed en het wordt ook goed in de app weergegeven. Hier een screenshot van afgelopen zaterdag rond 15:24u:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGEOPJcYVjEjg_sOeCHSvlPABQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eitRth8wV3VVArF8zTelTvSn.jpg?f=fotoalbum_large
wat doe de S2400 als die aangesloten is aan het huis dmv de AC stekken en aangesloten op de MPPT stekkers... dus echt hybride..
In Eigengebruik mode laadt hij eerst de batterijen en gaat dan (tot toegestane waarde… 800W als ‘ie niet op een eigen groep zit) terugleveren.
Zodra er dan een waterkoker of wasmachine aan de gang gaat gebruikt hij éérst z’n overschot van zonne-energie (accu blijft vol) en vult aan met accu als er meer nodig is.

• superwuppie

Ik heb de zelfde software versie van alles (al zie ik ook mensen met een bms versie van 2.01)
Alles zit in het zelfde netwerk. Ik heb nog een andere applicatie van sunpura lopen op de HA en die ziet hem wel.

• BarryS
superwuppie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:14:
[...]

Ik heb de zelfde software versie van alles (al die zie ik ook mensen met een bms versie van 2.01)
Alles zit in het zelfde netwerk. Ik heb nog een andere applicatie van sunpura lopen op de HA en die ziet hem wel.
Allereerst. Echt top service van Sunpura. Zoals ik al eerder had aangegeven kwam mijn oude inverter met outdated Controller Version en DSP Library Version en een super luide ventilator van +65db wanneer deze aan stond.

Ik heb 4 batterijen voor totaal 9.6kWh. Er werden er telkens maar 1 of 2 gedetecteerd. Maakte niet uit in welke volgorde ik ze gestapeld had. Afhankelijk van de reboots of hij er 1 of 2 detecteerde. Sunpura heeft toen de firmware geüpdated, waarna alle 4 de batterijen succesvol werkte. Tevens heb ik het standby verbruik omlaag zien gaan, en laad/ontlaadt hij op 99% (zo'n 2390 watts) i.p.v. op de oudere firmware waar hij op zo'n 2350 watts laadde/ontlaadde. Maar de ventilator bleef erg luid.

Ik heb toen een nieuwe inverter van Sunpura opgestuurd gekregen. Deze was binnen een week binnen. De ventilator is echt véél stiller. Ik heb mijn vrouw er nu niet meer over horen klagen. Sterker nog, meestal hebben we niet eens door dat hij aanstaat. De batterij staat op zolder in het washok, dus achter een gesloten deur, en het geluid wordt nu vrijwel volledig gedempt. Dus dit komt nu overeen met wat ik in reviews en hier op het forum had gezien. Ik heb dus gewoon peg gehad met de eerste inverter. Echter, kwam de nieuwe inverter wel weer met verouderede firmwares, waardoor er weer maar één batterij werd gedetecteerd. Ook kreeg ik nu de Local API integration, die hier op het forum was gepost, niet meer aan de praat.

Vanmiddag heeft Sunpura de firmware weer geüpdated. Alle 4 de batterijen worden nu weer succesvol gedetecteerd. Zie heb weer op max laden/ontladen, etc. Tevens werkt nu de Local API integration weer.

Dus ik kan drie dingen bevestigen:
- Sunpura support is echt top. Via de mail meestal binnen 2 a 3 dagen een oplossing.
- De Local API doet het wanneer alle firmwares up-to-date zijn.
- Wanneer je meerdere batterijen hebt en je wilt dat je syteem optimaal presteert, neem dan contact op met Sunpura support per mail om de firmwares te laten bijwerken.

De nieuwe beta app heb ik nog wel wat test bevindingen en verbetervoorstellen voor. Maar die zal ik nog posten. Was even terug naar de oude app gedurende de inverter wissel.

Ik hoop dat Sunpura de app/bediening ook via de Local TCP / API gaat laten werken voor wanneer je bijvoorbeeld geen internet verbinding hebt.

Ik ben nu een zeer tevreden klant. Ik overweeg een tweede toren toe te voegen van 4,8kWh. Ik hou met dit soort mooie dagen een hoop zonnestroom nog over, en in de nacht kom ik er net 3 a 4 te kort als de warmtepomp het huis aan het verwarmen is.

Edit:

Dit zijn mijn firmware versies:
BMS version: V2.01
Collector Version: 1.4.9.9.7
DSP Main Version: V6.31
DSP Library Version: V1.17

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:36
Deze Sunpura kende ik niet doch lijkt me ook wel interessant. Zag dat deze in de lijst van Synergrid staat voor gebruik in België. Doch op het eerste zicht kon ik maar 1 verkoper vinden in belgië (Sustix) hmm.

Een extra positief punt vind ik, moest het echt zo zijn, is dat de connector welke de batterijen onderling verbindt, dat deze dubbel uitgevoerd is voor de polen? 2 pennen voor de + en 2 pennen voor de "min" van de batterijen?

De app zelf laat blijkbaar ook de batterij stroom en voltage zien dan heb je ook enigzins extra zicht op de toestand tezamen met het "percentage". Spijtig dat ik in België (bebat) amper verkopers kan vinden?

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:22
BarryS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:04:
[...]

Allereerst. Echt top service van Sunpura. Zoals ik al eerder had aangegeven kwam mijn oude inverter met outdated Controller Version en DSP Library Version en een super luide ventilator van +65db wanneer deze aan stond.

Ik heb 4 batterijen voor totaal 9.6kWh. Er werden er telkens maar 1 of 2 gedetecteerd. Maakte niet uit in welke volgorde ik ze gestapeld had. Afhankelijk van de reboots of hij er 1 of 2 detecteerde. Sunpura heeft toen de firmware geüpdated, waarna alle 4 de batterijen succesvol werkte. Tevens heb ik het standby verbruik omlaag zien gaan, en laad/ontlaadt hij op 99% (zo'n 2390 watts) i.p.v. op de oudere firmware waar hij op zo'n 2350 watts laadde/ontlaadde. Maar de ventilator bleef erg luid.

Ik heb toen een nieuwe inverter van Sunpura opgestuurd gekregen. Deze was binnen een week binnen. De ventilator is echt véél stiller. Ik heb mijn vrouw er nu niet meer over horen klagen. Sterker nog, meestal hebben we niet eens door dat hij aanstaat. De batterij staat op zolder in het washok, dus achter een gesloten deur, en het geluid wordt nu vrijwel volledig gedempt. Dus dit komt nu overeen met wat ik in reviews en hier op het forum had gezien. Ik heb dus gewoon peg gehad met de eerste inverter. Echter, kwam de nieuwe inverter wel weer met verouderede firmwares, waardoor er weer maar één batterij werd gedetecteerd. Ook kreeg ik nu de Local API integration, die hier op het forum was gepost, niet meer aan de praat.

Vanmiddag heeft Sunpura de firmware weer geüpdated. Alle 4 de batterijen worden nu weer succesvol gedetecteerd. Zie heb weer op max laden/ontladen, etc. Tevens werkt nu de Local API integration weer.

- Sunpura support is echt top. Via de mail meestal binnen 2 a 3 dagen een oplossing.
- Wanneer je meerdere batterijen hebt en je wilt dat je syteem optimaal presteert, neem dan contact op met Sunpura support per mail om de firmwares te laten bijwerken.

De nieuwe beta app heb ik nog wel wat test bevindingen en verbetervoorstellen voor. Maar die zal ik nog posten. Was even terug naar de oude app gedurende de inverter wissel.

Ik hoop dat Sunpura de app/bediening ook via de Local TCP / API gaat laten werken voor wanneer je bijvoorbeeld geen internet verbinding hebt.

Ik ben nu een zeer tevreden klant. Ik overweeg een tweede toren toe te voegen van 4,8kWh. Ik hou met dit soort mooie dagen een hoop zonnestroom nog over, en in de nacht kom ik er net 3 a 4 te kort als de warmtepomp het huis aan het verwarmen is.

Edit:

Ik heb zelf sinds kort de AEG S2400 AC plus/AS-BBL09-4.8K en toevallig vandaag een update gekregen
Het het zelf eerst niet in de gaten, want zag eerst in de app dat batterij niks meer deed en bij apparaten het bovenste bolletje rood was.
Maar goed update kwam dus binnen met vermelding dat het 10 min zou duren.
Nu merkte ik vanmiddag een klein dingetje op en dat is dat de batterij maar met 800W stond te laden , maar opbrengst van panelen was rond de 2300 nog wat.
Ik dus mailtje naar AEG support, maar tijdens het typen van mailtje zag ik dat het AC- laadvermogen leeg was?
Dat was volgens mij niet zo voor de update, ( ondertussen laadvermogen verhoogd), was dat geintje ook zo bij de update van de Sunpura?
BMS versie V 2.01
Collectorversie 1.4.9.9.7
DSP- hoofdversie V 6.31
DSP-bibliotheekversie 1.17

Dus zo te zien gewoon exact zelfde software

• BarryS
ivo1969 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:19:
[...]

Ik heb zelf sinds kort de AEG S2400 AC plus/AS-BBL09-4.8K en toevallig vandaag een update gekregen
Het het zelf eerst niet in de gaten, want zag eerst in de app dat batterij niks meer deed en bij apparaten het bovenste bolletje rood was.
Nu merkte ik vanmiddag een klein dingetje op en dat is dat de batterij maar met 800W stond te laden , maar opbrengst van panelen was rond de 2300 nog wat.
Ik dus mailtje naar AEG support, maar tijdens het typen van mailtje zag ik dat het AC- laadvermogen leeg was?
Dat was volgens mij niet zo voor de update, ( ondertussen laadvermogen verhoogd), was dat geintje ook zo bij de update van de Sunpura?
BMS versie V 2.01
DSP- hoofdversie V 6.31

Zojuist in de app gecontroleerd. Mijn settings lijken correct te zijn ook na deze update.

Misschien een verschil omdat deze handmatig uitgevoerd is door Sunpura ipv een standaard software update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXqKI0AwdZCjM6bspqmxVeZExPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1s9i8ulCRTI5tWHxbU1oCGk.jpg?f=fotoalbum_large

• ivo1969
BarryS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:49:
[...]

Zojuist in de app gecontroleerd. Mijn settings lijken correct te zijn ook na deze update.

Misschien een verschil omdat deze handmatig uitgevoerd is door Sunpura ipv een standaard software update.
Oke bedankt voor de terugkoppeling :) Je bent sneller dan AEG :) , maar die reageren eigenlijk ook vrij snel en met duidelijk antwoord.
Maar ik had zelf dus ook 2400 AC- laadvermogen ingevuld en dat vult toch een heel stuk sneller dan de 800W , want dat laadde de batterij op omdat AC-laadvermogen hier leeg was.
Ik heb zoals gezegd de vraag ook nog bij AEG zelf liggen en zal daar nog wel antwoord op krijgen, die zal ik hier als het gewenst is terugkoppelen
En nog even ter aanvulling, zo ziet het eruit binnen de AEG app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2fvmh1jNe6nFHq9Ysc51unf5vE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGZV41SQ1wpFFVR3ZHA4oZN7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door ivo1969 op 07-04-2026 18:05 ]

• My Green ENergy
ivo1969 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:19:
[...]

BMS versie V 2.01
DSP- hoofdversie V 6.31

Yes, dit is ook meerdere keren voorgekomen bij de Sunpura wanneer er een update is geweest.
Aan te raden is na een update de instellingen even na te lopen.

Dit is al aangegeven bij Sunpura, aangezien AEG een white label is van Sunpura zal dit ook opgelost zijn bij AEG als Sunpura dit aangepast heeft.

• ivo1969
My Green ENergy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:26:
[...]

Yes, dit is ook meerdere keren voorgekomen bij de Sunpura wanneer er een update is geweest.
Aan te raden is na een update de instellingen even na te lopen.

Dit is al aangegeven bij Sunpura, aangezien AEG een white label is van Sunpura zal dit ook opgelost zijn bij AEG als Sunpura dit aangepast heeft.
Oke dan had ik het toch zelf gelukkig redelijk snel in de gaten, bedankt voor je reactie 👍

• superwuppie

Ik heb de oorzaak ontdekt.. De andere applicatie zat hem in de weg. die heb ik uitgezet en direct verbinding!

• MathieuL
superwuppie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:16:
[...]

Ik heb de oorzaak ontdekt.. De andere applicatie zat hem in de weg. die heb ik uitgezet en direct verbinding!
Oke top! De batterij kan inderdaad maar 1 lokale verbinding maximum tegelijk gebruiken. Dit is getest door 2 aparte HA's op te zetten en beide te proberen verbinden via de lokale TCP integratie. Vanaf ik 1 van de 2 integraties uitzet, werkt het perfect. Misschien gebruikt je andere integratie dan toch iets van TCP?
BarryS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:04:
[...]

Edit:

Leuk om te horen dat de TCP terug werkt :) Zelfs als valt het internet weg, kan ik de batterij nog aansturen via de integratie. Enkel het totale verbuik (die ik via een andere integratie binnenkrijg) loopt via de cloud, dus zou dan niet meer binnenkomen.

Hiervoor gebruik ik een smartgateways p1 meter die via MQTT met HA praat (en niet de Homewizard p1 meter). Daardoor loopt alles lokaal en heeft internet er geen invloed op d:)b

• mickeutech
Complimenten aan de support van Sunpura 👍
Gisteren het setje ontvangen en 's avonds geplaatst. Alles ging heel soepel tot ik wilde testen met handmatig laden/ontladen. Out-of-the-box BMS versie 0.0 en de rest ook ouder dan de meesten hier.
Rond 23:00 een melding gemaakt met versie- en serienummers er in vermeld en rond 9:00 vanochtend een mail dat alles was bijgewerkt 😁

• dasystemcheck
Toch maar even een mailtje naar Sunpura gestuurd n.a.v. m’n hier, een paar pagina’s terug, gemelde PV power drops . Tijdens de live view van de HomeWizard Energy Socket gebeurd het toch opvallend vaak dat de totale PV wegvalt als er meer dan 600-700W geproduceerd wordt. Het is hooguit een paar seconden (en dus niet terug te zien in de dagtotalen), maar het levert wèl daarbij inconsistent een ‘netstoring’ (die er feitelijk niet is). De bekabeling is het niet (getest met een andere omvormer), HW energy socket verwisseld en maakt ook niets uit. Ben benieuwd of dit een user error of BMW/hardware issue is.
In de winter maanden overigens geen last van gehad, maar PV Total power kwam toen ook niet boven de 550W uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yV2sRD-Lv8b7jv70f62IWQ_OPTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k90BlcCCbHaSpC7zjdfgPFss.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryS
MathieuL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:38:
[...]

Oke top! De batterij kan inderdaad maar 1 lokale verbinding maximum tegelijk gebruiken. Dit is getest door 2 aparte HA's op te zetten en beide te proberen verbinden via de lokale TCP integratie. Vanaf ik 1 van de 2 integraties uitzet, werkt het perfect. Misschien gebruikt je andere integratie dan toch iets van TCP?

[...]

Leuk om te horen dat de TCP terug werkt :) Zelfs als valt het internet weg, kan ik de batterij nog aansturen via de integratie. Enkel het totale verbuik (die ik via een andere integratie binnenkrijg) loopt via de cloud, dus zou dan niet meer binnenkomen.

Hiervoor gebruik ik een smartgateways p1 meter die via MQTT met HA praat (en niet de Homewizard p1 meter). Daardoor loopt alles lokaal en heeft internet er geen invloed op d:)b
Ik heb de Local TCP integration zoals die nu bestaat uitgebreid met wat helper templates in HomeAssistant om dus ook bijvoorbeeld het totaal verbruik te meten.

Aangevuld met helper templates:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbpQ-lLqS7nnGLasddJ5h99dapU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C3vnoBg2qS3TqNcnxHgAHg3A.png?f=user_large
Mijn helper templates:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLg3gl9FsZi8oCL6vzTnyh5FRi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tl9MTq7G5alGqoM2mi9SOU8O.png?f=fotoalbum_large

Het enige wat ik nog mist, is het PV gedeelte van de omvormer. Dat doe ik wel vanuit een andere integratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkvNgrzg6Wu0MDGWU26CFMRw2J0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mpuBaCxQu8kKbZiJgXHeKyid.png?f=user_large

• BarryS
mickeutech schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:03:
Complimenten aan de support van Sunpura 👍
Gisteren het setje ontvangen en 's avonds geplaatst. Alles ging heel soepel tot ik wilde testen met handmatig laden/ontladen. Out-of-the-box BMS versie 0.0 en de rest ook ouder dan de meesten hier.
Rond 23:00 een melding gemaakt met versie- en serienummers er in vermeld en rond 9:00 vanochtend een mail dat alles was bijgewerkt 😁
Zeker netjes dat ze zo snel de nieuwe firmware hebben gepushed idd. Maar, denk dat er wel duidelijk is dat eigenlijk vrijwel alle inverters in hun voorraad nu niet van de juiste firmware zijn voorzien. Wat dus allemaal via support recht getrokken moet worden. Hun QA zou hier even naar moeten kijken, en of het misschien niet verstandiger is de inverters te updaten voordat deze worden verzonden.

• mickeutech
BarryS schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:45:
[...]

Zeker netjes dat ze zo snel de nieuwe firmware hebben gepushed idd. Maar, denk dat er wel duidelijk is dat eigenlijk vrijwel alle inverters in hun voorraad nu niet van de juiste firmware zijn voorzien. Wat dus allemaal via support recht getrokken moet worden. Hun QA zou hier even naar moeten kijken, en of het misschien niet verstandiger is de inverters te updaten voordat deze worden verzonden.
Goed punt, die van mij was van productiedatum 07/2025 en de accu's van 10/2025.

• Qoon3x
Qoon3x schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:27:
[...]

Ze zijn nog steeds heel behulpzaam, dus heb goede moed 🙂 Als het goed is worden all 3 de batterijen volgende week omgewisseld.
Even een update van mijn kant.
Sunpura support is super!
Hier zojuist 3 nieuwe batterijen ontvangen en die werken wel :)
Laat de zon nu maar schijnen..

• BarryS
Qoon3x schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:30:
[...]

Jep... en dan doet het zijn ding heel goed. Ben al een aantal dagen nu 99% zelfvoorzienend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpeX73PMcwFxx3r0-N85ipfxtuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdfOFusVzSytzOUFqEMpgoZ3.jpg?f=fotoalbum_large

• FZRein
Qoon3x schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:30:
[...]
Grappig. ik heb mijn vervangende batterij ook vandaag binnengekregen, 1 van de 4 bleek niet goed te zijn. Nu worden ze alle 4 gezien in de app en staan nu lekker te laden.

Kon jij jou oude batterijen direct aan de transporteur meegeven? Ik niet, ik zit nog op een verzendlabel te wachten van Sunpura. Ik wist niet eens dat ze vandaag langs zouden komen, gelukkig was ik thuis.

• Qoon3x
FZRein schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:47:
[...]

Grappig. ik heb mijn vervangende batterij ook vandaag binnengekregen, 1 van de 4 bleek niet goed te zijn. Nu worden ze alle 4 gezien in de app en staan nu lekker te laden.

Kon jij jou oude batterijen direct aan de transporteur meegeven? Ik niet, ik zit nog op een verzendlabel te wachten van Sunpura. Ik wist niet eens dat ze vandaag langs zouden komen, gelukkig was ik thuis.
Hier precies hetzelfde, stonden ineens voor de deur..
(Terwijl ik niet thuis was, niet helemaal ideaal)

Ik heb ook al meermaals.gevraagd wat ik met de batterijen met doen die niet goed zijn, maar nog geen antwoord, hopelijk morgen.

• FZRein
Qoon3x schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:59:
[...]

Hier precies hetzelfde, stonden ineens voor de deur..
(Terwijl ik niet thuis was, niet helemaal ideaal)

Ik heb ook al meermaals.gevraagd wat ik met de batterijen met doen die niet goed zijn, maar nog geen antwoord, hopelijk morgen.
Lauren zal wel druk zijn met alle mails beantwoorden en regelen en daardoor ons vergeten is te mailen.

ik had begrepen dat ze mij een track and trace code zou sturen waneer bekend was dat de batterij(en) weer op voorraad waren en verstuurd werden. En ik zou een (kostenloos retour) verzendlabel gemaild krijgen voor de oude batterij. Die zal vast nog wel komen.

Ik vind het wel een super service dat ze de vervangende modules gewoon versturen zonder eerst de defecte retour te krijgen.

• ivo1969
Hier dus de aeg uitvoering en ding sinds april ik hem heb perfect zijn werk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEHDAGQIoLcvsv7uHyqvnP1b5EM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ap4WioZYUmIScDU1OjygsdEB.png?f=fotoalbum_large

• FZRein
ivo1969 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:30:
Hier dus de aeg uitvoering en ding sinds april ik hem heb perfect zijn werk
Ik ben wel heel benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen van de AEG en Sunpura setups. In hoeverre zijn ze gelijk, en kan je de app van het ene merk gebruiken met het andere merk.

• ivo1969
FZRein schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:44:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen van de AEG en Sunpura setups. In hoeverre zijn ze gelijk, en kan je de app van het ene merk gebruiken met het andere merk.
Software versie is qua nummers identiek, maar ik geloof dat sunpura heeft aangegeven dat onderling niet te combineren is zeg maar

• markee
@BarryS Sorry, door aanstaande gezinsuitbreiding kom ik maar niet toe aan de gevraagde entiteiten.

• BarryS
markee schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:56:
@BarryS Sorry, door aanstaande gezinsuitbreiding kom ik maar niet toe aan de gevraagde entiteiten.
Heel herkenbaar. En zeker geen haast geboden. Die van ons is nu 6 maanden, we hebben onze handen vol haha.

Gefeliciteerd met het toekomstig vaderschap!

[ Voor 6% gewijzigd door BarryS op 10-04-2026 11:43 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:01
Heeft iemand al naar de noodstroomvoorziening gekeken?
3-Fase Off-Grid:
De systemen hebben aan de zijkant van de omvormer een communicatie poort (parralel) die gebruikt kan worden voor de onderlinge communicatie. Echter gaat dat niet zonder een externe kast die sunpura nog aan het ontwikkelen is. Elke batterij sluit zijn communicatie poort aan op de externe kast, hierdoor staan ze in verbinding met elkaar en kunnen ze fungeren als een 3 fase systeem. Wanneer dit kastje beschikbaar is , is nog niet bekend.
Stel dat kastje komt er wel, wat is er dan nog meer nodig qua bekabeling/meterkast om de boel in eilandbedrijf te krijgen? Lijkt mij onwijs veel handiger dan in paniek met verlengsnoeren te moeten werken (toevallig viel hier de stroom 2x uit dit jaar, de eerste keer op 1 fase, de tweede keer op 2 fases :X . Dus toen snel kabel naar de koelkast en vriezer gelegd.).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

Ik heb de integratie van @MathieuL gebruikt als basis om een uitgebreidere versie te bouwen voor de Lunergy Hub 2400 AC. Omdat het onder de motorkap hetzelfde AECC-platform is, werkt het ook gewoon met de Sunpura S2400 (zelf getest).

De repo staat hier: https://github.com/slaapyhoofd/Lunergy-Local-TCP

Belangrijkste toevoegingen ten opzichte van het origineel:
- Opladen/ontladen/idle instellen met vermogensslider (standaard 800W, uitbreidbaar naar 2400W)
- SOC-limieten instellen (min ontlading, max oplading)
- Geintegreerde kWh-sensoren voor het HA Energy Dashboard (geen eigen helpers meer nodig)
- Work mode selectie (Self-Consumption, Custom, Disabled)
- 5 seconden polling met failure tolerance

Op termijn wil ik er een generieke AECC-integratie van maken die ook andere AECC merken ondersteunt (AEG, Voltdeer, etc.), maar dat is voor als ik wat meer tijd heb.

stekkerdeal.nl

• BarryS
Sleepyhead schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 01:56:
Ik heb de integratie van @MathieuL gebruikt als basis om een uitgebreidere versie te bouwen voor de Lunergy Hub 2400 AC. Omdat het onder de motorkap hetzelfde AECC-platform is, werkt het ook gewoon met de Sunpura S2400 (zelf getest).

- Opladen/ontladen/idle instellen met vermogensslider (standaard 800W, uitbreidbaar naar 2400W)
- Geintegreerde kWh-sensoren voor het HA Energy Dashboard (geen eigen helpers meer nodig)

Op termijn wil ik er een generieke AECC-integratie van maken die ook andere AECC merken ondersteunt (AEG, Voltdeer, etc.), maar dat is voor als ik wat meer tijd heb.
Deze integratie nu een paar dagen draaien. Dit is by far de meest uitgebreide Full Local TCP integratie die er momenteel is. Werkt erg goed!

• BarryS
Poeh, de nieuwe 4,8 kWh batterijen zijn nu wel erg aantrekkelijk geprijst.

Iemand zin om naar Duitsland te rijden?

https://apollosolarenergy...00?variant=54074170409300

• MathieuL
Sleepyhead schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 01:56:

Net even getest en werkt inderdaad goed! Ik merk dat je response tijd wel iets omhoog is gegaan tegenover mijn integratie (+- 6 seconde bij mij, +- 9 seconde bij jou).

Wel heel benieuwd hoe je de totale verbruikte stroom hebt gedaan, deze kon ik echt niet vinden :)

EDIT: Ik heb deze even in Claude gezet en op die manier ook de twee total increasing meters er bij mij bij gezet! Normaals dank aan @Sleepyhead om dit te vinden!

[ Voor 6% gewijzigd door MathieuL op 14-04-2026 13:41 ]

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

MathieuL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:22:
[...]

Net even getest en werkt inderdaad goed! Ik merk dat je response tijd wel iets omhoog is gegaan tegenover mijn integratie (+- 6 seconde bij mij, +- 9 seconde bij jou).

Wel heel benieuwd hoe je de totale verbruikte stroom hebt gedaan, deze kon ik echt niet vinden :)

EDIT: Ik heb deze even in Claude gezet en op die manier ook de twee total increasing meters er bij mij bij gezet! Normaals dank aan @Sleepyhead om dit te vinden!
Goed om te horen dat het werkt! Het verschil in response tijd klopt, dat komt doordat ik bij SET commando's wacht op het antwoord van de batterij voordat de TCP connectie vrijkomt voor de volgende poll. In jouw versie wordt het commando fire-and-forget verstuurd, wat sneller is maar geen garantie geeft dat het is aangekomen.

De reden is vooral stabiliteit. Zo kunnen commando's niet over elkaar lopen op de TCP stream en weet je zeker dat de batterij het heeft verwerkt. Ook zit er een korte cooldown op reconnects om de batterij niet te overbelasten bij een connectie-drop.

Ik ben trouwens ook alles aan het overzetten naar een generieke AECC versie, met support voor meerdere batterij merken.
https://github.com/StekkerDeal/aecc-battery-local

[ Voor 7% gewijzigd door Sleepyhead op 14-04-2026 16:38 ]

stekkerdeal.nl

• My Green ENergy
BarryS schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:04:

binnenkort ook beperkt bij ons te verkrijgen.

• BarryS
My Green ENergy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:40:
[...]

binnenkort ook gelimiteerd bij ons te verkrijgen.
O nice. Ik houd me ten zeerste aanbevolen. Is er al bekend tegen welke prijs?

• FZRein
BarryS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:59:
[...]
O nice. Ik houd me ten zeerste aanbevolen. Is er al bekend tegen welke prijs?
Houd wel in het achterhoofd, dat de 2,4 en 4,8 kWh modules niet samen werken. Maximaal 4x 2,4 kWh, of 3x 4,8 kWh op een A2400 BMS voor zover ik begrepen heb.

• BarryS
FZRein schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:04:
[...]

Houd wel in het achterhoofd, dat de 2,4 en 4,8 kWh modules niet samen werken. Maximaal 4x 2,4 kWh, of 3x 4,8 kWh op een A2400 BMS voor zover ik begrepen heb.
Ja dat klopt idd. Ik heb nu 4x 2,4kWh. Maar wil nog een tweede toren van 4,8kWh er bij zetten. Inclusief 4 extra panelen op de schuur. De huidige omvormer laad AC met mijn bestaande PV.

• FZRein
BarryS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:31:
[...]
Ja dat klopt idd. Ik heb nu 4x 2,4kWh. Maar wil nog een tweede toren van 4,8kWh er bij zetten. Inclusief 4 extra panelen op de schuur. De huidige omvormer laad AC met mijn bestaande PV.
De huidige 9,6 kWh (4x 2,4) is voor ons nu genoeg hier thuis, in de ochtend nog rond de 50% SOC. De split airco nog niet aangehad.

Ik heb hier ook maar 1 fase 40A. Wel zit ik te denken aan 4 extra panelen voor op de schuur direct op de MPPT aansluitingen van de S2400 voor in de winter op zuid. Totaal wordt dan 3x 430 Wp oost en 7x 430 Wp west met Enphase micro omvormers (AC). En dan als extra 4x 465 Wp DC (2x net onder de 1000 watt per MPPT aansluiting op de BMS ) dan hoop ik het hele jaar door de 9,6 kWh batterijen zo veel mogelijk te laden zonder dat ik in de zomer te weinig en in de winter teveel opslag capaciteit heb.

ik heb deze panelen gevonden om direct op de S2400 aan te sluiten, weet iemand of dit een betrouwbare webshop is?
https://www.elektrototaal...ty-rt-zonnepaneel-4182999

• ivo1969
Ik weet las niet zo snel hier wat de change log m.b.t. verbeterde firmware ( het is wel AEG, maar de versie nummers zijn het zelfde als bij Sunpura.
Ik had de vraag gesteld bij AEG en dit werd terug geschreven:

1. Verbeterde fasedetectie
2. Geoptimaliseerde logica in de slimme aansturingsmodus
3. Toevoeging van compatibiliteit met externe slimme energiemeters: Powerfox energiemeter en IO meter
4. Toevoeging van een instelbare AC-laadvermogensoptie
5. Nieuwe voorwaarden voor het overschakelen naar energiebesparingsmodus in zelfverbruiksmodus
6. Optimalisatie van het gedrag in de aangepaste modus, waarbij overtollige PV-energie na volledige batterijlading buiten ingestelde tijden niet meer ongewenst wordt teruggeleverd aan het net

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

FZRein schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:52:
[...]

De huidige 9,6 kWh (4x 2,4) is voor ons nu genoeg hier thuis, in de ochtend nog rond de 50% SOC. De split airco nog niet aangehad.

Ik heb hier ook maar 1 fase 40A. Wel zit ik te denken aan 4 extra panelen voor op de schuur direct op de MPPT aansluitingen van de S2400 voor in de winter op zuid. Totaal wordt dan 3x 430 Wp oost en 7x 430 Wp west met Enphase micro omvormers (AC). En dan als extra 4x 465 Wp DC (2x net onder de 1000 watt per MPPT aansluiting op de BMS ) dan hoop ik het hele jaar door de 9,6 kWh batterijen zo veel mogelijk te laden zonder dat ik in de zomer te weinig en in de winter teveel opslag capaciteit heb.

ik heb deze panelen gevonden om direct op de S2400 aan te sluiten, weet iemand of dit een betrouwbare webshop is?
https://www.elektrototaal...ty-rt-zonnepaneel-4182999
Ja is een betrouwbare shop, al meerdere bestellingen gedaan bij verbouwingen voor allerlei elektra.
Echter nooit zonnepanelen besteld en denk dat die wel goedkoper te vinden zijn.
Zelf heb ik 4x Jinko Solar Tiger Neo N-Type 455Wp glas-glas in 2S2P aangesloten op de Sunpura (waren E62 ps).

stekkerdeal.nl

• pedrolebens
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-04 05:44
BarryS schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:04:

Dit is wel erg aantrekkelijk en niet ver vanuit mijn woonplaats om op te halen.
Kijken waar My Green ENergie dan mee komt als prijs...

• FZRein
Sleepyhead schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:38:
[...]
Zelf heb ik 4x Jinko Solar Tiger Neo N-Type 455Wp glas-glas in 2S2P aangesloten op de Sunpura (waren E62 ps).
Interessant, mag ik vragen waar je die gekocht hebt?

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

FZRein schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:41:
[...]

Interessant, mag ik vragen waar je die gekocht hebt?
Bij https://www.stralendgroen.nl/ maar ik zie dat ze de 455wp variant niet meer hebben.

stekkerdeal.nl

• BarryS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-vK26iUl1KRLvz1vSlahrMBKzU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/99cZkSbpCcBdno7RWYfX21s5.png?f=user_large

Zien jullie dit ook wel eens? Dat de laatste zeg 8% ineens heel snel is opgeladen?

• mickeutech
Ja, eigenlijk elke keer dat ik de 100% haal zie ik dat patroon.

• dasystemcheck
BarryS schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:25:
Zien jullie dit ook wel eens? Dat de laatste zeg 8% ineens heel snel is opgeladen?
Ja. Soms heel lang op 95% laden, daarna binnen ~10 minuten snel oplopend naar 100%.

• ivo1969
dasystemcheck schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:42:
[...]

Ja. Soms heel lang op 95% laden, daarna binnen ~10 minuten snel oplopend naar 100%.
Apart of eigenlijk ook niet, maar hier dus exact hetzelfde bij mijn AEG , ik dacht het zal wel , maar nu lees ik dus exact hetzelfde hier.

Ps bij mij ergens in de handleiding wordt ook een keer ongegeneerd verwezen naar de sunpura app, maar AEG heeft eigen schil over de app
Pagina: 1 2 3 4 Laatste