Even een leuke update uit eigen ervaring.
De efficiëntie van de sunpura batterij.
Ik heb een homewizard meter voor de batterijen geplaatst en die data geanalyseerd. Ik heb drie systemen van 4,8kwh, dus totaal 14,4kwh. Alle drie op eigen groepen incl aardlek. Eén is primairy de andere twee secundair. Alle op eigen groep, dus 2400W laden en ontladen.
Heb op een willekeurige dag de batterijen drie keer helemaal opgeladen (10-100%) en ontladen (100-10%) met de manual mode en de dag erna de batterijen helemaal niets laten doen om het verbruik te meten. Zie hier homewizard screenshots:
Drie keer laden en ontladen:
Verbruik zonder laden of ontladen:
Ik kom hierbij op een batterij efficiëntie van 80% (AC-DC-AC) met de volgende berekening: (48,5-1,9)/36,9=80%
Ik trek hierbij het stand-by verbruik af van de totale laadstroom. Deze heb he namelijk ook als je niet laadt of ontlaadt.
Hierbij wel de opmerking dat het verbruik van de batterijen 1,9kwh per dag is!!! Ook als ze niet laden of ontladen. Dit is bijna 700kwh per jaar als ze een heel jaar aan staan.
Nu is dit bij alle batterijen zo, maar door het goed uit te splitsen krijg je wel reëele data. En geen enkele batterijen producent vertelt het stand-by verbruik in zijn spec blad.
Dus 80% efficiënt bij 2400w laden en ontladen is mijn conclusie. En dat is eigenlijk met alle LiFePo batterijen zo. Wil je beter, dan moet je naar en zoutbatterij of zo. Maar qua prijs zijn die nog niet goed te vergelijken.
De 1,9kwh per dag is gesplitst over drie inverters.
De primaire batterij gebruikt 29W en de secundaire batterijen gebruiken 25W. Ik heb de primaire batterij ook omgewisseld met een andere en dan is het inderdaad zo dat de primaire batterij iets meer gebruikt. Klinkt ook logisch want dat is de batterij die de andere aanstuurt.
Het is dus aan te bevelen om als je niet per fase wil reguleren, zo min mogelijk batterijen systemen te nemen. Dat scheelt stand-by verbruik. Wil je 1 tot 4 batterijen, neem dan 1 inverter. Bij 5 tot 8 batterijen 2 inverters. Bij meer dan 9, 3 inverters. (Voor de aeg is het maximaal drie per inverter)
Ik heb nu 6 batterijen verdeeld over drie inverters, en had dus 220 kwh per jaar kunnen besparen aan stand-by verbruik. Met 15 cent per kwh is dat toch 30 euro per jaar. (Als stroom maar 1 cent kost, dan is het verwaarloosbaar natuurijk)
In de toekomst wil ik de panelen direct op de batterijen aansluiten en dan weer eens kijken naar het rendement, maar daarvoor moet ik één string aan panelen in afzonderlijke aansluitingen realiseren, dus dat kost tijd en geld, dus dat is voor volgend jaar, als ik het de moeite vind.
Hopelijk maak ik mensen blij met bovenstaande info. Wil je meer weten, of heb je vragen over hoe het systeem werkt in bepaalde situaties vraag het me gerust.