superwuppie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:14:
[...]
Ik heb de zelfde software versie van alles (al die zie ik ook mensen met een bms versie van 2.01)
Alles zit in het zelfde netwerk. Ik heb nog een andere applicatie van sunpura lopen op de HA en die ziet hem wel.
Allereerst. Echt top service van Sunpura. Zoals ik al eerder had aangegeven kwam mijn oude inverter met outdated Controller Version en DSP Library Version en een super luide ventilator van +65db wanneer deze aan stond.
Ik heb 4 batterijen voor totaal 9.6kWh. Er werden er telkens maar 1 of 2 gedetecteerd. Maakte niet uit in welke volgorde ik ze gestapeld had. Afhankelijk van de reboots of hij er 1 of 2 detecteerde. Sunpura heeft toen de firmware geüpdated, waarna alle 4 de batterijen succesvol werkte. Tevens heb ik het standby verbruik omlaag zien gaan, en laad/ontlaadt hij op 99% (zo'n 2390 watts) i.p.v. op de oudere firmware waar hij op zo'n 2350 watts laadde/ontlaadde. Maar de ventilator bleef erg luid.
Ik heb toen een nieuwe inverter van Sunpura opgestuurd gekregen. Deze was binnen een week binnen. De ventilator is echt véél stiller. Ik heb mijn vrouw er nu niet meer over horen klagen. Sterker nog, meestal hebben we niet eens door dat hij aanstaat. De batterij staat op zolder in het washok, dus achter een gesloten deur, en het geluid wordt nu vrijwel volledig gedempt. Dus dit komt nu overeen met wat ik in reviews en hier op het forum had gezien. Ik heb dus gewoon peg gehad met de eerste inverter. Echter, kwam de nieuwe inverter wel weer met verouderede firmwares, waardoor er weer maar één batterij werd gedetecteerd. Ook kreeg ik nu de Local API integration, die hier op het forum was gepost, niet meer aan de praat.
Vanmiddag heeft Sunpura de firmware weer geüpdated. Alle 4 de batterijen worden nu weer succesvol gedetecteerd. Zie heb weer op max laden/ontladen, etc. Tevens werkt nu de Local API integration weer.
Dus ik kan drie dingen bevestigen:
- Sunpura support is echt top. Via de mail meestal binnen 2 a 3 dagen een oplossing.
- De Local API doet het wanneer alle firmwares up-to-date zijn.
- Wanneer je meerdere batterijen hebt en je wilt dat je syteem optimaal presteert, neem dan contact op met Sunpura support per mail om de firmwares te laten bijwerken.
De nieuwe beta app heb ik nog wel wat test bevindingen en verbetervoorstellen voor. Maar die zal ik nog posten. Was even terug naar de oude app gedurende de inverter wissel.
Ik hoop dat Sunpura de app/bediening ook via de Local TCP / API gaat laten werken voor wanneer je bijvoorbeeld geen internet verbinding hebt.
Ik ben nu een zeer tevreden klant. Ik overweeg een tweede toren toe te voegen van 4,8kWh. Ik hou met dit soort mooie dagen een hoop zonnestroom nog over, en in de nacht kom ik er net 3 a 4 te kort als de warmtepomp het huis aan het verwarmen is.
Edit:
Dit zijn mijn firmware versies:
BMS version: V2.01
Collector Version: 1.4.9.9.7
DSP Main Version: V6.31
DSP Library Version: V1.17
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1