• FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:23
Qoon3x schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:29:
[...]


Ik heb ook netjes nieuwe batterijen gekregen, maar met het terugsturen hadden ze niet veel haast..

Was allemaal lastig voor ze want moest weer met een pallet en special vervoer blablabla.

Uiteindelijk heb ik ze meegegeven met mijn buurman die daar de batterijen ging ophalen, dat vonden ze een goed idee ( snap ik wel, geen vervoerders kosten voor hun 😅)

Maar als ik er zelf niet achteraan was gegaan stonden ze nog steeds thuis denk ik...
Hmm… oke. Ja mooi dat je het zo kon regelen inderdaad. Ik wil ook gewoon m’n plichten nakomen, zoals zij dat naar mij deden naar volle tevredenheid. Ik wil de defecte batterij retour sturen zodat ze die weer kunnen her-gebruiken. Maar ik heb ook geen zin om te smeken. Ik kan me voorstellen dat 1 enkele retour een bak geld kost t.o.z van nieuw. Maar ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben. Nu een doos in de woonkamer die steeds in de weg staat. (In de woonkamer omdat ik rugproblemen heb, en ik m’n vriendin ook niet de trap op wil sturen met alle risico’s van dien. Ik ben zuinig op m’n meisje en wil haar niet laten zeulen met batterijmodulles)

[ Voor 3% gewijzigd door FZRein op 08-05-2026 21:17 ]


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:19
BarryS schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Ik heb wel vaker gezien dat tijdens firmware updates het laden/ontladen uitstaat. Het apparaat is dan geheel idle.

Bij mij staat de Collector version echter nog op V1.4.9.9.9.1.1. de .5 en .6 komen hier dus niet binnen op de een of andere mannier.
M.b.t de firmware update heb ik dat maar gewoon eens aan AEG gevraagd en echt ze zijn best snel met antwoord , was ik bij een andere batterij aanbieder totaal niet gewend, maar dit is dus de reden:

Bedankt voor uw vraag.

Momenteel is slechts een zeer beperkt aantal apparaten vanuit de backend bijgewerkt naar versie V1.4.9.9.9.1.6. Deze update werd uitgevoerd om specifieke problemen bij enkele gebruikers op te lossen.

Om te voorkomen dat gebruikers binnen korte tijd meerdere firmware-updates ontvangen, voeren wij updates stapsgewijs en volgens planning in batches uit. De huidige officiële programmaversie is daarom nog V1.4.9.9.9.1.1.

Toekomstige versie-updates zullen worden uitgerold op basis van de nog op te lossen problemen en de voortgang van de backend-updates. Op dit moment kunnen wij nog geen exacte planning of releasedatum bevestigen.

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
FZRein schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Hmm… oke. Ja mooi dat je het zo kon regelen inderdaad. Ik wil ook gewoon m’n plichten nakomen, zoals zij dat naar mij deden naar volle tevredenheid. Ik wil de defecte batterij retour sturen zodat ze die weer kunnen her-gebruiken. Maar ik heb ook geen zin om te smeken. Ik kan me voorstellen dat 1 enkele retour een bak geld kost t.o.z van nieuw. Maar ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben. Nu een doos in de woonkamer die steeds in de weg staat. (In de woonkamer omdat ik rugproblemen heb, en ik m’n vriendin ook niet de trap op wil sturen met alle risico’s van dien. Ik ben zuinig op m’n meisje en wil haar niet laten zeulen met batterijmodulles)
Toevallig heb ik vandaag de RMA label gekregen voor het terug sturen van de omvormer (met luide fans). Terwijl ik toch al een week of 4 de nieuwe omvormer in gebruik heb.

Wel jammer haha, ergens dacht ik, wat als ik zelf de fans vervang dan heb ik een tweede omvormer gratis. Maar ja helaas, ze hebben toch alsnog de RMA gestuurd.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 15:39
ivo1969 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:15:
[...]

Momenteel is slechts een zeer beperkt aantal apparaten vanuit de backend bijgewerkt naar versie V1.4.9.9.9.1.6. Deze update werd uitgevoerd om specifieke problemen bij enkele gebruikers op te lossen.
Dat vermoeden had ik al, maar is dus nu bevestigd. Ik ben er één van die een specifiek probleem had met aangesloten PV panelen; dat is overigens nog maar ten dele opgelost.

Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.2.212 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1


  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het uitvoerig testen van de nieuwe app en ben in contact geweest over de bugs en missing features in de nieuwe app. Tevens heb ik wat verbetervoorstellen ingediend. Goede communicatie en denk dat het een hele app gaat worden met veel features.

Echter was mij ook opgevallen dat de afgelopen dagen de AI Strategie, nu er weinig zon is en niet voldoende PV om de 9.6kWh vol te krijgen, eigenlijk niet laad vanaf de Grid. Ik heb dat probleem gerapporteerd. Hieronder hun antwoord. Een veel belovend antwoord vind ik zelf. Gezien ze dus slimmer gaan importeren en rekening gaan houden met bestaande PV.

"Based on our current investigation, the issue you are experiencing is very likely caused by the reason mentioned above.

At the moment, in some device configurations, the AI mode may incorrectly identify the total battery capacity. As a result, the charging strategy can also be calculated incorrectly, causing the system to believe that only a very small charging power is required. This may lead to the system not importing power from the grid at the expected charging level.

The original design logic of the AI mode is to intelligently manage charging during off-peak electricity pricing periods, while also trying to maximize the use of available PV generation whenever possible. The goal is to achieve a more energy-efficient and cost-effective charging process, rather than always charging from the grid at maximum power continuously.

However, due to the current compatibility issue, the actual charging behavior in AI mode may not match the expected behavior.

We are actively working on resolving this root cause issue, and future versions will further optimize battery capacity recognition and the AI charging strategy logic.

Thank you again for your patience, understanding, and for helping us identify this issue."

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 15:39
Vannacht een firmware update van de collectors version gehad: V1.4.9.9.9.1.6 -> V1.4.9.9.9.1.727

Ik vermoed dat deze nog niet breed uitgerold wordt i.v.m. een nog on-going issue met specifieke PV configuratie.

Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.2.212 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:19
Ik heb momenteel bij de AEG een hele rare, ik heb maar screenshots gemaakt omdat dat de tijd zichtbaar is Hoofdscherm batterij 15% gevuld (en de klopt) en bij apparaten staat percentage op 62%.

Wat er nu precies fout gaat is mij totaal niet duidelijk, Ik had gisteren wel een waarschuwing m.b.t. de omvormer , maar die waarschuwing is hersteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT35bnOg_dEZOjDcEeSItrIsdcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljgZxNLN8TlSiu8kmodXoRaL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1VSVXDpfqNl6IFhHxDZZt8Cfjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zz0m9oVZXdL3WzNHasRDcKoH.jpg?f=fotoalbum_large

  • FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:23
ivo1969 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:12:
Ik heb momenteel bij de AEG een hele rare, ik heb maar screenshots gemaakt omdat dat de tijd zichtbaar is Hoofdscherm batterij 15% gevuld (en de klopt) en bij apparaten staat percentage op 62%.

Wat er nu precies fout gaat is mij totaal niet duidelijk, Ik had gisteren wel een waarschuwing m.b.t. de omvormer , maar die waarschuwing is hersteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ervaar nu het zelfde. In mijn geval 77% terwijl de batterij in het hoofdscherm wel de juiste weergave geeft bij laden en ontladen. Wat mij opvalt is dat de SOC grafiek ook op 77% hangt sinds 4:40 (zie screenshot). Ik denk dat het aan de Sunpura-server kant ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk5jElVf8O2RhlcP3ymrySJIRI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqS7GBiXFAegzWsqTioUm3Cd.jpg?f=fotoalbum_large

  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:19
Bedankt voor je reactie @FZRein , ik dacht al zoiets, maar nu toch eigenlijk wel de bevestiging.

Ik had gisteren nog een waarschuwing mbt de omvormer, maar die was later hersteld

  • FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:23
ivo1969 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:59:
Bedankt voor je reactie @FZRein , ik dacht al zoiets, maar nu toch eigenlijk wel de bevestiging.

Ik had gisteren nog een waarschuwing mbt de omvormer, maar die was later hersteld
Ik heb bij mij ook even naar de waarschuwingen gekeken, maar ik had verder geen meldingen.

  • visuel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-06 11:01
Sinds 4:20u vanochtend ook hier Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwYIBM0ErlaD5brPGCeaGwt2uq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v15p2swPETiAt55phBf3rIJM.jpg?f=fotoalbum_large geen data meer ontvangen.

Batterij info geeft 27% aan, maar hoofdscherm geeft 19%

Hopelijk wordt het snel gefixt.

  • mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-06 23:21
Hier ook vanaf 04:40. Startscherm geeft wel de actuele informatie weer.

  • Margraten
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:58
Hier zie ik nu hetzelfde...bij de SOC tot 4:40 uur ontladen, daarna geen data meer. Dus op het hoofdscherm is de accu vandaag alweer opgeladen tot 100%, maar 74% bij de accu (en zoals gezegd, laatste data 4:40 uur)

  • FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj1yF5XCmW2W7rPxFDry8sxVLak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/929zY0rnefjfL3vKrg3DGfd5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zat weer even in de instellingen te graven en kwam deze weer tegen. Wie weet wat dit doet?

  • Margraten
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:58
Margraten schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:43:
Hier zie ik nu hetzelfde...bij de SOC tot 4:40 uur ontladen, daarna geen data meer. Dus op het hoofdscherm is de accu vandaag alweer opgeladen tot 100%, maar 74% bij de accu (en zoals gezegd, laatste data 4:40 uur)
Alles is weer in orde sinds vannacht 👍

  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:19
Hier ook😁

  • mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-06 23:21
Hier ook vanaf 02:50 weer data in de SoC grafiek.

  • yektags
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-05 20:34
Sinds een paar dagen bleef de laadstatus van mijn Sunpura‑batterij hangen op 48%. De batterij wilde niet meer laden en ik kreeg telkens de foutmelding “Battery EOD (hersteld)”.

Op advies van Sunpura‑support heb ik zowel de batterij als de controller volledig afgekoppeld en opnieuw aangesloten. Tijdens deze controle ontdekte ik dat de connector tussen de controller en de batterij gesmolten was. De foto’s hiervan heb ik direct met Sunpura gedeeld.

Sunpura heeft bevestigd dat dit probleem voorkomt bij bepaalde productiebatches. Zij hebben daarom een nieuwe controller en één nieuwe batterij voor mij in bestelling gezet.

Hoewel ik deze oplossing waardeer, blijft voor mij de vraag of het verstandig en veilig is om de batterij opnieuw in bedrijf te nemen. Een gesmolten connector wijst op een serieuze thermische of elektrische fout, en ik wil voorkomen dat dit opnieuw gebeurt of mogelijk schade veroorzaakt aan mijn installatie of woning.

Daarom wacht ik op duidelijkheid over de oorzaak en de zekerheid dat het nieuwe materiaal wél veilig en betrouwbaar is voordat ik de installatie weer volledig in gebruik neem.

  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:19
yektags schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:09:
Sinds een paar dagen bleef de laadstatus van mijn Sunpura‑batterij hangen op 48%. De batterij wilde niet meer laden en ik kreeg telkens de foutmelding “Battery EOD (hersteld)”.

Op advies van Sunpura‑support heb ik zowel de batterij als de controller volledig afgekoppeld en opnieuw aangesloten. Tijdens deze controle ontdekte ik dat de connector tussen de controller en de batterij gesmolten was. De foto’s hiervan heb ik direct met Sunpura gedeeld.

Sunpura heeft bevestigd dat dit probleem voorkomt bij bepaalde productiebatches. Zij hebben daarom een nieuwe controller en één nieuwe batterij voor mij in bestelling gezet.

Hoewel ik deze oplossing waardeer, blijft voor mij de vraag of het verstandig en veilig is om de batterij opnieuw in bedrijf te nemen. Een gesmolten connector wijst op een serieuze thermische of elektrische fout, en ik wil voorkomen dat dit opnieuw gebeurt of mogelijk schade veroorzaakt aan mijn installatie of woning.

Daarom wacht ik op duidelijkheid over de oorzaak en de zekerheid dat het nieuwe materiaal wél veilig en betrouwbaar is voordat ik de installatie weer volledig in gebruik neem.
Hmm zouden we hier de foto's mogen zien of mag dat niet?

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
yektags schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:09:
Sinds een paar dagen bleef de laadstatus van mijn Sunpura‑batterij hangen op 48%. De batterij wilde niet meer laden en ik kreeg telkens de foutmelding “Battery EOD (hersteld)”.

Op advies van Sunpura‑support heb ik zowel de batterij als de controller volledig afgekoppeld en opnieuw aangesloten. Tijdens deze controle ontdekte ik dat de connector tussen de controller en de batterij gesmolten was. De foto’s hiervan heb ik direct met Sunpura gedeeld.

Sunpura heeft bevestigd dat dit probleem voorkomt bij bepaalde productiebatches. Zij hebben daarom een nieuwe controller en één nieuwe batterij voor mij in bestelling gezet.

Hoewel ik deze oplossing waardeer, blijft voor mij de vraag of het verstandig en veilig is om de batterij opnieuw in bedrijf te nemen. Een gesmolten connector wijst op een serieuze thermische of elektrische fout, en ik wil voorkomen dat dit opnieuw gebeurt of mogelijk schade veroorzaakt aan mijn installatie of woning.

Daarom wacht ik op duidelijkheid over de oorzaak en de zekerheid dat het nieuwe materiaal wél veilig en betrouwbaar is voordat ik de installatie weer volledig in gebruik neem.
Begrijp ik dat het dan een probleem betreft van de productie batch van de omvormer? Of toch van de batterij? Zou jij het serie nummer kunnen delen, kunnen andere kijken of we een module uit dezelfde batch hebben en dus potentieel risico zouden lopen.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:19
Hebben mensen hier de Sunpura op een aparte groep en gebruiken ze dan de volledige 2400 watt via de stekker? In het Zendure topic lees ik dat sommige mensen zeggen dat dit het stopcontact te heet kan maken als je langdurig op ongeveer 10 ampere laad/ontlaad. Zij knippen de stekker eraf en gebruiken bijvoorbeeld een CEE stekker. Hier mensen die dat ook doen of gewoon in het stopcontact?

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
Kartmans1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:43:
Hebben mensen hier de Sunpura op een aparte groep en gebruiken ze dan de volledige 2400 watt via de stekker? In het Zendure topic lees ik dat sommige mensen zeggen dat dit het stopcontact te heet kan maken als je langdurig op ongeveer 10 ampere laad/ontlaad. Zij knippen de stekker eraf en gebruiken bijvoorbeeld een CEE stekker. Hier mensen die dat ook doen of gewoon in het stopcontact?
Ik heb hem op een aparte groep en gebruik hem gewoon via een stekker. Dit kan makkelijk. Een standaard/goed stopcontact mag 230V/16A dat is 3680W dat mag. Daarnaast, mijn inbouw oven, zit ook gewoon op een standaard stopcontact, dus geen perilex of zo, en die verbruikt 3000 watt continu, en die kan ik ook uren lang aanzetten zonder problemen. De 2400 watt van de Sunpura is echt geen probleem m.i..

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:11
@Kartmans1 en @BarryS, zoals ik het dus nu bij jullie lees kan de Sunpura ook gewoon op 2400W ingesteld worden?

Ik zit eraan te denken om hem in Duitsland te bestellen bij de shop die hier in de thread genoemd wordt omdat dit een stuk goedkoper is maar ik lees bij hen overal dat hij maar max 800W kan terugleveren.

  • markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-06 13:02
biertjuh? schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:22:
@Kartmans1 en @BarryS, zoals ik het dus nu bij jullie lees kan de Sunpura ook gewoon op 2400W ingesteld worden?

Ik zit eraan te denken om hem in Duitsland te bestellen bij de shop die hier in de thread genoemd wordt omdat dit een stuk goedkoper is maar ik lees bij hen overal dat hij maar max 800W kan terugleveren.
Ik gebruik ook 2400W. Uiteraard wel rekening te houden met de totale belasting van de groep. De app zal een melding geven dat dit te hoog is, maar deze kan je wegklikken.

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
biertjuh? schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:22:
@Kartmans1 en @BarryS, zoals ik het dus nu bij jullie lees kan de Sunpura ook gewoon op 2400W ingesteld worden?

Ik zit eraan te denken om hem in Duitsland te bestellen bij de shop die hier in de thread genoemd wordt omdat dit een stuk goedkoper is maar ik lees bij hen overal dat hij maar max 800W kan terugleveren.
Dit kan je idd in de app instellen. Als je boven de 800 gaat wel zorgen dat hij op een eigen groep staat waar geen andere apparaten op aangesloten staan. Dus eigen groep op de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4n2eRTY9i1CCmqGZt0LsnfMtSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUB7CawHbo7jbqrgqD606nec.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:19
BarryS schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:36:
[...]

Ik heb hem op een aparte groep en gebruik hem gewoon via een stekker. Dit kan makkelijk. Een standaard/goed stopcontact mag 230V/16A dat is 3680W dat mag. Daarnaast, mijn inbouw oven, zit ook gewoon op een standaard stopcontact, dus geen perilex of zo, en die verbruikt 3000 watt continu, en die kan ik ook uren lang aanzetten zonder problemen. De 2400 watt van de Sunpura is echt geen probleem m.i..
Ja dat leek mij ook, helemaal met moderne stopcontacten. Stopcontact wordt dus niet heet bij bijvoorbeeld 2 uur laden op 2400 watt?

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
Kartmans1 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:19:
[...]

Ja dat leek mij ook, helemaal met moderne stopcontacten. Stopcontact wordt dus niet heet bij bijvoorbeeld 2 uur laden op 2400 watt?
Niks om je zorgen over te maken volgens mij.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • Margraten
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:58
biertjuh? schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:22:
@Kartmans1 en @BarryS, zoals ik het dus nu bij jullie lees kan de Sunpura ook gewoon op 2400W ingesteld worden?

Ik zit eraan te denken om hem in Duitsland te bestellen bij de shop die hier in de thread genoemd wordt omdat dit een stuk goedkoper is maar ik lees bij hen overal dat hij maar max 800W kan terugleveren.
Zoals al door meerdere geschreven, gewoon op een aparte groep aansluiten, in de app het wattage aanpassen (en in mijn geval het batterij type (4800) aanpassen) en alles werkt perfect. Wordt echt niet warm bij 2400W hoor (wel een degelijke wcd monteren).

Ik heb het set ook in Duitsland besteld en opgehaald, alle communicatie loopt erg goed en het ophalen ook!

  • dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 15:39
Voor wie het wil lezen: ik heb mijn winter-ervaring met de Sunpura S2400 (S2400 + 2× B2400) uitgebreid op mijn site gezet. Vier maanden draaien, testen, meten inclusief de reacties van Sunpura zelf op de punten die ik aankaartte.

Een flinke lap tekst voor wie daar van houdt 🤓

https://syscheck.nl/nl/sunpura-s2400-review/

Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.2.212 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1


  • mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-06 23:21
Mooie uitgebreide review, fijn ook dat je duidelijk je testopstelling beschrijft.

Zelf heb ik ook een S2400 met 2x B2400 en zit ik ook in een huurwoning met PV op Oost, alleen geen dynamisch contract. Mijn primaire doel is van maart t/m oktober de opwekking op te slaan voor avondverbruik.

Mijn setje draait sinds 8 april en sindsdien verbruik ik 0,1 tot 0,3 kWh per dag van het net. Ben alvast aan het uitproberen voor als saldering straks wegvalt.

Je spoiler maakt me wel nieuwsgierig naar het tweede deel omdat ik overweeg een los setje balkonpanelen op de mppt-aansluitingen te plaatsen aan de westkant voor de avondzon, in combinatie met een derde B2400.

  • dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 15:39
mickeutech schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:26:
Je spoiler maakt me wel nieuwsgierig naar het tweede deel omdat ik overweeg een los setje balkonpanelen op de mppt-aansluitingen te plaatsen aan de westkant voor de avondzon, in combinatie met een derde B2400.
Fff wachten tot eind juni voor het vervolg... Maar vooruit, tweakers zijn niet van spoilers, dus:
Sinds April al in overleg met Sunpura i.v.m. een concreet traag oplopend vermogen van de PV als de SOC op 100% zit. (Eerst drop van vol PV vermogen, dan minimaal een kwartier wachten in stapjes van 30 seconden tot vol PV vermogen weer terug is in de Eigenverbruik mode). Tijdelijk op no-mode zetten (of vol vermogen terug leveren) zorgt ervoor dat je wèl direct (bij 100% SOC) je max. PV-back-to-grid behoudt.

Het is nog véél erger geweest, maar inmiddels in de 'finetune' fase van firmware testen. Het kan aan mijn specifieke setup liggen, hoor! Maar als je m'n review gelezen hebt, dan snap je inmiddels dat ik niet snel tevreden ben. :9. Gelukkig is Sunpura bereid om zo veel mogelijk te onderzoeken om hun product continu te verbeteren. (En da's dus geen reclame of marketing, maar inmiddels in mijn geval een feit).

Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.2.212 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1


  • mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-06 23:21
Even voor mijn beeldvorming, dat is bij de modus Eigenverbruik, met de slider Geen invoer op Uitgeschakeld ?

  • dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 15:39
mickeutech schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:04:
Even voor mijn beeldvorming, dat is bij de modus Eigenverbruik, met de slider Geen invoer op Uitgeschakeld ?
Klopt. Dus functioneel enkel en alleen Eigenverbruik.

Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.2.212 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1


  • FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:23
dasystemcheck schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Fff wachten tot eind juni voor het vervolg... Maar vooruit, tweakers zijn niet van spoilers, dus:
Ik heb je review gelezen, en! zoals je zelf al zei veel tekst maar het las lekker weg. Veel herkenning in wat ik zelf al ervaarde en ook leuke nieuwe weetjes die ik nog niet wist over de donkere wintermaanden die ik ook nog moet uitzoeken.

Ik kan me helemaal vinden ‘in wat je schreef over je eigen ervaringen en de support vanuit Sunpura in je review’ en ik kijk uit naar je vervolg.

  • Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:24
Aangezien er nog geen homey app was heb ik die door AI laten bouwen, na een stuk of 10 iteraties werkt die best oke.

Is alleen om uit te lezen, niet om iets aan te sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMldnySmbttP_kP0C_646GpVZjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhKLcodgzyan7gXceANSupHc.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eM-zxiA1lsfB6oj3K1gU-L1K37U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sCwOPVCphriZAT57yawn2Wm.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-4G3_Mrl3EvWn9YwjmBKvbywBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gB7AFTqbpZAYUNPtsdSW9web.png?f=fotoalbum_small

  • IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08
Ik heb een vraag over die Sunpura S4800 noodstroom functie, misschien dat iemand dat al heeft uitgezocht:

De S4800 heeft een 2400 Watt noodstroom uitgang welke onafhankelijk van de P1 meter werkt.
Zonnepanelen gaan uit als de spanning van het net gaat.
Als ik bij een stroomstoring de hoofdschakelaar afschakel en de noodstroom van de S4800 aansluit op mijn zonnepanelen, zou ik dan op die manier de zonnepanelen weer energie kunnen laten leveren?
De S4800 zou dan als buffer kunnen werken?

Of gebruiken de zonnepanelen een ander extra signaal voordat ze energie gaan leveren?

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
IJzerboot schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:11:
Ik heb een vraag over die Sunpura S4800 noodstroom functie, misschien dat iemand dat al heeft uitgezocht:

De S4800 heeft een 2400 Watt noodstroom uitgang welke onafhankelijk van de P1 meter werkt.
Zonnepanelen gaan uit als de spanning van het net gaat.
Als ik bij een stroomstoring de hoofdschakelaar afschakel en de noodstroom van de S4800 aansluit op mijn zonnepanelen, zou ik dan op die manier de zonnepanelen weer energie kunnen laten leveren?
De S4800 zou dan als buffer kunnen werken?

Of gebruiken de zonnepanelen een ander extra signaal voordat ze energie gaan leveren?
De noodstroom aansluiting is niet voor laden. Deze kan worden gebruikt om bijvoorbeeld je telefoon op te laden, of met een verlengsnoer je koelkast van stroom voorzien bij een stroomstoring zolang er nog lading in de batterij zit. Bij een stroomstoring opladen kan alleen als zonnepanelen direct op de omvormer aangesloten zijn (max 4 panelen van 500Wp.).

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08
Misschien iets meer uitleggen:
als ik met de noodstroom spanning zet op de zonnepanelen, gaan deze in theorie weer stroom produceren. Die stroom kan ik weer gebruiken voor andere apparaten. Het gaat me er niet om om via dezelfde stekker de accu weer op te laden. Maar misschien kan het wel, om via de laadstekker de accu te laden terwijl de noodstroom kant de zonnepanelen actief houdt.

  • FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:23
Wat denk ik door IJzerboot bedoeld wordt is of je de zonnepanelen op het dak van de woning kan laten werken bij een stroomstoring, dus dat de omvormer(s) weer actief worden door die te voeden via de noodstroomaansluiting van de S2400/S4800. Vandaar de opmerking door de hoofdschakelaar om te zetten/uitschakelen. Dat zal misschien wel lukken zolang er wel internetconnectie is, maar of dat veilig is, is deel 2.

In een situatie bij een stroomstoring is de noodstroomvoorziening inderdaad handig om je koel-vrieskasten en andere apparaten te voeden, maar niet je hele huis via de groepenkast.

Aan de 2 MPPT aansluitingen kan je wel zonnepanelen aansluiten, maar dan zonder de omvormers die je normaal in je huisinstallatie hebt.

  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:19
Ik heb dus een AEG batterij en die bevalt mij goed. Bij vragen krijg ik snel antwoord, zelfs met uitgebreide uitleg. Echter de batterij communiceert nu via de P1 meter van Home Wizard,

Maar de Service van HW vind ik gewoon niet lekker lopen. Wie heeft hier goede ervaringen met een vervanger voor de p1 meter van HW!

  • FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:23
ivo1969 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:21:
Ik heb dus een AEG batterij en die bevalt mij goed. Bij vragen krijg ik snel antwoord, zelfs met uitgebreide uitleg. Echter de batterij communiceert nu via de P1 meter van Home Wizard,

Maar de Service van HW vind ik gewoon niet lekker lopen. Wie heeft hier goede ervaringen met een vervanger voor de p1 meter van HW!
Wat voor problemen ervaar je dan? Ik laat de batterij ook aansturen via de HW P1 meter en dat gaat prima. Misschien heb je een oudere slimmemeter? Die zijn vrij traag met updaten van verbruiksdata voor wat ik weet. Sunpura ondersteunt meerdere p1 meters en ze hebben ook hun eigen smartmeter, maar dan moet je wel in je groepenkast sleutelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ8FtqA7fn36FBQAnQiUQyP0bUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQ7yvRUNo6n2ggKUKJal7OUT.jpg?f=fotoalbum_large

  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:19
FZRein schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Wat voor problemen ervaar je dan? Ik laat de batterij ook aansturen via de HW P1 meter en dat gaat prima. Misschien heb je een oudere slimmemeter? Die zijn vrij traag met updaten van verbruiksdata voor wat ik weet. Sunpura ondersteunt meerdere p1 meters en ze hebben ook hun eigen smartmeter, maar dan moet je wel in je groepenkast sleutelen.

[Afbeelding]
Nou " probleem" welke ik ervaar is dat ik soms in de AEG meter melding krijg dat de p1 meter offline is, maar de p1 meter wel online is. Verwijderen p1 meter en opnieuw binnen app van AEG toevoegen en dan werkt het weer.

Maar grootste reden is dat ik meerdere dingen van HW heb, maar de communicatie loopt niet lekker.

Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een betrouwbare p1 meter, die wel net zo overzichtelijk is als de p1 meter van HW.

En er mag een abonnement erbij zitten want die heb ik nu ook bij HW en ben bijvoorbeeld geen homey gebruiker

En ik heb een drm 5 slimme meter ( precies weet ik nu niet, aangezien vakantie ben)

Na de vakantie zal ik verder kijken naar de p1 meter van sunpura zelf

https://sunpuraenergy.nl/products/p1-meter-slimme-meter?srsltid=AfmBOoqgyaWbyem30pW2lUugEZV-epbYij7ZnJtiEq6m5upakIGaOCSb

[ Voor 14% gewijzigd door ivo1969 op 01-06-2026 16:56 ]


  • dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 15:39
ivo1969 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:51:
[...]

Nou " probleem" welke ik ervaar is dat ik soms in de AEG meter melding krijg dat de p1 meter offline is, maar de p1 meter wel online is. Verwijderen p1 meter en opnieuw binnen app van AEG toevoegen en dan werkt het weer.

Maar grootste reden is dat ik meerdere dingen van HW heb, maar de communicatie loopt niet lekker.

Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een betrouwbare p1 meter, die wel net zo overzichtelijk is als de p1 meter van HW.

En er mag een abonnement erbij zitten want die heb ik nu ook bij HW en ben bijvoorbeeld geen homey gebruiker

En ik heb een drm 5 slimme meter ( precies weet ik nu niet, aangezien vakantie ben)

Na de vakantie zal ik verder kijken naar de p1 meter van sunpura zelf

https://sunpuraenergy.nl/products/p1-meter-slimme-meter?srsltid=AfmBOoqgyaWbyem30pW2lUugEZV-epbYij7ZnJtiEq6m5upakIGaOCSb
Hmmm. Ik lees je omschrijving en 't komt ook verdacht veel overeen met wat er soms gebeurd als er een firmware upgrade uitgevoerd is. Dan lijkt het alsof de P1 meter niet meer door de app herkent wordt (in mijn geval de gewone Sunpura app), terwijl hij wel functioneert als je naar het hoofdscherm kijkt.
Is dat ook het geval bij jou?
Dan kan het soms voldoende zijn door in de app even naar de devices te gaan, klik de P1 meter aan binnen de app (staat op dat moment nog als offline), het kan dan zomaar zo zijn dat 'ie daarna na het refreshen van het hoofdscherm weer online is.
Een andere optie is de app 'hard' afsluiten en weer starten, dat is dan ook soms voldoende.

Al geprobeerd?

Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.2.212 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:19
dasystemcheck schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:00:
[...]

Hmmm. Ik lees je omschrijving en 't komt ook verdacht veel overeen met wat er soms gebeurd als er een firmware upgrade uitgevoerd is. Dan lijkt het alsof de P1 meter niet meer door de app herkent wordt (in mijn geval de gewone Sunpura app), terwijl hij wel functioneert als je naar het hoofdscherm kijkt.
Is dat ook het geval bij jou?
Dan kan het soms voldoende zijn door in de app even naar de devices te gaan, klik de P1 meter aan binnen de app (staat op dat moment nog als offline), het kan dan zomaar zo zijn dat 'ie daarna na het refreshen van het hoofdscherm weer online is.
Een andere optie is de app 'hard' afsluiten en weer starten, dat is dan ook soms voldoende.

Al geprobeerd?
Ja klopt soms is dat inderdaad voldoende om te doen. Maar ik heb ook 2x de p1 meter moeten ontkoppelen en opnieuw binnen de app te moeten voegen.

Maar ik wil van de p1 meter van HW af, ik krijg gewoon geen antwoord op 2 vragen die ik bij ze heb lopen en ben daar klaar mee

Bij AEG heb ik de vraag nu ook gesteld of de p1 meter van sunpura zelf ook goed samen werkt, ik zelf verwacht van wel en als dat zo is koop ik de p1 meter van sunpura en gaat alles mbt Homewizard hier de deur uit. Maar er zijn genoeg lieden waarbij de combinatie met HW wel perfect werkt maar hier helaas niet. Het hoeft niet aan HW te liggen maar als ik geen antwoord van HW krijg ben ik er gewoon klaar mee en hoop dat p1 meter van sunpura dus mooie vervanger us

  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:19
Ik heb mbt de p1 meter van sunpura , de vraag bij sunpura zelf neergelegd en nu al netjes een reactie terug ontvangen dat de p1 van sunpura in principe ook met de AEG batterij werkt, sunpura wil ook graag weten waarom ik de vraag gesteld heb i.v.m eventuele verbeteringen eigen product

  • mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-06 23:21
Deze kwam ik tegen in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic. Binnenkort hier thuis ook maar eens een visuele inspectie doen:
robinvastenburg schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:51:
Goedemiddag,

Zojuist bijna brand in huis door de nieuwe AEG thuisbatterij.

Deze heb ik sinds eind januari in gebruik en beviel eigenlijk op wat kleine storingen in het begin prima.

Totdat vorige week de storingen begonnen en de accu zo goed als niet opladen.

Na contact met aeg helpdesk werd er verzocht om foto’s te maken van de connectoren op zowel BMS en Batterij.

Tot mijn schrik zijn de connector van BMS en de daaronder geplaatste batterij voor helft weggesmolten.


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:19
mickeutech schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:16:
Deze kwam ik tegen in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic. Binnenkort hier thuis ook maar eens een visuele inspectie doen:


[...]
Als ik terug ben van vakantie kijk ik gelijk, ik heb het eerder gelezen bij een sunpura batterij

  • markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-06 13:02
Sleepyhead schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:37:
[...]

Goed om te horen dat het werkt! Het verschil in response tijd klopt, dat komt doordat ik bij SET commando's wacht op het antwoord van de batterij voordat de TCP connectie vrijkomt voor de volgende poll. In jouw versie wordt het commando fire-and-forget verstuurd, wat sneller is maar geen garantie geeft dat het is aangekomen.

De reden is vooral stabiliteit. Zo kunnen commando's niet over elkaar lopen op de TCP stream en weet je zeker dat de batterij het heeft verwerkt. Ook zit er een korte cooldown op reconnects om de batterij niet te overbelasten bij een connectie-drop.

Ik ben trouwens ook alles aan het overzetten naar een generieke AECC versie, met support voor meerdere batterij merken.
https://github.com/StekkerDeal/aecc-battery-local
Thanks! Ziet er goed uit. Heb deze in de TS geplaatst.

  • robinvastenburg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 18:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czXtBl1u5Lm1yIWGgcg7pvNCUPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iElc5bcJtnVCtX0AVAMxTc2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWk_LgVN-GJSM0ifyglMqSCdouI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxR1ObggItU48ywG0BzJ0geN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0orQ2t3fufjX7LJfwwTFFIIDg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwD9xT2CRGq8zwzWStCkJ9I7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLVRWk0Mj7IhOnde9GJZKSziJ8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DED4PGtpgtnhEU7fPCsCJnD0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZO8Ce0Szo9m-rXhkunzYPUjhRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxBwLlV2fbAEhwqLW5am381P.jpg?f=fotoalbum_large

  • markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-06 13:02
We hebben hier meer over gelezen. Schijnt (vooral) voor te komen bij systemen met meer dan 9.6 kWh capaciteit. En wanneer het voorkomt altijd (of meestal) de connector tussen BMS en eerste module. Was dit ook bij deze het geval?

  • robinvastenburg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 18:29
Dat klopt helemaal.

Het gaat om de bovenste batterij module en de BMS.

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
ivo1969 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:51:
[...]

Nou " probleem" welke ik ervaar is dat ik soms in de AEG meter melding krijg dat de p1 meter offline is, maar de p1 meter wel online is. Verwijderen p1 meter en opnieuw binnen app van AEG toevoegen en dan werkt het weer.

Maar grootste reden is dat ik meerdere dingen van HW heb, maar de communicatie loopt niet lekker.

Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een betrouwbare p1 meter, die wel net zo overzichtelijk is als de p1 meter van HW.

En er mag een abonnement erbij zitten want die heb ik nu ook bij HW en ben bijvoorbeeld geen homey gebruiker

En ik heb een drm 5 slimme meter ( precies weet ik nu niet, aangezien vakantie ben)

Na de vakantie zal ik verder kijken naar de p1 meter van sunpura zelf

https://sunpuraenergy.nl/products/p1-meter-slimme-meter?srsltid=AfmBOoqgyaWbyem30pW2lUugEZV-epbYij7ZnJtiEq6m5upakIGaOCSb
Het kan ook zijn dat je router de HomeWizzard P1 na X aantal uur een nieuwe IP adres geeft vanuit de DHCP. Ik heb op mijn router de HomeWizzard en de Sunpura S2400 een vast IP adres gegeven, na het koppelen van de P1 meter nog nooit gehad dat hij offline stond. Batterij en P1 meter altijd functioneel.

Ik heb tegen de Sunpura CT klem liggen, echter nog geen reden gehad deze te installeren omdat de P1 meter eigenlijk perfect werkt.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:19
@BarryS ik zit er aan te denken om een splitter te kopen en een p1 van Home Wizard voor de display en energy+, want ik heb antwoord van sunpura, voorlopig doen ze dat soort dingen nog niet en p1 meter van sunpura voor de AEG batterij, misschien overkill maar ja het houd mij van de straat

Ik zit op antwoord van HW te wachten omdat a watermeter sinds week of 3 om dag offline gaat en de p1 meter led glowt als een dolle

[ Voor 18% gewijzigd door ivo1969 op 02-06-2026 15:40 ]


  • Margraten
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:58
markee schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:54:
[...]

We hebben hier meer over gelezen. Schijnt (vooral) voor te komen bij systemen met meer dan 9.6 kWh capaciteit. En wanneer het voorkomt altijd (of meestal) de connector tussen BMS en eerste module. Was dit ook bij deze het geval?
Waar heb je dat gelezen...? Hier een Sunpura systeem van 14,4 kWh staan, ik hoop dat dit niet vaak voorkomt :-(

  • mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-06 23:21
@Margraten Al eens eerder in dit topic:
yektags schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:09:
Sinds een paar dagen bleef de laadstatus van mijn Sunpura‑batterij hangen op 48%. De batterij wilde niet meer laden en ik kreeg telkens de foutmelding “Battery EOD (hersteld)”.

Op advies van Sunpura‑support heb ik zowel de batterij als de controller volledig afgekoppeld en opnieuw aangesloten. Tijdens deze controle ontdekte ik dat de connector tussen de controller en de batterij gesmolten was. De foto’s hiervan heb ik direct met Sunpura gedeeld.

Sunpura heeft bevestigd dat dit probleem voorkomt bij bepaalde productiebatches. Zij hebben daarom een nieuwe controller en één nieuwe batterij voor mij in bestelling gezet.

Hoewel ik deze oplossing waardeer, blijft voor mij de vraag of het verstandig en veilig is om de batterij opnieuw in bedrijf te nemen. Een gesmolten connector wijst op een serieuze thermische of elektrische fout, en ik wil voorkomen dat dit opnieuw gebeurt of mogelijk schade veroorzaakt aan mijn installatie of woning.

Daarom wacht ik op duidelijkheid over de oorzaak en de zekerheid dat het nieuwe materiaal wél veilig en betrouwbaar is voordat ik de installatie weer volledig in gebruik neem.

  • Margraten
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:58
Dit had ik inderdaad ook al gelezen, maar waar staat dat dit vooral bij systemen >9,6 kWh voorkomt? (Omdat ik een 14,4 kWh systeem heb)

  • Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 17:25

Sleepyhead

Sleepy as always....

Margraten schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:23:
[...]

Dit had ik inderdaad ook al gelezen, maar waar staat dat dit vooral bij systemen >9,6 kWh voorkomt? (Omdat ik een 14,4 kWh systeem heb)
Lijkt in verschillende topics naar boven te komen (bijvoorbeeld Zendure). Er zijn meerdere merken waar deze problemen voorkomen, omdat gebruik wordt gemaakt van dezelfde connector.

stekkerdeal.nl


  • Striker_zelf
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 20:37
Oef, als dit nu al voor komt bij diverse merken dan zegt dat wel wat over de betrouwbaarheid...wie zegt dat dit +10 jaar goed blijft gaan met die connectors?

  • My Green ENergy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-06 12:17
Margraten schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:23:
[...]

Dit had ik inderdaad ook al gelezen, maar waar staat dat dit vooral bij systemen >9,6 kWh voorkomt? (Omdat ik een 14,4 kWh systeem heb)
Deze info hebben we met Mark gedeeld. We hebben dit helaas een paar keer gehad bij de systmen. De klanten die bij ons hebben gekocht daar word het netjes bij opgelost. Andere aanbieders kan ik niet over oordelen.

  • My Green ENergy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-06 12:17
Striker_zelf schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:55:
Oef, als dit nu al voor komt bij diverse merken dan zegt dat wel wat over de betrouwbaarheid...wie zegt dat dit +10 jaar goed blijft gaan met die connectors?
Als je gaat bekijken hoeveel er zijn verkocht versus deze problemen hoeven we ons geen zorgen te maken. Het is helaas zo dat de probleem gevallen eerder en vaker benoemd worden dan andersom. Het blijft voor ons een goed en betrouwbaar product.

  • lveeue
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 14:13
Hoi,


Fijn dat dit topic er is! Ik heb een sunpura s2400 aangesloten. Er gebeurt alleen iets geks. De P1 meter geeft dit aan in de app:

Totaal driefasig vermogen: 124,0 W

Totaal netvermogen: 5286,1 kWh

A-fase actief vermogen: -1066,0 W

B-fase actief vermogen: 106,0 W

C-fase actief vermogen: 18,0 W

A-fasespanning RMS: 232,7 V

B-fasespanning RMS: 231,9 V

C-fasespanning RMS: 231,8 V

Totaal driefasig vermogen klopt niet. Aangezien het terugleveren niet meegenomen wordt. Hierdoor laadt mijn thuisaccu nu niet op. Is er een instelling wat ik moet aanpassen of iets anders?

Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen.

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
lveeue schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:13:
Hoi,


Fijn dat dit topic er is! Ik heb een sunpura s2400 aangesloten. Er gebeurt alleen iets geks. De P1 meter geeft dit aan in de app:

Totaal driefasig vermogen: 124,0 W

Totaal netvermogen: 5286,1 kWh

A-fase actief vermogen: -1066,0 W

B-fase actief vermogen: 106,0 W

C-fase actief vermogen: 18,0 W

A-fasespanning RMS: 232,7 V

B-fasespanning RMS: 231,9 V

C-fasespanning RMS: 231,8 V

Totaal driefasig vermogen klopt niet. Aangezien het terugleveren niet meegenomen wordt. Hierdoor laadt mijn thuisaccu nu niet op. Is er een instelling wat ik moet aanpassen of iets anders?

Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen.
In de app, bij de settings van de batterij de setting "Power Regulation Mode" op "Total Power Regulation" zetten, ipv op "Independend Three-Phase Control"

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • lveeue
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 14:13
Hoi,


Die instelling staat juist. Het kan ook niet anders aangezien als ik de fase wil detecteren dan geeft de app een foutmelding.

Andere gedachten?


Instellingen
Aan/uit controle: Aanzetten
Reguleringsmodus: Totale vermogensregeling
Batterijmodel: B2400
AC-laadvermogen: 2400 W
Net-gekoppeld uitgangsvermogen: 2400W
Netstandaard: Nederland (EN50549)
Minimale ontlaad-SOC: 10%
LED verlichting: uit
Fase detectie
Meester SN: Ja

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
lveeue schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:36:
Hoi,


Die instelling staat juist. Het kan ook niet anders aangezien als ik de fase wil detecteren dan geeft de app een foutmelding.

Andere gedachten?


Instellingen
Aan/uit controle: Aanzetten
Reguleringsmodus: Totale vermogensregeling
Batterijmodel: B2400
AC-laadvermogen: 2400 W
Net-gekoppeld uitgangsvermogen: 2400W
Netstandaard: Nederland (EN50549)
Minimale ontlaad-SOC: 10%
LED verlichting: uit
Fase detectie
Meester SN: Ja
Op welke modus staat de Batterij? op AI of Self-consumption?

Als hij op AI staat moet je wel ook even je energieleverancier selecteren en de leveringskosten en BTW goed installen.

Bij zonneplan is dit bijvoorbeeld 10.82 cent, en 21%.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • lveeue
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 14:13
Hoi, deze staat op self-consumption.
Het is toch vreemd dat de 3 fase niet goed op wordt geteld. Het lijkt erop dat de fase waar het teruggeleverd noet wordt meegenomen. 2 fasen (b + c) worden wel bij elkaar opgeteld. Het staat als dat in mijn P1 meter. Dan lijkt me dat er iets niet goed gaat met de P1 meter. Iemand deze al eens gereset? Of andere ideeen?

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
lveeue schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:44:
Hoi, deze staat op self-consumption.
Het is toch vreemd dat de 3 fase niet goed op wordt geteld. Het lijkt erop dat de fase waar het teruggeleverd noet wordt meegenomen. 2 fasen (b + c) worden wel bij elkaar opgeteld. Het staat als dat in mijn P1 meter. Dan lijkt me dat er iets niet goed gaat met de P1 meter. Iemand deze al eens gereset? Of andere ideeen?
Al het gehele systeem eens uitgezet en opnieuw opgestart?

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
lveeue schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:36:

Die instelling staat juist. Het kan ook niet anders aangezien als ik de fase wil detecteren dan geeft de app een foutmelding.
3-fase detectie kan alleen wanneer er op je grid geen teruglevering plaatsvind (bv. vanuit je PV). De batterij leverd namelijk dan even tedelijk terug en probeerd dan via de P1 meter de bepalen welke batterij op welke fase op dat moment aan het leveren is. Dus wachten tot je PV uit staat. Maar als je maar een stack hebt en je dus voor Full Control gaat is het niet nodig.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • lveeue
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 14:13
Hoi,

Ik heb de thuisaccu uit- en aangezet, maar dat maakte geen verschil.

Daarna heb ik mijn zonnepanelen uitgezet. Toen telde de app alles wel correct bij elkaar op. Nu ik de zonnepanelen weer heb aangezet, telt de app fase A niet mee. Er wordt alleen fase B+C opgeteld. Op fase A zijn de zonnepanelen aangesloten.

Het probleem lijkt te zijn dat de app of P1-meter deze fase niet meeneemt in de optelling zodra die fase teruglevert en dus een negatieve waarde heeft.
3-fase detectie kan alleen wanneer er op je grid geen teruglevering plaatsvind (bv. vanuit je PV).
ga ik even testen door de zonnepanelen uit te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door lveeue op 08-06-2026 16:17 ]


  • lveeue
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 14:13
Hoi,

De detectie werkt dan inderdaad, maar het probleem is daarmee nog niet opgelost.

Klopt het dat bij jullie het totale driefasevermogen wordt berekend door fase A, B en C bij elkaar op te tellen? Dus dat teruglevering op één fase ook van het totaal wordt afgetrokken?

  • dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 15:39
lveeue schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:36:
Hoi,


Die instelling staat juist. Het kan ook niet anders aangezien als ik de fase wil detecteren dan geeft de app een foutmelding.
Het zou wel heel toevallig zijn: Ik kwam erachter dat (Ongeacht of je 3-fase hebt of niet), bij mij ik met de HW P1 ook een foutmelding krijg. Met de Sunpura P1 meter werd de test wel goed uitgevoerd.
Ik weet niet of dat de reden was, maar het is te overwegen als je toevallig een HW P1 hebt (en anderen niet met betere ideeen komen?

Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.2.212 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1


  • lveeue
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 14:13
Het is een sunpura p1 meter.

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
lveeue schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:28:
Hoi,

De detectie werkt dan inderdaad, maar het probleem is daarmee nog niet opgelost.

Klopt het dat bij jullie het totale driefasevermogen wordt berekend door fase A, B en C bij elkaar op te tellen? Dus dat teruglevering op één fase ook van het totaal wordt afgetrokken?
Ik gebruik de HomeWizzard P1 meter, en overschot PV (dus na totaal van alle 3 fases opgeteld) wordt netjes gebruikt voor opladen van de batterij.

Heb je al een mailtje gestuurd naar Sunpura? Ze reageren meestel wel binnen een dag.

Welke firmware versies heb je?

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • lveeue
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 14:13
Hoi,

Dank voor je reactie.
Firmware 6.31.

Ik heb nog geen reactie gehad. Volgens mij gaat het nu via Novgen (support@sunpuraenergy.com) omdat het een ander bedrijf mogelijk als het gaat over de P1 meter.

  • BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 12:06
lveeue schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:29:
Hoi,

Dank voor je reactie.
Firmware 6.31.

Ik heb nog geen reactie gehad. Volgens mij gaat het nu via Novgen (support@sunpuraenergy.com) omdat het een ander bedrijf mogelijk als het gaat over de P1 meter.
Dit zijn de meest actuele versies:

BMS Version: V2.01

Collector Version: 1.4.9.9.9.1.1

DSP Main Version: V6.31

DSP Library Version: V1.17

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1


  • lveeue
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 14:13
lveeue schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:13:
Hoi,

Fijn dat dit topic er is! Ik heb een sunpura s2400 aangesloten. Er gebeurt alleen iets geks. De P1 meter geeft dit aan in de app:

Totaal driefasig vermogen: 124,0 W
Totaal netvermogen: 5286,1 kWh

A-fase actief vermogen: -1066,0 W
B-fase actief vermogen: 106,0 W
C-fase actief vermogen: 18,0 W
A-fasespanning RMS: 232,7 V
B-fasespanning RMS: 231,9 V
C-fasespanning RMS: 231,8 V

Totaal driefasig vermogen klopt niet. Aangezien het terugleveren niet meegenomen wordt. Hierdoor laadt mijn thuisaccu nu niet op. Is er een instelling wat ik moet aanpassen of iets anders?

Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen.
Hoi,

Hier een update:

Ik kreeg deze reactie:
Hartelijk dank voor uw aanvullende uitleg. Uw toelichting is zeer duidelijk en helpt om mijn eerdere misvatting volledig te begrijpen, waarvoor mijn oprechte dank.
Wij hebben dit probleem inmiddels teruggekoppeld aan onze algoritme-collega’s. Het wordt verwacht dat het binnen 3–5 werkdagen zal worden opgelost.
Onze excuses voor het ongemak dat dit heeft veroorzaakt. Nogmaals hartelijk dank voor uw vertrouwen en steun in onze producten.
En inderdaad. Dezelfde dag was het opgelost. Het was ook geen uniek geval. op een ander adres heb ik alles aangesloten en ook op dit adres werd het niet opgeteld. Een mail gestuurd en dit werd binnen 2 uur opgelost. Conclusie: geen instellingsprobleem, de P1 meter telde simpelweg niet de fase op als die terugleverde. Dank voor jullie reactie!

  • Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:24
Ik heb iets vreemds vandaag. Precies vanaf 15:00 uur is de batterij gestopt met laden. Of nouja, maximaal 20 watt laden vanaf dan terwijl er meer dan genoeg overschot was.

Ik heb geen enkele setting verandert, het was dat ik toevallig weer eens in de app keek.

Stond op self consuming. Heb dat een poosje uitgezet en weer aangezet en toen was het weer oke.

Meer mensen dit probleem vandaag? Gek dat het gebeurt en helemaal dat het precies om 15:00 gebeurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Qoon3x op 10-06-2026 17:02 ]


  • dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 15:39
Qoon3x schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:01:
Ik heb iets vreemds vandaag. Precies vanaf 15:00 uur is de batterij gestopt met laden. Of nouja, maximaal 20 watt laden vanaf dan terwijl er meer dan genoeg overschot was.

Ik heb geen enkele setting verandert, het was dat ik toevallig weer eens in de app keek.

Stond op self consuming. Heb dat een poosje uitgezet en weer aangezet en toen was het weer oke.

Meer mensen dit probleem vandaag? Gek dat het gebeurt en helemaal dat het precies om 15:00 gebeurt.
Hoe vol was je accu om 15u ?
En concreet antwoord op je vraag; nee, geen last van gehad. S2400 (met solar connected) was bij mij voor 11en al vol en was het surplus netjes back-to-grid aan het sturen.
Wèl soortgelijks gehad dat de HW P1 meter kuren had, die uit/aan loste het toen bij mij op.

Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.2.212 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1


  • Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:24
dasystemcheck schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Hoe vol was je accu om 15u ?
En concreet antwoord op je vraag; nee, geen last van gehad. S2400 (met solar connected) was bij mij voor 11en al vol en was het surplus netjes back-to-grid aan het sturen.
Wèl soortgelijks gehad dat de HW P1 meter kuren had, die uit/aan loste het toen bij mij op.
Hmm Ik zie deze ochtend dat de batterij is gestopt met ontladen bij 30%. Gisteren gestopt met laden bij 84% en vannacht gestopt met ontladen op 30%.

Maar ik zie nu ook errors in de app.

3x Battery current overcurrent
Alarm duurt aldoor 1 minuut.

Zal wel weer contact opnemen met sunpura.

Update: heb al reactie van ze, ze hebben vanaf afstand wat aangepast. Zou weer moeten werken, maar wel met de vraag of ik het even in de gaten wil houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Qoon3x op 11-06-2026 08:21 ]


  • dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 15:39
Qoon3x schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:28:
[...]
Update: heb al reactie van ze, ze hebben vanaf afstand wat aangepast. Zou weer moeten werken, maar wel met de vraag of ik het even in de gaten wil houden.
Snelle actie van Sunpura, van welke firmware naar welke firmware ging je?
Had Sunpura nog een reden/toelichting gegeven?

Sunpura S2400 (3x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.2.212 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1


  • Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:24
dasystemcheck schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Snelle actie van Sunpura, van welke firmware naar welke firmware ging je?
Had Sunpura nog een reden/toelichting gegeven?
Nou, helaas werkte het niet wat er op afstand is aangepast.
Nu krijg ik de vraag om de batterijen opnieuw goed op te stapelen of in een andere volgorde...

Vanavond maar eens kijken. Zal de connectors eens goed bekijken.

  • FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:23
Qoon3x schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Maar ik zie nu ook errors in de app.

3x Battery current overcurrent
Alarm duurt aldoor 1 minuut.
Nou, helaas werkte het niet wat er op afstand is aangepast.
Nu krijg ik de vraag om de batterijen opnieuw goed op te stapelen of in een andere volgorde...

Vanavond maar eens kijken. Zal de connectors eens goed bekijken.
En, heb je al naar de connectors gekeken? Ik ben heel benieuwd of je problemen hard- of softwarematig is.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste