• superwuppie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-04 22:06
MathieuL schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:19:

Zou inderdaad mogelijks door de Library Version kunnen komen. Alles in mijn HA is up to date en de integratie werkt nog perfect. Mijn batterij zit op: BMS v0.9, collector 1.4.9.9.7, DSP Main v6.31, DSP Library v1.17

Ben je verder ook zeker dat je HA op hetzelfde netwerk zit en dat hij rechtstreeks kan praten met de batterij? Ik moet mijn HA bijvoorbeeld met hetzelfde wifi netwerk verbinden, omdat de LAN er niet bij kan (access point zit er tussen)
Ik heb de oorzaak ontdekt.. De andere applicatie zat hem in de weg. die heb ik uitgezet en direct verbinding!

• MathieuL
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:18
superwuppie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:16:
[...]

Ik heb de oorzaak ontdekt.. De andere applicatie zat hem in de weg. die heb ik uitgezet en direct verbinding!
Oke top! De batterij kan inderdaad maar 1 lokale verbinding maximum tegelijk gebruiken. Dit is getest door 2 aparte HA's op te zetten en beide te proberen verbinden via de lokale TCP integratie. Vanaf ik 1 van de 2 integraties uitzet, werkt het perfect. Misschien gebruikt je andere integratie dan toch iets van TCP?
BarryS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:04:
[...]

Allereerst. Echt top service van Sunpura. Zoals ik al eerder had aangegeven kwam mijn oude inverter met outdated Controller Version en DSP Library Version en een super luide ventilator van +65db wanneer deze aan stond.

Ik heb 4 batterijen voor totaal 9.6kWh. Er werden er telkens maar 1 of 2 gedetecteerd. Maakte niet uit in welke volgorde ik ze gestapeld had. Afhankelijk van de reboots of hij er 1 of 2 detecteerde. Sunpura heeft toen de firmware geüpdated, waarna alle 4 de batterijen succesvol werkte. Tevens heb ik het standby verbruik omlaag zien gaan, en laad/ontlaadt hij op 99% (zo'n 2390 watts) i.p.v. op de oudere firmware waar hij op zo'n 2350 watts laadde/ontlaadde. Maar de ventilator bleef erg luid.

Ik heb toen een nieuwe inverter van Sunpura opgestuurd gekregen. Deze was binnen een week binnen. De ventilator is echt véél stiller. Ik heb mijn vrouw er nu niet meer over horen klagen. Sterker nog, meestal hebben we niet eens door dat hij aanstaat. De batterij staat op zolder in het washok, dus achter een gesloten deur, en het geluid wordt nu vrijwel volledig gedempt. Dus dit komt nu overeen met wat ik in reviews en hier op het forum had gezien. Ik heb dus gewoon peg gehad met de eerste inverter. Echter, kwam de nieuwe inverter wel weer met verouderede firmwares, waardoor er weer maar één batterij werd gedetecteerd. Ook kreeg ik nu de Local API integration, die hier op het forum was gepost, niet meer aan de praat.

Vanmiddag heeft Sunpura de firmware weer geüpdated. Alle 4 de batterijen worden nu weer succesvol gedetecteerd. Zie heb weer op max laden/ontladen, etc. Tevens werkt nu de Local API integration weer.

Dus ik kan drie dingen bevestigen:
- Sunpura support is echt top. Via de mail meestal binnen 2 a 3 dagen een oplossing.
- De Local API doet het wanneer alle firmwares up-to-date zijn.
- Wanneer je meerdere batterijen hebt en je wilt dat je syteem optimaal presteert, neem dan contact op met Sunpura support per mail om de firmwares te laten bijwerken.

De nieuwe beta app heb ik nog wel wat test bevindingen en verbetervoorstellen voor. Maar die zal ik nog posten. Was even terug naar de oude app gedurende de inverter wissel.

Ik hoop dat Sunpura de app/bediening ook via de Local TCP / API gaat laten werken voor wanneer je bijvoorbeeld geen internet verbinding hebt.

Ik ben nu een zeer tevreden klant. Ik overweeg een tweede toren toe te voegen van 4,8kWh. Ik hou met dit soort mooie dagen een hoop zonnestroom nog over, en in de nacht kom ik er net 3 a 4 te kort als de warmtepomp het huis aan het verwarmen is.

Edit:

Dit zijn mijn firmware versies:
BMS version: V2.01
Collector Version: 1.4.9.9.7
DSP Main Version: V6.31
DSP Library Version: V1.17
Leuk om te horen dat de TCP terug werkt :) Zelfs als valt het internet weg, kan ik de batterij nog aansturen via de integratie. Enkel het totale verbuik (die ik via een andere integratie binnenkrijg) loopt via de cloud, dus zou dan niet meer binnenkomen.

Hiervoor gebruik ik een smartgateways p1 meter die via MQTT met HA praat (en niet de Homewizard p1 meter). Daardoor loopt alles lokaal en heeft internet er geen invloed op d:)b

• mickeutech
  • Nu online
Complimenten aan de support van Sunpura 👍
Gisteren het setje ontvangen en 's avonds geplaatst. Alles ging heel soepel tot ik wilde testen met handmatig laden/ontladen. Out-of-the-box BMS versie 0.0 en de rest ook ouder dan de meesten hier.
Rond 23:00 een melding gemaakt met versie- en serienummers er in vermeld en rond 9:00 vanochtend een mail dat alles was bijgewerkt 😁

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:58
Toch maar even een mailtje naar Sunpura gestuurd n.a.v. m’n hier, een paar pagina’s terug, gemelde PV power drops . Tijdens de live view van de HomeWizard Energy Socket gebeurd het toch opvallend vaak dat de totale PV wegvalt als er meer dan 600-700W geproduceerd wordt. Het is hooguit een paar seconden (en dus niet terug te zien in de dagtotalen), maar het levert wèl daarbij inconsistent een ‘netstoring’ (die er feitelijk niet is). De bekabeling is het niet (getest met een andere omvormer), HW energy socket verwisseld en maakt ook niets uit. Ben benieuwd of dit een user error of BMW/hardware issue is.
In de winter maanden overigens geen last van gehad, maar PV Total power kwam toen ook niet boven de 550W uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yV2sRD-Lv8b7jv70f62IWQ_OPTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k90BlcCCbHaSpC7zjdfgPFss.jpg?f=fotoalbum_large

Sunpura S2400 (2x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.6.7 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V0.05); HW P1

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
MathieuL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:38:
[...]

Oke top! De batterij kan inderdaad maar 1 lokale verbinding maximum tegelijk gebruiken. Dit is getest door 2 aparte HA's op te zetten en beide te proberen verbinden via de lokale TCP integratie. Vanaf ik 1 van de 2 integraties uitzet, werkt het perfect. Misschien gebruikt je andere integratie dan toch iets van TCP?

[...]

Leuk om te horen dat de TCP terug werkt :) Zelfs als valt het internet weg, kan ik de batterij nog aansturen via de integratie. Enkel het totale verbuik (die ik via een andere integratie binnenkrijg) loopt via de cloud, dus zou dan niet meer binnenkomen.

Hiervoor gebruik ik een smartgateways p1 meter die via MQTT met HA praat (en niet de Homewizard p1 meter). Daardoor loopt alles lokaal en heeft internet er geen invloed op d:)b
Ik heb de Local TCP integration zoals die nu bestaat uitgebreid met wat helper templates in HomeAssistant om dus ook bijvoorbeeld het totaal verbruik te meten.

Aangevuld met helper templates:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbpQ-lLqS7nnGLasddJ5h99dapU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C3vnoBg2qS3TqNcnxHgAHg3A.png?f=user_large
Mijn helper templates:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLg3gl9FsZi8oCL6vzTnyh5FRi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tl9MTq7G5alGqoM2mi9SOU8O.png?f=fotoalbum_large

Het enige wat ik nog mist, is het PV gedeelte van de omvormer. Dat doe ik wel vanuit een andere integratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkvNgrzg6Wu0MDGWU26CFMRw2J0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mpuBaCxQu8kKbZiJgXHeKyid.png?f=user_large

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• BarryS
  • Nu online
mickeutech schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:03:
Complimenten aan de support van Sunpura 👍
Gisteren het setje ontvangen en 's avonds geplaatst. Alles ging heel soepel tot ik wilde testen met handmatig laden/ontladen. Out-of-the-box BMS versie 0.0 en de rest ook ouder dan de meesten hier.
Rond 23:00 een melding gemaakt met versie- en serienummers er in vermeld en rond 9:00 vanochtend een mail dat alles was bijgewerkt 😁
Zeker netjes dat ze zo snel de nieuwe firmware hebben gepushed idd. Maar, denk dat er wel duidelijk is dat eigenlijk vrijwel alle inverters in hun voorraad nu niet van de juiste firmware zijn voorzien. Wat dus allemaal via support recht getrokken moet worden. Hun QA zou hier even naar moeten kijken, en of het misschien niet verstandiger is de inverters te updaten voordat deze worden verzonden.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• mickeutech
  • Nu online
BarryS schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:45:
[...]

Zeker netjes dat ze zo snel de nieuwe firmware hebben gepushed idd. Maar, denk dat er wel duidelijk is dat eigenlijk vrijwel alle inverters in hun voorraad nu niet van de juiste firmware zijn voorzien. Wat dus allemaal via support recht getrokken moet worden. Hun QA zou hier even naar moeten kijken, en of het misschien niet verstandiger is de inverters te updaten voordat deze worden verzonden.
Goed punt, die van mij was van productiedatum 07/2025 en de accu's van 10/2025.

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Qoon3x schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:27:
[...]

Ze zijn nog steeds heel behulpzaam, dus heb goede moed 🙂 Als het goed is worden all 3 de batterijen volgende week omgewisseld.
Even een update van mijn kant.
Sunpura support is super!
Hier zojuist 3 nieuwe batterijen ontvangen en die werken wel :)
Laat de zon nu maar schijnen..

• BarryS
  • Nu online
Qoon3x schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:30:
[...]

Jep... en dan doet het zijn ding heel goed. Ben al een aantal dagen nu 99% zelfvoorzienend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpeX73PMcwFxx3r0-N85ipfxtuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdfOFusVzSytzOUFqEMpgoZ3.jpg?f=fotoalbum_large

• FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:06
Qoon3x schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:30:
[...]
Grappig. ik heb mijn vervangende batterij ook vandaag binnengekregen, 1 van de 4 bleek niet goed te zijn. Nu worden ze alle 4 gezien in de app en staan nu lekker te laden.

Kon jij jou oude batterijen direct aan de transporteur meegeven? Ik niet, ik zit nog op een verzendlabel te wachten van Sunpura. Ik wist niet eens dat ze vandaag langs zouden komen, gelukkig was ik thuis.

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
FZRein schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:47:
[...]

Grappig. ik heb mijn vervangende batterij ook vandaag binnengekregen, 1 van de 4 bleek niet goed te zijn. Nu worden ze alle 4 gezien in de app en staan nu lekker te laden.

Kon jij jou oude batterijen direct aan de transporteur meegeven? Ik niet, ik zit nog op een verzendlabel te wachten van Sunpura. Ik wist niet eens dat ze vandaag langs zouden komen, gelukkig was ik thuis.
Hier precies hetzelfde, stonden ineens voor de deur..
(Terwijl ik niet thuis was, niet helemaal ideaal)

Ik heb ook al meermaals.gevraagd wat ik met de batterijen met doen die niet goed zijn, maar nog geen antwoord, hopelijk morgen.

• FZRein
Qoon3x schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:59:
[...]

Hier precies hetzelfde, stonden ineens voor de deur..
(Terwijl ik niet thuis was, niet helemaal ideaal)

Ik heb ook al meermaals.gevraagd wat ik met de batterijen met doen die niet goed zijn, maar nog geen antwoord, hopelijk morgen.
Lauren zal wel druk zijn met alle mails beantwoorden en regelen en daardoor ons vergeten is te mailen.

ik had begrepen dat ze mij een track and trace code zou sturen waneer bekend was dat de batterij(en) weer op voorraad waren en verstuurd werden. En ik zou een (kostenloos retour) verzendlabel gemaild krijgen voor de oude batterij. Die zal vast nog wel komen.

Ik vind het wel een super service dat ze de vervangende modules gewoon versturen zonder eerst de defecte retour te krijgen.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Hier dus de aeg uitvoering en ding sinds april ik hem heb perfect zijn werk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEHDAGQIoLcvsv7uHyqvnP1b5EM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ap4WioZYUmIScDU1OjygsdEB.png?f=fotoalbum_large

• FZRein
ivo1969 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:30:
Hier dus de aeg uitvoering en ding sinds april ik hem heb perfect zijn werk
Ik ben wel heel benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen van de AEG en Sunpura setups. In hoeverre zijn ze gelijk, en kan je de app van het ene merk gebruiken met het andere merk.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
FZRein schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:44:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen van de AEG en Sunpura setups. In hoeverre zijn ze gelijk, en kan je de app van het ene merk gebruiken met het andere merk.
Software versie is qua nummers identiek, maar ik geloof dat sunpura heeft aangegeven dat onderling niet te combineren is zeg maar

• markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-04 22:12
@BarryS Sorry, door aanstaande gezinsuitbreiding kom ik maar niet toe aan de gevraagde entiteiten.

• BarryS
  • Nu online
markee schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:56:
@BarryS Sorry, door aanstaande gezinsuitbreiding kom ik maar niet toe aan de gevraagde entiteiten.
Heel herkenbaar. En zeker geen haast geboden. Die van ons is nu 6 maanden, we hebben onze handen vol haha.

Gefeliciteerd met het toekomstig vaderschap!

[ Voor 6% gewijzigd door BarryS op 10-04-2026 11:43 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:00
Heeft iemand al naar de noodstroomvoorziening gekeken?
3-Fase Off-Grid:
De systemen hebben aan de zijkant van de omvormer een communicatie poort (parralel) die gebruikt kan worden voor de onderlinge communicatie. Echter gaat dat niet zonder een externe kast die sunpura nog aan het ontwikkelen is. Elke batterij sluit zijn communicatie poort aan op de externe kast, hierdoor staan ze in verbinding met elkaar en kunnen ze fungeren als een 3 fase systeem. Wanneer dit kastje beschikbaar is , is nog niet bekend.
Stel dat kastje komt er wel, wat is er dan nog meer nodig qua bekabeling/meterkast om de boel in eilandbedrijf te krijgen? Lijkt mij onwijs veel handiger dan in paniek met verlengsnoeren te moeten werken (toevallig viel hier de stroom 2x uit dit jaar, de eerste keer op 1 fase, de tweede keer op 2 fases :X . Dus toen snel kabel naar de koelkast en vriezer gelegd.).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

Sleepyhead

Sleepy as always....

Ik heb de integratie van @MathieuL gebruikt als basis om een uitgebreidere versie te bouwen voor de Lunergy Hub 2400 AC. Omdat het onder de motorkap hetzelfde AECC-platform is, werkt het ook gewoon met de Sunpura S2400 (zelf getest).

De repo staat hier: https://github.com/slaapyhoofd/Lunergy-Local-TCP

Belangrijkste toevoegingen ten opzichte van het origineel:
- Opladen/ontladen/idle instellen met vermogensslider (standaard 800W, uitbreidbaar naar 2400W)
- SOC-limieten instellen (min ontlading, max oplading)
- Geintegreerde kWh-sensoren voor het HA Energy Dashboard (geen eigen helpers meer nodig)
- Work mode selectie (Self-Consumption, Custom, Disabled)
- 5 seconden polling met failure tolerance

Op termijn wil ik er een generieke AECC-integratie van maken die ook andere AECC merken ondersteunt (AEG, Voltdeer, etc.), maar dat is voor als ik wat meer tijd heb.

stekkerdeal.nl

• BarryS
  • Nu online
Sleepyhead schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 01:56:
Ik heb de integratie van @MathieuL gebruikt als basis om een uitgebreidere versie te bouwen voor de Lunergy Hub 2400 AC. Omdat het onder de motorkap hetzelfde AECC-platform is, werkt het ook gewoon met de Sunpura S2400 (zelf getest).

- Opladen/ontladen/idle instellen met vermogensslider (standaard 800W, uitbreidbaar naar 2400W)
- Geintegreerde kWh-sensoren voor het HA Energy Dashboard (geen eigen helpers meer nodig)

Op termijn wil ik er een generieke AECC-integratie van maken die ook andere AECC merken ondersteunt (AEG, Voltdeer, etc.), maar dat is voor als ik wat meer tijd heb.
Deze integratie nu een paar dagen draaien. Dit is by far de meest uitgebreide Full Local TCP integratie die er momenteel is. Werkt erg goed!

• BarryS
  • Nu online
Poeh, de nieuwe 4,8 kWh batterijen zijn nu wel erg aantrekkelijk geprijst.

Iemand zin om naar Duitsland te rijden?

https://apollosolarenergy...00?variant=54074170409300

• MathieuL
  • Laatst online: 22:18
Sleepyhead schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 01:56:

Net even getest en werkt inderdaad goed! Ik merk dat je response tijd wel iets omhoog is gegaan tegenover mijn integratie (+- 6 seconde bij mij, +- 9 seconde bij jou).

Wel heel benieuwd hoe je de totale verbruikte stroom hebt gedaan, deze kon ik echt niet vinden :)

EDIT: Ik heb deze even in Claude gezet en op die manier ook de twee total increasing meters er bij mij bij gezet! Normaals dank aan @Sleepyhead om dit te vinden!

[ Voor 6% gewijzigd door MathieuL op 14-04-2026 13:41 ]

• Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

Sleepyhead

Sleepy as always....

MathieuL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:22:
[...]

Net even getest en werkt inderdaad goed! Ik merk dat je response tijd wel iets omhoog is gegaan tegenover mijn integratie (+- 6 seconde bij mij, +- 9 seconde bij jou).

Wel heel benieuwd hoe je de totale verbruikte stroom hebt gedaan, deze kon ik echt niet vinden :)

EDIT: Ik heb deze even in Claude gezet en op die manier ook de twee total increasing meters er bij mij bij gezet! Normaals dank aan @Sleepyhead om dit te vinden!
Goed om te horen dat het werkt! Het verschil in response tijd klopt, dat komt doordat ik bij SET commando's wacht op het antwoord van de batterij voordat de TCP connectie vrijkomt voor de volgende poll. In jouw versie wordt het commando fire-and-forget verstuurd, wat sneller is maar geen garantie geeft dat het is aangekomen.

De reden is vooral stabiliteit. Zo kunnen commando's niet over elkaar lopen op de TCP stream en weet je zeker dat de batterij het heeft verwerkt. Ook zit er een korte cooldown op reconnects om de batterij niet te overbelasten bij een connectie-drop.

Ik ben trouwens ook alles aan het overzetten naar een generieke AECC versie, met support voor meerdere batterij merken.
https://github.com/StekkerDeal/aecc-battery-local

[ Voor 7% gewijzigd door Sleepyhead op 14-04-2026 16:38 ]

stekkerdeal.nl

• My Green ENergy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:59
BarryS schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:04:
Poeh, de nieuwe 4,8 kWh batterijen zijn nu wel erg aantrekkelijk geprijst.

Iemand zin om naar Duitsland te rijden?

https://apollosolarenergy...00?variant=54074170409300
binnenkort ook beperkt bij ons te verkrijgen.

• BarryS
  • Nu online
My Green ENergy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:40:
[...]

binnenkort ook gelimiteerd bij ons te verkrijgen.
O nice. Ik houd me ten zeerste aanbevolen. Is er al bekend tegen welke prijs?

• FZRein
BarryS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:59:
[...]
O nice. Ik houd me ten zeerste aanbevolen. Is er al bekend tegen welke prijs?
Houd wel in het achterhoofd, dat de 2,4 en 4,8 kWh modules niet samen werken. Maximaal 4x 2,4 kWh, of 3x 4,8 kWh op een A2400 BMS voor zover ik begrepen heb.

• BarryS
  • Nu online
FZRein schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:04:
[...]

Houd wel in het achterhoofd, dat de 2,4 en 4,8 kWh modules niet samen werken. Maximaal 4x 2,4 kWh, of 3x 4,8 kWh op een A2400 BMS voor zover ik begrepen heb.
Ja dat klopt idd. Ik heb nu 4x 2,4kWh. Maar wil nog een tweede toren van 4,8kWh er bij zetten. Inclusief 4 extra panelen op de schuur. De huidige omvormer laad AC met mijn bestaande PV.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste