• superwuppie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-04 22:06
MathieuL schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:19:

Zou inderdaad mogelijks door de Library Version kunnen komen. Alles in mijn HA is up to date en de integratie werkt nog perfect. Mijn batterij zit op: BMS v0.9, collector 1.4.9.9.7, DSP Main v6.31, DSP Library v1.17

Ben je verder ook zeker dat je HA op hetzelfde netwerk zit en dat hij rechtstreeks kan praten met de batterij? Ik moet mijn HA bijvoorbeeld met hetzelfde wifi netwerk verbinden, omdat de LAN er niet bij kan (access point zit er tussen)
Ik heb de oorzaak ontdekt.. De andere applicatie zat hem in de weg. die heb ik uitgezet en direct verbinding!

• MathieuL
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:27
superwuppie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:16:
[...]

Ik heb de oorzaak ontdekt.. De andere applicatie zat hem in de weg. die heb ik uitgezet en direct verbinding!
Oke top! De batterij kan inderdaad maar 1 lokale verbinding maximum tegelijk gebruiken. Dit is getest door 2 aparte HA's op te zetten en beide te proberen verbinden via de lokale TCP integratie. Vanaf ik 1 van de 2 integraties uitzet, werkt het perfect. Misschien gebruikt je andere integratie dan toch iets van TCP?
BarryS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:04:
[...]

Allereerst. Echt top service van Sunpura. Zoals ik al eerder had aangegeven kwam mijn oude inverter met outdated Controller Version en DSP Library Version en een super luide ventilator van +65db wanneer deze aan stond.

Ik heb 4 batterijen voor totaal 9.6kWh. Er werden er telkens maar 1 of 2 gedetecteerd. Maakte niet uit in welke volgorde ik ze gestapeld had. Afhankelijk van de reboots of hij er 1 of 2 detecteerde. Sunpura heeft toen de firmware geüpdated, waarna alle 4 de batterijen succesvol werkte. Tevens heb ik het standby verbruik omlaag zien gaan, en laad/ontlaadt hij op 99% (zo'n 2390 watts) i.p.v. op de oudere firmware waar hij op zo'n 2350 watts laadde/ontlaadde. Maar de ventilator bleef erg luid.

Ik heb toen een nieuwe inverter van Sunpura opgestuurd gekregen. Deze was binnen een week binnen. De ventilator is echt véél stiller. Ik heb mijn vrouw er nu niet meer over horen klagen. Sterker nog, meestal hebben we niet eens door dat hij aanstaat. De batterij staat op zolder in het washok, dus achter een gesloten deur, en het geluid wordt nu vrijwel volledig gedempt. Dus dit komt nu overeen met wat ik in reviews en hier op het forum had gezien. Ik heb dus gewoon peg gehad met de eerste inverter. Echter, kwam de nieuwe inverter wel weer met verouderede firmwares, waardoor er weer maar één batterij werd gedetecteerd. Ook kreeg ik nu de Local API integration, die hier op het forum was gepost, niet meer aan de praat.

Vanmiddag heeft Sunpura de firmware weer geüpdated. Alle 4 de batterijen worden nu weer succesvol gedetecteerd. Zie heb weer op max laden/ontladen, etc. Tevens werkt nu de Local API integration weer.

Dus ik kan drie dingen bevestigen:
- Sunpura support is echt top. Via de mail meestal binnen 2 a 3 dagen een oplossing.
- De Local API doet het wanneer alle firmwares up-to-date zijn.
- Wanneer je meerdere batterijen hebt en je wilt dat je syteem optimaal presteert, neem dan contact op met Sunpura support per mail om de firmwares te laten bijwerken.

De nieuwe beta app heb ik nog wel wat test bevindingen en verbetervoorstellen voor. Maar die zal ik nog posten. Was even terug naar de oude app gedurende de inverter wissel.

Ik hoop dat Sunpura de app/bediening ook via de Local TCP / API gaat laten werken voor wanneer je bijvoorbeeld geen internet verbinding hebt.

Ik ben nu een zeer tevreden klant. Ik overweeg een tweede toren toe te voegen van 4,8kWh. Ik hou met dit soort mooie dagen een hoop zonnestroom nog over, en in de nacht kom ik er net 3 a 4 te kort als de warmtepomp het huis aan het verwarmen is.

Edit:

Dit zijn mijn firmware versies:
BMS version: V2.01
Collector Version: 1.4.9.9.7
DSP Main Version: V6.31
DSP Library Version: V1.17
Leuk om te horen dat de TCP terug werkt :) Zelfs als valt het internet weg, kan ik de batterij nog aansturen via de integratie. Enkel het totale verbuik (die ik via een andere integratie binnenkrijg) loopt via de cloud, dus zou dan niet meer binnenkomen.

Hiervoor gebruik ik een smartgateways p1 meter die via MQTT met HA praat (en niet de Homewizard p1 meter). Daardoor loopt alles lokaal en heeft internet er geen invloed op d:)b

• mickeutech
  • Laatst online: 22:09
Complimenten aan de support van Sunpura 👍
Gisteren het setje ontvangen en 's avonds geplaatst. Alles ging heel soepel tot ik wilde testen met handmatig laden/ontladen. Out-of-the-box BMS versie 0.0 en de rest ook ouder dan de meesten hier.
Rond 23:00 een melding gemaakt met versie- en serienummers er in vermeld en rond 9:00 vanochtend een mail dat alles was bijgewerkt 😁

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 16:49
Toch maar even een mailtje naar Sunpura gestuurd n.a.v. m’n hier, een paar pagina’s terug, gemelde PV power drops . Tijdens de live view van de HomeWizard Energy Socket gebeurd het toch opvallend vaak dat de totale PV wegvalt als er meer dan 600-700W geproduceerd wordt. Het is hooguit een paar seconden (en dus niet terug te zien in de dagtotalen), maar het levert wèl daarbij inconsistent een ‘netstoring’ (die er feitelijk niet is). De bekabeling is het niet (getest met een andere omvormer), HW energy socket verwisseld en maakt ook niets uit. Ben benieuwd of dit een user error of BMW/hardware issue is.
In de winter maanden overigens geen last van gehad, maar PV Total power kwam toen ook niet boven de 550W uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yV2sRD-Lv8b7jv70f62IWQ_OPTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k90BlcCCbHaSpC7zjdfgPFss.jpg?f=fotoalbum_large

Sunpura S2400 (2x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.1.5 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:33
MathieuL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:38:
[...]

Oke top! De batterij kan inderdaad maar 1 lokale verbinding maximum tegelijk gebruiken. Dit is getest door 2 aparte HA's op te zetten en beide te proberen verbinden via de lokale TCP integratie. Vanaf ik 1 van de 2 integraties uitzet, werkt het perfect. Misschien gebruikt je andere integratie dan toch iets van TCP?

[...]

Leuk om te horen dat de TCP terug werkt :) Zelfs als valt het internet weg, kan ik de batterij nog aansturen via de integratie. Enkel het totale verbuik (die ik via een andere integratie binnenkrijg) loopt via de cloud, dus zou dan niet meer binnenkomen.

Hiervoor gebruik ik een smartgateways p1 meter die via MQTT met HA praat (en niet de Homewizard p1 meter). Daardoor loopt alles lokaal en heeft internet er geen invloed op d:)b
Ik heb de Local TCP integration zoals die nu bestaat uitgebreid met wat helper templates in HomeAssistant om dus ook bijvoorbeeld het totaal verbruik te meten.

Aangevuld met helper templates:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbpQ-lLqS7nnGLasddJ5h99dapU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C3vnoBg2qS3TqNcnxHgAHg3A.png?f=user_large
Mijn helper templates:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLg3gl9FsZi8oCL6vzTnyh5FRi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tl9MTq7G5alGqoM2mi9SOU8O.png?f=fotoalbum_large

Het enige wat ik nog mist, is het PV gedeelte van de omvormer. Dat doe ik wel vanuit een andere integratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkvNgrzg6Wu0MDGWU26CFMRw2J0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mpuBaCxQu8kKbZiJgXHeKyid.png?f=user_large

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• BarryS
mickeutech schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:03:
Complimenten aan de support van Sunpura 👍
Gisteren het setje ontvangen en 's avonds geplaatst. Alles ging heel soepel tot ik wilde testen met handmatig laden/ontladen. Out-of-the-box BMS versie 0.0 en de rest ook ouder dan de meesten hier.
Rond 23:00 een melding gemaakt met versie- en serienummers er in vermeld en rond 9:00 vanochtend een mail dat alles was bijgewerkt 😁
Zeker netjes dat ze zo snel de nieuwe firmware hebben gepushed idd. Maar, denk dat er wel duidelijk is dat eigenlijk vrijwel alle inverters in hun voorraad nu niet van de juiste firmware zijn voorzien. Wat dus allemaal via support recht getrokken moet worden. Hun QA zou hier even naar moeten kijken, en of het misschien niet verstandiger is de inverters te updaten voordat deze worden verzonden.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• mickeutech
BarryS schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:45:
[...]

Zeker netjes dat ze zo snel de nieuwe firmware hebben gepushed idd. Maar, denk dat er wel duidelijk is dat eigenlijk vrijwel alle inverters in hun voorraad nu niet van de juiste firmware zijn voorzien. Wat dus allemaal via support recht getrokken moet worden. Hun QA zou hier even naar moeten kijken, en of het misschien niet verstandiger is de inverters te updaten voordat deze worden verzonden.
Goed punt, die van mij was van productiedatum 07/2025 en de accu's van 10/2025.

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36
Qoon3x schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:27:
[...]

Ze zijn nog steeds heel behulpzaam, dus heb goede moed 🙂 Als het goed is worden all 3 de batterijen volgende week omgewisseld.
Even een update van mijn kant.
Sunpura support is super!
Hier zojuist 3 nieuwe batterijen ontvangen en die werken wel :)
Laat de zon nu maar schijnen..

• BarryS
Qoon3x schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:30:
[...]

Jep... en dan doet het zijn ding heel goed. Ben al een aantal dagen nu 99% zelfvoorzienend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpeX73PMcwFxx3r0-N85ipfxtuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdfOFusVzSytzOUFqEMpgoZ3.jpg?f=fotoalbum_large

• FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02:33
Qoon3x schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:30:
[...]
Grappig. ik heb mijn vervangende batterij ook vandaag binnengekregen, 1 van de 4 bleek niet goed te zijn. Nu worden ze alle 4 gezien in de app en staan nu lekker te laden.

Kon jij jou oude batterijen direct aan de transporteur meegeven? Ik niet, ik zit nog op een verzendlabel te wachten van Sunpura. Ik wist niet eens dat ze vandaag langs zouden komen, gelukkig was ik thuis.

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36
FZRein schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:47:
[...]

Grappig. ik heb mijn vervangende batterij ook vandaag binnengekregen, 1 van de 4 bleek niet goed te zijn. Nu worden ze alle 4 gezien in de app en staan nu lekker te laden.

Kon jij jou oude batterijen direct aan de transporteur meegeven? Ik niet, ik zit nog op een verzendlabel te wachten van Sunpura. Ik wist niet eens dat ze vandaag langs zouden komen, gelukkig was ik thuis.
Hier precies hetzelfde, stonden ineens voor de deur..
(Terwijl ik niet thuis was, niet helemaal ideaal)

Ik heb ook al meermaals.gevraagd wat ik met de batterijen met doen die niet goed zijn, maar nog geen antwoord, hopelijk morgen.

• FZRein
Qoon3x schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:59:
[...]

Hier precies hetzelfde, stonden ineens voor de deur..
(Terwijl ik niet thuis was, niet helemaal ideaal)

Ik heb ook al meermaals.gevraagd wat ik met de batterijen met doen die niet goed zijn, maar nog geen antwoord, hopelijk morgen.
Lauren zal wel druk zijn met alle mails beantwoorden en regelen en daardoor ons vergeten is te mailen.

ik had begrepen dat ze mij een track and trace code zou sturen waneer bekend was dat de batterij(en) weer op voorraad waren en verstuurd werden. En ik zou een (kostenloos retour) verzendlabel gemaild krijgen voor de oude batterij. Die zal vast nog wel komen.

Ik vind het wel een super service dat ze de vervangende modules gewoon versturen zonder eerst de defecte retour te krijgen.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:49
Hier dus de aeg uitvoering en ding sinds april ik hem heb perfect zijn werk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEHDAGQIoLcvsv7uHyqvnP1b5EM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ap4WioZYUmIScDU1OjygsdEB.png?f=fotoalbum_large

• FZRein
ivo1969 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:30:
Hier dus de aeg uitvoering en ding sinds april ik hem heb perfect zijn werk
Ik ben wel heel benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen van de AEG en Sunpura setups. In hoeverre zijn ze gelijk, en kan je de app van het ene merk gebruiken met het andere merk.

• ivo1969
FZRein schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:44:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen van de AEG en Sunpura setups. In hoeverre zijn ze gelijk, en kan je de app van het ene merk gebruiken met het andere merk.
Software versie is qua nummers identiek, maar ik geloof dat sunpura heeft aangegeven dat onderling niet te combineren is zeg maar

• markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:25
@BarryS Sorry, door aanstaande gezinsuitbreiding kom ik maar niet toe aan de gevraagde entiteiten.

• BarryS
markee schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:56:
@BarryS Sorry, door aanstaande gezinsuitbreiding kom ik maar niet toe aan de gevraagde entiteiten.
Heel herkenbaar. En zeker geen haast geboden. Die van ons is nu 6 maanden, we hebben onze handen vol haha.

Gefeliciteerd met het toekomstig vaderschap!

[ Voor 6% gewijzigd door BarryS op 10-04-2026 11:43 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
Heeft iemand al naar de noodstroomvoorziening gekeken?
3-Fase Off-Grid:
De systemen hebben aan de zijkant van de omvormer een communicatie poort (parralel) die gebruikt kan worden voor de onderlinge communicatie. Echter gaat dat niet zonder een externe kast die sunpura nog aan het ontwikkelen is. Elke batterij sluit zijn communicatie poort aan op de externe kast, hierdoor staan ze in verbinding met elkaar en kunnen ze fungeren als een 3 fase systeem. Wanneer dit kastje beschikbaar is , is nog niet bekend.
Stel dat kastje komt er wel, wat is er dan nog meer nodig qua bekabeling/meterkast om de boel in eilandbedrijf te krijgen? Lijkt mij onwijs veel handiger dan in paniek met verlengsnoeren te moeten werken (toevallig viel hier de stroom 2x uit dit jaar, de eerste keer op 1 fase, de tweede keer op 2 fases :X . Dus toen snel kabel naar de koelkast en vriezer gelegd.).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:46

Sleepyhead

Sleepy as always....

Ik heb de integratie van @MathieuL gebruikt als basis om een uitgebreidere versie te bouwen voor de Lunergy Hub 2400 AC. Omdat het onder de motorkap hetzelfde AECC-platform is, werkt het ook gewoon met de Sunpura S2400 (zelf getest).

De repo staat hier: https://github.com/slaapyhoofd/Lunergy-Local-TCP

Belangrijkste toevoegingen ten opzichte van het origineel:
- Opladen/ontladen/idle instellen met vermogensslider (standaard 800W, uitbreidbaar naar 2400W)
- SOC-limieten instellen (min ontlading, max oplading)
- Geintegreerde kWh-sensoren voor het HA Energy Dashboard (geen eigen helpers meer nodig)
- Work mode selectie (Self-Consumption, Custom, Disabled)
- 5 seconden polling met failure tolerance

Op termijn wil ik er een generieke AECC-integratie van maken die ook andere AECC merken ondersteunt (AEG, Voltdeer, etc.), maar dat is voor als ik wat meer tijd heb.

stekkerdeal.nl

• BarryS
Sleepyhead schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 01:56:
Ik heb de integratie van @MathieuL gebruikt als basis om een uitgebreidere versie te bouwen voor de Lunergy Hub 2400 AC. Omdat het onder de motorkap hetzelfde AECC-platform is, werkt het ook gewoon met de Sunpura S2400 (zelf getest).

- Opladen/ontladen/idle instellen met vermogensslider (standaard 800W, uitbreidbaar naar 2400W)
- Geintegreerde kWh-sensoren voor het HA Energy Dashboard (geen eigen helpers meer nodig)

Op termijn wil ik er een generieke AECC-integratie van maken die ook andere AECC merken ondersteunt (AEG, Voltdeer, etc.), maar dat is voor als ik wat meer tijd heb.
Deze integratie nu een paar dagen draaien. Dit is by far de meest uitgebreide Full Local TCP integratie die er momenteel is. Werkt erg goed!

• BarryS
Poeh, de nieuwe 4,8 kWh batterijen zijn nu wel erg aantrekkelijk geprijst.

Iemand zin om naar Duitsland te rijden?

https://apollosolarenergy...00?variant=54074170409300

• MathieuL
Sleepyhead schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 01:56:

Net even getest en werkt inderdaad goed! Ik merk dat je response tijd wel iets omhoog is gegaan tegenover mijn integratie (+- 6 seconde bij mij, +- 9 seconde bij jou).

Wel heel benieuwd hoe je de totale verbruikte stroom hebt gedaan, deze kon ik echt niet vinden :)

EDIT: Ik heb deze even in Claude gezet en op die manier ook de twee total increasing meters er bij mij bij gezet! Normaals dank aan @Sleepyhead om dit te vinden!

[ Voor 6% gewijzigd door MathieuL op 14-04-2026 13:41 ]

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

MathieuL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:22:
[...]

Net even getest en werkt inderdaad goed! Ik merk dat je response tijd wel iets omhoog is gegaan tegenover mijn integratie (+- 6 seconde bij mij, +- 9 seconde bij jou).

Wel heel benieuwd hoe je de totale verbruikte stroom hebt gedaan, deze kon ik echt niet vinden :)

EDIT: Ik heb deze even in Claude gezet en op die manier ook de twee total increasing meters er bij mij bij gezet! Normaals dank aan @Sleepyhead om dit te vinden!
Goed om te horen dat het werkt! Het verschil in response tijd klopt, dat komt doordat ik bij SET commando's wacht op het antwoord van de batterij voordat de TCP connectie vrijkomt voor de volgende poll. In jouw versie wordt het commando fire-and-forget verstuurd, wat sneller is maar geen garantie geeft dat het is aangekomen.

De reden is vooral stabiliteit. Zo kunnen commando's niet over elkaar lopen op de TCP stream en weet je zeker dat de batterij het heeft verwerkt. Ook zit er een korte cooldown op reconnects om de batterij niet te overbelasten bij een connectie-drop.

Ik ben trouwens ook alles aan het overzetten naar een generieke AECC versie, met support voor meerdere batterij merken.
https://github.com/StekkerDeal/aecc-battery-local

[ Voor 7% gewijzigd door Sleepyhead op 14-04-2026 16:38 ]

stekkerdeal.nl

• My Green ENergy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:44
BarryS schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:04:

binnenkort ook beperkt bij ons te verkrijgen.

• BarryS
My Green ENergy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:40:
[...]

binnenkort ook gelimiteerd bij ons te verkrijgen.
O nice. Ik houd me ten zeerste aanbevolen. Is er al bekend tegen welke prijs?

• FZRein
BarryS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:59:
[...]
Houd wel in het achterhoofd, dat de 2,4 en 4,8 kWh modules niet samen werken. Maximaal 4x 2,4 kWh, of 3x 4,8 kWh op een A2400 BMS voor zover ik begrepen heb.

• BarryS
FZRein schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:04:
[...]

Houd wel in het achterhoofd, dat de 2,4 en 4,8 kWh modules niet samen werken. Maximaal 4x 2,4 kWh, of 3x 4,8 kWh op een A2400 BMS voor zover ik begrepen heb.
Ja dat klopt idd. Ik heb nu 4x 2,4kWh. Maar wil nog een tweede toren van 4,8kWh er bij zetten. Inclusief 4 extra panelen op de schuur. De huidige omvormer laad AC met mijn bestaande PV.

• FZRein
BarryS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:31:
[...]
Ja dat klopt idd. Ik heb nu 4x 2,4kWh. Maar wil nog een tweede toren van 4,8kWh er bij zetten. Inclusief 4 extra panelen op de schuur. De huidige omvormer laad AC met mijn bestaande PV.
De huidige 9,6 kWh (4x 2,4) is voor ons nu genoeg hier thuis, in de ochtend nog rond de 50% SOC. De split airco nog niet aangehad.

Ik heb hier ook maar 1 fase 40A. Wel zit ik te denken aan 4 extra panelen voor op de schuur direct op de MPPT aansluitingen van de S2400 voor in de winter op zuid. Totaal wordt dan 3x 430 Wp oost en 7x 430 Wp west met Enphase micro omvormers (AC). En dan als extra 4x 465 Wp DC (2x net onder de 1000 watt per MPPT aansluiting op de BMS ) dan hoop ik het hele jaar door de 9,6 kWh batterijen zo veel mogelijk te laden zonder dat ik in de zomer te weinig en in de winter teveel opslag capaciteit heb.

ik heb deze panelen gevonden om direct op de S2400 aan te sluiten, weet iemand of dit een betrouwbare webshop is?
https://www.elektrototaal...ty-rt-zonnepaneel-4182999

• ivo1969
Ik weet las niet zo snel hier wat de change log m.b.t. verbeterde firmware ( het is wel AEG, maar de versie nummers zijn het zelfde als bij Sunpura.
Ik had de vraag gesteld bij AEG en dit werd terug geschreven:

1. Verbeterde fasedetectie
2. Geoptimaliseerde logica in de slimme aansturingsmodus
3. Toevoeging van compatibiliteit met externe slimme energiemeters: Powerfox energiemeter en IO meter
4. Toevoeging van een instelbare AC-laadvermogensoptie
5. Nieuwe voorwaarden voor het overschakelen naar energiebesparingsmodus in zelfverbruiksmodus
6. Optimalisatie van het gedrag in de aangepaste modus, waarbij overtollige PV-energie na volledige batterijlading buiten ingestelde tijden niet meer ongewenst wordt teruggeleverd aan het net

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

FZRein schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:52:
[...]

De huidige 9,6 kWh (4x 2,4) is voor ons nu genoeg hier thuis, in de ochtend nog rond de 50% SOC. De split airco nog niet aangehad.

Ik heb hier ook maar 1 fase 40A. Wel zit ik te denken aan 4 extra panelen voor op de schuur direct op de MPPT aansluitingen van de S2400 voor in de winter op zuid. Totaal wordt dan 3x 430 Wp oost en 7x 430 Wp west met Enphase micro omvormers (AC). En dan als extra 4x 465 Wp DC (2x net onder de 1000 watt per MPPT aansluiting op de BMS ) dan hoop ik het hele jaar door de 9,6 kWh batterijen zo veel mogelijk te laden zonder dat ik in de zomer te weinig en in de winter teveel opslag capaciteit heb.

ik heb deze panelen gevonden om direct op de S2400 aan te sluiten, weet iemand of dit een betrouwbare webshop is?
https://www.elektrototaal...ty-rt-zonnepaneel-4182999
Ja is een betrouwbare shop, al meerdere bestellingen gedaan bij verbouwingen voor allerlei elektra.
Echter nooit zonnepanelen besteld en denk dat die wel goedkoper te vinden zijn.
Zelf heb ik 4x Jinko Solar Tiger Neo N-Type 455Wp glas-glas in 2S2P aangesloten op de Sunpura (waren E62 ps).

stekkerdeal.nl

• Margraten
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-05 12:30
BarryS schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:04:

Dit is wel erg aantrekkelijk en niet ver vanuit mijn woonplaats om op te halen.
Kijken waar My Green ENergie dan mee komt als prijs...

• FZRein
Sleepyhead schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:38:
[...]
Zelf heb ik 4x Jinko Solar Tiger Neo N-Type 455Wp glas-glas in 2S2P aangesloten op de Sunpura (waren E62 ps).
Interessant, mag ik vragen waar je die gekocht hebt?

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

FZRein schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:41:
[...]

Interessant, mag ik vragen waar je die gekocht hebt?
Bij https://www.stralendgroen.nl/ maar ik zie dat ze de 455wp variant niet meer hebben.

stekkerdeal.nl

• BarryS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-vK26iUl1KRLvz1vSlahrMBKzU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/99cZkSbpCcBdno7RWYfX21s5.png?f=user_large

Zien jullie dit ook wel eens? Dat de laatste zeg 8% ineens heel snel is opgeladen?

• mickeutech
Ja, eigenlijk elke keer dat ik de 100% haal zie ik dat patroon.

• dasystemcheck
BarryS schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:25:
Zien jullie dit ook wel eens? Dat de laatste zeg 8% ineens heel snel is opgeladen?
Ja. Soms heel lang op 95% laden, daarna binnen ~10 minuten snel oplopend naar 100%.

Sunpura S2400 (2x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.9.9.1.5 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V1.17); HW P1

• ivo1969
dasystemcheck schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:42:
[...]

Ja. Soms heel lang op 95% laden, daarna binnen ~10 minuten snel oplopend naar 100%.
Apart of eigenlijk ook niet, maar hier dus exact hetzelfde bij mijn AEG , ik dacht het zal wel , maar nu lees ik dus exact hetzelfde hier.

Ps bij mij ergens in de handleiding wordt ook een keer ongegeneerd verwezen naar de sunpura app, maar AEG heeft eigen schil over de app

• My Green ENergy
ivo1969 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:45:
[...]

Apart of eigenlijk ook niet, maar hier dus exact hetzelfde bij mijn AEG , ik dacht het zal wel , maar nu lees ik dus exact hetzelfde hier.

Ps bij mij ergens in de handleiding wordt ook een keer ongegeneerd verwezen naar de sunpura app, maar AEG heeft eigen schil over de app
Het lijkt erop dat de app alleen een donkere modus heeft met hier en daar een instelling die anders is als de Sunpura.

Beide systemen kunnen gezamenlijk in de Sunpura app werken. Als je als Sunpura gebruiker de AEG app installeert werkt deze hier ook mee.

De AEG heeft alleen de optie om een batterij module 4,8 in te stellen. En Sunpura alle 2.

Mochten er personen dit ook checken en op of aanmerkingen hebben horen we dat graag uiteraard.

• My Green ENergy
BarryS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:59:
[...]

Aankomende week zal deze beschikbaar zijn. Dan zal de prijs bekend zijn.

Bij interesse kan je me een bericht doen.

[ Voor 7% gewijzigd door My Green ENergy op 18-04-2026 15:23 ]

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

Mijn Sunpura S2400 review staat online, met meetresultaten uit een testperiode van ruim twee weken.

knip

Behandeld zijn onder andere het gemeten rendement (AC-DC-AC), piekvermogen, het gedrag van de MPPT-ingangen in AI-modus, een noodstroom-test met 2.000W belasting en de ervaring met de Sunpura-app (inclusief de beta).

Als er interesse is in specifieke testcondities of metingen die ik niet heb gedaan, laat het weten.

PS: ben deze week op vakantie, dus reacties kunnen wat later komen.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 04-05-2026 23:14 ]

stekkerdeal.nl

• TheAirwaver
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:21
Thx voor de duidelijke review!
Ik volg dit topic al een paar weken en zag ook de (erg goede) aanbieding vanuit Duitsland voorbij komen.
Nu heel even wachten op alle 2026 reviews van alle andere aanbieders en dan neig ik (zeker na deze review en het kostenplaatje als deze in Duitsland wordt gehaald) naar de Sunpura met B4800 (1 of 2 modules).

Ziet er solide en goed uit met een duidelijke app (ze hebben allemaal wel een paar kinderziektes) en vooral in combinatie met de (Duitse) prijs een goede investering (tov van de concurrentie).

• BarryS
Sleepyhead schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:34:
Mijn Sunpura S2400 review staat online, met meetresultaten uit een testperiode van ruim twee weken.

https://stekkerdeal.nl/reviews/sunpura-s2400/

Behandeld zijn onder andere het gemeten rendement (AC-DC-AC), piekvermogen, het gedrag van de MPPT-ingangen in AI-modus, een noodstroom-test met 2.000W belasting en de ervaring met de Sunpura-app (inclusief de beta).

Als er interesse is in specifieke testcondities of metingen die ik niet heb gedaan, laat het weten.

PS: ben deze week op vakantie, dus reacties kunnen wat later komen.
Nette review. De gebruiker waarbij de ventilator 65dB meette ben ik. Dit is netjes door Sunpura opgelost. Ik heb een nieuwe omvormer opgestuurd gekregen en deze is niet alleen veel stiller maar ook het geproduceerde geluid is een stuk aangenamer. Het lag dus echt een een defecte ventilator in de eerste omvormer. Wanneer ik nu meet dan komt dit uit op zo'n 50 a 55 dB. Zeker niet stil, maar ook niet storend. Met de deur van het wasmachine hok dicht amper hoorbaar nu. Hij komt niet boven de mechanische ventilatie unit uit (wanneer deze vol aan het blazen is).

Ik ga nog een tweede toren plaatsen maar dan in de schuur met nog 4 paneeltjes er bij. Nog even moed verzamelen om op het schuurdak te klimmen haha.

[ Voor 3% gewijzigd door BarryS op 21-04-2026 09:30 ]

• Gwen Vanheusden
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-05 08:52
In de review lees ik een standby verbruik van 12W, maar bij mijn Sunpura batterij is dat tussen 25W en 27W. Gemeten door een homewizard stopcontact. Zijn er nog mensen die hun standby verbruik al gemeten hebben?

• mickeutech
Niet gemeten met een smartplug, maar sluimerverbruik is van 0,9 naar 1,5 kWh/etmaal gegaan. Dan kom ik ook op 25W uit.

• FZRein
Gwen Vanheusden schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:54:
In de review lees ik een standby verbruik van 12W, maar bij mijn Sunpura batterij is dat tussen 25W en 27W. Gemeten door een homewizard stopcontact. Zijn er nog mensen die hun standby verbruik al gemeten hebben?
Ja, ik zie bij een volle batterij een zelfde stand-by verbruik van zo’n 27w gemeten met een HW Energy Socket. Misschien dat het stand-by verbruik ook afhangt van het aantal batterijmodulles (in mijn geval 4 stuks). Nu vind ik dat verwaarloosbaar waneer er veel zon is, maar in de winter kan dat wel wat impact hebben over 24 uur.

• ivo1969
Gwen Vanheusden schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:54:
Hier dan een AEG maar dit ligt standby ook rond 25 - 27 W en dat klopt met gene wat ik gelezen heb

• FZRein
Sleepyhead schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:34:
Mooi, eerlijk en heel herkenbare review. Was erg leuk en informatief om te lezen. Het stukje over waar Sunpura vandaan komt wist ik nog niet maar ook dat geeft me een wel weer een extra bevestiging dat ik een goede keuze gemaakt heb met dit set thuisbatterijen. Zoals geschreven, niet de goedkoopste maar wel een zeer flexibel set waarmee je veel kan in veel verschillende scenario’s.

• BarryS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiwrGT6LOaS9HhEipNP-C71WhlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhLJGIp2gB6XAZYGpWzsdB3x.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe firmware versie op de collector zie ik zo juist. Dit was 1.4.9.9.7

• ivo1969
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zjCOGPaTeXCl7msg5zhO80LPdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uJ9uJoJe6bGikhrfpxGvlnM9.png?f=fotoalbum_large

Hier ook.

Maar ik heb een klein ding wat ik niet kan vinden, hoe kan je binnen de app het wifi netwerk veranderen?!

• BarryS
ivo1969 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:19:
[Afbeelding]

Hier ook.

Maar ik heb een klein ding wat ik niet kan vinden, hoe kan je binnen de app het wifi netwerk veranderen?!
Ik denk je battery verwijderen en opnieuw toevoegen in de app. Mocht na verwijderen het toevoegen niet lukken, dan is er ook nog de Reset IOT knop aan de zijkand. Zorg wel dat je hem in hetzelfde netwerk (IP address range) houd als je P1 Meter of Sunpura CT meter en andere gekoppelde apparaten zoals de slimme stekkers.

[ Voor 11% gewijzigd door BarryS op 22-04-2026 13:24 ]

• BarryS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSO5sDrPsSTLsjH1Br4qleyobWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adz7YBbfkBOyTBrmmj0qeeDz.png?f=fotoalbum_large

Even een sanity check. De DOD (Depth of Discharge) van 90% betekend toch dat het veilig is om de batterij elke dag te ontladen tot 10% en te laden tot 100%? Met die range is de 8000 cycles haalbaar?

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

Kleine update op de review naar aanleiding van feedback hier in het topic.

Het standbyverbruik van 11,8W dat we gemeten hebben geldt voor de geteste configuratie met één B2400-module. Gebruikers met vier modules rapporteren 25-27W, wat logisch is omdat elk extra module zijn eigen BMS-elektronica meebrengt. Dat staat nu vermeld in de review.

De geluidsmetingen zijn ook bijgewerkt: de 65dB is vervangen door de 50-55dB van de vervangende omvormer, inclusief de noot dat Sunpura dit proactief heeft opgelost.

stekkerdeal.nl

• FZRein
BarryS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:54:
[Afbeelding]

Even een sanity check. De DOD (Depth of Discharge) van 90% betekend toch dat het veilig is om de batterij elke dag te ontladen tot 10% en te laden tot 100%? Met die range is de 8000 cycles haalbaar?
Ik ga daar van uit ja. Sunpura zal het zo gemaakt (de app geprogrammeerd) hebben dat je veilig kan laden en ontladen om het maximale uit je batterijen te halen qua levensduur. Die 10% als ondergrens zal denk ik te maken hebben met een langere tijd niet laden (winter) zodat de batterijen niet diep-ontladen. Als het echt niet veilig zou zijn, zou je niet zelf van 10% naar 0% kunnen omschakelen in de app. Ze geven niet voor niets 10 jaar garantie.

Wat ik wel heel bijzonder vind is het plaatje met specs in jou post.
De B2400 8000 cycles 70% SOH
De B4800 6000 cycles 70% SOH
Dat is een aanzienlijk verschil vind ik. Dan ben je beter uit met 2x B2400 (iets duurder) dan 1 B4800.

• ivo1969
Misschien rare vraag , maar waar binnen de app kan je het aantal cycles zien?

• FZRein
ivo1969 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:38:
Misschien rare vraag , maar waar binnen de app kan je het aantal cycles zien?
Dat kan met de huidige app helaas niet. Hopelijk met de app update (nu nog beta) wel.

• ivo1969
FZRein schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:46:
[...]

Dat kan met de huidige app helaas niet. Hopelijk met de app update (nu nog beta) wel.
Aha oke, ik dacht al🙃
Wat ik ook raar vind is mijn woonplaats niet in de lijst staat, volgens AEG zou dat in volgende update komen, dus ben benieuwd.
Verder bevalt de batterij mij zeer goed, ik had vorig jaar een ander merk maar dat was hier een compleet drama, deze batterij doet voor mij precies wat ik wil en dat is nul op de teller.

En nu heb ik nog een vast energie contract, maar denk volgend jaar misschien dynamisch contract , want volgens mij is de batterij zeer geschikt voor

• dasystemcheck
ivo1969 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:44:
[...]
Wat ik ook raar vind is mijn woonplaats niet in de lijst staat...
Geldt voor meer mensen ;)

• ivo1969
Ongetwijfeld 🙃, dat vind ik wel beetje amateuristisch, maar goed tzt zal dat wel goed komen

• ivo1969
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j-QK8iucfLBdxlHMRPNCZ-j0OQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7XP4Da7m2Xwq5OmrNvX4y6ui.png?f=fotoalbum_large

Weer een nieuwe collectorversie

• BarryS
Morgen goed negatieve energie prijzen, dus eigenlijk zorgen dat ik voor die tijd niet ben volgeladen. Dus misschien zorgen dat hij nog ontlaad even voor die tijd. Benieuwd wat het AI schema zal voorstellen, al heb ik het idee dat die nog steeds geen rekening houd met mijn bestaande PV installatie en de capaciteit daarvan.

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:48
Sleepyhead schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:44:
Kleine update op de review naar aanleiding van feedback hier in het topic.

Het standbyverbruik van 11,8W dat we gemeten hebben geldt voor de geteste configuratie met één B2400-module. Gebruikers met vier modules rapporteren 25-27W, wat logisch is omdat elk extra module zijn eigen BMS-elektronica meebrengt. Dat staat nu vermeld in de review.

De geluidsmetingen zijn ook bijgewerkt: de 65dB is vervangen door de 50-55dB van de vervangende omvormer, inclusief de noot dat Sunpura dit proactief heeft opgelost.
Mooie review Sleepyhead, dankjewel. Een opmerking: je geeft een overzicht van verschillen tussen de S2400 en S4800 en je meldt: "Het enige verschil zit in de batterijmodules." Maar volgens de opgave van Sunpura bestaat er ook een verschil in laadcycli. 8000 vs 6000. Geen idee waarom dit verschil bestaat als alles zo hetzelfde is, maar wel een significant verschil.

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy S | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | 200L Buffer | HA+Heishamon L | Gasloos 4-10-22

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

Tiesert schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:05:
[...]

Mooie review Sleepyhead, dankjewel. Een opmerking: je geeft een overzicht van verschillen tussen de S2400 en S4800 en je meldt: "Het enige verschil zit in de batterijmodules." Maar volgens de opgave van Sunpura bestaat er ook een verschil in laadcycli. 8000 vs 6000. Geen idee waarom dit verschil bestaat als alles zo hetzelfde is, maar wel een significant verschil.
Goed punt, ga het aanpassen. En ga het ook nog even checken bij Sunpura zelf, want blijf dat verschil vreemd vinden...

stekkerdeal.nl

• ivo1969
Sleepyhead schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:43:
[...]

Goed punt, ga het aanpassen. En ga het ook nog even checken bij Sunpura zelf, want blijf dat verschil vreemd vinden...
Ja ben er zelf ook wel benieuwd naar want bij de AEG wordt ook over 6000 cycli gesproken

• Margraten
Staat ook gewoon in specs hoor, dus die laadcycli kloppen (+/- 16 jaar versus 21 jaar, dus maakt voor mij niet veel uit)

[ Voor 12% gewijzigd door Margraten op 28-04-2026 18:05 ]

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:48
Margraten schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:03:
Staat ook gewoon in specs hoor, dus die laadcycli kloppen (+/- 16 jaar versus 21 jaar, dus maakt voor mij niet veel uit)
Voor mij wel, omdat ik er vanuit ga dat het apparaat dat een hoger totaal aantal cycli aankan, tussentijds (dus op 1.000 of 2.000 cycli etc) evenredig minder batterijdegradatie heeft.

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy S | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | 200L Buffer | HA+Heishamon L | Gasloos 4-10-22

• visuel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:11
Mijn AEG SolarCube 4,8 kWh bevat sinds vanmiddag in de slimme modus maar 1 tijdsblok met beschermmodus. En gaat vervolgens 2400W laden.
Andere modi werken zoals verwacht, zonder beschermmodus.
Heeft iemand van jullie dit wel eens gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ck8RG3EKFCyrSgcpK4Wjyq7OpX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaOwpQgsJEnn38ABp9eQwZv2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door visuel op 01-05-2026 21:28 ]

• BarryS
visuel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:26:
Mijn AEG SolarCube 4,8 kWh bevat sinds vanmiddag in de slimme modus maar 1 tijdsblok met beschermmodus. En gaat vervolgens 2400W laden.
Andere modi werken zoals verwacht, zonder beschermmodus.
Heeft iemand van jullie dit wel eens gehad?

[Afbeelding]
Hetzelfde bij Sunpura. Geen idee wat het betekend.

• visuel
Heb jij hetzelfde?

Is het jou gelukt om van de beschermmodus af te komen?
10 minuten spanningsloos heeft bij mij niet geholpen.
Ik heb maar om support gevraagd bij SolarNRG.

• BarryS
visuel schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:41:
Heb jij hetzelfde?

Is het jou gelukt om van de beschermmodus af te komen?
10 minuten spanningsloos heeft bij mij niet geholpen.
Ik heb maar om support gevraagd bij SolarNRG.
Nope, geen AI schedule vandaag. Lijkt me eerder er bug aan hun kant. Weinig zon vandaag, wil wel bijkopen straks op de goedkoopste uren. Dus denk maar handmatig schedule.

Ga dit uiteindelijk automatiseren in HomeAssistant maar met de kleine nog iets aan toegekomen.

• visuel
Yep, prioriteiten stellen is belangrijk.

• BarryS
Zit te denken, maar misschien is dit een periodieke LiFePo4 - BMS calibration ronde. Vandaar de langere periode op 100%

• visuel
Daar heb ik nog nooit van gehoord, misschien heb je gelijk.

• visuel
Vandaag toch weer een AI programma gekregen (gelukkig).
Verder niet iets veranderd.

• BarryS
visuel schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:19:
Vandaag toch weer een AI programma gekregen (gelukkig).
Verder niet iets veranderd.
Ik had gisteren het Guardian programma genegeerd dus kreeg hem vandaag weer aangeboden. Nu maar laten draaien.

• ideneef
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:00
Een maand nu de Aeg Solarcube in gebruik. Sinds 3 dagen wil deze niet meer ontladen. De batterij blijft hangen op 98% en laadt om de paar minuten met 11 watt bij. Werkelijk alles geprobeerd qua instellingen om proberen het apparaat te ontwaken uit deze freeze mode. Uit/aan meerdere keren voor lange tijd. Andere wcd geprobeerd. App opnieuw installeren inclusief homewizard p1. Iemand nog andere ideeën?

• visuel
Welk programma volgt ie?
Kun je bij aangepaste modus nog wel ontladen?

• ideneef
Nee. In geen enkele modus wil hij ontladen. Uitgangs vermogen op 800 of 2400 watt maakt niet uit. Blijft hangen op 98%.
Hij geeft geen storing. Ook kan ik wel via de app de module benaderen en instellen. Zie screenshot (-882watt zijn mijn zonpanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RkIGpJWdrtxQBL3aQTowTaG4fw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JrdlEymRTszTS6CgcBFvcQmv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 112% gewijzigd door ideneef op 03-05-2026 16:32 ]

• BarryS
ideneef schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:24:
Nee. In geen enkele modus wil hij ontladen. Uitgangs vermogen op 800 of 2400 watt maakt niet uit. Blijft hangen op 98%.
Hij geeft geen storing. Ook kan ik wel via de app de module benaderen en instellen.
Welk programma geeft de AI modus aan? Toevallig ook Guardian? Ik vermoed dan een kalibratie ronde. Bij andere merken is het ook zo, dat wanneer de batterij zich in kalibratie bevind dat de normale settings genegeerd worden.

• ideneef
Ai mode hetzelfde. Ik kan mij niet voorstellen dat een kalibratie ronde dagen duurt toch?

• mickeutech
Staat er nog iets bijzonders in je meldingen? Ik zie namelijk een rood uitroepteken.

Probeer eens een verbruiker (waterkoker o.i.d.) op de off-grid uitgang met de batterij los van het net gekoppeld om te kijken of hij dan wel ontlaadt.

• ideneef
De rode uitroepteken is van de keren dat ik de module opnieuw heb opgestart en deze dus op dat moment niet bereikbaar was.
Ontladen via de off grid uitgang werkt wel. Hij laadt dan echter ondertussen net zo hard de accu vol. Zonder netstekker gaat de module dan binnen 30sec uit.
Ik ga een melding aanmaken bij Aeg. Hopelijk snel opgelost.

• ivo1969
ideneef schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:13:
De rode uitroepteken is van de keren dat ik de module opnieuw heb opgestart en deze dus op dat moment niet bereikbaar was.
Ontladen via de off grid uitgang werkt wel. Hij laadt dan echter ondertussen net zo hard de accu vol. Zonder netstekker gaat de module dan binnen 30sec uit.
Ik ga een melding aanmaken bij Aeg. Hopelijk snel opgelost.
Misschien heb je het al vermeld, maar waar heb je de aeg gekocht? Ik zelf via voordeelwinkel AH, maar leverancier reageerd niet, maar gelukkig rechtstreeks contact via AEG loopt tot heden gewoon perfect

• ideneef
Ook via de ah. Ik heb aeg alsook de leverancier aangeschreven. Aeg zegt binnen 3 werkdagen te reageren.

• ivo1969
ideneef schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:24:
Ook via de ah. Ik heb aeg alsook de leverancier aangeschreven. Aeg zegt binnen 3 werkdagen te reageren.
Ik ben benieuwd of de leverancier reageerd, op mijn mail nooit enige reactie terug gekregen, terwijl mij telefonisch werd gezegd te mailen.
Aan AEG heb ik 3x wat moeten vragen en daar kreeg ik wel snel een reactie en goede uitleg .

• MathieuL
Heb sinds gisteren problemen met de Sunpura s2400.

De wifi-verbinding valt steeds weg en de omvormer blijft 'crashen' (je ziet de lichtstrip ongeveer elke minuut even groen worden en dan terug groen knipperen). De aangepaste modus in de app laadt de batterij niet op en de instellingen aanpassen duurt heel lang met vaak een timeout als popup. Heel soms als die de batterij toch wil opladen (geele lichtstrip), gaat die na even gewoon terug uit en naar groen. Alles werkte ongeveer twee maanden goed, maar nu lijkt het alsof het apparaat defect is.

Ik heb het volgende geprobeerd:
  • De battery 30 minuten uitschakelen
  • Apparaat ontkoppelen en opnieuw toevoegen via de app (dit heb ik 7 keer geprobeerd)
  • De router gereset
  • De router voor mijn IoT doet alleen 2,4 GHz, zoals aanbevolen
  • Verschillende kanalen geprobeerd waar weining andere wifi's op zitten
  • Een ander access point
  • De app opnieuw geïnstalleerd
... Niets lijkt te werken.

Edit: Via mijn local tpc integratie wil die ook niet. (Die van @Sleepyhead ook getest, maar helaas hetzelfde resultaat)

Screenshot om te zien hoevaak die nu uitvalt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmGZEyZoojqol8F4DxujQmnz1Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGtsIQES3SCa4V6AnkTLbzNC.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie een idee wat het kan zijn?

[ Voor 19% gewijzigd door MathieuL op 05-05-2026 17:10 ]

• ivo1969
Hier zag ik bij de AEG cube dat het opladen naar 19 % was , kan het was hier niet echt zonnig
Maar er werd wel 250 W van stroomnet getrokken en batterij werd met 10W opgeladen?
Geen foutmelding.
Ik heb geheel uitgezet even gewacht en daarna weer opgestart.
Nu is batterij weer gewoon aan het ontladen en verbruik op moment is 0 / terug levering 5W

Ik zag het trouwens gebeuren op display van HW. Zoals gezegd geen melding vanuit batterij zelf

[ Voor 12% gewijzigd door ivo1969 op 05-05-2026 19:17 ]

• Margraten
Ondertussen alweer een week een 14,4 kWh Sunpura S4800 in bedrijf.
Had wel de buurman nodig om de derde accu bovenop de eerste 2 accu's te plaatsen (ivm gewicht!).

Deze set voor een mooie prijs in Duitsland gekocht (voordeel van aan de grens wonen....).
Het koppelen van de Homewizard P1 meter lukte in eerste instantie niet, maar na 2 software updates (welke plots te voorschijn kwamen in de app) lukte het meteen en sindsdien gelukkig met deze set.

Bij veel vermogen laden en of leveren gaat inderdaad de ventilator draaien, dit is niet irritant, ik vind deze set ook echt een set om bv in een garage of buiten te plaatsen (niet binnen in een leefruimte ivm de grootte).

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

Tiesert schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:05:
[...]

Ik heb het nagevraagd bij Sunpura en het klopt inderdaad, dit is hun antwoord:

The difference in cycle life is indeed real, and it mainly comes down to the battery cells used.
Both S2400 and S4800 use LiFePO₄ chemistry, but the specific cell models and configurations are different, which leads to different cycle life ratings. So your original point is still valid — the battery module is the key difference, and the cycle life variation essentially comes from that.
MathieuL schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:37:
.....
Dat klinkt dan toch dat de omvormer mogelijk stuk is.. Al contact opgenomen met de winkel/Sunpura?

[ Voor 26% gewijzigd door Sleepyhead op 06-05-2026 10:37 ]

stekkerdeal.nl

• dasystemcheck
MathieuL schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:37:
Screenshot om te zien hoevaak die nu uitvalt:
[Afbeelding]
Hebben jullie een idee wat het kan zijn?
Er is ergens de afgelopen 24 uur een update geweest van de Collectorversie. Wellicht dat er server-side activiteiten geweest zijn; heb je er nu nog last van?

Collectorversie 1.4.9.9.9.1.1 -> 1.4.9.9.9.1.5

N.B. Als dit samenvalt met een oplossing voor mijn eerder gemelde issue met overtollig PV -> grid beperking, dan ben ik benieuwd of anderen dat ook opgevallen is.

• MathieuL
dasystemcheck schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:49:
[...]

Er is ergens de afgelopen 24 uur een update geweest van de Collectorversie. Wellicht dat er server-side activiteiten geweest zijn; heb je er nu nog last van?

Collectorversie 1.4.9.9.9.1.1 -> 1.4.9.9.9.1.5

N.B. Als dit samenvalt met een oplossing voor mijn eerder gemelde issue met overtollig PV -> grid beperking, dan ben ik benieuwd of anderen dat ook opgevallen is.
Hier loopt de batterij nog op de 1.4.9.9.9.1.1 zonder firmware update (zegt nog dat die up to date is). Deze nacht minder last gehad. deze ochtend terug meer..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGO5vDVv3QHyo7N0cDzZHBia9Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy2sIl4o8kapp796J07AEqtY.jpg?f=fotoalbum_large
Sleepyhead schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:36:

Dat klinkt dan toch dat de omvormer mogelijk stuk is.. Al contact opgenomen met de winkel/Sunpura?
Ik heb gisteren via Sunpura app een mail naar support verzonden. Wacht nu op antwoord. Lijkt me ook eerder een invertor of wifi modulle dat kapot is.. I'll keep you posted :)

• dasystemcheck
MathieuL schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:02:
[...]

Hier loopt de batterij nog op de 1.4.9.9.9.1.1 zonder firmware update (zegt nog dat die up to date is). Deze nacht minder last gehad. deze ochtend terug meer.
De collector version wordt naar mijn ervaring automatisch gepusht en staat los van de BMS/gewone firmware. Correct me if I'm wrong; de collector version heeft vooral te maken met de aansturings-instructies vanuit de Sunpura server.

• BarryS
Margraten schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:42:
Ondertussen alweer een week een 14,4 kWh Sunpura S4800 in bedrijf.
Had wel de buurman nodig om de derde accu bovenop de eerste 2 accu's te plaatsen (ivm gewicht!).

Deze set voor een mooie prijs in Duitsland gekocht (voordeel van aan de grens wonen....).
Het koppelen van de Homewizard P1 meter lukte in eerste instantie niet, maar na 2 software updates (welke plots te voorschijn kwamen in de app) lukte het meteen en sindsdien gelukkig met deze set.

Bij veel vermogen laden en of leveren gaat inderdaad de ventilator draaien, dit is niet irritant, ik vind deze set ook echt een set om bv in een garage of buiten te plaatsen (niet binnen in een leefruimte ivm de grootte).
Zeker een mooie set he. Hier ook tevreden met de Sunpura set. Ikzelf heb een 9.6kWh opstelling met 4x de 2400 batterij. Maar ga een tweede stack plaatsen van 4.8kWh. Ik twijfel nog om dan de stacks te verdelen naar twee van 7.2 kWh. Maar dat kan ik altijd aanpassen.

De eerste stack staat op zolder maar ben van plan eigenlijk beide stacks (uiteraard op eigen groepen) in de schuur te plaatsen. Het is een gewone schuur. Dus niet geïsoleerd. Gezien het Nederlandse klimaat, zouden jullie tegen argumenten hebben op deze setup? In principe gaan de specs van -10 tot en met 60 graden.

• dasystemcheck
BarryS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:55:
[...]

Het is een gewone schuur. Dus hier geïsoleerd. In principe gaan de specs van -10 tot en met 60 graden.
Mijn exacte plaatsing; in de schuur. De hele winter zonder problemen mee gedraaid.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste