Die is hoorbaar. Ik vergelijk het met de MV die op niveau 3 afzuigt. We slapen op zolder en ik heb meerdere keren gedacht dat de MV bezig was. Ik laat hem staan, want we zullen de zolder nog in drie ruimtes verdelen. Echter heb ik ook overwogen hem onder de Carport op te hangen.BarryS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:53:
Zijn er mensen hier die de Sunpura S2400 binnen, op zolder in het washok of iets dergelijks, hebben geplaatst? Hoe luid is de ventilator? Is dit echt duidelijk hoorbaar?
Die opmerking staat namelijk in de review van Energienerds.
Goed om te weten. Dat was iets waar ik niet op had gerekend. Dan moet het toch een plekje buiten de woning worden, of een andere die geen geluid maakt.markee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:19:
[...]
Die is hoorbaar. Ik vergelijk het met de MV die op niveau 3 afzuigt. We slapen op zolder en ik heb meerdere keren gedacht dat de MV bezig was. Ik laat hem staan, want we zullen de zolder nog in drie ruimtes verdelen. Echter heb ik ook overwogen hem onder de Carport op te hangen.
Ventilator maakt enkel geluid bij hoge laad/ontlaad vermogens, als er gewoon stabiel 400~500 Wh uitgaat in de avond dan staan de ventilatoren hier uit, echter wel AEG, maar zelfde techniek volgens mij.
Wat betreft buiten hangen, houdt er rekening mee dat deze batterijen een ideale omgevingstemperatuur hebben welke kamer temperatuur is een lagere temperatuur kan mogelijk wel effect hebben op de efficientie van het systeem. Zelf niet mee bekend, staat hier in de berging en zodra de deur dicht is hoor ik ze niet meer.
Wat betreft buiten hangen, houdt er rekening mee dat deze batterijen een ideale omgevingstemperatuur hebben welke kamer temperatuur is een lagere temperatuur kan mogelijk wel effect hebben op de efficientie van het systeem. Zelf niet mee bekend, staat hier in de berging en zodra de deur dicht is hoor ik ze niet meer.
De warmtepomp (verwarming en koeling) en de ketel, draaien hier wel vaak in de nacht. Zo'n 1,5 a 2 kwh verbruik. Dus denk dat de ventilator dan wel zal aanslaan. Wil hem plaatsen in het washok. Maar die zit bovenaan de trap. Bang dat het geluid naar beneden rold naar de slaapkamers.AlphaWolf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:43:
Ventilator maakt enkel geluid bij hoge laad/ontlaad vermogens, als er gewoon stabiel 400~500 Wh uitgaat in de avond dan staan de ventilatoren hier uit, echter wel AEG, maar zelfde techniek volgens mij.
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1
Ja als je 2kWh uit 1 omvormer trekt dan gaat de ventilator zeker aan, als je het uit meerdere haalt en hij gaat het verdelen dan durf ik het niet met zekerheid te zeggen, zou er maar vanuit gaan dat hij dan inderdaad aangaat.BarryS schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:24:
[...]
De warmtepomp (verwarming en koeling) en de ketel, draaien hier wel vaak in de nacht. Zo'n 1,5 a 2 kwh verbruik. Dus denk dat de ventilator dan wel zal aanslaan. Wil hem plaatsen in het washok. Maar die zit bovenaan de trap. Bang dat het geluid naar beneden rold naar de slaapkamers.
Hoi,Qoon3x schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:51:
[...]
Ik lijk veel oudere software te hebben, vooral de DSP bibliotheek.
BMS v2.01
Collector version: 1.4.9.6.7
DSP main version: v6.31
DSP library version: v0.05
De BMS v.2.01 zou misschien verklaren dat 3 batterijen niet werken, maar ook 2 batterijen werken niet bij mij.
Ik had uit de doos ook oudere software en via de app kon ik deze updaten. Op een gegeven moment was er 1 inverter die v0.00 aangaf en niets meer deed.
Toen uit en aan gezet. Via Bluetooth kon ik connectie maken en toen weer op updaten geklikt. Met mijn telefoon ernaast blijven zitten en dat werkte.
Ik heb 3x2 batterijen. Volgens mij is een sofware versie een sofware versie en die wordt niet anders bij meer batterijen, dat klinkt gewoon gek dus lijkt mij lariekoek, maar goed.
Ik heb dus 3xA2400 en totaal 6xB2400.
Mijn software versies zijn:
:strip_exif()/f/image/IXIpCtglb9fqHwbEAvzaUZY9.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit zijn momenteel de meest recente zegt de app.
Dat dus. Het lijkt mij dat 's avonds en 's nachts bij uitstek de momenten zijn waarop de warmtepomp ook zijn werk doet én je energie uit je batterij wil halen (omdat je zonnepanelen dan niet veel opleveren en netstroom duur is). Met een partner die het al storend vindt als de mechanische ventilatie een keer niet op de stille nachtstand staat, lijkt me dit geen goed idee.BarryS schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:24:
[...]
De warmtepomp (verwarming en koeling) en de ketel, draaien hier wel vaak in de nacht. Zo'n 1,5 a 2 kwh verbruik. Dus denk dat de ventilator dan wel zal aanslaan. Wil hem plaatsen in het washok. Maar die zit bovenaan de trap. Bang dat het geluid naar beneden rold naar de slaapkamers.
Ik had er niet bij stilgestaan dat deze batterijsystemen ook een ventilatiesysteem hebben. En dat dit dus ook hoorbaar is. Dat is goed om te weten. Dan kan ik verder kijken, of toch afzien van een thuisbatterij.
Helaas lijkt ik pech te hebben._Maarten schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:29:
[...]
Hoi,
Ik had uit de doos ook oudere software en via de app kon ik deze updaten. Op een gegeven moment was er 1 inverter die v0.00 aangaf en niets meer deed.
Toen uit en aan gezet. Via Bluetooth kon ik connectie maken en toen weer op updaten geklikt. Met mijn telefoon ernaast blijven zitten en dat werkte.
Ik heb 3x2 batterijen. Volgens mij is een sofware versie een sofware versie en die wordt niet anders bij meer batterijen, dat klinkt gewoon gek dus lijkt mij lariekoek, maar goed.
[Afbeelding]
Ben veel in contact met Sunpura, maar lijkt erop dat er iets met de hardware mis is.
Ze hebben alles geüpdate en gecheckt, maar de BMS error blijft komen zodra meer dan 1 batterij wordt aangezet.
Ze denken goed mee, dus hopelijk snel een oplossing.
Is voor die Sunpura de "Sunpura Smart Meter" een must (https://www.stralendgroen...art-meter/?v=1a13105b7e4e). Ik neem aan dat die batterij iets moet weten van je stroomgebruik, is daarvoor zo'n meter een moetje? Of kan de omvormer dit zelf aan?_Maarten schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:20:
[...]
Hoi Barry,
Zelf heb ik deze bij Stralendgroen.nl gekocht. Ze hebben een hele goede service en denken ook met je mee. Ik heb ze hier het goedkoopste gevonden.
Ik had ook contact met Sunpura zelf en er is nog geen officiële distributeur in Nederland zei ze. In Duitsland wel. Daar leken ze ook goedkoper, maar in Duitsland betaal je geen btw. Ik kreeg 10% korting van Sunpura, maar na btw (21%) en verzendkosten scheelde het niet zoveel meer.
Wat wel scheelt is kiezen voor een Nederlandse verkoper. Mocht er iets niet goed zijn, dan heb je ook recht op Nederlands recht. En bij problemen is het allemaal wat dichter bij huis en in je eigen taal.
En wat zijn de voordelen van het aansluiten van je zonnepanelen direct op dit systeem?
Hi bove027,bove027 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Is voor die Sunpura de "Sunpura Smart Meter" een must (https://www.stralendgroen...art-meter/?v=1a13105b7e4e). Ik neem aan dat die batterij iets moet weten van je stroomgebruik, is daarvoor zo'n meter een moetje? Of kan de omvormer dit zelf aan?
En wat zijn de voordelen van het aansluiten van je zonnepanelen direct op dit systeem?
Nee de kWh is geen must. De set werkt ook met de P1 van homewizzard.
Het voordeel van zonnepanelen op de omvormer aansluiten is dat je zero export kan bewerkstelligen. alleen ben je wel beperkt tot de maximale aansluit waarde van de MPPT's die erop zitten.
Qoon3xQoon3x schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:37:
[...]
Helaas lijkt ik pech te hebben.
Ben veel in contact met Sunpura, maar lijkt erop dat er iets met de hardware mis is.
Ze hebben alles geüpdate en gecheckt, maar de BMS error blijft komen zodra meer dan 1 batterij wordt aangezet.
Ze denken goed mee, dus hopelijk snel een oplossing.
Mag ik je een Pb sturen ? wellicht kunnen we het snel achterhalen.
Mvg Mike
Hij is hoorbaar genoeg om 'm in ieder geval niet in de woonkamer te zetten. De fan is voornamelijk hoorbaar bij full load laden en na +- 10 minuten gaat 'ie herhaaldelijk aan bij ontladen op 800W.BarryS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:53:
Zijn er mensen hier die de Sunpura S2400 binnen, op zolder in het washok of iets dergelijks, hebben geplaatst? Hoe luid is de ventilator? Is dit echt duidelijk hoorbaar?
Die opmerking staat namelijk in de review van Energienerds.
Ik heb 'm om die reden in de schuur staan, waar hij in ieder geval sinds afgelopen winter goed staat.
'k Heb 'm een tijdje in de bijkeuken gehad tijdens m'n eerste testfase en met 1 deur ertussen is de fan niet hoorbaar.
NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1
Dank ie voor doe info. Goed om te horen dat één deur er tussen voldoende isolatie is om de fan niet te horen. Hij zou bij ons in het washok op zolder komen.dasystemcheck schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:34:
[...]
Hij is hoorbaar genoeg om 'm in ieder geval niet in de woonkamer te zetten. De fan is voornamelijk hoorbaar bij full load laden en na +- 10 minuten gaat 'ie herhaaldelijk aan bij ontladen op 800W.
Ik heb 'm om die reden in de schuur staan, waar hij in ieder geval sinds afgelopen winter goed staat.
'k Heb 'm een tijdje in de bijkeuken gehad tijdens m'n eerste testfase en met 1 deur ertussen is de fan niet hoorbaar.
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1
Wat is de link voor de HomeAssistant integratie(s)?
Ik begrijp dat er een comunity made integratie is die via de Sunpura Cloud verloopt?
Maar Sunpura heeft ook zijn eigen Cloud en Local integratie? Is er verschil in features voor de Cloud vs Local API integratie?
Ik begrijp dat er een comunity made integratie is die via de Sunpura Cloud verloopt?
Maar Sunpura heeft ook zijn eigen Cloud en Local integratie? Is er verschil in features voor de Cloud vs Local API integratie?
Check, bedankt. Ik heb zelf al wel een Youless P1 hangen, maar voor het gemak/totaalplaatje de standaard smart meter maar meebesteld.My Green ENergy schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:44:
[...]
Hi bove027,
Nee de kWh is geen must. De set werkt ook met de P1 van homewizzard.
Het voordeel van zonnepanelen op de omvormer aansluiten is dat je zero export kan bewerkstelligen. alleen ben je wel beperkt tot de maximale aansluit waarde van de MPPT's die erop zitten.
Morgen komt hij binnen, 3x batterij dus 7,2 totaal. Ik ben benieuwd
Je zou mijn poging tot het maken van een integratie kunnen proberen via HACS: https://github.com/markkuijpers31-lab/ha_sunpura_ems.BarryS schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:41:
Wat is de link voor de HomeAssistant integratie(s)?
Daarnaast zit in de Sunpura app een link naar de Home Assistant integraties die zij hebben geschreven. Al weet ik momenteel niet wat de status is. https://sunpuraenergy.com/support/#support-download
De Home Assistant integratie van Sunpura zelf werkt kan ik melden. Ik had de link vanuit de app ook gevonden en de instructies zijn helder en goed te doen. Zoals eerder ergens gemeld kan je nu alleen nog uitlezen, niet aansturen. Wie weet dat dat in de toekomst wel gaat kunnen.markee schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:03:
Daarnaast zit in de Sunpura app een link naar de Home Assistant integraties die zij hebben geschreven. Al weet ik momenteel niet wat de status is. https://sunpuraenergy.com/support/#support-download
[ Voor 23% gewijzigd door FZRein op 24-03-2026 18:27 ]
Maar de beloofde local API integratie blijft uit. Deze van hun is ook via de cloud. Dus geen internet, dan ook geen slimme thuis battery meer. Zowel de app als de HomeAssistant integraties zijn puur cloud/online. Mocht er dus een storing zijn, of SunPura gaat offline, dan hebben we niks meer aan onze batterij.FZRein schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:14:
[...]
De Home Assistant integratie van Sunpura zelf werkt kan ik melden. Ik had de link vanuit de app ook gevonden en de instructies zijn helder en goed te doen. Zoals eerder ergens gemeld kan je nu alleen nog uitlezen, niet aansturen. Wie weet dat dat in de toekomst wel gaat kunnen.
[Afbeelding]
Ik heb ze vandaag een bericht gestuurd om te vragen of de local API en beloofde integratie nog gaat komen. Tevens heb ik gevraagd of er een native HomeAssistant integratie komt, die ook voldoet aan de design standaard van HomeAssistant. Zoals bij de Indevolt bijvoorbeeld.
Zal jullie op de hoogte houden van hun antwoord.
#@markee Vraagje over de Topic start:
" Zelf heb ik een template sensor gemaakt zodat de batterij netjes in het energiedashboard van HASS staat."
Ik heb inmiddels de Sunpura binnen en ik ben even aan het proefdraaien en alles instellen. Ik heb hem in Home Assistant met de Sunpura integratie zelf, maar nu wil ik die in het energie dashboard krijgen. als "Thuisbatterijopslag".
Iemand ervaring mee hoe je dat moet configureren met de Sunpura integratie? Ondertussen freubel ik even verder
" Zelf heb ik een template sensor gemaakt zodat de batterij netjes in het energiedashboard van HASS staat."
Ik heb inmiddels de Sunpura binnen en ik ben even aan het proefdraaien en alles instellen. Ik heb hem in Home Assistant met de Sunpura integratie zelf, maar nu wil ik die in het energie dashboard krijgen. als "Thuisbatterijopslag".
Iemand ervaring mee hoe je dat moet configureren met de Sunpura integratie? Ondertussen freubel ik even verder
Mijn Sunpura is vandaag binnen gekomen. Echter zie ik maar 1 van de 4 batterijen in de app. Is het jullie gelukt dit op te lossen?
Edit: Hij is nu op één batterij vol aan het laden. De andere zijn nog steeds niet zichtbaar. Contact opgenoment met support.
Maar de ventilator is best luid. Zojuist gemeten op 60db. Staat op zolder, maar hoor hem beneden in de hal. Heb ik een defect in mijn unit, of is dit bij jullie ook zo?
Edit: Hij is nu op één batterij vol aan het laden. De andere zijn nog steeds niet zichtbaar. Contact opgenoment met support.
Maar de ventilator is best luid. Zojuist gemeten op 60db. Staat op zolder, maar hoor hem beneden in de hal. Heb ik een defect in mijn unit, of is dit bij jullie ook zo?
[ Voor 53% gewijzigd door BarryS op 25-03-2026 16:02 ]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet meer weet, omdat ik na die tijd verhuisd ben en met een schone installatie van Home Assistant begonnen ben in deze woning.bove027 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:45:
#@markee Vraagje over de Topic start:
Ik dacht dus dat de integratie van Sunpura zelf niet werkte, maar die werkt dus wel weer. Mocht je de custom integratie draaien uit de topic start, dan heb je sowieso enkele entiteiten die bruikbaar zijn. Mijn 'Ontladen Totaal' werkt op dit moment alleen niet.Ik heb inmiddels de Sunpura binnen en ik ben even aan het proefdraaien en alles instellen. Ik heb hem in Home Assistant met de Sunpura integratie zelf, maar nu wil ik die in het energie dashboard krijgen. als "Thuisbatterijopslag".
Ik moet m'n eigen nog niet geplaatste review video's er op na kijken; volgens mij is het wel normaal bij full load, maar zeker niet bij 800W ontladen. En ook niet de hele tijd.BarryS schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:35:
Dit was idd zo luidt bij laden op 2400 watt.dasystemcheck schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:39:
[...]
Ik moet m'n eigen nog niet geplaatste review video's er op na kijken; volgens mij is het wel normaal bij full load, maar zeker niet bij 800W ontladen. En ook niet de hele tijd.
Heb je 1x B2400 of 2x B2400, oftwel; 1 uur laden of 2 uur laden?BarryS schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:41:
[...]
Dit was idd zo luidt bij laden op 2400 watt.
Ikzelf heb 2x een B2400 en in de praktijk was de fan gedurende 2 uur niet continu aan het draaien.
Er was -maar da's een logica op zichzelf- een merkbaar verschil hoe vaak en hoog toeren de fan vertolkt toen 'ie in de woonkamer stond (...kuch, iets te dicht bij de CV ~19 graden omgevingstemperatuur) t.o.v. nu in de schuur ( 5><15 graden omgevingstemperatuur).
4x B2400 dus 9.6kwh totaal. Nu in één toren, misschien later een tweede omvormer er bij. Lever op een zonnige dag zon 12 a 15 terug en de warmtepomp en boiler vruiken in de avond best veel. Dus wilde zoveel mogelijk dekken.dasystemcheck schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:46:
[...]
Heb je 1x B2400 of 2x B2400, oftwel; 1 uur laden of 2 uur laden?
Ikzelf heb 2x een B2400 en in de praktijk was de fan gedurende 2 uur niet continu aan het draaien.
Er was -maar da's een logica op zichzelf- een merkbaar verschil hoe vaak en hoog toeren de fan vertolkt toen 'ie in de woonkamer stond (...kuch, iets te dicht bij de CV ~19 graden omgevingstemperatuur) t.o.v. nu in de schuur ( 5><15 graden omgevingstemperatuur).
Mijn versies zijn als volgd:_Maarten schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:29:
[...]
Hoi,
[Afbeelding]
BMS version: V2.01
Collector Version: 1.4.9.6.7 --> jij hebt 1.4.9.9.7
DSP Main Version: V6.31
DSP Library Version: V1.04 --> jij hebt V1.17
Benieuwd of dit de oorzaak kan zijn dat hij mij batterijen niet detecteerd. Hij laad echter wel meer dan één batterij en ontlaat ook meer dan één batterij.
Ik heb ook de nieuwe firmware versies die je opnoemt en mijn set van 2x B2400 laden en ontladen beide prima naar de 4,8 kWh. Maar ik heb net als jij in de app dat er maar 1 batterij gezien wordt. Ik heb de app op een iPhone en iPad. misschien dat er een bug in de Sunpura voor iOS zit. Ik weet niet hoe het bij Android gebruikers is.BarryS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:35:
[...]
Benieuwd of dit de oorzaak kan zijn dat hij mij batterijen niet detecteerd. Hij laad echter wel meer dan één batterij en ontlaat ook meer dan één batterij.
Ik gebruik de app op Android.FZRein schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:13:
[...]
Ik heb ook de nieuwe firmware versies die je opnoemt en mijn set van 2x B2400 laden en ontladen beide prima naar de 4,8 kWh. Maar ik heb net als jij in de app dat er maar 1 batterij gezien wordt. Ik heb de app op een iPhone en iPad. misschien dat er een bug in de Sunpura voor iOS zit. Ik weet niet hoe het bij Android gebruikers is.
Dan kunnen we dat uitsluiten. Het is dan zeker een vaag probleem omdat niet iedereen er last van lijkt te hebben met de laatste versies van de firmware.
Hoi Mark,markee schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:42:Integratie met Home Assistant
Via de app krijg je toegang tot twee integraties: een cloud-variant en een lokale. Bij mij werkt de uitlezing prima, ik zie SOC, laadvermogen en de basisdata. Voor sturing is het nog wachten op ondersteuning vanuit de fabrikant. Zelf heb ik een template sensor gemaakt zodat de batterij netjes in het energiedashboard van HASS staat. Sunpura heeft aangegeven met een update van de integraties te komen.
In de community zijn al oplossingen opgedoken (bijvoorbeeld van smartenergycontrol-be) waarmee je ook aansturing voor elkaar krijgt kreeg. Helaas heeft sunpura de API-endpoint aangepast waardoor deze custom integratie op dit moment niet functioneert.
Zelf heb ik met behulp van Claude Code op 24-02-2026 een werkende integratie kunnen maken. Deze is nog wel in ontwikkeling, maar probeer het gerust uit! Te installeren via HACS met deze repo: https://github.com/markkuijpers31-lab/ha_sunpura_ems.
Jou Home Assistant integratie werkt vrij goed. Heb hem hiermee ook kunnen hangen in de Energy panel.
Echter missen er twee sensors die wel erg handig zijn voor de energy panel. De Discharge Power en de Charge Power.
Deze sensoren zijn wel beschikbaar in de integratie: https://github.com/michaelbudisch/sunpura-cloud-control
Echter die mist op zijn manier weer werkende Battery Charge Today en Battery Discharge Today voor de Energy Panel.
Gevolg, ik gebruik nu (tijdelijk) beide integraties. Zou jij deze kunnen/willen toevoegen? Ik kan hier eventueel mee helpen mocht je willen.
[ Voor 8% gewijzigd door BarryS op 26-03-2026 20:31 ]