Die is hoorbaar. Ik vergelijk het met de MV die op niveau 3 afzuigt. We slapen op zolder en ik heb meerdere keren gedacht dat de MV bezig was. Ik laat hem staan, want we zullen de zolder nog in drie ruimtes verdelen. Echter heb ik ook overwogen hem onder de Carport op te hangen.BarryS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:53:
Zijn er mensen hier die de Sunpura S2400 binnen, op zolder in het washok of iets dergelijks, hebben geplaatst? Hoe luid is de ventilator? Is dit echt duidelijk hoorbaar?
Die opmerking staat namelijk in de review van Energienerds.
Goed om te weten. Dat was iets waar ik niet op had gerekend. Dan moet het toch een plekje buiten de woning worden, of een andere die geen geluid maakt.markee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:19:
[...]
Die is hoorbaar. Ik vergelijk het met de MV die op niveau 3 afzuigt. We slapen op zolder en ik heb meerdere keren gedacht dat de MV bezig was. Ik laat hem staan, want we zullen de zolder nog in drie ruimtes verdelen. Echter heb ik ook overwogen hem onder de Carport op te hangen.
Ventilator maakt enkel geluid bij hoge laad/ontlaad vermogens, als er gewoon stabiel 400~500 Wh uitgaat in de avond dan staan de ventilatoren hier uit, echter wel AEG, maar zelfde techniek volgens mij.
Wat betreft buiten hangen, houdt er rekening mee dat deze batterijen een ideale omgevingstemperatuur hebben welke kamer temperatuur is een lagere temperatuur kan mogelijk wel effect hebben op de efficientie van het systeem. Zelf niet mee bekend, staat hier in de berging en zodra de deur dicht is hoor ik ze niet meer.
Wat betreft buiten hangen, houdt er rekening mee dat deze batterijen een ideale omgevingstemperatuur hebben welke kamer temperatuur is een lagere temperatuur kan mogelijk wel effect hebben op de efficientie van het systeem. Zelf niet mee bekend, staat hier in de berging en zodra de deur dicht is hoor ik ze niet meer.
De warmtepomp (verwarming en koeling) en de ketel, draaien hier wel vaak in de nacht. Zo'n 1,5 a 2 kwh verbruik. Dus denk dat de ventilator dan wel zal aanslaan. Wil hem plaatsen in het washok. Maar die zit bovenaan de trap. Bang dat het geluid naar beneden rold naar de slaapkamers.AlphaWolf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:43:
Ventilator maakt enkel geluid bij hoge laad/ontlaad vermogens, als er gewoon stabiel 400~500 Wh uitgaat in de avond dan staan de ventilatoren hier uit, echter wel AEG, maar zelfde techniek volgens mij.
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1
Ja als je 2kWh uit 1 omvormer trekt dan gaat de ventilator zeker aan, als je het uit meerdere haalt en hij gaat het verdelen dan durf ik het niet met zekerheid te zeggen, zou er maar vanuit gaan dat hij dan inderdaad aangaat.BarryS schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:24:
[...]
De warmtepomp (verwarming en koeling) en de ketel, draaien hier wel vaak in de nacht. Zo'n 1,5 a 2 kwh verbruik. Dus denk dat de ventilator dan wel zal aanslaan. Wil hem plaatsen in het washok. Maar die zit bovenaan de trap. Bang dat het geluid naar beneden rold naar de slaapkamers.
Hoi,Qoon3x schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:51:
[...]
Ik lijk veel oudere software te hebben, vooral de DSP bibliotheek.
BMS v2.01
Collector version: 1.4.9.6.7
DSP main version: v6.31
DSP library version: v0.05
De BMS v.2.01 zou misschien verklaren dat 3 batterijen niet werken, maar ook 2 batterijen werken niet bij mij.
Ik had uit de doos ook oudere software en via de app kon ik deze updaten. Op een gegeven moment was er 1 inverter die v0.00 aangaf en niets meer deed.
Toen uit en aan gezet. Via Bluetooth kon ik connectie maken en toen weer op updaten geklikt. Met mijn telefoon ernaast blijven zitten en dat werkte.
Ik heb 3x2 batterijen. Volgens mij is een sofware versie een sofware versie en die wordt niet anders bij meer batterijen, dat klinkt gewoon gek dus lijkt mij lariekoek, maar goed.
Ik heb dus 3xA2400 en totaal 6xB2400.
Mijn software versies zijn:
:strip_exif()/f/image/IXIpCtglb9fqHwbEAvzaUZY9.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit zijn momenteel de meest recente zegt de app.
Dat dus. Het lijkt mij dat 's avonds en 's nachts bij uitstek de momenten zijn waarop de warmtepomp ook zijn werk doet én je energie uit je batterij wil halen (omdat je zonnepanelen dan niet veel opleveren en netstroom duur is). Met een partner die het al storend vindt als de mechanische ventilatie een keer niet op de stille nachtstand staat, lijkt me dit geen goed idee.BarryS schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:24:
[...]
De warmtepomp (verwarming en koeling) en de ketel, draaien hier wel vaak in de nacht. Zo'n 1,5 a 2 kwh verbruik. Dus denk dat de ventilator dan wel zal aanslaan. Wil hem plaatsen in het washok. Maar die zit bovenaan de trap. Bang dat het geluid naar beneden rold naar de slaapkamers.
Ik had er niet bij stilgestaan dat deze batterijsystemen ook een ventilatiesysteem hebben. En dat dit dus ook hoorbaar is. Dat is goed om te weten. Dan kan ik verder kijken, of toch afzien van een thuisbatterij.
Helaas lijkt ik pech te hebben._Maarten schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:29:
[...]
Hoi,
Ik had uit de doos ook oudere software en via de app kon ik deze updaten. Op een gegeven moment was er 1 inverter die v0.00 aangaf en niets meer deed.
Toen uit en aan gezet. Via Bluetooth kon ik connectie maken en toen weer op updaten geklikt. Met mijn telefoon ernaast blijven zitten en dat werkte.
Ik heb 3x2 batterijen. Volgens mij is een sofware versie een sofware versie en die wordt niet anders bij meer batterijen, dat klinkt gewoon gek dus lijkt mij lariekoek, maar goed.
[Afbeelding]
Ben veel in contact met Sunpura, maar lijkt erop dat er iets met de hardware mis is.
Ze hebben alles geüpdate en gecheckt, maar de BMS error blijft komen zodra meer dan 1 batterij wordt aangezet.
Ze denken goed mee, dus hopelijk snel een oplossing.
Is voor die Sunpura de "Sunpura Smart Meter" een must (https://www.stralendgroen...art-meter/?v=1a13105b7e4e). Ik neem aan dat die batterij iets moet weten van je stroomgebruik, is daarvoor zo'n meter een moetje? Of kan de omvormer dit zelf aan?_Maarten schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:20:
[...]
Hoi Barry,
Zelf heb ik deze bij Stralendgroen.nl gekocht. Ze hebben een hele goede service en denken ook met je mee. Ik heb ze hier het goedkoopste gevonden.
Ik had ook contact met Sunpura zelf en er is nog geen officiële distributeur in Nederland zei ze. In Duitsland wel. Daar leken ze ook goedkoper, maar in Duitsland betaal je geen btw. Ik kreeg 10% korting van Sunpura, maar na btw (21%) en verzendkosten scheelde het niet zoveel meer.
Wat wel scheelt is kiezen voor een Nederlandse verkoper. Mocht er iets niet goed zijn, dan heb je ook recht op Nederlands recht. En bij problemen is het allemaal wat dichter bij huis en in je eigen taal.
En wat zijn de voordelen van het aansluiten van je zonnepanelen direct op dit systeem?
Hi bove027,bove027 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Is voor die Sunpura de "Sunpura Smart Meter" een must (https://www.stralendgroen...art-meter/?v=1a13105b7e4e). Ik neem aan dat die batterij iets moet weten van je stroomgebruik, is daarvoor zo'n meter een moetje? Of kan de omvormer dit zelf aan?
En wat zijn de voordelen van het aansluiten van je zonnepanelen direct op dit systeem?
Nee de kWh is geen must. De set werkt ook met de P1 van homewizzard.
Het voordeel van zonnepanelen op de omvormer aansluiten is dat je zero export kan bewerkstelligen. alleen ben je wel beperkt tot de maximale aansluit waarde van de MPPT's die erop zitten.
Qoon3xQoon3x schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:37:
[...]
Helaas lijkt ik pech te hebben.
Ben veel in contact met Sunpura, maar lijkt erop dat er iets met de hardware mis is.
Ze hebben alles geüpdate en gecheckt, maar de BMS error blijft komen zodra meer dan 1 batterij wordt aangezet.
Mag ik je een Pb sturen ? wellicht kunnen we het snel achterhalen.
Mvg Mike
Hij is hoorbaar genoeg om 'm in ieder geval niet in de woonkamer te zetten. De fan is voornamelijk hoorbaar bij full load laden en na +- 10 minuten gaat 'ie herhaaldelijk aan bij ontladen op 800W.BarryS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:53:
Zijn er mensen hier die de Sunpura S2400 binnen, op zolder in het washok of iets dergelijks, hebben geplaatst? Hoe luid is de ventilator? Is dit echt duidelijk hoorbaar?
Die opmerking staat namelijk in de review van Energienerds.
Ik heb 'm om die reden in de schuur staan, waar hij in ieder geval sinds afgelopen winter goed staat.
'k Heb 'm een tijdje in de bijkeuken gehad tijdens m'n eerste testfase en met 1 deur ertussen is de fan niet hoorbaar.
Sunpura S2400 (2x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.6.7 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V0.05); HW P1
Dank ie voor doe info. Goed om te horen dat één deur er tussen voldoende isolatie is om de fan niet te horen. Hij zou bij ons in het washok op zolder komen.dasystemcheck schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:34:
[...]
Hij is hoorbaar genoeg om 'm in ieder geval niet in de woonkamer te zetten. De fan is voornamelijk hoorbaar bij full load laden en na +- 10 minuten gaat 'ie herhaaldelijk aan bij ontladen op 800W.
Ik heb 'm om die reden in de schuur staan, waar hij in ieder geval sinds afgelopen winter goed staat.
'k Heb 'm een tijdje in de bijkeuken gehad tijdens m'n eerste testfase en met 1 deur ertussen is de fan niet hoorbaar.
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1
Wat is de link voor de HomeAssistant integratie(s)?
Ik begrijp dat er een comunity made integratie is die via de Sunpura Cloud verloopt?
Maar Sunpura heeft ook zijn eigen Cloud en Local integratie? Is er verschil in features voor de Cloud vs Local API integratie?
Ik begrijp dat er een comunity made integratie is die via de Sunpura Cloud verloopt?
Maar Sunpura heeft ook zijn eigen Cloud en Local integratie? Is er verschil in features voor de Cloud vs Local API integratie?
Check, bedankt. Ik heb zelf al wel een Youless P1 hangen, maar voor het gemak/totaalplaatje de standaard smart meter maar meebesteld.My Green ENergy schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:44:
[...]
Hi bove027,
Nee de kWh is geen must. De set werkt ook met de P1 van homewizzard.
Het voordeel van zonnepanelen op de omvormer aansluiten is dat je zero export kan bewerkstelligen. alleen ben je wel beperkt tot de maximale aansluit waarde van de MPPT's die erop zitten.
Morgen komt hij binnen, 3x batterij dus 7,2 totaal. Ik ben benieuwd
Je zou mijn poging tot het maken van een integratie kunnen proberen via HACS: https://github.com/markkuijpers31-lab/ha_sunpura_ems.BarryS schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:41:
Wat is de link voor de HomeAssistant integratie(s)?
Daarnaast zit in de Sunpura app een link naar de Home Assistant integraties die zij hebben geschreven. Al weet ik momenteel niet wat de status is. https://sunpuraenergy.com/support/#support-download
De Home Assistant integratie van Sunpura zelf werkt kan ik melden. Ik had de link vanuit de app ook gevonden en de instructies zijn helder en goed te doen. Zoals eerder ergens gemeld kan je nu alleen nog uitlezen, niet aansturen. Wie weet dat dat in de toekomst wel gaat kunnen.markee schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:03:
Daarnaast zit in de Sunpura app een link naar de Home Assistant integraties die zij hebben geschreven. Al weet ik momenteel niet wat de status is. https://sunpuraenergy.com/support/#support-download
[ Voor 23% gewijzigd door FZRein op 24-03-2026 18:27 ]
Maar de beloofde local API integratie blijft uit. Deze van hun is ook via de cloud. Dus geen internet, dan ook geen slimme thuis battery meer. Zowel de app als de HomeAssistant integraties zijn puur cloud/online. Mocht er dus een storing zijn, of SunPura gaat offline, dan hebben we niks meer aan onze batterij.FZRein schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:14:
[...]
De Home Assistant integratie van Sunpura zelf werkt kan ik melden. Ik had de link vanuit de app ook gevonden en de instructies zijn helder en goed te doen. Zoals eerder ergens gemeld kan je nu alleen nog uitlezen, niet aansturen. Wie weet dat dat in de toekomst wel gaat kunnen.
[Afbeelding]
Ik heb ze vandaag een bericht gestuurd om te vragen of de local API en beloofde integratie nog gaat komen. Tevens heb ik gevraagd of er een native HomeAssistant integratie komt, die ook voldoet aan de design standaard van HomeAssistant. Zoals bij de Indevolt bijvoorbeeld.
Zal jullie op de hoogte houden van hun antwoord.
#@markee Vraagje over de Topic start:
" Zelf heb ik een template sensor gemaakt zodat de batterij netjes in het energiedashboard van HASS staat."
Ik heb inmiddels de Sunpura binnen en ik ben even aan het proefdraaien en alles instellen. Ik heb hem in Home Assistant met de Sunpura integratie zelf, maar nu wil ik die in het energie dashboard krijgen. als "Thuisbatterijopslag".
Iemand ervaring mee hoe je dat moet configureren met de Sunpura integratie? Ondertussen freubel ik even verder
" Zelf heb ik een template sensor gemaakt zodat de batterij netjes in het energiedashboard van HASS staat."
Ik heb inmiddels de Sunpura binnen en ik ben even aan het proefdraaien en alles instellen. Ik heb hem in Home Assistant met de Sunpura integratie zelf, maar nu wil ik die in het energie dashboard krijgen. als "Thuisbatterijopslag".
Iemand ervaring mee hoe je dat moet configureren met de Sunpura integratie? Ondertussen freubel ik even verder
Mijn Sunpura is vandaag binnen gekomen. Echter zie ik maar 1 van de 4 batterijen in de app. Is het jullie gelukt dit op te lossen?
Edit: Hij is nu op één batterij vol aan het laden. De andere zijn nog steeds niet zichtbaar. Contact opgenoment met support.
Maar de ventilator is best luid. Zojuist gemeten op 60db. Staat op zolder, maar hoor hem beneden in de hal. Heb ik een defect in mijn unit, of is dit bij jullie ook zo?
Edit: Hij is nu op één batterij vol aan het laden. De andere zijn nog steeds niet zichtbaar. Contact opgenoment met support.
Maar de ventilator is best luid. Zojuist gemeten op 60db. Staat op zolder, maar hoor hem beneden in de hal. Heb ik een defect in mijn unit, of is dit bij jullie ook zo?
[ Voor 53% gewijzigd door BarryS op 25-03-2026 16:02 ]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet meer weet, omdat ik na die tijd verhuisd ben en met een schone installatie van Home Assistant begonnen ben in deze woning.bove027 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:45:
#@markee Vraagje over de Topic start:
Ik dacht dus dat de integratie van Sunpura zelf niet werkte, maar die werkt dus wel weer. Mocht je de custom integratie draaien uit de topic start, dan heb je sowieso enkele entiteiten die bruikbaar zijn. Mijn 'Ontladen Totaal' werkt op dit moment alleen niet.Ik heb inmiddels de Sunpura binnen en ik ben even aan het proefdraaien en alles instellen. Ik heb hem in Home Assistant met de Sunpura integratie zelf, maar nu wil ik die in het energie dashboard krijgen. als "Thuisbatterijopslag".
Ik moet m'n eigen nog niet geplaatste review video's er op na kijken; volgens mij is het wel normaal bij full load, maar zeker niet bij 800W ontladen. En ook niet de hele tijd.BarryS schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:35:
Sunpura S2400 (2x B2400) (V0.09 BMS) (V1.4.9.6.7 Col.V.) (DSP Main V6.31) (DSP Lib V0.05); HW P1
Dit was idd zo luidt bij laden op 2400 watt.dasystemcheck schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:39:
[...]
Ik moet m'n eigen nog niet geplaatste review video's er op na kijken; volgens mij is het wel normaal bij full load, maar zeker niet bij 800W ontladen. En ook niet de hele tijd.
Heb je 1x B2400 of 2x B2400, oftwel; 1 uur laden of 2 uur laden?BarryS schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:41:
[...]
Dit was idd zo luidt bij laden op 2400 watt.
Ikzelf heb 2x een B2400 en in de praktijk was de fan gedurende 2 uur niet continu aan het draaien.
Er was -maar da's een logica op zichzelf- een merkbaar verschil hoe vaak en hoog toeren de fan vertolkt toen 'ie in de woonkamer stond (...kuch, iets te dicht bij de CV ~19 graden omgevingstemperatuur) t.o.v. nu in de schuur ( 5><15 graden omgevingstemperatuur).
4x B2400 dus 9.6kwh totaal. Nu in één toren, misschien later een tweede omvormer er bij. Lever op een zonnige dag zon 12 a 15 terug en de warmtepomp en boiler vruiken in de avond best veel. Dus wilde zoveel mogelijk dekken.dasystemcheck schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:46:
[...]
Heb je 1x B2400 of 2x B2400, oftwel; 1 uur laden of 2 uur laden?
Ikzelf heb 2x een B2400 en in de praktijk was de fan gedurende 2 uur niet continu aan het draaien.
Er was -maar da's een logica op zichzelf- een merkbaar verschil hoe vaak en hoog toeren de fan vertolkt toen 'ie in de woonkamer stond (...kuch, iets te dicht bij de CV ~19 graden omgevingstemperatuur) t.o.v. nu in de schuur ( 5><15 graden omgevingstemperatuur).
Mijn versies zijn als volgd:_Maarten schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:29:
[...]
Hoi,
[Afbeelding]
BMS version: V2.01
Collector Version: 1.4.9.6.7 --> jij hebt 1.4.9.9.7
DSP Main Version: V6.31
DSP Library Version: V1.04 --> jij hebt V1.17
Benieuwd of dit de oorzaak kan zijn dat hij mij batterijen niet detecteerd. Hij laad echter wel meer dan één batterij en ontlaat ook meer dan één batterij.
Ik heb ook de nieuwe firmware versies die je opnoemt en mijn set van 2x B2400 laden en ontladen beide prima naar de 4,8 kWh. Maar ik heb net als jij in de app dat er maar 1 batterij gezien wordt. Ik heb de app op een iPhone en iPad. misschien dat er een bug in de Sunpura voor iOS zit. Ik weet niet hoe het bij Android gebruikers is.BarryS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:35:
[...]
Benieuwd of dit de oorzaak kan zijn dat hij mij batterijen niet detecteerd. Hij laad echter wel meer dan één batterij en ontlaat ook meer dan één batterij.
Ik gebruik de app op Android.FZRein schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:13:
[...]
Ik heb ook de nieuwe firmware versies die je opnoemt en mijn set van 2x B2400 laden en ontladen beide prima naar de 4,8 kWh. Maar ik heb net als jij in de app dat er maar 1 batterij gezien wordt. Ik heb de app op een iPhone en iPad. misschien dat er een bug in de Sunpura voor iOS zit. Ik weet niet hoe het bij Android gebruikers is.
Dan kunnen we dat uitsluiten. Het is dan zeker een vaag probleem omdat niet iedereen er last van lijkt te hebben met de laatste versies van de firmware.
Hoi Mark,markee schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:42:Integratie met Home Assistant
Via de app krijg je toegang tot twee integraties: een cloud-variant en een lokale. Bij mij werkt de uitlezing prima, ik zie SOC, laadvermogen en de basisdata. Voor sturing is het nog wachten op ondersteuning vanuit de fabrikant. Zelf heb ik een template sensor gemaakt zodat de batterij netjes in het energiedashboard van HASS staat. Sunpura heeft aangegeven met een update van de integraties te komen.
In de community zijn al oplossingen opgedoken (bijvoorbeeld van smartenergycontrol-be) waarmee je ook aansturing voor elkaar krijgt kreeg. Helaas heeft sunpura de API-endpoint aangepast waardoor deze custom integratie op dit moment niet functioneert.
Zelf heb ik met behulp van Claude Code op 24-02-2026 een werkende integratie kunnen maken. Deze is nog wel in ontwikkeling, maar probeer het gerust uit! Te installeren via HACS met deze repo: https://github.com/markkuijpers31-lab/ha_sunpura_ems.
Jou Home Assistant integratie werkt vrij goed. Heb hem hiermee ook kunnen hangen in de Energy panel.
Echter missen er twee sensors die wel erg handig zijn voor de energy panel. De Discharge Power en de Charge Power.
Deze sensoren zijn wel beschikbaar in de integratie: https://github.com/michaelbudisch/sunpura-cloud-control
Echter die mist op zijn manier weer werkende Battery Charge Today en Battery Discharge Today voor de Energy Panel.
Gevolg, ik gebruik nu (tijdelijk) beide integraties. Zou jij deze kunnen/willen toevoegen? Ik kan hier eventueel mee helpen mocht je willen.
[ Voor 8% gewijzigd door BarryS op 26-03-2026 20:31 ]
Nou goed nieuws. Zojuist heeft support een remote firmware update uitgevoerd van de Collector Version en van de DSP Library Version. Nu worden direct alle 4 de batterijen correct gedetecteerd. Systeem lijkt dus nu volledig te werken.BarryS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:35:
[...]
Mijn versies zijn als volgd:
/f/image/y8IABcEanmCoGiWDEJjIur8M.png?f=fotoalbum_large)
Dus voor degenen die daar nog tegen aanlopen, dit is de oplossing.
Op de site van Sunpura is de nieuwe app te zien. Ziet er goed uit!
https://sunpuraenergy.com/sunpura-app/
Helaas nog niet te downloaden. Benieuwd wanneer die uit komt.
Ze gaan blijkbaar een 'dark mode' toegepassen à la AEG app? Overall ziet het er behoorlijk wat gelikter uit dan de huidige weergave.BarryS schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:20:
Toen ik in december 2025 de app voor het eerst in gebruik nam had ik even het gevoel dat ik met de SmartESS/WatchPower/Energy-Mate app te maken had... (voor wie het wat zegt).
Ik lees overigens op die pagina: "The storage system is compatible with major communication protocols and device brands, including Wi-Fi, Zigbee, Bluetooth, and Modbus...", "....The system automatically detects new devices and matches the appropriate driver protocol, reducing configuration complexity and enabling deep cross-brand and cross-ecosystem collaboration..."
Wait... what?! Heb ik iets gemist? Kan een willekeurige Zigbee power plug nu 'gewoon' toegevoegd worden? Gaat Sunpura een soort van 'mini-HA' combinatie van de app maken? Of maak ik een verkeerde conclusie?
Ik hoop dat ze in de backend in ieder geval de AI mode beter gaan optimaliseren; ik heb tot nu toe gemiddeld 2x per maand dat als de "tariff/cents" een waarde bevat (al dan niet met/zonder komma waardes), de AI mode beslist dat de enige respons 00:00-23:59 ontladen is.
Enkel 21% BTW waarde ingevuld werkt wèl altijd, maar geeft dan vaak een te uitgebreid schema.
Meer mensen last van? Meestal is het na 24-48 uur opgelost.
Ikzelf heb overigens Zonneplan, dus de uur-planning is voor mij afdoende, maar ik kan me voorstellen dat er in de app nog steeds een kwartier-planning gewenst is.
[ Voor 20% gewijzigd door dasystemcheck op 28-03-2026 11:39 ]
Even een vraagje onder het mom van "If it ain't broke, don't fix it", ik zie een nogal groot verschil in BMS en DSP Library versie t.o.v. de mijne. 'k Heb geen issues, maar ben wel benieuwd of er een changelog beschikbaar is?BarryS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:35:
[...]
Mijn versies zijn als volgd:
Nou bij mij was het een grote fix. Met de oudere versies werd er maar één of soms twee batterijen gedetecteerd van de 4. Maakte niet uit in welke volgorde ik ze stapelde of aan zette. Met deze laatste versies werken ze alle 4 perfect.dasystemcheck schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:46:
[...]
Even een vraagje onder het mom van "If it ain't broke, don't fix it", ik zie een nogal groot verschil in BMS en DSP Library versie t.o.v. de mijne. 'k Heb geen issues, maar ben wel benieuwd of er een changelog beschikbaar is?
De app gaf geen beschikbare firmware update aan, ze hebben het vanuit Sunpura moeten pushen.
Ik ga hier induiken. Zal wel morgen ofzo worden.BarryS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:29:
[...]
Echter missen er twee sensors die wel erg handig zijn voor de energy panel. De Discharge Power en de Charge Power.
…
Gevolg, ik gebruik nu (tijdelijk) beide integraties. Zou jij deze kunnen/willen toevoegen? Ik kan hier eventueel mee helpen mocht je willen.
Sinds enkele weken de trotse bezitter van een PHEV. Met het oog op het verdwijnen van de salderingsregeling overweeg ik een tweede (en derde) Sunpura of extra cellen.
Op facebook vond ik bij een groep van de NVVPZ een kortingscode voor de Sunpura bij My Green Eenergy: nvvpz30. Weet alleen niet wat de geldigheid is.
Op facebook vond ik bij een groep van de NVVPZ een kortingscode voor de Sunpura bij My Green Eenergy: nvvpz30. Weet alleen niet wat de geldigheid is.
Zou je een AEG Solarcube (AS-BBL09) kunnen uitbreiden met een Sunpura B2400 uitbreidingsbatterij.
Als 4,8 kWh te weinig is en 9,6 kWh te veel is voor je huishouden, dan zou je een 2,4 kWh uitbreidingsbatterij van Sunpura kunnen nemen.
Als 4,8 kWh te weinig is en 9,6 kWh te veel is voor je huishouden, dan zou je een 2,4 kWh uitbreidingsbatterij van Sunpura kunnen nemen.
Dat zou een hele verbetering zijn!BarryS schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:20:
Is me nog niet opgevallen, ga het in de gaten houden. Ik zit bij Tibber en hij ziet wel kwartierprijzen, maar AI blokken zijn inderdaad per uur.dasystemcheck schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:29:
[...]
Ik hoop dat ze in de backend in ieder geval de AI mode beter gaan optimaliseren; ik heb tot nu toe gemiddeld 2x per maand dat als de "tariff/cents" een waarde bevat (al dan niet met/zonder komma waardes), de AI mode beslist dat de enige respons 00:00-23:59 ontladen is.
Enkel 21% BTW waarde ingevuld werkt wèl altijd, maar geeft dan vaak een te uitgebreid schema.
Meer mensen last van? Meestal is het na 24-48 uur opgelost.
Ikzelf heb overigens Zonneplan, dus de uur-planning is voor mij afdoende, maar ik kan me voorstellen dat er in de app nog steeds een kwartier-planning gewenst is.
Ik heb hem dit weekend voor het eerst aangesloten en kreeg wel de update voor firmware in de app te zien.BarryS schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:53:
[...]
Nou bij mij was het een grote fix. Met de oudere versies werd er maar één of soms twee batterijen gedetecteerd van de 4. Maakte niet uit in welke volgorde ik ze stapelde of aan zette. Met deze laatste versies werken ze alle 4 perfect.
De app gaf geen beschikbare firmware update aan, ze hebben het vanuit Sunpura moeten pushen.
[ Voor 27% gewijzigd door Sleepyhead op 28-03-2026 17:18 . Reden: screenshot met versies toegevoegd ]
Samenwerking van B2400 en B4800 batterijen kan niet aldus Sunpura zelf, en alle verkopende partijen die daar wat over schrijven.visuel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:52:
Zou je een AEG Solarcube (AS-BBL09) kunnen uitbreiden met een Sunpura B2400 uitbreidingsbatterij.
Twee verschillende merken samen lijkt me ook geen goed idee. De hardware kan misschien wel het zelfde zijn. Of de Firmware ook identiek is, is absoluut niet zeker.
Zo lang de samenwerking er is met NVVPZ zal deze blijven werken.markee schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:37:
Sinds enkele weken de trotse bezitter van een PHEV. Met het oog op het verdwijnen van de salderingsregeling overweeg ik een tweede (en derde) Sunpura of extra cellen.
Ik overweeg deze Sunpura aan te schaffen. Ik leun zwaar op HASS, en de berichten vind ik niet bemoedigend mbt. de integratie van Sunpura in HASS. Read-only vind ik niet genoeg. Er wordt gesproken / half toegezegd dat local API (write) access er aan komt, maar wanneer (en hoe) is mij niet helder.
Is daar enig zicht op?
@My Green ENergy kunnen jullie dit nagaan bij jullie warme contacten?
🙏🏼 hoop op enig perspectief.
Is daar enig zicht op?
Na heel wat versies (28) via Claude heb ik de lokale TCP van de batterij kunnen ontwikkelen in een HA plugin. (Waarom Claude voor de naam AECC Battery heeft gekozen, weet ik niet)
Graag deel ik deze met jullie: https://github.com/Mathieuleysen/Sunpura-Local-TCP
Het totale opgeladen/ontladen krijg ik jammer genoeg lokaal niet in orde. Hiervoor gebruik ik de plugin van @markee :-)
Verder kan je via deze plugin lokaal (dus niet via de trage cloud) de batterij aansturen voor te laden/ontladen. Een interval van +- 6 tot 8 seconde is haalbaar. Sneller is de batterij jammer genoeg niet. Dit is wel veel stabieler is tegenover de cloud plugin (loopt nu al 8 dagen zonder problemen)
Bestanden kan je uploaden naar custom_components/aecc_local. Dan gewoon even je IP van de batterij (via router te vinden) ingeven met poort 8080.
Hopelijk werkt deze ook bij jullie! Enjoy & bij vragen mag je gerust reageren.
Graag deel ik deze met jullie: https://github.com/Mathieuleysen/Sunpura-Local-TCP
Het totale opgeladen/ontladen krijg ik jammer genoeg lokaal niet in orde. Hiervoor gebruik ik de plugin van @markee :-)
Verder kan je via deze plugin lokaal (dus niet via de trage cloud) de batterij aansturen voor te laden/ontladen. Een interval van +- 6 tot 8 seconde is haalbaar. Sneller is de batterij jammer genoeg niet. Dit is wel veel stabieler is tegenover de cloud plugin (loopt nu al 8 dagen zonder problemen)
Bestanden kan je uploaden naar custom_components/aecc_local. Dan gewoon even je IP van de batterij (via router te vinden) ingeven met poort 8080.
Benieuwd, ik ga hier eens naar kijken.MathieuL schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:23:
Na heel wat versies (28) via Claude heb ik de lokale TCP van de batterij kunnen ontwikkelen in een HA plugin. (Waarom Claude voor de naam AECC Battery heeft gekozen, weet ik niet)
Verder kan je via deze plugin lokaal (dus niet via de trage cloud) de batterij aansturen voor te laden/ontladen. Een interval van +- 6 tot 8 seconde is haalbaar. Sneller is de battery jammer genoeg niet. Dit is wel veel stabieler is tegenover de cloud plugin (loopt nu al 8 dagen zonder problemen)
Hulde!MathieuL schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:23:
Je hebt ook nog zoiets als Nederlands recht.Qoon3x schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:37:
[...]
Helaas lijkt ik pech te hebben.
Product is niet goed. Dus de leverancier moet deze binnen 30 dagen vervangen. Je moet ze wel op de hoogte stellen binnen korte tijd. Daarna afspraken maken voor vervanging. En als ze dat niet willen he rechtsbijstandverzekering inschakelen.
Soms is een product niet goed en dan mag je deze ruilen. Ook als er speciale voorwaarden worden gesteld als niet gebruiken...
Succes.
Zie comment van MathieuL onder die van jou: https://github.com/Mathieuleysen/Sunpura-Local-TCP!ivarv schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:47:
Ik overweeg deze Sunpura aan te schaffen. Ik leun zwaar op HASS, en de berichten vind ik niet bemoedigend mbt. de integratie van Sunpura in HASS. Read-only vind ik niet genoeg. Er wordt gesproken / half toegezegd dat local API (write) access er aan komt, maar wanneer (en hoe) is mij niet helder.
Is daar enig zicht op?
Mocht je Custom Components acceptabel vinden dan zou je deze kunnen proberen.
Mooie dingen! Ga ik zeker proberen. Voeg je later nog de mogelijkheid toe om deze ook via HACS te installeren?MathieuL schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:23:
Ik zal ook even een update geven over mijn contact met support van Sunpura._Maarten schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:37:
[...]
Je hebt ook nog zoiets als Nederlands recht.
Product is niet goed. Dus de leverancier moet deze binnen 30 dagen vervangen. Je moet ze wel op de hoogte stellen binnen korte tijd. Daarna afspraken maken voor vervanging. En als ze dat niet willen he rechtsbijstandverzekering inschakelen.
Soms is een product niet goed en dan mag je deze ruilen. Ook als er speciale voorwaarden worden gesteld als niet gebruiken...
Succes.
Gelukkig had de firmware update mijn probleem met het niet detecteren van de batterijen opgelost.
Echter heb ik nog wel het probleem dat mijn omvormer ontzettend luid is wanneer de ventilator aan staat. Zij hebben dit nu erkend als een hardware defect een een RMA opgestart. Ik krijg een nieuwe omvormer toegezonden en een retourlabel om de defecte omvormer terug te sturen. Nette service dus.
Via wie loopt jou support contact?
Daarnaast ben ik bezig geweest de batterij mooi zichtbaar te krijgen in HomeAssistant. Heb wat template sensors moeten inrichten, maar met de HACS integratie "givtcp-battery-card" onderstaande card op mijn dashboard kunnen plaatsen, volledig werkend:
Intergratie aangepast! Kan nu via HACS gedownload worden.markee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Mooie dingen! Ga ik zeker proberen. Voeg je later nog de mogelijkheid toe om deze ook via HACS te installeren?
Heb verder ook ineens de naam aangepast van AECC battery naar Sunpura Local TCP Control. Ook wat extra info in de readme :-)
Ze zijn nog steeds heel behulpzaam, dus heb goede moed 🙂 Als het goed is worden all 3 de batterijen volgende week omgewisseld._Maarten schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:37:
[...]
Je hebt ook nog zoiets als Nederlands recht.
Succes.
Ik test dit momenteel lokaal en zal de update vanavond of morgen publiek maken.BarryS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:29:
[...]
Jou Home Assistant integratie werkt vrij goed. Heb hem hiermee ook kunnen hangen in de Energy panel.
...
Zou jij deze kunnen/willen toevoegen? Ik kan hier eventueel mee helpen mocht je willen.
Ik hoop er vanavond aan toe te komen deze te testen. Anders zeker later deze week. Dank je wel voor het werk so far.MathieuL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:32:
[...]
Intergratie aangepast! Kan nu via HACS gedownload worden.
Heb verder ook ineens de naam aangepast van AECC battery naar Sunpura Local TCP Control. Ook wat extra info in de readme :-)
Top! Zal dit testen!markee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:47:
[...]
Ik test dit momenteel lokaal en zal de update vanavond of morgen publiek maken.
Een andere RFC/verbetering zou zijn om de optie toe tevoegen om bepaalde sensoren zoals die charge/discharge power sensoren elke 5 seconden te refreshen. Voor de overige meer statische sensoren is de 30 seconde meer dan voldoende.
Helaas er gister avond nog niet aan toegekomen om bovenstaande nieuwe / geüpdatet integraties te testen. Will do asap.
Ander vraagje, gebruiken jullie de AI Smart Mode? En zo ja, klopt het dat je elke dat ok save moet drukken wil hij het schema aanpassen?
Ander vraagje, gebruiken jullie de AI Smart Mode? En zo ja, klopt het dat je elke dat ok save moet drukken wil hij het schema aanpassen?
Ja, dat klopt.BarryS schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:17:
Wat ook klopt (voor geval je het nog niet gemerkt had), is dat je bij het aanpassen van de waardes van de AI Parameters je daarna opnieuw de Rate (Cent/kWh) en VAT meot invullen bij "Set Electricity Price".
Hi Ivar,ivarv schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:47:
Is daar enig zicht op?
We hebben hier helaas geen zicht op, ze zijn constant bezig met het verbeteren van het product en een nieuwe op de markt te brengen dit jaar. Ik zal deze vraag nog eens stellen.
Ik zie hier een aantal dingen voorbij komen die wellicht snel te verhelpen zijn door Sunpura.
Mochten jullie een aantal dingen verbeterd willen zien in de app of juist rare dingen zien. Zou ik graag een lijstje ontvangen zodat ik dit met Sunpura kan bespreken. Uiteraard zonder beloftes echter staan ze open voor feedback.
Hoe ?
Reageer dan op dit bericht en kopieer en plak het in je bericht en voeg je eigen punten toe. Dan zal ik dit met hun bespreken.
- begin hier.
Wat vul je hier (Rate en VAT) in als je bij het bovenste veld een dynamische energieleverancier (Netherlands/Zonneplan) hebt ingevuld?dasystemcheck schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:20:
[...]
Ja, dat klopt.
Wat ook klopt (voor geval je het nog niet gemerkt had), is dat je bij het aanpassen van de waardes van de AI Parameters je daarna opnieuw de Rate (Cent/kWh) en VAT meot invullen bij "Set Electricity Price".
Ik heb ze maar gewoon op 0 laten staan, maar het valt me op dat de prijzen dan te laag worden weergegeven en zonder belasting.
Goed initiatief, mijn ervaringen met de huidige app:My Green ENergy schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:38:
[...]
Hi Ivar,
We hebben hier helaas geen zicht op, ze zijn constant bezig met het verbeteren van het product en een nieuwe op de markt te brengen dit jaar. Ik zal deze vraag nog eens stellen.
Ik zie hier een aantal dingen voorbij komen die wellicht snel te verhelpen zijn door Sunpura.
Mochten jullie een aantal dingen verbeterd willen zien in de app of juist rare dingen zien. Zou ik graag een lijstje ontvangen zodat ik dit met Sunpura kan bespreken. Uiteraard zonder beloftes echter staan ze open voor feedback.
Hoe ?
Reageer dan op dit bericht en kopieer en plak het in je bericht en voeg je eigen punten toe. Dan zal ik dit met hun bespreken.eind datum toevoegingen: 14 April
- begin hier.
- Vertalingen zijn rommelig; meerdere teksten zijn duidelijk niet goed vertaald
- Overzicht is rommelig, en er wordt bij mij geen besparing data getoond terwijl ik wel dynamische prijzen en AI modus aan heb staan
- AI Smart Mode: je moet elke dag handmatig op Save drukken om het schema bij te werken, het past zich niet automatisch aan
Ik ben zelf net uitgenodigd voor het beta-programma van de nieuwe app (link vandaag per mail ontvangen, ben aan het opzetten) en zal komende week testen en delen.
[ Voor 0% gewijzigd door Sleepyhead op 31-03-2026 13:42 . Reden: spelling ]
visuel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:52:
[...]
Wat vul je hier (Rate en VAT) in als je bij het bovenste veld een dynamische energieleverancier (Netherlands/Zonneplan) hebt ingevuld?
Ik heb ze maar gewoon op 0 laten staan, maar het valt me op dat de prijzen dan te laag worden weergegeven en zonder belasting.
![]() | ![]() |
Let er op dat je komma vermelding doet, geen punt (10,82).
Het zou kunnen dat je net een ‘misser’ hebt; dit probleem heb ik ongeveer 2x per maand. En lost zich bij mij gedurende de nacht toch op (tussen 00:00-03:00).Sleepyhead schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:51:
[...]
- AI Smart Mode: je moet elke dag handmatig op Save drukken om het schema bij te werken, het past zich niet automatisch aan
Wat mij sowieso opviel is dat het in december/januari veel vaker niet geladen werd en inderdaad dan in de ochtend handmatig gedaan moest worden.
Wat wèl consistent werkt is als alleen VAT ingevuld wordt en geen waarde bij tariff/cents.
Ze staan zéker open voor feedback, dat kan ik bevestigen n.a.v. m’n eigen ervaringen van de afgelopen maanden.My Green ENergy schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:38:
[...]
…ze zijn constant bezig met het verbeteren van het product en een nieuwe op de markt te brengen dit jaar.
…zodat ik dit met Sunpura kan bespreken. Uiteraard zonder beloftes echter staan ze open voor feedback.
Nog sterker; er kwam van hun kant de vraag of ze zich als fabrikant kunnen aanmelden op het forum zodat ze ook hier kunnen ondersteunen? Ik heb aangegeven dat ze er goed aan doen om ook jou als partner daarvoor te benaderen.
Mag een fabrikant zich überhaupt onder de Tweakers mengen?
Goed punt, want ik kijk vaak voor het slapen gaan rond 01:00 wat het schema voor de volgende dag is!dasystemcheck schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:58:
[...]
Het zou kunnen dat je net een ‘misser’ hebt; dit probleem heb ik ongeveer 2x per maand. En lost zich bij mij gedurende de nacht toch op (tussen 00:00-03:00).
Wat mij sowieso opviel is dat het in december/januari veel vaker niet geladen werd en inderdaad dan in de ochtend handmatig gedaan moest worden.
Wat wèl consistent werkt is als alleen VAT ingevuld wordt en geen waarde bij tariff/cents.
Beta app is geinstalleerd en eerste indruk is goed, veel overzichtelijker en meer inzicht in besparing en dergelijke. Voelt soms wel nog wat slomer aan als de oude, maar is nog in beta.Sleepyhead schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:51:
[...]
Ik ben zelf net uitgenodigd voor het beta-programma van de nieuwe app (link vandaag per mail ontvangen, ben aan het opzetten) en zal komende week testen en delen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 67% gewijzigd door Sleepyhead op 31-03-2026 13:39 ]
dasystemcheck schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:53:
[...]Dit is wat ik ingevuld heb en wat absoluut andere uren genereert dan enkel BTW of niets invullen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Is 500W niet erg weinig voor het vermogen dat je huis/meter aan kan?
[ Voor 4% gewijzigd door visuel op 31-03-2026 15:50 ]
Ja en nee.visuel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:49:
[...]
Is 500W niet erg weinig voor het vermogen dat je huis/meter aan kan?
Ik heb 'm op 0,5 kwh gezet, omdat ik niet wil dat 'ie op volle 2500W gaat laden op de lage prijs uren, want;
dat zijn ná half maart vaak de 10:00-15:00 uren (ongeveer). Op die momenten wil ik dat 'ie maximaal 500W van het net haalt náást de zonne-energie.
Voor je beeldvorming; 'k heb 6x380W op oost liggen en 3x420W op zuid.
Van begin maart - laatste week maart kon ik in de middaguren de 4,8kW nèt niet vol krijgen; in die goedkoopste uren is die 500W uit het net nèt genoeg.
Sinds deze week gebruik ik Self-consumption, want de lichturen zijn inmiddels genoeg om 'm vol te krijgen.
In Dec/Jan/Feb stond 'ie wèl op de volle 2,5 kWh, want dan wilde ik dat 'ie in de nacht-goedkoopste uren binnen 2 uur vol was.
... Eerlijkheidshalve bij deze even de melding dat ik een tester ben, ik wil zo veel mogelijk scenario's uitgeprobeerd hebben vóór 2027...
Ok, bedankt voor de uitleg.
Ik begreep dat die instelling gebruikt wordt om aan te geven hoeveel vermogen er veilig langs je slimme meter kan gaan, zonder dat deze over-belast wordt. Dus bij 1 fase 25A is dat bij 220V precies 5500. Volgens mij is het daarom ook de default instelling. Dus als ik in huis 3000W nodig heb, dan weet de AI-regelmodus dat er nog veilig 2500W extra geladen kan worden in de batterij.
Het maximaal AC vermogen wat de batterij aan kan voor het laden en ontladen stel ik in bij de instellingen van de batterij op 2400W.
Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
Ik begreep dat die instelling gebruikt wordt om aan te geven hoeveel vermogen er veilig langs je slimme meter kan gaan, zonder dat deze over-belast wordt. Dus bij 1 fase 25A is dat bij 220V precies 5500. Volgens mij is het daarom ook de default instelling. Dus als ik in huis 3000W nodig heb, dan weet de AI-regelmodus dat er nog veilig 2500W extra geladen kan worden in de batterij.
Het maximaal AC vermogen wat de batterij aan kan voor het laden en ontladen stel ik in bij de instellingen van de batterij op 2400W.
Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
[ Voor 23% gewijzigd door visuel op 31-03-2026 22:03 ]
Ik heb hem met Zonneplan ook op 10.82 cent staan en 21% btw.dasystemcheck schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:53:
[...]Dit is wat ik ingevuld heb en wat absoluut andere uren genereert dan enkel BTW of niets invullen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Met 10.82 ct/kWh en 21% BTW komt de prijs inderdaad meer in de buurt van de werkelijke zonneplan-prijzen.
Vandaag bijvoorbeeld geeft de zonneplan app: 23.92/35.67 en de waarde in de thuisbatterij app geeft: 23.93/39.51.
Is dit uit ervaring de beste waarde of is het ergens anders op gebasseerd?
Vandaag bijvoorbeeld geeft de zonneplan app: 23.92/35.67 en de waarde in de thuisbatterij app geeft: 23.93/39.51.
Het is absoluut ergens anders op gebaseerd en niet ervaring (vorig jaar had ik Tibber en was er op het forum iemand die de waarde daarvoor toen gepost had). In het geval van dit jaar komt de waarde 10,82 uit een uitgebreide discussie met Claude of Perplexity of ChatGPT… ik heb de conversatie even niet bij de hand, maar ik kan je vertellen dat AI soms oerdom is, ook al geef je ‘m alle benodigde data (ik mijn geval screenshots, bergen beredenatie, ‘m om de oren slaan met een concrete, uitgebreide prompt). Uiteindelijk bleek de berekening heel simpel te zijn en zou het me niet verbazen als er ergens op het forum een topic over is.visuel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:33:
Met 10.82 ct/kWh en 21% BTW komt de prijs inderdaad meer in de buurt van de werkelijke zonneplan-prijzen.
Heel raar, idd. Ik kreeg vandaag ook geen goed scenario met die leveringskosten ingevuld. Gisteren maakte hij een perfect schema nog. Ook al paste ik de price gap aan van 8 cent naar bijvoorbeeld 3 cent alsnog koos hij geen moment om te laden (of bij te laden bovenop de Zonne opwek van mijn bestaande installatie). Terwijl de accu wel leeg was.visuel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:31:
Vanochtend zag ik met de 10.82 instelling dit programma:
[Afbeelding]
Als ik alles op 0.0 zet krijg ik dit programma:
[Afbeelding]
Snap je dat nou?
Daarnaast vraagje aan jullie. Zien jullie bij het AI-schema als je die opslaat de batterij capaciteit? Bij mij wordt 0 weergegeven.
[ Voor 31% gewijzigd door BarryS op 02-04-2026 14:14 ]
@BarryS & @visuel , ik heb dit zelfde ervaren. Het is een inconsistent verschijnsel: voer 5 cent in en dan maakt hij nog wel een schema, blijkbaar is dat bij vandaag een drempel om wel een schema te krijgen.
'k Heb dit vastgelegd en bij Sunpura gemeld; ik raad jullie aan om dat ook te doen, want dit is een repetitief probleem dat om onverklaarbare reden om de zoveel tijd gebeurd. Ik heb wel een beredenatie, maar kan die nog niet hard maken; De 5 cent (van vandaag) is namelijk precies het verschil van de gemiddelde dagprijs en laagste prijs. 6 cent zit daar boven en dan maakt hij geen schema, <= 5 cent maakt wel een schema.
Echter; die logica gaat niet elke keer op volgens mij.
'k Heb dit vastgelegd en bij Sunpura gemeld; ik raad jullie aan om dat ook te doen, want dit is een repetitief probleem dat om onverklaarbare reden om de zoveel tijd gebeurd. Ik heb wel een beredenatie, maar kan die nog niet hard maken; De 5 cent (van vandaag) is namelijk precies het verschil van de gemiddelde dagprijs en laagste prijs. 6 cent zit daar boven en dan maakt hij geen schema, <= 5 cent maakt wel een schema.
Echter; die logica gaat niet elke keer op volgens mij.
Je uitleg snap ik.
Maar ik dacht zelf gewoon 0ct te gaan gebruiken.
De laagste prijs blijft toch ook met 0 de laagste prijs. Zo ook de hoogste prijs. Alleen de prijzen komen niet precies overeen met de werkelijke prijzen. Maar het programma wordt wel goed opgesteld.
Maar ik dacht zelf gewoon 0ct te gaan gebruiken.
De laagste prijs blijft toch ook met 0 de laagste prijs. Zo ook de hoogste prijs. Alleen de prijzen komen niet precies overeen met de werkelijke prijzen. Maar het programma wordt wel goed opgesteld.
Ok, "help".
Ik heb een paar dagen de Sunpura met 1 batterij gedraaid. Even uitproberen en spelen met de juiste plek (en omdat ik door een knieoperatie niet zoveel zijn had om die batterijen de trap op te tillen...
)
Maar ik zet de stack uit uit, bouw hem op met 2 extra batterijen (dus 3 totaal), zet alles weer aan en hij ziet nog steeds 1 batterij. Dus de vragen:
- Zit er nog een volgorde waarin je de batterijen moet aanzetten (heb nu van onder tot boven alles aangezet (en andersom uit). Dus de omvormer als laatste aanzetten
- Duurt het misschien even voordat de omvormer de nieuwe batterijen ziet?
- Iets anders?
Firmware:
BMS Versie 2.01, DSP 6.31, Collector 1.4.9.9.7, DSP Library 1.17
Ik heb een paar dagen de Sunpura met 1 batterij gedraaid. Even uitproberen en spelen met de juiste plek (en omdat ik door een knieoperatie niet zoveel zijn had om die batterijen de trap op te tillen...
Maar ik zet de stack uit uit, bouw hem op met 2 extra batterijen (dus 3 totaal), zet alles weer aan en hij ziet nog steeds 1 batterij. Dus de vragen:
- Zit er nog een volgorde waarin je de batterijen moet aanzetten (heb nu van onder tot boven alles aangezet (en andersom uit). Dus de omvormer als laatste aanzetten
- Iets anders?
Firmware:
Nee dat is alleen bij de inverter.visuel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:04:
Moet je extra batterij niet eerst als nieuw apparaat toevoegen?
HI All !
Voor degene die de beta versie willen testen: https://www.pgyer.com/sunpura-android-5
Feedback kan gestuurd worden naar: frank@novgen-ess.com
Vorige post over feedback naar Sunpura met de huidige app komt te vervallen. Dit heeft weinig zin nu ze de Beta uitgegeven hebben om te testen.
IOS gebruikers: Mail even naar: lauren@sunpuraenergy.com En vraag om de Beta versie van de app en dat je hem wilt testen. Daarna je feedback sturen naar: frank@novgen-ess.com
LET OP:
-Omschrijf duidelijk wat de aanbevelingen zijn met foto's desnoods aangeduid met pijltjes.
-Wat er als advies word gegeven wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk veranderd, houd daar rekening mee.
-Mail niet elke dag losse punten, verzamel deze in het liefst 1 mail en stuur deze op.
-Eind april stopt de beta versie. (naar mijn weten)
Good luck !
Voor degene die de beta versie willen testen: https://www.pgyer.com/sunpura-android-5
Feedback kan gestuurd worden naar: frank@novgen-ess.com
Vorige post over feedback naar Sunpura met de huidige app komt te vervallen. Dit heeft weinig zin nu ze de Beta uitgegeven hebben om te testen.
IOS gebruikers: Mail even naar: lauren@sunpuraenergy.com En vraag om de Beta versie van de app en dat je hem wilt testen. Daarna je feedback sturen naar: frank@novgen-ess.com
LET OP:
-Omschrijf duidelijk wat de aanbevelingen zijn met foto's desnoods aangeduid met pijltjes.
-Wat er als advies word gegeven wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk veranderd, houd daar rekening mee.
-Mail niet elke dag losse punten, verzamel deze in het liefst 1 mail en stuur deze op.
Good luck !
Ik heb meerdere punten die in de beta (nog) niet functioneel zijn, of door mijn setup komen:My Green ENergy schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:54:
LET OP:
1. De Stroom Analyse geeft bij mij een "De huidige meter ondersteunt geen energieflowdiagram".
Zou dat door het gebruik van de HW P1 meter komen, of door mijn oudere slimme meter die DSMR 4.2 hanteert?
2. Maand/Jaar/Totaal gegevens blijven leeg, enkel 'Dag' werkt.
3. Besparingen bevat vaste waarde '€12.7', Maand/Jaar/Totaal blijven leeg.
4. (Nog) Geen uitleg over hoe de berekening van 'inkomsten' en 'CO2 reduction' de waardes bepaald (sowieso een 'model' waarde op basis van theoretische stellingen, neem ik aan?)
5. Wie/Waarom is er een 'ranking' toegevoegd? Het nut daarvan ontgaat mij volledig.
Ik zou bovenstaande uiteraard kunnen mailen naar frank@novgen-ess.com, maar ik gun ze hun holiday nog even. Hier op 't forum zijn er misschien al mensen die bovengenoemde punten óók doorgegeven hebben en/of al een antwoord op hebben?
Ok, de omvormer ziet alleen de bovenste batterij. Alle 3 de batterijen individueel aangesloten en verschillend opgeladen (zodat ik ze uit elkaar kan halen) en als ik stapel (2 of 3 batterijen) dan pakt hij alleen de bovenste. Op naar support!bove027 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:37:
Ok, "help".
Ik heb een paar dagen de Sunpura met 1 batterij gedraaid. Even uitproberen en spelen met de juiste plek (en omdat ik door een knieoperatie niet zoveel zijn had om die batterijen de trap op te tillen...)
- Iets anders?
Firmware:
En ja, de bescherm rubbertjes zijn uit de onderkant
Klassiek gevalletje Plug&Pray
[ Voor 23% gewijzigd door bove027 op 05-04-2026 13:16 ]
Ik krijg deze melding:MathieuL schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:23:
Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: No valid response from 10.0.0.52:8080 after 1 consecutive failures
Ip adres is 100% goed.
Wat kan hier een oorzaak van zijn?
Je moet even contact opnemen met Sunpura hun moeten vervolgens de Collector Version en de DSP Library version updaten.bove027 schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:24:
[...]
Ok, de omvormer ziet alleen de bovenste batterij. Alle 3 de batterijen individueel aangesloten en verschillend opgeladen (zodat ik ze uit elkaar kan halen) en als ik stapel (2 of 3 batterijen) dan pakt hij alleen de bovenste. Op naar support!
En ja, de bescherm rubbertjes zijn uit de onderkant
Klassiek gevalletje Plug&Pray
Dat was bij de oplossing. Vervolgens werden alle 4 de batterijen direct herkend. Je kan dit helaas niet zelf doen. Moet via hun support.
Mijn omvormer is vervangen vanwege een hele luide ventilator, helaas weer eentje ontvangen met oude firmware en nu wordt er weer maar één batterij herkend. Ik wacht nu op dat hun de firmware weer updaten.
De integration werkte bij mij perfect. Nu een nieuwe omvormer ontvangen omdat mijn vorige een extreem luide ventilator had. Deze heeft de oudere Collector Version en DSP Library Version, en nu krijg ik ook die foutmelding. Ik vermoed dat het daardoor komt. Of anders door de recente HomeAssistant update.superwuppie schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:09:
[...]
Ik krijg deze melding:
Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: No valid response from 10.0.0.52:8080 after 1 consecutive failures
Ip adres is 100% goed.
superwuppie schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:09:
[...]
Ik krijg deze melding:
Ip adres is 100% goed.
Zou inderdaad mogelijks door de Library Version kunnen komen. Alles in mijn HA is up to date en de integratie werkt nog perfect. Mijn batterij zit op: BMS v0.9, collector 1.4.9.9.7, DSP Main v6.31, DSP Library v1.17BarryS schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:57:
[...]
De integration werkte bij mij perfect. Nu een nieuwe omvormer ontvangen omdat mijn vorige een extreem luide ventilator had. Deze heeft de oudere Collector Version en DSP Library Version, en nu krijg ik ook die foutmelding. Ik vermoed dat het daardoor komt. Of anders door de recente HomeAssistant update.
Ben je verder ook zeker dat je HA op hetzelfde netwerk zit en dat hij rechtstreeks kan praten met de batterij? Ik moet mijn HA bijvoorbeeld met hetzelfde wifi netwerk verbinden, omdat de LAN er niet bij kan (access point zit er tussen)
[ Voor 3% gewijzigd door MathieuL op 06-04-2026 14:21 ]
Ik weet zeker dat hij in hetzelfde netwerk zit, gezien hij met mijn vorige inverter wel werkte. Zodra Sunpura mijn nieuwe inverter heeft bijgewerkt zak ik direct weer testen.MathieuL schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:19:
[...]
[...]
Zou inderdaad mogelijks door de Library Version kunnen komen. Alles in mijn HA is up to date en de integratie werkt nog perfect. Mijn batterij zit op: BMS v0.9, collector 1.4.9.9.7, DSP Main v6.31, DSP Library v1.17
Ben je verder ook zeker dat je HA op hetzelfde netwerk zit en dat hij rechtstreeks kan praten met de batterij? Ik moet mijn HA bijvoorbeeld met hetzelfde wifi netwerk verbinden, omdat de LAN er niet bij kan (access point zit er tussen)
Inmiddels via de app een mailtje gestuurd, hopelijk kunnen ze wat doen. Volgens mij zit ik al op de laatste firmware, maar gezien de berichten hier heb ik goede hoopBarryS schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:55:
[...]
Je moet even contact opnemen met Sunpura hun moeten vervolgens de Collector Version en de DSP Library version updaten.
Dat was bij de oplossing. Vervolgens werden alle 4 de batterijen direct herkend. Je kan dit helaas niet zelf doen. Moet via hun support.
Mijn omvormer is vervangen vanwege een hele luide ventilator, helaas weer eentje ontvangen met oude firmware en nu wordt er weer maar één batterij herkend. Ik wacht nu op dat hun de firmware weer updaten.
Ik begon met 2 batterijen en had ook het probleem dat er maar 1 gezien werd. De SOC was wel juist en via een Home Wizard plug zag ik dat er meer in ging en uit kwam dan de 2,4 kWh van 1 batterij. Na een Firmware update was het probleem nog niet opgelost.bove027 schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:11:
[...]
Inmiddels via de app een mailtje gestuurd, hopelijk kunnen ze wat doen. Volgens mij zit ik al op de laatste firmware, maar gezien de berichten hier heb ik goede hoop
Nadat ik 2 batterijen bijkocht, omdat ik (mijn dank aan mygreenenergy.nl, had ik het eerder geweten, had ik mijn eerste set ook bij jullie gekocht), sowieso niet uitkwam met 2, kon ik testen. Ik heb een stack van 3 kunnen maken die wel goed gezien werd. Daardoor heb ik kunnen uitsluiten dat 1 B2400 module niet goed werkt. Hij laad en ontlaad wel maar gooit de stack helemaal in de war. In de tussentijd had ik goed contact met Sunpura en samen het probleem kunnen vinden.. Mijn defecte batterij wordt snel vervangen. Helaas geen voorraad in Nederland dus hij moet vanuit het buitenland komen.
Kortom, ik weet zeker dat jou problemen ook worden opgelost. Helaas kost het even wat tijd en misschien ergernis. Maar ik moet zeggen dat de support van Sunpura wel goed en snel is.
Heeft iemand hier al eens getest wat er gebeurt als je de S2400 batterij aansluit op zowel de AC als de MPPT aansluiting?
Aangezien wij op het dak van ons huis 3 panelen op oost en 7 op west hebben (10x 430Wp), hebben wij in de zonnige maanden lang veel zon om de batterijen te laden, maar minder in de wintermaanden. Mijn idee is om een paar panelen bij te kopen, omdat ze niet zo duur meer zijn, en die op het dak van onze schuur richting zuid te zetten. Direct aangesloten op de MPPT ingangen (2x 1000W) dus geen micro omvormer kosten en verliezen. Voor wat ik begreep is in de wintermaanden op zuid de meeste zon. Gewoon om zo lang en veel mogelijk naar NOM te gaan.
ik hoor graag jullie ideeën hier over, denk ik de juiste kant op, of is het totale onzin?
Aangezien wij op het dak van ons huis 3 panelen op oost en 7 op west hebben (10x 430Wp), hebben wij in de zonnige maanden lang veel zon om de batterijen te laden, maar minder in de wintermaanden. Mijn idee is om een paar panelen bij te kopen, omdat ze niet zo duur meer zijn, en die op het dak van onze schuur richting zuid te zetten. Direct aangesloten op de MPPT ingangen (2x 1000W) dus geen micro omvormer kosten en verliezen. Voor wat ik begreep is in de wintermaanden op zuid de meeste zon. Gewoon om zo lang en veel mogelijk naar NOM te gaan.
ik hoor graag jullie ideeën hier over, denk ik de juiste kant op, of is het totale onzin?
Ik heb zelf 3x 400W panelen op de MPPT ingangen aangesloten; 1x 400W op de ene en 2x 400-450W in serie op de andere. Panelen liggen op 20 graden zuid. Voltage en Ampere zitten op deze manier goed en ruim binnen de marges (3 verschillende merken panelen, maar elk ~34V-39V en 11A-13A).FZRein schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:51:
Heeft iemand hier al eens getest wat er gebeurt als je de S2400 batterij aansluit op zowel de AC als de MPPT aansluiting?
...
Direct aangesloten op de MPPT ingangen (2x 1000W) dus geen micro omvormer kosten en verliezen. Voor wat ik begreep is in de wintermaanden op zuid de meeste zon. Gewoon om zo lang en veel mogelijk naar NOM te gaan.
Ik ben nog aan het testen/reviewen en ben even voorzichtig met m'n conclusie:
Het lijkt er namelijk op dat de MPPT-tracking vroegtijdig ingrijpt als er totaal (dus de combinatie) meer dan 1000W opgewekt wordt, want dan dropt het vermogen naar 0 W voor ongeveer 10 seconden (soms langer).
Echter, omdat dat nog maar 2x gebeurd is kan ik dat niet met zekerheid zeggen wat de oorzaak is, omdat S2400 rond het middaguur al vol was en er volop teruggeleverd werd.
Er zijn al momenten geweest waarbij ik nagenoeg maximaal vermogen opving (op zich al bijzonder; in deze jaargetijde 1100~1200W vangen).
[ Voor 2% gewijzigd door dasystemcheck op 06-04-2026 21:14 . Reden: A, V, W verduidelijking ]
interessant verhaal, dus ik begrijp uit jou test opstelling dat de beide MPPT aansluitingen goed balanceren ondanks dat ze niet het zelfde aan PV opbrengst hebben. wat ik graag wil weten is;dasystemcheck schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:02:
[...]
Ik heb zelf 3x 400W panelen op de MPPT ingangen aangesloten; 1x 400W op de ene en 2x 400-450W in serie op de andere. Panelen liggen op 20 graden zuid. Voltage en Ampere zitten op deze manier goed en ruim binnen de marges (3 verschillende merken panelen, maar elk ~34V-39V en 11A-13A).
Ik ben nog aan het testen/reviewen en ben even voorzichtig met m'n conclusie:
Het lijkt er namelijk op dat de MPPT-tracking vroegtijdig ingrijpt als er totaal (dus de combinatie) meer dan 1000W opgewekt wordt, want dan dropt het vermogen naar 0 W voor ongeveer 10 seconden (soms langer).
Echter, omdat dat nog maar 2x gebeurd is kan ik dat niet met zekerheid zeggen wat de oorzaak is, omdat S2400 rond het middaguur al vol was en er volop teruggeleverd werd.
Er zijn al momenten geweest waarbij ik nagenoeg maximaal vermogen opving (op zich al bijzonder; in deze jaargetijde 1100~1200W vangen).
wat doe de S2400 als die aangesloten is aan het huis dmv de AC stekken en!. aangesloten op de MPPT stekkers... dus echt hybride..
ik ga dit morgen zelf testen. ik laat de batterij aangesloten aan het huis, laden en ontladen, opbrengst van de PV en vraag van grootverbruikers.. daarnaast zal ik mijn camping 60Wp paneel met MC4 stekkers en verlengkabels aansluiten op 1 van de MPPT aansluitingen en zal ik in de Sunpura app kijken wat er gebeurt. of de een, de ander of beide de batterijen laden.
Ja, ze balanceren goed en het wordt ook goed in de app weergegeven. Hier een screenshot van afgelopen zaterdag rond 15:24u:FZRein schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:32:
[...]
interessant verhaal, dus ik begrijp uit jou test opstelling dat de beide MPPT aansluitingen goed balanceren ondanks dat ze niet het zelfde aan PV opbrengst hebben.
:strip_exif()/f/image/eitRth8wV3VVArF8zTelTvSn.jpg?f=fotoalbum_large)
In Eigengebruik mode laadt hij eerst de batterijen en gaat dan (tot toegestane waarde… 800W als ‘ie niet op een eigen groep zit) terugleveren.wat doe de S2400 als die aangesloten is aan het huis dmv de AC stekken en aangesloten op de MPPT stekkers... dus echt hybride..
Zodra er dan een waterkoker of wasmachine aan de gang gaat gebruikt hij éérst z’n overschot van zonne-energie (accu blijft vol) en vult aan met accu als er meer nodig is.
Ik heb de zelfde software versie van alles (al zie ik ook mensen met een bms versie van 2.01)MathieuL schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:19:
Zou inderdaad mogelijks door de Library Version kunnen komen. Alles in mijn HA is up to date en de integratie werkt nog perfect. Mijn batterij zit op: BMS v0.9, collector 1.4.9.9.7, DSP Main v6.31, DSP Library v1.17
Alles zit in het zelfde netwerk. Ik heb nog een andere applicatie van sunpura lopen op de HA en die ziet hem wel.
Allereerst. Echt top service van Sunpura. Zoals ik al eerder had aangegeven kwam mijn oude inverter met outdated Controller Version en DSP Library Version en een super luide ventilator van +65db wanneer deze aan stond.superwuppie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:14:
[...]
Ik heb de zelfde software versie van alles (al die zie ik ook mensen met een bms versie van 2.01)
Alles zit in het zelfde netwerk. Ik heb nog een andere applicatie van sunpura lopen op de HA en die ziet hem wel.
Ik heb 4 batterijen voor totaal 9.6kWh. Er werden er telkens maar 1 of 2 gedetecteerd. Maakte niet uit in welke volgorde ik ze gestapeld had. Afhankelijk van de reboots of hij er 1 of 2 detecteerde. Sunpura heeft toen de firmware geüpdated, waarna alle 4 de batterijen succesvol werkte. Tevens heb ik het standby verbruik omlaag zien gaan, en laad/ontlaadt hij op 99% (zo'n 2390 watts) i.p.v. op de oudere firmware waar hij op zo'n 2350 watts laadde/ontlaadde. Maar de ventilator bleef erg luid.
Ik heb toen een nieuwe inverter van Sunpura opgestuurd gekregen. Deze was binnen een week binnen. De ventilator is echt véél stiller. Ik heb mijn vrouw er nu niet meer over horen klagen. Sterker nog, meestal hebben we niet eens door dat hij aanstaat. De batterij staat op zolder in het washok, dus achter een gesloten deur, en het geluid wordt nu vrijwel volledig gedempt. Dus dit komt nu overeen met wat ik in reviews en hier op het forum had gezien. Ik heb dus gewoon peg gehad met de eerste inverter. Echter, kwam de nieuwe inverter wel weer met verouderede firmwares, waardoor er weer maar één batterij werd gedetecteerd. Ook kreeg ik nu de Local API integration, die hier op het forum was gepost, niet meer aan de praat.
Vanmiddag heeft Sunpura de firmware weer geüpdated. Alle 4 de batterijen worden nu weer succesvol gedetecteerd. Zie heb weer op max laden/ontladen, etc. Tevens werkt nu de Local API integration weer.
Dus ik kan drie dingen bevestigen:
- Sunpura support is echt top. Via de mail meestal binnen 2 a 3 dagen een oplossing.
- De Local API doet het wanneer alle firmwares up-to-date zijn.
- Wanneer je meerdere batterijen hebt en je wilt dat je syteem optimaal presteert, neem dan contact op met Sunpura support per mail om de firmwares te laten bijwerken.
De nieuwe beta app heb ik nog wel wat test bevindingen en verbetervoorstellen voor. Maar die zal ik nog posten. Was even terug naar de oude app gedurende de inverter wissel.
Ik hoop dat Sunpura de app/bediening ook via de Local TCP / API gaat laten werken voor wanneer je bijvoorbeeld geen internet verbinding hebt.
Ik ben nu een zeer tevreden klant. Ik overweeg een tweede toren toe te voegen van 4,8kWh. Ik hou met dit soort mooie dagen een hoop zonnestroom nog over, en in de nacht kom ik er net 3 a 4 te kort als de warmtepomp het huis aan het verwarmen is.
Edit:
Dit zijn mijn firmware versies:
Collector Version: 1.4.9.9.7
DSP Library Version: V1.17
Deze Sunpura kende ik niet doch lijkt me ook wel interessant. Zag dat deze in de lijst van Synergrid staat voor gebruik in België. Doch op het eerste zicht kon ik maar 1 verkoper vinden in belgië (Sustix) hmm.
Een extra positief punt vind ik, moest het echt zo zijn, is dat de connector welke de batterijen onderling verbindt, dat deze dubbel uitgevoerd is voor de polen? 2 pennen voor de + en 2 pennen voor de "min" van de batterijen?
De app zelf laat blijkbaar ook de batterij stroom en voltage zien dan heb je ook enigzins extra zicht op de toestand tezamen met het "percentage". Spijtig dat ik in België (bebat) amper verkopers kan vinden?
Een extra positief punt vind ik, moest het echt zo zijn, is dat de connector welke de batterijen onderling verbindt, dat deze dubbel uitgevoerd is voor de polen? 2 pennen voor de + en 2 pennen voor de "min" van de batterijen?
De app zelf laat blijkbaar ook de batterij stroom en voltage zien dan heb je ook enigzins extra zicht op de toestand tezamen met het "percentage". Spijtig dat ik in België (bebat) amper verkopers kan vinden?
Ik heb zelf sinds kort de AEG S2400 AC plus/AS-BBL09-4.8K en toevallig vandaag een update gekregenBarryS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:04:
[...]
Allereerst. Echt top service van Sunpura. Zoals ik al eerder had aangegeven kwam mijn oude inverter met outdated Controller Version en DSP Library Version en een super luide ventilator van +65db wanneer deze aan stond.
Ik heb 4 batterijen voor totaal 9.6kWh. Er werden er telkens maar 1 of 2 gedetecteerd. Maakte niet uit in welke volgorde ik ze gestapeld had. Afhankelijk van de reboots of hij er 1 of 2 detecteerde. Sunpura heeft toen de firmware geüpdated, waarna alle 4 de batterijen succesvol werkte. Tevens heb ik het standby verbruik omlaag zien gaan, en laad/ontlaadt hij op 99% (zo'n 2390 watts) i.p.v. op de oudere firmware waar hij op zo'n 2350 watts laadde/ontlaadde. Maar de ventilator bleef erg luid.
Ik heb toen een nieuwe inverter van Sunpura opgestuurd gekregen. Deze was binnen een week binnen. De ventilator is echt véél stiller. Ik heb mijn vrouw er nu niet meer over horen klagen. Sterker nog, meestal hebben we niet eens door dat hij aanstaat. De batterij staat op zolder in het washok, dus achter een gesloten deur, en het geluid wordt nu vrijwel volledig gedempt. Dus dit komt nu overeen met wat ik in reviews en hier op het forum had gezien. Ik heb dus gewoon peg gehad met de eerste inverter. Echter, kwam de nieuwe inverter wel weer met verouderede firmwares, waardoor er weer maar één batterij werd gedetecteerd. Ook kreeg ik nu de Local API integration, die hier op het forum was gepost, niet meer aan de praat.
Vanmiddag heeft Sunpura de firmware weer geüpdated. Alle 4 de batterijen worden nu weer succesvol gedetecteerd. Zie heb weer op max laden/ontladen, etc. Tevens werkt nu de Local API integration weer.
Dus ik kan drie dingen bevestigen:
- Sunpura support is echt top. Via de mail meestal binnen 2 a 3 dagen een oplossing.
- De Local API doet het wanneer alle firmwares up-to-date zijn.
- Wanneer je meerdere batterijen hebt en je wilt dat je syteem optimaal presteert, neem dan contact op met Sunpura support per mail om de firmwares te laten bijwerken.
De nieuwe beta app heb ik nog wel wat test bevindingen en verbetervoorstellen voor. Maar die zal ik nog posten. Was even terug naar de oude app gedurende de inverter wissel.
Ik hoop dat Sunpura de app/bediening ook via de Local TCP / API gaat laten werken voor wanneer je bijvoorbeeld geen internet verbinding hebt.
Ik ben nu een zeer tevreden klant. Ik overweeg een tweede toren toe te voegen van 4,8kWh. Ik hou met dit soort mooie dagen een hoop zonnestroom nog over, en in de nacht kom ik er net 3 a 4 te kort als de warmtepomp het huis aan het verwarmen is.
Edit:
Dit zijn mijn firmware versies:
Collector Version: 1.4.9.9.7
DSP Library Version: V1.17
Het het zelf eerst niet in de gaten, want zag eerst in de app dat batterij niks meer deed en bij apparaten het bovenste bolletje rood was.
Maar goed update kwam dus binnen met vermelding dat het 10 min zou duren.
Nu merkte ik vanmiddag een klein dingetje op en dat is dat de batterij maar met 800W stond te laden , maar opbrengst van panelen was rond de 2300 nog wat.
Ik dus mailtje naar AEG support, maar tijdens het typen van mailtje zag ik dat het AC- laadvermogen leeg was?
Dat was volgens mij niet zo voor de update, ( ondertussen laadvermogen verhoogd), was dat geintje ook zo bij de update van de Sunpura?
BMS versie V 2.01
Collectorversie 1.4.9.9.7
DSP- hoofdversie V 6.31
DSP-bibliotheekversie 1.17
Dus zo te zien gewoon exact zelfde software
Zojuist in de app gecontroleerd. Mijn settings lijken correct te zijn ook na deze update.ivo1969 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:19:
[...]
Ik heb zelf sinds kort de AEG S2400 AC plus/AS-BBL09-4.8K en toevallig vandaag een update gekregen
Het het zelf eerst niet in de gaten, want zag eerst in de app dat batterij niks meer deed en bij apparaten het bovenste bolletje rood was.
Nu merkte ik vanmiddag een klein dingetje op en dat is dat de batterij maar met 800W stond te laden , maar opbrengst van panelen was rond de 2300 nog wat.
Ik dus mailtje naar AEG support, maar tijdens het typen van mailtje zag ik dat het AC- laadvermogen leeg was?
Dat was volgens mij niet zo voor de update, ( ondertussen laadvermogen verhoogd), was dat geintje ook zo bij de update van de Sunpura?
BMS versie V 2.01
DSP- hoofdversie V 6.31
Misschien een verschil omdat deze handmatig uitgevoerd is door Sunpura ipv een standaard software update.
Oke bedankt voor de terugkoppelingBarryS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:49:
[...]
Zojuist in de app gecontroleerd. Mijn settings lijken correct te zijn ook na deze update.
Misschien een verschil omdat deze handmatig uitgevoerd is door Sunpura ipv een standaard software update.
Maar ik had zelf dus ook 2400 AC- laadvermogen ingevuld en dat vult toch een heel stuk sneller dan de 800W , want dat laadde de batterij op omdat AC-laadvermogen hier leeg was.
Ik heb zoals gezegd de vraag ook nog bij AEG zelf liggen en zal daar nog wel antwoord op krijgen, die zal ik hier als het gewenst is terugkoppelen
En nog even ter aanvulling, zo ziet het eruit binnen de AEG app
[ Voor 59% gewijzigd door ivo1969 op 07-04-2026 18:05 ]
Yes, dit is ook meerdere keren voorgekomen bij de Sunpura wanneer er een update is geweest.ivo1969 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:19:
[...]
Ik heb zelf sinds kort de AEG S2400 AC plus/AS-BBL09-4.8K en toevallig vandaag een update gekregen
BMS versie V 2.01
DSP- hoofdversie V 6.31
Aan te raden is na een update de instellingen even na te lopen.
Dit is al aangegeven bij Sunpura, aangezien AEG een white label is van Sunpura zal dit ook opgelost zijn bij AEG als Sunpura dit aangepast heeft.
Oke dan had ik het toch zelf gelukkig redelijk snel in de gaten, bedankt voor je reactie 👍My Green ENergy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:26:
[...]
Yes, dit is ook meerdere keren voorgekomen bij de Sunpura wanneer er een update is geweest.
Aan te raden is na een update de instellingen even na te lopen.
Dit is al aangegeven bij Sunpura, aangezien AEG een white label is van Sunpura zal dit ook opgelost zijn bij AEG als Sunpura dit aangepast heeft.
:strip_exif()/f/image/QuIX2wS7X2T8L9zvskSx6pM8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5wnrekpkqD4s4sLOodtQqT9A.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/PSEg6MbMag2WUIVeelGqU0G7.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/47IvEeW2YYqhv6zEo0XJ7dOU.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/E6VhqMCTdvoyqafx320pxrT7.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/EGHrRnWuL2Oj8Axvdsq8FhjT.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/wPX4saBmeuXBenRbAWeyqL1f.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/y3nad8G55WwtD0hOFvQnjJuz.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rVbp7tbydjI4mFgd9eZeZ6u0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DN9wko9J9gFrzlnFwuU7acj4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s6wcqA3mOWdricmLd4xXFkMt.jpg?f=fotoalbum_large)