• My Green ENergy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 26-03 12:56
Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:20:
[...]

Idd, maar wel dan 2x ipv 1x de 2,4 variant neem ik aan :)
Dat klopt, neem aan dat dat wel voor zich spreekt.

• My Green ENergy
MGZ schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:08:
[...]

Op de AEG site staat wel de 4,8kWh variant en daar kost ie €1449,-
Aangezien dat zo goed als dezelfde batterij is.....
Klopt, en is dezelfde batterij als Sunpura. We wachten de prijs even af.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De prijs van 2x2,4 kWh is vaak wat hoger, maar je rug is je ook wel wat waard. Heb hier destijds bijv. de Marstek Venus E gen 3 echt wel met 2 mensen moeten tillen, was niet tof. Laatst 18x Zendure AB3000X modules 2x een paar meter moeten verplaatsen, dat voel je ook wel.

Zo'n 4,8 kWh module is qua prijs interessant en als ie eenmaal op zijn "definitieve" plek staat is het mooi, maar het gewicht is wel echt aan de hoge kant voor zowel bezorgers als dat je hem een paar meter moet verplaatsen. Maar goed, dat is maar eenmaal en daarna heb je er de voordelen van.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• TweakPieters
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 31-12-2025
Goedenavond. Ik heb vandaag de aunpura s2400 aangeschaft. Echter nog geen succes omdat ik in de sunpura app geen account aan kan maken. Ik krijg al de hele avond steeds dezelfde verificatiecode in mijn mailbox, maar die is niet correct.
Iemand dit probleem ook gehad en hoe opgelost?
Mvg.
J

• TweakPieters
  • Laatst online: 31-12-2025
Inmiddels vanzelf opgelost. Geen idee wat er is gebeurd. Ineens kreeg ik een andere validatiecode die wel werkte. Opgelost!

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:18
TweakPieters schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:53:
Inmiddels vanzelf opgelost. Geen idee wat er is gebeurd. Ineens kreeg ik een andere validatiecode die wel werkte. Opgelost!
Fijn dat het gelukt is. Ikzelf heb eenzelfde ervaring; na ongeveer 5 minuten werkte het opeens wel.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1

• klaasP
  • Laatst online: 09-01 19:01
Ik heb ook een Sunpura s2400, sinds een week operationeel maar loop toch tegen wat eigenaardigheden aan.
De Homeassistant intregaties werken niet, dwz de cloud toepassing geeft een fetch error en de local versie lijkt de data niet te verversen, haalt alleen 1 malig de data op en ververst niet meer.

De Sunpura blijft laden, ik heb een minimale Soc van 10% staan. Zolang ik overproducktie heb gaat het mooi en blijft de export/import rond 0 hangen, maar is er geen export vermogen beschikbaar dan blijft het laden met 22 watt de enige oplossing is dan om de Pura uit te schakelen.
Ook zag ik dat ondanks dat de lading op 16% staat deze niet ging leveren ondanks dat de meter 100w import aangaf. Iets gaat dus niet helemaal lekker.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• xPter
  • Laatst online: 24-01 15:26
Het was effe een bang moment. Ik had hem deze morgen hoger gezet maar had per ongeluk de inverter los gekoppeld van de batterij in werkende toestand. Ik kreeg er geen contact meer mee.
Uiteindelijk heb ik de inverter compleet losgekoppeld en lang genoeg gewacht tot de spanning er af was. Alles weer aangesloten en aangelegd. Eureka hij werkt weer! :)

• xPter
  • Laatst online: 24-01 15:26
Voorlopig gebruik ik hem als plug en play maar in de toekomst zou ik het maximale eruit willen halen. Welke zekering automaat plaats je ervoor? 2400/230v is 10,4 A. Moet die dan 10 of 16 A zijn?

• Taro
  • Niet online

Taro

xPter schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:05:
Voorlopig gebruik ik hem als plug en play maar in de toekomst zou ik het maximale eruit willen halen. Welke zekering automaat plaats je ervoor? 2400/230v is 10,4 A. Moet die dan 10 of 16 A zijn?
16A. En een automaat op 100% belasten genereert vaak extra warmte, 80% is een mooi uitgangspunt. En de bekabeling bepaalt mede het maximale aantal A's.

Edit: Voorbeeld, als je 0,75mm2 kabel zou leggen en daar 40A doorheen jaagt, dan vliegt het in de fik. Een automaat slaat wel uit als die te zwaar wordt belast. De kabel kan echter zelf niet ingrijpen als die te zwaar wordt belast. Dus kijk naar het maximale omvormervermogen en de afstand, bepaal dan de juiste minimale kabeldikte, bij twijfel liever 1 stapje hogere diameter dan net te dun. Kies een zekering die direct boven het maximale vermogen van de omvormer ligt, maar onder de max die de bekabeling aan kan. Dus kies je een B16, dan moet de bekabeling dus meer dan 16A aankunnen, toets dat altijd goed: Omvormervermogen A < automaat A < max belasting kabels A. Zo beschermt de automaat de kabels tegen oververhitting, maar knalt ie er niet direct uit omdat een B10 altijd net iets over wordt belast met 10,4A. Dat heeft ook weer met de uitschakelkarakteristiek te maken, maar de waarde ligt hoger, dus is een B10 niet aan te raden, dat zal niet stabiel zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Taro op 28-12-2025 17:32 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• My Green ENergy
klaasP schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:55:
Ik heb ook een Sunpura s2400, sinds een week operationeel maar loop toch tegen wat eigenaardigheden aan.
De Homeassistant intregaties werken niet, dwz de cloud toepassing geeft een fetch error en de local versie lijkt de data niet te verversen, haalt alleen 1 malig de data op en ververst niet meer.

De Sunpura blijft laden, ik heb een minimale Soc van 10% staan. Zolang ik overproducktie heb gaat het mooi en blijft de export/import rond 0 hangen, maar is er geen export vermogen beschikbaar dan blijft het laden met 22 watt de enige oplossing is dan om de Pura uit te schakelen.
Ook zag ik dat ondanks dat de lading op 16% staat deze niet ging leveren ondanks dat de meter 100w import aangaf. Iets gaat dus niet helemaal lekker.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Beste Klaas,

Voor de Intergratie van HA moet ik u helaas doorsturen naar Sunpura zelf of een van de kenners hier op het forum.

Voor wat betreft de andere ''vraag''. Sunpura heeft net als anders systemen voeding nodig om online te blijven. Deze haalt hij uit het net en gedeeltelijk uit zijn eigen opslag. Dat is de reden waarom je ongeveer 20 watt blijft zien. Mocht het niet niet gekoppeld zijn haalt hij het uit zijn eigen opslag.

Ook heeft sunpura in de software een maatregel ingebouwd, SOC minimaal 10% bij actief ontladen. Bij een te weinig aan energie bij overproductie. kan het zeker voorkomen in deze periode dat de accu's niet vol komen of zelfs een langere tijd op de 10% blijven staan. als deze onder de 10%SOC komen zegt het systeem dat hij zelf actief naar 20% moet gaan laden ongeacht welke situatie. Dit doet hij uit veiligheid. en het tegen gaan van het pendelen van laden en ontladen.

Als hij op een hogere SOC waarde staat maar niet ontlaad zal dat ook een onderliggende reden hebben. Mocht dit langer duren en vaker dan zou u bij de verkopende partij aan de bel kunnen trekken om hiernaar te laten kijken door Sunpura.

• klaasP
  • Laatst online: 09-01 19:01
Dank voor de toelichting, ik zal eens monitoren of het gedrag inderdaad lijkt op wat u beschrijft.

Wbt de Homeassistant intregaties, ik heb de cloud intregatie nu aan de gang.
In het bestand Const.py staat op de laatst regel een server adres als je deze verranderd in: "https://server-nj.ai-ec.cloud:8443" dan werk het wel.
Dit is ook van toepassing op de via H
acs te gebruiken intregatie.

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-03 09:49
Ik zag zonet deze aankondiging: https://homey.app/en-be/n...ng-smart-energy-together/

Hopelijk dus binnenkort ook een Homey-integratie, Sunpura wordt vermeldt als toekomstige partner. Want voor mij is deze batterij een zeer interessante optie, omdat dit ook op de Homewizard P1 werkt.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-03 15:58

MGZ

Flytech schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:08:
Ik zag zonet deze aankondiging: https://homey.app/en-be/n...ng-smart-energy-together/

Hopelijk dus binnenkort ook een Homey-integratie, Sunpura wordt vermeldt als toekomstige partner. Want voor mij is deze batterij een zeer interessante optie, omdat dit ook op de Homewizard P1 werkt.
Zendure heeft ook sinds kort een update gehad zodat de HW p1 meter werkt,zijn ze nog wel wat mee aan het stoeien.

• dasystemcheck

Het zou voor mij een reden zijn om ipv HA met Homey aan de gang te gaan. Ben benieuwd of er dan ook in de komende maanden opvolging van dat bericht komt!

• dasystemcheck

Blijkbaar is de integratie al live?
https://www.p1meter.nl/homey-aansturen-stekker-thuisbatterij/#:~:text=Aansturing%20EcoFlow%20en%20Sunpura%20via%20Homey%20al,Dongle%20rechtstreeks%20in%20de%20Sunpura%2Dapp%20kunnen%20toevoegen.

Ik zie overigens in de app nog niet Homey als optie staan bij "toevoegen apparaten van derden", hoewel Sunpura op de Linkedin pagina dit nieuwtje wel bevestigd: https://www.linkedin.com/...7414558369287577601-xK-T/

Bijna tijd om de Homey Dongle aan te schaffen denk ik...

[ Voor 16% gewijzigd door dasystemcheck op 10-01-2026 13:22 ]

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-03 10:45
Mijn nieuwsbericht is gebaseerd op het persbericht van Sunpura.

Ik heb daarnaast met Homey contact gehad en zij bevestigen dat het op korte termijn ook mogelijk wordt om de ecoflow batterijen aan te sturen vanuit de Homey app ipv uit de fabrikanten app. Niks gehoord over andere merken, maar verwacht dat die dan snel zullen volgen.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• My Green ENergy
Taro schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:49:
De prijs van 2x2,4 kWh is vaak wat hoger, maar je rug is je ook wel wat waard. Heb hier destijds bijv. de Marstek Venus E gen 3 echt wel met 2 mensen moeten tillen, was niet tof. Laatst 18x Zendure AB3000X modules 2x een paar meter moeten verplaatsen, dat voel je ook wel.

Zo'n 4,8 kWh module is qua prijs interessant en als ie eenmaal op zijn "definitieve" plek staat is het mooi, maar het gewicht is wel echt aan de hoge kant voor zowel bezorgers als dat je hem een paar meter moet verplaatsen. Maar goed, dat is maar eenmaal en daarna heb je er de voordelen van.
Inmiddels vernomen van Sunpura dat de 4,8kWh niet bij hun in de verkoop komt. AEG heeft hiervoor de white label deal gemaakt. Wel komt Sunpura met een 5kWh batterij die ergens Q2/Q3 beschikbaar moet zijn.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:18
markee schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:23:
[...]

De integratie met de p1 van HomeWizard werkt hier prima! Ik ben over het algemeen zeker tevreden over het systeem.

We hebben wat struggles gehad met de HA intagratie, maar door de integratie van smartenergycontrol-be werkt ook dat prettig.

Dit is mijn 4,8 kWh installatie:
[Afbeelding]
sorry voor de late reactie; kwam jou foto toevallig tegen. Gezien de ernst van het verhaal toch je willen informeren.
denk je echt dat je een batterij in een vluchtweg moet zetten, lijkt me een duidelijk NO-GO. sorry, maar ook een PiB en ja, zelfs een LFP batterij zou je zeker niet in de vluchtweg od in een open verbinding tot een vluchtweg moeten zetten.
mijn advies is ook met name voor de veiligheid van je famlie (de vrouw, kinderen en uiteraard je zelf) deze daar echt weg te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 26-01-2026 10:09 ]

• GrubLeo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-03 08:20
Vraag:
Dit topic gaat over generatie 2.
Wat is generatie 1 dan, wat is het verschil met gen2 en wordt gen1 nog verkocht?
Ik vind er niks over.
Thxs.

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

• markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-03 18:51
Jan-tweak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:20:
[...]
denk je echt dat je een batterij in een vluchtweg moet zetten, lijkt me een duidelijk NO-GO. sorry, maar ook een PiB en ja, zelfs een LFP batterij zou je zeker niet in de vluchtweg od in een open verbinding tot een vluchtweg moeten zetten.
Scherp en een goede tip voor alle bezitters van een thuisbatterij. Deze foto is echter al 'oud' en de batterij is inmiddels al verhuisd naar een nieuwe woning waar deze 'gewoon' op een andere plek staat, ver van de vluchtroutes.

• markee
GrubLeo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:33:
Vraag:
Dit topic gaat over generatie 2.
Wat is generatie 1 dan, wat is het verschil met gen2 en wordt gen1 nog verkocht?
Ik vind er niks over.
Thxs.
Gen1 is niet meer te kopen. De systemen zijn volgens mij gelijk, echter heeft Sunpura wat wijzigingen toegepast in het design om het stapelen van de elementen makkelijker te maken. Mijn Gen1 had ook wat problemen met de status-LED. Dat was soms net een discolicht. oOo

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:18
markee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Scherp en een goede tip voor alle bezitters van een thuisbatterij. Deze foto is echter al 'oud' en de batterij is inmiddels al verhuisd naar een nieuwe woning waar deze 'gewoon' op een andere plek staat, ver van de vluchtroutes.
helemaal top

• My Green ENergy
markee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Gen1 is niet meer te kopen. De systemen zijn volgens mij gelijk, echter heeft Sunpura wat wijzigingen toegepast in het design om het stapelen van de elementen makkelijker te maken. Mijn Gen1 had ook wat problemen met de status-LED. Dat was soms net een discolicht. oOo
Dat klopt, het ontwerp is aangepast hier een aantal opsommingen van de veranderingen die doorgevoerd zijn:
-MPPT's zijn iets naar buiten gebracht.
-AC aansluitkant is ook meer naar buiten gebracht.
-LED strip voor is in de hardware beter verwerkt. Waardoor er geen 'discolicht meer ontstaat'
-Sunpura logo voorop is veranderd
-Zwarte front is veranderd
-Geleiding van de batterijen is aangepast
-Op de batterijen is er een aan/uit knop gemonteerd

Zoals Mark aangeeft is de Gen 1 niet meer te verkrijgen.

• _Maarten
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03 06:30
Hallo,

Ik heb heel dit topic gelezen en kom niets tegen over fase salderen bij meerdere modules. Heeft iemand ervaring met meerdere A2400 modules? Dus bijvoorbeeld 3 A2400 modules met ieder 2xB2400 batterijen op iedere fase 1? Ik wil deze oplossing zodat ik op 7200W ontladen kan komen en totaal 14,4 kWh aan capaciteit heb.

Mijn specifieke vraag is of er wordt gesaldeerd op de meter. Dus als je uit fase 1 4800W opneemt dat de batterij op fase 1 dan 2400W levert en de batterijen op fase 2 en 3 samen nog eens de andere 2400W. Of bijvoorbeeld dat alle batterijen 1600W leveren.

De net-meter telt het vermogen bij elkaar op en dan is het dus nul-op-de-meter. Maar werkt het echt zo?

Of zal de batterij op fase 1 2400W leveren en komt de andere 2400W uit het net, omdat de andere 2 batterijen dit niet compenseren?

Ik hoorde dat je tot 6 A2400 kan gebruiken, waardoor je dus tot 14,4kW vermogen zou moeten kunnen leveren. Genoeg om een auto te laden uit de batterijen samen.

En welke kwh meter is hiervoor dan geschikt?
Ben heel benieuwd of iemand al meerdere A2400 modules heeft op verschillende fases en hoe dit werkt.

Edit: Ohja, ik heb ook een mail gestuurd naar Sunpura zelf, maar nog geen reactie.

[ Voor 3% gewijzigd door _Maarten op 12-02-2026 16:33 . Reden: Aanvulling ]

• Taro
  • Niet online

Taro

_Maarten schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:30:
Hallo,

Ik heb heel dit topic gelezen en kom niets tegen over fase salderen bij meerdere modules. Heeft iemand ervaring met meerdere A2400 modules? Dus bijvoorbeeld 3 A2400 modules met ieder 2xB2400 batterijen op iedere fase 1? Ik wil deze oplossing zodat ik op 7200W ontladen kan komen en totaal 14,4 kWh aan capaciteit heb.

Mijn specifieke vraag is of er wordt gesaldeerd op de meter. Dus als je uit fase 1 4800W opneemt dat de batterij op fase 1 dan 2400W levert en de batterijen op fase 2 en 3 samen nog eens de andere 2400W. Of bijvoorbeeld dat alle batterijen 1600W leveren.

De net-meter telt het vermogen bij elkaar op en dan is het dus nul-op-de-meter. Maar werkt het echt zo?

Of zal de batterij op fase 1 2400W leveren en komt de andere 2400W uit het net, omdat de andere 2 batterijen dit niet compenseren?

Ik hoorde dat je tot 6 A2400 kan gebruiken, waardoor je dus tot 14,4kW vermogen zou moeten kunnen leveren. Genoeg om een auto te laden uit de batterijen samen.

Ben heel benieuwd of iemand al meerdere A2400 modules heeft op verschillende fases en hoe dit werkt.

Edit: Ohja, ik heb ook een mail gestuurd naar Sunpura zelf, maar nog geen reactie.
Als je ze verdeelt over 3 fases zullen ze op iedere fase evenveel afnemen of leveren, er wordt niet per fase naar de specifieke import/export op die fase gekeken, maar altijd naar het gehele huishouden met 1 gecombineerde (gesaldeerde) waarde.

Zo kan het zijn dat je je volledige eigen zonnestroom denkt op te slaan, maar dat je op de ene fase stroom van het net haalt, terwijl er op een andere fase nog wat zonnestroom naar het net lekt. Bij je slimme meter wordt dit gesaldeerd over de fases heen en komt daar een gezamenlijke waarde uit.

Je hoeft dus ook geen 3-fase kWh meter te gebruiken, een P1-meter met het totaal is voldoende. Veel P1-meters geven in Home Assistant ook wel de waarde per fase door. Tenzij je echt zelf de afzonderlijke fases wil meten met bijv. een App erbij, dan kan ik je bijv. een Shelly Pro 3EM of HomeWizard 3-fase kWh-meter aanraden.

• _Maarten
Taro schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:09:
[...]

Als je ze verdeelt over 3 fases zullen ze op iedere fase evenveel afnemen of leveren, er wordt niet per fase naar de specifieke import/export op die fase gekeken, maar altijd naar het gehele huishouden met 1 gecombineerde (gesaldeerde) waarde.

Zo kan het zijn dat je je volledige eigen zonnestroom denkt op te slaan, maar dat je op de ene fase stroom van het net haalt, terwijl er op een andere fase nog wat zonnestroom naar het net lekt. Bij je slimme meter wordt dit gesaldeerd over de fases heen en komt daar een gezamenlijke waarde uit.

Je hoeft dus ook geen 3-fase kWh meter te gebruiken, een P1-meter met het totaal is voldoende. Veel P1-meters geven in Home Assistant ook wel de waarde per fase door. Tenzij je echt zelf de afzonderlijke fases wil meten met bijv. een App erbij, dan kan ik je bijv. een Shelly Pro 3EM of HomeWizard 3-fase kWh-meter aanraden.
Hoi Taro,
Ik heb het specifiek over drie sunpura A2400 modules ieder op zijn eigen fase. Dus niet één A2400 module die reageert op het totale verbruik.

Waar heb jij de informatie of datasheet gevonden waar dat in staat? Of heb je dit zelf ervaren in het systeem met drie A2400 modules op drie fasen?

Ik heb ook ergens gelezen dat een HW P1 meter niet werkt bij meerdere modules op één fase. Kan het niet met terugvinden waar ik dat gelezen heb...

Ik was benieuwd of iemand al een drie module opstelling thuis heeft en welke meter in de meterkast hangt.

Ps, ik heb wat vragen gesteld aan sunpura en daarop vervolg vragen om een eenduidig antwoord te krijgen. Ik kreeg op mijn eerste vragen een nette snelle en vriendelijke reactie, dus daarover een dikke 10!

• _Maarten
Voor iedereen die het wil weten.
Ik heb een duidelijk antwoord van Sunpura. Dit geldt voor DRIE A2400 modules met 1 of meerdere batterijen. Weet niet of dit ook zo geldt voor één A2400 module. Mogelijk wordt dan het totaal vermogen gecompenseerd en niet alleen van de fase waarop de module is aangesloten. Heeft iemand ervaring met deze basis opstelling?

Ik vind het zelf nog steeds wel een gek antwoord, want zoals Taro schreef, lijkt het mij niet heel moeilijk om in de software gewoon het vermogen op te tellen van alle fasen en dit te delen door het aantal A2400 modules en iedere module dan dit vermogen te laten leveren, maar goed. Zie hieronder de antwoorden van Sunpura zelf.
Dear Maarten,
Thank you again for your patience and for pushing us to clarify this properly. I have reviewed the official technical documentation together with our product director to ensure that the explanation below is precise and transparent.
1️⃣ System Architecture – Clear Positioning
The Sunpura S2400 is a modular single-phase DC&AC-coupled energy storage system.
When three A2400 units are installed (one per phase), the system provides:
• 2,400 W per phase
• 7,200 W total installed output capacity
However, each A2400 remains electrically synchronized only with its connected phase.
There is no internal three-phase power pool and no physical cross-phase power transfer.
2️⃣ Your 7,000 W Single-Phase Load Scenario
If:
• Induction + oven draw 7,000 W on L1
• One A2400 is installed on L1
Then:
• The inverter on L1 supplies up to 2,400 W
• The remaining ~4,600 W is supplied by the grid
• The A2400 units on L2 and L3 cannot physically support L1
This is a limitation of single-phase inverter topology, and we prefer to state it clearly.
3️⃣ What “Three-Phase Coordination” Actually Means
The system coordinates multiple units via:
• Smart meter measurement
• App-based logic control
• SOC balancing between units
This coordination occurs at the control level, not at the power conversion topology level.
In the Netherlands, smart meters typically sum all three phases for billing. Under certain simultaneous import/export conditions, this can result in near-zero net metering. However, this is a characteristic of the metering method — not true internal phase redistribution.
4️⃣ Why This Architecture Exists
Sunpura’s design philosophy focuses on:
• Modular expansion
• Distributed installation
• No parallel box required
• No mandatory distribution board modification
• Lower installation complexity
• Flexible phased investment
This makes the system accessible, scalable, and suitable for many households.
If a user requires guaranteed full power dynamically available on any phase at any moment (for example 7 kW concentrated on one phase), that would require a centralized three-phase hybrid inverter architecture, which is technically different.
5️⃣ Practical Optimization for Your Case
If heavy kitchen loads are concentrated on one phase, there are two practical options:
• Redistribute loads across phases (if feasible)
• Install a second A2400 on that specific phase (up to 4,800 W available)
We can model this precisely if you provide the phase layout of your EV charger and kitchen.
Maarten, I genuinely appreciate your thorough evaluation. These are exactly the right questions to ask before making a long-term energy investment.
Looking forward to meeting you in Amsterdam at Solar Solutions (10–12 March 2026, Booth H8) to continue the discussion in person.
Kind regards,

Rachel Tang (RachelDigital)
DTC Ecommerce Manager
Ondanks dat het zo werkt als hierboven beschreven, overweeg ik nog steeds de Sunpura batterijen. Mogelijk neem ik dan meer A2400 modules en verdeel ik dezelfde hoeveelheid batterijen over meer modules. Maar ik ga eerst eens analyseren wat op welke fase zit. Maar met droger, wasmachine, stoom over, magnetron, oven, inductiekookplaat, warmtepomp en elektrische verwarming in de badkamer, denk ik dat ik niet alles op één groep moet zetten ;) :)

Ik wil wel opmerken dat de service desk binnen 24 uur antwoord geeft en ook op vervolg vragen. Zit wat tijdsverschil tussen, maar altijd netjes en eerlijk. Bij problemen is er gewoon direct goede support vanuit Sunpura in goed engels. Ook dat is een belangrijk ding. Heb de Marstek batterijen ook geanalyseerd en daar lijkt de service op trustpilot niet heel betrouwbaar. Bij problemen wil je natuurlijk wel dat je snel geholpen wordt.

Ik heb trouwens ook Growatt batterijen onder de loep gehad, maar deze zijn voor mij niet geschikt helaas.

BTW; Sunpura en vele andere batterij aanbieders staan 10, 11 en 12 maart in Amsterdam op de Solar Solutions. Ik ga hier naartoe, want ik ben heel benieuwd naar alle oplossingen. Voelt een beetje als AliExpress voor batterijen, maar dan als fysieke winkel. :-) Gaan er nog meer mensen?

Mocht iemand nog ervaringen hebben zelf met drie of meer A2400 modules van Sunpura, dan hoor ik graag je ervaring.

Groet,
Maarten.

• Taro
  • Niet online

Taro

Jazeker, was vorig jaar super interessant en ga dit jaar weer :)

• markee
_Maarten schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:02:
BTW; Sunpura en vele andere batterij aanbieders staan 10, 11 en 12 maart in Amsterdam op de Solar Solutions. Ik ga hier naartoe, want ik ben heel benieuwd naar alle oplossingen. Voelt een beetje als AliExpress voor batterijen, maar dan als fysieke winkel. :-) Gaan er nog meer mensen?
Interessant, wellicht schuif ik wat in mijn verlofdagen om daar eens rond te kijken.

Zelf heb ik slechts een S2400 staan. Na het aanschaffen van een PHEV overweeg ik wel uit te breiden, maar wellicht dan een nieuwe batterij voor onder de carport. Zal de vrouw ook blij mee zijn... :D

Sunpura support is goed. Al vind ik dat ze erg lang doen over het leveren van de Home Assistant integratie. Bij mijn laatste verzoek tot support werd ik maar weer eens doorverwezen naar een zoveelste andere medewerker. 8)7

• _Maarten
markee schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:18:
[...] Zelf heb ik slechts een S2400 staan. [...]
De S2400 is alleen benaming voor een A2400+B2400. De A2400 is de inverter of BMS, de B2400 de batterij. Hiervan kan je er vier onder één A2400 hangen. Bij een B4800 kan je er maximaal 3 onder hangen, zo staat ergens in dit forum. (Geen vier, waarschijnlijk ivm gewicht). Tezamen is het een S2400 systeem.

Mag ik vragen; heb je drie fase aansluiting en als je uit een andere fase vermogen opneemt dan je S2400 is aangesloten, compenseert de S2400 dat dan?

PS: Heb thuis 10 HomeWizard meters in mijn meterkast en in stopcontacten, dus weet redelijk goed wat er allemaal speelt qua verbruik. Daarmee kan ik ook de kwartier data van jaren terug halen en analyseren. Het blijkt inderdaad dat de capaciteit en het vermogen van een batterij boven de 2400W en 10kWh (in mijn geval) niet heel veel meer doen qua intern salderen. Ik heb ook een EV en alleen voor de EV batterijen aanschaffen is niet heul efficient. Ik wil graag batterijen om een groot deel zelf te salderen, zodat ik niet in een nieuwe staffel kom en dan 4100 euro boete krijg. Daar koop ik dan liever een batterij van... Als je het kan en je hebt een P1 meter van HW, download dan de data eens en kijk eens wat het doet.

• markee
_Maarten schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:05:

De S2400 is alleen benaming voor een A2400+B2400. De A2400 is de inverter of BMS, de B2400 de batterij. Hiervan kan je er vier onder één A2400 hangen. Bij een B4800 kan je er maximaal 3 onder hangen, zo staat ergens in dit forum. (Geen vier, waarschijnlijk ivm gewicht). Tezamen is het een S2400 systeem.
Ja, ik bedoel te zeggen dat ik slecht één pack heb staan. Ik heb 1x A2400, met 2x een B2400.
_Maarten schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:05:
Mag ik vragen; heb je drie fase aansluiting en als je uit een andere fase vermogen opneemt dan je S2400 is aangesloten, compenseert de S2400 dat dan?
De HomeWizard P1 geeft het gecombineerde verbruik (of opwekking) op 3 fases door en de Sunpura levert dit over de fase waar deze op zit terug. Weet niet of ik het technisch zo goed omschrijf?

• markee
Na wat stoeien met Claude Code in Home Assistant, via de Claude Terminal app, vandaag de Sunpura S2400 werkend gekregen. Hoewel nog niet zoals ik zou willen en via de Cloud ipv local, werkt dit al best aardig. Helaas moet ik nu even wachten tot mijn Session Usage Limit zich reset. |:(

Mocht iemand interesse hebben dan kan ik mijn werk wel delen... :D

• dasystemcheck
markee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:02:
Na wat stoeien met Claude Code in Home Assistant, via de Claude Terminal app, vandaag de Sunpura S2400 werkend gekregen. Hoewel nog niet zoals ik zou willen en via de Cloud ipv local, werkt dit al best aardig. Helaas moet ik nu even wachten tot mijn Session Usage Limit zich reset. |:(

Absoluut interesse, maar m'n HA nog niet op orde. Will be continued ;)

• My Green ENergy
_Maarten schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:30:
Hallo,

Hi Maarten,

We hebben zelf 2 systemen op een 3 fase aansluiting getest. De systemen krijgen hun data van de P1 of van de Sunpura kWh meter. Deze word gecompenseerd door de batterijen als je zelfconsumptie modus aan hebt staan. Houd in dat elk apparaat hun eigen vermogen voedt op de huis installatie. Tot 2400W per omvormer.

De 14,4 kWh is de opslag capaciteit en dus niet het omvormer vermogen wat gehaald kan worden met een installatie.

Je kan dus 3 verschillende systemen koppelen op een 3 fase aansluiting in een woning. Daarna kan je per systeem tot wel 9,6kWh aan opslag kwijt. Houd in : 3x9,6kWh totaal: 28,8kWh aan opslag capaciteit en 7,2kW aan vermogen.

• markee
markee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:02:

Nou... enkele sessies en versies verder :D Ter lering ende vermaeck mijn custom integration. Voel je vrij om deze in een Fork door te ontwikkelen.

• AlphaWolf
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:51
@_Maarten

Ik heb hier 3x de AEG SolarSube staan met elk 4.8 kWh opslag capaciteit op elk een eigen fase. Op de website van AEG gaven ze aan dat de P1 meter van Homewizard vervalt zodra je met 3 losse accu's werkt, waarom snap ik nog niet helemaal want de P1 meter geeft dezelfde data door per fase als de Shelly Pro 3EM. Maar goed ik heb braaf zo'n Shelly in de meterkast gedrukt en het werkt prima, eigenlijk zou ik nog wel willen testen of ik met de P1 meter niet het zelfde kan bereiken, maar ik heb ergens het idee dat de Shelly data een stuk sneller reageert.

Hoe dan ook, uiteindelijk zorgt dit ervoor dat ik een opslag capaciteit heb van 14.4 kWh (3 accu's van 4.8kWh) met een laad en ontlaad vermogen van 7.2 kW. Hier mee behaal ik nul op de meter doordat alle accu's vermogen gaan leveren op basis van wat het huis verbruikt.

De AEG SolarCube is van wat ik begreep een white label Sunpura S4800AC, maar dan wel met een volwaardige Nederlandse klantenservice :-)

Ik had ook kunnen gaan voor een enkele Solarcube met 3 accu's om dezelfde opslag capaciteit te behalen, maar met slechts 2.4 kW ontlaad vermogen ga ik tijdens het spits uur als de kookplaat, ovens en WP aanstaan niet redden. Plus ik trek met mijn 28 PV panelen op zuid west behoorlijke pieken dus het is ook wel fijn dat het setje op een half bewolkte dag snel kan bijladen als de zon wel volle kracht heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door AlphaWolf op 26-02-2026 22:18 ]

• markee
AlphaWolf schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:14:
Ik had ook kunnen gaan voor een enkele Solarcube met 3 accu's om dezelfde opslag capaciteit te behalen, maar met slechts 2.4 kW ontlaad vermogen ga ik tijdens het spits uur als de kookplaat, ovens en WP aanstaan niet redden. Plus ik trek met mijn 28 PV panelen op zuid west behoorlijke pieken dus het is ook wel fijn dat het setje op een half bewolkte dag snel kan bijladen als de zon wel volle kracht heeft.
Off Topic: Mooie setup :o

• Striker_zelf
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:18
Ik ben me ook aan het oriënteren op een thuisaccu, aangezien het salderen stop in 2027 en we nu ook al een "terugleverboete" moeten betalen voor de terug geleverde zonne energie, zo kwam ik hier. De Sunpura accu's spreken me erg aan vanwege de prijs, installatie en modulaire opbouw.
Situatie is dat ik 18 panelen heb, 5kWp, verdeeld over twee systemen van 2,4kWp en 2,6kWp. Verder koken we nog op gas en hebben we een HR ketel voor SWW en verwarming, maar gebruiken de airco's nu al drie jaar om te vewarmen. Er zijn nog twee vrije groepen in de berging (waren voor wasmachine en droger, zijn naar zolder verbannen) en ik zou dus twee sets van bijv. 4,8kWh kunnen zetten. Vraag is of die twee dan netje gaan samenwerken als de stroomvraag boven de 2,4kW uit komt en niet de energie heen en weer gaan pompen.
Is er een soort van communicatie tussen de omvormers, via een aparte bus of via de app?

• My Green ENergy
Striker_zelf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:39:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een thuisaccu, aangezien het salderen stop in 2027 en we nu ook al een "terugleverboete" moeten betalen voor de terug geleverde zonne energie, zo kwam ik hier. De Sunpura accu's spreken me erg aan vanwege de prijs, installatie en modulaire opbouw.
Situatie is dat ik 18 panelen heb, 5kWp, verdeeld over twee systemen van 2,4kWp en 2,6kWp. Verder koken we nog op gas en hebben we een HR ketel voor SWW en verwarming, maar gebruiken de airco's nu al drie jaar om te vewarmen. Er zijn nog twee vrije groepen in de berging (waren voor wasmachine en droger, zijn naar zolder verbannen) en ik zou dus twee sets van bijv. 4,8kWh kunnen zetten. Vraag is of die twee dan netje gaan samenwerken als de stroomvraag boven de 2,4kW uit komt en niet de energie heen en weer gaan pompen.
Is er een soort van communicatie tussen de omvormers, via een aparte bus of via de app?
Ja, de 2 sets communiceren met elkaar. De 2 sets worden in 1 account geïnstalleerd. de eerst zal een master worden en de andere een slave. Ze zullen de load gaan verdelen. Dus als maximaal vermogen kunnen ze in totaal 4,8 kWh leveren aan de woning. Ze zullen niet tegen gaan werken, ze gebruiken de data van de P1 of een aparte kWh meter om de energie stroom te meten en daar op te acteren.

• visuel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:53
Ik had een vraagje over deze thuisbatterij.
Is het mogelijk om via de off-grid poort een apparaat continu van stroom te voorzien, ook als de batterij gewoon on-grid is.
Op die manier zou je dan een wasmachine-groep kunnen gebruiken om de batterij 2400W terug te laten leveren in plaats van 800W.
De wasmachine kan je dan continu aansluiten op de off-grid poort van de batterij zonder dat je de groep overbelast, toch?

• Taro
  • Niet online

Taro

visuel schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:54:
Ik had een vraagje over deze thuisbatterij.
Is het mogelijk om via de off-grid poort een apparaat continu van stroom te voorzien, ook als de batterij gewoon on-grid is.
Op die manier zou je dan een wasmachine-groep kunnen gebruiken om de batterij 2400W terug te laten leveren in plaats van 800W.
De wasmachine kan je dan continu aansluiten op de off-grid poort van de batterij zonder dat je de groep overbelast, toch?
Je kunt die poort aanzetten en permanent gebruiken. Anders zou er alleen in noodgevallen stroom op komen te staan. Zie het als een UPS.

Let wel op dat je via de off-grid poort niet aan je huis kunt/moet terugleveren, dus alleen naar een apparaat.

• visuel
Bedankt voor je reactie.
Maar je kunt wel via de stekker in het (wasmachine)-stopcontact blijven terugleveren, terwijl je de wasmachine aansluit op off-grid port?
Of moet je dan kiezen: of leveren via de stekker of de off-grid port?

Mijn wasmachine-stopcontact zit op een aparte groep, dus dan zou ik de batterij 2400W kunnen laten terugleveren via de stekker.

[ Voor 21% gewijzigd door visuel op 06-03-2026 20:06 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

visuel schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:02:
Bedankt voor je reactie.
Maar je kunt wel via de stekker in het (wasmachine)-stopcontact blijven terugleveren, terwijl je de wasmachine aansluit op off-grid port?
Of moet je dan kiezen: of leveren via de stekker of de off-grid port?

Mijn wasmachine-stopcontact zit op een aparte groep, dus dan zou ik de batterij 2400W kunnen laten terugleveren via de stekker.
Nee, op die manier creëer je een lus/loop, dat is niet "verstandig", lees: gevaarlijk/dodelijk.

De AC-aansluiting is bidirectioneel, je kunt dus via de normale stekker laden en ontladen, 2400 Watt. En aanvullend kan je bijv. de wasmachine op de noodstroomuitgang aansluiten. Het is of het een, of het ander, niet beide. Gelukkig is het systeem van stekkers hierop voorbereid: Je zoekt een kabel met aan beide kanten een mannetje, wat je ook wel een suicide kabel kan noemen. Raak je 1 van de pinnen aan dan kan dat dodelijk zijn.

Heb er toevallig recent een afbeelding van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e759twyBihdMvpIo8_zl6rkd4i0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BKtx45lYrGmEf7CdkzFIVzZF.png?f=user_large

Gelukkig bestaan die niet en dat is met een reden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 06-03-2026 20:13 ]

• visuel
Dat is niet helemaal wat ik bedoel geloof ik.

Ik zou de batterij willen aansluiten op een wandcontactdoos, waarmee ik dan zou kunnen laden en terugleveren.
Tegelijkertijd wil ik dan een wasmachine aansluiten op de off-grid poort van de batterij en gewoon gebruiken wanneer ik wil, onafhankelijk van de staat van de batterij.

Dan heb ik toch geen suïcide kabel met twee stekkers nodig?

• visuel
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
NET / HOOFDAANSLUITING
                     │
                     │
             ┌─────────────────┐
             │ Wandcontactdoos │
             └────────┬────────┘
                      │
                      │ (laden)
               ┌──────▼───────┐
               │               │
               │  THUISBATTERIJ│
               │               │
               │  ┌─────────┐  │
               │  │  BMS +  │  │
               │  │ Inverter│  │
               │  └─────────┘  │
               └──────┬────────┘
                      │
                      │  (off-grid uitgang 230V)
                      │
              ┌───────▼────────┐
              │                 │
              │   Wasmachine    │
              │                 │
              └─────────────────┘

[ Voor 12% gewijzigd door visuel op 06-03-2026 20:38 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

visuel schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:28:
Dat is niet helemaal wat ik bedoel geloof ik.

Ik zou de batterij willen aansluiten op een wandcontactdoos, waarmee ik dan zou kunnen laden en terugleveren.
Tegelijkertijd wil ik dan een wasmachine aansluiten op de off-grid poort van de batterij en gewoon gebruiken wanneer ik wil, onafhankelijk van de staat van de batterij.

Dan heb ik toch geen suïcide kabel met twee stekkers nodig?
Ik dacht te lezen dat je de noodstroomuitgang aan de wasmachine groep wilde koppelen. Doorgaans is die groep ook al op de meterkast aangesloten, vandaar.

Als je de AC-zijde van de accu op een ander stopcontact aansluit en de wasmachine op de noodstroomuitgang, dan creëer je geen lus en kan dat. Conform je schets inderdaad. Maar wil je de noodstroomuitgang aan een "groep" koppelen, via een bestaand stopcontact, dan kom je in de gevaarlijke regionen.

• Taro
  • Niet online

Taro

visuel schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:33:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
NET / HOOFDAANSLUITING
                     │
                     │
             ┌─────────────────┐
             │ Wandcontactdoos      │
             └────────┬────────┘
                      │
                      │ (laden)
               ┌──────▼───────┐
               │                      │
               │  THUISBATTERIJ.      │
               │                     │
               │  ┌─────────┐        │
               │  │  BMS +         │  │
               │  │ Inverter.       │  │
               │  └─────────┘  │
               └──────┬────────┘
                      │
                      │  (off-grid uitgang 230V)
                      │
              ┌───────▼────────┐
              │                      │
              │   Wasmachine          │
              │                      │
              └─────────────────┘
Ja, dat kan wel, mits de wasmachine binnen het maximale vermogen van de noodstroomuitgang blijft. Oudere varianten en kookwasjes kunnen daar misschien wel overheen gaan, maar een nieuwe wasmachine met 40-60 graden blijft daar doorgaans wel onder/binnen.

• visuel
Dankjewel

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:45

• Robke91
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-03 12:48
@_Maarten

Ik heb hier 3x de AEG SolarSube staan met elk 4.8 kWh opslag capaciteit op elk een eigen fase. Op de website van AEG gaven ze aan dat de P1 meter van Homewizard vervalt zodra je met 3 losse accu's werkt, waarom snap ik nog niet helemaal want de P1 meter geeft dezelfde data door per fase als de Shelly Pro 3EM. Maar goed ik heb braaf zo'n Shelly in de meterkast gedrukt en het werkt prima, eigenlijk zou ik nog wel willen testen of ik met de P1 meter niet het zelfde kan bereiken, maar ik heb ergens het idee dat de Shelly data een stuk sneller reageert.

Hoe dan ook, uiteindelijk zorgt dit ervoor dat ik een opslag capaciteit heb van 14.4 kWh (3 accu's van 4.8kWh) met een laad en ontlaad vermogen van 7.2 kW. Hier mee behaal ik nul op de meter doordat alle accu's vermogen gaan leveren op basis van wat het huis verbruikt.

De AEG SolarCube is van wat ik begreep een white label Sunpura S4800AC, maar dan wel met een volwaardige Nederlandse klantenservice :-)

@AlphaWolf had je nog getest met de P1 meter van HomeWizard, ik ben wel benieuwd of dat zou werken. Die kun je ook per fase uitlezen

• Taro
  • Niet online

Taro

eigenlijk zou ik nog wel willen testen of ik met de P1 meter niet het zelfde kan bereiken, maar ik heb ergens het idee dat de Shelly data een stuk sneller reageert.
Als er daadwerkelijk een verschil in zit, dan heb je mogelijk een oude slimme meter? Voor de accu is vaker dan 1x per seconde niet nuttig, dus een DSMR 5.x meter icm P1-meter zou iedere seconde een waarde door moeten geven en sneller voegt niets toe. Dat is dan nog nauwkeuriger ook dan een CT-meter.

Als de HW P1-meter werkt zou die de voorkeur kunnen krijgen ivm nauwkeurigheid.

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

visuel schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:28:
Ja en nee. Meestal zit er in een thuisbatterij slechts één omzetter. Gebruik je de off-grid poort dan hoor je eerst een relais omschakelen. De thuisbatterij kan dus OF naar je huisnet terugleveren OF naar de off-grid poort, niet allebei tegelijkertijd. De reden is simpel: twee inverters kosten meer dan eentje. De meeste kopers zullen die off-grid poort alleen willen gebruiken als er stroomuitval is, dus waarom zou de fabrikant er dan twee inverters in monteren? Een extra relais is dan veel goedkoper.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:03
@_Maarten

Klinkt goed! Ben wel benieuwd hoe je dat fysiek geplaatst krijgt. In de garage ofzo? En dan alles op een 3 fase kabel en dan uitsplitsen? Of heb je 3 kabels naar je meterkast lopen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:43
Kwam hier terecht na aanleiding van het frontpage artikel.

tijdje geleden offertes opgevraagd voor een accu (~40kwh). Ze zaten allemaal rond de 20K aanschaf, die konden volgens mij wel direct op de zonnepanelen aangesloten worden zodat er minder verlies optreed.

maar als ik bijv naar die AEG kijk met 14,4kwh en ik zou er 3 nemen op elke groep 1 dan kom ik uit op 43,2kwh voor rond de 10K (ex btw). Dus nogal een verschil.

zou dit geschikt zijn voor een bedrijf met 3x 35A aansluiting, 3 laadpalen en 80 zonnepanelen? Verbruik per dag ligt rond de 80-150kwh.

[ Voor 3% gewijzigd door sweebee op 07-03-2026 07:28 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:41
sweebee schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:25:

tijdje geleden offertes opgevraagd voor een accu (~40kwh). Ze zaten allemaal rond de 20K aanschaf, die konden volgens mij wel direct op de zonnepanelen aangesloten worden zodat er minder verlies optreed.

maar als ik bijv naar die AEG kijk met 14,4kwh en ik zou er 3 nemen op elke groep 1 dan kom ik uit op 43,2kwh voor rond de 10K (ex btw). Dus nogal een verschil.

zou dit geschikt zijn voor een bedrijf met 3x 35A aansluiting, 3 laadpalen en 80 zonnepanelen? Verbruik per dag ligt rond de 80-150kwh.
Ik denk dat een belangrijk verschil is, je laad en ontlaad stroom. Met hoeveel kunnen beide laden en ontladen?

Een eigenschap van een stekker batterij is dat die met 3 2400W kan ontladen, ongeveer 3 * 10A. Als jij aan het laden bent laadpalen, dan gebruik je dus 3 * 35A.

Met hoeveel ze kunnen laden weet ik niet exact voor een stekker batterij, maar dit zal waarschijnlijk ook 3 2400W of heel misschien 3 * 3600W zijn. Maar dus nood 3 * 35A.

Belangrijk is wat wil je precies bereiken, zoveel mogelijk nul op de meter, ofwel je zonnepanelen energie beter gebruiken?

Hoeveel lever je bijvoorbeeld ook terug met je zonnepanelen?

• My Green ENergy
sweebee schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:25:

Goedemorgen,

Afhankelijk van de offerte die je hebt opgevraagd met de specificaties. Kunnen deze systemen per systeem 2400W laden/ontladen daar zit een beperking dan met een vast systeem.

Als je een systeem (AEG) van 15kWh heb met een omvormer van 2,4kW heb je iets meer dan 6 uur nodig om het hele batterij pakket te laden en zo ook weer iets meer als 6 uur om te ontladen. De plug and play systemen zijn ervoor bedoelt om kleine hoeveelheden energie aan de woning te leveren. Ga je echt vermogens vragen zoals het laden van auto's en ook een bedrijf doe je goed aan een vast systeem die meer kW heeft zodat je ook aan de vraag kan voldoen. Bij AEG heb je dus 3x 2,4kW waarbij een vast systeem waarschijnlijk naar een omvormer van 20kW gaat of iets meer afhankelijk van je keuze. Alle beetjes helpen maar laat je goed informeren.

Uiteraard hebben je zonnepanelen hier ook mee te maken. Hoeveel leveren ze op ? Kan de omvormer van de batterijen dit opnemen? hoeveel overproductie heb je? Allemaal factoren die meespelen.

[ Voor 5% gewijzigd door My Green ENergy op 07-03-2026 09:39 ]

• My Green ENergy
Robke91 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:32:
[...]

@AlphaWolf had je nog getest met de P1 meter van HomeWizard, ik ben wel benieuwd of dat zou werken. Die kun je ook per fase uitlezen
Even speculeren over de solar cube. We hebben ze niet getest en weten uiteraard niet wat AEG achter de schermen heeft uitgevoerd. Echter de Sunpura werkt met de P1 EN de Shelly op 3 fase. Er vervalt geen meter. Ik denk dat ze een verkoop praatje hebben gehouden voor de Shelly. Maar goed als dit getest word dan hebben we duidelijkheid ! :-D

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03 23:40
Hoe kan het toch dat een partij zoals Albert Heijn, deze accu's voor een extreem lage prijs kan aanbieden. Blijft me verbazen.
Ik wilde eigenlijk pas tegen het einde van het jaar er 1 gaan aanschaffen. Maar deze prijs doet me wel twijfelen

[ Voor 31% gewijzigd door zer0l op 07-03-2026 16:26 ]

In retrospect, it was inevitable

• Taro
  • Niet online

Taro

zer0l schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:26:
Hoe kan het toch dat een partij zoals Albert Heijn, deze accu's voor een extreem lage prijs kan aanbieden. Blijft me verbazen.
Ik wilde eigenlijk pas tegen het einde van het jaar er 1 gaan aanschaffen. Maar deze prijs doet me wel twijfelen
Albert Heijn doet dat niet, SolarNRG doet dat. De AH zal wel een bedrag per verkochte accu krijgen. En de massa telt he. Verkoop je er 5, dan krijg je geen inkoopskorting, verkoop je er 2500, dan krijg je meer korting en kan je ze vervolgens goedkoper aanbieden.

Verder zijn er zat andere merken die op een vergelijkbaar prijsniveau zitten hoor. Het is niet zo dat dit enorm cheap is, de grote massa ziet nu toevallig deze prijsstelling, maar er zijn al genoeg (betere) alternatieven.

• Kevin_Jonkers
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-03 08:14
Goedemiddag ik zit ook naar de AH aanbieding te kijken en ik vraag mij af hoe het zit met 2 AEG torens paralel schakelen. Communiceren beide kolommen via de app als master-slave of moet je die samen verbinden met een netwerkkabel.

Zouden 2 kolommen op een zelfstandige groep kunnen van 1 fase 16amp als je beide toren begrenst op 1800watt laden en ontladen?

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03 23:40
Taro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Albert Heijn doet dat niet, SolarNRG doet dat. De AH zal wel een bedrag per verkochte accu krijgen. En de massa telt he. Verkoop je er 5, dan krijg je geen inkoopskorting, verkoop je er 2500, dan krijg je meer korting en kan je ze vervolgens goedkoper aanbieden.

Verder zijn er zat andere merken die op een vergelijkbaar prijsniveau zitten hoor. Het is niet zo dat dit enorm cheap is, de grote massa ziet nu toevallig deze prijsstelling, maar er zijn al genoeg (betere) alternatieven.
Taro, kon je nou niet 1 kleine hint geven van een beter alternatief (Marstek?) :D . Op dit onderwerp hoor ik bij de grote massa. Ik zal het topic in de gaten houden maar niet meteen overgaan tot koop, wat ik al zei. Wil het pas over een halfjaar gaan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door zer0l op 07-03-2026 17:04 ]

In retrospect, it was inevitable

• Taro
  • Niet online

Taro

zer0l schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Taro, kon je nou niet 1 kleine hint geven van een beter alternatief ;( . Op dit onderwerp hoor ik bij de grote massa. Ik zal het topic in de gaten houden maar niet meteen overgaan tot koop, wat ik al zei. Wil het pas over een halfjaar gaan doen.
Hehe, ben ik altijd wat voorzichtig mee want ik proef dat mensen mij al wat veel aanwezig vinden.... Ik heb de Sunpura S2400 (AEG/AH thuisbatterij in een ander jasje), Marstek Venus A/D/E, Lunergy, Anker Solix E2700 Pro, Indevolt, ZinVolt, Jackery, EcoFlow en anderen thuis op de pijnbank gehad en vooralsnog blijf ik fan van Zendure. Heb zelf een set-up met 3x 2400AC en hier nu ook de Zendure SolarFlow 800 Plus, 1600 AC+, 2400 AC+ en 2400 Pro staan en die winnen het echt op vele fronten van de andere merken. Denk hierbij aan:
  • Round Trip Efficiency
  • Ingebouwde verwarming
  • Aerosol brandvertrager
  • Volwassenheid van de App
  • Native Home Assistant integratie
  • Lokale MQTT/REST/API mogelijkheden
  • Etc.
Én zijn competitief qua prijs, duurder dan bijv. Marstek, maar wel betere kwaliteit, efficiency, veiligheid, softwaremogelijkheden, etc.

De Sunpura S2400 staat hier samen met de Marstek Venus D/E3, Jackery en Anker Solix op een gedeeld 2-6e plaats. Maar de Zendure 2400 AC/AC+/Pro staan op #1.

Voor de volledigheid, zo ziet mijn eigen set-up er uit, het is dus geen loze uitspraak of constatering, ik ben er ook echt voor gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghSQk8tX9OSFs9rGVSHlwo6hPLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29oOt8cZJbcjyHTzs1xBsug2.jpg?f=fotoalbum_large

Met de Sunpura/AEG haal je een prima product in huis, zou ze echt niet afraden (doe ik bij een aantal andere merken wel, ik ben daar transparant in), maar kies er bewust zelf niet voor. Mocht je meer info over Zendure willen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic, of anders over plug-and-play thuisaccu's in het algemeen: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic, want ik wil dit topic natuurlijk niet kapen.

• AlphaWolf
sdk1985 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 04:08:
[...]

Klinkt goed! Ben wel benieuwd hoe je dat fysiek geplaatst krijgt. In de garage ofzo? En dan alles op een 3 fase kabel en dan uitsplitsen? Of heb je 3 kabels naar je meterkast lopen.
Ik heb in een hoekje van de berging een kleine stelling gebouwd, gat in de vloer geboord waar een 3 fasekabel doorheen komt onder het huis naar de meterkast. Op de muur achter de accu's zitten voor elke accu 1 opbouw stopcontact op elk een eigen fase. In de meterkast een 3 fase aardlek en een 3 fase HomeWizard meter om het hele zooitje in de HomeWizard app te krijgen.

Ik ben al wel bezig geweest met de AEG in HomeAssistant te testen, dit lijkt wel te werken maar nog geen tijd voor gehad om verder met te spelen.

Tot op heden werkt het prima, in maart zo goed als alle zonnestroom kunnen afvangen icm met de elektrische auto en geen stroom uit het net getrokken. Uiteindelijk heb ik nu een opslag capaciteit van 14.4 kWh met een laad/ontlaad vermogen van 7.2kW.

Ons huis is volledig elektrisch dus het kon al vrij snel uit kwa terugverdien tijd. Hoe ik het heb benaderd is hoeveel stroom gebruiken wij als de zon onder gaat totdat deze opkomt van maart tm oktober, plus een beetje extra gezien de accu's niet helemaal kunnen ontladen tot 0% SOC. Op deze manier kan ik veel cycli per jaar halen wat de terugverdien tijd verkort.

Zodra de accu's opgeladen zijn dan gaat het restant van die dag naar de eventueel aangesloten EV.

Eind maart begin april zal ik nog eens een post maken met de eerste cijfers en wat meer foto's van de setup.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shhYdxWj6lOsfYLKOluFYzVha2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s46DGdWib0lzna5IgmYjBqT7.jpg?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Niet online

Taro

@AlphaWolf Mooi en netjes gedaan d:)b

Wel even een algemene opmerking van deze partypooper: Er wordt aangeraden om thuisaccu's nooit op, naast of onder brandbare materialen te plaatsen. Hout valt helaas wel in die categorie. Een stelling van metaal verdient dus doorgaans de voorkeur.

• sdk1985
AlphaWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:38:
[...]

Ik heb in een hoekje van de berging een kleine stelling gebouwd, gat in de vloer geboord waar een 3 fasekabel doorheen komt onder het huis naar de meterkast. Op de muur achter de accu's zitten voor elke accu 1 opbouw stopcontact op elk een eigen fase. In de meterkast een 3 fase aardlek en een 3 fase HomeWizard meter om het hele zooitje in de HomeWizard app te krijgen.

Ik ben al wel bezig geweest met de AEG in HomeAssistant te testen, dit lijkt wel te werken maar nog geen tijd voor gehad om verder met te spelen.

Tot op heden werkt het prima, in maart zo goed als alle zonnestroom kunnen afvangen icm met de elektrische auto en geen stroom uit het net getrokken. Uiteindelijk heb ik nu een opslag capaciteit van 14.4 kWh met een laad/ontlaad vermogen van 7.2kW.

Ons huis is volledig elektrisch dus het kon al vrij snel uit kwa terugverdien tijd. Hoe ik het heb benaderd is hoeveel stroom gebruiken wij als de zon onder gaat totdat deze opkomt van maart tm oktober, plus een beetje extra gezien de accu's niet helemaal kunnen ontladen tot 0% SOC. Op deze manier kan ik veel cycli per jaar halen wat de terugverdien tijd verkort.

Zodra de accu's opgeladen zijn dan gaat het restant van die dag naar de eventueel aangesloten EV.

Eind maart begin april zal ik nog eens een post maken met de eerste cijfers en wat meer foto's van de setup.

Foto:
[Afbeelding]
Thanks! Vroeg mij wel af hoe je specifiek de boel aan hebt gesloten qua bekabeling.

Ik ben toevallig net voor de winter aan een project begonnen waarbij ik 4 dikke rode mantelbuizen door de voortuin naar de garage heb gelegd. Daarin
-3 fase kabel voor een laadpaal
-ethernet kabel voor de laadpaal
-2x buitenkabel voor toekomstige airco
-2x buitenkabel voor stopcontact in de voortuin (hoge druk reiniger) en voorbereiding extra groep naar de achtertuin (die zit nu samen met de garage zelf )

Niks daarvan is nu aangesloten en ligt stil ivm winter. Ik kan best 1 zo'n kabel opofferen en vervangen voor een nieuwe 3fase kabel (en dan hopen dat ik zonder graven de boel kan vervangen :X ). Echter vraag ik mij wel af hoe je dit daarna over 3 accu pakketten verdeeld. Kan je dat in een lasdoos doen met lasklemmen omdat het maximaal 2400W is, of moet je dan een automaat gebruiken?

Voor mij zou een vergelijkbare setup interessant zijn, ik heb 20 panelen (14+6) op een 3 fase omvormer a 74000 WP en wek daarmee 6800-8100 per jaar op. Momenteel gaat er 4032W doorheen dus dat kan één accu al niet opvangen (als ik die 2400 hanteer).

• AlphaWolf
sdk1985 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Thanks! Vroeg mij wel af hoe je specifiek de boel aan hebt gesloten qua bekabeling.

Echter vraag ik mij wel af hoe je dit daarna over 3 accu pakketten verdeeld. Kan je dat in een lasdoos doen met lasklemmen omdat het maximaal 2400W is, of moet je dan een automaat gebruiken?
Wat jij precies wilt gaan doen met lasklemmen weet ik niet, maar dat is volgens mij niet de manier. Zo goed als alle, zo niet alle, thuisaccu's die je hoger dan 800W vermogen wilt laten ontladen, dus in dit geval 2400W per accu. Moeten op een eigen groep zijn aangesloten. Wat wij in dit geval gedaan hebben is een 3 fase aardlek groep in de meterkast, vanuit daar gaat een 3 fase kabel naar de accu's waar vervolgens op elke fase 1 stop contact is gezet.

• sdk1985
AlphaWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:52:
[...]

Wat jij precies wilt gaan doen met lasklemmen weet ik niet, maar dat is volgens mij niet de manier. Zo goed als alle, zo niet alle, thuisaccu's die je hoger dan 800W vermogen wilt laten ontladen, dus in dit geval 2400W per accu. Moeten op een eigen groep zijn aangesloten. Wat wij in dit geval gedaan hebben is een 3 fase aardlek groep in de meterkast, vanuit daar gaat een 3 fase kabel naar de accu's waar vervolgens op elke fase 1 stop contact is gezet.
Ik bedoel de montage aan de accu kant. Een 3 fase kabel heeft 5 aders, per stopcontact heb je er 3 nodig, totaal dus 9. Dus je moet op enig moment de nuldraad en de aardlek dan splitsen naar 3 stuks anders gaat dat fysiek niet, tenzij je die stopcontacten doorlust. Dat laatste voelt dan weer een beetje vreemd. Ik gok dat de officiële oplossing een mini meterkastje aan de andere kant van de 5 aderige kabel is en daarna 3 16A automaten. Maar ik hoor graag hoe jullie dit hebben opgelost. Ik zal er tzt wel een electricien bij halen maar is wel handig te weten wat precies de bedoeling is qua (ruimte) planning.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 10-03-2026 00:37 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:26
sdk1985 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 00:35:
[...]

Maar ik hoor graag hoe jullie dit hebben opgelost.
Een verdeeldoos waarin je de nul en aarde aftakt. Dat moet dan ook de enige aftakking zijn, en liefst dichtbij/naast de werkschakelaars/stopcontacten (igv stopcontacten duidelijk aangegeven dat die nergens anders voor zijn bedoeld).

Zo mag je meerfase-groepen gebruiken voor installaties bestaande uit verschillende maar bij elkaar horende apparaten. Ergens in het electra-topic haal ik de regel uit de NEN aan ;)

Een aparte onderverdeling met zekeringen kan, maar is niet verplicht en redelijk overkill, en is binnen 3x25A hoofdaansluitingen eigenlijk niet realiseerbaar met selectiviteit. (25A hoofdzekeringen -> 16A meerfasegroep -> 10A 1-fase zekeringen = 2300W). Het belangrijkst is duidelijkheid, nabijheid. Hou je kleurcodering in de gaten etc (al hoeft het inmiddels niet meer, houd lekker 3 verschillende kleuren voor de fase-draden aan bijv).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:55
Ik zoek me rot. Maar wat is nu de goedkoopste plek om de Sunpura te kopen?

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• 10loser10
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-03 22:20
BarryS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:54:
Ik ben ook aan het kijken waar deze thuisbatterij te koop is. Ik ben er wel achter gekomen dat ze in Duitsland veel goedkoper zijn.
Ik weet alleen niet zeker of deze ok in Nederland werken of dat er een andere firmware op zit.
Misschien dat iemand hier daar meer over weet?

[ Voor 5% gewijzigd door 10loser10 op 10-03-2026 19:43 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:38

paQ

10loser10 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:19:
[...]

Ik ben ook aan het kijken waar deze thuisbatterij te koop is. Ik ben er wel achter gekomen dat ze in Duitsland veel goedkoper zijn.
Ik weet alleen niet zeker of deze ok in Nederland werken of dat er een andere firmware op zit.
Zal ook een deel BTW verschil in zitten. In Duitsland betaal je 0% Mwst. op accu's.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• sdk1985
Brent schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Een verdeeldoos waarin je de nul en aarde aftakt. Dat moet dan ook de enige aftakking zijn, en liefst dichtbij/naast de werkschakelaars/stopcontacten (igv stopcontacten duidelijk aangegeven dat die nergens anders voor zijn bedoeld).

Zo mag je meerfase-groepen gebruiken voor installaties bestaande uit verschillende maar bij elkaar horende apparaten. Ergens in het electra-topic haal ik de regel uit de NEN aan ;)

Een aparte onderverdeling met zekeringen kan, maar is niet verplicht en redelijk overkill, en is binnen 3x25A hoofdaansluitingen eigenlijk niet realiseerbaar met selectiviteit. (25A hoofdzekeringen -> 16A meerfasegroep -> 10A 1-fase zekeringen = 2300W). Het belangrijkst is duidelijkheid, nabijheid. Hou je kleurcodering in de gaten etc (al hoeft het inmiddels niet meer, houd lekker 3 verschillende kleuren voor de fase-draden aan bijv).
Thanks! Dat is vergelijkbaar met wat ik in gedachte had. Alleen ik noemde het anders (lasklem in een lasdoos).

Ondertussen had ik het door AI gegooid en die wees mij op het risico van een zwevende nul. Waarbij wordt gewaarschuwd voor het gevaar als gevolg van een doorbroken nul. Bij ongelijke belasting kan er in dat geval blijkbaar een hele hoge spanning over l1,l2 of l3 gaan lopen bijvoorbeeld 300V. Ik zal wel even zoeken of er een beter geschikt topic is voor vragen daarover. Het is natuurlijk niet specifiek voor deze accu's.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:26
sdk1985 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Thanks! Dat is vergelijkbaar met wat ik in gedachte had. Alleen ik noemde het anders (lasklem in een lasdoos).

Ondertussen had ik het door AI gegooid en die wees mij op het risico van een zwevende nul. Waarbij wordt gewaarschuwd voor het gevaar als gevolg van een doorbroken nul. Bij ongelijke belasting kan er in dat geval blijkbaar een hele hoge spanning over l1,l2 of l3 gaan lopen bijvoorbeeld 300V. Ik zal wel even zoeken of er een beter geschikt topic is voor vragen daarover. Het is natuurlijk niet specifiek voor deze accu's.
offtopic:
Die failure mode is er, maar die heb je nu ook al: je krijg ook maar 1 nul binnen in je huis. Ook daar kan vanalles mee gebeuren. Veel waarschijnlijker is dat je apparatuur helemaal niet gaat werken zonder nul. De kans op zulke problemen is heel. erg. klein. Uiteraard loop je na aanleg eerst goed na of alles klopt en goed zit, uiteraard leg je aan met kwalitatief spul, dan overleeft het spul jou.

Hier is dat topic voor meer vragen Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BarryS
Vraagje over de AEG SolarCube, weten jullie of daar de P1 meter er al bij zit of dat je die er appart bij moet bestellen. Voor de SunPura is wel duidelijk dat je deze er appart bij moet bestellen.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• DynaRy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 17:08
edit

[ Voor 94% gewijzigd door DynaRy op 12-03-2026 17:07 ]

• DynaRy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 17:08
BarryS schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:09:
Vraagje over de AEG SolarCube, weten jullie of daar de P1 meter er al bij zit of dat je die er appart bij moet bestellen. Voor de SunPura is wel duidelijk dat je deze er appart bij moet bestellen.
Nee standaard zit er geen P1 dongle bij. Je kan op de site van aegthuisbatterij de dongle als set bestellen.
Of gewoon rechtstreeks bij homewizard

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:02
Kun je ook btw terugvragen met de AH aanbieding?

• My Green ENergy
Goedemorgen in NL hebben de Sunpura's nagenoeg allemaal dezelfde prijs. Wij verkopen ze en nog een aantal andere aanbieders in NL.

Daarnaast is het ook goed om even te bekijken waar je duidelijke support kan krijgen wanneer er vragen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door My Green ENergy op 13-03-2026 10:43 ]

• Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:00

Sleepyhead

Sleepy as always....

10loser10 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:19:
[...]

Er zijn inderdaad nog niet zoveel webshops die de Sunpura aanbieden in Nederland, goedkoopste zijn:

https://www.stralendgroen...ra-s2400-plug-in-battery/ (50 cent goedkoper, maar niet direct leverbaar)
https://mygreenenergy.nl/...and-play-24-kwh-batterij/

Hopelijk worden ze in de toekomst bij meer shops aangeboden!

stekkerdeal.nl

• FZRein
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:57
Goedemiddag,

Ik heb gisteren ook een Sunpura S2400 set binnengekregen met 2 B2400 batterijmodules, totaal 4,8 kWh.

Na de configuratie stappen te hebben doorlopen zie ik in de Sunpura app bij batterij-informatie een totale batterijcapaciteit van 2,4 kWh met BMS-nummer 1, inplaats van 4,8 kWh. De beide batterijen functioneren wel, ik heb ze allebei per stuk aan de A2400 aangesloten gehad, maar gezamenlijk zie ik in de app maar 1 batterijmodule

Ook heb ik de volgorde van de 2 batterijen gewisseld en in de Sunpura app het apparaat verwijderd en opnieuw aangemeld maar helaas geeft dat niet het gewenste resultaat.

De S2400 zit momenteel op een weinig belaste groep met randaarde en met de standaard instelling van maximaal 800 watt output. Ik maak gebruik van de HomeWizzard P1 meter en een HW Energy Socket zodat ik kan zien wat de S2400 doet.

Mijn vraag is, zie ik nog iets over het hoofd, of is er toch een hard- of software probleem?

App versie op iPhone 1.260204.2
BMS-versie V2.01
Collectorversie 1.4.9.6.7
DSP-hoofdversie V6.31
DSM-bibliotheekversie V0.05

• My Green ENergy
FZRein schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:30:
Goedemiddag,

Ik heb gisteren ook een Sunpura S2400 set binnengekregen met 2 B2400 batterijmodules, totaal 4,8 kWh.

Na de configuratie stappen te hebben doorlopen zie ik in de Sunpura app bij batterij-informatie een totale batterijcapaciteit van 2,4 kWh met BMS-nummer 1, inplaats van 4,8 kWh. De beide batterijen functioneren wel, ik heb ze allebei per stuk aan de A2400 aangesloten gehad, maar gezamenlijk zie ik in de app maar 1 batterijmodule

Ook heb ik de volgorde van de 2 batterijen gewisseld en in de Sunpura app het apparaat verwijderd en opnieuw aangemeld maar helaas geeft dat niet het gewenste resultaat.

De S2400 zit momenteel op een weinig belaste groep met randaarde en met de standaard instelling van maximaal 800 watt output. Ik maak gebruik van de HomeWizzard P1 meter en een HW Energy Socket zodat ik kan zien wat de S2400 doet.

Mijn vraag is, zie ik nog iets over het hoofd, of is er toch een hard- of software probleem?

App versie op iPhone 1.260204.2
BMS-versie V2.01
Collectorversie 1.4.9.6.7
DSP-hoofdversie V6.31
DSM-bibliotheekversie V0.05
Goedemiddag,

Het kan zijn dat de batterij een update nodig heeft. Even contact opnemen met de verkopende partij of direct naar Sunpura in de App.

Mvg ,

Mike

• FZRein
My Green ENergy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:38:
[...]

Goedemiddag,

Het kan zijn dat de batterij een update nodig heeft. Even contact opnemen met de verkopende partij of direct naar Sunpura in de App.

Mvg ,

Mike
Dankjewel voor de snelle reactie, ik ga er even achteraan.
Ik zal laten weten of het gelukt is

Mvg, Reinier

• _Maarten
Totaal niet off topic, precies de informatie die ik zocht. AEG is exact gelijk aan Sunpura. Zoals geschreven is het een white label of OEM product.

AEG had ik ook gemaild naar hun info adres. Reactietijd 5 dagen. Sunpura binnen 24 uur afhankelijk van het tijdsverschil met China.

Ik zit zelf liever bij de bron dus Sunpura, maar de AEG SolarCube is precies gelijk.

• _Maarten
AlphaWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:38:
[...]

Foto:
[Afbeelding]
Bedankt voor je post.
Dit was precies wat ik zocht een totaal niet off topic.

Intussen heb ik zelf de sunpura aangeschaft met dezelfde configuratie. 3x A2400 met ieder 4,8kwh batterij eronder (2xA2400 per A2400 inverter)

Ik heb wel de all in one en niet de AC, dus ik kan nog panelen aansluiten. Ook heb ik een homewizard 3 fase meter ertussen.

Ben heel benieuwd naar de app van AEG vs de app van Sunpura. En naar het verbruik en de efficiëntie.

Dat gaan we komende periode zien als er meer data beschikbaar komt...

• _Maarten
Hoi Barry,
Zelf heb ik deze bij Stralendgroen.nl gekocht. Ze hebben een hele goede service en denken ook met je mee. Ik heb ze hier het goedkoopste gevonden.

Ik had ook contact met Sunpura zelf en er is nog geen officiële distributeur in Nederland zei ze. In Duitsland wel. Daar leken ze ook goedkoper, maar in Duitsland betaal je geen btw. Ik kreeg 10% korting van Sunpura, maar na btw (21%) en verzendkosten scheelde het niet zoveel meer.

Wat wel scheelt is kiezen voor een Nederlandse verkoper. Mocht er iets niet goed zijn, dan heb je ook recht op Nederlands recht. En bij problemen is het allemaal wat dichter bij huis en in je eigen taal.

Stralendgroen.nl heeft mij erg geholpen bij een verkeerde bestelling en deze snel kunnen annuleren toen het pakket al ingeladen werd. Was geen probleem en ben ze erg dankbaar dat er geen extra kosten in rekening gebracht werden.

Google gerust verder, om prijzen te vergelijken, zo ben ik verschillende verkopers terecht gekomen. Let dan vooral op verzendkosten maar ook het retour beleid. Mocht er iets mis zijn, dan weet je dat het goedkomt.

Succes met de aankoop ergens.

Qua kosten AEG vs Sunpura, is de sunpura wel goedkoper. Scheelt ook niet veel, maar toch iets.
Aeg kan je uiteindelijk groter uitbreiden qua capaciteit, maar als je genoeg hebt aan 10kwh per fase, dan zou ik zelf voor het merk sunpura gaan.

Ik vind het wel leuk dat AEG voor sunpura heeft gekozen. En dat je ze via AH.nl kan kopen (tussenpersoon of niet) het betekent in mijn ogen dat AEG heil ziet in Sunpura en dat ze niet zomaar een klein clubje zijn.

• _Maarten
Even een leuke update uit eigen ervaring.
De efficiëntie van de sunpura batterij.

Ik heb een homewizard meter voor de batterijen geplaatst en die data geanalyseerd. Ik heb drie systemen van 4,8kwh, dus totaal 14,4kwh. Alle drie op eigen groepen incl aardlek. Eén is primairy de andere twee secundair. Alle op eigen groep, dus 2400W laden en ontladen.

Heb op een willekeurige dag de batterijen drie keer helemaal opgeladen (10-100%) en ontladen (100-10%) met de manual mode en de dag erna de batterijen helemaal niets laten doen om het verbruik te meten. Zie hier homewizard screenshots:

Drie keer laden en ontladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N5ajjE-OMo2ylAl9OlTMWB6VPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4y602etjosBt70f0Ajs2WVC.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik zonder laden of ontladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3aiKt1cBmeghmBLy8885r58eeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20eD3MHh3YFjxVungKZL04SE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom hierbij op een batterij efficiëntie van 80% (AC-DC-AC) met de volgende berekening: (48,5-1,9)/36,9=80%
Ik trek hierbij het stand-by verbruik af van de totale laadstroom. Deze heb he namelijk ook als je niet laadt of ontlaadt.

Hierbij wel de opmerking dat het verbruik van de batterijen 1,9kwh per dag is!!! Ook als ze niet laden of ontladen. Dit is bijna 700kwh per jaar als ze een heel jaar aan staan.

Nu is dit bij alle batterijen zo, maar door het goed uit te splitsen krijg je wel reëele data. En geen enkele batterijen producent vertelt het stand-by verbruik in zijn spec blad.

Dus 80% efficiënt bij 2400w laden en ontladen is mijn conclusie. En dat is eigenlijk met alle LiFePo batterijen zo. Wil je beter, dan moet je naar en zoutbatterij of zo. Maar qua prijs zijn die nog niet goed te vergelijken.

De 1,9kwh per dag is gesplitst over drie inverters.
De primaire batterij gebruikt 29W en de secundaire batterijen gebruiken 25W. Ik heb de primaire batterij ook omgewisseld met een andere en dan is het inderdaad zo dat de primaire batterij iets meer gebruikt. Klinkt ook logisch want dat is de batterij die de andere aanstuurt.

Het is dus aan te bevelen om als je niet per fase wil reguleren, zo min mogelijk batterijen systemen te nemen. Dat scheelt stand-by verbruik. Wil je 1 tot 4 batterijen, neem dan 1 inverter. Bij 5 tot 8 batterijen 2 inverters. Bij meer dan 9, 3 inverters. (Voor de aeg is het maximaal drie per inverter)

Ik heb nu 6 batterijen verdeeld over drie inverters, en had dus 220 kwh per jaar kunnen besparen aan stand-by verbruik. Met 15 cent per kwh is dat toch 30 euro per jaar. (Als stroom maar 1 cent kost, dan is het verwaarloosbaar natuurijk)

In de toekomst wil ik de panelen direct op de batterijen aansluiten en dan weer eens kijken naar het rendement, maar daarvoor moet ik één string aan panelen in afzonderlijke aansluitingen realiseren, dus dat kost tijd en geld, dus dat is voor volgend jaar, als ik het de moeite vind.

Hopelijk maak ik mensen blij met bovenstaande info. Wil je meer weten, of heb je vragen over hoe het systeem werkt in bepaalde situaties vraag het me gerust.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:49
@_Maarten

Misschien een domme vraag, ik heb er niet veel verstand van, maar kun je die systemen zomaar naast elkaar gebruiken? Verstoren ze elkaar niet? Of kun je ergens een en ander instellen dat het goed naast elkaar werkt?

Even simpel gezegd, ik kan me zo voorstellen dat als je panelen bv. 1000 aanbod aan stroom leveren, je niet wil dat die drie systemen elk 1000 opslaan en je dus in totaal op 3000 komt. Dus dat je 'ergens' in je systeem moet inregelen dat alle vraag en alle aanbod door drie gedeeld wordt. Of is dat makkelijk aan te passen?

• markee
_Maarten schreef op maandag 16 maart 2026 @ 05:47:
[...]
Totaal niet off topic, precies de informatie die ik zocht. AEG is exact gelijk aan Sunpura. Zoals geschreven is het een white label of OEM product.

AEG had ik ook gemaild naar hun info adres. Reactietijd 5 dagen. Sunpura binnen 24 uur afhankelijk van het tijdsverschil met China.

Ik zit zelf liever bij de bron dus Sunpura, maar de AEG SolarCube is precies gelijk.
Sorry voor het misverstand. De reacties over AEG en SunPura zijn uieraard On-Topic... mijn reactie 'Mooie setup' was off-topic. O-)

• markee
Sleepyhead schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:09:
[...]

Er zijn inderdaad nog niet zoveel webshops die de Sunpura aanbieden in Nederland, goedkoopste zijn:

https://www.stralendgroen...ra-s2400-plug-in-battery/ (50 cent goedkoper, maar niet direct leverbaar)
https://mygreenenergy.nl/...and-play-24-kwh-batterij/

Hopelijk worden ze in de toekomst bij meer shops aangeboden!
Die van mij komt bij My Green Energy in Lelystad weg. Hadden op dat moment ook een testopstelling staan in een bouwkeet met flexibele zonnepanelen op het dak. 'Geinig' om te zien en gaf de kans de bouwkwaliteit eerst te checken.

Ik geloof dat er meerdere aanbieders zijn van de Sunpura versie. Baccu is er ook een, al liggen de prijzen daar een stukje hoger.

• My Green ENergy
_Maarten schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:20:
[...]

Hoi Barry,
Zelf heb ik deze bij Stralendgroen.nl gekocht. Ze hebben een hele goede service en denken ook met je mee. Ik heb ze hier het goedkoopste gevonden.

Ik had ook contact met Sunpura zelf en er is nog geen officiële distributeur in Nederland zei ze. In Duitsland wel. Daar leken ze ook goedkoper, maar in Duitsland betaal je geen btw. Ik kreeg 10% korting van Sunpura, maar na btw (21%) en verzendkosten scheelde het niet zoveel meer.

Wat wel scheelt is kiezen voor een Nederlandse verkoper. Mocht er iets niet goed zijn, dan heb je ook recht op Nederlands recht. En bij problemen is het allemaal wat dichter bij huis en in je eigen taal.

Stralendgroen.nl heeft mij erg geholpen bij een verkeerde bestelling en deze snel kunnen annuleren toen het pakket al ingeladen werd. Was geen probleem en ben ze erg dankbaar dat er geen extra kosten in rekening gebracht werden.

Google gerust verder, om prijzen te vergelijken, zo ben ik verschillende verkopers terecht gekomen. Let dan vooral op verzendkosten maar ook het retour beleid. Mocht er iets mis zijn, dan weet je dat het goedkomt.

Succes met de aankoop ergens.

Qua kosten AEG vs Sunpura, is de sunpura wel goedkoper. Scheelt ook niet veel, maar toch iets.
Aeg kan je uiteindelijk groter uitbreiden qua capaciteit, maar als je genoeg hebt aan 10kwh per fase, dan zou ik zelf voor het merk sunpura gaan.

Ik vind het wel leuk dat AEG voor sunpura heeft gekozen. En dat je ze via AH.nl kan kopen (tussenpersoon of niet) het betekent in mijn ogen dat AEG heil ziet in Sunpura en dat ze niet zomaar een klein clubje zijn.
Beste Maarten,

Wij zijn net als Baccu een officieel verkoop punt van Sunpura. Wat ze waarschijnlijk bedoelt heeft is dat ze in Duitsland een B2B distribiteur hebben als zijnde die de invoer en transport regelt naar zijn verkoop punten in Duitsland en Nederland.

• BarryS
Vraagje over de Sunpura, ondersteund deze de selectie van verschillende energie leveranciers? En zo ja, ondersteund hij ook Zonneplan?

• markee
BarryS schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:14:
Vraagje over de Sunpura, ondersteund deze de selectie van verschillende energie leveranciers? En zo ja, ondersteund hij ook Zonneplan?
Ja, Zonneplan staat in de lijst met leveranciers voor de 'Slimme regelmodus'.

Leveranciers die hier niet in staan zijn in te voegen door middel van het ingeven van het Tarief dat zij rekenen bovenop de kale energieprijs en het BTW-percentage (21%). Al moet ik zeggen dat ik de lijst behoorlijk uitgebreid vind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAXvsH7Fg5fP5LLUJJBKp0GLKyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WOw8iLMIhcwhD6dIgJ7vgMiG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door markee op 17-03-2026 09:04 . Reden: Aanvulling ]

• _Maarten
Rubbergrover1 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:51:
[...]
Kun je die systemen zomaar naast elkaar gebruiken? Verstoren ze elkaar niet? Of kun je ergens een en ander instellen dat het goed naast elkaar werkt?
Hoi Rubbergrover1,
Ja 'die' systemen kan je gerust naast elkaar gebruiken. Het is immers één systeem, met drie inverters. Met een optie in de instellingen kan je kiezen voor gebruiken als één systeem of gebruiken als systeem per fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj2XysJhB9EVJT89ytzh7je9TP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIR9xUyCeiYg9Jx11iNjzsDG.jpg?f=fotoalbum_large

Met drie inverters kan je dan kiezen voor een regeling per fase, maar in Nederland telt de slimme meter alles bij elkaar op, dus deze optie is ipc niet nodig. Met de totale vermogensregeling regelt de primaire batterij de (ont)laadstroom per inverter.

• BarryS
Ik zit nog heel erg te twijfelen tussen de Sunpura S2400 en de Indevolt PowerFlex. Prijzen zijn vergelijkbaar. Moeilijke keuze vind ik.

Edit: Nog een vraag, hoe luid is de ventilator van de Sunpura? Gezien hij op een open zolder geplaatst wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door BarryS op 17-03-2026 22:06 ]

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:45
FZRein schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Dankjewel voor de snelle reactie, ik ga er even achteraan.
Ik zal laten weten of het gelukt is

Mvg, Reinier
Heb je al iets vernomen van Sunpura? Ik heb namelijk ook net een systeem geïnstalleerd en ik krijg het ook niet werkend met 3 batterijen.

Individueel doen ze het allemaal, maar als ik ze op elkaar zet krijg ik een bms error..

• FZRein
Qoon3x schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Heb je al iets vernomen van Sunpura? Ik heb namelijk ook net een systeem geïnstalleerd en ik krijg het ook niet werkend met 3 batterijen.

Individueel doen ze het allemaal, maar als ik ze op elkaar zet krijg ik een bms error..
Ik heb vandaag veel contact gehad met Sunpura support, ik vermoed in China. De ontvangsttijd van mijn mail vandaag om 4:50 NL tijd. In mijn geval lijkt het een probleem te zijn met de weergave van de max kWh in de app, die zegt dat dit 2,4 kWh is terwijl mijn HW socket er ver over heen gaat qua meetwaardes. Ook de laad stroom gaat over de 25A heen in totaal. 1 batterij zou max 25A aan kunnen. 2 en meer batterijen 50A ben ik achter gekomen. Na diep graven op het internet en gebruikmakend van Copilot 'lijkt' het dat iOS gebruikers meer problemen ervaren dan Android gebruikers. ik kan het niet testen omdat ik geen Android toestellen heb.

Een BMS error krijg ik niet. getest met de beide losse batterijen en gestapeld. mijn huidige firmware versies zijn:

BMS-versie V2.01
Collectorversie 1.4.9.9.7 (was uit de doos 1.4.9.6.7)
DSP-hoofdversie V6.31
DSP-bibliotheekversie V1.17 (was uit de doos V0.05)

Voor wat ik begreep is alleen de BMS versie van mij niet up-to-date, voor 3 en meer batterijen zou deze 2.04 moeten zijn. Of dat echt zo is, kan ik niet controleren. ik heb slechts 2 B2400 modules.

Misschien kunnen andere tweakers dit bevestigen vanuit hun eigen Setup.

(overigens een heel groot compliment aan Sunpura voor de support en de snelheid van reageren. Omdat ik niet wist met wie ik communiceerde ging ik gewoon in het Nederlands mijn verhaal doen. En tot nu toe alles in het Nederlands. Inmiddels ben ik er achter dat ze vertalen. Dus, houd het simpel met wat je zegt, maar petje af dat ze van Sunpura vol gas gaan voor tevreden eindgebruikers. dat mag ook wel even benoemd worden)

[ Voor 32% gewijzigd door FZRein op 18-03-2026 20:02 ]

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:45
FZRein schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:25:
[...]

Ik heb vandaag veel contact gehad met Sunpura support, ik vermoed in China. De ontvangsttijd van mijn mail vandaag om 4:50 NL tijd. In mijn geval lijkt het een probleem te zijn met de weergave van de max kWh in de app, die zegt dat dit 2,4 kWh is terwijl mijn HW socket er ver over heen gaat qua meetwaardes. Ook de laad stroom gaat over de 25A heen in totaal. 1 batterij zou max 25A aan kunnen. 2 en meer batterijen 50A ben ik achter gekomen. Na diep graven op het internet en gebruikmakend van Copilot 'lijkt' het dat iOS gebruikers meer problemen ervaren dan Android gebruikers. ik kan het niet testen omdat ik geen Android toestellen heb.

Een BMS error krijg ik niet. getest met de beide losse batterijen en gestapeld. mijn huidige firmware versies zijn:

BMS-versie V2.01
Collectorversie 1.4.9.9.7
DSP-hoofdversie V6.31
DSM-bibliotheekversie V1.17

Voor wat ik begreep is alleen de BMS versie van mij niet up-to-date, voor 3 en meer batterijen zou deze 2.04 moeten zijn. Of dat echt zo is, kan ik niet controleren. ik heb slechts 2 B2400 modules.

Misschien kunnen andere tweakers dit bevestigen vanuit hun eigen Setup.
Bedankt voor de feedback.
Ik heb ook een mailtje gestuurd, hopelijk snel antwoord.

Ik lijk veel oudere software te hebben, vooral de DSP bibliotheek.

BMS v2.01
Collector version: 1.4.9.6.7
DSP main version: v6.31
DSP library version: v0.05

De BMS v.2.01 zou misschien verklaren dat 3 batterijen niet werken, maar ook 2 batterijen werken niet bij mij.

• FZRein
Qoon3x schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Bedankt voor de feedback.
Ik heb ook een mailtje gestuurd, hopelijk snel antwoord.

Ik lijk veel oudere software te hebben, vooral de DSP bibliotheek.

BMS v2.01
Collector version: 1.4.9.6.7
DSP main version: v6.31
DSP library version: v0.05

De BMS v.2.01 zou misschien verklaren dat 3 batterijen niet werken, maar ook 2 batterijen werken niet bij mij.
Ik zie bij jou de zelfde firmware versies die ik ook had vanuit de doos. Bij mij inmiddels een en ander vanuit hen geüpdatet. ik heb mijn reactie wat aangevuld met relevante info.

nog even ter aanvulling, vanuit mijn ervaring. Zodra je een support bericht verstuurd hebt, ga niet zelf rommelen met je setup. ik weet niet exact hoe het werkt, maar ze pushen de updates wanneer zij tijd hebben. Ik kon het volgen in de app. Ik kreeg later een bevestigingsmail dat ze de updates afgerond hadden met het verzoek je S2400 set uit- en weer aan te zetten. Enkel als tip, dat je de updates niet verstoort

[ Voor 24% gewijzigd door FZRein op 18-03-2026 20:11 ]

• BarryS
Zijn er mensen hier die de Sunpura S2400 binnen, op zolder in het washok of iets dergelijks, hebben geplaatst? Hoe luid is de ventilator? Is dit echt duidelijk hoorbaar?

Die opmerking staat namelijk in de review van Energienerds.

Pagina: 1 2 3 Laatste