• My Green ENergy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-01 20:54
Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:20:
[...]

Idd, maar wel dan 2x ipv 1x de 2,4 variant neem ik aan :)
Dat klopt, neem aan dat dat wel voor zich spreekt.

• My Green ENergy
MGZ schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:08:
[...]

Op de AEG site staat wel de 4,8kWh variant en daar kost ie €1449,-
Aangezien dat zo goed als dezelfde batterij is.....
Klopt, en is dezelfde batterij als Sunpura. We wachten de prijs even af.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

De prijs van 2x2,4 kWh is vaak wat hoger, maar je rug is je ook wel wat waard. Heb hier destijds bijv. de Marstek Venus E gen 3 echt wel met 2 mensen moeten tillen, was niet tof. Laatst 18x Zendure AB3000X modules 2x een paar meter moeten verplaatsen, dat voel je ook wel.

Zo'n 4,8 kWh module is qua prijs interessant en als ie eenmaal op zijn "definitieve" plek staat is het mooi, maar het gewicht is wel echt aan de hoge kant voor zowel bezorgers als dat je hem een paar meter moet verplaatsen. Maar goed, dat is maar eenmaal en daarna heb je er de voordelen van.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• TweakPieters
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 31-12-2025
Goedenavond. Ik heb vandaag de aunpura s2400 aangeschaft. Echter nog geen succes omdat ik in de sunpura app geen account aan kan maken. Ik krijg al de hele avond steeds dezelfde verificatiecode in mijn mailbox, maar die is niet correct.
Iemand dit probleem ook gehad en hoe opgelost?
Mvg.
J

• TweakPieters
  • Laatst online: 31-12-2025
Inmiddels vanzelf opgelost. Geen idee wat er is gebeurd. Ineens kreeg ik een andere validatiecode die wel werkte. Opgelost!

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-01 20:30
TweakPieters schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:53:
Inmiddels vanzelf opgelost. Geen idee wat er is gebeurd. Ineens kreeg ik een andere validatiecode die wel werkte. Opgelost!
Fijn dat het gelukt is. Ikzelf heb eenzelfde ervaring; na ongeveer 5 minuten werkte het opeens wel.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1

• klaasP
  • Laatst online: 09-01 19:01
Ik heb ook een Sunpura s2400, sinds een week operationeel maar loop toch tegen wat eigenaardigheden aan.
De Homeassistant intregaties werken niet, dwz de cloud toepassing geeft een fetch error en de local versie lijkt de data niet te verversen, haalt alleen 1 malig de data op en ververst niet meer.

De Sunpura blijft laden, ik heb een minimale Soc van 10% staan. Zolang ik overproducktie heb gaat het mooi en blijft de export/import rond 0 hangen, maar is er geen export vermogen beschikbaar dan blijft het laden met 22 watt de enige oplossing is dan om de Pura uit te schakelen.
Ook zag ik dat ondanks dat de lading op 16% staat deze niet ging leveren ondanks dat de meter 100w import aangaf. Iets gaat dus niet helemaal lekker.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• xPter
  • Laatst online: 03-01 11:16
Het was effe een bang moment. Ik had hem deze morgen hoger gezet maar had per ongeluk de inverter los gekoppeld van de batterij in werkende toestand. Ik kreeg er geen contact meer mee.
Uiteindelijk heb ik de inverter compleet losgekoppeld en lang genoeg gewacht tot de spanning er af was. Alles weer aangesloten en aangelegd. Eureka hij werkt weer! :)

• xPter
  • Laatst online: 03-01 11:16
Voorlopig gebruik ik hem als plug en play maar in de toekomst zou ik het maximale eruit willen halen. Welke zekering automaat plaats je ervoor? 2400/230v is 10,4 A. Moet die dan 10 of 16 A zijn?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

xPter schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:05:
Voorlopig gebruik ik hem als plug en play maar in de toekomst zou ik het maximale eruit willen halen. Welke zekering automaat plaats je ervoor? 2400/230v is 10,4 A. Moet die dan 10 of 16 A zijn?
16A. En een automaat op 100% belasten genereert vaak extra warmte, 80% is een mooi uitgangspunt. En de bekabeling bepaalt mede het maximale aantal A's.

Edit: Voorbeeld, als je 0,75mm2 kabel zou leggen en daar 40A doorheen jaagt, dan vliegt het in de fik. Een automaat slaat wel uit als die te zwaar wordt belast. De kabel kan echter zelf niet ingrijpen als die te zwaar wordt belast. Dus kijk naar het maximale omvormervermogen en de afstand, bepaal dan de juiste minimale kabeldikte, bij twijfel liever 1 stapje hogere diameter dan net te dun. Kies een zekering die direct boven het maximale vermogen van de omvormer ligt, maar onder de max die de bekabeling aan kan. Dus kies je een B16, dan moet de bekabeling dus meer dan 16A aankunnen, toets dat altijd goed: Omvormervermogen A < automaat A < max belasting kabels A. Zo beschermt de automaat de kabels tegen oververhitting, maar knalt ie er niet direct uit omdat een B10 altijd net iets over wordt belast met 10,4A. Dat heeft ook weer met de uitschakelkarakteristiek te maken, maar de waarde ligt hoger, dus is een B10 niet aan te raden, dat zal niet stabiel zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Taro op 28-12-2025 17:32 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• My Green ENergy
klaasP schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:55:
Ik heb ook een Sunpura s2400, sinds een week operationeel maar loop toch tegen wat eigenaardigheden aan.
De Homeassistant intregaties werken niet, dwz de cloud toepassing geeft een fetch error en de local versie lijkt de data niet te verversen, haalt alleen 1 malig de data op en ververst niet meer.

De Sunpura blijft laden, ik heb een minimale Soc van 10% staan. Zolang ik overproducktie heb gaat het mooi en blijft de export/import rond 0 hangen, maar is er geen export vermogen beschikbaar dan blijft het laden met 22 watt de enige oplossing is dan om de Pura uit te schakelen.
Ook zag ik dat ondanks dat de lading op 16% staat deze niet ging leveren ondanks dat de meter 100w import aangaf. Iets gaat dus niet helemaal lekker.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Beste Klaas,

Voor de Intergratie van HA moet ik u helaas doorsturen naar Sunpura zelf of een van de kenners hier op het forum.

Voor wat betreft de andere ''vraag''. Sunpura heeft net als anders systemen voeding nodig om online te blijven. Deze haalt hij uit het net en gedeeltelijk uit zijn eigen opslag. Dat is de reden waarom je ongeveer 20 watt blijft zien. Mocht het niet niet gekoppeld zijn haalt hij het uit zijn eigen opslag.

Ook heeft sunpura in de software een maatregel ingebouwd, SOC minimaal 10% bij actief ontladen. Bij een te weinig aan energie bij overproductie. kan het zeker voorkomen in deze periode dat de accu's niet vol komen of zelfs een langere tijd op de 10% blijven staan. als deze onder de 10%SOC komen zegt het systeem dat hij zelf actief naar 20% moet gaan laden ongeacht welke situatie. Dit doet hij uit veiligheid. en het tegen gaan van het pendelen van laden en ontladen.

Als hij op een hogere SOC waarde staat maar niet ontlaad zal dat ook een onderliggende reden hebben. Mocht dit langer duren en vaker dan zou u bij de verkopende partij aan de bel kunnen trekken om hiernaar te laten kijken door Sunpura.

• klaasP
  • Laatst online: 09-01 19:01
Dank voor de toelichting, ik zal eens monitoren of het gedrag inderdaad lijkt op wat u beschrijft.

Wbt de Homeassistant intregaties, ik heb de cloud intregatie nu aan de gang.
In het bestand Const.py staat op de laatst regel een server adres als je deze verranderd in: "https://server-nj.ai-ec.cloud:8443" dan werk het wel.
Dit is ook van toepassing op de via H
acs te gebruiken intregatie.

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-01 12:12
Ik zag zonet deze aankondiging: https://homey.app/en-be/n...ng-smart-energy-together/

Hopelijk dus binnenkort ook een Homey-integratie, Sunpura wordt vermeldt als toekomstige partner. Want voor mij is deze batterij een zeer interessante optie, omdat dit ook op de Homewizard P1 werkt.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-01 11:42

MGZ

Flytech schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:08:
Ik zag zonet deze aankondiging: https://homey.app/en-be/n...ng-smart-energy-together/

Hopelijk dus binnenkort ook een Homey-integratie, Sunpura wordt vermeldt als toekomstige partner. Want voor mij is deze batterij een zeer interessante optie, omdat dit ook op de Homewizard P1 werkt.
Zendure heeft ook sinds kort een update gehad zodat de HW p1 meter werkt,zijn ze nog wel wat mee aan het stoeien.

• dasystemcheck

Het zou voor mij een reden zijn om ipv HA met Homey aan de gang te gaan. Ben benieuwd of er dan ook in de komende maanden opvolging van dat bericht komt!

• dasystemcheck

Blijkbaar is de integratie al live?
https://www.p1meter.nl/homey-aansturen-stekker-thuisbatterij/#:~:text=Aansturing%20EcoFlow%20en%20Sunpura%20via%20Homey%20al,Dongle%20rechtstreeks%20in%20de%20Sunpura%2Dapp%20kunnen%20toevoegen.

Ik zie overigens in de app nog niet Homey als optie staan bij "toevoegen apparaten van derden", hoewel Sunpura op de Linkedin pagina dit nieuwtje wel bevestigd: https://www.linkedin.com/...7414558369287577601-xK-T/

Bijna tijd om de Homey Dongle aan te schaffen denk ik...

[ Voor 16% gewijzigd door dasystemcheck op 10-01-2026 13:22 ]

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:31
Mijn nieuwsbericht is gebaseerd op het persbericht van Sunpura.

Ik heb daarnaast met Homey contact gehad en zij bevestigen dat het op korte termijn ook mogelijk wordt om de ecoflow batterijen aan te sturen vanuit de Homey app ipv uit de fabrikanten app. Niks gehoord over andere merken, maar verwacht dat die dan snel zullen volgen.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

Pagina: 1 2 Laatste