• My Green ENergy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:52
Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:20:
[...]

Idd, maar wel dan 2x ipv 1x de 2,4 variant neem ik aan :)
Dat klopt, neem aan dat dat wel voor zich spreekt.

• My Green ENergy
MGZ schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:08:
[...]

Op de AEG site staat wel de 4,8kWh variant en daar kost ie €1449,-
Aangezien dat zo goed als dezelfde batterij is.....
Klopt, en is dezelfde batterij als Sunpura. We wachten de prijs even af.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De prijs van 2x2,4 kWh is vaak wat hoger, maar je rug is je ook wel wat waard. Heb hier destijds bijv. de Marstek Venus E gen 3 echt wel met 2 mensen moeten tillen, was niet tof. Laatst 18x Zendure AB3000X modules 2x een paar meter moeten verplaatsen, dat voel je ook wel.

Zo'n 4,8 kWh module is qua prijs interessant en als ie eenmaal op zijn "definitieve" plek staat is het mooi, maar het gewicht is wel echt aan de hoge kant voor zowel bezorgers als dat je hem een paar meter moet verplaatsen. Maar goed, dat is maar eenmaal en daarna heb je er de voordelen van.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• TweakPieters
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 31-12-2025
Goedenavond. Ik heb vandaag de aunpura s2400 aangeschaft. Echter nog geen succes omdat ik in de sunpura app geen account aan kan maken. Ik krijg al de hele avond steeds dezelfde verificatiecode in mijn mailbox, maar die is niet correct.
Iemand dit probleem ook gehad en hoe opgelost?
Mvg.
J

• TweakPieters
  • Laatst online: 31-12-2025
Inmiddels vanzelf opgelost. Geen idee wat er is gebeurd. Ineens kreeg ik een andere validatiecode die wel werkte. Opgelost!

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:18
TweakPieters schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:53:
Inmiddels vanzelf opgelost. Geen idee wat er is gebeurd. Ineens kreeg ik een andere validatiecode die wel werkte. Opgelost!
Fijn dat het gelukt is. Ikzelf heb eenzelfde ervaring; na ongeveer 5 minuten werkte het opeens wel.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1

• klaasP
  • Laatst online: 09-01 19:01
Ik heb ook een Sunpura s2400, sinds een week operationeel maar loop toch tegen wat eigenaardigheden aan.
De Homeassistant intregaties werken niet, dwz de cloud toepassing geeft een fetch error en de local versie lijkt de data niet te verversen, haalt alleen 1 malig de data op en ververst niet meer.

De Sunpura blijft laden, ik heb een minimale Soc van 10% staan. Zolang ik overproducktie heb gaat het mooi en blijft de export/import rond 0 hangen, maar is er geen export vermogen beschikbaar dan blijft het laden met 22 watt de enige oplossing is dan om de Pura uit te schakelen.
Ook zag ik dat ondanks dat de lading op 16% staat deze niet ging leveren ondanks dat de meter 100w import aangaf. Iets gaat dus niet helemaal lekker.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• xPter
  • Laatst online: 24-01 15:26
Het was effe een bang moment. Ik had hem deze morgen hoger gezet maar had per ongeluk de inverter los gekoppeld van de batterij in werkende toestand. Ik kreeg er geen contact meer mee.
Uiteindelijk heb ik de inverter compleet losgekoppeld en lang genoeg gewacht tot de spanning er af was. Alles weer aangesloten en aangelegd. Eureka hij werkt weer! :)

• xPter
  • Laatst online: 24-01 15:26
Voorlopig gebruik ik hem als plug en play maar in de toekomst zou ik het maximale eruit willen halen. Welke zekering automaat plaats je ervoor? 2400/230v is 10,4 A. Moet die dan 10 of 16 A zijn?

• Taro
  • Niet online

Taro

xPter schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:05:
Voorlopig gebruik ik hem als plug en play maar in de toekomst zou ik het maximale eruit willen halen. Welke zekering automaat plaats je ervoor? 2400/230v is 10,4 A. Moet die dan 10 of 16 A zijn?
16A. En een automaat op 100% belasten genereert vaak extra warmte, 80% is een mooi uitgangspunt. En de bekabeling bepaalt mede het maximale aantal A's.

Edit: Voorbeeld, als je 0,75mm2 kabel zou leggen en daar 40A doorheen jaagt, dan vliegt het in de fik. Een automaat slaat wel uit als die te zwaar wordt belast. De kabel kan echter zelf niet ingrijpen als die te zwaar wordt belast. Dus kijk naar het maximale omvormervermogen en de afstand, bepaal dan de juiste minimale kabeldikte, bij twijfel liever 1 stapje hogere diameter dan net te dun. Kies een zekering die direct boven het maximale vermogen van de omvormer ligt, maar onder de max die de bekabeling aan kan. Dus kies je een B16, dan moet de bekabeling dus meer dan 16A aankunnen, toets dat altijd goed: Omvormervermogen A < automaat A < max belasting kabels A. Zo beschermt de automaat de kabels tegen oververhitting, maar knalt ie er niet direct uit omdat een B10 altijd net iets over wordt belast met 10,4A. Dat heeft ook weer met de uitschakelkarakteristiek te maken, maar de waarde ligt hoger, dus is een B10 niet aan te raden, dat zal niet stabiel zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Taro op 28-12-2025 17:32 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• My Green ENergy
klaasP schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:55:
Ik heb ook een Sunpura s2400, sinds een week operationeel maar loop toch tegen wat eigenaardigheden aan.
De Homeassistant intregaties werken niet, dwz de cloud toepassing geeft een fetch error en de local versie lijkt de data niet te verversen, haalt alleen 1 malig de data op en ververst niet meer.

De Sunpura blijft laden, ik heb een minimale Soc van 10% staan. Zolang ik overproducktie heb gaat het mooi en blijft de export/import rond 0 hangen, maar is er geen export vermogen beschikbaar dan blijft het laden met 22 watt de enige oplossing is dan om de Pura uit te schakelen.
Ook zag ik dat ondanks dat de lading op 16% staat deze niet ging leveren ondanks dat de meter 100w import aangaf. Iets gaat dus niet helemaal lekker.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Beste Klaas,

Voor de Intergratie van HA moet ik u helaas doorsturen naar Sunpura zelf of een van de kenners hier op het forum.

Voor wat betreft de andere ''vraag''. Sunpura heeft net als anders systemen voeding nodig om online te blijven. Deze haalt hij uit het net en gedeeltelijk uit zijn eigen opslag. Dat is de reden waarom je ongeveer 20 watt blijft zien. Mocht het niet niet gekoppeld zijn haalt hij het uit zijn eigen opslag.

Ook heeft sunpura in de software een maatregel ingebouwd, SOC minimaal 10% bij actief ontladen. Bij een te weinig aan energie bij overproductie. kan het zeker voorkomen in deze periode dat de accu's niet vol komen of zelfs een langere tijd op de 10% blijven staan. als deze onder de 10%SOC komen zegt het systeem dat hij zelf actief naar 20% moet gaan laden ongeacht welke situatie. Dit doet hij uit veiligheid. en het tegen gaan van het pendelen van laden en ontladen.

Als hij op een hogere SOC waarde staat maar niet ontlaad zal dat ook een onderliggende reden hebben. Mocht dit langer duren en vaker dan zou u bij de verkopende partij aan de bel kunnen trekken om hiernaar te laten kijken door Sunpura.

• klaasP
  • Laatst online: 09-01 19:01
Dank voor de toelichting, ik zal eens monitoren of het gedrag inderdaad lijkt op wat u beschrijft.

Wbt de Homeassistant intregaties, ik heb de cloud intregatie nu aan de gang.
In het bestand Const.py staat op de laatst regel een server adres als je deze verranderd in: "https://server-nj.ai-ec.cloud:8443" dan werk het wel.
Dit is ook van toepassing op de via H
acs te gebruiken intregatie.

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-03 06:48
Ik zag zonet deze aankondiging: https://homey.app/en-be/n...ng-smart-energy-together/

Hopelijk dus binnenkort ook een Homey-integratie, Sunpura wordt vermeldt als toekomstige partner. Want voor mij is deze batterij een zeer interessante optie, omdat dit ook op de Homewizard P1 werkt.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online

MGZ

Flytech schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:08:
Ik zag zonet deze aankondiging: https://homey.app/en-be/n...ng-smart-energy-together/

Hopelijk dus binnenkort ook een Homey-integratie, Sunpura wordt vermeldt als toekomstige partner. Want voor mij is deze batterij een zeer interessante optie, omdat dit ook op de Homewizard P1 werkt.
Zendure heeft ook sinds kort een update gehad zodat de HW p1 meter werkt,zijn ze nog wel wat mee aan het stoeien.

• dasystemcheck

Het zou voor mij een reden zijn om ipv HA met Homey aan de gang te gaan. Ben benieuwd of er dan ook in de komende maanden opvolging van dat bericht komt!

• dasystemcheck

Blijkbaar is de integratie al live?
https://www.p1meter.nl/homey-aansturen-stekker-thuisbatterij/#:~:text=Aansturing%20EcoFlow%20en%20Sunpura%20via%20Homey%20al,Dongle%20rechtstreeks%20in%20de%20Sunpura%2Dapp%20kunnen%20toevoegen.

Ik zie overigens in de app nog niet Homey als optie staan bij "toevoegen apparaten van derden", hoewel Sunpura op de Linkedin pagina dit nieuwtje wel bevestigd: https://www.linkedin.com/...7414558369287577601-xK-T/

Bijna tijd om de Homey Dongle aan te schaffen denk ik...

[ Voor 16% gewijzigd door dasystemcheck op 10-01-2026 13:22 ]

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:36
Mijn nieuwsbericht is gebaseerd op het persbericht van Sunpura.

Ik heb daarnaast met Homey contact gehad en zij bevestigen dat het op korte termijn ook mogelijk wordt om de ecoflow batterijen aan te sturen vanuit de Homey app ipv uit de fabrikanten app. Niks gehoord over andere merken, maar verwacht dat die dan snel zullen volgen.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• My Green ENergy
Taro schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:49:
De prijs van 2x2,4 kWh is vaak wat hoger, maar je rug is je ook wel wat waard. Heb hier destijds bijv. de Marstek Venus E gen 3 echt wel met 2 mensen moeten tillen, was niet tof. Laatst 18x Zendure AB3000X modules 2x een paar meter moeten verplaatsen, dat voel je ook wel.

Zo'n 4,8 kWh module is qua prijs interessant en als ie eenmaal op zijn "definitieve" plek staat is het mooi, maar het gewicht is wel echt aan de hoge kant voor zowel bezorgers als dat je hem een paar meter moet verplaatsen. Maar goed, dat is maar eenmaal en daarna heb je er de voordelen van.
Inmiddels vernomen van Sunpura dat de 4,8kWh niet bij hun in de verkoop komt. AEG heeft hiervoor de white label deal gemaakt. Wel komt Sunpura met een 5kWh batterij die ergens Q2/Q3 beschikbaar moet zijn.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:20
markee schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:23:
[...]

De integratie met de p1 van HomeWizard werkt hier prima! Ik ben over het algemeen zeker tevreden over het systeem.

We hebben wat struggles gehad met de HA intagratie, maar door de integratie van smartenergycontrol-be werkt ook dat prettig.

Dit is mijn 4,8 kWh installatie:
[Afbeelding]
sorry voor de late reactie; kwam jou foto toevallig tegen. Gezien de ernst van het verhaal toch je willen informeren.
denk je echt dat je een batterij in een vluchtweg moet zetten, lijkt me een duidelijk NO-GO. sorry, maar ook een PiB en ja, zelfs een LFP batterij zou je zeker niet in de vluchtweg od in een open verbinding tot een vluchtweg moeten zetten.
mijn advies is ook met name voor de veiligheid van je famlie (de vrouw, kinderen en uiteraard je zelf) deze daar echt weg te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 26-01-2026 10:09 ]

• GrubLeo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-03 19:11
Vraag:
Dit topic gaat over generatie 2.
Wat is generatie 1 dan, wat is het verschil met gen2 en wordt gen1 nog verkocht?
Ik vind er niks over.
Thxs.

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

• markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-03 08:45
Jan-tweak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:20:
[...]
denk je echt dat je een batterij in een vluchtweg moet zetten, lijkt me een duidelijk NO-GO. sorry, maar ook een PiB en ja, zelfs een LFP batterij zou je zeker niet in de vluchtweg od in een open verbinding tot een vluchtweg moeten zetten.
Scherp en een goede tip voor alle bezitters van een thuisbatterij. Deze foto is echter al 'oud' en de batterij is inmiddels al verhuisd naar een nieuwe woning waar deze 'gewoon' op een andere plek staat, ver van de vluchtroutes.

• markee
GrubLeo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:33:
Vraag:
Dit topic gaat over generatie 2.
Wat is generatie 1 dan, wat is het verschil met gen2 en wordt gen1 nog verkocht?
Ik vind er niks over.
Thxs.
Gen1 is niet meer te kopen. De systemen zijn volgens mij gelijk, echter heeft Sunpura wat wijzigingen toegepast in het design om het stapelen van de elementen makkelijker te maken. Mijn Gen1 had ook wat problemen met de status-LED. Dat was soms net een discolicht. oOo

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:20
markee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Scherp en een goede tip voor alle bezitters van een thuisbatterij. Deze foto is echter al 'oud' en de batterij is inmiddels al verhuisd naar een nieuwe woning waar deze 'gewoon' op een andere plek staat, ver van de vluchtroutes.
helemaal top

• My Green ENergy
markee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Gen1 is niet meer te kopen. De systemen zijn volgens mij gelijk, echter heeft Sunpura wat wijzigingen toegepast in het design om het stapelen van de elementen makkelijker te maken. Mijn Gen1 had ook wat problemen met de status-LED. Dat was soms net een discolicht. oOo
Dat klopt, het ontwerp is aangepast hier een aantal opsommingen van de veranderingen die doorgevoerd zijn:
-MPPT's zijn iets naar buiten gebracht.
-AC aansluitkant is ook meer naar buiten gebracht.
-LED strip voor is in de hardware beter verwerkt. Waardoor er geen 'discolicht meer ontstaat'
-Sunpura logo voorop is veranderd
-Zwarte front is veranderd
-Geleiding van de batterijen is aangepast
-Op de batterijen is er een aan/uit knop gemonteerd

Zoals Mark aangeeft is de Gen 1 niet meer te verkrijgen.

• _Maarten
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-03 13:40
Hallo,

Ik heb heel dit topic gelezen en kom niets tegen over fase salderen bij meerdere modules. Heeft iemand ervaring met meerdere A2400 modules? Dus bijvoorbeeld 3 A2400 modules met ieder 2xB2400 batterijen op iedere fase 1? Ik wil deze oplossing zodat ik op 7200W ontladen kan komen en totaal 14,4 kWh aan capaciteit heb.

Mijn specifieke vraag is of er wordt gesaldeerd op de meter. Dus als je uit fase 1 4800W opneemt dat de batterij op fase 1 dan 2400W levert en de batterijen op fase 2 en 3 samen nog eens de andere 2400W. Of bijvoorbeeld dat alle batterijen 1600W leveren.

De net-meter telt het vermogen bij elkaar op en dan is het dus nul-op-de-meter. Maar werkt het echt zo?

Of zal de batterij op fase 1 2400W leveren en komt de andere 2400W uit het net, omdat de andere 2 batterijen dit niet compenseren?

Ik hoorde dat je tot 6 A2400 kan gebruiken, waardoor je dus tot 14,4kW vermogen zou moeten kunnen leveren. Genoeg om een auto te laden uit de batterijen samen.

En welke kwh meter is hiervoor dan geschikt?
Ben heel benieuwd of iemand al meerdere A2400 modules heeft op verschillende fases en hoe dit werkt.

Edit: Ohja, ik heb ook een mail gestuurd naar Sunpura zelf, maar nog geen reactie.

[ Voor 3% gewijzigd door _Maarten op 12-02-2026 16:33 . Reden: Aanvulling ]

• Taro
  • Niet online

Taro

_Maarten schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:30:
Hallo,

Ik heb heel dit topic gelezen en kom niets tegen over fase salderen bij meerdere modules. Heeft iemand ervaring met meerdere A2400 modules? Dus bijvoorbeeld 3 A2400 modules met ieder 2xB2400 batterijen op iedere fase 1? Ik wil deze oplossing zodat ik op 7200W ontladen kan komen en totaal 14,4 kWh aan capaciteit heb.

Mijn specifieke vraag is of er wordt gesaldeerd op de meter. Dus als je uit fase 1 4800W opneemt dat de batterij op fase 1 dan 2400W levert en de batterijen op fase 2 en 3 samen nog eens de andere 2400W. Of bijvoorbeeld dat alle batterijen 1600W leveren.

De net-meter telt het vermogen bij elkaar op en dan is het dus nul-op-de-meter. Maar werkt het echt zo?

Of zal de batterij op fase 1 2400W leveren en komt de andere 2400W uit het net, omdat de andere 2 batterijen dit niet compenseren?

Ik hoorde dat je tot 6 A2400 kan gebruiken, waardoor je dus tot 14,4kW vermogen zou moeten kunnen leveren. Genoeg om een auto te laden uit de batterijen samen.

Ben heel benieuwd of iemand al meerdere A2400 modules heeft op verschillende fases en hoe dit werkt.

Edit: Ohja, ik heb ook een mail gestuurd naar Sunpura zelf, maar nog geen reactie.
Als je ze verdeelt over 3 fases zullen ze op iedere fase evenveel afnemen of leveren, er wordt niet per fase naar de specifieke import/export op die fase gekeken, maar altijd naar het gehele huishouden met 1 gecombineerde (gesaldeerde) waarde.

Zo kan het zijn dat je je volledige eigen zonnestroom denkt op te slaan, maar dat je op de ene fase stroom van het net haalt, terwijl er op een andere fase nog wat zonnestroom naar het net lekt. Bij je slimme meter wordt dit gesaldeerd over de fases heen en komt daar een gezamenlijke waarde uit.

Je hoeft dus ook geen 3-fase kWh meter te gebruiken, een P1-meter met het totaal is voldoende. Veel P1-meters geven in Home Assistant ook wel de waarde per fase door. Tenzij je echt zelf de afzonderlijke fases wil meten met bijv. een App erbij, dan kan ik je bijv. een Shelly Pro 3EM of HomeWizard 3-fase kWh-meter aanraden.

• _Maarten
Taro schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:09:
[...]

Als je ze verdeelt over 3 fases zullen ze op iedere fase evenveel afnemen of leveren, er wordt niet per fase naar de specifieke import/export op die fase gekeken, maar altijd naar het gehele huishouden met 1 gecombineerde (gesaldeerde) waarde.

Zo kan het zijn dat je je volledige eigen zonnestroom denkt op te slaan, maar dat je op de ene fase stroom van het net haalt, terwijl er op een andere fase nog wat zonnestroom naar het net lekt. Bij je slimme meter wordt dit gesaldeerd over de fases heen en komt daar een gezamenlijke waarde uit.

Je hoeft dus ook geen 3-fase kWh meter te gebruiken, een P1-meter met het totaal is voldoende. Veel P1-meters geven in Home Assistant ook wel de waarde per fase door. Tenzij je echt zelf de afzonderlijke fases wil meten met bijv. een App erbij, dan kan ik je bijv. een Shelly Pro 3EM of HomeWizard 3-fase kWh-meter aanraden.
Hoi Taro,
Ik heb het specifiek over drie sunpura A2400 modules ieder op zijn eigen fase. Dus niet één A2400 module die reageert op het totale verbruik.

Waar heb jij de informatie of datasheet gevonden waar dat in staat? Of heb je dit zelf ervaren in het systeem met drie A2400 modules op drie fasen?

Ik heb ook ergens gelezen dat een HW P1 meter niet werkt bij meerdere modules op één fase. Kan het niet met terugvinden waar ik dat gelezen heb...

Ik was benieuwd of iemand al een drie module opstelling thuis heeft en welke meter in de meterkast hangt.

Ps, ik heb wat vragen gesteld aan sunpura en daarop vervolg vragen om een eenduidig antwoord te krijgen. Ik kreeg op mijn eerste vragen een nette snelle en vriendelijke reactie, dus daarover een dikke 10!

• _Maarten
Voor iedereen die het wil weten.
Ik heb een duidelijk antwoord van Sunpura. Dit geldt voor DRIE A2400 modules met 1 of meerdere batterijen. Weet niet of dit ook zo geldt voor één A2400 module. Mogelijk wordt dan het totaal vermogen gecompenseerd en niet alleen van de fase waarop de module is aangesloten. Heeft iemand ervaring met deze basis opstelling?

Ik vind het zelf nog steeds wel een gek antwoord, want zoals Taro schreef, lijkt het mij niet heel moeilijk om in de software gewoon het vermogen op te tellen van alle fasen en dit te delen door het aantal A2400 modules en iedere module dan dit vermogen te laten leveren, maar goed. Zie hieronder de antwoorden van Sunpura zelf.
Dear Maarten,
Thank you again for your patience and for pushing us to clarify this properly. I have reviewed the official technical documentation together with our product director to ensure that the explanation below is precise and transparent.
1️⃣ System Architecture – Clear Positioning
The Sunpura S2400 is a modular single-phase DC&AC-coupled energy storage system.
When three A2400 units are installed (one per phase), the system provides:
• 2,400 W per phase
• 7,200 W total installed output capacity
However, each A2400 remains electrically synchronized only with its connected phase.
There is no internal three-phase power pool and no physical cross-phase power transfer.
2️⃣ Your 7,000 W Single-Phase Load Scenario
If:
• Induction + oven draw 7,000 W on L1
• One A2400 is installed on L1
Then:
• The inverter on L1 supplies up to 2,400 W
• The remaining ~4,600 W is supplied by the grid
• The A2400 units on L2 and L3 cannot physically support L1
This is a limitation of single-phase inverter topology, and we prefer to state it clearly.
3️⃣ What “Three-Phase Coordination” Actually Means
The system coordinates multiple units via:
• Smart meter measurement
• App-based logic control
• SOC balancing between units
This coordination occurs at the control level, not at the power conversion topology level.
In the Netherlands, smart meters typically sum all three phases for billing. Under certain simultaneous import/export conditions, this can result in near-zero net metering. However, this is a characteristic of the metering method — not true internal phase redistribution.
4️⃣ Why This Architecture Exists
Sunpura’s design philosophy focuses on:
• Modular expansion
• Distributed installation
• No parallel box required
• No mandatory distribution board modification
• Lower installation complexity
• Flexible phased investment
This makes the system accessible, scalable, and suitable for many households.
If a user requires guaranteed full power dynamically available on any phase at any moment (for example 7 kW concentrated on one phase), that would require a centralized three-phase hybrid inverter architecture, which is technically different.
5️⃣ Practical Optimization for Your Case
If heavy kitchen loads are concentrated on one phase, there are two practical options:
• Redistribute loads across phases (if feasible)
• Install a second A2400 on that specific phase (up to 4,800 W available)
We can model this precisely if you provide the phase layout of your EV charger and kitchen.
Maarten, I genuinely appreciate your thorough evaluation. These are exactly the right questions to ask before making a long-term energy investment.
Looking forward to meeting you in Amsterdam at Solar Solutions (10–12 March 2026, Booth H8) to continue the discussion in person.
Kind regards,

Rachel Tang (RachelDigital)
DTC Ecommerce Manager
Ondanks dat het zo werkt als hierboven beschreven, overweeg ik nog steeds de Sunpura batterijen. Mogelijk neem ik dan meer A2400 modules en verdeel ik dezelfde hoeveelheid batterijen over meer modules. Maar ik ga eerst eens analyseren wat op welke fase zit. Maar met droger, wasmachine, stoom over, magnetron, oven, inductiekookplaat, warmtepomp en elektrische verwarming in de badkamer, denk ik dat ik niet alles op één groep moet zetten ;) :)

Ik wil wel opmerken dat de service desk binnen 24 uur antwoord geeft en ook op vervolg vragen. Zit wat tijdsverschil tussen, maar altijd netjes en eerlijk. Bij problemen is er gewoon direct goede support vanuit Sunpura in goed engels. Ook dat is een belangrijk ding. Heb de Marstek batterijen ook geanalyseerd en daar lijkt de service op trustpilot niet heel betrouwbaar. Bij problemen wil je natuurlijk wel dat je snel geholpen wordt.

Ik heb trouwens ook Growatt batterijen onder de loep gehad, maar deze zijn voor mij niet geschikt helaas.

BTW; Sunpura en vele andere batterij aanbieders staan 10, 11 en 12 maart in Amsterdam op de Solar Solutions. Ik ga hier naartoe, want ik ben heel benieuwd naar alle oplossingen. Voelt een beetje als AliExpress voor batterijen, maar dan als fysieke winkel. :-) Gaan er nog meer mensen?

Mocht iemand nog ervaringen hebben zelf met drie of meer A2400 modules van Sunpura, dan hoor ik graag je ervaring.

Groet,
Maarten.

• Taro
  • Niet online

Taro

Jazeker, was vorig jaar super interessant en ga dit jaar weer :)

• markee
_Maarten schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:02:
BTW; Sunpura en vele andere batterij aanbieders staan 10, 11 en 12 maart in Amsterdam op de Solar Solutions. Ik ga hier naartoe, want ik ben heel benieuwd naar alle oplossingen. Voelt een beetje als AliExpress voor batterijen, maar dan als fysieke winkel. :-) Gaan er nog meer mensen?
Interessant, wellicht schuif ik wat in mijn verlofdagen om daar eens rond te kijken.

Zelf heb ik slechts een S2400 staan. Na het aanschaffen van een PHEV overweeg ik wel uit te breiden, maar wellicht dan een nieuwe batterij voor onder de carport. Zal de vrouw ook blij mee zijn... :D

Sunpura support is goed. Al vind ik dat ze erg lang doen over het leveren van de Home Assistant integratie. Bij mijn laatste verzoek tot support werd ik maar weer eens doorverwezen naar een zoveelste andere medewerker. 8)7

• _Maarten
markee schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:18:
[...] Zelf heb ik slechts een S2400 staan. [...]
De S2400 is alleen benaming voor een A2400+B2400. De A2400 is de inverter of BMS, de B2400 de batterij. Hiervan kan je er vier onder één A2400 hangen. Bij een B4800 kan je er maximaal 3 onder hangen, zo staat ergens in dit forum. (Geen vier, waarschijnlijk ivm gewicht). Tezamen is het een S2400 systeem.

Mag ik vragen; heb je drie fase aansluiting en als je uit een andere fase vermogen opneemt dan je S2400 is aangesloten, compenseert de S2400 dat dan?

PS: Heb thuis 10 HomeWizard meters in mijn meterkast en in stopcontacten, dus weet redelijk goed wat er allemaal speelt qua verbruik. Daarmee kan ik ook de kwartier data van jaren terug halen en analyseren. Het blijkt inderdaad dat de capaciteit en het vermogen van een batterij boven de 2400W en 10kWh (in mijn geval) niet heel veel meer doen qua intern salderen. Ik heb ook een EV en alleen voor de EV batterijen aanschaffen is niet heul efficient. Ik wil graag batterijen om een groot deel zelf te salderen, zodat ik niet in een nieuwe staffel kom en dan 4100 euro boete krijg. Daar koop ik dan liever een batterij van... Als je het kan en je hebt een P1 meter van HW, download dan de data eens en kijk eens wat het doet.

• markee
_Maarten schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:05:

De S2400 is alleen benaming voor een A2400+B2400. De A2400 is de inverter of BMS, de B2400 de batterij. Hiervan kan je er vier onder één A2400 hangen. Bij een B4800 kan je er maximaal 3 onder hangen, zo staat ergens in dit forum. (Geen vier, waarschijnlijk ivm gewicht). Tezamen is het een S2400 systeem.
Ja, ik bedoel te zeggen dat ik slecht één pack heb staan. Ik heb 1x A2400, met 2x een B2400.
_Maarten schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:05:
Mag ik vragen; heb je drie fase aansluiting en als je uit een andere fase vermogen opneemt dan je S2400 is aangesloten, compenseert de S2400 dat dan?
De HomeWizard P1 geeft het gecombineerde verbruik (of opwekking) op 3 fases door en de Sunpura levert dit over de fase waar deze op zit terug. Weet niet of ik het technisch zo goed omschrijf?

• markee
Na wat stoeien met Claude Code in Home Assistant, via de Claude Terminal app, vandaag de Sunpura S2400 werkend gekregen. Hoewel nog niet zoals ik zou willen en via de Cloud ipv local, werkt dit al best aardig. Helaas moet ik nu even wachten tot mijn Session Usage Limit zich reset. |:(

Mocht iemand interesse hebben dan kan ik mijn werk wel delen... :D

• dasystemcheck
markee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:02:
Na wat stoeien met Claude Code in Home Assistant, via de Claude Terminal app, vandaag de Sunpura S2400 werkend gekregen. Hoewel nog niet zoals ik zou willen en via de Cloud ipv local, werkt dit al best aardig. Helaas moet ik nu even wachten tot mijn Session Usage Limit zich reset. |:(

Absoluut interesse, maar m'n HA nog niet op orde. Will be continued ;)

• My Green ENergy
_Maarten schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:30:
Hallo,

Hi Maarten,

We hebben zelf 2 systemen op een 3 fase aansluiting getest. De systemen krijgen hun data van de P1 of van de Sunpura kWh meter. Deze word gecompenseerd door de batterijen als je zelfconsumptie modus aan hebt staan. Houd in dat elk apparaat hun eigen vermogen voedt op de huis installatie. Tot 2400W per omvormer.

De 14,4 kWh is de opslag capaciteit en dus niet het omvormer vermogen wat gehaald kan worden met een installatie.

Je kan dus 3 verschillende systemen koppelen op een 3 fase aansluiting in een woning. Daarna kan je per systeem tot wel 9,6kWh aan opslag kwijt. Houd in : 3x9,6kWh totaal: 28,8kWh aan opslag capaciteit en 7,2kW aan vermogen.

• markee
markee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:02:

Nou... enkele sessies en versies verder :D Ter lering ende vermaeck mijn custom integration. Voel je vrij om deze in een Fork door te ontwikkelen.

• AlphaWolf
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-03 22:28
@_Maarten

Ik heb hier 3x de AEG SolarSube staan met elk 4.8 kWh opslag capaciteit op elk een eigen fase. Op de website van AEG gaven ze aan dat de P1 meter van Homewizard vervalt zodra je met 3 losse accu's werkt, waarom snap ik nog niet helemaal want de P1 meter geeft dezelfde data door per fase als de Shelly Pro 3EM. Maar goed ik heb braaf zo'n Shelly in de meterkast gedrukt en het werkt prima, eigenlijk zou ik nog wel willen testen of ik met de P1 meter niet het zelfde kan bereiken, maar ik heb ergens het idee dat de Shelly data een stuk sneller reageert.

Hoe dan ook, uiteindelijk zorgt dit ervoor dat ik een opslag capaciteit heb van 14.4 kWh (3 accu's van 4.8kWh) met een laad en ontlaad vermogen van 7.2 kW. Hier mee behaal ik nul op de meter doordat alle accu's vermogen gaan leveren op basis van wat het huis verbruikt.

De AEG SolarCube is van wat ik begreep een white label Sunpura S4800AC, maar dan wel met een volwaardige Nederlandse klantenservice :-)

Ik had ook kunnen gaan voor een enkele Solarcube met 3 accu's om dezelfde opslag capaciteit te behalen, maar met slechts 2.4 kW ontlaad vermogen ga ik tijdens het spits uur als de kookplaat, ovens en WP aanstaan niet redden. Plus ik trek met mijn 28 PV panelen op zuid west behoorlijke pieken dus het is ook wel fijn dat het setje op een half bewolkte dag snel kan bijladen als de zon wel volle kracht heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door AlphaWolf op 26-02-2026 22:18 ]

• markee
AlphaWolf schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:14:
Ik had ook kunnen gaan voor een enkele Solarcube met 3 accu's om dezelfde opslag capaciteit te behalen, maar met slechts 2.4 kW ontlaad vermogen ga ik tijdens het spits uur als de kookplaat, ovens en WP aanstaan niet redden. Plus ik trek met mijn 28 PV panelen op zuid west behoorlijke pieken dus het is ook wel fijn dat het setje op een half bewolkte dag snel kan bijladen als de zon wel volle kracht heeft.
Off Topic: Mooie setup :o

• Striker_zelf
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-03 15:42
Ik ben me ook aan het oriënteren op een thuisaccu, aangezien het salderen stop in 2027 en we nu ook al een "terugleverboete" moeten betalen voor de terug geleverde zonne energie, zo kwam ik hier. De Sunpura accu's spreken me erg aan vanwege de prijs, installatie en modulaire opbouw.
Situatie is dat ik 18 panelen heb, 5kWp, verdeeld over twee systemen van 2,4kWp en 2,6kWp. Verder koken we nog op gas en hebben we een HR ketel voor SWW en verwarming, maar gebruiken de airco's nu al drie jaar om te vewarmen. Er zijn nog twee vrije groepen in de berging (waren voor wasmachine en droger, zijn naar zolder verbannen) en ik zou dus twee sets van bijv. 4,8kWh kunnen zetten. Vraag is of die twee dan netje gaan samenwerken als de stroomvraag boven de 2,4kW uit komt en niet de energie heen en weer gaan pompen.
Is er een soort van communicatie tussen de omvormers, via een aparte bus of via de app?

• My Green ENergy
Striker_zelf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:39:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een thuisaccu, aangezien het salderen stop in 2027 en we nu ook al een "terugleverboete" moeten betalen voor de terug geleverde zonne energie, zo kwam ik hier. De Sunpura accu's spreken me erg aan vanwege de prijs, installatie en modulaire opbouw.
Situatie is dat ik 18 panelen heb, 5kWp, verdeeld over twee systemen van 2,4kWp en 2,6kWp. Verder koken we nog op gas en hebben we een HR ketel voor SWW en verwarming, maar gebruiken de airco's nu al drie jaar om te vewarmen. Er zijn nog twee vrije groepen in de berging (waren voor wasmachine en droger, zijn naar zolder verbannen) en ik zou dus twee sets van bijv. 4,8kWh kunnen zetten. Vraag is of die twee dan netje gaan samenwerken als de stroomvraag boven de 2,4kW uit komt en niet de energie heen en weer gaan pompen.
Is er een soort van communicatie tussen de omvormers, via een aparte bus of via de app?
Ja, de 2 sets communiceren met elkaar. De 2 sets worden in 1 account geïnstalleerd. de eerst zal een master worden en de andere een slave. Ze zullen de load gaan verdelen. Dus als maximaal vermogen kunnen ze in totaal 4,8 kWh leveren aan de woning. Ze zullen niet tegen gaan werken, ze gebruiken de data van de P1 of een aparte kWh meter om de energie stroom te meten en daar op te acteren.
Pagina: 1 2 Laatste