voidjump schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:33:
Er zijn een aantal wandcontactdozen welke aangesloten is op een dimmer in de muur. In 1 van de WCD hebben we een stofzuiger aangesloten. Die ging even aan en sloeg daarna af. Hierna lijken de contacten geen stroom meer te leveren. Mijn vermoeden is dat een zekering in de dimmer doorgebrand is, zou dit kunnen kloppen? Is het uberhaupt wenselijk om zo wandcontactdozen te schakelen achter een dimmer? Ik vind het een beetje gek.
Het eerder gegeven antwoord door @
Annuk is correct, maar stipt nèt niet aan wat het echte issue is.
De wcd zit niet op de dimmer aangesloten, als in, de wcd wordt niet gedimd.
Ze hebben bij het aansluiten gedacht: "hey, da's handig, de dimmer module heeft meerdere L-contacten, dan kan ik daar mooi op door lussen!"
Wat is het gevolg? Een eventuele wcd of ook maar *iets* dat dan na de dimmer komt, zal de stroom die wordt getrokken eerst door het circuitje op de pcb van de dimmer halen voordat die stroom uiteindelijk bij de wcd komt. En dan kom je bij de kern van het probleem: die dimmer module is helemaal niet gebouwd op hoge amperages. Dus de componenten die daar in zitten sneuvelen, vaak "goedkopere" of in ieder geval zeer ondermaatse componenten. Zeer prima voor een dimmer en wat je daarmee doet, maar zeer ontoereikend voor een stofzuiger, heater, enz.
Oplossing:
Lus
nooit door met je smart home contacten. Dus, gebruikt nooit die dubbele L (of bij sommige Shelly's bijvoorbeeld zelfs een driedubbele L) om door te gaan naar een wcd o.i.d. waar een willekeurig apparaat in geprikt kan worden.
Maak gebruik van de doorlusmogelijkheid van wcd's en schakelaars, dat zijn simpele koperen contacten zonder pcb's erachter.
Maak gebruik van wago klemmen om door te lussen, die zijn perfect geschikt voor hoge amperages (dus ook de hoge inschakelstroom van een stofzuiger).
Wanneer wel door lussen met die L contacten? Als je 100% zeker weet dat de load aan de andere kant begrenst is tot een zeer laag amperage.
Ik heb bijvoorbeeld ergens 3 dimmer modules naast elkaar zitten, die kun je prima onderling door lussen gezien daar dan in totaal een aantal led lampjes achter zullen zitten.
Niet doen als je bij de derde dimmer dan weer door gaat naar een stopcontact! Want dan zijn er dus potentieel weer 3 dimmers kapot...
Doorlussen naar dat stopcontact doe je dan weer via schakelaar/wcd of beter nog een wago klem.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?