WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Beetje off-topic, maar wat betekent dit dan voor enkelfase omvormers met meer dan 800 W piekvermogen? Zouden die volgens deze interpretatie ook niet conform zijn? Of is er dan het onderscheid tussen een apparaat met vaste aanslutiing versus een stekker waar deze bepaling voor geldt?Blihi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:53:
Vooral lid 3.7 is interessant: Artikel 3.7
[...]
Hier staat dus dat een elektriciteitsproductie-eenheid (van meer dan 800 Watt) altijd moet zorgen dat de nulleiderstroom in dezelfde orde van grootte blijft als de fasestroom. Effectief is het hiermee dus verboden om een enkelfasige omvormer of thuisaccu met een invoedend vermogen van meer dan 800 Watt aan te sluiten op een 3-fase aansluiting.
Een enkelfasig apparaat kan immers nooit zelfstandig de nulleiderstroom in dezelfde orde als de fasestroom houden.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Is het een idee om mijn hoofdschakelaar te vervangen door de alamat die ik over heb? Die zal eerder springen dan een smelt zekering van 25A neem ik aan en schakelt dan meteen alle fasen af (wel een nadeel, maar wel zo veiig)) Tussen de hoofdschakelaar en de installatie kan helaas niet vanwege ruimte gebrek (en nee, er past geen uitbredings kas meet in de meterkast ruimte).
-------
Weet je de karakteristiek en waarde van je smeltzekeringen?mjl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:10:
Ik ben wat aan het wijzigen in de setup van de installatie en heb straks een alamat 25A (C25 aardlek automaat 4p 30mA) over. Nou is mijn meterkast voorzien van smeltzekeringen en met alle grootgebruikers in huis is de kans op overblasten van een fase van de de 3x 25A toch steeds groter (home assistant grijpt in als de auto laadt en er opeens een oven of inductie groep aan gaat en het vermogen >25x230 wordt... maar toch; home assistant kan ook falen..).
Is het een idee om mijn hoofdschakelaar te vervangen door de alamat die ik over heb? Die zal eerder springen dan een smelt zekering van 25A neem ik aan en schakelt dan meteen alle fasen af (wel een nadeel, maar wel zo veiig)) Tussen de hoofdschakelaar en de installatie kan helaas niet vanwege ruimte gebrek (en nee, er past geen uitbredings kas meet in de meterkast ruimte).
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Die zijn van de netbeheerder (Westland Infra) en zitten verstopt in het zwarte doosje van de hoofdaasluitngTGEN schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:12:
[...]
Weet je de karakteristiek en waarde van je smeltzekeringen?
-------
In een 3-fase huisaansluiting zou dat volgens deze interpretatie dus inderdaad ook niet zomaar conform zijn. En dat terwijl je overal die manier van aansluiten ziet.TGEN schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Beetje off-topic, maar wat betekent dit dan voor enkelfase omvormers met meer dan 800 W piekvermogen? Zouden die volgens deze interpretatie ook niet conform zijn? Of is er dan het onderscheid tussen een apparaat met vaste aanslutiing versus een stekker waar deze bepaling voor geldt?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Heb je plek om ‘m na de hoofdschakelaar te plaatsen?mjl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:10:
Ik ben wat aan het wijzigen in de setup van de installatie en heb straks een alamat 25A (C25 aardlek automaat 4p 30mA) over. Nou is mijn meterkast voorzien van smeltzekeringen en met alle grootgebruikers in huis is de kans op overblasten van een fase van de de 3x 25A toch steeds groter (home assistant grijpt in als de auto laadt en er opeens een oven of inductie groep aan gaat en het vermogen >25x230 wordt... maar toch; home assistant kan ook falen..).
Wat zit er achter je hoofdschakelaar qua automaten? Dit ivm selectiviteit bijvoorbeeld. Je hoofdzekeringen zijn meestal trager dan een automaat waardoor niet snel heel een volledige uitval hebt. Mogelijk maakt deze wijziging dat risico groter.
Die laatste conclusie gaat denk ik te snel:Blihi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Hier staat dus dat een elektriciteitsproductie-eenheid (van meer dan 800 Watt) altijd moet zorgen dat de nulleiderstroom in dezelfde orde van grootte blijft als de fasestroom. Effectief is het hiermee dus verboden om een enkelfasige omvormer of thuisaccu met een invoedend vermogen van meer dan 800 Watt aan te sluiten op een 3-fase aansluiting.
Een enkelfasig apparaat kan immers nooit zelfstandig de nulleiderstroom in dezelfde orde als de fasestroom houden.
- Er staat dat er maatregelen genomen moeten worden. Niet dat het verboden is.
- Er staat ook: "door harmonischen". Een PV-omvormer maakt geen serieuze harmonischen die de nulstroom verhogen. De power factor is sowieso al vaak 0,97+ (tenzij je hem anders configureert). Voor harmonischen die alleen de nulstroom verhogen moet je denk ik denken aan 3e harmonischen, maar daar is ook geen sprake van.
Zijn de omvormers in thuisbatterijen dan zo anders dat deze wel 'serieuze' harmonischen produceren, ten opzichte van PV-omvormers (desnoods hybride)?marcop23 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:10:
[...]
Die laatste conclusie gaat denk ik te snel:
- Er staat dat er maatregelen genomen moeten worden. Niet dat het verboden is.
- Er staat ook: "door harmonischen". Een PV-omvormer maakt geen serieuze harmonischen die de nulstroom verhogen. De power factor is sowieso al vaak 0,97+ (tenzij je hem anders configureert). Voor harmonischen die alleen de nulstroom verhogen moet je denk ik denken aan 3e harmonischen, maar daar is ook geen sprake van.
Pixilated NetphreaX
DragonFly
@Juerd heeft het al uitgebreid uit de doeken gedaan natuurlijk, maar bekijk het eens even (in mijn ogen logisch), als dit namelijk zo zou zijn, zou iedere installateur toch zeggen ik plaats een batterij aan (CEE)WCD's en plug daar de rest v/d installatie in, dan hoeft alleen de groepenkast maar NEN1010 conform te zijn, want de rest valt er niet meer onderonetime schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:47:
Nu eindigt de NEN1010 volgens mij bij het stopcontact, maar je moet natuurlijk wel goed nadenken als je iets doet wat daar wordt afgeraden.
TGEN schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:12:
[...]
Weet je de karakteristiek en waarde van je smeltzekeringen?
Over het algemeen genomen is dat standaard gG-karakteristiek, zijn er ook in GFF maar wordt eigenlijk alleen in het eigen net v/d netbeheerders toegepast.mjl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:18:
[...]
Die zijn van de netbeheerder (Westland Infra) en zitten verstopt in het zwarte doosje van de hoofdaasluitngkort antwoord: Nee dus
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Is inderdaad ook niet norm-conform en officieel hoor je op een 3F aansluiting ook een passende 3F omvormer te plaatsen, of 3 dezelfde sets 1F die gelijktijdig dezelfde opwek ongeveer doen en elk op een fase.Blihi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:54:
[...]
In een 3-fase huisaansluiting zou dat volgens deze interpretatie dus inderdaad ook niet zomaar conform zijn. En dat terwijl je overal die manier van aansluiten ziet.
Maar punt is dat meestal de 1F omvormers iets goedkoper zijn en daardoor vaker (projectmatig) geplaatst worden, want netto meer opbrengst in €€ voor de bouwers/installateurs, of het kost de inkoper een "paar euro" minder en dus wordt vaak de goedkopere/goedkoopste optie maar gekozen.
In een project zou je nog kunnen aanvoeren dat binnen de straat het wel verdeeld wordt over de 3 fasenAnnuk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:37:
[...]
Is inderdaad ook niet norm-conform en officieel hoor je op een 3F aansluiting ook een passende 3F omvormer te plaatsen, of 3 dezelfde sets 1F die gelijktijdig dezelfde opwek ongeveer doen en elk op een fase.
Maar punt is dat meestal de 1F omvormers iets goedkoper zijn en daardoor vaker (projectmatig) geplaatst worden, want netto meer opbrengst in €€ voor de bouwers/installateurs, of het kost de inkoper een "paar euro" minder en dus wordt vaak de goedkopere/goedkoopste optie maar gekozen.
Dan geldt dit ook voor een thuis accu neem ik aan, vooral de plug-in accu’s die 800 of zelfs 2400 W (op een eigen automaat) kunnen leveren
-------
Even los van de discussie of een C25 automaat na je gG25 hoofdzekeringen zinvol is...mjl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:10:
Is het een idee om mijn hoofdschakelaar te vervangen door de alamat die ik over heb?
Je gaat natuurlijk niet je hele woning achter één 30mA aardlekbeveiliging aansluiten. Slecht idee.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Kijk daar heb ik wat aanXander schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:14:
[...]
Even los van de discussie of een C25 automaat na je gG25 hoofdzekeringen zinvol is...
Je gaat natuurlijk niet je hele woning achter één 30mA aardlekbeveiliging aansluiten. Slecht idee.
[ Voor 4% gewijzigd door mjl op 18-03-2026 17:21 ]
-------
[ Voor 99% gewijzigd door mjl op 18-03-2026 17:21 ]
-------
[ Voor 24% gewijzigd door uaT op 18-03-2026 17:23 ]
Ergens staat dat de onbalans tussen de fases niet meer dan 5kW mag zijn. Benoemd in de TS van zonnepanelen topic. Dit: https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdfBlihi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:54:
[...] In een 3-fase huisaansluiting zou dat volgens deze interpretatie dus inderdaad ook niet zomaar conform zijn. En dat terwijl je overal die manier van aansluiten ziet.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Vergeet niet al de situaties waar er pas na de zonnepanelen plaatsing een ombouw naar 3fase is geweest.Annuk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:37:
[...] Is inderdaad ook niet norm-conform en officieel hoor je op een 3F aansluiting ook een passende 3F omvormer te plaatsen, of 3 dezelfde sets 1F die gelijktijdig dezelfde opwek ongeveer doen en elk op een fase.
Of waar er niet genoeg zonnepanelen zijn om een 3fase omvormer te kunnen gebruiken omdat die een hogere spanning en dus meer panelen nodig hebben.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ja, de huisinstallatie is niet voor niets verdeeld over meerdere 30mA aardlekschakelaars of aardlekautomaten...mjl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:17:
[...]
Kijk daar heb ik wat aande reden is (neem ik aan) dat het te gevoelig is voor een volledige huis installatie, 300mA was dan wel acceptabel? Of is het überhaupt geen goed idee?
300mA in een selectieve uitvoering (dat is niet iedere willekeurige 300mA aardlekbeveiliging) zou wel acceptabel zijn.
Helemaal zinloos is een 300mA (selectieve) hoofdaardlekschakelaar natuurlijk niet. Dit kan een nuttige extra beveiliging zijn wanneer een achterliggende 30mA aardlekschakelaar faalt. Zeker in een TT-stelsel met hoge aardverspreidingsweerstand, waar je van aardlekbeveiligingen afhankelijk bent voor foutbescherming, vind ik het eigenlijk geen slecht plan. Je bent dan namelijk voor foutbescherming geheel afhankelijk van één component die in de praktijk echt wel eens kan falen en door de gemiddelde eindgebruiker niet volgens fabrikantvoorschrift wordt getest...uaT schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:21:
Een hoofdschakelaar vervangen door een aardlekbeveiliging is zinloos, dat beveiligt alleen het aansluitsnoer naar de aardlekschakelaars. Neem dan een B25 krachtautomaat
Maar gebruikelijk is het in Nederland niet.
Ook niet, minstens 2 aardleks voor een huis. Een deel moet blijven functioneren, als dat kan.mjl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:17:
[...] Kijk daar heb ik wat aande reden is (neem ik aan) dat het te gevoelig is voor een volledige huis installatie, 300mA was dan wel acceptabel? Of is het überhaupt geen goed idee?
Annuk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:27:
[...]b@Juerd heeft het al uitgebreid uit de doeken gedaan natuurlijk, maar bekijk het eens even (in mijn ogen logisch), als dit namelijk zo zou zijn, zou iedere installateur toch zeggen ik plaats een batterij aan (CEE)WCD's en plug daar de rest v/d installatie in, dan hoeft alleen de groepenkast maar NEN1010 conform te zijn, want de rest valt er niet meer onder[...]
Dan zou ik persoonlijk eerder dus plaatsen wat @Xander zei of als je je HZ wilt beschermen een gewone B/C25 automaat.mjl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:17:
[...]
Kijk daar heb ik wat aande reden is (neem ik aan) dat het te gevoelig is voor een volledige huis installatie, 300mA was dan wel acceptabel? Of is het überhaupt geen goed idee?
Aardleks zitten er uberhaupt al tussen, het was meer dat ik de aardlek automaat over heb straks en dacht dat dit wellicht handig kon zijn, maar niet dusonetime schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:14:
[...]
Ook niet, minstens 2 aardleks voor een huis. Een deel moet blijven functioneren, als dat kan.
-------
Dat is dan inderdaad logischer, maar die heb ik niet "over dan blijft het even zoals het isAnnuk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:49:
[...]
Dan zou ik persoonlijk eerder dus plaatsen wat @Xander zei of als je je HZ wilt beschermen een gewone B/C25 automaat.
-------
Dat is interessant leesvoer, maar dit gaat zo te zien niet over de indeling in groepen. Ik kan er althans niets in vinden over wanneer het op een eigen groep zou moeten.Blihi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:51:
Die 800 Watt komt uit hoofdstuk 3 van de aansluitcode elektriciteit: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2026-4089.html
Hier staat simpelweg dat elke opwekinstallatie van minder dan 800 Watt per definitie aan alle eisen voldoet, ook als hij daar technisch niet aan voldoet.
Ter referentie van de toekomstige situatie; 3x25A hoofdaansluiting. In hoofd groepenkast bovenstaande beveiliging, en vanuit daar met 6mm2 (12m lengte) naar de onderverdeler in garage. Aldaar een hoofdschakelaar met daarachter een Alamat 3P+N B20A, 30mA voor een laadpaal, en een Alamat 3P+N B16A, 30mA voor WCD's verdeeld over de 3 fases. En wat vrije ruimte voor eventuele (beperkte) uitbreidingen.
Selectiviteit bij overstroom negeren (NB: het is verplicht volgens de Netcode) is ook gangbaar. Niet-selectieve aardlekbeveiliging is ook gangbaar. Al met al: 25 A 300 mA aardlekautomaat is heel normaal voor een distributiegroep, ook al is 't vrijwel niet selectief.
Zelf zou ik waarschijnlijk zijn gegaan voor 2 16 A krachtgroepen zonder onderverdeler: eentje voor de laadpaal, eentje voor wcd's. Lekker simpel, selectiviteitsvraagstuk niet aan de orde, goedkoper, overzichtelijker. Wel 2 kabels (die ik dan vanwege de beperkte lengte lekker goedkoop 2,5 mm² zou houden) ipv 1.
Vandaag laadpaal hier geplaatst, installateur opzich best netjes. Betreft een Shell Advanced Flex. Deze heeft load balancing middels CT klemmen.
Nu heb ik al 3 fase en heeft hij op 2 inkomende (voor de hoofdschakelaar) fase 2 CT klemmen geplaatst. Echter 1 CT is geplaatst na de hoofdschakelaar (wel bij de fase die nog niet had).
Iemand idee of dit wel helemaal goed gaat zo?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Kan indd beide, maar als er bovenop de HS een vertakking zit (oftewel een twin-huls) moeten wel beide afgaande draden van die fase door de CT-klem zitten, alleen dan kan er correct gemeten worden.Freakie1NL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:15:
Hopelijk niet offtopic.
Vandaag laadpaal hier geplaatst, installateur opzich best netjes. Betreft een Shell Advanced Flex. Deze heeft load balancing middels CT klemmen.
Nu heb ik al 3 fase en heeft hij op 2 inkomende (voor de hoofdschakelaar) fase 2 CT klemmen geplaatst. Echter 1 CT is geplaatst na de hoofdschakelaar (wel bij de fase die nog niet had).
Iemand idee of dit wel helemaal goed gaat zo? [Afbeelding]
Onder of boven de hoofdschakelaar maakt niet uit, daar loopt dezelfde stroom.Freakie1NL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:15:
Iemand idee of dit wel helemaal goed gaat zo? [Afbeelding]
Maar het lijkt er op dat de CT's niet in dezelfde richting zijn gemonteerd. Bij de CT op L3 onder de hoofdschakelaar zie je 2 gaatjes aan de bovenkant en een uitgaande draad aan de onderkant, bij de CT op L1 boven de hoofdschakelaar zitten de 2 gaatjes aan de onderkant en de draad aan de bovenkant. Dat gaat niet goedkomen. De stroomrichting maakt uit.
Ik kan op de foto niet zien hoe L2 zit of welke van L1/L3 goed zit. Staat er nergens een pijl op voor de stroomrichting?
Lijkt een beetje beun te zijn aangesloten.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Die zijn inderdaad beun aangesloten, maar niet door deze monteur. Was al zo toen wij hier kwamen wonen (2 maanden geleden). Staat al op de planning om zelf te verbeteren er is ook daar ook onder de laatste N een dubbele aftakking onder 1 klem geplaatst zonder dubbele huls. Gaat worden vervangen door mij.Jim423 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:02:
Ik zou ook even checken wat er onder die 3 2P aardlekschakelaars allemaal gebeurd.
Lijkt een beetje beun te zijn aangesloten.
@Xander dank zal dit z.s.m even nader bekijken.
Thanks voor de bevestiging. En ik bedoelde inderdaad overstroomJuerd schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:05:
@AR34 Je bedoelt overstroom, niet overspanning. Voor bescherming tegen overspanning gebruik je heel andere dingen.
Selectiviteit bij overstroom negeren (NB: het is verplicht volgens de Netcode) is ook gangbaar. Niet-selectieve aardlekbeveiliging is ook gangbaar. Al met al: 25 A 300 mA aardlekautomaat is heel normaal voor een distributiegroep, ook al is 't vrijwel niet selectief.
Zelf zou ik waarschijnlijk zijn gegaan voor 2 16 A krachtgroepen zonder onderverdeler: eentje voor de laadpaal, eentje voor wcd's. Lekker simpel, selectiviteitsvraagstuk niet aan de orde, goedkoper, overzichtelijker. Wel 2 kabels (die ik dan vanwege de beperkte lengte lekker goedkoop 2,5 mm² zou houden) ipv 1.
Twee krachtgroepen in de hoofdverdeler kan wel, maar heeft wel een aantal praktische bezwaren. O.a. minder ruimte beschikbaar in de toekomst, maar ook het kabeltrace wordt zo wat netter en overzichtelijker.
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Zou sws alles even nakijken, bij wat @eatme zegt, het lijkt erop dat die B20 Eaton rechtstreeks op de hoofdschakelaar is aangesloten, en de automaat links ervan klopt dat (nog) dat die voor de PV is?Freakie1NL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:04:
[...]
Die zijn inderdaad beun aangesloten, maar niet door deze monteur. Was al zo toen wij hier kwamen wonen (2 maanden geleden). Staat al op de planning om zelf te verbeteren er is ook daar ook onder de laatste N een dubbele aftakking onder 1 klem geplaatst zonder dubbele huls. Gaat worden vervangen door mij.
Die wil (moet) je namelijk als eigen aardlekautomaat.
Als de Eaton nu voor de PV is zou ik die mogelijk even updaten naar een aardlekautomaat.
In dat geval kan dat als extra beveiliging nuttig zijn maar de kans is groot dat dan bij een aardfout je hele huis zonder stroom zit.Xander schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:37:
Helemaal zinloos is een 300mA (selectieve) hoofdaardlekschakelaar natuurlijk niet. Dit kan een nuttige extra beveiliging zijn wanneer een achterliggende 30mA aardlekschakelaar faalt. Zeker in een TT-stelsel met hoge aardverspreidingsweerstand, waar je van aardlekbeveiligingen afhankelijk bent voor foutbescherming, vind ik het eigenlijk geen slecht plan. Je bent dan namelijk voor foutbescherming geheel afhankelijk van één component die in de praktijk echt wel eens kan falen en door de gemiddelde eindgebruiker niet volgens fabrikantvoorschrift wordt getest...
Maar gebruikelijk is het in Nederland niet.
Die Eaton is juist goed want dat is een distributiegroep voor een PV verdeler, die moderne rechtstreeks achter de hoofdschakelaar. Die andere PV zit ook op een PV verdeler maar is hiermee dus niet goed aangesloten.Annuk schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:52:
[...]
Zou sws alles even nakijken, bij wat @eatme zegt, het lijkt erop dat die B20 Eaton rechtstreeks op de hoofdschakelaar is aangesloten, en de automaat links ervan klopt dat (nog) dat die voor de PV is?
Die wil (moet) je namelijk als eigen aardlekautomaat.
Als de Eaton nu voor de PV is zou ik die mogelijk even updaten naar een aardlekautomaat.
Volgens mij staat hier enkel dat de kwaliteit van de geproduceerde sinus goed genoeg moet zijn en niet te veel harmonischen moet bevatten en zegt dit helemaal niets over het aan te sluiten vermogen.Blihi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Kortom dit is gewoon een eis aan de kwaliteit van een omvormers.
Als jouw interpretatie juist zou zijn kun je ook geen enkelfasige PV installatie op het net aansluiten en daar staan er toch heel erg veel van in Nederland.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Nou mijn 4 kW omnik 1 Fase staat gewoon dat terug te leveren. Dat kan wat verschuiving veroorzaken maar een groot probleem is het niet schijnbaar.Blihi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:53:
[...]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik zie niet wat daar beun aangesloten is hoor. Abb heeft dubbele aansluitklemmen dus dat mag gewoon zo.Freakie1NL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:04:
[...]
Die zijn inderdaad beun aangesloten, maar niet door deze monteur. Was al zo toen wij hier kwamen wonen (2 maanden geleden). Staat al op de planning om zelf te verbeteren er is ook daar ook onder de laatste N een dubbele aftakking onder 1 klem geplaatst zonder dubbele huls. Gaat worden vervangen door mij.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Daar hebben ze dus selectieve aardlekschakelaars voor. Die zou niet moeten uitschakelen bij een aardfout achter een 30mA aardlekschakelaar (tenzij deze laatste defect is natuurlijk).uaT schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:25:
[...]
In dat geval kan dat als extra beveiliging nuttig zijn maar de kans is groot dat dan bij een aardfout je hele huis zonder stroom zit.
Dit heeft mij aan het denken gezet, in een configuratie zoals in de post: zou -als de OSB helemaal links staat- zou het dan het meest logisch zijn om de hoofdschakelaar in het midden te hebben en een andere alamat rechts, of juist de hoofdschakelaar rechts en de alamat in het midden?P5ycho schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:30:
@AR34 misschien dat je hoofdschakelaar en overspanningsbeveiliging wilt omwisselen. De aarde uit de overspanningsbeveiliging moet zo ver mogelijk van de inkomende netspanning (en andere kabels) gehouden worden, zie handleiding. Dan is aan de zijkant de kast uitgaan misschien wat makkelijker dan in het midden.
Echter in het plafond zijn de spots via een 12V aansluiten aangesloten op een Trafo in het plafond. Na wat geknutsel krijg ik de Trafo er echter niet uit, hoe hard ik ook aan de bekabeling trek (ook niet zo hard want anders ben ik bang dat ik hem kapot trek).
/f/image/lEEa3ZE6pupnwPYdVFnqsF8y.png?f=fotoalbum_large)
Iemand tips om deze trafo toch nog boven water te krijgen?
Ik lees op internet dat het vastschroeven van een trafo hoogst ongebruikelijk is, maar begin nu toch bijna te twijjfelen.
Ben van mening dat je zelf even heel goed en logisch na moet denken wat kan en mag, allermooiste blijf ik vinden een 22x11 kastje (meestal 8 modules ruimte), met een HS + Net-overspanningsbeveiliging daarin, en daarboven pas je verdelerkast(en).FL_ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Dit heeft mij aan het denken gezet, in een configuratie zoals in de post: zou -als de OSB helemaal links staat- zou het dan het meest logisch zijn om de hoofdschakelaar in het midden te hebben en een andere alamat rechts, of juist de hoofdschakelaar rechts en de alamat in het midden?
Maar ik kan zo snel nog niet terug vinden wat @P5ycho hier claimt in jou quote, heb net de complete productpagina's en handleidingen nog door lopen spitten.
Side-note: als je niet met geïsoleerde bedrading werkt, maar met blank vertinde koperdraad zou ik persoonlijk wel zorgen dat dat niet door de kast heen slingert, maar gebruik je geïsoleerde (VDS)draad, dan zou ik het persoonlijk wel aandurven om dat door de kast heen te leggen, heb ze ook door monteurs ABB zelf geïnstalleerd zien worden en daar pakken ze namelijk dan de aarding boven van de aardrail van de kast zelf af, en niet nog los verbonden met het CAP, oftewel daar loopt ook gewoon de geïsoleerde draad door de kast heen.
Denk dat je alle spotjes en evt. een soort centraaldoos moet gaan zoeken, normaal gesproken wordt zo'n trafo ergens vlak bij een spotje gelegd zodat je deze eruit kunt halen en vervangen wanneer nodig.TheRealNiels schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:58:
Ik heb een klus vraagje; in ons nieuwe huis zou ik graag de spots in de aanbouw willen vervangen. Momenteel zijn het halogeen spotjes en zou ze graag naar LED willen vervangen met bijbehorende GU10 fitting (ivm Philips HUE spots).
Echter in het plafond zijn de spots via een 12V aansluiten aangesloten op een Trafo in het plafond. Na wat geknutsel krijg ik de Trafo er echter niet uit, hoe hard ik ook aan de bekabeling trek (ook niet zo hard want anders ben ik bang dat ik hem kapot trek).
[Afbeelding]
Iemand tips om deze trafo toch nog boven water te krijgen?
Ik lees op internet dat het vastschroeven van een trafo hoogst ongebruikelijk is, maar begin nu toch bijna te twijjfelen.
Maar als dit een verlaagd plafond is (waar het op lijkt) hoe denk je dan nieuwe bedrading/bekabeling bij je spotjes te krijgen? Ook dat moet je nog doen dan in deze he.
Thanks! Waar inderdaad dat het mooiste is als die in een kast van 8 posities zit, helaas is ook hier de ruimte beperkt.Annuk schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:54:
[...]
Ben van mening dat je zelf even heel goed en logisch na moet denken wat kan en mag, allermooiste blijf ik vinden een 22x11 kastje (meestal 8 modules ruimte), met een HS + Net-overspanningsbeveiliging daarin, en daarboven pas je verdelerkast(en).
Maar ik kan zo snel nog niet terug vinden wat @P5ycho hier claimt in jou quote, heb net de complete productpagina's en handleidingen nog door lopen spitten.
Side-note: als je niet met geïsoleerde bedrading werkt, maar met blank vertinde koperdraad zou ik persoonlijk wel zorgen dat dat niet door de kast heen slingert, maar gebruik je geïsoleerde (VDS)draad, dan zou ik het persoonlijk wel aandurven om dat door de kast heen te leggen, heb ze ook door monteurs ABB zelf geïnstalleerd zien worden en daar pakken ze namelijk dan de aarding boven van de aardrail van de kast zelf af, en niet nog los verbonden met het CAP, oftewel daar loopt ook gewoon de geïsoleerde draad door de kast heen.
Op dit moment is de OSB verbonden met een geisoleerd draad naar het aardrail in de kast zelf (OSB helemaal links, een alamat ernaast en daarnaast de HS), maar ik ben bezig met een paar wijzigingen, dus ik dacht: als er een voorkeurspositie bestaat, dan is dat altijd beter, echter was ik die zelf ook tot nu toe niet tegengekomen buiten de standaard regel om alles zo kort mogelijk te houden.
Wat ik persoonlijk trouwens ook een hele mooie en nette optie vind (je hebt een "dubbel retourpad"), is de aardrail v/d groepenkast rechtstreeks op de CAP, en de net-overspanningsbeveiliging ook op de CAP, maar dan met een twinhuls in de OSB en dan vanaf daar ook nog naar de aardrail in de groepenkast, als onverhoopt 1 van beide niet goed vast zit in de CAP heb je sowieso nog een pad via de andere.FL_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:44:
[...]
Thanks! Waar inderdaad dat het mooiste is als die in een kast van 8 posities zit, helaas is ook hier de ruimte beperkt.
Op dit moment is de OSB verbonden met een geisoleerd draad naar het aardrail in de kast zelf (OSB helemaal links, een alamat ernaast en daarnaast de HS), maar ik ben bezig met een paar wijzigingen, dus ik dacht: als er een voorkeurspositie bestaat, dan is dat altijd beter, echter was ik die zelf ook tot nu toe niet tegengekomen buiten de standaard regel om alles zo kort mogelijk te houden.
P.S. tipje om evt. even te checken of je ook (veel) potentiaal verschil hebt tussen je Nul en je aarding, hier moet je idealiter geen potentiaalverschil hebben, of hoogstens een paar volt (>10V).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NeozJJ6i27AGLoaab0iiuV7W.jpg?f=user_large)
Dat is wel een goed idee! Maar volgens mij loop ik dan tegen de bepereking aan dat de OSB van ABB maximaal 16mm2 mag verdragen, zal het vanavond nog even naslaan.Annuk schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:49:
[...]
Wat ik persoonlijk trouwens ook een hele mooie en nette optie vind (je hebt een "dubbel retourpad"), is de aardrail v/d groepenkast rechtstreeks op de CAP, en de net-overspanningsbeveiliging ook op de CAP, maar dan met een twinhuls in de OSB en dan vanaf daar ook nog naar de aardrail in de groepenkast, als onverhoopt 1 van beide niet goed vast zit in de CAP heb je sowieso nog een pad via de andere.
P.S. tipje om evt. even te checken of je ook (veel) potentiaal verschil hebt tussen je Nul en je aarding, hier moet je idealiter geen potentiaalverschil hebben, of hoogstens een paar volt (>10V).
Het toekomstige plan wordt om vanuit de kast met zo'n 'tuit' eruit een 16mm2 (geisoleerd) aarde direct naar het aardblok te laten lopen, dat scheelt toch weer een totale meter aan draad. Maar als er wel 20mm2 in kan, dan heeft 'redundancy' mijn voorkeur.
Potentiaal tussen de aarde en nul is hier 0V gelukkig.
Zo te zien makkelijk te repareren. daar zit gewoon een draaiknop op? Draai de stekker er af en kijk hoe je de 2 draadjes (+ en -) weer kunt bevestigen. Solderen (vermoedelijk) of misschien met schroefjes.carefree7 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:21:
Hallo! Ik heb een hanglamp voor buiten en heb per ongeluk de kabel doorgesneden. Ik vraag me af of dit te repareren is of dat ik de hele lamp weg moet gooien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom in de lieve vrede 16mm2?FL_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:07:
[...]
Dat is wel een goed idee! Maar volgens mij loop ik dan tegen de bepereking aan dat de OSB van ABB maximaal 16mm2 mag verdragen, zal het vanavond nog even naslaan.
Het toekomstige plan wordt om vanuit de kast met zo'n 'tuit' eruit een 16mm2 (geisoleerd) aarde direct naar het aardblok te laten lopen, dat scheelt toch weer een totale meter aan draad. Maar als er wel 20mm2 in kan, dan heeft 'redundancy' mijn voorkeur.
Potentiaal tussen de aarde en nul is hier 0V gelukkig.
Als je kast verder uitbedraad is met 6mm2 zou ik dat voor de aarding naar de OSB ook pakken of evt 10mm2, die kan je in een twin-huls met tang tot 16 als goed is nog net persen (als je redundant gaat aansluiten).
Dit is/lijkt zo'n standaard intratuin/action adaptertje met bijbehorende schroef-stekker voor buitengebruik.carefree7 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:21:
Hallo! Ik heb een hanglamp voor buiten en heb per ongeluk de kabel doorgesneden. Ik vraag me af of dit te repareren is of dat ik de hele lamp weg moet gooien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tenzij je de aangegoten stekker open gaat peuteren en proberen te solderen o.i.d. ben ik bang dat je de boel weg kan gooien.
Hooguit kan je kijken of je ergens een goedkoop snoertje ergens kan vinden oid met dezelfde stekker (de bajonet stekker die aan het draadje zit) en die op 5 a 10 cm van de stekker afknipt, dan heb je nog wat mogelijkheden om de boel netjes aan elkaar te freubelen.
Vandaag aan toegekomen, maar pfoe wat een uitdaging was dat.Annuk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:51:
[...]
Mijn shoppinglist in jou geval zou zijn:
• 3F+N Kamrail 3 modules voor verbinden van de hoofdschakelaar met de aardlekschakelaars
• 2x 6mm2 aansluitdraden van 265mm zwart 2x fase vanaf HS/Aardlekschakelaars naar je aardlekautomaat links boven
• 1x 6mm2 aansluitdraden van 265mm/185mm zwart 1x fase vanaf je HS/Aardlekschakelaars naar je aardlekautomatEN links boven (de 3F + de 1F)
• 1x 6mm2 aansluitdraden van 265mm/185mm blauw idem met bovenstaande maar dan voor de nul
• 6x 6mm2 aansluitdraad zwart 175mm afgaande fases vanaf je aardlekschakelaars naar de eindgroepen
• 2x 6mm2 aansluitdraad blauw 175mm idem met hierboven maar dan voor de nul
• 1x C20 30mA aardlekautomaat 1 module breed ter vervanging van je Emat gevalletje
De 175mm kabeltjes waren te kort en het waren er volgens mij te weinig, (of ik had meer splitsingen nodig?) dus heb wat moeten improviseren (of alles weer volgens het oude terugbouwen).
Vanaf de linker ALS (ingang) dus zoals gezegd direct naar de 3F en 1F automaten (hier nog niet vast, met de kam ervoor zie je ze niet).
:strip_exif()/f/image/jODbiT0e2AHP6ZhrvRGuHD4b.jpg?f=fotoalbum_large)
De 175mm waren te kort om van de groep naar onderkant ALS, maar naar de verbindingsblokjes ging net.
Dan dus van de linker ALS naar de blokjes en van daar verder naar de eerste groepen, deels met hergebruikte kabels.
Maar ik had volgens mij ook tekort gekomen, want moest van 2 ALS naar 8 groepen, al snap ik niet zo goed hoe de 2 rechter groepen in de oude situatie nu via een aardlek gingen.., volgens mij zaten ze direct aan de hoofdschakelaar (ingang ALS), die heb ik nu dus via de blokjes aan de linker ALS uitgang gezet.
Tevens de nieuwe ABB aardlekautomaat (toch B20, en op zolder een nieuwe B16 automaat) voor de zonnepanelen op de blokjes aan de linker ALS, dubbel aardlek nu, dus dat moet ik nog aanpassen volgens mij (aan de bovenkant HS/ALS).
De rechter ALS wel gewoon gelijk naar de 3 groepen, met hergebruikte langere kabeltjes.
:strip_exif()/f/image/x6NX92usyW9BeCllVDd5rX7A.jpg?f=fotoalbum_large)
Anyway, het huis heeft weer stroom, incl de nieuwe laadpaal. En de fasen zijn meer in balans wat betreft PV en laden.
Ik moet alleen nog dubbelchecken welke groepen en apparaten nu precies op welke ALS zitten, om overbelasting te voorkomen. En dus de zonnepanelen aan de bovenkant ALS/HS ipv erna.
[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 20-03-2026 23:00 ]
@carefree7 Ik moest meteen aan kerstlampjes denken. Daar kun je prima vervangen snoeren voor krijgen. https://www.123led.nl/123...6HWHCa-MKKrsaAgUXEALw_wcB (enkel de helft nodig). Dan alleen nog iets om de kabels te verbinden. Daar heb ik zelf een keer zoiets voor besteld https://www.into-led.com/...bR4fU0IouioAaAgIsEALw_wcBAnnuk schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:32:
[...]
Dit is/lijkt zo'n standaard intratuin/action adaptertje met bijbehorende schroef-stekker voor buitengebruik.
Tenzij je de aangegoten stekker open gaat peuteren en proberen te solderen o.i.d. ben ik bang dat je de boel weg kan gooien.
Hooguit kan je kijken of je ergens een goedkoop snoertje ergens kan vinden oid met dezelfde stekker (de bajonet stekker die aan het draadje zit) en die op 5 a 10 cm van de stekker afknipt, dan heb je nog wat mogelijkheden om de boel netjes aan elkaar te freubelen.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Haha, ik houd er altijd wel van als zaken een beetje overdimensioneerd zijn, mijn kast is zelf in principe uitbedraad met 10mm2, en persen kan ik tot 2x10mm2, dus dat komt sowieso wel goed.Annuk schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:46:
[...]
Waarom in de lieve vrede 16mm2?
Als je kast verder uitbedraad is met 6mm2 zou ik dat voor de aarding naar de OSB ook pakken of evt 10mm2, die kan je in een twin-huls met tang tot 16 als goed is nog net persen (als je redundant gaat aansluiten).
De grap is, op de website van Sander staat dat de maximale aansluiting 16mm2 is, maar in de specificaties van ABB zelf zie ik tot 25mm2 staan, dus dan zie ik meer heil in het dubbel aansluiten met redundancy dan in de maximale grootte pakken (ik zal vanavond nog wel even een twinhuls 2x10 erin stoppen om te kijken of het daadwerkelijk ook past):
/f/image/sanRVcDC0hRafaU5vrOW8Dyp.png?f=fotoalbum_large)
Als het past, vind ik het wel weer een geniaal idee! Laat toch weer de kracht van de Tweakers-community zien!
Rest alleen nog de vraag, HS in het midden of juist niet
(Maar daar heb ik anders nog wel wat tijd over om goed over na te denken)
Zou persoonlijk zorgen denk ik dat de OSB uiterst links of rechts zit, waarbij de rechtse optie denk ik het mooiste is met oog op de aarding, zeker als je ook nog redundant gaat aansluiten kan je de aarde-draad mooi langs de zijkant van de kast doen.FL_ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:48:
[...]
Haha, ik houd er altijd wel van als zaken een beetje overdimensioneerd zijn, mijn kast is zelf in principe uitbedraad met 10mm2, en persen kan ik tot 2x10mm2, dus dat komt sowieso wel goed.
De grap is, op de website van Sander staat dat de maximale aansluiting 16mm2 is, maar in de specificaties van ABB zelf zie ik tot 25mm2 staan, dus dan zie ik meer heil in het dubbel aansluiten met redundancy dan in de maximale grootte pakken (ik zal vanavond nog wel even een twinhuls 2x10 erin stoppen om te kijken of het daadwerkelijk ook past):
[Afbeelding]
Als het past, vind ik het wel weer een geniaal idee! Laat toch weer de kracht van de Tweakers-community zien!
Rest alleen nog de vraag, HS in het midden of juist niet
(Maar daar heb ik anders nog wel wat tijd over om goed over na te denken)
En als het niet hoeft in ieder geval zo min mogelijk kruisen met je bedrading.
Maar in principe kan en mag "alles" mits je maar alles met geïsoleerde bedrading uitvoert.
Om in de toekomst te voorkomen dat ik weer wat moet openbreken, wat is handig om te doen? Ik heb beperkt de ruimte (in elk geval 2cm, wellicht 4cm). Ik zou natuurlijk wel een 5x2.5mm YMvK kunnen aanbrengen met wat extra meters achter het gips? Of is een mantelbuis handiger (welk formaat). Of toch meerdere 19mm buizen?
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Een aantal 19mm mantelbuizen zijn denk ik altijd handiger. Geeft je veel flexibiliteit naar de toekomst toe. Heb dit ook gedaan toen ik mijn zolder aan het verbouwen was. Direct 4x 19mm mantelbuis van meterkast naar zolder. 1 daarvan is nu gebruikt voor een wifi access point.inquestos schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:02:
Komende week wordt hier er een trap geplaatst in de keuken. In de toekomst zou ik de keuken willen vernieuwen. De logische route voor elektra gaat achter de trap langs, dus nu al handig om daar iets aan te brengen. Helaas heb ik nu geen toegang tot het hele traject.
Om in de toekomst te voorkomen dat ik weer wat moet openbreken, wat is handig om te doen? Ik heb beperkt de ruimte (in elk geval 2cm, wellicht 4cm). Ik zou natuurlijk wel een 5x2.5mm YMvK kunnen aanbrengen met wat extra meters achter het gips? Of is een mantelbuis handiger (welk formaat). Of toch meerdere 19mm buizen?
Zou wel alles goed fotograferen. En zou de buizen ook labelen/nummeren. Dan weet je precies waar je uit zou moeten komen bij het invoeren.
[ Voor 6% gewijzigd door AR34 op 22-03-2026 09:02 ]
Ik hoop dat ik hier bij het juiste topic ben, stuur mij gerust door als het niet zo is.
Ik heb een theorie die ik wil checken hier.
Eerst even uitleg, de situatie in de meterkast.
Momenteel heb ik een 3-fase aansluiting en een laadpaal met loadbalancing via de P1 meter. Ik heb twee systemen met zonnepanelen. Een oudere, met een centrale omvormer, en een nieuwere met micro omvormers.
Het oude systeem valt sinds vorig jaar uit, vermoedelijk vanwege te hoge netspanning. Er zijn hier werkzaamheden geweest, verzwaring, maar helaas helpt dat niet. Vandaag is het "uitvallen" weer begonnen.
Nu heb ik twee elektrische auto's en kan ik vrij veel thuisladen. De laadpaal haalt de stroom van de fase 1. De oude omvormer zit op fase 3. Oftewel, bij fase 1 zie ik levering en bij fase 3 teruglevering:
:strip_exif()/f/image/Jr6ZWPIkYpdEJgOvRKmxLoC1.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik het idee om in de meterkast bij de automaat van de laadpaal de aansluiting om te wisselen. Op die manier gebeurt alles bij fase 3, zodoende is daar de spanning lager en klapt de omvormer er niet uit.
Mijn vraag is, werkt dit? Of is er dan eerst onderzoek nodig naar de oorzaak van het uitvallen van de omvormer?
Alvast bedankt voor het meedenken.
De spanning wordt voornamelijk bepaalt door het net en wat jij er aan belasting bijzet zal een volkomen verwaarloosbare invloed hebben.
Alleen als je autolader vlak bij de PV omvormer zou zitten kun je de kabelverliezen compenseren van een paar volt, maar dat is zelden het geval, de autolader zit meestal veel dichter bij de meterkast.
Maar als dat oude PV systeem al bij 239V uitvalt zit daar je probleem.
Een PV hoort pas uit te vallen als er gemiddeld over 10 minuten de spanning hoger is dan 253V.
Dus ofwel schakelt hij veel te vroeg uit, ofwel je hebt hem aangesloten met erg lange te dunne bekabeling waardoor je veel spanningsverlies hebt in de kabel en de PV omvormer naar een te hoge spanning moet gaan om z'n vermogen kwijt te kunnen.
Sommige PV omvormers zijn instelbaar bij welke spanning ze uitschakelen.
Off topic:
Waarom heb je geen 3 fasen lader voor je auto, nu heb je een beperking op de laadsnelheid omdat je maar via 1 fase laad
[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 22-03-2026 15:12 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Het kan best net zorgen voor een paar volt minder waardoor de omvormer niet uit valtBen(V) schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:52:
Heeft waarschijnlijk geen invloed.
De spanning wordt voornamelijk bepaalt door het net en wat jij er aan belasting bijzet zal een volkomen verwaarloosbare invloed hebben.
Alleen als je autolader vlak bij de PV omvormer zou zitten kun je de kabelverliezen compenseren van een paar volt, maar dat is zelden het geval, de autolader zit meestal veel dichter bij de meterkast.
Maar als dat oude PV systeem al bij 239V uitvalt zit daar je probleem.
Een PV hoort pas uit te vallen als er gemiddeld over 10 minuten de spanning hoger is dan 253V.
Sommige PV omvormers zijn instelbaar bij welke spanning ze uitschakelen.
Off topic:
Waarom heb je geen 3 fasen lader voor je auto, nu heb je een beperking op de laadsnelheid omdat je maar via 1 fase laad
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Alleen kabel verliezen in huis kun je compenseren, maar met twee verschillende paden naar de meterkast werkt dat niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 22-03-2026 15:02 ]
Waarom de theorie? Wanneer ik de Quooker aanzet (fase 3) zie ik gelijk de netspanning via de p1 dalen. Schakelt deze weer uit, plop, spanning weer omhoog. En de netspanning zit vaak rond de 252 hier.
Omvormer is wel een "oud" beestje, 2012 geloof, vorige bewoners hebben die geplaatst. Geen idee van kabels naar de meterkast. Wel een eind, omvormer staat op zolder.
Panelen zijn nog goed, zou ik dan beter de omvormer kunnen vervangen?
Toen ik gisteren een apparaat van 1,5kW aan zette zag ik bij de SolarEdge omvormer de netspanning met 2V zakken. En hetzelfde zie ik vandaag met de afwasmachine die 2x 2kW heeft "verbruikt", ook daarbij in de netspanning zoals door de SolarEdge omvormer gerapporteerd direct terug te zien. En IIRC heb ik voorgaande jaren soortgelijke effecten gezien in de zomer. PV die klappert op de netspanning (en dan echt vaak, soms dat die alweer uitvalt tijdens het opstarten en dus binnen een minuut of zo na de vorige keer), maar als bv dan de afwasmachine aan het warmen was bleef de PV gedurende die tijd (~30 minuten) wel aan.Ben(V) schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:01:
Nee dat kan niet, je zou dan zoveel vermogen uit het net moeten trekken dat de netspanning daardoor omlaag gaat, dat lukt echt niet met een autolader.
Dus nee, het is geen enorm groot verschil, maar het helpt wel iets en kan wel het verschil maken.
Grootste kans zal zijn dat de kabels te dun zijn. Niet een stukje "bloot" liggen? Bij mij gaat het om YMVK (XMVK? ben geen kenner) kabel waarbij op de zolder wat stukken zonder buis zijn waarvan ik kon aflezen om wat voor kabel het ging. Dat was al een 4mm2 kabel en dus eigenlijk "goed genoeg" (voor een 3kW omvormer). Mogelijk dat het bij jou maar om een 2,5mm2 kabel gaat? En dat is wel min, zeker over grotere afstanden (bg => zolder).Mike85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:12:
Omvormer is wel een "oud" beestje, 2012 geloof, vorige bewoners hebben die geplaatst. Geen idee van kabels naar de meterkast. Wel een eind, omvormer staat op zolder.
Panelen zijn nog goed, zou ik dan beter de omvormer kunnen vervangen?
En zelf zie (/zag, dit jaar nog niet) ik met de PV uit overdag ook in de meterkast een netspanning van tegen de 250V (~249V etc). Waardoor het vervangen van kabels een beetje gerommel in de marge is naar mijn idee. Ja, het zal iets helpen, maar het hele traject laten vervangen is ook nogal een klus, zeker gezien dikker (6mm2?) ook al weer wat slechter te verwerken zijn en niet echt "standaard" (lees: denk niet dat die door de bestaande buizen gaat?).
Helaas heb ik dan weer geen DSMR5 meter dus kan ik de spanning in de meterkast niet monitoren. Beste wat ik kan doen is met de multimeter in een stopcontact in de meterkast.
En een PV omvormer die klappert is gewoon defect, hij hoort pas uit te schakelen als er gemiddeld over 10 minuten meer dan 253 V is en pas weer in te schakelen als dat gemiddeld over 10 minuten weer lager is dan 253 V.
Dus klapperen kan helemaal niet.
Als zulke kleine vermogens echt de netspanning zouden beïnvloeden zou dat samen met zulke invloeden van je buren de boel echt in elkaar laten klappen als je pech hebt.
Het oplopen van de spanning bij veel zon komt echt niet door de zonnepanelen van een enkel huis, pas bij de optelsom van veel huizen met panelen loopt de boel op.
En omgekeerd met belastingen is dat precies zo.
@Ben(V) Ga nu zelf eens meten; want zelfs de net impedantie heeft uiteindelijk invloed; de weerstand van de kabel naar het trafo huisje is ook niet nul.
Bij mijn weten is het bij +10% (253V dus) toch echt (zo goed als) meteen uitschakelen. Als in, binnen een (paar?) seconden, en niet pas na 10 minuten. Daarnaast valt die ook uit als die ik meen 10 minuten boven de 250V meet, ook als die dus niet op 253V komt. En in al die jaren dat ik daarover meelees of zelf schrijf in zowel dit topic als het SolarEdge topic is daar wel wat verbazing over. Dat lijken andere merken / modellen niet te doen (dit is ook alweer een 10 jaar oude installatie), en daar schijnt dan dus ook geen verplichting voor te zijn (anders zouden andere merken het wel ook doen).Ben(V) schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:22:
En een PV omvormer die klappert is gewoon defect, hij hoort pas uit te schakelen als er gemiddeld over 10 minuten meer dan 253 V is en pas weer in te schakelen als dat gemiddeld over 10 minuten weer lager is dan 253 V.
Bewust selectieve quote, maar BG -> zolder is bij een gemiddeld NL-huis een keer 3 meter één kant op dan 2 verdiepingen omhoog. Dat is een keer 4,5m in hoogte (begint vanaf 1,5m met 2,7m per verdieping) dan heb je het over ballpark 8 tot 12 meter aan kabel.RobertMe schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:21:
[...]
Dat was al een 4mm2 kabel en dus eigenlijk "goed genoeg" (voor een 3kW omvormer). Mogelijk dat het bij jou maar om een 2,5mm2 kabel gaat? En dat is wel min, zeker over grotere afstanden (bg => zolder).
[...]
Als ik zo snel even een online calculator erbij pak zal je met 12m en 21A (5 kW omvormer) op 2,5V spanningsval zitten met 4mm2 en met 2,5mm2 is dat 4V. Dit zijn nou niet de verschillen die zouden moeten uitmaken. Als het hierop misgaat is het met de buurt klagen bij de netbeheerder want dan kun je wel 16mm2 gaan leggen om als laatste van de buurt je PV-systeem uit te laten schakelen. Dat is echt geen doen meer.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Die net impedantie is zo laag dat het vermogen dat jij erbij zet echt geen invloed heeft.
Als dat wel het geval zou zijn zou de netspanning continue sterk variëren en die echt behoorlijk stabiel in de tijd.
Alleen de kabels in je huis hebben zoveel weestand dat die vermogens daar invloed op hebben, dus waar je meet en waar de belasting/levering zit heeft invloed.
@onetime Die watts die je ergens verbruikt hebben enkel enige invloed als die dicht bij de Omvormer zitten, als die op een andere groep zit dus echt niet.
@RobertMe Nee dat is echt 10 minuten 253V gemiddeld, er is ook nog een hogere waarde waarbij ze meteen moeten uitschakelen maar die weet ik zo niet uit m'n hoofd
Heb je het niet toevallig over België? Daarvan heb ik wel eens opgevangen dat die andere limieten hebben, hoger dus. En ik meen dan ook bij +10% / 253V over langere tijd uitvallen, of pas bij iets van in de 260V onmiddellijk uitvallen.Ben(V) schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:32:
@RobertMe Nee dat is echt 10 minuten 253V gemiddeld, er is ook nog een hogere waarde waarbij ze meteen moeten uitschakelen maar die weet ik zo niet uit m'n hoofd
Dus volgens mij heb jij het hier over boekenwijsheid met kabels van 0Ω. Hou hier alsjeblieft mee op.
Ik zit enorm te knoeien met een wisselschakeling.
Probleem is als volgt: als ik schakelaar A in positie 1 heb staan kan ik bij schakelaar B het licht aan en uit zetten. Heb ik schakelaar A in positie 2 staan dan kan ik niks met schakelaar B.
Nu heb ik met 100% zekerheid de "lampdraad" geïdentificeerd middels het apart voeden van de lampdraad.
Heb schakelaar A zoals bijgevoegde foto aangesloten. Nu is dit een nieuwe gira en vind ik het schema wat minder voor de hand als de "oude" gira modellen.
Schakelaar B heb ik de lampdraad op de L aangesloten en de 2 wissel draden op de andere zijde.
Wat doe ik verkeerd?
Op de foto staat een dubbel polige aan-uit schakelaar, geen wisselschakelaar.
En duidelijk, verkeerde schakelaar dus..
De kabel is vrijwel nergens zichtbaar, dus kan niks aflezen, maar ik kon wel de dikte meten, 10 mm. Maar geen idee hoeveel mm2 kern dat is...
Dat zal waarschijnlijk 3G2,5 mm² zijn.Mike85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:13:
Hmm, post weg, nieuwe poging...
De kabel is vrijwel nergens zichtbaar, dus kan niks aflezen, maar ik kon wel de dikte meten, 10 mm. Maar geen idee hoeveel mm2 kern dat is...
Dat is omdat de omvormer de spanning moet opdrijven met de spanningsval om de stroom de juiste kant op te duwen.Mike85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:20:
Overigens zie ik ook dat de p1 meter een lagere netspanning weergeeft dan de omvormer. Geen groot verschil, 1-2 Volt. Maar hij geeft dus wel 253V aan, terwijl de P1 vandaag max 252.0 aangeeft.
Een verschil van 2 V bij 2,5 mm² zou bijvoorbeeld kunnen komen door een stroom van 10 A en een kabel van 13 meter lang. Maar het is nog keurig binnen de 1%-vuistregel.
Het beïnvloedt natuurlijk niet de hele netspanning, maar wel de spanning die je meet in je groepenkast, en dat is ook de spanning waar je omvormer op besluit uit te schakelen of niet.Ben(V) schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:22:
Dat is afhankelijk van waar je de netspanning meet, wat je meet zijn de kabelverliezen.
Als zulke kleine vermogens echt de netspanning zouden beïnvloeden zou dat samen met zulke invloeden van je buren de boel echt in elkaar laten klappen als je pech hebt.
Het oplopen van de spanning bij veel zon komt echt niet door de zonnepanelen van een enkel huis, pas bij de optelsom van veel huizen met panelen loopt de boel op.
En omgekeerd met belastingen is dat precies zo.
De spanning aan de klemmen zou je best nog kunnen verlagen door een grote verbruiker op dezelfde kabel aan te sluiten (zoals een laadpaal), maar als die grote verbruiker vanaf de meterkast op z'n eigen kabel zit, dan is het effect al heel veel kleiner. Zo klein, dat het effect in de praktijk nihil is.
Maar hoe verklaar je dan dat de spanning van bijvoorbeeld 251V naar 248V gaat op fase 3, wanneer de Quooker á 2kW aan gaat?Out.of.Control schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:53:
@Makrolon Nou nee, de omvormer besluit dat op basis van de spanning aan z'n klemmen. En dat is wat anders dan de spanning in de meterkast.
De spanning aan de klemmen zou je best nog kunnen verlagen door een grote verbruiker op dezelfde kabel aan te sluiten (zoals een laadpaal), maar als die grote verbruiker vanaf de meterkast op z'n eigen kabel zit, dan is het effect al heel veel kleiner. Zo klein, dat het effect in de praktijk nihil is.
Als ik (net getest) een 2kW waterkoker aan zet, is dat niet te zien aan de spanning in de meterkast.
Daar kan ik weinig aan doen? Aankaarten bij Enexis? Mijn ervaring is dat je daar ook niet verder komt...Out.of.Control schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:51:
Dan zit je ofwel op een lange en/of hele dunne distributiekabel aangesloten of er is iets anders aan de hand, want dit is niet gebruikelijk.
Als ik (net getest) een 2kW waterkoker aan zet, is dat niet te zien aan de spanning in de meterkast.
Dat is afgelopen jaar gedaan... huizen zijn uit 2011, maar de huizen aan de overzijde van de straat zijn dan weer veel ouder.Out.of.Control schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:38:
Daar kun je zelf inderdaad niets aan doen. In welke periode zijn de huizen in je straat gebouwd? Dat zegt iets over de leeftijd van de kabels in de straat. De komende jaren gaan er nog heel wat straten open om oude kabels te vervangen door dikkere kabels, maar ik denk niet dat je invloed kunt uitoefenen op de planning daarvan.
Kabel is dus zwaarder en zou nu geen probleem meer moeten zijn, werd gezegd...
Net nog even gekeken. 231V, Q aan, 229V, Q uit, terug naar 231V.
Nou oke, spanning in de omvormer dan. Ook die spanning gaat mee naar beneden als de spanning in je meterkast daalt.Out.of.Control schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:53:
@Makrolon Nou nee, de omvormer besluit dat op basis van de spanning aan z'n klemmen. En dat is wat anders dan de spanning in de meterkast.
Maar nu dreigt t weer een beetje gemierenneuk te worden op keuze van woorden, daar heb ik geen zin in. Feit is dat je de spanning aan je omvormer prima met een paar volt kan verlagen door een auto aan het laden te zetten en dat dat net het verschil kan maken tussen wel en niet uitschakelen van de omvormer.
Dat is gewoon prima. Ik zie dit ook met een kachel van 3kW en de 10kV trafo staat in de kelder van de (nieuwbouw)flat dus een lange kabel naar de groepenkast zal het niet zijnMike85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:43:
[...]
Dat is afgelopen jaar gedaan... huizen zijn uit 2011, maar de huizen aan de overzijde van de straat zijn dan weer veel ouder.
Kabel is dus zwaarder en zou nu geen probleem meer moeten zijn, werd gezegd...
Net nog even gekeken. 231V, Q aan, 229V, Q uit, terug naar 231V.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
De netspanning behoorlijk stabiel in de tijd??Ben(V) schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:32:
zou de netspanning continue sterk variëren en die echt behoorlijk stabiel in de tijd.
Wat een zwets!
Ik weet niet in wat voor soort super-omgeving jij woont met een eigen kerncentrale in je achtertuin, maar hier bij mij ziet de netspanning bijvoorbeeld over een periode van twee dagen zo uit:
:strip_exif()/f/image/Se5Z1Iul7IhS0aSqpft5Kj7M.jpg?f=fotoalbum_large)
Die varieert dus tussen de 231V en 250V, binnen twee dagen meerdere malen.
En dit is gemeten *IN de groepenkast*, volledig onafhankelijk van de bekabeling in huis.
Noem je dit “behoorlijk stabiel in de tijd”?
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Daar horen ze op gebouw en ingesteld te zijn normaal gesproken, ken nog wel veel extremere metingen van rechtstreeks op een 10kV/400V trafo.onetime schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:16:
@leonbong Maar niet bepaald stabiel als het gaat om teruglevering van een solar omvormer.
Hoe normaal is minder dan 220V? Vooral in de winter af en toe dat "aan de keukentafel" de led spotjes (flink opvallend) flikkeren. Kijk ik dan naar de netspanning bij de PV (geen netspanning op DSMR4) dan zit die dus onder de 220V. Dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling? (Maar vast toegestaan want ik meen +/-10% van 230V dus zelfs 207V valt daar nog binnen).
Maar wel geïnteresseerd wat je op de 10kV hebt gezien...
Pieken van indd 253-256V met dalen naar de 200V als er bewolking langs komtonetime schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:43:
@Annuk Dit is het eindje van een discussie die halverwege? de vorige pagina (73) begon.
Maar wel geïnteresseerd wat je op de 10kV hebt gezien...
En ook stromen die hoger zijn dan horen en een trafo goed aan kan met gevolg dat de zekeringen knappen en het "bluszand" in de zekeringen verglaasd is.
Sterker nog: De kortsluitspanning van een distributietransformator (10 kV -> 400 V) is typisch 4%. Dat wil zeggen: bij volle belasting zakt de uitgangsspanning met 4% van nominaal (t.o.v. nullast), bijvoorbeeld van 235,0 V naar 225,8 V. De kortsluitspanning is dus een maat voor de impedantie.Ben(V) schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:32:
@onetime
Die net impedantie is zo laag dat het vermogen dat jij erbij zet echt geen invloed heeft.
Als dat wel het geval zou zijn zou de netspanning continue sterk variëren en die echt behoorlijk stabiel in de tijd.
Als je een wijktransformator van 400 kVA hebt, best een typische maat, heeft die een nominale stroom van 580 A. Als je een 16A-autolader inschakelt, zakt de spanning dus met 16 A / 580 A * 230 V * 0,04 = 0,25 V. Die 16 A heeft dus best een meetbaar effect op de spanning van de wijktrafo.
Daar komt de straatkabel natuurlijk nog bij. 100 meter x 50 mm2 Cu geeft ook weer 34 mOhm weerstand, dus daarover heb je ook 0,5 V spanningsval per ader bij 16 A.