@ocf81 Misschien is het simpeler om naar 1x 35 / 40A te gaan als dat mogelijk is, anders lijkt 3x 25A nodig voor wat je allemaal beschrijft. Anders grote kans dat de hoofdzekering er uit gaat.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

onetime schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:23:
@ocf81 Misschien is het simpeler om naar 1x 35 / 40A te gaan als dat mogelijk is, anders lijkt 3x 25A nodig voor wat je allemaal beschrijft. Anders grote kans dat de hoofdzekering er uit gaat.
X wordt, als ik het goed heb begrepen, in zijn geheel niet meer aangeboden door Stedin.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 22-06-2026 16:35 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!


  • remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:03
Ik ben op zoek naar een smalle opbouwschakelaar voor onze zonwering. Tijdens de renovatie kwamen we erachter dat de bestaande schakelaar zonder basisplaat in de muur was geschroefd. Dit wil ik nu dus verbeteren. Echter is de beschikbare breedte om dit mooi te doen minder dan 60 mm. Hierdoor vallen de gebruikelijke smalle schakelaars (Peha Compacta, Berker Integro Flow) af. De zeer smalle Legrand Oteo heeft dan weer alleen een normale schakelaar. Weet iemand of er een smalle opbouwschakelaar bestaat die in onze situatie past?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XhT3xVEVg7hQJwjtkd9jy8r_Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPr6pyCg3C40vqohpVsWMHGR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2YcpaxxbAtRmuzThv2G8KAhBcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Oylxwydsezp3zbwiASxdPYu.jpg?f=fotoalbum_large

  • plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:49
remcovp schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:59:
Ik ben op zoek naar een smalle opbouwschakelaar voor onze zonwering. Tijdens de renovatie kwamen we erachter dat de bestaande schakelaar zonder basisplaat in de muur was geschroefd. Dit wil ik nu dus verbeteren. Echter is de beschikbare breedte om dit mooi te doen minder dan 60 mm. Hierdoor vallen de gebruikelijke smalle schakelaars (Peha Compacta, Berker Integro Flow) af. De zeer smalle Legrand Oteo heeft dan weer alleen een normale schakelaar. Weet iemand of er een smalle opbouwschakelaar bestaat die in onze situatie past?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen tip over schakelmateriaal maar wellicht niet overwogen. Je kunt overwegen de schakelaar ook op de muur links te doen en dan is de breedte geen beperking?

  • Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-06 20:53
https://www.zonnerij.nl/inis-keo-opbouw-auto-nulpunt.html


Afbeeldingslocatie: https://www.zonnerij.nl/media/catalog/product/cache/331e177187ff0e1616cbf15b15377928/s/o/somfy-opbouwdrukschakelaar.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Truffeltje op 22-06-2026 17:10 ]


  • remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:03
plag schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Geen tip over schakelmateriaal maar wellicht niet overwogen. Je kunt overwegen de schakelaar ook op de muur links te doen en dan is de breedte geen beperking?
Bij deze locatie zou dat kunnen, maar bij het andere raam kan dat niet

  • remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:03
remcovp schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:43:
[...]

Is deze geschikt voor 230V? Staan erg weinig details bij
Yes deze zijn voor 230V.

Andere optie zou nog kunnen zijn mits je dat wilt iets met een smart module. B.v. in een doosje net boven het raam

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 16:42

timovd

Voorsprong door techniek

plag schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Geen tip over schakelmateriaal maar wellicht niet overwogen. Je kunt overwegen de schakelaar ook op de muur links te doen en dan is de breedte geen beperking?
en dan gelijk inbouw. Heb ik destijds ook gedaan voordat de stucadoor langskwam en ik heb ze ook gekoppeld aan Home Assistant.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

remcovp schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:59:
[...]
Echter is de beschikbare breedte om dit mooi te doen minder dan 60 mm. Hierdoor vallen de gebruikelijke smalle schakelaars (Peha Compacta, Berker Integro Flow) af. [...]
Een Berker Integro Flow opbouwdoosje is 59,5 mm breed. Dat zou dan toch net moeten passen?

  • sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:58
Hoe doen jullie dat eigenlijk met selectiviteit?

Ik ben aan het kijken of een extra meterkast in de garage niet handiger is om daar uiteindelijk 3 thuisaccu's op aan te sluiten (te beginnen met 2 units).

Ik heb vorige zomer een voorbereiding gemaakt van een aantal mantelbuizen waar wel kabels doorheen zijn gegaan, maar aan twee kanten nog niet is aangesloten;
  • Buis A 5x6mm2 die net voor de garage omhoog komt voor een laadpaal
  • Buis B internetkabel op dezelfde plek
  • Buis C 2x 18 meter 3x2.5mm naar het garage dak voor split airco's
  • Buis D 2x 10 meter 3x2.5mm afgemonteerd naast de plek voor de laadpaal voor toekomstig buiten WCD (hogedruk reiniger) en reserve groep (voor de tuin oid)
Toen had ik nog niet gedacht aan thuisaccu's :X . Ik overweeg Buis C met daarin 2x 18 meter naar het garage dak leeg te halen. Deze buis kan ik dan hergebruiken voor een 5x6mm naar een verdeler in de garage. Vervolgens weer terug naar buiten en dan het dak op naar de airco's. Totale kabellengte verandert dan niet noemenswaardig. Hierop kan ik dan ook B20's plaatsen op de thuisbatterijen op aan te sluiten.

Echter als ik dan fase ga tellen kun je 3500W met een accu laden (Anker Max AC) én een airco kan 1100W vragen dan zit je op 4600W op een fase. Zo ver mijn beperkte kennis rijkt is een B20 in de hoofdmeterkast die deze kabel beschermt dan krap. Maar de hoofdaansluiting is 3x 25A dus hoger dan een B20 zou mogelijk betekenen dat bij problemen het hele huis eruit klapt.

Alternatief is elke mogelijke accu een eigen kabel (=3) maar dat past niet meer tenzij ik internet opoffer en als ik die later nodig heb dan moet de hele tuin weer open en ik heb onderhand geen plek meer om naar buiten te boren in de meterkast :+ .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

sdk1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:58:
Hoe doen jullie dat eigenlijk met selectiviteit?
Mooi meegenomen waar mogelijk, maar niet heilig. Een beetje selectiviteit is beter dan helemaal geen selectiviteit, maar voor een distributiegroep is het vaak de moeite niet waard: als het allemaal rechtstreeks op de hoofdgroepenkast had gezeten, zou het ook de hoofdzekering aanspreken. Voor eindgroepen hecht ik er wat meer belang aan, maar zelfs dan: als je hoofdautomaten hebt, zal het niet volledig selectief kunnen en zal bij een grote kortsluitstroom de hoofdautomaat tegelijkertijd trippen.

In een groot gebouw waar je 400 A binnenkrijgt, daarachter een keten van 125 A, 63 A, 35 A en 16 A hebt: ja, daar wil je die selectiviteit, want overal tegelijkertijd de stroom uit vanwege een lokaal probleem is daar niet acceptabel. Thuis is 't niet zo belangrijk. Investeer je moeite liever in overbelasting en kortsluiting voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 23-06-2026 14:33 ]


  • cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-06 17:55
geen ai slop op het forum, hier discussiëren echte mensen.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 23-06-2026 19:31 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV


  • sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:58
Juerd schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:30:
[...]


Mooi meegenomen waar mogelijk, maar niet heilig. Een beetje selectiviteit is beter dan helemaal geen selectiviteit, maar voor een distributiegroep is het vaak de moeite niet waard: als het allemaal rechtstreeks op de hoofdgroepenkast had gezeten, zou het ook de hoofdzekering aanspreken. Voor eindgroepen hecht ik er wat meer belang aan, maar zelfs dan: als je hoofdautomaten hebt, zal het niet volledig selectief kunnen en zal bij een grote kortsluitstroom de hoofdautomaat tegelijkertijd trippen.

In een groot gebouw waar je 400 A binnenkrijgt, daarachter een keten van 125 A, 63 A, 35 A en 16 A hebt: ja, daar wil je die selectiviteit, want overal tegelijkertijd de stroom uit vanwege een lokaal probleem is daar niet acceptabel. Thuis is 't niet zo belangrijk. Investeer je moeite liever in overbelasting en kortsluiting voorkomen.
Dus ik lees tussen de regels door dat mijn angst dat het toevoegen een onderverdeler de kans vergroot dat de boel incidenteel volledig uitschakelt ongegrond is?

Ik heb best wel wat problemen gehad met de tuinkant hier. Bij een regenbui wilde er een bepaalde groep nog weleens uitvallen. Gelukkig dus niet het hele huis, maar meterkastgroep waarin de modem zit zat op dezelfde groep. Dus de meterkast groep op een eigen installatieautomaat laten zetten en dader gevonden; een lasdoos op de buitenmuur met daarin een verticale buis die aan de bovenkant open was omdat ze geen bochten hebben gebogen 8)7. De buis aan de bovenkant afgekit, probleem bleef bestaan. Lasdoos daarna volledig vervangen, verplaatst, opgesplitst, kabel via zijkant ipv bovenkant. Toen ging het een jaar goed. Vorige maand opnieuw problemen. Blijkt dat de door de vorige eigenaar gemaakte lantaarnpaal breder is dan het paal, de achterkant van de lamp is losgekomen en er regenwater in kan lopen...

Allemaal op te lossen door de boel te vervangen, maar het zou natuurlijk nog irritanter zijn als bij dit soort incidenten de hoofdzekering eruit klapt. Liever gewoon de laatste in het rijtje zodat de impact zo klein mogelijk blijft.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

sdk1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:58:
Hoe doen jullie dat eigenlijk met selectiviteit?

Ik ben aan het kijken of een extra meterkast in de garage niet handiger is om daar uiteindelijk 3 thuisaccu's op aan te sluiten (te beginnen met 2 units).

Ik heb vorige zomer een voorbereiding gemaakt van een aantal mantelbuizen waar wel kabels doorheen zijn gegaan, maar aan twee kanten nog niet is aangesloten;
  • Buis A 5x6mm2 die net voor de garage omhoog komt voor een laadpaal
  • Buis B internetkabel op dezelfde plek
  • Buis C 2x 18 meter 3x2.5mm naar het garage dak voor split airco's
  • Buis D 2x 10 meter 3x2.5mm afgemonteerd naast de plek voor de laadpaal voor toekomstig buiten WCD (hogedruk reiniger) en reserve groep (voor de tuin oid)
Toen had ik nog niet gedacht aan thuisaccu's :X . Ik overweeg Buis C met daarin 2x 18 meter naar het garage dak leeg te halen. Deze buis kan ik dan hergebruiken voor een 5x6mm naar een verdeler in de garage. Vervolgens weer terug naar buiten en dan het dak op naar de airco's. Totale kabellengte verandert dan niet noemenswaardig. Hierop kan ik dan ook B20's plaatsen op de thuisbatterijen op aan te sluiten.

Echter als ik dan fase ga tellen kun je 3500W met een accu laden (Anker Max AC) én een airco kan 1100W vragen dan zit je op 4600W op een fase. Zo ver mijn beperkte kennis rijkt is een B20 in de hoofdmeterkast die deze kabel beschermt dan krap. Maar de hoofdaansluiting is 3x 25A dus hoger dan een B20 zou mogelijk betekenen dat bij problemen het hele huis eruit klapt.

Alternatief is elke mogelijke accu een eigen kabel (=3) maar dat past niet meer tenzij ik internet opoffer en als ik die later nodig heb dan moet de hele tuin weer open en ik heb onderhand geen plek meer om naar buiten te boren in de meterkast :+ .
Eigenlijk wat @Juerd zegt...

Probeer je eindgroepen selectief te houden t.o.v. je hoofdzekering(en).
Distributiegroep naar je onderverdeler kan dan evt. wel met b.v. een B/C-25A (al dan niet gecombineerd met een selectieve aardlekschakelaar 300mA), zolang je in die onderverdeler erop let dat je daar bij voorkeur max 16A zekeringen aanhoud.

Wees er ook op verdacht als je je accu's ook wilt (kunnen) inzetten als noodstroomvoorziening (off-grid) dat je een 2e kabel terug die kant op moet hebben i.c.m. een omkeerschakelaar als hoofdschakelaar, zodat je ten allen tijde voorkomt dat je terugvoedt in het net dan.

Zet mits mogelijk de accus wat lager in laden/ontladen zodat je niet tegen de max van de 16A zekeringen aan gaat komen en zo toch de rest v/d selectiviteit zoveel mogelijk waarborgt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

sdk1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Dus ik lees tussen de regels door dat mijn angst dat het toevoegen een onderverdeler de kans vergroot dat de boel incidenteel volledig uitschakelt ongegrond is?
Kortsluiting in de kabel tussen de verdelers is het enige bijkomende risico wat betreft je hoofdzekering.. Maar als die netjes geïnstalleerd is, is die kans natuurlijk nogal klein.
Bij een regenbui wilde er een bepaalde groep nog weleens uitvallen.
Maar dat zal een aardlekbeveiliging zijn geweest. Die kun je naar keuze per aantal groepen (meestal maximaal 4) of enkele groep doen. Als je aardlekautomaten gebruikt, dan is het per groep.

Voor een distributiegroep bestaan er selectieve aardlekschakelaars, maar in de praktijk heb je dat zelden nodig: een 300 mA aardlekschakelaar is vaak wel goed genoeg. Maar als je er veel geld aan wilt uitgeven, kun je ervoor kiezen om een selectieve aardlekschakelaar te gebruiken.

Het is meestal praktischer en goedkoper om te zorgen dat de buitendingen op een eigen aardlekautomaat zitten en gewoon te hopen dat een eventueel vochtprobleem niet meteen 300 mA lekstroom geeft, of waar toegestaan, een distributiegroep zonder aardlekbeveiliging te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 23-06-2026 17:05 ]


  • sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:58
Annuk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:54:
[...]


Eigenlijk wat @Juerd zegt...

Probeer je eindgroepen selectief te houden t.o.v. je hoofdzekering(en).
Distributiegroep naar je onderverdeler kan dan evt. wel met b.v. een B/C-25A (al dan niet gecombineerd met een selectieve aardlekschakelaar 300mA), zolang je in die onderverdeler erop let dat je daar bij voorkeur max 16A zekeringen aanhoud.

Wees er ook op verdacht als je je accu's ook wilt (kunnen) inzetten als noodstroomvoorziening (off-grid) dat je een 2e kabel terug die kant op moet hebben i.c.m. een omkeerschakelaar als hoofdschakelaar, zodat je ten allen tijde voorkomt dat je terugvoedt in het net dan.

Zet mits mogelijk de accus wat lager in laden/ontladen zodat je niet tegen de max van de 16A zekeringen aan gaat komen en zo toch de rest v/d selectiviteit zoveel mogelijk waarborgt.
Ik weet niet of ATS er ooit gaat komen maar ik weet dat zowel Anker (power dock pro) and zendure (power hub) er mee komen. Dus an sich wel mooi om daar rekening mee te houden.

Ik heb even volledig losgelaten wat ik vorig jaar in de buizen heb klaargelegd en dan kom ik op het volgende ontwerp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uw9BzS1_XiEOoRUjs6RVP-gKvEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tzxa5R2RVwTxe0mKHEKJVlaj.png?f=fotoalbum_large

Zonder meterkast kan en dan ligt het meer zoals de bekabeling nu klaar ligt. Dan han hoef ik alleen ethernet te vervangen voor 2x 4mm2 voor de accu's). Maar ooit een 3e accu en ATS wordt dan lastiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgCLhmbmwzHkOE0cfKV4VBynRys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AsVe2ew5ynUrC49oLNe9Rcxl.png?f=fotoalbum_large

Dus dan komt het voor mij meer op aan wat 'beter' is, voor zo ver dat te zeggen is. Heb nu als voordeel dat aan beide uiteinden van het grondwerk de boel nog open ligt. Dus ik doe het nu graag goed. Liefst zonder die buiten WCD op te offeren (nu is die 1x per kwartaal de kärcher vanuit de gang ook niet einde van de wereld, maar als je toch bezig bent..)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.


  • BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 22:09
Wat een hoop onzin kraamt dat ding uit.

Ik heb misschien niet alles 100% in me opgenomen, want het is een enorme lap tekst... maar die AI geeft behoorlijk wat systematische fouten.

Ten eerste ziet ie zaken als de wasmachine en vaatwasser als "grote verbruikers"... maar negeert daarbij de warmtepomp die uiteraard véél meer energie gaat gebruiken.
Hoeveel gebruikt een vaatwasser immers tijdens 1 wasbeurt? Das iets van 1kWh of zo? Dat is natuurlijk onzinnig om daarvoor een batterij te gaan inzetten, en véél minder dan wat een warmtepomp verbruikt.
Ik zou dus JUIST de batterij op dezelfde fase zetten als de warmtepomp.
Dan kun je de batterij overdag opladen met zonne-energie en later de energie daaruit juist gebruiken om de warmtepomp te voeden gedurende langere tijd.

Hij heeft het over voorkomen van overbelasting van je hoofdzekeringen.. Dat is ook onzinning, want daar moet de laadregelaar van de batterij juist voor zorgen. Ook rekent ie daarbij met tegelijktijdig OPladen van de batterij, en vol verbruik van de warmtepomp. Ook geen logische combinatie.

Verder gaat ie de mist in met nul-belasting, en klopt het worst-case scenario totaal niet, omdat de AI geheel negeert dat je op de ene fase verbruik, en op de andere fase teruglevering kunt hebben, wat juist met batterij op 1 fase en warmtepomp op de andere fase het geval kan zijn. Dat is meer worst-case dan wat ie nu beweert.
Als je die echter op dezelfde fase zet, en de warmtepomp kan de energie direct uit de batterij halen, heb je hier geen probleem.

En zo zijn er ongetwijfeld nog meer zaken die ie als volkomen logisch presenteert, maar toch nergens op slaan.
Er is hier niet voor niets vaker een waarschuwing geplaatst voor het gebruiken van AI voor dit soort adviezen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!


  • sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:58
Juerd schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:02:
[...]


Kortsluiting in de kabel tussen de verdelers is het enige bijkomende risico wat betreft je hoofdzekering.. Maar als die netjes geïnstalleerd is, is die kans natuurlijk nogal klein.


[...]


Maar dat zal een aardlekbeveiliging zijn geweest. Die kun je naar keuze per aantal groepen (meestal maximaal 4) of enkele groep doen. Als je aardlekautomaten gebruikt, dan is het per groep.

Voor een distributiegroep bestaan er selectieve aardlekschakelaars, maar in de praktijk heb je dat zelden nodig: een 300 mA aardlekschakelaar is vaak wel goed genoeg. Maar als je er veel geld aan wilt uitgeven, kun je ervoor kiezen om een selectieve aardlekschakelaar te gebruiken.

Het is meestal praktischer en goedkoper om te zorgen dat de buitendingen op een eigen aardlekautomaat zitten en gewoon te hopen dat een eventueel vochtprobleem niet meteen 300 mA lekstroom geeft, of waar toegestaan, een distributiegroep zonder aardlekbeveiliging te gebruiken.
Zo ver ik mij herriner was het vooral de installatieautomaat van de groep zelf die er vooral uit vloog. Niet de gezamelijke aardlek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se5m0hSniVOfc8zkvoBVP7_3RBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YP4yPqu0fnRTX9Eg8yBeZDsp.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook letterlijk een gesmolten wago klem in de buitenlasdoos gevonden toen hij na 3x inschakelen steeds direct afsloeg :X .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GShbMr_k9ag9nKymBQUfMGfPpyU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3CH8C4bxkgwy8t384lhwNZoM.png?f=user_large

Daarna was ik er echt klaar mee, stroom eraf tot het volledig vervangen werd.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.


  • camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:01
Gisteren weer baas op bezoek geweest voor de gas meter te komen vervangen en weer zonder gasmeter aan te sluiten weggegaan 😂 gasmeter hangt te hoog en dat moeten ze met 2e doen. Wel heeft de aardige monteur mijn kabels vernieuwd van de slimme meter naar de hoofdschakelaar nu gewoon 2 nette kabels en een klein hager kastje eronder gehangen dus kan nu de rest bestellen en alles netjes gaan aansluiten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdQhFRMW3G3mMpV_TsiZx-4H0zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXhkPZFQUhbVcNEDo5ucueQS.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Annuk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:15:
[...]


Als ik alleen al kijk naar mijn handvast en de handvast van m'n leerling zit er beduidend verschil in, en dan is een moment schroevendraaier toch echt een uitkomst, dan weet je wanneer het wel of niet goed is.
Juist, mijn handvast vanwege mijn Diabetes is maar een slap handje, 2nM is echt een ander soort vast :)

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
sdk1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:58:
Hoe doen jullie dat eigenlijk met selectiviteit?

Ik ben aan het kijken of een extra meterkast in de garage niet handiger is om daar uiteindelijk 3 thuisaccu's op aan te sluiten (te beginnen met 2 units).

Ik heb vorige zomer een voorbereiding gemaakt van een aantal mantelbuizen waar wel kabels doorheen zijn gegaan, maar aan twee kanten nog niet is aangesloten;
  • Buis A 5x6mm2 die net voor de garage omhoog komt voor een laadpaal
  • Buis B internetkabel op dezelfde plek
  • Buis C 2x 18 meter 3x2.5mm naar het garage dak voor split airco's
  • Buis D 2x 10 meter 3x2.5mm afgemonteerd naast de plek voor de laadpaal voor toekomstig buiten WCD (hogedruk reiniger) en reserve groep (voor de tuin oid)
Toen had ik nog niet gedacht aan thuisaccu's :X . Ik overweeg Buis C met daarin 2x 18 meter naar het garage dak leeg te halen. Deze buis kan ik dan hergebruiken voor een 5x6mm naar een verdeler in de garage. Vervolgens weer terug naar buiten en dan het dak op naar de airco's. Totale kabellengte verandert dan niet noemenswaardig. Hierop kan ik dan ook B20's plaatsen op de thuisbatterijen op aan te sluiten.

Echter als ik dan fase ga tellen kun je 3500W met een accu laden (Anker Max AC) én een airco kan 1100W vragen dan zit je op 4600W op een fase. Zo ver mijn beperkte kennis rijkt is een B20 in de hoofdmeterkast die deze kabel beschermt dan krap. Maar de hoofdaansluiting is 3x 25A dus hoger dan een B20 zou mogelijk betekenen dat bij problemen het hele huis eruit klapt.

Alternatief is elke mogelijke accu een eigen kabel (=3) maar dat past niet meer tenzij ik internet opoffer en als ik die later nodig heb dan moet de hele tuin weer open en ik heb onderhand geen plek meer om naar buiten te boren in de meterkast :+ .
Gewoon een onderverdeler plaatsen in je Garage. Je trekt hier 5x6mm2 naar toe en zekert het geheel met een 3-fase automaat af in je meterkast (3x25 CKar) of je plaatst een 25A 3 fase aardlek automaat (C-Kar 300mA).

In je garage hang je dan een onderverdeler welke je met een Standaard 3-fase hoofdschakelaar aansluit. Je richt je onderverdeler daarna in zoals je nodig hebt. Bijvoorbeeld 2 groepen voor je 2 accu’s. Groepen voor je Airco’s. Alsof het een eigen meterkast is.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:03
Juerd schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:50:
[...]


Een Berker Integro Flow opbouwdoosje is 59,5 mm breed. Dat zou dan toch net moeten passen?
Op een plek wel, daar heb ik net 60 mm, maar op de andere locatie gaat het meer richting de 55 mm

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Lastig probleempje: Ik ga een laadpaal bij iemand installeren en wil die afzekeren met een 20A aardlekautomaat, liefst van het merk Eaton, omdat de rest van de groepenkast ook allemaal Eaton is. Tot zover geen bijzonderheden.

Nu blijkt echter dat Eaton helemaal geen 3p+1 aardlekautomaat van 20A met B-karakteristiek heeft. Nu zijn er een aantal opties:
  1. Gebruik een 25A-versie; helaas, die heeft Eaton ook niet en 32A vind ik wat veel worden.
  2. Gebruik een ander merk; dat zou mijn laatste optie zijn, want ik vind dat geen gezicht.
  3. Gebruik een 20A met C-karakteristiek; die heeft Eaton wel.
Wat vinden jullie: is die C-karakteristiek verantwoord voor een laadpaal?

P.S. Hoofdzekeringen zijn 3 x C25

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:01
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:25:
Lastig probleempje: Ik ga een laadpaal bij iemand installeren en wil die afzekeren met een 20A aardlekautomaat, liefst van het merk Eaton, omdat de rest van de groepenkast ook allemaal Eaton is. Tot zover geen bijzonderheden.

Nu blijkt echter dat Eaton helemaal geen 3p+1 aardlekautomaat van 20A met B-karakteristiek heeft. Nu zijn er een aantal opties:
  1. Gebruik een 25A-versie; helaas, die heeft Eaton ook niet en 32A vind ik wat veel worden.
  2. Gebruik een ander merk; dat zou mijn laatste optie zijn, want ik vind dat geen gezicht.
  3. Gebruik een 20A met C-karakteristiek; die heeft Eaton wel.
Wat vinden jullie: is die C-karakteristiek verantwoord voor een laadpaal?

P.S. Hoofdzekeringen zijn 3 x C25
Ik heb twee laadpalen met een Eaton C20, bij kortsluiting gaat hij echt wel en langdurige overbelasting komt eigenlijk niet voor. Maar het hangt van je bekabeling af, ik heb beide palen met 6mm2 aangesloten. Uiteindelijk beveilig je de bekabeling.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Himalaya schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Ik heb twee laadpalen met een Eaton C20, bij kortsluiting gaat hij echt wel en langdurige overbelasting komt eigenlijk niet voor. Maar het hangt van je bekabeling af, ik heb beide palen met 6mm2 aangesloten. Uiteindelijk beveilig je de bekabeling.
Dank je, @Himalaya.
Wat ik er nog vergat bij te zeggen is dat ik al voorzien heb in een 5 x 6 mm² kabel. En de kabellengte is nog geen 2 meter, want de meterkast staat tegen de buitengevel en de laadpaal komt daar direct tegenaan te hangen. Korte lijntjes dus.
Loadbalancing is ook voorzien.

Dan zou een C25-aardlekautomaat ook nog een optie kunnen zijn. Voordeel is dat je dan in combinatie met PV langer op 1 fase kan blijven laden en niet snel door hoeft te schakelen naar 3-fase laden. Zeker in combinatie met die loadbalancing.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:19
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026

Nu blijkt echter dat Eaton helemaal geen 3p+1 aardlekautomaat van 20A met B-karakteristiek heeft. Nu zijn er een aantal opties:
Bij Elektramat wel:

https://www.elektramat.nl/eaton-aardlekautomaat-b20-30ma-170736/

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 24-06-2026 23:02 . Reden: Link cleanup ]


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat is een 3P, hoe ga je hier die N aansluiten?
Even los van het feit dat elektramat in de beschrijving 'EMAT' heeft staan het gaat hier om dit artikel: https://www.eaton.com/be/nl-nl/skuPage.170736.html en dat is absoluut geen 3P+N.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 24-06-2026 23:02 . Reden: Link cleanup ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ja, leuk dat je daarmee komt :+
Dat is precies de alamat die hier nu voor me ligt. Bij Elektramat besteld. Maar waar het mis ging en wat niet direct opvalt is dat dit een 3p is en geen 3p+1. De nul wordt dus niet meegeschakeld en dat mag niet hier in NL.
Zie de DRIE schroefaansluitingen aan de bovenkant.
Deze zal dus retour moeten en ik moet besluiten wat ik ervoor in de plaats ga gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 24-06-2026 21:23 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

@Hippe Lip Het mag niet... Maar weet iemand het nut er van? In andere landen is het geen probleem.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

onetime schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:46:
@Hippe Lip Het mag niet... Maar weet iemand het nut er van? In andere landen is het geen probleem.
Jazeker, @onetime. Bij ongelijk belasten van de drie fasen in de wijk (wat regelmatig voor kan komen), zal de nul niet meer in de buurt van de 0V (nul volt) liggen. Ik heb wel eens ergens 40V gemeten. Da’s niet leuk als je aan die aansluiting aan het werk bent.
40V wordt nog nét als veilig beschouwd (toch?), maar toch…

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 24-06-2026 21:58 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

@Hippe Lip Dan is er toch een probleem met een te hoge impedantie van de nul?
Anders kan de spanning van de nul t.o.v. aarde nooit zo hoog worden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

onetime schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:01:
@Hippe Lip Dan is er toch een probleem met een te hoge impedantie van de nul?
Anders kan de spanning van de nul t.o.v. aarde nooit zo hoog worden.
Beetje off-topic misschien, maar ik weet van een wijk in Oostzaan waar alle huizen om en om over de drie fases verdeeld waren. In de loop der jaren waren er steeds meer huizen overgestapt op 3 fasen. Laten de 1-fase overblijvers nou toevallig allemaal op dezelfde fase te zitten. Dan heb je met een heleboel gebruikers wel een enorm scheve belasting.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Hippe Lip Dan blijft het een (relatief) te hoge N impedantie :+

En die alamat kan je wel in Nederland toepassen maar dan alleen N-loos. Dus voor apparaten die alleen driehoek N-loos aangesloten (kunnen) worden. Sterker nog, dat is enige waar je het voor kunt gebruiken want een aardlekschakelaar (incl dus alamat) die de N niet meet kan niet :+

Bijzonder overigens dat de klemmen zo versprongen zitten...

Maar als het toch maar voor een laadpaal is zou ik dan een C-karakteristiek pakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 24-06-2026 23:36 ]


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Ja, leuk dat je daarmee komt :+
Dat is precies de alamat die hier nu voor me ligt. Bij Elektramat besteld. Maar waar het mis ging en wat niet direct opvalt is dat dit een 3p is en geen 3p+1. De nul wordt dus niet meegeschakeld en dat mag niet hier in NL.
Zie de DRIE schroefaansluitingen aan de bovenkant.
Deze zal dus retour moeten en ik moet besluiten wat ik ervoor in de plaats ga gebruiken.
edit: lol nope, wat ik dacht kan zeker niet, tijd om te gaan slapen.

[ Voor 20% gewijzigd door True op 24-06-2026 23:10 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:05:
@Hippe Lip Dan blijft het een (relatief) te hoge N impedantie :+

En die alamat kan je wel in Nederland toepassen maar dan alleen N-loos. Dus voor apparaten die alleen driehoek aangesloten worden. Sterker nog, dat is enige waar je het voor kunt gebruiken want een aardlekschakelaar (incl dus alamat) die de N niet meet kan niet :+

Bijzonder overigens dat de klemmen zo versprongen zitten...
In ster mag ook hoor. Er zijn motoren met een spanning van 230 Volt in driehoek en 400 Volt in ster. En motoren met 400 V in driehoek en 690 V in ster
Alleen de laatste kan je met een ster-driehoek schakeling aan laten lopen op een 3 fase 400V net.
Tegenwoordig is de ster-driehoekschakeling vrijwel niet meer in gebruik en vervangen door een electronische softstarter.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Ja, leuk dat je daarmee komt :+
Dat is precies de alamat die hier nu voor me ligt. Bij Elektramat besteld. Maar waar het mis ging en wat niet direct opvalt is dat dit een 3p is en geen 3p+1. De nul wordt dus niet meegeschakeld en dat mag niet hier in NL.
Zie de DRIE schroefaansluitingen aan de bovenkant.
Deze zal dus retour moeten en ik moet besluiten wat ik ervoor in de plaats ga gebruiken.
https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.171000.html

Of alle andere modellen. Ze bestaan gewoon.

[ Voor 12% gewijzigd door WargamingPlayer op 24-06-2026 23:19 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

Ik zie tussen die zoekresultaten geen enkele automaat met B-karakteristiek. Dat C20 bestaat gaf @Hippe Lip zelf al aan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+


  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@devriesjande Je hebt gelijk :) Als een apparaat maar N-loos kan werken. Kan dus ook gewoon een 230/400V motor zijn. Die heeft ook geen N nodig in ster. Of symmetrisch 3-fase verwarmingselement*.

En ja, de softstarter wordt tegenwoordig veel meer toegepast. Maar niet eens dat daarmee ster-driehoekschakeling vrijwel niet meer gebruikt worden. Voor simpele situaties nog steeds gewoon veel goedkoper.

* Maar N kan wel handig zijn voor als een element doorbrandt :+

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Xander schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:29:
[...]

Ik zie tussen die zoekresultaten geen enkele automaat met B-karakteristiek. Dat C20 bestaat gaf @Hippe Lip zelf al aan.
Je hebt gelijk, er is ook een pagina met B-varianten op de site.

[ Voor 9% gewijzigd door WargamingPlayer op 24-06-2026 23:40 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

devriesjande schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:17:
[…] Er zijn motoren met een spanning van 230 Volt in driehoek en 400 Volt in ster.
Is het niet net andersom? 400V in driehoek en 230V in ster?
Tussen de hoeken van de driehoek staat toch 400V
En tussen het sterpunt (de virtuele nul) en de uiteinden 230V?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:06:
[...] Beetje off-topic misschien, maar ik weet van een wijk in Oostzaan waar alle huizen om en om over de drie fases verdeeld waren. In de loop der jaren waren er steeds meer huizen overgestapt op 3 fasen. Laten de 1-fase overblijvers nou toevallig allemaal op dezelfde fase te zitten. Dan heb je met een heleboel gebruikers wel een enorm scheve belasting.
Ik heb hier net gemeten, zeker voorbij 2/3 van de kabel vanaf de trafo, het schommelt hier tussen de 0,5 en 0,75V.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

WargamingPlayer schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:38:
[...]

Je hebt gelijk, er is ook een pagina met B-varianten op de site.
Linkje? Want wat je linkte is C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn5YsUF7BTNRitA2K3mdaqVKZ-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCCvwCvSwEDDFn3jFoppcr6z.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Hippe Lip Ik moet daar ook altijd 2x over nadenken omdat ik de notatie niet geweldig vind omdat je dan spreekt van de fase-fase spanning. 230V/400V Δ/Y geeft dus aan dat de spoelspanning max 230V mag zijn. Dus op een 400V fase-fase net mag hij alleen in ster, maar op een 230V fase-fase net mag hij ook in driehoek.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Septillion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:49:
@Hippe Lip Ik moet daar ook altijd 2x over nadenken omdat ik de notatie niet geweldig vind omdat je dan spreekt van de fase-fase spanning. 230V/400V Δ/Y geeft dus aan dat de spoelspanning max 230V mag zijn. Dus op een 400V fase-fase net mag hij alleen in ster, maar op een 230V fase-fase net mag hij ook in driehoek.
Zit jij in België? Hier in NL heb ik in Amsterdam in het centrum nog het oude 220/127V-net meegemaakt, maar dat is er nu ook niet meer. Dacht nergens meer in NL.
Van België weet ik dat er nog netten zijn met 230V tussen de fases. Lijkt me erg vervelend…

Maar het is eenvoudig te visualiseren: de afstand tussen de hoekpunten van de driehoek is duidelijk groter dan de afstand van het middelpunt naar de hoekpunten van de ingeschreven ster.

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 25-06-2026 00:00 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Hippe Lip Nope, gezien vakantie nu ook niet in NL maar normaal wel :+

Maar het is dus niet zo van belang voor de notatie op het typeplaatje.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:14
Maar mbt de lekstroom wel een standaard gewone A kar., bij een laadpaal zonder 6mA DC lekstroom verklaring heb je wel een type B nodig, hetzelfde geld voor thuis-batterijen, bv bij Zendure heb je die dus ook nodig.
Is het zo ingewikkeld om gewoon direct naar een product te linken?

Deze dan blijkbaar: https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.169639.html

Geen idee wat voor een gaar ding dat dan is...
Number of poles Three-pole
Number of poles (protected) 3
Number of poles (total) 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-yUITH6wRBntUUEZjfF2ZYc3fU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iHFZX1gA9Z4iEVmiJccbSkRG.jpg?f=user_large

3-polig met nog eens een los nulcontact aan de bovenkant? :?

Maar ziet er naar uit dat die nul niet wordt geschakeld, dus dan zijn we weer terug bij "mag in Nederland niet worden toegepast".

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+


  • Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:10
..

[ Voor 98% gewijzigd door Pegasus op 25-06-2026 08:56 ]


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Pegasus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:50:
Van Eaton een 2 polige aardlekautomaat 20A, 30 mA, uitschakel karakteristiek B, trip karakteristiek A

FRBM6-B20/2/003-A

https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.177899.html
Ja, en?
Het ging me om een Eaton 3P+N aardlekautomaat met B-kar. Oorspronkelijk voor 20A, maar inmiddels kijk ik ook naar 25 en 32A.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:10
Hippe Lip schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Ja, en?
Het ging me om een Eaton 3P+N aardlekautomaat met B-kar. Oorspronkelijk voor 20A, maar inmiddels kijk ik ook naar 25 en 32A.
Niet goed gelezen inderdaad.
Xander schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:19:
[...]
3-polig met nog eens een los nulcontact aan de bovenkant? :?

Maar ziet er naar uit dat die nul niet wordt geschakeld, dus dan zijn we weer terug bij "mag in Nederland niet worden toegepast".
Op zich mag het wel, maar dan moet je 'm combineren met een scheider... :P

  • lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:06
Waarom kijk je niet naar een 4 polige automaat? Als de afstanden niet te lang zijn is een C-kar trouwens ook prima.

  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik wil graag deze omschakelaar aansluiten in mijn meterkast (als vervanging van de huidige 40A hoofdschakelaar): ABB 1SCA105369R1001 Omschakelaar 4P 63A OT63F4C.

Nu vraag ik me af of dat wel te doen is in een normale ABB groepenkast?

Het lijkt erop dat er wat extra onderdelen nodig zijn om hem goed te kunnen bedienen (in tegenstelling tot de 40A versie): Een hendel en een as:
Handgreep: OHBS2AJE011
As: OXS6X120

Dat lijkt echter geschikt te zijn voor een ander soort kasten? Niet per se voor de groepenkasten die we in onze meterkast installeren?

Iemand al eens zo'n ding aangesloten in de meterkast? :)

Hager heeft ook een prachtige compacte 40A omschakelaar. Maar ik kom helaas op 63A uit:
- De batterij setup kan straks 40A max leveren
- De batterij setup zou 25A naar het net kunnen leveren, maar daarnaast ook nog xA naar eventuele verbruikers in huis
- Helaas zitten er nog zonnepanelen AC gekoppeld (achter de batterij dus), die moeten op termijn nog verlengd worden zodat ze rechtstreeks op de batterij kunnen, dan kan de Growatt omvormer ook weg), zodat er ook nog opbrengst van de zonnepanelen retour kan gaan richting de batterij setup.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Tanuki schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:30:
Ik wil graag deze omschakelaar aansluiten in mijn meterkast (als vervanging van de huidige 40A hoofdschakelaar): ABB 1SCA105369R1001 Omschakelaar 4P 63A OT63F4C.

Nu vraag ik me af of dat wel te doen is in een normale ABB groepenkast?

Het lijkt erop dat er wat extra onderdelen nodig zijn om hem goed te kunnen bedienen (in tegenstelling tot de 40A versie): Een hendel en een as:
Handgreep: OHBS2AJE011
As: OXS6X120

Dat lijkt echter geschikt te zijn voor een ander soort kasten? Niet per se voor de groepenkasten die we in onze meterkast installeren?

Iemand al eens zo'n ding aangesloten in de meterkast? :)

Hager heeft ook een prachtige compacte 40A omschakelaar. Maar ik kom helaas op 63A uit:
- De batterij setup kan straks 40A max leveren
- De batterij setup zou 25A naar het net kunnen leveren, maar daarnaast ook nog xA naar eventuele verbruikers in huis
- Helaas zitten er nog zonnepanelen AC gekoppeld (achter de batterij dus), die moeten op termijn nog verlengd worden zodat ze rechtstreeks op de batterij kunnen, dan kan de Growatt omvormer ook weg), zodat er ook nog opbrengst van de zonnepanelen retour kan gaan richting de batterij setup.
Deze Hager HIM406 past sowieso wel in een standaard kast, maar zou adviseren om b.v. een HLD22 te pakken om deze in te plaatsen, en daarboven dan een HLD33, de ruimte (ook om de bruggen te creëren) is wel prettig namelijk.
Deze schakelaar dan combineren met deze aansluit-brug.
Moet je alleen de nul zelf nog "los" uitbedraden, de HZC709 met 4e contact is er namelijk niet meer om een of andere reden...

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:45

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Tanuki schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:30:
Ik wil graag deze omschakelaar aansluiten in mijn meterkast (als vervanging van de huidige 40A hoofdschakelaar): ABB 1SCA105369R1001 Omschakelaar 4P 63A OT63F4C.

Nu vraag ik me af of dat wel te doen is in een normale ABB groepenkast?

Het lijkt erop dat er wat extra onderdelen nodig zijn om hem goed te kunnen bedienen (in tegenstelling tot de 40A versie): Een hendel en een as:
Handgreep: OHBS2AJE011
As: OXS6X120

Dat lijkt echter geschikt te zijn voor een ander soort kasten? Niet per se voor de groepenkasten die we in onze meterkast installeren?

Iemand al eens zo'n ding aangesloten in de meterkast? :)

Hager heeft ook een prachtige compacte 40A omschakelaar. Maar ik kom helaas op 63A uit:
- De batterij setup kan straks 40A max leveren
- De batterij setup zou 25A naar het net kunnen leveren, maar daarnaast ook nog xA naar eventuele verbruikers in huis
- Helaas zitten er nog zonnepanelen AC gekoppeld (achter de batterij dus), die moeten op termijn nog verlengd worden zodat ze rechtstreeks op de batterij kunnen, dan kan de Growatt omvormer ook weg), zodat er ook nog opbrengst van de zonnepanelen retour kan gaan richting de batterij setup.
Ja dat kan (en heb hem zelf ook), ben wel even kwijt(gevonden: OHBS3) wat het juiste typenummer was voor de korte as+knop, want die had ik ergens anders besteld dan de schakelaar zelf. Sowieso allemaal uit Duitsland, want dat was goedkoper.

Zo ziet dat er dan uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rWC35lwPP7Z16vA16B0Tb6IOKY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QZzqUPGWmhg2fnVuOfk3XDu0.png?f=user_large

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Tanuki schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:30:
Ik wil graag deze omschakelaar aansluiten in mijn meterkast (als vervanging van de huidige 40A hoofdschakelaar): ABB 1SCA105369R1001 Omschakelaar 4P 63A OT63F4C.

Nu vraag ik me af of dat wel te doen is in een normale ABB groepenkast?

Het lijkt erop dat er wat extra onderdelen nodig zijn om hem goed te kunnen bedienen (in tegenstelling tot de 40A versie): Een hendel en een as:
Handgreep: OHBS2AJE011
As: OXS6X120

Dat lijkt echter geschikt te zijn voor een ander soort kasten? Niet per se voor de groepenkasten die we in onze meterkast installeren?

Iemand al eens zo'n ding aangesloten in de meterkast? :)

Hager heeft ook een prachtige compacte 40A omschakelaar. Maar ik kom helaas op 63A uit:
- De batterij setup kan straks 40A max leveren
- De batterij setup zou 25A naar het net kunnen leveren, maar daarnaast ook nog xA naar eventuele verbruikers in huis
- Helaas zitten er nog zonnepanelen AC gekoppeld (achter de batterij dus), die moeten op termijn nog verlengd worden zodat ze rechtstreeks op de batterij kunnen, dan kan de Growatt omvormer ook weg), zodat er ook nog opbrengst van de zonnepanelen retour kan gaan richting de batterij setup.
Na aanleiding van het bericht van @Rimco ff verder gezocht:

https://www.elektrobode.n...t-16-125f-1sca108320r1001

Is de: OHBS3 direct attach handle

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Annuk @Rimco Jullie zijn beide helden! Ik ben me soms echt helemaal gek aan het zoeken en ik krijg het dan gewoon echt niet gevonden (veel wel hoor!). Hartelijk dank hiervoor! Kan ik straks weer verder hiermee. :D

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-06 22:03
Ok, ik kon na een hoop rompslomp zonet pas weer verder en heb nu de volgende boodschappenlijst voor de groepenkast.
https://www.sandervunderink.nl/checkout/cart/saved/7f4420628dd41598c002692b19e2f534092325d30ced1b681202112f3d403f5b
Deze is nog niet helemaal compleet, maar ik werk nu even vanaf de basis en leg de installatiematerialen later nog in de winkelmand. (Ik heb overigens voor een Perilex WCD gekozen i.p.v. een Mertens zodat ik wat rekening kan houden met onvoorziene acties door de rest van het huishouden.)

Nog wel wat vragen:
  • Waarom is er 6x een 8-voudig zadel nodig? is 4 stuks niet voldoende? (niet dat ik schrik van de prijs, maar ik probeer de logica te begrijpen)
  • De PV, elektrische kookplaat en de accu gaan dus allemaal direct in een aardlekautomaat en niet in losse groepen? (dan ik heb ik die fornuisbrug waarschijnlijk niet nodig, maar zoveel kost die ook weer niet)
  • Worden de componenten in de losse HLD33 groepenkast bij het bestellen op de hoofdgroepenkast aangesloten, of moet ik dat apart door de elektricien laten doen?
Het is de eerste keer dat ik een groepenkast selecteer en bestel, dus ik doe mijn best om geen details te missen ;)
Jullie krijgen uiteraard nog een foto van het eindresultaat.
Je hebt 3fase? Hoezo dan een kookgroep?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

DraadbreuQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Ok, ik kon na een hoop rompslomp zonet pas weer verder en heb nu de volgende boodschappenlijst voor de groepenkast.
https://www.sandervunderink.nl/checkout/cart/saved/7f4420628dd41598c002692b19e2f534092325d30ced1b681202112f3d403f5b
Deze is nog niet helemaal compleet, maar ik werk nu even vanaf de basis en leg de installatiematerialen later nog in de winkelmand. (Ik heb overigens voor een Perilex WCD gekozen i.p.v. een Mertens zodat ik wat rekening kan houden met onvoorziene acties door de rest van het huishouden.)
Laat ik je natuurlijk vrij in om een perilex te gebruiken, maar kost je meestal en meer ruimte ergens achter/in je kasten, en met de aansluitdoos kost weinig meer moeite dan met een perilex hoor wat demontage betreft.
Nog wel wat vragen:

[list]
• Waarom is er 6x een 8-voudig zadel nodig? is 4 stuks niet voldoende? (niet dat ik schrik van de prijs, maar ik probeer de logica te begrijpen)
Je hebt sowieso al 12 1P+N groepen, dus al 2 zadels op elkaar, en mogelijk wil je voor de stabiliteit er ook wel 2 boven elkaar, oftewel dan heb je er al 4 nodig, dan nog een herhaling voor het andere deel v/d kast hetzij boven, hetzij aan de onderkant.
Mogelijk ben je er dus zelfs nog meer nodig, afhankelijk van hoe alles aankomt.
• De PV, elektrische kookplaat en de accu gaan dus allemaal direct in een aardlekautomaat en niet in losse groepen? (dan ik heb ik die fornuisbrug waarschijnlijk niet nodig, maar zoveel kost die ook weer niet)
Klopt, dat zijn allemaal die 3P+N aardlekautomaten.
Aangezien PV, EV en accu al met eigen aardlekautomaat moeten dan is dat voor de kookplaat met 3F net zo handig dat ook zo te doen.
En inderdaad die fornuisbrug weg.
• Worden de componenten in de losse HLD33 groepenkast bij het bestellen op de hoofdgroepenkast aangesloten, of moet ik dat apart door de elektricien laten doen?
[/list]
Het is de eerste keer dat ik een groepenkast selecteer en bestel, dus ik doe mijn best om geen details te missen ;)
Jullie krijgen uiteraard nog een foto van het eindresultaat.
Als jij een foto van je gewenste ontwerp naar sandervunderink stuurt + je winkelwagentje (gedeelde link) opstuurt en vraagt of zij deze voor jou kunnen en willen monteren dan krijg je de boel gemonteerd aangeleverd (al dan niet tegen kleine meerprijs), anders moet inderdaad de electricien dit laten doen.
Kleine edit: flikker ajb die dinrail wcd weg/uit je winkelwagen, hier ga je meer last dan gemak van hebben.

Pak dan b.v. een ABB 3611S onderbak + een dubbel wcd deksel, of evt. een ABB 3640 onderbak + een 3640W4 WCD deksel.

Als je bij je groepenkast moet, en er zit zo'n dinrail wcd in waarin wat is ingeplugd, moet je telkens stekker eruit (= dus apparaat uit) en dan pas kunnen de deksels eraf.
Dinrail WCD's zijn leuk in automatiseringskasten met "open opbouw"' om even iets in te pluggen en waarbij je dus geen deksels hebt die in de weg zitten, maar in een groepenkast niet echt een fijne/goede optie na mijn mening.

[ Voor 15% gewijzigd door Annuk op 25-06-2026 16:45 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:33
Vorige week is Liander bij ons geweest om de aansluiting te verzwaren van 1x40a naar 3x25a.

Op de drie ABB automaten die ze geïnstalleerd hebben staat C40?

Is dit gebruikelijk. Ik had het getal 25 verwacht en niet drie automaten van 40. Heb ik dan nu een aansluiting van 3x40a?

(Via mijnaansluiting heb ik de verzwaring een tijd geleden aangevraagd. Op diverse bevestigingen staat ook verzwaring naar 3x25a)

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:25:
Lastig probleempje: Ik ga een laadpaal bij iemand installeren en wil die afzekeren met een 20A aardlekautomaat, liefst van het merk Eaton, omdat de rest van de groepenkast ook allemaal Eaton is. Tot zover geen bijzonderheden.

Nu blijkt echter dat Eaton helemaal geen 3p+1 aardlekautomaat van 20A met B-karakteristiek heeft. Nu zijn er een aantal opties:
  1. Gebruik een 25A-versie; helaas, die heeft Eaton ook niet en 32A vind ik wat veel worden.
  2. Gebruik een ander merk; dat zou mijn laatste optie zijn, want ik vind dat geen gezicht.
  3. Gebruik een 20A met C-karakteristiek; die heeft Eaton wel.
Wat vinden jullie: is die C-karakteristiek verantwoord voor een laadpaal?

P.S. Hoofdzekeringen zijn 3 x C25
@Juerd heb jij toevallig nog een bookmarkje naar een eerdere post van je over de risico's van een C-kar? Ik gok dat jij er ooit wel eens iets over gepost hebt ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
mYpzaa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:32:
Vorige week is Liander bij ons geweest om de aansluiting te verzwaren van 1x40a naar 3x25a.

Op de drie ABB automaten die ze geïnstalleerd hebben staat C40?

Is dit gebruikelijk. Ik had het getal 25 verwacht en niet drie automaten van 40. Heb ik dan nu een aansluiting van 3x40a?

(Via mijnaansluiting heb ik de verzwaring een tijd geleden aangevraagd. Op diverse bevestigingen staat ook verzwaring naar 3x25a)
Foto'tje?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:08
Ik zou maar even goed opletten wat voor vastrecht je straks betaald. Voor 3x40A is dat nogal heftig namelijk :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@mYpzaa Klinkt als een foutje... Zolang je vast recht maar goed gaat en je communicatie hebt dat het 3x25A zou moeten zijn.

  • DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-06 22:03
Helder, bedankt voor het meedenken. Die dinrail WCD had ik niet op deze manier bij stilgestaan, maar is inderdaad minder logisch dan ik oorspronkelijk dacht.
True schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:47:
[...]


@Juerd heb jij toevallig nog een bookmarkje naar een eerdere post van je over de risico's van een C-kar? Ik gok dat jij er ooit wel eens iets over gepost hebt ;)
Nee, maar ik kan 't denk ik wel samenvatten: als je inclusief beoogde verlengsnoeren (laadkabels!) ruim onder de maximumlengte blijft, (toegevoeging) en je een aardlekschakelaar gebruikt, en de contacten af en toe eens checkt op corrosie, kan ik geen argument bedenken om het niet te doen.

Toevoeging: B blijft wel een goede standaardkeuze voor eindgroepen waarbij het voor de inschakelpieken (of voorraad bij je favoriete winkel) niet uitmaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 26-06-2026 00:21 ]


  • jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Vanwege een verbouwing komend jaar met plannen om gasloos te gaan heb ik nog een verzwaring naar 3x25a aangevraagd.

Nou vroeg ik mij alleen af of de oude hoofdschakelaar al voldoende is of nog vervangen dient te worden. De groepenkast gaat sowieso over de kop tijdens de verbouwing maar tot die tijd laat ik graag het bestaande zitten.

Huidige hoofdschakelaar is een Holec DMV40/4. Volgens mij is dat voldoende. Eventueel wel de huidige 8 groepen netjes omzetten naar 2 verschillende fases.

plaatje: https://imgur.com/a/9E4RwHu

[ Voor 27% gewijzigd door jaspermeul op 25-06-2026 23:30 ]


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

jaspermeul schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:26:
Vanwege een verbouwing komend jaar met plannen om gasloos te gaan heb ik nog een verzwaring naar 3x25a aangevraagd.

Nou vroeg ik mij alleen af of de oude hoofdschakelaar al voldoende is of nog vervangen dient te worden. De groepenkast gaat sowieso over de kop tijdens de verbouwing maar tot die tijd laat ik graag het bestaande zitten.

Huidige hoofdschakelaar is een Holec DMV40/4. Volgens mij is dat voldoende. Eventueel wel de huidige 8 groepen netjes omzetten naar 2 verschillende fases.

plaatje: https://imgur.com/a/9E4RwHu
@jaspermeul Als je van nu 1 fase komt, dan heb je een 1-fase hoofdschakelaar en zal die sowieso vervangen moeten worden vóórdat de netbeheerder langskomt om je naar 3x25A om te zetten. Zit die er niet, dan ben je niet klaar voor overstap naar 3 fasen en vertrekken ze meteen weer. Tijd voorbij en geld weg. Want het wordt wel in rekening gebracht.

En daarna moet je opnieuw aanvragen, maar dan is het ná 1 juli en kom je helemaal achteraan in de wachtrij en ben je dus voorlopig echt niet aan de beurt.

Mijn advies daarom: doe niet krenterig en koop een goede 3-fase hoofdschakelaar vóórdat ze langs komen!


Edit:
Niet goed gelezen. Je schakelaar is al geschikt voor 3 fasen.
Waarom zou je je huidige 8 groepen naar twee fasen omzetten en niet naar 3? Dan ziet de monteur van de netbeheerder dat je het echt netjes voorbereid hebt.
Bedoel je dat die 3e fase apart voor de WP is? Monteer die zekeringautomaat dan ook alvast, dan is dat duidelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 25-06-2026 23:38 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

mYpzaa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:32:
Vorige week is Liander bij ons geweest om de aansluiting te verzwaren van 1x40a naar 3x25a.

Op de drie ABB automaten die ze geïnstalleerd hebben staat C40?

Is dit gebruikelijk. Ik had het getal 25 verwacht en niet drie automaten van 40. Heb ik dan nu een aansluiting van 3x40a?

(Via mijnaansluiting heb ik de verzwaring een tijd geleden aangevraagd. Op diverse bevestigingen staat ook verzwaring naar 3x25a)
Mazzelaar, @mYpzaa. Nu heb je dus 3x40A voor de prijs van 3x25A. Want dat laatste is jou schriftelijk bevestigd.
Heb je op het tarievenblad van Liander gekeken wat het verschil is per jaar?
3x25A kost 395 euro per jaar,
3x35 of 3x40A kost 1600 euro per jaar. :henk

Let dus straks goed op je afrekening en betaal niet te veel!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

mYpzaa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:32:
Vorige week is Liander bij ons geweest om de aansluiting te verzwaren van 1x40a naar 3x25a.

Op de drie ABB automaten die ze geïnstalleerd hebben staat C40?

Is dit gebruikelijk. Ik had het getal 25 verwacht en niet drie automaten van 40. Heb ik dan nu een aansluiting van 3x40a?

(Via mijnaansluiting heb ik de verzwaring een tijd geleden aangevraagd. Op diverse bevestigingen staat ook verzwaring naar 3x25a)
Opzich lekker natuurlijk, maar zou even contact opnemen.
Ookal staat nu overal netjes 3x25A en betaal je daar nu ook voor, als ze merken bij enige werkzaamheid dat het nu 3x40A is heb je kans dat ze vastrecht van X tijd terug vorderen en dat is dan geen leuke factuur

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:59
Annuk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:50:
[...]

Opzich lekker natuurlijk, maar zou even contact opnemen.
Ookal staat nu overal netjes 3x25A en betaal je daar nu ook voor, als ze merken bij enige werkzaamheid dat het nu 3x40A is heb je kans dat ze vastrecht van X tijd terug vorderen en dat is dan geen leuke factuur
Moet jij als consument de zekering waarde van de leverancier controleren

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

jacovn schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:32:
[...]

Moet jij als consument de zekering waarde van de leverancier controleren
In principe zou het goed moeten gaan.
Hoop/neem aan dat @mYpzaa de aanvraag wel goed heeft gedaan en niet per ongeluk 3x35/40A heeft aangevraagd.

Maar tenzij de monteur van/namens netbeheerder foto heeft gemaakt van de opgeleverde situatie (icm je aanvraag) sta je als consument sowieso nadelig, en mag je flink betalen als men er achter komt.

Daarom mijn advies aan @mYpzaa Check je aanvraag goed en neem contact op met je netbeheerder.
Je zult niet de eerste zijn die een 3x35/40A aanvraag doet omdat er stond van je hebt nu 1x35/40A en ja dan ga je flink betalen in vastrecht.
Heb je dat niet aangevraagd dan contact opnemen dus.

Er zijn ook genoeg gevallen bekend van gestolen zegels b.v. en malafide installateurs b.v. die dit doen, en als consument trek je dan aan het kortste eind over het algemeen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Annuk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:50:
[...]

Opzich lekker natuurlijk, maar zou even contact opnemen.
Ookal staat nu overal netjes 3x25A en betaal je daar nu ook voor, als ze merken bij enige werkzaamheid dat het nu 3x40A is heb je kans dat ze vastrecht van X tijd terug vorderen en dat is dan geen leuke factuur
Daar kunnen ze jou als consument niet voor factureren. Verreweg de meeste mensen hebben geen enkel idee hoe of wat het is. Laat staan dat ze kunnen weten wat voor zekering ze hebben.

Zolang het administratief maar goed staat. Anders zijn het hoge vaste kosten.
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:49:
[...]

Daar kunnen ze jou als consument niet voor factureren. Verreweg de meeste mensen hebben geen enkel idee hoe of wat het is. Laat staan dat ze kunnen weten wat voor zekering ze hebben.

Zolang het administratief maar goed staat. Anders zijn het hoge vaste kosten.
Weet uit ervaring dat het wel gebeurd... En dan gaan ze evt schatten en dat is niet voordelig voor je...
Zeker bij automaten kan je het duidelijk zien.
En daarom beter contact opnemen en laat ze maar gratis terug komen mits de aanvraag wel kloppend is.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Annuk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:01:
Weet uit ervaring dat het wel gebeurd... En dan gaan ze evt schatten en dat is niet voordelig voor je...
Zeker bij automaten kan je het duidelijk zien.
En daarom beter contact opnemen en laat ze maar gratis terug komen mits de aanvraag wel kloppend is.
Kan wel zijn dat ze een naheffing sturen, maar dat betekent nog niet dat je die moet betalen omdat jij verantwoordelijk bent voor hun fout.

Zoals @bjusterbaarlik al zegt: de meeste mensen hebben geen idee wat voor aansluiting ze hebben. Daar kun je ze dan ook niet verantwoordelijk voor houden.
Netbeheerders proberen van alles op gebruikers af te schuiven, ondanks dat ze daar helemaal geen recht op hebben. Zie bijvoorbeeld het topic over gasverlaters. Ze proberen het tot aan de rechter toe, om daar vervolgens het lid op de neus te krijgen (mits kundig verdedigd). Netbeheerders kunnen echt grote lompe botteriken zijn.

Als ik zo’n naheffing zou krijgen voor een te grote hoofdzekering dan zou ik die aanvechten en ik acht de kans groot dat ik dat win.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 26-06-2026 09:51 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:33
Annuk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:47:
[...]


In principe zou het goed moeten gaan.
Hoop/neem aan dat @mYpzaa de aanvraag wel goed heeft gedaan en niet per ongeluk 3x35/40A heeft aangevraagd.

Maar tenzij de monteur van/namens netbeheerder foto heeft gemaakt van de opgeleverde situatie (icm je aanvraag) sta je als consument sowieso nadelig, en mag je flink betalen als men er achter komt.

Daarom mijn advies aan @mYpzaa Check je aanvraag goed en neem contact op met je netbeheerder.
Je zult niet de eerste zijn die een 3x35/40A aanvraag doet omdat er stond van je hebt nu 1x35/40A en ja dan ga je flink betalen in vastrecht.
Heb je dat niet aangevraagd dan contact opnemen dus.

Er zijn ook genoeg gevallen bekend van gestolen zegels b.v. en malafide installateurs b.v. die dit doen, en als consument trek je dan aan het kortste eind over het algemeen.
Bedankt voor alle reacties. Ik heb zeker weten 3x25a aangevraagd dat staat ook op de bevestiging etc. Ook ben ik op de hoogte dat voor 3x40a een ander vastrecht geldt.

De installateur heeft voor en na foto’s gemaakt voor hun eigen administratie.

Ik ga eens een belletje of mailtje wagen - hoop niet dat ik er al teveel tijd in hoef te steken.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

mYpzaa schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:24:
[...]

Bedankt voor alle reacties. Ik heb zeker weten 3x25a aangevraagd dat staat ook op de bevestiging etc. Ook ben ik op de hoogte dat voor 3x40a een ander vastrecht geldt.

De installateur heeft voor en na foto’s gemaakt voor hun eigen administratie.

Ik ga eens een belletje of mailtje wagen - hoop niet dat ik er al teveel tijd in hoef te steken.
Ik zou het lekker laten zitten en me er niet druk over maken. Scheelt tijd en moeite.
Bovendien heb je nu wat extra marge op je hoofdzekeringen 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Hippe Lip schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:35:
[...]

@jaspermeul Als je van nu 1 fase komt, dan heb je een 1-fase hoofdschakelaar en zal die sowieso vervangen moeten worden vóórdat de netbeheerder langskomt om je naar 3x25A om te zetten. Zit die er niet, dan ben je niet klaar voor overstap naar 3 fasen en vertrekken ze meteen weer. Tijd voorbij en geld weg. Want het wordt wel in rekening gebracht.

En daarna moet je opnieuw aanvragen, maar dan is het ná 1 juli en kom je helemaal achteraan in de wachtrij en ben je dus voorlopig echt niet aan de beurt.

Mijn advies daarom: doe niet krenterig en koop een goede 3-fase hoofdschakelaar vóórdat ze langs komen!


Edit:
Niet goed gelezen. Je schakelaar is al geschikt voor 3 fasen.
Waarom zou je je huidige 8 groepen naar twee fasen omzetten en niet naar 3? Dan ziet de monteur van de netbeheerder dat je het echt netjes voorbereid hebt.
Bedoel je dat die 3e fase apart voor de WP is? Monteer die zekeringautomaat dan ook alvast, dan is dat duidelijk.
Je hebt gelijk. Ik zal het gelijk netjes aanpassen naar de verdeling over de drie groepen. De precieze indeling voor bij de verbouwing moet nog gemaakt worden. Dus nu al een iets plaatsen voor de WP is wat voorbarig.
Annuk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:01:
[...]


Weet uit ervaring dat het wel gebeurd... En dan gaan ze evt schatten en dat is niet voordelig voor je...
Los van dat ze waarschijnlijk toch echt bot vangen bij een juridische procedure... wat valt er hier aan te "schatten"? Het is niet alsof er meterstanden missen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+


  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:53
@Annuk , Na 20 jaar en bij de derde meter plaatsen, was bij stedin opgevallen dat ik 3x25A betaal en C40 had zitten. Dus kwamen ze een vierde keer voor andere automaten. Periode tussen derde meter plaatsing en 4e bezoek, geld netjes terug gekregen.
Xander schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:50:
[...]


Los van dat ze waarschijnlijk toch echt bot vangen bij een juridische procedure... wat valt er hier aan te "schatten"? Het is niet alsof er meterstanden missen.
Schatten van sinds wanneer een dergelijke "dikkere" aansluiting.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Dapdodo schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:43:
@Annuk , Na 20 jaar en bij de derde meter plaatsen, was bij stedin opgevallen dat ik 3x25A betaal en C40 had zitten. Dus kwamen ze een vierde keer voor andere automaten. Periode tussen derde meter plaatsing en 4e bezoek, geld netjes terug gekregen.
Hoe bedoel je geld terug?
Betaalde je ook voor 3x40A?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

hidde212

Free your mind...

Dank voor alle reacties!
habbekrats schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:19:
@hidde212 Voedingsdraad nul wel vergenoeg in de schakelaar? En e-monteurs houden niet van blote stukken in de groepenkast. Kan van de fotohoek komen maar zitten de kamrails wel goed erin?
Daar twijfelde ik zelf ook over. Ik zal een poging doen ze netter te bevestigen.
Thuisbatterij op zolder? Ik ben daar geen fan van. Hoe warm is het daar deze dagen.
Gelukkig, dankzij de nieuw aangebrachte isolatie, een stuk minder dan eerst. Staat wel in een goed geventileerde en open ruimte, het vermogen zal ook worden beperkt bij deze tropische temperaturen.
uaT schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:21:
@hidde212 Waarom 2 remautomaten? je hebt er maar 1 nodig. De remautomaat komt aan een kant aan HS en PV , de andere kant aan de ALS'en. Zoals getekend boven klopt het niet
Annuk schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Zou juist zeggen waarom niet?
Zo beperk je alles met maar 1x een 40A automaat.
Met per aardlekschakelaar een 40A automaat heb je over beide aardlekschakelaars de netcapaciteit+invoeding en ga je niet over de nominale waarde heen van de aardlekschakelaar.
Juist, precies wat ik wilde; zo zou ik dus (theoretisch voorbeeld) 25A per rem+ALS kunnen trekken als batterij, PV en netvoeding tegelijk leveren.
@hidde212 afhankelijk van of je ruimte wilt overhouden is het ook een optie om 63A aardlekschakelaars aan te schaffen, maar zijn inderdaad wel stukje duurder dan deze automaten die je wilt aanschaffen.
uaT schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:38:
@Annuk Je kan de ALS'en ook vervangen door 40A alamats, of dat kostenefficient is weet ik niet zo
Dat was mijn alternatieve plan: huidige ALS vervangen door 40A alamats. Dat zou wel €90 duurder uitkomen, op een winkelmandje van €125...
pvg schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:20:
Wat @hidde212 wil, kan mits(!) de verdeelblokken geschikt zijn voor de totale invoeding (worst case 80A in dit geval).
Dat kan het blok wel aan, maar dat geldt dus ook als voor de draad die ik voor beide remautomaten+ALS gebruik (theoretisch 80A)? Er is namelijk maar ruimte voor 4 draden op die verdeelblokken, waarvan 1 al is gereserveerd vanaf de HS. Dan kan die rem+ALS beter los aansluiten (met 6mm2), daarnaast de nieuwe alamats (ook met 6mm2 en dan doorverbinden) en op 1 van die twee nog een aftakblok naar de PV? Klinkt een beetje houtje-touwtje...

...and your ass will follow

Annuk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:57:
[...]


Schatten van sinds wanneer een dergelijke "dikkere" aansluiting.
Lijkt me niet zo ingewikkeld te beredeneren als ze zelf naar 3 fasen hebben verzwaard? Hier zullen ook gewoon de eigen zegels van de netbeheerder aan blijven zitten aangezien ook een installateur met zegelrecht weinig in een aansluitkast met automaten te zoeken heeft. Los van dat ze het blijkbaar hebben vastgelegd met foto's nu.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+


  • Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:28
jacovn schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:32:
[...]

Moet jij als consument de zekering waarde van de leverancier controleren
Nee, maar @mYpzaa heeft het nu gezien. Dan zou ik dat gewoon aangeven. Kan Liander zelf bepalen of ze nog een keer langskomen, of dat ze het zo laten. Maar hè, ik geef ook het ook aan als ik teveel wisselgeld krijg #vroeger.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

Xander schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:13:
[...]

Lijkt me niet zo ingewikkeld te beredeneren als ze zelf naar 3 fasen hebben verzwaard? Hier zullen ook gewoon de eigen zegels van de netbeheerder aan blijven zitten aangezien ook een installateur met zegelrecht weinig in een aansluitkast met automaten te zoeken heeft. Los van dat ze het blijkbaar hebben vastgelegd met foto's nu.
In dit geval van @mYpzaa inderdaad is het klink en klaar.
Schatten is inderdaad meer in geval van een mogelijke fraude achtige dingen.
En in dit geval wat @Noutie ook zegt... Bel even met Liander en geef het door, wat de er nu verder dan mee doen is hun punt dan. Maar als b.v. de fotos worden behandeld en @mYpzaa krijgt wel ineens het vastrecht van een 3x40A aansluiting om zn oren wordt het veel meer getouwtrek om het geld ookal heeft in dit geval Liander een aantoonbare fout gemaakt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:53
Annuk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:58:
[...]


Hoe bedoel je geld terug?
Betaalde je ook voor 3x40A?
De dame die de derde meter plaatste (LTE), die vond het nodig om in de app 3x40 te zetten. Betaalde tot die tijd voor 3x25A
Dus gevraagd om maar direct de 3 automaten te wisselen, maar daar was ze niet voor bevoegd.
Vanaf dat moment ging ik dus meer betalen en vanaf mijn eerste maandafrekening erna gebeld en gezegd dat ik nergens opdracht voor heb gegeven en ze me terug naar 3x25 moeten zetten.
Stedin: Ja maar, dan moeten we automaten wisselen. Mijn reactie: Je bent welkom.
En zo geschiedde het 4e bezoek. En dus geld terug vanaf plaatsen derde meter tot 4e bezoek

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 26-06-2026 12:48 ]


  • bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
mYpzaa schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:24:
[...]

Bedankt voor alle reacties. Ik heb zeker weten 3x25a aangevraagd dat staat ook op de bevestiging etc. Ook ben ik op de hoogte dat voor 3x40a een ander vastrecht geldt.

De installateur heeft voor en na foto’s gemaakt voor hun eigen administratie.

Ik ga eens een belletje of mailtje wagen - hoop niet dat ik er al teveel tijd in hoef te steken.
Mocht de 3x40A erin blijven zitten en je hebt ook zonnepanelen en/of accu. Dan is het wel zaak dat je bedrading, hoofdschakelaar, bekabeling en/of aardlekschakelaars de stromen van meer dan 40A aan kunnen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Hippe Lip schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:58:
[...]

Mazzelaar, @mYpzaa. Nu heb je dus 3x40A voor de prijs van 3x25A. Want dat laatste is jou schriftelijk bevestigd.
Ik weet niet of @mYpzaa zoveel mazzel heeft. Met 3×40 A ziet de warmteberekening voor een groepenkast er heel anders uit. Je hebt mogelijk een heel andere groepenkast nodig omdat je al snel boven het thermisch budget uit kan komen.

Rekenvoorbeeld uitgaande van alleen groepen van 16 A, met de Hager MKS516 als uitgangspunt omdat ik die datasheet toevallig nog open heb staan en omdat het een mooi voorbeeld is omdat die best warm kunnen worden: bij nominale belasting veroorzaakt deze 4,2 W aan opwarming, maar met 25 A kun je dat maar 1 keer doen en dan heb je nog eens 9 A aan stroom om een 2e automaat op die fase mee te belasten: 3 × (1 + 9²/16²) × 4,2 W = 16,6 W. Maar nu met 3 hoofdzekeringen van 40 A: je kunt per fase twee groepen volledig belasten, en hebt dan nog 8 A voor een derde automaat: 3 × (2 + 8² / 16²) × 4,2 W = 28,35 W. Met de hoofdschakelaar en aardlekschakelaars erbij kom je dan heel veel boven het thermisch budget.

Niet voor niets specificeert Hager voor hun Vision-kasten een maximum van "slechts" 32 A als je 'm 3-fasig voedt met automaten.

  • jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:59
Noutie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Nee, maar @mYpzaa heeft het nu gezien. Dan zou ik dat gewoon aangeven. Kan Liander zelf bepalen of ze nog een keer langskomen, of dat ze het zo laten. Maar hè, ik geef ook het ook aan als ik teveel wisselgeld krijg #vroeger.
Ik zou het ook wel navragen voor de zekerheid, maar vroeg me af of de verantwoordelijkheid bij jezlef ligt voor zulke dingen als ze fout zijn.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Nu ben ik bezig met de installatie van een laadpaal bij iemand. Omdat de bestaande groepenkast nokkie vol zit, komt er een bak naast. Daar is maar matig ruimte voor, dus het wordt even puzzelen. Een van de dingen nu is dat de aardleiding die van de aardpen naar de bovenkant van de groepenkast loopt, er rechts strak tegenaan zit (buis zit nu los, ik heb al wat spijkerzadels losgetrokken). Maar dat is precies de plek waar ik die uitbreiding ga monteren.

Wat is nu wijsheid
  1. Haal een stukje van de buis af waar de nieuwe bak komt te hangen en leg de aarddraad gewoon onder de nieuwe bak (in een groefje zodat de nieuwe bak netjes vlak ligt) of
  2. Leid de aarddraad om naar rechts langs de nieuwe bak, eventueel door die kabelgoot of net links ervan (maar dan past er daar geen buis meer tussen die nieuwe bak en de kabelgoot).
Wat denken jullie: mag die aarddraad onder de nieuwe bak doorlopen (=makkelijkste) of moet ik ‘m omleiden door de goot of erlangs?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbqlHellTV4-X_3TeP0L4HLVoGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aurSwXN4U7e80MzhmMZtfj8i.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

@Hippe Lip Hoe moeilijk is het om de draad te vervangen door een langere?

Als je 'm niet wilt/kunt verleggen, laat 'm dan gewoon door die 2e kast heen lopen, niet verstopt in een groefje erachter. Een groengele krimpkous eroverheen voorkomt problemen in de groepenkast. (Of, maar dat zou niet mijn voorkeur hebben: verlengen.)

  • wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:35
Juerd schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:42:
[...]


Ik weet niet of @mYpzaa zoveel mazzel heeft. Met 3×40 A ziet de warmteberekening voor een groepenkast er heel anders uit. Je hebt mogelijk een heel andere groepenkast nodig omdat je al snel boven het thermisch budget uit kan komen.

Rekenvoorbeeld uitgaande van alleen groepen van 16 A, met de Hager MKS516 als uitgangspunt omdat ik die datasheet toevallig nog open heb staan en omdat het een mooi voorbeeld is omdat die best warm kunnen worden: bij nominale belasting veroorzaakt deze 4,2 W aan opwarming, maar met 25 A kun je dat maar 1 keer doen en dan heb je nog eens 9 A aan stroom om een 2e automaat op die fase mee te belasten: 3 × (1 + 9²/16²) × 4,2 W = 16,6 W. Maar nu met 3 hoofdzekeringen van 40 A: je kunt per fase twee groepen volledig belasten, en hebt dan nog 8 A voor een derde automaat: 3 × (2 + 8² / 16²) × 4,2 W = 28,35 W. Met de hoofdschakelaar en aardlekschakelaars erbij kom je dan heel veel boven het thermisch budget.

Niet voor niets specificeert Hager voor hun Vision-kasten een maximum van "slechts" 32 A als je 'm 3-fasig voedt met automaten.
Het kan inderdaad, maar zolang @mYpzaa geen Tesla laadcentrum begint is de kans dat het ook daadwerkelijk per ongeluk gebeurt nihil.
@wimpie Met dat argument kun je elke groepenkast reduceren tot een handjevol wago's. Die overstroombeveiligingen zijn er om te voorkomen dat dingen oververhit raken en brandgevaarlijk worden. Onder normale omstandigheden komt dat niet voor, maar niet alle omstandigheden zijn normaal.

De groepen beschermen de bedrading in je huis, de hoofdzekeringen beschermen de groepenkast. Overbelasting leidt tot oververhitting en komt echt wel eens voor.

[ Voor 22% gewijzigd door Juerd op 26-06-2026 16:54 ]


  • wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:35
True, maar ik maak graag onderscheid tussen het beperken van risico en het uitsluiten van risico. Dat laatste vind ik namelijk onnodig en is vaak ook erg duur. En als het duur is gaan mensen erop bezuinigen en met een beetje pech sneuvelt dan ook het beperken van risico. Terwijl het beperken van risico's vaak wel prima kan voor een acceptabele prijs.

  • DominatorZ
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:46
Goedenavond,
Ik zit met een vraag en hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.
Ik woon in Spanje zonder netaansluiting en heb dus een off-grid installatie.
Volgende week komen mijn accu's binnen welke ik op een Victron 48/6000 aansluit. Ik heb de elektra in de woning aangesloten (nu op de huidige PV installatie) via de hoofdschakelaar gevolgd door 30ma aardlekautomaten.
Nu verplaats ik de PV installatie naar een gebouwtje ca 25m achter de woning. Vanaf de omvormer wil ik graag een verdeler maken naar de woning en de garage. Hoe kan ik deze verdeler het beste inrichten?
Een 40C aardlekautomaat gevolgd door 2 aardlekautomaten van bv 32A (woning) en 20A (garage), of wellicht een hoofdschakelaar, aardlekautomaat en 2 groepen? Ik leg een 3x10mm2 naar de woning en de omvormer kan maximaal ca 6kW leveren. (Kortstondig meer) Het gaat mij erom hoe zeker ik de kabel vanaf de omvormer het beste af? En gebruik ik dan best voor selectiviteit een 300ma aardlek?
Bij voorbaat dank.
Pagina: 1 ... 90 91 Laatste