Opstelling stond achter een scheidings-trafo zodat we dit zo stabiel mogelijk konden (laten) uitvoeren, collega is veel met metingen etc bezig, en vond dit wel een leuke om eens uit te testen, en in overleg met ABB deze SPD gekregen incl. een voorraadje cartridges om te testen.Xander schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:47:
[...]
Misschien kun je mij helpen om dit te begrijpen dan... een SPD zit toch in basis tussen fase(n) / nul en aarde? Hoezo zou dit überhaupt reageren op een zwevende nul dan, want een zwevende nul verandert toch niets aan de spanning tussen fase en aarde?
Ik snap dat er in een TT-stelsel vaak een 3+1 configuratie wordt gebruikt waarbij de SPD tussen fase en nul zit, maar hoe kan sluiting tussen fase en nul nog effectief voor afschakeling zorgen bij een zwevende nul? Ik zou denken dat je daarmee alleen het sterpunt naar 1 fase trekt (en dus op de andere 2 fasen een spanning van 400V tot het sterpunt krijgt). Maar de spanning tussen het sterpunt en aarde is dan nog steeds maar 230V dus niet iets waar de doorsnee SPD iets van vindt?
[...]
Leuke test natuurlijk, maar hoe snel schakelde de boel dan uit, hoe hoog liep de spanning op tot dat moment en ben je er van overtuigd dat gevoelige elektronica dit experiment had overleefd? Als je dit uittest met een waterkoker, een tosti-ijzer en een elektrisch verwarmingstoestel geloof ik best dat de boel heel blijft, maar durf je het met 2 PC's en je televisie ook aan?
Test werd uitgevoerd met variabele lab-loads die zowel inductief als capitatief ingesteld kunnen worden, belastingen ingesteld op 2300W/10A op L1, 1600W/7A op L2, en 900W/4A op L3.
Ook getest met 3x2300W.
En variabel getest met zowel automaten als met smeltpatronen van 10A, de automaten vlogen er iets vlotter uit dan de smeltpatronen maar was max 2sec per zekering. Bij de 3x2300W hoorde je de automaten als een soort "mitrailleurvuur" achter elkaar uitschakelen.
Hoe de engineer van ABB (en wat wij dus min of meer reproduceerden) uit legde was, doet een nul-PE bewaking in de betreffende cartridge, komt daar teveel potentiaalverschil op slaat die door, en daardoor slaan om beurten de fases door naar PE, de PE voert de overspanning af en maakt sluiting met de betreffende fase, waardoor de zekering uitschakelt.
Op basis van deze lab-testapparatuur zou ik het inderdaad ook wel aandurven met een PC/TV etc.
Dat is ook de functie van de uitwisselbare cartridges in de SPD natuurlijk dat die defect gaan.Juerd schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:59:
[...]
Bij TT niet.
Bij TN zit PE aan N, dus bij een zwevende PEN is je PE-geleider ook verbonden met het nieuwe sterpunt. De spanning tussen L en nep-PE zal dus meeveranderen met die tussen L en nep-N. Maar dan nog kan zo'n SPD hierop volgens alles wat ik weet en erover kan vinden, niet zoals verondersteld reageren op die situatie zonder zelf ook schade op te lopen.
Het komt met enige regelmaat voor hoor, dat in een net-kabel de nul wegbrand, m.n. bij de aftak-verbindingen van de hoofdkabel naar de woningen en/of in de aansluitkast in de woning waar de nul wegbrand, en meestal (advocaat v/d duivel) bij woningen met veel PV, op een of andere manier toch meestal een te scheve belasting en/of te hoge belasting over de nul.Xander schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:01:
[...]
De gevallen van een zwevende nul die ik heb meegekregen, zijn eigenlijk allemaal veroorzaakt in de eigen installatie. Of ook al meer dan eens bij een meterwissel door de netbeheerder.Ik heb geen statistieken paraat natuurlijk maar voor mijn gevoel is een beschadigde LS-kabel niet de meest voorkomende oorzaak.
Ook inderdaad de meterwissels komt het wel vaker voor, draad te diep in de klem gestoken v/d meter of juist niet goed aangestript o.i.d.
Of bij massieve draad onderin de meter de nul niet goed onder de schroefklem.
Zie hierboven, gebeurt tegenwoordig met regelmaat, en steeds regelmatiger.Juerd schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 01:43:
@Xander Voor de volledigheid; ik denk zelf niet dat geleiders in Nederlandse LS-kabels vaak stuk gaan.
Ik kijk wel eens een enkele keer naar de Britse socialmedia kanalen om zo te zeggen maar over het algemeen bar weinig, maar dit kwam bij een engineer van ABB weg, die ons de rest ter beschikking stelde, en uiteindelijk incl. garantieverklaring dat zij de evt. schade-kosten van de test-apparatuur opzich zouden nemen (ook wel fijn als je hoorde wat de spullen mochten kosten).Mijn vermoeden was een inschatting van wat ik vermoed dat anderen denken, omdat ik her en der wel het idee heb dat veel mensen hun elektra-informatie vooral hebben van Britse socialmediakanalen. (Daar heb ik zelf trouwens ook best een boel nuttigs van opgepikt.)
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b5lDOekUMPAt9aEDHCttqDuK.jpg?f=user_large)
/f/image/3cN0K7Kacl4O9Y0c3risdl2I.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RSpyyTX4Hs3ltFpFbejz7xUQ.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/Uxved5SuotKNvq60ZgP7Qrxa.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/pFfVbxel5JwT7IMjkHuV163f.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ix9vdoRVBxVkRFsi06688eko.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FFHuGvcHEArAXANPaGgPwuiT.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/kQ5f30CwXrpghT8NTKmSJEu1.png?f=user_large)