Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Maar hij is niet meer leverbaar, en ik zie ook niet 1,2,3 een alternatief genoemd worden.
Als iemand een alternatief weet dat met de jung LS schakelwippen werkt, dan hoor ik dat graag.
Is daar een makkelijke manier voor om dat te achterhalen?Krissiejj schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Dat ligt er aan of de Heater voor de schakelaar is afgehaald of erachter.
Dan zou je het kastje open moeten maken.Gigagiel schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:05:
[...]
Is daar een makkelijke manier voor om dat te achterhalen?
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Maar moet dat dus wel netjes op de aanvoerende kant gedaan zijn. Als de automaat van de lader aan staat maar heater uit moet dus de laadpaal werken en de heater niet. En als je het omwisselt (laadpaal automaat uit, heater aan), moet alleen de heater werken. Als een van de twee niet werkt als de ander uit staat zit het niet goed.
Dat is de 507 EU, en dat is een normale schakelwip.El-Vder schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:06:
@FRANQ Ik zie bij SanderVunderink nog genoeg op voorraad. Of is dit niet hetzelfde model?
De 507 ETU staat altijd in dezelfde stand.
Maar deze is niet meer verkrijgbaar.
Moet eerlijk bekennen dat ik dat niet zo scherp had want werk eigenlijk altijd in kasten maar gelukkig is er altijd wel iemand hier om op dergelijke zaken te wijzen!Xander schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:58:
[...]
@Andrehj schreef "omdat er bijvoorbeeld geen trekontlasting van de aansluitsnoeren is". Dat is een voorbeeld, niet het enige bezwaar.
Je mist ook de dubbele isolatie. Als je de mantel van het aansluitsnoer verwijderd moet dat al in een behuizing zijn. Dat is een stukje basis uit NEN1010 toch?
Met “buiten” bedoelde ik in dit geval vooral of die voeding tegen vrieskou kan.[...]
Ik snap dat je liever niet een willekeurige made in China voeding pakt, daarom klikte ik iets aan van een merknaam die ik al wel eens had gehoord.Ik ken Leicke verder ook niet, maar het is wel een Duits merk (uiteraard uiteindelijk wel made in China), ik ken het hier van Tweakers want ze werden vaak aangeraden i.c.m. PicoPSU voedingen (zoek hier op het forum maar eens).
Uiteraard is het niet geschikt voor buiten, dat zijn de meeste van jouw Meanwell varianten ook niet, inclusief de DIN-rail variant. Maar in de schuur is toch niet buiten? Een minimale gebruikstemperatuur in de specs zou wel leuk zijn inderdaad.
En buiten is blijkbaar een heel vaag begip want die Niko USB voeding is niet geschikt voor buiten (waar mijn hele zoektocht mee begon: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Je zei het eerder zelf, dat het probleem “meer de luchtvochtigheid in de lente en herfst gaat worden”.
Bij de HDR-100 series staat hiervoor opgegeven: 20 ~ 90% RH non-condensing
Klinkt op zich goed maar weet er te weinig van om met zekerheid te zeggen of die dan wel in een onverwarmde schuur in een kastje geplaatst kan worden.
Hoop van wel!
Naar allerlei andere producten qua betrouwbaarheid en specs naslag doen kost me ook veel tijd en als het dan €15 goedkoper kan weet ik niet of het me dat waard is .Dat "voor Photosmart C4795" is een verzinsel van Amazon denk ik, volgens de fabrikant is het "Für vielfältige Anwendungen".
Met Meanwell is uiteraard ook niets mis, maar er zit wel een prijskaartje aan.
Zat er ook al aan te denken nadat ik bij het zoeken op behuizingen met din rails deze tegenkwam: Spelsberg Rijenklemmenbehuizing RKi 4/18 K-L.Annuk schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:58:
[...]
I.p.v. zo'n mini-verdeler kan je natuurlijk ook kijken naar b.v. een OBO T100/T160/T250 kabel doos kijken, daar kan je evt nog een din-rail in monteren als je dat wenst voor een din-rail voeding.
Inplaats van de tules gebruik je wartels (evt met reduceer) en kan je deze dus gebruiken als trekontlasting.
o.a. verkrijgbaar bij SanderVunderink
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1cJKf3hQ80WJE1KK24O99m8e.jpg?f=user_large)
Geen idee of die voeding daar specifiek in past maar het gaat om het idee.
Deed me ook aan die OBO dozen denk want daar had je me al eerder opgewezen: Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3".
Die zijn multifunctioneel inzetbaar!
@XanderThe Legend schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:12:
[...]
Hij is inmiddels weer iets geupdate. Er is een grote thuisaccu met EMS geïnstalleerd. Vanaf de HS gaat nu eerst de voeding naar een kWh-meter en daarna naar de voedingsrail in de kast linksonder. Is dat dan nog ok? Uit je antwoord begrijp ik dat aansluiten op de voedingsrail in de 2e groepenkast niet de bedoeling is, want dan is de afstand te lang?
:strip_exif()/f/image/pX0dktcnWabT46iEErimgHCl.jpg?f=fotoalbum_large)
Idee is om de Dehn linksboven in de kast rechtsonder te plaatsen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Nu zag ik de Panasonic Viko. Maar het is me onduidelijk hoe ik de kabel van onderaf kan invoeren. Is dit gewoon een gaatje in het rubber prikken?
Kon helaas ook geen handleiding oid vinden.
Deze shop misschien nog ?FRANQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:22:
ik moet een Jung 507 ETU kruisschakelaar vervangen, dit is een tipschakelaar die altijd in dezelfde stand staat.
Maar hij is niet meer leverbaar, en ik zie ook niet 1,2,3 een alternatief genoemd worden.
Als iemand een alternatief weet dat met de jung LS schakelwippen werkt, dan hoor ik dat graag.
Korter is beter, Dehn beveelt aan om de lengte van de voedingsdraden naar de SPD + de lengte van de draad tussen de SPD en de hoofdaardrail bij elkaar opgeteld onder de 50cm te houden. En daarnaast om afstand te houden tussen bedrading die impulsstromen gaat voeren (dus alles tussen netaansluiting en SPD) en overige bedrading. Dus in ieder geval niet bedrading lukraak door de kast slingeren.The Legend schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:12:
[...]
Hij is inmiddels weer iets geupdate. Er is een grote thuisaccu met EMS geïnstalleerd. Vanaf de HS gaat nu eerst de voeding naar een kWh-meter en daarna naar de voedingsrail in de kast linksonder. Is dat dan nog ok? Uit je antwoord begrijp ik dat aansluiten op de voedingsrail in de 2e groepenkast niet de bedoeling is, want dan is de afstand te lang?
Ik zou hem mooi naast de hoofdschakelaar zetten. Dubbele adereindhulzen gebruiken lijkt me het meest voor de hand liggend.The Legend schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:51:
[...]
@Xander
[Afbeelding]
Idee is om de Dehn linksboven in de kast rechtsonder te plaatsen.
Als je het helemaal volgen de Dehn bijbel doet zet je die dubbele hulzen het best op de SPD. Dus van de hoofdschakelaar naar de SPD en vandaar door middel van dubbele hulzen door naar de kWh-meter.
Maar er zijn 1001 wegen die naar Rome leiden. In zo'n document van Dehn wemelt het ook van kreten als "recommended", "suggests", "optimum". Een hoop daarvan zijn geen harde regels maar meer best practices.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 18-01-2026 23:30 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Korte samenvattingedddy schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:16:
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisaccu (Marstek V3). Op dit moment bekijk ik de opties voor de beste plaatsing.
Op zolder heb ik meerdere groepen. Er is een wasdrogergroep waar nu alleen een warmtepompdroger en een airco (MHI 2 kW) op zitten, die beide vrijwel niet worden gebruikt.
Mijn idee was om hier een PV‑verdeler te plaatsen (met een hoofdschakelaar van 40 A, twee aardlekautomaten, groep 1 voor de accu en groep 2 voor de droger en airco, bekabeld met 6 mm²).
Na wat leeswerk begrijp ik echter dat je zo’n bestaande groep niet kunt zien als een “vrije groep”, waardoor je dus vastzit aan de limiet van 800 watt net zo als bij andere stopcontact (hoewel ik hierover gemengde reacties lees). Heeft het dan nog zin om een PV‑verdeler te plaatsen als die toch beperkt blijft tot 800 watt?
En stel dat ik de airco naar een andere groep verplaats , kan het dan wél? Ik lees uiteenlopende meningen, onder andere omdat je in de praktijk niet boven de 3600 watt uitkomt, maar misschien zie ik het verkeerd.
Als ik op de wasdrogergroep een PV‑verdeler plaats en daarachter de apparatuur aansluit, geldt dan nog steeds de 800‑wattlimiet?
Zo ja, heeft een PV‑verdeler dan wel zin, of kan ik de accu net zo goed op een bestaand stopcontact aansluiten?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Klopt , de groep gaat direct vanaf de meterkast naar de onderverdeler. Kan ik het dan dus wel als vrije groep zien voor de marstek?onetime schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:26:
@edddy Als de 1fase wasdrogergroep geen andere aftakingen heeft, dus rechtstreeks naar de onderverdeler, en daar dus met automaten afgezekerd, dan is de automaat de grens.
Hierdoor zit ik te kijken naar een kWh meter met modus zodat ik de meetgegevens wel in home assistant kan krijgen.
Hiervoor kijk ik naar een Eastron SDM72D en een SDM630. Bij beide modellen valt mij op dat er twee versies lijken te bestaan.

en

In de laatste foto zie je in de rechteronderhoek M18 staan, terwijl zoiets niet op de eerste foto zichtbaar is. Wat is het verschil tussen beide modellen aangezien het versienummer hetzelfde lijkt?
[ Voor 7% gewijzigd door fenrir op 19-01-2026 18:28 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Waarom zou je niet deze van HomeWizard pakken?fenrir schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:13:
Ik wil een kWh meter gaan plaatsen omdat ik weer wil gaan bijhouden hoeveel stroom er vanaf mijn dak komt. De local gateway van enphase is stuk en ik ben niet van plan om weer een cloud based oplossing te gaan plaatsen.
Hierdoor zit ik te kijken naar een kWh meter met modus zodat ik de meetgegevens wel in home assistant kan krijgen.
Hiervoor kijk ik naar een Eastron SDM72D en een SDM630. Bij beide modellen valt mij op dat er twee versies lijken te bestaan.
[Afbeelding]
en [Afbeelding]
In de laatste foto zie je in de rechteronderhoek M18 staan, terwijl zoiets niet op de eerste foto zichtbaar is. Wat is het verschil tussen beide modellen aangezien het versienummer hetzelfde lijkt?
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Zou het niet weten, en zie die M18 ook niet op de eastron website zelf terug komen, op de SDM630 zie ik wel paar keer op de productfoto's M16 terug komen.fenrir schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:13:
Ik wil een kWh meter gaan plaatsen omdat ik weer wil gaan bijhouden hoeveel stroom er vanaf mijn dak komt. De local gateway van enphase is stuk en ik ben niet van plan om weer een cloud based oplossing te gaan plaatsen.
[Afbeelding]
en [Afbeelding]
Maar kijk eens bij op de Eastron website, daar staat een contact e-mailadres en telefoonnummer, denk dat die je het beste kunnen vertellen hoe en wat
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Die heb ik zeker overwogen, maar het staat mij tegen dat ik dan een app moet installeren, registreren, het ding in wifi met internet moet hangen om vervolgens de lokale api aan te kunnen zetten.RemmyB83 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:44:
[...]
Waarom zou je niet deze van HomeWizard pakken?
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Ik heb de importeur een mail gestuurd, ben benieuwd.
[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 19-01-2026 20:49 . Reden: typo, mail ]
Dat is omdat de ene meter MID (Measuring Instruments Directive) gekeurd is en de andere niet.fenrir schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:13:
[Afbeelding]
en [Afbeelding]
Die M met een cijfer er achter is een merkteken waarbij het cijfer het jaartal aangeeft.
Measuring instruments that comply with the MID bear:
- The CE mark
- A capital letter "M" and the last two digits of the year of its affixing, surrounded by a rectangle
- The identification number of the notified body involved in conformity assessment
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OGpmweEUge5UlkGmf3ifEI57.jpg?f=user_large)
Ook leuk is dat het niet alleen voor elektronica is:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nnDrli21Ep2QVQZ0u5KTgr4R.jpg?f=user_large)
Drink je kopstootjes met precisie!
[ Voor 33% gewijzigd door Vliegvlug op 19-01-2026 21:18 ]
Tja, dat zie ik wel vaker bij websites, dat er niet op dergelijke details wordt gelet en het is een europees keurmerk dus waarschijnlijk zijn dan productfoto’s van een andere regio gebruikt.fenrir schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:11:
Dan is het wel goed suf van de importeur dat ze de verkeerde afbeeldingen gebruiken op hun eigen website, bij 4 van de 7 afbeeldingen zie ik dit logo niet. https://www.eastron.nl/mi...eters:mid-gekeurde-meters
Deze kabels komen onder de betonlaag van mijn terras vandaan. Hierop zat vroeger (vorige bewoners) de tuinverlichting op aangesloten. Een aantal jaar geleden was het idee deze kabel als aansluitpunt voor een aantal stopcontacten in de tuin te gebruiken. Mijn vader en ik (met beperkte kennis) kregen er echter met geen enkele schakelaar spanning op. Er is toen besloten het geheel in een lasdoos te plaatsen, met speciaal siliconen vol te gieten, en te begraven in de tuin. De stroom hebben we toen amateuristisch van een ander stopcontact onder de overkapping gehaald.
Op mijn platdak vond ik een tijd geleden echter een kastje wat bij nader inzien een schemerschakelaar bleek te zijn. Deze werd gebruikt om de tuinverlichting van de vorige bewoners automatisch in te schakelen (we hadden eerder het idee dat dat ergens met een tijdschakelaar gebeurde).
Omdat de overkapping vervangen wordt en de tuin (deels) op de schop gaat zou ik alsnog graag deze kabel voor de stopcontacten in de tuin gebruiken. Ik weet dat de dikke kabel 4 of 5 aders heeft, en mijn sterkte vermoeden is dat de dunne draad de schakeldraad is van de schemerschakelaar. Wat als deze schakeldraad verbonden blijft (lasklem in een IP67 lasdoos op het platdak) en er dus theoretisch continue stroom is? Is dit dan bruikbaar voor de buitenstopcontacten?
Belangrijk om te vermelden is dat er in de tuin 1 grote stroomverbruiker is. Er staat een opblaasbare jacuzzi waarvan de pomp bij verwarming ongeveer 2500W verbruikt.
Achterhaal wat het traject van die kabel is en op welke manier deze zijn spanning krijgt. Voor hetzelfde geld is het van een stopcontact ergens af getapt, al verwacht ik dat niet diect bij een 5-aderige kabel maar mensen zijn soms heel creatief of het idee was meerdere schakeldraden.
Bovendien weet je nu ook niet welke beveiligingen er op de kabel zit; zekering of aardlekschakelaar? beiden of geen enkele? En zo ja welke waarden dan?
Controleer ook of die dikke een YMvK-as kabel is, dus een met stalen mantel. (Het lijkt er wel op maar ook dat de hele stalen mantel en litze en verwijderd is voor hij de lasdoos bereikt, dus als je er zelf wat mee wil doen iets inkorten en dat de litze, welke voor aarding wordt gebruikt, in een nieuwe lasdoos aansluiten en doorverbinden met de aansluitingen die je maakt de rest van je tuin in)
Als die dikke ergens loopt waar de kans op graafschade groot is wil je dat wel hebben.Die kleine ziet er uit sowieso alsof deze dat niet heeft.
Die heb je verder ook niet nodig want als je die schermerschakelaar toch niet gebruikt moet je die niet laten liggen met spanning erop.
Dus breng het eerst helemaal in kaart, en kijk dan of deze kabel veilig aan te sluiten is, liefst op je groepenkast met de juiste beveiligingen, eventueel door deze te verlengen of desnoods met een onderverdeler vanaf een andere plek als de groepenkast echt niet haalbaar is.
[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 20-01-2026 09:26 ]
Ik vrees dat dat onmogelijk is. Onder het terras ligt een 20cm dikke betonlaag, en daar komt de kabel vandaan. Hoe of waar deze kabel het huis binnen komt is me een raadsel.Vliegvlug schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:58:
@bvk1983 ik zou het zeker niet op de door jouw voorgestelde manier doen.
Achterhaal wat het traject van die kabel is en op welke manier deze zijn spanning krijgt.
Dan wordt het waarschijnlijk toch de alternatieve, iets minder mooie manier. Aftappen op een bestaand stopcontact onder de overkapping, een sleuf frezen in het beton en hier een buis met buitenkabel leggen.
Maar je hebt nu toch een manier dat je er wel spanning op krijgt via die schermschakelaar?bvk1983 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:02:
[...]
Ik vrees dat dat onmogelijk is. Onder het terras ligt een 20cm dikke betonlaag, en daar komt de kabel vandaan. Hoe of waar deze kabel het huis binnen komt is me een raadsel.
Dan wordt het waarschijnlijk toch de alternatieve, iets minder mooie manier. Aftappen op een bestaand stopcontact onder de overkapping, een sleuf frezen in het beton en hier een buis met buitenkabel leggen.
Dat is ook een referentiepunt om vanaf te zoeken en als je die schakelaar afdekt zodat er spanning op de kabel staat kan je een voor een je groepen in de groepenkast uit zetten om op zijn minst te weten welke groep het is.
En als het bij geen enkele gebeurt dan kijken naar aftakkingen die er gemaakt zijn voor de groepen.
De groep zou ik inderdaad moeten kunnen vinden.Vliegvlug schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:06:
[...]
Maar je hebt nu toch een manier dat je er wel spanning op krijgt via die schermschakelaar?
Dat is ook een referentiepunt om vanaf te zoeken en als je die schakelaar afdekt zodat er spanning op de kabel staat kan je een voor een je groepen in de groepenkast uit zetten om op zijn minst te weten welke groep het is.
En als het bij geen enkele gebeurt dan kijken naar aftakkingen voor de groepen.
En de kabel van de schemerschakelaar? Die gaat op een andere plek de gevel in?bvk1983 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:02:
[...]
Ik vrees dat dat onmogelijk is. Onder het terras ligt een 20cm dikke betonlaag, en daar komt de kabel vandaan. Hoe of waar deze kabel het huis binnen komt is me een raadsel.
Begin inderdaad eens met uitzoeken op welke groep dit zit en kijk vanaf daar verder. Als het op een aparte eindgroep zit komt het misschien wel gewoon in een lasdoos of kabeldoos in de meterkast bij elkaar.
Die gaat op het platdak boven de garage knaar beneden. Daar verdwijnt hij ergens tussen de balk lagen vermoed ik, in de garage zelf is er niets van te zien.Xander schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:29:
[...]
En de kabel van de schemerschakelaar? Die gaat op een andere plek de gevel in?
En de garage is aan je woning gebouwd? Of staat die achteraan in de tuin?bvk1983 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:34:
[...]
Die gaat op het platdak boven de garage knaar beneden. Daar verdwijnt hij ergens tussen de balk lagen vermoed ik, in de garage zelf is er niets van te zien.
In het eerste geval ligt het nog steeds voor de hand dat beide kabels ergens in de woning bij elkaar komen.
Die is inderdaad direct aan het huis gebouwd. Ongetwijfeld zullen ze inderdaad ergens bij elkaar komen, maar waar..Xander schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:43:
[...]
En de garage is aan je woning gebouwd? Of staat die achteraan in de tuin?
In het eerste geval ligt het nog steeds voor de hand dat beide kabels ergens in de woning bij elkaar komen.
Ja... zoeken dus.bvk1983 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:46:
[...]
Die is inderdaad direct aan het huis gebouwd. Ongetwijfeld zullen ze inderdaad ergens bij elkaar komen, maar waar..
Als je weet welke groep het is kun je letterlijk beginnen met de leiding vanuit de groepenkast te volgen. Misschien stuit je wel heel snel op een kabeldoos.
Als het een groep deelt met verlichting / contactdozen in de woning dan zoeken in de centraaldozen, of achter schakelaars en contactdozen.
Dus, neem je een uur lang op een fase 1 kW af en lever de op een andere fase 1 kW terug, dan ziet de meter van de netbeheerder dit als netto 0, terwijl de Eastron dit zit als 1 kWh geleverd en 1 kWh afgenomen.
Voor een firmware update heb je een modbus adapter nodig.
[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 20-01-2026 12:33 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Betreft een ABB F204 A S-40/0.3
Ik zie in het datablad het volgende:
Is mijn interpretatie correct dat er alleen eendraads (vaste kern?) draden van 25mm² gebruikt mogen worden in geval je een vaste kern draad gebruikt? Dus als je deze met b.v. 10mm² wil bedraden, dan zal je meerdraads kabel moeten gebruiken?Aansluitbare geleiderdoorsnede meerdraads
(vierkante millimeter): 0 - 25
Aansluitbare geleiderdoorsnede eendraads
(vierkante millimeter): 25 - 25
(Kan ik me namelijk niet echt voorstellen...)
[ Voor 4% gewijzigd door BlueFlame op 20-01-2026 13:02 ]
In de handleiding staat wat anders, namelijk vaste kern 1,5 - 50 mm2 en multi-kern 1,5 - 35 mm2BlueFlame schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:00:
Vraag.
Betreft een ABB F204 A S-40/0.3
Ik zie in het datablad het volgende:
[...]
Is mijn interpretatie correct dat er alleen eendraads (vaste kern?) draden van 25mm² gebruikt mogen worden in geval je een vaste kern draad gebruikt? Dus als je deze met b.v. 10mm² wil bedraden, dan zal je meerdraads kabel moeten gebruiken?
(Kan ik me namelijk niet echt voorstellen...)
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
En waar heb je die gevonden als ik vragen mag? Ik zoek blijkbaar niet goedBlihi schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:11:
[...]
In de handleiding staat wat anders, namelijk vaste kern 1,5 - 50 mm2 en multi-kern 1,5 - 35 mm2
Enige dat ik extra zie is iets wat nog meer verwarring geeft: https://new.abb.com/produ...4201R3400/f204-a-s-40-0-3
Verbindingscapaciteit:
Busbar 10 mm²
Rigid 25 ... 25 mm²
Flexible 25 ... 25 mm²
Nominale doorsnede:
4 - Meerdradig 0...25 mm²
1 - Vaste kern 25...25 mm²
Op https://new.abb.com/products/2CSF204201R3400/f204-a-s-40-0-3 onder downloads, manual.BlueFlame schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:22:
[...]
En waar heb je die gevonden als ik vragen mag? Ik zoek blijkbaar niet goed![]()
Enige dat ik extra zie is iets wat nog meer verwarring geeft: https://new.abb.com/produ...4201R3400/f204-a-s-40-0-3
[...]
Thanks!Blihi schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:30:
[...]
Op https://new.abb.com/products/2CSF204201R3400/f204-a-s-40-0-3 onder downloads, manual.
Blijft apart dat basis informatie niet op alle plekken hetzelfde is (zoals b.v. het aandraaimoment... 2,8 volgens specs op de url, 3 volgens de manual...
Blihi schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:11:
[...]
In de handleiding staat wat anders, namelijk vaste kern 1,5 - 50 mm2 en multi-kern 1,5 - 35 mm2
Blihi schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:30:
[...]
Op https://new.abb.com/products/2CSF204201R3400/f204-a-s-40-0-3 onder downloads, manual.
Volgens mij zitten jullie nu in de handleiding van het 125A exemplaar te lezen, die hoort niet bij de 40A variant.BlueFlame schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:35:
[...]
Thanks!
Blijft apart dat basis informatie niet op alle plekken hetzelfde is (zoals b.v. het aandraaimoment... 2,8 volgens specs op de url, 3 volgens de manual...)
Zijn er voor binnen in de kast op een DIN rail veredelde kroonsteentjes te vinden om zodoende bestaande bedrading (tijdelijk) veilig te verlengen, zonder dat ik nu al nieuwe draden moet trekken of 10 zwevnde lasdozen op de muur heb? Ik kom zo snel alleen verdeelblokken tegen, maar ik wil de groepen natuurlijk gescheiden houden. Dan kan ik in ieder geval de kast vast inrichten als replica van de huidige situatie maar dan met veilige componenten, en na al het leidingwerk in huis aangepast te hebben de kast wederom opnieuw op te bouwen.
Zie bijvoorbeeld Kaspers in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Toch staat in de netcode elektriciteit nadrukkelijk genoemd dat selectiviteit verplicht is?onetime schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:30:
@Yaldair Kijk in de topicstart; daar staat een link naar een mailwisseling met een netbeheerder die aangeeft dat in woonhuizen selectiviteit niet echt van belang is omdat andere aangeslotenen er geen last van zullen hebben. Het is voor jezelf natuurlijk wel handig als er maar een zo klein mogelijk deel van je installatie uitvalt bij een probleem. En voor de veiligheid is het van belang dat er ook als het donker is licht blijft branden...
Of moet dat anders geinterpreteerd worden?
Artikel 2.13
[15-04-2000] besluit 00-011
1. De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten
opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de
elektrische installatie of in het voedende net toepast.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Top, rijgklemmen is de term waar ik naar zocht. Merci!Xander schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:36:
@Spherix In een Hager Vision kast kun je een DIN-rail met rijgklemmen in het buisinvoerstuk plaatsen.
Zie bijvoorbeeld Kaspers in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Thanks. Ik kan er dus meerdere 10mm² draden in kwijt zelfs. Scheelt weer verdeelblokjes/rijgklemmenXander schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:16:
@BlueFlame Hier nog een andere bron: https://library.e.abb.com...p92U6mJKYgXkjtRp62Q4TbcF3 pagina 43 (44).
[Afbeelding]
Zie ook mijn uiteenzetting hier:Tanuki schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Toch staat in de netcode elektriciteit nadrukkelijk genoemd dat selectiviteit verplicht is?
Of moet dat anders geinterpreteerd worden?
[...]
Annuk schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:08
Klik ook even de quote daar open om meer te lezen
En heb het laten nazoeken bij ons op kantoor via netbeheer NL, en hoe ik het in dat bericht schrijf is wel hoe het geïnterpreteerd moet worden.
Oftewel selectief zijn t.o.v. de hoofdzekering van de netbeheerder (veelal 3x25A tegenwoordig).
Wat is eigenlijk vanuit de netbeheerder de achterliggende gedachte van deze selectiviteit? Is deze gedachte nog steeds geldig als je hoofdautomaten hebt?Annuk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:25:
[...]
Oftewel selectief zijn t.o.v. de hoofdzekering van de netbeheerder (veelal 3x25A tegenwoordig).
Weet jij welke voorbeveiliging en welke hoofdkabel jij hebt liggen?arievz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:36:
[...]
Wat is eigenlijk vanuit de netbeheerder de achterliggende gedachte van deze selectiviteit? Is deze gedachte nog steeds geldig als je hoofdautomaten hebt?
En ken je de resultaten die je kunt behalen met volle sluiting?
Dus ja dit is ook nog van toepassing als je hoofd automaten hebt, met een beetje pech kan je letterlijk door een volle sluiting in huis namelijk je straat (deels) in het donker zetten.
Dit weet ik zeker doordat ik dit zelf namelijk per ongeluk ook eens heb veroorzaakt
Interpreteer ik dit juist als ik zeg dat de voorbeveiliging en de hoofdautomaten (of -smeltveiligheden) samen de hoofdkabel onvoldoende beschermen?Annuk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:09:
[...]
Weet jij welke voorbeveiliging en welke hoofdkabel jij hebt liggen?
En ken je de resultaten die je kunt behalen met volle sluiting?
Ja & neearievz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:32:
[...]
Interpreteer ik dit juist als ik zeg dat de voorbeveiliging en de hoofdautomaten (of -smeltveiligheden) samen de hoofdkabel onvoldoende beschermen?
Ja normaal gesproken zouden je hoofdzekeringen voldoende moeten beveiligen in normale situaties.
p.s. onthoud dat zekeringautomaten des te sneller degraderen t.o.v. smeltzekeringen, dus zou je ze met enige regelmaat flink (over)belasten of sluiting veroorzaken zijn ze sneller defect dan dat je ellende hebt met smeltveiligheden
Nee dit was een uitzonderlijk geval waarbij de kabel voorgezekerd was met 63A en lengte was nog geen 20m tussen de zekering en de klant installatie, en zat nog 1 klant bij op ong 30m verder.
Volle sluiting bij de klant boven de hz en dus ook de netzekering vloog eruit.
Beide klanten 3x25A
P.s. met de voorbeveiliging bedoel ik natuurlijk de zekeringen van de netbeheerder in de stations van hun
[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 20-01-2026 18:41 ]
Ik wil mijn ABB 3 fase zekeringskast netjes maken aan de invoer (boven) kant, dwz andere aansluitingen.
De binnenkomende aansluitingen zijn te kort om het netjes aan te sluiten, en ik wil die verlengen met rijgblokken of aansluitblokken op een din rail in een kastje boven de ABB zekeringkast.
Ik kan 30 cm ruimte maken boven de zekeringkast
Maar welke aansluitblokken heb ik nu nodig, het duizelt mij. Ik kom diverse varianten tegen maar lijk nog niet echt te vinden wat voor mij geschikt is.
op de 1e foto een voorbeeld wat ik bedoel.
op de tweede foto mijn ABB kast, je ziet, dit kan en moet netter.
In welke kast mag ik dat monteren?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ007I19pU6AaqUPLJZuIsaU.jpg?f=user_large)
Ik zou geen schroef rijgklemmen toepassen maar veer rijgklemmen die een lager risico op los gaan.jannus66 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:06:
Hallo,
Ik wil mijn ABB 3 fase zekeringskast netjes maken aan de invoer (boven) kant, dwz andere aansluitingen.
De binnenkomende aansluitingen zijn te kort om het netjes aan te sluiten, en ik wil die verlengen met rijgblokken of aansluitblokken op een din rail in een kastje boven de ABB zekeringkast.
Ik kan 30 cm ruimte maken boven de zekeringkast
Maar welke aansluitblokken heb ik nu nodig, het duizelt mij. Ik kom diverse varianten tegen maar lijk nog niet echt te vinden wat voor mij geschikt is.
op de 1e foto een voorbeeld wat ik bedoel.
op de tweede foto mijn ABB kast, je ziet, dit kan en moet netter.
In welke kast mag ik dat monteren?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit inderdaad.leonbong schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:04:
[...]
Ik zou geen schroef rijgklemmen toepassen maar veer rijgklemmen die een lager risico op los gaan.
Ik ben zelf wel fan van de Wago 2000 serie rijgklemmen.
2002 voor 2.5mm2
2004 voor 4mm2
Zoals de 2004-1301
[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 21-01-2026 12:08 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Als ze het belangrijk vinden, dan moeten ze gewoon opschrijven wat ze bedoelen, ipv iets vaags dat aan interpretatie gevoelig is. Dit is wat er staat in Netcode Artikel 2.13.1:Annuk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:25:
[...]
Zie ook mijn uiteenzetting hier:
Annuk schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:08
Klik ook even de quote daar open om meer te lezen
En heb het laten nazoeken bij ons op kantoor via netbeheer NL, en hoe ik het in dat bericht schrijf is wel hoe het geïnterpreteerd moet worden.
Op een harde kortsluiting is een B16 automaat nog niet selectief tov een C25 automaat die de netbeheerder mogelijk toepast. Is 5 B16 automaten op één C25 automaat selectief? Mag je bij smeltzekering van de netbeheerder wel gewoon een B20 automaat toepassen? Zolang ze dit soort zaken niet gewoon netjes in een norm beschrijven, waarnaar ze naar kunnen verwijzen vanuit de Netcode, zou ik mij hier als particulier geen seconde druk over maken. Uiteindelijk weet je zelf wel hoe laat 't is als je hoofdzekering van de netbeheerder eruit laat klappen en dat je zult moeten zorgen dat 't in de toekomst niet meer gebeurd, maar dat heeft weinig tot niets vandoen met wel of niet een B20 automaat in een kast toepassen.De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten
elektrische installatie of in het voedende net toepast
En mijn C20 aardlekautomaat die de kabel naar de onderverdeler beschermd blijft dus ook gewoon zitten waar die zit.
In grote verdelers in de industrie zie je daarom eigenlijk alleen smeltzekeringen (mespatronen) als eerste beveiliging op de netaansluiting.
[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 21-01-2026 17:28 ]
/f/image/gJJ7vlbWNtkBBFiqu0dQuS40.png?f=fotoalbum_large)
Info in het Duits
Als je C25 hoofdautomaten hebt, lijkt me dat de netbeheerder de Netcode overtreedt door het zo goed als onmogelijk te maken je installatie betekenisvol selectief te maken ten opzichte van hun beveiligingen. Desalniettemin denk ik dat het zinnig is om de gedeeltelijke selectiviteit die wel haalbaar is, in elk geval in overweging te nemen.
[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 21-01-2026 19:47 ]
Er staat weinig suggestiefs in hoor.Oilman schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:33:
[...]
Als ze het belangrijk vinden, dan moeten ze gewoon opschrijven wat ze bedoelen, ipv iets vaags dat aan interpretatie gevoelig is. Dit is wat er staat in Netcode Artikel 2.13.1:
[....]
Op een harde kortsluiting is een B16 automaat nog niet selectief tov een C25 automaat die de netbeheerder mogelijk toepast. Is 5 B16 automaten op één C25 automaat selectief? Mag je bij smeltzekering van de netbeheerder wel gewoon een B20 automaat toepassen? Zolang ze dit soort zaken niet gewoon netjes in een norm beschrijven, waarnaar ze naar kunnen verwijzen vanuit de Netcode, zou ik mij hier als particulier geen seconde druk over maken. Uiteindelijk weet je zelf wel hoe laat 't is als je hoofdzekering van de netbeheerder eruit laat klappen en dat je zult moeten zorgen dat 't in de toekomst niet meer gebeurd, maar dat heeft weinig tot niets vandoen met wel of niet een B20 automaat in een kast toepassen.
En mijn C20 aardlekautomaat die de kabel naar de onderverdeler beschermd blijft dus ook gewoon zitten waar die zit.
Je aansluiting van je elektrische installatie is gewoon je hoofdzekeringen niet meer en niet minder, is weinig suggestiefs aan.De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten
elektrische installatie
En dit is zoals @leonbong ook al zegt meer van toepassing voor bedrijven met een grotere aansluiting.of in het voedende net toepast
De regels zijn ook bedoeld voor gecertificeerde monteurs/installateurs (met zegelrechten), en niet voor Jan met de Pet die zelf in z'n groepenkast "beunhaast" (ookal doen wij het hier met regelmaat netter en beter dan sommige installateurs).
En ja officieel kan een monteur zegelrecht worden afgenomen als hij niet aan de regels voldoet en de installatie niet selectief monteert, gebeurt dit snel? Nee niet echt want er is te weinig controle op.
Omdat leken dergelijke werkzaamheden officieel niet horen uit te voeren, oftewel dit is gericht op gecertificeerd personeel.Juerd schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:51:
@Annuk Waar staat dat de regels alleen voor gecertificeerden gelden? Het lijkt me stug...
Ik heb meer het idee dat het een gedoogconstructie is, dan dat de regels niet zouden gelden.
En als je dus voldoende opgeleid en gecertificeerd bent krijg je dergelijke dingen ook allemaal voorgeschoteld in je opleidingen/cursussen.
Maar ben met je eens dat er genoeg grijze gebieden hierin zijn.
Dat sommige "leken" de regels beter kennen en beheersen en beter en netter werken dan sommige gecertificeerden neem ik hier even niet in mee
P.S. @Oilman met een volle sluiting met zowel een B16 automaat alsook een gG 16A smeltpatroon t.o.v. een gG 25A smeltpatroon klapt de 25A er ook gewoon uit hoor, alles geheel afhankelijk van verscheidene variabelen natuurlijk maar niets is onmogelijk.
En ik ben zelf ook absoluut niet roomser dan de Paus hoor, pas als voorbeveiliging naar een onderverdeler ook met regelmaat een C25A 300mA toe, of b.v. een laadpaal die met 11kW wil laden een B20 automaat zodat je de 80% (of 125%) regel kunt/wilt toepassen en minder warmteontwikkeling hebt in je/de kast.
Officieel? Dan staat dat ergens in wetgeving opgeschreven, toch? Ik geloof het pas als ik weet waar dat dan staatAnnuk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:13:
[...]
Omdat leken dergelijke werkzaamheden officieel niet horen uit te voeren, oftewel dit is gericht op gecertificeerd personeel.
Zo ver ik weet is er qua regels niks onbehoorlijks aan iemand die aan dies eigen installatie klust (uiteraard veilig, etc.). Het lijkt me vreemd als je je dan niet aan de Netcode zou hoeven houden, of dat het niet gericht zou zijn op diegene, aangezien de aangeslotene zelf een partij is waar de Netcode elektriciteit verantwoordelijkheden neerlegt. En voor de volledigheid: dat je gecertificeerde of erkende mensen zou moeten inschakelen voor aanpassingen aan een installatie, heb ik er niet in kunnen vinden.
Hehe, wat een gezoek, de Duitse info is nu ook via de <andere taal> optie van (nl/en/it).wikipedia over selectiviteit te vinden. De Duitse versie is het best, Engels is de slecht uitziende versie van het beknopte nl.
De Italiaanse gaat over automaten. Die linkt al naar 43 andere talen. Over automaten.
De Duitse wiki lijkt op elektra gebied het uitgebreidst.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Sorry als ik het even heel bot en plat zeg, maar wat jij vind in deze mag je voor jezelf houden.Juerd schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:24:
[...]
Officieel? Dan staat dat ergens in wetgeving opgeschreven, toch? Ik geloof het pas als ik weet waar dat dan staat
Zo ver ik weet is er qua regels niks onbehoorlijks aan iemand die aan dies eigen installatie klust (uiteraard veilig, etc.).
dit is niet direct op de persoon bedoeld hoor, mocht je dit zo opvatten
Ja de netcode geldt voor iedereen om zich eraan te houden, maar nu kom je weer op het punt wat ik hierboven ook al zei, als jij gecertificeerd bent heb jij hier complete boekwerken o.a. over gehad over hoe je dit moet doen en waaraan je je moet houden, als leek zijnde (en volgens mij ben jij dat ook als ik me dat goed herinner) heb jij deze uitleg dus nooit zo gehad met alle punten die erbij horen.Het lijkt me vreemd als je je dan niet aan de Netcode zou hoeven houden, of dat het niet gericht zou zijn op diegene, aangezien de aangeslotene zelf een partij is waar de Netcode elektriciteit verantwoordelijkheden neerlegt. En voor de volledigheid: dat je gecertificeerde of erkende mensen zou moeten inschakelen voor aanpassingen aan een installatie, heb ik er niet in kunnen vinden.
Nu was "officieel" misschien niet geheel het juiste woord in mijn vorige bericht, maar dit is dus het punt direct (en ja dit had duidelijker omschreven moeten worden in o.a. de netcode), wat exact de aansluiting is waar tegenover je selectief moet zijn/blijven.
Dat jij/wij hier veelal zelf klussen in de groepenkast is tot daar aan toe, maar met dergelijke branche-gerichte richtlijnen wordt er altijd vanuit gegaan dat dit gericht is op de branche, oftewel gecertificeerde personen, dat de documenten vrij toeganklijk zijn voor iedereen is een plus-punt maar ze zijn nog wel gericht op de branche.
En wat ik ook al eerder zei, er is een risico dat al je papieren (en zegelrechten) worden ingetrokken als jij je als gecertificeerd persoon niet houd aan de branche-richtlijnen, dat het daadwerkelijk snel gebeurt is vrij nihil, dit zou hooguit gebeuren na (grote) ongelukken o.i.d. waarbij hard aantoonbaar is gemaakt dat "jij" diegene bent die als laatste eraan heeft geklust.
Ik ken wel installateurs die b.v. nieuwe kasten plaatsen, netjes voorzien van hun naam etc, maar dan de kast ook afzegelen (ja voor alle grote merken bestaan er zegelmogelijkheden), puur om te voorkomen dat zij aansprakelijk worden gesteld als iemand anders in die kast knutselt.
Pak ik even een zij-stap: zodra jij bij een (groter) bedrijf werkzaamheden uit wilt/moet voeren heb je grote kans dat een dergelijk bedrijf je vraagt om al je papieren die aantonen dat jij deze werkzaamheden kan en mag uitvoeren, (meestal voornamelijk ook verzekering-technisch i.v.m. aansprakelijkheid (vermoed ik)) maar ook om er vanuit te kunnen en mogen gaan dat jij weet wat je doet en aan welke richtlijnen en eisen je moet voldoen, dit kan je als leek niet aantonen dat jij er (meer) kennis van hebt omdat je in dit geval niet het juiste papiertje erbij hebt.
Die zijn nauwelijks per stuk te krijgen en ik heb er zelden 100 nodigdragonhaertt schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:06:
[...]
Dit inderdaad.
Ik ben zelf wel fan van de Wago 2000 serie rijgklemmen.
2002 voor 2.5mm2
2004 voor 4mm2
Zoals de 2004-1301
Een alternatief zijn deze van Phoenix; https://www.elektramat.nl...-mm-grijs-pt-2-5-quattro/
Ik denk er over om pas op een later tijdstip mijn groepenkast te laten vernieuwen, maar ben benieuwd of ik nu de netbeheerder wel de aansluiting kan laten aanpassen. Ook vanwege de mogelijke wachttijden zou me dat rust in mijn hoofd opleveren. Ik snap met behulp van de online documentatie nog niet helemaal of dit mogelijk is, of wat ik daarvoor vantevoren moet laten doen.
Kan ik vantevoren een elektricien de hoofdzekering laten aanpassen naar meerpolig zonder de groepenkast aan te laten passen? Of moet deze elektricien op hetzelfde tijdstip als de netbeheerder aanwezig zijn? Of moet ik eerst mijn hele groepenkast aan laten passen waarna de netbeheerder pas langs kan komen?
Ook is de halve kast al gesloopt. Ik weet nog niet hoe groot deze opnieuw moet worden opgebouwd. Is dit een probleem voor de netbeheerder, weigeren zij straks in deze 'kast' te werken?
De netbeheerder vervangt de hoofdzekeringen. Daar heb je geen elektricien voor nodig, die stuurt de netbeheerder.bkkrdbkstn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:50:
Ik wil graag mijn groepenkast laten verzwaren naar een driefasen-aansluiting. We gaan nog flink verbouwen. Er komt een nieuwe betonvloer, nieuwe elektra en een paar nieuwe wanden.
Ik denk er over om pas op een later tijdstip mijn groepenkast te laten vernieuwen, maar ben benieuwd of ik nu de netbeheerder wel de aansluiting kan laten aanpassen. Ook vanwege de mogelijke wachttijden zou me dat rust in mijn hoofd opleveren. Ik snap met behulp van de online documentatie nog niet helemaal of dit mogelijk is, of wat ik daarvoor vantevoren moet laten doen.
Kan ik vantevoren een elektricien de hoofdzekering laten aanpassen naar meerpolig zonder de groepenkast aan te laten passen? Of moet deze elektricien op hetzelfde tijdstip als de netbeheerder aanwezig zijn? Of moet ik eerst mijn hele groepenkast aan laten passen waarna de netbeheerder pas langs kan komen?
Ook is de halve kast al gesloopt. Ik weet nog niet hoe groot deze opnieuw moet worden opgebouwd. Is dit een probleem voor de netbeheerder, weigeren zij straks in deze 'kast' te werken?
Je moet van te voren zorgen dat er een 4-polige hoofdschakelaar in je kast zit, zodat de bedrading van de zekeringen naar die schakelaar gemaakt kan worden. Wat er achter de hoofdschakelaar zit maakt niet zoveel uit.
Wat je nu dus kunt doen is de bestaande hoofdschakelaar (laten) vervangen. Als je zelf de hoofdzekeringen niet kunt uitschakelen, dan moet je dat laten doen. Voor nu verbind je niet-aangesloten polen van de hoofschakelaar aan de ingaande kant door. Verder verandert er niets.
Later laat je alles achter de hoofdschakelaar doen. Zelfs de hele kast vervangen kan dan gebeuren zonder dat de hoofdzekeringen los hoeven. Je laat de nieuwe hoofdschakelaar dan gewoon aangesloten en werkt daar omheen.
4-polige hoofdschakelaars: https://www.elektramat.nl...rue&aantal_polen%5B0%5D=4
[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 22-01-2026 09:03 ]
Prima om die verzwaring nu alvast te laten doen, in sommige regio's zijn de wachttijden ook vrij fors.bkkrdbkstn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:50:
Ik wil graag mijn groepenkast laten verzwaren naar een driefasen-aansluiting. We gaan nog flink verbouwen. Er komt een nieuwe betonvloer, nieuwe elektra en een paar nieuwe wanden.
De installatie moet veilig zijn, maar in een verbouwing ligt er wel vaker een en ander los, binnen redelijke grenzen doen netbeheerders daar niet moeilijk over. Eigenlijk is het vrij simpel: er moet een 3-fase hoofdschakelaar aanwezig zijn, dat eist de netbeheerder voor ze komen verzwaren, meer eigenlijk niet.
Dat moet vooraf gebeuren, electricien en netbeheerder komen niet gelijktijdig. Eerst hoofdschakelaar plaatsen, dan komt pas de netbeheerder.
Je zou in een stokoude kast een hoofdschakelaar kunnen zetten en dan komen ze echt wel aansluiten maar handig is anders... Als je aan de groepenkast begint wil je een toekomstbestendige nette kast.
Wellicht kun je de hoofdschakelaar in een los kastje plaatsen en dan later de groepenkast vervangen?
Plaats even een foto van je huidige groepenkast en dan kunnen we er iets zinnigs over zeggen.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
![]() | ![]() | ![]() |
En wat zeggen jullie van mijn 'kast'? Veilig genoeg voor de netbeheerder?
bkkrdbkstn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:17:
Gezien die laatste foto... niet echt met al die uitstekende spijkers
Even kijken bij ReicheltBlihi schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:12:
[...]
Die zijn nauwelijks per stuk te krijgen en ik heb er zelden 100 nodig
Een alternatief zijn deze van Phoenix; https://www.elektramat.nl...-mm-grijs-pt-2-5-quattro/
wel als je een compacte versie pakt (2 modules breed: https://www.elektramat.nl...aar-4-polig-40a-hs18-440/). Weliswaar van SEP, maar daarvoor heb je in ieder geval de breedte.bkkrdbkstn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:17:
Bedankt beide, dat verduidelijkt mij een heleboel. Ik ben nu niet in de buurt, maar heb nog wel een paar halve foto's gevonden:Ik ga zelf niet in de meterkast lopen knoeien. Maar als ik het nu goed begrijp is de voorbereiding een relatief simpel klusje van enkel de hoofdschakelaar tijdelijk te laten aanpassen. Is dit iets wat ik veilig via werkspot kan uitvragen?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Voor een bredere hoofdschakelaar moet vanalles verplaatst worden. Dat kan veel werk zijn, dat kun je van buitenaf niet zien en via werkspot levert dat altijd meerprijs op.
Dat balkje op die eerste foto zit in de weg voor het vervangen van de meter en sla de spijkertjes even plat.En wat zeggen jullie van mijn 'kast'? Veilig genoeg voor de netbeheerder?
Duurder dan die van Phoenix en opgestuurd uit Duitsland, maar fair point.Annuk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:24:
[...]
Even kijken bij Reicheltheb ik ze ook besteld.
Dankjewel. Alle losse rotzooi als spijkers, scharnieren, cv-leiding is inderdaad al weg en zal het balkje ook nog verwijderen.Blihi schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:32:
[...]
wel als je een compacte versie pakt (2 modules breed: https://www.elektramat.nl...aar-4-polig-40a-hs18-440/). Weliswaar van SEP, maar daarvoor heb je in ieder geval de breedte.
Voor een bredere hoofdschakelaar moet vanalles verplaatst worden. Dat kan veel werk zijn, dat kun je van buitenaf niet zien en via werkspot levert dat altijd meerprijs op.
[...]
Dat balkje op die eerste foto zit in de weg voor het vervangen van de meter en sla de spijkertjes even plat.
Ik had dit traject misschien wat ingewikkelder verwacht, maar ben gerustgesteld. Ik zal een elektricien vragen om een offerte en tegelijkertijd de verzwaring aanvragen bij de netbeheerder. Als ik goede foto's van de kast meestuur, lijkt mij dat ik wel een redelijk vaste prijs kan verwachten?
Dat kan, heb even niet naar de prijzen gekeken.Blihi schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:32:
[...]
Duurder dan die van Phoenix en opgestuurd uit Duitsland, maar fair point.
Adviseer deze 4 polige HS ajb niet weer, deze fikken snel uit (meermalig al die uitgebrand gezien).Blihi schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:32:
[...]
wel als je een compacte versie pakt (2 modules breed: https://www.elektramat.nl...aar-4-polig-40a-hs18-440/). Weliswaar van SEP, maar daarvoor heb je in ieder geval de breedte.
[...]
Dat balkje op die eerste foto zit in de weg voor het vervangen van de meter en sla de spijkertjes even plat.
Zou even een los 22x11 kastje bestellen als ik jou was met een losse 4 polige hoofdschakelaar erin, b.v. een HLD11 kastje van ABB + een losse hoofdschakelaar, dan kan de netbeheerder daarop aansluiten, je huidige kast even naar boven (laten) verplaatsen door een monteur met zegelrecht, deze ertussen (of een equivalent van een ander A-merk), en dan kan je later je hele kast spanningsloos maken en vernieuwen zoals jij het wenst.bkkrdbkstn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:17:
Bedankt beide, dat verduidelijkt mij een heleboel. Ik ben nu niet in de buurt, maar heb nog wel een paar halve foto's gevonden:Ik ga zelf niet in de meterkast lopen knoeien. Maar als ik het nu goed begrijp is de voorbereiding een relatief simpel klusje van enkel de hoofdschakelaar tijdelijk te laten aanpassen. Is dit iets wat ik veilig via werkspot kan uitvragen?
P.S. zorg voor genoeg ruimte om veilig te werken voor de monteur, anders gaat deze onverrichterzake retour naar de zaak, en kan je opnieuw een aanvraag doen + bijbehorende kosten.
Kosten van verzwaring naar 3F kan je vinden op de website van je netbeheerder.
Voor deze tijdelijke situatie zoals dit is het gewoon handig omdat je dan niets hoeft te verplaatsen. In de uiteindelijke situatie zou ik ook kiezen voor een andere schakelaar.Annuk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:09:
[...]
Dat kan, heb even niet naar de prijzen gekeken.
[...]
Adviseer deze 4 polige HS ajb niet weer, deze fikken snel uit (meermalig al die uitgebrand gezien).
Het uitfikken neem ik dan even ter kennisgeving aan. Ik proef in het algemeen wel een bepaalde bias naar specifieke merken en of dat wel of niet terecht is.
Even een los kastje, even de meterkast naar boven verplaatsen, even dit. Als het zelf allemaal kunt is dat zeker de overweging, maar als je het allemaal moet laten doen en dan later nog een keer als de verbouwing verder gevorderd is zijn dat echt wel serieuze kosten. "even de kast verplaatsen" alleen al is vaak een ellende omdat de flexibele invoerleidingen helemaal uitgehard zijn en bij elke aanraking kapot springen, waardoor je daar een hoop werk hebt.
[...]
Zou even een los 22x11 kastje bestellen als ik jou was met een losse 4 polige hoofdschakelaar erin, b.v. een HLD11 kastje van ABB + een losse hoofdschakelaar, dan kan de netbeheerder daarop aansluiten, je huidige kast even naar boven (laten) verplaatsen door een monteur met zegelrecht, deze ertussen (of een equivalent van een ander A-merk), en dan kan je later je hele kast spanningsloos maken en vernieuwen zoals jij het wenst.
Dat sowieso, maar als je een foto van de kast meestuurt krijg je daar al meteen feedback op, toch?P.S. zorg voor genoeg ruimte om veilig te werken voor de monteur, anders gaat deze onverrichterzake retour naar de zaak, en kan je opnieuw een aanvraag doen + bijbehorende kosten.
Kosten van verzwaring naar 3F kan je vinden op de website van je netbeheerder.
"Doen we wel even"
"Dan kan gewoon zo en zo"
Als jullie ervaringen, of andere ideeen/suggesties hebben dan hoor ik dat graag. Ik moet vanuit mijn hoofdschakelaar uiteindelijk naar 4 draden per fase aftakken...
[edit] Concrete vragen zijn vooral: is dit een veilige manier van aftakken, en werkt het aansluiten een beetje lekker (of is het een ontzettend priegelwerk met zo veel draden bij elkaar).
[ Voor 9% gewijzigd door dunedanh op 22-01-2026 11:39 ]
Die zijn net hierboven besproken.dunedanh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:38:
Heeft er hier iemand ervaring met aansluitblokken die "gewoon" op de rail gemonteerd worden? Ik heb een Schneider Electric groepenkast waar ik extra modules aan wil toevoegen, en deze kast heeft geen ingebouwde aansluit/verdeelblokken. Ik moet vanuit mijn hoofdchakelaar naar meer van twee componenten (ivm indeling van de kast kan ik niet alles slim doorlussen met kamrails). Ik bedoel modules zoals deze, of eventueel iets als deze (maar daar heb ik gevoelsmatig minder vertrouwen in dan een waar ik de bedrading gewoon in kan vastschroeven).
Als jullie ervaringen, of andere ideeen/suggesties hebben dan hoor ik dat graag. Ik moet vanuit mijn hoofdschakelaar uiteindelijk naar 4 draden per fase aftakken...
[edit] Concrete vragen zijn vooral: is dit een veilige manier van aftakken, en werkt het aansluiten een beetje lekker (of is het een ontzettend priegelwerk met zo veel draden bij elkaar).
Hier kan je (meervoudige) rijgklemmen voor gebruiken:
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
jannus66 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Blihi in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
[ Voor 16% gewijzigd door dragonhaertt op 22-01-2026 11:43 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Die dingen zijn handig, maar nemen ruimte in. Een alternatief is om 6mm aders zelf aan elkaar te krimpen met 2x6mm2 adereindhulzen. Dan lus je dus wel alles door en moet je goed nadenken over de maximale stroom.dunedanh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:38:
Heeft er hier iemand ervaring met aansluitblokken die "gewoon" op de rail gemonteerd worden? Ik heb een Schneider Electric groepenkast waar ik extra modules aan wil toevoegen, en deze kast heeft geen ingebouwde aansluit/verdeelblokken. Ik moet vanuit mijn hoofdchakelaar naar meer van twee componenten (ivm indeling van de kast kan ik niet alles slim doorlussen met kamrails). Ik bedoel modules zoals deze, of eventueel iets als deze (maar daar heb ik gevoelsmatig minder vertrouwen in dan een waar ik de bedrading gewoon in kan vastschroeven).
Dat verdeelblok van Schneider werkt prima, maar kost dus wel ruimte in de kast.
Voor groep 7; bekijk dit topic eens: Het grote kookplaat aansluiten topicbkkrdbkstn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:17:
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Is voor mij niet bepaald biased maar ervaringen die m'n collega's & ik meemaken in ons werk in de storingen bij netbeheerder.Blihi schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:34:
[...]
Voor deze tijdelijke situatie zoals dit is het gewoon handig omdat je dan niets hoeft te verplaatsen. In de uiteindelijke situatie zou ik ook kiezen voor een andere schakelaar.
Het uitfikken neem ik dan even ter kennisgeving aan. Ik proef in het algemeen wel een bepaalde bias naar specifieke merken en of dat wel of niet terecht is.
Oke heb je inderdaad wel een punt.[...]
Even een los kastje, even de meterkast naar boven verplaatsen, even dit. Als het zelf allemaal kunt is dat zeker de overweging, maar als je het allemaal moet laten doen en dan later nog een keer als de verbouwing verder gevorderd is zijn dat echt wel serieuze kosten. "even de kast verplaatsen" alleen al is vaak een ellende omdat de flexibele invoerleidingen helemaal uitgehard zijn en bij elke aanraking kapot springen, waardoor je daar een hoop werk hebt.
[...]
Dat sowieso, maar als je een foto van de kast meestuurt krijg je daar al meteen feedback op, toch?
Maar als @bkkrdbkstn zelf er verder handig in is zou dit wel een optie kunnen zijn.
Dat was m'n punt.Annuk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:26:
Ja de netcode geldt voor iedereen om zich eraan te houden
Je hebt geen formele opleiding nodig om VOP, VP, WV, of IV te zijn. Het niveau kan verkregen zijn door opleiding of ervaring, het verschilt per bedrijf of ze veel waarde hechten aan een opleiding of niet. Je kunt dus prima autodidact zijn en toch geen leek, en dan heb je geen uitleg gehad. Uiteraard is dat geen valide reden om je dan maar niet aan (veiligheids)regels te houdenmaar nu kom je weer op het punt wat ik hierboven ook al zei, als jij gecertificeerd bent heb jij hier complete boekwerken o.a. over gehad over hoe je dit moet doen en waaraan je je moet houden, als leek zijnde (en volgens mij ben jij dat ook als ik me dat goed herinner) heb jij deze uitleg dus nooit zo gehad met alle punten die erbij horen.
Zover ik heb begrepen heeft de Netcode elektriciteit de status van wetgeving. Daarmee geldt het voor iedereen, ongeacht of je er ooit van hebt gehoord en het ooit hebt moeten leren. Daarom lijkt het mij ook volledig terecht dat we hier mensen die zelf klussen, wijzen op de regels die voor hen gelden. Ik denk dat het onhandig is om te doen alsof de regels er alleen voor professionals zouden zijn: deels omdat dat gewoon niet waar is, deels omdat de regels er doorgaans om heel goede redenen zijn.
Persoonlijk vind ik het betreffende artikel in de Netcode heel duidelijk. De installatie en delen van de installatie (oftewel alles na de meter) moet selectief beveiligd zijn ten opzichte van de beveiligingen van de netbeheerder. De hoofdzekeringen zijn van de netbeheerder dus dat is waar tegenover het selectief moet zijn.Nu was "officieel" misschien niet geheel het juiste woord in mijn vorige bericht, maar dit is dus het punt direct (en ja dit had duidelijker omschreven moeten worden in o.a. de netcode), wat exact de aansluiting is waar tegenover je selectief moet zijn/blijven.
Volgens mij is voorgenoemde netcode dus helemaal geen branchegerichte richtlijn. Het is heel specifiek ook gericht op gebruikers.[...], maar met dergelijke branche-gerichte richtlijnen wordt er altijd vanuit gegaan dat dit gericht is op de branche, oftewel gecertificeerde personen, dat de documenten vrij toeganklijk zijn voor iedereen is een plus-punt maar ze zijn nog wel gericht op de branche.
Het zou ook raar zijn als regels alleen voor professionals zouden gelden, aangezien er geen verplichting is om professional te zijn als je dit soort werkzaamheden uitvoert.
[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 22-01-2026 14:01 ]
Dan hebben ze wat mij betreft toch in de tekst wat ruimte voor interpretatie gelaten:Juerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:59:
[...]
Persoonlijk vind ik het betreffende artikel in de Netcode heel duidelijk. De installatie en delen van de installatie (oftewel alles na de meter) moet selectief beveiligd zijn ten opzichte van de beveiligingen van de netbeheerder. De hoofdzekeringen zijn van de netbeheerder dus dat is waar tegenover het selectief moet zijn.
[...]
Ik lees dit als (in iets andere woorden): de beveiliging moet selectief zijn t.o.v. de hoofdzekering (=beveiliging van de netbeheerder) OF t.o.v de beveiliging in het voedende net (=een zekering o.i.d. in een nabijgelegen verdeelstation o.i.d. in de wijk).De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten
elektrische installatie of in het voedende net toepast
En ik neem aan dat die laatste een heel stuk zwaarder is dan de gemiddelde huisaansluiting, dus dat je daar automatisch selectief bent. In dat geval kan je in huis dus redelijk je goddelijke gang gaan, met alleen het risico dat je eigen hoofdzekeringen afschakelen (door onvoldoende selectiviteit) en je hele huis in het donker zit. Maar dat is je eigen probleem.
Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar zo zou ik het tekstueel opvatten. Anders snap ik niet wat de toevoeging aan het eind van de zin voor nut heeft: is dat dan voor een aansluiting zonder hoofdzekeringen van de netbeheerder ofzo? Bestaat dat?
Zo scherp als een voetbal!
Fair enough
Uit m'n hoofd (maar zou ik moeten terug zoeken) zei jijzelf dat het niet mogelijk was en je er daarom niet heel veel acht op moest geven in een vorig bericht (plat geslagen gezegd). En nu zeg je mijns inziens toch weer wat anders, waarmee ik het in deze met je eens ben, je moet zo selectief mogelijk blijven in je huisinstallatie (of bedrijfsinstallatie, maar daar hebben we het hier niet over).[...]
Je hebt geen formele opleiding nodig om VOP, VP, WV, of IV te zijn. Het niveau kan verkregen zijn door opleiding of ervaring, het verschilt per bedrijf of ze veel waarde hechten aan een opleiding of niet. Je kunt dus prima autodidact zijn en toch geen leek, en dan heb je geen uitleg gehad. Uiteraard is dat geen valide reden om je dan maar niet aan (veiligheids)regels te houden. Om het extra complex te maken, hoeft een ZZP'er niet per se aan te wijzen of aangewezen te worden en kan die dus helemaal buiten dit stelsel werken. (Een stelsel dat dus überhaupt niet verplicht is, maar dat vrijwillig door organisaties wordt omarmd).
Zover ik heb begrepen heeft de Netcode elektriciteit de status van wetgeving. Daarmee geldt het voor iedereen, ongeacht of je er ooit van hebt gehoord en het ooit hebt moeten leren. Daarom lijkt het mij ook volledig terecht dat we hier mensen die zelf klussen, wijzen op de regels die voor hen gelden. Ik denk dat het onhandig is om te doen alsof de regels er alleen voor professionals zouden zijn: deels omdat dat gewoon niet waar is, deels omdat de regels er doorgaans om heel goede redenen zijn.
[...]
Persoonlijk vind ik het betreffende artikel in de Netcode heel duidelijk. De installatie en delen van de installatie (oftewel alles na de meter) moet selectief beveiligd zijn ten opzichte van de beveiligingen van de netbeheerder. De hoofdzekeringen zijn van de netbeheerder dus dat is waar tegenover het selectief moet zijn.
Ben het opzich met je eens hoor, maar wat is tegenwoordige tijd natuurlijk de tendens dat iedereen alles makkelijk en snel kan opzoeken en aanschaffen op internet, pak even 20 a 25 jaar geleden was dit nog weinig tot niet van toepassing. Dan kon je eigenlijk niet anders dan een installateur bellen voor materialen en plaatsing omdat je er niet heel makkelijk aan kon komen als particulier zijnde. Tevens kan je momenteel ook heel makkelijk alle verplichtingen/regelgevingen etc online vinden, waar dat vroeger moeilijker was.[...]
Volgens mij is voorgenoemde netcode dus helemaal geen branchegerichte richtlijn. Het is heel specifiek ook gericht op gebruikers.
Het zou ook raar zijn als regels alleen voor professionals zouden gelden, aangezien er geen verplichting is om professional te zijn als je dit soort werkzaamheden uitvoert.
Oftewel vroeger was het wel veel meer een echte branche-richtlijn/eis en tegenwoordig is het veel publieker geworden.
Het staat er inderdaad iets te gevoelig voor interpretatie maar dat is ook waar het hierboven al meermalig over ging, het is in ieder geval geen OF!Reptile209 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:20:
[...]
Dan hebben ze wat mij betreft toch in de tekst wat ruimte voor interpretatie gelaten:
[...]
Ik lees dit als (in iets andere woorden): de beveiliging moet selectief zijn t.o.v. de hoofdzekering (=beveiliging van de netbeheerder) OF t.o.v de beveiliging in het voedende net (=een zekering o.i.d. in een nabijgelegen verdeelstation o.i.d. in de wijk).
En ik neem aan dat die laatste een heel stuk zwaarder is dan de gemiddelde huisaansluiting, dus dat je daar automatisch selectief bent. In dat geval kan je in huis dus redelijk je goddelijke gang gaan, met alleen het risico dat je eigen hoofdzekeringen afschakelen (door onvoldoende selectiviteit) en je hele huis in het donker zit. Maar dat is je eigen probleem.
Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar zo zou ik het tekstueel opvatten. Anders snap ik niet wat de toevoeging aan het eind van de zin voor nut heeft: is dat dan voor een aansluiting zonder hoofdzekeringen van de netbeheerder ofzo? Bestaat dat?
Als het OF is, waarom heb je dan nog hoofdzekeringen etc?! Dan kan er beter een directe verbinding naar boven en dan thuis alles braaf afzekeren met 16A of 20A.
Bij een grootverbruikers-aansluiting oftewel >3x80A krijg je een eigen aansluiting/kabel vanuit het station van de netbeheerder naar jou pand/locatie. Jou aansluiting die je aanvraagd is b.v. 3x200A, de bemeting en de hoofdzekeringen in jou pand worden dan 3x200A geplaatst en beheerd door een meetbedrijf (en daar mag een installateur met zegelrecht ook niet bij komen, alleen het meetbedrijf of evt. de netbeheerder in opdracht van het meetbedrijf), maar de netbeheerder plaatst in zijn station wel 3x250A op die kabel, of nog zwaarder (afhankelijk van kabellengte en dikte) i.v.m. dat de hoofdzekering springt niet direct de netbeheerder in zijn station moet schakelen/vernieuwen, en het meetbedrijf kan namelijk ook niet in die stations komen van de netbeheerder.
[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 22-01-2026 15:52 ]
Die hoofdzekeringen heb je nodig om te garanderen dat er niet meer stroom over de lijn gaat dan waar je 1) per afnemer voor betaalt en waar 2) in het ontwerp van het net rekening mee is gehouden als maximale belasting. Maar in basis heeft de netbeheerder er toch totaal geen last van als mijn hoofdzekering aanspreekt, al is het 3x per week? Denk wel dat ik dan een flinke rekening krijg voor het weer inschakelen en dat ze na een paar keer niet zo snel meer willen komen, maar de rest van het net heeft er geen last van. Zolang ik de volgende beveiliging bij het verdeelstation maar niet kan trippen, want dan zit opeens de hele wijk zonder stroom. En dat kan nou net in die OF die ik aanstipte bedoeld zijn.Annuk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Als het OF is, waarom heb je dan nog hoofdzekeringen etc?! Dan kan er beter een directe verbinding naar boven en dan thuis alles braaf afzekeren met 16A of 20A.
[...]
Zo scherp als een voetbal!
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
In je post: Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" breng je een heel ander geluid. Automaten moeten de factor 1.6 lager liggen, want anders zou de monteur van de netbeheerder kapotte zekeringen niet willen vervangen. Vervolgens ga je naar de Netcode wijze en daar stel ik nergens van dat die suggestief is, juist het omgekeerde. Wat in de netcode staat kan je op veel verschillende manier interpreteren.Annuk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:48:
[...]
Er staat weinig suggestiefs in hoor.
[...]
Je aansluiting van je elektrische installatie is gewoon je hoofdzekeringen niet meer en niet minder, is weinig suggestiefs aan.
[...]
En dit is zoals @leonbong ook al zegt meer van toepassing voor bedrijven met een grotere aansluiting.
Als die factor 1.6 de eis is, dan moeten ze dat in de Netcode opschrijven. Of ze moeten het in een norm oplaten nemen en daar naar verwijzen in de Netcode.
Het verhaal van monteurs van netbeheerders die zekeringen niet willen vervangen is denk ik een beetje uit z'n verband getrokken. Ik vermoed zo dat dit gevallen zijn waar om de haverklap de hoofdzekering tript en dat ze dan een keer zeggen dat het mooi geweest is en fatsoenlijk opgelost moet worden.
Om selectief te zijn is de eis minimaal factor 1,6.Oilman schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:21:
[...]
In je post: Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" breng je een heel ander geluid. Automaten moeten de factor 1.6 lager liggen, want anders zou de monteur van de netbeheerder kapotte zekeringen niet willen vervangen. Vervolgens ga je naar de Netcode wijze en daar stel ik nergens van dat die suggestief is, juist het omgekeerde. Wat in de netcode staat kan je op veel verschillende manier interpreteren.
Als die factor 1.6 de eis is, dan moeten ze dat in de Netcode opschrijven. Of ze moeten het in een norm oplaten nemen en daar naar verwijzen in de Netcode.
Aangezien ze zeggen selectief moeten zijn is dat standaard dus tenminste factor 1,6 (makkelijke vuistregel is b.v. ook minstens de 2e lagere stap, dus b.v. voor 25A een stap lager is 20A en nog stap lager is 16A).
Nee is niet uit z'n verband getrokken, staat voor ons in ieder geval in de bedrijfsrichtlijnen voor hoofdzekering storingen.Het verhaal van monteurs van netbeheerders die zekeringen niet willen vervangen is denk ik een beetje uit z'n verband getrokken. Ik vermoed zo dat dit gevallen zijn waar om de haverklap de hoofdzekering tript en dat ze dan een keer zeggen dat het mooi geweest is en fatsoenlijk opgelost moet worden.
En er zit sowieso al verschil tussen de netbeheerders welke wel of geen kosten rekenen voor een hoofdzekering storing.
Liander in principe wel bij een 3F aansluiting, Stedin weet ik zo niet, Enexis de eerste 2x in 1 jaar gratis, vanaf 3e keer alleen tijdens kantooruren en dan kosten erbij op.
Waar staat dat dan? Niet in de Netcode in ieder geval.Annuk schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Om selectief te zijn is de eis minimaal factor 1,6.
Aangezien ze zeggen selectief moeten zijn is dat standaard dus tenminste factor 1,6 (makkelijke vuistregel is b.v. ook minstens de 2e lagere stap, dus b.v. voor 25A een stap lager is 20A en nog stap lager is 16A).
En selectief voor wat? Een harde sluiting kan zonder meer bij een factor 1.6 ook de hoofdautomaat laten klappen. Voordeel is dat een automaat kwestie van omschakelen is en je kunt weer verder, maar die C25 automaat die ze veel toepassen tript aanzienlijk sneller dan de smeltzekeringen die ze vervangen.
Oh, dat is dan veranderd, want ik mocht in 2006 toch echt gewoon 65 euro afrekenen om de hoofdzekering te laten vervangen door Enexis.... En later die week nog een keer.Annuk schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:31:
[...]
[...]
Nee is niet uit z'n verband getrokken, staat voor ons in ieder geval in de bedrijfsrichtlijnen voor hoofdzekering storingen.
En er zit sowieso al verschil tussen de netbeheerders welke wel of geen kosten rekenen voor een hoofdzekering storing.
Liander in principe wel bij een 3F aansluiting, Stedin weet ik zo niet, Enexis de eerste 2x in 1 jaar gratis, vanaf 3e keer alleen tijdens kantooruren en dan kosten erbij op.
De eerste keer was omdat alle elektra in huis er uit gehaald was, op het wasmachine-stopcontact na, met een eigen groep, wat we tijdens de verbouwing gebruikten. Alles behalve dat stopcontact was dus spanningsloos, dus ik kon overal de draden ongestraft doorknippen, dacht ik. Wat bleek: de buizen van de stopcontacten van de droger en de wasmachine kruisten elkaar in de muur, dus de rechterbuis in het houten plafond kwam uit in het linker stopcontact en vv. Ik maakte dus met een tang volle sluiting tussen nul, fase en aarde. Daar kon de hoofdstop niet tegen.
De tweede keer was omdat alle elektra vernieuwd was, op 1 stopcontact na wat weggestopt zat achter de keukenkastjes en waar de afzuigkap op zat. Daarvan hadden we in de centraaldoos de bruine draad op de fase, de blauwe op de nul en de geelgroene draad op de randaarde aangesloten. Dat bleek de verkeerde keuze, want bij het inschakelen van de nieuw aangelegde automaten klapte de hoofdzekering er weer uit. Nadat we de keukenkasten verwijderd hadden bleek in dat stopcontact de nul en de fase bij elkaar te zitten en de aarde op de nul. Die nuldraad had in de centraaldoos nooit vast gezeten en door het gebrek aan aardlekschakelaars in de oude groepenkast was dat eerder nooit een probleem geweest. De afzuigkap deed het gewoon.
Toen die monteur voor de tweede keer die week bij mij was schaamde ik me dood. Hij kon er wel om lachen en vertelde me dat zijn record 12 keer op 1 dag op hetzelfde adres was.
oef, bij Enexis als je dan na de 3de klap (en laten we eerlijk wezen, dat gebeurt veelal tijdens de meest ongelukkige tijdstippen) moet je dus betalen alleen al de voorijkosten a € 81,89. onduidelijk is of daar nog meer kosten bij komen. en ze komen dus niet meer direct maar je wordt voor de volgende dag gewoon ingepland, als je dan geen noodstroomvoorziening hebt vind dat je vries en koelkast niet leuk, ook zal in de winter je huis wel erg koud worden.Annuk schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:31:
[...]
[...]
Nee is niet uit z'n verband getrokken, staat voor ons in ieder geval in de bedrijfsrichtlijnen voor hoofdzekering storingen.
en laten we eerlijk zijn, als je hoofdzekering er uitvliegd dan hebben de daarliggende beveilingsapparatuur dus gefaald.
Daarom ook die eis qua selectieviteit, waarbij de meestgebruikte vuistregel van een afstand van 1,6 geen echte regel meer is ( deze stamd nog uit de tijd dat wel alles met schroefzekeringen deden, maar aan de andere kans bouw je door de vuistregel wel voldoende veiligheidsmarge in zodat je eigenlijk ervan kunt gaan dan het werkt. voor automaten wordt eigenlijk de stelregel twee stappen terug genomen, dus bij een 25A HZ kom je uit op 16A GZ.
Ga je daar bewust van afwijken ligt het helemaal aan de installatie of dat vroeg of later tot problemen gaat zorgen, wil je dit risico ingaan, dan zul je dus ook zelf de gevolgen in moeten staan. Infeite is het helemaal niet noodzakelijk om hiervan af te wijken, moet dat wel ben je eigenlijk aan een zwardere aansluiting toe.
Die omvormer moet dus met 25A afgezekerd worden, terwijl die er tegelijkertijd voor zorgt dat er nooit meer dan 16A per fase op het net ingevoed wordt naar het net. De hoofdzekering van 3x25A is dus meer dan voldoende.
Gelukkig kan ik mijn eigen hoofdzekeringen in- en uitschakelen. Het is alleen nog nooit nodig geweest.
Ik had een kastje met hoofdschakelaar klaar liggen, en was daar mee bezig toen de monteur kwam.
Hij had er na uitleg geen probleem mee even te wachten totdat ik een hoofdschakelaar had gemonteerd.
Welk voordeel heeft het voor de netbeheerder om van hoofdautomaten af te stappen?Jim423 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:01:
Ze willen zo min mogelijk storingen, de ''last'' die ze ervan hebben is dat ze iemand op pad moeten sturen. Ondanks dat jij betaald willen ze dat toch liever niet hebben. Daarom willen ze zoveel mogelijk selectiviteit. Ik heb overigens geruchten gehoord dat ze (i.i.g. bij de grote L) weer van (hoofd)automaten af gaan stappen dus ik ben benieuwd
ligt het dan niet eerder dat jou hybride omvormer eigenlijk bedoeld is voor een veel zwardere hoofdzekering ? of kun je softwarematig die onbalance gewoon niet veel beter instellen.Blihi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:16:
Dat laatste ligt er aan. Je ziet steeds meer grote verbruikers, zoals warmtepompen, laadpalen van 22A met loadbalancing, of zoals hier een hybride omvormer met accu die 10 kW kan produceren verdeeld over 3 fasen (dat is op zich maar 3x16A), maar wel met een onbalans van maximaal 100%, dus 5kW op 2 fases en 0 op de derde, oftewel 22A.
zoals je zelf hebt aangegeven dat de hoofdzekering nog nooit is getript, prima, maar ik verwacht hhierbij veel eerder dat de aangegeven 100% dan waarschijnlijk ook nooit te gebeurt. heb jij zicht in de onbalance van je omvomer en wat geven die waarden aan.
spreek je daar niet een beetje op tegen? door de onbalance moet je blijkbaar naar 25A, dat wil dus ook zeggen dat je veel meer A door kunt laten dan die 16A wat je noemd, hoeveel daar van namelijk richting her net gaat is alleen afhankelijk van het stroomverbruik van je huis. die zekering voor de hybride omvormer is er naar mijn mening alleen nog voor de show, een echte functie heeft deze niet meer, het gaat dus meer om welke van die twee als eerste tript.Die omvormer moet dus met 25A afgezekerd worden, terwijl die er tegelijkertijd voor zorgt dat er nooit meer dan 16A per fase op het net ingevoed wordt naar het net. De hoofdzekering van 3x25A is dus meer dan voldoende.
Naar jou verhaal te luisteren (en ik besef dat ik dus zeker niet alle details vanjouw systeem ken, lijkt mij in eerste idee om voor die omvormer max een 20A automaat te nemen. Daarmee bouw je ten minste zeker bij een levertoestel nog een beetje selectifiteit mee in en ik verwacht waarschijnlijk dat dit in de praktijk nnet zo goed werkt.
Gelukkig kan ik mijn eigen hoofdzekeringen in- en uitschakelen. Het is alleen nog nooit nodig geweest.
:strip_exif()/f/image/r1UgoMm50mH1xkZjgaUjwNCY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9f2JsgBEXy0he1aNix8z19xR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/A6Zv86w0CE4Zal38LXeD6ar3.jpg?f=fotoalbum_tile)