Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:
  • 764.110 views
Jim423 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:08:
Behalve de testknop doet hij het wel gewoon zoals Tommie al aangeeft.
Dat kun je alleen weten als je 'm dan met een externe lekstroom test.

Aardlekschakelaars kunnen falen. Die testknop zit er niet voor niks, en eigenlijk zou je een nieuw geïnstalleerde (nieuwe of gebruikte) aardlekbeveiliging altijd ook op uitschakeltijd moeten checken. Ook van A-merken heb ik al meer dan eens een aardlekschakelaar gehad die niet door de test kwam.

De testknop gebruiken is het absolute allerminste wat je moet doen, als je 't niet extern kunt testen. Des noods voor de test de draden even aansluiten op de contacten die met de testknop zijn verbonden.

• steef1988
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 20-08 21:01
Bedankt allemaal voor de informatie, zal wel zorgen dat hij getest wordt voor alle zekerheid.

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:30

HMS

Sommige (de meeste?) Duspols hebben een aardlekschakelaar test (BENNING DUSPOL Digital Tweepolige Spanningstester bijv) voor 30mA schakelaars. Dan heb je niet de uitschakeltijd (daar heb je weer een installatietester voor nodig, maar die zijn voor DIY doeleinden veel te duur) maar kan je wel extern testen.

• HMS

HMS

Anders wat, ik krijg nu een vooraankondiging van Enexis binnen voor het vervangen van de meter. Ik heb ook een (betaalde) offerte voor het verzwaren van 1x40A naar 3x25A, lijkt erop dat dingen een beetje langs elkaar lopen. Als ze de monteur sturen voor het vervangen van de meter, dan is het toch net zo makkelijk dat ze ook gelijk de verzwaring doen (mits ruimte), of denk ik dan te simpel?

Lijkt mij zonde dat ze nu eerst de meter vervangen (2G -> 4G) en dan later nog een keer moeten komen om de verzwaring te doen en er een 3F meter neer te hangen.
HMS schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:56:
Anders wat, ik krijg nu een vooraankondiging van Enexis binnen voor het vervangen van de meter. Ik heb ook een (betaalde) offerte voor het verzwaren van 1x40A naar 3x25A, lijkt erop dat dingen een beetje langs elkaar lopen. Als ze de monteur sturen voor het vervangen van de meter, dan is het toch net zo makkelijk dat ze ook gelijk de verzwaring doen (mits ruimte), of denk ik dan te simpel?

Lijkt mij zonde dat ze nu eerst de meter vervangen (2G -> 4G) en dan later nog een keer moeten komen om de verzwaring te doen en er een 3F meter neer te hangen.
Heb je je verzwaring naar 3F al ingepland staan (dus datum staat vast)?
Zo ja, zou ik even contact met ze opnemen om dit kort te sluiten, want is inderdaad een domme dubbele werkgang + de kort gebruikte 1F meter die je dan krijgt mag niet weer gebruikt worden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• HMS

HMS

Annuk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Heb je je verzwaring naar 3F al ingepland staan (dus datum staat vast)?
Zo ja, zou ik even contact met ze opnemen om dit kort te sluiten, want is inderdaad een domme dubbele werkgang + de kort gebruikte 1F meter die je dan krijgt mag niet weer gebruikt worden.
Nee, helaas nog niet. Ik heb op 17 juli dit bericht van Enexis ontvangen:
Onlangs heeft u een aanvraag ingediend voor een capaciteit wijziging van uw aansluiting.

Vanwege de grote hoeveelheid aanvragen kunnen wij u op dit moment nog geen afspraak aanbieden. Uw aanvraag blijft in behandeling en zodra er weer ruimte beschikbaar is in onze planning, ontvangt u van ons een e-mail met de mogelijkheid om een afspraak in te plannen.

Op dit moment is er nog geen termijn bekend wanneer we uw opdracht in kunnen plannen.
HMS schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:12:
[...]

Nee, helaas nog niet. Ik heb op 17 juli dit bericht van Enexis ontvangen:

[...]
Zou sowieso even contact opnemen en de situatie voorleggen, gaat niet betekenen dat je voorrang gaat krijgen op je 3F aansluiting oid maar het is ook niet onmogelijk.
Maar het is natuurlijk zonde v/d dubbele werkgang waarbij je afhankelijk v/d situatie 2x dezelfde monteur langs zou krijgen.. morgen voor het vervangen van je meter, en over 2 maand om meter weer te vervangen naar 3F model + de verzwaring uit te voeren.

Probleem zit hem mogelijk ook mede in de aanwijzing(en), een leerling-monteur mag b.v. wel zelfstandig de meterwissel doen, maar mag niet zelfstandig die verzwaring doen.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Annuk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:17:
[...]

Probleem zit hem mogelijk ook mede in de aanwijzing(en), een leerling-monteur mag b.v. wel zelfstandig de meterwissel doen, maar mag niet zelfstandig die verzwaring doen.
Wat is het verschil in handelingen dan? Zeker als het om smeltzekeringen gaat dien je in beide situaties een zekering er uit te halen en later (al dan niet een andere) er weer in te draaien?

Overigens nog een mogelijke complicatie: Als je ook nog gas hebt dan moet je gasmeter ook vervangen worden (gas en elektra-meter zijn aan elkaar gelinkt). Voor een verzwaring hoeft de monteur niet gas-gecertificeerd te zijn, voor het vervangen van de meter wel.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Freeaqingme schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

Wat is het verschil in handelingen dan? Zeker als het om smeltzekeringen gaat dien je in beide situaties een zekering er uit te halen en later (al dan niet een andere) er weer in te draaien?
Vele kasten zijn op 3F voorbereid, maar in hoeverre is altijd de vraag.
En een leerlingmonteur mag in principe nagenoeg niets meer dan een "gewone installateur" met zegelrecht, oftewel zekering verwijderen, en draad vanaf meter vervangen naar HS, met in dit geval spanningsloos de E-meter vervangen.

Er zijn genoeg kasten met aansluitblokken waar de 3F op aangesloten is, maar op maar 1 aansluitblok zit nu een zekering, hetzij smelt, hetzij automaat.
En om de draden op de onder-spanning staande aansluitblokken aan te sluiten en op de zekeringhouders/automaten ben je andere (extra) papieren nodig die je als leerling monteur (mogelijk nog) niet hebt.
Overigens nog een mogelijke complicatie: Als je ook nog gas hebt dan moet je gasmeter ook vervangen worden (gas en elektra-meter zijn aan elkaar gelinkt). Voor een verzwaring hoeft de monteur niet gas-gecertificeerd te zijn, voor het vervangen van de meter wel.
Ook dit is inderdaad nog een "complicatie".
Met E-aansluitingen mag ik vrijwel alles doen in het net maar met G mag ik totaal niets doen m.u.v. een G-meter koppelen aan een E-meter.
Ohh ja, en als mijn gevaarlijke stoffen-snuffelaar afgaat op Gas dan MOET ik de G-aansluiting afsluiten/dichtdraaien en verzegelen, en z.s.m. een G-monteur laten komen.

@Freeaqingme en anderen ;)
Stukje toevoeging op m'n vorige post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfHfYWv7sQwsksewd9ST7ydydbE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WJVVizrubXlJim7QrR98TRB.jpg?f=fotoalbum_medium
Dit is een standaard moderne 1F aansluitkast zo ze in de doos zitten.

Veelal wordt de aardekoppeling naar buiten verwijderd als het even kan ;)
Maar dan zie je die grote witte blokken onderin, daar komen onder de grote inbus-bouten de onder spanning staande geleiders in.
Dan zie je links in die blokken 4 kleine inbus-boutjes, onder 1 van de 3 wordt nu deze 1F aangesloten en verder bedraad naar de meter > HS

Aangezien die blokken dus onder spanning blijven staan (ookal zijn ze in deze kasten goed afgeschermd), mag een leerling monteur hier niet zomaar onder spanning en zonder toezicht (van een hoger geclassificeerd/opgeleid collega) 2 extra automaten toevoegen en onder spanning "aftakken", een dergelijke leerling-monteur mag b.v. de kapotte automaat ook niet zelfstandig wisselen omdat de boel onder spanning staat.

Alleen voor laagspanningsnetten zijn er al 16 verschillende profielen/eisen in het werk-landschap van netbeheerders (en dienstdoende aannemers), ieder met zijn eigen kunnen en mogen. En waarbij het ene soms het andere totaal uitsluit, of juist inclusief maakt (afhankelijk van welk deel).

• HMS

HMS

Annuk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:17:
[...]

Zou sowieso even contact opnemen en de situatie voorleggen, gaat niet betekenen dat je voorrang gaat krijgen op je 3F aansluiting oid maar het is ook niet onmogelijk.
Maar het is natuurlijk zonde v/d dubbele werkgang waarbij je afhankelijk v/d situatie 2x dezelfde monteur langs zou krijgen.. morgen voor het vervangen van je meter, en over 2 maand om meter weer te vervangen naar 3F model + de verzwaring uit te voeren.

Ik heb mazzel denk ik, want ze konden de verzwaring inplannen. Ondanks dat ze in hun systeem de uitgezonden brief voor de meterwissel nog niet kon vinden. Hopelijk zien ze t.z.t ook dat er een meterwissel moet plaats vinden en sturen ze een monteur die (eventueel) ook de gasmeter kan/mag vervangen. Wat ik zo lees zou bij een meterwissel ivm GPRS ook de gekoppelde gasmeter vervangen moeten worden.
HMS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:21:
[...]

Ik heb mazzel denk ik, want ze konden de verzwaring inplannen. Ondanks dat ze in hun systeem de uitgezonden brief voor de meterwissel nog niet kon vinden. Hopelijk zien ze t.z.t ook dat er een meterwissel moet plaats vinden en sturen ze een monteur die (eventueel) ook de gasmeter kan/mag vervangen. Wat ik zo lees zou bij een meterwissel ivm GPRS ook de gekoppelde gasmeter vervangen moeten worden.
Dan heb je inderdaad geluk :)

Allicht mag de monteur die je verzwaring doet ook je G-meter wisselen wanneer nodig.
Het is niet altijd een eis om te verwisselen met de G-meter.

Weet even niet zeker hoe het nu met de laatste/nieuwste generatie E-meters is met koppelen, maar het was zo dat de G-meter van bj 2016 of later zonder problemen (weer) gekoppeld kon worden aan de E-meters, maar er zijn momenteel nieuwe (ander fabrikaat) E-meters in omloop, en die heb ik eigenlijk nog niet in handen gehad dus weet niet hoe het met die meters zit.

Als je nu nog een oude G-meter hebt die met zo'n communicatie draadje aan de E-meter zit moet er sws een nieuwe komen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06
Annuk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:03:
de kort gebruikte 1F meter die je dan krijgt mag niet weer gebruikt worden.
Die kunnen (via de fabrikant) toch gerefurbished worden?

Spel en typfouten voorbehouden

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:49

_Ernst_

Mark It Zero!

Jim423 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:08:
Als je de nul over 3/4 of 5/6 laat lopen doet de testknop het misschien wel.

Behalve de testknop doet hij het wel gewoon zoals Tommie al aangeeft.
Nee die testknop zal helaas nooit gaan werken op 1 fase, simpelweg omdat de stroom die door de testweerstand loopt te klein is bij een spanningsverschil van slechts 230v ipv 400v om de beveiliging aan te laten spreken :)

Last.fm

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:48
Werkte bij mij prima. Die testknoppen doen ook vaak 70mA geen 30. Maar het zal afhangen van het exacte type of het wilt of niet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

@_Ernst_ Ik snap de gedachte, maar het is een 4P automaat; er is niet gespecificeerd waar de nul moet. Of mis ik dat?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:49

_Ernst_

Mark It Zero!

onetime schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:02:
@_Ernst_ Ik snap de gedachte, maar het is een 4P automaat; er is niet gespecificeerd waar de nul moet. Of mis ik dat?
Toch wel, de nul moet op de eerste of 4e positie aangesloten worden. En let ook op de tekst "1x230v (L/N) not possible"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvkeJ9BXhmtzi-DciM1svWwh8DY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sotNNw2TuwVO3bJgZ4jOIoNI.png?f=fotoalbum_medium

https://assets.hager.com/step-content/P/HA_49883222/Document/std.lang.all/ID1_RCBO_4PP_6LE008002Ab.pdf
Jim423 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:02:
Werkte bij mij prima. Die testknoppen doen ook vaak 70mA geen 30. Maar het zal afhangen van het exacte type of het wilt of niet.
Dat zou ik apart vinden. Ik heb even de exacte vereiste aanspreekwaarde niet bij de hand voor een 30mA ALS, maar ik weet vrij zeker dat 70mA flink buiten de specificaties valt (als in: hij zou bij een lagere stroom al aan moeten spreken). Als dat zo is dan kun je je af gaan vragen wat de meerwaarde precies is van een testknop?

[ Voor 122% gewijzigd door _Ernst_ op 05-08-2026 21:33 ]

Last.fm

@_Ernst_ Goed gevonden.
Die extra sterke lek zou kunnen zijn om genoeg kracht te hebben om een eventuele kleef te overwinnen? Hangt van de schakeling af.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

HMS schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:33:
Sommige (de meeste?) Duspols hebben een aardlekschakelaar test (BENNING DUSPOL Digital Tweepolige Spanningstester bijv) voor 30mA schakelaars. Dan heb je niet de uitschakeltijd (daar heb je weer een installatietester voor nodig, maar die zijn voor DIY doeleinden veel te duur) maar kan je wel extern testen.
Zo'n test van een duspol is inderdaad een van de manieren die ik bedoelde voor een externe lekstroom. Er zijn ook stopcontacttesters die het kunnen. En je zou zelfs nog zelf wat kunnen knutselen met een 6k8 Ω weerstandje in een stekker.

Maar inderdaad, eigenlijk wil je ook de uitschakeltijd weten. Een 30 mA aardlekschakelaar moet bij 150 mA AC lekstroom binnen 40 ms uitschakelen, en zo snel kun je niet tellen :). Er zijn wel goedkopere manieren dan een complete installatietester. Bijvoorbeeld met een aardlekschakelaartester.

Dit doet me eraan denken... nu ik een installatietester heb, zou ik m'n aardlekschakelaartester eigenlijk eens op Marktplaats moeten zetten...
FredvZ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:38:
[...]

Die kunnen (via de fabrikant) toch gerefurbished worden?
Durf niet te zeggen hoe dat gaat, maar je zit ook sws met de EAN nummers die niet zomaar hergebruikt kunnen en mogen worden.
En het MID-eis gedeelte natuurlijk dat de meters niet op nul gezet kunnen worden.

Wij deponeren de oude meters iig in een eigen bak en wat er verder mee gebeurt durf ik zo niet te zeggen.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
@Annuk Interessant, leuke weetjes. Als je meer van dit soort zaken hebt laat maar komen. bedankt!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-08 22:38
_Ernst_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:09:
[...]

Toch wel, de nul moet op de eerste of 4e positie aangesloten worden. En let ook op de tekst "1x230v (L/N) not possible"

[Afbeelding]

https://assets.hager.com/step-content/P/HA_49883222/Document/std.lang.all/ID1_RCBO_4PP_6LE008002Ab.pdf

[...]

Dat zou ik apart vinden. Ik heb even de exacte vereiste aanspreekwaarde niet bij de hand voor een 30mA ALS, maar ik weet vrij zeker dat 70mA flink buiten de specificaties valt (als in: hij zou bij een lagere stroom al aan moeten spreken). Als dat zo is dan kun je je af gaan vragen wat de meerwaarde precies is van een testknop?
Een 30mA aardlekschakelaar moet volgens de keuring trippen tussen de 15 en 42mA als ik me niet vergis.
De testknop is enkel bedoeld om het mechanisme te testen en dus ook om eventueel kleven te voorkomen. De testknop is niet bedoeld om te controleren of hij bij de juiste waarde tript. De testknop gebruikt dus idd een veel hogere lekstroom dan nodig om te zorgen dat hij zowiezo tript.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37

Reptile209

- gers -

pickboy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:27:
[...]

Een 30mA aardlekschakelaar moet volgens de keuring trippen tussen de 15 en 42mA als ik me niet vergis.
De testknop is enkel bedoeld om het mechanisme te testen en dus ook om eventueel kleven te voorkomen. De testknop is niet bedoeld om te controleren of hij bij de juiste waarde tript. De testknop gebruikt dus idd een veel hogere lekstroom dan nodig om te zorgen dat hij zowiezo tript.
FWIW: hier heeft iemand de weerstand van een willekeurige ALS nagemeten:
Ik heb de weerstand van de testknop van een aardleksch. die hier lag eens gemeten en wat ik niet verwachtte is dat deze 1000 Ohm is dus iets van 230 mA 8x In.
Je wil sowieso wat marge hebben t.a.v. spanningsfluctuaties: het moet ook nog werken bij 253V en bij 207V, dus heel nauwkeurig 30 mA kan helemaal niet. En met wat extra oemph er achter maak je contactjes die een beetje vast beginnen te zitten ook los. :D

Zo scherp als een voetbal!

[...]

Tussen 15 en 30 bij AC lekstroom, binnen 300 ms. (Bij 5×IΔn = 150 mA, binnen 40 ms.)

Bij AC met 6 mA DC er bovenop, hoeft het ding pas bij 1,4 × IΔn = 42 mA te trippen, omdat dat de effectieve stroom is die dan ontstaat. Maar ook een type A moet bij pure AC-lekstroom nog wel binnen die 30 mA trippen.

Er zijn wat aanwijzingen dat het niet nodig is om herhalingstests met DC-lekstroom te testen, omdat de werking van de DC-ongevoeligheid niet zou verslechteren. In de praktijk kun je die 42 mA en de type-A-stand van een installatietester dus wel negeren. In theorie moet je het wel testen (in Nederland althans; in het VK is vastgelegd dat een AC-test goed genoeg is).

[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 06-08-2026 16:57 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:59
[...]

Nee tussen 50-100% x In dus voor een 30mA tussen 15-30mA binnen 0,3Sec 42mA kan dus de afvalbak in.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
[...]

Hier een aardige uitleg

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

ErikKo

Rippie

Vraagje. Ik wil van een 4P alamat naar 3 losse 3-aderige ymvk kabels (3x L+N+PE). Om de Nul te verdelen, is het correct om hiervoor een Nul aansluitklem (bijv Hager KN06N) te gebruiken? Of zijn er betere oplossingen om dit te doen? Het komt in een Hager Vega kast.

• Jim423
Wat ben je precies van plan hiermee? Hou je er rekening mee dat je de nul kan overbelasten? De bedoeling is eigenlijk dat je 1 apparaat aansluit achter een 4P alamat.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 08-08-2026 13:41 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:18
Net de hele vidoe bekeken en voor de uitleg hoe een aardlekschakelaar werkt hoef je enkel vanaf 10:55 te kijken YouTube: Repairing Faulty Ground Fault Failure @10m55s

Voor de rest probeert die gast grappig te zijn door heel druk te doen en zo onveilig mogelijk te werken, niet mijn type humor. Zeker niet dat laatste want je hebt altijd mensen die alleen een klein stukje van de video kijken en dan denken dat het een goed idee is om een weerstand vastgehouden met een ongeisoleerde multitool in een stopcontact dat onder spanning staat te steken. :X
ErikKo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:04:
Vraagje. Ik wil van een 4P alamat naar 3 losse 3-aderige ymvk kabels (3x L+N+PE). Om de Nul te verdelen, is het correct om hiervoor een Nul aansluitklem (bijv Hager KN06N) te gebruiken? Of zijn er betere oplossingen om dit te doen? Het komt in een Hager Vega kast.
Afhankelijk van wat je wilt en wat je wilt aansluiten zou je ook rijgklemmen kunnen pakken of een din-rail adapter voor wago's (voor de 2273 of 221-4xx serie).
Verder wat @Jim423 zegt.

• ErikKo
  • Nu online

ErikKo

Rippie

Jim423 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:40:
Wat ben je precies van plan hiermee? Hou je er rekening mee dat je de nul kan overbelasten? De bedoeling is eigenlijk dat je 1 apparaat aansluit achter een 4P alamat.
Een Victron setup van 3 omvormers. Probeer ik nou iets geks te doen dan?

• Jim423
Ik zou gewoon 3x 1P+N aardlekautomaat gebruiken. Dan zie je ook direct in welke Victron een eventuele fout zit. Daarnaast moet de nul voor deze automaten groot genoeg zijn om opgeteld alle stromen aan te kunnen (bijvoorbeeld 3x16=48A). Als er ook nog zonnepanelen bij komen moet je nog verder gaan rekenen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:40:
Wat ben je precies van plan hiermee? Hou je er rekening mee dat je de nul kan overbelasten?
Als je op die alamat enkel terugleverende óf verbruikende apparaten hebt is overbelasting van de nul niet mogelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Niet online
ErikKo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:47:
Een Victron setup van 3 omvormers. Probeer ik nou iets geks te doen dan?
Dan zou het geen probleem moeten zijn. Maar waarom wil je die samen op 1 alamat? Is het niet veel logischer om elke omvormer zijn eigen alamat te geven? Als je de hier veelgebruikte 17.5 mm versie van ABB gebruikt scheelt het nog ruimte ook.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-08 22:38
Ik vermoed dat hij de 3 victron omvormers zo wilt instellen dat ze in een 3fase configuratie staan. Dus 1 victron per fase.

Althans, dat is gangbaar bij ons net icm 3 victron omvormers.

• Jim423
Andrehj schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:52:
[...]

Dan zou het geen probleem moeten zijn. Maar waarom wil je die samen op 1 alamat? Is het niet veel logischer om elke omvormer zijn eigen alamat te geven? Als je de hier veelgebruikte 17.5 mm versie van ABB gebruikt scheelt het nog ruimte ook.
Hoezo zou het geen probleem zijn. Dat zijn nu juist apparaten die kunnen verbruiken en terugleveren tegelijkertijd.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het heeft in een 3-fase setup met losse Victron omvormers weinig nut om ze een eigen automaat te geven, als er eentje uitvalt stoppen de andere twee er ook mee.

• Jim423
Ik zou niet uitgaan van softwareoplossingen. Gewoon intrinsiek veilig ontwerpen, en dat is helemaal niet zo lastig.

• Andrehj
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:50:
Ik zou gewoon 3x 1P+N aardlekautomaat gebruiken. Dan zie je ook direct in welke Victron een eventuele fout zit. Daarnaast moet de nul voor deze automaten groot genoeg zijn om opgeteld alle stromen aan te kunnen (bijvoorbeeld 3x16=48A). Als er ook nog zonnepanelen bij komen moet je nog verder gaan rekenen.
Ik neem toch aan dat alle drie de omvormers op een eigen fase komen. Dan is de nulstroom nooit hoger dan de maximale nulstroom van 1 apparaat. Je hoeft dan niks op te tellen.
Edit: Dit gaat om accu-omvormers die zowel kunnen verbruiken als terugleveren. De maximale nulstroom wordt daarbij 2x de maximale nulstroom van 1 apparaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 08-08-2026 13:58 ]

• Andrehj
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:54:
Hoezo zou het geen probleem zijn. Dat zijn nu juist apparaten die kunnen verbruiken en terugleveren tegelijkertijd.
Excuus. Je hebt gelijk. Ik ging uit van PV-omvormers. Maar dit zijn accu-omvormers... :o

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
Ik ben bezig met een grote renovatie van mijn huis waarbij de installateur ook de elektra-installatie volledig vernieuwd. We gaan all-electric, hebben reeds een 3x25 aansluiting.

De installateur opteert voor Hager. Nu vroeg ik mij af op welke functies het handig is om voor te bereiden in de groepenkast. Warmtepomp wordt door installateur aangesloten, laadpaal en zonnepanelen komen later (dus ruimte open laten voor 3-fase aansluiting van beiden). Ook wil ik de optie open houden voor een thuisbatterij, dus wederom een 3-fase aansluiting reserveren.

Met een rondje zoeken vond ik de volgende opties.
  • Overspanningsbeveiliging
  • Stroommeter warmtepomp (kan ik dit niet via app WP uitlezen?)
  • Stroommeter laadpaal (zit dit niet in laadpaal/daaruit uit te lezen?)
  • Voorbereiden retour thuisbatterij/offgrid relais
Wat raden jullie in dit topic aan? Ben ik nog iets vergeten?

MVG, Frank

• ErikKo
  • Nu online

ErikKo

Rippie

Zoals @jadjong aangeeft stoppen ze allemaal als er eentje uitvalt. Vandaar de 4P alamat.

Ik heb dit niet zelf bedacht overigens. Zie ook dit aansluitschema van deze omschakelkast. Ook daar splitst de Nul van een 4P alamat naar de 3 Victron omvormers.

Ik was benieuwd of het anders kan dan met een aansluitblok. Bedankt @Annuk voor de alternatieven. En de rest bedankt voor het meedenken voor een veilige oplossing. :)

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02
frankK800i schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:10:
Ik ben bezig met een grote renovatie van mijn huis waarbij de installateur ook de elektra-installatie volledig vernieuwd. We gaan all-electric, hebben reeds een 3x25 aansluiting.

De installateur opteert voor Hager. Nu vroeg ik mij af op welke functies het handig is om voor te bereiden in de groepenkast. Warmtepomp wordt door installateur aangesloten, laadpaal en zonnepanelen komen later (dus ruimte open laten voor 3-fase aansluiting van beiden). Ook wil ik de optie open houden voor een thuisbatterij, dus wederom een 3-fase aansluiting reserveren.

Met een rondje zoeken vond ik de volgende opties.
  • Overspanningsbeveiliging
  • Stroommeter warmtepomp (kan ik dit niet via app WP uitlezen?)
  • Stroommeter laadpaal (zit dit niet in laadpaal/daaruit uit te lezen?)
  • Voorbereiden retour thuisbatterij/offgrid relais
Wat raden jullie in dit topic aan? Ben ik nog iets vergeten?
Pas op dat niet elke instalateur er iets bij kuntseld en dat het een zooitje wordt.

Beter is om al je instalateur die de meterkast plaatst een goede layout te laten maken en kam rails plaatsen voor 3 fase automaten. (Die mag je niet open laten zitten alleen)

EV komt met 20 of 25A. Solar als het 3 fase is waarschijnlijk met 16A. Accu ligt aan systeem, maar is met een zwaardere inverter ook snel 20A

Maar als je die automaten al plaatst doe je wellicht een slechte investering. Aan de andere kant kun je een solar, laadpaal en accu instalteur wel afdwingen jouw merk op kamrail te gebruiken. Of als je al modules plaatst die te gebruiken.

Wil je off grid met een accu wordt alles weer veranderd ondat heel je huis achter de off grind komt te zitten. Wil je dat allemaal in de meterkast bouwen heb je erg veel ruinte nodig.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

plag schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:46:
De geadviseerde rail van ABB (2CDL230331R1012 (https://www.elektramat.nl...12-modules-psc-3-24-10-n/) bij de DS301C automaat heeft gaten in de kamrail zitten. Even wat foto's vanuit mijn groepenkast. Ik moest hier ook lang naar zoeken toen ik het kocht de foto op elektramat bijvoorbeeld laat dit niet goed zien.

[...]
Heb je op deze foto 10mm2 draad met adereindhuls direct door het gat van de kamrail geplaatst? Ik vermoed van wel aangezien 10mm2 hulzen vaak rood zijn.

ik dacht dat deze kamrail niet geschikt was voor 10mm2 en dat je dan deze aansluitblokjes nodig had. Als het toch past zou dat super zijn.
Wat is het nut van deze "remautomaat"?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEaBSVqEvyc0eXDD29NNWFAMdQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kC6KaKw9wq8rMswgI74CfR9z.jpg?f=fotoalbum_large

En waarom tekenen ze hem in dat schema buiten de omschakelkast, als deze er gezien de afbeelding gewoon in zit? En waarom zijn de D-patronen van de hoofdzekeringen verkeerdom getekend? :+

Je kunt het ook wel met wat minder hoofdschakelaars af. In dat schema zijn 2 hoofdschakelaars en een installatieautomaat in serie getekend zonder enige aftakking, dit heeft geen enkel nut, een installatieautomaat is ook een lastscheider die als hoofdschakelaar zou kunnen dienen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:14
Ethiron schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Heb je op deze foto 10mm2 draad met adereindhuls direct door het gat van de kamrail geplaatst? Ik vermoed van wel aangezien 10mm2 hulzen vaak rood zijn.

ik dacht dat deze kamrail niet geschikt was voor 10mm2 en dat je dan deze aansluitblokjes nodig had. Als het toch past zou dat super zijn.
Dit is inderdaad 10mm2 direct door het gat van de kamrail. Die geadverteerde blokjes stonden toendertijd nog niet op SV.
Juerd schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:53:
Er zijn wat aanwijzingen dat het niet nodig is om herhalingstests met DC-lekstroom te testen, omdat de werking van de DC-ongevoeligheid niet zou verslechteren. In de praktijk kun je die 42 mA en de type-A-stand van een installatietester dus wel negeren. In theorie moet je het wel testen (in Nederland althans; in het VK is vastgelegd dat een AC-test goed genoeg is).
Waar in Nederlandse normen staat eigenlijk welke tests je op een aardlekschakelaar of aardlekautomaat zou moeten doen?

NPR5310 deel 61 is geen norm, NEN1010 61.3.6.1 (of NEN1010:2020 6.4.3.7.1) en NEN1010 61.3.7 (of NEN1010:2020 6.4.3.8) geven alleen aan dat de uitschakelstroom gemeten moet worden met een beproevingstoestel wat aan NEN-EN-IEC 61557-6 moet voldoen maar melden niet specifiek welke metingen met welke (type) stroom je zou moeten doen, NEN1010 62 is nog vager, NEN3140 5.101.5.9 maakt het ook niet duidelijk. Mis ik nog een norm? :+

• ErikKo
  • Nu online

ErikKo

Rippie

Xander schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Wat is het nut van deze "remautomaat"?
[Afbeelding]

En waarom tekenen ze hem in dat schema buiten de omschakelkast, als deze er gezien de afbeelding gewoon in zit? En waarom zijn de D-patronen van de hoofdzekeringen verkeerdom getekend? :+

Je kunt het ook wel met wat minder hoofdschakelaars af. In dat schema zijn 2 hoofdschakelaars en een installatieautomaat in serie getekend zonder enige aftakking, dit heeft geen enkel nut, een installatieautomaat is ook een lastscheider die als hoofdschakelaar zou kunnen dienen.
De omschakelkast zit bij mij in de garage. Hoofdgroepenkast bevindt zich in de woning. Die rood omcirkelde "remautomaat" zekert de kabel naar de omschakelkast.
ErikKo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:34:
[...]

De omschakelkast zit bij mij in de garage. Die rood omcirkelde "remautomaat" zekert de kabel naar de omschakelkast.
Ahja. In mijn hoofd zat die omschakelkast in de meterkast, in jouw geval snap ik het beter. Maar de term "remautomaat" past dan niet echt.

Wat voor een kabel heb je naar de garage liggen, hoe zit het met de circuitimpedantie en weet je zeker dat deze beveiliging geen aardlekautomaat zou moeten zijn?

• jacovn
Xander schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

Ahja. In mijn hoofd zat die omschakelkast in de meterkast, in jouw geval snap ik het beter. Maar de term "remautomaat" past dan niet echt.

Wat voor een kabel heb je naar de garage liggen, hoe zit het met de circuitimpedantie en weet je zeker dat deze beveiliging geen aardlekautomaat zou moeten zijn?
Is voor een voedende lijn voor een off grid accu systeem een aardlek automaat altijd beter dan een installatie automaat ?

In mijn geval is het een installatie automaat, hierachter 9 meter buiten/afgeschermde kabel door spouwmuur naar geïsoleerde garage daar door pvc buizen die met zadels vastzitten boven garagedeur langs naar een off grid kast. Kabel komt uit op een hoofdschakelaar.

Systeem is geaard door deze kabel.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

plag schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

Dit is inderdaad 10mm2 direct door het gat van de kamrail. Die geadverteerde blokjes stonden toendertijd nog niet op SV.
Thanks! Ging dat een beetje makkelijk, of moest je flink doorduwen?

Ik heb het net geprobeerd maar het probleem lijkt de maat van de kooi van de automaat en niet het gat van de kamrail. In eerste instantie past 10mm2 er niet bij, totdat je flink doorduwt. Dan zit de kooi al strak vol en moet je hem nog aandraaien. Zie mijn foto’s (bij installatie wissel ik naar een huls zonder plastic hals zodat hij dieper kan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KtxRKTkKlDtRxMjXWqJ3UsrEMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/guSr3lVjVGwTQiWIumgeFDJ6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GcGAdF9YFEsM1bpD7PFtI2sBuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgAf1BqhbyzjMZYaxnE4ZoDy.jpg?f=fotoalbum_large

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ethiron schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:26:
[...]

Thanks! Ging dat een beetje makkelijk, of moest je flink doorduwen?

Ik heb het net geprobeerd maar het probleem lijkt de maat van de kooi van de automaat en niet het gat van de kamrail. In eerste instantie past 10mm2 er niet bij, totdat je flink doorduwt. Dan zit de kooi al strak vol en moet je hem nog aandraaien. Zie mijn foto’s (bij installatie wissel ik naar een huls zonder plastic hals zodat hij dieper kan):

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de SV site staat dit bij de kamrail, 10mm gaat 'm dan niet worden zonder aansluitblok.
Bedrading tot en met 6mm2 kan aangesloten worden direct onder de kamrail op de aardlekautomaat, dikkere bedrading aansluiten kan met het ABB aansluitblok voor kamrail DS301C / PSc.

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Mrlten schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:41:
[...]

Op de SV site staat dit bij de kamrail, 10mm gaat 'm dan niet worden zonder aansluitblok.

[...]
Dat weet ik, maar een paar posts boven je lees je dat het dus wel kan. Vandaar mijn vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door Ethiron op 08-08-2026 18:54 ]

Ethiron schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:54:
[...]

Dat weet ik, maar een paar posts boven je lees je dat het dus wel kan. Vandaar mijn vraag.
Het wil inderdaad maar daarmee is het ook gezegd, het zit niet mooi.
En het is echt frotten om de kamrail incl 10mm adereindhuls erin te krijgen.
Ik doe het iig niet weer en in het vervolg netjes met de aansluitblokken.

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 08-08-2026 19:00 ]

jacovn schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:33:
[...]

Is voor een voedende lijn voor een off grid accu systeem een aardlek automaat altijd beter dan een installatie automaat ?

In mijn geval is het een installatie automaat, hierachter 9 meter buiten/afgeschermde kabel door spouwmuur naar geïsoleerde garage daar door pvc buizen die met zadels vastzitten boven garagedeur langs naar een off grid kast. Kabel komt uit op een hoofdschakelaar.

Systeem is geaard door deze kabel.
Afgeschermd alsin grondkabel met staalscherm?

Een aardlekautomaat is niet altijd beter (wel veiliger), maar je moet wel je foutbescherming op orde hebben: Als er sluiting naar aarde is in deze kabel, moet er direct een beveiliging uitschakelen. Afhankelijk van je aarding(sstelsel) voldoet een installatieautomaat hiervoor, maar als je een TT-stelsel hebt dan is het geen zekerheid dat een installatieautomaat snel genoeg uitschakelt

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Thanks @Annuk

ik heb de aansluitblokken ook gekocht maar ik vind het onhandig dat ze een zij invoer hebben. De blokken zijn best fors, je moet meerdere modules/componenten overslaan voordat je de volgende kan plaatsen. Bovendien is 10mm2 dusdanig stug dat de kabel ook een flinke radius maakt, en niet heel strak buigt waardoor je door de zij invoer nóg meer ruimte nodig hebt.

Sterker nog, je kunt met deze aansluitblokken niet eens een fase en een nul op één component aansluiten. Dat vind ik een bizarre ontwerpfout.

ik las ergens in dit topic iemand zeggen dat ABB nog niet helemaal lekker in het ontwerp van het een module brede aardlek automaten systeem zit, en dat herken ik wel.

ik ga nu 4 componenten plaatsen en wilde dat netjes op positie 1 t/m 4 doen, waarbij 5 t/m 12 voor toekomstige uitbreidingen zijn.

Nu wordt ik gedwongen om 4 automaten over de hele breedte van de kamrail te verspreiden, alleen maar om die joekels van een aansluitblokken te accomoderen.

Als die dingen nou gewoon een onderinvoer hadden was er geen probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door Ethiron op 08-08-2026 19:26 ]

Ethiron schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:22:
Thanks @Annuk

ik heb de aansluitblokken ook gekocht maar ik vind het onhandig dat ze een zij invoer hebben. De blokken zijn best fors, je moet meerdere modules/componenten overslaan voordat je de volgende kan plaatsen. Bovendien is 10mm2 dusdanig stug dat de kabel ook een flinke radius maakt, en niet heel strak buigt waardoor je door de zij invoer nóg meer ruimte nodig hebt.

Sterker nog, je kunt met deze aansluitblokken niet eens een fase en een nul op één component aansluiten. Dat vind ik een bizarre ontwerpfout.

ik las ergens in dit topic iemand zeggen dat ABB nog niet helemaal lekker in het ontwerp van het een module brede aardlek automaten systeem zit, en dat herken ik wel.

ik ga nu 4 componenten plaatsen en wilde dat netjes op positie 1 t/m 4 doen, waarbij 5 t/m 12 voor toekomstige uitbreidingen zijn.

Nu wordt ik gedwongen om 4 automaten over de hele breedte van de kamrail te verspreiden, alleen maar om die joekels van een aansluitblokken te accomoderen.

Als die dingen nou gewoon een onderinvoer hadden was er geen probleem.
Praktisch zijn ze niet inderdaad, anderzijds vraag jezelf eens af, is 10mm echt nodig?

En je kan ze ook linksom + rechtsom draaien he, kunnen ze evt iets dichter bij elkaar.

[Edit]
Iedereen g3!lt wel op dikker... Maar vanuit de netbeheerders wordt er gerekend met tot 25m1 is 6mm2 voldoende voor 50A..
Oke dit is natuurlijk niet in een volle kast met meer warmte ontwikkeling maar toch...

[ Voor 8% gewijzigd door Annuk op 08-08-2026 19:33 ]

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Annuk schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:31:
[...]

Praktisch zijn ze niet inderdaad, anderzijds vraag jezelf eens af, is 10mm echt nodig?

En je kan ze ook linksom + rechtsom draaien he, kunnen ze evt iets dichter bij elkaar.

[Edit]
Iedereen g3!lt wel op dikker... Maar vanuit de netbeheerders wordt er gerekend met tot 25m1 is 6mm2 voldoende voor 50A..
Oke dit is natuurlijk niet in een volle kast met meer warmte ontwikkeling maar toch...
Tja wat is nodig… Er kan in theorie 45A aan invoeding door mijn kast heen lopen (net + PV), al zal dat in de praktijk nu niet gebeuren omdat mijn 6 panelen niet zoveel kunnen opwekken maar mijn omvormer is over gedimensioneerd. Ik heb een HS en ALS 63A en in de toekomst mogelijk een EV en batterij/accu. Dus ik dacht alvast goed voorbereid te zijn.

Hoe zie jij dat?

• jacovn
Xander schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:19:
[...]

Afgeschermd alsin grondkabel met staalscherm?

Een aardlekautomaat is niet altijd beter (wel veiliger), maar je moet wel je foutbescherming op orde hebben: Als er sluiting naar aarde is in deze kabel, moet er direct een beveiliging uitschakelen. Afhankelijk van je aarding(sstelsel) voldoet een installatieautomaat hiervoor, maar als je een TT-stelsel hebt dan is het geen zekerheid dat een installatieautomaat snel genoeg uitschakelt
Ik heb een TT stelsel

Het is een kabel met een scherm inderdaad maar hij loopt nergens onbeschermd en overal binnenshuis met nog waar hij open loopt pvc buis erom.

Door de leverancier is een instllatie automaat geplaatst maar die heeft nooit de vraag gesteld of we TT stelsel hadden. Ik ga wel een aardlek automaat nemen ipv een installatie automaat.

• ErikKo
  • Nu online

ErikKo

Rippie

Xander schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

Ja mee eens. Daarom ook de aanhalingstekens om "remautomaat".

In mijn setup wijk ik iets af van de afgebeelde omschakelkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8VtN1i96G1ZKLLE0u6Xh2DgcPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dyC5DkkdG1LmHQXKeH8uX5IK.png?f=fotoalbum_large
Verdere info:
- Grid = 3x25A
- TT-stelsel
- 6mm2 ymvk-as kabels zijn ~30m

Alle feedback is welkom
Ethiron schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:36:
[...]

Tja wat is nodig… Er kan in theorie 45A aan invoeding door mijn kast heen lopen (net + PV), al zal dat in de praktijk nu niet gebeuren omdat mijn 6 panelen niet zoveel kunnen opwekken maar mijn omvormer is over gedimensioneerd. Ik heb een HS en ALS 63A en in de toekomst mogelijk een EV en batterij/accu. Dus ik dacht alvast goed voorbereid te zijn.

Hoe zie jij dat?
Je hebt max 4 B16 eindgroepen (aardlekautomaten) per fase op deze rail.. dan is 6mm2 meer dan voldoende, zou me potentieel kunnen voorstellen de nul hooguit als 10mm2 als je ook terugvoedende apparatuur op die rail hebt.
Als je meer dan 6 automaten op 1F op dezelfde rail hebt zou ik overwegen om naar 10mm2 te gaan.
Maar dan kom je al echt bij de 1F rails van ABB of universele losse kamrails.

jadjong schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:54:
Het heeft in een 3-fase setup met losse Victron omvormers weinig nut om ze een eigen automaat te geven, als er eentje uitvalt stoppen de andere twee er ook mee.
Dat hangt er vanaf. Als je ze goed instelt stopt er maar 1 en gaan de andere 2 door.
Dat is wat je wilt voor backup en zoveel mogelijk bedrijfszekerheid.

ErikKo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:14:
[...]

[Afbeelding]
Verdere info:
- Grid = 3x25A
- TT-stelsel

Alle feedback is welkom
Doet deze installatie niet ook nog evt toevoegen op je grid-aansluiting?
Oftewel je Victron installatie kan b.v. 3x20A toevoegen op je grid van 3x25A?
Dat je dus op een totaal kan komen van 3x45A b.v. ?
Anders kan je retour kabel mogelijk te dun zijn daarvoor als die ook 6mm2 is.

• ErikKo
  • Nu online

ErikKo

Rippie

Annuk schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:57:
[...]

Doet deze installatie niet ook nog evt toevoegen op je grid-aansluiting?
Oftewel je Victron installatie kan b.v. 3x20A toevoegen op je grid van 3x25A?
Dat je dus op een totaal kan komen van 3x45A b.v. ?
Anders kan je retour kabel mogelijk te dun zijn daarvoor als die ook 6mm2 is.
Goede opmerking. Het plan is om op 3x25A te blijven. Daarom is ook alles op 25A afgezekerd.
jacovn schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:56:
[...]

Ik heb een TT stelsel

Het is een kabel met een scherm inderdaad maar hij loopt nergens onbeschermd en overal binnenshuis met nog waar hij open loopt pvc buis erom.

Door de leverancier is een instllatie automaat geplaatst maar die heeft nooit de vraag gesteld of we TT stelsel hadden. Ik ga wel een aardlek automaat nemen ipv een installatie automaat.
Ik had even niet door dat jij iemand anders was dan @ErikKo. :+ De kabel loopt bij jou dus niet naar zo'n omschakelkast maar direct naar de omvormer? Dan wordt foutbescherming nog een stukje belangrijker (niet dat het niet al belangrijk was...) want die omvormer zal gewoon een klasse I apparaat zijn waarin ook sluiting naar aarde kan optreden. In het geval van @ErikKo zat er nog een kunststof omschakelkast tussen met een aardlekautomaat voor de omvormer.

Als je in een TT-stelsel de circuitimpedantie niet hebt gemeten altijd aardlekbeveiliging toepassen.

ErikKo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:14:
[...]

[Afbeelding]
Verdere info:
- Grid = 3x25A
- TT-stelsel

Alle feedback is welkom
Ook in jouw geval: Als je de circuitimpedantie niet weet, die YMVK-as naar de garage nog voorbeveiligen met een 300mA (selectieve) aardlekbeveiliging.

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Annuk schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Je hebt max 4 B16 eindgroepen (aardlekautomaten) per fase op deze rail.. dan is 6mm2 meer dan voldoende, zou me potentieel kunnen voorstellen de nul hooguit als 10mm2 als je ook terugvoedende apparatuur op die rail hebt.
Als je meer dan 6 automaten op 1F op dezelfde rail hebt zou ik overwegen om naar 10mm2 te gaan.
Maar dan kom je al echt bij de 1F rails van ABB of universele losse kamrails.
Ik voed inderdaad op L1 terug met PV, idd max 4 groepen per fase want ik heb een 3 fase aansluiting.

Maar dan zou je L1, L2 en L3 dus als 6mm2 uitvoeren en de N in 10mm2?

En hoe zie je dat dan voor je bij een uitbreiding met en/of EV en accu die mogelijk nog voor invoeding gaan zorgen?

• Freeaqingme
  • Nu online
Annuk schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Kan je uitleggen hoe je op die conclusie uitkomt? In beginsel kunnen 4 B16 alamats 64A gelijktijdig trekken (los van gelijkheidsbeginsel etc dat ze zelden tot nooit allemaal langdurig 16A zullen gebruiken). Als je dan naast je hoofdaansluiting ook andere spanningsbronnen hebt, kome je dan niet op 10mm2 uit voor 4 B16 groepen?

Van bijv. 123groepenkast.nl haal ik:
De vuistregel is tegenwoordig dat je tot een stroom van 40A bedrading van 6mm2 toepast en dat je tot een stroom van 63A 10mm2 toepast. In de groepenkast kun je verschillende diktes bedrading toepassen. Bijvoorbeeld na je hoofdschakelaar van 63A gebruik je 10mm2 draad, en na de aardlekschakelaars van 40A gebruik je 6mm2 draad.
Ik wil zeker niet zeggen dat je het fout hebt (hoe groot is die kans nou? ;) ), maar wil wel graag de gedachtegang kunnen volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Freeaqingme op 08-08-2026 22:52 . Reden: 'gelijkheidsbeginsel' was een juridische term, geen elektra term. My bad :-) ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Annuk naar aanleiding van een OT discussie in Thuisladen van je EV deel 2 heb jij (of wellicht iemand anders) ooit een huisaansluiting gezien met een installatieautomaat (of mv) als hoofdzekering(en) terwijl deze niet bereikbaar zijn voor de gebruiker? Ergo met een dichte deksel en natuurlijk verzegeld.
Iemand stelt namelijk dat dit wel eens voorkomt, maar ik heb dit nog nooit gehoord, gelezen of zelf ergens gezien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag iets vreemds gehad. Wilde een buiten wcd maken dus groep uitgezet van de bestaande buitenkabel (buitenlampen gingen uit) , gecheckt of er stroom op staat, vervolgens na 15 min ongeveer wilde ik de zwarte kabel strippen en toen voelde ik een harde schok door de tang heen (kunstof handvat). Hoe kan dat ?

Heb alles weer dichtgemaakt en ga nu een electricien inschakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2026 23:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Xander schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:28:
[...]

Waar in Nederlandse normen staat eigenlijk welke tests je op een aardlekschakelaar of aardlekautomaat zou moeten doen?

NPR5310 deel 61 is geen norm, NEN1010 61.3.6.1 (of NEN1010:2020 6.4.3.7.1) en NEN1010 61.3.7 (of NEN1010:2020 6.4.3.8) geven alleen aan dat de uitschakelstroom gemeten moet worden met een beproevingstoestel wat aan NEN-EN-IEC 61557-6 moet voldoen maar melden niet specifiek welke metingen met welke (type) stroom je zou moeten doen
Vind ik allemaal ook erg vaag, en een completer overzicht zou ik je niet kunnen geven. Maar de stroom hoeft niet gemeten te worden, toch?

61557-6 gaat over wat het testapparaat moet kunnen, niet om wat je daadwerkelijk moet testen. Maar beredenerend lijkt mij dat je in elk geval niet geacht kunt worden meer te testen dan wat je normconforme tester moet kunnen testen. Dat komt neer op: tijd/tijdigheid bij 1×IΔn AC en bij aanvullende bescherming ook 5×IΔn AC. Niks over 0° vs 180°. De type-A-test wordt genoemd maar als mogelijkheid, maar niet als verplichting. Alleen de test met (quasi)sinusvormige lekstroom is verplicht.

Wat ik er niet in kan vinden, is een voorwaarde dat de daadwerkelijke aanspreekstroom vastgesteld moet kunnen worden. Hooguit dat je moet kunnen controleren of dat wel/niet minder of gelijk aan de toegekende aanspreekstroom is, wat kan met één test met die stroom. Ook in de NEN 1010 staat niet dat je de aanspreekstroom moet bepalen: bij 6.4.3.8 (aanvullende bescherming) staat überhaupt niet wat er getest moet worden, terwijl 6.4.3.7.1 (foutbescherming) tenminste nog een klein beetje houvast geeft: "uitschakeling geschiedt bij een foutstroom gelijk aan of kleiner dan de toegekende aanspreekstroom IΔn" (interessant: ook als de foutstroom zelf veel hoger is en het daar nog onder blijft, moet je 't dus afkeuren als het IΔn niet meer haalt), en afhankelijk van omstandigheden ook moet ook de uitschakeltijd worden vastgesteld. Het aantal mA waarbij het ding tript, hoef je in beide gevallen dus niet te weten. De z.g. "ramp test" met oplopende teststroom die veel, maar niet alle, testers kunnen uitvoeren, lijkt dus overbodig.

• Freeaqingme
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:14:
Vandaag iets vreemds gehad. Wilde een buiten wcd maken dus groep uitgezet van de bestaande buitenkabel (buitenlampen gingen uit) , gecheckt of er stroom op staat, vervolgens na 15 min ongeveer wilde ik de zwarte kabel strippen en toen voelde ik een harde schok door de tang heen (kunstof handvat). Hoe kan dat ?

Heb alles weer dichtgemaakt en ga nu een electricien inschakelen.
Mogelijk lopen er meerdere kabels door je tuin? Heb wel eens een vijf-aderige kabel gelegd zien worden om 3 apart schakelbare lichtpunten te kunnen creëren, en vervolgens een losse (3-aderige) kabel voor de stopcontacten.

• jacovn
Xander schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

Ik had even niet door dat jij iemand anders was dan @ErikKo. :+ De kabel loopt bij jou dus niet naar zo'n omschakelkast maar direct naar de omvormer? Dan wordt foutbescherming nog een stukje belangrijker (niet dat het niet al belangrijk was...) want die omvormer zal gewoon een klasse I apparaat zijn waarin ook sluiting naar aarde kan optreden. In het geval van @ErikKo zat er nog een kunststof omschakelkast tussen met een aardlekautomaat voor de omvormer.

Als je in een TT-stelsel de circuitimpedantie niet hebt gemeten altijd aardlekbeveiliging toepassen.
Jawel een balance Energy off grid backup systeem.

Kabel komt binnen in de off grid kast op een hoofd schakelaar en daar zit weer een c25 automaat voordat het de inverter in gaat

De connectie terug heeft een c63 automaat voor de kabel die naar het huis loopt en komt uit op een 63A hoofdschakelaar in de huis meterkast.

ik heb een meetrapport van de aard electrode. Die moet ik nazoeken was vrij laag

Meetrapport van de aarding is 1.22 Ohm

De off grid kast ziet er zo uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MX4zlbcoIJ-UkRa0XdtYcUpSxrs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CgyRUJCcEGtUIZddWDdI7baG.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 09-08-2026 00:05 ]

True schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:07:
@Annuk naar aanleiding van een OT discussie in Thuisladen van je EV deel 2 heb jij (of wellicht iemand anders) ooit een huisaansluiting gezien met een installatieautomaat (of mv) als hoofdzekering(en) terwijl deze niet bereikbaar zijn voor de gebruiker? Ergo met een dichte deksel en natuurlijk verzegeld.
Iemand stelt namelijk dat dit wel eens voorkomt, maar ik heb dit nog nooit gehoord, gelezen of zelf ergens gezien.
Yes heb ik vaker meegemaakt dat er automaten achter een gesloten deksel zitten, nog lulliger zelfs wel eens achter een gesloten transparant deksel ;)

Er zijn zelfs wel eens geluiden geweest om dat allemaal weer te doen, dus alle hz hetzij automaat hetzij smelt achter een gesloten deksel.

Juerd schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:20:
[...]

Vind ik allemaal ook erg vaag, en een completer overzicht zou ik je niet kunnen geven. Maar de stroom hoeft niet gemeten te worden, toch?
Nee, strict gezien moet je inderdaad meten dat het ding uiterlijk bij 1×IΔn uitschakelt en dat kan natuurlijk ook met één meting bij 1×IΔn. Dus eh ja je kunt controleren of het ding bij de juiste stroom uitschakelt zonder de uitschakelstroom te meten. :+

Een completer overzicht staat wel in NPR5310.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3Ktey6pk0uer8aRuyYkF0_ejzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28GtYzeH8YnIbvM0DqNJR9dZ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar NPR5310 is geen norm en ik vraag me serieus af wie er 5 verschillende metingen doet op een type B aardlekschakelaar.
Maar beredenerend lijkt mij dat je in elk geval niet geacht kunt worden meer te testen dan wat je normconforme tester moet kunnen testen. Dat komt neer op: tijd/tijdigheid bij 1×IΔn AC en bij aanvullende bescherming ook 5×IΔn AC. Niks over 0° vs 180°. De type-A-test wordt genoemd maar als mogelijkheid, maar niet als verplichting. Alleen de test met (quasi)sinusvormige lekstroom is verplicht.
Goede redenering. Ik ken die norm alleen niet dus heb me daar nooit in verdiept. :)

@jacovn Waarom zit de omschakelaar niet in de meterkast? Bij netbedrijf spaart dat 2x de kabellengte naar de off-grid kast.

jacovn schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:38:
[...]

Jawel een balance Energy off grid backup systeem.

Kabel komt binnen in de off grid kast op een hoofd schakelaar en daar zit weer een c25 automaat voordat het de inverter in gaat

De connectie terug heeft een c63 automaat voor de kabel die naar het huis loopt en komt uit op een 63A hoofdschakelaar in de huis meterkast.

ik heb een meetrapport van de aard electrode. Die moet ik nazoeken was vrij laag

Meetrapport van de aarding is 1.22 Ohm
Ik weet niet of die 1,22Ω de aardverspreidingsweerstand (RA) is of de circuitimpedantie (Zs), daar zal nog verschil in zitten.

Maar dat maakt in dit geval niet uit. Een Zs van 1,22Ω geeft bij een nominale netspanning van 230V een kortsluitstroom van 230/1,22=189A. Dit is te weinig om een C25 automaat binnen 1s aan te laten spreken, daar heb je een kortsluitstroom van 10x IN oftewel 10x25=250A voor nodig. Als er dus sluiting naar aarde optreedt in die kabel naar de omvormer, of in de omvormer zelf, zal de beveiliging niet tijdig uitschakelen en komt er een te hoge spanning op je aardingsinstallatie te staan. Dit voldoet gewoon niet aan NEN1010 hoofdstuk 41 zo.

Ik durf niet te zeggen wat dit met je accusysteem in eilandbedrijf precies doet met de C32 automaat.

• jacovn
onetime schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 00:58:
@jacovn Waarom zit de omschakelaar niet in de meterkast? Bij netbedrijf spaart dat 2x de kabellengte naar de off-grid kast.
De gebruikte ATS past niet goed in de meeste meterkasten. Dus ik neem aan dat ze een standaard oplossing gekozen hebben die bij iedereen werkt.

• jacovn
Xander schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 01:04:
[...]

Ik weet niet of die 1,22Ω de aardverspreidingsweerstand (RA) is of de circuitimpedantie (Zs), daar zal nog verschil in zitten.

Maar dat maakt in dit geval niet uit. Een Zs van 1,22Ω geeft bij een nominale netspanning van 230V een kortsluitstroom van 230/1,22=189A. Dit is te weinig om een C25 automaat binnen 1s aan te laten spreken, daar heb je een kortsluitstroom van 10x IN oftewel 10x25=250A voor nodig. Als er dus sluiting naar aarde optreedt in die kabel naar de omvormer, of in de omvormer zelf, zal de beveiliging niet tijdig uitschakelen en komt er een te hoge spanning op je aardingsinstallatie te staan. Dit voldoet gewoon niet aan NEN1010 hoofdstuk 41 zo.

Ik durf niet te zeggen wat dit met je accusysteem in eilandbedrijf precies doet met de C32 automaat.
Het is de Ra gemeten volgens NEN-EN-IEC 62305

ik denk dat ik er een aardlek automaat in moet zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 09-08-2026 03:33 ]

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:27
[...]

Kun je een (batterij) omvormer niet beschouwen als "vast opgesteld elektrisch materieel" en daarmee de normen aanvullend op de standaard tabel uitschakeltijden, e.e.a. afhankelijk van het in gebruik zijnde stelsel?

• habbekrats
[...]

Volgens de NEN 1010 norm is een maximale uitschakeltijd van 5 seconden toegestaan voor distributiegroepen en niet-eindgroepen in een TN-stelsel, en voor thermische overbelasting van kabels bij kortsluiting. Voor een aardsluiting en aanraak bescherming is een (selectieve) aardlek 300mA toch wel veiliger.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Freeaqingme schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:20:
[...]

Mogelijk lopen er meerdere kabels door je tuin? Heb wel eens een vijf-aderige kabel gelegd zien worden om 3 apart schakelbare lichtpunten te kunnen creëren, en vervolgens een losse (3-aderige) kabel voor de stopcontacten.
Er lopen meerdere kabels, maar vanuit de meterkast zie ik er 2 naar buiten lopen waaronder deze.

In de meterkast zit Emat spul, zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Met de spanningzoeker meet ik niks.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2026 08:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Sport_Life schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:14:
[...]

Er lopen meerdere kabels, maar vanuit de meterkast zie ik er 2 naar buiten lopen waaronder deze.

Met de spanningzoeker meet ik niks.
Mag hopen dat je met spanningszoeker niet zo'n schroevendraaier met lampje bedoelt toch?
Want die zijn sowieso niet veilig en adequaat.

Ethiron schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:31:
[...]

Ik voed inderdaad op L1 terug met PV, idd max 4 groepen per fase want ik heb een 3 fase aansluiting.

Maar dan zou je L1, L2 en L3 dus als 6mm2 uitvoeren en de N in 10mm2?

En hoe zie je dat dan voor je bij een uitbreiding met en/of EV en accu die mogelijk nog voor invoeding gaan zorgen?
Doe je dat bij op dezelfde kamrail of niet?
En hoe zit je met je gelijktijdigheid?

Ik zou het inderdaad doen zoals jij zegt, 6mm2 voor L1/L2/L3 en 10mm2 voor de nul mits je op die kamrail ook terugvoedende apparatuur hebt.

Freeaqingme schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:51:
[...]

Kan je uitleggen hoe je op die conclusie uitkomt? In beginsel kunnen 4 B16 alamats 64A gelijktijdig trekken (los van gelijkheidsbeginsel etc dat ze zelden tot nooit allemaal langdurig 16A zullen gebruiken). Als je dan naast je hoofdaansluiting ook andere spanningsbronnen hebt, kome je dan niet op 10mm2 uit voor 4 B16 groepen?

Van bijv. 123groepenkast.nl haal ik:

[...]

Ik wil zeker niet zeggen dat je het fout hebt (hoe groot is die kans nou? ;) ), maar wil wel graag de gedachtegang kunnen volgen.
Kijk eens naar een klassieke kast met 12gr.
Dat is veelal zelfs 4mm2 tussen aardlekschakelaar en eindgroep.
Met 6mm2 voor 4 eindgroepen zit je dus al slagje dikker.
Inderdaad potentieel kan je 64A trekken, maar dat doe je in gelijktijdigheid normaal nooit en ook je HZ laten dat normaal gesproken niet toe. Tevens hebben de meesten 40A nominaal aardlekschakelaars.

Stel je zou een b.v. Eaton Medusa 22x55 kast pakken en op elke rail 12gr 1F (dus 3x12 gr) dan zou ik wel met een 1F rail werken en met 10mm2 of zelfs 16mm2 omdat je dan een stuk hogere gelijktijdigheid hebt.

jacovn schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 03:06:
[...]

Het is de Ra gemeten volgens NEN-EN-IEC 62305
De Zs zal hoger zijn, dat is de RA plus de RB en nog wat stukken draad er bij opgeteld.
ik denk dat ik er een aardlek automaat in moet zetten.
Ik denk het ook.
habbekrats schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 07:37:
[...]

Volgens de NEN 1010 norm is een maximale uitschakeltijd van 5 seconden toegestaan voor distributiegroepen en niet-eindgroepen in een TN-stelsel, en voor thermische overbelasting van kabels bij kortsluiting.
Dat is fijn maar het betreft dus een TT-stelsel.
DoMoFo schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 04:27:
[...]

Kun je een (batterij) omvormer niet beschouwen als "vast opgesteld elektrisch materieel" en daarmee de normen aanvullend op de standaard tabel uitschakeltijden, e.e.a. afhankelijk van het in gebruik zijnde stelsel?
Ik ging uit van de C25 automaat in de meterkast en rekende met 1s voor een distributiegroep, aangezien deze groep een schakel/verdeelinrichting voedt.
411.3.2.4 In TT-stelsels is een uitschakeltijd van ten hoogste 1 s toegelaten voor distributiegroepen en voor stroomketens die niet vallen onder 411.3.2.2.
Maar het maakt bij een automaat eigenlijk geen zak uit of je kijkt naar 0,2s, 0,4s of 1s want je komt toch op dezelfde aanspreekstroom.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kgwms-P6w-jexO22R3OyQwjqJcY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g9Zna57BjHC9jKBihWf34gih.png?f=user_large

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Annuk schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:21:
[...]

Mag hopen dat je met spanningszoeker niet zo'n schroevendraaier met lampje bedoelt toch?
Want die zijn sowieso niet veilig en adequaat.
Jawel ik heb niets anders. Maar laat nu wel iemand komen.

Sport_Life schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:14:
[...]

Niet toevallig nog een schakelaar oid bij de tuindeur/achterdeur die iets in of uit schakelt?
En dat je schijnbaar aan die kabel zit (die vanuit de reguliere woning afgetakt zit dus ipv eigen kabel)?
Zou kunnen maar lijkt me onwaarschijnlijk, denk eerder iets als bovenstaande, zeker als er meerdere kabels lopen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Annuk schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

Niet toevallig nog een schakelaar oid bij de tuindeur/achterdeur die iets in of uit schakelt?
En dat je schijnbaar aan die kabel zit (die vanuit de reguliere woning afgetakt zit dus ipv eigen kabel)?

[...]

Zou kunnen maar lijkt me onwaarschijnlijk, denk eerder iets als bovenstaande, zeker als er meerdere kabels lopen.
Na de groep zit een schakelaar, maar als de groep uitstaat verkiest die schakelaar ook zijn functie lijkt mij.

Hij kan ook op een andere groep zitten als de buitenlampen, dat zou wel bijzonder zijn want dan is deze als enige kabel onzichtbaar naar buiten (de buitenlampen gaan via de voorgevel boven maaiveld).

Of... de stroom komt bij de buren vandaan, dan heeft vorige eigenaar 25 jaar lang stroom van de buren in zn tuinhuisje gehad 8)7.

Als ik nu savonds (ivm pv panelen) de hele meterkast uit zet (hoofdschakelaar) dan ben ik toch vrij zeker dat er geen stroom op kan staan?

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2026 09:40 ]

Sport_Life schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:38:
[...]

Na de groep zit een schakelaar, maar als de groep uitstaat verkiest die schakelaar ook zijn functie lijkt mij.
Dat lijkt me wel inderdaad, maar het gebeurt vaker dan eens dat b.v. in de bijkeuken/garage of vanuit het wcd bij tuindeuren oid wordt/werd afgetakt om de tuin in te gaan.
Hij kan ook op een andere groep zitten als de buitenlampen, dat zou wel bijzonder zijn want dan is deze als enige kabel onzichtbaar naar buiten (de buitenlampen gaan via de voorgevel boven maaiveld).
Er gaat meer door de kruipruimte/fundering heen dan wat je weet ;) en soms ook dieper dan je erg in hebt.
Of... de stroom komt bij de buren vandaan, dan heeft vorige eigenaar 25 jaar lang stroom van de buren in zn tuinhuisje gehad 8)7.

Als ik nu savonds (ivm pv panelen) de hele meterkast uit zet (hoofdschakelaar) dan ben ik toch vrij zeker dat er geen stroom op kan staan?
Dat zou een verstandige optie zijn inderdaad, en dan evt even een verhuis fitting met lampje eraan zodat je kunt testen op welke groep dit dan zit.

P.s. zou ook overdag kunnen maar dan doet je pv tijdelijk even niets.

• habbekrats
@Xander Het beste zou zijn indien je echt een 25A C in de kast moet hebben om een selectieve 300mA 25A-C 3p+n erin te zetten. De gebruiker moet dan wel afgeschermd zijn van het apparaat bv in een separate kast niet zomaar door een leek te openen. Een 300mA is niet toegestaan als persoons aanraak beveiliging.

Ik kan er zo 2 vinden
  1. ABB Aardlekautomaat System pro M compact Aardlekautomaat 3P+N, C Kar, 25A, 300mA, 6kA A type - selectief DS203NC C25 A S300 2CSR256240R3254
    In Duitsland rond de 225 euro te vinden.
    https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=1643561
  2. SEP aardlekautomaat type A(S) | 25A, 300mA, C-kar, 3P+N (selectief) | RCM1-4AS-C25.30 In NL ~ 185 euro
    https://schotmanelektro.eu/sep-rcm1-aardlekautom-3p-n-c25-300ma-10ka-type-a-s.html

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:38:
[...]

Je kunt voor het geld dat je aan iemand uitgeeft ook zelf een multimeter (met zekering) kopen. En dan zou ik zelf tussen de zwarte kabel en aarde meten, liefst met spanning.

Dan vervolgens een voor een de groepen uitzetten, tot je ziet dat de meter niks meer aangeeft.

En dan ook nog meten tussen de andere kabels.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

habbekrats schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:20:
@Xander Het beste zou zijn indien je echt een 25A C in de kast moet hebben om een selectieve 300mA 25A-C 3p+n erin te zetten. De gebruiker moet dan wel afgeschermd zijn van het apparaat bv in een separate kast niet zomaar door een leek te openen. Een 300mA is niet toegestaan als persoons aanraak beveiliging.

Ik kan er zo 2 vinden
  1. ABB Aardlekautomaat System pro M compact Aardlekautomaat 3P+N, C Kar, 25A, 300mA, 6kA A type - selectief DS203NC C25 A S300 2CSR256240R3254
    In Duitsland rond de 225 euro te vinden.
    https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=1643561
  2. SEP aardlekautomaat type A(S) | 25A, 300mA, C-kar, 3P+N (selectief) | RCM1-4AS-C25.30 In NL ~ 185 euro
    https://schotmanelektro.eu/sep-rcm1-aardlekautom-3p-n-c25-300ma-10ka-type-a-s.html
Je kunt er dus maar één vinden, want die SEP is al onbetrouwbaar bij aflevering ;)

Antonl91 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Je kunt voor het geld dat je aan iemand uitgeeft ook zelf een multimeter (met zekering) kopen. En dan zou ik zelf tussen de zwarte kabel en aarde meten, liefst met spanning.

Dan vervolgens een voor een de groepen uitzetten, tot je ziet dat de meter niks meer aangeeft.

En dan ook nog meten tussen de andere kabels.
@Sport_Life
Zou het in dit geval dus volgens mijn manier doen, in dit geval moet omdat Sport_Life niet weet welke groep alles al uitgeschakeld worden om niet potentieel onder spanning te komen staan, dan kan je net zo goed direct een verhuisfitting met lampje aansluiten en kijken bij welke groep de lamp aan gaat.
(Er wel vanuit gaande dat de spanning uit z'n eigen woning komt)

@Sport_Life Tevens sowieso verstandig om een 2-polige spanningstester (duspol) aan te schaffen als je meer met elektra bezig bent/gaat.
Die spanningszoeker schroevendraaier is niet geschikt voor dit doeleinde, hooguit om kleine sleuf-schroeven zoals b.v. in kroonsteentjes of inbouwdozen aan te draaien.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Annuk schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

@Sport_Life
Zou het in dit geval dus volgens mijn manier doen, in dit geval moet omdat Sport_Life niet weet welke groep alles al uitgeschakeld worden om niet potentieel onder spanning te komen staan, dan kan je net zo goed direct een verhuisfitting met lampje aansluiten en kijken bij welke groep de lamp aan gaat.
(Er wel vanuit gaande dat de spanning uit z'n eigen woning komt)

@Sport_Life Tevens sowieso verstandig om een 2-polige spanningstester (duspol) aan te schaffen als je meer met elektra bezig bent/gaat.
Die spanningszoeker schroevendraaier is niet geschikt voor dit doeleinde, hooguit om kleine sleuf-schroeven zoals b.v. in kroonsteentjes of inbouwdozen aan te draaien.
Lampje zou ik zeker niet doen, want stel je schakelt de neutraal af, maar je hebt nog een fase dan is er geen potentiaal verschil (en meet je niks) en krijg je als je het aanraakt (en ook aarde aanraakt op welke manier dan ook) toch een schok.

Daarom zou ik eerst bewijzen dat aarde aarde is, vervolgens alles ten opzichte van aarde meten.
Antonl91 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Lampje zou ik zeker niet doen, want stel je schakelt de neutraal af, maar je hebt nog een fase dan is er geen potentiaal verschil en krijg je als je het aanraakt (en ook aarde aanraakt op welke manier dan ook) een schok.

Daarom zou ik eerst bewijzen dat aarde aarde is, vervolgens alles ten opzichte van aarde meten.
Ja oke je hebt gelijk, eigenlijk moet je eerst nul bepalen, en dat kan evt a.d.h. van de aarde.
En ik ga/ging er (te) gemakshalve vanuit dat het wel achter dezelfde automaat zit, maar dit is een aanname en (te) gevaarlijk eigenlijk.

• habbekrats
True schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:19:
[...]

Je kunt er dus maar één vinden, want die SEP is al onbetrouwbaar bij aflevering ;)
Dat is populistisch napraten. SEP is een artikel van Schotman Elektro. Daarnaast het volgende, op mijn bedrijf zijn misschien wel een 5000 automaten in schakelkasten licht en kracht verdelingen. Daar zitten af en toe wel eens een kast bij met GACIA en SEP automaten. Het percentage uitval is daar niet groter dan de zogenaamde A-merken.
Nu komt er ook 1 x per jaar een firma welke steekproefsgewijs een aantal kasten onder handen neemt. En dan vooral de kasten waarin wijzigingen zijn door gevoerd. Paar jaar terug stond er in het rapport er zijn SEP automaten gebruikt als opmerking zonder verdere informatie. De afdeling E chef ook niet van gisteren begon eens te bellen wat deze opmerking te betekenen had. Eerst antwoord was ja wij vinden daar iets van. De chef zei als jullie nu eens zwart op wit met documenten iets kunnen aantonen wat er niet goed is gaan we ze vervangen.

Dus ook graag even bewijzen.

habbekrats schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:30:
[...]

Dat is populistisch napraten. SEP is een artikel van Schotman Elektro. Daarnaast het volgende, op mijn bedrijf zijn misschien wel een 5000 automaten in schakelkasten licht en kracht verdelingen. Daar zitten af en toe wel eens een kast bij met GACIA en SEP automaten. Het percentage uitval is daar niet groter dan de zogenaamde A-merken.
Nu komt er ook 1 x per jaar een firma welke steekproefsgewijs een aantal kasten onder handen neemt. En dan vooral de kasten waarin wijzigingen zijn door gevoerd. Paar jaar terug stond er in het rapport er zijn SEP automaten gebruikt als opmerking zonder verdere informatie. De afdeling E chef ook niet van gisteren begon eens te bellen wat deze opmerking te betekenen had. Eerst antwoord was ja wij vinden daar iets van. De chef zei als jullie nu eens zwart op wit met documenten iets kunnen aantonen wat er niet goed is gaan we ze vervangen.

Heb zo geen directe statistieken voor je, maar hebben de laatste tijd veel afsluitingen door mk-branden.
Veelal ook met EV en/of PV maar het merendeel is wel dergelijke chinesium merken waar de branden zijn ontstaan.
Of dit daadwerkelijk door de producten komt of door verkeerde montage van "cowboys" kan ik je zo niet zeggen, maar veelal wel dergelijke merken die er zitten en waar je kan zien waar de brand is ontstaan.

Tevens ook veel eigen ervaring waarbij dergelijke merken veelal na een paar jaar niet goed meer werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 09-08-2026 12:37 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

habbekrats schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:30:
[...]

Heb je opmerkingen op de tekst en verwijzingen die in de TS staan?

Verder in Deel 4

@teacher @Septillion @Proton_

[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 09-08-2026 13:26 ]

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste

Dit topic is gesloten.