Acties:
  • +5 Henk 'm!
FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:45:
Dom, ik heb de volgorde van de linker automaat gekopieerd.
Niet je huiswerk overschrijven van je klasgenoot als je klasgenoot een heel andere opdracht heeft gemaakt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 06:30

FFF

Ik ga het advies opvolgen en een elektricien proberen te vinden die dit kan fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:16
@FFF
Het is dus niet fff een kabel aansluiten.
Vertel je de electricien wel dat je de blauwe ader verkeerd had aangesloten?
En dat hij bij het inschakelen van de groep rekening moet houden met vuurwerk bij de laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat me eerder nog niet was opgevallen: de groengele draad zit in een Hager QuickConnect-klem die geschikt is t/m 4 mm². Als de kabel werkelijk 6 mm² is, dan heb je dat contact nu misschien verpest: de veer van de klem kan zodanig zijn uitgelubberd dat ie nooit meer goed contact maakt. Misschien valt het mee, maar ik zou er niet meer op durven vertrouwen. Deze positie van het aardblok moet dus niet meer worden gebruikt; maak dat op een of andere manier duidelijk voor wie er in de toekomst nog in deze kast moet werken, of laat het aardblok vervangen.

Je hebt de draad ook nog eens in het verkeerde gat gestoken. Het vierkante gaatje is om een kleine schroevendraaier in te steken om de klem te openen. Draden moeten in de ronde gaatjes. De aardedraad maakt dus geen goed contact; dat zou op zichzelf al gevaarlijk zijn als de rest wel goed zou zijn aangesloten.

Voor dikke draden zitten er 4 schroefklemmen, waarvan er waarschijnlijk één al in gebruik is voor de aardedraad die vanaf de buitenkant ingestoken zit. (Bij deze klemmen moet je overigens ook oppassen dat de draad niet aan de verkeerde kant van de kooiklem ingestoken wordt. Nog zo'n ding wat je maar net moet weten - het staat wel in de handleiding maar wie denkt dat het een kwestie is van gewoon simpel vastschroeven, zal de handleiding niet lezen...)

[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 06-09-2025 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:21
@Juerd Aangezien die aardedraad in het verkeerde gat is gestoken is de veer in het juiste gat nu toch niet uitgelubberd?
Met zo’n schroevendraaiertje zal je ook flink wat kracht kunnen uitoefenen dus vraag af of hierdoor het bijbehorende juiste gat echt niet meer bruikbaar is, ik gok dat het nog goed functioneert eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:16:
@Juerd Aangezien die aardedraad in het verkeerde gat is gestoken is de veer in het juiste gat nu toch niet uitgelubberd?
In beide gevallen komt het onder dezelfde veer terecht. De hoek is alleen totaal verkeerd om het draadeinde goed op de busstrip terecht te laten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btHowgnSjXTuwQiXbTxEhao-4l0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6jSis6hnNOAvowzKuqtMXXEg.png?f=user_large
Met zo’n schroevendraaiertje zal je ook flink wat kracht kunnen uitoefenen dus vraag af of hierdoor het bijbehorende juiste gat echt niet meer bruikbaar is,
Dat vind ik een goed punt, en ik schreef al eerder: misschien valt het mee. Ik kan me dus ook voorstellen dat er niks aan de hand is. Maar er is iets geforceerd in een gat dat daar niet voor bedoeld is, en elektrisch contact is afhankelijk van een boel kleine details. Ik zou dit pas aandurven als ik zo'n klem opengewerkt van dichtbij bekeken heb.
ik gok dat het nog goed functioneert eigenlijk.
Misschien ben ik wat dit betreft een beetje raar, maar ik gok liever niet met elektra.

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 06-09-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:46:
[...] Voor de kookgroep, geen idee ik heb tegen de elektricien gezegd ik heb een laadpaal aansluiting nodig en voor de kookplaat…
Nu lijkt de kookgroep op 2 fases te zijn aangesloten, dat is in een ombouw situatie van 1 naar 3 fase nog verdedigbaar, maar eigenlijk moet dat gewoon een 3fase krachtgroep zijn. Dan moet de aansluiting van de perilex en de kookplaat ook aangepast worden. Het grote kookplaat aansluiten topic

edit: de kleuren zijn voor 3fase, de NPR5310, schrijft blauwe markeringen op de grijze draad voor bij 2e Nul. [/]

p.s. Het is te hopen dat de laadpaal niet is opgeblazen door overspanning; 400V ipv 230V.
Met een beetje mazzel heeft een Metal Oxide Varistor (MOV) de paal beschermd.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 06-09-2025 18:18 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:13:
[...]

Nu lijkt de kookgroep op 2 fases te zijn aangesloten, dat is in een ombouw situatie van 1 naar 3 fase nog verdedigbaar, maar eigenlijk moet dat gewoon een 3fase krachtgroep zijn.
Moet dat? Volgens mij hoeft dat niet. Een 2×16 A kookgroep, mits verdeeld over 2 fasen, mag ook op een 3×25 A aansluiting. Een krachtgroep is netter, en ik weet niet waarom die hier niet is toegepast aangezien dat met dezelfde aardlekautomaat zou kunnen, maar waarom zou het verplicht zijn?

(Ik vermoed dat de toegang tot de kookplaat en aansluitdoos/perilex daarvan niet makkelijk is, en daarom 2L2N is gelaten na upgrade van 1 naar 3 fase. En dat lijkt mij prima.)
Het grote kookplaat aansluiten topic
(Meta) Tja, die splitsing werkt niet echt lekker. Het gaat daar regelmatig over groepenkasten, en hier regelmatig over kookplaten. Niet gek, want ze hebben alles met elkaar te maken. Ik denk dat grote langdurige topics nooit zuiver kunnen worden opgesplitst als de onderwerpen overlappen. Af en toe wordt een rij posts verplaatst tussen deze twee topics... Gaat dat nu ook weer gebeuren? :)
edit: de kleuren zijn voor 3fase, de NPR5310, schrijft blauwe markeringen op de grijze draad voor bij 2e Nul.
Het blijft apart dat de NPR uitzonderingen verzint die niet in de NEN 1010 staan. Maar ok, omkleuren bij fornuisgroepen is zo gangbaar dat haast niemand er echt over zal vallen.

Die uitzondering waarbij je een grijze draad mag omkleuren naar blauw gaat echter nadrukelijk over 5-aderige kabel, niet over installatiedraad, "Een vijfaderige kabel met twee blauwe aders is namelijk niet opgenomen in HD 308 S2".

Er staat zelfs "de aansluiting van een fornuisgroep gevoed uit een eenfasevoeding met een vijfaderige kabel" - apart dat omkleuren van een 2e nuldraad bij een echte meerfasevoeding niet zou mogen.

[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 06-09-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:03:
Ik ga het advies opvolgen en een elektricien proberen te vinden die dit kan fixen.
Dat word een nieuwe laadpaal vrees ik, je hebt 400v gezet op een contact waar 230v op had gemoeten. Die printplaat heeft wat zwarte plekjes denk ik...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Ik ben zoals bekend niet kundig, maar op de paal staat 400V, 32A dus wellicht kan hij daar wel tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07
Makrolon schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:28:
[...]

Dat word een nieuwe laadpaal vrees ik, je hebt 400v gezet op een contact waar 230v op had gemoeten. Die printplaat heeft wat zwarte plekjes denk ik...
Dat wordt een dure zo, nieuwe print/paal en een monteur die het prutswerk moet oplossen.

Op het werk hoor ik wel eens: kleur op kleur en je bent elektromonteur.

[ Voor 9% gewijzigd door habbekrats op 06-09-2025 19:38 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:37:
Ik ben zoals bekend niet kundig, maar op de paal staat 400V, 32A. Kan hij er dan tegen of is het probleem dat het op 1 contact heeft gestaan?

Kan ik dat optisch zien aan de printplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Hiervoor moet de paal open en goed kijken naar zwarte plekjes, brandgeur.
Je kunt natuurlijk strontmazzel hebben dat de boel het overleefd heeft. Elektronica is niet echt vergevingsgezind in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben zoals bekend niet kundig, maar op de paal staat 400V, 32A dus wellicht kan hij daar wel tegen?
Het ding is ontworpen voor 400V tussen 2 fasen, maar natuurlijk niet voor 400V tussen fase en nul (oftewel de draad die nul had moeten zijn...).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:17

Theuno

Da Devil Crew

Jongens, voor alle paniek. Heeft hij die schakelaar wel aan gezet? Of vroeg hij het hier al ter controle?

Nvm, hij klapt er gelijk uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Theuno op 06-09-2025 19:58 ]

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Ik vrees echt van niet, welk merk lader heb je?

Dat de aardlekautomaat er uit klapte is waarschijnlijk op kortsluiting. Dat is een teken dat er nu een kortsluiting in de lader zit.

De zappi kan er niet tegen weert ik helaas uit ervaring 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
devriesjande schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:12:

En dat hij bij het inschakelen van de groep rekening moet houden met vuurwerk bij de laadpaal?
Nee joh, rook en vuurwerk is al geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Makrolon schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:59:
[...]

Ik vrees echt van niet, welk merk lader heb je?

Dat de aardlekautomaat er uit klapte is waarschijnlijk op kortsluiting. Dat is een teken dat er nu een kortsluiting in de lader zit.

De zappi kan er niet tegen weert ik helaas uit ervaring 😁
Newmotion, ziet er wel relatief degelijk uit.
Zal de print binnenkort eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:02:
[...]

Newmotion, ziet er wel relatief degelijk uit.
Zal de print binnenkort eens checken.
Denk het niet, die heeft de voeding rechtstreeks op de print zitten als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
jadjong schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:01:
[...]

Nee joh, rook en vuurwerk is al geweest.
Waarschijnlijk wel ja. Maar dat moet de monteur wel weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hij is gemaakt voor 400 V tussen de fasen (bruin, zwart, grijs), maar waarschijnlijk niet voor 400 V tussen het nulcontact en een fasecontact (blauw en bijv. bruin).

Meestal wordt de elektronica van een laadpaal gevoed uit de eerste fase en de nul, waartussen 230 V staat. Dat zijn dan in het algemeen de bruine en blauwe draad. Omdat je de blauwe draad op een andere fase hebt aangesloten, is de spanning tussen die twee draden 400 V geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJcmImKK2Qn7yvq5A99epCVyzZg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NwFgtrjsjhrsoJZ2ilKWzFRc.png?f=user_large

Links de normale situatie. Rechts hoe jij het hebt aangesloten: blauw heb je aangesloten op L1, bruin heb je aangesloten op L2, zwart heb je aangesloten op L3, grijs heb je aangesloten op N. De vetgedrukte waarden wijken daardoor af van normaal: bruin-grijs en zwart-grijs kregen 230 V terwijl dat normaal 400 V is. Niet goed, maar daar gaan dingen meestal niet van kapot. Maar bruin-blauw en zwart-blauw hebben nu 400 V gekregen terwijl dat normaal 230 V is. Dat kan wel stuk gaan, want dat is veel meer dan waar het voor gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
habbekrats schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:37:
[...]

Dat wordt een dure zo, nieuwe print/paal en een monteur die het prutswerk moet oplossen.

Op het werk hoor ik wel eens: kleur op kleur en je bent elektromonteur.
Was het maar kleur op kleur aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devriesjande schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:16:
[...]

Was het maar kleur op kleur aangesloten.
Da's lastig met bruin/bruin/bruin aan de voedende kant en bruin/zwart/grijs aan de afgaande kant :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Juerd schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:17:
[...]

Da's lastig met bruin/bruin/bruin aan de voedende kant en bruin/zwart/grijs aan de afgaande kant :).
Dat wel natuurlijk.🫩
We weten overigens helemaal niet hoe de kabel op de paal is aangesloten. Misschien wel bruin op PE.

[ Voor 16% gewijzigd door devriesjande op 06-09-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:20

mjl

Ugh

Staan gewoon netjes nummers op… L3 L1 L2 als ik het goed zag. Waarschijnlijk omdat de 3
Fase kookgroep maar 2 fasen belast dus L3 niet, bij een enkele fase auto is dit dus wel slim.

We hebben ook nog geen foto gezien hoe de kabel in de laadpaal zit, als blauw daar op een fase is aangesloten heb je mazzel gehad. Maar laat de Electricien beide kanten juist aansluiten en dan de boel testen…

[ Voor 36% gewijzigd door mjl op 06-09-2025 20:24 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
Of @FFF heeft alle aders nog in een lasklem zitten en nog helemaal niet aangesloten in de laadpaal.. dan knalt de aardlek/alamat in dit geval er ook zeker uit.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devriesjande schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:18:
[...]

Dat wel natuurlijk.🫩
We weten overigens helemaal niet hoe de kabel op de paal is aangesloten. Misschien wel bruin op PE.
Ligt eraan in welke volgorde de draden bij de laadpaal van de buren zitten, denk ik ;)

Maar inderdaad, ik heb in mijn uitleg de aanname gedaan dat de aders in de laadpaal op de gebruikelijke plekken zitten op basis van de kleuren.

[ Voor 17% gewijzigd door Juerd op 06-09-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:29
Met een beetje geluk zat er een overspanningsbeveiliging in de lader die z'n werk heeft gedaan door een kortsluiting te maken die dan vervolgens de aardlekautomaat eruit laat klappen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tinusvolkel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:53:
Met een beetje geluk zat er een overspanningsbeveiliging in de lader die z'n werk heeft gedaan door een kortsluiting te maken die dan vervolgens de aardlekautomaat eruit laat klappen.
Dat is wat @onetime bedoelde met:
onetime schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:13:
p.s. Het is te hopen dat de laadpaal niet is opgeblazen door overspanning; 400V ipv 230V.
Met een beetje mazzel heeft een Metal Oxide Varistor (MOV) de paal beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Vandaag even in de paal gekeken, op het eerste gezicht zie of ruik ik niets vreemds, misschien ziet iemand er iets aan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpwnf40HL9RS8cRdLS-xb0Q50OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2PHpEYPIUAqpeqLeEnvB2M7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2CQwYxM5PWO2tpBIaOS0p4RIvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hanIS3o03UIl5nqqBAOCFsN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jWpo3b0BVi_-Afn96yrdsD1LTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBWX5SVNhfaYebBQ9bFi0RZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
@FFF Op de bovenste foto zie je een losliggende aardekabel, eindigend in een oogje. Dat hoort zo natuurlijk niet. Kan potentieel kortsluiting maken op de PCB erboven.
En ook de manier van doorverbinden van die aardekabels in de klemmen verdient geen schoonheidsprijs, nu kun je niet meer een individuele kabel loshalen. Hiervoor zijn speciale doorverbinders te krijgen die je vanaf de voorkant in de klem duwt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Die blauwe dingen onder de lompe connector zijn waarschijnlijk varistors die onderdeel zijn van de overspanningsbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Andrehj schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:10:
@FFF Op de bovenste foto zie je een losliggende aardekabel, eindigend in een oogje. Dat hoort zo natuurlijk niet. Kan potentieel kortsluiting maken op de PCB erboven.
En ook de manier van doorverbinden van die aardekabels in de klemmen verdient geen schoonheidsprijs, nu kun je niet meer een individuele kabel loshalen. Hiervoor zijn speciale doorverbinders te krijgen die je vanaf de voorkant in de klem duwt.
Normaal hoeft die aarde eigenlijk niet eens doorverbonden te worden mits een metalen/geleidende Din-rail.
De officiële aardklemmen hebben namelijk metalen klemmen op de Din-rail die rechtstreeks aan de insteek contacten vast zit en geven op die manier de aard-verbinding ook door ;)

Dit zie je bv ook nog wel eens in bedrijfs (sturings)kasten, rechts komt de kabel binnen en zit op een aarde-rijgklem, en uiterst links zit ook zo'n klem waaraan de metalen kast en deur gekoppeld zit voor de aarding, rest van de geleiding via de din-rail.

edit:
Ik vermoed dat die losse aardkabel met oogje nog aan de behuizing of deksel oid gemonteerd moet

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 07-09-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Annuk schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:18:
Normaal hoeft die aarde eigenlijk niet eens doorverbonden te worden mits een metalen/geleidende Din-rail.
De officiële aardklemmen hebben namelijk metalen klemmen op de Din-rail die rechtstreeks aan de insteek contacten vast zit en geven op die manier de aard-verbinding ook door ;)
Je hebt gelijk, die doorverbinding zit idd al in een degelijke klem (maar geen idee of dat bij alle merken of typen aarde-klemmen zo is). Niet eens aan gedacht, terwijl ik die klemmen hier heb liggen. :X
In alle gevallen is een losliggende kabel niet goed.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 07-09-2025 12:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Andrehj schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:20:
[...]

Dat weet ik, ik heb die klemmen hier liggen. Maar een extra klem was hier wel nodig, want de inkomende aarde wordt niet alleen doorverbonden met de uitgaande naar de auto, maar ook met de PCB.
Excuus, ik dacht dat je doelde op de doorverbinding met duo-hulzen, en dat deze los gehaald moest worden (dat sowieso trouwens, enkele aders in de klem), maar dat er alsnog weer een brug in de aardklemmen moest, en dat laatste doelde ik op dat dat niet hoeft i.v.m. de metalen din-rail in de kast
In alle gevallen is een losliggende kabel niet goed.
Klopt, ik vermoed dat die of door @FFF is losgehaald of dat die inderdaad nog gemonteerd moet worden. Is de behuizing geheel van kunststof en ook geen plaats ervoor op het pcb ofzo dan dat draadje met oogje verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:10:
Leuke kritiek, voor de fabrikant... Het lijkt me althans dat deze bedrading af-fabriek al is gemonteerd...

@FFF Ik zie op deze foto's zo snel geen overduidelijke schade, maar dat is natuurlijk geen garantie dat het nog gaat werken... Op de 2e foto lijken die glaszekeringen wat donker, wellicht zijn die doorgebrand maar het kan ook schaduw zijn. :+ Als die kapot zouden zijn en dat zou alles zijn dan kom je alsnog heel goed weg trouwens.

Welk model van Newmotion is dit precies? Zit er wel 6mA DC lekstroombeveiliging in? Bij alle laadpalen die ik tot nu toe heb gezien zie je hiervoor duidelijk een meettrafo om de bedrading naar de voertuigconnector, zoals bij deze laadpaal (ook Newmotion):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-q1jEQIZauX7Lah0b4eeJfM6_kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lsh5l2NGselacYrxdZRGP7rr.jpg?f=fotoalbum_large
Bij jou zie ik zoiets niet.

Als de laadpaal geen 6mA DC lekstroombeveiliging heeft ingebouwd, dan heb je de verkeerde aardlekautomaat in de groepenkast. Je moet dan type B toepassen i.p.v. type A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik heb het idee dat die rijgklemmen ook niet geschikt zijn voor 6mm2 adereindhulzen. Ze lijken er ook niet ver genoeg in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Bedankt voor alle feedback.
De meeste feedback kan ik niet beantwoorden, want dit is zoals hij is de fabriek hem gemaakt heeft en een elektricien hem ooit geïnstalleerd heeft in mijn vorige huis (ook zonder dat oog met aarde te gebruiken).

Ik heb alleen in mijn nieuwe huis de laadpaal weer gemonteerd, aangezien de kabel langs de kruipruimte

Dit is een Newmotion Home Fast Cable 400V 32A. Lekspanning zie ik wel een groot zwart blok zitten met als waar de pijl in de eerdere foto op wijst. Zo te zien staat er 0,32A op als ik inzoom op de foto.

[ Voor 28% gewijzigd door FFF op 07-09-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FFF schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:23:
Bedankt voor alle feedback.
De meeste feedback kan ik niet beantwoorden, want dit is zoals hij is de fabriek hem gemaakt heeft
Ja dat dacht ik dus al. :+
Dit is een Newmotion Home Fast Cable 400V 32A.
Hoort deze handleiding daarbij?

Daar lees ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHDkg5o2SuVbIwx16z1vhui5cqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVDRNj6k57R5FdOj4KPFTjyZ.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt er toch echt op dat jouw aardlekautomaat niet geschikt is.
Lekspanning zie ik wel een groot zwart blok zitten met als waar de pijl in de eerdere foto op wijst. Zo te zien staat er 0,32A op als ik inzoom op de foto.
Kenmerkend aan het zwarte blok waar de pijl op wijst in mijn afbeelding, is dat de draden er doorheen lopen.

Jouw blok is een voeding die 12VDC maakt van 100-240VAC, om de elektronica in de lader van spanning te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Dat zwarte voedingblok is te vervangen mocht hij stuk zijn. Goede kans dat de rest het wel overleeft heeft. Deze blokken bevatten een schakelvoeding die na gelijkrichting normaal rond de 320Vdc zit met 400Vac in gaat dat naar 560Vdc en dat vind de voeding niet fijn. Met een beetje geluk hebben de varistors de boel gered maar liggen dan vaak in sluiting waardoor je automaat uit ging. https://nl.aliexpress.com/item/1005006049685784.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Het oogje is voor voor paal montage, daar mee aard je de montage paal via een vd bevestigingsbouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FFF Ik denk gemetalliseerde glazen zekeringen te zien. Door een verdampend metaaldraadje. Dan zou hij nog in orde kunnen zijn door het ingrijpen van de MOV's met de zekeringen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Wat betreft de DC foutdetectie spreken verschillend bronnen elkaar tegen maar ik begrijp te herkennen aan een zwarte ring waar de fase en de 0 doorheen moeten lopen.

Zie ik op dit plaatje (achter de dikke zwarte kabel) de dc foutdetectie?

AaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0Op6faKCRYYk23hj_5b5q2VzoA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1JsdZ4IW40qAGTsNLsFKaSOV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FFF schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:39:
Wat betreft de DC foutdetectie spreken verschillend bronnen elkaar tegen maar ik begrijp te herkennen aan een zwarte ring waar de fase en de 0 doorheen moeten lopen.
Welke bron heb jij dan nog gevonden? Beter dan de installatiehandleiding ga je het volgens mij niet vinden. Alleen is het dan natuurlijk wel de vraag of ik de juiste installatiehandleiding voor me had...
Zie ik op dit plaatje (achter de dikke zwarte kabel) de dc foutdetectie?

Aa[Afbeelding]
Geen idee wat je daar ziet, maar nee dat lijkt me niet. Op jouw laatste foto zie je dat in ieder geval de nul hier niet doorheen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Ik zie online wel plaatjes die op die ring lijken als dc lekstroom sensor/beveiliging. Maar zo te zien is deze dan inderdaad niet goed aangesloten. Ik zag ook een los stekkertje, mogelijk is er in mijn huis een automaat gezet met lekstroom en is deze niet meer in gebruik genomen.

Al met al wordt het een te grote puzzel, ik ga maar kijken voor een nieuwe paal inclusief installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19

Typhone

Who Dares Wins

Iemand enig idee welk afdekplaatje voor Gira (Std 55) geschikt is voor een Rutenbeck Cat 6a? Het standaard Gira kapje trekt krom op het laatst omdat het schroefje 1mm te ver naar beneden zit.

Het geheel zit in een Gira standaard 55 opbouwdoos. Ik heb nu twee keer een plaatje besteld maar beide hebben hetzelfde probleem. Elders in huis heb ik de dubbele variant (Rutenbeck 2x Cat6A) waar de standaard Gira kapjes wél netjes op passen.

Mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNNRKO63NELuHhZNqcRJr1tF8Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AsENfUVdjklSRa1TKIyQxRL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1YLvFPhnwT1qWU3T9bQVJLgvYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGnIGwcinlwiXtQKIr1x1L9H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Typhone schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:25:
Iemand enig idee welk afdekplaatje voor Gira (Std 55) geschikt is voor een Rutenbeck Cat 6a? Het standaard Gira kapje trekt krom op het laatst omdat het schroefje 1mm te ver naar beneden zit.

Het geheel zit in een Gira standaard 55 opbouwdoos. Ik heb nu twee keer een plaatje besteld maar beide hebben hetzelfde probleem. Elders in huis heb ik de dubbele variant (Rutenbeck 2x Cat6A) waar de standaard Gira kapjes wél netjes op passen.

Mis ik iets?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het goed is deze:
https://www.sandervunderi...nt-zuiver-wit-027003.html

Edit:
Zo te zien heb je je afwerkrand er ook niet goed op, als dat niet beter wil dan vraag ik me af of je inbouw frame (rutenbeck) er wel goed in zit, de afwerkrand hoort namelijk netjes aan te sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Annuk op 08-09-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19

Typhone

Who Dares Wins

Annuk schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:57:
[...]

Als het goed is deze:
https://www.sandervunderi...nt-zuiver-wit-027003.html

Edit:
Zo te zien heb je je afwerkrand er ook niet goed op, als dat niet beter wil dan vraag ik me af of je inbouw frame (rutenbeck) er wel goed in zit, de afwerkrand hoort namelijk netjes aan te sluiten.
Hehe ja die zit nog los nu om even een beeld te schetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Typhone schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:39:
[...]

Hehe ja die zit nog los nu om even een beeld te schetsen.
Maar als je wilt haal eens je afwerkrand eraf en laat eens zien hoe het inbouw frame zit...
Heb wel vaker met de opbouw bakken van Gira gewerkt en dit nog nooit zo gehad. Heb alleen nog nooit deze combi gebruikt (opbouw bak + data).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

FFF schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:38:

Al met al wordt het een te grote puzzel, ik ga maar kijken voor een nieuwe paal inclusief installatie.
Lichtpuntje is dat je dan ook gelijk een fatsoenlijke paal met moderne mogelijkheden kan uitzoeken. Ik heb ook een variant van de NewMotion/Shell en nu 50five en het is een drama ding. Aan of uit, that’s it.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
[b]FFF in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"...
Wel nee, echt niet nodig. Gewoon alles even netjes aan (laten) sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 09:57

killercow

eth0

Tanuki schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:05:
[...]

Inderdaad, een praktisch probleem(pje):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan zou je inderdaad een kam of iets moeten hebben waar ook een draad ingevoerd kan worden, of je zou bij een van de aardlekautomaten niet alleen de kam, maar ook een draad onder de schroef moeten doen. Dat laatste vind ik eigenlijk wat minder aantrekkelijk, want zit dat dan goed vast enz? Mag dat? Als de kam achter zit en de draad vooraan, dan zou in ieder geval de kam exact op dezelfde plaats zitten voor alle aardlekautomaten naast elkaar en dan zou de draad (met adereindhuls) er aan de voorkant "op" zitten.

Wat zou het beste zijn in deze?

Ik ken inderdaad de automaten met 2 series aan contacten, zodat je bijvoorbeeld kunt doorverbinden met draad zonder een twin huls te gebruiken, maar ook om daar dan bijvoorbeeld een kam in te gebruiken.
Is wel een mooie oplossing.

In zo'n compacte 1 positie aardlekautomaat zullen ze daar de ruimte niet voor hebben gehad, of dat toch in ieder geval hebben gedacht tijdens het ontwerpen.
Heeft iemand hier nog een advies over?
Ik heb in mijn kast 12 plekjes. Idealiter zou ik een hoofdschakelaar (3fase), en dan 8 van die DS301C's ernaast plaatsen.
Nu zie ik *nergens* een hoofdschakelaar met de zelfde Busbar/rail spacing als de rail die onderin de DS301C's gaat. De rail in de DS301C heeft immers voor elke positie een fase en de nul. Waarbij de gemiddelde hoofdschakelaar ze alle vier op een rijtje heeft met op elke positie maar 1 'link' en dus niet een fase *en* de nul.
Oplossing zou kunnen zijn om de DS301C's met een 8 posities busbar te koppelen, en dan ergens anders 'in te voeden'. alleen zou dat dus parallel aan de busbar aan de onderkant moeten gebeuren.

korte feitjes:
* https://new.abb.com/low-v...devices/rcbo/ds301c-range
* https://new.abb.com/products/2CSR255163R1165/ds301c-b16-a30
Kan boven of onder ingevoerd worden.
Heeft geen dubbele aansluitingen (dus geen kamrail *en* draad) wat je bij Hager etc wel ziet.
Heeft een 18m pitch voor zowel fase als neutraal, tenopzichte van 18mm voor normaliter 1 aansluiting.

Twee mogelijke rails:
https://new.abb.com/low-v...e/busbars-for-rcbo-ds301c
https://new.abb.com/products/2CDL230180R1016/psx3-16n (in verschillende lengtes)

Je zou wellicht met iets als de 2CDL200150R2530 of 2CDL200011R2515 in de kamrail (mits die netjes oplijnen) of in de onderkant van de DS301C kunnen invoeden *naast* de kamrail, maar dat lijkt me nogal funky.
* https://new.abb.com/products/nl/2CDL200011R2515/ast25-15s
https://new.abb.com/products/2CDL200150R2530/ast-25-30-kit (deze likt geschikt voor deze rail )

Ter illustratie (van een vage russische site)
https://encrypted-tbn0.gs...6V823abSjguZL4-EJn_S7XA&s

Kortom, hoe voedt je dan een rij van die dingen als je niet een losse aardlek op je rail nodig hebt, en er geen hoofdschakelaar is.
Alle plaatjes/filpmjes bij ABB tonen gewoon alleen de losse units, met een kamrail, maar nergens daadwerkelijk waar vandaan ze gevoed worden.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:30
Ik ben doorverwezen naar dit topic..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIkgoSmt1Nb58QR_eMIVfUB1RzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PkmJ6nmZDUwKRgo2qCpsmS9z.png?f=fotoalbum_large

Ik wil bovenstaande wisselschakeling realiseren. Volgens mij klopt deze tekening zo. Het moet nog allemaal aangesloten+aangelegd worden.

Maar... het liefste vervang ik de wisselschakelaars met een combi schakelaar met wcd. Naar de linker moet dan blauw + groen/geel bij komen. Maar hoe zit dat dan bij de rechter?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
3x Zwart zoals getekend voor de schakelaar.
En bruin, blauw en geel/groen voor de wcd.
Als alle aders door één 5/8 buis moeten dan is dat niet toegestaan.

[ Voor 28% gewijzigd door devriesjande op 09-09-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Het aantal draden in een buisje wordt besproken in praktijkrichtlijn maar dat hoef je niet te volgen.

Als je de draden er onbeschadigd doorheen krijgt dan mag het in dit geval. Die kans schat ik echter niet zo hoog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
devriesjande schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:14:
3x Zwart zoals getekend voor de schakelaar.
En bruin, blauw en geel/groen voor de wcd.
Als alle aders door één 5/8 buis moeten dan is dat niet toegestaan.
Dankjewel!

Bij de rechter wordt de L-aansluiting toch al gebruikt door de draad wat vanaf de linker schakelaar komt. Dus waar moet bruin/fasedraad dan bij de rechter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 15:26
c-nan schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:31:
[...]

Dankjewel!

Bij de rechter wordt de L-aansluiting toch al gebruikt door de draad wat vanaf de linker schakelaar komt. Dus waar moet bruin/fasedraad dan bij de rechter?
Als de rechter ook een stopcontact krijgt ;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
adjego schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:33:
[...]

Als de rechter ook een stopcontact krijgt ;)
Ah, zo een combischakelaar heeft altijd 2 fase aansluitingen? Dat wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/127154_aderbesparende_wisselschakeling_bedrading_5.jpg
Je hebt ook nog de aderbesparende wisselschakeling ( die volgens mij niet verboden is)
Dan heb je iig bruin links en rechts zitten, dus dan moet er nog een blauwe en groen gele bij, dus zit je totaal nog steeds op 5 aders per buis

Edit, kijk wel goed wel wat voor gecombineerde schakelaar/wcd je koopt vaak is het P contact al doorgelust met de L van het stopcontact. Dus dan gaat dit schema niet werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Tinusvolkel op 09-09-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
c-nan schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:35:
[...]

Ah, zo een combischakelaar heeft altijd 2 fase aansluitingen? Dat wist ik niet.
Nou, nu gaan daar in je tekening 3 zwarte draden naartoe. Die zijn alleen maar bedoeld voor de lamp en hebben niks met een eventueel stopcontact van doen. Die 3 schakeldraden heb je ook nodig voor de lamp te kunnen bedienen. Je hebt daar dus nog geen fase-draad tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
killercow schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:33:
Heeft geen dubbele aansluitingen (dus geen kamrail *en* draad)
Bij een smalle automaat kunnen draad en kamrail in hetzelfde gat. De draad moet dan aan de kant van het bewegende deel van de klem, in dit geval dus achter de kamrail omdat de kooiklem naar voren toe aantrekt.

Zie bijvoorbeeld deze groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPxY7CkoFH-6nkCPZ7cTMJHzpfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pCSEoF8QVmyMaMMUBeIotmM.jpg?f=fotoalbum_large

Elke aardlekschakelaar wordt onderaan gevoed; de afgaande draden gaan achter de DIN-rail langs om vervolgens de automaten te voeden. De draadeinden zitten steeds achter de (universele) kamrail in hetzelfde gat. In jouw geval heb je het over een hoofdschakelaar ipv een aardlekschakelaar, maar het idee is hetzelfde.

Er is ook de DSX301C, die wel een extra gat heeft voor een (specifieke) rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
killercow schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:33:
[...]

Heeft iemand hier nog een advies over?
Ik heb in mijn kast 12 plekjes. Idealiter zou ik een hoofdschakelaar (3fase), en dan 8 van die DS301C's ernaast plaatsen.
Nu zie ik *nergens* een hoofdschakelaar met de zelfde Busbar/rail spacing als de rail die onderin de DS301C's gaat. De rail in de DS301C heeft immers voor elke positie een fase en de nul. Waarbij de gemiddelde hoofdschakelaar ze alle vier op een rijtje heeft met op elke positie maar 1 'link' en dus niet een fase *en* de nul.
Oplossing zou kunnen zijn om de DS301C's met een 8 posities busbar te koppelen, en dan ergens anders 'in te voeden'. alleen zou dat dus parallel aan de busbar aan de onderkant moeten gebeuren.

korte feitjes:
* https://new.abb.com/low-v...devices/rcbo/ds301c-range
* https://new.abb.com/products/2CSR255163R1165/ds301c-b16-a30
Kan boven of onder ingevoerd worden.
Heeft geen dubbele aansluitingen (dus geen kamrail *en* draad) wat je bij Hager etc wel ziet.
Heeft een 18m pitch voor zowel fase als neutraal, tenopzichte van 18mm voor normaliter 1 aansluiting.

Twee mogelijke rails:
https://new.abb.com/low-v...e/busbars-for-rcbo-ds301c
https://new.abb.com/products/2CDL230180R1016/psx3-16n (in verschillende lengtes)

Je zou wellicht met iets als de 2CDL200150R2530 of 2CDL200011R2515 in de kamrail (mits die netjes oplijnen) of in de onderkant van de DS301C kunnen invoeden *naast* de kamrail, maar dat lijkt me nogal funky.
* https://new.abb.com/products/nl/2CDL200011R2515/ast25-15s
https://new.abb.com/products/2CDL200150R2530/ast-25-30-kit (deze likt geschikt voor deze rail )

Ter illustratie (van een vage russische site)
https://encrypted-tbn0.gs...6V823abSjguZL4-EJn_S7XA&s

Kortom, hoe voedt je dan een rij van die dingen als je niet een losse aardlek op je rail nodig hebt, en er geen hoofdschakelaar is.
Alle plaatjes/filpmjes bij ABB tonen gewoon alleen de losse units, met een kamrail, maar nergens daadwerkelijk waar vandaan ze gevoed worden.
Kort samengevat of ik je goed begrijp...
12 module kast/rij waarop 1 3F HS (4 modules) en 8x DS301C 1F+N alamats. Oftewel 12 modules vol.
Boodschappen lijstje:
8 steeks kamrail voor de nul, en dan bij 1 automaat de kamrail + nuldraad vanaf de HS
• 2x 3 steeks kamrail voor fase 1 + fase 2 vanaf de HS
• 1x 2 steeks kamrail voor fase 3 vanaf de HS

Vanaf de HS naar de automaten bedraad je netjes met 4mm2 of 6mm2, er zijn bij mijn weten nog geen kant en klare 3F+N kamrails die "omzetten" vanaf een HS naar gewone automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Check, dat is inderdaad een optie, maar daar wordt het imho rommeliger van. Je zult dan inderdaad de automaten die in de zelfde fase zitten naast elkaar met een enkele kamrail voor de fase kunnen doorverbinden, en het hele handeltje met een kamrail voor de neutraal.
Wat mij opvalt is dat ABB zelf op alle plaatjes/videos etc gewoon 12 of meer van deze automaten op 1 3fase kamrail aansluit (dus alle fases, en de nul in 1 rail, zoals ik ook linkte), maar nergens uitleg geeft over hoe je dan de boel onder spanning krijgt.

In een situatie met een losse aardlek en dan een setje automaten zou je de spanning op de aardlek kunnen invoeren en dan via de kamrail naar de automaten toe, maar dat is niet hoe ABB het aanprijst en toont in al hun plaatjes. Kortom, wat missen we?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
c-nan schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:00:
Ik ben doorverwezen naar dit topic..

[Afbeelding]

Ik wil bovenstaande wisselschakeling realiseren. Volgens mij klopt deze tekening zo. Het moet nog allemaal aangesloten+aangelegd worden.

Maar... het liefste vervang ik de wisselschakelaars met een combi schakelaar met wcd. Naar de linker moet dan blauw + groen/geel bij komen. Maar hoe zit dat dan bij de rechter?
Tekening klopt in principe zo inderdaad.
Ga je alles als draad in buis uitvoeren of met kabel?
En welk schakelmateriaal ga je gebruiken?
Voor opbouw (en half inbouw) combinaties zijn er variaties met een losse draad vanaf WCD naar schakelaar (naar het P contact) maar er zijn ook variaties waarbij de fase hard aan de schakelaar aangesloten zijn met een vaste verbinding die je niet zo kunt los halen.

Als je alles als draad in buis gaat uitvoeren wordt dat de makkelijkste oplossing met het oog op dat je makkelijk voor alles een eigen draad hebt/kunt gebruiken, dan voer je vanaf de lasdoos naar schakelaar + wcd 1 in:
• 1x bruine draad voor de fase (voeding), deze verbind je ook door naar het P-contact van de schakelaar
• 1x blauwe draad voor de nul
• 1x geel/groene draad voor de aarde
• 2x zwarte draad voor de verbinding naar schakelaar 2

Voor schakelaar + wcd 2:
• 1x bruine draad voor de fase (voeding)
• 2x zwarte draad voor de verbinding naar schakelaar 1
• 1x zwart/witte draad (mits je daar de beschikking toe hebt, anders gewone zwarte draad, maar markeer deze dan voor jezelf even duidelijk), deze komt op het P-contact van de 2e schakelaar en gaat vanaf daar naar de lamp.

Bij voorkeur laat je de 2 zwarte draden tussen de schakelaars niet onderbreken, oftewel bij voorkeur in 1x door van schakelaar 1 naar 2 met evt een lus in de lasdoos (als die ertussen zit), dan krijg je minder verwarring en geen "zwakke plekken".

Ga je werken met kabel (5 aderig tussen de lasdoos en schakelaar + wcd), dan moet je in principe de aderbesparende oplossing kiezen die @Tinusvolkel hierboven heeft benoemd, deze mag gewoon gehanteerd worden maar vergt iets meer goed kijken/nadenken ;)
Heb je de beschikking over >5 aderige kabel dan wordt het makkelijker, maar die is vaak niet zo regulier te krijgen bij de bekendere shops ;)

Edit:
als je met kabel wilt werken en je wilt het jezelf dan evt. makkelijker maken moet je b.v. deze kabel bestellen:

https://www.elektrobode.n...-6-1-kv-6-g-2-5-rm-165119

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 09-09-2025 20:31 . Reden: kabel gevonden bij redelijk reguliere toko ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
killercow schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:37:
Check, dat is inderdaad een optie, maar daar wordt het imho rommeliger van. Je zult dan inderdaad de automaten die in de zelfde fase zitten naast elkaar met een enkele kamrail voor de fase kunnen doorverbinden, en het hele handeltje met een kamrail voor de neutraal.
Dit is de gangbare manier. Aardlekschakelaars met een kamrail aan automaten verbinden is vooral een ding bij Hager en Eaton. Bij ABB sluit je 't gewoon aan met draadjes.

Je kan ook de ABB 3-fase kamrail gebruiken, maar dan zit je vast aan de 1-2-3-volgorde. Ook die kamrail zou je normaliter gewoon aansluiten met een draad achter een pen van de kamrail in de kooiklem van een automaat.

Die speciale aansluitklemmetjes ervoor heb ik nog nooit in het echt gezien. Lijkt me ook erg krap worden in de gemiddelde Nederlandse groepenkast, waarbij tussen de 2 dinrails maar minimaal ruimte zit.
Wat mij opvalt is dat ABB zelf op alle plaatjes/videos etc gewoon 12 of meer van deze automaten op 1 3fase kamrail aansluit (dus alle fases, en de nul in 1 rail, zoals ik ook linkte), maar nergens uitleg geeft over hoe je dan de boel onder spanning krijgt.
Tja, het spul is bedoeld om geïnstalleerd te worden door mensen die daar al ervaring mee hebben. Als deze producten op consumenten gericht waren, zou dat inderdaad moeten worden uitgelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 09-09-2025 21:19 ]

• killercow

killercow

eth0

Juerd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:18:
[...]

Dit is de gangbare manier. Aardlekschakelaars met een kamrail aan automaten verbinden is vooral een ding bij Hager en Eaton. Bij ABB sluit je 't gewoon aan met draadjes.

Je kan ook de ABB 3-fase kamrail gebruiken, maar dan zit je vast aan de 1-2-3-volgorde. Ook die kamrail zou je normaliter gewoon aansluiten met een draad achter een pen van de kamrail in de kooiklem van een automaat.

Tja, het spul is bedoeld om geïnstalleerd te worden door mensen die daar al ervaring mee hebben. Als deze producten op consumenten gericht waren, zou dat inderdaad moeten worden uitgelegd.
Nee, met die driefase kamrail kan dat dus net, omdat de neutraal 'achter' de fase aansluiting zit en dus de kooi van de fases afdekt.

Btw, zeggen dat een product onduidelijk is omdat het voor professionals is, is gewoon echt een waardeloze toevoeging. De uitleg voor hoe je een product gebruikt (zeker bij zaken die brandgevaarlijk kunnen zijn als je het fout doet) behoort gewoon beschikbaar te zijn. Of je moet het product niet verkopen *tenzij* de klant een cursus heeft gedaan.

Kortom, in de volgende plaat, hoe verwacht met dat je dit aansluit:
https://cdn.productimages...AA00000108665_400x400.png
Een driefase rails. Geen invoerend apparaat. En geen ruimte meer op de rail, dan wel ruimte tussen de rail en de automaat voor een extra draad als invoer.
Voor de duidelijkheid, deze plaat wordt getoond op https://new.abb.com/products/2CSR255163R1165/ds301c-b16-a30 welke de variant is *zonder* extra gaten.

[ Voor 15% gewijzigd door killercow op 10-09-2025 09:02 ]

openkat.nl al gezien?

• Annuk
killercow schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:55:
[...]

Nee, met die driefase kamrail kan dat dus net, omdat de neutraal 'achter' de fase aansluiting zit en dus de kooi van de fases afdekt.

Btw, zeggen dat een product onduidelijk is omdat het voor professionals is, is gewoon echt een waardeloze toevoeging. De uitleg voor hoe je een product gebruikt (zeker bij zaken die brandgevaarlijk kunnen zijn als je het fout doet) behoort gewoon beschikbaar te zijn. Of je moet het product niet verkopen *tenzij* de klant een cursus heeft gedaan.

Een driefase rails. Geen invoerend apparaat. En geen ruimte meer op de rail, dan wel ruimte tussen de rail en de automaat voor een extra draad als invoer.
Voor de duidelijkheid, deze plaat wordt getoond op https://new.abb.com/products/2CSR255163R1165/ds301c-b16-a30 welke de variant is *zonder* extra gaten.
Als ik je plaatjes zo zie en de documentatie heb je een paar opties..
1. Deze kamrail gewoon bestellen en proberen, aangezien deze hier niet direct bekend is zal je (hier) de eerste zijn.
Maar als ik zo kijk moet deze aan de onderkant van de HS en onderkant van de automaten om de "pin-out" volgorde kloppend te hebben dus moeten je aansluitdraden onder de HS (vanaf de meter) lang genoeg zijn om bovenin de HS aan te sluiten.

2. Klassieke manier van kamrails gebruiken i.c.m. een paar stukjes draad, en dan kan je zelf nog kiezen automaten van boven of van onderen aansluiten.

denk dat de meesten hier een plm. €37 + verzendkosten te veel vinden om voor jou "even" een kamrail te testen en jou aan de hand mee te nemen. Oftewel als je de kennis en kunde hebt om het zelf te doen, doe dat dan en laat het hier evt zien incl. fotos. Ben bang dat wij hier je jammer genoeg (nog) niet verder kunnen helpen in dit vraagstuk m.b.t. deze specifieke kamrail.

• killercow

killercow

eth0

Annuk schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:14:
[...]

denk dat de meesten hier een plm. €37 + verzendkosten te veel vinden om voor jou "even" een kamrail te testen en jou aan de hand mee te nemen. Oftewel als je de kennis en kunde hebt om het zelf te doen, doe dat dan en laat het hier evt zien incl. fotos. Ben bang dat wij hier je jammer genoeg (nog) niet verder kunnen helpen in dit vraagstuk m.b.t. deze specifieke kamrail.
Ik geloof niet dat ik ergens vraag om het even te proberen. Toch? Anyway, ik heb de driefase kamrail al (want die wordt er bij aangeraden), maar dat werkt dus niet. Wellicht dat ABB raad heeft, ik heb ze gemaild.

openkat.nl al gezien?

• Annuk
killercow schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:16:
[...]

Ik geloof niet dat ik ergens vraag om het even te proberen. Toch? Anyway, ik heb de driefase kamrail al (want die wordt er bij aangeraden), maar dat werkt dus niet. Wellicht dat ABB raad heeft, ik heb ze gemaild.
Dat vraag je inderdaad ook niet :)
Maar om je verder te helpen zal iemand ergens de kennis vandaan moeten hebben, en dat is meestal door het zelf te doen/proberen (spreek ik in ieder geval voor mezelf).

Maar probeer ons eens te voorzien van fotos wat wel en niet lukt, misschien zien wij dan wel opties voor je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
[...]
Er zijn bergen technische artikelen te koop voor consumenten waarbij eigenlijk totaal geen instructie/gebruiksaanwijzing bij zit omdat het bedoeld is voor professionals.
Iedereen kan een remschijf bestellen maar er zit toch echt geen montage handleiding bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:49
killercow schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:16:
[...]

De flexline kamrail zonder gaten kun je geen draden bij voegen met DS301C. De DS301C is alleen bruikbaar op de flexline kamrail maar daar niet expliciet voor ontworpen. Dan moet je die nieuwe DSX301C hebben als je zoekt in dit topic op DSX301C. Kun je hier wat resultaten op vinden.

Zoals in de flexline brochure te vinden. https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch

kun je dit screenshot vinden, er zit nog een extra kapje dat er aan de voorkant af kan om de draad in te voegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUF99X4DUxmIkeexxS3t_BvkcCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pKKDSM85fTPc4uDDGS4HkOFI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door plag op 10-09-2025 09:27 ]

• Annuk
plag schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:26:
[...]

De flexline kamrail zonder gaten kun je geen draden bij voegen met DS301C. Dan moet je die nieuwe DSX301C hebben als je zoekt in dit topic op DSX301C. Kun je hier wat resultaten op vinden.

Zoals in de flexline brochure te vinden. https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch

kun je dit screenshot vinden, er zit nog een extra kapje dat er aan de voorkant af kan om de draad in te voegen:
[Afbeelding]
Dit wist ik inderdaad ook, maar dit gaat om de DS301C en de daarbij geadviseerde rail, heb de rail indd ook gevonden op de website van ABB, en ik snap de vragen van @killercow maar omdat ik geen ervaring heb met de betreffende rail kan ik hem persoonlijk niet verder adviseren.
Hooguit als hij evt duidelijke foto's post van de situatie etc.
B.v. past de rail wel netjes in de HS maar dan niet in de automaten? Of past deze wel in de automaten maar dan niet in de HS? Of past het in z'n geheel niet?

P.s. @killercow als je kunt en wilt maak dan voor ons hier eens duidelijke foto's vanuit alle hoeken, hopelijk kunnen we je nog verder helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:49
De geadviseerde rail van ABB (2CDL230331R1012 (https://www.elektramat.nl...12-modules-psc-3-24-10-n/) bij de DS301C automaat heeft gaten in de kamrail zitten. Even wat foto's vanuit mijn groepenkast. Ik moest hier ook lang naar zoeken toen ik het kocht de foto op elektramat bijvoorbeeld laat dit niet goed zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJn-E3VpzOOtlP2TxDJzMx8YLtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9nCMugNcJNYYzV6szAyzX16.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZF25zvm6p64ihmOOdwT8ETk3OEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBuEjFewqpWRkUHm7aSmAFKz.jpg?f=fotoalbum_large

• c-nan
Annuk schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:21:
[...]

Tekening klopt in principe zo inderdaad.
Ga je alles als draad in buis uitvoeren of met kabel?
En welk schakelmateriaal ga je gebruiken?
Voor opbouw (en half inbouw) combinaties zijn er variaties met een losse draad vanaf WCD naar schakelaar (naar het P contact) maar er zijn ook variaties waarbij de fase hard aan de schakelaar aangesloten zijn met een vaste verbinding die je niet zo kunt los halen.

Als je alles als draad in buis gaat uitvoeren wordt dat de makkelijkste oplossing met het oog op dat je makkelijk voor alles een eigen draad hebt/kunt gebruiken, dan voer je vanaf de lasdoos naar schakelaar + wcd 1 in:
• 1x bruine draad voor de fase (voeding), deze verbind je ook door naar het P-contact van de schakelaar
• 2x zwarte draad voor de verbinding naar schakelaar 2

Voor schakelaar + wcd 2:
• 1x bruine draad voor de fase (voeding)
• 2x zwarte draad voor de verbinding naar schakelaar 1
• 1x zwart/witte draad (mits je daar de beschikking toe hebt, anders gewone zwarte draad, maar markeer deze dan voor jezelf even duidelijk), deze komt op het P-contact van de 2e schakelaar en gaat vanaf daar naar de lamp.

Bij voorkeur laat je de 2 zwarte draden tussen de schakelaars niet onderbreken, oftewel bij voorkeur in 1x door van schakelaar 1 naar 2 met evt een lus in de lasdoos (als die ertussen zit), dan krijg je minder verwarring en geen "zwakke plekken".

Ga je werken met kabel (5 aderig tussen de lasdoos en schakelaar + wcd), dan moet je in principe de aderbesparende oplossing kiezen die @Tinusvolkel hierboven heeft benoemd, deze mag gewoon gehanteerd worden maar vergt iets meer goed kijken/nadenken ;)
Heb je de beschikking over >5 aderige kabel dan wordt het makkelijker, maar die is vaak niet zo regulier te krijgen bij de bekendere shops ;)

Edit:
als je met kabel wilt werken en je wilt het jezelf dan evt. makkelijker maken moet je b.v. deze kabel bestellen:

https://www.elektrobode.n...-6-1-kv-6-g-2-5-rm-165119
Held _/-\o_

De zwarte draden tussen de 2 schakelaars lopen via een installatiedoos, ik wil de zwarte draden niet in 1 keer laten door lopen, maar er een wago doorvoerklem tussen doen.

Het worden trouwens allemaal losse draden.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Daarvoor past er eigenlijk altijd wel een aansluitklem bij:
https://www.wildkamp.nl/p...5-mm-15-mm-recht/15404023

Dat is trouwens sowieso een onderdeel dat je moet onthouden, daarmee voorkom je dat je met teveel kabels in je component terecht komt of dat je een dubbele aderhuls moet gebruiken die daarna nauwelijks er meer in past.
Aan de bovenkant zie je ze iets vaker toegepast:
https://www.elektramat.nl/sep-dtl-dubbel-2x10mm-laag/

Maar je merkt dat het ABB assortiment nog niet echt klaar is/was voor de 1 module brede aardlekautomaten, die waren nog lekker met de busboards aan het knutselen.

• Annuk
c-nan schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:46:
[...]

Held _/-\o_

De zwarte draden tussen de 2 schakelaars lopen via een installatiedoos, ik wil de zwarte draden niet in 1 keer laten door lopen, maar er een wago doorvoerklem tussen doen.

Het worden trouwens allemaal losse draden.
Zou proberen de draden zo min mogelijk te onderbreken, oftewel bij schakelaar 1 de draden invoeren met de trekveer naar de lasdoos en vanaf daar door naar schakelaar 2 waarbij je in die lasdoos een 3e zwarte draad (of om jezelf makkelijk te maken zwart/wit) en dan doortrekken naar schakelaar 2.

Dan trek je in de lasdoos even alle draden iets aan zodat je daar (royaal) de lengte hebt op br+bl+g/g om die te lassen, en de 2 onderlinge zwarte draden vouw je met een klein lusje direct plat in de lasdoos ;)

Dan kan je met een beetje geluk mogelijk vanaf de lamp(en) ook direct met die ene zwarte on-onderbroken door, of die las je evt wel in de lasdoos tesamen met de blauwe draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

TheGhostInc schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:47:
[...]

Daarvoor past er eigenlijk altijd wel een aansluitklem bij:
https://www.wildkamp.nl/p...5-mm-15-mm-recht/15404023

Dat is trouwens sowieso een onderdeel dat je moet onthouden, daarmee voorkom je dat je met teveel kabels in je component terecht komt of dat je een dubbele aderhuls moet gebruiken die daarna nauwelijks er meer in past.
Aan de bovenkant zie je ze iets vaker toegepast:
https://www.elektramat.nl/sep-dtl-dubbel-2x10mm-laag/

Maar je merkt dat het ABB assortiment nog niet echt klaar is/was voor de 1 module brede aardlekautomaten, die waren nog lekker met de busboards aan het knutselen.
allen, dank! dat zijn nuttige reacties.
Ik had inderdaad in mijn initiële vraag ook deze aansluitklemmen benoemd.
De conclusie lijkt dan dus:
* Gebruik kamrails die los de verschillende fases of nul voeden met daarbij in de kooimoer ook een draad / aansluitklemn.
* Gebruik de 3fase rail zonder gaten (PSX3/16N / 2CDL230180R1016), en 3 maal een X variant toe zodat je die inderdaad via de (weg te halen) kapjes kunt voeden, waarna deze de rest van de rail voeden.
* Gebruik de 3fase rail zonder gaten (PSX3/16N / 2CDL230180R1016), met alleen de niet X variant, en gebruik een aansluitklem om toch bij het gat kunnen dat niet bereikbaar is vanwege de rail.
* Gebruikt de 3fase rail met gaten (PSc 3/24/10 N / 2CDL230331R1012): https://www.eltric.com/xs...w/10750/180855-std-02.jpg Alleen leverbaar in 12 modules of 1 meter. Wel zelf inkortbaar en dan te voorzien van eindkapjes 2CDL200331R0003

Gezien ik 8 van die non x varianten heb, en ook een driefase rail, ga ik de aansluitklemmen eerst proberen. Mocht dat niet knap passen kijken we verder.

De genoemde aansluitklemmen passen na proberen niet knap in combinatie met beide rails. Bij de PSX rail zouden de aansluitklemmen alleen passen als ze naar 'achter' wijzen, en daarmee ook heel dicht tegen de achterkant van de kast aankomen. Dit omdat de rail zelf al een 'bobbel' is een de voorkant, en de aansluitklemmen niet laag genoeg komen om over deze bobbel heen te steken.

[ Voor 19% gewijzigd door killercow op 12-09-2025 09:15 . Reden: meer details. ]

openkat.nl al gezien?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
killercow schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:47:
[...]

Mocht dat niet knap passen kijken we verder.
Soms wringt het wel een beetje, maar bij het vastdraaien duw je het dan in een model dat past.

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-09 16:50
Als jullie de elektra in huis opnieuw aan zouden leggen, wat zou je aan kabels trekken per ruimte?
Ik heb alle plafonds open momenteel en ben alle WCDs aan het verplaatsen / bijplaatsen en ben extra leidingen aan het plaatsen voor UTP. Ik heb (vanaf centraaldozen) 4-aderig flex gebruikt tot zover, maar twijfel nu toch om gelijk overal maar 5-aderig te plaatsen... Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik zou in ieder geval overal alle draden naar doortrekken. In mijn nieuwbouwhuis hebben ze voor het schakelen van de lampen naar de schakelaar alleen de noodzakelijke draden doorgetrokken. Er is dus geen nul draad, en dat is knap onhandig als je wat met domotica wil. Daar is wel weer omheen te werken, maar dat is gedoe.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
martois schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:05:
Als jullie de elektra in huis opnieuw aan zouden leggen, wat zou je aan kabels trekken per ruimte?
Ik heb alle plafonds open momenteel en ben alle WCDs aan het verplaatsen / bijplaatsen en ben extra leidingen aan het plaatsen voor UTP. Ik heb (vanaf centraaldozen) 4-aderig flex gebruikt tot zover, maar twijfel nu toch om gelijk overal maar 5-aderig te plaatsen... Wat zouden jullie adviseren?
Flex |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
Elk muurdeel tussen 2 deuren UTP en WCD minimaal. Dan kan je in de muur of via plint uitbreiden.
Bij mij zat het op 2 plekken geen UTP, ligt nu in de lijmlaag van de tegelvloer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Door de lage resolutie is het typenummer niet te lezen in het plaatje dat je hebt gevonden, maar die kamrail is dus niet de PSX-kamrail, maar de PSc. Er zijn dus wel extra gaten, maar die gaten zitten in de kamrail ipv in de automaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejDMt87eZhGmUIJxVdkHwYUoCqk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YmQrFWQ0G3Jr0A3MidlXjqRd.png?f=user_large
De uitleg voor hoe je een product gebruikt (zeker bij zaken die brandgevaarlijk kunnen zijn als je het fout doet) behoort gewoon beschikbaar te zijn.
Ik dacht dus dat je post ging over dat de kamrail je dwong om 2 dingen in 1 klem aan te sluiten en je je daar niet gemakkelijk bij voelde (niet raar, gezien de NEN 1010 dat jarenlang leek te verbieden), maar het ging dus om niet 2 dingen in 1 klem aan *kunnen* sluiten omdat de betreffende kamrail voor een andere productreeks bedoeld is waarbij dat niet nodig is.

Als je het juiste product voor je hebt, en je hebt ooit een kamrail aangesloten van welk merk dan ook, dan is het vanwege het gaatjespatroon echt ongelooflijk duidelijk waar de draad in moet, zodra je eenmaal weet dat de kamrail-stift en de draad in dezelfde kooiklem moeten.

Maar inmiddels snap ik waar je tegenaanliep: als je de verkeerde rail hebt gekocht (PSX terwijl je PSc moest hebben), heb je die visuele cues niet, en lijkt er überhaupt geen oplossing te zijn om het aan te sluiten (op zich wel veilig ;)). In je eerste post heb ik eroverheen gekeken dat je het over de PSX-rail had. De PSX is voor de nieuwe FlexLine-serie. FlexLine-automaten (zoals de aardlekautomaten DSX301C) hebben wel aparte klemmen voor die (specifieke) kamrail. De 3-fase kamrail voor de DSC301C is van de PSc-serie.

Zelf zou ik overigens gewoon universele rails nemen en de automaten groeperen per fase.

• martois
Snap ik wel hoor. Ik kan met wat extra werk het wellicht nog aanpassen, maar de isolatie zit behoorlijk strak tegen de rachels en heb ruimte bij de afstandshouders om leidingen door te voeren waardoor het met vaste pvc een heel gepriegel is. Daar werkt flex makkelijker. Naar centraaldozen toe is wel pvc.

Daarbij kan ik me niet echt voorstellen wat ik nog bij zou moeten trekken als er straks 4 of 5 aderig ligt? Daarom een begin gemaakt met Flex.

Ik sta open voor aanpassingen, vandaar ook de vraag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ik heb alle plafonds open momenteel en ben alle WCDs aan het verplaatsen / bijplaatsen en ben extra leidingen aan het plaatsen voor UTP.
Elke slaap- of werkkamer twee lege dozen met een eigen PVC-leiding (géén flex!!!) naar een plek waar je LAN-verdeelsysteem staat. En elke ruimte een eigen PVC-leiding (voor stroom) vanaf de centraaldoos naar de meterkast. Dan ben je het meest flexibel.
Ik heb (vanaf centraaldozen) 4-aderig flex gebruikt tot zover, maar twijfel nu toch om gelijk overal maar 5-aderig te plaatsen... Wat zouden jullie adviseren?
Zorgen dat je bij elke schakelaar ook minimaal een nul hebt en dat je diepe inbouwdozen gebruikt. Dan kun je later nog van alles met domotica doen.
En gebruik NOOIT FLEX. Daarmee is elke toekomstige aanpassingen per definitie onmogelijk.

Flex is alleen op korte termijn makkelijk, maar maakt elke aanpassing daarna onmogelijk of tot een hel.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 10-09-2025 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martois
Bedankt @Andrehj! Ik haal de flex tot zover weer weg en plaats pvc terug. Het gaat tot zover om 1.5 kamer, dus dat is te overzien. 19 wordt lastig op een aantal plekken. 16 moet goedkomen.

Twee extra lege dozen gaat ook lukken (ik heb momenteel voorbereid op cat6 in elke kamer)
Een extra leiding voor stroom vanaf elke centraaldoos naar de meterkast wordt lastig ben ik bang, maar ik ga er op puzzelen of ik een omweg kan nemen.

Op niet alle plaatsen kan ik diepe inbouwdozen plaatsen helaas, ivm de beperkte (voorzet)wandisolatie die er dan overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 17:33
uaT schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:34:
@PieterRichard Ja dat kan zo, wel dan met 2 nul aders. Als je op 3 fase gaat moeten de nullen wel worden verbonden, kan bv met brug in de kookplaat.
Ok. Dan zou ik in de 3P+N 1 fase op 1/2 zetten, 2e fase op 3/4, 5/6 is leeg en dan 1x N.
Die 2e nul kan je tijdelijk op 5/6 zetten?
Of moet dat anders?

Na aansluiting 3x25A moet die 2e nuldraad weer weg en aansluiting in kookplaat weer aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterRichard
Rimco schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Ik hoop wel dat je kookplaat dan 2 losse aansluitingen heeft voor de nul, anders gaat dit alsnog niet werken. (En net als veel anderen vind ik een 3P+N oplossing nog altijd netter, dan kan je bij de kookplaat nog kiezen welke 2 v/d 3 je gebruikt.)
Kookplaat kan op 3p+n en ook 2p+2n. Brug moet dan aangepast worden in de kookplaat.
Ik ben ook voorstander van de 3p+n, maar dat werkt dus nog niet als de meterkast voorbereid is op 3fase maar tijdelijk op 1fase werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
uaT schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:31:
Je kan het zo gebruiken maar dan moeten er wel 2 nuladers naar de kookgroep lopen. Die 2e nul zou je dan tijdelijk op een ongebruikt fase van de kookgroep kunnen zetten, wel goed opletten wat je doet dan. Bij 3 fase is 1 nulader voldoende.
Na 10x lezen zie ik eindelijk wat je bedoeld. En volgens mij heb ik het zo ook elder gevonden nu.

2x fase op de fase aansluitingen. 1x nul op de nul en dan die 2e nul op de faseplek die nog over is in de 3p+n.
Dan sluit je dus feitelijk tijdelijk 2n+2l aan via een 3p+n automaat.
Na aansluiting van de 3x25A gaat die 2e nul er af en moet in de kookplaat een brug op de nul.

• MisterCashflow
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:07
Beste Tweakers,

Hopelijk is dit het juiste topic voor deze vraag: in verband met een renovatie van de muur moet deze wandcontactdoos er tijdelijk af. De stopcontacten zijn eenvoudig los te schroeven, maar het is me niet duidelijk hoe het plaatje van de ethernet aansluiting rechts verwijderd kan worden. Nergens een schroefje oid te bekennen. Zie foto. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mzj8g30qyEIdE3vn31xBKz3iNi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkTRWyi1lIqqbdJe5NT3eaHc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:24
@MisterCashflow Ik verwacht dat hij dan geklemd of geklikt zit. Al geprobeerd om een beetje te wrikken met het afdekraam?

• MisterCashflow
Out.of.Control schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:41:
@MisterCashflow Ik verwacht dat hij dan geklemd of geklikt zit. Al geprobeerd om een beetje te wrikken met het afdekraam?
Het afdekraam aan de buitenkant zit vast met wat schroeven waar ik nu niet bij kan. Ik heb wel geprobeerd om het witte vierkantje los te wrikken met iets duns, maar dat lukt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@MisterCashflow zit met 4 weerhaakjes 2 onder en 2 boven vast.

YouTube: Debflex Prise RJ45 weet je waar je ongeveer moet wrikken met 2 kleine platte kleine schroevendraaiers (klootzakjes genoemd)

• Gwaihir
  • Niet online
.. of 'n plectrum of Jimmy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterCashflow
Het is gelukt. Moest nog wat harder wrikken. Levert wel een beschadiging op in het frontje, dus echt lekker systeem is het niet. Dank voor de reacties!
MisterCashflow schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:00:
Het is gelukt. Moest nog wat harder wrikken. Levert wel een beschadiging op in het frontje, dus echt lekker systeem is het niet. Dank voor de reacties!
Het ziet eruit als het spul van de Gamma ("Everest"/"Ventoux"). 3-clipjes vlak bij elkaar in het midden, links en rechts? Dat is volgens mij niet bedoeld om ooit nog los te komen... Bankpas achter het afdekraam langs zou mijn tactiek in de toekomst zijn, ik heb nog niet getest of dat werkt.

Interessant om dat met wcd's van Jung samen te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 13-09-2025 13:06 ]

• MisterCashflow
Juerd schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:04:
[...]

Het ziet eruit als het spul van de Gamma ("Everest"/"Ventoux"). 3-clipjes vlak bij elkaar in het midden, links en rechts? Dat is volgens mij niet bedoeld om ooit nog los te komen... Bankpas achter het afdekraam langs zou mijn tactiek in de toekomst zijn, ik heb nog niet getest of dat werkt.

Interessant om dat met wcd's van Jung samen te zien.
Klopt, drie klipjes in het midden aan de linker- en de rechterkant.

• Annuk
MisterCashflow schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:35:
[...]

Klopt, drie klipjes in het midden aan de linker- en de rechterkant.
Ken de serie niet... Maar zou me niet verbazen, het RJ45 contact ook nog met schroeven voor de verbinding of toch wel netjes met een LSA strook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterCashflow
Annuk schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:41:
[...]

Ken de serie niet... Maar zou me niet verbazen, het RJ45 contact ook nog met schroeven voor de verbinding of toch wel netjes met een LSA strook?
Dit is wat er achter zat. Zat ook weer met klipjes vast aan het vierkante frontje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_otKr9qW4kCUhZeAVT0vInP1cc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZaIZCABDJOotjkzpH4ufDro.jpg?f=fotoalbum_large

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

martois schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:52:
Bedankt @Andrehj! Ik haal de flex tot zover weer weg en plaats pvc terug. Het gaat tot zover om 1.5 kamer, dus dat is te overzien. 19 wordt lastig op een aantal plekken. 16 moet goedkomen.
Mocht het echt perse ergens flex moeten zijn: regel de bedrading direct, voordat je alles weggewerkt hebt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste