peterem schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:02:
[...]
Het gaat mij om het stuk ervoor: de 8m YMvK. Mag je als 'aangeslotene' na het 'overdrachtspunt' meeliften op de beveiliging tegen kortsluiting/overstroom door de netbeheerder? Kan natuurlijk gewoon, maar mag het ook gewoon?
Goed punt, maar wat is hier het risico. Dit is een 5x4mm2 YMvK kabel, die door een oude kunststof gasleiding getrokken is. Die kabel komt vervolgens uit in een PV verdeler. Er zitten dus verder geen gebruikers rechtstreeks op.
Als het noodzakelijk zou zijn dat je vanuit de groepenkast zelf een beveliging inbouwt, dan zou dat, in dit geval, 20A of 25A moeten zijn. Dat is sowieso niet selectief ten opzichte van de hoofdzekeringen, dus in het geval van een echt flinke sluiting, kom je dan alsnog in de situatie dat de hoofdzekeringen ook mee gaan.
De hoofdzekeringen zijn overigens ook gewoon bereikbare automaten. Die kan ik dus zelf weer inschakelen.
onetime schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:46:
[...]
Normaal gesproken niet. Maar een kabel naar de groepenkast onder voorwaarden wel. Nu weet ik deze voorwaarden niet in detail, maar hier is er dan ook nog een automatisch inkomende backup, dus het argument dat je zelf moet beveiligen tegen algehele uitval mag je hier denk ik vergeten.
Toch raad ook ik aan een alamat te nemen in plaats van een aardlek.
Een alamat heeft dan weer meestal geen selectieve aardlek. Ze zijn er wel, maar van SEP, mijn gevoel zegt dat ik dan beter een B25A/300mA alamat kan gebruiken (20A is niet voldoende).
Ja, ik ben hier nog verder in gedoken. Die Chinese ATS gaat hem niet worden. Qua formaat past hij niet en er zijn gewoon teveel slechte ervaringen. Daarbij is de omschakeltijd niet de beloofde 50 ms (wat al hoog is), maar eerder 500 ms. Dan kun je het net zo goed met de hand doen.
Waarschijnlijk kies ik er uiteindelijk voor om de algemene groepen hier in huis rechtstreeks op de backup te doen, dus zonder ATS. Er loopt dan, in het ergste geval, wel continu stroom door de PV verdeler cq. omvormer, maar dat zal in de praktijk wel los lopen. Ik steek zelden een 3,6 kW verbruiker in een stopcontact, laat staan drie tegelijk. De hele woning komt nooit boven de 8000 Watt uit en dat is inclusief warmtepomp en 1-fase autolader. (In de afgelopen 2 jaar zijn er 4 hele kwartieren geweest waarbij het verbruikte vermogen een kwartier lang boven de 8 kW bleef.)
Je oorspronkelijke vraag was of je installatie zo voldoende beveiligd is. Ik zou nog een SPD type 2 in de hoofdverdeler plaatsen.
Goed punt, daar ga ik eens naar kijken (ook of er plaats voor is)
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp