Ik begrijp dat het theoretisch bij alle gelijkrichters zonder bepaalde scheiding kan plaatsvinden (zie onderstaand artikel), maar deze uitleg vind ik te vaag. Ik triggerde op de uitleg van @
Juerd wat bij mij overkwam als: gij zult altijd Type B toepassen, tenzij een 6mA verklaring of tenzij een Type A is aangegeven door de fabrikant. Ik ben benieuwd hoe dat zich uit in de normen.
Let op: ik heb geen toegang tot NEN1010 dus ik moet me baseren op andere bronnen. Onderstaande is gebaseerd op wat ik kon vinden en de versie 2020.
In dit
NEN artikel, wat eerder in dit topic is aangehaald, worden drie voorbeelden genoemd, te weten PV systemen, EV laadpunten en frequentieregelaars/3 fase apparaten. Bij de eerste twee is een expliciete norm genoemd (712.530.3.101 voor PV, 722.531.3.101 voor EV) en bij de frequentieregelaars wordt niks benoemd behalve de instructies van de fabrikant. In deze normen wordt voor PV en EV laadpunten benoemd
"Type B is verplicht, tenzij..." en dat wordt ondersteund door
deze presentatie.
Hieruit maak ik op dat de NEN1010 expliciet voorschrijft voor PV en EV dat
"Type B is verplicht, tenzij..." maar ik heb (nog) nergens kunnen vinden dat dit voor andere installaties (zoals warmtepompen) ook van toepassing moet zijn. Maar ik kan me voorstellen dat er in de normen iets staat als; pas op basis van AC en DC karakteristieken het juiste type aardlekschakelaar toe. Hier vond ik een
mooi overzicht. Maar ik heb die norm niet gevonden en dat gaat ook wat lastig zonder toegang tot de NEN1010. Dus als iemand zijn licht daarop kan schijnen, heel graag.
Als ik dan wat rondzoek in de installatiehandleiding van de Ecodan (van de
Italiaanse site van Mitsubishi want Alklima heeft het dichtgezet) wordt daar gezegd
"Let erop dat de stroomonderbreker geschikt is voor de aanwezigheid van hogere harmonischen."
In het Ecodan topic is dat ook benoemd
LuXFluX in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" en voor een Daikin
M_AW in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" en dat zou dan betekenen dat in dit geval minimaal type F mogelijk benodigd is (en daarmee is type B ook juist, aangezien dit type ook geschikt is voor toepassing van situaties van type F). Maar ik vraag me af of dat wel toegepast wordt want ik zie in dat topic veel mensen aangeven dat er gewoon een reguliere B16 installatieautomaat achter een reguliere Type A aardlekschakelaar geplaatst is.
Overigens zou ik @
ReseT adviseren de kookgroep om te bouwen naar 3 fasen (goed oppassen met aansluiting kookplaat en bedrading) maar zeker ook de BUH en WP groepen over verschillende fases te verdelen. Het lijkt nu namelijk allemaal achter dezelfde aardlekschakelaar te zitten (de bestickering is niet heel duidelijk) als ik uitga dat groepen 6, WP, 1 en 4 achter ALS1 zitten.