droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Je ziet op die foto maar één kant van de klem, aan de andere kant zullen ongetwijfeld nog meer aansluitingen zitten dus die klemmen kunnen 3 of 4 aders 3 keer verbinden...Wuursj schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:31:
[...]
Dat is 3 aders 2 keer verbinden. Voor het doorlussen van spotjes heb je 2 aders 3 keer verbinden nodig. het equavelent van 2x 3-voudige wago klem.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YNHeIle6KaRci9OxCOAnSlxT.jpg?f=user_large)
Maar waarschijnlijk zijn slechts 2 van de aansluitingen voor soepele draad geschikt (die onder het hendeltje), aan de andere kant mag waarschijnlijk alleen massieve draad worden aangesloten, dus voor deze toepassing heb je er alsnog niet zo veel aan.
Ik weet natuurlijk niet exact welke klem wordt gebruikt maar deze lijkt er op: https://www.adels-contact...k-980-01-3-bd-n-pe-l.html
type of conductor internal
solid
type of conductor external
fine stranded, stranded, solid
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Betekend dat dat een 3 fase omvormer alleen zijn stroom doorgeeft die wordt opgewekt door pv panelen die op de betreffende fase zitten aangesloten? De totale pv productie wordt niet verdeeld in de 3 fase omvormer in de groepenkast dus? En dan netjes door 3 verdeeld, zodat elke fase hetzelfde terugkrijgt van de pv installatie? Bijvoorbeeld met een Enphase 3 fase module.Xander schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:46:
[...]
In de zin van: Je hebt één 3 fasen omvormer?
Micro-omvormers kunnen ook netjes over 3 fasen zijn verdeeld, 3x 1 fase omvormers kunnen ook netjes over 3 fasen zijn verdeeld, maar beide opties garanderen niet dat je altijd op 3 fasen dezelfde stroom hebt. Bijvoorbeeld bij schaduw op een deel van de panelen, of een defecte omvormer, zou je dan best kunnen meemaken dat 1 fase niet wordt gebruikt.
Marstek Venus E 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber
Let op ben niet geheel thuis in PV omvormers, maar bij mijn weten (de betere) 3F omvormers regelen zelf op welke fase ze het meeste terugleveren d.m.v netspanning meting + intern verbruik, dus zit bv je vaatwasser en wasmachine op L2 en zet je die aan zal een dergelijke omvormer als het goed is wat meer naar L2 drukken om eigen gebruik te hebben.User9 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:47:
[...]
Betekend dat dat een 3 fase omvormer alleen zijn stroom doorgeeft die wordt opgewekt door pv panelen die op de betreffende fase zitten aangesloten? De totale pv productie wordt niet verdeeld in de 3 fase omvormer in de groepenkast dus? En dan netjes door 3 verdeeld, zodat elke fase hetzelfde terugkrijgt van de pv installatie? Bijvoorbeeld met een Enphase 3 fase module.
Weet niet hoe dat met micro-omvormers etc zit en of bovenstaande geheel klopt, daar zijn hier betere experts voor.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Het overgrote merendeel van de 3 fasen PV-omvormer levert gewoon symmetrisch, dus op 3 fasen exact dezelfde stroom. Wat jij beschrijft heb ik nog nooit gezien maar wellicht bestaat het inmiddels ook.Annuk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:01:
[...]
Let op ben niet geheel thuis in PV omvormers, maar bij mijn weten (de betere) 3F omvormers regelen zelf op welke fase ze het meeste terugleveren d.m.v netspanning meting + intern verbruik, dus zit bv je vaatwasser en wasmachine op L2 en zet je die aan zal een dergelijke omvormer als het goed is wat meer naar L2 drukken om eigen gebruik te hebben.
Weet niet hoe dat met micro-omvormers etc zit en of bovenstaande geheel klopt, daar zijn hier betere experts voor.
Bij Enphase micro-omvormers is een deel van de micro-omvormers aangesloten op L1, een deel op L2 en een deel op L3. Het levert terug op de fase waar de micro-omvormer op zit aangesloten. Ingewikkelder wordt het niet.User9 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:47:
[...]
Betekend dat dat een 3 fase omvormer alleen zijn stroom doorgeeft die wordt opgewekt door pv panelen die op de betreffende fase zitten aangesloten? De totale pv productie wordt niet verdeeld in de 3 fase omvormer in de groepenkast dus? En dan netjes door 3 verdeeld, zodat elke fase hetzelfde terugkrijgt van de pv installatie? Bijvoorbeeld met een Enphase 3 fase module.
Enphase heeft weinig centrale modules. Het Q Relay zorgt voor afschakelen bij problemen met de netspanning, de Envoy is voor monitoring, er zit niets bij wat actief energie verdeelt.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 27-02-2026 17:15 ]
Oke. Dus stel ik heb nu een 1 fasige groepenkast met Enphase. En ik wil naar een 3 fasige groepenkast waarbij de panelen op alle 3 de fases terugleveren, dan heb ik een 3 fasige Q-relay nodig en thats it? Of kan Enphase dit niet verdelen over de 3 fases zoals ik het nu opschrijf?Septillion schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:15:
@User9 Dus juist bij Enphase is er geen enkel verdelen aan. Waar de omvormer zit, daar wordt geleverd, punt. Bij een 3-fase omvormer dus wel. Meeste symmetrisch maar kan ook dynamisch per fase.
Marstek Venus E 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber
Nee, de panelen moeten ook met een 3 fase kabel aangesloten zijn.User9 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:32:
[...]
Oke. Dus stel ik heb nu een 1 fasige groepenkast met Enphase. En ik wil naar een 3 fasige groepenkast waarbij de panelen op alle 3 de fases terugleveren, dan heb ik een 3 fasige Q-relay nodig en thats it? Of kan Enphase dit niet verdelen over de 3 fases zoals ik het nu opschrijf?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/q-cable-3-fase-portrait.html
Ahja dat klinkt logisch.jj85 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:50:
[...]
Nee, de panelen moeten ook met een 3 fase kabel aangesloten zijn.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/q-cable-3-fase-portrait.html
Is het ook mogelijk om het Enphase systeem op 1 fase aangesloten te laten? En dan dus op maar 1 fase terug te laten leveren. Of moet het in een 3 fase groepenkast ook op 3 fases worden aangesloten incl 3 fase Q relay?
Misschien goed om te vermelden dat het de netbeheerder is die maximaal 5000W onbalans toestaat.
[ Voor 41% gewijzigd door P5ycho op 27-02-2026 20:09 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Bedankt. Ja de rest van de fases moeten wel goed verdeelt worden, dus oven, vaatwasser, wasmachine, thuisaccu en dat soort verbruikers.P5ycho schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:28:
Tot 5000W kan dat gewoon, maar wel rekening houden met de gevolgen van de onbalans binnen je installatie.
@User9P5ycho schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:28:
Tot 5000W kan dat gewoon, maar wel rekening houden met de gevolgen van de onbalans binnen je installatie.
Met de sidenote dat het een oplossing is/kan zijn zolang het intern salderen over de fases nog wordt toegestaan.
Ik verwacht niet dat dat ooit zal verdwijnen.Annuk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:09:
[...]
@User9
Met de sidenote dat het een oplossing is/kan zijn zolang het intern salderen over de fases nog wordt toegestaan.
Onze installatie heeft bijvoorbeeld veel vast verbruik op L2, maar L1 en L3 kunnen op hetzelfde moment genoeg terugleveren, ik hoef alleen te kijken naar het totaal, wat apart gemeten wordt van iedere fase afzonderlijk.
Als men van het intern salderen wil afstappen betekent dit dat men alle bestaande meters moet voorzien van niet 4 telwerken maar van 12 telwerken. Bij slimme meters is dat mogelijk via software nog wel te doen, echter bij de domme digitale meters betekend dat men daadwerkelijk 12 telwerken moet gaan plaatsen, m.n.w. Weer een andere meter dus.Annuk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:09:
[...]
@User9
Met de plannen van verschillende tijdsblokken qua netwerktarieven worden dat dus nog veel meer, dat zouden dan wel eens 48 telewerken moeten worden, lijkt mij onwaarschijnlijk dat men dit gaat doen terwijl de meerwaarde zeer gering is.
Alle meters sinds 2016 zijn er al geschikt voorJan-tweak schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:47:
[...]
Als men van het intern salderen wil afstappen betekent dit dat men alle bestaande meters moet voorzien van niet 4 telwerken maar van 12 telwerken. Bij slimme meters is dat mogelijk via software nog wel te doen, echter bij de domme digitale meters betekend dat men daadwerkelijk 12 telwerken moet gaan plaatsen, m.n.w. Weer een andere meter dus.
Met de plannen van verschillende tijdsblokken qua netwerktarieven worden dat dus nog veel meer, dat zouden dan wel eens 48 telewerken moeten worden, lijkt mij onwaarschijnlijk dat men dit gaat doen terwijl de meerwaarde zeer gering is.
Dat je ze niet in je overzicht ziet betekend niet dat ze er niet zijn. Net als dat de P1 data niet alle data is die er per definitie door een meter wordt verwerkt, wel het meeste maar niet alles.
bij de slimme meters zie ik ook geen probleem, maar is dat bij domme digitale meters ook zo? Kun je ook daar nu al per telwerk verschillende (fase) telwerken zien cq kiezen.?Annuk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:50:
[...]
Alle meters sinds 2016 zijn er al geschikt voor
Dat je ze niet in je overzicht ziet betekend niet dat ze er niet zijn. Net als dat de P1 data niet alle data is die er per definitie door een meter wordt verwerkt, wel het meeste maar niet alles.
timovd schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:15:
[Afbeelding]
Vanaf de WCD een meter naar boven, kom ik hier tegenaan met de endoscoop. Met de trekveer kom ik wel (een halve meter) verder.
[Afbeelding]
Vanaf de centraaldoos loop ik ook op een stuk flex vast. Dit ziet er wel gemakkelijker uit om doorheen te komen, omdat er geen bramen in de flexbuis zitten.
Er is een halve tot een hele meter dat ik niet kan inspecteren.
We blijven weer wat proberen.
:strip_exif()/f/image/bkq74ytQZPC0335GY57ek7eI.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe poging: Ik kan de stalen trekveer zien zitten, maar die komt niet verder (vanaf beide kanten geprobeerd). Stofzuiger en sliertjes wil ook niet lukken. Ik was in de vloer er boven al aan het proberen de leidingen op te sporen en gaten gemaakt, maar dat is wellicht niet nodig.
Iemand nog een ander idee?
Zowel met een stalen als een nylon trekveer kom ik er niet doorheen, ook niet met een draaiende beweging.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
:strip_exif()/f/image/MfMCwPGmTO5Rqh3LB0W0YG5Q.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je met een ontstoppingsveer de trekveer het laatste stukje kan grijpen en eruit trekken .
anders ontstoppingsveer opofferen
door het voorste stukje eraf te slijpen of knippen en dan met een ronddraaiende beweging proberen of deze er wel doorheen komt
anders een stalen trekveerduwapparaat huren
Maar ik heb nog zo'n veer grijper, daarmee zou ik het dan proberen.
Op de foto zit de endoscoop (ca. 6mm kop) in de sok en komt niet verder.
@Edje44magnum ik moet nog ergens een ontstoppingsveer liggen met iets van een borstel er op. Als ik die er af slijp kan ik het nog eens proberen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb best wat keren in nieuwbouwhuizen met een cassettebandje en een stofzuiger moeten improviseren bij de aanleg van ISDN. De cassettetape wordt netjes door de luchtstroom meegenomen. Je grijpt het losse uiteinde als je deze in de stofzuigerkop hoort. Dan snoekdraad binnen halen aan de tape, dan een trekveer, dan de echte kabels. Gedoe, maar het werkt nagenoeg altijd. Altijd met twee personen werken, zodat je kan duwen en trekken tegelijk. Dat voorkomt een deel van het opstroopeffect.timovd schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:24:
[...]
[Afbeelding]
Nieuwe poging: Ik kan de stalen trekveer zien zitten, maar die komt niet verder (vanaf beide kanten geprobeerd). Stofzuiger en sliertjes wil ook niet lukken. Ik was in de vloer er boven al aan het proberen de leidingen op te sporen en gaten gemaakt, maar dat is wellicht niet nodig.
Iemand nog een ander idee?
Zowel met een stalen als een nylon trekveer kom ik er niet doorheen, ook niet met een draaiende beweging.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
:strip_exif()/f/image/uUZQ07r5aUzfFvhE3tJsiiyR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5Mxl0hzhN5fFMsWAw8rTpHK5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil m'n meterkast gaan voorbereiden op een 3-faseaansluiting (tbv een laadpaal). Als het goed is past het precies binnen de bestaande meterkast, dus dit is mijn plan:
1. Hoofdschakelaar vervangen door ABB 4-P 40A SD204/40 2CDD284101R0040 (https://www.sandervunderi...ijn-4-p-40a-sd204-40.html)
2. Aardlekautomaat ABB 3P+N B16 DS 203NC B16 0,03 2CSR256140R1165 (https://www.sandervunderi...16-ds-203nc-b16-0-03.html, voor de laadpaal) naast de hoofdschakelaar en verbinden met een kamrail (https://www.sandervunderi...aansluitingen-8x-pen.html)
3. Bestaande aardlekschakelaars vervangen omdat deze in een serie zitten met mogelijke problemen. Nieuwe worden dan 2x ABB 1SPK007904F0525 (https://www.elektramat.nl...-fase-2p-1spk007904f0525/).
4. Wartel (https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-m32x1-5.html) voor doorvoer van de kabel voor de laadpaal (https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-5x4-per-meter/) via de zijkant van de meterkast.
5. Bestaande aardlekschakelaren verdelen over L1 en L2.
6. Tijdelijk met een kamrail (https://www.sandervunderi...-voudig-steek-17-8mm.html) de 3 fasen aan elkaar verbinden op de hoofdschakelaar totdat de netbeheerder komt.
Ik twijfel nog over de volgende zaken (ook omdat ik de kast nog niet heb geopend):
- Is de aarderail groot genoeg om 4mm² kabel te bevestigen
- Zijn de bestaande draden tussen ALS en installatieautomaten erboven lang genoeg zodat ik beide ALS helemaal naar rechts kan schuiven (zodat de alamat voor de laadpaal naast de hoofdschakelaar kan).
- Ik moet ergens een momentschroevendraaier voor een uurtje weten te fixen.
Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie, of ben ik zo compleet?
Ja, de aardrail kan 4 mm² aan. De draden van het busboard zijn standaard best lang, dus als ze niet zijn ingekort kun je de aardlekschakelaars overal op de onderste rail plaatsen waar je wilt.
Je hebt je huiswerk goed gedaan. Bij het zien van de aardlekschakelaars had ik al bijna meteen gereageerd dat die twijfelachtig zijn, maar dat wist je dus al
Wat ik in je lijstje nog mis is een adereindhuls en groengele tape, of liever krimpkous, voor de aardlitze. Over de grondkabel gesproken: 5x4 betekent bij een grondkabel met aardscherm dat je een extra ader hebt. 4x4 is doorgaans genoeg, de 5e "ader" is de aardlitze. Scheelt nogal in de kosten. Heb je die extra ader ergens voor nodig?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
- Fijn dat die ALS veel goedkoper kan, scheelt weer.
- Volgens mij is dit geen kast met een busboardsysteem. Zie bijvoorbeeld de installatieautomaat, dat is een 0025-050. Met busboard zou het een 0025-060 moeten zijn als ik het goed heb.
- Van boven invoeren kan op zich wel, alleen moet ik dan wat meer kabel nemen zodat ik een boogje kan maken bovenaan en hij moet van boven weer helemaal naar beneden (aardlekautomaat komt naast de hoofdschakelaar).
- Met het kiezen van de grondkabel heb je mij erop betrapt dat ik nog niet helemaal thuis hierin ben. Bij 5x4 dacht ik namelijk aan 1x nul, 3x fase en 1x grond, maar zo werkt dat niet met YMvK-as. Als inspiratie heb ik een paar filmpjes van een elektricien op YouTube bekeken (YouTube: Zaptec go | 3 fase krachtgroep | Elektricien Amsterdam | Elektrisch ..., met timestamp), maar daar zie ik wel een aardedraad zitten. Blijkbaar gebruikt hij YMvK en geen YMvK-as. Heb al een artikel gevonden met wat meer uitleg (https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/). Wordt dus 4x4. Kan ik dit setje dan gebruiken om een adereindhuls erop te krimpen en die in de aarderail te steken? https://www.lidl.nl/p/parkside-krimptangenset/p100398739
Nee, vooralsnog blijft dat gas.onetime schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:21:
@S_Chief Je gaat niet binnenkort op inductie koken? Dan heb je nog een krachtgroep nodig en iets meer ruimte. (Beltrafo uit de kast en de aardleks (2) op de bovenste rij zou nog net kunnen, maar extra kast ernaast zou beter zijn.)
De term "grond" als synoniem voor "aarde" is onhandig, omdat de term "grondkabel" bestaat en dat toch wel wat specifieker is dan een willekeurige kabel met beschermingsleiding.
Die Lidl adereindhulstang heb ik zelf ook. Ik ben er tevreden mee.
[ Voor 18% gewijzigd door Juerd op 01-03-2026 01:19 ]
1) Ik heb een 4x10mm2 ymvkas kabel gebruikt voor aansluiting tweede meterkast in de garage (afstand 38meter). In de garage willen we een thuisbatterij plaatsen en 10x 468w panelen. Kan ik dit alles los van het grid aankoppelen daar met als doel alleen de buitenlampen + 6kW sauna daar met de panelen te voeden? Met ruim 10.000kwh per jaar en beperkte opbrengst zonnepanelen lijkt het mij beter om deze alleen voor offgrid in te zetten? Hoe denken jullie hierover?
2) Als aanvulling moet er nog een sturingskabel of extra losse dunnere elektra kabel voor de zonnepanelen of batterijen naar de hoofd meterkast?

3) Er gaat ook UTP naar de garage toe. Ik heb deze kabel gebruikt. Deze leg ik in een rode mantelbuis (40mm) naast de stroomkabel door de tuin .
Enige uitdaging is dat de monteur alleen het gedeelte van buiten -> meterkast in dezelfde mantelbuis laat binnenkomen. Gaat deze 0,5 meter - samen - in dezelfde enkele rode mantelbuis goed? Gaat dit geen storing geven? Ik meen dat de elektra grond kabel al goed is afgeschermd?
[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 01-03-2026 10:54 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Inderdaad @Workaholic ! Die kabel ligt misschien 15 cm onder het oppervlak. De eerste keer dat je een schep in de grond steekt, steek je er dwars doorheen. Dat moet echt veel dieper.habbekrats schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:38:
Ik vind de kabel niet heel diep liggen in de tuin, ik hou liever de 50cm aan.
Als je "hoe diep moet een elektriciteitskabel onder de grond" vraagt aan Google, dan krijg je antwoorden variërend van 50 cm (Karwei) via 60 cm (Hornbach, Tweakers) tot zelfs 1 meter (Gamma).
De huidige ~15 cm is echt veel te weinig.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
bij omzetten van 1-fase naar 3-fase zou ik dus ook je bestaande groepen opnieuw over de fases gaan verdelen, zeker omdat je toch al van plan was om de bestaande ALS te vervangen, dus daar gewoon nog ééntje extra en dan de hele kast opnieuw verdelen over de 3-fases, nu gaa je geen gelijkmatige verdeling krijgen.S_Chief schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:03:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wil m'n meterkast gaan voorbereiden op een 3-faseaansluiting (tbv een laadpaal). Als het goed is past het precies binnen de bestaande meterkast, dus dit is mijn plan:
1. Hoofdschakelaar vervangen door ABB 4-P 40A SD204/40 2CDD284101R0040 (https://www.sandervunderi...ijn-4-p-40a-sd204-40.html)
2. Aardlekautomaat ABB 3P+N B16 DS 203NC B16 0,03 2CSR256140R1165 (https://www.sandervunderi...16-ds-203nc-b16-0-03.html, voor de laadpaal) naast de hoofdschakelaar en verbinden met een kamrail (https://www.sandervunderi...aansluitingen-8x-pen.html)
3. Bestaande aardlekschakelaars vervangen omdat deze in een serie zitten met mogelijke problemen. Nieuwe worden dan 2x ABB 1SPK007904F0525 (https://www.elektramat.nl...-fase-2p-1spk007904f0525/).
4. Wartel (https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-m32x1-5.html) voor doorvoer van de kabel voor de laadpaal (https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-5x4-per-meter/) via de zijkant van de meterkast.
5. Bestaande aardlekschakelaren verdelen over L1 en L2.
6. Tijdelijk met een kamrail (https://www.sandervunderi...-voudig-steek-17-8mm.html) de 3 fasen aan elkaar verbinden op de hoofdschakelaar totdat de netbeheerder komt.
Ik twijfel nog over de volgende zaken (ook omdat ik de kast nog niet heb geopend):
- Is de aarderail groot genoeg om 4mm² kabel te bevestigen
- Zijn de bestaande draden tussen ALS en installatieautomaten erboven lang genoeg zodat ik beide ALS helemaal naar rechts kan schuiven (zodat de alamat voor de laadpaal naast de hoofdschakelaar kan).
- Ik moet ergens een momentschroevendraaier voor een uurtje weten te fixen.
Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie, of ben ik zo compleet?
Hoe oud is deze kast met zijn bestaande IA ?, is dat meer als 25 jaar zou ik ook direct de IA mee gaan vervangen door nieuwe ABB.
ik zie zo geen kookgroep, dus mogelijk is het nu ook om naar electrisch (inductie koken over te stappen).
bij een laadpaal hou rekening met de nieuwe ontwikkelingen (ERE certificaten voor elektrisch vervoer) dus kies een paal die over een ingebouwde MID kWh meter beschikt, want dat is wel een eis voor ERE.
ik zie ook geen zonnepanelen, zou dat kunnen, want zeker in combinatie met een EV kan dit ook nu nog best interessant worden.
Dan spreek ik in deze over de laagspanning en middenspanning kabels van netbeheerders, laagspanningsnorm minimaal 60cm en middenspanning minimaal 80cm is de norm.Andrehj schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:55:
[...]
Inderdaad @Workaholic ! Die kabel ligt misschien 15 cm onder het oppervlak. De eerste keer dat je een schep in de grond steekt, steek je er dwars doorheen. Dat moet echt veel dieper.
Als je "hoe diep moet een elektriciteitskabel onder de grond" vraagt aan Google, dan krijg je antwoorden variërend van 50 cm (Karwei) via 60 cm (Hornbach, Tweakers) tot zelfs 1 meter (Gamma).
De huidige ~15 cm is echt veel te weinig.
Weet dat het soms echt niet anders kan maar probeer minimaal 40 a 50cm aan te houden ook in je tuin (minimaal anderhalve schep diepte).
Wat vinden jullie van de situatie in de meterkast - dit kleine stuk mantelbuis wat binnenkomt - maar netwerk kabels in dezelfde buis. Gaat dat geen storing geven? Zie laatste foto.
hangt van het type UTP kabel af, mn of deze ook over een eigen afscherming beschikt. dus kijk mn naar CAT 6A, 7 of CAT 8 kabels, deze beschikken namelijk ook over afschermingen om mn invloeden van andere kabels te verminderen. Vanaf CAT 7 heb je dubbele afschermingen op zowel de TP als ook de mantel.Workaholic schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:24:
We zijn bezig met aanleg nieuwe kabels naar de schuur (elektra, utp etc). Drie vragen (eigen topic imho overkill):
1) Ik heb een 4x10mm2 ymvkas kabel gebruikt voor aansluiting tweede meterkast in de garage (afstand 38meter). In de garage willen we een thuisbatterij plaatsen en 10x 468w panelen. Kan ik dit alles los van het grid aankoppelen daar met als doel alleen de buitenlampen + 6kW sauna daar met de panelen te voeden? Met ruim 10.000kwh per jaar en beperkte opbrengst zonnepanelen lijkt het mij beter om deze alleen voor offgrid in te zetten? Hoe denken jullie hierover?
2) Als aanvulling moet er nog een sturingskabel of extra losse dunnere elektra kabel voor de zonnepanelen of batterijen naar de hoofd meterkast?
[Afbeelding] [Afbeelding]
3) Er gaat ook UTP naar de garage toe. Ik heb deze kabel gebruikt. Deze leg ik in een rode mantelbuis (40mm) naast de stroomkabel door de tuin .
Enige uitdaging is dat de monteur alleen het gedeelte van buiten -> meterkast in dezelfde mantelbuis laat binnenkomen. Gaat deze 0,5 meter - samen - in dezelfde enkele rode mantelbuis goed? Gaat dit geen storing geven? Ik meen dat de elektra grond kabel al goed is afgeschermd?
[Afbeelding]
Is totaal niet relevant tenzij jij aan 1 van beide kanten een enorme frequentie regelaar gaat plaatsen of dat je de mantelbuis letterlijk vol zou drukken met UTP die allemaal in gebruik zijn.Workaholic schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:07:
Dank @Annuk @Andrehj @habbekrats dank voor jullie reacties. Ik ga de hovenier vragen om de kabels dieper te leggen en dan ook direct een rode lint etc er boven te leggen.
Wat vinden jullie van de situatie in de meterkast - dit kleine stuk mantelbuis wat binnenkomt - maar netwerk kabels in dezelfde buis. Gaat dat geen storing geven? Zie laatste foto.
Wat @Jan-tweak hierboven zegt over de Cat6A/7/8 veroorzaakt eerder meer storing dan minder omdat het veelal verkeerd is aangesloten bij de gemiddelde persoon.
Wat @Annuk schrijft klopt. Ik zou gewoon cat6 trekken van een goed merk zoals Belden, zie oa sandervunderink voor een doos/rol met een goede prijs. Wel in een mantelbuis leggen.
[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 01-03-2026 11:46 ]
Even hier op verder gaan…badkuip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:38:
[...]
Sorry, aardlekschakelaar zonnepanelen is 0,3A. Aardlekautomaat groepen is 0,03A.
Als die van de zonnepanelen achter de 0,03A aardlek zou zitten, dan is het inderdaad niet logisch.
Het zou kunnen zijn dat de kleurcodering niet meer klopt.
Ik kan de 0,03A aardlek eens uitzetten. Eens kijken wat er gebeurt bij de zonnepanelen.
Ik heb dit nog niet gedaan. Kan me niet voorstellen dat de zonnepanelen achter de aardlek van een van de hoofdschakelaars zit, maar je weet maar nooit. Ik zal het eens testen.
Nu is het aanleggen van de PV-verdeler voor de stroom op zolder niet mijn eerste keus. Ik wil toch echt de huidige elektrabuis vinden die van uit meterkast naar de zolder loopt.
Maar waar loopt een buis in hoekwoning in de jaren 50? Meterkast bevindt zich aan zijde met de buurman naast ons. Zou de elektra dan langs die muur omhoog gebracht worden? In een muur tussen twee woningen?
Of zal de elektra vanuit de meterkast eerst een bocht maken naar een dragende binnenmuur, die beneden de woonkamer afscheid van de gang met meterkast. Op de eerste verdieping is staat diezelfde muur tussen slaapkamers en overloop. Op de zolder is dat een muur tussen voorzolder en zolderkamer.
Ik heb al eerder de bouwtekeningen opgehaald uit het gemeentelijk archief maar daar kan ik elektra niet op vinden. Kan zijn dat ik opnieuw een bezoekje moet gaan brengen aan het archief.
Wat voor normen zouden er in 1957 gegolden hebben voor installaties? En is met een norm bepaald waar elektra naar verdiepingsvloeren omhoog gebracht wordt? Hoe is dat vandaag de dag bij nieuwbouwwoningen bepaald? Of is dat niet genormeerd en mag een aannemer dat zelf weten?
De kans dat ie tript lijkt me best klein, maar het is desalniettemin een goed punt dat ik over het hoofd had gezien. Vanwege de 80%-regel zou je ofwel een 20 A automaat voor de laadpaal moeten gebruiken (dan negeer je de selectiviteitsregel van de netcode), ofwel de laadpaal moeten instellen op ten hoogste 9 kW als je 'm op 3×16 A afzekert (dan laadt het ietsje trager).P5ycho schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:19:
@S_Chief die B16A voor de laadpaal kun je misschien beter als B20A nemen. Zo'n klein vol kastje met componenten zij aan zij en dan uren lang volle belasting, dan kan het wel eens zijn dat de boel toch tript. Kijk ook even wat je laadpaalfabrikant daar aanraadt.
[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 01-03-2026 14:19 ]
hoe kom je daar bij ? 25/16 = 1,56 afgerond dus de mooie 1,6 verschil, prima toch, en dan wil je een 20A nemen, lijkt net de omgekeerde wereld. (25 op 20 is slechts 1,25) Dus die 20A is een heel stuk minder lijkt me, en dus ook onveiliger.P5ycho schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:13:
Selectiviteit is met B16A toch al niet haalbaar tov een C25A hoofdzekeringsautomaat, dus dan beter 20A plaatsen denk ik.
Leuke vuistregel, maar vziw is volledige selectiviteit in geval van een botte kortsluiting en deze automaten meestal een illusie. Dat heb ik in de praktijk ook al eens gezien hier thuis.Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:20:
[...]
hoe kom je daar bij ? 25/16 = 1,56 afgerond dus de mooie 1,6 verschil, prima toch, en dan wil je een 20A nemen, lijkt net de omgekeerde wereld. (25 op 20 is slechts 1,25) Dus die 20A is een heel stuk minder lijkt me, en dus ook onveiliger.
Selectiviteit heeft niet zoveel met de veiligheid van je huisinstallatie van doen, meer ongewenst uitvallen van andere delen. Maar selectiviteit in een huisinstallatie is niet echt belangrijk helemaal ajs je 25A voorbeveiliging al 10A belasting van een andere groep heeft.Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:20:
[...]
hoe kom je daar bij ? 25/16 = 1,56 afgerond dus de mooie 1,6 verschil, prima toch, en dan wil je een 20A nemen, lijkt net de omgekeerde wereld. (25 op 20 is slechts 1,25) Dus die 20A is een heel stuk minder lijkt me, en dus ook onveiliger.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
wat moet ik daar op zeggen, wil je volledige selectiviteit moet je vooral alles volledig met het zelfde merk en zeer uitvoerig opelkaar gaan afstemmen. Qua tijdsbestek is dat voor de normale installaties onbetaalbaar.P5ycho schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:29:
[...]
Leuke vuistregel, maar vziw is volledige selectiviteit in geval van een botte kortsluiting en deze automaten meestal een illusie. Dat heb ik in de praktijk ook al eens gezien hier thuis.
Je aan deze betrouwde stelregels houden geeft je echter vaak wel voldoende speelruimte, en ja, wil je echt zeker gaan kies voor een ruimere hoofdaansluiting, die komt echter met een behoorlijk prijsverschil, dat is de keerzijde.
sorry, Selectiviteit heeft zeker met veiligheid te maken, en ongewenst uitvallen van installaties is overigens ook een veiligheidsaspect.habbekrats schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:44:
[...]
Selectiviteit heeft niet zoveel met de veiligheid van je huisinstallatie van doen, meer ongewenst uitvallen van andere delen. Maar selectiviteit in een huisinstallatie is niet echt belangrijk helemaal ajs je 25A voorbeveiliging al 10A belasting van een andere groep heeft.
Wat betreft die 20A voor de laadpaal, want daar begon dit mee, ik zou liever een betrouwbare laadpaal hebben dan selectiviteit.
[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 01-03-2026 15:52 ]
Die factor 1,6 is een leuke vuistregel... voor smeltpatronen.Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:20:
[...]
Voor installatieautomaten zijn er ook wel vuistregels, bijvoorbeeld deze uit NPR5310:
:strip_exif()/f/image/Cv8jA4shZStwgry6h2Uwmlim.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan zie je voor gedeeltelijke selectiviteit met een B-automaat achter een C-automaat of een B-automaat achter een gG smeltpatroon ineens al een vuistregel van ≥2×.
jup, is bekend, maar zeker met alleen met B ook nog redelijk bruikbaar voor automaten.Xander schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:36:
[...]
Die factor 1,6 is een leuke vuistregel... voor smeltpatronen.
klopt, zeker voor combinatie van verschillende typen gaat het al een stuk lastiger worden en gaat die simplele vuistregel ook niet meer op.Voor installatieautomaten zijn er ook wel vuistregels, bijvoorbeeld deze uit NPR5310:
[Afbeelding]
En dan zie je voor gedeeltelijke selectiviteit met een B-automaat achter een C-automaat of een B-automaat achter een gG smeltpatroon ineens al een vuistregel van ≥2×.
Ik weet, met automaten heb je zeker bij B-kart. nog iets meer speelruimte, maar ik zie liever dat die dus niet gebruikt.
maar waar ik op reageerde dat de beste poster dacht dat bij 16A met een 25A hoofdzekering je al die selectiviteit niet meer had en dus net zo goed ook de combinatie met 20A op 25A kunt toepassen.
En dat lijkt me nu niet bepaald de juiste insteek.
Euh, nee. Met B achter C komt je vuistregel misschien nog in de buurt. Met alleen B (dus B achter B) absoluut niet.Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:49:
[...]
jup, is bekend, maar zeker met alleen met B ook nog redelijk bruikbaar voor automaten.
Tja, het is in die zin allebei fout... Is het ene dan meer fout dan het andere?maar waar ik op reageerde dat de beste poster dacht dat bij 16A met een 25A hoofdzekering je al die selectiviteit niet meer had en dus net zo goed ook de combinatie met 20A op 25A kunt toepassen.
Ik had specifieker kunnen zijn en moeten stellen dat volledige selectiviteit niet haalbaar is, maar dat heb ik later ook toegelicht. Ik heb nooit willen zeggen dat er geen selectiviteit is tussen B16A en C25A.Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:49:
maar waar ik op reageerde dat de beste poster dacht dat bij 16A met een 25A hoofdzekering je al die selectiviteit niet meer had en dus net zo goed ook de combinatie met 20A op 25A kunt toepassen.
@Xander bedankt voor het overzicht en je toevoeging.
sorry, klopt, een hoofdzekering is veelal een C (bij een automaat), maar die 1,6 zie je dus wel bij de redelijke standaard 25A hoofdzekering waar de achterliggende groepen juist elk met 16A zijn afgezekerd.Xander schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:53:
[...]
Euh, nee. Met B achter C komt je vuistregel misschien nog in de buurt. Met alleen B (dus B achter B) absoluut niet.
en ja, dus geen volledige selectiviteit maar wel een praktische, want anders zouden de groepen met maximaal 10A afgezekerd mogen gaan worden, lijkt me niet echt handig.
[...]
Tja, het is in die zin allebei fout... Is het ene dan meer fout dan het andere?
Maar uit ervaring gaan ze er samen uit bij een kortsluiting. Zat een fout in mijn laadpaalstekker waardoor de 16A groep er uit klapte maar ook gelijk twee fases met 25 C automaten er uit gingen. Bij een gewone overbelasting geloof ik het wel maar bij een stevige kortsluiting is er geen enkele garantie.Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:38:
[...]
sorry, klopt, een hoofdzekering is veelal een C (bij een automaat), maar die 1,6 zie je dus wel bij de redelijke standaard 25A hoofdzekering waar de achterliggende groepen juist elk met 16A zijn afgezekerd.
en ja, dus geen volledige selectiviteit maar wel een praktische, want anders zouden de groepen met maximaal 10A afgezekerd mogen gaan worden, lijkt me niet echt handig.
[...]
Ik hou me er nu ook niet meer aan, heb de autoladers nu op 20A afgezekerd (laden wel gewoon op 16A dus max 80%), vind het beperken van de temperatuur bij langdurige laden een grotere veiligheidsfeature dan de selectiviteit.
Ja ik zou ook op 13A kunnen laden en heb dat ook lang gedaan maar moet soms in een nacht twee auto’s en een thuisaccu laden.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
en wat was de oorzaak van die kortsluiting? verkeerd gemonteerde stekker of wat?Himalaya schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:59:
[...]
Maar uit ervaring gaan ze er samen uit bij een kortsluiting. Zat een fout in mijn laadpaalstekker waardoor de 16A groep er uit klapte maar ook gelijk twee fases met 25 C automaten er uit gingen. Bij een gewone overbelasting geloof ik het wel maar bij een stevige kortsluiting is er geen enkele garantie.
en bij een overbelasting (volgens mij toch een eerder voorkomend probleem dan een vlinke kortsluiting helpt je juist deze vuistregel tegen het trippen van je hoofdzekering.
bij een automaat die je zelf weer kunt herstellen is dat niet zo'n groot probleem maar bij een hoofdzekering waar je geen toegang toe hebt is dat een heel stuk lastiger.
dat is je eigen keuze om een stuk veiligheid om te ruilen voor gebruiksgemak, dat is de eerste stap richting een ramp.Ik hou me er nu ook niet meer aan, heb de autoladers nu op 20A afgezekerd (laden wel gewoon op 16A dus max 80%), vind het beperken van de temperatuur bij langdurige laden een grotere veiligheidsfeature dan de selectiviteit.
Ja ik zou ook op 13A kunnen laden en heb dat ook lang gedaan maar moet soms in een nacht twee auto’s en een thuisaccu laden.
Dank voor de tip. Heb even gekeken naar Alfen en daar raden ze 20A aan voor 11kW laden:P5ycho schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:19:
@S_Chief die B16A voor de laadpaal kun je misschien beter als B20A nemen. Zo'n klein vol kastje met componenten zij aan zij en dan uren lang volle belasting, dan kan het wel eens zijn dat de boel toch tript. Kijk ook even wat je laadpaalfabrikant daar aanraadt.
:strip_exif()/f/image/N1Q2j2U8WYRLBZI9Fcx9mjtv.png?f=user_large)
Deze kast is nu 19 jaar.Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:56:
[...]
bij omzetten van 1-fase naar 3-fase zou ik dus ook je bestaande groepen opnieuw over de fases gaan verdelen, zeker omdat je toch al van plan was om de bestaande ALS te vervangen, dus daar gewoon nog ééntje extra en dan de hele kast opnieuw verdelen over de 3-fases, nu gaa je geen gelijkmatige verdeling krijgen.
Hoe oud is deze kast met zijn bestaande IA ?, is dat meer als 25 jaar zou ik ook direct de IA mee gaan vervangen door nieuwe ABB.
ik zie zo geen kookgroep, dus mogelijk is het nu ook om naar electrisch (inductie koken over te stappen).
bij een laadpaal hou rekening met de nieuwe ontwikkelingen (ERE certificaten voor elektrisch vervoer) dus kies een paal die over een ingebouwde MID kWh meter beschikt, want dat is wel een eis voor ERE.
ik zie ook geen zonnepanelen, zou dat kunnen, want zeker in combinatie met een EV kan dit ook nu nog best interessant worden.
Als ik nog een ALS erbij moet gaan zetten dan past het helaas niet meer in de meterkast (deze zit vol met een 3 fasen HS en alamat erbij). Ik begrijp dat het netjes is om de bestaande automaten te verdelen over alle fasen, maar is dit een vereiste?
Vooralsnog blijf ik bij gas voor koken, laadpaal heb ik inderdaad rekening gehouden met een MID gecertificeerde meter. Voor nu heb ik een Alfen op het oog, daarmee heb ik dan ook gelijk load balancing.
Zonnepanelen zijn voor nu nog even toekomstmuziek. Heb daar in het verleden wel onderzoek naar gedaan maar blijkbaar vonden veel bedrijven het plaatsen lastig ivm steil dak. Met het plaatsen van een laadpaal ben ik in ieder geval niet meer afhankelijk van openbaar laden voor ~50 cent/kWh (thuis kan dat nu al voor de helft).
[ Voor 59% gewijzigd door S_Chief op 01-03-2026 19:51 ]
De oorzaak was een aangegoten stekker waar twee fases elkaar gevonden hadden en letterlijk de rook uit de stekker kwam.Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:40:
[...]
en wat was de oorzaak van die kortsluiting? verkeerd gemonteerde stekker of wat?
en bij een overbelasting (volgens mij toch een eerder voorkomend probleem dan een vlinke kortsluiting helpt je juist deze vuistregel tegen het trippen van je hoofdzekering.
bij een automaat die je zelf weer kunt herstellen is dat niet zo'n groot probleem maar bij een hoofdzekering waar je geen toegang toe hebt is dat een heel stuk lastiger.
[...]
dat is je eigen keuze om een stuk veiligheid om te ruilen voor gebruiksgemak, dat is de eerste stap richting een ramp.
Ik denk dat selectiviteit meer een ding is om te voorkomen dat je hele huis (of de straat) ineens in het donker zit, ik zie niet zo snel waar de veiligheid in het geding is zolang alle bedrading voldoende dikte heeft. En selectief ten opzicht van de straatkast ben ik wel, alleen in huis loop ik sneller een risico dat ik in het donker zit. En met automaten meestal zo weer opgelost.
Ik vond bijna 30 graden minder in een volle groepenkast belangrijker. En ja, ik heb ook een rookmelder in de meterkast.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Voor alle zekerheid Ik heb nu dus twee van deze utp kabels in de dezelfde mantelbuis zitten door de muur naar de meterkast. Als ik het goed begrijp moet dit goed gaan? In de tuin zelf kan ik dit uiteraard wel goed scheiden door utp in aparte mantelbuis te leggen, maar de muur naar binnen toe heeft maar 1 gat en mantelbuis.Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:08:
[...]
hangt van het type UTP kabel af, mn of deze ook over een eigen afscherming beschikt. dus kijk mn naar CAT 6A, 7 of CAT 8 kabels, deze beschikken namelijk ook over afschermingen om mn invloeden van andere kabels te verminderen. Vanaf CAT 7 heb je dubbele afschermingen op zowel de TP als ook de mantel.
[ Voor 23% gewijzigd door Workaholic op 01-03-2026 20:00 ]
Heb je de reacties van Annuk en P5ycho recht er onder niet gelezen, Belden cat6 wordt letterlijk in die laatste reactie benoemd.Workaholic schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:57:
[...]
Voor alle zekerheid Ik heb nu dus twee van deze utp kabels in de dezelfde mantelbuis zitten door de muur naar de meterkast. Als ik het goed begrijp moet dit goed gaan? In de tuin zelf kan ik dit uiteraard wel goed scheiden door utp in aparte mantelbuis te leggen, maar de muur naar binnen toe heeft maar 1 gat en mantelbuis.
Voor nu doe ik maar de aanname dat het gewoon kan blijven. Dank!
[ Voor 38% gewijzigd door Workaholic op 01-03-2026 20:57 ]
Lees even mijn bericht van eerder terug wat @Vliegvlug hierboven ook nog quoted.Workaholic schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:56:
Zeker! Maar dit type belden kabel is niet afgeschermd, vandaar dat ik het voor de zekerheid nogmaals vraag.
Voor nu doe ik maar de aanname dat het gewoon kan blijven. Dank!
Afscherming is nergens voor nodig en levert meestal meer ellende op dan bevordering.
verstandig in ieder geval en volgens mij ook wel gevraagd.S_Chief schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:01:
[...]
Dank voor de tip. Heb even gekeken naar Alfen en daar raden ze 20A aan voor 11kW laden:
[Afbeelding]
[...]
Deze kast is nu 19 jaar.
Als ik nog een ALS erbij moet gaan zetten dan past het helaas niet meer in de meterkast (deze zit vol met een 3 fasen HS en alamat erbij). Ik begrijp dat het netjes is om de bestaande automaten te verdelen over alle fasen, maar is dit een vereiste?
Maar bij 19 jaar en eigenlijk al een te kleine kast zou ik het direct goed doen, en direct een nieuwe kast die ook nog voldoende reserve heeft plaatsen.
Denk dan ook aan een dynamische contract.Vooralsnog blijf ik bij gas voor koken, laadpaal heb ik inderdaad rekening gehouden met een MID gecertificeerde meter. Voor nu heb ik een Alfen op het oog, daarmee heb ik dan ook gelijk load balancing.
Zonnepanelen zijn voor nu nog even toekomstmuziek. Heb daar in het verleden wel onderzoek naar gedaan maar blijkbaar vonden veel bedrijven het plaatsen lastig ivm steil dak. Met het plaatsen van een laadpaal ben ik in ieder geval niet meer afhankelijk van openbaar laden voor ~50 cent/kWh (thuis kan dat nu al voor de helft).
Als je op die kabel ook overstroombeveiliging plaatst is dat verre van selectief en is het maar net de vraag welke automaat er het eerst tript, maar het kan wel.
Ik weet je toekomstplannen niet, maar 6mm2 en 40A hoofdschakelaar in de kast zou al voldoende zijn hier. De kabeldiameter tussen HVK en OVK is afhankelijk van de lengte, maar als het naar een garage aan huis is (10m) dan is 6mm2 meer dan zat.
[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 02-03-2026 18:59 ]
Bij het openmaken vielen mij echter wat zaken op:
- Schroef van de kap afgebroken
- 1 van de fases was maar deels ingevoerd
- Randaarde naar de tweede kast lag los. Weet niet of dit bewust zo gedaan is. Daarnaast is deze wel erg krap, past allemaal nét.
- Randaarde van overspanningsbeveiliging naar aardrails lijkt wel heel erg vastgedraaid te hebben gezeten
- DIN-rail-systeem lag los in de kast (Weet niet of dit bewust zo gedaan is)
:strip_exif()/f/image/iUptvzkqsl8hx4ZWoTS1N3bJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Vervolgens eerst even eten gegeten, en om 12 uur begonnen met het vervangen:
:strip_exif()/f/image/i91Ih5m3HPKzwHe8Ar1F8Kif.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zondag op zolder het oude EMAT kapot gedraaide spul eruit en vervangen door Eaton:
:strip_exif()/f/image/sq1GTxcoWfjawPYYrPgJYXMu.jpg?f=fotoalbum_medium)
Achteraf'jes:
- Aanleggen nieuwe randaarde van aardrails naar meterkast. De huidige draad bleek veel te kort en ben stomweg vergeten deze mee te bestellen. Voor nu zit er een 2.5mm2 tussen. Ik las online dat tegenwoordig 6mm2 gebruikelijk is? En moet dit perse een vertinde variant zijn?
- Blindplaat rechterkast vergeten
- PV Sticker. Jup, ook stickervel vergeten. Nu zit er vanuit Eaton ook een stickervel bij, met ook een PV sticker maar die is niet heel duidelijk.
De meterkast is er en zit er in, nu resteert nog het aanleggen van de kabel naar/door de garage voor de warmtepomp!
Dank voor jullie adviezen en hulp
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat twee aardlekbeveiligingen in serie niet was toegestaan. Maar dat mag dan wel als het om 300mA vs 30mA gaat? In dat geval is een alamat ipv een automaat wel een prima optie. Dan is die kabel ook nog beschermd tegen aardlekken.P5ycho schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:51:
Je wil die kabel naar de OVK vooral beschermen tegen een onbedoelde sluiting naar aarde, die waarschijnlijk een te hoge weerstand heeft om je overstroombeveiliging te doen ingrijpen. Een 300mA ALS is dan voldoende lijkt me.
Als je op die kabel ook overstroombeveiliging plaatst is dat verre van selectief en is het maar net de vraag welke automaat er het eerst tript, maar het kan wel.
Die toekomstplannen weet ik zelf ook nog niet 100%, maar alles nu voorbereiden op de toekomst kost marginaal extra geld, terwijl het veel moeite in de toekomst kan schelen. De lengte zal inderdaad zo'n 10-12m zijn verwacht ik.Ik weet je toekomstplannen niet, maar 6mm2 en 40A hoofdschakelaar in de kast zou al voldoende zijn hier. De kabeldiameter tussen HVK en OVK is afhankelijk van de lengte, maar als het naar een garage aan huis is (10m) dan is 6mm2 meer dan zat.
Ik zou die punten die waarschijnlijk betrekking hebben op hun montage en/of verpakking en/of verzending met wat foto's op de mail zetten. Al wil je er zelf niets mee zullen ze het wel serieus oppakken bij een volgende bestelling van dit formaat (Medusa).The Executer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:13:
Afgelopen zaterdag had mijn zoontje wedstrijden van de jeugdbrandweer. Terwijl ik daar was kreeg ik bericht dat mijn pakket binnen zou komen. Ik kon daar niet veel doen dus gauw naar huis (met een korte tussenstop bij de supermarkt). Ik was nog geen 5 minuten thuis toen er een grote bus voor de deur stopte. Qua formaat van de doos had ze er wat moeite mee, maar dat is helemaal goed gekomen!
- Randaarde naar de tweede kast lag los. Weet niet of dit bewust zo gedaan is. Daarnaast is deze wel erg krap, past allemaal nét.
- Randaarde van overspanningsbeveiliging naar aardrails lijkt wel heel erg vastgedraaid te hebben gezeten
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zondag op zolder het oude EMAT kapot gedraaide spul eruit en vervangen door Eaton:
[Afbeelding]
Achteraf'jes:
- Aanleggen nieuwe randaarde van aardrails naar meterkast. De huidige draad bleek veel te kort en ben stomweg vergeten deze mee te bestellen. Voor nu zit er een 2.5mm2 tussen. Ik las online dat tegenwoordig 6mm2 gebruikelijk is? En moet dit perse een vertinde variant zijn?
- Blindplaat rechterkast vergeten. Had ze gebeld of ik inderdaad een screenshot van elektramat door mocht sturen, en dat was geen enkel probleem. Liever vragen en akkoord krijgen dan stomweg opsturen en misschien wrijving veroorzaken. Daarna gauw alles bij elkaar geklikt en opgestuurd toen ik op het werk was.
- PV Sticker. Jup, ook stickervel vergeten. Nu zit er vanuit Eaton ook een stickervel bij, met ook een PV sticker maar die is niet heel duidelijk.
De meterkast is er en zit er in, nu resteert nog het aanleggen van de kabel naar/door de garage voor de warmtepomp!
Dank voor jullie adviezen en hulp, waaronder @Annuk @Septillion @Jan-tweak en de mensen die ik nog vergeten ben te taggen
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Mooie kast zo, lekker ruim. Is er een reden waarom je specifiek voor een ABB overspanningsbeveiliging hebt gekozen ipv Eaton?The Executer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:13:
Afgelopen zaterdag had mijn zoontje wedstrijden van de jeugdbrandweer. Terwijl ik daar was kreeg ik bericht dat mijn pakket binnen zou komen. Ik kon daar niet veel doen dus gauw naar huis (met een korte tussenstop bij de supermarkt). Ik was nog geen 5 minuten thuis toen er een grote bus voor de deur stopte. Qua formaat van de doos had ze er wat moeite mee, maar dat is helemaal goed gekomen!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Achteraf'jes:
- Blindplaat rechterkast vergeten. Had ze gebeld of ik inderdaad een screenshot van elektramat door mocht sturen, en dat was geen enkel probleem. Liever vragen en akkoord krijgen dan stomweg opsturen en misschien wrijving veroorzaken. Daarna gauw alles bij elkaar geklikt en opgestuurd toen ik op het werk was.
Dank voor jullie adviezen en hulp, waaronder @Annuk @Septillion @Jan-tweak en de mensen die ik nog vergeten ben te taggen
Ligt er aan:leeri003 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:04:
[Afbeelding]
Dit was aangesloten op de hoofdschakelaar hadden ze dat niet netjes met een adereindhuls moeten doen, lijkt mij van wel of heb ik het fout.
- merk elektrocomponent (die schrijft voor wat voor aders/installatiedraad is toegestaan)
- of het ultrasoon gelast is
- bij die laatste hoeveel moment het wordt aangedraaid
- of het een kooiklem is of een schroef
- of de monteur het ultrasoon gelaste stukje koper vier keer misdrukt en matig monteert, maar in dat geval is alles meuk
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ik vraag me ook af hoe het er aan de meter uitziet ... ik hoop dat ze daar niet hetzelfde gedaan hebben.
jup, bij litzedraad (lose, dit zijn heel duidelijk geen ultrasoon gelaste draad) dus met adereindhuls, zou ik zeker wel nog doen, en van wie kwam deze ?leeri003 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:04:
[Afbeelding]
Dit was aangesloten op de hoofdschakelaar hadden ze dat niet netjes met een adereindhuls moeten doen, lijkt mij van wel of heb ik het fout.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 02-03-2026 23:31 ]
Als je selectiviteit wilt moet je minimaal 3x groter en een tijdsvertraging kiezen, dus een ALS van 100 of 300mA van het S type. Dat is een stukje duurder.AR34 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:30:
[...]
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat twee aardlekbeveiligingen in serie niet was toegestaan. Maar dat mag dan wel als het om 300mA vs 30mA gaat? In dat geval is een alamat ipv een automaat wel een prima optie. Dan is die kabel ook nog beschermd tegen aardlekken.
Als je alleen de kabel wilt beschermen en accepteert dat bij een serieus aardlek in de OVK de OVK geheel uit kan vallen vanwege het ontbreken van de tijdsvertraging dan voldoet dit, tenzij je heel strict NEN1010 wilt volgen.
Kosten zijn 55 vs 121 euro voor ABB ALS met of zonder tijdvertraging.
Bron: https://omega-energietech...lectiviteit-is-geen-luxe/
Wie heeft die kast gebouwd? Wat een ellende, hoe je die hebt ontvangen. Die adereindhuls lijkt ook niet in de buurt van een krimptang geweest te zijn. Het zou niet raar zijn geweest als je het teruggestuurd had.
Zelf ben ik er wel van overtuigd dat het met een adereindhuls netter en beter is, maar het is nu eenmaal niet fout om 'm weg te laten.
Overigens mag het in de kWh-meter zeker niet, dat zijn klemmen a-la grote kroonsteen. Daar heb je zelfs lange hulzen nodig want dat zijn twee schroeven achter elkaar.
Daar zie ik ook netjes hulzen zitten op de foto.Sine schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:58:
Overigens mag het in de kWh-meter zeker niet, dat zijn klemmen a-la grote kroonsteen. Daar heb je zelfs lange hulzen nodig want dat zijn twee schroeven achter elkaar.
Dat is niet op de meter, dat is het verdeelrailtje in de verdeler zelf. Die 'spaghetti' komt direct van onder de kWh meter.Vliegvlug schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:01:
[...]
Daar zie ik ook netjes hulzen zitten op de foto.
10mm² blokjes heb ik nog liggen
[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 03-03-2026 10:00 ]
Die heb ik ook niet, maar *Toevallig* past twin-6mm2 ook best aardig in een amp tang
[ Voor 8% gewijzigd door Sine op 03-03-2026 13:14 ]
Aftakblokjes mogen eigenlijk altijd wel, voor zover de vorm past bij het soort klem. Ze hebben in het algemeen rechthoekige stiften, dus ze moeten in een rechthoekig gat. Dat zal bij bijna alle moderne aardlekschakelaars het geval zijn.Caayn schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:58:
Mag je aan de voedende kant van een 40A ALS aftakblokjes gebruiken?
Het moet raar lopen wil je 16 mm² nodig hebben in een huisinstallatie. Dat past ook in allerlei dingen niet. Maar bepaal welke draaddikte je nodig hebt, en neem dan een bijbehorend aftakblokje. Veel te groot is niet handig.
Mijn tang gaat, zoals zo veel tangen, officieel tot 10 mm². Ik heb er meermaals twin 6 mm² mee gedaan en dat zit stevig vast, al past het maar net in de opening van de tang. Samen met een op moment gezette kooiklem durf ik dat wel aan. Ik vermoed dat 't niet goed is voor de levensduur van de tang, maar hij was goedkoop genoeg.10mm² blokjes heb ik nog liggenIk heb helaas geen tang waarmee ik volgens de specificaties geen 6mm twin adereindhulzen kan persen.
Ik mag niet klagen met wat ik hiervoor beschikbaar heb natuurlijkJuerd schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:25:
Mijn tang gaat, zoals zo veel tangen, officieel tot 10 mm². Ik heb er meermaals twin 6 mm² mee gedaan en dat zit stevig vast, al past het maar net in de opening van de tang. Samen met een op moment gezette kooiklem durf ik dat wel aan. Ik vermoed dat 't niet goed is voor de levensduur van de tang, maar hij was goedkoop genoeg.
Maar in principe kan je tot 16mm2 er wel vanuit gaan dat een dubbele huls dezelfde diameter heeft dan een enkele van een stap groter (deze heb ik persoonlijk gemeten).
Twin 2,5mm > enkele 4mm
Twin 4mm > enkele 6mm
Twin 6mm > enkele 10mm
Twin 10mm > enkele 16mm
Enige wat er dan aan scheelt is de isolatie krans eraf halen en dan past het wel.
Oftewel je tang tot 10mm past ook prima een twin 6 in en de tang tot 16mm een twin 10
Valt mee met die blokjes, mits je alles maar goed monteert.Sine schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:13:
Blokjes zijn ook niet zelden bron van ellende, ik zou een perstang regelen.
Maar zal er wel eerlijk bijzetten dat iedere overgang (die niet perse nodig is) wel een extra kans op fouten is.
Dit zou ik nog minder adviseren dan blokjes + moment schroevendraaier.Die heb ik ook niet, maar *Toevallig* past twin-6mm2 ook best aardig in een amp tang
Dan kan je ook gaan zeggen een drevel kan je prima een huls mee samen-slaan, of persen met een combinatietang of waterpomptang...
komt een beetje neer op de uitspraak: "alles is een hamer als je het maar goed hanteert"
Meestal wel inderdaad maar er zijn ook genoeg types meters met een enkele schroef om de afgaande draad vast te zetten.Sine schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:58:
Bij een automaat 'mag' het misschien, maar zo'n verdwaalde ader wil je niet 'bij de buren' hebben. mi is dit gewoon prutswerk.
En zou eigenlijk ook prima moeten kunnen, zowel (hoofd)zekeringautomaten alsook smeltveiligheden hebben aan beide zijden maar 1 schroef om de draad mee vast te klemmen.
Bestel gewoon deze + twin-6mm hulzen en je bent er.Caayn schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:58:
Mag je aan de voedende kant van een 40A ALS aftakblokjes gebruiken? Zoja is een blokje van 10mm² voldoende of is het beter en heeft het meerwaarde om naar 16mm² te gaan? Een 10mm² kamrail mag 63A hebben maar geldt dat ook voor dergelijke blokjes?
10mm² blokjes heb ik nog liggenIk heb helaas geen tang waarmee ik volgens de specificaties geen 6mm twin adereindhulzen kan persen.
Want ogenschijnlijk moet je toch al aftak-blokjes en/of kamrails bestellen, dan zou ik persoonlijk eerder dit bestellen, heb je ook in de toekomst nog weer iets aan.
Ik zie aan de linkerkant automaten waar die flexibele draden zonder adereindhulzen uit zijn gehaald en rechts die meters met dubbele adereindhulzen er nog in dus snap nog steeds niet wat je wilt zeggen.Sine schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:07:
[...]
Dat is niet op de meter, dat is het verdeelrailtje in de verdeler zelf. Die 'spaghetti' komt direct van onder de kWh meter.
Dat is niet de meter waar je naar kijkt, dat is een verdeelrailtje in de groepenkast. Die rafelige draden piepen achter het meterbord om omlaag naar de kWh meter. Die aansluitingen zie je dus niet op die foto.Vliegvlug schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:08:
[...]
Ik zie aan de linkerkant automaten waar die flexibele draden zonder adereindhulzen uit zijn gehaald en rechts die meters met dubbele adereindhulzen er nog in dus snap nog steeds niet wat je wilt zeggen.
De foto is een beetje tricky overigens, het onderste 1/3e is een weerspiegeling van de bovenkant.
Ik ben (extreem) geen fan van die krengen, zelfs op een afgaande groep vind ik het gehannes. Dan liever een railtje wago's in de kast of een lasdoosje erboven.Annuk schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:48:
[...]
Valt mee met die blokjes, mits je alles maar goed monteert.
Maar zal er wel eerlijk bijzetten dat iedere overgang (die niet perse nodig is) wel een extra kans op fouten is.
[...]
Dit zou ik nog minder adviseren dan blokjes + moment schroevendraaier.
Dan kan je ook gaan zeggen een drevel kan je prima een huls mee samen-slaan, of persen met een combinatietang of waterpomptang...
komt een beetje neer op de uitspraak: "alles is een hamer als je het maar goed hanteert"
Of automaten waarbij je twee draden onder de klem mag zetten.
En zonder duidelijk foute oplossingen te willen verdedigen, het is een krimp in een opgesloten ruimte. Plat meppen of met een tang bij elkaar knijpen is dat niet.
En voor mezelf durf ik dat prima te gebruiken (lees: dat heb ik meer dan eens gebruikt) Nu wilt het dat vandaag een 16mm2 krimper met de post is binnen gekomen, want ik moet een stukje aan mijn eigen kast aanpassen waarvoor ik weer wat dubbele hulzen nodig heb.
Onder een goede klemschroef die je met 2Nm aandraait maakt die krimp overigens niet donders veel uit, alles daar onder wordt geplet met met +250kg
[ Voor 99% gewijzigd door Sine op 03-03-2026 20:35 ]
Het is inderdaad gehannes in een krappe kast, dat ben ik met je eens.Sine schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:13:
[...]
Ik ben (extreem) geen fan van die krengen, zelfs op een afgaande groep vind ik het gehannes. Dan liever een railtje wago's in de kast of een lasdoosje erboven.
Of automaten waarbij je twee draden onder de klem mag zetten.
Railtje wago's of rijgklemmen is inderdaad helemaal mooi maar kost je soms je schaarse ruimte die er is in je kast.
Lasdoosje vind ik inderdaad ook een mooie en prima oplossing, maar ook wel eens (uitzonderlijke) situatie tegen gekomen waar dat eigenlijk net geen oplossing is zonder nog weer extra lasdoosjes toe te passen of waar de ruimte rondom de kast nog schaarser is dan in de kast.
Dat gezegd hebbende er is geen echte top of flop oplossing, alles is mogelijk mits je er tijd en geld in kunt en wilt steken.
Als je 1 van mijn "boeren" oplossingen toepast kan dat ook meer dan voldoende zijn, er zijn zelfs speciale slagdrevels hiervoor (zelfde idee als alleen met een hamer), en het gaat in principe om het samenknijpen, en dat wil ook meer dan prima met een combinatietang hoor, gaat alleen iets minder makkelijk dan met het juiste stuk gereedschap.En zonder duidelijk foute oplossingen te willen verdedigen, het is een krimp in een opgesloten ruimte. Plat meppen of met een tang bij elkaar knijpen is dat niet.
En voor mezelf durf ik dat prima te gebruiken (lees: dat heb ik meer dan eens gebruikt)
In principe (mits toegestaan in die automaat) hoeft er natuurlijk niets geperst te worden, dat het netter staat erbuiten gelaten.Nu wilt het dat vandaag een 16mm2 krimper met de post is binnen gekomen, want ik moet een stukje aan mijn eigen kast aanpassen waarvoor ik weer wat dubbele hulzen nodig heb.
Onder een goede klemschroef die je met 2Nm aandraait maakt die krimp overigens niet donders veel uit, alles daar onder wordt geplet met met +250kg
Maar 2Nm is volgens mij nog steeds ongeveer 200gr druk hoor en geen 200kg
Vliegvlug schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:08:
Ik zie aan de linkerkant automaten waar die flexibele draden zonder adereindhulzen uit zijn gehaald en rechts die meters met dubbele adereindhulzen er nog in dus snap nog steeds niet wat je wilt zeggen.
Nou, volgens mij kijk je hier toch echt naar een kWh-meter:Sine schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:13:
Dat is niet de meter waar je naar kijkt, dat is een verdeelrailtje in de groepenkast. Die rafelige draden piepen achter het meterbord om omlaag naar de kWh meter. Die aansluitingen zie je dus niet op die foto.
:strip_exif()/f/image/ZNw2mVe5QWkmHCMmk0PtJxL9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan zo snel in ieder geval geen ander DIN-rail component bedenken waar je 3 fasen op aansluit, een signaalkabeltje (modbus / pulsuitgang) en wat een verzegelbaar plaatje over de schroeven heeft.
Maar @Sine bedoelt natuurlijk de kWh-meter van de netbeheerder. Oftewel het andere uiteinde van die 10mm² draden naar de hoofdschakelaar.
Ik heb de ingaande kabels die de hoofdschakelaar (hager SBR440) ingingen zelf even genummerd zodat ik de boel niet zou verwisselen.
Het kwam er aardig rommelig uit vandaar mijn vraag over de adereindhulzen.
Ik begrijp dus dat het kan zijn dat het zonder adereindhulzen mag maar niet echt netjes is.
Die blauwe nul zat in de hoofdschakelaar maar schurkt op de foto tegen de smartmeter aan, zit nu weer allemaal netjes.
Het railtje eronder vond ik wel een gedoe, maar uiteindelijk allemaal goed gekomen.
Aan de kWh meter kant ben ik niet geweest.
[ Voor 19% gewijzigd door leeri003 op 03-03-2026 22:00 ]
CorrectXander schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:43:
Maar @Sine bedoelt natuurlijk de kWh-meter van de netbeheerder. Oftewel het andere uiteinde van die 10mm² draden naar de hoofdschakelaar.
Dubbel soepel in een automaat zonder huls?Annuk schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:23:
[...]
In principe (mits toegestaan in die automaat) hoeft er natuurlijk niets geperst te worden, dat het netter staat erbuiten gelaten.
Brrr
2Nm op de schroef, steek je vinger maar eens in de klem ... dan draai ik die aan met 2NmMaar 2Nm is volgens mij nog steeds ongeveer 200gr druk hoor en geen 200kg
De voorspanning van een M5 bout bij 2Nm is grofweg iets van 250kg
Nee, mijn zorg was dan ook vooral hoe dat er dan uitziet als ze bij de hoofdschakelaar 'droog' onder de klemmen zitten.leeri003 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:58:
Aan de kWh meter kant ben ik niet geweest.
Dat wekt niet echt vertrouwen zeg maar
[ Voor 35% gewijzigd door Sine op 03-03-2026 22:11 ]
Let wel ik ben er ook geen voorstander van hoor, werk alles netjes af met hulzen persoonlijk.Sine schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:08:
[...]
Correct
[...]
Dubbel soepel in een automaat zonder huls?
Brrr
Zo te zien is het een ABB meterbord (en vermoed ook de aansluitkast met automaten), en de draden die daar standaard bijgeleverd worden zitten wel ongeïsoleerde hulzen op geperst voor de meter zijde.[...]
2Nm op de schroef, steek je vinger maar eens in de klem ... dan draai ik die aan met 2Nm![]()
De voorspanning van een M5 bout bij 2Nm is grofweg iets van 250kg
[...]
Nee, mijn zorg was dan ook vooral hoe dat er dan uitziet als ze bij de hoofdschakelaar 'droog' onder de klemmen zitten.
Dat wekt niet echt vertrouwen zeg maar
@leeri003 kan natuurlijk altijd eens contact opnemen met zijn netbeheerder en dit melden en aangeven dat ie dit niet vertrouwd en graag gecontroleerd wil hebben, m.n. ook de meter zijde.
Doorsnedes kun je volgens gewoon optellen, volgens mij. Dus 2×2,5 = 5, 2×4 = 8, 2×6 = 12, etc. Een twin 6 mm² is net iets groter dan een enkele 10 mm², al scheelt het weinig. Heb het ook nagemeten en ik had je bijna gelijk gegeven, maar toen bleek dat ik verschillende merken met elkaar vergeleek en dat het met de binnendiameter wel uitkomt: twin 2,5 is net iets groter dan 4, twin 4 is net iets groter dan 6, twin 6 kon ik niet vergelijken met 10 want die had ik niet beschikbaarAnnuk schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:43:
[...]
Maar in principe kan je tot 16mm2 er wel vanuit gaan dat een dubbele huls dezelfde diameter heeft dan een enkele van een stap groter (deze heb ik persoonlijk gemeten).
Twin 2,5mm > enkele 4mm
Twin 4mm > enkele 6mm
Twin 6mm > enkele 10mm
Twin 10mm > enkele 16mm
[...]
Dat is toevallig de tang die ik al hebAnnuk schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:58:
[...]
Bestel gewoon deze + twin-6mm hulzen en je bent er.
Want ogenschijnlijk moet je toch al aftak-blokjes en/of kamrails bestellen, dan zou ik persoonlijk eerder dit bestellen, heb je ook in de toekomst nog weer iets aan.
Nee moet 12v uitvoeren.Xander schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:19:
[...]
Heb je nergens een inbouwdoos waar je iets zoals een MFZ61DX-UC kwijt zou kunnen?
Dus ik zat te denken aan Puls -> zwave -> kastje wat de tijd limiteert -> adapter -> spiegelverwarming
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Weet niet wat die spiegelverwarming trekt aan A's maar is een Shelly 1 mini niet iets? Heeft potentiaal vrije contacten dus zou je voor de werking met 230V kunnen voeden en 12V schakelen oid, en kan je als het goed is instellen met een auto-off functieicecreamfarmer schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:16:
[...]
Nee moet 12v uitvoeren.
Dus ik zat te denken aan Puls -> zwave -> kastje wat de tijd limiteert -> adapter -> spiegelverwarming
- Ongebruikte loze leiding 25mm maar wel aan de andere kant van de zolder, waar verder niks is. Dan moet ik het eerst achter de schotten vandaan leiden en in vol zicht van de ene naar de andere kant langs het schuine plafond naar de andere kant leiden. Veel gedoe en niet mooi.
- Redelijk aan de kant en in de buurt van waar de omvormer moet komen ligt nu een leiding met stopcontact voor de wasmachine die we niet gebruiken op een eigen groep. Dit is echter een 16mm buis. Na een tijd zoeken kom ik erop uit dat er volgens mij 5x1,5mm of 4x2,5mm (voor 230v 3-fase) doorheen mag. 5x1,5 kan ik afzekeren op 10A. Op termijn wil ik deze leiding dan in de vloer vrezen naar de muur toe maar tot die tijd mag die wel langs de traphek lopen in een buis.
- Compleet nieuwe leiding. Dat wordt echt een forse klus met wat sporen die in zekere mate zichtbaar blijven. Ik moet dan naar de kruipruimte en onder de trap in de trapkast weer door de vloer om de kabel omhoog te halen. Dan kan deze in de koof achter de hoek van de trap. Daar zit nu een nette houten geschilderde plaat, die moet ik er dan uit gaan zagen en de vraag is hoe strak en netjes je het er weer uit krijgt. Dan kan ik de kabel daar vast maken. Anders hangt de kabel grotendeels los, waarvan ik uberhaupt niet weet of het mag. Wel komt de kabel extreem in de buurt van waar die moet zijn. Maar deze optie heb ik eigenlijk het minste zin in
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Wat voor 16mm-buis is het? Is die glad van binnen (pvc buis, of flex met een gladde binnenlaag)? Zonder scherpe bochten? Als je geluk hebt, krijg je er "gewoon" 5 x 2,5 mm2 doorheen.JT schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:42:
Ik heb 3 opties bedacht en ben benieuwd wat volgens jullie het handigst/beste is.:
• Redelijk aan de kant en in de buurt van waar de omvormer moet komen ligt nu een leiding met stopcontact voor de wasmachine die we niet gebruiken op een eigen groep. Dit is echter een 16mm buis. Na een tijd zoeken kom ik erop uit dat er volgens mij 5x1,5mm of 4x2,5mm (voor 230v 3-fase) doorheen mag. 5x1,5 kan ik afzekeren op 10A. Op termijn wil ik deze leiding dan in de vloer vrezen naar de muur toe maar tot die tijd mag die wel langs de traphek lopen in een buis.
Er mogen zo veel draden in als je er zonder geweld in kunt krijgen.JT schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:42:
[...] Dit is echter een 16mm buis. Na een tijd zoeken kom ik erop uit dat er volgens mij 5x1,5mm of 4x2,5mm (voor 230v 3-fase) doorheen mag.
In de eerste 2 edities van de N(EN) 1010 was 5×2,5 mm in een buis van 16 mm (toen nog ⅝ Engelsche (1940) of Engelse (1969) duim genoemd) niet toegestaan.
Maar met de regels die van de NEN 1010:1984 tot :1996 golden kun je er 5 hedendaagse 2,5 mm² draden doorheen trekken (want die zijn wat dunner dan vroeger en het maximum was gedefinieerd als percentage). Met de regels die sinds de NEN 1010:1996 gelden is er überhaupt geen officieel specifiek maximum meer. Dat nieuws heeft echter 30 jaar later nog steeds een heleboel mensen niet bereikt...
Afhankelijk van de omstandigheden soms ook wel op 16 A, al is dat voor PV waarschijnlijk te dun.5x1,5 kan ik afzekeren op 10A.
Ik zou eerst 5×2,5 mm² proberen. En als dat niet lukt, opnieuw proberen met kabelglijmiddel.
[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 04-03-2026 22:23 ]
Even een mogelijke gekke vraag, zou je de omvormer ook bv in je garage kunnen plaatsen en de DC bekabeling daarna toe brengen, dat zou eventueel ook buiten om kunnen. Is maar een idee. Ik neem aan dat het hier om slechts een string gaat.JT schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:42:
Ik wil 5,2kwp aan panelen bij laten leggen. Ik heb hiervoor een 3fase-omvormer. Die moet natuurlijk aangesloten worden. Nu ligt er geen 3fase naar zolder. Hoofdaansluiting is 3x25A. Op termijn ga ik de zolder aanpakken en wil ik er ook een installatiekast tussen zetten om ook wcd's en lichtpunten op aan te kunnen sluiten. Ik heb 3 opties bedacht en ben benieuwd wat volgens jullie het handigst/beste is.:
- Ongebruikte loze leiding 25mm maar wel aan de andere kant van de zolder, waar verder niks is. Dan moet ik het eerst achter de schotten vandaan leiden en in vol zicht van de ene naar de andere kant langs het schuine plafond naar de andere kant leiden. Veel gedoe en niet mooi.
- Redelijk aan de kant en in de buurt van waar de omvormer moet komen ligt nu een leiding met stopcontact voor de wasmachine die we niet gebruiken op een eigen groep. Dit is echter een 16mm buis. Na een tijd zoeken kom ik erop uit dat er volgens mij 5x1,5mm of 4x2,5mm (voor 230v 3-fase) doorheen mag. 5x1,5 kan ik afzekeren op 10A. Op termijn wil ik deze leiding dan in de vloer vrezen naar de muur toe maar tot die tijd mag die wel langs de traphek lopen in een buis.
- Compleet nieuwe leiding. Dat wordt echt een forse klus met wat sporen die in zekere mate zichtbaar blijven. Ik moet dan naar de kruipruimte en onder de trap in de trapkast weer door de vloer om de kabel omhoog te halen. Dan kan deze in de koof achter de hoek van de trap. Daar zit nu een nette houten geschilderde plaat, die moet ik er dan uit gaan zagen en de vraag is hoe strak en netjes je het er weer uit krijgt. Dan kan ik de kabel daar vast maken. Anders hangt de kabel grotendeels los, waarvan ik uberhaupt niet weet of het mag. Wel komt de kabel extreem in de buurt van waar die moet zijn. Maar deze optie heb ik eigenlijk het minste zin in
:strip_exif()/f/image/9Ge8mysDJKRvqqRiXgsfOdPO.jpg?f=fotoalbum_large)