Vele kasten zijn op 3F voorbereid, maar in hoeverre is altijd de vraag.Freeaqingme schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:19:
[...]
Wat is het verschil in handelingen dan? Zeker als het om smeltzekeringen gaat dien je in beide situaties een zekering er uit te halen en later (al dan niet een andere) er weer in te draaien?
En een leerlingmonteur mag in principe nagenoeg niets meer dan een "gewone installateur" met zegelrecht, oftewel zekering verwijderen, en draad vanaf meter vervangen naar HS, met in dit geval spanningsloos de E-meter vervangen.
Er zijn genoeg kasten met aansluitblokken waar de 3F op aangesloten is, maar op maar 1 aansluitblok zit nu een zekering, hetzij smelt, hetzij automaat.
En om de draden op de onder-spanning staande aansluitblokken aan te sluiten en op de zekeringhouders/automaten ben je andere (extra) papieren nodig die je als leerling monteur (mogelijk nog) niet hebt.
Ook dit is inderdaad nog een "complicatie".Overigens nog een mogelijke complicatie: Als je ook nog gas hebt dan moet je gasmeter ook vervangen worden (gas en elektra-meter zijn aan elkaar gelinkt). Voor een verzwaring hoeft de monteur niet gas-gecertificeerd te zijn, voor het vervangen van de meter wel.
Met E-aansluitingen mag ik vrijwel alles doen in het net maar met G mag ik totaal niets doen m.u.v. een G-meter koppelen aan een E-meter.
Ohh ja, en als mijn gevaarlijke stoffen-snuffelaar afgaat op Gas dan MOET ik de G-aansluiting afsluiten/dichtdraaien en verzegelen, en z.s.m. een G-monteur laten komen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
:strip_exif()/f/image/4WJVVizrubXlJim7QrR98TRB.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/sotNNw2TuwVO3bJgZ4jOIoNI.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/kC6KaKw9wq8rMswgI74CfR9z.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/guSr3lVjVGwTQiWIumgeFDJ6.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LgAf1BqhbyzjMZYaxnE4ZoDy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dyC5DkkdG1LmHQXKeH8uX5IK.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/28GtYzeH8YnIbvM0DqNJR9dZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0GOO6rZ8OBHkivvgZ7oO0QXI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LqHH7CClwBWoNyllyrtlRpzR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gSFQCTUqO4w2cWGA8XJNEPFK.jpg?f=fotoalbum_large)