PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik snap hem dus de zonnepanelen moeten gewoon rechtstreeks naar de hoofdschakelaar een remautomaat zit er al tussen he.Septillion schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:57:
@camel1987 Nope, dat is technisch onmogelijk. Dat is hetzelfde als het verkeer op de A1 bij Muiden tellen en dan verwachten dat je dan ook weet hoeveel verkeer er op de A6 rijdtHet kan ook richting Naarden gereden zijn, dat kan je niet zien.
Qua REM-automaat, zie topic start incl whitepaper van ABB.
Qua verdeelklem zou ik er gewoon één plaatsen redelijk in het midden. Anders ook weer zonde van de ruimte en van het extra doorlussen worden zaken ook niet netter.
Maximaal Stroom beveiliging Aardlek Schakelaar(s)
Net(25A) + Solar(16A) > 40A...
Naast de kwh meter zit de oudere hager aardlek hiervoor zat er een emat.
Ik zit er enkel mee als ik de hager verdeelklem pak van 1 fase kan ik hier dus niet de aardlekschakelaars plus warmtepomp aardlek op aansluiten. Ik moet er nog een groep bij gaan trekken ook dadelijk voor de thuisbatterij en deze moet ook achter een aardlek met groep komen.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Ik kan niet rekenen. Maar REM automaat moet wel. 16+25=41A... ALS is berekend op 40A.camel1987 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:17:
[...]
Ik snap hem dus de zonnepanelen moeten gewoon rechtstreeks naar de hoofdschakelaar een remautomaat zit er al tussen he.
Maximaal Stroom beveiliging Aardlek Schakelaar(s)
Net(25A) + Solar(16A) > 40A...
Naast de kwh meter zit de oudere hager aardlek hiervoor zat er een emat.
Ik zit er enkel mee als ik de hager verdeelklem pak van 1 fase kan ik hier dus niet de aardlekschakelaars plus warmtepomp aardlek op aansluiten. Ik moet er nog een groep bij gaan trekken ook dadelijk voor de thuisbatterij en deze moet ook achter een aardlek met groep komen.
[ Voor 7% gewijzigd door WargamingPlayer op 22-05-2026 12:28 ]
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Je zou ook met rijgklemmen kunnen werken (https://www.elektramat.nl/phoenix-contact-twin-rijgklem-met-push-in-aansluiting-16-mm-grijs-pt-16-twin-n/ bijvoorbeeld) deze kan je dan met een brug koppelen zodat je meer ruimte krijgt. Neemt afhankelijk van hoeveel je wil doorlussen wel ruimte in. Dan zou een verdeelblok wellicht efficiënter zijn qua DIN ruimte.Tanuki schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:59:
Zou iemand me kunnen helpen?Ik word helemaal gek van mijn zoektocht die niet uit komt op de producten die ik nodig heb... Ik ben bezig met het designen van de groepenkast, zodat ik netjes alles met kamrails kan voeden enz. Want ik werd een beetje gek van die losse draden in de groepenkast.
Nu kom ik er op uit dat er een 16mm2 (vanuit een 4x16rs + as16 grondkabel) gaat binnen komen en die wil ik op een aansluitblok / aansluit klemmen / verdeelklemmen / distributieblok / ... aansluiten. Die dingetjes die je op de DIN rail kan klikken.
Ik kan er wel vinden die 16mm2 accepteren als "ingang" (ze hebben vaak 1 groter rondje, gaan vaak tot 25mm2, dus dat is helemaal prima). Maar ik kan er niet makkelijk vinden die dan ook qua "output" meer dan 10mm2 accepteren.
Of maak ik hier de denkfout? Ik denk namelijk dat een adereindhuls om een 10mm2 draad er voor zorgt dat dat niet gaat passen in een gaatje dat geschikt is voor 10mm2. En dus dat de "uitgangen" minimaal 16mm2 moeten zijn.
Verder zie ik vaak 1 ingang en 4 uitgangen, maar ik zou het wel handig vinden als er 5, 6 of 7 uitgangen op zouden zitten. Gewoon omdat ik anders het ding meteen vol heb en dan ook niks anders meer kan aansluiten. En wie weet wat ik over een jaar weer wil doen.
Volgens mij is een REM-automaat of voorzekering alleen nodig wanneer de kans bestaat dat de opgetelde invoer boven de waarde van de aflopende componenten komt. Dus in zijn geval is het een grens (16+25=41A) en zou hij inderdaad een REM-Automaat van 40A voor zijn ALS moeten plaatsen (3x).Septillion schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:22:
@camel1987 Nee, je hebt geen REM-automaat. Je hebt een automaat voor je zonnepanelen. Dat is geen REM-automaat. Je REM-automaat gaat tussen alle voedingsbronnen (dus hier NET + PV) en je verbruikers.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 22-05-2026 12:28 ]
Dan moet hij zeker. En ik weet niet wat de aderdikte is van bekabeling in de kast.Septillion schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:28:
@WargamingPlayer Hij gaat naar 1x35A hèNiets 3-fase. Dus dat maakt 51A.
Ik denk dat ik inderdaad toch wel op dat verdeelblok uit kom. Ik heb een hele mooie gevonden: https://www.elektramat.nl...en-26ka-8-modules-400409/HMS schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:26:
[...]
Je zou ook met rijgklemmen kunnen werken (https://www.elektramat.nl/phoenix-contact-twin-rijgklem-met-push-in-aansluiting-16-mm-grijs-pt-16-twin-n/ bijvoorbeeld) deze kan je dan met een brug koppelen zodat je meer ruimte krijgt. Neemt afhankelijk van hoeveel je wil doorlussen wel ruimte in. Dan zou een verdeelblok wellicht efficiënter zijn qua DIN ruimte.
Daar staat dat de kleinste gaten ook compatible zijn met 10mm2 draad mèt adereindhuls. Dus ik ben benieuwd.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Dat is dan ook slecht van de installateur van de zonnepanelen want voor de hager zat er een EMAT aardlekautomaat B16 30mA 1-fase (1P+N) 6kA. Dit zou dan volgens jullie ook niet goed zijn geweest ?WargamingPlayer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:21:
[...]
Ik kan niet rekenen. Maar REM automaat moet wel. 16+25=41A... ALS is berekend op 40A.
Het zijn 10 panelen van 385 wp achter een goodwe omvormer.
Denk dat je deze, deze of deze moet hebben dan, of evt rijgklemmen gebruiken icm koppelbrug.Tanuki schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:59:
Zou iemand me kunnen helpen?Ik word helemaal gek van mijn zoektocht die niet uit komt op de producten die ik nodig heb... Ik ben bezig met het designen van de groepenkast, zodat ik netjes alles met kamrails kan voeden enz. Want ik werd een beetje gek van die losse draden in de groepenkast.
Nu kom ik er op uit dat er een 16mm2 (vanuit een 4x16rs + as16 grondkabel) gaat binnen komen en die wil ik op een aansluitblok / aansluit klemmen / verdeelklemmen / distributieblok / ... aansluiten. Die dingetjes die je op de DIN rail kan klikken.
Ik kan er wel vinden die 16mm2 accepteren als "ingang" (ze hebben vaak 1 groter rondje, gaan vaak tot 25mm2, dus dat is helemaal prima). Maar ik kan er niet makkelijk vinden die dan ook qua "output" meer dan 10mm2 accepteren.
Of maak ik hier de denkfout? Ik denk namelijk dat een adereindhuls om een 10mm2 draad er voor zorgt dat dat niet gaat passen in een gaatje dat geschikt is voor 10mm2. En dus dat de "uitgangen" minimaal 16mm2 moeten zijn.
Verder zie ik vaak 1 ingang en 4 uitgangen, maar ik zou het wel handig vinden als er 5, 6 of 7 uitgangen op zouden zitten. Gewoon omdat ik anders het ding meteen vol heb en dan ook niks anders meer kan aansluiten. En wie weet wat ik over een jaar weer wil doen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ga inderdaad naar 1 x 35 ampere en niet naar 3 fase.WargamingPlayer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:29:
[...]
Dan moet hij zeker. En ik weet niet wat de aderdikte is van bekabeling in de kast.
Voor een 3 fase aansluiting is in ons gebied al een wachtlijst dus vond dat de moeite niet en moet er ook 375 euro voor neerleggen.
Dan is het niet zo moeilijk allemaal. Ik heb dat zelf opgelost door tussen de HS en de ALS'en een B40 Automaat te plaatsen. Ik dacht nog zal ik per ALS een B40 doen, maar heb gekozen voor 1 B40 welke wordt afgesplitst met 2x6mm2 naar de beide ALS en.camel1987 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:41:
[...]
Ga inderdaad naar 1 x 35 ampere en niet naar 3 fase.
Voor een 3 fase aansluiting is in ons gebied al een wachtlijst dus vond dat de moeite niet en moet er ook 375 euro voor neerleggen.
Ik had mijn onderverdeelkast waar mijn PV en 2xAccu op zit (en in theorie 16+11+11=38A) al begrenst met een B25 in de Meterkast. Dus zou de stroom toch kunnen oplopen naar 35+25=60, dus gewoon beperkt naar 40A in totaal richting afgaande groepen.