wlmpie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:02:
[...]

Alleen die Gacia van je PV is een B-merk. Verder alles A-merk en je hebt al een driefasen hoofdschakelaar, dus wellicht is vervangen van deze groepenkast niet nodig en kan bijv. de beltrafo eruit en een driefasen alamat voor je laadpaal erin. Maar wellicht is het spul erg oud dus vervanging toch aan te raden, maar ik zou zeker even onderzoeken of vervangen groepenkast wel noodzakelijk is.
Oud en type AC aardlekschakelaar. Vervangen is niet onlogisch. Mooie kans om van 4 verschillende merken terug naar 1 te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 29-05-2026 04:31 ]

lothar schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:44:
Ik heb nu een 1 fase kast. Die vervangen naar 3 fase en een laadpaal installeren. Met ruimte extra groepen voor inductie koken, warmtepomp e.d.

Ze geven weinig specificaties maar de tweede is dan op mijn verzoek met ABB.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap dat bedrijven winst moeten maken, en dat je meer betaalt bij een bedrijf dat garantie aan huis levert dan aan een online winkel, maar bijna 1000 € voor een groepenkast van nog geen 280 € vind ik heel bijzonder.

Die ABB is overigens slechts ongeveer 5 € duurder dan dezelfde configuratie van EMAT, dus het prijsverschil van 320 € tussen de offertes is ook moeilijk te verklaren.

Het zou kunnen dat ze ABB's duurdere HAF-lijn gebruiken, maar dat staat er niet bij, en dat is ook niet 3 keer zo duur...

[ Voor 15% gewijzigd door Juerd op 28-05-2026 23:11 ]

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:45
Juerd schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:58:
[...]

, maar bijna 1000 € voor een groepenkast van nog geen 280 € vind ik heel bijzonder.

...
Dat is schijnbaar heel normaal, hier pas gas leiding laten verleggen, naast de 75,- ex btw uur tarief stond al het materiaal 2x tot 5x over de kop vergeleken met online...

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:44
TKroon schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Alles heeft een interval. Als je een DSMR 5 meter hebt geeft die elke seconde output. Oudere meters inderdaad 10 sec, dan is je Homewizard mogelijk sneller.
het zou mooi zijn om 4 of 10x per seconde te kunnen bemeteren. Ik merk dat de p1 meter veel te langzaam is om 0 op de meter te houden met een thuisbatterij. Ik heb enkele verbruikers die heel erg fluctueren in gebruik. Als die aanstaan dan zie ik soms spikes van 2000 watt terwijl de batterij probeert de meter op 0 te houden. Ik vraag me dus af of ik op een of andere manier kan zorgen dat dit soort pieken sneller opgemerkt kunnen worden waardoor ik ze verder kan afvlakken. Maar ik begin wel te merken dat dit gewoon niet bestaat volgens mij. Daarnaast kan de accu volgens mij ook niet zo snel overschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door sygys op 29-05-2026 09:48 ]

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@sygys ik snap dat 1x per 10s aan de trage kant kan zijn, maar 1x per seconde lijkt me toch prima? Los daarvan denk ik dat je het beste af bent met een Shelly met CT-klemmen. Dan kun je met een scriptje zelf de data handmatig ophalen en dat kan minstens 1x per seconde.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:54
sygys schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:47:
[...]

het zou mooi zijn om 4 of 10x per seconde te kunnen bemeteren. Ik merk dat de p1 meter veel te langzaam is om 0 op de meter te houden met een thuisbatterij. Ik heb enkele verbruikers die heel erg fluctueren in gebruik. Als die aanstaan dan zie ik soms spikes van 2000 watt terwijl de batterij probeert de meter op 0 te houden. Ik vraag me dus af of ik op een of andere manier kan zorgen dat dit soort pieken sneller opgemerkt kunnen worden waardoor ik ze verder kan afvlakken. Maar ik begin wel te merken dat dit gewoon niet bestaat volgens mij. Daarnaast kan de accu volgens mij ook niet zo snel overschakelen.
Met meten ben je altijd te laat. Het probleem is de duur van de spike. Stel je hebt een spike van een volledige sinus. Dat is dan 1/50e van een seconde. Op het moment dat je die meet dan is alles er achter al te laat. De minimale waarde waar je mee zou kunnen werken ligt denk ik zo rond de halve seconde. Maar dan moet alles wel heel snel reageren. 10 metingen per seconde is leuk, maar gaat gewoon nog onstabieler werken, je meet, hardware reageert, maar tegen de tijd dat de piek voorbij is is de overige hardware nog bezig om de piek op te vangen.

De ideale situatie zou zijn om gewoon een hele grote condensator te hebben, die de piek zonder overige electronica kan opvangen.

Pieken van onder de seconde of zelfs in de range onder de 5-7 seconden is gewoon heel moeilijk om op te anticiperen. Het kan wel, maar dan kost je accu vele malen meer. Het is ook gewoon het beste om apparatuur te hebben die niet een piek van 2000W geven voor een seconde of 2 maar een piek van 500W voor 8 seconden.

Daarnaast zit je ook nog eens met de power factor van je verbruiker. Wanneer die bijvoorbeeld 0,8 is dan zal het vermogen wat de meter geeft anders zijn dan het daadwerkelijk vermogen waardoor je altijd fout zit. Je zou dus ook eens kunnen kijken wat de power factor is van een verbruiker, dit kan ook onverklaarbare spikes opleveren.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

[...] het zou mooi zijn om 4 of 10x per seconde te kunnen bemeteren. Ik merk dat de p1 meter veel te langzaam is om 0 op de meter te houden met een thuisbatterij. Ik heb enkele verbruikers die heel erg fluctueren in gebruik. Als die aanstaan dan zie ik soms spikes van 2000 watt terwijl de batterij probeert de meter op 0 te houden. Ik vraag me dus af of ik op een of andere manier kan zorgen dat dit soort pieken sneller opgemerkt kunnen worden waardoor ik ze verder kan afvlakken. Maar ik begin wel te merken dat dit gewoon niet bestaat volgens mij. Daarnaast kan de accu volgens mij ook niet zo snel overschakelen.
Wat jij hier opmerkt is voor mij de reden om liever analoog te gaan regelen, met directe tegenkoppeling. Maar dat heb ik nog niet gebouwd. Bedenken kan wel maar ik had graag een maand tijd per dag. Zoveel te doen.

@WargamingPlayer Met analoge regeling zou je zelfs powerfactor op 1 kunnen houden.
Response tijden van onder de mili seconde geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 29-05-2026 11:19 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

sygys schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:31:
[...] Ik wil eigenlijk een meter die real time meet ipv eens per seconde. Ik weet alleen niet of een homewizzard zo realtime is..
Realtime zal analoog moeten, dat lukt gegarandeerd niet met een betaalbaar digitaal systeem.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:50
Ik heb sinds vanmiddag een probleem met de elektra in huis. Betreft een vrij nieuwe woning (3 jaar oud).

Vanmiddag hoorde ik een zoemend geluid in de meterkast. Tegelijkertijd piepten er diverse apparaten (van dezelfde groep) omdat ze aan en uit gingen. Ook lampen flikkeren. Het gekke is dat dit komt en gaat. Soms hele tijd uit, soms weer even aan. Een gedeelte van de apparaten op dezelfde groep werkt gewoon en blijft dat doen.

Kan dit een defecte automaat zijn?
Als het goed is komt er zo een elektricien langs.

• lukashh
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 18:13
@FastForwardNL

Kan kortsluiting zijn, of iets met de slimme meter. Heb je naast de groepenkast ook andere apparatuur in de meterkast (zonneomvormer, accusysteem) hangen? En wat zitten er qua componenten in de groepenkast? Zijn er visuele aanwijzingen op brand of rook in de meterkast? Het is sowieso een goed idee om er een elektricien naar te laten kjken.....

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:50
lukashh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:13:
@FastForwardNL

Kan kortsluiting zijn, of iets met de slimme meter. Heb je naast de groepenkast ook andere apparatuur in de meterkast (zonneomvormer, accusysteem) hangen? En wat zitten er qua componenten in de groepenkast? Zijn er visuele aanwijzingen op brand of rook in de meterkast? Het is sowieso een goed idee om er een elektricien naar te laten kjken.....
Ja zonnepanelen aanwezig, accu aanwezig en laadpaal aanwezig. Allemaal uitgeschakeld om e.e.a. uit te sluiten.
Automaten zijn van het merk Eaton.
Zie geen aanwijzingen of gekke dingen in de meterkast.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
FastForwardNL schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:08:
Ik heb sinds vanmiddag een probleem met de elektra in huis. Betreft een vrij nieuwe woning (3 jaar oud).

Vanmiddag hoorde ik een zoemend geluid in de meterkast. Tegelijkertijd piepten er diverse apparaten (van dezelfde groep) omdat ze aan en uit gingen. Ook lampen flikkeren. Het gekke is dat dit komt en gaat. Soms hele tijd uit, soms weer even aan. Een gedeelte van de apparaten op dezelfde groep werkt gewoon en blijft dat doen.

Kan dit een defecte automaat zijn?
Als het goed is komt er zo een elektricien langs.
Meteen de hoofdschakelaar uitzetten. Dit klinkt als een losse draad en misschien erger een zwevende nul.
Meteen een elektricien bellen!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

Als je een accu hebt waar het hele huis achter hangt voor de backup kan je ook gewoon loskoppelen van het net als je echt 0 op de meter wilt hebben.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste