djluc schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:13:
[...]
Wat ook in de post van het schema vermeld staat is dat de aarding of vereffening op orde moet zijn. Dat kan je niet zien maar alleen meten. Zeker op badkamers e.d. moet dit goed gecontroleerd zijn.
Hoe? Bij voorkeur een professionele inspectie maar praktisch: een multi meter is genoeg. Alle aanraakbare metalen delen moeten met elkaar verbonden zijn. Zelf volledig testen lukt je misschien niet maar als je een waterleiding meet moet die verbonden zijn met de aarde draad. Je zou dat zelf kunnen meten om te zien of er wellicht iets fout zit of ontbreekt.
Een multimeter is een handig gereedschap, maar ik heb moeite met het woord "genoeg". Da's echt niet zo. Juist vereffening kun je daar echt niet mee testen. Als het ding niet piept, ja, dan is er wat aan de hand. Maar als ie wel piept en een lage waarde laat zien, weet je nog niet of het vereffend is. Bij vereffening is de weerstand veel lager dan wat een multimeter (betrouwbaar) kan laten zien. Die 0,2 Ω die je ziet op het scherm van je multimeter, met de probes tegen elkaar, zou voor vereffening al heel erg hoog zijn! (Menig multimeter laat dan overigens 0,0 zien wegens afronding.)
Het probleem met multimeters is dat die alles prima vinden qua continuïteit, omdat ze hoogohmig (met vrijwel verwaarloosbare stroom) meten. Juist de dingen die je moet vereffenen, zijn waarschijnlijk wel met elkaar verbonden ergens, zoals bijvoorbeeld een metalen waterleiding in de grond - ja, die is verbonden met aarde, en je meet dus ook continuïteit. Maar laat enige stroom lopen en er blijft misschien weinig van over als het niet vereffend is. Datzelfde geldt nog meer voor de plaatselijke aanvullende vereffening in de badkamer van diverse dingen die allemaal in de meterkast al aan elkaar zitten - een multimeter gaat het verschil nooit kunnen zien.
Ik heb zelf thuis een probleem gehad met de aarding, omdat mijn huis en dat van de buren samen op één elektrode zitten. Helaas is de verbinding daartussen niet redundant en niet eens ononderbroken. Er zit een aardrail tussen, en de schroef daarvan zat los. Dat was te merken omdat geaarde dingen zo'n typerend tintelend gevoel gaven, dat normaal alleen bij ongeaarde dingen optreedt. Met een multimeter niks van te merken. Met een R
lo of Z
S is zo'n probleem meteen duidelijk. Het was een aanleiding om andere schroeven in huis ook eens te checken. En ook bij de vereffening, zowel die in de meterkast als die van de badkamer, was er het een en ander niet meer vast. Ook daarbij: multimeter zegt wel piep, maar piep zegt niks over vereffening.
Een installatietester kan dit, maar je hebt hiervoor geen installatietester nodig. Er zijn isolatie(multi)meters die ook een laagohmige weerstandstest kunnen doen. Dat doet me eraan denken... ik moet mijn oude nog eens op Marktplaats zetten

Maar zoals je jouw bericht schrijft: als je als gebruiker van een woning dergelijke klachten ervaart: iemand bellen met kennis van zaken voor een goede inspectie en de juiste partij, in je voorbeeld verhuurder, correct op de hoogste stellen.
Het risico is het niet waard.
Helemaal mee eens!
[
Voor 4% gewijzigd door
Juerd op 31-05-2026 00:04
]