sygys schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:47:
[...]
het zou mooi zijn om 4 of 10x per seconde te kunnen bemeteren. Ik merk dat de p1 meter veel te langzaam is om 0 op de meter te houden met een thuisbatterij. Ik heb enkele verbruikers die heel erg fluctueren in gebruik. Als die aanstaan dan zie ik soms spikes van 2000 watt terwijl de batterij probeert de meter op 0 te houden. Ik vraag me dus af of ik op een of andere manier kan zorgen dat dit soort pieken sneller opgemerkt kunnen worden waardoor ik ze verder kan afvlakken. Maar ik begin wel te merken dat dit gewoon niet bestaat volgens mij. Daarnaast kan de accu volgens mij ook niet zo snel overschakelen.
Met meten ben je altijd te laat. Het probleem is de duur van de spike. Stel je hebt een spike van een volledige sinus. Dat is dan 1/50e van een seconde. Op het moment dat je die meet dan is alles er achter al te laat. De minimale waarde waar je mee zou kunnen werken ligt denk ik zo rond de halve seconde. Maar dan moet alles wel heel snel reageren. 10 metingen per seconde is leuk, maar gaat gewoon nog onstabieler werken, je meet, hardware reageert, maar tegen de tijd dat de piek voorbij is is de overige hardware nog bezig om de piek op te vangen.
De ideale situatie zou zijn om gewoon een hele grote condensator te hebben, die de piek zonder overige electronica kan opvangen.
Pieken van onder de seconde of zelfs in de range onder de 5-7 seconden is gewoon heel moeilijk om op te anticiperen. Het kan wel, maar dan kost je accu vele malen meer. Het is ook gewoon het beste om apparatuur te hebben die niet een piek van 2000W geven voor een seconde of 2 maar een piek van 500W voor 8 seconden.
Daarnaast zit je ook nog eens met de power factor van je verbruiker. Wanneer die bijvoorbeeld 0,8 is dan zal het vermogen wat de meter geeft anders zijn dan het daadwerkelijk vermogen waardoor je altijd fout zit. Je zou dus ook eens kunnen kijken wat de power factor is van een verbruiker, dit kan ook onverklaarbare spikes opleveren.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8