WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:44
Annuk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:17:
[...]

Prijzen zijn inderdaad hoog, maar ook de schrijvers/ontwikkelaars moeten uiteindelijk betaald worden.
Kleine nuancering/aanvulling hierop: helemaal mee eens dat NEN ook kosten maakt en dat dat ergens van betaald moet worden. Je staat er van versteld hoeveel er komt kijken bij het opstellen van een norm, zeker als er een raakvlak is met internationale normen (EN of IEC of wat dan ook).
Maar de inhoudelijke bijdrage aan normen komt vaak niet vanuit de NEN zelf. Ik zit zelf ook in een normcommissie en de tijd die ik erin steek is grotendeels tijd van mijn werkgever (en dat is niet de NEN) en de rest is eigen tijd.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Knopsje schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Subtiele bump voor bovenstaande vraag O-)
Als je een boorhamer op een muur zet en je gaat door die kabel heen, weet jij of je installatieautomaat snel genoeg afschakelt voordat jij dood bent?
Ik weet bij mij thuis dat ik dat niet zeker weet, daarom heb ik óók minstens een aardlekschakelaar toegepast naar onderverdelers.

Groepenkast:
  • 300mA 20A aardlekautomaat
Woning:
  • draden door buis ÓF door kabel --> kabeldikte/aderdikte geschikt voor verdere toepassing (stromen) en met in acht neming spanningsval ÉN nulstromen -> TBD
Onderverdeler:
  • Hoofdschakelaar / lastschakelaar (eigenlijk een 'hoofdschakelaar' als elektrocomponent)
  • Verdeling naar omvormer & andere groepen
  • Omvormer minstens eigen installatieautomaat
  • Andere groepen minstens eigen installatieautomaat ÉN een aardlekschakelaar ÓF een aardlekautomaat per groep.
  • Optioneel werkschakelaar tussen onderverdeler en omvormer.
PS 99% zeker dat je beide airco's gemakkelijk op één 16A groep kunt plaatsen.

Edit: spuit elf, zijn al wat reacties over geweest, ik had verder door moeten scrollen.
Edit2: andere zaken die we niet kunnen beoordelen zijn: nulstromen i.v.m. mogelijk verschillende fases en gecombineerde invoer + opwek die potentieel problemen kunnen geven omdat er hogere stromen kunnen lopen dan de elektrocomponenten aan zouden kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door True op 03-06-2026 11:40 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:32
Fleighe schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Klopt, verdeelklemmen van de rechterkast heb ik aangesloten op verdeelklemmen linkerkast.

[...]

Ik snap je zin niet?

Ik heb nu: netaansluiting > hoofdschakelaar > verdeelklemmen. En ik heb zonnepanelen > aardlekautomaat > verdeelklemmen.
Ik bedoelde inderdaad of je je zonnepanelen ook op de verdeelklemmen aangesloten hebt.
Volgens iemand hier in een van mijn eerdere berichten mocht dit niet zoals ze het zeiden vandaar ik heb eenzelfde situatie als jou en wil ook 2 verdeelklemmen plaatsen onderin de hager kast om dan vanuit daar alles aan te sluiten.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

camel1987 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Ik bedoelde inderdaad of je je zonnepanelen ook op de verdeelklemmen aangesloten hebt.
Volgens iemand hier in een van mijn eerdere berichten mocht dit niet zoals ze het zeiden vandaar ik heb eenzelfde situatie als jou en wil ook 2 verdeelklemmen plaatsen onderin de hager kast om dan vanuit daar alles aan te sluiten.
Ik heb je berichten even teruggelezen, maar jouw geval is absoluut anders met 1 fase i.p.v. 3 fase. Bij PV-opwek over 3-fases is* er maar* zelden* een REM-automaat nodig*. In jouw geval met 1x35A + PV is dat absoluut wél noodzakelijk.

*ja ja, ik doel op 3x25A + ~4,5kWp over 3 fases op een gemiddeld of groot woonhuis met iets van 15 panelen. Tot 24 panelen (450Wp) zit je met 3 fases nog veilig en zonder problemen.

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:32
True schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:00:
[...]

Ik heb je berichten even teruggelezen, maar jouw geval is absoluut anders met 1 fase i.p.v. 3 fase. Bij PV-opwek over 3-fases is* er maar* zelden* een REM-automaat nodig*. In jouw geval met 1x35A + PV is dat absoluut wél noodzakelijk.

*ja ja, ik doel op 3x25A + ~4,5kWp over 3 fases op een gemiddeld of groot woonhuis met iets van 15 panelen. Tot 24 panelen (450Wp) zit je met 3 fases nog veilig en zonder problemen.
Ja klopt ik moet er een rem automaat tussen plaatsen maar dacht dat de zonnepanelen zoiezo niet over de klem mochten lopen maar rechtstreeks op de HS.
Het is alleen best vreemd dat er een rem automaat tussenmoet want zo is de installatie ook helemaal niet afgeleverd en volgens mijn goodwe specificaties heb ik genoeg aan in mijn geval een hager ada916 automaat.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

True schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Als je een boorhamer op een muur zet en je gaat door die kabel heen, weet jij of je installatieautomaat snel genoeg afschakelt voordat jij dood bent?
[...]
Tip: vervang je antieke boorhamer door een moderne met plastic behuizing ;)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

camel1987 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:13:
[...]

Ja klopt ik moet er een rem automaat tussen plaatsen maar dacht dat de zonnepanelen zoiezo niet over de klem mochten lopen maar rechtstreeks op de HS.
Het is alleen best vreemd dat er een rem automaat tussenmoet want zo is de installatie ook helemaal niet afgeleverd en volgens mijn goodwe specificaties heb ik genoeg aan in mijn geval een hager ada916 automaat.
Dat de installatie niet zo is afgeleverd is te wijten aan ondeskundigheid van de installateur van de PV-installatie. Dat weerhoudt ons hier in dit topic er niet van om alsnog aan te geven of iets onveilig is of niet.
Heb jij op het werk nooit brandoefeningen ondanks dat er geen brand zou mogen uitbreken omdat er wel voldaan wordt aan alle eisen? ;)

GoodWe specs/instructie geeft hooguit wat af over veiligheid van je omvormer. Niet van je huisinstallatie.
Dat is alsof in het instructieboekje van je auto staat dat je niet harder mag dan 80 km/u op een N-weg omdat dat onveilig is.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:37
Juerd schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Tip: vervang je antieke boorhamer door een moderne met plastic behuizing ;)
Of trek handschoenen aan?

• bkkrdbkstn
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Dank voor alle reacties, er is een hoop duidelijk geworden en ga bestellen met selectieve aardlekschakelaar en daarachter een automaat. Ik heb voldoende ruimte en voor het prijsverschil hoef ik het zo niet te laten.
Annuk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:04:

Tip: kijk even bij SanderVunderink en vraag even wat ze daar voor je kunnen betekenen. Had globaal ff bij elkaar geklikt en scheelt je al zo'n 4 a 500 euros daar.
Wat een top tip, ik vond op het internet niet direct dat zij ook voorgemonteerde kasten leverden. Ik heb mijn tekening meegestuurd en het scheelt bij hun bijna 30% t.o.v. Elektramat. Dank.

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20:34
Even een advies vraag, in een aantal van mijn vorige posts laten zien dat ik mn groepenkast heb vervangen. Laatst ook de onderverdeelkast in de garage afgerond, dus vandaag is er een elektricien langs geweest om de heleboel te beoordelen. Hij heeft daarbij ook alle aardlek automaten getest.

Nu heeft hij er twee gevonden die een beetje afwijken, beide type ABB DS301C, gekocht via SanderVunderink. De ene schakelt op 31,5 mA uit, de ander op 37 mA. Ze zijn meerdere keren getest met telkens hetzelfde resultaat.

Lijkt me gewoon garantie werk, maar na eerdere ervaringen met SV verwacht ik dat dit weer een heel erg gedoe gaat worden. Wat zouden jullie doen? Is er een kans dat ze over tijd wel onder de 30 mA gaan schakelen? Ik verwacht dat SV ze eerst zelf wil testen voordat ze nieuwe opsturen, dus dan zit ik weer twee weken zonder spullen. En wat is de kans dat ze hetzelfde gaan meten, mogelijk is hun meter niet iets anders en meet die wel net onder de 30 mA.
AR34 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:31:
Nu heeft hij er twee gevonden die een beetje afwijken, beide type ABB DS301C, gekocht via SanderVunderink. De ene schakelt op 31,5 mA uit, de ander op 37 mA. Ze zijn meerdere keren getest met telkens hetzelfde resultaat.
Met wat voor een stroom zijn ze getest? Een type A aardlekschakelaar die wordt getest met een pulserende DC-stroom moet uitschakelen binnen 1,4 × I∆n, oftewel maximaal 42 mA voor een 30mA exemplaar.

Wanneer je test met een sinusvormig stroom ("Type AC") moet het wel bij maximaal 30mA uitschakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20:34
Xander schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:48:
[...]

Met wat voor een stroom zijn ze getest? Een type A aardlekschakelaar die wordt getest met een pulserende DC-stroom moet uitschakelen binnen 1,4 × I∆n, oftewel maximaal 42 mA voor een 30mA exemplaar.

Wanneer je test met een sinusvormig stroom ("Type AC") moet het wel bij maximaal 30mA uitschakelen.
Daar overvraag je me. Hij heeft getest met een installatietester (leek op een fluke 1600 serie, maar was van een ander merk) en gaf zelf aan dat de gemeten waarde onder de 30 mA zou moeten liggen. Hij heeft ook de snelheid waarmee ze uitschakelen getest, dus neem aan dat hij weet waar ie mee bezig was :) Ik krijg later nog de precieze gegevens en kan het dan nog wel even controleren.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:03

orf

Kort vraagje. Klopt deze voorbereiding voor de verzwaring naar 3-fase, of hoort de invoedende kant van de hoofdschakelaar aan de onderkant te zitten en moeten de aardlekschakelaars aan de bovenkant van de hoofdschakelaar verbonden worden met de kam (en de aftakking naar de linkerkast dan natuurlijk ook)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyNjdQCw1hWeFfcB6K2OIlCA9mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKc1t5zMUYVBwQxxlWhFLEyn.jpg?f=fotoalbum_large

Niet de allerbeste foto, maar hopelijk wel goed zichtbaar.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

orf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:04:
Kort vraagje. Klopt deze voorbereiding voor de verzwaring naar 3-fase, of hoort de invoedende kant van de hoofdschakelaar aan de onderkant te zitten en moeten de aardlekschakelaars aan de bovenkant van de hoofdschakelaar verbonden worden met de kam (en de aftakking naar de linkerkast dan natuurlijk ook)

[Afbeelding]

Tja, moet moet moet ..
Een monteur kan zeggen dat hij de kortste weg naar de hoofdschakelaar wil hebben en dus vanuit de netbeheerder onder wil invoeren. Persoonlijk wil ik dat ook hebben. Het is mogelijk dat een monteur nu zal aangeven het niet te willen doen of de onderkant loshaalt waardoor je een deel van je huisinstallatie niet meer spanningsvoerend zal zijn.

orf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:04:

[Afbeelding]

Eis vanuit netbeheerders is onderkant van HS voeden en bovenkant is uitvoer.
Dit om aanraak veiligheid te vergroten in geval van geen automaten als hoofdzekering.

Oftewel kamrails bovenop de HS en onderkant aardlekschakelaars als uitvoer OF draden vanaf bovenkant HS naar onderkant ALS en kamrails inkorten.
Edit:
En de koppelblokjes via waar ze nu zijn aangesloten mag ook niet meer vanuit netbeheerder. Moet een rechtstreekse verbinding zijn van meter naar HS.
Edit 2:
In sommige gebieden sluit de netbeheerder alleen de 3 fasen aan op de meter en moet je zelf een installateur met zegelrecht regelen om vanaf de meter naar boven aan te sluiten, dan zou dit evt een optie kunnen zijn, maar officiëel gezien vanuit de netbeheerders mag het niet (en standaard bedradings-sets hiervoor zijn er ook te kort voor).

[ Voor 20% gewijzigd door Annuk op 03-06-2026 17:40 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

AR34 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Daar overvraag je me. Hij heeft getest met een installatietester (leek op een fluke 1600 serie, maar was van een ander merk) en gaf zelf aan dat de gemeten waarde onder de 30 mA zou moeten liggen. Hij heeft ook de snelheid waarmee ze uitschakelen getest, dus neem aan dat hij weet waar ie mee bezig was :) Ik krijg later nog de precieze gegevens en kan het dan nog wel even controleren.
Definieer: "Leek op"? Was het geel? Was het een installatietester? :P De meeste van Fluke, Metrel, Nieaff-Smitt, Benning, Megger enzo lijken allemaal wel een beetje op elkaar natuurlijk. Alleen die van Gossen Metrawatt lijken nergens anders op. :+

Veel installatietesters zoals bijvoorbeeld die van Metrel geven zelf ook aan of een meting voldoet (vinkje of kruisje), heb je toevallig gezien wat de meter er van vond?

Ik zou even wachten op de precieze gegevens. Of de volgende keer even een foto van het display maken met de parameters zichtbaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

AR34 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:31:
...........

Lijkt me gewoon garantie werk, maar na eerdere ervaringen met SV verwacht ik dat dit weer een heel erg gedoe gaat worden. Wat zouden jullie doen? Is er een kans dat ze over tijd wel onder de 30 mA gaan schakelen? Ik verwacht dat SV ze eerst zelf wil testen voordat ze nieuwe opsturen, dus dan zit ik weer twee weken zonder spullen. En wat is de kans dat ze hetzelfde gaan meten, mogelijk is hun meter niet iets anders en meet die wel net onder de 30 mA.
Sowieso wat @Xander zegt natuurlijk, wacht ook even het meetrapport af.

Moet eerlijk zeggen heb er nog nooit problemen mee gehad bij SV, melding maken en had al nieuwe thuis voordat ik de oude had opgestuurd, maar kan ook komen omdat mijn account daar redelijk oploopt in bedragen t.o.v. de gemiddelde klusser misschien (heb er nu vanaf 1 januari al zo ongeveer €12k besteld).

Je kunt mogelijk ook contact opnemen, en in overleg 2 nieuwe alvast bestellen en in overleg dan dus een credit-nota krijgen, dat in het verleden ook wel eens gedaan, en kreeg dan netjes ook de verzendkosten terug van de extra/vervangende bestelling.

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 03-06-2026 17:55 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
Vliegvlug schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:33:
Kwam er net achter dat mijn elektriciteitsaansluiting zwarte vloeistof lekt:
[Afbeelding: Electriciteit aansluiting “lekt”]

Dit is de electriciteitskabel van de netbeheerder die het kastje met hoofdzekeringen binnen komt. De zwarte vloeistof komt onder de litze uit.
Vraag me af wat dit is? :?

Deed mij gelijk denken aan deze post van @Xander over kabels waarbij de kabel olie lekt. Daar werd deze link aangehaald waarin geeft iemand aan dat dit naast Eupen ook bij Eldra kabel vaker voorkomt:

Dominic, maandag 16 maart 2015 15:08:43
”Ik ben dit vaker tegengekomen. Voornamelijk bij Eldra YMvK kabel uit de jaren '90 met tekst in relief, dus niet de met laser beprinte kabel. Het lijkt alsof de vulling tussen ader en buitenmantel helemaal vergaat. Soms hele lasdozen vol met olie terwijl aan geen van beide kanten van de kabel olie of vocht aanwezig is.”

Laat op deze kabel nu net in relief “1988” staan (zie bovenstaande foto) :X
Kan op de kabel zelf verder geen merk vinden maar vind dat wel heel erg toevallig.

Moet ik me hier nog zorgen over maken en de netbeheerder inlichten dat waarschijnlijk de binnenmantel aan het vergaan is?
Of is dit geen probleem aangezien de buitenmantel nog in orde is, en naar ik aanneem de isolatie rond de aders ook.

Dit is de boel iets uitgezoomd:
[Afbeelding: Electriciteit aansluiting “lekt”]

Waarbij die grote zwarte druppel tussen de twee plastic delen keihard is, evenals dat zwarte spoor op de beugel van de gasmeter daaronder. Vermoedelijk is daar wat van de druppel op gevallen tijdens de plaatsing van de elektra aansluiting eind jaren tachtig, maar dat spul heeft zover ik kan zien niets met de zwarte vloeistof te maken. Zal voor afdichten of fixeren van de kabel zijn vermoed ik.

Die zwarte vloeistof is wel vrij makkelijk te verwijderen, maar het geel achtige spoor wat het achterlaat niet:
[Afbeelding: Electriciteit aansluiting “lekt” - zwarte vloeistof weggeveegd]

Toen ik hier een paar jaar geleden kwam wonen was die kabel aan de bovenkant ook al wat smerig met hetzelfde zwarte spul maar toen was het veel viscoser dan nu en ging ik uit van iets van afdichtingsspul. Dat heb ik destijds schoongemaakt en heb het daarna ook niet meer gezien.

Ik vermoed dat de hoge temperaturen van de laatste dagen de oorzaak zijn dat het nu vloeibaarder is geworden en is gaan lopen.
Hierbij een update. Ik had bovenstaande verhaal en foto voor de zekerheid ook bij Liander aangemeld naar aanleiding waarvan ik vanavond teruggebeld ben.

Degene die ik aan de lijn had zei dat hij me belde vanwege mijn melding en gaf aan dat ze hiervoor iemand langs gingen sturen en vroeg mij ook of ik de komende 2 uur thuis zou zijn mocht dat nodig zijn. Klonk best spannend meteen zo’n vraag, gelukkig ik was gewoon thuis. Vervolgens gaf hij aan dat hij me zou doorverbinden naar de technische afdeling zodat die nog wat vragen konden stellen voor een juiste inschatting.

Na kort in de wacht gestaan te hebben werd ik gevraagd of het zwarte spul wat eruit liep warm aanvoelde toen ik het zaterdag weghaalde (wat niet echt het geval was) en of ik even aan het kastje boven de kabel wilde voelen of dit flink warm of heet aanvoelde, ook dit was niet het geval, was handwarm.
Hiermee was vast komen te staan dat het gelukkig geen urgent geval was. Degene aan de telefoon gaf aan dat de vloeistof die eruit liep teer is en dat dit vroeger gebruikt werd als afdichting. Waarop ik aangaf dat die grote druppel tussen de twee plastic delen keihard was en dat dat er meer uit zag als een afdichting maar daar werd niet op ingegaan.

Hij sprak verder over het saneren van het zwarte kastje waar de kabel in verdwijnt en dat hiervoor dan ook de stroom bij de buren eraf moet dus wel wat overlast zou geven in de straat.

Iemand van de planning gaat me binnen twee weken bellen voor het maken van een afspraak om te komen kijken wat er moet gebeuren. Werd wel vluchtig gezegd dat als de teer op was of zoiets dat het dan misschien niet hoefde.
Word dus even afwachten tot ik gebeld ben en ben erg benieuwd of er na inspectie daadwerkelijk gesaneerd moet gaan worden. En zo ja of de huidige smeltzekeringen dan worden vervangen door automaten.

Laat wel weten wat er uit gaat komen.

[ Voor 22% gewijzigd door Vliegvlug op 03-06-2026 20:27 ]

Vliegvlug schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:34:
[...]

Hierbij een update op bovenstaande verhaal.
Ik denk dat je de update zelf vergeten bent :+

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
Annuk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Ik denk dat je de update zelf vergeten bent :+
offtopic:
Oeps, blijkbaar bij het wegleggen van mijn iPad onbewust op versturen gedrukt. :P
Ga het aanvullen! Aangevuld!

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 03-06-2026 20:28 ]

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste