Annuk schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:43:
[...]
Lijkt me niet direct teer maar wat jij in je vorige bericht al aangaf olie of mogelijk het "smelten" van de afdichting door temperatuur, je hebt geen GPLK kabel en dan zou je ook geen teervulling moeten hebben in de aansluiting.
Ik moest wel even opzoeken dat GPLK staat voor
Gepantserde Papier-Lood Kabel:
1. koperen of aluminium geleiders
2. aderisolatie (massa-geïmpregneerd)
3. gordelisolatie (massa-geïmpregneerd)
4. afscherming van lood (geëxtrudeerd)
5. tussenlaag van gebitumeerd papier
6. tussenlaag van kunststofgaren of jute
7. wapening van verzinkt staalband
8. buitenmantel van kunststofgaren of jute en bitumen of PVC of PE
Maar dat lijkt inderdaad totaal niet op wat ik heb, dat is eerder een YMvK-as kabel naar mijn idee.
Weet niet welke afdichting er in mijn geval gebruikt is in 1988 maar kreeg het idee dat het die dikke uitgevloeide zwarte druppel is die je hier ziet:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aGhlbSH1006vVppItmazkGDz.jpg?f=user_large)
Die is echte keihard er wordt naar mijn idee echt niet meer vloeibaar, of er moet nog spul binnenin zitten wat semivloeibaar is.
Tegenwoordig worden vaste rubberen ringen gebruikt voor de opvulling en klemmen van de kabel, vroeger werd er soort tape gebruikt (ben ff de naam kwijt), en die kan bij enorme warmte vloeien/zacht worden en iets druppen.
Er zit bovenaan de kabel inderdaad wel tape omheen gedraaid:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lxzm4VaeY5eWNIwI11y5hGy5.jpg?f=user_large)
En hoewel de laatste wikkeling tape eruit ziet alsof ik er zelf een klittenbandje omheen heb gedaan is dat niet het geval. Is zo te zien een ander type tape wat ze er als afwerking omheen hebben gedraaid. Het zit al een beetje los zoals op de foto te zien is en de tape daaronder geeft zwart spul af als ik het aanraak dus goed mogelijk dat de olie op de kabel daaruit gelekt is toen het zo warm weer was.
Misschien is de oplossing dan simpelweg nieuw tape er omheen draaien.

[...]
Ligt eraan wat voor kabel en aansluitkast het is hoe en of wat er gesaneerd wordt, zo op het oog (ligt ook aan het trace) mag de kabel nog onder spanning worden gesaneerd (hangen nog meer randvoorwaarden aan).
Oh, had niet verwacht dat dat überhaupt zou mogen vanweg veiligheid van de medewerkers. Maar scheelt natuurlijk enorm in overlast voor aanwonenden die op dezelfde kabel in de straat zijn aangesloten dat ze niet zonder stroom komen te zitten.
De aansluitkast is ook de vraag en vanaf hier niet te zien of te zeggen, kan vervangen worden maar blijft mogelijk ook zitten, en afhankelijk van hoe en wat kan ook alleen de aansluitkast dan vervangen worden voor een "schone"
Dit is de zekeringkast en kabelinvoer:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yyblwk2QseJL1FYePT6mvULH.jpg?f=user_large)
en blijf je gewoon smeltzekeringen houden (zou ik liever wel hebben persoonlijk, kan namelijk veel meer hebben dan automaten en zijn kwalitatief een stuk fijner en beter + je bent altijd verzekerd van een nieuwe als ie wel kapot gaat).
Ik heb niet het idee dat ik mijn hoofdzekeringen heel veel belast, in de afgelopen 5 jaar is er nog nooit een doorgebrand in elk geval.
Automaten zijn natuurlijk wel makkelijk om zelf alles spanningsloos te kunnen maken.

Want ik moet nog steeds het kastje met de 35 jaar oude hoofdschakelaar vervangen door dit kastje:
Zou natuurlijk kunnen vragen indien de monteur er toch is of hij/zij de hoofzekeringen eruit wil draaien zodat ik het kastje even snel kan wisselen. Hopelijk zijn ze daartoe genegen.