• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Annuk schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Je hebt max 4 B16 eindgroepen (aardlekautomaten) per fase op deze rail.. dan is 6mm2 meer dan voldoende, zou me potentieel kunnen voorstellen de nul hooguit als 10mm2 als je ook terugvoedende apparatuur op die rail hebt.
Als je meer dan 6 automaten op 1F op dezelfde rail hebt zou ik overwegen om naar 10mm2 te gaan.
Maar dan kom je al echt bij de 1F rails van ABB of universele losse kamrails.
Ik voed inderdaad op L1 terug met PV, idd max 4 groepen per fase want ik heb een 3 fase aansluiting.

Maar dan zou je L1, L2 en L3 dus als 6mm2 uitvoeren en de N in 10mm2?

En hoe zie je dat dan voor je bij een uitbreiding met en/of EV en accu die mogelijk nog voor invoeding gaan zorgen?

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:43
Annuk schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Je hebt max 4 B16 eindgroepen (aardlekautomaten) per fase op deze rail.. dan is 6mm2 meer dan voldoende, zou me potentieel kunnen voorstellen de nul hooguit als 10mm2 als je ook terugvoedende apparatuur op die rail hebt.
Kan je uitleggen hoe je op die conclusie uitkomt? In beginsel kunnen 4 B16 alamats 64A gelijktijdig trekken (los van gelijkheidsbeginsel etc dat ze zelden tot nooit allemaal langdurig 16A zullen gebruiken). Als je dan naast je hoofdaansluiting ook andere spanningsbronnen hebt, kome je dan niet op 10mm2 uit voor 4 B16 groepen?

Van bijv. 123groepenkast.nl haal ik:
De vuistregel is tegenwoordig dat je tot een stroom van 40A bedrading van 6mm2 toepast en dat je tot een stroom van 63A 10mm2 toepast. In de groepenkast kun je verschillende diktes bedrading toepassen. Bijvoorbeeld na je hoofdschakelaar van 63A gebruik je 10mm2 draad, en na de aardlekschakelaars van 40A gebruik je 6mm2 draad.
Ik wil zeker niet zeggen dat je het fout hebt (hoe groot is die kans nou? ;) ), maar wil wel graag de gedachtegang kunnen volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Freeaqingme op 08-08-2026 22:52 . Reden: 'gelijkheidsbeginsel' was een juridische term, geen elektra term. My bad :-) ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Annuk naar aanleiding van een OT discussie in Thuisladen van je EV deel 2 heb jij (of wellicht iemand anders) ooit een huisaansluiting gezien met een installatieautomaat (of mv) als hoofdzekering(en) terwijl deze niet bereikbaar zijn voor de gebruiker? Ergo met een dichte deksel en natuurlijk verzegeld.
Iemand stelt namelijk dat dit wel eens voorkomt, maar ik heb dit nog nooit gehoord, gelezen of zelf ergens gezien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag iets vreemds gehad. Wilde een buiten wcd maken dus groep uitgezet van de bestaande buitenkabel (buitenlampen gingen uit) , gecheckt of er stroom op staat, vervolgens na 15 min ongeveer wilde ik de zwarte kabel strippen en toen voelde ik een harde schok door de tang heen (kunstof handvat). Hoe kan dat ?

Heb alles weer dichtgemaakt en ga nu een electricien inschakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2026 23:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Xander schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:28:
[...]

Waar in Nederlandse normen staat eigenlijk welke tests je op een aardlekschakelaar of aardlekautomaat zou moeten doen?

NPR5310 deel 61 is geen norm, NEN1010 61.3.6.1 (of NEN1010:2020 6.4.3.7.1) en NEN1010 61.3.7 (of NEN1010:2020 6.4.3.8) geven alleen aan dat de uitschakelstroom gemeten moet worden met een beproevingstoestel wat aan NEN-EN-IEC 61557-6 moet voldoen maar melden niet specifiek welke metingen met welke (type) stroom je zou moeten doen
Vind ik allemaal ook erg vaag, en een completer overzicht zou ik je niet kunnen geven. Maar de stroom hoeft niet gemeten te worden, toch?

61557-6 gaat over wat het testapparaat moet kunnen, niet om wat je daadwerkelijk moet testen. Maar beredenerend lijkt mij dat je in elk geval niet geacht kunt worden meer te testen dan wat je normconforme tester moet kunnen testen. Dat komt neer op: tijd/tijdigheid bij 1×IΔn AC en bij aanvullende bescherming ook 5×IΔn AC. Niks over 0° vs 180°. De type-A-test wordt genoemd maar als mogelijkheid, maar niet als verplichting. Alleen de test met (quasi)sinusvormige lekstroom is verplicht.

Wat ik er niet in kan vinden, is een voorwaarde dat de daadwerkelijke aanspreekstroom vastgesteld moet kunnen worden. Hooguit dat je moet kunnen controleren of dat wel/niet minder of gelijk aan de toegekende aanspreekstroom is, wat kan met één test met die stroom. Ook in de NEN 1010 staat niet dat je de aanspreekstroom moet bepalen: bij 6.4.3.8 (aanvullende bescherming) staat überhaupt niet wat er getest moet worden, terwijl 6.4.3.7.1 (foutbescherming) tenminste nog een klein beetje houvast geeft: "uitschakeling geschiedt bij een foutstroom gelijk aan of kleiner dan de toegekende aanspreekstroom IΔn" (interessant: ook als de foutstroom zelf veel hoger is en het daar nog onder blijft, moet je 't dus afkeuren als het IΔn niet meer haalt), en afhankelijk van omstandigheden ook moet ook de uitschakeltijd worden vastgesteld. Het aantal mA waarbij het ding tript, hoef je in beide gevallen dus niet te weten. De z.g. "ramp test" met oplopende teststroom die veel, maar niet alle, testers kunnen uitvoeren, lijkt dus overbodig.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:43
Sport_Life schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:14:
Vandaag iets vreemds gehad. Wilde een buiten wcd maken dus groep uitgezet van de bestaande buitenkabel (buitenlampen gingen uit) , gecheckt of er stroom op staat, vervolgens na 15 min ongeveer wilde ik de zwarte kabel strippen en toen voelde ik een harde schok door de tang heen (kunstof handvat). Hoe kan dat ?

Heb alles weer dichtgemaakt en ga nu een electricien inschakelen.
Mogelijk lopen er meerdere kabels door je tuin? Heb wel eens een vijf-aderige kabel gelegd zien worden om 3 apart schakelbare lichtpunten te kunnen creëren, en vervolgens een losse (3-aderige) kabel voor de stopcontacten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:05
Xander schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

Ik had even niet door dat jij iemand anders was dan @ErikKo. :+ De kabel loopt bij jou dus niet naar zo'n omschakelkast maar direct naar de omvormer? Dan wordt foutbescherming nog een stukje belangrijker (niet dat het niet al belangrijk was...) want die omvormer zal gewoon een klasse I apparaat zijn waarin ook sluiting naar aarde kan optreden. In het geval van @ErikKo zat er nog een kunststof omschakelkast tussen met een aardlekautomaat voor de omvormer.

Als je in een TT-stelsel de circuitimpedantie niet hebt gemeten altijd aardlekbeveiliging toepassen.
Jawel een balance Energy off grid backup systeem.

Kabel komt binnen in de off grid kast op een hoofd schakelaar en daar zit weer een c25 automaat voordat het de inverter in gaat

De connectie terug heeft een c63 automaat voor de kabel die naar het huis loopt en komt uit op een 63A hoofdschakelaar in de huis meterkast.

ik heb een meetrapport van de aard electrode. Die moet ik nazoeken was vrij laag

Meetrapport van de aarding is 1.22 Ohm

De off grid kast ziet er zo uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MX4zlbcoIJ-UkRa0XdtYcUpSxrs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CgyRUJCcEGtUIZddWDdI7baG.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 09-08-2026 00:05 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

True schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:07:
@Annuk naar aanleiding van een OT discussie in Thuisladen van je EV deel 2 heb jij (of wellicht iemand anders) ooit een huisaansluiting gezien met een installatieautomaat (of mv) als hoofdzekering(en) terwijl deze niet bereikbaar zijn voor de gebruiker? Ergo met een dichte deksel en natuurlijk verzegeld.
Iemand stelt namelijk dat dit wel eens voorkomt, maar ik heb dit nog nooit gehoord, gelezen of zelf ergens gezien.
Yes heb ik vaker meegemaakt dat er automaten achter een gesloten deksel zitten, nog lulliger zelfs wel eens achter een gesloten transparant deksel ;)

Er zijn zelfs wel eens geluiden geweest om dat allemaal weer te doen, dus alle hz hetzij automaat hetzij smelt achter een gesloten deksel.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Juerd schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:20:
[...]

Vind ik allemaal ook erg vaag, en een completer overzicht zou ik je niet kunnen geven. Maar de stroom hoeft niet gemeten te worden, toch?
Nee, strict gezien moet je inderdaad meten dat het ding uiterlijk bij 1×IΔn uitschakelt en dat kan natuurlijk ook met één meting bij 1×IΔn. Dus eh ja je kunt controleren of het ding bij de juiste stroom uitschakelt zonder de uitschakelstroom te meten. :+

Een completer overzicht staat wel in NPR5310.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3Ktey6pk0uer8aRuyYkF0_ejzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28GtYzeH8YnIbvM0DqNJR9dZ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar NPR5310 is geen norm en ik vraag me serieus af wie er 5 verschillende metingen doet op een type B aardlekschakelaar.
Maar beredenerend lijkt mij dat je in elk geval niet geacht kunt worden meer te testen dan wat je normconforme tester moet kunnen testen. Dat komt neer op: tijd/tijdigheid bij 1×IΔn AC en bij aanvullende bescherming ook 5×IΔn AC. Niks over 0° vs 180°. De type-A-test wordt genoemd maar als mogelijkheid, maar niet als verplichting. Alleen de test met (quasi)sinusvormige lekstroom is verplicht.
Goede redenering. Ik ken die norm alleen niet dus heb me daar nooit in verdiept. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

@jacovn Waarom zit de omschakelaar niet in de meterkast? Bij netbedrijf spaart dat 2x de kabellengte naar de off-grid kast.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

jacovn schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:38:
[...]

Jawel een balance Energy off grid backup systeem.

Kabel komt binnen in de off grid kast op een hoofd schakelaar en daar zit weer een c25 automaat voordat het de inverter in gaat

De connectie terug heeft een c63 automaat voor de kabel die naar het huis loopt en komt uit op een 63A hoofdschakelaar in de huis meterkast.

ik heb een meetrapport van de aard electrode. Die moet ik nazoeken was vrij laag

Meetrapport van de aarding is 1.22 Ohm
Ik weet niet of die 1,22Ω de aardverspreidingsweerstand (RA) is of de circuitimpedantie (Zs), daar zal nog verschil in zitten.

Maar dat maakt in dit geval niet uit. Een Zs van 1,22Ω geeft bij een nominale netspanning van 230V een kortsluitstroom van 230/1,22=189A. Dit is te weinig om een C25 automaat binnen 1s aan te laten spreken, daar heb je een kortsluitstroom van 10x IN oftewel 10x25=250A voor nodig. Als er dus sluiting naar aarde optreedt in die kabel naar de omvormer, of in de omvormer zelf, zal de beveiliging niet tijdig uitschakelen en komt er een te hoge spanning op je aardingsinstallatie te staan. Dit voldoet gewoon niet aan NEN1010 hoofdstuk 41 zo.

Ik durf niet te zeggen wat dit met je accusysteem in eilandbedrijf precies doet met de C32 automaat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste