reputatio schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:18:
[...]
Ik zie inderdaad dat het een stuk ruimte scheelt met ABB.
[Afbeelding]
Ik mis alleen nog een Beltrafo ingetekend bedenk ik me net. Lijstje met componenten nu:
-
1x Installatieautomaat 1P+N 16A B-kar
- 2x Fornuisgroep 16A 2P+2N B-kar
- 4x Aardlekschakelaar 63A 30mA 2P
- 1x Aardlekschakelaar 63A 300mA 4P
- 1x Hoofdschakelaar 40A 4P
- 1x Aardlekautomaat 20A 300mA 3P+N B-kar
- 1x Aardlekautomaat 16A 30mA 3P+N C-kar
- 1x Overspanningsbeveiliging DEHN: type 2 (TT, TN-S) (900455)
- 1x PV-groep 16A 300mA 3P+N B-kar
- 1x EV-groep 20A 30mA 3P+N B-kar
Ik mag toch aannemen dat je meer 1P+N eindgroepen (installatieautomaat) hebt dan die ene die je nu aangeeft

Nu even de hoofdvragen mijns inziens:
Waarvoor is de 4P aardlekschakelaar? Want alle 3P+N heb je als aardlekautomaat?
Wat doen die 2 fornuisgroepen B16 in je kast?
Als je bij SV gaat bestellen zou ik de ABB overspanningsbeveiliging pakken

kan ook mooi op dezelfde kamrail.
En waarom in de lieve vrede deze indeling? Dit komt op mij heel chaotisch en rommelig over.
Als je evt. de ruimt hebt om 55cm hoogte te pakken zou je ook kunnen kijken om alle losse onderdelen in een
Eaton Medusa 44x55 kast te verwerken.
En gewoon een idee he, zou je niet alles in aardlekautomaten willen uitvoeren (1 mod breed) dat scheelt je sowieso al weer 8 a 12 mod ruimte door je aardlekschakelaren eruit te bonjouren.
Dan zit ik alleen nog met de componenten voor de thuisbatterij om die "voor" de meterkast te plaatsen. Ik ga toch terug naar een 12kW variant, gezien de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 een 45A passthrough heeft. Dus voor normaal gebruik bij passthrough vanaf grid zou dat moeten werken zonder de bellemerende factor te zijn.
Nu heb ik alleen wat tegenstrijdige informatie over de componenten. Dus hierbij een paar vragen.
1. Wat voor kabels moet je nu leggen tussen de meterkast en de thuisbatterij als de stroom via passthrough naar de accu gaat? 5x6mm2, 5x10mm2 of zelfs 5x16mm2? Dat is me nu niet geheel duidelijk, gezien daar wat meningen over verschillen.
Dit is dus geheel afhankelijk van lengte.
En je kunt b.v. een 5x6mm leggen als hoofdvoeding vanaf je "hoofdzekeringen" naar je omvormer, en terug vanaf je omvormer naar je groepenkast 5x10mm.. maar als het langere lengtes zijn dan moet je mogelijk voor beide (of voor 1 van beide) al overwegen om een stapje dikker te gaan.
[small]Ga hier even vanuit dat je omvormer direct vanuit je HZ "gevoed" wordt, en dat je vanuit je omvormer de uitgang (off-grid mogelijk) pas weer terug gaat naar je groepenkast om zo je hele huis te voeden.
2. Welke aardlekschakelaar is hier nu precies voor nodig? De aardlekschakelaar heb ik nu op een 63A 300mA 4P Type A, Type S staan.
3. Welke omschakelaar kan ik hier het beste voor nemen? Ik zie dat daar de keuze wat beperkt is. Hager heeft de SFT440, maar die is 40A. Van ABB of Schneider zie ik niet veel keuze daarin?
Zou hier eerder kijken naar een
Hager HIM406 als omschakelaar dan de SFT440, maar deze neemt wel dubbele ruimte in van een SFT440, dit e.v.t in een losse 22x22 kast (of 22x16) b.v.