• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:47:
[...]

Daar zijn dergelijke tangen ook prettig voor:
https://www.knipex.com/nl...unststof-isolerend/986201
En om tijdelijk af te doppen evt dit:
https://www.knipex.com/nl...nde-hulzen-conisch/986601

Tang met doek vind k niet heel fijn persoonlijk.

Maar wanneer wil/ga je je kast vervangen dan? Want dan zal je linksom of rechtsom toch ook eerst ergens moeten verlengen?

*knip*
Dank voor die link.

Tijdelijk verlengen doormiddel van aansluitblokjes in de nieuwe kast (onder de hoofdschakelaar), als Stedin dan komt om de meter te wisselen en de hoofdzekeringen dan sluiten zij de nieuwe meter direct op de hoofdschakelaar aan.

Hoe wil je het anders doen dan? Monteur met zegelrecht laten komen, maar dat is dan ook weer dubbelop...

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:29
Ethiron schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Wauw, super! Op mijn wenken bedient. _/-\o_ Thanks!
Je moet @stefdej bedanken, was dusdanig jaloers op zijn kast dat ik hier spontaan alle 2P aardleks er heb uitgetrokken :) , dus je had geluk... :+

stefdej in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

DoMoFo schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:21:
[...]

Je moet @stefdej bedanken, was dusdanig jaloers op zijn kast dat ik hier spontaan alle 2P aardleks er heb uitgetrokken :) , dus je had geluk... :+

Haha, top! Ik heb zelf een 3F busboard met 12 eindgroepen en ik vind het ook heel aantrekkelijk om dat te vervangen voor 12x de DS301C en de aardleks eruit…

Maarja, kast aanpassen van busboard naar din rail en een kleine 500 euro aan automaten krijg ik er thuis even niet doorheen… :+

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:15

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

HELP

Ik voer een kleine wijziging uit in een groepenkast die tot dat moment prima werkt. Bij het uitschakelen druk ik netjes op de testknoppen van alle ALS’en en zet daarna de hoofdschakelaar uit.
Na m’n werkje zet ik de hoofdschakelaar weer aan en de ALS’en. Nu blijkt de aardlekautomaat van het fornuis opeens niet meer in te willen schakelen. Ook niet als de hoofdschakelaar uit staat. Bij het omhoog doen van de hendel hoor (en voel) je halverwege een klik en schakelt-ie intern alweer uit.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Is-ie dan kapot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoFlLng55nplChiNPmhn4EgP6Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8Zg37A73GTtiCrqL6mJjMrD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 03-08-2026 15:14 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het ding vanzelf weer uitschakelt wanneer er geen spanning op staat denk ik dat het kapot is. Of stuk.
@Hippe Lip Ja dat lijkt kapot. Die indicatievenstertjes zouden ook nooit zoals op de foto moeten zijn, met de aardfoutindicator half blauw en de schakelstandindicator grotendeels rood met een beetje groen.

Een paar goede klappen met je vuist kunnen wel eens helpen O-). Als tijdelijke oplossing mocht je vanavond graag koken. Sowieso tijd om een nieuwe te bestellen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• stefdej
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
DoMoFo schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:21:
[...]

Soms is het ook leuk om iets te delen waar je trots op bent, bedankt! (Is misschien geen huisinstallatie, maar op het werk aangeboden om de elektra aan te pakken als "hobbyist met boerenverstand", daarna scope10 keuring er overheen laten gooien.)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:15

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Xander schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:54:
@Hippe Lip Ja dat lijkt kapot. Die indicatievenstertjes zouden ook nooit zoals op de foto moeten zijn, met de aardfoutindicator half blauw en de schakelstandindicator grotendeels rood met een beetje groen.

Een paar goede klappen met je vuist kunnen wel eens helpen O-). Als tijdelijke oplossing mocht je vanavond graag koken. Sowieso tijd om een nieuwe te bestellen.
Tja, die klappen had al eens uitgedeeld met de achterkant van de schroevendraaier, maar helaas zonder resultaat.

En die indicatoren vielen me ook al op.
Nieuwe bestellen dus.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:14

RvV

Even een ander vraagje met betrekking tot zo'n Eaton aardlekautomaat...
Moet dat blauwe vlaggetje dan ook zichtbaar worden als je enkel op de test knop drukt? Ik kan mij namelijk niet herinneren dat ik dat ooit heb zien verkleuren. (kan ook zijn dat ik dement begin te worden)

-(de 2p varianten)

[ Voor 3% gewijzigd door RvV op 03-08-2026 15:13 ]

Y'24

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Freeaqingme schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:14:
@ArcticWolf Toch moet je m.i. niet alleen naar de prijs van de kast zelf kijken. Je hebt ook nog allemaal extra spul nodig (pvc pijpjes, lasdozen, etc, etc). Daarnaast moet ook het gereedschap wat zo'n electricien gebruikt worden terugverdiend.

Maar, wellicht belangrijker nog, de arbeid zelf. Als ik naar bijv. Dutch Electrician op Youtube kijk, dan is hij zo 8-10 uur bezig met 1 kast.

Ik doe thuis ook m'n eigen electra, maar vind 1500 euro niet een heel gek bedrag als je het laat doen.
Mee eens, ik heb het nog niet eens over de prijs gehad met de persoon die mijn kast wil vervangen. Ik denk al 5 uur+ kwijt te zijn aan voorbespreking en idee ontwikkeling. Ik heb denk ik vrij specifieke wensen, en er zijn een aantal dingen om rekening mee te houden.

Ik kan/wil het zelf niet doen. Alle electriciens die ik ken en vertrouw zitten half jaar vol, wonen te ver, ergo willen eigenlijk niet meer.

De aangehaalde youtubende electricien wilde mijn vervanging niet doen (te veel voor 1 dag, en niet abb componenten)

Hoewel de prijs wel belangrijk is voor me, vind ik het belangrijker dat ik een meterkast krijg welke de stromen die er nu lopen aan kan en dat ik rustig kan slapen. (EV, batterij, WP en veel solar)

Toen het bij het huis opgeleverd werd kreeg is sep kasten met gacia automaten (de aanbieding van de week denk ik) daarna is er een solar systeem bijgebouwd (1 fase aansluting in de tuin in extra kast) ik heb een EV aansluting laten maken (3e instalatier) Er is ook een storing opgelost waarbij er van 1 aardlek schakelaar en 4 zekering automaten over gegaan iz naar 4 aardlek automaten.

Ik heb nu ook nog 8 aardlek schakelaars in de kast: 2x 3 fase en 6 (nu5) x enkelvoudige schakelaars.

Als laatste een accu met backup laten plaatsen, dat was instalateur 4 dat zit op plekken omdat er plaats was, dus hoofd schakelaar zit rechts boven in de kast. Op de originele plek zit de automaat die de batterij inverter voedt.

Kortom het is niet meer wat je zou moeten willen hebben. Dan kan en wil ik niet met iemand in zee die even snel een kast komt vervangen zonder een goede visie.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

jacovn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:17:
[...]

Mee eens, ik heb het nog niet eens over de prijs gehad met de persoon die mijn kast wil vervangen. Ik denk al 5 uur+ kwijt te zijn aan voorbespreking en idee ontwikkeling. Ik heb denk ik vrij specifieke wensen, en er zijn een aantal dingen om rekening mee te houden.

Ik kan/wil het zelf niet doen. Alle electriciens die ik ken en vertrouw zitten half jaar vol, wonen te ver, ergo willen eigenlijk niet meer.

De aangehaalde youtubende electricien wilde mijn vervanging niet doen (te veel voor 1 dag, en niet abb componenten)

Hoewel de prijs wel belangrijk is voor me, vind ik het belangrijker dat ik een meterkast krijg welke de stromen die er nu lopen aan kan en dat ik rustig kan slapen. (EV, batterij, WP en veel solar)

Toen het bij het huis opgeleverd werd kreeg is sep kasten met gacia automaten (de aanbieding van de week denk ik) daarna is er een solar systeem bijgebouwd (1 fase aansluting in de tuin in extra kast) ik heb een EV aansluting laten maken (3e instalatier) Er is ook een storing opgelost waarbij er van 1 aardlek schakelaar en 4 zekering automaten over gegaan iz naar 4 aardlek automaten.

Ik heb nu ook nog 8 aardlek shakelaar a, 2x 3 fase en 6 (nu5) x enkelvoudige schakelaars.

Als laatste een accu met backup laten plaatsen, dat was instalateur 4 dat zit op plekken omdat er plaats is, dus hoofd schakelaar zit rechts boven in de kast. Op de originele plek zit de automaat die de batterij inverter voedt.

Kortom het is niet meer wat je zou moeten willen hebben. Dan kan en wil ik niet met iemand in zee die even snel een kast komt vervangen zonder een goede visie.
Dit is/klinkt inderdaad alweer als een heel specifiek project, en ja daar gaat meer tijd in zitten om uit te werken hoe en wat.

Voor een standaard HTK kastje die je nagenoeg kant-en-klaar kunt kopen en er nagenoeg 1 op 1 in kunt knallen is het een heel ander verhaal in tijdsbestek(ken).
Hooguit een paar extra's toevoegen maar het wordt niet heel gek kan het allemaal relatief goedkoop en snel.
Wordt het heel specifiek (wat tegenwoordig zo langzamerhand steeds meer gebeurd) dan moet je echt gaan "puzzelen" wat voor kast(en) het worden, en zeker in bestaande installatie's dat je ook nog komt te zitten met lengte's van bedrading, en daar zijn ook zeker oplossingen voor te vinden maar dat kost ook zeker meer tijd dan om alles te gaan verlengen etc.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Rimco schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:59:
@timovd grid en load klinkt als een omvormer zoals een Deye met de mogelijkheid voor off-grid. Maar zorg wel dat je dan goed snapt hoe je dat moet aansluiten, want met grid en load op dezelfde onderverdeler gaat dat rook geven.

Wat @Jim423 zegt, kan het met alleen grid, als je geen gebruik wilt maken van de off-grid functionaliteit. Als je wel off-grid wilt gaan moet je een de load uitgang gebruiken voor de groepen die off-grid moeten werken, of de hele groepenkast. Maar dan wel met een extra kabel met de juiste beveiliging en niet gaan mixen met de rest aan de grid kant.
Het off-grid komt later dan wel (wordt wel een dure hobby als je nog een extra kabel moet trekken en een omschakelaar moet plaatsen). Eerste stap wordt dan een ovk plaatsen voor 3f omvormer (oude SMA of nieuwe hybride is dan niet relevant) en 1f micro-omvormer.

Als ik in de hoofdgroepenkast een 3f B16 300mA plaats, moeten de 2 groepen in de ovk dan nog voorzien worden van aardlekbeveiliging? Andere optie is om in de hoofdgroepenkast een B16 automaat te plaatsen, maar dan zit er geen beveiliging tegen lekstroom op de kabel (gaat via kruipruimte via een koof naar zolder).

Als in beide kasten beveiliging tegen lekstroom moet komen, is het waarschijnlijk voordeliger om een nieuwe kabel te trekken en geen ovk te plaatsen. Voor een 3f ALA kun je behoorlijk wat kabel trekken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste