Freeaqingme schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:14:
@
ArcticWolf Toch moet je m.i. niet alleen naar de prijs van de kast zelf kijken. Je hebt ook nog allemaal extra spul nodig (pvc pijpjes, lasdozen, etc, etc). Daarnaast moet ook het gereedschap wat zo'n electricien gebruikt worden terugverdiend.
Maar, wellicht belangrijker nog, de arbeid zelf. Als ik naar bijv. Dutch Electrician op Youtube kijk, dan is hij zo 8-10 uur bezig met 1 kast.
Ik doe thuis ook m'n eigen electra, maar vind 1500 euro niet een heel gek bedrag als je het laat doen.
Mee eens, ik heb het nog niet eens over de prijs gehad met de persoon die mijn kast wil vervangen. Ik denk al 5 uur+ kwijt te zijn aan voorbespreking en idee ontwikkeling. Ik heb denk ik vrij specifieke wensen, en er zijn een aantal dingen om rekening mee te houden.
Ik kan/wil het zelf niet doen. Alle electriciens die ik ken en vertrouw zitten half jaar vol, wonen te ver, ergo willen eigenlijk niet meer.
De aangehaalde youtubende electricien wilde mijn vervanging niet doen (te veel voor 1 dag, en niet abb componenten)
Hoewel de prijs wel belangrijk is voor me, vind ik het belangrijker dat ik een meterkast krijg welke de stromen die er nu lopen aan kan en dat ik rustig kan slapen. (EV, batterij, WP en veel solar)
Toen het bij het huis opgeleverd werd kreeg is sep kasten met gacia automaten (de aanbieding van de week denk ik) daarna is er een solar systeem bijgebouwd (1 fase aansluting in de tuin in extra kast) ik heb een EV aansluting laten maken (3e instalatier) Er is ook een storing opgelost waarbij er van 1 aardlek schakelaar en 4 zekering automaten over gegaan iz naar 4 aardlek automaten.
Ik heb nu ook nog 8 aardlek schakelaars in de kast: 2x 3 fase en 6 (nu5) x enkelvoudige schakelaars.
Als laatste een accu met backup laten plaatsen, dat was instalateur 4 dat zit op plekken omdat er plaats was, dus hoofd schakelaar zit rechts boven in de kast. Op de originele plek zit de automaat die de batterij inverter voedt.
Kortom het is niet meer wat je zou moeten willen hebben. Dan kan en wil ik niet met iemand in zee die even snel een kast komt vervangen zonder een goede visie.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase