MWDKing schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:15:
[...]
Bedankt voor je reactie. Hierbij een toelichting
Opmerking 1: In de hoofdgroepenkast zit een B16 30ma alamat naar een 1-fase Solaredge 2300VA omvormer. Dat gaat zonder problemen. De toe te voegen NIEUWE zonneinstallatie wordt een 1-fase Hoymiles 1600VA omvormer. Die wil ik beveiligen met eenzelfde ABB B16 30ma alamat. Ik zorg dat ze allebei op een andere fase komen.
ja, dat kan alleen is dat dus geen zekerheid, ik ken ook genoeg situatie waar dit voor regelmatige problemen heeft gezorgd, niets voor niets schrijft m.n. ook SolarEgde in zijn specs voor dat je juist minimaal 100mA zou moeten gebruiken, 30mA kan werken maar dat is dus geen zekerheid, ook bv bij mij heeft het een tijdlang gewerkt tot het dat niet meer deed.
Opmerking 2: Er pas maximaal 1,5mm2 in de prioritaire stekker van Hoymiles. Ze bieden zelf ook kant en klare kabels aan van diezelfde dikte. De kabel wordt maximaal 6m voor 1600VA. Dus dat lijkt me geen probleem.
nogmaals, in Nederland wordt voor dit soort toepassingen gewoon 2,5mm2 gebruikt, gezien de minimale meerkosten zou ik het dus ook gewoon niet doen, je bouwd hierdoor een stuk veiligheid in.
Opmerking 3: Ik hoef/wil/kan geen 3 fase aansluiten voor de ene micro-omvormer. Er zit in de schuur/tuinkamer al een 3 fase groepenkastje (subverdeler van de hoofdgroepenkast).
sorry, in jouw schema zit wel degelijk een 3-fase alamat in de subverdeler. kijk maar:
:strip_exif()/f/image/NEtTYMpUxlLFMWoKpahqHG7O.png?f=user_large)
daar staat echt ABB 3P+N en dat is dus een 3-fase alamat; mogelijk dat je daar hebt vergist, niet erg, maar dan hebben we het ook maar over 1 1-fase aansluiting (wat het dan ook veel logischer lijkt)
mijn advies zou dan ook
deze ABB alamat zijn: ABB aardlekautomaat B16 1P+N 300mA Type A (2CSR255180R3165) en met circa 71 euro een prima prijs voor een 300mA alamat.
/f/image/vxfWxCfiTZZTX7dn1i5nkNn4.png?f=fotoalbum_large)
denk er aan dat deze ook spaningsonafhankelijk moet zijn, nieuwere eis vanuit de NEN1010. Deze is dat overigens ook.
TIP; voor die airco en zelfs voor de buitenverlichting en WCD zou ik dus ook elk een eigen alamat kiezen, gewoon voor de bedrijfszekerheid, daarmee voorkom je dat een groep andere groepen bij een aardfout mee gaat nemen (los dat je dan ook weet waar de fout zit) en die moeten overigens wel 30mA zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
Jan-tweak op 31-07-2026 11:38
]