Annuk schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:36:
[...]
Tip: maak je ontwerp zoals je nu hebt gedaan met ABB eens bij EM, en klik dat dan eens bij elkaar bij SanderVunderink, evt maak ik het lijstje voor je als je een ontwerp hebt.
Scheelt je al een flinke bak met geld tov EM en als je contact opneemt met SV bouwen ze je de kast ook op tegen een kleine vergoeding a.d.h. van je schets.
Ik zie inderdaad dat het een stuk ruimte scheelt met ABB.
Ik mis alleen nog een Beltrafo ingetekend bedenk ik me net. Lijstje met componenten nu:
- 1x Installatieautomaat 1P+N 16A B-kar
- 2x Fornuisgroep 16A 2P+2N B-kar
- 4x Aardlekschakelaar 63A 30mA 2P
- 1x Aardlekschakelaar 63A 300mA 4P
- 1x Hoofdschakelaar 40A 4P
- 1x Aardlekautomaat 20A 300mA 3P+N B-kar
- 1x Aardlekautomaat 16A 30mA 3P+N C-kar
- 1x Overspanningsbeveiliging DEHN: type 2 (TT, TN-S) (900455)
- 1x PV-groep 16A 300mA 3P+N B-kar
- 1x EV-groep 20A 30mA 3P+N B-kar
Dan zit ik alleen nog met de componenten voor de thuisbatterij om die "voor" de meterkast te plaatsen. Ik ga toch terug naar een 12kW variant, gezien de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 een 45A passthrough heeft. Dus voor normaal gebruik bij passthrough vanaf grid zou dat moeten werken zonder de bellemerende factor te zijn.
Nu heb ik alleen wat tegenstrijdige informatie over de componenten. Dus hierbij een paar vragen.
1. Wat voor kabels moet je nu leggen tussen de meterkast en de thuisbatterij als de stroom via passthrough naar de accu gaat? 5x6mm2, 5x10mm2 of zelfs 5x16mm2? Dat is me nu niet geheel duidelijk, gezien daar wat meningen over verschillen.
2. Welke aardlekschakelaar is hier nu precies voor nodig? De aardlekschakelaar heb ik nu op een 63A 300mA 4P Type A, Type S staan.
3. Welke omschakelaar kan ik hier het beste voor nemen? Ik zie dat daar de keuze wat beperkt is. Hager heeft de SFT440, maar die is 40A. Van ABB of Schneider zie ik niet veel keuze daarin?