• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:48
Xander schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:29:
[...]

Als dat schema de complete installatie is dan is het veilig.

Als er nog meer in je groepenkasten zit (eindgroepen???) is het misschien niet veilig. Wellicht kom je in de knoei met de totale maximale stroom uit 3 voedingsbronnen (net en 2x PV, waarvan er 1x al mist in je schema). Komen beide PV-installaties op verschillende fases? Als er nog eindgroepen in de onderverdeler zitten moet je misschien rekening houden met de nulstroom in de voedingskabel, die kan hoger worden dan je verwacht met teruglevering en afname op verschillende fases.
Er zijn uiteraard meer afgaande groepen in de hoofd- en subgroepenkast. Hierbij een overzicht met de relevante onderdelen. Groen is nog te realiseren. De zonneomvormers komen op een andere fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClbRx_1AWjAdFVlq5y4euPjGTcY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SrSuZPYidWEgf0o6YjbO75tH.png?f=user_large

• MWDKing
Jim423 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:39:
Waarom heeft die tuinkamer 3 fase nodig? Wat zit er nog meer in die verdeler? In je tekening staat ABB 3P+N maar ik neem aan dat dit 1P+N moet zijn.
Er zit al 3 fase in de tuinkamer. Wat er ook in die verdeler zit heb ik nu opgenomen in het plaatje.
Klopt, dat moest een 1P+N alamat zijn.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:42
MWDKing schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Bedankt voor je reactie. Hierbij een toelichting

Opmerking 1: In de hoofdgroepenkast zit een B16 30ma alamat naar een 1-fase Solaredge 2300VA omvormer. Dat gaat zonder problemen. De toe te voegen NIEUWE zonneinstallatie wordt een 1-fase Hoymiles 1600VA omvormer. Die wil ik beveiligen met eenzelfde ABB B16 30ma alamat. Ik zorg dat ze allebei op een andere fase komen.
ja, dat kan alleen is dat dus geen zekerheid, ik ken ook genoeg situatie waar dit voor regelmatige problemen heeft gezorgd, niets voor niets schrijft m.n. ook SolarEgde in zijn specs voor dat je juist minimaal 100mA zou moeten gebruiken, 30mA kan werken maar dat is dus geen zekerheid, ook bv bij mij heeft het een tijdlang gewerkt tot het dat niet meer deed.
Opmerking 2: Er pas maximaal 1,5mm2 in de prioritaire stekker van Hoymiles. Ze bieden zelf ook kant en klare kabels aan van diezelfde dikte. De kabel wordt maximaal 6m voor 1600VA. Dus dat lijkt me geen probleem.
nogmaals, in Nederland wordt voor dit soort toepassingen gewoon 2,5mm2 gebruikt, gezien de minimale meerkosten zou ik het dus ook gewoon niet doen, je bouwd hierdoor een stuk veiligheid in.
Opmerking 3: Ik hoef/wil/kan geen 3 fase aansluiten voor de ene micro-omvormer. Er zit in de schuur/tuinkamer al een 3 fase groepenkastje (subverdeler van de hoofdgroepenkast).
sorry, in jouw schema zit wel degelijk een 3-fase alamat in de subverdeler. kijk maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCoIgsLYvnHz2gSBsRiuTuUKsHg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NEtTYMpUxlLFMWoKpahqHG7O.png?f=user_large
daar staat echt ABB 3P+N en dat is dus een 3-fase alamat; mogelijk dat je daar hebt vergist, niet erg, maar dan hebben we het ook maar over 1 1-fase aansluiting (wat het dan ook veel logischer lijkt)
mijn advies zou dan ook deze ABB alamat zijn: ABB aardlekautomaat B16 1P+N 300mA Type A (2CSR255180R3165) en met circa 71 euro een prima prijs voor een 300mA alamat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEKPg4V0nySfVVwJRwsG-7DRZS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vxfWxCfiTZZTX7dn1i5nkNn4.png?f=fotoalbum_large
denk er aan dat deze ook spaningsonafhankelijk moet zijn, nieuwere eis vanuit de NEN1010. Deze is dat overigens ook.

TIP; voor die airco en zelfs voor de buitenverlichting en WCD zou ik dus ook elk een eigen alamat kiezen, gewoon voor de bedrijfszekerheid, daarmee voorkom je dat een groep andere groepen bij een aardfout mee gaat nemen (los dat je dan ook weet waar de fout zit) en die moeten overigens wel 30mA zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 31-07-2026 11:38 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:24
Aangezien er maar 1 eindgroep in die verdeler zat begrijp ik niet helemaal waarom er een subkast/onderverdeler is gemaakt. Ik zou wel beide omvormers op een andere fase plaatsen om overbelasting te voorkomen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:21
Vandaag nemen we onze eerste elektrische auto (Renault Zoe r110 2019) in gebruik. De laadpaal komt, maar tot die tijd willen we gebruik maken van een granny charger op onze huidige 1x35A installatie. Echter vraag ik mij af of dat nu wel veilig kan.

Het stopcontact in de garage zit ook op de groep voor de wasmachine, vaatwasser en koelkast. Hieruit volgt natuurlijk dat we rekening moeten houden met gelijktijdigheid. Vanaf groepenkast naar bijkeuken is 2.5mm2 Maar vanaf de bijkeuken tot de garage ligt 5 aderig 1.5mm2 kabel. De lengte van de 1.5mm2 kabel is zo'n 15 meter. Afgezekerd op een normale 16A groep.

Volgens de elektramat kennisbank Zou 16A op 1.5mm2 over een afstand korter dan 25m wel moeten kunnen. Maar omdat laden lang duurt wordt hier op het forum vaak aangeraden een maatje groter te gaan. Volgens diverse bronnen is het pairen van 2x 1.5mm2 onverstandig omdat je dan ook 2x zou moeten afzekeren, je zekert immers af op de draaddikte. Én de capaciteit is dan niet gelijk aan 3mm2 maar ongeveer 2/3 van normaal 2.5mm2.

Ik heb ruimschoots VD 2.5mm2 draad liggen, maar ik moet vanuit de bijkeuken een recht stuk buitenlangs naar de garage. Zou dat in een stuk elektra buis bovengronds kunnen/mogen? Of moet je per sé buitenkabel gebruiken?

Zoals gezegd, er komt een laadpaal binnen nu en een jaar met fatsoenlijke grondkabel. Maar omdat er wel meer in de grond moet, en aangepast moet worden wil ik dat nog niet nu doen. En deze 5 aderige 1.5mm2 kabel ligt er al.

Samengevat kan ik een granny charger (2kw?) gebruiken in een tijdelijk permanente opstelling op:
  • 1.5mm2 kabel?
  • op 5 aderige 1.5mm2 kabel waarbij 2x2 strengen samengevoegd zijn
  • op 2.5mm2 kabel door een buis buitenlangs
  • anders namelijk..
  • doe niet zo mal huur een electricien 8)7
thanks!

• MWDKing
Jan-tweak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:35:
[...]
nogmaals, in Nederland wordt voor dit soort toepassingen gewoon 2,5mm2 gebruikt, gezien de minimale meerkosten zou ik het dus ook gewoon niet doen, je bouwd hierdoor een stuk veiligheid in.
Ik snap je punt. Als het kon zou ik het doen. De kosten zijn het probleem niet. Er past niet meer dan 1,5mm2 in de 'speciale' stekker die op de omvormer past. Ook de uitgang van de omvormer, die ook geschikt is voor de europese markt, heeft geen dikkere aders. Voor een vast 'verbruiker' van 1600VA maximaal is dat prima.
Jan-tweak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:35:
sorry, in jouw schema zit wel degelijk een 3-fase alamat in de subverdeler. kijk maar:
[Afbeelding]
daar staat echt ABB 3P+N en dat is dus een 3-fase alamat; mogelijk dat je daar hebt vergist, niet erg, maar dan hebben we het ook maar over 1 1-fase aansluiting (wat het dan ook veel logischer lijkt)
mijn advies zou dan ook deze ABB alamat zijn: ABB aardlekautomaat B16 1P+N 300mA Type A (2CSR255180R3165) en met circa 71 euro een prima prijs voor een 300mA alamat.
[Afbeelding]
denk er aan dat deze ook spaningsonafhankelijk moet zijn, nieuwere eis vanuit de NEN1010. Deze is dat overigens ook.
Excuus, dat was een fout in het eerste schema.
Dank voor het advies, 300mA sluit aan bij wat Hoymiles (fabrikant) adviseert. Die ga ik kopen. Ik ben bekend met de eis van spanningsonafhankelijkheid.

Zou het geheel dan kloppen? Hierbij het nieuwe overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTrFBv6AccLQqy_n88mGZq22q5A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MdlXJj4qeb16jBbvLzkWnhGL.png?f=user_large

Goed advies om een alamat voor de andere groepen en airco te gebruiken. Dank!
Jim423 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:20:
Aangezien er maar 1 eindgroep in die verdeler zat begrijp ik niet helemaal waarom er een subkast/onderverdeler is gemaakt. Ik zou wel beide omvormers op een andere fase plaatsen om overbelasting te voorkomen.
Met oog op te toekomst. Beide omvormers komen op een andere fase. Dat wordt nog wel een beetje een uitdaging, want op één fase wordt de spanning op zonnige dagen te hoog. Toen heb ik dat via Home Assistent gemonitoord en de 2300VA huidige zonneomvormer op de fase met de laagste spanning (gedurende zonnige dagen) gezet. Nu komt de nieuwe 1600VA zonneomvormer op de 'middelste' spanning.

• Jim423
analogworm schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:46:
Vandaag nemen we onze eerste elektrische auto (Renault Zoe r110 2019) in gebruik. De laadpaal komt, maar tot die tijd willen we gebruik maken van een granny charger op onze huidige 1x35A installatie. Echter vraag ik mij af of dat nu wel veilig kan.
Ik zou eerst eens kijken hoe hard je laadt en of je dit in kan stellen. Doorgaans zijn die Granny chargers 10A. Dat zou gewoon kunnen. Je kan gewoon 2 aders voor de fase pakken en 2 aders voor de nul aangezien alles achter dezelfde 16A groep zit. Wel met een 30mA aardlekschakelaar. Of de totale lengte (berekend op 2 aders i.p.v. 4) niet te hoog is is niet te zeggen zonder installatietester. Zorg er wel voor dat je goede (Wago) lassen overal gebruikt en een goed stopcontact voor de Zoe.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:23
Mijn zonnepaneel instalateur was destijds niet te spreken om op 1 x 1-fase groep een opwekker en verbruiker aan te sluiten. Ik heb in tuinhuis 6x410 op enphase en een zwembad met warmtepomp en zoutware systeem. Ik kon niet meer dan 3x2.5mm2 er naartoe krijgen. Hangt achter een b20 in de meterkast en de wp en tuinhuis zijn op 10A gezekerd. Solar heeft een 16b automaat.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• analogworm
Jim423 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Ik zou eerst eens kijken hoe hard je laadt en of je dit in kan stellen. Doorgaans zijn die Granny chargers 10A. Dat zou gewoon kunnen. Je kan gewoon 2 aders voor de fase pakken en 2 aders voor de nul aangezien alles achter dezelfde 16A groep zit. Wel met een 30mA aardlekschakelaar. Of de totale lengte (berekend op 2 aders i.p.v. 4) niet te hoog is is niet te zeggen zonder installatietester. Zorg er wel voor dat je goede (Wago) lassen overal gebruikt en een goed stopcontact voor de Zoe.
Thanks, yes een assortiment aan wago's is beschikbaar. Wat zou een installatie tester meten in dit geval? Weerstand? Spanningsval? Niet dat ik zo'n ding heb maar met een multimeter kom je vaak ook een heel eind.

• Jan-tweak
analogworm schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:46:

Het stopcontact in de garage zit ook op de groep voor de wasmachine, vaatwasser en koelkast. Hieruit volgt natuurlijk dat we rekening moeten houden met gelijktijdigheid. Vanaf groepenkast naar bijkeuken is 2.5mm2 Maar vanaf de bijkeuken tot de garage ligt 5 aderig 1.5mm2 kabel. De lengte van de 1.5mm2 kabel is zo'n 15 meter. Afgezekerd op een normale 16A groep.

Volgens de elektramat kennisbank Zou 16A op 1.5mm2 over een afstand korter dan 25m wel moeten kunnen. Maar omdat laden lang duurt wordt hier op het forum vaak aangeraden een maatje groter te gaan. Volgens diverse bronnen is het pairen van 2x 1.5mm2 onverstandig omdat je dan ook 2x zou moeten afzekeren, je zekert immers af op de draaddikte. Én de capaciteit is dan niet gelijk aan 3mm2 maar ongeveer 2/3 van normaal 2.5mm2.

Ik heb ruimschoots VD 2.5mm2 draad liggen, maar ik moet vanuit de bijkeuken een recht stuk buitenlangs naar de garage. Zou dat in een stuk elektra buis bovengronds kunnen/mogen? Of moet je per sé buitenkabel gebruiken?
als die buis bovengronds komt te liggen zou ik zelfs een installatiekabel YMvK 3x2.5 (keer 2) mm2 per meter gebruiken. Indien deze in de grond komt wordt dat zelfs een grondkabel. Ik zou zeker geen losse VD draad voor deze toepassing gebruiken. dus optie (anders) namelijk 2 keer installatiekabel 3*2,5mm2 YMvK.
Zoals gezegd, er komt een laadpaal binnen nu en een jaar met fatsoenlijke grondkabel. Maar omdat er wel meer in de grond moet, en aangepast moet worden wil ik dat nog niet nu doen. En deze 5 aderige 1.5mm2 kabel ligt er al.

Samengevat kan ik een granny charger (2kw?) gebruiken in een tijdelijk permanente opstelling op:
  • 1.5mm2 kabel?
  • op 5 aderige 1.5mm2 kabel waarbij 2x2 strengen samengevoegd zijn
  • op 2.5mm2 kabel door een buis buitenlangs
  • anders namelijk..
  • doe niet zo mal huur een electricien 8)7
thanks!

• Jim423
analogworm schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:24:
[...]

Thanks, yes een assortiment aan wago's is beschikbaar. Wat zou een installatie tester meten in dit geval? Weerstand? Spanningsval? Niet dat ik zo'n ding heb maar met een multimeter kom je vaak ook een heel eind.
Beide. Dus lang verhaal kort kun je daaruit herleiden of je automaat voldoet. En de aarding.

• analogworm
Jan-tweak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:31:
[...]
als die buis bovengronds komt te liggen zou ik zelfs een installatiekabel YMvK 3x2.5 (keer 2) mm2 per meter gebruiken. Indien deze in de grond komt wordt dat zelfs een grondkabel. Ik zou zeker geen losse VD draad voor deze toepassing gebruiken. dus optie (anders) namelijk 2 keer installatiekabel 3*2,5mm2 YMvK.

[...]
Ik snap niet zo goed waarom je voor een 16A groep met ommenabij 10A continu belasting 2.5mm2 installatie kabel dubbel uit zou voeren? Even nog los van dat het tot aan de bijkeuken gewoon enkel 2.5mm2 is.
Als 2.5mm2 idd niet voldoende zou zijn, zou een stap naar 4mm2 logischer zijn me dunkt.. of begrijp ik je verkeerd?
@analogworm Wegens langdurige hoge belasting. Minder verlies.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Jan-tweak
analogworm schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je voor een 16A groep met ommenabij 10A continu belasting 2.5mm2 installatie kabel dubbel uit zou voeren? Even nog los van dat het tot aan de bijkeuken gewoon enkel 2.5mm2 is.
Als 2.5mm2 idd niet voldoende zou zijn, zou een stap naar 4mm2 logischer zijn me dunkt.. of begrijp ik je verkeerd?
nee, dat klopt, dat snap ik dus ook niet, dat idee voor dubbel kwam van de beste man (@analogworm) zelf, of hij dan daar dan twee dingen op wil aansluiten ? geen idee.
zijn probleem is volgens eerder tweezijdig:
1) Het stopcontact in de garage zit ook op de groep voor de wasmachine, vaatwasser en koelkast., en daar wil je dus ook nog een granny-lader voor de EV op aansluiten. ( volgens mij is dat dus al een uitdaging) voor die groep.
ik zou in dit geval kijken of het niet mogelijk is om die dingen op ieder zijn eigen groep te krijgen, dus 1 voor wasmachine en 1 voor vaatwasser en koelkast en 1 voor de garage en dan dus ook de granny lader voor de EV. of tenminste de laatste een eigen groep geven.
2) een deel van de leiding van die groep is slechts 1,5mm2, en ik vermoed dat de gedachte is om daar nog een losse leiding met 1,5mm2 er bij te trekken dat je dan in de buurt van een standaard 2,5mm2 kabel komt. tenminste dat haal ik uit zijn verhaal.
maar net zo goed heb ik het helemaal verkeerd begrepen en ligt ik er compleet naast.
nee, dat klopt, dat snap ik dus ook niet, dat idee voor dubbel kwam van de beste man (@analogworm) zelf, of hij dan daar dan twee dingen op wil aansluiten ? geen idee.
1) Het stopcontact in de garage zit ook op de groep voor de wasmachine, vaatwasser en koelkast., en daar wil je dus ook nog een granny-lader voor de EV op aansluiten. ( volgens mij is dat dus al een uitdaging) voor die groep.
ik zou in dit geval kijken of het niet mogelijk is om die dingen op ieder zijn eigen groep te krijgen, dus 1 voor wasmachine en 1 voor vaatwasser en koelkast en 1 voor de garage en dan dus ook de granny lader voor de EV. of tenminste de laatste een eigen groep geven.
2) een deel van de leiding van die groep is slechts 1,5mm2, en ik vermoed dat de gedachte is om daar nog een losse leiding met 1,5mm2 er bij te trekken dat je dan in de buurt van een standaard 2,5mm2 kabel komt. tenminste dat haal ik uit zijn verhaal.

[ Voor 27% gewijzigd door Jan-tweak op 31-07-2026 15:43 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vraagje.

Ik heb een jaren 80 groepenkast, en heb nu enkele offertes voor die te vernieuwen (en van 4 naar 8 groepen tegaan)

Daarbij zit er nogal wat prijsverschil tussen een hager groepenkast en een emat variant. Waarbij ze dan aangeven dat de kwaliteit van de een beter is. Maar tegelijk geven ze ook aan dat beiden betrouwbaarder en veilig zijn

Dus waar uit zich dat dan in ? Bij overig schakelmateriaal heb je nog wel dat de 1 "beter" voelt dan de ander. Maar een groepenkast zie ik niet, en als het goed is hoef ik op zijn ergst 1 keer per jaar eens een schakelaar terug te flippen. Dus ik vraag me af of/waarom het die 300Euro dan toch waard is ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

heuveltje schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:05:
Vraagje.

Ik heb een jaren 80 groepenkast, en heb nu enkele offertes voor die te vernieuwen (en van 4 naar 8 groepen tegaan)

Daarbij zit er nogal wat prijsverschil tussen een hager groepenkast en een emat variant. Waarbij ze dan aangeven dat de kwaliteit van de een beter is. Maar tegelijk geven ze ook aan dat beiden betrouwbaarder en veilig zijn

Dus waar uit zich dat dan in ? Bij overig schakelmateriaal heb je nog wel dat de 1 "beter" voelt dan de ander. Maar een groepenkast zie ik niet, en als het goed is hoef ik op zijn ergst 1 keer per jaar eens een schakelaar terug te flippen. Dus ik vraag me af of/waarom het die 300Euro dan toch waard is ?
Als je even terug zoekt in dit topic (paar pagina's) vind je je antwoorden wel.
En ja die €300 is peanuts op pakweg 20 a 25 jaar.
Op basis van 20jr is dat een extra kost op maand basis van €1,25

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• analogworm
Jan-tweak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:42:
[...]

maar net zo goed heb ik het helemaal verkeerd begrepen en ligt ik er compleet naast.

[...]
Kennelijk heb je de vraag inderdaad niet begrepen. De uitdaging van de granny charger op een bestaandge groep is gelijktijdigheid. Vrij simpel, niet tegelijk met laden de wasmachine aanzetten. Niet zo'n heel erg grote uitdaging, ook niet de kern van mijn vraag.

Vanaf de bijkeuken naar de garage ligt een 5*1.5mm2 kabel. De vraag is, kan ik die kabel benutten. Eventueel, door in die kabel 2x fase en 2x neutraal 1x aarde te benutten.

Ik snap de suggestie om een fatsoenlijke groepen verdeling met fatsoenlijke kabels te leggen, maar zoals ook al uitgelegd is dat voorlopig nog niet aan de orde omdat er dan meteen meer zooi de grond in moet waar ik voorlopig nog niet aan ga beginnen. En ik wil de tuin maar 1x open moeten gooien.

• Jan-tweak
analogworm schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:46:
[...]

Kennelijk heb je de vraag inderdaad niet begrepen. De uitdaging van de granny charger op een bestaandge groep is gelijktijdigheid. Vrij simpel, niet tegelijk met laden de wasmachine aanzetten. Niet zo'n heel erg grote uitdaging, ook niet de kern van mijn vraag.

Vanaf de bijkeuken naar de garage ligt een 5*1.5mm2 kabel. De vraag is, kan ik die kabel benutten. Eventueel, door in die kabel 2x fase en 2x neutraal 1x aarde te benutten.
oke, duidelijk, en ik denk dat dat mogelijk wel zou kunnen maar de vraag is of dit verstandig is, voor een tijdelijk oplossing mogelijk zou je dit mogelijk kunnen doen maar ja je hebt dan wel het aspect gelijktijdigheid, en dat is qua therorie vaak wel te doen in praktijk gaat het echter vaker mis.
Ik snap de suggestie om een fatsoenlijke groepen verdeling met fatsoenlijke kabels te leggen, maar zoals ook al uitgelegd is dat voorlopig nog niet aan de orde omdat er dan meteen meer zooi de grond in moet waar ik voorlopig nog niet aan ga beginnen. En ik wil de tuin maar 1x open moeten gooien.

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:41
De elektricien heeft door een kabel heen gefreesd bij het leggen van een nieuw kabel en dit nu zo opgelost. Hij zegt: foto van maken en nadien dicht stucen.

Verstandiger om er blinde afdekplaatjes op te leggen? De kabel komt van een voor mij onbekende plek/functie beneden naar een onbekende plek/functie boven, dus kabels opnieuw trekken is denk ik geen reële optie. Stukadoor komt ook maandag al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zjzbXrHqEITfkgmusB_IE0mg7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHrNitEKElY3k2UuA1WAdcA5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0RtsGM0nX1rO4w-OpRr3_u6Xmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHVp98zpbmsBTDF2TAdI782C.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Pepper92 Je kan het zo laten maar ze dienen gewoon open te blijven. Dus zit je daar met twee random kapjes op de muur.

Met doorgelezen werd toch snel duidelijk waar het voor was neem ik aan...

• Pepper92
@Septillion hebben ze voor zover ik weet niet gedaan. Hebben dit ook niet genoemd, kwam er zojuist achter 🫠 maar goed meterkast zit er min of meer onder, dus zal wel de stroomvoorziening van de kamer erboven zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Pepper92 op 31-07-2026 19:48 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Twee keer zwart en een keer bruin past meer bij een wisselschakelaar voor verlichting. Lekker nieuw draadje trekken.
@Pepper92 bruin + 2x zwart kan eigenlijk alleen maar naar een schakelaar gaan, voor een wisselschakeling.

Je moet echt binnen 5 minuten kunnen vinden waar dit voor is, maak de doorverbinding los en kijk wat er niet meer werkt. Dit fatsoenlijk oplossen, dus de inbouwdozen eruit, een nieuw stukje buis er tussen en nieuwe draad trekken moet normaalgesproken ook wel binnen een half uurtje lukken. Ik zou daar meer zin in hebben dan 2 inbouwdozen boren. Beetje jammer dat een "elektricien" je nu hier mee laat zitten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47
@Pepper92 Ik zet mijn geld op de drie-standen schakelaar van de MV. Das de enige die ik kan verzinnen die van de BG naar de tweede verdieping zolder gaat.
Makkelijk te testen: trek in het korte deel, tussen de dozen, de bruine draad los en kijk of je de MV nog kan schakelen.

Ik zou er ook de voorkeur aan geven om de draden in zijn geheel te vervangen. De kosten hiervoor zou ik mindering brengen bij het betalen van de elektriciën. Laat het vooral zijn leergeld zijn om niet horizontaal te frezen.

[ Voor 29% gewijzigd door FredvZ op 31-07-2026 20:10 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• Pepper92
Thanks voor alle reacties. Ik bel er maandagochtend maar achteraan. De mechanische ventilatie zou kunnen natuurlijk, en zou een uitkomst zijn want die wordt vervangen voor een met draadloze bediening. Beneden ligt alles open / schakelaars er af, dus moet even uitvogelen of ik het dit weekend zelf kan testen.

Schakelaar in die kamer zit in elk geval aan de tegenoverliggende muur.

[ Voor 10% gewijzigd door Pepper92 op 31-07-2026 21:40 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47
Pepper92 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:30:
Beneden ligt alles open / schakelaars er af, dus moet even uitvogelen of ik het dit weekend zelf kan testen.
Dan zou je het ook makkelijk moeten kunnen zien door voorzichtig een van de draden in de onderste inbouwdoos te bewegen. Die beweging zou je dan ook moeten zien op de plek waar de driestanden-schakelaar zit.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste