Annuk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:20:
[...]
Dan zou ik als "hoofdschakelaar" voor je naar je omvormer gaat bv een C25A zekeringautomaat plaatsen, en dan bij de retour je kast weer in een normale hoofdschakelaar 63A.
En mogelijk bij je omvormer nog een beveiliging toepassen in de vorm van een zekeringautomaat van 25A (netbeheerder) + de max waarde die je omvormer kan doen. Dus b.v. een C40A of C50A zekeringautomaat.
Dit is volgens mij "het" perfecte plaatje, ik heb dit zo in mijn situatie (mede dankzij tweakers NTS & pvr):
3x C25A (NET) ---> HS ---> C25A, 300mA Selectief (Alamat) ---> Van Groepenkast naar Verdeler ---> Werkschakelaar ---> Omvormer (25A + 7A Extra) ---> C32A, 300mA Selectief (Alamat) ---> Van Verdeler naar Groepenkast ---> Werkschakelaar ---> 40A, 30mA (ALS) ---> B16 Eindgroepen.
Heb voor het "gemak" de omschakelaar (Net / Omvormer) er nog even buiten gehouden

Annuk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:47:
[...]
Dan moet je al een selectieve aardlekschakelaar 300mA pakken, en gezien zo'n kort trace en twijfel of je dit als distributie groep moet zien...
Ik zeg geen volmondig ja of nee in dit geval...
Beetje lastige situatie....
Waar ik nog wel een beetje zenuwachtig van wordt, is dat eea voor interpretatie vatbaar is. Zelfs jij, dit zeg ik met alle respect, kan geen volmondig ja/nee zeggen.
Ik laat mijn installatie over ca. 2 maanden officieel NEN1010 inspecteren/keuren. We kunnen kort zijn over de nut & noodzaak van 30mA aardlek op eindgroepen. Waar ik wel bang voor ben is "
de mening" van de inspecteur m.b.t. de definitie van een eindgroep en het gebruik van 300mA (selectieve) aardlek schakelaars.
Ik kan alle gemaakte keuzes v.w.b. de totale verticale selectiviteit van aardlek fouten uitleggen en van onderbouwing voorzien.
Ik vond dit wel een mooi artikel over de definitie van distributie vs. eindgroep maar dan van een standaard PV omvormer. Alle argumenten die in dit artikel worden gebruikt om een PV omvormer als een eindgroep te kwalificeren, gebruik ik om mijn Accu omvormer als distributiegroep te kwalificeren:
Is de kabel tussen omvormer en verdeelkast een eindgroep of distributiegroep?
Maar als het afkeur wordt trek ik alle aardleks eruit en steek een vork in het stopcontact...