• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:53
Pakhaas schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:07:
Liander komt hier 12 augustus de aansluiting verzwaren van 1x35a naar 3x25a. Er moet een nieuwe energiemeter in. Wij hebben nu een meter die elke seconde uitleest. Doen de nieuwe meters dat allemaal ook, of moet ik hier nog specifiek rekening mee houden?
Ze leveren enkel nog DSMR5 meters

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:23
AquilaXL schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:22:
[...]

Ze leveren enkel nog DSMR5 meters
Bedankt!

Ik wil ipv smeltzekering automaten laten plaatsen, maar daar zit een meerprijs aan van 330 euro, bovenop de 368 euro voor de aansluiting van 3x25a. Is het verstandig, ondanks de forse meerprijs, om daarvoor te kiezen?
Aanvullend tarief voor het vervangen van de smeltzekering
door automaat bij een verzwaring/verlichting***
€ 330,85

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:49
Pakhaas schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:28:
[...]

Bedankt!

Ik wil ipv smeltzekering automaten laten plaatsen, maar daar zit een meerprijs aan van 330 euro, bovenop de 368 euro voor de aansluiting van 3x25a. Is het verstandig, ondanks de forse meerprijs, om daarvoor te kiezen?

[...]
Lijkt me wel, want als er een keer 1 klapt kan je hem zelf terugzetten. En wat kost een bezoekje van de netbeheerder als er een smeltzekering klapt?

Doordat je eruit klappen zelf kan "repareren" kan je ook beter naar de grens

[ Voor 1% gewijzigd door BarryH op 23-07-2026 09:52 . Reden: correctie: geen kosten bij een keer smeltzekering vervangen ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
[...]

Bedankt!

[...]
Zeker!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:02
Hangt er een beetje vanaf wat je van plan bent. Ik heb het niet gedaan, en heb een WP, WPB, 2 zonnepaneleninstallaties, 13,4kWh PIB, inductieplaat, airco’s en binnenkort komt er nog een laadpaal bij. Veel gekker wordt het (bij mij) niet. En als je smeltzekeringen eruit gaan, komen ze volgens mij 1x “gratis” langs?

• sender
  • Registratie: Juni 2002
BarryH schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Lijkt me wel, want als er een keer 1 klapt kan je hem zelf terugzetten. En wat kost een bezoekje van de netbeheerder als er een smeltzekering klapt?

Doordat je eruit klappen zelf kan "repareren" kan je ook beter naar de grens
De eerste paar keer gratis

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:02

• AquilaXL
[...]

Bedankt!

[...]
Persoonlijk vind ik dit pure diefstal. Wanneer klapt zoiets eruit en als dit op basis van je verbruik is gegaan, wordt dit vaak gratis hersteld.

Het probleem zit hem erin dat ze je gehele kabel spanningsloos moeten zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door AquilaXL op 23-07-2026 09:42 ]

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-07 01:10
AquilaXL schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Persoonlijk vind ik dit pure diefstal. Wanneer klapt zoiets eruit en als dit op basis van je verbruik is gegaan, wordt dit vaak gratis hersteld.

Heb ook overwogen om dit te doen, maar 330 euro omdat het mooier is of in geval van problemen een keer kan gebeuren is mij ook te veel.

Zendure 3 x AC2400+ 24.5kWh, Alfen Eve Single pro, Enphase 6000WP, Home assistant running on Proxmox

• Pakhaas
sender schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:36:
[...]

De eerste paar keer gratis
Weet je dat zeker?

Bij de tarieven van liander staat € 116,71 op werdagen tussen 8 en 20u en € 137.56 tussen 20 en 8u en weekends. Lees niets over 1e keer gratis.

https://www.liander.nl/-/...df?v=1&d=20260122T073010Z

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:25
[...]

Bedankt!

[...]
In mijn oude woonplaats had ik smelt zekeringen 3 x 25 A, nu automaten.
De smeltzekeringen kon ik niet zelf vervangen, zaten achter de verzegeling.
Deze automaten kan ik zelf uit zetten, reuze handig als je wat aan wilt passen in de groepenkast.
Gebeurd niet vaak, maar in de afgelopen 7 jaar is toch 3 keer er een uit geklapt.
Als je daar steeds iemand voor moet laten komen is het voordeel van de lagere kosten snel verdampt.
Ik wil nooit anders meer.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
Pakhaas schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:07:
Liander komt hier 12 augustus de aansluiting verzwaren van 1x35a naar 3x25a. Er moet een nieuwe energiemeter in. Wij hebben nu een meter die elke seconde uitleest. Doen de nieuwe meters dat allemaal ook, of moet ik hier nog specifiek rekening mee houden?
Ja, alle slimme meters die nu nog worden geplaatst hebben minimaal DSMR 5.0, dus sturen elke seconde via de P1 meter de telwerken uit.
Hou wel rekening mee dat als je meerdere P1 dongles gebruikt (en daar kom je vrij snel aan), bv van HW, Zonneplan en Zendure, en mogelijk nog eentje van een laadpaal je dan wel een actieve splitter (beste met eigen voeding) nodig hebt. De HW actieve splitter is volgens mij een van de beste en heeft 3 uitgangen die je zelfs ook nog in cascade kunt plaatsen als je dus meer dan 3 nodig zou moeten hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Jan-tweak op 23-07-2026 10:13 ]

• Jan-tweak
[...]

het grote voordeel is niet dat je mogelijk daarvoor moet betalen maar dat jouw hele huis dan voor uren en mogelijk zelfs dagen zonder stroom gaat zitten.
En ja, de prijzen voor een automaat zijn per netwerkbeheerder verschillend, helaas kun je die niet zelf kiezen.
Mijn advies aan @Pakhaas is dat ondanks dat het een behoorlijke meerprijs is deze investering wel zijn geld waard is.
M.n. omdat je zelf dan in staat bent om de hoofdzekering weer zelf aan te zetten en m.u.v. de storende groep de rest van het huis wel weer van stroom kunt voorzien.
De ervariong leert dat zo iets net in de meest ongelukkige tijd gebeurt, dus dan is een snelle reactie gewoon heel erg handig.
En bedenk, hier ga je dus de volgende 30 jaar profeit van hebben, dan zijn de kosten hiervoor van circa 10 euro per jaar, dat is nog geen euro per maand wel te doen.
Plus je hebt ook de mogelijkheid om veel makkelijker iets aan je groepenkast te veranderen, zonder dat je een vakman met zegelrecht erbij moet gaan halen, want die kent ook zijn prijs.

• Pakhaas
Jan-tweak schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:09:
[...]

Ja, alle slimme meters die nu nog worden geplaatst hebben minimaal DSMR 5.0, dus sturen elke seconde via de P1 meter de telwerken uit.
Hou wel rekening mee dat als je meerdere P1 dongles gebruikt (en daar kom je vrij snel aan), bv van HW, Zonneplan en Zendure, en mogelijk nog eentje van een laadpaal je dan wel een actieve splitter (beste met eigen voeding) nodig hebt. De HW actieve splitter is volgens mij een van de beste en heeft 3 uitgangen die je zelfs ook nog in cascade kunt plaatsen als je dus meer dan 3 nodig zou moeten hebben.
Bedankt, er hangt al een actieve splitter van HW.

• Pakhaas
Jan-tweak schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:22:
[...]

het grote voordeel is niet dat je mogelijk daarvoor moet betalen maar dat jouw hele huis dan voor uren en mogelijk zelfs dagen zonder stroom gaat zitten.
En ja, de prijzen voor een automaat zijn per netwerkbeheerder verschillend, helaas kun je die niet zelf kiezen.
Mijn advies aan @Pakhaas is dat ondanks dat het een behoorlijke meerprijs is deze investering wel zijn geld waard is.
M.n. omdat je zelf dan in staat bent om de hoofdzekering weer zelf aan te zetten en m.u.v. de storende groep de rest van het huis wel weer van stroom kunt voorzien.
De ervariong leert dat zo iets net in de meest ongelukkige tijd gebeurt, dus dan is een snelle reactie gewoon heel erg handig.
En bedenk, hier ga je dus de volgende 30 jaar profeit van hebben, dan zijn de kosten hiervoor van circa 10 euro per jaar, dat is nog geen euro per maand wel te doen.
Plus je hebt ook de mogelijkheid om veel makkelijker iets aan je groepenkast te veranderen, zonder dat je een vakman met zegelrecht erbij moet gaan halen, want die kent ook zijn prijs.
Ja je hebt gelijk. Bovendien verwacht ik dat wachttijden in de toekomst alleen maar langer gaan worden gezien de grote opgave met netcongestie en steeds meer gebrek aan personeel.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helaas hebben ze mij bij het omzetten van 3x35 naar 3x25 nooit de vraag gesteld of ik van de smeltzekeringen af wilde, anders had ik het zeker gedaan...

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23-07 16:49
@Pakhaas misschien heb je 'mazzel', zoals ik, en blijkt dat je aansluiting gesaneerd moet worden, waarbij je gratis automaten krijgt. Wat ik had, ook bij Liander, is dat ik een aanvraag had gedaan om 25A smeltzekering te vervangen door 35A (gratis), maar vervolgens zag het er allemaal een beetje verschroeid/vergaan uit bij de aansluiting, en hebben ze de kabel vanaf de straat vervangen, en heb ik nu (weer gratis) een 40A automaat.

Je zou ook nog kunnen overwegen om zelf 3xB25 automaten vlak achter je hoofdschakelaar te zetten, en hopen dat die eerder trippen dan de smeltzekering van Liander, mocht je een keer per ongeluk een fase overbelasten.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50
[...]

Bedankt!

[...]
Mijn elektricien geeft aan dat de smeltzekeringen type D zijn, dus traag .De automaten zijn C25.
Info over de type D :
Tot 1,25 x de nominale stroom: Blijft de zekering in principe oneindig heel. Dat is meer dan 31 A.
Bij 1,6 x de nominale stroom: Brandt de zekering door binnen 1 uur.
Bij 2x de nominale stroom: Brandt de zekering door binnen enkele minuten

• Pakhaas
pjotter1965 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:48:
[...]

Mijn elektricien geeft aan dat de smeltzekeringen type D zijn, dus traag .De automaten zijn C25.
Info over de type D :
Tot 1,25 x de nominale stroom: Blijft de zekering in principe oneindig heel. Dat is meer dan 31 A.
Bij 1,6 x de nominale stroom: Brandt de zekering door binnen 1 uur.
Bij 2x de nominale stroom: Brandt de zekering door binnen enkele minuten
Klopt. Bij een C ligt het ook hoger dan 25A en kan je zelf nog herstellen ipv te wachten op de netbeheerder.

• AquilaXL
Jan-tweak schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Uren ja, dagen nee. En je hebt toch een hoofdschakelaar om aanpassingen in je groepenkast te doen, daar hoef je de hoofdzekering toch niet voor te schakelen?!. Ik snap dat automaten makkelijker is maar ik blijf het een onrechtvaardig bedrag vinden.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:38
Mscroos schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Heb ook overwogen om dit te doen, maar 330 euro omdat het mooier is of in geval van problemen een keer kan gebeuren is mij ook te veel.
Zelfs een aansluiting verlagen van automaten naar automaten koste mij toen ook ongeveer 300 euro.
Van 3x63 Ampère naar 3x40 Ampère.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HD_1wKfGDRFtCckQk2OTiXuH3ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sStlqpUpPigJIok36w5HEJao.jpg?f=fotoalbum_large

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:45
Annuk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:58:
[...]

De oude stonden garant voor kortsluiting/smeulen/brand, de huidige versie is beter.
Maar ben persoonlijk meer fan van klassiek met kamrail, is ook beter zichtbaar wat betreft problemen t.o.v. busboard, en ook makkelijker/beter schaalbaar voor hogere stromen.
Ik bergen huizen met busboard kasten die evenals mijn eigen huis al >18jaar zo’n ding hebben zonder problemen.
Het is een betrouwbaar systeem.

Nu zou ik voor een nieuwe kast ook niet kiezen maar dat is meer omdat ik het de meerprijs niet waard vindt.
Echter voor projectmatige bouw is het top je kan berg identieke kasten kopen en daarna heel eenvoudig de aanpassingen doen die verschillend per woning zijn.
Daarnaast voor een leek DHZ is redelijk fool proof omdat je vrijwel geen schroefterminals hebt maar steek.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 23-07-2026 14:31 ]

leonbong schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:25:
[...]

Ik bergen huizen met busboard kasten die evenals mijn eigen huis al >18jaar zo’n ding hebben zonder problemen.
Het is een betrouwbaar systeem.

Nu zou ik voor een nieuwe kast ook niet kiezen maar dat is meer omdat ik het de meerprijs niet waard vindt.
Echter voor projectmatige bouw is het top je kan berg identieke kasten kopen en daarna heel eenvoudig de aanpassingen doen die verschillend per woning zijn.
Daarnaast voor een leek DHZ is redelijk fool proof omdat je vrijwel geen schroefterminals hebt maar steek.
En ik/wij zijn al bij bergen woningen geweest met de oude busboards die complete sluiting maken/hebben gemaakt waardoor de HZ er uit knappen, en ook al bij enkele branden die daardoor zijn ontstaan.

En ja eens voor de minder onderlegde DHZ'er zijn ze makkelijk maar vind het voor me persoonlijk het het niet waard, en zeker met het prijsverschil niet.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

[...]
In principe niet hoor, afhankelijk van wat voor kabel en huidige aansluitkast kan/gaat dit geheel onder spanning.
Alleen bij oudere GPLK kabel met teer-aansluiting gebeurd het (bij uitzondering) spanningsloos.

Pakhaas schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Weet je dat zeker?

Bij de tarieven van liander staat € 116,71 op werdagen tussen 8 en 20u en € 137.56 tussen 20 en 8u en weekends. Lees niets over 1e keer gratis.

https://www.liander.nl/-/...df?v=1&d=20260122T073010Z
Enexis is sowieso eerste 3x binnen het jaar gratis, daarna uit m'n hoofd rond de €90.

En officieel gezien is het na de 5e x in een jaar bij (meen ik) alle netbeheerders alleen tijdens kantooruren vervangen van hz, al zal dat normaal gesproken wel loslopen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
Annuk schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:04:
[...]

En ik/wij zijn al bij bergen woningen geweest met de oude busboards die complete sluiting maken/hebben gemaakt waardoor de HZ er uit knappen, en ook al bij enkele branden die daardoor zijn ontstaan.
Dat is het mooie van het vak, alle storingen komen bij jou terecht (in een rayon), dus wij kijken de hele dag tegen kapotte en verbrande zooi :+

Ik vind het wel echt jammer dat de eerste keer niet gratis is. Je hebt toch altijd de angst dat je weer die 100+ euro moet afrekenen. Voor de meeste tweakers geen probleem denk ik, maar voor mij toch wel een fors bedrag. Zeker met de toenemende mate van elektrische apparatuur mag de overheid daar wel wat voor verzinnen wat mij betreft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
peterbier schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:01:
[...]

Zelfs een aansluiting verlagen van automaten naar automaten koste mij toen ook ongeveer 300 euro.
Van 3x63 Ampère naar 3x40 Ampère.
[Afbeelding]
Dat scheelt vast veel, ik heb iemand inde straat die van 3x63 naar 3x80 gaat. Maar niets tegen hem gezegd, maar volgens mij moet hij iets in zijn leven veranderen. Normaal huis met jacuzzi, redelijk groot zwembad, EV auto met ~ 100 kW accu. En hij wil alles tegelijkertijd kunnen..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:34
Annuk schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:04:
[...]

En ja eens voor de minder onderlegde DHZ'er zijn ze makkelijk maar vind het voor me persoonlijk het het niet waard, en zeker met het prijsverschil niet.
Ik vind zonder busboard mooier. Je bent veel flexibeler.

Een keer voor een opdrachtgever bij woningbouw een hoop kasten vervangen, daar was busboard wel ideaal. Groepje is er dan zo bij geklikt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
[...]

Bedankt!

[...]
Hier in het zuiden heb ik 3 fase en 3xC25A automaten laten plaatsen. Was geen meerprijs. Prijs totaal was 285,- 2 weken geleden geplaatst.

• Erwin_83
  • Laatst online: 18:11
Paar maanden terug keer hoofdzekering eruit en ondanks de eerste keer is het gewoon betalen bij Liander.

Met verlengsnoer op de andere fase de vriezer aangesloten en de volgende ochtend Liander laten komen. Ging overigens wel snel, met half uur ter plaatse (waar max 2 uur voor staat geloof ik)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Jim423 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:50:
[...]

Dat is het mooie van het vak, alle storingen komen bij jou terecht (in een rayon), dus wij kijken de hele dag tegen kapotte en verbrande zooi :+
Punt is in de storingsdienst sta je het ene moment in een meter modder/klei/whatever, en 2u later sta je bij iemand in de woning voor een HZ
Ik vind het wel echt jammer dat de eerste keer niet gratis is. Je hebt toch altijd de angst dat je weer die 100+ euro moet afrekenen. Voor de meeste tweakers geen probleem denk ik, maar voor mij toch wel een fors bedrag. Zeker met de toenemende mate van elektrische apparatuur mag de overheid daar wel wat voor verzinnen wat mij betreft.
Dat is dus verschillend per netbeheerder hoe en wat de rekenen, er zijn natuurlijk de 3 groten, maar ook nog een aantal kleine(re).
Weet zo echt niet wat een ieder rekent voor wat.

En er zijn zoveel regels (deels opgelegd en/of gecontroleerd door o.a. de ACM).

• Pakhaas
Rolbird schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:09:
[...]

Hier in het zuiden heb ik 3 fase en 3xC25A automaten laten plaatsen. Was geen meerprijs. Prijs totaal was 285,- 2 weken geleden geplaatst.
Bedankt. Ik ga er nog een belletje aan wagen. Het is absurd dat er zulke grote verschillen zijn.
Rolbird schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:09:
[...]

Lijkt me sterk tenzij er meer aan de hand was, als jij inderdaad een oude doorverbinder had van/naar de buren is dat mogelijk, maar al een compleet eigen kabel/aansluiting en zonder meerkosten... :?
Of dom geluk en monteur had niets anders meer bij zich ...

Erwin_83 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:17:
Paar maanden terug keer hoofdzekering eruit en ondanks de eerste keer is het gewoon betalen bij Liander.

Met verlengsnoer op de andere fase de vriezer aangesloten en de volgende ochtend Liander laten komen. Ging overigens wel snel, met half uur ter plaatse (waar max 2 uur voor staat geloof ik)
Dat zeg ik, iedere netbeheerder doet het anders..
En ja die 2u die ze aangeven (niet alleen voor jou hoor) hoor je thuis te blijven of op max 5 minuten afstand, anders mogen er extra kosten gerekend worden.
En er mag zelfs verlengd worden door de monteur als die (nog) te druk is met een enorme storing en de 2u niet haalt.

Pakhaas schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Bedankt. Ik ga er nog een belletje aan wagen. Het is absurd dat er zulke grote verschillen zijn.
Nee heb je, Ja kan je krijgen, maar ga er met vanuit, je hebt eerder kans dat je afspraak wordt verplaatst (later) dan dat je dit voor elkaar krijgt.

• Pakhaas
Annuk schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:59:
[...]

Nee heb je, Ja kan je krijgen, maar ga er met vanuit, je hebt eerder kans dat je afspraak wordt verplaatst (later) dan dat je dit voor elkaar krijgt.
Ik had vanochtend al gebeld over de automaten. Kon een nieuwe aanvraag doen en die werd gekoppeld aan de huidige afspraak.
Pakhaas schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:56:
[...]

Ik had vanochtend al gebeld over de automaten. Kon een nieuwe aanvraag doen en die werd gekoppeld aan de huidige afspraak.
Oh dat kan zeker wel, doelde meer op het gratis deel... Je krijgt er vast een extra factuur voor...

• Pakhaas
Annuk schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:02:
[...]

Oh dat kan zeker wel, doelde meer op het gratis deel... Je krijgt er vast een extra factuur voor...
Verwacht ik ook. Blijft wel bizar veel geld voor 3 automaten (330 euro). Maar geeft wel vrijheid en als ze er in de toekomst doorsmelten is het maar de vraag hoe snel ze komen met steeds meer gebrek aan personeel
Pakhaas schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:09:
[...]

Verwacht ik ook. Blijft wel bizar veel geld voor 3 automaten (330 euro). Maar geeft wel vrijheid en als ze er in de toekomst doorsmelten is het maar de vraag hoe snel ze komen met steeds meer gebrek aan personeel
Klopt, maar is ook (meestal) beduidend meer werk dan even verzwaren, en dan ineens valt het wel mee hoe duur het is als je het afzet tegen de tijd...

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:59
[...]

Bedankt!

[...]
Hier (Liander) zijn mijn smeltzekeringen vervangen door automaten tijdens het verzwaren naar 3x25A. Had zelf nergens op gevraagd (wel gehoopt) en dus ook geen 330 euro voor betaald.

Ik zou de gok wagen. Eerst verzwaren. Heb je geluk, dan heb je misschien direct je automaten. Heb je pech; kun je eventueel altijd nog daarna apart de automaten aanvragen

• Pakhaas
jj85 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:06:
[...]

Hier (Liander) zijn mijn smeltzekeringen vervangen door automaten tijdens het verzwaren naar 3x25A. Had zelf nergens op gevraagd (wel gehoopt) en dus ook geen 330 euro voor betaald.

Ik zou de gok wagen. Eerst verzwaren. Heb je geluk, dan heb je misschien direct je automaten. Heb je pech; kun je eventueel altijd nog daarna apart de automaten aanvragen
Het nadeel is dat achteraf smeltzekeringen vervangen door automaten het 630 euro kost ipv 330.

• Pakhaas
jj85 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:06:
[...]

Ik heb gebeld met Liander en die gaf aan dat in geval er geen 3 smeltzekeringen in kunnen, dan wordt er kosteloos omgebouwd naar automaten. In ons geval is de aansluiting geschikt voor 3 smeltzekeringen. Wil ik wel automaten, dan kan het zomaar 1 tot 1.5 jaar duren voor ze langs kunnen komen. Daar wil ik niet op wachten, omdat dan de wereld er weer heel anders uit kan zien. Ik laat dus gewoon smeltzekeringen plaatsen. Er werd ook gezegd dat de smeltzekeringen D zijn en dus veel meer aan kunnen dan C automaten. Ik beveilig de boel wel weer met home assistant (zoals ik nu ook heb). Zodra ik op de hoofdzekering over de max heen dreig te gaan, dan gooit hij de EV (zonder loadbalancing) eruit.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Pakhaas De karakteristieken van een automaat zijn niet van toepassing op smeltveiligheid. Die hebben losse karakteristieken en zijn inderdaad wel erg traag.

• Pakhaas
Septillion schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:34:
@Pakhaas De karakteristieken van een automaat zijn niet van toepassing op smeltveiligheid. Die hebben losse karakteristieken en zijn inderdaad wel erg traag.
Bedankt. Zoveel verstand heb ik er niet van, maar denk dat ze wel constant met 1.2 (30A) te belasten zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Volgend jaar na einde salderen wordt het toch anders met de batterijen. Dan ga ik puur alleen PV overschot opslaan, dus zal de hoofdzekering veel minder belast worden.

• Septillion

Septillion

@Pakhaas Constant zeker niet. Daar is nu eenmaal de zekeringwaarde voor. Ze zullen het een aardige tijd uithouden maar ze zullen er ook door slijten.

• Jan-tweak
Septillion schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:34:
is het juist niet anders om, de karakteristieken van smeltzekeringen lopen anders dan die van automaten?
kijk maar:
dit zijn redelijk standaard karakteristieken van automaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwDb3J3SnoOsl_dxTD4yOwr9yRg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q17fSeiOQjyQoP2jBUAPm1dZ.png?f=user_large
terwijl smeltzekeringen eigenlijk alleen reageren (smelten) bij een thermische overstroom (langdurige overbelasting) of snel bij een zeer hoge overbelasting (kortsluiting).
een D smeltzekering (Type D: ultratraag) zal dus trager reageren door de dikkere smeltdraad die bij een te hoge stroom erg warm wordt en bij een bepaalde stroom dan smelt. Echter moet die draad bij een kortsluitstroom wel direct gaan smelten, dat gaat in ms.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hier een groepenkast met materiaal van Eaton. Op een andere locatie in huis heb ik een onderverdeler met SEP materiaal.
In de TS staat "Wil je bewezen degelijke merken, kies dan bovenstaande merken (waaronder Eaton), maar niet onderstaande Chinese budget merken: (waaronder SEP)."
Op zich een heldere boodschap maar ik kan nergens vinden dat SEP meer storingen/defecten heeft dan de zogeheten A-merken.
Soms denk dat het goed zou zijn het SEP materiaal te vervangen door een A-merk maar ik kan nergens een technische of statistische onderbouwing vinden. Kan iemand mij wat op weg helpen?

• Septillion

Septillion

@Jan-tweak Weet je wat je wilt omdraaien, niet gelijk blijft niet gelijk :)

B of D automaten zullen op ligt overbelasting dus hetzelfde reageren. Maar D-kar is geen karakteristiek voor een smeltveiligheid, alleen voor een automaat.
@Prisma16 Heb je dat hele stukje over kwaliteit gelezen? En ook de filmpjes bekeken?
Als die onderverdeler geen vluchtweg blokkeert omdat hij bijvoorbeeld in een losstaande schuur of garage zit, wordt de afweging al iets anders. Het is aan jou om de verzamelde informatie te beoordelen en wegen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Jan-tweak
Pakhaas schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:36:
[...]

Bedankt. Zoveel verstand heb ik er niet van, maar denk dat ze wel constant met 1.2 (30A) te belasten zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Volgend jaar na einde salderen wordt het toch anders met de batterijen. Dan ga ik puur alleen PV overschot opslaan, dus zal de hoofdzekering veel minder belast worden.
in aanvulling wat @Septillion ook al heel duidelijk schreef loop je bij een overschrijding bij gebruik van een automaat ( dus niet smeltzekeringen) met een overschrijding van een factor 1,2 wel al binnen het schakelgebied van een automaat, en bij deze overschrijding maakt het niets uit of je een B, C of D karakteristiek hebt.
automaten komen namelijk bij een 1 uur continu belasting boven de 1,13 ( bij 25A is dat dus al 28,25A) al in hun mogelijke tripzone terecht, uiterlijk bij een factor 1,45 moeten ze uitschakelen.
Dus bij een automaat loop je bij een regelmatige en langdurige (1 uur) overbelasting van de genoemde 1,2 (30A) wel de kans op dat deze tript.
Een smeltzekering heeft minmaal een 6% hogere aanspreekstroom, bij een type D zal dat zelfs nog hoger liggen. De kortsluitstroom Icn ligt echter bij 50 kA.

• Jan-tweak
Septillion schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:14:
@Jan-tweak Weet je wat je wilt omdraaien, niet gelijk blijft niet gelijk :)

B of D automaten zullen op ligt overbelasting dus hetzelfde reageren. Maar D-kar is geen karakteristiek voor een smeltveiligheid, alleen voor een automaat.
klopt, sorry als ik dat mogelijk verkeerd heb geschreven, de letters B, C en B bij automaten hebben inderdaad niets met C en D ( snel of traag) bij smeltzekerheden te maken.
het verschil tussen B en D automaten ligt hem m.n. bij de hogere overbelasting waarbij een C en D dus trager reageren op de overbelasting stroomsterkte.
Dat zijn dus belastingen die tot minder dan 1s of beduidend daaronder (afhankelijk van de overbelasting In) kunnen gaan. bij langere overbelastingen is er geen verschil, daar heb j e helemaal gelijk in.
Het is dus ook onzinnig om naar een hogere karakteristiek te omdat je meer belasting op een groep wilt gaan zetten. In mijn ogen is dat spelen met vuur, eigenlijk zou je bij een langdureige hoge continu belasting de stelregel van 80% moeten toepassen, die je eigenlijk ook bij automaten gebruikt.

• Prisma16
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:30:
@Prisma16 Heb je dat hele stukje over kwaliteit gelezen? En ook de filmpjes bekeken?
Als die onderverdeler geen vluchtweg blokkeert omdat hij bijvoorbeeld in een losstaande schuur of garage zit, wordt de afweging al iets anders. Het is aan jou om de verzamelde informatie te beoordelen en wegen.
Zeker, heb ik gelezen en bekeken. Maar daar wordt van alles beweerd maar niets bewezen of aangetoond door testen of gebruikservaringen per merk. Het filmpje "test brandveiligheid installatieautomaat" van Sander Vunderink noemt geeneens het merk van de component die slechter zou zijn. Komt op mij over als een WC-eend bewering. Dus blijf ik zoeken naar objectief bewijs dat er verschillen tussen de merken zouden zijn.

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:19
Prisma16 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:17:
[...]

Dus blijf ik zoeken naar objectief bewijs dat er verschillen tussen de merken zouden zijn.
Wat zijn je verwachtingen ? Wanneer je een Aardlek test doet en de vonken springen eruit, vind jij dat acceptabel ? Dan zou ik EMAT adviseren:

https://community.victronenergy.com/t/3-phase-multi-rs-17kw-32kwh-nkon-ess-pro-enschede-netherlands/58400/22

Maar of je voor een van de meest belangrijke technische installaties in een huishouden, tevens ook een van de meest gevaarlijke (elektrocutie, brand) met een levensduur van 15-20 jaar Penny Wise, Pound Foolish moet zijn vraag ik mij af...

Dus voor die €0.003 meerprijs per dag over 20 jaar kies ik ABB. Mijn netbeheerder gebruikt het ook, die heeft meer verstand van elektra dan ik, en op de schaal waarin zij uitrollen lijkt component kostprijs blijkbaar minder belangrijk dan andere zaken ( ? kwaliteit, juiste toleranties, betrouwbaar ? ).
[...]

Zeker, heb ik gelezen en bekeken. Maar daar wordt van alles beweerd maar niets bewezen of aangetoond door testen of gebruikservaringen per merk. Het filmpje "test brandveiligheid installatieautomaat" van Sander Vunderink noemt geeneens het merk van de component die slechter zou zijn. Komt op mij over als een WC-eend bewering. Dus blijf ik zoeken naar objectief bewijs dat er verschillen tussen de merken zouden zijn.
Heb zo geen documentatie voor je, maar wel al vele Emat/Chint/SEP/Gacia kasten/aardlekschakelaars die b.v. binnen 5 jaar niet meer voldoen, aardlekschakelaars die niet meer afschakelen (of ver buiten de specs), zekeringen die blijven plakken met zwaardere belasting, weggesmeulde/brande automaten.

• Jan-tweak
[...]

kijk maar eens naar deze youtube filmpje waar ze verschillende testen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ej13yGyhFSk
1. Eti (ETIMAT 6)
2. Schneider Electric (Resi9)
3. Hager (MCN)
4. ABB (SH201)
5. CHINT (NXB-63)

• Prisma16
  • Niet online
Jan-tweak schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:28:
[...]

kijk maar eens naar deze youtube filmpje waar ze verschillende testen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ej13yGyhFSk
1. Eti (ETIMAT 6)
2. Schneider Electric (Resi9)
3. Hager (MCN)
4. ABB (SH201)
5. CHINT (NXB-63)
Dank, voor mij de eerste keer dat ik een vergelijkende meting op dit punt zie. Vier van de vijf reactietijden blijken dus binnen de specs te zijn, de Eti is te snel.

[ Voor 5% gewijzigd door Prisma16 op 24-07-2026 20:56 ]

• Rolbird
Annuk schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:44:
[...]

Lijkt me sterk tenzij er meer aan de hand was, als jij inderdaad een oude doorverbinder had van/naar de buren is dat mogelijk, maar al een compleet eigen kabel/aansluiting en zonder meerkosten... :?
Of dom geluk en monteur had niets anders meer bij zich ...
Niks dom geluk en ik heb geen doorverbinding met de buren. Ik heb dit besteld bij Enexis: Van1x35A naar 3x25A en gevraagd om de hoofdzekeringen te vervangen door 3 automaten. Dit was geen meerprijs. Net even op mijn bankafschrift gekeken: Totalen kosten €275,15. Doe je voor de automaten hierna een extra aanvraag, betaal je nogmaals €275,15. Ik heb alles in een aanvraag gedaan.

Ik zie nu op de Enexis website dat de prijzen behoorlijk gestegen zijn en voor automaten inderdaad extra betaald moet worden. Mijn aanvraag heb ik 3 maanden geleden gedaan. toen waren de prijzen heel anders.

[ Voor 15% gewijzigd door Rolbird op 24-07-2026 22:59 ]

Rolbird schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:46:
[...]

Niks dom geluk en ik heb geen doorverbinding met de buren. Ik heb dit besteld bij Enexis: Van1x35A naar 3x25A en gevraagd om de hoofdzekeringen te vervangen door 3 automaten. Dit was geen meerprijs. Net even op mijn bankafschrift gekeken: Totalen kosten €275,15. Doe je voor de automaten hierna een extra aanvraag, betaal je nogmaals €275,15. Ik heb alles in een aanvraag gedaan.
Dan heb je dus wel (dom) geluk gehad of een vriendelijke monteur, want standaard is verzwaring blijven bij wat het is (smelt 1F word smelt 3F, automaat 1F wordt automaten 3F), en van ombouwen van smelt naar automaat is al tenminste 4 jaar een extra tarief voor.
Ik zie nu op de Enexis website dat de prijzen behoorlijk gestegen zijn en voor automaten inderdaad extra betaald moet worden. Mijn aanvraag heb ik 3 maanden geleden gedaan. toen waren de prijzen heel anders.
Kan best dat de prijzen per 1 juli indd zijn gestegen, niet op gelet maar tenzij het niet anders kan of in mijn vorige bericht genoemde opties is dit geen standaard, en hoor je hier normaal gesproken extra voor te betalen.

• Thunderwookie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Van Noark/Zonneplan naar ABB 8-). Mede dankzij jullie hulp, waarvoor dank!

Het is nog niet af, maar al een eind op weg.
Ik heb besloten nog even bij 1 fase te blijven, al heb ik de boel al wel voorbereid op 3 fase.
Vandaag is de batterij ook binnengekomen, dus ook die ga ik een dezer dagen aansluiten :D.
Helaas geeft 1 lichtschakelaar in de nieuwe situatie sluiting, dus nog even op onderzoek uit en kijken hoe ik dit op kan lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TX_JehurPbLQB4xuj0nf3bJlKFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KU2acZRYWDs51YCYDkwQxh7y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4J0wlMB43ideqWX7G132OJS0Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9koq2B3QVWLgJZVtsjZbyxJF.jpg?f=fotoalbum_large
Thunderwookie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:26:
Van Noark/Zonneplan naar ABB 8-). Mede dankzij jullie hulp, waarvoor dank!

Het is nog niet af, maar al een eind op weg. Mede dankzij jullie hulp, waarvoor dank!
Ik heb besloten nog even bij 1 fase te blijven, al heb ik de boel al wel voorbereid op 3 fase.
Vandaag is de batterij ook binnengekomen, dus ook die ga ik een dezer dagen aansluiten :D.
Helaas geeft 1 lichtschakelaar in de nieuwe situatie sluiting, dus nog even op onderzoek uit en kijken hoe ik dit op kan lossen.

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Ookal is het alleen voor het beeld, had voor de symmetrie ook op de rechter kast gewoon een buisinvoer geplaatst...
Je had evt die van de ZP kast kunnen hergebruiken want dat leek me in de basis ook een ABB kast.

En had zelf de aarding niet (bij) op de bovenste beugel (stapel) gezet maar op de onderste of geheel separaat gehouden.
P.s. heb je de aardrails onderling wel goed verbonden?

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 24-07-2026 23:32 ]

• Thunderwookie
  • Nu online
Annuk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:30:
[...]

Ookal is het alleen voor het beeld, had voor de symmetrie ook op de rechter kast gewoon een buisinvoer geplaatst...
Je had evt die van de ZP kast kunnen hergebruiken want dat leek me in de basis ook een ABB kast.
Ik ben het vol-le-dig met je eens! Ik herhaal, het is nog niet af, de buisinvoer komt morgen binnen, stond in bestelling ;). Heb nu de ZP aan de onderzijde gebruikt, dan is de nieuwe aan de bovenzijde nog mooi dicht. Ook een nieuwe aardleiding, die van nu komt niet mooi uit, even opnieuw aanleggen

[ Voor 9% gewijzigd door Thunderwookie op 24-07-2026 23:39 ]

@Thunderwookie Mooie upgrade. Ik dacht even dat er toch nog een foutje in zat, maar je hebt nog 1fase. Dan kan een kookgroep wel en kan een krachtgroep niet.

edit: ook een heel stuk netter.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 24-07-2026 23:35 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Thunderwookie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:33:
[...]

Ik ben het vol-le-dig met je eens! Ik herhaal, het is nog niet af, die komt morgen binnen, stond in bestelling ;). Ook een nieuwe aardleiding, die van nu komt niet mooi uit, even opnieuw aanleggen
En in dit geval wel 63A aardlekschakelaars gebruikt? Kan ik zo niet goed zien op de foto ;)

Maar het is inderdaad een heel stuk verbeterd bij wat het was.

Neem aan alles wel al verdeeld over 3F en de hoofdschakelaar aan de voedende zijde gebrugd (met een kamrail)?

• Thunderwookie
  • Nu online
Annuk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:37:
[...]

En in dit geval wel 63A aardlekschakelaars gebruikt? Kan ik zo niet goed zien op de foto ;)

Maar het is inderdaad een heel stuk verbeterd bij wat het was.

Neem aan alles wel al verdeeld over 3F en de hoofdschakelaar aan de voedende zijde gebrugd (met een kamrail)?
Alles 63A inderdaad zowel hoofdschakelaar als aardlekschakelaars, Alle gebruikers die tussen hoofschakelaar en aardlek zitten voorzien van een aardlekautomaat.
Alle verbruikers al zoveel mogelijk verdeeld over de 3F voor de eventuele toekomstige ombouw.
Daar waar mogelijk kamrails gebruikt, verder alles 10 mm² bedraad.

Het enige wat jammer is, is dat ik nog even moet kijken hoe de sluiting bij de lichtschakelaar op te lossen.

[ Voor 8% gewijzigd door Thunderwookie op 24-07-2026 23:53 ]

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste