• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:54
Jan-tweak schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:12:
[...]

nee, dan doen ze alleen in films ( die hakbijlen dan)
m.b.t. eisen aan je MK zul je daar in de NEN1010 ook niets over vinden want daar is een aparte NEN norm (NEN2768:2016+A2:2022) voor.
De gezamelijke netbeheerders hebben een makkelijker leesbaar richtlijn op basis van deze nEN norm uitgebracht, afhankelijk van je type woning zijn daar verschillen in.
Zie deze link bv voor meterruimten met een gasaansluiting in laagbouwwoningen.
M.b.t. eisen aan deur is dat hier vrij eenvoudig gehouden; "De deur is afsluitbaar en heeft een dagmaat van minimaal 700 mm x 2050 mm." er wordt hier blijkbaar dus geen verdere eisen aan hoe deze afgesloten zijn gesteld. of echter magneetsluitingen ook daaronder vallen is maar de vraag.
daar zul je dus in de NEN norm zelf moeten kijken, die overigens net als de NEN1010 vrij toegankelijk is.
In de Norm zelf wordt onder 4.1.1.b wordt ook alleen gesproken over dat de deur afgesloten moet kunnen worden. In mijn ogen betekend dat dat je het gewoon openen door een afsluiting voorkomen moet kunnen worden, ik denk dat dit m.b.v. een magneet dus niet is gegeven. (maar dat is mijn interpretatie).
Ik ben daar bekend mee. Zelf voor anderen in het verleden naar verwezen. Maar nooit over de deur. iig bedankt
Annuk schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:53:
[...] Bij een meterwissel of verzwaring naar 3F halen ze het meterbord en aansluitkast niet van de muur, hooguit paar zekeringen (+ houder) in de kast, wat extra bedrading en de meter.
Begrijpelijk, maar wat gaat er gebeuren als de meter op 3 steuntjes is geschroefd?
En er dus geen meterbord is. (5 oktober gaat het gebeuren als het goed is)

edit: ik heb volgens mij op een ander adres nog wel een meterbord liggen, voor de zekerheid maar klaar leggen...

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 19-07-2026 12:08 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01:36
onetime schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Begrijpelijk, maar wat gaat er gebeuren als de meter op 3 steuntjes is geschroefd?
in de norm 2768 worden onder 4.7 achterwand en zijwanden specifieke eisen gesteld aan uitvoering en material (spaan- of vezelplaat). dus waar nutvoorzieningen worden gemonteerd moeten deze dus van minimaal 18mm dik span- cq vezelplaat conform tabel 1 aan voldoen waarbij deze bekleding geen onderdeel van de bouwkundige constructie mag zijn.
gewoon 3 afstandhouders is dus niet voldoende.
@Jan-tweak Ja, hehe. Daarom ook de vraag. Zie ook mijn edit.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Jan-tweak
onetime schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:12:
@Jan-tweak Ja, hehe. Daarom ook de vraag. Zie ook mijn edit.
volgens mij zou je die dan prima kunnen installeren, ik vraag me alleen af waarom de "meterboard" er al niet op voorhand er inzat, waren ze dat vergeten ?
Je loopt overigens wel de kans dat de monteur van de netbeheerder zich omdraaid en aangeeft dat de meterkast niet aan de door hun gestelde spec's voldoet en dus niets gaat installeren.
Zou je hun dat niet beter op voorhand kunnen infomeren?
Jan-tweak schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:12:
[...]

nee, dan doen ze alleen in films ( die hakbijlen dan)
Als het nodig is dan doen ze dat gewoon hoor, toevallig vorige week live gezien, bedrijfspand in brand en deur met sleutel afgesloten en niet in de deur, slaan of zagen de deur dan gewoon in om af te schakelen.
m.b.t. eisen aan je MK zul je daar in de NEN1010 ook niets over vinden want daar is een aparte NEN norm (NEN2768:2016+A2:2022) voor.
De gezamelijke netbeheerders hebben een makkelijker leesbaar richtlijn op basis van deze nEN norm uitgebracht, afhankelijk van je type woning zijn daar verschillen in.
Zie deze link bv voor meterruimten met een gasaansluiting in laagbouwwoningen.
M.b.t. eisen aan deur is dat hier vrij eenvoudig gehouden; "De deur is afsluitbaar en heeft een dagmaat van minimaal 700 mm x 2050 mm." er wordt hier blijkbaar dus geen verdere eisen aan hoe deze afgesloten zijn gesteld. of echter magneetsluitingen ook daaronder vallen is maar de vraag.
daar zul je dus in de NEN norm zelf moeten kijken, die overigens net als de NEN1010 vrij toegankelijk is.
In de Norm zelf wordt onder 4.1.1.b wordt ook alleen gesproken over dat de deur afgesloten moet kunnen worden. In mijn ogen betekend dat dat je het gewoon openen door een afsluiting voorkomen moet kunnen worden, ik denk dat dit m.b.v. een magneet dus niet is gegeven. (maar dat is mijn interpretatie).
Mijn interpretatie zou ook zijn tenminste een loopslot (deurklink) en mogelijk inderdaad zelfs met sleutel afsluitbaar, volgens mij stond dat laatste er in het verleden zelfs in, en b.v. voor prefab meterkast enzo (en vaak bij schouwen) is dat zelfs ook verplicht wat ik vanuit de aannemer begreep.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

onetime schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:54:
[...]

edit: ik heb volgens mij op een ander adres nog wel een meterbord liggen, voor de zekerheid maar klaar leggen...
Heb je daar beelden bij?

Zou persoonlijk even de netbeheerder bellen en hierover informeren en aangeven wat de situatie is.

Met beetje geluk heeft een monteur de spullen bij zich, maar afhankelijk van zijn/haar aanwijzing mogen ze wel of niet uitvoeren en moet er iemand anders komen.
BEI-BLS VP-meterkast mag bijvoorbeeld niet onder de zekeringen (hoofdnet) aan het werk oftewel die mag geen aansluitkast en meterbord zomaar plaatsen/vernieuwen.
Dit moet door minimaal een BEI-BLS VP-LS gedaan worden dan.

En tenzij jij een (nieuw) ABB meterbord hebt gaan ze niet zomaar een meterbord plaatsen.

@Jan-tweak De vraag was aan @Annuk. Er zit nog een stikker op van 13-4-1988 van DWL, voorloper van Eneco (stikker van 15-2-96), nu Stedin.

@Annuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovSshHkD6a2BNP-AIcI4oNpRzTQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rEz6Rwy9Oi63OuSn05dWnsZU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1TcaSvmqlzniXIe4mCoJzPMr1c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MHoPD4777WcwAg1U45030pcK.jpg?f=user_large

En als ik achter dat onderste kapje met stikkers kijk / voel zie ik nog 2 steuntjes.

• Jan-tweak
Annuk schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Als het nodig is dan doen ze dat gewoon hoor, toevallig vorige week live gezien, bedrijfspand in brand en deur met sleutel afgesloten en niet in de deur, slaan of zagen de deur dan gewoon in om af te schakelen.
klopt, maar ze dragen standaard geen bijlen meer mee. als ze gereedschap nodig hebben ligt dat gewoon in hun uitrukvoertuigen gereed.
[...]

Mijn interpretatie zou ook zijn tenminste een loopslot (deurklink) en mogelijk inderdaad zelfs met sleutel afsluitbaar, volgens mij stond dat laatste er in het verleden zelfs in, en b.v. voor prefab meterkast enzo (en vaak bij schouwen) is dat zelfs ook verplicht wat ik vanuit de aannemer begreep.
ik heb de lettelijke tekst uit de norm genomen.
onetime schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:06:
@Annuk
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En als ik achter dat onderste kapje met stikkers kijk / voel zie ik nog 2 steuntjes.
Oke :?
Dergelijke situatie zo nog niet eerder tegen gekomen.

Heb je onder de groepenkast ong 70cm vrije ruimte (en 22 breed) en zit dat net boven de mogelijk nog aanwezige gasmeter/aansluiting?

Misschien (als dat beter/mooier uitkomt met mogelijk plaatsen van uitbreidingkasten) kan je dan wel regelen dat het net iets off-center geplaatst wordt zodat je iig aan 1 kant iig netjes nog een kast bij kunt plaatsen wanneer gewenst.

Jan-tweak schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:22:
[...]
klopt, maar ze dragen standaard geen bijlen meer mee. als ze gereedschap nodig hebben ligt dat gewoon in hun uitrukvoertuigen gereed.
Nee klopt, niet zoals in de films dat ze naar binnen gaan en maaien met bijlen oid om vrij te maken ofzo, maar ze hebben ze inderdaad wel en gebruiken ze wel als het nodig is
[...]

ik heb de lettelijke tekst uit de norm nenomen.
Ik reageerde ook meer op het stukje van jou hoe je het dus opvatte, en in het verleden stond er wel in dat de meter ruimte met een slot afsluitbaar moest zijn.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02
Zitten er mensen hier die voor hun werk meterkasten bouw en of vervangen ?

Beetje huiverig om iemand via google op te zoeken. Een youtube makenede instalteur wilde alleen abb plaatsen en niet meters van ander merk (finder) en die vond mijn opzet te complex voor een dag werk.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24
jacovn schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:42:
Zitten er mensen hier die voor hun werk meterkasten bouw en of vervangen ?

Beetje huiverig om iemand via google op te zoeken. Een youtube makenede instalteur wilde alleen abb plaatsen en niet meters van ander merk (finder) en die vond mijn opzet te complex voor een dag werk.
Wees blij dat hij ABB wilde gebruiken. Mijn buurman wilde een 3f hoofdschakelaar laten plaatsen ter voorbereiding op de aanpassing van de netbeheerder, maar de eerste wilde SEP plaatsen, en alleen "met frisse tegenzin" ABB (daar heeft mijn buurman voor bedankt). En verder vrij weinig elektriciens in omgeving Almere te vinden blijkbaar die kwaliteits spul willen gebruiken, want hij heeft het opgegeven...
BlueFlame schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:00:
[...]

Wees blij dat hij ABB wilde gebruiken. Mijn buurman wilde een 3f hoofdschakelaar laten plaatsen ter voorbereiding op de aanpassing van de netbeheerder, maar de eerste wilde SEP plaatsen, en alleen "met frisse tegenzin" ABB (daar heeft mijn buurman voor bedankt). En verder vrij weinig elektriciens in omgeving Almere te vinden blijkbaar die kwaliteits spul willen gebruiken, want hij heeft het opgegeven...
Bouw en plaats best nog wel eens kasten, en geef wel aan het is in principe standaard ABB/EATON/HAGER, en wil je er evt meters oid bij zelf aanleveren of aangeven wat je wilt dan denk ik mee.
Ik sta niet garant voor sep/gacia/chint/noark/emat en plaats of bouw ik ook niet. Wil ook voor de kwaliteit durven staan wat er gebouwd en/of geplaatst is.
Maar wil jij Finder relais of meters zeg k prima is ook goed spul.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02
Ik heb vervangende meters sdm630. Meterbus moet ik te veel energie in steken,

alles ABB vindt ik ook prima. Het is nu een mix van merken. Nu met de accu lopen er veel grotere stromen.

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 19-07-2026 14:13 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24
BlueFlame schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:43:
[...]

Mag je de hoofdschakelaar vervangen door een b.v. Hager HIM404/406?
Ik heb dit gevraagd in het grote victron topic en daar was de conclusie dat dat niet wenselijk was. (Hoofdschakelaar grid en hoofdschakelaar invoeding ess -> omschakelaar zoals die Hager)
Ik was aan het kijken naar de
Sontheimer Schakelaar 63A 4-polig 22 kW net-0-Not ULO63/4T/NS/Z101/F976, omschakelaar/zwart, 2x4x63 A
Of:
Kraus & Naimer KA63B T904 VE2 +F437 4-polig 4-polig 63A
Zou een hoop ruimte schelen als je de hoofdschakelaar hiermee zou mogen vervangen.
Alleen, dan zit dus de aardlek en automaat naar de ess niet achter een hoofdschakelaar, maar direct op de hoofdaansluiting...
@Annuk , jij hier nog een mening over?
BlueFlame schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:19:
[...]

@Annuk , jij hier nog een mening over?
In de klassiekere situaties (bij b.v. boerderijen etc eerder) zou ik volmondig ja zeggen.
Situatie schets: alleen een Grid voeding op stand 1 en op stand 2 alleen een 3P+N 63A invoedings-stekker van een aggregaat.

Maar met huidig oog op accu's etc die mogelijk zichzelf weer "voeden" wordt de situatie er niet duidelijker en beter op en kom je denk ik inderdaad vanuit veiligheid al snel op uit dat je schakelaar op schakelaar moet plaatsen om het veilig te houden.

En eigenlijk had je in de klassieke situatie natuurlijk al een dergelijke setup doordat de meeste boeren wel een aggregaat hadden, maar eerst nog fysiek moesten gaan aankoppelen etc (en zie/zag vaak bij die inlet ook nog wel een werkschakelaar zitten).
Het verschil is tegenwoordig meer dat alles al "intern" zit.

Annuk schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:29:
[...] Oke :? Dergelijke situatie zo nog niet eerder tegen gekomen.

Heb je onder de groepenkast ong 70cm vrije ruimte (en 22 breed) en zit dat net boven de mogelijk nog aanwezige gasmeter/aansluiting?

Misschien (als dat beter/mooier uitkomt met mogelijk plaatsen van uitbreidingkasten) kan je dan wel regelen dat het net iets off-center geplaatst wordt zodat je iig aan 1 kant iig netjes nog een kast bij kunt plaatsen wanneer gewenst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xatoHeEDWn1E-_arIKlxkdVOopM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WbiYMDHJYxWAPQse6mA28AV9.jpg?f=user_large
Tussen groepenkast en zekeringkast zit 43,5 cm. 22 breed is te regelen. Gas is al weg.
Verder moet er nog veel gebeuren met elektra.

onetime schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]
Tussen groepenkast en zekeringkast zit 43,5 cm. 22 breed is te regelen. Gas is al weg.
Verder moet er nog veel gebeuren met elektra.
Voor die plm 70cm reken ik met complete aansluitcombinatie, dus zekeringen kast + meterbord.
Weet niet wat voor kast er nu zit voor de hoofdzekeringen maar kans is dan zeer aanwezig dat ze die direct mee pakken.

Meterbord is 44x22, aansluitkast 22x22, invoerstuk is ong 4 a 5cm x22
(Maten even uit m'n hoofd, zo geen aansluitkast met meterbord bij de hand).

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:32
Freeaqingme schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:45:
[...]

Netjes hoor! Zo klein zie je ze niet zo vaak meer ;) . Het lijkt er wel op dat je heel veel meer groepen hebt, maar niet heel veel meer pijpjes?

Verder ben ik benieuwd: wat heb je gedaan met de hoofdaansluiting terwijl je bezig was?
Ja dat komt in de toekomst nog, als er een nieuwe keuken in komt en als ik de bedrading ga vernieuwen. Ik heb de hoofdzekering eruit gehaald om veilig te kunnen werken, mag eigenlijk niet natuurlijk maar ik betaal met alle liefde de boete van €90 zodat ik gewoon veilig kan werken. Heb ook voorzorgsmaatregelen genomen bij het verwijderen van de hoofdzekering zoals VDE handschoenen etc.
Tanuki schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:03:
En nog een draaischijf meter. :)

Jammer dat het (natuurlijk) niet lukt om achter het meter bord ook hout te plaatsen! Dus het meter bord zal nog steeds op steen geschroefd zitten lijkt me.

Het zit wel op hout. Maar je hebt nieuw hout om het meterbord geplaatst.

Was het niet handig geweest om dat te combineren met de aanstaande meter wissel?
Of blijft de draaischijf meter?
Vind het wel jammer dat de draaischijf gaat binnenkort, anders hadden we een klokje rond misschien nog wel meegemaakt. Moet een nieuwe meter in ivm verzwaring naar 3 fasen. Het hout achter de meter kon ik helaas niet vervangen, want die zegel haal ik er liever niet af. Heb het hout afgezaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Esx-Lr_T-Yymx18cILPwdgm7cQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJuodgQuHjfd4XEZ0PkMQUI5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVE5LYHLMRdyGFO7S8YDz-2OPDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ian7lpzbWvTvHBqy9RnLrs5z.jpg?f=fotoalbum_large
Woask schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:37:
[...]

Ja dat komt in de toekomst nog, als er een nieuwe keuken in komt en als ik de bedrading ga vernieuwen. Ik heb de hoofdzekering eruit gehaald om veilig te kunnen werken, mag eigenlijk niet natuurlijk maar ik betaal met alle liefde de boete van €90 zodat ik gewoon veilig kan werken. Heb ook voorzorgsmaatregelen genomen bij het verwijderen van de hoofdzekering zoals VDE handschoenen etc.
Zou ik je adviseren niet weer te doen, je weet nooit wat er voor je gebeurd is en er mogelijk een bout/schroef in de kast ligt die door jou gerammel ineens een volle fase fase sluiting maakt (spreek uit ervaring).
Het zegel is niet alleen ter voorkoming van fraude maar ook direct een veiligheid bewustzijn van "hé hier kan en mag ik niet zomaar bij".
Alleen een paar VDE handschoenen helpen je hier niet bij hoor.
[...]

Vind het wel jammer dat de draaischijf gaat binnenkort, anders hadden we een klokje rond misschien nog wel meegemaakt. Moet een nieuwe meter in ivm verzwaring naar 3 fasen. Het hout achter de meter kon ik helaas niet vervangen, want die zegel haal ik er liever niet af. Heb het hout afgezaagd.

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Dan zou je ook de aansluitkast enzo moeten doen en afhankelijk van wat voor kabel zou ik dat zeker niet adviseren, sommige staan bekend om bij verkeerde omgang interne sluiting te maken omdat de ader-mantel poreus wordt. Of bij pech intern breken en je dus een fase mist.

P.s. je had beter van te voren netbeheerder kunnen bellen met de vraag om dit te doen en later voor het zegel, nu heb je kans dat je meer kosten aan je broek krijgt.
offtopic:
Zou je nog eerder een setje Wago 221-613 adviseren of een setje ABB doppen afhankelijk van wat voor bedrading er uit de meter komt, in dit geval lijkt het 6mm2, dus de Wago's.

[ Voor 8% gewijzigd door Annuk op 19-07-2026 16:19 ]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:59
Annuk schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Zou ik je adviseren niet weer te doen, je weet nooit wat er voor je gebeurd is en er mogelijk een bout/schroef in de kast ligt die door jou gerammel ineens een volle fase fase sluiting maakt (spreek uit ervaring).
Puur uit interesse, wat doe jij dan als er een bout/schroef een volle fase/fase sluiting maakt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Freeaqingme schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:13:
[...]

Puur uit interesse, wat doe jij dan als er een bout/schroef een volle fase/fase sluiting maakt?
Blij zijn dat ik m'n volledige pbm aan heb, en hopen dat er niet al te veel brandbare materialen in de meterkast liggen opgeslagen...

Garandeer je dat je heel blij bent als je een volgelaatscherm voor hebt met juiste handschoenen en jas als je zoiets gebeurt...
En je hebt mogelijk ook wel een klein spannings-streepje in je ondergoed ...

• DraadbreuQ
  • Laatst online: 21:49
Voor het correct aandraaien van de groepenkast zoek ik nu naar een oplossing voor het aandraaimoment van 1,2Nm en 2,8Nm.
Via via hoor ik namelijk dat de lokale knutserbrigade het goed genoeg vindt om handvast te werken. Prima als ze eigenwijs zijn, dan ben ik daarna net zo eigenwijs om gewoon het advies van de fabrikant op te volgen :D

In plaats van een volledige momentschroevendraaier dacht ik aan de Bernstein adapter-bitjes, maar een losse 2,8Nm versie kom ik niet tegen. Ik heb daarom maar even wat webshops bij elkaar gehengeld, maar misschien werk ik nu veel te omslachtig en heeft iemand een beter advies?
https://www.conrad.nl/nl/p/bernstein-tools-for-electronics-bernstein-werkzeugfabrik-momentschroevendraaier-elektronica-en-fijnmechanica-1-2-nm-max-2248365.html met https://www.gereedschapcentrum.nl/wera-05075876001-7516-vde-kraftform-safe-torque-speed-draaimomentschroevendraaier-2-4-4-0-nm.html
Jammer dat het allemaal weer boven de 100 euro schiet, maar een huis dat grondig wegfikt is nog duurder :P

PS: De Wera lijkt mij beter omdat ik in de toekomst dan nog bitjes kan uitwisselen, maar als alternatief kan ik ook voor de Wiha kiezen.
https://www.gereedschapcentrum.nl/wiha-29701280s4-vde-momentschroevendraaier-set-incl-adapter-en-4-delige-slimbitset-in-blister-sl-pz-41478.html

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:31
DraadbreuQ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:55:
Voor het correct aandraaien van de groepenkast zoek ik nu naar een oplossing voor het aandraaimoment van 1,2Nm en 2,8Nm.
Via via hoor ik namelijk dat de lokale knutserbrigade het goed genoeg vindt om handvast te werken. Prima als ze eigenwijs zijn, dan ben ik daarna net zo eigenwijs om gewoon het advies van de fabrikant op te volgen :D

In plaats van een volledige momentschroevendraaier dacht ik aan de Bernstein adapter-bitjes, maar een losse 2,8Nm versie kom ik niet tegen. Ik heb daarom maar even wat webshops bij elkaar gehengeld, maar misschien werk ik nu veel te omslachtig en heeft iemand een beter advies?
https://www.conrad.nl/nl/p/bernstein-tools-for-electronics-bernstein-werkzeugfabrik-momentschroevendraaier-elektronica-en-fijnmechanica-1-2-nm-max-2248365.html met https://www.gereedschapcentrum.nl/wera-05075876001-7516-vde-kraftform-safe-torque-speed-draaimomentschroevendraaier-2-4-4-0-nm.html
Jammer dat het allemaal weer boven de 100 euro schiet, maar een huis dat grondig wegfikt is nog duurder :P

PS: De Wera lijkt mij beter omdat ik in de toekomst dan nog bitjes kan uitwisselen, maar als alternatief kan ik ook voor de Wiha kiezen.
https://www.gereedschapcentrum.nl/wiha-29701280s4-vde-momentschroevendraaier-set-incl-adapter-en-4-delige-slimbitset-in-blister-sl-pz-41478.html
Ik heb vorig jaar ook gekozen een Wiha met extra adapter, was toen idd ook zo'n €100 kwijt maar is een fijn setje om mee te werken.

Solving problems for a living and creating my own at home.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:57
Just-Be schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:08:
[...]

Ik heb vorig jaar ook gekozen een Wiha met extra adapter, was toen idd ook zo'n €100 kwijt maar is een fijn setje om mee te werken.
Ja koop je voor het leven.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DraadbreuQ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:55:

Eerlijk ik ben het eens met de knutselbrigade, handvast is meestal ruim onder de 5Nm. Heb een momentsleutel die 10Nm aankan (en gebruik voor m'n fiets), maar dat is veel zwaarder dan je zou denken. Goed handvast is dus niet eens heel slecht.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47
Ik heb deze ook, op zich heel fijn, maar de bitjes vallen soms wel eens uit de normale handgreep, ondanks dat ze vast klikken
@DraadbreuQ pak de set die @Woask hierboven benoemt, hiervoor de ideale set vind ik, en goed instelbaar voor bijna alle meterkast werkzaamheden.
En daarbij de opmerking van @WargamingPlayer, als je er met een beetje beleid mee omgaat.

@ArcticWolf iedere handvast is anders, 10Nm draai ik vrij makkelijk met een schroevendraaier (al eens vaker op de calibrator voor de momentsleutel gedaan), en een ander komt bv net tot max 4Nm.

[ Voor 11% gewijzigd door Annuk op 19-07-2026 20:59 ]

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:57
Annuk schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:58:
@DraadbreuQ pak de set die @Woask hierboven benoemt, hiervoor de ideale set vind ik, en goed instelbaar voor bijna alle meterkast werkzaamheden.
En daarbij de opmerking van @WargamingPlayer, als je er met een beetje beleid mee omgaat.

@ArcticWolf iedere handvast is anders, 10Nm draai ik vrij makkelijk met een schroevendraaier (al eens vaker op de calibrator voor de momentsleutel gedaan), en een ander komt bv net tot max 4Nm.
Goed gereedschap koop je voor het leven. Gebruik nog steeds mijn gereedschap en soldeer spullen, Fluke van de MTS welke ik in 1985-1988 aangeschaft heb. Gewoon niet misbruiken voor verkeerde toepassingen.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:52
Annuk schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Het zegel is niet alleen ter voorkoming van fraude maar ook direct een veiligheid bewustzijn van "hé hier kan en mag ik niet zomaar bij".
Alleen een paar VDE handschoenen helpen je hier niet bij hoor.
Is het wel toegestaan om 'tijdelijk' de vrij toegankelijke 3xC25A automaten van de netbeheerder onder de meter uit te schakelen ?.

Ik wil de bestaande HLD33 (met huidige HS) een stukje (16,5cm) opwippen, om er een HLD16 distributie kastje tussen te zetten. De HS komt nu in deze nieuwe HLD16, dus die moet even los in de oude HLD33 tot dat de nieuwe HLD16 erin zit. Ik blijf dus verder van/uit alle distributie delen van de netbeheerder, ik maak slechts de 4 aders aan de HS 'even' los.

Uiteraard kan het, ik heb vrij toegang tot de automaten van de netbeheerder, maar MAG het officieel ook ?!?!

• DraadbreuQ
  • Laatst online: 21:49
Bedankt voor alle info. Dit helpt mij echt stukken vooruit.

@Woask is de set van jou ook instelbaar op de genoemde 2,8Nm?
DoMoFo schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:47:
[...]

Is het wel toegestaan om 'tijdelijk' de vrij toegankelijke 3xC25A automaten van de netbeheerder onder de meter uit te schakelen ?.

Ik wil de bestaande HLD33 (met huidige HS) een stukje (16,5) opwippen, om er een HLD16 distributie kastje tussen te zetten. De HS komt nu in deze nieuwe HLD16, dus die moet even los in de oude HLD33 tot dat de nieuwe HLD16 erin zit. Ik blijf dus verder van/uit alle distributie delen van de netbeheerder, ik maak slechts de 4 aders aan de HS 'even' los.

Uiteraard kan het, ik heb vrij toegang tot de automaten van de netbeheerder, maar MAG het officieel ook ?!?!
Ja dan mag het, en om met het voorbeeld van de gevallen bout/schroef te spreken, zolang die zekering kast verder netjes dicht blijft denkt dempt deze bv een vlamboog van een kortsluiting.

Je kunt ook de hoofdzekeringen uitschakelen (en aantoonbaar meten), bedrading laten zitten, hoofdschakelaar van de rail los klikken en naar voren vouwen.
HLD 16 erachter plaatsen en klaar ;)

DraadbreuQ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:49:
Bedankt voor alle info. Dit helpt mij echt stukken vooruit.

@Woask is de set van jou ook instelbaar op de genoemde 2,8Nm?
0,8 - 5Nm in stapjes van 0,2 beprint op de instelling

WargamingPlayer schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:10:
[...]

Goed gereedschap koop je voor het leven. Gebruik nog steeds mijn gereedschap en soldeer spullen, Fluke van de MTS welke ik in 1985-1988 aangeschaft heb. Gewoon niet misbruiken voor verkeerde toepassingen.
Eens! Maar bedoel let ook op dat je bv de momentsleutel (of schroevendraaier) na gebruik weer ontspant, dat bedoelde ik mede met beleid mee om gaan.

• DoMoFo
Annuk schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:52:
[...]

Je kunt ook de hoofdzekeringen uitschakelen (en aantoonbaar meten), bedrading laten zitten, hoofdschakelaar van de rail los klikken en naar voren vouwen.
HLD 16 erachter plaatsen en klaar ;)
Tnx!

Het is onderdeel van grote wijzigingen (thuisaccu) en gelijk een zeer grote schoonmaak van allerlei historische narigheden als fornuisgroepen etc. 8) . De HS wordt ook vernieuwd naar een moderne "rode" variant ipv de oude "zwarte", die laatste krijgt weer een nieuwe rol als werkschakelaar in de distributie van de accu ruimte, dus hij _moet_ echt even helemaal los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mhVqbHwdrGlcE5kVSjB5vvj2b4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ou9e9WRZT1tBtmqvvq17YmtZ.jpg?f=user_large
DoMoFo schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:13:
[...]

Tnx!

Het is onderdeel van grote wijzigingen (thuisaccu) en gelijk een zeer grote schoonmaak van allerlei historische narigheden als fornuisgroepen etc. 8) . De HS wordt ook vernieuwd naar een moderne "rode" variant ipv de oude "zwarte", die laatste krijgt weer een nieuwe rol als werkschakelaar in de distributie van de accu ruimte, dus hij _moet_ echt even helemaal los.

[Afbeelding]
Maar dat zei je niet ;)
Dat je de HS ook wilde uitwisselen.

Maar alsnog goed aantonen dat het spanningsloos is en dan werkzaamheden uitvoeren.

En bij voorkeur van boven naar beneden werken als in:
Eerst alle eindgroepen uit
Dan alle aardlekschakelaars uit
Hoofdschakelaar uit
Op onderkant van hs meten met een tweepolige spanningstester of er spanning is, hoofdzekeringen uit zetten (en tester moet dan uitvallen), en dan nog 1 maal zekering even weer aan om te testen of deze nog goed werkt.
Dan zekering weer uit en werkzaamheden uitvoeren.

Inschakelen weer andersom:
Hoofdzekeringen aan
Hoofdschakelaar aan
Aardlekschakelaars aan
Rustig groep voor groep aan zetten met een wachttijd van 2 tellen, voorkomt enorme piekbelasting voor het inschakelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Annuk op 19-07-2026 22:47 ]

• DoMoFo
DavidZH schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:28:
[...]

De Mistral komt niet boven de HLD11 maar er naast. Anders wordt het veel te hoog (4 rijen). De noodstroom komt niet direct aan de netaansluiting, maar na een aantal velden zonder noodstroom. De omschakelaar wordt een ABB OT63F3 met extra na-ijlende contacten voor de nul.
Even picky, noodzakelijk voor type nummers in een grote reeks, maar je bedoelt waarschijnlijk de OT63F4C ? Zonder C is een disconnect, met C een transfer (omschakelaar). Tevens vermoed ik dat je de 4 variant wilt, anders mis je de nul :), over de nul gesproken:

Aangezien het een "break-before-make" schakelaar is, is het de vraag of je die met een groepenkast woning onder last wil schakelen. Daarnaast is het gedrag van die Nul in deze schakelaar niet onomstotelijk vastgesteld... Mocht jij een goede link naar de technische specs hebben die hier uitsluitsel over geeft houd ik mij aanbevolen. Zie ook dit draadje:

Slimme meter vervangen | langere draad mogelijk?

Ik heb de OT40F4C variant, voornamelijk gekozen om mijn ABB fetisch, maar rationeel gezien zijn diverse omschakelaars van andere fabrikanten praktischer, al is het alleen al om de mismatch van het DIN frontje, zoals je ook in bovenstaand draadje kunt lezen...

• DoMoFo
:*) Ik wilde het beknopt houden... :*)

Dank voor de tips! Ik (denk) te weten waar ik mee bezig ben, maar doe altijd rustig aan in de meterkast (zeker met 25A direct uit het net), ik blijf een amateur. Heb mezelf ivm deze werkzaamheden ook maar een _fatsoenlijke_ Duspol kado gedaan ipv m'n oude brakke multimeter.

[ Voor 5% gewijzigd door DoMoFo op 19-07-2026 23:32 ]

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:56
DoMoFo schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:48:
[...]

Even picky, noodzakelijk voor type nummers in een grote reeks, maar je bedoelt waarschijnlijk de OT63F4C ? Zonder C is een disconnect, met C een transfer (omschakelaar). Tevens vermoed ik dat je de 4 variant wilt, anders mis je de nul :), over de nul gesproken:

Aangezien het een "break-before-make" schakelaar is, is het de vraag of je die met een groepenkast woning onder last wil schakelen. Daarnaast is het gedrag van die Nul in deze schakelaar niet onomstotelijk vastgesteld... Mocht jij een goede link naar de technische specs hebben die hier uitsluitsel over geeft houd ik mij aanbevolen. Zie ook dit draadje:

Slimme meter vervangen | langere draad mogelijk?

Ik heb de OT40F4C variant, voornamelijk gekozen om mijn ABB fetisch, maar rationeel gezien zijn diverse omschakelaars van andere fabrikanten praktischer, al is het alleen al om de mismatch van het DIN frontje, zoals je ook in bovenstaand draadje kunt lezen...
Ik heb precies beschreven wat ik ga doen; de genoemde ABB schakelaar, 3-polig met 2 x een OTPL80FP vierde pool. Dat is een na-ijlende pool voor de nul.

Ik zit nog te dubben of ik een OTZW24 ga toepassen met twee losse OT63's. Bij correcte montage gedraagt het zich als de bypass van een UPS (zoals deze), make-before-break. Dat kan risico's met zich meebrengen als er twee voedingsbronnen zijn, maar niet gesynchroniseerd (net wel aanwezig, maar bv. vanwege de kosten alles draaiend vanaf de accu).

Ik ben uit ervaring niet 100% te spreken over de bouwkwaliteit van de kleine OT schakelaars van ABB. Het blijft plastic met sterke veren er in. Niet een goede combi. Maar er zijn zover ik kon vinden geen andere Westerse fabrikanten die een make-before-break maken in deze form-factor. Hoogstens een Socomec wals-model, maar dat past ZEKER niet in een Mistral of HDL kast.
Pagina: 1 ... 96 97 Laatste