Slimme meter vervangen | langere draad mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:10

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Vandaag heb ik een brief van Enexis gehad dat begin juli VoltaNXT mijn GPRS slimme meter komt vervangen door een nieuwe (neem aan DSMR 5.x) slimme meter. Blij dat ik van DSMR 2.2 naar DSMR 5.x ga, zodat mijn laadpaal kan loadbalancen op de P1 data (van de Homewizard P1 API) en ook Home Assistant over een hogere data resolutie beschikt.

Later dit jaar wil ik een Victron systeem gaan bouwen. Daarbij wil ik de hoofdschakelaar iets gaan verplaatsen en op de plek waar nu de hoofdschakelaar zit, komt een omschakelaar. Daarmee kan ik de Victron installatie ibij onderhoud of storing bypassen. Omdat de hoofdschakelaar verplaatst wordt, zou het handig zijn als de draden uit de slimme meter iets langer zouden zijn. Worden deze vervangen bij de meter wissel of is zo'n monteur genegen om deze op verzoek te vervangen voor iets langere exemplaren? Heeft iemand ervaring met zoiets?

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

Alle reacties

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Eigen ervaring: bij een simpele meterwissel worden de draden alleen vervangen als daar noodzaak voor is. Beschadiging bijv.

Maar je kan er altijd naar vragen. Vaak zijn ze niet zo heel moeilijk is mijn ervaring. Bij de meterwissel naar 3 fase heeft de monteur hier nog even de tijd genomen om te kijken of mijn afdopping van de gasmeter lekdicht was :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:10

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:03:
Maar je kan er altijd naar vragen. Vaak zijn ze niet zo heel moeilijk is mijn ervaring. Bij de meterwissel naar 3 fase heeft de monteur hier nog even de tijd genomen om te kijken of mijn afdopping van de gasmeter lekdicht was :p
Precies, ik ga het beleefd vragen of de monteur genegen is en een kopje koffie met koekje geeft misschien dat laatste zetje om even 4 langere draden eraan te zetten. ;-)

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:14
rogervdh schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
[...]

Precies, ik ga het beleefd vragen of de monteur genegen is en een kopje koffie met koekje geeft misschien dat laatste zetje om even 4 langere draden eraan te zetten. ;-)
Het kan, maar wat @Glashelder al zegt zonder noodzaak gebeurd dat normaal niet.
Waarom zorg je er niet voor dat je je omschakelaar klaar hebt liggen, als meter gewisseld wordt is de boel spanningsloos, zorg je dat je de koffie al klaar hebt, monteur koffie en koek en jij even de HS wisselen voor een omschakelaar.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:14

paQ

Ik weet niet of ze op een omschakelaar aanknopen @Annuk
Maar ik denk niet dat het een probleem is als je vraagt om langere bedrading, of wellicht al een HS op de positie hebt zitten waar je hem wil hebben straks.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:19
is het niet logischer de omschakeling na je hoofdschakelaar te zetten? als deze direct aan het net zit kan je eigenlijk nooit je hele installatie spanningvrij maken om er aan te werken, met de hoofdschakelaar direct na de meter heb je dat altijd

• Annuk
paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:56:
Ik weet niet of ze op een omschakelaar aanknopen @Annuk
Maar ik denk niet dat het een probleem is als je vraagt om langere bedrading, of wellicht al een HS op de positie hebt zitten waar je hem wil hebben straks.
Heb het zelf wel al vaker gedaan als klant me dat vriendelijk vraagt (werk voor een van de netbeheerders zelf) om op een omkeerschakelaar aan te sluiten.

Meestal hebben ze (voor nood, en zeker aannemers via netbeheerder) alleen maar standaard aansluitsets bij zich, die zijn sws te kort daarvoor.
Sommige monteurs hebben losse bedrading bij zich maar meeste niet, dan gaat het evt via storingsdienst van de netbeheerder, want kan best zijn dat een aannemer het niet eens mag doen vanuit netbeheerder en dat die alleen de meter maar mogen wisselen, ligt allemaal aan de aanwijzing en raamopdracht die ze hebben.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:14

paQ

Ah OK. Ik dacht dat dat niet 'mocht'.
(Want is geen "HS")

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Annuk
DaTimMan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:59:
is het niet logischer de omschakeling na je hoofdschakelaar te zetten? als deze direct aan het net zit kan je eigenlijk nooit je hele installatie spanningvrij maken om er aan te werken, met de hoofdschakelaar direct na de meter heb je dat altijd
Omkeerschakelaar heeft normaal gesproken altijd een nul-stand.
Aan (net) - uit - aan (noodstroom voorziening)

• Annuk
paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:03:
Ah OK. Ik dacht dat dat niet 'mocht'.
(Want is geen "HS")
Het moet een lastscheider zijn die geschikt is voor het vermogen van. En er moet een duidelijke nul-stand op zitten.

Zelfs een aardlekschakelaar is geschikt in principe daarvoor, of dat aan te raden is is een 2e verhaal....

• Annuk
Persoonlijk ben ik voor omkeerschakelaars fan van dergelijke types:
https://www.elektramat.nl...odulair-din-rail-ot40f4c/

Hoeft niet perse van ABB ook andere merken hebben deze, en het allerliefste dit nog in een losse kast en daarboven dan de daadwerkelijke groepenkast.

Bij deze heb je 2 gescheiden circuits die je zelf evt aan elkaar moet knopen aan de bovenkant, en een hele duidelijke nul-stand als de knop verticaal staat.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-07 14:46
Hebben ze bij mij zonder problemen uitgevoerd. Kabels waren ook te kort en gevraagd of hij een nieuw setje wou monteren. No problem :D

• Annuk
hhoekstra schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:14:
Hebben ze bij mij zonder problemen uitgevoerd. Kabels waren ook te kort en gevraagd of hij een nieuw setje wou monteren. No problem :D
Ligt er (soms) ook aan of het netbeheerder zelf is of een aannemer en wat de situatie is.
Wordt niet klakkeloos gedaan overigens ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:11:
Persoonlijk ben ik voor omkeerschakelaars fan van dergelijke types:
https://www.elektramat.nl...odulair-din-rail-ot40f4c/

Hoeft niet perse van ABB ook andere merken hebben deze, en het allerliefste dit nog in een losse kast en daarboven dan de daadwerkelijke groepenkast.

Bij deze heb je 2 gescheiden circuits die je zelf evt aan elkaar moet knopen aan de bovenkant, en een hele duidelijke nul-stand als de knop verticaal staat.
Schakelt die als laatste de nul af / eerste de nul in?

Deze wel namelijk... https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1

Zwevende nul is niet goed voor enkelfase apparatuur...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Annuk
Ronald schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Schakelt die als laatste de nul af / eerste de nul in?

Deze wel namelijk... https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1

Zwevende nul is niet goed voor enkelfase apparatuur...
Dacht ik wel, maar je bent vrij om de spec-sheet door te spitten.
Van de Hager HIM404/406 weet ik het in ieder geval zeker van wel.
Dit was de eerste in de zoekresultaten van een voorbeeld hoe ik ze fysiek gezien bedoel.

Heb er bij de 63A variant van deze iig nog geen problemen mee gehad/gehoord van diegene bij wie ik die geplaatst heb (en die heeft vrij gevoelige apparatuur erop zitten).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Annuk De ABB mist het symbool met het haakje. Dus ga uit van nee.
En anekdotisch geen schade is geen bewijs.

Het symbool voor trailing-leading 0 is dat haakje ... wel te zien op de Sontheimer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Annuk
Ronald schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:24:
@Annuk De ABB mist het symbool met het haakje. Dus ga uit van nee.
En anekdotisch geen schade is geen bewijs.

Het symbool voor trailing-leading 0 is dat haakje ... wel te zien op de Sontheimer.
I see wat je bedoelt.
Enige wat ik weet (en is getest en hij test sowieso iedere maand z'n eigen aggregaat en omschakeling), is dat zowel de melkrobot als de CNC machine zo enorm gevoelig, bij netspannings-fluctuaties van meer dan 5V dondert het spul sowieso al uit en in error, en met live overschakeling daarin nog nooit echte grote problemen gehad, ook niet met de nul.

Pagina: 1