• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Is er iemand die mij mogelijk wat inspiratie kan geven voor onderstaande situatie? :)

Het gaat om de groepenkast bij m'n ouders thuis en die willen nu twee kracht groepen erbij, een voor elektrisch koken en een voor toekomstige thuisaccu. De zonnepanelen boer heeft in het verleden het abb kastje ernaast geplaatst maar nu is er weer ruimte tekort. Rechts waar de dubbele wcd zit past mogelijk nog zo'n kastje. Dan wordt het wel een zootje denk ik maar is wel het goedkoopst... Kwa afmetingen passen er ook net geen twee groepenkasten naast elkaar (43cm beschikbaar). Zat zelf te kijken naar een attema next L groepenkast maar dan kom ik ook net 1 module tekort. Een mogelijkheid die er ook nog is is alle automaten vervangen door 1module alamats van abb maar dat zou wel de laatste optie zijn denk ik omdat je dan zo weer €400 extra kwijt bent. Als er nog creatieve ideeën zijn hoor ik het graag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNlE_BLker1dB02m8AvbllJZt_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piI2RO4kY2ixqvL2z96rsJuO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-2upFwV0Q6nhBhJmdO2O94L-vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In3l3PiEs0yfrrSfNy0o3I5W.jpg?f=fotoalbum_large
@dennisdew16 Als je tussen kabelgoot en ander kant alles maximaal opschuift heb je niet genoeg ruimte voor nog een gewone kast? En als je het pijpje niet naast maar door de kabelgoot laat lopen? Ook dan niet?
Wat vindt je dan van deze: https://www.sandervunderi...18-modules-res18x320.html ? Vergeet de aanvullende onderdelen niet te bestellen.
Je kunt bestaande inhoud van de groepoenkast hergebruiken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:03
dennisdew16 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:46:
Is er iemand die mij mogelijk wat inspiratie kan geven voor onderstaande situatie? :)

Het gaat om de groepenkast bij m'n ouders thuis en die willen nu twee kracht groepen erbij, een voor elektrisch koken en een voor toekomstige thuisaccu. De zonnepanelen boer heeft in het verleden het abb kastje ernaast geplaatst maar nu is er weer ruimte tekort. Rechts waar de dubbele wcd zit past mogelijk nog zo'n kastje. Dan wordt het wel een zootje denk ik maar is wel het goedkoopst... Kwa afmetingen passen er ook net geen twee groepenkasten naast elkaar (43cm beschikbaar). Zat zelf te kijken naar een attema next L groepenkast maar dan kom ik ook net 1 module tekort. Een mogelijkheid die er ook nog is is alle automaten vervangen door 1module alamats van abb maar dat zou wel de laatste optie zijn denk ik omdat je dan zo weer €400 extra kwijt bent. Als er nog creatieve ideeën zijn hoor ik het graag!

[...]

[...]
Ik zou als eerste een beginnen om de inkomende kabels te voorzien van deugdtelijke klembeugels, want dat ziet er niet al te goed uit, ookal zit dat mogelijk al geruime tijd.
En dan heb ik nog niet over die losse aardkabel aan de linkerkant bovenop de PV verdeelkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCDdyxk2mQdx9kYJr3TN1WK7lLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IGQRL9Evh9MMGLyLBk9wkSdc.png?f=fotoalbum_large
Overigens zijn de plankjes (ombouw) wettelijk eigenlijk niet toegestaan.
volgens mij zou je mogelijk twee 220*110 Eaton-holec kasten kunnen plaatsen, hierbij heb je twee mogelijkheden, 1 links en 1 rechts of 2 keer rechts. dan moeten wel wat dingen uit de kast verdwijnen.
ik vraag me alleen af of je ook niet met een kookgroep (uit de voeten kunt komen), die heeft maar 2-dinplekken nodig. en de vraag of een thuis-batterij echt wel 3-fase moet hebben ( dat kan natuurlijk, alleen dat zal in de huidige kast dus niet gaan passen)

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 15-07-2026 16:29 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@dennisdew16
Wat @onetime al zegt: àles van die muur halen, ook dat pijpje rechts van de kabelgoot.
Dan kun je de kabelgoot nog vervangen door een smaller maar hoger exemplaar om nog eens 1 of 2 centimeter te winnen en alles bij elkaar moeten er dan 2 bakken van 22cm in passen.
Als je dat eenmaal gedaan hebt zul je veel voldoening van je werk hebben.

En die grijze kabels aan de bovenkant mogen dan IN de groepenkast netjes aangesloten zijn, boven de kast hadden die toch echt wel van een stukje pijp voorzien mogen worden. Het lijkt wel of er op elke centimeter kabel bezuinigd is, zo krap zit het erin... :X

[ Voor 26% gewijzigd door Hippe Lip op 15-07-2026 16:57 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

[...]

[...]
Wat @Hippe Lip hierboven me zegt, maar dan kan je mogelijk direct die kabels van onderen invoeren in de kast aan de rechterkant, al dan niet aldaar verlengd met wat rijgklemmen op de onderste din-rail in de kast als ze te kort zijn.

Net even gekeken (wel dure optie) maar als je kant en klaar aardlekautomaten kast koopt van ABB bij SanderVunderink kost het je €706, zelf samenstellen (zelfde kast) is ruim €130 duurder.

En weet niet of je er evt de hoogte nog in kunt, anders is dat misschien ook nog een optie.
Veel werk misschien maar wel in 1 keer alles weer strak.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Jan-tweak schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:28:
[...]
ik vraag me alleen af of je ook niet met een kookgroep (uit de voeten kunt komen), die heeft maar 2-dinplekken nodig.
Dit is absoluut geen aanrader bij een 3x25A aansluiting, er zijn wel opties met 2 gekoppelde aardlekautomaten beide op een andere fase maar daar gaat niet alles goed op.
en de vraag of een thuis-batterij echt wel 3-fase moet hebben ( dat kan natuurlijk, alleen dat zal in de huidige kast dus niet gaan passen)
Dat is geheel afhankelijk van wat voor batterij installatie er komt, zonder details te weten is hier weinig op aan te raden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

De zonnepanelen boer heeft in het verleden het abb kastje ernaast geplaatst maar nu is er weer ruimte tekort. Rechts waar de dubbele wcd zit past mogelijk nog zo'n kastje. Dan wordt het wel een zootje denk ik maar is wel het goedkoopst... Kwa afmetingen passen er ook net geen twee groepenkasten naast elkaar (43cm beschikbaar).
Wacht even, 11+22+11cm past dus wel maar 22+22cm niet? Huh? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste