Acties:
  • +16 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:36

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Mede-auteur:
  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

onetime

Op GoT komen diverse vragen over het aansluiten van een kookplaat, vandaar nu één centraal topic.

Een kookplaat heeft meestal 4 tot 6 kookzones van 1,4 - 3,7 kW. (Soms zelfs tot 5,5 kW.) Die zijn dan per 2 samen op één fase aangesloten en samen begrenst op max 16A. De derde fase op een 4pits (huis-tuin-en-keuken-) kookplaat is vaak een dummy, behalve als er afzuiging op zit (zoals bijvoorbeeld bij sommige Novy, Bora en Siemens kookplaten). De grotere 5 en 6 pits (luxe)platen zijn wel vaak echt 3 fase 11kW, met dan soms die 5,5kW pit die dan meer dan 1 fase combineert.
Voor de Bora is er een apart topic: Bora Puru aansluiten
.
Veel gemaakte fout
Zoals in Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm wordt er regelmatig een kookgroep (2x16A) opgeleverd achter een 1-fase aardlekschakelaar op een 3x25A aansluiting. Vaak gaat het goed, doordat een automaat, maar zeker een zekering, korte tijd best een stevige overbelasting kan hebben, maar netjes is het niet (en tegen de NEN1010, zie verderop) en je hebt grotere kans dat de hoofdzekering van de fase waar de kookgroep op zit doorbrandt. Dus bespaar jezelf het belletje naar de netbeheerder (en kosten) en laat het meteen goed aansluiten.
.
Ik heb een kookgroep in mijn groepenkast
De kookgroep (2x 16A) kan gebruikt worden bij een 1-faseaansluiting (met een 1x35 of 1x40A hoofdzekering) achter een 1-fase aardlekschakelaar. Bij 3 fase 25A kan de kookgroep alleen gebruikt worden achter een 3-fase ALS, verdeeld over 2 fases. Dit is eigenlijk alleen te verdedigen bij een ombouw van een 1fase installatie naar een 3fase installatie. In een 3x 25A installatie moet er dus ~400V tussen de fase aansluitingen van de kookgroep staan, niet 0V, anders is hij niet 2 fase maar 1fase!
Achter een 1 fase ALS en 3x 25A hoofdaansluiting mag een kookgroep niet volgens de norm:
onetime in "Het grote kookplaat aansluiten topic":

NEN 1010:2020 133.2.2 Stroom
Al het elektrisch materieel moet zijn gekozen in overeenstemming met de hoogste stationaire stroom
(effectieve waarde voor wisselstroom) gedurende normaal bedrijf, en met de hoogste stroom onder
afwijkende omstandigheden, en de tijdsduur (bijvoorbeeld de aanspreektijd van beveiligingstoestellen
indien aanwezig) gedurende welke de stroom zal optreden.

433.1 Het onderling afstemmen van leidingen en beveiligingstoestellen
De functionele karakteristieken van beveiligingstoestellen die een leiding tegen overbelastingsstroom
beschermen, moeten aan de volgende twee voorwaarden voldoen:
Ib <= In <= Iz (43.1)
waarin:
Ib is de ontwerpstroom van die stroomketen;
Iz is de hoogst toelaatbare (continue) stroom van de leiding (zie rubriek 523);
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel;

Een mooie uitleg hiervan in iets minder technische termen: Juerd in "Het grote kookplaat aansluiten topic"
Juerd schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 00:05:
[...] Maar er is ook nog de wetgeving (art. 2.33 lid 2 Netcode elektriciteit) is die bepaalt dat je waar mogelijk, en het is hier zeer makkelijk mogelijk, dingen met hoge vermogens moet verdelen over meerdere fasen. [...]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Xander schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:51:
[...] NPR5310 schreef hier in het verleden trouwens wel over (t/m NPR 5310:2007+A6:2015, blad 41):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw4QdupT8QZe4SsJlVsWe5Pygk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQSIYByoPVB8lFvBLQyeiMjd.jpg?f=fotoalbum_large
Maar inderdaad; dat is geen norm. ;)

Dit zou sommige users in het grote kookplaat aansluiten topic wel blij maken trouwens, als het normtekst was geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPQjXwXRAXRve67m1SVyuG1tKN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlJK3gjCL4IZbgIWMxwIbi7q.jpg?f=fotoalbum_large
.
Ik heb een 3-fase aansluiting
Met 3 fase (meestal 3x 25A) moet de kookplaat worden verdeeld over 2 of 3 fases via een krachtgroep, omdat je anders over de maximale capaciteit van één fase gaat (2x16A > 25A). Door fasedraaiing heb je dan ook maar één N nodig, omdat deze altijd gelijk of minder wordt belast dan de hoogste belasting op 1 van de fase draden. Daarom staat vaak op de installatieschema's dat er een brug moet tussen N1 en N2 op de kookplaat. Op een krachtgroep in de groepenkast heb je tenslotte ook maar één aansluiting voor de N.
In een 3x 25A installatie moet er dus ~400V tussen de fase aansluitingen van de kookgroep staan, niet 0V, anders is hij niet 2 of 3 fase maar 1fase!

bron: Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpmw_g9aAPn_1ueyeyky0aT7UHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=user_large
.
Kookplaat met maar één N
Op het forum zien we veel AEG kookplaten met maar één N. Deze zijn alleen bedoeld voor een 3-faseaansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNut2eq1rt8AlDFiC9Sq-HsvKEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dn861Amhf6CBQ6bQXtrCFdPE.jpg?f=user_large
L1: Bruin
L2: Zwart
L3: Grijs
N: Blauw
PE: Geel/Groen

Op een 1-fase aansluiting kan deze worden aangesloten door L2 en L3 op de plaat al samen op 1 fase draad aan te sluiten en de N vanaf de plaat dubbel uit te voeren, maar alle draden te bewaken via een 4P (aardlek)automaat, dus niet een 3P+N. Dit moet voorkomen dat er >16A over één van de N-draden loopt.
.
Ik heb een perilex stekker aan mijn kookplaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nujEZdhmWYLoQYpTptVf__6hQY4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TlVXLAOGgukS8M6G24gB6oeO.jpg?f=user_large
De DIN-standaard voor de perilexaansluiting wordt vaak niet goed nageleefd, dat wil zeggen dat er je goed moet nameten of de N (of N1 en N2), L1, L2 en L3 juist aangesloten zijn op de perilexstekker. Als je een stekker bij je apparaat geleverd hebt, kijk dan naar de specificaties van de stekker om het perilexstopcontact goed aan te sluiten of meet deze na met een multimeter.
.
Heb ik een perilexstekker / -stopcontact nodig?
Als er geen stekker geleverd zit bij de kookplaat en je hebt geen perilex stopcontact, dan is de Merten MEG1011-9019 een nette oplossing. Deze is vlak op de muur te monteren en gemakkelijk met bijgeleverde steekklemmen (Wago 221) te installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsTjFKy6yem6RjIzelRdZwXySyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D8sknMt63Ki8TVWonBWOHjR7.jpg?f=user_large
Je hebt in dit geval niet te maken met een eventuele standaard die wel of niet wordt nageleefd op een perilexaansluiting.
Als je wel een perilex gebruikt kan je wel weer makkelijk de stekker er uit halen als dat een keer moet.
.
Kookplaat met afzuiging op 1-fase hoofdaansluiting
Als de fabrikant geen specificaties levert voor achter een 1-faseaansluiting, kan het vaak als volgt worden aangesloten: brug op L2 en L3. Vervolgens sluit je vanuit de groepenkast L1, L2, N1 en N2 aan. Let wel op: eigen risico, want fabrikant levert geen specificatie.
.
Mag ik een 32A kookplaat aansluiten? Is dit het zelfde als 2x16A
Die schema's komen we ook nog wel eens tegen. 32A betekent 32A over één fase/ader. Dat wordt te warm over 2,5mm² en is dus gevaarlijk. Dit mag alleen als je 4mm² aders naar de kookplaat hebt lopen.
.
ALS / aardverspreidingsweerstand
Het is altijd beter en veiliger om wel een aardlekschakelaar of alamat toe te passen, al hoeft niet altijd. Maar dan zou je eigenlijk de aardverspreidingsweerstand moeten weten, en dan is het meestal al goedkoper om gewoon een aardlek beveiliging te hebben.
.
Kleuren van installatiedraad
Bij een kookplaat aangesloten op 1fase:Bij een kookplaat aangesloten op 3fase:
L1: BruinL1: Bruin
L2: Bruin (mag ook Zwart)L2: Zwart
N1: BlauwL3: Grijs
N2: Blauw (mag ook Grijs)N: Blauw
PE: Geel/GroenPE: Geel/Groen

Het is beter om de draden echt in genoemde kleuren te hebben,
maar omkleuren met krimpkous of desnoods tape aan beide einden mag wel.
Ook om L1/N1 van L2/N2 te onderscheiden is een markering aan beide einden een goed idee.
Let bij een ombouw van 1 naar 3 fase goed op de kleuren, zowel in de groepenkast als bij alle verdere aansluitingen tot op de kookplaat.
.
Pas op bij gebruik van een draad brug!
Als er onder de ene kant van de de schroef een andere dikte geleider zit dan aan de andere kant zal de dunste minder goed contact maken, doe ze dus onder de zelfde kant als dat kan of zorg ervoor dat ze beide echt even dik zijn!
.
Terminologie
onetime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:05: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
AfkortingBetekenis
AlamatAardlek automaat > combinatie van zekeringsautomaat en ALS
AFDDArc Fault Detection Device > Alamat met Vonk / Vlamboog detectie
ALSAardlek Schakelaar
AutomaatZekerings-automaat (1, 2, 4, 6, 10, 16, 20, 25, 32, 40, ...A)
GroepenkastDe montage kast voor de hier genoemde onderdelen
HSHoofd Schakelaar
Kookgroepmeestal 2 gekoppelde 16A automaten
Krachtgroepmeestal gewone 3fase automaat, soms alamat
MeterkastPlaats voor de meters en groepenkast
OSBOver Spannings Beveiliging
Rem AutomaatMaximaal Stroom beveiliging Aardlek Schakelaar(s)
Net(25A) + Solar(16A) > 40A...
WCDWandcontactdoos, stopcontact

Wikipedia: Kabel (leiding) : Een kabel is een samenstel van twee of meer geïsoleerde elektrische leidingen (aders), met een gezamenlijke mantel, ...
Wikipedia: Installatiedraad : Installatiedraad is elektriciteitsdraad dat gebruikt wordt in elektrische installaties.
.
Help, hoe sluit ik mijn kookplaat nu aan?
Ik heb bovenstaande gelezen, maar ik weet niet steeds niet hoe ik mijn kookplaat moet aansluiten.
Heb je zelf vragen over het aansluiten van je kookplaat, lever dan minimaal de volgende dingen aan:
1. Foto van de groepenkast waarop te zien is wat voor hoofdaansluiting (1- of 3 fase) er is
2. Foto van de automaat waar de kookplaat op aangesloten zit of wordt.
3. Aansluitschema van de kookplaat
indien niet aanwezig; aansluitingen van de kookplaat

[ Voor 57% gewijzigd door onetime op 01-02-2025 20:53 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:37
Bedankt voor het openen van dit topic.

Toch een opmerking: Je schrijft dat de aansluiting van een Perilex contactdoos niet is gestandaardiseerd.
Dat is hij wel degelijk. Oorspronkelijk is de Perilex bedoeld voor een krachtaansluiting. En daarvan is de aansluiting duidelijk. En op de wcd is ook aangegeven waar welke ader moet worden aangesloten.
In Nederland is de Perilex misbruikt voor het aansluiten van de 2x 1 fase kookgroep. En voor de centrale ventilator. En hier is helaas geen standaard voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mooi begin, top! Misschien paar puntjes om nog aan te vullen:

Misschien nog melden dat een echte 2-fase kookplaat niet bestaat en dat deze dus altijd gewoon op 2 van de 3 fases mag (en bij 3x25A hoort).

Aanvullen met de vervelende 1xN plaat. Dat die primair voor 3-fase bedoelt is en alleen op 1-fase mag indien er een dubbele N aanwezig is (onder dezelfde klem) en er dan een 4P (ipv een 3P+N) nodig is.

Dan afgezien van bovenstaande er nooit maar dan ook nooit een brug tussen de N's mag zitten.

Misschien een, "hoe sluit ik mijn plaat aan'-flow diagram? En een "is mijn plaat verkeerd aangesloten"- flow diagram?

@devriesjande Volgens mij is het probleem dat het niet geforceerd is in een standaard zoals de NEN. Dus wel zo bedacht voor 3-fase maar je komt je dus in echt elke smaak tegen. Altijd meten/controleren is ook mijn advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
@Septillion De Perilex is gestandaardiseerd volgens DIN normen. Maar ik ben het met je eens dat deze norm niet altijd nageleefd wordt en de aansluiting altijd moet worden gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:38
Ik vind het dus zo frappant dat er geen echte 3 fase kookplaten bestaan*.. ja in combinatie met een oven.

Het zou geweldig zijn als die dingen load balancing konden doen op de fasen, is dat nou echt zo duur / moeilijk? Die dingen gaan waarschijnlijk toch 10x over de kop, je maakt mij niet wijs dat kookplaten (of hele fornuizen) echt zo duur zijn om maar een minimale marge aan te houden...

Verder.. wat is het met mijn "luxe" smeg inductiekookplaat dat op standen lager dan 9 deze toch wel "merkbaar" een aantal seconden uit staat en weer aan gaat voor een aantal seconden.
Sinds wanneer kunnen ze geen PWM cycle doen van milliseconden, waarom moet het meerdere seconden zijn? Best apart.. kan er wel mee leven, maar kan het niet begrijpen.

50% "kracht" op een LED gaat ook met een hoge PWM frequency zodat wij geen flicker-effect waarnemen.

* - of misschien bestaan er betaalbare load balancing boxen die de stroom over meerdere fasen verdelen?

[ Voor 71% gewijzigd door grasmanek94 op 12-02-2024 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 15:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

timovd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:44:
Mag ik een 32A kookplaat aansluiten? Is dit het zelfde als 2x16A
Die schema's komen we ook nog wel eens tegen. 32A betekent 32A over één fase/ader. Dat wordt te warm over 2,5mm² en is dus gevaarlijk. Dit mag alleen als je 4mm² aders naar de kookplaat hebt lopen.
Ik vind 4mm² voor 32A te dun, al zal een volle belasting niet vaak voor komen.
Dan nog iets met selectiviteit, 32A zou ik niet graag op een 35A hoofdzekering willen hebben.
Was er geen regel dat een groep 1,6x kleiner moet zijn dan de hoofdzekering?
Ik denk dat een topic met (spel)regels beter goed uitgezocht kan zijn, een leek gelooft het direct.
Nu ben ik geen leek, maar ik heb ook niet alle normen in bezit om de juistheid te checken.
Dit is meer wat ik lees bij o.a. pv omvormers aansluiten en wat daar geadviseerd wordt.

Zelf heb ik een eenvoudige Bosch plaat met 16A fase en een stekker, waarom zou ik 32A nodig hebben?
Misschien met 6 pitten of een paar heel grote?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@grasmanek94 Die bestaan wel, dat zijn de 11kW platen (zonder oven).

Maar echt op 3-fase laten werken zou leuk zijn maar dat zou de elektronica wel veelvoud duurder maken. Je zou wel makkelijk doel boel via een 3-fase gelijkrichter kunnen doen maar dan zal je actief moeten gaan monitoren dat je niet een fase overbelast.

En ja, het is gewoon mogelijk om terug te gaan in vermogen op hogere frequentie. Mijn huidige Ikea plaat doet dat gewoon. Maar de budget Siemens versie die in mijn vorige huis lag ging ook lopen pulsen. Maar goed, dat was ook een irritante 16A plaat, daar was iets bakken en tegelijk water aan de kook brengen al een uitdaging. Dus ook hier hangt het er vanaf hoeveel het mag kosten. Of de marges te hoog zijn is een losse discussie :+

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 12-02-2024 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op maandag 12 februari 2024 @ 01:15:
[...]

Ik vind 4mm² voor 32A te dun, al zal een volle belasting niet vaak voor komen.
Dan nog iets met selectiviteit, 32A zou ik niet graag op een 35A hoofdzekering willen hebben.
Was er geen regel dat een groep 1,6x kleiner moet zijn dan de hoofdzekering?
Ik denk dat een topic met (spel)regels beter goed uitgezocht kan zijn, een leek gelooft het direct.
Nu ben ik geen leek, maar ik heb ook niet alle normen in bezit om de juistheid te checken.
Dit is meer wat ik lees bij o.a. pv omvormers aansluiten en wat daar geadviseerd wordt.
Volgens de tabel "Ampere per ader" op https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/ is 32A toegestaan bij een vaste kabel. Bij perilex zou dat dus niet mogen.
Zelf heb ik een eenvoudige Bosch plaat met 16A fase en een stekker, waarom zou ik 32A nodig hebben?
Misschien met 6 pitten of een paar heel grote?
Is dat 1x 16A? 32A lijkt mij sowieso niet geschikt voor Nederlandse huishoudens.
grasmanek94 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:12:
...
Verder.. wat is het met mijn "luxe" smeg inductiekookplaat dat op standen lager dan 9 deze toch wel "merkbaar" een aantal seconden uit staat en weer aan gaat voor een aantal seconden.
Sinds wanneer kunnen ze geen PWM cycle doen van milliseconden, waarom moet het meerdere seconden zijn? Best apart.. kan er wel mee leven, maar kan het niet begrijpen.

50% "kracht" op een LED gaat ook met een hoge PWM frequency zodat wij geen flicker-effect waarnemen.

* - of misschien bestaan er betaalbare load balancing boxen die de stroom over meerdere fasen verdelen?
@grasmanek94 @Septillion Mijn Bora heeft ook last van pulsen bij stand =<7 (van de 9). Mijn vorige Siemens daarentegen had daar geen/minder last van.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 15:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

timovd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Volgens de tabel "Ampere per ader" op https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/ is 32A toegestaan bij een vaste kabel. Bij perilex zou dat dus niet mogen.

[...]

Is dat 1x 16A? 32A lijkt mij sowieso niet geschikt voor Nederlandse huishoudens.
Die 32A is een grensgeval, bij langer dan 25m houdt het al op.
Dan heb je installatiedraad die massief of meeraderig kan zijn, verschillende mantels en daardoor is de warmteafgifte geen constante maar afhankelijk van de constructie.
Verder heb je nog de omgevingstemperatuur die 20-30C mag zijn, ligt de kabel in een vloer met vv dan is dat al een beperking.

32A is niet gebruikelijk idd, nog afgezien van hoe je dat zekert en de selectiviteit kan je niet waarborgen.
Mijn 16A plaat pulst, voor de werking is dat geen probleem maar misschien hoor je hem zachtjes klikken.
Nu kook ik nooit uitgebreid of langdurig, meer het basic gebeuren want mijn interesse ligt elders :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:34
In sommige aansluitschema's staat voor de 2~(400V) aansluiting dat grijs en blauw moeten zijn "samengekrompen" op de N. Mijn vermoeden is om zo de overgebleven (niet gebruikte) draad op te bergen zodat er geen last meer van is, maar als je dan aan de perilex-kant lekker alle 5 de draden gaat aansluiten ligt bij aansluiten van de stekker de zekering er wel ineens uit omdat een fase en nul zijn gekoppeld. Misschien handig om in TS daar ook op te wijzen dat daar een risico kan zitten.

Ik ben in het verleden ook wezen zoeken naar een "echte" 3 fase kookplaat, maar dat bleken toen alleen maar 90 cm platen te zijn (ik wilde een 3 fase 11kW halogeenkookplaat vervangen en had een 60 cm nisgroote). 60 cm platen waren allemaal 2 fase aansluitingen. Achteraf had ik een 90 kunnen nemen omdat ik toch al mijn blad extra moest aanpassen/inzagen en had ik dus wat meer kookruimte, maar dat is een andere discussie.

Tijdens de aanschaf stond op de website van de leverancier "meegeleverde kabel niet geschikt voor NL". Bij ontvangst zat er dus een 4-aderige kabel aan (2 fasen, nul en aarde). Toen het klepje opengemaakt om de aansluiting aan te passen, maar dat bleek gewoon "goed" aangesloten voor 2 fasen/400v (met brug tussen de 2 N-aansluitingen in de kookplaat). Dit heb ik dus op 2 van de 3 fasen in de perilex aangesloten en 3e pen dus niet. Voordeel hiervan is dat er geen losse kabel rondzwerft. Zou de opmerking van de webwinkel willen suggereren dat een perilex altijd op 5 aders moet worden aangesloten (ookal gebruik je er 1 niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 17:04
Septillion schreef op maandag 12 februari 2024 @ 04:39:

Maar echt op 3-fase laten werken zou leuk zijn maar dat zou de elektronica wel veelvoud duurder maken. Je zou wel makkelijk doel boel via een 3-fase gelijkrichter kunnen doen maar dan zal je actief moeten gaan monitoren dat je niet een fase overbelast.
Ik heb een plaat van Atag die wel iets van fases moet combineren. De middelste zone doet namelijk 5,5 kW. Geen idee hoe dat intern werkt, maar de andere "pitten" zijn te combineren tot 2 zones van 3,7kW, wat inderdaad de indruk wekt dat het om 2 aparte delen gaat die op een enkele fase werken. Waarom zou je anders het vermogen van de zone lager maken dan de max van de 2 gecombineerde "pitten".

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@T-MOB het is ook wel mogelijk maar wat complexer. Ook al denk ik eerder dat deze plaat gewoon stiekem twee (of meer) losse spoelen onder die pit heeft en alleen de sturing combineert. Zeker als het dan zo'n flex-zone ding is heb je dat al überhaupt nodig en is dan ook makkelijk over fases te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_1992
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-01 17:02
Septillion schreef op maandag 12 februari 2024 @ 04:39:

En ja, het is gewoon mogelijk om terug te gaan in vermogen op hogere frequentie. Mijn huidige Ikea plaat doet dat gewoon. Maar de budget Siemens versie die in mijn vorige huis lag ging ook lopen pulsen. Maar goed, dat was ook een irritante 16A plaat, daar was iets bakken en tegelijk water aan de kook brengen al een uitdaging. Dus ook hier hangt het er vanaf hoeveel het mag kosten. Of de marges te hoog zijn is een losse discussie :+
Vermoedelijk kan dat best als je nog een stap groter gaat in kookplaat en richting de 6 pitters gaat (als die bestaan) Het lijkt er op dat de meeste fabrikanten 2KW per twee pitten willen doen om te voorkomen dat je met je kookplaat een hele fase in neemt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@timovd ik mis eigenlijk dit plaatje (of vergelijkbare) in de TS:

Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

En persoonlijk vind ik het nadeel onder:
Heb ik een perilexstekker/-stopcontact nodig?
eigenlijk wel dat je niet gemakkelijk de kookplaat kunt demonteren als je dat zou willen. Als je met enkel de perilex loshalen de gehele kookplaat uit het aanrecht kunt pakken is dat wel gemakkelijk. Dat gezegd hebbende, hoe vaak moet of wil je dat doen, maar ik heb 'm er twee keer uit gehaald. 8)7
Dat nadeel zou onder dit kopje wel kort beschreven kunnen worden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@True De tijd die je bespaard met een aansluitdoosje monteren vs aanbrengen van een Prilex stopcontact + stekker heb je na twee keer eruit halen denk ik nog steeds niet verspeeld. Dus wat dat betreft :+

Je mag ook gewoon een CEE plug doen zoals onze Oosterburen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
grasmanek94 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:12:
Ik vind het dus zo frappant dat er geen echte 3 fase kookplaten bestaan*.. ja in combinatie met een oven.

Het zou geweldig zijn als die dingen load balancing konden doen op de fasen, is dat nou echt zo duur / moeilijk? Die dingen gaan waarschijnlijk toch 10x over de kop, je maakt mij niet wijs dat kookplaten (of hele fornuizen) echt zo duur zijn om maar een minimale marge aan te houden...

Maar is het echt zinvol of is het meer 'nice-to-have'? Hoe lang denk je dat je maximaal vermogen van een kookplaat trekt? Als je de volle 7,2 kW (of 11 kW van een 3-fase kookplaat) in alle pitten stopt, heb je binnen no-time rokende teflon pannen.

Je hebt vaak alleen even flink vermogen nodig in de opwarmfase, daarna schroef je altijd het vermogen terug. Een pan water die kookt heeft vaak genoeg aan zo'n 600W vermogen om dat te blijven doen, een koekepan bakt prima bij 1000W als deze is opgewarmd.

Die korte opwarmfase kan makkelijk afgedekt worden met de trage karakteristiek van de hoofdzekeringen, mocht je daar een keer overheen schieten.

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-08-2024
Angriebirdie schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:07:
Goede avond allemaal,

Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwbouw woning. Ik weet zelf vrij weinig van elektra en de meterkast af, dus ik vroeg mij af of jullie mee willen kijken naar hoe de installatie is gedaan bij ons.

Waar ik benieuwd naar ben? Spotten jullie iets geks wat ik eventueel moet aankaarten bij de aannemer/installateur?

En als tweede ben ik benieuwd: wij willen een laadpaal installeren. Hebben wij hier genoeg ruimte voor in de meterkast zoals deze nu is (lijkt me wel)? En moeten we hiervoor dan een extra aardlekschakelaar laten installeren? Ik las dat er max 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar mogen. Uit hoeveel groepen bestaat een 11kw 3 fase laadpaal (3?)?

[Afbeelding]

Bedankt voor het mee denken en uitleg!

Ps. Dit is wat er per groep op zit:

1. elektra algemeen begane grond + schuurtje
2. elektra algemeen hallen + buitenlamp voordeur + meterkast + installatie ruimte + WTW
3. elektra algemeen verdiepingen
4. Wasmachine
5. Kookgroep
6. Oven 1
7. Vaatwasser
8. PV
9. Warmtepomp
10. Quooker
11. Buitenkabel tuinverlichting
12. Wasdroger
13. Oven 2
toon volledige bericht
De installateur kwam met dit antwoord op de vragen mbt de kookgroep en of een krachtgroep een beter idee zou zijn.. wat kan ik hierop antwoorden?

“Alles is opgebouwd volgens de normen en voorschriften. Wij geen bij een woning uit van een gelijktijdigheid, oftewel niet alles 100% tegelijk vraag heeft. Uiteraard als u wilt kunt u alles aan zetten op vol vermogen dan zullen de stoppen springen. Maar bij normaal gebruik van een woning heeft u niet alles aan op vol vermogen. Ook lijkt mij dit het beste aangezien er in onderstaande redenatie voor een woning van tegenwoordig minimaal 12 groepen verdeelt over 3 fases een aansluiting benodigd zou zijn van 63A (vanuit de netbeheerder) Uw vastrecht zou dan honderden euro’s misschien duizenden per jaar duurder worden. Dit terwijl het niet nodig is.

Uw kookplaat is 2x230V daar een 3-fase aardlekautomaat van te maken zal de kookplaat geen goed doen.

Het klopt dat er meerdere zaken gelijktijdig aan zullen gaan maar nooit 100%. Een kookplaat bijvoorbeeld in uw geval 7,2kW zal nooit 7,2kW gebruiken. Daar komt weer die gelijktijdigheid om de hoek kijken.

Een warmtepomp of PV hoeft niet achter de aardlekschakelaar. De aard spreidweerstand van uw object is laag genoeg.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Angriebirdie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:25:
[...]

De installateur kwam met dit antwoord op de vragen mbt de kookgroep en of een krachtgroep een beter idee zou zijn.. wat kan ik hierop antwoorden?

“Alles is opgebouwd volgens de normen en voorschriften. Wij geen bij een woning uit van een gelijktijdigheid, oftewel niet alles 100% tegelijk vraag heeft. Uiteraard als u wilt kunt u alles aan zetten op vol vermogen dan zullen de stoppen springen. Maar bij normaal gebruik van een woning heeft u niet alles aan op vol vermogen. Ook lijkt mij dit het beste aangezien er in onderstaande redenatie voor een woning van tegenwoordig minimaal 12 groepen verdeelt over 3 fases een aansluiting benodigd zou zijn van 63A (vanuit de netbeheerder) Uw vastrecht zou dan honderden euro’s misschien duizenden per jaar duurder worden. Dit terwijl het niet nodig is.

Uw kookplaat is 2x230V daar een 3-fase aardlekautomaat van te maken zal de kookplaat geen goed doen.

Het klopt dat er meerdere zaken gelijktijdig aan zullen gaan maar nooit 100%. Een kookplaat bijvoorbeeld in uw geval 7,2kW zal nooit 7,2kW gebruiken. Daar komt weer die gelijktijdigheid om de hoek kijken.

Een warmtepomp of PV hoeft niet achter de aardlekschakelaar. De aard spreidweerstand van uw object is laag genoeg.”
toon volledige bericht
Alleen al:
"Uw kookplaat is 2x230V daar een 3-fase aardlekautomaat van te maken zal de kookplaat geen goed doen."
Ik proest het uit van het lachen. Er is hier vast wel iemand zo aardig om wat NEN1010 te quoten waar je 'm met goed fatsoen weer terug in de meterkast kunt slaan totdat hij het opgelost heeft.

@Angriebirdie voor de volledigheid, zet ook je eigen verzoek naar hem hier even in een bericht, wellicht dat je daar (per ongeluk) wat fouten in hebt gemaakt waardoor hij zo reageert.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 22-02-2024 14:34 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Angriebirdie
True schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:33:
[...]

Alleen al:
"Uw kookplaat is 2x230V daar een 3-fase aardlekautomaat van te maken zal de kookplaat geen goed doen."
Ik proest het uit van het lachen. Er is hier vast wel iemand zo aardig om wat NEN1010 te quoten waar je 'm met goed fatsoen weer terug in de meterkast kunt slaan totdat hij het opgelost heeft.

@Angriebirdie voor de volledigheid, zet ook je eigen verzoek naar hem hier even in een bericht, wellicht dat je daar (per ongeluk) wat fouten in hebt gemaakt waardoor hij zo reageert.
Ik had dit gevraagd (van een andere tweaker post gekopieerd en beetje aangepast)

“Gisteren waren we in de woning om iets op te meten en heb nog even rondgekeken in de woning en in de meterkast. Er vielen mij een paar dingen op en hier heb ik wat vragen over.
Mijn oog was gevallen op de groepenkast waarvan ik me afvraag of deze normconform is ingericht. Zo tref ik een 2x16A kookgroep aan op dezelfde fase die met 25A is afgezekerd. Hiermee is de ontwerp stroom (32A) groter dan de voorgelegen beveiliging (25A) en dit is strijdig met de norm. Is het een idee door dit op te lossen met een 3-fase aardlekautomaat? Ook de wasmachine, vaatwasser, verlichting, tv, etc. (+warmtepomp?) vallen onder deze fase.. deze zullen geregeld allemaal tegelijkertijd aanstaan. Dat kan niet lang goed gaan.
Is het niet beter en veiliger op de warmtepomp en PV achter een aardlek te plaatsen? Of is dit niet nodig en waarom niet? Dit werd me namelijk wel aangeraden.”

Edit:

Ik heb hem even gebeld om meer uitleg te krijgen. Hij schoot meteen vol in de verdediging en het gesprek was niet erg prettig. Volgens hem worden ze elk jaar gekeurd en is dit zo volgens de nen1010 norm. Ik vroeg of hij mij dit kon laten zien. Zijn antwoord was: laat jij maar zien waar staat dat het zo niet conform is.

Ik weet er echt weinig van af. Dus ik hoop dat iemand mij een heel goed zwart op wit antwoord kan geven wat ik naar hem toe kan mailen dat het inderdaad niet correct is :/

[ Voor 13% gewijzigd door Angriebirdie op 22-02-2024 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:32

Ethirty

Who...me?

True schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:33:
[...]

Alleen al:
Misschien een collega van mijn elektricien die beweerde dat 2x16A gewoon 16A was. :')

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dit stukje is geen norm, wel iets ervan afgeleid;
Waarom heeft een kookplaat 2x 16A? Omdat 1x niet genoeg is, volgens de norm.
Waarom gaat het vaak achter 1x 25A wel goed? Omdat zekeringen voor een korte tijd ver overbelast kunnen worden. Zie de belastbaarheidsgrafiek. Mag je daar op ontwerpen en vervolgens aanleggen? Nee, volgens de norm..

edit: kort geleden hier iets langsgekomen dat bij aanleg de belasting zo gelijkmatig mogelijk over de fases verdeeld moet worden.

edit2: NEN1010 1996 133.2.2:
Al het elektrisch materieel moet gekozen worden in overeenstemming met:
a) de hoogste stroom (effectieve waarde voor wisselstroom) gedurende normaal bedrijf,

edit3: inhoudelijk al eerder in het topic langs gekomen: NEN1010 1996 433.2:
Ib <= In <= Iz
Ib = de ontwerpstroom
In = de nominale stroom van de beveiliging
Iz = hoogst toelaatbare stroom van de leiding

edit4:

NEN 1010:2020 133.2.2 Stroom
Al het elektrisch materieel moet zijn gekozen in overeenstemming met de hoogste stationaire stroom
(effectieve waarde voor wisselstroom) gedurende normaal bedrijf, en met de hoogste stroom onder
afwijkende omstandigheden, en de tijdsduur (bijvoorbeeld de aanspreektijd van beveiligingstoestellen
indien aanwezig) gedurende welke de stroom zal optreden.

433.1 Het onderling afstemmen van leidingen en beveiligingstoestellen
De functionele karakteristieken van beveiligingstoestellen die een leiding tegen overbelastingsstroom
beschermen, moeten aan de volgende twee voorwaarden voldoen:
IB ≤ In ≤ IZ (43.1)
waarin:
IB is de ontwerpstroom van die stroomketen;
IZ is de continue hoogste toelaatbare stroom van de leiding (zie rubriek 523);
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel;

[ Voor 81% gewijzigd door onetime op 23-02-2024 01:21 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:10
@Angriebirdie Is alles al aangesloten en werkt het? Je zou dan kunnen kijken of de kookplaat inderdaad bij vol gebruik de hoofdzekering eruit doet laten schakelen.
Dan mag de beste man daar uitleg over geven waarom jouw kookplaat er voor kan zorgen dat het hele huis zonder stroom komt te zitten (of op z'n minst 1 fase die er volledig uit klapt). Maar om eerlijk te zijn verwacht ik dat het dan aan de kookplaat ligt en niet aan z'n eigen onbenullige werk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:06
Angriebirdie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:36:
Hiermee is de ontwerp stroom (32A) groter dan de voorgelegen beveiliging (25A) en dit is strijdig met de norm.
[...]
Zijn antwoord was: laat jij maar zien waar staat dat het zo niet conform is.
Prima, dan laten we dat zien. Het gaat om 433.1 en 311 van de NEN 1010 en om artikel 2.33 lid 2 van de Netcode elektriciteit.

In detail:

In de NEN 1010 paragraaf 433.1 staat vrijwel letterlijk wat je in je mail al schreef. Hoofdstuk 433 is "Beveiliging tegen overbelastingsstroom", paragraaf 433.1 is getiteld "Het onderling afstemmen van leidingen en beveiligingstoestellen."

Daar staat dat de je dingen moet afzekeren op minstens de ontwerpstroom. Op zich hebben ze gelijk dat er rekening gehouden mag worden met een gelijktijdigheidsfactor (rubriek 311) bij het bepalen van de ontwerpstroom. Echter, de gelijktijdigheidsfactor "is de verhouding tussen de maximale gelijktijdige belasting van een groep elektrische toestellen of verbruikers binnen een bepaalde periode, en de som van hun individuele maximale belastingen binnen dezelfde periode, uitgedrukt in een numerieke waarde of een
percentage."
En daar zit de crux: "maximale gelijktijdige belasting", "een groep elektrische toestellen" en "individuele maximale belastingen". Het gaat dus heel expliciet om de maximale belastingen van de toestellen.

De kookplaat is weliswaar aangesloten over twee automaten, maar is één toestel. Kleiner dan 1 toestel kan zo'n groep toestellen niet worden, dus "de som van de individuele maximale belastingen" is minstens gelijk aan de maximale belasting van de kookplaat. En dat is in het algemeen 7,2 kW oftewel net iets minder dan 32 A.

Het is dus volgens mij niet correct om te stellen dat je mag kijken naar de belasting van de onderdelen van de kookplaat, vervolgens hopen dat je niet alle pitten op vol vermogen zult gebruiken, en het dus afzekeren op minder dan 32 A. Aangezien de hoofdzekering 25 A is, mag een toestel dat 32 A uit die fase wil trekken dus niet worden aangesloten. Of anders gezegd: om zo'n kookplaat te gebruiken moet je 'm verdelen over meerdere fasen, zodat de afzekering van 25 A voldoet aan de eis dat de nominale stroom van de zekering minstens de ontwerpstroom (vanwege de verdeling over 2 fasen nog maar de helft van 32 A, dus nu 16 A) is.

Hun argument gaat dus volgens mij alleen op als je op de 2 automaten van 16 A elk een apart toestel zou aansluiten. Dan mag je gerust zeggen dat het een verantwoordelijkheid is van de gebruiker om niet meerdere toestellen tegelijkertijd op vol vermogen te gebruiken. Maar de kookplaat is, ondanks z'n gekke aansluiting en dat we weten dat ie intern feitelijk bestaat uit 2 enigszins gescheiden apparaten, uiteindelijk toch echt maar 1 toestel, en die moet je op vol vermogen kunnen gebruiken. Door 'm op 1 fase achter een zekering van 25 A aan te sluiten, kun je minder dan 80% van het vermogen gebruiken.

Bij veel kookplaten kun je het vermogen terugregelen. Om de kookplaat te gebruiken op 1 fase die is afgezekerd op 25 A, zul je 'm moeten instellen op een maximum van 5,7 kW. En vanwege de gelijktijdigheidsfactor kan dat trucje om 't binnen de norm te mogen doen, ook alleen als het bij het beredeneren van de gelijktijdigheid realistisch zou blijken dat je geen enkele andere verbruiker op diezelfde fase zou gebruiken terwijl je de kookplaat gebruikt. Het is misschien nog denkbaar dat je de vaatwasser en kookplaat niet tegelijk zult gebruiken (al lijkt dat me vergezocht), maar het idee dat je warmtepomp en kookplaat niet tegelijk zullen worden gebruikt lijkt me echt onrealistisch.

Dat brengt ons bij het volgende onderwerp: de verdeling over de 3 fasen. Daar heeft de NEN 1010 als ik het me goed herinner niet echt een mening over, maar de Netcode wel! In artikel 2.33: "2. Aansluitingen waar [...] een grotere gelijktijdige schijnbare belasting dan 5,75 kVA [...] kan worden verwacht, worden, [...], als driefasen-aansluiting uitgevoerd. Daarbij zorgt de aangeslotene voor een zo veel mogelijk gelijke verdeling van de belasting over de drie fasen.". Ook daarin lees ik een verplichting om een zware verbruiker zoals je kookplaat, te verdelen over meerdere fasen als dat mogelijk is (en dat is het), want dat enkele toestel trekt al meer dan 5,75 kVA (voor het gemak kun je hier in dit geval 5,75 kW lezen).

(Dat artikel in de netcode wordt overigens ook wel eens geopperd om te onderbouwen dat je een 3-fase-aansluiting zou moeten hebben om een normale 7,2 kW kookplaat te mogen hebben. Dat is ook weer niet zo: het gaat hier, in tegenstelling tot de gelijktijdigheid waarbij je uit moet gaan van het maximum vermogen van toestellen, om de verwachte belasting. En daarbij mag je dus wel eventueel de aanname doen dat de gebruiker zelden of nooit alle pitten van de kookplaat tegelijkertijd op vol vermogen zal gebruiken. Maar voor de zekeringen in de groepenkast geldt toch echt het maximum van het toestel als minimum voor de afzekering.)

Ik wens je veel sterkte met je koppige leverancier.

Edit achteraf: in de post van onetime die die heeft gepost terwijl ik bovenstaande schreef, gaat die in op bepaling 133.2.2 en die was ik vergeten te benoemen, maar die is natuurlijk wellicht nog belangrijker en nog duidelijker dan de rest.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 22-02-2024 21:26 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:36
Juerd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:32:

Bij veel kookplaten kun je het vermogen terugregelen. Om de kookplaat te gebruiken op 1 fase die is afgezekerd op 25 A, zul je 'm moeten instellen op een maximum van 5,7 A.
Mooi, duidelijk en erg uitgebreid verhaal, met een typfoutje. Daar ↑ moet 5.7 kW staan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Juerd
Andrehj schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:42:
[...]

Mooi, duidelijk en erg uitgebreid verhaal, met een typfoutje. Daar ↑ moet 5.7 kW staan.
Bedankt, ik heb het aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:32

Ethirty

Who...me?

Zoals @Juerd het uitlegt is het vrij simpel te begrijpen dat je je afvraagt waarom zó ongelofelijk veel vakmensen dit niet weten of zelfs actief tegenspreken.

Zou het echt om die paar euro zijn die ze gewoon kunnen doorbelasten :?

Als ze een 3f aardlek en een 2P+2N kookgroep aansluiten ben je er ook maar dat doen ze nooit.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Ethirty schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:30:
Zoals @Juerd het uitlegt is het vrij simpel te begrijpen dat je je afvraagt waarom zó ongelofelijk veel vakmensen dit niet weten of zelfs actief tegenspreken.

Zou het echt om die paar euro zijn die ze gewoon kunnen doorbelasten :?

Als ze een 3f aardlek en een 2P+2N kookgroep aansluiten ben je er ook maar dat doen ze nooit.
Qua kosten: als het ze puur om de kosten zou gaan, zou ik verwachten dat ze het gewoon zonder aardlekbeveiliging op een krachtgroep zouden aansluiten wanneer dat mag. Ik vind dat niet cool, want aardlekschakelaars redden ook levens wanneer ze niet verplicht zijn, maar het is helaas best gangbaar. En kosten worden zoals je zegt gewoon doorberekend aan de klant. Dus ik denk niet dat het om de kosten gaat. Maar wat dan wel? Ik zou het echt niet weten. Het zou me niks verbazen als het gewoon extreme koppigheid is: niet willen/durven toegeven dat je het altijd fout hebt gedaan.

Een andere optie zou zijn om de 2 gekoppelde automaten van een 2×16 A kookgroep aan te sluiten achter twee verschillende tweepolige aardlekschakelaars, zoals hier eerder besproken, maar dat heb ik in de praktijk nog nooit gezien. Ik ben echter in de afgelopen tijd tot de conclusie gekomen dat het een prima oplossing is voor exact deze installatiefout in deze situatie, waarbij een 2×16 A kookgroep in een 3×25 A installatie is aangesloten op één fase, en de eenfase-eindgroepen zijn verdeeld over tweepolige aardlekschakelaars. Dan kun je het fixen door alleen de bedrading en labels aan te passen; dat zijn de kosten niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 22-02-2024 21:41 ]

• Angriebirdie
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik ga ermee aan de slag. Ik waag nog 1 poging en anders geef ik het op en laat ik het achteraf aanpassen door een ander bedrijf.

Welk van de boven genoemde oplossingen zou in mijn geval dan het beste zijn om te doen om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
Angriebirdie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:05:
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik ga ermee aan de slag. Ik waag nog 1 poging en anders geef ik het op en laat ik het achteraf aanpassen door een ander bedrijf.

Welk van de boven genoemde oplossingen zou in mijn geval dan het beste zijn om te doen om dit probleem op te lossen?
"Beste" is afhankelijk van wat je belangrijk vindt.

Een vierpolige aardlekautomaat is duur, maar wat mij betreft veruit de beste oplossing: voldoet aan de norm, je kunt het hele vermogen gebruiken, bij eventuele storing in je kookplaat kun je de rest van je elektra nog gebruiken, en bij eventuele storing in een andere groep kun je tenminste nog koken. De aansluiting is simpel en overzichtelijk. Je hebt het hier over meer dan 100 € aan materiaal, maar als dat geen bezwaar is, zou ik absoluut deze oplossing adviseren.

Een gebrugde kookgroep aansluiten zonder aardlekbeveiliging is goedkoop te doen (omdat je alleen nieuwe bedrading in de groepenkast nodig hebt), voldoet ook aan de norm en geeft ook geen problemen met storingen, maar is minder veilig omdat bepaalde dodelijke foutstromen als je kookplaat kapot is niet tijdig worden afgeschakeld. In dit geval moet niet worden vergeten om de nulcontacten ook aan de afgaande kant van de kookgroepautomaten te bruggen, omdat het anders onveilig wordt als de twee sets draden gekruist worden aangesloten en dat een nogal makkelijk te maken fout is. (Het kan ook met 1 nuldraad, in welk geval de brug per se bij de automaten moet.)

Een meer gangbare manier zonder aardlekbeveiliging is een 3-fase automaat (prijzig, maar goedkoper dan een aardlekautomaat) in plaats van een gebrugde kookgroep. Het heeft ongeveer dezelfde voor- en nadelen, behalve dat de nul niet hoeft te worden gebrugd omdat bij het trippen van de automaat altijd alle draden worden gescheiden, dus dat scheelt weer een kans op een installatiefout.

Het weglaten van de aardlekbeveiliging is minder veilig en mag alleen als de impedantie van de foutstroomketen laag genoeg is, dus die moet dan worden gemeten. Dat kan alleen met een installatietester; zoiets kun je niet meten met een multimeter.

Een gebrugde kookgroep achter 2 losse tweepolige aardlekschakelaars aansluiten kan ook, maar is zeer ongebruikelijk (zoals gezegd: ik ben het nog nooit tegengekomen en een paar dagen terug twijfelde ik nog of het wel is toegestaan). Het is ongeveer net zo goedkoop en net zo makkelijk als de andere optie waarbij de gebrugde kookgroep in gebruik blijft, maar dan wel met de veiligheid van aardlekbeveiliging. Het werkt echter niet met alle kookplaten (je kunt dan alleen kookplaten met 2 nulcontacten gebruiken), en omdat het een aardlekschakelaar deelt met andere groepen, ligt er meer tegelijkertijd uit als een aardlekschakelaar tript. Als de sets draden gekruist worden aangesloten of de nul wordt gebrugd, trippen de aardlekschakelaars, maar blijft het wel veilig.

Als de gebrugde kookgroep wordt vervangen door een krachtgroep, moet de aansluiting in de keuken waarschijnlijk opnieuw worden bedraad. Als de kookgroep behouden wordt maar over meerdere aardlekschakelaars wordt verdeeld, moet de aansluiting in de keuken opnieuw worden bedraad als blijkt dat de fasedraden en nuldraden gekruist zijn aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 22-02-2024 23:42 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Juerd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:32:
Het weglaten van de aardlekbeveiliging is minder veilig en mag alleen als de impedantie van de foutstroomketen laag genoeg is, dus die moet dan worden gemeten. Dat kan alleen met een installatietester; zoiets kun je niet meten met een multimeter.
Het is in het geval van @Angriebirdie een TN-stelsel.

En de installateur heeft hier ook al over nagedacht:
Angriebirdie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:25:

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Juerd
Xander schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:57:
Het is in het geval van @Angriebirdie een TN-stelsel.

En de installateur heeft hier ook al over nagedacht: [...]
Gefeliciteerd, @Angriebirdie, de minder veilige oplossing is in dit geval toegestaan, dus je hebt alle opties ter beschikking. Behalve hoe je kookgroep nu zit :P

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 23-02-2024 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Angriebirdie Je zou onderstaande kunnen sturen naar de elektricien:

Met de blauwe intro als je wilt benadrukken dat je deskundige hulp hebt gehad bij je antwoord...
Prima, dan laten we dat zien.

Waarom heeft een kookplaat 2x 16A? Omdat 1x niet genoeg is, volgens de norm.
Waarom gaat het vaak achter 1x 25A wel goed? Omdat zekeringen voor een korte tijd ver overbelast kunnen worden. Zie de belastbaarheidsgrafiek. Mag je daar op ontwerpen en vervolgens aanleggen? Nee, volgens de norm.

Ook moet bij aanleg de belasting zo gelijkmatig mogelijk over de fases verdeeld moet worden.

NEN1010 133.2.2:
Al het elektrisch materieel moet gekozen worden in overeenstemming met:
a) de hoogste stroom (effectieve waarde voor wisselstroom) gedurende normaal bedrijf,

NEN1010 433.1:
Ib <= In <= Iz
Ib = de ontwerpstroom
In = de nominale stroom van de beveiliging
Iz = hoogst toelaatbare stroom van de leiding

Het gaat ook om 433.1 en 311 van de NEN 1010 en om artikel 2.33 lid 2 van de Netcode elektriciteit.

In detail:

In de NEN 1010 paragraaf 433.1 staat vrijwel letterlijk wat je in je mail al schreef. Hoofdstuk 433 is "Beveiliging tegen overbelastingsstroom", paragraaf 433.1 is getiteld "Het onderling afstemmen van leidingen en beveiligingstoestellen."

Daar staat dat de je dingen moet afzekeren op minstens de ontwerpstroom. Op zich hebben ze gelijk dat er rekening gehouden mag worden met een gelijktijdigheidsfactor (rubriek 311) bij het bepalen van de ontwerpstroom. Echter, de gelijktijdigheidsfactor "is de verhouding tussen de maximale gelijktijdige belasting van een groep elektrische toestellen of verbruikers binnen een bepaalde periode, en de som van hun individuele maximale belastingen binnen dezelfde periode, uitgedrukt in een numerieke waarde of een
percentage." En daar zit de crux: "maximale gelijktijdige belasting", "een groep elektrische toestellen" en "individuele maximale belastingen". Het gaat dus heel expliciet om de maximale belastingen van de toestellen.

De kookplaat is weliswaar aangesloten over twee automaten, maar is één toestel. Kleiner dan 1 toestel kan zo'n groep toestellen niet worden, dus "de som van de individuele maximale belastingen" is minstens gelijk aan de maximale belasting van de kookplaat. En dat is in het algemeen 7,2 kW oftewel net iets minder dan 32 A.

Het is dus volgens mij niet correct om te stellen dat je mag kijken naar de belasting van de onderdelen van de kookplaat, vervolgens hopen dat je niet alle pitten op vol vermogen zult gebruiken, en het dus afzekeren op minder dan 32 A. Aangezien de hoofdzekering 25 A is, mag een toestel dat 32 A uit die fase wil trekken dus niet worden aangesloten. Of anders gezegd: om zo'n kookplaat te gebruiken moet je 'm verdelen over meerdere fasen, zodat de afzekering van 25 A voldoet aan de eis dat de nominale stroom van de zekering minstens de ontwerpstroom (vanwege de verdeling over 2 fasen nog maar de helft van 32 A, dus nu 16 A) is.

Hun argument gaat dus volgens mij alleen op als je op de 2 automaten van 16 A elk een apart toestel zou aansluiten. Dan mag je gerust zeggen dat het een verantwoordelijkheid is van de gebruiker om niet meerdere toestellen tegelijkertijd op vol vermogen te gebruiken. Maar de kookplaat is, ondanks z'n gekke aansluiting en dat we weten dat ie intern feitelijk bestaat uit 2 enigszins gescheiden apparaten, uiteindelijk toch echt maar 1 toestel, en die moet je op vol vermogen kunnen gebruiken. Door 'm op 1 fase achter een zekering van 25 A aan te sluiten, kun je minder dan 80% van het vermogen gebruiken.

Bij veel kookplaten kun je het vermogen terugregelen. Om de kookplaat te gebruiken op 1 fase die is afgezekerd op 25 A, zul je 'm moeten instellen op een maximum van 5,7 kW. En vanwege de gelijktijdigheidsfactor kan dat trucje om 't binnen de norm te mogen doen, ook alleen als het bij het beredeneren van de gelijktijdigheid realistisch zou blijken dat je geen enkele andere verbruiker op diezelfde fase zou gebruiken terwijl je de kookplaat gebruikt. Het is misschien nog denkbaar dat je de vaatwasser en kookplaat niet tegelijk zult gebruiken (al lijkt dat me vergezocht), maar het idee dat je warmtepomp en kookplaat niet tegelijk zullen worden gebruikt lijkt me echt onrealistisch.

Dat brengt ons bij het volgende onderwerp: de verdeling over de 3 fasen. Daar heeft de NEN 1010 als ik het me goed herinner niet echt een mening over, maar de Netcode wel! In artikel 2.33: "2. Aansluitingen waar [...] een grotere gelijktijdige schijnbare belasting dan 5,75 kVA [...] kan worden verwacht, worden, [...], als driefasen-aansluiting uitgevoerd. Daarbij zorgt de aangeslotene voor een zo veel mogelijk gelijke verdeling van de belasting over de drie fasen.". Ook daarin lees ik een verplichting om een zware verbruiker zoals je kookplaat, te verdelen over meerdere fasen als dat mogelijk is (en dat is het), want dat enkele toestel trekt al meer dan 5,75 kVA (voor het gemak kun je hier in dit geval 5,75 kW lezen).

(Dat artikel in de netcode wordt overigens ook wel eens geopperd om te onderbouwen dat je een 3-fase-aansluiting zou moeten hebben om een normale 7,2 kW kookplaat te mogen hebben. Dat is ook weer niet zo: het gaat hier, in tegenstelling tot de gelijktijdigheid waarbij je uit moet gaan van het maximum vermogen van toestellen, om de verwachte belasting. En daarbij mag je dus wel eventueel de aanname doen dat de gebruiker zelden of nooit alle pitten van de kookplaat tegelijkertijd op vol vermogen zal gebruiken. Maar voor de zekeringen in de groepenkast geldt toch echt het maximum van het toestel als minimum voor de afzekering.)
toon volledige bericht
Ik denk dat mijn stukje genoeg zegt voor degene die het begrijpt en het ermee eens is.
Maar de goede duidelijke uitleg is van @Juerd

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ik zou alleen niet mijn standpunt richting de installateur proberen te onderbouwen met een 28 jaar oude norm.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Xander Heb jij de equivalente nummers van de laatste versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
onetime schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:40:
@Xander Heb jij de equivalente nummers van de laatste versie?
Met wat kagiën/duckduckgoën/googlen kun je makkelijk vinden dat deze dingen niet veranderd zijn. Ook de nummering van deze bepalingen klopt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Juerd verouderd jaartal verwijderd.
edit: maar de bewoording is wel veranderd.

[ Voor 36% gewijzigd door onetime op 23-02-2024 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
onetime schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:50:
edit: maar de bewoording is wel veranderd.
Zou zeker kunnen, zo heel nauwkeurig heb ik ook weer niet gekeken (ben gefrustreerd genoeg dat dit spul niet gewoon openbaar op wetten.overheid.nl staat en je dus veel moeite moet doen om allerlei citaten van de verschillende versies op te zoeken). Maar de strekking van de tekst is gelijk gebleven, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 16:04
Juerd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:32:
[...]

"Beste" is afhankelijk van wat je belangrijk vindt.

Een vierpolige aardlekautomaat is duur, maar wat mij betreft veruit de beste oplossing: voldoet aan de norm, je kunt het hele vermogen gebruiken, bij eventuele storing in je kookplaat kun je de rest van je elektra nog gebruiken, en bij eventuele storing in een andere groep kun je tenminste nog koken. De aansluiting is simpel en overzichtelijk. Je hebt het hier over meer dan 100 € aan materiaal, maar als dat geen bezwaar is, zou ik absoluut deze oplossing adviseren.

Een gebrugde kookgroep aansluiten zonder aardlekbeveiliging is goedkoop te doen (omdat je alleen nieuwe bedrading in de groepenkast nodig hebt), voldoet ook aan de norm en geeft ook geen problemen met storingen, maar is minder veilig omdat bepaalde dodelijke foutstromen als je kookplaat kapot is niet tijdig worden afgeschakeld. In dit geval moet niet worden vergeten om de nulcontacten ook aan de afgaande kant van de kookgroepautomaten te bruggen, omdat het anders onveilig wordt als de twee sets draden gekruist worden aangesloten en dat een nogal makkelijk te maken fout is. (Het kan ook met 1 nuldraad, in welk geval de brug per se bij de automaten moet.)

Een meer gangbare manier zonder aardlekbeveiliging is een 3-fase automaat (prijzig, maar goedkoper dan een aardlekautomaat) in plaats van een gebrugde kookgroep. Het heeft ongeveer dezelfde voor- en nadelen, behalve dat de nul niet hoeft te worden gebrugd omdat bij het trippen van de automaat altijd alle draden worden gescheiden, dus dat scheelt weer een kans op een installatiefout.

Een gebrugde kookgroep achter 2 losse tweepolige aardlekschakelaars aansluiten kan ook, maar is zeer ongebruikelijk (zoals gezegd: ik ben het nog nooit tegengekomen en een paar dagen terug twijfelde ik nog of het wel is toegestaan). Het is ongeveer net zo goedkoop en net zo makkelijk als de andere optie waarbij de gebrugde kookgroep in gebruik blijft, maar dan wel met de veiligheid van aardlekbeveiliging. Het werkt echter niet met alle kookplaten (je kunt dan alleen kookplaten met 2 nulcontacten gebruiken), en omdat het een aardlekschakelaar deelt met andere groepen, ligt er meer tegelijkertijd uit als een aardlekschakelaar tript. Als de sets draden gekruist worden aangesloten of de nul wordt gebrugd, trippen de aardlekschakelaars, maar blijft het wel veilig.

Als de gebrugde kookgroep wordt vervangen door een krachtgroep, moet de aansluiting in de keuken waarschijnlijk opnieuw worden bedraad. Als de kookgroep behouden wordt maar over meerdere aardlekschakelaars wordt verdeeld, moet de aansluiting in de keuken opnieuw worden bedraad als blijkt dat de fasedraden en nuldraden gekruist zijn aangesloten.
toon volledige bericht
Mooi overzicht, helder beschreven! Volgens mij is er nog een oplossing: de kookgroep achter een 3-fase-aardlekschakelaar, waarbij elke automaat op een aparte fase wordt aangesloten. Volgens mij hoef je de afgaande N’s dan ook niet te bruggen omdat de aardlekschakelaar de hele groep uitschakelt bij een probleem.
Deze oplossing is ook weer niet ideaal, maar kan wel de handigste zijn als de componenten verder al aanwezig zijn, maar verkeerd zijn aangesloten (zoals in mijn meterkast).

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-05 22:47
Niet doen! Als er een fase-nul kortsluiting ontstaat, dan doet de aardlekschakelaar niets en schakelt alleen de automaat van de betreffende fase af. Als dat de automaat is wat de nul op zit, dan hou je aan de kant van de kookplaat en zwevende nul over en is de kans groot dat je de kookplaat sloopt.

Edit: nu ik het bericht van @manusjevanalles nog eens lees denk ik dat er hier een kookgroep met 2 automaten wordt bedoeld. Mijn eerste reactie hieroven had betrekking op een kookgroep met 3 automaten voor een 3-fase kookplaat.

Met 2 automaten is het risco dat je de kookplaat sloopt niet aanwezig, maar wel het risico dat er nog spanning op de kookplaat staat terwijl je zou kunnen denken: hij doet niets dus de spanning is er af. Ik weet het: altijd de boel in de meterkast afschakelen (en liefst sleutel in je zak) voordat je eraan gaat klussen, maar niet iedereen doet dat helaas.

[ Voor 49% gewijzigd door Out.of.Control op 23-02-2024 12:24 . Reden: uitbreiding reactie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
manusjevanalles schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:50:
[...]
Volgens mij is er nog een oplossing: de kookgroep achter een 3-fase-aardlekschakelaar, waarbij elke automaat op een aparte fase wordt aangesloten. Volgens mij hoef je de afgaande N’s dan ook niet te bruggen omdat de aardlekschakelaar de hele groep uitschakelt bij een probleem.
De aardlekschakelaar schakelt de hele groep uit bij foutstroom, maar niet bij overstroom. Bij overstroom schakelt nog steeds 1 van de 2 automaten uit. In het geval van gekruiste bedrading heeft dan de ene automaat nog een aangesloten fase maar geen nul meer, en de andere geen fase meer, maar nog wel een nul. Om die groep die nog wel een fase heeft ook een nul te geven, en de kans te vergroten dat op de kookplaat nog een indicatie van spanning is, is het handig om dan de nulcontacten toch te bruggen, je hebt bij meerfase-aansluiting toch maar 1 nuldraad nodig. Het is een kleinigheidje dat niet snel tot een gevaarlijke situatie zal leiden, maar het kost maar 1 draadje en 1 minuut om ook dat kleine risico af te dekken.
maar kan wel de handigste zijn als de componenten verder al aanwezig zijn, maar verkeerd zijn aangesloten (zoals in mijn meterkast).
Mee eens. In dit specifieke geval is er (nog) geen vierpolige aardlekschakelaar in de kast.

Ik vermoed dat we als we hard nadenken nog wel een paar mogelijke oplossingen kunnen verzinnen. Er zijn zo veel manieren om een kookplaat goed aan te sluiten dat het extra jammer is dat ze het toch verkeerd doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 23-02-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyBaker
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-04-2024
Mijn vraag:

Ik zoumijn meterkast graag willen verzwaren van 1- naar 3-fase. Hiervoor heb ik de meterkast al laten vervangen, zodat ik alleen nog bij mijn netbeheerder een aanvraag hoef te doen.

Nu heb ik nog een vraag waar ik mee zit. Mijn inductiekookplaat is nu aangesloten op een kookboek in de nieuwe meterkast (2L2N).

Moet ik bij het laten omzetten naar 3-fase door de netbeheerder nog ergens rekening mee houden wat betreft mijn inductieplaat?

Gelijk maar een schopje naar het grote kookplaat aansluiten topic

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 24-02-2024 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Ja, check het topic over 3 fase kookplaat aansluitingen maar eens.https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1983582/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyBaker
Dit is nu mijn nieuwe aansluiting in de meterkast:

Fornuisgroep:
https://imgur.com/a/P4fLGM4

Aardlek:
https://imgur.com/a/AKSwhkR

Als ik de beginpost lees is het geen 1-fase ALS zo te zien en kan het met een gewone fornuisgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@MartyBaker hangt af van je hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyBaker
@timovd

Op dit moment is de hoofdschakelaar geschikt voor 3 fase, alleen moet ik de verzwaring nog aanvragen bij de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@MartyBaker verzwaring of over naar 3 fase? Ik vermoed het laatste; dan moet je er dus voor zorgen dat je een 3f alamat installeert voor je kookplaat conform het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
Nog even een beginners vraag.. er komt nu bij ons een Eaton aardlekautomaat in (3P+1N) tbv Bora kookplaat met 7.6kw aansluitwaarde.

Ik probeer het even te begrijpen🤓 wordt de kookplaat dan op alle 3 de fasen aangesloten in de meterkast? Of op 2 fasen? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben op het forum, maar kan het even niet meer terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Angriebirdie 2 fasen voor het kookgedeelte en 1 fase voor de afzuiging. Totaal op 3 fasen dus.

• Angriebirdie
timovd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:41:
@Angriebirdie 2 fasen voor het kookgedeelte en 1 fase voor de afzuiging. Totaal op 3 fasen dus.
Ik krijg nu dit als antwoord, het klinkt anders dan wat jij zegt. Is het op deze manier ook goed?

“wij vervangen dan uw huidige installatie automaat 2x230V voor een 3-fase aardlekautomaat. Eén nuldraad om tapen wij met bruine tape en deze word gebruikt als 3e fase. ”

Bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Angriebirdie je hebt nu 2x bruin, 2x blauw?
1 blauwe wordt dan bruin (fase). Je hebt maar één blauw (neutraal) nodig.
Thuis had ik de zelfde situatie en ook op die manier gedaan. Wel met zwart en grijs tape ipv bruin.
De twee antwoorden zijn dus niet contrasterend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angriebirdie
timovd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:49:
@Angriebirdie je hebt nu 2x bruin, 2x blauw?
1 blauwe wordt dan bruin (fase). Je hebt maar één blauw (neutraal) nodig.
Thuis had ik de zelfde situatie en ook op die manier gedaan. Wel met zwart en grijs tape ipv bruin.
De twee antwoorden zijn dus niet contrasterend.
Bedankt! Ik denk dat ik het begrijp. Mooi om te horen dat het zo goed gaat😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 01-05 18:17
Ik heb de volgende groepenkast: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykHSE4PuUMDYghQ-L85-N9FbEPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcNBgMea9iwJcb1JqFEXpQuV.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus volgens mij drie fasen met een kookgroep omdat we een oudere halogeen kookplaat hadden.
Nu krijgen we een Bora gp4u en die heeft de volgende aansluiting mogelijkheden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFOgBdceR_HQTIXdbytfYjVWkSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i1T5LMuKnReswl8hz3bV4e36.png?f=fotoalbum_large
Kan deze nog op de kookgroep of moet ik iemand vragen de aansluiting te veranderen? De kabel + perilex zitten al in de nieuwe wand dus liefst iets wat alleen aan de uiteinden kan worden aangepast.

[ Voor 0% gewijzigd door datadevil op 02-03-2024 06:35 . Reden: Kookplaat model verkeerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@datadevil waar is de aardlekbeveiliging van je laadpaal?
De Bora moet inderdaad op een 3f (aardlek) automaat bij een 3f hoofdaansluiting. Daar heb je wel ruimte voor, maar dan is de kast vol.
Aansluiten moet volgens schema 5.21.
Kan ook prima met perilex, maar dat moet je eerst doormeten. Welke aderkleuren zijn er gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
timovd schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:34:
@datadevil waar is de aardlekbeveiliging van je laadpaal?
De Bora moet inderdaad op een 3f (aardlek) automaat bij een 3f hoofdaansluiting. Daar heb je wel ruimte voor, maar dan is de kast vol.
Aansluiten moet volgens schema 5.21.
Kan ook prima met perilex, maar dat moet je eerst doormeten. Welke aderkleuren zijn er gebruikt?
Goede vraag wat betreft de laadpaal… geen idee. Zal even vragen aan degene die straks komt kijken.
Wat betreft de perilex; die heeft denk ik de aderkleuren die bij een normale kookgroep horen maar die kun je geloof ik wel anders inzetten en tapen met de juiste kleur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@datadevil inderdaad tape met de juiste kleur er omheen aan beide kanten, zoals hierboven is besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
datadevil schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:01:
[...]

Goede vraag wat betreft de laadpaal… geen idee. Zal even vragen aan degene die straks komt kijken.
Denk dat die laatste bij de laadpaal de aardlek is of niet? Die heeft een andere kleur en symbool er op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
datadevil schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Denk dat die laatste bij de laadpaal de aardlek is of niet? Die heeft een andere kleur en symbool er op
Hoe bedoel je "die laatste bij de laadpaal"? Naast de automaat van de laadpaal zit de hoofdschakelaar. Bedoel je dat 1/4e van de hendel wit is? Dat is hoe Eaton een 3P+N automaat aanduidt. Het is dus 1 component voor de duidelijkheid, niet 4 losse. De symbolen staan toevallig uiterst links en uiterst rechts uitgelijnd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xPinHrMNP4i-enYV1emKQON7C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vM4gGedimBGqsh6NSAAhloVr.jpg?f=fotoalbum_large

Een aardlekautomaat heeft altijd een testknop en de aanspreekstroom (0,03A) staat erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRF4ceKJEXcwOjeVWo2vtGqhDu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeFu7bvqabNfCIKnfLMzkOzB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@datadevil Sterker nog, dit is een plaat met een enkele nul, die mag nooit op een 1-fase kookgroep*.

En om helemaal compleet te zijn, er missen wat PV waarschuwingsstickers.

* Bij 3-fase hoogstens achter een kookgroep over twee fases achter een 4P aardlek met de N gebrugd op de automaat. Bij een 1-fase aansluiting alleen met een 4P automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Die Bora heeft wel 2 N-contacten. Staat alleen niet op het schema en wordt dus ook niet ondersteund vanuit de fabrikant. Mocht je het echt willen, kan het op een kookgroep, maar wel op 1x35A (of je moet een hoop meer vastrecht willen betalen en componenten verzwaren naar >40A i.v.m. PV. Niet doen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Septillion schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:22:
@datadevil Sterker nog, dit is een plaat met een enkele nul, die mag nooit op een 1-fase kookgroep*.

En om helemaal compleet te zijn, er missen wat PV waarschuwingsstickers.

* Bij 3-fase hoogstens achter een kookgroep over twee fases achter een 4P aardlek met de N gebrugd op de automaat. Bij een 1-fase aansluiting alleen met een 4P automaat.
Als ik de kookgroep houdt, wat de keukenleverancier net zegt omdat zij zeggen twee fasen te willen aansluiten wat houdt dat dan in bij jouw antwoord want de 4p snap ik niet en 1 fase was ik sowieso niet van plan of haal ik dingen door elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@datadevil
KOOKGROEP IS GEEN 2 FASEN!
Laat het aansluiten door een fatsoenlijke electricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-05 21:40
Ik heb in 2016 mijn inductie kookplaat, Siemens EX877LVC1E met een max. vermogen van 7400 watt zelf aangesloten op een kookgroep in de 1 fase groepenkast via een perilex stekker.

Nu ga ik binnenkort over naar een 3 fase groepenkast en heb hier en daar al veel gelezen over een kookgroep op 3 fase, wel of niet en hoe dan wel of hoe dan niet.

Op zich logisch en duidelijk, tegelijk onduidelijk.

Bijgevoegd hieronder ook de plaatjes hoe het destijds is aangesloten en wat de sticker met het aansluit schema op de kookplaat zegt.

Dit is mij toch onduidelijk als ik er wat beter naar kijk.

Ik heb een 5 aderige 2.5mm kabel. De beunhaas bij mij in huis wilde een 4 aderige trekken want de N ging over 1 kabel wel terug. Dat heb ik weten te voorkomen.

Ik had/heb er ook zo'n koperen brugje op de N zitten. Nu meen ik mij nog vaag te herinneren dat ik die heb verwijderd. Maar de sticker zegt eigenlijk dat ik die had moeten laten zitten toch?

Ik ga nu over naar 3 fase. De nieuwe groepenkast krijgt dan ook een 3P+N aardlekautomaat.

Volgens het plaatje in 1 fase, krijg je dus 2 L draden uit de kookplaat en sluit je aan op L op de automaat. En hetzelfde voor de N. Het plaatje zegt enkel N en L op de automaat, maar in geval van kookgroep zijn er eigenlijk 2x L en 2 x N waar het op moet.

Nu 3 fase. Volgens het plaatje worden de aansluitpunten L1 en L2 weer bij elkaar samengevoegd op de automaat. 1 van de N draden mag eruit maar dat brugje moet er wel in geplaatst worden.

Dit is dus eigenlijk helemaal geen 3 fase kookplaat.

Er wordt hier in reacties beweert dat elke kookplaat ook op 3 fase kan. Ook wordt er gezegd dat dat brugje eruit moet. Maar het plaatje op de kookplaat laat wat anders zien.

Het is mij dus toch onduidelijk. Wat heeft het voor zin om de kookplaat 3 fase aan te sluiten maar 2 van de fase draden weer bij elkaar te verbinden op de automaat in de meterkast?

En is dit dus daadwerkelijk wat ik moet doen straks?

Het hele idee van een kookgroep 2x16 aan gaan sluiten op 1 fase in een 3x25A kast begrijp ik volledig. Maar het lijkt mij ook dat het correct is om de kookgroep vanuit 2 fases te voeden.

Maar goed, die kookgroep wordt straks vervangen voor 3 polig dus hoe sluit ik dit nu aan?

Invoer alle 3 de draden aansluiten, maar uitgaand maar 2? En fasedraad 1 en 2 vanuit de kookplaat bij elkaar knopen?

Heb in het nieuwbouw huis van mijn moeder met 3x25A haar kookplaat ook aangesloten. Vooraf gemeten en bleken de 2 N draden omgewisseld te zijn op de kookgroep. Maar verder heel niet nagedacht of die kookgroep op 1 of 2 fases zit aangesloten. Dat ga ik binnenkort bij haar toch eens controleren.

Het plaatje met die 3 aansluitschema's op een rij heb ik van internet geplukt wat volgens die site bij mijn kookplaat hoort. Daar is het aansluitschema op 3 fase alweer anders als op de sticker van de plaat zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMd6KVNWO6ytOZ0IQmk__Sj5ffg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQLdzLiRx0ZVY4T19bvs943h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s40DKtMyhhC-X8u35ZcTSZbbJr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlFvB4fnvlabokcxspzxO7AC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdU7LhElhL70VA8f1QJwesvDudo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtdE1HgIGoW1SLLhuSjaQ1uu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylEBR40Ze51P5kKJiuknmLq68nU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdj4hlNX284mcIQMewU71r0s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQn0890X_yGZmvO9tKYwSUv_pno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uynyBNXxVVQltekpxvzTHpvV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGVA8_S5wCfAdlcP9zcZJtQk7tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMHsudI1vOw2RuIy6T1F5tlW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rF6tnK6PBz2hbZn3a1afsUOSvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOOVP1Pd4RSQQxCFTLpjsEuW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
datadevil schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Als ik de kookgroep houdt, wat de keukenleverancier net zegt omdat zij zeggen twee fasen te willen aansluiten wat houdt dat dan in bij jouw antwoord want de 4p snap ik niet en 1 fase was ik sowieso niet van plan of haal ik dingen door elkaar
Jij, en ook veel keukenleveranciers, halen inderdaad dingen door elkaar.
De aansluiting die je nu hebt is 2 keer dezelfde fase. Dat zijn dus geen 2 verschillende fasen. Hierdoor is de stroom door de nulader het totaal van de twee stromen . Omdat de Bora maar 1 nulaansluiting heeft kan deze plaat niet op je huidige aansluiting. De stroom door de nul zou dan hoger kunnen worden dan 16 Ampère.
De aansluiting moet worden veranderd naar een 3 fase krachtgroep. De bekabeling en het stopcontact kunnen worden hergebruikt. Er moet in de groepenkast een 3fase automaat worden bijgeplaatst. Volgens de norm mag dit een normale automaat zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door devriesjande op 02-03-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:13
Guido7619 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:52:
Ik heb in 2016 mijn inductie kookplaat, Siemens EX877LVC1E met een max. vermogen van 7400 watt zelf aangesloten op een kookgroep in de 1 fase groepenkast via een perilex stekker.

Nu ga ik binnenkort over naar een 3 fase groepenkast en heb hier en daar al veel gelezen over een kookgroep op 3 fase, wel of niet en hoe dan wel of hoe dan niet.

Bijgevoegd hieronder ook de plaatjes hoe het destijds is aangesloten en wat de sticker met het aansluit schema op de kookplaat zegt.

Ik heb een 5 aderige 2.5mm kabel. De beunhaas bij mij in huis wilde een 4 aderige trekken want de N ging over 1 kabel wel terug. Dat heb ik weten te voorkomen.

Ik had/heb er ook zo'n koperen brugje op de N zitten. Nu meen ik mij nog vaag te herinneren dat ik die heb verwijderd. Maar de sticker zegt eigenlijk dat ik die had moeten laten zitten toch?

Ik ga nu over naar 3 fase. De nieuwe groepenkast krijgt dan ook een 3P+N aardlekautomaat.

Volgens het plaatje in 1 fase, krijg je dus 2 L draden uit de kookplaat en sluit je aan op L op de automaat. En hetzelfde voor de N. Het plaatje zegt enkel N en L op de automaat, maar in geval van kookgroep zijn er eigenlijk 2x L en 2 x N waar het op moet.

Nu 3 fase. Volgens het plaatje worden de aansluitpunten L1 en L2 weer bij elkaar samengevoegd op de automaat. 1 van de N draden mag eruit maar dat brugje moet er wel in geplaatst worden.

Er wordt hier in reacties beweert dat elke kookplaat ook op 3 fase kan. Ook wordt er gezegd dat dat brugje eruit moet. Maar het plaatje op de kookplaat laat wat anders zien.

Het is mij dus toch onduidelijk. Wat heeft het voor zin om de kookplaat 3 fase aan te sluiten maar 2 van de fase draden weer bij elkaar te verbinden op de automaat in de meterkast?

Het hele idee van een kookgroep 2x16 aan gaan sluiten op 1 fase in een 3x25A kast begrijp ik volledig. Maar het lijkt mij ook dat het correct is om de kookgroep vanuit 2 fases te voeden.

Maar goed, die kookgroep wordt straks vervangen voor 3 polig dus hoe sluit ik dit nu aan?

Invoer alle 3 de draden aansluiten, maar uitgaand maar 2? En fasedraad 1 en 2 vanuit de kookplaat bij elkaar knopen?

Heb in het nieuwbouw huis van mijn moeder met 3x25A haar kookplaat ook aangesloten. Vooraf gemeten en bleken de 2 N draden omgewisseld te zijn op de kookgroep. Maar verder heel niet nagedacht of die kookgroep op 1 of 2 fases zit aangesloten. Dat ga ik binnenkort bij haar toch eens controleren.

Het plaatje met die 3 aansluitschema's op een rij heb ik van internet geplukt wat volgens die site bij mijn kookplaat hoort. Daar is het aansluitschema op 3 fase alweer anders als op de sticker van de plaat zelf.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wat is precies de vraag? Ik zie inderdaad veel verschillende manieren om de kookplaat aan te sluiten.
Een standaard 4 pits kookplaat is 2 helften. Die kunnen beide max 16A (3,7kW) gebruiken.
Als ik het specificatie blad zo bekijk zou ik zeggen dat de middenpit en de flexzone rechts een helft zijn.

Klem 1 wordt soms wel gebruikt en soms niet. Soms laten fabrikanten klemmen ongebruikt aan de binnenzijde van het apparaat. Volgends de handleiding hoeft die niet aangesloten te worden, de sticker op de achterkant van de plaat wel weer. Die zit dan op dezelfde fase en maakt geen verschil.

De kookplaat moet volgens onderstaand schema aangesloten worden op een 3P+N automaat (krachtgroep) Een van de fases wordt niet gebruikt. (2N ipv 3N)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLjjK-_d2wcl561GJ7FHSzL4MA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P4HztdUqK5euWWvwAT8aCxN4.png?f=user_large

Zorg dat je niet een nul en fase omwisselt. Dan zet je 400V op de kookplaat en blaas je hem op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Waarom kan je 3n niet hanteren van het plaatje op de kookplaat?

Ja het kan zijn dat een plaat gemaakt is voor max 2 fases, maar dan kan je alsnog beter een krachtgroep toepassen dan een 2×1 fase groep.

Meet contact 1 en 2 door, geen interne verbinding dan gewoon fase 123 op schroef 123 even in het midden laten dat er dan 1fase misschien niet benut wordt, maar wel handig om uit te zoeken.

Overigens zijn het stopcontact en de stekker niet goed aangesloten.
Linksboven hoort de nul op het stopcontact. En dan met de klok mee vanaf de nul: bruin, zwart en dan grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
timovd schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:29:
Die Bora heeft wel 2 N-contacten. Staat alleen niet op het schema en wordt dus ook niet ondersteund vanuit de fabrikant. Mocht je het echt willen, kan het op een kookgroep, maar wel op 1x35A (of je moet een hoop meer vastrecht willen betalen en componenten verzwaren naar >40A i.v.m. PV. Niet doen dus).
Wat houdt die 1x35A in? Ik heb een 3 fasen aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Xander schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Hoe bedoel je "die laatste bij de laadpaal"? Naast de automaat van de laadpaal zit de hoofdschakelaar. Bedoel je dat 1/4e van de hendel wit is? Dat is hoe Eaton een 3P+N automaat aanduidt. Het is dus 1 component voor de duidelijkheid, niet 4 losse. De symbolen staan toevallig uiterst links en uiterst rechts uitgelijnd.

[Afbeelding]

Een aardlekautomaat heeft altijd een testknop en de aanspreekstroom (0,03A) staat erop:
[Afbeelding]
Duidelijk maar dan zou ik daar geen aardlek voor hebben? opgelost denk ik: ik heb een Zappy laadpaal en die heeft een eigen aardlek. Zou dat het zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door datadevil op 02-03-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
datadevil schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:09:
[...]

Wat houdt die 1x35A in? Ik heb een 3 fasen aansluiting
Niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
IplugNplay schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Waarom kan je 3n niet hanteren van het plaatje op de kookplaat?

Ja het kan zijn dat een plaat gemaakt is voor max 2 fases, maar dan kan je alsnog beter een krachtgroep toepassen dan een 2×1 fase groep.

Meet contact 1 en 2 door, geen interne verbinding dan gewoon fase 123 op schroef 123 even in het midden laten dat er dan 1fase misschien niet benut wordt, maar wel handig om uit te zoeken.

Overigens zijn het stopcontact en de stekker niet goed aangesloten.
Linksboven hoort de nul op het stopcontact. En dan met de klok mee vanaf de nul: bruin, zwart en dan grijs.
Ik wou zeker het plaatje op de kookplaat aanhouden ipv een gevonden plaatje van internet. Wellicht heeft die webshop ook wel het verkeerde plaatje erbij gezet.

Ik kan dus inderdaad 3 draden aansluiten op de kookplaat. Maar volgens het plaatje moet ik 2 van die draden dan weer bij elkaar brengen op de automaat?

Dat koperen brugje heb ik er als ik mijn foto goed bekijk ook uitgehaald. Precies wat enkele posts hierboven door Blihi ook wordt geschreven. Maar volgens het aansluit plaatje moet die er wel in zitten.

Het wordt nu dus onduidelijk wie gelijk heeft.

Hoe dan ook, dan koperen brugje is ook weer nodig bij 3 Fase en waarschijnlijk ben ik toendertijd niet zo slim geweest dat brugje met plakband aan de plaat vast te tapen. Dus die moet ik opnieuw bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMd6KVNWO6ytOZ0IQmk__Sj5ffg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQLdzLiRx0ZVY4T19bvs943h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

1x35A = 1x een fase van 35A
Jij hebt waarschijnlijk 3x25A = 3x een fase van 25A

Deze plaat mag niet op een kookgroep door de enkele N. Gewoon 3P+N alamat laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 21:15

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Als je nu een Perilex hebt, dan is het eigenlijk eenvoudig. Je hoeft aan de kookplaat helemaal niets aan te passen.

In de groepenkast plaats je een nieuwe 3-fase aardlekautomaat. Daarachter zet je de huidige fasedraden (als het goed is bruin en zwart of twee keer bruin) op Fase 1 en Fase 2 van de aardlekautomaat (mag ook 1 en 3 of 2 en 3 zijn). De huidige nuldraden (als het goed is 2 x blauw, of blauw en grijs waarbij grijs eigenlijk voorzien moet zijn van een blauw hoesje) steek je samen in de nul van de nieuwe aardlekautomaat.

Op die manier hoeft de keuken niet open.

Als je straks een groepenkast hebt met 4-polige aardlekschakelaars, kun je zelfs de bestaande kookgroep hergebruiken. Sluit deze aan met de fasedraden op twee verschillende fases en zorg ervoor dat je aan de bovenkant de nuldraden met een brugje verbindt als de huidige kookgroep uit twee losse automaten met zo'n klepje bestaat.

Wil je het echt helemaal netjes doen, dan moet je inderdaad alles herbedraden en dan gebruik je 1 fasedraad helemaal niet. Logisch, want de plaat is maar 2-fase (geen 3-fase). Dan moet er een brugje in de plaat voor de twee nulleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Bij 1-fase mag de brug nooit geplaatst worden.
Ik kan dus inderdaad 3 draden aansluiten op de kookplaat. Maar volgens het plaatje moet ik 2 van die draden dan weer bij elkaar brengen op de automaat?
Nee, het zegt nergens dat L1 en L2 weer bij elkaar moeten komen. Alleen dat ze beide 230V ten overstaan van de N moeten zijn. En dat is bij 3-fase gewoon zo, ongeacht welke fase je pakt.
Dat koperen brugje heb ik er als ik mijn foto goed bekijk ook uitgehaald. Precies wat enkele posts hierboven door Blihi ook wordt geschreven. Maar volgens het aansluit plaatje moet die er wel in zitten.
Nee, want dat plaatje is niet de goede voor een kookgroep :) Plaatje toont immers een enkele N leiding en die zou dan de volle 32A moeten kunnen hebben.

En zoals @Blihi schrijft zou je de bedrading kunnen laten zitten, zolang je hem maar verdeelt over twee fases. Inderdaad jammer dat deze plaat geen opbergplek lijkt te hebben voor de brug :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
Blihi schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Als je nu een Perilex hebt, dan is het eigenlijk eenvoudig. Je hoeft aan de kookplaat helemaal niets aan te passen.

In de groepenkast plaats je een nieuwe 3-fase aardlekautomaat. Daarachter zet je de huidige fasedraden (als het goed is bruin en zwart of twee keer bruin) op Fase 1 en Fase 2 van de aardlekautomaat (mag ook 1 en 3 of 2 en 3 zijn). De huidige nuldraden (als het goed is 2 x blauw, of blauw en grijs waarbij grijs eigenlijk voorzien moet zijn van een blauw hoesje) steek je samen in de nul van de nieuwe aardlekautomaat.

Op die manier hoeft de keuken niet open.

Als je straks een groepenkast hebt met 4-polige aardlekschakelaars, kun je zelfs de bestaande kookgroep hergebruiken. Sluit deze aan met de fasedraden op twee verschillende fases en zorg ervoor dat je aan de bovenkant de nuldraden met een brugje verbindt als de huidige kookgroep uit twee losse automaten met zo'n klepje bestaat.

Wil je het echt helemaal netjes doen, dan moet je inderdaad alles herbedraden en dan gebruik je 1 fasedraad helemaal niet. Logisch, want de plaat is maar 2-fase (geen 3-fase). Dan moet er een brugje in de plaat voor de twee nulleidingen.
toon volledige bericht
Helder, duidelijk. Ik krijg straks 3P+N alamats.

Die grijze draad kan ik zeker wel even een stuk blauw krimpkous overheen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 21:15
Guido7619 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Helder, duidelijk. Ik krijg straks 3P+N alamats.

Die grijze draad kan ik zeker wel even een stuk blauw krimpkous overheen doen.
Zo hoort het inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
I.v.m. vervangen gaskookplaat door inductie over 2 weken heeft de elektricien een aantal voorbereidingen getroffen:

- in meterkast (3 x 25A) 3 fase aardlekautomaat geplaatst,
- 5 x 2.5 mm2 kabel getrokken,
- perilex stopcontact gemonteerd.

In eerste instantie zouden we een 3 fase inductiekookplaat krijgen, maar dat wordt nu een 2 fase (i.v.m. uitgestelde plannen voor een nieuwe keuken). Het gaat om een Etna KIF70zt die je zowel op 1 fase als op 2 fase kunt aansluiten. In de toekomst willen we wel een 3 fase kookplaat kunnen aansluiten. Hier is de elektricien van op de hoogte.

Omdat ik verschillende verhalen (en meningen) tegenkom over het aansluiten van een 2 fase kookplaat op 3 fasen, heb ik hem elektricien gevraagd hoe hij het perilex stopcontact heeft aangelegd. Volgens hem is dit boven 2 x null en onder 2 x fase.

Na diverse topics over dit onderwerp gelezen te hebben dacht ik dat dit linksboven - null (blauw), rechtsboven - L1 (bruin), rechtsonder - L2 (zwart) en linksonder - L3 (grijs) zou moeten zijn.

De elektricien zegt dat het juist is zoals hij het heeft aangesloten en dat er geen problemen kunnen ontstaan doordat je 2 verschillende fasen hebt en je door faseverschuiving van 120 graden de maximale stroom nooit op hetzelfde moment door nul komt.

Ik vind elektra behoorlijk pittige materie dus hoop op jullie input. Kan/mag dit volgens jullie?

Gezien deze vraag wekelijks terug komt gooi ik hem in het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 06-03-2024 17:01 ]

PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:51
Perilex aansluitingen zijn nergens gestandaardiseerd dus je zult altijd moeten kijken waar wat zit.
Dit is wat een leverancier er van vind en wat overeenkomt met wat je elektricien heeft gemaakt.
https://www.elektramat.nl...1-fase-2-x-nul-aansluiten

Maar je weet nu waar de aansluitingen van je perilex wcd is, je moet er nu alleen voor zorgen dat je de perilex stekker op dezelfde manier aansluit op je kookplaat.
Inbouw kookplaten worden altijd zonder aansluitkabel geleverd dus die moet je tijdens de installatie (zelf) aansluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:57

M2M

medicijnman

Als de electricien 5 kabels gelegd heeft, dan zou hij het beste ook de perilex stopcontact met 3 fase, 1 nul en 1 aarde aansluiten. Dan kun je op je kookplaat in het boekje kijken welk draadje je op welk terminal blok op de kookplaat aan moet sluiten. Mocht je de kookplaat dan later vervangen, dan zijn alle benodigde draadjes in ieder geval aanwezig op het stopcontact.

edit: zie schema op de wikipagina, kooktoestel op 3 fase

[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 06-03-2024 16:25 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee hij schrijf dat de elektricien 2x een fase heeft aangesloten op die perilex, dus geen 3 fasen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 06-03-2024 16:26 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
@Ben(V) klopt, hij heeft het idd over 2P + 2N

PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
de elektricien geeft ook aan dat als we over zouden stappen op een 3 fasen kookplaat hij alleen in de meterkast wat hoeft aan te passen.

Klopt dat? Want als hij nu 2 x null 2 x fase heeft aangelegd, kan hij dit dan in de meterkast wijzigen naar 'officiële' 3 fase aansluiting met 1 x null? Of moet er dan ook e.e.a. in het perilexstopcontact aangepast worden?

[ Voor 46% gewijzigd door pH73 op 06-03-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat kan prima, hij hoeft de bedrading alleen in de meterkast te wijzigen en uiteraard de aansluitkabel van de kookplaat zelf.

Maar tenzij je een werkelijk gigantische inductieplaat gaat kopen is dat niet ergens voor nodig, bijna alle platen kunnen gewoon met 2x 1 fase werken, dat kan een vermogen van 7,36 KW leveren, lijkt me meer dan voldoende voor een inductie kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:38:
Dat kan prima, hij hoeft de bedrading alleen in de meterkast te wijzigen en uiteraard de aansluitkabel van de kookplaat zelf.

Maar tenzij je een werkelijk gigantische inductieplaat gaat kopen is dat niet ergens voor nodig, bijna alle platen kunnen gewoon met 2x 1 fase werken, dat kan een vermogen van 7,36 KW leveren, lijkt me meer dan voldoende voor een inductie kookplaat.
Dus 2 x null en 2 x fase kan idd? (igv de 2 fase kookplaat bedoel ik).

Het wordt in de toekomst waarschijnlijk een 11,2 kW O-)

[ Voor 4% gewijzigd door pH73 op 06-03-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja als je zo'n grote plaat koopt zul je naar drie fasen over moeten, maar zoals de elektricien al zei is dat geen probleem.
Bedenk wel dat 3 fase maximaal 3x 16A leveren dus dan zit je op 11KW want 2,5 kwadraat kabel moet je eigenlijk op 16A afzekeren en 25A mag niet.

Maar een kleinere kan prima op 2N + 2P

[ Voor 116% gewijzigd door Ben(V) op 06-03-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

pH73 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:41:
[...]

Dus 2 x null en 2 x fase kan idd?

Het wordt waarschijnlijk een 11,2 kW O-)
Uh..

2x 16a 230v is max 7,4kW

Je hebt 3 fases nodig van elke 3,7 kW dat maakt 11,1 kW. Een 11,1kW is nooit een 2 fase plaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:48:
Tja als je zo'n grote plaat koopt zul je naar drie fasen over moeten, maar zoals de elektricien al zei is dat geen probleem.
Maar een kleinere kan prima op 2N + 2P
Is pas over een paar jaar, en misschien vinden we 2 fase ook prima en houden we het zo.

Ik vind het verwarrend dat er over 2N + 2P wordt gesproken terwijl hij op een 3 fasen aardlekautomaat wordt gezet. Blijkbaar maakt iets in mijn hoofd dan kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
RaZ schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:54:
[...]

Uh..

2x 16a 230v is max 7,4kW

Je hebt 3 fases nodig van elke 3,7 kW dat maakt 11,1 kW. Een 11,1kW is nooit een 2 fase plaat ;)
Nee, dat is toch echt een 3 fase, vandaar de 3 fase aardlekautomaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

pH73 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:31:
maar de elektricien geeft ook aan dat als we over zouden stappen op een 3 fasen kookplaat hij alleen in de meterkast wat hoeft aan te passen.
Laat hem dat gewoon lekker nu al doen :) Ben je er gewoon gelijk klaar voor of je nu een 7 of een 11kW plaat neemt.
Ik vind het verwarrend dat er over 2N + 2P wordt gesproken terwijl hij op een 3 fasen aardlekautomaat wordt gezet. Blijkbaar maakt iets in mijn hoofd dan kortsluiting.
Niet alleen jij hoor, de term "2-fase" is eigenlijk ook gewoon niet correct en is gewoon de bron van alle verwarring :/

Overigens hoop ik dat hij gewoon een 3x16A (3P+N) alamat geplaatst heeft?

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 06-03-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

pH73 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Nee, dat is toch echt een 3 fase, vandaar de 3 fase aardlekautomaat :)
Je kan prima 2 fases en 2 nullen in je perilex hebben, zoals een 2p2n :P

Maar je komt er vanzelf wel achter als je kortsluiting in je (kook)plaat hebt :P

2P2N = max 7,4kW
3P1N = max 11,1 kW

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 06-03-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:57

M2M

medicijnman

Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:26:
Nee hij schrijf dat de elektricien 2x een fase heeft aangesloten op die perilex, dus geen 3 fasen.
Ja dat snap ik, en waarschijnlijk de blauwe kabel achter de perilex doorgelust naar twee contactjes.

Maar over 10 jaar komt er iemand anders in dat huis wonen, die zet er een kookplaat in met een kookgroep, alles op dezelfde fase in de meterkast gedaan en dan gaat er ineens 32A over 2.5mm2 nul kabel. Als je een 3-fase automaat in de meterkast zet, 5-aderige kabel legt naar een perilex doos, is het niet meer dan logisch om die perilexdoos gewoon in 3-fase modus aan te sluiten.

Dat je vervolgens je kookplaat maar op 2 van de 3 fases aansluit, fix je op het terminal blok van je kookplaat, niet op de perilex.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je van die 3 fasen er maar twee gebruikt heet dat zo, omdat je dat ook mag realiseren met een kookgroep die bestaat uit twee aansluitingen van twee gewone groepen met een gekoppelde automaat.
Dan moet er perse ook twee nul draden aangesloten zijn.
Met een drie fase aansluiting zou je met een nuldraad kunnen volstaan omdat de fase zoals dat heet uit fase zijn en niet gelijktijdig maximaal.

Maar dit is dus veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
M2M schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:59:
[...]

Als je een 3-fase automaat in de meterkast zet, 5-aderige kabel legt naar een perilex doos, is het niet meer dan logisch om die perilexdoos gewoon in 3-fase modus aan te sluiten.
Dat dacht ik dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Niet als die plaat dat niet aankan.
Veel kleiner platen kunnen alleen 2P + 2N aan en hebben geen 3P + N aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:59:
[...]

Maar over 10 jaar komt er iemand anders in dat huis wonen, die zet er een kookplaat in met een kookgroep, alles op dezelfde fase in de meterkast gedaan en dan gaat er ineens 32A over 2.5mm2 nul kabel. ...
Dan is het sowieso handig om een 4p automaat te installeren i.p.v. een 3p+n.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Er is een heel groot verschil tussen denken en het zeker weten ;)

Want met een 2P2N haal je de 11,1kW niet. Maar het gaat vaker fout hoor, lees dit gesloten topic maar even: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zucht....
Het gaat over een tijdelijk kleinere plaat die met 2P +2N aangesloten wordt en later vervangen wordt door een grotere plaat die dan 3P + N wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 06-03-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:13:
Zucht....
Het gaat over een tijdelijk kleinere plaat die met 2P +2N aangesloten wordt en later vervangen wordt door een grotere plaat die dan 3P + N wordt.
Jaaaa, dat is het geval _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CpeJl1HfUQoE95J_0806CFY94c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibfWVbWyd3qNFfY4UF4NHzJQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
en die dus nu op een 3 fase aardlekautomaat wordt aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
is de middelste (B-kar) die nog uitgeschakeld staat

[ Voor 3% gewijzigd door pH73 op 06-03-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:01:
Als je van die 3 fasen er maar twee gebruikt heet dat zo, omdat je dat ook mag realiseren met een kookgroep die bestaat uit twee aansluitingen van twee gewone groepen met een gekoppelde automaat.
Dan moet er perse ook twee nul draden aangesloten zijn.
Met een drie fase aansluiting zou je met een nuldraad kunnen volstaan omdat de fase zoals dat heet uit fase zijn en niet gelijktijdig maximaal.

Maar dit is dus veel beter.
Bedankt voor je reactie.

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste