• DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-06 14:20
In het kader van een onvoorziene keukenrenovatie (overhaul) ben ik nu bij het onderwerp kookplaat aangekomen. Eén en ander verdient serieuze upgrades, want het huis heeft nog een oude stoppenkast en daar durf ik geen inductie kookplaat aan te jetseren. Dus hopelijk stel ik deze vraag op de juiste plek.

Voor inductie kom ik een flinke beperking tegen, waardoor we mogelijk aan een 1-fase kooktoestel vast zitten, terwijl 2-fase wenselijk lijkt (4 pers. huishouden). Op https://www.gamma.nl/klusadvies/a/kabels-trekken staat "Het maximale aantal draden mag voor een 16 mm installatiebuis 3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm² zijn.". Dat we precies weer een 16 mm installatiebuis hebben vanaf de meterkast, zet bij mij wat vraagtekens over de haalbaarheid van inductie.

Uit de volgende posts haal ik alleen nèt niet voldoende duidelijkheid: Brent in "Het grote kookplaat aansluiten topic" + Xander in "Kan dit inductie fornuis op 1 of 2 of 3 fase goed werken?" + ReTeP20002 in "Het grote kookplaat aansluiten topic" . Is het mogelijk om vanaf de meterkast een kookgroep aan te leggen voor 2-fase inductie met 3 x 2,5 mm + 2 x 1,5 mm? Ik ben overigens wel van plan om dit klusje uit te besteden omdat er dan een professional naar kijkt i.p.v. een DIY'er met budget fetisjisme.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

Vliegvlug

Flight Simple

DraadbreuQ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:26:
In het kader van een onvoorziene keukenrenovatie (overhaul) ben ik nu bij het onderwerp kookplaat aangekomen. Eén en ander verdient serieuze upgrades, want het huis heeft nog een oude stoppenkast en daar durf ik geen inductie kookplaat aan te jetseren. Dus hopelijk stel ik deze vraag op de juiste plek.

Voor inductie kom ik een flinke beperking tegen, waardoor we mogelijk aan een 1-fase kooktoestel vast zitten, terwijl 2-fase wenselijk lijkt (4 pers. huishouden). Op https://www.gamma.nl/klusadvies/a/kabels-trekken staat "Het maximale aantal draden mag voor een 16 mm installatiebuis 3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm² zijn.". Dat we precies weer een 16 mm installatiebuis hebben vanaf de meterkast, zet bij mij wat vraagtekens over de haalbaarheid van inductie.

Uit de volgende posts haal ik alleen nèt niet voldoende duidelijkheid: Brent in "Het grote kookplaat aansluiten topic" + Xander in "Kan dit inductie fornuis op 1 of 2 of 3 fase goed werken?" + ReTeP20002 in "Het grote kookplaat aansluiten topic" . Is het mogelijk om vanaf de meterkast een kookgroep aan te leggen voor 2-fase inductie met 3 x 2,5 mm + 2 x 1,5 mm? Ik ben overigens wel van plan om dit klusje uit te besteden omdat er dan een professional naar kijkt i.p.v. een DIY'er met budget fetisjisme.
Er is geen vastgesteld maximum meer van aantal draden door een buis, zie o.a. deze post: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Het moet er wel veilig doorheen passen en dat zal bij een lang bochtig tracé anders zijn dan bij een rechte kortere buis.

Het is me uit jouw post niet duidelijk of je nu een 1 of 3 fasen aansluiting hebt. Indien het eerste en je wilt/kan niet upgraden zit je aan een kookgroep vast, ga anders gewoon voor een 3 fasen (aardlek)automaat.

Let er wel op dat je bij uitbesteden icm een 3 fasen aansluiting wel heel goed duidelijk maakt dat je geen kookgroep duldt!
Je zal niet de eerste zijn waarbij deze toch geplaatst wordt. :X

• DraadbreuQ
@Vliegvlug bedankt voor je informatie.
Het idee is wel om een 3-fasen aansluiting aan te vragen, wat ook haast heeft i.v.m. de wetswijziging per 1 juli en blijkbaar kan via https://www.mijnaansluiting.nl/home. De aanname van mijn kant was dat het gebruik van een onjuiste aderdikte risico's kon leveren met betrekking tot de warmte die ontstaat. Ik ben ook nog niet helemaal vaardig om de NEN1010 op de juiste wijze door te lezen, dus e.e.a. blijft wat mistig.

Goed dat je noemt dat een kookgroep dus onwenselijk is. Tot nog toe begreep ik uit diverse fora dat die juist wel noodzakelijk was voor stroomvreters. Hieruit blijkt maar weer dat ik totaal niet thuis ben in deze materie. Mijn vraag is dan hoeveel zaken ik nog meer over het hoofd zie of verkeerd interpreteer :O
Ik start mijn zoektocht naar informatie dus maar even opnieuw vanaf de lokale (gecertificeerde) elektricien.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:50
Er is helemaal niets mis met een kookgroep zolang het maar correct aangesloten is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:33:
Er is helemaal niets mis met een kookgroep zolang het maar correct aangesloten is.
Bij een één fase aansluiting als noodgreep niet nee maar wel bij een 3 fasen aansluiting, lees de topic start eens door zou ik zeggen.

Waarbij ik er vanuit ga dat je met “kookgroep” de constructie van 2x 16A op dezelfde fase bedoelt.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DraadbreuQ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:23:
@Vliegvlug bedankt voor je informatie.
Het idee is wel om een 3-fasen aansluiting aan te vragen, wat ook haast heeft i.v.m. de wetswijziging per 1 juli en blijkbaar kan via https://www.mijnaansluiting.nl/home. De aanname van mijn kant was dat het gebruik van een onjuiste aderdikte risico's kon leveren met betrekking tot de warmte die ontstaat.
Je moet geen verschillende aderdiktes gaan toepassen, mijn reactie is juist bedoeld om te zeggen dat 5x 2,5 mm2 in een 16mm buis mag als het veilig kan.

De meeste kookplaten hebben maar 2 van de 3 fasen nodig dus als het te krap wordt met 5 draden kan je er voor kiezen om een van de fasedraden weg te laten.
Dan laat je een fase aansluitingen van de 3 fasen (aardlek)automaat in de groepenkast ongebruikt, wel even erop letten dat hier niet net de testknop op aangesloten zit als het een aardlekautomaat betreft.
Ik ben ook nog niet helemaal vaardig om de NEN1010 op de juiste wijze door te lezen, dus e.e.a. blijft wat mistig.

Goed dat je noemt dat een kookgroep dus onwenselijk is. Tot nog toe begreep ik uit diverse fora dat die juist wel noodzakelijk was voor stroomvreters.
Ik ging er vanuit dat je met “kookgroep” twee gekoppelde 16A automaten op één fase bedoelde.

Een 3 fasen automaat, ook wel krachtgroep genoemd, is inderdaad gebruikelijk voor apparaten die veel stroom verbruiken, mogelijk dat je dat bedoelt?
Hieruit blijkt maar weer dat ik totaal niet thuis ben in deze materie. Mijn vraag is dan hoeveel zaken ik nog meer over het hoofd zie of verkeerd interpreteer :O
Ik start mijn zoektocht naar informatie dus maar even opnieuw vanaf de lokale (gecertificeerde) elektricien.
Je kan altijd hier advies vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Als je daar een foto plaatst van je huidige groepenkast en waar je naar toe wilt en wat er allemaal op aangesloten moet worden dan is er altijd wel iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 13-06-2026 10:48 ]

• Ben(V)
Vliegvlug schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Bij een één fase aansluiting als noodgreep niet nee maar wel bij een 3 fasen aansluiting, lees de topic start eens door zou ik zeggen.

Waarbij ik er vanuit ga dat je met “kookgroep” de constructie van 2x 16A op dezelfde fase bedoelt.
Natuurlijk niet bedoel ik dat niet.

Bij drie fasen sluit je die kookgroep aan op twee verschillende fasen, daarom schrijf ik ook dat je het goed moet aansluiten, maar het blijft gewoon een gekoppelde kookgroep.
Het grote verschil zit erin dat je bij een driefasen aansluiting met een nuldraad kunt volstaan(door de fase verschuiving), terwijl als je maar een fase hebt je hem met twee nuldraden moet aansluiten omdat je anders de nuldraad overbelast.

Inductieplaten met een volledige driefasen aansluit mogelijkheid hebben zijn tamelijk zeldzaam.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Vliegvlug schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxS_yiTo3SZYsewsYG7lBjVkg3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqDVyRbjcWAD76y2gHyEubT8.png?f=fotoalbum_large

1 t/m 4 worden meestal kookgroep genoemd: twee 1P+N automaten die aan elkaar gekoppeld zijn. Daarbij zijn 3 en 4 geschikt voor een 3-fase-aansluiting, omdat ze 2 verschillende fasen gebruiken en de hoofdzekering dus niet wordt overbelast met alleen de kookplaat. De variant die je niet wilt, is die ene met het kruis er doorheen.

5 is het mooist, en hoewel die soms ook kookgroep wordt genoemd, is de term krachtgroep gebruikelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 13-06-2026 14:49 ]

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-07 16:53
Inductieplaten met een volledige driefasen aansluit mogelijkheid hebben zijn tamelijk zeldzaam.
Valt wel mee hoor, hier heb je er een paar honderd: https://www.keukenloods.nl/kookplaten/inductie/filter/elektra-aansluiting:3%20fasen%3A%20Perilex%20stekker%2C%20meer%20dan%207900%20Watt/

• Ben(V)
Juerd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]

1 t/m 4 worden meestal kookgroep genoemd: twee 1P+N automaten die aan elkaar gekoppeld zijn. Daarbij zijn 3 en 4 geschikt voor een 3-fase-aansluiting, omdat ze 2 verschillende fasen gebruiken en de hoofdzekering dus niet wordt overbelast met alleen de kookplaat. De variant die je niet wilt, is die ene met het kruis er doorheen.

5 is het mooist, en hoewel die soms ook kookgroep wordt genoemd, is de term krachtgroep gebruikelijker.
5 kan alleen als je een inductieplaat heb met een drie fasen aansluiting en die zijn zeldzaam.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 13-06-2026 15:05 ]

Ben(V) schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:03:
[...]

5 kan alleen als je een inductieplaat heb met een drie fasen aansluiting
Nee hoor, dit kun je zowel voor 3N~ als voor 2N~ gebruiken. Bij gebruik van 2 fasen en de nul laat je een van de fasen ongebruikt, of je gebruikt 'm voor een ander apparaat, zoals een oven.
en die zijn zeldzaam.
Dat is ook helemaal niet waar.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:40
Ben(V) schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:03:
[...]

5 kan alleen als je een inductieplaat heb met een drie fasen aansluiting en die zijn zeldzaam.
Huh? Mijn AEG 2 fasen 7.5kW kookplaat hangt hier ook netjes achter een krachtgroep met 2 fasen/1N.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DjoeC schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Huh? Mijn AEG 2 fasen 7.5kW kookplaat hangt hier ook netjes achter een krachtgroep met 2 fasen/1N.
2 fasen/1N betekend 2 fasedraden en 1 nuldraad. Dat is volgens de handleiding gewoon: 380 - 415v / 2N~ ;)

Die 7,5kW kan je pas halen als je alle pitten op standje maximaal zet, en dat doet niemand :P

Ey!! Macarena \o/

• DjoeC
RaZ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:49:
[...]

2 fasen/1N betekend 2 fasedraden en 1 nuldraad. Dat is volgens de handleiding gewoon: 380 - 415v / 2N~ ;)

Die 7,5kW kan je pas halen als je alle pitten op standje maximaal zet, en dat doet niemand :P
Correct. Oorspronkelijk was t aangesloten op 1 25A fase ("kookgroep"), gelukkig was deze plaat via het menu in maximaal vermogen te beperken, dat hoeft nu niet meer ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Juerd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]

Als ik "kookgroep" hoor denk ik meestal aan opties 1 en 2 van dat plaatje want dat zijn de meest voorkomende. Waarvan nummer twee inderdaad het probleem geeft en verassend genoeg nog vaak in projectbouw terugkomt getuige mensen die dat hier op Tweakers komen melden bij hun nieuwbouw woning.

Opties 3 en 4 zijn een zeldzaamheid om in dergelijke situaties tegen te komen heb ik het idee.
Ik heb het idee dat die dan weer vaker "fornuisgroep" wordt genoemd i.p.v. "kookgroep". Op het stickervel wat bijv. ABB meelevert zijn er zowel stickers voor "kookgroep" als "fornuisgroep".
Onder de krachtgroep voor mijn kookplaat heb ik trouwens zelf de sticker "kookgroep" gebruikt. :P
Omdat ik dat logischer vind daar ik geen fornuis heb, een sticker met "kookplaat" had mijn voorkeur maar die zit er niet bij.

Het probleem met al die namen is dat ze niet eenduidig zijn en iedereen er weer een ander beeld bij heeft.
Daar ging het bij mijn eerste post vandaag ook mis, ik had dat expliciet moeten maken.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:50
Kookgroep voor mij is altijd een 2x P+N gekoppeld. Maar gezien niet iedereen dezelfde termen gebruikt zet ik dat er hier nu eigenlijk altijd achter. Op mijn beschrijving wat achter de krachtgroep (3P+N) hangt heb ik inderdaad gewoon "kookplaat" staan :+
Vliegvlug schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:23:
[...]
Ik heb het idee dat die dan weer vaker "fornuisgroep" wordt genoemd i.p.v. "kookgroep". Op het stickervel wat bijv. ABB meelevert zijn er zowel stickers voor "kookgroep" als "fornuisgroep".
[...]
Kookgroep en fornuisgroep zijn historisch gezien door elkaar gebruikt, en het lijkt mij ook alleen maar verwarrend om er onderscheid tussen te maken.

ABB maakt wel onderscheid: zij noemen van oudsher een 2P2N-groep een "fornuisgroep" en een krachtgroep voor een kookplaat een "kookgroep". Ik vind dat raar; als je al onderscheid maakt, lijkt me dat dit verkeerd om is, omdat een fornuis bestaat uit kookpitten plus een oven en een elektrisch fornuis in het algemeen 3 fasen nodig heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRTmikAkb91T2ExwagwSXT9eSAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31niPRgQ9fO1g2mcF0JsuVsd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou dit een kookgroep noemen (ongeacht of die met 1 of 2 fasen gevoed wordt).

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 13-06-2026 18:42 ]

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 20:04
Ben(V) schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:38:
[...]

....

Bij drie fasen sluit je die kookgroep aan op twee verschillende fasen, daarom schrijf ik ook dat je het goed moet aansluiten, maar het blijft gewoon een gekoppelde kookgroep.
...
Wacht even: Is dat zo? In een 3F systeem, zet je een kookgroep op 2 fasen? Gaat dat goed? Ik dacht dat je in een 3F systeem je alleen een 'krachtgroep' kon gebruiken, zoals ook in dat schema staat. 8)7
edit:
Aah Ja, ik kijk verkeerd. 3 en 4 zijn 2F. Dank @Juerd

[ Voor 7% gewijzigd door ahbart op 13-06-2026 18:23 ]

@ahbart Ja, dat kan. Er zijn zelfs 2 manieren. Zie TS.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Juerd schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:10:
[...]

ABB maakt wel onderscheid: zij noemen van oudsher een 2P2L-groep een "fornuisgroep" en een krachtgroep voor een kookplaat een "kookgroep". Ik vind dat raar; als je al onderscheid maakt, lijkt me dat dit verkeerd om is, omdat een fornuis bestaat uit kookpitten plus een oven en een elektrisch fornuis in het algemeen 3 fasen nodig heeft.
Dat leek me ook het meest logische eigenlijk, heb het ook nooit opgezocht om er achter te komen dat ABB dat precies andersom vind. :?

• Septillion
@ahbart Zolang je de delen van de kookplaat maar verdeeld over de fases :)
Oeps, 2P2L moest natuurlijk 2P2N zijn.

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:52

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ahbart schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:19:
Wacht even: Is dat zo? In een 3F systeem, zet je een kookgroep op 2 fasen? Gaat dat goed? Ik dacht dat je in een 3F systeem je alleen een 'krachtgroep' kon gebruiken, zoals ook in dat schema staat. 8)7
Denk even na en bedenk wat een kookgroep eigenlijk is: Niet meer of minder dan twee mechanisch (maar niet elektrisch) aan elkaar verbonden enkelfase groepen. Er is dus geen enkele technische reden waarom die niet op twee verschillende fasen zouden kunnen zitten. Enig aandachtspunt is (afhankelijk van de interne opbouw van de kookplaat) dat ze wel op dezelfde aardlekschakelaar horen.
Om al die complexiteit te voorkomen is een kracht alamat niet voor niets de aan te raden oplossing.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DraadbreuQ
Vliegvlug schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:45:
Je moet geen verschillende aderdiktes gaan toepassen, mijn reactie is juist bedoeld om te zeggen dat 5x 2,5 mm2 in een 16mm buis mag als het veilig kan.

De meeste kookplaten hebben maar 2 van de 3 fasen nodig dus als het te krap wordt met 5 draden kan je er voor kiezen om een van de fasedraden weg te laten.
Dan laat je een fase aansluitingen van de 3 fasen (aardlek)automaat in de groepenkast ongebruikt, wel even erop letten dat hier niet net de testknop op aangesloten zit als het een aardlekautomaat betreft.

Ik ging er vanuit dat je met “kookgroep” twee gekoppelde 16A automaten op één fase bedoelde.

Een 3 fasen automaat, ook wel krachtgroep genoemd, is inderdaad gebruikelijk voor apparaten die veel stroom verbruiken, mogelijk dat je dat bedoelt?
Eigenlijk ben ik hier nog veel te n00b voor om nu een helder antwoord op te geven |:(
De wens is om een 2-fase inductie kookpplaat te gebruiken (waarbij ik zie dat 2-fase inductieplaten ook backwards compatible zijn om waar nodig op 1-fase te kunnen werken). Hoe daarbij e.e.a. aan kabels te leggen vanaf de meterkast is precies wat ik nog probeer uit te zoeken tussen alle werkzaamheden door. Het is geen rocket science, maar wel een zekere hoeveelheid aan informatie die ik eerst voldoende tot mij moet nemen. Daarnaast hebben we geen bedradingsschema van de woning, dus tjah... welk draadje gaat naar waar :?

We zitten ook met een oude stoppenkast van 3 ronde zekeringen i.p.v. een deugdelijke groepenkast. Dus er is geen hoofdschakelaar aanwezig. Dat blijkt op het moment van aanvragen van een 3-fasenaansluiting dus zelfs verplicht. https://www.liander.nl/meterkast/hoofdschakelaar-verplicht#hoe-ziet-een-hoofdschakelaar-er-uit Voordat de netbeheerder een 3 x 25 A voor ons wil aanleggen, moet dat dus eerst gefixed en ik zie dat niet tijdig gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jCZJVUATRTGlkoOcBCUvjWkq38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otPwaVy8yjMO043kDgPC1LQj.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DraadbreuQ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:10:
[...]

Eigenlijk ben ik hier nog veel te n00b voor om nu een helder antwoord op te geven |:(
De wens is om een 2-fase inductie kookpplaat te gebruiken (waarbij ik zie dat 2-fase inductieplaten ook backwards compatible zijn om waar nodig op 1-fase te kunnen werken).
Dat kan inderdaad maar aangezien je een 3 fasen aansluiting gaat aanvragen zou ik de boel wel alvast voorbereiden als zodanig. Aangezien je toch de hele groepenkast nieuw moet aanschaffen zou ik je aanraden voor een 3 fasen aardlekautomaat te gaan.
Hoe daarbij e.e.a. aan kabels te leggen vanaf de meterkast is precies wat ik nog probeer uit te zoeken tussen alle werkzaamheden door. Het is geen rocket science, maar wel een zekere hoeveelheid aan informatie die ik eerst voldoende tot mij moet nemen. Daarnaast hebben we geen bedradingsschema van de woning, dus tjah... welk draadje gaat naar waar :?
Een bedradingschema is er meestal niet ;)
Ik heb ook alles in mijn huidige en eerdere woningen zelf moeten uitzoeken.

Gezien jouw onderstaande foto moet je toch alles gaan vernieuwen, en niet alleen de draden in de buizen maar vooral ook buizen bij leggen want 4 groepen lijkt me zelfs voor een apartement aan de krappe kant.
We zitten ook met een oude stoppenkast van 3 ronde zekeringen i.p.v. een deugdelijke groepenkast.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad oude meuk. Maar bekijk het postief, dat is ook handig want je kan vanaf nul beginnen. ;)
Maar waar zitten electriciteitsmeter en de hoofdstoppen, wat lager op de muur?

Maak even een foto van het geheel en post dat in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 en geef daar aan dat je op zoek bent naar een nieuwe 3-fasen groepenkast, want dat is hier niet de plek.
Geeft daarbij ook aan hoe groot de woning is en wat je wilt gaan aansluiten, dingen als warmtepomp, PV of EV bijv.
Dus er is geen hoofdschakelaar aanwezig. Dat blijkt op het moment van aanvragen van een 3-fasenaansluiting dus zelfs verplicht. https://www.liander.nl/meterkast/hoofdschakelaar-verplicht#hoe-ziet-een-hoofdschakelaar-er-uit Voordat de netbeheerder een 3 x 25 A voor ons wil aanleggen, moet dat dus eerst gefixed en ik zie dat niet tijdig gebeuren.
Je wilde het toch laten doen, kwestie van iemand bellen en die een compleet nieuwe groepenkast laten ophangen voordat Liander komt.

Of als je het flink goedkoper wilt doen zelf oppakken. Bij https://www.sandervunderink.nl/ een enkele of dubbele groepenkast bestellen, die volledige bedraad laten leveren. Vervolgens een elektricien lang laten komen met zegelrecht om de boel spanningsloos te maken en je hebt die nieuwe nieuwe groepenkast waarschijnlijk in een kwartiertje hangen.

Tijdelijk die 4 groepen die je nu hebt aansluiten en je hebt alle tijd daarna om de bekabeling uit te zoeken en buizen voor nieuwe groepen te realiseren.

Maar bovenstaande kan uiteraard ook in zijn geheel door een electricien worden gedaan als je het niet ziet zitten om het zelf te doen. Is wel duurder, vooral het aanleggen van pvc buizen of kabels voor nieuwe groepen is arbeidsintensief en dus duur. Zeker als het een grotere woning betreft.

• DraadbreuQ
@Vliegvlug klopt, ik was ook van plan om vanaf nul te beginnen en zal op het juiste forum even wat vragen stellen. De energiemeter zit inderdaad lager, onder het deel wat ik heb gefotografeerd. Omdat de EAN van de energiemeter blijkbaar adresgebonden is, plaats ik die liever niet online.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DraadbreuQ schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:29:
@Vliegvlug klopt, ik was ook van plan om vanaf nul te beginnen en zal op het juiste forum even wat vragen stellen. De energiemeter zit inderdaad lager, onder het deel wat ik heb gefotografeerd.
Dat scheelt weer want als deze op een ander plek in het huis zit is dat wat meer gedoe.
Je meterkast lijkt genoeg ruimte in de breedte te hebben en er zit op die hoogte nog weinig in dus dat is ook fijn. Hij lijkt wel wat ondiep te zijn.
Omdat de EAN van de energiemeter blijkbaar adresgebonden is, plaats ik die liever niet online.
Ja klopt, zou die wel eruit knippen of zwart maken. Maak bij je post in je ander topic ook even een duidelijke overzichtsfoto van de meterkast, niet enkel een closeup van de meter en het aansluitkastje.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:20
Ik heb laatst bij mijn buurman een de groepenkast vervangen bij zijn nieuwe huis. We hebben de kast gelijk op 3 fase voorbereid, dus 3 +N hoofdschakelaar en ook een 3+N alamat voor de inductiekookplaat.
Bij Liander de verzwaring naar 3 x 25A aangevraagd, maar er zit totaal geen schot in. Probleem is nu dat de keuken erin komt en hij dus eigenlijk geen stroom heeft voor z'n inductieplaat.

Kan ik -net als bij de HS - een bruggetje maken in de Alamat, zodat de krachtgroep als 'kookgroep' gaat fungeren of maak ik hier een denkfout? Of wat is een andere oplossing hiervoor?

Alvast bedankt.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@timpel_800 De tijdelijke oplossing daarvoor is alle afgaande fase draden tijdelijk achter dezelfde fase van de krachtgroep aan te sluiten en de belasting te beperken tot 3,6 kW.
- Absoluut - niet de ingang van de krachtgroep doorverbinden, dan overbelast je de nul.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Of voor 2 tientjes een tijdelijke kookgroep kopen als de kookplaat dat ondersteunt.

[ Voor 24% gewijzigd door mstx op 15-06-2026 21:44 ]

• onetime
  • Niet online
@mstx Dan moet je veel meer ombouwen dan alleen een paar draden anders aansluiten op de plaats waar je bij ombouw naar 3fase toch al zaken moet aanpassen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Septillion
@timpel_800 Of voor nu de kookplaat als 2L+2N bedraden. En in de meterkast de beide N nu op de N van de 3P+N alamat.

Enige is dat je officieel dan nu de N van de alamat overbelast. Maar naar mijn idee zijn die toch allemaal gelijk tussen de zwaardere modellen.

[ Voor 38% gewijzigd door Septillion op 15-06-2026 22:22 ]

@Septillion Dat lijkt me geen veilige gok.

De interne bedrading van een 16 A of 32 A automaat kan best verschillen.

• onetime
  • Niet online
@Septillion De reden dat een kookgroep ondanks de overbelasting meestal toch goed gaat is dezelfde reden die er voor zorgt dat mijn suggestie om tijdelijk alle fase draden op 1 contact aan te sluiten in de praktijk een simpele en werkende -tijdelijke- oplossing zal zijn.

timpel_800 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:19:
Ik heb laatst bij mijn buurman een de groepenkast vervangen bij zijn nieuwe huis. We hebben de kast gelijk op 3 fase voorbereid, dus 3 +N hoofdschakelaar en ook een 3+N alamat voor de inductiekookplaat.
Bij Liander de verzwaring naar 3 x 25A aangevraagd, maar er zit totaal geen schot in. Probleem is nu dat de keuken erin komt en hij dus eigenlijk geen stroom heeft voor z'n inductieplaat.

Kan ik -net als bij de HS - een bruggetje maken in de Alamat, zodat de krachtgroep als 'kookgroep' gaat fungeren of maak ik hier een denkfout? Of wat is een andere oplossing hiervoor?

Alvast bedankt.
Als je 't alvast aansluit alsof je al meerdere fasen hebt, dan zou je de nuldraad overbelasten. Als je een 4P-automaat (zoals de aardlekautomaten van Hager) gebruikt zijn alle polen beveiligd en kun je dat gerust doen: als je het dan te veel overbelast, tript de automaat en is er verder niks aan de hand. Maar de meeste andere krachtautomaten zijn 3P+N, wat wil zeggen dat de N niet beveiligd is. Een overbelaste N krijgt dan tot 32 A voor z'n kiezen en wordt dan gewoon heet en mogelijk de oorzaak van brand.

Je kan het wel alvast aansluiten op een 3P+N en met een nulbrug, maar dan moet je op een andere manier sjoemelen.
Edit: suggestie verwijderd. @onetime's oplossing is makkelijker en komt op hetzelfde neer.

Uiteraard kun je dan niet alle pitten op vol vermogen gebruiken, omdat de hele plaat beperkt is op 3,6 kW norminaal. Kortstondig kun je daar echter behoorlijk overheen gaan; in de praktijk kun je ruim oven de 4,5 kW voor de tijd dat je 'n gemiddelde maaltijd kookt. (Dit is ook waarom een enkelfase kookgroep op een 3-fase aanluiting vaak geen problemen geeft: die hoofdzekering kan behoorlijk worden overbelast.) Voor een enkel keertje niet zo'n probleem, maar maak er geen gewoonte van.

Een ander is dat je 'm niet kunt aansluiten met een kamrail.

(Edit: hier stond nog wat bullshit over parallelle draden, maar dat was niet relevant en heb ik weggehaald.)

[ Voor 37% gewijzigd door Juerd op 16-06-2026 04:20 ]

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:20
Bedankt allemaal. Het betreft idd een 3 + N schakelaar dus geen 4 polige.

Een kookgroep van 2 tientjes zoals @mstx is geen optie want ik heb geen aardlekschakelaars erin gezet maar alles met alamats gedaan. Dus dan moet er ook een kookgroep alamat in en die zijn wel iets duurder.

[edit] Ik zie dat ik in de schuur nog een 2 polige aardlekschakelaar heb liggen. Als ik nou nog een kookgroep erbij haal zijn we voor 2 tientjes klaar idd. Krachtgroep eruit, dan passen die twee modules precies erin. Wel even wat werk maar dat is geen probleem. [Edit]

Denk toch dat dit de beste en veiligste optie is. Want anders zit hij misschien nog wel tot de kerst met z'n Bora op 1 pit te koken wat natuurlijk wel zonde is.

[ Voor 26% gewijzigd door timpel_800 op 16-06-2026 07:49 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• DjoeC
timpel_800 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:30:
Bedankt allemaal. Het betreft idd een 3 + N schakelaar dus geen 4 polige.

Een kookgroep van 2 tientjes zoals @mstx is geen optie want ik heb geen aardlekschakelaars erin gezet maar alles met alamats gedaan. Dus dan moet er ook een kookgroep alamat in en die zijn wel iets duurder.

[edit] Ik zie dat ik in de schuur nog een 2 polige aardlekschakelaar heb liggen. Als ik nou nog een kookgroep erbij haal zijn we voor 2 tientjes klaar idd. Krachtgroep eruit, dan passen die twee modules precies erin. Wel even wat werk maar dat is geen probleem. [Edit]

Denk toch dat dit de beste en veiligste optie is. Want anders zit hij misschien nog wel tot de kerst met z'n Bora op 1 pit te koken wat natuurlijk wel zonde is.
Ik zou sowieso even via het kookplaat menu kijken of je het vermogen kunt beperken tot (bijvoorbeeld) 4200-4800W oid (zeg 20A oid). Ik had dat "tijdelijk" ook gedaan. Nu alles wel goed zit (....) en de boel weer op maximaal staat zie ik dat het maximale gebruik de 7500W nog nooit gehaald heeft ook al worden alle 4 zone's gebruikt. Maar vermogensbeperking instellen zodanig dat je ook nog andere spullen op dezelfde fase kunt gebruiken lijkt me niet verkeerd. Je wilt niet dat je CV ketel, vriezer, koelkast, TV, waterbed e.d. er mee stoppen....

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:33
Het leek me aan de voorkant allemaal zo simpel. Aan de voorkant was mij aangegeven dat ik bij voor het koken een 5 aderige kabel nodig had en een kookgroep. Bij mijn verbouwing ca. 7 jaar geleden heb ik dat destijds dus maar laten leggen maar nog niet aangesloten. Inmiddels toe aan een nieuwe keuken met inductie. Met behulp van dit topic heb ik de zaken aangesloten maar een extra check hier in dit topic leek me geen kwaad dus bij deze. Mocht ik iets helemaal fout hebben hoor ik het graag.

Kookplaat: Atag IG29571SV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF-V6Zq7DY1Oq7Me_uwwWjMMd40=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AcREIp49IlbGGBdmVsroOnmW.png?f=user_large

Perilex stekker aangesloten conform laatste DIN norm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yy5sU0HoReUCWdGEOjtI9-WpM2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfXRWz2dvfIRXK6lIQEZEVso.jpg?f=fotoalbum_large

Kookgroep aangesloten in de meterkast. Dit betreft dus géén 3 fase groep maar een dubbele groep:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-SlvnZIFTs0qB6CGrBcoGrz0Ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E63fBypvb6CnbA0TjNYi8kEc.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk wel zaak om de kookplaat goed aan te sluiten. Ik weet niet of die standaard wordt geleverd met een stekker of die er los op moet. Dat doet de keuken installateur verder allemaal.

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03:03
einz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:21:
Het leek me aan de voorkant allemaal zo simpel. Aan de voorkant was mij aangegeven dat ik bij voor het koken een 5 aderige kabel nodig had en een kookgroep. Bij mijn verbouwing ca. 7 jaar geleden heb ik dat destijds dus maar laten leggen maar nog niet aangesloten. Inmiddels toe aan een nieuwe keuken met inductie. Met behulp van dit topic heb ik de zaken aangesloten maar een extra check hier in dit topic leek me geen kwaad dus bij deze. Mocht ik iets helemaal fout hebben hoor ik het graag.

Kookplaat: Atag IG29571SV
[Afbeelding]

Perilex stekker aangesloten conform laatste DIN norm:
[Afbeelding]

Kookgroep aangesloten in de meterkast. Dit betreft dus géén 3 fase groep maar een dubbele groep:[Afbeelding]

Natuurlijk wel zaak om de kookplaat goed aan te sluiten. Ik weet niet of die standaard wordt geleverd met een stekker of die er los op moet. Dat doet de keuken installateur verder allemaal.
Wat voor hoofdaansluiting heb je? 1x35/40A of 3x25A?

PSN: Redrafted

• Septillion
Zoals hierboven vermeld, de hamvraag is of je een 1x35/40A of 3x25A netaansluiting hebt.

Indien laatste kan een kookgroep (2x P+N) wel maar moet die over twee fases om correct te zijn.
Ik weet niet of die standaard wordt geleverd met een stekker of die er los op moet. Dat doet de keuken installateur verder allemaal.
Zou ik niet op durven vertrouwen...

Herhaling van wat ik hier vaak schrijf, iets elektrisch laten werken is makkelijk. Iets veilig en correct laten werken is het lastige :)

• einz
Septillion schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Zoals hierboven vermeld, de hamvraag is of je een 1x35/40A of 3x25A netaansluiting hebt.

Indien laatste kan een kookgroep (2x P+N) wel maar moet die over twee fases om correct te zijn.

[...]

Zou ik niet op durven vertrouwen...

Herhaling van wat ik hier vaak schrijf, iets elektrisch laten werken is makkelijk. Iets veilig en correct laten werken is het lastige :)
Nou dat. En in combinatie met het feit dat het kennelijk allemaal niet zo simpel en standaard was zoals ik pak hem beet 7 jaar geleden dacht toch goed om extra te controleren. De groep zelf in de meterkast is overigens destijds aangelegd door een elektricien.

Ik heb een 1x 35A aansluiting volgens Liander. Neem aan dat zij het weten.

• Septillion
einz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:08:
Ik heb een 1x 35A aansluiting volgens Liander. Neem aan dat zij het weten.
Als het huis wat ouder is hoeft dat niet en dan is 1x35A vaak wel de "default".

Heb je automaten als hoofdzekering en van Liander? Is je hoofdschakelaar 2 polig? Wat zegt je net meter?

• einz
Septillion schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:16:
[...]

Als het huis wat ouder is hoeft dat niet en dan is 1x35A vaak wel de "default".

Heb je automaten als hoofdzekering en van Liander? Is je hoofdschakelaar 2 polig? Wat zegt je net meter?
Is inderdaad een oud huis (ca. 1910). Ik heb in liander de ean code opgezocht die op de meter staat. Op het scherm van de meter zie ik behoudens meterstanden eigenlijk alleen L1 staan wat wellicht op iets duidt?

Mijn groepen zijn verdeeld over 3 aardlekschakelaars en nog een hoofdschakelaar.

volgens mij moet de sticker fornuisgroep ook kookgroep zijn zie ik nu :O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-E_ya4z1nNrnts551GyehhuS5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYu2PavgNOzfNb74LNydwmpz.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
@einz Je meterkast is in ieder geval als 3-fase maar het kan zijn dat deze nu nog doorgelust zit op 1-fase.

Leeftijd van het huis zou ik Liander ook niet zomaar vertrouwen.

Welk type meter heb je? Gezien die alleen L1 aangeeft lijkt het inderdaad aannemelijk dat je 1x35/40A hebt.

En kookgroep of fornuisgroep worden dwars door elkaar gebruikt. Er is geen eenduidige verklaring voor dus op zich helemaal niets mis mee nu. Zelf überhaupt meer van alles in de kast gewoon nummeren en op een groepenbeschrijving verklaren.

Je zou de kap er eens af kunnen halen. Kan je zien of er 3 fases onder op de hoofdschakelaar zitten of een enkele met een brug. Kan je ook gelijk kijken waar de PV boer die automaat erbij gedaan heeft. Want de positie lijkt bijna te suggereren dat hij achter een aardlekschakelaar zit...

• einz
Septillion schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:06:
@einz Je meterkast is in ieder geval als 3-fase maar het kan zijn dat deze nu nog doorgelust zit op 1-fase.

Leeftijd van het huis zou ik Liander ook niet zomaar vertrouwen.

Welk type meter heb je? Gezien die alleen L1 aangeeft lijkt het inderdaad aannemelijk dat je 1x35/40A hebt.

En kookgroep of fornuisgroep worden dwars door elkaar gebruikt. Er is geen eenduidige verklaring voor dus op zich helemaal niets mis mee nu. Zelf überhaupt meer van alles in de kast gewoon nummeren en op een groepenbeschrijving verklaren.

Je zou de kap er eens af kunnen halen. Kan je zien of er 3 fases onder op de hoofdschakelaar zitten of een enkele met een brug. Kan je ook gelijk kijken waar de PV boer die automaat erbij gedaan heeft. Want de positie lijkt bijna te suggereren dat hij achter een aardlekschakelaar zit...
De gedachte destijds was wel voorbereid zijn op de toekomst dus met die gedachte misschien al geplaatst dan. Inmiddels wel ouder en wijzer en soms denk ik wel, platgooien en opnieuw beginnen. Maar goed dat kan niet meer natuurlijk.

Wanneer ik thuis ben zal ik nog even een foto zonder kap maken. Een foto van de meter heb ik nog wel. Die is vrij recent vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGRwqzIdzFK7EyPYzTw2Czqmnmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKrU0cEMMIVsCLOJNth4awrg.jpg?f=fotoalbum_large

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:20
@einz
Dit is volgens mij een 1 fase meter.
Je groepenkast is waarschijnlijk voorbereid voor 3 fasen. Zolang er geen plannen zijn voor een autolader of warmtepomp zou ik geen actie ondernemen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

devriesjande schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:09:
@einz
Het is een 1 fase meter! @einz

Kan je zien aan het symbool op de meter: een stokje met een balletje eronder.

Andere zijn het drie van die dingen in een hoek van 120⁰ ten opzichte van elkaar.

Zie bijv de fotos bij deze link: Welke hoofdaansluiting heb ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Vliegvlug op 22-06-2026 09:47 ]

• einz
devriesjande schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:09:
@einz
Je groepenkast is waarschijnlijk voorbereid voor 3 fasen. Zolang er geen plannen zijn voor een autolader of warmtepomp zou ik geen actie ondernemen.
Ik heb wel plannen voor een autolader en kwam er al achter dat ik de auto weinig kan gebruiken wil ik hem nu volladen. Nou ja, eerst maar eens elektrisch koken. First things first, second things second. bedankt!
Vliegvlug schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Het is een 1 fase meter! @einz

Kan je zien aan het symbool op de meter: een stokje met een balletje eronder.

Andere zijn het drie van die dingen in een hoek van 120⁰ ten opzichte van elkaar.

Zie bijv de fotos bij deze link: Welke hoofdaansluiting heb ik.
Ik zie het ja! En inderdaad een keer 230v benoemd. Thanx!

• onetime
  • Niet online
@einz Voor als je iets gaat veranderen in je groepenkast: Merken & Kwaliteit componenten groepenkast, dan kan je hier ook rekening mee houden.

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-07 12:34
Ik heb mijn kookplaat nu op een krachtgroep zitten (afbeelding 5 uit de topic start). De linker 2 kookzones zitten op fase 1 en de middelste kookzone + de 2 rechter kookzones op fase 2. Fase 3 wordt niet gebruikt. Ik wil deze krachtgroep eigenlijk ergens anders voor gebruiken maar heb nog wel plaats voor een fornuisgroep. Afbeelding 4 lijkt voor mij van toepassing, alles netjes verdeeld over 2 fases.

Fase 1 en fase 2 hebben dan echter wel elk hun eigen aardlekschakelaar, is het een probleem als de aansluiting voor mijn kookplaat over 2 aardlekschakelaars wordt verdeeld?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

bitjeverkeerd schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:24:
Ik heb mijn kookplaat nu op een krachtgroep zitten (afbeelding 5 uit de topic start). De linker 2 kookzones zitten op fase 1 en de middelste kookzone + de 2 rechter kookzones op fase 2. Fase 3 wordt niet gebruikt. Ik wil deze krachtgroep eigenlijk ergens anders voor gebruiken maar heb nog wel plaats voor een fornuisgroep. Afbeelding 4 lijkt voor mij van toepassing, alles netjes verdeeld over 2 fases.

Fase 1 en fase 2 hebben dan echter wel elk hun eigen aardlekschakelaar, is het een probleem als de aansluiting voor mijn kookplaat over 2 aardlekschakelaars wordt verdeeld?
Dat hangt van de kookplaat af, als het intern echt van elkaar gescheiden is kan het. Zo niet dat klappen de aardlekschakelaars eruit.

• Septillion
@bitjeverkeerd Dan moet je een plaat hebben met dubbele N en moet je de bekabeling aanpassen dat je dubbele N gebruikt.

• bitjeverkeerd
@Septillion de kookplaat heeft inderdaad een dubbele nul. Dan moet ik alleen de brug op de aansluitstrip van de kookplaat verwijderen. Of het verder echt 100% gescheiden is weet ik niet. Misschien maar gewoon proberen...

• Septillion
@bitjeverkeerd Als er dubbele N is moet het volledig gescheiden zijn, anders kan het nooit veilig zijn. Alleen niet alle platen laten zien welke N bij welke L hoort. Maar dat is dan een kwestie van proberen :+

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:37
bitjeverkeerd schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:29:
@Septillion de kookplaat heeft inderdaad een dubbele nul. Dan moet ik alleen de brug op de aansluitstrip van de kookplaat verwijderen. Of het verder echt 100% gescheiden is weet ik niet. Misschien maar gewoon proberen...
Op deze pagina staat een document met kookplaten waar SV dit al uitgezocht heeft:

https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisgroep-aardlekautomaat-2p-2n.html

• bitjeverkeerd
@ndrost De Ikea Blixtsnabb staat niet op de lijst, maar heeft volgens google inderdaad 2 gescheiden circuits.

• Septillion
@ndrost Ja en nee.

Ja, als je plaat op de lijst staat geeft die het mooi aan. Nee, als hij niet op de lijst staat zegt het dus weinig.

En die lijst bevestigd eigenlijk exact wat ik al zei. Alle ongeschikte platen:
- Of hebben enkele N
- Of zijn 1-fase/3,6kW of 3-fase/11kw platen
- Of duiden niet aan welke N bij welke L hoort. Maar kan je op zich proberen.

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb een Bauknecht inductiekookplaat welke is aangesloten in de meterkast met een koopgroep (2x20A) en 5 aderige 2,5mm 3 fase kabel volgens 2L/2N. Dus bruin=L1, blauw=N1, zwart=L2 en grijs=N2. Ik wil toch van 40A hoofdaansluiting naar 3x25A en de aansluiting verdelen over 2 fases.

Ik kan niet achter het type kookplaat komen en de algemene handleiding benoemd de aansluitingen die allemaal mogelijk zijn op een klemmenblok en is internationaal. Als ik 1 van de 2 automaten uit schakel van de kookgroep dan gaat de hele kookplaat uit.

Kan ik de 2de 20A automaat op de L2 (zwart) aardlekautomaat zetten als ik de 1ste automaat (bruin) laat zitten op L1? De N1 en N2 (blauw en grijze draad) kan ik dan samenvoegen na de automaat?

Als jullie foto's nodig hebben kan ik die toevoegen, maar het misschien zo al duidelijk.

10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

@peter123 20 A? Als dit in Nederand is, is dat waarschijnlijk fout. Alleen als het vast aangesloten zit of met een contactdoos die minstens 20 A mag hebben, zou dit eventueel ok kunnen zijn. Maar als het bijvoorbeeld met een 16 A perilex is aangesloten, dan moet het ook op maximaal 16 A zijn afgezekerd.

Je kan de 2 automaten van de kookgroep achter 2 verschillende aardlekschakelaars zetten. Er gaan verhalen van kookplaten die dan niet werken. Als het niet werkt, eerst proberen om N1 en N2 te verwisselen.

Waarom lukt het je niet om het type te achterhalen? Er zit toch vast wel een typeplaatje op de onderkant?

• peter123
  • Niet online
@ Juerd Bedankt voor je support. Er zitten inderdaad 2 van 20A in de meterkast. Waarom is mij niet duidelijk. Goed om te weten dat dit niet goed is. Ik ga het aanpassen. Het zit naar ik nu kan inschatten aangesloten met een klemmenblok onder de kookplaat. Deze is zo ingebouwd dat ik alleen de bovenkant kan zien. Binnen in de kast eronder zit een een plaat tegen de kookplaat. Het is een beetje een op maat gemaakte keuken. Allemaal van de vorige bewoner. Het komt in de buurt van de Bauknecht BB 4777C AL. Alleen deze is veel ouder. (2015 ongeveer)

Als ik 3x25A krijg ga ik dat proberen. Ik moet bruin op fase 1 hebben en zwart op fase 2 neem ik aan?

@peter123 Begin maar eens met de kookplaat eruit halen en bekijken hoe die echt is aangesloten, en wat het typenummer is. Het ding zal toch niet vastgekit zitten? Verbindingen moeten bereikbaar blijven voor inspectie, dus als de onderkant van de kookplaat helemaal niet bereikbaar is, heb je sowieso een foute installatie. Je hebt met die 20 A automaten al mogelijk een fout gevonden, dit zou de 2e kunnen zijn. Dat lijkt me een concrete aanleiding om alles eens goed na te lopen.

Welke kleur je voor welke fase gebruikt, mag je zelf weten.

• peter123
  • Niet online
@Juerd Dat ding zit vastgekit. Het is de enige manier om erbij te komen. Ik heb kastjes zonder handvaten. Er zit een metalen strip boven om je hand achter het kastpaneel te doen en ze zo te openen. Ik ga eerst je eerste advies opvolgen en mocht dat niet lukken de kookplaat eruit halen.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-07 16:53
Juerd schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:04:
Welke kleur je voor welke fase gebruikt, mag je zelf weten.
Dat misschien wel, maar het lijkt mij wel aan te raden om te gebruiken wat het meest gangbaar is?
Dus voor een kookgroep:
Bruin - Fase1
Zwart - Fase 2
Blauw - Nul 1
Grijs - Nul 2

• fornuis
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 29-06 08:44
Ik heb dit fornuis en op de Fotos kan u het stop contact zien en de achterkant van het toestel.

Mvg

Graag advies over wat ik moet aankopen?
- dit gast toch op 220 of en welke kabel moet in de muur zitten hiervoorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvK3qRT7r2769o-NRpAM84GuZCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JX2gmWyZ1uxBN3O4hcE41INi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PRDrsCDDC1QohuYPQGBTNNjCNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBQ3BDq2K4100idg1ri4WTSt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlHbLIhfrtxKxcu-fPXQBNvrUSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbcF4yYWE2aJh9HwRIea5DwW.jpg?f=fotoalbum_large

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:12
Zijn merk en type van het fornuis en/of de handleiding allemaal afwezig?

• fornuis
Merk is AEG CompetenceAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOfIcrKisnD1Uerwr8z4PGG4TSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LeSh3TxNxfrnIXrh6TUm5i7.jpg?f=fotoalbum_large

• fornuis
En ceran op de kookplaat

• fornuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UUY5Ds1pl0rUeOSB3v-o3FOEPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4nqmU19vrko6UZRmkeHtlup.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
@remmuz Op zich handig dat voor set 1 en set 2 kleuren aan te houden. Maar je mag zelf kiezen op welke fase je de plaat hangt en zelfs welk deel. Beter ook dat je het netjes verdeelt relatief met de rest van het huis.

@peter123 Als ze het correct gedaan hebben, ofwel niet toch de brug op de N van de kookplaat hebben geplaatst, kan je een automaat wisselen van fase. De N voeg je dan achter de automaat niet meer samen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wonen >> BK

En kijk anders eens voor tips in Het grote kookplaat aansluiten topic

Tweakers Discord

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:12
Hier staat het aansluitschema. Dus afhankelijk van wat je beschikbaar hebt kun je hem aansluiten. Ik vermoed dat je de enkel fase 230V variant beschikbaar hebt in je muur.

• JdM
  • Laatst online: 20:25

JdM

Humbled

Maak ook eens een foto van je elektrameter/meterkast, dan is het wellicht al snel beslist.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51

Reptile209

- gers -

Homer-Simpson schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Hier staat het aansluitschema. Dus afhankelijk van wat je beschikbaar hebt kun je hem aansluiten. Ik vermoed dat je de enkel fase 230V variant beschikbaar hebt in je muur.
JdM schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:24:
Maak ook eens een foto van je elektrameter/meterkast, dan is het wellicht al snel beslist.
@fornuis: Stuur die foto's (schema en meterkast) naar je elektricien voor een offerte om dit aan te sluiten. Dit is niet iets om mee te gaan experimenteren. Een kookplaat en oven trekt een hoop vermogen en op basis van je vragen denk ik niet dat je de kennis en ervaring hebt om dit netjes en veilig aan te sluiten.

Zo scherp als een voetbal!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:54

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je misschien een exacter typenummer van de AEG competence? En/of een handleiding waar technische gegevens in staan?
Zo’n apparaat op 1 fase, 230v aansluiten klinkt niet logisch, tenzij het vermogen heel beperkt is voor zo’n toestel. Of beperkt kan worden.
Doorgaans is zo’n elektrisch fornuis zo’n 11 kW aan vermogen. Namelijk 3x3,6kW. 1x 230v is doorgaans maximaal 3,6kW in Nederland. En dan meestal niet via een gewone stekker.
Vandaar dat ik het eens ben met bovenstaand advies: check dit bij een elektricien!

Life is not about specs, it is about joy!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:43
Zoals het er nu uit ziet staan de bruggen in de stand van schema 2, dat is een kookgroep. dus twee gekoppelde groepen van 16A.
Derder schema zou in princippe ook kunnen om hem op één groep te zetten, maar dan zou uit de gebruiksaanwijzing moeten blijken of 16A genoeg is. Dat is niet zo te zeggen.

• DJMaze
  • Niet online
Dit is niet Nederland. Als het wel zo is, dan als de sodemieter een elektricien inschakelen.
En afblijven totdat die is geweest.

En buiten NL natuurlijk ook een elektricien inschakelen, ivm kennis van zaken.

[ Voor 8% gewijzigd door DJMaze op 29-06-2026 13:22 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Septillion
En op naar het grote topic. Tip, lees in ieder geval de startpost door

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 11:42
Afgelopen week gaf onze Siemens inductie-kookplaat (EH675MN11E) foutmeldingen aan de linker kookzones (U1) en deze functioneren nu niet meer. Gezien de leeftijd (>10 jaar) ga ik een nieuwe bestellen. Huidige kookplaat is aangesloten met Perilex en heeft een max vermogen van 7200 W.

Meterkast is 3-fasen 3*25 (sinds twee jaar ivm laadpaal, daarvoor 1*35). Naar mijn weten is toen niets veranderd aan de aansluiting van de kookgroep (krachtgroep?). Onderstaand de huidige situatie. Voordat ik een kookplaat ga bestellen zou ik graag weten of er mogelijk hier nog wat kan worden geoptimaliseerd qua aansluitingen.

De (mechanische) installatie van de nieuwe kookplaat kan ik zelf, het aansluiten van de Perilex-stekker is een ander verhaal. Maar mijn gedachte is dat de nieuwe kookplaat (ook een Siemens met hetzelfde vermogen) mogelijk dezelfde aansluitingen heeft, zodat ik alleen maar de aansluitingen van de oude hoef te "kopiëren". Of is dat te simpel gedacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwfNCx-wmZqlnUobhwYJSi4ljbc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MzLmh3jWoIIT428a7JKwhhic.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLArnYYjW6Bytd_uIgMZsdHKSOA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2ElzyNZs0Fd0iP03N6o5Xq80.jpg?f=user_large

Uit de installatie-handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHDF8CYxoc4a1Kq1FkmPb6C9pUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UePXeeWxf8x7L6gPfPSdVs8T.jpg?f=fotoalbum_large Apparaat op het net aansluiten en de werking controleren.
– De spanning staat vermeld op het typeplaatje.
– Alleen aansluiten volgens het aansluitschema (Afb. 6).
1. Bruin
2. Zwart
3. Blauw
4. Grijs
5. Groen-geel

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Jij heb nu de tweede afbeelding waar een rood kruis doorheen staat omdat je 25A per fase hebt vanwege 3 fases.

Heb je gekeken of één van de fase uitgeschakeld is onder de stroommeter? Met de huidige automaat kun naar situatie drie gaan in het onderstaande overzicht. En zo twee maal 25A aanbieden aan het kookplaat. Dan moet de koperen brug onder automaat die tussen L en L loopt (geen N) eruit en er komt dan een nieuwe fase (bruin) er in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxS_yiTo3SZYsewsYG7lBjVkg3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqDVyRbjcWAD76y2gHyEubT8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door esphome op 02-07-2026 14:51 . Reden: Foutje, bedankt ]

• DjoeC
JoopO schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:45:
Afgelopen week gaf onze Siemens inductie-kookplaat (EH675MN11E) foutmeldingen aan de linker kookzones (U1) en deze functioneren nu niet meer. Gezien de leeftijd (>10 jaar) ga ik een nieuwe bestellen. Huidige kookplaat is aangesloten met Perilex en heeft een max vermogen van 7200 W.

Meterkast is 3-fasen 3*25 (sinds twee jaar ivm laadpaal, daarvoor 1*35). Naar mijn weten is toen niets veranderd aan de aansluiting van de kookgroep (krachtgroep?). Onderstaand de huidige situatie. Voordat ik een kookplaat ga bestellen zou ik graag weten of er mogelijk hier nog wat kan worden geoptimaliseerd qua aansluitingen.

De (mechanische) installatie van de nieuwe kookplaat kan ik zelf, het aansluiten van de Perilex-stekker is een ander verhaal. Maar mijn gedachte is dat de nieuwe kookplaat (ook een Siemens met hetzelfde vermogen) mogelijk dezelfde aansluitingen heeft, zodat ik alleen maar de aansluitingen van de oude hoef te "kopiëren". Of is dat te simpel gedacht?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uit de installatie-handleiding:

[Afbeelding] Apparaat op het net aansluiten en de werking controleren.
– De spanning staat vermeld op het typeplaatje.
– Alleen aansluiten volgens het aansluitschema (Afb. 6).
1. Bruin
2. Zwart
3. Blauw
4. Grijs
5. Groen-geel
Handboek Code U1: Incorrect supply voltage, outside normal operating limits

Internet: Siemens Hob U1 Error Code: Causes and Fixes
U1 error often relates to touch control faults or sensor malfunctions on Siemens hobs. The U1 error on Siemens hobs typically indicates a fault in the touch control panel or a sensor issue. Start by switching off the hob at the mains for 10 minutes to reset the system. Check for any moisture or dirt on the control panel, as this can cause false errors. If the error persists, inspect the ribbon cable connections between the control panel and main board for damage or loose contacts. Professional diagnosis may be required to test or replace faulty sensors or control modules.
[...]
The U1 error on Siemens EI645BV17E/01 indicates a fault with the right cooking zone’s temperature sensor or wiring. First, disconnect power and inspect the sensor cable for damage or loose connections. Clean the hob surface and ensure cookware is compatible. If error persists, the temperature sensor (NTC thermistor) may need replacement. Regularly check sensor contacts and avoid spills to prevent faults. Consult a qualified technician for sensor testing and replacement.

Heb je daar al naar gekeken? Ik vind 10 jaar voor een kookplaat nogal een "korte" levensduur..... En als het alleen de thermistor is kan Alie je misschien wel helpen.....

• JoopO
esphome schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:14:
Jij heb nu de tweede afbeelding waar een rood kruis doorheen staat omdat je 25A per fase hebt vanwege 3 fases.

Heb je gekeken of één van de fase uitgeschakeld is onder de stroommeter? Met de huidige automaat kun naar situatie drie gaan in het onderstaande overzicht. En zo twee maal 25A aanbieden aan het kookplaat. Dan moet de koperen brug onder automaat die tussen L en L loopt (geen N) eruit en er komt dan een nieuwe fase (bruin) er in.

[Afbeelding]
Eén fase uitgeschakeld? Dan moet de laadpaal niet kunnen laden met 11 kwh, toch?

• JoopO
DjoeC schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:15:
[...]

Handboek Code U1: Incorrect supply voltage, outside normal operating limits

Internet: Siemens Hob U1 Error Code: Causes and Fixes
U1 error often relates to touch control faults or sensor malfunctions on Siemens hobs. The U1 error on Siemens hobs typically indicates a fault in the touch control panel or a sensor issue. Start by switching off the hob at the mains for 10 minutes to reset the system. Check for any moisture or dirt on the control panel, as this can cause false errors. If the error persists, inspect the ribbon cable connections between the control panel and main board for damage or loose contacts. Professional diagnosis may be required to test or replace faulty sensors or control modules.
[...]
The U1 error on Siemens EI645BV17E/01 indicates a fault with the right cooking zone’s temperature sensor or wiring. First, disconnect power and inspect the sensor cable for damage or loose connections. Clean the hob surface and ensure cookware is compatible. If error persists, the temperature sensor (NTC thermistor) may need replacement. Regularly check sensor contacts and avoid spills to prevent faults. Consult a qualified technician for sensor testing and replacement.

Heb je daar al naar gekeken? Ik vind 10 jaar voor een kookplaat nogal een "korte" levensduur..... En als het alleen de thermistor is kan Alie je misschien wel helpen.....
Ja, dat had ik ook gevonden. Kookplaat is minstens 10 jaar oud, weet niet precies, kan ook 15 zijn. Kan nu wel onderdelen gaan bestellen en vervangen, maar is mij een te groot risico dat het dan nog niet werkt. En dan alsnog een nieuwe moeten bestellen.

• esphome
  • Niet online
JoopO schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:02:
[...]

Eén fase uitgeschakeld? Dan moet de laadpaal niet kunnen laden met 11 kwh, toch?
Klopt en dan had zelfs de kookplaat het niet meer moeten doen want die loopt op een enkele fase.

Kwam wat anders tussen voordat ik het kon wijzigen en ik ga het nu doorstrepen.

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 00:22
Volgende week wordt bij ons een 2 fase 7200W kookplaat geplaatst. In eerste instantie wilde de elektricien dit op een 2x16A kookgroep doen op 1 fase. Wij hebben echter een 3x25A huisaansluitingen. Dus met behulp van dit topic heb ik hem met enige moeite kunnen overtuigen om een 3 fase groep te trekken en alle 3 de fasen aan te sluiten op het perilex stopcontact.

In mijn beleving (ben een redelijke noob op gebied van elektra) zou daarvoor een 3 fase aardlekautomaat in de groepenkast geplaatst moeten worden die 4 units breed is. Nu zie ik echter dat hij een 3 fase automaat met aparte 3 fase aardlekschakelaar heeft geplaatst. Zie onderstaande foto.

Wat is hier de rede voor? Zitten hier voordelen aan? Dit neemt veel meer ruimte in in mijn groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBhjNMGNm4Cex8-H_NIZNYv0ASw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTBscVMB4h5BaHrc4ljIH9Nu.jpg?f=fotoalbum_large

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-07 17:59

EmHaKa

harêuh

Fritso schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:31:
Wat is hier de rede voor? Zitten hier voordelen aan? Dit neemt veel meer ruimte in in mijn groepenkast.
Een Hager alamat is zelfs 5 euro goedkoper dan deze combi

Het heeft maar 2 voordelen:
- je kunt zien of de kookplaat een aardlek, danwel een kortsluiting/overbelasting heeft
- je kunt de klant vertellen: "zie je wel, dat komt omdat je het niet op mijn manier wilde hebben" ;)

• Septillion
@EmHaKa Hebben Hagers voor punt 1 niet ook gewoon een verklikker er op zitten voor aardfouten?

Blijft vooral punt 2 over :+

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
@EmHaKa
Er zitten geen voordelen aan deze combinatie. Misschien had de groothandel geen Alamat in de grijpvoorraad liggen.
Ik zie op de onderste rail nog ruimte voor 2 aardlekautomaten. Dus voor een eventuele laadpaal en warmtepomp is voldoende plek.

• Fritso
Thanks, ik had al zo'n vermoeden. Beetje jammer, maar gelukkig heb ik nog genoeg ruimte over voor toekomstige uitbreiding.

De installateur leverde standaard geen Hager, maar aangezien mijn hele groepenkast Hager is heb ik daar wel om gevraagd. Dus wellicht dat deze combo voor hem net iets goedkoper was, of idd een subtiele middelvinger naar mij.

Zo zie je maar weer. Als je het goed gedaan wilt hebben moet je er echt bovenop zitten, verstand van hebben, of het zelf doen.

• esphome
  • Niet online
Bij gebruik van een Alamat voor een drie fase 25A installatie zie ik meestal een 40A versie gebruikt worden en kan er dan ook volstaan worden met een 25A Alamat?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Fritso die kam onderop vind ik niet zo netjes. Is het koper zichtbaar en ook slecht afgezaagd?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• onetime
  • Niet online
@esphome Je bedoeld vast automaat en niet alamat, die verwacht je in 16A versie...
Van die 40A bedoel je aardlekschakelaar.

• Fritso
timovd schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:45:
@Fritso die kam onderop vind ik niet zo netjes. Is het koper zichtbaar en ook slecht afgezaagd?
Volgens mij is er geen koper zichtbaar. Waar is die kam voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y832KtT8PkKcsy_Ln_ls12yJoJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhTKeTnJ5WXRm9wEffb7UcEX.jpg?f=fotoalbum_large

• esphome
  • Niet online
Fritso schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:10:
[...]

Volgens mij is er geen koper zichtbaar. Waar is die kam voor?

[Afbeelding]
Met de kam verbind je snel en eenvoudig twee verschillende componenten met elkaar. Zonder kam moet je vier vier korte kabel maken om de verbinding te maken tussen de componenten om de stroom door te leveren tussen beiden.

Hier zie je modules die standaard al kam hebben waar het andere component op gestoken kan worden en dan op DIN rail kan worden geklikt. Geen losse kabels nodig om de twee componenten te verbinden.

https://hager.com/nl/catalogus/modulair-schakelen-beveiligen-en-meten/modulair-beveiligen/aardlekelementen-rccb-voor-installatieautomaten

[ Voor 29% gewijzigd door esphome op 03-07-2026 22:30 ]

• esphome
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:59:
@esphome Je bedoeld vast automaat en niet alamat, die verwacht je in 16A versie...
Van die 40A bedoel je aardlekschakelaar.
Dit omdat hier werd benoemd dat er twee componenten waren gebruikt en zo dan veel ruimte innemen. Nu is hier de aardlek specifiek voor de kookplaat. Ik ga er vanuit ook dat het automaat deel ook dezelfde waarde heeft als wat op voorkant staat. En zo zou de alamat zelf 16A moeten zijn.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-07 15:59
Normaal gesproken mag je een kam niet inkorten. Dit kan echt gevaarlijk zijn. Laatst ook van iemand een foto die aangaf dat zijn automaat in de fik was gevlogen en het was dus ook een afgeknipte kam. Ik zou hem dan minimaal aftapen maar beter is vervangen voor je juiste lengte.

• esphome
  • Niet online
Het inderdaad verkeerde zuinigheid. Als ik naar de foto van zo'n kam kijk lijkt het erop dat het koper kan worden verschoven en zo kun je het koper korter afknippen dan het plastic.

Isolatietape erop is een begin en vervangen voor een passende is beter, zeker voor iets meer dan 5 euro.

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/938fb630a045c5089157581766e8ae5f/a/p/ap20-4p_1.jpg

• Fritso
esphome schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:27:
[...]

Dit omdat hier werd benoemd dat er twee componenten waren gebruikt en zo dan veel ruimte innemen. Nu is hier de aardlek specifiek voor de kookplaat. Ik ga er vanuit ook dat het automaat deel ook dezelfde waarde heeft als wat op voorkant staat. En zo zou de alamat zelf 16A moeten zijn.
Het is een 3x16A automaat en de aardlekschakelaar van de kookplaat is idd 40A. Bedoel je dat die eigenlijk ook 16A zou moeten zijn?

Mijn aardlekschakelaars van de hoofdfasen zijn ook 40A, dus gaat dat nu kwa selectiviteit wel goed? Niet dat de hoofdfase er mogelijk eerst uitklapt bij een aardlekfout ipv enkel die van de kookgroep?

• esphome
  • Niet online
Fritso schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:11:
[...]

Het is een 3x16A automaat en de aardlekschakelaar van de kookplaat is idd 40A. Bedoel je dat die eigenlijk ook 16A zou moeten zijn?

Mijn aardlekschakelaars van de hoofdfasen zijn ook 40A, dus gaat dat nu kwa selectiviteit wel goed? Niet dat de hoofdfase er mogelijk eerst uitklapt bij een aardlekfout ipv enkel die van de kookgroep?
Het zit goed bij jou en dit is de standaard werkwijze. Het is een geldachtenexperiment van mij omdat Alamat bestaat uit een automaat en aardlek in één behuizing en zo een beetje een Frankenstein component is om zo te kunnen ruimte te winnen.
Een aardlekautomaat heeft zowel de specificaties van de aardlekschakelaar (lekstroom 30mA / 300mA, klasse A/B) als de specificaties van de installatieautomaat (maximale stroom 10A / 16A / 20A, karakteristiek B / C )
Vandaar dat ik het vroeg voor een Alamat. Als ik het bovenstaande goed lees zou dan een Alamat dan 16A moeten zijn en 30mA.

• Andrehj
  • Niet online
esphome schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:04:
Het inderdaad verkeerde zuinigheid. Als ik naar de foto van zo'n kam kijk lijkt het erop dat het koper kan worden verschoven en zo kun je het koper korter afknippen dan het plastic.

Isolatietape erop is een begin en vervangen voor een passende is beter, zeker voor iets meer dan 5 euro.
De kammen van Hager kun je prima inkorten, maar uiteraard wel het koper korter maken dan het plastic (daarvoor kun je inderdaad het koper verschuiven). En dan daarna de einden van de passende afdekkapjes voorzien (die je bij Hager los kan kopen). Dan is alles netjes aanraakveilig. Geen gepruts met isolatieband nodig dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste