Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Nee niet hetzelfde, mijn vorige fornuis had een gasslang en die kon je eenvoudig even los halen. Ik zie die Mertens dan ook als handig voor een plaat die toch blijft liggen. Voor losneembaar is de perilex of CEE.handiger.Brent schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:19:
[...]
Een losstaand gasfornuis zit ook met een gaskabel vast die je eerst moet losdraaien. Zelfde idee denk ik? Kijk, als je Perilex wil dan zal het Perilex worden. Ik zie teveel kans op verkeerd gebruik met die dingen en vermijd het daarom. Een Perilex met duidelijke labeling terplekke zou evt ook kunnen.
Verkeerd gebruik zegt meer iets over de verbruiker
Maar weet jij al precies wie daar ooit aan gaat zitten? Dat ben je niet alleen zelf en uitstekende electriciens. Bij wijze van spreke een keer je schoonmoeder die niet eens ziet dat het geen normaal wcd is.jeronimo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:52:
[...]
Verkeerd gebruik zegt meer iets over de verbruiker
Robuuste systemen hebben tolerantie voor verkeerd gebruik.
Je kunt nooit genoeg tolerantie inbouwen om ook een beun te beschermen.Brent schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:55:
[...]
Maar weet jij al precies wie daar ooit aan gaat zitten? Dat ben je niet alleen zelf en uitstekende electriciens. Bij wijze van spreke een keer je schoonmoeder die niet eens ziet dat het geen normaal wcd is.
Robuuste systemen hebben tolerantie voor verkeerd gebruik.
jeronimo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:52:
Voor losneembaar is de perilex of CEE.handiger.
:strip_exif()/f/image/VpVKhIwrdsrmRWevO1zc1wFc.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch kom ik dit niet vaak tegen, terwijl een CEE 100% eenduidig en degelijk is.
Maar als je een enkele N hebt mag dat niet. En werkt het ook niet met 2P aardlekschakelaarsEmHaKa schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:03:
Goedkoper en veel minder werk (alleen tegen het zere been van sommige op dit forum):
Koop een derde (identieke) aardlekschakelaar en splits die 1e aardlekschakelaar op.
Zolang je puur en alleen de kookgroep op 1 fase hebt, gaat het altijd goed.
En als je toch bezig bent: gebruik bruin, zwart en grijs, want met alles zwart is het echt niet te volgen.
Ook de beldraden lopen eng langs 230V en zou ik verleggen/vervangen.
Hij heeft geen enkele N, maar een 1 fase kookgroep met 2P en 2NSeptillion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:40:
[...]
Maar als je een enkele N hebt mag dat niet. En werkt het ook niet met 2P aardlekschakelaars
Die 2 kookgroep automaten zitten nu achter een aardlek samen met 2 andere groepen.
Mijn suggestie is niks aanpassen aan de bedrading naar het veld, maar de 4 automaten opsplitsen in
2 aardlekschakelaars met ieder 2 automaten.
Dus heeft iedere fase dan een aardlekschakelaar, netjes en veilig.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Week is doormiddendeesys schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:33:
Daarnaast heeft mijn kookplaat maar één nul, dus ...
[Afbeelding]
2x P+N kookgroep opdelen over 2 aardlekschakelaars op verschillende fases is verder prima. Mits je de plaat dus ook werkelijk 2L+2N aan kunt sluiten.
[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 12-11-2025 18:18 ]
Ik zeg helemaal niks over kookgroep opsplitsen, ik zeg de kookgroep als geheel afsplitsen van die 2 andere groepen die er nu op zitten.Septillion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:16:
2x P+N kookgroep opdelen over 2 aardlekschakelaars op verschillende fases is verder prima. Mits je de plaat dus ook werkelijk 2L+2N aan kunt sluiten.
Het heeft ook niet mijn voorkeur, maar gezien wat er nu al zit, zou ik het zo doen.
Die draden zijn te kort daarboven, en de kookplaat kan prima 2 N onder 1 klem, want die N klem kan ook op 1 fase bij 25A staat in de afbeelding.
Nee, maar het eerst moeten openschroeven van de verdeeldoos tov stekker ompluggen geeft misschien net die minuut bedenktijdjeronimo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:19:
[...]
Je kunt nooit genoeg tolerantie inbouwen om ook een beun te beschermen.
Komen de N van twee 2P aardlekschakelaars af dan kan het niet eens. Die zullen direct trippen.
Of bedoel je alleen van eigen aardlekschakelaar voorzien? Daar schiet je gewoon niets mee op vs nu...
Mooiste voor @deesys is een 3P+N alamat. Als de aardweerstand bekend is en laag genoeg zou de aardlek achterwegen gelaten kunnen worden. Dan zou je de kookgroep (2x P+N) uit twee fases kunnen voeden en de N op de automaat kunnen bruggen.
* Uitgaande dat een enkele niet 32A kan hebben door de dikte.
Ook weer een 'pareltje'
[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 12-11-2025 19:25 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Een verwijzing naar de NEN 1010, 2e druk, uit 1962. Dat zie je niet vaak! Daarin stond inderdaad, zij het omslachtig, dat 't ding moet kunnen worden gescheiden en dat dat met een stopcontact kan: "Verbruikende toestellen, lampen uitgezonderd, moeten elk met een afzonderlijke schakelaar in alle polen of fasen en de nul kunnen worden uitgeschakeld. Deze bepaling geldt [...] niet: [...] c. voor verbruikende toestellen die zijn aangesloten door middel van stopcontacten met een nominale stroom van ten hoogste 25 A."devriesjande schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:53:
[...]
Als er in de groepenkast een krachtgroep is geplaatst dan is er niets onduidelijk aan. En de mogelijkheid om de kookplaat lokaal te kunnen scheiden was vroeger volgens artikel 168 van de NEN 1010 verplicht. Ik weet niet of dat nog zo in de huidige NEN 1010 staat.
Artikel 168.1 is in de NEN 1010:1984 overgegaan in bepaling 462.12 waarmee deze voorwaarde overeind bleef. Deze Nederlandse bepaling werd in de NEN 1010:1996 genummerd 8.462.108.
Maar per NEN 1010:2005 is deze bepaling vervallen en verhuisd naar blad 37 van de NPR 5310. Daarin wordt verwezen naar bepaling 132.10 van de NEN 1010, die enigszins onduidelijk was verwoord: "Scheiders moeten aanwezig zijn [...] elektrische installaties, stroomketens of afzonderlijke toestellen [...]"; ik heb "of" vetgedrukt, omdat het daardoor, in tegenstelling tot wat eerder in de NEN 1010 stond, toegestaan lijkt om ook anders dan afzonderlijk per toestel in een scheidingsmogelijkheid te voorzien. Dat blijkt ook zo te zijn:
In de NPR 5310 staat weliswaar "Op grond van 462.1 [...] Dit houdt in dat alle elektrische toestellen, [...] elk afzonderlijk kunnen worden geschakeld en gescheiden", maar zoals zo vaak week de NPR 5310 al snel af van wat er (inmiddels) werkelijk in de NEN 1010 stond, want daar stond, en staat nog steeds (nu als 462.2), een cruciale toevoeging bij: "Mits de bedrijfsomstandigheden dit toelaten mag een gemeenschappelijke voorziening voor het scheiden van een groep stroomketens zijn toegepast" wat de mogelijkheid geeft om voortaan een centrale scheider te gebruiken, bijvoorbeeld gewoon de installatieautomaat van een groep. In een woonhuis zullen "de bedrijfsomstandigheden" dat immers heus wel toelaten.
Ook in de NPR 5310:2017 is die zin dat 't per afzonderlijk toestel zou moeten, wat dus niet overeenkomt met wat in de NEN 1010 staat, nog steeds te vinden. Er staat t.o.v. een eerdere versie wel een nieuwe zin bij: "Indien verbruikende toestellen gezamenlijk worden gebruikt, mogen deze ook gezamenlijk worden geschakeld en gescheiden." Dat lijkt me nog steeds geen goede weergave van wat er in de NEN 1010 staat. Als een apparaat überhaupt niet wordt (of hoeft te worden) gebruikt, wordt ie dus niet gezamenlijk gebruikt, maar laten de bedrijfsomstandigheden het wel toe dat 't ding een tijdje buiten werking is.
Enfin, terug naar die oorspronkelijke bepaling uit het oude rode boekje. Stond in artikel 168 nou echt dat een kookplaat lokaal moet kunnen worden gescheiden? Nee! Het ding moest weliswaar met een stopcontact of schakelaar kunnen worden gescheiden, maar dat hoefde al niet lokaal. Zelfs in 1969 voldeed een scheidende groepsschakelaar dus al voor dit doel, als er maar één toestel op aangesloten was. Lokaal kunnen scheiden ("in de naaste omgeving van het toestel") hoefde, voor zover ik zo vlug in de NEN 1010:1969 heb kunnen vinden, alleen voor neontoestellen.
Het verschil tussen toen en nu is dus, ondanks de diverse wervelingen van de norm sinds dien, vooral dat je nu bij meerdere toestellen op de kookgroep nog steeds geen afzonderlijke scheiders of stopcontacten nodig hebt terwijl dat vroeger wel moest.
Dat zou ik niet adviseren, dan liever een 3F (i.p.v. 1F) aardlekschakelaar plaatsen en die naar de huidigeSeptillion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:53:
Als de aardweerstand bekend is en laag genoeg zou de aardlek achterwegen gelaten kunnen worden. Dan zou je de kookgroep (2x P+N) uit twee fases kunnen voeden en de N op de automaat kunnen bruggen.
kookgroep. Dat scheelt een boel werk en de Eaton 274049 kost slechts 6 tientjes, i.p.v. 11 voor een Alamat
Wij hebben voor de keuken voor de kookplaat een 7400w 2x16A perilex gevraagd.
Bij de voorschouw was het me al opgevallen dat er een kookgroep geplaatst was ipv een 3x16A krachtgroep en dat deze kookgroep in een groepje bij een aardlek zat. En op de perilex in de keuken twee keer L en twee keer N.
Nu is de oplevering geweest en was voorbereid en had de multimeter meegenomen.
Over L1 en L2 in de perilex staat geen 400 volt
Als de aardlek naast de kookgroep uit zet, dan verdwiijnt de spanning op beide L aansuitingen
:strip_exif()/f/image/gxfDhlVz6TEiiKJKT6TUpkYe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8HV4i6SjphZwhUnSY538kP9v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JET88qOtONpA2Gr3vUqknRbU.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik hieruit concluderen dat de koopgoep op 1 fase is aangesloten
Gezien de best fraaie kast en automaten, kan ik bijna niet voorstellen dat ze zo’n fout maken.
Morgen heb ik wat meer tijd om verder te onderzoeken en ook even te kijken hoe de kookgroep bekabeld zit.
[ Voor 12% gewijzigd door eelco74 op 13-11-2025 19:42 ]
Dat heb je goed geconcludeerd. Terug laten komen en een 3 fase alamat laten plaatsen.eelco74 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:38:
...
Gezien de best fraaie kast en automaten, kan ik bijna niet voorstellen dat ze zo’n fout maken.
Morgen heb ik wat meer tijd om verder te onderzoeken en ook even te kijken hoe de kookgroep bekabeld zit.
Helaas zien zij dit als 'standaard' en kost dit (volgens hen?) minder dan een 3 fase alamat.
PSN: Redrafted
Attema heeft geen 3F alamatXerox schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:06:
[...]
Terug laten komen en een 3 fase alamat laten plaatsen.
Gelukkig is het omgestikkerde Siemens en kun je de 5SU1346-6FP16 gebruiken.
Maar je vraagt 2x16A, je krijgt 2x16A, geen 3x 16A, dus gratis zal het niet worden.
Naja, je hebt wel 2x16A, die je voor maximaal 25A kan belasten... Heb je dan wel 2x16A?EmHaKa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:19:
[...]
Attema heeft geen 3F alamatdus daar gaat je eenduidige look
Gelukkig is het omgestikkerde Siemens en kun je de 5SU1346-6FP16 gebruiken.
Maar je vraagt 2x16A, je krijgt 2x16A, geen 3x 16A, dus gratis zal het niet worden.
PSN: Redrafted
Het probleem zit niet in die 25A, die krijg je er echt niet uit gekookt.Xerox schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:30:
[...]
Naja, je hebt wel 2x16A, die je voor maximaal 25A kan belasten... Heb je dan wel 2x16A?
Maar het probleem is groep 5 en 6 en god mag weten wat ze nog meer op dezelfde fase aangesloten hebben.
Terwijl op aardlekschakelaar 4 groep 11 en 12 helemaal alleen zitten, daar hadden ze nog bij gekund
[ Voor 11% gewijzigd door EmHaKa op 13-11-2025 20:55 ]
Als je een 3x25A aansluiting hebt en ze zeggen dat het volledig volgens de NEN is dan zitten ze fout. Dan mag een enkel apparaat niet meer kunnen trekken dan de afzekering.
Zeggen ze, alles behalve de kookgroep is volgens NEN maar wij staan garant dat dit deugdelijk is, dan vang je bot. Het is namelijk niet gevaarlijk, alleen wegens de scheve verdeling vind de NEN het dus wel onwenselijk.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Wat heb je precies aangevraagd? Een krachtgroep met 3x 16A? Of een kookgroep met 2x 16A?eelco74 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:38:
Wij hebben vandaag ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen. Wij hebben een BENG huis met zonnepanelen en een uitgebreide meterkast.
Wij hebben voor de keuken voor de kookplaat een 7400w 2x16A perilex gevraagd.
Bij de voorschouw was het me al opgevallen dat er een kookgroep geplaatst was ipv een 3x16A krachtgroep en dat deze kookgroep in een groepje bij een aardlek zat. En op de perilex in de keuken twee keer L en twee keer N.
Nu is de oplevering geweest en was voorbereid en had de multimeter meegenomen.
Over L1 en L2 in de perilex staat geen 400 volt
Als de aardlek naast de kookgroep uit zet, dan verdwiijnt de spanning op beide L aansuitingen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als jij vraagt om 2x 16A dan is dat precies wat je hebt gekregen.
Een krachtgroep heeft 3 fasen dus als jij vraagt om 2x 16A dan geeft dat natuurlijk verwarring.
Een fatsoenlijke installateur had moeten doorvragen en niet "u vraagt wij draaien" moeten doen.Septillion schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:31:
@eelco74 ...Het is namelijk niet gevaarlijk, alleen wegens de scheve verdeling vind de NEN het dus wel onwenselijk.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De aannemer van de nieuwbouwwonging zou een electraplan met alle aansluitingen op de juiste plek, daar hebben we ook dik voor betaald.
Op de groep met de kookgroep zit overigens de aansluiting van de droger erbij, een rare keuze, want de droger is best een grote verbruiker.
Het is wat vreemd, maar tenzij het een hoogbejaarde droger is zou die een aansluit waarde van max 700 watt moeten hebben. Dat moet niet voor problemen gaan zorgen dus.eelco74 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:09:
Wij hebben nies specifiek gevraagd naar een kookgroep of een 3P+N, wij hebben een keukentekening aangeleverd met o.a. een kookplaat perilex aansluiting voor 7400 watt.
De aannemer van de nieuwbouwwonging zou een electraplan met alle aansluitingen op de juiste plek, daar hebben we ook dik voor betaald.
Op de groep met de kookgroep zit overigens de aansluiting van de droger erbij, een rare keuze, want de droger is best een grote verbruiker.
eelco74 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:38:
[...] Wij hebben voor de keuken voor de kookplaat een 7400w 2x16A perilex gevraagd. [...]
Ik zie hier toch een tegenspraak.eelco74 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:09:
Wij hebben nies specifiek gevraagd naar een kookgroep of een 3P+N, wij hebben een keukentekening aangeleverd met o.a. een kookplaat perilex aansluiting voor 7400 watt.
De aannemer van de nieuwbouwwonging zou een electraplan met alle aansluitingen op de juiste plek, daar hebben we ook dik voor betaald. [...]
Maar ze hebben in ieder geval de boel fout aangesloten. Zie de TS.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik moest het even opzoeken, maar volgens opgave Miele is deze 1100 watt en ik zal inderdaad niet snel beide kanten van de kookplaat tegelijk koppelen en boosten. Maar Max 8500 watt 35 ampere over een 25A fase gaat even goed maar zal op termijn toch nog wel eens voor een probleem kunnen zorgen.Brent schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:38:
[...]
Het is wat vreemd, maar tenzij het een hoogbejaarde droger is zou die een aansluit waarde van max 700 watt moeten hebben. Dat moet niet voor problemen gaan zorgen dus.
Sowieso ga ik het even doorlopen, want we hadden een grondkabel voor de (nog te plaatsen) garage als optie gekozen, die zou een eigen groep en aardlek krijgen. Maar het lijkt er op dat deze toch gecombineerd is met andere verbruikers.
Huisaansluiting 3x25A.
Inductieplaat aansluitvermogen 7400W
Nu heeft de technische man van het project een ABB FH202 en daarnaast een fornuisgroep van twee gekoppelde SN201L-B16. Vanuit deze twee groepen gaat er 2x blauw en 2xbruin + 1x groengeel naar de Perilex wanddoos.
Dat komt toch niet uit? 25x230 = 5750, dat is bij lange na niet de aansluitwaarde van 7400W.
Geloof dat @Eelco74 hetzelfde probleem heeft?
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 16-11-2025 22:12 ]
De voor de hand liggende oplossing in een ABB-kast zonder busboard of zonder 4-polige aardlekschakelaars is de DS203NC B16 30 mA aardlekautomaat en er een dus een normale krachtgroep van maken. Voor het installeren van de kookplaat gebruik je dan schema 3N~ of 2N~.
Ik zie door alle bomen het bos even niet meer en hoop dat jullie me uitsluitsel kunnen geven.
Al een aantal jaar geleden is bij ons een krachtgroep geïnstalleerd voor de kookplaat (Hager ADM416G), nu mijn ouders ook een kookplaat krijgen wilde ik even het eea controleren. Bij hun is een kookgroep aangesloten op maar 1 fase op een 3 fase groepenkast..
Bij ons is het als volgt op de alamat aangesloten (L1, N, L2, N). Kookplaat is aangesloten volgens het 2L+2N schema. Is dit überhaupt mogelijk op de Hager ADM416G? Moet dit niet aangesloten worden volgens de 3L+N?
:strip_exif()/f/image/BH40y0JWweaB80AbijN6LkDb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TcYkgOGdEXV0atjiOP2cnKar.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ohf3L7kjIdrNNZQse8SMTUF1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4VN1L8sWC92ylW7b7zfqjJiK.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt!
Diezelfde automaat moet in een 3fase kast anders worden aangesloten, net als de kookplaat.
Dus 1 aansluiting veranderd veranderd van functie.
Overigens kan jouw laatste plaatje niet. Dat wil zeggen; L3 = N ??? En in 2 of 3fase situatie niet aangesloten?
Dat zou betekenen dat alle stroom altijd door de N+T aansluiting loopt, geen gescheiden nul.
Dat geeft in een 1 fase situatie maximaal 32A op die aansluiting. En moet achter 1 aardlek.
Dat is dus een probleem met de standaard bedrading en aansluiting in NL.
Kan niet anders dan dat die twee rechter aansluitingen op je kookplaat intern zijn doorverbonden als er niet over een brug plaatsen wordt gesproken.mmichael1991 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:22:
@onetime Bedankt voor je antwoord. Ik snapte zelf ook al niks van het rechter schema..
Denk dat de verschillende plaatjes simpelweg zijn om een duidelijk andere manier van aansluiten te hebben om onderscheid te hebben tussen op 1 fase aansluiten vs 2 verschillende fasen maar dat maakt het juist verwarrend. Zeker doordat dezelfde fysieke aansluiting opeens van N L3 wordt genoemd maar vervolgens niet gebruikt. Er is vast iemand die dan daar daadwerkelijk zijn L3 op gaat aanleveren
Ben echt benieuwd hoe het op de kookplaat zelf gemarkeerd is die aansluitingen.
Zoals ik het zie is het bij jou al netjes over twee verschillende fasen aangesloten, de twee fasedraden gaan naar twee verschillende aansluitingen in dat klemmenkastje links. En ik doe even de aanname dat daar jouw drie verschillende fasen in zijn aangesloten maar controleer dat vooral!Ikzelf heb overigens een 3x 25A aansluiting. Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat hier vaak over een 3P+N automaat wordt gesproken en dat het bij mij juist is aangesloten als L1, N, L2, N. Hoe zit het met een meeschakelende 0, is dat nog belangrijk?
Dus in principe hoef je niets te doen, het is wel een onconventionele manier van aansluiten van een kookplaat op deze manier met 2 nuldraden terwijl er maar 1 nodig is. En waarschijnlijk heb je ook een perilex wcd die nu op een 1-fasedoos lijkt maar 2-fasen heeft, best verwarrend. Ziet eruit als 2L+2N maar is stiekem 2N.
Zelf zou ik voor de netheid die automaat en perilex echte op de 3 fasen manier aansluiten en bedraden en dan de stekker van de kookplaat maar op 2 van de drie fasen van de stekker aansluiten.
Maar kan me goed voorstellen dat je daar geen zin/tijd voor hebt en zo werkt het ook natuurlijk ook al is het wel verwarrend aangesloten.
Klopt inderdaad, gebruikt netjes de 1e en 2e fase van de hoofdaansluiting.Vliegvlug schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:37:
Zoals ik het zie is het bij jou al netjes over twee verschillende fasen aangesloten, de twee fasedraden gaan naar twee verschillende aansluitingen in dat klemmenkastje links. En ik doe even de aanname dat daar jouw drie verschillende fasen in zijn aangesloten maar controleer dat vooral!
Het is een perilex die precies hetzelfde is aangesloten als de alamat, dus ook N1, N2, L1, L2.En waarschijnlijk heb je ook een perilex wcd die nu op een 1-fasedoos lijkt maar 2-fasen heeft, best verwarrend. Ziet eruit als 2L+2N maar is stiekem 2N.
Ik kan het natuurlijk ook een 4 polige aardlekschakelaar met daarachter een kookgroep (2P+2N) aanleggen en hierop de kookplaat aansluiten
Is de aardlekautomaat misschien geplaatst toen er nog een 1 fase aansluiting was?
Ter voorbereiding van het overzetten naar 3 fasen?
Ik zou de bedrading gewoon zo laten. Zeker omdat het aansluitschema van de plaat onduidelijk is
Ik ga is kijken hoe het op de kookplaat is aangesloten en of hier een brug is tussen de 2 nullen.
De plaat is een 2N model. Is dat geen probleem voor de alamat dat een fase onbelast is? Ik neem aan dat de meest linkse aansluitoptie de beste is voor mijn situatie? In de perilexstekker voeg ik de N-aansluitingen samen.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Ik laat het maar gewoon zitten zoals het zit. De kookplaat gaat nu netjes over 2 verschillende fases, dus er wordt niks overbelast. Als er in de toekomst een andere plaat komt dan zal ik het wel aanpassen naar een 3P+N aansluiting.
Dank voor jullie input!
Het beste voor jouw situatie is gewoon volgens het linker plaatje, de 2N~ en je hoeft helemaal geen N samen te voegen in de stekker, dat kan gewoon in de kookplaat want daar zie je de brug tussen N1 en N2 zitten, en die lekker laten zoals die isWimmel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:19:
Even een sanity check; ik ga een nieuwe kookplaat aansluiten op een 3 polige alamat (Hager ADM416G).
De plaat is een 2N model. Is dat geen probleem voor de alamat dat een fase onbelast is? Ik neem aan dat de meest linkse aansluitoptie de beste is voor mijn situatie? In de perilexstekker voeg ik de N-aansluitingen samen.
[Afbeelding]
Ey!! Macarena \o/
Met 2N of 3N bedoelen ze dus eigenlijk 2L+N of 3L+N.
Als ze netjes verschillende fases gepakt hebben, en daar lijkt het op omdat ik geen brug onder de automaat zie en ze naar verschillende rails lopen, dan is dit op zich prima. Maar de elektricien heeft het zich zelf naar mijn idee moeilijk gemaakt door de N's niet gewoon op de Perilex/muurplaat samen te nemen. Dan had hij de automaat gewoon als 3L+N kunnen bekabelen en gewoon één fase onbenut laten op de Perilex/muurplaat.
Enige is inderdaad dat deze opstelling dus ook prima is als het wel een 1-fase aansluiting was geweest. Dus inderdaad makkelijk voor een overgang.
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 19-11-2025 12:18 ]
Een aardlek maakt onbelaste fase niets uit. Enige wat de aardlek doet is kijken of de som van alle polen <30mA blijft. Waarbij een return dus tegenovergestelde / negatieve stroom is. Als hij niet is aangesloten kan hij de aardlek ook niet uit balans brengen want de stroom door die pool is dan simpelweg 0.
Mijn vragen zijn als volgt:
- Ik zie bij veel combi fornuizen staan dat de maximale aansluitwaarde 7900 watt is, maar er is met 2 groepen maar ±7400 beschikbaar als ik het goed begrijp. De fornuizen zijn wel aangemerkt als aan te sluiten op 2 fasen met een perilex stekker. Kunnen we 1 van die fornuizen met een gerust hart aansluiten of moeten we toch specifiek kijken voor maximaal 7400 watt? Voorbeeldfornuis waar we naar kijken: Bosch HLN39A050U
- Ik zie op de foto's van die Bosch dat er geen perilex stekker bij zit, en er wordt gelinkt naar deze pagina: Aansluiten Bosch/Siemens. Is dat dan het antwoord op vraag 1 dat we het fornuis kunnen terugschakelen naar maximaal 7400 watt?
- En die perilexstekker moeten we dus zelf aansluiten aan het fornuis zodat die matcht met het schema op het perilex wcd?
- Zijn er nog andere tips/zaken om op te letten bij het aanschaffen van een elektrisch fornuis?
/f/image/XuSomZktuUzEHaIRhJxfTlDG.png?f=fotoalbum_large)
Je hebt een hoofdschakelaar met maar 1 fase, dus moet je naar de "Nederlandse" kookgroep om hem op 2x 16A (met 2x N, op de zelfde fase) aan te sluiten. Dit gaat volgens het onderste schema uit je link.
De perilexstekker moet je dan inderdaad aansluiten volgens wat er op de muurdoos staat, maar laat dit voor de zekerheid nog eens nameten.
Voor meer vermogen, is het wel handig om naar een 3 fase hoofdaansluiting te gaan.
Ja. Of een nieuwe kookplaat die dus wel op 3 fasen kan, en de kookgroep eruit te gooien en er een 3x16a aardlekautomaat erin, toch?Septillion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:53:
Mooiste voor @deesys is een 3P+N alamat. Als de aardweerstand bekend is en laag genoeg zou de aardlek achterwegen gelaten kunnen worden. Dan zou je de kookgroep (2x P+N) uit twee fases kunnen voeden en de N op de automaat kunnen bruggen.
* Uitgaande dat een enkele niet 32A kan hebben door de dikte.
Ik begrijp de 1N nog niet echt, maar volgens mij kan dit in de huidige figuratie niet omdat er dan veel te veel doorheen zal lopen bij 2x16a met 1 nul, check?
En "en 3x16a aardlekautomaat" is dus een 3P+N alamat
1N kan dus prima, zolang de twee L's werkelijk van verschillende fases komen.
Probleem is echter vaak dat mensen denken dat ze met een (huidige?) 2P+2N kookgroep ook daadwerkelijk al een meer-fase installatie met bijbehorende 3-fase netaansluiting hebben terwijl ze feitelijk een combinatie van twee groepen binnen een 1-fase netaansluiting gebruiken.Septillion schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:08:
@deesys Je plaat KAN op 3-fase. Hij gebruik er gewoon één niet maar dat is normaal als je een 7,5kW-ish plaat hebt. Sterker nog, in Nederland kan deze plaat lastig om 1-fase omdat het een enkele 32A groep vereist of een 4P automaat.
En "en 3x16a aardlekautomaat" is dus een 3P+N alamat
1N kan dus prima, zolang de twee L's werkelijk van verschillende fases komen.
De gemiddelde keukenverkoper / inbouwapparatuur-leverancier is daarnaast zelden tot nooit een elektricien óf zelfs maar iemand welke misschien ook maar een béétje verstand heeft van de aansluit (on)mogelijkheden van een willekeurige kookplaat.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
reageerde op het verkeerde bericht.deesys schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:02:
[...]
Ja. Of een nieuwe kookplaat die dus wel op 3 fasen kan, en de kookgroep eruit te gooien en er een 3x16a aardlekautomaat erin, toch?
[ Voor 29% gewijzigd door remmuz op 23-11-2025 11:10 ]
Uhm het is een 3 fase aansluiting. Wat voor wijzigingen zijn er nodig dan? Je gaat me toch niet vertellen dat de installateur, die ik gevraagd heb om een nieuwe meterkast aan te sluiten ter voorbereiding op de verzwaring naar 3x25a, deze heeft aangesloten alszijnde het nog de oude 1x35A aansluiting was?remmuz schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:25:
[...]
Nee dat kan niet want het is een 1 fase groepenkast. Als je een 3x16 A krachtgroep wil gebruiken dan moet je de netbeheerder vragen om je huidige aansluiting om te bouwen naar 3 fasen. Maar dan zijn er ook wat wijzigingen in je groepenkast nodig.
:strip_exif()/f/image/MxeG1GIA17TC8hp6jay47pTU.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast zit ik nog even naar het verdeelblok onderin te kijken, daar zitten volgens mij twee draden onder dezelfde klem. Lijkt me sterk dat Eaton dat toestaat zonder adereindhuls. En weet ook niet of het zonder adereindhuls überhaupt mag gezien het geen kooien zijn.
Al met al vind ik het echt enorm gepruts
Dank je wel voor het snelle antwoordtimovd schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:58:
@HankiePankie_NL 7900 Watt ±7400 is wel een hele grote marge.
Je hebt een hoofdschakelaar met maar 1 fase, dus moet je naar de "Nederlandse" kookgroep om hem op 2x 16A (met 2x N, op de zelfde fase) aan te sluiten. Dit gaat volgens het onderste schema uit je link.
De perilexstekker moet je dan inderdaad aansluiten volgens wat er op de muurdoos staat, maar laat dit voor de zekerheid nog eens nameten.
Voor meer vermogen, is het wel handig om naar een 3 fase hoofdaansluiting te gaan.
Ik heb een vriend gevraagd die al zijn papieren heeft voor electra om het van de week aan te sluiten volgens het onderste schema. Dat gaat wel lukken.
Deze Bosch fornuizen zijn hier op GoT vaker besproken en eigenlijk niet zo heel geschikt voor gebruik in Nederland.HankiePankie_NL schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:19:
[...]
Dank je wel voor het snelle antwoordZaterdag gelezen en meteen de Bosch HLN39A060U besteld die vandaag alleen geleverd is. 7900 Watt, maar die schakelen we iets terug voorlopig. Wanneer er een 3 fase aansluiting in de meterkast komt kunnen we verder kijken maar ik verwacht niet dat dat snel gaat gebeuren. Aan de andere kant, ze gebruikt maar heel zelden alle pitten op vol vermogen. Loopt dus wel los.
Ik heb een vriend gevraagd die al zijn papieren heeft voor electra om het van de week aan te sluiten volgens het onderste schema. Dat gaat wel lukken.
De aansluitwaarde van 7900W wordt namelijk behaald door een enkelfase 4600W kookplaat te combineren met een enkelfase 3300W oven in één apparaat. Je kunt ze wel aansluiten op een NL kookgroep mits je het kookgedeelte begrenst op ~3700W.
Een eventuele upgrade naar 3 fasen gaat voor dit specifieke fornuis verder ook geen enkele zin hebben, want hij kan maar maximaal 2 fasen gebruiken. Loop je alsnog tegen dezelfde vermogensbeperking aan als met een kookgroep. Dit apparaat is eigenlijk gemaakt om te gebruiken met 20A eindgroepen, iets wat in NL niet gebruikelijk is.
Voor een fornuis zou ik nomaliter toch altijd gaan voor iets wat je daadwerkelijk over 3 fasen kunt verdelen, dan heb je er meestal 2 beschikbaar voor de kookplaat en één voor de oven. Aan de andere kant, als je nooit alle pitten op een wat hoger vermogen gebruikt kom je er in de praktijk wel mee weg dat je kookplaat vrij beperkt is qua vermogen.
Dank,iedereen voor het meekijken.Septillion schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:31:
@eelco74 Dat heb je goed.
Als je een 3x25A aansluiting hebt en ze zeggen dat het volledig volgens de NEN is dan zitten ze fout. Dan mag een enkel apparaat niet meer kunnen trekken dan de afzekering.
Zeggen ze, alles behalve de kookgroep is volgens NEN maar wij staan garant dat dit deugdelijk is, dan vang je bot. Het is namelijk niet gevaarlijk, alleen wegens de scheve verdeling vind de NEN het dus wel onwenselijk.
We hebben dit weekend gelijk dit als opleverpunt aangemeld bij de aannemer.
Het aangeleverde overzicht met groepen klopte ook niet en met de grondkabel (voor een garage) was wat mis tov de optiebeschrijving.
Ik ben benieuwd waar dit op gaat uitlopen…..
En als je 1x 25A hebt ben je beperkt tot 5,7kW. Hij moet echt verdeeld over (2) 3 fasen. Dan ben je tenminste van de ergste vermogens beperkingen af. Want 50A beschikbaar.
Anders kan je zelfs bij 1x 35A er eigenlijk niets bij hebben, omdat je al snel over de max van de zekering gaat.
Mwah, in de praktijk zit half elektrisch kokend Nederland op een 1x35 smelt of 1x40 automaat met daarachter een 2x16 kookgroep.onetime schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:21:
@!mark Om 2 fasen te kunnen gebruiken moeten er dus wel 3 fasen beschikbaar zijn in de groepenkast.
En als je 1x 25A hebt ben je beperkt tot 5,7kW. Hij moet echt verdeeld over (2) 3 fasen. Dan ben je tenminste van de ergste vermogens beperkingen af. Want 50A beschikbaar.
Anders kan je zelfs bij 1x 35A er eigenlijk niets bij hebben, omdat je al snel over de max van de zekering gaat.
Ja in theorie houdt je dan heel weinig over voor andere apparaten als je de volledige aansluitwaarde van een kookplaat/fornuis gebruik, in de praktijk werkt dat voor 99% van de huishoudens gewoon probleemloos. Dit is ook niet specifiek voor deze Bosch maar voor praktisch alle fornuizen; en ook losse kookplaten op de 3.7KW modellen na.
Een upgrade naar 3 fasen heeft geeft inderdaad meer ruimte om tegelijkertijd meer grote verbruikers te gebruiken, dat klopt, en dat kan zeker voordelen hebben.
Maar je gaat niet meer vermogen uit dit Bosch fornuis kunnen halen met een 3 fase aansluiting i.c.m. 3x16 dan uit een enkelfase 1x40 met i.c.m. 2x16 kookgroep; dat is wat ik bedoel.
Daarom zou ik zelf gaan voor een fornuis wat daadwerkelijk alle 3 de fasen kan gebruiken, want maar 1x16 voor de gehele kookplaat is het eigenlijk gewoon net niet allemaal. Alternatief kan ook een losse kookplaat+oven. Eens met @Septillion dus wat dat betreft.
Probleem is dan dat het een huurhuis is waarbij de woningbouw de gas aansluiting in de keuken heeft verwijderd en electrisch koken heeft verplicht.
Niet veel keuze dus en ook qua omzetten van de meterkast naar 3 fases afhankelijk van de woningbouw...
Dank en ik zal het morgen bespreken met die vriend en mijn vriendin.
Klopt, elk fornuis wat ik gezien heb wat op een standaard kookgroep gebruikt kan worden is daarop altijd beperkt tot 16A ofwel ~3.7KW voor de kookplaat waarbij de andere dan 16A voor de oven is.HankiePankie_NL schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:51: maar als ik @!mark zijn post goed lees zal ze met elke kookplaat een probleem krijgen door de kookgroep, ongeacht het fornuis.
Het verschil tussen de Bosch en veel andere fornuizen is alleen dat deze ook op een eventueel toekomstige 3x16 aansluiting nog steeds maar 3.7KW voor de kookplaat kan benutten. De wat betere fornuizen hebben namelijk een verdeling waarbij er 2x16 (~7.4kW) voor de kookplaat alleen is en de 3e fase voor de oven.
Als de hoofdaansluiting enkelfase blijft dan is de Bosch opzich geen slechte optie, maar mocht er via de woningbouw toch een mogelijkheid zijn tot het overgaan op 3 fase dan zou ik persoonlijk inderdaad voor een fornuis gaan welke ook alle 3 de fasen kan gebruiken. Deze hebben meestal wel een aansluitwaarde tussen de 10 en 11kW, maar sommige daarvan kunnen ook d.m.v. vermogensbeperking op een kookgroep gebruikt worden (waarbij het kookgedeelte dus tijdelijk 3.7KW is i.p.v. 7.4).
Ik heb het idee dat je dus boven die 35A uit gaat komen, en de woningbouw dan dus eigenlijk 3 fase moet leveren, als ze verplichten om elektrisch te koken. Of een grotere 1 fase aansluiting...
Een 'grotere' 1 fase aansluiting gaat de huurder maandelijks geld kosten. In oudere flatgebouwen is er in de woning vaak geen mogelijkheid om simpel 2 zekeringen bij te plaatsten.onetime schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:04:
@Juerd Jawel, maar hoeveel moet je aan de andere groepen toerekenen en hoeveel blijft er in de berekening over van die 32A? En dat opgeteld, kom je dan niet alsnog, volgens de ontwerp regels, boven de 35A?
Ik heb het idee dat je dus boven die 35A uit gaat komen, en de woningbouw dan dus eigenlijk 3 fase moet leveren, als ze verplichten om elektrisch te koken. Of een grotere 1 fase aansluiting...
En groter dan dat wordt toch altijd 3x 25A? Ivm onbalans.
Alles tussen 10A en 80A is hetzelfde tarief. Voor 80A en hoger (zoals b.v. 3x35A) ga je flink meer betalen.devriesjande schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:58:
[...]
Een 'grotere' 1 fase aansluiting gaat de huurder maandelijks geld kosten. In oudere flatgebouwen is er in de woning vaak geen mogelijkheid om simpel 2 zekeringen bij te plaatsten.
Ik heb zelf 1x 50A en betaal hetzelfde als de buren met 3x 25
De zwaardere 1 fase aansluitingen zijn bestaand uit het oude systeem. Als je nu (en de laatste paar decennia) meer dan 35A op een fase nodig hebt moet je verplicht naar 3 fase. Je krijgt in Nederland geen zware 1 fase aansluiting.remmuz schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:40:
[...]
Alles tussen 10A en 80A is hetzelfde tarief. Voor 80A en hoger (zoals b.v. 3x35A) ga je flink meer betalen.
Ik heb zelf 1x 50A en betaal hetzelfde als de buren met 3x 25
Nu heb ik mij (proberen) in te lezen maar ik snap niet hoe je van de 3 fases (L) -> 2x N maakt.
Kunnen jullie mij op weg helpen?
Mag ik Blauw en Grijs op elkaar aansluiten (N) op de kookplaat?
En dan de doorlussing laten zitten?
Moet ik iets aan de stekker veranderen?
/f/image/IPa5PUFNnNWgZz3XdOk7pyhT.png?f=fotoalbum_large)
Schop naar het grote topic
[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 26-11-2025 23:11 ]
Hier heb je in ieder geval een soortgelijke situatie: 2 fase kookplaat op 3 fase automaat
[ Voor 66% gewijzigd door turkeyhakan op 26-11-2025 16:53 ]
Niet.ctrlaltdel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:38:
Nu heb ik mij (proberen) in te lezen maar ik snap niet hoe je van de 3 fases (L) -> 2x N maakt.
Dit schema kan je hanteren om hem aan te sluiten:
| Kleur op jouw tekening | Fase | Afkorting op schema kookplaat |
| Blauw | N | BU+GY |
| Bruin | 1 | BN |
| Zwart | 2 | BK |
| Grijs | 3 | Niet aansluiten |
| GND | Aarde | GN/YE |
[ Voor 4% gewijzigd door FredvZ op 26-11-2025 16:58 ]
Spel en typfouten voorbehouden
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
dat kan maar dan heb je toch kans dat je de nul overbelast? want je hebt waarschijnlijk maar 1 x 2,5mm2 nuldraad die kant op liggen en bij 2 fases heb je volgens mij geen voordeel van de faseverschuiving waardoor de nulbelasting zo goed als 0 is.FredvZ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:57:
[...]
Niet.
Kleur op jouw tekening Fase Afkorting op schema kookplaat Blauw N BU+GY Bruin 1 BN Zwart 2 BK Grijs 3 Niet aansluiten GND Aarde GN/YE
Nee, de stroom in de nul zal nooit hoger worden dan de hoogste fasestroom, dit gaat ook bij 2 gebruikte fasen op.Fr33z schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:59:
[...]
dat kan maar dan heb je toch kans dat je de nul overbelast? want je hebt waarschijnlijk maar 1 x 2,5mm2 nuldraad die kant op liggen en bij 2 fases heb je volgens mij geen voordeel van de faseverschuiving waardoor de nulbelasting zo goed als 0 is.
Wanneer TS 1fase i.p.v. 3fasen zou hebben en dus 2x L1 aan zou sluiten heb je gelijk.
* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
https://www.bosch-home.nl...ctiekookplaten/PVS631HB1E
Ik begrijp het nog niet helemaal.FredvZ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:57:
[...]
Niet.
Kleur op jouw tekening Fase Afkorting op schema kookplaat Blauw N BU+GY Bruin 1 BN Zwart 2 BK Grijs 3 Niet aansluiten GND Aarde GN/YE
@FredvZ Zou je de lijntjes kunnen verbinden voor me?
/f/image/x2cvT3NPVu6tNzJQdEKUZFju.png?f=fotoalbum_large)
Deze sticker plakt op het toestel.
[ Voor 18% gewijzigd door ctrlaltdel op 26-11-2025 17:51 ]
Maar de kookgroep is destijds toch letterlijk ontworpen voor precies de situatie die jij nu omschrijft? Namelijk meer vermogen beschikbaar maken dan de standaard 3680W t.b.v. elektrisch koken vanuit een relatief zwakke 1x35 of 40A hoofdaansluiting. Immers je hebt maar één fase dus over meerdere fases verdelen kan niet en iets als een 1x32 is niet selectief t.o.v. de hoofdaansluiting; en zo is min of meer de 2P+2N ofwel 2x16A vanaf dezelfde fase ingeburgerd.onetime schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:04:
Op een zwaardere 1 fase hoofdaansluiting zoals 1x50A (of hoger) kun je namelijk wel gewoon selectief je kookplaat op een 1x32 zetten zoals in veel andere landen gebruikelijk is. Met andere woorden als je zou stellen dat een 2x16 kookgroep eigenlijk nooit zou moeten kunnen achter een 1x35A/40A wegens andere verbruikers volgens de normen, dan had de hele kookgroep op de huidige manier ook nooit bestaan. Want bij een 3x25 of 1x50 en hoger bestaat het hele 'probleem' dat de kookgroep probeert op te lossen helemaal niet. Precies daarom bestaat deze constructie dus ook niet in het buitenland, want niet nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door !mark op 26-11-2025 17:58 ]
Je vroeg mijn interpretatie en ik denk dat je ongelijk hebt. Het zou kunnen dat een hoofdzekering te licht is voor bepaald gebruik, maar het enkele feit dat er een kookgroep is, wijst nog niet meteen in die richting.
NEE!sypie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:20:
Dit kun je alleen goed oplossen door ook de meterkast aan te passen. De 3-fasenschakelaar zal vervangen moeten worden door een kookgroep zodat je 2F+2N krijgt. Je kunt niet zomaar stellen dat je een perilexstekker gaat frutselen die je aansluit op een 3-fasen perilex en die je op de kookplaat dan maar als 2F+N aan gaat sluiten, daar komen ongelukken van.
TS heeft een 3-fase aansluiting, daarop moet je NOOIT een kookgroep plaatsen! Tenzij je graag Enexis belt om een nieuwe hoofdzekering te plaatsen...
Kookgroepen zijn bedacht voor 1-fase aansluitingen. Het zijn ondingen, men snapt ze niet, men sluit ze verkeerd aan, en ze zijn totaal overbodig als je 3 fases hebt.
Je hebt het verkeerde plaatje, dit is van 2L/2N~, je moet het plaatje bij 2N~ hebben.ctrlaltdel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:36:
@FredvZ Zou je de lijntjes kunnen verbinden voor me?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/9ZMHQQ9RaNBwcxLix0YlmrEP.png?f=user_large)
Op de plek van het rode lijntje zit als het goed is een metalen (koperen?) brug tussen die twee schroeven.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
en een vrij grote kans dat het schroef contact RECHTS boven (tov de AARDE) niet is aangesloten.. en dan kan daar veilig de 3de fase op aangesloten worden..Paul schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:09:
[...]
NEE!
TS heeft een 3-fase aansluiting, daarop moet je NOOIT een kookgroep plaatsen! Tenzij je graag Enexis belt om een nieuwe hoofdzekering te plaatsen...
Kookgroepen zijn bedacht voor 1-fase aansluitingen. Het zijn ondingen, men snapt ze niet, men sluit ze verkeerd aan, en ze zijn totaal overbodig als je 3 fases hebt.
[...]
Je hebt het verkeerde plaatje, dit is van 2L/2N~, je moet het plaatje bij 2N~ hebben.
[Afbeelding]
Op de plek van het rode lijntje zit als het goed is een metalen (koperen?) brug tussen die twee schroeven.
niks geen los draadje.. niks geen gepiel in je perilex stekker / wcd / meterkast..
** DISCLAMER ** meten is weten! ** DISCLAMER **
404 Signature not found
Een kookgroep is een forse belasting, Wat past daar nog naast in een ontwerp?
Zelfs al zou je een kookplaat maximaal aanzetten, je mag er denk ik van uitgaan dat zodra het water kookt, het opgenomen vermogen enorm afneemt omdat je 'm dan lager zet. Zoals we weten gaat het zelfs de hele kookgroep op een enkele 25 A zekering in de praktijk bijna altijd goed, vaak nog met meer belasting erbij van wat andere groepen. Dat dat niet hoort, is meer vanwege de voorschriften dan vanwege praktische bezwaren. Alleen wie de kookplaat erg intensief gebruikt, zal er last van hebben, en bij zulk gebruik zou de gelijktijdigheidsfactor dus ook hoger moeten zijn dan bij iemand die alleen maar eitjes bakt.
Ik waag me niet aan exacte getallen, behalve wanneer het door de definitie of door langdurige belasting op vol vermogen evident 1 is. Gelijktijdigheidsfactoren zijn een rare mix van stellige overtuiging, praktijkervaring, en wishful thinking.
Het laatste dat je in dit geval moet doen is de 3-fasenschakelaar vervangen door een kookgroep zodat je 2F+2N krijgt.sypie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:20:
Dit kun je alleen goed oplossen door ook de meterkast aan te passen. De 3-fasenschakelaar zal vervangen moeten worden door een kookgroep zodat je 2F+2N krijgt. Je kunt niet zomaar stellen dat je een perilexstekker gaat frutselen die je aansluit op een 3-fasen perilex en die je op de kookplaat dan maar als 2F+N aan gaat sluiten, daar komen ongelukken van.
Hij heeft een 3 fasen aansluiting en er is helemaal niets op tegen om deze kookplaat op 2 van de 3 fasen aan te sluiten.
Maakt het iets uit welke 2 fases ik aansluit op kookplaat?remmuz schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:53:
[...]
Het laatste dat je in dit geval moet doen is de 3-fasenschakelaar vervangen door een kookgroep zodat je 2F+2N krijgt.
Hij heeft een 3 fasen aansluiting en er is helemaal niets op tegen om deze kookplaat op 2 van de 3 fasen aan te sluiten.
Wanneer ik de linkse van de 3 zekeringen omklap (stop eruit). Heb ik geen 230v links onderin perilex. Ik had eigenlijk rechtsbovenin verwacht.
Muur perilex
[ Voor 31% gewijzigd door enermax op 27-11-2025 09:13 ]
En een Perilex heeft geen vaste manier van aansluiten, dus het is goed dat je het hebt doorgemeten. Meet ook de kant van de stekker goed door, om zeker te weten dat de kleuren daar overeen komen met die aan de muurkant.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Thanks, 3e ongebruikte fase rechtsboven aangesloten. Alles werkt perfect. Bedankt iedereen 🙏SMSfreakie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:19:
[...]
en een vrij grote kans dat het schroef contact RECHTS boven (tov de AARDE) niet is aangesloten.. en dan kan daar veilig de 3de fase op aangesloten worden..
niks geen los draadje.. niks geen gepiel in je perilex stekker / wcd / meterkast..
** DISCLAMER ** meten is weten! ** DISCLAMER **
Ja en nee.. Eigenlijk als je hem netjes met L1 Bruin L2 Zwart L3 Grijs N Blauw en PE Gr/Geel aansluit..Paul schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:28:
En een Perilex heeft geen vaste manier van aansluiten, dus het is goed dat je het hebt doorgemeten. Meet ook de kant van de stekker goed door, om zeker te weten dat de kleuren daar overeen komen met die aan de muurkant.
en je slechts een kookgroep zou gebruiken in de meterkast.. en je zet dan netjes Bruin en blauw als setje en Zwart en grijs als setje.. waar Bruin en Zwart Fase worden en Blauw en Grijs Nul kom je bij menig kookplaat ook gewoon keurig uit..
wordt iets lastiger als je 2x Bruin en 2x Blauw moet gebruiken maar ook dan is het L3 contact als N eigenlijk weer de sweetspot met een kookgroep..
bij 3fasen met 3x bruin en 1x blauw kan moet je gewoon een 3f kookgroep nemen en 1 van de fases niet gebruiken als je kookplaat slechts 2 fases lust...
enermax schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:50:
[...]
Thanks, 3e ongebruikte fase rechtsboven aangesloten. Alles werkt perfect. Bedankt iedereen 🙏
404 Signature not found
Standaard? Vergeet deze toepassing niet:SMSfreakie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:24:
Ja en nee.. Eigenlijk als je hem netjes met L1 Bruin L2 Zwart L3 Grijs N Blauw en PE Gr/Geel aansluit..
en je slechts een kookgroep zou gebruiken in de meterkast.. en je zet dan netjes Bruin en blauw als setje en Zwart en grijs als setje.. waar Bruin en Zwart Fase worden en Blauw en Grijs Nul kom je bij menig kookplaat ook gewoon keurig uit..
[...]
https://www.ventilatielan...echanische-ventilatie-61/
MV is een andere tak van sport.. en dat is eigenlijk gewoon misbruik van de perilex :-)EmHaKa schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:03:
[...]
Standaard? Vergeet deze toepassing niet:
https://www.ventilatielan...echanische-ventilatie-61/
404 Signature not found
Even nog een update van mijn vorige post waarop ik de SEP kookgroep-aardlekautomaat via 2 fasen probeerde aan te sluiten op een Bora Pure. Dit werkte niet omdat de aardlek steeds uitsloeg. Uiteindelijk de brug tussen L2/L3 vervangen door brug L1/L3. De kookplaat ging gewoon aan maar zodra je een pan ging verwarmen ging de aardlek toch weer uit, deze configuratie werkt dus niet. Uiteindelijk ruimte gemaakt in de groepenkast en er een 3fase aardlekautomaat ingezet, nu werkt het wel. Niet zo spannend nieuws maar wellicht een tip voor mensen die hier ook mee gaan lopen klooien.uaT schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:48:
Bij een kennis is een nieuwe keuken geinstalleerd met een Bora Pure en een aardlekautomaatkookgroep
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er is een 3-fase aansluiting en de automaat is op 2 fasen aangesloten, de brug 4-5 is op de bora niet aangesloten en gaat met 2 nulleidingen naar de automaat. Ik had mijn bedenkingen al bij deze keuze en zoals verwacht tript de kookgroep meteen bij het inschakelen. Er is nu gedoe over hoe dit moet worden opgelost maar mijn vraag is of dit uberhaupt op op deze manier (2-fase) kan werken. Zodra in de Bora de brug tussen L2-L3 wordt aangebracht tript het en zonder de brug werkt het de afvoerventilator (3) niet. Blijkbaar is de nul van (3) in de kookplaat intern al doorverbonden met 1 en 2. Misschien is er iemand die dit ook eerder heeft meegemaakt en een oplossing heeft. De voor de hand liggende oplossing is natuurlijk een 4 polige aardlekautomaat maar daar is niet echt ruimte voor.
Obv de aansluitwaarde zou je dus net met 3x 20A uit moeten komen. Maar, het is een nieuwbouwhuis, en de de projectontwikkelaar wil geen 3x20A groep plaatsen op een 3x25A huisaansluiting. Ik snap het wel, want die oplossing is niet selectief. Enige optie is dan de huisaansluiting verzwaren.Max aansluitwaarde kw: 3-fase 25A
Aansluitwaarde kw: 14.8
Nu heeft de fabrikant een eigen 'oplossing' bedacht, die ze Falcon PowerSplit noemen:
Nu klopt dit qua selectiviteit wel, maar het voelt toch als het omzeilen van de regels. Want je weet dat de aansluitwaarde ook op deze manier op het randje zit van een 3x25A huisaansluiting. Mijn gevoel zegt dat ik liever een 3x20A alamat voor de hele unit heb die er uit klapt bij zwaar gebruik, dan 2 aansluitingen van 3x16A elk die de hoofdzekering laten klappen.Standaard wordt het fornuis geleverd met 1 aansluitblok waardoor je bij de meeste inductiefornuizen een 3-fase 25A krachtstroom eindgroep nodig hebt.
Speciaal voor de Nederlandse markt heeft Falcon de ‘PowerSplit’ ontwikkeld. De PowerSplit is een door Falcon ontwikkelde aanpassing aan het fornuis waardoor het fornuis wordt voorzien van 2 aansluitblokken.
Na installatie van een Powersplit wordt het fornuis geleverd met 2 Perilex stekkers van 3x16A. Je hebt 2x een 3-fase 16A aansluiting nodig voor het fornuis. Eén perilex stekker voorziet de inductieplaat van stroom en de andere perilex stekker de rest van het fornuis.
Commentaar of ideeën hierop? Bvd
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
volgens mij omzeilen ze hiermee juist niet de regels maar worden deze juist toegepast, hou er wel rekening mee dat je dus deze oven niet vol met alle functies gelijktijdig kunt gebruiken, daar is een 25A 3-fase aansluiting gewoon te zwak voor, hou hierbij ook met je overige huisbelastingen.Tom Paris schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:05:
Ook ik heb een vraag over het aansluiten van een kookplaat. Specifiek een Falcon Nexus 90. Uit de specificaties:
[...]
Obv de aansluitwaarde zou je dus net met 3x 20A uit moeten komen. Maar, het is een nieuwbouwhuis, en de de projectontwikkelaar wil geen 3x20A groep plaatsen op een 3x25A huisaansluiting. Ik snap het wel, want die oplossing is niet selectief. Enige optie is dan de huisaansluiting verzwaren.
Nu heeft de fabrikant een eigen 'oplossing' bedacht, die ze Falcon PowerSplit noemen:
[...]
Nu klopt dit qua selectiviteit wel, maar het voelt toch als het omzeilen van de regels. Want je weet dat de aansluitwaarde ook op deze manier op het randje zit van een 3x25A huisaansluiting. Mijn gevoel zegt dat ik liever een 3x20A alamat voor de hele unit heb die er uit klapt bij zwaar gebruik, dan 2 aansluitingen van 3x16A elk die de hoofdzekering laten klappen.
Commentaar of ideeën hierop? Bvd
wil je dat niet zul je toch moeten overwegen om naar minimaal een 35A 3-fase aansluiting te installeren en ja, die kost gewoon een heel stuk meer.
Ja zoals ik ook zeg, formeel klopt het qua regels, maar het is imo jezelf voor de gek houden: je kunt/mag het met 2x Perilex zo aansluiten, maar eigenlijk werkt het alsnog niet (want idd de huisaansluiting is te zwak).Jan-tweak schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:20:
[...]
volgens mij omzeilen ze hiermee juist niet de regels maar worden deze juist toegepast, hou er wel rekening mee dat je dus deze oven niet vol met alle functies gelijktijdig kunt gebruiken, daat is een 25A 3-fase aansluiting gewoon te zwak, hou hierbij ook met je overige huisbelastingen.
wil je dat niet zul je toch moeten overwegen om naar minimaal een 35A 3-fase aansluiting te installeren en ja, die kost gewoon een heel stuk meer.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Als ik het zelf zou moeten doen zou ik hiervoor kiezen (of 3x20A), maar dit is 'niet conform de specificaties' dus zo wil de keukenboer het niet uitvoeren. En schermt dan met 'geen garantie' etc (wat inhoudelijk onzin is, maar ja...).Paul schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:32:
Ik zou het gewoon op 1x 3x16A aansluiten, en voor lief nemen dat je 1x per 10 jaar de automaat om moet klappen. Want wanneer gebruik je nu daadwerkelijk 14.8 kW? Als alle 5 de pitten en de drie ovens (?) tegelijkertijd op turbo staan...