• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:58

EmHaKa

harêuh

SMSfreakie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:24:
Ja en nee.. Eigenlijk als je hem netjes met L1 Bruin L2 Zwart L3 Grijs N Blauw en PE Gr/Geel aansluit..
en je slechts een kookgroep zou gebruiken in de meterkast.. en je zet dan netjes Bruin en blauw als setje en Zwart en grijs als setje.. waar Bruin en Zwart Fase worden en Blauw en Grijs Nul kom je bij menig kookplaat ook gewoon keurig uit..
[...]
Standaard? Vergeet deze toepassing niet:
https://www.ventilatielan...echanische-ventilatie-61/

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MV is een andere tak van sport.. en dat is eigenlijk gewoon misbruik van de perilex :-)

404 Signature not found

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:18

uaT

uaT schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:48:
Bij een kennis is een nieuwe keuken geinstalleerd met een Bora Pure en een aardlekautomaatkookgroep
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er is een 3-fase aansluiting en de automaat is op 2 fasen aangesloten, de brug 4-5 is op de bora niet aangesloten en gaat met 2 nulleidingen naar de automaat. Ik had mijn bedenkingen al bij deze keuze en zoals verwacht tript de kookgroep meteen bij het inschakelen. Er is nu gedoe over hoe dit moet worden opgelost maar mijn vraag is of dit uberhaupt op op deze manier (2-fase) kan werken. Zodra in de Bora de brug tussen L2-L3 wordt aangebracht tript het en zonder de brug werkt het de afvoerventilator (3) niet. Blijkbaar is de nul van (3) in de kookplaat intern al doorverbonden met 1 en 2. Misschien is er iemand die dit ook eerder heeft meegemaakt en een oplossing heeft. De voor de hand liggende oplossing is natuurlijk een 4 polige aardlekautomaat maar daar is niet echt ruimte voor.
Even nog een update van mijn vorige post waarop ik de SEP kookgroep-aardlekautomaat via 2 fasen probeerde aan te sluiten op een Bora Pure. Dit werkte niet omdat de aardlek steeds uitsloeg. Uiteindelijk de brug tussen L2/L3 vervangen door brug L1/L3. De kookplaat ging gewoon aan maar zodra je een pan ging verwarmen ging de aardlek toch weer uit, deze configuratie werkt dus niet. Uiteindelijk ruimte gemaakt in de groepenkast en er een 3fase aardlekautomaat ingezet, nu werkt het wel. Niet zo spannend nieuws maar wellicht een tip voor mensen die hier ook mee gaan lopen klooien. :)

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:19
Ook ik heb een vraag over het aansluiten van een kookplaat. Specifiek een Falcon Nexus 90. Uit de specificaties:
Max aansluitwaarde kw: 3-fase 25A
Aansluitwaarde kw: 14.8
Obv de aansluitwaarde zou je dus net met 3x 20A uit moeten komen. Maar, het is een nieuwbouwhuis, en de de projectontwikkelaar wil geen 3x20A groep plaatsen op een 3x25A huisaansluiting. Ik snap het wel, want die oplossing is niet selectief. Enige optie is dan de huisaansluiting verzwaren.

Nu heeft de fabrikant een eigen 'oplossing' bedacht, die ze Falcon PowerSplit noemen:
Standaard wordt het fornuis geleverd met 1 aansluitblok waardoor je bij de meeste inductiefornuizen een 3-fase 25A krachtstroom eindgroep nodig hebt.

Speciaal voor de Nederlandse markt heeft Falcon de ‘PowerSplit’ ontwikkeld. De PowerSplit is een door Falcon ontwikkelde aanpassing aan het fornuis waardoor het fornuis wordt voorzien van 2 aansluitblokken.

Na installatie van een Powersplit wordt het fornuis geleverd met 2 Perilex stekkers van 3x16A. Je hebt 2x een 3-fase 16A aansluiting nodig voor het fornuis. Eén perilex stekker voorziet de inductieplaat van stroom en de andere perilex stekker de rest van het fornuis.
Nu klopt dit qua selectiviteit wel, maar het voelt toch als het omzeilen van de regels. Want je weet dat de aansluitwaarde ook op deze manier op het randje zit van een 3x25A huisaansluiting. Mijn gevoel zegt dat ik liever een 3x20A alamat voor de hele unit heb die er uit klapt bij zwaar gebruik, dan 2 aansluitingen van 3x16A elk die de hoofdzekering laten klappen.

Commentaar of ideeën hierop? Bvd :)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:01
Tom Paris schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:05:
Ook ik heb een vraag over het aansluiten van een kookplaat. Specifiek een Falcon Nexus 90. Uit de specificaties:

[...]

Obv de aansluitwaarde zou je dus net met 3x 20A uit moeten komen. Maar, het is een nieuwbouwhuis, en de de projectontwikkelaar wil geen 3x20A groep plaatsen op een 3x25A huisaansluiting. Ik snap het wel, want die oplossing is niet selectief. Enige optie is dan de huisaansluiting verzwaren.

Nu heeft de fabrikant een eigen 'oplossing' bedacht, die ze Falcon PowerSplit noemen:

[...]

Nu klopt dit qua selectiviteit wel, maar het voelt toch als het omzeilen van de regels. Want je weet dat de aansluitwaarde ook op deze manier op het randje zit van een 3x25A huisaansluiting. Mijn gevoel zegt dat ik liever een 3x20A alamat voor de hele unit heb die er uit klapt bij zwaar gebruik, dan 2 aansluitingen van 3x16A elk die de hoofdzekering laten klappen.

Commentaar of ideeën hierop? Bvd :)
volgens mij omzeilen ze hiermee juist niet de regels maar worden deze juist toegepast, hou er wel rekening mee dat je dus deze oven niet vol met alle functies gelijktijdig kunt gebruiken, daar is een 25A 3-fase aansluiting gewoon te zwak voor, hou hierbij ook met je overige huisbelastingen.
wil je dat niet zul je toch moeten overwegen om naar minimaal een 35A 3-fase aansluiting te installeren en ja, die kost gewoon een heel stuk meer.

• Tom Paris
Jan-tweak schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:20:
[...]

volgens mij omzeilen ze hiermee juist niet de regels maar worden deze juist toegepast, hou er wel rekening mee dat je dus deze oven niet vol met alle functies gelijktijdig kunt gebruiken, daat is een 25A 3-fase aansluiting gewoon te zwak, hou hierbij ook met je overige huisbelastingen.
wil je dat niet zul je toch moeten overwegen om naar minimaal een 35A 3-fase aansluiting te installeren en ja, die kost gewoon een heel stuk meer.
Ja zoals ik ook zeg, formeel klopt het qua regels, maar het is imo jezelf voor de gek houden: je kunt/mag het met 2x Perilex zo aansluiten, maar eigenlijk werkt het alsnog niet (want idd de huisaansluiting is te zwak).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:27
Ik zou het gewoon op 1x 3x16A aansluiten, en voor lief nemen dat je 1x per 10 jaar de automaat om moet klappen. Want wanneer gebruik je nu daadwerkelijk 14.8 kW? Als alle 5 de pitten en de drie ovens (?) tegelijkertijd op turbo staan...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tom Paris
Paul schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:32:
Ik zou het gewoon op 1x 3x16A aansluiten, en voor lief nemen dat je 1x per 10 jaar de automaat om moet klappen. Want wanneer gebruik je nu daadwerkelijk 14.8 kW? Als alle 5 de pitten en de drie ovens (?) tegelijkertijd op turbo staan...
Als ik het zelf zou moeten doen zou ik hiervoor kiezen (of 3x20A), maar dit is 'niet conform de specificaties' dus zo wil de keukenboer het niet uitvoeren. En schermt dan met 'geen garantie' etc (wat inhoudelijk onzin is, maar ja...).

• Passie(f)
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12 01:02
Weet niet of ik met mijn vraag hier mag reageren, maar vd week was ik bij een nieuwbouw woning waar een perilex zat 2 x N, 2 x L, met een 2x 16A autoaat ( koekgroep) in de meterkast.

Wat ik alleen vreemd vond is, dat als ik 1 vd 2 groepen uitschakelde, de beide L aansluitingen op de perilex spanningsloos werden. Terwijl er echt nog 1 vd 2 groepen ingeschakeld was. Met de 2e automaat ook getest met het zelfde resultaat. de automaten moesten allebei ingeschakeld staan om spanning op de perilex te krijgen.
Hoe kan dit?

Schopje naar het grote topic, kan het gekaapte topic rusten

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 09-12-2025 00:20 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Hoe heb je dit getest? Met een duspol, spanningzoeker of multimeter?
Zou kunnen dat het inductie spanning is, die je met een hoog ohmig apparaat kunt aanzien voor 'echte' spanning.

EDIT: ik zie nu dat ik je bericht verkeerd heb gelezen. Maar de vraag blijft: hoe heb je dit precies gemeten?
Misschien zijn ze kruislings aangesloten, dus de L en N op de perilex waarvan je denk dat ze bij elkaar horen, zijn in de groepenkast aangesloten op beide automaten (nul op de ene en fase op de andere).

[ Voor 46% gewijzigd door Out.of.Control op 05-12-2025 09:12 ]

• Paul
Met een kookgroep horen ook beide L-aansluitingen spanningsloos te worden, dat maakt het een kookgroep; anders waren het gewoon twee 16A groepen...

Het doet dus precies wat het moet doen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Passie(f) Naar PE gemeten of naar de N? Indien laaste, dan zouden best de N verdraait kunnen zitten en dat je meting dus 0V is omdat de N juist uitgeschakeld is.

@Paul Bij 9 op de 10 (als het niet meer is) kookgroepen (gekoppelde 2x P+N) kan je prima elk deel afzonderlijk bedienen.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Paul zoals hierboven gezegd, kan een kookgroep op meerdere manieren zijn samengesteld. Zie deze post van mij: timovd in "Het grote kookplaat aansluiten topic"

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Paul
Hebben we het over hetzelfde? Wat er gebeurt als het ding zelf afslaat (in de beveiliging schiet) durf ik niet te zeggen, maar ze zijn er specifiek op ontworpen dat als je er als gebruiker 1 uitzet, ze beide uitgaan.

Ja, dat kun je vast onklaar maken (balkje eraf trekken bij de Emat, pin eruit halen bij de Hager, er 1 hendeltje onderuit frutten bij Eaton), maar dat lijkt me ver genoeg buiten de normaal te vallen dat ik daar niet zomaar vanuit hoef te gaan.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08
Paul schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:02:
er 1 hendeltje onderuit frutten bij Eaton
Als het ding helemaal uitstaat één zijde inschakelen gaat makkelijk en scheelt een hoop gefrut. ;) (ook zo met ABB).

Geen normale bedieningshandeling wellicht maar voor diagnose/metingen kan het wel eens een nut hebben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:33
Helaas bij ons nieuwbouwhuis ook weer die discussie. Wat vinden jullie hier nu van? En wat kan ik hier tegenin brengen? In de meterkast zit een kookgroep met een 1-fase aardlekschakelaar, zoals op de startpagina als fout aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlNlYrzH8jHni30XfV325Cwi0Aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WoXGPLAL4zpD4EZuqZlLSEZN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yoMYP4dl6NJ7b9Q5-e_jsD46NQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I5144WDF0ngr2GvAKeZ8TVaZ.png?f=fotoalbum_large

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@Stielenburg Wat is de zwaarte van zekeringen onder de stroommeter. Drie maal 35A of eenmaal 40A?

Dat alle huizen in Nederland 3x25A hebben is niet correct. Er zijn nog genoeg aansluitingen waar één fase aangesloten is.

[ Voor 39% gewijzigd door esphome op 18-12-2025 17:41 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Stielenburg Alles wat ze schrijven lijkt te kloppen, maar ze laten weg dat een 1fase kookgroep niet in een 3fase 25A kast mag. En wat @esphome schrijft.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:52
@Stielenburg Ze geven je zelfs al het argument in hun eigen brief:
"Volgens NEN1010 moet de belasting per fase zoveel mogelijk verdeeld zijn"
Dat is dus niet het geval met 7200W op één fase ipv verspreid over 2 of 3 fases.

• Passie(f)
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12 01:02
Septillion schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 00:22:
@Passie(f) Naar PE gemeten of naar de N? Indien laaste, dan zouden best de N verdraait kunnen zitten en dat je meting dus 0V is omdat de N juist uitgeschakeld is.

@Paul Bij 9 op de 10 (als het niet meer is) kookgroepen (gekoppelde 2x P+N) kan je prima elk deel afzonderlijk bedienen.
Als ik weer op de locatie ben (bij een kennis) ga ik nog eens kijken hoe de groepen in de meterkast zitten aangesloten, maar volgens mij zat het goed, Wat ik wel weet is, dat als ik 1 vd 2 groepen uitschakelkde, ik alle combi's van L, N, heb geprobeerd met een duspol en er geen uitslag was, dus alles 0v.

• Stielenburg
esphome schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:35:
@Stielenburg Wat is de zwaarte van zekeringen onder de stroommeter. Drie maal 35A of eenmaal 40A?

Dat alle huizen in Nederland 3x25A hebben is niet correct. Er zijn nog genoeg aansluitingen waar één fase aangesloten is.
Het is een nieuwbouwwoning met 3x25A.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cLFAp4-gTbheznbdCCae_kO37U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xG2bGtvFtt8Xwutz50xnFU4F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Stielenburg op 18-12-2025 20:43 ]

• Stielenburg
OverTheTop schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:00:
@Stielenburg Ze geven je zelfs al het argument in hun eigen brief:
"Volgens NEN1010 moet de belasting per fase zoveel mogelijk verdeeld zijn"
Dat is dus niet het geval met 7200W op één fase ipv verspreid over 2 of 3 fases.
Bedankt, dat is mooi concreet. Zoals ik het lees wuiven ze dit weg door te zeggen dat de kookplaat dit voorkomt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:02
Sommige kookplaten voorkomen dat, bij andere kun je het instellen en sommige doen dat gewoon niet.
Het is gewoon een klets argument om een automaat plus bedrading uit te sparen.
En ook beslist niet veilig.
Je wilt niet dat elke keer als je de kookplaat maximaal belast je de kans loopt dat de automaat eruit vliegt of erger dat door overbelasting van de bedrading je brand krijgt.

Een enkel fase kookplaat moet gewoon op twee groepen aangesloten worden met voor elke groep een eigen set bedrading (dus zowel fase als nul twee keer).
En als je een driefasen aansluiting hebt wil je die twee groepen ook verdelen over twee fasen om zoveel mogelijk gelijke belasting te krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Brent
  • Nu online
Stielenburg schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:58:
[...]

Bedankt, dat is mooi concreet. Zoals ik het lees wuiven ze dit weg door te zeggen dat de kookplaat dit voorkomt.
Dat doen ze nooit vanzelf, dat moet je instellen, en dat stel je in door het vermogen handmatig te beperken (tot 25*230=5,75kW). Je betaalt dan dus voor een 5,7kW plaat, niet 7,2kW.

Het is dom want met hetzelfde aantal aders kun je tot 11kW bij je plaat krijgen. Enkel een andere groep nodig.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:43
Ben(V) schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:21:
Sommige kookplaten voorkomen dat, bij andere kun je het instellen en sommige doen dat gewoon niet.
En ook beslist niet veilig.

Je wilt niet dat elke keer als je de kookplaat maximaal belast je de kans loopt dat de automaat eruit vliegt of erger dat door overbelasting van de bedrading je brand krijgt.
Het voldoet niet aan de regels, maar waarom is het onveilig? Het is net zo veilig of onveilig als 2 normale 16 A groepen op dezelfde fase volledig belasten. De hoofdzekering(automaat) grijpt als het goed is in voordat een probleem wordt.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:35
Ben(V) schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:21:
Je spaart geen bedrading uit.
Kookgroep of krachtgroep, bij allebei heb je 5 aders nodig.

• Stielenburg
Bedankt voor de reacties. Ik begrijp ook niet waarom ze dit niet gelijk goed doen. Alleen om een duurdere automaat uit te sparen? Ik vind het heel bijzonder voor een nieuwbouwwoning. Anyway, het bedrijf is gesloten voor de komende 2 weken, vanaf 5 januari gaan we de discussie weer aan.

• Juerd
Stielenburg schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:04:
Bedankt voor de reacties. Ik begrijp ook niet waarom ze dit niet gelijk goed doen. Alleen om een duurdere automaat uit te sparen? Ik vind het heel bijzonder voor een nieuwbouwwoning. [...]
Het is vooral zo raar om te besparen op een nette 3P+N aardlekautomaat, als je bedenkt dat ze de extra kosten toch wel doorberekenen...

Ze kunnen het gewoon goed doen, en er geen cent minder om verdienen.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 20-12-2025 05:21 ]

• Ben(V)
Juerd schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:13:
[...]

Het voldoet niet aan de regels, maar waarom is het onveilig? Het is net zo veilig of onveilig als 2 normale 16 A groepen op dezelfde fase volledig belasten. De hoofdzekering(automaat) grijpt als het goed is in voordat een probleem wordt.
Je moet ze dan ook op twee verschillende fasen aansluiten, zodat je 2x 25A tot je beschikking hebt die dan door 2x 16A beveiligt is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Brent
  • Nu online
Stielenburg schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:04:
Bedankt voor de reacties. Ik begrijp ook niet waarom ze dit niet gelijk goed doen. Alleen om een duurdere automaat uit te sparen?
Voor een installateur (maar ook als je m via bijv vunderink koopt) is dit prijsverschil enkele euro's. Misschien een tientje. De reden is: installateurs en elektriciëns zijn lang zo competent niet als ze je doen geloven. "we doen het al jaren zo meneertje/mevrouwtje".

Dit topic bestaat niet voor niets :)

• Brent
  • Nu online
Ben(V) schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:59:
[...]

Je moet ze dan ook op twee verschillende fasen aansluiten, zodat je 2x 25A tot je beschikking hebt die dan door 2x 16A beveiligt is.
Dit is de "voldoende" uit de TS. Kan. Reken er niet op dat het ook zo wordt aangesloten. "meerfase" blijkt door de bank genomen een brug te ver om te snappen. Maar als je de groep nog moet plaatsen: dan liever meteen een 3F. Kun je de oven op de derde zetten bijv.

• Septillion

Septillion

Brent schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:47:
[...]

Voor een installateur (maar ook als je m via bijv vunderink koopt) is dit prijsverschil enkele euro's. Misschien een tientje. De reden is: installateurs en elektriciëns zijn lang zo competent niet als ze je doen geloven. "we doen het al jaren zo meneertje/mevrouwtje".

Dit topic bestaat niet voor niets :)
Huidige elektriciens wereldje blijft voor velen toch "Monkey see, monkey do" ipv werkelijk de NEN te kennen :|

• Ben(V)
Klopt, er zijn veel prutsers bezig.
Hier een nieuwbouw huis waar ze 2 stuks ABB-HAF kasten geplaatst hebben.
Mooi systeem waarbij de automaten pennen hebben die in de kamrail geduwd worden voor voeding.

Die kamrail is netjes gelabeld met L1, L2 en L3 posities, maar zijn zijn toch in staat om de voedende kabels in de ene kast verkeerd aan te sluiten op de kamrail , zodat L1 en L3 verwisseld zijn, waardoor de belasting verdeling over de fasen helemaal scheef getrokken werd.

Merkt de gemiddelde bewoner helemaal niets van tot hij een keer de oven en de inductie kookplaat gelijktijdig vol belast en de dan de hoofdautomaat eruit springt, omdat ze nu op dezelfde fase zitten.

• onetime
  • Niet online
@Ben(V) Ze zullen wel niet netjes de kleuren voor 3fase hebben gebruikt; bruin, zwart en grijs.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ben(V)
De draad kleuren kwamen ok vanaf de aardlek, maar waren verkeerd aangesloten op de kamrail (bruin en grijs verwisseld)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:08
Juerd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:32:
[...]

Prima, dan laten we dat zien. Het gaat om 433.1 en 311 van de NEN 1010 en om artikel 2.33 lid 2 van de Netcode elektriciteit.

In detail:

In de NEN 1010 paragraaf 433.1 staat vrijwel letterlijk wat je in je mail al schreef. Hoofdstuk 433 is "Beveiliging tegen overbelastingsstroom", paragraaf 433.1 is getiteld "Het onderling afstemmen van leidingen en beveiligingstoestellen."
Misschien is onderstaande vraag al beantwoord, maar de omstandigheden van de forumleden zijn iedere keer anders. Dus toch maar een vraag stellen.
Het gaat hier dus om een IKEA kookplaat die door de elektricien is aangesloten met twee groepen automaten op 1 fase. Bij het aanleggen van de nieuwe meter kast was ik voorstander opstelling2 in onderstaande schema om 2 fasen te gebruiken maar de elektricien beweerde dat de opstelling 1 in onderstaande schema gebruikelijk was.
Formeel mag je 1 fase maar met 5700W belasten en de kookplaat gaat tot c.a. als alle pitten gebruikt worden 7000W. Natuurlij zal het niet vaak voorkomen dat alle pitten op stand 9 staan, maar toch kan het gebeuren. Bovendien staan op deze fase nog een paar kleine kritische gebruikers, o.a. routers en een airco van max 500W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nk8ALYalygRzW1QqdqYJ5Drzo98=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nS28bLocdMgskIUoXrVFrGut.jpg?f=user_large

Situatie 1 is door de elektricien aangebracht (2bl+2br) met een bruggetje op de schakelaars. Mijn voorstel is om 2 16A automaten te gebruiken op de grens L1,L2 om zodoende naar een 2 fase aansluiting te gaan waardoor de stroom bovendien beter verdeeld is. De IKEA VILSTA kookplaat heeft een L1,L2,N1,N2 aansluiting.
Is mijn voorstel werkbaar? Moet het anders?
Volgens het schema kan de L1 veel meer vermogen aan dan 5700W (25A). Wanneer komje in de problemen? Op de 4 polige hoofdschakelaar staat 40A. Is dat 40A 3fase stroom of 3*40A 230V?

• onetime
  • Niet online
@Tomexergie Weer een elektricien die niet weet hoe het moet. Jij had gelijk, al is een 3fase alamat het best.
Je hebt zo ongeveer de standaard situatie.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:50
onetime schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:00:
@Tomexergie Weer een elektricien die niet weet hoe het moet. Jij had gelijk, al is een 3fase alamat het best.
Je hebt zo ongeveer de standaard situatie.
Was het niet zo dat je het dan met een 3 fase alamat òf 2x een 1 fase alamat op 2 verschillende fases zou moeten doen, en niet met 2 groepen achter 2 verschillende aardlekken, of gaat het wel omdat je alsnog 2x de N aansluit?

• onetime
  • Niet online
@Verdicampo Als het echt 2 gescheiden delen zijn, zoals het hoort, moet het gewoon werken. Maar het werkt inderdaad niet altijd. Ook vandaar: liefst gewoon 3fase.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:01

mjl

Ugh

Tomexergie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:39:
[...]

Misschien is onderstaande vraag al beantwoord, maar de omstandigheden van de forumleden zijn iedere keer anders. Dus toch maar een vraag stellen.
Het gaat hier dus om een IKEA kookplaat die door de elektricien is aangesloten met twee groepen automaten op 1 fase. Bij het aanleggen van de nieuwe meter kast was ik voorstander opstelling2 in onderstaande schema om 2 fasen te gebruiken maar de elektricien beweerde dat de opstelling 1 in onderstaande schema gebruikelijk was.
Formeel mag je 1 fase maar met 5700W belasten en de kookplaat gaat tot c.a. als alle pitten gebruikt worden 7000W. Natuurlij zal het niet vaak voorkomen dat alle pitten op stand 9 staan, maar toch kan het gebeuren. Bovendien staan op deze fase nog een paar kleine kritische gebruikers, o.a. routers en een airco van max 500W.

[Afbeelding]

Situatie 1 is door de elektricien aangebracht (2bl+2br) met een bruggetje op de schakelaars. Mijn voorstel is om 2 16A automaten te gebruiken op de grens L1,L2 om zodoende naar een 2 fase aansluiting te gaan waardoor de stroom bovendien beter verdeeld is. De IKEA VILSTA kookplaat heeft een L1,L2,N1,N2 aansluiting.
Is mijn voorstel werkbaar? Moet het anders?
Volgens het schema kan de L1 veel meer vermogen aan dan 5700W (25A). Wanneer komje in de problemen? Op de 4 polige hoofdschakelaar staat 40A. Is dat 40A 3fase stroom of 3*40A 230V?
Ja theoretisch en praktisch kom je hier wel mee weg, puur technisch zou een extra uitbreidingskast plaatsen met een 3 fase aardlekautomaat vanaf de hoofdaansluiting het netste zijn (maar ook weer extra kosten :) )

Meet in ieder geval goed na of de fases echt zo verdeeld zitten in je kast (ik vind het wel ongebruikelijk zo, maar ik ben dan ook een busboard gewend waar de 3 fasen telkens netjes naast elkaar zitten).

-------

• Tomexergie
mjl schreef op zondag 21 december 2025 @ 01:36:
[...]

Ja theoretisch en praktisch kom je hier wel mee weg, puur technisch zou een extra uitbreidingskast plaatsen met een 3 fase aardlekautomaat vanaf de hoofdaansluiting het netste zijn (maar ook weer extra kosten :) )

Meet in ieder geval goed na of de fases echt zo verdeeld zitten in je kast (ik vind het wel ongebruikelijk zo, maar ik ben dan ook een busboard gewend waar de 3 fasen telkens netjes naast elkaar zitten).
Bedankt voor je advies. Inderdaad een ABB busboard en een nieuwe kast. Ik neem aan dat ik alleen de draden behoef te verwisselen want op de IKEA kun je niets afstellen , alleen L!,L1 en N1,N2 aansluiten.

• SMSfreakie
  • Niet online
ik snap hem wel.. als je kookplaat niet echt L1 + N1 en L2 + N2 en dus geen 100% scheiding heeft op tussen de 2 N geleiders en je gebruikt 2 losse aardlekschakelaars.. heb je de een reele kans dat de stroom niet netjes van L1 ( of L2 ) via resp. N1 of N2 gaat terug vloeien maar zowel via N1 als N2.. en dan mag je raden wat er gebeuren gaat

Sowieso is een kookgroep icm 3F aansluiting al een beetje prutsen imo

[ Voor 9% gewijzigd door SMSfreakie op 21-12-2025 10:27 ]

404 Signature not found

• Septillion

Septillion

Nogmaals, de eerste plaat met dubbele N die niet op twee aardleks kan moet ik nog tegenkomen. Naar mijn idee is zo'n kookplaat dan ook niet geschikt voor überhaupt een (2x P+N) kookgroep op 1-fase omdat je dan ook niet kan garanderen dat de stroom door een N niet te hoog is. Dat kan alleen als je scheiding tussen de N kunt garanderen.

• Ben(V)
Tomexergie schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:44:
[...]

Bedankt voor je advies. Inderdaad een ABB busboard en een nieuwe kast. Ik neem aan dat ik alleen de draden behoef te verwisselen want op de IKEA kun je niets afstellen , alleen L!,L1 en N1,N2 aansluiten.
Klopt.
Die Ikea heeft vier platen die verdeelt zijn over twee sets, als je ze zoals die prutser dat gedaan heeft op een enkele fase aansluit vliegt de hoofdautomaat eruit als je meer dan 25 A (5750 W) trekt.
Dus gewoon twee verschillende fasen gebruiken, dan kan elke set van 2 inductie platen op een eigen fase werken en kun je dus per set 16 A trekken en dus in totaal 7360 W kunt verbruiken zonder problemen te krijgen.

PS
En de mensen die steeds maar roepen dat je altijd alles op drie fasen moet aansluiten weten niet waar ze het over hebben.
De meeste inductieplaten hebben helemaal geen 3 fase aansluiting, maar enkel 2 sets van 2 platen en die zijn helemaal niet geschikt om op drie fasen aan te sluiten.
Er zijn maar een paar merken die heel zware inductieplaten leveren die je op drie fasen kunt/moet aansluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 21-12-2025 10:47 ]

• Tomexergie
mjl schreef op zondag 21 december 2025 @ 01:36:
[...]

Nog even:
Ik dacht aanvankelijk ook fase verdeling 123123123123, dan was de kookplaat op 2 fasen aangebracht, Maar in mijn geval is het 1 fase per 4 groepen, een standaard ABB groepenkast met busboard. Ik heb het uitgetest, maar ook de elektricien bevestigde deze indeling. Als ik de kookgroepen verplaats moet ik helaas de groepen opnieuw indelen, want er staat ook nog een warmtepomp enz. op het systeem. Een als ik van aardgas af wil dan komt er ook nog een back-up heater bij. Dat maakt de verdeling over de fasen complex want dit zijn geen piek verbruikers zo als de kookplaat.

Ik heb mijn stoppenkast laten ombouwen naar een nieuw elektrisch systeem met twee 3 fase sub-kasten.
Het systeem is nu flexibel en kan ik gemakkelijk groepen opnieuw indelen. Een warmtepomp met boiler komt op een investering van 12k. Met een goed opgezet elektisch systeem bespaar je op installatiekosten later.

• SMSfreakie
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:42:
[...]

PS
En de mensen die steeds maar roepen dat je altijd alles op drie fasen moet aansluiten weten niet waar ze het over hebben.
De meeste inductieplaten hebben helemaal geen 3 fase aansluiting, maar enkel 2 sets van 2 platen en die zijn helemaal niet geschikt om op drie fasen aan te sluiten.
Er zijn maar een paar merken die heel zware inductieplaten leveren die je op drie fasen kunt/moet aansluiten.
menig kookplaat heeft gewoon een "loos" contact waar op je L3 (of L1 of L2 afhankelijk hoe je de fase belasting wil verdelen) op kan zetten.. dan kan je gewoon netjes als 3P+N aansluiten. je gebruikt dan gewoon 1 vd fases niet...

404 Signature not found

• Ben(V)
Nog nooit gezien zo'n kookplaat met een loze aansluiting, maar doet niets af van het feit dat het dus helemaal geen drie fasen kookplaat is maar gewoon L1 + L2.
Je legt dan overbodige bedrading en een dure 3 fasen automaat die je niet nodig hebt.

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:03
Ben(V) schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:40:
Je legt dan overbodige bedrading en een dure 3 fasen automaat die je niet nodig hebt.
Qua hoeveelheid bedrading is een kookgroep of drie fases gelijk.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ben(V) schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:40:
Nog nooit gezien zo'n kookplaat met een loze aansluiting, maar doet niets af van het feit dat het dus helemaal geen drie fasen kookplaat is maar gewoon L1 + L2.
Niet?

Dat zijn bijna alle 7,4kW platen :P

Dan heb je schroefjes voor L1, L2, L3, N1, N2, PE

Dan sluit je L1, L2, L3 en N1 aan, N1 brug je met N2, voila 380-415v ~2N Dan wordt 1 fase gewoon niet gebruikt.

Maar als je geen 11,1kW wcd hebt, maar een 7,4kW 2x16:

Dan sluit je L1, L2, N1, N2 en PE aan.

En heb je deze kookplaten nog nooit gezien dan? Het zijn namelijk de meest voorkomend 7,4kW platen die dit hebben ;)

Die platen zijn heel makkelijk herkenbaar: 7,4kW plaat met 6 schroefjes :P

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 21-12-2025 12:52 ]

Ey!! Macarena \o/

• Ben(V)
Zijn nog steeds gewoon L1 + L2 platen en geen L1 + L2 + L3
Er zijn geen platen die op 380V werken.
Fabrikanten zijn niet gek, dan moeten ze twee productielijnen opzetten een voor 230V platen en een voor 380V platen terwijl dat vrij nutteloos is.

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Ben(V) weet je wat 230V en 380/400V inhoudt? Bij een "400V kookplaat" zit er nog steeds 230V tussen fase en N.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ben(V)
Tja, je zegt het dus zelf, dan zijn het geen drie fasen platen, maar gewoon twee 1 fase sets, waarbij een fase niet gebruikt wordt.

Vroeger had je elektro ovens die echt op drie fasen werken dus op 380V, maar die zijn een beetje uitgestorven, maar kookplaten zijn echt allemaal 1 fase.

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Ben(V) welk punt probeer je te maken? Want volgens mij dwalen we zo enorm af van het topic of de vraag die gesteld is.
Als je een 3f hoofdaansluiting hebt, moet je een kookplaat (en andere zware verbruikers) verdelen over meer dan 1 f. Zo ontstaat er 400V tussen fase 1 en 2. En 230V tusen fase en N. Gaat het je om een bepaalde gebruikte term?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01
[...]

Klopt.
Die Ikea heeft vier platen die verdeelt zijn over twee sets, als je ze zoals die prutser dat gedaan heeft op een enkele fase aansluit vliegt de hoofdautomaat eruit als je meer dan 25 A (5750 W) trekt.
Dus gewoon twee verschillende fasen gebruiken, dan kan elke set van 2 inductie platen op een eigen fase werken en kun je dus per set 16 A trekken en dus in totaal 7360 W kunt verbruiken zonder problemen te krijgen.

PS
Als ik even op Keukenloods kijk dan zie ik daar al 114 kookplaten die je op 3 fasen moet aansluiten. Zo bijzonder is dat niet. 😉.

Jouw opmerking "maar enkel 2 sets van 2 platen en die zijn helemaal niet geschikt om op drie fasen aan te sluiten." Snap ik njet helemaal. Je kunt zo'n kookplaat prima aansluiten op een 3 fase krachtgroep. Je sluit dan gewoon 2 van de 3 fasen aan. Als je een 3 fase groepenkast hebt is dat zelfs de beste oplossing.

• Ben(V)
@timovd
Je hoeft niet steeds uit te leggen wat de spanningen van een drie fase net zijn, dat weet ik best.

Waar het om ging was dat roepen dat je altijd beter een inductieplaat op een volledige driefasen aansluiting met daarbij behorende 3 fasen automaat en bekabeling gewoon onzin is, omdat inductieplaten altijd gewoon 2x 1 fase aansluitingen gebruiken en niet op 380V van een drie fasen aansluiting werken.

Ook al hebben ze een drie aansluitingen dan zijn het nog steeds gewoon 230V platen en kun je prima af met een gekoppelde kookgroep zolang je die in de meterkast maar over 2 fasen verdeelt.
De 380V van een driefasen aansluiting gebruiken komt gewoon nooit voor.

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:23:
@timovd
Je hoeft niet steeds uit te leggen wat de spanningen van een drie fase net zijn, dat weet ik best.
Als dat zo is, had je mijn eerdere vraag aan jou wel beantwoord.
Waar het om ging was dat roepen dat je altijd beter een inductieplaat op een volledige driefasen aansluiting met daarbij behorende 3 fasen automaat en bekabeling gewoon onzin is, omdat inductieplaten altijd gewoon 2x 1 fase aansluitingen gebruiken en niet op 380V van een drie fasen aansluiting werken.
Wie beweert dat een kookplaat zo niet werkt op een 3f aansluiting?
Ook al hebben ze een drie aansluitingen dan zijn het nog steeds gewoon 230V platen en kun je prima af met een gekoppelde kookgroep zolang je die in de meterkast maar over 2 fasen verdeeld.
Weer heb je het over 230V en 380V, maar ik krijg niet de indruk dat je weet waar je het over hebt. Vertel eens waar tussen die spanning is.

• remmuz

Ook al hebben ze een drie aansluitingen dan zijn het nog steeds gewoon 230V platen en kun je prima af met een gekoppelde kookgroep zolang je die in de meterkast maar over 2 fasen verdeelt.
Dat is dus juist niet de bedoeling. Een kookgroep is bedoeld om twee groepen op dezelfde fase te koppelen.

• Ben(V)
@timovd
Een echte driefasen kookplaat (zoals bijvoorbeeld oude driefasen ovens met heel veel vermogen) gebruiken de 380V die tussen de fasen staat voor de platen, in plaats van de 230V die tussen een fase en de nul staat.
Dat heeft als voordeel dat de stroom veel lager wordt.

Maar omdat inductieplaten prima afkunnen met 230V (dus tussen fase en nul) en de vier platen verdelen over twee sets gebruikt geen enkel fabrikant die 380V en werkt alles op 230V en kun je prima af met een kookgroep.
Alleen als je een inductieplaat hebt die vermogens gebruikt boven de 1024 W (2x 16A) dan heb je de derde fase nodig, maar dan nog werkt die inductieplaat gewoon op 3x 230V en niet op 380V.

@remmuz
Juist wel want als je alles op een fase zet ben je gelimiteerd tot 25 A (= 5750 W) van die ene fase en dat is te weinig voor het volledige vermogen van alle vier de platen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 21-12-2025 13:55 ]

• Septillion

Septillion

Naar mijn idee gewoon juist hoor. We hebben nu eenmaal een 3-fase systeem in Nederland. Naar mijn idee het taaltechnische verschil tussen "op 3-fase aansluiten" = gebruikmaken van een 3-fase aansluiting/systeem en "verdelen over 3-fases". Laatste kunnen genoeg platen niet inderdaad. Maar naar mijn idee dus vooral taaltechnisch :)

• Septillion

Septillion

Ben(V) schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:47:
@timovd
Een echte driefasen kookplaat (zoals bijvoorbeeld oude driefasen ovens met heel veel vermogen) gebruiken de 380V die tussen de fasen staat voor de platen, in plaats van de 230V die tussen een fase en de nul staat.
Dat heeft als voordeel dat de stroom veel lager wordt.
Voor de aansluiting maakt het niet uit, bij gelijk vermogen verdeelt over 3-fases is de stroom gelijk. Of je de boel nu tussen de fases of fase-nul aansluit. 11kW blijft 16A per fase. Enige is dat de stroom door het element lager is maar of dat nu zo'n groot voordeel is...

• Ben(V)
Natuurlijk zou dat wel een voordeel zijn, bij gebruik van de 380V tussen twee fasen zal er veel minder stroom gaan lopen.
Als je bijvoorbeeld 3800 W gebruikt zal er dan maar 10 A gaan lopen in plaats van de 16,52 A die nodig is bij 230V gebruik.
Kortom je kunt bij 380V gebruik tot 6080 W uit een 16A automaat trekken, terwijl dat bij 230 V maar 3680 W is.

De formule is nog altijd stroom(A) = Vermogen(W) gedeeld door spanning (V).

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:59
Het probleem met een kookgroep is dat je twee verschillende fases wil gebruiken (want 25A hoofdzekering) maar die moeten samen afschakelen bij een fout in één helft van de kookplaat (immers 1 apparaat dus moet in z'n geheel spanningsloos gemaakt worden). Bij een kortsluiting doet de kookgroep dat prima, bij een aardlekfout alleen als beide zijden van de kookgroep op één aardlekschakelaar zit. Maar ja, dan heb je dus een 3-fase aardlekschakelaar nodig, en dat hebben de meesten niet. Dan moet je die dus plaatsen maar is een nieuwe 4P ALS+kookgroep plaatsen niet goedkoper dan een 4p ALAMAT. Oftewel: Doe niet moeilijk, de krachtgroep is altijd goed op een 3x25. De rest is hobbyisme.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ben(V) schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:35:
Natuurlijk zou dat wel een voordeel zijn, bij gebruik van de 380V tussen twee fasen zal er veel minder stroom gaan lopen.
Als je bijvoorbeeld 3800 W gebruikt zal er dan maar 10 A gaan lopen in plaats van de 16,52 A die nodig is bij 230V gebruik.
Kortom je kunt bij 380V gebruik tot 6080 W uit een 16A automaat trekken, terwijl dat bij 230 V maar 3680 W is.

En laat L1 samen met N, net als L2 samen met N, net als L3 samen met N is helemaal geen 380-415v, maar gewoon 230v per fase.

Wat jij nu zegt, heb je het over 3 fase zonder Nul :P Omdat een kookplaat op 230v werkt is de Nul noodzakelijk anders zal je nooit 230v krijgen :P

Ey!! Macarena \o/

• Tomexergie
SMSfreakie schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:24:
ik snap hem wel.. als je kookplaat niet echt L1 + N1 en L2 + N2 en dus geen 100% scheiding heeft op tussen de 2 N geleiders en je gebruikt 2 losse aardlekschakelaars.. heb je de een reele kans dat de stroom niet netjes van L1 ( of L2 ) via resp. N1 of N2 gaat terug vloeien maar zowel via N1 als N2.. en dan mag je raden wat er gebeuren gaat

Sowieso is een kookgroep icm 3F aansluiting al een beetje prutsen imo
3F dat heb ik nu eenmaak niet bij de IKEA plaat.
Ik neem aan dat N1 den N2 gescheiden zijn, maar ik zal het nagaan voordat ik ga verplaatsen.

• Ben(V)
RaZ schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:39:
[...]

En laat L1 samen met N, net als L2 samen met N, net als L3 samen met N is helemaal geen 380-415v, maar gewoon 230v per fase.

Wat jij nu zegt, heb je het over 3 fase zonder Nul :P Omdat een kookplaat op 230v werkt is de Nul noodzakelijk anders zal je nooit 230v krijgen :P
Zucht... dat is wat ik de hele tijd al zeg, lezen is ook lastig he?
Kortom die inductieplaten zijn nooit echt drie fasen platen, maar gewoon twee sets van 1 fase die je voor de vermogens verdeling dus op twee verschillende fasen aansluit.

• Steyn_E
Ben(V) schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:57:
[...]

Kortom die inductieplaten zijn nooit echt drie fasen platen, maar gewoon twee sets van 1 fase die je voor de vermogens verdeling dus op twee verschillende fasen aansluit.
Maar die moeten wel allebei tegelijk afschakelen, niet alleen met een sluiting (dat doet de kookgroep prima) maar ook bij een aardlekfout. Dus moeten ze op dezelfde aardlekschakelaar, en dat mag niet bij een 2p ALS in een 3x25A kast. Dan moet je dus naast die kookgroep een 4P ALS plaatsen met twee verschillende fases als voeding.
Met een 4P ALAMAT hoef je daar geen rekening mee te houden en zit je altijd goed.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Nee dude, jij komt met je betoog hier vertellen dat als je iets aansluit niet op 230v maar op 380-415 volt, dat het opgenomen vermogen gedeelt door het voltage het amperage is.

3.680 watt / 400v = 9,2a
3.680 watt / 230v = 16a

Nou, succes! Dan hoef je over 10 dagen niet naar buiten te kijken voor het vuurwerk, dat heb je dan in je huis al :P

Ey!! Macarena \o/

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08
[...]

En het enige wat hier vervolgens wordt gezegd is dat een 3-fasen groep een prima methode is, misschien wel de meest voor de hand liggende methode, om dat laatste te doen. Toch?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Out.of.Control
  • Nu online
Steyn_E schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:03:
[...]

Maar die moeten wel allebei tegelijk afschakelen, niet alleen met een sluiting (dat doet de kookgroep prima) maar ook bij een aardlekfout. Dus moeten ze op dezelfde aardlekschakelaar, en dat mag niet bij een 2p ALS in een 3x25A kast. Dan moet je dus naast die kookgroep een 4P ALS plaatsen met twee verschillende fases als voeding.
Met een 4P ALAMAT hoef je daar geen rekening mee te houden en zit je altijd goed.
Nee, zo werkt het vrijwel nooit en dat is ook niet verplicht vanuit de NEN1010. Het bruggetje van de kookgroep zorgt ervoor dat je de beide automaten in één handeling kunt uitschakelen. Dat is de eis.
Bij een kortsluiting floept de ene automaat uit en blijft de hendel van de andere automaat omhoog staan.

• Tomexergie
Inmiddels op de vraag aan AI voorgelegd. Ik moet volgen AI bij een 2 fase aansluiting de L1 en L2 aansluiten en maar een N gebuiken en verbinden met een van de twee groeps automaten. In de IKEA VILSTA zijn de N's al doorverbonden.

• Out.of.Control
  • Nu online
@Tomexergie AI praat poep in dit geval. Een kookgroep is in 99% van de gevallen niet een 2 fase aansluiting maar 2 groepen op dezelfde fase. En dan heb je twee N's nodig.
Als je de krant wil halen met een afgefikte groepenkast of perilex-doos, mag je het AI advies volgen. Ik zou het niet doen.

• Ben(V)
Meestal wordt gewoon een driefasen aardlek schakelaar gebruikt en een gekoppelde kookgroep automaat, wat op zich prima is.
De fout die je veel ziet is dat die gekoppelde kookgroep beiden op dezelfde fase worden aangesloten en dat is verkeerd.
Maar alles op drie fasen aansluiten kan ook, maar is echt niet noodzakelijk, zoals hier veel geroepen wordt.

@Tomexergie
Die AI is gek, dan loop al het vermogen door een nul enkele draad, dat is hetzelfde als alles op een groep op een automaat aansluiten

• Steyn_E
Bruggetje mag er absoluut niet in bij een kookgroep, da's alleen voor een krachtgroep bedoeld. Anders kun je bij één losgeraakte nulleider de andere overbelasten.
En een kookgroep moet twee verbonden groepen zijn die dus bij afschakelen de andere helft automatisch meeneemt. Niet alleen als ik 'm zelf uitschakel maar ook bij een fout. Als 'ie maar de helft afschakelt is het niet in orde.

• Tomexergie
Out.of.Control schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:18:
@Tomexergie AI praat poep in dit geval. Een kookgroep is in 99% van de gevallen niet een 2 fase aansluiting maar 2 groepen op dezelfde fase. En dan heb je twee N's nodig.
Als je de krant wil halen met een afgefikte groepenkast of perilex-doos, mag je het AI advies volgen. Ik zou het niet doen.
Dit is tegen het advies op dit forum. Juist niet op dezelfde fase aansluiten maar verdelen over twee fasen. Of zie ik dat verkeerd. Uiteraard met twee groepen van 16A.

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Tomexergie inderdaad uitkijken voor KI-antwoorden (en gebruik van "GPT" programmas). Je kunt je kookgroep over 2 ALS's verdelen als je echt geen ruimte meer hebt om een 3f ALA te plaatsen.
Een andere optie is nog om zoiets te plaatsen: https://www.sandervunderi...ardlekautomaat-2p-2n.html
Dit zijn gewoon 2x 1 DIN brede ALA-en gekoppeld aan elkaar.
Hierboven is wellicht wat verwarring ontstaan met de term "brug". Je hebt een brug waarmee je automaten koppelt zodat je de beide automaten in één handeling uit kunt schakelen en je hebt een draaibrug (vaak een massieve kam) om fases of 2x een N door te verbinden.

• Verdicampo
Steyn_E schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:03:
[...]

Dat laatste klopt, maar dat eerste niet. Je moet hem in 1x uit kunnen zetten. Er bestaan inderdaad kookgroepen die hard gebrugd zijn, maar ook waarbij er alleen een bruggetje overheen ligt, die er dus alleen voor zorgt dat je hem in 1x uit kunt zetten, niet dat de andere meegaat als de ander eruit klapt

• Tomexergie
Out.of.Control schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:18:
Het is allemaal heel verwarrend. Inderdaad gebruik je maar 2 fasen van de 3 fasen aansluiting.
Hieronder het advies van een E-bedrijf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dgv8uqoMiUjPW-AfxfGd02Dablk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lAQMHVhJJSCQsUHoG45bQ01j.png?f=fotoalbum_large

Dit is ook het advies van AI dacht ik. Mijn voorstel is om twee 16A automaten te gebruiken die op verschillende fasen zijn aangesloten, en dan maar 1 N te gebuiken
Allen het doorverbinden van N van de groepsautomaten was niet nodig omdat de IKEA kook plaat dat zelf al doet.
Ik kan een aparte kookgroep laten plaatsen. Ik ruimte in de kasten

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Verdicampo schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:06:
[...]

Dat laatste klopt, maar dat eerste niet. Je moet hem in 1x uit kunnen zetten. Er bestaan inderdaad kookgroepen die hard gebrugd zijn, maar ook waarbij er alleen een bruggetje overheen ligt, die er dus alleen voor zorgt dat je hem in 1x uit kunt zetten, niet dat de andere meegaat als de ander eruit klapt
timovd in "Het grote kookplaat aansluiten topic"
Post van een tijdje geleden met plaatjes er bij van twee verschillende manieren van koppelen.

• Septillion

Septillion

Ben(V) schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:35:

Daar heb je absoluut gelijk in! Maar daarom zeg ik, bij gelijke (fase)belasting.

Met gelijke fasebelasting is meer winst te halen in lagere stromen en vooral minder verliezen dan het alleen op 400V doen. En of je dat dan ster of driehoek doet maakt niet uit.

En als je van 230V fase-nul spreekt moet je wel van 400V spreken fase-fase. 380V is als je nog van een fase-nul van 220V spreekt.

• Out.of.Control
  • Nu online
Tomexergie schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:51:
[...]

Dit is tegen het advies op dit forum. Juist niet op dezelfde fase aansluiten maar verdelen over twee fasen. Of zie ik dat verkeerd. Uiteraard met twee groepen van 16A.
Het advies is inderdaad om de twee groepen van een kookgroep vanaf 2 verschillende fasen te voeden. Zodat er 400 V tussen de L1 en L2 staat. In dat geval is één N draad voldoende.
Maar er wordt zo vaak gesproken over een 2-fase kookgroep die in werkelijkheid op 1 fase zit (waarbij een dubbele N draad echt nodig is), ook door elektriciens en mensen waarvan je zou mogen verwachten dat ze het verschil snappen, dat je heel erg goed moet opletten. En zeker bij AI antwoorden, die alleen meer herhalen wat ze geleerd hebben en echt niet snappen wat ze uitspugen.

• Septillion

Septillion

Steyn_E schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:21:
Bruggetje mag er absoluut niet in bij een kookgroep, da's alleen voor een krachtgroep bedoeld. Anders kun je bij één losgeraakte nulleider de andere overbelasten.
En een kookgroep moet twee verbonden groepen zijn die dus bij afschakelen de andere helft automatisch meeneemt. Niet alleen als ik 'm zelf uitschakel maar ook bij een fout. Als 'ie maar de helft afschakelt is het niet in orde.
Nee, dat hoeft dus niet. Dat is geen eis. Enige eis is dat het in een handeling is uit te zetten. Niets meer, niets minder. Dit was al bij smeltpatronen en is met automaten nog steeds zo.

Sterker nog, dit is ook voor een 3-fase / krachtgroep zo. Bij een krachtgroep met ABB flexomaten schakelen ook alleen de individuele fases bij overbelasting.

• Tomexergie
Mijn zoon heeft een huurwoning met maar 1 fase aansluiting en slimme meter. Met een aardlek schakelaar als hoofdschakelaar. De kookplaat is inderdaad op 2 groepen gezet maar uiteraard wel op 1 fase. Met oven etc krijg je duidelijk overbelasting. Ik denk dat half Nederland zo is aangesloten. Elektriciteit heeft duidelijk geen prioriteit bij verhuurders, maar ook bij particulieren.

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Tomexergie 1 fase is vaak 35A. Met 3 fase is 25A per fase gebruikelijk, tenzij je heel erg veel meer vastrecht betaalt.

• remmuz
Tomexergie schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:04:
Mijn zoon heeft een huurwoning met maar 1 fase aansluiting en slimme meter. Met een aardlek schakelaar als hoofdschakelaar. De kookplaat is inderdaad op 2 groepen gezet maar uiteraard wel op 1 fase. Met oven etc krijg je duidelijk overbelasting. Ik denk dat half Nederland zo is aangesloten. Elektriciteit heeft duidelijk geen prioriteit bij verhuurders, maar ook bij particulieren.
Gebruikelijk is een 35A hoofdzekering. Dan zit ja al op 8kW. De kans dat je de oven en de kookplaat tegelijk op volle kracht gebruikt is niet zo groot hoor. Dat heeft niet zoveel met prioriteit te maken.
Ik heb ook "maar" 1 fase (maar dan wel 50A) en dat geeft nooit problemen. Zelfs niet als ik sta te koken, de oven aan staat, de auto aan de lader hangt en de warmtepomp draait.

[ Voor 11% gewijzigd door remmuz op 22-12-2025 08:04 ]

• Brent
  • Nu online
@timovd

Je haalt meerfasestroom en krachtstroom door elkaar.

De derde ongebruikte fase (idd, de meeste kookplaten gaan tot 2) kun je prima voor een oven gebruiken, of ongebruikt laten. De magie van meerfasestroom ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 22-12-2025 13:02 ]

• Ben(V)
Denk dat jij het door elkaar haalt..
Krachtstroom is een niet gedefinieerde term die te pas een te onpas gebruikt wordt.

Een meerfasen aansluiting bestaat uit drie fasen die onderling eenderde fase (120 graden) zijn verschoven.
Hierdoor zal de spanning tussen een fase en nul 230V zijn en de spanning tussen de fasen onderling 380V.
Als je dus apparatuur heb die geschikt is voor 380V kun je dat aansluiten tussen twee fasen en 230V apparatuur sluit aan tussen een fase en de nul.

Daarnaast kun je nog apparatuur zoals bijvoorbeeld een driefasen motor hebben die geschikt zijn en gebruik maken van alle drie de fasen en die moeten met drie fasen en een nul aangesloten worden.

• Tomexergie
remmuz schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:01:
[...]

Gebruikelijk is een 35A hoofdzekering. Dan zit ja al op 8kW. De kans dat je de oven en de kookplaat tegelijk op volle kracht gebruikt is niet zo groot hoor. Dat heeft niet zoveel met prioriteit te maken.
Ik heb ook "maar" 1 fase (maar dan wel 50A) en dat geeft nooit problemen. Zelfs niet als ik sta te koken, de oven aan staat, de auto aan de lader hangt en de warmtepomp draait.
Op 1 fase 8000W is behoorlijk ruim, maar met al die gebuikers kun je er toch behoorlijk overheen gaan. Wat doet de netbeheerder, ze kunnen via de slimme meter alles uitlezen. Ik hoor daar weinig over.

• SMSfreakie
  • Niet online
oudere aansluitingen die nog niet opgewaardeerd zijn kunnen zelfs nog 1x 25A zijn ipv 1x 35A.. netbeheer weet vaak niet of er nu 1x 25A of 1x 35A in hangt..

bij vervanging wordt er dan vaak wel naar 35A geupgrade..

404 Signature not found

• Brent
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:08:
Denk dat jij het door elkaar haalt..
Krachtstroom is een niet gedefinieerde term die te pas een te onpas gebruikt wordt.
En dat is precies wat jij doet. Het potentiaalverschil tussen fasen is alleen relevant in krachtstroom opstellingen. De twee zones in een kookplaat hebben verder geen enkele relatie met het faseverschil, net zoals alle andere apparaten in je huis het een worst is op welke fase ze zitten.

Nouja, alleen je Devolo'tje ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 22-12-2025 15:54 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:41
Daar heb je een fasekoppelaar voor, mocht dat nodig zijn.

• Tomexergie
Ik heb de IKEA kookplaat op 2 fasen laten zetten met een gemeenschappelijke N. Alles deed het in eerste instantie. Toch maar even uitpoberen met 4 pitten en de beide ALS'en van de 2 fasen gingen plat.

In de instructie van IKEA Vilsta staat wel degelijk dat het twee gescheiden N moeten zijn, dus
L1,L2,N1,N2 aansluiten.
Ik hoor op dit forum verschillende visies. Ik ga dus de N's toch maar apart aansluiten volgens de instructie van IKEA, of heb ik het mis?

• Verdicampo
Tomexergie schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:54:
Ik heb de IKEA kookplaat op 2 fasen laten zetten met een gemeenschappelijke N. Alles deed het in eerste instantie. Toch maar even uitpoberen met 4 pitten en de beide ALS'en van de 2 fasen gingen plat.

In de instructie van IKEA Vilsta staat wel degelijk dat het twee gescheiden N moeten zijn, dus
L1,L2,N1,N2 aansluiten.
Ik hoor op dit forum verschillende visies. Ik ga dus de N's toch maar apart aansluiten volgens de instructie van IKEA, of heb ik het mis?
Je geeft volgens mij zelf het antwoord al. 2 fasen met 1N zou minimaal op een 3P+N moeten. Als je 2 ALSen gebruikt moet je 2x N gebruiken (en de brug uit je kookplaat) anders snappen de ALSen het niet. Dus of een N erbij of een 3 fase alamat. Er zijn hier misschien verschillende visies, maar geloof dat je een nieuwe variant geprobeerd hebt en laten zien dat het zo dus echt niet werkt.
Foto van (de binnenkant van) je groepenkast?

[ Voor 10% gewijzigd door Verdicampo op 22-12-2025 20:05 ]

• Juerd
Tomexergie schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:54:
Ik heb de IKEA kookplaat op 2 fasen laten zetten met een gemeenschappelijke N. Alles deed het in eerste instantie. Toch maar even uitpoberen met 4 pitten en de beide ALS'en van de 2 fasen gingen plat. [...]
Als je het wilt verdelen over 2 verschillende aardlekbeveiligingen, kun je dus niet werken met een gemeenschappelijke N. Na de aardlekschakelaar moet de nul compleet separaat blijven van elke andere nul en aarde (en uiteraard fasen, maar dat spreek hopelijk voor zich :)). Anders gaat de stroom zich verdelen over de parallelle paden en detecteert de aardlekschakelaar dus lekstroom.

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:12
eelco74 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:18:
[...]

Dank,iedereen voor het meekijken.

We hebben dit weekend gelijk dit als opleverpunt aangemeld bij de aannemer.
Het aangeleverde overzicht met groepen klopte ook niet en met de grondkabel (voor een garage) was wat mis tov de optiebeschrijving.

Ik ben benieuwd waar dit op gaat uitlopen…..
Even een update

Wij hadden dit aangekaart bij de aannemer, die dat natuurlijk bij de installateur moest navragen.
De antwoorden van de installateur waren dusdanig bedroevend, dat we het heft maar in eigen handen hebben genomen. De keuken komt in Januari en dan kunnen we niet meer makkelijk bij de perplex. Bovendien is de aannemer de eerste week van 2026 dicht, dus dan wordt het krap.

Inmiddels heeft een erkend (InstallQ/Techniek Nederland) installeteur de kookgroep vervangen door een Alamat en tevens een 3-fase aansluiting gerealiseerd voor de (toekomstige laadpaal).
Members only: offerte groepenkast
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@eelco74
met 144 van die zelfde kasten in de wijk 1 fase wel erg zwaar belast wordt
Dat klopt niet. De fase draaiing is (meestal) wel gelijk bij iedereen uit de buurt, maar niet iedereen heeft dezelfde fase 1. Dat is in ongeveer 1/3 van de huishoudens het geval.
Je hebt het over een volle kast. Heeft hij de 3f automaten (en HS) dan met een kam doorverbonden (i.p.v. aders)?
Goed dat je snel een oplossing hebt gevonden.

• esphome
  • Niet online
En dan heb je nog warmtepompen en zonnepanelen. De netbeheerders hebben daar ook afgesproken om de verdeling van de fases daar ook te reguleren opdat de zonnepanelenboer en warmtepompboer die dan op dat adres, in balans aansluit met de andere huizen in de straat.

https://www.netbeheernede...panningsnet/faseverdeling

Kookgroepen worden niet genoemd omdat die niet voor hele lange tijden leveren of afnemen. Of je moet een hobby kok zijn die uren achter het fornuis staat te zwoegen. ;)

• eelco74
timovd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:20:
@eelco74

[...]

Dat klopt niet. De fase draaiing is (meestal) wel gelijk bij iedereen uit de buurt, maar niet iedereen heeft dezelfde fase 1. Dat is in ongeveer 1/3 van de huishoudens het geval.
Je hebt het over een volle kast. Heeft hij de 3f automaten (en HS) dan met een kam doorverbonden (i.p.v. aders)?
Goed dat je snel een oplossing hebt gevonden.
Ja je zou dat denken, maar vooralsnog heb ik de indruk dat alle kasten uniform geïnstalleerd zijn. Daar waar ik heb kunnen kijken zit de kookgroep op de fase L2 (zwart). Maar dat zou statistisch ook een toeval kunnen zijn.

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@eelco74 dat is heel gebruikelijk. Daarom schuiven de fases ook vóór de meter en niet pas in de groepenkast.
Zie link hieronder

[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 27-12-2025 21:50 ]

• eelco74
timovd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:33:
@eelco74 dat is heel gebruikelijk. Daarom schuiven de fases ook vóór de meter en niet pas in de groepenkast.
Kijk dat is altijd leuk om weer wat te leren. Ik had echter een beetje zitten inlezen op de site van netbeheer nederland en daar wordt gesuggereerd dat fasedraaing na de meter moet plaatsvinden.

Bron https://www.netbeheernede...mas-driefasen-aansluiting

• esphome
  • Niet online
En als zware stroom afnemers/leveraars ook de fase laten kiezen via een berekening dan is toch het risico dat alles in de straat weer op één van de drie fases komt en de andere twee juist licht werk hebben.
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste