Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:33

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Herax10NL keukenzaken weten meestal niet veel over de elektrische aansluiting. 2 fase blijft spraakverwarring. AEG staat er bekend om hun kookplaten met maar één N. Dus die mogen niet eens achter een kookgroep.
Wat vaak wordt gedaan is 2x een N achter de zelfde groep zetten, maar dat is gevaarlijk, omdat je geen garantie hebt dat de stroom 50/50 wordt verdeeld. Je kunt dus >16A over een onbeveiligde N krijgen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-10 21:55
timovd schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:40:
@Herax10NL keukenzaken weten meestal niet veel over de elektrische aansluiting. 2 fase blijft spraakverwarring. AEG staat er bekend om hun kookplaten met maar één N. Dus die mogen niet eens achter een kookgroep.
Wat vaak wordt gedaan is 2x een N achter de zelfde groep zetten, maar dat is gevaarlijk, omdat je geen garantie hebt dat de stroom 50/50 wordt verdeeld. Je kunt dus >16A over een onbeveiligde N krijgen.
Dat wist ik ook niet eerlijk gezegd. Het gaat om deze kookplaat, maar ik zie enkel dit staan: Netspanning (V): 220-240/400V2N.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:57
Herax10NL schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:50:
[...]

Dat wist ik ook niet eerlijk gezegd. Het gaat om deze kookplaat, maar ik zie enkel dit staan: Netspanning (V): 220-240/400V2N.
Het verbaast me toch altijd weer hoe slecht de informatievoorziening vooraf altijd is bij veel merken, want als je op de site het installatieschema aanklikt krijg je alleen maar de maten enzo voor het inbouwen en niks over de electra kant. Ook niet in de handleiding |:(

Wel via hier iets gevonden van iemand die een vraag had over dezelfde plaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJdbd4b5flJRjoavyqnRmVEsp_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mIYcFJbCCCHzenZxWV6XjcRb.webp?f=fotoalbum_large
Volgens dit schema is veilig aansluiten op een 2x1 fase kookgroep in ieder geval wel mogelijk doordat de N1 en N2 gescheiden lijkt te blijven. Garantie tot de voordeur, want de vraagsteller daar kan zich zomaar vergissen in het verkeerde type kookplaat :+

Maar neemt niet weg dat je met jouw huisaansluiting gewoon dat ding over 2 fase wilt hebben (dus 3 fase perilex waarvan je één fase ongebruikt blijft) om de redenen die al gemeld zijn :P Maar het is niet onveilig en 99% dat het gewoon goed gaat achter 25A.

• d4de
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-10 08:24
HeleBoel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:41:
[...]

Normaal gesproken ben ik wat huiverig voor het openmaken van groepenkasten, dat laat ik liever over aan de elektriciens. Maar nu heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en de groepenkast opengemaakt en met de multimeter gemeten: het spanningsverschil tussen de twee bruine draden van de kookgroep is inderdaad 0 V. Ik heb nog even wat meer metingen gedaan, en tussen twee verschillende fasen (bijvoorbeeld op de 3-fasen automaten onderin) staat inderdaad een spanning van 400 V.

[...]

Hier een overzichtsfoto van bijna de hele meterkast:

[Afbeelding]

En hier een overzichtsfoto van de groepenkast:

[Afbeelding]

Zoals hierboven al aangegeven is het spanningsverschil tussen de bruine draden van de automaten van de kookgroep 0 V. Dat betekent dat die op 1 fase zijn aangesloten en dat het dus niet om een 3-fase busboard systeem gaat.

Ik weet in ieder geval voldoende.
Ik ben geen elektromonteur dus ga vooral niet op mij af.
Je rechter groepenkast heb je rechtsonderin een 3 fase aan uit schakelaar.
Deze drie fases worden links naar de 3 aardlekschakelaars doorverbonden.
Elke aardlekschakelaar voed 4 automaten op het busboard. ik lees net dat het busboard in bovenstaand bericht anders gevoed wordt fase 1,2,3 en repeat :) (Via de zwarte kabel)

In je linker groepenkast zit 1 van de 3 aardlekschakelaars om het busboard te voeden.
Nu komt het stukje wat ik net niet helemaal goed kan zien op de foto. Het lijkt alsof in de linker groepenkast er onder het busboard 2 zwarte kabels aangesloten zitten. Dit zou dus suggereren dat je 2 fases op het busboard hebt aangesloten zitten. Wat opzich prima is, ik zie alleen niet welke waar naartoe gaat.
Je kookgroep lijkt op 1 fase te zitten met 2 automaten.

Als het busboard in 3 fase aangesloten is stel ik mijn opmerking bij en dan zou je dus wel een verdeling hebben over 2 fase.

Misschien kan je nog onderzoeken waar de zwarte kabels onder het busboard naar toe gaan?

In de linker groepenkast links onderin zitten 2x een 3 fase aardlekschakelaar. En deze lijken ook aangesloten te zijn. Heb je een warmtepomp en/of een elektrische auto?
Het mooiste zou zijn om je fornuis ook op die manier aan te (laten) sluiten. Hoewel er zoals je in dit topic ziet ook veel over te doen is en de oplevering bij nieuwbouw er hetzelfde uitziet als jouw aansluiting.

Succes met je klus.

[ Voor 4% gewijzigd door d4de op 27-09-2025 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdd
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17-10 13:56
ik heb precies hetzelfde probleem en heb het schema gevolgd .Bij mij wordt de kookplaat niet heet ik heb een electrische gietijzeren pilgrim elegance. Ik principe zou dit niets mogen uitmaken. Ik heb de stekker precies anders om 2 zwarte beneden links blauw en rechts bruin midden aarde.Eerst zag de kookplaat eruit als bijgevoegde. foto en zaten de 2 bovenste stekker draden omgekeerd links naar rechts en andersom.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-5txugb6_gcjT5SOc4AaMCWwbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbh2b1QGPQgsua7Z8D0jqt7d.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje naar het grote topic. Aansluiting komt uit Kookplaat van 3-fase naar 2-fase ombouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 02-10-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdd
  • Laatst online: 17-10 13:56
Mijn vraag
...probleem ik heb het schema gevolgd .Bij mij wordt de kookplaat niet heet ik heb een electrische gietijzeren pilgrim elegance. Ik principe zou dit niets mogen uitmaken welk merkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-5txugb6_gcjT5SOc4AaMCWwbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbh2b1QGPQgsua7Z8D0jqt7d.jpg?f=fotoalbum_large. Ik heb de stekker precies anders om 2 zwarte beneden links blauw en rechts bruin midden aarde.Eerst zag de kookplaat eruit als bijgevoegde onderste foto en zaten de 2 bovenste stekker draden omgekeerd links naar rechts en andersom deze heb ik omgedraaid en de bovenste foto aangehouden . Wat doe ik verkeerd. het blauw kabeltje wat loszit hoort vast te zitten ik was wat snel met fotograferen.De meterkast heeft krachtstroom en zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IOS3YzPP_iBF6EQAPXTCBfpYkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZPklBoifeSI3e51UL4MXzm9.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A77epn3lvAbYDL7k5XnPI2PpAmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aiw9Zj8rX1wOifgwbXPrzg9Z.jpg?f=fotoalbum_large
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Je meterkast heeft geen krachtstroom, je hebt een kookgroep. Dat is heel iets anders. Mijn advies is dat je beter een elektriciën kan inschakelen voor je probleem voordat je iets anders aan het koken bent dan de bedoeling is.

Ik zie ook dat de kleurcoderingen totaal niet kloppen. Ik zie blauw aan aarde, nul aan fase, klopt niks van. Dit moet doorgemeten worden door een persoon die er verstand van heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door MarkyB op 02-10-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bovendien komen volgens mij ook de kleuren en plaats van de brug niet overeen tussen de twee foto's (los van de iets andere volgorde)? Maar het is me uit het vrij warrige verhaal niet duidelijk of dat bewust is, of niet.

Maar goed, je zal dus inderdaad op zoek moeten naar het aansluitschema voor gebruik met een kookgroep en dan de boel correct aansluiten of aan laten sluiten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:58

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@MarkyB Die kleuren die jij ziet, zijn de kleuren van de interne bedrading. De linkerkant is de aansluitkabel/installatiedraad, en daar worden de reguliere kleuren gebruikt.
Doet verder niets af aan jouw conclusie: iemand naar laten kijken die er verstand van heeft. :)

[edit]
Voor de leek: dit is geen 2 fasen aansluiting (tussen 2 fasen zou 400V staan, volgens de foto van jouw meterkast heb je die niet), maar een kookgroep. Dat is iets typisch Nederlands. Daarbij wordt dezelfde fase 2x gebruikt, maar óók de nul moet dan dubbel uitgevoerd worden. Ik benoem dit zelf dan ook altijd voluit "2x fase dubbel nul" . In handleidingen wordt dit ook wel eens afgekort als 2P+2N, of variaties hier op.
De installatieautomaat beveiligt beide fasedraden, maar die moeten dan ook mechanisch aan elkaar gekoppeld worden zodat er één hendeltje ontstaat. Op de foto is dat ook netjes het geval. :)

[ Voor 53% gewijzigd door DrivinUCrazy op 02-10-2025 18:17 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
bvdd schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:00:
ik heb precies hetzelfde probleem en heb het schema gevolgd .Bij mij wordt de kookplaat niet heet ik heb een electrische gietijzeren pilgrim elegance. Ik principe zou dit niets mogen uitmaken. Ik heb de stekker precies anders om 2 zwarte beneden links blauw en rechts bruin midden aarde.Eerst zag de kookplaat eruit als bijgevoegde. foto en zaten de 2 bovenste stekker draden omgekeerd links naar rechts en andersom.[Afbeelding]
Als je naar de rechter stekkers kijkt, moeten er draden hoger gemonteerd worden en moeten de onderste twee aardes verbonden worden.
Update: uitgaande van 3 fase

[ Voor 1% gewijzigd door KabouterSuper op 02-10-2025 19:42 . Reden: Move van ander topic ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar DEI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@bvdd Welke foto is van jouw en wel een copy van iemand? Want helaas zie nergens een schema. Staat dat niet op de sticker net buiten beeld?

Gezien je op 1-fase zit met een kookgroep moet je kookplaat twee N aansluitingen hebben. Zo niet, kan hij niet veilig gebruikt worden. Dan zou je een 4P automaat in je meterkast moeten plaatsen ipv de kookgroep.

Maar twijfel of de fabrikant nu bedoelt met "2x1N". Zou je kunnen lezen als 2P+2N of als 2P+N, maar gok dat eerste is en dus zou moeten kunnen in deze situatie.

Overigens als die stekkertjes makkelijk los gaan moet je ze strakker knijpen. Want anders gaat dat een bak hitte geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ahh, met door twee mensen samenvoegen is er even wat info verloren gegaan. Gaat dus om Kookplaat van 3-fase naar 2-fase ombouwen.

Daar zie je netjes een 2P+2N aansluiting staan. Jij moet dus de bovenste optie hebben met de brug tussen 2 en 3.

Maar, stap 1 is je Perilex doormeten! Probleem met Perilex is namelijk dat er net zo veel standaarden voor het aansluiten zijn als dat er mogelijkheden zijn om de draden überhaupt aan te sluiten :+ Je moet echt weten waar wat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:23
Septillion schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:37:
Gezien je op 1-fase zit met een kookgroep moet je kookplaat twee N aansluitingen hebben. Zo niet, kan hij niet veilig gebruikt worden. Dan zou je een 4P automaat in je meterkast moeten plaatsen ipv de kookgroep.
Die laatste zin spreekt de voorlaatste zin tegen. Met beveiligde nulcontacten is zo'n plaat inderdaad wel veilig te gebruiken.

Ik vind de smalle 4P van Gewiss wel leuk. Neemt net zo veel ruimte in als een normale kookgroep, maar dan met beveilgde nullen. Je zou dan wel 2 nuldraden kunnen gebruiken die in de kookplaat op hetzelfde contact uitkomen. Jammer dat andere merken zo'n ding niet verkopen. Ik heb deze gebruikt in een groepenkast waar nog maar 2 modules vrij waren en nog een krachtgroepje bij moest, maar het was mooier geweest als het van hetzelfde merk had gekund als de rest.

[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 03-10-2025 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Juerd Nee, spreekt elkaar niet tegen :+ Eerste zin slaat namelijk expliciet op 1-fase kookgroep. En oplossing is dus 4P automaat.

En eens, zou het ook erg kunnen waarderen als ABB met een 2 unit breede module zou komen. Of 3 unit breede 4P+N alamats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:09
Juerd schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 02:04:
Ik vind de smalle 4P van Gewiss wel leuk. Neemt net zo veel ruimte in als een normale kookgroep, maar dan met beveilgde nullen. Je zou dan wel 2 nuldraden kunnen gebruiken die in de kookplaat op hetzelfde contact uitkomen. Jammer dat andere merken zo'n ding niet verkopen. Ik heb deze gebruikt in een groepenkast waar nog maar 2 modules vrij waren en nog een krachtgroepje bij moest, maar het was mooier geweest als het van hetzelfde merk had gekund als de rest.
ABB had ook zo'n automaat: https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=1626650. Maar deze wordt niet meer geproduceerd.
Septillion schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:40:
@Juerd Nee, spreekt elkaar niet tegen :+ Eerste zin slaat namelijk expliciet op 1-fase kookgroep. En oplossing is dus 4P automaat.
Het blijft een kookgroep toch? Alleen beveiligd met een andere automaat. "Kookgroep" slaat voor mij op een eindgroep met 2 fasedraden en 2 nuldraden, of dat nou wordt beveiligd door 2 smeltpatronen, een 2P+2N automaat of een 4P automaat.
En eens, zou het ook erg kunnen waarderen als ABB met een 2 unit breede module zou komen. Of 3 unit breede 4P+N alamats.
Ik neem aan dat je 3P+N bedoelt, maar die heb ik überhaupt nog nooit in 3 modules breed gezien. Wel aardlekschakelaars en installatieautomaten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hager NFT816 / NFT825 3P+N, 3 modules breed;
Disjoncteur 3P + N 25A - courbe C - peignable resi9 xp Schneider R9PFC725

In het resultaat van: https://www.ecosia.org/images?q=3P%252BN%203modules%20breed @Xander

Ik had ze eerder online gezien.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
onetime schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:53:
Hager NFT816 / NFT825 3P+N, 3 modules breed;
Disjoncteur 3P + N 25A - courbe C - peignable resi9 xp Schneider R9PFC725

In het resultaat van: https://www.ecosia.org/images?q=3P%252BN%203modules%20breed @Xander

Ik had ze eerder online gezien.
Ja, dat zijn dus de installatieautomaten die ik inderdaad al vaker heb gezien. ;) Maar geen aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Xander schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:45:
Het blijft een kookgroep toch? Alleen beveiligd met een andere automaat. "Kookgroep" slaat voor mij op een eindgroep met 2 fasedraden en 2 nuldraden, of dat nou wordt beveiligd door 2 smeltpatronen, een 2P+2N automaat of een 4P automaat.
Nouwja, dan is dat onderdeel van de grote naamsverwarring rondom kookplaten. Voor mij is dat specifiek twee gebrugde P+N.
Ik neem aan dat je 3P+N bedoelt, maar die heb ik überhaupt nog nooit in 3 modules breed gezien. Wel aardlekschakelaars en installatieautomaten.
Uhh ja :+ En ABB zou het toch makkelijk moeten kunnen zou je zeggen nu ze ook 1-unit breede P+N alamats hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
@Septillion Wat het voor jou is, moet je natuurlijk zelf weten, maar bijvoorbeeld de NPR 5310 vindt dat het niet 2 gebrugde 1P+N's hoeft te zijn, maar dat het ook met een 4P automaat kan. Dat staat zelfs éérder genoemd dan de mogelijkheid van twee gekoppelde automaten:
Een kookgroep bestaat uit twee eindgroepen, samengevoegd tot één eindgroep, meestal beveiligd met 16 A, die in één buis of in één kabel zijn ondergebracht. De kookgroep kan in zijn geheel worden geschakeld en gescheiden. Hiervoor kan een vierpolige groepsschakelaar of vierpolige installatieautomaat zijn toegepast. Ook kunnen twee tweepolige installatieautomaten zijn toegepast die zodanig mechanisch zijn gekoppeld dat altijd beide eindgroepen gelijktijdig kunnen worden uitgeschakeld en gescheiden.
Deze definitie helpt overigens niet bij het bepalen van of een kookgroep nu één groep is of twee groepen. Het is blijkbaar... allebei?!

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 04-10-2025 05:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Juerd Haha, nee die definitie maakt de boel echt beter :+

Maar ja, het is een bende qua namen. Maar ik refereer alleen naar gekoppelde 2x P+N als kookgroep, net als de startpost dat eigenlijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
In de TS toegevoegd: (kan ipv 2L2N ook uitgevoerd zijn als 4P automaat, zeldzaam, dan kan er wel een eigenlijk alleen voor 3fase bedoelde kookplaat veilig worden aangesloten)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:24
onetime schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:19:
In de TS toegevoegd: (kan ipv 2L2N ook uitgevoerd zijn als 4P automaat, zeldzaam, dan kan er wel een eigenlijk alleen voor 3fase bedoelde kookplaat veilig worden aangesloten)
Het lijkt mij niet de bedoeling om een 3 fase kookplaat op die manier aan te sluiten. De fases zijn dan niet verschoven ten opzichte van elkaar dus kan er potentieel 32A door de nul draad lopen.
De enige juiste manier om een 3 fasen plaat aan te sluiten is met een 3P+N krachtgroep. Wat mij betreft mag je dit weer uit de TS halen.

[ Voor 12% gewijzigd door remmuz op 05-10-2025 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Remuzzz er staat 2x16A. Dat zijn 2 circuits van 16A, dus met 2x een L en 2x een N.
Of in geval van 4P (niet 3P+N) achter een 3f hoofdaansluiting heb je een N waar max 16A doorheen kan.

[ Voor 37% gewijzigd door timovd op 05-10-2025 09:22 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:04
remmuz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:55:
[...]

Het lijkt mij niet de bedoeling om een 3 fase kookplaat op die manier aan te sluiten. De fases zijn dan niet verschoven ten opzichte van elkaar dus kan er potentieel 32A door de nul draad lopen.
Dat is juist waarom je een 4P automaat gebruikt. Dan zijn beide nuldraden ook beveiligd. Als er meer dan 16A door een nul loopt klapt de automaat voordat de draad brand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@remmuz Ik moet de eerste plaats nog tegenkomen die dan ook niet op 1x32A mag. Intern werken ze alleen met 230V.

Hele idee van 4P automaat is dus dat je veilig 5qmm naar de plaat kan leggen door twee draden parallel aan te sluiten. Waarbij dus elke ader individueel beschermd wordt tegen >16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ricko1 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

Dat is juist waarom je een 4P automaat gebruikt. Dan zijn beide nuldraden ook beveiligd. Als er meer dan 16A door een nul loopt klapt de automaat voordat de draad brand.
We hebben het over een 3 fase kookplaat. Die heeft maar 1 nul draad. Natuurlijk kun je 2 nul onder hetzelfde schroefje proppen op je kookplaat, maar het blijft naar mijn mening een Hobby Bob methode.

[ Voor 15% gewijzigd door remmuz op 05-10-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
remmuz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:55:
[...] Het lijkt mij niet de bedoeling om een 3 fase kookplaat op die manier aan te sluiten. De fases zijn dan niet verschoven ten opzichte van elkaar dus kan er potentieel 32A door de nul draad lopen.
De enige juiste manier om een 3 fasen plaat aan te sluiten is met een 3P+N krachtgroep. Wat mij betreft mag je dit weer uit de TS halen.
Je begrijpt het niet. Bij een 4P automaat heb je 2 parallelle nul-draden die individueel worden beveiligd op 16A.
Al is een 3fase plaat bedoeld voor 3fase, op deze manier is het geen probleem om het als het moet op 1 fase aan te sluiten.
remmuz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:42:
[...] We hebben het over een 3 fase kookplaat. Die heeft maar 1 nul draad. Natuurlijk kun je 2 nul onder hetzelfde schroefje proppen op je kookplaat, maar het blijft naar mijn mening een Hobby Bob methode.
Je lijkt wat door elkaar te halen. Een 3fase plaat heeft 1 nul aansluiting. Aangezien er meestal voor iedere aansluiting dezelfde schroeven worden gebruikt en die meestal ook geschikt en bedoeld zijn om eventueel een brug tussen aansluitingen te plaatsen, kunnen er dus ook 2 draden onder die schroeven.

Helemaal goed dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
onetime schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:19:
onetime schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:58:
[...]

Je begrijpt het niet. Bij een 4P automaat heb je 2 parallelle nul-draden die individueel worden beveiligd op 16A.
Al is een 3fase plaat bedoeld voor 3fase, op deze manier is het geen probleem om het als het moet op 1 fase aan te sluiten.
Het lijkt me wat kort door de bocht om in zijn algemeenheid te stellen dat dit voor ieder toestel veilig is. Ja, de bedrading in de installatie is goed beveiligd. Maar hoe zit het met het toestel zelf? Wie zegt dat de nul intern wel 2x16A kan voeren? Daar lijkt me nog een disclaimer op zijn plaats:
Septillion schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:28:
@remmuz Ik moet de eerste plaats nog tegenkomen die dan ook niet op 1x32A mag. Intern werken ze alleen met 230V.
Ja, bij kookplaten die ook op 1x32A kunnen, kan dit inderdaad veilig. En ja, bij veel kookplaten staat dit expliciet als optie aangegeven (ik kwam bij ATAG zelfs al 11kW platen tegen die op 1x48A kunnen...).

Maar neem nou een kookplaat met alleen dit aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baimyzuQrXYgIQNE0RwLHTnRnRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHkceYCyxiT3hpSKWPvPCQsm.jpg?f=fotoalbum_large
Durf jij dan met zekerheid te beweren dat die nulklem >16A kan voeren?

(Even los van het feit dat deze 11,1kW kookplaat sowieso niet op 2x16A hoort natuurlijk, maar de claim was dat "alleen voor 3fase bedoelde kookplaten veilig kunnen worden aangesloten", deze past wel bij die beschrijving toch. :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
onetime schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:58:
[...]

[...]

Je lijkt wat door elkaar te halen. Een 3fase plaat heeft 1 nul aansluiting. Aangezien er meestal voor iedere aansluiting dezelfde schroeven worden gebruikt en die meestal ook geschikt en bedoeld zijn om eventueel een brug tussen aansluitingen te plaatsen, kunnen er dus ook 2 draden onder die schroeven.

Helemaal goed dus.
Volgens mij begrijp ik het juist heel goed en haal je zelf wat dingen door elkaar. Zie ook de andere reacties hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Wat een vreemde reactie, zeker gezien die andere reacties waar je naar verwijst...
Het enige punt is dat ik de interne bedrading van de plaat even over het hoofd had gezien,
en dat die mogelijk niet altijd afdoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucastM
  • Laatst online: 16:18
Beste allemaa,
Ik heb een Bora Pura kookplaat geïnstalleerd en ik begrijp dat de dealer-/installateursinstellingen (zoals powermanagement) alleen beschikbaar zijn binnen de eerste 2 minuten na eerste opstart.
Nu werkt de kookplaat op een 1-fase aansluiting, maar over ongeveer een jaar ga ik naar een 3-fase aansluiting.
Mijn vraag is:
Kan het powermanagement later nog worden aangepast als de kookplaat nu al in gebruik is en de dealerinstellingen voorbij zijn?
Of is het echt alleen mogelijk met een installateur/Bora-service?
Zijn er ervaringen van anderen met het aanpassen van de Bora Pura powermanagement na eerste ingebruikname?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@lucastM in hoofdstuk 6.9.1 staat inderdaad 2 minuten na activering aangegeven. Maar wat is "activeren". Als je de stroom er af en er weer op zet is dat wellicht voldoende. Wellicht even doorvragen bij Bora zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@lucastM Volgens mij is "activeren" niet zo zeer "na eerste opstart" maar gewoon na de spanning erop zetten. Ofwel, groep even uit, dan weer aanzetten en binnen 2 minuten oproepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:52
@lucastM Zoals hierboven gezegd. Wij hebben ook een Bora Pure en ik heb ook een keer het installateursmenu moeten openen. Gewoon de schakelaar in de groepenkast uit- en weer aanzetten en dan kan je 't aanpassen.

PSN: Redrafted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucastM
  • Laatst online: 16:18
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb het nogmaals nagevraagd bij Bora en activeren is inderdaad de spanning erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:19
Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.
Ik wil graag overstappen van Gas naar elektrisch koken.
Mijn huis aansluiting is 1x35A

Nu is het zo dat mijn inbouw nis 690mm is vanwege de glasplaat die eruit gaat.
AEG maakt inductieplaten met die inbouwformaten, deze werden mij afgeraden omdat deze enkel werken op 1 fase of op 3 fase.
Op een kookgroep 2x16A schijnt het niet lekker te werken.
Mij werd een Bosch of Siemens geadviseerd maar die heb je niet met een 690mm inbouw nis.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken

Ik heb nog wel een SMEG gevonden die 750mm breed is. De nis is dan 560mm of dat zo maar kan weet ik niet.

https://www.bemmelenkroon...2JQTVzEAAYASAAEgLySfD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMHVb-HgPX_obkNs2cabuC44Lqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bs8E6DYjR7AiBxKkQ3F9DwiP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIhzgEjxnvauz_ej2hERfFeIkj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJSMXePkbeAUrc7FYhFV7gAM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@rjn27 Welke plaat was je aan het overwegen? Zolang het een ~7,4kW plaat is die ook op 1-fase kan moet het prima gaan. Alleen heeft vooral AEG platen gemaakt die maar een enkele N hebben. Die mogen niet op een (2x P+N) kookgroep. Maar die zou je kunnen wisselen voor een 4P automaat (niet een 3P+N!).

Alternatief, vraag de 3x25A aan en plaats een 3P+N. Dan zou je zelfs een 11kW plaat kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
Septillion schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:53:
@rjn27 Welke plaat was je aan het overwegen? Zolang het een ~7,4kW plaat is die ook op 1-fase kan moet het prima gaan. Alleen heeft vooral AEG platen gemaakt die maar een enkele N hebben. Die mogen niet op een (2x P+N) kookgroep. Maar die zou je kunnen wisselen voor een 4P automaat (niet een 3P+N!).

Alternatief, vraag de 3x25A aan en plaats een 3P+N. Dan zou je zelfs een 11kW plaat kunnen plaatsen.
Ik zat te denken aan deze plaat
https://www.inductiekookplaatshop.nl/aeg-to74ib00fb

Of eentje die hierbij staat.
https://www.inductiekookplaatshop.nl/nismaat-68-x-49-cm

Wat doet een 4P automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@rjn27 De handleiding van de TO74IB00FB laat zowaar zien wat de aansluitmogelijkheden zijn. En 2P+2N, wat je dus nodig hebt voor een 2x P+N kookgroep) is zelfs een van de opties. Dus die kan je zo aansluiten.

4P automaat beveiligd alle 4 de polen, dus ook waar je de N aansluit. Waar een P+N of 3P+N automaat de N alleen schakelt maar niet beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
Septillion schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:14:
@rjn27 De handleiding van de TO74IB00FB laat zowaar zien wat de aansluitmogelijkheden zijn. En 2P+2N, wat je dus nodig hebt voor een 2x P+N kookgroep) is zelfs een van de opties. Dus die kan je zo aansluiten.

4P automaat beveiligd alle 4 de polen, dus ook waar je de N aansluit. Waar een P+N of 3P+N automaat de N alleen schakelt maar niet beveiligd.
Met de AEG platen zijn er toch problemen omdat ze intern een gedeelde nul hebben
Dat lees ik overal terug eigenlijk.
Is dit dan net een model die het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@rjn27 dan zou er geen 2P+2N configuratie op mogen staan. Even kijken of je de 2 N-polen kunt doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:54
rjn27 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:27:
[...]

Met de AEG platen zijn er toch problemen omdat ze intern een gedeelde nul hebben
Deze AEG plaat is te gebruiken. Heeft geen gedeelde nul. Zie pagina 8 van de handleiding. Je moet het linkse plaatje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
Zijn de AEG platen net zo goed als de Bosh en Siemens varianten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Volgens mij zien we AEG hier als een klasse hoger dan EMAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

rjn27 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:27:
[...]

Veel wel, daar stond AEG wel om bekend. Maar ze lijken hun leven te beteren en de handleiding van deze plaat geeft expliciet aan dat hij wel 2 gescheiden N heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
onetime schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:44:
Volgens mij zien we AEG hier als een klasse hoger dan EMAT.
EMAT maakt kookplaten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@remmuz Emat maakt niets, ze plakken stikkers.
Maar AEG is wel een A-merk, en Bosch en Siemens ook, maar Emat (zijn groepenkast) is eerder een C-merk.
Ik wilde geen vergelijking maken tussen AEG, Bosch en Siemens. (de laatste twee delen veel)
Maar wel de kwaliteits vraag relativeren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
onetime schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:15:
@remmuz Emat maakt niets, ze plakken stikkers.
Maar AEG is wel een A-merk, en Bosch en Siemens ook, maar Emat (zijn groepenkast) is eerder een C-merk.
Ik wilde geen vergelijking maken tussen AEG, Bosch en Siemens. (de laatste twee delen veel)
Maar wel de kwaliteits vraag relativeren,
AEG is al jaren een plakmerk van Electrolux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Laat iemand me recent nu verteld hebben dat Electrolux al jaren niet meer zou bestaan.
Nu geen tijd, kom er later op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
onetime schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:04:
Laat iemand me recent nu verteld hebben dat Electrolux al jaren niet meer zou bestaan.
Dat lijkt mij sterk. Volgens Wikipedia hadden ze 2 jaar geleden nog ruim 45000 man in dienst en een omzet van ruim 12 miljard euro.
Maar goed, we gaan wel erg off-topic nu.

[ Voor 5% gewijzigd door remmuz op 16-10-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:04:
Er is zelf een speciale website die dat bijhoudt: https://brandsownedby.com...-are-owned-by-electrolux/

En ja, Electrolux heeft AEG in 1994 overgenomen volgens de site.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Zullen we het weer hebben over het aansluiten van kookplaten.
De andere discussie past mijns inziens beter hier: Huishoudelijke waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob7
  • Laatst online: 22-10 16:11
Ik heb onlangs mijn Etna FIV560RVS oven aangesloten op een Perilex 2-fase aansluiting, maar de oven lijkt geen stroom te krijgen. Het display blijft uit en er gebeurt helemaal niets wanneer ik hem aansluit.

Ik vermoed dat er een mismatch is tussen de aansluiting van de oven en de Perilex-contactdoos, maar ik wil graag zeker weten of dit inderdaad de oorzaak kan zijn.
Zou de oven daarom helemaal geen teken van leven geven, of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

De fornuis is trouwens 2de hands.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMB3fWaUsnpow2CQa_LDWLcJ8oU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AfvdQaEjg5lvfr8gzj2EmFEl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAdzwwHZyTfkCh2Q1a17ZwGUr9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IbELPXqJIpNWs0eud091W9EY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5L6-WXE2EO32JMM0rF7NvO-Gjw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HuQA84BxmuNHT1Ff8pp9CDaX.png?f=fotoalbum_large

Crossposten wordt niet gewaardeerd! + Schopje naar grote topic

[ Voor 40% gewijzigd door Septillion op 21-10-2025 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:20

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Standaard rijtje bij 'doet het niet': controleer de zekering, meet spanning voor en na de kabel, controleer of e.e.a. correct aangesloten is - bij een electricien kun je aankomen met 'hij doet het niet', op tweakers wordt ook eigen inzicht / moeite verwacht, dus even aan de bak!

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er mist een belangrijke foto: de perilex wandcontactdoos en hoe deze is aangesloten. Er is namelijk geen standaard voor perilex.

Dus je moet niet alleen de draadeinden correct op de inductieplaat aansluiten, maar ze moeten volledig overeenkomen met het perilex stopcontact.

Heb je het stopcontact doorgemeten? Je kan ook nog even de deksel van je meterkast eraf halen om te zien welke kleuren installatiedraad er zijn gebruikt voor je kookgroep. Dus hoofdschakelaar uit, schroefjes los en deksel eraf.

[ Voor 23% gewijzigd door stin00 op 21-10-2025 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:39
Ik zou ook ff checken of de groepen en draadkleuren overeenkomen.

L1 en N1 is groep 1 (bruin en grijs)
L2 en N2 is groep 2 (zwart en blauw)

Hoe zitten de draden / kleuren in je Perilex WCD?
En hoe zitten de draden / kleuren in je meterkast?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Kleuren kloppen, het zou een mismatch kunnen zijn of het apparaat is stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:03
Ik zie een hoop roest. Daar zou ik eerst eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob7
Bedankt voor jullie help, ik heb zelf helemaal geen ervaring met elektra en vind het nog al lastig om te begrijpen hoe het allemaal in elkaar zit.

Ik heb in ieder geval een multimeter gekocht en dit is mijn observatie.

Links+rechts boven is 0V

Links+rechts Onder is ~230 V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwkjxsGskzXC1cbGGzO1TN4HG6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sm7a8zrtYt2wsBx5e4wIyx6R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfnQAh_lz214PJi6o_Z15_WEZbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNkWhKOzsgQ5FmZI5l5AgAL5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMybs6bPko511P_mr6D7kReTQoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OJDryouKK8TnWG9fnAcG1Eja.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFMLkBizptzS_ExEYDsTnzP7QT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YqOW1qTUe73srFrxs9LoDHnT.png?f=fotoalbum_large

Hier kan je de stopcontact wat beter zien, moet ik dit ook er uit halen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbBEbH8IOItYeg_VwTneaTZAlF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hhRsbyWPxiPuDRfSDuJsaD5q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXPW5oOnSYsfXq57uJcZxdgN7QE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iKXMaa5lQMEKMLIS2tCKnNGW.png?f=fotoalbum_large

En hier is de Perilix stekker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HHfAhMLfEvRoHsowFur4ZhHwLU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KTnRGGn0qy3ZQynrPr2IaYU1.png?f=user_large

Ook heb ik de meterkast geopend, de linker 2 zijn voor de fase 2 keuken aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ikq23ur9iVjfFhwsVH3CU8MquM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wuOaHvJTKMZcQAKmDYG1gvdP.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Jacob7 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:49:
Bedankt voor jullie help, ik heb zelf helemaal geen ervaring met elektra en vind het nog al lastig om te begrijpen hoe het allemaal in elkaar zit.

Ik heb in ieder geval een multimeter gekocht en dit is mijn observatie.

Links+rechts boven is 0V

Links+rechts Onder is ~230 V

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier kan je de stopcontact wat beter zien, moet ik dit ook er uit halen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En hier is de Perilix stekker
[Afbeelding]

Ook heb ik de meterkast geopend, de linker 2 zijn voor de fase 2 keuken aansluiting.

[Afbeelding]
Die keren dat je 0V meet op je multimeter, staat hij zo te zien ook op gelijkstroom... Even die knop nog een slag naar rechts draaien.

Middelste pen is aarde.
Je moet even meten tussen N + L1, N+L2 en N+L3
Op je geopende perilexcontactdoos staat dit duidelijk weergegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 21-10-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob7
jj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:55:
[...]

Die keren dat je 0V meet op je multimeter, staat hij zo te zien ook op gelijkstroom... Even die knop nog een slag naar rechts draaien.

Middelste pen is aarde.
Je moet even meten tussen N + L1, N+L2 en N+L3
Op je geopende perilexcontactdoos staat dit duidelijk weergegeven.
Heb ik net gedaan, nog steeds 0v

N + L1 = 0

N + L2 = ~230
N + L3 = ~230

[ Voor 5% gewijzigd door Jacob7 op 21-10-2025 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
In de stekker grijs en bruin omdraaien en probeer het dan nog eens.
Op de zekeringautomaten mis je wel een brug.

[ Voor 25% gewijzigd door devriesjande op 21-10-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-10 08:00

dollyking

duck tape

vreemd dat op je fornuis aansluiting gebrugt is tussen 2 en 3 met een zwarte (fase) draad.
je zou denken dat N (blauw) gebrugt moeten zijn.
maar zoveel kijk heb ik er ook niet op, misschiuen iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
@Jacob7
In je geopende perilex stekker zit de bruine kabel op L1, deze wordt als N1 of N2 gebruikt.
In de kookplaat zit de bruine kabel op L1.

Grijs zit in je perilex op L3, in de kookplaat zit deze op N2.

Super verwarrend allemaal :X maar volgens mij zitten de kabels niet goed aangesloten en is er sowieso ergens een N en L verwisseld (grijs en bruin)

oh, wat @devriesjande zegt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
dollyking schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:18:
vreemd dat op je fornuis aansluiting gebrugt is tussen 2 en 3 met een zwarte (fase) draad.
je zou denken dat N (blauw) gebrugt moeten zijn.
maar zoveel kijk heb ik er ook niet op, misschiuen iemand anders?
Die brug op de nul mag er zeker niet in bij gebruik van een kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob7
devriesjande schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:23:
[...]

Die brug op de nul mag er zeker niet in bij gebruik van een kookgroep.
Moet ik die brug er uit halen, of is bruin en grijs omdraaien voldoende?

[ Voor 8% gewijzigd door Jacob7 op 21-10-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Jacob7 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Moet ik die brug er uit halen?
Nee hoor. Er zit geen brug tussen de 2 nul aansluitingen.
Aan de plaat moet je niets doen. Die zit goed aangesloten.
De twee aders draaien is genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door devriesjande op 21-10-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
devriesjande schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Nee hoor. Er zit geen brug tussen de 2 nul aansluitingen.
Aan de plaat moet je niets doen. Die zit goed aangesloten.
De twee aders draaien is genoeg.
Met 2 blauwe kabels voor de N is het makkelijk om deze per ongeluk ook te wisselen, dan krijg je L1 net N2 en L2 met N1. Is dat eigenlijk nog een gevaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Jacob7 Allereerste, een beugel over de twee automaten om ze te koppelen is verplicht.

Daarnaast, als je alle metingen gedaan hebt op wisselspanning dan heb je L dus links onder en rechts onder zitten. N dus links boven en rechts boven. En ga ik er even vanuit dat links en rechts respectievelijk L1-N1 en L2-N2 zijn. Dit is meest gangbare "standaard" voor 2x P+N kookgroep. Kan verdraait zitten maar op zicht op 1-fase met enkele aardlek niet zo spannend.

Op je plaat heb je bruin en zwart voor de fases en blauw en grijs voor de N. Dat is op zich prima.

Maar dat betekend dus dat je bruin en zwart onder moet hebben. En blauw en grijs boven in de Perilex stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob7
Septillion schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:55:
@Jacob7 Allereerste, een beugel over de twee automaten om ze te koppelen is verplicht.

Daarnaast, als je alle metingen gedaan hebt op wisselspanning dan heb je L dus links onder en rechts onder zitten. N dus links boven en rechts boven. En ga ik er even vanuit dat links en rechts respectievelijk L1-N1 en L2-N2 zijn. Dit is meest gangbare "standaard" voor 2x P+N kookgroep. Kan verdraait zitten maar op zicht op 1-fase met enkele aardlek niet zo spannend.

Op je plaat heb je bruin en zwart voor de fases en blauw en grijs voor de N. Dat is op zich prima.

Maar dat betekend dus dat je bruin en zwart onder moet hebben. En blauw en grijs boven in de Perilex stekker.
`

dus zoals eerder aangegeven bij @devriesjande s bruin en grijs in de stekker omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
En staat er tussen L1 en L2 0V of 400V? En is dit een 1 of een 3 fase groepenkast?
Bij 0V en een 3 fase kast verwijs ik ook maar even naar de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob7
onetime schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:02:
En staat er tussen L1 en L2 0V of 400V? En is dit een 1 of een 3 fase groepenkast?
Bij 0V en een 3 fase kast verwijs ik ook maar even naar de topic start.
Het is 2 fase groepenkast.

linksboven N is 0V
rechtsboven L1 is 0V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@onetime Ik zie maar een 2P hoofdschakelaar :)

@Jacob7 Correct! En dan dus een beugel over de automaten!

En wil je het echt netjes doen op de plaat nog grijs en blauw draaien. Want nu vormen volgens de plaat zwart-blauw het L1-N1 paar en bruin-grijs het L2-N2 paar. Maar gezien het hier kookgroep (2x P+N) achter enkele 2P aardlek betreft is dat niet zo'n ramp.

Vorige reactie bleef even liggen omdat iemand mijn pauze afbrak :+

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 21-10-2025 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
Jacob7 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Het is 2 fase groepenkast.

linksboven N is 0V
rechtsboven L1 is 0V
Nee een 1 fase groepenkast. Groepenkast is 1 of 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Een 2 fase groepenkast bestaat niet / is uiterst zeldzaam. Bij 0V tussen de fase aansluitingen is het een 1 fase aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:05:
@onetime Ik zie maar een 2P hoofdschakelaar :)
[...]
Dat zie ik nu ook, na het terugzoeken omdat het niet in dezelfde post staat als de andere foto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacob7
Ik wil iedereen hierbij bedanken, mijn fornuis werkt eindelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
Gaan we 't niet hebben over hoe eng het is om met zo'n Action multimeter van 5 € te meten aan een stopcontact, maar al helemaal aan een perilexstopcontact? Bovenop dat 't ding een voldoende veiligheidsrating heeft (CAT I terwijl je minsten CAT II moet hebben), twijfelachtig is qua bouwkwaliteit, en mensen veel fouten kunnen maken, is dit een situatie waarbij je soms 400 V kunt verwachten en het ding gaat maar tot 250 V~.

[ Voor 11% gewijzigd door Juerd op 21-10-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:22

Vliegvlug

Flight Simple

Juerd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:41:
Gaan we 't niet hebben over hoe eng het is om met zo'n Action multimeter van 5 € te meten aan een stopcontact, maar al helemaal aan een perilexstopcontact? Bovenop dat 't ding een voldoende veiligheidsrating heeft (CAT I terwijl je minsten CAT II moet hebben), twijfelachtig is qua bouwkwaliteit, en mensen veel fouten kunnen maken, is dit een situatie waarbij je soms 400 V kunt verwachten en het ding gaat maar tot 250 V~.
Maar dat laatste is geen probleem want: ”De meter is uitgerust met overbelastingsbeveiliging.” :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:50
Vliegvlug schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:02:
[...]

Maar dat laatste is geen probleem want: ”De meter is uitgerust met overbelastingsbeveiliging.” :+
Ja, als de rook er uit is doet hij het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:22

Vliegvlug

Flight Simple

jeronimo schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:57:
[...]

Ja, als de rook er uit is doet hij het niet meer.
Was uiteraard geen heel serieuze reactie, uiteraard gewoon een goed apparaat kopen dat geschikt is voor hetgeen waarvoor je het wilt gebruiken, maar alsnog; €5 verlies vs 400V op je klauwen zou ik nog steeds een goede deal vinden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:42
jj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:54:
[...]

Met 2 blauwe kabels voor de N is het makkelijk om deze per ongeluk ook te wisselen, dan krijg je L1 net N2 en L2 met N1. Is dat eigenlijk nog een gevaar?
Volgens mij werken je zekeringen en aardlek (indien de twee groepen een eigen/andere aardlek hebben) dan niet meer, of althans niet zeker. E.g. bij overbelasting van L1 en nulbelasting L2 'ziet' geen van de twee zekeringen dat. Maar nu ik erover nadenk: de aardlek gaat dan meteen trippen, want die ziet direct dat er een grote delta tussen L1 en N1 zit. Dus het werkt gewoon niet. Tenzij ze met dezelfde aardlek beveiligd zijn.

Het is sowieso stevig af te raden. Het levert een installatie op die niet meer direct inzichtelijk is, en zich niet voorspelbaar meer gedraagt.

Evenals Perilex stopcontacten, fornuisgroepen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@jj85 en @Brent Nee, dat is niet gevaarlijk. Alle stroom door N1 is dan gewoon beveiligd door de afzekering van L2 en vice versa. En indien ieder deel een eigen aardlek hebben dan werken de automaat en aardlek nog prima. Alleen zal in geval dat de L1 naar N2 gaat de aardlek direct trippen :+

Is het netter om L1 naar N1 te hebben, zeker :) Vandaar dat ik voorstelde om blauw en grijs op de plaat te draaien. Maar ga ik er daarbij wel vanuit dat N1 en L1 (en dus ook N2 en L2) dus netjes onder elkaar zitten en niet op het perilex stopcontact verdraaid zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artician
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-10 16:13
Ik hoop dat iemand hier voor mijn situatie een duidelijke oplossing kan vinden of mij in ieder geval in de juiste richting kan sturen.

Ik zit met een kookplaat die ik wil vervangen, naar mijn beste weten is deze aangesloten met een gewone stekker (omdat het om een 1-fase aansluiting gaat). Nu wil ik die vervangen met een nieuwe kookplaat die ook de optie heeft tot 1-fase aansluiting. Zie hieronder de foto's van de aansluiting van de nieuwe plaat, de meterkast groep, foto van de stekker (best mogelijk) en de handleidingen van beide.

Kan iemand mij vertellen of dit zo klopt en welke stroomkabel ik moet aansluiten op de nieuwe kookplaat - is dat 3x4mm2 of kan de 3x1.5mm2 hier ook op worden aangesloten en kan ik mijn huidige stekker hergebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEoXFaH_WT0agsWlnqwxx3sZ0pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZs5LuTOTlCuW4OQIgaB0SzF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwP0DdTrrfyUc4L2S_evOTNr33Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mykIJvD3fry8HG703ts8vkjc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daMXNgNfNwGCDXj2Z8nGWQXdCFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6lCNVEvlnMu4jKtjyfOaCNV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RARlbtKFAw-ova8ZB84GHadrTHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uf5SFG5UUfokOsKTr4fPi1W1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cctMwTeNSNw-rDFzeAQ22-zx6XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fchct5a3PNpFv5QYJJZdSsMI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVWzxmRcDie0ABGRWDKHnXa9ANg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6MqlifoZTdjhbdf12GU3Vhi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Artician Je hebt een 1f hoofdschakelaar, dus zou je hem moeten aansluiten volgens het derde schema 2P + 2N (op de foto, alleen voor NL). Maar je hebt daar alleen maar een normaal stopcontact zitten? Dat wordt draden trekken en een kookgroep aansluiten.
Ook als je naar 1P+N gaat, zul je nieuwe draden moeten trekken, tenzij je 100% zeker weet dat er 3x4mm^2 ligt.
De oude plaat is slechts 1x16A. Waarschijnlijk een 2-pits, of erg weinig vermogen dat tegelijkertijd aangeroepen kan worden, want 4x1400>3680.

[ Voor 18% gewijzigd door timovd op 23-10-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
@Artician Met aantal fases en kabeldiktes ben je er nog net niet helemaal ;) Waar in de rest van de wereld groepen met zwaartes groter dan 16A voor zulke toepassing volstrekt normaal zijn (waarbij je inderdaad met dikkere aders gaat werken), zie je dat in Nederland vrijwel nooit. In tegenstelling daartoe vind je hier bij 1-fase aansluitingen vaak een dubbele bekabeling: reguliere diktes, en een dubbele zekering (2x16A). Waarom? Geen idee. Dit is het tweede aansluitschema. Die twee aders kunnen van fase verschillen, maar hoeven dat niet.

Sleutelpunt voor herbruikt van je bestaande stopcontact is vermogen: nergens in deze schema's zie ik een indicatie dat dit beperkt kan worden tot 3,7kW. Dit is belangrijk als je over een bestaande 1-fase 1-ader van 1,5 (in je muur zit trouwens wss 2,5) te lopen. Daar mag max 16A over, vandaar dat schema 3 het heeft over dikkere aders.

Zo op het eerste gezicht lijkt het dus niet mogelijk. Kijk nog eens in de handleiding of dit echt niet kan. Mocht er een optie zijn vermogen te beperken tot 3,7kW dan kun je schema 3 pakken. Anders is het te overwegen nieuwe aders te trekken en voor optie 2 (en indien mogelijk, een meerfase optie 1 of 4) te gaan. Moet je wel een nieuwe groep plaatsen en uberhaupt een meerfase netaansluiting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artician
timovd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:18:
@Artician Je hebt een 1f hoofdschakelaar, dus zou je hem moeten aansluiten volgens het derde schema 2P + 2N (alleen voor NL). Maar je hebt daar alleen maar een normaal stopcontact zitten? Dat wordt draden trekken en een kookgroep aansluiten.
Ook als je naar 1P+N gaat, zul je nieuwe draden moeten trekken, tenzij je 100% zeker weet dat er 3x4mm^2 ligt.
De oude plaat is slechts 1x16A. Waarschijnlijk een 2-pits, of erg weinig vermogen dat tegelijkertijd aangeroepen kan worden, want 4x1400>3680.
De nieuwe plaat heeft ook een vermogensbegrenzer en zou daardoor geschikt voor deze aansluiting (aldus ATAG).

Ik zal kijken of ik kan verifiëren wat voor een stopcontact erin zit, maar de reden voor mijn vraag over de 3x4mm^2 is dat dat in het overzicht voor de nieuwe plaat staat. De oude plaat heeft als het goed is 3x1.5mm^2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
@timovd Ik heb jarenlang ook mijn kookplaat op 3,7kW gehad (zelfde situatie): dat ging prima. Nee, geen wokrestaurant mogelijk, maar met 2 a 3 pannen (meer gebruik ik zelden) nooit tegen een beperking opgelopen. Zeker omdat @Artician het al gewend is zou ik het geen reden noemen te upgraden.

@Artician Ik weet niet of het per se deze plaat moet zijn, maar je kunt ook nog overwegen een andere te halen met vermogensbeperking. Inventums kosten weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artician
Brent schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:22:
@Artician Met aantal fases en kabeldiktes ben je er nog net niet helemaal ;) Waar in de rest van de wereld groepen met zwaartes groter dan 16A voor zulke toepassing volstrekt normaal zijn (waarbij je inderdaad met dikkere aders gaat werken), zie je dat in Nederland vrijwel nooit. In tegenstelling daartoe vind je hier bij 1-fase aansluitingen vaak een dubbele bekabeling: reguliere diktes, en een dubbele zekering (2x16A). Waarom? Geen idee. Dit is het tweede aansluitschema. Die twee aders kunnen van fase verschillen, maar hoeven dat niet.

Sleutelpunt voor herbruikt van je bestaande stopcontact is vermogen: nergens in deze schema's zie ik een indicatie dat dit beperkt kan worden tot 3,7kW. Dit is belangrijk als je over een bestaande 1-fase 1-ader van 1,5 (in je muur zit trouwens wss 2,5) te lopen. Daar mag max 16A over, vandaar dat schema 3 het heeft over dikkere aders.

Zo op het eerste gezicht lijkt het dus niet mogelijk. Kijk nog eens in de handleiding of dit echt niet kan. Mocht er een optie zijn vermogen te beperken tot 3,7kW dan kun je schema 3 pakken. Anders is het te overwegen nieuwe aders te trekken en voor optie 2 (en indien mogelijk, een meerfase optie 1 of 4) te gaan. Moet je wel een nieuwe groep plaatsen en uberhaupt een meerfase netaansluiting hebben.
@Brent Bedankt voor het antwoord, zoals je kunt zien in het handleidingsplaatje van de handleiding is er een optie tot vermogensbegrenzing tot 3,7kW. Dus als dat zo is dan moet dit dus volgens schema 3 kunnen?

Sorry voor mijn complete onkunde, ik wil iig een beetje weten waar ik naar vraag als ik iemand het laat installeren :P

En het is een huurhuis, dus ik ga vooral niks verbeteren haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Artician schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

Bedankt voor het antwoord, zoals je kunt zien in het handleidingsplaatje van de handleiding is er een optie tot vermogensbegrenzing tot 3,7kW. Dus als dat zo is dan moet dit dus volgens schema 3 kunnen?
Ik zie de schuif zelf alleen niet (kan aan mij liggen). Die moet wel ergens achter een schroef of buiten bereik zitten, want je wil niet per ongeluk of een gast ofzo toch meer dan 16A trekken. Daarom dacht ik dat dit misschien gewoon verwees naar de reguliere vermogensregeling (de stand). Zonee, en indien inderdaad ergens waar je hem niet per ongeluk gaat verschuiven: schema 3 by all means. Daar is die schuif dan voor :) (Elders wordt ook niet altijd per se met 32A afgezekerd, kan ook 20 of 24 zijn. Vandaar de schuif dan.)

[ Voor 24% gewijzigd door Brent op 23-10-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@Artician als je hem gaat begrenzen op 16A en je wil geen draden trekken/kookgroep installeren, moet je 1P+N gebruiken. Er staan 5 schema's op de (jouw) foto en 4 in de handleiding. Zo te zien zijn er ook metalen bruggen meegeleverd met de kookplaat. Die heb je dan beiden nodig, conform schema. Zorg er wel voor dat je zowel de brug als de ader aan de linker kant van de schroef aansluit (zie TS).
Dat zorgt voor wat verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij mijn atag plaat kun je de vermogensbegrenzing via de bedieningsknoppen instellen na inschakeling wanneer de stroom eraf is geweest. Als er maar 1 fase is aangesloten zal hij waarschijnlijk zelf al 3,7kW selecteren. Verkeerd gelezen, dus zelf goed opletten en de juiste instelling selecteren na inschakelen.

[ Voor 18% gewijzigd door mstx op 23-10-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
mstx schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:33:
... Als er maar 1 fase is aangesloten zal hij waarschijnlijk zelf al 3,7kW selecteren.
Dat lijkt mij sterk en komt ook niet overeen met het eerste schema op dit plaatje: https://tweakers.net/i/-E...3ts8vkjc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artician
@Brent Dat kan zoals @mstx zegt inderdaad via de bedieningsknoppen nadat je hem aansluit, dan locked hij hem daarna op 3,7kW (totdat je weer de stroom eraf zou halen en de begrenzer aanpast).

@timovd Duidelijk, klinkt alsof het dus kan zoals ik nu in gedachten heb. Dat is goed om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
mstx schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:33:
Als er maar 1 fase is aangesloten zal hij waarschijnlijk zelf al 3,7kW selecteren.
De opmerking bij 1-fase om 4mm2 aders te gebruiken doet anders vermoeden. Wees je ervan bewust: buiten NL zijn zulke dikkere bekabeling en zwaardere zekering volstrekt normaal (je hebt dan bijv een 1x100A hoofdzekering). Het is alleen hier dat 1-fase en 1 ader praktisch altijd tot 3,7kW beperkt dient te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 23-10-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:46

EmHaKa

harêuh

Artician schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:11:
Kan iemand mij vertellen of dit zo klopt en welke stroomkabel ik moet aansluiten op de nieuwe kookplaat - is dat 3x4mm2 of kan de 3x1.5mm2 hier ook op worden aangesloten en kan ik mijn huidige stekker hergebruiken.
Ik zou zelf een nieuwe kabel kopen van 3x2,5 mm² die wordt duidelijk minder warm.
Voor die paar tientjes zit je dan aan de veilige kant.
Misschien komt een rechte stekker ook beter uit dan een haakse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artician
@EmHaKa Ja misschien is dat ook wel een goed idee.

Bedankt allemaal voor de input, ik denk dat ik hier wel mee verder kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Brent schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:22:
[...]
In tegenstelling daartoe vind je hier bij 1-fase aansluitingen vaak een dubbele bekabeling: reguliere diktes, en een dubbele zekering (2x16A). Waarom? Geen idee. [...]
Vanwege selectiviteit. Toen dit werd bedacht, werd selectiviteit nog gezien als heel belangrijk, en hield men zich nog aan de eis van de Netcode om selectief te zijn t.o.v. de hoofdzekering. Tegenwoordig wordt selectiviteit niet meer zo belangrijk gevonden, en is algehele selectiviteit als je hoofdautomaten hebt niet eens meer daadwerkelijk haalbaar. Voor menig installateur is dit een argument geworden om het betreffende artikel van de Netcode elektriciteit als ongeschreven te beschouwen. In een tijd waarin menig laadpaal met 3×20 A wordt beveiligd op een 3×25 A aansluiting, zou een "buitenlandse" oplossing met 1×32 A voor je kookplaat achter een 1×35 A hoofdzekering ook niet meer zo raar moeten zijn. Dan wel dikke draden gebruiken, want gezamenlijk beveiligde parallelle geleiders zijn, hoewel op zich toegestaan, eng. En uiteraard vast aansluiten, niet met 16 of 25 A perilex.

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 23-10-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Maar dat is alleen een argument wegens de relatief krappe hoofdzekeringen hier. Zelfs mijn vakantiehuisje in het VK had een 1x100A hoofdzekering (want ja, je trekt toch de meterkast open, waar je ook bent :P). Er zijn maar weinig toepassingen voor 32A+ zekeringen in woonhuizen, dus is selectiviteit daar, met zulke hoofdzekeringen, altijd gegarandeerd.
offtopic:
En Perilex, not even once :P

[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 23-10-2025 15:25 ]

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste