• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Thomox schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:44:
@AtRi @Septillion @Annuk dank voor alle antwoorden. Alles gecheckt, correct aangesloten. Geen verdraaiing en achter 1 aardlekschakelaar.

Daarna heb ik alle aders gedemonteerd in de kookplaat en bij de automaten en heb ze vervolgens doorgemeten, nergens sluiting.

De boel exact op dezelfde manier gemonteerd en Voila, de boel werkt gewoon, vreemd.

Het zou nog kunnen dat ergens een draadbreuk zit die nu weer contact maakt? Zit me niet zo lekker....

Ps, de kookplaat is rechtstreeks op de voedingskabel aangesloten, geen lasdoos of perilex
Als dit inderdaad klopt wat je zegt en je hebt je kookplaat aangesloten met een YMvK kabel, kan er best teveel druk op de kabel staan en dat die mogelijk een fout dan veroorzaakt.
Zoiets ook wel eens gehad bij een te volle inbouwdoos.

Zou potentieel adviseren toch een dergelijke aansluitdoos te gebruiken, daar de massieve YMvK kabel in te monteren, en dan met een stuk VMvL-snoer naar je kookplaat te gaan (wel even voorzien van adereindhulzen aan kookplaat-zijde).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:02
Had het blijkbaar niet goed begrepen, dacht dat je kookgroep achter 2 aardleks zat,

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Thomox schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:19:
Dit zou toch gewoon goed moeten gaan? Is bedraad als twee losse groepen, betreft de HI29571SVM kookplaat van Atag.

De aardlekschakelaar van fase 3 tript gelijk als ik de rechter groep van de fornuisgroep inschakel.

Ps. Let niet op de overlengte, is voor de krachtgroep beneden als ik over ga naar 3f.
~[Afbeelding]~[Afbeelding]
Heb je een 1 fase net-aansluiting? Als je een 3x 25A aansluiting hebt is je kookplaat fout aangesloten, hij moet over minstens 2 fases zijn verdeeld. Zie de topicstart.

edit: oh ja, 3fase komt er aan...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 19:49
Vanuit mijn kant een vraag. Wil graag van gas naar inductie om vervolgens helemaal van het gas af te gaan.

Vanuit de groepenkast gaan 2 groepen op aparte fases richting de keuken. Hierop zitten de vaatwasser en de quooker aangesloten.

Valt hier iets mee te beginnen om van die 2 groepen te combineren om er een kookgroep te maken? Of betekend dat ook automatisch het einde van stroom voor m’n Quooker en Vaatwasser? :-)

Eén nieuwe kabel trekken en door de kruipruimte zou een deel van de vloer verwijderen betekenen, een enorme hoeveelheid werk.

Dank alvast!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:13
@Shoot_me507 Nee, die valt dan niet meer te combineren. Zeker als je vaatwasser en Quooker wilt houden.

En hoezo is dat breken als je een kruipruimte hebt? Of heb je de vloer over het luik gelegd?

• Shoot_me507
  • Laatst online: 14-08 19:49
Septillion schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:46:
@Shoot_me507 Nee, die valt dan niet meer te combineren. Zeker als je vaatwasser en Quooker wilt houden.

En hoezo is dat breken als je een kruipruimte hebt? Of heb je de vloer over het luik gelegd?
Dank!

Helaas inderdaad een vloer over de vloer. Daarvoor tonzon laten installeren en gedacht “daar hoeven we voorlopig niet meer in”. M’n betere helft vond een uitsparing laten maken voor het luik zo lelijk.

Toch maar weer is de persoon die de vloer heeft gelegd langs laten komen om de uitsparing te maken :-). En dan een kabel trekken, ugh ;).

Als we dan toch bezig zijn, maar gelijk 3 fase 4mm2 doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Shoot_me507 op 27-07-2026 20:53 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Shoot_me507 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:10:
Vanuit de groepenkast gaan 2 groepen op aparte fases richting de keuken. Hierop zitten de vaatwasser en de quooker aangesloten.

Valt hier iets mee te beginnen om van die 2 groepen te combineren om er een kookgroep te maken? Of betekend dat ook automatisch het einde van stroom voor m’n Quooker en Vaatwasser? :-)
2 groepen combineren wordt hem niet. Maar als je in één van de leidingen 5x2,5mm² kunt trekken voor een kookgroep of krachtgroep dan kun je de overgebleven groep wel voor de Quooker en vaatwasser gebruiken met een Quooker energieverdeler?

Ik weet natuurlijk niet hoe haalbaar het is om 5x2,5mm² in een bestaande leiding te krijgen. Als het 19mm buis is die een beetje fatsoenlijk is gelegd zou het sowieso moeten lukken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Septillion
@Shoot_me507 Ah, dat is jammer. Ook ivm calamiteiten zou ik dat ook niet snel doen.

Als je er inderdaad 1 vrij kunt spelen zou dat ook kunnen. Maar als dan die ander vaatwasser, Quooker en alle stopcontacten zijn is dat wel weer veel.

3-fase neerleggen (ofwel, gewoon 5 aders) is wel slim. 2,5qmm is voldoende. Als je dan een 3-fase netaansluiting hebt en je plaatst maar een 7,5kW-ish kookplaat kan je de derde fase ook nog voor je vaatwasser, oven of Quooker gebruiken.

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:30
Annuk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:58:
[...]

Als dit inderdaad klopt wat je zegt en je hebt je kookplaat aangesloten met een YMvK kabel, kan er best teveel druk op de kabel staan en dat die mogelijk een fout dan veroorzaakt.
Zoiets ook wel eens gehad bij een te volle inbouwdoos.

Zou potentieel adviseren toch een dergelijke aansluitdoos te gebruiken, daar de massieve YMvK kabel in te monteren, en dan met een stuk VMvL-snoer naar je kookplaat te gaan (wel even voorzien van adereindhulzen aan kookplaat-zijde).
Ondertussen een weekje verder, nog steeds tript af en toe de aardlek, daarom een nieuwe ymvk besteld. Vandaag de nieuwe kabel getrokken en een lasdoosje geplaatst met vanaf daar vmvl snoer, dat monteert wel fijner, thanks voor de tip. Helaas daarna nog steeds een keer een trip gehad. Het kan dus in ieder geval niet meer aan de kabel liggen hahaha.

Op de aardlekschakelaar van de kookgroep zit ook de oven en wasmachine. De wasmachine en droger heb ik nu even omgewisseld op zolder, zodat de wasmachine en droger van aardlekschakelaar wisselen. Even kijken hoe dat nu gaat.... Wie weet, fingers crossed

[ Voor 3% gewijzigd door Thomox op 31-07-2026 19:09 ]

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:30
Helaas tript de kookplaat nog steeds, dus ik denk dat het daar in moet zitten. Morgen even contact opnemen met de winkel hoe op te lossen

• onetime
  • Niet online
@Thomox De kookplaat ook de groepen omgewisseld? / Ander aardlek?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik ben nog aan het twijfelen over de aansluiting van m'n kookplaat, huidig is die aangesloten volgens plaatje 2 ;) (1x25A aansluiting)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUe_5x9ZMcGv9fzPTRveORoanKU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wqDVyRbjcWAD76y2gHyEubT8.png?f=user_large

Maar ik ga over op 3x25A in februari, alleen ik dacht dat het aansluiten van 1 groep vanuit 2 verschillende alamat niet mocht (plaatje 3 en 4). Kan iemand mij vertellen waarom plaatje 3 en 4 wel zou mogen?

Laatste plaatje is ook nog een optie maar dan moet ik de bedrading tussen de groepenkast en kookplaat ook ombouwen terwijl het maar een 6,3kW plaat is.

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 09-08-2026 16:12 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:49
@ArcticWolf
Ik neem aan dat de groepenkast toch verbouwd gaat worden bij de overgang naar 3 fasen. Doe het dan gelijk goed en vervang de bestaande kookgroep voor een driefasengroep. Het zou wel mooi zijn, maar je hoeft de bedrading naar de kookplaat niet te wijzigen. Sluit twee fasen aders aan. De derde fase blijft vrij. De twee nullen zet je samen op de nul van de (aardlek)automaat.
Wat voor kleuren heeft de bedrading van de groepenkast naar de Perilex?

[ Voor 27% gewijzigd door devriesjande op 09-08-2026 21:23 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
devriesjande schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:12:
@ArcticWolf
Ik neem aan dat de groepenkast toch verbouwd gaat worden bij de overgang naar 3 fasen. Doe het dan gelijk goed en vervang de bestaande kookgroep voor een driefasengroep. Het zou wel mooi zijn, maar je hoeft de bedrading naar de kookplaat niet te wijzigen. Sluit twee fasen aders aan. De derde fase blijft vrij. De twee nullen zet je samen op de nul van de (aardlek)automaat.
Wat voor kleuren heeft de bedrading van de groepenkast naar de Perilex?
Dus wel naar een 3 fase krachtgroep automaat?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

ArcticWolf schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:10:
[...], alleen ik dacht dat het aansluiten van 1 groep vanuit 2 verschillende alamat niet mocht (plaatje 3 en 4). Kan iemand mij vertellen waarom plaatje 3 en 4 wel zou mogen?
Plaatje 4 gaat achter één aardlekbeveiliging ("ΔI: 4P" is kort voor "de aardlekbeveiliging is 4-polig").

Plaatje 3 zit achter twee aardlekbeveiligingen. Het klinkt misschien suf, maar het mag omdat het niet verboden is. Oplossingen met twee aardlekautomaten zijn kant-en-klaar te koop, maar voor zover ik heb kunnen nagaan mag het ook met 2 losse aardlekschakelaars met daarachter installatieautomaten.

Of een kookgroep echt één groep is, is nergens vastgelegd. En het moet tegelijkertijd wel en niet worden gezien als één groep (of in elk geval één stroomketen) om überhaupt aan de norm te kunnen voldoen. Je moet 't zien als één stroomketen om de draden bij elkaar in een buis te mogen hebben (521.6 (nlb)), maar als twee stroomketens voor de bepaling die over de gekoppelde schakelaars ("onderlinge vergrendeling") gaat (537.1.2).

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 10-08-2026 02:05 ]

• Septillion
@ArcticWolf In hoe verre moet de meterkast verbouwd / vervangen worden?

Een 3P+N is natuurlijk de mooiste / meest toekomst bestendige oplossing. Dat zou ik doen als je toxh veel moet aanpassen.

Maar als je groepenkast nog recent en up to date is zou ik gewoon de kookgroep hergebruiken achter twee aardlekschakelaars. Dan is het imho zonde om de huidige (2x P+N) kookgroep weg te gooien.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:44:
Een 4P+N is natuurlijk de mooiste / meest toekomst bestendige oplossing.
Typo. Je bedoelt vast 3P+N ;) .

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• onetime
  • Niet online
Of een 4P. Geeft de meeste flexibiliteit in aansluiten.

• ArcticWolf
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:44:
@ArcticWolf In hoe verre moet de meterkast verbouwd / vervangen worden?

Een 4P+N is natuurlijk de mooiste / meest toekomst bestendige oplossing. Dat zou ik doen als je toxh veel moet aanpassen.

Maar als je groepenkast nog recent en up to date is zou ik gewoon de kookgroep hergebruiken achter twee aardlekschakelaars. Dan is het imho zonde om de huidige (2x P+N) kookgroep weg te gooien.
Wordt een nieuwe kast, weet alleen nog niet of ik die voor of na de verzwaring laat plaatsen.
Maar denk niet dat ik de nieuwe fases in de oude kast ga aansluiten, hooguit dat ik evt. de 2e fase aansluit op de 2e alamat maar dat verandert de huidige situatie met de kookgroep niet.

• Septillion
@Andrehj Oeps :+

@ArcticWolf Op zijn minst zal je hoofdschakelaar vervangen moeten zijn voor verzwaring dus dus al de nieuwe kast hebben is het makkelijkste.

En dus als je voor een nieuwe kast gaat zou ik zeggen, pak een 3P+N (of 4P als je naar Hager kijkt).

• ArcticWolf
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:43:
@Andrehj Oeps :+

@ArcticWolf Op zijn minst zal je hoofdschakelaar vervangen moeten zijn voor verzwaring dus dus al de nieuwe kast hebben is het makkelijkste.

En dus als je voor een nieuwe kast gaat zou ik zeggen, pak een 3P+N (of 4P als je naar Hager kijkt).
Ik heb al een losse 3 fase schakelaar onder de groepenkast hangen dus ik hoef echt niks te doen ;)

• Septillion
@ArcticWolf Als in, je hebt al een 4 polige hoofdschakelaar in je kast?

• ArcticWolf
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:58:
@ArcticWolf Als in, je hebt al een 4 polige hoofdschakelaar in je kast?
Ja klopt ik heb een losse 4x63A hoofdschakelaar onder m'n kast hangen, maar de installatie is 27 jaar oud dus die wil ik wel laten vervangen maar Stedin kan gewoon de extra fases op de hoofdschakelaar aansluiten. Boven de hoofdschakelaar is verder niks aangesloten behalve de 1e fase naar 2 aardlek automaten en 8 groepen (waarvan 1 kookgroep).

Maar het advies is dus wel naar een 3 fase Krachtaardlekautomaat te gaan en dan maar 2 fases aan te sluiten voor m'n huidige plaat?

[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 10-08-2026 13:10 ]

• Septillion
@ArcticWolf Yes, en jij mag dan kiezen op welke twee fases de kookplaat komt.

• ArcticWolf
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:53:
@ArcticWolf Yes, en jij mag dan kiezen op welke twee fases de kookplaat komt.
Bedankt! (en dank aan de rest ook die heeft gereageerd :) )

• devriesjande
ArcticWolf schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:55:
[...]

Ik heb al een losse 3 fase schakelaar onder de groepenkast hangen dus ik hoef echt niks te doen ;)
Pas daar wel mee op. De fase die nu in gebruik is is waarschijnlijk afgezekerd met 35A. Dat gaat naar 25A. Zolang de groepenkast niet is aangepast zou ik voorzichtig zijn met het verbruik.

• ArcticWolf
  • Niet online
devriesjande schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:16:
[...]

Pas daar wel mee op. De fase die nu in gebruik is is waarschijnlijk afgezekerd met 35A. Dat gaat naar 25A. Zolang de groepenkast niet is aangepast zou ik voorzichtig zijn met het verbruik.
Onmogelijk te zeggen... De aansluiting is niet mega oud maar Stedin is afgelopen jaar nog langs geweest om te controleren of de aarding niet via de waterleiding liep... Dus ze weten het eigenlijk niet.
Kreeg geen aanvullende rekening voor de verzwaring waardoor m'n aansluiting in theorie geschikt is voor 3x80A... Maar we gaan het meemaken in februari.

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:40
Even een check: is de 3-fase kookgroep zo correct en volgens de norm aangesloten?

De rijgklemmen hebben beiden een eindplaat. De fases zijn in volgorde van de hoofdschakelaar aangesloten (L1 = bruin , L2 = zwart, L3 = grijs).

Dan ook nog een vraag: hoe zorg ik nou dat mijn kookplaat straks fase 2 en 3 (dus de zwarte en grijze aders) belast tijdens het koken? De keuken wordt later deze week geïnstalleerd, kan dat middels het aansluitschema in de perilex stekker geregeld worden? Het gaat om de Siemens EX80BHL26E - installatie PDF.
Foto's
Groepenkast voor/na installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXrWobJSKqdyS2NvaWY7cPAX3fg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Gnx5kV3dVHjVNzf9B0PCnne.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJbMZ_DPecLvPa-ebiPlSMmmPsw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuXpiHA990esYgPXPtF9benJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Onderkant aardlek vooraf/achteraf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOcGSoWCqr2vxvNlI1mVpnbc2j4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lut79xW8APhSArvwk1gjSYtC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Og5jxs4Isc4y6YPSmpt83aFNrRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xb3FKlBlSLKRrKk15LyuO01A.jpg?f=fotoalbum_tile
Perilex contact boven/onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0uQ7axy2FEV_MV52-D5VCyx6xE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3iX4UfxzdMrefnd4IEUwyij.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPS5AdghA8uZZzEDtoq8Echn2yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSTRxyVylIdvaRanSC28f6lF.jpg?f=fotoalbum_tile
Perilex deksel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ny8dP-uWFpdEPL1dAu1jEYaOjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqEebCXCga4Z0pC88v6UMmHe.jpg?f=fotoalbum_tile
XhaiKhaL schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:21:
Even een check: is de 3-fase kookgroep zo correct en volgens de norm aangesloten?
De aansluiting van de krachtgroep is prima zo. De adereindhuls van de zwarte draad in de 3e aardlekschakelaar zou er iets dieper in mogen, maar het lijkt me geen issue zoals het nu zit.

Wat niet te zien is op foto's, is of alle draden lang genoeg gestript zijn. Voor de veerklemmen van de rijgklemmen is het daarnaast ook belangrijk dat de draden kaarsrecht en onbeschadigd zijn. Op de foto is natuurlijk ook niet te zien of de schroeven met het juiste moment zijn aangedraaid.

Niet gerelateerd aan je kookplaat: het zou beter zijn als je aardlitzen in de groepenkast geïsoleerd zouden zijn met groengele krimpkous of tape. Omdat alles bovenaan achter aardlekbeveiligingen zit, zou je het ook zo kunnen laten zitten.
Dan ook nog een vraag: hoe zorg ik nou dat mijn kookplaat straks fase 2 en 3 (dus de zwarte en grijze aders) belast tijdens het koken? De keuken wordt later deze week geïnstalleerd, kan dat middels het aansluitschema in de perilex stekker geregeld worden?
Je kan dat inderdaad in de perilexstekker of in de kookplaat kiezen. Of alsnog de draden in je groepenkast verwisselen. Of in de contactdoos. Op elk punt kun je de fasevolgorde omwisselen als je dat zou willen. Zelf zou ik het in de kookplaat doen om overal L1=bruin, L2=zwart, L3=grijs te houden (in tegenstelling tot de gare kleuren die je handleiding suggereert in plaatje 49). Oftewel aansluiten volgens plaatje 18 van die handleiding, waarbij de afzuiging op L1 wordt gezet en het kookgebeuren op L2 en L3, en je de kleuren op de normale manier hanteert zoals je tot nu toe ook hebt gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 15-08-2026 00:03 ]

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:40
Juerd schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:59:
[...]

De aansluiting van de krachtgroep is prima zo. De adereindhuls van de zwarte draad in de 3e aardlekschakelaar zou er iets dieper in mogen, maar het lijkt me geen issue zoals het nu zit.

Wat niet te zien is op foto's, is of alle draden lang genoeg gestript zijn. Voor de veerklemmen van de rijgklemmen is het daarnaast ook belangrijk dat de draden kaarsrecht en onbeschadigd zijn. Op de foto is natuurlijk ook niet te zien of de schroeven met het juiste moment zijn aangedraaid.

Niet gerelateerd aan je kookplaat: het zou beter zijn als je aardlitzen in de groepenkast geïsoleerd zouden zijn met groengele krimpkous of tape. Omdat alles bovenaan achter aardlekbeveiligingen zit, zou je het ook zo kunnen laten zitten.
Niet alles is op foto's te zien inderdaad, maar voor het aandraaien heb ik een momentschroevendraaier geleend en de draden in de rijgklemmen zijn netjes gestript en er recht in gegaan, en daarna opzij gebogen. I.p.v. de rijgklemmen had ik natuurlijk liever nieuwe draad getrokken voor de kookgroep maar 5 aders door een flexbuis leek me niet te doen.

Dank ook voor je aanvullende tips!
Je kan dat inderdaad in de perilexstekker of in de kookplaat kiezen. Of alsnog de draden in je groepenkast verwisselen. Of in de contactdoos. Op elk punt kun je de fasevolgorde omwisselen als je dat zou willen. Zelf zou ik het in de kookplaat doen om overal L1=bruin, L2=zwart, L3=grijs te houden (in tegenstelling tot de gare kleuren die je handleiding suggereert in plaatje 49). Oftewel aansluiten volgens plaatje 18 van die handleiding, waarbij de afzuiging op L1 wordt gezet en het kookgebeuren op L2 en L3, en je de kleuren op de normale manier hanteert zoals je tot nu toe ook hebt gedaan.
Dank voor de verwijzing naar de juiste afbeelding, en wel toevallig dat het 3N voorbeeld precies de faseverdeling volgt die ik nodig heb (afzuiging op L1 en kookgroep op L2 en L3). Even opletten dat de keukenmonteurs deze afbeelding volgen dus.

Van plaatje 49 kan ik inderdaad ook niks maken, alle fase kleuren lijken door elkaar gehaald te worden (nul en aarde kloppen wel). Of is dat de Duitse standaard ofzo?

• Nerflander
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09 12:49
Naar aanleiding van Ikea SMAKLIG kookplaat aansluiten

Ey! Ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik had de plaat precies aangesloten zoals je omschreef, maar krijg dan een foutcode 3. Dit houdt in verkeerde spanning, of te weinig.

Hiervoor hadden we de Matmatsig:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/matmassig-inductiekookplaat-ikea-300-zwart-10467093/

Dan kon je idd aan de achterkan de kookplaat aansluiten zoals aangegeven op de tekening.. Verder kan je de smaklig 504.678.83 niet openmaken. Dit heb ik geprobeerde, om zo een gegoten perilex stekker aan te sluiten, maar daar kom je dus niet hetzelfde tegen als de oude IKEA kookplaten.

Heeft hier iemand al een oplossing?

Ipv hijack een schopje naar het grote topic

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 25-08-2026 07:33 ]

• Snowin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-09 23:50
Septillion schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:03:
@remarkablez Inderdaad gewoon verhuizen naar positie 4-5, dan zit het op twee fases.

Eerste plaat met 2L+2N aansluiting die niet achter twee aardleks kan moet ik nog tegenkomen. Mocht de aardlek wel trippen dan:
- Checken of de brug over de N op de kookplaat niet geplaatst is. Die had er op 1-fase met een kookgroep überhaupt niet mogen zitten
- Verwissel de twee N's van de kookgroep even van automaat in je meterkast. Dan heeft iemand waarschijnlijk ze verwisseld ergens en heb je nu L1+N2 op een automaat en L2+N1.
Update over de uitvoering. Groepenkast is eindelijk voorbereid op 3-fase, gebruik gemaakt van de 2P+2N ABB kookgroep. En de aardlek ging inderdaad trippen. Elektricien wist eerst niet wat er aan de hand was, toen herinnerde ik wat jij had geschreven.

- De brug over de N op de kookplaat was aanwezig, deze verwijderd. Aardlek ging alsnog trippen.
- Elektricien uitgelegd dat hij de twee N's op de automaten moet verwisselen. Na verwisselen werkt de kookplaat.

Wat wel beetje vreemd was dat de elektricien elektrische schok kreeg van de kookplaat, terwijl de 5-polige perilex stekker niet ingestoken was. We gingen eerst de groep aanzetten (terwijl aardlek sprong), groep uitgezet, stekker eruit en bedrading controleren > elektricien kreeg een schok van de stekker. Dit gebeurde twee keer (1 keer bij de brug verwijderen en 2e keer toen het nog niet deed en blijkt dat de N draden verwisseld zijn). Ik denk dat het reststroom is van de spoel of interne transformator, de elektricien zei dat het alsnog niet moet gebeuren en dat misschien een zekering of iets is doorgebrand van de kookplaat. We kunnen wel koken.

- Elektricien heeft één bruine draad met zwarte tape gemarkeerd. De blauwe draden heeft hij blauw gelaten. Wel nieuwe perilex stekker doos met trekontlasting geplaatst.

Goed, ben blij dat het achter de rug is. 1 2-polige hoofdschakelaar over en een groep van de oude kookgroep. Kunnen nu in ieder geval door. Echt ontzettend bedankt voor je advies en uitleg. Zonder je informatie zou er paniek geweest zijn en zouden we waarschijnlijk niet zo snel zijn uitgekomen. Niet optimaal, maar de kookplaat gaat stroom krijgen van 2 verschillende fases via een 2P+2N aansluiting. _/-\o_

• Septillion
@Snowin Kijk, dat was misschien niet een elektricien die alles wist maar het wel netjes opgelost heeft d:)b

En foei voor de persoon die origineel de plaat geplaatst had, daar had absoluut geen brug over de N mogen zitten.

Qua schok, dat zouden filter condensatoren kunnen zijn. Meestal worden daar weerstanden bij geplaatst zodat ze leeglopen als je de boel spanningsloos maakt. Maar hier misschien niet of zwak.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:56
@Snowin Die schok herken ik, dat doet de 10 jaar oude Siemens plaat bij ons ook. Dat zijn vrijwel zeker condensatoren die niet snel genoeg leeglopen om dat te voorkomen.

• Nerflander
Nerflander schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:11:
[mbr]Naar aanleiding van Ikea SMAKLIG kookplaat aansluiten [/]

Ey! Ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik had de plaat precies aangesloten zoals je omschreef, maar krijg dan een foutcode 3. Dit houdt in verkeerde spanning, of te weinig.

Hiervoor hadden we de Matmatsig:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/matmassig-inductiekookplaat-ikea-300-zwart-10467093/

Dan kon je idd aan de achterkan de kookplaat aansluiten zoals aangegeven op de tekening.. Verder kan je de smaklig 504.678.83 niet openmaken. Dit heb ik geprobeerde, om zo een gegoten perilex stekker aan te sluiten, maar daar kom je dus niet hetzelfde tegen als de oude IKEA kookplaten.

Heeft hier iemand al een oplossing?

[Mbr] Ipv hijack een schopje naar het grote topic[/]
Ik wil mijn post toch graag wat aanvullen na het topic goed te hebben gelezen.
  1. Foto van de groepenkast, meterkast en kookgroep (groep 1 en 2).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50mAHTpLV8DrvNI8M4vVyaEP1uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTf64j2pu2rKhVlcNEFrED1C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI71nizp3K7ye2QaNA_qN4RwHPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7VRuNioey1ci3rUHYIb6xai.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcIPpFtekslOn7F4Ac0r_fXIV88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8keuvUBtEMXjyMnyrZ3maUN3.jpg?f=fotoalbum_large

2. Foto van de perilex stopcontact waar de nieuwe stekker in moet. Ik meet 230v op L1 en L2, ook als ik L1 en L2 meet door ze te verbinden, dus geen 400v.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcYDESzMxt6BnK5iOZ-5uWlCsMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFy5Ym38C54N2DOBqiNtaJ5R.jpg?f=fotoalbum_large

3. foto van het aansluitschema uit de handleiding, er vanuit gaande dat ik de klassieke 2L2N~ aansluiting heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF4awulCTsPUCphMjrJhTjuFwyk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9AhPJVPdAFnbSrtxbH76PId1.png?f=user_large

Nu moest ik zelf een stekker maken, en heb ik die als volgt gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ghnnQR9TIcbjVHGCeltuXO1498=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAlPi5pv8j2LaRQQvLeZYhjX.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik deze aansluit gaat de kookplaat kort aan, en geeft vervolgens een foutcode 3. Wat in lijkt te houden dat er te weinig spanning is?

Nu heb ik het idee dat alles goed aagesloten zit. Maar misschien kan iemand me hier op weg helpen wat ik fout doe?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
Wat meet je tussen L1 en N?

En tussen L2 en N? In de kookplaat.

Check ook even je huls linksonder. En zorg dat er niks op de kookplaat ligt als je test.

[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 30-08-2026 14:09 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Als je tussen L1 en L2 geen 400V meet, zijn ze op dezelfde fase aangesloten en niet op twee verschillende fasen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39
@Nerflander Je hebt een 3 fase aansluiting en je kookplaat lijkt op 1 van de 3 fases zitten? Dat lijkt me sowieso al enorm onhandig. Dan kun je met alleen je kookplaat al 2 x 16A op 1 fase trekken die met 25A is afgezekerd. Nu kan ik niet door je kast kijken en zie ook niet wat er nog rechts zit. Maar waarom geen 3 fase kookplaat en kookgroep?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:51
Ben(V) schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:15:
Als je tussen L1 en L2 geen 400V meet, zijn ze op dezelfde fase aangesloten en niet op twee verschillende fasen.
jup, maar daar zit dus ook de fout, zowel groep 1 als groep 2 is op dezelfde fase aangesloten ( zwarte aardlekschakelaar (1), sterker nog, zijn enkel-fasige groepen zijn slechts over twee fases verdeeld ( aardlek 1 en 2), tenmiste wat op zijn foto's zichtbaar is.
wat hij meet is duidelijk de lijnspanning van L1 en ja die is dus 230V.

• Nerflander
@Jim423 Tussen L1 en N is het 230v en tussen L2 en N is het ook 230v.

Deze heb ik idd er weer helemaal ondergeschoven en vastgedraaid. Ik dacht eerst dat het aan de aderhulzen lag, en had ze opnieuw geknipt en vervolgens er wat minder ver doorheen geduwd. Dit heb ik ondertussen weer netjes gemaakt.

@jongetje Deze woning is helemaal vernieuwd door de vorige eigenaren. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de kookgroep correct zou zijn. Maar het klinkt alsof dit niet zo is?

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52

Vliegvlug

Flight Simple

Jan-tweak schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:41:
[...]

jup, maar daar zit dus ook de fout, zowel groep 1 als groep 2 is op dezelfde fase aangesloten ( zwarte aardlekschakelaar (1), sterker nog, zijn enkel-fasige groepen zijn slechts over twee fases verdeeld ( aardlek 1 en 2), tenmiste wat op zijn foto's zichtbaar is.
wat hij meet is duidelijk de lijnspanning van L1 en ja die is dus 230V.
Hij heeft twee 3 fase aardlekschakelaars dus zijn eindgroepen zijn bijna zeker over de 3 fasen verdeeld zijn want ik ga er vanuit dat er een 3 fasen kamrail gebruikt is.

Voor de kookgroep zou ik eigenlijk verwachten dat die is aangesloten zoals hieronder in de middelste situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpmw_g9aAPn_1ueyeyky0aT7UHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=user_large

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52

Vliegvlug

Flight Simple

@Nerflander Doe eens een foto van de groepenkast zonder kap erop als je je daar tenminste senang bij voelt. Wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten voor de veiligheid!

• onetime
  • Niet online
@Nerflander Aangezien je 3fase aardleks hebt denk ik dat 2 van de 4 1fase groepen op dezelfde fase zitten, voor je kookgroep precies de verkeerde. Dat zou op te lossen zijn door de aansluitingen na de aardlek anders te verdelen. Een foto zonder kap waar we de aansluitingen van de aardlek en de kookgroep kunnen zien zal de oplossing brengen.

• Septillion
@Nerflander Je eerste fout die je hebt is al dat het twee groepen zijn. Dat mag niet, het moet in een enkele handeling uit te zetten zijn. Dus die moeten gekoppeld zijn of een beugel hebben.
Is inderdaad gewoon een kookgroep maar alleen gelabeld als twee groepen.

En ja, bij drie fase hoort het over de fases verdeelt te zitten. En het is eigenlijk wel gek dat het in deze situatie niet verdeelt zit. Want ben het niet helemaal eens met @Jan-tweak want de aardlekschakelaars zijn 4-polig. Dus dan zie je vaak dat de enkelfase groepen erachter alternerend over de fases zitten aangesloten. Dan zou je dus verwachten dat de automaten voor de kookplaat als op twee fases zit. Ook snap ik je zin "ook als ik L1 en L2 meet door ze te verbinden, dus geen 400v" even niet gezien je niets moet verbinden. Heb je gewoon over L1 en L2 gemeten? En dat was geen 400V?

Als dat zo is lijkt me volgende stap eens de kap van de meterkast te halen en te kijken hoe de verbinding tussen aardlekschakelaar en automaten zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 30-08-2026 22:23 ]

• Jan-tweak
Septillion schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:14:
@Nerflander Je eerste fout die je hebt is al dat het twee groepen zijn. Dat mag niet, het moet in een enkele handeling uit te zetten zijn. Dus die moeten gekoppeld zijn of een beugel hebben.

En ja, bij drie fase hoort het over de fases verdeelt te zitten. En het is eigenlijk wel gek dat het in deze situatie niet verdeelt zit. Want ben het niet helemaal eens met @Jan-tweak want de aardlekschakelaars zijn 4-polig. Dus dan zie je vaak dat de enkelfase groepen erachter alternerend over de fases zitten aangesloten. Dan zou je dus verwachten dat de automaten voor de kookplaat als op twee fases zit. Ook snap ik je zin "ook als ik L1 en L2 meet door ze te verbinden, dus geen 400v" even niet gezien je niets moet verbinden. Heb je gewoon over L1 en L2 gemeten? En dat was geen 400V?
jup, ik had even niet goed naar die 3-fase aardlekschakelaars gekeken, maar met de nieuwe NEN1010 is dat toch eigenlijk niet meer de de bedoeling ? als dit natuurlijk vroeger wel kon en het een oudere kast betreft ( gezien de foto's) moet je natuurlijk wel de norm van die periode er bij gaan halen.
Als dat zo is lijkt me volgende stap eens de kap van de meterkast te halen en te kijken hoe de verbinding tussen aardlekschakelaar en automaten zit.

• Septillion
@Jan-tweak Zo ver ik even helder heb is dat niet aangepast in de NEN. Dus ontraden maar toegestaan.
Enkelfase eindgroepen achter meerfase aardlekschakelaars waren heel eventjes verboden in de NEN 1010, maar dat werd al heel snel afgezwakt tot een advies, en uiteindelijk is ook dat advies vervallen.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:56
Juerd schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:28:
Enkelfase eindgroepen achter meerfase aardlekschakelaars waren heel eventjes verboden in de NEN 1010, maar dat werd al heel snel afgezwakt tot een advies, en uiteindelijk is ook dat advies vervallen.
Het cirkelt nog steeds rond. Van de week kreeg ik nog een scope 8 en scope 10 inspectierapport waar dit een van de 10 punten was (5 herstelpunten middel prioriteit en 5 informatie punten). Ze zetten het er ook leuk op: 5 eindgroepen op 3 fase aardlekschakelaar. 20 jaar geleden was dit de norm maar dit is nu niet meer gewenst ivm bedrijfszekerheid.

• timovd
  • Laatst online: 22:43

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Septillion schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:14:
Die Hager kookgroep is toch gekoppeld en met één handeling uit te schakelen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Jan-tweak
Septillion schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:11:
@Jan-tweak Zo ver ik even helder heb is dat niet aangepast in de NEN. Dus ontraden maar toegestaan.
dat bedoelde ik ook.

• Nerflander
@timovd

Klopt, je zet hem ineenkeer uit en is gekoppeld.

@Vliegvlug @Septillion

Morgenmiddag kan ik wel even een foto maken met de kap eraf, dan maakt niemand gebruik van het stroom :)

"Heb je gewoon over L1 en L2 gemeten?"

Yes, dat. Ik had het volgende gemeten.

L1 -> L2 = 230v
L1 -> N = 230v
L1 -> N2 = 230v
L2 -> L2 = 230v
L2 -> N = 230v
L2 -> N2 = 230v

• eschurma
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:23
Ik denk toch dat je wat meetpunten niet goed hebt bepaald als zelfs L2->L2 ook 230v geeft.
"Heb je gewoon over L1 en L2 gemeten?"

Yes, dat. Ik had het volgende gemeten.

L1 -> L2 = 230v
L1 -> N = 230v
L1 -> N2 = 230v
L2 -> L2 = 230v
L2 -> N = 230v
L2 -> N2 = 230v
We wachten de foto wel af.

• Septillion
@Nerflander Je woont niet in Belgisch 3x 133/230V gebied of wel? Anders is het gek om tussen L1 en L2 wat anders dan 0V (= zelfde fase) of 400V (= verschillende fases) te meten.

• Septillion
timovd schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:49:
[...]

Die Hager kookgroep is toch gekoppeld en met één handeling uit te schakelen?
Je hebt gelijk! Ik zocht beugel of verbinding en zag niets. Dat samen met de labeling en benoeming dacht ik dat het twee losse automaten waren. Maar markering op de automaat laat duidelijk een 2x P+N zien :+
Ricko1 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:49:
[...]

Het cirkelt nog steeds rond. Van de week kreeg ik nog een scope 8 en scope 10 inspectierapport waar dit een van de 10 punten was (5 herstelpunten middel prioriteit en 5 informatie punten). Ze zetten het er ook leuk op: 5 eindgroepen op 3 fase aardlekschakelaar. 20 jaar geleden was dit de norm maar dit is nu niet meer gewenst ivm bedrijfszekerheid.
Tja, de scope-keuringen zijn dan ook 1-op-1 wat in de NEN 1010 staat, maar NEN 1010 plus wat geheimzinnige saus eroverheen, die van keurmeester tot keurmeester ook niet per se hetzelfde lijkt te zijn.

• Nerflander
Bij deze de foto's van de binnenkant van de meterkast. De ingezoomde foto is van de kookgroep naar de aardlekschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MEb0W-mnmZIeLVaIpnZpug_N7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRJmcaIE2aGFFuETG9TUN9S8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wxg6Id1MRqs0pzR-VDxchQvTnYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DARf8bWgndlL4GuZG5vHu5qn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ef5HFxdyilbXYtcQ5EkUwzwUil0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z35HlRY60nIQKllh900kcdHT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCv9w3GXVtV7PBVS3bwu_7kzXbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWeZglrOEpJGuK9kiSbOm22k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfVyHPegZMH7eFRboqBWrAXYNH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xj4HsZcQJL4thY36ER9I7OIe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdJ8FdrxdmRSFje4lmt2VPLw1ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNKJ2bP3sgVniQIxplBUElRj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQkmpgyeMPYzQ8IHILF-92Au5bE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzuL4bROaWHcAgk9W00jwr9d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzQr1PzYLcEc-GyWHaI9Uwz-WzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCy5OLfMzD37fCY7wnvrcCVS.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
@Nerflander Ik denk dat je nog een keer moet meten. De linker kookgroepautomaat gaat naar klem 1 op de aardlek en de rechter naar klem 3. De twee automaten naast de kookgroep hebben een busbar op de L en delen daarmee de verbinding naar klem 5. Onderkant van de aardlekschakelaars zit netjes een 3-fase busbar. Ofwel, de kookgroep lijkt netjes op 2-fase.

En gezien je ook overal een N hebt lijkt me de kans dat je niet in Nederland woont maar in 133/230V gebied in België ook klein.

Tussen klem 1 en klem 3 op de aardlekschakelaar zou je gewoon 400V moeten meten. En daarmee dus tussen L1 en L2 op je Perilex ook.

• Nerflander
Het probleem is opgelost.

Ik had een monteur langs en heeft alles nog een keer doorgemeten @Septillion. Als hij de meter op L1 en L2 zetten meette die wel netjes 400v.

Hij kwam simpelweg tot de conclusie dat de kookplaat niet goed was. Ik ben naar de IKEA gereden, een nieuwe gehaald en deze zelf de stekker gemonteerd. Hij deed het direct.

Thanks voor jullie mee denken en hulp. Ik snap de meterkast in ieder geval beter nu ik er beeld bij heb. Ook wel fijn dat ik blijkbaar de schema's wel goed had begrepen. Weer een goed excuus voor een betere voltage meter te kopen denk ik.
Nerflander schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:43:
Bij deze de foto's van de binnenkant van de meterkast. De ingezoomde foto is van de kookgroep naar de aardlekschakelaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom zit er zo veel gruis in je groepenkast? Dat hoort niet. Als je nog eens iets gaat aansluiten, check dan heel goed of de klem wel schoon is. Een steentje op de verkeerde plek kan zorgen voor een slechte verbinding die je misschien pas opmerkt als het al te laat is.

• Nerflander
Juerd schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:37:
[...]

Waarom zit er zo veel gruis in je groepenkast? Dat hoort niet. Als je nog eens iets gaat aansluiten, check dan heel goed of de klem wel schoon is. Een steentje op de verkeerde plek kan zorgen voor een slechte verbinding die je misschien pas opmerkt als het al te laat is.
Geen idee, zo is het altijd al geweest. Kan ik dit gewoon met een blazer/ stofzuiger schoonmaken voorzichtig een keer met het stroom eraf?

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:29

EmHaKa

harêuh

Wat vinden wij van de volgende oplossing?
Als je een nieuwe meterkast plaatst als voorbereiding op 3 fase en je wilt niet voor de bestaande kookplaat (die reeds jaren op een 1 fase (2x16A) kookgroep draait), een aardlekschakelaar en 2 automaten aanschaffen (omdat die na de overgang waardeloos zijn) maar meteen de uiteindelijke 3 fase aardlekautomaat inzetten.
Dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQr06jxQJup69isQrutfblw3XSw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IYsXWuGCsRkOpKXzvkko5yDp.png?f=user_large

Volgens mij is dit technisch helemaal veilig, hooguit verwarrend.
Nerflander schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:57:
[...]

Geen idee, zo is het altijd al geweest. Kan ik dit gewoon met een blazer/ stofzuiger schoonmaken voorzichtig een keer met het stroom eraf?
Ja, maar het belangrijkste is het moeilijkste: alle klemmen gruisvrij krijgen. Daar kom je met een normale stofzuiger niet makkelijk bij.

Ik zou het alleen zuigen, niet blazen, want met blazen duw je het vuil er juist dieper in.

• Septillion
@EmHaKa Ongebruikelijk maar prima :) Mag er natuurlijk geen brug op de N van de kookplaat.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:29

EmHaKa

harêuh

Septillion schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:01:
Mag er natuurlijk geen brug op de N van de kookplaat.
Dan was het vantevoren al fout en wordt het niet erger ;)

• Septillion
@EmHaKa Geen reden om hem te laten zitten :+ Want je haalt het los, dus ook extra kans om een N te breken.

• ErikV1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-09 09:16
Hoi allen,

Waarschijnlijk een veel gestelde vraag: Ik wil graag een 2 fasen kookplaat aansluiten, hiervoor wil ik een 4 polige alamat in mijn meterkast plaatsen, hier heb ik nog net ruimte voor in de rechterkast (zie bijgevoegde foto's).

Mijn plan is om uit de hoofdschakelaar met adereindhulsen dubbele kabels uit te laten gaan, naar de bestaande aardlekschakelaars en vervolgens naar de nog te plaatsen alamat. Is dit een goed plan?

Verder ben ik benieuwd hoe ik de perilex kabel aan moet sluiten op de alamat, ik heb een YMvK kabel 5x2.5 aangelegd naar de keuken waar ik de perilex wil gaan aansluiten. Omdat ik dus maar 2 van de 3 fasen nodig heb vraag ik mij af wat ik waar op moet aansluiten. L1 (bruin) op f1, L2 (zwart) op f2, L3 (of N2?) (grijs) op ??, N1 (blauw) op n1, en aarde op aarde uiteraard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJmWEiifnt5lblPLLDBYnsnMpj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoWyMxh1bPjaeNfItkzuzlTF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ONPIpJKMaXhVcprBpKwbx9Bde8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZstHvLzpDbIPClao8nyYpLy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rT-_diOpqL1vgB3f6qqaZgcp40I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9X6ko3eMqlLNBsvckhcLw3j.jpg?f=fotoalbum_tile
Graag jullie hulp! Alvast bedankt.

• jongetje
@ErikV1 Op het aansluitschema staat er zelfs al NL bij de juiste... Het zijn dus eigenlijk 2 groepen op 1 (dubbele)alamat.

Of begrijp ik je vraag niet?

[ Voor 22% gewijzigd door jongetje op 04-09-2026 16:10 ]

• timovd
  • Laatst online: 22:43

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@jongetje Dat het eerste schema alleen voor NL (met 1f hoofdaansluiting) is, betekent niet dat de andere niet zijn toegestaan in Nederland.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• ErikV1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-09 09:16
jongetje schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:09:
@ErikV1 Op het aansluitschema staat er zelfs al NL bij de juiste... Het zijn dus eigenlijk 2 groepen op 1 (dubbele)alamat.

Of begrijp ik je vraag niet?
Misschien wat anders verwoord: ik wil een aardlekautomaat (bijv. de Hager Aardlekautomaat VKS14SB B-kar 4-polig 16A 30mA) deze voed ik met de 3 fasen vanaf mijn hoofdschakelaar. Vervolgens wil ik hier een perilex stopcontact op aansluiten, alleen zit er dan dus maar 1N op. Hoe sluit ik dit dan aan op de kookplaat?

• onetime
  • Niet online
@ErikV1 Volgens plaatje 2. Op 2 verschillende fases. Met 1 N.

edit: @jongetje In een 3fase installatie NIET met plaatje 1, waar NL bij staat. Plaatje 2, dat is hem.

[ Voor 85% gewijzigd door onetime op 04-09-2026 16:34 ]

• devriesjande
@ErikV1

Je vraag is mij niet helemaal duidelijk, maar ik zou het zo aansluiten:
In de verdeler en op het Perilex stopcontact. sluit je de drie fasen, nul en aarde aan.
In de Perilex stekker sluit je maar twee van de drie fasen aan. De fase waar de oven of magnetron op zit aangesloten gebruik je niet.
Je sluit de plaat aan volgens het middelste plaatje. Dat plaatje klopt helaas niet. Je sluit maar één nulader, de blauwe, aan. En je plaatst de doorverbindingsstrip tussen de twee nulklemmen.
Er blijft in de 5 aderige kabel tussen stekker en plaat dus één ader ongebruikt.

• onetime
  • Niet online
@devriesjande Je kunt de kabel met 2x nul in een 3 fase installatie zonder probleem dubbel aansluiten, er loopt maximaal stroom voor 1 ader, en door er 2 te gebruiken die je toch al hebt bespaar je een klein beetje energie.

• devriesjande
onetime schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:06:
@devriesjande Je kunt de kabel met 2x nul in een 3 fase installatie zonder probleem dubbel aansluiten, er loopt maximaal stroom voor 1 ader, en door er 2 te gebruiken die je toch al hebt bespaar je een klein beetje energie.
Dat begrijp ik. Maar het is lastig om in de stekker twee aders op 1 klem aan te sluiten.
Daarom zou ik maar 1 nul aansluiten.
Met dat beetje energie warmt de keuken in de winter wat sneller op. :)

[ Voor 7% gewijzigd door devriesjande op 04-09-2026 17:09 ]

• Equazor_
  • Laatst online: 20:08
Momenteel heb ik een vrij nieuwe meterkast maar door een fout aan mijn kant is er destijds een 2P+2N fornuisgroep ingebouwd i.p.v. een 3P kookgroep.

Nu wil ik deze ombouwen maar vraag me af wat de beste keuze is.
Momenteel zie de meterkast er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9dFkuZrGLrA4C8T11fDgsDiDcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYaO8cpQaUetQUPupVDpClS1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX6I6hH64JsxCmRAb26aCwh6KT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVZ35zxZGp8xBAJYWJsxr0ys.jpg?f=fotoalbum_tile
is de onderstaande optie handig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6SvWywvPfejUUUTwmWUJ40XpyY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9dlTR9FiM5FRbnTCNPUv1k61.png?f=fotoalbum_tile
De 2 installatieautomaten die nu links onderin zitten zouden dan op de plek kunnen komen waar nu de 2P+2N fornuisgroep zit, en dan zou ik beneden genoeg ruimte hebben, of kan ik beter voor een compacte versie gaan zodat de kast niet helemaal vol zit

Schopje naar het grote topic

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 06-09-2026 13:30 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zie zelfs nog rood en groen, dat zie ik zelf niet meer zo vaak.

Is je kabel wel geschikt voor 3p1n? (5 aderige kabel) naar je perilex punt? En is je kookplaat geschikt er voor?

Je zou kunnen wachten ermee totdat je zelf weet of je bijvoorbeeld met thuisbatterijen en of extra zonnepanelen gaat werken. Functioneel is er niets mis mee.

Zie je fase onbalans zou je eventueel de kookgroep kunnen verplaatsen naar een andere fase (l1 of l2 of l3, beide!)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Equazor_
Ja, er is destijds een 5polige kabel door de kruipruimte getrokken geschikt voor een 3P kookgroep.

De kookplaat moet ik nog halen dus dat is geen probleem, maar ik ging er eerst van uit dat ik een losse kookplaat zou halen onder de 7360W, daarom ook een 2P+2N maar omdat ik nu ga kijken naar 1 met ingebouwde oven volstaat de fornuisgroep niet omdat ik dan boven de aansluitwaarde uitkom helaas.

[ Voor 60% gewijzigd door Equazor_ op 05-09-2026 12:19 ]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:27
Je kunt ook een alamat nemen. Aardlekautomaat. Dat scheelt je 1 automaat en dus 4 posities minder nodig.

• Sallander12
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 06-09 20:24
Allereerst even kijken hoe het perplex stopcontact is aangesloten, zolang de blauwe draad maar linksboven (N) zit is er niets aan de hand, de volgorde van de overige draden maakt niet uit. Met uitzondering van de aarde, maar dat spreekt voor zich.

In de meterkast plaats je een 4-polige aardlekautomaat en sluit je daar de draden op aan die nu op de kookgroep zitten. Volgorde maakt in principe niet uit, zolang de blauwe maar op de N zit. Uiteraard is het wel het mooist als je bruin op L1, zwart op L2 en grijs op L3 doet.

Op de aardlekautomaat te voeden is de gemakkelijkste oplossing om aftakblokjes te plaatsen boven de hoofdschakelaar en van daaruit naar de aardlekautomaat.

• Equazor_
Sallander12 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:56:
Allereerst even kijken hoe het perplex stopcontact is aangesloten, zolang de blauwe draad maar linksboven (N) zit is er niets aan de hand, de volgorde van de overige draden maakt niet uit. Met uitzondering van de aarde, maar dat spreekt voor zich.

In de meterkast plaats je een 4-polige aardlekautomaat en sluit je daar de draden op aan die nu op de kookgroep zitten. Volgorde maakt in principe niet uit, zolang de blauwe maar op de N zit. Uiteraard is het wel het mooist als je bruin op L1, zwart op L2 en grijs op L3 doet.

Op de aardlekautomaat te voeden is de gemakkelijkste oplossing om aftakblokjes te plaatsen boven de hoofdschakelaar en van daaruit naar de aardlekautomaat.
Ja de perilex moet ik aanpassen aangezien deze nu als 2L+2N is aangesloten, die moet N, L1, L2, L3 worden

• Equazor_
Om de aardlekautomaat te voeden is de gemakkelijkste oplossing om aftakblokjes te plaatsen boven de hoofdschakelaar en van daaruit naar de aardlekautomaat.
daar zat ik ook al aan te denken, ik neem aan dat je de onderstaande bedoelt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axbow8njXrly6NMjzbSaPFNLTMI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/dPMye6n0Wvm3fRVysISAD9su.webp?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Equazor_ op 05-09-2026 18:48 ]

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:43
B16, 30mA aardlekautomaat en vanuit de hoofdschakelaar naar deze nieuwe aardlekt automaat. Twin andereindhulsen (om aardlek en de alamat samen op de hoofdschakelaar aan te sluiten) is het mooist mijn inziens.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Dit is echt beter vwb de drie fase na de hoofdschakelaar door te lussen.

[ Voor 54% gewijzigd door Septillion op 06-09-2026 13:33 . Reden: Link cleanup ]

Hier tekenen aub ......

• Sallander12
Equazor_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:44:
[...]

daar zat ik ook al aan te denken, ik neem aan dat je de onderstaande bedoelt.[Afbeelding]
Die zou ook kunnen, maar ik weet niet of deze in een Hager kast passen.

Ik dacht in eerste instantie draden met een harde kern te zien vanaf de hoofdschakelaar, maar bij nader inzien is het waarschijnlijk toch soepel.

Dan zou ik zoals hier al gesuggereerd is "Twin-adereinhulsjes" gebruiken.

Met aftakblokjes bedoelde ik deze

https://www.elektramat.nl...n-125a-din-rail-85280008/

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 06-09-2026 13:32 . Reden: Link cleanup ]

• Tommie59
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:44
@Sallander12 Ja die passen in zijn kast, die word vastgemaakt dmv die gaten onderop de verticale steunen van het frame

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:40
Waarom gebruik je deze niet

https://www.elektramat.nl/eaton-aftakblokje-2x10-1015345/

[ Voor 52% gewijzigd door Septillion op 06-09-2026 13:32 . Reden: Link cleanup ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@Equazor_ ik zou een 3P+N (of 4P) aardlekautomaat pakken voor je kookplaat, en dan b.v. even zo'n draad setje erbij bestellen, kan je van je hoofdschakelaar met de 3 fases naar je aardlekschakelaars + naar de aardlekautomaat voor de kookplaat.
Dan moet je alleen bij de eerste aardlekschakelaar nog even weer een twin-huls maken op de blauwe om de nul ook naar de andere 2 aardlekschakelaars weer te krijgen.
Beter dan allerlei aftak of verdeelblokjes.

Edit:
En ben persoonlijk wel fan van de aansluitdoos om de kookplaat op aan te sluiten ipv een perilex stekker

[ Voor 13% gewijzigd door Annuk op 06-09-2026 13:44 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Septillion
Vorkie schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:58:
En is je kookplaat geschikt er voor?
De eerste kookplaat die op 2x P+N kan maar niet op een 3P+N (3-fase) moet ik nog tegenkomen.

@Andrehj Dat was mijn beleefde manier om dat te zeggen :+

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 06-09-2026 15:54 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:31:
De eerste kookplaat die op 2x P+N kan maar niet op een 3P+N (3-fase) moet ik nog tegenkomen.
Sterker nog, die bestaat helemaal niet. Want je kunt altijd bij de kookplaat een fase niet gebruiken. Voor de kookplaat is 2x P+N precies hetzelfde als 3P+N.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
Hier weer een tweaker met een kookplaataansluitdilemma 8-)

Over ruim een maand komt een Stedin-monteur langs om onze aansluiting van 1x40A naar 3x25A te verzwaren. Gisteren was ik aan het kijken hoe ik de groepen over de fases wil verdelen, en kwam ik tot de conclusie dat onze inductiekookplaat op een kookgroep zit, en dat 2x16A > 25A. Testje gedaan: onze kookplaat trekt ook echt ~7kW (~30A) als we 2 pannen water op maximaal vermogen aan de kook zetten. We hebben een 2-fase AEG kookplaat uit ~2019, (AEG IPE8453SFB). Keuken zat er al in toen we het huis kochten, heb dus weinig documentatie van hoe het allemaal is aangelegd.

Onderaan het bericht vind je een foto van het aansluitschema. Zoals ik het nu begrijp komt er idealiter een 4P 16A 30mA B-kar Alamat, waar ik de kookplaat op 2 fases aansluit en de 3e fase leeg laat.

Waar ik nog over twijfel is een brug tussen de N-draden. Het aansluitschema laat geen brug zien, en lijkt te suggereren dat het 2 gescheiden circuits zijn (?), dus ik ben geneigd om de N-draden pas in de groepenkast bij elkaar te brengen - dus bij de 4P Alamat. Als ik de N verbind aan de kookplaat-kant en een van de draden gaat kapot, gaat de andere draad opeens compenseren voor de kapotte draad, en daar is 2,5mm² helemaal niet op berekend. Dan heb ik liever een storing.

Zie ik iets fout, of heb ik door hoe het moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCJH86uzZlZ0JVtQyeCW1RYy9LU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/esdSYNIQN2GKmj7mrhoQ8Qmy.jpg?f=user_large

• devriesjande
De stroom in de nulader zal nooit hoger zijn dan de maximale stroom van 1 van de fasen.Dat gaat dus prima met een 2,5 mm2. Ga niet knoeien en sluit alle drie de fasen in de Perilex aan. Ga met 1 nulader van de Perilex stekker naar de plaat en sluit die aan op klem 4 en 5.

[ Voor 6% gewijzigd door devriesjande op 06-09-2026 16:36 ]

• Gimmeabrake
devriesjande schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:34:
De stroom in de nulader zal nooit hoger zijn dan de maximale stroom van 1 van de fasen.Dat gaat dus prima met een 2,5 mm2.
Dus elke gangbare meerfasekookplaat is zo ontworpen dat de fases onderling nooit genoeg verschuiven dat je boven de 16A uitkomt op de N-draad?
devriesjande schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:34:
Ga niet knoeien en sluit alle drie de fasen in de Perilex aan. Ga met 1 nulader van de Perilex stekker naar de plaat en sluit die aan op klem 4 en 5.
Je verhaal klinkt logisch - dan is de aansluiting ook meteen compatible met een nieuwe volledig 3-fase kookplaat. Maar dan wijk ik dus wel bewust af van het aansluitschema. Daar zijn de N-draden helemaal gescheiden.

Dit wordt overigens nog een leuke uitdaging. Om bij de perilex WCD te komen moet ik de halve keuken demonteren naar het schijnt, de aansluitkabel verdwijnt door een gat onder de kast. Ga denk ik in plaats daarvan binnenkort maar een keer de hoofdschakelaar uitzetten, de draden in de kookgroepautomaten en kookplaat loshalen, en met een multimeter uitzoeken of de kleurcodering klopt (uiteraard na 102310201x gecheckt te hebben of alles spanningsvrij is). Ik hoop dat de kleuren netjes zijn aangesloten. Zo niet heb ik nog wat krimpkousen liggen...

• devriesjande
Gimmeabrake schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:34:
[...]

Dus elke gangbare meerfasekookplaat is zo ontworpen dat de fases onderling nooit genoeg verschuiven dat je boven de 16A uitkomt op de N-draad?

[...]

Je verhaal klinkt logisch - dan is de aansluiting ook meteen compatible met een nieuwe volledig 3-fase kookplaat. Maar dan wijk ik dus wel bewust af van het aansluitschema. Daar zijn de N-draden helemaal gescheiden.

Dit wordt overigens nog een leuke uitdaging. Om bij de perilex WCD te komen moet ik de halve keuken demonteren naar het schijnt, de aansluitkabel verdwijnt door een gat onder de kast. Ga denk ik in plaats daarvan binnenkort maar een keer de hoofdschakelaar uitzetten, de draden in de kookgroepautomaten en kookplaat loshalen, en met een multimeter uitzoeken of de kleurcodering klopt (uiteraard na 102310201x gecheckt te hebben of alles spanningsvrij is). Ik hoop dat de kleuren netjes zijn aangesloten. Zo niet heb ik nog wat krimpkousen liggen...
Juist door de verschuiving van 120 graden in de fasen zal de nulstroom niet hoger worden dan 16A. Dat is een eigenschap van een driefasennet, niet van een kookplaat. Daardoor ontbreekt in een echt driefasen apparaat,zoals een grote boiler, de nulaansluiting.
Als de Perilex niet bereikbaar is, dan niet moeilijk doen, en toch de huidige twee nuladers samen op de nul van de nieuwe aardlekautomaat aansluiten.
[...]
Klopt, want om de nuldraad boven de fasestroom uit te kunnen laten komen, zou de kookplaat stroom moeten gaan terugleveren op één van de fasen. Daar zijn PV-/accu-omvormers veel beter in :P

• Septillion
Heeft eigenlijk weinig met de kookplaat te maken maar vooral met hoe 3-fase überhaupt werkt.*
Dit wordt overigens nog een leuke uitdaging. Om bij de perilex WCD te komen moet ik de halve keuken demonteren naar het schijnt, de aansluitkabel verdwijnt door een gat onder de kast.
Komt niet gewoon onder de plint uit?

* Zolang je geen enorme verschillen in power factor hebt.

• Sallander12
Daar heb je helemaal gelijk in. Die had ik ook willen posten, maar ik had de verkeerde link meegestuurd.

• Gimmeabrake
devriesjande schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:28:
[...]

Juist door de verschuiving van 120 graden in de fasen zal de nulstroom niet hoger worden dan 16A. Dat is een eigenschap van een driefasennet, niet van een kookplaat. Daardoor ontbreekt in een echt driefasen apparaat,zoals een grote boiler, de nulaansluiting.
Als de Perilex niet bereikbaar is, dan niet moeilijk doen, en toch de huidige twee nuladers samen op de nul van de nieuwe aardlekautomaat aansluiten.
Juerd schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:37:
[...]

Klopt, want om de nuldraad boven de fasestroom uit te kunnen laten komen, zou de kookplaat stroom moeten gaan terugleveren op één van de fasen. Daar zijn PV-/accu-omvormers veel beter in :P
Volgens mij heb ik mijn vraag niet goed verwoord. De spoelen in een inductieve kookplaat zorgen voor inductieve faseverschuiving. In tegenstelling tot een boiler is de belasting op de fases niet altijd gelijk - de pitten zijn verdeeld over de fases en afhankelijk van welke pitten je gebruikt, belast je de fases verschillend. Ik kon me voorstellen dat de hoek tussen de fases in zo'n situatie kan verschuiven - dus niet meer 120 graden is. Dan zou je op de nuldraad boven de 16A kunnen uitkomen. Uit jullie antwoorden haal ik dat dat verwaarloosbaar is.
Septillion schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:03:
Komt niet gewoon onder de plint uit?
De plint onder de kastjes heeft heel weinig hoogte, zelfs al haal ik die weg kan ik niet veel. Daar past mijn arm niet eens tussen. De achterkant van alle keukenkasten is dicht - ik denk dat ik die moet loshalen om bij de WCD te kunnen. Geen idee of dat vanuit de voorkant goed kan.

Goed, ik weet nu in ieder geval hoe het zometeen aangesloten moet worden, dus ik kan een plan gaan maken. Thanks iedereen!

• Septillion
@Gimmeabrake De AC gaat niet rechtstreeks naar de spoelen. Daar wordt eerst gewoon DC van gemaakt en dan worden de spoelen geregeld. De power factor wijzigt dus niet heel hard en zeker onderling niet.

Daardoor zal er amper constructieve N-stroom zijn en wijzigt dus voornamelijk de hoek van de N-stroom maar niet de RMS stroom.
@Gimmeabrake Een kookplaat mag niet zomaar een enorme faseverschuiving veroorzaken; daar zijn normen voor. In het algemeen zal zo'n ding een power factor van dicht bij de 1 hebben, bijvoorbeeld 0,98. Anders zou je er overigens ook weinig voor betalen, want kWh-meters voor kleine aansluitingen tellen blindstroom niet mee.

De spoelen zitten aan de secundaire kant van een inverter en werken op een heel hoge frequentie. Op de 50 Hz van 't net zou je een pan niet noemenswaardig kunnen verwarmen met een spoel van hetzelfde formaat.

• DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
We hebben onlangs een Wiggo WH-B935IRS(B) kookplaat aangeschaft. Omdat we later dit jaar pas een 3-fase aansluiting ontvangen en de keuken toch al een grondige make-over krijgt, wordt deze aangesloten op een eigen 3P+N aardlekautomaat. Dus er komt direct vanaf de meterkast een 5-aderige bekabeling (5x2,5mm), zonder andere apparatuur op de aardlekautomaat.

Nu zag ik alleen dat de perilex stekker+kabel wat dikkere aders heeft dan de kookplaat. Maakt dit nog iets uit? De kookplaat heeft namelijk 2,5mm soepele kabel en zoals op de foto's te zien, moet de achterkant open om de perilex stekker+kabel dan alsnog netjes aan te sluiten. Een losse periles stekkerkop erbij halen kan ook, maar dan ligt deze unit straks weer ergens te niksen.

Verder is deze kookplaat een uitvoering met 2L/2N~. Betekent dit dat blauw+grijs straks gewoon in de 3P+N aardlekautomaat mogen worden samengevoegd? Als het in de meterkast een beetje overzichtelijk kan dan heeft dat de voorkeur boven lasklemmen elders in het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMB1UvbpsvEYrWI9SJaDaltUZDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eq8hYrksGQHaLAOXgaxMJRR.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6VSH-0d3MLABI6bQIa2C9Ng8ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rALxp4bvMfatxqBcJfXILv2G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXhytl7rq82LRiTHnmG1TJASHN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uH0msf3almaQGb2J98EMkAn.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2DM5zKIcCQEEADY2D-sFwsdm4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2bqx7L4TAhxgmgd0eIQiazh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4GH0iYxKqQaEKLrkvUn_UQyDN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFvSlgDmAezP8SrlTaiZ0jfi.jpg?f=fotoalbum_large
offtopic:
De meterkast is nog een beetje een janboel, maar het is work-in-progress...

• onetime
  • Niet online
@DraadbreuQ In een 3fase situatie mag je blauw en grijs in de 3fase automaat samenvoegen.
In een 1fase situatie juist NIET. Tenzij je de fase draden ook samen op een fase contact aansluit en je kookplaat voorlopig dus als geheel beperkt tot 16A. Tot je 3fase hebt.

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste