• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Will_M Dat is toch exact wat ik zeg? :)

Alleen kan je een 7,5kW-ish plaat niet werkelijk op 3 fases (van 3-fase) aansluiten. Die hebben maar 2 L aansluitingen. En of je dat via een 3P+N doet of via een (2x P+N) kookgroep die werkelijk over twee fases zit maakt niet uit. Ook dan ga je met boost etc niet over de max.

Tuurlijk is eerste mooier en zou ik altijd doen als ik het nieuw aan zou leggen. Maar kost in deze ook extra componenten en gezien de 2x P+N kookgroep er al is kost dat niets. Enige kanttekening die ik niet genoemd heb, dat kan alleen als de plaat werkelijk 2 N's heeft.

Een kookgroep die volledig uit een van de fases komt heeft in 3-fase inderdaad geen bestaansrecht. Maar dat schrijf ik dan ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 08-02-2026 15:29 ]

• Septillion
  • Nu online
@Steyn_E 4P alamats zijn dan weer schaars, van de bekende levert alleen Hager die volgens mij. 3P+N is nog steeds gangbaarder en ook prima.

Sterker nog, die zou ook al prima zijn als de plaat werkelijk op 1-fase komt. Maar dan bedraad met 2xN en werkt vaak de testknop helaas niet.

Maar verder helemaal eens! Als deze 2x P+N nu op één fase zit is er aanpaswerk te doen. Maar die verdelen over twee fases zou ook een prima oplossing zijn die geen extra geld kost. Mits de plaat 2x N heeft.

En ook op 3x35A of meer zou je nog over de fases moeten verdelen als je de netcode volgt dat alles apparaten van meer dan 5kW verdeeld aangesloten dient te worden over de fases indien aanwezig.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Septillion

Vaak komen de echte problemen in zo'n geval ook pas later aan het 'licht' op het moment dat er verder geëlektrificeerd gaat worden in zo'n woning. Zonnepanelen liggen er tegenwoordig vaak al wel voordat er naar een 3-fase Netaansluiting over gegaan wordt (en dan is het meestal nog geen groot probleem als die installatie middels een 1-fase omvormer aangesloten is) maar vervolgens komt er dan ook nog een (5kW?) warmtepomp bij.... En in het ultieme geval ook nog een BEV welke liefst zo snel mogelijk op 11kW vol gezet moet worden.

Een goede verdeling van de maximale belasting over de 3 fasen in een 3-fase 3x25A installatie wordt dan al snel een 'sport' .

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Septillion
  • Nu online
@Will_M Helemaal eens hoor! En een "sport" die de gemiddelde elektricien nog niet echt op "WK niveau" lijkt te spelen. Gezien ze massaal 2x P+N kookgroepen op een enkele fase blijven gebruiken in 3-fase kasten etc. Volledig monkey see, monkey do wat prima werkte in het pre-PV en 1-fase landschap wat we eerder hadden in woonhuizen. Maar de gemiddelde huisaansluiting is snel een heel stuk complexer geworden.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Nu online

EmHaKa

harêuh

Will_M schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:32:
Een goede verdeling van de maximale belasting over de 3 fasen in een 3-fase 3x25A installatie wordt dan al snel een 'sport' .
Ben ik dan sportief? _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBuohGxMQC4whiuPBAmVsdF9-Xw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9mDRh2bW3FbtDADd1tCQKfPz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wToJUCXhi4ZU-dPJVoSp6gNwjw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/M8luyG0kF7o2pSvMtTvFAO6c.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8RTImcveO8PYCDDkdr5oMy-D8M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/knXS9mZX0cCJVek8wJD8QM2t.png?f=fotoalbum_tile

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Septillion schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:38:
@Will_M Helemaal eens hoor! En een "sport" die de gemiddelde elektricien nog niet echt op "WK niveau" lijkt te spelen. Gezien ze massaal 2x P+N kookgroepen op een enkele fase blijven gebruiken in 3-fase kasten etc. Volledig monkey see, monkey do wat prima werkte in het pre-PV en 1-fase landschap wat we eerder hadden in woonhuizen. Maar de gemiddelde huisaansluiting is snel een heel stuk complexer geworden.
Klopt, echter daar is nog een ander probleem wat daar ook volledig aan voorbijgaat, namelijk als in een bestaande keuken de kabels naar de kookplaat geen 5 aderige kabel is maar slechts een bv 4 aderige kabel heeft en deze maar zeer lastig tot vrijwel niet te vervangen is.
Kijk eens naar deze verschillende aansluitmogelijkheden voor 1 of 2 fases.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQpm1Fk0tb8z8l7ufIV6yTfhKxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EM3J3JISDhGNlamuWTJlSpI8.jpg?f=fotoalbum_large

Dus soms heb je daardoor geen keuze omdat je gewoon 1 kabel mist.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Jan-tweak Dan heb je nog altijd de keuze om er een echte -2-fases aansluiting van te maken.
Dan kan je er dus alleen een echte -2-fases aansluiting van maken. Aannemende dat 1 van de 4 aarde is.
Linker plaatje.
Als aarde ontbreekt heb je een ander probleem.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:49
Jan-tweak schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:14:
[...]

Klopt, echter daar is nog een ander probleem wat daar ook volledig aan voorbijgaat, namelijk als in een bestaande keuken de kabels naar de kookplaat geen 5 aderige kabel is maar slechts een bv 4 aderige kabel heeft en deze maar zeer lastig tot vrijwel niet te vervangen is.
Kijk eens naar deze verschillende aansluitmogelijkheden voor 1 of 2 fases.
[Afbeelding]

Dus soms heb je daardoor geen keuze omdat je gewoon 1 kabel mist.
Er zat toch al een kookgroep? Dus 2xP en 2xN. 4 aders trekken is wel een vreemde vorm van zuinigheid. Ik ben het nog nooit tegen gekomen in ieder geval.
Als er in dit geval 4 aders zouden zijn (2xP, 1xN en aarde) dan is er nog geen probleem want dan kun je de kookgroep vervangen door een krachtgroep. (sowieso de mooiste oplossing in geval van een 3 fase groepenkast)

• Jan-tweak
  • Nu online
remmuz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:56:
[...]

Er zat toch al een kookgroep? Dus 2xP en 2xN. 4 aders trekken is wel een vreemde vorm van zuinigheid. Ik ben het nog nooit tegen gekomen in ieder geval.
Als er in dit geval 4 aders zouden zijn (2xP, 1xN en aarde) dan is er nog geen probleem want dan kun je de kookgroep vervangen door een krachtgroep. (sowieso de mooiste oplossing in geval van een 3 fase groepenkast)
sterker nog, de genoemde kookplaat, en nee dat is niet eens een kleintje heeft niet eens een volledige 3-fase aansluiting. dus de keuze van toch een kookgroep ipv een 3-fase IA te gebruiken wordt dus naast een mogelijke beperking van een (lastige cq niet vervangbare kabel, en ja dat was toen een fout, maar 15 jaar geleden was er ook nog niet een een 3-fase aansluiting, en soms is het gewoon zoals het is) aanwezige kabel ook bepaald hoe je een kookplaat kunt aansluiten. Dit voorbeeld is van een Bosch/Siemens 80cm breed actuuele versie.
zou ik het nu anders doen, ja, zeker mbt de kabel vanuit de groepenkast richting keuken, bij deze echter had dit eigenlijk geen effect gehad, tenslotte kon je deze toch al niet volledig 3-fasig aansluiten.

• Wappie123
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 18-02 18:34
Hallo,

Wij hebben een nieuwe keuken zelf geinstalleerd en alles ging goed (wel vaker gedaan). Nu moeten wij de Bora nog aan de praat krijgen.
Ons huis is voorzien van 1-fase 35A.
Hebben apparte kookgroepen in de groepenkast.

Nu doet de Bora het wel met verhitten.. maar zodra wij de afzuiging aanzetten komt de foutcode E in beeld.. wie kan ons helpen in dit verhaal?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwKCrK578qafPx5hkeEgPpzDD0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGOvcGPGjUzz7SlQBfqbxNOd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTW7Jy3iGwwo5rwsDi58xTyFdd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQyWCpn13rsAWgvD3q8tKE6z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdMO1WnMB4TazuqehCvPPmZpg6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMV8C5HG7EgQ2JuC2uTGIqfq.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje naar grote topic waar ook veel extra informatie staat

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 17-02-2026 14:20 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-03 20:08

Cheezus

Luiaard

Je mist de brug tussen L2 en L3.

• Wappie123
Ah proberen we die. Bedankt!

• Wappie123
Die L3 is voor de ventilator?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:47

m-vw

Dus?

Dat zie je wel op afbeelding 11.27, maar gemakshalve bij de overige afbeeldingen weggelaten.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-03 20:08

Cheezus

Luiaard

Dat staat vast niet ergens beschreven (hoe het apparaat intern precies werkt is niet voor de consument van belang), maar dat zou kunnen. Je moet in ieder geval alle fases ('L') aansluiten.

/edit:
m-vw schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:09:
Dat zie je wel op afbeelding 11.27, maar gemakshalve bij de overige afbeeldingen weggelaten.
Oh, het staat er dus wel letterlijk in :P

[ Voor 28% gewijzigd door Cheezus op 17-02-2026 08:12 ]

• royjn
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Cheezus schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:10:
[...]

Dat staat vast niet ergens beschreven (hoe het apparaat intern precies werkt is niet voor de consument van belang), maar dat zou kunnen. Je moet in ieder geval alle fases ('L') aansluiten.
Staat in het plaatje van 11.27 ;-) . L1 en L2 voor kookgedeelte en L3 voor afzuiging.
Je mist iinderdaad de brug tussen L2 en L3 (plaatje 11.29).

Was net te laat :-)

[ Voor 3% gewijzigd door royjn op 17-02-2026 08:13 ]

• Wappie123
Ah super ! Gaan we vanmiddag weer verder met aansluiten.. tot zover bedankt!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:27
Let er ook op dat je geen isolatie onder de schroef draait.
Dat is dikker dan de huls die er wel onder hoort waardoor de huls niet meer goed contact maakt en je warmteontwikkeling kan krijgen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je dit niet weet , en je ook isolatie onder je schroef doet... Moet je dit wel zelf willen doen?

Ik wil niet betuttelen maar dit kan een heel goede manier zijn van forse warmteontwikkeling , met worst case een meterkastbbrand tot gevolg.

Dat is een serieus nare gebeurtenis. Ik raad je aan iemand met meer verstand hiervan te bellen.

• Wappie123
Komt goed. Dankje. We gaan de isolatie buiten de contactpunten houden.

• Wappie123
Nog een laatste vraag, het bruggetje tussen N1 en N2 zoals is aangegeven in afb. 11.27, is die nog nodig?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:49
Wappie123 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:34:
[...]Ons huis is voorzien van 1-fase 35A.[...]
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oYff1h8.png
m-vw schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:09:
Ben ik nu gek? Afbeelding 11.27 is niet 1-fase, maar drie-fase èn bevat dan ook geen brug in de tekening (gelukkig).

Dit komt van een andere Bora, maar bij gebrek aan type aanduiding kunnen we het niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat voor deze plaat hetzelfde geldt en alleen met een 32A groep op één fase kan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X6RLcvO.png

Er zit dus geen schema voor een 1fase kookgroep bij!

Post eerst eens die tabel uit je handleiding of 't model kookplaat.

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-03 20:20
PROnline schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:39:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ben ik nu gek? Afbeelding 11.27 is niet 1-fase, maar drie-fase èn bevat dan ook geen brug in de tekening (gelukkig).

Dit komt van een andere Bora, maar bij gebrek aan type aanduiding kunnen we het niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat voor deze plaat hetzelfde geldt en alleen met een 32A groep op één fase kan.
[Afbeelding]

Dit is inderdaad het enige juiste. De kookgroep heeft 2x een fase (dezelfde fase) en 2x een nul draad.

Dit wordt nergens genoemd in het schema. Je hebt de mogelijkheid om hem op een enkele fase aan te sluiten maar daarbij geld een maximaal vermogen van ±3700watt (indien je de mogelijkheid hebt om dit aan te passen in de plaat) of ±7400watt als je een 32A automaat gebruikt met idem dikke draden (4mm2), dit is nu niet aanwezig en zal veranderd moeten worden.

edit: het kan zo zijn dat de 2 nullen die je ziet niet gelijk verdeeld zijn. 1tje voor de kookplaat en 1 voor de afzuiging bijvoorbeeld. In dat geval kan er over een enkele nul, 32A lopen, en daar is je huidige aansluiting niet voor gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakG5 op 17-02-2026 10:51 ]

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-03 16:01
Als ik naar de blauwe draad kijk, heb ik het idee dat deze vertind is. Klopt dat?

Zo ja, iemand met een adereindhulstang langs laten komen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:47

m-vw

Dus?

PROnline schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:39:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

Je bent niet gek, maar L3 is het contactpunt voor de afzuiging. Daar veranderd een 1/2/3 fase niets aan.
Enkel hoe het gevoed wordt.

• tweakG5
Raling schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:52:
[...]

Als ik naar de blauwe draad kijk, heb ik het idee dat deze vertind is. Klopt dat?

Zo ja, iemand met een adereindhulstang langs laten komen.
Dit ziet er meer uit als een gewoon ingekochte Perilex kabel met voorgekrompen huisjes.

• Wappie123
Het is inderdaad een kant en klare kabel

• Wappie123
Ik kan de plaat instellen op een lagere stand er zitten 3 standen op bij de instelling. Dus moet uitgaan van de 1 fase stand en een brug maken van L2 naar L3?

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:06
tweakG5 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Dit is inderdaad het enige juiste. De kookgroep heeft 2x een fase (dezelfde fase) en 2x een nul draad.

Dit wordt nergens genoemd in het schema. Je hebt de mogelijkheid om hem op een enkele fase aan te sluiten maar daarbij geld een maximaal vermogen van ±3700watt (indien je de mogelijkheid hebt om dit aan te passen in de plaat) of ±7400watt als je een 32A automaat gebruikt met idem dikke draden (4mm2), dit is nu niet aanwezig en zal veranderd moeten worden.

edit: het kan zo zijn dat de 2 nullen die je ziet niet gelijk verdeeld zijn. 1tje voor de kookplaat en 1 voor de afzuiging bijvoorbeeld. In dat geval kan er over een enkele nul, 32A lopen, en daar is je huidige aansluiting niet voor gemaakt.
De nullen zitten op N1 en N2. Dat gaat wel goed omdat de fases ook op L1 en L2 zitten. De ventilator komt bij L2 erbij. Die is niet zo spannend omdat deze niet zoveel verbruikt. TS zou nog wat extra bruggen toe kunnen voegen, maar ik weet niet of dat ook mag conform de normen. Ik verwacht van niet.

Nu zijn het eigenlijk twee apparaten op twee groepen. Die groepen schakelen allebei uit, mocht er in één van de groepen iets misgaan. Als je een extra brug toevoegt, dan haal je die veiligheid eruit.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Noutie
Wappie123 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:13:
Ik kan de plaat instellen op een lagere stand er zitten 3 standen op bij de instelling. Dus moet uitgaan van de 1 fase stand en een brug maken van L2 naar L3?
Niet doen, dan maak je er één apparaat van dat je op 32A zekert. Nu heb je beide kabels en beide apparaten op 16A gezekerd.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Wappie123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhjADTf_9oWkPjqT70ZAYjL4yrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLwryumtVvL38l5sCbE0ZzJH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de instelling die je kan doen in het systeem

• tweakG5
Noutie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:16:
[...]

De nullen zitten op N1 en N2. Dat gaat wel goed omdat de fases ook op L1 en L2 zitten. De ventilator komt bij L2 erbij. Die is niet zo spannend omdat deze niet zoveel verbruikt. TS zou nog wat extra bruggen toe kunnen voegen, maar ik weet niet of dat ook mag conform de normen. Ik verwacht van niet.

Nu zijn het eigenlijk twee apparaten op twee groepen. Die groepen schakelen allebei uit, mocht er in één van de groepen iets misgaan. Als je een extra brug toevoegt, dan haal je die veiligheid eruit.
En juist dat staat dus niet expliciet vernoemd. Er staat nergens dat als je L1 en L2 gebruikt, hij dan ook N1 voor L1 gebruikt en N2 voor L2.

Dat maakt het geheel dus onlogisch. Want bij gebruik van 2 fases (11.29) staat er dat je nog steeds maar 1 nul gebruikt.

Dus hier zomaar vanuit gaan kan eigenlijk niet. Bij een 2-polig automaat wordt niet gecheckt op de overstoom van de Nul, en kan deze dus hoger worden dan 16 ampere.

• Noutie
tweakG5 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:44:
[...]

En juist dat staat dus niet expliciet vernoemd. Er staat nergens dat als je L1 en L2 gebruikt, hij dan ook N1 voor L1 gebruikt en N2 voor L2.

Dat maakt het geheel dus onlogisch. Want bij gebruik van 2 fases (11.29) staat er dat je nog steeds maar 1 nul gebruikt.

Dus hier zomaar vanuit gaan kan eigenlijk niet. Bij een 2-polig automaat wordt niet gecheckt op de overstoom van de Nul, en kan deze dus hoger worden dan 16 ampere.
Het feit dat er twee verschillende Nullen zijn, duidt hier wel op. Er zijn niet voor niets meerdere nullen. De handleiding is gewoon slecht/niet op de NL-situatie geschreven.

Als TS de kabel van N2 loshaalt en bij N1 zet, dan maakt hij het vanzelf. De helft van zijn plaat zou dan niet meer moeten werken. Als de plaat nog volledig werkt, dan zijn de circuits verbonden.

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Elders is ook al een keer voorbijgekomen dat wanneer je L1+N1 en L2+N2 via aparte aardlekschakelaars laat lopen, dit niet gaat werken met alle automaten omdat de circuits niet zodanig gescheiden zijn. Dat maakt dat een Bora-kookplaat niet geschikt is voor een NL kookgroep (2x 16A). Je zult ofwel naar 1x 32A moeten, ofwel de kookplaat knijpen tot 1x 16A.

• Noutie
b19a schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:00:
Elders is ook al een keer voorbijgekomen dat wanneer je L1+N1 en L2+N2 via aparte aardlekschakelaars laat lopen, dit niet gaat werken met alle automaten omdat de circuits niet zodanig gescheiden zijn. Dat maakt dat een Bora-kookplaat niet geschikt is voor een NL kookgroep (2x 16A). Je zult ofwel naar 1x 32A moeten, ofwel de kookplaat knijpen tot 1x 16A.
Als dit waar is, dan zou ik alles bruggen en op modus C2 gaan draaien i.v.m. de 1* 35A hoofdzekering.

• tweakG5
Noutie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Het feit dat er twee verschillende Nullen zijn, duidt hier wel op. Er zijn niet voor niets meerdere nullen. De handleiding is gewoon slecht/niet op de NL-situatie geschreven.

Als TS de kabel van N2 loshaalt en bij N1 zet, dan maakt hij het vanzelf. De helft van zijn plaat zou dan niet meer moeten werken. Als de plaat nog volledig werkt, dan zijn de circuits verbonden.
Nogmaals, het feit dat er 2 nullen zijn betekend niet dat deze gelijk belast worden. Het ontbreken van een Nederlandse Fornhuisgroep aanduiding in de handleiding laat ook blijken dat dit niet werkt.

3 oplossingen voor @Wappie123
1. 1x 16A aansluiten (dan ga je met meerdere pannen wel langzamer koken)
2. De aansluiting laten aanpassen naar een standaard 3 fase net (nieuwe meterkast en aansluiting naar kookplaat)
3. Andere kookplaat aanschaffen.

• Noutie
tweakG5 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Nogmaals, het feit dat er 2 nullen zijn betekend niet dat deze gelijk belast worden. Het ontbreken van een Nederlandse Fornhuisgroep aanduiding in de handleiding laat ook blijken dat dit niet werkt.

2. De aansluiting laten aanpassen naar een standaard 3 fase net (nieuwe meterkast en aansluiting naar kookplaat)
Gelijke belasting is geen voorwaarde. Als het apparaat zich gedraagt als twee losse apparaten met max 16A per apparaat, dan is het goed. Enige puntje is de aansluitwaarde van 35A die TS waarschijnlijk heeft. Om die reden zou ik stoppen bij optie C2 (20A). Den heb je wat over voor de rest van het huis.

• Wappie123
Ik houd hem op optie C2.

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-03 19:40
tweakG5 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Dit zijn niet per se goede adviezen:
1. Hiervoor koop je geen kookplaat met perilex-aansluiting, je wil gewoon lekker kunnen koken. Daarnaast kan 2x16A prima, mits je ervoor zorgt dat de circuits gescheiden zijn en de instellingen in de kookplaat goed staan.
2. Edit: verkeerd gelezen. Dit kan inderdaad. Wel overdreven, is niet per se noodzakelijk. Überhaupt raar dat hier een kookgroep op zit. Een 1x32A automaat was hier een stuk logischer geweest.
3. :?
Dat is een veilige optie.

[ Voor 13% gewijzigd door 1Will op 17-02-2026 13:55 ]

• Wappie123
Prima ik houd het op C2

• Jim423
1Will schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:51:
[...]2. Edit: verkeerd gelezen. Dit kan inderdaad. Wel overdreven, is niet per se noodzakelijk. Überhaupt raar dat hier een kookgroep op zit. Een 1x32A automaat was hier een stuk logischer geweest.
3. :?
In welke zin is een 1x32A automaat logischer?
Zowel het WCD als de bedrading is hier niet voor geschikt. Daarnaast is dit onwenselijk om achter een 35A hoofdstop te plaatsen.

@Wappie123 Misschien kun je van Bora terugkoppeling krijgen dat er zonder brug tussen N1 en N2 maximaal 3680Watt door een enkele nulaansluiting kan gaan. 20A is wel stevig op een enkele nuldraad mocht er 1 losraken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• 1Will
Jim423 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:39:
[...]

In welke zin is een 1x32A automaat logischer?
Zowel het WCD als de bedrading is hier niet voor geschikt. Daarnaast is dit onwenselijk om achter een 35A hoofdstop te plaatsen.

...
Je hebt een 1-fase aansluiting, dus begreep in eerste instantie niet helemaal waarom je een 2-fase automaat daarachter zou zetten. Nu zie ik dat je met 1x32A in de zware/zakelijke aansluitingen en stekkers. Als je dit doet, uiteraard de bedrading en WCD aanpassen.

Ben het met je eens inderdaad dat een 1x32A niet geheel wenselijk is achter een 1x35A hoofdaansluiting. Maar is het om dezelfde reden niet raar dat er wel een 2x16A aansluiting wordt aangelegd? Je belast daarmee toch in principe ook gewoon 32A op de enige fase waarop je aangesloten bent op het hoofdnet?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:53

franssie

Save the albatross

1Will schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:30:
[...]

Je hebt een 1-fase aansluiting, dus begreep in eerste instantie niet helemaal waarom je een 2-fase automaat daarachter zou zetten. Nu zie ik dat je met 1x32A in de zware/zakelijke aansluitingen en stekkers. Als je dit doet, uiteraard de bedrading en WCD aanpassen.

Ben het met je eens inderdaad dat een 1x32A niet geheel wenselijk is achter een 1x35A hoofdaansluiting. Maar is het om dezelfde reden niet raar dat er wel een 2x16A aansluiting wordt aangelegd? Je belast daarmee toch in principe ook gewoon 32A op de enige fase waarop je aangesloten bent op het hoofdnet?
Lijkt mij puur een kwestie van bedrading - 32 A stel andere eisen dan 16 A

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:41
@Wappie123
Ik zou een 4 polige 16A automaat plaatsen.Dus ook de nuladers afzekeren. Dan voorkom je een te hoge stroom door een nulader. De twee nulaansluitingen op de Bora mag je niet doorverbinden. Wel een doorverbinding tussen L2 en L3 plaatsen. Verder de plaat op mode C3 instellen.

• 1Will
devriesjande schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:17:
@Wappie123
Ik zou een 4 polige 16A automaat plaatsen.Dus ook de nuladers afzekeren. Dan voorkom je een te hoge stroom door een nulader. De twee nulaansluitingen op de Bora mag je niet doorverbinden. Wel een doorverbinding tussen L2 en L3 plaatsen. Verder de plaat op mode C3 instellen.
Stroom verdeelt zicht gewoon over de nuldraden. Gezien de totale maximumstroomsterkte 32A is, is deze per draad dus 16A, dat levert nu geen enkel probleem op, of zie ik dat fout?

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:21
Als alles goed gaat wel. Maar de boel moet ook veilig blijven als er iets niet goed gaat. Zoals een draad die los schiet uit een klem. In dat geval kan er teveel stroom lopen door de andere N draad. En normaliter wordt de stroom door de N niet beveiligd en wordt dit dus niet automatisch afgeschakeld.
Met een 4 polige (dus niet een 3P+N) wordt de stroom in alle 4 de aders gemeten en wordt zo'n overbelaste N wel gedetecteerd.

Elektra aanleggen zodat het werkt is niet zo moeilijk. Elektra aanleggen zodat het werkt en ook veilig is onder alle denkbare manieren waarop er iets fout kan gaan is een stuk lastiger.

[ Voor 9% gewijzigd door Out.of.Control op 18-02-2026 07:56 ]

• onetime
  • Niet online
@1Will Weerstand van parallelle kringen is nooit helemaal gelijk, en het verschil in verlies vermogen is kwadratisch. Victron geeft zelfs aan dat de aansluitkabels van parallel geschakelde omvormers niet te dik mogen zijn, omdat ze dan niet genoeg helpen om de stroom gelijkmatig te verdelen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 07:17
Wat een goudmijn is dit topic!

Wij krijgen over een paar weken de sleutels van ons nieuwbouwhuis. Bij het indienen van de technische tekening voor de tekening, wisten we nog niet precies welke kookplaat we wilde en hadden toen nog een Bora Professional 3.0 in gedachte en daar is de technische tekening voor gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wx_mvyXoh4i3LqBQmX5XDOJvDHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLQb6UD2VvWeEkK2BWhZxYN3.png?f=fotoalbum_large

Maar uiteindelijk voor een Bora X Pure gekozen omdat die professional toch iets te gortig was.

Maar nu klopt de aansluiting niet meer.

Ik heb nu 3 leidingen de grond uit komen (2x enkel WCD en 1xdubbel WCD)

WCD 1 -> Groep 6 (eigen leiding met bruin, blauw en aarde)
WCD 2 -> Groep 7 (eigen leiding met bruin, blauw en aarde)
WCD 3 (dubbel) -> Onbekend (eigen leiding met bruin, blauw en aarde)

In mijn meterkast heb ik de volgende groepen`

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wxzj4YC8Yi0_mAsE7ukYyKNEyOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xbCdUiE6l5TKyi8JJHToKB4s.png?f=fotoalbum_large

Nu weet ik nog niet precies wat de verdeling van de rest van de WCD in de keuken. Dat ga ik zodra ik de sleutel krijg meteen uitzoeken.

Maar het ziet er naar uit dat ik dus 2 groepen op 1 fase heb. Ik zou met en bruggetje van een paar euro een kookgroep kunnen maken van 6+7, maar dan heb ik nog steeds 2x16 ampere van dezelfde fase.

Groep 13 staat nu aangegeven als een fornuisgroep, maar die lijkt mij naar de Warmtepomp te gaan, omdat ik in de keuken geen zwart of grijs uit de vloer komen, maar op zolder is er wel een perilex aansluiting.

Ik dank als ik groep 6 en 7 samen gebruik voor de kookvelden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXZ-m09D2fm3bNnZquGlSm5Df2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A3TEu7I6H2OJTQHE9aSy40CP.png?f=fotoalbum_large

L1 -> Groep 6 -> Bruin
L2 -> Groep 7 -> Bruin
L3 -> Brug Groep 7 -> Bruin
N1 -> Groep 6 -> Blauw
N2 -> Groep 7 -> Blauw
PE -> Aarde 6+7

Dan zou ik genoeg vermogen moeten hebben om alle kookplaten aan te sturen en dat ik ook de retour over 2 kabels verspreid.

De meterkast zit al behoorlijk vol en ik zie geen ruimte om een nieuwe 3 fase + aardlek er bij te plaatsen zoals voor de auto is gedaan, dus ik ook dat ik zonder uitbreiding de boel kan aansluiten (zonder perplex, ik knutsel de aderen gelijk op de bora.

Schopje naar het grote topic, daar staat nog veel meer in

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 21-02-2026 12:59 ]

• Jim423
6 en 7 zitten toch in beide een eigen buis naar de keuken?
Dan kun je die niet gebruiken.
Heb je uberhaupt wel een 19mm buis naar de keuken?

• Septillion
  • Nu online
@PhoneTech Nee, bij 3x25A netaansluiting wil je dan niet op een enkele fase plaatsen. Naast dat de Bora dus überhaupt geen schema voor 2xN heeft. Hij heeft wel 2xN maar Bora laat niet zien welke fases er bij horen.

Maar op 3-fase wil je hem dus minimaal gewoon over twee fases verdelen. 3e fase zou alleen de ventilator zijn dus hoeft niet per se.

Heb je een kruipruimte, trek gewoon een nieuwe YMVK en klaar. Anders zou je door een bestaande dus bruin, zwart, blauw en geel-groen (alle in 2,5qmm) kunnen trekken. In de meterkast op een 3-fase alamat.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:49
PhoneTech schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:18:

De meterkast zit al behoorlijk vol en ik zie geen ruimte om een nieuwe 3 fase + aardlek er bij te plaatsen zoals voor de auto is gedaan, dus ik ook dat ik zonder uitbreiding de boel kan aansluiten (zonder perplex, ik knutsel de aderen gelijk op de bora.
De kookplaat is niet geschikt voor aansluiting op een kookgroep. Je zult nieuwe bedrading moeten trekken.
Misschien de deurbel trafo laten vervallen zodat je genoeg ruimte hebt voor een krachtgroep?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:39
Bora heeft wel een keer bevestigd dat het achter een kookgroep kan als je L2 en L3 verbindt (maar er staat geen schema voor in de handleiding, dus garantie tot aan de voorkeur). Maar achter 3x25A hoort de plaat achter een krachtgroep en zeker niet achter een kookgroep.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• PhoneTech
Jim423 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:32:
6 en 7 zitten toch in beide een eigen buis naar de keuken?
Dan kun je die niet gebruiken.
Heb je uberhaupt wel een 19mm buis naar de keuken?
Ik denk het niet. De leidingen 3 komen allemaal met een standaard maat flexibele buizen de grond uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvIyNWKBbCodjAtRKe-xrUtbJvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6gtGJOXpSShtxJGuvEjDIUp.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet toegestaan om 2 buizen samen te bundelen voor 1 krachtgroep? Anders moet ik gewoon nieuwe kabels trekken vanuit de meterkast naar de keuken. Ik heb een kruipruimte, maar wil graag de huidige buizen gebruiken als het mogelijk is.

De bel trafo is inderaad behoorlijk overbodig en was ik sowieso niet van plan te gebruiken.

• Jim423
Het is niet toegestaan 2 of 3 buizen te bundelen naar mijn weten maar je bent uiteindelijk zelf de baas.
Wat je in ieder geval nodig hebt is een 16A 30mA aardlekautomaat 3P+N. Hiermee kun je Pure aansluiten op 3 fasen via 5 aders. Het is sowieso gekkenwerk om beide cooktop's achter 1 fase aan te sluiten. Waar is die RCBO links van elektrische auto voor?

• timovd
Jim423 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:14:
... Waar is die RCBO links van elektrische auto voor?
Die kan @PhoneTech wellicht vervangen voor een andere Acti9-serie zodat er een zelfde voor de kookgroep bijgeplaatst kan worden. En alles netjes doorverbinden met een kam.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:55
@PhoneTech Wat ik zo vreemd vind: Kreeg je geen vraag van de installateur of er niet een standaard 19mm pijp (of een 5-aderige kabel) naar de keuken moest voor als jij (of een volgende bewoner) ooit een keuken met een standaard kookplaat zou willen installeren? Ik zou toch verwachten dat dat in elke moderne woning wel zo'n beetje standaard wordt aangelegd (staat misschien zelfs wel in het bouwbesluit?).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Jan-tweak
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:18:
@PhoneTech Wat ik zo vreemd vind: Kreeg je geen vraag van de installateur of er niet een standaard 19mm pijp (of een 5-aderige kabel) naar de keuken moest voor als jij (of een volgende bewoner) ooit een keuken met een standaard kookplaat zou willen installeren? Ik zou toch verwachten dat dat in elke moderne woning wel zo'n beetje standaard wordt aangelegd (staat misschien zelfs wel in het bouwbesluit?).
ik zou hier zeker ipv een 2-fase kookgroep een volledige 3 fase alamat/kabel voor de kookplaat kiezen, als ooit een andere bewonder deze dan wil gaan vervangen door een andere kookplaat die mogelijk slechts 2-fase aansluiting hebt is dat geen probleem, hij hoeft dan alleen de 3-fase alamat vervangen voor een 2-fasige kookgroep.

• Andrehj
Jan-tweak schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:28:
ik zou hier zeker ipv een 2-fase kookgroep een volledige 3 fase alamat/kabel voor de kookplaat kiezen, als ooit een andere bewonder deze dan wil gaan vervangen door een andere kookplaat die mogelijk slechts 2-fase aansluiting hebt is dat geen probleem, hij hoeft dan alleen de 3-fase alamat vervangen voor een 2-fasige kookgroep.
Huh? Waarom dat dan? Elke 2-fase kookplaat kun je ook gewoon achter een 3-fase alamat aansluiten, dat is zo'n beetje het hele idee achter dit topic....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Jan-tweak
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Huh? Waarom dat dan? Elke 2-fase kookplaat kun je ook gewoon achter een 3-fase alamat aansluiten, dat is zo'n beetje het hele idee achter dit topic....
sorry, dat is exact wat ik wilde aangegeven, nu gewoon een 5-aderige kabel aanlegen, die kun je dus ook met een 2-fase kookgroep gebruiken. dus we zijn het volledig eens.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Andrehj schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Ik denk dat er nog steeds veel 'installateurs', al dan niet terecht, terug gaan deinzen op het moment dat ze ergens lezen dat er dan ~400V tussen de fasen staat en daar vervolgens hun 'conclusies' uit gaan trekken.

Let wel: De meeste (keuken?) Installateurs zijn 9/10 keer géén elektricien.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Jim423
Onder elektriciens zijn er ook maar zeer weinig mensen die dit goed begrijpen.
Ze moeten gewoon kookgroepen verbieden in 3-fase groepenkasten net als 2 polige groepen achter 4 polige aardlekschakelaars in 3-fase groepenkasten dan is alles gelijk duidelijk voor iedereen.

• Andrehj
Jan-tweak schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:53:
sorry, dat is exact wat ik wilde aangegeven, nu gewoon een 5-aderige kabel aanlegen, die kun je dus ook met een 2-fase kookgroep gebruiken. dus we zijn het volledig eens.
Je begrijpt het niet. Je hebt heel die kookgroep niet nodig. Gewoon altijd een krachtgroep (of 3-fase alamat) installeren op een 3x25A aansluiting. Daarop kun je vervolgens in de keuken elke 2- of 3-fase kookplaat aansluiten.

• DJMaze
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:36:
Ze moeten gewoon kookgroepen verbieden in 3-fase groepenkasten net als 2 polige groepen achter 4 polige aardlekschakelaars in 3-fase groepenkasten dan is alles gelijk duidelijk voor iedereen.
Bijna!
Ik zie graag ook in de NEN de 2-fase perilex als:
N L (blauw bruin)
N L (grijs zwart)

Er zijn veel elektriciëns die L1 als N markeren.
Want 3-fase is:
N L1
L3 L2

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Jim423 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:36:
Niks mis met een kookgroep verdeeld over 2 daadwerkelijke fasen. Je hebt 4 belaste aders/draden ipv 3, waardoor het ook iets warmer wordt en je dus wat energie verspilt, maar in de regel heb je daar met 2,5 mm² wel de marge voor en de verspilling in het algemeen onder de 10 kWh/jaar blijven. Verder kan ik geen nadelen bedenken.

Waarom zou je kookgroepen in meerfasesystemen compleet verbieden?

Als het gaat over het verbieden van kookgroepen op tweemaal dezelfde fase (2×16 A) in een meerfasesysteem: dat is al verboden door de Netcode. Er wordt alleen niet op gehandhaafd.

[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 21-02-2026 23:26 ]

• Jim423
Juerd schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:19:
[...]Waarom zou je kookgroepen in meerfasesystemen compleet verbieden?
Duidelijkheid en eenvoud. Er zijn mogelijkheden om ze juist toe te passen, ben ik het mee eens, maar in de praktijk blijkt dat dit gewoon niet lukt. Mijn complete flat is 3 jaar geleden opgeleverd met kookgroepen achter een 2P 40A aardlekschakelaar. Vorige maand 500 app gekeurd in Adam-Noord, zelfde verhaal. Ik kan nu mijn AEG plaat niet fatsoenlijk aansluiten omdat deze maar 1 nul heeft. Die Bora die hier telkens terugkomt, idem.

Jim423 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 00:46:
[...]

Duidelijkheid en eenvoud. Er zijn mogelijkheden om ze juist toe te passen, ben ik het mee eens, maar in de praktijk blijkt dat dit gewoon niet lukt.
Dat het mensen niet lukt om ze correct toe te passen, komt door onwetendheid of onwil. Beide kun je niet oplossen met een verbod, want dan hadden we het probleem überhaupt niet gehad. Het is immers al verplicht om een kookplaat die je overmeerdere fasen kunt verdelen, ook daadwerkelijk te verdelen.
Ik kan nu mijn AEG plaat niet fatsoenlijk aansluiten omdat deze maar 1 nul heeft.
Dat kun je op (minstens) 3 manieren zien. Ligt dit aan de bestaande kookgroep, aan de AEG, of aan dat je de installatie niet alsnog even fixt? :)

Ik denk dat het vooral aan de AEG ligt. Die kun je immers in een enkelfase installatie ook niet fatsoenlijk aansluiten en dan kun je het ook niet fixen door iets in de groepenkast te veranderen.
Die Bora die hier telkens terugkomt, idem.
Alle 7,x kW Bora's zijn toch aan te sluiten als 2L2N?

[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 22-02-2026 00:57 ]

• Andrehj
Juerd schreef op zondag 22 februari 2026 @ 00:55:
Alle 7,x kW Bora's zijn toch aan te sluiten als 2L2N?
De onze (een Pura) in ieder geval wel. Dan zit de afzuiging (die normaliter alleen op L3 zit) bij L2 op.

• timovd
@Juerd @Andrehj kan inderdaad, maar er is geen schema van vanuit Bora zelf. L2 en L3 kunnen gebrugd worden in het circuit met N2.

• Andrehj
@timovd en @Juerd Net snel de handleiding even opgezocht en inderdaad, er zit maar 1 N aansluiting op. Dat betekent dat het aansluiten op 2L + 2N eigenlijk niet kan, omdat je geen beveiliging van een evt. losse nuldraad hebt.

• timovd
Andrehj schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:00:
@timovd en @Juerd Net snel de handleiding even opgezocht en inderdaad, er zit maar 1 N aansluiting op. Dat betekent dat het aansluiten op 2L + 2N eigenlijk niet kan, omdat je geen beveiliging van een evt. losse nuldraad hebt.
Ik was in de veronderstelling dat een Bora wel 2x N heeft (mijn Pure wel in ieder geval).

Het gevaar is dat veel mensen die zich elektricien noemen een plaat zoals deze wel op een kookgroep aansluiten door 2x N aan te sluiten op 1 contact. Normaliter zal de stroom netjes verdeeld worden, maar als er een keer een contract niet goed is, heb je kans op een smeltende draad.

@Andrehj Uit interesse: welk model is dat?

• Septillion
  • Nu online
Die Bora blijft raar. We 2x een N aansluiting maken maar geen documentatie maken waar die twee werkelijk los gebruikt worden.

Meest waarschijnlijke lijkt me dat N1 voor L1 is en N2 voor L2 en L3. Dit is ook relatief makkelijk na te meten. Maar als niemand dat een keer doet blijft het gebaseerd op logica ipv feiten. Dus kan ik het niet zo aanraden.

• Septillion
  • Nu online
@PhoneTech Als je kruipruimte hebt zou ik voor nieuwe YMVK gaan. Zou mij de makkelijkste optie lijken.

Als je de beltrafo naar beneden verplaatst of de automaat naast die voor de auto ook vervangt door 4 positie brede alamat heb je prima ruimte.

• Andrehj
Juerd schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:20:
@Andrehj Uit interesse: welk model is dat?
Een Bora Pura (is een Pure, met Abluft, oftewel afzuiging naar buiten, dit in tegenstelling tot de Puru, met de u van Umluft). Zie https://www.bora.com/nl-be/kookveldafzuigsystemen/pure

Dat er slechts 1 nul-aansluiting is heb ik uit de handleiding. Geen idee meer hoe het er werkelijk uit ziet op de aansluitingen (dat vond ik toen wegens het aansluiten op een kracht-alamat ook niet interessant), en daar kom ik nu ook niet meer makkelijk bij.

• timovd
@Andrehj de PurA en PurU zijn toch identiek aan elkaar met uitzondering van het filter? Hier een U (recirculatie) met 2x N en een brug er op.
Alles verdeeld op 3f waarbij de oven op de zelfde fase zit als de ventilator.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb een puzzel in huis mbt de inductiekookplaat in huis. De vorige bewoner heeft dit laten aansluiten maar is in de huidige opzet niet meer OK.

Kunnen jullie eens meekijken of ik hier goed zit:

Fases van verbouwing vorige bewoner:

1 fase meterkast

inductie toegevoegd op 1 kookgroep, 2p2n. inductieplaat: Pelgrim 7,4kW 4 pitten. IDK784ONY

https://www.pelgrim.nl/apparaten/oud-assortiment/idk784ony/

https://www.pelgrim.nl/wp-content/uploads/2020/10/537307-V2-IFI-Pelgrim-IDK264_754_764_784_785_795_862_883-4L-nc-2.pdf

https://www.pelgrim.nl/wp-content/uploads/2020/10/IDK764_784_714ONY_GBA_700004926000_NL_EN_FR_DE.pdf

Vorige eigenaar heeft later een 3 fase meterkast laten aanleggen, maar de kookgroep niet veranderd. Dus wederom op 1 fase, terwijl het nu een 3x 25A is. Dus inductieplaat aan = overbelasting.

De bedrading ben ik nu aan het nalopen. Maar kijk even mee. Kan ik de kookgroep ongestraft zo naar 2 aparte fases (laten) omzetten?

Het lijkt op het apparaat zelf echt op 2p2n te zijn aangesloten, scenario 2 van aansluitschema. Perilex lijkt een custom manier te zijn gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jptArv0INKMHADLzbX52tHrG80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onNREaetjVKr0NFDsqcu0pDQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9twhXhQiMxQ5TOzBJWGp-z2Ib4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ctGvfStJ2r3wyi5PPwRiMg3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1MoGp1FHmr0GeCaOTklUbcYLvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sr49rcXAwTmoi4cQQPImgJwx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzZbTGWo9GooQEDCyP4JTh6t-pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtcOtDtgiDPkbV7twTviIAcN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVodRZsfd49oe8grQHK9LqIyabY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRw6PELPTMiIRmDbBEIfVqKP.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje naar het grote topic

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 22-02-2026 15:38 ]

@Andrehj Die is aan te sluiten met 2 afzonderlijke nulcontacten. In de handleiding zie je N1 en N2 in alledrie de schema's aan elkaar gebrugd. Het is jammer dat ze geen 2L2N schema voor de Nederlandse markt vermelden, maar dat past in het thema (o.a. met slechte Duitse vertalingen zoals "kookveld"). Wie ervaring heeft met kookplaten, weet dat je uit een schema voor 2N~ een 2L2N kunt afleiden als het tenminste afzonderlijke nulcontacten heeft, want als het echt maar 1 nul heeft, dan zit er waarschijnlijk geen 2e schroef voor :)

• Septillion
  • Nu online
@Get!em Ja, dat moet kunnen.

Zou zelf graag alles nameten omdat er zo veel opties zijn.

Dus, de kookplaat naar perilex even controleren. Zit het netejs als:
Bruin = L1 = links onder (kijkende naar stopcontract)
Zwart = L2 = rechts onder
Blauw = N1 = links boven
Grijs = N2 = rechts boven.

En daarnaast of het perilex stopcontact correct zit.
Als je de rechter automaat uit zet, heb je dan nog:
230V tussen L1 en N1
230V tussen L1 en PE
0V tussen L2 en PE
En als je links uit zet en rechts aan, heb je dan:
230V tussen L2 en N2
230V tussen L2 en PE
0V tussen L1 en PE

Want een verdraaide N zie je niet bij een (2x P+N) kookgroep op 1-fase en is daar ook niet zo erg (wel slordig). Maar als je het gaat splitsen over ALS dan moet het goed zitten anders trippen de ALS.

[ Voor 88% gewijzigd door Septillion op 22-02-2026 15:47 ]

• onetime
  • Niet online
Juerd schreef op zondag 22 februari 2026 @ 00:55:
[...]
Dat het mensen niet lukt om ze correct toe te passen, komt door onwetendheid of onwil. Beide kun je niet oplossen met een verbod, want dan hadden we het probleem überhaupt niet gehad. Het is immers al verplicht om een kookplaat die je overmeerdere fasen kunt verdelen, ook daadwerkelijk te verdelen.
[...]
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."
Maak het simpel; nooit een kookgroep in een 3fase installatie maar een krachtgroep.

• onetime
  • Niet online
@Get!em @Septillion Als er iets "niet goed zit" en je moet iets veranderen, doe het dan meteen zo:
N . L1
L3 . L2 . . . . . . . . . . . . . . . L3 als het moet als N2.
Blauw . Bruin
Grijs . Zwart

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:17

Vliegvlug

Flight Simple

Get!em schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:01:
Ik heb een puzzel in huis mbt de inductiekookplaat in huis. De vorige bewoner heeft dit laten aansluiten maar is in de huidige opzet niet meer OK.

Kunnen jullie eens meekijken of ik hier goed zit:

Fases van verbouwing vorige bewoner:

1 fase meterkast

inductie toegevoegd op 1 kookgroep, 2p2n. inductieplaat: Pelgrim 7,4kW 4 pitten. IDK784ONY

https://www.pelgrim.nl/apparaten/oud-assortiment/idk784ony/

https://www.pelgrim.nl/wp-content/uploads/2020/10/537307-V2-IFI-Pelgrim-IDK264_754_764_784_785_795_862_883-4L-nc-2.pdf

https://www.pelgrim.nl/wp-content/uploads/2020/10/IDK764_784_714ONY_GBA_700004926000_NL_EN_FR_DE.pdf

Vorige eigenaar heeft later een 3 fase meterkast laten aanleggen, maar de kookgroep niet veranderd. Dus wederom op 1 fase, terwijl het nu een 3x 25A is. Dus inductieplaat aan = overbelasting.

De bedrading ben ik nu aan het nalopen. Maar kijk even mee. Kan ik de kookgroep ongestraft zo naar 2 aparte fases (laten) omzetten?

Het lijkt op het apparaat zelf echt op 2p2n te zijn aangesloten, scenario 2 van aansluitschema. Perilex lijkt een custom manier te zijn gedaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[mbr]Schopje naar het grote topic[/]
Wat voor een aardlekschakelaars heb je nu in je huidige kast zitten?
Zijn dit één fase exemplaren of drie fasen?
(Misschien even een foto van je groepenkast plaatsen.)

Dat maakt uit voor hoe je het kan aansluiten.
In het eerste geval moet je 2 nullen hebben en in het tweede geval is dat niet nodig.

• Septillion
  • Nu online
@Vliegvlug Maar hij heeft 2 nullen dus het is een don't care :)

@onetime Ergens eens, veel logischere ombouw. Maar dan wel weer minder voorkomend... -O- En als je het doet, goed de huidige markering verwijderen.

• devriesjande
@Get!em

Als je een krachtgroep laat plaatsen dan moet de plaat volgens het linker schema worden aangesloten. Waarschijnlijk kan de bedrading van de groepenkast naar de Perilex worden hergebruikt. Maar dat hangt van de gebruikte kleuren af
Maar eens een foto van de volledige groepenkast. En maak de kast waar de kookgroep zit eens open. En maak een foto van de bedrading aan de bovenkant van de kookgroep. Wel eerst de hoofdschakelaar uit!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vliegvlug schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Wat voor een aardlekschakelaars heb je nu in je huidige kast zitten?
Zijn dit één fase exemplaren of drie fasen?
(Misschien even een foto van je groepenkast plaatsen.)

Dat maakt uit voor hoe je het kan aansluiten.
In het eerste geval moet je 2 nullen hebben en in het tweede geval is dat niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEPrn5_rGDrPQNOzXQ2W6qgS3AQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXAeWQ4jfQDdJXGdl6pbmJ9u.jpg?f=fotoalbum_largeHet relevante deel. Rechts nog een kast met PV, warmtepomp en Ev charger. Omdat warmtepomp nu op zelfde fase zit als de kookgroep, kom ik in de problemen (zeg 1x per maand tot 40A en gemiddeld 3x per maand boven de 30A op fase 1.

Elektricien die dit heeft ingericht 2 jaar terug voor mij had me hiervoor moeten waarschuwen. Oven zat oorspronkelijk ook nog op fase 1 tot vorig jaar. Voordat ik die had laten verhuizen klapte de hoofdzekering op fase 1 er elk kwartaal wel een keer uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 22-02-2026 19:02 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

devriesjande schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:22:
@Get!em

Als je een krachtgroep laat plaatsen dan moet de plaat volgens het linker schema worden aangesloten. Waarschijnlijk kan de bedrading van de groepenkast naar de Perilex worden hergebruikt. Maar dat hangt van de gebruikte kleuren af
Maar eens een foto van de volledige groepenkast. En maak de kast waar de kookgroep zit eens open. En maak een foto van de bedrading aan de bovenkant van de kookgroep. Wel eerst de hoofdschakelaar uit!
Ik krijg een elektricien voor een andere klus over de vloer. Ik hoop dat ik met de bestaande automaat van de kookgroep, gewoon de fase 2 kan aansluiten zonder vervangingen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:04:
@Vliegvlug Maar hij heeft 2 nullen dus het is een don't care :)
Tuurlijk kan je het dan nog steeds met de twee nullen aansluiten maar ik zou het zelf in die situatie veel logischer vinden om de perilex dan aan te sluiten zoals je zou doen als het een driefasen aansluiting is en niet alsnog met twee nullen naar de kookplaat.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Get!em schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:57:
[...]

[Afbeelding]Het relevante deel. Rechts nog een kast met PV, warmtepomp en Ev charger. Omdat warmtepomp nu op zelfde fase zit als de kookgroep, kom ik in de problemen (zeg 1x per maand tot 40A en gemiddeld 3x per maand boven de 30A op fase 1.

Elektricien die dit heeft ingericht 2 jaar terug voor mij had me hiervoor moeten waarschuwen. Oven zat oorspronkelijk ook nog op fase 1 tot vorig jaar. Voordat ik die had laten verhuizen klapte de hoofdzekering op fase 1 er elk kwartaal wel een keer uit.
Gebruik je je kookplaat dan zo intensief en op hoge standen op meerdere pitten tegelijkertijd?

Want zo’n kookgroep op een 1 fase bij een drie fasen aansluiting wordt vaak gedaan en leidt meestal niet tot problemen.
Mocht je je kookplaat wel normaal gebruiken dan zou ik zeker eens kijken naar de faseverdeling in je groepenkast, zou me niets verbazen als de fase waar nu de kookgroep op zit (te)veel zware verbruikers heeft en de andere fasen niet.

• PhoneTech
Andrehj schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:18:
Ik heb er specifiek naar gevraagd bij het indienen van de elektrische installaties, maar het kon volgens hun helaas niet. Misschien had ik door moeten zetten, maar dat is nu te laat.

• Septillion
  • Nu online
@Vliegvlug Dat is toch precies wat hij aangeeft :D Met als oplossing de kookplaat netjes over de fases verdelen.

En dan de kookplaat door deze met de 2x P+N kookgroep over twee fases te verdelen. Is een krachtgroepje mooier? Zeker! Maar dit kan dus volledig gedaan worden met wat er al in de kast zit. Gewoon de kookgroep naar positie 4 en 5 en je bent klaar.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vliegvlug schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Gebruik je je kookplaat dan zo intensief en op hoge standen op meerdere pitten tegelijkertijd?

Want zo’n kookgroep op een 1 fase bij een drie fasen aansluiting wordt vaak gedaan en leidt meestal niet tot problemen.
Mocht je je kookplaat wel normaal gebruiken dan zou ik zeker eens kijken naar de faseverdeling in je groepenkast, zou me niets verbazen als de fase waar nu de kookgroep op zit (te)veel zware verbruikers heeft en de andere fasen niet.
Als ik de twee pitten links en rechts (pan aardappelen en pan groente aan de kook brengen, of pasta aan de kook op rechts en wok op links) beide op P van power zet, kom ik op 5500W. Zet ik er dan nog een koekenpan bij aan voor wat vlees, dan nog hoger. (En ja, ik ben van het koken, ook incl oven tegelijkertijd aan, bestelling/restaurant of frituur is hier slechts 1x per maand, maar vaker slechts 1x per kwartaal). De warmtepomp zit ook op die fase en gaat na een defrost naar 3,5kW. Fase 2 is redelijk vol ook (met oa wasmachine en droger en de backup heater warmtepomp a 3,6kW) en fase 3 is ook de Oven (a 2500W zonder gril aan). Heel veel ruimte om te schuiven heb ik niet. En als ik al schuif (bijv warmtepomp van fase 1 en 2 naar 2 en 3), dan is fase 1 bijna leeg, behalve de kookgroep (1 van de groepen die op de foto staat is ongebruikt). Ik splits daarom liever de kookgroep indien mogelijk. Dat levert meer flexibiliteit op. Vandaar de vraag in dit topic.

Anyhow, conclusie lijkt: Is gewoon mogelijk. Aandachtspunten zijn de N1 en N2 checken of die bij L1 en L2 horen en niet gedraaid zijn. Is allemaal niet geheel standaard, maar met behoud van kabel en automaat, zou het bij goede N1 en N2 een relatief simpele verplaatsing moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 22-02-2026 20:07 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:51:
@Vliegvlug Dat is toch precies wat hij aangeeft :D Met als oplossing de kookplaat netjes over de fases verdelen.
Is me niet duidelijk waar je naar verwijst, ik reageerde op jouw opmerking.
En dan de kookplaat door deze met de 2x P+N kookgroep over twee fases te verdelen. Is een krachtgroepje mooier? Zeker! Maar dit kan dus volledig gedaan worden met wat er al in de kast zit. Gewoon de kookgroep naar positie 4 en 5 en je bent klaar.
Ik vind dit ook een prima oplossing maar om het moment van mijn vraag aan @Get!em was uberhaupt nog niet duidelijk of er 1 fase of 3 fasen ALS-en in die kast zaten.

Mijn opmerking slaat dus op de situatie dat er een 3 fasen ALS zou zijn geweest, in dat geval zou ik niet alsnog 2 nullen richting perilex en kookplaat hebben gebracht iets wat jij leek te suggereren met jouw opmerking.

• Septillion
  • Nu online
@Vliegvlug Jawel, verder terug lezen ;) Nu ga ik schamen voor niet goed lezen 8)7

Maar ja, voor een 3-fase ALS is een enkele N mogelijk. Dan wel de N's van de kookgroep bruggen!

Zou ik er de moeite voor nemen om het aan te passen als het zit zoals omschreven, nee.

[ Voor 83% gewijzigd door Septillion op 22-02-2026 20:36 ]

• devriesjande
Get!em schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:59:
[...]

Ik krijg een elektricien voor een andere klus over de vloer. Ik hoop dat ik met de bestaande automaat van de kookgroep, gewoon de fase 2 kan aansluiten zonder vervangingen.
Het blijft naar mijn mening knoeien, maar de oplossing die @Septillion aandraagt is mogelijk.
Laat de monteur eerst eens de stroom per fase meten met een draaiende warmtepomp, wasmachine, autolader en oven. Dan de kookplaat aansluiten op de twee minst belaste fasen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

devriesjande schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:26:
[...]

Het blijft naar mijn mening knoeien, maar de oplossing die @Septillion aandraagt is mogelijk.
Laat de monteur eerst eens de stroom per fase meten met een draaiende warmtepomp, wasmachine, autolader en oven. Dan de kookplaat aansluiten op de twee minst belaste fasen.
Hoeft ie niet te meten ;) Heb ik al 2 jaar een log van. Vandaar dat ik ook weet hoevaak hij op fase A over de 30A heen gaat.

Piekjes van wasmachine en vaatwasser maak ik me niet druk om. Zijn toch kort. Inductie en warmtepomp zijn gewoon beide wat langduriger en beide dus opgeteld nu 48A op 1 fase. Dat is niet OK. Oven ook langduriger, maar zit dus op C momenteel. Er komt nog een extra oven, binne 2 jaar. Die wil ik op fase B in de huidige verdeling.

Blauw fase A, geel B, Rood C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeyMVG4gcXdsonKLA7d4oe4gIV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZ8xuzgC2OUD29UF82c4kvDj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Get!em op 22-02-2026 21:55 ]

• Seagull
  • Laatst online: 01-03 14:30
Hi iedereen,

Een "noob" qua elektriciteit hier. Dus vandaar mijn vraag. Begin deze week werd door een elektrofirma een nieuwe inductie kookplaat geplaatst. Echter, bij het uitkuisen van de keukenkast nà plaatsing, merk ik op dat de aansluiting op de wandcontactdoos niet lijkt op de schema's in de handleiding.

Wat meer info:
- Elektriciteitskast 1-fase
- Zekering in de kast is een Vynckier EPP32 C32 (dubbelpolig 32A)(België)
- In de wandcontactdoos komen drie (ipv vijf) 6mm² kabels toe (aarde, fase en nul)
- Van de kookplaat naar de wandcontactdoos loopt een 5-aderige kabel... waarvan men 2 draden niet heeft aangesloten op de wandcontactdoos. De draden lijken me 2,5mm² dikte.

In bijlage wat foto's en het aansluitschema. Ik veronderstel dat men het middelste schema (1N) had moeten gebruiken? En de twee nuldraden had moeten connecteren alsook de twee fasedraden?

Alvast bedankt voor de moeite :D.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB8c-QzyL0q-ynCqFZzBmUUUyDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhOsZHKwOLPxmPu4QHEaLU8D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTCqOstQL0WXzPGWHKBVUxmVV-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BB5mrVXEJ5x5ls0EmwseUTPk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r92rfHVunRlE3oYGOV24VBmvYcY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UV7eB3x3w3D33x1LxmwfoLDt.jpg?f=fotoalbum_tile

• onetime
  • Niet online
@Seagull Voorop gesteld dat ik de Belgische regels niet ken. (is 2,5mm2 daar genoeg voor 32A?)
Maar als er 5 draden (4 voor de stroom en 1 voor de aarde) beschikbaar zijn, gebruik ze dan ook.
Op de kookplaat zijn dan meerdere delen doorverbonden; dat had beter in de muuraansluiting kunnen gebeuren. Die 6mm2 is wel genoeg voor 32A.

onetime schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:04:
@Seagull Voorop gesteld dat ik de Belgische regels niet ken. (is 2,5mm2 daar genoeg voor 32A?)
In België smelt PVC bij dezelfde temperatuur als bij ons :)

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het lijkt mij dat het een twee maal 16A (L+L) automaat is en die heeft geen N erop zitten.

Zie: https://www.my-electro.be...-pole-circuit-breaker-32a

Vandaar dat ook maar drie van de vijf 2,5mm2 gebruikt worden want de N is altijd gecombineerd.

• Jan-tweak
  • Nu online
esphome schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:27:
Het lijkt mij dat het een twee maal 16A (L+L) automaat is en die heeft geen N erop zitten.

Zie: https://www.my-electro.be...-pole-circuit-breaker-32a

Vandaar dat ook maar drie van de vijf 2,5mm2 gebruikt worden want de N is altijd gecombineerd.
hou je wel rekening mee dat dit een C type IA is en geen B type, voor een kookplaat lijkt me een C niet de juiste keuze. of zijn in Belgie in de AREI de voorwaarden hier anders?

De 2,5mm2 kabel van WCD naar de kookplaat is duidelijk te dun en voldoet niet aan AREI, ik vermoed dat men hier de meegeleverde standaard kabel die bij de kookplaats was geleverd heeft gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-tweak op 27-02-2026 12:34 ]

• Septillion
  • Nu online
@Seagull Een elektricien die de kabels zo blood laat liggen en zelfs blood kopen (ook al spanningsloos) laat zien is bij voorbaat al af :X De kabel moet de muurdoos in verdwijnen, niet de draden...

Heeft hij ook in de plaat lopen rommelen? Want normaal gaat de plaat zeuren en/of werkt er een heel niet als niet alles aangesloten is. Maar dit soort aansluitschema's zie je juist vaak als de kabel vast aan de plaat zit.

Onder aan de streep had het gewoon of met een dikke draad naar de plaat gemoeten (maar kan dus alleen als dat bereikbaar is) of het samenvoegen had zoals in het schema in de muurdoos moeten gebeuren. In laatste geval dus de 2x L (waarschijnlijk zelfs maar 1,5qmm) van de plaat op de 6qmm in de muur. Zelfde voor N.

Hoewel B karakteristiek al helemaal prima zou zijn die ik voor vaste aansluiting geen probleem met een C karakteristiek.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 27-02-2026 12:33 ]

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste