Niet perse gek. Sommige warmtepompen hebben een 1F/3F binnenunit (back-up element) en een aparte 1F buitenunit. Beide op een aparte groep en kun je dus ook verdelen over twee aardlekschakelaars.DjoeC schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:43:
@Nck @Septillion Ben ik de enige die het gek vind dat de warmtepomp over 2 aardlek's is opgedeeld? En als de kleuren de fase's weergeven ook nog eens over 2 fasen? Zou daar een krachtgroep dan ook niet beter op z'n plaats zijn?
HD4Life @ Full-HD
Dus niet per definitie. Een kookgroep voldoet in deze mits deze via 2 verschillende fases wordt gevoed en achter een 4P aardlekschakelaar is geplaatst. Deze optie is vaak goedkoper dan een 3F alamat, afhankelijk van het merk dat je gebruikt, maar kost wel iets meer ruimte.Septillion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:00:
[...]
En je dus te benadelen? Je kiest voor een optie die een krachtgroep vereist maar hij plaatst dus iets ondergeschikts...
HD4Life @ Full-HD
Maar meer wat je mag verwachten aan de hand van de omschrijving. Zelf lees ik "perilex aansluiting 2/3 fasen tbv kookplaat met aansluitwaarde >7000 watt" als een aansluiting die geschikt is voor 2 of 3 fase gebruik. Anders is die 7kW een heel erg random getal.
Maar ja, door het zo brak op te schrijven zou je dit ook kunnen lezen dat juist de aannemer mag kiezen voor 2 of 3 fase
Maar huidige vorm van (2x P+N) kookgroep op 1-fase is niet juist want die is niet geschikt voor >7kW.
Correct, maar in de orignele vraag van @.NCK stond ", kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7,4Kw". Oftewel een 2-fase kookgroep is voldoende voor dat vermogen. Dus dan kiest de aannemer waarschijnlijk voor goedkoop en plaats een kookgroep, wellicht verdeeld over 2 fases, dat weet je pas als je de kast openmaakt.Septillion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:41:
@Davidshadow13 Dat een (2x P+N) kookgroep over twee fases technisch goed is ben ik met je eens.
Maar meer wat je mag verwachten aan de hand van de omschrijving. Zelf lees ik "perilex aansluiting 2/3 fasen tbv kookplaat met aansluitwaarde >7000 watt" als een aansluiting die geschikt is voor 2 of 3 fase gebruik. Anders is die 7kW een heel erg random getal.
Maar ja, door het zo brak op te schrijven zou je dit ook kunnen lezen dat juist de aannemer mag kiezen voor 2 of 3 faseDan zou een (2x P+N) kookgroep over twee fases ook correct zijn.
Maar huidige vorm van (2x P+N) kookgroep op 1-fase is niet juist want die is niet geschikt voor >7kW.
Vaak zie je dat bij project nieuwbouw dat je expliciet om een 11 kW kookaansluiting moet vragen om een krachtgroep te krijgen.
HD4Life @ Full-HD
Maar op 1-fase is niet volgens de NEN en ook niet volgens de >7kW. Markering duid nu op enkele fase dus hij zal iets moeten aanpassen.
Onderstaand uitgetekend hoe dit eruit komt te zien:
:strip_exif()/f/image/BhPdTY1ZxG9WgYvR0Yv7uXWn.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstaande situatie is op het moment dat de extra kast met componenten is geplaatst, maar de aansluiting nog 1x35A is.
:strip_exif()/f/image/kSUqmj9voJXJcwk60R1iixOa.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder de situatie nadat Liander de aansluiting heeft verzwaard.
:strip_exif()/f/image/TTKsCKFaYqGOlmY9q7SqfffI.jpg?f=fotoalbum_large)
De vraag die ik nog heb is of mijn kookplaat (Bora Puru) in de eindsituatie goed is aangesloten. Zoals ik het lees kan dat en moet er een brug worden gemaakt tussen N1 en N2 in de kookplaat zelf.
:strip_exif()/f/image/NgBGdTfusQuRamRslutg2XVa.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatste vraag :): de kookplaat is nu aangesloten op een kookgroep, 2p+2n. In de handleiding staat een vinkje bij de 2 fasige aansluiting (zie hierboven), zo is het dus zijn uitgevoerd. In de kookplaat is er een brug tussen f2 en f3 gemaakt, maar ik zie ook dat n1 en n2 een eigen aansluiting heeft met daartussen een brug. Hoort dit wel?
:strip_exif()/f/image/xBOIdlh5DZDllkACBwZzWG9E.jpg?f=fotoalbum_large)
Gezien het vooral om de kookplaat gaat een schopje naar de buren
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 26-03-2026 20:28 ]
Een laadpaal moet volgens NEN1010 worden aangesloten op een eigen 30mA aardlekschakelaar, dus niet gedeeld met de kookplaat. Ik zou twee 3P+N aardlekautomaten gebruiken in plaats van een aardlekschakelaar met installatieautomaten.J.oris schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:44:
Onderstaande situatie is op het moment dat de extra kast met componenten is geplaatst, maar de aansluiting nog 1x35A is.
[Afbeelding]
Hieronder de situatie nadat Liander de aansluiting heeft verzwaard.
[Afbeelding]
Je zult de aansluiting in de kookplaat moeten aanpassen, voordat je de nieuwe 3P+N automaat inschakelt. Het is mogelijk om dit goed aan te sluiten volgens het bovenste schema, maar zo zit dit nu dus niet.De vraag die ik nog heb is of mijn kookplaat (Bora Puru) in de eindsituatie goed is aangesloten. Zoals ik het lees kan dat en moet er een brug worden gemaakt tussen N1 en N2 in de kookplaat zelf.
[Afbeelding]
Nee, dat hoort niet. Maar een schema hoe het wel hoort staat niet in de Bora handleiding...Laatste vraag :): de kookplaat is nu aangesloten op een kookgroep, 2p+2n. In de handleiding staat een vinkje bij de 2 fasige aansluiting (zie hierboven), zo is het dus zijn uitgevoerd. In de kookplaat is er een brug tussen f2 en f3 gemaakt, maar ik zie ook dat n1 en n2 een eigen aansluiting heeft met daartussen een brug. Hoort dit wel?
[Afbeelding]
Hoe het met 3P+N hoort staat er wel. Ik zou me niet al te druk maken over de huidige aansluiting maat het straks gewoon voor de nieuwe aansluiting goed maken.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Voor de kookplaat is 3-fase groep prima. Je zal alleen nog moeten besluiten op welke fases je de kookplaat wilt. Twee fases zijn voor de kookplaat en één voor de fan. Gezien de verdeling lijkt me L1 en L3 voor de kookplaat en L2 voor de fan. Gezien daar ook oven en airco zit.
Maar je wilt vooral eigen aardlekschakelaar voor de EV. Volgens mij verplicht de NEN het niet helemaal mits de laadpaal DC lekstroom detectie heeft, maar ik zou dus gewoon 2 3P+N alamats in de kast doen.
Iet wat ongerelateerde vraag, welk programma gebruik je om dit te tekenen/schetsen?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
@True, hiervoor heb ik Goodnotes 5 gebruikt op m’n iPad. Vroeger kon je dat kopen, tegenwoordig is er alleen een gratis uitgeklede versie of anders een abonnement.
Ik heb drie fase plus nul naar mijn Bora gelegdSeptillion schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:42:
@J.oris Als eerste, ondanks het vinkje geeft Bora dus überhaupt geen aansluitschema voor 2x P+N kookgroep. Onofficieel hadden volgens mij mensen al wel gecheckt dat L1 naar N1 gaat en L2 en L3 naar N2. De brug op de N mag er nu in ieder geval zeker niet zitten.
Voor de kookplaat is 3-fase groep prima. Je zal alleen nog moeten besluiten op welke fases je de kookplaat wilt. Twee fases zijn voor de kookplaat en één voor de fan. Gezien de verdeling lijkt me L1 en L3 voor de kookplaat en L2 voor de fan. Gezien daar ook oven en airco zit.
Maar je wilt vooral eigen aardlekschakelaar voor de EV. Volgens mij verplicht de NEN het niet helemaal mits de laadpaal DC lekstroom detectie heeft, maar ik zou dus gewoon 2 3P+N alamats in de kast doen.
en zelf de kabel met perilex aangesloten
op de kookplaat want de keuken monteur deed dit niet
dit was vooraf ook bekend gemaakt maar ik weet bijna 100% zeker dat de n1 en n2 verbonden zijn met een brug.
L3 bij Bora is voor de afzuiging plusminus 800 watt
En om het helemaal hufter proof te maken, de hierboven genoemde brug is de N brug tussen N1 en N2, in een 3 fase opstelling mag er geen brug tussen L1 en L2 of L2 en L3.Septillion schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:07:
@Edje44magnum Als je een 3-fase netaansluiting hebt en de plaat netjes op een 3P+N automaat zit dan moet de brug er inderdaad in. Maar bij aansluiten op een enkele fase via een (2x P+N) kookgroep mag de brug niet geplaatst zijn.
In een 2p2n opstelling heb je dus wel een Brug op L en juist niet op N.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
als je een mooie kookplaat koopt met een aansluitkabel inclusief stekker
dat dit gewoon allemaal in een keer moet werken zonder dat je een elektricien moet inhuren
Want 90% of meer van de kookplaten zijn eigenlijk op een kookgroep aangesloten die dus op 1 fase zitten .
Bij alle nieuwbouwhuizen wordt er maar weinig kookgroepen op twee of drie fase aangesloten
Die zijn er. Je moet ze alleen open schroeven en de draadjes anders aansluiten omdat er geen duidelijke eis/wetgeving is.Edje44magnum schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:30:
het zal allemaal zo simpel kunnen zijn
Verplicht gewoon bij 2 fase:
N1 L1
N2 L2
Dan klopt het gewoon 🙊
Oh nee, er zijn mensen met L3. Het werkt toch niet 😉
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
mogelijk slechts op 1 fase maar wel dus op twee groepen en dan heb je al de vraag hoe zijn deze dan op het stopcontact ( 5 polige Perilex-stekker en stopcontact) aangesloten?Edje44magnum schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:30:
Eigenlijk is heel dit topic het toppunt van zielig want het zal allemaal zo simpel kunnen zijn
dat dit gewoon allemaal in een keer moet werken zonder dat je een elektricien moet inhuren
Want 90% of meer van de kookplaten zijn eigenlijk op een kookgroep aangesloten die dus op 1 fase zitten .
Bij alle nieuwbouwhuizen wordt er maar weinig kookgroepen op twee of drie fase aangesloten
:no_upscale():strip_exif()/f/image/2djpGuCIMOUiQ23pQl9VAgut.avif?f=user_large)
daarom dus ook dat je veelal met een "standaard" kabel er niet bent, gewoon ook omdat die "standaard" er dus niet is.
hieronder een willekeurige aansluitmogelijkheden voor een siemens inductiekookplaat (zonder afzuiging)
/f/image/AKh2tDDQXqi9FXZEno7OuvuI.png?f=fotoalbum_large)
en dan hier de aansluitkant bij de perilex.
/f/image/PfXyQKFDZNSc4Zs9xeRw3yNS.png?f=fotoalbum_large)
dus je ziet, dat is dus echt afhankelijk hoe e.e.a. bij jou is aangesloten.
Een ISO connector voor kookplaten, waar je een van de leverancier vooraf een test-stekker meekrijgt die je in de perilex steekt en de display daarop aat dan zien welk type kabel je erbij moet hebben. Je moet dan weer de test-stekker inleveren en dan is de kabel gratis bij de kookplaat.Edje44magnum schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:30:
Eigenlijk is heel dit topic het toppunt van zielig want het zal allemaal zo simpel kunnen zijn
Zo kan ook worden bepaalt of de kookplaat wel geschikt is voor de bestaande perilex stopcontact.
je vergeet dat op dit moment relatief veel mensen van gas (ze moeten wel omdat het gasloos wordt) naar inductie gaan, dus die perilex WCD zit er nog niet, in ver uit van de gevallen zit er nog niet eens de kabels en zekeringen daarvoor, dus er moet toch al een installateur er bij komen om e.e.a. te installeren en die kan dan het ook direct zo maken dat je dus weet hoe je e.e.a. aan de kookplaat moet installeren.esphome schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:41:
[...]
Een ISO connector voor kookplaten, waar je een van de leverancier vooraf een test-stekker meekrijgt die je in de perilex steekt en de display daarop aat dan zien welk type kabel je erbij moet hebben. Je moet dan weer de test-stekker inleveren en dan is de kabel gratis bij de kookplaat.
Zo kan ook worden bepaalt of de kookplaat wel geschikt is voor de bestaande perilex stopcontact.
voor mensen die bv een bestaande electrische kookplaat vervangen naar een inductie kookplaat is het nog eenvoudiger, kijk dan gewoon hoe de oude is geplaatst qua electra.
De kabel geeft aan met een nummer (level) wat er geleverd kan worden en de kookplaat geeft een reeks levels aan die dan met een matchende kabel gevoed kan worden.
Maar goed, op elektricien hoef je dus ook niet te rekenen want daar doet gros het dus ook fout van om met droge ogen te beweren dat het volgens de NEN is
En ja, dat we dus het normaal zijn aan vinden om voor 3P+N en voor 2P+2N zelfde stekker zijn gaan gebruiken...
Hoewel niet zo nuttig zou je bij een Bora wel L2 en L3 kunnen bruggen omdat laatste alleen de fan is. Maarja, wel heel specifiekAcidrain schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:22:
[...]
En om het helemaal hufter proof te maken, de hierboven genoemde brug is de N brug tussen N1 en N2, in een 3 fase opstelling mag er geen brug tussen L1 en L2 of L2 en L3.
In een 2p2n opstelling heb je dus wel een Brug op L en juist niet op N.
Even een vraag, wat bedoel je met een iso connector?esphome schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:58:
@Jan-tweak Als je verhuist naar een huis dan zit de oude kookplaat er niet meer. Bij een nieuwe aanleg kan de aanlegger meteen ook de juiste kabel deel laten uitmaken van de installatie of zelfs een vaste kabel met een ISO connector.
De kabel geeft aan met een nummer (level) wat er geleverd kan worden en de kookplaat geeft een reeks levels aan die dan met een matchende kabel gevoed kan worden.
even voor de duidelijkheid, de in Nederland gebruikte stekker is gewoon een 5 polige 3-fase stekker en eigenlijk niets anders, een CEE 5-polig kun je net zo "misbruiken" als de perilex stekker.Septillion schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:37:
Dan hadden we die dingen gewoon op zijn Duits met een CEE 3-fase stekker moeten leveren
Maar goed, op elektricien hoef je dus ook niet te rekenen want daar doet gros het dus ook fout van om met droge ogen te beweren dat het volgens de NEN is
En ja, dat we dus het normaal zijn aan vinden om voor 3P+N en voor 2P+2N zelfde stekker zijn gaan gebruiken...
sterker nog voor de perilex stekker/wcd zijn er zelfs Din normen, stekker DIN 49446 (16A) en DIN 49448 (25A) cq de wandcontactdoos onder DIN 49445 (16A) en DIN 49447(25A).
Je hebt dus zelfs 2 versies, die door de gedraaide platte aardpin in het midden ook niet uitwisselbaar zijn.
Deze zijn dus net zo "duits" of beter gezegt "duits" zijn als de eerder genoemde CEE stekker's die in feite niet eens Duits zijn en de CEE zijn door de IEC technisch subcomité 23H ontworpen, specifiek is dat de IEC 60309 norm (internationale norm) voor industriële stekkers in diverse uitvoeringen.
Voor perilex zeggen we in het algemeen dat er geen vaste pinout is voor 2L2N. In de praktijk zijn er echter 2 varianten het meest gangbaar: L3 wordt gebruikt als N2, verder is alles normaal aangesloten. "Maar je zei toch 2 varianten?" Ja, bij DIN 49445:1991 zit L3 linksonder, maar een oudere versie had L3 (toen nog T van R-S-T wat tegenwoordig L1-L2-L3 heet) rechtsboven.
:strip_exif()/f/image/mR4vbkr3NL5PBFwjCHKbExKD.png?f=user_large)
Bron: https://www.plugsocketmuseum.nl/Obsolete_3hd.html (Rode bijschriften door mij toegevoegd)
Ook bij perilex misbruikt voor driestandenschakelaars voor ventilatie zie je deze omkering terug: bij allemaal is L1 de ongeschakelde fase en komt daar eventueel L2 *of* L3 geschakeld bij, maar de volgorde van L1/L2/L3 is bij de helft precies andersom, waardoor in de praktijk linksonder en rechtsboven omgewisseld moeten worden als je tussen 2 incompatible merken wisselt. (Itho/Daalderop en Duco gebruiken de moderne variant, Orcon en Zehnder/StorkAir gebruiken de oude variant.) Ook bij kant-en-klare snoeren met moderne kleuren kom je de twee varianten tegen: blauw en grijs zitten precies andersom.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qEjKclYYlHBCIpVJgAWNtdK7.jpg?f=user_large)
Bron: https://www.ventilatielan...echanische-ventilatie-61/
En dan heb je nog het gedrocht dat om een of andere reden op Wikipedia staat, en daarvandaan veelvuldig is gekopiëerd, met L3 schuin tegenover de N. Die is gewoon regelrechte bullshit. Maar uiteraard hebben mensen dat overgenomen, en bestaan er nu dus ook aardig wat kookplaat-contactdozen met de N2 schuin tegenover N, ipv ernaast of eronder. En de verhoudingen van die tekening kloppen ook voor geen meter. Zucht.
:strip_exif()/f/image/r6plIvPyfkUjnajzihSMCpkL.png?f=user_large)
Bron: Wikipedia: Perilex (Rode kruizen door mij toegevoegd)
De handigste oplossing voor dit probleem, dat o.a. leidt tot kortsluiting en 400 V waar 230 V bedoeld was, is imho om Perilex te verbieden, in elk geval voor nieuwe installaties. Aansluitdozen voldoen prima voor kookplaten en ventilatieboxen, want die komen doorgaans vele jaren lang niet al te ver van hun plek en hebben heus geen stopcontact nodig. (Perilexfans, kom d'r maar in!
Voor een verbod is overigens weinig nodig, voor 2L2N, want feitelijk is dat al zowat verboden in de NEN 1010: "134.1.1 (…) Elektrisch materieel moet worden geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant van het materieel." Dat lijkt mij te o.a. te betekenen dat je geen nul mag aansluiten op een contact dat gemarkeerd is als L1 of L3, en elke perilex-stekker en -contactdoos die ik ben tegengekomen, heeft die aanduidingen (of bij hele oude dus: R, S, T).
Waar kan ik me melden ?
Ey!! Macarena \o/
het mooie van Wiki is dat je dat dus ook gewoon kunt doen, het enige is dat je natuurlijk wel met steekhoudende argumenten en bronnen moet gaan komen. dus @Juerd je bent van harte uitgenodigd om je dagelijkse goede daad uit te gaan voeren, succes en alvast een duimpje.Septillion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:13:
@Jan-tweak Ow, absoluut. Was ook niet zo zeer een opmerking tegen de stekker maar het feit dat die in Nederland vaker misbruikt is dan correct gebruikt.~
@Juerd Ja, was mij ook al eens opgevallen dat het Wiki artikel pure bs is... Tijd om gewoon eens aan te passen?
Ey!! Macarena \o/
even een kleine randopmerking, je omschrijft hier het gebruik bij een ventilatiestand, mogelijk dat dit bij een geintegreerde kookplaat met afzuiging op die wijze gebeurt maar laten we wel eerlijk zijn, in een bestaande keuken is het vervangen van een gaskookplaat door een inductiekookplaat al best een uitdaging, maar dan ook nog in die ruimte een afzuiging te plaatsen, lijkt me lastiger dan de huidige maanmissie.Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 04:41:
Bij CEE heb je verschillende uurstanden, met een uitstulping in het ene deel en een uitsparing in het andere deel, waardoor er meerdere onderling incompatible stopcontactcombinaties gemaakt kunnen worden. Daarbij zou er prima een industriestandaard kunnen komen voor één van die standen, voor 2L2N, die dan incompatible is met de gangbare 6-uurspositie die dan veilig voor 3N~ gebruikt kan blijven worden. Maar ik zie het niet gebeuren, want CEE-stopcontacten zijn in veel keukens toch echt te lomp groot.
Voor perilex zeggen we in het algemeen dat er geen vaste pinout is voor 2L2N. In de praktijk zijn er echter 2 varianten het meest gangbaar: L3 wordt gebruikt als N2, verder is alles normaal aangesloten. "Maar je zei toch 2 varianten?" Ja, bij DIN 49445:1991 zit L3 linksonder, maar een oudere versie had L3 (toen nog T van R-S-T wat tegenwoordig L1-L2-L3 heet) rechtsboven.
[Afbeelding]
Bron: https://www.plugsocketmuseum.nl/Obsolete_3hd.html (Rode bijschriften door mij toegevoegd)
Ook bij perilex misbruikt voor driestandenschakelaars voor ventilatie zie je deze omkering terug: bij allemaal is L1 de ongeschakelde fase en komt daar eventueel L2 *of* L3 geschakeld bij, maar de volgorde van L1/L2/L3 is bij de helft precies andersom, waardoor in de praktijk linksonder en rechtsboven omgewisseld moeten worden als je tussen 2 incompatible merken wisselt. (Itho/Daalderop en Duco gebruiken de moderne variant, Orcon en Zehnder/StorkAir gebruiken de oude variant.) Ook bij kant-en-klare snoeren met moderne kleuren kom je de twee varianten tegen: blauw en grijs zitten precies andersom.
[Afbeelding]
Bron: https://www.ventilatielan...echanische-ventilatie-61/
En dan heb je nog het gedrocht dat om een of andere reden op Wikipedia staat, en daarvandaan veelvuldig is gekopiëerd, met L3 schuin tegenover de N. Die is gewoon regelrechte bullshit. Maar uiteraard hebben mensen dat overgenomen, en bestaan er nu dus ook aardig wat kookplaat-contactdozen met de N2 schuin tegenover N, ipv ernaast of eronder. En de verhoudingen van die tekening kloppen ook voor geen meter. Zucht.
[Afbeelding]
Bron: Wikipedia: Perilex (Rode kruizen door mij toegevoegd)
De handigste oplossing voor dit probleem, dat o.a. leidt tot kortsluiting en 400 V waar 230 V bedoeld was, is imho om Perilex te verbieden, in elk geval voor nieuwe installaties. Aansluitdozen voldoen prima voor kookplaten en ventilatieboxen, want die komen doorgaans vele jaren lang niet al te ver van hun plek en hebben heus geen stopcontact nodig. (Perilexfans, kom d'r maar in!)
Voor een verbod is overigens weinig nodig, voor 2L2N, want feitelijk is dat al zowat verboden in de NEN 1010: "134.1.1 (…) Elektrisch materieel moet worden geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant van het materieel." Dat lijkt mij te o.a. te betekenen dat je geen nul mag aansluiten op een contact dat gemarkeerd is als L1 of L3, en elke perilex-stekker en -contactdoos die ik ben tegengekomen, heeft die aanduidingen (of bij hele oude dus: R, S, T).
daarbij kun je en dat is een klassiek probleem bij kabels in het algemeen dat je twee kanten hebt, dus het heeft weinig zin om je alleen te focussen op één kant (bv perilex kant) want als je het dan aan de andere kant niet correct aansluit (aansluitblok van de kookplaat) heb je nog niets gewonnen.
formeel is er namelijk aan de perilex kant wel al een heel duidelijke norm, dat namelijk bij een 3-fase aansluiting, echter is de praktijk (in Nederland) dat je een kookplaat niet via een 3-fase aansluiting gaat aansluiten maar dit via een kookgroep (veelal of een 1-fase aansluiting met twee aparte zekeringen van 16A of een 2-fase aansluiting ook weer met twee zekeringen van elk 16A. Veelal zit er dus ook slechts een 4 aderige kabel tussen de groepenkast en perilex.
De oorzaak lag mn in dat in het verleden een 3-fase aansluiting niet bepaald standaard was bij een standaard huisaansluiting, terwijl er vaak wel de voeding 3-fasig aanwezig was. Zie je mn tot de begin jaren 80 woningen, pas later werden eigenlijk standaard 3-fase groepenkasten geplaatst.
kom je nog, en dat zijn echt oude aanduidingen met R, S, T tegen zou je eigenlijk moeten afvragen of je niet beter dan ook die perilex WCD zou moeten vervangen.
Dat doen ze in Belgie gewoon met een Heavy Duty wcd/stekker combinatie, ook wel fornuisstekker genoemd. Net zo compact als Perilex.Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:27:
[...]
kom je nog, en dat zijn echt oude aanduidingen met R, S, T tegen zou je eigenlijk moeten afvragen of je niet beter dan ook die perilex WCD zou moeten vervangen.
Geen gehannes met 2x16a 5x2,5mm2 en Perilex. Gewoon een 32a groep met 3x6mm2 en een 32a Heavy Duty wcd. Zoek op elektramat.be maar op fornuisstekker, dan zie je het hele assortiment
Ey!! Macarena \o/
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat is inderdaad nog wat me weerhouden heeft. Maar foto van de markering ik gemiddelde Perilex zou al voldoende bewijs zijn lijkt me. Ik heb alleen gewoon geen Perilex in huisJan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:09:
[...]
het mooie van Wiki is dat je dat dus ook gewoon kunt doen, het enige is dat je natuurlijk wel met steekhoudende argumenten en bronnen moet gaan komen. dus @Juerd je bent van harte uitgenodigd om je dagelijkse goede daad uit te gaan voeren, succes en alvast een duimpje.
En inderdaad, dan moet je opletten dat je niet in een wellus-nietus spelletje verzeild raakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 11-04-2026 11:07 ]
Dus op zich vind ik het hele 2L+2N best een nette oplossing. Het is makkelijk te wisselen naar 3-fase. Waar het eigenlijk vooral fout gaat is zelfde stekker voor 2P+2N of 3P+N. En dan helemaal de belabberde uitvoering waar L1 vervangen wordt door N2...
[ Voor 69% gewijzigd door Septillion op 11-04-2026 11:28 ]
Doe toch maar 5 aders.Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:27:
[...] Veelal zit er dus ook slechts een 4 aderige kabel tussen de groepenkast en perilex.
Het is niet dat het niet mag, en kan gewoon niet want dan maak je kortsluitingSeptillion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:07:
@RaZ Maar dat mag dus weer niet op 3x25A netaansluiting
In mijn sociale huurwoning zou een 32a wcd prima kunnen want ik heb een 1x35a huisaansluiting
[ Voor 16% gewijzigd door RaZ op 11-04-2026 11:10 ]
Ey!! Macarena \o/
helaas niet gevonden, iets speciaals voor alleen Belgie ? vergeet hierbij niet dat niet alles wat in Belgie mag ook hier mag en andersom.RaZ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:40:
[...]
Dat doen ze in Belgie gewoon met een Heavy Duty wcd/stekker combinatie, ook wel fornuisstekker genoemd. Net zo compact als Perilex.
Geen gehannes met 2x16a 5x2,5mm2 en Perilex. Gewoon een 32a groep met 3x6mm2 en een 32a Heavy Duty wcd. Zoek op elektramat.be maar op fornuisstekker, dan zie je het hele assortiment
Onze randaarde WCD zijn namelijk in Belgie verboden en zo vcer ik weet hun penaarde WCD hier in Nederland ook.
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 11-04-2026 11:11 ]
dat is dus makkelijker gezegt dan gedaan, mn bij oudere installaties, vaak krijg je dus in de bestaande buis geen 5 aders erdoor en nu de hele muur openbreken alleen omdat het dan mooier in de doos uitziet, ik denk dat mijn baas wel wat anders gaat zeggen, die zet me gewoon buiten (om even af te koelen), dus als je dat soort ideen opbrengt hou dus rekening met de buitentemperatuur, de winter lijkt mee minder geschikt.
Ja, je kan een 32a zekering achter een 25a hoofdzekering hangen, dat wil niet zeggen dat je daadwerkelijk die 32a kan gebruikenSeptillion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:10:
@RaZ Hoezo? Er maakt niets sluiting hoor als je een 32A groep op 3-fase aansluit...
Ey!! Macarena \o/
Maar mijn punt was dat jij begon over kortsluiting... Wat ik dus niet kan rijmen
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 11-04-2026 11:27 ]
Ik snap dit niet. Een kookgroep bestaat uit 5 aders.Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:14:
[...]
dat is dus makkelijker gezegt dan gedaan, mn bij oudere installaties, vaak krijg je dus in de bestaande buis geen 5 aders erdoor en nu de hele muur openbreken alleen omdat het dan mooier in de doos uitziet,
2x fase 2x nul en de aarde.
Hoe krijg jij dat met 4 aders voor elkaar?
Dan zal je een kookplaat/fornuis moeten kopen die dubbel geisoleerd is, die hebben geen aansluiting voor aardedevriesjande schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:40:
[...]
Ik snap dit niet. Een kookgroep bestaat uit 5 aders.
Ey!! Macarena \o/
Ja, die kwam wat raar over. Een 2x16a achter 1 van de 3 fases van een 3x25a zal je nooit de 7.400 watt kunnen leveren.Septillion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:27:
@RaZ Nihil zou ik het niet noemen, dat hangt vooral ook van de rest af. Want ja, je kookplaat is nu eenmaal niet het enige in huis. Maar volgens de NEN1010 mag het gewoon niet. Nu mag je afwijken van de NEN maar moet je dan ook niet beweren dat de boel volgens NEN1010 gedaan is
Maar mijn punt was dat jij begon over kortsluiting... Wat ik dus niet kan rijmen
Ik respecteer de NEN-1010 als het gaat om de vaste technische elektrische installatie, maar wat ik aan een stekker hangt heb ik daar echt lak aan
M'n kookgroep kan 32a leveren als ik L1 en L2 samenvoeg, en N1 met N2. Stroom zoekt de weg van de minste weerstand, dus L1 en L2 die beide 2,5mm2 is de weerstand identiek, en zal het gevraagde vermogen 50/50 verdeelt worden, zowel aan de fase kant als aan de nul kant.
Dus nee, ik heb geen 3 polige 32a CEE wcd achter m'n 2x16a kookgroep hangen, want dat mag niet. Daar zit gewoon een Perilex-wcd

2x16a 5 polig, maar een 1x32a 3 polig. Werkt perfect
Ey!! Macarena \o/
Plaatje laat het eindresultaat zien
Ik heb natuurlijk eerst een test-opstelling gemaakt en met watt-meters gewoon gemeten. L1/N1 (bruin/blauw) een watt-meter, L2/N2 (zwart/grijs) een watt-meter. Na het samenvoegen nog een watt-meter om de load te meten, en de 2 die parallel zitten gaven netjes 50/50 aan. Een lampje van 3 watt was 1,5 watt over L1/N1 en 1,5 watt over L2/N2.
Toen een elektrische kacheltje en op 1.000 watt gezet, was ook 50/50, op 2.000 watt gezet, zelfde resulaat.
Dat ik dit verloopje 2x per jaar gebruik, ligt die grotendeels gewoon in de schuur tot ik hem nodig heb.
Ey!! Macarena \o/
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je zou het netjes op kunnen vangen door in je kabel een 4P automaat te plaatsen. Of strikt genomen zou je ook al een 2P in de N kunnen zetten. Of zelf 2x een 1P in de N.
[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 11-04-2026 13:54 ]
gr 1 (f1) - gr 2 (f1 of f2) - n - pe = 4 adersdevriesjande schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:40:
[...]
Ik snap dit niet. Een kookgroep bestaat uit 5 aders.
dat is dus de linker optie. met 5 krijg je dus bv de rechter optie
[ Voor 39% gewijzigd door Jan-tweak op 11-04-2026 14:12 ]
Oeh, daar had ik zelf nog niet over nagedacht, goed planSeptillion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:53:
@RaZ En daarnaast, het hangt dus ook van de achterliggende installatie af. Als daar ongelijkheid in zit hang je ook.
Je zou het netjes op kunnen vangen door in je kabel een 4P automaat te plaatsen. Of strikt genomen zou je ook al een 2P in de N kunnen zetten. Of zelf 2x een 1P in de N.
Ey!! Macarena \o/
Bedankt voor de uitnodiging, maar ik heb er niet zo'n zin in. Ik kaats die uitnodiging graag naar je terug. Of iemand anders, die er wel zin in heeft.Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:09:
[...]
het mooie van Wiki is dat je dat dus ook gewoon kunt doen, het enige is dat je natuurlijk wel met steekhoudende argumenten en bronnen moet gaan komen. dus @Juerd je bent van harte uitgenodigd om je dagelijkse goede daad uit te gaan voeren, succes en alvast een duimpje.
Dat gaat helemaal niet over kookplaten, en ik ken ook geen kookplaat die Perilex gebruikt voor het instellen van een ventilatiestand.Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:27:
[...]
even een kleine randopmerking, je omschrijft hier het gebruik bij een ventilatiestand, mogelijk dat dit bij een geintegreerde kookplaat met afzuiging op die wijze gebeurt maar (...)
Perilex wordt ook gebruikt (misbruikt) voor woonhuisventilatoren met 3-standenschakelaars. De schakelaar zit dan doorgaans in de keuken, de woonhuisventilator in een kast of op zolder. Die laatste heeft een ongeschakelde fase nodig voor z'n normale werking. Is dat de enige verbonden fase, dan staat de ventilator in de lage stand. De middelste en hoge stand zijn te selecteren door diezelfde fase te verbinden met het 2e of 3e fasecontact. Zie de schema's van de diverse merken in mijn vorige post.
oke, maar je zit wel dit te posten op: Het grote kookplaat aansluiten topic ; en wat blijkt ook kookplaten maken doorgaans (tenminste de electrische, gas wordt lastig, gebruik van een perilex stekker en daar ging deze diskussie dus ook over.Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:33:
[...]
Dat gaat helemaal niet over kookplaten, en ik ken ook geen kookplaat die Perilex gebruikt voor het instellen van een ventilatiestand.
Perilex wordt ook gebruikt (misbruikt) voor woonhuisventilatoren met 3-standenschakelaars. De schakelaar zit dan doorgaans in de keuken, de woonhuisventilator in een kast of op zolder. Die laatste heeft een ongeschakelde fase nodig voor z'n normale werking. Is dat de enige verbonden fase, dan staat de ventilator in de lage stand. De middelste en hoge stand zijn te selecteren door diezelfde fase te verbinden met het 2e of 3e fasecontact. Zie de schema's van de diverse merken in mijn vorige post.
nu heb je ondertussen ook inductiekookplaten met een geintegreerde afzuiging die in de kookplaat geintegreerd is.
/f/image/EVy0grKFcANjJPTVo16g9tKY.webp?f=fotoalbum_large)
bron: siemens
als je dan naar de aansluitingen kijk zie je dat één fase voor de ventilator wordt gebruikt en de overige twee fase voor de inductie kookplaat zelf. dus hier heb je wel degelijk een volledige 3-fase kabel nodig en een 3-fase zekering. en wat blijkt, een perilex past hier dus prima bij. (sterker nog, hij is hiervoor bedoeld)
Volgens de specs van je link is het een 7,4kW plaat. Je hebt voor het gemak het aansluischema voor 2N~ en 2L2N~ weggehaald van het plaatje gok ik zoJan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:10:
[...]
oke, maar je zit wel dit te posten op: Het grote kookplaat aansluiten topic ; en wat blijkt ook kookplaten maken doorgaans (tenminste de electrische, gas wordt lastig, gebruik van een perilex stekker en daar ging deze diskussie dus ook over.
nu heb je ondertussen ook inductiekookplaten met een geintegreerde afzuiging die in de kookplaat geintegreerd is.
[Afbeelding]
bron: siemens
als je dan naar de aansluitingen kijk zie je dat één fase voor de ventilator wordt gebruikt en de overige twee fase voor de inductie kookplaat zelf. dus hier heb je wel degelijk een volledige 3-fase kabel nodig en een 3-fase zekering. en wat blijkt, een perilex past hier dus prima bij. (sterker nog, hij is hiervoor bedoeld)
[Afbeelding]
Dat schema zal L1 en L2 in de plaat gebrugged laten zien (schroefje 1 en 2)
Dan hou je met een 3x16a krachtroomgroep gewoon 1 fase over van 3.700 watt waar je een hele mooie bosch inbouw combi-magnetron van 3.500 watt op kan aansluiten
Ey!! Macarena \o/
Ik refereer daar mee aan de connector die ook in auto's gebruikt wordt om de radio/CD/Cassette eenheid aan te sluiten. De fabrikant van de eenheid maakt een verloop naar ISO of maakt de eenheid is meteen geschikt voor ISO en zo hoeft er niet meer geknutseld te worden om die in te bouwen en met losse kabeltjes gewerkt te worden.Jan-tweak schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:18:
[...]
Even een vraag, wat bedoel je met een iso connector?
oke, maar deze type conectoren zijn niet bedoeld voor deze toepassing en voltage, dat zijn connectoren voor max 24V DC.esphome schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:41:
[...]
Ik refereer daar mee aan de connector die ook in auto's gebruikt wordt om de radio/CD/Cassette eenheid aan te sluiten. De fabrikant van de eenheid maakt een verloop naar ISO of maakt de eenheid is meteen geschikt voor ISO en zo hoeft er niet meer geknutseld te worden om die in te bouwen en met losse kabeltjes gewerkt te worden.
graag even lezen wat ik schrijf aub; ik heb het over dit topic en dus over kookplaten, en aangezien daar dit topic over gaat kunnen we het ook gewoon daar over hebben.Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:21:
@Jan-tweak Dat gaat niet over standenschakelaars. En nee, je hebt daar niet 3 fasen voor nodig. Je hebt selectief geciteerd uit de handleiding: plaatjes 19 t/m 21 laten aansluitmogelijkheden zien met 2 fasen (2N~) of zelfs maar 1 fase (1N~ en 2L/2N~). In al die gevallen worden contacten 1 en 2 aan elkaar gebrugd.
Ongetwijfeld zijn er nog tal van andere toepassingen waarbij je een perilex combinatie kunt gebruiken (te pas cq onpas), maar daar daat dit topic dus niet over).
nee, het was gewoon een van de vele mogelijkheden, daarom ook de link, kun je dus uitzoeken welke van de opties voor jou passen.RaZ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:21:
[...]
Volgens de specs van je link is het een 7,4kW plaat. Je hebt voor het gemak het aansluischema voor 2N~ en 2L2N~ weggehaald van het plaatje gok ik zo
dit ging er over dat je naast de eigenlijke kookplaat (en ja, die 7,4 is veelal voor consumenten het max wat je tegenkomt, maar er zullen best nog hogere bestaan) ook via dezelfde perilex ook de ventilator kunt aansluiten.
dat lijkt me nu niet de bedoeling.Dat schema zal L1 en L2 in de plaat gebrugged laten zien (schroefje 1 en 2)![]()
Dan hou je met een 3x16a krachtroomgroep gewoon 1 fase over van 3.700 watt waar je een hele mooie bosch inbouw combi-magnetron van 3.500 watt op kan aansluiten
Dat doe ik, maar met toenemende tegenzin.
Als je reageert op iets, en daarbij zelfs een quote plaatst, moet je niet boos worden als iemand de indruk krijgt dat dat de context van je antwoord was. Je reageerde op een stukje off-topic achtergrondinformatie over perilex. Dat deel ging niet over kookplaten.
Ja, dit topic gaat daar wel over. Maar daardoor gaat het vaak over perilex, en het leek me aardig om daar wat achtergrondinformatie over te geven. Als je dat hele kleine stukje offtopic niet kunt waarderen, skip het dan gewoon?
Waarom zouden ze die optie in de handleiding zetten, als het niet de bedoeling is?
Hoeveel vermogen denk je dat het ventilatortje trekt? Ik denk dat het ruim onder de 100 W zal zijn op z'n hoogste stand, waardoor het praktisch irrelevant is of die op 'n eigen fase zit.
Je schrijft eerder dat het in oudere installaties lastig is om 5 aders te trekken. Vrijwel alle oudere netaansluitingen zijn 1 fase. Daar gebruik je dus een kookgroep aansluiting met 2x dezelfde fase. En 5 aders.Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:09:
[...]
gr 1 (f1) - gr 2 (f1 of f2) - n - pe = 4 aders
dat is dus de linker optie. met 5 krijg je dus bv de rechter optie
[Afbeelding]
Nu kom je met een plaatje van een 2 fase 400 Volt aansluiting. Daar heb je een 3 fase netaansluiting voor nodig. Dan kan het inderdaad met 4 aders.
kun je aangeven waar je dit gelezen zou hebben? ik kan dit namelijk niet terugvinden.Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:53:
[...]
Waarom zouden ze die optie in de handleiding zetten, als het niet de bedoeling is?
Hoeveel vermogen denk je dat het ventilatortje trekt? Ik denk dat het ruim onder de 100 W zal zijn op z'n hoogste stand, waardoor het praktisch irrelevant is of die op 'n eigen fase zit.
de laatste snap ik helaas niet. eigenlijk is dat 2F (kookdeel) + 1F (ventilator) met gemeenschappelijke nul.Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:36:
Heb de 6 gangbare vormen van Perilex (en de praktisch uitgestorven 25 A variant voor de volledigheid) eens in een tabel gezet. Zou dit wikipedia-waardig zijn?
[Afbeelding]
Dat is niet voor een kookplaat maar voor ventilator met 2 extra schakeldradenJan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:43:
[...]
de laatste snap ik helaas niet. eigenlijk is dat 2F (kookdeel) + 1F (ventilator) met gemeenschappelijke nul.
volgens Siemens dus well kijk maar.Ricko1 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:44:
[...]
Dat is niet voor een kookplaat maar voor ventilator met 2 extra schakeldraden
Al gedaan, zie eerder bericht. Na plaatje 18 in de handleiding komen nog andere plaatjes, en daaruit blijkt dat ingebouwde afzuiging ook gecombineerd mag worden met een andere fase.Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:40:
[...]
kun je aangeven waar je dit gelezen zou hebben? ik kan dit namelijk niet terugvinden.
Perilex voor de verbinding tussen een 3-standenschakelaar en een woonhuisventilator heeft helemaal niks te maken met perilex voor kookplaten, ook niet met kookplaten die toevallig ingebouwde ventilatie hebben, en ondanks dat de woonhuisventilator gebruikt kan worden om kookdampen af te zuigen.Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:45:
[...]
volgens Siemens dus well kijk maar.
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 11-04-2026 18:53 ]
Bijna; kan je nog expliciet aangeven wat je van welke kant bekijkt?Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:36:
Heb de 6 gangbare vormen van Perilex (en de praktisch uitgestorven 25 A variant voor de volledigheid) eens in een tabel gezet. Zou dit wikipedia-waardig zijn?
[Afbeelding]
De stekker of de contactdoos, van voren of van achteren?
Duidelijke plaatjes. Maar of je met de fasevolgorde L1,L2,L3 een rechts draaiveld krijgt is afhankelijk van het door de netbeheerder aangeboden draaiveld. Er zijn in Nederland gebieden waar het standaard draaiveld linksom is.
Ik weet niet hoe ik dat zonder woorden kan aangeven. Ik wil geen woorden gebruiken, zodat het geschikt is voor sites van verschillende talen. Een vierkant eromheen zou werken om het te laten lijken op een contactdoos, maar dan wordt het hele overzicht echt enorm groot.onetime schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:53:
[...]
Bijna; kan je nog expliciet aangeven wat je van welke kant bekijkt?
De stekker of de contactdoos, van voren of van achteren?
De gemeenschappelijke factor is overigens de nul linksboven. Die maakt het onambigu dat dit de contactdoos is, gezien vanaf de voorkant.
Klopt, maar die nuance kon ik niet vangen in een symbolische kolomkop die het verschil tussen de 2 gespiegelde varianten moet weergeven...devriesjande schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:55:
@Juerd
Duidelijke plaatjes. Maar of je met de fasevolgorde L1,L2,L3 een rechts draaiveld krijgt is afhankelijk van het door de netbeheerder aangeboden draaiveld. Er zijn in Nederland gebieden waar het standaard draaiveld linksom is.
Die 2L2N heb je foutJuerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:36:
[Afbeelding]
Die zit meestal zo:
N1 N2
L1 L2
Als je dan een prefab 1,5mm2 snoer met stekker koopt, dan is L1 grijs, L2 zwart, N1 blauw en N2 bruin.
Terwijl er in handleidingen eigenlijk altijd staan met een 2L/2N. Omdat grijs geen L3 is, is het automatische N2, zoals hoe jij het ingetekend hebt, en daardoor gaat het eigenlijk vaak fout. Omdat men alleen naar de kleuren kijkt
De 25a variant van perilex wordt in de professionele circuit nog volop gebruikt, vooral in de horeca. 3x25a kan 17,25kW leveren wat dichterbij de 19kW zit wat je enkel met gas kan halen. Restaurants en bakkers zitten niet op consumenten spul te wachten
[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 11-04-2026 19:13 ]
Ey!! Macarena \o/
Dat is deze:RaZ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:10:
[...]
Die 2L2N heb je fout
Die zit meestal zo:
N1 N2
L1 L2
:strip_exif()/f/image/Gn24MRRqvNtvOgvHkS0JBrAT.png?f=user_large)
Ik geloof niet in "meestal". Beide varianten komen veel voor (en sommige afwijkende).
L2 heb ik niet gebruikt omdat het verwarring kan veroorzaken. Het is in het algemeen dezelfde fase; kookgroepen kunnen wel op verschillende fasen worden aangesloten, in welk geval het inderdaad L1 en L2 zijn, maar de kookgroepconstructie wordt juist primair bij enkelfase-aansluitingen gebruikt en daar heb je geen L2.
Ook in prefab snoeren bestaan beide varianten. Deze heeft grijs rechtsboven, deze heeft grijs linksonder (kijkend naar wcd, dus blauw linksboven.)Als je dan een prefab 1,5mm2 snoer met stekker koopt, dan is L1 grijs, L2 zwart, N1 blauw en N2 bruin.
Echt? Ik dacht dat perilex voor professioneel gebruik echt al minstens 20 jaar uitgestorven was, ten faveure van rode CEE. Hoe zeker weet je dat het nog steeds volop gebruikt wordt?De 25a variant van perilex wordt in de professionele circuit nog volop gebruikt, vooral in de horeca. 3x25a kan 17,25kW leveren wat dichterbij de 19kW zit wat je enkel met gas kan halen. Restaurants en bakkers zitten niet op consumenten spul te wachten
[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 11-04-2026 19:24 ]
Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:57:
[...]
Ik weet niet hoe ik dat zonder woorden kan aangeven. Ik wil geen woorden gebruiken, zodat het geschikt is voor sites van verschillende talen. Een vierkant eromheen zou werken om het te laten lijken op een contactdoos, maar dan wordt het hele overzicht echt enorm groot.
De gemeenschappelijke factor is overigens de nul linksboven. Die maakt het onambigu dat dit de contactdoos is, gezien vanaf de voorkant.
Inmiddels heb ik voor beide problemen een oplossing bedacht. In deze tekening zijn de verbeterpunten van @onetime en @devriesjande verwerkt:Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:58:
[...]
Klopt, maar die nuance kon ik niet vangen in een symbolische kolomkop die het verschil tussen de 2 gespiegelde varianten moet weergeven...
/f/image/lX8pg9JE9Fajy4QdRVEG2TlV.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook de rechter kolom opaak gemaakt, om de twee varianten als meer gelijkwaardig neer te zetten (ook al vind ik de linker kolom iets correcter, omdat het op de recentere DIN-norm gebaseerd is, al blijft de enige echte oplossing om van perilex af te stappen).
[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 11-04-2026 19:56 ]
Er zijn nog steeds ovens te koop die 3x25a willen, of 2x 3x16a. En ja een 3x32a CEE kan dan ookJuerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:22:
[...]
Echt? Ik dacht dat perilex voor professioneel gebruik echt al minstens 20 jaar uitgestorven was, ten faveure van rode CEE. Hoe zeker weet je dat het nog steeds volop gebruikt wordt?
Maar dan trek ik de conclusie, waarom zou je iets wat nog werkt, vervangen voor een 32a variant? Zekeringen vervangen, die 4mm2 bedrading er uit trekken, 6mm2 er voor terug plaatsen, en de 25a perilex de kliko in, en er een 32a 5 polige cee er voor terug.
Hier in de flat zitten ongeveer 200 TL buizen. 60 buitenlampen voor appartementen, zijn 8 watt per TL-buis, de rest zijn groter, in de berghokken en de trappengangen branden 24/7, en in elk berghok (ook 60) zitten ook grote TL's.
Als de woningbouw al die TL's gaan vervangen voor LED, dan moet je 200 armaturen weggooien, 200 TL-buizen en 200 starters. 200 nieuwe armaturen kopen en 200 LED-lampen. Dat valt allemaal onder het kopje servicekosten wat wij als huurder gewoon betalen als algemeen stroomverbruik. Je moet wel heel hard op je fontanelletje gevallen zijn als je 200 TL's gaat vervangen voor LED's
Ey!! Macarena \o/
@RaZ Er zijn ook LED-TL-buizen die je samen met de starter vervangt en je bent klaar.
Precies voor jouw probleem. Uit de grabbelbak, voor de garage van mijn moeder eens een kleintje mee genomen. Starten meteen, en geen koude-start problemen.
Honderden TL's vervangen door LED is echt volkomen deb...edoeling. Je verdient het terug, en TL-buizen mogen in Europa niet meer worden geproduceerd of geïmporteerd, ze zijn effectief verboden met een impliciete overgangsfase zolang er nog voorraden zijn. Zodra de huidige voorraad TL-buizen op is, is het gedaan. Wie nu nog honderden TL's heeft, loopt echt enorm achter, en zal toch echt in de komende paar jaar de upgrade moeten organiseren.
Ey!! Macarena \o/
Okay, ik heb toch maar eens een nieuw Wikipedia-account gemaakt en het verkeerde schema vervangen door de 6 gangbare schema's. Iemand anders mag de tekst van het lemma verbeteren.Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:09:
[...]
Ha, dan heb je gewoon de verkeerde hamerJuerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:28:
Genoeg Perilex voor vandaag.
[Afbeelding]
Dit werkt met 7 van de 8 aansluitdiagrammen... Gelukkig past zo'n stekker er niet in met de wcd dicht!
[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 11-04-2026 23:36 ]
Ey!! Macarena \o/
En aan de andere kant werkt het in 1 van de acht gevallen, in een geval doet het niets als de boel op 1 fase is aangesloten en in alle andere gevallen werkt het met een stevige 400V...Juerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:28:
Genoeg Perilex voor vandaag.
[Afbeelding]
Dit werkt met 7 van de 8 aansluitdiagrammen... Gelukkig past zo'n stekker er niet in met de wcd dicht!
Pas maar op met die stevige hamer.
Verrek deze ook al niet: Wikipedia: ISO standards for trailer connectorsJan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:44:
[...]
oke, maar deze type conectoren zijn niet bedoeld voor deze toepassing en voltage, dat zijn connectoren voor max 24V DC.
Ik bedoel dat er een nieuwe connector komt die gestandaardiseerd is. Die het aansluiten van een kookplaat wordt zo een fluitje van cent omdat de kabel passend is voor hoe kabels in de perilex zitten aangesloten en welke spanning tussen die kabels staat.
Het enige wat nog nodig is het ampere waarde van de automaat of aardlek te noteren en door te geven.
Het ontbreken van pinnen die ISO stekker zitten informeren de kookplaat wat de stroomvoorziening is en kan zo de ventilator bijvoorbeeld op een aparte fase zetten of bij een andere fase opzetten.
De teststekker kan ook een testknop hebben die test of de kook groep ook helemaal afschakelt en niet half afschakelt. Er blijft dan immers nog stroom op een deel in perlix staan wat dan gevaarlijk is.
sorry, die zijn er dus al, zowel via CEE als ook binnen de EU (oa perilex), de stekkers zijn er gewoon al, het is eerder de veelvoud aan aansluitmogelijkheden die het niet makkelijker maakt, alleen de oorzaak daarvan is dat zeker international gezien deze aansluitingen ook niet gestandsaardiseert zijn, kijk alleen maar naar de veelheid van verschillende stekkers en WCD er in de wereld worden gebruikt.esphome schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:43:
[...]
Verrek deze ook al niet: Wikipedia: ISO standards for trailer connectors
En ja, die hebben in feite allemaal hun bestaandsrecht omdat de installatie ook dermate verschillend is.
kijk alleen maar waar in de UK elke stekker zijn eigen kleine zekering ingebouwd heeft.
Ik bedoel dat er een nieuwe connector komt die gestandaardiseerd is. Die het aansluiten van een kookplaat wordt zo een fluitje van cent omdat de kabel passend is voor hoe kabels in de perilex zitten aangesloten en welke spanning tussen die kabels staat.
Het enige wat nog nodig is het ampere waarde van de automaat of aardlek te noteren en door te geven.
Het ontbreken van pinnen die ISO stekker zitten informeren de kookplaat wat de stroomvoorziening is en kan zo de ventilator bijvoorbeeld op een aparte fase zetten of bij een andere fase opzetten.
De teststekker kan ook een testknop hebben die test of de kook groep ook helemaal afschakelt en niet half afschakelt. Er blijft dan immers nog stroom op een deel in perlix staan wat dan gevaarlijk is.
De leverancier biedt een ander merk en model aan dat we wel willen, maar die is 3-fasen en mijn huidige model kan 2- en 3-fasen geïnstalleerd worden. Bij de opleverbon van de keuken van Bruynzeel stond een fout dat het stopcontact te hoog was geïnstalleerd en twee fasen had ipv drie. Dat heb ik gemeld en is verholpen, maar Van Wijnen (projectontwikkelaar nieuwbouw) heeft geen werkbon gestuurd. En ik kan het me niet precies meer herinneren (was januari 2025). In de meterkast zie ik drie fasen voor het fornuis en zo ziet het nieuwe stopcontact van het fornuis eruit.
:strip_exif()/f/image/dsB2gPVDa9aGYFDpZPtWNMYs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ajCa9nm3lmmk3BCqTZ0xfMec.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8RweB67nfDi2Z2JFmnwcjtpk.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ziet er volgens het mooie schema van @Juerd uit als drie fasen. Kan ik daar vanuit gaan zonder ook dat kapje er nog af te halen? Ben niet zo handig en heb een hekel aan gekloot met kabels vastzetten. Dat is met meerdere lampen en utp-kopjes een enorm gedoe geweest dus ik bespaar me graag de frustratie.
Je zou even met een spanningzoeker kunnen kijken of er op allemaal (L1, L2 en L3) spanning staat.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Als je een multimeter hebt, zul je 400V (wisselstroom) moeten meten tussen twee verschillende L-contacten. Dat er alleen spanning op staat zegt precies niets over wat jouw zorgen of het er niet alleen uit ziet als 3 fasen, maar ook daarwerkelijk is.DennisCle schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:47:
...en twee fasen had ipv drie...
... In de meterkast groepenkast zie ik drie fasen automaten voor het fornuis en zo ziet het nieuwe stopcontact van het fornuis eruit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit ziet er volgens het mooie schema van @Juerd uit als drie fasen. Kan ik daar vanuit gaan zonder ook dat kapje er nog af te halen? Ben niet zo handig en heb een hekel aan gekloot met kabels vastzetten. Dat is met meerdere lampen en utp-kopjes een enorm gedoe geweest dus ik bespaar me graag de frustratie.
Je hebt automaten voor een busboard en een 3f busboard zou allemaal L1, L2, L3, etc. moeten zijn.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als er spanning op staat mag je er echt wel vanuit gaan dat het drie fasen is, anders heeft de elektricien er wel een heel erg groot zooitje van gemaakt.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
In aanvulling op de vorige poster, doe deze meting met een multimeter ( let op op dat deze op AC en binnen het meetbereik van 400V gaat vallen) met zowel L1 op L2, L2 op L3 en L3 op L1, deze moeten alle op +/- 400 V komen.timovd schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:32:
[...]
Als je een multimeter hebt, zul je 400V (wisselstroom) moeten meten tussen twee verschillende L-contacten. Dat er alleen spanning op staat zegt precies niets over wat jouw zorgen of het er niet alleen uit ziet als 3 fasen, maar ook daarwerkelijk is.
Je hebt automaten voor een busboard en een 3f busboard zou allemaal L1, L2, L3, etc. moeten zijn.
De afzonderlijke fases ten opzichte van de N is dan elk +/- 230V.
Vind dit wel een vreemde manier van installeren, deze zou eigenlijk in de muur geplaatst moeten worden of er had hier een opbouw prilex doos gebruikt moeten worden, formeel voldoet dit niet aan NEN1010.
@jan_tweak hij zat in de muur, maar de projectontwikkelaar had het stopcontact te hoog geplaatst (en dus twee fasen) waardoor de oven niet tegen de muur kon. Dit was een achteraf oplossing die blijkbaar slordig is(? Geen verstand van).
[ Voor 30% gewijzigd door DennisCle op 17-04-2026 15:57 ]
Hoe de 3 fasen aangesloten zitten is niet zo belangrijk. Als de nul maar goed zit.
En dat verwacht ik wel als ik de foto's bekijk. Maar moet vanavond even gecontroleerd worden.
Je oude kookplaat/fornuis gebruikte al 3 fasen. Volgens de handleiding is dat de enige manier waarop het apparaat in Nederland kan worden aangesloten. Vandaar de aanpassing na de opmerking van Bruynzeel.. .
Ik zou nog wel controleren of er toevallig geen blauwe ader als fasedraad is gebruikt.
[ Voor 10% gewijzigd door devriesjande op 17-04-2026 16:27 ]
Ah dat verklaart, maar wat als die blauwe ader als fasedraad is gebruikt dan? Had mijn oude fornuis het dan ook niet goed gedaan?devriesjande schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:25:
@DennisCle
Hoe de 3 fasen aangesloten zitten is niet zo belangrijk. Als de nul maar goed zit.
En dat verwacht ik wel als ik de foto's bekijk. Maar moet vanavond even gecontroleerd worden.
Je oude kookplaat/fornuis gebruikte al 3 fasen. Volgens de handleiding is dat de enige manier waarop het apparaat in Nederland kan worden aangesloten. Vandaar de aanpassing na de opmerking van Bruynzeel.. .
Ik zou nog wel controleren of er toevallig geen blauwe ader als fasedraad is gebruikt.
Ik ben een beetje huiverig om de boel los te maken en dan zelf een fout te maken met die draden bevestigen.
Het gaat alleen om de kleur van de draad. Niet over de spanning die er op staat.
Ik denk dat er bij de bouw van je huis een zogenaamde kookgroep is geplaatst. Daar heb je twee blauwe nuladers voor nodig. Bij de wijziging door van Wijnen had er een blauwe ader vervangen moeten worden door een bruine ader. Misschien hebben ze dat wel gedaan. Nogmaals, het gaat alleen om de kleur. Voor de werking maakt het niets uit.
L2 <> N = 230V
L3 <> N = 230V
L1 <> L2 = 400V
L2 <> L3 = 400V
L3 <> L1 = 400V
maar gezien er wel netjes een 3 polige automaat zit... zou het wel heel gek zijn als ze deze echt niet conform aangesloten hebben.. (maar meten blijft weten!) en een 3P+N Perilex kan je als je kookplaat dit ook kan ook gewoon met 2P+N gebruiken...
404 Signature not found
Dank. De buurman had een meter en dit klopt. Dus de aansluiting is goed en ik weet wat ik moet doen maandag als mijn nieuwe 3-fase fornuis komt.SMSfreakie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:36:
L1 <> N = 230V
L2 <> N = 230V
L3 <> N = 230V
L1 <> L2 = 400V
L2 <> L3 = 400V
L3 <> L1 = 400V
maar gezien er wel netjes een 3 polige automaat zit... zou het wel heel gek zijn als ze deze echt niet conform aangesloten hebben.. (maar meten blijft weten!) en een 3P+N Perilex kan je als je kookplaat dit ook kan ook gewoon met 2P+N gebruiken...
Vaak wordt dan het laatste stuk blauwe kabel voorzien van de juiste kleur, wat volgens mij dan grijs zou moeten worden. (Bruin (L1), Zwart (L2) en Grijs (L3) voor de fasen, Blauw (N) voor de nul en Geel/Groen voor de aarding)devriesjande schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:40:
@DennisCle
Het gaat alleen om de kleur van de draad. Niet over de spanning die er op staat.
Ik denk dat er bij de bouw van je huis een zogenaamde kookgroep is geplaatst. Daar heb je twee blauwe nuladers voor nodig. Bij de wijziging door van Wijnen had er een blauwe ader vervangen moeten worden door een bruine ader. Misschien hebben ze dat wel gedaan. Nogmaals, het gaat alleen om de kleur. Voor de werking maakt het niets uit.
En als je dan de aansluiting op kookplaat standaardiseert dan maakt het niet uit wat er in perilex zit zolang het maar geen foute aansluiting is. De teststekker geeft aan welke kabel je tussen de perilex moet hebben en handleiding van de kookplaat toont welke kabels gebruikt kunnen worden. Is er geen match dan moet je andere kookplaat zoeken of meterkast aanpassen en eventueel de kabel naar de perilex.Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:57:
[...]
sorry, die zijn er dus al, zowel via CEE als ook binnen de EU (oa perilex), de stekkers zijn er gewoon al, het is eerder de veelvoud aan aansluitmogelijkheden die het niet makkelijker maakt, alleen de oorzaak daarvan is dat zeker international gezien deze aansluitingen ook niet gestandsaardiseert zijn, kijk alleen maar naar de veelheid van verschillende stekkers en WCD er in de wereld worden gebruikt.
En ja, die hebben in feite allemaal hun bestaandsrecht omdat de installatie ook dermate verschillend is.
kijk alleen maar waar in de UK elke stekker zijn eigen kleine zekering ingebouwd heeft.
[...]
404 Signature not found
/f/image/Gc0dap90PTZR5i6ssMvVpZnC.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cfwHVlo6XHFMcbCNhhyuLEkM.jpg?f=fotoalbum_large)