Septillion schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:33:
[...]
Nee, dat kan niet veilig. Is het twee dagen en je let dan even op dat je niet boost / alle pitten gebruikt zou ik het nog wel aandurven. Maar officieel mis je dan beveiliging.

Alternatief is de kookplaat bedrading exact hetzelfde te houden maar de 2xN beide op de N van de 4P alamat te plaatsen. Dan kan nu, met alle L in de meterkast nog aan elkaar, al wel veilig de 4P alamat geplaatst worden.
Als je met een 4P aardlekautomaat werkt (dus niet 3P+N) kun je het ook veilig alvast aansluiten met enkele nuldraad en een gebrugde nul bij de kookplaat. Dan kun je inderdaad niet het volledige vermogen gebruiken, maar grijpt de automaat in als je het toch zou doen.

Uit m'n hoofd gezegd zijn Hager aardlekautomaten 4P.

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:11
Bedankt voor de reacties.
Er is een aparte groep voor de oven, deze perilex is alleen voor de inductie.

@Septillion
We doen het op een nette manier en laten alles correct aansluiten: de N2 op de inductie komt op klem 1 en de brug wordt geplaatst tussen N1 en N2. Ik ben zelf iets meer visueel ingesteld dan al die getalletjes. De alamat wordt volledig aangesloten. Zie nieuw 3-fase plaatje.

Heb nieuwe installatie handleiding gedownload, daar staat deze in voor 2-fase er wordt niets verteld over een optie om een L? op klem 1 te zetten, maar dit is wat jij bedoeld :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcAvME5sCqoQ3Ae3Wt4MMMSr958=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HKiwXTb71NEIQaKKfXTUi6SB.jpg?f=user_large

Dan zou dit hem moeten worden en dit moet gebeuren na de 3-fase omzetting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy6clrsZfHv_RQ9nTKi7kUiOWMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nh2ME5OHl9CM89RGjiT24q5.jpg?f=fotoalbum_large.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb van het weekend ook eindelijk het klusje van de todo-lijst kunnen afstrepen; van 2L2N naar 3N (jaja, zelfs bij een 5 jaar oude woning werd dat nog standaard zo opgeleverd). Nieuwe alamat aan die van de laadpaal verbonden met kamrail (draad van hoofdschakelaar naar laadpaalautomaat was dik genoeg). Bestaande kabels zaten muurvast dus ik heb er maar 2 naar grijs en zwart omgedoopt met de juiste kleuren isolatietape. Kookplaat volgens het nieuwe schema aangesloten, kabels van de kookgroep naar de alamat verplaatst en als laatst alles aangedraaid met de momentschroevendraaier.
Uiteindelijk was het verplaatsen van de invoerbuis boven de groepenkast nog het lastigste. :+

• Radiofreak1041
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05 13:22
Ik heb een 3-fasen groepenkast en een 5-aderige YMvK kabel naar het Perilex stopcontact lopen. Aangezien mijn kookplaat een 7,2kW aansluitwaarde heeft vraag ik me af wat ik het beste kan doen:
  • Een 3P+N installatieautomaat plaatsen achter de 4P ALS, waarbij alle aders in de Perilex worden aangesloten, maar L3 niet gebruikt wordt door de kookplaat;
  • 4x 1P installatieautomaten plaatsen achter de 4P ALS, waarbij ik 2 installatieautomaten mechanisch verbind als kookgroep, die op L1 en L2 zijn aangesloten, waarbij L3 naar de overige 2 installatieautomaten gaat. L3 in de YMvK kabel is dan niet aangesloten in de groepenkast en in de Perilex.
Wat is in mijn situatie aan te bevelen?

Het aansluitdiagram van mijn kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPjCuZb3Z9nKpBXW0qfytdb-xN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IoJqpwn1L27SFijq3UPe2faZ.png?f=fotoalbum_large

Opties in de groepenkast:
Links: 3P+N installatieautomaat. Rechts: 4x 1P installatieautomaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A70HymCOqr6G4rirI_OELqdUHQs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jE30CrOIBhewHxDrKwxt4hgm.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFjFMGU4h3pufiqyOhl3BIDzHqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12oRWY2Z26FQHxr82yW5695O.jpg?f=fotoalbum_tile

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
discusws schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:57:
Heb nieuwe installatie handleiding gedownload, daar staat deze in voor 2-fase er wordt niets verteld over een optie om een L? op klem 1 te zetten, maar dit is wat jij bedoeld :
Correct. En inderdaad typische handleiding die het niet toont. Dus als jij / een installateur het niet door wil meten dan zou ik lekker L3 in de Perilex stekker leeg laten.
Dan zou dit hem moeten worden en dit moet gebeuren na de 3-fase omzetting.

[Afbeelding].
Ja, met de nuance dat je zelf mag kiezen welke fase je niet gebruikt. De aanduiding L1 en L2 op de kookplaat is alleen om aan te geven dat hij twee verschillende fase feeds wil. Maar of je daar dan L1-L2, L1-L3 of L3-L1 op aan wilt sluiten voor een betere faseverdeling in huis maakt niet uit.

• Septillion
  • Nu online
@Radiofreak1041 Beide mag op zich, maar de 3P+N alamat geeft je meeste flexibiliteit voor de toekomst. En als je verder geen 4P aardlek nodig hebt is het ook het meest compact.

Nog wel kleine nuance, als je voor de 2x P+N kookgroep wilt gaan die verdeeld zit over twee fases en achter een 4P aardlekschakelaar, dan is het inderdaad mogelijk om met enkele N te werken (dus zoals je zelf zegt, L3 onbenut). Maar dan MOET je de N van de twee kookgroepautomaten ook bruggen op de automaten. Anders kan de kookplaat eindigen met alleen een fase en geen N.

Maar bottemline, ik zou altijd de 3P+N alamat prefereren.

• Radiofreak1041
Septillion schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:40:
[...]

Correct. En inderdaad tyupische handleiding die het niet toont. Dus als jij / een installateur het niet door wil meten dan zou ik lekker L3 in de Perilex stekker leeg laten.

[...]

Ja, met de nuance dat je zelf mag kiezen welke fase je niet gebruikt. De aanduiding L1 en L2 op de kookplaat is alleen om aan te geven dat hij twee verschillende fase feeds wil. Maar of je daar dan L1-L2, L1-L3 of L3-L1 op aan wilt sluiten voor een betere faseverdeling in huis maakt niet uit.
Super, ik ga voor de 3P+N oplossing, dat lijkt me het meest flexibel voor de toekomst.
Als ik je vorige reactie lees neem ik aan dat ik L3 gewoon kan aansluiten in de groepenkast en deze fase in de stekker kan leeglaten.

• Septillion
  • Nu online
@Radiofreak1041 L1, L2 of L3, net welke jij denk dat al het zwaarst belast is door je huis gebruik je dan niet voor de kookplaat. Hoeft dus niet perse L3 te zijn, het is slimmer de fase te kiezen die het al zwaar heeft. Vaak wordt de fase waar de oven op zit leeggelaten voor de kookplaat.

• Radiofreak1041
Juist, dank voor de duidelijkheid!
Stel dat ik het volledige aansluitvermogen van de kookplaat benut, dat is 7200W, verdeeld over 2 fasen. Is een enkele 2.5mm² nuldraad dan voldoende?

• Septillion
  • Nu online
@Radiofreak1041 Zolang L1 en L2 werkelijk op een andere fase van je 3-fase huisaansluiting zitten (ongeacht welke twee), dan ja. Dan is door de magie van faseverschuiving de stroom door de N gelijk aan de stroom door een enkele fase. Bij 7200W over twee fases bij 230V dus 15,7A (7200W / (2 x 230V) = 15,7A). Wat dus prima is voor 2,5qmm.

Maar zodra je dus beide faseaansluitingen van je kookplaat aan dezelfde netaansluiting maakt heb je die faseverschuiving niet en gaat die "magie" dus niet op!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Juerd Klopt de uitleg op klusidee wat het verschil in werking tussen 3P+N en 4P alamaten betreft?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

dunklefaser schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:08:
@Juerd Klopt de uitleg op klusidee wat het verschil in werking tussen 3P+N en 4P alamaten betreft?
Geen idee, ik heb geen zin om die hele pagina te lezen.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Juerd schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:27:
[...]

Geen idee, ik heb geen zin om die hele pagina te lezen.
Klopt - heb ik ook niet gedaan. Ik ben gestopt bij deze posting (Kees) - lijkt me plausibel..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

dunklefaser schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:33:
[...]

Klopt - heb ik ook niet gedaan. Ik ben gestopt bij deze posting (Kees) - lijkt me plausibel..
Het klopt dat in de 3P+N de N eerder maakt en later verbreekt. Het klopt niet dat het een probleem zou zijn dat een 4P dat niet doet. Die extreem korte tijd dat de nul bij het afschakelen zweeft is niet relevant. Er zal ook niet om worden afgekeurd.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Juerd schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:37:
[...]

Het klopt dat in de 3P+N de N eerder maakt en later verbreekt. Het klopt niet dat het een probleem zou zijn dat een 4P dat niet doet. Die extreem korte tijd dat de nul bij het afschakelen zweeft is niet relevant. Er zal ook niet om worden afgekeurd.
Maar is AFAIK wel exact de rede dat je een 4P Alamat niet in moet willen gaan zetten bij een 3-Fase netaansluiting en in dat geval een 3P+N automaat installeert?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Septillion
  • Nu online
@dunklefaser Als aanvulling, de 3P+N controleert alleen de stroom door 3 polen. Het "N-contact" schakelt alleen mee met de rest. De 4P doet dat op alle 4 de polen. Als op de 4e pool dus een N zit zal daar dus ook de stroom door gemeten (en beveiligd) worden.

Dat de N bij een 3P+N soms later schakelt is niet zo zeer voor de zwevende N maar of dat contact de kortsluitstroom kan breken. Zie hier: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" en er wat voor en na :+

• Septillion
  • Nu online
Will_M schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:41:
[...]

Maar is AFAIK wel exact de rede dat je een 4P Alamat niet in moet willen gaan zetten bij een 3-Fase netaansluiting en in dat geval een 3P+N automaat installeert
Nee dus :)

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Septillion , @Juerd Prima teamwork - voorlopig genoeg uitleg voor mij.
Ik ben benieuwd of mijn elektriciën het ook snapt.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:01

Vliegvlug

Flight Simple

Radiofreak1041 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:32:
Ik heb een 3-fasen groepenkast en een 5-aderige YMvK kabel naar het Perilex stopcontact lopen. Aangezien mijn kookplaat een 7,2kW aansluitwaarde heeft vraag ik me af wat ik het beste kan doen:
  • Een 3P+N installatieautomaat plaatsen achter de 4P ALS, waarbij alle aders in de Perilex worden aangesloten, maar L3 niet gebruikt wordt door de kookplaat;
  • 4x 1P installatieautomaten plaatsen achter de 4P ALS, waarbij ik 2 installatieautomaten mechanisch verbind als kookgroep, die op L1 en L2 zijn aangesloten, waarbij L3 naar de overige 2 installatieautomaten gaat. L3 in de YMvK kabel is dan niet aangesloten in de groepenkast en in de Perilex.
Wat is in mijn situatie aan te bevelen?

Het aansluitdiagram van mijn kookplaat:
[Afbeelding]

Opties in de groepenkast:
Links: 3P+N installatieautomaat. Rechts: 4x 1P installatieautomaat
[Afbeelding][Afbeelding]
Radiofreak1041 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:01:
[...]

Super, ik ga voor de 3P+N oplossing, dat lijkt me het meest flexibel voor de toekomst.
Als ik je vorige reactie lees neem ik aan dat ik L3 gewoon kan aansluiten in de groepenkast en deze fase in de stekker kan leeglaten.
Maar ga je nu voor een 3P+N installatieautomaat of voor een aardlekautomaat zoals @Septillion adviseert?

Dat eerste zou ik namelijk afraden, wat in mijn ogen een beter oplossing is verschilt afhankelijk van het feit of je die 4P aardlekschakelaar al hebt of nog nieuw moet gaan aanschaffen.

Als je die 4P ALS al hebt zou ik voor twee gekoppelde automaten gaan omdat dit de helft van de ruimte scheelt in je kast voor precies dezelfde functionaliteit. Het feit dat je een 3P+N automaat als andere optie overweegt geeft al aan dat je die extra twee losse 1 fase automaten toch niet nodig hebt dus die zou ik dan lekker weglaten, is goedkoper ook en laat ruimte voor andere uitbreidingen in de toekomst.

Moch je die 4P ALS nog niet hebben dan zou ik zeker niet een losse krachtgroep met losse 4P ALS kopen, echt zonde van de ruimte die 4 extra eenheden die je daarmee vult. Ga in dat geval voor de 3 fasen aardlekautomaat.

• BmFdZh
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12-05 22:01
Me groepenkast is ondertussen omgebouwd van 1fase naar een 3fase.

Er zit een 4p aardlekautomaat Adm416g in voor de kookplaat.

Mijn aansluiting is nu nog 1fase, deze is dus bij de hoofdschakelaar met een kamrail naar de aardlekschakelaars en aardlekautomaat verbonden.

Nu heb ik gemerkt dat de test knop het niet doet op de ADM416G, moet deze het doen ook al is deze met 1-fase verbonden??

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:19

EmHaKa

harêuh

BmFdZh schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:11:
Nu heb ik gemerkt dat de test knop het niet doet op de ADM416G, moet deze het doen ook al is deze met 1-fase verbonden??
Het klopt dat de testknop het niet doet met 1 fase aangesloten.
De testknop maakt namelijk een lekstroom tussen de middelste 2 circuits, en omdat die hetzelfde
potentiaal hebben, gaat er geen lekstroom lopen.
De groep is overigens wel beveiligd tegen aardlek, alleen kun je het niet testen met dat knopje.

• BmFdZh
Oké bedankt voor de reactie, dan is alles in orde.

• Radiofreak1041
Vliegvlug schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:33:
[...]

[...]

Maar ga je nu voor een 3P+N installatieautomaat of voor een aardlekautomaat zoals @Septillion adviseert?

Dat eerste zou ik namelijk afraden, wat in mijn ogen een beter oplossing is verschilt afhankelijk van het feit of je die 4P aardlekschakelaar al hebt of nog nieuw moet gaan aanschaffen.

Als je die 4P ALS al hebt zou ik voor twee gekoppelde automaten gaan omdat dit de helft van de ruimte scheelt in je kast voor precies dezelfde functionaliteit. Het feit dat je een 3P+N automaat als andere optie overweegt geeft al aan dat je die extra twee losse 1 fase automaten toch niet nodig hebt dus die zou ik dan lekker weglaten, is goedkoper ook en laat ruimte voor andere uitbreidingen in de toekomst.

Moch je die 4P ALS nog niet hebben dan zou ik zeker niet een losse krachtgroep met losse 4P ALS kopen, echt zonde van de ruimte die 4 extra eenheden die je daarmee vult. Ga in dat geval voor de 3 fasen aardlekautomaat.
Momenteel heb ik nog niks, de huidige kast wordt compleet vervangen. Ik ben van plan om deze 48-module kast te halen: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html, deze heeft inderdaad een losse 4P ALS en 3P+N installatieautomaat. Ik ben het met je eens dat het zonde is van de ruimte, maar dit is de configuratie waarin hij nu aangeboden wordt. In deze kast heb ik nog zat ruimte over, in theorie zou het wel passen. Of zou je hoe dan ook aanbevelen om een aardlekautomaat te nemen? Dank voor het meedenken!

• Septillion
  • Nu online
@Radiofreak1041 Je kan Sander altijd mailen, ze willen prima een custom kast voor je maken :)

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:03
Goedemorgen,

I.v.m. de aanstaande overgang van 1- naar 3-fase hoofdaansluiting en de aanwezigheid van een kookgroep ben ik aan het kijken wat ik nu in huis heb. Ik heb a.d.h.v. dit topic een aantal bevindingen gedaan, waar ik graag jullie bevestiging of opmerkingen op zou willen ontvangen.

Aanwezig:
ABB groepenkast met 3-split busboard (dus 3 ALS's met ieder 4 groepen)
Kookgroep van 2x16A gekoppeld
7,4kW Siemens inductiekookplaat met afzuiging (ED877HQ26E) met perilex-stekker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FC7uPj3sIvINRP5Av4DmKs-B1wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfrVFkmvR7A6dVMDcamQuLoe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hys0no1bf2bPREUU0nKYtMuOYN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKi2ZKZaIK2bheHwiwYJIjsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSPZvhoJJBmP-moXU1eD0EDsTnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLoEFDTE6FABOPTW4m7BYigg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJQGwVhQ4AjJiNrt21sLHVGqqGM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IrxBhjDEjVXF6GcHYtYr9fLJ.png?f=fotoalbum_large

Bevindingen / acties:
1. De kookgroep zit nu op positie 1 en 2 in de groepenkast. Ik wil deze verplaatsen naar positie 4 en 5 zodat hij op verschillende ALS's komt te zitten. Dat is vreemd maar wel veilig, wat ik uit dit topic begrepen heb.

2. Er zit een brug tussen grijs en blauw op de plaat. De monteur heeft dat zo gemaakt. Die brug moet weg i.v.m. veiligheidsaspecten, als ik het goed begrepen heb uit dit forum.

3. Er zit géén draad aangesloten op positie 3 (=de schroef rechtsboven) op de plaat. Dat is raar want er is geen enkel schema op de afbeelding met die bedrading. Er zit ook geen brug. Ik kan 2 pitten tegelijk boosten, maar niet in alle combinaties. Daarom denk ik dat ik positie 3 erbij moet bruggen. Of zwart en bruin eentje naar rechts opschuiven en positie 1 erbij bruggen. Dan krijg je schema 21.

Klopt dit een beetje?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Radiofreak1041 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:03:
[...]

Momenteel heb ik nog niks, de huidige kast wordt compleet vervangen. Ik ben van plan om deze 48-module kast te halen: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html, deze heeft inderdaad een losse 4P ALS en 3P+N installatieautomaat. Ik ben het met je eens dat het zonde is van de ruimte, maar dit is de configuratie waarin hij nu aangeboden wordt. In deze kast heb ik nog zat ruimte over, in theorie zou het wel passen. Of zou je hoe dan ook aanbevelen om een aardlekautomaat te nemen? Dank voor het meedenken!
Ik zou ook in dit geval de aardlekautomaat nemen, al is het wel een slag duurder.
Je kan Sander Vunderink ook gewoon mailen of bellen met de vraag het aan te passen.
Edit: zie dat @Septillion dat laatst al had gezegd :D

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 29-04-2026 11:03 ]

• Septillion
  • Nu online
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:48:
Bevindingen / acties:
1. De kookgroep zit nu op positie 1 en 2 in de groepenkast. Ik wil deze verplaatsen naar positie 4 en 5 zodat hij op verschillende ALS's komt te zitten. Dat is vreemd maar wel veilig, wat ik uit dit topic begrepen heb.
Correct!
2. Er zit een brug tussen grijs en blauw op de plaat. De monteur heeft dat zo gemaakt. Die brug moet weg i.v.m. veiligheidsaspecten, als ik het goed begrepen heb uit dit forum.
Die "installateur" is af, die brug had er nooit mogen zitten. Dat is namelijk niet veilig. Dus ja, die moet eruit.
3. Er zit géén draad aangesloten op positie 3 (=de schroef rechtsboven) op de plaat. Dat is raar want er is geen enkel schema op de afbeelding met die bedrading. Er zit ook geen brug. Ik kan 2 pitten tegelijk boosten, maar niet in alle combinaties. Daarom denk ik dat ik positie 3 erbij moet bruggen. Of zwart en bruin eentje naar rechts opschuiven en positie 1 erbij bruggen. Dan krijg je schema 21.
Dit is wel een heeeeeeele rare.. Tenzij je echt heel verkeerd schema linkt ofzo. Want klem 3 zou gewoon de halve kookplaat moeten zijn... De plaat werkt wel compleet? Maar schema 21 is de correctge voor 2P+2N bedraden.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:35

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@JiMiHeNdRiX en @Septillion Plaatje 20 is ook wel vreemd als je zowel een brug als 2 aders aansluit.
Zoals gezegd is punt 3 heel raar, maar wordt wel beveiligd door een 16A automaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Septillion
  • Nu online
@timovd en 19e ook... Echt af en toe het idee dat de engineer schetsjes maakt hoe het moet en dan de communicatie gewoon tekeningen maakt zonder te controleren. Want altijd super wisselvallig wanneer je nu bedoelen dat iets losse draden zijn of dat je ze direct dient samen te nemen etc... En laten ze altijd volledig in het midden qua draden en afzekering. Bedoel, plaatje 20 (2L+2N) zou prima zo mogen (op 1x40A) als je het 4P zekert. Maar echt logisch is het niet...

• JiMiHeNdRiX
Septillion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:06:
[...]

Dit is wel een heeeeeeele rare.. Tenzij je echt heel verkeerd schema linkt ofzo. Want klem 3 zou gewoon de halve kookplaat moeten zijn... De plaat werkt wel compleet? Maar schema 21 is de correctge voor 2P+2N bedraden.
Ik heb het even gedubbelcheckt, dit is het juiste schema bij de plaat. Mijn foto van de bedrading op de plaat dateert van het moment nét voordat de monteur de plaat in het aanrechtblad monteerde. Ik mocht daar deze foto van maken.
Ik kan 2 pitten tegelijk boosten, eentje links en eentje rechts. Dus dat is m.i. best goed. Niet beide links of beide rechts. Dat is wel een tekortkoming, zeker gezien de plaat de mogelijkheid biedt om 2 pitten tot 1 grote pit te combineren om een lange braadslede of grillplaat oid op te zetten. Die kun je dan niet boosten.
Ik denk dat het slim is om de installateur terug te laten komen als ik dit zo lees.

• Septillion
  • Nu online
@JiMiHeNdRiX Ah, dan heb ik vermoeden dat hij snel daarna achter zijn fout kwam :+

Of je hem er voor terug moet laten komen, mwa. Gezien je zelf al prima conclusies gemaakt hebt en hij schijnbaar de foute brug op N plaatst zou ik gewoon zelf kijken.

• JiMiHeNdRiX
Septillion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:22:
@JiMiHeNdRiX Of je hem er voor terug moet laten komen, mwa. Gezien je zelf al prima conclusies gemaakt hebt en hij schijnbaar de foute brug op N plaatst zou ik gewoon zelf kijken.
Dank je. Ik kan het inderdaad ook zelf doen. Ik had vooral gehoopt de kookplaat te kunnen laten zitten maar hij moet dus toch los. Is het strikt noodzakelijk om dat al te doen voordat de hoofdaansluiting naar 3-fase overgaat of mag dat ook daarna?

N.b. het verplaatsen van de kookgroep naar positie 4 en 5 op het busboard doe ik uiteraard al wel voordat ik 3-fase krijg.

• Septillion
  • Nu online
@JiMiHeNdRiX Als je 100% zeker wist dat het goed zat kon hij blijven zitten. Maar de brug op de N mag er dus niet zitten met de 2x P+N kookgroep.

En je kan het nu al verplaatsen gezien je toch 2xN houdt. Dus de plaat controleren en de kookgroep naar 4-5 verhuizen kan je nu al doen. Dan gaat het vanzelf goed als je naar 3-fase gaat. Alleen dus even kijken of L1 en L2 de meest logische fases voor de kookplaat zijn. Bijvoorbeeld omdat je een oven dan juist op 3 hebt zitten. De verdeling van al je apparaten in huis is dus wel goed om vooraf even naar te kijken.

• JiMiHeNdRiX
@Septillion Okee, doe ik dat. Dank voor het meedenken! Ik weet nu wat me te doen staat.

[ Voor 11% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 29-04-2026 14:02 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:35
Ik vermoed dat hij een brug tussen de twee aansluitingen rechtsboven heeft gezet.
De kookplaat ziet dat als aangesloten op een groep en zal het maximale vermogen dan beperken waardoor je de verschijnselen krijgt die je beschrijft.
Hij heeft dan de afzuiging op de ene helft van je kookgroep gezet en alle inductieplaten op de andere helft van je kookgroep.

Als de aansluiting rechtsboven echt niet gebruikt is zou de helft van je kookplaat het gewoon niet doen.

Dit apparaat heeft aan aansluitwaarde van 7,4KW en die kun je echt alleen maar gebruiken als je een driefasen aansluiting gebruik.
1 fase voor de afzuiging en ieder van de twee inductieplaat aansluitingen een eigen fase die volgens de specs ieder al 3,7KW kunnen trekken.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 29-04-2026 14:08 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JiMiHeNdRiX
Ben(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:03:
Ik vermoed dat hij een brug tussen de twee aansluitingen rechtsboven heeft gezet.
Je moest haast wel gelijk hebben. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb daarom zojuist de halve keuken afgebroken (ik overdrijf) en warempel er zit inderdaad een brug rechtsboven! Helemaal goed dus. Ik kon hem niet zien op de foto in mijn openingspost, dat was dus ofwel een slechte foto ofwel de monteur heeft de brug later alsnog toegevoegd.
Dat geconstateerd hebbende, heb ik ook maar gelijk de brug tussen blauw en grijs verwijderd.
Nu alleen de kookgroep een paar posities opschuiven in de groepenkast en dan mag de 3-fase hoofdaansluiting komen. Dank allemaal voor het meedenken.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@JiMiHeNdRiX Dan heb je nu dus schema 20? Anders moet dat alsnog, draden opschuiven en brugje 1-2.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ben(V)
Voor driefasen gebruik heeft hij plaatje 18 nodig en kan hij de grijze draad gebruiken voor de aansluiting rechtsboven.
Uiteraard die grijze draad in meterkast dan ook aan een fase aansluiten.
Die brug tussen blauw en grijs moet er wel in en daar wordt dan de blauwe draad op aangesloten.

Door de fase verschuiving tussen de fasen is een enkele nuldraad voldoende.

PS Met een kookgroep had de monteur plaatje 21 moeten gebruiken, want de afzuiging trekt veel minder vermogen dan de platen dus zou hij de twee aansluitingen voor de platen nooit mogen combineren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JiMiHeNdRiX
onetime schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:35:
@JiMiHeNdRiX Dan heb je nu dus schema 20? Anders moet dat alsnog, draden opschuiven en brugje 1-2.
Ik heb vanmiddag alleen de brug tussen blauw en grijs verwijderd. Het ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTbnLhRstPRJt92uilJUCLKqzDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsE9h2LTHXiFJHI6SiH0IQlI.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk dat ik zwart en bruin inderdaad allebei eentje naar rechts moet verschuiven en de brug 2-3 verplaatsen naar 1-2. Dan krijg je schema 21. Wat jij zegt schema 20, daar zit de brug tussen grijs en blauw die ik vanmiddag juist verwijderd heb, dus die begrijp ik niet helemaal.

• JiMiHeNdRiX
Ben(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:03:
Voor driefasen gebruik heeft hij plaatje 18 nodig en kan hij de grijze draad gebruiken voor de aansluiting rechtsboven.
Uiteraard die grijze draad in meterkast dan ook aan een fase aansluiten.
Die brug tussen blauw en grijs moet er wel in en daar wordt dan de blauwe draad op aangesloten.

Door de fase verschuiving tussen de fasen is een enkele nuldraad voldoende.

PS Met een kookgroep had de monteur plaatje 21 moeten gebruiken, want de afzuiging trekt veel minder vermogen dan de platen dus zou hij de twee aansluitingen voor de platen nooit mogen combineren.
Ik wil vooralsnog gewoon de kookgroep blijven gebruiken, dus geen 3-fasen. Ben tevreden over de kookgroep. Maar dank voor deze belangrijke toevoeging, want nu weet ik hoe ik dat moet bedraden _/-\o_

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:19

EmHaKa

harêuh

BmFdZh schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:50:
Oké bedankt voor de reactie, dan is alles in orde.
Ik ga er van uit dat je snapt dat je de kookplaat nog niet echt mag gebruiken in deze situatie?
Want dan wordt de nul-ader te zwaar belast.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:44:
[...] Ik heb vanmiddag alleen de brug tussen blauw en grijs verwijderd. Het ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
Ik denk dat ik zwart en bruin inderdaad allebei eentje naar rechts moet verschuiven en de brug 2-3 verplaatsen naar 1-2. Dan krijg je schema 21. Wat jij zegt schema 20, daar zit de brug tussen grijs en blauw die ik vanmiddag juist verwijderd heb, dus die begrijp ik niet helemaal.
Excuus, ik heb niet goed gekeken naar die brug bij de nul, ik was gefocust op de fases. Je hebt gelijk, 21.

edit: en dan mag je de kookplaat gewoon gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 29-04-2026 22:43 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Septillion
  • Nu online
@JiMiHeNdRiX Nouw, die installateur zou ik dus nooit meer inhuren, wat een prutser. Niet alleen kwam hij er dus achter dat het niet werkte zoals je het op de foto hebt gezet, zoals ik al voorspelde. Hij heeft de L brug daarna dus ook op de verkeerde plek geplaatst... Je hebt alle tijd dus 1x16A voor beide helften van de kookplaat gehad. En 1x16A voor de ventilator :+ En dus "gered" door het feit dat een automaat best even overbelast mag zijn voor deze tript.

Dus aanpassen naar:
Brug op 1-2
Zwaart op 1 of 2
Bruin op 3
Blauw op 4
Grijs op 5

Als je dan de (2x P+N) kookgroep over twee (toekomste) fases zet ben je voor nu en de toekomst goed.

En dan kan je dus in de meterkast bepalen welke 2 van de drie fases je naar de kookplaat doet door over de faseverdeling van je huis na te denken.

En schema 20 is dus bedoelt als je hem 1xL+1xN wilt aansluiten. Dus met 4qmm op een 32A groep. Gangbaar in België of de UK. Wel erg raar dat ze juist in het plaatje waar je beide bruggen nodig hebt (en er dan nog steeds één te kort komt) het plaatje is waar ze laten zien waar je de brugjes kunt opbergen als je ze niet gebruikt :+

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:35

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@JiMiHeNdRiX heeft jouw installateur de aders vastgeklemd achter de schroef, of de isolatie? In het laatste geval zou ik dit laten herstellen door een capabele instalalteur.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• JiMiHeNdRiX
Septillion schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:51:
@JiMiHeNdRiX Nouw, die installateur zou ik dus nooit meer inhuren, wat een prutser. Niet alleen kwam hij er dus achter dat het niet werkte zoals je het op de foto hebt gezet, zoals ik al voorspelde. Hij heeft de L brug daarna dus ook op de verkeerde plek geplaatst... Je hebt alle tijd dus 1x16A voor beide helften van de kookplaat gehad. En 1x16A voor de ventilator :+ En dus "gered" door het feit dat een automaat best even overbelast mag zijn voor deze tript.
Precies dat. Ik schrik er gewoon van. Ik ga de boel mooi omhangen zodat het goed zit.

• JiMiHeNdRiX
timovd schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:38:
@JiMiHeNdRiX heeft jouw installateur de aders vastgeklemd achter de schroef, of de isolatie? In het laatste geval zou ik dit laten herstellen door een capabele instalalteur.
Die blauw en grijs heb ik zelf gedaan nadat ik de brug verwijderd had, maar ze zitten niet veel slechter dan die andere 3 draden :(
Wat me bovendien opviel was dat de aders maar ca. 5-7mm vrij van isolatie zijn. Dat vond ik al vrij weinig. Dus het lijkt me verstandig als ik de isolatie nog 3mm extra afstrip.

Heel erg bedankt allemaal voor de waardevolle tips. Heel blij mee _/-\o_
@JiMiHeNdRiX Dat klinkt alsof de adereindhulzen ook ontbreken. Een net onder een schroef geïnstalleerde draad heeft niet alleen de juiste lengte gestript, maar ook een adereindhuls die met een adereindhulstang is gekrimpt.

• BmFdZh
EmHaKa schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:56:
[...]

Ik ga er van uit dat je snapt dat je de kookplaat nog niet echt mag gebruiken in deze situatie?
Want dan wordt de nul-ader te zwaar belast.
De kookplaat gebruik ik inderdaad nog niet, pas als de netbeheerder de 2 andere fase heeft aangesloten.

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:43
Juerd schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:31:
@JiMiHeNdRiX Dat klinkt alsof de adereindhulzen ook ontbreken. Een net onder een schroef geïnstalleerde draad heeft niet alleen de juiste lengte gestript, maar ook een adereindhuls die met een adereindhulstang is gekrimpt.
Moet je dat ook doen bij een massieve draad?

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Nico Klus schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 00:34:
[...]
Moet je dat ook doen bij een massieve draad?
Nee, een adereindhuls mag zelfs niet op massieve draad, maar een kookplaat moet worden aangesloten met een soepele kabel. Massieve geleiders zijn alleen geschikt voor vaste installatie, en dan ook echt letterlijk vast: onbeweeglijk gefixeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Juerd op 01-05-2026 00:41 ]

• JiMiHeNdRiX
Juerd schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:31:
De adereindhulzen zitten er wel om. Dat is een schrale troost.

• ahikhe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 21:50
Hallo!

wij krijgen eind deze maand een nieuwe keuken van de woning corperatie, en daarbij krijgen we ook 2 fase, een perilex stekker. Op dit moment hebben we enkel een kleine magnetron een een kleine 2 kookplaate inductie plaat.

Nu zit ik te zoeken zo meteen naar een leuk fornuis van tot 1000 euro, het liefst iets goedkoper maar zie ik eigenlijk meerendeels fornuisen die zeggen dat ze 7800 watt of 8500 wat nodig hebben. maar toch geschikt zijn voor 2 fase? Hoe werkt dit?

Zo ver ik weet krijg ik dalijk 7390 watt tot mijn beschikking? is het dan wel mogelijk dat ik een fornuis aansluit van 8000 watt?

en wat zijn dan de nadelen. Kan ik dan enkel de oven aan hebben met maar 2 pannen? Heeft iemand hier ervaring me?

Komt uiteindelijk neer op het aansluiten => schopje naar het grote topic met nog veel meer info

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 04-05-2026 10:24 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zal straks waarschijnlijk een perilex krijgen welke over twee groepen gaat leveren (een zogenaamde 'kookgroep'). Twee-fase aansluitingen bestaan qua netaansluiting niet, da's altijd één of drie. Over twee groepen ga je maximaal 2 x 230V x 16A = 7360W aan vermogen halen dus alles daarboven is niet toegestaan en laat ook je zekering automaat trippen bij langdurig gebruik. Wat dus van belang is, is om te weten wat je voor een 'netaansluiting' hebt (waarschijnlijk 1x35A).

Jouw perilex moet straks dus waarschijnlijk op 2P+2N aangesloten gaan worden maar.... Daarvoor moet je eigenlijk al weten wát voor een kookplaat en oven / fornuis er gaan komen, het aansluiten is pér fabrikant anders, ook qua het al dan niet moeten zetten van bruggen in de kookplaat.

Het grote kookplaat aansluiten topic

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 03-05-2026 20:07 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het is vooral de vraag hoe jouw woningbouwcorporatie dit in de meterkast gaat regelen en hoe de perilex wandcontactdoos wordt aangesloten. Hebben ze daar iets over verteld?

Het volgende is een aanname, maar mogelijk heb je een 1 fase aansluiting (meterkast) en wordt daar een kookgroep (2x 16A) op gerealiseerd. Meestal heb je dan 2L, 2N en 1x aarde.

Je hebt het ook over een fornuis, dus wat gaat het precies worden? Een losse inductieplaat? Of wil je zo'n oven met geïntergreerde inductieplaat?

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• ahikhe
Je noemt hier heel veel dingen waar ik dus helemaal geen verstand van heeft hahaha,

er komt een elektricien aan die zal alles aan sluiten. en hem wou ik dus ook vragen of die voor mij gelijk het fornuis aan wou sluiten omdat die er dan toch al is.

Is het nu dus dan niet echt mogelijk om nu al een fornuis aan te schaffen? moet ik wachten tot de elektricien is geweest om de groepen te maken en alles?

• ahikhe
stin00 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:05:
Het is vooral de vraag hoe jouw woningbouwcorporatie dit in de meterkast gaat regelen en hoe de perilex wandcontactdoos wordt aangesloten. Hebben ze daar iets over verteld?

Het volgende is een aanname, maar mogelijk heb je een 1 fase aansluiting (meterkast) en wordt daar een kookgroep (2x 16A) op gerealiseerd. Meestal heb je dan 2L, 2N en 1x aarde.

Je hebt het ook over een fornuis, dus wat gaat het precies worden? Een losse inductieplaat? Of wil je zo'n oven met geïntergreerde inductieplaat?
Ik ben van plan om deze bijvoorbeeld te kopen, hier zat ik naar te kijken. https://www.bemmelenkroon.nl/merken/bosch/hls59d351-bosv/

Deze staat dat die wel voor 2 fase is. maar de aansluit waarde is hoger dan wat ik ga krijgen als ik het goed begrijp.

Nogmaals. dit is allemaal erg nieuw voor mij dus ik heb hier totaal geen verstand van.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Uit de door jouw gelinkte pagina, dus zonder dat ik het installatieschema bij / van Bosch opvraag:

Sluit het fornuis aan op een 3-fase aansluiting voor de beste werking.

Waarschijnlijk is dit apparaat dus wel 'terug te dimmen' naar een 2P+2N aansluiting, en dus naar een zogenaamde kookgroep op twee groepen / 1-fase.

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 03-05-2026 20:12 ]

• ahikhe
En als ik het goed begrijpt ga ik een kookgroep krijgen. dus 2x 16a? ik weet dat ze zijden dat we geen krachtstroom krijgen, en dat er een zekering of een dingetje in de kast nog er naast kom?

weet niet of dit iets duidelijk is?

• FredvZ
  • Laatst online: 19:00
Je denkt te moeilijk.

Elke twee fase kookplaat is straks aan te sluiten. De woningbouw is verantwoordelijk voor de aanpassing in de meterkast. Als je aansluiten moeilijk vindt koop er dan eentje bij een leverancier die hem ook aan komt sluiten, dan weet je zeker dat het werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door FredvZ op 03-05-2026 20:13 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• DJMaze
  • Niet online
Sorrie, maar jij bent samen met veel huurders gewoon zwaar de sjaak.
Een 2 fase fornuis werkt meestal niet goed als je meer dan 2 pannen gebruikt.

Als het nog kan, vraag de woningbouw om een perilex EN gewoon stopcontact te maken.
Gebruik dan je oven/magnetron en een losse kookplaat.
Zal je een hoop kook ellende besparen.

Zeker bij een Bosch/Siemens fornuis sluit zelfs een elektricien hem verkeerd aan.
Komt omdat de bijgeleverde kabel niet klopt.

[ Voor 16% gewijzigd door DJMaze op 03-05-2026 20:28 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ahikhe schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:09:
En als ik het goed begrijpt ga ik een kookgroep krijgen. dus 2x 16a? ik weet dat ze zijden dat we geen krachtstroom krijgen, en dat er een zekering of een dingetje in de kast nog er naast kom?

weet niet of dit iets duidelijk is?
"geen krachtstroom" = geen upgrade van 1 naar 3 fase? (waardoor iets aansluiten over 2 fase niet zal gaan)
dan zit er niets anders op dan met zo'n kookgroep aan de slag te gaan (door de elektricien). en even goed uitrekenen dat de inductieplaat er ook lekker op gaat.

als leek denk ik daarvan: zolang de verdeling over de groepen maar goed zit (geen onverwachte overbelasting). maar een 2 fase inductieplaat over 2 fase laten lopen lijkt mij daartoe altijd de beste oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door JJ Le Funk op 03-05-2026 20:46 ]

d:)b :henk d:)b

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
DJMaze schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:25:
Waarom zou dat niet werken?
Ik gebruik al jaren een inductiekookplaat met 4 pitten, met een gewone 240 stekker er aan. Niks moeilijk doen over perilex, krachtstroom of wat dan ook. (Ongeveer hetzelfde model als deze)
Je kunt gewoon alle 4 de pitten gebruiken, alleen niet alle 4 de pitten op max. Het apparaat schakelt vanzelf een pit terug wanneer je boven de toegelaten totale spanning dreigt te komen.
Het werkt goed, je moet alleen even wennen, maar wees 's eerlijk, wanneer heb je nou alle pitten op vol vermogen open staan? Het toestel schakelt ook niet uit, maar verdeelt het vermogen over de pitten. Dus mocht je 4 pitten tegelijk gebruiken dan is het even wennen op welk pitje je kunt laten pruttelen en waar je vol gaat koken/bakken. En ik heb ook een stoompan bij de Hema gehaald, dan heb je maar een pit nodig om de aardappelen en de groente te koken. Scheelt weer energie. Voor mij werkt het prima.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Ik gebruik al jaren een inductiekookplaat met 4 pitten, met een gewone 240 stekker er aan. Niks moeilijk doen over perilex, krachtstroom of wat dan ook. (Ongeveer hetzelfde model als deze)
Je kunt gewoon alle 4 de pitten gebruiken, alleen niet alle 4 de pitten op max. Het apparaat schakelt vanzelf een pit terug wanneer je boven de toegelaten totale spanning dreigt te komen.
Het werkt goed, je moet alleen even wennen, maar wees 's eerlijk, wanneer heb je nou alle pitten op vol vermogen open staan? Het toestel schakelt ook niet uit, maar verdeelt het vermogen over de pitten. Dus mocht je 4 pitten tegelijk gebruiken dan is het even wennen op welk pitje je kunt laten pruttelen en waar je vol gaat koken/bakken. En ik heb ook een stoompan bij de Hema gehaald, dan heb je maar een pit nodig om de aardappelen en de groente te koken. Scheelt weer energie. Voor mij werkt het prima.
De TS heeft het over een 'Fornuis' waar dus ook de oven nog (gelijktijdig?) van voldoende stroom voorzien dient te gaan worden.

• Yaksa
  • Nu online
Will_M schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:43:
[...]De TS heeft het over een 'Fornuis' waar dus ook de oven nog (gelijktijdig?) van voldoende stroom voorzien dient te gaan worden.
Er zijn ook losse combi-magnetrons met oven en hete lucht functie te koop niet zoveel stroom trekken en waarmee je toch een pizza kunt bakken (ik heb deze, maar die is niet langer leverbaar. Soortgelijke modellen zijn genoeg leverbaar tegen een prijs van zo'n 200 - 250 euro. Soms nog goedkoper, ik had deze met 20% korting alleen omdat de doos was open geweest.
Alles hangt een beetje af of je met z'n tweeën bent of voor een heel weeshuis moet koken.
Ik zie ook wel eens keukens voorbijkomen waarvoor 2 krachtgroepen zijn aangelegd maar waar alleen op moederdag een ontbijtje met eitjes en afbakcroissants wordt bereid. Voor de rest is het een veredelde koffiebar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ahikhe
[...]

Heb jij ook een fornuis? dat ook een oven evt aan staat op dezelfde kookgroep?

• Yaksa
  • Nu online
ahikhe schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:07:
[...]Heb jij ook een fornuis? dat ook een oven evt aan staat op dezelfde kookgroep?
Ik heb geen fornuis. Heb dat ook niet nodig omdat ik nooit brood bak, een hele kalkoen bereid of appeltaart maak. Een kaaskorstje kan ik ook in de combimagnetron doen met de braad en hete lucht functie.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:39

Als het nog kan, vraag de woningbouw om een perilex EN gewoon stopcontact te maken.
Gebruik dan je oven/magnetron en een losse kookplaat.
Zal je een hoop kook ellende besparen.

Zeker bij een Bosch/Siemens fornuis sluit zelfs een elektricien hem verkeerd aan.
Wat een desinformatie lees ik hier. Huurders die 'zwaar de sjaak zijn' :z kun je dit soort boude stellingnames ook onderbouwen toevallig?

Even terug naar normaal: half Nederland kookt elektrisch met een kookgroep waarbij er dus 2x16A samengenomen wordt om dus max met de genoemde 7,4 kW te kunnen koken. Al die mensen zouden volgens @DJMaze zwaar de sjaak zijn... Dat wordt een verdrietige boel dan /s

TS: don't worry, de aanpassng die je krijgt is de meest standaard optie die er is en t gaat gewoon werken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Ik heb de zelfde kookplaat als @Yaksa en die hangt aan m'n 2x16a perilex stopcontact, en daar hangt ook een 2.250 watt combi-oven aan.

Kookplaat + Oven (in 1 behuizing) = Fornuis ;)

Ik heb dus een fornuis wat eigenlijk gewoon 2 verschillende apparaten zijn die aan mijn 7.400watt kookgroep hangt (wat keukenboeren ook wel 2 fase noemen)

Ey!! Macarena \o/

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]Het apparaat schakelt vanzelf een pit terug wanneer je boven de toegelaten totale spanning dreigt te komen.
Pssst... We hebben hier een discussie over vermogens en stromen, niet over spanningen ;-)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Fr33z schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:38:
[...]

TS: don't worry, de aanpassng die je krijgt is de meest standaard optie die er is en t gaat gewoon werken.
Het komt veel voor ja maar waar je aan voorbijgaat is dat er dan enkel een kookplaat op wordt aangesloten en dan is het nog steeds geen ideale oplossing maar puur een noodgreep om een koopkplaat die eigenlijk 2 fasen nodig heeft toch te kunnen gebruiken in een 1-fase installatie.

In een 3-fasen installatie is zo’n kookgroep sowieso niet goed als je deze op maar één fase aansluit.

De TS wil er een fornuis op aansluiten, dat zou ik al helemaal niet doen met een 1-fase kookgroep.
Dan moet je de beschikbare stroom niet alleen over de pitten verdelen maar ook nog eens over de oven.

Wat hierboven ook al gezegd wordt, pak een losse oven met een eigen groep. En sluit op die kookgroep enkel een kookplaat aan.

• Yaksa
  • Nu online
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo 'groots' wil uitpakken als je het nu al redt met een 2 pits inductie en een kleine magnetron. Als je dan zo'n 4 pits 1 fase kookplaat pakt en een wat grotere combimagnetron dan ben je volgens mij veel goedkoper uit. Ik zou toch maar even nadenken alvorens een grote stroomverslindende oven aan te schaffen, dan zou ik eerst zeker willen weten of ik die ook vaak ga gebruiken (en dan niet alleen voor het opwarmen van een paar sauzijzenbroodjes).

• FredvZ
Dat is een heel groot fabeltje of gebaseerd op ervaringen met een verkeerd aangesloten kookplaat.
Die kabel klopt prima, al was het maar omdat de kabel bij installatie aangesloten moet worden ;)

[ Voor 30% gewijzigd door FredvZ op 03-05-2026 22:53 ]

• FredvZ
Ja, dat kan.

In de praktijk niet iets om je druk over te maken, tenzij je de behoefte hebt om te bakken in de oven én tegelijkertijd 4 pannen water op vol vermogen te koken.

• DJMaze
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:38:
Even terug naar normaal: half Nederland kookt elektrisch met een kookgroep waarbij er dus 2x16A samengenomen wordt om dus max met de genoemde 7,4 kW te kunnen koken.
Een inductiefornuis heeft 1 fase voor de inductie en 1 fase voor de oven.
En je hebt in je 7,4 kW de oven er nog niet bij opgeteld.

Dan snap je waarom woningcorporaties idioten zijn en ik constant aan klanten moet uitleggen dat koken op 4 pitten niet hoger kan dan standje 4 (kookplaat geeft ook alarm ivm vermogen piek).

Leuk hoor "van het gas af", maar ze upgraden de meterkast niet naar 3-fase.

Zie hier de Bosch oven intern, en tel het aantal L en N draden, en vergelijk met de sticker (onderste op sticker is NL 16A) |:(
En als je goed kijkt is de ene bruine draad dikker dan de andere, en volgens de sticker zou de rechter dikker moeten zijn dan de linker, maar... Yep 🤪
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1ZNmllRma9CdBkavGZXYIoCVI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mueCu09iZlGk8IX3fgjsg46.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet is "geschikt voor 3 fase" ook onzin, want de 3e bruine draad (op 2) is helemaal niet aanwezig. En dat staat wel op de witte meegeleverde en aangesloten kabel (niet los er bij, zoals een aantal beweren, dus fornuis open schroeven en kabel verwijderen is een must). Die mag je dus niet gebruiken!

Toen ik bij BSH op cursus was, ging het zelfs fout met hun hoofd monteurs. Het probleem zit diep geworteld.

@ahikhe ja het is abacadabra voor jou, dus...
- laat elekticien perilex EN stopcontact aanleggen onder keukenkast hoogte (onder 10cm vanaf vloer)
- laat woningcorporatie een aangepaste keuken plaatsen met extra breed aanrecht met 49x56 gat voor inductiekookplaat (ja, kon je aanvragen bij nieuwe keuken. Bribus levert normaal alleen standaard keukenblokken)
- niet gelukt? Koop zelf een 60 keukenkastje en verleng aanrecht.
- plaats de combi-oven er onder in het kastje

[ Voor 63% gewijzigd door DJMaze op 04-05-2026 13:32 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DJMaze schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:05:
[...]

Een inductiefornuis heeft 1 fase voor de inductie en 1 fase voor de oven.
En je hebt in je 7,4 kW de oven er nog niet bij opgeteld.

Dan snap je waarom woningcorporaties idioten zijn en ik constant aan klanten moet uitleggen dat koken op 4 pitten niet hoger kan dan standje 4 (kookplaat geeft ook alarm ivm vermogen piek).

Leuk hoor "van het gas af", maar ze upgraden de meterkast niet naar 3-fase.

Zie hier de Bosch oven intern, en tel het aantal L en N draden, en vergelijk met de sticker (onderste op sticker is NL 16A) |:(
En als je goed kijkt is de ene bruine draad dikker dan de andere, en volgens de sticker zou de rechter dikker moeten zijn dan de linker, maar... Yep 🤪
[Afbeelding]
Zoals je ziet is "geschikt voor 3 fase" ook onzin, want de 3e bruine draad (op 2) is helemaal niet aanwezig. En dat staat wel op de witte meegeleverde en aangesloten kabel. Die mag je dus niet gebruiken!

Toen ik bij BSH op cursus was, ging het zelfs fout met hun hoofd monteurs. Het probleem zit diep geworteld.

@ahikhe ja het is abacadabra voor jou, dus...
- laat elekticien perilex EN stopcontact aanleggen onder keukenkast hoogte (onder 10cm vanaf vloer)
- laat woningcorporatie een aangepaste keuken plaatsen met extra breed aanrecht met 49x56 gat voor inductiekookplaat (ja, kon je aanvragen bij nieuwe keuken. Bribus levert normaal alleen standaard keukenblokken)
- niet gelukt? Koop zelf een 60 keukenkastje en verleng aanrecht.
- plaats de combi-oven er onder in het kastje
NOFI maar zegt meer over het niveau van de hoofdmonteurs dan hoe het wel of niet lastig is. Iedereen die hier wel eens professioneel mee in aanraking komt moet weten; Perilex = opletten en zelf zowel contactdoos, stekker en interne aansluiting op het apparaat verifiëren. Verder is de kabel specifiek voor een aansluiting. Als je hier zo veel van weet, weet je ook dat veelal geen kabel wordt mee geleverd.Juist om ongeïnteresseerde nalatige monteurs en klagers voor te zijn. De kabel die er bij zit kan voor alle aansluitschemas gebruikt worden behalve de 3 fase oplossing, die moet fysiek anders zijn, dat maakt het apparaat zelf niet ongeschikt. Hoogstens het product management slecht/ongeinterseerd in het aanpassen aan een lokale markt.

Verder kan knap materiaal wel zelf terug regelen en is de praktische beperking beperkt gezien zelden alle pitten op vol vermogen gebruikt worden in de gemiddelde Nederlandse keuken.

Kan het beter; sure. Is een gewone kookplaat in het aanrecht met oven er onder een mooiere oplossing? Ja. Moeten die 'hoofd monteurs' zich schamen? 100%. Overdrijf je enorm? Jup.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 04-05-2026 01:58 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Liegebeest
  • Laatst online: 14:41
Ik zal dan uitzonderlijk geluk hebben: onze Ikea 2-fase doet t gewoon met vier pannen tegelijk.

Misschien hangt t af van mijn definitie van “niet zo goed”.

EDIT: je noemde het niet in jouw bericht, maar jou stelling ging dus expliciet over de interne constructie van interne fornuizen. Ik had beter verwacht van Bosch, maar blijkbaar maken die dus fouten.

[ Voor 20% gewijzigd door Liegebeest op 04-05-2026 05:22 ]

Liege, liege, liegebeest!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:49

LankHoar

Langharig tuig

[...]

Als iemand die zowel langere tijd op een vergelijkbare Inventum met 240V stekker heeft gekookt, alsook op een Bosch 3-fase kookplaat: ja het werkt, maar het is echt een wereld van verschil. Wanneer je pasta wilt koken, en ondertussen de saus e.d. aan het bakken bent in een koekenpan, dan gaat dat gewoon veel minder snel. Wil je er dan nog iets bijbakken, een stuk vlees ofzo, dan gaat het nog langzamer. Hoewel je de beschikking hebt over 4 pitten, kun je er maar 1 volop gebruiken, of 2 redelijk goed, of 3 middelmatig (4 tegelijk nooit geprobeerd). Je staat zo 1,5x langer in de keuken.

Mooi dat het voor jou werkt, ik weet niet of je een ander referentie kader hebt dan alleen deze oplossing? Ik stoorde me er in ieder geval vreselijk aan, en zou niet graag weer dagelijks koken op een 1-fase kookplaat :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Septillion
  • Nu online
@ahikhe Als je 1-fase hebt in je appartement zal je gewoon een (2x P+N) kookgroep krijgen. Meeste fabrikanten spreken dan vaak over 7,6kW. Iets meer dan gewoon 2 x 230V x 16A = 7360W maar dat is geneuzel in de marge.

Heb je werkelijk 3-fase netaansluiting dan is de kans nog steeds groot dat ze z'n kookgroep plaatsen. Maar dat is eigenlijk compleet fout. Zie daarvoor de startpost. Maar als huurder kan je daar weinig aan doen behalve klagen en hopen dat de rest wel goed verdeeld zit... Typisch wal en schip ding.

En voor de meeste mensen is een 2-fase kookplaat helemaal prima. Maar 2-fase voor een kookplaat + oven combi (dus compleet fornuis) is helemaal ruk. Dan is namelijk één fase voor de oven (= prima) en de andere voor de kookplaat. Je hebt dan dus maar een 1-fase kookplaat. En daarbij loop je echt wel vaak tegen het beperkte vermogen aan als je meer doet dan een ei bakken. Ik had in mijn appartement toen ook een 1-fase kookplaat en pff. Zeker als je water aan het koken bent of probeert te roerbakken als je meerdere pannen erop hebt werkt gewoon niet.

Dus volledig eens met @DJMaze . Dus als je nog een los stopcontact in je keuken hebt zou ik een losse oven overwegen en dan de kookgroep/Perilex alleen in te zetten voor de kookplaat.

• Ben(V)
Een woningbouw plaatst altijd een kookgroep met perilex aansluiting (dus 2P+2N).

Wat een combioven met inductieplaat doet ligt niet vast en verschilt per merk en type.
Het meest onwaarschijnlijke is echter dat 1 fase voor de oven en 1 fase voor de kookplaat gebruikt wordt.
Meestal wordt de boel netjes verdeelt over de fasen en regelt de het apparaat het vermogen terug aan de hand van het gebruik, ander zouden die vier pitten volkomen nutteloos zijn.
Tenslotte wordt de inductieplaten over het algemeen veel vaker gebruikt dan de oven.

Helaas is er geen aansluitschema van het door TS gewenst type te vinden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LankHoar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Als iemand die zowel langere tijd op een vergelijkbare Inventum met 240V stekker heeft gekookt, alsook op een Bosch 3-fase kookplaat: ja het werkt, maar het is echt een wereld van verschil. Wanneer je pasta wilt koken, en ondertussen de saus e.d. aan het bakken bent in een koekenpan, dan gaat dat gewoon veel minder snel. Wil je er dan nog iets bijbakken, een stuk vlees ofzo, dan gaat het nog langzamer. Hoewel je de beschikking hebt over 4 pitten, kun je er maar 1 volop gebruiken, of 2 redelijk goed, of 3 middelmatig (4 tegelijk nooit geprobeerd). Je staat zo 1,5x langer in de keuken.

Mooi dat het voor jou werkt, ik weet niet of je een ander referentie kader hebt dan alleen deze oplossing? Ik stoorde me er in ieder geval vreselijk aan, en zou niet graag weer dagelijks koken op een 1-fase kookplaat :)
Neem dan ook even type pan mee. Je hebt pannen die 'ook' geschikt zijn voor inductie, of pannen die gewoon goed werken op inductie.
Zowel gewone kookpannen als wok en braadpannen.

Ik heb hier ondertussen de Greenpan wok vervangen door de gietijzer/emaille wok van Dille/Kamille. Om te bakken scheelt dat tussen standje 10/Power continue (2500-3000W) bij de Greenpan wok tot standje 5/6 (halfvermogen) in de gietijzeren wok, en dan nog is de gietijzerenwok heter. Zelfde voor pannekoekenpannen. De oude tefal titanium-pro werkt daarin nog verassend goed, de nieuwere versie daarvan dan weer niet zo (werkt wel, maar veel hogere stand nodig). De ikea gietijzer pannekoeken pannen uiteraard ook nog beter, maar minder comfortabel met pannekoek omdraaien/opgooien.

Ervaring op kook/baktijd en hitte in de pan moet je dus ook echt de pan zelf meenemen in dit verhaal.

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:36
Get!em schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Neem dan ook even type pan mee. Je hebt pannen die 'ook' geschikt zijn voor inductie, of pannen die gewoon goed werken op inductie.

Ik heb hier ondertussen de Greenpan wok vervangen door de gietijzer/emaille wok van Dille/Kamille. Om te bakken scheelt dat tussen standje 10/Power continue (2500-3000W) bij de Greenpan wok tot standje 5/6 (halfvermogen) in de gietijzeren wok, en dan nog is de gietijzerenwok heter. Zelfde voor pannekoekenpannen. De oude tefal titanium-pro werkt daarin nog verassend goed, de nieuwere versie daarvan dan weer niet zo (werkt wel, maar veel hogere stand nodig). De ikea gietijzer pannekoeken pannen uiteraard ook nog beter, maar minder comfortabel met pannekoek omdraaien/opgooien.

Ervaring op kook/baktijd en hitte in de pan moet je dus ook echt de pan zelf meenemen in dit verhaal.
Hier komen we weer terug op de poster die met een Demeyere 7 fold pan blijkbaar goedkopere inductiekookplaten wist te slopen.

• Nico Klus
Get!em schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Zijn hier ook goede review sites voor? Ik heb ze nog niet gevonden namelijk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gerundium schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Hier komen we weer terug op de poster die met een Demeyere 7 fold pan blijkbaar goedkopere inductiekookplaten wist te slopen.
Als in, glas kapot? Of elektrisch overbelast?

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:36
Get!em schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Als in, glas kapot? Of elektrisch overbelast?
Elektrisch overbelast. Zoek even in dit topic op demeyere en je vind het meteen. Ik vond het zo raar toen ik dat las hier in dit topic dat ik het onthouden heb. Blijkbaar later ook nog bij Radar (online) behandeld.
timovd schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:58:
[...]

https://radar.avrotros.nl...toppen-vlogen-eruit-61823
Inmiddels ook een artikel op Radar.
Het blijft lastig te bepalen wie verantwoordelijk is, maar het gebeurt alleen met goedkopere inductieplaten.
gevonden.

[ Voor 34% gewijzigd door Gerundium op 04-05-2026 17:03 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nico Klus schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Zijn hier ook goede review sites voor? Ik heb ze nog niet gevonden namelijk.
Ik ook niet. Enige zijn vooral commercieel ingestoken sites.

Ik ben gewoon recent geswitched naar gietijzer voor wok, pannekoek en 2 braad/stoofpannen. Inductie werkt gewoon het beste met goed en veel ijzer. En een stuk minder goed met een klein stalen plaatje in de aluminium sandwich.

Met de oude wok, was ik meer aan het slow cooking activiteit, vocht verdampte niet, maar je ging gewoon groente koken ipv wokken. Met de nieuwe (met emaille) moet ik uitkijken dat ik geen verbrand eten krijg, zo heet. Enige is dat ik even met de hand moet afwassen. Maar niet of nauwelijks aanbak resten door emaille.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gerundium schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Elektrisch overbelast. Zoek even in dit topic op demeyere en je vind het meteen. Ik vond het zo raar toen ik dat las hier in dit topic dat ik het onthouden heb. Blijkbaar later ook nog bij Radar (online) behandeld.

[...]

gevonden.
Wat een nietszeggend artikel van radar (zoals gewoonlijk) over "goedkope" en "dure" kookplaten en de pannen van duur en goedkoop. Lekker makkelijk uitzoeken ook of het werkt....

maar goed, het gaat blijkbaar alleen om Demeyere multiline 7 pannen (sandwich aluminium met staal en mogelijk koper) die een interactie aangaan met bepaald type minder beveiligde inductie kookplaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 04-05-2026 17:21 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Wat een nietszeggend artikel van radar (zoals gewoonlijk) over "goedkope" en "dure" kookplaten en de pannen van duur en goedkoop. Lekker makkelijk uitzoeken ook of het werkt....

maar goed, het gaat blijkbaar alleen om Demeyere multiline 7 pannen (sandwich aluminium met staal en mogelijk koper) die een interactie aangaan met bepaald type minder beveiligde inductie kookplaten.
Tja, "minder beveiligd" een "goedkoop" vs "duur zegt inderdaad geen moer.

Wij hebben dan sinds eind vorig jaar een "goedkope" AEG van 899,- met Demeyere Alu Pro 5 Ceraforce en Lodge gietijzer - tot heden geen enkel probleem (en een tevreden kok).

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:24
DJMaze schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:05:
[...]
[Afbeelding]
Dat die draad dikker is komt omdat de kookplaat van deze Bosch fornuizen eigenlijk voor een 1x20A aansluiting gemaakt is met bijbehorende aansluitwaarde van 4.6kW, samen met een oven van 3.3kW kom je dan op 7.9kW totaal in plaats van het meer gebruikelijke 7.4-7.6 voor apparaten die op '2 fase' werken @ahikhe.
Officieel zou je de kookplaat van deze fornuizen in Nederland dan ook moeten begrenzen in de instellingen op 3500W (tenzij je 20A gaat afzekeren met bijbehorende draadiktes/stekkers), ook als je wel over een volwaarde 3fase aansluiting zou beschikken want L2 is idd gewoon een loos contact dus ook daar krijg je maximaal 7360W uit.
Septillion schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:23:
En voor de meeste mensen is een 2-fase kookplaat helemaal prima. Maar 2-fase voor een kookplaat + oven combi (dus compleet fornuis) is helemaal ruk.
Eens, tenzij het echt niet anders kan is een kookgroep/7.4kW i.c.m. een fornuis gewoon niet handig. Nu vond ik een tijdelijke oplossing met een één fase inductieplaat nog wel een betere ervaring geven dan een keramische plaat van ~7kW dus afhankelijk van hoe en wat je kookt hoeft het groot probleem te zijn. Maar een 7.4 kookplaat heb je voor min of meer hetzelfde geld als een 3.7 dus waarom voor een suboptimale kiezen als er al een aansluiting voor aanwezig is?

Wat betreft fornuizen zou het voor de NL markt toch wel een toevoeging zijn als er fabrikanten waren wie de oven in het powermanagement zouden betrekken: Dus de volle 7.4kW naar de plaat als de oven uit staat en dit zoveel als nodig afknijpen zodra de oven aangaat.
Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:43:

Het meest onwaarschijnlijke is echter dat 1 fase voor de oven en 1 fase voor de kookplaat gebruikt wordt.
Meestal wordt de boel netjes verdeelt over de fasen en regelt de het apparaat het vermogen terug aan de hand van het gebruik, ander zouden die vier pitten volkomen nutteloos zijn.
Tenslotte wordt de inductieplaten over het algemeen veel vaker gebruikt dan de oven.
Helaas werken alle fornuizen die ik tegen ben gekomen in de praktijk dus wel precies volgens het onwaarschijnlijke. Ze schroeven min of mee twee losstaande elektrisch apparaten in één behuizing, zetten beide op één fase (of 2 voor de kookplaat als ie 3 kan gebruiken) en that's it. Slim vermogensmanagment is er alleen tussen de 4 pitten onderling

[ Voor 14% gewijzigd door !mark op 04-05-2026 19:08 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:37
Mijn Etna heeft twee fasen voor de platen en eentje voor de oven. Daar moest ik toen wel even naar zoeken, maar ze bestaan zeker. Wel een aansluitwaarde van 11Kw. En dus een 3 fase aansluiting.

• DJMaze
  • Niet online
jeronimo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:53:
Mijn Etna heeft twee fasen voor de platen en eentje voor de oven. Daar moest ik toen wel even naar zoeken, maar ze bestaan zeker. Wel een aansluitwaarde van 11Kw. En dus een 3 fase aansluiting.
Correct, ze bestaan.
Maar "omgebouwde" huurwoningen van woningcorporaties hebben geen 3 fase aansluitingen. Die hebben 1 fase en het gas afgekoppeld...

Ik was vorige jaar nog in de Bilt en Utrecht Overvecht bij opgeleverde "gasloos" woningen. Allemaal het 1 fase probleem.
En bij nieuwbouw flatjes in Amersfoort het zelfde probleem.

Het probleem blijft want het stroomnet is vol en niemand mag nu van 1 naar 3 fase.

[ Voor 23% gewijzigd door DJMaze op 04-05-2026 21:51 ]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DJMaze
Het probleem blijft want het stroomnet is vol en niemand mag nu van 1 naar 3 fase.
Dan ben ik waarschijnlijk in Wijchen een uitzondering bij Liander.
4 weken geleden mijn aanvraag voor 1-fase naar 3-fase gedaan, goedgekeurd (foto's groepen/meterkast)
en in de planning voor voorlopig medio juni opgenomen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DJMaze schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:45:
[...]
niemand mag nu van 1 naar 3 fase.
Dit speelt m.i alleen in de regio Utrecht. Niet in het hele land.

Alles kan stuk.

• Nico Klus
remco_k schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:44:
[...]

Dit speelt m.i alleen in de regio Utrecht. Niet in het hele land.
24 april aangevraagd, planning is 22 juni. Net voor de deadline van 1 juli. Ik hoop dat het lukt. Is vooral met het oog op een mogelijke WP of EV. Het net zal de komende jaren wel op slot blijven

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Nico Klus
"Het net zal de komende jaren wel op slot blijven"
Vaak genoeg herhalen zonder nuancering en uitleg, zo ontstaan "urban legends".

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
En dan heb je ook nog "scheefbelasters" die veel stroom afnemen op één fase of één van de drie aangesloten fases. Alhoewel dat laatste is beperkt tot 25A.
Op papier heeft een woning dan een zwaardere aansluiting, die het elektriciteitsnet scheef belast. ‘Op wijkniveau leidt dat tot scheefbelasting, precies het soort stille systeemvervuiling dat ontstaat wanneer individuele keuzes optellen zonder centrale regie’, vertellen Lootens en Tolboom. Dat is geen transitie benadrukken ze, maar het opschalen van een visieloos systeem.
Bron: https://solarmagazine.nl/...tterij-bij-gasaansluiting
Ik red mij prima op één fase en zonder gas. Vierduizend watt inductie plaat, COP 1 boiler, warmtepomp (L/L) en het is zo opletten dat ik niet alles tegelijk aanzet want dan kom dik over de 10K Watt. Ben geen heel Nederland bakt mee iemand zo de oven blijft uit.

• Septillion
  • Nu online
Modbreak:En nu weer naar kookplaten

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:35
Had ik dit forum maar eerder gevonden, net ervaren hoe snel een inventum 4 pits vrijstaand kookplaat kapot gaat door onze demeyere 7 laags pannen

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Palindrome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:06:
Had ik dit forum maar eerder gevonden, net ervaren hoe snel een inventum 4 pits vrijstaand kookplaat kapot gaat door onze demeyere 7 laags pannen
Ai, dat is enorm balen zeg! :'(

Zou op zijn minst proberen om bij Inventum verhaal te halen, of staat er in de gebruiksaanwijzing dat je dergelijke pannen niet zou kunnen gebruiken?

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:35
Vliegvlug schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Ai, dat is enorm balen zeg! :'(

Zou op zijn minst proberen om bij Inventum verhaal te halen, of staat er in de gebruiksaanwijzing dat je dergelijke pannen niet zou kunnen gebruiken?
Nee daar staat gewoon het standaard riedeltje. Het is. onder de mensen die het al ervaren hebben of het radar verhaal kennen en reacties van Demeyere zelf wel bekend inmiddels.

Dikke 7 laags pannen met goedkope inductieplaten is dus vragen om problemen.

Zit gewoon garantie op dus dat wordt een retourtje bol.com en dan een nieuwe ontvangen en goedkopere pannen kopen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Palindrome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:30:
[...]

Nee daar staat gewoon het standaard riedeltje. Het is. onder de mensen die het al ervaren hebben of het radar verhaal kennen en reacties van Demeyere zelf wel bekend inmiddels.

Dikke 7 laags pannen met goedkope inductieplaten is dus vragen om problemen.

Zit gewoon garantie op dus dat wordt een retourtje bol.com en dan een nieuwe ontvangen en goedkopere pannen kopen.
Lijkt me een prima oplossing, en goed dat je achter de oorzaak bent gekomen anders had je dat riedeltje nog een paar keer moeten herhalen.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste