"nooit problemen mee" of "zo doe ik het altijd" zouden nooit antwoorden van een elektricien moeten zijn. Dat is hetzelfde als een notoire rood-kruis negeerder zegt "daar heb ik nooit problemen mee". Wat boeit is wat correct is en dat zou zijn argumentatie moeten zijn

Bevestigd dus gewoon mij "Monkey see, monkey do"

Ik begrijp dit niet goed, volgens schema kan hij op 2N~, met een samengeknepen nuldraad. Hij kan dus op 2L+N, is dit al 3-fase?
Nee, maar dat is wel hoe je hem
op een 3-fase aansluiting aansluit. Je laat alleen één fase onbenut. Vergelijk het met 2 personen op vakantie gaan in een 3-persoons tent. Het past gewoon en de tent blijft 3-persoons.
Ik dacht dat 2L+2N pas 3-fase is, en 2L-N een doen alsof je 2x230v heb op 1 fase?
Precies andersom, op 1-fase gebruik je in Nederland 2L+2N zodat je hem aansluit op twee normale 16A groepen, volledig gescheiden in de plaat. Elke L en elke N ziet hierbij maximaal 16A en is tegen meer beveiligd. De N kan je niet samennemen omdat deze dan 32A maximaal zou kunnen zien en dat is te veel voor 2,5qmm.
Maar bijvoorbeeld in België pakken ze gewoon de L en de N samen en hangen ze hem achter een enkele 32A. Maar dan gebruiken ze 4qmm bekabeling.
Bij 3-fase staat er tussen
elke L en N nog steeds 230V, daar ziet de plaat dus geen verschil in. Alleen door de magie van 3-fase loopt er dan door de N maar maximal 16A waardoor je de N samen kunt nemen. En dan maakt het niet uit of je maar 1, 2 of 3 van de 3-fase gebruikt. Immers is 1-fase in een woonhuis ook maar gewoon "random" een van de 3 fases, het hele elektriciteitsnetwerk in Nederland is 3-fase.
Deze Siemens zit met wattage goed, 7,4kW dacht.
Niet zo gek, platen zijn er eigenlijk gewoon in 3 vermogens: 3,6kW-ish, 7,5kW-ish of 11kW-ish. En die hebben op de Nederlandse markt gewoon respectievelijk 1L, 2L of 3L aansluitingen.
Daarbij zal een 11kW plaat (met dus 3L) altijd een enkele N hebben. Deze platen zijn
alleen geschikt voor aansluiten op 3-fase. Ook gedreven door het feit dat een Nederlandse standaard 1-fase aansluiting überhaupt maar 9,2kW kan leveren dus het geen zin heeft een 3L+3N variant uit te brengen.
De 7,5kW platen komen meestal met 2N zodat deze dus op de Nederlandse (2x P+N) kookgroep kan op een 1x40A aansluiting. Maar ze zijn er ook met een enkele N en deze kunnen
niet op een (2x P+N) kookgroep op 1-fase. Deze zijn dus primair gemaakt voor 3-fase (ook al gebruiken ze er dus maar twee!). Deze platen zijn op 1-fase alleen bruikbaar met beveiligde N wat een (2x P+N) kookgroep of 3P+N krachtautomaat niet doet.
Fabrikanten van platen laten steeds ook maar de helft zien, ze laten zien hoe je de aansluiting kunt splitsen of samenvoegen. Maar niets over de vermogens die dan gaan lopen door de aders en dit bepaald uiteindelijk hoe de boel afgezekerd moet. Daar zeggen de plaatjes gewoon niets over.
Lijkt 2xN te hebben, maar volgens schema moet die 2xN wel samengevoegd worden als 1xN. Vandaar mijn twijfel. Dus het zou wel kunnen werken en kan ik de 1xN (uit 2 draden) splitsen en als 2xL + 2xN aansluiten?
Als de plaat op 3-fase komt dan mag je dus of twee N naar de plaat doen en ze niet bruggen in de plaat. Of je brugt de N op de plaat en je gebruikt een enkele N. Immers komen alle N in de meterkast uiteindelijk weer bij elkaar. Maar een enkele N kan alleen als je het achter een 3-fase aardlekschakelaar hebt zitten. Omdat als je twee 1-fase aardlekschakelaars hebt moet alle stroom die via L1 naar de plat loopt ook terug via N1 anders zou hij trippen.
Dat heb ik gedaan, ik heb met mijn P1 meter afzonderlijk elk apparaat gemeten bij gebruik. Ook de handleiding bijgezocht wat de piekbelasting is en hoe het met mijn gebruiksscenario logisch over 3 fases verdeeld kan worden. Ik kom eigenlijk alleen mooi uit als ik de kookplaat over 2 fase kan aansluiten, daar loop ik met discussie met de elektricien tegenaan. Misschien moet ik naast erkenning ook gewoon zoeken naar een 3e. Ik heb ze juist nodig om me te ontlasten, maar ze geven me meer vragen. Ik had bijna het advies gevolgd van "doe maar op 1 fasedraad".
Top! Mja, ik heb nooit het idee dat iets laten klussen nu "ontlasten" betekend helaas

Dit dacht ik dus ook, "gewoon" Fase L1 op aardlekschakelaar 1 en Fase L2 op aardlekschakelaar 2, en kookgroep op de 2 aparte aardlekschakelaars zetten.
Daarbij ligt natuurlijk ook vast naar welke groepen dat dan gaat.
Maar nu ik het totale plaatje zie hebben ze de wat onhandig 2x6 bugboard toegepast. Deze heeft dus maar 2 delen (groen en wit). En de derde aardlek voedt dus de niet-busboard automaten 8 en 9.
Ze hebben nu wel een gebrugde N volgens schema denk ik? Of wat bedoel je hier exact mee?
Gebrugde N => N met elkaar verbinden. Meestal spreek je van de "N op de kookplaat bruggen" om de twee N klemmen samen te nemen. De meeste fabrikanten leveren hiervoor een bruggetje, een verbindingsstrookje, mee met de kookplaat.
Dat de 2 groepen met elkaar verbonden zijn en samen "springt" bij overbelasting?
Soms spreken we ook over de automaten bruggen, dan bedoelen we inderdaad het extra hendeltje over de automaten plaatsen. Hiermee is de kookgroep in een enkele handeling uit te zetten. Maar bij het trippen / springen gaat de andere niet uit maar is ook niet verplicht.
Ik heb ook gelezen dat volgens NEN1010 je dit juist niet meer mag doen vanwege veiligheid of dat het steeds mis gaat. Dat je als de ene aardlek sprint je nog stroom krijgt via een 2e aardlekschakelaar. Dus ik kan voorstellen dat ik het netjes moet doen en een 3-fase aardlekschakelaar nodig hebt.
NEN stelt alleen dat de boel in een enkele handeling uit te zetten is (ofwel, door een persoon). Bij het trippen / springen mag een deel spanning houden zolang de fout maar opgelost is.
"Jouw kookplaat is vanaf de meterkast naar de perilex stopcontact in de keuken 2x230V aangesloten. Zie dat als een 2x 1 fase
Correct
dat maakt in het praktijk 2 fase aansluiting.
Gewoon niet correct. De verwarring komt omdat we nog wel de term 1-fase, 2-fase of 3-fase kookplaat gebruiken. Maar daarmee wordt helemaal niet verwezen naar het fase systeem maar aantal L aansluitingen. We zouden dus eigenlijk van een kookplaat met één, twee of drie L aansluitingen moeten spreken. En we zouden dus ook niet zo zeer moeten spreken van "op 3-fase aansluiten" maar spreken van "verdeeld over de fases aansluiten". Heeft de plaat twee L, dan verdeel je hem over twee (van de drie) fases. Heeft hij er 3, dan sluit je hem p alle 3 de fases aan.
Als je overweeg 3 fase te koken dan dient de bedrading vervangen te worden gezien je nu 2 blauw en 2 bruine draden heb. Voor 3 fase en volgens normering moet je dan 3 bruine draden en 1 blauwe draad hebben."
Is hij op zich niet incorrect in. Maar je wilt niet 3-fase koken

Je wilt je huidige plaat over de fases verdeelt hebben. Dat kan dus ook door één paar (L+N, bruin/blauw) naar één fase te doen en het andere paar (L+N, bruin/blauw) naar een andere fase.
-- Ik dacht dat een perilex 1x blauw, 1x bruin, 1x zwart, 1x grijs en 1x geel/groen (Aarde) heeft? Wat bedoelt hij opeens met 2 blauw en 2 bruin?
Perlix kent zo veel standaarden als opties om hem aan te sluiten. Maar bij 2L+2N wordt dus ook wel 2xbruin, 2xblau en 1xgeel/groen getrokken.
"Jouw plaat van nu is niet geschikt om het op 3 fase aan te sluiten dus als je dat wilt moet je zowel de bedrading vervangen als de kookplaat.
Hij is af, compleet BS. Je kan hem prima op 3-fase (het systeem) aansluiten. Je kan hem alleen niet op 3 fases (dus 3 verschillende L) aansluiten mar je gebruikt simpelweg 2 van de 3. Daarmee is hij dus op 3-fase aangesloten ofwel, verdeelt over de fases.
Eventueel overweg om te kijken hoe de interne bedrading in de kookplaat aangesloten zit misschien 1 fase misschien ook 2 fase"
Staat dus gewoon onder op de plaat...
Eerlijk gezegd volg ik hun antwoorden niet goed meer. Ik kom met aansluitschema's, handleidingen, merk en typenummers, foto's en ik krijg dan dit soort antwoorden terug die ik niet kan plaatsen. Wat is jullie advies beste Tweakers?
Makkelijkste, verplaatst de kookgroep naar positie 6 en 7, dus op de grens van wit en groen. En sluit de groene en de witte aardlekschakelaars op verschillende fases aan. Dan hoef je niets in de kabels naar de kookplaat aan te passen. Alleen de stekker netjes maken en controleren of de brug oop de N van de kookplaat
niet geplaatst is. Mocht bij het inschakelen een aardlek trippen, dan heeft iemand niet netjes L1 bij N1 en L2 bij N2 gehouden (ds zit L1 met N2 in een automaat en L2 met N1). Even de twee N's van de kookplaat op de automaat verwisselen.
Daarna puzzelen wat dus waarbij komt. Je hebt dus nog 7 flexomaten (= automaten voor busboard) die je door het 2x6 busboard alleen over de groene en witte aardlek kunt verdelen. Heb je op één aardlek dus 5 automaten, dit mocht vroeger niet maar die regel is komen te vervallen (vervangen door inschatten of de groepen veel lekstroom hebben).
Maar goed, als je nog meer groepen wilt loop je wel uit de ruimte. Gezien de nieuwe hoofdschakelaar dus 4 units breed is zal de onderste rij helemaal vol zitten. Heb je alleen boven nog plek voor 1 automaat. Dus er een extra kast naast hangen maakt het wel een stuk makkelijker.
En ik zou dan ook vragen wat hij exact wil gaan gebruiken. Merk en types. Want er gewoon nog een zelfde kast naast is naast is naar mijn idee het mooiste. En daar dan ook gewoon ABB gebruiken en geen B-merk ofzo.