• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Fritso schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:10:
[...]

Volgens mij is er geen koper zichtbaar. Waar is die kam voor?

[Afbeelding]
Met de kam verbind je snel en eenvoudig twee verschillende componenten met elkaar. Zonder kam moet je vier vier korte kabel maken om de verbinding te maken tussen de componenten om de stroom door te leveren tussen beiden.

Hier zie je modules die standaard al kam hebben waar het andere component op gestoken kan worden en dan op DIN rail kan worden geklikt. Geen losse kabels nodig om de twee componenten te verbinden.

https://hager.com/nl/catalogus/modulair-schakelen-beveiligen-en-meten/modulair-beveiligen/aardlekelementen-rccb-voor-installatieautomaten

[ Voor 29% gewijzigd door esphome op 03-07-2026 22:30 ]

• esphome
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:59:
@esphome Je bedoeld vast automaat en niet alamat, die verwacht je in 16A versie...
Van die 40A bedoel je aardlekschakelaar.
Dit omdat hier werd benoemd dat er twee componenten waren gebruikt en zo dan veel ruimte innemen. Nu is hier de aardlek specifiek voor de kookplaat. Ik ga er vanuit ook dat het automaat deel ook dezelfde waarde heeft als wat op voorkant staat. En zo zou de alamat zelf 16A moeten zijn.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:10
Normaal gesproken mag je een kam niet inkorten. Dit kan echt gevaarlijk zijn. Laatst ook van iemand een foto die aangaf dat zijn automaat in de fik was gevlogen en het was dus ook een afgeknipte kam. Ik zou hem dan minimaal aftapen maar beter is vervangen voor je juiste lengte.

• esphome
  • Niet online
Het inderdaad verkeerde zuinigheid. Als ik naar de foto van zo'n kam kijk lijkt het erop dat het koper kan worden verschoven en zo kun je het koper korter afknippen dan het plastic.

Isolatietape erop is een begin en vervangen voor een passende is beter, zeker voor iets meer dan 5 euro.

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/938fb630a045c5089157581766e8ae5f/a/p/ap20-4p_1.jpg

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:10
esphome schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:27:
[...]

Dit omdat hier werd benoemd dat er twee componenten waren gebruikt en zo dan veel ruimte innemen. Nu is hier de aardlek specifiek voor de kookplaat. Ik ga er vanuit ook dat het automaat deel ook dezelfde waarde heeft als wat op voorkant staat. En zo zou de alamat zelf 16A moeten zijn.
Het is een 3x16A automaat en de aardlekschakelaar van de kookplaat is idd 40A. Bedoel je dat die eigenlijk ook 16A zou moeten zijn?

Mijn aardlekschakelaars van de hoofdfasen zijn ook 40A, dus gaat dat nu kwa selectiviteit wel goed? Niet dat de hoofdfase er mogelijk eerst uitklapt bij een aardlekfout ipv enkel die van de kookgroep?

• esphome
  • Niet online
Fritso schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:11:
[...]

Het is een 3x16A automaat en de aardlekschakelaar van de kookplaat is idd 40A. Bedoel je dat die eigenlijk ook 16A zou moeten zijn?

Mijn aardlekschakelaars van de hoofdfasen zijn ook 40A, dus gaat dat nu kwa selectiviteit wel goed? Niet dat de hoofdfase er mogelijk eerst uitklapt bij een aardlekfout ipv enkel die van de kookgroep?
Het zit goed bij jou en dit is de standaard werkwijze. Het is een geldachtenexperiment van mij omdat Alamat bestaat uit een automaat en aardlek in één behuizing en zo een beetje een Frankenstein component is om zo te kunnen ruimte te winnen.
Een aardlekautomaat heeft zowel de specificaties van de aardlekschakelaar (lekstroom 30mA / 300mA, klasse A/B) als de specificaties van de installatieautomaat (maximale stroom 10A / 16A / 20A, karakteristiek B / C )
Vandaar dat ik het vroeg voor een Alamat. Als ik het bovenstaande goed lees zou dan een Alamat dan 16A moeten zijn en 30mA.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
esphome schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:04:
Het inderdaad verkeerde zuinigheid. Als ik naar de foto van zo'n kam kijk lijkt het erop dat het koper kan worden verschoven en zo kun je het koper korter afknippen dan het plastic.

Isolatietape erop is een begin en vervangen voor een passende is beter, zeker voor iets meer dan 5 euro.
De kammen van Hager kun je prima inkorten, maar uiteraard wel het koper korter maken dan het plastic (daarvoor kun je inderdaad het koper verschuiven). En dan daarna de einden van de passende afdekkapjes voorzien (die je bij Hager los kan kopen). Dan is alles netjes aanraakveilig. Geen gepruts met isolatieband nodig dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:38

EmHaKa

harêuh

Septillion schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:21:
@EmHaKa Hebben Hagers voor punt 1 niet ook gewoon een verklikker er op zitten voor aardfouten?
Geen idee, ik gebruik alleen Siemens, ABB en Eaton
Hagar ken ik alleen van Wickie de Viking :+
Maar er is vast een mede Tweaker die jouw vraag wel kan beantwoorden.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:02

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Septillion schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:21:
@EmHaKa Hebben Hagers voor punt 1 niet ook gewoon een verklikker er op zitten voor aardfouten?

Blijft vooral punt 2 over :+
@EmHaKa geel achter het venstertje is een aardfout inderdaad.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen/laten zien hoe ik een kookgroep (kookplaat van 6300W) moet aansluiten in een groepenkast? Ik heb nu 1-fase 25A en de kookgroep zit nu achter 1x 40A alamat. Ik begreep dat dat tegenwoordig (of in ieder geval met 3-fase) anders moet?

Schop naar het andere grote topic

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 12-07-2026 12:52 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
ArcticWolf schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:06:
Kan iemand mij uitleggen/laten zien hoe ik een kookgroep (kookplaat van 6300W) moet aansluiten in een groepenkast? Ik heb nu 1-fase 25A en de kookgroep zit nu achter 1x 40A alamat. Ik begreep dat dat tegenwoordig (of in ieder geval met 3-fase) anders moet?
Zou je dan als eerste het exacte typenummer van de plaat kunnen geven? Dan kunnen we opzoeken of deze geschikt is en hoe de aansluitingen zijn.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
FatalError schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:10:
[...]

Zou je dan als eerste het exacte typenummer van de plaat kunnen geven? Dan kunnen we opzoeken of deze geschikt is en hoe de aansluitingen zijn.
Het is een Bauknecht EKHT 4280:
https://elektrotanya.com/...4280_ix.pdf/download.html

edit:
En ik ga naar 3x25A ... had dat even vergeten te vermelden.

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 10-07-2026 17:20 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Snowin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:44
Mijn vraag
Ik heb momenteel een 1-fase aansluiting en ik heb een 3-fase aansluiting aangevraagd. Mijn vraag gaat over hoe ik mijn inductiekookplaat van Siemens EH845BFB1E in de nieuwe situatie moet gaan aansluiten. Moet mijn kookplaat uiteindelijk maar op 1 van de 3 fases worden aangesloten? Vermogen is meer dan 7000w en dat kan volgens mij niet op 1x25A aangesloten worden, wat nu nog 1x35A is. De erkende installateur waarmee ik heb gesproken wil dat wel gaan doen en ik heb mijn sterke twijfel. Ik weet trouwens niet of mijn kookplaat ook als 2L/2N aangesloten kan worden, want dat staat niet op de sticker, wel in de handleiding (die misschien voor meerdere modellen kookplaten geldt?)

Huidige meterkast aansluiting
De kookplaat is via een Perilexstekker, 5-polig aan een kookgroep (2x16A groepen) verbonden. Daaronder zit een 1-fase aardlekschakelaar van ABB. Ik weet niet of het nu als 1N~ of 2N~ is aangesloten. Hieronder de foto van de onderkant van de kookplaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zZbKcCObw-ismVlg12mA0HYPaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dan6s3xuIKkSe4zkbxVeD2A1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7R5hagm0HZnxjW3DGZ4E8Yg4XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcbwCvNgVzF1sKUyLMnOtCtv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0tKCfqRhrgYEP4jEpIOQCeGaxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGTIcNkH4Qt9s3N1CVzeVqeo.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De fornuisgroep zit achter een 1-fase aardlekschakelaar. De elektricien zei dat we niet zomaar een 3-fase aardlekschakelaar kunnen plaatsen, omdat je een boardbus ofzo nodig hebt. Ik heb gezocht naar een 2-polige automaat met aardlek, alleen staat daar een lijst van geschikte kookplaten bij waar mijn Siemens niet bij staat. Dit soort kookplaat zou toch best gangbaar moeten zijn of ben ik gek? Waarom weten 2 erkende installateurs niet hoe ze dit moeten aansluiten? Ik ben nu na paar dagen onderzoek de draad kwijt. 8)7 Het gaat om dat ik gewoon kan koken zonder 1 draad over te belasten, en lijkt me normaal en logisch om de kookplaat met 2 fasedraden te voeden. Ook wil ik later wat airco's toevoegen dus het zou raar aanvoelen om 1 van de 3 fasedraden een dedicated kookplaatdraad van te maken. Vele topics gevolgd over wel of niet de nuldraad bruggen, alleen is het niet eenduidig. Moet ik een nieuwe 3-fase kookplaat aanschaffen (terwijl er nu geen 3-fase perilex stopcontact is) of kan ik de meterkast zo laten voorbereiden dat het later netjes verdeeld aangesloten kan worden op de 3-fase aansluiting?

Ik ben heel benieuwd wie me kan helpen en kan uitleggen hoe het zit. De elektricien wil nu alleen een uitbreidingskast bijzetten, en de huidige groepen en drie 1-fase aardlekschakelaars herbruiken (elke aardlekschakelaar krijgt dan 1 fase). Hartelijk dank. _/-\o_

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:01
Ik zou in ieder geval wat aan dat stopcontact laten doen. Leiding is niet gezekerd, stopcontact zelf ligt los, geen trekontlasting in de stekker. En zo op de grond gaat leuk worden mocht je een keer een lekkage hebben.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:08
@Snowin
Deze kookplaat kan aangesloten op twee fasen. Gebruik daarvoor het linker aansluitschema. Of er in je huidige groepenkast een driefasen (aardlek)automaat geplaatst kan worden is op basis van de foto niet te zeggen. Plaats eens een foto van de complete groepenkast.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:02
Snowin schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:00:
Moet mijn kookplaat uiteindelijk maar op 1 van de 3 fases worden aangesloten?
Bij 3x25A juist dus nooit :) Daar gaat nu eenmaal 80% van dit topic over.
Ik weet trouwens niet of mijn kookplaat ook als 2L/2N aangesloten kan worden, want dat staat niet op de sticker, wel in de handleiding (die misschien voor meerdere modellen kookplaten geldt?)
Kan, onderste schema. Eerste plaat die wel 2L+2N kan maar niet 2L+N (op 3-fase) moet ik ook nog tegenkomen.
omdat je een boardbus ofzo nodig hebt.
Leuke van een busboard is dat je ook niet-busboard componenten kan plaatsen :) Enige is dat een 3P+N aardlekautomaat groter is dan de huidige (2x P+N) kookgroep.
Ik heb gezocht naar een 2-polige automaat met aardlek, alleen staat daar een lijst van geschikte kookplaten bij waar mijn Siemens niet bij staat.
Niet op die lijst staan zegt niet veel, betekend alleen dat niemand hem specifiek test heeft. Maar ook daar, eerste plaat die op 2xL+2xN kan maar niet op een kookgroep (2x P+N) alamat kan, moet ik nog tgenkomen. Alle ongeschikte platen zijn of >7,6kW of hebben een enkel N (dus kunnen niet op 2xL+2xN).
Dit soort kookplaat zou toch best gangbaar moeten zijn of ben ik gek? Waarom weten 2 erkende installateurs niet hoe ze dit moeten aansluiten?
Monkey see, monkey do....
Ik ben nu na paar dagen onderzoek de draad kwijt. 8)7 Het gaat om dat ik gewoon kan koken zonder 1 draad over te belasten, en lijkt me normaal en logisch om de kookplaat met 2 fasedraden te voeden. Ook wil ik later wat airco's toevoegen dus het zou raar aanvoelen om 1 van de 3 fasedraden een dedicated kookplaatdraad van te maken.
Moet je dus ook niet doen. Wat je nu wel moet doen is in kaart brengen wat op welke groep zit en hoe je dat over de fases wilt verdelen. Wat nu bij elkaar op een enkele aardlek zit is niet per definitie wat je straks bij elkaar op een fase wilt hebben. En betwijfel of de elektricien daar naar gaat kijken.
Vele topics gevolgd over wel of niet de nuldraad bruggen, alleen is het niet eenduidig. Moet ik een nieuwe 3-fase kookplaat aanschaffen (terwijl er nu geen 3-fase perilex stopcontact is) of kan ik de meterkast zo laten voorbereiden dat het later netjes verdeeld aangesloten kan worden op de 3-fase aansluiting?
Laatste. En voor de kookplaat heb je meerdere opties:

Makkelijkste is de huidige kookgroep gewoon verplaatsen in je kast zodat hij over twee aardlekschakelaars zit die je op verschillende fases hangt. Als je, naar wat ik denk, een 3x4 busboard hebt plaats je dus de kookgroep op posities 4-5 of positie 8-9 waarbij je elke aardlekschakelaar op een eigen fase hangt. Heb je eigenlijk het derde plaatje van links uit de start post maar dan met losse aardlekschakelaars. Leuke hiervan is, je hoeft niets aan te passen aan de plaat / bekabeling mits deze nu netjes zonder brug op de N zit (want die zou er nu niet mogen zitten).

Alternatief is dus een 3P+N alamat of alamat kookgroep (2x P+N) los te plaatsen en daar de kookgroep op aan te sluiten. Voordeel van de 3P+N is dat je ook een 11kW plaat kunt pakken, of de niet gebruikte fase voor iets anders als een over gebruiken.

Maar gezien eerste dus gewoon kan zonder extra materiaal te kopen zou dat mijn voorkeur nu hebben.

Wat ik wel zou doen is de boel opnieuw aansluiten bij de kookplaat. Even tiewrap om de buis aan het plaatje. En bij de stekker mag je geen losse aders zien. Geeft ook geen vertrouwen over hoe het in de stekker en de plaat zit. :X

• Snowin
Bedankt voor de snelle reacties en het verplaatsen van deze vraag naar de juiste topic. Ik zie dat er nog veel meer informatie is dan ik al heb gelezen. @hcQd Ik heb niet eens bij stilgestaan. Ik heb onlangs pas ontdekt hoe de stekker erbij ligt na al die jaren. Ik ben al blij dat ik elektrisch kan koken. Moet eens goed gekeken worden hoe het veiliger kan.

@devriesjande Hieronder is de foto van mijn meterkast. Er is niet veel ruimte meer en de elektricien zei dat een uitbreidingskast bijgezet kan worden. Ik weet niet goed wat ik zeg, maar kan de huidige fornuisgroep dan eruit en vervangen worden door een automaat met 2 fase (2-polig?) en ingebouwde aardlek? Dan is een uitbreidingskast misschien niet nodig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnXpLz9L14N62qGInfU8LPJQDmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCQgYb2SMToV9FaXHy0dBuoy.jpg?f=fotoalbum_large

@Septillion Dank voor de uitgebreide reactie. Dus goed dat ik de elektricien erop aanspreek, hij adviseert sterk om gewoon op 1 fase draad aan te sluiten, want "nooit problemen mee", zit toch op een 40A aardlekschakelaar.. meer moeite, etc. De ander zegt dat hij al op 2 fase zit, met 2 groepen.
Kan, onderste schema. Eerste plaat die wel 2L+2N kan maar niet 2L+N (op 3-fase) moet ik ook nog tegenkomen.
Ik begrijp dit niet goed, volgens schema kan hij op 2N~, met een samengeknepen nuldraad. Hij kan dus op 2L+N, is dit al 3-fase? Ik dacht dat 2L+2N pas 3-fase is, en 2L-N een doen alsof je 2x230v heb op 1 fase?
Alle ongeschikte platen zijn of >7,6kW of hebben een enkel N (dus kunnen niet op 2xL+2xN).
Deze Siemens zit met wattage goed, 7,4kW dacht. Lijkt 2xN te hebben, maar volgens schema moet die 2xN wel samengevoegd worden als 1xN. Vandaar mijn twijfel. Dus het zou wel kunnen werken en kan ik de 1xN (uit 2 draden) splitsen en als 2xL + 2xN aansluiten?
Moet je dus ook niet doen. Wat je nu wel moet doen is in kaart brengen wat op welke groep zit en hoe je dat over de fases wilt verdelen. Wat nu bij elkaar op een enkele aardlek zit is niet per definitie wat je straks bij elkaar op een fase wilt hebben. En betwijfel of de elektricien daar naar gaat kijken.
Dat heb ik gedaan, ik heb met mijn P1 meter afzonderlijk elk apparaat gemeten bij gebruik. Ook de handleiding bijgezocht wat de piekbelasting is en hoe het met mijn gebruiksscenario logisch over 3 fases verdeeld kan worden. Ik kom eigenlijk alleen mooi uit als ik de kookplaat over 2 fase kan aansluiten, daar loop ik met discussie met de elektricien tegenaan. Misschien moet ik naast erkenning ook gewoon zoeken naar een 3e. Ik heb ze juist nodig om me te ontlasten, maar ze geven me meer vragen. Ik had bijna het advies gevolgd van "doe maar op 1 fasedraad".
Als je, naar wat ik denk, een 3x4 busboard hebt plaats je dus de kookgroep op posities 4-5 of positie 8-9 waarbij je elke aardlekschakelaar op een eigen fase hangt.
Dit dacht ik dus ook, "gewoon" Fase L1 op aardlekschakelaar 1 en Fase L2 op aardlekschakelaar 2, en kookgroep op de 2 aparte aardlekschakelaars zetten. Ze hebben nu wel een gebrugde N volgens schema denk ik? Of wat bedoel je hier exact mee? Dat de 2 groepen met elkaar verbonden zijn en samen "springt" bij overbelasting? Ik heb ook gelezen dat volgens NEN1010 je dit juist niet meer mag doen vanwege veiligheid of dat het steeds mis gaat. Dat je als de ene aardlek sprint je nog stroom krijgt via een 2e aardlekschakelaar. Dus ik kan voorstellen dat ik het netjes moet doen en een 3-fase aardlekschakelaar nodig hebt.
Alternatief is dus een 3P+N alamat of alamat kookgroep (2x P+N) los te plaatsen en daar de kookgroep op aan te sluiten. Voordeel van de 3P+N is dat je ook een 11kW plaat kunt pakken, of de niet gebruikte fase voor iets anders als een over gebruiken.
Dit klinkt opzicht wel logisch. een 2xP+N waarop ik L1 en L2 op kan aansluiten. Weet alleen niet exact welk type model en de elektricien moet ook naar op zoek, gezien zijn eerdere adviezen kan ik niet volledig vertrouwen dat hij de juiste bestelling doet. Hij noemde zelfs als ik een 3-fase aardlekschakelaar wil ik beter helemaal een nieuwe kast kan bestellen, want het is meer werk om deze om te zetten. Nu weet ik niet wat ik moet geloven.

Over de stekker op de vloer dit is echt goed punt. Ik ben niet thuis in elektronica dus ik besteed dit ook uit, alleen altijd wel pech met een goede aannemer te vinden en krijg ik dit soort situaties.

Zojuist een reactie terug van de 2e elektricien:

"Jouw kookplaat is vanaf de meterkast naar de perilex stopcontact in de keuken 2x230V aangesloten. Zie dat als een 2x 1 fase dat maakt in het praktijk 2 fase aansluiting. Als je overweeg 3 fase te koken dan dient de bedrading vervangen te worden gezien je nu 2 blauw en 2 bruine draden heb. Voor 3 fase en volgens normering moet je dan 3 bruine draden en 1 blauwe draad hebben."

-- Ik dacht dat een perilex 1x blauw, 1x bruin, 1x zwart, 1x grijs en 1x geel/groen (Aarde) heeft? Wat bedoelt hij opeens met 2 blauw en 2 bruin?

"Jouw plaat van nu is niet geschikt om het op 3 fase aan te sluiten dus als je dat wilt moet je zowel de bedrading vervangen als de kookplaat. Eventueel overweg om te kijken hoe de interne bedrading in de kookplaat aangesloten zit misschien 1 fase misschien ook 2 fase"
Eerlijk gezegd volg ik hun antwoorden niet goed meer. Ik kom met aansluitschema's, handleidingen, merk en typenummers, foto's en ik krijg dan dit soort antwoorden terug die ik niet kan plaatsen. Wat is jullie advies beste Tweakers?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Snowin Die elektriciens weten niet waar ze mee bezig zijn...
Ze begrijpen niet dat er tussen 2 fases 400V staat. Bij 2 fase draden, die dus wel op dezelfde fase kunnen zitten, hoeft dat niet het geval te zijn.
En een kookplaat met 1, 2 of 3 fase aansluitingen kan op 3fase.
Alleen als een plaat maar 1 nul aansluiting heeft kan hij alleen op 3 fase.
120 graden fase verschuiving en de gevolgen begrijpen ze waarschijnlijk ook niet.

Zoek er 1 die wel weet wat hij doet.

@XhaiKhaL Je lijkt het goed te zien, maar niet zelfverzekerd te zijn. Verder aan anderen. Het is laat.

XhaiKhaL is verder in eigen topic: https://gathering.tweakers.net/forum/ list_messages/2340692

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 17-07-2026 10:52 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• devriesjande
@Snowin

Je schrijft dat binnenkort je aansluiting naar 3 fasen gaat. En je een paar groepen wil voor airco's.
Voor een driefasen aansluiting is het noodzakelijk dat er een 4 polige hoofdschakelaar geplaatst wordt. Dat gaat net passen als alles naast de huidige hoofdschakelaar 2 posities schuift.
Maar dan zit de kast wel bijna vol. Links naast de huidige groep 6 is nog plek voor 1 automaat
Een uitbreidings kast is dus nodig. Wat ik zou doen is voor de kookgroep een 3 fase (aardlek)automaat in de uitbreidings kast plaatsen. De huidige kookgroep komt dan vrij en die automaten kan je gebruiken voor je airco's. Wel de witte brug verwijderen.

De kleur van de bedrading van de groepenkast naar het perilex stopcontact mag 3x bruin, blauw en geel-groen zijn. Maar bruin , zwart, grijs, blauw en geel-groen mag ook.

Wat @onetime al schrijft, elke kookplaat, of hij nou 1,2 of 3 fasen nodig heeft, kan worden aangesloten op een in 3 fasen uitgevoerde kookgroep.
Jouw kookplaat heeft 2 fasen nodig. Daarom sluit je in de stekker maar 2 faseaders aan. Verder 1 blauwe ader voor de nul. Op de kookplaat sluit je deze ader op 1 van de nul klemmen aan. En je maakt een doorverbinding naar de andere nulklem. En uiteraard de geel-groene ader aansluiten.
De derde fase in de stekker laat je vrij. Het is wel verstandig om eerst te kijken op welke fase je oven of magnetron zit. Die fase gebruik je niet voor de kookplaat.

[ Voor 7% gewijzigd door devriesjande op 17-07-2026 09:07 ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50
Septillion schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:05:
[...]

Bij 3x25A juist dus nooit :) Daar gaat nu eenmaal 80% van dit topic over.

[...]

[...]

Leuke van een busboard is dat je ook niet-busboard componenten kan plaatsen :) Enige is dat een 3P+N aardlekautomaat groter is dan de huidige (2x P+N) kookgroep.

[...]

Niet op die lijst staan zegt niet veel, betekend alleen dat niemand hem specifiek test heeft. Maar ook daar, eerste plaat die op 2xL+2xN kan maar niet op een kookgroep (2x P+N) alamat kan, moet ik nog tgenkomen. Alle ongeschikte platen zijn of >7,6kW of hebben een enkel N (dus kunnen niet op 2xL+2xN).

[...]

Monkey see, monkey do....

[...]

[...]

Laatste. En voor de kookplaat heb je meerdere opties:

Makkelijkste is de huidige kookgroep gewoon verplaatsen in je kast zodat hij over twee aardlekschakelaars zit die je op verschillende fases hangt. Als je, naar wat ik denk, een 3x4 busboard hebt plaats je dus de kookgroep op posities 4-5 of positie 8-9 waarbij je elke aardlekschakelaar op een eigen fase hangt. Heb je eigenlijk het derde plaatje van links uit de start post maar dan met losse aardlekschakelaars. Leuke hiervan is, je hoeft niets aan te passen aan de plaat / bekabeling mits deze nu netjes zonder brug op de N zit (want die zou er nu niet mogen zitten).

Maar gezien eerste dus gewoon kan zonder extra materiaal te kopen zou dat mijn voorkeur nu hebben.

Wat ik wel zou doen is de boel opnieuw aansluiten bij de kookplaat. Even tiewrap om de buis aan het plaatje. En bij de stekker mag je geen losse aders zien. Geeft ook geen vertrouwen over hoe het in de stekker en de plaat zit. :X
Het is toch eigenlijk te zot voor woorden dat je jezelf zo moet verdiepen in materie.
Aangezien dit niet jouw vakgebied is, heb je het niet voor niets uitbesteed

Ik zou de elektricien onderstaande afbeelding of een link sturen van dit topic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FkjvewvrdrZfnbMyjrBq7PxyDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QL6UbIz7UGkhh10lNc1GWZ4P.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
Snowin schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:36:
Dank voor de uitgebreide reactie. Dus goed dat ik de elektricien erop aanspreek, hij adviseert sterk om gewoon op 1 fase draad aan te sluiten, want "nooit problemen mee"
"nooit problemen mee" of "zo doe ik het altijd" zouden nooit antwoorden van een elektricien moeten zijn. Dat is hetzelfde als een notoire rood-kruis negeerder zegt "daar heb ik nooit problemen mee". Wat boeit is wat correct is en dat zou zijn argumentatie moeten zijn :) Bevestigd dus gewoon mij "Monkey see, monkey do" :X
Ik begrijp dit niet goed, volgens schema kan hij op 2N~, met een samengeknepen nuldraad. Hij kan dus op 2L+N, is dit al 3-fase?
Nee, maar dat is wel hoe je hem op een 3-fase aansluiting aansluit. Je laat alleen één fase onbenut. Vergelijk het met 2 personen op vakantie gaan in een 3-persoons tent. Het past gewoon en de tent blijft 3-persoons.
Ik dacht dat 2L+2N pas 3-fase is, en 2L-N een doen alsof je 2x230v heb op 1 fase?
Precies andersom, op 1-fase gebruik je in Nederland 2L+2N zodat je hem aansluit op twee normale 16A groepen, volledig gescheiden in de plaat. Elke L en elke N ziet hierbij maximaal 16A en is tegen meer beveiligd. De N kan je niet samennemen omdat deze dan 32A maximaal zou kunnen zien en dat is te veel voor 2,5qmm.

Maar bijvoorbeeld in België pakken ze gewoon de L en de N samen en hangen ze hem achter een enkele 32A. Maar dan gebruiken ze 4qmm bekabeling.

Bij 3-fase staat er tussen elke L en N nog steeds 230V, daar ziet de plaat dus geen verschil in. Alleen door de magie van 3-fase loopt er dan door de N maar maximal 16A waardoor je de N samen kunt nemen. En dan maakt het niet uit of je maar 1, 2 of 3 van de 3-fase gebruikt. Immers is 1-fase in een woonhuis ook maar gewoon "random" een van de 3 fases, het hele elektriciteitsnetwerk in Nederland is 3-fase.
Deze Siemens zit met wattage goed, 7,4kW dacht.
Niet zo gek, platen zijn er eigenlijk gewoon in 3 vermogens: 3,6kW-ish, 7,5kW-ish of 11kW-ish. En die hebben op de Nederlandse markt gewoon respectievelijk 1L, 2L of 3L aansluitingen.

Daarbij zal een 11kW plaat (met dus 3L) altijd een enkele N hebben. Deze platen zijn alleen geschikt voor aansluiten op 3-fase. Ook gedreven door het feit dat een Nederlandse standaard 1-fase aansluiting überhaupt maar 9,2kW kan leveren dus het geen zin heeft een 3L+3N variant uit te brengen.

De 7,5kW platen komen meestal met 2N zodat deze dus op de Nederlandse (2x P+N) kookgroep kan op een 1x40A aansluiting. Maar ze zijn er ook met een enkele N en deze kunnen niet op een (2x P+N) kookgroep op 1-fase. Deze zijn dus primair gemaakt voor 3-fase (ook al gebruiken ze er dus maar twee!). Deze platen zijn op 1-fase alleen bruikbaar met beveiligde N wat een (2x P+N) kookgroep of 3P+N krachtautomaat niet doet.

Fabrikanten van platen laten steeds ook maar de helft zien, ze laten zien hoe je de aansluiting kunt splitsen of samenvoegen. Maar niets over de vermogens die dan gaan lopen door de aders en dit bepaald uiteindelijk hoe de boel afgezekerd moet. Daar zeggen de plaatjes gewoon niets over.
Lijkt 2xN te hebben, maar volgens schema moet die 2xN wel samengevoegd worden als 1xN. Vandaar mijn twijfel. Dus het zou wel kunnen werken en kan ik de 1xN (uit 2 draden) splitsen en als 2xL + 2xN aansluiten?
Als de plaat op 3-fase komt dan mag je dus of twee N naar de plaat doen en ze niet bruggen in de plaat. Of je brugt de N op de plaat en je gebruikt een enkele N. Immers komen alle N in de meterkast uiteindelijk weer bij elkaar. Maar een enkele N kan alleen als je het achter een 3-fase aardlekschakelaar hebt zitten. Omdat als je twee 1-fase aardlekschakelaars hebt moet alle stroom die via L1 naar de plat loopt ook terug via N1 anders zou hij trippen.
Dat heb ik gedaan, ik heb met mijn P1 meter afzonderlijk elk apparaat gemeten bij gebruik. Ook de handleiding bijgezocht wat de piekbelasting is en hoe het met mijn gebruiksscenario logisch over 3 fases verdeeld kan worden. Ik kom eigenlijk alleen mooi uit als ik de kookplaat over 2 fase kan aansluiten, daar loop ik met discussie met de elektricien tegenaan. Misschien moet ik naast erkenning ook gewoon zoeken naar een 3e. Ik heb ze juist nodig om me te ontlasten, maar ze geven me meer vragen. Ik had bijna het advies gevolgd van "doe maar op 1 fasedraad".
Top! Mja, ik heb nooit het idee dat iets laten klussen nu "ontlasten" betekend helaas :/
Dit dacht ik dus ook, "gewoon" Fase L1 op aardlekschakelaar 1 en Fase L2 op aardlekschakelaar 2, en kookgroep op de 2 aparte aardlekschakelaars zetten.
Daarbij ligt natuurlijk ook vast naar welke groepen dat dan gaat.

Maar nu ik het totale plaatje zie hebben ze de wat onhandig 2x6 bugboard toegepast. Deze heeft dus maar 2 delen (groen en wit). En de derde aardlek voedt dus de niet-busboard automaten 8 en 9.
Ze hebben nu wel een gebrugde N volgens schema denk ik? Of wat bedoel je hier exact mee?
Gebrugde N => N met elkaar verbinden. Meestal spreek je van de "N op de kookplaat bruggen" om de twee N klemmen samen te nemen. De meeste fabrikanten leveren hiervoor een bruggetje, een verbindingsstrookje, mee met de kookplaat.
Dat de 2 groepen met elkaar verbonden zijn en samen "springt" bij overbelasting?
Soms spreken we ook over de automaten bruggen, dan bedoelen we inderdaad het extra hendeltje over de automaten plaatsen. Hiermee is de kookgroep in een enkele handeling uit te zetten. Maar bij het trippen / springen gaat de andere niet uit maar is ook niet verplicht.
Ik heb ook gelezen dat volgens NEN1010 je dit juist niet meer mag doen vanwege veiligheid of dat het steeds mis gaat. Dat je als de ene aardlek sprint je nog stroom krijgt via een 2e aardlekschakelaar. Dus ik kan voorstellen dat ik het netjes moet doen en een 3-fase aardlekschakelaar nodig hebt.
NEN stelt alleen dat de boel in een enkele handeling uit te zetten is (ofwel, door een persoon). Bij het trippen / springen mag een deel spanning houden zolang de fout maar opgelost is.
"Jouw kookplaat is vanaf de meterkast naar de perilex stopcontact in de keuken 2x230V aangesloten. Zie dat als een 2x 1 fase
Correct
dat maakt in het praktijk 2 fase aansluiting.
Gewoon niet correct. De verwarring komt omdat we nog wel de term 1-fase, 2-fase of 3-fase kookplaat gebruiken. Maar daarmee wordt helemaal niet verwezen naar het fase systeem maar aantal L aansluitingen. We zouden dus eigenlijk van een kookplaat met één, twee of drie L aansluitingen moeten spreken. En we zouden dus ook niet zo zeer moeten spreken van "op 3-fase aansluiten" maar spreken van "verdeeld over de fases aansluiten". Heeft de plaat twee L, dan verdeel je hem over twee (van de drie) fases. Heeft hij er 3, dan sluit je hem p alle 3 de fases aan.
Als je overweeg 3 fase te koken dan dient de bedrading vervangen te worden gezien je nu 2 blauw en 2 bruine draden heb. Voor 3 fase en volgens normering moet je dan 3 bruine draden en 1 blauwe draad hebben."
Is hij op zich niet incorrect in. Maar je wilt niet 3-fase koken :+ Je wilt je huidige plaat over de fases verdeelt hebben. Dat kan dus ook door één paar (L+N, bruin/blauw) naar één fase te doen en het andere paar (L+N, bruin/blauw) naar een andere fase.
-- Ik dacht dat een perilex 1x blauw, 1x bruin, 1x zwart, 1x grijs en 1x geel/groen (Aarde) heeft? Wat bedoelt hij opeens met 2 blauw en 2 bruin?
Perlix kent zo veel standaarden als opties om hem aan te sluiten. Maar bij 2L+2N wordt dus ook wel 2xbruin, 2xblau en 1xgeel/groen getrokken.
"Jouw plaat van nu is niet geschikt om het op 3 fase aan te sluiten dus als je dat wilt moet je zowel de bedrading vervangen als de kookplaat.
Hij is af, compleet BS. Je kan hem prima op 3-fase (het systeem) aansluiten. Je kan hem alleen niet op 3 fases (dus 3 verschillende L) aansluiten mar je gebruikt simpelweg 2 van de 3. Daarmee is hij dus op 3-fase aangesloten ofwel, verdeelt over de fases.
Eventueel overweg om te kijken hoe de interne bedrading in de kookplaat aangesloten zit misschien 1 fase misschien ook 2 fase"
Staat dus gewoon onder op de plaat...
Eerlijk gezegd volg ik hun antwoorden niet goed meer. Ik kom met aansluitschema's, handleidingen, merk en typenummers, foto's en ik krijg dan dit soort antwoorden terug die ik niet kan plaatsen. Wat is jullie advies beste Tweakers?
Makkelijkste, verplaatst de kookgroep naar positie 6 en 7, dus op de grens van wit en groen. En sluit de groene en de witte aardlekschakelaars op verschillende fases aan. Dan hoef je niets in de kabels naar de kookplaat aan te passen. Alleen de stekker netjes maken en controleren of de brug oop de N van de kookplaat niet geplaatst is. Mocht bij het inschakelen een aardlek trippen, dan heeft iemand niet netjes L1 bij N1 en L2 bij N2 gehouden (ds zit L1 met N2 in een automaat en L2 met N1). Even de twee N's van de kookplaat op de automaat verwisselen.

Daarna puzzelen wat dus waarbij komt. Je hebt dus nog 7 flexomaten (= automaten voor busboard) die je door het 2x6 busboard alleen over de groene en witte aardlek kunt verdelen. Heb je op één aardlek dus 5 automaten, dit mocht vroeger niet maar die regel is komen te vervallen (vervangen door inschatten of de groepen veel lekstroom hebben).

Maar goed, als je nog meer groepen wilt loop je wel uit de ruimte. Gezien de nieuwe hoofdschakelaar dus 4 units breed is zal de onderste rij helemaal vol zitten. Heb je alleen boven nog plek voor 1 automaat. Dus er een extra kast naast hangen maakt het wel een stuk makkelijker.

En ik zou dan ook vragen wat hij exact wil gaan gebruiken. Merk en types. Want er gewoon nog een zelfde kast naast is naast is naar mijn idee het mooiste. En daar dan ook gewoon ABB gebruiken en geen B-merk ofzo.

• Septillion
pjotter1965 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:02:
[...]

Het is toch eigenlijk te zot voor woorden dat je jezelf zo moet verdiepen in materie.

[Afbeelding]
Eens :| Denk ook dat de elektriciens die werkelijk in de NEN1010 bladeren maar een heel select groepje is.

• remarkablez
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-07 23:59
Mijn vraag

Ik zit in een vergelijkbare situatie als @Snowin en anderen in dit topic: ik heb een 3x25 aansluiting (wel recent overgestapt van 1x25), en heb een kookgroep op 1 fase (of zie ik dit verkeerd??) en een elektricien die aangeeft dat het zo goed is en het overal zo is aangesloten (kookplaat van 7400kw). Als ik het goed begrijp is het voor de veiligheid en duurzaamheid beter om een 3-polige ALS tussen de aansluiting en de kookgroep te zetten en deze op minimaal 2 fasen aan te sluiten? En wellicht ook beter voor het verbruik omdat ik binnenkort ook overstap op zonnepanelen op 3 fasen?

Concreet:
  1. Is het advies om de kookgroep op 2-fasen aan te sluiten met een 3-polige ALS ertussen? Of is dat de kosten van omzetting niet waard?
  2. Indien het antwoord op 1 een ja is, welk aansluitingschema moet ik dan gebruiken voor de kookplaat? 2N of 2L/2N?
Situatie

Meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAdUpvcJesQK2SeqsiyBeqNT80o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJFWikxPiGg7DgIb2BcN4QEh.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluitschema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySxxMw-2KR86Q3F9Y-87ZEvOYME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBsCmuAkhKb2v3dzuSjdj8C7.jpg?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Niet online
@remarkablez Als je de huidige kookgroep op plaats 4 & 5 kunt zetten op het 3x 4 busboard (en je niet het zeldzame geval hebt dat de aardleks de plaat op die manier niet lusten) ben je het snelst en simpelst binnen de normen. Zie de topicstart. Maar wat zit er in de kast die je niet op de foto hebt staan?
Als je daar nog ruimte hebt is het echt het beste om van je kookgroep een krachtgroep te maken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Snowin
@pjotter1965 @Septillion Erg bedankt voor jullie advies. Dit is echt heel verhelderend. Ik heb de gequote elektricien letterlijk de informatie uit deze forum maar voorgelezen, laatste keer gezegd dat wat ik wil is de belasting van mijn kookplaat verdelen over de 3 fases. Wat ik terug krijg is "Wat jij zegt kan niet, het is of 1x230v of 2x230v (dus wat je nu hebt zitten of 3x400v meer smaken heb je niet) Nu heb je 2x230v in andere landen kan je 2 fase 400v aansluiten maar dat hebben wij hier niet en mag niet volgens de norm." Hij zegt ook dat ik dingen door elkaar haal, dat de 25A en de 35A de hoofdzekering is van de netbeheerder en dat heeft niks te maken met de 3680w in een installatieautomaat of groepschakelaar van 16A.

Woensdag komt een andere elektricien langs om te kijken, we gaan het zien of hij meer snapt wat nodig is.
Top! Mja, ik heb nooit het idee dat iets laten klussen nu "ontlasten" betekend helaas :/
Ik heb hetzelfde probleem. Elke keer als ik iets nodig heb en moet uitbesteden moet ik echt in verdiepen en supervisor spelen want anders gaat het (later) mis en moet het opnieuw. Erg vermoeiend.

@devriesjande
Wat ik zou doen is voor de kookgroep een 3 fase (aardlek)automaat in de uitbreidings kast plaatsen. De huidige kookgroep komt dan vrij en die automaten kan je gebruiken voor je airco's. Wel de witte brug verwijderen.
Ik weet niet of (de elektricien) dit kan, maar ik denk dat een 3x16A aardlekautomaat en extra uitbreidingskast te laten plaatsen voor de kookplaat inderdaad het mooiste is. De vrijgekomen fornuisgroep van elk 1x16A ga ik dan gebruiken voor de te komen airco's. Dan de bestaande groepen netjes herverdelen met de bestaande 1-fase aardlekschakelaars. Optioneel zou ik ook apart twee 16A aardlekautomaat Type B kunnen plaatsen voor de airco's om ze apart te zekeren. Dat als er iets is de rest van het huis nog stroom krijgt.

Andere optie is een 4-polige aardlekschakelaar in een uitbreidingskast te zetten, 2 fases voor de kookgroep te gebruiken en de vrije fase voor de airco. Er zijn wat opties, de vraag is of de elektricien die langs wil komen kijken daar zin in heeft. Hij zei dat er veel meer werk is voor hem om handmatig alles door te lussen en dat het sneller is om nieuwe kast te bestellen met een nieuwe busboard.
Maar nu ik het totale plaatje zie hebben ze de wat onhandig 2x6 bugboard toegepast. Deze heeft dus maar 2 delen (groen en wit). En de derde aardlek voedt dus de niet-busboard automaten 8 en 9.
Nu begrijp ik pas wat hij bedoelt. Het is niet opgevallen dat mijn 3e aardlekschakelaar een handmatig verbonden geval is voor groep 8 en 10. Geen idee wat dan hier handig is, want ik heb geen verstand van busboards.

Nog een vraag over de overgang naar de gewenste scenario, waarbij een uitbreidingskast en een 4-polige 3-fase aardlekautomaat wordt geplaatst voor de kookplaat: wat is de juiste volgorde?
De elektricien kan dus niet de kookplaat alvast aansluiten op de nieuwe 3x16A aardlekautomaat, vanwege nog een bestaande 1 fase aansluiting en het niet mogen doorlussen van de NUL. Betekent het dat hij terug moet komen nadat Stedin is langsgeweest? Of dat hij alles klaarzet en ik de hele kookplaat en nieuwe aardlekautomaat niet gebruik totdat Stedin klaar is? Wat is hier logisch? Een keertje niet koken of anders koken lukt wel, maar een week volhouden totdat Stedin er is heeft wel ander soort planning nodig.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@Snowin Wel bijzonder dat de elektriciën er zo weinig vanaf weet. Dan heeft die dus ook schijnbaar nog nooit een multimeter gebruikt om de spanning te meten tussen twee fases en fase en nul bij 3 fase installatie. Dan had die namelijk gewoon 400V en ook 230V gemeten. Maar dit leer je ook in het alle eerste jaar van elke elektro opleiding. Als die dat niet eens weet dan kan die beter ander werk zoeken.

Maar wat betreft de kookplaat als het maar voor een week is en je houdt er rekening mee door de kookplaat niet vol te belasten. Maar door maximaal een tegelijkertijd op hoge stand te zetten dan zou ik het wel aandurven om het gelijk als 3 fase te aansluiten. Zolang je dus maar zorgt dat je het verbruik laag houdt. Dan overbelast is de nul niet.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Als je helemaal op safe wilt gaan kun je ook een alamat nemen die op alle 4 polen beveiligd is. Dus een 4P in plaats van 3P+N.
Die laatste is het meest gebruikelijk en daarbij wordt de N wel mee geschakeld maar niet beveiligd.
Maar een 4P is slechter verkrijgbaar en duurder. En misschien niet eens te vinden voor ieder merk. Vaak wel als losse automaat, maar gaan kost het je ook weer 4 modules extra als je ook een ALS nodig hebt.

• Snowin
pjotter1965 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:02:
[...]

[Afbeelding]
Hoort hier eigenlijk niet ook een 4-polige hoofdschakelaar tussen de 3 hoofdzekeringen van de netbeheerder en de automaten in? Stedin eist een 4 polige hoofdschakelaar, dus ik dacht dat de 3 fasen eerst naar de nieuwe 4 polige hoofdschakelaar gaan, en vanuit de 4P hoofdschakelaar pas door naar de 3P+N (aardlek) automaat en de andere drie 1 fase ALS.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50
Snowin schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:14:
[...]

Hoort hier eigenlijk niet ook een 4-polige hoofdschakelaar tussen de 3 hoofdzekeringen van de netbeheerder en de automaten in? Stedin eist een 4 polige hoofdschakelaar, dus ik dacht dat de 3 fasen eerst naar de nieuwe 4 polige hoofdschakelaar gaan, en vanuit de 4P hoofdschakelaar pas door naar de 3P+N (aardlek) automaat en de andere drie 1 fase ALS.
Ja, dat klopt.
De afbeelding moet je zien als een uitleg van de fase-verdeling.

• Septillion
@remarkablez Inderdaad gewoon verhuizen naar positie 4-5, dan zit het op twee fases.

Eerste plaat met 2L+2N aansluiting die niet achter twee aardleks kan moet ik nog tegenkomen. Mocht de aardlek wel trippen dan:
- Checken of de brug over de N op de kookplaat niet geplaatst is. Die had er op 1-fase met een kookgroep überhaupt niet mogen zitten
- Verwissel de twee N's van de kookgroep even van automaat in je meterkast. Dan heeft iemand waarschijnlijk ze verwisseld ergens en heb je nu L1+N2 op een automaat en L2+N1.

• Septillion
Snowin schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 00:52:
Wat ik terug krijg is "Wat jij zegt kan niet, het is of 1x230v of 2x230v (dus wat je nu hebt zitten of 3x400v meer smaken heb je niet)
Hij is af en laat gewoon zien dat hij inhoudelijk geen kennis heeft. Alleen schema's kent die hem geleerd zijn.

Überhaupt is een volledige 3-fase aansluiting niet "3x400V", het is 3x230/400V. Want je hebt gewoon de N beschikbaar. En als je iets tussen L en N aansluit heb je gewoon 230V. Alleen als je het tussen de fases heb je 400V.

Voor bijvoorbeeld motoren komt het nog wel eens voor dat er een aansluiting met alleen 3L gemaakt wordt (dus geen N). Dat is werkelijk een 3x400V aansluiting. Maar daar werkt je kookplaat niet op :+
Nu heb je 2x230v in andere landen kan je 2 fase 400v aansluiten maar dat hebben wij hier niet en mag niet volgens de norm."
230V tussen L en N en 400V tussen fases (L en L) is per definitie een 3-fase net.

En het is niet gangbaar maar ook in Nederland zou je zelfs gewoon een aansluiting mogen maken met alleen twee fases zonder N, dus een echte 400V aansluiting. Mag geen Schuko op en je moet beide fases beveiligen (dus een 2P automaat plaatsen) maar als aansluiting mag het gewoon hoor.
Hij zegt ook dat ik dingen door elkaar haal, dat de 25A en de 35A de hoofdzekering is van de netbeheerder en dat heeft niks te maken met de 3680w in een installatieautomaat of groepschakelaar van 16A.
Weer af... Een enkel apparaat mag nooit een hogere aansluitwaarde hebben dan elke voorgaande beveiliging. In dit geval heb je een enkel apparaat met een aansluitwaarde van 7,4kW. De eerste beveiliging is door het splitsen in 2x 16A dus prima want dat is mooi 7,4kW. Maar daarvoor zit dus de beveiliging van de netbeheerder en die is maar 25A ofwel 5,8kW. Dus niet toegestaan. Dan begint hij misschien over gelijktijdigheidsfactor, maar die is alleen van toepassing tussen verschillende apparaten, niet een enkel apparaat ook al heeft deze meerdere aansluitingen.

Is 2x16A kookgroep achter een 25A onveilig? Nee, dat niet. Maar omdat je nu met een enkel apparaat in normaal bedrijf de zekering eruit kan trekken mag het niet volgens de NEN1010.

Maar goed, los van de NEN als "stok om mee te slaan dat het moet" is er ook gewoon het feit dat jij ze verdeelt wil over de fases. Dat kan dus met een 3P+N (over de fases) of een (2x P+N) kookgroep die op 2 fases zit. Beide mogen.
Ik weet niet of (de elektricien) dit kan, maar ik denk dat een 3x16A aardlekautomaat en extra uitbreidingskast te laten plaatsen voor de kookplaat inderdaad het mooiste is. De vrijgekomen fornuisgroep van elk 1x16A ga ik dan gebruiken voor de te komen airco's. Dan de bestaande groepen netjes herverdelen met de bestaande 1-fase aardlekschakelaars. Optioneel zou ik ook apart twee 16A aardlekautomaat Type B kunnen plaatsen voor de airco's om ze apart te zekeren. Dat als er iets is de rest van het huis nog stroom krijgt.
Kookplaat naar een 3P+N aardlekautomaat is natuurlijk ook mooi. Maar als je nu dus 2x bruin en 2x blauw naar de kookplaat hebt hoort dus een blauwe vervangen te worden door een bruin/zwart/grijs. Maar verkleuren met krimpkous of tape wordt nog wel gedaan...

Kijk ook wat er past qua draadlengte in je kast. Niet altijd even makkelijk om huidige bedrading opeens helemaal naar een extra kast te trekken.
Andere optie is een 4-polige aardlekschakelaar in een uitbreidingskast te zetten, 2 fases voor de kookgroep te gebruiken en de vrije fase voor de airco.
Dan moet dat wel een aarlekautomaat zijn of je moet losse automaten plaatsen. Want met alleen een aardlek ben je er niet.
Nu begrijp ik pas wat hij bedoelt. Het is niet opgevallen dat mijn 3e aardlekschakelaar een handmatig verbonden geval is voor groep 8 en 10. Geen idee wat dan hier handig is, want ik heb geen verstand van busboards.
Nouwja, alles is aan te passen natuurlijk. En zoals ik al zei, niet-busboard automaten kunnen ook op het busboard geplaatst worden. Ze zijn dan niet elektrisch verbonden en moeten dan gewoon "klassiek" bedraad worden. Dus belangrijkste is dat je een faseverdeing van al je groepen hebt. (Als je het er verder over wilt hebben, maak daarvoor dan even los topic.) Dan kan er dan gekeken worden wat hergebruikt kan worden etc.
Nog een vraag over de overgang naar de gewenste scenario, waarbij een uitbreidingskast en een 4-polige 3-fase aardlekautomaat wordt geplaatst voor de kookplaat: wat is de juiste volgorde?
De elektricien kan dus niet de kookplaat alvast aansluiten op de nieuwe 3x16A aardlekautomaat, vanwege nog een bestaande 1 fase aansluiting en het niet mogen doorlussen van de NUL.
Als de tijd tussen meterkast verbouwen en netbeheerder verzwaren heel kort is zou ik er gewoon even op letten dat je geen kerstmaal bereid of boost.

Maar sommige platen hebben ook de optie om het maximale vermogen te beperken. Dan zou je die tijdelijk op 4kW kunnen zetten.
Betekent het dat hij terug moet komen nadat Stedin is langsgeweest? Of dat hij alles klaarzet en ik de hele kookplaat en nieuwe aardlekautomaat niet gebruik totdat Stedin klaar is? Wat is hier logisch? Een keertje niet koken of anders koken lukt wel, maar een week volhouden totdat Stedin er is heeft wel ander soort planning nodig.
Het is wat lastig als je de huidige kookgroep (of de ruimte van de huidige kookgroep) nu al wilt gebruiken.

Alternatief zou dan zijn dat hij eerst alleen een 4P hoofdschakelaar plaatst maar voor de rest niets aanpast. Gewoon maar even 2 van de 4 contacten gebruiken. Dan Stedin langs komt en werkelijk 3-fase onder op de hoofdschakelaar hangt. En dat hij dan terug komt om de hele meterkastverbouwing doet.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:17
@remarkablez
Volgens mij heb jij voor die rij automaten een busboard en dat wil zeggen dat de bestaande "gekoppelde automaten" al verdeelt zijn over fase 1 en fase 2.

Die busboards verdelen als het goed aangesloten is altijd eerste positie fase 1, tweede fase 2 , derde fase 3, vierde positie weer fase 1 enz enz.
De drie aardlek automaten zullen waarschijnlijk ook netjes over de drie fasen verdeelt zijn dus elke fase een eigen aardlekschakelaar en dus vier groepen per aardlek.

Het enige wat je naar zou kunnen kijken is of je kookplaat volgen 2L/N is aangesloten (eerste plaatje dus), maar 2L/2N zoals in het laatste plaatje is ook prima in dit geval.
Alleen het middelste plaatje moet je niet toepassen.

Kortom enkel het juiste aansluit schema bij de kookplaat toepassen en meer hoef je echt niet te doen, dus die elektricien die zei dat het zo goed zit in de groepenkast had gewoon gelijk.

Waar je wel naar moet kijken is de belasting per fase, je moet dus de belasting verdelen maar dat staat een beetje buiten de scope van deze vraag.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 18-07-2026 14:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• onetime
  • Niet online
@Ben(V) Helaas; een busboard heeft de aansluitingen aansluitend gegroepeerd; de 1e vier of zes bij elkaar, dan de 2e vier of zes, en dan de 3e vier.
Met kamrails komt het wel voor; 1, 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3.

edit: ik kan me herinneren dat je eerder vreemde dingen hebt geschreven, zou je voor je iets post eerst willen dubbel checken svp? Je hele post hier boven klopt niets van.

[ Voor 28% gewijzigd door onetime op 18-07-2026 14:39 ]

• Ben(V)
Echt niet, dan heb jij nog nooit een ABB haf busboard gezien.
Ter illustratie een foto, het staat er zelfs opgedrukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13uW4BdIQE9L1g7hGTSHRdiOguE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQGDzF9PeOKfEmK3BOjdvFgk.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien zou jij, je eigen advies ter harte moeten nemen?

[ Voor 75% gewijzigd door Ben(V) op 18-07-2026 14:59 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Septillion
@Ben(V) Zie Septillion in "Faseverdeling en kookplaat nieuwbouw"

En het kan dus niet een 3-fase busboard (die dus L1-L2-L3 heeft) zijn want die kan alleen achter een 3 fase aardlek omdat die de N deelt.

• Ben(V)
Je kunt prima drie losse aardlekschakelaars gebruiken en de N doorlussen wat hier zoals je op de foto kunt zien gedaan is.
Die aardlekschakelaars zijn net als de hoofdschakelaar niet op het busboard geplaatst.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 18-07-2026 15:42 ]

• Septillion
@Ben(V) Huh, hebben we het over wat anders? Als je na aardlekschakelaars de N weer samen neemt tript je aardlekschakelaar. Je kunt dus niet een 3L+N busboard voeden uit 3 losse P+N aardlekschakelaars.

• Ben(V)
Hij heeft een 3L + 3N busboard want aan de onderkant van de aardlek schakelaars zie je duidelijk dat de nul doorgelust wordt richting de hoofdschakelaar en aan de bovenkant is elke fase en elke nul aangesloten waarschijnlijk richting busboard.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 18-07-2026 16:18 ]

• Septillion
@Ben(V) En een 3L+3N busboard is dus L1L1L1L1L2L2L2L2L3L3L3L3.

Enige busboard dat L1L2L3L1L2L3L1L2L3L1L2L3 doet is het 3-fase busboard met 2x 3L+N.

• onetime
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:42:
Echt niet, dan heb jij nog nooit een ABB haf busboard gezien.
Ter illustratie een foto, het staat er zelfs opgedrukt.

[Afbeelding]

Misschien zou jij, je eigen advies ter harte moeten nemen?
Doe ik.
Gefiliciteerd, je hebt een weinig gebruikte versie gevonden.
Die heb ik nog nergens gezien.
Ik heb tot nu toe alleen gezien wat ik heb beschreven.
En dat is ook wat ik op de foto zie.
Ben(V) schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:22:
@remarkablez
Volgens mij heb jij voor die rij automaten een busboard en dat wil zeggen dat de bestaande "gekoppelde automaten" al verdeelt zijn over fase 1 en fase 2.
Nee dus, hij heeft een gewoon 3x 4 busboard. Ja er bestaan ook onhandige 2x 6 busboards.
Die busboards verdelen als het goed aangesloten is altijd eerste positie fase 1, tweede fase 2 , derde fase 3, vierde positie weer fase 1 enz enz.
De drie aardlek automaten zullen waarschijnlijk ook netjes over de drie fasen verdeelt zijn dus elke fase een eigen aardlekschakelaar en dus vier groepen per aardlek.
Nee dus, zie de reacties van @Septillion
Het enige wat je naar zou kunnen kijken is of je kookplaat volgen 2L/N is aangesloten (eerste plaatje dus), maar 2L/2N zoals in het laatste plaatje is ook prima in dit geval.
Alleen het middelste plaatje moet je niet toepassen.

Kortom enkel het juiste aansluit schema bij de kookplaat toepassen en meer hoef je echt niet te doen, dus die elektricien die zei dat het zo goed zit in de groepenkast had gewoon gelijk.
Wegens eerdere fouten in je redenatie is dit dus niet waar.
Waar je wel naar moet kijken is de belasting per fase, je moet dus de belasting verdelen maar dat staat een beetje buiten de scope van deze vraag.
Nogmaals: ik kan me herinneren dat je eerder vreemde dingen hebt geschreven, zou je voor je iets post eerst willen dubbel checken svp? Je hele post hier boven klopt niets van. En zo maak je het alleen maar verwarrender en moeilijker te begrijpen.

bjusterbaarlik schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:05:
@Snowin Wel bijzonder dat de elektriciën er zo weinig vanaf weet. Dan heeft die dus ook schijnbaar nog nooit een multimeter gebruikt om de spanning te meten tussen twee fases en fase en nul bij 3 fase installatie. [...]
Niet belangrijk voor de uitkomst en de rest van je verhaal, maar: een elektricien gebruikt in eerste instantie een duspol, niet een multimeter, vanwege de veiligheid. Met een multimeter kun je veel gevaarlijke fouten maken, met een duspol maar een paar.
onetime schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:45:
[...]
Gefiliciteerd, je hebt een weinig gebruikte versie gevonden.
Die heb ik nog nergens gezien.
Ik heb tot nu toe alleen gezien wat ik heb beschreven.
De 3-fase busboards komen volgens mij best veel voor.

Ze worden ook kant-en-klaar verkocht en zijn dé truc om erg gemakkelijk een aardlekbeveiligde kookgroep op verschillende fasen te hebben in een kant-en-klare kast: kast + brug en je bent klaar. Bovendien kun je 'm dan met de andere brug uitbreiden naar een krachtgroep als je toch 11 kW wilt.

Maar voor het hier besproken geval natuurlijk niet relevant.

Tenzij je die kast ombouwt: nieuw busboard en 2 nieuwe aardlekschakelaars en je 1-fase-kast is voor ca. 160 € omgebouwd naar een 3-fasemodel. De bestaande kookgroep kun je dan blijven gebruiken (zonder de ongebruikelijke optie met de kookgroep achter 2 verschillende aardlekschakelaars). Dat is iets goedkoper dan de andere gangbare ombouw: nieuw 3L/3N busboard, extra aardlekschakelaar, en voor de kookgroep een aardlekautomaat - bij elkaar ongeveer 180 €. (Bij beide opties heb je natuurlijk ook nog een 4P hoofdschakelaar nodig, maar in de vergelijking kun je die tegen elkaar wegstrepen.)

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 19-07-2026 01:53 ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:13

Japie.G

Colour Classic

Even een sanity check. Op advies van dit (en andere) topic(s) haal ik mijn kookplaat van een ouderwetse kookgroep af. Bedrading is gewoon netjes 3f aangelegd, nu ook een Eaton B16 30mA 3p+n alamat over, dus die wil ik nu inzetten voor de kookplaat. Nu kijk ik in de manual van de kookplaat en daar wordt geen optie voor 400v/3N~ gegeven, maar op de achterkant van de kookplaat staat dit wel als beschikbaar aansluitschema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8O_wXcZeit6CeoiFPbax1GBJ_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viODlizI6joiLiQ3WwHj8Sdu.jpg?f=fotoalbum_large
zo zit het nu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrNSZobbDCT0m99EBTwPmnfUu88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnV4qY2OmAA0HysvLRHANxlg.jpg?f=fotoalbum_large
dit staat achter op de kookplaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otKDu0RwPSdF7QqY2ozuxQ0OHVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxIpeJIwNtBCNGUXpIe7wgDw.jpg?f=fotoalbum_large
Dus zo wil ik het doen (ja brugje heeft een snee in isolatie, vervang ik uiteraard)

Om hem vervolgens op de 3f alamat aan te kunnen sluiten. Dit klopt toch gewoon? En schema's die op het apparaat staan mag ik neem ik aan als leidend aanhouden? De verdere weg naar de meterkast is op de juiste kleur bedraad.

Het gaat hier om een ACM1032/BA van Bauknecht. De handleiding geeft alleen deze opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SpDHMPyWDlyQnzfxvJ_tifP6E0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZitm52KdyI1XSx13ntwiDsh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 21-07-2026 17:14 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• onetime
  • Niet online
@Japie.G Ja ziet er goed uit. Als de rest klopt. Maar dat had je al gecontroleerd schreef je.

• devriesjande
@Japie.G
Prima zo. Zeer waarschijnlijk zit in de plaat intern niets aangesloten op klem L3.
Dus alleen L1 en L2 worden belast.
Je zou nog kunnen kijken op welke fase je oven of magnetron zit aangesloten en deze fase op klem L3 kunnen ''parkeren"

• Snowin
Update vanuit mijn kant. Ondertussen is de elektricien langsgekomen. Hij wil de kookplaat niet via een 3P+N automaat aansluiten, omdat dat niet de standaard(werkwijze) is. Een fase onbenut houden doet hij niet, ook niet als we daarop een andere groep/apparaat zet. Hij zei eerst dat hij wel een 4-polige aardlekschakelaar zou plaatsen en daarop de kookgroep wil aansluiten op L1 en L2 als een 2L/2N configuratie. Ik zei wel dat het 1xNul moet alleen is dat niet zijn manier van werken. Uiteindelijk heeft hij besloten de opdracht niet aan te nemen. Ik belde zojuist naar een 3e erkende installateur, ook hij sluit hij de kookgroep alleen aan op 1 fase. Een 3 fase verdeling doet hij alleen via een krachtbron als de kookplaat ook daadwerkelijk 3 fases gebruikt. Dit begint wel vermoeiend te worden. Als iemand een erkende installateur kent in omgeving Zuid-Holland die wel ervaring heeft met een kookplaat aansluiten op twee verschillende fases graag een DM sturen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-07 18:41
Snowin schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:10:
Update vanuit mijn kant. Ondertussen is de elektricien langsgekomen. Hij wil de kookplaat niet via een 3P+N automaat aansluiten, omdat dat niet de standaard(werkwijze) is. Een fase onbenut houden doet hij niet, ook niet als we daarop een andere groep/apparaat zet. Hij zei eerst dat hij wel een 4-polige aardlekschakelaar zou plaatsen en daarop de kookgroep wil aansluiten op L1 en L2 als een 2L/2N configuratie. Ik zei wel dat het 1xNul moet alleen is dat niet zijn manier van werken. Uiteindelijk heeft hij besloten de opdracht niet aan te nemen. Ik belde zojuist naar een 3e erkende installateur, ook hij sluit hij de kookgroep alleen aan op 1 fase. Een 3 fase verdeling doet hij alleen via een krachtbron als de kookplaat ook daadwerkelijk 3 fases gebruikt. Dit begint wel vermoeiend te worden. Als iemand een erkende installateur kent in omgeving Zuid-Holland die wel ervaring heeft met een kookplaat aansluiten op twee verschillende fases graag een DM sturen.
Ehhm, en wat zegt je electricien over het aansleuten van 7300-7500W op 1 fase van 25A? Mijn klusjesman had eerst ook een "kookgroep" op 25A, tijdelijk het max vermogen van de koookplaat aangepast maar nu zit het netjes op een een https://www.sandervunderi...16-ds-203nc-b16-0-03.html

• Snowin
ik heb van alles gehoord wat je kan verwachten:
in praktijk belast je niet de max > terwijl ik gemeten cijfers heb van mijn eigen verbruik en scenario's.
hij zit al op 2x16A dus gaat goed
aardlek kan piekspanningen prima aan
zo doen we niet in Nederland
dit mag niet volgens de norm
ik heb al zoveel nieuwbouw huizen zo op 1 fase aangesloten, geen problemen mee
vertrouw me maar
wat jij wil mag niet, kan niet.
dus ik ben benieuwd wie dit wel doet als dagelijkse kost.

• Septillion
@Snowin Gewoon die prutser zo snel mogelijk de deur wijzen... Dat is echt de enige optie.

Gedoe met 3P+N aarlek met 2x P+N zou ik ook niet aan beginnen. Kan je hem beter gewoon op de huidige positie 5 en 6 drukken, ben je er ook zonder extra onderdelen :)

Het is gewoon een plaag dat die lui niet werkelijk de regels leren maar gewoon trucjes van hun voorganger herhalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 23-07-2026 15:03 ]

• Snowin
Ik heb nu iemand die de kookplaat wel op 2 verschillende fases zou willen aansluiten middels de ABB Fornuisgroep aardlekautomaat 2P+2N. Is dit een geschikt automaat voor mijn kookplaat? Moet de 2N hier gebrugged worden of kan ik vertrouwen dat deze elektricien weet wat hij doet? Durf het bijna niet meer te geloven.

• Septillion
@Snowin Op zich ja. Maar zou ik dus alleen doen als je de huidige kookgroep nog kunt gebruiken als 2 nieuwe groepen (beugel eraf).

Maar zelfs dan eigenlijk is het nog wel zonde. ABB Fornuisgroep (2x P+N) is €90,75 terwijl een ABB 3P+N met €105,27 amper duurder is.

Laatste heeft als voordeel dat je dan in de toekomst ook een 1kW plaat zou kunnen plaatsen of dus een extra groep in de keuken kan hebben zonder breken of draden trekken. Maar ja, de ABB Fornuisgroep over twee fases is prima, is dus net wat goedkoper en neemt maar twee posities in.

Maar nogmaals, alleen als je de huidige automaat kunt hergebruiken want anders kan je die net zo goed van positie wisselen :)

• Snowin
@Septillion De huidige kookgroep kan denk ik wel als 2 aparte groepen gebruikt worden door beugel eraf te halen. Zit los van elkaar. Zou ze eventueel voor de toekomstige airco's kunnen gebruiken of aparte thuisbatterij groep. Ook is het al fijn dat iemand met deze ABB 2P+2N automaat het wil installeren op 2 fases. Ik vroeg expliciet naar een 3P+N automaat met idee dat in de toekomst als deze kookplaat kapot is ik de keus heb om op 11kw te koken. Dat doet hij dus alleen als de kookplaat daadwerkelijk 3 fase gebruikt. Ook de bruine draad vervangen door een zwarte waagt hij niet, en wil alleen labellen. Ik heb voor de zekerheid de klantenservice van het ABB fornuisgroep automaat benaderd, met de vraag of mijn fornuis incl. handleiding en aansluitschema met dit automaat op 2 verschillende fases aangesloten kan worden. Hij zegt dat hij geen Nederlandse aansluitschema kan vinden in de handleiding (staat trouwens geen ene land bij en is in NL) en volgens schema opzicht wel kan. Hij geeft alleen zoals verwacht geen garanties. Aangezien dit tot nu het beste resultaat is ga ik het denk ik voor. Is iets minder 'ongewoon' vergeleken met de kookgroep verplaatsen naar een positie gevoed door 2 ALS denk ik. Ik ben benieuwd, hopelijk gaat het goed. Dank!

• Septillion
Snowin schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:15:
@Septillion De huidige kookgroep kan denk ik wel als 2 aparte groepen gebruikt worden door beugel eraf te halen. Zit los van elkaar.
Dat kan zeker, ging mij er vooral om dat je er dan wel nut voor moet hebben, anders is het weggegooid geld.
Zou ze eventueel voor de toekomstige airco's kunnen gebruiken
Dat kan zeker
of aparte thuisbatterij groep.
Die wil je dan weer niet een aardlekschakelaar laten delen.
Dat doet hij dus alleen als de kookplaat daadwerkelijk 3 fase gebruikt.
:F
Ook de bruine draad vervangen door een zwarte waagt hij niet, en wil alleen labellen.
Zwart en bruin zijn prima kleuren voor fase dus hoeft ook niet. Kan dus alleen faseverschillen makkelijker duidelijker maken maar dat kan ook met labelen. Zou ik zelf dus ook niet aan beginnen :)
Ik heb voor de zekerheid de klantenservice van het ABB fornuisgroep automaat benaderd, met de vraag of mijn fornuis incl. handleiding en aansluitschema met dit automaat op 2 verschillende fases aangesloten kan worden. Hij zegt dat hij geen Nederlandse aansluitschema kan vinden in de handleiding (staat trouwens geen ene land bij en is in NL) en volgens schema opzicht wel kan. Hij geeft alleen zoals verwacht geen garanties.
Wauw, dat is al heel wat :+ Maar zoals gezegd, eerste 7,5kW-ish plaat met dubbele N die niet kan moet ik nog tegenkomen. Zeker als ze netjes de N ook nummeren.
Aangezien dit tot nu het beste resultaat is ga ik het denk ik voor. Is iets minder 'ongewoon' vergeleken met de kookgroep verplaatsen naar een positie gevoed door 2 ALS denk ik. Ik ben benieuwd, hopelijk gaat het goed. Dank!
Mja, om het even. Zeker omdat het busboard automaten zijn zou je ze zelfs zelf kunnen doorschuiven. Je hoeft de draad er niets eens voor los te schroeven.

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-07 17:58
Dit zou toch gewoon goed moeten gaan? Is bedraad als twee losse groepen, betreft de HI29571SVM kookplaat van Atag.

De aardlekschakelaar van fase 3 tript gelijk als ik de rechter groep van de fornuisgroep inschakel.

Ps. Let niet op de overlengte, is voor de krachtgroep beneden als ik over ga naar 3f.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brJ1cJZOutO5co2Vinf5VZoAwUU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bErYw0avkNNzcKEo7oIlMI3K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCsigfZQ5VezrY_9jOzYjkFPPGY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ny7PTAcKNR73bsPu4RbUR2S1.jpg?f=fotoalbum_tile

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:38
Bij Sander Vunderink: lijst met kookplaten al dan niet geschikt voor 2 aardlekschakelaars:

https://www.sandervunderink.nl/amfile/file/download/file/10/product/4187/

Atag staat er niet bij, maar het geeft wel aan dat er veel kookplaten niet geschikt zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 24-07-2026 15:13 . Reden: Link cleanup ]

• Septillion
@Thomox Ja, zou moeten kunnen.

Doorgemeten dat je geen verdraaiing hebt ergens? Meest voorkomend is dat ergens de L's of de N's verdraait zitten waardoor ze dus niet meer als correct paar aankomen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Thomox schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:19:
Dit zou toch gewoon goed moeten gaan? Is bedraad als twee losse groepen, betreft de HI29571SVM kookplaat van Atag.

De aardlekschakelaar van fase 3 tript gelijk als ik de rechter groep van de fornuisgroep inschakel.

Ps. Let niet op de overlengte, is voor de krachtgroep beneden als ik over ga naar 3f.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit zit wel beide op dezelfde aardlekschakelaar? Of is dit verdeeld over 2 aardlekschakelaren (1P+N)?
Zit dit namelijk verdeeld over 2 verschillende aardlekschakelaren werkt dit inderdaad niet.

En wat gebruik je? Aansluitdoos of perilex? En in geval van Perilex, kabel met aangegoten stekker of zelf gemonteerde stekker?

In die aangegoten stekkers moet je altijd alle pennen doormeten met welke kleur draad het is, het kan best zijn dat daar een draai-ing in zit die je niet verwacht.
Tevens dus je perilex-aansluiting controleren of deze wel "correct" is bedraad in dat opzicht.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-07 17:58
@AtRi @Septillion @Annuk dank voor alle antwoorden. Alles gecheckt, correct aangesloten. Geen verdraaiing en achter 1 aardlekschakelaar.

Daarna heb ik alle aders gedemonteerd in de kookplaat en bij de automaten en heb ze vervolgens doorgemeten, nergens sluiting.

De boel exact op dezelfde manier gemonteerd en Voila, de boel werkt gewoon, vreemd.

Het zou nog kunnen dat ergens een draadbreuk zit die nu weer contact maakt? Zit me niet zo lekker....

Ps, de kookplaat is rechtstreeks op de voedingskabel aangesloten, geen lasdoos of perilex

[ Voor 9% gewijzigd door Thomox op 24-07-2026 16:45 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Thomox schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:44:
@AtRi @Septillion @Annuk dank voor alle antwoorden. Alles gecheckt, correct aangesloten. Geen verdraaiing en achter 1 aardlekschakelaar.

Daarna heb ik alle aders gedemonteerd in de kookplaat en bij de automaten en heb ze vervolgens doorgemeten, nergens sluiting.

De boel exact op dezelfde manier gemonteerd en Voila, de boel werkt gewoon, vreemd.

Het zou nog kunnen dat ergens een draadbreuk zit die nu weer contact maakt? Zit me niet zo lekker....

Ps, de kookplaat is rechtstreeks op de voedingskabel aangesloten, geen lasdoos of perilex
Als dit inderdaad klopt wat je zegt en je hebt je kookplaat aangesloten met een YMvK kabel, kan er best teveel druk op de kabel staan en dat die mogelijk een fout dan veroorzaakt.
Zoiets ook wel eens gehad bij een te volle inbouwdoos.

Zou potentieel adviseren toch een dergelijke aansluitdoos te gebruiken, daar de massieve YMvK kabel in te monteren, en dan met een stuk VMvL-snoer naar je kookplaat te gaan (wel even voorzien van adereindhulzen aan kookplaat-zijde).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:38
Had het blijkbaar niet goed begrepen, dacht dat je kookgroep achter 2 aardleks zat,

• onetime
  • Niet online
Thomox schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:19:

~[Afbeelding]~[Afbeelding]
Heb je een 1 fase net-aansluiting? Als je een 3x 25A aansluiting hebt is je kookplaat fout aangesloten, hij moet over minstens 2 fases zijn verdeeld. Zie de topicstart.

edit: oh ja, 3fase komt er aan...

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste