• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Fritso schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:10:
[...]

Volgens mij is er geen koper zichtbaar. Waar is die kam voor?

[Afbeelding]
Met de kam verbind je snel en eenvoudig twee verschillende componenten met elkaar. Zonder kam moet je vier vier korte kabel maken om de verbinding te maken tussen de componenten om de stroom door te leveren tussen beiden.

Hier zie je modules die standaard al kam hebben waar het andere component op gestoken kan worden en dan op DIN rail kan worden geklikt. Geen losse kabels nodig om de twee componenten te verbinden.

https://hager.com/nl/catalogus/modulair-schakelen-beveiligen-en-meten/modulair-beveiligen/aardlekelementen-rccb-voor-installatieautomaten

[ Voor 29% gewijzigd door esphome op 03-07-2026 22:30 ]

• esphome
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:59:
@esphome Je bedoeld vast automaat en niet alamat, die verwacht je in 16A versie...
Van die 40A bedoel je aardlekschakelaar.
Dit omdat hier werd benoemd dat er twee componenten waren gebruikt en zo dan veel ruimte innemen. Nu is hier de aardlek specifiek voor de kookplaat. Ik ga er vanuit ook dat het automaat deel ook dezelfde waarde heeft als wat op voorkant staat. En zo zou de alamat zelf 16A moeten zijn.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Normaal gesproken mag je een kam niet inkorten. Dit kan echt gevaarlijk zijn. Laatst ook van iemand een foto die aangaf dat zijn automaat in de fik was gevlogen en het was dus ook een afgeknipte kam. Ik zou hem dan minimaal aftapen maar beter is vervangen voor je juiste lengte.

• esphome
  • Niet online
Het inderdaad verkeerde zuinigheid. Als ik naar de foto van zo'n kam kijk lijkt het erop dat het koper kan worden verschoven en zo kun je het koper korter afknippen dan het plastic.

Isolatietape erop is een begin en vervangen voor een passende is beter, zeker voor iets meer dan 5 euro.

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/938fb630a045c5089157581766e8ae5f/a/p/ap20-4p_1.jpg

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14:22
esphome schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:27:
[...]

Dit omdat hier werd benoemd dat er twee componenten waren gebruikt en zo dan veel ruimte innemen. Nu is hier de aardlek specifiek voor de kookplaat. Ik ga er vanuit ook dat het automaat deel ook dezelfde waarde heeft als wat op voorkant staat. En zo zou de alamat zelf 16A moeten zijn.
Het is een 3x16A automaat en de aardlekschakelaar van de kookplaat is idd 40A. Bedoel je dat die eigenlijk ook 16A zou moeten zijn?

Mijn aardlekschakelaars van de hoofdfasen zijn ook 40A, dus gaat dat nu kwa selectiviteit wel goed? Niet dat de hoofdfase er mogelijk eerst uitklapt bij een aardlekfout ipv enkel die van de kookgroep?

• esphome
  • Niet online
Fritso schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:11:
[...]

Het is een 3x16A automaat en de aardlekschakelaar van de kookplaat is idd 40A. Bedoel je dat die eigenlijk ook 16A zou moeten zijn?

Mijn aardlekschakelaars van de hoofdfasen zijn ook 40A, dus gaat dat nu kwa selectiviteit wel goed? Niet dat de hoofdfase er mogelijk eerst uitklapt bij een aardlekfout ipv enkel die van de kookgroep?
Het zit goed bij jou en dit is de standaard werkwijze. Het is een geldachtenexperiment van mij omdat Alamat bestaat uit een automaat en aardlek in één behuizing en zo een beetje een Frankenstein component is om zo te kunnen ruimte te winnen.
Een aardlekautomaat heeft zowel de specificaties van de aardlekschakelaar (lekstroom 30mA / 300mA, klasse A/B) als de specificaties van de installatieautomaat (maximale stroom 10A / 16A / 20A, karakteristiek B / C )
Vandaar dat ik het vroeg voor een Alamat. Als ik het bovenstaande goed lees zou dan een Alamat dan 16A moeten zijn en 30mA.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
esphome schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:04:
Het inderdaad verkeerde zuinigheid. Als ik naar de foto van zo'n kam kijk lijkt het erop dat het koper kan worden verschoven en zo kun je het koper korter afknippen dan het plastic.

Isolatietape erop is een begin en vervangen voor een passende is beter, zeker voor iets meer dan 5 euro.
De kammen van Hager kun je prima inkorten, maar uiteraard wel het koper korter maken dan het plastic (daarvoor kun je inderdaad het koper verschuiven). En dan daarna de einden van de passende afdekkapjes voorzien (die je bij Hager los kan kopen). Dan is alles netjes aanraakveilig. Geen gepruts met isolatieband nodig dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste