• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:56

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Mede-auteur:
  • onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

onetime

:twk . - Management samenvatting - . O-)
Een (inductie) kookplaat van meer dan 3680W moet in een 3 fase installatie van 3x 25A op minstens 2 fases worden aangesloten. Tussen deze fases staat dus 400V. Dit volgt uit de netcode die zoveel mogelijk verdeling van de belasting over de verschillende fasen voorschrijft en de NEN1010 die voorschrijft dat een zekering niet door 1 aangesloten apparaat mag kunnen worden overbelast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxS_yiTo3SZYsewsYG7lBjVkg3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqDVyRbjcWAD76y2gHyEubT8.png?f=fotoalbum_large
Met dank aan @Juerd
.
Op GoT komen diverse vragen over het aansluiten van een kookplaat,
vandaar nu één centraal topic.
Een kookplaat heeft meestal 4 tot 6 kookzones van 1,4 - 3,7 kW. (Soms zelfs tot 5,5 kW.) Die zijn dan per 2 samen op één fase aangesloten en samen begrensd op max 16A. De derde fase op een 4pits (huis-tuin-en-keuken-) kookplaat is vaak een dummy, behalve als er afzuiging op zit (zoals bijvoorbeeld bij sommige Novy, Bora en Siemens kookplaten). De grotere 5 en 6 pits (luxe)platen zijn wel vaak echt 3 fase 11kW, met dan soms die 5,5kW pit die dan meer dan 1 fase combineert.
Voor de Bora was er een apart topic: Bora Puru aansluiten
.
Veel gemaakte fout
Zoals in Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm wordt er regelmatig een kookgroep (2x16A) opgeleverd achter een 1-fase aardlekschakelaar op een 3x25A aansluiting. Vaak gaat het goed, doordat een automaat, maar zeker een zekering, korte tijd best een stevige overbelasting kan hebben, maar netjes is het niet (en tegen de NEN1010, zie verderop) en je hebt grotere kans dat de hoofdzekering van de fase waar de kookgroep op zit doorbrandt. Dus bespaar jezelf het belletje naar de netbeheerder (en kosten) en laat het meteen goed aansluiten.
.
Ik heb een kookgroep in mijn groepenkast
De kookgroep (2x 16A) (kan ipv 2L2N ook uitgevoerd zijn als 4P automaat die alle vier de draden bewaakt, zeldzaam, dan kan er wel een eigenlijk alleen voor 3fase bedoelde kookplaat veilig voor de bedrading worden aangesloten) kan gebruikt worden bij een 1-faseaansluiting (met een 1x35 of 1x40A hoofdzekering) achter een 1-fase aardlekschakelaar.
Bij 3 fase 25A kan de kookgroep alleen gebruikt worden achter een 3-fase ALS, verdeeld over 2 fases. Dit is eigenlijk alleen te verdedigen bij een ombouw van een 1fase installatie naar een 3fase installatie. In een 3x 25A installatie moet er dus ~400V tussen de fase aansluitingen van de kookgroep staan, niet 0V, anders is hij niet 2 fase maar 1fase!
Achter een 1 fase ALS en 3x 25A hoofdaansluiting mag een kookgroep niet volgens de norm:
onetime in "Het grote kookplaat aansluiten topic":

NEN 1010:2020 133.2.2 Stroom
Al het elektrisch materieel moet zijn gekozen in overeenstemming met de hoogste stationaire stroom
(effectieve waarde voor wisselstroom) gedurende normaal bedrijf, en met de hoogste stroom onder
afwijkende omstandigheden, en de tijdsduur (bijvoorbeeld de aanspreektijd van beveiligingstoestellen
indien aanwezig) gedurende welke de stroom zal optreden.

433.1 Het onderling afstemmen van leidingen en beveiligingstoestellen
De functionele karakteristieken van beveiligingstoestellen die een leiding tegen overbelastingsstroom
beschermen, moeten aan de volgende twee voorwaarden voldoen:
Ib <= In <= Iz (43.1)
waarin:
Ib is de ontwerpstroom van die stroomketen;
Iz is de hoogst toelaatbare (continue) stroom van de leiding (zie rubriek 523);
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel;

Een mooie uitleg hiervan in iets minder technische termen: Juerd in "Het grote kookplaat aansluiten topic"
Juerd schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 00:05:
[...] Maar er is ook nog de wetgeving (art. 2.33 lid 2 Netcode elektriciteit) is die bepaalt dat je waar mogelijk, en het is hier zeer makkelijk mogelijk, dingen met hoge vermogens moet verdelen over meerdere fasen. [...]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Xander schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:51:
[...] NPR5310 schreef hier in het verleden trouwens wel over (t/m NPR 5310:2007+A6:2015, blad 41):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw4QdupT8QZe4SsJlVsWe5Pygk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQSIYByoPVB8lFvBLQyeiMjd.jpg?f=fotoalbum_large
Maar inderdaad; dat is geen norm. ;)

Dit zou sommige users in het grote kookplaat aansluiten topic wel blij maken trouwens, als het normtekst was geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPQjXwXRAXRve67m1SVyuG1tKN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlJK3gjCL4IZbgIWMxwIbi7q.jpg?f=fotoalbum_large
.
Ik heb een 3-fase aansluiting
Met 3 fase (meestal 3x 25A) moet de kookplaat worden verdeeld over 2 of 3 fases via een krachtgroep, omdat je anders over de maximale capaciteit van één fase gaat (2x16A > 25A). Door fasedraaiing heb je dan ook maar één N nodig, omdat deze altijd gelijk of minder wordt belast dan de hoogste belasting op 1 van de fase draden. Daarom staat vaak op de installatieschema's dat er een brug moet tussen N1 en N2 op de kookplaat. Op een krachtgroep in de groepenkast heb je tenslotte ook maar één aansluiting voor de N.
In een 3x 25A installatie moet er dus ~400V tussen de fase aansluitingen van de kookgroep staan, niet 0V, anders is hij niet 2 of 3 fase maar 1fase!

bron: Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpmw_g9aAPn_1ueyeyky0aT7UHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=user_large
.
Kookplaat met maar één N
Op het forum zien we veel AEG kookplaten met maar één N. Deze zijn alleen bedoeld voor een 3-faseaansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNut2eq1rt8AlDFiC9Sq-HsvKEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dn861Amhf6CBQ6bQXtrCFdPE.jpg?f=user_large
L1: Bruin
L2: Zwart
L3: Grijs
N: Blauw
PE: Geel/Groen

Op een 1-fase aansluiting kan deze worden aangesloten door L2 en L3 op de plaat al samen op 1 fase draad aan te sluiten en de N vanaf de plaat dubbel uit te voeren, maar alle draden te bewaken via een 4P (aardlek)automaat, dus niet een 3P+N. Dit moet voorkomen dat er >16A over één van de N-draden loopt.
.
Ik heb een perilex stekker aan mijn kookplaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nujEZdhmWYLoQYpTptVf__6hQY4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TlVXLAOGgukS8M6G24gB6oeO.jpg?f=user_large
De DIN-standaard voor de perilexaansluiting wordt vaak niet goed nageleefd, dat wil zeggen dat er je goed moet nameten of de N (of N1 en N2), L1, L2 en L3 juist aangesloten zijn op de perilexstekker. Als je een stekker bij je apparaat geleverd hebt, kijk dan naar de specificaties van de stekker om het perilexstopcontact goed aan te sluiten of meet deze na met een multimeter.

Met dank aan @Juerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/058Cqrhv5NOkYsXkad7ajQasWT8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lX8pg9JE9Fajy4QdRVEG2TlV.png?f=fotoalbum_large
De linker kolom is iets correcter, omdat die op de recentere DIN-norm gebaseerd is. Dus sluit het aan volgens de linker kolom en natuurlijk liefst volgens het bovenste plaatje. Maar meet het altijd na voor de zekerheid.
.
Heb ik een perilexstekker / -stopcontact nodig?
Als er geen stekker geleverd zit bij de kookplaat en je hebt geen perilex stopcontact, dan is de Merten MEG1011-9019 een nette oplossing. Deze is vlak op de muur te monteren en gemakkelijk met bijgeleverde steekklemmen (Wago 221) te installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsTjFKy6yem6RjIzelRdZwXySyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D8sknMt63Ki8TVWonBWOHjR7.jpg?f=user_large
Je hebt in dit geval niet te maken met een eventuele standaard die wel of niet wordt nageleefd op een perilexaansluiting.
Als je wel een perilex gebruikt kan je wel weer makkelijk de stekker er uit halen als dat een keer moet.
.
Kookplaat met afzuiging op 1-fase hoofdaansluiting
Als de fabrikant geen specificaties levert voor achter een 1-faseaansluiting, kan het vaak als volgt worden aangesloten: brug op L2 en L3. Vervolgens sluit je vanuit de groepenkast L1, L2, N1 en N2 aan. Let wel op: eigen risico, want fabrikant levert geen specificatie.
.
Mag ik een 32A kookplaat aansluiten? Is dit het zelfde als 2x16A
Die schema's komen we ook nog wel eens tegen. 32A betekent 32A over één fase/ader. Dat wordt te warm over 2,5mm² en is dus gevaarlijk. Dit mag alleen als je 4mm² aders naar de kookplaat hebt lopen.
.
ALS / aardverspreidingsweerstand
Het is altijd beter en veiliger om wel een aardlekschakelaar of alamat toe te passen, al hoeft niet altijd. Maar dan zou je eigenlijk de aardverspreidingsweerstand moeten weten, en dan is het meestal al goedkoper om gewoon een aardlek beveiliging te hebben.
.
Kleuren van installatiedraad
Bij een kookplaat aangesloten op 1fase:Bij een kookplaat aangesloten op 3fase:
L1: BruinL1: Bruin
L2: Bruin (mag ook Zwart)L2: Zwart
N1: BlauwL3: Grijs
N2: Blauw (mag ook Grijs)N: Blauw
PE: Geel/GroenPE: Geel/Groen
Het is beter om de draden echt in genoemde kleuren te hebben,
maar omkleuren met krimpkous of desnoods tape aan beide einden mag wel.
Ook om L1/N1 van L2/N2 te onderscheiden is een markering aan beide einden een goed idee.
Let bij een ombouw van 1 naar 3 fase goed op de kleuren, zowel in de groepenkast als bij alle verdere aansluitingen tot op de kookplaat.
.
Pas op bij gebruik van een draad brug!
Als er onder de ene kant van de schroef een andere dikte geleider zit dan aan de andere kant zal de dunste minder goed contact maken, doe ze dus onder dezelfde kant als dat kan of zorg ervoor dat ze beide echt even dik zijn!
.
Terminologie
onetime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:05: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
AfkortingBetekenis
AlamatAardlek automaat > combinatie van zekeringsautomaat en ALS
AFDDArc Fault Detection Device > Alamat met Vonk / Vlamboog detectie
ALSAardlek Schakelaar
AutomaatZekerings-automaat (1, 2, 4, 6, 10, 16, 20, 25, 32, 40, ...A)
GroepenkastDe montage kast voor de hier genoemde onderdelen
HSHoofd Schakelaar
Kookgroepmeestal 2 gekoppelde 16A automaten
Krachtgroepmeestal gewone 3fase automaat, soms alamat
MeterkastPlaats voor de meters en groepenkast
OSB / SPDOver Spanning Beveiliging / Surge Protection Device
Rem AutomaatMaximaal Stroom beveiliging Aardlek Schakelaar(s)
Net(25A) + Solar(16A) > 40A...
WCDWandcontactdoos, stopcontact

Wikipedia: Kabel (leiding) : Een kabel is een samenstel van twee of meer geïsoleerde elektrische leidingen (aders), met een gezamenlijke mantel, ...
Wikipedia: Installatiedraad : Installatiedraad is elektriciteitsdraad dat gebruikt wordt in elektrische installaties.
.
Help, hoe sluit ik mijn kookplaat nu aan?
Ik heb bovenstaande gelezen, maar ik weet niet steeds niet hoe ik mijn kookplaat moet aansluiten.
Heb je zelf vragen over het aansluiten van je kookplaat, lever dan minimaal de volgende dingen aan:
1. Foto van de groepenkast waarop te zien is wat voor hoofdaansluiting (1- of 3 fase) er is
2. Foto van de automaat waar de kookplaat op aangesloten zit of wordt.
3. Aansluitschema van de kookplaat
indien niet aanwezig; aansluitingen van de kookplaat

[ Voor 167% gewijzigd door onetime op 25-04-2026 23:44 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 11:57
Ik heb de volgende groepenkast: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykHSE4PuUMDYghQ-L85-N9FbEPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcNBgMea9iwJcb1JqFEXpQuV.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus volgens mij drie fasen met een kookgroep omdat we een oudere halogeen kookplaat hadden.
Nu krijgen we een Bora gp4u en die heeft de volgende aansluiting mogelijkheden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFOgBdceR_HQTIXdbytfYjVWkSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i1T5LMuKnReswl8hz3bV4e36.png?f=fotoalbum_large
Kan deze nog op de kookgroep of moet ik iemand vragen de aansluiting te veranderen? De kabel + perilex zitten al in de nieuwe wand dus liefst iets wat alleen aan de uiteinden kan worden aangepast.

[ Voor 0% gewijzigd door datadevil op 02-03-2024 06:35 . Reden: Kookplaat model verkeerd ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
datadevil schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Denk dat die laatste bij de laadpaal de aardlek is of niet? Die heeft een andere kleur en symbool er op
Hoe bedoel je "die laatste bij de laadpaal"? Naast de automaat van de laadpaal zit de hoofdschakelaar. Bedoel je dat 1/4e van de hendel wit is? Dat is hoe Eaton een 3P+N automaat aanduidt. Het is dus 1 component voor de duidelijkheid, niet 4 losse. De symbolen staan toevallig uiterst links en uiterst rechts uitgelijnd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xPinHrMNP4i-enYV1emKQON7C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vM4gGedimBGqsh6NSAAhloVr.jpg?f=fotoalbum_large

Een aardlekautomaat heeft altijd een testknop en de aanspreekstroom (0,03A) staat erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRF4ceKJEXcwOjeVWo2vtGqhDu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeFu7bvqabNfCIKnfLMzkOzB.jpg?f=fotoalbum_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:59
Ik heb in 2016 mijn inductie kookplaat, Siemens EX877LVC1E met een max. vermogen van 7400 watt zelf aangesloten op een kookgroep in de 1 fase groepenkast via een perilex stekker.

Nu ga ik binnenkort over naar een 3 fase groepenkast en heb hier en daar al veel gelezen over een kookgroep op 3 fase, wel of niet en hoe dan wel of hoe dan niet.

Op zich logisch en duidelijk, tegelijk onduidelijk.

Bijgevoegd hieronder ook de plaatjes hoe het destijds is aangesloten en wat de sticker met het aansluit schema op de kookplaat zegt.

Dit is mij toch onduidelijk als ik er wat beter naar kijk.

Ik heb een 5 aderige 2.5mm kabel. De beunhaas bij mij in huis wilde een 4 aderige trekken want de N ging over 1 kabel wel terug. Dat heb ik weten te voorkomen.

Ik had/heb er ook zo'n koperen brugje op de N zitten. Nu meen ik mij nog vaag te herinneren dat ik die heb verwijderd. Maar de sticker zegt eigenlijk dat ik die had moeten laten zitten toch?

Ik ga nu over naar 3 fase. De nieuwe groepenkast krijgt dan ook een 3P+N aardlekautomaat.

Volgens het plaatje in 1 fase, krijg je dus 2 L draden uit de kookplaat en sluit je aan op L op de automaat. En hetzelfde voor de N. Het plaatje zegt enkel N en L op de automaat, maar in geval van kookgroep zijn er eigenlijk 2x L en 2 x N waar het op moet.

Nu 3 fase. Volgens het plaatje worden de aansluitpunten L1 en L2 weer bij elkaar samengevoegd op de automaat. 1 van de N draden mag eruit maar dat brugje moet er wel in geplaatst worden.

Dit is dus eigenlijk helemaal geen 3 fase kookplaat.

Er wordt hier in reacties beweert dat elke kookplaat ook op 3 fase kan. Ook wordt er gezegd dat dat brugje eruit moet. Maar het plaatje op de kookplaat laat wat anders zien.

Het is mij dus toch onduidelijk. Wat heeft het voor zin om de kookplaat 3 fase aan te sluiten maar 2 van de fase draden weer bij elkaar te verbinden op de automaat in de meterkast?

En is dit dus daadwerkelijk wat ik moet doen straks?

Het hele idee van een kookgroep 2x16 aan gaan sluiten op 1 fase in een 3x25A kast begrijp ik volledig. Maar het lijkt mij ook dat het correct is om de kookgroep vanuit 2 fases te voeden.

Maar goed, die kookgroep wordt straks vervangen voor 3 polig dus hoe sluit ik dit nu aan?

Invoer alle 3 de draden aansluiten, maar uitgaand maar 2? En fasedraad 1 en 2 vanuit de kookplaat bij elkaar knopen?

Heb in het nieuwbouw huis van mijn moeder met 3x25A haar kookplaat ook aangesloten. Vooraf gemeten en bleken de 2 N draden omgewisseld te zijn op de kookgroep. Maar verder heel niet nagedacht of die kookgroep op 1 of 2 fases zit aangesloten. Dat ga ik binnenkort bij haar toch eens controleren.

Het plaatje met die 3 aansluitschema's op een rij heb ik van internet geplukt wat volgens die site bij mijn kookplaat hoort. Daar is het aansluitschema op 3 fase alweer anders als op de sticker van de plaat zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMd6KVNWO6ytOZ0IQmk__Sj5ffg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQLdzLiRx0ZVY4T19bvs943h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s40DKtMyhhC-X8u35ZcTSZbbJr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlFvB4fnvlabokcxspzxO7AC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdU7LhElhL70VA8f1QJwesvDudo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtdE1HgIGoW1SLLhuSjaQ1uu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylEBR40Ze51P5kKJiuknmLq68nU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdj4hlNX284mcIQMewU71r0s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQn0890X_yGZmvO9tKYwSUv_pno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uynyBNXxVVQltekpxvzTHpvV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGVA8_S5wCfAdlcP9zcZJtQk7tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMHsudI1vOw2RuIy6T1F5tlW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rF6tnK6PBz2hbZn3a1afsUOSvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOOVP1Pd4RSQQxCFTLpjsEuW.jpg?f=fotoalbum_large

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:19
Guido7619 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:52:
Ik heb in 2016 mijn inductie kookplaat, Siemens EX877LVC1E met een max. vermogen van 7400 watt zelf aangesloten op een kookgroep in de 1 fase groepenkast via een perilex stekker.

Nu ga ik binnenkort over naar een 3 fase groepenkast en heb hier en daar al veel gelezen over een kookgroep op 3 fase, wel of niet en hoe dan wel of hoe dan niet.

Op zich logisch en duidelijk, tegelijk onduidelijk.

Bijgevoegd hieronder ook de plaatjes hoe het destijds is aangesloten en wat de sticker met het aansluit schema op de kookplaat zegt.

Dit is mij toch onduidelijk als ik er wat beter naar kijk.

Ik heb een 5 aderige 2.5mm kabel. De beunhaas bij mij in huis wilde een 4 aderige trekken want de N ging over 1 kabel wel terug. Dat heb ik weten te voorkomen.

Ik had/heb er ook zo'n koperen brugje op de N zitten. Nu meen ik mij nog vaag te herinneren dat ik die heb verwijderd. Maar de sticker zegt eigenlijk dat ik die had moeten laten zitten toch?

Ik ga nu over naar 3 fase. De nieuwe groepenkast krijgt dan ook een 3P+N aardlekautomaat.

Volgens het plaatje in 1 fase, krijg je dus 2 L draden uit de kookplaat en sluit je aan op L op de automaat. En hetzelfde voor de N. Het plaatje zegt enkel N en L op de automaat, maar in geval van kookgroep zijn er eigenlijk 2x L en 2 x N waar het op moet.

Nu 3 fase. Volgens het plaatje worden de aansluitpunten L1 en L2 weer bij elkaar samengevoegd op de automaat. 1 van de N draden mag eruit maar dat brugje moet er wel in geplaatst worden.

Dit is dus eigenlijk helemaal geen 3 fase kookplaat.

Er wordt hier in reacties beweert dat elke kookplaat ook op 3 fase kan. Ook wordt er gezegd dat dat brugje eruit moet. Maar het plaatje op de kookplaat laat wat anders zien.

Het is mij dus toch onduidelijk. Wat heeft het voor zin om de kookplaat 3 fase aan te sluiten maar 2 van de fase draden weer bij elkaar te verbinden op de automaat in de meterkast?

En is dit dus daadwerkelijk wat ik moet doen straks?

Het hele idee van een kookgroep 2x16 aan gaan sluiten op 1 fase in een 3x25A kast begrijp ik volledig. Maar het lijkt mij ook dat het correct is om de kookgroep vanuit 2 fases te voeden.

Maar goed, die kookgroep wordt straks vervangen voor 3 polig dus hoe sluit ik dit nu aan?

Invoer alle 3 de draden aansluiten, maar uitgaand maar 2? En fasedraad 1 en 2 vanuit de kookplaat bij elkaar knopen?

Heb in het nieuwbouw huis van mijn moeder met 3x25A haar kookplaat ook aangesloten. Vooraf gemeten en bleken de 2 N draden omgewisseld te zijn op de kookgroep. Maar verder heel niet nagedacht of die kookgroep op 1 of 2 fases zit aangesloten. Dat ga ik binnenkort bij haar toch eens controleren.

Het plaatje met die 3 aansluitschema's op een rij heb ik van internet geplukt wat volgens die site bij mijn kookplaat hoort. Daar is het aansluitschema op 3 fase alweer anders als op de sticker van de plaat zelf.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is precies de vraag? Ik zie inderdaad veel verschillende manieren om de kookplaat aan te sluiten.
Een standaard 4 pits kookplaat is 2 helften. Die kunnen beide max 16A (3,7kW) gebruiken.
Als ik het specificatie blad zo bekijk zou ik zeggen dat de middenpit en de flexzone rechts een helft zijn.

Klem 1 wordt soms wel gebruikt en soms niet. Soms laten fabrikanten klemmen ongebruikt aan de binnenzijde van het apparaat. Volgends de handleiding hoeft die niet aangesloten te worden, de sticker op de achterkant van de plaat wel weer. Die zit dan op dezelfde fase en maakt geen verschil.

De kookplaat moet volgens onderstaand schema aangesloten worden op een 3P+N automaat (krachtgroep) Een van de fases wordt niet gebruikt. (2N ipv 3N)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLjjK-_d2wcl561GJ7FHSzL4MA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P4HztdUqK5euWWvwAT8aCxN4.png?f=user_large

Zorg dat je niet een nul en fase omwisselt. Dan zet je 400V op de kookplaat en blaas je hem op!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:59
IplugNplay schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Waarom kan je 3n niet hanteren van het plaatje op de kookplaat?

Ja het kan zijn dat een plaat gemaakt is voor max 2 fases, maar dan kan je alsnog beter een krachtgroep toepassen dan een 2×1 fase groep.

Meet contact 1 en 2 door, geen interne verbinding dan gewoon fase 123 op schroef 123 even in het midden laten dat er dan 1fase misschien niet benut wordt, maar wel handig om uit te zoeken.

Overigens zijn het stopcontact en de stekker niet goed aangesloten.
Linksboven hoort de nul op het stopcontact. En dan met de klok mee vanaf de nul: bruin, zwart en dan grijs.
Ik wou zeker het plaatje op de kookplaat aanhouden ipv een gevonden plaatje van internet. Wellicht heeft die webshop ook wel het verkeerde plaatje erbij gezet.

Ik kan dus inderdaad 3 draden aansluiten op de kookplaat. Maar volgens het plaatje moet ik 2 van die draden dan weer bij elkaar brengen op de automaat?

Dat koperen brugje heb ik er als ik mijn foto goed bekijk ook uitgehaald. Precies wat enkele posts hierboven door Blihi ook wordt geschreven. Maar volgens het aansluit plaatje moet die er wel in zitten.

Het wordt nu dus onduidelijk wie gelijk heeft.

Hoe dan ook, dan koperen brugje is ook weer nodig bij 3 Fase en waarschijnlijk ben ik toendertijd niet zo slim geweest dat brugje met plakband aan de plaat vast te tapen. Dus die moet ik opnieuw bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMd6KVNWO6ytOZ0IQmk__Sj5ffg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQLdzLiRx0ZVY4T19bvs943h.jpg?f=fotoalbum_large

• pH73
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CpeJl1HfUQoE95J_0806CFY94c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibfWVbWyd3qNFfY4UF4NHzJQ.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:12
timovd schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:45:
@nMad Dan moet je de aardspreidingsweerstand weten. Gebruik je nu maar één N in plaats van twee bij de 1x35A hoofdaansluiting.
Ok, check! En als deze laag genoeg is, dan is een aardlekbeveiliging niet nodig?

Mijn kookplaat heeft geen mogelijkheid om met 1x nul aan te sluiten.

Ik heb het daarom op deze manier aangesloten (rechter alamat):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_P2uKLfp-oGo96SS5C0oGq_3964=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44f4wOFlPxwFtWVqVDu50csk.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:02
Vandaag vooroplevering van mijn nieuwbouwwoning gehad. Over twee weken de echte oplevering. Even een dubbel check, maar dit voldoet toch niet aan de norm?
Wel op de lijst gezet, maar kopersbegeleider kon zich niet voorstellen dat de installateur iets zou plaatsen wat niet mag volgens de normen. Maar desondanks wel opgeschreven, “dus als je gelijk hebt dan zal het worden aangepast “. Heb er nog niet heel veel vertrouwen in..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lSyagZllprAoR8-cv0-L_oUjMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLPKHGRrF3XZRi6Hqp1UftHU.jpg?f=fotoalbum_large

• Hathi
Ja die warmtepomp vind ik ook beetje bijzonder..
Maar die lijkt bij de WP zelf gewoon verdeeld over twee losse 230V WCD’s.

Er zit nog een kast naast waar nu alleen een 3 fase alamat voor de PV installatie in zit, dus ruimte hoeft het probleem niet te zijn. Al zal het allicht wel een klusje zijn om het allemaal op te schuiven enzo. Helaas geen duidelijke foto van de hele meterkast gemaakt, maar hier zie je iets meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QxWCfwrxoHj1wwNj5GkKHDTOKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXW2qMspwtGGKuaQXI64jpGf.jpg?f=fotoalbum_large

• Hathi
Ik had er niet echt in detail naar gekeken. We hadden maar een uurtje de tijd en wilden nog genoeg zien.
Bij nader inzien zijn die WCD’s inderdaad niet voor de warmtepomp zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzX--xHM4P-4PbTfaK6grXR5UL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsEfan1gZPfWrMvPdbqHs36J.jpg?f=fotoalbum_large

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-05 11:40
Nou het is aangepast, als het goed is is het nu correct. Bedankt nogmaals voor de hulp en uitleg😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FafWv0gucIbM-ZjMHPBfpmrWmyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JG7e48WUpdgWMg1v5ArGNkp5.jpg?f=fotoalbum_large

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 11:04
Even een sanity check.

Volgens mij zit de fornuisgroep in mijn meterkast verkeerd aangesloten kijkende naar dit voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLpWhHClQ7GfgA553d2-hULU4zM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FLOQTQc1IlqecFQg7cVjIxOi.png?f=user_large

En dit is de kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnhtRrHuPG8K-kIq38_2wjvg3rM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lPI9HeU6K0AOocHNBMrbJQc.jpg?f=fotoalbum_large

Nu beweerd een monteur dat dit wel goed is en tevens dat dit maar een 1 fase kast is.

Echter staat er dit op de meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sihh2zvs-XdmBfbsGMX_xAlfFII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lR84b6idhPsb8CyaV7RWL06d.jpg?f=fotoalbum_large

En volgens mij zijn dit 3 hoofdzekeringen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij-LO-xd0bZfj4I-ttTxXSDe8R4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VdEty10n7vRiVmcDDgPJ1ylP.jpg?f=user_large

Mijn gedachten zou dus zijn een extra kastje bij plaatsen met een ABB aardlekautomaat 3P+N B16 voor de Bora Puxa.

Of zie ik het verkeerd?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Dracula schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:57:
[...]

Ja dat dus, extra kastje en driefase aardlekautomaat. Opschuiven gaan we niet doen want er moet nog wat meer in idd.

Wil nog een kWh meter voor zonnepanelen plaatsen.
Dan zou ik een groter kastje ernaast doen met de 3 fase aardlekautomaat en de aardlekautomaat voor de zonnepanelen met een kWh-meter ernaast, of als je plaats hebt zo'n zelfde kast ernaast zodat je plaats hebt voor de toekomst.
Ik zit nu vol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POdcsTE6VouQkRgEhdNEqh0Rk3w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNjVgcCebnOSDIZ7b1cjTTvh.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Dracula
klump4u schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:21:
[...]

Dan zou ik een groter kastje ernaast doen met de 3 fase aardlekautomaat en de aardlekautomaat voor de zonnepanelen met een kWh-meter ernaast, of als je plaats hebt zo'n zelfde kast ernaast zodat je plaats hebt voor de toekomst.
Ik zit nu vol.
[Afbeelding]
Ja er komt sowieso een kast naast voor die automaat en mogelijk de aardlek voor de zonnepanelen kan daar dan ook heen.

Welke maat kast is even afhankelijk van de plek in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sveHOI-pdQlcQyF8M_qic16A2so=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsYYnKiDFMuI1ZIYA8Wpoymr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Dracula op 25-04-2024 10:03 ]

• Dracula
Septillion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:03:
[...]

Ik wist dat het niet al te best gesteld was met de branch maar dat het zo slechts is :/
Hij beweerd dat het een 1 fase hoofdschakelaar is ??

Als ik inzoom staat er toch echt 400V op die schakalaar en niet 240V of ben ik nou helemaal gek geworden en snap ik het verschil niet tussen 1 en 3 fasen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePktvTp17vnYufpcPeoAopmxJiQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AoaQ02jpbSsTtlVNQOwinf9z.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Dracula op 25-04-2024 10:13 ]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09
Mbt kookgroep heeft de aannemer de vraag bij de installateur uitgezet en zelfs via een accountmanager bij ABB voorgelegd. Waarom mijn 2x16a wel zou voldoen. Reactie luidt als volgt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Iemand ervaring gehad met deze reactie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZatNXud76S10ncJf7YoTKQ05sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsrLqMPNv862KI7n8NMsKHUN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHLMudUjR0TrSHDpEmf9uWwLtIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOATskcw2mmqq0VNxId1zFVn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 28-04-2024 20:53 ]

• BjornTr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07-05-2024
Hallo,

Een vriendin van mij heeft een 2dehands elektrisch fornuis gekocht. Het gaat om een Zanussi ZCV 6640. Maar de kabel die er bij hoorde is door de vorige persoon afgeknipt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIc_QTtzQsTjMZ60oVlkYsn3M_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQTtEFAJWgZsBwY2qVKlku4x.jpg?f=fotoalbum_large

Ze heeft een sociaal apartment met een speciaal stopcontact. Een 32A 2P+A. Zoals hier op foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dt7MqQzjoU4qiDCfJK4R7Jkn9kI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fx0BlYYjnEpH8ofHo1XMUEYE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu zo een 32A 2P+A stekker gehaald maar ik heb denk ik een verkeerde kabel gekocht. Ik heb een 4x2,5mm (zonder blauwe). Omdat er in de stekker niets van N staat.

Maar hoe moet ik dit nu aansluiten of wat moet ik nu doen? Moet ik het omcrikelde plan volgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-ZmfwvvEHDjQqRIkP0I2H1fz8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87C8I4ADMh7URxjP2p3ha0wr.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje naar het grote kookplaten topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 07-05-2024 21:45 ]

• son1c
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Voor onze nog op te leveren nieuwbouwwoning zijn wij ook in discussie over onze groepenkast. Hierbij heeft de aannemer het volgende (laten) plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euR4RynWu2W5J7qQGVtyjlB72-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYVrHkcFK1mnp81Uli1GYLHY.jpg?f=fotoalbum_large

Mede dankzij dit topic het volgende aangegeven:
  • De ontwerpstroom (32A) is groter dan een voorgelegen beveiliging (25A) en dat is niet volgens de norm

• Het aan te sluiten apparaat achter de kookgroep is 1 toestel.De gelijktijdigheidsfactor over de automaten is dus 1.
Nu krijgen wij de volgende reactie:

Members only:

Nu zit ik een beetje met mn handen in het haar. Volgens mij slaat de aannemer op een aantal punten de plank behoorlijk mis:
  • De waardes in zijn berekening kloppen niet:
    Ib = de ontwerpstroom is 32A
    ln = de toegekende stroom van het beveiligingstoestel zou in dit geval 25A moeten zijn
  • Er wordt nog steeds gerekend met een gelijktijdigheidsfactor
Ik vind het een beetje lastig om hier een gedegen antwoord op te formuleren, volgens mij is het redelijk simpel. De ontwerpstroom (32A) is groter dan een voorgelegen beveiliging (25A) en de gelijktijdigheidsfactor is 1.

Wat zouden jullie in dit geval doen? Een klacht indienen bij het garantiefonds? (in dit geval SWK)

Daarnaast lijkt me totaal niet de bedoeling om een kookplaat met een maximaal vermogen van 15kW (bestaan die?) op deze installatie aan te sluiten :+

• son1c
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
devriesjande schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:14:
[...]

De aardlekautomaat voor de PV zit, als ik de codering mag geloven, achter de blauwe aardlekschakelaar. 8)7
Ja daar klopt ook weer niks van. Volgens de technische omschrijving zou dat ook achter een eigen aardlekschakelaar moeten zitten.

De installatie wordt verdeeld in de benodigde groepen in de meterkast met een verdeelinrichting voor een aansluitwaarde van 3x25A. De groepen zijn verdeeld over 3 aardlekschakelaars en 1 aardlekschakelaar voor de PV-panelen.

EDIT: de alamat van de PV installatie is spanningsonafhankelijk uitgevoerd als ik het installatieschema mag geloven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCQaluQq-qkBFMk1BIFxTi56kA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mc0SH1tCt5ZCfic9ricAE6CU.png?f=fotoalbum_large

Voor wat betreft de kookgroep, ze gaan hier uit van een totaal vermogen van 6400 VA. Als ik dan van het volgende uit ga:
6400 / 230 = 27,8A
27,8A > 1 fase 25A
Klopt hun uitgangspunt van 6400 dan wel?

[ Voor 35% gewijzigd door son1c op 24-05-2024 11:46 ]

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 18:10
Patrick4 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:00:
Ook een kookgroep kan je op verschillende fases zetten.

De kookplaat gaat bij een 3 fase aansluiting nog steeds maar 2 fases belasten. Hoogstens een fan of afzuiging op de 3e.
Ik heb de groepenkast open gehad, de kookgroep zit echt op 1 fase (de 2e automaat zit met kammetje aan de eerste).
Daarom dat ik ook zo verbaasd ben.
onetime schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:31:
@Powermage Het grote kookplaat aansluiten topic
Als je kookplaat goed is aangesloten hoeft hij niet meer te knijpen als je alle pitten gebruikt.
Heb je de handleiding bij de hand? Dan kan je de begrenzing uit zetten.
Dat zal hij sowieso altijd moeten doen, want hij heeft 5 kookzones, opgeteld 9,8kw aan standaard hoog vermorgen (boost modus tel ik dan nog niet eens mee)
de plaat is echt maar 2 fase, dus alles boven de 7,2kw zou hij sowieso moeten gaan knijpen natuurlijk.
Septillion schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:15:
@Powermage Omdat een hoofdzekering, zeker in de vorm van porcelein, best een tijd extra belast worden. Dus het zal ook niet gelijk mis gaan en hangt ook sterk af wat je nog meer op de fase hebt zitten.

Andere optie is dat de installateur het vermogen beperkt heeft maar die kans acht ik heel klein.

Maar als je aanpassingen op de planning hebt zou ik het zeker aanpassen. Zeker als je echt porseleinen hoofdzekering en hebt. Deze slijten namelijk bij overbelasting.
3x C25 automaten van ABB zijn mijn eigen hoofdzekeringen.dus geen porceleinen.
Vandaar mijn verbazing eigenlijk dat dit zo werkt, of dat mijn kookplaat dus maar "weinig" vermogen verbruikt (alhoewel ik alleen "aansluitwaarde 7,2kw vind, en vermogen van elke kookzone)"

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKiedRG8hlbpklgfsyvkcUVPGkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LmYoMGWEi9a0c7JZN9HScwIy.png?f=fotoalbum_large

Dit is overigens een aansluit schema wat ik onder erop zie staan (door even met telefoon door een onderliggende lade te gaan), ik vermoed dat ie dan op de 1N aangesloten manier zit aangesloten, en mijn kookgroep dus eigenlijk nutteloos is, en daarom mijn hoofdzekering er niet uit knalt.

[ Voor 15% gewijzigd door Powermage op 24-05-2024 21:52 ]

Join the club

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 18:10
Wat is raar verbruik.

als ik even snel kijk naar mn groepenkast (niet opengetrokken nu) en de fases zitten idd netjes aangesloten etc, dan zou op de zelfde fase nog een PV groep op zitten, maar ook een algemene groep met hal, overloop en woonkamer (stopcontacten,verlichting) en een losse groep voor een inbouw oven die ook in de keuken zit.

Dus alleen al door woonkamer waar oa een werkplek pc staat, een 65" oled tv, losse receiver, xbox, aquarum, verlichting etc zou ik toch geneigd zijn om te zeggen zeggen dat er niet zo veel speling zou moeten zijn om "ook nog" op vol vermogen te kunnen koken, dan zou ik toch wel verwachten dat er incidenteel (woon hier ondertussen alweer 7 jaar) een keer een zekering uitgeklapt zou zijn (en dat is niet zo)

In de handleiding kwam ik deze nog tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDMYrXIjL8-L2XFupMBbzsGoZhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkAQg0JIg4PcZ9vn4rs90Etd.png?f=fotoalbum_large

Als ik dit zo lees samen met de sticker onder de kookplaat dan zou ik eigenlijk zeggen dat hij aangesloten zit als het derde plaatje, met de kanttekening dat de L2 feitelijk ook gewoon de L1 is, misschien dat hij dat detecteerd (want tussen de fases zit niets) en daarom minder vermogen verbruikt.

Misschien eens kijken of iemand een ampere tang te leen heeft in de buurt, dan is het zo te checken wat ie nu op 2 zones vol vermogen daadwerkelijk verbruikt.

Join the club

Ben(V) schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:45:
de automaten moet gekoppeld zijn.
Nietes.
Er mag geen spanning op een apparaat blijven staan als er automaat afschakelt
Welles.

De automaat heeft als autonome functie om overstroom, kortsluiting, en/of foutstroom te doen stoppen. Verder kun je 'm handmatig bedienen om 'm te gebruiken als schakelaar/scheider. Bij automatisch afschakelen hoeft ie niet het apparaat spanningsloos te maken, maar alleen de overstroom/kortsluiting/foutstroom te stoppen. Bij gebruik als scheider mag je kiezen: of je plaatst waarschuwingsborden bij plekken waar je de actieve delen kunt benaderen (lasdoos, inbouwdoos, kookplaat) met uitleg over de noodzaak om meerdere groepen te scheiden, of je koppelt de groepen aan elkaar zoals we van een kookgroep gewend zijn. En die onderlinge vergrendeling heeft alleen een functie bij het gebruik als scheider, en hoeft dus niks te doen in het geval van overstroom/kortsluiting/foutstroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5EU8uK439EgSW_msnEgKMt1_fU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XnOjrABo80n5ojqsVUZnWPqb.webp?f=user_large

Kijk, dat stukje plastic dat de 2 schakelaars aan elkaar verbindt trekt de 2e schakelaar niet mee naar beneden. Dus als de linker automaat tript, blijft de rechter automaat aan. Andersom ook. Alleen als je met de hand de automaat als scheider gebruikt, gaan ze allebei uit. En dat is ook de enige situatie waarbij dat moet, als je geen waarschuwingsborden geplaatst hebt die erop wijzen dat er meerdere groepen moeten worden afgeschakeld.
zelf een kind kan begrijpen dat zoiets gevaarlijk is.
Dat is omdat dat kind nog niet heeft geleerd dat je altijd voordat je aan elektra gaat prutsen, moet checken of de spanning er wel echt af is. Mede daarom moeten kinderen niet zelfstandig proberen de storing te verhelpen.

[ Voor 72% gewijzigd door Juerd op 25-05-2024 17:25 ]

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08-2025
Kan iemand mij helpen please! Wij hebben vandaag vooroplevering gehad maar uit het nieuwbouwtopic krijg ik het idee dat onze aansluiting niet voldoet. We krijgen een Bora Purmu.

Moet ik hierover contact opnemen en zo ja, wat moet ik dan zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yICJU1OsS93PgDSSBxqeKXkhq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6GYcXJ5q5sFwP9kM9g9YxpQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Draakje5
Ethirty schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:43:
[...]

In theorie bestaat een kookplaat uit 2 helften die zelden op max vermogen draaien, maar in de praktijk is het 1 apparaat met 1 snoer en een stekker. Dus de gelijktijdigheidsfactor is 1. Althans, dat is een beetje de consensus op dit forum.

Dat je verder niet gemeld heb dat je er ook nog een oven op heb, kan je die man niet kwalijk nemen.

Maar beiden combineren op een 25A aansluiting is sowieso te veel van het goede, tenminste ik ga er vanuit dat je dat meldt omdat je ze tegelijk wil kunnen gebruiken.
Hier op terug komend, omdat we er nog steeds niet uit zijn (met de aannemer):

Mag ik bij 1 aardelkschakelaar 2 apparaten bij elkaar optellen met een gelijktijdigheidsfactor van bijv. 0.6?
Dus een 7.2kw inductieplaat met een 3.6kw oven x0.6 = 6.48 kw, nog altijd te veel voor aansluiting op een tweepolige aardlekschakelaar op 1 hoofdzekering? Of werken de gelijktijdigheids regels niet zo?

Tevens begrijp ik het goed, dat de gelijktijdigheidsfactor van een kookplaat, op dit forum, volgens de meeste gebruikers 1 is? Of wat zou de gelijktijdigheids factor zijn in mijn geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QScJEN_eEHtZf-j_QgJSuRuw52k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sS9mD2oRhvPAwBmqvezrHNs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAQp0atNjIz5IU0ZvwR5xlNqwEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eXvYM5Zo9ZqSoH8js54fNce.jpg?f=fotoalbum_large
Vliegvlug schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:55:
[...]

Ik vind het een creatief idee om twee aardlekschakelaars te gebruiken voor het aansluiten van een kookplaat en het zal vast ook mogen zoals je hebt uitgezocht maar het hele idee gaat toch alleen maar werken wanneer je een kookplaat hebt waar de twee helften volledig van elkaar gescheiden zijn?
Dat klopt.

Het idee voor losse aardlekbeveiligingen voor de helften van kookplaten is niet nieuw, dat bestaat zelfs als product. Zo creatief is het dus ook weer niet. Op de productpagina staat inderdaad beschreven dat de nul gescheiden moet zijn. Wat ook belangrijk is, maar niet beschreven staat, is dat de fasedraad met de bijbehorende nuldraad op dezelfde aardlek moet, dus niet kruislings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb0ZzK9tvx2TszuhDBRdJuwIfFI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AhgsRhQStdSYvMHKudoMHS9n.webp?f=user_large
Vraag me echt af hoeveel kookplaten daadwerkelijk twee losse apparaten in één behuizing zijn.
Zoals gewoonlijk met kookplaten, zijn woorden moeilijk. Want een kookplaat is 1 apparaat. Toch is het intern gescheiden alsof het 2 apparaten zijn.

Net zoals een kookgroep weliswaar bestaat uit 2 automaten, maar geldt als 1 groep.

Kookplaten moeten uit gescheiden helften bestaan om veilig gebruikt te kunnen worden op een standaard Nederlandse 1-fase kookgroep (die vaak ten onrechte 2-fase wordt genoemd vanwege de 2 fasedraden).
Qua fasen uiteraard wel maar qua nul kan je daar denk ik niet altijd vanuit gaan.
Dat klopt ook. Er zijn kookplaten op de markt die één nulcontact hebben. Die zijn brandgevaarlijk als je ze op 1 fase gebruikt met 2 automaten van elk 16 A en draden van 2,5 mm², omdat het dan bij een beschadigde draad of een los contact kan gebeuren dat er 32 A over de resterende draad gaat. Omdat de nul in een normale 1P+N of 2P+2N automaat niet beveiligd wordt, tript de automaat niet ondanks het grote risico op brand.

Diezelfde platen zijn wel veilig te gebruiken op een krachtgroep, omdat daarbij één nuldraad van 2,5 mm² goed genoeg is. Ze zouden ook geschikt zijn voor eenfase-aansluiting met voldoende dikke draden om 32 A te trekken.

Dat het met 2 aardlekschakelaars niet werkt in een situatie die brandgevaarlijk is, lijkt me een nuttige bijkomstigheid. In de post waarnaar ik linkte in de post waar je nu op reageert, beschreef ik dat al: "Door twee 2-polige aardlekschakelaars te gebruiken kun je niet werken met een onveilige kookplaat met maar 1 nulcontact,"
En zijn ze bij platen met 2 nul aansluitingen ook altijd echt helemaal van elkaar gescheiden… ik zou het niet durven zeggen.
Ik vermoed dat dat vrijwel altijd het geval zal zijn.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Ik heb een nieuwe kookplaat gekocht maar twijfel hoe aan te sluiten. Hopelijk kan iemand hier me in de juiste richting duwen.

Het plaatje uit de montage : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nlVNV6k7XAlcXJgkBdR4nC7f5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vS3qUhkbzodGFyI8tqttaAhh.jpg?f=fotoalbum_large
Is het de linker of de rechter.
Ik heb een 3x25 aansluiting met de volgende groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1l80NH-Pk6FPKf4l_fVCVGENrAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OX0y3qUuhg9rtjv9l8BPNDV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK5nCiRS9Yxile0ZMyxBbQYem7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWM0o2hnlAAp8vNZ80En3LAN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neig naar het rechter plaatje, maar en niet zeker. Op het perilex contactdoos staat 2x N en 2x L
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYEHg2oS3Tqo-bInkvZUQSG71cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqT3ncdfD8MPBHuQjZ7WdOhj.jpg?f=fotoalbum_large

Als het rechter plaatje de juiste is, maakt het dan nog uit dat L1 + N1 is? Of kan L1 + N2 ook en andersom?

[ Voor 4% gewijzigd door Nicap op 28-05-2024 16:51 ]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

timovd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:55:
@Nicap wat er op de perilex doos staat, kan niet bij 3x25A. Je hebt het linker aansluitschema nodig met een 3f alamat.
Zit er een stekker aan je kookplaat? Zo ja; weet je de layout er van?

Het gemakkelijkste is om een Eaton 3f alamat naast de hoofdschakelaar te zetten en door te verbinden met een kam, dan kan de (1f-)kookgroep er uit.
Zo is de contactdoos in elk geval aangelegd bij oplevering in 2014.
Het is een 3 fase kast. Is dat niet hetzelfde als 3x25?

Er zit nog geen stekker aan de kookplaat. Die moet ik nog bevestigen.
Heeft deze draden in elk geval :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wV7MyK9_6lCmVhU6E0xyTXhEoUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyVbjPpeexK86NbOiJMHjy06.jpg?f=fotoalbum_large

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:00

ViezeVis

Sample Text

klump4u schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:25:
Als je niet van plan bent om naar 3fase te gaan kun je ook 2x bruin en 2x blauw pakken, wel een stukje tape om een blauwe en bruine doen zodat je weet op welke bij elkaar horen.
Ik was idd al van plan om dat te doen met zwart installatiedraad en dan direct op de Merten-doos L1/N1 L2/N2 te schrijven. Zo kan ik ook kinderlijk eenvoudig de plaat aansluiten straks :). Ik heb nu trouwens een gaskraan met zwarte sluitdop onder in het keukenkastje zitten. Is het voldoende dat ik die dop dichtdraai en dan de slang afkoppel? Of moet ik dat kraantje die wartel dan ook nog afdoppen?

Dus met een 1/2 dubbele buitendraadnippel om er daarna een dopje op te kunnen draaien.

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/624x351/content/4686580aa3714233135d977fa9b3fa00

[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 09-06-2024 00:12 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:40
Ik dacht hoe moeilijk kan het zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frAH-1bxrJQ2IlrVMiGroAws0qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyq1urjndC1kXHJ8ZTqDXvQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Deze Ikea kookplaat wil ik tijdelijk gebruiken totdat de verbouwing klaar is. Is aangesloten op een Hager 3p + N alamat volgens het linker detailplaatje (400v+ 2N). Er blijft dus in principe een draad van de 4-aderige (+ aardlitze) ymvk-as ongebruikt. Dit zijn 2,5mm2 aders. Nu komt het.

Als ik L1 en L2 aansluit op de alamat en bij de kookplaat, dan gaat de kookplaat aan maar verschijnt foutmelding E8. Je denkt: verkeerde draad op de alamat als L2 aangesloten. Nee, want als ik de andere ader daar aansluit gaat de kookplaat helemaal niet aan.

Maar als ik de L3 ook aansluit op de alamat en van een wago voorzie aan het niet gebruikte uiteinde… dan werkt alles vlekkeloos. Alle kookpunten functioneren en er verschijnt geen foutmelding. Iemand een idee hoe dit kan? Simpele denkfout waarschijnlijk?

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:04
In navolging tot dit topic heb ik mijn recent aangesloten kookplaats door een keukenmonteur eens opengemaakt om te kijken hoe het bij mij zou zitten want ik had destijds het idee dat dit niet correct gebeurde. Ik heb namelijk het gevoel (maar dit heeft er misschien niks mee te maken, dat 1 van de kookvlakken niet netjes heet wordt (alleen 1 zijde van de pan)

Nu hier de foto's.
Wij hebben een 3 fase aansluiting en ik heb ook de elektricien destijd een krachtgroep (eaton B16 4 polig) laten monteren voor de kookplaat.

Maar als ik het goed begrijp heeft de keukenboer dit volledig genegeerd (ondanks dat ik hem dit verteld had) en gewoon 1 fase ongebruikt gelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg9CpKdX9FuikEpsTdwaQEvq7hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVKNWNh6k171XMNnHuujVTcW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjHdKs0wbTvpOwxTKP_QRVmI9uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WD9ejBaeyEejvsLPQ4O3Jxvj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfdnOnLih3KVDswrY5_w1atFbTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmUB1ZEOxu4s08PmkyoBzhXU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door timpel_800 op 10-06-2024 11:21 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• timpel_800
Sorry voor de volledigheid hier nog het typenummer van de kookplaat
Siemens ed777fq25e, idd met afzuiging

Pinnetje van de perilex nergens te vinden dus zal er een nieuwe stekker. Een merten doosje weet ik niet wat dat is en als ik google kom ik bij een voetballer of gewoon een WDC. Zou ik niet gewoon een lasdoos met wago's pakken? Of is dat precies wat je bedoeld :) Die stekker is toch vrij nutteloos imo.

aanzettenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVeEu40kHSXvctwCoexPRXYdaFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgO9nmZ5Emxntmu71vlsUmau.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• timpel_800
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AoByOJ96LGQAgeDnnnGDtXmT_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXVmswjnt9nKwbJj8S8d8fL0.jpg?f=fotoalbum_large

• timpel_800
Wat mij trouwens opvalt is dat het aansluitdraad 5*1.5mm2 is? Zou het niet beter zijn 2.5mm2 te gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_ddcqdNKXAxerJAxgG2DBmGwIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xX0jY58AXONef336CKHCV5tT.jpg?f=fotoalbum_large

• timpel_800
muv. de 5 x 2,5mm2 heb ik alles gedaan zoals jij aangegeven hebt.

Keukenmonteur had meer verstand van zagen.

Ik merk het bij het bakken van een pannenkoek of een ei, dat 1 kant minder snel gaar wordt. Ondanks dat de pan natuurlijk goed heet is etc. Dacht eerst ook dat het aan mijn pannen lag (komen van een gasplaat), maar heb nieuwe pannen gekocht (de buyer plaatstaal) en daarmee hetzelfde probleem. Maar die kookzones zijn ook zo verrekte klein. Ze doen net of er 4 pannen op passen maar dat lukt natuurlijk nooit. Heb er uiteindelijk nog 1 halve plaat zelf naast gezet (extra draad getrokken en extra automaat in groepenkast) Nooit meer koop ik zo'n kookplaat hoor. Maar goed, das weer een ander topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1mtJxKYTBNgBfm_fBR8DL277Zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfDTk4eeYI9yjfbtU6yYeSoR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door timpel_800 op 10-06-2024 18:52 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
timpel_800 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:46:
Maar die kookzones zijn ook zo verrekte klein. Ze doen net of er 4 pannen op passen maar dat lukt natuurlijk nooit. Heb er uiteindelijk nog 1 halve plaat zelf naast gezet (extra draad getrokken en extra automaat in groepenkast) Nooit meer koop ik zo'n kookplaat hoor. Maar goed, das weer een ander topic.
offtopic:
Dit is precies de reden dat wij de Bora Pura hebben gekocht. Daar lopen de kookzones over de gehele hoogte, bij jouw plaat gaat er aan de onderkant een heel stuk verloren door de bediening (die bij de Bora midden voor zit).
Bij ons passen er probleemloos vier pannen op, ook als twee daarvan een grote koekenpan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.bora.com/fileadmin/assets/image_20374.png

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 10-06-2024 19:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:00

ViezeVis

Sample Text

Nog even de aftermatch na jullie hulp. Keurig aangesloten, al zeg ik het zelf :).
ah, in de Merten zat de kookplaat nog niet aangesloten, maar ja. Kleur op kleur. Kind kan de was doen. Soort van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F8ZZizcCOXgVXwzw_5hcy8obZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6AUpUJroJaOBbrPh8ImL9hO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ovxLEMzbR9ehCXT5EmPkL36PFg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTobrC3kO6E1QKtXp4Ey7N8N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMCrVKRPnFs8ALRhAhw-WIyei3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fri3c64WM3N8Ftzbx5U63nK8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 13-06-2024 22:41 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• JosShenky
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-07-2025
Goedemiddag mijn medemenschen,

Vandaag was eindelijk de dag dat Liander langs kwam om onze aansluiting om te zetten naar 3 Fase.
Na een hoop bangmakerij of het allemaal wel ging passen en de onverwachte melding dat de gasmeter ook vervangen moest worden ging dat eigenlijk heel soepeltjes.

Vanaf mijn krachtgroep in de meterkast loopt een 5 x 2.5mm YMvK kabel netjes naar het nieuwe fornuis.

Nu weet ik eigenlijk dat ik alles goed heb zitten achter in het fornuis , maar toch wil ik hem even de revue laten passeren voordat ik de groep omzet en er spanning op staat.

Het fornuis (Smeg C91IEA9) is aangesloten middels het 380-415V3N~schema met van links naar rechts
L1 Grijs - meterkast ook de meest linker op positie 1
L2 Zwart - Meterkast op positie 2
L3 Bruin - Meterkast op positie 3
N1 Brugclip naar N2
N2 Blauw Meterkast positie 4
Aarde op aarde.

Plaatjes zeggen meer dan 100 woorden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76WVN-qTmV4LVh-Uw8BlUT61BxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTuuZb8lRSWD6j1hAHJvc5Yn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Gw-3h3s65fPBq_d_GobK2j6UfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyVPzDaGAlqISovvnS8mEs4L.jpg?f=fotoalbum_large

Op naar het grote topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 21-06-2024 16:34 ]

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
Na het upgraden van de meterkast vanwege de aanschaf van een warmtepomp en een set thuisaccu's kwam ik het volgende tegen: een kookgroep in een 3-fasen installatie |:( destijds aangelegd door een electricien en nooit echt aandacht aan geschonken om eerlijk te zijn.

De laatste tijd heb ik me wat verdiept in dit onderwerp door berichten hier op het forum te lezen. Duidelijk is dat ik deze situatie graag zou aanpassen.

De huidige situatie in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoy4r8xtLuH4V1SID762HTv2osw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFp0outo3mQLsrbdIGOh6uAf.png?f=fotoalbum_large

Aansluitschema kookplaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1ORmTrZDuSi1sr5Qe8xBkBTUEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHyKRkCS7DrpC88scyOnfAvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment is de kookplaat dus aangesloten volgens het rechter schema (230V 1N), met als enige verschil dat de brug tussen klem 1 en 2 niet onder de kookplaat zit, maar deze "brug" in de meterkast is gemaakt d.m.v. een kamrail aan de voendende kant van de kookgroep.

Mijn vraag:

Ik heb een kookgroep ALAMAT reeds uitgesloten, omdat de betreffende AEG kookplaat geen gescheiden nul heeft. Een ALAMAT zal dus vrijwel direct trippen.

Maar: wat is dan wel de juiste keuze? Moet ik een extra 3-fasen aardlekschakelaar plaatsen met daar achter een 3-fasen krachtgroep? Of volstaat het om de extra 3-fasen krachtgroep te plaatsen achter de reeds bestaande 63A 3-fasen aardlek?

Daarnaast: ik zie op het schema "400V 2N" staan. Betekend dit dat de plaat met 2x een nul aangelsoten moet worden, zelfs in een 2-fasen installatie met faseverschuiving?

Shopje naar het grote topic

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-07-2024 13:13 ]

• eusl
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:23
Beste allen,

Al geruime tijd volg ik het Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm topic. Ik zie dat deze gesloten is en verwijst naar deze topic, dus hoop ik de vraag hier te stellen. Klopt het dat ik een 2-fase aansluiting (2x16A) heb en het zin heeft de kopersbegeleiding en aannemer aan te spreken om een 3-fase aansluiting voor mijn kookplaat te realiseren?

Info:
Nieuwbouwwoning Q3 2024 (prognose over 5 weken), meterkast gefotografeerd op inmeetdag, nog geen oplevering gehad.
8 Zonnepanelen op dak.
Keuken wordt geleverd door projectleverancier. In de getekende keuken orderbevestiging staat:
Kookplaat is Bora Pura * Aansluitwaarde 7.6 KW *. In de keukentekening staat 7.6 KW 2 Fase Perilex.
Ik heb maanden geleden de keukeleverancier gevraagd de tekening aan te passen naar 3-fase maar daar geen reactie op ontvangen. Helaas was dit al na het tekenen van de order.

Meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oShovZAHcGQrcLO66ZmqIOCmtXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEW05333Pf0QG7KFljXim4az.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHj99BlcwL1WD5GGP3xZrg3ItQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx5bsue7InF831wAWcro211G.jpg?f=fotoalbum_large

Perilex keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2OgqRbnBJwu8EFtWGpyOcfia6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opcC3RFiW22b6N1J25KSyVip.jpg?f=fotoalbum_large

Keukeleverancier orderbevestiging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ96Dmsft-JTjTa-gzBs3ToKetQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9m28c4MJzuCoX6CU78NewwK9.png?f=user_large

Keukenleverancier tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ujUW3mX8CKS1d0dXDXgGQFUcZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/enuQhtzOgszS5lmtlEAG0OmH.png?f=user_large

In de installatie bijlage van de keukenleverancier staat:
SPECIALE AANSLUITINGEN :
Voor het goed functioneren van een elektrische, keramische- of inductiekookplaat heeft u altijd een aansluiting van 2x230 Volt of 3x230 Volt, maar altijd voorzien van een PERILEX aansluiting. Uit veiligheid- en garantieoverwegingen wordt een dergelijke Perilex aansluitstekker nooit met het apparaat meegezonden. LET OP : 2x230 Volt of 3x230 Volt hangt af van het plaatselijke energiebedrijf. Raadpleeg daarom altijd uw plaatselijke energiebedrijf.
In de Technische Omschrijving van de aannemer staat:
29. Binneninrichting/keukens
De basiskeuken wordt beschreven in de keukenspecificatie met bijbehorende keukentekening. Verder
wordt verwezen naar de showroomprocedure in de algemene toelichting. De achterwand van de
keuken wordt niet nader afgewerkt.
De keuken wordt pas geleverd en geplaatst na de oplevering van de woning. Tijdens de bouw worden
wel de installatievoorzieningen voor de basiskeuken aangebracht. Wijzigingen in de basisinstallatie
van de keuken worden na oplevering door de keukenshowroom verzorgd. De aansluitingen in het
plafond van het ventilatiesysteem (t.b.v. de afzuiging van de keuken) kunnen niet worden verplaatst!

• eusl
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:23
Bedankt voor de antwoorden! Waardeer het zeer.

Afgelopen vrijdag weer gaan kijken met de hoop de kap er af te halen en foto’s te maken. Ook voor een foto van de achterkant van de perilex stekker.
Maar omdat de opzichter erbij was mocht de kap er niet af en de achterkant van de stekker is ook dichtgemaakt.

Dus om het zeker te weten, moet ik wachten tot de oplevering inspectie.

Begrijp ik het goed dat ik waarschijnlijk dus de ‘voldoende’ optie heb in het bekende plaatje in de TS? (1 1 = kookgroep)

Over de stekker, ik ga er maar niet zelf aan zitten 😂. Als het niet werkt ligt het niet aan mij. Grappig dat in de link van het aansluitdoosje staat:
Productbeschrijving
Aansluitdoos voor vaste aansluiting van kookplaten, voor onze Duitse klanten of voor andere specifieke toepassingen. In Nederland worden kookplaten aangesloten met een perilexstekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhdA_Qb1yonl1c1GenT06-UD1fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUDX8vdfjDxfiHax99oucWml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH8zjvgUEG1eEogSejMpBsZZjf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLrJZK5iYbjfeOewklXbv7Z1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door eusl op 13-07-2024 22:04 ]

• Draakje5
Bij ons, na aandringen van mijzelf en hulp van o.a. @Juerd en @onetime komen ze bij ons de kookgroep aansluiten van een 2 polige aardlekschakelaar naar een 4 polige aardlekschakelaar.

Er komt een kleine kast bij voor de aardlekautomaat. Wellicht niet de beste optie (die was een krachtgroep) maar hiermee meer kracht voor de kookgroep volgens dit bekende plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL1dxkvtevF1cLP7NxomJpvpTS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=fotoalbum_large

Betekent dit dat we sowieso i.p.v. 3 - 2 polige aardlekschakelars, 3 - 4 polige aardlekschakelaars krijgen? Of m.a.w. kan je 1- 4 polige aardlekschakelaar hebben naast 2 - 2 polige?

Is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden als de beste electricien deze week bij ons aan de slag gaat?
Members only:

• Draakje5
timovd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:10:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Een 3f ALA lijkt mij een prima oplossing. Wat versta jij onder krachtgroep?

Past er nog zo'n zelfde 12u kast naast in plaats van de smalle kast?
Kiele kiele denk ik of dat gaat passen. ( muurtje zijkant moet nog dichtgezet worden )
Members only:

• Draakje5
Nu komen ze met dit aanzetten om er naast te monteren. Tja, het wordt een alamat maar neemt wel onnodig veel ruimte in , niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EWr6xs1CNnUgcxRHKeMoKvhhxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdf5A7pyfs0GZpbwPl5YMKr3.jpg?f=fotoalbum_large

• Draakje5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dWsFE9FLFq8ZHjOHmKG_PPaeeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zg9oM6cCkjQET6uf15tgrB3.jpg?f=fotoalbum_large

Naderhand heeft ie alleen nog iets veranderd met de kookgroep.
Volgens mij , wat ik begreep, was het (zoals hier op foto) op 3 fase, en heeft hij nu 2 en 2 o.i.d. gedaan. De kookplaat ging niet aan met de '3 fase?' aansluiting. (totaal geen verstand van), maar het kon nu in ieder geval 14kw aan gaf hij aan.

Ik heb in ieder geval ook mooi weer ruimte om zelf nog e.e.a. aan te (laten) sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXvhXUZIvoSY8zNmNzQ4xxbB9jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdvxniYaO2fXlS0mCSprSVPx.jpg?f=fotoalbum_large

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:51

Cordon

Lievelings jankert

Waarschijnlijk is dit heel simpel voor jullie, maar ik snap het niet meer :P

Wij krijgen een Bora Puru in onze keuken, nieuwbouwhuis. Vandaag hadden we een kijkdag en konden in de meterkast kijken. Nu is er een kookgroep, maar is die sterk genoeg? Of moeten we deze dus nog sterker laten maken? 🥺 Het is groep 8. Er komen 3 fases binnen in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGhYzKL-zTZVJnrHdzOwAv7v_k0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPcsvvI3mnDWUyvC3yGln8Iw.jpg?f=fotoalbum_large

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:22
Eigenlijk zegt deze afbeelding al genoeg.
Kookgroep achter een eigen 3 fase aardlek automaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFY30OYAd_APFmlll1u0RVyXXSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Whw3pXQwTEja9JeaDQrPy0t.png?f=fotoalbum_large

Heb offerte gekregen van installateur waarin deze niet specifiek vermeld staat.
De drie standaard aardlekautomaten voor de overige 10 groepen eigenlijk ook niet.
Maar eens navragen hoe hij de kookplaat denkt aan te sluiten

• petkaij
Als je dan de configurator gebruikt bij Elektramat, dan blijkt dat de dubbele kookgroep op één aardlek schakelaar wordt geprojecteerd. Toch vreemd als dit niet de actuele gangbare norm is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXQsb4zvJPU7Rc0ywRiPp5tvcFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8iRBMp3NqJwmaoebkv8ZEFNw.png?f=fotoalbum_large

• petkaij
Aansluit opties van Atag inductie kookplaat.
Zit nu nog aangesloten volgens schema 2 ( de typisch NL optie)
Om niet meer achter 1 hoofdzekering te zitten zal het aansluitschema 3 of 4 worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ii_xxGuyKz_C1X36gi8vRZ6qhxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5XTWFUbpR1ekIVNNunmLxMp.jpg?f=fotoalbum_large

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 08:58
Hier ook even benieuwd wat nu correct is, uitgaande van deze kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHqHfoItRLjh9c_JzaDjL62vhuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9gljnrVW6Udvi9DzTHh9xfJT.png?f=fotoalbum_large

"Deze groepenkast wordt volledig afgemonteerd en voorbedraad afgeleverd!" is binnengekomen. Daarbij zijn automaat 1 + 2 gecombineerd de fornuisgroep. Die zitten samen met 3 + 4 middels kamrails gekoppeld en aangesloten op aardlek 1, die vervolgens weer naar fase 1 loopt.

5 t/m 8 zitten op aardlek 2 voor fase 2, etc.

Dit betekend dus dat de fornuisgroep op 1 fase zit. Er moet een IKEA BLIXTSNABB inductiekookplaat aan dat aangeeft: "Aansluitvermogen: 7350W" + "Stroom: 2x16A of 1x32A" met een 3x 25A 3 fase aansluiting wordt dat dus 2x16A en moet het dus verdeeld over 2 fase. Vanuit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB_whjYHahWj1p4aDYOG5KTZcxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LlviGYILKvXcb65nnjDePuoh.png?f=fotoalbum_large

Zoals het standaard dus geleverd wordt is het naar mijn idee incorrect. Kan iemand dat bevestigen? Om dit te corrigeren kan deze fornuisgroep verplaatst worden naar positie 4+5. Op die manier zijn er geen extra kabels nodig in de kast en zit dus de linker fornuisgroep automaat in fase 1 op aardlek 1 en de rechter fornuisgroep automaat in fase 2 op aardlek 2.

Daarbij vraag ik me alleen af of het wel op gescheiden aardleks mag/hoort?

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:55
Kan iemand mij helpen aub? Ik vraag me af of ik 3 fasen heb naar de kookgroep M. Doordat er op de kast 3x400v staat komt er toch 3 fase binnen of ben ik verkeerd? Maar als ik naar de groep kijk kan ik er niet naar uit. Is het zo dat er 4 kabels vertrekken vanuit de groep?

In de keuken zijn 5 kabels zichtbaar 6mm2

Alvast bedankt

XavierAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2k1Rz1tAEh3g2Dbf9OJGvPbmCkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLNH3m1XmHF2Xch2D3JbMlI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Tu68gcJ4A0nnjgTw3pjKYfoA70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENdooK32vWEjTMjtrk5g69IA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03N9aRH_SMkV8Ywao08tmR-2Yvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtG49qFHmgn9f7mhGakTdKdr.jpg?f=fotoalbum_large

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:28
Juerd schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:32:
[...]
Het hypothetische geval van een 1-fase 2×16 A kookgroep achter twee verschillende 1-fase aardlekschakelaars vind ik een erg interessant.

Mijn voorzichtige conclusie is dat een kookplaat achter 2 onderling vergrendelde automaten die elk worden gevoed vanuit een andere aardlekschakelaar wel is toegestaan, en dat je daarbij niks bijzonders hoeft te doen anders dan zoals altijd duidelijk markeren wat achter welke aardlekschakelaar zit.

Edit enkele dagen later: oorspronkelijk twijfelde ik of ik dit wel een goed idee vond. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik het een goed idee vind. Door twee 2-polige aardlekschakelaars te gebruiken kun je niet werken met een onveilige kookplaat met maar 1 nulcontact, en als je een klassieke dubbele kookgroep wilt gebruiken op twee verschillende fasen, heb je geen dure 4-polige aardlekschakelaar/aardlekautomaat nodig. Maar het blijft hoogst ongebruikelijk en je zult je waarschijnlijk ooit eens moeten verantwoorden waarom je dit in hemelsnaam zo hebt gedaan. Dat zijn atechnische, maar goede redenen om het toch niet te doen.
Ik was me er niet van bewust dat er alleen al over het aansluiten van een kookplaat zoveel gesproken kan worden :) Hele topic doorgenomen en uiteindelijk bij deze oplossing beland omdat ik onlangs geswitcht ben van 1x35 naar 3x25. Heb een Siemens inductieplaat die nu mbv een kookgroep is aangesloten. Kookgroep zit op een aparte 2P ALS. Ik snap dat deze nu te zwaar belast wordt omdat de fase waar ie op zit nu nog maar 25A is. (de losse automaat die op de foto ingeschakeld is, is van de airco; het gaat uiteraard om de 2 linker)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlglH6HdYX2xy7S5Sg6cwIFqVc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lINiuEvMZwzfHxzz6ImU1EgS.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de kookplaat kant zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suBhZV2mncJOXaIpVKqFuQlraRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OenggMiYGxJpgAD7vhIeqiQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is dus de onderste situatie volgens mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f5_f0ThjCwujW-WXyi8TCF_1Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNCULGpXJe6d52GeLNA2NcUN.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik jouw idee volg is de simpelste oplossing om de bestaande kookgroep, die nu op 1 ALS zit, te splitsen zodat de 2e aansluiting naar een andere ALS gaat, waar nu 3 groepen op zijn aangesloten, nog eentje vrij dus.
Dan hoef ik niks weg te gooien en opnieuw aan te schaffen. Alleen in verband met de plaats in de kast 2 aftakklemmen voor de andere ALS. Ik snap dat het niet de meest gebruikelijke oplossing is wellicht, maar wel prima werkbaar en eenvoudig te realiseren. Eensch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53XbY8tdMrrUPzjQhXve0G6XUTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZmMlQPFuMjCI5ownxBr4sTV.webp?f=fotoalbum_small

Ook schopje naar waar dit thuis hoort

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 10-08-2024 18:19 ]

• BGFG
Juerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:31:
@BGFG Als ik het goed begrijp, klopt dat.

Het is met elektra echt heel makkelijk om een werkende installatie aan te leggen. Maar een veilige installatie is een stuk lastiger, vooral omdat onveilig aangesloten apparaten vaak wel werken. Veel installatiefouten zijn onzichtbaar tot het fout gaat.
Op zich snap ik dat, maar mag er toch van uitgaan dat de fabrikant het juist en vooral veilig communiceert, ook in verband met productaansprakelijkheid. Vreemd genoeg staan in de montagehandleiding beide mogelijkheden beschreven, dus met en zonder brug tussen de nullen, zie hieronder. Aangezien de Alamat één geschakelde nul heeft probeer ik inderdaad eerst dit maar eens Trilliwilli in "Het grote kookplaat aansluiten topic". Feitelijk heeft het ook altijd zo gezeten, maar dan op een kookgroep op één fase, in plaats van straks 2 verschillende fases.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ab__ba13mqEDwLLrYWHEo8qJmjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHN1PALymraLxuDF135Q4YpN.jpg?f=fotoalbum_large

• BGFG
Juerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:13:
[...]
Die plaatjes zie je overal, en ze zijn ontzettend verwarrend vanwege de bijschriften die een onhandige notatie gebruiken die bovendien ook nog eens inconsistent is tussen de eerste twee en de derde.

Nu je het weet, ga je het hopelijk toch wel zo snel mogelijk fixen? Niet gekoppeld laten, die nullen, zolang je een éénfaseinstallatie met kookgroep hebt. Gewoon even dat brugje er tussenuit halen en de nuldraden helemaal totaan de automaat(/automaten) gescheiden laten; alleen aan de voedende kant van de automaten alle nullen op elkaar aansluiten.
Ik hoop dat je begrip hebt voor het feit dat ik er inderdaad geen kaas van kon maken. Daarom: ik heb nu 3 fasen, ga een Eaton aardlekautomaat 3P+N B16 plaatsen, met l1 en l2 aangesloten, l3 blijft leeg, heb ik niet nodig. Brugje op de kookplaat eruit, N1 gaat naar N1 op de kookplaat, maar wat bedoel je met N2, waar laat ik die dan? Even snel slechte schets gemaakt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEn-Z6KB2E0P9kBcubtLqFihSOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOtOc8cNgw3WJDS6fU7kNoRY.jpg?f=fotoalbum_large

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
BGFG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Dan snap ik echt niet waarom dit op de kookplaat is aangegeven. Beide nullen zijn toch echt duidelijk met een brug verbonden. Dit is specifiek een kookplaat die geschikt was voor 1 fase, maar ook op 2 fases kan.
Je zit dan ook naar het verkeerde aansluitschema te kijken. En je plaat is voor een kookgroep dus verkeerd aangesloten.
BGFG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Aan de kookplaat kant zo
[Afbeelding]

Dat is dus de onderste situatie volgens mij
[Afbeelding]
Dat onderse schema "2N~" is voor aansluiten op 2 fasen.

In de handleiding van de gemiddelde Siemens kookplaat vind je nog meer aansluitschema’s, waaronder de juiste voor "2L/2N~":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlwbwCQ3NsQj6v1aOAVNyemLDqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xENCnVy4WXxyWH29TKUsAoTR.png?f=fotoalbum_large
Daarbij hoor je dus géén brug te plaatsen.

edit:
Oeps, de nieuwe pagina niet gezien. 7(8)7
BGFG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:28:
[...]

Dan is ie jaren verkeerd aangesloten geweest dus? Staat ook niks van in de handleiding…..
Ja dus, dat heeft jarenlang verkeerd gezeten.

Maar als je het aansluit op een 3-fasen automaat heb je de brug weer nodig, dus dat scheelt weer. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 10-08-2024 21:51 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 13:42
Naar aanleiding van een zwaar belaste fase (1 v.d. 3) en dit topic ben ik maar eens op onderzoek uitgegaan. Situatie is als volgt:

hoofdaansluiting: 3x25A
1e ALS (fase 1): kookgroep 2x16A mechanisch gekoppeld + 2 installatieautomaten
2e ALS (fase 2): 4 installatieautomaten
3e ALS (fase 3): 4 installatieautomaten (2 ongebruikt)
Losse kasten voor zonnepanelen + laadpaal (momenteel ongebruikt).

Het is duidelijk dat deze situatie niet goed is, aangezien de inductiekookplaat een aansluitvermogen van 7400W heeft en achter dezelfde fase zelfs nog de bijkeuken met kleine boiler (2000W) + airfryer en wasmachine zit. Dus hier ga ik sowieso aanpassingen in doorvoeren.

Maar nu de inductiekookplaat: aangesloten op een enkele fase 2x16A kookgroep en intern als volgt bedraad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpEbc6bPmoakDl-C3z5z71Abn28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzgIWtSyZ5I8uVWhkWEuy8d1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1arWcExW5Z7l-qFOO1p7vTBcGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVUaXzrQIjHR89umtXZLbayq.jpg?f=fotoalbum_large
Blauw + bruin: nuldraad
2x zwart: fasedraden

Aansluitschema geplakt op onderkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilRBV3PEuQhQoHV-1oVAprRNhUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezlkZUJ0kP1LllMMuiHvlc8f.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn onderbuikgevoel zegt dat ondanks de kookplaat werkt, er iets niet klopt. Door middel van een brug tussen 1&2 is situatie 3n~ nagebootst, echter met 2 nullen op een brug (4&5).

De handleiding zegt dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7VCPyERz0RkyOiAJ54NVif0W_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YreLtbLOPalNIDMGraAzTrfY.png?f=fotoalbum_large

Ik begrijp het plaatje uit de handleiding, maar snap de ballen van 3N~: wat is het nut van die brug tussen 1&2 om van 2N~ 3N~ te maken?

• vincentvriends
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07-09-2024
Ik heb een Beko FSS56000GW kookvuur en oven combo dat aangesloten moet worden (in Belgie).
In de technische specificaties zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBhkNmgK8xYaNrWA4OZlc2z5sco=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ihU7CifGEHF5PAJX3t7ScHVE.png?f=fotoalbum_large

Hierin staat dat de installatie 7.4kW kan trekken maar de aanbevolen kabel voor enkelfase is 3x2,5mm, is dit niet veel te dun?

Volgens dezelfde handleiding kan dit op de volgende manier aangesloten worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJT9MpDrgYs7Y5GUQsEl5eQDYTk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jtZkZrd8tVil41puDmlQFv0T.png?f=fotoalbum_large

Van de zekeringskast naar het kookvuur ligt er een 3G6 kabel die op een automaat van 32A hangt.
Is een kabel van 3G2,5 voldoende tussen het vuur en het aansluitpunt in de muur of moet dit een dikkere kabel zijn? Er was een 5G2,5 geleverd bij het vuur maar deze was aangesloten voor 3-fase en niet voor enkelfase.

Schopje naar het grote topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 04-09-2024 09:57 ]

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-05 20:30
Ik twijfel even of mijn periflex stopcontact goed aan heb gesloten.

Ik heb dit stopcontact en onderstaand staan weergegeven op de 2 fase kookplaat. Ik heb een draden: grijs, blauw, zwart (fase), aarde, bruin (fase).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iITe8o5O-LAZnOWPFUBDvRCe0go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQRia0cWXEK4hqTB7ACzNNVi.jpg?f=fotoalbum_large
Moet ik dan onderstaand doen? En dan blauw met wago doorlussen in de stekker? Of zou grijs als de 2e blauw zijn aangesloten?
L1: bruin
L2: zwart
L3: blauw
N: blauw
n: aarde

Op naar het andere grote topic

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 15-09-2024 08:12 ]

• Pieter2
Annuk schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:24:
@Pieter2 als je (mits je je daar prettig bij voelt) even een foto post van je geopende groepenkast, waarbij de aansluitingen van de kookgroep (in welke vorm dan ook) duidelijk zichtbaar zijn, en daarbij ook een duidelijke foto van hoe je perilex aangesloten is, kunnen we je hier mogelijk adviseren.

Heb je een aansluitkabel voor je kookplaat met aangegoten stekker? Zo ja, piep deze even door met een multimeter zodat je weet welk pootje van de stekker bij welke draad-kleur hoort.

Zet met een watervaste stift ook even op de deksel wat welke aansluiting is, bv L1 + N1 & L2 + N2 OF L1, L2, L3, N, zo maak je het voor jezelf en de toekomst makkelijker. Evt zet je op de achterkant van de stekker welk pootje welke kleur ader heeft. Bl(auw), Br(uin), Gr(ijs), Zw(art), de middelste poot is altijd de geel/groene voor aarding
@Annuk @onetime
Dank voor het meedenken. Onderstaand de foto foto van de meterkast
Wat ik zie op de groepe grijs (n) zwart (l) en op de andere groep blauw (n) en bruin (l)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uRE2clw1vVsQXf3djPUTkLLrBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSxf2oUwMJYXWyeHAKyxqZEm.jpg?f=fotoalbum_large

De perilex opbouwstopcontact heb ik onderstaand aangesloten, maar dat zit denk ik niet goed,
In zwart aangegeven welke tekentjes staan aangegeven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJGKbbBuJIobnnPDKhiBkfKwC0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfDIEbWBwEnLsvQFXEhqcn5t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Pieter2 op 14-09-2024 18:18 ]

• Pieter2
Juerd schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:28:
[...]

Dat zit prima. L3/grijs is in jouw geval N2.

Maar hou er rekening mee dat het snoer van je kookplaat ook moet overeenkomen met hoe je perilex toevallig zit. Het verhaal is niet compleet zonder de bedrading van de stekker en de kookplaat ook te weten.

Gedoe altijd, met perilex. Ik hoop dat de aansluitdoosjes ooit nog eens populair worden hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOx4KZr9U7eUuli-qRRgk82djr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtRHj1Zil0MJd3YgPQaHOVsP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJGKbbBuJIobnnPDKhiBkfKwC0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfDIEbWBwEnLsvQFXEhqcn5t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uRE2clw1vVsQXf3djPUTkLLrBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSxf2oUwMJYXWyeHAKyxqZEm.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig staat op de stekker van de kookplaat aangegeven welke pin wat heeft.
Ik heb het idee dat dit nu goed ook elkaar aansluit?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:10
Ik wil over van 1x35a naar 3x25a. Meterkast samenstelling wijzigt daardoor ietwat en componenten ga ik bestellen.

Was van plan mijn kookgroep te gaan hergebruiken, maar na een verwijzing naar dit topic heb ik een 3p+n alamat in mijn winkelmandje gedaan.
Betreft deze kookplaat: https://www.aeg.nl/kitchen/cooking/hobs/induction-hob/ike8543sfb/

Nu wil ik graag wat dingen checken. Eerst een foto van huidige situatie (niet door mij aangelegd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHblNfmvprfLGOYReoh2uywJg90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHamGniKqRgPvHNxEFDpMyPF.jpg?f=fotoalbum_large

- mijn huidige kookgroep lijkt niet helemaal goed bedraad (kleuren verwisseld?). Volgens mij moet het Bruin, blauw - Zwart , Grijs zijn?

- kan iemand mij obv deze foto vertellen hoe ik de 3p+n uitgaand het best kan bedraden? Terug geredeneerd van hoe het nu is aangesloten.
Ik kom zonder deels keuken demontage niet bij mijn perilex....
Ik besef me heel goed dat het verwisselen van kleuren niet is wat je wilt, maar het is voor mij erg onpraktisch bij de perilex aansluiting te komen. Een stekker er uit halen gaat nog wel lukken,maar om er echt goed bij te kunnen moet ik meerdere keukendelen demonteren.

- ik lees hier dingen over een brug tussen de nul, of het omwisselen van nul en fase waardoor de kookplaat met 400v opgeblazen wordt. Dit wil ik graag voorkomen:) maar ik kan dus lastig bij de perilex. Is het noodzakelijk deze nog te controleren?

- ingaand wil ik de 3p+n direct koppelen aan de hoofdschakelaar op onderstaande manier. Dat maakt verdere bedrading van mijn nieuwe kast een stuk eenvoudiger. De 3P+N alamat van Eaton is geschikt voor invoer van bovenaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeutbGmKrC4aewn-DFGGnylAuCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRiZmEZGVMc8ZtRm21BoftMf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 18-09-2024 22:50 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz
@devriesjande @timovd

nou het was even een kleine verbouwing, maar het volgende ben ik te weten gekomen. Voor wie van puzzelen houdt. Ik zou advies zeer op prijs stellen om dit zooitje netjes voor elkaar te maken.

1) Meterkast kookgroep zijn dus wat kleuren verwisseld. Blauw= fase, grijs = N , Bruin = fase, zwart = N. Dat klopt niet en wil ik aanpassen, maar ben ook even gaan kijken hoe het in de Perilex zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHblNfmvprfLGOYReoh2uywJg90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHamGniKqRgPvHNxEFDpMyPF.jpg?f=fotoalbum_large

2) Op de Perilex staan 5 symbolen: N, T, R S en aarde. Zie hieronder hoe het aangesloten zit.
N: Blauw (in meterkast L1)
T: Bruin (in meterkast N)
R: Grijs (in meterkast L2)
S: Zwart (in meterkast N)
Aarde= Aarde (applaus voor de beunhaas)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLUJh_i08vwaB2HWldivBaqbm54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SrwOUZOb7Gdq3iWckYxodpr2.png?f=user_large

Wie kan mij uitsluitsel geven over de symbolen? N= Neutraal, T= ? , R = ?, S = ?
Het lijkt er op dat in de perilex ook aansluitingen zijn verwissel (omdat bron meterkast al niet klopt?)

3) Dan vervolgens de kookplaat, deze heeft de volgende installatietekening:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKyHKcvgyA18RWOus5jCynnbp0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqOO2rLKPHdq6uG8RdvEnco3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in het aansluitblokje onder de plaat gekeken, en daar tref ik dit aan: 1= blauw, 2=grijs, 3= leeg, 4= zwart, 5= bruin.
1,2 en 4,5 (fase en neutraal kleuren) dus omgedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JC_1JlLtMhAyT94YdRzmbdq-lAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/96lezIvd7ANLyOD5LOZ9BTlu.png?f=user_large

Ik ben het spoor even bijster. In de meterkast kloppen de kleuren niet, de perilex lijkt vervolgens aangepast op deze foute situatie, en vervolgens lijkt ook de kookplaat hier weer op aangepast te zijn (ook nul en fase verwisseld).

Hopelijk kan iemand even met me meekijken. Ik wil eigenlijk twee dingen doen:
1) Nu alvast de meterkast+aardlek+kookplaat aansluiten zoals het hoort.
Klopt deze aanname:
Meterkast-> Bruin, Blauw - Zwart, Grijs
Kookplaat: 1 en 2 omwisselen met 4 en 5 conform tekening
Perilex: ???

2) Graag advies over hoe ik bij 3x25a de 3P+N aardlekautomaat in de meterkast aansluit (aanname: L1+L2 L3 leeg laten, + dubbele N?)

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 19-09-2024 14:37 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:20
Hi hoeveel fasen is dit?,

Familielid heeft een nieuwe woning. Ik heb nog nooit een elektrische kookplaat aangesloten. Ik weet dat er verschillende stekkers en groepen voor zijn, ipv dat het een universele simpele 230V stekker is die we overal op kunnen aansluiten. Maar daar houd mijn kennis op. Dus ik hoop dat iemand mee kan kijken en advies kan geven.

Dit is de kookplaat stekkerdoos in de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqLpgwgT7ZklEKrM4mMTBmJYkj8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vav2KXY20hZUkU5Eo3hGLvIZ.png?f=fotoalbum_large

Dit is de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRcW5qkJMusDpetl9nuo8WHnW38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v1Bhf5Nw1vvvjhzqmDgfzYMD.png?f=fotoalbum_large

En dit is een lijstje met de indeling van de groepen v/d meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI3oM_DYE1hI6h8lwawZsyJbqGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6jOw4aJTyI0OiFMVq65zxIaU.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:29

Vliegvlug

Flight Simple

@TTMJ!
Is de rechter situatie van dit plaatje uit de topicstart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL1dxkvtevF1cLP7NxomJpvpTS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=fotoalbum_large

Uit de foto van de Perilex is de linkerkant duidelijk en rechts onder lijkt een vage L te staan.

Het beste kan je familielid een 3-fasen groep laten plaatsen. Er is ruimte genoeg in die kast.
Met veel geluk lopen er al 5 draden in de juiste kleuren naar die perilex en anders moet de bedrading ook worden aangepakt.

Controleer wel eerst of er überhaupt een 3-fasen aansluiting aanwezig is in de woning anders kan je het beter zo laten vanwege de hoge kosten.

• TTMJ!
Vliegvlug schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:20:
[...]

Zo’n kookgroep met twee 1 fase automaten gekoppeld op een 1 fase netaansluiting is eigenlijk een noodoplossing om toch inductieplaten te kunnen aansluiten dus met een 1-fase aansluiting heb je geen betere optie dan dit.

Beperkt wel de bruikbaarheid enigszins als je zo’n plaat voluit wilt gebruiken en betekent ook dat je niet alle platen kan aansluiten maar er op moet letten dat de plaat geschikt is.
Voor de meeste mensen is dit echter niet een hele grote belemmering.
Deze instructie hebben we erbij gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXpm64OvP4yH9jG0EtjX2pm9YpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pnk9Qo9tk47KhubppKQVTJCv.png?f=user_large

Ik ben echt in de war als leek. Want dit noemen zij 2 fasen ipv 1 fase met 2 groepen/automaten :(

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@TTMJ! dat levert inderdaad altijd veel verwarring op!
Waarschijnlijk zo foutief genoemd omdat het makkelijk tellen is ofzo, met 2 automaten aan elkaar, “dan noemen we het gewoon twee fasen”.
Wat overigens wel kan maar erg ongebruikelijk is (middelste optie van het eerdere plaatje).

Bekijk de handleiding van de beoogde kookplaat en kijk of deze kan worden aangesloten met 2x een L en 2x een N.

Bijv zoals deze plaat, aansluitschema links A1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evgdYiV8DA_KeW5ZtQ3EDiv9E6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ISkni8nqfFKeMURf9Tl0Pzk.jpg?f=fotoalbum_large

Om het extra verwarrend te maken kunnen sommige platen toch op een 2xN + 2xL kookgroep ook al staat het niet in de handleiding.
Dat kan zijn omdat het een typisch Nederlands dingetje is en ze niet de moeite hebben genomen het in de handleiding te zetten terwijl het wel kan. Of soms staat het in de ene versie/taal van de handleiding niet en een andere weer wel.

[ Voor 49% gewijzigd door Vliegvlug op 22-09-2024 23:17 ]

• TTMJ!
Juerd schreef op maandag 23 september 2024 @ 04:01:
[...]

Nominaal 230 V. Het moet tussen 90% en 110% daarvan zijn, oftewel tussen 207 en 253 V. In de praktijk is het op de meeste adressen tussen 230 en 240 V.

[...]

Daar gaat 't mis, maar eigenlijk alleen de terminologie. De term "hoofdaansluiting" is raar: je hebt in een woning in principe één aansluiting. Je kunt er wel meer krijgen, maar dat kost een fortuin dus dat is ontzettend zeldzaam. Daarom gaat het meestal gewoon over een "aansluiting". Dat is niet hetzelfde als een fase.

De capaciteit van een aansluiting wordt bepaald door de hoofdzekeringen. Je hebt één hoofdzekering per fase, en een aansluiting heeft 1 of 3 fasen. Bij een 1-fase-aansluiting is de hoofdzekering standaard 35 of 40 A, bij 3-fase zijn ze 25 A per stuk. Ook hier geldt: je kunt wel meer krijgen, maar dat is zo duur dat vrijwel niemand dat doet. (Er is een klein stukje Nederland waar 50 A de normale hoofdzekering is voor 1-fase-aansluitingen.)

Bij een 1-fase-aansluiting heb je weliswaar maar 1 fase tot je beschikking, maar die kun je met 2 groepen van 16 A gebruiken omdat 2×16 A < 35 A. Zo kun je met gekoppelde groepen, die samen "kookgroep" worden genoemd (ja, dat is gaar qua enkelvoud/meervoud), toch een kookplaat van ~7 kW gebruiken met groepen van 16 A. Een groep van 32 A (met dus ook dikke draden die 32 A aankunnen) zou op zich logischer zijn, maar wordt vanwege de selectiviteit niet gedaan. Selectiviteit is een complex onderwerp waar ik in dit topic niet verder op inga, behalve een heel korte samenvatting: de waarde van groepzekeringen moet een stuk lager zijn dan die van de hoofdzekering, en 32 A ligt te dicht bij de 35 A of 40 A hoofdzekering van een standaard 1-fase-aansluiting.

[...]

Een aansluiting heeft 1 of 3 fasen, die elk met een zekering zijn beveiligd. Het is niet correct om een 3-fase-aansluiting "3 aansluitingen" te noemen.

Ze heten "fase" omdat ze het gevolg zijn van de rotatie van een turbine/generator, waarbij gedurdende de tijd de drie fasen elkaar steeds afwisselen. Voor details en uitleg, zie bijv. dit filmpje.
Thanks voor het ophelderen! Nog een hoop te leren dus :o :9

Er kwamen vandaag 2 monteurs langs voor wat anders. En die konden het niet met elkaar eens worden. Ik denk dat de term fases voor een hoop verwarring zorgt bij zelfs bij de klussers van de woningbouw :P .

Hier nog een foto van de open meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnNWDJ5h3E0mSzbQCXG22YMoX3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NUQl09H9iUL6N8K50PAKGIsm.png?f=user_large

Een instructie van de woningbouw waar over 2 fasen wordt gesproken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWl4WyLXtEoz5XlN9kz5IbW_YbA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cs4u454D8EVa29QT3d87NdPx.png?f=fotoalbum_large

En dit is ook interessant, de perilex aansluiting zorgde voor discussie en verwarring, 1 van de monteurs bleef volhouden dat dit een 2 fasen aansluiting was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTmthwvCfaU0QoZcEwVwSQaGu9I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9kaxAclpPuLTsNQ9gT38QZkq.png?f=fotoalbum_large

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59
Denk dat er bij mij deze in gaat komen, twee stuks met kam een voor de kookplaat en een voor de lader voor de auto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWJpuF__pMXe_64GGJz2g6l1AoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JDxtYzd4eFiu5l3teyJF70rn.webp?f=user_large

https://www.sandervunderi...automaat-4-polig-b16.html

Nu zit de meterkast er nog maar net in maar er is nog ruimte zat.
De bel naar linkerkant verplaatsen en dan kan die kookgroep linksboven eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oUSmXiFWPr9ngjQxAPMou7l9Go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zn2TGRNQspLTcTrtqMwzliMg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door leeri003 op 23-09-2024 23:39 ]

• Oetker
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-02 15:16
Mijn installatie wordt binnenkort omgezet naar 3 fase, en dan wil ik mijn kookplaat over 2 fasen verdeeld aansluiten. Hij zit nu op een kookgroep, dus 2 gekoppelde 16a automaten. Ik weet zeker dat de N-aansluitingen in de kookplaat op het moment niet gebrugd zijn (wat dus correct is).
Eigenlijk heb ik geen zin om de kookplaat bedrading om te bouwen naar een krachtgroep, dwz kookplaat uitbouwen, N klemmen bruggen, labeling op Perilex stopcontact aanpassen.

Huidige situatie is dus 1 in de afbeelding. Ik dacht de boel aan te sluiten als 2, is daar iets op tegen?
Maar helaas heeft mijn alamat maar 1 gat per schakelaar, dus ik kan de N daar niet splitsen zonder splitter blokje. Toen dacht ik constructie 3 te maken, dus de N onderaan de automaat splitsen. Maar ik weet niet zeker of het aardlek mechanisme dan nog goed werkt?

Ander alternatief zou situatie 4 zijn, dus onderaan de 3e schakelaar niets aansluiten en hem bovenaan als splitter gebruiken. Is situatie 3 ok? Is situatie 4 te ranzig?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3k7n6lm6n-c2JEPVzMAhYy0sJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCEz3rW9sdIQiwvV6uCXIkqw.jpg?f=fotoalbum_large

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:55
Afgelopen jaren heb ik veel gelezen over de kookgroep die misgaat, maar zelf heb ik weinig verstand van hoe dit dan in de meterkast precies aangesloten moet zijn. Binnenkort hebben wij de vooroplevering van ons nieuwbouwhuis en tijdens de kijkdagen heb ik vast een foto kunnen maken van de meterkast. Is er iemand die op basis van deze foto mij kan uitleggen of het wel/niet goed is aangesloten? (en zijn er nog andere zaken waar ik op zou moeten letten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pQ749jD6KF6Qz-jI6hK62H2lTY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nT3o7S6l9dZ6tVfMpjZShSRi.jpg?f=fotoalbum_medium

Wellicht nuttige achtergrond informatie: andere (groot) verbruikers/opwekkers buiten de keukenapparatuur zijn: ca 2800WP zonnepanelen, een warmtepomp, laadpaal (11-22kw) en een WTW.

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfTQaoPghf8or09vsu3CC9XSKp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDW2rAJcCwcthj5Ww204pGW8.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de netbeheerder geweest. 3 fase aangesloten.

Hen daarna de 3P+N er in gezet met de tips van hier. Bedrading did niet klopte verwijderd.

Dank voor de hulp.

• Troetelbiertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 19:52
Goedemorgen, heb me al door de nodige topics gespit maar ik kom er toch niet uit. Hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Mijn appartement is recent verbouwd, ik heb een 3-fasen aansluiting en er is een nieuwe groepenkast geïnstalleerd. De groepenkast ziet er nu zo uit. De 2 meest linker groepen gaan naar de Bora (klopt deze aansluiting?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8f9jwJ3xbN2KgHy-Ovhb3HLKVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dukyPEBppeUTXgmH6vayzNtu.jpg?f=fotoalbum_large

Op de kabel naar de keuken heb ik zelf een perilex WCD gezet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuPlBaL7qFZ3DMl-YuUqfGX4Ea0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04RUzdvyu06nJNetYHUEU3zs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_QjedC-KQ2YXSnao9zjh8xMYNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHRZRfb4Ig3miBuqVlJYpBeG.jpg?f=fotoalbum_large

De kookplaat heb ik nu als volgt aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scBPB6D9Wbk4iksSpyM3vyqPnaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usAgIzu84YtfhF57wYat3Tcd.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de bora aanzet, lijken de kookvelden het te doen, maar zodra ik de afzuiging aanzet begint hij te piepen en krijg ik foutmelding E8.
Ergens gaat het dus mis, maar ik heb zelf te weinig kennis van elektra om te weten waar. In alle eerlijkheid kwam ik er later achter dat de elektricien volgens mij ook een beetje een beunhaas is. Ik kwam er nl. zelf achter dat op de 2e groep hij zwart en grijs had omgedraaid. Dat de groepenkast helemaal correct is aangesloten, durf ik dus ook niet meer vanuit te gaan.
Hoop dat iemand me de goede kant op kan wijzen, zit de fout in de groepenkast, in de perilex aansluiting, of heb ik de bora verkeerd aangesloten?

Naar het grote topic, staat ook veel leesvoer

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-10-2024 09:03 ]

• Troetelbiertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 19:52
DexterDee schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

De hoofdschakelaar (rode hendel) krijgt als het goed is drie fasen aangeboden aan de onderkant:
Neutraal (blauw)
Fase 1 (bruin)
Fase 2 (bruin)
Fase 3 (bruin)

Tussen blauw en een willekeurige bruine draad zou je ongeveer 230 volt moeten meten. Tussen twee willekeurige bruine draden zou je ongeveer 400 volt moeten meten. Als dat zo is, dan is je 3-fase aansluiting vanuit de netbeheerder in ieder geval in orde.
Heb een multimeter gekocht, vanuit de netbeheerder gaat het dan in ieder geval goed. Foto van de onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUlIBAIJlCEQOz6r2ftTwa_A2UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyetRFvjqbsqGzQznKcfcquH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t84JisM1CeEyGZl5RFcfv9pTX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmldULaSS31rFp1uGF3iEYZO.jpg?f=fotoalbum_large
DexterDee schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

Als we dan naar de bovenkant kijken van de hoofdschakelaar, dan zien we dat er maar één fase is aangesloten (met zwart). De ander twee fasen zijn dus niet bedraad en kunnen dus ook geen stroom geven aan de rest van de groepenkast.
Is dat een kwestie van 2 fasedraden toevoegen van de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaars?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:56

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3e92jrK1ZVAKiTi648BkgVG2gI4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/usAgIzu84YtfhF57wYat3Tcd.jpg?f=user_large
De aders moet je links van de schroef aansluiten, zodat het vaster komt te zitten met aandraaien.
De blauwe draad moet je op de brug zetten, omdat de diktes verschillend zijn.
Verder moet je de plaat echt als 3f aansluiten en niet op 2 losse 1f groepen.

Verder: ga echt wat aan die bende doen in de groepenkast, want dit kan echt niet.

[ Voor 11% gewijzigd door timovd op 12-10-2024 08:39 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• petkaij
Deze meterkast gaat vervangen worden.
Iemand bekend met de vier goud kleurige zekeringen voor de kookgroep.
Benieuwd hoe dat bedrading technisch aan elkaar hangt als er drie fasen binnen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAlhIyXicH80Ghb-2Bh5Pv623Q4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GwgkCf8CCzcN2dt5UV5m4Oit.jpg?f=user_large

• RoDo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:23
Goedemorgen,

Bij het plaatsen van de nieuwe keuken moet er nog een elektrischekookplaat BEKO HIXI64700UF worden aangesloten. Nu is het mij even onduidelijk op welk contact de fases moeten worden aangesloten.
De fases dubbel onder klem L1 zoals afbeelding 1 of mag er ook 1 fase op L1 en 1 fase op L2

De situatie:
- 1 fase groepenkast hoofdzekering 40A
- fornuisgroep 2x 16A

Hierbij de foto van de instructie uit het boekje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNIIwezyW5bIGIm3R_tkaHzLRbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nodA3r3ZXFRypSW0pt9UK3PG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDRGd1s1Wa4DYeoJAM4IwwzKd9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTw94qHbUDKW11KmYY3PLdDL.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de info wat op de kookplaat staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdoDxZWILF-9dls1xkLnpvOhtfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfAWmAdOeOD7INddezb6f0Wm.jpg?f=fotoalbum_large
De kabel moet nog vervangen worden naar een 5 aderige i.v.m. dubbele nul

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEfpcxGcflbO5ZLGd24Vmzs7CRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbMfoqZFRdGGHuL7XVBEQhBD.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk kunnen jullie mij het antwoord geven.

[ Voor 5% gewijzigd door RoDo op 26-10-2024 09:24 ]

• RoDo
Hallo Jan,

Dan moet het toch ook zo kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HolHiWo0LfrjPOnmDy6cAFF2e1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoRpI5VN2X2jFL4AfhgsZuLj.jpg?f=fotoalbum_large

• RoDo
Bedankt voor je snelle antwoorden,
Dus als ik de situatie nu begrijp krijg je nu dit aansluitschema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MAjthjy3GOpmySTWz7KnXzNeRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cn9ACzj4mwjtizQAV1p9Rdkc.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien is het al eerder gevraagd. Maar wil iemand eens zijn mening erover geven?
Kan ik deze ook gebruiken voor een 7,4 kW inductie kookplaat (2 fasen dus) aan te sluiten ipv een 3-fase kookplaat?

Dit ivm dat er nog geen keuze is gemaakt welke kookplaat er komt, maar men toch naar 3-fase wil
Of is het beter een 4-polige aparte aardlekautomaat te nemen op 3-fase en maar 2 fase aansluiten? (duur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVw6vYx7z1QGzE6RwJ_CFC1coTk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbJAzaKM52wVPU32bYS5H4hM.jpg?f=user_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• petkaij
petkaij schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:26:
Deze meterkast gaat vervangen worden.
Iemand bekend met de vier goud kleurige zekeringen voor de kookgroep.
Benieuwd hoe dat bedrading technisch aan elkaar hangt als er drie fasen binnen komen.
[Afbeelding]
Meterkast bij mijn broer is uiteindelijk vervangen.
De twee goudkleurige zekering groepen zijn inderdaad van de kookgroep en de oven groep.
Deze zijn vervangen door 2x 2x220 automaten achter dezelfde ALS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmv6iwvO9UnpxCRkQMJsX_-JHSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72tvRaLHOswFG34hXJqkJZff.jpg?f=fotoalbum_large
De automaten zijn onderling NIET gekoppeld. :(
Heb mijn broer uitgelegd dat dit absoluut 'not done' en gevaarlijk is. Hier zal de installateur voor terug moeten komen.
Tevens geen krachtgroep geplaatst voor inductie kookplaat, wetend dat er 3fase binnen komt.

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-05 16:29
Als ik dit plaatje erbij hou:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyT-ecKUAAjVHhYuCJeadh7dQ58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gdSWCCG18MlP7lf5SeMd2hEJ.png?f=fotoalbum_large

Dan lijkt onze kookplaataansluiting verkeerd te zijn toch? Ik ben geen expert op dit gebied maar dit lijkt alsof er sprake is van een 2x 16A kookgroep is met daarachter een 30 mA Aardlek-schakelaar 2-polig.
Members only:

• marcvangend
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 12:37
De situatie: ik heb een keuken met een 90cm inductie kookplaat die vervangen moet worden. De huidige kookplaat is aangesloten op een dubbele groep, dus 2 x 16A, 2L/2N (wat vaak een 2-fasen aansluiting wordt genoemd). Nieuwe 90cm kookplaten zijn eigenlijk allemaal gemaakt voor 3 fasen (aansluitwaarde max. 11040W) maar ik wil op dit moment niet mijn aansluiting / meterkast upgraden naar 3 fasen.

Gelukkig heeft Siemens hieraan gedacht, want op veel van hun modellen zit "power management", wat betekent dat je via het instellingen menu het opgenomen vermogen van de kookplaat limiteert. Op hun FAQ beschrijven ze dat als volgt:
Welke elektrische kookplaten/ fornuizen moeten op 3 groepen aangesloten worden?

Bijna al onze 90 cm brede inductiekookplaten en keramische fornuizen hebben een aansluitwaarde van meer dan 7,4 kW en dienen daarom op 3 groepen te worden aangesloten. Een aantal kookplaten (zie hiervoor de installatievoorschriften* van het betreffende apparaat of een aansluiting op 2 fase mogelijk is) kan je - indien gewenst - ook aansluiten op 2 groepen (7,4 kW, kookgroep). Je dient dan wel het maximale vermogen van de kookplaat via Powermanagement in de basisinstellingen terug te schakelen van 11,1 kW naar 7,5 kW 16A. Op deze manier kan je jouw bestaande kookplaat ook vervangen met een bredere 90 cm kookplaat zonder een grote kostbare aanpassing in de meterkast te hoeven doen.

*De installatievoorschriften zijn te vinden op de volgende locatie: Gebruiksaanwijzingen en apparaat documentatie

Wat merk ik als ik mijn elektrische kookplaat/ fornuis op 2 groepen aansluit ipv 3 groepen?

Indien het gebruik van 2 groepen mogelijk is bij de betreffende kookplaat (zie het bovenstaande), zul je op vol vermogen waarschijnlijk weinig verschil merken. Bij gebruik van meerdere zones op vol vermogen tegelijkertijd zal het vermogen van de kookplaat logischerwijs over de verschillende kookzones worden verdeeld, waardoor de kooktijden iets langer worden. Gebruik je meerdere zones tegelijkertijd op lageren standen, dan zal je geen verschil ervaren. Echter, heb je alle zones tegelijkertijd op vol vermogen dan is het mogelijk dat het gevraagde maximale vermogen dat de groep aankan (16A en 3,7kw per groep) te veel is en dan zal de zekeringsautomaat uitschakelen.
Kortom, ik dacht hier de oplossing gevonden te hebben. Koop zo'n kookplaat, sluit 'm aan en zet de power management instelling op 7,5kW. Ik vind het geen probleem dat je niet alle zones tegelijk op vol vermogen kan gebruiken. (Als ik later wel tijd en geld wil besteden aan een upgrade naar 3 fasen, kan ik 'm alsnog op die 3 fasen aansluiten.)

Het probleem: Het is me niet duidelijk hoe je zo'n kookplaat dan daadwerkelijk moet aansluiten, dus hoe de bedrading van de perilex kabel op de kookplaat gezet moet worden. Alle kookplaten die ik heb bekeken op de Siemens site laten in hun installatie instructies alleen zien hoe een 3-fasen kabel (3L/1N) of een 1-fase kabel (1L/1N) aangesloten moet worden. Neem bijvoorbeeld deze illustratie uit de installatiehandleiding van model EX975LXC1E.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GR4cliEsPqM9M58eMs-RqEc_54c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0TvEVKgSu7jsjzvP8Hr8RjZD.png?f=fotoalbum_large

Moet ik nou concluderen dat er, ondanks de hoopvolle woorden in de FAQ, helemaal geen modellen (meer?) bestaan die op 2 x 16A aangesloten kunnen worden? Of zou je zo'n kookplaat gewoon kunnen aansluiten met de L1 draad op de L1 klem, de L2 draad op de L2 klem met een brug naar L3 en de N1/N2 draden op de N1/N2 klemmen?

Schopje naar het grote topic

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-11-2024 09:44 ]

• Melvin de Groot
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-03-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05IDDlfvqB37axupOJ_wgC2FNhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ek8c5IXoJEj7r0DcVew9q7VP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DTIqdxFxuptwo7-dtqxhIDBI64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5h27rNi5obfw0xgKI8iQiEt8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de volgende vraag. Ik wil een inductiekookplaat van ikea aansluiten. Ik heb mijn huidige perilex wcd doorgemeten. In de foto resultaat aangegeven. Boven 2 x bruin 220v en onder links bruin 220v en rechts blauw NUL. Als ik twee bruine doormeet geeft de multimeter 400v. (Wcd is liggend gemonteerd.)

Kom ik daarmee uit op het meest linkse aansluitschema van ikea? Dus L1 en L2 op 2 bruine draden. Er blijft er dan dus 1 bruine ongebruikt. Maakt het nog uit welke van de drie? En dan de blauwe op N4. En N4 en N5 worden met een klem doorverbonden. En gele aarde natuurlijk ook aansluiten.

Hoor het graag. Dank alvast.

Technische installatie => op naar het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 15-11-2024 10:05 ]

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Graag even feedback om zeker te zijn dat het gaat kloppen.

Wil/moet een kookgroep aanleggen en dat zou eventueel kunnen op 1fase (met kookgroep) maar ik heb bedacht om het maar meteen goed te maken als er ooit andere keuken in komt met eventueel grotere kookplaat.

De meterkast op dit moment
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTNR2L6MhhLl2bRGbwc5bQsAtc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJJvCsp2CoyEBLzBzg8fNviW.jpg?f=fotoalbum_large

Niet alle groepen zijn in gebruik maar de groepen die over zijn staan op 1 fase (5 en 6 zijn op dit moment niet in gebruik)

optie 1A: Aardlekautomaat 3fase 16a 30ma plaatsen - Deze vanaf hoofdautomaat met aftakklem verbinden met de nieuwe kookgroep https://e-techgroepenkast...kautomaat-16a-b-30ma-3p-n

Optie 1b: Kookgroep automaat (deze heeft geen aardlekschakelaar? dus dat moet er dan nog bijgehaald worden en voor worden gezet (neem ik aan) https://www.groepenkast-s...t-3p-n-16a-b/#description
Voordeel:
  • Duidelijkheid in meterkast
  • Beter??
Nadeel:
  • Moet ruimte creëren / dingen verplaatsen in meterkast
Optie B: extra groepen plaatsen zodat hij over 3fase is verdeeld - (je mag tot 4 groepen op 1 fase/aardlek hebben?)
Voordeel:
  • Goedkoper
  • Neemt minder ruimte in
  • Niet extra aftakken met klemmen
Nadeel:
  • Rommeliger kabels aansluiten naar de ymvk kabel?
  • Als de aardlekspringt dan neemt hij andere apparaten mee/li]
Optie C:

Kookgroep plaatsen op de fase waar maar 1 active groep op zit.
Voordeel:
  • Goedkoper
  • Neemt minder ruimte in
  • Niet extra aftakken met klemmen
  • makkelijk
Nadeel:
  • Als aardlek springt gaan alleen zonnepanelen offline/li]
  • Niet toekomstbestendig?/li]
Ten eerste: Klopt mijn aanname hiermee of maak ik denkfouten?
Ten tweede: Is er een betere/slechtere oplossing?

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 13:42
Picaroon schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:56:
update: kabelboom vervangen door een perilex uit zak. WCD was ook niet goed aangesloten, N was met L1 gedraaid en een nuldraad van de kookgroep zat los. Brugjes ertussenuit en aangesloten volgens 2N+2L. Werkt zoals verwacht. Nu een betere verdeling van de zware verbruikers, maar wordt uitgevoerd in combinatie met een meterkastuitbreiding.
update2: eindelijk tijd om de meterkast aan te pakken. Uitgebreid met een Eaton 330x220 + verhogingsstuk. Fornuisgroep vervangen door een alamat 3P+N en de alamats voor de zonnepanelen + laadpaal ook in de kast opgehangen (hadden eerst hun eigen kastje).

oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CR4dhxBSIvq4eT5aAQ35rwlUCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6FF8rE6xcp95fg0WV0XqSdX.jpg?f=fotoalbum_large

nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcDGNaunHBraCehlMnYjDUBeutA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqfcl0u6qqVOcp9Fb0OFanv3.jpg?f=fotoalbum_large

Alles netjes bedraad en inductie aangesloten volgens 3N~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5v3BIRfEque0AaNDcbjwmMxnu8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bo9XuKBSFzUASO8y9b7xio5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt nog een WCD en beltrafo in de meterkast, maar ik gok zo hiermee de komende jaren mee vooruit te kunnen.

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:59
Hallo allemaal,
Ben van plan de Smeg SI2M5643D1 te kopen als vervanging van de gas kookplaat (dit is een van de weinige die in het gat van ons aanrecht past).

Het aansluitschema in de documentatie van de smeg is anders dan ik had gedacht, dus even hier checken!
  • In de meterkast een aparte kookgroep laten maken na het omzetten naar 3 fasen aansluiting (3x25). Zie foto.
  • Dat gaat de grijze kabel in naar de Perilex (rechtsboven nog net te zien op de foto). In de Perilex zit dus 1 nul draad en 3 fasen + aarde.
  • Begrijp ik het goed dat ik alleen met het bovenste aansluitschema het volle vermogen kan gebruiken? Zie screenshot aansluitschema.
  • In het bovenste schema zie ik niet een brug over de nul. Mag dat niet? en dus moet er een 2e nul draad komen?
  • Qua kabeldikte mag er 9kW door 2,5m² bij vaste bekabeling maar valt de Perilex met aansluitsnoer daar ook onder?
Hoe kan ik dit het beste aansluiten om het volle vermogen te kunnen gebruiken? Extra nul naar de Perilex (en dat netjes documenteren op de stekkerdoos!)? Andere manier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxcz8ucNxrZFYCRt58cLwVPx2nE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0kB0yzhxcjyXG9tOJkUH8vVa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jr0tAEuTj1FTd7Dr9t5C3krkXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScL4CUC2KVkEavfxIVfhKgkQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Dank!!

• HikL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00
Goedendag, met alle beschikbare info uit dit en voorgaande topics probeer ik als leek in mijn situatie de juiste conclusies te trekken. In mijn nieuwbouw woning met 3x25A is volgens mij de kookgroep achter 1 fase gezet wat dan niet volgens de norm zou zijn. Voordat ik daar actie op onderneem wil ik graag dubbel checken of ik het juist zie. Hieronder de foto.
Members only: title

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:10
Annuk schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:25:
[...]

Aangezien er 3F aardlekschakelaars aanwezig zijn (en mag gewoon) dat de kookgroep ook op 2 verschillende fases is aangesloten, maar dat is alleen uit te sluiten als je de kast(en) even opent en kijkt hoe de bedrading loopt.
Vind het minder fraai dat ze dat uitbreidingskastje niet op exact dezelfde hoogte hebben dan de "hoofdkast".
Persoonlijk had ik ook liever 2x een 22x33 kast naast elkaar gehad, zeker met het oog op toekomstige uitbreidingen, die kan je natuurlijk alsnog zelf aanschaffen, maar was fraaier geweest dat ze dat vanuit de aannemer/installateur direct hadden gedaan naar mijn mening.
Dank, neem volgende keer een schroevendraaier mee. Zo zit i.i.g. het in de keuken eruit, dus vermoed echter een 1F kookgroep. En het is inderdaad slordig dat er deze niet op dezelfde hoogte hangt en niet gewoon dezelfde kast ernaast hebben gehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueaH0QHLdvrak2P43Oo6LV_H9LI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSGecvFmEYHYv5WsZOMLOP3W.jpg?f=fotoalbum_large
Splitsen kookplaat deel af

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 22-12-2024 18:55 ]

4800Wp - 225° ZW - 12°

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05 19:40
Padje87 schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:59:
[...]

Dank, neem volgende keer een schroevendraaier mee. Zo zit i.i.g. het in de keuken eruit, dus vermoed echter een 1F kookgroep. En het is inderdaad slordig dat er deze niet op dezelfde hoogte hangt en niet gewoon dezelfde kast ernaast hebben gehangen.

[Afbeelding]
Is er niet een standaard hoe een 2 fase perilex aangesloten dient te worden? Ik zie op internet namelijk altijd plaatjes dat beide nullen op de bovenzijde worden aangesloten en zo doe ik het eigenlijk ook altijd. Zoals het nu zit kan het niet mis gaan aangezien het gecodeerd is maar strookt niet zoals ik het altijd heb geleerd. Iemand hier wat over te zeggen?

Voorbeeld zoals het mij ooit is geleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61fRcGSmD1Vx76K92IYAh3ocr54=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F3a8lTqiJpxxWZcNJKnfiavF.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door MrBas op 01-12-2024 20:11 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59
Het was deze, de onderste had ik geplaatst maar was dus niet de juiste de bovenste is wel de goede ze lijken een beetje op elkaar vind ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_cHyflXCBDBpEPs9hMH-FTn41k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nclDRvlR3x0huuAIPN3oJOh7.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo5g3TgXVBELudrEXzCnhjfwbwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0z7hLtIrHjPPtj7Pksw32Frj.webp?f=fotoalbum_large

Inderdaad wat Xander schrijft.
We hadden de hoofdschakelaar ingeschakeld en daarna alle groepen stuk voor stuk ingeschakeld als laatste de krachtgroep en toen klapte de boel.
Had er twee krachtgroepen ADM416 op zitten 1 voor de kookplaat en 1 voor de laadpaal van auto deze laatste bleef nog uitgeschakeld omdat de laadpaal er nog niet was.

[ Voor 13% gewijzigd door leeri003 op 02-12-2024 21:10 ]

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 20:32
Vandaag een klusje gedaan wat al lang op mijn lijstje stond, het fornuis van een fornuisgroep naar een krachtgroep. Het gaat om een losstaand fornuis waar ik een tijdje geleden al naar tips gevraagd heb.

Allereerst het fornuis weghalen en even poetsen. Wat een rommel verzamelt zich achter het fornuis, tijd voor een plint aan de onderzijde want er lag naast een hoop rommel, scherven en speelgoed maar liefst 5 stuiterballen onder ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63VkZT3c1tkfnu7PNgoPxKqN1jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEHyJTxgdr90SziasSlqrwrF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHvIYpHZZLVO7CNKGUs-AEkgEvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYFw0t1HyuOX2Fe7Qjs3LNRX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAPLI-jCiEoSVVmm5eyXBHOa11w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vTGUC72tANm9HX3fTphEhWn.jpg?f=fotoalbum_tile

De bestaande aansluiting demonteren, bij het losdraaien van één schroef kwamen er drie kabels los uit hun klemmen :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjtaQs6FbuQXCMuo83yt9e7J26k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9x40lcqxmgM3NR6WEJfq5rQD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Takza0cu2oNDrf4yVFdl4bksMe4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulftxQKJUjMAaTXpNkH9lnMy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5Vsh9nbBH-3nRgWiOgKW7kbmvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrPfpLhNYkAxvidBpVKmHNPk.jpg?f=fotoalbum_tile

De Perilex opbouw weggehaald, deze blijkt gebroken te zijn. Vermoedelijk te strak aangedraaid toen het geplaatst is. Deze vervangen door de eerder genoemde doos van Merten. Ik was in de veronderstelling dat deze alleen op een inbouwdoos geplaatst kon worden, gelukkig voorziet deze ook in gebruik voor opbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI5caxopa5rVkQs4rlStazjlbHs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gygrzDwlBcOKwTiZ1Ay4WD5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJAmO05nPByQR0i6rCmwH5n7tGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmoFzH6gvcwdE3ZGi3uyA13k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLJrEsKeYQZWewx6mbO_TOsVgzs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UO7ItoV8TEqHB45QJXG429TM.jpg?f=fotoalbum_tile

De draden heb ik hergebruikt (want gemakkelijk en flexbuis van begin tot eind), dit zijn 5 losse draden welke ik aan het begin en einde heb voorzien van een nieuwe kleur met een stukje grijs en zwart krimpkous, in de meterkast dus idem. Voor het stuk tussen de doos en de kookplaat heb ik een nieuwe flexibele kabel 5x2,5mm2 gebruikt en nu wel voorzien van aderheindhulzen. Daarna alles weer aan en werkend, alsof er niets is gebeurd :9

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:51:
[...] NPR5310 schreef hier in het verleden trouwens wel over (t/m NPR 5310:2007+A6:2015, blad 41):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw4QdupT8QZe4SsJlVsWe5Pygk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQSIYByoPVB8lFvBLQyeiMjd.jpg?f=fotoalbum_large
Maar inderdaad; dat is geen norm. ;)

Dit zou sommige users in het grote kookplaat aansluiten topic wel blij maken trouwens, als het normtekst was geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPQjXwXRAXRve67m1SVyuG1tKN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlJK3gjCL4IZbgIWMxwIbi7q.jpg?f=fotoalbum_large

Even uit het algemene topic gepikt, ik neem het op in de startpost.
Ik lees dat "driefasenvoeding" als 3 fasen netaansluiting.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• RoDo
Binnenkort wordt mijn meterkast omgebouwd van 1 fase naar 3 fase.
Omdat mijn kookplaat 2 fases heeft en 1 nul contact, zit er nu een 4 polige installatieautomaat in.
Kan in dit geval de 4 polige installatieautomaat behouden worden of moet er een krachtgroep in?.
Ik heb hier onder een schema gemaakt hoe het er dan uit komt te zien.
Wat is jullie kijk hierop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LChE9MQJqHyVm9rE0cbKScP7LI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZD5n7AvPqACr3AYG8qRv2z6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNIIwezyW5bIGIm3R_tkaHzLRbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nodA3r3ZXFRypSW0pt9UK3PG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door RoDo op 07-12-2024 19:26 ]

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:59
Hi allemaal,
Even een vervolgvraag op mijn eerdere vraag omdat ik nu de kookplaat binnen heb en dus de echte aansluitmogelijkheden kan zien.

Als dubbelcheck:
Voor mij is de rood omrande denk ik het handigste/beste. Ik heb een 3 fasen automaat en dan is ook alles netjes over verschillende fasen verdeeld. Elke fase is dan 2,5mm² en de nul/aarde ook. Door faseverschil mag de nul ook 2,5m² zijn. (maar bij 5 aderige kabel + aarde kan de nul 2x2,5mm² zijn). Trek ik de juiste conclusie?
(Foto aansluitplaatje)

Ter verwondering: (of ik zie het niet) ook een plaatje van het kartonnetje dat om het meegeleverde snoer zat. Dat maakt de zaak er niet duidelijker op! Een vluchtige blik, rechtsonder moet ik hebben want 3 fasen maar geen nul draad.
(Foto kartonnetje)

Foto originele aansluitsnoer
(ga ik niet gebruiken want net te kort)
Niet echt te zien op de foto maar aan de Perilex kant zijn zwart/grijs samengeknepen net zoals nul en aarde. Als je dus niet nadenkt dan werkt de hele plaat op half vermogen waarschijnlijk. Twee aarddraden had ik nog niet eerder gezien. Is dat ergens nuttig/nodig voor?

Dank weer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iYTJ7Ot92OXvIc0AkJChimF0dE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inh004uNR5I7hRWSz9TXHVNn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pHPX6QOGAlpO1ln2Vk76cYbMKY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Roq6gCxpnZ8AX39WO8orJoOX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qup90BwCYxKuMeYqFDfHJAC4ULg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1wz80qdixIvN9rzhxJz8trK.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 1% gewijzigd door oeps op 11-12-2024 14:09 . Reden: kleine toevoeging ]

• RoDo
Hij zit op dit moment zo aangesloten zoals de afbeelding hieronder.
dubbele draad op de nul klem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MAjthjy3GOpmySTWz7KnXzNeRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cn9ACzj4mwjtizQAV1p9Rdkc.jpg?f=fotoalbum_large

• RoDo
Septillion schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:17:
@RoDo Gelukkig :) Was even bang dat je nu al over een enkele N werkte.

Maar dan kan je de boel tot aan de Perilex met de 4P automaat gewoon opbouwen tot 3-fase. Eén fase sluit je dan in de plaat (of Perilex stekker) niet aan. Wel zal je dan een 4P aardlekschakelaar moeten hebben.
Nee klopt dat was gelukkig niet het geval. Dan krijg je inderdaad zoals in de nieuwe situatie het schema hieronder Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rghxSohovdAjTM3ybGIz87Tu_c0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOcwTnyJw4gpmlN5i50G8Rl5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door RoDo op 12-12-2024 20:32 ]

• Dojo
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-01 14:16
Hoi allemaal, is het de bedoeling dat ik hieronder gewoon mijn probleem beschrijf in dit topic?

Onze nieuwe keuken wordt vandaag geplaatst en er komt een Miele KM7575 FL kookplaat in (11kW).
in de meterkast is een 3-fase groep voorbereid en wordt door drukte helaas pas begin februari door Enexis aangesloten.
Oftewel de kookplaat is best even onbruikbaar.
Nu vraag ik me af of het mogelijk is om de kookplaat tijdelijk op een normale (lichtbelastte) groep te zetten.
In de handleiding vind ik het volgende aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CONKufu4SmEbKwO5W8xsKYDqw4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PPESjD2m7bMnV6zmFkHRjZB0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijSRpm53tGqQJtzQD5qGxawjVDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y6WovR9Dl0CNuzzsJJqKXjTV.png?f=fotoalbum_large

Het onderste schema gaf mij een beetje hoop. Dus ik hoopte dat het vermogen automatisch minder wordt als ik een normale stekker aansluit en de stekker in een normaal stopcontact stop. Ik begrijp dat ik sowieso lang niet op volle kracht kan koken.

Alleen bij de 'N' staat tussen haakjes 'L2' en weet niet wat dat dan precies betekent. Zwart als N?

Als een gewone stekker niet dik genoeg is zou ik dan eventueel ook 3 x 2,5mm draad van achter het stopcontact kunnen trekken direct op de kookplaat?

Heb Miele ook al gecontact maar mijn vraag wordt slecht begrepen. zal aan mij liggen. maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen of even mee kunnen denken.
Wat niet kan dat kan niet. Ook geen probleem maar het aansluitschema gaf me een beetje hoop.

ik begrijp dat het niet de officiële oplossing is maar het is ook maar tijdelijk.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Groetjes Joep

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Workaholic schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:53:
Dank voor je reactie - kun je nog enige onderbouwing geven over die 3 fase met maar 4mm? Gaat die kabel dan niet super warm worden, kans op upstream te kort en of verlies?

Monteur zegt het niet te willen doen namelijk. Risico en veiligheid. Is dit zo?
Erg apart, zou geen probleem moeten zijn met 4mm2
Wat is zijn uitleg?
Wat is de impact als we toch 2x 1 fase m aansluiten ? Het nominaal maximum is volgens de handleiding hetzelfde ? Pit minder snel warm?
Je hebt nu waarschijnlijk 25A hoofdzekeringen, die kan je overbelasten met de “2 fase” oplossing.
Zie topicstart en dit plaatje:

Meest rechter is wat men vaak foutief 2-fase noemt, terwijl de middelste de daadwerkelijke versie is met twee fasen maar die komt niet zo vaak voor.

• Pieter2
Ik heb een voorbereide kookgroep in de meterkast en een geleverde kookplaat. Ik heb het idee dat ik hem makkelijk kan aansluiten door de draden aan elkaar te klikken in een Merten MEG1011-9019. De kleuren van de kookplaat komen overeen met de kleuren van de kabel die klaarligt voor de kookplaat. In de meterkast kan ik ook zien dat de fase en nuldraden qua kleur overeenkomen.

- Ik heb een 3 x 25 aansluiting, zie onderstaand de foto van de kookgroep
- AEG NCP84C01CZ (7200w aansluitwaarde, 2 x 16 ampere)

Kan ik dit zonder risico gewoon aansluiten? Het ziet er zo simpel uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uRE2clw1vVsQXf3djPUTkLLrBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSxf2oUwMJYXWyeHAKyxqZEm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5OxmBrQmJrZc7E5oXLxFKnQ10g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRDtoA3UqY8bKfswAJKR4PRV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Pieter2 op 19-12-2024 19:36 ]

• Pieter2
Dank allen voor de feedback. Het gekke is dat de elektricien de gehele meterkast heeft vernieuwd en dit heeft voorbereid voor een 2-fase kookplaat.@devriesjande ik had inderdaad gelezen over een 3-fasen automaat, maar ging er vanuit dat wat ze bij mij aangebracht ook voldoende moet zijn.

@onetime ik ga even kijken hoe de draadjes in de kookplaat zijn gemonteerd. Maar dat is in de fabriek gedaan, dus dan zou ik er toch van uit mogen gaan dat dat klopt.

@Juerd en @timovd; kunnen jullie dat zien op dit plaatje?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTovfEtCNpeDczdy-m2UAMWtwpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAIOTHoF0ZWlLIxbk4KA3Abx.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3