Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 112.452 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Goeiedag,

Sinds kort (1 maand) zijn ik en mijn partner de gelukkige eigenaren van een nieuwbouwwoning. We hebben een kookeiland met een inductiekookplaat van 7400watt. Dit is door de installateur aangesloten op een kookgroep. In de meterkast hebben we een 3 fase 3x25a aansluiting.

Nu lees ik diverse verhalen dat bij kooktoestellen met een aansluitvermogen vanaf 7400 t/m 11.400 Watt gebruik gemaakt dient te worden van een krachtgroep, welke alleen kan worden toegepast bij een 3 fasen aansluiting.

Mijn vraag is nu;
- Heb ik recht van spreken en kan ik eisen om een 3 fase aansluiting?
- Zo ja, hoe kan ik dit het beste communiceren richting de aannemer?
- Indien de aannemer dit zou oplossen. Hoe zou hij dit gaan doen? Ik ben een leek wat dit betreft.

Alvast bedankt!

Mvg Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:56
Volgens mij krijgt elke nieuwe woning standaard 3x25A. Gewoon zeggen/eisen dat je wil dat de kookplaat met 3-fasen wordt aangesloten. Heb ik ook gedaan, ze zeiden dat het niet nodig is maar heb gezegd dat ik het graag zo wil. Moet alleen wel betalen om de aansluiting in de keuken aan te laten passen.

In het projectmatige nieuwbouw topic is deze vraag overigens regelmatig voorbij gekomen dus ik zou dat topic ook eens even goed doorzoeken. Vooral @kabeltjekabel heeft er een mening over :P

[ Voor 30% gewijzigd door Ascension op 04-04-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
Het punt is alleen dat de woning en keuken al opgeleverd zijn. En dat ik er nu pas achterkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39
Met een kookgroep kom je op 2x 3680Watt is 7360W en kan je theoretisch gezien de hoodgroep dus verbelasten Al zal dit in de praktijk meevallen waarschijnlijk. Werkt het? ja. Is 3 fasen beter? Ja dat wel.

[ Voor 27% gewijzigd door Gamer dénis op 04-04-2020 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
Als je je inductieplaat nu volle bak aanzet trek je tot 32A (2x16) over één met 25A afgezekerde fase. Hoewel het in de praktijk meestal wel goed gaat is het dus niet echt netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Martinus123 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:08:
Het punt is alleen dat de woning en keuken al opgeleverd zijn. En dat ik er nu pas achterkom.
Heb je het restant van de koopsom/bouwsom al volledig betaald :? Zo ja, dan wordt het een lang verhaal. Zo nee, dan kun je de aannemer aanspreken op een gebrek en dat gebruiken om de laatste betaling achter te houden totdat het verholpen is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
Freee!! schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:53:
[...]

Heb je het restant van de koopsom/bouwsom al volledig betaald :? Zo ja, dan wordt het een lang verhaal. Zo nee, dan kun je de aannemer aanspreken op een gebrek en dat gebruiken om de laatste betaling achter te houden totdat het verholpen is.
Nee er staat nog 5% bij de notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Martinus123 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:31:
[...]
Nee er staat nog 5% bij de notaris.
Mooi, dan heb je nog een drukmiddel, laat je bijstaan door VEH.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
Ascension schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:51:
In het projectmatige nieuwbouw topic is deze vraag overigens regelmatig voorbij gekomen dus ik zou dat topic ook eens even goed doorzoeken. Vooral @kabeltjekabel heeft er een mening over :P
En met reden IMO. Het is toch achterlijk om een workaround die bedacht is juist voor 1 fase, te gaan toepassen als je er 3 hebt, waarbij ook nog eens elk van die 3 op een lager vermogen afgezekerd is dan bij die ene fase vroeger het geval was?

Het lijkt er echt compleet ingesleten te zitten. Hier ook een splinternieuwe groepenkast, voorbereid voor 3 fasen. Voorstel: kookgroep. Eh, liever niet? Maar niet alle kookplaten kunnen op 3 fasen. Volgens mij wel? Je hebt er meestal maar 2 nodig maar als iemand een kookplaat kan linken waarbij het echt niet kan, dan graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Heb je de keuken via de aannemer gekocht?

Dan is het verstandig na te zien wat voor aansluiting er door de keukenleverancier getekend is?
En welk vermogen hierbij ook is aangegeven?

Mijn ervaring is dat de installateur vaak de schuld krijgt, van de onkunde bij de keukenleveranciers.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:03
Een kookgroep kan je ook verdelen over 2 fasen. Zou je dat niet eerst checken voordat er een hoop stampij gemaakt wordt om niks :?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Martinus123 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:42:
- Heb ik recht van spreken en kan ik eisen om een 3 fase aansluiting?
Wellicht heb jij het uitzonderlijke geval van de kookgroep achter 4 polige aardlekschakelaar en verdeeld over 2 fasen... dan niet.
- Zo ja, hoe kan ik dit het beste communiceren richting de aannemer?
"Goede middag,

Zojuist viel mijn oog op de groepenkast die niet normconform is ingericht. Zo tref ik een 2x16A kookgroep aan op dezelfde fase die met 25A is afgezekerd. Hiermee is de ontwerpstroom (32A) groter dan een voorgelegen beveiliging (25A) en dit is strijdig met de norm. Ik stel voor dat u dit oplost door een 3-fase aardlekautomaat te komen installeren.

Groet,
@Martinus123 "
- Indien de aannemer dit zou oplossen. Hoe zou hij dit gaan doen? Ik ben een leek wat dit betreft.
Waarschijnlijk met een B16/0,03 aardlekautomaat. Al dan niet in een los kastje, afhankelijk van beschikbare ruimte. Indien er VD in buis gebruikt is dient er aan de bedrading ook wat omgewisseld te worden.

Maar post anders een foto'tje van de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:05:
[...]

Wellicht heb jij het uitzonderlijke geval van de kookgroep achter 4 polige aardlekschakelaar en verdeeld over 2 fasen... dan niet.

[...]
Super bedankt voor je heldere uitleg!

Edit >> zal morgen een foto van de kast posten.

[ Voor 12% gewijzigd door Martinus123 op 04-04-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
@kabeltjekabel

https://ibb.co/0f7BNQy

[ Voor 148% gewijzigd door Martinus123 op 06-04-2020 09:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die kookgroep zit op 1 fase.

En de boel zit ook al helemaal vol, dus kunnen ze er mooi zo'n extra kastje bijzetten, zoals bij de broer van @Blihi :P

Win je direct 2 DIN vrije ruimte in de kast en 2 DIN in het extra kastje.

[ Voor 35% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-04-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 02:54

Guldan

Thee-Nerd

kabeltjekabel schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:00:
[...]

Die kookgroep zit op 1 fase.

En de boel zit ook al helemaal vol, dus kunnen ze er mooi zo'n extra kastje bijzetten, zoals bij de broer van @Blihi :P

Win je direct 2 DIN vrije ruimte in de kast en 2 DIN in het extra kastje.
Vraagje, hoe kan jij aan de foto zien dat het op 1 fase is aangesloten en niet op twee? Dat zie je toch alleen als de kast open is?

Ah mijn eigen vraag beantwoord, een kookgroep is altijd bedoelt voor een aansluiting op 2x 1 fase.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Guldan schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:37:
[...]

Vraagje, hoe kan jij aan de foto zien dat het op 1 fase is aangesloten en niet op twee? Dat zie je toch alleen als de kast open is?

Ah mijn eigen vraag beantwoord, een kookgroep is altijd bedoelt voor een aansluiting op 2x 1 fase.
In dat geval zouden er wat andere puntjes zijn :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-05 07:33
Bij mijn broertje is het inderdaad achteraf opgelost. Er was een 3x25A hoofdaansluiting met een 2x16A kookgroep voor een kookplaat met aansluitwaarde van 7,4 kW. Er stond netjes in de omschrijving van de keukenboer dat er een krachtgroep moest komen als er 3-fase in de woning aanwezig was. De installateur had die informatie gewoon niet gelezen.

Het is als protestpunt bij de oplevering opgenomen en inmiddels als volgt hersteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me7xyeQcZ8ShrY_hVnmMGaK3MEo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/za7OfER0nh6wpT0yYi2G1lSh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2VjNUrzwmdmzGjw26kSoeaS2Dg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45j8Dr1QyFWlyFJdBscg2y4y.jpg?f=fotoalbum_tile

In ons eigen huis wordt het als het goed is meteen goed opgeleverd, want ik heb de discussie met de installateur en de aannemer al tijdens de bouw gehad (en gewonnen).

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 07-04-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Laatst online: 22:39
Hoe herken je de kookgroep hier, is dat groep 11?

Ik heb volgende week de vooroplevering van onze woning (met 3x25 aansluiting). Mij is verzekerd door de keukenboer dat de kookplaat op 2 fasen wordt aangesloten, maar ik ben bang dat ze toch een kookgroep gaan plaatsen. Hoe kan ik herkennen of dit het geval is?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

DjVe

Hatsaflats!

Je kan een kookgroep gewoon op twee verschillende fases aansluiten, maar dat wordt vaak niet gedaan (meer werk). Het gaat inderdaad om groep 11 in dit geval

Het is met een dichte kast niet 100% goed te zien, maar als je de kappen eraf haalt dan kan je oordelen of je kookgroep over twee fases is verdeeld door te kijken naar de bedrading. Je moet je zien dat er aan de onderkant van de kookgroep 4 aders binnen komen:

- twee maal blauw - die gaan waarschijnlijk eerst samen naar een koppelstukje en daarna naar een centraal aansluitblok onderin de kast.
- twee maal zwart - die moeten vervolgens dan naar een aansluitmodule leiden en daar kan je zien of ze op L1/L2/L3 zitten. Als beide aders op een apparte L zitten, is de groep dus verdeeld over twee fases.

Als je geen aders onderin de groep ziet zitten, dan gebruiken ze aansluitkammen (dat zijn vaste koppelmodules om automaten aan elkaar te koppelen, zodat je geen draad hoeft te trekken). Als dat het geval is, dan zit het hoogstwaarschijnlijk gewoon op één fase.

Je kan het natuurlijk ook testen door twee fases uit te schakelen (onderin je meterkast heb je per fase een zekering zitten). Als 1 fase aan staat en je hele kookplaat doet het nog, dan weet je zeker dat je plaat niet op twee verschillende fases is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Te herkennen aan 2 gebrugde hendeltjes.
Blihi schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:20:
Bij mijn broertje is het inderdaad achteraf opgelost. Er was een 3x25A hoofdaansluiting met een 2x16A kookgroep voor een kookplaat met aansluitwaarde van 7,4 kW. Er stond netjes in de omschrijving van de keukenboer dat er een krachtgroep moest komen als er 3-fase in de woning aanwezig was.
De keukenboer is eigenlijk helemaal geen zaak in deze. Een perilex kookgroep met een aansluitwaarde van 7,4kW hoort gewoon niet achter een 25A hoofdautomaat gezien deze maar 5,7kW kan leveren. En een kookgroep gaan verdelen over meerdere fases is ook niet echt netjes. Het is leuk dat het vaak goed gaat omdat die inductieplaatjes hun vermogen niet halen in de praktijk maar stel je sluit een fornuis erop aan zoals bij mij thuis dan wordt de 25A hoofdautomaat gewoon overbelast.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
DjVe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:20:
Je kan een kookgroep gewoon op twee verschillende fases aansluiten, maar dat wordt vaak niet gedaan (meer werk). Het gaat inderdaad om groep 11 in dit geval

Het is met een dichte kast niet 100% goed te zien, maar als je de kappen eraf haalt dan kan je oordelen of je kookgroep over twee fases is verdeeld door te kijken naar de bedrading.
Dan klopt de labeling ook niet. De kleur-strepen onder de groepen geven namelijk aan bij welke aardlek ze horen, en daar hangt de hele kookgroep achter de gele (1-fase) aardlekschakelaar.

Als dat serieus het geval zou zijn dan is er dus ook ene prutser met de labels bezig geweest die dacht dat het allemaal niet zoveel uit zou maken... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Vloris schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:25:
[...]

Dan klopt de labeling ook niet. De kleur-strepen onder de groepen geven namelijk aan bij welke aardlek ze horen, en daar hangt de hele kookgroep achter de gele (1-fase) aardlekschakelaar.

Als dat serieus het geval zou zijn dan is er dus ook ene prutser met de labels bezig geweest die dacht dat het allemaal niet zoveel uit zou maken... :X
Labels let ik meestal niet eens op. Dat zit er voor de meeste mensen maar op voor de leuk. Kappen eraf halen en kijken hoe het zit werkt naar mijn idee het beste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
DjVe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:20:
Dat kan, maar is fout en niet conform NEN1010. In het beste geval gaat het goed, in het ergste geval klappen iedere keer beide aardelekschakelaars. (Kleine nuance: Als dit achter een vierpolige aardlek zit kan het natuurlijk wel, maar dat wordt in de norm wel afgeraden. Het is echter niet verboden)
Het is met een dichte kast niet 100% goed te zien, maar als je de kappen eraf haalt dan kan je oordelen of je kookgroep over twee fases is verdeeld door te kijken naar de bedrading. Je moet je zien dat er aan de onderkant van de kookgroep 4 aders binnen komen:

- twee maal blauw - die gaan waarschijnlijk eerst samen naar een koppelstukje en daarna naar een centraal aansluitblok onderin de kast.
- twee maal zwart - die moeten vervolgens dan naar een aansluitmodule leiden en daar kan je zien of ze op L1/L2/L3 zitten. Als beide aders op een apparte L zitten, is de groep dus verdeeld over twee fases.
Als het bij nieuwbouw zo zit moet je dat dus als protestpunt opnemen en die zooi af laten keuren.
Als je geen aders onderin de groep ziet zitten, dan gebruiken ze aansluitkammen (dat zijn vaste koppelmodules om automaten aan elkaar te koppelen, zodat je geen draad hoeft te trekken). Als dat het geval is, dan zit het hoogstwaarschijnlijk gewoon op één fase.

Je kan het natuurlijk ook testen door twee fases uit te schakelen (onderin je meterkast heb je per fase een zekering zitten). Als 1 fase aan staat en je hele kookplaat doet het nog, dan weet je zeker dat je plaat niet op twee verschillende fases is aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 07-04-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Bedankt voor de input, ik ga er volgende week op letten, als het op 1 fase is aangesloten, laat ik het afkeuren.

Helaas wordt de keuken casco opgeleverd, dus ik kan het nog niet testen door fases uit te schakelen, maar ik ga even kijken hoe de bedrading loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Blihi schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:51:
[...]

Dat kan, maar is fout en niet conform NEN1010. In het beste geval gaat het goed, in het ergste geval klappen iedere keer beide aardelekschakelaars. (Kleine nuance: Als dit achter een vierpolige aardlek zit kan het natuurlijk wel, maar dat wordt in de norm wel afgeraden. Het is echter niet verboden)
Even voor mijn eigen beeldvorming: waarom slaan die aardlekbeveiligingen eruit dan? Je zorgt toch voor een aardlekbeveiliging per fase?

Ik snap überhaupt niet waarom men nog werkt met kookgroepen als je dat ook prima kan oplossen met een 3 fase (aardlek)automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
DjVe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:09:
[...]

Even voor mijn eigen beeldvorming: waarom slaan die aardlekbeveiligingen eruit dan? Je zorgt toch voor een aardlekbeveiliging per fase?
Omdat intern bij de plaat de twee nuldraden verbonden zijn. Dat betekent dus dat er meer stroom door de ene nul terug kan lopen dan door de andere. Zodra het verschil in stroom tussen de fase en de nul op een van de aardlekschakelaars te groot wordt, schakelt deze af.

Alleen als de kookplaat intern twee volledig gescheiden circuits heeft kan dit werken. Er zijn kookplaten die geleverd kunnen worden met twee normale randaardestekkers. Dan kan dit (maar hoeft het geen kookgroep te zijn, want dan zijn het dus twee apparaten in 1 huis. Dit is bijvoorbeeld bij het Bora systeem met losse inductiecomponenten).
Ik snap überhaupt niet waarom men nog werkt met kookgroepen als je dat ook prima kan oplossen met een 3 fase (aardlek)automaat.
Dat snapt niemand hier. Maar helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Blihi schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:21:
[...]

Omdat intern bij de plaat de twee nuldraden verbonden zijn. Dat betekent dus dat er meer stroom door de ene nul terug kan lopen dan door de andere. Zodra het verschil in stroom tussen de fase en de nul op een van de aardlekschakelaars te groot wordt, schakelt deze af.

Alleen als de kookplaat intern twee volledig gescheiden circuits heeft kan dit werken. Er zijn kookplaten die geleverd kunnen worden met twee normale randaardestekkers. Dan kan dit (maar hoeft het geen kookgroep te zijn, want dan zijn het dus twee apparaten in 1 huis. Dit is bijvoorbeeld bij het Bora systeem met losse inductiecomponenten).
Aha! Ik was in de veronderstelling dat kookplaten met een vermogen van boven de 3,68kW altijd een gescheiden circuit hebben, maar weer wat geleerd. In dat geval is mijn post inderdaad niet juist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DjVe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:27:
[...]

Aha! Ik was in de veronderstelling dat kookplaten met een vermogen van boven de 3,68kW altijd een gescheiden circuit hebben, maar weer wat geleerd. In dat geval is mijn post inderdaad niet juist!
Soms wel, niet altijd. Oudere Ikea platen, de AEG platen en nog wat merken hebben geen gescheiden nul.
DjVe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:09:
[...]

Het niet volgen van de normen is over het algemeen goedkoper. Het is natuurlijk vermakelijk dat je het voldoen aan de norm (wat ~60 euro kost) als meerwerkoptie van 400 euro op de lijst zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Blihi schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:21:
[...]
Dat snapt niemand hier. Maar helaas....
Geen ruimte in de meterkast :p

Ik heb de kookplaat hier ook op een 2-fase kookgroep zitten (hebben wel een 3 fase aansluiting). Zou niet zo goed weten wat de meerwaarde is van een krachtgroep bij een kookplaat die volgens de instructies op twee fases aangesloten mag worden èn maar 7200W trekt op de max èn als er geen ruimte is voor een krachtgroep :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 21:03
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:05:

"Goede middag,

Zojuist viel mijn oog op de groepenkast die niet normconform is ingericht. Zo tref ik een 2x16A kookgroep aan op dezelfde fase die met 25A is afgezekerd. Hiermee is de ontwerpstroom (32A) groter dan een voorgelegen beveiliging (25A) en dit is strijdig met de norm. Ik stel voor dat u dit oplost door een 3-fase aardlekautomaat te komen installeren.

Groet,
@Martinus123 "
Ik vraag me af of wat je zegt waar is.

Deze situatie is niet anders dan dat je een wasmachine, droger, boiler, en vaatwasser allen op een aparte groep hebt zitten... De optelsom van de ontwerpstroom is ook hoger dan de voorzekering. Als dat zo was, dan zou elk woonhuis minimaal op 50-100A afgezekerd moeten worden...

er is ook zoiets als gelijktijdigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Glashelder schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:43:
[...]

Geen ruimte in de meterkast :p

Ik heb de kookplaat hier ook op een 2-fase kookgroep zitten (hebben wel een 3 fase aansluiting). Zou niet zo goed weten wat de meerwaarde is van een krachtgroep bij een kookplaat die volgens de instructies op twee fases aangesloten mag worden èn maar 7200W trekt op de max èn als er geen ruimte is voor een krachtgroep :p
Ik zou geen 7200 watt proberen te trekken uit een 25A hoofdzekering. Dat trekt ie niet. Dus je plaat zal wel softwarematig teruggeregeld zijn naar 5600 Watt.

Een kookgroep achter 3x35 A kan natuurlijk wel gewoon.

Bij nieuwbouw is het gewoon fout om 2x16A achter 1x25A te zetten, want dat is niet conform de NEN1010 norm zoals hierboven al aangegeven.

Ruimte voor een krachtgroep/aardlekautomaat hoeft het probleem niet te zijn bij nieuwbouw. Je hebt 4 units nodig in de kast. Dat is maar een heel klein kastje hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ybos schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:20:
[...]

Deze situatie is niet anders dan dat je een wasmachine, droger, boiler, en vaatwasser allen op een aparte groep hebt zitten... De optelsom van de ontwerpstroom is ook hoger dan de voorzekering. Als dat zo was, dan zou elk woonhuis minimaal op 50-100A afgezekerd moeten worden...

Het gaat om één apparaat van 7,4 kW. Dat heef niets met gelijktijdigheid te maken.

Wasmachine en droger zijn geen 3600 Watt, maar moeten een eigen groep omdat ze meer dan 2000 Watt ontwerpstroom hebben. Als ze dat allemaal ook tegelijk zouden trekken gaat de hoofdzekering er uit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
kabeltjekabel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:31:
[...]

Soms wel, niet altijd. Oudere Ikea platen, de AEG platen en nog wat merken hebben geen gescheiden nul.

[...]
Ik heb deze AEG gekocht.

Hier staat bij de specificaties: Netspanning (V): 220-240/400V2N, betekent dit niet dat hij 2 nullen heeft?
Verder kan ik helaas geen aansluitschema's vinden met L en N aansluitingen. Hoe kan ik er achter komen of deze kookplaat op 3 fases aangesloten kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Blihi schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:30:
[...]

Ik zou geen 7200 watt proberen te trekken uit een 25A hoofdzekering. Dat trekt ie niet. Dus je plaat zal wel softwarematig teruggeregeld zijn naar 5600 Watt.

Een kookgroep achter 3x35 A kan natuurlijk wel gewoon.

Bij nieuwbouw is het gewoon fout om 2x16A achter 1x25A te zetten, want dat is niet conform de NEN1010 norm zoals hierboven al aangegeven.

Ruimte voor een krachtgroep/aardlekautomaat hoeft het probleem niet te zijn bij nieuwbouw. Je hebt 4 units nodig in de kast. Dat is maar een heel klein kastje hoor.
Met 2 fase kookgroep bedoelde ik 2 fases. Dus 7200W uit 2x25A ;)

Wat is de reden dat dat ‘fout’ is volgens die norm? Deze configuratie staat hier zelf expliciet in de handleiding als een voor NL ondersteunde configuratie. Zou het dan vreemd vinden als dat tegen de regels in gaat.

Ik heb jarenlang voor een botenbouwer gewerkt en de regels zijn daar ook bizar streng. Dat heeft me een beetje het gevoel gegeven dat de helft van die regels geschreven zijn om het maar vooral zo complex en duur als mogelijk te maken.

https://www.deschouwwitgo...uctie_inbouw_ETI_1750.pdf
Pagina 7, 380-415 V 2N ~ (alleen Nederland)

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 07-04-2020 20:03 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:18

Zenix

BOE!

Goed dat ik dit topic zie, heb ook net een nieuwbouw woning met 3 fasen. Volgens mij is dit duidelijk een kookgroep? Ik heb de installatietekening en daarbij lijkt die ook op 1 fase te zitten.

Meterkast
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L5z50RCg/kookgroep.jpg
Tekening
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BLRDJCFZ/tekening.png

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 07-04-2020 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:18
Dat is inderdaad een kookgroep in een 3-fasenkast en dus niet in orde.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

tinus5 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:07:
Dat is inderdaad een kookgroep in een 3-fasenkast en dus niet in orde.
Ik heb de 5% ook nog achter de hand, mailtje gestuurd naar de aannemer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ybos schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:20:
[...]

Wat een onzin. Ga je wasmachine met aansluitvermogen van 3,7 kW maar achter een B10 aansluiten. Dan heb je hetzelfde effect.

Kookplaat is één apparaat. Daar ga je geen gelijktijdigheid overheen tellen.
roltor schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:45:
[...]

Ik heb deze AEG gekocht.

Hier staat bij de specificaties: Netspanning (V): 220-240/400V2N, betekent dit niet dat hij 2 nullen heeft?
Niet persé
[...]
Verder kan ik helaas geen aansluitschema's vinden met L en N aansluitingen. Hoe kan ik er achter komen of deze kookplaat op 3 fases aangesloten kan worden?
Elke kookplaat is geschikt voor 3-fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Glashelder schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:47:
[...]

Met 2 fase kookgroep bedoelde ik 2 fases. Dus 7200W uit 2x25A ;)

Wat is de reden dat dat ‘fout’ is volgens die norm? Deze configuratie staat hier zelf expliciet in de handleiding als een voor NL ondersteunde configuratie. Zou het dan vreemd vinden als dat tegen de regels in gaat.

Ik heb jarenlang voor een botenbouwer gewerkt en de regels zijn daar ook bizar streng. Dat heeft me een beetje het gevoel gegeven dat de helft van die regels geschreven zijn om het maar vooral zo complex en duur als mogelijk te maken.

https://www.deschouwwitgo...uctie_inbouw_ETI_1750.pdf
Pagina 7, 380-415 V 2N ~ (alleen Nederland)
En heb je hem dan achter 2 aardlekschakelaars? Of achter een 4P aardlekschakelaar? Als je geen andere krachtgroepen hebt een 4P aardlekautomaat het meest compacte. 2 DIN compacter dan kookgroep en aparte 4P aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kabeltjekabel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:45:
[...]

En heb je hem dan achter 2 aardlekschakelaars? Of achter een 4P aardlekschakelaar? Als je geen andere krachtgroepen hebt een 4P aardlekautomaat het meest compacte. 2 DIN compacter dan kookgroep en aparte 4P aardlekschakelaar.
Automaten met ingebouwde aardlek.

http://www.cadeausplekje....stiek-30mA-167520587.html

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 07-04-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:10
[...]

Ik heb deze AEG gekocht.

Mijn elektricien heeft met een lasdoos de kabel van deze plaat direct aangesloten op de groep. Verder geen flauw idee hoe dit gegaan is en of dit dan op meerdere fasen is en hoe dat te controleren. Ik heb nog steeds maar een 1 fase aansluiting, want door Corona heeft de netbeheerder de verzwaring uitgesteld. De plaat werkt nu wel al als een trein. Echt een hele mooie koop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Glashelder schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:48:
[...]

Automaten met ingebouwde aardlek.
EMAT zeker..? Die zijn op zich wel leuk. Geen gedoe met overbelaste nul in ieder geval en dus sowieso geen Ikea platen zonder aparte nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kabeltjekabel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:58:
[...]

EMAT zeker..? Die zijn op zich wel leuk. Geen gedoe met overbelaste nul in ieder geval en dus sowieso geen Ikea platen zonder aparte nul.
Inderdaad, EMAT :)

Deze is het: https://www.groepenkastbe...ere-b-karakteristiek-30ma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die zit zeker echt hard gekoppeld? In de zin dat als hij uitslaat op aardlek de andere helft ook meeneemt?

Maargoed, die EMAT is wel een beetje de uitzondering. Geen enkel ander merk heeft een 'kookgroepaardlekautomaat'. Dus dan wordt het ofwel 4 DIN voor een 4P aardlekschakelaar + 2 DIN kookgroep (=6 DIN) of een 4 DIN 3-fase aardlekautomaat.

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-04-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:47
Ah goeie vraag!
Voor mij is het ook niet helemaal duidelijk of het bij mij nu volgens de norm is.

Ook een gasloze nieuwbouwwoning met 1 fase groepenkast.
De aansluitwaarde van de perilex stekker is 2x230V.

Ik ging er een beetje vanuit dat zulke dingen wel goed geregeld zouden zijn, vooral omdat alles vanuit de bouw al klaar is. Maar begin nu wel te twijfelen of onze bora daar goed op gaat werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
stokmeister schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:13:
Ah goeie vraag!
Voor mij is het ook niet helemaal duidelijk of het bij mij nu volgens de norm is.

Ook een gasloze nieuwbouwwoning met 1 fase groepenkast.
De aansluitwaarde van de perilex stekker is 2x230V.

Ik ging er een beetje vanuit dat zulke dingen wel goed geregeld zouden zijn, vooral omdat alles vanuit de bouw al klaar is. Maar begin nu wel te twijfelen of onze bora daar goed op gaat werken.
Heb je die woning al of krijg je die binnenkort? Ook gewoon als gebrek laten noteren. Verwijzen naar de netcode;
Aansluitingen waar naar het oordeel van de netbeheerder een grotere gelijktijdige schijnbare belasting dan 5,5 kVA, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, kan worden verwacht, worden, behoudens ontheffing van de netbeheerder, als driefasen-aansluiting uitgevoerd. Daarbij zorgt de aangeslotene voor een zo veel mogelijk gelijke verdeling van de belasting over de drie fasen.
En naar de netbeheerder;
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen
"3x25 (standaard huisaansluiting) [Voor huishoudens met standaard huishoudelijke apparatuur als een wasmachine, stofzuiger, vaatwasser, inductie kookplaat en verlichting. Verder zijn met een 3x25A zonnepanelen, een warmtepomp en elektrische auto mogelijk.*]"

Gewoon keihard terugnaaien dus. Als er maar genoeg mensen zijn die zulke ongein niet pikken en ze per keer voor 400 euro door het stof gaan leren ze het wel een keertje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stokmeister
Nee de bouw start binnenkort. Ik ga de kopersbegeleider hier mee lastig vallen. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

stokmeister schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:00:
Nee de bouw start binnenkort. Ik ga de kopersbegeleider hier mee lastig vallen. Thanks!
Fout, je wijst de kopersbegeleider er nu een keer schriftelijk op. Bij oplevering controleren en dan (indien nodig) verwijzen naar de schriftelijke waarschuwing. Pas met echt dure lessen leren ze het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stokmeister
Freee!! schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:45:
[...]

Fout, je wijst de kopersbegeleider er nu een keer schriftelijk op. Bij oplevering controleren en dan (indien nodig) verwijzen naar de schriftelijke waarschuwing. Pas met echt dure lessen leren ze het.
Zo goed als alle communicatie loopt via de mail. Voordat ik er met gestrekt been in ga, ga ik eerst even vragen hoe ze dat zelf gezien hadden. Mocht dat nergens op uit lopen dan kom ik met deze feiten. Voorlopig de beste man nog maar even te vriend houden 😉
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvrob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-12-2024
Beste mede tweakers,

Ik heb ook een nieuwbouwhuis gekocht welke is voorzien van 3x25A hoofsaansluiting. Het is nog in aanbouw. Ik zag bij onze keukeninstallatietekenening staan dat onze inducitekookplaat wordt aangesloten op een 2 fase perilex doormiddel van een kookgroep 2x16A dus. De kookplaat betreft een siemens induction air plus welke een aansluitwaarde heeft van 7,4 KW. Dit moet dus volgens dit topic worden aangesloten door 3 fase perilex met een krachtgroep daarachter. Ik stuurde het volgende naar de keukenboer:

Ik zie in de getekende keukeninstallatie dat de kookplaat wordt aangesloten doormiddel van een 2 fase perilex. Dit kan echter niet de bedoeling zijn. De kookplaat heeft namelijk een aansluitwaarde van 7,4 kw. Met een kookgroep kom je op 2x3680 Watt = 7360W, waardoor de hoofdgroep overbelast kan raken. Als de inductiekookplaat op vol vermogen aanstaat trekt deze tot 32 Ampere (2x16) over één met 25Ampere afgezekerde fase. Dit is dus niet zo netjes. Dit is ook niet comform NEN 1010. Bij inductiekookplaaten met een vermogen van 7,4kw of hoger dient gebruikt te worden gemaakt van een krachtgroep(35A).
Ik stel dan ook voor dat dit opgelost wordt door een 3fase perilex te gebruiken met in de meterkast een krachtgroep voor deze.

De reactie van keukenboer Bruynzeel:

De aansluiting is correct, voor een kookplaat van 7,4 kw is de 2 fase perilex aansluiting voldoende, die is namelijk inderdaad 2 x 3680 watt= 7360 watt.
Lijkt net niet voldoende maar is het wel. Dit monteren we al jaren zo en gaat goed.
Hier nog even een externe website waar dit uitgelegd wordt: https://www.deschouwwitgoed.nl...

Dit slaat toch helemaal nergens op of ben ik nou achterlijk. Iemand een idee hoe ik hierop terug kan reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

psvrob schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:25:
Beste mede tweakers,

Ik heb ook een nieuwbouwhuis gekocht welke is voorzien van 3x25A hoofsaansluiting. Het is nog in aanbouw. Ik zag bij onze keukeninstallatietekenening staan dat onze inducitekookplaat wordt aangesloten op een 2 fase perilex doormiddel van een kookgroep 2x16A dus. De kookplaat betreft een siemens induction air plus welke een aansluitwaarde heeft van 7,4 KW. Dit moet dus volgens dit topic worden aangesloten door 3 fase perilex met een krachtgroep daarachter. Ik stuurde het volgende naar de keukenboer:

Ik zie in de getekende keukeninstallatie dat de kookplaat wordt aangesloten doormiddel van een 2 fase perilex. Dit kan echter niet de bedoeling zijn. De kookplaat heeft namelijk een aansluitwaarde van 7,4 kw. Met een kookgroep kom je op 2x3680 Watt = 7360W, waardoor de hoofdgroep overbelast kan raken. Als de inductiekookplaat op vol vermogen aanstaat trekt deze tot 32 Ampere (2x16) over één met 25Ampere afgezekerde fase. Dit is dus niet zo netjes. Dit is ook niet comform NEN 1010. Bij inductiekookplaaten met een vermogen van 7,4kw of hoger dient gebruikt te worden gemaakt van een krachtgroep(35A).
Ik stel dan ook voor dat dit opgelost wordt door een 3fase perilex te gebruiken met in de meterkast een krachtgroep voor deze.

De aansluiting is correct, voor een kookplaat van 7,4 kw is de 2 fase perilex aansluiting voldoende, die is namelijk inderdaad 2 x 3680 watt= 7360 watt.
Lijkt net niet voldoende maar is het wel. Dit monteren we al jaren zo en gaat goed.
Hier nog even een externe website waar dit uitgelegd wordt: https://www.deschouwwitgoed.nl...

Dit slaat toch helemaal nergens op of ben ik nou achterlijk. Iemand een idee hoe ik hierop terug kan reageren?
Doorsturen naar je verzekeringsmaatschappij met de vraag hoe zij dit beoordelen. En ook even voorleggen aan je rechtsbijstandsverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

En aangeven dat jij de klant bent en het zo wilt. Alleen bepaalt de keukenboer niet je aansluiting, maar je aannemer. De keukenboer heeft gewoon perilex aan te sluiten, maar komt niet aan je groepenkast. Je schrijft wat mij betreft de verkeerde partij aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
psvrob schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:25:

Dat is niet 'net niet voldoende', dat is ruim onvoldoende, aangezien die hele 7,4 kW achter één 25A hoofdzekering zit (dat is namelijk de definitie van een kookgroep: twee gekoppelde 16A groepen op 1 fase) die in feite maximaal 5,75 kW kan leveren. Dat past dus niet.

De enige situatie waar dit 'net niet voldoende' is en dus in de praktijk wel prima is als je een 35A hoofdzekering hebt. Misschien kun je ze dat er nog bij vertellen dat dat niet de situatie is.

[ Voor 11% gewijzigd door Vloris op 08-04-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvrob
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:41:
En aangeven dat jij de klant bent en het zo wilt. Alleen bepaalt de keukenboer niet je aansluiting, maar je aannemer. De keukenboer heeft gewoon perilex aan te sluiten, maar komt niet aan je groepenkast. Je schrijft wat mij betreft de verkeerde partij aan.
De keukenboer installeert volgens zijn tekening een 2 fase perilex, dit moet toch een 3 fase perilex zijn? En dan moet ik toch daarvoor bij de keukenboer zijn. Ons project loopt via de BAM Homestudios waarbij bruynzeel aan verbonden is. Beetje ingewikkeld maar lijkt me toch echt dat ik daarvoor bij bruynzeel moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
Maar de aannemer is toch degene die zorgt voor de meterkast en de stroomaansluitingen op de plek van de keuken? Keukenboer prikt daar alleen op in, die zal zelf geen kabels trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Nielson schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:56:
Maar de aannemer is toch degene die zorgt voor de meterkast en de stroomaansluitingen op de plek van de keuken? Keukenboer prikt daar alleen op in, die zal zelf geen kabels trekken.
Maar de keukenboer communiceert wel met de aannemer welke aansluiting er op de plek voor het fornuis moet zitten. En waarschijnlijk is voor de keukenboer (en de aannemer) zo'n pseudo-2-faseaansluiting een stuk goedkoper dan een 3-faseaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvrob
Ik snap je redenering. Echter heeft bruynzeel een volledige tekenening doorgestuurd naar de aannemer(werken samen onder het zelfde dak bij Homestudios) wat er moet geregeld worden in de meterkast etc.. de aannemer doet gewoon wat de keukenboer hem opdraagt in dit geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
psvrob schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:02:
Ik snap je redenering. Echter heeft bruynzeel een volledige tekenening doorgestuurd naar de aannemer(werken samen onder het zelfde dak bij Homestudios) wat er moet geregeld worden in de meterkast etc.. de aannemer doet gewoon wat de keukenboer hem opdraagt in dit geval
Keukenboer kan niet ruiken dat je 3-fase hebt. Aannemer moet zelf blijven nadenken. Als de keukenboer zegt dat 'ie in de sloot moet springen doet hij dat ook niet.

Keukenboeren zijn niet de snuggerste als het op elektra aankomt. De aannemer moet uit die tekening gewoon concluderen dat wat gevraagd wordt ook met een krachtgroep kan en icm. 3x25 dus niet met een enkelfase gevoede kookgroep.

Als de keukenboer echt 3-fase voorschrijft moet de aannemer alleen extra nog concluderen dat een meerfasig gevoede kookgroep ook niet kan.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-04-2020 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mijn keukenman maakt een stekker aan m'n kookplaat vast en prikt die in de aansluiting die ik m'n aannemer laat maken. Die aansluiting richting de meterkast laat ik geen keukenspecialist bij in de buurt komen. Dat zijn geen elektriciens......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:43:
Mijn keukenman maakt een stekker aan m'n kookplaat vast en prikt die in de aansluiting die ik m'n aannemer laat maken. Die aansluiting richting de meterkast laat ik geen keukenspecialist bij in de buurt komen. Dat zijn geen elektriciens......
Stekker eraan zetten is ook voor de e-man. Als de keukenmanvdaar een fout maakt ben je alsnog het haasje, enige voordeel is dat de juiste persoon meteen aansprakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
bbbrumbrum schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:22:
Stekker eraan zetten is ook voor de e-man. Als de keukenmanvdaar een fout maakt ben je alsnog het haasje, enige voordeel is dat de juiste persoon meteen aansprakelijk is.
Yup, iets met perilex heeft geen standaard aansluitschema, dus: all bets are off, meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bbbrumbrum schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:22:
[...]

Meest zuivere waarschijnlijk wel inderdaad, alleen kun je dat gewoon vragen en nameten bij de klant. En stekker aan een kookplaat zetten is gesneden koek voor de keukenman, een groepenkast en krachtgroep inrichten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:26:
[...]

Meest zuivere waarschijnlijk wel inderdaad, alleen kun je dat gewoon vragen en nameten bij de klant. En stekker aan een kookplaat zetten is gesneden koek voor de keukenman, een groepenkast en krachtgroep inrichten niet.
Uh nee? Meeste kookplaten kunnen op meerdere manieren aangesloten worden. Als ze dat snappen, snappen ze de meterkastzijde ook, die 2 moeten op elkaar afgestemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bbbrumbrum schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:53:
[...]

Uh nee? Meeste kookplaten kunnen op meerdere manieren aangesloten worden. Als ze dat snappen, snappen ze de meterkastzijde ook, die 2 moeten op elkaar afgestemd zijn.
Volgens mij komt mijn beschrijving niet helemaal over. Er is een verschil tussen iets snappen en iets inrichten.
Waar een keuken specialist met z'n handen van m'n meterkast heeft te blijven zal deze niet moeilijk doen over de stekker aan te sluiten. Ook al is dat een werkje dat de elektricien beter kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:12:
[...]

Volgens mij komt mijn beschrijving niet helemaal over. Er is een verschil tussen iets snappen en iets inrichten.
Waar een keuken specialist met z'n handen van m'n meterkast heeft te blijven zal deze niet moeilijk doen over de stekker aan te sluiten. Ook al is dat een werkje dat de elektricien beter kan doen.
Misschien praten we een beetje langs elkaar heen, maar heb je zelf ooit een kookplaat aangesloten? Met 3 verschillende schemas vermeld, bruggen die geplaatst of verplaatst moeten worden vond ik dat meer inzicht vergen dan een meterkast aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bbbrumbrum schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:22:
[...]

Misschien praten we een beetje langs elkaar heen, maar heb je zelf ooit een kookplaat aangesloten? Met 3 verschillende schemas vermeld, bruggen die geplaatst of verplaatst moeten worden vond ik dat meer inzicht vergen dan een meterkast aansluiten.
Een beetje wel.

Exact 1 keer aangesloten en daar heb ik toen een elektricien in de familie voor laten komen.

Waar het om gaat is dat ik de keukenman wel vertrouw met die aansluiting, hoe ingewikkeld dan ook, als hij maar weet wat er ligt (koopgroep of krachtgroep). Als de plaat sneuvelt ligt dat echt bij de keukenman. Wil je zuiver zijn dan laat je dat apart doen door een elektricien, die keus is aan keukenman en/of klant.

Ik vertrouw de keukenman niet om de keuze te maken of er een kookgroep of een krachtgroep moet komen en spreek deze daar ook niet op aan, dat ligt bij de aannemer. Daar begon (ik in ieder geval) de discussie mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bbbrumbrum schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:53:
[...]

Er is een verschil tussen "snappen" en "kunnen aansluiten zodat ""het werkt "" "

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stokmeister
kabeltjekabel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:07:
[...]

Heb je die woning al of krijg je die binnenkort? Ook gewoon als gebrek laten noteren. Verwijzen naar de netcode;

[...]

En naar de netbeheerder;
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen
"3x25 (standaard huisaansluiting) [Voor huishoudens met standaard huishoudelijke apparatuur als een wasmachine, stofzuiger, vaatwasser, inductie kookplaat en verlichting. Verder zijn met een 3x25A zonnepanelen, een warmtepomp en elektrische auto mogelijk.*]"

Gewoon keihard terugnaaien dus. Als er maar genoeg mensen zijn die zulke ongein niet pikken en ze per keer voor 400 euro door het stof gaan leren ze het wel een keertje.
Contact gehad met de kopersbegeleider en de meterkast wordt nu uitgevoerd met 3x25A. Zonder meerwerkkosten. Mijn dank gaat naar jullie uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
stokmeister schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:08:
[...]

Contact gehad met de kopersbegeleider en de meterkast wordt nu uitgevoerd met 3x25A. Zonder meerwerkkosten. Mijn dank gaat naar jullie uit!
Netjes. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:38:
[...]

Er is een verschil tussen "snappen" en "kunnen aansluiten zodat ""het werkt "" "
Snap ik, maar als je het niet "snapt" is de kans een stuk groter dat het "niet werkt", of nooit meer... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kabeltjekabel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:38:
[...]

De netbeheerder (Liander) kwam hier om 3 fase aan te sluiten en ik bleef er een beetje bij om wat te kletsen en ik zie hem zo de L1 vanuit het net aansluiten op mijn N, L2 vanuit het net op mijn L1, etc etc..

Toen ie klaar was maar aangegeven van ‘kuch, volgens mij klopt er iets niet’.

Als je dat een keer meemaakt vertrouw je niemand meer met je huisinstallatie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bbbrumbrum schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:32:
[...]

Snap ik, maar als je het niet "snapt" is de kans een stuk groter dat het "niet werkt", of nooit meer... :+
Ja, maar het gevaar zit in de de derde categorie; Bijvoorbeeld; stopcontact aansluiten met tweelingsnoertje; werkt wel hoor. En vroeg of laat fikt het af.

Idem kookplaten; kookplaat met 4 aderig netsnoer op enkelfase kookgroep aansluiten; tot 32A door een enkele ader en pen van de Perilex. Kookplaat werkt gewoon... totdat er toch wat gaat smeulen; het Perilex stopcontact bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-04-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:09
...

[ Voor 98% gewijzigd door MeTooPV op 11-04-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Gisteren heb ik deze foto's gemaakt van de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGio5DXrOnmu6sldY-Skotqq6to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQ0BNNbIGNQz72HYkzX6SnAI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgXhzF28jQMlNBqBqcnUjjomBC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxeFN9qQfIkbmgAR2emIKuS3.jpg?f=fotoalbum_large

Groep 8 is voor het fornuis (groep 9 voor de warmtepomp).
Klopt het dat ik hier niet kan zien of groep 8 is aangesloten op 1 of 2 fasen? Of is het sowieso fout en moet er net zo'n automaat in komen als voor groep 9? Het vermogen van de kookplaat is 7350 W, dus zou volgens mij ook op 2 fasen aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat is niet te zien. Wel is deze manier van opbouwen een afrader volgens NEN1010.
Het had een stuk netter geweest om de WP en krachtgroep voor de perilex beide achter zijn eigen 4P aardlekschakelaar te zetten. En dan de lichtgroepen achter 3x 2P aardlekschakelaar. (Elk op een eigen fase).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:08:
Dat is niet te zien. Wel is deze manier van opbouwen een afrader volgens NEN1010.
Het had een stuk netter geweest om de WP en krachtgroep voor de perilex beide achter zijn eigen 4P aardlekschakelaar te zetten. En dan de lichtgroepen achter 3x 2P aardlekschakelaar. (Elk op een eigen fase).
Busboard III zit toch L1, L2, L3, L1, L2, L3 :?

Maargoed, die verdient niet echt de schoonheidsprijs. Ik zou links drie 2P aardlekschakelaars doen en dan tot 12 normale groepen en dan rechts twee krachtgroepen achter 4P aardlekschakelaar. Maar zoals het nu is uitgevoerd is het natuurlijk een tientje goedkoper he...

[ Voor 22% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-04-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik begrijp niet echt wat je bedoeld.
Zoals jij het schetst is ook precies mijn voorstel. Kookgroep eruit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De verdeling van groepen over de fasen is bij die 2x6 3F busboards toch L1, L2, L3 .... ?

Zoals ik jouw post las, dacht ik dat je voor zowel koken als WP een eigen 4P aardlekschakelaar wilde inzetten. Kan natuurlijk, maar dan hoeft helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Dank voor het meedenken, ik heb inmiddels om opheldering gevraagd.
Ik zal ook nog vragen waarom ze de jullie voorgestelde indeling (met 2polige aardlek voor de eerste 12 groepen en dan een 4polige voor de 2 krachtgroepen) niet hebben gemonteerd.
Is dat iets waar ik de aannemer toe kan dwingen? Of is het makkelijker om zelf een elektricien in te huren die dit doet (ik laat ook wat stopcontacten in de keuken verplaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

roltor schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:14:
Ik zal ook nog vragen waarom ze de jullie voorgestelde indeling (met 2polige aardlek voor de eerste 12 groepen en dan een 4polige voor de 2 krachtgroepen) niet hebben gemonteerd.
Is dat iets waar ik de aannemer toe kan dwingen? Of is het makkelijker om zelf een elektricien in te huren die dit doet (ik laat ook wat stopcontacten in de keuken verplaatsen).
Schakel even juridisch advies in, maar naar mijn mening moet je de aannemer op de hoogte stellen, dat hij nog tot oplevering de tijd heeft om dit conform de huidige normen goed te maken en dat jij anders na de oplevering zelf een elektricien inhuurt, waarvan de rekening in mindering wordt gebracht op de nog aan de aannemer te betalen rekening. Op die manier kan hij zelf kiezen hoeveel het hem kost en kost het jou geen cent extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
roltor schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:17:
Gisteren heb ik deze foto's gemaakt van de meterkast:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groep 8 is voor het fornuis (groep 9 voor de warmtepomp).
Klopt het dat ik hier niet kan zien of groep 8 is aangesloten op 1 of 2 fasen? Of is het sowieso fout en moet er net zo'n automaat in komen als voor groep 9? Het vermogen van de kookplaat is 7350 W, dus zou volgens mij ook op 2 fasen aangesloten kunnen worden.
Ik heb zojuist het installatieschema gekregen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet uit kan halen hoe de kookplaat is aangesloten, alleen dat hij op groep 8 zit (dat wist ik al). Op internet kan ik ook niet vinden wat die symbolen betekenen.
Van de aannemer kreeg ik dit antwoord (op mijn vraag of de kookplaat op 1 of 2 fasen is aangesloten):

"Ik heb het nog even nagekeken met onze werkvoorbereider.

Volgends ons zou het goed moeten gaan aangezien jullie een 2x230v krijgen tot 7.5kw. In de bijlagen alvast de stukken die jullie ook bij oplevering ontvangen."

Mijns inziens is dit geen atnwoord op mijn vraag, hoe kan ik hier nu het beste op reageren?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AExzUbQCEtpcEibbOTouOWQXNu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FfLrHz9wW018UvXbazqqEOQS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
roltor schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:14:
Tenzij ze beter beloofd hebben kun je ze daar niet toe dwingen. De constructie met 4-polige aardlekschakelaars is dan wel afgeraden in de NEN, maar niet verboden. Ze hebben dit gedaan ipv de oplossing die hier door mij en @Jim423 gepost is gedaan omdat het een paar centen goedkoper is.
roltor schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:59:
[...]

Ik heb zojuist het installatieschema gekregen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet uit kan halen hoe de kookplaat is aangesloten, alleen dat hij op groep 8 zit (dat wist ik al). Op internet kan ik ook niet vinden wat die symbolen betekenen.
Van de aannemer kreeg ik dit antwoord (op mijn vraag of de kookplaat op 1 of 2 fasen is aangesloten):

"Ik heb het nog even nagekeken met onze werkvoorbereider.

Volgends ons zou het goed moeten gaan aangezien jullie een 2x230v krijgen tot 7.5kw. In de bijlagen alvast de stukken die jullie ook bij oplevering ontvangen."

Mijns inziens is dit geen atnwoord op mijn vraag, hoe kan ik hier nu het beste op reageren?

Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Oh leuk, gaan ze een normaal stopcontact voor je kookplaat installeren >:)?

Verder uit die tekening niet op te maken hoe e.e.a. over de fasen verdeeld is. Ik zie wel 3x 4P aardlekschakelaar, 2L2N ding voor je kookplaat en volledige 3-fase voor je warmtepomp. Daarnaast nog een B16 aardlekautomaat met 100 mA beveiliging.

Indien geen TN stelsel moet je aardingsvoorziening wel beter dan als er alleen 30 mA aardlekbeveiliging is toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
Een aantal weken na het starten van dit topic is er vandaag eindelijk een elektricien, onderaannemer van onze bouwer langs geweest. Hij bevestigd mij dat het inderdaad niet conform de norm is opgeleverd, maar omdat er in onze keuken offerte staat dat het met een kookgroep opgeleverd wordt zou hij het dus niet gaan aanpassen. Hij heeft 'gewoon gedaan wat er in de papieren staat'. De bouwer mailt mij nu dat het gecontroleerd is en nagekeken en volgens hun volgens de norm is opgeleverd.

Het advies van de elektricien is om dit aan te kaarten bij de projectontwikkelaar, gezien zij ook de keuken samengesteld hebben met een kookgroep.

Zojuist dus een mail richting de projectontwikkelaar gestuurd met een zelfde verhaal dat het niet conform de norm is opgeleverd. Ik ben erg benieuwd naar hun reactie, of zij ook durven te zeggen dat het conform de norm is opgeleverd..

Punt van aandacht is wel dat ik de offerte akkoord gegeven heb, waar op de kookgroep staat.

Lijkt mij dat ik nog altijd wel sterk sta, gezien de NEN1010 toch boven een offerte/opdracht staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Martinus123 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:30:

Lijkt mij dat ik nog altijd wel sterk sta, gezien de NEN1010 toch boven een offerte/opdracht staat?
Lijkt mij ook inderdaad. Daarnaast koop je een woning die conform de norm opgeleverd moet worden. Bij mij gaan ze bijvoorbeeld nog een brandmelder verplaatsen, omdat die niet op de juiste positie zat, had ik geen idee van. Net zoals dat een gemiddelde consument geen idee heeft van een kookgroep of de NEN norm. Maar omdat ik er nu op gewezen ben, ga ik er wel wat mee doen.

Ik heb ook reactie gekregen van mijn installateur, nadat ik ze op de norm gewezen heb:

Artikel 433.1 uit de NEN1010:2015

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker) (kookplaat heeft een aansluitingwaarde van 7,2 kW 31,3A)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel (uiteindelijk dus 25A bij 3x25 met kookgroep er achter)
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding

@kabeltjekabel
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Lijkt wel of ze er niks van snappen... 8)7 Ben er al een maand mee bezig.

[ Voor 23% gewijzigd door Zenix op 18-05-2020 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:38
Zenix schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:15:
Ik heb ook reactie gekregen van mijn installateur, nadat ik ze op de norm gewezen heb:

Artikel 433.1 uit de NEN1010:2015

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker) (kookplaat heeft een aansluitingwaarde van 7,2 kW 31,3A)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel (uiteindelijk dus 25A bij 3x25 met kookgroep er achter)
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding

@kabeltjekabel

***members only***

Lijkt wel of ze er niks van snappen... 8)7 Ben er al een maand mee bezig.
Kookgroep wordt echter als een groep gezien waardoor je deze dus wel moet optellen :+ De rest zijn losse groepen en hoef je dus niet op te tellen en geld een gelijktijdigheid factor van, dacht ik, 0,6 of 0,7 dus. (corrigeer vooral waar nodig!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

perspectivebass schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Kookgroep wordt echter als een groep gezien waardoor je deze dus wel moet optellen :+ De rest zijn losse groepen en hoef je dus niet op te tellen en geld een gelijktijdigheid factor van, dacht ik, 0,6 of 0,7 dus. (corrigeer vooral waar nodig!)
Inderdaad mijn reactie:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Zenix schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:37:
[...]

Inderdaad mijn reactie:

***members only***
Goed om te weten. ik verwacht over kleine 3 weken de zelfde discussie met mijn bouwer dus dit soort (voorgeschreven teksten) gaan mij goed uitkomen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 20:41
He hallo allemaal,

Ook ik heb recent een nieuwbouw woning betrokken met een 3x25A groepenkast met de daarbij behorende kookgroep (2x16A) achter een 40A ALS. Nu zit er bij deze ALS ook nog een quooker geschakeld. Bewijze van test heb ik 4 pannen met koud water op de kookplaat met vol vermogen gezet en de quooker half leeg laten lopen zodat deze weer op moest warmen. Ik kon op mijn Toon aflezen dat er meer dan 8500Watt gebruikt werd op dat moment. Dit achter een 25A hoofdstop.

Dee hoofdstop kon dit prima hebben. Ik heb toen de elektricien gebeld (heel goed contact mee) die verantwoordelijk zijn voor deze aansluiting. Op mijn vraag van hoe het kan dat de hoofdstop er niet mee stopte kreeg ik het antwoord dat deze van een C25 klasse zijn. Deze kunnen voor ruim een half uur een 200% belasting verdragen. Verder zou hij er nog even induiken en kreeg ik onderstaande email terug.

Email elektricien:
Kook groep 2x230V op 1 –fase (ook nog even met VeiligKeur gesproken)
- Volgens de norm akkoord;
- Nadeel is overbelasting op de hoofdzekering van 25A, maar dat hou je altijd als er meer dan 6 aparte groepen aanwezig zijn;
- Daarbij is er een technisch advies dat aangeeft dat er een voorkeur is voor 1-fase aardlekschakelaars t.o.v. 3-fase. (buitenom dat ze duurder zijn en meer ruimte innemen)

1e vraag:
Iedereen roept altijd dat je een kookgroep niet achter een 25A hoofdstop mag afzekeren volgens de norm 1010. (blijkbaar gaat het bij mij wel goed alleen de vraag is hoe lang?) Waar staat dat precies? Zodat ik nog iets heb om hem mee om zijn oren te slaan en een pressiemiddel om hem aan het werk te krijgen.

2de vraag:
Er mogen 4 groepen achter een ALS. 4x 16A= 64A met een gelijktijdigheid van 60 of 70% kom ik nogsteeds boven de 25A. Waarom mag dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

lmno31 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:14:
He hallo allemaal,

Ook ik heb recent een nieuwbouw woning betrokken met een 3x25A groepenkast met de daarbij behorende kookgroep (2x16A) achter een 40A ALS. Nu zit er bij deze ALS ook nog een quooker geschakeld. Bewijze van test heb ik 4 pannen met koud water op de kookplaat met vol vermogen gezet en de quooker half leeg laten lopen zodat deze weer op moest warmen. Ik kon op mijn Toon aflezen dat er meer dan 8500Watt gebruikt werd op dat moment. Dit achter een 25A hoofdstop.

Dee hoofdstop kon dit prima hebben. Ik heb toen de elektricien gebeld (heel goed contact mee) die verantwoordelijk zijn voor deze aansluiting. Op mijn vraag van hoe het kan dat de hoofdstop er niet mee stopte kreeg ik het antwoord dat deze van een C25 klasse zijn. Deze kunnen voor ruim een half uur een 200% belasting verdragen. Verder zou hij er nog even induiken en kreeg ik onderstaande email terug.

Email elektricien:
Kook groep 2x230V op 1 –fase (ook nog even met VeiligKeur gesproken)
- Volgens de norm akkoord;
- Nadeel is overbelasting op de hoofdzekering van 25A, maar dat hou je altijd als er meer dan 6 aparte groepen aanwezig zijn;
- Daarbij is er een technisch advies dat aangeeft dat er een voorkeur is voor 1-fase aardlekschakelaars t.o.v. 3-fase. (buitenom dat ze duurder zijn en meer ruimte innemen)

1e vraag:
Iedereen roept altijd dat je een kookgroep niet achter een 25A hoofdstop mag afzekeren volgens de norm 1010. (blijkbaar gaat het bij mij wel goed alleen de vraag is hoe lang?) Waar staat dat precies? Zodat ik nog iets heb om hem mee om zijn oren te slaan en een pressiemiddel om hem aan het werk te krijgen.

2de vraag:
Er mogen 4 groepen achter een ALS. 4x 16A= 64A met een gelijktijdigheid van 60 of 70% kom ik nogsteeds boven de 25A. Waarom mag dit wel?
1. Zie reacties @kabeltjekabel of mijn posts hierboven.
2. Dat zijn geen combineerde groepen, kookgroep wel. Rest van je vraag kan ik je geen antwoord op geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Op mijn vraag van hoe het kan dat de hoofdstop er niet mee stopte kreeg ik het antwoord dat deze van een C25 klasse zijn. Deze kunnen voor ruim een half uur een 200% belasting verdragen. Verder zou hij er nog even induiken en kreeg ik onderstaande email terug.
Zie;
http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf\
2e pagina. E.e.a. hangt natuurlijk ook af van de omgevingstemperatuur. Maar bij 2x In gaat dat echt geen half uur duren hoor.
1e vraag:
Zie hierboven.
2de vraag:
Gelijktijdigheid lager pakken. Enkel en alleen met de kookgroep achter 25A kun je die al trippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
kabeltjekabel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:16:
Zie;
http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf\
2e pagina. E.e.a. hangt natuurlijk ook af van de omgevingstemperatuur. Maar bij 2x In gaat dat echt geen half uur duren hoor.
Handig zo'n tabel!

Edit: Maar dan moet je hem wel goed aflezen.

[ Voor 54% gewijzigd door Wilke op 19-05-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wilke schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:35:
[...]

De tabel loopt op die plek nog heel stijl, dus het kan maar zo 100-400 seconden duren (afhankelijk waar je precies zit in de tabel) en nog aan de norm voldoen.

Dus, langer testen?
Nee; het voldoet niet niet aan de norm, ongeacht hoe lang je test of de automaat overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

kabeltjekabel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:12:
[...]
Nee; het voldoet niet niet aan de norm, ongeacht hoe lang je test of de automaat overbelast.
Het klapt alleen onvoldoende hard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• perspectivebass
Ik kreeg gister dit;
Members only:

Daar heb ik met dank aan jullie dit op geantwoord met overduidelijke plagiaat van @Zenix :+ ;

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

perspectivebass schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:54:
Ik kreeg gister dit;

***members only***

Daar heb ik met dank aan jullie dit op geantwoord met overduidelijke plagiaat van @Zenix :+ ;

***members only***
Die van mij is op basis van de meterkast baas @kabeltjekabel Dus die ook bedanken! 8)

Ziet er goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
perspectivebass schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:54:
Ik kreeg gister dit;

***members only***

***members only***
2x16 is inderdaad geen 263130836933693530167218012160000000 :+, maar wel gewoon 32 :*)

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-05-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik heb vandaag antwoord gekregen, dat ze blijven bij het eerdere antwoord, wat nergens op slaat.
Wat zou ik verder nog kunnen doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Zenix schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:25:
Ik heb vandaag antwoord gekregen, dat ze blijven bij het eerdere antwoord, wat nergens op slaat.
Schrijven, dat je het na oplevering door de netbeheerder laat keuren en bij afkeur de kosten van de keuring, reparatie en herkeuring voor hun rekening komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Zenix schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:25:
Zo in zo als opleverpunt/protestpunt op laten nemen bij oplevering.

Volgens mij worden protestpunten geëscaleerd naar woningborg (of dergelijke partij) waarna zij er ook een oordeel over zullen vellen
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.