Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kookgroep nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 07:44
Bij mijn broertje is het inderdaad achteraf opgelost. Er was een 3x25A hoofdaansluiting met een 2x16A kookgroep voor een kookplaat met aansluitwaarde van 7,4 kW. Er stond netjes in de omschrijving van de keukenboer dat er een krachtgroep moest komen als er 3-fase in de woning aanwezig was. De installateur had die informatie gewoon niet gelezen.

Het is als protestpunt bij de oplevering opgenomen en inmiddels als volgt hersteld:

In ons eigen huis wordt het als het goed is meteen goed opgeleverd, want ik heb de discussie met de installateur en de aannemer al tijdens de bouw gehad (en gewonnen).

[Voor 7% gewijzigd door Blihi op 07-04-2020 08:21]

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:29

Zenix

BOE!

Goed dat ik dit topic zie, heb ook net een nieuwbouw woning met 3 fasen. Volgens mij is dit duidelijk een kookgroep? Ik heb de installatietekening en daarbij lijkt die ook op 1 fase te zitten.

Meterkast

Tekening
https://i.postimg.cc/BLRDJCFZ/tekening.png

[Voor 3% gewijzigd door Zenix op 07-04-2020 20:09]

• roltor
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:04
Gisteren heb ik deze foto's gemaakt van de meterkast:

Groep 8 is voor het fornuis (groep 9 voor de warmtepomp).
Klopt het dat ik hier niet kan zien of groep 8 is aangesloten op 1 of 2 fasen? Of is het sowieso fout en moet er net zo'n automaat in komen als voor groep 9? Het vermogen van de kookplaat is 7350 W, dus zou volgens mij ook op 2 fasen aangesloten kunnen worden.

• roltor
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:04
roltor schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:17:
Gisteren heb ik deze foto's gemaakt van de meterkast:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groep 8 is voor het fornuis (groep 9 voor de warmtepomp).
Klopt het dat ik hier niet kan zien of groep 8 is aangesloten op 1 of 2 fasen? Of is het sowieso fout en moet er net zo'n automaat in komen als voor groep 9? Het vermogen van de kookplaat is 7350 W, dus zou volgens mij ook op 2 fasen aangesloten kunnen worden.
Ik heb zojuist het installatieschema gekregen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet uit kan halen hoe de kookplaat is aangesloten, alleen dat hij op groep 8 zit (dat wist ik al). Op internet kan ik ook niet vinden wat die symbolen betekenen.
Van de aannemer kreeg ik dit antwoord (op mijn vraag of de kookplaat op 1 of 2 fasen is aangesloten):

"Ik heb het nog even nagekeken met onze werkvoorbereider.

Volgends ons zou het goed moeten gaan aangezien jullie een 2x230v krijgen tot 7.5kw. In de bijlagen alvast de stukken die jullie ook bij oplevering ontvangen."

Mijns inziens is dit geen atnwoord op mijn vraag, hoe kan ik hier nu het beste op reageren?

Alvast bedankt.

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 09:11
Bij ons is nu iemand aan de slag geweest, maar twijfel heel erg of dit nu wel klopt.
Een van de groepen op 3 is niet aangesloten. Dus dat verwart daarmee lijken er wel gewoon 4 achter de ALS te zitten en dus niet 5.

Maar de 3 fase groep lijkt geen aardlekautomaat te zijn. Dus is dit dan niet beveiligt met een ALS?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In mijn hoofd ging dit allemaal spelen toen ik weer in ons 'oude' huis was waardoor ik nu niet direct in gelegenheid ben om terug te gaan.

Ben beetje achterdochtig geworden van al dit gedoe... misschien terecht...

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 09:11
Ben nog even terug geweest en lijkt dus inderdaad niet aarde beveiligt te zijn. Want als ik het goed zie zit die niet aan de als vast.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• psvrob
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 15-07 10:36

Zo recent eerste kijkdag gehad in ons nieuwe huis met als hoofdaansluiting 3x25A. Ik ben een complete leek op dit gebied, maar is dit zo goed aangesloten of is dit weer eens een foute aansluiting zoals bij de rest in dit forum?

Dit is het laatste antwoord wat ik heb gekregen van de aannemer maanden geleden:

Wij passen standaard 3-fasen aardlekschakelaars in de meterkast toe. Hierdoor is het mogelijk om deze fornuisgroep aan te sluiten op 2-fasen van de hoofdaansluiting. Hiermee blijft de gecombineerde groep van 2x16A ook kleiner dan de voorbeveiliging 2x25A, uit de hoofdbeveiliging 3x25A.

• Sealnova
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Afgelopen maandag is onze nieuwe woning opgeleverd. Tijdens de voorschouw hadden we een 2-fasen koopgroep, maar deze hebben ze vervangen nadat ik had aangegeven dat dit niet voldoende was voor onze 7,6Kw kookplaat (met dank aan dit topic ;) )
Nu hebben we het volgende er voor in de plaats gekregen. Is dit zo correct geïnstalleerd?:

Ter info: onze aarde komt vanuit de netbeheerder.

[Voor 5% gewijzigd door Sealnova op 17-07-2020 23:00]

• psvrob
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 15-07 10:36
Afgelopen week oplevering gehad van ons nieuwe huis. Hoofdaansluiting 3x25A. Heb aangegeven dat ik 3fase aansluiting wil voor de kookplaat van 7,4kw. Toch trof ik weer eens de kookgroep aan. Zie foto’s hieronder. Discussie met de aannemer gehad hierover na aanleiding van dit topic en aangegeven dat dit niet hoort. Krijg ik dit terug van de installateur: ‘In een groepenkast moet je selectief zijn ten opzichte van je afzekering. We hebben dus een hoofdzekering van 3x25A, de stap erna is 16A. Wat betreft de kookgroep, je mag 2x16A niet optellen, dus ook hiervoor geld de regel hierboven’.

Dit slaat toch nog nergens op of heb ik het fout? Wat kan ik als reactie hierop schrijven om toch 3fase aansluiting te krijgen?

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Xander schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Ah, dat verklaart alvast de kleurcodering. ;)
Ook dat inderdaad. Alhoewel de afbeelding bij ABBconnect.nl anders is dan bij de webshops. Elders heeft ABB wel weer deze afbeelding;

Dan hebben ze dus;
*De drie-voudige brug verwijderd (en een sticker met 'fornuisgroep' afgeplakt??) linksbovenin de rechterkast
*Twee flexomaten met 2-voudige brug toegevoegd linksbovenin linkerkast
*Eén flexomaat toegevoegd rechtsbovenin linkerkast
*4P aardlekschakelaar toegevoegd linksonder rechterkast
*In rechterkast van links gezien de 5e en 6e groep 2 plekken opgeschoven om binnen de NL restrictie van 4 groepen per ALS te blijven (zelf veroorzaakt door 3-voudige brug te verwijderen!)
*Rechtsonderin rechterkast B16/0,3 aardlekautomaat toegevoegd.

Maar als hij ook al vooraf kleurgecodeerd was krijg je dit.

Zou me trouwens niks verbazen als het inderdaad gekruist zit :+

Als die aardlekautomaat rechtsonderin voor de PV is mist er nog de verplichte sticker betreffende PV invoeding.

@Sealnova ; heb je die 48A groep al laten fatsoeneren :?

[Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-10-2020 22:11]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True