Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kookgroep nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martinus123
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 14-06 21:11
Goeiedag,

Sinds kort (1 maand) zijn ik en mijn partner de gelukkige eigenaren van een nieuwbouwwoning. We hebben een kookeiland met een inductiekookplaat van 7400watt. Dit is door de installateur aangesloten op een kookgroep. In de meterkast hebben we een 3 fase 3x25a aansluiting.

Nu lees ik diverse verhalen dat bij kooktoestellen met een aansluitvermogen vanaf 7400 t/m 11.400 Watt gebruik gemaakt dient te worden van een krachtgroep, welke alleen kan worden toegepast bij een 3 fasen aansluiting.

Mijn vraag is nu;
- Heb ik recht van spreken en kan ik eisen om een 3 fase aansluiting?
- Zo ja, hoe kan ik dit het beste communiceren richting de aannemer?
- Indien de aannemer dit zou oplossen. Hoe zou hij dit gaan doen? Ik ben een leek wat dit betreft.

Alvast bedankt!

Mvg Martijn

Beste antwoord (via Martinus123 op 06-04-2020 18:04)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Martinus123 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:42:
- Heb ik recht van spreken en kan ik eisen om een 3 fase aansluiting?
Wellicht heb jij het uitzonderlijke geval van de kookgroep achter 4 polige aardlekschakelaar en verdeeld over 2 fasen... dan niet.
- Zo ja, hoe kan ik dit het beste communiceren richting de aannemer?
"Goede middag,

Zojuist viel mijn oog op de groepenkast die niet normconform is ingericht. Zo tref ik een 2x16A kookgroep aan op dezelfde fase die met 25A is afgezekerd. Hiermee is de ontwerpstroom (32A) groter dan een voorgelegen beveiliging (25A) en dit is strijdig met de norm. Ik stel voor dat u dit oplost door een 3-fase aardlekautomaat te komen installeren.

Groet,
@Martinus123 "
- Indien de aannemer dit zou oplossen. Hoe zou hij dit gaan doen? Ik ben een leek wat dit betreft.
Waarschijnlijk met een B16/0,03 aardlekautomaat. Al dan niet in een los kastje, afhankelijk van beschikbare ruimte. Indien er VD in buis gebruikt is dient er aan de bedrading ook wat omgewisseld te worden.

Maar post anders een foto'tje van de kast.

Alle reacties

• Martinus123
Het punt is alleen dat de woning en keuken al opgeleverd zijn. En dat ik er nu pas achterkom.

• Martinus123
Freee!! schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:53:
[...]

Heb je het restant van de koopsom/bouwsom al volledig betaald :? Zo ja, dan wordt het een lang verhaal. Zo nee, dan kun je de aannemer aanspreken op een gebrek en dat gebruiken om de laatste betaling achter te houden totdat het verholpen is.
Nee er staat nog 5% bij de notaris.

• Martinus123
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:05:
[...]

Wellicht heb jij het uitzonderlijke geval van de kookgroep achter 4 polige aardlekschakelaar en verdeeld over 2 fasen... dan niet.

[...]
Super bedankt voor je heldere uitleg!

Edit >> zal morgen een foto van de kast posten.

[Voor 12% gewijzigd door Martinus123 op 04-04-2020 22:58]

• Martinus123
@kabeltjekabel

https://ibb.co/0f7BNQy

[Voor 148% gewijzigd door Martinus123 op 06-04-2020 09:32]

• Martinus123
Een aantal weken na het starten van dit topic is er vandaag eindelijk een elektricien, onderaannemer van onze bouwer langs geweest. Hij bevestigd mij dat het inderdaad niet conform de norm is opgeleverd, maar omdat er in onze keuken offerte staat dat het met een kookgroep opgeleverd wordt zou hij het dus niet gaan aanpassen. Hij heeft 'gewoon gedaan wat er in de papieren staat'. De bouwer mailt mij nu dat het gecontroleerd is en nagekeken en volgens hun volgens de norm is opgeleverd.

Het advies van de elektricien is om dit aan te kaarten bij de projectontwikkelaar, gezien zij ook de keuken samengesteld hebben met een kookgroep.

Zojuist dus een mail richting de projectontwikkelaar gestuurd met een zelfde verhaal dat het niet conform de norm is opgeleverd. Ik ben erg benieuwd naar hun reactie, of zij ook durven te zeggen dat het conform de norm is opgeleverd..

Punt van aandacht is wel dat ik de offerte akkoord gegeven heb, waar op de kookgroep staat.

Lijkt mij dat ik nog altijd wel sterk sta, gezien de NEN1010 toch boven een offerte/opdracht staat?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True