Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 11:42
Nou een nieuw deel weer gehad. Op basis van eerder verstuurde bericht heb ik dit terug gekregen van de bouwer.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@kabeltjekabel Kan ik ergens nog correct naar verwijzen dat de groepen wel bij elkaar opgeteld moeten worden of kom ik nu in een welluss nietuss discussie terecht die alleen opgelost zou kunnen worden met een NEN keuring?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 08-07 22:26
perspectivebass schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:13:
Nou een nieuw deel weer gehad. Op basis van eerder verstuurde bericht heb ik dit terug gekregen van de bouwer.

***members only***

@kabeltjekabel Kan ik ergens nog correct naar verwijzen dat de groepen wel bij elkaar opgeteld moeten worden of kom ik nu in een welluss nietuss discussie terecht die alleen opgelost zou kunnen worden met een NEN keuring?
1 kookplaat, 1 apparaat, 1 ontwerpstroom = 32A

Ofwel splitsen over de fasen, ofwel achter kookgroep bij grotere enkelfase hoofdaansluiting. Meer smaken zijn er niet. Zij blijven natuurlijk gewoon lullen wat ze kunnen, want het gaat ze geld kosten als ze het moeten oplossen.

[Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-06-2020 19:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:48
Tegenvoorstel doen; ik los het zelf op en breng deze eigen gemaakte kosten in mindering op de 5% die in bewaring staat bij de notaris. Lossen zij het niet op, dan blijft die 5% blijft in lengte van dagen bij de notaris staan gezien jij geen goedkeuring geeft voor vrijgave.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perspectivebass
_Arthur schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:20:
Tegenvoorstel doen; ik los het zelf op en breng deze eigen gemaakte kosten in mindering op de 5% die in bewaring staat bij de notaris. Lossen zij het niet op, dan blijft die 5% blijft in lengte van dagen bij de notaris staan gezien jij geen goedkeuring geeft voor vrijgave.
Ja het is jammer dat er met een bankgarantie wordt gewerkt dus ben verplicht om wel alles te betalen. Moet nog even uitzoeken hoe ik dit ga terugbrengen.

@kabeltjekabel Bedankt, ja dit is natuurlijk het princiepen, maar de elektricien ontkent dat dus eigenlijk gewoon... Dus hoopte dat er misschien nog iets ergens heel concreet ergens iets verwezen stond :-)

Ik ga dit reageren:
Members only:

[Voor 40% gewijzigd door perspectivebass op 05-06-2020 19:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Na weken ook weer eens een reactie. Nu krijg ik dit:

Members only:

Kortom kent iemand een partij die wel volgens de NEN normeringen werkt en mijn meterkast kan keuren (omg Flevoland) ? Ik heb er gezien dit topic en mijn ervaringen met diverse installatiebedrijven namelijk niet veel vertrouwen in. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zenix schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:31:
Na weken ook weer eens een reactie. Nu krijg ik dit:

***members only***

Kortom kent iemand een partij die wel volgens de NEN normeringen werkt en mijn meterkast kan keuren (omg Flevoland) ? Ik heb er gezien dit topic en mijn ervaringen met diverse installatiebedrijven namelijk niet veel vertrouwen in. :)
Gewoon eentje opbellen en vragen of een 32A verbruiker via 2x16 achter 25A zekering norm-conform is. Zegt 'ie nee dan zeg je; mooi, maak maar rapportje. :P

Zegt 'ie ja; andere opbellen.

Belangrijker dan de kosten van die inspectie is de vraag of die (onder)aannemer het dan ook kostenloos gaat oplossen.

En "inspectie"... 1 goede foto is genoeg.

Je hoeft ook helemaal geen rapport van de hele installatie te laten maken. Je betwist alleen dit deel en als het rapport alleen daar iets over zegt is het ook al goed.

Aan de andere kant; als ze toch gaan opschrijven dat de kookgroep niet deugd kun je ze natuurlijk direct een volledige inspectie laten doen; onderaannemer betaald :P

Je kunt die inspecteur ook vragen of hij even helemaal los wil gaan op de door de norm verplichte documentatie van de installatie. Die ontbreekt volgens mij ook bij 95%+ >:). Het is maar hoever je het vuurtje wilt opstoken.

[Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-06-2020 15:49]

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ik heb inmiddels een aantal bedrijven gesproken, maar nog geen bedrijf kunnen vinden die een positief antwoord gaf op de vraag: Of een 32A verbruiker via 2x16 achter 25A zekering norm-conform is...

Het lijkt eerder uitzondering te zijn dan regel om volgens de norm te werken... Als mensen nog goede ervaringen hebben met installateurs die wel volgens de norm werken, stuur een pm.

[Voor 22% gewijzigd door Zenix op 08-07-2020 14:08]

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 01:22
Zenix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:52:
Ik heb inmiddels een aantal bedrijven gesproken, maar nog geen bedrijf kunnen vinden die een positief antwoord gaf op de vraag: Of een 32A verbruiker via 2x16 achter 25A zekering norm-conform is...

Het lijkt eerder uitzondering te zijn dan regel om volgens de norm te werken... Als mensen nog goede ervaringen hebben met installateurs die wel volgens de norm werken, stuur een pm.
Wellicht een bedrijf wat ook, of voornamelijk, zakelijke inspecties doet. Deze zijn doorgaans strenger en secuurder. Wellicht een bedrijf welke ook brandinspecties doet?
Via een verzekeringsmaatschappij zelf zal toch ook een lijst van onafhankelijke inspecteurs moeten hebben/geven?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

alaintje schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:44:
[...]

Wellicht een bedrijf wat ook, of voornamelijk, zakelijke inspecties doet. Deze zijn doorgaans strenger en secuurder. Wellicht een bedrijf welke ook brandinspecties doet?
Via een verzekeringsmaatschappij zelf zal toch ook een lijst van onafhankelijke inspecteurs moeten hebben/geven?
Ik heb nu een paar bedrijven aangeschreven die ik bij verzekering naar voren zag komen.

Overigens heb ik ook de complete norm gevonden.

Members only:

• kabeltjekabel
Zenix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:52:

Zijn dat toevallig allemaal bedrijven die zelf ook enkelfase kookgroepjes in 3x25A installaties schroeven :+ ?

• perspectivebass
Bij ons is nu iemand aan de slag geweest, maar twijfel heel erg of dit nu wel klopt.
Een van de groepen op 3 is niet aangesloten. Dus dat verwart daarmee lijken er wel gewoon 4 achter de ALS te zitten en dus niet 5.

Maar de 3 fase groep lijkt geen aardlekautomaat te zijn. Dus is dit dan niet beveiligt met een ALS?

Members only:

In mijn hoofd ging dit allemaal spelen toen ik weer in ons 'oude' huis was waardoor ik nu niet direct in gelegenheid ben om terug te gaan.

Ben beetje achterdochtig geworden van al dit gedoe... misschien terecht...

• kabeltjekabel
perspectivebass schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:30:
Bij ons is nu iemand aan de slag geweest, maar twijfel heel erg of dit nu wel klopt.
Een van de groepen op 3 is niet aangesloten. Dus dat verwart daarmee lijken er wel gewoon 4 achter de ALS te zitten en dus niet 5.

Maar de 3 fase groep lijkt geen aardlekautomaat te zijn. Dus is dit dan niet beveiligt met een ALS?

***members only***

In mijn hoofd ging dit allemaal spelen toen ik weer in ons 'oude' huis was waardoor ik nu niet direct in gelegenheid ben om terug te gaan.

Ben beetje achterdochtig geworden van al dit gedoe... misschien terecht...
Zo te zien deze;
https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/362273
Is geen aardlekautomaat nee. Dus ofwel geen aardlekbeveiliging of ze hebben hem aangesloten alsof het een enkelfase kookgroep is.
Zal wel uit de rommelbak van de installateur zijn gekomen.

Vraag maar eens op wat de aardverspreidingsweerstand is.

[Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-07-2020 21:47]

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

kabeltjekabel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:31:
[...]

Zijn dat toevallig allemaal bedrijven die zelf ook enkelfase kookgroepjes in 3x25A installaties schroeven :+ ?
Klopt. Ik had vandaag iemand aan de lijn die ging uitleggen dat het gewoon mocht volgens de norm, en dat hij het dus niet kon afkeuren. Want ze doen dit inderdaad al jaren :D

• perspectivebass
Ben nog even terug geweest en lijkt dus inderdaad niet aarde beveiligt te zijn. Want als ik het goed zie zit die niet aan de als vast.

Members only:

• kabeltjekabel
perspectivebass schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:16:
Ben nog even terug geweest en lijkt dus inderdaad niet aarde beveiligt te zijn. Want als ik het goed zie zit die niet aan de als vast.

***members only***
Er zitten ook geen 4-polige aardlekschakelaars in de kast, dus dat hij niet 3-fasig tegen aardlekken beveiligd was wisten we al :+

Heb je aarde van de netbeheerder of van eigen aardpen?

• perspectivebass
kabeltjekabel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:19:
[...]

Er zitten ook geen 4-polige aardlekschakelaars in de kast, dus dat hij niet 3-fasig tegen aardlekken beveiligd was wisten we al :+

Heb je aarde van de netbeheerder of van eigen aardpen?
Ik vermoed een eigen aangezien er geen aarde uit de meter komt. (Klopt deze aannamen) ook loopt er een aardedraad uit de groepenkast naar de grond/kruipruimte.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True