Toon posts:

Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:28
Nou een nieuw deel weer gehad. Op basis van eerder verstuurde bericht heb ik dit terug gekregen van de bouwer.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@kabeltjekabel Kan ik ergens nog correct naar verwijzen dat de groepen wel bij elkaar opgeteld moeten worden of kom ik nu in een welluss nietuss discussie terecht die alleen opgelost zou kunnen worden met een NEN keuring?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
perspectivebass schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:13:
Nou een nieuw deel weer gehad. Op basis van eerder verstuurde bericht heb ik dit terug gekregen van de bouwer.

***members only***

@kabeltjekabel Kan ik ergens nog correct naar verwijzen dat de groepen wel bij elkaar opgeteld moeten worden of kom ik nu in een welluss nietuss discussie terecht die alleen opgelost zou kunnen worden met een NEN keuring?
1 kookplaat, 1 apparaat, 1 ontwerpstroom = 32A

Ofwel splitsen over de fasen, ofwel achter kookgroep bij grotere enkelfase hoofdaansluiting. Meer smaken zijn er niet. Zij blijven natuurlijk gewoon lullen wat ze kunnen, want het gaat ze geld kosten als ze het moeten oplossen.

[Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-06-2020 19:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 17:57
Tegenvoorstel doen; ik los het zelf op en breng deze eigen gemaakte kosten in mindering op de 5% die in bewaring staat bij de notaris. Lossen zij het niet op, dan blijft die 5% blijft in lengte van dagen bij de notaris staan gezien jij geen goedkeuring geeft voor vrijgave.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perspectivebass
_Arthur schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:20:
Tegenvoorstel doen; ik los het zelf op en breng deze eigen gemaakte kosten in mindering op de 5% die in bewaring staat bij de notaris. Lossen zij het niet op, dan blijft die 5% blijft in lengte van dagen bij de notaris staan gezien jij geen goedkeuring geeft voor vrijgave.
Ja het is jammer dat er met een bankgarantie wordt gewerkt dus ben verplicht om wel alles te betalen. Moet nog even uitzoeken hoe ik dit ga terugbrengen.

@kabeltjekabel Bedankt, ja dit is natuurlijk het princiepen, maar de elektricien ontkent dat dus eigenlijk gewoon... Dus hoopte dat er misschien nog iets ergens heel concreet ergens iets verwezen stond :-)

Ik ga dit reageren:
Members only:

[Voor 40% gewijzigd door perspectivebass op 05-06-2020 19:39]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33

Zenix

BOE!

Na weken ook weer eens een reactie. Nu krijg ik dit:

Members only:

Kortom kent iemand een partij die wel volgens de NEN normeringen werkt en mijn meterkast kan keuren (omg Flevoland) ? Ik heb er gezien dit topic en mijn ervaringen met diverse installatiebedrijven namelijk niet veel vertrouwen in. :)

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zenix schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:31:
Na weken ook weer eens een reactie. Nu krijg ik dit:

***members only***

Kortom kent iemand een partij die wel volgens de NEN normeringen werkt en mijn meterkast kan keuren (omg Flevoland) ? Ik heb er gezien dit topic en mijn ervaringen met diverse installatiebedrijven namelijk niet veel vertrouwen in. :)
Gewoon eentje opbellen en vragen of een 32A verbruiker via 2x16 achter 25A zekering norm-conform is. Zegt 'ie nee dan zeg je; mooi, maak maar rapportje. :P

Zegt 'ie ja; andere opbellen.

Belangrijker dan de kosten van die inspectie is de vraag of die (onder)aannemer het dan ook kostenloos gaat oplossen.

En "inspectie"... 1 goede foto is genoeg.

Je hoeft ook helemaal geen rapport van de hele installatie te laten maken. Je betwist alleen dit deel en als het rapport alleen daar iets over zegt is het ook al goed.

Aan de andere kant; als ze toch gaan opschrijven dat de kookgroep niet deugd kun je ze natuurlijk direct een volledige inspectie laten doen; onderaannemer betaald :P

Je kunt die inspecteur ook vragen of hij even helemaal los wil gaan op de door de norm verplichte documentatie van de installatie. Die ontbreekt volgens mij ook bij 95%+ >:). Het is maar hoever je het vuurtje wilt opstoken.

[Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-06-2020 15:49]

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik heb inmiddels een aantal bedrijven gesproken, maar nog geen bedrijf kunnen vinden die een positief antwoord gaf op de vraag: Of een 32A verbruiker via 2x16 achter 25A zekering norm-conform is...

Het lijkt eerder uitzondering te zijn dan regel om volgens de norm te werken... Als mensen nog goede ervaringen hebben met installateurs die wel volgens de norm werken, stuur een pm.

[Voor 22% gewijzigd door Zenix op 08-07-2020 14:08]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:16
Zenix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:52:
Ik heb inmiddels een aantal bedrijven gesproken, maar nog geen bedrijf kunnen vinden die een positief antwoord gaf op de vraag: Of een 32A verbruiker via 2x16 achter 25A zekering norm-conform is...

Het lijkt eerder uitzondering te zijn dan regel om volgens de norm te werken... Als mensen nog goede ervaringen hebben met installateurs die wel volgens de norm werken, stuur een pm.
Wellicht een bedrijf wat ook, of voornamelijk, zakelijke inspecties doet. Deze zijn doorgaans strenger en secuurder. Wellicht een bedrijf welke ook brandinspecties doet?
Via een verzekeringsmaatschappij zelf zal toch ook een lijst van onafhankelijke inspecteurs moeten hebben/geven?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Zenix

Zenix

BOE!

alaintje schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:44:
[...]

Wellicht een bedrijf wat ook, of voornamelijk, zakelijke inspecties doet. Deze zijn doorgaans strenger en secuurder. Wellicht een bedrijf welke ook brandinspecties doet?
Via een verzekeringsmaatschappij zelf zal toch ook een lijst van onafhankelijke inspecteurs moeten hebben/geven?
Ik heb nu een paar bedrijven aangeschreven die ik bij verzekering naar voren zag komen.

Overigens heb ik ook de complete norm gevonden.

Members only:

• kabeltjekabel
Zenix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:52:

Zijn dat toevallig allemaal bedrijven die zelf ook enkelfase kookgroepjes in 3x25A installaties schroeven :+ ?

• perspectivebass
Bij ons is nu iemand aan de slag geweest, maar twijfel heel erg of dit nu wel klopt.
Een van de groepen op 3 is niet aangesloten. Dus dat verwart daarmee lijken er wel gewoon 4 achter de ALS te zitten en dus niet 5.

Maar de 3 fase groep lijkt geen aardlekautomaat te zijn. Dus is dit dan niet beveiligt met een ALS?

Members only:

In mijn hoofd ging dit allemaal spelen toen ik weer in ons 'oude' huis was waardoor ik nu niet direct in gelegenheid ben om terug te gaan.

Ben beetje achterdochtig geworden van al dit gedoe... misschien terecht...

• kabeltjekabel
perspectivebass schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:30:
Bij ons is nu iemand aan de slag geweest, maar twijfel heel erg of dit nu wel klopt.
Een van de groepen op 3 is niet aangesloten. Dus dat verwart daarmee lijken er wel gewoon 4 achter de ALS te zitten en dus niet 5.

Maar de 3 fase groep lijkt geen aardlekautomaat te zijn. Dus is dit dan niet beveiligt met een ALS?

***members only***

In mijn hoofd ging dit allemaal spelen toen ik weer in ons 'oude' huis was waardoor ik nu niet direct in gelegenheid ben om terug te gaan.

Ben beetje achterdochtig geworden van al dit gedoe... misschien terecht...
Zo te zien deze;
https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/362273
Is geen aardlekautomaat nee. Dus ofwel geen aardlekbeveiliging of ze hebben hem aangesloten alsof het een enkelfase kookgroep is.
Zal wel uit de rommelbak van de installateur zijn gekomen.

Vraag maar eens op wat de aardverspreidingsweerstand is.

[Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-07-2020 21:47]

• Zenix

Zenix

BOE!

kabeltjekabel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:31:
[...]

Zijn dat toevallig allemaal bedrijven die zelf ook enkelfase kookgroepjes in 3x25A installaties schroeven :+ ?
Klopt. Ik had vandaag iemand aan de lijn die ging uitleggen dat het gewoon mocht volgens de norm, en dat hij het dus niet kon afkeuren. Want ze doen dit inderdaad al jaren :D

• perspectivebass
Ben nog even terug geweest en lijkt dus inderdaad niet aarde beveiligt te zijn. Want als ik het goed zie zit die niet aan de als vast.

Members only:

• kabeltjekabel
perspectivebass schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:16:
Ben nog even terug geweest en lijkt dus inderdaad niet aarde beveiligt te zijn. Want als ik het goed zie zit die niet aan de als vast.

***members only***
Er zitten ook geen 4-polige aardlekschakelaars in de kast, dus dat hij niet 3-fasig tegen aardlekken beveiligd was wisten we al :+

Heb je aarde van de netbeheerder of van eigen aardpen?

• perspectivebass
kabeltjekabel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:19:
[...]

Er zitten ook geen 4-polige aardlekschakelaars in de kast, dus dat hij niet 3-fasig tegen aardlekken beveiligd was wisten we al :+

Heb je aarde van de netbeheerder of van eigen aardpen?
Ik vermoed een eigen aangezien er geen aarde uit de meter komt. (Klopt deze aannamen) ook loopt er een aardedraad uit de groepenkast naar de grond/kruipruimte.

• perspectivebass
Nou eindstand 3fase groep stond rechtsteeks op de hoofdschakelaar dus die komen ze nog een keer vervangen voor een 3fase aardlekautomaat.

3x is scheepsrecht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
perspectivebass schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:05:
Nou eindstand 3fase groep stond rechtsteeks op de hoofdschakelaar dus die komen ze nog een keer vervangen voor een 3fase aardlekautomaat.

3x is scheepsrecht.
Netjes. Ze zijn uiteindelijk dus gezwicht?

Dan weten ze dus wel degelijk dat die kookgroep niet deugde. >:)

[Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-07-2020 18:13]

• perspectivebass
kabeltjekabel schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:12:
[...]

Netjes. Ze zijn uiteindelijk dus gezwicht?

Dan weten ze dus wel degelijk dat die kookgroep niet deugde. >:)
Jammer genoeg kreeg ik de bouwer niet optijd voor de installatie in beweging... Heb dit dus zelf laten doen. Beetje jammer alleen dat ik het dan alsnog 3x moet uitleggen aan een elektricien die eerst alsnog een kookgroep aansluit, daarna dus de verkeerde krachtgroep en nu dus wel de goede.

Het is ook niet dat ze het niet wisten, want in de offerte aanvraag heb ik het zelfs aangegeven, maarja ze gingen toch weer zelf nadenken... 8)7

Ik kreeg uiteindelijk van deze elektricien ook wel de opmerking dat ik eigenlijk wel een punt had :+

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:26
Mijn Bosch fornuis (oudje) doet 31,9A (gemeten via ABB C11 meter) wanneer ik alle platen inschakel met pannen erop. Dit zal echter in de praktijk niet langer dan 60 sec duren voordat ze naar een lager powerlevel gaan. Hierdoor zal de C25 er net niet uitgaan. Echter wanneer er ook maar iets anders op deze fase erbij zit (van pak hem beet 800W) dan zal hij wel thermisch afslaan. Het ding is dat zeer weinig perilex kooktoestellen maar daadwerkelijk 7380W pakken zoals mijn fornuis. Hierdoor gaat het 99/100x gewoon goed zelfs al zit er iets bij op de betreffende fase. Zo kunnen veel inductieplaten (zonder oven) het in de praktijk zelfs overleven op 16A i.p.v. 2x16/32A. (Niet dat je het zo moet gaan aansluiten...).
Echter is er nog een bijkomend voordeel van het juist aansluiten naast de betere faseverdeling: je hebt nu ook de optie om een 11kW kooktoestel aan te sluiten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kabeltjekabel
perspectivebass schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Jammer genoeg kreeg ik de bouwer niet optijd voor de installatie in beweging... Heb dit dus zelf laten doen. Beetje jammer alleen dat ik het dan alsnog 3x moet uitleggen aan een elektricien die eerst alsnog een kookgroep aansluit, daarna dus de verkeerde krachtgroep en nu dus wel de goede.

Het is ook niet dat ze het niet wisten, want in de offerte aanvraag heb ik het zelfs aangegeven, maarja ze gingen toch weer zelf nadenken... 8)7

Ik kreeg uiteindelijk van deze elektricien ook wel de opmerking dat ik eigenlijk wel een punt had :+
Wel op kosten van de bouwer?

• psvrob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-06 10:50
Zo recent eerste kijkdag gehad in ons nieuwe huis met als hoofdaansluiting 3x25A. Ik ben een complete leek op dit gebied, maar is dit zo goed aangesloten of is dit weer eens een foute aansluiting zoals bij de rest in dit forum?

Dit is het laatste antwoord wat ik heb gekregen van de aannemer maanden geleden:

Wij passen standaard 3-fasen aardlekschakelaars in de meterkast toe. Hierdoor is het mogelijk om deze fornuisgroep aan te sluiten op 2-fasen van de hoofdaansluiting. Hiermee blijft de gecombineerde groep van 2x16A ook kleiner dan de voorbeveiliging 2x25A, uit de hoofdbeveiliging 3x25A.

[Voor 38% gewijzigd door psvrob op 14-03-2022 10:29]

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Lijkt mij niet de bedoeling...

kookgroep is dezelfde FASE en niet 2 verschillende dan krijg je soort kreupele 3 fase groep met maar 2 fase`s..

ik zou sowieso 1 fase aardleks gebruiken..

en nu zitten er in principe zelfs 5 groepen achter een aardlek...

euhmmmm

• perspectivebass
psvrob schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:22:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo recent eerste kijkdag gehad in ons nieuwe huis met als hoofdaansluiting 3x25A. Ik ben een complete leek op dit gebied, maar is dit zo goed aangesloten of is dit weer eens een foute aansluiting zoals bij de rest in dit forum?

Dit is het laatste antwoord wat ik heb gekregen van de aannemer maanden geleden:

Wij passen standaard 3-fasen aardlekschakelaars in de meterkast toe. Hierdoor is het mogelijk om deze fornuisgroep aan te sluiten op 2-fasen van de hoofdaansluiting. Hiermee blijft de gecombineerde groep van 2x16A ook kleiner dan de voorbeveiliging 2x25A, uit de hoofdbeveiliging 3x25A.
Het zal mij verbasen als de kookg(t)roep echt op twee verschillende hoofdfases is aangesloten. Theoretisch kan het met een 3 fase ALS, maar is een freubel oplossing.

@cactusman een kookgroep, mag je wel als 1 groep rekenen dus zijn wel nog steeds 4 groepen achter ALS.

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik heb weer een aantal bedrijven gesproken, ook die zakelijke inspecties doen voor verzekeringen. De meeste bedrijven geven aan dat ze het zelf niet op deze manier hadden aangesloten, maar dat ze op basis van de norm het nou ook niet zouden afkeuren als ze een keuring gaan doen. Ik heb met inmiddels al 20 bedrijven contact gehad.

Dus nogmaals het verzoek, als jullie een bedrijf weten die deze norm wel strikt hanteert hoor ik het graag.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Zenix misschien gewoon accepteren dat dit in de elektrawereld in NL blijkbaar een geaccepteerde praktijk is?

Als 20 bedrijven de installatie zouden goedkeuren, heeft men het hier niet gewoon fout of is men te perfectionistisch? ;)

Ik heb hier de kookplaat trouwens wel op 2 groepen (deze automaten hebben ingebouwde aardlek) op 2 aparte fases en dat is volgens de handleiding gewoon een toegestane configuratie voor dit land.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:23
Het wordt natuurlijk een beetje apart, als je straks 40 bedrijven aangeschreven hebt, 39 zeggen dat ze er niet op afkeuren, de 40ste wel, dat dan je conclusie zou zijn: Zie je wel! Het mag niet.

• Sealnova
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Afgelopen maandag is onze nieuwe woning opgeleverd. Tijdens de voorschouw hadden we een 2-fasen koopgroep, maar deze hebben ze vervangen nadat ik had aangegeven dat dit niet voldoende was voor onze 7,6Kw kookplaat (met dank aan dit topic ;) )
Nu hebben we het volgende er voor in de plaats gekregen. Is dit zo correct geïnstalleerd?:

Ter info: onze aarde komt vanuit de netbeheerder.

[Voor 5% gewijzigd door Sealnova op 17-07-2020 23:00]

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39
@Sealnova wat doen die twee lasklemmen daar?

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• Sealnova
  • Niet online
Ophidian schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:04:
@Sealnova wat doen die twee lasklemmen daar?
Durf ik zo niet te zeggen... Ik zal morgen even kijken waar ze heen gaan.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Sealnova schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:56:
Afgelopen maandag is onze nieuwe woning opgeleverd. Tijdens de voorschouw hadden we een 2-fasen koopgroep, maar deze hebben ze vervangen nadat ik had aangegeven dat dit niet voldoende was voor onze 7,6Kw kookplaat (met dank aan dit topic ;) )
Nu hebben we het volgende er voor in de plaats gekregen. Is dit zo correct geïnstalleerd?:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ter info: onze aarde komt vanuit de netbeheerder.
Huh, nee. 3 automaten koppelen en het een 3-fasen groep noemen werkt niet als ze op dezelfde fase zitten... :/

Een aardlekautomaat zoals links is geplaatst voor de warmtepomp zou een mooie oplossing zijn. Dit gaat nergens over.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sealnova
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:21:
[...]

Huh, nee. 3 automaten koppelen en het een 3-fasen groep noemen werkt niet als ze op dezelfde fase zitten... :/

Een aardlekautomaat zoals links is geplaatst voor de warmtepomp zou een mooie oplossing zijn. Dit gaat nergens over.
Ik vond het ook al vreemd, had ook even de perilex doorgemeten met de multimeter, in plaats van 400v krijg ik 0v als ik 2 fases meet.
Aannemer terug laten komen dus?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Sealnova schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:27:
[...]

Ik vond het ook al vreemd, had ook even de perilex doorgemeten met de multimeter, in plaats van 400v krijg ik 0v als ik 2 fases meet.
Aannemer terug laten komen dus?
Ja.

In plaats van 2x16A achter één 25A hoofdzekering, heb je nu zelfs 3x16A achter diezelfde hoofdzekering.

En dat alles met 1 nulgeleider... Nou kan die gelukkig geen 3x16A (48A) gaan voeren als er een 25A zekering voor zit, maar ook 25A is te veel voor een 2,5mm² draad in buis.

Je bent nu in alle opzichten slechter af dan met de 2x16A kookgroep en wat ze nu gefabriceerd hebben slaat werkelijk nergens op.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:26
Blijft toch moeilijk he al die draadjes. Zelfs als je jezelf elektricien noemt :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Sealnova
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:37:
[...]

Ja.

In plaats van 2x16A achter één 25A hoofdzekering, heb je nu zelfs 3x16A achter diezelfde hoofdzekering.

En dat alles met 1 nulgeleider... Nou kan die gelukkig geen 3x16A (48A) gaan voeren als er een 25A zekering voor zit, maar ook 25A is te veel voor een 2,5mm² draad in buis.

Je bent nu in alle opzichten slechter af dan met de 2x16A kookgroep en wat ze nu gefabriceerd hebben slaat werkelijk nergens op.
Okee bedankt, dat zal ik dat aankaarten. Tijdens de oplevering vond ik het ook al vreemd, maar de man van de opleverkeuring zei nota bene 'als ze het zo gemaakt hebben moet het wel kloppen, want ze werken alleen volgens de norm' 8)7
Toch fijn zo'n topic, kan je nagaan wat er allemaal bij mensen in huis wordt gehangen die hier minder kritisch naar kijken...

• psvrob
Afgelopen week oplevering gehad van ons nieuwe huis. Hoofdaansluiting 3x25A. Heb aangegeven dat ik 3fase aansluiting wil voor de kookplaat van 7,4kw. Toch trof ik weer eens de kookgroep aan. Zie foto’s hieronder. Discussie met de aannemer gehad hierover na aanleiding van dit topic en aangegeven dat dit niet hoort. Krijg ik dit terug van de installateur: ‘In een groepenkast moet je selectief zijn ten opzichte van je afzekering. We hebben dus een hoofdzekering van 3x25A, de stap erna is 16A. Wat betreft de kookgroep, je mag 2x16A niet optellen, dus ook hiervoor geld de regel hierboven’.

Dit slaat toch nog nergens op of heb ik het fout? Wat kan ik als reactie hierop schrijven om toch 3fase aansluiting te krijgen?

• Xander
  • Nu online
psvrob schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:06:
Afgelopen week oplevering gehad van ons nieuwe huis. Hoofdaansluiting 3x25A. Heb aangegeven dat ik 3fase aansluiting wil
Als er zwart op wit staat dat je een 3-fasen groep wilt voor de kookplaat, moet dat natuurlijk gewoon geleverd worden. Anders heb je niet gekregen waar je voor hebt betaald. Een overeenkomst is een overeenkomst...
In jouw geval is de kookgroep over 2 fasen verdeeld. Het standaard argument hier, dat je een 7,4kW toestel niet achter één 25A hoofdzekering zou moeten aansluiten, gaat in jouw geval niet op want de kookgroep zit achter 2 hoofdzekeringen.

Wel apart dat de installateur een advies wat al weer 4 jaar in de norm staat negeert:
quote: NEN1010:2015+C1:2016
531.2.1.3 Het aansluiten van eenfase-eindgroepen op een vierpolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA wordt afgeraden.
En ik mis de groepscodering (nummering) op de kast. Je zult ongetwijfeld een groepenverklaring hebben gekregen (mag ik hopen?!) maar hoe moet jij nu weten wat groep "11" is? De kleurcodering op de rechter kast lijkt ook niet te kloppen, die suggereert nu dat de linker aardlekschakelaar de rechter groepen beveiligt en andersom... (grijs vs. geel)

[Voor 12% gewijzigd door Xander op 03-10-2020 21:29]

• kabeltjekabel
psvrob schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:06:
Afgelopen week oplevering gehad van ons nieuwe huis. Hoofdaansluiting 3x25A. Heb aangegeven dat ik 3fase aansluiting wil voor de kookplaat van 7,4kw. Toch trof ik weer eens de kookgroep aan. Zie foto’s hieronder. Discussie met de aannemer gehad hierover na aanleiding van dit topic en aangegeven dat dit niet hoort. Krijg ik dit terug van de installateur: ‘In een groepenkast moet je selectief zijn ten opzichte van je afzekering. We hebben dus een hoofdzekering van 3x25A, de stap erna is 16A. Wat betreft de kookgroep, je mag 2x16A niet optellen, dus ook hiervoor geld de regel hierboven’.

Dit slaat toch nog nergens op of heb ik het fout? Wat kan ik als reactie hierop schrijven om toch 3fase aansluiting te krijgen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:') :') 16 modules breed aan 4 polige aardlekschakelaars terwijl er geen enkele 3-fase eindgroep is en kaste met 2x6 busboard dus die vrije plekken heb je eigenlijk ook niet bijster veel aan 8)7

Die kookgroep zal wel op L1 en L2 zitten gezien het 2x busboard, dus daar gaat hij zich er succesvol onderuit praten.

Maar als jij ergens zwart op wit hebt dat je 3-fase zou krijgen; dit is geen volwaardige 3-fase groep. Let wel dat als ze zo'n derde flexomaat er bij bruggen ze dan ook de bedrading naar de Perilex veranderen (2e blauw omruilen voor bruin; ik ga er direct maar vanuit dat ze geen zwart en grijs 2,5mm^2 hebben).
Xander schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Als er zwart op wit staat dat je een 3-fasen groep wilt voor de kookplaat, moet dat natuurlijk gewoon geleverd worden. Anders heb je niet gekregen waar je voor hebt betaald. Een overeenkomst is een overeenkomst...

[...]

In jouw geval is de kookgroep over 2 fasen verdeeld. Het standaard argument hier, dat je een 7,4kW toestel niet achter één 25A hoofdzekering zou moeten aansluiten, gaat in jouw geval niet op want de kookgroep zit achter 2 hoofdzekeringen.

Wel apart dat de installateur een advies wat al weer 4 jaar in de norm staat negeert:

[...]
Ja, en de kast is nog gemod ook, want HAD333333-444KT+H44 is standaard met zo'n 3-fase kookgroep (met drie gebrugde automaten), 9 enkelfase B16's, 3x 4P ALS en beltrafo.

Ze dus actief moeite gedaan om de 3-fase kookgroep te 'slopen'

• Xander
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:36:
[...]
Ja, en de kast is nog gemod ook, want HAD333333-444KT+H44 is standaard met zo'n 3-fase kookgroep (met drie gebrugde automaten), 9 enkelfase B16's, 3x 4P ALS en beltrafo.
Ah, dat verklaart alvast de kleurcodering. ;)

• kabeltjekabel
Xander schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Ah, dat verklaart alvast de kleurcodering. ;)
Ook dat inderdaad. Alhoewel de afbeelding bij ABBconnect.nl anders is dan bij de webshops. Elders heeft ABB wel weer deze afbeelding;

Dan hebben ze dus;
*De drie-voudige brug verwijderd (en een sticker met 'fornuisgroep' afgeplakt??) linksbovenin de rechterkast
*Twee flexomaten met 2-voudige brug toegevoegd linksbovenin linkerkast
*Eén flexomaat toegevoegd rechtsbovenin linkerkast
*4P aardlekschakelaar toegevoegd linksonder rechterkast
*In rechterkast van links gezien de 5e en 6e groep 2 plekken opgeschoven om binnen de NL restrictie van 4 groepen per ALS te blijven (zelf veroorzaakt door 3-voudige brug te verwijderen!)
*Rechtsonderin rechterkast B16/0,3 aardlekautomaat toegevoegd.

Maar als hij ook al vooraf kleurgecodeerd was krijg je dit.

Zou me trouwens niks verbazen als het inderdaad gekruist zit :+

Als die aardlekautomaat rechtsonderin voor de PV is mist er nog de verplichte sticker betreffende PV invoeding.

@Sealnova ; heb je die 48A groep al laten fatsoeneren :?

[Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-10-2020 22:11]

• psvrob
Bedankt voor jullie kundige reacties. Het staat helaas niet zwart op wit, omdat ik hier pas later achter kwam. Wat ik dus begrijp is dat het dus wel zal voldoen, maar niet netjes is. Een 3 fase aardlekautomaat is gewoon de betere optie. Ben wel klaar met het gezeik hierover met de aannemer(welles nietes spelletje). Ben bereid om het tegen een schappelijke vergoeding naar 3 fasen te laten veranderen

• Xander
  • Nu online
psvrob schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:15:
Bedankt voor jullie kundige reacties. Het staat helaas niet zwart op wit, omdat ik hier pas later achter kwam. Wat ik dus begrijp is dat het dus wel zal voldoen, maar niet netjes is. Een 3 fase aardlekautomaat is gewoon de betere optie. Ben wel klaar met het gezeik hierover met de aannemer(welles nietes spelletje). Ben bereid om het tegen een schappelijke vergoeding naar 3 fasen te laten veranderen
Met een 7,4kW plaat heeft dat in jouw geval, naar mijn idee, helemaal geen meerwaarde. Het vermogen van de plaat is nu al verdeeld over 2 fasen en dat gaat niet veranderen...

Ja, als je ooit de keuken of kookplaat aanpast en een 11kW toestel wilt plaatsen, dan ben je daar vast op voorbereid... Maar die kosten kun je net zo goed dan maken.

• psvrob
Oke thanks weet ik dat ook weer.

‘NEN1010:2015+C1:2016
531.2.1.3 Het aansluiten van eenfase-eindgroepen op een vierpolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA wordt afgeraden’.

Kan ik hier nog wat mee laten doen om dat goed te krijgen?

• Xander
  • Nu online
@psvrob Het wordt "afgeraden" maar is niet verboden dus...

• Sealnova
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:58:
@Sealnova ; heb je die 48A groep al laten fatsoeneren :?
Gaat erg moeizaam. Eerst heeft de installateur het 'opgelost' door 1 automaat te verwijderen, maar dat sloeg natuurlijk nergens op. Uiteindelijk hebben ze toegeven dat het inderdaad met een 3-fase automaat moet, maar dat ligt nu bij de aannemer omdat die voor de kosten moeten opdraaien.

• kabeltjekabel
Sealnova schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:05:
[...]

Gaat erg moeizaam. Eerst heeft de installateur het 'opgelost' door 1 automaat te verwijderen, maar dat sloeg natuurlijk nergens op. Uiteindelijk hebben ze toegeven dat het inderdaad met een 3-fase automaat moet, maar dat ligt nu bij de aannemer omdat die voor de kosten moeten opdraaien.
Hebben die 3 maanden bouwvak ofzo :?

• MarkG87
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 11:05
Hallo allemaal!

Ook ik ben bezig met een nieuwbouwwoning, en heb hiervoor de PURU inductieplaat gekozen met aansluitwaarde 7.6kW.

Volgens de tekening van de keukenleverancier wordt deze aangesloten op een 2-fase perilex aansluiting.

Omdat de aansluitwaarde van een 2-fase max 7.4kW is heb ik gemaild dat ik daar niet mee akkoord ging. De eerste reactie van de leverancier was dat vanwege de gelijktijdigheidsfactor van 0,7 de aansluiting wel voldoende was.

Op basis van de berichten in dit topic heb ik daarop gereageerd dat de gelijktijdigheid factor cfm NEN1010 niet van toepassing is.

Nu krijg ik een nog kortere reactie:
Beste MarkG87,

De aansluitwaarde van de kookplaat is 7600 Watt. Een 2-Fase perilex aansluiting is voldoende.

Met vriendelijke groet
Maak ik me nou druk om niks? Aansluitwaarde 7600W versus 2 fase aansluiting 7360W zal in de praktijk nooit tot problemen lijkt me, maar is niet NEN conform.

Is het dus verstandig om te reageren met bijvoorbeeld onderstaande (i.c.m opnieuw benadrukken dat 7360W < 7600W):
‘NEN1010:2015+C1:2016
531.2.1.3 Het aansluiten van eenfase-eindgroepen op een vierpolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA wordt afgeraden’.
Bij voorbaat dank!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15
MarkG87 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:40:
Maak ik me nou druk om niks? Aansluitwaarde 7600W versus 2 fase aansluiting 7360W zal in de praktijk nooit tot problemen lijkt me, maar is niet NEN conform.
Het ding een 2-fase perilex noemen klopt al niet. Je krijgt óf een 3-fase krachtgroep óf een 1-fase kookgroep (waarbij de twee 'fases' dus twee 16A groepen op één fase zijn). Ervanuitgaande dat je een standaard 3 x 25A aansluiting krijgt welke dus per fase officieel 5750W (230Vx25A) kan leveren snap je dat je 7600W kookplaat dus theoretisch meer kan verbruiken dan een enkele fase van je aansluiting kan leveren. Nu gaat dit in de praktijk praktisch altijd goed omdat zo'n zekering tijdelijk (veel) meer kan leveren en je bij een kookplaat nooit alles voluit hebt staan, maar de schoonheidsprijs verdient het niet. Of je kan afdwingen dat de aannemer het aanpast wordt waarschijnlijk een moeizaam verhaal, in dit topic vind je wel meer voorbeelden.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:38
MarkG87 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:40:
Hallo allemaal!

Ook ik ben bezig met een nieuwbouwwoning, en heb hiervoor de PURU inductieplaat gekozen met aansluitwaarde 7.6kW.

Volgens de tekening van de keukenleverancier wordt deze aangesloten op een 2-fase perilex aansluiting.

Omdat de aansluitwaarde van een 2-fase max 7.4kW is heb ik gemaild dat ik daar niet mee akkoord ging. De eerste reactie van de leverancier was dat vanwege de gelijktijdigheidsfactor van 0,7 de aansluiting wel voldoende was.

Op basis van de berichten in dit topic heb ik daarop gereageerd dat de gelijktijdigheid factor cfm NEN1010 niet van toepassing is.

Nu krijg ik een nog kortere reactie:

[...]

Is het dus verstandig om te reageren met bijvoorbeeld onderstaande (i.c.m opnieuw benadrukken dat 7360W < 7600W):

[...]

Bij voorbaat dank!
2-fasen perilex wordt alleen gebruikt door beunhazen.

Bij aanwezigheid van een éénfase hoofdaansluiting gebruik je de perilex met 2 gekoppelde B16 automaten op één fase.
Bij aanwezigheid van een driefase hoofdaansluiting gebruik je de perilex met een 3-fase B16 automaat.

Even reageren met: ik verwacht dat u de kookplaat conform aansluit, zodanig dat indien gewenst het gehele apparaat op maximum vermogen gebruikt kan worden. Zo is het immers bedoeld. Bij aansluiting van het kooktoestel op een installatie met een 3x25A hoofdaansluiting, houdt dit mijns inziens in dat u het apparaat op een 4-polige B16 automaat dient aan te sluiten.
Gelijktijdigheids-factoren zijn nooit van toepassing wanneer het om één apparaat gaat. Het apparaat moet op maximaal vermogen kunnen werken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Verplaatst naar DEI en discussietopic van gemaakt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-06 22:34
Mijn ervaring, en die van mijn broer zijn anders. In mijn geval heb ik de uitvoerder er al in een vroeg stadium op gewezen dat de kast niet klopte. De elektricien stond er bij en ging de discussie aan. Na enige tijd greep de uitvoerder in en sprak hij de elektricien aan: "Dit is hoe hij het wil en gij gaat dat nou gewoon zo maken, duidelijk?"

Bij mijn broer was een kookgroep geplaatst en hij heeft bij oplevering aangegeven dat dat niet goed was. Dat is door de aannemer opgepakt en de kookgroep is vervangen door een krachtautomaat.

In beide gevallen stond in de documentatie van de keukenzaak: "voorbereiding kookgroep: indien mogelijk 3x16A krachtgroep, indien niet mogelijk 2x16A kookgroep". Die documentatie heeft de aannemer ruim op tijd ontvangen.

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:23

Wij hebben 10 maart de oplevering en hebben net in het nieuwbouwtopic de tip gekregen om met de huidige indeling niet akkoord te gaan (hebben een Bora Puru). We nemen het dus mee met de ingehuurde VEH voor de opleveringskeuring. Dank voor de tips en we koppelen nog even terug hoe het afloopt! Verder tot nu toe heel tevreden hoe de bouw, kijkdagen, vervangen van beschadigde deur etc is verlopen, dus ben benieuwd wat hun uitleg is over de huidige indeling.

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:00
Ik heb in mijn nieuwbouwwoning ook een kookgroep, echter is deze aangesloten op 2 fases (heb ik gemeten met mijn slimme meter uitlees hardware).
Een driefase groep zal vast beter zijn, maar in de praktijk werkt dit gewoon prima. Ik kan 10 minuten beide kanten tegelijk op de turbo stand (3,7 kW) zetten, en omdat het dus 2 fases zijn, ga ik niet over de 25A per fase heen.

Uiterlijk zie je geen verschil tussen een kookgroep die aan 1 fase is aangesloten of een die op 2 fasen zit toch?
Ik heb een ABB kast, wel met driefase aardlekschakelaars (4 units breed).

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:25
Helaas zie ik dit topic nu pas. We krijgen een Bora PURU in ons nieuwbouwhuis en in eerste instantie was er 3x230v ingetekend, maar keukenboer zei bij navraag 2x230v dus dat is het geworden.

Zoals ik het hier lees hoeft het niet per se een probleem te zijn? Of is het aan te raden om dit na oplevering te laten upgraden (enig idee wat zo'n geintje ongeveer zou gaan kosten?)? We moeten wel na oplevering, want we hebben akkoord gegeven op de 2x230 helaas. Leerpuntje.

• Blihi
roltor schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:55:
Ik heb in mijn nieuwbouwwoning ook een kookgroep, echter is deze aangesloten op 2 fases (heb ik gemeten met mijn slimme meter uitlees hardware).
Een driefase groep zal vast beter zijn, maar in de praktijk werkt dit gewoon prima. Ik kan 10 minuten beide kanten tegelijk op de turbo stand (3,7 kW) zetten, en omdat het dus 2 fases zijn, ga ik niet over de 25A per fase heen.

Uiterlijk zie je geen verschil tussen een kookgroep die aan 1 fase is aangesloten of een die op 2 fasen zit toch?
Ik heb een ABB kast, wel met driefase aardlekschakelaars (4 units breed).
Klopt. Dan is het prima.

Het verschil in uiterlijk zie je dus in de 3-fase ABB aardlekschakelaars. Op de foto hierboven staan 1-fase aardleks.

[Voor 7% gewijzigd door Blihi op 28-02-2022 11:21]

• Blihi
Mj2sL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:08:
Helaas zie ik dit topic nu pas. We krijgen een Bora PURU in ons nieuwbouwhuis en in eerste instantie was er 3x230v ingetekend, maar keukenboer zei bij navraag 2x230v dus dat is het geworden.
Nee. Terug laten veranderen naar 3x230V. Waarom zou je zo'n manke kookgroep willen. Dat ding is ooit bedacht omdat men in Nederland maar 1 fase als hoofdzekering had (1x35A of 1x40A tegenwoordig).

In een 3-fase installatie wil je gewoon geen kookgroepen.

Je ziet ze nog wel eens in 3-fase ABB kasten, waar de aardlekschakelaars ook 3-fase zijn (en dus 4 modules breed) en dan kun je een kookgroep op twee verschillende fasen hebben. Maar ook dat is eigenlijk onzin.
Zoals ik het hier lees hoeft het niet per se een probleem te zijn? Of is het aan te raden om dit na oplevering te laten upgraden (enig idee wat zo'n geintje ongeveer zou gaan kosten?)? We moeten wel na oplevering, want we hebben akkoord gegeven op de 2x230 helaas. Leerpuntje.
Het is wel een 'probleem' in zoverre dat je structureel en 'by design' je hoofdzekeringen aan het overbelasten bent. Dat is gewoon niet verstandig.

Dat je akkoord gegeven hebt op 2x230V is onzinnig, want ze hadden het niet moeten vragen. 2x16A op 1 fase achter een 25A hoofdzekering voldoet gewoon niet aan de normen. Als jij akkoord geeft op enkelglas mag dat ook niet geplaatst worden.

• Stefan_NL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-06 16:27
Heb zelf ook een kookgroep gekregen (2x16A) bij een 3 fase huisaansluiting. Inmiddels als opleverpunt laten noteren, maar krijg onderstaande reactie door. Iemand een idee hoe ik hier inhoudelijk op kan reageren?
Hierbij de reactie van de installateur. Betreft de kookgroep dit is wel toegestaan. Ik denk dat de fout hem zit dat de bewoner de groepen bij elkaar optelt en dat je hem van de NEN1010 mag zien als 1 groep en dat dit verkeerd geïnterpreteerd wordt. De groepen kun je namelijk niet bij elkaar optellen omdat dit ten alle tijde 2x een losse B16 automaat is.

De reden dat de NEN1010 zegt dat dit gezien mag worden als 1 groep heeft te maken met de verdeling achter de aardlekschakelaar. Achter de aardlekschakelaar mogen maximaal 4 eindgroepen. Door de kookgroep te zien als 1 groep kun je dus nu een extra automaat plaatsen. Dit betreft dus niet dat je dan de automaten van de kookgroep bij elkaar op kunt tellen. Het blijft 2x een losse B16 automaat en geen B32 automaat.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Stefan_NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:30:
Heb zelf ook een kookgroep gekregen (2x16A) bij een 3 fase huisaansluiting. Inmiddels als opleverpunt laten noteren, maar krijg onderstaande reactie door. Iemand een idee hoe ik hier inhoudelijk op kan reageren?

[...]
Dat ze een apparaat met een aansluitwaarde van 7,4kW achter een zekering plaatsen van 5,7kW moeilijker is het niet.

• Blihi
Stefan_NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:30:

[...]
Deze reactie is onzin.

Het aangesloten apparaat is 1 toestel. De gelijktijdigheidsfactor over de automaten is dus 1. De kookgroep is dus ontworpen om belast te worden met 7.4 kW, ofwel 2x16A = 32A. De hoofdzekering van de fase waarop de kookgroep zit is echter afgezekerd met 25A.

De ontwerpstroom is dus hoger dan de zekering.

Zie ook deze post: kabeltjekabel in "Oplevering meterkast 3x 25A, kookgroep op één fase?" :
Artikel 433.1

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel (uiteindelijk dus 25A bij 3x25 met kookgroep er achter)
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding

• Blihi
Maar wel even 100% zeker zijn dat het niet om een kookgroep achter een 3-fase aardlek gaat, want dan is het wel goed. Dat komt voor in ABB kasten met een 3-fase busboard systeem, te herkennen aan 4-polige aardlekschakelaars. (of post ff een foto)

• Xander
  • Nu online
Even los van de kookgroep:

- Die aarddraad aan de rechter zijkant van de kast oogt erg dun. Is dat wel minimaal 6mm²? Lastig inschatten op basis van zo'n foto maar als je me zou vertellen dat het 2,5mm² is dan geloof ik je ook.
- ABB heeft om de aardrail van 2 kasten te koppelen zo'n mooi koperen bruggetje voorzien:

Deze is bij jou niet geplaatst.
Ik hoop dat de aardrails binnen in de kast zijn doorverbonden... En dan uiteraard ook weer met tenminste 6mm².

• Bteq
Xander schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Even los van de kookgroep:

- Die aarddraad aan de rechter zijkant van de kast oogt erg dun. Is dat wel minimaal 6mm²? Lastig inschatten op basis van zo'n foto maar als je me zou vertellen dat het 2,5mm² is dan geloof ik je ook.
- ABB heeft om de aardrail van 2 kasten te koppelen zo'n mooi koperen bruggetje voorzien:
[Afbeelding]
Deze is bij jou niet geplaatst.
Ik hoop dat de aardrails binnen in de kast zijn doorverbonden... En dan uiteraard ook weer met tenminste 6mm².
Ga ik bij oplevering 10 maart op letten/checken! Hou jullie op de hoogte, ook hoe het afloopt met de 3fase/kookgroep. Tips altijd welkom en sowieso al bedankt!!

• Blihi
Soms zegt een plaatje meer dan 100 woorden:

Edit: Spelfouten er uit.
Edit2: Middelste situatie als "voldoende" gemarkeerd. Thanks @Aiolos.

[Voor 54% gewijzigd door Blihi op 01-03-2022 07:34]

• Stefan_NL
Blihi schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:43:
Maar wel even 100% zeker zijn dat het niet om een kookgroep achter een 3-fase aardlek gaat, want dan is het wel goed. Dat komt voor in ABB kasten met een 3-fase busboard systeem, te herkennen aan 4-polige aardlekschakelaars. (of post ff een foto)
Zie hieronder

• Blihi
Tja. Je hebt 3x40A hoofdzekering. Dan mag het wel, maar je betaalt wel enorm vastrecht.

Het is echt jammer dat die 3x40A hoofdaansluitingen aangelegd worden, want de meeste huizen hebben dat helemaal niet nodig.

EDIT: niet goed gekeken.

[Voor 7% gewijzigd door Blihi op 28-02-2022 12:22]

• Xander
  • Nu online
Blihi schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:07:
Tja. Je hebt 3x40A hoofdzekering. Dan mag het wel, maar je betaalt wel enorm vastrecht.

Het is echt jammer dat die 3x40A hoofdaansluitingen aangelegd worden, want de meeste huizen hebben dat helemaal niet nodig.
Mis ik iets of heb jij CSI-zoom-software geïnstalleerd? Ik kan het opschrift op de hoofdautomaat niet lezen. In het schema staan de hoofdzekeringen niet, alleen de 40A hoofdschakelaar.

Lees ik in het schema nou bijna 9kW te verwachten gelijktijdig vermogen op L3? Dat zou dan inderdaad wel passen bij een 3x40A aansluiting.

• Blihi
Shit, te snel inderdaad. Ik had de hoofdschakelaar voor een hoofdzekering aangezien 8)7

• Xander
  • Nu online
Blihi schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:22:
Shit, te snel inderdaad. Ik had de hoofdschakelaar voor een hoofdzekering aangezien 8)7
Ah.

Maar mocht het 3x25A zijn en mocht de installateur reageren dat het met de kookgroep wel goed zit, want gelijktijdigheid etc. etc., dan moet @Stefan_NL ze misschien eens confronteren met hun eigen rekensom. :+

@Stefan_NL Volgens het schema komt de warmtepomp op een aardlekautomaat, volgens mij zie ik op de foto een normale installatieautomaat.

Voor de zonnepanelen andersom maar daar zou ik niet over klagen. ;)

• Stefan_NL
Xander schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Ah.

Maar mocht het 3x25A zijn en mocht de installateur reageren dat het met de kookgroep wel goed zit, want gelijktijdigheid etc. etc., dan moet @Stefan_NL ze misschien eens confronteren met hun eigen rekensom. :+

@Stefan_NL Volgens het schema komt de warmtepomp op een aardlekautomaat, volgens mij zie ik op de foto een normale installatieautomaat.

De warmtepomp heeft een 4 polige schakelaar (rechts bovenin). Is dat niet inclusief een aardlek?

Als ik de getallen optel nadat ze hun gelijktijdigheidsfactor (60%) hanteren, kom ik op 7,6kW. Hoe kom jij op 9kW?

Eigenlijk bizar dat je alles moet nalopen

• Blihi
Stefan_NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:35:
[...]

De warmtepomp heeft een 4 polige schakelaar (rechts bovenin). Is dat niet inclusief een aardlek?
Zit er een klein geel knopje boven de schakelaars? Zo nee, is het geen aardlekautomaat. De Eaton aardlekautomaten hebben een klein geel knopje om de aardlek te testen.
Als ik de getallen optel nadat ze hun gelijktijdigheidsfactor (60%) hanteren, kom ik op 7,6kW. Hoe kom jij op 9kW?
Tel bij die 7,6 kW nog een derde van de warmtepomp op, als die daadwerkelijk op 3-fase draait.
Eigenlijk bizar dat je alles moet nalopen
Ja. Of nog erger, de hele boel opnieuw kunt aanleggen, zoals in mijn project meerdere mensen hebben gedaan (of laten doen).

• Xander
  • Nu online
Stefan_NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Volgens het schema wel (let op het dikke horizontale streepje aan de bovenzijde van het symbool), in werkelijkheid volgens mij niet, maar de foto is wat wazig.

Een Eaton aardlekautomaat ziet er zo uit:

Met geel testknopje en de tekst links onderin is langer.

Je hebt zo te zien een TN-stelsel, dus het kan en mag zonder aardlekbeveiliging. Maar in het schema tekenen ze deze wel...
Ik ging er vanuit dat de warmtepomp ook alle 3 de fasen gelijkmatig zou belasten, die komt er nog bij dan.

[Voor 6% gewijzigd door Xander op 28-02-2022 12:45]

• Stefan_NL
Ik zie dus net op mijn eneco factuur dat ik onderstaand bedrag als netbeheerkosten betaal. Volgens mij dus gewoon 3x25A.

Als ik het dus goed begrijp en ze dienen het vanwege die 9kW juist aan te leggen, dan kom ik automatisch in een hogere aansluitwaarde (3x35A) terecht. Klopt dat? Want daar zit ik natuurlijk ook niet op te wachten.

Geen idee wat voor nadelen ik hieraan ondervind als ik het zo laat zitten.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:09

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Xander schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:25:
Tenzij ze hem als nog achter de aardek van L2 hebben gehangen...

PV op eigen aardlek (of alamat) heeft wel altijd mijn voorkeur. Geen gezeur met optellen van lekstromen en een PV groep heeft toch gewoon iets meer risico op het (terecht) doen trippen van een aardlek. En dan ben je niet blij dat deze aardlek gedeeld zit met je koelkast in de keuken...

• Blihi
Stefan_NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:52:
Ik zie dus net op mijn eneco factuur dat ik onderstaand bedrag als netbeheerkosten betaal. Volgens mij dus gewoon 3x25A.

[Afbeelding]

Als ik het dus goed begrijp en ze dienen het vanwege die 9kW juist aan te leggen, dan kom ik automatisch in een hogere aansluitwaarde (3x35A) terecht. Klopt dat? Want daar zit ik natuurlijk ook niet op te wachten.

Geen idee wat voor nadelen ik hieraan ondervind als ik het zo laat zitten.
'dienen' is een groot woord. De vraag is natuurlijk wat het vermogen per fase echt is en de enige manier om daar achter te komen is meten. Dit is het plaatje bij mij thuis over het afgelopen jaar.

Het totale vermogen loopt dus uiteen tussen -6.3 kW (maximale teruglevering op twee fasen) en +7.2 kW (maximale afname).

Aangezien er bij 3x25A ruim 17 kW beschikbaar is, is er dus nog 10 kW ruimte voor een warmtepomp.

Per fase is het plaatje iets anders. Op fase 1 is het maximum 4.3 kW, op fase 2 is dan 5.6 kW en op fase 3 is dat 7 kW en dat is problematisch, want dat betekent dat er enige tijd dus meer stroom getrokken werd dan dat volgens de hoofdzekering zou mogen (30A in plaats van 25A).

Hoe komt dat? Ik heb sinds kort een oplaadbare auto, die met 15A laadt en laat dat stopcontact nu op dezelfde fase zitten als de kookplaat... Dus als de auto op staat te laden en er wordt maximaal gekookt, gaat de stroom boven de 25A. Dat moet dus even aangepast worden.

• Stefan_NL
Blihi schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:14:
[...]

'dienen' is een groot woord. De vraag is natuurlijk wat het vermogen per fase echt is en de enige manier om daar achter te komen is meten. Dit is het plaatje bij mij thuis over het afgelopen jaar.

[Afbeelding]

Het totale vermogen loopt dus uiteen tussen -6.3 kW (maximale teruglevering op twee fasen) en +7.2 kW (maximale afname).

Aangezien er bij 3x25A ruim 17 kW beschikbaar is, is er dus nog 10 kW ruimte voor een warmtepomp.

Per fase is het plaatje iets anders. Op fase 1 is het maximum 4.3 kW, op fase 2 is dan 5.6 kW en op fase 3 is dat 7 kW en dat is problematisch, want dat betekent dat er enige tijd dus meer stroom getrokken werd dan dat volgens de hoofdzekering zou mogen (30A in plaats van 25A).

Hoe komt dat? Ik heb sinds kort een oplaadbare auto, die met 15A laadt en laat dat stopcontact nu op dezelfde fase zitten als de kookplaat... Dus als de auto op staat te laden en er wordt maximaal gekookt, gaat de stroom boven de 25A. Dat moet dus even aangepast worden.
Duidelijk. Heb je dit inzichtelijk gemaakt via een p1 kabel met je slimme meter? Die heb ik hier al liggen, dus dat zou ik dan straks kunnen gebruiken om het te meten.

• Blihi
Ja precies. Ik lees die met een raspberry pi uit en sla iedere 30 seconde de metingen op.

• Xander
  • Nu online
Stefan_NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:52:
Zo'n berekening is natuurlijk uiterst hypothetisch. Maar het geeft wel aan dat L3 nu zwaar belast wordt, terwijl er op L2 amper iets gebeurt.

De oplossing? De kookplaat aansluiten op L2 en L3 middels een krachtgroep. Zo is het cirkeltje weer rond. :+

• Blihi
Dit plaatje laat trouwens wel mooi zien waar de denkfout zit bij de installateurs. Deze plaatjes zijn uiterst verwarrend omdat er met 1 lijntje meerdere fases (en de nul) getekend worden. Vervolgens wordt er vooral gekeken naar de kolom "Gelijkt. VA", maar wat men vergeet is dat voor elke fase ook gekeken moet worden naar de kolom "Totaal VA" en alle voorliggende beveiligingen.

Daar gaat het in dit plaatje dus mis, want er wordt de suggestie gewekt dat dit, voor de kookplaat, B16 is, terwijl dat in de uitvoering 2xB16 en dus B32 is, achter een C25 hoofdzekering. De 7300 die hier nu voor de kookplaat staat is dus fout. Dat is 5600 (25A*230V).

• da1roy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-04 10:34
Nu ik dit allemaal lees krijg ik ook twijfels, kan iemand met mij meekijken of onze verdeling wel goed is zo?
Ze geven in de mail dat het een twee fase aansluiting zoals ook vereist door de Bora kookplaat.
Helaas heb ik er te weinig verstand van om te beoordelen hoe dit zit.

• Xander
  • Nu online
@da1roy Er staat een 2P+2N automaat getekend. Het zou kunnen dat deze over 2 fasen is verdeeld, dat valt op basis van dit schema niet te zeggen.

Nog geen foto van de groepenkast toevallig? Zitten groep 15 t/m 18 inderdaad niet achter een aardlekschakelaar of heeft iemand het verkeerde symbool getekend?

• da1roy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-04 10:34
Het huis is nog in aanbouw, er is dus nog geen elektra geplaatst.
Ik ga morgen nog wel een keer bellen met het bedrijf wat de installatie verzorgt.
Xander schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:49:
@da1roy Er staat een 2P+2N automaat getekend. Het zou kunnen dat deze over 2 fasen is verdeeld, dat valt op basis van dit schema niet te zeggen.

Nog geen foto van de groepenkast toevallig? Zitten groep 15 t/m 18 inderdaad niet achter een aardlekschakelaar of heeft iemand het verkeerde symbool getekend?

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 21:38
Veel over gelezen, alleen zelf nog niet helemaal duidelijk. Klopt mijn kast voor wat is toegestaan?

Omschreven in onze technische omschrijving staat “1 stuk 2x 230volt tbv fornuis”

• Ivow85
Haassiej schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:10:
Veel over gelezen, alleen zelf nog niet helemaal duidelijk. Klopt mijn kast voor wat is toegestaan?

Omschreven in onze technische omschrijving staat “1 stuk 2x 230volt tbv fornuis”

[Afbeelding]
Nee, dit klopt niet. Je hebt een 7,2kW groep achter een hoofdzekering van 5,75kW.
Je hebt een 3-fasen hoofdaansluiting. Zoals hier veelvuldig gesproken, dient de groep van de kookplaat over de fasen verdeeld te worden. Dat is hier niet gedaan. Terwijl er zo te zien links en rechts van je groepenkast voldoende vrije ruimte is voor een extra kastje waar gewoon de benodigde 3-fase automaat en aardlekschakelaar (of aardlekautomaat) in gezet kan worden.

Daarnaast zie ik links een tweede "kookgroep". Waar dient deze groep (nr9) voor?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
edit: verkeerd gekeken

[Voor 75% gewijzigd door wortelsoft op 28-02-2022 18:54]

• Bteq
Bij navraag zeggen ze dat de Bora op 2x 3.6 kw zit. Zou dat kunnen en wel goed zijn? Dus 2x 1fase 7.2 ipv 3fase? Of is ook dat niet goed?

Heb voor de zekerheid nogmaals de tekening en foto toegevoegd. Maar zij zeggen dus dat hij op 2x 1fase 3,6 kw = 7,2 zit.

Edit: begrijp nu dat die 7.2kw achter 1 hoofdzekering zit van 25a (ipv 32a), dus dat ga ik zeker meenemen naar de oplevering! Bedankt en ik hou jullie op de hoogte. Komt inmiddels stroom uit mijn oren haha.

[Voor 15% gewijzigd door Bteq op 28-02-2022 19:45]

• Blihi
da1roy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:41:
Nu ik dit allemaal lees krijg ik ook twijfels, kan iemand met mij meekijken of onze verdeling wel goed is zo?
Ze geven in de mail dat het een twee fase aansluiting zoals ook vereist door de Bora kookplaat.
Helaas heb ik er te weinig verstand van om te beoordelen hoe dit zit.

[Afbeelding]
Plaatje is een beetje vreemd, maar het suggereert dat dat een 2 fase kookgroep is, dus middelste situatie op mijn eerdere plaatje.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Ik ga dit ook in de gaten houden, heb een krachtgroep aangevraagd voor bij mijn Bora PUXU.

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 21:38
Ivow85 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:45:
[...]

Nee, dit klopt niet. Je hebt een 7,2kW groep achter een hoofdzekering van 5,75kW.
Je hebt een 3-fasen hoofdaansluiting. Zoals hier veelvuldig gesproken, dient de groep van de kookplaat over de fasen verdeeld te worden. Dat is hier niet gedaan. Terwijl er zo te zien links en rechts van je groepenkast voldoende vrije ruimte is voor een extra kastje waar gewoon de benodigde 3-fase automaat en aardlekschakelaar (of aardlekautomaat) in gezet kan worden.

Daarnaast zie ik links een tweede "kookgroep". Waar dient deze groep (nr9) voor?
Hmm, daar ga ik even verder naar kijken wat je stuurt. Thanks!

Nr9 is voor de warmtepomp volgens de bijgevoegde lijst

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:03:
[Afbeelding]

Duidelijk, en dan is ook te zien dat die laatste foto's in de categorie fout vallen. (en waarom gebruiken die installateurs toch altijd die 2x6 busboards en niet 3x4, wat veel logischer is in die 3 fase installaties...)

1 (nouja, eigenlijk 2) opmerking over je plaatje: de middelste zou ik als 'voldoende' willen bestempelen. 5,5 zegmaar. Ja, het is allemaal netjes over fases verdeeld, maar niet voorbereid op de toekomst. (En dan is zo'n 3 gekoppelde automaten oplossing van ABB natuurlijk weer wel een goed)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Blihi
Thanks. Ik heb het plaatje er op aangepast.

• septillion

septillion

@Blihi Goed plaatje! Ik zou alleen de opbouw van de 3 gelijk houden ofwel in de eerste geen alamat tekenen. Denk dat menig het niet opvalt dat alleen daar een alamat staat. Eigenlijk zijn natuurlijk alle drie de situaties met een alamat uit te voeren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:26

ds23man

Eenum

Om de discussie plat te slaan:

Artikel 2.13

1

1 De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

Netcode elektriciteit

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2022-02-09

Een kookgroep met 2 16a automaten op een 25A fase mag gewoon niet.

[Voor 10% gewijzigd door ds23man op 01-03-2022 16:59]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
Haassiej schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:36:
[...]

Hmm, daar ga ik even verder naar kijken wat je stuurt. Thanks!

Nr9 is voor de warmtepomp volgens de bijgevoegde lijst
Serieus, krijgen we nu ook al voor warmtepompen het 2*16A op één fase beunwerk in 3-fasen kasten.

Die kast kan zo niet.

Voor de kookplaat kom je er in de praktijk nog wel mee weg, omdat alle je eigenlijk nooit alle pitten tegelijkertijd op vol vermogen gebruikt. En al zou het een keer gebeuren, dan is dat heel kortstondig zodat je hoofdzekering het waarschijnlijk toch nog overleeft.

Maar bij een warmtepomp zal de ene 16A voor de compressor zijn, de andere voor de backup heater. Als het nog eens een paar dagen streng gaat vriezen, is het niet ondenkbaar dat de warmtepomp continu op vol vermogen draait en daarnaast het back-up element ook langdurig bij springt. Met hoe het bij jou is aangesloten ben je dan langdurig één fase tot op of net over het randje aan het belasten. Als je toevallig de wasmachine, vaatwasser of stofzuiger oid op dezelfde fase hebt staan, is het resultaat van deze beunhazerij dat hartje winter bij extreme vrieskou je warmtepomp er uit ligt.

Los van dat het zo niet is toegestaan (zie bericht boven mij), wil je dit ook echt niet.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:26

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-05 22:30
Blihi schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:03:

[Afbeelding]

Edit2: Middelste situatie als "voldoende" gemarkeerd. Thanks @Aiolos.
Kan er nog een optie bij: een 3 fase aardlek en met daarachter een 3 fase installatie automaat waar je dan 2 fasen van gebruikt voor je inductie kookplaat.. is dat goed, voldoende of fout? Dit is namelijk aanmerkelijk goedkoper dan een 3 fase aardlekautomaat.

Gr, Andre

[Voor 5% gewijzigd door frk123 op 01-03-2022 23:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

@frk123 Zolang we het daar hebben over 3-fase van het net, ja, geen probleem. Dat is wat ik al aangaf, alle drie de situaties kan je maken met een Alamat of met losse aardlek en automaat.

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:05
Wat voor kookplaat heb je? Ze zijn niet allemaal geschikt voor 3-fase. Keukenleveranciers geven vaak aan dat het een kookgroep moet worden i.p.v. een krachtaansluiting.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:27
@zxr king Iedere kookplaat die op een kookgroep kan, kan ook op een 3-fasen 'krachtgroep'

In een 3-fasen huisinstallatie is er maar 1 juiste aansluiting: een 3 fasen krachtgroep voor de kookplaat. Afhankelijk van de plaat gebruik je daarvan 2 of 3 fasen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-05 22:30
zxr king schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:20:
Wat voor kookplaat heb je? Ze zijn niet allemaal geschikt voor 3-fase. Keukenleveranciers geven vaak aan dat het een kookgroep moet worden i.p.v. een krachtaansluiting.
Een kookplaat die op 2 groepen kan, maar ook op 2 fasen van een krachtgroep.( 3 fasen aansluiting)

• Blihi
frk123 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:26:
[...]

Kan er nog een optie bij: een 3 fase aardlek en met daarachter een 3 fase installatie automaat waar je dan 2 fasen van gebruikt voor je inductie kookplaat.. is dat goed, voldoende of fout? Dit is namelijk aanmerkelijk goedkoper dan een 3 fase aardlekautomaat.

Gr, Andre
Dat is hetzelfde als links, maar waarom zeg je dat dat zoveel goedkoper is?

Een aardlekautomaat kost je minder dan 100 euro (van Eaton. Goedkoper kan ook nog)

Een aardlekschakelaar plus krachtgroep ook zoiets.

Laat je niet verleiden tot goedkope Emat aardlekschakelaars. Die mogen in NL niet omdat ze spanningsafhankelijk zijn.
Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee