Toon posts:

Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 17:39
zxr king schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:20:
Wat voor kookplaat heb je? Ze zijn niet allemaal geschikt voor 3-fase. Keukenleveranciers geven vaak aan dat het een kookgroep moet worden i.p.v. een krachtaansluiting.
Die keukenboeren hebben gewoon opleiding nodig, helaas snappen ze het zelf niet en krijg je al deze ellende.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-06 22:34
zxr king schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:20:
Wat voor kookplaat heb je? Ze zijn niet allemaal geschikt voor 3-fase. Keukenleveranciers geven vaak aan dat het een kookgroep moet worden i.p.v. een krachtaansluiting.
Alleen Belgische/Duitse import kan soms niet op 3-fase en dan praat je met name over keramische platen, dus niet over inductie.

Dat zijn kookplaten die op 1x32A moeten en die mogen ook niet achter 2x16A omdat niet gegarandeerd kan worden dat de stroom over beide nulleidingen netjes verdeeld wordt.

• Blihi
hesselbeertje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:31:
@zxr king Iedere kookplaat die op een kookgroep kan, kan ook op een 3-fasen 'krachtgroep'

In een 3-fasen huisinstallatie is er maar 1 juiste aansluiting: een 3 fasen krachtgroep voor de kookplaat. Afhankelijk van de plaat gebruik je daarvan 2 of 3 fasen.
Er is 1 andere 'correcte' aansluiting. Dat is een kookgroep op 2 fasen achter een 4-polige aardlek. Dit wordt vooral in ABB busboard kasten toegepast. Dit was tussen 2015 en 2017 een tijdje verboden, maar wordt sindsdien alleen maar afgeraden.

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 11:45

Dit zijn dus de oplossingen die zij aanrijken voor het Bora probleem achter 1x 25a (2groepen 32a) waardoor je maar 5.6Kw hebt. Welke raden jullie mij aan?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:13:
Dit zijn dus de oplossingen die zij aanrijken voor het Bora probleem achter 1x 25a (2groepen 32a) waardoor je maar 5.6Kw hebt. Welke raden jullie mij aan?
Vraag om een krachtgroep op je periflex. Bora kun je dan aansluiten op 2 van de 3 fases.

• Bteq
Nielson schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:48:
[...]
Vraag om een krachtgroep op je periflex. Bora kun je dan aansluiten op 2 van de 3 fases.
Neem ik mee! Danku! Lijkt dat eigenlijk op hun onderste oplossing? Of wat vind je van die oplossingen?

[Voor 17% gewijzigd door Bteq op 03-03-2022 13:06]

• Bteq
Laatste update (sorry voor de spam). Voor 177euro krijg ik een 400v aansluiting voor de Bora + op hun kosten de aanpassingen in de meterkast. Ergens vinden ze het vervelend dat ze dit nu mogelijk ook aan andere kopers moeten terugkoppelen, aan de andere kant gaan ze nadenken hoe toekomstige kopers te informeren in hun koperskeuzeproces.

EG06: Perilex wandcontactdoos 3 fase 400Volt ipv. 2x230Volt

Het leveren en aanbrengen van een perilex wandcontactdoos 3 fase 400Volt 16 Ampere in plaats van de standaard perilex aansluiting 2x 230V.

In de meterkast wordt een 4-polige aardlekautomaat in plaats van een 2x230Volt kookgroep geplaatst.

Goed toch?

[Voor 32% gewijzigd door Bteq op 03-03-2022 15:17]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online

ds23man

Eenum

Wonderlijke gang van zaken. Blijkbaar gooien ze er standaard een 3 fasen kast in waarvan slechts 2 fasen van gebruikt worden. Als de koper zonnepanelen en/of een inductieplaat wil, dan gooien ze er een extra groepenkastje in die op de overgebleven fase geplakt wordt, op de zonnepanelen na dan.

Zou nog even meten of de aardbusbar (bovenin) tussen de twee kasten wel is aangesloten....

[Voor 13% gewijzigd door ds23man op 03-03-2022 15:38]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Blihi
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De onderste dus. En wijs ze er nogmaals op dat de huidige kast echt niet aan NEN1010 artikel 433 voldoet zoals al eerder gezegd. Het is daarmee wel een opleverpunt.

Een toestel van 7400 Watt mag niet aangesloten worden achter een 25A hoofdzekering. Dat levert een structurele overbelasting op.

Dat ze 500 huizen per jaar zo doen wil niet zeggen dat ze het goed doen...

177 euro is prijzig. Zelf doen kost je minder, maar kan garantiegedoe geven. Zorg wel dat je je kookplaat afkoppelt en meet alles na voordat je hem weer aansluit!

• Bteq
Blihi schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:13:
[...]

De onderste dus. En wijs ze er nogmaals op dat de huidige kast echt niet aan NEN1010 artikel 433 voldoet zoals al eerder gezegd. Het is daarmee wel een opleverpunt.

Een toestel van 7400 Watt mag niet aangesloten worden achter een 25A hoofdzekering. Dat levert een structurele overbelasting op.

Dat ze 500 huizen per jaar zo doen wil niet zeggen dat ze het goed doen...

177 euro is prijzig. Zelf doen kost je minder, maar kan garantiegedoe geven. Zorg wel dat je je kookplaat afkoppelt en meet alles na voordat je hem weer aansluit!
Precies! Dank voor de tips en gaan we doen! Zal als het eenmaal zover is nog een update doen!

• Blihi
Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:14:
[...]

Precies! Dank voor de tips en gaan we doen! Zal als het eenmaal zover is nog een update doen!
En mocht er nog discussie zijn. Deze komt ook uit de NEN1010:
510.4.1 In elke betreedbare ruimte in tot bewoning bestemde gebouwen, logiesgebouwen en
woonschepen moeten voldoende contactdozen en aansluitpunten voor verlichting zijn aangebracht om op
veilige en doelmatige wijze de ruimte te kunnen gebruiken.

510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te
voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge
aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.

OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde hebben
waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met contactdozen voor algemeen
gebruik nodig zijn.

510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang
van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige)
eigenaar/gebruiker van de installatie.
Is er overleg met jou geweest? Zo niet is dat er dus nu bij dezen...

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En misschien ook nog een leuke: zitten er 2 bruine (of een bruine en zwarte) en 2 blauwe draden, of 1 blauwe en bruin/zwart/grijs? In dat laatste geval hadden ze namelijk eigenlijk de bedrading voor een krachtgroep getrokken, maar 'm toch niet aangesloten (en weten ze dus dondersgoed hoe het eigenlijk wel hoort)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Blihi
Hier is kabel getrokken in plaats van draden naar de keuken. Dan kun je nog alle kanten op, want dan mag je grijs als blauw gebruiken.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik vermoed dat veel kookplaten die op 400 volt wordt aangesloten in werkelijkheid (inwendig) op 2 fasen en de nul draaien, dus op 230 volt.
Edit: Dan wordt zo de nul dubbel belast?, slecht idee?

Op mijn werk is er een woning die een kookplaat/ oven combinatie krijgt van 15.4 KW; wij hebben daar een 5x4 kabel getrokken die op een zware 25A Perilex is aangesloten.

[Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 03-03-2022 21:42]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Aiolos
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:31:
Hier is kabel getrokken in plaats van draden naar de keuken. Dan kun je nog alle kanten op, want dan mag je grijs als blauw gebruiken.
't gaat niet zozeer om 'alle kanten op kunnen' maar vooral om het aanleggen van een 2x230V groep, maar dan wel grijs gebruiken (dat hebben we in verschillende topics hier inmiddels (helaas) al gezien.

Op zich handig als ze niet 2x blauw gebruiken, maar het is zo vreemd dat ze dat dan wel doen, maar niet standaard een krachtgroep op een 3x25A zetten.

Maar goed, misschien zit er wel 2x blauw in bij @Bteq, dan is de prijs ook iets beter te verklaren, want voor een krachtgroep moet er dan nieuwe draad getrokken, dat kost nou eenmaal tijd. (nou hadden ze het gewoon in 1 keer goed moeten doen, dus daar zou ik op aansturen, hooguit 50-100 euro voor de ALS+Automaat / Alamat (maar dan moeten ze wel die kookgroep automaten laten zitten, handig om te hergebruiken)
frisianstar schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:33:
Ik vermoed dat veel kookplaten die op 400 volt aangesloten mogen worden in werkelijkheid op 2 fasen en de nul draaien, dus op 230 volt.
Dan wordt zo de nul dubbel belast, slecht idee.
Lees je even in hoe 3 fasen werkt met fase verschil, dan weet je dat de nul niet dubbel wordt belast.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Bteq
Aiolos schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:39:
[...]

't gaat niet zozeer om 'alle kanten op kunnen' maar vooral om het aanleggen van een 2x230V groep, maar dan wel grijs gebruiken (dat hebben we in verschillende topics hier inmiddels (helaas) al gezien.

Op zich handig als ze niet 2x blauw gebruiken, maar het is zo vreemd dat ze dat dan wel doen, maar niet standaard een krachtgroep op een 3x25A zetten.

Maar goed, misschien zit er wel 2x blauw in bij @Bteq, dan is de prijs ook iets beter te verklaren, want voor een krachtgroep moet er dan nieuwe draad getrokken, dat kost nou eenmaal tijd. (nou hadden ze het gewoon in 1 keer goed moeten doen, dus daar zou ik op aansturen, hooguit 50-100 euro voor de ALS+Automaat / Alamat (maar dan moeten ze wel die kookgroep automaten laten zitten, handig om te hergebruiken)

[...]

Lees je even in hoe 3 fasen werkt met fase verschil, dan weet je dat de nul niet dubbel wordt belast.
Persoonlijk vind ik het gewoon netjes hoe ze meedenken en dit willen aanpassen, los van dat ze dit al jaren dus via een kookgroep doen en er blijkbaar nooit klachten zijn ofzo. Het kost me €177, maar ze gaan de Perilex wandcontactdoos 3 fase 400Volt ipv. 2x230Volt in de keuken aanpassen, de keukenboer informeren + de meterkast aanpassen. Wat betreft de toekomst: 400vx25 of wat is het nieuwe maximum kw die de groep aankan? In de meterkast wordt een 4-polige aardlekautomaat in plaats van een 2x230Volt kookgroep geplaatst. Veranderd dat nog iets aan de leveringskosten van stroom?

[Voor 7% gewijzigd door Bteq op 03-03-2022 21:57]

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-06 21:13
Woningen worden vaak verkocht met een standaard kookgroep waarbij vaak een maximaal vermogen wordt genoemd. Tegen een meerprijs kan er een 3-fase aansluiting geleverd worden, die keuze wordt normaal aangedragen als op de installatietekening van de keuken aangegeven is dat het een 3-fase aansluiting moet worden of als de klant hier specifiek om vraagt. De installateur weet 9 van de 10x totaal niet welk model kookplaat is aangeboden, en vermogens die genoemd worden op de installatietekening worden vaak uit de lucht gegrepen. Als de Keukenleverancier op voorhand had aangegeven dat je een 3-fase aansluiting zou moeten hebben had je het waarschijnlijk niet gered met die € 177,00 excl. btw.

• Aiolos
  • Niet online
Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:47:
[...]
Persoonlijk vind ik het gewoon netjes hoe ze meedenken en dit willen aanpassen, los van dat ze dit al jaren dus via een kookgroep doen en er blijkbaar nooit klachten zijn ofzo. Het kost me €177, maar ze gaan de Perilex wandcontactdoos 3 fase 400Volt ipv. 2x230Volt in de keuken aanpassen, de keukenboer informeren + de meterkast aanpassen. Wat betreft de toekomst: 400v x25 of wat is het nieuwe maximum kw die de groep aankan?
Mja, daarom is het dus wel goed om te weten of die grijze draad er al ligt, want dan is de enige aanpassing het omschroeven van de kookgroep draden in een krachtgroep. minder dan 10 minuten werk.

Straks kun je inderdaad 11kW ipv 7,4kW (of eigenlijk dus 5,6kW). En dat meedenken horen ze volgens de hierboven genoemde norm dus vooraf te doen.
zxr king schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:54:
De installateur weet 9 van de 10x totaal niet welk model kookplaat is aangeboden, en vermogens die genoemd worden op de installatietekening worden vaak uit de lucht gegrepen.
En met de installatie van een krachtgroep kunnen dus vrijwel ALLE in Nederland verkochte kookplaten worden aangesloten. Juist op een kookgroep kan niet alles worden aangesloten. Keukenboeren zijn geen elektriciëns, dus de installateur hoort hier ook op afgerekend te worden. Die hoort een norm-conforme installatie op te leveren. Met een kookgroep op een 3x25A aansluiting doet ie dat dus niet.

• Bteq
zxr king schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:54:
Woningen worden vaak verkocht met een standaard kookgroep waarbij vaak een maximaal vermogen wordt genoemd. Tegen een meerprijs kan er een 3-fase aansluiting geleverd worden, die keuze wordt normaal aangedragen als op de installatietekening van de keuken aangegeven is dat het een 3-fase aansluiting moet worden of als de klant hier specifiek om vraagt. De installateur weet 9 van de 10x totaal niet welk model kookplaat is aangeboden, en vermogens die genoemd worden op de installatietekening worden vaak uit de lucht gegrepen. Als de Keukenleverancier op voorhand had aangegeven dat je een 3-fase aansluiting zou moeten hebben had je het waarschijnlijk niet gered met die € 177,00 excl. btw.
Ja precies....en het is inclusief btw! Netjes toch? Enexis ga ik de leveringstarieven van een 3x 25a betalen. Veranderd dat nu ook nog of hoe moet ik nu mijn nieuwe meterkastindeling zien?

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:21

ChUcKiE

Dus........

Ik had mijn vraag mbt de meterkast/groepen indeling tbv een kookplaat al hier neer gezet:
https://gathering.tweaker...message/70813494#70813494

Blijkt dat het helaas niet helemaal goed gemaakt is 😔

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
Ik vermoed dat veel kookplaten die op 400 volt wordt aangesloten in werkelijkheid (inwendig) op 2 fasen en de nul draaien, dus op 230 volt.
Nee.

In werkelijkheid werken kookplaten die op een krachtgroep worden aangesloten niet eens op 400V. Je krijgt namelijk alleen 400V wanneer geen gebruik gemaakt wordt van de nul.

Alle kookplaten die ik ken, maken gebruik van 3x fase + gezamenlijke nul (eigenlijk meestal 2x fase + gezamenlijke nul bij vierpits kookplaten, de derde fase blijft dan vaak ongebruikt).
Wanneer je onderdelen aansluit op fase + nul, dan loopt daar gewoon een spanning van 230V.

Door de fase verschuiving wordt de nuldraad niet zwaarder belast. Sterker nog: bij gelijktijdig gebruik van meerdere fasen wordt de nuldraad juist minder zwaar belast. En wanneer je alle drie de fasen exact gelijk belast, is de stroom in de nuldraad precies nul!
De stroom door de nuldraad wordt nooit groter dan de maximale stroom door één van de fase draden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe ik hier tegenaan kijk?
Dat ik heel erg hoop dat het stuk is geschreven met iemand die maar weinig echt verstand heeft van kook- en krachtgroepen.
En dat ik heel erg hoop dat je géén 1*400V aansluiting krijgt. Dat is namelijk de juiste term voor een krachtstroom aansluiting zonder nuldraad. En als je daar je kookplaat op aan sluit dan ga je niet kunnen koken.

Er moet hier een krachtgroep komen van 3*16A 230/400V waarop een 16A Perilex stopcontact wordt aangesloten in de keuken. En niets anders. Je behoudt dan gewoon je 3*25A hoofdaansluiting.

En zoals @Aiolos hier meermaals aangeeft, voldoet de huidige aansluiting niet aan de normen. Elke euro die je moet betalen om het aan de normen te laten voldoen, is er één teveel.

[Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 04-03-2022 07:06]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Bteq
Ivow85 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:05:
[...]

Dat ik heel erg hoop dat het stuk is geschreven met iemand die maar weinig echt verstand heeft van kook- en krachtgroepen.
En dat ik heel erg hoop dat je géén 1*400V aansluiting krijgt. Dat is namelijk de juiste term voor een krachtstroom aansluiting zonder nuldraad. En als je daar je kookplaat op aan sluit dan ga je niet kunnen koken.

Er moet hier een krachtgroep komen van 3*16A 230/400V waarop een 16A Perilex stopcontact wordt aangesloten in de keuken. En niets anders. Je behoudt dan gewoon je 3*25A hoofdaansluiting.

En zoals @Aiolos hier meermaals aangeeft, voldoet de huidige aansluiting niet aan de normen. Elke euro die je moet betalen om het aan de normen te laten voldoen, is er één teveel.
Dit gaan ze doen:

Het leveren en aanbrengen van een perilex wandcontactdoos 3 fase 400Volt 16 Ampere in plaats van de standaard perilex aansluiting 2x 230V.

In de meterkast wordt een 4-polige aardlekautomaat in plaats van een 2x230Volt kookgroep geplaatst.

Ik ging er nu vanuit dat het juist wordt opgelost, maar zal het voor de zekerheid navragen, dus dank voor je bericht!

[Voor 4% gewijzigd door Bteq op 04-03-2022 07:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:24
Bteq schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:17:
[...]

Dit gaan ze doen:

Ik ging er nu vanuit dat het juist wordt opgelost
Daar mag je aan de hand van deze omschrijving ook wel vanuit gaan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Blihi

Op mijn werk is er een woning die een kookplaat/ oven combinatie krijgt van 15.4 KW; wij hebben daar een 5x4 kabel getrokken die op een zware 25A Perilex is aangesloten.
Zo werkt 3-fase niet. De nul wordt nooit dubbel belast. De stroom over de nul is maximaal 16A en minimaal 0 als alle drie de fasen exact evenveel belast worden.

Bij een kookgroep op 1 fase geldt dit wel, daarom moet je daar ook 2 nul-aders hebben en daarom mag je ook een 1-fase 32A kookplaat (komen in België en Duitsland voor) niet op 2x16 aansluiten.

Een 25A aansluiting voor een kookplaat is niet bepaald voor huisinstallaties. Daar moet je ook minstens een 3x40A hoofdaansluiting voor hebben.

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-06 17:37
Hoi,

Naar aanleiding van dit topic ben ik even op zoek gegaan hoe het in mijn meterkast zit. Mijn meterkast zit op de meterkast van mijn ouders aangesloten. Beide meterkasten zijn 3 fase uitgevoerd. Nu keek ik in mijn meterkast en zie ik dat ik ook een kookgroep heb die op 1 fase zit. Mijn gebouw is nog niet volledig opgeleverd dus ik wil dit laten aanpassen. Als ik het goed begrijp heb ik dus recht op een 3 fase aansluiting van mijn 7.2KW plaat?

De kookplaat zit op de linker 2 groepen.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 17:01
Wilke schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:57:
[...]

En met reden IMO. Het is toch achterlijk om een workaround die bedacht is juist voor 1 fase, te gaan toepassen als je er 3 hebt, waarbij ook nog eens elk van die 3 op een lager vermogen afgezekerd is dan bij die ene fase vroeger het geval was?

Het lijkt er echt compleet ingesleten te zitten. Hier ook een splinternieuwe groepenkast, voorbereid voor 3 fasen. Voorstel: kookgroep. Eh, liever niet? Maar niet alle kookplaten kunnen op 3 fasen. Volgens mij wel? Je hebt er meestal maar 2 nodig maar als iemand een kookplaat kan linken waarbij het echt niet kan, dan graag.
Neen. Het is afhankelijk van je kookplaat. Lang niet alle platen ondersteunen 3F. Daar wordt de "kookgroep" toegepast van 2x16A welke van dezelfde hoofdfase af dienen te komen. Indien je kookplaat 3F ondersteund zal de "kookgroep" automaat in de groepenkast vervangen moeten worden door een 3F 16A zekering.

Er is een soort van vuistregel:
4-pits plaat is vrijwel altijd kookgroep, er zijn maar enkele modellen die 3 fasen ondersteunen.
6-pits of meer is altijd 3 fasen aansluiting.

correctie:
De vuistregel klopt wel, echter wordt de 4-pits plaat dan maar op 2 van de 3 fasen aangesloten. Dit kan en mag ook gewoon.

[Voor 5% gewijzigd door rdfeij op 04-03-2022 13:45]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
rdfeij schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Neen. Het is afhankelijk van je kookplaat. Lang niet alle platen ondersteunen 3F. Daar wordt de "kookgroep" toegepast van 2x16A welke van dezelfde hoofdfase af dienen te komen.
Kun je één voorbeeld geven van een kookplaat welke niet geschikt is voor een 3-fasen krachtgroep, maar wel voor een kookgroep?

Gooi ik ondertussen even een botte stelling erin: Die bestaan niet.

Een plaat hoeft geen 3 fasen te ondersteunen om te kunnen aansluiten op een krachtgroep, je kunt prima 2 van de 3 fasen aansluiten.

[Voor 11% gewijzigd door Xander op 04-03-2022 11:41]

• Bteq
Ivow85 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:05:
[...]

We maken een Perilex 3fase 400V-16A aansluiting t.b.v. de kookplaat.

De aardlekautomaat 16A wordt rechtstreeks aangesloten achter de hoofdschakelaar (op 3x25A)

Dit is goed dan toch?!?!

• rdfeij
Xander schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Kun je één voorbeeld geven van een kookplaat welke niet geschikt is voor een 3-fasen krachtgroep, maar wel voor een kookgroep?

Gooi ik ondertussen even een botte stelling erin: Die bestaan niet.

Een plaat hoeft geen 3 fasen te ondersteunen om te kunnen aansluiten op een krachtgroep, je kunt prima 2 van de 3 fasen aansluiten.
Simpel antwoord: De plaat van TS: Check de installatiehandleiding: https://whirlpool-cdn.thr...allatie-instructie.pdf%22

De enige toegestane optie (in NL) is 230V 2 Phase 2N ~
De overigen kunnen niet. Simpelweg omdat je met 3 fasen nooit een fase en de 0 onder 1 aansluiting bevestigd. Dat kan in sommige andere landen wel maar in NL niet...

Overigens heb ikzelf ook net een 3F 4pits keramische plaat gekocht. Met de optie 3F hield ik precies 2 modellen over bij de verschillende producenten... 6 pits is geen probleem met 3F. Daar zijn modellen zat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Bteq schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:44:
[...]

De aardlekautomaat 16A wordt rechtstreeks aangesloten achter de hoofdschakelaar (op 3x25A)

Dit is goed dan toch?!?!
Ja, ze maken de perilex gewoon op een krachtgroep, zoals op jouw foto's ook de PV als krachtgroep is uitgevoerd. (als je het dus nog wil bevestigen dat vraag je: "oh, dus net zo'n automaat als de PV")

De 1x400V die genoemd wordt is waarschijnlijk een 'vertalingsprobleem' tussen de elektricien en de persoon die jou gemaild heeft. (Strikt genomen klopt die term niet, maar ik zou niet weten hoe ze die willen aanleggen.)
rdfeij schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Simpel antwoord: De plaat van TS: Check de installatiehandleiding: https://whirlpool-cdn.thr...allatie-instructie.pdf%22

De overigen kunnen niet. Simpelweg omdat je met 3 fasen nooit een fase en de 0 onder 1 aansluiting bevestigd. Dat kan in sommige andere landen wel maar in NL niet...

Overigens heb ikzelf ook net een 3F 4pits keramische plaat gekocht. Met de optie 3F hield ik precies 2 modellen over bij de verschillende producenten... 6 pits is geen probleem met 3F. Daar zijn modellen zat.
De 2 linker plaatjes: 380-415 V 2 N ~ en 380-415 V 3 N ~ (T is niet de 3e fase, toegegeven, dat is een beetje verwarrend in het plaatje en eigenlijk sluit je dus ook alleen de nul onder de N klem)

• Bteq
Xander schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:41:
[...]

Daar mag je aan de hand van deze omschrijving ook wel vanuit gaan.
Net nagevraagd en volgens mij gelukkig het enige goede antwoord gehad:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Xander
rdfeij schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Die plaat is prima aan te sluiten op een 3-fasen groep.

Zoals alle platen.

Dit is in een 3x25A installatie de enige juiste aansluiting.

• rdfeij
Xander schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Die plaat is prima aan te sluiten op een 3-fasen groep.

[Afbeelding]

Zoals alle platen.

Dit is in een 3x25A installatie de enige juiste aansluiting.
Dat is nog steeds 2 fasen gebruiken en geen echte 3 fasen.
Ik zou de boeken er weer bij moeten pakken (faseverschuivingen etc.), maar dat houdt in dat er een slordige 25A door je N gaat. Mijn niet gezien...
Ik zou ook niet weten hoe zich dat gedraagt met een 16A automaat...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
rdfeij schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Ik zou de boeken er weer bij moeten pakken (faseverschuivingen etc.), maar dat houdt in dat er een slordige 25A door je N gaat. Mijn niet gezien...
Pak de boeken er inderdaad maar bij. Of lees dit topic eens voordat je de uitgekauwde discussie weer opnieuw begint.

Bij 16A afname op zowel L1 als L2 is de nulstroom ook 16A. Bij andere variaties is deze lager.
Helemaal prima.

Hoe zit het volgens jou anders met een 6-pits kookplaat op een 3-fasen groep? Moet je daarvan per sé altijd alle 6 de pitten op vol vermogen gebruiken? Bij gebruik van 4 pitten verdeeld over 2 fasen kom je in exact dezelfde situatie (ook dat kan uiteraard prima).

• rdfeij
Xander schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:40:
[...]

Pak de boeken er inderdaad maar bij. Of lees dit topic eens voordat je de uitgekauwde discussie weer opnieuw begint.

Bij 16A afname op zowel L1 als L2 is de nulstroom ook 16A. Bij andere variaties is deze lager.

[...]

Helemaal prima.

Hoe zit het volgens jou anders met een 6-pits kookplaat op een 3-fasen groep? Moet je daarvan per sé altijd alle 6 de pitten op vol vermogen gebruiken? Bij gebruik van 4 pitten verdeeld over 2 fasen kom je in exact dezelfde situatie (ook dat kan uiteraard prima).
Ok, na heroriënteren heb je gelijk. (Dat mag ook gezegd worden).
16A door nul. Check..
Anderzijds is er aan de installatie an-sich niets mis met een kookgroep.
Ik kom zelf uit een wijk (10000 huishoudens) waar iedereen met een kookgroep 2x16A op een 1x35A hoofdzekering aangesloten zit. Wel kon je bij stroomstoringen merken dat woningen om en om op L1,L2 en L3 aangesloten waren. Dit waarschijnlijk om de netbelasting recht te houden (ik weet dat 1 woning een druppel op een gloeiende plaat is maar toch..).

Als iedereen zijn fornuis op 3 fasen (met maar 2 fasen volgens de instructie) gaat aansluiten wordt de netbeheerder daar niet blij van. Vandaar dat ik mij vastgebeten heb in een 3 fasen kookplaat waarbij ook echt 3 fasen gebruikt worden. Gecombineerd met 3 fasen omvormers van mijn zonnepanelen de meest ideale situatie die een woning kan hebben. Voor mij als terugleveraar in de toekomst als de saldering gaat veranderen maar ook voor de netbeheerder.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
rdfeij schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:39:
Neen. Het is afhankelijk van je kookplaat. Lang niet alle platen ondersteunen 3F.

Er is een soort van vuistregel:
4-pits plaat is vrijwel altijd kookgroep, er zijn maar enkele modellen die 3 fasen ondersteunen.
Ik geloof er helemaal niets van, echt vrijwel alle 4 pits platen die je nu normaal in Nederland kunt verkrijgen kunnen ook gewoon op 2 (van 3) fasen. Kijk maar in de installatiehandleidingen. Als je me niet gelooft, uitdaging: link me eens een paar modellen die dit niet kunnen en die je gewoon in Nederland kunt kopen? Ik kan ze niet vinden. Zelfs goedkope IKEA-platen kunnen dit gewoon.

Hier: https://www.ikea.com/nl/n...-ikea-300-zwart-40467082/ modelletje van €229, en de montagehandleiding:

[Voor 26% gewijzigd door Wilke op 04-03-2022 13:59]

• Aiolos
  • Niet online
rdfeij schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Ik kom zelf uit een wijk (10000 huishoudens) waar iedereen met een kookgroep 2x16A op een 1x35A hoofdzekering aangesloten zit.
En dat is ook precies waar de kookgroep voor bedoeld is. 1 fase aansluitingen.
Als iedereen zijn fornuis op 3 fasen (met maar 2 fasen volgens de instructie) gaat aansluiten wordt de netbeheerder daar niet blij van.
Ik denk dat de netbeheerder er wel blij van wordt, dan wordt er namelijk nagedacht over de verdeling van de fasen in het huis. Dus bijvoorbeeld oven op de 3e fase. Tijdens het koken heb je dan een evenwichtige verdeling.

• rdfeij
Aiolos schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:49:
[...]

En dat is ook precies waar de kookgroep voor bedoeld is. 1 fase aansluitingen.

[...]

Ik denk dat de netbeheerder er wel blij van wordt, dan wordt er namelijk nagedacht over de verdeling van de fasen in het huis. Dus bijvoorbeeld oven op de 3e fase. Tijdens het koken heb je dan een evenwichtige verdeling.
Mee eens. Maar als iedereen zijn kookplaat aansluit op fase 1 en 2 (zoals de handleiding omschrijft) dan krijg je wel piekbelastingen rond etenstijd op deze fasen. Dat de oven dan soms op fase3 aanstaat bij een aantal huishoudens doet niet af dat het net scheefgetrokken wordt. Beter zou dus zijn als kookplaten afwisselend per huishouden ook over de andere fasen verdeeld worden.
Als heel Nederland van het gas af moet zal daar toch over nagedacht moeten worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
rdfeij schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:53:
[...]

Mee eens. Maar als iedereen zijn kookplaat aansluit op fase 1 en 2 (zoals de handleiding omschrijft) dan krijg je wel piekbelastingen rond etenstijd op deze fasen. Dat de oven dan soms op fase3 aanstaat bij een aantal huishoudens doet niet af dat het net scheefgetrokken wordt. Beter zou dus zijn als kookplaten afwisselend per huishouden ook over de andere fasen verdeeld worden.
Als heel Nederland van het gas af moet zal daar toch over nagedacht moeten worden.
Hebben de netbeheerders een trucje voor:
Huis 1: L1, L2, L3
Huis 2: L2, L3, L1
Huis 3: L3, L1, L2

• Blihi
rdfeij schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Mensen, probeer even geen onzin te schrijven als je het niet zeker weet. Bij aansluiting op 2 van de 3 fasen gaat er 16A door de nul, geen 25. Meer dan 16 zal het ook nooit worden.

• Blihi
Heijmenberg99 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:32:
Hoi,

Naar aanleiding van dit topic ben ik even op zoek gegaan hoe het in mijn meterkast zit. Mijn meterkast zit op de meterkast van mijn ouders aangesloten. Beide meterkasten zijn 3 fase uitgevoerd. Nu keek ik in mijn meterkast en zie ik dat ik ook een kookgroep heb die op 1 fase zit. Mijn gebouw is nog niet volledig opgeleverd dus ik wil dit laten aanpassen. Als ik het goed begrijp heb ik dus recht op een 3 fase aansluiting van mijn 7.2KW plaat?

De kookplaat zit op de linker 2 groepen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier zitten 4-polige, dus 3-fase aardleks. Dat kan voldoende zijn, maar moet je even meten. Als er tussen de twee installatieautomaten 400 V staat is het goed, dan is het een kookgroep over 2 fases en dat is prima.

Alleen moeten in dat geval de nulleidingen boven de automaten wel even doorverbonden worden voor een correcte aansluiting!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]
Als iedereen zijn fornuis op 3 fasen (met maar 2 fasen volgens de instructie) gaat aansluiten wordt de netbeheerder daar niet blij van. Vandaar dat ik mij vastgebeten heb in een 3 fasen kookplaat waarbij ook echt 3 fasen gebruikt worden. Gecombineerd met 3 fasen omvormers van mijn zonnepanelen de meest ideale situatie die een woning kan hebben. Voor mij als terugleveraar in de toekomst als de saldering gaat veranderen maar ook voor de netbeheerder.
Dan moet je toch een flink zonnepark op het dak hebben liggen om de piek van de kookplaat op te kunnen vangen. Een kookplaat gebruik je over het algemeen minuten ten opzichte van uren opbrengst van zonnepanelen. Met een 3 fase thuis accu zou je wel uitstekend de kookpiek op kunnen vangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
[...]

Als iedereen zijn fornuis op 3 fasen (met maar 2 fasen volgens de instructie) gaat aansluiten wordt de netbeheerder daar niet blij van.
Het gaat hier in dit topic dus over het toepassen van een kookgroep in een 3-fasen huisinstallatie. Dat je dit niet zou moeten willen.

Denk je dat de netbeheerder blijer wordt als iedereen dát doet? Met de kookplaat dus aangesloten op één van de 3 fasen in plaats van twee van de 3 fasen? ;) Dat maakt het probleem alleen maar erger.

Maar tegenwoordig worden woningen ook op 3 fasen allemaal afwijkend aangesloten:
Aiolos schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Hebben de netbeheerders een trucje voor:
Huis 1: L1, L2, L3
Huis 2: L2, L3, L1
Huis 3: L3, L1, L2
Zie ook https://www.ew-installati...agt-aandacht-installateur

• Heijmenberg99
Blihi schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:12:
[...]

Hier zitten 4-polige, dus 3-fase aardleks. Dat kan voldoende zijn, maar moet je even meten. Als er tussen de twee installatieautomaten 400 V staat is het goed, dan is het een kookgroep over 2 fases en dat is prima.

Alleen moeten in dat geval de nulleidingen boven de automaten wel even doorverbonden worden voor een correcte aansluiting!
Hoe meet ik of er tussen beide automaten 400v staat?
En wat gebeurt er als beide nulleidingen niet doorverbonden zijn en is dat een gevaar voor mijn plaat en gebouw?

• rdfeij
Blihi schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Mensen, probeer even geen onzin te schrijven als je het niet zeker weet. Bij aansluiting op 2 van de 3 fasen gaat er 16A door de nul, geen 25. Meer dan 16 zal het ook nooit worden.
Sorry, ik had al gecorrigeerd ergens, was deze vergeten door te halen. Je hebt gelijk.
Deveon schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:15:
[...]

Dan moet je toch een flink zonnepark op het dak hebben liggen om de piek van de kookplaat op te kunnen vangen. Een kookplaat gebruik je over het algemeen minuten ten opzichte van uren opbrengst van zonnepanelen. Met een 3 fase thuis accu zou je wel uitstekend de kookpiek op kunnen vangen.
Ik heb meer 3 fasen verbruikers maar dat is voor hier niet relevant ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Heijmenberg99 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Hoe meet ik of er tussen beide automaten 400v staat?
En wat gebeurt er als beide nulleidingen niet doorverbonden zijn en is dat een gevaar voor mijn plaat en gebouw?
Met een multimeter kun je dat meten. Gewoon de multimeter op de twee fases (bruin) zetten. Is het 1-fase, dan meet je 0 volt, anders 380 tot 400. Je kunt ook de draadjes volgen ana de onderkant. Komen die uit twee fases of niet?

Het niet doorverbinden van de nullen kan weinig kwaad. Het probleem is alleen dat bij een eventuele fout, de halve kookplaat afschakelt, maar de andere helft niet. Dat hoort niet. Door de nul door te verbinden (maar dus alleen als het 2-fase is!) Vermijd je dat probleem.

• Xander
Blihi schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:41:
Het niet doorverbinden van de nullen kan weinig kwaad. Het probleem is alleen dat bij een eventuele fout, de halve kookplaat afschakelt, maar de andere helft niet. Dat hoort niet. Door de nul door te verbinden (maar dus alleen als het 2-fase is!) Vermijd je dat probleem.
Ik volg je niet...

De nulcontacten boven de automaten doorverbinden doe je alleen bij zo'n 3-fasen gedrocht samengesteld uit ABB flexomaten. Bij een kookgroep niet, ook niet als deze over 2 fasen is verdeeld, dat heeft geen enkele meerwaarde.

"Door de nul door te verbinden vermijd je dat de halve kookplaat afschakelt maar de andere helft niet"? :? Eerder het exact tegenovergestelde! Door de nulcontacten door te verbinden vermijd je dat de nul wordt onderbroken als één van de 3 automaten uitschakelt. Juist door deze verbinding zou er een deel van de kookplaat ongestoord kunnen blijven werken...

Bij zo'n Hager kookgroep is het al helemaal niet aan de orde, deze schakelt gewoon altijd in zijn geheel en dus 4-polig af.
Zo te zien zit het ding op 1 fase:

Kwestie van 2 draden wisselen en hij zit wel op 2 fasen.

Maar:
Heijmenberg99 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:32:
Naar aanleiding van dit topic ben ik even op zoek gegaan hoe het in mijn meterkast zit. Mijn meterkast zit op de meterkast van mijn ouders aangesloten. Beide meterkasten zijn 3 fase uitgevoerd.
Het is wel wijs om deze situatie even als geheel te bekijken. Hoe zwaar is de netaansluiting en de voorbeveiliging überhaupt? Als het goed is heeft de installateur daar toch wel over nagedacht. ;)

@Heijmenberg99 Is dit serieus een nieuw opgeleverde installatie? Met 3 verschillende kasten van 2 verschillende merken en automaten van 3 verschillende fabrikanten erin? Hoefde het niet netjes te worden? Het oogt alsof er in de loop van de jaren door 2 verschillende installateurs een en ander is bijgeknutseld...

[Voor 4% gewijzigd door Xander op 04-03-2022 18:09]

• Heijmenberg99
Xander schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:04:
[Afbeelding]

Maar:

[...]

Het is wel wijs om deze situatie even als geheel te bekijken. Hoe zwaar is de netaansluiting en de voorbeveiliging überhaupt? Als het goed is heeft de installateur daar toch wel over nagedacht. ;)

@Heijmenberg99 Is dit serieus een nieuw opgeleverde installatie? Met 3 verschillende kasten van 2 verschillende merken en automaten van 3 verschillende fabrikanten erin? Hoefde het niet netjes te worden? Het oogt alsof er in de loop van de jaren door 2 verschillende installateurs een en ander is bijgeknutseld...
De hoofdaansluiting is 3x25A.

De witte grote kast is opgeleverd door de aannemer in januari. De 2 extra kasten zijn zonnepanelen en een autolader die later geplaatst zijn. Auto heeft een loadbalancer ;)

De stroom komt vanuit een ander gebouw(van mijn ouders) en loopt zo mijn kast in met een 3 fase kabel.

Mij lijkt het logisch dat de kookplaat op z’n minst op 2 fases zit als ik naar het vermogen kijk. Dus zoals jij het zegt moet er een van de draden van de kookgroep naar de 2e aardlekschakelaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bteq
[...]

Ok, na heroriënteren heb je gelijk. (Dat mag ook gezegd worden).
16A door nul. Check..
Ik kom zelf uit een wijk (10000 huishoudens) waar iedereen met een kookgroep 2x16A op een 1x35A hoofdzekering aangesloten zit. Wel kon je bij stroomstoringen merken dat woningen om en om op L1,L2 en L3 aangesloten waren. Dit waarschijnlijk om de netbelasting recht te houden (ik weet dat 1 woning een druppel op een gloeiende plaat is maar toch..).

Ik krijg dus dankzij jullie hulp een 3fase Bora in plaats van 2x16a kookgroep achter 1 25a hoofdschakelaar. Ik heb 16 zonnepanelen a 325wp die op een 3 fase omvormer zitten? Waarom is dat gunstig(er) dan ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
  • Nu online

ds23man

Eenum

Je zonnepanelen leveren max 5200 watt, 22A dus. Formeel mag dat op een fase van een 3x25A aansluiting. Probleem is meer dat als teveel mensen in een wijk dat soort stromen op dezelfde fase gaan leveren de spanning omhoog vliegt en de omvormer uitschakelt. Qua afrekening wat betreft verbruik en levering maakt het verder geen donder uit. In je meter worden de fases bij elkaar opgeteld voor verbruik en teruglevering. Volgens de meetwet mag er geen onderscheid gemaakt worden tussen een meting op een 1 fase of 3 fase aansluiting.

• Xander
Heijmenberg99 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:32:
[...]

Mij lijkt het logisch dat de kookplaat op z’n minst op 2 fases zit als ik naar het vermogen kijk. Dus zoals jij het zegt moet er een van de draden van de kookgroep naar de 2e aardlekschakelaar?
Nee, 1 van de draden aansluiten op een andere fase van dezelfde aardlekschakelaar.

• Blihi
Xander schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:04:
[...]

[...]

Ik volg je niet...

De nulcontacten boven de automaten doorverbinden doe je alleen bij zo'n 3-fasen gedrocht samengesteld uit ABB flexomaten. Bij een kookgroep niet, ook niet als deze over 2 fasen is verdeeld, dat heeft geen enkele meerwaarde.
Ja inderdaad. Op de foto leek het om twee losse automaten te gaan, maar je hebt gelijk, het is 1 kookgroep.
"Door de nul door te verbinden vermijd je dat de halve kookplaat afschakelt maar de andere helft niet"? :? Eerder het exact tegenovergestelde! Door de nulcontacten door te verbinden vermijd je dat de nul wordt onderbroken als één van de 3 automaten uitschakelt. Juist door deze verbinding zou er een deel van de kookplaat ongestoord kunnen blijven werken...

Bij zo'n Hager kookgroep is het al helemaal niet aan de orde, deze schakelt gewoon altijd in zijn geheel en dus 4-polig af.
Dan is het inderdaad niet aan de orde. Mijn fout.
[...]

[Afbeelding]

Inderdaad.
Maar:

[...]

MIjn ervaringen met installateurs zijn anders. Die denken liever niet al te veel na.
Dus de verdeling over de fases zal toch al niet meer helemaal kloppen...

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
roltor schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:48:
Bedankt voor de input, ik ga er volgende week op letten, als het op 1 fase is aangesloten, laat ik het afkeuren.

Helaas wordt de keuken casco opgeleverd, dus ik kan het nog niet testen door fases uit te schakelen, maar ik ga even kijken hoe de bedrading loopt.
Dat kan sowieso meestal niet want de kookplaat gaat gewoon uit als fase A wordt uitgeschakeld maar B nog ingeschakeld is, kan alleen met een meter.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Bteq schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:17:
[...]

Ik krijg dus dankzij jullie hulp een 3fase Bora in plaats van 2x16a kookgroep achter 1 25a hoofdschakelaar. Ik heb 16 zonnepanelen a 325wp die op een 3 fase omvormer zitten? Waarom is dat gunstig(er) dan ?
Een beetje off-topic, maar als je omvormer maar op 1 fase zit kun je heel vreemde stromen krijgen. Als je bijvoorbeeld maximaal kookt op 2 fases (dus 2x16A afname) en vervolgens op de derde maximaal teruglevert (bijvoorbeeld 20A, wat het maximum is op 1 fase) kun je enorme stromen over de nul krijgen (in dit voorbeeld 36A over de nul, namelijk 20 + 1/2 * 16 + 1/2 * 16).

Daarnaast kun je in dat geval ook te hoge stromen over de aardlek krijgen, want als je op 1 fase 20A opwekt en tegelijkertijd 25A afneemt, kun je dus 45A verbruiken op die fase, terwijl de meeste aardlekschakelaars maximaal 40A mogen hebben.

Door een 3-fase omvormer te plaatsen krijg je dat probleem nooit. Dat is veruit de netste oplossing!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:13
mr_evil08 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:26:
[...]

Dat kan sowieso meestal niet want de kookplaat gaat gewoon uit als fase A wordt uitgeschakeld maar B nog ingeschakeld is, kan alleen met een meter.
Ik heb het inmiddels kunnen meten door mijn slimme meter uit te lezen, de kookplaat zit op 2 fasen aangesloten.
Niet ideaal, maar i.c.m. de driefase aardlekschakelaars wel legaal. Werkt trouwens ook prima, nog geen issues gehad

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-05 22:30
Blihi schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:49:
[...]

Dat is hetzelfde als links, maar waarom zeg je dat dat zoveel goedkoper is?

Een aardlekautomaat kost je minder dan 100 euro (van Eaton. Goedkoper kan ook nog)

Een aardlekschakelaar plus krachtgroep ook zoiets.

Laat je niet verleiden tot goedkope Emat aardlekschakelaars. Die mogen in NL niet omdat ze spanningsafhankelijk zijn.
Waarom zijn Emat aardlekschakelaars dan verboden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
De meeste zijn spanningsafhankelijk. Dat wil zeggen dat ze minstens 70 volt moeten krijgen om te werken, anders schakelen ze niet af. Dat is volgens de Nederlandse normen niet toegestaan, omdat alles boven de 50 volt als gevaarlijk beschouwd wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-06 13:49
Naar aanleiding van deze topic ook maar eens gekeken in de meterkast en inderdaad, daar is ook gewerkt met een kookgroep. Aangezien mijn aansluiting ook 3x25A is, is dat in principe niet correct. Het ongetwijfeld wel "goed" gaan vanwege het feit dat je amper het volledige vermogen vraagt van de kookplaat, maar net is anders.

Zo zat ik mij ook te verbazen over mijn zonnepanelen. Waarom niet gekozen voor een drie fasen omvormer? Het is toch van de zotte dat je teruglevert terwijl je ook gebruikt. Dat het voor je eindafrekening niet uitmaakt zal best maar als iedereen zo te werk gaat wordt het er niet beter van.

Soms denk ik wel eens, die mensen sluiten aan en zolang het maar werkt is het prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bteq
Veenbrandt schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:41:
Naar aanleiding van deze topic ook maar eens gekeken in de meterkast en inderdaad, daar is ook gewerkt met een kookgroep. Aangezien mijn aansluiting ook 3x25A is, is dat in principe niet correct. Het ongetwijfeld wel "goed" gaan vanwege het feit dat je amper het volledige vermogen vraagt van de kookplaat, maar net is anders.

[Afbeelding]

Zo zat ik mij ook te verbazen over mijn zonnepanelen. Waarom niet gekozen voor een drie fasen omvormer? Het is toch van de zotte dat je teruglevert terwijl je ook gebruikt. Dat het voor je eindafrekening niet uitmaakt zal best maar als iedereen zo te werk gaat wordt het er niet beter van.

Soms denk ik wel eens, die mensen sluiten aan en zolang het maar werkt is het prima.
Wanneer was je huis opgeleverd? En hoeveel zonnepanelen heb je? Ben ook wel benieuwd waarom ze dat niet gedaan hebben. Aan de andere kant had ik dus zelf ook die kookgroep...ben benieuwd of de 3fase in de toekomst de "norm" wordt. Ergens ben ik ook benieuwd of mensen met die kookgroep klachten hebben of wat er gebeurd als ze wel het volle vermogen vragen in combinatie met andere apparaten die aanstaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:09

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Veenbrandt Je omcirkelt naar wat lijkt twee verschillende inkomende fases (vanaf de hoofdschakelaar / meter) op de klemmenstrook onder. Zit daar de kookgroep op? Als dat zo is heb je de situatie Blihi schetst in plaatje 2. Dan zitten de pitten netjes over 2 fases maar zonde want je had met net zo veel kabel ook een 11kW aansluiting kunnen hebben.

Alleen wat dan niet klopt is dat de kookgroep dan geen aardlekbeveiliging heeft...

Wat betreft 3-fase omvormer. Voor grotere vermogens ook zeker aan te raden. Maar ze hebben vaak wel wat meer vermogen nodig om te kunnen gaan leveren op 3-fases. Ook is de gedachten dat je buurman links en rechts ongeveer hetzelfde doen maar dan verschoven over de fases. Het effect is dus wat kleiner. Zeker als het dus om een relatief kleine installatie gaat staat er al makkelijker een gebruiker bij de buren tegenover en is het nog redelijk makkelijk bij te regelen voor het net.

Maar ja, onder aan de streep zou het beter zijn die altijd op 3-fase te doen. Maar dit hele verhaal geldt niet alleen voor leveren van PV. Dit kan je net zo goed omdraaien voor gebruik. Het zou ook altijd effectiever zijn als je verbruik altijd verspreid is over 3-fase.

Maar in jouw situatie, waar zit de PV?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Veenbrandt
Bteq schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:14:
[...]

Wanneer was je huis opgeleverd? En hoeveel zonnepanelen heb je? Ben ook wel benieuwd waarom ze dat niet gedaan hebben. Aan de andere kant had ik dus zelf ook die kookgroep...ben benieuwd of de 3fase in de toekomst de "norm" wordt. Ergens ben ik ook benieuwd of mensen met die kookgroep klachten hebben of wat er gebeurd als ze wel het volle vermogen vragen in combinatie met andere apparaten die aanstaan.
In augustus is mijn huis opgeleverd. Ik heb 20 panelen van 370Wp wat neerkomt op 7.4kW. Ze zijn aangesloten op 10 APS YC600 micro inverters (1 fase). Zoals de naam verraad is het vermogen 600w en zijn daarmee onder gedimensioneerd (immers 2x370 = 740. 740 minus 600 = 140 "verlies"). De YC1000 is een drie fase micro inverter en kan 1130 verstouwen (3 x 370 = 1110). Dus die zou beter hebben gepast. Niet alleen is die beter gedimensioneerd, het grote voordeel is dat het drie fasen is. Waarom ze het niet gedaan hebben.....ik denk winstmaximalisatie ;).

ABB kasten hebben over het algemeen een busboard, dus die kookgroep zit op één fase. Wat betreft mensen met klachten.....ik denk dat als je geen Gordon Ramsay bent (en ja die kookt echt wel op gas) het wel goed gaat. Daarnaast als je op volle kracht gaat koken, heb je kortstondig dat vermogen nodig. Zodra de temperatuur wordt bereikt heb je ook minder vermogen nodig om die temperatuur aan te houden, dus dat gaat wel "goed". Daarnaast hebben die spullen wel wat tolerantie om kortstondig wat meer te leveren zonder dat het een probleem oplevert.

Wanneer je meerdere zware apparaten tegelijkertijd aan het gebruiken bent, tjah dan kan het problemen opleveren. In mijn oude huis had ik de keuken laten vervangen en daar waarschuwde ze mij dat ik niet meerdere zware apparaten kon gaan gebruiken tenzij ik een extra groep liet aanmaken (en extra aardlek omdat de limiet was bereikt voor de andere schakelaars). Dat niet gedaan omdat ik toch niet zo'n keukenprins ben. Dus ik hield daar rekening mee.

[Voor 12% gewijzigd door Veenbrandt op 07-03-2022 20:05]

• Veenbrandt
septillion schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:20:
@Veenbrandt Je omcirkelt naar wat lijkt twee verschillende inkomende fases (vanaf de hoofdschakelaar / meter) op de klemmenstrook onder. Zit daar de kookgroep op? Als dat zo is heb je de situatie Blihi schetst in plaatje 2. Dan zitten de pitten netjes over 2 fases maar zonde want je had met net zo veel kabel ook een 11kW aansluiting kunnen hebben.

Alleen wat dan niet klopt is dat de kookgroep dan geen aardlekbeveiliging heeft...

Wat betreft 3-fase omvormer. Voor grotere vermogens ook zeker aan te raden. Maar ze hebben vaak wel wat meer vermogen nodig om te kunnen gaan leveren op 3-fases. Ook is de gedachten dat je buurman links en rechts ongeveer hetzelfde doen maar dan verschoven over de fases. Het effect is dus wat kleiner. Zeker als het dus om een relatief kleine installatie gaat staat er al makkelijker een gebruiker bij de buren tegenover en is het nog redelijk makkelijk bij te regelen voor het net.

Maar ja, onder aan de streep zou het beter zijn die altijd op 3-fase te doen. Maar dit hele verhaal geldt niet alleen voor leveren van PV. Dit kan je net zo goed omdraaien voor gebruik. Het zou ook altijd effectiever zijn als je verbruik altijd verspreid is over 3-fase.

Maar in jouw situatie, waar zit de PV?
Nee, misschien was ik wat onduidelijk. Wat ik in het plaatje had getekend was puur voor de zonnepanelen. Die zit op fase 1 en 3 (tenminste ik kan zien dat ze op de eerste en derde schakelaar heeft geplaatst). Hoe het daaronder is aangesloten door de NUTS partij....geen idee.

Wat ik mijn vorige post ook aangaf, de kookgroep zit op één fase op de busboard en zit wel netjes achter de aardlek (zo erg is het dus ook weer niet gesteld) :).

Klopt, ze hebben vaak wel wat meer vermogen nodig om te kunnen gaan leveren op 3-fases. De installateur gaf aan dat er vaak wat meer verlies is, maar dat had ik graag voor lief genomen gezien dat mijn huidige systeem dat onder gedimensioneerd is.

Verder helemaal eens met jouw post.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blihi
Ik heb thuis ook teruglevering op 2 fases in plaats van 3. Mijn huis werd in 2020 opgeleverd met 3150 Wp vermogen op 1 fase. Ik heb er zelf 3780 Wp bijgeplaatst met een aparte omvormer op een andere fase. In totaal dus zo'n 7000 Wp.

De keuze voor 1 of 3 fase is vaak op kosten gebasseerd.3-fase omvormers zijn een stuk duurder en in de nieuwbouw moet alles zo goedkoop mogelijk. Je mag tot 20A op 1 fase terugleveren, dus dat zal men ook doen. Dat dit heel vervelende nul-stromen op kan leveren in de groepenkast (die zelfs buiten de specs van de hoofdschakelaar of aardlekschakelaars komen) neemt men op de koop toe.

Bij 20A teruglevering op fase 1 en gelijktijdig 25A afname op fase 2 en fase 3 loopt er een stroom van 45A over de nul. De hoofdschakelaar is maar voor 40A gekeurd, dus dat is bijzonder. In de praktijk zal dit nauwelijks of nooit gebeuren, maar het kan wel.

• Bteq

De kookgroep is inmiddels vervangen door de 3fase. En is het heel slecht dat het 0,3A is of waar moet ik op letten?

• Blihi
Dat is een 16A, 300 mA aardelekautomaat. Waarom niet gewoon 30 mA toegepast is mag joost weten, maar het mag wel.

30mA is verplicht bij stopcontacten. Voor vaste apparaten mag je ook 300 mA gebruiken. Alleen is het in de regel duurder...

• Bteq
Blihi schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:50:
Dat is een 16A, 300 mA aardelekautomaat. Waarom niet gewoon 30 mA toegepast is mag joost weten, maar het mag wel.

30mA is verplicht bij stopcontacten. Voor vaste apparaten mag je ook 300 mA gebruiken. Alleen is het in de regel duurder...
Maar het is wel prima voor de Bora en beter dan de kookgroep toch?

• Blihi
Zeker!

• Aiolos
  • Niet online
Bteq schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:09:
[Afbeelding]

De kookgroep is inmiddels vervangen door de 3fase. En is het heel slecht dat het 0,3A is of waar moet ik op letten?
Gewoon ff voor de zekerheid: als je je gele 1 fase aardlek nu uitzet, doet je kookplaat het dan nog?
(even de kap losschroeven en een fotootje kan ook veel informatie geven)
En waar hebben ze je overgebleven kookgroep-automaten gelaten? Die had je al betaald, dus die zijn van jou (handig voor toekomstige uitbreiding)

• Bteq
Aiolos schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:25:
[...]

Gewoon ff voor de zekerheid: als je je gele 1 fase aardlek nu uitzet, doet je kookplaat het dan nog?
En waar hebben ze je overgebleven kookgroep-automaten gelaten? Die had je al betaald, dus die zijn van jou (handig voor toekomstige uitbreiding)
De Bora/keuken komt in mei. Had afgelopen donderdag de oplevering. De kookgroepautomaten is een goeie. Dat ga ik navragen! Thanks.

• Aiolos
  • Niet online
Bteq schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:07:
[...]

De Bora/keuken komt in mei. Had afgelopen donderdag de oplevering. De kookgroepautomaten is een goeie. Dat ga ik navragen! Thanks.
Zonder kookplaat is een foto van de open kast dan wel handig. Ik hoop dat ze die krachtautomaat goed hebben aangesloten, maar even controleren kan denk ik geen kwaad. Voor hetzelfde geld hebben ze die gewoon op het busboard geduwd, en dan is er in de praktijk niks veranderd.

• Veenbrandt
Bteq schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:09:
[Afbeelding]

Ik heb "dezelfde" aan laten legen (maar dan 30mA), voor mijn garage aangezien ik daar ook meterkast ga ophangen. Dan ben ik goed voorbereid voor eventuele toekomstige plannen. En eigenlijk naar aanleiding van dit topic had ik dat ook moeten doen voor de kookplaat. Ach ja, je leert elke dag weer wat bij :).

• Bteq
Veenbrandt schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Ik heb "dezelfde" aan laten legen (maar dan 30mA), voor mijn garage aangezien ik daar ook meterkast ga ophangen. Dan ben ik goed voorbereid voor eventuele toekomstige plannen. En eigenlijk naar aanleiding van dit topic had ik dat ook moeten doen voor de kookplaat. Ach ja, je leert elke dag weer wat bij :).
Haha dat inderdaad.

• Blihi
Aiolos schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:25:
[...]

Natuurlijk. Dit is een aardlekautomaat, die hoort niet achter een aardlekschakelaar. De kleuren zouden wel even aangepast moeten worden inderdaad.

• Blihi
Veenbrandt schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Juist als je in de garage een eigen groepenkast aan gaat leggen, kun je beter voor de 300 mA versie kiezen in de hoofdkast. Je moet in de garage toch weer een hoofdschakelaar en aparte 30 mA aardleks toepassen. Als je dat drie keer op 1 fase doet, heb je dus in de garage dus 3x30mA aardleks achter een 30mA in de hoofdkast. Bij een aardfout in de garage kan het dus zijn dat de hoofdkast uitschakelt in plaats van alleen de groep in de garage.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Dus, mocht je de kookgroep aanpassen, gebruik de huidige 16A,30mA om te koken en leg een nieuwe, 20A,300mA naar de garage. Dan ben je goed voorbereid.

• Veenbrandt
Blihi schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:07:
Dus, mocht je de kookgroep aanpassen, gebruik de huidige 16A,30mA om te koken en leg een nieuwe, 20A,300mA naar de garage. Dan ben je goed voorbereid.
Dat wilde ik net voorstellen naar aanleiding van je vorige melding. Tnx!

• Aiolos
  • Niet online
Blihi schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:03:
[...]

Natuurlijk. Dit is een aardlekautomaat, die hoort niet achter een aardlekschakelaar. De kleuren zouden wel even aangepast moeten worden inderdaad.
Nee, een kookgroep bij een 3-fase aansluiting 'hoort' ook niet.
Maar een alamat op busboard heb ik nog nooit gezien, dus dan zal het wel kloppen. Toch zou ik het controleren. Al is het alleen maar om te kijken of ze de blauwe draad niet voor de 3e fase hebben gebruikt.
(Zoals je merkt, ik vertrouw het niet zo snel...)

• Blihi
Aiolos schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:45:
[...]

Nee, een kookgroep bij een 3-fase aansluiting 'hoort' ook niet.
Maar een alamat op busboard heb ik nog nooit gezien, dus dan zal het wel kloppen. Toch zou ik het controleren. Al is het alleen maar om te kijken of ze de blauwe draad niet voor de 3e fase hebben gebruikt.
(Zoals je merkt, ik vertrouw het niet zo snel...)
Zeker. Ik zou de boel ook open halen, maar dat busboard hoef je je geen zorgen over te maken. Die alamats hebben geen pinnen die in het busboard steken en die zit dus gewoon op de DIN rail.

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:12
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• ds23man
  • Nu online

ds23man

Eenum

Niet moeilijk doen met brieven. Na installatie van de kookplaat zet je gewoon 6 pannen met water op je kookplaat op de boost stand. Klapt de hoofdstop eruit dan je laat je ze gewoon lekker langskomen....

• Stefan_NL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-06 16:27
Mijn installateur heeft het verhaal inmiddels met de NEN organisatie zelf gedeeld en de volgende reactie is daaruit voort gekomen:
Allereerst begrijp ik de zorg wel van de vragensteller. Er lijkt een gebrek aan selectiviteit te zijn op basis van overstroom.
Dit is echter een algemeen voorkomend iets in de installaties in Nederland. Een één fase smeltpatroon van 25 A mag een verdeler voeden met 8 x 16 A aan eindgroepen. Dat dit toch goed gaat komt doordat niet alle eindgroepen maximaal en gelijktijdig belast worden.

NEN 1010
In de NEN 1010: 2015 is dit ook geen eis. Zie rubriek 535 en met name bepaling 535.1. Selectiviteit tegen overstroom is al 35 jaar in bewerking. Juridisch er geen eis vanuit de NEN 1010. Vandaar de algemeen geaccepteerde uitvoering zonder selectiviteit.
In de nieuwe versie van de NEN 1010 (2020) is dit geregeld in bepaling 536.4.1.2. Juist omdat dit in Nederland niet haalbaar is, is deze rubriek voor Nederland informatief (leuk om te weten en in oud Hollands hoef je niet te doen) en geen normtekst. Hetzelfde geldt voor 536.4.1.3 voor kortsluiting. Er is dus geen selectiviteit voor overbelasting en voor kortsluiting vereist.

De aangehaalde passage over In en Ib is op zich correct maar dan voor een eindgroep. Niet voor een distributiegroep op basis van 100% belasting door alle eindgroepen van de woning. Hiervoor is het begrip gelijktijdigheid bedacht. Gebruikelijk is om hiervoor een waarde van 40 tot 60 % te hanteren. Dit kan in de toekomst hoger worden wanneer de verwarming ook volledig elektrisch is. Gebruikelijk is alle te verwachten vermogen zo goed mogelijk te verdelen over de fasen. En pas dan op basis van bijvoorbeeld 60% gelijktijdigheid de hoofdbeveiliging te bepalen met de aangehaald passage door de vragensteller.

De toepassing van een gekoppelde automaat van 2 x 16 A is in Nederland veel toegepast. In het buitenland komt niet of sporadisch voor (A, B en C eilanden, Suriname enz.). Het gelijktijdig te verwachten vermogen is op basis van 60% slechts 19,3 A. Samen met de warmtepomp 60% van 6500 verdeelt over drie fasen: 5,6 A. Er lijkt weinig ruimte te zijn op de hoofdbeveiliging van 25 A. In de praktijk lijdt dit echter zelden tot problemen omdat een 25 A beveiliging met een belasting van 43.8 A (30,2 x 1,45) pas bij een uur tript. Kortom niet een ideaalbeeld maar wel gemeengoed in de Nederlandse praktijk. Ook toegestaan omdat een eis uit de NEN 1010 op basis van 535.1 ontbreekt.

NEN-EN-IEC 61439-3
Bij verdelers voor de doelgroep elektrotechnische leken zoals bewoners dient de aanraakveiligheid gebaseerd te zijn op IP4X. D.w.z. met een rechte haarspelt (1 mm) mag je geen spanning voerende delen kunnen bereiken. Een ander eis is daarbij de gelijktijdigheid voor het ontwerp. Ook hier gaat men niet uit van 100%.
Zie tabel.

Dit betekent dat bij de gegeven 11 eindgroepen de verdeler gebaseerd kan zijn op een gelijktijdigheid in het ontwerp van 50 %.

Voorlopige conclusie
Bovenstaande neemt niet weg dat de bewoner de wens kan hebben om de kookgroep driefase uitgevoerd te hebben. Echter dat kan niet door de overige één fase aardleks te gebruiken. Dat geeft een conflict met bepaling 314.1 .

Dit kan wel door een extra eindgroep met bijvoorbeeld een 16 driefase aardlekautomaat of bij toepassing van een TN-stelsel mogelijk op basis van specifiek gebruik met een perilex contactdoos met een driefase automaat. In het geval van een TT-stelsel kan dit alleen mits Ra voldoende laag is.
Dat voor het realiseren van die wens sprake is van meerwerk die voor rekening komt van de aanvrager, is dan wel te verwachten. Maar dat is zaak tussen de betrokken partijen en niet aan mij.

Hopelijk brengt dit weer enig licht in deze zaak en mogelijk een stuk verder in de oplossing van het gerezen probleem.

• Blihi
Ik zou graag reageren naar die meneer. Want hoe komt hij op het idee om gelijktijdigheid als argument te gebruiken bij een enkel apparaat. Gelijktijdigheid gaat over meerdere apparaten die je vaak niet tegelijk gebruikt, maar dit is een enkel apparaat, waarvan je de delen per definitie wel tegelijk gebruikt.

• frisianstar
Ik denk dat alleen Tweakers alle kookzone's van kookplaat op maximaal vermogen gebruiken om... heel veel water extra hard te koken 8)7

Overigens, van de 13 woningen die afgelopen weken door ons bedrijf zijn opgeleverd zijn er niet meer dan 3 waarvan de keukenleverancier heeft aangeven dat er een 3 fase 400 Volt aansluiting moet komen, één daarvan is een oven met inductie kookplaat met aansluitwaarde van 15.4KW

Bij ons geld dat de keukenleverancier aangeeft wat er in de groepenkast geïnstalleerd wordt; 2x230 of 3x400 Volt, bedrading is altijd 5x2.5 mm2

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-06 23:05
Maar waarom zou je een kookgroep willen? Scheelt dat zoveel euro's?
Het hangt natuurlijk af van het toestel: een on/off keramisch fornuis zal de 25A hoofdautomaat zo laten trippen (immers gaan alle zones maximaal vermogen ongeacht of je begint met de knop op 1 of 9). Een inductieplaatje is wat slimmer dus die komt niet snel boven de 20A. Vreemd blijft dat je een 7,4kW aansluiting hebt waar je maar 5,7kW maximaal uit kan halen. Een beetje hetzelfde als een 3,6kW schuko stopcontact waar je maximaal 2,3kW uit kan halen...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Blihi
frisianstar schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:29:
Ik denk dat alleen Tweakers alle kookzone's van kookplaat op maximaal vermogen gebruiken om... heel veel water extra hard te koken 8)7

Overigens, van de 13 woningen die afgelopen weken door ons bedrijf zijn opgeleverd zijn er niet meer dan 3 waarvan de keukenleverancier heeft aangeven dat er een 3 fase 400 Volt aansluiting moet komen, één daarvan is een oven met inductie kookplaat met aansluitwaarde van 15.4KW

Bij ons geld dat de keukenleverancier aangeeft wat er in de groepenkast geïnstalleerd wordt; 2x230 of 3x400 Volt, bedrading is altijd 5x2.5 mm2
3x400 is wel heel bijzonder :)

De keukenzaken zouden gewoon altijd 3 fase moeten aangeven omdat.

• ds23man
  • Nu online

ds23man

Eenum

Toevallig gisteren nog even de netcode elektriciteit doorgelezen en daar staat toch heel duidelijk in dat apparaten met een groter vermogen dan 2 Kw over meerdere fases aangesloten moeten worden indien aanwezig. Maar ook dat een lastrafo met een vermogen van 2,5Kw of groter op 400V aangesloten moet worden tussen twee fases.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2022-02-09

[Voor 7% gewijzigd door ds23man op 19-03-2022 07:43]

• frisianstar
Blihi schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 07:33:
[...]

3x400 is wel heel bijzonder :)

De keukenzaken zouden gewoon altijd 3 fase moeten aangeven omdat.
Wij monteren de bekende 1 fase kookgroep óf een 3 fase aardlekautomaat in de groepenkast, die als1 fase 2x230 Volt of als 3x400 Volt 3 fase op een Perilex wordt aan gesloten, volgens opdracht keuken leverancier.
Nu is het wel duidelijk ;)

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 17:44
Ik kan nog kiezen bij m’n nieuwbouw woning.. (en de elektricien doet gewoon wat ik vraag): is 3 fase 400v beter dan 3 fase 230v? Gaat om een fornuis met een aansluitwaarde van 11kW.

• ds23man
  • Nu online

ds23man

Eenum

Artikel 2.33

1 Aansluitingen waar naar het oordeel van de netbeheerder geen grotere gelijktijdige schijnbare belasting dan 5,75 kVA, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, kan worden verwacht, worden als éénfase-aansluiting uitgevoerd, tenzij de aan te sluiten elektrische installatie verbruikende toestellen of motoren bevat die ingevolge het bepaalde in artikel 2.34 op drie fasen moeten worden aangesloten, dan wel de netbeheerder om vergelijkbare technische redenen een driefasen-aansluiting verlangt.

2 Aansluitingen waar naar het oordeel van de netbeheerder een grotere gelijktijdige schijnbare belasting dan 5,75 kVA, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, kan worden verwacht, worden, behoudens ontheffing van de netbeheerder, als driefasen-aansluiting uitgevoerd. Daarbij zorgt de aangeslotene voor een zo veel mogelijk gelijke verdeling van de belasting over de drie fasen.

3 Voor de bepaling van de gelijktijdige schijnbare belasting op een aansluiting wordt het schijnbare vermogen per lichtpunt en contactdoos gesteld op de werkelijke waarde of, indien deze niet bekend is, op een minimum van 50 VA per lichtpunt en 200 VA per contactdoos. Een meervoudige contactdoos wordt als één contactdoos aangemerkt. Bij de bepaling van de gelijktijdige schijnbare belasting wordt rekening gehouden met de te verwachten gelijktijdigheidfactor.

4 Machines met een nominaal vermogen groter dan 2 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.

5 Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.

6 Lastoestellen met een schijnbaar vermogen groter dan 2,5 kVA, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, worden tussen twee fasen aangesloten en zijn derhalve ingericht voor een nominale spanning van 400V.

• Xander
ds23man schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:08:
4 Machines met een nominaal vermogen groter dan 2 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
Ik kan op zoek naar een nieuwe combimagnetron, oven, vaatwasser, waterkoker en wasmachine dan. :Y

Nog tips? Ik vond deze al, maar die past niet in een 45cm nis. :+

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
ChrisM schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:04:
Ik kan nog kiezen bij m’n nieuwbouw woning.. (en de elektricien doet gewoon wat ik vraag): is 3 fase 400v beter dan 3 fase 230v? Gaat om een fornuis met een aansluitwaarde van 11kW.
Dat komt op hetzelfde neer, alleen een verschillende manier van aansluiten van het apparaat. Heb je 400V nodig dan pak je de spanning tussen de fases, wil je 230V dan pak je een fase en de nul. De meeste kookplaten/fornuizen zijn intern gewoon opgedeeld in één, twee of drie 230V modules van 16A.

• ds23man
  • Nu online

ds23man

Eenum

@Xander

Het gaat om het principe, als zware verbruikers meerfasig kunnen worden aangesloten dan MOET dat ook. Daarom moeten al die keukenboeren en installateurs die daar mak achteraan hobbelen een dikke schop onder hun reet krijgen.

• Blihi
frisianstar schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 07:54:
[...]

Wij monteren de bekende 1 fase kookgroep óf een 3 fase aardlekautomaat in de groepenkast, die als1 fase 2x230 Volt of als 3x400 Volt 3 fase op een Perilex wordt aan gesloten, volgens opdracht keuken leverancier.
Nu is het wel duidelijk ;)
Het is geen 3x400 volt. Het is 3x230 volt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
3 fase is 3 fase 230 volt. Ten opzichte van de nul hebben alle drie de fasen 230 volt ten opzichte van elkaar hebben ze 400 volt. De enige reden om die 400 er bij te vermelden is om te vermijden dat er 3x230 van dezelfde fase betrokken wordt, maar in dat geval zou je ook drie nuldraden moeten hebben en dus voldoet Perilex niet meer.

Je moet voor een 11 kW plaat sowieso 3 fase aanleggen.

• frisianstar
Blihi schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:35:
[...]

Het is geen 3x400 volt. Het is 3x230 volt.
Of de bekende kookgroep of een 3 fase aardlekautomaat 3x400 volt met Nul en Aarde, 'iets' anders leveren wij niet; wil je 2 fase kookgroep? dat wordt dus in de groepenkast een 3 fase aaardlekautomaat.

• Xander
frisianstar schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:34:
Of de bekende kookgroep of een 3 fase aardlekautomaat 3x400 volt met Nul en Aarde, 'iets' anders leveren wij niet; wil je 2 fase kookgroep? dat wordt dus in de groepenkast een 3 fase aaardlekautomaat.
Zullen we het maar gewoon een 3-fasen 230/400V groep noemen? Dat voorkomt spraakverwarring.

Het een 3x400V groep noemen terwijl de kookplaat alleen elementen op 230V heeft maakt het niet duidelijker.

• Blihi
frisianstar schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Houd nou eens op dat 3x400 volt te noemen, dat brengt mensen in verwarring. 3x400 volt bestaat niet.

Het is een 3-fase aardlekautomaat. Dat is een 4 polige automaat (3 fase en nul) met 3x230 volt.

• frisianstar
Blihi schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Houd nou eens op dat 3x400 volt te noemen, dat brengt mensen in verwarring. 3x400 volt bestaat niet.

Het is een 3-fase aardlekautomaat. Dat is een 4 polige automaat (3 fase en nul) met 3x230 volt.
Ja hoor, alles volgens de Norm 8)7

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Xander
frisianstar schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Ja hoor, alles volgens de Norm 8)7
Jullie praten over precies hetzelfde ding maar zijn het blijkbaar niet eens over hoe het moet heten.

Een verbruiker die je op deze groep aansluit in ster, krijgt 3x230V.

Een verbruiker die je op deze groep aansluit in driehoek, krijgt 3x400V.

Een kookplaat sluit je aan in ster (de elementen zijn aangesloten tussen een fase en nul, niet tussen de fasen onderling), deze krijgt dus 3x230V.

De groep / automaat blijft hetzelfde.

[Voor 22% gewijzigd door Xander op 20-03-2022 14:55]

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee