17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Precies. En die kom je in de thuiskeuken niet tegen, dus door het ding 3x400 volt te noemen krijg je verwarring.ds23man schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:03:
Volgens mij is de aanduiding 3x 230V/400V gangbaar voor een krachtaansluiting waar een nul aanwezig is. Een aansluiting zonder nul is 3x 400V.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Op die manier kan de aannemer zelf kiezen. Is er al een 3x25A hoofdaansluiting, dan dus 3-fase. Is er 1x40A, dan een kookgroep.Aansluiting 2 x 230 Volt (altijd bij inductiekookplaat) of 3 x 230 Volt (indien reeds aanwezig in huis), dit alles conform plaatselijke voorschriften.
Zit er dan een kookgroep in een 3-fase kast, moet de aannemer het aanpassen, want je had om 3 x 230 Volt gevraagd.
[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 20-03-2022 17:08 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
/f/image/kOhkr71rt1kZtaqN5UjwZefT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 216% gewijzigd door Moetje123 op 25-03-2022 18:59 ]
[ Voor 199% gewijzigd door Moetje123 op 25-03-2022 19:04 ]
Dat lijkt op busboard en gezien ze helemaal links zitten, dan zou ik denken dat het op één fase zit.Moetje123 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:48:
Heeft iemand enig idee of onze kookgroep 1 of 2 fasen is aangesloten?
[Afbeelding]
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Als er een 3-fase busboard gebruikt is, dan is deze kookgroep verdeeld over 2 fasen.Veenbrandt schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 01:21:
[...]
Dat lijkt op busboard en gezien ze helemaal links zitten, dan zou ik denken dat het op één fase zit.
Ofwel: aan deze foto valt niets te zien.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
:strip_exif()/f/image/xQ8Zz5pdm7tRZatPTXj2s6Eb.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog een bredere foto inclusief de meter.
:strip_exif()/f/image/4FunNYLOJOETgWVoL9t6TaGq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Moetje123 op 26-03-2022 09:46 ]
Apart dat er ook zegels zitten op je 3 hoofdautomaten.
[ Voor 40% gewijzigd door jeronimo op 26-03-2022 12:23 ]
Maar dit is inderdaad geen 3-fase. Rechts zit een hager aardlekautomaat, waarschijnlijk voor een warmtepomp of laadpaal?
Ik ook niet, maar hier vind je meer info: https://www.eteck.nl/nl/waarom-eteck/ds23man schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:19:
Nog nooit van gehoord, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Op de korte termijn drukt het de kosten van nieuwbouw.
[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 26-03-2022 16:05 ]
Dat zou kunnen, maar de vraag is dan wel van wie. Misschien heeft de overheid wel een eis neer gelegd voor gasloos en heeft de projectontwikkelaar dit gemakshalve opgelost met een verplicht contract bij eteck.ds23man schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:21:
Smerige praktijken dus....
Ik denk dat een vrije keuze voor de bewoners een betere optie is / was. Maar goed ik ken de details niet
Hah, een toekomstige buurmanMoetje123 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:40:
Hierbij een foto van de hele kast mannen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had vergelijkbare zorgen over wat ik zag, maar de keuken leverancier zegt op basis van een foto dat alles goed is aangesloten... Ik heb dus elk geval op papier een bevestiging hoe het zou moeten zijn, maar ik ga het nog maar eens driedubbel navragen bij de oplevering volgende week...
Betreft het Eteck verhaal, het is inderdaad semi-sketchy maar de hele wijk heeft een gemeenschappelijke WKO en de gemeente heeft dit plan voorgeschreven, dus ik weet niet of er echt een andere optie mogelijk is.
Op deze foto zie je duidelijk dat het 2x op fase 1 of tenminste 1 fase is aangesloten, via de enkel fase groene aardlekschakelaar.Moetje123 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:40:
Hierbij een foto van de hele kast mannen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel raar als je 3F in huis hebt. Maar in Nederland komt dit zo vaak voor. Nou ja, zie dit topic.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Dat ziet er helemaal correct uit als een 3-fase alamat voor de kookplaat. Zo zou het standaard moeten zijn. Ook netjes 3x1 fase ALS voor de 1 fase groepen.Mj2sL schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu bezig met de voorschouw, ben benieuwd wat dit is qua kookgroep. Is dit de correcte voor een Bora?
Zou je alleen nog de theoretische 'je kunt meer dan 40A over 1 van de ALS'en krijgen door de PV invoeding' (25+16 = 41A) kunnen benoemen, maar dat vind ik een beetje spijkers op laag water.
(Ik zou zelf liever die krachtgroep en pv in een aparte 2x12DIN kast gehad willen hebben, zodat je ook ruimte zat hebt voor uitbreiding voor bijvoorbeeld een laadpaal, maar da's ook achteraf prima te doen)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Maar het is wel een vreemde ontwerpkeuze bij systematische/projectmatige bouw.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dankjewel!Aiolos schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:34:
[...]
Dat ziet er helemaal correct uit als een 3-fase alamat voor de kookplaat. Zo zou het standaard moeten zijn. Ook netjes 3x1 fase ALS voor de 1 fase groepen.
Zou je alleen nog de theoretische 'je kunt meer dan 40A over 1 van de ALS'en krijgen door de PV invoeding' (25+16 = 41A) kunnen benoemen, maar dat vind ik een beetje spijkers op laag water.
(Ik zou zelf liever die krachtgroep en pv in een aparte 2x12DIN kast gehad willen hebben, zodat je ook ruimte zat hebt voor uitbreiding voor bijvoorbeeld een laadpaal, maar da's ook achteraf prima te doen)
Nog steeds verbaasd dat kopersbegeleiding uit eigen beweging voorstelde om de 3 fase te laten vervallen en de keukenboer daarin meeging... Was een minderprijs maar dat maakte ons eigenlijk niet uit. Omdat we niet beter wisten en de keukenboer meeging akkoord gegaan, later pas dit topic ontdekt natuurlijk. Maar uiteindelijk hebben ze het per ongeluk toch goed geïnstalleerd, weer een zorg minder
Heeft er iemand nog ideeën/tips/tricks waar ik naar kan verwijzen ter onderbouwing? Dank alvast!
Vraag dat er een 3 fase 'aardlekautomaat' voor de keuken in de groepenkast wordt geplaatst ipv een klassieke kookgroep, de perilex moet dan met bruin, zwart, grijs, blauw, en geelgroen 2.5 mm2 bedraad worden.DennisMa schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:20:
Voor mijn nieuwbouwwoning ben ik bezig om de kopersbegeleider in actie te krijgen voor een 3x16A krachtgroep in plaats van 2x 16A perilex. Er wordt echter aangegeven dat de woning conform NEN1010 wordt opgeleverd en dit punt dus ook goed zal gaan. Gezien alle verhalen die ik hier lees vrees dat dit niet goed gaat. Ik heb ook al benoemd dat opleveren met 2x16A een opleverpunt gaat zijn. Maar ook zonder resultaat.
Heeft er iemand nog ideeën/tips/tricks waar ik naar kan verwijzen ter onderbouwing? Dank alvast!
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Heeft de NEN de selectiviteit geheel laten varen, zodat de beuners en keukenbouwers een 2x16A kookgroep achter een 25 fase zekering van een 3 fase 25A aansluiting een goede (lees goedkope) oplossing vinden. De meerprijs van pak hem beet €100,= voor een 3 fase aardlekautomaat is een te grote belemmering om het correct uit te voeren?DennisMa schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:20:
Voor mijn nieuwbouwwoning ben ik bezig om de kopersbegeleider in actie te krijgen voor een 3x16A krachtgroep in plaats van 2x 16A perilex. Er wordt echter aangegeven dat de woning conform NEN1010 wordt opgeleverd en dit punt dus ook goed zal gaan. Gezien alle verhalen die ik hier lees vrees dat dit niet goed gaat. Ik heb ook al benoemd dat opleveren met 2x16A een opleverpunt gaat zijn. Maar ook zonder resultaat.
Ik denk dat de netcode eerder door ds23man gepost ds23man in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm" hierin duidelijk is. Geen 1 fase kookgroep achter een 3 fase aansluiting. Dus dit zou je volgens mij als argument kunnen gebruiken.
De oplossing van Mj2sL Mj2sL in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm" kost vanwege het extra kastje een €50 euro meer, maar is de correcte en beste oplossing. Worst case praten we over €150 om het netjes te doen.
https://www.ad.nl/woerden...alen-zich-blauw~a8344fc3/
Daar ontkom je nu ook nog niet aan omdat de warmte prijs aan de gasprijs is gekoppeld, en die is zo gestegen de afgelopen tijd. Dat zullen ze eerst in Den Haag nog moeten veranderenjeronimo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:01:
Voor de mensen die een Eteck contract opgedrongen krijgen en daar 20 jaar aan vast zitten.
https://www.ad.nl/woerden...alen-zich-blauw~a8344fc3/
Betaal je dan aan Etec per kWh of per GJ?Moetje123 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:19:
Het is inderdaad een lease voor warmtepomp installatie. Zal vast uiteindelijk duurder zijn echter was er geen keus in dit nieuwbouwproject.
Als je op Etec zoekt op Got klinkt het "veelbelovend"
Koppelen aan de kilowattuur prijs lijkt mij eerlijker, de gasprijs gaat volgens mij steeds meer uit de pas lopen.joentje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:11:
[...]
Daar ontkom je nu ook nog niet aan omdat de warmte prijs aan de gasprijs is gekoppeld, en die is zo gestegen de afgelopen tijd. Dat zullen ze eerst in Den Haag nog moeten veranderen
Overigens is er een heel topic over die plaat: Bora Puru aansluiten
Het is duidelijk dat je op een 3x25A aansluiting het beste een krachtgroep kunt nemen voor een meerfase kookplaat, maar zeker de helft van de elektriciens zal met zo'n ouderwetse fornuisgroep aan komen dragen. Blijkbaar gaat dat meestal wel goed, dus blijven ze het adviseren. (Lekker goedkoop in de offerte ook.)
Zelfs tot aan vervelende discussies waarbij de kookgroep als één groep gezien wordt en men daardoor met 16A verder rekent. (?!) Ja, zo kun je jezelf rijk rekenen en alles blijven aansluiten.
Ik ben er zelf helemaal geen fan van en mopper er vaak over. Dus ik durf eigenlijk mijn eigen meterkast niet te laten zien
:strip_exif()/f/image/i0AriGA1dWUbzIxPaRogbyrp.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij aanleg van de fornuisgroep had ik nog een 1x35A-aansluiting. Inmiddels gaat het al anderhalf jaar goed op 3x25A. Binnenkort hopelijk zonnepanelen, dan laat ik die kookgroep meteen vervangen. Plek zat in de twee kasten
Okay bedankt voor jullie reacties. Was er al bang voor. Dus is deze ook niet conform NEN1010?Reinier schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:10:
Volgens mij niet. Dat is de typische 2x16A-kookgroep op een 3-fase-aansluiting.
Overiens is er een heel topic over die plaat: Bora Puru aansluiten
Edit: aangezien hij wel achter een 3-fase-aansluiting zit. En heb ik daarom geen kans bij de aannemer?
[ Voor 12% gewijzigd door MainC op 19-04-2022 17:38 ]
Zojuist een inmeetmoment gehad en de mogelijkheid aangegrepen om een foto te maken van de meterkast.
Ik heb deze eerder geplaatst, maar de meterkast lijkt nu "af".
Zou iemand kunnen aangeven of deze aan de nen1010 voldoet? Ik heb de start post gelezen maar ben er niet wijzer door geworden..
:strip_exif()/f/image/Wxa542Hs5h7k0xAqjsvicqmK.jpg?f=fotoalbum_large)
Verplaatst vanuit Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3
[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2022 11:51 ]
In het eerste opzicht lijkt het er op dat er een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar zit. Wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Tevens lijkt het er op dat er teveel groepen achter de aardlekschakelaars zitten (Max 4, ook bij 3 fase aardlekschakelaars)
Ik heb het niet eens met @GeeMoney wbt de kookgroep. Het ligt ook aan de kookplaat, 7,2 of 10,8 kW. Het onderliggende busboard heeft 3 fases verdeeld (L1-L2-L3-L1-L2-L3), dus het linker automaat van de kookgroep zit bijvoorbeeld op L2 en het rechter automaat van de kookgroep op bijvoorbeeld L3.
Op deze manier kan je dus een kookplaat van maximaal 7,2 kW aansluiten, netjes verdeeld over 2 fases.
Zie startpost en doe een zoekopdracht in het elektra topicKromme_plank schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:59:
@sawtomyer het is niet te beoordelen zonder de binnenkant te zien.
In het eerste opzicht lijkt het er op dat er een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar zit. Wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Tevens lijkt het er op dat er teveel groepen achter de aardlekschakelaars zitten (Max 4, ook bij 3 fase aardlekschakelaars)
Ik heb het niet eens met @GeeMoney wbt de kookgroep. Het ligt ook aan de kookplaat, 7,2 of 10,8 kW. Het onderliggende busboard heeft 3 fases verdeeld (L1-L2-L3-L1-L2-L3), dus het linker automaat van de kookgroep zit bijvoorbeeld op L2 en het rechter automaat van de kookgroep op bijvoorbeeld L3.
Op deze manier kan je dus een kookplaat van maximaal 7,2 kW aansluiten, netjes verdeeld over 2 fases.
Kookgroep hoort niet thuis in een 3-fase kast.
Toevallig ook daar de huidige laatste pagina de discussie.
Nog steeds niet mee eens. Quote's betreffende de discussie waar jij op doelt:GeeMoney schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:18:
[...]
Zie startpost en doe een zoekopdracht in het elektra topic.
Kookgroep hoort niet thuis in een 3-fase kast.
Toevallig ook daar de huidige laatste pagina de discussie.
In het geval van @sawtomyer is er netjes een 3 fase aardlekschakelaar gebruikt. Dus je hebt gewoon je benodigde 7,2 kW ter beschikking voor de kookgroep.FrankHe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:46:
[...]
Zoals in dit topic al heel veel is aangehaald zetten vrijwel alle elektriciens een 7,2 kW kookplaat achter een kookgroep op een eenfase aardlekschakelaar die vervolgens wordt gevoed door een 25 A driefase aansluiting. Met als resultaat dat je maximaal 5,75 kW "continu vermogen" tot je beschikking hebt daar waar de kookplaat eigenlijk 7,2 kW nodig heeft. Vandaar de zin: "De dood aan de kookgroep!", op de manier zoals deze doorgaans wordt geplaatst.
Dit is helemaal correct. Maar dat is dut niet het geval bij @sawtomyer. De twee automaten zitten verdeeld over 2 aparte fases, afkomstig vanaf de 3 fase aardlekschakelaar.ds23man schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:12:
Maar dan moet je installateur die twee automaten niet op 1 binnenkomende fase prakken bij een 3 fasen installatie.
Volgens de NEN1010 is het dus gewoon correct.
Waarom zou je 3 fases (krachtautomaat) aanleggen als je er maar 2 (verschillende) fases nodig hebt?
Waarom zou je twee fases plaatsen als je ook een drie fase automaat kan aanleggen? Je bent dan volledig voorbereid op de toekomst en welke plaat je ook neemt, hij werkt altijd.Kromme_plank schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:08:
Waarom zou je 3 fases (krachtautomaat) aanleggen als je er maar 2 (verschillende) fases nodig hebt?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Als je op deze manier gaat beredeneren wordt je huis een dure hobby.Toppe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:12:
[...]
Waarom zou je twee fases plaatsen als je ook een drie fase automaat kan aanleggen? Je bent dan volledig voorbereid op de toekomst en welke plaat je ook neemt, hij werkt altijd.
Wat als je in de toekomst een sauna wilt, een jacuzzi wilt of een warmtepomp wilt. Ga je dan overal in huis / tuin alvast 400v (combi wcd's / kracht wcd's, 4 polige automaten + 4 polige aardlekschakelaars, grotere groepenkast) aanleggen?
Niet noodzakelijkerwijs. Ik heb een dergelijk beding in mijn keukenofferte staan. Ze gaan 7200 W aan vermogen leveren terwijl de kookplaat een maximum vermogen van 7400W nodig heeft. Komt er concreet op neer dat ze dus wel 2 fases zullen moeten leveren aangezien ik een 3x25A aansluiting heb.cacao70 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:58:
Heb onlangs dit topic ontdekt. Tijdens het samenstellen van de keuken via de projectleverancier werd aangegeven dat ik de kookplaat niet op vol vermogen kan gebruiken, maar dat het in de praktijk niet zo erg is omdat je niet aan beide kanten de boost functie gaat gebruiken. Maar aan de hand van wat ik in dit topic lees, is de kans dus vrij groot dat de meterkast niet conform nen 1010 geleverd wordt. De hoofdaansluiting is 3x 25A. In de offerte staat het volgende : “De aansluitwaarde van de gekozen kookplaat is groter dan de aansluitwaarde welke in de keuken aanwezig is. De koper kiest ervoor om de aansluitwaarde niet uit te breiden. Risico is dat de kookplaat vermogen verliest tijdens het koken. Koper gaat hiermee akkoord. Reclamatie hierop is dan niet mogelijk”. Ik was mij toen niet bewust van de technische details. De oplevering is volgend jaar. Betekent dit dat ik het in eigen beheer moet oplossen na levering?
Ik help het je hopen, maar het zou me niet verbazen als er straks gewoon een koopgroep op 1 fase in zit...Homer-Simpson schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:47:
[...]
Niet noodzakelijkerwijs. Ik heb een dergelijk beding in mijn keukenofferte staan. Ze gaan 7200 W aan vermogen leveren terwijl de kookplaat een maximum vermogen van 7400W nodig heeft. Komt er concreet op neer dat ze dus wel 2 fases zullen moeten leveren aangezien ik een 3x25A aansluiting heb.
Dat het op papier staat is wel prettig, want dan kun je ze erop wijzen dat het niet goed is. Laat je dan echter niet afschepen met de oplossing om naar 3x40A te gaan!
Dus heb ik generiek gevraagd aan mijn keukenleverancier om de juiste aansluitingen (3 fasen?) om alle apparaten op vol vermogen te kunnen laten draaien.
Kreeg de volgende reactie:
Ik ben mij bewust dat ik hier een eerder gestelde vraag stel, maar wat kan ik nou het beste vragen? Moet ik om 3 fasen vragen? Weten ze dan voldoende?3 fasen is bij geen van de modellen kookplaten echt noodzakelijk, het enige verschil in de aansluiting 2 fasen vs. 3 fasen is waar de afzuiging aangestuurd wordt. Bij 3 fasen zit de afzuiging op 1 fase en de kookzones links op 1 en de kookzones rechts op 1, bij 2 fasen zit de afzuiging bij de kookzones aan 1 zijde. Nu verbruikt de afzuiging niet zo veel stroom, dus het is de vraag of het echt veel verschil gaat maken in de praktijk. Wel zou ik graag vernemen of jullie hier dan 3 fasen willen toepassen op de kookplaat, dan kunnen wij dat ook correct meenemen op de installatietekeningen.
Ben ook wel benieuwd wat onze aannemer gaat vragen voor alle wijzigingen…
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Het volgende staat in de prijslijst:
- Kookgroep 3 fase i.p.v. 2x 1 fase (excl. aanpassing aardlekschakelaar/hoofdschakelaar) €94,62
En bij meterkast staat:
- Aardlekschakelaar extra 1 fase (maximaal 4 groep achter 1 aardlekschakelaar) €257,43
Misschien een domme vraag

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Als er al gewoon een 3-fase aansluiting is dan hoeft er niets aan de hoofdschakelaar te gebeuren. Er zou dus een 3-fase aardlekschakelaar bij moeten of dus een aardlekautomaat. Maar goed, dat zou dus eigenlijk al standaard moeten als ze 3-fase opleveren daar een 2x 16A kookgroep niet mag... (Tenzij ze je ook een oor aannaaien met 3x35A

Ik wil best toegeven dat rekenen aan elektra me niet altijd even goed af gaat, maar wat ze hier nou stellen is toch gewoon onzin?Goedemorgen,
Van de firma (...) hebben wij vernomen dat uw redenering niet juist is.
De kookgroep blijft 16A (NIET 2x 16A = 32A).
Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
(...)
Met wat ik de laatste maanden heb meegemaakt, heb ik weinig waardering meer voor de titel "elektricien" of welk "keurmerk" dan ook. Ze klooien maar wat aan en hebben nergens echt verstand van. Niemand van zo'n zogenaamd keurmerk die het ooit controleert.
Kookgroep als 16A rekenen voor bekabeling (2,5mm2) en selectiviteit ja. Belasting t.o.v. hoofdzekering nee.BounceMeister schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:50:
Zo'n antwoord kreeg ik ook van een elektricien en van een bekende groothandel. Ze maken volgens mij de denkfout dat een kookgroep als één groep geteld mag worden bij het aantal groepen dat achter één aardlek mag. Daaruit concluderen ze 32A=16A.
De monteur doet wat de werkvoorbereider/projectleider zegt. Dat zijn degene die je moet hebben, niet de monteurs. Werkvoorbereiders maken alle keuzes. De monteur communiceert punten met hun en die bepalen wat er gebeurt.
Het antwoord op dit probleem is simpel. Dit is een geld en projectontwikkelaar cultuur probleem. Een 3 fase alamat toevoegen kost meer dan €100 extra t.o.v. een kookgroep. Projectontwikkelaars en particulieren zonder kennis van zaken kiezen de goedkoopste offerte. Als jij het niet wil doen zijn er 10 andere die wel een kookgroep plaatsen. Ze komen ermee weg omdat:
A. De meeste het niet weten
B. De meeste het nooit merken doordat ze nooit de plaat lang (1uur+) volledig belasten.
Deze redenering is onzin inderdaad. Je kookgroep is 2x16A en geschikt voor een kooktoestel van 7.4 kW. De voorliggende zekering is echter maar 25A, ofwel 5,6 kW.Mythling schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:39:
Ook hier het bekende verhaal. Ik heb de aannemer om uitleg gevraagd, maar die krijgen van de elektricien een antwoord terug waar ik even niet weet hoe op te reageren. Kan iemand hier wellicht duiden of ik nou stomme dingen zeg of dat de elektricien rare dingen roept?
[...]
Ik wil best toegeven dat rekenen aan elektra me niet altijd even goed af gaat, maar wat ze hier nou stellen is toch gewoon onzin?
Die 7.4 kW moet ergens op de tekeningen of in de papieren wel staan. Dat betekent dat ze dus ook niet mogen zeggen "ja maar dat is niet gelijktijdig", want zij weten helemaal niet wat voor apparaat jij van plan bent aan te sluiten.
Huis is eindelijk opgeleverd. En wat blijkt: hoewel het er van buitenaf veelbelovend uitzag omdat er in deze kast ook een 4polige aardlekschakelaar zat was de uitvoering toch echt ondermaats.Homer-Simpson schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:47:
[...]
Niet noodzakelijkerwijs. Ik heb een dergelijk beding in mijn keukenofferte staan. Ze gaan 7200 W aan vermogen leveren terwijl de kookplaat een maximum vermogen van 7400W nodig heeft. Komt er concreet op neer dat ze dus wel 2 fases zullen moeten leveren aangezien ik een 3x25A aansluiting heb.
:strip_exif()/f/image/JN29wZAz5IB5lROiu6zEaZNZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vj9bxR8vWHz4gnHbzVQzvZpY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er toch echt uit als een kookgroep op 1 fase. Maar wel met 2 hoofdschakelaars?Homer-Simpson schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:54:
[...]
Huis is eindelijk opgeleverd. En wat blijkt: hoewel het er van buitenaf veelbelovend uitzag omdat er in deze kast ook een 4polige aardlekschakelaar zat was de uitvoering toch echt ondermaats.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe ziet de rest van de kast eruit? En waarvoor is die krachtgroep?Homer-Simpson schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:54:
[...]
Huis is eindelijk opgeleverd. En wat blijkt: hoewel het er van buitenaf veelbelovend uitzag omdat er in deze kast ook een 4polige aardlekschakelaar zat was de uitvoering toch echt ondermaats.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Inderdaad kookgroep op 1 fase. Heb het gemeld als opleverpunt.jeronimo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:04:
[...]
Ziet er toch echt uit als een kookgroep op 1 fase. Maar wel met 2 hoofdschakelaars?
2 hoofdschakelaars in verband met een tweede elektriciteitsmeter die ik na oplevering heb laten plaatsen. Daarop is een uitbreidingskast aangesloten waar de zonnepanelen op komen. Vanwege de regelgeving van die tweede meter moet het circuit daarachter gescheiden zijn van de rest van de installatie. En dus een extra hoofdschakelaar.
Leek mij wel netjes om die waarschuwing erbij te plakken.
Krachtgroep is van de warmtepomp. Hierbij de foto van de meterkast zoals opgeleverd.Illusion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:48:
[...]
Hoe ziet de rest van de kast eruit? En waarvoor is die krachtgroep?
:strip_exif()/f/image/FlMG6GWeqVsdUsHCzr0LOVD8.jpg?f=fotoalbum_large)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Gun de beste man even de tijd om er een rommeltje van te makenmartijn v o schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:33:
De bovenste 2 meter 60 is zeer netjes :-)
Niet de ideale situatie maar wel gewoon volgens de norm. In de laatste norm stond dat 2polige automaten niet achter een 4polige aardlekschakelaar mochten worden geplaatst. Dit advies is in de laatste toevoeging komen te vervallen.
Voorbeeldje, dit zou dan de middelste zijn:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70765378
[ Voor 3% gewijzigd door Murkmans op 05-07-2022 23:58 ]
Heb ik het nu goed begrepen dat een acceptabele oplossing is, zonder de bedrading tussen de meterkast en de kookplaat te wijzigen, om twee voedende fases af te takken van de 4 polige aardlekschakelaar die in deze kast zit?Homer-Simpson schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:54:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De aannemer heeft er namelijk na een discussie een opleverpunt van gemaakt maar de elektricien die het zojuist zou aanpassen weigerde om dit te doen en beriep zich op
a) je mag twee gebrugde automaten niet via twee fases voeden en
b) zo doen we het altijd en het gaat altijd goed
Nu ben ik wel voort klaar met die discussies met de aannemer en wil ik het zelf (laten) oplossen.
:strip_exif()/f/image/JN29wZAz5IB5lROiu6zEaZNZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor je snelle reactie. Nee wisselen voor 3-fase doen ze niet want is meerwerk van €395Septillion schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:56:
@Homer-Simpson
a is geen regel
b geen reden...
En automaatje wisselen voor 3-fase wil hij ook niet?

Dan maar zelf de voeding van de kookgroep (laten) aanpassen zodat deze van twee fases afkomstig is.
Wat een onzin. Met een 3-fase busboard worden altijd gekoppelde automaten gevoed uit meerdere fases (2 of zelfs 3).Homer-Simpson schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:51:
[...]
Heb ik het nu goed begrepen dat een acceptabele oplossing is, zonder de bedrading tussen de meterkast en de kookplaat te wijzigen, om twee voedende fases af te takken van de 4 polige aardlekschakelaar die in deze kast zit?
De aannemer heeft er namelijk na een discussie een opleverpunt van gemaakt maar de elektricien die het zojuist zou aanpassen weigerde om dit te doen en beriep zich op
a) je mag twee gebrugde automaten niet via twee fases voeden en
b) zo doen we het altijd en het gaat altijd goed
Nu ben ik wel voort klaar met die discussies met de aannemer en wil ik het zelf (laten) oplossen.
[Afbeelding]
Weer zo'n aannemer die z'n marge uit het meerwerk moet halen?Homer-Simpson schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:19:
[...]
Dank voor je snelle reactie. Nee wisselen voor 3-fase doen ze niet want is meerwerk van €395.
Dan maar zelf de voeding van de kookgroep (laten) aanpassen zodat deze van twee fases afkomstig is.
Neem een B16 3P+N automaat zoals er nu als groep 12 al zit en doorlussen met een kamrail heb je voor €38,= alles in huis.
Tenzij groep 12 voor een autolader is, dan mag je niets op die aardlekschakelaar bij plaatsen. Maar ik gok dat die groep er voor de warmtepomp zit en dan kun je inderdaad prima een krachtgroep bijplaatsen.jeronimo schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:59:
[...]
Weer zo'n aannemer die z'n marge uit het meerwerk moet halen?
Neem een B16 3P+N automaat zoals er nu als groep 12 al zit en doorlussen met een kamrail heb je voor €38,= alles in huis.
Overigens kun je ook gewoon die kookgroep achter de 3-fase aardlekschakelaar zetten, dus iedere 16A automaat een eigen fase en de nul-aders bovenop doorlussen conform specificaties van ABB zelf. Dan ben je voor 0 euro klaar, tenzij je twee aftakblokjes moet kopen, die kosten zeker 70 cent (plus verzendkosten).
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Bij de middelste situatie van je plaatje, is het dan erg als beide automaten vanuit onder wel aan de nul gekoppeld zijn? Of maakt dat geen verschil verder omdat dat toch dezelfde nul is? Dus dan boven het brugje tussen de nullen en onder aan dezelfde nul gekoppeld?Murkmans schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:57:
Je zou de kookgroep ook op de 4polige aardlekschakelaar kunnen aansluiten op 2 verschillende fases. Is je probleem verholpen.
Niet de ideale situatie maar wel gewoon volgens de norm. In de laatste norm stond dat 2polige automaten niet achter een 4polige aardlekschakelaar mochten worden geplaatst. Dit advies is in de laatste toevoeging komen te vervallen.
Voorbeeldje, dit zou dan de middelste zijn:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70765378
Heb een kast klaarliggen voor mijn mijn zus, en daar is het mooi verdeeld over 2 fases al vooraf aangesloten, maar was inderdaad aan het twijfelen of ik naar de kookplaat dan twee nullen wilde gaan leggen maar dat hoeft niet perse natuurlijk.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Heb toch nogmaals gereclameerd bij de aannemer, benieuwd naar de reactie. Mochten ze er niks aan willen doen dan los ik het op zoals door jou voorgesteld.Blihi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:46:
[...]
Tenzij groep 12 voor een autolader is, dan mag je niets op die aardlekschakelaar bij plaatsen. Maar ik gok dat die groep er voor de warmtepomp zit en dan kun je inderdaad prima een krachtgroep bijplaatsen.
Overigens kun je ook gewoon die kookgroep achter de 3-fase aardlekschakelaar zetten, dus iedere 16A automaat een eigen fase en de nul-aders bovenop doorlussen conform specificaties van ABB zelf. Dan ben je voor 0 euro klaar, tenzij je twee aftakblokjes moet kopen, die kosten zeker 70 cent (plus verzendkosten).
Je moet ze bovenaan de nul koppelen, onderaan is dat sowieso al het geval. De koppeling bovenin is omdat als het ene automaat afschakelt, de andere anders geen nul meer heeft. Dat kan voor problemen zorgen.adjego schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:02:
[...]
Bij de middelste situatie van je plaatje, is het dan erg als beide automaten vanuit onder wel aan de nul gekoppeld zijn? Of maakt dat geen verschil verder omdat dat toch dezelfde nul is? Dus dan boven het brugje tussen de nullen en onder aan dezelfde nul gekoppeld?
Het is vrij specifiek voor ABB met van die koppelstukjes tussen losse automaten, de meeste kookgroepen hebben fysiek gekoppelde schakelaars, dan is dat niet meer nodig.
Nee, als je een 2-fase of 3-fase aansluiting hebt, heb je maar 1 nul. De grijze draad is dan een fase draad (in de drie-fase versie) of ongebruikt.Heb een kast klaarliggen voor mijn mijn zus, en daar is het mooi verdeeld over 2 fases al vooraf aangesloten, maar was inderdaad aan het twijfelen of ik naar de kookplaat dan twee nullen wilde gaan leggen maar dat hoeft niet perse natuurlijk.
Wel kun je eventueel de grijze ook als nul aansluiten. Dan kun je in de groepenkast kiezen voor een 2-fase of 1-fase oplossing, afhankelijk van je hoofdzekering.
Ik vroeg het vanwege maar 1 blauwe lijn maar nu snap ik hem inderdaadBlihi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:34:
[...]
Je moet ze bovenaan de nul koppelen, onderaan is dat sowieso al het geval. De koppeling bovenin is omdat als het ene automaat afschakelt, de andere anders geen nul meer heeft. Dat kan voor problemen zorgen.
Het is vrij specifiek voor ABB met van die koppelstukjes tussen losse automaten, de meeste kookgroepen hebben fysiek gekoppelde schakelaars, dan is dat niet meer nodig.
[...]
Nee, als je een 2-fase of 3-fase aansluiting hebt, heb je maar 1 nul. De grijze draad is dan een fase draad (in de drie-fase versie) of ongebruikt.
Wel kun je eventueel de grijze ook als nul aansluiten. Dan kun je in de groepenkast kiezen voor een 2-fase of 1-fase oplossing, afhankelijk van je hoofdzekering.
Ja mss is het dan slim om 3 keer bruin te trekken zodat het voorbereid is voor de toekomst, of even netjes ergens nog grijs en zwart 2,5mm2 vandaan halen.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Als je met losse draden werkt, dan 3xbruin inderdaad en dan is het handig de eindes even te markeren, zodat je weet welk uiteinde bij welk uiteinde hoort. Grijs en zwart alleen als je met YMVK kabel werkt.adjego schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:46:
[...]
Ik vroeg het vanwege maar 1 blauwe lijn maar nu snap ik hem inderdaad
Ja mss is het dan slim om 3 keer bruin te trekken zodat het voorbereid is voor de toekomst, of even netjes ergens nog grijs en zwart 2,5mm2 vandaan halen.
Ik heb er weinig verstand van maar ik begrijp dat er geen kookgroep mag achter een 3x25A. Ik heb de aannemer gevraagd hoe het er bij ons uit gaan zien. Dit was het antwoord:
3x 25a.
De kookgroep is aanwezig en er blijft bij oplevering 1 groep vrij.
De overige punten worden de installateur bepaald.
Wij krijgen een Pelgrim ikr4082f. Begrijp ik nu goed dat dit dus eigenlijk niet mag omdat het niet aan de NEN1010-norm voldoet?
In de offerte van de keuken staat het volgende. Hier zeiden ze niets over tijdens het gesprek.
'De aansluitwaarde van de gekozen kookplaat is hoger dan de aansluitwaarde welke in de keukenruimte aanwezig is. De koper kiest ervoor om de aansluitwaarde niet uit te breiden. Risico hiervan is dat de kookplaat vermogen kan verliezen tijdens gebruik. Dit is bekend bij koper en akkoord. Hierop is dan ook geen reclamatie mogelijk'.
Kan ik hier nog iets mee of helaas?
Daar hebben we hem weer.BertVK schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:28:
Even een vraagje over de hoofdaansluiting:
Ik heb er weinig verstand van maar ik begrijp dat er geen kookgroep mag achter een 3x25A. Ik heb de aannemer gevraagd hoe het er bij ons uit gaan zien. Dit was het antwoord:
3x 25a.
De kookgroep is aanwezig en er blijft bij oplevering 1 groep vrij.
De overige punten worden de installateur bepaald.
Wij krijgen een Pelgrim ikr4082f. Begrijp ik nu goed dat dit dus eigenlijk niet mag omdat het niet aan de NEN1010-norm voldoet?
In de offerte van de keuken staat het volgende. Hier zeiden ze niets over tijdens het gesprek.
'De aansluitwaarde van de gekozen kookplaat is hoger dan de aansluitwaarde welke in de keukenruimte aanwezig is. De koper kiest ervoor om de aansluitwaarde niet uit te breiden. Risico hiervan is dat de kookplaat vermogen kan verliezen tijdens gebruik. Dit is bekend bij koper en akkoord. Hierop is dan ook geen reclamatie mogelijk'.
Kan ik hier nog iets mee of helaas?
Van die driefasen hoofdaansluiting gaan er uiteindelijk twee naar je fornuis. Je fornuis mag dan (2 x 16 x 230) (deze zekeringen zijn 16 A in plaats van 25 A) 7,36 kW aan vermogen slurpen voordat je kookgroep eruit knalt. Dat is toevallig ook de waarde die de fabrikant opgeeft voor de kookplaat. Het liefste wil je wat meer hebben zodat de kookplaat ook bijvoorbeeld meerdere pitten op de booststand kan hebben staan.
Resummerend: het mag volgens de NEN1010. De reden dat bouwers dit vaak doen is omdat het wat goedkoper is om aan te sluiten. Het is alleen niet de mooiste oplossing en ik zou altijd voor een fornuisgroep gaan. Ik denk dat je weinig kans van slagen hebt om dit nu nog aan te passen.
Hoi,keeperson schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:21:
[...]
Daar hebben we hem weer.Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70765378. Je krijgt een 3 x 25A hoofdaansluiting. De hoofdaansluiting geldt voor je hele huis. Als je het simpele rekensommetje maakt heb je (3 x 25 x 230) 17,25 kW aan vermogen die je gelijktijdig in je huis mag gebruiken voordat de hoofdzekering eruit klapt.
Van die driefasen hoofdaansluiting gaan er uiteindelijk twee naar je fornuis. Je fornuis mag dan (2 x 16 x 230) (deze zekeringen zijn 16 A in plaats van 25 A) 7,36 kW aan vermogen slurpen voordat je kookgroep eruit knalt. Dat is toevallig ook de waarde die de fabrikant opgeeft voor de kookplaat. Het liefste wil je wat meer hebben zodat de kookplaat ook bijvoorbeeld meerdere pitten op de booststand kan hebben staan.
Resummerend: het mag volgens de NEN1010. De reden dat bouwers dit vaak doen is omdat het wat goedkoper is om aan te sluiten. Het is alleen niet de mooiste oplossing en ik zou altijd voor een fornuisgroep gaan. Ik denk dat je weinig kans van slagen hebt om dit nu nog aan te passen.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb het linkje ook eens bekeken maar dit verward me: ik lees online dat 4-polige ALS enkel nog mag voor krachtgroep en niet voor normale groepen/kookgroep (volgens NEN1010) en dat de juiste manier van werken is om de 2p+2n kookgroep op een 2-polige ALS aan te sluiten waarbij de 2 fasen door dezelfde ALS gevoed moeten worden (https://www.kookplaat.inf...0L%E2%82%82%2FN%E2%82%82.). Het prentje die je hier deelt lijkt net het tegenovergestelde aan te geven. Kun jij dit toelichten, ajb? Hartelijk dank!
Verplaatst vanuit Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3
[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 07-08-2022 12:09 ]
Is het niet zo dat een krachtstroomgroep (die je gebruikt voor een kookgroep - is niet hetzelfde als een fornuisgroep) een aardlekschakelaar standaard in de automaat heeft zitten? Dus dan hoef je geen tweede automaat meer te installeren als aardlekschakelaar.BertVK schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:21:
[...]
Hoi,
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb het linkje ook eens bekeken maar dit verward me: ik lees online dat 4-polige ALS enkel nog mag voor krachtgroep en niet voor normale groepen/kookgroep (volgens NEN1010) en dat de juiste manier van werken is om de 2p+2n kookgroep op een 2-polige ALS aan te sluiten waarbij de 2 fasen door dezelfde ALS gevoed moeten worden (https://www.kookplaat.inf...0L%E2%82%82%2FN%E2%82%82.). Het prentje die je hier deelt lijkt net het tegenovergestelde aan te geven. Kun jij dit toelichten, ajb? Hartelijk dank!
[mbr]Verplaatst vanuit Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3 [/]
[ Voor 0% gewijzigd door keeperson op 07-08-2022 15:44 . Reden: Haal ik fornuis- en kookgroep zelf door elkaar... :+ ]
Nu zal ik deze maand overgaan naar 3 fase en wil ik de kookplaat ook beter aansluiten. In de installatiehandleiding staat het volgende aansluitschema.
/f/image/0KesC8vZDU4Bfq5eNIrqNcQJ.png?f=fotoalbum_large)
In dit door mij bijna geheel gelezen topic staat dat ik moet gaan voor een 3f +n aardlekautomaat.
In het schema hierboven staat in het rechtse plaatje dat ik de brug van de twee N weg moet halen.
Het aardlekautomaat sluit ik dan aan: 1 draad op f1 een draad op f2 en hoe zit het met de N. Ik heb twee draden. Koppelen met een blokje en dan aansluiten. Maar waarom moet ik dan de brug weghalen?
Die brug weghalen zie ik ook tegenop. Moet de plaat gedemonteerd worden of ik moet lades eronder verwijderen en van onderen werken.
[ Voor 0% gewijzigd door Gerardus1956 op 08-08-2022 09:57 . Reden: taal ]
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Volgens mij is deze kook plaat niet geschikt voor 3 fase,Gerardus1956 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:56:
In dit door mij bijna geheel gelezen topic staat dat ik moet gaan voor een 3f +n aardlekautomaat.
In het schema hierboven staat in het rechtse plaatje dat ik de brug van de twee N weg moet halen.
Het aardlekautomaat sluit ik dan aan: 1 draad op f1 een draad op f2 en hoe zit het met de N. Ik heb twee draden. Koppelen met een blokje en dan aansluiten. Maar waarom moet ik dan de brug weghalen?
Die brug weghalen zie ik ook tegenop. Moet de plaat gedemonteerd worden of ik moet lades eronder verwijderen en van onderen werken.
maar ook als je er tegen op ziet om hem aan te passen zou ik het ook niet doen! Maar over het algemeen zou je de lades er uit moeten kunnen halen en dan zou je er bij kunnen (zoals het hier in de keuken is iig)
Je zou de eerste la er onder er even uithalen en kijken of je de plank die er boven zit kan bewegen. Er zal ook een frontje voor zitten die allicht los kan.
Volgens mij toont de rechter tekening aan dat het aan te sluiten is op 2 fasen en twee N. In dit topic stelt men een aardlekautomaat aan. Hoe sluit ik die dan aan?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1911560
Dit lijkt op precies de vraag die je hebt en de afbeeldingen van de handleiding komen verdacht veel over een!
Hopelijk heb je er wat aan
De plaatje in de OP komen precies overeen met mijn installatiehandleiding. Wat ik er van geleerd heb dat je ook naar het linker plaatje kunt kijken. Het rechter plaatje zal dan wel zijn met losse alamats oid.
Bij het linker plaatje blijft dus de brug zitten.
Ik weet dus genoeg.
Ik koop een kracht 3f+N aardlekautomaat en sluit de 2 nullen via een blokje aan.
Ik heb plenty ruimte in de meterkast en hoef alleen maar te controleren of perilex wcd en steker juist zijn aangesloten.
Maak ik een denkfout of is dit oke. Waar moet ik nog meer op letten.
Allicht is het even kijken hoe je kookplaat nu zit, Je hebt best kans dat het een en ander al op de juiste plek zit maar misschien met de verkeerde kleurtjes kabel.Gerardus1956 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:39:
Ik koop een kracht 3f+N aardlekautomaat en sluit de 2 nullen via een blokje aan.
Ik heb plenty ruimte in de meterkast en hoef alleen maar te controleren of perilex wcd en steker juist zijn aangesloten.
Maak ik een denkfout of is dit oke. Waar moet ik nog meer op letten.
Weet even niet wat je met een "blokje" bedoelt, maar je kan niet zo maar even 2*2.5mm in een blokje stoppen.
Allicht het beste om ze gewoon alle twee op de aardlekautomaat aan te sluiten.
Plaatje links moet je hebben. 1 draad blijft dus ongebruikt (liefst de grijze). Die brug moet blijven zitten, maar zit er nu niet als het nu goed aangesloten is op een kookgroep.Gerardus1956 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:56:
Ik heb nu nog een 1 fase aansluiting met een Bosch kookplaat Pie 611 BB IE aangesloten op een kookgroep
Nu zal ik deze maand overgaan naar 3 fase en wil ik de kookplaat ook beter aansluiten. In de installatiehandleiding staat het volgende aansluitschema.
[Afbeelding]
Ik ging er eigenlijk van uit dat het nu volgens het middelste plaatje aangesloten zit. Daar staat wel een plaatje getekend. Ik weet natuurlijk niet wat de keukenboer heeft gedaan. Maar ik ga dat maar niet echt kijken. Ik koppel de grijze en blauwe wel aan elkaar en samen in de N. Wel of niet een brug zal in dit geval toch geen halszaak zijn.
Als je nu een 1-fase kookgroep hebt zal 'ie volgens het rechtse plaatje aangesloten zijn.Gerardus1956 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:13:
Ik ging er eigenlijk van uit dat het nu volgens het middelste plaatje aangesloten zit.
De grijze is normaal gesproken L3 bij een 3-fase aansluiting, lijkt me niet handig om die aan de N te knopen.Ik koppel de grijze en blauwe wel aan elkaar en samen in de N.
Zonder brug doet dan maar de helft van de plaat het.Wel of niet een brug zal in dit geval toch geen halszaak zijn.
Klopt het is het rechtse plaatje.Nielson schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:36:
[...]
Als je nu een 1-fase kookgroep hebt zal 'ie volgens het rechtse plaatje aangesloten zijn.
[...]
De grijze is normaal gesproken L3 bij een 3-fase aansluiting, lijkt me niet handig om die aan de N te knopen.
[...]
Zonder brug doet dan maar de helft van de plaat het.
Volgens de handleiding gebruik ik de grijze als 2 nul. Zo zit het ook in de perilex. Dat ga is sowieso controleren. Daar kan ik makkelijk bij.
Als ik de 2 nullen koppel bij de aardlekautomaat gaat de plaat het toch gewoon doen.
[ Voor 32% gewijzigd door Gerardus1956 op 08-08-2022 19:18 ]
IK heb specifiek om een 3 fase aansluiting gevraagd voor de kookplaat. Deze zit er voor zover ik kan zien ook in, maar mis ik nu niet nog een aardlekschakelaar achter die 3 fase kookgroep of is dit wel de juiste manier?
:strip_exif()/f/image/32pvcQOegzxQlTxG4HZE9KjB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TIqbZUNygk9ixSgW69diOkls.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.