Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 112.639 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@m-designz groep 10 is een 3 fase aardlekschakelaar en installatieautomaat in een ('alamat'), helemaal in orde dus.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
m-designz schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:24:
Hier ook binnenkort de oplevering van ons huis, ik heb vaak mee zitten kijken in dit topic, ik kom er alleen nog niet helemaal uit..

IK heb specifiek om een 3 fase aansluiting gevraagd voor de kookplaat. Deze zit er voor zover ik kan zien ook in, maar mis ik nu niet nog een aardlekschakelaar achter die 3 fase kookgroep of is dit wel de juiste manier?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even aanvullend op vorige reactie:
Als de automaat en aardlekschakelaar gescheiden zijn (wat in bovenstaande bij groep 10 dus niet zo is), dan zit de aardlekschakelaar altijd voor de groep, niet er achter.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 03-09-2022 09:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:10
@Andrehj Dat is ook een alamat. Je kan de testknop zien. Gezien zonnepanelen (die op een aparte aardlek moeten) praktisch verplicht zijn voor nieuwbouw moet het dat wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ricko1 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:13:
@Andrehj Dat is ook een alamat. Je kan de testknop zien. Gezien zonnepanelen (die op een aparte aardlek moeten) praktisch verplicht zijn voor nieuwbouw moet het dat wel zijn.
Waar @Andrehj terecht op reageerde was de volgende zin:
"maar mis ik nu niet nog een aardlekschakelaar achter die 3 fase kookgroep of is dit wel de juiste manier?"
Een ALS zit altijd voor de installatieautomaat.

Groep 9 lijkt inderdaad PV te zijn. Daar mag dan tzt nog een PV sticker op @m-designz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
blackd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:19:
[...]

Waar @Andrehj terecht op reageerde was de volgende zin:
"maar mis ik nu niet nog een aardlekschakelaar achter die 3 fase kookgroep of is dit wel de juiste manier?"
Een ALS zit altijd voor de installatieautomaat.

Groep 9 lijkt inderdaad PV te zijn. Daar mag dan tzt nog een PV sticker op @m-designz.
Waar ik op reageerde in de reactie van Andre was iets in de trend van "Groep 9 lijkt op een kookgroep, maar dat is raar vanwege die krachtgroep". Hij heeft die laatste zin verwijderd terwijl ik mijn reactie typte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Ricko1 dat verklaart. Die edit had ik niet gezien.

Vraagsteller heeft naast de meterkast een mooi overzicht van de groepen hangen, daar staat het vast op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Ricko1 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:50:
Waar ik op reageerde in de reactie van Andre was iets in de trend van "Groep 9 lijkt op een kookgroep, maar dat is raar vanwege die krachtgroep". Hij heeft die laatste zin verwijderd terwijl ik mijn reactie typte.
Sorry... Ik zag direct nadat ik mijn reactie had getypt dat het een aardlekautomaat was (voor PV of wellicht een WP) en geen kookgroep, toen had ik dat deel snel weggehaald. Maar jij was sneller...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:46
Zonnepanelen zitten nog niet op het huis. Dat doen we later pas. Ik denk dat die groep 9 van de warmtepomp zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-05 18:11
Eerder heb ik van jullie hulp gebruik mogen maken ten aanzien van de juiste aansluiting in mijn woning. Op basis hiervan heb ik de projectleverancier gevraagd om eea aan te passen. Ik krijg hier geen positieve reactie op terug van de bouwer voor de gevraagde aanpassing. Onderstaand de reactie van de bouwer:

Wij zullen de aansluiting conform NEN1010 monteren;

- 1 perilex à 7,3 kilowat vermogen.
- Die wordt aangesloten op een twee 2x 16a groep.
- De kook plaat is onderverdeeld in 2 kookzones ieder 16A.
- De voeding zit achter een aardlekschakelaar van 40A met uitschakelstroom van 30mA.

Bij aansluiten op een driefase (3x16A) dan is de kans groot dat deze kapot gaat.

Valt er iets zinnigs te zeggen of dit nu wel goed gaat? Ik ben nu een beetje lost namelijk en of de uitschakelstroom nog van invloed is.

Ter info, er komt een Bora kookplaat in de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
DennisMa schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:41:

- De voeding zit achter een aardlekschakelaar van 40A met uitschakelstroom van 30mA.

Bij aansluiten op een driefase (3x16A) dan is de kans groot dat deze kapot gaat.
Dit is gelul, zowel kookgroep als krachtgroep is mogelijk volgens NEN1010. Ze hebben het specifiek niet over de hoofdzekering (waar het mogelijke probleem ligt bij 3x25A)

De enige manier dat de kookplaat stuk kan gaan is als je de nul en een fase omwisselt en 400V op de verkeerde plek zet. Dat is dan het probleem van de keukenboer. Perilex heeft geen standaard aansluitwijze, je moet het altijd meten.

Zeg dat je de €100 aan extra kosten geen probleem vindt (dat is wat het andere materiaal kost, werk is hetzelfde). Dat is de enige manier om ze het te laten doen (Of wil je het gratis gedaan hebben? Dan wordt het een eindeloze discussie)
Welk type? Zoek de handleiding op en laat de pagina zien met het aansluitschema. 99% kans dat de kookplaat zowel 2L 400V (Krachtgroep) en 2L/2N 230V (Kookgroep) aangesloten kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:15
Eerder heb ik van jullie hulp gebruik mogen maken ten aanzien van de juiste aansluiting in mijn woning. Op basis hiervan heb ik de projectleverancier gevraagd om eea aan te passen. Ik krijg hier geen positieve reactie op terug van de bouwer voor de gevraagde aanpassing. Onderstaand de reactie van de bouwer:

Valt er iets zinnigs te zeggen of dit nu wel goed gaat? Ik ben nu een beetje lost namelijk en of de uitschakelstroom nog van invloed is.

Ja, hieruit is op te maken dat het niet goed gaat. De opmerking over driefase is volkomen flauwekul.
Je moet staan op een drie-fase aansluiting. Zie het kookgroep topic voor details.

De twee groepen van 16A zitten samen achter 1 hoofdzekering van 25A en 2x16 > 25A. Je kunt de kookplaat dus niet gebruiken en de aansluitwaarde van het Perilex contact is niet 7.2, maar 5,7 kW.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 09-09-2022 14:54 ]

• DennisMa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-05 18:11
Ik was er al bang voor... Ik ga weer in de heg met de kopersbegeleider. Dank voor jullie terugkoppelingen!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
Hi allen,

Ik heb ook al een tijdje mee gelezen en de discussie zoveel mogelijk geprobeerd te volgen (met mijn beperkte kennis). We hadden vandaag de voorschouw van het huis en heb wat foto's gemaakt van de groepenkast. Ik ben benieuwd of jullie snel kunnen herkennen of dit overeenkomt met één van de situaties die in het plaatje van @Blihi zijn opgenomen.

Ik twijfel of onderstaande situatie overeenkomt met situatie 2 (voldoende) of 3 (onvoldoende). Ik vind het lastig om te beoordelen of de aardlekschakelaar ervoor 2 of 4 polig is. Kunnen jullie dat beter zien?

FYI: Groep 10 (F10) is de kookgroep, dus 2 schakelaars.

Ik verneem graag jullie reactie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWbzhDP4DBJD_gbrGQ4XvUXWztI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuoYrzjshQYIniDWCUquAJ75.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIqP4rC9AtikBoo2AgobB83TPn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eDjo0X3uWU1jKbLJNBZnwob.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MrDuckeers op 21-09-2022 18:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@MrDuckeers de aardlekschakelaars zijn 2P (te zien aan het schema of als je het typenummer opzoekt), kun je het dan zelf beredeneren? Zo niet:
spoiler:
dus situatie is onvoldoende, beide B16 zitten op dezelfde fase

• MrDuckeers
@blackd dankjewel voor je snelle reactie. Dat vermoeden had ik al. Ik ga het terugleggen bij de aannemer. Ben benieuwd waar ze mee terugkomen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
@MrDuckeers Ik zie nog wel wat verbeterpunten:
  • Beide groepen van de warmtepomp zitten op dezelfde fase. Dat gaat bij extreme kou een dingetje worden.
  • Een tuingroep (met grote kans op aardlek) zou je op een eigen aardlekautomaat willen. Nu valt door een foutje in de tuin ook je verwarming uit.
  • Nummer F is geen aardlekautomaat maar een aardlekschakelaar. En op welke fase zit dit vierde groepje?
  • Wasmachine en droger ook op dezelfde fase? (Probleem is veel kleiner dan bij de WP, maar niet netjes).
  • Voor de ovens geldt hetzelfde. Als je die vaak tegelijkertijd gebruikt wil je die niet op dezelfde fase hebben.
Ondanks dat het een mooie Hager kast is met lekker veel groepen krijg ik toch sterk de indruk dat er over de faseverdeling niet bijzonder lang is nagedacht...

En nog een tip: Koop vast nog twee gelijke (lege) kasten van Hager en hang die er naast (aardedraadje even verzetten). Dan heb je mooi ruimte voor toekomstige uitbreidingen (elektrische auto, meetapparatuur etc). Nu kun je die kasten nog krijgen, terwijl Hager over een aantal jaar misschien weer een ander model heeft wat er niet zo mooi naast past.

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 21-09-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:26
Bij onze nieuwbouwwoning kreeg ik van de kopersbegeleiding een lijstje met aanpassingen die voor de keuken electra/leidingen mogelijk zijn.
Hier staat de optie tussen: "Wijzigen van standaard 2 fase kookaansluiting naar 3-fase kookaansluiting (max. 11Kw)"
Als ik deze optie meeneem betekent dat neem ik aan dat de kookplaat op een krachtgroep komt ipv kookgroep? Moet ik verder nog aan andere dingen denken wat betreft deze kookgroep discussie?

In de installatietekening van de keukenboer staat als vereiste aansluiting:
Perilex 2x 230V / 2 x 16A/ 7,6 kW

Ben een volledige leek wat betreft electra..

[ Voor 10% gewijzigd door gdvm op 27-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Heb je een 3 fase huisaansluiting zou ik een 3 fase perilex stopcontact willen van 11kW

Een 1 fase huisaansluiting heb je een 2 groepen perilex stopcontact van max 7,4kW

Keukenboeren moet je sowieso niet op hun blauwe ogen geloven. Zonder het aansluitschema van de kookplaat zegt 2x230v/16a niet zo veel, dat is meer voor een 1 fase huisaansluiting.

Immers kan je ook 7,4kW trekken uit een 3 fase perilex stopcontact van 11kW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
gdvm schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:46:
Bij onze nieuwbouwwoning kreeg ik van de kopersbegeleiding een lijstje met aanpassingen die voor de keuken electra/leidingen mogelijk zijn.
Hier staat de optie tussen: "Wijzigen van standaard 2 fase kookaansluiting naar 3-fase kookaansluiting (max. 11Kw)"
Als ik deze optie meeneem betekent dat neem ik aan dat de kookplaat op een krachtgroep komt ipv kookgroep?
Ja, klopt, dat betekent het.
Moet ik verder nog aan andere dingen denken wat betreft deze kookgroep discussie?
Nee. 11kW is goed.
In de installatietekening van de keukenboer staat als vereiste aansluiting:
Perilex 2x 230V / 2 x 16A/ 7,6 kW

Ben een volledige leek wat betreft electra..
Elke kookplaat die op 2x230V/2x16A/7,6 kW kan kan op een 11 kW Perilex.

Daar wordt gewoon een van de fases niet gebruikt, maar dat kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:26
RaZ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:02:
Heb je een 3 fase huisaansluiting zou ik een 3 fase perilex stopcontact willen van 11kW

Een 1 fase huisaansluiting heb je een 2 groepen perilex stopcontact van max 7,4kW

Keukenboeren moet je sowieso niet op hun blauwe ogen geloven. Zonder het aansluitschema van de kookplaat zegt 2x230v/16a niet zo veel, dat is meer voor een 1 fase huisaansluiting.

Immers kan je ook 7,4kW trekken uit een 3 fase perilex stopcontact van 11kW ;)
Ik heb geen idee wat voor aansluiting ze van plan zijn aan te leggen, maar ik denk 3 fasen i.v.m. bodemwarmtepomp en alles gasloos, dus veel stroom.
Blihi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:13:
[...]

Ja, klopt, dat betekent het.

[...]

Nee. 11kW is goed.

[...]

Elke kookplaat die op 2x230V/2x16A/7,6 kW kan kan op een 11 kW Perilex.

Daar wordt gewoon een van de fases niet gebruikt, maar dat kan geen kwaad.
Dan ga ik het gewoon zo aanvragen en kijken wat de reactie is.
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Netbeheerders leggen alleen nog maar 3 fasen aan in nieuwbouw.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reffx
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 14:50
Al enige tijd lees ik mee in het nieuwbouwforum en daar lees ik regelmatig over de kookgroepdiscussie. Inmiddels heeft bij ons de voorschouw plaatsgevonden en heb ik een foto kunnen maken van de meterkast. Aangezien ik hier geen verstand van heb ben ik zeer benieuwd of deze conform de vereisten is aangelegd. In de keuken is o.a. sprake van een bora kookplaat en twee ovens. Kan iemand mij vertellen of de meterkast conform de vereisten is aangesloten? Het betreft een 1x40a aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSTQbuyCh1kN3CEshWmw669xLxE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OtvBWUonFu37rPtj3ypDFOm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy1tyGHJYEXm41kQUEHXSWwLKPY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kuJ4vbykFaArnEE3rQcAkVaS.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 32% gewijzigd door Reffx op 27-09-2022 16:10 . Reden: Onscherpe foto’s ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Typisch geval van een 3-fase kast met 3-fase aardlekschakelaars en een busboard-systeem.

Met 100% zekerheid is het niet te zeggen, maar 99% kans dat het goed zit. De bovenste rij groepen zitten om en om op een andere fase (L1, L2, L3, L1, L2, L3).

Boven rechts zit een aardlekautomaat op 1 fase. Ik vermoed dat dat voor de PV panelen is (daar ontbreekt nog een sticker).

Rechtsonder zitten ook 2 krachtgroepen. De ene lijkt een aardlekautomaat (label: krachtgroep, maar is dat dan voor de kookplaat? Zou kunnen hoor) de andere is een gewone installatieautomaat (C16). Als die voor de warmtepomp is, dan weet ik niet waarom er geen aardlekschakelaar zit.

Het wordt overigens afgeraden om 4-polige aardlekschakelaars te gebruiken, maar het is niet verboden en dus voldoet de kast.

Dus de vraag is: Welke is de kookgroep? Ik vermoed dat het de krachtgroep rechtsonder is en dat is helemaal in orde.

[ Voor 17% gewijzigd door Blihi op 27-09-2022 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Jij bent de eerste die drie hoofdautomaten heeft op een 1x40A aansluiting ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reffx
Andrehj schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:36:
[...]

Jij bent de eerste die drie hoofdautomaten heeft op een 1x40A aansluiting ...
Zo blijkt maar weer dat ik hier onvoldoende van weet. Als ik het goed begrijp is het dan een 3x40a aansluiting?

@Blihi bedankt voor het uitzoeken. Fijn dat alles goed lijkt te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Reffx schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:12:
[...]

Zo blijkt maar weer dat ik hier onvoldoende van weet. Als ik het goed begrijp is het dan een 3x40a aansluiting?

Ik hoop het niet voor je… dan rol je zo in het volgende nieuwbouwprobleem: een overbodig zware 3x35A aansluiting.

Wat staat er op die 3 AEG “schakelaars” onder de meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Reffx schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:12:
[...]

Ik hoop het ook niet voor je, maar anders zou ik je aanraden om na oplevering de installatie terug te laten zetten naar 3x25A. Dat kan via mijnaansluiting.nl.

3x40A is echt heel duur. Dan betaal je aan vastrecht al zo'n 900 euro per jaar extra ten opzichte van 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reffx
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:35:
[...]

Ik hoop het niet voor je… dan rol je zo in het volgende nieuwbouwprobleem: een overbodig zware 3x35A aansluiting.

Wat staat er op die 3 AEG “schakelaars” onder de meter?
Daar staat het volgende op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c410nePuiUv0Qkx8mUcqqP2j2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ConBaaru4sbkB2jb9OJBtDhL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
C25.

3x25A dus, helemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Reffx helemaal goed dus. Niet meer druk over maken en lekker van het lijstje halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstmanSint
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-05 13:28
He allen! Ik ben een leek wat betreft elektra, vandaar dat ik al erg dankbaar ben voor de goudmijn aan informatie wat ik voorbij zie komen.

Op dit moment zijn wij bezig met de elektra fase van ons nieuwbouw project en ik heb contact gehad met de elektricien om te zorgen dat de inductieplaat goed aangesloten wordt. Er komt een Bora Puru in de keuken met een maximale vermogensopname van 7600W en er wordt aangegeven dat de standaardaansluiting een 3x16A is. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOVAlwnRsZO-mmvTjGB9arJl4ak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qfjExKnsWb26yl4sYnHliT3V.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment staat er op de elektratekening dat er een Perilex komt van 400V (dit was voorheen 2x230V op de tekening, voor de gemaakte wijziging), zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNORLDrlVW_qIH5_X6sA0_w-UxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KPEpXIpMpfqHpy4Qquqb5LY3.png?f=user_large

En zijn dit de extra wijzigingen voor de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhGPFseIdbFm5LjZHUj5PY4TUZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KpxLAwfsJRaNlXKZlT6huE0v.png?f=fotoalbum_large

En dit voor de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1d9JfISnFSyI5twqayxNC_d0KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Av3lXNXPu53GVzfo98wTxPuv.png?f=fotoalbum_large

Mijn gevoel zegt dat dit nu verder klopt en de inductie mooi achter een krachtgroep komt, maar ik zou het waarderen als hier nog even extra naar gekeken door personen die hier wat meer vanaf weten. Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Ja, klopt helemaal.

400 V is hetzelfde als 3x230V. Dat weet de installateur. Ook het plaatje klopt (die 5 schuine streepjes zijn Randaard, nul en drie fases, als het een kookgroep was stonden er twee met een bolletje op de tekening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
Hi allen,

Ik had eerder nog een vraag gepost over mijn kookgroep aansluiting. Afgelopen woensdag, dus ik dacht goed om hier nog even terugkoppeling op te geven. Eigenlijk heeft de aannemer alle puntjes opgelost, met uitzondering van de opmerkingen meterkast (die ook met jullie hulp zijn genoteerd). Volgens mij zijn er geen regels over de verdeling van groepen over aardlekschakelaars, dus dat kunnen we later nog wel (laten) aanpassen.

De elektricien heeft mij nog gebeld over de aansluiting van de kookgroep (hoort ergens anders, maar hier is het ook besproken, dus nog even een korte terugkoppeling). Die geeft aan dat zij het altijd zo doen en dat het goed moet gaan. Mocht het niet zo zijn dan mocht ik hem bellen. Ja blijft een lastig verhaal... we gaan het zien.

Wat wel frappant is, dat de energieleverancier ons een vastrecht voor 3x35A in rekening brengt. Echter, als ik de hoofdaansluiting bekijk lijkt het 3x25A te zijn (of zie ik dat verkeerd?). Dus daar moet ik denk ik nog even achteraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NNANf8yE-hszVgYVWlHM1QfpC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQCOSWlJCLHrS8oGNAEqUz9C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
MrDuckeers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:03:
Wat wel frappant is, dat de energieleverancier ons een vastrecht voor 3x35A in rekening brengt. Echter, als ik de hoofdaansluiting bekijk lijkt het 3x25A te zijn (of zie ik dat verkeerd?). Dus daar moet ik denk ik nog even achteraan.

[Afbeelding]
Dit is duidelijk 3x25. Even bellen met je netbeheerder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
Top, dat dacht ik al. Ga ik dat maar eens doen.
Thanks!

[ Voor 46% gewijzigd door MrDuckeers op 06-10-2022 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:25
@MrDuckeers Wat is het bedrag dat ze in rekening brengen? Misschien staat het er gewoon ongelukkig...

1x35 of 3x25 is nml zelfde tarief. 3x35 is meteen een flinke klap duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
@_JGC_ : bedrag is €1.000 per jaar. Dat staat op de factuur ook vermeld als 3x35A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbS6kmDMpf_aMd0fyWn7ax0J8Aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FCyflikYYx7XcwMaEpbadh1t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
MrDuckeers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:03:
Volgens mij zijn er geen regels over de verdeling van groepen over aardlekschakelaars, dus dat kunnen we later nog wel (laten) aanpassen.
Wat bedoel je daarmee?
De elektricien heeft mij nog gebeld over de aansluiting van de kookgroep [..]. Die geeft aan dat zij het altijd zo doen en dat het goed moet gaan. Mocht het niet zo zijn dan mocht ik hem bellen. Ja blijft een lastig verhaal... we gaan het zien.
Dat is de standaard reactie van de installateur.

Het feit blijft dat een evt kookplaat achter de kookgroep uiteindelijk op 1 fase terecht komt en de afzekering van die fase lager is (25A) dan de benodigde afzekering (32A bij 7.4kw) is gewoon fout.

Maar goed, zet de kookplaat straks maar aan, pannetjes water erop, alle pitten op boost en de hoofdzekering klapt eruit, mag je hem bellen...
(weet alleen niet hoe lang die automaat dat trekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
Jullie hadden eerder opgemerkt dat bijvoorbeeld alle verlichting op dezelfde aardlekschakelaar was aangesloten en de groep voor de tuin op de warmtepomp. Dat de indeling van de groepen op de aardlekschakelaars niet handig was. En dat zijn volgens mij terechte observaties, maar dat is niet opgevolgd & aangepast door de aannemer.
blackd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:18:
Dat is de standaard reactie van de installateur.

Het feit blijft dat een evt kookplaat achter de kookgroep uiteindelijk op 1 fase terecht komt en de afzekering van die fase lager is (25A) dan de benodigde afzekering (32A bij 7.4kw) is gewoon fout.

Maar goed, zet de kookplaat straks maar aan, pannetjes water erop, alle pitten op boost en de hoofdzekering klapt eruit, mag je hem bellen...
(weet alleen niet hoe lang die automaat dat trekt)
Ja... dat is denk ik inderdaad het enige. Maar volgens de elektricien ging die redenatie niet op. Want als je dat berekend zou elke schakelaar van 16A (x 17 groepen) een gigantische hoeveelheid stroom vragen wat nooit geleverd kan worden. Ik vond het een vreemd verhaal, maar kon er ook weer onvoldoende inhoudelijk op reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ja, de installateur beroept zich waarschijnlijk op gelijktijdigheid, je zult ook nooit alle groepen maximaal belasten met 16A tegelijkertijd.
Zo kun je toch 4x16A op één 25A hoofdzekering aansluiten (een van de drie fases van 3x25A).

En in principe geldt dat ook bij de kookplaat, zolang je niet alles tegelijkertijd gebruikt zal het in praktijk niet vaak mis gaan.
Daarom komen ze er vaak mee weg.

Maar als je naar de normering kijkt staat daar gewoon dat elk apparaat juist afgezekerd moet zijn, met een kookplaat op 1 van de 3 fases van een 3x25A is dat gewoon niet het geval.

We hebben in dit topic al aardig wat praatjes van installateurs gezien die proberen ermee weg te komen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:07
Tja ik heb dus ook de situatie met een 3 fase en een kookplaat met afzuiging op een kookgroep. Toch even een test gedraaid van de week. Twee pitten (beide zijde) op boost plus afzuiger op max, binnen 2 minuten een van de twee groepen eruit. Nu maar eens kijken hoe de aannemer hierop gaat reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MrDuckeers schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Jullie hadden eerder opgemerkt dat bijvoorbeeld alle verlichting op dezelfde aardlekschakelaar was aangesloten en de groep voor de tuin op de warmtepomp. Dat de indeling van de groepen op de aardlekschakelaars niet handig was. En dat zijn volgens mij terechte observaties, maar dat is niet opgevolgd & aangepast door de aannemer.

[...]

Ja... dat is denk ik inderdaad het enige. Maar volgens de elektricien ging die redenatie niet op. Want als je dat berekend zou elke schakelaar van 16A (x 17 groepen) een gigantische hoeveelheid stroom vragen wat nooit geleverd kan worden. Ik vond het een vreemd verhaal, maar kon er ook weer onvoldoende inhoudelijk op reageren.
Die installateur lult uit zijn nek. Je moet hem er op wijzen dat de kookplaat 1 apparaat is en dat dat ene apparaat dus wel altijd tegelijk met zichzelf gebruikt wordt.

En anders laat je hem gewoon een paar keer voor niks komen, dan lost hij het echt wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
Andrehj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Dit is duidelijk 3x25. Even bellen met je netbeheerder dus.
Net met de netbeheerder gebeld en die beweerd dat het een 3x35a aansluiting is en dat je het verschil tussen een 3x25A en 3x35a niet van de buitenkant kan bekijken. Klinkt dat bekend?

Ik vind het zelf een heel wazig verhaal, want dat zou betekenen dat je het nooit zelf kan controleren...
Blihi schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:18:
[...]

Die installateur lult uit zijn nek. Je moet hem er op wijzen dat de kookplaat 1 apparaat is en dat dat ene apparaat dus wel altijd tegelijk met zichzelf gebruikt wordt.

En anders laat je hem gewoon een paar keer voor niks komen, dan lost hij het echt wel op.
Ja dat vermoeden had ik al... goede tip, neem ik mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
MrDuckeers schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:52:
Net met de netbeheerder gebeld en die beweerd dat het een 3x35a aansluiting is en dat je het verschil tussen een 3x25A en 3x35a niet van de buitenkant kan bekijken. Klinkt dat bekend?

Ik vind het zelf een heel wazig verhaal, want dat zou betekenen dat je het nooit zelf kan controleren...
In jouw geval echt dikke onzin.

Er zijn situaties dat de smeltveiligheid achter een gesloten, niet transparante kast zit, dan klopt het wat ze zeggen. Maar jij kan ze prima een foto overleggen om het tegengestelde te bewijzen.

Simpel gezegd hun administratie klopt niet met de realiteit. Komt vaker voor...

[ Voor 5% gewijzigd door blackd op 07-10-2022 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-05 19:18

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

[...]

Ja dat vermoeden had ik al... goede tip, neem ik mee.
Wat @blackd al stelt, dit is klankklare onzin. Je ziet letterlijk C25 schakelaars van AEG. Hoe duidelijk wil de netbeheerder het hebben.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Zoals al gezegd, onzin (als je automaten hebt en geen ouderwetse smeltzekeringen), want je kunt de C25 duidelijk lezen. Maar je moet dit wel administratief laten fixen, want dit grapje kost je zo'n 800 euro per jaar extra aan vastrecht.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 07-10-2022 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002

CaDje

Framedrops for life

[...]

Dat klopt alleen als je nog een oudere hoofdzekering zonder automaten hebt met van die draai zekeringen. Maar dat is bij jou natuurlijk niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
Ja dat zei ik ook, maar die mevrouw was heel stellig. Kwam er niet verder mee... Dus ga het nu maar via een andere route proberen waar ik de foto kan delen. En anders weer bellen...

Kan inderdaad flink wat geld schelen... Dus dat loont de moeite wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Ik zou, via mijnaansluiting.nl een aanpassing van de je elektriciteitsaansluiting aanvragen. Deze dan voorzien van foto's en een duidelijke beschrijving dat de aansluiting alleen administratief aangepast moet worden van 3x25 naar 3x35 aangezien de woning al voorzien is van 3x25A.

Met een beetje mazzel komen ze er dan al achter dat de foto's een 3x25A aansluiting laten zien.

Op moment dat je dan een offerte krijgt deze absoluut NIET ondertekenen, maar bezwaar maken tegen het tarief, aangezien het om een administratieve fout gaat en brieven blijven sturen. Nooit handtekeningen zetten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
Thanks. allemaal voor de snelle en behulpzame reacties. De optie van @Blihi is ook zeker mogelijk. Eerst nog maar eens direct via Stedin proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@MrDuckeers Je kan Stedin ook nog aanbieden een monteur te laten sturen, en de rekening te betalen als zij gelijk hebben. Omgekeerd natuurlijk als jij gelijk hebt is de rekening voor hun. Ik weet niet hoe lang je al hogere kosten betaalt, maar ook die zou je kunnen terugvragen, die kosten zijn gewoon onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstmanSint
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-05 13:28
Blihi schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:04:
Ja, klopt helemaal.

400 V is hetzelfde als 3x230V. Dat weet de installateur. Ook het plaatje klopt (die 5 schuine streepjes zijn Randaard, nul en drie fases, als het een kookgroep was stonden er twee met een bolletje op de tekening)
Perfect! En inderdaad als ik naar de eerste versie vd tekening kijk was het 2x230V met twee bolletjes op de tekening. Fijn om te weten dat alles goed gaat, bedankt voor de extra check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakolando
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 16:53
Mag ik concluderen m.b.t. het aansluiten van een kookplaat over 3-fase, dat wanneer de aannemer/keukenboer niet wil meewerken (ondanks wijzen op NEN1010 artikel 433) je uiteindelijk hierbij moet neerleggen en het achteraf zelf zal moeten regelen (zoals eerder aangegeven door @farmerwood in het topic "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3")?

Of zijn er toch nog middelen om een aannemer/keukenboer in beweging te krijgen? Je koopt toch eigenlijk een product dat niet volwaardig gebruikt kan worden? Via TuV Nederland heb ik de suggestie gekregen om bij de branchevereniging van de installateur een balletje op te gooien.

In mijn geval lukt het niet de aannemer/keukenboer te overtuigen om een siemens EX877LX67E Bora Puxu met aansluitwaarde 7.6kwh over 3 fase aan te sluiten achter een 3x25A hoofdaansluiting (in plaats daarvan wordt deze over 2 fase aangesloten op een kookgroep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jakolando schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:44:
Mag ik concluderen m.b.t. het aansluiten van een kookplaat over 3-fase, dat wanneer de aannemer/keukenboer niet wil meewerken (ondanks wijzen op NEN1010 artikel 433) je uiteindelijk hierbij moet neerleggen en het achteraf zelf zal moeten regelen (zoals eerder aangegeven door @farmerwood in het topic "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3")?

Of zijn er toch nog middelen om een aannemer/keukenboer in beweging te krijgen? Je koopt toch eigenlijk een product dat niet volwaardig gebruikt kan worden? Via TuV Nederland heb ik de suggestie gekregen om bij de branchevereniging van de installateur een balletje op te gooien.

In mijn geval lukt het niet de aannemer/keukenboer te overtuigen om een siemens EX877LX67E met aansluitwaarde 7.4kwh over 3 fase aan te sluiten achter een 3x25A hoofdaansluiting (in plaats daarvan wordt deze over 2 fase aangesloten op een kookgroep).
Het is toch gebruikelijk om een deel van de bouw/aanneemsom achter te houden totdat fouten opgelost zijn :? Dit is zo'n fout. En laat hij er maar om gaan procederen >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakolando
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 16:53
Dat is dus de vraag, welke club gaat vaststellen dat het fout is. Ik heb die nog niet gevonden. Heb onder andere contact gehad met VEH en TUV Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:54

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

jakolando schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:44:

In mijn geval lukt het niet de aannemer/keukenboer te overtuigen om een siemens EX877LX67E met aansluitwaarde 7.4kwh over 3 fase aan te sluiten achter een 3x25A hoofdaansluiting (in plaats daarvan wordt deze over 2 fase aangesloten op een kookgroep).
Over 2 fasen mag volgens de handleiding gewoon (maar meestal is een kookgroep over 1 fase.. en ik denk dat je dat bedoelt).

Als ze echt een twee fase afzekering willen maken met een kookgroep-automaat. dan mag dat gewoon, conform de normen. Al zou ik ook liever voor een 3 fase aansluiting gaan. Maar dat zal dan eerder meerwerk zijn dan een bouwfout.

nogmaals: als ze een een-fase klassieke kookgroep aanleggen zijn ze wel fout.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Een 2-fase kookgroep voldoet inderdaad, zolang dat twee verschillende fases zijn...

• El-Vder
Ik probeer deze materie goed te begrijpen maar snap het nog niet helemaal. Wij hebben een 3-fase aansluiting en een fornuisgroep. Zal later even een foto van de groepenkast bijvoegen.
Wij hebben een kookplaat (Neff T48TD7BN2 https://www.neff-home.com...glebox=accessoriesOthers/)met afzuiging die op een fornuisgroep zit. Zodra ik aan beide zijde een pan op boost functie erop zet plus een de afzuiging aan klapt binnen 1 minuut een van de schakels van de fornuisgroep om. Is deze groep dan op 2-fases aangesloten?

Nu had ik net de installateur aan de telefoon, die gaf de schuld aan degene die de kookplaat heeft geïnstalleerd. Toch gaan ze morgen even kijken naar de aansluitingen, maar ik wil niet dat die kookplaat op een manier een verlaagd vermogen krijgt. Is dit mogelijk? Eigenlijk wil ik die aansluiting zoals het correct is, dus krachtgroep en zal dat ook wel met de installateur bespreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n16-yb9MaYmZcv5GiE4fThEAM84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSh9azt8IOJiiI5mUMUQ5Wm9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door El-Vder op 10-11-2022 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:40
El-Vder schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:08:
Wij hebben een kookplaat met afzuiging die op een fornuisgroep zit.
Welke kookplaat?

• El-Vder
@Nielson Neff T48TD7BN2 https://www.neff-home.com...glebox=accessoriesOthers/

[ Voor 43% gewijzigd door El-Vder op 10-11-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
@El-Vder dit topic gaat over de hoofdzekering en dat een kookgroep op 25A hoofdzekering betekend dat bij langdurig vol gebruik 1 derde van het huis zonder stroom zit.
Met hoofdzekeringen ipv hoofdautomaten moet je dan de netbeheerder bellen om die te laten vervangen.

Jouw probleem kan een defecte kookgroep automaat zijn of een verkeerde aansluiting (helft van perilex gebruikt door keukenboer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:56
Ricko1 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:21:
Jouw probleem kan een defecte kookgroep automaat zijn of een verkeerde aansluiting (helft van perilex gebruikt door keukenboer)
@El-Vder ... of een defecte kookplaat.

Wie weet maakt de kookplaat wel ergens kortsluiting als het warm wordt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• El-Vder
Ah oké dus het probleem wat ik aankaart is nog weer eens anders dan die fornuisgroep die op de 3-fase zit aangesloten. Ik hoor de bevindingen van de installateur morgen wel. Dank jullie in ieder geval voor de opties waar het probleem in kan zitten. Zojuist het probleem proberen te reproduceren op twee andere pitten maar daar gebeurde niks. Ook niet toen ik daarna overschakelde naar de posities hoe het de laatste keren fout ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
El-Vder schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:51:
Ah oké dus het probleem wat ik aankaart is nog weer eens anders dan die fornuisgroep die op de 3-fase zit aangesloten.
Nouja, dat "probleem" heb je ook. Maar als je daar tegen aan zou lopen klapt je hoofdzekering er uit, niet de helft van je kookgroep.

"Probleem" tussen aanhalingstekens? Tja zie dit topic met 2,5 jaar discussie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 10:07
Ik ben een klein beetje advies nodig maar als ik het goed heb uitgezocht klopt het wat hieronder staat.

Momenteel hebben we een 1fase kast welke voorbereid is op drie fasen (hoofdschakelaar is drie fasen), nu hebben we op dit moment een kookgroep (2 blauw 2 bruin 1 aarde) aangesloten zitten op onze AEG inductie kookplaat met een aansluitwaarde van 7350w, nu is het de bedoeling binnen nu en niet veel tijd de hoofdaansluiting aan te passen na 3x25a en hiermee ook de kookgroep aan te sluiten op een 3 fase aardlekautomaat, klopt het dat onderstaande correct zou moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuOPNozLznpv8eccShVGmFStK7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpYfdpYtHAGgoAf1xQcHAcVi.jpg?f=fotoalbum_large

Edit het betreft deze plaat (2 fase) https://www.aeg.nl/kitche...AqpDEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

[ Voor 10% gewijzigd door LightStar op 13-11-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:46
Jou plaat is voor 240 Volt en max 7350 Watt dan is een 3 x 400 volt aardlekautomaat overkill,
Meeste anderen hier vinden jou oplossing de enige goede.
De helft van de kookgroepen die wij monteren zijn de traditionele kookgroep-automaten, de keuken leverancier/ monteur geeft aan wat wij moeten monteren.

Aansluitschema van jou plaat is niet te vinden?

[ Voor 40% gewijzigd door natural colour op 13-11-2022 11:48 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 10:07
natural colour schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:39:
Jou plaat is voor 240 Volt en max 7350 Watt dan is een 3 x 400 volt aardlekautomaat overkill,
De helft van de kookgroepen die wij monteren zijn de traditionele kookgroep-automaten, de keuken leverancier/ monteur geeft aan wat wij moeten monteren.

Aansluitschema van jou plaat is niet te vinden?
Niet dat ik zo snel kan vinden, ook niet in de boekjes welke erbij zaten (is hetzelfde wat online staat).

Edit heb dit kunnen vinden (onderkant van de plaat is niet 100% compleet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgMnGLj-l1VlqAw8Y_jlwMwfF2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0VcEL7vvAaWMffgi3NDaTWG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv_xgwPAreY6YeT4SyyCo1uPKcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezjT72cbND7y1fZd0UfGwiI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TQ3Z9a7F-tIwfzfrltqoLGHFec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3aqLG9cQnHA394BuYsfzpN6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door LightStar op 13-11-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:41

mjl

Ugh

LightStar schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:56:
[...]

Niet dat ik zo snel kan vinden, ook niet in de boekjes welke erbij zaten (is hetzelfde wat online staat).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De 2N~ is een 2 fasen (2x16A) manier van aansluiten. De 1N~ is een 1 fase (32A) aansluiting.

Afhankelijk van je hoofd aansluiting dus zo aansluiten. Een 3 fase kracht groep is niet nodig maar als die er al zit kan je 2 fasen daarvoor gebruiken voor de 2N~ optie. De 3e fase is dan ‘nutteloos’ en zou je kunnen laten afkoppelen in de groepen kast en her gebruiken als een extra groep voor iets anders.

In jou geval zou je de 2x bruin op een 2 fase kookgeroep kunnen gaan zetten (L1+L2) een extra blauwe is dan een bonus die je niet meer nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door mjl op 13-11-2022 14:01 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
LightStar schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:17:nu is het de bedoeling binnen nu en niet veel tijd de hoofdaansluiting aan te passen na 3x25a en hiermee ook de kookgroep aan te sluiten op een 3 fase aardlekautomaat, klopt het dat onderstaande correct zou moeten werken?

[Afbeelding]
Ja deze zijn geschikt. Wat is het verschil tussen de 2? Bij de onderste betaal je meer om er geen draden bij te krijgen ofzo?
LightStar schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel zwart/wit gezien hoort die plaat niet op een kookgroep te worden aangesloten, hij heeft geen 2 afzonderlijke nulklemmen.

Op de krachtgroep kan het prima. Je gebruikt dan één van de fasen niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Sluiten jullie die kookgroep dan wel netjes op twee verschillende fasen aan? Dat gaat alleen als je driefasen aardlekschakelaars gebruikt. En dat combineert dan weer niet zo mooi met de standaard setjes van een aardlekschakelaar + vier automaten.
Een 3P+N alamat is voor een kookplaat gewoon verreweg de mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:46
Andrehj schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:16:
[...]

Sluiten jullie die kookgroep dan wel netjes op twee verschillende fasen aan? Dat gaat alleen als je driefasen aardlekschakelaars gebruikt. En dat combineert dan weer niet zo mooi met de standaard setjes van een aardlekschakelaar + vier automaten.
Een 3P+N alamat is voor een kookplaat gewoon verreweg de mooiste oplossing.
De groepenkasten worden kant en klaar besteld, de klassieke kookgroep zit dan altijd op één van de aardlekschakelaars.
Het vermogen goed verdelen over de fasen is 'op het kantoor' nog niet echt doorgedrongen (zó doen we dat al jaren')

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
natural colour schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:27:
De groepenkasten worden kant en klaar besteld, de klassieke kookgroep zit dan altijd op één van de aardlekschakelaars.
Het vermogen goed verdelen over de fasen is 'op het kantoor' nog niet echt doorgedrongen (zó doen we dat al jaren')
Daar ligt dan voor jou een mooie taak om die pennelikkers uit te leggen dat 2x16 echt meer is dan 25....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
[...]

Zoals ik al eerder zei, het is een geldkwestie. Kookgroep op een bestaande aardlek is 20 tot 40 euro. Een 3 fasen alamat is 90 tot 120 euro.

Bij projectbouw kan dat het verschil zijn tussen wel of niet de opdracht van de bouwer krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
de keuken leverancier/ monteur geeft aan wat wij moeten monteren.
Sinds wanneer is die keukenleverancier/monteur de elektricien?

Er moet gewoon geïnstalleerd worden aan de hand van wat de huisinstallatie toestaat:
- 1 fase: Kookgroep
- 3 fase: Krachtgroep (ja, bij 3x35 kun je beargumenteren dat een kookgroep ook kan, maar dan is het eerst tijd om te kijken of die 35 niet naar 25 kan)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

En dan zit het dus altijd fout en zolang we maar blijven aandringen zal het ooit wel wijzigen, maar tot die tijd moet je een 2x16A kookgroep achter een 25A hoofdschakelaar gewoon blijven afkeuren.

Bij mijn overburen is de meterkast nog creatiever. Zij hebben twee losse 16A kookplaten.

Die zitten samen achter een 1-fase aardlekschakelaar, terwijl de wasmachine, droger en warmhoudlade samen achter een 3-fase aardlekschakelaar zitten....

Waarom dan niet die twee kookplaat automaten achter die 3-fase aardlekschakelaar zitten en de warmhoudlade niet. Schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:22

HollovVpo1nt

I like gadgets

Beste allen, ook ik meld mij even in dit topic voor advies. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen kaas heb gegeten van elektrotechniek. Wij hebben de volgende vraag gekregen van de aannemer:
"In de keukentekening staat bij de kookplaat een vermogen van 7,6 kW. Keukenleverancier geeft niet op of dit 2x230V moet zijn of 400V. Kunt u voor ons bij uw keukenleverancier navragen of dit voldoet. Wij hebben 2x230V aan u doorberekend."

In de technische omschrijving van de woning staat:
"De elektrische installatie wordt aangelegd vanuit de meterkast, verdeeld over het benodigde aantal
groepen naar de diverse aansluitpunten, zoals op de verkooptekening is aangegeven. De installatie
wordt voorzien van aarding en aardlekschakelaars. De elektrische installatie voldoet aan ten minste
de eisen van het nutsbedrijf en de geldende voorschriften (NEN 1010).
In de meterkast wordt een 3 fase groepenkast voorzien met maximaal vier groepen per
aardlekschakelaar aangesloten. Standaard zullen 3 aardlekschakelaars worden voorzien. Alle
woningen zijn standaard voorzien van 10 groepen en 1 aparte groep voor de PV-panelen. Afhankelijk
van de gekozen opties kan het noodzakelijk zijn dat er aardlekschakelaars toegevoegd worden. Indien
dit noodzakelijk is wordt dit bij de te kiezen opties gecommuniceerd."

Wat kan ik het beste communiceren naar de aannemer? Ik wil graag een zo toekomstbestendig mogelijke installatie. Als ik de meerkosten van een '400V' aansluiting als indicatie uit deze post pak, dan lijken die mee te vallen. Wat zouden jullie adviseren? Voldoet een 2x230V aansluiting überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Vraag om een 400V aansluiting. Die voldoet sowieso.

Een 2x230V aansluiting voldoet eigenlijk niet in geval van een 3x25A hoofdaansluiting. De meerkosten zullen een paar honderd euro zijn. Je kunt het ook achteraf zelf doen, reken dan ook op zo'n 150 euro aan materiaal plus de werkuren als je het niet zelf kunt of durft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Blihi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:03:
Vraag om een 400V aansluiting. Die voldoet sowieso.

Een 2x230V aansluiting voldoet eigenlijk niet in geval van een 3x25A hoofdaansluiting. De meerkosten zullen een paar honderd euro zijn. Je kunt het ook achteraf zelf doen, reken dan ook op zo'n 150 euro aan materiaal plus de werkuren als je het niet zelf kunt of durft.
Ik wil het liefst het argument gebruiken dat ik een 400V aansluiting wil omdat een 2x230V aansluiting niet voldoet aan de norm en zo zonder aanvullende kosten een aansluiting wil die aan de norm voldoet. Anders gezegd, zonder aanvullende kosten een 400V aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

jvdmeer schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:46:
[...]

Blijft leuk al die spraakverwarring. Want in de openingspost wordt er nergens gesproken over 400V (of het oudere 380V). Er zijn volgens mij ook weinig consumenten die een echte krachtstroom-aansluiting hebben.

Er is ook vermoedelijk in dit geval weer gewoon sprake van een standaard driefasen-aansluiting, dus met 3x230V. Waarbij er inderdaad tussen de fasen door het faseverschil van 120° een spanningsverschil is van ca 400V.
Dus als je in die kookgroep leest, moet je in plaats van 400V gewoon lezen "driefasen-aansluiting" van 230V. En dan zou ik zeker voor de driefasenvariant gaan. Alle argumenten vind je wel terug in de kookgroep.
Ik moet er toch even op terug komen. Ik heb het volgende weten te formuleren:

"Na overleg en enig onderzoek hebben wij een vraag. Klopt het dat de 400V optie feitelijk een 3x230V aansluiting is? En klopt het dat een 2x230V aansluiting niet voldoet in geval van een 3x25A hoofdaansluiting? Om aan de NEN1010 te kunnen voldoen zou de 400V optie dan de de-facto oplossing zijn. Dat zou namelijk betekenen dat in plaats van 2x16A te verdelen over één fase (dus een 32A op een 25A fase), de 3x16A over alle drie de 25A fases wordt verdeeld. Heeft de elektricien wellicht meer informatie verstrekt over de aanpassing naar 400V? Wij horen het graag."

Ik heb namelijk nog geen meterkast en kan niet kijken wat ze uitgespookt hebben, project is nog in de ruwbouw fase. Waar ik gevoelsmatig mee zit is als 400V aansluiting de enige zinnige optie is, waarom ik meerkosten moet betalen om aan de NEN1010 te voldoen. Ik weet die overigens nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:00
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:03:
[...]

Ik moet er toch even op terug komen. Ik heb het volgende weten te formuleren:

"Na overleg en enig onderzoek hebben wij een vraag. Klopt het dat de 400V optie feitelijk een 3x230V aansluiting is? En klopt het dat een 2x230V aansluiting niet voldoet in geval van een 3x25A hoofdaansluiting? Om aan de NEN1010 te kunnen voldoen zou de 400V optie dan de de-facto oplossing zijn. Dat zou namelijk betekenen dat in plaats van 2x16A te verdelen over één fase (dus een 32A op een 25A fase), de 3x16A over alle drie de 25A fases wordt verdeeld. Heeft de elektricien wellicht meer informatie verstrekt over de aanpassing naar 400V? Wij horen het graag."

Ik heb namelijk nog geen meterkast en kan niet kijken wat ze uitgespookt hebben, project is nog in de ruwbouw fase. Waar ik gevoelsmatig mee zit is als 400V aansluiting de enige zinnige optie is, waarom ik meerkosten moet betalen om aan de NEN1010 te voldoen. Ik weet die overigens nog niet.
Zolang de aannemer geen keuken levert dan voldoen zij gewoon aan de NEN1010. Als jij er zelf een keuken in plaatst met een 2/3-fase kookplaat dan is dat jouw probleem en niet die van de aannemer. In theorie zou je er namelijk ook een 1-fase kookplaat in kunnen zetten. Dus de aannemer kan jou prima meer laten betalen voor een 3-fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Oké, nu ben ik nog meer in de war. Ik heb met de aannemer de tekst uit mijn vorige post gedeeld. Aannemer heeft mij gebeld na overleg met elektricien en die stelt: "ons gaat het erom hoe jullie kooktoestel aangesloten moet worden, is dat 2x230 standaard perilex stekker of moet dat op 400V krachtstroom". Kortom, het gaat de aannemer puur om de stekker.

Voor 50 euro extra sluiten ze hem namelijk aan via 400V krachtstroom stekker. Ik ben in dat opzicht in de war omdat ik heb gelezen dat er een '400V' bestaat, zijnde 3x230V, maar ook "echte" krachtstroom zijnde 1x400V. Aannemer zegt alle drie de opties uit kunnen voeren (2x230V, 3x230V en 1x400V), maar heeft de 1x400V ook niet grote consequenties voor je vastrecht??

Ik neig ernaar om te zeggen sluit het maar aan via 400V/3x230V en als het niet goed is aangesloten in de Meterkast maken we er een opleverpunt van oid. Zoals ik zei.. geen kaas gegeten van elektrotechniek.

Dit zijn de technische gegevens van de kookplaat: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKR72rggf1klzfSyDiOoPnBsOV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlW5cnEmsfBT7kD9WkCn7sdl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door HollovVpo1nt op 29-11-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Allebei niet. Krachtgroep (3P+N B16 automaat) in de MK en een Perilex met PE, N, L1, L2, L3.

CEE stekker kan, maar is niet perse nodig. Is eigenlijk meer een Tweaker-overdimensioneer-ding (zelf ook een beetje spijt dat ik 'gewoon' perilex heb gemonteerd >:) )

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-11-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:33

IkWilbert

Het is mij!

bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:42:
Allebei niet. Krachtgroep (3P+N B16 automaat) in de MK en een Perilex met PE, N, L1, L2, L3.

CEE stekker kan, maar is niet perse nodig. Is eigenlijk meer een Tweaker-overdimensioneer-ding (zelf ook een beetje spijt dat ik 'gewoon' perilex heb gemonteerd >:) )
Spijt? Waarom dan precies?

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:09:
Oké, nu ben ik nog meer in de war. Ik heb met de aannemer de tekst uit mijn vorige post gedeeld. Aannemer heeft mij gebeld na overleg met elektricien en die stelt: "ons gaat het erom hoe jullie kooktoestel aangesloten moet worden, is dat 2x230 standaard perilex stekker of moet dat op 400V krachtstroom". Kortom, het gaat de aannemer puur om de stekker.

Voor 50 euro extra sluiten ze hem namelijk aan via 400V krachtstroom stekker. Ik ben in dat opzicht in de war omdat ik heb gelezen dat er een '400V' bestaat, zijnde 3x230V, maar ook "echte" krachtstroom zijnde 1x400V. Aannemer zegt alle drie de opties uit kunnen voeren (2x230V, 3x230V en 1x400V), maar heeft de 1x400V ook niet grote consequenties voor je vastrecht??

Ik neig ernaar om te zeggen sluit het maar aan via 400V/3x230V en als het niet goed is aangesloten in de Meterkast maken we er een opleverpunt van oid. Zoals ik zei.. geen kaas gegeten van elektrotechniek.

Dit zijn de technische gegevens van de kookplaat: [Afbeelding]
Gewoon voor de 400V krachtstroom oplossing gaan. Het is allemaal een beetje geneuzel, maar je wil gewoon 400V met een Perilex stekker met 3 fases, een nul en een randaarde. In de volksmond heet dat ook wel krachtstroom, maar een echte krachtstroom aansluiting heeft niet per se een nul.

Zo moeilijk is het niet en de aannemer moet ook niet zo moeilijk doen. Elke kookplaat kan op 400V/3x230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ben ook een Tweaker. CEE is beterder. Nodig is het niet. Wel cool. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Waarom zou CEE in vredesnaam beter zijn. Zo'n Perilex is gewoon zoals het hoort. Breng @HollovVpo1nt nu niet nog verder in verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Understatement, zo een stekker kan bijna zijn eigen keuken kastje gebruiken... 8)7

Perilex is niet de beste stekker in de wereld daar kunnen we het over eens zijn. Maar voor de applicatie in de keuken is het ruimschoots voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:51:
Waarom zou CEE in vredesnaam beter zijn. Zo'n Perilex is gewoon zoals het hoort. Breng @HollovVpo1nt nu niet nog verder in verwarring.
Zie 2 posts terug van mij: dat is mijn advies, en die luidt idd gewoon Perilex.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:42:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:28:
[...]

Zie 2 posts terug van mij: dat is mijn advies, en die luidt idd gewoon Perilex.

[...]
Dus voor de duidelijkheid, communiceren naar de aannemer: Perilex 3x230V/400V is prima, er vanuitgaande dat de Meterkast van een krachgroep is voorzien conform NEN1010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:14:
[...]

Ik wil het liefst het argument gebruiken dat ik een 400V aansluiting wil omdat een 2x230V aansluiting niet voldoet aan de norm en zo zonder aanvullende kosten een aansluiting wil die aan de norm voldoet. Anders gezegd, zonder aanvullende kosten een 400V aansluiting.
Stuur ze deze: Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:14:
[...]

Tja. De vraag is of je dat pad op wilt met je aannemer. Maar je kunt er een punt van maken, dan moet je wel zelf argumenteren vanuit de maximale stroom over het apparaat (32A) wat meer is dan de onderliggende zekering (25A). Die argumentatie kun je hier wel ergens terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Blihi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:53:
[...]

Tja. De vraag is of je dat pad op wilt met je aannemer. Maar je kunt er een punt van maken, dan moet je wel zelf argumenteren vanuit de maximale stroom over het apparaat (32A) wat meer is dan de onderliggende zekering (25A). Die argumentatie kun je hier wel ergens terugvinden.
Thanks. Aannemer zegt, wil je :
A. 2 fase Perilex
B. 3 fase Perilex
C krachtstroom

Wij hebben nu gezegd B. 3 fase Perilex. Ik vermoed dat ze met optie C een CCE aansluiting bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Top. B is inderdaad het handigst voor de keuken en C is een beetje interessantdoenerij van de aannemer...

[ Voor 37% gewijzigd door Blihi op 30-11-2022 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
HollovVpo1nt schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:15:
Thanks. Aannemer zegt, wil je :
A. 2 fase Perilex
B. 3 fase Perilex
C krachtstroom

Wij hebben nu gezegd B. 3 fase Perilex. Ik vermoed dat ze met optie C een CCE aansluiting bedoeling.
Inderdaad bijzonder, want B en C zijn hetzelfde. Ik zou die aannemer even vragen wat bij hem het verschil tussen B en C is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Vandaag de voorschouw gehad van het appartement van mijn vader. Je raadt het nooit: Een correct geplaatste kookgroep op 1 fase in een 3-fase meterkast 8)7

De standaardkeuken heeft namelijk een 5600 Watt kookplaat en dus voldoet de kookgroep.

Helaas konden we geen eigen leidingplan aanleveren, dus nu moet ik zelf die kookgroep er uit prutsen en een mooie nieuwe krachtgroep plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 01-12-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:39:
Vandaag de voorschouw gehad van het appartement van mijn vader. Je raadt het nooit: Een correct geplaatste kookgroep op 1 fase in een 3-fase meterkast 8)7

De standaardkeuken heeft namelijk een 5600 Watt kookplaat en dus voldoet de kookgroep.

Helaas konden we geen eigen leidingplan aanleveren, dus nu moet ik zelf die kookgroep er uit prutsen en een mooie nieuwe krachtgroep plaatsen.
Waarschijnlijk ligt er gewoon 5 kleurig voorbedrade flex in, dus kun je het netjes met de juiste kleuren aansluiten. Da's dan weer het voordeel met al die flex die ze gebruiken :+

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Aiolos schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:49:
[...]

Waarschijnlijk ligt er gewoon 5 kleurig voorbedrade flex in, dus kun je het netjes met de juiste kleuren aansluiten. Da's dan weer het voordeel met al die flex die ze gebruiken :+
Klopt. Dat hebben we in een eerder stadium al gezien ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:53
Helaas krijg ik hier vanuit de bouwer ook een erg ontwijkend antwoord. Opzich gaat onze Bora prima werken op z'n kookgroep. Maar toch jammer dat kookgroepen nog wel de norm zijn bij installateurs. Wel een een 3 fase groep installeren voor de warmtepomp maar standaard voor de keuken niet.
Er was wel een optie om 3 fase te krijgen in de keuken. Maar dat zou 300 euro extra kosten.... :/

Iemand nog een idee wat ik hier op kan antwoorden? Tijdens de oplevering is ook iemand van eigenhuis mee. Maar vraag mij af of die ook meegaat in het verhaal dat een kookgroep niet volgens de norm is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier nog een foto van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/od1SAk91n7OulBvLIxXxeA2p_YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkhKQJMyJ2mlki2Eofzw40t6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
tomcool schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:43:
Helaas krijg ik hier vanuit de bouwer ook een erg ontwijkend antwoord. Opzich gaat onze Bora prima werken op z'n kookgroep. Maar toch jammer dat kookgroepen nog wel de norm zijn bij installateurs. Wel een een 3 fase groep installeren voor de warmtepomp maar standaard voor de keuken niet.
Er was wel een optie om 3 fase te krijgen in de keuken. Maar dat zou 300 euro extra kosten.... :/

Iemand nog een idee wat ik hier op kan antwoorden? Tijdens de oplevering is ook iemand van eigenhuis mee. Maar vraag mij af of die ook meegaat in het verhaal dat een kookgroep niet volgens de norm is.

***members only***

Hier nog een foto van de meterkast:
[Afbeelding]
Dat is volgens mij de eerste die niet probeert alleen op selectiviteit af te bluffen (selectiviteit geldt alleen voor kortsluiting, niet normaal gebruik). Gelijktijdigheid is de verklaring waarom dit in veel gevallen goed gaat. De NEN1010 definitie van gelijktijdigheid gaat echter over groepen elektrische verbruikers, dat kan je volgens mij niet toepassen op een deel van een apparaat:
NEN1010 versie 2015 punt 311 Hoogste gevraagde vermogen en gelijktijdigheidsfactor:

Voor een betrouwbaar en bedrijfseconomisch ontwerp van een installatie, rekening houdend met begrenzing door thermische aspecten en spanningsverlies, is het van belang het hoogste gevraagde vermogen vast te stellen. Bij het vaststellen van het hoogste door een installatie of deel daarvan gevraagde vermogen, magrekening worden gehouden met de gelijktijdigheidsfactor.

OPMERKING De gelijktijdigheidsfactor (zie NEN 10050-691:1975, IEV 691-10-03) is de verhouding tussen de maximale gelijktijdige belasting van een groep elektrische toestellen of verbruikers binnen een bepaalde periode, en de som van hun individuele maximale belastingen binnen dezelfde periode, uitgedrukt in een numerieke waarde of een percentage.
Ze proberen te zeggen dat een kookplaat eigenlijk twee apparaten is. Niet als je het aan mij vraagt. Het ding heeft nog steeds een aansluitwaarde van 7,4kW (niet 2 keer 3,7kW) die ze op een 5,7kW hoofdzekering aansluiten.

Dan is het leuke dat er ook een warmtepomp voor een deel op dezelfde fase zit. In de winter heeft die een hogere gelijktijdigheidsfactor nodig dan 40% (kan op elk moment aangaan en moet dan minimaal 10min. draaien). 3 fase warmtepomp is volgens mij alleen bij hogere vermogens. Zeg minimaal 10A per fase.
Dan mag de faseverdeling wel heel goed zijn berekend want je houd dan nog 2,5A over voor twee 16A groepen op die fase (geen oven, wasmachine, droger of frituurpan op die fase)

300 euro is nog steeds absurd voor alleen een andere automaat die +-€100 (incl btw) kost en 20 tot 40cm extra draad (6mm2 is minder dan €2 per meter particulier gekocht) in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@tomcool Dat is een taaie aannemer zeg, bijzonder om te lezen.
Je zou artikel 433.1 kunnen aanhalen van de NEN norm. Zie bijv. deze reacties:
Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"
Zenix in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"
Als je in dit topic zoekt op 433.1 kom je nog wat voorbeelden tegen.

Belangrijk daarbij is om naar de aansluitwaarde van het apparaat te kijken t.o.v. de afzekering van de hoofdzekering, dus laat je niet gek maken met de eerder genoemde argumenten.

Eigen huis inschakelen; wees je wel bewust dat volgens de voorwaarden van eigen huis opleverservice de elektrische installatie geen onderdeel zijn van de keuring. Ze kijken alleen naar de bouwkundige aspecten.
Je zou natuurlijk telefonisch contact met ze kunnen opnemen om te vragen wat ze hier doorgaans mee doen. Dan heb je een beter beeld of ze je kunnen bijstaan op het moment van opleveren. Ze kunnen daarnaast mogelijk wel een rol spelen in het bemiddelen als jij iets wil aandragen als opleverpunt, en de aannemer dit weigert.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.