Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 112.657 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@tomcool Je zou nog wat spijkers op laag water kunnen zoeken en zeggen dat 25A hoofdzekering en 16A PV meer dan de 40A is die de aardlekschakelaar mag hebben. (al valt die 41A natuurlijk in de praktijk wel mee, zeker als je een omvormer hebt die veel minder doet, wat waarschijnlijk het geval is met schaampanelen, anders had je wel een 3-fase omvormer gehad)

Ik snap ook niet zo goed waarom ze nou weer zo'n 2x6 busboard hebben gepakt en niet gewoon een 3x4. Qua overzichtelijkheid veel duidelijker. Zal ook wel weer goedkoper zijn geweest dit.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-05 11:15
tomcool schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:43:
Helaas krijg ik hier vanuit de bouwer ook een erg ontwijkend antwoord. Opzich gaat onze Bora prima werken op z'n kookgroep. Maar toch jammer dat kookgroepen nog wel de norm zijn bij installateurs. Wel een een 3 fase groep installeren voor de warmtepomp maar standaard voor de keuken niet.
Er was wel een optie om 3 fase te krijgen in de keuken. Maar dat zou 300 euro extra kosten.... :/

Iemand nog een idee wat ik hier op kan antwoorden? Tijdens de oplevering is ook iemand van eigenhuis mee. Maar vraag mij af of die ook meegaat in het verhaal dat een kookgroep niet volgens de norm is.

***members only***

Hier nog een foto van de meterkast:
[Afbeelding]
De denkfout zit in de gelijktijdigheid. De kookplaat is 1 apparaat, niet twee apparaten in 1 behuizing. Ze moeten dus met gelijktijdigheid van 1 rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didaaa
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-08-2024
Hi allemaal,

Gisteren zijn bij ons de heipalen in de grond gegaan en ik ben al maanden met de aannemer in overleg omtrent meer/minderwerk.

Allereerst, dank voor alle prachtige topics op Tweakers, heb al veel tips opgevolgd met de aannemer waar ik anders nooit over nagedacht zou hebben.

Het enige waar ik nog tegenaan loop is toch die verd*mde 3-fase met kookgroep discussie.

De huidige status:
  • De aannemer heeft aangegeven dat we 3x 35A standaard krijgen. Dit heb ik zelf moeten navragen en laten veranderen in 3x 25A op vele topics aanbevelen. Dank hiervoor want scheelt veel in de beheerkosten. _/-\o_
  • Aannemer stribbelde tegen want volgens hen was de warmtepomp te veeleisend en lag continu het elektra eruit. Aangegeven dat ik de gok wel wil nemen, en als dat toch het geval is ik dan voor 250e de aansluiting weer laat verzwaren naar 3x 35A.
  • Hierna kwam uiteraard het volgende punt, want nu werkt hun kookgroep-oplossing niet meer (want nu maar 25A en dus niet voldoende vermogen voor mijn 7,4kW kookplaat) dus moet ik 185 euro bijbetalen voor een 4-polige aardlekschakelaar.
  • Nu heb ik aangegeven (volgens het mooie plaatje op pagina 1 van dit topic): ik vind het ok om bij te betalen (niet echt want is gewoon een gemaksoplossing vanuit hun kant, maar ok), maar ik wil dan wel een 3-fase aardlekautomaat voor m'n kookplaat, niet een kookgroep met aardlekschakelaar.
  • Nu komt de aannemer terug met: Bij 3 fase perilex wordt een 4 polige aardlekschakelaar aangebracht, hierachter zal dan in ieder geval de 3 fase kookplaat komen en nog een aantal groepen (maximaal 4 stuks).
    Het kan dus zo zijn afhankelijk van aantal groepen dat we 3 stuks 1 fase aardlekschakelaars plaatsen en 1 stuks 3 fase aardlekschakelaar waarachter dan de nodige groepen worden geplaatst, zodoende heb je toch een gelijkmatige faseverdeling. Zijn de totaal aantal groepen 12 stuks of minder dan worden 3 stuks 3fase aardlekschakelaars aangebracht waarachter de nodige groepen worden geplaatst. Er wordt dus geen aardlekautomaat specifiek voor de kookplaat aangebracht.
Nu mijn grote hulpvraag: wie kan mij helpen met het wazige bericht van hierboven?
Is dit een ok oplossing? Of heb ik straks nog steeds een beunoplossing die wel werkt door thermische uitschakeling, maar eigenlijk niet hoort?

En wat is handig qua kosten schatten jullie?
De oplossing met aardlekschakelaar nemen voor 185e, of het allemaal zo laten (incl. de 3x35A) en dan na oplevering alles door een 3de partij te laten herstellen naar 3x 25A met aardlekautomaat?

Hieronder nog wat welkomst-info voor de geinteresseerden 8)

Dank alvast!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Didaaa op 14-12-2022 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Didaaa schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:25:
Hi allemaal,

Gisteren zijn bij ons de heipalen in de grond gegaan en ik ben al maanden met de aannemer in overleg omtrent meer/minderwerk.

Allereerst, dank voor alle prachtige topics op Tweakers, heb al veel tips opgevolgd met de aannemer waar ik anders nooit over nagedacht zou hebben.

Het enige waar ik nog tegenaan loop is toch die verd*mde 3-fase met kookgroep discussie.

De huidige status:
  • De aannemer heeft aangegeven dat we 3x 35A standaard krijgen. Dit heb ik zelf moeten navragen en laten veranderen in 3x 25A op vele topics aanbevelen. Dank hiervoor want scheelt veel in de beheerkosten. _/-\o_
  • Aannemer stribbelde tegen want volgens hen was de warmtepomp te veeleisend en lag continu het elektra eruit. Aangegeven dat ik de gok wel wil nemen, en als dat toch het geval is ik dan voor 250e de aansluiting weer laat verzwaren naar 3x 35A.
  • Hierna kwam uiteraard het volgende punt, want nu werkt hun kookgroep-oplossing niet meer (want nu maar 25A en dus niet voldoende vermogen voor mijn 7,4kW kookplaat) dus moet ik 185 euro bijbetalen voor een 4-polige aardlekschakelaar.
  • Nu heb ik aangegeven (volgens het mooie plaatje op pagina 1 van dit topic): ik vind het ok om bij te betalen (niet echt want is gewoon een gemaksoplossing vanuit hun kant, maar ok), maar ik wil dan wel een 3-fase aardlekautomaat voor m'n kookplaat, niet een kookgroep met aardlekschakelaar.
  • Nu komt de aannemer terug met: Bij 3 fase perilex wordt een 4 polige aardlekschakelaar aangebracht, hierachter zal dan in ieder geval de 3 fase kookplaat komen en nog een aantal groepen (maximaal 4 stuks).
    Het kan dus zo zijn afhankelijk van aantal groepen dat we 3 stuks 1 fase aardlekschakelaars plaatsen en 1 stuks 3 fase aardlekschakelaar waarachter dan de nodige groepen worden geplaatst, zodoende heb je toch een gelijkmatige faseverdeling. Zijn de totaal aantal groepen 12 stuks of minder dan worden 3 stuks 3fase aardlekschakelaars aangebracht waarachter de nodige groepen worden geplaatst. Er wordt dus geen aardlekautomaat specifiek voor de kookplaat aangebracht.
Nu mijn grote hulpvraag: wie kan mij helpen met het wazige bericht van hierboven?
Is dit een ok oplossing? Of heb ik straks nog steeds een beunoplossing die wel werkt door thermische uitschakeling, maar eigenlijk niet hoort?

De oplossing met aardlekschakelaar nemen voor 185e, of het allemaal zo laten (incl. de 3x35A) en dan na oplevering alles door een 3de partij te laten herstellen naar 3x 25A met aardlekautomaat?

Dank alvast!

***members only***
Gewoon deze pakken dat is installatie automaat en aardlek in 1.

https://www.groepenkastbe...kar-30ma-2csr256140r1165/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:02
Hi allemaal,

...

Ja dit is een ok oplossing! Achter een aardlek mogen vier groepen en die mogen zowel 1 als 3 fase zijn.
Dus oplossing met aardlekschakelaar kiezen. Zeker niet terug naar 3x35A.
De aanpassing naar een aardlekautomaat kan eventueel later als de stoppenkast toch aangepast moet worden voor bv. een lader voor de e-auto of thuis-accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Hi allemaal,

De huidige status:

Dank alvast!

***members only***
Dat is een prima oplossing. De aannemer gebruikt dus ABB kasten en dan is dit een standaardoplossing.

• Didaaa
  • Laatst online: 02-08-2024
Thanks allemaal! Een stuk comfortabeler met jullie zegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-05 23:27

HollovVpo1nt

I like gadgets

Zo, ben ik weer. Wij hebben bij de aannemer en elektricien nog eens door zitten vragen over de kookgroepen, en hebben nu concreet het volgende te horen gekregen. Onze aansluitwaarde van de woning is 3x24A.
Vraag: Hoe is de afzekering van de kookgroep?
Antwoord aannemer: De kookgroep wordt afgezekerd met een krachtautomaat, 3x16A (400V). Als ik het goed begrijp, is dit de voorkeursoplossing zoals in de TS wordt beschreven. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:53
HollovVpo1nt schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:33:
Zo, ben ik weer. Wij hebben bij de aannemer en elektricien nog eens door zitten vragen over de kookgroepen, en hebben nu concreet het volgende te horen gekregen. Onze aansluitwaarde van de woning is 3x24A.
Antwoord aannemer: De kookgroep wordt afgezekerd met een krachtautomaat, 3x16A (400V). Als ik het goed begrijp, is dit de voorkeursoplossing zoals in de TS wordt beschreven. Klopt dat?
Correct, dat is de voorkeursoplossing.
En met een beetje mazzel krijg je ook gewoon een 3x25A aansluiting en geen 3x24A;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
HollovVpo1nt schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:33:
Klopt helemaal! 3x25A met een 3x16A krachtautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Laatst online: 15:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLzzbLjaRfz4yp4aIwUp8l13qgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uPVejVPecj4FTw9pm2OVakTH.png?f=fotoalbum_large

Gespot tijdens een afspraak nog voordat de vooroplevering plaats heeft gevonden en aangekaart :+

Dit wordt een aardige discussie en begin voor mijn gevoel een aardige zeur te worden vanwege al het vingerwijzen. Aannemer wijst naar keukenboer die 7,6kW op 2 fases in de installatietekening aangegeven heeft (wat niet kan ivm 3x25 aansluiting) en de keukenboer zegt dat een kookgroep prima kan voor 7,6kW omdat je die nooit volledig gebruikt. Bij beide al aangegeven dat als ik een apparaat koop ik er van uit ga deze maximaal te kunnen gebruiken en anders niet accepteer. Nu wil ik ze ook nog wijzen op de Netcode elektriciteit en dat de meterkast met die in het achterhoofd toch echt aangepast moet worden oa omdat dit in de NEN1010 niet gekeurd zou mogen worden. Ze komen nog niet met een oplossing maar iemand tips hoe ik het beter kan formuleren om ze toch zover te krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door Takkeding op 19-01-2023 21:14 . Reden: Meterkast had wat codes ongeblurd, voelt niet fijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 19:40

koekjah

Luctor et emergo

Over twee weken oplevering van de woning, vandaag een kijkje genomen en een foto van de meterkast gemaakt.
Iemand die bijzonderheden ziet? Kunnen hier nog twee groepen bij evt?

In de technische tekening staat een kookgroep met aansluitwaarde van 7.4 kW ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBhxrobA-NlDT2LvzY2jk5BYOSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xt7ONzmnZfdRdp6TivWP7igr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door koekjah op 20-01-2023 12:53 ]

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koekjah schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:51:
Over twee weken oplevering van de woning, vandaag een kijkje genomen en een foto van de meterkast gemaakt.

In de technische tekening staat een kookgroep met aansluitwaarde van 7.4 kW ingetekend.

[Afbeelding]
Geen zonnepanelen of zitten die op een andere groepenkast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:15
Wolly schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Zit zowel een B16 400V (gok warmtepomp) als C16 400V (voorbereiding laadpaal?) onderin.
Die enkeling daarnaast zou eventueel zonnepanelen kunnen zijn, maar is niet te zien met de tape. Attema heeft ook 1P B16 aardlekautomaten, zou voldoende moeten zijn voor een paar schaampanelen.
@koekjah, wel kook/fornuisgroep op 1 aardlekautomaat 25A?

Als je een VEH keuring hebt zou je het riedeltje van belasting kunnen opdreunen:
Er vanuit gaande dat je 3x25A krijgt:
dat er nu 2x16A aangesloten wordt achter 1 ALS. Deze is vervolgens afgezekerd achter een 25A hoofdgroep. En daar gaat het fout. De kookplaat is 1 apparaat dus 32A afzekeren achter een 25A hoofdgroep. Over het algemeen levert het geen problemen op (je zet zelden/nooit alle pitten op Boost) en daarom wordt dit heel vaak zo uitgevoerd maar eigenlijk is het natuurlijk fout..
Daarmee niet conform de NEN1010 normen

Als antwoord op je vraag: Enkel bij aardlekschakelaar 3 kan nog 1 automaat, maar ook dat is afhankelijk van de verdeling van gebruikers over de fases. Rest is vol.

[ Voor 44% gewijzigd door Source90 op 20-01-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:32

ThePsycho

Biertje?

[Afbeelding]
Zoals @Source90 ook opvalt, die kookgroep zit op 1 fase waarschijnlijk, dat is dus een slechte oplossing. Zie ook de TS waar info staat over de kookgroep in 3-fase meterkasten. Deze lijkt in ieder geval ongewenst aangesloten. (32A over 25A, tenzij ze je een 35A hoofdaansluiting aansmeren wat zonde van het geld is)

Edit: mooi timing op de edit hierboven

[ Voor 6% gewijzigd door ThePsycho op 20-01-2023 13:13 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

[Afbeelding]
https://www.vekto.nl/verg...ligingscomponenten-type-1

Geef ze dit als tip (y)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Er is een reden dat een meterkast altijd een slot met een losse sleutel heeft die je bij werkzaamheden bij je kan steken. :)
Dat is goedkoper en makkelijker dan een paar van die op de kast zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 20-01-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:26

[Afbeelding]
Lijkt erop dat die twee 3-fase groepen links onderin niet achter een aardlekschakelaar zitten. Nu is een aardlekschakelaar niet in alle gevallen verplicht, maar hier zou ik toch wel vraagtekens bij hebben.

En voor wat betreft uitbreiding: als je die kookgroep laat omzetten naar een 3f krachtgroep, heb je weer ruimte voor 2 nieuwe groepen. En anders kun je altijd nog een losse alamat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Farmerwood schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Er is een reden dat een meterkast altijd een slot met een losse sleutel heeft die je bij werkzaamheden bij je kan steken. :)
Dat is goedkoper en makkelijker dan een paar van die op de kast zetten.
Dat zijn gewoon universele sleutels, kan je op elke hoek van de straat kopen.

Die tip is niet alleen voor thuis hè ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 20-01-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Wolly schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Ja, wel zonnepanelen (15x 380wP). Dit is de enige groepenkast.
Er komt een enkele kookplaat op (Siemens iq3000)

[ Voor 11% gewijzigd door koekjah op 20-01-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koekjah schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Ja, wel zonnepanelen (15x 380wP). Dit is de enige groepenkast.
Er komt een enkele kookplaat op (Siemens iq3000)
Dat wordt dan een driefasen omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ehhh jij zegt t? Heb geen idee haha

Klopt het dat de kookgroep rechtsbovenin zit achter aardlekschakelaar 4?

Dit zit er nog wel bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iERuP5bLL4uCHTaX9YgjDhZO7Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x10es8fyd1yBaXwrzEojhalu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 13:35

Greebs

inert

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Dat zijn gewoon universele sleutels, kan je op elke hoek van de straat kopen.

Die tip is niet alleen voor thuis hè ;)
Het gaat natuurlijk om het signaal dat je aan anderen afgeeft met het afsluiten van de meterkast he.
Als je echt wil kun je ook de schanieren eruit tikken en de deur zo open doen...

@Greebs, ik vrees dat die handleiding je niet echt zal helpen in de discussie aangezien er geen 2-fase hoofdaansluitingen bestaan. De elektricien zal gewoon zeggen dat dat stukje alleen aangeeft hoe dik de kabels moeten zijn en niet hoe je boel moet afzekeren.
Hij zal simpelweg zeggen dat je een kookplaat hebt van 7400W en 2x 16A dus afdoende is en dan mag jij een volgend argument op tafel leggen.
Als de keuken er nog niet in zit gewoon aangeven dat je een 3-fase kookplaat krijgt en dan kan dit sowieso niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Farmerwood op 20-01-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Farmerwood schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Het gaat natuurlijk om het signaal dat je aan anderen afgeeft met het afsluiten van de meterkast he.
Als je echt wil kun je ook de schanieren eruit tikken en de deur zo open doen...
De VCA keurt dit gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik ga de uitvoerder in ieder geval een berichtje doen over de meterkast. Bij de oplevering is er iemand van VEH bij. Is dit ook een opleverpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
koekjah schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:56:
Ik ga de uitvoerder in ieder geval een berichtje doen over de meterkast. Bij de oplevering is er iemand van VEH bij. Is dit ook een opleverpunt?
Zou ze even bellen als ze weer open zijn, hoop van wel. Bel ze zelf volgende week ook want bij ons zegt de aannemer:
Er is een 2 x 230 volt groep gemaakt (2-fase) conform tekening.

Het heeft niets met dat verhaal van 5 kw te maken, want dat gaat over een 230 volt groep.

Wat we gemaakt hebben voldoet.
En negeert compleet de vraag of dit conform de netcode elektriciteit is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik zit de technische tekening van de keuken nog eens te bekijken en daar staat de aansluiting van de kookplaat als volgt omschreven:

2x 220v perilex aansluiting tbv inductie kookplaat . Op aparte (kook)groep, aansluitwaarde 7,4kW.

Dit is volgensmij precies wat de installateur heeft gedaan, ondanks dat het niet volgens de norm is. Fout ligt dus (ook) bij de keukenboer.
Ik denk dat dit ook het argument is wat ze aandragen als ik hier een punt van maak; ze hebben immers uitgevoerd wat op papier staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Volgens mij is dat prima gespecificeerd door de keukenboer. Die laat in het midden of het op 1 of 2 fases aangesloten wordt; want beide is waarschijnlijk prima voor de kookplaat.

De fout ligt bij de installateur die nu een apparaat met een aansluitwaarde van 7,4kW achter een hoofdzekering van 5,75kW heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik ben benieuwd hoe de aannemer hier op gaat reageren, wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
koekjah schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:56:
VEH gesproken en hun bouwkundige afdeling zegt van niet. Het is gewoon conform NEN1010 mits daadwerkelijk aangesloten op 2 fases. De netcode elektriciteit hoeft men zich niet aan te houden omdat NEN1010 vanuit het bouwbesluit leidend is blijkbaar.

Wel zijn ze volgens de NEN1010 verplicht deugdelijk werk te leveren. Dus als je apparaten er continu voor zorgen dat de stoppen springen is er iets niet goed met de meterkast kun je concluderen. Dan pas kun je ze laten bewegen een 3 fase aansluiting neer te zetten omdat dit niet deugt. Hiervoor is het handig de 5% regeling te gebruiken als een goede stok achter de deur. Tevens goed om bij de bouwer/projectontwikkelaar aan te geven dat je je hier zorgen om maakt.

Als ze (net als bij mij) zeggen dat dit prima zonder problemen zal werken sta je sterk mocht het inderdaad niet zo zijn volgens VEH.

Ik sta er wel van te kijken dat een wetboek niet leidend is omdat er een norm is die anders bepaalt... Zeker omdat een fornuisgroep voor een netbeheerder ook nadeliger is. En best wel klote dat je hiervoor eerst vrij kinderachtig de groepen moet laten klappen om je gelijk te krijgen zodat ze het in orde komen maken. Zelfs als ik aangeef de paar tientjes die de onderdelen en manuren kosten te willen betalen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Takkeding schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:55:
[...]

VEH gesproken en hun bouwkundige afdeling zegt van niet. Het is gewoon conform NEN1010 mits daadwerkelijk aangesloten op 2 fases. De netcode elektriciteit hoeft men zich niet aan te houden omdat NEN1010 vanuit het bouwbesluit leidend is blijkbaar.
Als het daadwerkelijk op 2 fasen is aangesloten is het inderdaad ook wel redelijk netjes (in ieder geval dus gespreid over de fasen). Maar veel voorbeelden in dit topic tonen aan dat het dan 1 fase is (met een 1 fase aardlekschakelaar kan het ook niet anders). Dus op zich is dit wel een uitspraak waar je iets mee kunt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ehh ik snap het niet meer, al die kookgroepen zijn toch twee fase aansluitingen? Namelijk twee groepen onder één schakelaar.
Het hele idee is toch dat dat niet goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 19:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@koekjah 2 groepen is niet 2-fase. Ook al wordt dat door fabrikanten wel eens zo gesteld. Die twee groepen kunnen verdeelt zitten over twee verschillende fases maar het hoeft niet. Zitten ze verdeelt over 2 (van de 3) fases dan spreid je de belasting altijd over de fases en belast je elk maar met maximaal 16A van de 25A per fase waar de netbeheerder ze standaard (in een NL huis) op afzekert. Komen die twee groepen op dezelfde fase zit je er dus mee dan een enkel apparaat dus 2x16A = 32A over dezelfde fase kan trekken, wat meer is dan de 25A van de netbeheerder.

[ Voor 51% gewijzigd door Septillion op 23-01-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ah duidelijk. Maar hoe kom je er achter hoe alles aangesloten is? Dan moet je de meterkast openen gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

koekjah schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 06:17:
Ah duidelijk. Maar hoe kom je er achter hoe alles aangesloten is? Dan moet je de meterkast openen gok ik?
Zo kom je er zeker achter, andere optie is als je een goeie meter hebt kijken of er 400v tussen de 2 'fasen' loopt. Of je het makkelijk kan zien in de kast ligt er aan of de bedrading een beetje netjes zit. (En als je gaat voelen even de hoofdschakelaar uit natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

[Afbeelding]
Inmiddels een reactie van de aannemer gehad dat de meterkast wel degelijk aan de norm nen1010 voldoet....... verder geen context

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
koekjah schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 06:17:
In bovenstaande kast is dat vrij makkelijk.

De enige manier om een kookgroep op 2 verschillende fasen te zetten is door een 4-polige aardlekschakelaar te plaatsen. Je mag niet elke helft van de kookgroep aansluiten op een andere aardlek.
Aangezien die kast enkel enkelfase aardlekken heeft --> kan het dus enkel een enkelfase kookgroep zijn.
Of de installateur heeft een nog grotere overtreding begaan (2 verschillende aardlekken aangesloten)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
koekjah schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:10:
[...]
Inmiddels een reactie van de aannemer gehad dat de meterkast wel degelijk aan de norm nen1010 voldoet....... verder geen context
Zie dit plaatje uit de start post van het projectmatige nieuwbouw topic. Laat je aannemer maar uitleggen hoe zijn kookgroep voldoet aan het genoemde artikel uit de NEN1010.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpmw_g9aAPn_1ueyeyky0aT7UHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 26-01-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:59
Farmerwood schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Zie dit plaatje uit de start post van het projectmatige nieuwbouw topic. Laat je aannemer maar uitleggen hoe zijn kookgroep voldoet aan het genoemde artikel uit de NEN1010.

[Afbeelding]
@Martinus123 , zou je bovenstaand uitstekende plaatje (wat eigenlijk de hele rest van het topic samenvat!) in de TS willen opnemen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

koekjah schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Net bericht van de installateur dat ze toch de meterkast gaan aanpassen en de kookgroep op twee fasen gaan aansluiten. Enig idee hoe ze dit doen zodat ik het kan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Scroll even twintig centimeter omhoog en dan zie je daar een uitstekende tekening van @Farmerwood met de goede, de acceptabele en de foute oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Die was mij helder. Maar beide oplossingen passen volgensmij niet in de kast. Althans niet in de huidige rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
De enige manier is inderdaad om een 4-polige aardlekschakelaar te plaatsen en daar de kookgroep op aan te sluiten.

Mocht dat ruimte-technisch lastig zijn is een kracht aardlekautomaat waarschijnlijk toch handiger. Dan ga je van de huidige 2 modules naar 4 breed (in plaats van 2+4 als je een 4p aardlekautomaat bij wil plaatsen).

Mocht het ter sprake komen: De kookgroep aansluiten op 2 verschillende (eventueel bestaande) 2 polige aardlekken is niet toegestaan.

edit: heb even teruggescrolled naar jouw meterkast foto's. Maar je hebt op de rij onder de kookgroep nog plek zat voor een 4-polige aardlekschakelaar. Ze hoeven niet naast elkaar te zitten.

Was er ooit al een uitspraak geweest over die 2 krachtgroepen die je linksonder zonder aardlekbeveiliging hebt?

edit2:
Aangezien je er 2 groepen bij wilt zou ik het jezelf helemaal makkelijk maken.
Laat die kookgroep automaten zitten maar verwijder de brug (en de afgaande kabel). Dan zijn het gewoon 2 normale groepen die nu ongebruikt zijn.

Gebruik de ruimte naast de hoofdschakelaar om een 4 polige aardlekautomaat te plaatsen voor de kookplaat. Dat is dan imo de beste eindsituatie.

[ Voor 43% gewijzigd door timberleek op 01-02-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik weet niet precies wat ze gedaan hebben, maar dit is nu de aanpassing in de meterkast voor de kookgroep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKZ8Rkg90m2IOOODnAdGpQYNt2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vqFP3c2VpQ5IsX5v8cMP5nJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

koekjah schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:36:
Ik weet niet precies wat ze gedaan hebben, maar dit is nu de aanpassing in de meterkast voor de kookgroep

[Afbeelding]
Hè...?
Het lijkt er op alsof je krachtgroepen en kookgroep nu niet achter een aardlek zitten. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Of de kookgroep op 2 fasen zit kan je hier niet zien, maar waarschijnlijk hebben ze de kookgroep nu simpel achter de hoofdschakelaar geplaatst zodat ze geen 3p+n aardlek hoefden te plaatsen.
Wat onzin is natuurlijk, want die aardlek had er gewoon moeten zijn.

Minimaal een 4 polige aardlek en fornuisgroep/krachtgroepen daar achter laten plaatsen.

Mooiste was aardlekautomaten voor die krachtgroepen, maar dat zullen ze niet doen vermoed ik.

[ Voor 27% gewijzigd door ThePsycho op 02-02-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Is het wel toegestaan direct achter de hoofdschakelaar zonder aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ThePsycho schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Hè...?
Het lijkt er op alsof je krachtgroepen en kookgroep nu niet achter een aardlek zitten. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Of de kookgroep op 2 fasen zit kan je hier niet zien, maar waarschijnlijk hebben ze de kookgroep nu simpel achter de hoofdschakelaar geplaatst zodat ze geen 3p+n aardlek hoefden te plaatsen.

Minimaal een 4 polige aardlek en fornuisgroep/krachtgroepen daar achter laten plaatsen.

Mooiste was aardlekautomaten voor die krachtgroepen, maar dat zullen ze niet doen vermoed ik.
Dat is optie 1.

Alternatief zou kunnen zijn dat ze elke helft van de kookgroep aan een andere 2P aardlek hebben gehangen. Dat zouden in dit geval ALS 3&4 zijn.

Ja dan is hij verdeeld over 2 fasen. Maar bij mijn weten is dit absoluut niet toegestaan.
Bij een aardfout in de kookplaat kan het apparaat gewoon half ingeschakeld blijven.

edit:
Waar is groep 11 eigenlijk voor? Die is ook wel interessant geplaatst

[ Voor 3% gewijzigd door timberleek op 02-02-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Groep 11 is voor de warmtepomp buiten unit.
13 is de binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
timberleek schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Dat is optie 1.

Alternatief zou kunnen zijn dat ze elke helft van de kookgroep aan een andere 2P aardlek hebben gehangen. Dat zouden in dit geval ALS 3&4 zijn.
Dat mag absoluut niet.
Ja dan is hij verdeeld over 2 fasen. Maar bij mijn weten is dit absoluut niet toegestaan.
Bij een aardfout in de kookplaat kan het apparaat gewoon half ingeschakeld blijven.
Zelfs zonder aardfouten kunnen de aardleks afschakelen.
edit:
Waar is groep 11 eigenlijk voor? Die is ook wel interessant geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
koekjah schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:36:

[Afbeelding]
Daar mogen ze nog een keer voor terugkomen dan. Die kookgroep moet ook netjes een aardlekbeveiliging krijgen. Dus de kookgroep er uit en een 4-polige aardlekautomaat er in. Of een kracht-aardlekautomaat toevoegen.

Overigens hebben ook de twee krachtgroepen links geen aardlekbeveiliging. Dat hoeft niet altijd, maar dat moeten ze dan wel aantonen waarom dat niet zou hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Is het verplicht dat de kookgroep een aardlekbeveiliging heeft? Ik ga er een opleverpunt van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
koekjah schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:00:
Is het verplicht dat de kookgroep een aardlekbeveiliging heeft? Ik ga er een opleverpunt van maken.
Nee, niet verplicht, maar dan moeten ze wel aantonen dat de installatie voldoet. Dat is niet eenvoudig.

Ze moeten dan laten zien dat de aardcircuitimpedantie laag genoeg is, zodat bij een fout naar aarde de installatieautomaat snel genoeg afslaat. Een elektricien kan dat testen, maar ik zou dan wel om een rapport vragen.

Het eenvoudigst is om er een 3-fase aardlekautomaat in te zetten, 3x16A, 30mA. Dan zit je sowieso altijd goed.

Uitgebreidere uitleg hier: Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 03-02-2023 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29
ThePsycho schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Hè...?
Blihi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:27:
[...]

Nee, niet verplicht, maar dan moeten ze wel aantonen dat de installatie voldoet. Dat is niet eenvoudig.

Ze moeten dan laten zien dat de aardcircuitimpedantie laag genoeg is, zodat bij een fout naar aarde de installatieautomaat snel genoeg afslaat. Een elektricien kan dat testen, maar ik zou dan wel om een rapport vragen.
@koekjah In een eerdere reactie laat je de huisaansluitkast zien: koekjah in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

Daar is aan de zijkant een aardklem naar buiten gebruikt en er zit een sticker "NETBEHEERDER BIEDT AARDING AAN" bij.

Nou was de kast nog niet geplaatst bij deze foto dus wellicht is de situatie nu anders, maar het heeft er alle schijn van dat je een TN-stelsel opgeleverd hebt gekregen. Dan twijfel ik er niet aan dat de aardcircuitimpedantie voldoende laag is om geen aardlekschakelaar nodig te hebben voor foutbescherming.

In dat geval kunnen dit soort groepen voor de kookplaat, warmtepomp, zonnepanelen enzo prima zonder aardlekbeveiliging worden aangesloten. 30mA aardlekschakelaars zijn dan alleen verplicht voor:
- contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken
- verplaatsbaar materieel met een toegekende stroom van ten hoogste 32 A voor gebruik buiten
- aansluitpunten voor verlichting in ruimten met een woonfunctie, een celfunctie of een logiesfunctie of in woonschepen

Oftewel ik denk niet dat er een probleem is. Of de netbeheerder moet tijdens installatie die aardklem weer verwijderd hebben en die sticker is uiteindelijk niet opgeplakt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Thanks. Maandag komt de installateur langs en mag hij het gaan uitleggen.

Maar blijft dan niet staan dat de kookgroep alsnog op één fase aangesloten is? Of is dat niet van toepassing als hij direct achter de hoofdschakelaar hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29
koekjah schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:53:
Maar blijft dan niet staan dat de kookgroep alsnog op één fase aangesloten is? Of is dat niet van toepassing als hij direct achter de hoofdschakelaar hangt?
Dat valt niet te zeggen op basis van de foto, het kan zowel op 1 als op 2 fasen zijn aangesloten.

Maar aangezien dit hun reactie is op de mededeling dat je hem niet op 1 fase wilt hebben... mag ik toch aannemen dat het er 2 zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Xander schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:06:
[...]

Dat valt niet te zeggen op basis van de foto, het kan zowel op 1 als op 2 fasen zijn aangesloten.

Maar aangezien dit hun reactie is op de mededeling dat je hem niet op 1 fase wilt hebben... mag ik toch aannemen dat het er 2 zijn.
En dat kun je ook eenvoudig meten. Op de Perilex stekker moeten 2 L pinnen zijn (bij ons stond het er netjes op geschreven L, L, N, N). Tussen die twee moet je 400 volt meten met een eenvoudige multimeter. Dan is het twee-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:37

OKA

Binnenkort komt de electricien bij mij langs om de verzwaring naar 3 fasen (3 x 25A) voor te bereiden. Hij is al een keer langsgeweest om te kijken. Ik had al eea aangeschaft, o.a. krachtgroep, 3 fase aardlekschakelaar, extra groepenkast om ernaast te plaatsen.

Nu lees ik in dit topic wat er vaak misgaat en waar je op moet letten. De electricien wil graag de bestaande kookgroep laten staan en een 3 fase aardlekschakelaar is ook niet nodig volgens hem.

Hoe kan ik hem wijsmaken dat hij fout zit? Welke normering is dat?

Mijn kookplaat heeft maar 2 fasen nodig. Een krachtgroep heeft er 3. Wat mag ik met de ongebruikte fase doen? Mag daar bijvoorbeeld de oven en/of magnetron op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
OKA schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:45:
Binnenkort komt de electricien bij mij langs om de verzwaring naar 3 fasen (3 x 25A) voor te bereiden. Hij is al een keer langsgeweest om te kijken. Ik had al eea aangeschaft, o.a. krachtgroep, 3 fase aardlekschakelaar, extra groepenkast om ernaast te plaatsen.

Nu lees ik in dit topic wat er vaak misgaat en waar je op moet letten. De electricien wil graag de bestaande kookgroep laten staan en een 3 fase aardlekschakelaar is ook niet nodig volgens hem.
Euhmm, jij bent opdrachtgever toch? Zeg gewoon dat jij dat wel wilt en dat wat hij graag doet niet echt van belang is. Je betaalt hem er tenslotte voor. Het is natuurlijk wel meer werk, afhankelijk van de bekabeling.
Hoe kan ik hem wijsmaken dat hij fout zit? Welke normering is dat?
NEN 1010. Je moet even terugzoeken welk onderdeel precies, maar het gaat er om dat de hoofdzekering 25A is en de kookplaat 2x16A. En 2x16 is meer dan 25.

Of een aardlekschakelaar noodzakelijk is, hangt van je woning af. Als ergens in de meterkast staat "Netbeheerder levert aarde mee" dan heb je een TN stelsel. Dan is een aardlekbeveiliging voor de kookplaat inderdaad niet verplicht. Staat dat er niet, hoeft het nog steeds niet verplicht te zijn, maar moet je het wel meten en aantonen.

Een aardlekbeveiliging toepassen kan in ieder geval nooit kwaad en aangezien je het spul al in huis hebt, zou ik zeggen: aansluiten maar.
Mijn kookplaat heeft maar 2 fasen nodig. Een krachtgroep heeft er 3. Wat mag ik met de ongebruikte fase doen? Mag daar bijvoorbeeld de oven en/of magnetron op?
Ligt er aan. Als je nu in de bekabeling 2xbruin (fase), 2xblauw (nul) en geelgroen (aarde) hebt, dan sluit je in de meterkast de bruine op fase 1 en fase 2 aan en de twee blauwe samen op de nul. De derde wordt dan niet aangesloten en je hoeft niets te veranderen aan je Perilex wandcontact.

Als je nu een kabel hebt met bruin/zwart/grijs (fase) 1xblauw (nul) en geelgroen (aarde), dan moet je de grijze niet meer als nul aansluiten, maar op de derde fase. In je Perilex wandcontactdoos krijg je dus drie fases en een nul (en aarde). Je kunt de derde fase al afdoppen achter die Perilex doos (gewoon een lasdopje er op), of je sluit in de kookplaat de derde fase niet aan. Meestal is daar een schroefje voor voorzien. Ook zul je in de kookplaat de twee nul-aansluitingen door moeten verbinden. In de meeste kookplaten wordt daarvoor een bruggetje meegeleverd.

PS. Als je nu een kabel hebt met grijs die als nul gebruikt wordt, kun je natuurlijk ook die grijze voorzien van een stukje blauwe krimpkous en aansluiten als nul, waarbij je dus de derde fase niet gebruikt. Dan hoef je in je keuken niets aan te passen. Dit mag gewoon, maar het is niet de netste oplossing en je moet die grijze ader dus wel heel goed markeren dat je die als nul gebruikt, door hem helemaal blauw te maken (althans, het stuk in de groepenkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Blihi schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:41:
[...]

Euhmm, jij bent opdrachtgever toch? Zeg gewoon dat jij dat wel wilt en dat wat hij graag doet niet echt van belang is. Je betaalt hem er tenslotte voor. Het is natuurlijk wel meer werk, afhankelijk van de bekabeling.
Klopt. Maar hij gaf aan dat het niet mag (volgens wat weet ik niet) en ik wil hem graag erop wijzen hoe het moet en hoe ik het wil hebben.
[...]

NEN 1010. Je moet even terugzoeken welk onderdeel precies, maar het gaat er om dat de hoofdzekering 25A is en de kookplaat 2x16A. En 2x16 is meer dan 25.
Ik heb helaas geen toegang tot NEN1010.
Ik ga hem iig het plaatje van goed/voldoende/fout laten zien.
[...]

Of een aardlekschakelaar noodzakelijk is, hangt van je woning af. Als ergens in de meterkast staat "Netbeheerder levert aarde mee" dan heb je een TN stelsel. Dan is een aardlekbeveiliging voor de kookplaat inderdaad niet verplicht. Staat dat er niet, hoeft het nog steeds niet verplicht te zijn, maar moet je het wel meten en aantonen.

Een aardlekbeveiliging toepassen kan in ieder geval nooit kwaad en aangezien je het spul al in huis hebt, zou ik zeggen: aansluiten maar.
Ik heb het misschien wat onhandig geformuleerd. Wat ik bedoelde te zeggen is dat hij een 3P aardlekschakelaar onnodig vind en het met de bestaande 1P aardlekschakelaar wil aansluiten. Dan komt het in de foute situatie van de foto in dit topic als ik het goed begrijp.
[...]

Ligt er aan. Als je nu in de bekabeling 2xbruin (fase), 2xblauw (nul) en geelgroen (aarde) hebt, dan sluit je in de meterkast de bruine op fase 1 en fase 2 aan en de twee blauwe samen op de nul. De derde wordt dan niet aangesloten en je hoeft niets te veranderen aan je Perilex wandcontact.

[...]
Huidige kookgroep gaan 2 x bruin en 2 x blauw vanaf. Perilex contactdoos heeft dus 2 x fase en 2 x nul en 1 x aarde.
Zoals ik het zie moet kookgroep vervangen worden door een krachtgroep die vervolgens op een 3P aardlekschakelaar zit. In de bestaande kookgroep situatie zijn beide fases aangesloten op dezelfde fase (logisch, want er is maar 1 fase) en in de nieuwe krachtgroep moet alle 3 fases (na voltooing verzwaring 3x25A) aangesloten worden.

De vraag hierbij is dat ik nu naast de kookgroep een aparte groep heb waar de oven en magnetron op zitten. Kan (en mag) ik die ovengroep verwijderen en over de ongebruikte fase van de krachtgroep gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
OKA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:47:
[...]

Klopt. Maar hij gaf aan dat het niet mag (volgens wat weet ik niet) en ik wil hem graag erop wijzen hoe het moet en hoe ik het wil hebben.

[...]

Ik heb helaas geen toegang tot NEN1010.
Ik ga hem iig het plaatje van goed/voldoende/fout laten zien.

[...]

Ik heb het misschien wat onhandig geformuleerd. Wat ik bedoelde te zeggen is dat hij een 3P aardlekschakelaar onnodig vind en het met de bestaande 1P aardlekschakelaar wil aansluiten. Dan komt het in de foute situatie van de foto in dit topic als ik het goed begrijp.
Wat hij vindt is niet zo van belang. Je kunt niet een 1P aardlekschakelaar gebruiken om een krachtgroep te beveiligen en jij wil een krachtgroep. Dat moet hij dus gewoon zo gaan maken. Ik snap niet waarom hij deze discussie aan gaat.
Huidige kookgroep gaan 2 x bruin en 2 x blauw vanaf. Perilex contactdoos heeft dus 2 x fase en 2 x nul en 1 x aarde.
Zoals ik het zie moet kookgroep vervangen worden door een krachtgroep die vervolgens op een 3P aardlekschakelaar zit. In de bestaande kookgroep situatie zijn beide fases aangesloten op dezelfde fase (logisch, want er is maar 1 fase) en in de nieuwe krachtgroep moet alle 3 fases (na voltooing verzwaring 3x25A) aangesloten worden.
Om het eenvoudig te houden (zodat je niets in je keuken hoeft aan te passen) kun je dus eenvoudigweg de beide blauwe aders op nul aansluiten en de bruine ieder op een eigen fase in de krachtgroep. De derde aansluiting wordt dan niet gebruikt.
De vraag hierbij is dat ik nu naast de kookgroep een aparte groep heb waar de oven en magnetron op zitten. Kan (en mag) ik die ovengroep verwijderen en over de ongebruikte fase van de krachtgroep gebruiken?
Nee. Dat mag niet (het kan wel, maar dat moet je gewoon niet willen). Zorg ervoor dat de oven op een andere fase zit dan de twee fases van de kookplaat voor een mooie verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Blihi schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:22:
[...]
Nee. Dat mag niet (het kan wel, maar dat moet je gewoon niet willen). Zorg ervoor dat de oven op een andere fase zit dan de twee fases van de kookplaat voor een mooie verdeling.
Ik bedoel hiermee zoals op onderstaande tekening links, maar wat ik van jouw verhaal begrijp mag dat niet en moet het zoals de tekening rechts zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Mj05Lp5mT4NC1rEJllPaMQbdI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XDPcwoiuPHiRBtEAr2Qu9DgB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Klopt. Links mag niet. Rechts wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 14:04

PJ.

Ook hier de situatie nieuwbouw met een inductiekookplaat met een aansluitvermogen van 7,4kW. Is dit zo correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFcrTQ-B3xqRTUwRyz9p1s3l5Hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azUcWt7r9UhVXahEWPK8RGAN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

PJ. schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:54:
Ook hier de situatie nieuwbouw met een inductiekookplaat met een aansluitvermogen van 7,4kW. Is dit zo correct?

[Afbeelding]
Nee, er is geen 4-polige aardlek aanwezig. Dus hierbij is de kookgroep ofwel op 1 fase aangesloten of op verschillende aardlekken. (of op geen aardlek maar die komt v.g.m. minder vaak voor)

Helaas is deze kast wel erg krap, dus zal je voor een krachtgroep of 4p aardlek er al snel een naast nodig hebben. Wat wat mij betreft ook een hele mooie meepakker is als de aannemer dit moet doen om het goed op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PJ. schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:54:

[Afbeelding]
Nee, dit is een kookgroep achter de blauwe aardlek. En die blauwe aardlek is 1-fase.

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 28-02-2023 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ThePsycho schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:13:
[...]

Nee, er is geen 4-polige aardlek aanwezig. Dus hierbij is de kookgroep ofwel op 1 fase aangesloten of op verschillende aardlekken. (of op geen aardlek maar die komt v.g.m. minder vaak voor)
Kookgroep zit op de blauwe aardlek. Op twee aardleks kan niet, dan klappen ze allebei zodra je gaat koken omdat de nulstroom niet gelijk is aan de fasestromen door die automaten.
Helaas is deze kast wel erg krap, dus zal je voor een krachtgroep of 4p aardlek er al snel een naast nodig hebben. Wat wat mij betreft ook een hele mooie meepakker is als de aannemer dit moet doen om het goed op te lossen ;)
Kan wel. kookgroep er uit. Beltrafo op de plaats van de kookgroep, hoofdschakelaar vervangen door een 2-brede 4-polige hoofdschakelaar (https://www.elektramat.nl...aar-4-polig-40a-hs18-440/)

En dan heb je beneden 4 vrije sloten voor een nette aardlekautomaat. (Deze bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...-30ma-b-kar-flex-1742431/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Blihi schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:53:
[...]

Kookgroep zit op de blauwe aardlek. Op twee aardleks kan niet, dan klappen ze allebei zodra je gaat koken omdat de nulstroom niet gelijk is aan de fasestromen door die automaten.
Nee hoor, niet als je werkelijk voor een kookgroep geschikte plaat hebt met dubbele (en volledig gescheiden) N. Dan geldt altijd dat de stroom L1=N1 en L2=N2. Geen enkel probleem voor twee aardleks.

En mooie ABB vervangen door een SEP :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Septillion schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:01:
[...]

Nee hoor, niet als je werkelijk voor een kookgroep geschikte plaat hebt met dubbele (en volledig gescheiden) N. Dan geldt altijd dat de stroom L1=N1 en L2=N2. Geen enkel probleem voor twee aardleks.
Vooruit, maar dan mag het niet.

Ik vraag me overigens af of zoiets bestaat. In ieder geval is er verbinding tussen de platen voor de communicatie.
En mooie ABB vervangen door een SEP :X
Ja, vreselijk, I know. Maar om het passend te krijgen kan dat best en een hoofdschakelaar is nauwelijks een kritisch element. Daar zit niets spannends in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Blihi schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:33:
[...]

Vooruit, maar dan mag het niet.
Ook dat heb ik nog niemand zien uitleggen aan regels. Apparaat is in een enkele handeling uit te zetten en er kan geen andere situatie ontstaan dan met een kookgroep achter een enkele aardlekschakelaar.
Ik vraag me overigens af of zoiets bestaat. In ieder geval is er verbinding tussen de platen voor de communicatie.
Ze zullen wel moeten volgens mij willen ze kunnen garanderen dat het goed gaat met de N. En op zich ook kinderspel met een optotje erin en gaan :) Draait hier tijdelijk nu ook prima tot Liander volgende week de 3-fase komt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:27
Septillion schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:20:
[...]

Ook dat heb ik nog niemand zien uitleggen aan regels. Apparaat is in een enkele handeling uit te zetten en er kan geen andere situatie ontstaan dan met een kookgroep achter een enkele aardlekschakelaar.
[...]
Aardfout in de ene helft en de andere helft heeft dan nog spanning. Dat is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ricko1 Bij veel kookgroepen is dat met overbelasting / kortsluiting niet anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-02-2024

dostre

Laagvlieger

Ricko1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Aardfout in de ene helft en de andere helft heeft dan nog spanning. Dat is het probleem.
Dan zit er een defect in de kookplaat en moet eraan gewerkt worden, in dat geval dan moet de stekker eruit... Volgens de normen moet deze makkelijk bereikbaar zijn (in de praktijk valt dat wel eens tegen).

Voorschrift is ook dat de groep in 1 handeling spanningsloos gezet moet kunnen worden en daarvoor is het brugje over de 2 hendels. 1 van de 2 automaten kan rustig uitspringen maar als je handmatig schakelt gaat dit alleen middels het brugje wat beide automaten uitschakelt.

Maar dat wilt niet zeggen dat ik het volkomen oneens met je ben.
Er zijn 2 redenen waarom ik een dergelijke opstelling NIET aanbeveel.

1. 2 aardlekschakelaars op 1 kookgroep gaat voor ellende zorgen als men ergens onderweg tussen automaat/ kookplaat de 2 fase of nuldraden van plaats wisselt.
2. Een gewone kookgroep op een 3-fase 25A aansluiting is simpelweg niet de meest verstandige keuze. Je bent beperkt tot 7,4kW (5,6kW als de kookgroep 'correct' met 1 aardlekschakelaar op 1 fase is aangesloten) terwijl een krachtgroep 11kW aankan. Veel gewone inductie kookplaten werken maar op 2 fasen maar er zijn steeds meer hoogvermogen kookplaten wat in de categorie 7400W-11000W vallen.
Septillion schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:41:
@Ricko1 Bij veel kookgroepen is dat met overbelasting / kortsluiting niet anders...
Volkomen mee eens.

Novox C50: QS 4kW hubmotor 76,8V 50Ah (3,84kWh) LFP accu 12,5PK op de testbank. V2.0 in aantocht. Keep on tweaking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bterstege
  • Laatst online: 19:52
Wij hebben binnenkort een voorschouw van onze nieuwbouwwoning. En vorige keer had ik al een foto gemaakt van onze meter kast ivm de opmerking in de opening van deze post. Ik heb het idee dat het bij ons niet goed gaat, maar ik begrijp het niet heel goed. Maar er lijken 2x16a als fornuis groep te zijn achter een 2 polige aardlekschakelaar te zitten. Of kan ik dat zo niet zeggen?

Links groen is de fornuisgroep. En ik zie dat er nog 2 groepen op groen zitten.
Die zitten op de aardlekschakelaar linksonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHZj5wqYzal9BE0YYIea5wAReiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EElvsqIBOqX1mISUDUdsm1rF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door bterstege op 07-03-2023 18:54 ]

XBL: bterstege

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bterstege
Ik had dit al in het andere topic over nieuwbouwwoningen gepost, maar werd hiernaar verwezen. Ik heb dit topic door zitten lezen. Volgens mij (zo lijkt t) dat in onze nieuwbouwwoning ook 2x16a groep achter een enkele fase zit. Aanstaande dinsdag is de voorschouw, dus dan kunnen we echt ook goed even kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHZj5wqYzal9BE0YYIea5wAReiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EElvsqIBOqX1mISUDUdsm1rF.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zal nog wel het volgende in tekening van de keuken boer staan. Over een 2 fase periflex. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat alleen beunhazen dat doen. Dat is wel iets waarvoor ik destijds getekend heb. Keuken boer is Bruynzeel en het project is de BAM. Zit een soort van in één hand bij Homestudios.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSVoA_MxgPRCbTw1XJt2KId7rEs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7LgHqEjXSUQJ0hIH0WbwXyQF.png?f=fotoalbum_large

Maar klopt mijn analyse dat bovenstaande kast dus niet cf 1010 is ingericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Edit: zat te suffen

[ Voor 76% gewijzigd door Blihi op 08-03-2023 07:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bterstege
Ik dacht dat dat dit topic was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Mij is door vereniging eigen huis en twee van hun keurmeesters verteld dat het zeker conform de NEN1010 is, ook al kan het niet het volle vermogen aan. Mij is verteld dat de enige manier is het netjes opgelost te krijgen als de aannemer het niet wil doen, te wachten op de keuken en dan de stop laten springen door te veel vermogen te vragen. Dan heb je bewijs dat het inderdaad niet goed en deugdelijk is gemaakt... Te idioot voor woorden dat het zo kinderachtig moet, ook al vaker aangegeven gewoon voor de goede oplossing te willen betalen maar zit geen beweging in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
bterstege schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:41:
[...]

Ik dacht dat dat dit topic was.
Sorry. Ik zat zelf te suffen |:( 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Takkeding schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:05:
Mij is door vereniging eigen huis en twee van hun keurmeesters verteld dat het zeker conform de NEN1010 is, ook al kan het niet het volle vermogen aan. Mij is verteld dat de enige manier is het netjes opgelost te krijgen als de aannemer het niet wil doen, te wachten op de keuken en dan de stop laten springen door te veel vermogen te vragen. Dan heb je bewijs dat het inderdaad niet goed en deugdelijk is gemaakt... Te idioot voor woorden dat het zo kinderachtig moet, ook al vaker aangegeven gewoon voor de goede oplossing te willen betalen maar zit geen beweging in.
Een kookgroep an sich is niet fout. Maar als in de documentatie staat dat de ontwerpstroom van de aansluiting in de keuken 32A is (ofwel 7.4 kW of 7.2 kW, dat is allemaal hetzelfde), dan hebben ze ongelijk. De ontwerpstroom is dan namelijk hoger dan de voorliggende zekering en omdat het om 1 apparaat gaat is er geen sprake van een gelijktijdigheidsfactor.

Het beste is om gewoon altijd in je keukendocumentatie op te laten nemen dat je een 11 kW kookplaat krijgt, ook al is dat niet zo. Dan moeten ze wel. Het hangt van de keukenleverancier af of ze daaraan mee willen werken.

In onze keukendocumentatie stond:
Aansluiting 2 x 230 Volt (altijd bij inductiekookplaat) of 3 x 230 Volt (indien reeds aanwezig in huis).
Daarmee dek je het gewoon af: Is er al drie-fase in huis, dan moet er een 3-fase Perilex gemaakt worden. Als er een 1-fase aansluiting is, dan is een kookgroep goed.

Overigens is het simpel genoeg om zelf aan te passen. Dat kost je zo'n 110 euro en letterlijk 10 minuten om zelf te doen met de bestaande bedrading. Dus als je er voor wilt betalen kun je dat nog het beste doen.

Wat je nodig hebt is:
Aardlekautomaat 16A 30 mA: Deze is al voorbedraad.

Om de bedrading aan te sluiten gebruik je vier aftakblokjes net boven de hoofdschakelaar: Bijvoorbeeld deze of deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Blihi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:13:
[...]

Een kookgroep an sich is niet fout. Maar als in de documentatie staat dat de ontwerpstroom van de aansluiting in de keuken 32A is (ofwel 7.4 kW of 7.2 kW, dat is allemaal hetzelfde), dan hebben ze ongelijk. De ontwerpstroom is dan namelijk hoger dan de voorliggende zekering en omdat het om 1 apparaat gaat is er geen sprake van een gelijktijdigheidsfactor.
Overigens is het simpel genoeg om zelf aan te passen. Dat kost je zo'n 110 euro en letterlijk 10 minuten om zelf te doen met de bestaande bedrading. Dus als je er voor wilt betalen kun je dat nog het beste doen.

Wat je nodig hebt is:
Aardlekautomaat 16A 30 mA: Deze is al voorbedraad.

Om de bedrading aan te sluiten gebruik je vier aftakblokjes net boven de hoofdschakelaar: Bijvoorbeeld deze of deze.
In de papieren van de keukenboer staat een 7600W 2-fasen perilex aansluiting die nu achter slechts een aardlek zit. Keukenboer wou het niet aanpassen naar 3-fasen perilex want in Nederland is de netspanning 240V en heb je dus nog een paar watt speling dus was de wijziging overbodig 8)7 Terwijl de netspanning 230V is en dan kom je weer net te kort. Maar daar waren ze het niet mee eens. Bij de oplevering aangegeven dat ik over de huidige manier van aansluiten maar 5750W overheen mag trekken voordat de stroom uitvalt maar bouwbegeleiding gaf aan dat de aardlek uiteindelijk over 3 fases gaat en de kookplaat dus prima volledig gebruikt kan worden :? :? Het is echt een getouwtrek. Het is wel genoteerd onder protest dat ik het er niet mee eens ben. En helaas ook geen plek voor uitbreiding in mijn meterkast, dus de fornuisgroep die er nu zit kan niet zomaar vervangen worden voor een bredere module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLzzbLjaRfz4yp4aIwUp8l13qgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uPVejVPecj4FTw9pm2OVakTH.png?f=fotoalbum_large

De tip om er een 11kW aansluiting van te maken op de tekening van de keukenboer zou ik ook van willen dat ik het eerder geweten had. Dat lijkt echt het enige manier om ze te bewegen een correcte oplossing te plaatsen.

Verder heb ik er ook niet echt kaas van gegeten en ga het advies van VEH volgen door de stoppen gewoon te laten springen. Nog nooit in een meterkast lopen rommelen en als ik dan een kookplaat van 3k kapot maak kan ik mijzelf wel voor m'n kop slaan. Wel goed om te weten dat het voor een elektricien waarschijnlijk een erg makkelijke klus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Takkeding schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:39:
In de papieren van de keukenboer staat een 7600W 2-fasen perilex aansluiting die nu achter slechts een aardlek zit. Keukenboer wou het niet aanpassen naar 3-fasen perilex want in Nederland is de netspanning 240V en heb je dus nog een paar watt speling dus was de wijziging overbodig 8)7 Terwijl de netspanning 230V is en dan kom je weer net te kort. Maar daar waren ze het niet mee eens.
Dat is uiteraard een nul-argument (van beide zijden). Die kookplaat moet je gewoon op twee 16A groepen. Of je dan rekent met 7.2 kW of 7.6 kW is gewoon aan afrondingsverschil, en/of komt door het rekenen met een iets andere netspanning.
Hier moet je nooit over beginnen, want dat leidt alleen maar af van de werkelijk discussie, zoals die hieronder staat.
Bij de oplevering aangegeven dat ik over de huidige manier van aansluiten maar 5750W overheen mag trekken voordat de stroom uitvalt maar bouwbegeleiding gaf aan dat de aardlek uiteindelijk over 3 fases gaat en de kookplaat dus prima volledig gebruikt kan worden :? :?
Dat is uiteraard debiel, want in je kast zitten enkel een-fase aardleks. Bouwbegeleider snapt het dus (ook) niet.
Het is echt een getouwtrek. Het is wel genoteerd onder protest dat ik het er niet mee eens ben. En helaas ook geen plek voor uitbreiding in mijn meterkast, dus de fornuisgroep die er nu zit kan niet zomaar vervangen worden voor een bredere module:
[Afbeelding]
Deze kast ziet eruit als een kast zoals die (helaas) veel in de projectbouw wordt toegepast. Compleet volgepropt en elke kans op toekomstige uitbreiding (voor warmtepomp, 3-fasen zonnepanelen, extra monitoring of autolader) is bij voorbaat al onmogelijk.
Tip: Laat de prutsers met z'n allen doodvallen en schroef er zelf nog zo'n kast naast. Dan ben je van het gezeik af en kun je uitbreiden zoveel je wilt. Dat kost je een paar honderd euro, maar dan kun je het precies maken zoals je zelf wilt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Takkeding Wat een flauwekul weer van de keukenboer en de koperbegeleidster.

De kookgroep gaat hier over een enkele 1-fasige aardlek. De maximale stroom is 25A, want dat is je hoofdzekering.

Er zijn ook nog drie installatieautomaten verzegeld. Waar zijn die voor? Als dat voor de warmtepomp is, dan heb je daar ook een discussiepunt, want dan heb je alle onderdelen van de WP op 1 fase zitten. Mijn warmtepomp (maar toegegeven, dat is geen kleintje) trekt maximaal 29 A (16 voor de buitenunit, 13 voor de backup-heater OF 12 voor de boiler heater. In totaal max 29A dus), dus die mag niet achter 1 hoofdzekering.

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 08-03-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De aannemer en keukenleverancier wil maar niet begrijpen wat ik bedoel. 32A over één fase van 25A gaat natuurlijk niet. Het argument wat overblijft is dat het in de praktijk waarschijnlijk geen last van ga hebben. Enige waar ik nu nog naar wijs is de aansluiting instructie van de kookplaat. De aannemer benoemde wel dat de woning aan de NEM norm voldoet en de oplevering voor de kookplaat ook. Hij ging het nu nog maar even bij de elektricien navragen wat opvolgde in een telefoontje van de keukenleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
In termen die de elektricien moet begrijpen: De ontwerpstroom van die apparaat is 32A. Die moet je niet met 25A afzekeren.

Of, zoals de uitvoerder het aan onze elektricien uitlegde: "Hij heeft er blijkbaar over nagedacht, gij gaat dat nu gewoon zo maken".

Waarom is het zo moeilijk. Het kan toch niet zo zijn dat die elektriciens dat allemaal niet begrijpen. Er is geen netbeheerder die nog 1-fase aansluitingen levert, dus die kookgroep moet je gewoon helemaal nooit, nimmer meer toepassen. Alle nieuwe aansluitingen zijn 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Daarnaast is er geen enkele kookplaat die in Nederland geleverd wordt die niet op een 3-fase aansluiting kan.

Wel opletten met grijze import: Er zijn kookplaten voor de Belgische of Duitse markt die op 1x32A afgezekerd moeten worden. Die kunnen dus NIET op 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Deveon schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:31:
De aannemer en keukenleverancier wil maar niet begrijpen wat ik bedoel. 32A over één fase van 25A gaat natuurlijk niet.
Ik denk dat ze gezien hebben dat die groepenkast propvol (veel té vol naar mijn mening) zit, en het plaatsen van een krachtgroep ze dus te veel werk is. En nu proberen ze er met allerlei smoesjes onderuit te komen.
Wat zit er trouwens samen met die kookplaat nog meer op de groene groepen (die waarschijnlijk aan de grijze 8)7 :? |:( aardlekschakelaar hangen)?
Als daar bijvoorbeeld een Quooker op zou zitten (die je vaak gebruikt om een pan met kokend water te vullen en die daarna dus tegelijk met je kookplaat vol aan gaat) wordt het nog extra spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Andrehj Mijn groepenkast lijkt inderdaad op die van @Takkeding maar verder geen foto geplaatst. Enige verschil is dat we voor onze warmtepomp wel een krachtgroep hebben, dan snappen ze het opeens wel. Daarop heb ik ook mij zorg geuit dat bij het uitvallen één fase mogelijk ook mijn warmtepomp ermee ophoudt (niet gehinderd door kennis van zaken). Wat er nog meer precies op die fase zit durf ik niet te zeggen maar vond het vreemd dat ze niet in ieder geval gecombineerd hadden met de zonnepanelen voor wat meer rek in de aansluiting.

Overigens draait de vaatwasser of wasmachine ook regelmatig tijdens het koken en is voorverwarmen van één van de ovens ook niet ondenkbaar. Waarschijnlijk is er een reden waarom kookplaten van 7.2 kW niet op één fase horen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Blihi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:10:
@Takkeding Wat een flauwekul weer van de keukenboer en de koperbegeleidster.

De kookgroep gaat hier over een enkele 1-fasige aardlek. De maximale stroom is 25A, want dat is je hoofdzekering.
Dat haalde ik ook aan maar de elektricien was dus heel stellig dat die ene aardlek over 3 fases ging.
Er zijn ook nog drie installatieautomaten verzegeld. Waar zijn die voor? Als dat voor de warmtepomp is, dan heb je daar ook een discussiepunt, want dan heb je alle onderdelen van de WP op 1 fase zitten. Mijn warmtepomp (maar toegegeven, dat is geen kleintje) trekt maximaal 29 A (16 voor de buitenunit, 13 voor de backup-heater OF 12 voor de boiler heater. In totaal max 29A dus), dus die mag niet achter 1 hoofdzekering.
Dat is van links naar rechts voor de wasmachine, oven en buitenunit van de warmtepomp. Betreft een 4kW model van Mitshubishi die op een fase aangesloten wordt. Boilervat daarvan zit aangesloten op de blauwe zone om het zo maar even te zeggen. Voor de zekerheid het leidingsschema van de elektricien erbij gepakt en hier claimen ze ook vrolijk dat de fornuisgroep 2 fasen is, dus ook daar spreken ze zichzelf tegen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj9pNkA-2u07oyOBZ-sCexvBkEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jfwgxTJCRK9xJv9KygRlpk6q.png?f=user_large

Ik wacht de plaatsing van de keuken vrolijk af en laat die jongens straks gewoon een paar keer op en neer rijden om het netjes op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Takkeding schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:14:
Dat haalde ik ook aan maar de elektricien was dus heel stellig dat die ene aardlek over 3 fases ging.
8)7 |:(
Er bestaan niet eens 2-modulen brede aardleks die 3-fasen beveiligen... En als je de kap even opent zie je direct dat er maar één bruine of zwarte draad daarin verdwijnt.

Wat voor een apparaat is een "Combi" trouwens? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 08-03-2023 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik gok Combi-magnetron. Aangezien er verder geen oven is.

Ik denk dat de installateur in de war is met de 3-fase busboards van ABB. Daar gaan de aardleks wel over 3 fase, maar die zijn 4 units breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
Keuken is nog niet geplaatst en daar komt zeker een oven in :) Snap ook niet zo goed dat ze daar "combi" van gemaakt hebben. Ik heb laat het op advies van VEH zijn beloop totdat de keuken er is en dan mogen ze gewoon komen opdraven om het op te lossen. Laat het over een maandje weten wat daar uit komt.

Maar de vraag van @bterstege sneeuwt onder:
bterstege schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:07:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
bterstege schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:07:
Ik had dit al in het andere topic over nieuwbouwwoningen gepost, maar werd hiernaar verwezen. Ik heb dit topic door zitten lezen. Volgens mij (zo lijkt t) dat in onze nieuwbouwwoning ook 2x16a groep achter een enkele fase zit. Aanstaande dinsdag is de voorschouw, dus dan kunnen we echt ook goed even kijken.
[Afbeelding]
Ik zal nog wel het volgende in tekening van de keuken boer staan. Over een 2 fase periflex. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat alleen beunhazen dat doen. Dat is wel iets waarvoor ik destijds getekend heb. Keuken boer is Bruynzeel en het project is de BAM. Zit een soort van in één hand bij Homestudios.
[Afbeelding]

Dat kun je in zijn algemeenheid zo niet zeggen, maar....

De kookgroep zit inderdaad op 1 fase. Als je een kookplaat van 7.4 kW hebt (of 7.2 of 7.3 of 7.6) en je hebt een 3x25A hoofdaansluiting dan klopt hier iets niet, want dan is de zekering van 25A kleiner dan de ontwerpstroom van 32A van het achterliggende apparaat.

Gelukkig heb je een heel ruime kast waar ze met gemak even een krachtautomaat bij kunnen zetten. Sterker nog, er zitten er al in.

Heb je een 3x40A huisaansluiting, of een 5.6 kW kookplaat dan voldoet dit wel (maar dan moet je daarover in discussie, want 3x25A is genoeg en scheelt je bijna 1000 euro per jaar aan vastrecht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bterstege
Blihi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:55:
[...]

Dat kun je in zijn algemeenheid zo niet zeggen, maar....

De kookgroep zit inderdaad op 1 fase. Als je een kookplaat van 7.4 kW hebt (of 7.2 of 7.3 of 7.6) en je hebt een 3x25A hoofdaansluiting dan klopt hier iets niet, want dan is de zekering van 25A kleiner dan de ontwerpstroom van 32A van het achterliggende apparaat.

Gelukkig heb je een heel ruime kast waar ze met gemak even een krachtautomaat bij kunnen zetten. Sterker nog, er zitten er al in.

Heb je een 3x40A huisaansluiting, of een 5.6 kW kookplaat dan voldoet dit wel (maar dan moet je daarover in discussie, want 3x25A is genoeg en scheelt je bijna 1000 euro per jaar aan vastrecht.)
Dank je wel voor je reactie. Wij hebben een 7.4 kW inductie plaat en 3x25A aansluiting. Ik weet dan voorlopig voldoende voor mijn reactie naar de bouwer. Ben benieuwd wat de reactie gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Nu online
Hier ook een nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen met de fameuze kookgroep. Vandaag hebben ze die (wel op mijn kosten maar soit) vervangen door een 3 fase aardlekautomaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:32
Farmerwood schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:10:
[...]

[Afbeelding]
Heb een keer een electricien laten komen om de kookgroep weg te halen voor een 3fase automaat (reeds aanwezig) ipv alles op 1 groep zoals in het plaatje rechts. Maar hij gaf aan dat de 3 fase automaat niet nodig was. Gewoon de kookplaat vol aanzetten en als de hoofdschakelaar er niet uit klapt, is het goed!
1 lege groepenkast opgehangen en aangesloten voor de SAP en met €75 binnen 20min weer snel naar de voetbal!
(20 elektriciens aangeschreven, dit was de enige van de 2 die reageerde (te kleine klus denk ik).

... Ik ga dinsdag maar zelf de 3 fase Aardlekautomaat installeren. Dank voor de goede uitleg in de startpost van de perilex aansluiting, gelijk even alles goed labelen op de stekkers en kabels.

[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 12-03-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Whiskey48 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Maar hij gaf aan dat de 3 fase automaat niet nodig was. Gewoon de kookplaat vol aanzetten en als de hoofdschakelaar er niet uit klapt, is het goed!
Dit stukje van @Blihi in de startpost van het projectmatige nieuwbouw topic geeft wat toelichting waarom dat een foute aanname is van die electricien:
Waarom een kookgroep vaak wel goed lijkt te werken:
Dat komt door de thermische uitschakeling, dus hoe lang kun je de automaat overbelasten voordat deze uitschakelt. Bij huisautomaten geldt dat een overbelasting van 13% niet binnen een uur mag uitschakelen en een overbelasting van 45% binnen een uur moet uitschakelen. Dus ga je over een B16 automaat een vermogen trekken van 18A (=113%) moet dat tenminste een uur kunnen. Ga je naar 23A (=145%) dan kan dat maximaal een uur. De precieze tijd kun je uit de grafiekjes halen. (Bijvoorbeeld: ga je een 16A automaat met 32A belasten, dan houdt deze dat een seconde of 40 vol).

Dit is ook een van de redenen dat die verdomde kookgroepen nog steeds geplaatst worden op een enkele 25A fase. Als je dan maximaal kookt trek je 32A over een 25A hoofdzekering. Dat is 128% en dat houdt zo'n ding (by design) ruim een uur vol. Zo lang kook je nooit op vol vermogen, dus die hoofdzekering klapt er niet uit, en dus denkt iedereen dat het wel goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Onze aannemer blijft vol houden dat 2x16A achter 25A voldoet aan de NEM norm en ze hier nooit eerder problemen mee hebben ervaren. Ik moet er maar eerst gaan wonen.. Ook VEH geeft het advies dat ik niet meer kan doen als mijn zorg uiten en de schade te bepalen zodat de notaris dit nog vast houdt. VEH ging zelfs zover om aan te geven dat de kookplaat misschien 32A kán vragen maar dat waarschijnlijk nooit haalt. Waarom de fabrikant dan niet minder op gaf snapte hij ook niet. 8)7

Als laatste poging ga ik nog maar de afbeelding uit dit topic doorsturen met de verwijzing naar het artikel maar heb er een hard hoofd in dat ze nog gaan meebewegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 22-03-2023 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:26
Ons nieuwbouwwoning is opgeleverd, heel blij mee. Binnenkort komt de keuken, dus ik wil hier dubbelchecken of de kookgroep correct is.

Volgens de groepenkaart is groep 9 “kookgroep 400V”.

Er komt een Bora kookplaat.

Aansluitspanning meerfasig 380 – 415 V 2N / 3N
Aansluitspanning eenfasig 220 – 240 V
Frequentie 50 – 60 Hz
Maximale vermogensopname 7600 W (4400 W / 3600 W)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJFQhJwNqVCtZksHFhCg1b6xmis=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tYHzW9eK2TDNTga3UeDZDbx6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@c-nan Ziet er netjes uit als 3P+N / krachtgroep, helemaal mooi als je 3-fase hebt :)

Alleen even kijken hoe de faseverdeling is van de andere groepen. Kan je de Bora mooi op de twee fases doen waar bijvoorbeeld niet de oven zit.
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.