Sine schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:08:
De meeste kookplaten gebruiken maar 2 fasen, dus dan neem je de twee fasen die zo min mogelijk belast worden door andere zware verbruikers.
Omdat een oven vaak ook tijdens het koken gebruikt wordt, is het verstandig om dan de oven op de andere fase te zetten.
De vaatwasser gaat (meestal) pas na het koken aan, dus die kan wel op een zelfde fase als de kookplaat.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Kookgroep + nog 3 groepen? Ik weet hier echt te weinig van, kan iemand hier iets over zeggen? Sorry voor de vage foto, hopelijk is het goed genoeg te zien.
Kookgroep + nog 3 groepen? Ik weet hier echt te weinig van, kan iemand hier iets over zeggen? Sorry voor de vage foto, hopelijk is het goed genoeg te zien.
Typisch geval van fout. 1 fase kookgroep in een 3 fase kast dus....
Dat kun je in zijn algemeenheid zo niet zeggen, maar....
De kookgroep zit inderdaad op 1 fase. Als je een kookplaat van 7.4 kW hebt (of 7.2 of 7.3 of 7.6) en je hebt een 3x25A hoofdaansluiting dan klopt hier iets niet, want dan is de zekering van 25A kleiner dan de ontwerpstroom van 32A van het achterliggende apparaat.
Gelukkig heb je een heel ruime kast waar ze met gemak even een krachtautomaat bij kunnen zetten. Sterker nog, er zitten er al in.
Heb je een 3x40A huisaansluiting, of een 5.6 kW kookplaat dan voldoet dit wel (maar dan moet je daarover in discussie, want 3x25A is genoeg en scheelt je bijna 1000 euro per jaar aan vastrecht.)
Vandaag de uitvoerder gesproken. Ze gaan het aanpassen. Het is alleen nog niet helemaal duidelijk hoe, maar goed. Schot in de zaak. Viel me al alles mee.
Hier ook een nieuwbouwhuis met meterkast op 3x25A en twee vragen:
1. Volgens mij heb ik ook een 1-fasige gekoppelde kookgroep die niet aan de NEN voldoet, klopt dat? En gerelateerd: klopt het dat de kleur van de groepen op de bijbehorende aardlekschakelaar slaat (niet de fase)?
2. De omvormer die ik heb zit op 1 groep in 1 fase, maar ik heb 6700Wp aan panelen (=29A piek). Verder staat er op zolder een omvormer met type 'Solaredge SE3680H', die lijkt ook ondergedimensioneerd (3680=230x16). Dit moet dan ook sowieso een 3-fase aansluiting worden met bijbehorende omvormer toch?
Blihi schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:13:
Vraag 1: dat ligt aan de afgesproken kookplaat. Is die 5600W, dan voldoet dit. Is die 7400Watt of meer, dan niet. Meestal is het dat laatste.
Vraag 2: Ja. Je moet een 3-fase eomvormer.
Houd er ook rekening mee dat je nu dus 25+16=41A door de aardleks kunt krijgen en dat is meer dan de ontwerpstroom van 40A.
Dat laatste klopt niet. Die PV configuratie is nog bij benadering in staat om 3x16A te genereren, dus @atomstar komt ook niet bij de max 40A.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Kun je dit uitleggen? De PV is max 16A en zit op eigen aardlek, de kookgroep doet max 2x16A maar zit op een andere aardlek. Hoe kom je aan die 25A?
Er komt max 25A uit de hoofdzekering en nog eens max 16A uit de omvormer. Samen 41A dus. Als er nu 4 groepen allemaal 10.5A verbruiken achter een aardlek op dezelfde fase gaat er 41A door de aardlekschakelaar.
De aardlekschakelaar is niet beveiligd voor hoge stroom, maar die is gekeurd voor maximaal 40A. De beveiliging zit in de groepen, maar die zijn 16A dus ruim meer dan 10.5A.
Dit ontwerp is niet goed. De omvormer mag maximaal 15A leveren (of 3x15A) of er moet aanvullend beveiligd worden met een 40A tussenzekering. Alternatief zijn 63A aardlekschakelaars.
Er komt max 25A uit de hoofdzekering en nog eens max 16A uit de omvormer. Samen 41A dus. Als er nu 4 groepen allemaal 10.5A verbruiken achter een aardlek op dezelfde fase gaat er 41A door de aardlekschakelaar.
De aardlekschakelaar is niet beveiligd voor hoge stroom, maar die is gekeurd voor maximaal 40A. De beveiliging zit in de groepen, maar die zijn 16A dus ruim meer dan 10.5A.
Dit ontwerp is niet goed. De omvormer mag maximaal 15A leveren (of 3x15A) of er moet aanvullend beveiligd worden met een 40A tussenzekering. Alternatief zijn 63A aardlekschakelaars.
Een 40A aardlek (zeker van een A-merk) zal echt niet ineens bij 41A in rook opgaan. Ik zou me er in dit marginale geval niet zo druk over maken.
Beter is uiteraard een 3-fase systeem, dan heb je er sowieso geen last van.
Zie hierboven aub de installatie zoals bij ons gisteren opgeleverde woning is geïnstalleerd. Als kookplaat zal er een Bora Puru geïnstalleerd worden welke 7,6kw max zou kunnen halen.
Als ik het allemaal goed zie (en ik weet dit absoluut niet zeker), is de kookplaat aangesloten op 2 fasen van 16A, die dan samen een fase van 32A (=7360watt zouden moeten vormen). Echter, zoals ik het nu kan zien, is deze aangesloten op een aardlek van een fase welke 40A aankan, klopt dit? Hoe zit het met de hoofdschakelaar, is dit een of 3 fasen en hoeveel kan deze aan?
Daarnaast zie ik dat naast de kookgroep, ook nog andere apparaten op dezelfde 40A aardlek zijn aangesloten, te weten groep 6 (warmtepomp), groep 10 (Quooker) en groep 11 (inbouwkoffieapparaat). Dit lijkt me een potentieel van 5x16A=80 A op een 40A aardlek en lijkt me veel te veel, of heb ik dit mis? In feit zitten er nu effectief 5 groepen achter een aardlek waaronder een aantal grootverbruikers welke nooits samen met de kookplaat aan zouden kunnen (bv de warmtepomp of de Quooker als we kokend water hebben gepakt voor koken en vervolgens de kookplaat hard aanzetten.
Zie ik dit nu helemaal verkeerd, of is zowel de kookgroep als de rest van de groepen op de laatste aardlek niet conform de normering aangesloten?
[Voor 74% gewijzigd door Bonesie85 op 25-04-2023 21:19]
@Bonesie85 Dat is inderdaad de typische verkeerde situatie... 2x 16A kookgroep met een 3-fase 3x25A netaansluiting.
Je aardlekschakelaars of hoofdschakelaars zijn het issue niet, die mogen beide 40A aan (maar beschermen er niet tegen!). Maar die 2x16A = 32A voor 7360W komen nu van dezelfde 25A hoofdzekering...
En als dat niet erg genoeg is hebben ze ook niet bepaald lichte andere groepen gekozen om het mee te combineren zeg, pff. Hadden ze de oven er ook nog bij willen doen?
4 groepen achter een aardlek is dan wel correct, daarbij telt een kookgroep als 1.
Ennuh, de panelenboer was een losse aannemer die paar centen wilde besparen? Heb je een mooie kast met ABB drukt hij er een Gacia bij
[Voor 10% gewijzigd door septillion op 25-04-2023 21:24]
Je aardlekschakelaars of hoofdschakelaars zijn het issue niet, die mogen beide 40A aan (maar beschermen er niet tegen!). Maar die 2x16A = 32A voor 7360W komen nu van dezelfde 25A hoofdzekering...
En als dat niet erg genoeg is hebben ze ook niet bepaald lichte andere groepen gekozen om het mee te combineren zeg, pff. Hadden ze de oven er ook nog bij willen doen?
4 groepen achter een aardlek is dan wel correct, daarbij telt een kookgroep als 1.
Ennuh, de panelenboer was een losse aannemer die paar centen wilde besparen? Heb je een mooie kast met ABB drukt hij er een Gacia bij
dank voor de reactie. Klopt het ook als ik zeg dat men potentieel 80A aan groepen (geel) op een 40A aardlek heeft geplugd?
@Bonesie85 Ja en nee. Ja, de som van de eindgroepen is 5 x 16A = 80A. Maar de hoofdzekering ervoor is maar 25A[sup]*[/sup, dus ga je erboven schakelt de boel al uit. Dus het is netjes veilig en dat is het belangrijkste. Je meterkast is in eerste plaats voor de beveiliging van de rest van de installatie in je huis..
En zolang je de boel netjes verdeelt over de fases en in tijd is er ook niet zo veel aan de hand. Als je aansluiting al je apparaten tegelijkertijd aan zou moeten kunnen zou iedereen een 3x100A aansluiting nodig hebben ofzo, dat is niet te doen.
En met 3x25A kan je met netjes verdelen ook erg ver komen. Nee, het is niet mega ruim maar het is zelden de €800,- per jaar extra aan vast recht waard om naar 3x35A te gaan. Dus vooral de zware dingen een beetje verdelen over de fases en ook kijken wat je tegelijk zou gebruiken is dan wel handig. En op zich is één fase van de kookplaat + Quooker + Koffiezetapparaat nog niet zo gek. Maar dan zou ik de WP op een andere fase zetten denk ik.
* Met uitzondering van de fase met de zonnepanelen, daar heb je 25A (net) + 16A (PV) = 41A tot je beschikking op een zonnige dag.
Als de PV omvormer ook echt 16A kan leveren, dus als het een 3600 Watt model is, dan is dat ook fout zijn, want dan kun je 41A krijgen op de aardlek die maar voor 40A geschikt is.
dank voor de reactie. Klopt het ook als ik zeg dat men potentieel 80A aan groepen (geel) op een 40A aardlek heeft geplugd?
Wat is het nadeel van Gacia?
Gacia is Chinese rommel. Die dingen zij spotgoedkoop met een reden. Voornamelijk gebruik van van veel minder brandveilige materialen, grotere toleranties.
Dat is zeker bij een PV groep, waar lang, continu hoge stromen doorheen lopen verkeerde zuinigheid.
septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:40:
@Bonesie85 Ja en nee. Ja, de som van de eindgroepen is 5 x 16A = 80A. Maar de hoofdzekering ervoor is maar 25A[sup]*[/sup, dus ga je erboven schakelt de boel al uit. Dus het is netjes veilig en dat is het belangrijkste. Je meterkast is in eerste plaats voor de beveiliging van de rest van de installatie in je huis..
En zolang je de boel netjes verdeelt over de fases en in tijd is er ook niet zo veel aan de hand. Als je aansluiting al je apparaten tegelijkertijd aan zou moeten kunnen zou iedereen een 3x100A aansluiting nodig hebben ofzo, dat is niet te doen.
En met 3x25A kan je met netjes verdelen ook erg ver komen. Nee, het is niet mega ruim maar het is zelden de €800,- per jaar extra aan vast recht waard om naar 3x35A te gaan. Dus vooral de zware dingen een beetje verdelen over de fases en ook kijken wat je tegelijk zou gebruiken is dan wel handig. En op zich is één fase van de kookplaat + Quooker + Koffiezetapparaat nog niet zo gek. Maar dan zou ik de WP op een andere fase zetten denk ik.
* Met uitzondering van de fase met de zonnepanelen, daar heb je 25A (net) + 16A (PV) = 41A tot je beschikking op een zonnige dag.
dankjewel voor de reactie. Fijn dat jullie de tijd nemen om te helpen. Als ik het goed begrijp, als ik de kookplaat ten volle wil benutten, zou ik de netaansluiting moeten laten opwaarderen wat 800 euro per jaar extra kost? Als ik het goed begrijp is het dus dat, of max 5750watt van de potentiële 7360watt van de kookplaat benutten?
Als de kookplaat een beetje flink aan staat en hij vraagt die volledige 5750watt, klapt de stroom er dus uit als op dat moment de warmtepomp aan staat (niet te controleren), of als we net kokend water hebben gepakt voor koken en gelijktijdig met het koken de Quooker aanslaat om te gaan verwarmen?
Nee, kijk even naar de plaatjes in de OP. De kookplaat moet over 2 fases verdeeld worden. Dat hoort de aannemer gewoon te doen en de netaansluiting moet je absoluut niet verzwaren.
Nu zal het niet direct uitschakelen bij 25A, daar zit wat marge op. Hoe meer overbelasting hoe sneller hij uit gaat. Maar handig is het zo niet nee.
Maar inderdaad zoals @Blihi zegt, beste is dus gewoon zorgen dat de kookplaat niet al zijn vermogen van een enkele fase af hoeft te halen. Lees: geen 2x16A kookgroep van dezelfde fase maar of het van meerdere fases trekken of mooiste, een 3-fase groep gebruiken.
Of meer algemeen, zorgen dat alle belasting netjes verdeelt zit over je fases Dus niet alleen je kookplaat maar alles in huis, beginnende bij de zware gebruikers.
Blihi schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:54:
Nee, kijk even naar de plaatjes in de OP. De kookplaat moet over 2 fases verdeeld worden. Dat hoort de aannemer gewoon te doen en de netaansluiting moet je absoluut niet verzwaren.
ah zo, dat begrijp ik inderdaad. Nu is dit dus één fase van 25A? Waar kan ik op mijn foto's zien dat de kookgroep uiteindelijk op 1 fase van 25A is aangesloten ipv gewenste 2?
ah zo, dat begrijp ik inderdaad. Nu is dit dus één fase van 25A? Waar kan ik op mijn foto's zien dat de kookgroep uiteindelijk op 1 fase van 25A is aangesloten ipv gewenste 2?
Dat zie je aan de aardlek die toegepast is, er zitten allemaal 1 fase aardleks.
Overigens kan een c25 vaak wel een half uur 35A doorlaten. Maar dat is bijzaak.
Okay, kans dat een aannemer een kookgroep over twee fases verdeelt is wel kleiner dan dat ik de staatsloterij win maar toch
Je ziet het wel degelijk aan de aardlekschakelaars. Die zijn 1 fase. Je kunt een kookplaat niet op 2 fases achter 2 aardlekschakelaars verbinden. Gegarandeerd dat die er dan uit klappen. (Ja, ja, buiten het geval dat de kookplaat intern uit twee volledig gescheiden units bestaat, maar daar mag je niet op gokken).
Als een elektricien dat doet, moet hij terug naar school.
Aan de labeling is het inderdaad ook te zien, maar die zou ik in de nieuwbouw ook niet zomaar vertrouwen.
Dat zie je aan de aardlek die toegepast is, er zitten allemaal 1 fase aardleks.
Overigens kan een c25 vaak wel een half uur 35A doorlaten. Maar dat is bijzaak.
@Bonesie85 Even voor de goede orde. @IplugNplay heeft gelijk. Deze installatie voldoet op papier niet aan de normen, om een aantal redenen, maar in de praktijk zou het zomaar goed kunnen gaan.
Ik zou in ieder geval bij de aannemer aandringen op de volgende zaken:
- Kookgroep vervangen door een 3-fase aardlekautomaat van een gerenomeerd merk,
- De groep voor de PV panelen vervangen door een aardlekautomaat van een gerenomeerd merk,
- De verdeling van de apparatuur over de fases aanpassen om problemen in de toekomst te vermijden.
Aan materiaalkosten zit je op +/- 125 euro voor een 3-fase kookgroep, +/- 50 euro voor een PV aardlekautomaat en verder is het alleen maar werk. Dat zou gewoon onder garantie moeten.
Zie hierboven aub de installatie zoals bij ons gisteren opgeleverde woning is geïnstalleerd. Als kookplaat zal er een Bora Puru geïnstalleerd worden welke 7,6kw max zou kunnen halen.
Als ik het allemaal goed zie (en ik weet dit absoluut niet zeker), is de kookplaat aangesloten op 2 fasen van 16A, die dan samen een fase van 32A (=7360watt zouden moeten vormen). Echter, zoals ik het nu kan zien, is deze aangesloten op een aardlek van een fase welke 40A aankan, klopt dit? Hoe zit het met de hoofdschakelaar, is dit een of 3 fasen en hoeveel kan deze aan?
Daarnaast zie ik dat naast de kookgroep, ook nog andere apparaten op dezelfde 40A aardlek zijn aangesloten, te weten groep 6 (warmtepomp), groep 10 (Quooker) en groep 11 (inbouwkoffieapparaat). Dit lijkt me een potentieel van 5x16A=80 A op een 40A aardlek en lijkt me veel te veel, of heb ik dit mis? In feit zitten er nu effectief 5 groepen achter een aardlek waaronder een aantal grootverbruikers welke nooits samen met de kookplaat aan zouden kunnen (bv de warmtepomp of de Quooker als we kokend water hebben gepakt voor koken en vervolgens de kookplaat hard aanzetten.
Zie ik dit nu helemaal verkeerd, of is zowel de kookgroep als de rest van de groepen op de laatste aardlek niet conform de normering aangesloten?
Boiler, warmtepomp, koffiezetter én de hele kookplaat samen op 1 fase van 25A. . Laat de installateur maar terugkomen, want dit slaat echt nergens op.
Niet met je eens, dat is naar mijn idee de enige mogelijkheid dat een fabrikant kan garanderend dat de stroom door de N gelijk is aan de daartoe behorende L. Een vereiste om een kookgroep veilig te laten zijn.
Heeft hier in de tijdelijke situatie ook prima gewerkt En nog niemand heeft ook aan kunnen geven waarom het niet zou mogen.
Niet met je eens, dat is naar mijn idee de enige mogelijkheid dat een fabrikant kan garanderend dat de stroom door de N gelijk is aan de daartoe behorende L. Een vereiste om een kookgroep veilig te laten zijn.
Heeft hier in de tijdelijke situatie ook prima gewerkt En nog niemand heeft ook aan kunnen geven waarom het niet zou mogen.
Ik begrijp je stelling en ben het er wel mee eens dat in de praktijk het altijd zo zou moeten werken. Maar,....
Neem een kookplaat waarvan de kookzones netjes gescheiden en verdeeld over de twee fases zijn. Zet nu in die kookplaat een bedieningseenheid of een afzuigunit die de fase uit de ene zone haalt en de nul uit de andere (en meer dan 30 mA (of 7 Watt) verbruikt).
Die kookplaat doet het prima op een kookgroep en absoluut niet op een kookgroep achter 2 aardlekschakelaars. Dat is een heel erg dom en slecht ontwerp, maar het kan theoretisch wel.
@Blihi Tja, als een fabrikant dat soort dingen doet hoort hij ook al niet op een 2x 16A kookgroep. Dan moet ik me ook afvragen of niet gewoon een complete zone verkeerd zit.
Dus naar mijn idee is geschikt voor een kookgroep = 2x [L+N] = volledig gescheiden => verdelen over aardleks is ook geen issue.
Nu vraag ik me wel weer af of dit op een manier ook voor de verbruiker is vastgelegd in de norm. Ofwel, waar moet een apparaat aan voldoen om achter een kookgroep te hangen?
Dus naar mijn idee is geschikt voor een kookgroep = 2x [L+N] = volledig gescheiden => verdelen over aardleks is ook geen issue.
Zelfs als je gelijk hebt, dan zou ik dat echt helemaal nooit zo laten zitten. Succes met storingzoeken zeg maar.
Nu vraag ik me wel weer af of dit op een manier ook voor de verbruiker is vastgelegd in de norm. Ofwel, waar moet een apparaat aan voldoen om achter een kookgroep te hangen?
Sowieso is het hele concept kookgroep voor interpretatie vatbaar. Het ding bestaat nergens in de normen. Wel moet je met 1 handeling een apparaat stroomloos kunnen maken, vandaar dat het brugje bij ABB ook voldoet. Als er sluiting is, gaan niet direct alle fases uit. Het brugje werkt alleen als je het handmatig naar beneden drukt. Bij Hager is een kookgroep 1 apparaat, dus niet een brugje, maar fysiek verbonden schakelaars. Schakelt de een af, gaat de ander mee.
Mooie stelling, maar bijvoorbeeld een grotere warmtepomp op 3F met backupelement heeft 2 krachtgroepen nodig. Hoe ga je die in 1 handeling afschakelen?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Cr3ator schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:45:
[...]
Mooie stelling, maar bijvoorbeeld een grotere warmtepomp op 3F met backupelement heeft 2 krachtgroepen nodig. Hoe ga je die in 1 handeling afschakelen?
Dan is het gescheiden in binnen en buitenunit. Anders zou het 1 grote 3 fase automaat zijn.
Dat in 1 handeling afschakelen geldt voor leken. Warmtepompen van dat formaat mag alleen een gecertificeerde koelmiddel monteur aan werken.
Dan is het gescheiden in binnen en buitenunit. Anders zou het 1 grote 3 fase automaat zijn.
Dat in 1 handeling afschakelen geldt voor leken. Warmtepompen van dat formaat mag alleen een gecertificeerde koelmiddel monteur aan werken.
Dat is met een 12kW Pana Monoblock toch echt 2 losse B16-krachtgroepen. Je zou echter wel kunnen stellen dat een leek daar geen kap af zal schroeven...
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Maar dan zou je er denk ik officieel gewoon een "hoofd"schakelaar voor moeten zetten en dan naar de 3-fase groep en de twee B16.
Ik kan zo 9kW backup heater modellen vinden.
12kW met COP van 5 is 2,4kW elektrisch. De enige reden voor meer dan 1 groep is een grote inschakelpiek van de compressor. Anders trekt die maximaal 11,4kW (volgens handleiding op 2x 20A automaat)
@Ricko1 Maar 2x 16A of zelfs 3x 16A is wel wat anders dan EN een 3x16A krachtgroep EN 2x 16A.
Daarnaast lijkt me 9kW backup op een 12kW WP wel heftig (maar zullen er vast zijn). Maar dat zou dan mooi op een 3x16A krachtgroep moeten kunnen als ze het slim doen
En mag hopen dat alle fatsoenlijke modellen gewoon motorsturing (VFD) hebben, dan is het inschakelen niet zo heftig. En anders heb je daar een C-karakteristiek automaat voor. Dat zou geen reden moeten zijn om veel zwaarder dan nominaal af te zekeren.
Beetje offtopic hier, maar een warmtepomp voor thuis met een 11 kW compressor (en dus 40 a 50 kW thermisch vermogen) en ook nog eens 11 kW backup vermogen? Ik ken ze niet.
Mijn WP heeft 3 x 16A zekering, maar dat zijn losse apparaten: buitenunit, binnenunit en boiler.
Om de discussie uit het nieuwbouwtopic te houden: Tijdens de voorschouw kregen wij de gebruikelijke discussie over de kookgroep. In de meterkast twee 16A automaten gekoppeld achter 1-polige 40A 30mA aardlek. VEH ging met de uitleg van de aannemer mee dat dit echt wel zo klopte. Beetje jammer. Achteraf toen de aannemer weg was nogmaals proberen uit te leggen bij de meterkast, na 10 minuten zei hij "Ja dit is ook niet mijn expertise" ... zucht .
Ik heb een belafspraak ingepland staan op de 16e met een bouwkundige van VEH om dit ook bij onze woning door te nemen en als second opinion op de andere VEH inspecteur die mee was tijdens de voorschouw. Ik hoop zo tijdens de oplevering samen met VEH er toch een opleverpunt van te maken.
Perseus schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:51:
Ik heb een belafspraak ingepland staan op de 16e met een bouwkundige van VEH om dit ook bij onze woning door te nemen en als second opinion op de andere VEH inspecteur die mee was tijdens de voorschouw. Ik hoop zo tijdens de oplevering samen met VEH er toch een opleverpunt van te maken.
Ik ben benieuwd of ze wat voor je gaan/kunnen betekenen. Ik schreef al eerder blackd in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm" dat volgens de voorwaarden (art 2.2) elektrische installaties geen onderdeel zijn van de keuring. Ik vrees dus dat ze je niet inhoudelijk kunnen helpen op dit punt. Wellicht kunnen ze wel ervoor zorgen dat het een opleverpunt wordt (bemiddeling tijdens de oplevering). Het zou helpen als je dan dit punt voldoende kan onderbouwen tijdens de oplevering.
Ik zou alsnog dit punt vermelden als onderdeel van de voorschouw. En straks wederom bij de oplevering.
Verder is het handig om te weten wat je hebt besteld, dus wat staat er in de tekeningen / technische omschrijving en kun je wellicht daar wat mee? In een recent geval was in de 0-tekening van de keuken een perilex met 7.4kW beloofd, maar dat gaat met 2P+2N natuurlijk niet werken achter een 25A hoofdzekering.
Ik ben benieuwd of ze wat voor je gaan/kunnen betekenen. Ik schreef al eerder blackd in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm" dat volgens de voorwaarden (art 2.2) elektrische installaties geen onderdeel zijn van de keuring. Ik vrees dus dat ze je niet inhoudelijk kunnen helpen op dit punt. Wellicht kunnen ze wel ervoor zorgen dat het een opleverpunt wordt (bemiddeling tijdens de oplevering). Het zou helpen als je dan dit punt voldoende kan onderbouwen tijdens de oplevering.
Ik zou alsnog dit punt vermelden als onderdeel van de voorschouw. En straks wederom bij de oplevering.
Verder is het handig om te weten wat je hebt besteld, dus wat staat er in de tekeningen / technische omschrijving en kun je wellicht daar wat mee? In een recent geval was in de 0-tekening van de keuken een perilex met 7.4kW beloofd, maar dat gaat met 2P+2N natuurlijk niet werken achter een 25A hoofdzekering.
Gelukkig hebben we dit tijdens de voorschouw wel kunnen laten opnemen. Staat nu dat de installatie van de kookgroep "twijfelachtig" is. En ook in de installatietekening van onze keuken 2-fase 7,4kW. Zit nu duidelijk op maar 1 fase. Maarja, we wachten af.
@Perseus Mooi dat het al een voorschouwpunt is. Technisch klopt de installatie dus nu niet, door de 25A hoofdzekering is maximaal 5,6kW haalbaar op je perilex. Laat je niet afschepen met gelijktijdigheid of kookplaten in vermogen reduceren, dat hebben ze hier ook geprobeerd. Gewoon doorzetten naar de oplevering als het nog niet gefixt is.
Mij is het ook niet gelukt om ze zo ver te krijgen het netjes te doen, het punt is tijdens oplevering onder protest genoteerd en achteraf zei telefonisch een bouwadviseur VEH dat het alleen een valide punt is als daadwerkelijk de groep eruit klapt. Wat die bij mij niet doet ondanks dat ik net geen 7,6kW uit de muur trek voor een kwartier. De keurder van VEH zei dat een kookgroep altijd zo wordt gedaan, maar snapte de uitleg wel dat 2x16A achter een 25A fase toch wel te gortig is en adviseerde dus achteraf even te bellen, maar jammer genoeg is mijn punt niet bewezen omdat de groep niet klapt... Succes in ieder geval!
Wij hebben ook net de voorschouw gehad. De 3-fasen aansluiting is gerealiseerd, maar ik kom er niet uit of de aardlek op deze manier ook klopt, gezien die scheiding van 12 op de gele aardlek. Iemand die dit kan beoordelen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als K1 of K2 voor de kookgroep zijn, dan klopt dit helemaal. Allebei zijn 3-fase aardlekautomaten. Waarschijnlijk is eentje bedoeld voor de warmtepomp en de andere voor de kookgroep.
Gokje: De bovenste is voor de warmtepomp, de onderste voor de kookplaat. De bovenste is namelijk een C16 automaat, de onderste is B16.
Voor de meeste warmtepompen is C16 helemaal niet noodzakelijk, maar kwaad kan het niet.
[Voor 38% gewijzigd door Blihi op 17-05-2023 14:36]
In onze nieuwe woning is de groepenkast geplaatst. Nu kom ik er niet uit of de kookgroep volgens de norm is. We hebben volgens mij twee 3-fase aardlekschakelaars, een groene en een gele. Die gele is duidelijk, dat is de warmtepomp. Maar die groene aardlekschakelaar zit in de rechter kast, maar de kookgroep in de linker kast (groene groepen). Is het mogelijk dat de groene groepen bij de tegengestelde aardlekken horen? Heb de kast nog niet open gemaakt want we hebben de sleutel nog niet (juli pas).
blottle schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:29:
In onze nieuwe woning is de groepenkast geplaatst. Nu kom ik er niet uit of de kookgroep volgens de norm is. We hebben volgens mij twee 3-fase aardlekschakelaars, een groene en een gele. Die gele is duidelijk, dat is de warmtepomp. Maar die groene aardlekschakelaar zit in de rechter kast, maar de kookgroep in de linker kast (groene groepen). Is het mogelijk dat de groene groepen bij de tegengestelde aardlekken horen? Heb de kast nog niet open gemaakt want we hebben de sleutel nog niet (juli pas).
De kwaliteit van je foto houdt niet over, dat maakt het wat lastig kijken.
Maar ik zie een fornuisgroep en een 3-fase kast, dan gaat het in mijn optiek al fout dat had gewoon netjes een 3P+1N aardlekautomaat mogen zijn.
Overigens zie ik ook nog drie aparte groepen die gebruik zijn voor de warmtepomp, maar de kwaliteit van je foto maakt dit niet helemaal duidelijk voor mij.
Maar waarom is de hoofdschakelaar naast het meterbord van de PAP geplaatst, dat zou volgens mij ook niet eens mogen.
Maar ik zie een fornuisgroep en een 3-fase kast, dan gaat het in mijn optiek al fout dat had gewoon netjes een 3P+1N aardlekautomaat mogen zijn.
Overigens zie ik ook nog drie aparte groepen die gebruik zijn voor de warmtepomp, maar de kwaliteit van je foto maakt dit niet helemaal duidelijk voor mij.
Maar waarom is de hoofdschakelaar naast het meterbord van de PAP geplaatst, dat zou volgens mij ook niet eens mogen.
Die fornuisgroep is op zich ok, mits toegepast i.c.m. een 3 fase aardlekschakelaar, zoals in de rechter kast.
Dan krijg je de middelste variant van dit plaatje: https://gathering.tweaker...message/75000784#75000784
De vraag is dus of de fornuisgroep is aangesloten op de 1 fase aardlekschakelaars in de linker kast, of de 3 fase in de rechter kast.
Bedankt voor je reactie. Ik ben zelf op vakantie en een buur heeft de foto gemaakt. Ik denk dat whatsapp de kwaliteit geen goed heeft gedaan. Ik ga zelf snel kijken als ik thuis ben en een nieuwe foto maken.
@blottle
Ik gok dat de linkerkant is voorzien van een 1 fase busboard en de rechterkant een 3 fase busboard, beide met flexomaten.
Als dat klopt, is de kookgroep op de groene 2 polige aardlekschakelaar (linkerkast) aangesloten, wat onwenselijk is.
In de rechterkant zitten groepen 13-16 achter een 4 polige aardlekschakelaar.
Als de kookgroep op twee van deze posities geplaatst kan worden (bijv 13 en 14 wisselen met de kookgroep), zijn de twee flexomaten van de kookgroep netjes over de fases verdeeld, net als bij de warmtepomp.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details