Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 115.705 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
blackd schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:02:

Hogere vermogens warmtepompen gaan vaak al over een 3 fase aansluiting en hebben hogere vermogens backup verwarming. Dan zal een installateur toch eerder geneigd zijn dat netjes aan te sluiten met een krachtgroep.
Bij mij heeft de backup een stekker en zit daarmee op z'n eigen 1-fase groep. De warmtepomp is 3-fase en zit aan een 3-fase alamat zonder onderbreking. Hoe zit dat bij jullie?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@KabouterSuper wat is het max vermogen van die backup?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
blackd schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:59:
@KabouterSuper wat is het max vermogen van die backup?
2kW volgens mij.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@KabouterSuper dat is dan ~8,5A, dat lijkt me dan prima op aparte groep en een stekker.

Ik kwam bij de 12kW panasonic (KIT-SDC12H9E8-W) een 9kw backup heater tegen. Die wil je niet aan een stekker op een 1 fase groep :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:41
blackd schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:56:
Dus je krijgt een 7kW (thermisch vermogen) warmtepomp, die heeft een backup heater van 3kW.
Die 5722kWh is de hoeveelheid energie (vermogen x tijd). Niet relevant in dit verhaal.

Nu is het de vraag wat het elektrisch vermogen is van de warmtepomp, dat zou ergens tussen 1,4 en 1,75 kW kunnen zijn (cop 4 a 5) en dan valt het totale vermogen op 4.75 kW binnen 5.6kW van de hoofdzekering. Als zowel de warmtepomp (compressor e.d.) en de backup heater vol staan te draaien.

Aan de andere kant, de fabrikant schrijft voor de beide power supplies op 16A af te zekeren.

Dan kom ik op de volgende vraag, voor een kookplaat 7.4 kW gebruiken we het argument dat de aansluitwaarde van het apparaat hoger is dan de afzekering van de hoofdzekering. Maar bij een warmtepomp met behoorlijk lager vermogen dan de kookplaat gaat die vlieger niet op.
Waarom is een kookgroep dan niet wenselijk en met welke argumenten?

(Ik heb een vergelijkbaar geval gehad met een 5kW Panasonic All in one achter een kookgroep)
Bedankt!! Begrijp ik het goed de fabrikant (panasonic) schrijft 1x 16a voor de warmtepomp en 1x 16a voor de backup heater? Is de kookgroep daarmee ook afdoende aangezien dat 2x16a is? Indien het totale vermogen inderdaad op 4.75 zit en binnen de 5.6kw valt van de hoofdzekering. Maar; mocht je ooit een warmtepomp installeren met meer dan 5.6kw dan voldoet die niet op de bestaande kookgroep.

Onze kookplaat (Bora Puru) heeft volgens mij een max vermogen van 7.6kW. Maar dan voldoet de aansluiting met 4polige aardlekschakelaar ook niet? Ik begrijp dat die combinatie max 7.4kW aankan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nLHDyogSYhRUx_gYPhzAVtTFSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZDL8XOBEmEn1h7xmaTGPuLz.jpg?f=fotoalbum_large

Max 7.4kw bij aansluiting zoals in het midden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERmzTgv9d90gvudRUP06FhkYc6Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uMSkPWPVrNWyLcwvLFeYLbKe.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 18-06-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
Draakje5 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:25:
Onze kookplaat (Bora Puru) heeft volgens mij een max vermogen van 7.6kW. Maar dan voldoet de aansluiting met 4polige aardlekschakelaar ook niet? Ik begrijp dat die combinatie max 7.4kW aankan?
Dat verschil vind je in de praktijk niet terug. Die laatste 200W zal van de ventilator zijn die in een 2-fasen situatie bij één van de twee andere fasen op wordt gezet. Maar zo'n kleine overbelasting laat je automaat echt niet afschakelen, vooral ook niet omdat je de boost-standen maar erg kort gebruikt.
Die Bora kan prima op 2x 16A.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:25:
Bedankt!! Begrijp ik het goed de fabrikant (panasonic) schrijft 1x 16a voor de warmtepomp en 1x 16a voor de backup heater? Is de kookgroep daarmee ook afdoende aangezien dat 2x16a is? Indien het totale vermogen inderdaad op 4.75 zit en binnen de 5.6kw valt van de hoofdzekering. Maar; mocht je ooit een warmtepomp installeren met meer dan 5.6kw dan voldoet die niet op de bestaande kookgroep.
Klopt helemaal. Wel nog even checken of de warmtepomp inderdaad achter deze kookgroep zit, want dat is nog een aanname.

En de kookplaat, formeel gezien heb je gelijk maar in de praktijk zal het geen probleem zijn zoals @Andrehj ook aangeeft. Fabrikant schrijft ook 2x16A voor bij tweefasig. Belangrijkste is dat het vermogen van 7.6kW niet achter 1 hoofdzekering zit. Dit moet dus wel aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:02
Wij hebben een reactie van de aannemer nadat ik NEN1010 / paragraaf 433.1 gequote had (thanks @Zenix), maar zonder op 443.1 in te gaan lijkt de aannemer een duidelijk verhaal te hebben.

De TL;DR is (volgens mij):
1. Als 2*16A niet op een fase van 25A mag dan zouden bijna alle groepenkasten afgekeurd moeten worden, immers met max 12 groepen * 16A op een fase van 40A is er een overschrijding van 12*16/40 = 4.8x
2. Zelfs met gelijktijdigheidsfactor geldt bovenstaand punt
3. De thermische vertraging van de zekering & automaten zorgt ervoor dat je toch een groepenkast (en kookplaat) kunt gebruiken
4. NEN1010 slaat alleen op het deel van de installatie dat zich na de meter bevindt, dus kan je dat niet gebruiken om kookgroep met afzekering van de hoofdaansluiting te vergelijken.

Heeft iemand hier nog een slimme reactie op? Ik sta redelijk schaakmat (en eerlijk gezegd begin ik te denken dat de installateur misschien gelijk heeft :p).

Members only: Volledige reactie van de installateur
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
blackd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Klopt helemaal. Wel nog even checken of de warmtepomp inderdaad achter deze kookgroep zit, want dat is nog een aanname.

En de kookplaat, formeel gezien heb je gelijk maar in de praktijk zal het geen probleem zijn zoals @Andrehj ook aangeeft. Fabrikant schrijft ook 2x16A voor bij tweefasig. Belangrijkste is dat het vermogen van 7.6kW niet achter 1 hoofdzekering zit. Dit moet dus wel aangepast.
Inderdaad de wamtepomp.
Zie betere foto.

Dus 7.4kw voor de kookplaat is ok. Maar ook als op diezelfde groep nog de oven zit zoals op de foto te zien is?? Dat de oven en de kookplaat tegelijk aanstaan is niet heel gek.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Atomstar schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:39:
Heeft iemand hier nog een slimme reactie op? Ik sta redelijk schaakmat (en eerlijk gezegd begin ik te denken dat de installateur misschien gelijk heeft :p).
De installateur is zijn eigen straatje aan het schoonvegen met argumenten om maar geen aanpassing te hoeven doen.

Punt 4/5 over de gelijktijdigheidsfactor in hun reactie is onzin, zie Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"
De kookplaat is 1 apparaat, de aansluitwaarde is 7,4kW (of wat het dan ook is) en de gelijktijdigheidsfactor is 1.

Het genoemde voorbeeld van 12 eindgroepen op 1x40A hoofdaansluiting, daar is de gelijktijdigheidsfactor wel van toepassing. Maar ze trekken deze lijn door naar de kookplaat (= 1 apparaat) wat dus niet correct is.

Ik zou ze er nogmaals op wijzen dat de installatie niet conform artike 433.1 is uitgevoerd. Een welles/nietes spelletje door ingaan op argumenten heeft denk ik niet veel zin.
Draakje5 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:05:
Inderdaad de wamtepomp.
Zie betere foto.

Dus 7.4kw voor de kookplaat is ok. Maar ook als op diezelfde groep nog de oven zit zoals op de foto te zien is?? Dat de oven en de kookplaat tegelijk aanstaan is niet heel gek.
Je bedoelt 'op diezelfde fase' (niet groep). Dat is ongelukkig inderdaad.

Maar besef je wel dat de kookgroep nu in de groepenverdeling nog steeds achter 1 aardlekschakelaar (2 polig) zit. Dat is niet correct en moet aangepast naar een 4 polige aardlekschakelaar (of een krachtgroep). Daarmee verdeel je de (twee helften) van de kookplaat over twee fases, en is de belasting dus al wat meer verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
blackd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:08:
[...]

De installateur is zijn eigen straatje aan het schoonvegen met argumenten om maar geen aanpassing te hoeven doen.

Punt 4/5 over de gelijktijdigheidsfactor in hun reactie is onzin, zie Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"
De kookplaat is 1 apparaat, de aansluitwaarde is 7,4kW (of wat het dan ook is) en de gelijktijdigheidsfactor is 1.

Het genoemde voorbeeld van 12 eindgroepen op 1x40A hoofdaansluiting, daar is de gelijktijdigheidsfactor wel van toepassing. Maar ze trekken deze lijn door naar de kookplaat (= 1 apparaat) wat dus niet correct is.

Ik zou ze er nogmaals op wijzen dat de installatie niet conform artike 433.1 is uitgevoerd. Een welles/nietes spelletje door ingaan op argumenten heeft denk ik niet veel zin.

[...]

Je bedoelt 'op diezelfde fase' (niet groep). Dat is ongelukkig inderdaad.

Maar besef je wel dat de kookgroep nu in de groepenverdeling nog steeds achter 1 aardlekschakelaar (2 polig) zit. Dat is niet correct en moet aangepast naar een 4 polige aardlekschakelaar (of een krachtgroep). Daarmee verdeel je de (twee helften) van de kookplaat over twee fases, en is de belasting dus al wat meer verdeeld.
Dankjewel. Dat gaan we inderdaad aankaarten dat er of een krachtgroep moet komen of een 4 polige aardlekschakelaar voor de kookgroep vh fornuis.
Laatste vraag, zit een 4 polige aardlekschakelaar niet op 3 fases (3x25a)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:38:
Laatste vraag, zit een 4 polige aardlekschakelaar niet op 3 fases (3x25a)?
Ja, je gebruikt voor de kookgroep maar 2 vd 3 fases, zie het plaatje uit een van je eerdere posts
Draakje5 in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm" middelste constructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
blackd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:44:
[...]

Ja, je gebruikt voor de kookgroep maar 2 vd 3 fases, zie het plaatje uit een van je eerdere posts
Draakje5 in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm" middelste constructie
Ah de 'fases' zijn de zwarte lijntjes naar de aardlekschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonesie85
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-03-2024
Bonesie85 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie hierboven aub de installatie zoals bij ons gisteren opgeleverde woning is geïnstalleerd. Als kookplaat zal er een Bora Puru geïnstalleerd worden welke 7,6kw max zou kunnen halen.

Als ik het allemaal goed zie (en ik weet dit absoluut niet zeker), is de kookplaat aangesloten op 2 fasen van 16A, die dan samen een fase van 32A (=7360watt zouden moeten vormen). Echter, zoals ik het nu kan zien, is deze aangesloten op een aardlek van een fase welke 40A aankan, klopt dit? Hoe zit het met de hoofdschakelaar, is dit een of 3 fasen en hoeveel kan deze aan?

Daarnaast zie ik dat naast de kookgroep, ook nog andere apparaten op dezelfde 40A aardlek zijn aangesloten, te weten groep 6 (warmtepomp), groep 10 (Quooker) en groep 11 (inbouwkoffieapparaat). Dit lijkt me een potentieel van 5x16A=80 A op een 40A aardlek en lijkt me veel te veel, of heb ik dit mis? In feit zitten er nu effectief 5 groepen achter een aardlek waaronder een aantal grootverbruikers welke nooits samen met de kookplaat aan zouden kunnen (bv de warmtepomp of de Quooker als we kokend water hebben gepakt voor koken en vervolgens de kookplaat hard aanzetten.

Zie ik dit nu helemaal verkeerd, of is zowel de kookgroep als de rest van de groepen op de laatste aardlek niet conform de normering aangesloten?
Nav jullie reacties dit nav de oplevering besproken en na de oplevering nog een mail gestuurd. Zonder morren is het aangepast door de elektricien. Zelfs het gacia materiaal laten vervangen door ABB. Aangeboden dit evt tegen meerprijs te doen, maar was niet nodig. Netjes opgelost zonder een cent te hoeven betalen. Nu ziet het als volgt eruit en voldoet deze nu wel, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqSiSIdJcU6-qoq5M3ySEiruT7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fn9J8PvPuKZJCQU6Vtc1tc2l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Xander schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Waarom zou dat horen?

Met 2 nuldraden tot aan de kookplaat heeft dat geen enkele meerwaarde en het lijkt me zelfs onwenselijk.

Alleen bij een 3-fasen groep samengesteld met 3 van die gekoppelde ABB flexomaten is dit aan de orde.
Als de installateur goed oplet bij het aansluiten van de plaat heb je gelijk. Als je dus de twee circuits in de Perilex bij elkaar houdt en dan ook in de plaat bij elkaar houdt, dan werkt dit prima. Alleen is een Perilex stekker niet gestandaardiseerd en is het bij elkaar houden (bruin + blauw en zwart + grijs) nog minder gangbaar.

Om problemen te vermijden kun je ze dan het beste doorlussen op de automaten (en eigenlijk kun je dan grijs nog het beste afdoppen, maar daar is geen ruimte voor in de kast).

Omdat in dit geval een kookgroep gebruikt is, die altijd het geheel afschakelt is het echter niet strikt noodzakelijk.
[...]

Ja maar, het zijn niet eens 1 fase groepen, het is een kookgroep op 2 fasen. ;)
Klopt. Wat een drama eigenlijk. Maar goed, dit was voor de installateur de goedkoopste fix.
Je kookplaat op 2 of 3 fasen willen aansluiten en vervolgens willen beveiligen met een 2-polige aardlekschakelaar gaat natuurlijk niet.
Nee, dat kan inderdaad niet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Bonesie85 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:38:
Nav jullie reacties dit nav de oplevering besproken en na de oplevering nog een mail gestuurd. Zonder morren is het aangepast door de elektricien.
Keurig. Enige puntje van kritiek is dat de nummering (1 ongenummerde groep en de 9 zweeft rond op de rechterkast) niet helemaal klopt, dus ik zou de groepenverklaring/nummering nog even checken / melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonesie85
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-03-2024
blackd schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:01:
[...]

Keurig. Enige puntje van kritiek is dat de nummering (1 ongenummerde groep en de 9 zweeft rond op de rechterkast) niet helemaal klopt, dus ik zou de groepenverklaring/nummering nog even checken / melden.
Dank voor de reactie! Die 9 is inderdaad waar eerst de groep van de Pv panelen zat, maar die is verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:49
Goedenavond allemaal, hier een elektro-leek. Vandaag de vooroplevering gehad van onze nieuwbouwwoning. Kan iemand aangeven of de kookgroep juist is geïnstalleerd?

Wij gaan koken op een Bora en hebben gevraagd om een 3-Fasen Perilex 7600W aansluiting.

Ook een foto toegevoegd van de gehele meterkast, mochten jullie hier iets aan opmerken hoor ik dit natuurlijk ook graag.

Alvast bedankt voor de reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqwSd5tN2QL8hQjDyP9vAwaCQ5c=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ZhKjVxguuPaiQV3KrWaUy9iG.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7i5GX9ZOY57ACLqmSpBENxeXSA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/43kifU2qSrUGOIwUDiGryh98.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbcQyhOvXkFfoEWen5RapQNfMXQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/MG1dK6y32YSPEshDSnqZHihM.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
@JWWhisky twee dingen die mij zo opvallen:
- Het is een C-karakteristiek automaat ipv een B
- Niet achter een aardlekschakelaar

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Het is wel een TN stelsel zo te zien, dus dan hoeft bij de inductieplaat niet perse een aardlekschakelaar zover ik weet.
C karakter is wel bijzonder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die C-kar zal wel een knaak goedkoper geweest zijn.

(en 3-fase 7600W is eigenlijk ook een beetje raar, beter is het om dan 11kW aan te geven (wat je nu dus (waarschijnlijk) hebt), anders gaan ze weer een ander gedrocht verzinnen ;) )

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
Bedankt voor jullie reacties @henkNL, @Mister I en @Aiolos , hier ben ik al enorm mee geholpen!

Het stuk rondom de C-karakteristiek in plaats van een B ga ik sowieso meenemen tijdens de oplevering.

Jullie feedback rondom het wel/niet ontbreken van de aarlekschakelaar is mij nog niet helemaal helder. Kan iemand mij met 100% zekerheid zeggen of dit wel/niet ontbreekt en/of goed geïnstalleerd is?
henkNL schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:46:
@JWWhisky twee dingen die mij zo opvallen:
- Het is een C-karakteristiek automaat ipv een B
- Niet achter een aardlekschakelaar
Bedankt voor je feedback! C-karakteristiek in plaats van B ga ik sowieso melden.
Mister I schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:43:
Het is wel een TN stelsel zo te zien, dus dan hoeft bij de inductieplaat niet perse een aardlekschakelaar zover ik weet.
C karakter is wel bijzonder
C-karakteristiek in plaats van B ga ik sowieso melden bij de bouwer. Bedankt!
Aiolos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:49:
Die C-kar zal wel een knaak goedkoper geweest zijn.

(en 3-fase 7600W is eigenlijk ook een beetje raar, beter is het om dan 11kW aan te geven (wat je nu dus (waarschijnlijk) hebt), anders gaan ze weer een ander gedrocht verzinnen ;) )
De keukenleverancier heeft dit in de installatietekening aangegeven. Hij gaf aan dat als hij 7.4kW zou opschrijven, we waarschijnlijk een 2 Fase kookgroep zouden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JWWhisky schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:39:
Bedankt voor jullie reacties @henkNL, @Mister I en @Aiolos , hier ben ik al enorm mee geholpen!

Het stuk rondom de C-karakteristiek in plaats van een B ga ik sowieso meenemen tijdens de oplevering.

Jullie feedback rondom het wel/niet ontbreken van de aarlekschakelaar is mij nog niet helemaal helder. Kan iemand mij met 100% zekerheid zeggen of dit wel/niet ontbreekt en/of goed geïnstalleerd is?

[...]

Bedankt voor je feedback! C-karakteristiek in plaats van B ga ik sowieso melden.

[...]

C-karakteristiek in plaats van B ga ik sowieso melden bij de bouwer. Bedankt!

[...]

De keukenleverancier heeft dit in de installatietekening aangegeven. Hij gaf aan dat als hij 7.4kW zou opschrijven, we waarschijnlijk een 2 Fase kookgroep zouden krijgen.
Bij een TN stelsel (de aard-draad wordt door de netbeheerder geleverd, je hebt dus geen aardpen) is aardlek niet verplicht, maar dan moet wel aangetoond worden dat de netverspreidingsweerstand laag genoeg is. Vraag dus om het bewijs hiervoor.

Over het algemeen is het aantonen daarvan duurder dan het toepassen van een aardlekbeveiliging.

De C karakteristiek is hier ook problematisch, want waarschijnlijk heb je C-karakteristiek hoofdzekeringen. Dat betekent dat deze automaat niet selectief is ten opzichte van de hoofdaansluiting en dat hoort wel. Dit is overigens niet direct een probleem, of gevaarlijk. Ik gok dat de elektricien dit ding gewoon had liggen en hem daarom gebruikt heeft.

Je kunt de aannemer zeggen dat je verwacht dat ze de C-karakteristiek krachtgroep komen vervangen voor een B16, 30mA aardlekautomaat. Deze dus: https://www.elektramat.nl...-30ma-b-kar-flex-1742431/

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 21-06-2023 08:50 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
Blihi schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:48:
[...]

Bij een TN stelsel (de aard-draad wordt door de netbeheerder geleverd, je hebt dus geen aardpen) is aardlek niet verplicht, maar dan moet wel aangetoond worden dat de netverspreidingsweerstand laag genoeg is. Vraag dus om het bewijs hiervoor.

Over het algemeen is het aantonen daarvan duurder dan het toepassen van een aardlekbeveiliging.

De C karakteristiek is hier ook problematisch, want waarschijnlijk heb je C-karakteristiek hoofdzekeringen. Dat betekent dat deze automaat niet selectief is ten opzichte van de hoofdaansluiting en dat hoort wel. Dit is overigens niet direct een probleem, of gevaarlijk. Ik gok dat de elektricien dit ding gewoon had liggen en hem daarom gebruikt heeft.

Je kunt de aannemer zeggen dat je verwacht dat ze de C-karakteristiek krachtgroep komen vervangen voor een B16, 30mA aardlekautomaat. Deze dus: https://www.elektramat.nl...-30ma-b-kar-flex-1742431/
Goedemorgen @Blihi en alle andere Tweakers, bedankt voor jullie reacties en heldere uitleg. Ik heb nu ook weer wat meer geleerd en ben een iets minder grote elektra-leek. _/-\o_

Ik heb zojuist de aannemer een bericht gestuurd. Hopen dat ze dit nu goed aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-10 12:53

basdej

OutSystems Consultant

Helaas hier ook een 2x16A kookgroep op 1 fase van 25A aangesloten. Ik heb het aangekaart bij de aannemer en die heeft het doorgezet naar de installateur.

Helaas deze "vriendelijke" reactie mogen ontvangen....

Members only:

Kan ik hier nog iets mee? of is het echt kansloos denken jullie?

(overigens is de kookplaat natuurlijk niet het enige wat op fase 1 is aangesloten. De wasmachine groep hangt hier ook aan, alsmede de 3-fasen warmtepomp (op een Secundair allocatiepunt), maar natuurlijk wel allemaal op de beschikbare 25A van fase 1

[ Voor 6% gewijzigd door basdej op 22-06-2023 11:00 ]

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
basdej schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:56:
Helaas hier ook een 2x16A kookgroep op 1 fase van 25A aangesloten. Ik heb het aangekaart bij de aannemer en die heeft het doorgezet naar de installateur.

***members only***

(overigens is de kookplaat natuurlijk niet het enige wat op fase 1 is aangesloten. De wasmachine groep hangt hier ook aan, alsmede de 3-fasen warmtepomp (op een Secundair allocatiepunt), maar natuurlijk wel allemaal op de beschikbare 25A van fase 1
Nouja, die stroomketen wordt (mede) gevormd door het toestel, in dit geval dus de 32A van het toestel, samen met de genoemde andere toestellen. Nu haalt ie de 16A er bij, maar hij moet er juist 2x16A bijhalen.

Aangezien die gelijktijdigheid wordt genoemd, heeft de installateur vast ook een berekening, per fase, van de belasting en gelijktijdigheid. Vraag die eens op, dan kun je bepalen of er inderdaad aan de norm wordt voldaan. (van die krachtgroep van de WP zou best fase 1 voor maar alleen een besturingselement gebruikt kunnen worden)

(en we weten inderdaad allemaal dat het in 99% van de gevallen goed gaat, en dat je zelf een hoofdautomaat kunt terugduwen, maar dat de verdeling netter wordt als er gewoon een krachtgroep wordt toegepast (ook voor een eventuele laadpaal met loadbalancing is dat een stuk prettiger, anders kapt ie misschien helemaal met laden als er op 1 fase niks meer beschikbaar is). Verder staat er ook in de norm dat er (indien mogelijk) overleg gepleegd dient te worden met de toekomstige gebruiker. Heeft de installateur dat gedaan? En weet ie dus precies welke kookplaat er aangesloten wordt? En waarschijnlijk zijn er ook niet 2 blauwe draden gebruikt, maar wordt er nu 1 grijze als nul gebruikt, wat in een nieuwe installatie eigenlijk ook al een teken is dat er een krachtgroep is aangelegd (lang leve de voorbedrade flex))

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
basdej schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:56:

***members only***

Hier kun je zeker iets mee. Ten eerste: De ontwerpstroom van de keten is volgens de beste man dus maar de helft van de gevraagde ontwerpstroom in die keten. Je hebt immers om een 7.4 kW aansluiting gevraagd, dat is 32A. Dat is uiteraard fout.

Ten tweede is gelijktijdigheid is helemaal niet interessant, want het betreft een enkel toestel en dus niet meerdere toestellen in parallel. Alleen als je zou zeggen dat je twee aansluitingen van 3.7 kW wilde klopt die redenering.

Tenslotte heeft de installateur natuurlijk niets te maken met het specifieke apparaat dat jij aan gaat sluiten. Je hebt gevraagd om een 7.4 kW aansluiting en die krijg je nu niet. Of jij daar een kookplaat aan hangt, of een dubbele 3.7 kW frietpan die wel urenlang maximaal stroom trekt is helemaal jouw keuze.

De aansluiting moet gewoonweg langdurig de 7.4 kW kunnen leveren en dat kan hij op dit moment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Vanochtend ook de oplevering gehad en er zit een kookgroep in helaas, om het juiste gevraagd dus dat is een opleverpunt. De groepenkaart ontbrak ook nog en verder heb ik precies 0 verstand van waar ik naar zit te kijken :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcWc-f-zk3qmPDLc3AXzzdfy5qA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ot8lyw9l6LqwUI72FKJQuZle.png?f=fotoalbum_large

Valt hier nog iets over te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ja, lijkt me prima. Middelste situatie op het bekende plaatje. Je kookgroep zit achter een 3-fase aardlekschakelaar en voldoet dus, tenminste, als je een 7.4 kW kookplaat hebt.

Als je een 11 kW kookplaat hebt, dan voldoet deze niet, maar is wel heel gemakkelijk aan te passen met zo'n 3-fase busboard kast.

[ Voor 45% gewijzigd door Blihi op 22-06-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Alic3 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:46:
Vanochtend ook de oplevering gehad en er zit een kookgroep in helaas, om het juiste gevraagd dus dat is een opleverpunt. De groepenkaart ontbrak ook nog en verder heb ik precies 0 verstand van waar ik naar zit te kijken :9
[Afbeelding]

Valt hier nog iets over te zeggen?
Wat zit daar voor een gedrocht van een kastje bovenin? Ruimte zat nog in die ABB-kast toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Blihi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:30:
Ja, lijkt me prima. Middelste situatie op het bekende plaatje. Je kookgroep zit achter een 3-fase aardlekschakelaar en voldoet dus, tenminste, als je een 7.4 kW kookplaat hebt.

Als je een 11 kW kookplaat hebt, dan voldoet deze niet, maar is wel heel gemakkelijk aan te passen met zo'n 3-fase busboard kast.
Er komt inderdaad een 11 kW kookplaat dus ze gaan 'm aanpassen.

@Aiolos Ik heb geen idee wat het is of waar het voor is, zelf ook niet goed naar gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Alic3 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:39:
[...]

Er komt inderdaad een 11 kW kookplaat dus ze gaan 'm aanpassen.

@Aiolos Ik heb geen idee wat het is of waar het voor is, zelf ook niet goed naar gekeken.
Totaal off-topic, maar het lijkt een Itho daalderop kWh meter te zijn: https://www.ithodaalderop...roductoverzicht/a07_80_03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:41
Op de meerwerklijst voor onze nieuwbouwwoning zie ik de optie:
"Standaard 2-fase perilex kookaansluiting uitvoeren als een 3-fase perilex aansluiting. Geschikt voor kookplaten met een aansluitwaarde vanaf 7400 watt. Deze wordt aangesloten op een aparte groep in de meterkast (€260)"
Blijkbaar kan ik gewoon aangeven dat ik dat wil. Scheelt gelukkig weer een hoop gedoe :)

Overigens moet ik vanwege een paar extra groepen en zonnepanelen ook al kiezen voor de opties:
"Extra groepenkast i.v.m. overschrijding capaciteit basis groepenkast (€320)"
en "Installatie uitbreiden met extra aardlekschakelaar (€410)"
Dan nog een paar loze leidingen, een paar extra WCD's hier en daar en de kosten van het meerwerk lopen rap op :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, helaas. Die prijzen slaan echt helemaal nergens op, maar achteraf zelf doen is niet altijd even eenvoudig.

Als je alleen voor loze leidingen kunt kiezen en je weet zeker dat je in de meterkast ruimte hebt, kun je wel besparen hoor, maar dan moet je het wel achteraf zelf kunnen en willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Blurk62 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:19:
"Standaard 2-fase perilex kookaansluiting uitvoeren als een 3-fase perilex aansluiting. Geschikt voor kookplaten met een aansluitwaarde vanaf 7400 watt. Deze wordt aangesloten op een aparte groep in de meterkast (€260)"
Blijkbaar kan ik gewoon aangeven dat ik dat wil. Scheelt gelukkig weer een hoop gedoe :)

Overigens moet ik vanwege een paar extra groepen en zonnepanelen ook al kiezen voor de opties:
"Extra groepenkast i.v.m. overschrijding capaciteit basis groepenkast (€320)"
en "Installatie uitbreiden met extra aardlekschakelaar (€410)"
Dan nog een paar loze leidingen, een paar extra WCD's hier en daar en de kosten van het meerwerk lopen rap op :-(
Geldt voor vrijwel elk nieuwbouwproject dat men het kan kiezen, maar het punt is nou juist dat de standaardoptie (vaak) niet volgens de norm is.
Het is ook geen ‘meer’werk: dezelfde draden, hetzelfde aantal, dezelfde leiding. Alleen de automaat is iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, een paar tientjes duurder en daar rekenen ze vervolgens honderden euro's voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:13

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Blurk62 Moet je opletten dat ze je dan ook niet een 3x35A aan proberen te smeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Blurk62 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:19:
Ik zie nu dat er staat “standaard 2-fase”. Dat is ook al een stuk beter dan wat we hier voorbij zien komen, dus als je geen aanpassing hier in aanvraagt, kun je ze daar bij oplevering prima aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-10 20:21
Ik kom bij mensen een situatie tegen met een kookgroep in een 3-fase aansluiting. Hier zit een 3-fase aardlek schakelaar voor.
Bij die kookgroep is één automaat op L1 aangesloten en de tweede automaat op L2.
Op de perilex stekker heb ik dus nu L1 en L2, en N1 en N2. Als ik mee tussen L1 en L2 meet ik 400V en daarmee is de dubbele nul eigenlijk overbodig.
Kan dit op deze manier blijven zitten?

Verplaatst

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 24-06-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
m_rick schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:02:
Ik kom bij mensen een situatie tegen met een kookgroep in een 3-fase aansluiting. Hier zit een 3-fase aardlek schakelaar voor.
Bij die kookgroep is één automaat op L1 aangesloten en de tweede automaat op L2.
Op de perilex stekker heb ik dus nu L1 en L2, en N1 en N2. Als ik mee tussen L1 en L2 meet ik 400V en daarmee is de dubbele nul eigenlijk overbodig.
Ja. Is eigenlijk prima (maar beter is uiteraard de krachtgroep). Zie ook dit plaatje wat hier al vaak gepost is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL1dxkvtevF1cLP7NxomJpvpTS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=fotoalbum_large

(Verdere discussie over de kookgroep graag in het eigen topic: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm)

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 23-06-2023 22:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
m_rick schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:02:
Omdat het op een 3fase aardlek zit kan je N1 en N2 op de kookplaat doorverbinden, verminderd de kabelverliezen en maakt het iets bedrijfszekerder, zonder gevaar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJkijk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2023
Afgelopen woensdag hadden wij een kijkdag bij onze nieuwbouwwoning (oplevering wordt als het goed is vlak na de bouwvak). Ik heb hier zelf absoluut geen kennis van, en ik hoop dat iemand even mee wil kijken. Klopt dit zo? Wij krijgen een inductiekookplaat van 7,4 kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie6knNkNfUXBBXR98-q8PK-z7R4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8DEINPVdXJYXQmhjbq6yPNN.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor de gekantelde foto, ik weet niet waarom dit zo is of hoe ik dit aan kan passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:56
IJkijk schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:31:
Afgelopen woensdag hadden wij een kijkdag bij onze nieuwbouwwoning (oplevering wordt als het goed is vlak na de bouwvak). Ik heb hier zelf absoluut geen kennis van, en ik hoop dat iemand even mee wil kijken. Klopt dit zo? Wij krijgen een inductiekookplaat van 7,4 kw.

[Afbeelding]

Sorry voor de gekantelde foto, ik weet niet waarom dit zo is of hoe ik dit aan kan passen...
Het korte antwoord is nee. Een kookgroep in een 3 fase aansluiting is not done.
Gek genoeg zijn er 3 fase aardlekschakelaars gebruikt, terwijl voor 1 fase groepen de 1 fase variant het aangewezen type is.
Echter daardoor is het wel mogelijk dat de kookgroep over 2 fasen verdeeld is. Daardoor zou de 7.4KW geen probleem zijn.
De enige manier om daar achter te komen is door nogmaals een paar foto's te maken zonder de deksels op de kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
IJkijk schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:31:

[Afbeelding]

Hoogstwaarschijnlijk is het goed. Er is gebruik gemaakt van een 3-fase busboard, waardoor de kookplaat op 2 fases zit.

Dat is de middelste situatie op het plaatje wat hier vaak voorbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
jeronimo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:14:
[...]

Het korte antwoord is nee. Een kookgroep in een 3 fase aansluiting is not done.
Dit is te kort door de bocht.
Gek genoeg zijn er 3 fase aardlekschakelaars gebruikt, terwijl voor 1 fase groepen de 1 fase variant het aangewezen type is.
Echter daardoor is het wel mogelijk dat de kookgroep over 2 fasen verdeeld is. Daardoor zou de 7.4KW geen probleem zijn.
De enige manier om daar achter te komen is door nogmaals een paar foto's te maken zonder de deksels op de kasten.
Dit is dan ook gebruikelijk bij 3-fase busboard van ABB. Het wordt afgeraden, maar mag wel en is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Blihi schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:02:
[...]
Hoogstwaarschijnlijk is het goed.
Eens, maar daarom stelde ik ook voor om nog een foto te nemen zonder deksels. Dan is het snel bekeken en kunnen we uitsluitsel geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
In een ABB kast met zulke aardlekschakelaars zitten 3 fase busboards. Daar durf ik zonder de deksel er af wel geld op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Blihi schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:58:
In een ABB kast met zulke aardlekschakelaars zitten 3 fase busboards. Daar durf ik zonder de deksel er af wel geld op te zetten.
Nee, dat durf ik niet. :)
Te veel beunen aan het werk gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Innde projectmatige nieuwbouw worden die dingen gewoon volledig gemonteerd besteld.

Daarbij is de plaatsing van de automaten een hint.

Maar controleren is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:09
Dit is de oplevering van onze meterkast (we hebben een 7.6kW kookplaat):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAB-P5K-cD4cPOQnqPahZLVPNck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JRIcuME7CPGDlpkDn2f31CrV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnAEI0vYI1TNVQ5XYpx-ob13j9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qq8gJNjsQj8a4gbMSQD081UQ.png?f=user_large

Volgens mij is dit niet goed uitgevoerd, klopt dat?

Ik heb moeite met het helder uitleggen hiervan aan de opleverende partij, die me blijven verzekeren dat de kookplaat, een Bora in ons geval, een 2x16A aansluiting heeft, en dat dit dus voldoende zou moeten zijn. Volgens de keukenboer "doen we het al jaren zo, en gaat het altijd goed" en volgens de aannemer is het opgeleverd conform de NEN-1010 norm. Dus ik zit nog even te bedenken hoe dit aan te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat klopt, dit is niet goed uitgevoerd.

De uitleg staat hier eerder in het topic. De ontwerpstroom van de groene aardlek is groter dan de onderliggende zekering. Dat is niet conform NEN1010.

Er mag niet gerekend worden met een gelijktijdigheidsfactor, want de kookplaat is 1 apparaat van 7,6 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@rufio64 Correct:)

Volgens mij staan er in dit topic genoeg tekstvoorbeelden om het nogmaals aan te kaarten. Het is namelijk niet volgens NEN-1010.

"We doen het al jaren zo" is natuurlijk nooit een goede reden.
En definieer "gaat het altijd goed", ja de kookplaat zal werken. Maar met grotere kans de hoofdzekering eruit te trekken. Omdat het niet gelijk zal gebeuren en waarschijnlijk ook niet heeeeel vaak, zullen ze er inderdaad niet vaak van horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rufio64
Septillion schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:54:
@rufio64
Volgens mij staan er in dit topic genoeg tekstvoorbeelden om het nogmaals aan te kaarten. Het is namelijk niet volgens NEN-1010.
De tekst die ik gebruikt heb: "in de meterkast zit er nog steeds een 2x16A kookgroep achter een 25A
hoofdschakelaar, daarmee is de ontwerpstroom (32A) groter dan de beveiliging
(25A). Dit mag niet volgens NEN-1010 en moet vervangen worden door 3x16A."

Hun reactie hierop is:

Onze installateur heeft de aansluiting voor de kookplaat gemaakt conform aangeleverd leidingschema van de keuken. Op de door ons overeengekomen leidingschema van de keuken staat een 2-fase kookplaat aansluiting omschreven. Er is aangebracht wat er is overeengekomen. Hiervoor verwijzen wij u terug naar uw keukenleverancier die het leidingschema heeft verzorgt.

Omdat de aansluitwaarde van een kookplaat meer dan 2000W bedraagt moet de kookplaat op een aparte groep. Aangezien de meeste kookplaten meer dan 16A verbruiken is een reguliere groep niet voldoende en wordt er gebruik gemaakt van een speciale kook- (of fornuis-) groep automaat.

Achter een aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen aangesloten worden.

De 2x16A kookgroep telt als één groep. De 2 fasen van de fornuisgroepautomaat moeten door dezelfde aardlekschakelaar gevoed worden. Het is dus niet toegestaan om L1/N1 via een andere aardlekschakelaar te laten lopen dan L2/N2. De installateur heeft de meterkast geïnstalleerd conform de voorschriften.

Volgens mij gaat dit niet in op het punt dat ik probeer te maken.

Wellicht dat ik het zelf niet helemaal goed begrijp, dus even checken:

1. De kookgroep is nu 2x16A, dat levert 2 x 3.6kW = 7.2 kW (dat is < 7.6 kW van de plaat, maar laten we even aannemen dat we die op 7.2kW vermogen gebruiken).

2. Verder zitten er nog twee andere groepen (9 en 10) die ook 2x16A zijn (ik vermoed voor de ovens). Is de totale groene ontwerpstroom dan 4 x 16A = 64A ?

3. Als het goed begrijp zit er nu dan dus 2x 2x16A (=64A) achter een 1x40A groepszekering. Dat betekent dus dat maximaal (ongeveer 40/64 ~= 2/3e van de apparatuur gelijktijdig gebruikt kan worden tot dat punt). Klopt dit?

4. Verder is er de 25A hoofdzekering, dat begrijp ik sowieso niet, want dan zou je 64A maximaal over een 25A. Klopt die interpretatie?

--

Dan is de vraag wat de oplossing is, en er zijn er meerdere in dit topic. Maar heel pragmatisch:

1. Moet hier een nieuwe draad voor worden getrokken of zijn aanpassingen aan de meterkast zelf afdoende?

2. Wat is vanaf hier de oplossing die de minste aanpassing vereist? (ik vraag het met name omdat in veel voorbeelden het om 2x16A achter 1x25A gaat, terwijl hier nog 2x16A groepen extra lijken te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
@rufio64 Kun je een foto maken van beide kasten zonder deksel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@rufio64 De ontwerpstroom is niet 4x16A, want er geldt wel degelijk een gelijktijdigheidsfactor tussen de groepen. Alleen is de ontwerpstroom van die ene groep 32A en dat is meer dan 25A. Ze mogen tussen de twee delen van de kookplaat geen gelijktijdigheidsfactor toepassen.

Als het goed is, is er een nette berekening gemaakt en die moeten ze overleggen.

Er hoeft geen nieuwe draad getrokken te worden. Alleen een krachtgroep toevoegen is genoeg. Als er nu een kabel gebruikt is, kun je een 3-fase aansluiting maken. Lopen er nu 2 blauwe en 2 bruine draden, kun je die ook hergebruiken met een krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@rufio64

Antwoorden op je vragen:
1. 230v x 16A is 3680W per installatieautomaat.

2. Ik mag hopen dat de ovens niet op dezelfde fase (aardlekschakelaar) zitten als je kookplaat. De kans dat je die gelijktijdig gebruikt is natuurlijk best groot.

3. Waar haal je die 1x40 groepszekering vandaan? Bedoel je een 2 polige aardlekschakelaar geschikt tot 40A? Deze beveiligt alleen tegen lekstroom, niet tegen overbelasting.

4. Meerdere 16A groepen achter een hoofdzekering van 25A gaat goed door het fenomeen gelijktijdigheid.

De oplossing is: vraag of ze de kookgroep achter een 4 polige aardlekschakelaar kunnen zetten, dat is 'voldoende' volgens het schema wat hier vaak voorbij komt.
Vereist wel wat ruimte in de kast maar heeft verder minste impact op de bedrading naar de kookplaat.

Wat mij betreft is een foto van de open kast niet nodig, weer een mooi busboardje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Het probleem is dat de software die installateurs gebruiken bij een 3x16A hoofdaansluiting in combinatie met een 2x16A kookgroep er van uitgaan dat die 2x16A over twee fases verdeeld wordt.

De software snapt niet dat dat als 1x32A functioneert, anders zou de software zelf wel klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 23:03
Blihi schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:54:
Dat klopt, dit is niet goed uitgevoerd.

De uitleg staat hier eerder in het topic. De ontwerpstroom van de groene aardlek is groter dan de onderliggende zekering. Dat is niet conform NEN1010.

Er mag niet gerekend worden met een gelijktijdigheidsfactor, want de kookplaat is 1 apparaat van 7,6 kW.
Inderdaad. Helaas is het in de nieuwbouwbranche nogal zeeeer veel voorkomend dat ze het zoals bij @rufio64 doen. Ook bij ons destijds bij oplevering begin 2018. Als ik toen meer had geweten was ik op mijn strepen gestaan; dat had gezorgd dat ze gelijk ook een dubbele kast zouden hebben moeten monteren wat welkom was geweest voor uitbreiding later...

Echter in de praktijk hoef je niet bang te zijn voor problemen, zolang je niet exotische vermogende verbruikers tijdens koken op dezelfde fase zou hebben. Wij hebben in 5 jaar nog nooit de beveiliging van 25A eruit gehad, en gebruiken toch bijna dagelijks wel de volle 7400 Watt door die ene fase via de kookgroep. Aangezien het vrijwel nooit langer dan een paar minuten duurt voordat iets in de turbostand aan de kook is, heb je eigenlijk nooit echt langdurig zulke vermogens lopen.

Dus: als je kans hebt om het te laten verbeteren: doen! Maar echt zorgen maken dat de praktijk niet werkt: zolang je een <= 7400 Watt apparaat hebt, zal het wel loslopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat ligt maar helemaal aan je gebruik.

Ik heb alles netjes over de fases verdeeld: de warmtepomp, de autolader, de airco, de kookplaat en alle overige verbruikers. Daarnaast monitor ik de slimme meter elke 30 seconde.

Ik kan dus met zekerheid zeggen dat ik het afgelopen jaar een enkele keer boven de 5600 Watt uit ben gekomen op een van de fases (max 6000 Watt). Dat is steeds een zeer korte periode, en de zekering klapt er dan echt niet uit, maar het gebeurt wel. Met name 's winters, als de warmtepomp de woning aan het verwarmen is, de boiler een legionella-run doet en in de keuken ook allerlei apparatuur aan staat.

Als de boel niet netjes verdeeld is, heb je grote kans dat dat dagelijks gebeurt en dat is gewoon niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:47

Sr_Ogel

Klop klop klop

Hier juist voor mijn kookplaat, die prima op mijn 35amp hoofdzekering had gepast, toch de hele meterkast omgebouwd naar drie fasen. Destijds had ik nog een een fase ladende auto maar wetende dat de volgende EV 3 fasen zou worden wilde ik het gewoon in 1x goed doen.

Dat zelfde zou ik adviseren als iemand een nieuwbouwwoning krijgt. Ga niet al gelijk op het randje zitten van wat kan en over het randje wat norm technisch mag. Doe het gewoon nu goed en toekomst bestendig. Helemaal omdat je betaald hebt voor een installatie die voldoet aan de norm.

Het gekke wat ik hierboven voorbij zag komen. De keukenboer schrijft voor aansluiting kookplaat over 2 fasen. En dan toch de kookgroep oplossing krijgen achter een enkele fase hoofdautomaat terwijl er 3 fasen aanwezig zijn.

Er was een goede reden voor een kookgroep, maar met de al jaren meer standaard 3 fase huisaansluitingen totaal overbodig. De argumenten voor een kookgroep die destijds valide waren, worden nu nog steeds aangedragen terwijl ze juist nu geen hout meer snijden. Maar dat is kennelijk de kennis die in de hoofden van de elektriciens is ingebrand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Je moet uitkijken dat de aannemer je geen 3x40A hoofdaansluiting aansmeert. Dan betaal je 900 euro per jaar meer aan vastrecht, terwijl je die 40A nooit nodig hebt.

De kookgroep was een noodoplossing voor keramische kookplaten op onze 40A hoofdzekeringen. Tegenwoordig hebben we overal standaard 3x25A en zou de kookgroep gewoon uitgebannen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJkijk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2023
Bedankt @Blihi en @jeronimo voor jullie reacties! Ik hoop inderdaad dat het is aangesloten op de manier die "voldoende" is volgens het bekende plaatje. De deksels eraf halen om een foto te maken zal pas kunnen na oplevering in (naar verwachting) september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
IJkijk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:28:
Bedankt @Blihi en @jeronimo voor jullie reacties! Ik hoop inderdaad dat het is aangesloten op de manier die "voldoende" is volgens het bekende plaatje. De deksels eraf halen om een foto te maken zal pas kunnen na oplevering in (naar verwachting) september.
Tegen die tijd hangen we hier nog wel rond als ik het zo inschat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:35
Blihi schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:20:
Bij mijn broertje is het inderdaad achteraf opgelost. Er was een 3x25A hoofdaansluiting met een 2x16A kookgroep voor een kookplaat met aansluitwaarde van 7,4 kW. Er stond netjes in de omschrijving van de keukenboer dat er een krachtgroep moest komen als er 3-fase in de woning aanwezig was. De installateur had die informatie gewoon niet gelezen.

Het is als protestpunt bij de oplevering opgenomen en inmiddels als volgt hersteld:

[Afbeelding][Afbeelding]

In ons eigen huis wordt het als het goed is meteen goed opgeleverd, want ik heb de discussie met de installateur en de aannemer al tijdens de bouw gehad (en gewonnen).
Wel lelijk en waarschijnlijk nauwelijks goedkoper dan gewoon zo'n tweede full size HAF box er langs zetten.
Ben even te lui om het bij Sander Vunderink op te zoeken wat het prijsverschil tussen de twee kasten is.

Los daarvan ben ik in dat soort opzichten redelijk autistisch en wil ik geen wildgroei van allerlei verschillende kastjes langs elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Tja, maar het voldoet, dus je kunt er de aannemer niet op aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
Bedankt iedereen voor de nuttige reacties. Dit heeft mij geholpen het beter te begrijpen en op een andere manier te verwoorden richting de aannemer. Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Vandaag ook weer eentje. Vooroplevering van een maat van me. netjes een 1-fase kookgroep in een 3-fase kast.

Zelfs de PV panelen en WP waren 3-fase, dus waarom dan in vredesnaam zo'n kookgroep???

Maar goed, de externe partij die de vooroplevering deed gaf me zijn tablet en liet me zelf het commentaar schrijven. De vraag is of de elektricien er iets mee gaat doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:08
Iemand die met een korte blik kan bevestigen of dit voldoende is? Of is dat uit deze foto niet af te lezen?

Ik zie dat ze het een kookgroep noemen ipv krachtgroep dus dat maakt me wat nerveus. Kookgroep met Bora etc. Thnx

[ Voor 46% gewijzigd door Patox op 26-09-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Patox zo te zien zit de kookgroep achter de linker 2 polige aardlekschakelaar (groen), die zit op 1 fase aangesloten, wat dus niet voldoet (max vermogen 5,6kW door hoofdzekering, ten minste ik ga uit van 3x25A).

Als je 7,4kW vermogen (Bora) wilt kunnen benutten zal de kookgroep op zijn minst achter een 4 polige aardlekschakelaar moeten zitten (plaatje voldoende) of de kookplaat achter een 3 fase alamat net als de warmtepomp (plaatje goed). Aan gebrek aan ruimte in de kast zal het niet liggen in ieder geval ;).

Wat zou er volgens de verkoopdocumentatie opgeleverd moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
blackd schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:03:
@Patox zo te zien zit de kookgroep achter de linker 2 polige aardlekschakelaar (groen), die zit op 1 fase aangesloten, wat dus niet voldoet (max vermogen 5,6kW door hoofdzekering, ten minste ik ga uit van 3x25A).

Als je 7,4kW vermogen (Bora) wilt kunnen benutten zal de kookgroep op zijn minst achter een 4 polige aardlekschakelaar moeten zitten (plaatje voldoende) of de kookplaat achter een 3 fase alamat net als de warmtepomp (plaatje goed). Aan gebrek aan ruimte in de kast zal het niet liggen in ieder geval ;).

Wat zou er volgens de verkoopdocumentatie opgeleverd moeten worden?
Bedankt, verder niks over opgegeven maar de koopbegeleiding heeft aangegeven per mail:
Hierbij de bevestiging dat de kookaansluiting van 7600 watt wordt aangesloten op een krachtgroep.

Kun je inschatten of dit een grote omzetting gaat zijn voor de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Patox schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:27:
Bedankt, verder niks over opgegeven maar de koopbegeleiding heeft aangegeven per mail:
Hierbij de bevestiging dat de kookaansluiting van 7600 watt wordt aangesloten op een krachtgroep.

Dat is helemaal prima. Je krijgt dan ook een 3 fase alamat voor de kookplaat, net als de warmtepomp. Snel geregeld, ging dat maar vaker zo (y).

Het is de meest ingrijpende wijziging maar wel de beste oplossing die jou ook het meest flexibiliteit geeft.
De installateur moet dan de perilex aansluiting, bedrading en groep aanpassen. Er loopt nu 2P+2N (2x blauw 2x bruin) met aarde en dat zal aangepast moeten worden naar 3 fase en als ze dat netjes doen is dat 1x blauw, 1x bruin, 1x zwart en 1x grijs en 1x groen/geel (aarde). De perilex aansluiting wordt dan dus ook anders (3 fasen: N, L1, L2, L3 en voorheen N1, N2, L1, L2), dus let goed op met aansluiten van de kookplaat (als je dat zelf gaat doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
blackd schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:48:
[...]

Dat is helemaal prima. Je krijgt dan ook een 3 fase alamat voor de kookplaat, net als de warmtepomp. Snel geregeld, ging dat maar vaker zo (y).

Het is de meest ingrijpende wijziging maar wel de beste oplossing die jou ook het meest flexibiliteit geeft.
De installateur moet dan de perilex aansluiting, bedrading en groep aanpassen. Er loopt nu 2P+2N (2x blauw 2x bruin) met aarde en dat zal aangepast moeten worden naar 3 fase en als ze dat netjes doen is dat 1x blauw, 1x bruin, 1x zwart en 1x grijs en 1x groen/geel (aarde). De perilex aansluiting wordt dan dus ook anders (3 fasen: N, L1, L2, L3 en voorheen N1, N2, L1, L2), dus let goed op met aansluiten van de kookplaat (als je dat zelf gaat doen).
Helaas was dit de toezegging van een aantal maanden geleden. Vandaag pas de meterkast voor het eerst gezien! Dus ze hebben die belofte niet waar gemaakt. Dus ik kan het beste nog een reactie opstellen dat de meterkast niet volgens deze toezegging / NEN is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Patox schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:08:
Helaas was dit de toezegging van een aantal maanden geleden. Vandaag pas de meterkast voor het eerst gezien! Dus ze hebben die belofte niet waar gemaakt. Dus ik kan het beste nog een reactie opstellen dat de meterkast niet volgens deze toezegging / NEN is?
Hah, dan had ik dat even verkeerd geïnterpreteerd. Jammer.

Ze hebben de toezegging inderdaad niet waargemaakt. Ik zou de kopersbegeleider op de toezegging aanspreken, dat lijkt mij het meest makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
En die 2x bruin 2x blauw zit er waarschijnlijk ook niet in, als er 5-aderig flex is gelegd, is dat gewoon bruin/zwart/grijs/blauw/geelgroen, dus ze hoeven alleen maar de juiste kleurtjes op de juiste plek op de automaat te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51
@Patox heel makkelijk dit, je hebt de bevestiging dus de koopbegeleider erop aanspreken en anders opleverpunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patox
El-Vder schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:36:
@Patox heel makkelijk dit, je hebt de bevestiging dus de koopbegeleider erop aanspreken en anders opleverpunt.
Er is nu bevestigd dat ze het aan gaan passen, nu nog hopen dat ze dat op de juiste manier doen. Tzt zal ik daarvan dan wel weer een foto plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Patox schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:27:
[...]

Op dit moment zit er geen krachtgroep. Dat moet dus nog gebeuren. Dat is voor de installateur 10 minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Onlangs een kijkdag gehad, de meterkast en de groepen staan er helaas nog niet, maar de leidingen etc. waren wel al getrokken. Ik heb op voorhand gezegd een kookgroep niet te accepteren, de koopbegeleider kwam daarna met een flinke prijs om de meterkast aan te passen van 2-fase kookgroep naar een 3-fase aansluiting. Ik heb 't toen gelaten om dat ik er wel een opleverpunt van zou maken, mede omdat ik op m'n keukenlijst 7,6kW heb aangegeven voor de kookplaat.

Tot m'n verbazing zag ik nu bij de kijkdag dat er in de leiding reeds 5 draden aanwezig waren; groen/geel, blauw, grijs, zwart en bruin. Klopt het dat deze kleuren bedoeld zijn voor een 3-fase aansluiting? Bij een 2 fase aansluiting zou toch 2x blauw en 2x bruin aanwezig moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@LordBusiness Die kleuren zeggen helaas niks, want die kabel kun je ook toepassen op 2P+2N.
Zie ook deze reactie Aiolos in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Duidelijk, het is in iedergeval wel makkelijker aan te passen zo. Qua bedrading hoef je niet iets opnieuw te trekken, enkel in de meterkast nog wat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depsycholoog
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-08 21:13
Noob hier. Wij hebben betaald voor een 3 fasen perilex aansluiting. Klopt dat zo?

“De loze leiding wordt voorzien van de draden en perilex-wandcontactdoos 3 fase. Deze wandcontactdoos wordt in de meterkast voorzien van een extra automaat. Deze groep kan belast worden boven 7,3Kw maar tot 11kW (400V)”

[ Voor 38% gewijzigd door depsycholoog op 19-10-2023 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@depsycholoog Ja hoor, dat is in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@depsycholoog Enige aanvulling @blackd, ja correct, mits ze niet de brug van de N op de afgaande kant van de flexomaten vergeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Laatst online: 23-10 14:19
Om nog maar eens de kookgroep discussie aan te zwengelen. Vanuit de aannemer krijgen we de optie om de kookgroep aan te passen van 2 naar 3-fasen voor het bedrag van EUR 420. Vind ik behoorlijk wat geld.

Los van het feit of de aannemer dit door enige NEN norm "gratis" zou moeten aanbieden. Is die kookgroep verzwaring wel dat bedrag waard? Kan dit niet door een externe elektricien achteraf gedaan worden voor een fractie van het bedrag? Of is dit meer dan alleen meterkast werk en moet dus ook de perelix aansluiting dan aangepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:57
TRD07 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:52:
Om nog maar eens de kookgroep discussie aan te zwengelen. Vanuit de aannemer krijgen we de optie om de kookgroep aan te passen van 2 naar 3-fasen voor het bedrag van EUR 420. Vind ik behoorlijk wat geld.

Los van het feit of de aannemer dit door enige NEN norm "gratis" zou moeten aanbieden. Is die kookgroep verzwaring wel dat bedrag waard? Kan dit niet door een externe elektricien achteraf gedaan worden voor een fractie van het bedrag? Of is dit meer dan alleen meterkast werk en moet dus ook de perelix aansluiting dan aangepast worden?
Er vanuitgaande dat er 5 aders van je meterkast naar de perilex gaan, en je nog ruimte in je meterkast hebt voor de 3P+N automaat is dit een achteraf eenvoudig uit te voeren aanpassing.

Desalniettemin zou ik insteken op het bezwaar zoals genoemd in dit topic. Mocht dit niet lukken dan kun je het dus achteraf zelf (laten) aanpassen.

NB: als er geen 5 aders naar je perilex liggen zou ik nog even verifieren of er flexbuis ligt of niet. Dat zou het namelijk nog wel een lastig klusje kunnen maken om achteraf zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 02:21
Andrehj schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Ja. Is eigenlijk prima (maar beter is uiteraard de krachtgroep). Zie ook dit plaatje wat hier al vaak gepost is:
[Afbeelding]

(Verdere discussie over de kookgroep graag in het eigen topic: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm)
Wat ik mij afvraag: in het plaatje "voldoende" is een 4-polige aardlekschakelaar getekend en in het plaatje "goed" een 3-polige+n (of zie ik het verkeerd?). Waarom dit verschil? In plaatje "voldoende" is een 3p+n aardlekschakelaar toch ook een optie?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@manusjevanalles je ziet het verkeerd, het zijn niet twee aardlekschakelaars. In de 'goed' situatie is een aardlekautomaat (installatieautomaat en aardlekschakelaar in één) getekend terwijl in de situatie 'voldoende' een losse aardlekschakelaar is getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb aan de keukenboer gevraagd in de installatietekening een 3-f perilex op te laten nemen. De meterkast nog niet kunnen bekijken, maar op de wcd stond 2x een L en 2x een N. Ik neem aan dat dit alleen vanaf een kookgroep mogelijk is. Klopt het dat een 3-f perlix alleen mogelijk is i.c.m. een aardlekautomaat zoals in de situatie 'goed'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47

ThePsycho

Biertje?

Vendetta_X schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:07:
Ik heb aan de keukenboer gevraagd in de installatietekening een 3-f perilex op te laten nemen. De meterkast nog niet kunnen bekijken, maar op de wcd stond 2x een L en 2x een N. Ik neem aan dat dit alleen vanaf een kookgroep mogelijk is. Klopt het dat een 3-f perlix alleen mogelijk is i.c.m. een aardlekautomaat zoals in de situatie 'goed'?
Aardlekautomaat of een losse aardlekschakelaar en automaat maakt weinig uit (is alleen erg zonde van de ruimte en onhandig bij een aardlek om het los te doen). Het belangrijkste is dat je een automaat hebt die 3P+N of 4P is. Dan zou je 3x L en 1x N hebben op je wcd.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Vendetta_X Met 2xL en 2xN heb je zeker geen 3-fase :)

Zoals aangegeven mag dat met 4P aardlekschakelaar + 3P+N automaat of met een 3P+N aardlekautomaat. In beide gevallen is een 4P versie ook goed.

Enige voordeel van los is dat eventueel de aardlekschakelaar gedeeld kan zijn. Bijvoorbeeld met een andere 3-fase groep of, geen fan van maar het mag, als je een 4P aardlekschakelaar hebt voor 1-fase groepen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
blackd schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:48:
[...]

De beloofde update. Ik weet natuurlijk niet of ze alle kabels ook op de juiste manier hebben aangesloten, maar er is in ieder geval iets aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESnbptt-Qb9dBRLp3pO-Pf8prUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPWisGJpzfYuNL8v3d0XJDsF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Patox dit ziet er in ieder geval goed uit.

Enige waar je nog naar kunt kijken is de verdeling van alle enkelfase groepen over de verschillende aardlekschakelaars, maar daarvoor heb je de groepenverklaring nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:05
Met het dekseltje los zouden we kunnen zien of ze ook netjes de nuldraad voor een fasedraad hebben vervangen maar er zit in ieder geval nu wel een krachtgroep. Dat zou dus correct moeten werken zonder je hoofdautomaat eruit te laten knallen.

Het blijft verbazingwekkend dat men zoveel moeite heeft met krachtgroepen ipv kookgroepen plaatsen bij consumenten. Daar is anno 2023 toch niks vreemds meer aan? Kookplaten, warmtepompen en laadpalen, allemaal 3-fase automaten tegenwoordig (nou ja, kookplaten technisch gezien geen 3-fase maar 2x of 3x230v maar daar hoort nog steeds een krachtgroep voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Steyn_E schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:49:
Het blijft verbazingwekkend dat men zoveel moeite heeft met krachtgroepen ipv kookgroepen plaatsen bij consumenten. Daar is anno 2023 toch niks vreemds meer aan? Kookplaten, warmtepompen en laadpalen, allemaal 3-fase automaten tegenwoordig (nou ja, kookplaten technisch gezien geen 3-fase maar 2x of 3x230v maar daar hoort nog steeds een krachtgroep voor).
We hebben het altijd zo gedaan en het gaat toch goed is bij velen de reactie. Het tiktok algoritme serveert mij filmpjes van elektriciens voor. De mooiste zijn degene die eerst de oude installatie afkraken maar dan zelf een kookgroep installeren. Als je daar dan vragen over stelt is het standaard antwoord het voldoet aan de norm en de leverancier van de kast levert het zo voorgeïnstalleerd aan. Zolang ze zelf niet de klachten krijgen dat de hoofdzekering er uit geklapt is zullen ze zelf nooit leren dat het niet conform de norm is.

Dat ik voor toekomst bestendig kies en niet wil nadenken of ik wel met 4 pannen tegelijkertijd op vol vermogen kan koken is voor hen geen argument.

Ook al als reactie gehad dat moderne kookplaten helemaal niet op 3 fase zouden kunnen. Ja dan ben je in die paar karakters die je per reactie hebt snel uitgeluld.

Bij mijn eigen meterkast samen met de elektricien (zzper) de samenstelling vorm gegeven. Ondanks dat mijn kookplaat zelfs op 1 fase zou kunnen worden aangesloten ging hij er volledig in mee dat op een 3 fase automaat gewoon de enige juiste beslissing is op dat moment. Het boeit hem verder ook niet zo veel welke automaten hij plaatst. Zijn verdiensten zit op het aansluiten niet of hij een net iets goedkoper automaatje kan plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sr_Ogel op 23-08-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Da’s helemaal vreemd; volgens mij kwam het een tijdje (5+ jaar) terug nog wel eens voor dat een kookplaat inderdaad niet op 400v aangesloten mocht worden, onder meer een model van de IKEA destijds, maar dat was toen ook al de uitzondering. Het lijkt me dat inmiddels alle kookplaten van een enigszins bekende leverancier gewoon met een krachtgroep kunnen (en bij 3x25 eigenlijk moeten) worden aangesloten. Bovendien; dat moet een keukenboer eigenlijk ook snappen en dus ofwel navragen wat iemands hoofdaansluiting is ofwel een model adviseren dat op beide manieren kan worden aangesloten. Dat laatste is ook geen enkel probleem want het gros van de kookplaten kan prima op een krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Steyn_E schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:03:
Da’s helemaal vreemd; volgens mij kwam het een tijdje (5+ jaar) terug nog wel eens voor dat een kookplaat inderdaad niet op 400v aangesloten mocht worden, onder meer een model van de IKEA destijds, maar dat was toen ook al de uitzondering.
Ik had als reactie wat types gegeven van Bosch, Miele en Bora allemaal zowel 2 als 3 fase. Dan krijg je dus de reactie niet iedereen besteed zoveel geld aan een kookplaat. Ze zijn vooral elektricien en kunnen draadjes aansluiten. De theorie erachter en het afstemmen op de keuken is niet iedereens expertise.

Voor de volledigheid mochten hier ook elektriciens meelezen die wel inhoudelijk onderlegt zijn was bovenstaande niet voor jou/jullie bedoelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sr_Ogel op 23-08-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Het komt volgens mij juist vooral voor dat aansluiten op een kookgroep eigenlijk niet mag, omdat er geen gescheiden nullen zijn, dan is een 3 (of 2) fase aansluiting juist de enige mogelijkheid, omdat je anders 1 van de nuldraden zou kunnen overbelasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Steyn_E Die ben ik nog niet tegen gekomen eigenlijk. Zeg niet dat ze niet bestaan maar is volgens mij niet echt normaal geweest.

@Aiolos of dus een 4P automaat maar die zijn niet gangbaar. Maar op 3-fase een lelijke oplossing natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steyn_E
Heb het nog even nagekeken en zelfs de allergoedkoopste IKEA kookplaat (GRUNDAD) kan op 400v aangesloten en die kost welgeteld €269. Op de site staat alleen 230v maar volgens de handleiding kan dus 400v ook. Er is wat dat betreft geen enkel excuus meer anders dan onwetendheid.

• Blihi
Steyn_E schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:03:
Da’s helemaal vreemd; volgens mij kwam het een tijdje (5+ jaar) terug nog wel eens voor dat een kookplaat inderdaad niet op 400v aangesloten mocht worden, onder meer een model van de IKEA destijds, maar dat was toen ook al de uitzondering. Het lijkt me dat inmiddels alle kookplaten van een enigszins bekende leverancier gewoon met een krachtgroep kunnen (en bij 3x25 eigenlijk moeten) worden aangesloten. Bovendien; dat moet een keukenboer eigenlijk ook snappen en dus ofwel navragen wat iemands hoofdaansluiting is ofwel een model adviseren dat op beide manieren kan worden aangesloten. Dat laatste is ook geen enkel probleem want het gros van de kookplaten kan prima op een krachtgroep.
Voor zover ik weet zijn er wel kookplaten die niet op 400V kunnen, maar die zijn voor de Duitse of Belgische markt. Die platen moet je namelijk op 20A of 25A afzekeren en die gebruiken dus echt maar 1 fase. Ze hebben simpelweg maar 3 klemmen: fase, nul en randaarde.

Elke kookplaat met 4, 5 of 6 klemmen kan op 3-fase en elke kookplaat die op een kookgroep zit kan op 3 fase.

Maar pas dus op met grijze import.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.